Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Alleen die foto met ballonnen is niet zo duurzaam, lastig zwerfafval geeft datJeroenH schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:24:
Kijk, dit is een leuk initiatief: https://luierrecyclingnederland.nl
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Later vandaag de opdrachtbevestiging de deur uit doen
Verder niets meer gehoord van Breman over die 45 euro voor het laten opmaken van de offerte.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Aangemeldt, en gelijk doorgestuurd naar kdv, en 2 gastouder!JeroenH schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:24:
Kijk, dit is een leuk initiatief: https://luierrecyclingnederland.nl
Aangemeld! En ook het gastoudergezin ingelicht.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Dit blijfik altijd bizar vinden. Hoe kom je aan 350 euro per maand? Verwarming op 26 met alle ramen open?Gasschuif schreef op zondag 24 april 2016 @ 21:49:
E.e.a heeft wel een aantal jaren geduurd, ooit begonnen in 2002 met 880 Wp op het dak maar voelt goed.
Mijn buurman ietsje verderop doet niets, en tikt p/m 350 euro af voor gas en E.
Wij zitten op 230 per maand, en dat is met het opladen van de beide auto's.....
350. Hoe krijg je het voor elkaar.
Foto is inmiddels aangepast.JeroenH schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:31:
Ja, ik zie wel vaker dat duurzame initiatieven opvallend onduurzaam beeldmateriaal kiezen om hun boodschap te ondersteunen.
Haha, je hebt gelijk. Toeval of leest men hier mee?
Ik zag de site vorige week op twitter langs komen en ik had hetzelfde commentaar erop.JeroenH schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:14:
[...]
Haha, je hebt gelijk. Toeval of leest men hier mee?
De persoon die het bericht plaatste heeft aktie ondernomen met dit als resultaat
Niet zo lastig hoor.. de vorige bewoners van het huis waar ik nu woon hadden ook 350 per maand en dat zonder 2 e-autos. Overal enkel glas, geen isolatie, het enige dat in de buurt kwam was een (geventileerde) spouwmuur. Neem daar 4 kinderen bij en je bent er..aip schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:54:
[...]
Dit blijfik altijd bizar vinden. Hoe kom je aan 350 euro per maand? Verwarming op 26 met alle ramen open?
![]()
Ik heb zonnepanelen, dubbelglas en ben nu bezig met de isolatie van de zolder. Kom voor dit jaar naar verwachting op 150 euro per maand, maar dat wordt dus nog minder als de zolder af is. (en weer meer als de kleine komt en de auto vervangen wordt voor iets elektrisch of als de winter strenger wordt).
Dat is niet zo heel moeilijk, gewoon niets doen.aip schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:54:
[...]
Dit blijfik altijd bizar vinden. Hoe kom je aan 350 euro per maand? Verwarming op 26 met alle ramen open?
![]()
Huis uit 1972, grootste deel enkel glas geen spouwmuur isolatie, slecht geïsoleerd dak, twee airco units voor koeling (weet niet of ze kunnen verwarmen) Geen vloerisolatie en 2 jonge kids. Tot slot de vrouw vaak thuis.
Ideaale combi om er flink wat door te jassen.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik woon al te lang in nieuwbouw denk ik.....Gasschuif schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:33:
[...]
Dat is niet zo heel moeilijk, gewoon niets doen.
Huis uit 1972, grootste deel enkel glas geen spouwmuur isolatie, slecht geïsoleerd dak, twee airco units voor koeling (weet niet of ze kunnen verwarmen) Geen vloerisolatie en 2 jonge kids. Tot slot de vrouw vaak thuis.
Ideaale combi om er flink wat door te jassen.
Maar voor 350 in de maand, dus 4200 per jaar, kun je heel wat isoleren, dubbel glas nemen, etc. etc. Allemaal dingen die je binnen 4-6 jaar terugverdient. Dan ben je toch niet helemaal goed bezig om zo Nuon te blijven sponsoren....
Wij kregen toen we hier kwamen wonen na een het eerste jaar controle van de metersaip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:35:
[...]
Ik woon al te lang in nieuwbouw denk ik.....![]()
Maar voor 350 in de maand, dus 4200 per jaar, kun je heel wat isoleren, dubbel glas nemen, etc. etc. Allemaal dingen die je binnen 4-6 jaar terugverdient. Dan ben je toch niet helemaal goed bezig om zo Nuon te blijven sponsoren....

De vorige bewoners zaten op 2650kuub gas p.jaar, en wij na 9 maanden op 600kuub ofzo. Electra meteen ook enorm gedaald. haha...
Precies...aip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:35:
[...]
Ik heb hem dat natuurlijk ook verteld, maar op de een of andere manier liggen de prioriteiten anders.
Begrijp het ook niet. Niets doen is geen optie naar mijn idee. Je blijft dan slaaf van fossiel.
Hier is trouwens na een enorme daling in het gasverbruik een nieuwe gasmeter opgehangen,
Maar dat helpt niet, de nieuwe staat al twee jaar stil.
Rare jongens die energie bedrijven, weinig gas, dan zal hij vast stuk zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 25-04-2016 12:07 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Niets raar aan, gewoon een stuk geautomatiseerde data-analyse. Een gasmeter die kapot aan het gaan is meet (meestal) te weinig gas. Omdat meterstanden 15 jaar worden bewaard kun je dus een trend-breuk analyse uitvoeren en daarmee vervanging van gasmeters zo kostenefficiënt mogelijk realiseren.Gasschuif schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:44:
[...]
Rare jongens die energie bedrijven, weinig gas, dan zal hij vast stuk zijn.
De false-positives als gevolg van mafkezen zoals hier op Tweakers
Gelukkig maar, anders zou de regelgeving op ons gedrag worden afgestemd.
@ Jeroen : Wat bedoel je hier precies meeJeroenH schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:08:
Het bevestigt mijn theorie dat als je eenmaal boven een bepaald niveau gestegen ben je het het bijna niet fout kunt doen...
( iets in de richting van directeuren / CEO ,s die tonnen verdienen of die opstappen - na slecht bestuur - en zakken met vergoeding mee krijgen )
Maar misschien komt dat doordat we 11 maanden geen gas hebben afgenomen (aangemeld bij energie leverancier) vanwege de verbouwing, en daarna gestart met 1600. Geen trendbreuk?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ze hebben bij ons alleen gekeken, en gevraagd waar het door kwam. Toen gaf ik aan dat wij wat zuiniger waren, en er pas waren komen wonen. Toen was het prima..ollie1965 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:07:
Bij ons zijn ze niet langs geweest om de meter te vervangen (van + 3200 naar 1600 naar onder de 1000).
