Warmtepomp / CV Houtkachel / Buffervat opzet/installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 23:40
Goedemorgen heren van het duurzame leven,

Aangezien mijn Chinese warmtepomp onderweg is (KS 50-DC) en ik ook nog een koper heb gevonden voor mijn huidige speksteenkachel, is dit een uitgelezen moment om gelijk alles aan te pakken.

Op de zolder staat de CV, op de begane grond (komt) de CV houtkachel, en in de kelder komt een buffervat van 500 liter met 1 spiraal en de warmtepomp.

(de CV houtkachel is voorzien van veiligheidsventiel/koelwaterspiraal/overdruk/anticondesklep/ontluchter)

Aangezien ik via het plafond/meterkast naar de kelder moet, wil ik het aantal leidingen zo min mogelijkhouden. Dit zullen dan ook flexibele leidingen moet zijn.

(Ik roep wel de hulp in van een loodgieter, maar wil zelf de zaken duidelijkheid hebben)

Hieronder de 1e opzet

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2IQFjpV.png

Ik wil de HK en WP beide op 1 spiraal aansluiten. Verders heeft de WP een 3 weg klep zodat alleen het buffervat verwarmt wordt..

1) Kan ik het buffervat gebruiken voor sanitair warm water (zonder problemen?) Ik zie ook vaak dat er weer een extra warmtewisselaar tussen gezet wordt.. Wat heeft dat voor voor/nadelen?

2) Wat moet er nog met de retour gebeuren, ik denk dat nu het water vanaf de HK naar de boiler blijft circuleren ipv dat het naar de rest van het huis gaat (vloerverwarming/radiatoren)

3) De meeste flexibele leidingen kunnen tot 100 graden, maar dat verkort de levensduur enorm. Bij 70 graden kunnen de leidingen jaren mee. De kachel leverancier geeft aan dat het blusspiraal gebruikt kan worden icm met een ventiel op 85 graden. De temperatuur zou dan soms even kunnen oplopen, maar bij normaal stoken zou deze rond de 70 graden blijven.

zijn er flexibele leidingen welke wel geschikt zijn voor hogere temperaturen?

Albert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mij mis je nog een paar leidingen in je tekening.
Ik neem aan :
Oranje warm drink water
lichtBlauw koud drink water
Blauw CV-water retour (koud)
Rood CV-Water heengaande (heet)

Dan heeft de CV geen CV-heengaande alleen een CV-retour als ook geen drinkwater heet uitgang.

Je HK en Wp hebben bijde een CV-Heengaande maar er komt niets van de CV, ook zie ik gaan radiatoren of vloer verwarming .... Moet je er echt intekenen anders kan je de flow niet voorspellen.
De Boiler moet je met de CV in serie zetten ( boiler voor de CV, als het CV-water dus warm genoeg is zal de CV niet aanslaan.)

Je kan er voor kiezen de warmte bronnen HT en WP een eigen spiraal te geven en de CV dan in serie met het vat te zetten.
Een spiraal boven in het vat voor de warmwater bereiding.

Die fexibele leidingen ( wit ?) gaan goed, het wordt echt geen 100 graden, de HK is al aan het koelen afblazen voordat je die in je leidingen bereikt. Ik gebruik ze wel, bij momt de temp niet boven de 85 graden met de HK.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0UYen7A.png

( Zal nog wel even een nieuwe tekening maken, in paint is dat niet echt een succes >:) )

Ik sluit dus het buffervat aan op de retour van de CV, en dan zal er een 3weg klep tussen moeten als het buffervat te koud is.. Er zal dus ook een controller bij moeten om dat aan te sturen? (ik zag dat jij de sr1168 gebruikt?)

[ Voor 53% gewijzigd door alberthakvoort op 25-08-2014 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Hier wordt het allemaal niet duidelijker van, imho. Wat is donkerrood nu weer? En waarom heeft de tweede tekening ineens weer andere kleuren dan de eerste?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik zal vanavond eerst wel een duidelijkere tekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/86KaVi1.png

Zo wordt het al iets duidelijker... (ik heb het sanitaire gedeelte nog even weggelaten)

Ik neem aan dat er ook nog iets moet gebeuren om ervoor te zorgen dat het water wat uit het buffervat komt niet gelijk weer doorgaat naar de HK ipv de rest van het circuit.

Verders moet er ik dus nog voor zorgen dat als het buffervat te koud is, deze niet door de CV wordt verwarmt

[ Voor 70% gewijzigd door alberthakvoort op 25-08-2014 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-05 15:12
Je wil dus enkel een boiler voor warm water en geen buffer om warmte op te slaan van je hk om later weer voor cv te gebruiken? Ik zou na je hk een 3 weg klep plaatsen die warmte of naar cv stuurt of naar boiler. Als je tussen hk en 3-weg klep ook nog een terugslag klep plaatst kan je cv ook de boiler niet op warmen.

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit klopt niet.
Het hete water uit de HK gaat nu door de spiraal van de boiler en daarna naar de retour van de CV, vervolgens door de radiatoren en dan pas weer naar de HK.

De SR1168 kan de HK en de boiler met CV goed aan maar van de WP weet ik het niet. In de handleiding staan trouwens goed schemas.

Mijn voorkeur zou zijn de Boiler met CV water te vullen en de retour van de radiatoren onder in (koud) het vat te voeren en boven uit (heet) weer naar de retour.
De spiraal alleen gebruiken voor de HK en WP met terug slag kleppen.

Dan verwarm je dus het vat waar na je die warmte weer uit het vat trekt via de retour. Een klep om de retour niet via het vat te laten gaan is een optie (ook in de SR1168).

Vervolgens nog een spiraal boven in het vat voor het tap water.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Overigens gaar het warme water aan de bovenzijde je buffer in/uit, en aan de onderzijde beschik je dan als het goed is over koud retourwater. Overigens zouden de radiatoren ergens halverwege de buffer binnen kunnen komen, omdat ze vaak nog wat warm zijn. Behalve vloerverwarming.

Denk ook aan een stukje stroming/hydraulisch, je kunt bijvoorbeeld wel met je cv eerst maar de radiatoren gaan en ergens aan het einde naar buffer, maar als al je radiatoren open staan geeft dit een compleet ander effect Dan wanneer ze dicht straan en je cv dus onnodig de buffer vol staat te douwen. Doorgaans komen in de branche waar ik werkzaam ben dan ook eerst alle warmtebronnen bij elkaar op het verdeelstuk. Dus ook de buffer. Als verdeelstuk temperatuur inzakt kun je bijspringen met cv of wp Hiervoor moet je dus een regeling maken met bijv. Een temperatuursensor op 1/3 van je buffer, en de status van houtkachel en warmtepomp.

[ Voor 56% gewijzigd door _ferry_ op 25-08-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Mijn idee was om het vat te gebruiken als cv buffer en als warm water voorziening, maar als ik de reacties zo lees gaat dat op deze manier niet lukken...

@WoudseHoeve

Met jouw opstelling zou je dus de HK en WP loshalen van het bestaande CV circuit. Geeft een spiraal bovenin het buffervat voldoende warmte aan het sanitaire water?
Ik moet de HK en buffervat nog bestellen, dus kan nog alle kanten op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:39
Dat is wel mogelijk, pas dan een hygiene buffer toe. Deze heeft een aparte spiraal van onder naar boven om warm water mee te maken. De buffer zelf kan dan cv water bevatten. Je kan de buffer nog uitrusten met 1 of 2 extra spiralen voor bijvoorbeeld een zonneboiler.

( wel leuk, ik ben aan het nadenken voor een gelijk systeem voor onze nieuw te bouwen woning. Grote buffer, hout cv, zonneboiler en warmtepomp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Enigste probleem dat ik heb is dat mijn deur naar de kelder 70cm breed is.. Heel wat buffer vaten vallen daardoor af...

