Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stond mij toch bij dat ik ergens nog plaatje had van mijn modem met een 993.1 lijn (dat is afaik vdsl1), maar kan het ook gewoon fout hebben :P Ik heb gisteren nog de bevestiging van xs4all gekregen dat ik 'technisch' omgezet ben naar een 50/5, aan hun kant zou het allemaal al goed moeten zitten, fourstack geeft wel al een nieuw distributiepunt aan (zie mijn eerder bericht). Misschien dat ze nog wat voorop lopen met de gegevens en inmiddels weer aanmeldingen accepteren (dat was de reden waarom ik dus op 5mbit stond), maar dat de effectieve oplevering van het punt nog moet komen. Heb nu toch aanbieding voor 3 maanden nog voor de oude prijs te zitten, dus te vroeg omgezet is (financieel) geen probleem.

Apart alleen dat mijn max.dslam nog op 42 staat, die zou gelijk moeten zijn aan mijn abbo (haalbaar is ander verhaal).

Vectoring is voor mij pas zaak voor ergens volgend jaar, bonding helemaal.. ik heb niet eens een 2de aderpaar.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 02-12-2015 16:33 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:11
Bij ons ligt ook geen extra aderpaar. Ben benieuwd of dat ooit nog ingelast gaat worden als ze vvdsl met bonding vanuit de wijkcentrale willen aanbieden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

HvanderT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 00:08:
Bij ons ligt ook geen extra aderpaar. Ben benieuwd of dat ooit nog ingelast gaat worden als ze vvdsl met bonding vanuit de wijkcentrale willen aanbieden :P
Waarschijnlijk niet, dat zal een te dure optie zijn om vanuit KPN te initiëren. Je kunt het wel zelf doen, door een tweede analoge lijn aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:22

reiker

dan jij!

Hier is er ook weer wat gebeurd, vooralsnog alleen op de fourstack check.
Tot zes weken geleden was er 27Mb mogelijk op mijn locatie (Groningen-Zuid), na vectoring-upgrade werd dat 50Mb.
Sinds ergens afgelopen week is er ineens 65Mb mogelijk, of 120Mb met bonding :)

Op de provider websites is die 120Mb echter nog niet terug te vinden via postcodechecks, ze komen tot 65Mb.

[ Voor 16% gewijzigd door reiker op 04-12-2015 06:59 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
reiker schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 06:59:
Tot zes weken geleden was er 27Mb mogelijk op mijn locatie (Groningen-Zuid), na vectoring-upgrade werd dat 50Mb.

Op de provider websites is die 120Mb echter nog niet terug te vinden via postcodechecks, ze komen tot 65Mb.
Dat komt waarschijnlijk omdat de 120Mbit Bonded Vectoring VDSL is, en dat voor zo ver ik weet nog niet wordt geleverd.
B2 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:14:
[...]
Waarschijnlijk niet, dat zal een te dure optie zijn om vanuit KPN te initiëren. Je kunt het wel zelf doen, door een tweede analoge lijn aan te vragen.
Daar zit je dan wel een jaar aan vast(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
reiker schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 06:59:

Die 120 Mbit zal je ook alleen bij KPN tegenkomen, aangezien KPN vooralsnog als enige pairbonding levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hier is ook weer wat veranderd (volgens de fourstack site althans). Sinds een tijdje staat ook hier een wijkkast waardoor 50mbit over VDSL2 mogelijk is. Voorheen zaten we met het hele dorp op de eindcentrale van het dorp verderop (4-5km koperlengte :( )

Sinds gisteren is 60mbit mogelijk.. Zonder bonding of VVDSL zover ik nu kan zien...

Ik heb vorige week XS4all 50/5 (toen de max.) aangevraagd om Ziggo de rug toe te keren. Ik ben benieuwd waar mijn modem op intraint volgende week als de lijn geleverd gaat worden ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

HvanderT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 00:08:
Gisteren is bij ons nog KPN langsgeweest, aderpaar mysterie is wat vreemder geworden, blijkbaar is onze 'echte' aansluiting (dikke kabel) afgesneden langs de grond en loopt volgens hem mijn huidige aansluiting via de grond naar de buren. Zijn vermoeden is dat de 2 huizen dus maar 1 kabel hebben, komt bij buurvrouw binnen, simpel 4-draad kabel via grond kabeltje naar mijn kant. Met dus +2 meter 40 jaar oude kabels altijd vanaf het isra (bij buren) kan dat wel mijn slechte lijn verklaren.

Moet nu weer ticket maken, buurvrouw was niet thuis, maar ben zeer benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. En ergens ook flink verbaasd dat ze dit in het hele afgelopen jaar nooit hebben gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 04-12-2015 09:37 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-08 12:23
Mochten er hier mensen zijn die zich afvragen hoe proximus in Vlaanderen het doet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5GMS0nu.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U04AkoN.png
Ik moet wel toegeven dat de ROP (Remote Optical Platform) met daarnaast de KVD (Kabel VerDeler) 70 meter verder op de hoek van de straat staat.
Als je naar Wallonië gaat moet je echter niet veel verwachten, daar loopt het netwerk best achter op de moderne technologieën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:23
dovo schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:31:
Mochten er hier mensen zijn die zich afvragen hoe proximus in Vlaanderen het doet:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik moet wel toegeven dat de ROP (Remote Optical Platform) met daarnaast de KVD (Kabel VerDeler) 70 meter verder op de hoek van de straat staat.
Als je naar Wallonië gaat moet je echter niet veel verwachten, daar loopt het netwerk best achter op de moderne technologieën
Heb je outputs van je proximus modem? Ik ben benieuwd naar de modem model en de waardes, zoals Attainable Rate, Trained Mode, en welke snelheid de modem intraned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-08 12:23
Het is een BBOX3 van sagem.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5rI90MI.png
Ik mag van de ouders niets doen waar de login voor nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

SinergyX schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:36:
[...]

Gisteren is bij ons nog KPN langsgeweest, aderpaar mysterie is wat vreemder geworden, blijkbaar is onze 'echte' aansluiting (dikke kabel) afgesneden langs de grond en loopt volgens hem mijn huidige aansluiting via de grond naar de buren. Zijn vermoeden is dat de 2 huizen dus maar 1 kabel hebben, komt bij buurvrouw binnen, simpel 4-draad kabel via grond kabeltje naar mijn kant. Met dus +2 meter 40 jaar oude kabels altijd vanaf het isra (bij buren) kan dat wel mijn slechte lijn verklaren.

Moet nu weer ticket maken, buurvrouw was niet thuis, maar ben zeer benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. En ergens ook flink verbaasd dat ze dit in het hele afgelopen jaar nooit hebben gezien.
Heel apart ja. Lijkt mij een duidelijk probleem voor KPN, maar geen idee hoe ze dat gaan aanpakken. Ik heb bij mijn nieuwe woning eerst nu een verplaatsing van het isra punt (nou ja, lasdop) aangevraagd naar de meterkast. Als dat gelukt is ga ik een 2de analoge lijn aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Heeft de monteur van Guidion die een installatie komt doen de bevoegdheid om nieuwe ISRA-punten te plaatsen? Een ouderwetse loshangende lasdop lijkt me namelijk niet het beste ISRA-punt in combinatie met een "moderne" DSL-verbinding...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:35

Speedmaster

Make my day...

timmie1 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:48:
Heeft de monteur van Guidion die een installatie komt doen de bevoegdheid om nieuwe ISRA-punten te plaatsen? Een ouderwetse loshangende lasdop lijkt me namelijk niet het beste ISRA-punt in combinatie met een "moderne" DSL-verbinding...
Nee, alleen een /door KPN (gestuurde) monteur mag aan het ISRA knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Speedmaster schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:41:
[...]