Maar misschien komt dat doordat we 11 maanden geen gas hebben afgenomen (aangemeld bij energie leverancier) vanwege de verbouwing, en daarna gestart met 1600. Geen trendbreuk?
Niet eens zozeer zakken met geld meekrijgen na gefaald te zijn, meer het gevoel dat als sommige mensen (vooral managers) eenmaal boven een bepaald niveau uitgestegen zijn, het bijna niet meer fout met ze kan gaan. Er is altijd wel ergens een managerbaan voor dergelijke lieden, die zullen zich nooit bij het UWV hoeven melden omdat niemand ze wil hebben.JAN-B schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:02:
@ Jeroen : Wat bedoel je hier precies mee![]()
( iets in de richting van directeuren / CEO ,s die tonnen verdienen of die opstappen - na slecht bestuur - en zakken met vergoeding mee krijgen )
https://dl.dropboxusercontent.com/u/38865803/gaslicht.PNG
Ergo, een voorschotbedrag per maand van ongeveer 22 euro

Ik kan er alleen niet bij waarom energiemaatschappijen klanten met zo weinig verbruik de volle pond aan welkomstpremie gunnen. Dat kan toch niet uit?
4200 euroaip schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:35:
[...]

Daar kan ik met mijn huidige nota 40 jaar mijn energie van betalen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hier wel een trendbreuk, van ruim 1800 m3 in 2010 naar minder dan 30 m3 afgelopen jaar. We gebruiken alleen nog wat kookgas, de e-boiler en houtkachel hebben het gas verdrongen.ollie1965 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:07:
Bij ons zijn ze niet langs geweest om de meter te vervangen (van + 3200 naar 1600 naar onder de 1000).
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
dat bedoel ik nou!!! als ik op gaslicht mijn 1/1/450 (geen opwerk ingevuld) invul kom ik op een maandbedrag van 8 euro uit. 105 totaal. doe ik iets voorzichtiger insteken met mijn gas (560) kom ik in hoger tarief en kom ik op 207 per jaar/17 per maand. met die bonuswelkomstkorting wordt Vandebron en Qurrent gelijk al niet meer interessant.Red devil schreef op maandag 25 april 2016 @ 18:00:
Heb eens bij gaslicht mijn exacte verbruik opgegeven (3441 kWh en 950 m3 gas) en daarbij ook 5500 kWh wat mijn paneeltjes ws gaan opwekken. Dan krijg je:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/38865803/gaslicht.PNG
Ergo, een voorschotbedrag per maand van ongeveer 22 euro![]()
Ik kan er alleen niet bij waarom energiemaatschappijen klanten met zo weinig verbruik de volle pond aan welkomstpremie gunnen. Dat kan toch niet uit?
Zelfs al blijf ik bij Vandebron en kan ik 37,50 euro extra korting krijgen (*jeej*

nu vind ik groen belangrijk, en ook dat het gas gecompenseerd wordt, maar dubbel zo veel betalen?!

hier ook hoor. 1400m3 in 2012/13 en dit jaar 570 prognosedrielp schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 01:14:
[...]
Hier wel een trendbreuk, van ruim 1800 m3 in 2010 naar minder dan 30 m3 afgelopen jaar. WE gebruiken alleen nog wat kookgas, de e-boiler en houtkachel hebben het gas verdrongen.

op naar de <500 m3!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
HR+++ pui op zuid? - Als ik me niet vergis heb je dan een stuk minder solare winst m.n. in de overgangsmaanden. De totale energiebalans kan dan wat ongunstiger uitpakken.fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:50:
hier ook hoor. 1400m3 in 2012/13 en dit jaar 570 prognosegewoon 2/3 eraf gesnoept hier door nieuwe ketel, kruipruimteisolatie, HR+++ pui op zuiden, e-boiler van 50 liter, zonneboiler en overschot aan stroom waarmee de ZB paar dagen/weken is opgewarmd.
op naar de <500 m3!
Energie- en kostenanalyse dubbel en driedubbelglas
Tegen teveel zon in de zomer helpt natuurlijk de gebruikelijke zonwering/rolluiken.
Op een bijna niet verwarmde slaapkamer met grote schuifpui op zuid heb ik met dank aan solargestuurde rolluiken en zonwering minder last van te veel zon in hartje zomer.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
als ik de grafieken bekijk, dan komt bij 90% (ons geval) driedubbel HR glas toch telkens als winnaar uit de bus. OK, qua zonwinst heb je gelijk, daar leg je het af pagina 5 tegen dubbelglas HR, maar het gasverbruik ligt wél lager.dunklefaser schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:02:
[...]
HR+++ pui op zuid? - Als ik me niet vergis heb je dan een stuk minder solare winst m.n. in de overgangsmaanden. De totale energiebalans kan dan wat ongunstiger uitpakken.
Tegen teveel zon in de zomer helpt natuurlijk de gebruikelijke zonwering/rolluiken.
Op een bijna niet verwarmde slaapkamer met grote schuifpui op zuid heb ik met dank aan solargestuurde rolluiken en zonwering minder last van te veel zon in hartje zomer.
verder zie ik dat zij voor driedubbel HR glas een verdrievoudiging van de prijs doen. Wij hebben HR+++ voor ongeveer dezelfde prijs als HR++. dan kan je nog twijfelen aan de kwaliteit van het HR+++ glas, maar op de website zie ik volgende:
Wij hebben uit mijn hoofd 40 mm.quote: http://www.veka.nlDikte van de beglazing tot 42 mm maakt toepassing van HR isolatieglas en dus waarden tot Ud = 0,8 W/(m²K) bij toepassing van HR+++ beglazing
al met al, denk ik dat wij met onze investering wel de goede keus hebben gemaakt. alles wijst op HR+++, zelfs in het rapport. welke overigens uitgaat van een veul hogere prijs van HR+++ glas t.o.v. HR++ glas. Maar zelfs dán komen ze nog als winnaar uit de bus.
Als je een pui op zuid hebt voor 90% van je huis, dan kan je daar natuurlijk ook een rolluik van 2000 euro voor ophangen ipv in HR+++ glas te investeren, maar laten wij nou net dat huis hebben gekocht voor de enorme lichtval
op de eerste en tweede verdieping overigens wel rolluiken, die (nog niet) gestuurd worden door zoninstraling, temperatuur, regenval, storm, etc..
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Die was al eens hier voorbij gekomen en volgens mij was toen de conclusie dat aannames (in 2009! ) nietdunklefaser schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:02:
[...]
HR+++ pui op zuid? - Als ik me niet vergis heb je dan een stuk minder solare winst m.n. in de overgangsmaanden. De totale energiebalans kan dan wat ongunstiger uitpakken.
correct waren.
