De Duurzame Kroeg Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste
Acties:
  • 527.862 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:33:
[...]

Ik heb eigenlijk geen idee, omdat ik al twee jaar op rij (eerst essent, nu vandebron) geen e-verbruik meer heb. En gas is ook afgesloten.
Blijft een onoverzichtelijke uitleg, ben ik het met je eens...
Heb je hier iets aan?
Top! Grofweg betaal je voor afname 23,5 ct per kwh t.o.v. ca. 18 ct wat ik nu bij ze betaal. Op zich wel interessant dit, zeker nu vandaag 10 x 275 wp AEG panelen zijn geinstalleerd 8).

We verwachten daar nagenoeg op 0 mee uit te komen, of misschien nog een kleine afname. Met de besparing die je pakt qua leveringskosten kan je nog ca. 165 kwh compenseren.

Hmm misschien toch even bellen met Vandebron om na te vragen of ik mijn contract kan veranderen bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
misschien ligt het aan mij, maar als ik op gaslicht.com dus 1 hoog en 1 laag invul, en een opwek van ongeveer 4000 kWh, gas 450m3, kom ik op alle aanbieders op -150 of nog minder uit...

terwijl als ik bij vandebron check, ik nog maandelijks 33 euro moet gaan betalen.

qurrent zit in een loop, website doet het niet. ga even andere browser proberen.

edit: qurrent maandbedrag van 44 euro.

schiet mij maar in kapotje. als je teruglevert wordt het maar een ondoorzichtig zooitje. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door fabstar81 op 18-04-2016 22:12 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rhaelak schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:01:
[...]

Top! Grofweg betaal je voor afname 23,5 ct per kwh t.o.v. ca. 18 ct wat ik nu bij ze betaal. Op zich wel interessant dit, zeker nu vandaag 10 x 275 wp AEG panelen zijn geinstalleerd 8).

We verwachten daar nagenoeg op 0 mee uit te komen, of misschien nog een kleine afname. Met de besparing die je pakt qua leveringskosten kan je nog ca. 165 kwh compenseren.

Hmm misschien toch even bellen met Vandebron om na te vragen of ik mijn contract kan veranderen bij ze.
We wachten geduldig op de foto's :P
Er zal dan wel een brief komen, dat je moet aanmelden bij certiq ivm groencertificaten voor vandebron.
Die moet goedgekeurd worden door de netbeheerder.
Dan krijg je weer het teruglevermeter verhaaltje niet geschikt met een ferraris.
Vooralsnog hangt hij hier nog gewoon. Voldoet nog prima ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:16:
[...]

We wachten geduldig op de foto's :P
Bij deze :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZLScvosPIr2Gus8r1PhtHJTT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I7cKUcmazdu5a41yGO3mURyt/thumb.jpg

Onder de dakramen worden vrijdag 48 heatpipes geplaatst 8)
Dan is het dak vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rhaelak schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:27:
[...]

Bij deze :)
...

Dan is het dak vol :)
Ueh. De andere kant van het dak is nog leeg denk ik...
Dat zeg je net tegen de verkeerde persoon :P :+ :*)
Maar... Netjes hoor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:36:
[...]

Ueh. De andere kant van het dak is nog leeg denk ik...
Dat zeg je net tegen de verkeerde persoon :P :+ :*)
Maar... Netjes hoor ;)
De linkerkant bedoel je? Daar had 1 paneel extra bij gekund in portrait, maar dat heeft een erg lage WAF...
Zonder de assistentie was het ook een stuk zwaarder geweest 8)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TQB02qMI3Q6nHO2MHOLdgyMK/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
nee hij bedoelt je andere dak :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13
Kwam nog een mooi artikel tegen voor nog meer onafhankelijkheid:
Technisch Weekblad over Hemel(s)water en een ander variant op hetzelfde artikel

Ik zie er best potentie in. Al vraag me wel af hoeveel dakoppervlak we uiteindelijk nodig zullen hebben. Je komt tegenwoordig nog dak tekort: PV, groene daken, regenwatertanks en nu dan drinkwatertanks. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
leuk voor in de kruipruimte! :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Weer een "nieuwe" windturbine, de Saphonian.

Filmpje 1 en filmpje 2.

"Revolutionair", "efficiënter dan huidige windturbines", etc. etc. etc. the usual guff :O Ze claimen zelfs de wet van Betz omzeild te hebben ("Thanks to the specific motion of the sail-shaped body and the absence of blades, the Saphonian has set itself free from the Betz law"), knap hoor.

Maar goed, er was een projectteam weer een jaar vna de straat :) Mijn voorspelling: hier horen we verder nooit meer wat van.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 16:26:
Weer een "nieuwe" windturbine, de Saphonian.

Filmpje 1 en filmpje 2.

"Revolutionair", "efficiënter dan huidige windturbines", etc. etc. etc. the usual guff :O Ze claimen zelfs de wet van Betz omzeild te hebben ("Thanks to the specific motion of the sail-shaped body and the absence of blades, the Saphonian has set itself free from the Betz law"), knap hoor.

Maar goed, er was een projectteam weer een jaar vna de straat :) Mijn voorspelling: hier horen we verder nooit meer wat van.
Laat je de volgende keer nog wat ruimte zodat andere kroeggangers ook hun cynische bijdrage kunnen toevoegen? Zo is er niks aan... >:)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er is vast nog wel iets te vinden. Ik zag zo gauw geen opmerking "ideaal voor op een woonhuis", maar dat staat vast wel ergens ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lente dip van vandaag:
http://nos.nl/artikel/209...maken-van-eigen-huis.html
http://groenecourant.nl/z...rfeed&utm_medium=facebook

En het zonnetje schijnt ook nog... :'(

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zijn de verschillende windturbines niets? t.v.t. te lang? Te duur? niet praktisch?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Specificaties van de windmolen fabrikanten zeggen vaak "megaveeel kWh per jaar bij 6 m/s windsnelheid". Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat een 250 Wp paneel 2000 kWh per jaar op kan wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

In Tunesië zou ik denk ik zonder meer voor zonnepanelen gaan... als het hier uit kan, kan het daar zeker.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Atomic2005 schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:17:
Zijn de verschillende windturbines niets? t.v.t. te lang? Te duur? niet praktisch?
ik volg al tijdje al die mini thuis-turbines via houhetwarm.nl oid. daar komen elke periode wel weer nieuwe. de black, de archimdus, de windchallenge, pff en nog tal van die dingen.

de enige die volgens mij een klein beetje rendabel is, is de black 500/600/xxxx. die is niet al te duur maar natuurlijk ook met mwah opbrengst.

kleine windmolens zijn extreem duur. 4500 euro ex BTW (dat ex BTW ook overal, lekker op particulier geënt dus 8)7 ), ex paal, ex installatie, ex zus ex zo, is geen uitzondering en dat voor maar 2000 kWh op 25 meter hoogte met 84 knopen / uur. daarnaast heb je in veul gemeentes een verplichte vergunning a honderden euro's.

echt een leuk idee is het wel zo een windmolen, lekker in de nacht/geenzonuren je standby verbruik opwekken en straks helemaal als het salderen ooit wegvalt. maar ja....prijzen zijn niet normaal en zeker niet terug te verdienen. |:(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Megawatt uur opbrengst? :+

Maar 4500 euro voor 2000kwh is duur, echter is het wel een keuze voor als je afgelegen en standalone huis moet bouwen. En het zal nog gaan zakken.
Toch blijft het iets wat je op grote schaal zou moeten doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik zie er meer mogelijkheden voor bij boerderijen e.d. Er is ook een klein Gronings bedrijf die (houten?) windmolens maken die het erg goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mwah = ruk, k*t, kl*te

heb het even opgezocht: http://houhetwarm.nl/kleine-windmolen-5/ . opsomming van alle. voor de meeste tweakers of andere stervelingen gewoon niet interessant omdat je een windmolen m.i. alleen maar zou gebruiken voor de opbrengst op tijden dat je PV niets doet.

aangezien dat neerkomt op alleen de basislast van je huis, is het een grote investering voor weinig kWh.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Op aliexpress : dit setje .

