Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:18

mb1

Origineel schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:46:
Na een paar weken heel veel gelezen te hebben zou ik graag wel eens de mening van jullie horen........
Ik zou gaan voor 4*6 SF totaal dus 24, mits dit niet meer opbrengst genereert dan je verbruik!

Of ik de meerprijs van een driefasen omvormer zou afrekenen??

Ik weet niet in hoeverre SF op dit moment een vrije omvormer keuze heeft bij zijn sets, heeft Leon je daar nog iets over verteld?

Qua saldering maakt het niet uit als je een enkelfasige omvormer kiest, de enige die je er mee helpt is de netbeheerder welke minder onbalans tussen de fasen heeft.
Gewoon slim aansluiten invoeden op de fase waar de meeste zware (dag) verbruikers opzitten.

Wel gaan voor een Steca 4200 omvormer!
Je zit pal op zuid dus de hoogste piek van de parabool pak je altijd volledig met 4 strings en voor en na dat moment heb je last van schaduw op 1 string.
In de praktijk ga je daar met de Steca/SF combinatie bijzonder weinig van merken.

Zelf heb ik ook te maken met schaduw van de dakkapel van de buren vanaf 19:15 uur, maar zelfs op een mooie dag (dan doet ie ca 2000 W op dat moment) als de schaduw invalt op de 1e string merk ik er niets van.
Vergeet niet dat de SF panelen 1 grote cel zijn, deel shaduw op het paneel heeft niet gelijk tot gevolg dat de hele string onderuit gehaald wordt.
Uiteraard als het gehele paneel niet beschenen wordt kan deze geen opbrengst genereren.

Wel de panelen zo ver als mogelijk uit de buurt van de uitbouw leggen om het paneel zo lang mogelijk volledig mee te laten doen.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
databeestje schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:37:
10% is echt wel heel veel verschil, zelfs als het slechts paneel -5% en het beste +5% zal je niet 10% meer opbrengst meer hebben.

Werken zal het zeker, maar het probleem is dat ze niet vertellen waar ze het mee vergelijken? Een oude SMA SB 1200 met laag frequent trafo a 92-93%?

Het is net als met kortingen, als je geen referentie hebt kan je allerlei claims maken. Als je geen schaduw hebt gewoon panelen op het dak mikken met een gewone omvormer eraan. Die 10% verschil krijg je niet terug in euros opbrengst.
Lees deze reactie nu pas, maar 10% tov dezelfde installatie zonder optimizers was de claim. Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik beter dat ene paneel wat soms in de schaduw kan liggen weg kan laten, en ook geen optimizers moet nemen, dat is dubbel besparen en niet veel minder opbrengst.
Je kan beter zorgen dat de installatie goed matcht met de specificaties van de omvormer.
Dat is vrijwel altijd 360 Volt DC MPP, zoek daar passende panelen bij. Dat is 10 x 200Wp ~= 2kW of 12 x 250Wp ~= 3kW. En, zoals Eric zegt, neem altijd een paneeltje extra voor dat beetje extra, dus 11 x 200Wp of 13 x 250Wp.
Dat is iets wat me (nog) niet zoveel zegt, moet ik ook nog eens goed naar kijken. Sowieso goed uitrekenen wat m'n verbruik zal zijn, ben recent verhuist en heb nu een geschat jaarverbruik van 800kwh, maar dat is wel over een compleet ander verbruikspatroon dan wanneer ik er lange tijd écht zal wonen (en niet aan het verbouwen ben en op vakantie, met winter etc.).

[ Voor 17% gewijzigd door Aikon op 29-08-2014 10:12 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mb1 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:37:
[...]
Ik zou gaan voor 4*6 SF totaal dus 24, mits dit niet meer opbrengst genereert dan je verbruik!
Huidig verbruik is zo'n 3500 kwh op jaarbasis, dus 24 x 155watt panelen zou dit mooi afdekken.
Maar misschien toch slim om een beetje naar de toekomst te kijken, wat als ik over 10 jaar ineens een electische auto zou hebben, dan zouden 170watt panelen mooi meegenomen zijn.
Of ik de meerprijs van een driefasen omvormer zou afrekenen??

Qua saldering maakt het niet uit als je een enkelfasige omvormer kiest, de enige die je er mee helpt is de netbeheerder welke minder onbalans tussen de fasen heeft.
Gewoon slim aansluiten invoeden op de fase waar de meeste zware (dag) verbruikers opzitten.
Met dat 3 fasen kijk ik ook met een schuin oog naar de toekomst en de salderings regels.
Als daar wel iets in aangepast wordt wil je natuurlijk het liefst alle verbruikers in huis direct voeden.
Ik weet niet in hoeverre SF op dit moment een vrije omvormer keuze heeft bij zijn sets, heeft Leon je daar nog iets over verteld?
Leon heeft mij een aanbieding gedaan met een Piko 5.5, maar dat vind ik eigenlijk een te zware omvormer.
Maar volgende week is Leon terug, eens even horen wat er mogelijk is.
Wel gaan voor een Steca 4200 omvormer!
Je zit pal op zuid dus de hoogste piek van de parabool pak je altijd volledig met 4 strings en voor en na dat moment heb je last van schaduw op 1 string.
In de praktijk ga je daar met de Steca/SF combinatie bijzonder weinig van merken.

Zelf heb ik ook te maken met schaduw van de dakkapel van de buren vanaf 19:15 uur, maar zelfs op een mooie dag (dan doet ie ca 2000 W op dat moment) als de schaduw invalt op de 1e string merk ik er niets van.
Vergeet niet dat de SF panelen 1 grote cel zijn, deel shaduw op het paneel heeft niet gelijk tot gevolg dat de hele string onderuit gehaald wordt.
Uiteraard als het gehele paneel niet beschenen wordt kan deze geen opbrengst genereren.

Wel de panelen zo ver als mogelijk uit de buurt van de uitbouw leggen om het paneel zo lang mogelijk volledig mee te laten doen.
Nadeel van Steca vind ik dat je maar 1 MPP tracker hebt.
Vandaar dat ik met een schuin oog naar Fronius kijk (Symo 3.7-M of Symo 4.5-M).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Origineel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:51:
[...]

Nadeel van Steca vind ik dat je maar 1 MPP tracker hebt.
Vandaar dat ik met een schuin oog naar Fronius kijk (Symo 3.7-M of Symo 4.5-M).
Hier snap ik de beredenering niet, waarom wil je de 2 trackers? Je hebt toch al meerdere strings om schaduw op te vangen?
Waarom wil je dat dan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:06:
[...]

Hier snap ik de beredenering niet, waarom wil je de 2 trackers? Je hebt toch al meerdere strings om schaduw op te vangen?
Waarom wil je dat dan?
Hmm, misschien heb ik de theorie niet goed begrepen?

Mijn gedachtegang:
3 strings van 6 panelen aan 1 tracker en dan kan ik de andere tracker gebruiken voor bijvoorbeeld 2 strings van ieder 3 panelen.
Of wat ook kan:
4 stings van 5 panelen (dus de 18 van het grote vlak en de 2 buitenste aan weerzijden van de erker die bijna zeker geen schaduw pakken) en dan de overgebleven 4 (naast de erker) op de andere tracker.

Met een Steca kan dat niet omdat dan alles aan 1 tracker hangt.

Als mij theorie/gedachtegang niet klopt hoor ik het graag :)

• Rol-Co

Rol-Co

Je erker geeft hoe dan ook schaduw tot einde dak, en dat begint voor west al om 15:15 (zomertijd) als ze 50cm er van af liggen, dus ALLES naast de erker heeft schaduw. Dat die precies past op 6 panelen is prachtig, dan gaan die andere 3 strings vol door, probeer alleen die 2x 3 naast de erker zo ver mogelijk er van af te leggen.
De eventueel kleine winst die je zou hebben met een dual mppt verlies je waarschijnlijk weer op het totaal doordat het geen stecagrid coolcept is.

SF en coolcept, just good friends :)

Misschien is het financieel slimmer om zelfs alleen de 18 stuks met coolcept 3600 te plaatsen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 17:06:
Waarom wil je dat dan?
Parallele strings en schaduw gaan niet goed samen. Het MPP van een deels beschaduwde string ligt bij een lagere spanning dan bij een onbeschaduwde string, dus als je dat parallel zet werkt één van de twee niet optimaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:05:
[...]

Parallele strings en schaduw gaan niet goed samen. Het MPP van een deels beschaduwde string ligt bij een lagere spanning dan bij een onbeschaduwde string, dus als je dat parallel zet werkt één van de twee niet optimaal.
Maar we hebben het hier over een stecagrid coolcept en Sf panelen met een hoog voltage, incl bovenstaande mb1 ken ik er dus 2 die aangeven dat ze niet veel merken van schaduw, waarschijnlijk omdat er nooit veel panelen in een string zitten en omdat je met de 170Wp max altijd veel panelen hebt.

