Tesla Model 3 RWD (2023)
Ah kijk, had ook al berichtje van een PV'er die 'm ook op z'n inverteer aan het sleutelen was alleen die werkte nog niet helemaal lekker. De jouwe wel/ook?cacofant schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:55:
Zo mijn temperatuur gestuurde fan is bijna geinstalleerd.. kijken of we er nog meer uit kunnen persen als de Growatt boven de 40 graden komt..
Heb zelf met karton en ductape nog een paar wandjes om de fan gemaakt zodat ie geen 'koele' lucht van de zijkant trekt. Werkt nog iets beter en ziet er nog meer profi uit - losse draadjes, krimpkous, pcb, ductape en karton - dat zijn de beste oplossingen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ja hij werkt wel.. welke temperatuur heb jij hem ingesteld?NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:06:
[...]
Ah kijk, had ook al berichtje van een PV'er die 'm ook op z'n inverteer aan het sleutelen was alleen die werkte nog niet helemaal lekker. De jouwe wel/ook?
Heb zelf met karton en ductape nog een paar wandjes om de fan gemaakt zodat ie geen 'koele' lucht van de zijkant trekt. Werkt nog iets beter en ziet er nog meer profi uit - losse draadjes, krimpkous, pcb, ductape en karton - dat zijn de beste oplossingen.
En wat zijn de lastste 2 dipswitches?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Wat bedoel je met profi er uit zien?NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:06:
[...]
Ah kijk, had ook al berichtje van een PV'er die 'm ook op z'n inverteer aan het sleutelen was alleen die werkte nog niet helemaal lekker. De jouwe wel/ook?
Op 35'c staat ie bij mij.cacofant schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 18:09:
[...]
Ja hij werkt wel.. welke temperatuur heb jij hem ingesteld?
En wat zijn de lastste 2 dipswitches?
Heb de sonde vastgeklemd tegen het deel wat het warmste aanvoelt op het koelelement van de inverteer.
De laatste 2 zijn volgens de handleiding een +1 of +5 optie. Helemaal logisch/nuttig lijkt het niet, dus heb er niet mee geprutst om te kijken wat dat doet.
Nou, was gekscherend bedoeld dus - ouderwets geprutst met plakband en karton. Maar, deze keer wel de verbindingen gesoldeerd en krimpkousje erom, dus er komt verbetering in. Ik zou van plexiglas mooie fanduct kunnen maken, maar eigenlijk ist wel prima zo.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Heb je foto's hoe je de sensor hebt zitten bij jou?NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:51:
[...]
Op 35'c staat ie bij mij.
Heb de sonde vastgeklemd tegen het deel wat het warmste aanvoelt op het koelelement van de inverteer.
De laatste 2 zijn volgens de handleiding een +1 of +5 optie. Helemaal logisch/nuttig lijkt het niet, dus heb er niet mee geprutst om te kijken wat dat doet.
[...]
Nou, was gekscherend bedoeld dus - ouderwets geprutst met plakband en karton. Maar, deze keer wel de verbindingen gesoldeerd en krimpkousje erom, dus er komt verbetering in. Ik zou van plexiglas mooie fanduct kunnen maken, maar eigenlijk ist wel prima zo.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nope, kan morgen wel maken. Maar is erg simpel: Heb een grote tie-wrap genomen, die vastgemaakt zodat het een grote stevige lus vormt (dus niet aangetrokken). Vervolgens de sensor in de koelrib laten zakken, de tie-wrap in dezelfde sleuf als de sensor zit gepropt (zodat ie de stevigheid van de lus gebruikt om de sensor op z'n plek te houden tegen de koelrib) en alles zit 'klem'. Zo heb ik geen permanente modificatie aan de inverter en blijft de sensor wel op z'n plek zitten - tegen de koelrib aan.cacofant schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:08:
[...]
Heb je foto's hoe je de sensor hebt zitten bij jou?
Maar met optimizers nog meer opbrengst dan de optie met een string-omvormer i.c.m. een micro-omvormer in mijn situatie lijkt me?databeestje schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:46:
[...]
Dat is correct, 1/5 opbrengst van 2 panelen is ook opbrengst
Ik zie dat de optie met een sma sb 2500 tlst-21 i.c.m. een micro-omvormer ca. €150,- goedkoper is dan een systeem met optimizers. En sec een sb 3000 tlst-21 is weer €160,- goedkoper.
Tja..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Tesla Model 3 RWD (2023)
Er is een punt waarbij de hoeveelheid opbrengst de investering niet meer waard is. Waar, dat is per persoon een afweging. Heb je weinig dak oppervlak dan is het je misschien meer waard, maar het blijft dan een kwestie van geld. Optimizers zijn mooi, maar een pittige investering.
Mijn persoonlijke voorkeur voor een enkele string heeft meer met gemak bij vervangen van omvormer te maaken. Dit geldt dus ook voor de SE, zolang de optimizers werken (dwz goede ontvangst, is het niet rf? Er zit een dakkapel tussen). Dit was voor gitje met de tigo een punt voor de plaatsing van de antenne.
Eerst hebben we een aantal dagen met 2 panelen per Soladin gedraaid. Eén set op ongeveer 7/8 graden oost (115 gr) en de andere onder dezelfde hoek op west (295 gr).

5 augustus

9 augustus
Het omzetverschil komt voornamelijk door de schaduw van het huis in de ochtend. Tot 11 uur staat de hele schuur in de schaduw en vanaf een uur of 10 komt het eerste gedeelte in de zon te liggen. Rond 14:45 staat de zon op 205 graden, oftewel krijgt oost en west gelijke instraling. Daarna neemt west het over. Opgeteld liggen de pieken boven de 600 Watt, maar dat is een bewuste keuze geweest (4 panelen om het maximale uit de omvormer te halen en niet 3 panelen om het maximale uit de panelen te halen)
Vervolgens alle varianten uitgetekend en op west-oost-west-oost met een hellingshoek van 10 graden uitgekomen. Aan beide kanten van de schuur steken de panelen iets uit. De hele set is ook nog heel licht gekanteld richting het zuiden, wat op de foto wel te zien is.

De ribbelpijp moet nog netjes vastgezet worden en de rechterkabel moet nog naar de schuur van de buurman (kwamen wat kabel te kort). De AC kant is natuurlijk wel bij de buurman aangesloten, anders zou ik 4,5A op een bestaande groep kunnen leveren.
De achterste 4 panelen vormen 1 set (2 in serie oost en parallel 2 in serie west) en de andere 4 vormen de 2e set, waarbij de 1e set als eerste in de zon komt. De helft van mijn set staat op het dak van de buurman en omgekeerd. We hebben hier bewust voor gekozen, zodat elke string op hetzelfde moment in de zon komt om zoveel mogelijk omzetverlies te voorkomen.
Op het internet enkele hardhout balken besteld en daar mee aan de gang gegaan. Enkele inkepingen gemaakt om de set zo laag mogelijk te houden. Hierdoor was het wel wat lastiger om alle kabels aan te sluiten, maar dat is slechts een eenmalige actie. Lang zitten twijfelen of we de constructie zouden vastschroeven aan het dak of dat we er wat ballast op zouden leggen. Uiteindelijk 42 halve stoeptegels op de planken neergelegd, waarmee we de drie liggers met elkaar hebben verbonden. De houten constructie zelf weegt zo'n 40 kilo. Met de 200 kilo van de stoeptegels en de 120 kilo van de panelen zelf zal het wel voldoende zijn om bij een storm te blijven liggen.

