Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.889 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

kmf schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 00:27:
De meterkast zit op verdieping 2, hoe moet de leiding van eventuele panelen nou richting de meterkast? Moet er dan een gat geboord worden tussen verdieping 2 en 3? (Er is een buis/gat richting het dak in de berging op de 3e, dus daar hoeft niks voor geboord te worden.)
Standaard wel, maar er zijn uitzonderingen die het makkelijker kunnen maken:
Als je een wasmachine/drogergroep hebt kan je dat stopcontact vervangen voor een tussenverdeler, dan hoef je geen nieuwe kabels te trekken.
En is het rendement van een plat dak wat verder geen schaduw heeft van omliggende gebouwen, beter dan een schuine dak eigenlijk? Is een enkele stringomvormer in zo'n geval beter (qua kosten) dan een omvormer per paneel?
Een plat dak is flexibeler maar er is ballast en meer montagemateriaal nodig.
Ook moet je er op letten dat rijen elkaar niet beschaduwen.
Een stringomvormer is eigenlijk altijd goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:29
@groxgrox

Mooi om te zien, nog een SolarFrontier CIS gebruiker.. ik heb er helaas maar 15 stuks liggen, meer kon ik er niet kwijt ;-) Ben erg tevreden over de opbrengst tot nu toe, zelfs met bewolking nog opwekking.

Helaas ligt het bij mij op het dak ook niet helemaal strak, ivm de wat scheve dakconstructie.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/c95925f2ef51970b432f56e801c38c7e.jpg

Tesla Model 3 RWD (2023)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@kmf

Als je eigenaar/huurder bent van een appartement moet je toestemming hebben van de VvE of van de verhuurder.

Er is alleen een geaarde aansluiting naar de meterkast nodig. Dat kan via een bestaande leiding, je kunt dus een bestaand stopcontact hiervoor ombouwen. Je kunt het op een eigen zekering aansluiten in de meterkast. Als je een behoorlijke opbrengst verwacht (bijvoorbeeld veel meer dan 3000W), dan kun je iets dikkere kabels gebruiken, maar die passen niet makkelijk door een 16mm leiding. Als er langdurig veel stroom loopt door een kabel wordt die warm en warmte is verlies van energie.

Een plat dak is meestal niet beter dan een schuin dak. De kosten van de onderbouw zijn hoger bij een plat dak en je kunt soms de richting beter bepalen (vooral als het dak groot genoeg is). Als je een schuin pannendak met een hoek van 30 graden richting zuid hebt, is dat vrijwel perfect, Je kunt meer panelen kwijt en de kosten zijn lager.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
databeestje schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 07:39:
[...]

De SF panelen hebben een Vmpp van 80 Volt en een Voc van 100 Volt, dat worden dus oost 2 strings van 5, en west 2 strings van 5. Dat kan ook prima met 1 MPP, daar heb je in principe geen dubbele MPPT voor nodig.

Als de strings ongelijk zouden zijn (8 om 12 bijvoorbeeld) dan is dat wel een noodzaak. Jij hebt een gelijk aantal panelen aan elke kant, dan maakt het niet zoveel uit. Mocht je later 1 kant nog uit willen breiden dan is het wel iets om rekening mee te houden.

Op de SMA ben je begrensd tot een maximum van 12 panelen (2x6) om binnen het bereik te blijven. Mocht je dus op 1 kant 12 (of 14 op steca 2x7) willen dan heb je dus een dubbele MPPT nodig.
Ik zelf ga ook 2 strings maken van 2*3 op een dubbele MPPT van Hosola.

Hier ook nog een voorbeeld: http://www.twentezon.nl/k...ingen-met-solar-frontier/

Waarom zou jij het op een MPPT doen? Er is toch altijd onbalans tussen Oost/West gedurende de dag dus rendement verlies? Hoeveel is alleen de vraag...

[ Voor 5% gewijzigd door Pascal Saul op 20-08-2014 09:42 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15
Na ongeveer een jaar hier meelezen, en na het kopen van een huis, besloten om een PV setje op het dak te (laten) leggen :)

Dak is asymetrisch, waardoor het dak op ZZW, helling 35 graden, maar plaats bood aan 6 panelen :( Op basis van informatie hier, instralingsdiagrammen etc, besloten om op NNO, helling 23 graden, ook panelen te doen. Hier pasten er 10 op. Dus ik heb nu 1500 Wp op ZZW en 2500 Wp op NNO (16 * ZNshine 250 Wp, zwart met Growatt 3600MTL omvormer).

Leverancier kwam in zijn berekening op een efficientie van 100% voor ZZW en 50% voor de NNO set...Na invullen van de gegevens op pvgis kwamen daar wat betere (en ik hoop meer realistische) getallen uit. Op basis van het instralingsdiagram kwam ik uit op minstens 60% voor de NNO set, pvgis komt op 1500 KWh (jaarlijks) voor de ZZW set (100%), en 1675 voor de NNO set (67%). Voor de hele installatie bijna 80%.

4 augustus de boel geplaatst, werkte prima...voor een dikke 2 dagen. Toen omvormer kapoet :( Duurde een week voordat deze vervangen kon worden. Dus, eigenlijk pas vanaf 11 augustus draait de boel (4,5,6 augustus en daarna vanaf de 14e).

Anyway, het virus heeft toegeslagen. Ik zit fanatiek de opbrengsten bij te houden en te vergelijken met de targets zoals deze vanaf pvgis komen. So far, so good ondanks het wat matige weer de laatste dagen.

In het maandelijkse-productie-topic plaatst men de opbrengsten in KWh/KWp. Dat zijn de opbrengsten zoals deze worden ingevoed neem ik aan? Dus de AC-kant, niet wat er DC uit de panelen komt? Scheelt maar een paar procentjes, maar toch.

Volgens pvgis moet ik in augustus 377KWh genereren; Omdat ik 10 dagen mis zou 255 mijn target zijn voor deze maand. Tot nu toe 117 in 9 dagen, dus redelijk on track lijkt me volgens dit plaatje : (11,12 en 13 zijn gegevens gemoved van 4,5 en 6 met wat verschuivingen dus geen echte waardes (maar die 3 bij elkaar zijn wel de opbrengst tot omvormer 1 de geest gaf, en de hoogste is ook mijn gemeten beste dag)

Afbeeldingslocatie: http://digik-oz.nl/images/PV_small.png

Gelijk weer wat projectjes erbij : de gegevens van de omvormer in een database prakken. In eerste instantie met de exports vanaf de site van growatt, maar het doel is om uiteindelijk onafhankelijk van die site te gaan draaien. Mogelijk zelfs een eigen site a la pvoutput ontwikkelen voor de growatt users onder ons (met import/export van/naar pvoutput), want de oplossingen die er zijn om growatt data naar pvoutput te sturen zijn wat (te) bewerkelijk naar mijn idee. Een alternatief ontwikkelen is natuurlijk nog veel meer werk, maar wel leuk :)

* DigiK-oz gaat weer naar de opbrengsten staren en hopen op beter weer dan nu het geval is

Whatever

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Pascal Saul schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:40:
[...]

Ik zelf ga ook 2 strings maken van 2*3 op een dubbele MPPT van Hosola.

Hier ook nog een voorbeeld: http://www.twentezon.nl/k...ingen-met-solar-frontier/

Waarom zou jij het op een MPPT doen? Er is toch altijd onbalans tussen Oost/West gedurende de dag dus rendement verlies? Hoeveel is alleen de vraag...
Ik heb zelf een oost-west en meer dan een jaar een omvormer met 1 MPPT gebruikt. Mijn record dag van 2013 heb ik daar op gehad. Dit jaar met 2 MPPT heb ik die grens niet doorbroken.

Omdat de huidige zonnepanelen effectief een stroombron zijn met een geringe schommeling in de spanning is dit verlies niet zo heel erg groot. Fronius kwam uit op circa 1%.

