Problemen zonnepanelen/converters: Deskundigen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een 8 stuks zonnepanelen van ongeveer 10 jaar oud gekregen. 4 stuks 110 Wp van Siemens/Shell en 4 stuks 125 Wp van Kyocera.

Daarbij komen 4 converters: Exendis Gridfit units.

De panelen komen per 2 stuks op één converter aangesloten.

Nu ben ik er inmiddels achter dat het geheel eigenlijk uit 2 sets bestaat:

--------------------------
Set 1:

- 4 Siemens panelen, output spanning 43,5V (Uoc) 35,0 Volt Umpp
De bijbehorende GridFit units zijn de "Gridfit 55/120" omvormers:
Deze zou ook bekend zijn als de 'Gridfit HV' met een Mpp voltage range van 54-120 V DC

2 panelen van 43,5 V Uoc in serie maakt 87 V Uoc. Dat is dus prima geschikt voor de "Gridfit 55/120".

--------------------------
Set 2:

- 4 Kyocera panelen, output spannning 21,7V ( Open Circuit Voltage ), en Maximum Output Voltage van 17,4 V.
(ik neem aan dat 21,7V dus de Uoc en 17,4 V Umpp)

De bijbehorende GridFit units zijn de 'Gridfit 250" omvormers:
Onder welke naam (LV, MV of HV) deze bekend staat weet ik niet:
De specificatie op 't apparaat verraad:

34 V = ; 6,6 A
230V ~ ; 0.87A 50Hz

Deze zou ook bekend zijn als de 'Gridfit LV' met een Mpp voltage range van 27-50 V DC

2 panelen van 21,7 V Uoc in serie maakt 43,4 V Uoc. Dat is dus prima geschikt voor de "Gridfit 250". (27-50 V DC Mpp range)
-------------------------

Klopt dat zo ver?

Mooi, probleem:

De Siemens Shell panelen doen het prima. 'Gridfit 55/120' brommen een beetje maar d'r komt stroom uit. Hoogste gemeten in deze druilerige weken: 120 Watt vanaf een set van 2 panelen (220 Wp).

De Kyocera panelen geven géén sjoege.
De ene "Gridfit 250" geeft helemaal geen teken van leven ( aansluiten PV panelen, er vervolgens aan het lichtnet hangen -> géén reactie )

De andere "Gridfit 250" doet niets anders dan knipperen tussen groen (work) en rood (fail). Continu knipperen. Als alleen de PV panelen eraan hangen zonder de AC 230V stekker ingestoken, dan brand alleen de rode 'fail'. Er zit dus wel leven in, maar het knipperen wijst erop dat er iets niet goed gaat. De synchronisatie??

Als ik kortstondig een sting (serie) van 2 Siemens + 2 Kyocera panelen maak, dan werkt dit (bij zeer zwakke zon) wèl op de Gridfit HV.. dus ik neem aan dat panelen zelf dus niet het probleem zijn. Vooral ook omdat het al dan niet aangesloten zijn van de 2 panelen wel invloed heeft op de omvormer ( fail lampje brand als de panelen zijn aangesloten ) en dat de synchronisatie mislukt zodra er 230 wordt gekoppeld ( kontinu knipperen tussen fail en work )

Wat is wijsheid?

Hoe kan ik de omvormers op werking controleren en uitsluiten dat er niet iets met een ander deel van de installatie iets mis is?

--------------------
Gridfit HV
P/N 400 71 194 900
Input 68V = ; 3,5A
Output 230V ~ ; 0,87 A 50Hz

en

Gridfit LV
P/N 400 71 194 800
Input 34V = ; 6,6A
Output 230V ~ ; 0,87 A 50Hz

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(geen expert)
Je kunt nog de 4 Kyocera's in serie aan de Gridfit HV knopen; als dat het verwachte vermogen levert weet je zeker dat het aan de omvormers ligt. Met dit weer hoef je niet bang te zijn de omvormer te overbelasten :)

Volgens mij zijn ze ingegoten en valt er weinig aan te repareren, dat kan je misschien bevestigen?
Een mogelijke vervanger (enecsys 480, steca 500) kost ~€250 nieuw en vervangt beide Gridfit LV's.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 07:24
Je kunt een voedingsbron in serie met een vermogens weerstand op de ingang van de inverter zetten.
Bijvoorbeeld 36 volt in serie met een bouwlamp van 1000 watt.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
@Proton_: Ze (De GridFit's) zijn al het goed is NIET gegoten. Er is een soort reparatiedienst van de zonneproducenten vereniging; dat is plan B.
Het in serie zetten van alle 4 de kyocera's is een goede optie. Nog niet aangedacht omdat ze niet bij elkaar op 't dak liggen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.. Ik ga 't zeker proberen: zodra ik weer tijd heb tijdens daglicht (zal wel van 't weekend worden dus)