Volgend jaar ga ik het zelfde doen, 1 string van 5 op zuid, 2x5 op noord waarvan de laatste 2 langzaam schaduw krijgen tot vol schaduw rond deze tijd.

Maar zoals ik al zei, voor origineel is het misschien financieel slim om er 18 te doen met een 3600, het zijn maar een paar uurtjes wat die 6 mee doen.

• Origineel
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:05:
[...]

Ik wil dus koste wat kost vermijden dat ik het vlak van 18 stuks die geen schauw krijgen door de andere 6 panelen negatief beinvloed worden. Vandaar dus dat idee voor een 2e tracker.

Ik had van een leverancier een voorstel gekregen icm een Kostal Pico 5.5. met 3 trackers, om de juiste configuratie te maken. Welke configuratie is er niet bij verteld, maar ik gok 1 tracker voor de 18 panelen en de andere 2 trackers ieder 3 panelen.

Het gaat eigenlijk zo wie zo een 3 fase omvormer worden, kosten hiervan zijn een kleine 10 cent per WP voor de omvormer, bekabeling iets goedkoper en meterkast weer iets duurder door de 3 fasen.
Zoals al hierboven aangegeven, ik wil zoveel mogelijk verbruiken wat ik opwek, ook met het oog op eventuele wijzigingen van de salderingsregels.
Rol-Co schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 18:38:
De eventueel kleine winst die je zou hebben met een dual mppt verlies je waarschijnlijk weer op het totaal doordat het geen stecagrid coolcept is.

SF en coolcept, just good friends :)

Misschien is het financieel slimmer om zelfs alleen de 18 stuks met coolcept 3600 te plaatsen.
Die coolcept doet het heel erg goed, de 3203 en 4003 doen zo'n 98% efficiency, maar de Fronius Symo 3.7 of 4.5 zit er, met 97%, maar 1 % onder.
Verder zijn de overige specs van de Fronius voor zover ik het kan beoordelen ook erg goed (let wel, ik heb er 0,0 kaas van gegeten en mijn mening is pure internet wijsheid).

Ons huidig verbruik is zo'n 3500kwh op jaarbasis, 1 meter tarief.

De keuzes, alle met 3 fase omvormers. (tot zover ik het zelf had teruggebracht)
- 18 x 170Watt = 3060WP icm een Steca 3203 (Standaardset van Solar Frontier)
- 24 x 170Watt = 4080WP icm een Steca 4003 (Standaardset van Solar Frontier)
- 24 x 155Watt = 3720WP icm een Fronius Symo 3.7-3-M
- 24 x 170Watt = 4080WP icm een Fronius Symo 4.5-3-M

Bij de aanbieding van de Kostal Pico 5.5. heb ik zelf geen lekker gevoel, overbemeten en ook een mindere efficientie met "slechts" 95%.

Als iemand een heel ander wild idee/voorstel heeft kijk ik er graag naar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Origineel op 29-08-2014 20:37 ]

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 00:37:
[...]

Als ik jou swahili vrij vertaal bedoel je ;
je hoeft er niet gelijk een krachtterm tegenaan te gooien hoor, ik snap jou wel.
echter bedoel ik dat er meer dan 1 knie is in de i/v curve.
ik heb een sungrow en zodoende meld ik dat even omdat ik in een plot kan zien waar mijn mpp de hele dag heeft uitgehangen. (is wezen campen)
dat halve paneeltje project (zelfde merk en type cel) is pas op 1 dakvlak echt goed nu, maar op oost krijg ik het dus niet goed, daar werkt het halfje dus niet zo goed, negatief zelfs.
de mpp hangt te vaak op 252 volt (5A) terwijl deze 282 moet zijn @25c cell en stc
ik heb elk paneel apart bemeten en het halfje was toch de oorzaak...
gek genoeg vind mijn steca de mpp wel goed met het halfje erbij, dus daar hangt het halfje nu uit.
`t kan dus goed gaan, maar ook niet dus.

de sungrow doet p&o observe en sweep iedere 300 seconden, de boost engine kan ik ook loggen.
mijn andere omvormers kunnen dat allemaal niet, en dan had ik het ook niet geweten.
252*5=1260
282*5=1410
het halfje (130Wp) sloopt hier dus 1 heel panel weg, door een i/v ripple in de mpp. (camper mode)

• mb1
  • Laatst online: 08:18

mb1

Rol-Co schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:30:
[...]
Maar zoals ik al zei, voor origineel is het misschien financieel slim om er 18 te doen met een 3600, het zijn maar een paar uurtjes wat die 6 mee doen.
@Origineel,
Met 18x SF 170 op pal zuid ga je dik 3000 kWh binnenhalen (kustregio nog veel meer).
Met 24x SF 170 op pal zuid ga je dik 4000 kWh binnenhalen (kustregio nog veel meer).

Dus wellicht is 24 panelen wat veel van het goede.

Maar aan de andere kant, als je toch aan het leggen bent doe dan ook die laatste 6 nog maar!
Wees vooral niet benauwd dat één string van de vier de rest negatief beïnvloed, dat is niet zo in het ergste geval doet de set 3/4 van het maximale!

Als ik lees dat je rustig over de meerprijs van een driefasen omvormer heen wil stappen, ga dan voor minmaal de Steca 4003.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:56:
[...]

je hoeft er niet gelijk een krachtterm tegenaan te gooien hoor, ik snap jou wel.
echter bedoel ik dat er meer dan 1 knie is in de i/v curve.
ik heb een sungrow en zodoende meld ik dat even omdat ik in een plot kan zien waar mijn mpp de hele dag heeft uitgehangen. (is wezen campen)
dat halve paneeltje project (zelfde merk en type cel) is pas op 1 dakvlak echt goed nu, maar op oost krijg ik het dus niet goed, daar werkt het halfje dus niet zo goed, negatief zelfs.
de mpp hangt te vaak op 252 volt (5A) terwijl deze 282 moet zijn @25c cell en stc
ik heb elk paneel apart bemeten en het halfje was toch de oorzaak...
gek genoeg vind mijn steca de mpp wel goed met het halfje erbij, dus daar hangt het halfje nu uit.
`t kan dus goed gaan, maar ook niet dus.

de sungrow doet p&o observe en sweep iedere 300 seconden, de boost engine kan ik ook loggen.
mijn andere omvormers kunnen dat allemaal niet, en dan had ik het ook niet geweten.
252*5=1260
282*5=1410
het halfje (130Wp) sloopt hier dus 1 heel panel weg, door een i/v ripple in de mpp. (camper mode)
Ik dacht dus dat de mppt altijd zijn hele berijk naadloos afzoekt, maar dat is dus blijkbaar
niet zo ( kan natuurlijk per omvormer verschillen ) bedankt voor de uitleg ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:26:
[...]

Ik wil dus koste wat kost vermijden dat ik het vlak van 18 stuks die geen schauw krijgen door de andere 6 panelen negatief beinvloed worden. Vandaar dus dat idee voor een 2e tracker.

Ik had van een leverancier een voorstel gekregen icm een Kostal Pico 5.5. met 3 trackers, om de juiste configuratie te maken. Welke configuratie is er niet bij verteld, maar ik gok 1 tracker voor de 18 panelen en de andere 2 trackers ieder 3 panelen.

Het gaat eigenlijk zo wie zo een 3 fase omvormer worden, kosten hiervan zijn een kleine 10 cent per WP voor de omvormer, bekabeling iets goedkoper en meterkast weer iets duurder door de 3 fasen.
Zoals al hierboven aangegeven, ik wil zoveel mogelijk verbruiken wat ik opwek, ook met het oog op eventuele wijzigingen van de salderingsregels.

[...]

Die coolcept doet het heel erg goed, de 3203 en 4003 doen zo'n 98% efficiency, maar de Fronius Symo 3.7 of 4.5 zit er, met 97%, maar 1 % onder.
Verder zijn de overige specs van de Fronius voor zover ik het kan beoordelen ook erg goed (let wel, ik heb er 0,0 kaas van gegeten en mijn mening is pure internet wijsheid).

Ons huidig verbruik is zo'n 3500kwh op jaarbasis, 1 meter tarief.

De keuzes, alle met 3 fase omvormers. (tot zover ik het zelf had teruggebracht)
- 18 x 170Watt = 3060WP icm een Steca 3203 (Standaardset van Solar Frontier)
- 24 x 170Watt = 4080WP icm een Steca 4003 (Standaardset van Solar Frontier)
- 24 x 155Watt = 3720WP icm een Fronius Symo 3.7-3-M
- 24 x 170Watt = 4080WP icm een Fronius Symo 4.5-3-M

Bij de aanbieding van de Kostal Pico 5.5. heb ik zelf geen lekker gevoel, overbemeten en ook een mindere efficientie met "slechts" 95%.

