@crazy
In de ontwerpen die ik bij jou voorbij zag komen op minimaal 5 meter hoogst, zit je ook zeker in de randzones. Denk heel goed na over de constructie en vooral hoe die op zijn plaats blijft. Je hele project gaat anders aan flarden als je vanaf jouw tekening storm van achteren krijgt en daarmee de achterste rij kegelt over de oost-west constructies.
Vanaf 18 september 2014 gaat 3000Wp op mijn dak.
De afgelopen dagen druk gelezen over de technische aspecten van zonnepanelen op dit forum. Wat mij opvalt is dat zeer intensief wordt ingegaan op optimalisaties op elektrisch niveau en dat installateurs zuiniger op hun lijf zouden moeten zijn als weer eens foto's tijdens installatie worden getoond.
Wat mij ook opvalt is dat zeer lichtzinnig wordt omgesprongen met windbelastingen. Een enkeling waarschuwt dat het wel om een moderne vlieger gaat en dat constructies met gemak jezelf moeten kunnen houden. Mijn inbreng is van werktuigbouwkundige aard.
Ik heb een plat dak 5,75x7,8 m op 8 meter hoog op de hoek van rijtje en het begin van een open deelwijk in een grotere wijk. Dat geeft vrij zicht van zeker 160 meter aan zuid tot West en Oost. (Dat is voor de wind onbebouwd gebied!). Deze ongunstige windligging in mijn woonwijk heeft tot gevolg dat in de meest ongunstige hoek van het dak de ballast wordt weggeblazen.
Voor constructies voor op het dak zoals zonnepanelen zijn normen. De betere constructiefabrikanten verwijzen naar deze normen en hebben daar rekentools voor wat dat voor consequenties heeft aan ballast voor hun constructies. In mijn geval met een opstelling van 4 rijen met 3 panelen worden (30 m^2 bouwoppervlak) worden randzones van de norm overschreden en moeten extra maatregelen worden genomen om dat te compenseren. Nu wordt het lastiger want de rekentools gaan uit dat je altijd in de middenzone blijft.
Wat ik heb gevonden in de norm, kan met een factor 1,5 op de stuwdruk, dus ook 1,5 op de berekende ballast voor de geldende windconditie voldoende rekening worden gehouden voor panelen in de randzone. Verder heb je meestal de meeste ballast nodig om voldoende wrijving te krijgen zodat de constructie niet gaat schuiven over het dak. In de randzones ontstaan veel heftige en grillige wervelingen zodat daar panelen gemakkelijk worden omgeworpen/opgetild door de stuwdruk van de wind.
Mijn constructie heb ik gekozen voor een levensduur van 25 jaar waarbij zeker stormen met windkracht 10 voorbij zullen komen met pieken van 11-12. Dan heb je het over minimaal stuwdruk van 0,848kN/m^2 oftewel 84 kg/m^2 of meer. Daardoor ben ik uitgekomen op een systeem dat op betonnen ballastblokken staat en met de hele constructie aan elkaar is verbonden. De panelen zelf staan onder helling 10 graden.
Verder heb ik gekozen voor SolarEdge (ivm monitoring per paneel en vervelende schaduw van de schoorsteen van buren door mijn zonneveld) icm 12 Axiplus panelen van Axitec met geintegreerde optimizers.
Voor de kWh-meters 2x DRS255BC voor in de meterkast snel kWh, W, V, I af te kunnen lezen (met achtergrondverlichting) en een geijkte DRS155DE direct achter de hoofdschakelaar. Hiermee is ook allerlei perikelen over saldering gemakkelijk te tackelen, zoals wel of niet teruglopende meter al dan wel of niet administratief.
Alles laat ik installeren . Mijn optimalisatie is gevoerd op robuustheid van constructie en energielevering. De prijs/Wp komt niet in de buurt met waar de meeste tweakers hier willen rekenen maar zoals anderen ook vaak genoeg aanhalen TVT is belangrijk maar moet niet doel op zich zijn.
Het virus is duidelijk al genesteld,

nu nog wachten op 18 september