Dan zou het een 400 liter worden :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/K1Rijf3.png

Die zou net moeten passen...

[ Voor 34% gewijzigd door alberthakvoort op 25-08-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
WoudseHoeve schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 18:05:
Mijn voorkeur zou zijn de Boiler met CV water te vullen en de retour van de radiatoren onder in (koud) het vat te voeren en boven uit (heet) weer naar de retour.
De spiraal alleen gebruiken voor de HK en WP met terug slag kleppen.
Kan een HK dan wel snel genoeg zijn warmte afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Als je een buffer neemt met cv water zou ik de hk niet via spiraal laten lopen maar boven en onder aansluiting gebruiken is je gelaagdheid in de buffer ook beter denk ik.

Stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een spiraal boven in voor je warm water heeft voldoende vermogen.

Ik heb geen spiraal in mijn 1000L buffer vat. Dus mijn HK en Heatpipes gaan er boven heet en en onder koud uit. Het nadeel is dat ik een warmtewisselaar tussen het glycol circuit van de heatpipes nodig heb en een extra pomp. Voor het warm water heb ik een tweede boiler van 200L (had ik nog staan) welke via een 3 weg klep wordt gekozen aan de hand van de temperatuur van die boiler.

Je kan dus ook gewoon een gewone indirect gestookte boiler van MP halen voor je warm water, kan je totaal een grotere buffer kwijt. De WP(snachts of overdag) of HK ( savonds) warmen dan eerst je WW-boiler en daarna je buffer pas. De buffer heeft dan geen spiraal nodig (stuk goedkoper, slechts 670 euro voor 1000L, thuis gebracht)

Mijn 1000L vat was 79 cm breed zonder de uitstekende pijpjes, de "kantelhoogte" was een groter probleem, die is 220cm, en hij moest door 3 deuren en een zolderluik. Dat zolder luik moest ik verwijderen en ook een stukje plafond en zolder vloer .... gelukkig allemaal hout. Het laatste stukje was lastig, onder het spant op zolder door .... ging maar net !: (De hoes komt er later omheen.)
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/ZB_bvopzijnplaats.jpg

Mijn schema (hier al eerder langs gekomen .....) , voor de heatpipes kan je de WP in de plaats denken en de Warmte wisselaar weg denken. bij pomp1 en pomp 2 moest nog een terugslag klep bij ......
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/bufferschemaV3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je moet eens bij OEG op de website kijken, buffer vaten in alle soorten en maten !!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04
WoudseHoeve schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:16:

Mijn 1000L vat was 79 cm breed zonder de uitstekende pijpjes, de "kantelhoogte" was een groter probleem, die is 220cm, en hij moest door 3 deuren en een zolderluik. Dat zolder luik moest ik verwijderen en ook een stukje plafond en zolder vloer .... gelukkig allemaal hout. Het laatste stukje was lastig, onder het spant op zolder door .... ging maar net !: (De hoes komt er later omheen.)
Staat die 1000L nou op een houtenvloer op een oppervlakte die kleiner is dan 1M2
Nou ben ik verder niet bekend met de apparatuur dus misschien staat het puur voor capaciteit en niet voor inhoud/gewicht maar viel mij even op.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
Een mengelmoesje van hoe ik het zou doen en het schema van Woudsehoeve.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2Foverige%2F2014-08-26+21.25.30.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1
http://gallery.svitterzon...2014-08-26%2021.25.30.jpg

Volgens dit schema kan je de WP standalone gebruiken op cv zonder de buffer (3-weg klep moet dan wel zo geschakeld worden dat hij normaal gezien water via buffer zou laten lopen)
Je kan met WP de buffer opladen voor sanitair water of later voor cv als het overdag bijvoorbeeld zonnig is PV stroom gebruiken.
Als de ketel aangaat, en de boiler is koud dan staat de 3-weg klep zo dat het retour water direct terug gaat naar de ketel. Als de buffer warm genoeg is laat je het retour water van de radiators onder in de buffer stromen en komt er boven weer heet water uit. Dit moet je weer omlaag mengen naar een temperatuur waarbij de ketel niet in storing gaat, vandaar de mengklep in het schema.
Met de houtkachel laad je de buffer op om vervolgens of gelijktijdig het cv systeem te voeden.
Ik zou voor een buffer gaat met hygiëne spiraal, en dan vervolgens door de ketel om als het water niet warm genoeg is bij te verwarmen. Als je dan toch een buffer koopt zou ik er ook meteen een extra spriaal in nemen voor later eventueel zonnecollectors dan heb je in de zomer helemaal goed bezig :)
Waar je wel mee moet oppassen is of je hout kachel straks niet te veel vermogen heb dat je met een uur je buffer vol hebt want dan moet vuur al weer uit of smoren maar dat is slecht voor je kanaal en milieu.

Hopelijk heb je hier iets aan als mensen fouten zien graag laten weten!

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
@stef110

Het buffervat komt in de kelder te staan, dus als er nog een zonnecollector komt (zou er 1tje kwijt kunnen) moet daar maar een apart vat voor komen op zolder.

Woudsehoeve wees me ook nog op een Combinatieboiler, tank in tank 500 liter 150 l. tapwater.. Die zou qua afmetingen ook precies passen... Maar als ik dan in de zomer de WP wil gebruiken om het sanitaire water voor te verwarmen moet ik dus de hele buffer op temperatuur brengen. Dat lijkt me dan weer niet handig..

Misschien moet ik toch maar naar 1 buffervat van 500 liter, en een kleinere voor sanitair erbij, zelfde opzet als Woudsehoeve .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

The-Source schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:33:
[...]

Staat die 1000L nou op een houtenvloer op een oppervlakte die kleiner is dan 1M2
Nou ben ik verder niet bekend met de apparatuur dus misschien staat het puur voor capaciteit en niet voor inhoud/gewicht maar viel mij even op.
Het vat weegt 200kg en de 1000L water 1000kg ... samen dus 1200kg.
De boiler ernaast van 210L weegt iets van 260kg.
Gekeken van af waar ik sta hangt er achter mij in de spanten een gemetselde schoorsteen van 3500 kg droog. De balken en spanten van het huis zijn nog de degelijke dikte van 1903.
Op zolder werden vroeger de kazen gerijpt, ook behoorlijke gewichten waar het op berekend was.

Ja op een houten vloer van dikke platen + een 3cm dikke multiplex plaat. De houten vloer is aan de achterkant tegen de muur met een dikke balk ondersteund en aan de voorkant ook.