Nee, alleen een /door KPN (gestuurde) monteur mag aan het ISRA knutselen.
En daarvoor dan flink moeten betalen. Ik kreeg als basis (mits ik isra had) al 100 euro als kosten, maar afhankelijk hoe en waar kabels zijn, kan dit oplopen tot over de 700 euro. Ik kreeg als advies koper tijdelijk op te zeggen, vervolgens opnieuw aanvragen, dan is KPN verplicht dit op te lossen (tot max aan de straat). Maar een lasdop is volgens KPN nog steeds een 'werkend isra' punt, dus daar zal je weinig mee kunnen doen. Andere monteurs mogen wel vanaf dat punt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 22:19
@SinergyX dat is wel bijzonder ik wordt getriggerd door jouw post. Ik had dat nagevraagd op het KPN forum maar nu ik het nogmaals lees zie ik dat hij niet aangeeft dat het gratis is (vanwege het feit dat je een abonnement neemt), dat had ik wel zo geïnterpreteerd...

Die bedragen van €300 e.d. zijn de kosten die je hebt als je via huisaansluiting.nl bestelt zonder een abonnement. Maar als je toch bij ons een abonnement wilt, dan is het makkelijker en goedkoper om alles via ons te doen. Uiteindelijk moet het IS/RA punt toch door ons gedaan worden, ook als het via huisaansluiting.nl aangevraagd zou worden.

http://forum.kpn.com/t5/I...RA-punt/m-p/369979#M49859

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:31
Indien je bij KPN een pakket besteld met monteur dan wordt ook vaak je ISRA vernieuwd indien dat nodig is, meestal wordt er dan een ISRA geplaatst die gelijk voorbereid is op pairbonding.

Afbeeldingslocatie: http://www.attema.com/nl_NL/wp-content/uploads/sites/3/2013/05/In-gesprek-met-KPN.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat ben ik de vorige keer tijdens de oplevering vergeten te vragen, of het ISRA alvast gereed kon worden gemaakt voor bonding. Het is niet zo dat het nu een houtje touwtje oplossing is, maar had weer een monteur bezoek gescheeld. Of moet er sowieso nog iemand langskomen voor in de straatkast?

Dit gevaarte hangt er nu:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EU2qKyZt.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

HammerNL schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 14:25:
Dat ben ik de vorige keer tijdens de oplevering vergeten te vragen, of het ISRA alvast gereed kon worden gemaakt voor bonding. Het is niet zo dat het nu een houtje touwtje oplossing is momenteel, maar had weer een monteur bezoek gescheeld. Of moet er sowieso nog iemand langskomen voor in de straatkast?

Dit gevaarte hangt er nu:
[afbeelding]
In dat kastje zitten LSA stroken waarop de aders binnenkomen en afgemonteerd kunnen worden. Prima gereed voor bonding dus ;)

Trek het rechterdeel maar eens los, dan zul je ws. een 10-voudige strook verticaal zien zitten met vanuit de linkerzijde 5 stergroepen (rood/blauw en oranje/wit en dan 5 maal = 10 lijnen) afgemonteerd.

[ Voor 14% gewijzigd door MisteRMeesteR op 04-12-2015 15:06 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

stormfly schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:31:
@SinergyX dat is wel bijzonder ik wordt getriggerd door jouw post. Ik had dat nagevraagd op het KPN forum maar nu ik het nogmaals lees zie ik dat hij niet aangeeft dat het gratis is (vanwege het feit dat je een abonnement neemt), dat had ik wel zo geïnterpreteerd...

Die bedragen van €300 e.d. zijn de kosten die je hebt als je via huisaansluiting.nl bestelt zonder een abonnement. Maar als je toch bij ons een abonnement wilt, dan is het makkelijker en goedkoper om alles via ons te doen. Uiteindelijk moet het IS/RA punt toch door ons gedaan worden, ook als het via huisaansluiting.nl aangevraagd zou worden.

http://forum.kpn.com/t5/I...RA-punt/m-p/369979#M49859
Klopt redelijk met het verhaal zoals ik het stel, maar het zit een behoorlijk grijs gebied heb ik inmiddels ervaren over het wel/niet kosten mbt wel/niet hebben van isra punt. Wel inderdaad van belang dat je altijd alles via KPN laat lopen, niet via een 3rde.

Omdat wij al ~40 jaar analoge telefoon hebben, moest ik in de basis dus elke verandering zelf betalen, zij gaven initieel aan dat ik wel een isra zou moeten hebben gehad.

Kom nu net echter terug van de buren, even in de meterkast gedoken en kan nu 100% zeker zeggen, wij hebben geen isra, laat staan een telefoonkabel uit de grond :P Bij de buren zit netjes dikke kabel uit de grond naar de bekende lasdop, vanuit hier gaan 2 kabels. 1 ervan naar zo'n PTT rond ding en door naar de telefoon van de buren, maar de 2de kabel gaat dus ~15cm omlaag en naar achteren de muur in. Diezelfde kabel komt dus bij ons op precies hetzelfde punt uit de muur, daar zit mijn internet op. Zoals ik het dus nu zit, zit ik gewoon op het 2de aderpaar van de buren :P

Kastje muur inmiddels weer gehad, KPN moet mij weer bellen voor een afspraak, gaan ze ook bij de buren kijken. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, ik neem niets nieuws af bij KPN, maar ik heb dus nooit een 'correct isra' van KPN/PTT gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 16:10

qless

...vraag maar...

dovo schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:08:
Het is een BBOX3 van sagem.
[afbeelding]
Ik mag van de ouders niets doen waar de login voor nodig is
Standaard kun je op de bbox3 niks zien, Proximus heeft dat laten blokkeren, er is wel een tooltje om dat te doen (zie userbase.be) die werkt wel engel op de sagem versie (er is ook een technicolor bbox3, met bijna identiek uiterlijk)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 15:04:
[...]
Trek het rechterdeel maar eens los, dan zul je ws. een 10-voudige strook verticaal zien zitten met vanuit de linkerzijde 5 stergroepen (rood/blauw en oranje/wit en dan 5 maal = 10 lijnen) afgemonteerd.
Net even gekeken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LirwVnat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ok. Alleen lijn (dikader) 1,2 en 6 zijn aangesloten vanuit de linkerzijde (KPN deel van je IS/RA). Je hebt dus 3 lijnen al verwacht ik dat er aan de linkerkant wel netjes 10 lijnen binnenkomen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Weet iemand een tooltje waarme je de actuele lijnwaardes van een actieve xDSL aansluiting kan inzien? Dus niet die snelheid die Fourstack aangeeft? Fourstack geeft netjes 50 aan..

Heb een aansluiting die ver onder de maat presteert, er komt maar 16Mbit uit, terwijl de buren wel netjes 50 krijgen. Mijn vermoeden is dat de kabel ondergronds kapot is. Zal straks de lijnwaardes posten, en een topic openen op het KPN Forum

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 05-12-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
HvanderT schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:41:
Weet iemand een tooltje waarme je de actuele lijnwaardes van een actieve xDSL aansluiting kan inzien? Dus niet die snelheid die Fourstack aangeeft? Fourstack geeft netjes 50 aan..

Heb een aansluiting die ver onder de maat presteert, er komt maar 16Mbit uit, terwijl de buren wel netjes 50 krijgen. Mijn vermoeden is dat de kabel ondergronds kapot is. Zal straks de lijnwaardes posten, en een topic openen op het KPN Forum
Die kun je vrijwel altijd in je modem uitlezen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik bedoelde meer een online tool. Ik snap wel dat ik die in het modem ook kan uitlezen, en dat is nu net het probleem.

"In ons systeem staat dat uw gewoon 50Mbit kan krijgen". We sturen dan ook geen monteur.

Ik bel zo nog wel een keer, misschien krijg ik een ander ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Screenshot van de modem-settings, met met name de "attainable" snelheid.
Dat is de enige waarde die wat zegt over hoeveel je werkelijk kunt halen.
De andere parameters zijn min of meer om een oorzaak te kunnen bepalen, of probleem te bevestigen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Er is volgens mij geen tool beschikbaar waarbij je op afstand lijnwaardes van een bepaalde xDSL aansluiting kan inzien, providers zullen vast van dit soort tools voor eigen gebruik hebben.

