Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, maar het is de installateur wel aan te rekenen als hij daar in zijn advies aan de klant over wat en hoe e.e.a. het beste geinstalleerd kan worden geen rekening mee houdt natuurlijk.Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:27:
De ligging van een dak of schaduw is de installateur niet aan te rekenen.
Het lijkt me nuttig om hier van andermans fouten te leren, daarom ben ik benieuwd naar voorbeelden
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Bij musicmasters waren 2 ongelijke strings aangesloten op zijn SMA HF omvormer waarbij de kortste string niet genoeg spanning leverde voor de onderkant van het bereik van de SMA HF (185 Volt) dat deze feitelijk niets deed.Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:27:
De ligging van een dak of schaduw is de installateur niet aan te rekenen.
Het lijkt me nuttig om hier van andermans fouten te leren, daarom ben ik benieuwd naar voorbeelden
Dat zijn schadelijke dingen.
Zo is er schuin tegenover mij geinstalleerd met netjes een ontluchtings pijp *voor* de onderste panelen.
Het ergste is nog dat ik op 5 minuten lopen nog 2 installaties weet waarbij op een zelfde zuid dak de exact zelfde installatie is gedaan met *ook* de ontluchtingspijp voor de onderste panelen.
2 huizen daarnaast zit een zuid dak met een oude shell installatie bovenaan, en vervolgens een nieuwe installatie eronder waarvan de helft van de panelen rechts langs de dakkapel lopen en dus vanaf het middag uur in de schaduw zitten
Met wat schuiven hadden alle panelen op het zuiden in het licht kunnen liggen.
Verwijderd
Toevallig sprak ik de installateur van deze panelen
en de eigenaar daarvan wilde het perse vanwege het zicht en wilde ook geen optimisers vanwege het geld
Ik zelf heb de ruimte vrijgehouden waar de twee schaduwpanelen van de buren nu liggen voor de zonnecollectoren, die hebben daar minder last van, zal iets minder warmwater opbrengen, maar dat is minder erg
Dus niet alleen de installateurs , doen soms domme dingen, eigenwijze mensen zijn nog erger
http://www.zonnestroomnl....men-gemiddeld-784-kwhkwp/
Men kwam daar uit op gemiddeld 784 kWh/kWp. Lijkt me vrij laag, zeker omdat er ook gezegd wordt dat de systemen allemaal vrij goed gesitueerd zijn. Maar ja, hier op het forum is er vast wat meer animo om de boel te optimaliseren.
There's nothing moister than an oyster.
Dak oriëntatie is zuid/zuidwest, 30 graden hellingshoek.
Wat vinden jullie van deze setup, samen met deze omvormer? Het plan is 4 strings van 5 panelen te maken. Of beter kiezen voor 4 strings van 5, gezien de hoge ingangsspanning? Gaat dit en deel ik ze dan zo efficiënt mogelijk in? Of andere tips?
Deze omvormer is het.
[ Voor 6% gewijzigd door groxgrox op 15-08-2014 13:32 ]
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
betreft een oost/west installatie
heb keuze uit:
- 24 panelen 125cm*100cm)
- dak helemaal vol, 1 meter x 7 meter nog vrij voor een zuid-opstelling)
- 4x2 *3 opstelling (
- 150Wp (3600Wp totaal) a 40 euro / stuk (960 euro) - leeftijd: 3 a 4 jaar - Sharp panelen
optie 2:
- 18 panelen (160*81cm)
- 3x2 *3 opstelling
- 195Wp laminaat panelen, enkele maanden oud, 2 weken in gebruik geweest)
- hiermee houd ik nog plek voor een oost/west rij van 3x2 + een zuidopstelling
Echter zijn deze duurder: 75,- per stuk (€ 1350,-)
wat zou in deze verstandiger zijn? Kiezen voor nieuwere, laminaat panelen? (alles past in de MPPT/Voltage rangen van de Danfoss 4000, keuze verschil is de MV of HV versie)
Edit: de danfoss ulx4000HV is helaas slecht (niet?) verkrijgbaar ..
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 15-08-2014 14:34 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Over een jaar of 10 zal je nog wel een andere omvormer aan de wand moeten hangen, is wel een beetje ver weg.
in nederland hanteren we 0,85 per 1000Wp opbrengst bij 36 graden/zuid.
een oost-west opstelling (10 graden), geeft dat nou een extra verlies van 5% of meer zelfs?
Met databeestje eens:groxgrox schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:27:
Dak oriëntatie is zuid/zuidwest, 30 graden hellingshoek.
Wat vinden jullie van deze setup, samen met deze omvormer? Het plan is 4 strings van 5 panelen te maken.
SF doet ~85V per paneel; de omvormer wil 330V dus 4 panelen achter elkaar is netjes en 5 suboptimaal.
Als je veel schaduw hebt kan je ook voor 3 panelen achter elkaar gaan maar dan kom je niet uit met 20 panelen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet juiste aantal panelen in een string, niet de beste omvormer panelen combi. Bij het aansluiten geen rekening houden met de schaduw en de string samenstelling. Ik heb ondertussen genoeg voorbeelden gezien.
Veel instalateurs hebben voorkeur voor een omvormer en paneel. Soms komt omvormer x beter uit bij 18 panelen maar omvormer y juist weer bij 20 panelen.
Hier in de buurt ook een systeem met dezelfde panelen die op een mooie dag hetzelfde doet als ik, op een slechte dag scoor ik met gemak zo' 15 tot 20 procent hoger. Bij nader inzien bleek dat bij een andere manier vvan aansluiten dit probleem niet speelt.
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Korte pijpjes kan soms bewust zijn voor het esthetisch effect of 'die kort ik later nog wel in'. Diodes helpen een hoop btw.
Hoe kan je een string aansluiten dat-ie met slecht weer 20% minder doet
Verwijderd
Leuke berekening ... maar in de praktijk blijkt dat deze her en der achterhaald is.Crazy- schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:43:
...
in nederland hanteren we 0,85 per 1000Wp opbrengst bij 36 graden/zuid.
...
Hier doen we 850kWh/kWp op 20 graden helling naar het Oosten (90 graden)...
(terwijl SunnyDesign bijvoorbeeld rekent met ongeveer 750.)
Dus het is ook lastig te stellen dat bij een Oost/West opstelling je met 0.80 moet rekenen...
Hein
Het systeem bestaat uit 14 215Wp Yingli Panda panelen, dus 3010Wp, iets minder dan ons huidige verbruik van ca. 3300kWh en dan reken ik op 1000kWh/kWp in Castricum. Verder Solar Edge optimizers P300 en omvormer SE 3000 vanwege schaduw door dakkapellen van mijzelf en de buren.
Spanning panelen is 24.6V per paneel; nominale spanning van de omvormer volgens mij 350V, dus dit moet goed passen toch?
