Was isolatie al genoemd?

Serieus dat gaat je nummer 1 prioriteit zijn en niet alleen voor je woonkamer maar voor alle kamers.
Ik ben zelf een paar maanden geleden in een woonboerderij uit 1923 gaan wonen en ik kan duidelijk merken waar wel en waar niet isolatie zit. De kamers waar isolatie is aangebracht worden en blijven warm en de kamers die dat niet hebben worden binnen heel korte tijd weer (te) koud nadat de verwarming uit gaat. Die verwarming is bij mij een HR CV-ketel op gas en ik wil niet 24/7 gas verstoken om het warm te hebben in huis.
Als je gaat voor isolatie let dan op de isolatiewaarde en pak niet maar 5cm kingspan. Daar ga je het niet mee redden. Het bouwbesluit hanteert voor renovaties geen heel hoge waarden waar je wat aan hebt voor energiebesparing. Voor nieuwbouw zijn de waarden nu:
Gevels Rc 4,5 m2K/W
Daken Rc 6,0 m2K/W
Vloeren Rc 3,5 m2K/W
Volgend jaar gaat de BENG-norm in en gaan die waarden iets omhoog naar:
Vloer: 3,7 m2.K/W
Gevel: 4,7 m2.K/W
Dak: 6,3 m2.K/W
Vooral het isoleren van de plafonds (woon alleen op de begane grond) heeft bij mij veel geholpen in het warm kunnen krijgen en houden van mijn woonruimtes. Ik ben nog aan het isoleren en kan duidelijk het verschil merken tussen wel en niet ge-isoleert. Nu al en het moet nog winter worden.
Daarnaast ook kierdichting. Plaats bij deuren en ramen die open kunnen tochtstrips en ga op zoek naar kieren in plafonds en wanden en vul deze op met isolatie of dicht die af. Je zal de wind door je huis voelen waaien als je het niet doet en het is een groot lek van warmte ook al lijken het maar kleine kieren. Tochtstrips zijn niet heel duur. Voor een paar tientjes ben je wel klaar.
Als er al ergens strips zitten kunnen die waarschijnlijk wel vervangen worden door ouderdom.
Bij het verwarmen van je woning zijn twee dingen belangrijk naast de warmtevraag. Dat is de verwarmingscapaciteit en de afgiftecapaciteit.
Je warmtebron (CV, WP, etc) zal genoeg warmte moeten kunnen leveren om aan de warmtevraag te voldoen. Die warmtevraag hangt 1 op 1 samen met de isolatie die je aanbrengt. Hoe minder isolatie hoe groter de warmtevraag zal zijn en hoe meer capaciteit je dus moet hebben.
Dat betekend bijv. een grotere warmtepomp die meer vermogen kan leveren en dus duurder zal zijn. Hetzelfde voor de elektrische CV. Die zal een x aantal kW warmte kunnen leveren op die 65 graden en dan houdt het op en heb je een grotere nodig.
Dat resulteert vervolgens in een hogere rekening want je gebruikt meer elektriciteit, gas, hout of wat je bron ook zal zijn.
Je wil vloerverwarming gaan toepassen. Dat is lage temperatuurverwarming waar water van 35 graden door gaat. Dat je een CV ketel hebt hangen die 65 graden kan aanleveren heeft dan geen nut t.o.v. een warmtepomp die op 40 graden aanlevert. Het water zal gemengd worden zodat het maximaal 35 graden je vloer in gaat. Daarmee is de afgiftecapaciteit beperkt en zal je meer oppervlak verwarming nodig hebben tot de kamer al helemaal vol ligt en je radiatoren moet gaan bijplaatsen.
Voor de oude standaard radiatoren is 65 graden ook aan de lage kant. Die hebben 70 of 90 graden nodig om hun capaciteit te kunnen leveren.
Voor de radiatoren adviseer ik je te kijken naar lage temperatuur radiatoren zoals de Jaga Tempo of de Jaga Strada. Die kunnen i.c.m. met een (zelfbouw) DBE unit ook werken met een warmtepomp. Ze halen ook een veel hogere afgiftecapaciteit dan standaard paneelradiatoren. Dan hebben we het over kW's meer op een radiator. Geen overbodige luxe als je geen of slechte isolatie in de ruimtes hebt die daarmee verwarmt moeten worden.