Net leuk voor de basis last :)

Ik zou hem op een Hooiberg paal kunnen zetten, welke al op een dijk staat dus zeker 4 of 5 meter boven polder nivo. De betonnen hooiberg paal is ook iets van 12 meter.....
Richting zuidwest geen hoge bomen op gebouwen, daarna weiland en het Braassemermeer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Rhaelak schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:42:
Ik zie er meer mogelijkheden voor bij boerderijen e.d. Er is ook een klein Gronings bedrijf die (houten?) windmolens maken die het erg goed doen.
Als je een boerderij hebt, plemp je direct een 2 MW eenheid neer. Er zijn bollenboeren hier in Noord-Holland-Noord die meer verdienen aan hun windturbine dan aan de bollen.
fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:44:
mwah = ruk, k*t, kl*te

heb het even opgezocht: http://houhetwarm.nl/kleine-windmolen-5/ . opsomming van alle. voor de meeste tweakers of andere stervelingen gewoon niet interessant omdat je een windmolen m.i. alleen maar zou gebruiken voor de opbrengst op tijden dat je PV niets doet.

aangezien dat neerkomt op alleen de basislast van je huis, is het een grote investering voor weinig kWh.
Waarom er steeds maar weer nieuwe bedrijven komen die denken het ei van Columbus te hebben gevonden, ik snap het niet
Los van het hoge scamgehalte van deze advertentie mag je niet zomaar elke installatie in je woning plaatsen die terug kan voeden. Daar komen een aantal (veiligheids)eisen bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat me vooral verbaast is waarom het zo duur moet zijn. er zijn mensen die met oude halve PVC pijpen op een stalen stang net zoveel opbrengen voor paar 100 euro.

de black als voorbeeld, 1200 euro voor 300 kWh per jaar (in gunstigste geval uiteraard...)

http://www.houhetwarmwink...e_windmolens_netkoppeling

iek vin raar

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Skyaero schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:03:
Als je een boerderij hebt, plemp je direct een 2 MW eenheid neer. Er zijn bollenboeren hier in Noord-Holland-Noord die meer verdienen aan hun windturbine dan aan de bollen.
2MW is wat klein we beginnen nu bij 4MW :) maar dan ben je zeker 3 MEuro verder. over de bouw vergunning maar niet te spreken, zeker in Noordholland, die willen niks.
Waarom er steeds maar weer nieuwe bedrijven komen die denken het ei van Columbus te hebben gevonden, ik snap het niet
Marketing is de business case niet de werkelijke ontwikkeling van een werkend model.
Los van het hoge scamgehalte van deze advertentie mag je niet zomaar elke installatie in je woning plaatsen die terug kan voeden. Daar komen een aantal (veiligheids)eisen bij kijken.
scamgehalte ?
Veiligheids eisen ? NEN1010 bedoel je ? Als de omvormer zich aan de regelshoud en ook volgens de regels is aangesloten kan ik verder niets bedenken. ( onder de 600W mag ik zo maar in een stopcontact steken, ik geloof nu zelfs 2kW als het total vermogen op de groep niet boven de max van de zekering komt)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:35:
scamgehalte ?
Veiligheids eisen ? NEN1010 bedoel je ? Als de omvormer zich aan de regelshoud en ook volgens de regels is aangesloten kan ik verder niets bedenken. ( onder de 600W mag ik zo maar in een stopcontact steken, ik geloof nu zelfs 2kW als het total vermogen op de groep niet boven de max van de zekering komt)
Ik mis specificaties. Met een shipping weight van 25 kg en een doos die kleiner is dan wat bol.com voor een DVD stuurt heb ik wel enige twijfels of dit ding wel 600W gaat halen. Overigens moet je zelf nog investeren in de paal. Leuk dingetje voor ergens in de rimbo, niet voor een Nederlands huishouden.

Wat betreft veiligheid: als de netspanning wegvalt, moet een grid-connected omvormer afschakelen. Er zijn genoeg goedkope omvormers die dat niet doen. Die omvormers zijn dan ook helemaal niet bedoelt om in Europa op het 230V netwerk te worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
[...]

Deze jongens bedoelde ik -> http://www.eazwind.com/nl/home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Solar nu goedkoper dan kolen volgens minister van energie Piyush Goyal van India.
“I think a new coal plant would give you costlier power than a solar plant,” he said.

“Of course there are challenges of 24/7 power. We accept all of that – but we have been able to come up with a solar-based long term vision that is not subsidy based.”

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 09:12:
wat me vooral verbaast is waarom het zo duur moet zijn. er zijn mensen die met oude halve PVC pijpen op een stalen stang net zoveel opbrengen voor paar 100 euro.

de black als voorbeeld, 1200 euro voor 300 kWh per jaar (in gunstigste geval uiteraard...)

http://www.houhetwarmwink...e_windmolens_netkoppeling

iek vin raar
Als je dit soort teksten leest, dan weet je al wel genoeg denk ik?
Hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen weet niemand wel zijn de prijzen de afgelopen jaren gestegen.
Oh? Echt waar? De prijzen van elektriciteit zijn alleen maar gedaald volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.zichtopenergie.nl/images/stories/grafieken/elektriciteit_historisch_0915.png

En aangezien de gasprijs aan de olieprijs gekoppeld is, zitten we daar ook niet bepaald hoog.

Het enige wat aan energieprijzen gestegen is, zijn de belastingen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
WoudseHoeve schreef op woensdag 20 april 2016 @ 08:56:
Op aliexpress : dit setje .

Net leuk voor de basis last :)

Ik zou hem op een Hooiberg paal kunnen zetten, welke al op een dijk staat dus zeker 4 of 5 meter boven polder nivo. De betonnen hooiberg paal is ook iets van 12 meter.....
Richting zuidwest geen hoge bomen op gebouwen, daarna weiland en het Braassemermeer.
Dat zou niet eens zo verkeerd zijn. Zeker als expirement. Bij mij in de vinexwijk wordt het niks.

Maar je hebt van die Mastervolt Soladin omvormers toch ook versies voor wind?
Zou ik iets meer vertrouwen hebben in een Soladin denk ik.

http://www.mastervoltsola...indmaster/windmaster-500/

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 20-04-2016 10:58 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ook niet helemaal, vooral omdat de natuurwetten waar windenergie op gebaseerd is nou niet echt rocket science zijn. Maar keer op keer beweren startups meer energie uit lage windsnelheden te halen dan er in zit. En keer op keer falen ze jammerlijk. Maar zoals ik al eerder zei, het projectteam was weer een jaartje van de straat :)
Dat staat los van deze windturbine. Als je een EU goedgekeurde omvormer gebruikt (bv. een Windmaster 500) ben je in dat opzicht gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Moet je die windmolen (genaamd De Ambtenaar) in gemeente Hollandse Kroon eens zien. Staat vlak tegen de bebouwing van het centrum van Medemblik aan. Het is het hoogste type dat toegestaan is op het Europese vasteland, de Enercon E126 met 7,5MW.

Deze is door een hiaat in de regelgeving geplaatst kunnen worden. Hier stond eerst een kleinere 1MW. Dit heeft niets meer met milieu en duurzaam te maken.
Dit is zakkenvullen voor de bovenlaag d.m.v. subsidies en aftrekposten :

http://www.volkskrant.nl/...ad-mogen-worden~a3592778/

http://www.rtvnh.nl/nieuw...d-er-zo-nooit-mogen-komen

http://www.de-ambtenaar.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Atomic2005 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:33:
Deze is door een hiaat in de regelgeving geplaatst kunnen worden. Hier stond eerst een kleinere 1MW. Dit heeft niets meer met milieu en duurzaam te maken.
Tuurlijk heeft het wel iets met milieu te maken, het levert immers een bak groene stroom op. Maar laten we niet naïef zijn om te denken dat alleen De Ambtenaar is bedoeld om "zakken te vullen" terwijl andere turbines er voor de ideologie staat.

Elke boer die een windturbine heeft, heeft deze gekocht vanwege de harde pegels. En wat denk je van de windparken op zee? Eneco is echt geen liefdadigheidsinstelling. Hun marketing is goed, maar achter de schermen zitten daar gewoon ex-Evelop/Econcern mensen. En dat waren en zijn gewoon zakkenvullers. Eneco is niet zo'n ideologisch bedrijf als veel mensen denken. Geeft verder niets.

Sterker nog, een van de oud-directeuren van Evelop verdient flink aan de realisatie van het Gemini park nabij Groningen.

Geldt overigens net zo goed voor (collectieve) zonprojecten. Veel (tussen)partijen die er alleen voor de harde euro's meedoen.

Het tijdperk dat duurzame energie ideologisch is, is voorbij. Er is nu geld te verdienen (zie ook de Tegenlicht docu) en dat trekt een andere slag mensen aan. Verkeerd? Het zal een aantal ideologische mensen zeker tegen het verkeerde been schoppen, maar het is wel DE manier om de energietransitie te versnellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 20-04-2016 15:26 . Reden: zpelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Atomic2005 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:33:
Moet je die windmolen (genaamd De Ambtenaar) in gemeente Hollandse Kroon eens zien. Staat vlak tegen de bebouwing van het centrum van Medemblik aan. Het is het hoogste type dat toegestaan is op het Europese vasteland, de Enercon E126 met 7,5MW.

http://www.volkskrant.nl/...ad-mogen-worden~a3592778/

http://www.rtvnh.nl/nieuw...d-er-zo-nooit-mogen-komen

http://www.de-ambtenaar.nl/
veel doet ie niet~!! _O-

http://www.windparkdeambtenaar.nl/

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op maandag 18 april 2016 @ 22:08:
misschien ligt het aan mij, maar als ik op gaslicht.com dus 1 hoog en 1 laag invul, en een opwek van ongeveer 4000 kWh, gas 450m3, kom ik op alle aanbieders op -150 of nog minder uit...

terwijl als ik bij vandebron check, ik nog maandelijks 33 euro moet gaan betalen.

qurrent zit in een loop, website doet het niet. ga even andere browser proberen.

edit: qurrent maandbedrag van 44 euro.

schiet mij maar in kapotje. als je teruglevert wordt het maar een ondoorzichtig zooitje. 8)7
kan iemand mij hier nog mee helpen?

heb nog 10 dagen om over te stappen, maar snap er geen jota van. bij de 1 enorme min-bedragen, bij de ander nog 33 euro per maand.

slimme marketing/berekening? of rekent vandebron bijvoorbeeld je teruglevering niet mee? volgens vandebron zou ik in aanmerking komen voor het zoncollectief waarmee je 10,5 cent voor teruglevering krijgt.

ben overigens van plan om mijn overschot zoveel mogelijk in te zetten op gasreductie, dus hoe verstandig is dat om te gaan voor degene met de hoogste terugleververgoeding?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja mini turbines, ik kan al een aantal jaar er 2 zien vanuit mijn werk, in de wind luwte van een gebouw.......