Daarnaast is de multiplex plaat als safeguard met 2 kettingen en (dicht gelaste) spanners aan de muur verankerd met door en door bouten in het geval de vloer verzakkingen zou vertonen. Tot op heden is de spanning op de kettingen niet toe genomen. De kettingen waren op de foto nog niet aangebracht, de jas moest er eerst nog omheen, dat was al lastig genoeg .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

stef110 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:37:

[afbeelding]

Volgens dit schema kan je de WP standalone gebruiken op cv zonder de buffer (3-weg klep moet dan wel zo geschakeld worden dat hij normaal gezien water via buffer zou laten lopen)
Je kan met WP de buffer opladen voor sanitair water of later voor cv als het overdag bijvoorbeeld zonnig is PV stroom gebruiken.
Je moet het simpel houden altijd verwarming via de buffer. naar behoefte de WP overdag laten bijladen op de pv, maar niet teveel want je wil hem savonds weer opladen met de hout kachel.
Als de ketel aangaat, en de boiler is koud dan staat de 3-weg klep zo dat het retour water direct terug gaat naar de ketel. Als de buffer warm genoeg is laat je het retour water van de radiators onder in de buffer stromen en komt er boven weer heet water uit.
Dit is een functie van de SR1168
Dit moet je weer omlaag mengen naar een temperatuur waarbij de ketel niet in storing gaat, vandaar de mengklep in het schema.
De ketel kan er wel tegen maar ik wil geen 85 graden in mijn radiatoren hebben ........
Met de houtkachel laad je de buffer op om vervolgens of gelijktijdig het cv systeem te voeden.
Ik zou voor een buffer gaat met hygiëne spiraal, en dan vervolgens door de ketel om als het water niet warm genoeg is bij te verwarmen. Als je dan toch een buffer koopt zou ik er ook meteen een extra spriaal in nemen voor later eventueel zonnecollectors dan heb je in de zomer helemaal goed bezig :)
Dat zou ik ook doen als ik het weer zou doen, ik heb nu een externe Warmte wisselaar, alleen bij 2 vaten wordt het dan weer lastig ....
De leiding van een ZC mag best lange zijn mits goed geisoleerd.
Waar je wel mee moet oppassen is of je hout kachel straks niet te veel vermogen heb dat je met een uur je buffer vol hebt want dan moet vuur al weer uit of smoren maar dat is slecht voor je kanaal en milieu.
In de winter als de radiatoren dus ook warmte af nemen moet ik met mijn 25kW LOTOS MAX B HK 4 tot 5 uur stoken om het vat van 1000L volledig te verwarmen naar de 85 graden. Als je het vuur nog wat meer lucht/hout geeft kan het wat sneller. Met het vat van 1000L kan ik dan 20h het huis verwarmen. Het zakt dan terug naar 40 graden, lager kom eik nooit want dan springt de CV bij. De delta T over de heengaande en retour van de radiatoren is vaak maar 5 graden, ergens gaat het er te snel door ..... nog niet kunnen vinden, mogelijk de badkamer "design" radiator.
De mengklep staat op ongeveer 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[afbeelding]

stef
Ik zie het expansie vat, bij mij is die bijna 10% van de installatie inhoud dus 100L (twee liggende 50L vaten)

Volgens mij staat de CV-pomp en de WP-pomp als hij niet via het vat gaat elkaar te beïnvloeden .... Lastige situatie. daar moeten terug slag kleppen bij, ik zou die verbinding niet maken en wanneer moet de WP dan draaien, wie bepaald dat?
Een opstelling met 2 vaten is die ingebouwde 3weg klep zeer handig, eerst het WW vat dan het buffer vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Qua kosten is een 300 liter vat met 1 spiraal + 500 liter buffervat net zo duur als een hygiëne boiler of boiler in boiler..

Alleen de sturing is uiteraard wat uitgebreider, en kost natuurlijk iets meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
WoudseHoeve schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:13:
[...]

Ik zie het expansie vat, bij mij is die bijna 10% van de installatie inhoud dus 100L (twee liggende 50L vaten)

Volgens mij staat de CV-pomp en de WP-pomp als hij niet via het vat gaat elkaar te beïnvloeden .... Lastige situatie. daar moeten terug slag kleppen bij, ik zou die verbinding niet maken en wanneer moet de WP dan draaien, wie bepaald dat?
Een opstelling met 2 vaten is die ingebouwde 3weg klep zeer handig, eerst het WW vat dan het buffer vat.
Je zal moeten zorgen dat of enkel de WP draait of de ketel. De WP die TS heeft besteld heeft een water uitgang voor cv en uitgang voor een boiler. Door de sensor van de boiler zo danig te plaatsen in de buffer kan je zorgen dat je boiler altijd op temperatuur blijft maar niet perse de hele boiler.

Wat ook zou kunnen is de cv uitgang van de WP niet gebruiken en enkel de boiler uitgang en dan alles via de buffer laten lopen. Maakt de gehele aansturing wel maximaal eenvoudig want je kan de bestaande thermostaat laten hangen en die gewoon ketel laten schakelen. Je zal alleen wel elke keer bij warmtevraag waarschijnlijk een brander ontsteking hebben tot hij merkt dat water warm genoeg is en dan weer uit gaat.

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
stef
Ik vind jou schema wel een hele interessante.
Begrijp ik het nou goed dat je hiermee de warmtepomp ook kunt laten koelen, zonder via de buffer te gaan?
Zijn er controllers die dit allemaal aan kunnen sturen? Ik kan eventueel zelf alles programmeren in een plc'tje.
Sorry TS, ik zit in je vaarwater ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2014 22:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
@Alphons geen probleem hoor 😀, zolang het maar over de KS warmtepomp gaat ;)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

AUijtdehaag schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:00:
[...]

Ik vind jou schema wel een hele interessante.
Begrijp ik het nou goed dat je hiermee de warmtepomp ook kunt laten koelen, zonder via de buffer te gaan?
Een kennis van mij in het dorp koelt ook via een Water-Water WP, hij vind het effect minimaal. Op de vloeren en radiatoren word bij een minimale afkoeling al condens afgezet. Dit is bijzonder vervelend, en dus de koel effect wordt klein. Tenzij je een jaga ding hebt met een fan en condens afvoer.
Zijn er controllers die dit allemaal aan kunnen sturen? Ik kan eventueel zelf alles programmeren in een plc'tje.
plc'tje ?? Waar denk je aan ? Ik zoek nog steeds een vrij programmeerbare controller waarbij ik de pompen wel in snelheid moet kunnen besturen, kleppen uitsturen en (veel)temperaturen inlezen. De UVR1611 is erg leuk maar duur en de programmeer software draait alleen apetraag op Windows XP. Wel leuk kijk hier maar eens (traag)

Ben wel bezig met een Arduino Mega, maar het is minder simpel als ik dacht, vooral het hardware gedeelte, de software is een eitje (ik ben c++ software eng). Heb trouwens wel een kaartje met solid state relais waarmee ik een nul doorgang regeling kan maken voor de pompen (1 tot 10 cycles door laten, een soort 50Hz pwm waarbij de motor geen rare dingen doet).
Maar het simpele inlezen van een one wire temperatuur sensor lukt nog effe niet.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik dacht meer voor het simpele, een aansturing met een Siemens LOGO!
Voor het uitgebreide, een siemens S7-1200.
Ik heb hier alle software voor. Je kan er een TP700 comfort touchpanel (PDF) aanhangen, maar dan wordt het ook wel weer (heel) duur.(maar ook heel mooi). Maar er zijn meerdere wegen naar rome natuurlijk.

Ik probeer net als Albert, eerst eens uit te zoeken wat ik precies nodig heb aan, buffervaten, temperatuursensoren, 3-wegkleppen, mengventielen en dergelijke.
Dus de eerste stap is een mechanisch hydraulisch schema.

Aan de hand daarvan wil ik graag de besturing zelf maken. Ik heb geen kennis van C++, maar met Siemens PLC software kan ik goed mee overweg.

Vandaar ook de vraag aan Stef, of zijn schema gebruikt kan worden voor koelen, zonder via het buffervat te gaan.

In de toekomst komt er wel een water/lucht warmtewisselaar, die ik dan op een ventilatie WTW unit wil aansluiten, daarbij heb je meteen warmte/koude via de toevoer ventilatiekanalen in alle verdiepingen van het huis, wat dan sneller gaat ipv de vloerverwarming/koeling. Maar dit is toekomst muziek. de ventilatie wtw unit heb ik nog niet en enkel is de warmtepomp onderweg.