Ik ben naar 2 MPPT gegaan omdat ik dan mijn oost dak naar 11 panelen kan brengen (8 west), en dan is het assymetrisch. Vandaar.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Gisterenavond een ingeving gekregen en berekend gemaakt en wat blijkt:

ipv een (-140/+40) oost/west opstelling kan ik de panelen 20 graden zuid (-40 azimuth) leggen

dit doet met 3.5kWp (ow) 1150+1500 = 2650kWh
en -40 azi/20: 3010kWh

mooie is dat dan ook nog 18x noord 20 graden kwijt kan in de toekomst....
gisteren toch nog even een voorstel gevraagd voor 18 panelen 235Wp Poly (3jr)

of kan ik beter gaan voor 18 panelen 195W Mono (2 weken gebruikt)

ik wacht op de reactie van die 18x poly, anders morgen de rest halen ....

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
cacofant schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 09:02:
@groxgrox

Mooi om te zien, nog een SolarFrontier CIS gebruiker.. ik heb er helaas maar 15 stuks liggen, meer kon ik er niet kwijt ;-) Ben erg tevreden over de opbrengst tot nu toe, zelfs met bewolking nog opwekking.

Helaas ligt het bij mij op het dak ook niet helemaal strak, ivm de wat scheve dakconstructie.

[afbeelding]
Ikzelf heb verstelbare dakhaken gebruikt van Schletter, doordat je deze schroeft op een eigen lattenconstructie kun je deze perfect waterpas leggen. Daarnaast heb ik ze in de hoogste mogelijke stand verstelt, dit komt de ventilatie ook ten goede.

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
Is die schouw nog nodig? wellicht kun je deze maken aan de andere kant van het dak met een dakdoorvoerset . Slopen en nieuwe pannen erop, is misschien rigoureus maar scheelt kosten omdat je dan geen problemen met de schaduw hebt en wellicht een goedkopere omvormer kunt nemen en optisch kun je de panelen mooi op een rij leggen. Die schaduwinvoed wordt buiten de zomer maanden steeds groter.
zeegerd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:15:
Op ons dak hebben we op zuidoost (55 gr vanuit zuid naar oost) nog een beetje ruimte over, en tja, "daar moet je misschien eens iets mee doen". ;)

[afbeelding]

Ik dacht vnl aan het stuk precies tussen (boven) de dakkapel en (onder) het dakraam - dus niet daarboven. Eventueel voor later is daarboven wat ruimte tussen de pijp linksboven en het dakraam, misschien voor nog enige uitbreiding of een zonneboiler. Maar daar staat wel die pijp, die er ook wel blijft.

De L*H is een kleine 6m * 1,7m, dus er zouden met enige marge links/rechts bijv 5 * standaardformaat (ca 1*1,65m) op kunnen in portrait, bijv zo'n 1250 Wp.

Wat zouden jullie zeggen in dat geval, qua omvormer? De schaduw staat ca 15:30u (vanuit ongeveer ZW) parallel aan de horizontale lijnen van het dak. Daarna trekt de zon verder naar west, zodat de schaduw naar beneden gaat en wordt geworpen op het gebied van de panelen. Zie foto.

Deze is ca 17u genomen. Uiteraard heeft de zon zelf vanwege de dakhelling (45 gr) dan ook steeds minder inval op de panelen, dus het schaduweffect valt mee. Hartje winter gaat de zon zelfs iets voorbij ZW onder, dus dan is het hele effect nvt.

[afbeelding]

Volgens PVGIS, waar ik voor het gemak een enorme schaduw heb gesimuleerd, zie grafiek, is het verwachte opbrengstverlies slechts 10 kWh in een jaar. Voor m'n gevoel nogal weinig, of niet? In dat geval wellicht beter gaan voor een 'gewone' omvormer ipv micro's, bijv 5* involar MAC 250.

Verdere tips en (PV-)fantasieën welkom. ;)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mooi artikeltje op Engadget, ziet er leuk uit voor de toekomst. Recycle de oude auto-accu tot een zonnepaneel cel.
http://www.engadget.com/2...ome-low-cost-solar-cells/

Positief, elke vorm en maat dus mogelijk

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:38:
Mooi artikeltje op Engadget, ziet er leuk uit voor de toekomst. Recycle de oude auto-accu tot een zonnepaneel cel.
http://www.engadget.com/2...ome-low-cost-solar-cells/

Positief, elke vorm en maat dus mogelijk
Ook even de link volgen van het eerste commentaar, onder aan de page.

Lood is giftig en reageert met vocht.
Men is nu bezig om het lood door tin te vervangen en het rendement zit al op ruim 6%.

Ik denk dat men voor het lood van oude accu's toch een andere oplossing moet vinden, helaas.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:07:
[...]

Ook even de link volgen van het eerste commentaar, onder aan de page.

Lood is giftig en reageert met vocht.
Men is nu bezig om het lood door tin te vervangen en het rendement zit al op ruim 6%.

Ik denk dat men voor het lood van oude accu's toch een andere oplossing moet vinden, helaas.
Ik mag hopen dat je huidige panelen ook volledig waterdicht zijn ;)

Iets met combinatie van ~300 Volt en vocht, los van de lood discussie, dat wel. Ik dacht dat alle zonnecellen in de panelen volledig opgesloten zaten tussen het glas en de achterplaat in hars en vacuum?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:55
Vandaag zijn zowel de 'sluwe meter' als de FP4all P1 logger gearriveerd; ik kan nu dus in 1 overzicht zien wat beide PV systemen opleveren en hoeveel stroom er het huis uit vliegt + wat er intern aan zonne-energie wordt benut. Voor mij belangrijk dat dit alles in 1 grafiekje terecht kon komen en dat is gelukt. Even wachten op wat meer meetdata, maar installatie was alvast een eitje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

verschillen in hellingshoek
string 1 8 panelen 218 V , 8,73 A hoek 45 gr
string 2 9 panelen 249 V 7,02 A hoek 11 gr

orientatie voor string 1 en string2 is gelijk

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:17:
[...]

Iets met combinatie van ~300 Volt en vocht, los van de lood discussie, dat wel. Ik dacht dat alle zonnecellen in de panelen volledig opgesloten zaten tussen het glas en de achterplaat in hars en vacuum?
Ik hoop met je mee ;)

Alleen als er ergens een glasbreuk aanwezig is, zou het kunnen. Op internet kan ik m.b.t. lekkende PV ook niets vinden, gelukkig.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2024

2SC

Sinds het begin van het jaar hebben we ook 10 zonnepanelen op het dak. 6 maanden geen enkel probleem gehad. Alleen sinds anderhalve maand (wellicht door blikseminslag?) knalt de aardlekschakelaar 2 á 3 keer per week 's morgens vroeg om. Gelukkig was er iedere keer wel iemand thuis, maar met aanstaande vakantie is het niet heel relaxed met de vriezer en ijskast als dit niet wordt opgelost.

Eerst wisten we niet zeker waardoor het kwam, maar na de wasmachine en droger een tijdje niet mee 's nachts aangezet te hebben, ben ik er bijna zeker van dat het door de panelen komt. Het gebeurt ook telkens tussen 5 en 7, net wanneer de zon opkomt en de panelen inschakelen. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door 2SC op 20-08-2014 15:59 . Reden: typo ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

2SC schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:38:
Sinds het begin van het jaar hebben we ook 10 zonnepanelen op het dak. 6 maanden geen enkel probleem gehad. Alleen sinds anderhalve maand (wellicht door blikseminslag?) knalt de aardlekschakelaar 2 a 3 keer per week 's morgens vroeg om. Gelukkig was er iedere keer wel iemand thuis, maar met aanstaande vakantie is het niet heel relaxed met de vriezer en ijskast als dit niet wordt opgelost.