Indien het een KPN lijn is kan je wel wat proberen met de Servicetool @ https://www.kpn.com/prive...cetool-traag-internet.htm hiermee kan op afstand een lijn gereset worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Prolution schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:16:
Er is volgens mij geen tool beschikbaar waarbij je op afstand lijnwaardes van een bepaalde xDSL aansluiting kan inzien, providers zullen vast van dit soort tools voor eigen gebruik hebben.

Indien het een KPN lijn is kan je wel wat proberen met de Servicetool @ https://www.kpn.com/prive...cetool-traag-internet.htm hiermee kan op afstand een lijn gereset worden.
Het is indd een kpn lijn. Maar dat kan dus niet op afstand. Die tool dient op de betreffende lijn zelf ingezet te worden. Reset heeft toen niks geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Post anders hier eens een screenshot van de webpagina van je modem waarin de lijn-gegevens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

HvanderT schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:18:
[...]

Het is indd een kpn lijn. Maar dat kan dus niet op afstand. Die tool dient op de betreffende lijn zelf ingezet te worden. Reset heeft toen niks geholpen.
Dat de DSLAM lager intraint komt zeer waarschijnlijk door verbrekingen, bij een reset ben je die logs kwijt en kan de helpdesk dat niet terug vinden. Misschien een idee om de helpdesk zelf te bellen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
HvanderT schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:18:
[...]

Ah oke natuurlijk ;), het zou eventueel met een remote sessie richting de betreffende lijn wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
True schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 13:23:
[...]

Dat de DSLAM lager intraint komt zeer waarschijnlijk door verbrekingen, bij een reset ben je die logs kwijt en kan de helpdesk dat niet terug vinden. Misschien een idee om de helpdesk zelf te bellen?
Deze lijn had een uptime van 50 dagen. Dus neem aan dat er geen verbrekingen zijn geweest in die periode. De lijn staat nu al bijna een halfjaar op deze snelheid.

De helpdesk had ik dus al gebeld. Maar "omdat de lijn goed is kunnen we niks doen".

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 05-12-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/djqiayx.png

Zoals je ziet zijn de lijnwaardes niet erg hoog, zeker niet als de afstand naar de centrale maar ongeveer 500 meter is. Alle andere buren (zoals wij) krijgen netjes 50Mbit binnen, met een lijn attainable van rond de 60 tot 80.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DtyNyoW.png

Ik zal zo nog eens bellen.

Als er iemand is die meer gegevens over een DSL lijn kan inzien, dan mag die altijd een DM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Grappig dat de attainable rate lager is dan de werkelijke snelheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Zijn hun waarde ook hetzelfde en profiel? Het is mogelijk dat je op aan andere straatkast of CO zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
We zitten op dezelfde wijkcentrale, zit geen straatkast tussen.

De profielen van mijn buren staan allemaal op 17a, alleen deze lijn doet dus 8.

Het topic bij KPN:

http://forum.kpn.com/t5/I...traint-laag-in/m-p/379133

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 05-12-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 18:49

vr6-only

Blub Blub

MisteRMeesteR schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:17:
[...]

Ok. Alleen lijn (dikader) 1,2 en 6 zijn aangesloten vanuit de linkerzijde (KPN deel van je IS/RA). Je hebt dus 3 lijnen al verwacht ik dat er aan de linkerkant wel netjes 10 lijnen binnenkomen.
Dan nog zegt dat niet zoveel over de afgelaste aders onder de grond. KPN gaat niet zomaar alles uit laten lassen ivm beschikbare aders.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

vr6-only schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:15:
[...]

Dan nog zegt dat niet zoveel over de afgelaste aders onder de grond. KPN gaat niet zomaar alles uit laten lassen ivm beschikbare aders.
Klopt, maar ik _verwacht_ dit wel ;) op basis van mijn eerdere ervaringen al zal het wellicht geen garantie zijn.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:26
Ik zag vanochtend dat ze weer aan de gang gingen rondom de nieuwe straatkast die recent geplaatst is.
En zag vandaag dat mijn netco check is gewijzigd naar;

Wat
Vectoring
Planning
Dec 2015
Betrouwbaarheid
Planning kan een maand uitlopen
Internet Snelheid
50 Mbit/s
iTV
2 HD

Wel apart dat er alsnog 50Mbit/s staat.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Meauses schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:16:
Ik zag vanochtend dat ze weer aan de gang gingen rondom de nieuwe straatkast die recent geplaatst is.

Wat
Vectoring
Planning
Dec 2015
Betrouwbaarheid
Internet Snelheid
50 Mbit/s
iTV
2 HD

Was dit laatst niet ook zo in dit topic? Even wachten en toen werd het 100Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

KPN monteur is langs geweest, wij zitten inderdaad al ~30 jaar aangesloten op isra van de buren :P Nu wachten op zijn rapport, weer naar KPN en kijken wat ik moet doen om een eigen irsa te krijgen (met dus 2 lijnen afwachtend van de bonding). KPN levert nog steeds onze analoge lijn, dus heb nog ergens een ingang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Meauses schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:16:

Wat
Vectoring
Planning
Dec 2015
Betrouwbaarheid
Internet Snelheid
50 Mbit/s
iTV
2 HD

Klopt, dat betekent dat vectoring nog niet direct wordt geactiveerd. Je haalt dan dus in eerste instantie 50Mb/s over VDSL2, zodra de

Meestal wordt op een later moment vectoring aangezet. Kijk maar eens bij 2802HG 251 KVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 20:47
Tweakers,

Mijn VDSL lijn is net opgeleverd en monteur heeft het aangesloten.
Nu is mij de 100 mbit gegarandeerd bij KPN maar het modem heeft een lagere snelheid.

Actual Rate(Up/Down) 22015/73309 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 37268/73742 kbps

Hoelang duurt het voordat zoiets oploopt? Monteur zei dat het vanavond al anders kan zijn?
Mijn lijn begon bij 50 mbit en is al verhoogd naar 73 mbit zo te zien.
Wordt dit nog sneller in de loop deze dagen?

Hoelang heeft het bij andere geduurd voordat je de volle snelheid haalde van je abonnement?
Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Ziet eruit als vectoring. Naar mijn ervaring kost het bij vectoring een paar minuten om de maximale snelheid te bereiken en blijft de snelheid daarna gelijk.

Welke snelheid komt er uit een postcodecheck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
Blijkbaar gebruikt KPN tegenwoordig op bepaalde locaties een netwerk met de naam "SNI-F" als vervanging voor "WBA-E", er zouden hierbij andere type DSLAM's gebruikt worden. Heeft iemand hier meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
epamel schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 16:52:
Tweakers,

Mijn VDSL lijn is net opgeleverd en monteur heeft het aangesloten.
Nu is mij de 100 mbit gegarandeerd bij KPN maar het modem heeft een lagere snelheid.

Actual Rate(Up/Down) 22015/73309 kbps
Attainable Rate(Up/Down) 37268/73742 kbps

Hoelang duurt het voordat zoiets oploopt? Monteur zei dat het vanavond al anders kan zijn?
Mijn lijn begon bij 50 mbit en is al verhoogd naar 73 mbit zo te zien.
Wordt dit nog sneller in de loop deze dagen?

Hoelang heeft het bij andere geduurd voordat je de volle snelheid haalde van je abonnement?
Thnx alvast!
Heb je de v9 gekregen?

Zo ja, dan moet je die omwisselen voor een v8 (liever niet) of een v10. De v9 kan de 100Mbit niet aan.

Hier ook een v9, die de 100 niet haalt:
Actual Rate (Up/Down) 22015/76997 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 48159/112958 kbps

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 08-12-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
DiedB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:16:
Ziet eruit als vectoring. Naar mijn ervaring kost het bij vectoring een paar minuten om de maximale snelheid te bereiken en blijft de snelheid daarna gelijk.