@Albert: Tuurlijk gaat het over de KS! ;) Hier staan ook Hydraulische schema's eventueel.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2014 17:29 ]

• alberthakvoort
AUijtdehaag schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 16:40:

@Albert: Tuurlijk gaat het over de KS! ;) Hier staan ook Hydraulische schema's eventueel.
Ga ik even doorbladeren, heb ondertussen een mini cursus van WoudseHoeve achter de kiezen >:)

• stef110
Deze WP is beetje lastig dingetje, het thermostaat gedeelte zit in de unit je plaatst een sensor in de ruimte die je wilt verwarmen en de WP doet de rest. Je zal dan de sensor moeten foppen wil je, je eigen thermostaat blijven gebruiken om de WP te schakelen.

Als de koel functie helemaal niet gebruikt gaat worden, zou ik gaan voor wat ik hier boven al gezet had. Gebruik alleen de warm water functie zorg dat je de bovenkant van je buffer warm houd door de sensor hoog in de buffer te plaatsen. Trek vervolgens je retour van je cv door de buffer. Die drieweg klep die daar voor nodig is kan je als echt moet nog schakelen met dompel thermostaat boven in de boiler heb je geen besturing niks nodig. Blijft je bestaande thermostaat gewoon de ketel besturen.
Zelf zou ik niet voor zoon oplossing gaan, omdat je ketel wel elke keer zal opstarten.
Tank in tank is mooie oplossing je hoeft met je WP in de zomer echt niet hele buffer warm te stokken. Wederom kwestie van juiste positie van de temperatuur sensor.

stef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v60xJvF.png

Zit ik zo in de goeie richting?

Dan nu nog zoeken naar een controller (UVR1611 / SR1168), hebben jullie nog ideeën? Ook een beetje fatsoenlijk geprijsd >:)

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 29-08-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mij zitten die twee 3W kleppen niet goed, sorry
Je moet er 1 voor de WP in de retour en 1 in de HK in de retour.

SR 1188 kan ook.

Of gewoon een stapeltje instelbare temperatuur schakelaars zoals deze of deze voor de kachel pomp.

Hier kan je alle kleppen mee besturen voor weinig, je kan er 2 per klep gebruiken, 1 voor naar de boiler en 1 voor naar de buffer. kan je ook mooi de hysteresis zelf bepalen. Beide sensors zitten in de boiler.

Die voor de HK kan je in het rook kanaal zetten. Dan gaat de pomp weer uit als het vuur uit gaat.
Als je een sensor bovenin het water van de HK zet dan gaat de pomp pas uit als je boiler of buffer weer is afgekoeld tot de schakel waarde. Dat gebeurde bij mij eerst -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9O9TUSY.png

En op deze manier?

De warmtepomp gaat nu standaard niet door de boiler (daar heeft hij immers de 3weg voor)

En de houtkachel kan met de 3weg wel of niet door de boiler.. Op deze manier kan ik toch zomers met de WP alleen de boiler opwarmen..

Eventueel nog zo maken dat ik beide vaten overdag kan opwarmen met de WP, (voor als salderen een drama wordt)

--edit--

Moet er ook nog een retour extra bij vanaf de wp, dat als de 3weg van de HK richting het buffervat staat, dat hij geen problemen krijgt als hij aan zou staan?

------

Ik kwam deze controller ook nog tegen, ziet er ook weg goed uit.. en gelijk netwerk aansluiting :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YXGDPun.png AliExpress

6. Input signals:
2 x PT1000 sensor temperature probe ≤500C , silicon cable ≤280C;
4 x NTC10K sensor temperature probe≤135 C , PVC cable ≤105 C
2 x NTC10K, 1 x Flow sensor (For Selection)
7. Output signals:
1 x Auxiliary heating output (Max. load current: 12A)
4 x Relay output (Max. load current: 1.5A)

[ Voor 12% gewijzigd door alberthakvoort op 31-08-2014 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Leuke controller die had ik nog niet gezien .... ga de manual eens doorlezen ...
Als de rood gestippelde de uitgang van WP is voor de boiler , ja. DE terug slag kleppen ben ik nog niet uit ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik zat te denken aan een 500 liter buffer en een 300 liter boiler... In hoeverre kan ik middels het spiraal van het boiler vat de warmte gebruiken voor de CV? (anders neem ik een 500 liter boiler.., prijs scheelt niet zo heel veel)

En moet ik ook nog rekening houden met waterzijdig inregelen van de buffervaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

alberthakvoort schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:21:
Ik zat te denken aan een 500 liter buffer en een 300 liter boiler... In hoeverre kan ik middels het spiraal van het boiler vat de warmte gebruiken voor de CV? (anders neem ik een 500 liter boiler.., prijs scheelt niet zo heel veel)
Goede vraag ....
Dan zal je een verbinding tussen de spiraal van de boiler en de buffer moeten maken met de juiste terug slag kleppen en evt een pomp? Je het water in omgekeerde richting door de boiler spiraal laten stromen ivm de terugslag kleppen. Alles goed tekenen (vooral de kleppen) en de flows voorspellen. Je kan alleen de warmte in de onderkant van de boiler gebruiken omdat het spiraal onderin zit.

Je kan ook ALTIJD de retour van de CV eerst door de boiler spiraal en dan onderin het buffer vat laten lopen. ( ook dit goed tekenen).
En moet ik ook nog rekening houden met waterzijdig inregelen van de buffervaten?
Hoe bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Met radiatoren heb je toch altijd dat de 1e in het circuit als tijd het meeste/snelste water krijgt.. Hoe gaat dat met een buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ Albert
Houdt je er wel rekening mee dat de spiraal voor een warmtepomp in een buffervat langer (groter oppervlak) moet zijn, dan voor de meeste andere toepassingen?
Dit heeft o.a met de warmteoverdracht te maken en de lage temperaturen van de warmtepomp.
Hier spreken ze over 4,6 m2 en 5,5 m2.
Hier nog een kleine uitleg.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Ik zat aan zoiets te denken.. Kan ik altijd nog de spiralen doorlussen... ( of doorsparen en er als nog een zonnecollector bij zetten)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TI5Xtjv.png

Een beetje "warmtepomp" boiler vat is bijna een keer zo duur... Dan kan ik nog beter het idee om het buffervat met de WP laten varen.. Dan weegt het niet op tegen de kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De warmtepomp(en) staan ondertussen bij de douane....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 13:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

AUijtdehaag schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:44:
@ Albert
Houdt je er wel rekening mee dat de spiraal voor een warmtepomp in een buffervat langer (groter oppervlak) moet zijn, dan voor de meeste andere toepassingen?
Dit heeft o.a met de warmteoverdracht te maken en de lage temperaturen van de warmtepomp.
Je kunt het misschien ook omdraaien: de boilerinhoud door de warmtepomp laten opwarmen en het tapwater door de spiraal laten lopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Proton_ schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:43:
[...]

Je kunt het misschien ook omdraaien: de boilerinhoud door de warmtepomp laten opwarmen en het tapwater door de spiraal laten lopen.
Dan is de vraag, kan het spiraal genoeg warmte afgeven om het tapwater op te kunnen warmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Heb er nu eentje met een extra lang spiraal gevonden (en betaalbaar), speciaal voor warmtepompen... Nu alleen nog kijken of ze naar Nederland willen versturen...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ezPxeWG.png

--edit--

Transport kosten zijn wat hoger, maar de prijs van de boiler het buffervat compenseren dat weer

Als het goed is komt vrijdag de warmtepomp binnen.

[ Voor 38% gewijzigd door alberthakvoort op 10-09-2014 17:00 ]

• alberthakvoort
Zojuist wat pakketjes binnen gekregen >:)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bbj9LS8.jpg

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:59
*O* *O* *O* *O* :9~ :9~ :9~ :9~

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ziet er naar uit dat je alles zelf in elkaar moet zetten ......