4x heb ik ze zien draaien en wel bij storm met de wind uit de goede hoek........
Wel eens gedacht om er eens binnen te lopen en te zeggen dat ik ze gratis mee neem omdat ze dan misschien nog iets gaan doen i.p.v. vastroesten.

Als je goed kijkt kun je hem nog net boven het dak zien uitsteken., gelukkig zit ik bij een wat duurzamer bank >:)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ha, die iemand die het nog weet. Ik heb er alweer een tijd niet aan terug gedacht, maar nu komen er weer wat herinneringen boven. Als dat bedrijf toch eens anders geleid was geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:54:
[...]

Ha, die iemand die het nog weet. Ik heb er alweer een tijd niet aan terug gedacht, maar nu komen er weer wat herinneringen boven. Als dat bedrijf toch eens anders geleid was geweest...
Econcern is gegroeid in een zeepbel. En of je de zeepbel naar links of naar rechts blaast, uiteindelijk knapt ie. Het sneue is dat de praktijken onder ander bedrijven gewoon doorgezet kunnen worden, de mede-veroorzaker nu professor is en dat de ingenieurs met een hart voor duurzaamheid bij ecofys (waar het 30 jaar geleden ooit begon) bij lange na niet zo serieus worden genomen als voorheen.

In dat opzicht is het boekje 'windhandel' over de opkomst en ondergang van Econcern fantastisch om te lezen. Indrukwekkend beangstigend is tot hoever deze praktijken doorliepen. In Noord-holland is uiteindelijk een VVD gedeputeerde statenlid mede hierom veroordeeld voor corruptie. Er staan zelfs namen in dat boekje waar ik in het verleden geregeld zaken mee gedaan heb. Dan komt het toch wel erg dichtbij, zeker als je zelf integriteit heel hoog in het vaandel hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb er gewerkt (ICT) en de groei was absurd - to de zeepbel knapte. De tijd daarna was niet leuk. Door mijn plek op de ICT kreeg ik alles van redelijk nabij mee.

Het boek windhandel heb ik ook gelezen en hoewel me een boel duidelijk werd, staan er toch ook wat dingen in die ik niet herken.

Wat ik bedoelde met "Als dat bedrijf toch eens anders geleid was geweest..." is dat als de leiding destijds de zeepbel herkend had voor wat hij was, en zich niet omringd had met zakenvullers en jaknikkers, hadden we misschien nu nog een "duurzame parel" zoals het bedrijf destijds bekend stond gehad. Maar helaas, niets menselijks bleek de leiding vreemd en de rest is geschiedenis.

Net als jij verbaas ik me hoe goed sommige leden van die toenmalige leiding terecht gekomen zijn. Het bevestigt mijn theorie dat als je eenmaal boven een bepaald niveau gestegen ben je het het bijna niet fout kunt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Skyaero schreef op woensdag 20 april 2016 @ 11:45:
[...]

Tuurlijk heeft het wel iets met milieu te maken, het levert immers een bak groene stroom op. Maar laten we niet naïef zijn om te denken dat alleen De Ambtenaar is bedoelt om "zakken te vullen" terwijl andere turbines er voor de ideologie staat.

Elke boer die een windturbine heeft, heeft deze gekocht vanwege de harde pegels. En wat denk je van de windparken op zee? Eneco is echt geen liefdadigheidsinstelling. Hun marketing is goed, maar achter de schermen zitten daar gewoon ex-Evelop/Econcern mensen. En dat waren en zijn gewoon zakkenvullers. Eneco is niet zo'n ideologisch bedrijf als veel mensen denken. Geeft verder niets.

Sterker nog, een van de oud-directeuren van Evelop verdient flink aan de realisatie van het Gemini park nabij Groningen.

Geldt overigens net zo goed voor (collectieve) zonprojecten. Veel (tussen)partijen die er alleen voor de harde euro's meedoen.

Het tijdperk dat duurzame energie ideologisch is, is voorbij. Er is nu geld te verdienen (zie ook de Tegenlicht docu) en dat trekt een andere slag mensen aan. Verkeerd? Het zal een aantal ideologische mensen zeker tegen het verkeerde been schoppen, maar het is wel DE manier om de energietransitie te versnellen.
Dat klopt, maar bij deze constructies is duurzaam zijn totaal niet het doel, maar gewoon aftrekposten zoeken voor mensen met hele hoge inkomens. En daar heb ik een (klein) beetje moeite mee..

Prima dat dit soort regelingen een duwtje in de rug zijn voor mensen die het al overwegen,maar bij deze groep is het niet een middel, maar een doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
[...]
...
Helemaal mee eens, wat de reden ook is om van fossiele brandstoffen af te stappen maakt MIJ niet uit. Als het maar gebeurd en het grote geld heeft als voordeel dat het zoden aan de dijk zet ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
Dat geloof ik best. Maar het komt volgens mij ook een hoop dat het allemaal vrij ingewikkeld is. Als je er nog nooit van hebt gehoord en je CV is stuk, ga je niet eerst 3 weken erin verdiepen voor een warmtepomp. Daarnaast is een CV voor tap en verwarming een stuk makkelijker dan keuze uit tig soorten WP's, (zonne)boilers en tussenliggende (benodigde) systemen voor uiteindelijk meer onafhankelijkheid. En de markt is volgens mij ook nog niet zodanig dat de installateur je automatisch een subsidieerbare WP aanraadt, dus het spulletje blijft dan onbekend. De crisis, WAF en gedrag/instelling van mens eigen zal tevens tegenwerken.

Even een uitstapje naar het grote geheel...
Verder denk ik dat veel mensen nog veel te veel kopen volgens de principes uit het kapitalistische systeem. Waarin de focus op basisbehoefte en lange termijn investeringen helemaal uit het zicht zijn. Het is vaak meer meer, goed beter best ultrafantastisch en mooi, mooier, mooist. Die dingen die op een hogere prioriteit staat dan functionaliteit, onafhankelijkheid, natuurlijk en milieu-bewustzijn. Zelfs de ge-emancipeerde vrouw gaat dat niet tegen. En misschien is zelfs de WAF groter dan ooit, omdat zij ook verdient en vaker mee beslist hoe het geld wordt besteed dan vroeger.

Pas als we minder afhankelijk zijn van het kopen van geluk door het besteden van geld aan onbenullige rotzooi (ook op grote schaal door en voor bedrijven) wordt de wereld duurzaam. Dat past allemaal binnen consuminderen en minimalisme. Wellicht pure hippietermen en ideologische gedachten, maar denk ook wel dat het pas werkelijkheid wordt als we geen of in mindere mate een kapitalistisch systeem nastreven. Minder egoïsme en hebzucht meer, maar ruilhandel, investeren in onafhankelijkheid en zelf voor je basisbehoeften zorgen (ook ver op de lange termijn gekeken) wordt dan veel belangrijker. Dat zal m.i. de duurzaamheid een boost geven en uitstoot drastisch verminderen. Welvaart kan dan nog steeds bestaan, maar op een andere manier... vermoedelijk een veel functioneler variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
dus:
[...]
Het zal een aantal ideologische mensen zeker tegen het verkeerde been schoppen, maar het is wel DE manier om de energietransitie te versnellen.
Inderdaad wel bespoedigen, maar of dit dan op de juiste manier is kan je over discussiëren. Daar waar geld zo ongeveer de enige prioriteit is worden zelden juiste beslissingen gemaakt voor de lange termijn. Juist daar waar het om duurzaamheid gaat lijkt me dat een zeer slechte manier. Je gaat bijvoorbeeld liever niet nu huizen volspuiten met pur en volstouwen met een hoop apparatuur, als je hierna delfstoffenschaarste op andere gebieden ontketend of materialen helemaal niet meer kunt recyclen. Toch gebeurt dat op grote schaal (volgens mijn onderbuikgevoel).

Dat is ook zo ongeveer mijn moeite met de huidige materialen en opties op de markt. Veelal toch weer gebaseerd op korte termijn kijken en niet groot gedacht. Het is vrijwel altijd duurzamer dan wat we nu kennen, maar niet echt duurzaam. Voor mijn gevoel dan ook vaak vanuit ideologie begonnen, een onderzoekje tot hier (omdat het geld op was) en beginnen met produceren (cashen)... daarna zien we wel weer. Niet duurzaam in het product van begin tot eind, wel werk-met-werk maken en dus geld behouden. Mogelijk nog eens een onderzoekje daarna, maar zelden vanaf scratch het hele plaatje compleet uitgezocht en dan pas produceren. Geld geld geld, daar draait het altijd om. Mijn inzien is kapitalisme en duurzaamheid dus ook een haat en liefdeverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

marcel87 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 15:28:
[...]