Beide sets presteren natuurlijk nagenoeg hetzelfde, al komt natuurlijk de 1e set een klein uurtje eerder in de zon te liggen dan de 2e set. Ook wordt al met enige regelmaat de 500 Watt (498) grens aangetikt, maar dat is op momenten dat de zon vanachter de wolken te voorschijn schiet. Ik verwacht dat er op echt zonnige dagen niet te veel zal worden afgetopt (33% panelen tov max 5% aftopping).

1e dag live.
Al met al ben ik erg tevreden met het resultaat en mag ik graag vanuit het slaapkamer ]raam het eindresultaat bewonderen.
Uiteraard wil ik iedereen weer bedanken voor het meedenken en dan met name migjes (die altijd voor iedereen klaar staat om even mee te denken), Lardman (voor het idee van de 2 x 2 op een Soladin 600), MichielFRL (voor het meedenken en de mooie foto's van de eigen opstelling), Chris96 (voor de pm's en de voorbeeldloggings) en natuurlijk Astarte1414 (voor het 'werkbezoekje' en natuurlijk de twee gemodificeerde Soladins, die overdag stil hun werk doen!)
@MichielFRL: Als je nog voor de panelen uit Waarder gaat, zou ik zeker ook even contact opnemen met Chris96. Hij woont volgens mij bij jou in de buurt en verkoopt dezelfde panelen namens de verkoper uit Waarder.
Weet iemand of er al mensen zijn geweest dit dit voor elkaar hebben gekregen? Heb er zelf uitgebreid naar gegoogled, maar niets gevonden. Gewoon nieuwsgierig of dit mogelijk is.Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 20:34:
Het oogsten met de Soladin gaat weer beginnen![]()
.......
Weet iemand of je de firmware kan wisselen, zodat de Pmax omhoog kan? De omvormer zit op een aparte groep.
...
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
Edit:
Enige opmerking zou zijn dat je waarschijnlijk geen rvs schroeven gebruikt hebt, en dat de ballast alleen in de midden ligt maar de buitenste panelen omhoog staan dus kracht maal arm kan het relatief simpel opgetild worden?
[ Voor 76% gewijzigd door Rol-Co op 17-08-2014 11:07 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De kWh opbrengst zal je met plezier binnenhalen.
Verwijderd
Om een driehoekje uit de liggende drager te zagen vind ik een mooie oplossing om de panelen nog dichter op het dak te krijgen. Slim bedacht.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Dat kan makkelijker met \/\/ dan met /\/\ .
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Had je nog een foto kunnen maken?!
Overigens, zijn die laatste twee dipswitches niet een soort van Delta?
Dus bijvoorbeeld als je hem instelt op 40 graden, gaat de fan aan bij die temperatuur, en als je de laatste twee zo hebt ingesteld op 5 bijvoorbeeld, dat de fan dan pas uit gaat op het moment dat de temperatuur 5 graden gezakt is, dus 35 graden is geworden?
Overigens vandaag een koele omvormer met zoveel bewolking..
Tesla Model 3 RWD (2023)

Bovenaanzicht; je ziet de tie-wrap in de sleuf klem zitten. Tussen de tie-wrap en de koelrib zit de thermometer sensor.
Verwijderd
nee en neeDus 200,- voor de panelen? Eerder gaf je al aan dat de omvormer 250,- was namelijk.
het is 450 euro all in werkend op het dak doe het zelf.
Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:29:
[...]
nee en nee
het is 450 euro all in werkend op het dak doe het zelf.
Dan lees ik het verkeerd zeker?Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 20:05:
ik heb er 2 uit een bva partij met garantie nieuw in doos voor 250 euro incl.
das toch niet gek.
mijn nieuwe extra suntech setje van 1kWp gaat er op eentje op het oosten,
de all-in prijs is er eentje waar henk kamp zich zorgen om mag maken in 2018 als hij salderen heeft verknoeit, ook dan is het gewoon leuk.
de andere word eenvoudig backup, want met een warmtepomp wil je niet zonder opwek komen te zitten, kolenbagger is immers duur en kent geen tvt.
oh, de telefoon gaat, het is henk....
zou hij begrijpen als ik zeg dat de vermeden gaskosten uit pv en warmtepomp deze nieuwe set heeft betaald ?
/en hans nam ook een setje
Verwijderd
maar goed zoals ik zei, all in 450 euro voor de hele set, 4mm2 beslag etc
ik maak er niks meer of minder van het is de setprijs.
Als ervaringsdeskundige met een soladin zou ik je actieve koeling van de soladins kunnen aanbevelen in de zomer, ze worden vrij gauw warm en schieten dan vrij hard in de derating.
Qua het 2x2 idee, fijn om te zien dat het goed werkt, hou ons op de hoogte qua opbrengst
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Nou zulke hoge temperaturen zie ik bij die van mij niet eens. Boven de 50' is het niet geweest van de zomer op z'n heetst.AcIDeR schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:21:
Merk je terugval van de AEG bij hoge temperaturen?
En bij welke temperatuur?
Oke, dan haalt 2400wp geen 2000watt op de top, maar dat valt te wijten aan warme panelen zelf zo leek me. Zie dat niet minder worden als de inverter koeler blijft.
Edit: oh, waarom ik dan een fan erop geklust heb? Omdat het kan
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-08-2014 22:25 ]
@Rol-Co: We hebben uiteraard alleen maar RVS schroeven gebruikt. De balast wilde ik zelf ook liever aan de buitenkant, maar dat ging niet meer passen. De panelen zijn 3 cm verzonken in de liggers, waardoor er eigenlijk geen ruimte aan de voorkant is om stoeptegels in te schuiven. Het hefboomeffect geldt natuurlijk ook voor de ballast in het midden. Wil ik de hele constructie aan de voorkant optillen, dan zit het draaipunt aan de achterkant, maar de ballast in het midden. Ik kreeg de constructie met de hand in ieder geval niet de lucht in. Mochten we het toch niet vertrouwen, dan kan ik aan de zijkant van de liggers nog een paar aluminium hoekstukken (5mm dik, 5cm lang) bevestigen en die aan het dak vastschroeven.