Eerst wisten we niet zeker waardoor het kwam, maar na de wasmachine en droger een tijdje niet mee 's nachts aangezet te hebben ben ik er bijna zeker van dat het door de panelen komt. Het gebeurd ook telkens tussen 5 en 7, net wanneer de zon op komt en de panelen inschakelen. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Alvast bedankt!
Voor de zekerheid de groep van je panelen vervangen door een aardlekautomaat, kan alleen die er uit knallen,
Kun je in ieder geval met een gerust gevoel op vakantie. Het probleem is hier natuurlijk niet mee opgelost.
Maar een aardlek kan ook gewoon kapot zijn, je zoekt je suf........ :(

[ Voor 8% gewijzigd door hrt op 20-08-2014 14:56 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

Hierbij nog wat foto's van de aanleg, ter verduidelijking.
Onderkant profiel 1 cm 90° omgezet om te voorkomen dat de panelen omlaag glijden.
Panelen zitten allemaal aan de onderzijde vastgeschoefd & carroseriekit ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.funkybadjas.nl/uploads/Aanleg%201e%20staanders.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.funkybadjas.nl/uploads/Aanleg%2010%20x%20195.jpg

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:17:
[...]

Mijn oudere poly zag je wel eens vocht achter het glas, maakte niet uit voor de opbrengst maar toch , het kon.
De kapotte 255Wp mono heb ik uit elkaar gehaald maar het glas kon niet van de cellen af, ook de witte achterkant niet, dat zit er beide op gelijmd met een transparante lijm o.i.d. Dus met name die laatste kan er nooit vocht bij komen, alleen bij glasbreuk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:50:
[...]

Mijn oudere poly zag je wel eens vocht achter het glas, maakte niet uit voor de opbrengst maar toch , het kon.
De kapotte 255Wp mono heb ik uit elkaar gehaald maar het glas kon niet van de cellen af, ook de witte achterkant niet, dat zit er beide op gelijmd met een transparante lijm o.i.d. Dus met name die laatste kan er nooit vocht bij komen, alleen bij glasbreuk.
Daar gebruiken ze normaal gesproken EVA folie voor, welke verhit wordt en krimpt

Ondertussen heb ik 18x 195Wp mono in de schuur klaar liggen! Olé! En na wat reken werk komen ze op zuid te liggen itt o/w!

Nu zit ik alleen weer met de omvormer, maar als ik goed heb kan 2 stringen maken en aansluiten op de danfoss 4000mvi

2x9 is dan 333V per string

Panelen:
Imp 5.18A
Vmp 37.65V
Isc 5.75A
Voc 45.2V
NOCT 44.4°C

Omvormer:
3x mppt
Per mppt 145-350V
Max dc per ingang: 450V
Klopt dit? Want ik worft gek en wil t dak op :p

[ Voor 28% gewijzigd door Crazy- op 20-08-2014 20:48 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:53
Dutchsat schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:03:
Is die schouw nog nodig? wellicht kun je deze maken aan de andere kant van het dak met een dakdoorvoerset . Slopen en nieuwe pannen erop, is misschien rigoureus maar scheelt kosten omdat je dan geen problemen met de schaduw hebt en wellicht een goedkopere omvormer kunt nemen en optisch kun je de panelen mooi op een rij leggen. Die schaduwinvoed wordt buiten de zomer maanden steeds groter.

[...]
Bedankt voor het meedenken. De schoorsteen is de uitlaat van zowel CV-ketel als huisventilatie. Denk dat ie daar nog wel even blijft. Zoals gezegd, ik had in gedachten de panelen daar flink onder te leggen (bovenrand panelen = onderrand dakraam) en pas ca 1530u begint de schaduw enigszins op de panelen te komen. Daarna -afhankelijk van het jaargetijde- valt de zon sowieso niet meer op de panelen. Vandaar, gok ik, dat PVGIS zo'n enorm klein verschil met en zonder schaduw berekent.

There's nothing moister than an oyster.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:51:
Vanaf half Juli draait mijn PV installatie welke ik zelf heb aangelegd, systeem:
10 x nieuwe Suntech's 195s-24ad+ , kon deze leuk kopen voor € 0.50 per wp
1x SMA SB2100tl, v4.22 , gekocht via Marktplaats van 19 maanden oud.

Ligging Zuid 180° ,Om ze dubbel landscape te krijgen heb ik 45 meter RVS hoekprofiel gekocht van 50x50x3 mm en hier 6 25° schansen van gemaakt met ballastrails aan de achterkant voor 60 cm tegels en diverse ballastrails tussen de schansen aan de voorkant.
....
Installatie ziet er mooi uit. Heb je die rvs profielen ergens voor een mooie prijs kunnen kopen? Heb hier zelf ook een keer naar gekeken en vond toen geen prijzen onder de 20 euro de meter. Dat is bij elkaar bijna net zoveel als de kosten van je panelen. ;)

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-01 20:55
Crazy- schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:14:
[...]

Daar gebruiken ze normaal gesproken EVA folie voor, welke verhit wordt en krimpt

Ondertussen heb ik 18x 195Wp mono in de schuur klaar liggen! Olé! En na wat reken werk komen ze op zuid te liggen itt o/w!

Nu zit ik alleen weer met de omvormer, maar als ik goed heb kan 2 stringen maken en aansluiten op de danfoss 4000mvi

Panelen:
Imp 5.18A
Vmp 37.65V
Isc 5.75A
Voc 45.2V
NOCT 44.4°C

Omvormer:
3x mppt
Per mppt 145-350V
Mijn 1.5 kw omvormer (max 1650 ac) levert ook prima met 2 paneeltjes van 165wp (SF165). Dus als je voltage goed is gaat de omvormer zijn werk doen. Of je de max qua effecientie haalt kun je vaak in de manual wel teruglezen, maar dat zal wel loslopen.

En tzt op de derde mppt nog wat schuurpaneeltjes allicht?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jantje112 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:38:
[...]

Mijn 1.5 kw omvormer (max 1650 ac) levert ook prima met 2 paneeltjes van 165wp (SF165). Dus als je voltage goed is gaat de omvormer zijn werk doen. Of je de max qua effecientie haalt kun je vaak in de manual wel teruglezen, maar dat zal wel loslopen.

En tzt op de derde mppt nog wat schuurpaneeltjes allicht?
Heb nog ruimte op het dak voor nz 20gr.
Maar goed

Leverancier geeft aan:
Feit is dat je absoluut de meer opbrengst gaat halen met 2 lussen van 9 panelen in serie als 3 x 6 panelen.

Hier de gegevens van de configurator ( lus van jouw 9 panelen ET-M572195) :

String Open Circuit Voltage @-7°C [Vdc]451.2 V
String Open Circuit Voltage @60°C [Vdc]360.7 V

String Max Power Voltage @-7°C [Vdc]367.0 V
String Max Power Voltage @52°C [Vdc]303.3 V
String Max Power Voltage @60°C [Vdc]294.7 V
Met het advies: stel dst het -10 vriest moet ie uit... tja no go is dat uiteraard

• jantje112
Crazy- schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 22:32:
[...]

Heb nog ruimte op het dak voor nz 20gr.
Maar goed

Leverancier geeft aan:

[...]

Met het advies: stel dst het -10 vriest moet ie uit... tja no go is dat uiteraard
Wat alleen zal gebeuren als je bij -10 een stroomuitval of plotseling volle bak zon (met die temperaturen?) zou krijgen en er geen enkele marge zit in die 450 volt..

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Een rare constatering in deze context is vooral dat in de zomer de volts bij een felle zonnesteek niet tot nauwlijks toenemen, edoch de ampères knallen omhoog. Enige seconden volle zon betekend dat de panelen warmer worden en dat de volts beginnen te droppen. Ik gok dat het risico in de spike zit in het willen terugdringen van de amps door de volts op te schroeven waarna de mppt hari kiri pleegt door boven de 450 te gaan zitten. Dit gedrag is eerder gemeld door eric-pvt bij de steca500. Los daarvan is het een afweging. Hoge volts is in de zomer meer opbrengst en in de winter is er een kleine kans dat je omvormer sneuvelt. Welke afweging maak je hierin? Zelf ben ik daar tot nu toe iets te conservatief in geweest. De oude neerlandsche wijsheid stelt dat VOC aanhouden voor de winter redelijk goed zit, edoch SMA's sunny design stelt iets heel anders. De waarheid zal ergens in het midden liggen en goede raad is duur. 8)7

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tja en te hoog voltage is dag garantie

Dan moet het toch echt de powerone 3.6 gaan worden, 180 pleuri meer en maar 2mppt ingangen snik.

