zodra het bedrijf meer als 10.000kWh gebruikt op jaar basis word het erg lastig te verantwoorden met pv.
je moet dan eerst tegen het lagere belasting tarief salderen en dan pas tegen het hoge.
voordeel is wel dat grote setjes aardig kosten effectief worden.
maar denk dan wel aan snel 3 pallets aan panelen (ongeveer 25 panelen per pallet)
ongeveer +/-18kWp.
wat je daar mee op wekt kan dan nog net effectief uit.
grens gevallen die tot ongeveer 15.000kWh gebruiken.
word het gebruik nog meer, dan word het lastig met pv.
maar dan begint een "kleine" wind molen ook al erg leuk te worden.
mits je de vergunning geregeld kunt krijgen en de lokatie toereikend is.
(alleen dit hele verhaaltje gaat totaal veranderen als salderen verdwijnt en het postcoderoos model er komt.
heb er allen nog een erg hard hoofd in hoe dit gaat lopen.)
S913 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 15:49:
[...]
Wat bedoel je precies met "slim inkopen", overal zelf alle losse zaken op de goedkoopste plek halen? Toevallig dat wij vorige week een aanbieding kregen vanuit een collectief binnen mijn gemeente en die zit op gemiddeld (afh. van de hoeveelheid panelen) op 1,25 euro (incl. alles wat jij noemt, excl. installatie).
ja wat is slim inkopen, ik zat 3 jaar geleden al op 1,22 euro/Wp (incl. alles wat jij noemt, excl. installatie)
en toen deed ik nog relatief duur ook.
prijzen zijn nu alleen maar gedaald dus kan nu vast goedkoper.
(omvormer uit Duitsland laten komen, en samen met andere tweakers 20 panelen gekocht)
drielp schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 12:57:
Het PV virus is toch niet helemaal over. Morgen een paar 200 Wp ET Solar paneeltjes ophalen om de drie, toch iets afwijkende, Kingsuns op mijn woning te vervangen voor 3 ET's en gelijk 3 ET's extra te plaatsen. De ET's lijken toch meer op de al aanwezige Sunrupu's dan de Kingsuns.
Aan de omnik 3k TL komt dan 2 x 1950 Wp te hangen, een beetje teveel, maar het maximale vermogen komt maar zelden voor. Wel heb ik dan op beide strings een lekker voltage voor de omnik en dat gaat hopelijk het rendement ten goede komen.
De 3 Kingsuns komen op de schuur te liggen op het ZO en eventueel nog 4 ET's op NW. Beide met een steca500, waarvan ik de ene in de schuur kan inprikken en de andere in de bijkeuken. Dit zijn twee aparte groepen, de groepenkast zelf is vol en zo gaat het ook.
Dit is dan wel voorlopig de laatste uitbreiding, een totaal vermogen van 6100 Wp op het dak en een verwachte opbrengst van 4500 kWh moet ruim voldoende zijn om ons totale energieverbruik af te dekken.
ja lol, dat irritante virus, ik heb nog plek voor 2000Wp extra, mmmmm
misschien toch maar gaan verbouwen deze lente.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)