Onderstaand het dak op ZZW en onder ca. 35 graden. Pijpje rechtsboven gaat naar de andere kant van de nok. Rechts van de dakkapel blijft ruim 2x2m over voor een vacuumpijp systeem. Dakraam gaat dan weg.

Graag jullie commentaar. Meer ruimte voor zonnecollectoren overlaten door ook links van de dakkapel de 2 panelen weg te laten? Dan kan ik wellicht ook met een eenvoudige omvormer zonder optimizers werken?
[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 15-08-2014 17:09 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Erg veel dakkapellen bij jou, schaduw van beide kanten....pfff
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
je moet uiteraard een factor aanhouden ... maar ik gok als ik 0.85 zit wel goed zit danVerwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:05:
[...]
Leuke berekening ... maar in de praktijk blijkt dat deze her en der achterhaald is.
Hier doen we 850kWh/kWp op 20 graden helling naar het Oosten (90 graden)...
(terwijl SunnyDesign bijvoorbeeld rekent met ongeveer 750.)
Dus het is ook lastig te stellen dat bij een Oost/West opstelling je met 0.80 moet rekenen...
Hein
Ik zou geen optimizers gebruiken; de twee panelen naast de dakkapel samen op een microomvormer zetten en dan een leuke stringomvormer aan de rest.Joris 407 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:05:
Het systeem bestaat uit 14 215Wp Yingli Panda panelen, dus 3010Wp, [...] Solar Edge optimizers P300 en omvormer SE 3000 vanwege schaduw door dakkapellen van mijzelf en de buren.
Graag jullie commentaar.
Vlakke plaat collectoren doen op 4 m² meer dan buizen; je kunt ook op zoek naar een vacuum plaatcollector om helemaal hip te zijn.
Ook een goed plan ! Of met de micro OP de dakkapel met hele lage hoek, heb je de ruimte links nog voor een vlakkeplaat extra.Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:30:
[...]
Ik zou geen optimizers gebruiken; de twee panelen naast de dakkapel samen op een microomvormer zetten en dan een leuke stringomvormer aan de rest.
Vlakke plaat collectoren doen op 4 m² meer dan buizen; je kunt ook op zoek naar een vacuum plaatcollector om helemaal hip te zijn.
Zo'n voorbeeld staat hier in Drachten. 3 rijen in portrait direct achter elkaar op een garage dak met op een meter of 10 ook nog bomen ervoorRol-Co schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:07:
[...]
Ik denk dat mxl doelt op slecht afgestemde systemen of met een verkeerde ligging, of schaduw gevallen.
Puur op verkoop gebaseerde systemen dus, al weet ik dat een installateur soms moet omdat de klant dat perse wil.
Zo van gooi maar op dak, afrekenen en klaar!
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Ik wist niet dat dat kon! Als ik bijvoorbeeld een sma sb 3000 tlst-21 neem, kan ik daar dan die 2 panelen met optimizers ook op aan sluiten dan?Proton_ schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:30:
[...]
Ik zou geen optimizers gebruiken; de twee panelen naast de dakkapel samen op een microomvormer zetten en dan een leuke stringomvormer aan de rest.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 15-08-2014 19:29 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
De twee paneeltjes apart op een micro omvormer, de rest op een grote.Joris 407 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:26:
[...]
Ik wist niet dat dat kon! Als ik bijvoorbeeld een sma sb 3000 tlst-21 neem, kan ik daar dan die 2 panelen met optimizers ook op aan sluiten dan?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Je kunt nog zo'n setje voor op de dakkapel maar gezien je verbruik is dat niet echt nodig.
Voor de rest kanj je idd SMA gebruiken of iets anders dat in je budget past.
Of alle 13 in serie op de sma tl3000 st met optitrac aan. Net wat goedkoper is. Kan je er altijd nog 2 extra aan de andere kant van de dakkapel ofzo.
Ofzo is altijd goed
Maar haalt de optitrac er net zoveel uit als een micro-omvormer zou doen?
Optitrac haalt niks uit de panelen naast de dakkapel maar wel het maximale uit de resterende panelen. Het omzeilt de schaduw panelen.Joris 407 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:34:
O, ik had te snel gelezen. Optimizers zijn natuurlijk wat anders dan micro-omvormers. Bedankt voor de tip! Ik ga even rekenen wat goedkoper is.
Maar haalt de optitrac er net zoveel uit als een micro-omvormer zou doen?
Daarentegen heb je dan geen kosten voor een micro gemaakt en haal je toch extra opbrengst als de panelen in de zon liggen. Het is een afweging. Niet de meeste opbrengst.
Verwijderd

met dank aan johan, zelf gelegd.
het geoefende oog ziet helemaal geen clickfit oid,
het was dan ook zo gelegd.
mooi systeem
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 21:08 ]
Verwijderd
en dat gaat natuurlijk lukken als je weet dat dit systeempje mij slecht 450 euries heeft gekost voor een kilowattje (nieuw)
Dus 200,- voor de panelen? Eerder gaf je al aan dat de omvormer 250,- was namelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:32:
op oost ze zullen niet enorm scoren zo laag op het dak, maar we gaan nu voor het volume in kWh
en dat gaat natuurlijk lukken als je weet dat dit systeempje mij slecht 450 euries heeft gekost voor een kilowattje (nieuw)
Kan het werkelijk nergens terugvinden of hier panelen van 158x80 landscape op passen.... het gaat dus uiteraard om die 80cm
Ik ben benieuwd. €200 voor 1Kwp erbij spreekt mij ook wel aan.Rol-Co schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:46:
[...]
Dus 200,- voor de panelen? Eerder gaf je al aan dat de omvormer 250,- was namelijk.
waar kan ik bestellen? Heb nog 5kWp nodig, dat voor 1000euro nieuw...;)MichielFRL schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:53:
[...]
Ik ben benieuwd. €200 voor 1Kwp erbij spreekt mij ook wel aan.
Dus met micro-omvormers meer opbrengst, omdat ze de 2 beschaduwde paneeltjes, mee laten doen als ze (deels) in de schaduw liggen?databeestje schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:59:
[...]
Optitrac haalt niks uit de panelen naast de dakkapel maar wel het maximale uit de resterende panelen. Het omzeilt de schaduw panelen.
Daarentegen heb je dan geen kosten voor een micro gemaakt en haal je toch extra opbrengst als de panelen in de zon liggen. Het is een afweging. Niet de meeste opbrengst.

De SF paneeltjes krijgen begin van de avond schaduw, liggen op zuid-west en zouden het zonder schaduw beter moeten doen dan de ZnShine welke op zuid liggen.