Datsheet paneel zegt:

100% = 45,33Voc = 25C cell temp
120% = 54,4Voc = -12,5C cell temp

Dan kom ik wel uit op 490Voc maar... dat is de open klemspanning.

... dat is toch alleen bij uitval van de netspanning dan toch?

Enige wat wel een nadeel kan zijn is het mppt bereik welke tot 350V gaat.

Help... zie t bos niet meer

Edit: krijg een aanbod voor een PVI-3600 aurora voor 435 euro incl.

Iemand ervaring ermee? Verstandige keuze?

[ Voor 65% gewijzigd door Crazy- op 20-08-2014 23:35 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk waar het ideale punt zit van de omvormer, bijv 360V , dan is het mooi als je daaromheen schommelt en als het kan er zo dicht mogelijk bij in de tijd van het jaar dat je hoek hebt.

Dus dak 20 graden in de zomer, heb je dak 45 graden in het voorjaar, najaar. Dakhoek 20 graden zou dus rond 360v met 25 graden temperatuur zijn en voorjaar/najaar 360v met 10 graden temperatuur maar nooit heel ver boven max omvormer bij -15 graden uitkomen, op het randje kan wel.

Omvormer gaat niet kapot, maar gewoon niet aan of in storing, zonde van de opbrengst.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 23:35:
Kijk waar het ideale punt zit van de omvormer, bijv 360V , dan is het mooi als je daaromheen schommelt en als het kan er zo dicht mogelijk bij in de tijd van het jaar dat je hoek hebt.

Dus dak 20 graden in de zomer, heb je dak 45 graden in het voorjaar, najaar. Dakhoek 20 graden zou dus rond 360v met 25 graden temperatuur zijn en voorjaar/najaar 360v met 10 graden temperatuur maar nooit heel ver boven max omvormer bij -15 graden uitkomen, op het randje kan wel.

Omvormer gaat niet kapot, maar gewoon niet aan of in storing, zonde van de opbrengst.
Nominaal is 310V
bij 25 zit ik op 333V, is oke

Maar bij -10/-15.. moet dan uitgaan van Voc of Vmpp?

Vmpp kom dan rond de 400V
Voc echter 490V met de max van 450V van de omvormer...

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:14:
[...]

Panelen:
Imp 5.18A
Vmp 37.65V
Isc 5.75A
Voc 45.2V
NOCT 44.4°C

Omvormer:
3x mppt
Per mppt 145-350V
Zit je nu nog te dubben, gaan met die banaan, schakel de danfoss dan wel eerst voor ingebruikname
over op parralel bedrijf ( met kammetje en switch, geloof ik , staat wel in de handleiding )
omdat je nu 2 strings in dezelfde richting en gelijk aantal panelen gaat plaatsen, en als je
later nog een string er bij plaatst in een andere richting ( weet dat haast wel zeker >:) )
dan moet je hem weer terug schakelen naar individueel bedrijf.

voor enkel op zuid zijn er ook wel andere omvormers toe te passen, maar de danfoss is wel lekker rekbaar met z,n 3 trackers idem als een aeg en chint trouwens

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Datasheet:
MAX DC voltage MV Individual/Parallel 450/410 V
Niet parallel zetten dus, dan ga je mogelijk 80V ~20% over de max rating heen.
Ik denk niet dat de engineers de rating voor niets verlagen in parallel bedrijf.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 06:44:
Datasheet:

[...]

Niet parallel zetten dus, dan ga je mogelijk 80V ~20% over de max rating heen.
Ik denk niet dat de engineers de rating voor niets verlagen in parallel bedrijf.
Helaas nog geen antwoord wat de omvormer doet bij overrating Voltage.

ik kreeg net bij het ophalen van mijn flatfix een aanbieding voor een Samil 3600LTD + Wifi/Ethernet (echter geen RS465) ad. 450,- incl btw en 10 jaar garantie (ja echt nieuw, heb de doos zelf opengemaakt ;))

nu is dit erg interessant volgens mij .. zit ik alleen met het feit dat logging niet mogelijk is zoals ik eigenlijk wil. Er moet dan perse een Windows PC draaien met software van Samil of ik moet hopen op traffic sniffing over ethernet.

iemand bekend met samil?

[ Voor 42% gewijzigd door Crazy- op 21-08-2014 13:47 ]

Verwijderd

Einoël schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 20:56:
[...]

Installatie ziet er mooi uit. Heb je die rvs profielen ergens voor een mooie prijs kunnen kopen? Heb hier zelf ook een keer naar gekeken en vond toen geen prijzen onder de 20 euro de meter. Dat is bij elkaar bijna net zoveel als de kosten van je panelen. ;)
Ja klopt dit zou anders veel te duur zijn geworden,Profielen kocht ik nieuw voor € 15,-
,3 mrt lengte, € 225,- was een over productie via MP
Anders was het of aluminium of ijzer geworden.
Totaal kosten incl. alles een kleine € 300,-

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:45
Crazy- schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:16:
[...]

Helaas nog geen antwoord wat de omvormer doet bij overrating Voltage.

ik kreeg net bij het ophalen van mijn flatfix een aanbieding voor een Samil 3600LTD + Wifi/Ethernet (echter geen RS465) ad. 450,- incl btw en 10 jaar garantie (ja echt nieuw, heb de doos zelf opengemaakt ;))

nu is dit erg interessant volgens mij .. zit ik alleen met het feit dat logging niet mogelijk is zoals ik eigenlijk wil. Er moet dan perse een Windows PC draaien met software van Samil of ik moet hopen op traffic sniffing over ethernet.

iemand bekend met samil?
Ik heb een Samil (1e generatie) te leen gehad voordat mijn (toen nog in bestelling) eigenlijke omvormer was geïnstalleerd. Maar eigenlijk te kort om er iets over te zeggen (geen problemen gehad).

Maar bedoel je niet de Samil 3400 TL-D omvormer en een RS485 aansluiting ? Als ik op de site van Samil kijk heeft deze volgens mij wel een RS485 aansluiting.
http://www.samilpower.com...submenuid=33&newmenuid=47

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

peauke schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:51:
[...]

Ik heb een Samil (1e generatie) te leen gehad voordat mijn (toen nog in bestelling) eigenlijke omvormer was geïnstalleerd. Maar eigenlijk te kort om er iets over te zeggen (geen problemen gehad).

Maar bedoel je niet de Samil 3400 TL-D omvormer en een RS485 aansluiting ? Als ik op de site van Samil kijk heeft deze volgens mij wel een RS485 aansluiting.
http://www.samilpower.com...submenuid=33&newmenuid=47
Deze helaas niet en kan niet achteraf. Spijtig, maar waar.

Anyway, knoop doorgehakt en een Effekta ES5000 op de kop getikt voor 250 euro. Klein bedrag, doet ie het 5 jaar is perfect... en nog wat ruimte om wat paneeltjes bij te leggen.

kan er geen breuk aan vallen en zit ook nog 2 jaar garantie op. Lekkere is ook dat beide strings precies op het nominale Voltage zitten van de Effekta.

We gaan het beleven komende tijd!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 18:17
2SC schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:38:
Sinds het begin van het jaar hebben we ook 10 zonnepanelen op het dak. 6 maanden geen enkel probleem gehad. Alleen sinds anderhalve maand (wellicht door blikseminslag?) knalt de aardlekschakelaar 2 á 3 keer per week 's morgens vroeg om. Gelukkig was er iedere keer wel iemand thuis, maar met aanstaande vakantie is het niet heel relaxed met de vriezer en ijskast als dit niet wordt opgelost.