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 11:33:
Leuke controller die had ik nog niet gezien .... ga de manual eens doorlezen ...
Heeft iemand een link voor het manual van die controller ? Zelf niet gevonden, en verkoper reageert niet op een verzoek ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• alberthakvoort
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:42:
Ziet er naar uit dat je alles zelf in elkaar moet zetten ......
Er staan nog 3 pallets eh... in totaal 6 stuks ;)

• alberthakvoort
hannibal2206 schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:08:
[...]

Heeft iemand een link voor het manual van die controller ? Zelf niet gevonden, en verkoper reageert niet op een verzoek ..
Hier alles wat ik heb over de WP https://dl.dropboxusercontent.com/u/11208651/wp.zip

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik heb hem even online gezet:
De "manual" is rudimentair staat een hoop niet in over gebruikte technieken en zo ...

hahaha oeps, stond nog ftp:// voor....

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-09-2014 14:12 ]

• alberthakvoort
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:30:
Ik heb hem even online gezet:
De "manual" is rudimentair staat een hoop niet in over gebruikte technieken en zo ...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zNlcPMF.png

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06-2024
Super!!!!

Het is gelukt zie ik, ben benieuwd hoe je dit project afwerkt. Ik ga voor een canadese put, dus helaas geen gebruik kunnen maken van de gezamelijke inkoopaktie. Heb je nog veel met de douane moeten afrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is erg rustig hier in het topic.
Ik ben benieuwd of Albert er al aan uit is/ iets aangeschaft heeft qua buffervat?

Ik zit erg beperkt in mijn ruimte op zolder.
Mooiste oplossing voor mij zou zijn de 500 ltr Solarbayer HSK-SLS
Lxb: 1720 x 850 mm met isolatie, 1645 x 650 zonder isolatie
Maar die past eigenlijk net niet, voor waar ik hem wil zetten met de isolatie erop. Erg jammer.

Hier kan je wel zo een beetje echt alles op aansluiten, warmtepomp, cv houtkachel, zonneboiler, je cv-circuit.
Het tapwater loopt via een inwendige rvs spiraal.

Dus nog steeds op zoek naar een andere oplossing.

Anoniem: 658090

Ik zie en lees allemaal oplossingen die wij op dit moment in gedachten hebben voor de komende verbouwing (oud huis, wordt geisoleerd in het najaar, momenteel alleen 1 houtkachel aanwezig en geen aardgas). We beginnen dus met een schone lei, en alle opties liggen open. Er stroomt ook nog een rivier (de Rijn) grenzend aan onze voortuin. (in de buurt van Wageningen). Nou ben ik niet zo'n doe het zelver qua uitvoering. Is er iemand die er brood in ziet om ons te adviseren in het voor ons zo goed mogelijk passend systeem en eventueel kan helpen bij de uitvoering ervan? Idee is nu een buffervat, houtgestookte CV, vloerverwarming, boiler en evt warmtepomp of zonnecollectoren, maar we staan open voor alle opties
. We hebben al een batterij zonnepanelen liggen, rond de 2000 kw over nu. Ben benieuwd...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Dit project is gestaakt vanwege de aankoop van een passieve woning... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

alberthakvoort schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 20:22:
Dit project is gestaakt vanwege de aankoop van een passieve woning... :*)
Zo dat is nog eens een switch, je zag de project kosten en dacht dat kan beter :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Dag allen, omdat mijn vraag redelijk in de lijn ligt met die van Albert, post ik hem in zijn draadje. Albert, als je liever niet hebt dat ik je draadje gijzel dan moet je het maar even zeggen. O+

Als alles goed gaat krijgen we na de zomer (en na veel gedoe :P) de sleutel van onze 'nieuwe' woonboerderij, deze wordt volledig 'gestript' en opnieuw ingericht. Natuurlijk willen we bij het aanbrengen van de nieuwe installaties zoveel mogelijk opties overwegen om zo goedkoop cq efficiënt mogelijk onze woning te verwarmen. Los van de verwarmingsinstallatie komt er ook een flinke installatie aan zonnepanelen op het dak van de schuur te liggen. De gehele begane grond en badkamer wordt voorzien van vloerverwarming, op de slaapkamers hangen radiatoren.

Hieronder mijn eerste opzet van de (nog aan te schaffen) installatie.
Afbeeldingslocatie: http://www.blue-online.nl/verwarming.jpg

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden. Het meeste zal voor zich spreken. De mixklep en electrisch bedienbare 3-weg-klep van buffervat naar CV zie ik als volgt voor me; Mengklep om te zorgen dat het water richting de radiatoren maximaal 60graden wordt. De 3w-klep bepaald waar de CV zijn aanvoer vandaan haalt. Is het retour water warmer dan het buffervat, dan van de retour. Is het buffervat warmer dan de retour, dan van het buffervat. Dit om te voorkomen dat de CV het buffervat op gaat warmen. Bijkomend voordeel is dat de CV installatie ook 'stand alone' zijn werk kan doen.

In de tekening ontbreken nog de vulpunten en ontluchters, maar deze spreken denk ik wel voor zich. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zonneboiler moet je onderin invoeren (spiraal), zo gaat dat niet werken, je wilt ook bij lagere temperaturen van de zonnecollectoren het water van het grote buffervat opwarmen.
Je vergelijkt met een zonnecollector de temperatuur buiten (vd collector) met de temperatuur van de boiler, voordat hij gaat pompen. Dus beneden invoeren.
Dan gebruik je de collectoren in de maximale temperatuur bereik. Nu moet de zonnecollector warmer zijn dan de temperatuur van de boiler bovenin. Dat werkt dus niet.
Afhankelijk van het type systeem zonnecollector moet je glycol toepassen.
Dat wil je ook niet in je buffervat hebben en in je verwarmingcircuit..
Dus spiraal onderin of op een aparte warmtewisselaar.

Kachel allesbrander zou ik bovenin (of halverwege) invoeren, is meestal de hoogste temperatuur.

Misschien heb je een buffervat met meerdere aansluitingen, dan de warmtepomp in het midden aansluiten.
Is een lagere temperatuur (max 55 C) (tenzij het een co2 warmtepomp is)

Wat is die functie van die boiler tapwater? elektrisch element erin? 90 C is sterk overdreven voor tapwater.
Of is dat de maximum temperatuur die, het vat mag hebben? Dan de mixer voor de boiler zetten.
Beter kiezen voor een elektrische doorstroomverwarmer voor tapwater als naverwarmer (afhankelijk van de l/min die je wilt hebben, die is dan wel beperkt).
Hoeft die tapwaterboiler ook niet op temperatuur gehouden worden en is dan overbodig.
Je hebt immers al gekozen voor een hygienne spiraal in het buffervat.
Nu maak je er toch weer een legionella kweekvijver van met standbyverliezen, die onnodig op temperatuur gehouden moet worden. Ik ga ervan uit dat je de gas HR ketel zo min mogelijk wil gebruiken voor tapwater. Ik zou de Hr ketel er zelfs niet achter plaatsen, is weer een verlies van warmte en vertraging in de warmte.
Ik mis de douche wtw nog, indien mogelijk het is deze te plaatsen.

Expansievat aan de koude kant van het buffervat.

Jammer dat je niet overal LTV vloerverwarming toepast, kan je met dezelfde lage temperaturen uit. Is veel gunstiger in energieverbruik.

Die mixer na de 3-weg klep, zou ik voor de drieweg klep zetten, hoeft alleen maar de uitgaande temperatuur van het buffervat te beperken, niet je verwarmingcircuit op de vloerverwarming/radiatoren.
Zo is het weer een extra weerstand in je verwarmingcircuit.