(Ik heb al een paar keer de neiging gehad om de zaag in de bomen van de achterburen te zetten)
Kan je me in simpele woorden eens uitleggen hoe dat in zijn werk gaat? Paneel in de schaduw=weerstand. Weerstand in een string is niet cool; hoe gaat een omvormer die weerstand tackelen? De omvormer moet m.i. een mpp zoeken waarbij de panelen hun spanning kunnen lozen bij een flink lagere stroomsterkte, want de omvormer kan niet zo heel veel aan die weerstand veranderen. Dat optitrac verhaal kan mij nog niet overtuigen. In dat opzicht ben ik meer gecharmeerd van SolarEdge of Tigo.databeestje schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:59:
[...]
Optitrac haalt niks uit de panelen naast de dakkapel maar wel het maximale uit de resterende panelen. Het omzeilt de schaduw panelen.
"Optitrac" vind ik overigens een beetje marketing blabla. De Effekta, zonder marketing blabla, reageert zelfs beter op schaduw conform het poezendeken-testje (© databeestje). Zelfde voor de AEG PV 2000, die kon ook gewoon goed omgaan met schaduw, zelfs zonder marketing blabla eromheen.
[ Voor 92% gewijzigd door Dre op 15-08-2014 23:01 ]
Neahh, de effekta stort in als een baksteen met schaduw, de piko en fronius ook, geen ervaring met de sma en de growatt gaan we binnen een week zien.Dre schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:54:
Bypass diodes.
"Optitrac" vind ik overigens een beetje marketing blabla. De Effekta, zonder marketing blabla, reageert zelfs beter op schaduw conform het poezendeken-testje (© databeestje). Zelfde voor de AEG PV 2000, die kon ook gewoon goed omgaan met schaduw, zelfs zonder marketing blabla eromheen.
Keuze 1: 2480Wp met 8x 310Wp ECSOLAR mono op een HoSola Bright 2500MTL (2 strings van 4 panelen)
Keuze 2: 2040Wp met 12x 170Wp SF cis op een HoSola Bright 2000MTL (2 strings van 2x 3 panelen)
Volgens mijn berekeningen met o.a. PVGIS en de Sunny Design Web geeft keuze 1 uiteindelijk het beste rendement na 25 jaar. Alleen er zit veel verschil tussen de berekeningen jammer genoeg.
Waar ik mee zit is de betrouwbaarheid van de beide tools gezien je steeds hoort dat CIS het (veel) beter doet op oost/west opstellingen onder een lage hoek en diffuus licht. Wat is nu de waarheid?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
@Rol-Co
Blijkbaar is het poezendeken-testje niet vergelijkbaar met jou schaduw probleem. En misschien uberhaupt niet representatief voor schaduwproblemen in het algemeen.
@Dre
Ik heb ze op beide plekken gehad, zowel met de dakkapel als op de carport waar er serieus schaduw op komt.
Werkt echt niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 15-08-2014 23:27 ]
Het kan best dat dat bij jou anders is. Een paneel volledig afdekken (0 lux) is wat anders dan schaduw die jij hebt (>0 lux).
De Effekta heb ik DC-zijdig geregistreerd met een apart meetinstrument en daar zag ik geen spannings-sweep.
Wellicht een interessant artikel over de MPPT:
Wikipedia: Maximum power point tracking
Ik had een randje schaduw op 3-4 panelen van de 10x165Wp en haalde er 1 paneel af + de andere uit de schaduw, resultaat na die 10 min veranderen...... 600W meer vermogen.Dre schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:41:
@Rol-Co
Het kan best dat dat bij jou anders is. Een paneel volledig afdekken (0 lux) is wat anders dan schaduw die jij hebt (>0 lux).
De Effekta heb ik DC-zijdig geregistreerd met een apart meetinstrument en daar zag ik geen spannings-sweep.
Wellicht een interessant artikel over de MPPT:
Wikipedia: Maximum power point tracking
Dat was met de effekta op de carport.
Heeft er iemand al een langere ervaring met Hosola omvormer? Hoe is de ervaring, geen problemen?
Nadeel van deze oversized SMA, is dat het rendement op 94% ligt, volgens sunnydesignweb. Maximaal haalbaar met meer panelen is 95,4 % Voordeel is met het oog op de toekomst de huidige (nieuwe) panelen eventueel doorverkopen en vervangen voor betere panelen over een jaar of 5.
Allemaal vanwege ruimtegebrek.
De Hosala schermt met europees rendement van 96,6 %
Iemand ervaringen met Hosola?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2014 08:00 ]
Ik zit met dezelfde omvormer (zie paar posts terug) i.v.m. de benodigde twee MPPT. Daarvoor zijn ze ideaal. Verder krijg je er 10j garantie op en is uit te breiden naar 25. De 4200MTL is onlangs door Photon getest met een A (97%) @ medium en A 97.2 @ high irradiation. Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd en ga voor de best passende oplossing. De garantie en features zegt mij in deze voldoende. In de praktijk moeten we het toch maar afwachten.AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 07:58:
Ik heb nu een aanbieding met een oversized SMA 3000-TL omvormer en een prima passende Hosola 2500mtl omvormer.
Heeft er iemand al een langere ervaring met Hosola omvormer? Hoe is de ervaring, geen problemen?
Nadeel van deze oversized SMA, is dat het rendement op 94% ligt, volgens sunnydesignweb. Maximaal haalbaar met meer panelen is 95,4 % Voordeel is met het oog op de toekomst de huidige (nieuwe) panelen eventueel doorverkopen en vervangen voor betere panelen over een jaar of 5.
Allemaal vanwege ruimtegebrek.
De Hosala schermt met europees rendement van 96,6 %
Iemand ervaringen met Hosola?
Zelf tevreden mee; heb een AEG (2 jaar) en een Chint (3 mnd). Vriend heeft net een Schneider. Ook bij met de FP4ALL loggers die erin kunnen.
http://www.fp4all.org/use...ysid=3589&totalOverview=1
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Heeft wel wifi
Echter zegt hij: ze geven maar 14V itt de originele 40V
Uiteraard is 10 euro per stuk geen geld, maar iemand een idee wat hwr zou kunnen zijn? Is leuk voor mn schuur... zekr als het voltage te fixen is
Bedrijf is gevestigd in Taiwan aldus google, maar doet zelf niets onder z'n eigen naam zover ik kan vinden.Rol-Co schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:29:
Allemaal submerken van een chinese fabrikant, het lijkt op omnik
Heeft wel wifi
Phoenixtec vind je terug in de firmware van deze inverters
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Allemaal? Lijkt me sterk, of het moet een bliksem gevalletje zijn. Cheap maar ik zou er niet aan beginnen.Crazy- schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:37:
Hier om de hoek biedt iemand 12x 160Wp panelen uit 2004... 100 euro
Echter zegt hij: ze geven maar 14V itt de originele 40V
Uiteraard is 10 euro per stuk geen geld, maar iemand een idee wat hwr zou kunnen zijn? Is leuk voor mn schuur... zekr als het voltage te fixen is
Panelen zijn niet te repareren, hooguit een diode er in maar thats it.