Ook toen was volgens mij de conclusie dat de opsteller alleen referenties heeft gebruikt die te ver in het verleden waren t.o.v van de snelheid van ontwikkeling van de markt,
Zo geeft hij aan dat
Bij ons is in 2009 er gewoon 0,5 geplaatst, niks laboratoria en 0,4 was net verkrijgbaar.Experimentele producten met een vulling van aero-gels hebben U waardes van 0,7 bereikt.
.........
in laboratoria waardes van 0,2 lager
Dit , hierom en hierom
Is die U waarde voor enkel het glas of voor het de totale U waarde van glas en kozijn?ollie1965 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:32:
[...]
Bij ons is in 2009 er gewoon 0,5 geplaatst, niks laboratoria en 0,4 was net verkrijgbaar.
Wel erg gaaf hoor dat drievoudig glas.
Is het ook mogelijk om daarmee een pui met openslaande deuren te realsieren? Ik kan me voorstellen door het hoge gewicht van drievoudig glas dat er ook allerlei speciaal deurbeslag nodig is e.d.
ter vergelijk, onze oude pui was ongeveer 120 kg per ruit, nieuwe 169 kg (als ik het goed heb onthouden).
desondanks kan onze kleine van bijna 2 hem gewoon heen en weer schuiven, net als ons met ons pinkje.
kogel=door de kerk trouwens...ik ga dit jaar maar eens energiedirect proberen. dag vandebron

dan maar geen groen gas

făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Schrijnwerker geloof ik (althans in België).fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:17:
ander deurbeslag is inderdaad benodigd volgens onze pui-zetter/kozijnenboer (hoe heet zo iemand).
Op de brandstapel jij!kogel=door de kerk trouwens...ik ga dit jaar maar eens energiedirect proberen. dag vandebron![]()
dan maar geen groen gas
Korte CO2 cyclusSkyaero schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:31:
[...]
Biologisch afval verbranden is niet erg duurzaam..
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dubbel is idd beetje teveel. Maar er zijn toch nog zat andere groene leveranciers i.p.v. Energiedirect?fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:50:
[...]
nu vind ik groen belangrijk, en ook dat het gas gecompenseerd wordt, maar dubbel zo veel betalen?!
Greenchoice, Qurrent, Pure Energie en ik vergeet vast nog een hoop... deze schoten me als eerst te binnen.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Die U waarde is meestal alleen voor het glas.Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:33:
[...]
Is die U waarde voor enkel het glas of voor het de totale U waarde van glas en kozijn?
Is het ook mogelijk om daarmee een pui met openslaande deuren te realsieren? Ik kan me voorstellen door het hoge gewicht van drievoudig glas dat er ook allerlei speciaal deurbeslag nodig is e.d.
Wij hebben al heel wat jaren een dubbele openslaande deur met triple glas erin. Het hang en sluitwerk is niet echt een probleem, stevige scharnieren kunnen veel hebben. De deur zelf is denk ik eerder een probleem.
Pure energie kwam als tweede winnaar uit de bus. Maar ook die was met groen gas twee keer zo duur als grijs gas.marcel87 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:55:
[...]
Dubbel is idd beetje teveel. Maar er zijn toch nog zat andere groene leveranciers i.p.v. Energiedirect?
Greenchoice, Qurrent, Pure Energie en ik vergeet vast nog een hoop... deze schoten me als eerst te binnen.
Vandebron en Qurrent staan niet op de vergelijking sites maar Qurrent geeft winddelen (heb al 1000 kWh over/jaar) of 55 euro korting, en vandebron als ik bij ze blijf 37,50. Dat scheelt toch wel enorm veel met 230 euro welkomstbonus bij energie direct.
Bij energie direct betaal ik straks 8 euro per maand, vergeleken met vandebron en Qurrent 33 of zelfs 44 euro per maand. Sorry...maar dan bakken die Vietnamesen maar op oude kolenkacheltjes ipv high tech green eggs....
En dat voor (hopelijk) 450 m3 gas of hooguit 550 m3.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
U is voor het glas, kozijn en glas is in totaal iets van 0,78-0,8Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:33:
[...]
Is die U waarde voor enkel het glas of voor het de totale U waarde van glas en kozijn?
Openslaande pui zal wel heel kostbaar beslag worden.
Als je weet dat het kader van onze schuifpui al bijna 22 cm is, schuifelement 10cm is en onze achterdeur 10cm dik.
Scharnieren van de deur zijn "stevig" (3x, formaat 2x zo groot dan een gewone deur) ik weet niet wat dat dan wel moet worden met openslaande deuren (welke meestal een maatje meer zijn dan een deur).
Zie fotoalbum voor iets meer info
Dit , hierom en hierom
Een nette totaal U-waarde. Hetgeen ik een beetje bang voor ben is zware deuren om te openen en doorhangende scharnieren na verloop van tijd. Als ik zie dat mijn zoontje van 2 het nu al dikke pret vind om de openslaande deuren van de haak te halen en dicht te gooien, dan hou ik mijn hart vast met drievoudig glas. Volgens mij liggen dan binnen de kortste keren de deuren uit hun scharnieren. Tijd voor opvoeding.....ollie1965 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:11:
[...]
U is voor het glas, kozijn en glas is in totaal iets van 0,78-0,8
Openslaande pui zal wel heel kostbaar beslag worden.
Als je weet dat het kader van onze schuifpui al bijna 22 cm is, schuifelement 10cm is en onze achterdeur 10cm dik.
Scharnieren van de deur zijn "stevig" (3x, formaat 2x zo groot dan een gewone deur) ik weet niet wat dat dan wel moet worden met openslaande deuren (welke meestal een maatje meer zijn dan een deur).
Zie fotoalbum voor iets meer info
Neemt niet weg dat we hier thuis wel een grote voorstander zijn van drievoudig glas. Het is zo veel meer comfortverhogend dan HR++ (Plus ik hoor de kat buiten niet meer miauwen dat ' ie naar binnen wilt

Hm erg veel verschil inderdaad.fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:13:
[...]
Bij energie direct betaal ik straks 8 euro per maand, vergeleken met vandebron en Qurrent 33 of zelfs 44 euro per maand. Sorry...maar dan bakken die Vietnamesen maar op oude kolenkacheltjes ipv high tech green eggs....
Jammer als je vanuit ideologisch punt en door zuinigheid amper keus hebt in een betaalbaar groen contract. Vind het wel vreemd dat de verschillen zo groot zijn en ik kan je dan ook niet meer dan gelijk geven hierin. Ik zou het zelf ook niet aan gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 27-04-2016 03:12 ]

Voor de mensen die nog een aflaat zoeken voor hun gas, steek een deel van de bonus in een club als de windvogel.