Eerst wisten we niet zeker waardoor het kwam, maar na de wasmachine en droger een tijdje niet mee 's nachts aangezet te hebben, ben ik er bijna zeker van dat het door de panelen komt. Het gebeurt ook telkens tussen 5 en 7, net wanneer de zon opkomt en de panelen inschakelen. Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?
Wat voor omvormer heb je? Sommige fabrikanten (in ieder geval SMA) schrijven voor om een 300 mA aardlekschakelaar te gebruiken, omdat de aardlekstroom bij opstarten te groot is voor een normale 30 mA automaat. Als jouw omvormer wel geschikt is voor 30 mA dan kun je je natuurlijk ook nog op garantie beroepen.

Het is toegestaan om een omvormer zonder aardlek te installeren. Als je zeker weet dat 't geen andere apparaten of kabels zijn, dan zijn de opties dus: op een 300 mA aardlek zetten, of 'm vóór de aardlek aan te sluiten.

• bjornhij
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-01 17:43
Crazy- schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 09:16:
[...]

iemand bekend met samil?
Ik heb een Samil 3400TLD, met daarbij ook enkel Wifi en Ethernet (geen RS485). Het is mij gelukt hem uit te lezen met behulp van deze links:

https://github.com/kmdm/samil-solar-web

en

http://www.radio-active.n...iles/Samil%20Inverter.pdf

Ik heb het in perl geschreven. Het komt er in het kort op neer dat je eerst een broadcast doet op poort 1300 UDP met de string 'I AM SERVER'. Vervolgens connect de omvormer terug op TCP poort 1200. Je kan dan vragen om data. Je krijgt de AC en DC voltage en stroom, opbrengst totaal (in KWh), opbrengst dagelijks, huidige vermogen en foutcodes.

Via een scriptje upload ik de data weer naar pvoutput (samen met data van mijn slimme meter).

Het is dus zeker mogelijk, maar mijn script is niet 'kant en klaar' en het is wel handig als je zelf kan programmeren.

• jantje112
Voor de steca philips 300 500 gebruikers. Ik heb voor een 2 tal paneeltjes op een afdakje voor de container de volgende omvormer. Een psi 300.

Deze heeft serienummer, 9137 001 77010 vallen deze ook onder de probleemreeks van 2003? In wat in kan terugvinden hebben ze het hier over 9137 001 770 en bij mij staat er dus een 10 achter.. Iemand ervaring? Ik heb de omvormer 2e hands, dus ik kan niet zien of er een modificatie op is geweest.

http://www.zonnestroompro...lips_recall_inverters.pdf

PS En weet iemand welke aansluitstekker er op een steca past, dan kan ik die eventueel even bij conrad meebestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door jantje112 op 21-08-2014 22:07 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/J_vG6F2d45rCLFsIQcqHt2L7tgZ3aZFyM8DPgSB1rEnYQ_0Vekk37Enet2vqyKdXkA8Mvw=w1325-h523

Mooi plaatje :)

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/A961mZlhaoq9rjuH7P2s931tvrFUGY1jI529MfO4O0vHMrgqzvR_OombAza7c_l7NzBYRA=w1325-h523

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/OwrTh9LcrDJJjJdpKnBwWocWLUTIcQZkPPHPnHKFRPpNYu3MlS1hlWbDQ9x-OCoXAqZJsw=w1325-h523

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/TqdeoywmVNx1RBonEdsTKJSAd27B6FxUtJG9NHNVD7kKxvEiQM-TlQLGgpGLmbb7wXOiLA=w1325-h523

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ziet er netjes uit! De eerste 2 zitten voor mijn smaak wat dicht langs de pijpjes, ik denk dat de laatste 2 klanten beter geluisterd hebben ;)

Wat mij betreft mogen panelen met zwarte aluminium rails de nieuwe standaard worden, het ziet er veel rustiger uit.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:11:
[...]

Ja klopt dit zou anders veel te duur zijn geworden,Profielen kocht ik nieuw voor € 15,-
,3 mrt lengte, € 225,- was een over productie via MP
Anders was het of aluminium of ijzer geworden.
Totaal kosten incl. alles een kleine € 300,-
5 euro de meter, dat is wel een erg mooie prijs! Blijkt maar weer, dat als je maar dat als je goed zoekt (en waarschijnlijk geduldig bent), je op een gegeven moment vanzelf tegen de juiste onderdelen voor de juiste prijs aanloopt.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Rol-Co

Rol-Co

Einoël schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:28:
[...]

5 euro de meter, dat is wel een erg mooie prijs! Blijkt maar weer, dat als je maar dat als je goed zoekt (en waarschijnlijk geduldig bent), je op een gegeven moment vanzelf tegen de juiste onderdelen voor de juiste prijs aanloopt.
Hoeklijn is duurder dan gezet plaat, ik denk dat het kan in 2mm rvs zetten voor die prijs.
:)

• 2SC
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02-2024

2SC

roderickvd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 18:20:
[...]

Wat voor omvormer heb je? Sommige fabrikanten (in ieder geval SMA) schrijven voor om een 300 mA aardlekschakelaar te gebruiken, omdat de aardlekstroom bij opstarten te groot is voor een normale 30 mA automaat. Als jouw omvormer wel geschikt is voor 30 mA dan kun je je natuurlijk ook nog op garantie beroepen.

Het is toegestaan om een omvormer zonder aardlek te installeren. Als je zeker weet dat 't geen andere apparaten of kabels zijn, dan zijn de opties dus: op een 300 mA aardlek zetten, of 'm vóór de aardlek aan te sluiten.
Thanks! Het is een GoodWe GW2000-SS. Hier staan wat stats van het apparaat. Hij heeft een THDi < 1% en max stroomsterkte van 10 A. Mijn kennis van elektrotechniek is erg beperkt, betekent dit dat de max lekstroom dan 100 mA is? :+

PS Heb customer support ook gemaild met het probleem, maar nog geen reactie.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:51

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 20:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie een 'forbidden', kennelijk heeft iemand met leesrechten zitten knoeien :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-01 18:17
2SC schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 22:47:
[...]
Thanks! Het is een GoodWe GW2000-SS. Hier staan wat stats van het apparaat. Hij heeft een THDi < 1% en max stroomsterkte van 10 A. Mijn kennis van elektrotechniek is erg beperkt, betekent dit dat de max lekstroom dan 100 mA is? :+
Nee, en je Max stroomsterkte treedt ook niet op bij inschakelen, maar dat maakt niet uit :) Kan 't niet uit de manual halen. Ervaringsdeskundigen op het forum?

Als je leverancier besluit om 'm op een 300 mA aardlek te zetten, verzeker dan wel dat je andere groepen gewoon op 30 mA blijven zitten of je creëert een onveilige situatie. Oftewel: 't moet dan een aparte aardlek zijn.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35
Gisteren een Growatt 1000 gehaald om mijn nieuwe 2ehands panelen te kunnen aansluiten. Nu heb ik de volgende keuze:

1. bestaande 2x2 CS 240Wp mono panelen op 2 Soladins 600 (bestaande situatie, zelfde hoek, geen schaduw) en
6 x 185Wp mono op Growatt 1000 (liggen in het zelfde vlak / zelfde hoek wel klein beetje schaduw)

2. bestaande 4x CS240 doorkoppelen en op de Growatt 1000 en
2x 3x185Wp op 2x Soladin 600's

Iemand hier een dringende voorkeur
De CS's doen het overigens prima nu op de soladins en een stroomaansluiting voor PV is overal beschikbaar.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Volgens mij is optie 1 de betere. 4 panelen lijkt mij een te lage stringspanning geven voor de Growatt. Weet je zeker dat de 240Wp panelen mono zijn en de 185Wp poly? Ik vermoed dat dit precies andersom is.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• blissard
  • Laatst online: 17:35
antonboonstra schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:55:
Volgens mij is optie 1 de betere. 4 panelen lijkt mij een te lage stringspanning geven voor de Growatt. Weet je zeker dat de 240Wp panelen mono zijn en de 185Wp poly? Ik vermoed dat dit precies andersom is.
Het zijn allebei mono's :-) scherp!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Eerste stap gezet!