@MichielFRL: Thx, één van de doelen was ook om de constructie zo laag mogelijk te houden, om zo het uitzicht voor de buren zoveel mogelijk vrij te houden. Met een cirkelzaag/afkortzaag is het ook nog eens een stuk makkelijker om dit soort dingen te doen.
@MXL: Precies zoals Proton_ al aangaf. De panelen steken uit. Had ik de /\/\ vorm aangehouden, dan had ik de panelen op 30 graden moeten plaatsen om de constructie rond te krijgen en alles binnen de randen van het dak te houden. Buiten de dakrand had dan weer problemen opgeleverd met het bevestigen van de buitenste panelen. Tenminste daar kon ik geen mooie oplossing bij bedenken. Nu kon ik ook nog redelijk makkelijk bij de kabels om de verschillende series aan te sluiten. (Nu ik nog een keer naar de foto's zit te kijken had het waarschijnlijk wel gekund (paneel op de dakrand laten rusten en met hoekstukken vastzetten aan het hout), maar eigenlijk vind ik dit er wel een mooi gezicht.)
@Lardman: We hebben de omvormers overgenomen van Astarte1414. Hij heeft het onderste gedeelte van de blauwe voorkant afgezaagd en daar 12 cm fans opgeplaatst. Je hoort ze niet, maar het effect is overduidelijk merkbaar. De gewone fan slaat naar maar af en toe heel even aan. De oplossing die groen801 een tijdje geleden hier geplaatst heeft vond ik trouwens wel erg mooi. Hoe heb jij de koeling verbeterd? Qua opbrengst: zie mijn signature. Was vandaag alleen niets bijzonders.
Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp
De laatste twee dip switches zijn de hysteresis..[b]NiGeLaToR schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 18:23:
Bovenaanzicht; je ziet de tie-wrap in de sleuf klem zitten. Tussen de tie-wrap en de koelrib zit de thermometer sensor.
zie plaatje wat ik vond.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Heb hier zelf (nog) niet in de soladin durven zagen. Heb op een 5watt paneeltje eerst 2, tegenwoordig 3 80 mm fans aangesloten. Werkt nog niet helemaal zoals ik zou willen. Koelen vanaf de zijkant en voorkant geven nog niet helemaal het gewenste resultaat, maar ik blijf zoeken. Vandaar ook nog geen foto's, de boel is nog niet toekomst bestendig c.q. netjes gemonteerd.Einoël schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:19:
Iedereen thx voor de complimenten. Daar doen we het voor.
snip
@Lardman: We hebben de omvormers overgenomen van Astarte1414. Hij heeft het onderste gedeelte van de blauwe voorkant afgezaagd en daar 12 cm fans opgeplaatst. Je hoort ze niet, maar het effect is overduidelijk merkbaar. De gewone fan slaat naar maar af en toe heel even aan. De oplossing die groen801 een tijdje geleden hier geplaatst heeft vond ik trouwens wel erg mooi. Hoe heb jij de koeling verbeterd? Qua opbrengst: zie mijn signature. Was vandaag alleen niets bijzonders.
Enige nadeel aan mijn oplossing met een zonnepaneeltje is dat je aan het begin en eind van de dag coil whine krijgt in je fans. Opzich niet erg, de boel hangt in een fietsenschuurtje, maar toch hè.
Ik zal eens een onderzoek starten naar potentiële verbeteringen zonder fysieke aanpassingen.
Heb jij foto's van je gemodde soladins in actie?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
Hierbij een actie foto...Lardman schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:50:
Ik zal eens een onderzoek starten naar potentiële verbeteringen zonder fysieke aanpassingen.
Heb jij foto's van je gemodde soladins in actie?
deze komen nu in oost/west 20 graden te liggen.
18x 195Wp van ET Solar (160x80)
[ Voor 19% gewijzigd door Crazy- op 18-08-2014 12:10 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Dat is een mooie uitbreiding.Crazy- schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 12:09:
Oeps .... heb net 3510Wpaan zonnepanelen besteld ...
![]()
![]()
deze komen nu in oost/west 20 graden te liggen.
18x 195Wp van ET Solar (160x80)
Zo goed als nieuw panelen voor een zacht prijsje?
volgens de verkoper wel ja. Dus zodra ik ze ga halen uiteraard even een check doen, maar klinkt betrouwbaar.MichielFRL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 13:47:
[...]Dat is een mooie uitbreiding.
Zo goed als nieuw panelen voor een zacht prijsje?
Edit: hoppa, 250 euro en heb een flatfix systeem incl. ballaststeunen! Nu de omvormer nog
[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 18-08-2014 15:16 ]
En is dat zonder fysieke aanpassingen?Verwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:51:
[...]
Hierbij een actie foto...
[afbeelding]
Dus niet de zaag gebruiken?
Alleen maar ducttape?
[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-08-2014 14:11 ]
Oh nice, thx! Moest wel even googlen wat hysteresis is: Wikipedia: Hysteresiscacofant schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:34:
[...]
De laatste twee dip switches zijn de hysteresis..
zie plaatje wat ik vond.
[afbeelding]
Maar als ik het goed begrijp dan 'ijlt' ie dus na als hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft zodat ie niet de hele tijd 'aan-uit-aan-uit-aan-uit' gaat.
Dus stel hij staat op 35'c en histeresis op 1'c dan zal die bij 35'c aanslaat en blijft blazen tot < 34'c?
Ja zo begrijp ik het ook, je kunt hem dus beter nog wat hoger zetten dan 1 denk ik, anders gaat hij wel heel vaak aan-uit-aan-uit ...NiGeLaToR schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:18:
[...]
Oh nice, thx! Moest wel even googlen wat hysteresis is: Wikipedia: Hysteresis
Maar als ik het goed begrijp dan 'ijlt' ie dus na als hij de ingestelde temperatuur bereikt heeft zodat ie niet de hele tijd 'aan-uit-aan-uit-aan-uit' gaat.
Dus stel hij staat op 35'c en histeresis op 1'c dan zal die bij 35'c aanslaat en blijft blazen tot < 34'c?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Das waar, het staat bij mij nu niet aan - dus in theorie al klik-aan-klik-uit, maar dat valt op zich mee al hoor ik hem best eens schakelen. Er zit al vertraging in het reageren van de sensor en de koelrib waar die tegenaan zit zal ook traag aanpassen qua temp.cacofant schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:21:
[...]
Ja zo begrijp ik het ook, je kunt hem dus beter nog wat hoger zetten dan 1 denk ik, anders gaat hij wel heel vaak aan-uit-aan-uit ...
Verwijderd
Idd, de blauwe deksel verwijderenopuntia1 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:09:
[...]
En is dat zonder fysieke aanpassingen?
Dus niet de zaag gebruiken?
Alleen maar ducttape?
in tweeen zagen,
terugplaatsen en de fan met ducttape vastplakken
Ze zijn nu een stuk "stiller" geworden...
Garantie is vervallen, tja je kunt niet alles...
omvormer twijfel ik tussen 2 stuks:
1. General Electric 4200W (2x MPPT, start 120V, mppt bereik 180-450V, max. 500V, max.96%, 2jr garantie)
€ 392,- excl. BTW.
2. Power One 3.6 TL incl. DC switch (2x MPPT, bereik ingang 120 - 600 V, MPPT : 120-530V, max.97%, 5jr garantie)
€ 577,- excl. BTW.
de POne zit ik met de panelen beter op z'n maximaal bereik (2x string a 270~400V, gem. 333V)
prijsverschli van 180 euro .. is dat het waard? gezien over 10 jaar 18 euro p/j.
Mailtje ontvangen van Chris. Hij is door de voorraad panelen heen en krijgt begin volgende maand nieuwe voorraad.Einoël schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 02:21:
@MichielFRL: Als je nog voor de panelen uit Waarder gaat, zou ik zeker ook even contact opnemen met Chris96. Hij woont volgens mij bij jou in de buurt en verkoopt dezelfde panelen namens de verkoper uit Waarder.
Ziet er herkenbaar uitVerwijderd schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:51:
[...]
Hierbij een actie foto...
[afbeelding]
De koeling is overigens een heel stuk verbeterd. De interne fan sloeg bij een buitentemparatuur van +30 graden en een vermogen van >400watt nog steeds niet aan.
[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 18-08-2014 20:27 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Omvormer wordt best wel warm in de berging.
[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 18-08-2014 20:38 ]
Scheelt toch weer een stukje rijden.MichielFRL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:17:
[...]
Mailtje ontvangen van Chris. Hij is door de voorraad panelen heen en krijgt begin volgende maand nieuwe voorraad.
Mooi al die actiefoto's van de Soladin 600 met de 'zaag erin' oplossing. Qua garantie ben ik er trouwens niet eens zo heel bang voor. Wanneer je van iemand anders even de kap kunt lenen, heb je weer een compleet setje.
@Lardman: had je de oplossing van groen801 nog gevonden? Op zijn facebook pagina kun je diverse foto's terugvinden. Waar een 3d printer al niet goed voor kan zijn.
Heb vandaag bij de ene set de fan aangesloten (op +/- 7 volt) en bij de andere niet.