Ja allemaal szengzen (china) hoor, dat is zo groot, daar word van alles verkocht/gemaakt, van fake iphones tot lcd schermen enz enz.NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:41:
[...]
Bedrijf is gevestigd in Taiwan aldus google, maar doet zelf niets onder z'n eigen naam zover ik kan vinden.
Phoenixtec vind je terug in de firmware van deze inverters
[ Voor 27% gewijzigd door Rol-Co op 16-08-2014 08:47 ]
Dat vond ik dus ook: allemaal?Rol-Co schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:42:
[...]
Allemaal? Lijkt me sterk, of het moet een bliksem gevalletje zijn. Cheap maar ik zou er niet aan beginnen.
Panelen zijn niet te repareren, hooguit een diode er in maar thats it.
[...]
Ja allemaal szengzen (china) hoor, dat is zo groot, daar word van alles verkocht/gemaakt, van fake iphones tot lcd schermen enz enz.
Mja zou te mooi zijn om waar te zijn zeg maar
Nou ja, eerste twee jaar heeft mijn chinese sticker inverter al overleefd, we gaan zien hoe lang die het vol houdt.
natuurlijk niet te vergelijken die 2 set op deze manier.Pascal Saul schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:11:
Ik zit ook met een moeilijke keuze tussen twee oost (-145) / west (35) opstellingen onder een hoek van 13 graden zonder enige schaduw in Oosten van het land (Arnhem). Een zuid-west opstelling kan, maar dan maximaal 6 danwel 9 panelen maar die geven (veel) minder rendement dat een oost/west opstelling in mijn situatie.
Keuze 1: 2480Wp met 8x 310Wp ECSOLAR mono op een HoSola Bright 2500MTL (2 strings van 4 panelen)
Keuze 2: 2040Wp met 12x 170Wp SF cis op een HoSola Bright 2000MTL (2 strings van 2x 3 panelen)
Volgens mijn berekeningen met o.a. PVGIS en de Sunny Design Web geeft keuze 1 uiteindelijk het beste rendement na 25 jaar. Alleen er zit veel verschil tussen de berekeningen jammer genoeg.
Waar ik mee zit is de betrouwbaarheid van de beide tools gezien je steeds hoort dat CIS het (veel) beter doet op oost/west opstellingen onder een lage hoek en diffuus licht. Wat is nu de waarheid?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
(en ik vraag met af of 4x ecsolar wel genoeg V op levert voor een hosola)
maar als zuid 100% opbrengst doet.
dan doet west of oost ongeveer 75%, dus oost-west is dan 150% opbrengst.
maar heb je wel het nadeel dat je dan 2x zoveel panelen moet kopen.
maar als je goed zoekt en kijkt, dan kun je een iets wat kleinere omvormer gebruiken met oost-west.
en komt je ongeveer gelijk uit in prijs versus opbrengst (zeg maar: TVT)
maar met oost-west heb je wel meer kWh aan opbrengst, en dat kan een afweging zijn.
nadeel van oost-west is dat de keuzen opties die rendabel zijn wat beperkter zijn.
gewoon minder omvormers om uit te kiezen en erg lastig kleine setjes voor te maken.
ongeveer 3000-4000Wp heb je nodig voor oost-west echt lekker te doen. (kan vast wel met iets minder, maar erg lastig om dat effectief te doen)
(CIS beter op oost-west, is onzin, maakt totaal niet uit welk type paneel je daar voor gebruikt.
ik draai tevreden met mono op oost-west en zie poly dat ook doen etc..)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ik denk dat cis beter is met indirecte instraling, maar erg lastig te zie of aan te tonen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:58:
CIS in theorie niet beter met indirecte instraling?
als ik op mijn set kijk, zie ik dan een 600W en bij vergelijkbare cis setjes een 650W.
maar veel variabelen die er dan bij komen kijken en wat is eigenlijk 50W verschil?
in ieder geval als er verschil is, dan is het minimaal.
zo weinig dat het in mijn ogen geen afweging waard is.
vele andere zaken die meer mee tellen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Juist met CIS zijn kleine oost/west opstellingen te maken omdat je met 3 panelen vaak al in het MPP bereik zit.migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:57:
nadeel van oost-west is dat de keuzen opties die rendabel zijn wat beperkter zijn.
gewoon minder omvormers om uit te kiezen en erg lastig kleine setjes voor te maken.
Parallel aan 1 MPP en elke omvormer werkt.
Maar goed, er is geen budget-CIS dus ik snap wat je bedoelt
Net wat proton zegt, je kan met 4 panelen sf bijv al een oost west maken, dat dan weer wel, met gewone panelen heb je er al snel meer nodig.
ik bedoel eigenlijk iets anders.Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:08:
[...]
Juist met CIS zijn kleine oost/west opstellingen te maken omdat je met 3 panelen vaak al in het MPP bereik zit.
Parallel aan 1 MPP en elke omvormer werkt.
Maar goed, er is geen budget-CIS dus ik snap wat je bedoelt
b.v. met 3x SF per mpp op een power-one 3.0 zit je wel leuk in het bereik van de V van de omvormer.
maar met een 1020Wp op die omvormer ben je nog niet kosten effectief.
(en het rendement van de omvormer zakt zodra je te weinig W er op hebt staan, niet allen de V is een factor.
dat begint pas bij de 3000Wp.
en in oost-west kan die omvormer naar de +/-4000Wp.
en dan pas begint het echt kosten effectief te worden.
omvormers met voldoende bereik per 2x mpp onder de 3000W?
ik heb ze nog niet gezien. (die hosola misschien, maar ik heb nog geen echte cijfers gezien van dat apparaat)
jep ongeveer de volgorde, maar ook veel persoonlijke afwegingen.NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:09:
Dan prijs, ruimte, uiterlijk en passend maken op jouw dak dus belangrijk, naast een evt voordeeltje tov instraling. Een van de grote voordelen van de SF panelen die inmiddels op een aantal daken hier in de straat liggen is dat ze egaal zwart zijn.
niet altijd is geld de belangrijkste drijfveer, soms is geen rekening meer hoeven te betalen belangrijker.
en als je dat zwart mooi vind, vind ik dat ook een goede reden.
een mooiere vind ik, dat cis een stuk minder milieu belastend is als mono of poly.