[ Voor 18% gewijzigd door Erasmo op 27-04-2016 09:04 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Dat kan toch ècht niet meer.Erasmo schreef op woensdag 27 april 2016 @ 09:02:
Wat me wel erg tegenviel is dat zo'n toch niet al te klein bedrijf gewoon een plaintext offender is voor het wachtwoord van hun online portal![]()
Voor de mensen die nog een aflaat zoeken voor hun gas, steek een deel van de bonus in een club als de windvogel.
Als een bedrijf zo met persoonsgegevens omgaat dan moet je daar toch geen klant van willen zijn.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Naar aanleiding van onderstaande tweet ging ik het even controleren.
Vandaag rekenen de energiebedrijven het dure stroom tarief! Terwijl ze daltarief beloofd hebben. Miljoenen aansluitingen?!
@AutoriteitCM
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
https://www.essent.nl/con...tarief/schakeltijden.html
Schakeltijden per provincie
In heel Nederland geldt het daltarief voor alle uren in het weekend, Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en eerste en tweede kerstdag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zelf zit ik bij Stedin; net in mijn meterkast gekeken: tarief 1 (=daltarief) actief dus dat gaat goed.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik kan me best indenken dat ze bij Stedin gewoon al 3 jaar liggen te slapen en nog altijd 30 april als laagtarief tellen.
Ik hoorde dat in Amsterdam er ook nog altijd op 30 april veel boekingen zijn... van buitenlandse toeristen die koninginnedag willen vieren.
Signatures zijn voor boomers.
Het is dat ik een goede password manager heb. Wel een klacht ingediend en natuurlijk ruchtbaar gemaakt hier.revolution-nl schreef op woensdag 27 april 2016 @ 11:44:
[...]
Dat kan toch ècht niet meer.
Als een bedrijf zo met persoonsgegevens omgaat dan moet je daar toch geen klant van willen zijn.
Wel netjes een terugkoppeling gekregen vanaf de klantenservice dus overstappers jullie weten wat je te doen staat
Het enige wat ik kan zeggen is: HR+++ is dikker dan ander glas, dus als de kozijnen niet verstelbaar of geschikt zijn hiervoor moet er wellicht naar duurdere kozijnen worden uitgeweken. Meer werktijd lijkt me onzin.
Wij hebben houten kozijnen in een oud huis, en moesten dus HR++ nemen ipv +++ omdat het anders niet paste. Ons enige HR+++ raam (met nieuw kozijn, want oude was verrot) kostte €20 meer dan het HR++ alternatief, totaal.
Of je hebt heel veel ramen/deuren/glas of er is iets met het rekenkundig vermogen van de aannemer.
Het enigste waar een extra prijs in kan zitten is al benoemd door Mux.
Waar het probleem meestal in zit is dat meerwerk door aannemers gezien wordt als een melkkoe.
Ik was in 2009 zo'n 20% meer kwijt voor kozijnen, glas en zetten. Prijzen van 3 voudig glas zijn behoorlijk gedaald in die periode. Bij mij kwam het allemaal nog uit Duitsland omdat het in NL nog niet geproduceerd/geleverd werd.
Persoonlijk denk ik dat je aannemer met een vork schrijft
Maar laat ik je vertellen dat alles niet aan een business case hangt, comfort drukt zich namelijk niet uit in geld.
HR+++ heeft meer voordelen dan alleen isolatie.
Als ik met nieuwbouw bezig zou zijn zou ik eerst mijn geld investeren in de casco en als dan het geld op is de luxe (die perfecte keuken/badkamer, PV, Zonneboiler) pas na de oplevering doen als het geldboompje weer aangegroeid is.
Dit , hierom en hierom
Meer uren arbeid kan al niet zo zijn. Je krijgt een kozijn met glas, je zet het erin. Of dat nu HR++ of HR+++ is zal toch niet uitmaken (ja, het is wat zwaarder).
Bij projectbouw bestaan al die tekeningen al. En zijn ze voor een groot deel copy/paste werk. Als jij dus iets anders wilt moeten alle relevante tekeningen aangepast worden.

Anderzijds zou je moeten uitrekenen / benaderen hoeveel meerprijs aan gas het kost in de gebruikersperiode. Want als je nu HR++ zet, wanneer zou je het dan later vervangen voor HR+++ en hoeveel heeft het je aan "onzuinigheid" gekost? Evt. zoeken naar een middenweg, bijv. alleen HR+++ waar je stookt of op het noorden.
Maar blijft veel geld... damn. Misschien een second opinion elders als dat mogelijk is?
€100/m2 extra, my god. Eén 950x950mm draai/kiepraam, inclusief kozijn, kostte mij €180 incl. HR+++ glas. Je gaat mij niet vertellen dat dat kozijn anders €80 was geweest.
Inderdaad, was ook mijn gevoel... ik zou het begrijpen als het totaal 7500 euro is, niet 7500 euro extramarcel87 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:55:
Toch klinkt het als best veel, gewoon gevoelsmatig.

Situatie is niet heel eenvoudig (kleinschalige projectontwikkelaar, geen open begroting), maar we gaan eens kijken wat we boven water kunnen krijgen.... anders idd kijken naar een tussenweg (Noord en West kanten)...marcel87 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:55:
Maar blijft veel geld... damn. Misschien een second opinion elders als dat mogelijk is?
Kozijn meer kosten snap ik niet. mijn ervaring dan wel nieuw kunstof en de betere merken is het geen extra kosten. sterker nog het is er gewoon geschikt voor.
Enige wat er wel bij komt is misschien hoe groot is het glas dat dit kozijn beter gezet moet worden dus ook hier net iets meer tijd in gaat zitten.
Maar overal 7500 euro is wel heel veel verschil. ik ga dit weekend zelf ook langs de kozijnen man. is kijken wat hier het verschil is voor hr++ en hr+++ (wil zelf ongeacht wat hr+++). maar ben wel benieuwd naar wat de verschillen in prijs zijn.
In lift middelen kunnen de kosten niet zitten, immers als men nu al volgens de arbo werkt heeft men deze liftmiddelen al en gebruikt men ze. Immers men mag niet meer dan 25 Kg tillen en niet meer dan XX Kg per dag tillen, Dat de praktijk vaak anders uit wijst....maartendd schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:49:
Uurloon voor plaatsen kan wel hoger zijn. Groot raam kan je nu iet met 2 personen liften. (arbo) en moet nu met 4 man of extra hulp middelen. Dit kan extra in de kosten gaan zitten bij plaatsen.