Bij de eerste afbeelding is duidelijk te zien, dat bij minder zon de temperatuur niet eens zo veel daalt. Max zat op 61 graden.
Bij de tweede afbeelding is goed te zien dat ik pas rond 10 uur de fan heb aangesloten en dat de temperatuur meteen daalt. Als de zon tevoorschijn komt schiet de temperatuur ook door naar de 60 graden, maar daalt daarna een stuk sneller naar een graad of 40. Een dik uur geleden was het verschil in temperatuur zo'n 20 graden tussen beide omvormers! Zo meteen maar even de tijdschakelaar aansluiten die ik al klaar had liggen en eens kijken of ik niet ergens een goedkoop 9-12 volt zonnepaneeltje kan scoren. De temperatuurgestuurde oplossing die NiGeLaToR liet zien is natuurlijk ook leuk!
Als ik trouwens al die foto's zie, heb ik steeds het gevoel dat ik naar onze eigen schuur zit te kijken. Lijkt wel of alle schuurtjes op dezelfde manier worden gebouwd en met hetzelfde materiaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Einoël op 18-08-2014 20:46 ]
Conrad heeft dit soort paneeltjes in het assortiment.Einoël schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:42: Zo meteen maar even de tijdschakelaar aansluiten die ik al klaar had liggen en eens kijken of ik niet ergens een goedkoop 9-12 volt zonnepaneeltje kan scoren. De temperatuurgestuurde oplossing die NiGeLaToR liet zien is natuurlijk ook leuk!
[mbr]zou je dit in het vraag/aanbod topic willen plaatsen? Tnx![/mbr]
[ Voor 72% gewijzigd door Crazy- op 18-08-2014 22:28 . Reden: Topic change, foutje ]
Ben op het internet wel meerdere mensen tegengekomen die de steca actief koelen. Volgens mij ook een keer iemand gezien die daar in zijn kelder zo'n grote kolomfan voor gebruikte.
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
Nee uit veiligheids overwegingen mag dit niet. Het huis moet spanningsloos zijn op het moment bijv bij brand of wat dan ook en de meterkast wordt uitgeschakeld cq ontkoppeldGamerkoe schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 22:34:
Heeft iemand ervaring met stroomuitval en zonnepanelen? Ik verwacht dat het systeem niet meer werkt zodra de stroom uit is gevallen, of kan de omvormer als een soort generator nog stroom leveren aan het huis??
En anders de pittenspecialistMichielFRL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:47:
[...]
Conrad heeft dit soort paneeltjes in het assortiment.
Yes, ikkeMichielFRL schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 20:35:
Iemand al eens een geforceerde koeling gemaakt voor een StecaGrid500?
Omvormer wordt best wel warm in de berging.
[afbeelding]
Gewoon aan 1 der zijkanten een 80 mm fan gehangen die op de steca blaast is alle koeling die ze nodig hebben. Een verademing ten opzichten van een soladin. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik ze nog nooit in de derating heb zien schieten, al kun je er soms bijna een eitje op bakken.
Heb sinds kort enkele waren besteld via AliExpress, waaronder enkele motortjes op zonne-energie - voor een soort kunstproject, ja ja, van die draaitafeltjes die vaak voor juwelen etc. gebruikt worden.Einoël schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 21:04:
Ik had ze daar al een keer gezien, maar was dat eigenlijk weer vergeten. Thx! Zie daar nu een 9 volt paneeltje van 1.35Wp voor 14,99 staan (11 euro per Wp LOL). Even kijken wat de fan eigenlijk verbruikt en of dit genoeg is. Ook nog even zoeken of er nog andere winkels in Nederland zijn, die dit verkopen. Zag een tijdje terug hier op het forum iemand die een Ikea zonnepaneel-lampje hiervoor had gebruikt.
Verder de nodige voorkennis, zie bijv dit overzichtje: http://www.gratis-tips.nl...xpress-voordelig-shoppen/
...al heb ik slechts positieve ervaringen, na ca 10-15 orders. bij mij was de verzendtijd 1-3 weken, met enkele uitschieters daaronder en daarboven. Communicatie varieert sterk per aanbieder, maar meestal goed. Voor betalingen gebruik ik AliPay, bij gebrek aan creditcard, en daar komen (vanwege de bankovermaking) enige extra kosten bij kijken.
Dan nog loont het, neem bijv het motortje dat ik noemde. Conrad (net gecheckt) 18 euro excl verzending à bijna 7 euro. AE: ca $5... incl verzending. Maak er 5 euro van met die extra bankkosten. Precies hetzelfde product dus.
Even kijken loont misschien de moeite, als je de mogelijke nadelen zoals langere verzendtijd voor lief wilt nemen. Zie dus bijv voor 9V-paneeltjes: http://www.aliexpress.com...SearchText=9v+solar+panel
There's nothing moister than an oyster.
Ik haal daar wel meer vandaan. Pas nog een temperatuur PID regelaar met solid state relais met zero crossing.
Het duurt wel even voor je ze hebt ..... en dat is wel lastig voor een tweaker
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
hangt erg af wat je er mee van plan bent.Crazy- schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:55:
Panelen & flatfix is besteld
omvormer twijfel ik tussen 2 stuks:
1. General Electric 4200W (2x MPPT, start 120V, mppt bereik 180-450V, max. 500V, max.96%, 2jr garantie)
€ 392,- excl. BTW.
2. Power One 3.6 TL incl. DC switch (2x MPPT, bereik ingang 120 - 600 V, MPPT : 120-530V, max.97%, 5jr garantie)
€ 577,- excl. BTW.
de POne zit ik met de panelen beter op z'n maximaal bereik (2x string a 270~400V, gem. 333V)
prijsverschli van 180 euro .. is dat het waard? gezien over 10 jaar 18 euro p/j.
de power-one is beter voor oost-west. (de mpp gaat tot de 3000W)
de GE is beter voor zuid. (de mpp gaat tot de 2100W.)
of anders gezegd:
de power-one kan beter 2 ongelijke strings aan (de mpp gaat tot de 3000W)
de GE moet gelijker verdeeld worden over de mpp's. (de mpp gaat tot de 2100W.)
dat soort zaken kunnen het prijs verschil ruimschoots goed maken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
+ powerone is een beter merk (als ik zo rondlees)migjes schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:56:
[...]
hangt erg af wat je er mee van plan bent.
de power-one is beter voor oost-west. (de mpp gaat tot de 3000W)
de GE is beter voor zuid. (de mpp gaat tot de 2100W.)
of anders gezegd:
de power-one kan beter 2 ongelijke strings aan (de mpp gaat tot de 3000W)
de GE moet gelijker verdeeld worden over de mpp's. (de mpp gaat tot de 2100W.)
dat soort zaken kunnen het prijs verschil ruimschoots goed maken.
wat ik essentieel vind is 100% logging mogelijkheden via de PC