Growatt Mtl serie?migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:21:
[...]
omvormers met voldoende bereik per 2x mpp onder de 3000W?
ik heb ze nog niet gezien. (die hosola misschien, maar ik heb nog geen echte cijfers gezien van dat apparaat)
de growatt 2500MTL is een optie.
alleen tot hoever gaat de mpp?
ik weet al zeker dat het geen 2700W is per mpp
en verwacht eigenlijk een 1350W per mpp. (maar ik kan er naast zitten, ik weet het gewoon niet, maar als de fabrikant het niet durft te vermelden, vreest ik het ergste)
dus die omvormer kan maar 2700Wp aan in oost-west
en dat is niet echt kosten effectief, een 2500W omvormer kan oost-west makkelijk 3500Wp hebben anders kom je nooit aan de 2500W.
vergelijk dat met een power-one 3.0(3300W) die kan 2000W per mpp verwerken.
dus een 4000Wp in oost-west.
kleiner ken ik ze nog niet voor oost-west en kosten effectief te zijn.
of beter een sma3000tl-21, die kan 3000W per mpp doen.
op mijn dak zou ik daar makkelijk +/-2600Wp per mpp aan kunnen hangen dus een 5200Wp.
maar sma en kosten effectief???
(je kunt natuurlijk altijd nog 30% onder dimensioneren als je dat zou willen.
heb ik in dit verhaal niet mee genomen.
en met oost-west kan het zelfs meer als 30% zijn.)
Nou, ik denk het wel migjes, ik heb nu de growatt 3000Mtl weer in gebruik (is gerepareerd) en heb er 3060Wp aan 1 mppt hangen, ik hoef daar niets voor in te stellen of kabels te verbinden maar gaat probleemloos over de 2000W.migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:22:
[...]
de growatt 2500MTL is een optie.
alleen tot hoever gaat de mpp?
ik weet al zeker dat het geen 2700W is per mpp.
en verwacht eigenlijk een 1350W per mpp. (maar ik kan er naast zitten, ik weet het gewoon niet, maar als de fabrikant het niet durft te vermelden, vreest ik het ergste)
dus die omvormer kan maar 2700Wp aan in oost-west
en dat is niet echt kosten effectief, een 2500W omvormer kan oost-west makkelijk 3500Wp hebben anders kom je nooit aan de 2500W.
vergelijk dat met een power-one 3.0(3300W) die kan 2000W per mpp verwerken.
dus een 4000Wp in oost-west.
kleiner ken ik ze nog niet voor oost-west en kosten effectief te zijn.
of beter een sma3000tl-21, die kan 3000W per mpp doen.
op mijn dak zou ik daar makkelijk +/-2600Wp per mpp aan kunnen hangen dus een 5200Wp.
maar sma en kosten effectief???
(je kunt natuurlijk altijd nog 30% onder dimensioneren als je dat zou willen.
heb ik in dit verhaal niet mee genomen.
en met oost-west kan het zelfs meer als 30% zijn.)
@Migjes
Een 1350 watt per mpp (als dat zo zou zijn?), zou in mijn geval wel goed niet slecht uitkomen.
4x 270wp ECSolar op 10 graden zuid (1080 wp - 185 V)
5x 270wp ECSolar op 33 graden zuid (1350 wp - 231 V)
Op een Hosola 2500MTL zou dat wel kunnen, mpp bereik: 120 - 500 V
Edit: Ze geven trouwens max 1500 watt per mpp aan in de specificaties van Hosola voor de 2500MTL zag ik.
Voor de 3000MTL geven ze 2000 watt per mpp aan.
@Rol-co: Dan zijn Growatt en Hosola intern toch anders als je over de 2000 watt gaat met de 3000MTL, denk ik. Wat was er defect aan de Growatt?
[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2014 10:54 ]
Oost-west op een plat dak en dan 3500wp op een 2500w omvormer lijkt me niet handig, want met de kleine hellingshoek staat op zowel de oost als de west georiënteerde panelen de hele dag vol de zon.
je mag het gerust denken, maar 2000W is niet overtuigend.Rol-Co schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:28:
[...]
Nou, ik denk het wel migjes, ik heb nu de growatt 3000Mtl weer in gebruik (is gerepareerd) en heb er 3060Wp aan 1 mppt hangen, ik hoef daar niets voor in te stellen of kabels te verbinden maar gaat probleemloos over de 2000W.
dat is precies wat ik verwacht van een 3000W omvormer.
(meestal is het net iets meer als 50% van totaal vermogen wat 1500W maakt en dan nog iets extra, maar hoeveel?)
de vraag is eerder tot hoever gaat hij dan echt?
omnik 3 tl stopt bij de 1700W per mpp(en tikt voor korte momenten door naar de 1750W), dat weten we.
vertel het eens tot hoever de growatt 3000Mtl gaat.
dat zegt nog niks over de 2500Mtl, maar verwacht wel een aardig vergelijkbaar resultaat.
"Assumptions is the mother of all fuckup's"
let op wat roll-co zegt, hij kan goed gelijk hebben en dat denk ik ook wel.AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:39:
Zou het kunnen dat Growatt en Hosola intern dezelfde zijn, aangezien ze beide MTL in de codering hebben?
@Migjes
Een 1350 watt per mpp, zou in mijn geval wel goed niet slecht uitkomen.
4x 270wp ECSolar op 10 graden zuid (1080 wp - 185 V)
5x 270wp ECSolar op 33 graden zuid (1350 wp - 231 V)
Op een Hosola 2500MTL zou dat wel kunnen, mpp bereik: 145 - 500 V
wil allen de echte grens weten, zodat er een goede keuze gemaakt kan worden.
als jij dat oost-west wil zetten heb je al genoeg aan een 1900W omvormer (bij 20 graden hoek)
en dat maakt net een oost-west kosten effectief.
maar die zul je niet vinden en dan kan een Growatt en Hosola best het beste zijn wat je dan kunt vinden.
jep hoe platter, hoe minder het mee speel hoeveel W de mpp's zijn.MichielFRL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:54:
Als er over oost-west gesproken wordt hebben jullie het altijd over montage op schuine daken denk ik.
Oost-west op een plat dak en dan 3500wp op een 2500w omvormer lijkt me niet handig, want met de kleine hellingshoek staat op zowel de oost als de west georiënteerde panelen de hele dag vol de zon.
de hoek doet veel.
het grootste probleem is dat vooral de goedkopere omvormers het gewoon niet vermelden hoeveel W er per mpp word verwerkt.
en van een aantal weten we al dat het erg tegen kan vallen.
(ook word er veel over geroeptoepert wat soms helemaal niet klopt. tweakers en hun ego's)
foute boel ? zwakste schakel verhaal treed dan in werking. Ampere dondert in elkaar)Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:15:
Wat vind je dan van oost/west parallel op 1 MPP?
misschien niet eens een gek idee? maar dan wel op platdak/20 graden
[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 16-08-2014 11:25 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2014 11:26 ]
mooie optie voor echt kleine setjes.Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:15:
zou ik alleen een niet te grote hoek gebruiken, maar een 20 graden kan het best.