De ruimtes die bij mij nu zijn voorzien van Jaga's zijn veel sneller warm en komen ook op temperatuur. De oude paneelradiatoren die hier en daar nog hangen hebben veel meer moeite om de ruimte op temperatuur te krijgen. Dat zelfs met 70 graden aanvoerwater.
Dat je beschikt over krachtstroom zegt nog niet zoveel. Dat heb ik met 3x25A aansluiting ook. Zet ik de auto aan om te laden dan is daar al 3x16A van in gebruik. Hetzelfde gaat op voor je elektrische CV ketel. Als die 3x25A nodig heeft om aan je warmtevraag te kunnen voldoen dan heb je niks over voor de rest van je huis en moet je verzwaren. Het vastrecht gaat zo'n €600,- tot €700,- per jaar omhoog om van 3x25A naar 3x35A te gaan.
Beetje doorstroomverwarmer zal 11kW (3x16A) nodig hebben om je douchewater te verwarmen.
Een warmtepomp is vele malen efficiënter. Van een lucht/water warmtepomp mag je een COP van 4 verwachten. Dat betekend dat voor iedere 4 kW aan warmte er 1kW elektriciteit nodig is. Dat bespaart je dus ten eerste 3 kW aan elektriciteit die je niet hoeft te betalen of niet hoeft op te wekken met PV en ten tweede ga je het daarmee wel redden op een 3x25A aansluiting.
Zo'n warmtepomp werkt met een buffervat voor het sanitair warm water en kan dus lekker de hele dag op laag vermogen staan opwarmen om te zorgen dat je warm water hebt. Voor de keuken waar je misschien warmer water nodig hebt dan de 55 graden uit een warmtepomp kan je een kleine boiler installeren.
Die €12.000,- voor een warmtepomp is hoog voor een lucht/water warmtepomp en te laag als je met een water/water warmtepomp gaat werken waar een bron voor geboord moet worden. Is dat inclusief de installatie?
Als alternatief voor een bronboring zou je ook kunnen kijken naar de oplossing van
Solareis. Dan ligt er een bak ijs in een betonnen bak waar warmte uit gehaald wordt. Zeker als je nog beschikt over wat oude mestkelders is dat denk ik een mogelijke oplossing. Ik heb zelf op de planning staan met hun te praten aangezien ik nog 700m3 kelder heb liggen die ik of moet dempen of kan inzetten voor een warmtepomp.
Hout stoken voor verwarming is mijn inziens not done. Er wordt oerbos gekapt in de VS en Canada om vervolgens als pellets hier naar toe te verschepen om op te branden voor verwarming. Dat terwijl er een schone vorm van verwarming is in de vorm van elektriciteit die tzt ook nog eens helemaal duurzaam (zonder uitstoot) opgewekt kan worden.
Hout verbranden is ook nog eens slecht voor de gezondheid door de uitstoot van diverse soorten fijnstof, roet e.d.
Waar het eigenlijk op neer komt is dat je eerst moet berekenen wat de warmtevraag is. Dat is nog best een ingewikkelde berekening maar je kan ook wat normwaarden gebruiken. Bijvoorbeeld die van deze website:
https://www.radiatorxxl.nl/radiator-vermogen-berekenen. Onder die tabel staat de correctiefactor voor de isolatie die aanwezig is. Dat is bij geen isolatie 40% extra!
Tel van iedere ruimte je vraag op en je weet wat je verwarmingstoestel moet kunnen leveren. Bij een elektrische CV is dat 1 op 1 ook je elektriciteitsverbruik als je geluk hebt maar of die toestellen een COP van 1 hebben betwijfel ik. Dat zou minder kunnen zijn.
Zet daar de warmtepomp en houtkachel eens naast en reken dan uit wat je kwijt bent aan kosten voor elektra en hout. Bij de warmtepomp zal je die hogere eerste investering snel hebben terugverdient t.o.v. een elektrische CV.