Bij mij komt er niet eens een cv-ketel meer in. Verkocht voor 5 tientjes en gas af laten sluiten.
Alles elektrisch (met eventueel nog een zonnecollector in de toekomst/ salderen PV is dan afgeschaft)
Mijn RVS buffervat (ivm gewicht) is er alvast geschikt voor (en 3 spiralen)
Ik zou graag mijn schema willen laten zien, maar ben er zelf nog niet helemaal uit.

Dat is wat ik zo 1-2-3 zie en als ik ergens fout zit, hoor ik het ook graag.

PS Albert is allang verhuisd naar een passief huis met een w/w warmtepomp >:) ;)

Dit is ook wel handig ipv allerlei losse units:
http://www.oventrop.de/ArticleOverview.aspx?pg=6&wg=067
Prijzen
Maar dan kan die tapwater hygienespiraal vervallen. Er zit hier al een aparte warmtewisselaar voor in.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Hey A, bedankt voor je antwoord. Altijd goed om de mening van een ander te horen. Niemand is foutloos, dus kritiek is wat mij betreft altijd welkom. :)

De allesbrander heb ik onderaan zitten omdat die heet water afgeeft, mijn idee was dat daar de warmte afgifte het grootst is, vanwege het grootste temperatuur verschil. Wel logisch dat de zonneboiler daar onder moet en de warmtepomp er tussen...al zullen warmtepomp en kachel amper tegelijk draaien. De wp gebruiken we overdag tijdens zonuren (PV), de kachel gebruiken we 's avonds en (wellicht vooral) in de winter. Daarbij is het wel goed te melden dat we wellicht voor een w/w wp gaan. Overigens weet ik dat zowel wp als zonneboiler met glycol werken, maar heb ze beide gewoon even als losse unit neergezet met alleen de cv aansluiting getekend. Beide systemen omvatten uiteraard meer componenten, maar vallen volgens mij buiten mijn vraagstelling.

Overal vloerverwarming gaat waarschijnlijk niet lukken, het is een woonboerderij met een houten verdiepingsvloer. Het is al de vraag of cv vloerverwarming in de badkamer gaat lukken zonder al te veel constructieve aanpassingen voor de zwaardere betonvloer. Helaas...

De sanitair boiler was inderdaad met het idee om de HR zoveel mogelijk met rust te laten, maar toch altijd warm water te hebben. Overdag kan deze naar 90gr gestookt worden met PVstroom, 's nachts kan hij rustig wat afkoelen. Een doorstroomverwarmer heeft volgens mij een hogere piekbelasting qua stroomgebruik, niet ideaal als de maan schijnt. ;)

De HR omzeilen heb ik ook aan gedacht, maar volgens mij maakt dit het systeem onnodig complex. Dat weegt niet op tegen het kleine beetje verlies wat je er nu van hebt (vloeken in de kerk?). Daarnaast wil ik het systeem zo eenvoudig mogelijk houden. Weglaten kan natuurlijk ook, maar we vinden het idee van een backup wel prettig. De boerderij beschikt over een grote gastank, dus het abonnement bij de gasboer kan sowieso opgezegd worden.

Ps: zal morgen even de wijzigingen van het expansievat en de mengklep doorvoeren. Goed punt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 18-06-2015 00:26 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben je niet in de war met glycol in de w/w warmtepomp? Dat zit enkel in de leidingen die de grond in gaan.
Niet aan de verwarmingszijde. (tenzij je de warmtepomp buiten het huis plaatst in een onverwarmde ruimte. (net als ik met mijn l/w warmtepomp)
Bovendien kun je, als je verder erin duikt, buiten de warmtepomp om. er ook nog eens (gratis) mee koelen op je vloer(wand)verwarming met enkel die leidingen die de grond ingaan, met extra warmtewisselaar en pomp.

Dan ook maar ltv radiatoren (of wandverwarming, knuffelmuur in de badkamer :) ) ipv de standaard radiatoren op de 1e verdieping. Niet koelen in de badkamer uiteraard ivm condensvorming of regelen op dauwpunt.

Geen vastrecht op gas is natuurlijk een voordeel.
Maar een hr ketel maakt het lastiger in de besturing, dan een simpele centrale pomp (op een kamerthermostaat) die alles aanstuurt op de verwarmingen.

Mijn backup staat in de kelderkast. een elektrisch kacheltje van 29,95. >:)

Ik verbruik 1 kwh/10 minuten per douchebeurt met de doorstoomverwarmer van 7,25 KW. (met douchewtw!)
Dat kan lichter uitgevoerd worden, uitgegaan dat je buffervat altijd wel iets van warmte heeft.
Die verbruikt enkel wanneer je de kraan opendraait. Maar een stortdouche gaat dan niet werken ivm l/m
Een heel jaar (overdag) op 90 C houden van een boiler (waarom in godsnaam? 55 C is genoeg) kost veeel meer.
Hoe hoger de temperatuur in de boiler, des te meer verlies naar de omgeving. (Delta T)
Dan is in mijn ogen (aanname) een iets grotere tapwaterboiler met 55C gunstiger, dan 90 C houden, tenzij de isolatie supergoed is.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2015 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Wederom bedankt voor je input, heb enkele aanpassingen doorgevoerd. :)
Afbeeldingslocatie: http://blue-online.nl/Visio-verwarming-v2.jpg

Ik bedoel met de warmptepomp en zonnecollector de beide gehele systemen, tot en met de warmtewisselaar. Dit heb ik zo gedaan omdat het nog niet helemaal bekend is wat voor een systeem we gaan. Beide werken echter met een warmtewisselaar waar aan 1 kant CV water en aan de andere kant 'koelmiddel' doorheen loopt. :)

De warmtepomp ga ik niet als koeling gebruiken, ik lees te veel problemen met condensvorming, daarnaast compliceert dat het systeem ook weer. We zitten wel te denken aan een centraal airco systeem. De warmtepomp die daar bij hoort kan eventueel ook ingezet worden om het buffervat op te warmen, maar dat is voor nu nog even een stap te ver. Mochten we een warmte-terug-win airco-unit gaan gebruiken kan deze later nog wel toegevoegd worden.

LTV radiatoren zijn een goede optie, maar in de slaapkamers (van de kinderen) wil je het vaak 'even snel' opgewarmd hebben voor wanneer er gespeeld/gestudeerd wordt, tijdens het slapen hebben wij nooit de kachel aan en vaak (ook in de winter) de ramen open. Daarnaast is er beneden een studeer-/speelkamer, heel vaak zal de verwarming op de slaapkamers dus niet gebruikt worden.

De 90graden in de tapwaterboiler is inderdaad wat aan de (hele) hoge kant, dit kan best naar beneden. We willen echter wel voor een warm drinkwater opslag gaan, het warmwatergebruik door de stortdouche is best hoog en zoals je al aangaf zijn doorstroomverwarmers niet berekend op een douche van 25l/min. Tevens kan een boiler overdag opgewarmt worden op PV-stroom, een doorstroomverwarmer kan dat niet. Warmteterugwinning voor de douche is een goede toevoeging, deze heb ik aan het diagram toegevoegd.

Omdat de afstanden vanaf de buffer/ketel naar de diverse warmwater tappunten vrij groot zijn is het misschien wel handig om deze 'langs' de ketel te bedienen en op strategische punten een doorstroomverwarmer te plaatsen. Nu ik dat typ bedenk ik me dat ik daarmee de ketel als backup ook 'om zeep' help. Dan kan ik misschien wel net zo goed (of beter) de CV helemaal niet in het systeem op nemen. Scheelt toch behoorlijk in de aanschafkosten, daar kan ik dan 2 doorstroomverwarmers voor kopen (en misschien een Tesla accu om PV stroom op te slaan :P). Hoe doe jij het als het buffervat niet warm genoeg is om je huis te verwarmen? Heb je (op de plek van de ketel) nog een na-verwarmer zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 18-06-2015 11:17 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De douchewtw zou ik nog voor de aftakking naar de mixer plaatsen en een extra lijntje nog naar de koude aansluiting van de douchekraan (eventueel wastafel en bad, als het niet anders kan, is verder geen probleem)

Een quooker (grohe red) is ook redelijk goed geisoleerd. Om lange leidingen te voorkomen naar de keuken, zou dit ook nog een optie zijn.