@snameroc: Dat gaat mij niet lukken verwacht ik :-)

[ Voor 41% gewijzigd door JayPe op 18-11-2013 16:37 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, ik was in de war met de OK4s :)
Een labvoeding zoals elke school die heeft (30V, stroombegrenzing op ~2 A) is hiervoor geschikt: die kan je er direct aanknopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Als je de panelen los heb moet je al snel de openklemspanning kunnen meten. Deze zou bij alle 4 de Kyocera hetzelfde moeten zijn.
Als je een verwarmingselement als belasting op de panelen hangt zou je ook op alle 4 de panelen dezelfde stroom moeten meten. Je kunt natuurlijk ook een vermogens weerstand pakken van 100W. Het is toch maar voor even..
Op die manier kun je ieder geval testen of de panelen echt goed zijn.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Hmm.

Omvormers eens open gemaakt. *insert voor Gerard Ekdom ' Die Lucht ' jingle"

Beide omvormers (Gridfit 250 Low Voltage) hebben het zelfde euvel. De een iets erger dan de ander, waarmee mogelijk verklaard is waarom de één nog wel een knipperend lichtje geeft, en de ander helemaal geen sjoege meer geeft.

Bij de aansluiting aan de DC kant is een varistof volledig respectievelijk gedeeltelijk verbrand:

De bovenste foto is dus van de omvormer welke enkel op 'fail/work' knippert, de onderste, volledig verbrande varistor geeft helemaal geen reactie meer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kK1gX7I.jpg

Aan de rest van de printplaat kan ik geen rariteiten ontdekken, maar ik ben dan ook geen elektrotechnicus. Sterker nog: Ik wist/weet niet eens wat een varistor doet of is; ik ben met de nummers op de niet-helemaal-verfikte varistor gaan google-en en op basis van het plaatje een overeenkomstig ding gevonden. Bij conrad voor 99 cent p/s te koop: http://www.conrad.nl/ce/n...699/Schijfvaristor-S20K35

Wat is wijsheid? Zonder enige kennis van zaken 't dingetje vervangen en kijken wat ie doet? *here goes nothing* of is het slimmer om die omvormers door een deskundige te laten controleren/repareren?

Waarschijnlijk ga ik voor optie 1, tenzij jullie hier gaan roepen dat ik dat ab-so-luut niet moet doen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Extra ingeving: Zoals ik al zei: Ik heb geen idee wat een Varistor doet of is, máár,

Is het mogelijk dat deze beide overleden zijn doordat de de HV panelen per ongeluk op de LV omvormers zijn aangesloten geweest?

Aangezien de 4 omvormers er exact gelijk uitzien, en enkel de kleine lettertjes anders zijn, kan ik mij zo voorstellen dat de Siemens-Shell panelen (HV) wel eens op de Gridfit LV's hebben gezeten. De aansluitingen (stekkers) zijn ook gelijk, dus een foutje is zo gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Voor die paar euro kan je het wel gokken denk ik om de varistors te vernieuwen, misschien heb je mazzel dat alleen dat kapot is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04

Onbekend

...

Die varistors zitten er zeer waarschijnlijk in om een kortstondige overbelasting te voorkomen. Schijnbaar zijn ze een langere tijd overbelast en dan gaan ze stuk. :)
Als ze hun werk goed hebben gedaan, is de rest van de schakeling nog heel en kan je ze zonder problemen vervangen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Weerstand over de pootjes van de 'ge-bbq-de' Varistors gemeten: Beiden géén oneindige weerstand.
Weerstand over de pootjes van een paar andere varistors op het bordje gemeten: oneindige weerstand.

In iedergeval duidelijk dat de varistors niet alleen een mooi geblakerd uiterlijk hebben, maar dat ze ook echt inwendig defect zijn (geraakt).

nieuwe varistor's zijn besteld, voor Sinterklaas in huis (volgens Conrad) dus keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

Mochten ze het straks alle 3 doen, hou er dan rekening mee dat ze misschien niet samen gaan werken.

Ik heb in het verleden 2 gridfit's gehad (HV) en die zaten elkaar in de weg.
De een drukte de ander van het net zeg maar.

Deed ik ze elk op een andere groep, ging het wel goed.