zie graag mogelijkheid tot het loggen van temperatuur, string voltages/ampere etc. welke ik zelf kan uitlezen. maar met de RS485 moet dit lukken volgens mij
hm... is die 860Wp dus wel waard in verschil ... ;-)
denk niet dat er zoveel verschil tussen die omvormers zit.Crazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:00:
[...]
+ powerone is een beter merk (als ik zo rondlees)
zie graag mogelijkheid tot het loggen van temperatuur, string voltages/ampere etc. welke ik zelf kan uitlezen. maar met de RS485 moet dit lukken volgens mij
hm... is die 860Wp dus wel waard in verschil ... ;-)
kleine verschillen zijn:
GE max 500V P1 = max 600V
GE max 4000W P1 = max 3600W. of GE max 4200W P1 max 4000W
en de P1 heeft mppscanning, de GE geen idee?
als je met de nadelen of voordelen in je setup de GE kunt gebruiken is die net zo goed als de power-one.
hoe je hem toepast is belangrijker dan welke je kiest.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Confirmed. DC spanning/stroom/vermogen van elke string apart, AC spannning/stroom/vermogen/frequentie, inverter efficiency/temperatuur, opbrengst per dag/week/maand/jaar/totaalCrazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:00:
[...]
Keuze te over, van DHZ tot meer turn-key oplossingen, zie antwoorden op deze vraag http://gathering.tweakers...message/42725354#42725354 in Datalogging: PV systemen
verklaar je opmerking eens met: hoe je hem toepast?migjes schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:21:
[...]
denk niet dat er zoveel verschil tussen die omvormers zit.
kleine verschillen zijn:
GE max 500V P1 = max 600V
GE max 4000W P1 = max 3600W. of GE max 4200W P1 max 4000W
en de P1 heeft mppscanning, de GE geen idee?
als je met de nadelen of voordelen in je setup de GE kunt gebruiken is die net zo goed als de power-one.
hoe je hem toepast is belangrijker dan welke je kiest.
ik pas hem toe met 2 strings van +- 340Voc elk, 1750Wp.
Piek belasting, ideale omstandigheden, kom ik dus op 3000Watt samen tot 3600Watt
ze liggen elkaar dus redelijk gelijk, prijsverschil van 180 euro ... tja is het het waard? is de Power One beter/kwaliteit/efficienter?
als je de power-one 3.6 goed toepast kun je daar een 5000-5500Wp aan hangen.Crazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:48:
[...]
verklaar je opmerking eens met: hoe je hem toepast?
ik pas hem toe met 2 strings van +- 340Voc elk, 1750Wp.
Piek belasting, ideale omstandigheden, kom ik dus op 3000Watt samen tot 3600Watt
ze liggen elkaar dus redelijk gelijk, prijsverschil van 180 euro ... tja is het het waard? is de Power One beter/kwaliteit/efficienter?
de max van de GE is dan maar 4200Wp.
(en dit alles nog zonder onder te dimensioneren, maar wel oost-west te werken)
met 3500Wp(2x 1750wp) kun je zelfs nog de power-one 3.0 gebruiken met een lichte onder dimensionering. (of je oost-west een klein beetje, door 1 string iets meer naar oost of west te zetten)
(die doet 3300W en een beetje meer, ik weet de grens niet precies die haal ik maar zelden)
edit:
als je alles in 1 string wil doen.
heb je al gekeken naar een steca coolcept?
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-08-2014 11:12 ]
Steca: nee (nog) niet - dan kom ik uit op de StecaGrid 3010? - Deze is wel weer gelijk 1000 euri...migjes schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:56:
[...]
als je de power-one 3.6 goed toepast kun je daar een 5000-5500Wp aan hangen.
de max van de GE is dan maar 4200Wp.
(en dit alles nog zonder onder te dimensioneren, maar wel oost-west te werken)
met 3500Wp(2x 1750wp) kun je zelfs nog de power-one 3.0 gebruiken met een lichte onder dimensionering. (of je oost-west een klein beetje, door 1 string iets meer naar oost of west te zetten)
(die doet 3300W en een beetje meer, ik weet de grens niet precies die haal ik maar zelden)
edit:
als je alles in 1 string wil doen.
heb je al gekeken naar een steca coolcept?
POne 3.0 hm misschien ook een idee
alles op 1 string? ~600 tot ~800V ... u sure?
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 19-08-2014 11:25 . Reden: StecaGrid 3010 ]
op een coolcept stecagrid 3000 of 3600 kun je tot de 845V max gaan.Crazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:19:
[...]
Steca: nee (nog) niet - dan kom ik uit op de StecaGrid 3010? - Deze is wel weer gelijk 1000 euri...
POne 3.0 hm misschien ook een idee
alles op 1 string? ~600 tot ~800V ... u sure?
een power-one 3.0 met 2x de mpp (of anders gezegd met max 2x 600V )
kunnen de 2x 1750wp stringen met gemak.
is maar een kleine onder dimensionering wat geen ramp is.
Vind de prijs van de Steca te hoog in verhouding met de POne of de GE. Dus die valt echt af...migjes schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:50:
[...]
op een coolcept stecagrid 3000 of 3600 kun je tot de 845V max gaan.![]()
een power-one 3.0 met 2x de mpp (of anders gezegd met max 2x 600V )
kunnen de 2x 1750wp stringen met gemak.
is maar een kleine onder dimensionering wat geen ramp is.
pas op met snel vergelijken van prijzen.Crazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:58:
[...]
Vind de prijs van de Steca te hoog in verhouding met de POne of de GE. Dus die valt echt af...
ik had mijn power-one 3.0 voor 600 euro, ik was net te laat een stel hier hadden hem nog voor 400 euro.
(nieuwe omvormers, niet meer geschikt voor Duitsland)
aanbiedingen komen en gaan, en leveranciers zijn soms absurd met prijzen.
goed zoeken en je ziet soms aanbiedingen dat je afvraagt wat voor vreemde zaken er in pv land gebeuren.
ja prijzen varieren tussen de 850 en 1200 euro voor de Stecamigjes schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:02:
[...]
pas op met snel vergelijken van prijzen.
ik had mijn power-one 3.0 voor 600 euro, ik was net te laat een stel hier hadden hem nog voor 400 euro.
(nieuwe omvormers, niet meer geschikt voor Duitsland)
aanbiedingen komen en gaan, en leveranciers zijn soms absurd met prijzen.
goed zoeken en je ziet soms aanbiedingen dat je afvraagt wat voor vreemde zaken er in pv land gebeuren.
maar goed, ik had het idee om de omvormer rond 500 incl. euro te hebben ... overweeg nu al de POne voor rond de 600 excl.
om nou gelijk weer richting de 1000 euro te gaan ... nee liever niet
[ Voor 7% gewijzigd door TLer op 19-08-2014 13:05 ]