Als iemand een heel ander wild idee/voorstel heeft kijk ik er graag naar :)
Persoonlijk vind ik de sf set niet goed afgestemd, dus 18 op een 3203 zou ik niet doen. 18 op een 3600 en of dat nou 1 of 3 fase is boeit eigenlijk niet.
24 op een 4003 kan wel maar (ook weer persoonlijk) vind ik 21 stuks in strings van 7 mooier, dat komt alleen slechter uit voor jou.

Ik zou de 18 x op een 3600 doen, netter om te zien, je gaat niet in de min maar wel dicht bij 0 verbruik, dat laatste gaat ongetwijfeld nog wat zakken als je panelen hebt, dat is bij iedereen, wil je later toch nog meer leg je ze alsnog neer en prik je bij of hang je aan een 2 e omvormer.

• Origineel
  • Niet online
mb1 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:54:
[...]

Als ik lees dat je rustig over de meerprijs van een driefasen omvormer heen wil stappen, ga dan voor minmaal de Steca 4003.
Even makkelijk gerekend is de meerprijs van een 3 fase inverter zo'n 400 euro bruto, dus 330 euro netto.
Ze leveren 10 jaar garantie dus ga ik ook even uit van 10 jaar, dus 33 euro per jaar.

Valt het salderen ongelukkig uit, krijg je maar 7 ct maar betaal je 22 cent, per saldo een verschil van 15 cent. Wat neer komt op een verbruik van 220 kwh op jaarbasis.
Electische boiler, koelkast, vriezer , koken en nog wat meer verbruikers op de dag verspreid over 3 fases en ik denk dat het wel loont om dan de meerprijs te betalen voor een 3 fase inverter.

Met 1 fase inverter op mijn 3 fase aansluiting kan ik anders de situatie hebben dat fase1 terug levert maar dat ik tegelijkertijd ook stroom op fase2 en fase3 aan het verbruiken ben.
Rol-Co schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 00:19:
[...]

Persoonlijk vind ik de sf set niet goed afgestemd, dus 18 op een 3203 zou ik niet doen. 18 op een 3600 en of dat nou 1 of 3 fase is boeit eigenlijk niet.
24 op een 4003 kan wel maar (ook weer persoonlijk) vind ik 21 stuks in strings van 7 mooier, dat komt alleen slechter uit voor jou.

Ik zou de 18 x op een 3600 doen, netter om te zien, je gaat niet in de min maar wel dicht bij 0 verbruik, dat laatste gaat ongetwijfeld nog wat zakken als je panelen hebt, dat is bij iedereen, wil je later toch nog meer leg je ze alsnog neer en prik je bij of hang je aan een 2 e omvormer.
Dat is weer heel anders als dat ik het zie, ik zou zeggen dat juist de SF set met 18 op een 3203 prachtig is afgestemd.
18 X 170 = 3060 en de 3203 zelf is 3300Watt.

Beginnen met 18 panelen en later een 2e omvormer erbij kopen heb ik ook aan gedacht, maar is zeker niet de goedkoopste oplossing.

Verwijderd

Origineel schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 16:51:
[...]

Huidig verbruik is zo'n 3500 kwh op jaarbasis, dus 24 x 155watt panelen zou dit mooi afdekken.
Maar misschien toch slim om een beetje naar de toekomst te kijken, wat als ik over 10 jaar ineens een electische auto zou hebben, dan zouden 170watt panelen mooi meegenomen zijn.
Electrische auto's hebben geen toekomst, maar dat is mijn mening. De techniek voor waterstof auto's is er al en die hebben zoveel meer voordelen. ;) Ik zou daar dus nooit mijn beslissing opnemen. Zou dan eerder denken aan verwarmen huis want vermoed dat prijzen van gas in de toekomst als gasbel op is de pan uit gaan rijzen.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
Met 1 fase inverter op mijn 3 fase aansluiting kan ik anders de situatie hebben dat fase1 terug levert maar dat ik tegelijkertijd ook stroom op fase2 en fase3 aan het verbruiken ben.
Ik vraag me af of dat zo erg is. De in onze woning geplaatste slimme meter heeft geen apart telwerk voor elke fase afzonderlijk. 18.1 en 18.2 voor registratie van verbruik uit het net en 28.1 en 28.2 voor levering aan het net. De omvormer is hier op 1 fase aangesloten.
Als ik 1000 watt lever en 500 watt gebruik dan registreert de slimme meter keurig teruglevering en het maakt niet uit op welke fase ik die 500 watt gebruik.

De slimme meter telt dus het verbruik van alle fasen op en is dit positief dan wijst het pijltje op de slimme meter naar rechts en is dit negatief dan wijst het pijltje op de slimme meter naar links.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Origineel
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:53:
[...]

Ik vraag me af of dat zo erg is. De in onze woning geplaatste slimme meter heeft geen apart telwerk voor elke fase afzonderlijk. 18.1 en 18.2 voor registratie van verbruik uit het net en 28.1 en 28.2 voor levering aan het net. De omvormer is hier op 1 fase aangesloten.
Als ik 1000 watt lever en 500 watt gebruik dan registreert de slimme meter keurig teruglevering en het maakt niet uit op welke fase ik die 500 watt gebruik.

De slimme meter telt dus het verbruik van alle fasen op en is dit positief dan wijst het pijltje op de slimme meter naar rechts en is dit negatief dan wijst het pijltje op de slimme meter naar links.
Het gaat mij erom hoe dat in de toekomst met salderen wordt berekend.

Stel jij levert 10kwh terug via je 1 fase omvormer op je 1e fase.
Tegelijk heb je 3 verbruikers draaien:
1e fase : 1 kwh
2e fase : 2 kwh
3e fase : 3 kwh

Je telwerk voor terugleveren zal dan aangeven 10 - 1 = 9 kwh
Je telwerk voor verbruik zal dan aangeven 2 +3 = 5 kwh

Dan ligt het maar aan hoe ze dit gaan verrekenen.
Als je pecht hebt krijg je 9 x 7 = 63 cent voor het terugleveren en moet je 5 x 22 = 110 cent betalen voor je verbuik.
Per saldo dus 47 cent betalen.

Heb je dezelfde situatie met een 3 fase omvormer:
Telwerk voor terugleveren 10 - 1 - 2 -3 = 4 kwh
Telwerk voor verbruik 0 kwh

Dan levert het 4 x 7 = 28 cent op.

Let wel, dit voorbeeld is dus geheel afhankelijk van de salderingsregels.

• MichielFRL
Het wordt dus niet zo geregistreerd als jij zegt @Origineel.
De huidige slimme meter saldeert automatisch tussen de fasen.
Als ik 1000w op fase 1 lever en 2000w op fase 2 gebruik is er volgens de slimme meter een verbruik van 1000w. Er wordt dus geen teruglevering geregistreerd.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55
Ik zie hetzelfde als MichielFRL ziet en kan daarmee zelfs uit de logging halen hoeveel zonnestroom ik per dag consumeer. Top om te zien hoe dat werkt en 'plat' door de meter gaat. We zullen wel meer met condensatoren moeten doen om de pieken van allerlei apparaten op te vangen, want zelfs bij 3500watr output van Pv zie ik het net soms bijspringen als de wasmachine en de waterkoker 'per abuis' tegelijk aanstaan en stroompiek vragen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 14:36:
[...]

Dat is weer heel anders als dat ik het zie, ik zou zeggen dat juist de SF set met 18 op een 3203 prachtig is afgestemd.
18 X 170 = 3060 en de 3203 zelf is 3300Watt.

Beginnen met 18 panelen en later een 2e omvormer erbij kopen heb ik ook aan gedacht, maar is zeker niet de goedkoopste oplossing.
nee de 3203 zal net als de 3000 niet verder gaan dan 3060W , en ik kan je vertellen dat hij al bij 2985 begint af te regelen, ik heb niet voor niets een 3600 opgehangen ipv mijn 3000, met 3100Wp aan mono panelen, jij gaat 3060WP sf plaatsen, die zijn nog even gekker.
dan zal je best aftoppen, sommigen hier vinden dat beter, ik denk dat je gewoon alles moet pakken.

mxl hier is een goed voorbeeld, 18x170 op een 3000 , en regelmatig vlakke kanten, zelfs in de zomer met zijn 45 graden hoek!
later leggen kan best goedkoper zijn, panelen worden zelden duurder, en een omvormertje kan je bij kopen maar hoeft niet, gewoon bij prikken kan ook en dan top je wat af. kijk je toch eerst een jaartje met die 18x op een 1 fase 3600 , dat scheelt je al 400,- :)

maar ik begrijp dat je je mening al hebt dus gewoon doen wat je denkt dat jij het beste vind.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Als ik panelen ga plaatsen wil deze zo een 10 cm van het pannen dak plaatsen.
Heeft dat nog nadelen? Misschien last van vogelnesten of zo.
Voordeel is dan de betere koeling ( hoop ik).