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/EA7LyaC0TN/b0dce5923c25c0909a9b2fb2dad71982.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar geen goede stap!
Veel te warm voor een effekta en op een hout plankje, isoleerd lekker.... Ik zou dat niet doen, trek lekker een ac kabel naar zolder, iets meer werk maar veel beter.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik sluit me aan bij de Rol-co. Dat gaat te warm worden. Als je bij je omvormer rekent met 3% verlies (warmte), dan heb je een aardige hoeveelheid warmte die weg moet, een meterkast lijkt mij in dit geval geen geschikte locatie.

• Rol-Co

Rol-Co

Migjes

Growat met schaduw....

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/bc06ff8e7d4ff45704786110126769c4.jpg

Vergeleken met schaduwloos zuid, beide 3100Wp

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/29ac130367b34b75a6c58d08543682d9.jpg

Net als de effekta dus, die wil ik morgen ook nog wel even ophangen om te vergelijken maar ik weet dat het het zelfde beeld geeft.

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27

JayPe

Ondertitel

blissard schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 14:00:
[...]

Het zijn allebei mono's :-) scherp!
psst; doe even een 'bewerken' van de originele posting.. scheelt echt!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27

JayPe

Ondertitel

Komt het enorme verschil 'dus' doordat ze in portrait liggen?
Dat werd mij zo ongeveer duidelijk: als er schaduw 'over de lange zijde' valt, zijn er 'overbruggingsdioden' die de overige cellen nog goed laten opwekken..
Hier is nu van elke rij ( ik zie 6 rijtjes ) minimaal één vlakje in de schaduw, waardoor het minder zou moeten opbrengen dan dezelfde panelen, in landscape, waarbij er niet van elke rij één maar van één rij een volledige kolom in de schaduw ligt. ( maar dat weet ik dus niet zeker ).

Ik heb, met deze reden, mijn paneeltjes niet 2aan 2 in portrait, maar 2 aan 2 in landscape gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V9ZFZ0c.jpg

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

itchin schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:00:
Ik sluit me aan bij de Rol-co. Dat gaat te warm worden. Als je bij je omvormer rekent met 3% verlies (warmte), dan heb je een aardige hoeveelheid warmte die weg moet, een meterkast lijkt mij in dit geval geen geschikte locatie.
Het is wel iets om in de gaten te houden.
Als er boven de omvormer voldoende ruimte is (30cm+, check de montagehandleiding) EN je boort met een gatenzaag wat ventilatie boven en onder de deur zal het wel loslopen.
Op de foto is dat allemaal niet te zien.
Voor de zekerheid zou je de omvormer op een gipsen plaat kunnen schroeven.
Met 5% verlies op 3 kW dissipeer je 150W, het zal wel warm worden maar dat is vergelijkbaar met een ongeïsoleerde verwarmingsbuis.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:57:
Ja maar geen goede stap!
Veel te warm voor een effekta en op een hout plankje, isoleerd lekker.... Ik zou dat niet doen, trek lekker een ac kabel naar zolder, iets meer werk maar veel beter.
Kuch, welke zolder? :$ platdak...

Ofwel, geen optie. Ik kan hem eventueel 5 of 10cm naar voren halen, dat ie rondom vrij hangt

Er is qua ventilatie ruim voldoende mogelijk. Boven de omvormer zit nog 80cm loze ruimte en kan nog aa de voorkant, boven de deur, gaten maken oid. Vanuit de kruipruimte loopt er tevens al ventilatie gaten de mk in (ooit gemaakt ivm kabel doorvoer naar de schuur, utp)

Eventueel plank weg halen is ook een optie. Deze hing er al en kon niet ergens vinden dat het NIET mocht...
Proton_ schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:10:
[...]

Het is wel iets om in de gaten te houden.
Als er boven de omvormer voldoende ruimte is (30cm+, check de montagehandleiding) EN je boort met een gatenzaag wat ventilatie boven en onder de deur zal het wel loslopen.
Op de foto is dat allemaal niet te zien.
Voor de zekerheid zou je de omvormer op een gipsen plaat kunnen schroeven.
Met 5% verlies op 3 kW dissipeer je 150W, het zal wel warm worden maar dat is vergelijkbaar met een ongeïsoleerde verwarmingsbuis.
handleiding geeft rondom 20cm aan, voorkant 5cm als minimaal

rondom zit ik minimaal 30cm en boven dus 70 of 80cm
voorkant iets van 40cm

achter de omvormer een gipsplaat is inderdaad geen gek idee!

[ Voor 39% gewijzigd door Crazy- op 23-08-2014 14:32 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:11
Voor welke omvormer zouden jullie gaan als je te maken hebt met 3 strings van elk 5 EC Solar 270Wp (60 volt openklemspanning) met elke string in een andere hellingshoek.

Volgens mij moet ik dan met 2 omvormers gaan werken. 1 omvormer voor de oost/west opstelling en 1 omvormer voor de 3e (oost) opstelling, maar ik zou dolgraag liever kiezen voor 1 omvormer. :+

• jantje112
GioStyle schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:29:
Voor welke omvormer zouden jullie gaan als je te maken hebt met 3 strings van elk 5 EC Solar 270Wp (60 volt openklemspanning) met elke string in een andere hellingshoek.

Volgens mij moet ik dan met 2 omvormers gaan werken. 1 omvormer voor de oost/west opstelling en 1 omvormer voor de 3e (oost) opstelling, maar ik zou dolgraag liever kiezen voor 1 omvormer. :+
Is de danfoss die crazy benoemde geen optie?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

jantje112 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:40:
[...]

Als ik zo zie is dat inderdaad een goeie combinatie

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Na op de kopaf 5 jaar vloeken, schelden, spierpijnen, pleisters, ziektewetdagen (ontstoken schoudergewricht)
passen en meten, emmers zweet, vreugde, euforie, uitzinnigeblijdschap en gewoon een tevreden gevoel....

Klaar....... uhm, ik zie nog plek voor 500Wp op noord achter de voorste schans >:)

Ingebruikname 2010
Helling 15°
Oriëntering 155°

11 x Enfinity 240M6
2 x Astom ASH300M-72
6 x ReneSola JC240S-24/Bb
5 x SunLink PV SL110-12M150

Omvormer 1 x IBC Solar ServeMaster 4600 MV ( Danfoss ULX 5.4 Kw )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0625%20PVoutput.jpg

• GioStyle
jantje112 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:40:
[...]

Crazy- schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 14:45:
[...]

Als ik zo zie is dat inderdaad een goeie combinatie
Ik moest even goed zoeken, maar ik heb het gevonden. ;) Wat is de reden dat die omvormer zo goedkoop is? 500 euro voor een 4k omvormer? Hm..

• Rol-Co

Rol-Co

Die grote zijn altijd goedkoper, t/m 3600 is gewoon duurder omdat die het meest gebruikt word gok ik.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

GioStyle schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 15:18:
[...]

[...]

Ik moest even goed zoeken, maar ik heb het gevonden. ;) Wat is de reden dat die omvormer zo goedkoop is? 500 euro voor een 4k omvormer? Hm..
Ik had m graag gekocht, echter is mijn string vermogen te groot... helaas.

Verwijderd

Jaja de jongens van Enexis ruiken onraad. Komen binnenkort langs. Dat heb je als je stroomverbruik is gehalveerd door panelen. Mijn oude Ferraris blijft dus wel gewoon hangen, echt wel! >:)

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:37
Het is alweer bijna 3 maanden geleden dat ik de panelen op het dak van mijn nieuwbouw heb gelegd, maar het resultaat mag er wezen :)
Afbeeldingslocatie: http://d-vries.nl/pv/1T.jpg
Afbeeldingslocatie: http://d-vries.nl/pv/3T.jpg
6120Wp (24xYL255C-30b + SMA 6000TL)
Afbeeldingslocatie: http://d-vries.nl/pv/2T.jpg
11730Wp (46xYL255C-30b + SMA 12000TL, op de rails rechtsonder komen nog 3 zonnecollectoren, Ik heb bij de PV-panelen in hoogte verstelbare dakhaken gebruikt en als ik goed gemeten heb liggen de zonnecollectoren straks even hoog als de PV-panelen :9 )

De daken liggen mooi richting het zuiden onder een hoek van 32 graden.
Maar zoals te zien is op de laatste foto zit er een kachelpijp tussen de panelen. De panelen van dit dak zijn aangesloten op een SMA 12000TL. Ik kan hierbij opti track aanzetten, maar is dat in dit geval beter, of zal het niet veel uitmaken? (er is verder geen schaduw)

Verder heb ik momenteel 1 string van 23 panelen aangesloten op ingang A van de omvormer en 1 string van 23 panelen op ingang B. Maar omdat beide strings uit evenveel panelen bestaan zou ik ze ook nog allebei parallel op de MPP van ingang A kunnen zetten, is dit verstandiger?