lekker er aan prikken en in het stopcontact proppenTLer schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:59:
Iemand een goed idee voor een goedkope oplossing met een enkel pv paneel? De hangt boven de voordeur en doet dienst als luifel. Nu hangt hij daar werkloos wat natuurlijk zonde is. Het betreft een 250wp paneel richting het westen. Op marktplaats staan micro inverters voor rond de 85 -90 euro. Zouden deze werken direct richting de 240v zonder aparte aansluitboxen?
Laat even weten welk type paneel en welke mini inverter je wilt gebruiken, loop ik dat even voor je naTLer schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:59:
Iemand een goed idee voor een goedkope oplossing met een enkel pv paneel? De hangt boven de voordeur en doet dienst als luifel. Nu hangt hij daar werkloos wat natuurlijk zonde is. Het betreft een 250wp paneel richting het westen. Op marktplaats staan micro inverters voor rond de 85 -90 euro. Zouden deze werken direct richting de 240v zonder aparte aansluitboxen?
Deze bijvoorbeeld.Lardman schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:39:
[...]
Laat even weten welk type paneel en welke mini inverter je wilt gebruiken, loop ik dat even voor je na
Paneel gegevens (het is er maar 1, de rest ligt op een aparte inverter pal zuid).
Type EL602502
250wp
voc 37,66V
ISC 8,66A
VMP 30,86V
IMP 8,1A
Wat betreft specs zou dat moeten passen volgens mij. Ik weet alleen niet zeker of ik deze zo in de 230V kan prikken of dat er nog een extra kast tussen moet komen? Die kabel kan ik wel aanpassen. Dat is het probleem niet.
Hij hangt op het westen, dus heel vaak max vermogen zal niet voorkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door TLer op 19-08-2014 14:48 ]
Zou ideaal zijn dat alleen via solar-energie de accus worden opgeladen als er teruglevering aan het net plaatsvind en dat als er stroomvraag is dit allereerst uit de accus wordt getrokken. Is zoiets te doen met een schakeling op basis van een Rasperry, deze kan ook mijn huidige solar omvormer uitlezen en mijn qurrent kastje / slimme meter.
Dan zou ik dus een AC/DC converter moeten hebben voor het laden van de accu's en één pakket accus, een DC/AC converter voor het terugleveren en een accupakket en dit op de een of andere manier via software kunnen schakelen. Het aantal accus zou nog onbekend zijn, is een kwestie van meten = weten, mij gaat het vooralsnog om de pieken op te vangen buiten de wintermaanden. Of denk ik gewoon te simpel?
Denk ik ook gewoon te simpel dat als ik hierdoor het verbruik uit het net tot een minimum beperk en ik deze investering dan terug verdien doordat ik optimaal gebruik maak van de terugvergoeding op de energiebelasting (ong. €380 per jaar)?
Goed opletten op websites , ik had 2 steca's voor de prijs van 1 zeg maar.Crazy- schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:24:
[...]
ja prijzen varieren tussen de 850 en 1200 euro voor de Steca
maar goed, ik had het idee om de omvormer rond 500 incl. euro te hebben ... overweeg nu al de POne voor rond de 600 excl.
om nou gelijk weer richting de 1000 euro te gaan ... nee liever niet
Yes, past precies. Kan er gewoon in.TLer schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:46:
[...]
Deze bijvoorbeeld.
Paneel gegevens (het is er maar 1, de rest ligt op een aparte inverter pal zuid).
Type EL602502
250wp
voc 37,66V
ISC 8,66A
VMP 30,86V
IMP 8,1A
Wat betreft specs zou dat moeten passen volgens mij. Ik weet alleen niet zeker of ik deze zo in de 230V kan prikken of dat er nog een extra kast tussen moet komen? Die kabel kan ik wel aanpassen. Dat is het probleem niet.
Hij hangt op het westen, dus heel vaak max vermogen zal niet voorkomen.
Kan je alleen gebeuren dat je zelf een 230 volt stekker aan het uiteinde moet zetten, maar dat is te doen.
Iemand tips? Graag een DM als het hier niet mag
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
speuren doe ik al dagen ;-) nog een tip welke sites biijv?Rol-Co schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:05:
[...]
Goed opletten op websites , ik had 2 steca's voor de prijs van 1 zeg maar.
Daar heb ik ook wel eens over gefilosofeerd.Dutchsat schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:03:
Ik weet niet of in dit forum deel goed zit, maar Is er iemand hier die al ervaringen heeft met de opslag van de zonne-energie en dit met een zelf-bouw installatie al heeft lopen?
Zou ideaal zijn dat alleen via solar-energie de accus worden opgeladen als er teruglevering aan het net plaatsvind en dat als er stroomvraag is dit allereerst uit de accus wordt getrokken. Is zoiets te doen met een schakeling op basis van een Rasperry, deze kan ook mijn huidige solar omvormer uitlezen en mijn qurrent kastje / slimme meter.
Dan zou ik dus een AC/DC converter moeten hebben voor het laden van de accu's en één pakket accus, een DC/AC converter voor het terugleveren en een accupakket en dit op de een of andere manier via software kunnen schakelen. Het aantal accus zou nog onbekend zijn, is een kwestie van meten = weten, mij gaat het vooralsnog om de pieken op te vangen buiten de wintermaanden. Of denk ik gewoon te simpel?
Denk ik ook gewoon te simpel dat als ik hierdoor het verbruik uit het net tot een minimum beperk en ik deze investering dan terug verdien doordat ik optimaal gebruik maak van de terugvergoeding op de energiebelasting (ong. €380 per jaar)?
databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Het is best zelf te bouwen en aan elkaar te sleutelen zonder al te veel problemen.
- 24/36 Volt accu pack (~1500 euro)
- 250-500 Watt Micro omvormer (200 euro)
- AC LiFePO4 lader ~10 Ampere ~200-360 Watt (100 euro)
(optioneel een PWM voor regeling terugleververmogen 1-10 Ampere) (? ebay?)
Intelligente schakeleenheid of geprogrammeerde Raspberry gebruiken
- acculader te schakelen bij dikke zon
- of -
- Micro omvormer schakelen 's nachts (eventueel met PWM) voor teruglevering.
Top, dan bestel ik er eentje. Aansluiten ga ik gewoon doen met een waterdichte opbouwdoos bij de buitenlamp. Dat is een eitje.Lardman schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:07:
[...]
Yes, past precies. Kan er gewoon in.
Kan je alleen gebeuren dat je zelf een 230 volt stekker aan het uiteinde moet zetten, maar dat is te doen.
[ Voor 0% gewijzigd door TLer op 19-08-2014 15:58 . Reden: typo ]