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Rol-Co

Rol-Co

patrickvanvalen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:13:
Als ik panelen ga plaatsen wil deze zo een 10 cm van het pannen dak plaatsen.
Heeft dat nog nadelen? Misschien last van vogelnesten of zo.
Voordeel is dan de betere koeling ( hoop ik).
panelen liggen al een aardig stukje van het dak af.

2cm dakhaak
4cm rails
4cm frame dikte paneel

dus heeft weinig zin denk ik.

• patrickvanvalen
Heb zelf verstelbare dakhaken gemaakt.
Komen dan met een extra lat boven de panlat op het dak geschroefd.
De dakhaak steekt ongeveer 10 cm boven de pannen uit.
Daar komt dan een alu hoekprofiel op waar de panelen in vallen.
Het paneel zal dus met de bovenzijde ongeveer 14 cm boven het dak liggen.
Als eea ga monteren zal ik foto's plaatsen.
Heb het nu een beetje druk.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Verwijderd

patrickvanvalen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:27:
Heb zelf verstelbare dakhaken gemaakt.
Komen dan met een extra lat boven de panlat op het dak geschroefd.
De dakhaak steekt ongeveer 10 cm boven de pannen uit.
Daar komt dan een alu hoekprofiel op waar de panelen in vallen.
Het paneel zal dus met de bovenzijde ongeveer 14 cm boven het dak liggen.
Als eea ga monteren zal ik foto's plaatsen.
Heb het nu een beetje druk.
Heb je hierbij rekening met de extra wind gehouden die onder de panelen kan komen?
Het levert koeling op maar ook extra druk/krachten bij harde wind.

• patrickvanvalen
Wind kan echt geen probleem zijn.
Ga aan de randen ruim voldoende haken plaatsen.
Een haak kan mijn gewicht prima dragen.
Maar zijn vogels geen probleem?
Kunnen met nest materiaal de zaak aardig vervuilen dacht ik zo.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Thuis hebben we met de zonnepanelen een stroomoverschot. Wat is de beste manier om dit stroomoverschot in te zetten om bijvoorbeeld het gasverbruik te verlagen? Ik dacht zelf aan het gebruik van electrische kachels bijvoorbeeld of is dat niet best practice?

• MichielFRL
Dark0z schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:02:
Thuis hebben we met de zonnepanelen een stroomoverschot. Wat is de beste manier om dit stroomoverschot in te zetten om bijvoorbeeld het gasverbruik te verlagen? Ik dacht zelf aan het gebruik van electrische kachels bijvoorbeeld of is dat niet best practice?
Airco aanschaffen.
Zomers koel en winters kan je verwarmen.

• Rol-Co

Rol-Co

warmtepomp

• patrickvanvalen
Een airco met verwarm funktie.
Je stopt er 1000 watt in en krijgt er 4000 watt aan warmte voor terug ( als je er een neemt met een goede COP waarde).
Ik snap echt niet waarom niet meer mensen dit doen!

• Rol-Co

Rol-Co

patrickvanvalen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 23:07:
Een airco met verwarm funktie.
Je stopt er 1000 watt in en krijgt er 4000 watt aan warmte voor terug ( als je er een neemt met een goede COP waarde).
Ik snap echt niet waarom niet meer mensen dit doen!
geluid
buitenunit die je niet kwijt kan
binnenunit wat niet mooi is
alleen de ruimte waar hij hangt verwarmd
enz enz

een lucht /water lijkt me beter

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
patrickvanvalen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:46:
Wind kan echt geen probleem zijn.
Ga aan de randen ruim voldoende haken plaatsen.
Een haak kan mijn gewicht prima dragen.
Maar zijn vogels geen probleem?
Kunnen met nest materiaal de zaak aardig vervuilen dacht ik zo.
Welke vogels willen daar nestelen?
Huismussen zaten onder mijn dakpannen, maar nu niet meer.
Welke vogel wil nu daar tussen de dakpannen en de panelen nestelen?
Een stoorvogel? :) :) :)

• patrickvanvalen
Ik heb er geen verstand van, dus vraag ik het hier maar eens.
Beter even van tevoren wat informatie inwinnen.
Is ook zowat als alles weer van het dak af moet.

Enige last van de vogels is OP de panelen.
Na een goede regenbui spoelt dat er weer af.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoeveel overschot heb je? Ik heb het warme water van mijn overschot
drielp in "E-boiler tussen dwtw en cv ketel"
Scheelt een hoop gas. Maar een elektrische kachel gaat ook. Een warmtepomp is weer wat meer werk.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Origineel
  • Niet online
MichielFRL schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 17:39:
Het wordt dus niet zo geregistreerd als jij zegt @Origineel.
De huidige slimme meter saldeert automatisch tussen de fasen.
Als ik 1000w op fase 1 lever en 2000w op fase 2 gebruik is er volgens de slimme meter een verbruik van 1000w. Er wordt dus geen teruglevering geregistreerd.
Als de meter echt al saldeert zou dat super zijn, dan heeft het plaatsen van eeen 3 fasen omvormer inderdaad geen meerwaarde.
Top informatie, want dan heb ik dus meer keuze in omvormers. _/-\o_

Vraag me nog wel af waar ik dan mijn verhaal gelezen heb, want zoals ik al eerder aangaf heb ik er zelf de ballen verstand van en moet het doen met de info die ik her en der vandaan trek.
Rol-Co schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 22:06:
[...]
maar ik begrijp dat je je mening al hebt dus gewoon doen wat je denkt dat jij het beste vind.
Ik heb wel een mening / idee over wat ik wil, maar ik neem alle opmerkingen heel serieus.
Dus misschien komt het niet helemaal zo over, maar ik ben echt super happy met alle bijdragen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie menig is over die Kostal Pico 5.5.
Die is met 5.5. kw toch veels te zwaar voor mijn dak waar max 4 kw aan panelen op kan?
Of slag ik hier de plank ook volledig mis en is het wel een goede keuze?

• patrickvanvalen
Ik lees hier ook erg veel dat mensen maar bang zijn om te veel electriciteit op te wekken.
Panelen worden precies afgestemd op hun electricitiets verbruik.
Maar met een airco ( is dus ook een warmte pomp) , of nog beter een lucht water warmte pomp bespaar je ook direkt op de gasrekening. In samenwerking met vloerverwarming is dat een top kombinatie.
En als je toch de ruimte hebt ( is in een rijtjes huis vaak wel een probleem).
Ik heb zelf een hoekhuis met er naast een garage met platdak van 40 m2, en een tuinhuis ( zuiden) met een oppervlak van 30 m2.
Het belangrijkste is wel dat zo een apparaat een hoge COP waarde heeft ( lees, wat duurder is).

• Rol-Co

Rol-Co

Dat klopt, maar met een klein beetje overschot red je dat niet, zo'n wp verbruikt toch al snel een 5-8kWh per dag (wat dus het dubbele is van mijn dagverbruik), dus 150-200kWh per maand voor 4? Maanden.

Dat is dus al serieus overschot.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Teveel opwekken is niet economisch in veel gevallen, vooral als je gas hebt. Maar als je een hoog/hoger electriciteitsverbruik hebt wegens een warmtewisselaar dan heb je wel meer opbrengst nodig.

Er zijn ook groepen mensen die een centrale verwarmingsysteem hebben (gebouw/wijk/stad), en die worden vaak afgeperst door gedwongen winkelnering, waar het "niet-meer-dan-anders" principe onrecht wordt aangedaan. Daar heeft het wel degelijk zin om ten minste het centrale warmteverbruik te dempen. Dat wordt overigens al op grote schaal gedaan met hout- en anderssoortige kachels. Gevolg: luchtvervuiling.

Dan is mijn inziens meer electriciteit produceren en een electrische kachel gebruiken een goed plan. Heb je meer pv-ruimte denk dan aan een warmtewisselaar.

• patrickvanvalen
Als bv. maar 4 paneeltjes extra kwijt kunt is een warmte pomp niet interessant.
Maar als je 10 panelen ( 2500 wp ) of meer erbij kunt keggen vindt ik het wel lonend.
Door een goede COP te nemen vermenigvuldig je je opgewkte enegie.
Dus bij een COP van 4,5 wordt 1000 kwh toch 4500 kwh aan warmte! ( afhankelijk van de buiten temperatuur)
Bij een dalende buiten temperatuut zakt ook de COP waarde van de warmte pomp.
Wil je in de winter dus veel rendement van de wp hebben dan dient deze een goede COP te hebben bij 0 graden. COP van 3,2 en hoger zijn al geen uitzondering meer.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bestaan er al sites die de terugverdientijd met de huidige regelgeving (btw teruggave) berekenen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Ik sta te denken aan een warmtepomp, momenteel heb ik 600 kwh over

Ik heb nog een hoop ruimte op het achterdak, niet zo gunstig gelegen meer richting noord-west,
een klein setje op het achterdak geplaatsk heeft nu een rendement van 50 %

Maar met wat goedkope paneeltjes van MP oid is het doen en door de ligging op 35 graden helling ook zelf makkelijk te plaatsen, wat ook scheelt in de kosten

Wat zou ik nodig kunnen hebben aan extra kwh voor een WP ik gebruik nu 900M3 aan gas

• patrickvanvalen
1kuub gas staat gelijk aan ongeveer 8 kwh.
Dus met electrische verwarming zou je dan ongeveer 900 x 8 = 7200 kwh nodig hebben!
Maar met een warmtepomp met een COP 4,5, is het 7200 : 4,5 = 1600 kwh.
Is dus bij benadering.
Meestal is ongeveer een kwart van het gasverbruik voor de warmwater bereiding.
Dan zou u met 1200 kwh uw volledige verwarming op electriciteit kunnen doen.
Is ongeveer 6 panelen van 250 wp. ( op zuid )

Maar u heeft al 600 kwh over.