Welke snelheid komt er uit een postcodecheck?
Klopt vectoring zei de monteur, uit de snelheidstest de netco fourstack pagina komt uit op 100mbit.
Dus vond het nogal tegenvallen de snelheid omdat ik daarop gerekend had.

Wat: Koper
Beschikbaar: Small green check
Distributiepunt(en): Rt-ACU, Rt-Z
Internet Snelheid: 100 Mbit/s
iTV: 2 HD

Technologie: Internet Snelheid
ADSL2+ : 12 Mbit/s
VDSL2* : 100 Mbit/s
Bonding* -

Moet ik gewoon even afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
HvanderT schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:41:
[...]

Heb je de v9 gekregen?

Zo ja, dan moet je die omwisselen voor een v8 (liever niet) of een v10. De v9 kan de 100Mbit niet aan.
Ik heb gewoon een V10 gekregen het nieuwste.
Woon ook in een nieuwbouw appartement (jaar oud).
ISRA 2 kastje in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dan even afwachten, maar ik vrees het ergste.

Wat je is afstand tot de wijkkast? Kun je zien op breedbandwinkel.nl en dan postcode invullen. Bij verwachte snelheid/afstand kun je vervolgens het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
Alle providers geven maximale snelheid te leveren 80 mbit aan en KPN gaf 100 mbit aan.
En ik haal zelfs de 80 niet dat is toch gek?

Toen ik KPN belde via de klantenservice werd mij ook doodleuk verteld dat ik 100 mbit makkelijk kan halen.
Ik zit ong. 700 meter er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Niet online
Tja die klantenservice doet dezelfde postcodecheck als jou en krijgt ook 100Mbit te zien. Ik denk dat je op die afstand wel aardig aan je max zit met de waardes die je nu haalt.

Wat me trouwens wel opvalt is dat je maar weinig waardes ziet tussen de 75Mbit en de 100Mbit. In mijn omgeving is het vaak: 100Mbit of anders gelijk 75Mbit. Een enkele keer heb ik een 90Mbit zien langskomen. Weet niet of jullie dat is opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
epamel schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:49:
Alle providers geven maximale snelheid te leveren 80 mbit aan en KPN gaf 100 mbit aan.
En ik haal zelfs de 80 niet dat is toch gek?

Toen ik KPN belde via de klantenservice werd mij ook doodleuk verteld dat ik 100 mbit makkelijk kan halen.
Ik zit ong. 700 meter er vanaf.
Vreemd, ben het nog niet eerder tegengekomen dat de check niet klopte bij vectoring. Kans is wel groot dat je vanaf februari bonded vectoring kunt afnemen (voor de prijs die je nu betaalt) en dan zal je snelheid nog eens verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
HammerNL schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:23:
Tja die klantenservice doet dezelfde postcodecheck als jou en krijgt ook 100Mbit te zien. Ik denk dat je op die afstand wel aardig aan je max zit met de waardes die je nu haalt.

Wat me trouwens wel opvalt is dat je maar weinig waardes ziet tussen de 75Mbit en de 100Mbit. In mijn omgeving is het vaak: 100Mbit of anders gelijk 75Mbit. Een enkele keer heb ik een 90Mbit zien langskomen. Weet niet of jullie dat is opgevallen.
Die 75Mbit zie je vaak bij een v9 denk ik. Die hebben volgens mij moeite om op de 100Mbit te blijven. Dat werd en tenminste verteld. Heb ik zelf nooit wat van gemerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
DiedB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:38:
[...]

Vreemd, ben het nog niet eerder tegengekomen dat de check niet klopte bij vectoring. Kans is wel groot dat je vanaf februari bonded vectoring kunt afnemen (voor de prijs die je nu betaalt) en dan zal je snelheid nog eens verdubbelen.
Dat zou mooi zijn, ik ga nog eens een belletje wagen morgen naar KPN hoe of wat.
Denk niet dat er meer te halen valt inderdaad.

Bij de site van fourstack staat op mijn adres geen upgrade binnenkort..
Heb express KPN gekozen als provider omdat hun de nieuwste technieken gebruiken enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
HvanderT schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 17:41:
[...]

Heb je de v9 gekregen?

Hier ook een v9, die de 100 niet haalt:
Actual Rate (Up/Down) 22015/76997 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 48159/112958 kbps
Maar jouw attainable rate is 112Mbit en die van hem rond de 73Mbit. Je hebt een punt dat de v9 het niet aan kan, gebaseerd op jouw output. Maar zijn lijn kan het blijkbaar ook niet aan anders had zijn attainable rate wel al op de 100+ Mbit gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dat is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vandaag de Tele2 gegarandeerde 50mbit aangesloten, met een 'doe het zelf pakket tot 40mbit'. En inderdaad, exact 5mb/ps, dus 40mbit. Het gaat om een Technicolor TG789bvn modem.

Klopt het dat deze routers ook echt maar tot 40mbit halen? ik vind het wel heel toevallig dat het exact 40mbit is, wat mij doet vermoeden dat het niets te maken heeft met de afstand tot de straatkast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Reb87 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:51:
Vandaag de Tele2 gegarandeerde 50mbit aangesloten, met een 'doe het zelf pakket tot 40mbit'. En inderdaad, exact 5mb/ps, dus 40mbit. Het gaat om een Technicolor TG789bvn modem.
Uhhh dat is toch tegenstrijdig, kan je iets meer info geven voor de meelezende leek op Tele2 gebied? Moet voor die overige 10Mbit om op 50 te komen de monteur langskomen, dat gaat niet met het doe het zelf pakket |:( _/-\o_ 8)7 (grapje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:56:
[...]

Uhhh dat is toch tegenstrijdig, kan je iets meer info geven voor de meelezende leek op Tele2 gebied? Moet voor die overige 10Mbit om op 50 te komen de monteur langskomen, dat gaat niet met het doe het zelf pakket |:( _/-\o_ 8)7 (grapje)?
Ja echt raar. Had eigenlijk verwacht dat het drukwerk gewoon verouderd was en de router 50mbit prima aan zou kunnen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:56:
[...]

Ik ken de Tele2 pakketten niet maar het lijkt er op dat je lijn gecapt is op 40Mbit/s. Wat zegt je contract?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Post je lijn waardes eens REb87?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
lijnwaardes

het vreemde is dat ik vanuit de modem wel 46mbit krijg. Maar 6mbit gaat, zelfs met een kort cat 6 kabeltje naar mijn laptop in rook op. ;)

Klantenservice kan er verder ook niets mee. Ga maar eens testen met een andere router. Puur omdat ik benieuwd ben of het verlies komt door een el-cheapo technicolor router, of iets anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Snap er niet veel van.

Dus je modem traint vier 3,7 Mbit/s te weinig in en je verliest nog eens zes Mbit/s op je eigen interne netwerk?
Ik denk niet dat daarvoor een Tele2/KPN monteur op pad gaat voor je.

Hoe test je dat allemaal?
En hoe heb je dat 'cheapo' modem aangesloten?
Want daar zit vaak het grote probleem. VDSL2 is heel gevoelig voor crappy installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is dat attainable of trained waarden? Beetje modem geeft ze normaal beide :P De speedtests zijn ook lang niet zo nauwkeurig (of je moet 1GB gaan testen) en je zit altijd met het bit->byte en precieze notatie van de MB (1024 of 1000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Dat zijn trained waardes. Er is geen admin account beschikbaar op de Technicolor. Dus je ziet verder niets.
Je kan het vergelijken met een KPN Speedtouch/Thomson/Technicolor Experiabox. Alleen nu met Tele2 logo.

[ Voor 5% gewijzigd door cornfed99111 op 09-12-2015 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Reb87 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 11:18:
[...]