Ik dacht vnl aan het stuk precies tussen (boven) de dakkapel en (onder) het dakraam - dus niet daarboven. Eventueel voor later is daarboven wat ruimte tussen de pijp linksboven en het dakraam, misschien voor nog enige uitbreiding of een zonneboiler. Maar daar staat wel die pijp, die er ook wel blijft.
De L*H is een kleine 6m * 1,7m, dus er zouden met enige marge links/rechts bijv 5 * standaardformaat (ca 1*1,65m) op kunnen in portrait, bijv zo'n 1250 Wp.
Wat zouden jullie zeggen in dat geval, qua omvormer? De schaduw staat ca 15:30u (vanuit ongeveer ZW) parallel aan de horizontale lijnen van het dak. Daarna trekt de zon verder naar west, zodat de schaduw naar beneden gaat en wordt geworpen op het gebied van de panelen. Zie foto.
Deze is ca 17u genomen. Uiteraard heeft de zon zelf vanwege de dakhelling (45 gr) dan ook steeds minder inval op de panelen, dus het schaduweffect valt mee. Hartje winter gaat de zon zelfs iets voorbij ZW onder, dus dan is het hele effect nvt.

Volgens PVGIS, waar ik voor het gemak een enorme schaduw heb gesimuleerd, zie grafiek, is het verwachte opbrengstverlies slechts 10 kWh in een jaar. Voor m'n gevoel nogal weinig, of niet? In dat geval wellicht beter gaan voor een 'gewone' omvormer ipv micro's, bijv 5* involar MAC 250.
Verdere tips en (PV-)fantasieën welkom.
Een schans met betonvoeten een idee? Dan kunnen er twee panelen achter elkaar landscape.
Je hebt betonvoeten voor 1 paneel in landscape (10 graden), maar ook voor twee in landscape achter elkaar (7 graden hoek dacht ik)
Linkje
Je hebt ook 270 wp panelen van 1580 x 1060 x 40 mm van ECSolar, mocht de hoogte op het dak te krap zijn.
Met panelen op dakkapel en op het dak wel een 2x mpp omvormer nodig. Deze bijvoorbeeld?
Bovenstaande ga ik zo uitvoeren bij de buren.
Prijzen van die Osse leverancier liegen er niet om, was me ook al opgevallen.
Verwijderd
10 x nieuwe Suntech's 195s-24ad+ , kon deze leuk kopen voor € 0.50 per wp
1x SMA SB2100tl, v4.22 , gekocht via Marktplaats van 19 maanden oud.
Ligging Zuid 180° ,Om ze dubbel landscape te krijgen heb ik 45 meter RVS hoekprofiel gekocht van 50x50x3 mm en hier 6 25° schansen van gemaakt met ballastrails aan de achterkant voor 60 cm tegels en diverse ballastrails tussen de schansen aan de voorkant.
Zicht zijkant is afgewerkt met Douglas Fir ( Canadian) planken met een spatiering van een 1cm.