[ Voor 5% gewijzigd door patrickvanvalen op 31-08-2014 10:05 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Afhankelijk van de installatie (bv aanvulling met pelletkachel/houtkachel/zonneboiler/gasketel) kan je met 600kWh een heel eind komen.
Meer informatie is te vinden in één van de warmtepomp topics:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Diy lucht/water warmtepomp
Warmtepomp / CV Houtkachel / Buffervat opzet/installatie

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

rol-co schreef
alleen de ruimte waar hij hangt verwarmd
aangaande airco gebruiken om overschot weg te fikken.

dit is juist een voordeel , zometeen eind sep/ begin oktober bij mooi weer heb je overdag de deur nog open maar savonds bij t bankhangen is t toch wat fris. dan kan je beter met airco met verwarm functie gebruiken
in plaats van je reguliere cv aanzetten voor dat uurtje want ivm de doorstroming ga je dan ook je hal./badkamer verwarmen terwijl dat echt nog niet nodig is.

periode maart april net zo

even wat cijfertjes
half uur je airco aan voor je woonkamer kost je 1 kwh ohja deze is gratis je hebt overschot
half uur je cv aan kost je al gauw 1 m3 aan gas

als je een overschot heb 200 kwh dankzij je zonnepanelen kan je grofweg omgerekend op deze manier 200m3 aan gas besparen is toch algauw is algauw 130 euro

warmtepomp is alleen redabel als je serieus grote overschot heb op je electra.
nog een voorbeeldje close inboler in je keuken vebruik 150 kwh per jaar besparing gas ongeveer 120 m3 per jaar

Verwijderd

patrickvanvalen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 10:01:
1kuub gas staat gelijk aan ongeveer 8 kwh.
Dus met electrische verwarming zou je dan ongeveer 900 x 8 = 7200 kwh nodig hebben!
Maar met een warmtepomp met een COP 4,5, is het 7200 : 4,5 = 1600 kwh.
Is dus bij benadering.
Meestal is ongeveer een kwart van het gasverbruik voor de warmwater bereiding.
Dan zou u met 1200 kwh uw volledige verwarming op electriciteit kunnen doen.
Is ongeveer 6 panelen van 250 wp. ( op zuid )

Maar u heeft al 600 kwh over.
bedankt ik ga rekenen wat er nog past op het achterdag aan wp

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
kmf schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:31:
Bestaan er al sites die de terugverdientijd met de huidige regelgeving (btw teruggave) berekenen?
Zal best, zoals bij de Omnik inverters, maar heb je die nodig dan?

1. Je telt al je kosten op, trek daar de btw vanaf.
2. Tel daar de forfait bij op die je moet betalen totdat je KOR in werking is.
3. Tel daar de tweede omvormer prijs bij op ( gaat 10 jaar mee? ).
4. Nog andere kosten gevonden, tel het erbij op.

A. Deel 3. door 20 jaar. Dan weet je de kosten per jaar.
Deel dat door je kWh opgewekt per jaar dan weet je wat jouw geproduceerde kWh kost.

B. Deel 3. door de verwachtte opbrengst kWh per jaar x kWh/€ van de energieboer.
Dat is de tvt in aantal jaren.

Verwijderd

Proton_ schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:07:
Afhankelijk van de installatie (bv aanvulling met pelletkachel/houtkachel/zonneboiler/gasketel) kan je met 600kWh een heel eind komen.
Meer informatie is te vinden in één van de warmtepomp topics:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Diy lucht/water warmtepomp
Warmtepomp / CV Houtkachel / Buffervat opzet/installatie
zonneboiler + pellet kachel + wp gaan er komen

Ga eerst binnenkort de hele handel (wp +zonneboiler+ pellet kachel ) laten installeren,

Met wp + zonneboiler + pellet kachel , zou ik misschien nog een kleine set zonnepaneeltjes nodig hebben en met het slechte rendement van 50% , liever niet
Ik weet nu mijn gemiddelde maandverbruik na 1 1 /2 jaar pv en 1 jaar zonder Pv

Wellicht is het beter eerst een seizoen het aan te kijken wat de elektra meter doet?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb pas een airco gehangen om het overschot "weg te fakkelen"...
Er zijn nu ook airco's die je zelf kunt instaleren en aanslyuiten zonder en Stec gecertificeerd bedrijf daarvoor te laten komen. Plug en Play.
Cop verwarmen van geloof het bijna 5. Koelen 4.
Heb er meteen voor de aardigheid maar 15 panelen bijgelegd op Noord oost dakhelling 5 grad.
Zal me eens benieuwen wat dat per jaar doet.

O ja... Verbruik normaal ongeveer 3700Kwh per jaar.
Heb nu 9.775 WP liggen.
Airco voor de woonkamer zit er ook aan te komen...

Als je de airco gunstig kan hangen richting een trapgat, verwarm/koel je er meerdere etages mee.
Moet natuurlijk wel een beetje grotere airco zijn dan.

Omlaag die gasrekening

[ Voor 12% gewijzigd door paulv1973 op 31-08-2014 16:28 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• cville
  • Laatst online: 15-01 17:33
kmf schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 09:31:
Je kunt hier eens kijken en je eigen gegevens invullen [nadat je een kopie gemaakt hebt].

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
AUijtdehaag schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 00:12:
Enige last van de vogels is OP de panelen.
Na een goede regenbui spoelt dat er weer af.
Hier ook 2 nesten van kauwtjes onder de panelen, daar heb je weinig last van. Ik sta alleen versteld van de troep die ze gebruiken voor hun nest: takken (dus geen takjes, nee: takken), stokken van vuurwerkpijlen, stukjes textiel, schapewol.... Je kunt het zo gek niet bedenken.

Maar last? Nee.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Mooi document cville. Thnx voor het delen.

Even eerste class zeiken. ;) Zometeen hebben we deflatie. Wat doet dat met deze berekening.
Behoeft geen antwoord. :)

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 31-08-2014 18:46 ]

• patrickvanvalen
Iemand ervaring met zn-shine gallium panelen?
Wil ze gaan bestellen. Hebben 96 cellen per paneel.
Daardoor kom ik beter uit met verschillende strings.
Wil ze dan aan sma omvormers gaan hangen.
Heb 5 verschillende dak vlakken.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

patrickvanvalen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:23:
Wil je een DM sturen maar staat uit bij je... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• MichielFRL
patrickvanvalen schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:23:
Ik heb ze sinds half juni liggen.

• drielp
paulv1973 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 16:21:
Ik heb pas een airco gehangen om het overschot "weg te fakkelen"...
Er zijn nu ook airco's die je zelf kunt instaleren en aanslyuiten zonder en Stec gecertificeerd bedrijf daarvoor te laten komen. Plug en Play.
Cop verwarmen van geloof het bijna 5. Koelen 4.
Heb er meteen voor de aardigheid maar 15 panelen bijgelegd op Noord oost dakhelling 5 grad.
Zal me eens benieuwen wat dat per jaar doet.

O ja... Verbruik normaal ongeveer 3700Kwh per jaar.
Heb nu 9.775 WP liggen.
Airco voor de woonkamer zit er ook aan te komen...

Als je de airco gunstig kan hangen richting een trapgat, verwarm/koel je er meerdere etages mee.
Moet natuurlijk wel een beetje grotere airco zijn dan.

Omlaag die gasrekening
Wat voor airco is het geworden?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• patrickvanvalen
Wat is een dm?

• JayPe
  • Laatst online: 08:33

JayPe

Ondertitel

direct message = dm

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Zo heb je altijd nog wel een plekje over. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2p2rvwp9gc0yza4/2014-08-30%2012.12.40.jpg?dl=0

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

hrt schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:21:
Zo heb je altijd nog wel een plekje over. :+

[afbeelding]
mooie windvaan zo! 8)7

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Proton_

Proton_

Team Welles

(opmerking gaat hier over:)
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2p2rvwp9gc0yza4/2014-08-30%2012.12.40.jpg?dl=1
Is het inderdaad niet 'gewoon' een platdakopstelling die van het schuurtje is gewaaid?