[ Voor 8% gewijzigd door GameSmurf op 23-08-2014 19:14 ]

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:45
Zo, hier nog een nieuw setje! 6x Qcells 265wp all black op ZZO! SMA sb1600tl er achter!

Afbeeldingslocatie: http://i477.photobucket.com/albums/rr133/erwinjonk/Mobile%20Uploads/20140815_143336_zpsa60eef9b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i477.photobucket.com/albums/rr133/erwinjonk/Mobile%20Uploads/20140817_130136_zps309d9762.jpg

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Leader98
  • Laatst online: 13-01 23:02
Is er een lijst van terugleveringgeschikte elektriciteits itsmeters?
We hebben een dubbeltariefmeter met een wieltje maar daar schijnen veel verschillende merken en types van in omloop te zijn...

10 september gaan de panelen het dak op! :-)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
PClop schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 15:03:
Na op de kopaf 5 jaar vloeken, schelden, spierpijnen, pleisters, ziektewetdagen (ontstoken schoudergewricht)
passen en meten, emmers zweet, vreugde, euforie, uitzinnigeblijdschap en gewoon een tevreden gevoel....

Klaar....... uhm, ik zie nog plek voor 500Wp op noord achter de voorste schans >:)

.......

[afbeelding]
Leuk setje bij elkaar verzameld. Maar af is het nooit, je blijft altijd rondkijken....

Ik dacht ook dat ik klaar was maar heb net 10 ET Solar laten reserveren. 6 van deze 200 Wp panelen komen op het dak van mijn woning. De 3, afwijkende, Kingsun 185 Wp die hier nog liggen gaan op de schuur. Voor de overige 4 stuk moet ik nog een plekje zoeken. Mischien op de schuur op NW maar met een lage hellingshoek, of toch ook op het woonhuis en daar op NW.

Het totale vermogen wordt dan ruim 6100 Wp, dat is dan echt voorlopig genoeg. (maar ik heb nog steeds wat ruimte :) ). Met een eigen verbruik van 2000 kWh is dit natuurlijk veel te veel, maar om gasloos te worden heb ik een beetje overcapaciteit nodig.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:20
@sjoerddv: prachtige set

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:58
Leader98 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 20:21:
Is er een lijst van terugleveringgeschikte elektriciteits itsmeters?
We hebben een dubbeltariefmeter met een wieltje maar daar schijnen veel verschillende merken en types van in omloop te zijn...

10 september gaan de panelen het dak op! :-)
Google op "kema metercodes" vanaf bladzijde 21

http://www.dnvkema.com/Im...verzicht%20metercodes.pdf

DIY

• Rol-Co

Rol-Co

sjoerddv schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:09:
Het is alweer bijna 3 maanden geleden dat ik de panelen op het dak van mijn nieuwbouw heb gelegd, maar het resultaat mag er wezen :)
[afbeelding]
[afbeelding]
6120Wp (24xYL255C-30b + SMA 6000TL)
[afbeelding]
11730Wp (46xYL255C-30b + SMA 12000TL, op de rails rechtsonder komen nog 3 zonnecollectoren, Ik heb bij de PV-panelen in hoogte verstelbare dakhaken gebruikt en als ik goed gemeten heb liggen de zonnecollectoren straks even hoog als de PV-panelen :9 )

De daken liggen mooi richting het zuiden onder een hoek van 32 graden.
Maar zoals te zien is op de laatste foto zit er een kachelpijp tussen de panelen. De panelen van dit dak zijn aangesloten op een SMA 12000TL. Ik kan hierbij opti track aanzetten, maar is dat in dit geval beter, of zal het niet veel uitmaken? (er is verder geen schaduw)

Verder heb ik momenteel 1 string van 23 panelen aangesloten op ingang A van de omvormer en 1 string van 23 panelen op ingang B. Maar omdat beide strings uit evenveel panelen bestaan zou ik ze ook nog allebei parallel op de MPP van ingang A kunnen zetten, is dit verstandiger?
Ziet er strak uit maar wat ga je met18kW aan paneel opbrengst doen? Heb je een wietplantage, of lever je stroom voor de hele wijk? ;)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Tesla? Doet zo'n 2500 kWh per 10.000 kilometer.

[ Voor 77% gewijzigd door drielp op 24-08-2014 00:53 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:37
Rol-Co schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:56:
[...]

Ziet er strak uit maar wat ga je met18kW aan paneel opbrengst doen? Heb je een wietplantage, of lever je stroom voor de hele wijk? ;)
Haha, nee het zijn 2 huizen, ik heb het samen met mijn broer in eigen beheer gebouwd, maar gelukkig was mijn dak richting het zuiden groter :). De stroom wordt voornamelijk gebruikt door de warmtepomp. Ik heb ook geen gas binnen laten brengen, dus uiteindelijk hoop ik geen energiekosten meer te hebben.

• Joris 407
Maar hoe ga jij (en eigenlijk iedereen die zijn zelf opgewekte stroom voor een warmtepomp gebruikt) het doen als er straks niet meer gesaldeerd kan worden? De stroom is er dan niet op de momenten dat je die nodig hebt.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• GioStyle
Joris 407 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:49:
Maar hoe ga jij (en eigenlijk iedereen die zijn zelf opgewekte stroom voor een warmtepomp gebruikt) het doen als er straks niet meer gesaldeerd kan worden? De stroom is er dan niet op de momenten dat je die nodig hebt.
Wie zegt dat er straks niet meer gesaldeerd kan worden?

• Rol-Co

Rol-Co

Joris 407 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:49:
Dat is een kwestie van op de dag starten met de warmtepomp, dan gebruik je het meeste in de hoog, dat is met vloerverwarming niet echt een probleem.
ook kan je natuurlijk om laten zetten naar enkel tarief.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

GioStyle schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 08:55:
Wie zegt dat er straks niet meer gesaldeerd kan worden?
Minister Kamp heeft toegezegd in 2017 iets nieuws te bedenken wat in 2020 werking treedt; daarna weet niemand wat er gebeurt.
Wat doen we met PV als het salderen verdwijnt
Verslag vergadering
Pagina 34:
Minister Kamp
Ik heb daarom besloten om in ieder geval voor deze kabinetsperiode van vier jaar zekerheid te geven. We gaan in 2017 weliswaar evalueren, maar zoals ik in de Eerste Kamer heb gezegd, vind ik dat we in ieder geval tot 2020 de salderingsregeling overeind moeten houden. Als we de regeling gaan veranderen, zorgen we, zoals we altijd doen bij fiscale regelingen, voor een nette overgangsregeling. Ik heb dus geen onzekerheid maar juist zekerheid gecreëerd. Er komt een evaluatie in 2017. Die heeft pas werking vanaf 2020.

• GioStyle
Een politicus die iets nieuws bedenkt (om de inwoners uit te knijpen)... -O-

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Overigens zijn Kamps woorden nog minder waard wanneer hij geen minister meer is.
Maar goed, dat gaat offtopic :) Voorlopig kan je salderen en je krijgt 3 jaar om een plan B te bedenken.
De overheid heeft dat wel eens slechter geregeld.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Het salderen zal op zijn vroegst pas in 2020 op de helling gaan. Gelukkig heb ik hierdoor nog een business case om binnen nu en een jaar een upgrade te doen van 1500wp :9.