Dat geloof ik best. Maar het komt volgens mij ook een hoop dat het allemaal vrij ingewikkeld is. Als je er nog nooit van hebt gehoord en je CV is stuk, ga je niet eerst 3 weken erin verdiepen voor een warmtepomp. Daarnaast is een CV voor tap en verwarming een stuk makkelijker dan keuze uit tig soorten WP's, (zonne)boilers en tussenliggende (benodigde) systemen voor uiteindelijk meer onafhankelijkheid. En de markt is volgens mij ook nog niet zodanig dat de installateur je automatisch een subsidieerbare WP aanraadt, dus het spulletje blijft dan onbekend. De crisis, WAF en gedrag/instelling van mens eigen zal tevens tegenwerken.
Crisis ? welke crisis, dat zit in je hoofd.
Even een uitstapje naar het grote geheel...
Verder denk ik dat veel mensen nog veel te veel kopen volgens de principes uit het kapitalistische systeem. Waarin de focus op basisbehoefte en lange termijn investeringen helemaal uit het zicht zijn. Het is vaak meer meer, goed beter best ultrafantastisch en mooi, mooier, mooist. Die dingen die op een hogere prioriteit staat dan functionaliteit, onafhankelijkheid, natuurlijk en milieu-bewustzijn. Zelfs de ge-emancipeerde vrouw gaat dat niet tegen. En misschien is zelfs de WAF groter dan ooit, omdat zij ook verdient en vaker mee beslist hoe het geld wordt besteed dan vroeger.
Jouw gebruik van de begrip WAF zit erg dicht tegen discriminatie aan .....
Pas als we minder afhankelijk zijn van het kopen van geluk door het besteden van geld aan onbenullige rotzooi (ook op grote schaal door en voor bedrijven) wordt de wereld duurzaam. Dat past allemaal binnen consuminderen en minimalisme. Wellicht pure hippietermen en ideologische gedachten, maar denk ook wel dat het pas werkelijkheid wordt als we geen of in mindere mate een kapitalistisch systeem nastreven. Minder egoïsme en hebzucht meer, maar ruilhandel, investeren in onafhankelijkheid en zelf voor je basisbehoeften zorgen (ook ver op de lange termijn gekeken) wordt dan veel belangrijker. Dat zal m.i. de duurzaamheid een boost geven en uitstoot drastisch verminderen. Welvaart kan dan nog steeds bestaan, maar op een andere manier... vermoedelijk een veel functioneler variant.
Het dichtste waar we bij zullen komen is dat we realiseren geen groei nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

ollie1965 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:38:
Tja mini turbines, ik kan al een aantal jaar er 2 zien vanuit mijn werk, in de wind luwte van een gebouw.......

4x heb ik ze zien draaien en wel bij storm met de wind uit de goede hoek........
Wel eens gedacht om er eens binnen te lopen en te zeggen dat ik ze gratis mee neem omdat ze dan misschien nog iets gaan doen i.p.v. vastroesten.

Als je goed kijkt kun je hem nog net boven het dak zien uitsteken., gelukkig zit ik bij een wat duurzamer bank >:)
OMG... |:(

Heb je een hoog pand, zet je hem neer op het laagste stuk dat je kan vinden. 8)7

Maar goed: windmolens, wel type dan ook, in de bebouwde omgeving is volgens mij volstrekt kansloos. Het is hooguit een "kijk ons eens groen zijn" uithangbord dat alleen betaalbaar is door groene investeringsaftrekposten. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:28:
[...]

ben overigens van plan om mijn overschot zoveel mogelijk in te zetten op gasreductie, dus hoe verstandig is dat om te gaan voor degene met de hoogste terugleververgoeding?
Daar beantwoord je toch je eigen vraag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 14:23
Vast niet nieuw voorr iedereen. Maar ik zag toevallig dat er nieuwe recente luchtfoto's geplaatst zijn op Google maps, althans in mijn woonplaats Nijmegen.
Ik zit even rond te kijken en ik verbaas me echt over al die nieuwe panelen overal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:16:
[...]

Daar beantwoord je toch je eigen vraag? :)
dan nog blijft mijn vraag hoe het kan dat op de ene site ik 180 terug krijg in het jaar, bij de ander 33 euro per maand moet betalen.

:? :? :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Bijzondere inzage in kern energie door Robert Llewellyn, niet zozeer de voor en nadelen, maar eerder een financieel plaatje. Toch wel verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 12:28:
[...]

kan iemand mij hier nog mee helpen?

heb nog 10 dagen om over te stappen, maar snap er geen jota van. bij de 1 enorme min-bedragen, bij de ander nog 33 euro per maand.

slimme marketing/berekening? of rekent vandebron bijvoorbeeld je teruglevering niet mee? volgens vandebron zou ik in aanmerking komen voor het zoncollectief waarmee je 10,5 cent voor teruglevering krijgt.

Waarschijnlijk heeft iedere leverancier zo z'n gedachtes over de prijs die je krijgt als je meer saldeert dan verbruikt.
Mijn advies: bespaar jezelf de zorgen en ga voor een berekening met 1 kWh. Stook je overschot op in de wintermaanden, al dan niet met een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Te treurig voor worden (aannemende dat dit allemaal klopt). Hopelijk zorgt vertraging en uitstel ook voor afstel in dit geval. Zonde van het geld....dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

databeestje schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:43:
Bijzondere inzage in kern energie door Robert Llewellyn, niet zozeer de voor en nadelen, maar eerder een financieel plaatje. Toch wel verhelderend.

[video]
En dan noemt hij de kosten van het bewaren van het afval nog niet eens in de kosten. Dat blijft de komende eeuwen, zo niet millennia geld kosten. Dat worden hele, hele dure kwh-tjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ATS schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 07:15:
[...]

En dan noemt hij de kosten van het bewaren van het afval nog niet eens in de kosten. Dat blijft de komende eeuwen, zo niet millennia geld kosten. Dat worden hele, hele dure kwh-tjes 8)7
Voor de beeldvorming, de prijs die genoemd werd voor een MWh van deze centrale zou uit komen op 93 pond. Dit is omgerekend 118 euro. Ter vergelijk is de huidige stroomprijs een cent of 5, dat komt dus neer op 50 euro per MWh.

Praktisch gezien betekend het, dat de overheid subsidie in de centrale gooit zodat deze toch stroom kan produceren. Een vergelijkbaar probleem als Borsele en Delta nu in zitten, de concurrentie is een beetje hoger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kom niet helemaal uit met de cijfertjes. Corrigeer me gerust als ik fout zit:
Hinkley Point C, 18 miljard pond = € 22,84 miljard. Daarvoor produceert die 3 GW energie, dat is 26.280 GWh elk jaar.
Als je elk jaar ook nog eens € 100 miljoen aan operationele kosten hebt (ik kan het niet inschatten, maar dit lijkt me een hoog cijfer), en een levensduur van 30 jaar hebt, dan produceer je stroom voor € 0,03278.
Als je zonnepanelen pakt met € 1 /Wp en een opbrengst van 1kWh/kWp, dan is dat over 30 jaar € 0,03333.

Dat ontloopt elkaar niet veel en is een derde van wat de Chinezen voor hun kWh willen hebben (wat natuurlijk een marktprijs is en geen productieprijs).
Waar is mijn rekenfout?

Voor de andere centrales die genoemd worden: Olkiluoto 3, inclusief overspend € 9,1 miljard voor 1,6 GWe = € 0,02878 over 30 jaar (weer inclusief € 100 miljoen per jaar operationele kosten) en Flamanville 3 komt op € 0,03113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:01:
Ik kom niet helemaal uit met de cijfertjes. Corrigeer me gerust als ik fout zit:
Hinkley Point C, 18 miljard pond = € 22,84 miljard. Daarvoor produceert die 3 GW energie, dat is 26.280 GWh elk jaar.
Als je elk jaar ook nog eens € 100 miljoen aan operationele kosten hebt (ik kan het niet inschatten, maar dit lijkt me een hoog cijfer), en een levensduur van 30 jaar hebt, dan produceer je stroom voor € 0,03278.
Eh... nee. Dan begint het pas. Je hebt dan namelijk een afgeschreven centrale die voor een significant deel gezien zal moeten worden als radioactief afval. Dat ding afbreken en het terrein saneren gaat dus ook nog een paar miljard kosten. En dan gaan we het puin moeten opslaan, plus het eigenlijke radioactieve afval van de gebruikte brandstof. Die moet je daarna nog wel voor de eeuwigheid bewaren en bewaken. Ik denk overigens dat €100M/jaar te laag is, maar dat kan ik ook niet inschatten.

En dan vergeten we nog deze: de kosten voor het verzekeren van dit ding. Dat kan feitelijk niet. De staat draait op voor de dekking, maar de kosten zou je wel mee moeten rekenen in wat het ding echt kost.

Ik ben niet tegen kernergie, zolang alle kosten in de prijs worden meegerekend en de uitbater alle lasten zelf draagt. Ik heb nog geen businesscase gezien waarin dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat je ook rentekosten mee moet nemen, en een kerncentrale heeft 'slechts' een capacity factor van 80-90%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als vuistregel kun je nemen dat een kerncentrale ruwweg 50% afschrijving, 20% doorlopend O&M (operations and management) en de rest je hele fuel cycle (procurement, logistics, separation, disposal) is.

