Problemen zonnepanelen/converters: Deskundigen gezocht

Pagina: 1
Acties:

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 15:09

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
Hmm.

Omvormers eens open gemaakt. *insert voor Gerard Ekdom ' Die Lucht ' jingle"

Beide omvormers (Gridfit 250 Low Voltage) hebben het zelfde euvel. De een iets erger dan de ander, waarmee mogelijk verklaard is waarom de één nog wel een knipperend lichtje geeft, en de ander helemaal geen sjoege meer geeft.

Bij de aansluiting aan de DC kant is een varistof volledig respectievelijk gedeeltelijk verbrand:

De bovenste foto is dus van de omvormer welke enkel op 'fail/work' knippert, de onderste, volledig verbrande varistor geeft helemaal geen reactie meer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kK1gX7I.jpg

Aan de rest van de printplaat kan ik geen rariteiten ontdekken, maar ik ben dan ook geen elektrotechnicus. Sterker nog: Ik wist/weet niet eens wat een varistor doet of is; ik ben met de nummers op de niet-helemaal-verfikte varistor gaan google-en en op basis van het plaatje een overeenkomstig ding gevonden. Bij conrad voor 99 cent p/s te koop: http://www.conrad.nl/ce/n...699/Schijfvaristor-S20K35

Wat is wijsheid? Zonder enige kennis van zaken 't dingetje vervangen en kijken wat ie doet? *here goes nothing* of is het slimmer om die omvormers door een deskundige te laten controleren/repareren?

Waarschijnlijk ga ik voor optie 1, tenzij jullie hier gaan roepen dat ik dat ab-so-luut niet moet doen :F

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 15:09

JayPe

Ondertitel

Topicstarter
*update*

Conrad heeft geleverd en ik heb ergens tussen alle bedrijven door tijd gevonden om te solderen.

@mkleinman:

De condensatoren zijn allen onaangetast: komt door de foto / hoek / vervorming dat 't misschien lijkt dat er een condensator bol zou staan. Ook zijn ze allen voorzien van een markeerstift streepje en die ene condensator die dicht bij de 'ge-bbq-de' varistor staat heeft wel wat "zwarting"mee gekregen, maar nadere optische inspectie doet mij vermoeden dat 't met eventuele warmte schade wel mee valt. Ook de DC bekabelding die net naast de varistor op het bordje geprikt zijn is warm geweest, maar ook daar zal vooral wat zwart-plakkerig spul op, en was de isolatie verder niet aangetast.

Anyhoe: Hieronder een plaatje van de nieuwe varistor. Ook is goed te zien dat de condensatoren niet bol staan

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tRpw6Tm.jpg

Misschien niet het mooiste soldeerwerk, maar: Ze werken allebei weer! Mooie opbrengst gezien vandaag, toen vanochtend het zonnetje heel even doorbrak.

ECHTER:

Toen ik na het testen één van beiden nog eens uitelkaar haalde, is mij iets stoms overkomen: De printplaat glipte tussen m'n vingers uit, en één trafo-ferriet is gebroken.... Het gaat om één van de 2 trafo's, waar een E -I ferriet blok in zit. Eén zijde van de EI is afgebroken, met gelukkig wel goedpassende breukvlakken. Waarmee kan ik de ferrietkern het best lijmen?
Origineel is het blok ook met lijm aan elkaar verbonden: het gaat om twee E vormige ferriet blokken welke met de pootjes aan elkaar gelijmt zijn: E ∃

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Pagina: 1