(wel oppassen met schaduw van b.v. pijpjes dat geeft nare effecten die dan 2x zo zwaar wegen)
iets groter kan ook wel, alleen dan wil je al snel optitrack/mppscanning of pvsweep.
zodat de mpp niet blijft hangen op het verkeerde punt.
word het wat groter, dan al snel 2 mpp's
(sterker nog, ik gebruik omvormers met 2 mpp, die ik dan parallel zet omdat die dan goedkoper zijn als omvormers met 1 mpp.
pasop, 2 soorten diodes.Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:21:
Alleen panelen in serie delen de stroom, vandaar parallel. Oost en west moeten dan wel evenveel panelen hebben. Even terug is een onderzoek van Fronius en SMA gepost dat splitsen op 2mpp's maar 1% meer oplevert.
word een gedeelte van het paneel uitgeschakeld of heel het paneel.
dat kan een omvormer niet altijd lekker verwerken.
een erg gekleurd onderzoek vond ik dat wel.
perfecte situaties tegen elkaar zetten en dan 1% beweren.
dat is niet zo moeilijk.
jammer dat databeestje geen langlopende kWh/kWp heeft gemaakt, die had het verschil goed kunnen zien tussen 1 of 2 mpp's. nu zijn het nog wat losse beweringen.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 16-08-2014 11:36 ]
Zou een omvormer zonder mppt voor oost-west-noord-zuid (gemixte oriëntatie) niet veel beter functioneren?Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:15:
Mppt is alleen maar bedacht om het optimale punt te gebruiken.
Maar zonder optimaal punt zijn er ook spanning en stroom en mogelijk is het verschil tussen wel en geen mppt gebruiken helemaal niet zo groot en grotendeels marketing.
Als je 2 accu's met dezelfde spanning, echter met verschillende capaciteit (ah), parallel verbindt en er vervolgens een verbruiker op aansluit zullen beide accu's dezelfde hoeveel stroom afgeven, echter is de ene accu eerder leeg dan de andere.
Geldt voor zonnepanelen niet hetzelfde als bovenstaande?
Met andere woorden, als mppt geen rol speelt, dan kunnen gelijke strings maar met een andere oriëntatie probleemloos gecombineerd worden?
Dat is de reden dat ik die HoSola wil omdat die 2x MPPT heeft. Met 4x 310 danwel 2x3 170Wp panelen kunnen beiden prima opstarten in mijn geval.
Maar ik ben beperkt met de dakbelasting dus vandaar dat ik ook oost west moet eigenlijk. Flatfix Fusion kan ik wel gebruiken voor de Zuid/West opstellingen maar kan ik minder opwekken.
Ik had gehoopt dat iemand gewoon kon zeggen dat CIS de way to go is in Nederland met het klimaat en Oost/West. Zoals ik hier lees geen overtuigende reacties om niet voor CIS te kiezen maar bij MONO te blijven. Die is volgens mijn berekening ook het beste...
En uiterlijk boeit op mijn platte dak niet
Denk dat ik 2480Wp maar ga bestellen nu.
ehh als de omvormer geen mppt toepast, dan krijg je Voc met 0A uit de panelen?MichielFRL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:35:
[...]
Zou een omvormer zonder mppt voor oost-west-noord-zuid (gemixte oriëntatie) niet veel beter functioneren?
Mppt is alleen maar bedacht om het optimale punt te gebruiken.
Maar zonder optimaal punt zijn er ook spanning en stroom en mogelijk is het verschil tussen wel en geen mppt gebruiken helemaal niet zo groot en grotendeels marketing.
Als je 2 accu's met dezelfde spanning, echter met verschillende capaciteit (amh), parallel verbindt en er vervolgens een verbruiker op aansluit zullen beide accu's dezelfde hoeveel stroom afgeven, echter is de ene accu eerder leeg dan de andere.
Geldt voor zonnepanelen niet hetzelfde als bovenstaande?
Met andere woorden, als mppt geen rol speelt, dan kunnen gelijke strings maar met een andere oriëntatie probleemloos gecombineerd worden?
of te wel veel V met 0A en dus 0W.
maar als de situatie perfect is en je hebt nergens op geen enkele richting iets van extra schaduw.
dan kun je gerust met 1 mpp werken.
er is wel verlies, maar niet veel.
maar er is altijd wel een boom/pijpje/schoorsteen etc, komt maar zelden voor dat er echt niks is.
als ik naar de kerktoren kijk zou het daar wel kunnen, maar wie heeft er een kerktoren?
4x 310Wp (ecsolar toch?)Pascal Saul schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:44:
Je zit natuurlijk ook met de MPPT bereik als je alles op een omvormer knalt met oost/west.
Dat is de reden dat ik die HoSola wil omdat die 2x MPPT heeft. Met 4x 310 danwel 2x3 170Wp panelen kunnen beiden prima opstarten in mijn geval.
Maar ik ben beperkt met de dakbelasting dus vandaar dat ik ook oost west moet eigenlijk. Flatfix Fusion kan ik wel gebruiken voor de Zuid/West opstellingen maar kan ik minder opwekken.
Ik had gehoopt dat iemand gewoon kon zeggen dat CIS de way to go is in Nederland met het klimaat en Oost/West. Zoals ik hier lees geen overtuigende reacties om niet voor CIS te kiezen maar bij MONO te blijven. Die is volgens mijn berekening ook het beste...
En uiterlijk boeit op mijn platte dak niet
Denk dat ik 2480Wp maar ga bestellen nu.
dat geeft maar 144V en dan moet het niet te warm zijn.
je blijft er wel mee boven de 100V start spanning oke.
maar de mpp wil eigenlijk minimaal 200V?
de 3x 170Wp SF (cis) blijft zelfs als het echt warm is boven de 200V.
daar zou ik eerder voor kiezen.
laten wij eens helemaal vooraan beginnen met je planning.
ik heb het idee dat je nu vreemde beslissingen aan het nemen bent.
waar ik mijn twijfels bij heb.
hoezo dak belasting?
(daken kunnen veel meer hebben als sommige mensen denken)
kan ik zo natuurlijk niet schatten, mis erg veel gegevens.
hoeveel wil je gaan opwekken?
en wat is je ruimte?
etc..
ik heb 4,80 in de volle breedte en de lengte zal dat iets van 5 zijn waarna het dak rond afloopt en een helling van 3 graden naar achteren.
Geen schaduw verder door pijpjes want die staat op het noorden op het ronde gedeelte.
De twee opties doen ongeveer 4m in de lengte x 4,4 in de breedte. Qua dakrandafstand is dat op het randje eigenlijk.
oke, begin een idee te krijgen van je dak.