Achterzijde 23 tegels van 60 x 30 x 5

Systeem heeft in zijn eerste maand 244 Kwh geproduceerd, ben er wel tevreden mee.
Ook goed opgelost met die ballast, dicht en ballast.
De warmte onder de panelen kan dus ook nog een beetje weg?
Nu nog onbeschenen in de garage. Netjes opgestapeld met tussen elk paneel hoekprofielen ter bescherming;

Om 8 uur 's morgens regenachtig begonnen op dak met het plaatsen van de klemmen en rails.
Hieronder wat actie foto's;

En alle 20 op de plek (net na de regenbui);

Om 16.30 uur ging de stekker erin en nu, om 20 uur reeds 2,3 kWh opgewekt! Dit met een behoorlijke bui die eroverheen getrokken is met ook hagel. Ligging is zuid/zuidwest. Ben benieuwd wat ie gaat doen bij een mooie zonnige dag!
Omvormer;
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Ik ben nu bijna rond met een partij, 20 Solar Frontier panelen voor 10/10 oost-west opstelling. Alleen de omvormer moet nog besloten worden, een SMA 3000TL21, SMA 3600TL21 of een Steca.
Omdat ik (volgens de installateur) twee aparte string heb zou ik een asynchrone omvormer nodig hebben dus valt de Fronius af. Hij vraagt alleen nog wel prijzen, bijv de SMA3600TL-21 €1450 excl. BTW...
Ben benieuwd naar je ervaring!
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
Kijk, zo hoort het. Mooi spul op je dak en door een echte installateur geplaatst. Kan je zien aan de gebruikte valbeveiliging en vanaf een stevig werksteiger. Of zie ik het nu verkeerd en en is de ladder wat kort?groxgrox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:14:
Vanmorgen zijn op m'n dak de 20 Solar Frontier 165s panelen geplaatst met als omvormer de Fronius Galvo 3.1-1. Hieronder een kort verslag.
Om 8 uur 's morgens regenachtig begonnen op dak met het plaatsen van de klemmen en rails.
[afbeelding]
Gelukkig ziet de site er wel goed uit
[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 19-08-2014 21:29 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Niet echt reclame voor de installateur als je ziet hoe die panelen op het dak liggen...groxgrox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:14:
Vanmorgen zijn op m'n dak de 20 Solar Frontier 165s panelen geplaatst met als omvormer de Fronius Galvo 3.1-1. Hieronder een kort verslag.
Nu nog maagdelijk, onbeschenen in de garage. Netjes opgestapeld met tussen elk paneel hoekprofielen ter bescherming;
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En alle 20 op de plek (net na de regenbui);
[afbeelding]
Om 16.30 uur ging de stekker erin en nu, om 20 uur reeds 2,3 kWh opgewekt! Dit met een behoorlijke bui die eroverheen getrokken is met ook hagel. Ligging is zuid/zuidwest. Ben benieuwd wat ie gaat doen bij een mooie zonnige dag!
Omvormer;
[afbeelding]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Wat dan? Hadden ze portrait moeten liggen? Of wat bedoel je? Dan kan ik dot doorgeven aan de installateur.hrt schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:22:
[...]
Niet echt reclame voor de installateur als je ziet hoe die panelen op het dak liggen...
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Ik denk dat ie bedoelt dat ze niet recht lijken te liggen. Dit kan ook door pannenlatten komen die zo liggen, want de panelen volgen meestal je dak. Mochten ze echt scheef liggen is het misschien nog wel iets om even te laten checken, geen idee of ze verkeerd gemonteerd kunnen zijn eigenlijk of dat het alleen kan komen als je dak niet helemaal recht is.groxgrox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:30:
[...]
Wat dan? Hadden ze portrait moeten liggen? Of wat bedoel je? Dan kan ik dot doorgeven aan de installateur.
Daarvoor heb je verstelbare dakhaken toch? Dak ziet er wel strak uit, dus lijkt inderdaad een aantal panelen die niet strak zitten.NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:47:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt dat ze niet recht lijken te liggen. Dit kan ook door pannenlatten komen die zo liggen, want de panelen volgen meestal je dak. Mochten ze echt scheef liggen is het misschien nog wel iets om even te laten checken, geen idee of ze verkeerd gemonteerd kunnen zijn eigenlijk of dat het alleen kan komen als je dak niet helemaal recht is.
Als je dan toch bezig bent is netjes monteren wel zo fijn inderdaad, al zal het de werking niet beïnvloedenjantje112 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:50:
[...]
Daarvoor heb je verstelbare dakhaken toch? Dak ziet er wel strak uit, dus lijkt inderdaad een aantal panelen die niet strak zitten.
Edit; moet weer denken aan een woning verderop waar ze de hele dag bezig zijn geweest pannen te verzagen zodat de dakhaken pasten. Neem dan de juiste dakhaken mee denk ik dan. Zijn gewoon nieuwbouwhuizen met moderne, plattige pannen, ook daar zijn vast dakhaken voor.
[ Voor 26% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-08-2014 21:53 ]
Ach het is maar 2 verdiepingen hoog, het regende en ze hadden natuurlijk haastdrielp schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:22:
[...]
Kijk, zo hoort het. Mooi spul op je dak en door een echte installateur geplaatst. Kan je zien aan de gebruikte valbeveiliging en vanaf een stevig werksteiger. Of zie ik het nu verkeerd en en is de ladder wat kort?
Je zal daar maar werken en je laatste werkdag met je kop in de grond eindigen ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Verwijderd
Ventilatie aan de Noord kant tussen iedere tegel 5 cm, Westkant grotendeels dicht ingeval van storm.
Oostkant is behoorlijk open.
Totaal aan ballast meer dan 600 kg + RVS profielen + panelen, ruim 800 kg denk ik.
Had veel gezocht naar zonneschansen en toen besloten om toch maar zelf te maken,
2 x profiel 150 cm met staander 64 cm kwam op 25° - zal nog wat foto’s plaatsen
Euh, ik denk dat het niet uitmaakt op de terugvergoeding op de energiebelasting (oftewel heffingskorting). Die krijgt je altijd bij een woonhuisaansluiting. En zolang het salderen nog blijft bestaan is de noodzaak tot zo'n duur (ja, accu's zijn duur) en omslachtig systeem er niet. Maar het is altijd leuk om wat uit te proberen. Ik sla een deel van mijn teveel geproduceerde kWh-jes op als warm water in een e-boiler van 50 liter en ga daar 's avonds lekker van douchen.Dutchsat schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:03:
....
Ik denk niet dat het rechtliggen een probleem is, maar de hoogte waarop ze liggen. Dat kun je zien aan het paneel rechtsonder, die ligt aan een kant hoog en de andere laag.
Als dat paneel schuin zou liggen, zouden bovengelegen panelen ook schuin moeten liggen en dat lijkt niet het geval.
Niettemin, omdat je er van onderaf opkijkt zullen kleine hoogteverschillen en ruimte tussen panelen geaccentueerd worden, dus daar zou wel wat aan kunnen worden gedaan. Ook al is dat een cosmetisch probleem, het is een probleem want het oog wil ook wat. Als je zulke mooie (en prijzige) panelen koopt wil je ook dat ze er mooi opliggen, toch?
Kijk, hier word ik wel vrolijk vanVerwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:51:
Vanaf half Juli draait mijn PV installatie welke ik zelf heb aangelegd, systeem:
...
De meterkast zit op verdieping 2, hoe moet de leiding van eventuele panelen nou richting de meterkast? Moet er dan een gat geboord worden tussen verdieping 2 en 3? (Er is een buis/gat richting het dak in de berging op de 3e, dus daar hoeft niks voor geboord te worden.)
En is het rendement van een plat dak wat verder geen schaduw heeft van omliggende gebouwen, beter dan een schuine dak eigenlijk? Is een enkele stringomvormer in zo'n geval beter (qua kosten) dan een omvormer per paneel?
Als de initiële installatie/aansluiting e.d. Het duurste is, kan later niet voor een veel goedkoper bedrag extra panelen geplaatst worden?
(En als laatste: wat maakt de btw op installatie nou uit of ie 6% of 21% is? Deze mag je toch terugvorderen?)
[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 20-08-2014 00:41 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dank je, ik zal mij hier eens verder in verdiepen!databeestje schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:16:
[...]
Daar heb ik ook wel eens over gefilosofeerd.
databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Het is best zelf te bouwen en aan elkaar te sleutelen zonder al te veel problemen.
- 24/36 Volt accu pack (~1500 euro)
- 250-500 Watt Micro omvormer (200 euro)
- AC LiFePO4 lader ~10 Ampere ~200-360 Watt (100 euro)
(optioneel een PWM voor regeling terugleververmogen 1-10 Ampere) (? ebay?)
Intelligente schakeleenheid of geprogrammeerde Raspberry gebruiken
- acculader te schakelen bij dikke zon
- of -
- Micro omvormer schakelen 's nachts (eventueel met PWM) voor teruglevering.
De SF panelen hebben een Vmpp van 80 Volt en een Voc van 100 Volt, dat worden dus oost 2 strings van 5, en west 2 strings van 5. Dat kan ook prima met 1 MPP, daar heb je in principe geen dubbele MPPT voor nodig.Gamerkoe schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:55:
@groxgrox: Hey! Ik herken die huizen.. Zal morgen eens kijken hoe je ze hebt liggen
.
Ik ben nu bijna rond met een partij, 20 Solar Frontier panelen voor 10/10 oost-west opstelling. Alleen de omvormer moet nog besloten worden, een SMA 3000TL21, SMA 3600TL21 of een Steca.
Omdat ik (volgens de installateur) twee aparte string heb zou ik een asynchrone omvormer nodig hebben dus valt de Fronius af. Hij vraagt alleen nog wel prijzen, bijv de SMA3600TL-21 €1450 excl. BTW...
Ben benieuwd naar je ervaring!
Als de strings ongelijk zouden zijn (8 om 12 bijvoorbeeld) dan is dat wel een noodzaak. Jij hebt een gelijk aantal panelen aan elke kant, dan maakt het niet zoveel uit. Mocht je later 1 kant nog uit willen breiden dan is het wel iets om rekening mee te houden.
Op de SMA ben je begrensd tot een maximum van 12 panelen (2x6) om binnen het bereik te blijven. Mocht je dus op 1 kant 12 (of 14 op steca 2x7) willen dan heb je dus een dubbele MPPT nodig.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.