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 01-09-2014 13:31 ]

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29

tomic

Smexylittlebabe!

cville schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 17:22:
[...]

Je kunt hier eens kijken en je eigen gegevens invullen [nadat je een kopie gemaakt hebt].
Wow! Super dat je dit wilt delen met de community!
Geeft volgens mij een veel realistischer beeld dan de meeste installateurs je voorschotelen. ;)
Die sheet moet echt in de OP!

Toch maar een weblog?

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

roelbb

knorretje

Proton_ schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:30:
(opmerking gaat hier over:)
[afbeelding]
Is het inderdaad niet 'gewoon' een platdakopstelling die van het schuurtje is gewaaid?
wat vinden de buren hiervan??? beledig ik hier iemand als ik zeg "dat je dit niet kan maken" ???

roelbb

• Rol-Co

Rol-Co

Hahaha daar is het virus echt losgeslagen! , niet alleen buren, de WAF zal ook niet hoog zijn.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

roelbb schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:22:
[...]

wat vinden de buren hiervan??? beledig ik hier iemand als ik zeg "dat je dit niet kan maken" ???
Ik kwam het onderweg tegen en dacht: ik moet hier toch een foto van maken.... :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
Dat is inderdaad stormschade.

Die lijn met panelen heeft op het dak van de uitbouw/achterbouw gelegen met een uitsteek naar een drager, waardoor er een 2 of 3 panelen zwevend dienden als afdakje/zonwering.
De string bestaat uit 5 panelen en een dergelijke woning is 6 mtr breed.
Bij een flinke wind(stoot) uit de verkeerde hoek is het opgetild en de vrijstaande drager hield het niet vast en hop omhoog los van de drager draait wat bij en valt naar beneden. Niets raars aan alleen dat het vervelend is voor de bewoner.
Iets dergelijks heb ik hier ook wel eens gehad, dat het glas van de tuintafel uit de houder is gewaaid door de wind die dan onder de tafel komt, tafel stond beschut achter de schuur. Maar met de wind hier net uit de verkeerde hoek geeft een draaiing van wind achter de schuur en zoog simpelweg de glasplaat uit de sponning van het frame. gezien het gewicht heb je dan wel iets hoe kan dit.
Glas niet stuk of zo, alleen de plaat ligt verdraait op het frame.

[ Voor 3% gewijzigd door webcamjan op 01-09-2014 17:43 ]

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
webcamjan schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:41:
[...]
Dat is inderdaad stormschade.
hrt schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:40:
[...]

Ik kwam het onderweg tegen en dacht: ik moet hier toch een foto van maken.... :)
Ik weet zo goed als zeker dat dit geen stormschade is, dit is namelijk in Deventer en die panelen staan al minimaal 2 jaar op deze manier. Volgens mij gewoon een creatieve manier om nog een aantal extra panelen bij huis te plaatsen. Ze zijn erg goed te zien als je vanuit de stad richting colmschate/holten gaat ter hoogte van het politiebureau (helaas nog niet op Google Streetview of Bing Maps te vinden ivm te oud beeldmateriaal).

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

En dit wordt goedgekeurd door de buurt en de gemeente? 8)7

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

• patrickvanvalen
Ben ook wel ns rare paneel opstellingen tegen gekomen.
Heb wel een leuke foto, maar hoe moet ik die hier plaatsen?

[ Voor 36% gewijzigd door patrickvanvalen op 01-09-2014 21:26 ]

Verwijderd

MeltedForest schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:47:
denk het wel, en dat krijg je ook omdat het aan zijn zuidgevel ineens verboden werd.....
lelijke plastic afdakjes mogen nog wel maar een paneel.. nee nee dat mag niet hoor.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
Jarod schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:34:
[...]

[...]

Ik weet zo goed als zeker dat dit geen stormschade is, dit is namelijk in Deventer en die panelen staan al minimaal 2 jaar op deze manier. Volgens mij gewoon een creatieve manier om nog een aantal extra panelen bij huis te plaatsen. Ze zijn erg goed te zien als je vanuit de stad richting colmschate/holten gaat ter hoogte van het politiebureau (helaas nog niet op Google Streetview of Bing Maps te vinden ivm te oud beeldmateriaal).
Dan neem ik mijn woorden terug bij deze, het lijkt er namelijk wel heel erg op.
En over het goedvinden kan je mening verschillen denk ik, het staat achter de woning en daar kan je weinig aan doen ook al kan je het op deze wijze zien, zet er zo een grote terras parasol neer heb ik ook een hekel aan, vooral die groene ieksss..
Zolang iets los op de grond staat of verplaatsbaar is is regelgeving niet van toepassing, en daar kan je soms erg handig gebruik van maken. (denk aan de reclame aanhangers in het weiland, vast in de grond mag niet, geen vergunning voor te krijgen, los op de aanhanger mag wel tis een aanhanger.)
patrickvanvalen schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:10:
Ben ook wel ns rare paneel opstellingen tegen gekomen.
Heb wel een leuke foto, maar hoe moet ik die hier plaatsen?
tinypic.com uploaden (verkleinen naar message board 640x480) en de link hier plaatsen met het icoontje, voeg een afbeelding toe.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2014 21:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
@crazy
In de ontwerpen die ik bij jou voorbij zag komen op minimaal 5 meter hoogst, zit je ook zeker in de randzones. Denk heel goed na over de constructie en vooral hoe die op zijn plaats blijft. Je hele project gaat anders aan flarden als je vanaf jouw tekening storm van achteren krijgt en daarmee de achterste rij kegelt over de oost-west constructies.

Vanaf 18 september 2014 gaat 3000Wp op mijn dak.

De afgelopen dagen druk gelezen over de technische aspecten van zonnepanelen op dit forum. Wat mij opvalt is dat zeer intensief wordt ingegaan op optimalisaties op elektrisch niveau en dat installateurs zuiniger op hun lijf zouden moeten zijn als weer eens foto's tijdens installatie worden getoond.

Wat mij ook opvalt is dat zeer lichtzinnig wordt omgesprongen met windbelastingen. Een enkeling waarschuwt dat het wel om een moderne vlieger gaat en dat constructies met gemak jezelf moeten kunnen houden. Mijn inbreng is van werktuigbouwkundige aard.

Ik heb een plat dak 5,75x7,8 m op 8 meter hoog op de hoek van rijtje en het begin van een open deelwijk in een grotere wijk. Dat geeft vrij zicht van zeker 160 meter aan zuid tot West en Oost. (Dat is voor de wind onbebouwd gebied!). Deze ongunstige windligging in mijn woonwijk heeft tot gevolg dat in de meest ongunstige hoek van het dak de ballast wordt weggeblazen.

Voor constructies voor op het dak zoals zonnepanelen zijn normen. De betere constructiefabrikanten verwijzen naar deze normen en hebben daar rekentools voor wat dat voor consequenties heeft aan ballast voor hun constructies. In mijn geval met een opstelling van 4 rijen met 3 panelen worden (30 m^2 bouwoppervlak) worden randzones van de norm overschreden en moeten extra maatregelen worden genomen om dat te compenseren. Nu wordt het lastiger want de rekentools gaan uit dat je altijd in de middenzone blijft.

Wat ik heb gevonden in de norm, kan met een factor 1,5 op de stuwdruk, dus ook 1,5 op de berekende ballast voor de geldende windconditie voldoende rekening worden gehouden voor panelen in de randzone. Verder heb je meestal de meeste ballast nodig om voldoende wrijving te krijgen zodat de constructie niet gaat schuiven over het dak. In de randzones ontstaan veel heftige en grillige wervelingen zodat daar panelen gemakkelijk worden omgeworpen/opgetild door de stuwdruk van de wind.

Mijn constructie heb ik gekozen voor een levensduur van 25 jaar waarbij zeker stormen met windkracht 10 voorbij zullen komen met pieken van 11-12. Dan heb je het over minimaal stuwdruk van 0,848kN/m^2 oftewel 84 kg/m^2 of meer. Daardoor ben ik uitgekomen op een systeem dat op betonnen ballastblokken staat en met de hele constructie aan elkaar is verbonden. De panelen zelf staan onder helling 10 graden.

Verder heb ik gekozen voor SolarEdge (ivm monitoring per paneel en vervelende schaduw van de schoorsteen van buren door mijn zonneveld) icm 12 Axiplus panelen van Axitec met geintegreerde optimizers.

Voor de kWh-meters 2x DRS255BC voor in de meterkast snel kWh, W, V, I af te kunnen lezen (met achtergrondverlichting) en een geijkte DRS155DE direct achter de hoofdschakelaar. Hiermee is ook allerlei perikelen over saldering gemakkelijk te tackelen, zoals wel of niet teruglopende meter al dan wel of niet administratief.