Heb de WAF weten te vergroten door het te verpakken in een waterdichte overkapping van 2 meter tegen de achtergevel.

Na volgend jaar heb ik dan zoveel stroom over dat ik wel een lucht/lucht warmte pomp MOET aanschaffen O-)

[ Voor 42% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2014 11:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-01 13:49
Ik kwam dit tegen.

http://www.telegraaf.nl/o...t_met_zonnepanelen__.html

Ik zit zelf bij Nederlande energie maatschappij. Zit te denken om over te stappen naar greenchoice maar wellicht zijn er wel betere opties. Ik lever zelf op wat ik per jaar zo'n beetje gebruik.

Wie heeft er tips?

• Rol-Co

Rol-Co

Met een ferarris weinig last van, slimme /digitale meter eigenaren zijn daar de dupe.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
iceme schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 11:27:
Ik kwam dit tegen.

Ik zit zelf bij Nederlande energie maatschappij. Zit te denken om over te stappen naar greenchoice maar wellicht zijn er wel betere opties. Ik lever zelf op wat ik per jaar zo'n beetje gebruik.

Wie heeft er tips?
Eneco Premium deal, enkel tarief met Toon.
Als straks de update voor de Toon uit is kan je ook de opbrengst van je zonnepanelen op de Toon zien 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik kwam dit tegen.

Wie heeft er tips?
Ik zit zelf bij Greenchoice ivm. de eigenverbruik + 1000kWh regeling.
De reacties bij dit televaag bericht zijn ook weer van een bedroevend niveau zeg :/

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik kwam dit tegen.

Wie heeft er tips?
de telegraaf de krant van wakker Nederland (sarcasme).
ik vind het wel erg overdreven, het verschil is nu ook weer niet zo groot.
het verhaal is weer eens erg aangedikt. (je kunt beter heroïne hoer worden als journalist, dat is beter voor je persoonlijkheid, lol)
ook gaslicht is erg dubieus (niet gaslicht zelf, maar wel hoe energie bedrijven er voor zorgen dat ze leuk in de vergelijking komen waardoor dit probleem is ontstaan.)
duidelijkheid in energie land is lastig te vinden.
lees ook de update van gaslicht op:
http://www.gaslicht.com/n...supdate-salderingsoerwoud

ga over op enkel tarief (dat kan ook met een dubbele meter, dan heb je administratief enkeltarief.)
aangezien je toch ongeveer opwekt wat je gebruikt dan maakt de stroom prijs niet meer uit.
kijk naar de gas prijs en de vaste lasten. (vooral de vaste lasten kunnen soms de pan uit rijzen)

zit zelf nog bij essent, maar dat is omdat ik er per jaar mag betalen.
ik heb gewoon geen zin in een automatische vrij brief te geven om ongelimiteerd geld van mijn rekening af te laten halen. ben graag baas in eigen portemonnee. :*)

probeer in ieder geval niet voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten.
dat zijn de meeste probleem bedrijven.

edit:
ik probeer met plezier https://vandebron.nl/ te volgen.
(dit is eigenlijk gewoon http://www.anode.nl )
misschien gaat dat wel iets worden in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 24-08-2014 17:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Ik kwam dit tegen.

Wie heeft er tips?
Ik zit bij Green Choice met dubbeltarief, Zij salderen het hoog tarief tegen de consumenten waarde tegen het laag tarief tegen consumenten waarde. Ik ga hoog in de min en laag in de plus kreeg ik, ondanks dat ik nog 1000 kWh total meer verbruikt heb als opgewekt toch 8.50 terug ( ook door de teruggave energiebelasting).

Ik zou snel overstappen !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Lol. De website van vandebron.nl werkt niet. Ook alternatieve werken niet.

@migjes. Bedankt voor de link van gaslicht mbt rectificatie.

[ Voor 54% gewijzigd door internet4me op 24-08-2014 14:25 ]

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
internet4me schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:18:
Lol. De website van vandebron.nl werkt niet. Ook alternatieve werken niet.
mmm, bij mij werkt hij gewoon.
(is wel een website waarvan je ballen beginnen te jeuken, pff wat een design.
waarschijnlijk ondersteund de browser het niet?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Dan zal het daar door komen. Ik heb namelijk safari op de iPad.

Dat in 2014. Zo mis je veel klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 24-08-2014 14:41 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
internet4me schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:40:

Daar noem je ook wat .... Moet je bij Apple wezen, die denken alleen maar aan zich zelf :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

WoudseHoeve schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:52:
[...]

Daar noem je ook wat .... Moet je bij Apple wezen, die denken alleen maar aan zich zelf :)
Pfoe, een website moet gewoon goed werken. Zelfs op een normale browser is het moeilijk om informatie te vinden.

Less fancy, more info. Zeker als je klanten wilt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kmf schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:58:
[...]

Pfoe, een website moet gewoon goed werken. Zelfs op een normale browser is het moeilijk om informatie te vinden.

Less fancy, more info. Zeker als je klanten wilt.
Bij Apple doen ze waar ze zelf zin in hebben. Laatst ook weer een IOS update waardoor de captive portal niet meer werkte voor een publiek draadloos netwerk en zo heb ik nog wel wat voorbeelden van Apple :/

Maargoed dit is zwaar offtopic.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2014 15:26 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
internet4me schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:40:

Hier doet ie het wel gewoon op de iPad.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 15:33:
[...]

Hier doet ie het wel gewoon op de iPad.
Hier ook prima op de ipad, al is het wel een ballensite zoals migjes al schreef.

Verwijderd

Fout in Sunnydesign ontdekt. Mijn panelen hebben openklem spanning van 60 Volt. Wil 11 panelen aan mijn 2000HF gaan hangen. Sunny Design komt dan boven de 700 Volt ????? Volgens mij is 60 keer 11 toch echt 660 Volt en dat moet geen probleem zijn. Gezien mijn Voltage die bijna nooit de max van mijn omvormer aantikken (meten is weten http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748) ga ik nu toch echt een paneeltje extra leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2014 17:35 ]

• Joris 407
Ok, dus overdags alvast beginnen met het huis op temeratuur te krijgen, dan heb ik het natuurlijk over herfst winter en lente. En wat als de zon die dag niet schijnt en de opbrengst onvoldoende is voor de vraag? Ik vraag me echt af wat je, gesteld dat er eens niet meer gesaldeerd moet worden, nog doet met de overcapaciteit die veel mensen hebben. Alleen een powerrouter is dan toch uitkomst en overdags zoveel mogelijk elektra gebruiken, zodat het 's avonds niet hoeft?

Ik weet het, eigenlijk is hier een ander topic voor, dus hier verder gaan?
Rol-Co schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 09:17:
[...]

Dat is een kwestie van op de dag starten met de warmtepomp, dan gebruik je het meeste in de hoog, dat is met vloerverwarming niet echt een probleem.
ook kan je natuurlijk om laten zetten naar enkel tarief.

• Rol-Co

Rol-Co

Overdag het meeste gebruiken, eigenlijk wat ik nu al doe, en als er weinig zon is geeft toch niet, dat is in de plus, je gebruikt ook niet elke dag het zelfde aan stroom. Eventueel warmte bufferen met een boiler, of een omvormer met een vermogens contact zoals de kostal piko.
Een powerrouter is een leuk ding maar waaay overpriced, zeker als je accu's bij koopt loopt het zomaar richting de 5k euro, dat zijn heel wat kWh.

Hier de powerrouter

http://cgi.ebay.de/ws/eBa...iewItem&item=111441616025

:)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zit nog steeds te wachten op de eerste leverancier die een apparaat levert met accupacks die je gewoon in het stopcontact prikt en op basis van de slimme meter uitlezing het eigenverbruik vergroot. De slimme meter pulst elke 10 seconden je energie verbruik/opwek wat het heel erg makkelijk maakt voor vergroting eigen verbruik door te laden of te leveren.

SMA heeft een hybride variant van de Sunny Island maar dat is echt belachelijk duur.
Pagina: 1 ... 50 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.