Afbeeldingslocatie: http://image.slidesharecdn.com/thefutureofnuclearpower-110406124708-phpapp02/95/the-future-of-nuclear-powerwhat-are-the-consequences-of-fukushima-16-728.jpg?cb=1313459576

De LCOE van kernenergie zit nu al een flink aantal jaren op $0.06-0.08/kWh, aanzienlijk hoger dan lage-scale solar en wind.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Nu weet ik nog steeds niet wat een kop thee in 2033 kost :p

Leuk om Robert Llewyn hier te zien. Ik ken hem nog vanuit zijn Scrapheap Challenge periode op Discovery (zo'n 15 jaar geleden).

Ruwweg klopt dit allemaal. De afgelopen 5 jaar is er veel gerekend aan kernenergie. Het argument was dat kernenergie goedkoop is. Dat klopt ook, als je de afgeschreven centrales die we nu hebben gebruiken (je zit dan rond de 3-4 eurocent/kWh). Nieuwe centrales hebben echter enorme investeringen en dan kom je al gauw in de buurt van de 10 eurocent/kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ja, Hinkley Point is een bizar stukje politiek. Jasper Vis heeft er ook een mooi stuk over geschreven met daarbij deze grafiek van de gegarandeerde stroomprijs voor de uitbater EDF
Afbeeldingslocatie: https://jaspervis.files.wordpress.com/2016/02/kerncentrale-hinkley-kostprijs.png
En ondanks die hoge garantie (+ vele andere stimuleringsregelingen) krijgt EDF het niet voor elkaar om privaat geld aan te trekken voor de financiering. Dat geeft wel aan dat banken en andere investeerders kernenergie als zeer risicovol beschouwen.

Blogger D.A. Ryan schrijft ook regelmatig goed geinformeerde stukken over de politieke, financiele en technische uitdagingen rondom kernenergie. En zo ook over Hinkley Point.

[ Voor 19% gewijzigd door styno op 22-04-2016 09:10 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:55:
[...]
Een paar puntjes bij bovenstaande berekening:
- Een potentiele financier van Hinkley Point zal over het algemeen niet 30 jaar willen wachten tot hij zijn geld terug heeft.
- Net als met wind en zon vormen de kapitaalkosten voor de financiering van de installatie een groot deel van de kosten, rente dus. En gezien de risico's die verbonden zijn met zeer lange terugverdientijden (wat doet de markt in de tussentijd?), de twee andere risicovolle kapitaalintensieve projecten is de rente voor Hinkley Point eenflink stuk hogerr dan serie-geproduceerde PV of wind-projecten met virtueel gegarandeerde opbrengst.
Maar de kapitaalkosten zijn hetzelfde. Om 26.280 GWh op te wekken met PV moet je ook € 26 miljard investeren. Dat is meer dan Hinkley Point C.
- O&M van een nucleaire installatie is ongeveer $200 per MWh in Europa.
Ik neem aan dat bouw hierin is meegenomen, want dit is al € 0,176/kWh. Exclusief bouw komt dit neer op zo'n € 5 miljard per jaar.
Maar dan is dat het getal wat je moet noemen, als je de cijfers van dit filmpje pakt dan kom je gewoon tot de conclusie dat kernenergie nog niet eens zo duur is.

Hij zegt dat je voor de prijs van Hinkley Point C 12 GW aan windturbines kunt neerzetten en suggereert dan dat het beter is om 3 GW neer te zetten en de rest te investeren in opslag, maar dan vergeet hij er even bij te zeggen dat de vollasturen van windturbines rond de 2.200 liggen, dus 3 GW aan windturbines genereren "maar" 6.600 GWh aan stroom. De 12 GW die je voor de prijs van Hinkley Point C kunt neerzetten genereren ongeveer hetzelfde aan jaarlijks vermogen.

Dus dan nog kom ik met de cijfers niet uit:
Hinkley Point: € 22,9 miljard en met 80-90% 18.624-23.652 GWh
Zon: € 23,652 miljard voor 23.652 GWh
Wind: € 22,9 miljard voor 26.400 GWh.

Het is dus niet echt handig om alleen de bouwkosten te noemen, zo zaai je nog meer onduidelijkheid.
Slecht filmpje. En eerlijk gezegd vreesde ik dat al toen ik zijn naam hoorde. Het is een acteur en een komiek, maar geen wetenschapper die met duidelijke cijfers komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
Als je zonnepanelen pakt met € 1 /Wp en een opbrengst van 1kWh/kWp, dan is dat over 30 jaar € 0,03333.

Dat ontloopt elkaar niet veel en is een derde van wat de Chinezen voor hun kWh willen hebben (wat natuurlijk een marktprijs is en geen productieprijs).
Waar is mijn rekenfout?

Voor de andere centrales die genoemd worden: Olkiluoto 3, inclusief overspend € 9,1 miljard voor 1,6 GWe = € 0,02878 over 30 jaar (weer inclusief € 100 miljoen per jaar operationele kosten) en Flamanville 3 komt op € 0,03113
Wat je vergeet zijn de financieringskosten. Die 18 miljard investering moet je zien als een lening van de investeerder aan de centrale. En omdat het financiële risico heel hoog is zal hij daar een hoog rendement op willen. Pak 'm beet 10% (lijkt me aan de lage kant voor dit soort durf investeringen). Dan kom je op een jaarlijkse annuïteit uit van 1,9 miljard. Als je dat deelt door 26,28 TWh (dat haal je trouwens nooit, want een kerncentrale heeft ook onderhoud nodig natuurlijk!), dan kom je uit op 7,2 ct/kWh. En dan heb ik ons al rijk gerekend door een laag rentepercentage te kiezen en geen onderhoud te doen aan de plant.

Als ik dan MUX zijn gegevens gebruik dat een kernenergie 60% financieringskosten is, dan kom ik uit op 12ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:42:
Maar de kapitaalkosten zijn hetzelfde. Om 26.280 GWh op te wekken met PV moet je ook € 26 miljard investeren. Dat is meer dan Hinkley Point C.
Nee, kapitaalkosten zijn sterk verbonden met je discount rate en looptijd. Kernenergie wordt in de loop van zijn levensduur vrijwel gegarandeerd alleen maar duurder en dus minder winstgevend, dus je investering wordt in de loop van de tijd snel minder waard. Dat is op basis waarvan de discount rate wordt berekend, en die is dus vrij hoog. Daarnaast wordt doorgaans gerekend met 15-20 jaar looptijd voor een kerncentrale, omdat er ook al vroeg in de levensduur doorlopend kapitaalintensieve aanpassingen en onderhoudszaken nodig zijn waarvoor men de financiers graag wil gebruiken. Dat samen zorgt voor de 'perfect storm' van hoge kapitaalkosten.

Zonne- en windenergie zijn bijna perfect het omgekeerde. Je investering wordt alleen maar heel veel meer waard (zeker in de afgelopen 5 jaar, zeer waarschijnlijk niet meer over 10 jaar vanwege oversupply en prijsdruk) en de O&M kan heel gemakkelijk worden betaald vanuit de baten, dus de financiers zijn niet meer nodig na een paar jaar. Dus je ziet dat veruit de meeste financiers hun geld terug willen in 5-8 jaar en dan uit het project trekken, waarna de netbeheerder of energiebedrijven alle kosten overnemen.

Een andere ontzettend belangrijke factor is dat er maar heel weinig kernreactoren worden gebouwd en dat ieder exemplaar dus eigenlijk uniek is, met zijn eigen problemen en verrassingen. Dit zorgt voor structurele budget overruns. Zonne-installaties en windturbines worden op gigantische schaal massageproduceerd, en er is zelfs een gezonde tweedehands- en testmarkt voor. Je weet dus van tevoren exact wanneer je hoeveel exemplaren voor welke prijs kunt krijgen en hoeveel het kost om het neer te zetten. Een investeerder heeft zowat geen risico op onverwacht verlaagd rendement.

Koppel dit met het feit dat kernenergie al heel erg lang één van de duurste energiebronnen is, en je krijgt een klimaat waarin alleen met gigantische overheidssubsidies een kerncentrale interessant kan zijn voor investeerders of overheden.
Ik neem aan dat bouw hierin is meegenomen, want dit is al € 0,176/kWh. Exclusief bouw komt dit neer op zo'n € 5 miljard per jaar.
Maar dan is dat het getal wat je moet noemen, als je de cijfers van dit filmpje pakt dan kom je gewoon tot de conclusie dat kernenergie nog niet eens zo duur is.
Zoals gezegd gaat dit filmpje puur en alleen over constructiebudget. In de meeste kostenplaatjes voor kernenergie wordt alleen O&M, fuel cycle en constructie (+financiering) opgenomen, en is disposal een kostenpost voor de staat. Zo ook hier. Wanneer je O&M, financiering en disposal meerekent kom je op zijn allergoedkoopst net onder de €100/MWh uit (China), en gemiddeld in Frankrijk op zo'n €200/MWh. Dit is ook wat het IPCC gebruikt als leidende all-inclusive LCOE-cijfers (en ca. €80/MWh als marginale kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:42:
[...]