[afbeelding]

het vreemde is dat ik vanuit de modem wel 46mbit krijg. Maar 6mbit gaat, zelfs met een kort cat 6 kabeltje naar mijn laptop in rook op. ;)

Klantenservice kan er verder ook niets mee. Ga maar eens testen met een andere router. Puur omdat ik benieuwd ben of het verlies komt door een el-cheapo technicolor router, of iets anders. :)
Je lijnwaardes zien er bovendien goed uit, lijkt erop dat DLM nog niet klaar is op die lijn. De snelheid die het modem aangeeft zal heel waarschijnlijk hoger gaan dan 46Mb. Die 6Mb verschil is wel erg veel, net niet meer met alleen wat overhead te verklaren (dan zou je nog wel 43Mb moeten halen). Meerdere servers getest? Anders loopt Tele2 te knijpen maar als je voor 50Mb betaalt lijkt het me heel erg sterk dat ze gaan lopen cappen op 40Mb.

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:18
Vandaag merkte ik dat de pagina's etc wat sneller laden.
Kijk ik in het modem zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wpy0BMI.png

Er lijkt iets gebeurd te zijn, al is het nog geen vectoring?
Ik zie op fourstack als mogelijkheid 200mbit bij bonding staan.

Alsnog ben ik blij :)

Ik haal trouwens een dikke 40mbit upload bij een speedtest!

[ Voor 9% gewijzigd door itsmemax op 10-12-2015 11:53 ]

• stormfly
Heb jij bonding dat je twee ingetrainde lijnen hebt?

Lijkt erop dat je VDSL hebt zonder vectoring op dit moment, ik kan geen eerdere post van je vinden maar wat had je voorheen aan waardes?

5uur geleden ben je blijkbaar omgezet ;-)

• itsmemax
Ik heb inderdaad bonding, ik had eerder twee lijnen van each ong 20mbit.
Nu dus wel even een flinke verhoging, en lijkt inderdaad op dat vectoring nog uit staat.

• doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 19:31
Bij mij is bonding ook beschikbaar maar de KPN medewerker kan mij geen informatie geven hoe it dat zou moeten bestellen.Hoe heb jij dat gedaan en komen er extra kosten erbij?
itsmemax schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:10:
Ik heb inderdaad bonding, ik had eerder twee lijnen van each ong 20mbit.
Nu dus wel even een flinke verhoging, en lijkt inderdaad op dat vectoring nog uit staat.

[ Voor 13% gewijzigd door doublehelix op 10-12-2015 12:34 ]

• stormfly
Volgens mij begint dat met de bekende Y kabel en daarna las ik dat KPN dat tweede paar wel actief moet maken in de centrale.

Kan KPN webcare op Twitter je niet verder helpen?

• doublehelix
Word bonded vectoring pas vanaf februari bij KPN aangeboden indien beschikbaar ? Bij mij op fourstack word 180mbit max aangegeven maar kan nog niet besteld worden.
DiedB schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 18:38:
[...]

• Remco K.
  • Laatst online: 20-08 18:28
doublehelix schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:33:
Bij mij is bonding ook beschikbaar maar de KPN medewerker kan mij geen informatie geven hoe it dat zou moeten bestellen.Hoe heb jij dat gedaan en komen er extra kosten erbij?
[...]
Pair bonding kun je in principe niet bestellen. Je besteld een pakket met een bepaalde snelheid. Als er bonding nodig is om deze snelheid te behalen, dan kiest KPN hier voor.

Eventueel kan de technische dienst pair bonding forceren wanneer dit bij het bestellen fout gaat.

• doublehelix
Snelheid van 180mbit staat wel op fourstack maar het kan niet besteld worden. Duidelijk.
Remco K. schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:45:
[...]

Pair bonding kun je in principe niet bestellen. Je besteld een pakket met een bepaalde snelheid. Als er bonding nodig is om deze snelheid te behalen, dan kiest KPN hier voor.

Eventueel kan de technische dienst pair bonding forceren wanneer dit bij het bestellen fout gaat.

• itsmemax
Blijkbaar is pairbonding actief gebleven na de overstap.
Dacht dat ze dat weer uit zouden zetten omdat je omgelast dient te worden, en het tweede paar niet direct wordt aangesloten in de straatkast.
Hier hebben ze het toch zo gelaten en dat resulteert in een upload van 60 mbit, dit biedt Ziggo zelfs niet >:)

Nu nog hopen op het "echte" vectoring.

Hier een speedtest (trouwens zit ik nog op het standaard abbo van 60mbit, dit wordt pas de 16de op 100mbit gezet)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mTsN2hw.png

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Volgende week ga ik van ADSL2+ naar VDSL2 op een bijgelast tweede aderpaar. Dat betekent dat mijn DSL dan over een separaat aderpaar loopt en mijn ISDN aansluiting de andere gebruikt waar dan de ADSL2+ lijn af gaat.

Over een klein jaar staat hier een upgrade naar VVDSL ingepland. De wijkkast zal verglaasd worden en van een dom doorlasstation veranderen in eentje met de laatste VVDSL electronica. De afstand van mijn huis tot die wijkkast zal misschien met 80m koper overbrugd worden maar tussen die kast en de centrale zal er nu nog ruim 500m bijkomen tot de DSLAM daar. Als die naar de wijkkast verhuist zit ik er heel dicht bij.

Het zal hoe dan ook een hele verbetering worden. Vooral qua upstream waar ik met mijn 1TB 'Stack' bij TransIP nu ook veel meer behoefte aan heb.

Omdat ik nu (wellicht als enige in de straat/buurt) over twee aderparen beschik zou bonding in principe tot de mogelijkheden moeten behoren. Omdat er geen goed alternatief is wil ik voorlopig mijn ISDN lijn houden. Dat tweede aderpaar is in principe een Annex-A lijn alhoewel er geen telefonie op aangesloten is. Het eerste is natuurlijk Annex-B.

Over de mogelijkheid van VDSL2 i.c.m. ISDN op 1 aderpaar hoor/lees ik tegenstrijdige verhalen. Een KPN dame heeft mij verteld dat het wel kon en ook aan eigen KPN klanten werd verstrekt maar dat klanten via derden het niet konden krijgen. Uiteindelijk zal ik nu VDSL2 krijgen omdat ik dat tweede aderpaar nu heb maar ik ben er nog steeds niet zeker van dat ISDN met VDSL2 op 1 aderpaar niet zou kunnen. ISDN verbruikt ook alleen maar een heel klein stukje extra van de onderste frequentieband vergeleken met analoog en ik zie vooralsnog niet in hoe dat problematisch zou zijn als VDSL2 daarboven nog hopen frequentieruimte heeft voor het signaal. Met ADSL/2/2+ kan het ook dus waarom zou het met VDSL2 niet kunnen?

Als ik nl. gebruik zou willen maken van pair-bonding dat tot eerder dit jaar ook alleen maar aan KPN klanten was voorbehouden volgens diezelfde dame maar dat nu toch ook aan klanten via derden beschikbaar is (wat zou kunnen impliceren dat ISDN met VDSL2 op 1 aderpaar dat nu ook zou zijn) dan blijft het dus de vraag of er over dat eerste aderpaar met ISDN lijn zo'n tweede VDSL2 signaal gezonden zou kunnen worden.

En natuurlijk is het ook de vraag hoe dat dan evt. met VVDSL zal zitten en of dat misschien op dat punt anders zal zijn.

Hier mensen die daar écht verstand van hebben dan wel er eigen ervaring mee hebben?

• krakendmodem
itsmemax schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:02:
Blijkbaar is pairbonding actief gebleven na de overstap.
Dacht dat ze dat weer uit zouden zetten omdat je omgelast dient te worden, en het tweede paar niet direct wordt aangesloten in de straatkast.
Hier hebben ze het toch zo gelaten en dat resulteert in een upload van 60 mbit, dit biedt Ziggo zelfs niet >:)

Nu nog hopen op het "echte" vectoring.

Hier een speedtest (trouwens zit ik nog op het standaard abbo van 60mbit, dit wordt pas de 16de op 100mbit gezet)

[afbeelding]
Wauw... Leuk om Ziggo mee te pesten :+

• qless

qless

...vraag maar...