Alles laat ik installeren . Mijn optimalisatie is gevoerd op robuustheid van constructie en energielevering. De prijs/Wp komt niet in de buurt met waar de meeste tweakers hier willen rekenen maar zoals anderen ook vaak genoeg aanhalen TVT is belangrijk maar moet niet doel op zich zijn.

Het virus is duidelijk al genesteld, :9 nu nog wachten op 18 september

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30
@GH070 Er wordt niet veel gerekend aan de benodigde ballast. Waarschijnlijk omdat de benodigde ballast dan nogal tegenvalt.
Zelf zou ik rekenen met 100 kg/m2 windbelasting (totaal druk + zuiging). Veiligheidsfactor op vervelende belastingen 1,3 (woonhuis is CC1) en een factor 0,9 op het eigen gewicht en ballast. Als dat niet kan omkieperen, dan zit je redelijk veilig. Als je alle panelen aan elkaar maakt, kunnen de panelen uit het middengebied de panelen in de randzone helpen

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

GH070 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:19:
@crazy
In de ontwerpen die ik bij jou voorbij zag komen op minimaal 5 meter hoogst, zit je ook zeker in de randzones. Denk heel goed na over de constructie en vooral hoe die op zijn plaats blijft. Je hele project gaat anders aan flarden als je vanaf jouw tekening storm van achteren krijgt en daarmee de achterste rij kegelt over de oost-west constructies.
er is onderhand het e.e.a. al veranderd:

- zuid (-40 azimuth) opstelling (2x rij van 4 panelen, 2x rij van 5 panelen)
- Flatfix 20 graden consoles met elk 5 betontegels achterkant a 6kg (30kg)
- elke console krijgt nog een extra ballasttegel of 2 (puur omdat het kan en ik tegels toch heb)
- zijwanden worden dicht gemaakt (flatfix wand)
- consoles zijn per rij aan elkaar gekoppeld
- bij rij met 5 panelen elke kant +- 40cm vanaf de rand
- bij rij met 4 panelen elke kant +- 100cm vanaf de rand
- rij met 5 panelen zal dus extra ballast op randen krijgen tov de 4 panelen rijen

dit is zoals een constructie zou moeten zijn en meer kan je ook bijna niet meer doen

• GH070
@crazy: flatfix is goed doordacht in een rij. Ik vond het alleen jammer dat het niet de rijen aan elkaar verbind om het voordeel te halen zoals MeTooPV aangeeft.

@MeTooPV: de hele constructie is bij mij inclusief panelen ballast enz 2080 kg verdeeld over 32 fundatiepunten. Hiervan zijn 2x12 fundatiepunten voorzien van 1080kg ballast. (Buitenste ring van het veld aan de achterkant van het paneel fundatiepunten dubbel uitgevoerd ivm drukverdeling). De panelen worden met een zogenaamd inschuifsysteem over de hele lengte onder- en bovenzijde ondersteund door de constructie zodat deze alleen hun eigen krachten hoeven op te vangen.

In mijn achterhoofd had ik een filmpje, hier ook bekend in dit forum, waarin je ziet dat een leuke overkapping aan zonnepanelen tot schroot gaat omdat deze panelen in principe tot een onderdeel van de constructie zijn gemaakt voor de stijfheid en in de winter met een net te dik "laagje" sneeuw wordt bedekt.

De stuwdruk van 0,848 kN/m^2 kwam uit de rekentool bij windzone 1; terreinklasse: onbebouwd, gevolgklasse CC2. Bedankt voor de aanvulling. Het gaat in ieder geval om krachten die te vergelijken zijn met, met je volle gewicht aan ieder zonnepaneel gaan schorren aan de rand van het panelenveld. Vindt de constructie dat niet leuk (de komende 25 jaar), dan is die waarschijnlijk niet stormbestendig. Daarom heb ik alle constructies met zelftappers, kunstof verbindingen op kritische plaatsen, popnagels, parkers en paneelbevestigingen ver in de hoeken enz voor mijzelf terzijde geschoven.

Gesloten opstelling zijn natuurlijk in het voordeel in veel gevallen, maar ook prima vliegtuigvleugels in een stevige storm uit de juiste richting. Alleen een stevige tegenkracht houdt dat op zijn plaats anders gaat het echt vliegen.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Dat vind ik een groot voordeel van Flatfix Fusion. Afgelopen weekend zelf twee rijen van 6 panelen op Oost/West gelegd. Maar dat systeem werkt buiten gewoon goed technisch gezien. Heel goed doordacht. Systeem zit helemaal aan elkaar als een blok. Totaal heb ik nu maar 330kg op dak waarvan nog geen 100kg ballast. Ik heb ietsje meer erop gelegd dan nodig was maar ook ik zit op 50cm van de rand. In de calculator zag ik zelden meer ballast dan 24kg per hoekpunt. Soms 32kg en wanneer het blok groot genoeg is maar 16kg.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je opmerking vraagt om foto's. ;)

Kan je bij Flatfix Fusion alleen ballast toevoegen bij de ballastrails? (Dus eigenlijk in het midden bij een oost/west opstelling?)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Flstfix fushin koppel je alles aan elkaar
Dus ook de afzonderlijke eilanden

• cville
  • Laatst online: 15-01 17:33
tomic schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:22:
[...]

Wow! Super dat je dit wilt delen met de community!
Geeft volgens mij een veel realistischer beeld dan de meeste installateurs je voorschotelen. ;)
Die sheet moet echt in de OP!
Tomic, ik heb ook veel van de community geleerd en het lijkt me niet meer dan normaal om wat terug te doen als dat kan. Ik heb dit spreadsheet voor mezelf gemaakt om uit te rekenen wat de echte terugverdientijd zou kunnen zijn [i.p.v. de 4 jaar die mij voorgeschoteld werd]. Als het anderen helpt om dezelfde vraag te beantwoorden, zoveels te beter.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• GH070
GioStyle schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:58:

Kan je bij Flatfix Fusion alleen ballast toevoegen bij de ballastrails? (Dus eigenlijk in het midden bij een oost/west opstelling?)
Inderdaad. Al is het interessante van fusion dat dit in Zuid en Oos-west systeem leverbaar is. Als je googled op flatfix fusion googled zijn aardig wat afbeeldingen en fimpjes te zien hoe het werkt. (Ben nog nieuw dus afbeelding toevoegen nog niet onder der knie)

Of bekijk meteen de handleiding via:
http://clickfit.nl/en/mou...ng-system/flatfix-fusion/

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

GH070 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:52:
[...]

Inderdaad. Al is het interessante van fusion dat dit in Zuid en Oos-west systeem leverbaar is. Als je googled op flatfix fusion googled zijn aardig wat afbeeldingen en fimpjes te zien hoe het werkt. (Ben nog nieuw dus afbeelding toevoegen nog niet onder der knie)

Of bekijk meteen de handleiding via:
http://clickfit.nl/en/mou...ng-system/flatfix-fusion/
Het is een pracht systeem en redelijk betaalbaar ook.
Tis dat ik een mooi setje kon vinden flatfix voor weinig, maar overwoog het systeem wel

• GH070
Crazy- schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 21:41:
[...]

Het is een pracht systeem en redelijk betaalbaar ook.
Tis dat ik een mooi setje kon vinden flatfix voor weinig, maar overwoog het systeem wel
Zeker slim uitgedacht. Ik ben zelf alleen geen fan van kunststof onderdelen op kritische plekken die dynamisch stevig worden belast. Daarom heb ik voor mijn dak toch geïnvesteerd in vdValk,

In de afgelopen 10 jaar meegemaakt dat hier door de wind de regen gewoon door de gevel heen werd geperst langs de raamkozijnen en grind van het dak werd geblazen. Dat wil ik absoluut niet meemaken met mijn zonnepanelen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

GH070 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:44:
[...]

Zeker slim uitgedacht. Ik ben zelf alleen geen fan van kunststof onderdelen op kritische plekken die dynamisch stevig worden belast. Daarom heb ik voor mijn dak toch geïnvesteerd in vdValk,

In de afgelopen 10 jaar meegemaakt dat hier door de wind de regen gewoon door de gevel heen werd geperst langs de raamkozijnen en grind van het dak werd geblazen. Dat wil ik absoluut niet meemaken met mijn zonnepanelen.
Hm, gelukkig nog nooit meegemaakt dat er iets van t dak af kwam..

Tja, systemen zijn er voor gemaakt, ballast is een belangrijk punt ... t blijft lastig maar normaal haalbaar

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

MeltedForest schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:47:
Ach, vandaag gepost op Twitter...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BwhZmEKIYAAG-xC.png

NW Beemster (NH) >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
GioStyle schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 16:58:

Foto's en alles komt later want ik ben op vakantie nu. In elk geval komt het ballastprofiel in het midden van de twee panelen (onder de hoge kant). Over de gehele lengte van het paneel kan je ballast plaatsen. De ballast is alleen nodig op alle hoeken van het gehele systeem. Tussen alle panelen is er ook nog een stabilisator profiel om alles in de breedte te koppelen.