Nee, de financieringsbehoefte is hetzelfde, de kapitaalkosten zijn dat niet. Omdat een kernreactor bouwen (zeker de Franse EPR) veel meer risico's met zich meebrengt, gebouwd wordt door een bedrijf dat virtueel failliet is en de bouw ook nog veel langer duurt dan zon of wind zal de rente voor Hinkley Point flink hoger zijn dan die andere twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Op de wiki pagina staan een hoop cijfers over de LCOE van verschillende energiebronnen
Wikipedia: Cost of electricity by source

Wat vooral opvalt is dat verschillende onderzoeken heel erg andere cijfers vinden omdat ze een andere centrale als voorbeeld hebben genomen.
Maar over het algemeen komt kernenergie er best goed uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

RocketKoen schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 11:11:
Op de wiki pagina staan een hoop cijfers over de LCOE van verschillende energiebronnen
Wikipedia: Cost of electricity by source

Wat vooral opvalt is dat verschillende onderzoeken heel erg andere cijfers vinden omdat ze een andere centrale als voorbeeld hebben genomen.
Maar over het algemeen komt kernenergie er best goed uit.
Mja, je zegt het zelf al: er veel parameters om mee te spelen. Op papier is het vaak prachtig. Kijk je naar de praktijk dan heeft EDF ondanks de gigantische subsidies, garanties (zoals financieringsgaranties) en andere aanvullende stimuleringsregelingen door de UK overheid hevige moeite om Hinkley Point gefinancierd te krijgen. Hoe rijm je dat met de mooie theoretische cijfers en een Britse overheid die EDF bijna smeekt om dat ding te bouwen?

De financieringsrisico's hangen heel erg af van de stabiliteit van de overheid (wetgeving en betrouwbaarheid) maar ook van de marktontwikkelingen. Het duurt minstens tot 2023 voordat de centrale in bedrijf gaat en niemand kan voorspellen wat de markt tegen die tijd doet nu wind en vooral zon en grid-storage zo snel goedkoper worden. Zou jij investeren in een centrale die zelfs met al die garanties mogelijk niet rendabel te krijgen is zodra die eindelijk opgeleverd is, nog afgezien van de technische risico's.

Flamanville kan misschien niet in bedrijf genomen worden omdat het drukvat koolstofophopingen heeft. Als dat gebeurt kan EDF/Areva het wel vergeten, dan is het over en uit. Er is dan ook grote druk op de Franse toezichthouder om het drukvat goed te keuren en die durft nu geen uitspraak meer te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 22-04-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Dat het er goed uit komt, komt dus vooral omdat kosten op de maatschappij afgewenteld worden in plaats van in de prijs van de energie terecht te komen. De fabrikant is maar heel beperkt aansprakelijk, en ook landen leveren daarboven maar een beperkte dekking. Is je ooit opgevallen dat in al je verzekeringen schade veroorzaakt door "atoomkernreacties" is uitgesloten? Dat heeft daar ook mee te maken. Als er iets mis gaat, is het je eigen probleem. Het risico van die dingen is dus afgewenteld op de maatschappij.

En denk je serieus dat de kosten voor de opslag tot in de eeuwigheid gedekt zijn door de eigenaar van de centrale?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sinds de vervanging van mijn PV installatie, produceer ik met mijn 2650Wp 'wat' meer dan dat ik verbruik. Daarom heb ik inmiddels al een bijna een jaar een L/L warmtepomp om wat van dat overschot 'af te fakkelen'. Lukt aardig want er is al bijna 1000 kWh in de warmtepomp gegaan, terwijl mijn gasverbruik van 600 m3 naar 30 m3 is gedaald.

Ik heb alleen nog steeds wat kWh'tjes over. Een groot gedeelte van mijn CO2 uitstoot wordt uiteraard veroorzaakt door vervoer. Dus ik dacht, laat ik dit combineren met het aangename. Hoe haal je zo veel mogelijk plezier uit zonnestroom? Nou zo dus:

Zero SR ZF12.5 Zero SR ZF12.5 Zero SR ZF12.5 Anton op Zero SR ZF12.5

Het verbruik houd ik netjes bij op https://www.spritmonitor.de/en/detail/754793.html

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 17-10-2017 15:57 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lijkt me vreemd, een motor die zonder geluid te maken voorbij komt :)
(Al juich ik het ontbreken van herrie wel toe :P )

[ Voor 27% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-04-2016 14:10 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Er zijn ook genoeg omstanders die soms heel verbaasd omkijken, zodra ze wat ze zien niet kunnen koppelen aan wat ze horen ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
Ik ben het 100% met hem eens in de video. Zelfs economisch gezien is kernenergie niet handig (understatement), maar nog altijd vele malen betere optie dan kool. En voor beiden zijn naast economische bezwaren natuurlijk ook enorme millieubezwaren te bedenken.

Maar, er moet bij gezegd worden, hij vergelijkt die 3GW dan met windturbines. Die hebben over het algemeen een levensduur van zo'n 20 jaar. Veel korter dan bv 50 of 60 jaar van een kerncentrale. Maar goed, zo'n windturbine kan vrijwel geheel gerecycled worden - zeker de stalen masten zoals bv. Lagerwey ze maakt.

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klein WTF momentje hier vanmiddag. We hebben van de gemeente een brief gekregen dat we verplicht onze gasleidingen moeten laten vervangen ( klopt, zijn erg slecht ).

Dus ik stuur een grote installateur een e-mail of ze langs kunnen komen om een offerte te laten maken.

Krijg ik praktisch meteen een mailtje terug dat dat inderdaad mogelijk is maar dat hier wel 45 euro kosten aan verbonden zijn. Dus om een offerte te ontvangen moet ik eerst betalen. WTF!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Skyaero schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:38:
Nu weet ik nog steeds niet wat een kop thee in 2033 kost :p

Leuk om Robert Llewyn hier te zien. Ik ken hem nog vanuit zijn Scrapheap Challenge periode op Discovery (zo'n 15 jaar geleden).

Ruwweg klopt dit allemaal. De afgelopen 5 jaar is er veel gerekend aan kernenergie. Het argument was dat kernenergie goedkoop is. Dat klopt ook, als je de afgeschreven centrales die we nu hebben gebruiken (je zit dan rond de 3-4 eurocent/kWh). Nieuwe centrales hebben echter enorme investeringen en dan kom je al gauw in de buurt van de 10 eurocent/kWh uit.
Nooit Red Dwarf gekeken? ;) Hij heeft een uitstekend Youtube kanaal over zulke dingen.
antonboonstra schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:59:
Sinds de vervanging van mijn PV installatie, produceer ik met mijn 2650Wp 'wat' meer dan dat ik verbruik. Daarom heb ik inmiddels al een bijna een jaar een L/L warmtepomp om wat van dat overschot 'af te fakkelen'. Lukt aardig want er is al bijna 1000 kWh in de warmtepomp gegaan, terwijl mijn gasverbruik van 600 m3 naar 30 m3 is gedaald.

Ik heb alleen nog steeds wat kWh'tjes over. Een groot gedeelte van mijn CO2 uitstoot wordt uiteraard veroorzaakt door vervoer. Dus ik dacht, laat ik dit combineren met het aangename. Hoe haal je zo veel mogelijk plezier uit zonnestroom? Nou zo dus:

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Hoera nog een Zero eigenaar *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mkleinman schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:14:
Klein WTF momentje hier vanmiddag. We hebben van de gemeente een brief gekregen dat we verplicht onze gasleidingen moeten laten vervangen ( klopt, zijn erg slecht ).
Het gaat dus om de gasleiding na de meter?
Krijg ik praktisch meteen een mailtje terug dat dat inderdaad mogelijk is maar dat hier wel 45 euro kosten aan verbonden zijn. Dus om een offerte te ontvangen moet ik eerst betalen. WTF!
Is niet ongewoon, zeker in de zakelijke wereld. Afspraak is dan wel dat als je akkoord gaat, de offertekosten als korting worden doorberekend. Komt een beetje voort uit dat heel veel mensen/bedrijven offertes opvragen, maar dat er weinig opdrachten uit komen. Sommige bedrijven hebben dat opgevangen door geld voor offertes op te vragen. Of dat de meest klantvriendelijke manier is is een heel ander verhaal.....
Erasmo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:15:
Nooit Red Dwarf gekeken? ;) Hij heeft een uitstekend Youtube kanaal over zulke dingen.
Nog nooit van gehoord. Toch maar even kijken of ik die ergens kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dus ik stuur een grote installateur een e-mail of ze langs kunnen komen om een offerte te laten maken.

Wat is er slecht aan dan ? koper is koper ?
Moet je dan in huis alles openbreken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Skyaero schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:19:
[...]

Het gaat dus om de gasleiding na de meter?

s niet ongewoon, zeker in de zakelijke wereld. Afspraak is dan wel dat als je akkoord gaat, de offertekosten als korting worden doorberekend. Komt een beetje voort uit dat heel veel mensen/bedrijven offertes opvragen, maar dat er weinig opdrachten uit komen. Sommige bedrijven hebben dat opgevangen door geld voor offertes op te vragen. Of dat de meest klantvriendelijke manier is is een heel ander verhaal.....
Klopt het deel na de gasmeter in de kruipruimte. Het grootste deel naar de ketel is al vervangen voor koper. Alleen in de kruipruimte heb ik nog een stalen leiding zitten. Die moet nu dus vervangen worden

Ik weiger per definitie te betalen voor een offerte. Dat vind ik een stuk ondernemersrisico.
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:23:
[...]

