Effen een rant post, omdat ik na enkele dagen PS4 toch wel een paar serieuze ergernissen heb, wanneer het op de User Interface aankomt.
1. Totale inconsistentie van profielen. Ik heb 4 profielen: mijn eigen (PSN Master Account met PS+), die van mijn vrouw (PSN Sub Account) en 2 voor mijn kinderen (lokale, zonder PSN). De 3 verschillen tonen 3 verschillende naamvormen. Bij mijn eigen komt mijn volledige naam+familienaam, bij die van mijn vrouw staat haar PSN naam, en bij mijn kinderen gewoon hun voornaam. Snap niet waarom bij mij en mijn vrouw ook niet gewoon de voornaam kan gebruikt worden, zoals dat gewoon op de PS3 het geval is. Heb al gezocht maar nergens gevonden hoe dit in te stellen.
Bovendien kan je de 'avatar' van niet-PSN profielen totaal niet meer customizen, daar waar je bij de PS3 nog een heel beperkte keuze had. Leg dan maar eens uit aan de kinderen waarom papa en mama een cool figuurke hebben en zij het moeten doen met een wit huisje. PSN-profielen hebben overigens een minimum leeftijd van 7j, en je raadt het al: dochter is 7 en zoon is nog geen 7, dus een PSN-profiel aanmaken voor de dochter ga ik voorlopig nog niet aan beginnen of ik heb er een ander probleem bij.
2. Library totaal niet te organizeren. Er lijkt totaal geen mogelijkheid om je library te organizeren. Het is gewoon een lijst van al je titels die je hebt (zelfs niet-geinstalleerde), inclusief demo's en titels waarvoor je DLC hebt (heb een paar titels waarvoor ik vroeger al eens DLC 'gekocht' had omdat die tijdelijk gratis was, maar waarvan ik het spel zelf niet heb). Ik heb nog maar pas een PS4 en met PS+ is dat dus nu al een lijst van 60+ entries. Ik moet er niet aan denken wat een rommeltje het wordt mocht ik nog hopen demo's gaan uitproberen. Ook hier is dat bij de PS3 pakken beter, waar je gewoon Folders kunt aanmaken en zo je games organizeren. Zo heb ik daar alle IGCs en games die ik zelf kocht in afzonderlijke folders staan.
3. Parental Control. Ongelooflijk dat dit gewoon hetzelfde (lees: even slecht) geimplementeerd is als op de PS3. Er is dus totaal geen manier om de content voor afzonderlijke profielen te gaan beperken. De parental control geldt voor de gehele console, dus als ik een leeftijdsgrens instel, kan ik ook zelf enkel die kindergames spelen. Vooral in combinatie met punt 2 is dit heel kwalijk, want je hebt dus niet eens de mogelijkheid om alle kindergames te groeperen zodat de kinderen zelf gemakkelijk de games kunnen vinden die voor hen geschikt zijn.
End Rant

.