Bij mij was dat ieder geval niet en ik heb ze er ook vooraf op gewezen, immers als ze zonder hadden gewerkt en er was iets fout gegaan dan was ik mogelijk ook aansprakelijk.
Dit , hierom en hierom
Maar wat gebeurt er bij mensen hier met een vrij goed geïsoleerd huis? Helemaal als het houtskeletbouw is, met weinig thermische massa. Wordt het dan niet letterlijk 30 graden?
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 01-05-2016 17:00 ]
l'art pour l'art
Mwoah, het laden van de motor met eigen zonnestroom komt aardig in de buurtdatabeestje schreef op donderdag 28 april 2016 @ 18:08:
Er gaat niks boven het laden van de auto met eigen zonnestroom. Jammer dat ik niet genoeg dak heb, maar goed, 1000 van de 3000 Watt is toch weer mooi meegenomen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Maar het is wel een lekker gevoel, dat je auto kan rijden op nota bene je eigen zonnestroom. Wie had dat in 2000 gedacht!antonboonstra schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:34:
[...]
Mwoah, het laden van de motor met eigen zonnestroom komt aardig in de buurtAangezien deze 'maar' met 1300 watt laadt, kan ik dit grotendeels rechtstreeks op zonnestroom doen.
We zijn toch wel een end verder gekomen dan we misschien zelf voor mogen hadden gehouden. Het is ook een breekijzer in de discussie waarbij aangedragen wordt dat elektrische auto's op kolenstroom rijden. Uiteraard wordt deze grotendeels geladen met de grijze mix uit het net, maar de verhouding varieren wel heel sterk.
Nou koop ik de stroom in bij Vandebron, omdat het een van de weinige is waar ik kan stemmen waar mijn stroom vandaan komt. Meer kan ik als consument niet doen, maar het stuurt wel de vraag.
Tijd voor een "lege dak tax" voor bedrijven waarbij het vullen van het dak met PV recht evenredig is aan de afname van de tax. Met 70% oppervlakte gevuld is het vrijstelling van de tax, deze zou idealiter net zo hoog moeten zijn als de gemiste opbrengst, al kan ik er niet een exact waarde aan hangen.
Het wordt doorrekenen om erachter te komen waar het kantelpunt ligt dat bedrijven deze belasting omzetten in opbrengst. Moet je daarbij uitgaan van een evenwicht met 10 jarige productie. Ik weet het niet.
Zeker in vergelijking met een SDE subsidie zou het interessant moeten zijn om het dak te vullen. Genoeg om plaatsing te stiumuleren met als keerzijde dat het meewerkt richting the klimaatakkoord. Zeker aangezien hier sprake is van bedrijven moet het mogelijk zijn om knappe metering af te dwingen en dus ook registratie van opgesteld vermogen. Dat is een puntje dat op dit moment nog mist bij de meeste consumenten installaties.
Maar mijn dak is te klein om de dorst van 9 kW van de Zoe te lessen.
Überhaupt voor de ~1000 kWh (de andere helft op mijn werk geladen) die hij nodig heeft
Misschien dat verhuizen toch duurzamer is.
Geen plek voor een zonneweide?Proton_ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 21:01:
Inderdaad, er is hoop voor de mensheid
Maar mijn dak is te klein om de dorst van 9 kW van de Zoe te lessen.
Überhaupt voor de ~1000 kWh (de andere helft op mijn werk geladen) die hij nodig heeft
Misschien dat verhuizen toch duurzamer is.

Zit je balansventilatie dan eigenlijk aangesloten op de kamerthermostaat? Dat je ventilator weet, deze hoge kamertemperatuur is ongewenst, ik moet harder ventileren? Als de balansventilatie net zo hard ventileert als de huidige MV, maar dan met warmteterugwinning, lijkt het me dat het alleen maar warmer wordt.mux schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:01:
Een modern hermetisch huis heeft actieve ventilatie (balansventilatie) die overtollige warmte effectief het huis uit krijgt. Niet alleen dat, het vocht dat zoveel mensen produceren (vooral van de ademhaling) wordt ook uit je lucht gehaald.
Opzich is er nu ook gewoon ventilatie, alleen de verse lucht komt direct van buitenbuiten en wordt dus niet voorverwarmd. Vandaar dat ik dacht dat balansventilatie het niet veel beter zou maken.
Het gaat niet zozeer om dat er balansventilatie is, maar dat er actieve ventilatie is. Bij een niet-hermetisch huis is er geen specifiek ventilatiepad van de lucht door het huis, dus als je de deur van je woonkamer dicht doet en er zijn 15 mensen in aanwezig, dan is er gewoon niet genoeg ventilatie door de kieren in je kozijnen. Bij actieve ventilatie is er altijd evenveel ventilatie. En een moderne balansventilatie/WTW is adaptief (gaat harder als meer vocht en/of warmte weg moet worden geleid) en kan shunten (heeft de keuze om buitenlucht wel of niet voor te verwarmen met uitgaande ventilatielucht).
Volgens mij zag ik jou trouwens op de N9 laatst, althans afaik ben je de enige een I-Miev in de kop.databeestje schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:59:
[...]
Maar het is wel een lekker gevoel, dat je auto kan rijden op nota bene je eigen zonnestroom. Wie had dat in 2000 gedacht!
We zijn toch wel een end verder gekomen dan we misschien zelf voor mogen hadden gehouden. Het is ook een breekijzer in de discussie waarbij aangedragen wordt dat elektrische auto's op kolenstroom rijden. Uiteraard wordt deze grotendeels geladen met de grijze mix uit het net, maar de verhouding varieren wel heel sterk.
Nou koop ik de stroom in bij Vandebron, omdat het een van de weinige is waar ik kan stemmen waar mijn stroom vandaan komt. Meer kan ik als consument niet doen, maar het stuurt wel de vraag.
Ik heb zomaar het idee dat deze club niet zoveel met duurzame energie heeft. Alleen, het pand waar ze inzitten heeft wel een duurzame uitstraling. En dat rijmt dan weer niet.
Natuurlijk is saldering op lange termijn en bij een verder groeiende PV markt onhoudbaar.
maar vervolgens:
- na 5 jaar moet u uw pv panelen vervangen.. zonder bron
- 'zit u daar met klein chemisch afval op uw dak' ... dat beetje zand? of bedoelen ze de verbindingen?
enz..
Krijg de behoefte om op zo'n knakker te reageren
Wat? Hebben die een vreemd idee van economie of zo?In werkelijkheid moet u uw panelen elke 5 jaar vervangen omdat dan de toekomstige besparing groter is dan de nieuwe investering.