VSDL2 kan met ISDN, maar niet met VVDSL, daarom dat KPN dat niet meer levert. Sterker nog, KPN is DSL + ISDN aan het afbouwen, bij ons op werk hebben we paar maanden terug nieuwe lijn gekregen voor de ADSL2+ (die zat eerst samen op de ISDN lijn)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Micco90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02 21:47
qless schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:26:
VSDL2 kan met ISDN, maar niet met VVDSL, daarom dat KPN dat niet meer levert. Sterker nog, KPN is DSL + ISDN aan het afbouwen, bij ons op werk hebben we paar maanden terug nieuwe lijn gekregen voor de ADSL2+ (die zat eerst samen op de ISDN lijn)
VDSL2 wordt helemaal niet geleverd met ISDN; Alleen met POTS of zonder analoge telefonie.
Het bestaat wel, maar er is bewust gekozen om dit niet te implementeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Micco90 op 10-12-2015 13:34 ]

• qless

qless

...vraag maar...

Idd, ik had het alleen over de technische kant, niet over de KPN-wil-wel-of-niet.
(In .be werd het wel geleverd, die lijnen worden nu allemaal omgezet ivm vectoring)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had ook de indruk dat de ISDN+VDSL2 combinatie technisch best kan maar dat er andere motieven spelen bij KPN om dat niet te leveren. Wat zijn die dan? Dat men het liefst van ISDN af wil en dit probeert te ontmoedigen en men met dit soort beperkingen ISDN klanten een beetje probeert 'weg te pesten'?

• Micco90
CaptJackSparrow schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:23:
Ik had ook de indruk dat de ISDN+VDSL2 combinatie technisch best kan maar dat er andere motieven spelen bij KPN om dat niet te leveren. Wat zijn die dan? Dat men het liefst van ISDN af wil en dit probeert te ontmoedigen en men met dit soort beperkingen ISDN klanten een beetje probeert 'weg te pesten'?
De precieze reden weet ik niet, maar inderdaad KPN is zeker geen liefhebber meer van ISDN.
Ik denk dat de reden is, dat voor VDSL2 + ISDN weer speciale modems gemaakt moeten worden (net zoals dat dat moet met ADSL(2+). Dat kost natuurlijk allemaal weer geld, waarschijnlijk met allerlei andere kosten die gemaakt moeten worden, om een minderheidsgroep met ISDN te ondersteunen.

Daarnaast denk ik niet dat KPN mensen met ISDN probeert weg te pesten. Er zijn goede IP alternatieven voor ISDN, samen met IP-centrales die vergelijkbaar zijn met de Quattrovox etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Micco90 op 10-12-2015 14:28 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zouden de VDSL2 DSLAMs niet standaard ook met Annex-B kunnen werken? Terwijl mijn consumenten Fritzboxje wel gewoon zowel Annex-A als Annex-B ondersteunt? Zou ik wat erg slordig vinden van de ontwerpers van dergelijke apparatuur.

Ik moet nu dus ook uitgang 2 van mijn ISRA in mijn interne infrastructuur opnemen. De splitter moet/kan er dus tussenuit. De RJ11 connectors aan mijn lijntjes naar NT1 en Fritzbox zouden nu dus direct in de ISRA kunnen maar die is nog van het type 1 met schroefjes als een kroonsteentje en niet van het type 2 met RJ11 chassisdeel.

Ze afknippen vind ik ook niet handig dus zoek ik het liefst een los doosje met 2 RJ11 aansluitingen dat ik met een stukje snoer aan de ISRA koppel. Mooiste zou een soort ombouwkitje zijn dat direct in de 4 schroefaansluitingen past en dan 2 RJ11 aansluitingen zou hebben wat dan één geheel vormt met de (iets verlengde) ISRA maar dat zal er vast niet zijn.

Dergelijke doosjes met 2 RJ11 aansluitingen liggen niet voor het oprapen heb ik al gemerkt. Ik kan eventueel uitwijken naar een RJ45 opbouwdoos en de connectors aan de lijntjes naar NT1 en Fritzbox door die vervangen. Zou daar iets op tegen zijn?

Weet iemand evt. waar ik aan een dergelijk dubbel RJ11 opbouwdoosje zou kunnen komen?

• DiedB
doublehelix schreef op donderdag 10 december 2015 @ 12:58:
Snelheid van 180mbit staat wel op fourstack maar het kan niet besteld worden. Duidelijk.
[...]
Nee, niet helemaal.

Bonding met normaal VDSL wordt inderdaad alleen ingezet als het nodig is om de snelheid te halen waarvoor je betaalt.

Bonding met VVDSL (vectoring) wordt nu uitgerold naar de straatkasten (er zijn er al heel veel welke het ondersteunen, waaronder dus die van jou) maar de snelheid die met BVDDSL haalbaar is (200Mb/s) is nog niet te bestellen. KPN gaat heel waarschijnlijk vanaf 1 februari 2016 pakketten leveren met 200Mb/s.

• HammerNL
  • Niet online
Je kunt toch eigenlijk in het algemeen stellen dat als je een VVDSL lijn hebt, je nog geen bonding kunt aanvragen. Als ik kijk naar mijn situatie, VVDSL a 40Mbit --> BVVDSL 80Mbit, heb ik niks te maken met snelheidspakketten die nog niet bestaan, maar kan het zover ik weet, nog niet aanvragen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:40

Illusion

(the art of)

CaptJackSparrow schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:41:
...
Ze afknippen vind ik ook niet handig dus zoek ik het liefst een los doosje met 2 RJ11 aansluitingen dat ik met een stukje snoer aan de ISRA koppel. Mooiste zou een soort ombouwkitje zijn dat direct in de 4 schroefaansluitingen past en dan 2 RJ11 aansluitingen zou hebben wat dan één geheel vormt met de (iets verlengde) ISRA maar dat zal er vast niet zijn.

Dergelijke doosjes met 2 RJ11 aansluitingen liggen niet voor het oprapen heb ik al gemerkt. Ik kan eventueel uitwijken naar een RJ45 opbouwdoos en de connectors aan de lijntjes naar NT1 en Fritzbox door die vervangen. Zou daar iets op tegen zijn?

Weet iemand evt. waar ik aan een dergelijk dubbel RJ11 opbouwdoosje zou kunnen komen?
Je kan 2 RJ11 keystones in een opbouwdoosje, of reeds aanwezig patchpanel plaatsen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco K.
  • Laatst online: 20-08 18:28
Zouden de VDSL2 DSLAMs niet standaard ook met Annex-B kunnen werken? Terwijl mijn consumenten Fritzboxje wel gewoon zowel Annex-A als Annex-B ondersteunt? Zou ik wat erg slordig vinden van de ontwerpers van dergelijke apparatuur.
Dit zou vrij nutteloos zijn bij VDSL2.

VDSL2 begint namelijk al bij 25kHz. ISDN loopt t/m 120 kHz, wat dus zou betekenen dat ISDN en de VDSL2 lijn elkaar in de weg zetten. Je zou dan een Annex B VDSL2 variant moeten creëren waarbij het VDSL2 signaal begint bij 138 kHz, wat het hele effect van VDSL2 eigenlijk teniet doet, want je gaat flink inleveren op snelheid.

Ter vergelijking: een analoge telefoonlijn gebruikt slechts 1 t/m 4 kHz, daarom blijft er veel ruimte over voor het Annex A VDSL2 signaal.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Remco K. schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:51:
[...]

Dit zou vrij nutteloos zijn bij VDSL2.

VDSL2 begint namelijk al bij 25kHz. ISDN loopt t/m 120 kHz, wat dus zou betekenen dat ISDN en de VDSL2 lijn elkaar in de weg zetten. Je zou dan een Annex B VDSL2 variant moeten creëren waarbij het VDSL2 signaal begint bij 138 kHz, wat het hele effect van VDSL2 eigenlijk teniet doet, want je gaat flink inleveren op snelheid.