Wat is er slecht aan dan ? koper is koper ?
Moet je dan in huis alles openbreken ?
Vanaf de meter hadden we eerst dikwandig staal in huis. Een deel is dus nu al koper, alleen in de kruipruimte zit nog een groot stuk staal en dat roest klaarblijkelijk. Althans er is een steekproef gedaan in de buurt en daaruit is gebleken dat ze vervangen moeten worden.

Geldt overigens voor een heel groot deel van Lelystad. Dit project loopt al 1 1/2 jaar.

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 22-04-2016 16:26 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

mkleinman schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:24:
[...]

Klopt het deel na de gasmeter in de kruipruimte. Het grootste deel naar de ketel is al vervangen voor koper. Alleen in de kruipruimte heb ik nog een stalen leiding zitten. Die moet nu dus vervangen worden

Ik weiger per definitie te betalen voor een offerte. Dat vind ik een stuk ondernemersrisico.
Ik zou de gas meter laten verwijderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:26:
[...]

We kunnen helaas nog net niet zonder. Anders hadden we het wel geweten ( laatste zijn woorden van mijn vrouw! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Erasmo schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:15:
[...]
Hoera nog een Zero eigenaar *O*
Ik had in het motortopic al gezien dat jij ook een Zero hebt. Staat die van jou nog steeds bij de dealer i.v.m. het inbouwen van de snellaad optie?

Geen idee waar je woont, maar als het niet al te ver van Groningen af is een keer ontmoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Skyaero schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:19:
[...]
Nog nooit van gehoord. Toch maar even kijken of ik die ergens kan vinden.
Dit is zijn kanaal :) YouTube: fullychargedshow
antonboonstra schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:47:
[...]

Ik had in het motortopic al gezien dat jij ook een Zero hebt. Staat die van jou nog steeds bij de dealer i.v.m. het inbouwen van de snellaad optie?

Geen idee waar je woont, maar als het niet al te ver van Groningen af is een keer ontmoeten?
Hij staat nu bij het EU HQ in Alkmaar vanwege een storing, ik hoop dat ze een beetje opschieten want ik wil rijdennnnn. :-( Ik woon in de Achterhoek maar als de snellader straks functioneert is afstand natuurlijk geen probleem meer :P

En nog een tip om bij laadpalen te kunnen laden: https://www.laadkabelfabr...aar-schuko-contrastekker/

[ Voor 5% gewijzigd door Erasmo op 22-04-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

styno schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:03:
Blogger D.A. Ryan schrijft ook regelmatig goed geinformeerde stukken over de politieke, financiele en technische uitdagingen rondom kernenergie. En zo ook over Hinkley Point.
Dank voor de link, zeker het lezen waard en een interresant inzicht vanaf de britse zijde. Politieke spellen hebben soms niet de uitkomst die noodzakelijk wenselijk is.

Net zoals commerciele belangen niet zo goed passen bij infrastructuur, zeker als er ook nog aandeelhouders bij komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:53:
[...]

Net zoals commerciele belangen niet zo goed passen bij infrastructuur, zeker als er ook nog aandeelhouders bij komen kijken.
Het internet is toch ook infrastructuur? Gaat prima!

Ik denk dat het probleem is dat er eigenlijk geen concurrentie is en dat er allerlei eisen aan verbonden worden die helemaal niet reëel zijn. Als ik 20% minder hoef te betalen voor mijn energie en mijn SLA gaat van 99,99% naar 99,9%, of zelfs lager, dan wil ik dat best overwegen. Een UPS heb je voor 50 euro en voor iets meer heb je er een die mijn Wifi echt wel in de lucht houd!
(En mijn ISP mag kijken of hij zijn SLA haalt zonder stroom, dus die heeft waarschijnlijk ook een UPS/betere stroomvoorziening en er is ook nog 4G of een NAS vol films/series)
Erg leuk.
Maar het geeft eigenlijk al aan wat hier telkens weer terugkomt. Duurzaam is helemaal niet zo veel duurder!
Overigens is het duidelijk wat er gaat/moet gebeuren... het zijn 2 cowboys, hand op het pistool, de eerste die knippert met z'n ogen is er geweest :+ Tijd voor een/de Sherif om dit te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81

kan de gemeente echt eisen dat je dat laat vervangen? ook al is het na de meter? steekproef OK, maar voordat ze iets eisen, moeten ze dan niet eerst echt vaststellen dat bij jullie dit ook waar is?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:12
Leuk Anton, ik denk er ook wel eens over om een E-motor te gaan rijden. Nu doe ik woon werk op een e-scooter, (ook een topic over), maar ik ben nog niet overtuigd wat betreft de betrouwbaarheid. Sinds augustus 1 lader en 2 tandriemen vervangen..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Joris 407 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:44:
[...]
Leuk Anton, ik denk er ook wel eens over om een E-motor te gaan rijden. Nu doe ik woon werk op een e-scooter, (ook een topic over), maar ik ben nog niet overtuigd wat betreft de betrouwbaarheid. Sinds augustus 1 lader en 2 tandriemen vervangen..
Naast dat het erg goedkoop rijden is (de variabele kosten in ieder geval) is het ook gewoon erg gaaf om op te rijden. Deze SR heeft flink wat vermogen en het is gewoon altijd beschikbaar. Je zit nooit in het verkeerde toerenbereik of versnelling, maar hebt altijd 144 Nm op afroep beschikbaar. Stoplichtsprintjes of een auto inhalen is gewoon fun. Wat dat betreft word je er bijna een aso rijder door, omdat het zo moeiteloos gaat. En niemand kijkt op als je te hard rijdt, want je maakt geen herrie. Dus ja, het is praktisch als woon-werk vervoer, maar gewoon ook genieten.

Ik heb net even meer dan 500 km gereden, dus ik kan nog weinig over de betrouwbaarheid zeggen. Het ziet en voelt in ieder geval allemaal stevig. Zero had al in 2011 een volledig elektrische motor op de markt en heeft sindsdien flinke stappen gemaakt qua ontwikkeling. Dus ik neem aan dat de meeste kinderziekten zijn opgelost in het 2015 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
moet zeggen, ziet er wel gaaf uit. misschien eens een vervanging ooit voor mijn Bandit :+

eeeeeen we hebben er weer eentje:

http://houhetwarm.nl/nieu...tm_content=2DutchWindmill

al had ik deze al eens eerder gezien op internet, blijkt dat ze nu met een persbericht zijn gekomen. opbrengstverwachting tussen de 10 en 15.000 kWh per jaar _O- en dat gewoon op een schuindak gemonteerd volgens de foto's :+

tvt van 4-6 jaar, laten we zeggen 6 jaar. uitgaande van hun mooiste verkooppraatje zou dus deze molen 15.000kWh per jaar opbrengen...x 6 jaar = 90.000 kWh over tvt. denk dat ze iets van 20 cent aanhouden voor electraprijs, komen we op een prijs (die ze niet willen zeggen) van 18k in gunstigste geval. klopt dat zo een beetje? geen wonder dat ze de prijs nog even voor zich houden! O-) :z

[ Voor 82% gewijzigd door fabstar81 op 23-04-2016 10:08 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

fabstar81 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:33:
[...]

kan de gemeente echt eisen dat je dat laat vervangen? ook al is het na de meter? steekproef OK, maar voordat ze iets eisen, moeten ze dan niet eerst echt vaststellen dat bij jullie dit ook waar is?
Dit is vrijwel zeker weten uit een audit gekomen. Het is wat ondoorzichtig voor de meeste burgers, maar er wordt in de elektra/gas/waterinfrastructuur vrij precies bijgehouden wanneer alles is aangelegd, wat de onderhoudsintervallen zijn enzovoorts. Waarschijnlijk is de hele wijk al een aantal jaren (of misschien zelfs decennia) aan vervanging toe, maar is dit telkens niet gebeurd. En dan wordt er op een gegeven moment gewoon geëist dat het gebeurt als blijkt dat een gemeente zijn zaakjes heeft laten lopen.

Zelfde is hier een aantal jaren geleden gebeurd met de waterleidingen (Lansingerland). Meer dan 10 jaar achterstallig onderhoud op een deel van de einddistributie. Die vervanging was echter helemaal op kosten van het waterleidingbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

mux schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:04:
[...]

Dit is vrijwel zeker weten uit een audit gekomen. Het is wat ondoorzichtig voor de meeste burgers, maar er wordt in de elektra/gas/waterinfrastructuur vrij precies bijgehouden wanneer alles is aangelegd, wat de onderhoudsintervallen zijn enzovoorts. Waarschijnlijk is de hele wijk al een aantal jaren (of misschien zelfs decennia) aan vervanging toe, maar is dit telkens niet gebeurd. En dan wordt er op een gegeven moment gewoon geëist dat het gebeurt als blijkt dat een gemeente zijn zaakjes heeft laten lopen.