Over een ding hebben ze wel gelijk: de economische impact van het salderen. Dat zal op gegeven moment afgelopen zijn. Afgelopen weekend ook een stukje over die nieuwe gascentrale van NUON in de Eemshaven. Er wordt nu een unit omgebouwd zodat die in tijden van overschot ammoniak produceert die in tijden van schaartse verbrand wordt.
Of je in de toekomst een bedrag betaalt voor opslag of dat je een bedrag moet betalen voor terug te leveren, ergens moet dit van betaald worden.
Ik begrijp in dit artikel niet dat er geen woord gerept wordt over mensen die een eventueel overschot affikken met een vorm van elektrisch verwarmen. Daar valt als consument, hoe langer hoe meer uit te halen.drielp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:23:
De Groene Rekenkamer over "nul op de meter": http://www.groenerekenkam...ankrekening-wel-verstaan/
Ik heb zomaar het idee dat deze club niet zoveel met duurzame energie heeft. Alleen, het pand waar ze inzitten heeft wel een duurzame uitstraling. En dat rijmt dan weer niet.
interessant hoe deze heuristische positivo (zijn woorden) een verband suggereert tussen toegenomen windenergie en co2 uitstoot...drielp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:23:
De Groene Rekenkamer over "nul op de meter": http://www.groenerekenkam...ankrekening-wel-verstaan/
Wat hij schrijft lijkt meer een 17e eeuws polemiek dan een serieuze bijdrage aan de discussie:
"De €20 miljard groene subsidie verliezen per jaar, had Duitsland ook kunnen spenderen aan 500.000 onderwijzers, agenten of handen aan het bed. Desnoods in groen uniform."
(ze zijn verdorie sinds 2002 aan het overstappen op een blauw uniform voor de poltie)
laat maar. door de vorm is de inhoud niet meer serieus te nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Honolulu op 02-05-2016 11:05 ]
Ach, laat maar...
Waarom mag zo'n gast publiceren voor de groene rekenkamer?
Kon het niet laten om op zijn blog een reactie achter te laten..
Omdat de Groene Rekenkamer, anders dan dat de naam suggereert, niets anders is dan een stichting opgericht door een paar burgers en verder geen officiële status heeft?prein2 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:03:
ik zie nu ook dat hij vooral naar zichzelf refereert. op zijn blog staan enkel negativiteiten.
Waarom mag zo'n gast publiceren voor de groene rekenkamer?
Als wij als een paar honderd euro bij elkaar leggen en iemand met zijn paspoort naar een notaris gaat, kunnen we de Tweakers Rekenkamer oprichten. Veel meer is het niet.
Nouja, er wordt lucht afgezogen rechtstreeks uit de woonkamer, en dat komt altijd direct van buiten uit de ventilatieroosters (die altijd open staan) aangezien de hal ook afgezogen wordt via de wc.mux schreef op maandag 02 mei 2016 @ 07:47:
[...] Bij een niet-hermetisch huis is er geen specifiek ventilatiepad van de lucht door het huis, dus als je de deur van je woonkamer dicht doet en er zijn 15 mensen in aanwezig, dan is er gewoon niet genoeg ventilatie door de kieren in je kozijnen.
Aah, maar dat wist ik dus allemaal niet. Ik dacht dat alleen mensen zoals wij dat deden via domoticaEn een moderne balansventilatie/WTW is adaptief (gaat harder als meer vocht en/of warmte weg moet worden geleid) en kan shunten (heeft de keuze om buitenlucht wel of niet voor te verwarmen met uitgaande ventilatielucht).
Bedankt voor je uitleg
Moet haast wel, ik pendel 4 dagen per week met de Miev op en neer, de andere dag rijdt mijn vrouw ermee naar Alkmaar op en neer. Werkt prima. Voor 2 euro per dag naar het werk en terug, en nog droog ook!Erasmo schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:53:
Bij 14 mensen moet je sowieso gaan ventileren in de gemiddelde huiskamer, de CO2-waarde schiet omhoog met zoveel volk over de vloer.
[...]
Volgens mij zag ik jou trouwens op de N9 laatst, althans afaik ben je de enige een I-Miev in de kop.
Er rijdt ook nog regelmatig een witte Citroen C-zero rond.
Doe het niet, het heeft geen nut. Ik weet het uit ervaring.prein2 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 10:53:
In het begin maakt ie wel valide punten, maar op het eind maakt ie er echt een potje van!
Natuurlijk is saldering op lange termijn en bij een verder groeiende PV markt onhoudbaar.
maar vervolgens:
- na 5 jaar moet u uw pv panelen vervangen.. zonder bron
- 'zit u daar met klein chemisch afval op uw dak' ... dat beetje zand? of bedoelen ze de verbindingen?
enz..
Krijg de behoefte om op zo'n knakker te reageren
De anti-GroeneRekenkamer is een libertarische lobbyclub dat tegen elke vorm van overheidsinmenging is. Ondermeer alles wat subsidie nodig heeft wordt zwart gemaakt waaronder elke vorm van duurzame energieopwek waar ook maar 1 cent publiek geld in zit. Maar gek genoeg zijn ze dan wel voor kernenergie (thorium), wat megaveel subsidies nodig heeft. Maargoed, kromme standaarden zie je binnen die club ideologen heel veel. Ze verspreiden ook actief misinformatie over klimaatverandering, zie ondermeer de website klimatosoof waar ik jaren geleden nog wel eens met hun in discussie wilde gaan (hopeloos).
Het is een giftige club waar je het best ver weg van kunt blijven. Ik ken via via de eigenaren van het pand op de Ecofactorij en heb hun al eens gewezen op de greenwashing* die het de anti-GR bied door hen een plek in dat pand te geven. Zij zien jammer genoeg niet goed het verschil tussen wat die club pretendeert en wat het doet.
* Prominent het duurzame pand op de voorpagina van hun site, terwijl ze hard lobbyen tegen het aanpakken van klimaatverandering, milieueisen en duurzame energie.
[ Voor 5% gewijzigd door styno op 02-05-2016 14:10 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Heuristische... eh, even kijken,... wikipedia:Honolulu schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:03:
[...]
interessant hoe deze heuristische positivo (zijn woorden) een verband suggereert tussen toegenomen windenergie en co2 uitstoot...
"Heuristieken zijn informele, intuïtieve en speculatieve oplossingsstrategieën, die mensen ontwikkelen om bepaalde problemen aan te pakken. In tegenstelling tot algoritmen, die altijd en overal werken, zijn heuristieken specifieke strategieën die we leren gebruiken in specifieke situaties en die niet altijd een oplossing garanderen."
Duidelijk genoeg.
There's nothing moister than an oyster.