Is niet gezegd dat dit bij jou ook het geval gaat zijn, maar het zou kunnen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pfoe, dat is aanzienlijke schade aan de omvormers! Ik zou inderdaad proberen om contact op te nemen met de zonnestroomproducentenvereniging. Mogelijk dat de technische man daar de omvormers kan repareren.

Ik zou zelf niet zomaar die varistors gaan vervangen, als je goed kijkt op foto 2 zie je ook dat een van de condensatoren ook goed heet is geweest. En misschien zie ik spoken maar als ik de lijnen op de condensatoren zie heb ik ook het idee dat bij beide er minimaal 1 opgezwollen is aan de bovenkant.

Er is dus mogelijk meer schade aan de omvormer dan je in eerste instantie denkt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
*update*

Conrad heeft geleverd en ik heb ergens tussen alle bedrijven door tijd gevonden om te solderen.

@mkleinman:

De condensatoren zijn allen onaangetast: komt door de foto / hoek / vervorming dat 't misschien lijkt dat er een condensator bol zou staan. Ook zijn ze allen voorzien van een markeerstift streepje en die ene condensator die dicht bij de 'ge-bbq-de' varistor staat heeft wel wat "zwarting"mee gekregen, maar nadere optische inspectie doet mij vermoeden dat 't met eventuele warmte schade wel mee valt. Ook de DC bekabelding die net naast de varistor op het bordje geprikt zijn is warm geweest, maar ook daar zal vooral wat zwart-plakkerig spul op, en was de isolatie verder niet aangetast.

Anyhoe: Hieronder een plaatje van de nieuwe varistor. Ook is goed te zien dat de condensatoren niet bol staan

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tRpw6Tm.jpg

Misschien niet het mooiste soldeerwerk, maar: Ze werken allebei weer! Mooie opbrengst gezien vandaag, toen vanochtend het zonnetje heel even doorbrak.

ECHTER:

Toen ik na het testen één van beiden nog eens uitelkaar haalde, is mij iets stoms overkomen: De printplaat glipte tussen m'n vingers uit, en één trafo-ferriet is gebroken.... Het gaat om één van de 2 trafo's, waar een E -I ferriet blok in zit. Eén zijde van de EI is afgebroken, met gelukkig wel goedpassende breukvlakken. Waarmee kan ik de ferrietkern het best lijmen?
Origineel is het blok ook met lijm aan elkaar verbonden: het gaat om twee E vormige ferriet blokken welke met de pootjes aan elkaar gelijmt zijn: E ∃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:33
Secondenlijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wel cool dat het gelukt is, congratz :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
@Rol-Co:Jups. ben helemaal blij. Elke euro die d'r in gestoken wordt, moet worden terugverdient met 't zonnetje. Deze 'meevallen' kostte slechts 2 euro ( 2x 0,99 € ), maar dat is wel weer 8 kWh die opgewekt moeten worden. De tussenteller staat inmiddels op 0,4 kWh in een weekend tijd, maar dat ligt vooral aan het kloterige weer.. ( Sinds de reparatie: 2x 125 Wp en 2x 110 Wp aangesloten)

@ThinkPad: Secondenlijm: Was ik met een beetje googlen ook tegen gekomen, maar klinkt zo gek. Gaan we gewon proberen! (eerst zoeken of ik nog secondenlijm heb).. Ben er inmiddels ook achter dat die ferrietkernen los te koop zijn, vermits je maar 't juiste typ/nummer kunt achterhalen.

PS: hoe kan je nou géén ThinkPad hebben?

*edit*

Ferrietkern is erg kwetsbaar. Onderkant van de kern was voorzien van termopasta, dus ik een beetje nieuwe erop smeren, verdelen en KNAK, breekt de andere kant van de kern ook af.

Anyhoe: Secondenlijm werkt super: Breukvlak voorzien van een spoortje secondenlijm, samendrukken: vast. Ben benieuwd of 't werkt; dat gaan we van het weekend pas weer zien, want tot die tijd ben ik aan het werk tijdens de spaarzame uurtjes dat de zon zou kunnen schijnen deze week.

[ Voor 28% gewijzigd door JayPe op 02-12-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
:-)

Inmiddels een halfjaar verder en alle panelen en alle omvormers in gebruik..

240 kWh opwek tot nu toe, waarbij de laatste panelen pas afgelopen maand gemonteerd en aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:33
Eigenlijk zou je de omvormers nog eens open moeten schroeven en kijken hoe de varistors er nu uit zien. Misschien zijn ze namelijk al wel weer krokant aan het worden. Dan is het misschien beter om er een wat zwaardere in te zetten (voor zover dat veilig/mogelijk is).
Pagina: 1