Ter vergelijking: een analoge telefoonlijn gebruikt slechts 1 t/m 4 kHz, daarom blijft er veel ruimte over voor het Annex A VDSL2 signaal.
Datzelfde geldt ook voor alle lagere DSL varianten. Gewoon ADSL dat maximaal 8/1 aan kan heeft ook minder frequentieruimte beschikbaar omdat ISDN een klein stukje van het lage frequentiegebied in beslag neemt. Daarom was de maximaal bereikbare snelheid bij een Annex-B lijn ietsje lager dan bij Annex-A lijn. Daar is het totale spectrum echter véél kleiner en dus is procentueel het extra 'verlies' van capaciteit aan het ISDN signaal veel groter. Bij VDSL2 is er een veel breder spectrum beschikbaar waar het ISDN signaal dus maar een relatief veel kleiner segmentje van verbruikt.

Wikipedia:
Bij VDSL2 wordt gebruikgemaakt van frequenties tot 30 MHz terwijl bij ADSL slechts gebruik wordt gemaakt van frequenties tot 1 MHz. Door deze hogere bandbreedte is er dus een grotere data-overdracht mogelijk.
Die paar kHz die ISDN verbruikt maakt op 30MHz ruimte weinig uit.

Zie ook plaatjes hier:
Wikipedia: G.992.3

en hier:
Wikipedia: Very-high-bit-rate digital subscriber line 2

over frequentiegebruik en het minieme verschil tussen Annex-A en Annex-B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:01
Technisch misschien wel te realiseren, maar niet in lijn met de strategie van KPN. In 2013 werd aangekondigd dat KPN een serieuze sprong in klanttevredenheid ging maken, door het aantal proposities en de bedrijfsvoering radicaal te versimpelen.

Meer info: https://corporate.kpn.com/annual-report-2014/strategy.htm (onder het kopje 'simplify')
What we did in 2014:
Reduced the number of propositions for consumers and businesses
What we will do in 2015
Continue to simplify our propositions from a customer perspective

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micco90
CaptJackSparrow schreef op donderdag 10 december 2015 @ 23:59:
[...]

Datzelfde geldt ook voor alle lagere DSL varianten. Gewoon ADSL dat maximaal 8/1 aan kan heeft ook minder frequentieruimte beschikbaar omdat ISDN een klein stukje van het lage frequentiegebied in beslag neemt. Daarom was de maximaal bereikbare snelheid bij een Annex-B lijn ietsje lager dan bij Annex-A lijn. Daar is het totale spectrum echter véél kleiner en dus is procentueel het extra 'verlies' van capaciteit aan het ISDN signaal veel groter. Bij VDSL2 is er een veel breder spectrum beschikbaar waar het ISDN signaal dus maar een relatief veel kleiner segmentje van verbruikt.

Wikipedia:

[...]

Die paar kHz die ISDN verbruikt maakt op 30MHz ruimte weinig uit.

Zie ook plaatjes hier:
Wikipedia: G.992.3

en hier:
Wikipedia: Very-high-bit-rate digital subscriber line 2

over frequentiegebruik en het minieme verschil tussen Annex-A en Annex-B.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de voordelen van ISDN die jij hebt waardoor je per se niet wilt overstappen naar een IP-oplossing, i.e. VOIP. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
Micco90 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:25:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de voordelen van ISDN die jij hebt waardoor je per se niet wilt overstappen naar een IP-oplossing, i.e. VOIP. :)
Bij spanningsuitval houd je in ieder geval isdn op je alarmcentrale.bij voip moet je er een ups tussen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

davides schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:56:
Technisch misschien wel te realiseren, maar niet in lijn met de strategie van KPN. In 2013 werd aangekondigd dat KPN een serieuze sprong in klanttevredenheid ging maken, door het aantal proposities en de bedrijfsvoering radicaal te versimpelen.

Meer info: https://corporate.kpn.com/annual-report-2014/strategy.htm (onder het kopje 'simplify')
De bekende spindoctor/marketing-speak. Verkooppraatje waarmee men het wil doen voorkomen dat men de dingen die men uit eigenbelang doet toch écht, heus, eerlijk, cross my heart and hope to die, in het belang van de klant zou doen.

Ik wil het namelijk helemáál niet simpel. Ik wil keuze! Ik wil het kunnen kiezen zoals IK dat wil. Maar tegenwoordig wordt de consument die keuze steeds meer ontnomen. 'Wij bepalen wel vóór u wat u moet willen'. Voorbeeldje: De Metro interface die Microsoft even voor ons besloten had dat we die allemaal moesten willen.

Dus niet dus. :F :X |:(

Ik wil al heel lang juist af van die ISDN-2 maar als ik ISDN-1 zou nemen moet ik 2 van mijn MSN inleveren want ik mag ze niet alle vier houden van KPN want dat moet ik blijkbaar niet willen. Maar ik heb er minimaal drie van ook echt in gebruik waar ik op gebeld wordt. Uitbellen doe ik al vele jaren niet meer met KPN maar nu via Voip en daarvoor enkele jaren mobiel via Telfort Samenbellen wat véél goedkoper was dan uitbellen met mijn vaste lijn van KPN. Toen nam KPN Telfort over en die goedkope mobiele belvorm bestaat nu niet meer. Hoezo concurrentie?

En als ik Voip van XS4all zou nemen kan ik geen 4 nummers op 1 lijn krijgen maar moet ik gewoon vier keer betalen wat ik voor één nummer kwijt zou zijn. Want dat moet ik blijkbaar willen. Keuze krijg ik niet.

Die nummers kosten helemaal niets maar omdat ik zelf geen eigenaar mag zijn van die nummers, wat allang het geval zou moeten zijn in de geprivatiseerde markt, ben ik overgeleverd aan de telecomfirma's die de macht in handen hebben gekregen van de overheid en die woekerprijzen kunnen vragen voor die nummers en het bellen.

Als er in Den Haag eindelijk eens iemand adequate visie zou ontwikkelen dan zou men regelen dat mensen zélf eigenaar worden van hun telefoonnummers en ze zelf kunnen bepalen bij wie ze die onderbrengen en aan welke service ze die willen koppelen. Ik kan nu bij FreeVoipDeal géén nummer aan die dienst koppelen waarop ik gebeld zou kunnen worden wat ik wel zou willen en wat ik wel zou kunnen als die vier nummers van mij zouden zijn.

Zolang ik niet meer keuzes en eigen macht heb ben ik overgeleverd aan KPN en consorten die hun macht misbruiken om maximaal aan ons allemaal te verdienen en die onder andere woekerprijzen vragen voor telefonie. Als iedereen zou weten wat ik weet zou iedereen snappen dat telefonie tussen mensen met een vaste internetverbinding al heel lang gratis zou moeten zijn. Als we het internet browsen of Youtube video's bekijken dan zit dat in de prijs die we voor dat dataverbruik betaald hebben met onze internetaansluiting. Als we een hééél klein stukje van die data gebruiken voor spraakdata dan wil men ons plotseling nog een twééde keer voor die data laten betalen. En dan nog belachelijke woekerprijzen ook. Absolute waanzin en pure diefstal waar de overheid de telecommers mee laat wegkomen door volstrekt inadequaat beleid of omdat ze boter op hun hoofd hebben.

Bij XS4All betaal je begrijp ik 5 euro per maand voor een telefoonlijn en daar komen dan nog gesprekskosten bovenop die niet mals zijn. Zou me zonder één minuut bellen dus al 60 euro per jaar kosten. Maal vier bij vier nummers die ik nu heb. Bij FreeVoipDeal ben ik in een jaar ongeveer 25-30 euro kwijt inclusief gesprekskosten.

Het feit dat ik bij FreeVoipDeal 120 freedays krijg en vóórdat ik 1 eurocent per minuut ga verbruiken éérst vier maanden lang gratis kan bellen met het grootste deel van Europa, diverse landen daarbuiten en Noord Amerika en zélfs gratis met mobiele nummers in Noord Amerika vertelt iedereen met het kleinste beetje verstand dat dat betekent dat de werkelijke kosten van een belminuut tot bijna nul zijn gereduceerd. Anders zouden ze dat niet kunnen doen en er toch nog winst op kunnen maken. Niet vreemd als je snapt dat de Wet van Moore ook in de telecom tot dramatische kostenreducties heeft geleid.