(Nog) niet geschikt voor de burger met een paar kWp.
https://www.zelfenergiepr...n-op/?src=zepupdate201629
Ik lees het met een glimlach, deze man is al oud en leeft nog volop in het fossiele tijdperk. En hij is niet de enige. Maar als je bloeddruk dit niet aan kan, lees dan vooral niet de andere epistels op "De Groene "Rekenkamer". Ik doe het wel, je moet ook "de tegenpartij" in de gaten houden.
Update je ons even als je iets nieuws leest?drielp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:20:
[...]
Ik lees het met een glimlach, deze man is al oud en leeft nog volop in het fossiele tijdperk. En hij is niet de enige. Maar als je bloeddruk dit niet aan kan, lees dan vooral niet de andere epistels op "De Groene "Rekenkamer". Ik doe het wel, je moet ook "de tegenpartij" in de gaten houden.
Ik zie liever een vergelijking tussen verschillende energie opwek methoden die niet uitstoten en vergelijk deze onderling met een kosten baten analyse. Ik zie het een beetje met de elektrische auto vs de verbrandingsmotor auto. Daar worden de auto's alleen op aanschafprijs vergeleken, maar 1 van de 2 veroorzaakt geen lokale uitstoot bij het gebruik.
Een van de 2 kan rijden op zon, wind of waterkracht, of als het ouderwets opgewekt wordt het gebruik van fosiele kracht in de vorm van gas, kool of olie. Dat klinkt mij als een uitstekend transitie model. Een brandstofvervanger voor brandstof motoren in de vorm van plantaardige olie lijkt leuk, maar veroorzaakt natuurlijk nog steeds uitstoot, we steken het gewoon letterlijk in de fik. Het is een alternatief voor olie pompen uit de grond, maar niet voor de uitstoot.
Er staat nog veel meer op, best leerzaam om te lezen.... Neem gerust zelf ook een kijkje op deze site.Atomic2005 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:37:
[...]
Update je ons even als je iets nieuws leest?
Volgens mij is de CO2 vs windmolens gewoon een gevalletje statistisch verband in plaats van causaal verband. Mooie voorbeelden van statistische verbanden: http://www.tylervigen.com/spurious-correlationszeegerd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 14:19:
[...]
Heuristische... eh, even kijken,... wikipedia:
"Heuristieken zijn informele, intuïtieve en speculatieve oplossingsstrategieën, die mensen ontwikkelen om bepaalde problemen aan te pakken. In tegenstelling tot algoritmen, die altijd en overal werken, zijn heuristieken specifieke strategieën die we leren gebruiken in specifieke situaties en die niet altijd een oplossing garanderen."
Duidelijk genoeg.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik denk dat leeftijd er niets mee te maken heeft. Zelf mijn vader van 87 vind Zonnepanelen en Windmolens schitterend!drielp schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:20:
[...]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dat is ook weer waar, mijn vader van 75 is ook licht besmet, heeft nu 1100 Wp op het dak liggen en wil nog meerWoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:20:
[...]
Ik denk dat leeftijd er niets mee te maken heeft. Zelf mijn vader van 87 vind Zonnepanelen en Windmolens schitterend!
Uiteraard; ik gok dat hij het verschil best kent, en misschien zelfs begrippen als 'negatieve externaliteiten' en 'subsidiëring van de fossiele sector', maar er (voor hem) belangen zijn om deze mooi onder het tapijt geveegd te houden in z'n vieze praatjes.antonboonstra schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:11:
[...]
Volgens mij is de CO2 vs windmolens gewoon een gevalletje statistisch verband in plaats van causaal verband. Mooie voorbeelden van statistische verbanden: http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Geweldige voorbeelden op die site trouwens, had 'm al eens gezien.
Dat heeft voor deze libertarische ideologen geen waarde, of staat in iedergeval veel lager op de urgentie-agenda dan het verminderen van overheids ingrijpen op de markt en het uitgeven van publiek geld. Als wind en zon op eigen kracht met fossiel kunnen concurreren had je ze minder gehoord.databeestje schreef op maandag 02 mei 2016 @ 19:47:
Veel van de artikelen slaan op de kosten verbonden aan de energie (in wat voor vorm dan ook). Dat wil niet betekenen dat de goedkopere automatisch de betere is. Zelfs als is het een stuk duurder, wind en zon veroorzaken minder uitstoot op de langere termijn. Is dat dan niets waard?
Niet iedereen lijd aan het chagrijnige-oude-witte-man syndroom, gelukkig.WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:20:
Ik denk dat leeftijd er niets mee te maken heeft. Zelf mijn vader van 87 vind Zonnepanelen en Windmolens schitterend!
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Oef... van grote (kunstmatige?) hoogte keihard naar beneden gevallen...Gasschuif schreef op maandag 02 mei 2016 @ 16:41:
Bankroet dreigt voor Yingly
http://groenecourant.nl/zonne-energie/bankroet-dreigt-yin/
Ze zijn keihard voorbij gelopen door de anderen die voor minder geld dezelfde efficiëntie konden leveren.
De tijd dat je een 'Panda' moest hebben lijkt ver achter ons (2012/2013 was dat geloof ik)
Vervelend voor degenen die inderdaad Yingli Panelen hebben en later een garantie-gevalletje hebben. Dat zou de verkoper moeten oplossen, als die nog bestaat, het wordt er in ieder geval niet makkelijker op natuurlijk
[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 03-05-2016 09:27 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat concurreren zou 'groen' allang kunnen volgens mij als de markt (en overheid) niet zo veel zou falen, bijv alsstyno schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:15:
[...]
Dat heeft voor deze libertarische ideologen geen waarde, of staat in iedergeval veel lager op de urgentie-agenda dan het verminderen van overheids ingrijpen op de markt en het uitgeven van publiek geld. Als wind en zon op eigen kracht met fossiel kunnen concurreren had je ze minder gehoord.
- de fossiele sector niet zo gesubsidieerd zou worden - direct (extra geld beschikbaar)
- en indirect (onbetaalde negatieve externe effecten zouden door de vervuiler betaald moeten worden) en
- de energieaanbieders veel en relatief klein zouden zijn ipv groot / oligopolistisch.
Dit zijn enkele van de belangrijkste voorwaarden voor een vrije markt om goed te kunnen werken, in 'mijn tijd' dacht ik toch stof van de middelbare school. Die vaak juist niet door diezelfde zogenaamde vrijemarktdenkers worden nagestreefd, of inconsequent (wel tegen subsidies voor windmolens, niet tegen de extreem veel grotere subsidies aan fossiel etc.).
Maar vermoedelijk preek ik hier voor eigen parochie.