Die kunstof onderdelen voelen bij mij erg degelijk aan. Anders geven ze ook geen 20j garantie ;)

• MichielFRL
Stroom saboteur gesignaleerd
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2eklzcw.png

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-01 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 23:08:
[...]

Ach, vandaag gepost op Twitter...

[afbeelding]

NW Beemster (NH) >:)
Zo, dat is ook een gedrocht! Portrait en landscape door elkaar, onnodig lange rails en dan hebben we het alleen nog maar over de panelen op het dak :X

Voor die liefhebbers van getallen, heb ik een nieuwe sheet gemaakt met alle maandopbrengsten van leden van het PVOutput Tweakers team. Aangezien PVOutput deze functionaliteit zelf niet heeft, heb ik het maar weer gedaan B)
http://1drv.ms/1tX6Aqr

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Weliswaar niet de poezendeken van migjes, maar nu er toch een echte op ligt: meet je een verschil? :)

• MichielFRL
noo schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:37:
[...]

Weliswaar niet de poezendeken van migjes, maar nu er toch een echte op ligt: meet je een verschil? :)
03/09/14 10:35 0.273kWh 0.455kWh/kW 224W 216W 0.360kW/kW 18.6C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:30 0.255kWh 0.425kWh/kW 216W 216W 0.360kW/kW 18.8C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:25 0.237kWh 0.395kWh/kW 209W 216W 0.360kW/kW 18.7C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:20 0.219kWh 0.365kWh/kW 209W 192W 0.320kW/kW 18.4C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:15 0.203kWh 0.338kWh/kW 194W 180W 0.300kW/kW 18.1C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:10 0.188kWh 0.313kWh/kW 171W 168W 0.280kW/kW 17.4C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:05 0.174kWh 0.290kWh/kW 165W 168W 0.280kW/kW 17.1C - 1.387kWh 0W
03/09/14 10:00 0.160kWh 0.267kWh/kW 164W 168W 0.280kW/kW 17.1C - 1.387kWh 0W
03/09/14 09:55 0.146kWh 0.243kWh/kW 161W 156W 0.260kW/kW 16.6C - 1.387kWh 0W
03/09/14 09:50 0.133kWh 0.222kWh/kW 152W 144W 0.240kW/kW 16.2C - 1.387kWh 0W
03/09/14 09:45 0.121kWh 0.202kWh/kW 140W 132W 0.220kW/kW 16.1C - 1.387kWh 0W

Helaas geen betrouwbare meetgegevens. Op PVoutput is niks te zien en toen ik de notebook aanzette om op de live metertjes van de Netduino registratie te bekijken was de kat net van de panelen af gegaan.

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01-2025
@MichielFRL
Mooie constructie op het schuurdak, hier zit ik ook aan te denken.
Hoe heb je het verzwaard als ik vragen mag?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zit dat systeem vast aan het dak of ... waar is je ballast? :)

Verwijderd

waar is je ballast?
Die ligt er bovenop _/-\o_ _/-\o_

• MichielFRL
Crazy- schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:55:
[...]

zit dat systeem vast aan het dak of ... waar is je ballast? :)
ATS79 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:54:
@MichielFRL
Mooie constructie op het schuurdak, hier zit ik ook aan te denken.
Hoe heb je het verzwaard als ik vragen mag?
Enige ballast zijn de 4 beton bielzen waar het houten frame op ligt.
De houten drager (rechts op de foto) zit aan de 4 beton bielzen vast.

• MichielFRL
_/-\o_ _/-\o_
Eigenlijk klopt dat ook wel. Ik betwijfel of er ballast nodig is. Panelen liggen onder een hoek van 7,5 graden en de hefboom is enorm.

Verwijderd

zonder gekheid , voor mijn geval als er 1 flinke rukwind komt vanaf de achterzijde dan zal het toch gaan schuiven verwacht ik of domweg alsnog de lucht in vliegen

hopelijk ligt de kat er op dat moment niet op hihi

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MichielFRL schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:03:
[...]
_/-\o_ _/-\o_
Eigenlijk klopt dat ook wel. Ik betwijfel of er ballast nodig is. Panelen liggen onder een hoek van 7,5 graden en de hefboom is enorm.
LOL @ kat ballast :D

maar inderdaad, een goede wind en het schuift wel vrees ik. Tip: trap eens goed tegen de zijkant aan (tja?) of ga aan het lage punten hangen door je te laten vallen zeg maar ...

Zelf heb ik op mijn schuur ook zoiets, wat ik uiteindelijk gedaan heb is OVER de rand heen d.m.v. 3 15x15x2cm hoekprofielen geklemd en geschroefd in de zijkant van het dak. = vast
Maar ik had het geluk dat dan dan aan de hoge kant van de opstelling is

heb zelf nog even mijn flatfix installatie nagerekend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
stuwdruk max toelaatbaar: 696,1N/m2 - 120,1km/h - 12Bf

Zonnepaneel: 15,8kg = 5,5kg/m2 (1580x801) (ik kom alleen uit op 13kg/m2 ??)
Flatfix console: 1,5kg =  0.6kg/m2
alu profiel Ballast rugzijde: 0,54kg = 0,6kg/m2
betontegels rug: 8,3kg = 15,5kg/m2

totaal: 22,2kg/m2

puntbelasting: 43 kPa

moet wel snor zitten dus

[ Voor 26% gewijzigd door Crazy- op 03-09-2014 11:25 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30
( een puntbelasting kan geen kPa zijn. )

Deze panelen (van MichielFRL) waaien helaas gewoon weg.
Ik reken even met kg ipv N of Pa omdat die eenheid mensen wat meer zegt.

Laat de bielzen 15x15x40 cm zijn, dan wegen ze 22 kg/stuk
Controleer 2 panelen met draaipunt aan lage zijde:
Tegenwerkend is:
Paneel 1: 0,5 * 1,58m * 15,8kg = 12,45 kgm
Paneel 2: (1,58 + 0,5 * 1,58) * 15,8kg = 37,44 kgm
2 betonbielzen : (1,58+1,58) * 2 * 22kg = 69,52 kgm
TOTAAL tegenwerkend = 119,41 kgm

Meewerkend:
Stuwdruk afhankelijk van windgebied. Vervolgens moeten er nog vormfactoren op de stuwdruk worden toegepast Reken met 100 kg/m2
Oppervlak van 2 panelen: 2 * 1,58 * 0,801 = 2,53 m2
Totale winddruk en zuiging op panelen 2,53m2 * 100 kg/m2 = 253 kg
Wind grijpt gemiddeld aan op 1,58 m vanuit lage punt:
Meewerkend moment 1,58 * 253 = 400 kgm

400 >> 119, constructie gaat om.
Normaal zou je nog veiligheidsfactoren op de belastingen plaatsen. Dan krijg je:
1,2 * 400 >> 0,9 * 119

Natuurlijk zullen sommige mensen de windbelasting te hoog vinden. In het voorbeeld hierboven wordt bv gerekend met 69,6 kg/m2. Maar ik zou je toch willen adviseren de constructie te verzwaren of te verankeren of een dikkere kat te nemen.

• Rol-Co

Rol-Co

MeTooPV schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:42:

Maar ik zou je toch willen adviseren de constructie te verzwaren of te verankeren of een dikkere kat te nemen.
_O-

• GH070
Statische puntbelasting (op het plattedak) is ook eenvoudig te berekenen voor een tweaker:

1) gewicht van de constructie verdelen over de verschillende funderingspunten
(dit is niet hetzelfde als blind het totale gewicht delen door het aantal verdelingspunten

2) oppervlakken per funderingspunt bepalen dat echt op het dak steunt (in m^2)
(dit is bijvoorbeeld het oppervlak van de rubber matjes onder het funderingspunt

3) puntbelasting: gewicht per funderingspunt delen door oppervlak per funderingspunt.
(Voor het gemak: 1 kg/m^2=10 N/m^2=10 Pa)
Zorg dat deze binnen een veilige grens zit van wat je dakbedekking en constructie aankan. Bij twijfel maatregelen nemen want sneeuw (=water en 10 cm water=100kg/m^2) en windbelasting vergroten aanzienlijk deze waarde.

Bij dynamische puntbelasting de ongunstigste situatie:
1) windvlagen drukken panelen tegen het dak aan. (deze kracht ook weer verdelen over de funderingspunten die dit opgevangen)

De krachtwerking van het zonnepanelenveld voor de hele dakconstructie is in bovenstaande buiten beschouwing gelaten. Bij twijfel dit zeker ook doorrekenen en dan ook regen/sneeuw belasting en windvlagen meenemen.
Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.