En toch betalen we nog steeds de hoofdprijs voor onze telecommunicatie. Niet omdat het dat ook echt kost maar omdat het zo lekker makkelijk heel veel geld doet vloeien in de zakken van een heel klein groepje mensen.

En de overheid? Die stond er bij en die keek er naar. Want die zijn trouwe gelovigen in de neoliberale kerk. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:57
5 euro per maand per lijn is wat overdreven inderdaad. Bij Cheapconnect heb je voor ik meen 9 euro per jaar een telefoonnummer. Dus voor 36 euro ben je inkomend gedekt als je 4 lijnen wilt. Vind ik geen woekertarief. Dan het antieke ISDN er uit en een leuke Fritzbox waar je 4 inkomende lijnen op zet en naar hartelust verdeelt onder 6 DECT toestellen en klaar. Kan je zelfs nog als je een duurdere neemt een S0-poort gebruiken voor de ISDN centrales, ben je helemaal klaar.

En een private markt voor nummer eigendom, brrr.... Krijg je straks nummer opkopers die de volledige vrije reeksen opkopen, mag je straks nog veel meer betalen voor je nummer.

Maar nee, ISDN is een oude techniek die wat mij betreft afgeschakeld mag worden. Als je al een alarm hebt, heb je ook al een UPS of in ieder geval een 12V accu. Daar even een 7812 achter en je kan er zo een Fritzbox aanhangen die ook door gaat als je stroom uitvalt. Problem solved :)

[ Voor 35% gewijzigd door RadioAir op 11-12-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:26:
Het feit dat ik bij FreeVoipDeal 120 freedays krijg en vóórdat ik 1 eurocent per minuut ga verbruiken éérst vier maanden lang gratis kan bellen met het grootste deel van Europa, diverse landen daarbuiten en Noord Amerika en zélfs gratis met mobiele nummers in Noord Amerika vertelt iedereen met het kleinste beetje verstand dat dat betekent dat de werkelijke kosten van een belminuut tot bijna nul zijn gereduceerd. Anders zouden ze dat niet kunnen doen en er toch nog winst op kunnen maken. Niet vreemd als je snapt dat de Wet van Moore ook in de telecom tot dramatische kostenreducties heeft geleid.
Dit is wel erg kort door de bocht, ik kan in US voor ~2 dollar in de maand ook 1GB hosting met php/mysql krijgen, betekent dat dan dat protagonist en andere 'grote jongens' in NL belachelijk duur zijn met een tot 60 euro in de maand? Lijkt me eerder dat jij gewoon de uitzondering bent die minimaal 3 lijnen wil hebben,

En woekerprijzen? Kijk eens naar KPN ~10 jaar geleden? Ik kom uit analoge lijn van 60 euro in de maand, als mijn upgrade klaar is zit ik op 17,50 flatfree. Is dat veel? Misschien, maar al bizar veel goedkoper dan vroeger.

En zoals RadioAir zegt, er zijn genoeg mogelijkheden om goedkoop inkomend al voorzien te zijn, uitgaand kan je dan gewoon over 1 lijn laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

RadioAir schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:40:
En een private markt voor nummer eigendom, brrr.... Krijg je straks nummer opkopers die de volledige vrije reeksen opkopen, mag je straks nog veel meer betalen voor je nummer.
Dat zeg ik niet en dat wil ik ook absoluut niet. Elke burger moet gewoon als privé-persoon een aantal telefoonnummers kunnen krijgen die hij kan gebruiken voor het managen van zijn telecombehoeften. In principe (een aantal) gratis, domweg omdat je Nederlands staatsburger bent en dat 'recht' daar uit voortvloeit. Hoeveel kan evt. gekoppeld zijn per woonadres e.d. En er moet absoluut geen private commerciële partij bij betrokken worden. Gewoon de overheid die die taak vervult ten behoeve van en ten dienste van de bevolking. Zoals het hoort. Dus helemaal niemand die zich tussen vraag en aanbod kan wurmen en daar een 'markt' van maakt en die puur parasitair gaat zitten afromen. Wat nu bijv. in het nieuws is over partijen die datzelfde parasitaire gedrag vertonen m.b.t. kaartjes voor optredens van artiesten. Dat soort volk verricht geen enkele nuttige functie binnen onze samenleving en doen alleen maar schade. Verbieden die handel.

Als iedereen een ATA koopt en direct IP-calls gaat gebruiken hebben we helemaal geen telefoondiensten van derden meer nodig voor gesprekken tussen mensen met een vaste internetverbinding. Wereldwijd! Zelfs geen SIP-provider. Helemaal niemand. Dan kun je 24/7/365 bellen zonder dat het je een extra cent kost. Je moet alleen het IP adres weten i.p.v. een telefoonnummer. Wat er voor nodig is om mensen zonder vast IP adres te kunnen bereiken en om evt. toch een telefoonnummer aan zo'n IP adres te koppelen stelt helemaal niets meer voor. Wat je daar evt. nog aan hardware voor nodig hebt is volstrekt triviaal qua kosten.

Alleen nog voor gesprekken daar buiten hebben we het KPN netwerk e.d. nog nodig. Dat worden er steeds minder. Toch wil men ons laten blijven betalen voor iets dat helemaal geen extra geld meer kost. Het bijhouden van de gebelde tijd en het factureren en alles wat er bij komt kijken zou wel eens veel duurder kunnen zijn dan de kosten van het bellen zelf.

Zie pagina 21. Ik wist het bestaan hiervan al nog voordat er ook nog maar iemand in Nederland VOIP diensten verkocht aan consumenten. Lang voordat KPN "internet plus bellen" introduceerde. KPN weet het gegarandeerd ook maar 'wil het niet weten' en zal het ook zeker niet aan de grote klok gaan hangen. Ze weten donders goed dat het publiek ze eigenlijk niet meer nodig heeft voor de meeste telefoongesprekken maar elk jaar dat ze nog heel veel geld uit die consument kunnen persen zullen ze het nog blijven doen zolang de overheid het toestaat.

Helaas weet 99,9999% van de bevolking dit niet en blijft men braaf de zakken van de telecombedrijven vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 16:10
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:26:

Die nummers kosten helemaal niets maar omdat ik zelf geen eigenaar mag zijn van die nummers, wat allang het geval zou moeten zijn in de geprivatiseerde markt, ben ik overgeleverd aan de telecomfirma's die de macht in handen hebben gekregen van de overheid en die woekerprijzen kunnen vragen voor die nummers en het bellen.
Als je kijkt hoe bedrijven nu nummerblokken bij de ACM "kopen", dat kost volgens mij iets van €5 per 100 nummers per jaar. Maak er voor consumenten €5 per nummer per jaar van met een bepaalt maximum aantal nummers per persoon. Degene die het nummer koopt kan vervolgens naar een provider stappen om het nummer op zijn sim-kaart uit te laten komen of met bijvoorbeeld ENUM naar zijn router thuis sturen...

:9~ Ik ben voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De 'kosten' van die telefoonnummers die telecomaanbieders betalen heb ik enkele jaren geleden eens op de OPTA site gevonden. Maar dat is alleen maar bedoeld als methode om een financiële bijdrage van die aanbieders te verkrijgen want er is voorgeschreven dat de telecomsector zelf de kosten van de 'waakhond' moet betalen. Puur om die bijdrage (mede) te regelen wordt daar dus geld voor gevraagd. Die nummers kosten natuurlijk eigenlijk helemaal niets en moeten wat mij betreft gewoon beschouwd worden als 'collectief bezit' van het Nederlandse volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Is ergens officieel bevestigd dat bonded vectoring in februari beschikbaar komt voor de consument?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
Nope. Vandaag een KPN monteur op de zaak geweest en hij weet nog niks. Ook niks gehoord van KPN intern.
Pagina: 1 ... 8 ... 77 Laatste