Ik heb mijn verhaaltje al eens aan iemand verteld, hier nog een opsomming:
Ik ben helaas gebonden aan maar 1 type vat vanwege de ideale maten, het onderstaande:

Afbeeldingslocatie: http://www.djg.com/wp-content/uploads/post-images/547.jpg

Bovenste twee spiralen, warmtepomp (vanwege noodzaak langere spiralen bij warmtepomp).
Onderste spiraal nog niks (eventueel een zonnecollector)
Het vat zelf, boven en onder, cv water voor LTV vloerverdelers met 1 algemene pomp

Vrees alleen voor teveel werveling (gelaagdheid weg) in het vat, maar dat is uitproberen. Aansluitmogelijkheden genoeg.

Boiler wordt met geheel cv water gevuld. Geen tapwater.
Voordeel: geen legionella bewaking nodig en waarschijnlijk ook geen verhitterelement. Tijd zal het leren.

Warmtepomp warmt boiler op via de twee spiralen (enkel in de winter/koude maanden, voor de rest staat hij uit)
Onderste spiraal wordt toekomstige zonnecollector, wanneer salderen verdwijnt. (moet ik 2 - 4 zonnepanelen voor verwijderen, doe ik nu niet) Of ooit een terrasuitbouw met collectoren en/of pv.

Vloerverwarming tapt direct uit het vat met 1 pomp en mengventiel (< 45C) naar 3 verdelers (verdiepingen). Via de bovenste en onderste aansluiting (dus geen spiraal) Er zitten meerdere aansluitpunten direkt op het vat, dus ik kan de plaats altijd nog wijzigen.

In geval van zonnecollectoren en salderen houdt op, plaats ik een mechanische doorstroomverwarmer voor tapwater die ook uit het CV vat tapt. Dezelfde aansluitingen als de vloerverwarming op het vat
Deze doorstroomverwarmer is enkel een pomp met externe warmtewisselaar (weer geen legionella gevaar). Inkomend tapwaterzijdig op deze warmtewisselaar is de douchewtw.
Haalt deze warmtewisselaar de temperatuur niet, gebruik ik mijn huidige elektrische doorstroomverwarmer als naverwarmer, aangesloten na de mechanische doorstroomverwarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus voor nu:
Tapwater: een elektrische doorstromer van 7,2 kw, een quooker.
Verwarming: de warmtepomp (met buffervat) enkel in de koude maanden nodig voor ltv verwarming.

Warmtepomp en buffervat staan op hun plaats.
Alles nog aansluiten en volgende winter ervaring op doen.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-06-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

AUijtdehaag schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:22:
De douchewtw zou ik nog voor de aftakking naar de mixer plaatsen en een extra lijntje nog naar de koude aansluiting van de douchekraan (eventueel wastafel en bad, als het niet anders kan, is verder geen probleem)
Wat bedoel je met het 'extra lijntje'? Vanaf de WTW naar de douchekraan? Liever niet, dan kan je in de douche nooit van warm water ineens schakelen naar volledig koud water. Daarnaast kost het weer extra leidingen, wat het systeem gecompliceerder en duurder maakt.
[b][message=44439049,noline]Een quooker (grohe red) is ook redelijk goed geisoleerd. Om lange leidingen te voorkomen naar de keuken, zou dit ook nog een optie zijn.
Quooker is inderdaad een mooi alternatief voor in de keuken. Deze kan aangesloten worden op sanitair spiraal in het buffervat, maar die dingen zijn behoorlijk prijzig. Dit zien wij eigenlijk meer als een luxe-product.

De aansturing van de warmteafnemers gaat dmv een programmeerbare en zelflerende thermostaat. Deze wordt opgenomen in het domotica systeem, zodat ze vanaf afstand te besturen zijn. Zodra een thermostaat warmte vraagt, schakelt hij de 'zoneklep' open en de pomp van de ketel. Op de radiatoren zit verder geen thermostaatkraan, die kunnen alleen maar roet in het eten gooien.

Afbeeldingslocatie: http://blue-online.nl/Visio-verwarming-v3.jpg

Nu even nog een groot buffervat vinden met de gewenste spiralen. :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In plaats van de algemene koudwater aansluiting naar je badkamer, tak je dat af, van na de douchewtw.
Waarom wil je dat altijd koud hebben? Is trouwens altijd koud, maar niet direct (10 sec) na het douchen...
De douchewtw heeft maar een zeer kleine water inhoud en is heel snel afgekoeld. (ook belangrijk vanweg legionella)

Ook in het plaatje maak je nu ook niet optimaal gebruik van de douchewtw en verlies je daarmee rendement.
Ik bedoelde: je takt de douchewtw EN naar de mixer EN naar de hygienespiraal van het buffervat (EN eventueel naar alle kranen in de badkamer) voor optimaal rendement. (zoek maar eens in de beschrijving van een Heitech V3 naar het verlies in rendement daardoor)

Een grohe red kost tegenwoordig tussen de 750 en 800 euro. Zie warmteservice en/of ibood.
Maar een waterontharder is dan ook wel aan te bevelen. Hoge temperaturen > meer kalkafzetting.

Ook warmteservice is volgens mij de goedkoopste met een heitech V3. Maar voor zo een grote Niagara waterval, heb je misschien wel een dubbele uitvoering nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ah, alles na de WTW wegpakken. Ik vraag me af of dat het rendement verhoogd, de afstanden richting de badkamer zijn aanzienlijk en de warmte die hij aan de koudwaterleiding richting badkamer afgeeft kan niet meer de buffer in. De kans dat de teruggewonnen warmte in de koudwaterleiding gebruikt rendement oplevert is volgens mij lager dan de kans dat het richting de mixklep rendement oplevert. Maar misschien denk ik dat ten onrechte. Het is het testen waard en met een drie weg klep kan je het verschil in rendement mooi meetbaar maken. :)

Prijs van zo'n Grohe is een stuk beter dan ik had verwacht, prijstechnisch onderzoek heb ik ook nog niet echt gedaan. Deze zou overigens alleen in de keuken geplaatst worden, voor de dubbele wasbak in de badkamer kan altijd nog een doorstroomverwarmer gehangen worden. Overdag kan de PV mooi de boiler voorzien van stroom, de doorstroomverwarmer hoeft dan 's avonds maar heel iets bij te verwarmen. Klinkt wel mooi, maar is natuurlijk wel een beetje over de top. ;)

Waterontharder wordt sowieso opgenomen in het systeem, dit komt alle watergebruikers ten goede.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 18-06-2015 15:34 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Heeft even geduurd, maar heb m'n schema weer aangepast.

Drie 3wegkraan toegevoegd bij de douche WTW. Overbodig, maar vind het wel interessant om te kunnen meten of het effect heeft om ook het koude sanitairwater achter de WTW weg te halen. Verder voegt het niets toe. :)

Ook twee 3wegkranen rondom de ketel gezet, kunnen we hem in zijn geheel 'omzeilen' en eventueel helemaal weg laten (of pas later plaatsen mocht het toch nodig zijn).

Verder voor het zwembad een warmtewisselaar toegevoegd welke volledig van de allesbrander profiteert. Doorgaans zal deze toch opgestookt (moeten) worden om het zwembad (snel) te verwarmen.