(dat kan er lastig worden)
kun je een foto plaatsen, ik denk dat het een stuk beter kan.
Is dat wel zo?migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:52:
[...]
ehh als de omvormer geen mppt toepast, dan krijg je Voc met 0A uit de panelen?
of te wel veel V met 0A en dus 0w
Als ik een 12v paneeltje pak en daar een ventilator op aansluit gaat de ventilator draaien. De ventilator kan alleen draaien als er stroom (A) is.
Een omvormer is in principe ook een verbruiker.
'S ochtends kan je dat mooi zien aan de logging van de omvormer. Al geruime tijd is er genoeg spanning, maar er is geen stroom omdat er te weinig instraling is. De omvormer probeert dan af en toe op te starten met als gevolg dat de spanning inzakt, maar omdat er te weinig stroom is gaat de omvormer weer stand-by en stijgt de spanning weer.

Als hij nog verder gaat straks hoor je het, het is pas 12 uur
lol, dat klopt.MichielFRL schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:07:
[...]
Is dat wel zo?
Als ik een 12v paneeltje pak en daar een ventilator op aansluit gaat de ventilator draaien. De ventilator kan alleen draaien als er stroom (A) is.
Een omvormer is in principe ook een verbruiker.
'S ochtends kan je dat mooi zien aan de logging van de omvormer. Al geruime tijd is er genoeg spanning, maar er is geen stroom omdat er te weinig instraling is. De omvormer probeert dan af en toe op te starten met als gevolg dat de spanning inzakt, maar omdat er te weinig stroom is gaat de omvormer weer stand-by en stijgt de spanning weer.
alleen geeft de ventilator dan de tegen druk en is daardoor een soort van mpp geworden.
het zelfde principe als je in tuin verlichting ziet. (dat is een cel + accu niet meer als dat)
een echte mpp geeft dan zoveel druk tot hij het max uit de panelen haalt, een ventilator geeft maar 1 tegen druk.
nice, dat is lekker veel ruimte.Rol-Co schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:10:
@migjes
[afbeelding]
Als hij nog verder gaat straks hoor je het, het is pas 12 uur
kun je er een grafiek van maken, dan zien we het beter waar de grens zit?
(ik kan nu niet op de Engelse site van growatt komen? mijn chinees is er slecht)
http://1drv.ms/1t8Xy8dmigjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:07:
@Pascal Saul
oke, begin een idee te krijgen van je dak.
(dat kan er lastig worden)
kun je een foto plaatsen, ik denk dat het een stuk beter kan.
http://www.ecsolar.com/ca...ule-17216-9970/1#tab-06_1
4x VOC van 45.2 = 180,8
4x VMP van 36,7 = 146,8
http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html#div02
Operating Voltage = 100-550
MPPT = 120 - 500.
Max power = 1500 == 1240
Dan zit ik toch binnen de grenzen?
De 2000MTL zou denk ik ook kunnen.
MPPT = 110 - 500.
Max power = 1300 == 1240
Bij 2x MPPT = 2200Wp / 2480Wp. De kans dat dit op een dag gaat gebeuren met Oost/West is denk ik nihiel?
[ Voor 49% gewijzigd door Pascal Saul op 16-08-2014 12:27 ]
Zolang er geen gedeeltelijke schaduw is over een string zal het MPP van O altijd rond dezelfde spanning als het MPP van W liggen en is mppsweep niet nodigmigjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:33:
iets groter kan ook wel, alleen dan wil je al snel optitrack/mppscanning of pvsweep.
zodat de mpp niet blijft hangen op het verkeerde punt.
Zodra je diodes nodig hebt voor een fatsoenlijke opbrengst wordt het een ander verhaal idd.pasop, 2 soorten diodes.
@geen mpp: de midrange zonneladers/lampen hebben vaak geen echte MPP tracker maar meten af en toe Voc en gaan dan op 80% zitten. Hierdoor hoeft er geen stroommeting gedaan te worden en kan er met een simpelere microcontroller volstaan worden.
Wat voor grafiek wil je hebben? Hij is hier te volgen aankomende dagen.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=10855
Panelen klopt, omvormer is dus de growatt 3000mtl ipv de stecagrid.
neem ook de temperatuur-verschillen tussen de oost-west panelen mee.Proton_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:19:
[...]
Zolang er geen gedeeltelijke schaduw is over een string zal het MPP van O altijd rond dezelfde spanning als het MPP van W liggen en is mppsweep niet nodig
voorbeeld:

daar door kan de mpp op het verkeerde punt blijven hangen in de iv curve naar maten de dag verloopt.
iets van optitrack/mppscanning/pvsweep duwt het wel weer op de juiste plek.
bij grotere systemen toch wel handig.
@Rol-Co
cool, ik zal er op letten.
als je panelen warm worden zakt de V nog een aardig stuk om laag.Pascal Saul schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:17:
[...]
http://1drv.ms/1t8Xy8d
http://www.ecsolar.com/ca...ule-17216-9970/1#tab-06_1
4x VOC van 45.2 = 180,8
4x VMP van 36,7 = 146,8
http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html#div02
MPPT = 120 - 500.
Max power = 1500 == 1240
Dan zit ik toch binnen de grenzen?
De 2000MTL zou denk ik ook kunnen.
MPPT = 110 - 500.
Max power = 1300 == 1240
Bij 2x MPPT = 2200Wp / 2480Wp. De kans dat dit op een dag gaat gebeuren met Oost/West is denk ik nihiel?
zo doen mijn panelen ook 36Vmpp.
maar op een warme zomer dag zakken ze naar 28V.
28 * 4 = 112Vmpp.
en dan zit je wel erg laag.
zeker als je bedenk dat de omvormer pas bij 360V zijn volle geadverteerde rendement haalt.
nu hoef je niet 360V te doen, iets lager kan ook wel, maar dit is wel erg op de grens balanceren.
als je dus SF (cis) panelen gebruikt, dan heb je al minimaal 72V per paneel.
en daar mee kom je een stuk dichterbij de 360V op jouw dak.
http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.htmlmigjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:35:
[...]
als je panelen warm worden zakt de V nog een aardig stuk om laag.
zo doen mijn panelen ook 36Vmpp.
maar op een warme zomer dag zakken ze naar 28V.
28 * 4 = 112Vmpp.
en dan zit je wel erg laag.
zeker als je bedenk dat de omvormer pas bij 360V zijn volle geadverteerde rendement haalt.
nu hoef je niet 360V te doen, iets lager kan ook wel, maar dit is wel erg op de grens balanceren.
als je dus SF (cis) panelen gebruikt, dan heb je al minimaal 72V per paneel.
en daar mee kom je een stuk dichterbij de 360V op jouw dak.