Zelfde is hier een aantal jaren geleden gebeurd met de waterleidingen (Lansingerland). Meer dan 10 jaar achterstallig onderhoud op een deel van de einddistributie. Die vervanging was echter helemaal op kosten van het waterleidingbedrijf.
Hier is iets soortgelijks gebeurd na een gasontploffing. Daarbij is Liander aansprakelijk gesteld. Betrof ook stalen leidingen in vrij recente bouw. Nu is alles vervangen door koper. Omdat ze werkten met stukken buis van 2m. is het aantal persfittingen enorm. En verder zit koper op plaatsen waar je (voor de sterkte) liever staal zou hebben. Bijvoorbeeld een stijgleiding in een gang met bergingen was staal, is nu koper. Geen extra bescherming, maar wel fietsen met trappers e.d.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

fabstar81 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:33:
moet zeggen, ziet er wel gaaf uit. misschien eens een vervanging ooit voor mijn Bandit :+

al had ik deze al eens eerder gezien op internet, blijkt dat ze nu met een persbericht zijn gekomen. opbrengstverwachting tussen de 10 en 15.000 kWh per jaar _O- en dat gewoon op een schuindak gemonteerd volgens de foto's :+

tvt van 4-6 jaar, laten we zeggen 6 jaar. uitgaande van hun mooiste verkooppraatje zou dus deze molen 15.000kWh per jaar opbrengen...x 6 jaar = 90.000 kWh over tvt. denk dat ze iets van 20 cent aanhouden voor electraprijs, komen we op een prijs (die ze niet willen zeggen) van 18k in gunstigste geval. klopt dat zo een beetje? geen wonder dat ze de prijs nog even voor zich houden! O-) :z
Hij is hier vorig jaar ook al langs geweest. Kansloos, die gaat echt nooit van zijn leven die opbrengst halen. Zoveel energie zit er gewoon niet in de wind, en zeker niet zo laag en in de bebouwde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:33:
[...]

Exact weet ik het niet, maar er zijn steekproeven gedaan per wijk per woningtype per bouwjaar ( ik meen 15% van de huizen is geinspecteerd ). Als daar dan roest/rot wordt geconstateerd dan moet de hele wijk verplicht vervangen.

Maandag komt er een bedrijf langs voor een offerte. Ik hoor prijzen rond de 250 tot 750 euro.

Enige nadeel is dat ik mijn hele fundering heb ingepakt in piepschuim en dat mijn kruipruimte vol ligt met CAT5E bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:33
mkleinman schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:33:
[...]

Enige nadeel is dat ik mijn hele fundering heb ingepakt in piepschuim en dat mijn kruipruimte vol ligt met CAT5E bekabeling.
Had ik ook. Zijn ze bij de vervanging netjes mee omgegaan. Ze waren vooral blij met de folie op de bodem van de kruipruimte :) . Ze hebben zelfs de benodigde gaten in de eps dicht gemaakt met pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 09:33:

1 mei 2014 was er al een prototype.
Je zou verwachten dat men al meer informatie zou hebben over de opbrengst, hoewel het toen een prototype betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kun je die gasleiding niet gewoon laten afsluiten nu je een warmtepomp hebt?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Het dak ligt vol (althans, 90%). En na een week denk ik al " achteraf gezien, hadden daar nog 2 panelen gepast...."

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Se2FEmtjeAUFWpPzNYWCIzI7/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:57:
Deze SR heeft flink wat vermogen en het is gewoon altijd beschikbaar. Je zit nooit in het verkeerde toerenbereik of versnelling, maar hebt altijd 144 Nm op afroep beschikbaar.
Maar waarom zouden ze de motor niet gewoon in het achterwiel monteren? Scheelt een hoop gedoe met aandrijving enzo.
WoudseHoeve schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:26:
beetje afhankelijk van wat dat gaat kosten zou ik daar ook voor kiezen. 750 euro? dan maar een wp met subsidie ;-)

Hoe lang gaat een gasleiding eigenlijk mee? 't kreng zit hier in de muur en (w.s.) in de verdiepingsvloer ingegoten.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Honolulu schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 23:01:
[...]

Maar waarom zouden ze de motor niet gewoon in het achterwiel monteren? Scheelt een hoop gedoe met aandrijving enzo.
Ongeveerde massa is het grootste manco. De massa verhouding tussen het frame en berijder en de geveerde wielen ligt nog veel kritischer vergeleken met een auto. Kortweg, de rijdynamiek werkt dan niet meer, het rijdt niet lekker.

Bij bussen en ander vrachtwagen vervoer is de massa verhoudingen tussen de carosserie en de wielen dusdanig dat het niet zo een punt is. Ze worden ook niet op de rij dynamiek beoordeeld.

Idealiter wil je het geveerde wiel zo licht mogelijk zodat deze de weg zo goed mogelijk volgt zonder te gaan zweven door een opgaande beweging van het wiel (massatraagheid). Zo werd er in het verleden wel meer gebruik gemaakt van remschijven op de assen in plaats van in het wiel. De remmen werden beter, de asbelasting groter, dus moesten er keuzes gemaakt worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpeksteenWP schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:07:
Kun je die gasleiding niet gewoon laten afsluiten nu je een warmtepomp hebt?
Ik verbruik nog 100m3 op jaarbasis. 20m3 koken, 70m3 voor warm water in de winter en 10m3 om de echt koude dagen te overbruggen.

Nu het gas lasten afsluiten dan kom ik in de problemen met de warmwater voorziening. Dus helaas (nog) geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

mkleinman schreef op zondag 24 april 2016 @ 00:14:
[...]

Ik verbruik nog 100m3 op jaarbasis. 20m3 koken, 70m3 voor warm water in de winter en 10m3 om de echt koude dagen te overbruggen.

Nu het gas lasten afsluiten dan kom ik in de problemen met de warmwater voorziening. Dus helaas (nog) geen optie.
Ik heb de vrouw om, ze wil nu ook Inductie koken in de nieuwe keuken straks. Nu de rest nog.. heb nog wel wat kuubjes weg te werken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

mkleinman schreef op zondag 24 april 2016 @ 00:14:
[...]

Warm water is hier ook nog het enige wat we afnemen van de stadsverwarming, gas hebben we niet.
Voor de keuken eerst maar eens kijken naar een boilertje :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier de gaskraan al twee jaar dicht. Ongeveer 400 kWh op jaarbasis voor E douchen (2 personen) Laden van de 600 W/ 30 L boiler overdag met Plugwise zodat we bijna altijd op de PV douchen.

In de keuken een 15 L Plieger boiler, lurkt 250 kWh op jaarbasis.

Koken gebeurt op een 7,2 kW inductie kookplaat, super hoge WAF (en MAF), op jaarbasis c.a. 150 a 200 kWh
De douchekop heb ik met een restrictie plaatje terug geknepen op 3 L/min. Het waterverbruik is zwaar teruggelopen, van 90 m3 jaar naar 50 m3 jaar.

Al met al heb ik na wat upgrading van de PV nu nul E en nul gas. Om wat spare kWh's te hebben is er nog een upgrade in de PV in de planning, gaat nog 700 kWh opleveren. Dan kan ook bij -15 er nog een klappie bij met de 3 WP.s ;)

E.e.a heeft wel een aantal jaren geduurd, ooit begonnen in 2002 met 880 Wp op het dak maar voelt goed.
Mijn buurman ietsje verderop doet niets, en tikt p/m 350 euro af voor gas en E.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:55:
Het dak ligt vol (althans, 90%). En na een week denk ik al " achteraf gezien, hadden daar nog 2 panelen gepast...."

[afbeelding]
zei auijtehaag dat niet direct al bij je eerste foto's? _O-
Gasschuif schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:49:
Hier de gaskraan al twee jaar dicht. Ongeveer 400 kWh op jaarbasis voor E douchen (2 personen) Laden van de 600 W/ 30 L boiler overdag met Plugwise zodat we bijna altijd op de PV douchen.

In de keuken een 15 L Plieger boiler, lurkt 250 kWh op jaarbasis.

Koken gebeurt op een 7,2 kW inductie kookplaat, super hoge WAF (en MAF), op jaarbasis c.a. 150 a 200 kWh
De douchekop heb ik met een restrictie plaatje terug geknepen op 3 L/min. Het waterverbruik is zwaar teruggelopen, van 90 m3 jaar naar 50 m3 jaar.

Al met al heb ik na wat upgrading van de PV nu nul E en nul gas. Om wat spare kWh's te hebben is er nog een upgrade in de PV in de planning, gaat nog 700 kWh opleveren. Dan kan ook bij -15 er nog een klappie bij met de 3 WP.s ;)

E.e.a heeft wel een aantal jaren geduurd, ooit begonnen in 2002 met 880 Wp op het dak maar voelt goed.
Mijn buurman ietsje verderop doet niets, en tikt p/m 350 euro af voor gas en E.
3 l/m is wel heul weinig 8)7 komt er hier niet doorheen :) wat ik ook niet wil hoor.

nu snap ik ook dat je uitkomt met een 30 liter e-boiler. hier hangt een 50 liter, maar die is na het bad vullen voor de kleine (1/4 of hooguit 1/2) en de vrouw die tegelijk doucht helemaal leeg. wij hebben dan ook geen 3 l/min.

kan je misschien je verbruik delen in het E-boiler tussen DWTW en CV-ketel ?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 18 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.