Afbeeldingslocatie: http://blue-online.nl/Visio-verwarming-v4.jpg

Nadeel van dit systeem is wel dat, met name in de winter, de warmtepomp altijd het hele buffervat op temperatuur moet houden. Ik lees ook mensen die de warmtepomp direct in de aanvoer (richting ketel) zetten. Hoe denken jullie daar in deze setup over?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Ziet er okee uit. Wel wat complex, maar je hebt dan ook veel onderdelen.

Een vergelijkbare, alternatieve constructie, wellicht interessant om eens te bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RI8TI4CQ-D.jpg

Uitleg is hier te vinden:
http://technologieforum.f...=19&t=785&start=15#p12751

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Die heb ik inderdaad ook gezien, maar ook na het lezen van de uitleg begrijp/vertrouw ik de werking van de losse 'verdeler' niet echt.

Verder is het volgens mij een kwestie van keuzes maken, ik kies er voor om een tapwater spiraal in mijn buffer te gebruiken. Hierboven is gekozen voor een CV spiraal door de tapwater boiler. Wat er beter is weet ik niet, ook is het een niet echt eenvoudiger dan de ander. Iemand die de keuze voor een of ander onderbouwen? :)

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Ik heb een schema dat lijkt op wat hierboven gepost, buffervat met hygienespiraal met een 200l boiler. De boiler krijgt de aanvoer via de hygienespiraal in de buffer warm of voorverwarmd aangeleverd. De warmtepomp houdt de boiler op temperatuur met 1x in de week een legionella programma.
De cv houtkachel zit op de buffer aangesloten, als de kachel niet werkt en de buffer te laag in temp gaat houdt de WP de buffer op ca 35 graden.. Ik heb wel bewust gekozen voor 1 afgifte temperatuur (laag temperatuur, dit maakt het ook eenvoudiger en met de warmtepomp ook efficiënter
.
Waarom zoveel apparatuur? je kan ook kiezen voor een WP met kachel en zonneboiler zonder de cv en de warmtepomp middels 3 weg klep buffer en boiler verwarmen. Is het ook nog mogelijk de radiatoren in ltv convectoren om te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Dag Robin, bedankt voor je input. Jij hebt dus weer net iets anders, mooi om die verschillen te bespreken. :)
Jij gebruikt dus ook een driewegklep om je WP te switchen tussen buffer en boiler?

Je hebt het over 'veel apparatuur'. Valt wel mee toch? Alleen de ketel is waarschijnlijk overbodig. Vanwege gebrek aan ervaring durf ik die nog niet weg te laten in mijn systeem. :+ Ben inmiddels mentaal al wel zo ver dat ik hem met kranen helemaal af kan sluiten, de stap naar weg laten is niet ver weg. :D

Als het mogelijk is wil ik uiteraard ook liever voor een lage temperatuur gaan, helaas is het vanwege het gewicht niet mogelijk om op de hele verdieping vloerverwarming te leggen. Daarnaast willen we slaapkamers ook als studeerkamer gebruiken en deze dus relatief snel op kunnen warmen. Als we slapen staan de ramen open en dan koelt al die massa dus weer helemaal af, zonde...
Al heb ik ook droogsystemen gezien die het zowel qua gewicht als 'opwarmsnelheid' wellicht wel mogelijk maken. Wordt dus nog vervolgd. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 26-06-2015 09:33 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Ja klopt bij zit er een 3-weg klep tussen.
Lage temperatuur is ook mogelijk met "radiatoren" zoals deze: http://www.jagapro.nl/product/tempo
hoe lager de termperatuur waar je op stookt hoe gunstiger voor het rendement van de warmtepomp. Met deze radiatoren kan je ook prima op lage temperatuur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Klopt, maar hoe lager de temperatuur, hoe langer het duurt voordat de kamer op temperatuur is. Ze zijn volgens mij meer bedoeld voor een constante temperatuur, niet om een kamer voor 2 of 3 uur even van circa 12 naar 22 graden te stoken. Toch? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 26-06-2015 14:11 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Van 12 naar 22 lijkt me een geval van eerst gaan isoleren! Dat is inderdaad te veel om in een korte tijd te verwarmen, een paar graden wil prima. Voordat je in de installaties gaat investeren zou ik ook serieus kijken om beter te isoleren. Maak (of laat maken)een warmteverliesberekening, dan weet je ook wat voor een vermogens je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Robin, als je even terug leest zie je dat wij op de slaapkamers altijd de ramen open hebben (tijdens het slapen). Lekkere frisse lucht. Echter als er gestudeerd wordt op deze slaapkamers willen onze kinderen het straks wel lekker warm hebben, anders kunnen ze net zo goed buiten op de veranda gaan studeren. In de zomer geen ramp, maar dan is het vakantie. In de winter...not so much. ;)

Groetjes Bas

• Stijnfaase80
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-12-2021
Hoi ik ben nieuw hier en zie informatie waar ik veel mee kan.
Kan iemans mij helpen met het volgende?
Heeft iemand toevallig een kosten baat berekening voor aanschaf van cv houtkachel met buffervat?
Al vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Mijn bestelde houtcv kachel heeft een PT1000 sensor om de pomp te laten starten om mijn buffervat te laden. Nu ben ik nog opzoek naar een kastje die de pomp daadwerkelijk schakeld bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben mij nu ook aan het orienteren omtrend een pellet kachel.
Omdat ik vorig jaar behoorlijk wat zonnepanelen heb geplaatst, moet er ook een lucht-water warmtepomp komen. Die moet als hoofd verwarming gaan dienen, omdat ik ruim voldoende electriciteit heb.
Ik heb nu een jaar als proef volledig electrisch verwarmd met kacheltjes, en dat kwam precies uit.
Warmwater is wel met de cv ketel verwarmd.

De pellet kachel gaat er dus niet komen voor de besparing, maar voor de sfeer en het snelle bijverwarmen, en als backup systeem.

Nu zou ik het liefst een pellet kachel in de woonkamer zetten met een cv water spiraal er in.
Die dan aansluiten op mijn cv systeem waar ook mijn wp en cv ketel aan hangt, samen met natuurlijk een buffervat.
Maar wat zijn de mogelijkheden van regelen op zo'n pellet kachel?
Moet er circulatie zijn in de waterspiraal? Als ik het alleen even in mijn woonkamer enkel wat warmer wil stoken, en niet het cv systeem, zijn daar dan mogelijkheden voor? Of zit ik dan altijd vast aan de vermogens verhouding van de kachelfabrikant? Die geven bijvoorbeeld voor een 18kw kachel 4kw ruimte verwarming, en 14kw cv verwarming. Is hier iets in te varieren?

Een schema hoe e.e.a. aan te sluiten heb ik wel.
Benieuwd of hier enige ervaring is onder de lezers.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:04

BCC

Heeft er iemand hier ervaring om een HoutCV kachel te combineren met een Warmtepompboiler? Gezien de subsidie en het elimineren van een buffervat lijkt me dit financieel een goede oplossing?
Bijvoorbeeld - https://www.esanico.be/nl...ctor-270fs-explorer3.html ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrrroger
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Ik zou graag jullie topic willen gebruiken om adh van mijn topic -Oude boerderij verwarmen zonder gas- tot een goede configuratie te komen.

Lees ook:
Oude boerderij verwarmen zonder gas

Mijn uitgangspunten:
Oude boerderij uit 1913, opp 120m2
Rieten kap
Matig geïsoleerd en geen echte spouw
Woonkamer wordt met Kingspan geïsoleerd icm vloerverwarming
Verder komt er vloerverwarming in het nieuwe gedeelte
Oude gedeelte met standaard radiatoren met thermostaatknoppen

Overwegingen:
Geen WP
Te duur