In dat geval is de rekensom :
2x3 parallel VOC van 112 = 336
2x3 parallel VMP van 87.5 = 262,5
MPPT = 110 - 500.
Max power = 1300 = 1020
Ziet er beter uit zeker
Als je dit in de P/V curve plugt zie je dat als de hele string op de grootste spanning draait je niet zo gek veel vermogen 'mist'. De curve loopt even vlak rond het MPP en +/-5% in spanning maakt niet gek veel uit (geen 5% in ieder geval).
Natuurlijk is 2 losse MPPs beter, maar ik geloof de 1% verlies uit de onderzoeken wel (mits geen diodes nodig).
ziet er zeker beter uit.Pascal Saul schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:47:
[...]
http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html
In dat geval is de rekensom :
2x3 parallel VOC van 112 = 336
2x3 parallel VMP van 87.5 = 262,5
MPPT = 110 - 500.
Max power = 1300 = 1020
Ziet er beter uit zeker
(ik gok dat de omvormer eigenlijk gewoon 200V als minimum het lekkerste vind, helaas is dat wel gokken.
en zeker geen harde grens.)
je was eerst bezig met panelen die hadden 6" cellen (310Wp).
er is ook nog wel een tussen vorm. voorbeeld:
http://www.sun-solar.nl/i...panelen-zwart-2-2-2-euro/
dat zijn panelen met 5"cellen.
dan kun je het ook met mono doen.
(ik ben geen voorstander van SF, maar ook geen tegenstander.
vind ze allen niet speciaal.
maar het maakt mij geen bal uit welke je wil gebruiken.)
Die panelen krijg ik dus niet in Flatfix Fusion...migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:55:
[...]
ziet er zeker beter uit.
(ik gok dat de omvormer eigenlijk gewoon 200V als minimum het lekkerste vind, helaas is dat wel gokken.
en zeker geen harde grens.)
je was eerst bezig met panelen die hadden 6" cellen (310Wp).
er is ook nog wel een tussen vorm. voorbeeld:
http://www.sun-solar.nl/i...panelen-zwart-2-2-2-euro/
dat zijn panelen met 5"cellen.
dan kun je het ook met mono doen.![]()
(ik ben geen voorstander van SF, maar ook geen tegenstander.
vind ze allen niet speciaal.
maar het maakt mij geen bal uit welke je wil gebruiken.)
Jullie zitten liever aan de veilige kant door gebruik te maken van SF. Wat een gok werk die zonnepanelen... Ik vind het behoorlijk complex af en toe...
Ik het daar ook de 630Wp set gehaald voor op de schuur
[ Voor 10% gewijzigd door Pascal Saul op 16-08-2014 13:01 ]
in principe valt het gok werk best wel mee.Pascal Saul schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:57:
[...]
Die panelen krijg ik dus niet in Flatfix Fusion...Net te hoog... Die wilde ik eerste nemen om iets verder van de dakrand te zitten maar dat gaat dus niet...
Jullie zitten liever aan de veilige kant door gebruik te maken van SF. Wat een gok werk die zonnepanelen... Ik vind het behoorlijk complex af en toe...
er is maar 1 factor die je echt moet gokken en dat is het weer.
de rest is goed te berekenen en moet gewoon goed vallen.
maar ingewikkeld is het soms wel ja.
je kunt ook kijken of je iets anders kunt scoren als flatfix wat wel met die panelen werkt?
voorbeeld:
http://www.aluminiumshop....lar-bevestigingsmateriaal
Met Plat dak – Oost- West Van der Valk ben je wat flexibeler volgens mij dan met flatfix fusion?Pascal Saul schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:57:
[...]
Die panelen krijg ik dus niet in Flatfix Fusion...Net te hoog... Die wilde ik eerste nemen om iets verder van de dakrand te zitten maar dat gaat dus niet...
http://www.bespaarbazaar....jk/zonnepanelen-plaatsen/
Hoe ze het doen, doen ze het maar volgens mij kan hij gewoon naar 3000 op 1 mppt.

Of het moet anders worden als je op beide aangesloten heeft, maar dat kan ik niet testen.
edit: setje van 12x160Wp met hotspots (1/3 spanning nog over) is nu al 175 euro geboden ...
[ Voor 63% gewijzigd door Crazy- op 16-08-2014 13:37 ]
ik zie hem ook gaan.Rol-Co schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:30:
Migjes
Hoe ze het doen, doen ze het maar volgens mij kan hij gewoon naar 3000 op 1 mppt.
[afbeelding]
Of het moet anders worden als je op beide aangesloten heeft, maar dat kan ik niet testen.
erg lekker.
ik kom niet bij growatt op de officiele website???
kan het niet opzoeken, en word een beetje tegen gehouden met nu alleen info uit derde sites van dubieuze kwaliteit helaas.
zou het kunnen zijn dat de growatt misschien autosenst dat alles nu over 2 mpp's moet lopen.
(een autoswitch voor 2 mpp's parallel?)
weet jij hoe je 2 mpp's samen moet voegen met die omvormer?
als ik in de handleiding kijk van de 3600Mtl hebben ze het over max 2000W per mpp?
dat geeft mij met gokken een 1700W voor de 3000Mtl?
edit:
nu met plaatje
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-08-2014 13:49 ]
Dat is correct, 1/5 opbrengst van 2 panelen is ook opbrengstJoris 407 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 22:12:
[...]
Dus met micro-omvormers meer opbrengst, omdat ze de 2 beschaduwde paneeltjes, mee laten doen als ze (deels) in de schaduw liggen?

Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik hoef niets samen te voegen, bij de effekta moet je bijv op parallel zetten en kabeltjes naar de B tracker aansluiten maar hier niets van dat.migjes schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:38:
[...]
ik zie hem ook gaan.
erg lekker.
ik kom niet bij growatt op de officiele website???
kan het niet opzoeken, en word een beetje tegen gehouden met nu alleen info uit derde sites van dubieuze kwaliteit helaas.
zou het kunnen zijn dat de growatt misschien autosenst dat alles nu over 2 mpp's moet lopen.
(een autoswitch voor 2 mpp's parallel?)
weet jij hoe je 2 mpp's samen moet voegen met die omvormer?
als ik in de handleiding kijk van de 3600Mtl hebben ze het over max 2000W per mpp?
dat geeft mij met gokken een 1700W voor de 3000Mtl?
edit:
nu met plaatje![]()
[afbeelding]
Gewoon 12 panelen in 1 string op tracker A aangesloten en klaar.
In de manual staat ook niets over het wattage per tracker zover ik weet.
@Crazy
Ja 12 stuks op plat dak 3 graden max en randje schaduw om 13:00
Kan wel helpen, Je maakt van je Growatt een Blowwatt
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.