Mja, helaas is het dan ook wel weer zo met dit soort ideologen dat ze ook weinig voelen voor het betalen van de 'echte prijs' van grijze stroom en dat is eigenlijk gek want één van de basis-principes van de klassieke libertarische ideologie is dat alle externe kosten geinternaliseerd horen te zijn.zeegerd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:47:
[...]
Dat concurreren zou 'groen' allang kunnen volgens mij als de markt (en overheid) niet zo veel zou falen, bijv als
- de fossiele sector niet zo gesubsidieerd zou worden - direct (extra geld beschikbaar)
- en indirect (onbetaalde negatieve externe effecten zouden door de vervuiler betaald moeten worden) en
- de energieaanbieders veel en relatief klein zouden zijn ipv groot / oligopolistisch.
Dit zijn enkele van de belangrijkste voorwaarden voor een vrije markt om goed te kunnen werken, in 'mijn tijd' dacht ik toch stof van de middelbare school. Die vaak juist niet door diezelfde zogenaamde vrijemarktdenkers worden nagestreefd, of inconsequent (wel tegen subsidies voor windmolens, niet tegen de extreem veel grotere subsidies aan fossiel etc.).
Maar vermoedelijk preek ik hier voor eigen parochie.
Uit ervaring (met GroeneRekenkamer, Vrijspreker, politieke forums, etc.) is dat veel zelf-verklaarde Libertariers alleen díe zaken uit de ideologie eigen maken die hun goed uitkomen, vooral het deel over eigen vrijheden, maar de minder leuke dingen (eigen verantwoordelijkheden) negeren. Ik noem ze dan ook Lolbertariers: wel de lusten, niet de lasten. Daarom zijn de redenaties vaak inconsistent en zo krom als een hoepel zodat er niet mee te discussieren valt.
Garantie gaat inderdaad moeilijk worden, mijn buurvrouw heeft er 12, en overbuurman 18.NovapaX schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:26:
[...]
Oef... van grote (kunstmatige?) hoogte keihard naar beneden gevallen...
Ze zijn keihard voorbij gelopen door de anderen die voor minder geld dezelfde efficiëntie konden leveren.
De tijd dat je een 'Panda' moest hebben lijkt ver achter ons (2012/2013 was dat geloof ik)
Vervelend voor degenen die inderdaad Yingli Panelen hebben en later een garantie-gevalletje hebben. Dat zou de verkoper moeten oplossen, als die nog bestaat, het wordt er in ieder geval niet makkelijker op natuurlijk
Ook nog eens alles op Enecsys micro's. Hoeveel pech kun je hebben in PV land.
Ben heel blij met m'n SE 4000, gaat hopelijk niet failliet .
Geheel mijn ervaring/idee dus, niets aan toe te voegen.styno schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:42:
[...]
Mja, helaas is het dan ook wel weer zo met dit soort ideologen dat ze ook weinig voelen voor het betalen van de 'echte prijs' van grijze stroom en dat is eigenlijk gek want één van de basis-principes van de klassieke libertarische ideologie is dat alle externe kosten geinternaliseerd horen te zijn.
Uit ervaring (met GroeneRekenkamer, Vrijspreker, politieke forums, etc.) is dat veel zelf-verklaarde Libertariers alleen díe zaken uit de ideologie eigen maken die hun goed uitkomen, vooral het deel over eigen vrijheden, maar de minder leuke dingen (eigen verantwoordelijkheden) negeren. Ik noem ze dan ook Lolbertariers: wel de lusten, niet de lasten. Daarom zijn de redenaties vaak inconsistent en zo krom als een hoepel zodat er niet mee te discussieren valt.
Het zal wel loslopen. Doet me denken aan Suntech destijds. Die bestaan nu toch ook nog steeds (in afgeslankte vorm wellicht). Hoort allemaal misschien een beetje bij PV en/uit China.NovapaX schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:26:
[...]
Oef... van grote (kunstmatige?) hoogte keihard naar beneden gevallen...
Nu zette Robert Lewllyn recent een video op Youtube over Hinkley Point C en de financiele haalbaarheid van zo een centrale, en de hoeveelheid overheidssteun om deze te realiseren.
Nou wou ik wel graag weten hoe zo iets tot stand komt, en kwam ik op Youtube een afspeellijst tegen van MIT met betrekking tot ontwerp van een installatie. Daar blijkt ook wel wat veranderd te zijn en wordt nu actief rekening gehouden met waterstof en bio brandstoffen. Hierbij wordt met name de warmte en stoom gebruikt.
Wat nummers die uit het concept ontwerp kwamen. Circa 3500MW thermisch vermogen, waarvan uiteindelijk 1,5GW elektrisch waarvan 500MW elektrisch voor de eigen faciliteiten gebruikt wordt. Netto wordt er dan 1GW het net ingevoed.
Vanuit de bio brandstof tak werden er een paar verschillende brandstoffen gemaakt waaronder voornamelijk benzine en gedeeltelijk diesel. Er zouden dan 53 vrachtwagens of 13 treinwagons per dag aangevoerd moeten worden, best een logistieke operatie (binnen een straal van 200km) wat dan uiteindelijk 4200 vaten benzine oplevert per dag (tegenover een verbruik van 9.12 miljoen vaten per dag). Het is dan wel weer een inkomsten bron van 1.7 miljoen dollar per dag. Al zal het met de huidige benzine prijs in Amerika weer niet uitkunnen.
De opgewekte waterstof wordt onder andere weer gebruikt in het bio brandstof traject, wat daar precies van overblijft is niet duidelijk. Marktwaarde daarvan is ook weer lastig te bepalen, veel factoren.
De schaal van zo een project is wel gigantisch, al wekt het soms de indruk dat het een scheikunde project is van professoren. Dat we de kern energie niet rechtstreeks om kunnen zetten in elektriciteit verbaast me nog steeds, vrijwel overal wordt er warmte opgewekt en gebruik gemaakt van stoomturbines. Sommige van de scheikundige reacties in de reactor zijn ook wel bijzonder waarbij er zo nu en dan de meeste giftige en bijtende stoffen op aarde ontstaan door de hoge temperaturen en alles met elkaar verbind. Elke 3 jaar pijpen vervangen in verband met gevaar op broosheid vond ik ook zo een opmerkelijke contstatering.
Het wekt in ieder geval nogal een omslachtige indruk als je ziet dat we stroom uit het licht en wind halen zonder enige noemenswaardige infrastructuur er omheen.
De video reeks maakte in ieder geval duidelijk dat concept reactoren en papieren ontwerpen niet tussen nu en 20 jaar gebouwd zullen worden, en dat heeft met name met de vergunningen te maken die een overheid moet afgeven. En daar knelt misschien wel het grootste punt voor de toekomst. Al zou een concept in een labaratorium vandaag werken, dan nog is de weg lang.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.