Na ongeveer een jaar hier meelezen, en na het kopen van een huis, besloten om een PV setje op het dak te (laten) leggen
Dak is asymetrisch, waardoor het dak op ZZW, helling 35 graden, maar plaats bood aan 6 panelen

Op basis van informatie hier, instralingsdiagrammen etc, besloten om op NNO, helling 23 graden, ook panelen te doen. Hier pasten er 10 op. Dus ik heb nu 1500 Wp op ZZW en 2500 Wp op NNO (16 * ZNshine 250 Wp, zwart met Growatt 3600MTL omvormer).
Leverancier kwam in zijn berekening op een efficientie van 100% voor ZZW en 50% voor de NNO set...Na invullen van de gegevens op pvgis kwamen daar wat betere (en ik hoop meer realistische) getallen uit. Op basis van het instralingsdiagram kwam ik uit op minstens 60% voor de NNO set, pvgis komt op 1500 KWh (jaarlijks) voor de ZZW set (100%), en 1675 voor de NNO set (67%). Voor de hele installatie bijna 80%.
4 augustus de boel geplaatst, werkte prima...voor een dikke 2 dagen. Toen omvormer kapoet

Duurde een week voordat deze vervangen kon worden. Dus, eigenlijk pas vanaf 11 augustus draait de boel (4,5,6 augustus en daarna vanaf de 14e).
Anyway, het virus heeft toegeslagen. Ik zit fanatiek de opbrengsten bij te houden en te vergelijken met de targets zoals deze vanaf pvgis komen. So far, so good ondanks het wat matige weer de laatste dagen.
In het maandelijkse-productie-topic plaatst men de opbrengsten in KWh/KWp. Dat zijn de opbrengsten zoals deze worden ingevoed neem ik aan? Dus de AC-kant, niet wat er DC uit de panelen komt? Scheelt maar een paar procentjes, maar toch.
Volgens pvgis moet ik in augustus 377KWh genereren; Omdat ik 10 dagen mis zou 255 mijn target zijn voor deze maand. Tot nu toe 117 in 9 dagen, dus redelijk on track lijkt me volgens dit plaatje : (11,12 en 13 zijn gegevens gemoved van 4,5 en 6 met wat verschuivingen dus geen echte waardes (maar die 3 bij elkaar zijn wel de opbrengst tot omvormer 1 de geest gaf, en de hoogste is ook mijn gemeten beste dag)
Gelijk weer wat projectjes erbij : de gegevens van de omvormer in een database prakken. In eerste instantie met de exports vanaf de site van growatt, maar het doel is om uiteindelijk onafhankelijk van die site te gaan draaien. Mogelijk zelfs een eigen site a la pvoutput ontwikkelen voor de growatt users onder ons (met import/export van/naar pvoutput), want de oplossingen die er zijn om growatt data naar pvoutput te sturen zijn wat (te) bewerkelijk naar mijn idee. Een alternatief ontwikkelen is natuurlijk nog veel meer werk, maar wel leuk
* DigiK-oz gaat weer naar de opbrengsten staren en hopen op beter weer dan nu het geval is