Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
Rol-Co schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:49:
[...]

Jij hebt toch vrij veel schaduw daar op? Pas nog gekeken bij je op pvoutput omdat je vrij achter blijft voor sf.
Dus ik denk dat het wel meevalt met het eventuele verlies.
's winters schaduw tot 11:00 ongeveer en zomers 's ochtends geen schaduw, maar schaduw vanaf een uur of 17:00 dankzij een struikgewas van de buren :(
Pvoutput is bij mij niet altijd even betrouwbaar omdat de logging soms vast loopt (o.a. mei 2014).

Ik ben erg tevreden met mijn SF panelen. 's ochtends wanneer de zon er eigenlijk 180 graden op staat doen ze niet onder voor de mono's. SF liggen onder een hoek van 7,5 graden op zuid-west en de mono's onder een hoek van 20 graden op zuid.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Verwijderd

/me erg happy met 1kWp nu erbij, maar 6 juni gaf toch meer kWh
zo snel daalt de zon alweer....

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

S913 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:02:
Ik ben me momenteel aan het verdiepen in panelen op mijn platte dak (tussen de 10 en 14 panelen). Ik heb nu 3 bedrijven aangeschreven voor langs te komen en een offerte te maken, plus dat er vanuit mijn gemeente een collectieve actie is waar binnenkort al iemand voor langs komt.
Ik probeer me al een tijdje in te lezen en voor te bereiden voor als er zo iemand langskomt en me van alles wijs maakt ;) Nou ben ik een heel eind gekomen op het forum, maar ik heb een specifieke vraag, waar ik toch even jullie mening voor wil vragen:

Ik heb een vlak dak met vrij uitzicht van oost > zuid > west. Stel dat ik 12 panelen zou nemen, die kan je allemaal op het zuiden zetten. Kan je met 1 string af, seriële omvormer. Maar is het opbrengst technisch interessant om bijv. 2 panelen op ZO, 8 panelen Z en 2 panelen ZW te zetten? Dan heb je vroeger en langer al een aantal panelen die vol in de zon komen. Echter moet je (als ik de materie goed begrepen heb) dan aan de slag met een parallelle omvormer (meerdere strings), dus duurder. Is zo'n opzet überhaupt nuttig of gewoon alle panelen op het zuiden zetten?
12 panelen is vaak een aantal wat goed op veel omvormers past , het voltage van 1 paneel ligt rond de 30volt voor een 250-270Wp dus kom je mooi op een 360volt uit in 1 string.

4 panelen is 120 V dus kan je niet parallel bij zetten, dan zal je er meer moeten doen, maar zuid is prima hoor, precies in de midden als het winter is ook.

Welke hoek hebben we het hier over.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MichielFRL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:46:
Zit te denken om mijn SF150 op een Growatt 1000s te zetten zodat ik de Steca 500 experimenteel kan gebruiken. Omvormer is dan behoorlijk over gedimensioneerd, maar zou dat negatief werken voor het rendement ten opzichte van de Steca 500?
De growatt heeft over de hele linie een hoger rendement dus ik denk dat het wel meevalt of zelfs beter presteert.
S913 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:02:
Ik heb een vlak dak met vrij uitzicht van oost > zuid > west. Stel dat ik 12 panelen zou nemen, die kan je allemaal op het zuiden zetten. Kan je met 1 string af, seriële omvormer. Maar is het opbrengst technisch interessant om bijv. 2 panelen op ZO, 8 panelen Z en 2 panelen ZW te zetten? Dan heb je vroeger en langer al een aantal panelen die vol in de zon komen. Echter moet je (als ik de materie goed begrepen heb) dan aan de slag met een parallelle omvormer (meerdere strings), dus duurder. Is zo'n opzet überhaupt nuttig of gewoon alle panelen op het zuiden zetten?
Met een oost/west opstelling zal je meer kWh binnenhalen. Als de strings even lang zijn kunnen ze gewoon samen op een MPP tracker van een eenvoudige omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:08:
[...]

's winters schaduw tot 11:00 ongeveer en zomers 's ochtends geen schaduw, maar schaduw vanaf een uur of 17:00 dankzij een struikgewas van de buren :(
Pvoutput is bij mij niet altijd even betrouwbaar omdat de logging soms vast loopt (o.a. mei 2014).

Ik ben erg tevreden met mijn SF panelen. 's ochtends wanneer de zon er eigenlijk 180 graden op staat doen ze niet onder voor de mono's. SF liggen onder een hoek van 7,5 graden op zuid-west en de mono's onder een hoek van 20 graden op zuid.
De hoek is bij sf ook niet heel belangrijk, nu doe je soms tijden 498W maar ze kunnen dat misschien ook op 600. :)
Als het mijn set was zou ik sf niet aftoppen, je weet nooit hoe ver ze gaan. ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vanmorgen kwam er 4192 Wac uit 4080Wp SF.
Wel 'maar' een kwartiergemiddelde van 3200W.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:53
Na heel wat zoek en speurwerk blijf ik hangen bij de omvormer; ik wil graag 10 panelen (á 260Wp, dus systeem van 2600Wp). Vanwege budget komt het neer op een Growatt 2000TL of een 2500MTL
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/txmryezbke2.jpg

Het komt er een beetje op neer, of het zich (zeg maar onder de 8 jaar) loont om 150€ meer uit te geven. De ligging is zo'n 75° (azimuth), dus meer west dan zuid. Dus die 100% theoretische opbrengst zal niet zo vaak gehaald worden denk ik.

Ook ben ik benieuwd of het "Max AC power" een piek is of constant gedaan kan worden? Ik neig zelf naar de goedkopere variant (oa vanwege budget) indien redelijk constant nog 2200W afgegeven kan worden.. dan zit ik mbt het onderdimensioneren op zo'n 84%, iets gunstiger als de 2000W met 77%. In dat laatste geval loont het zich dan misschien om toch de 2500W variant te nemen.

Ik hoop dat iemand hier zijn/haar mening over wilt geven :)

• MichielFRL
@Def1ant
Mijn voorkeur heeft de 2500MTL.
Ga je uit van een levensduur van de omvormer van 10 jaar, praat je dus over €10 prijsverschil per jaar met de 2000TL (leverancier in Drachten). Omvormer zit minder tegen de max aan en dat is gunstig voor de levensduur (minder warmte o.a.).

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 17:40

S913

Abusus non tollit usum

Rol-Co schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:10:
Welke hoek hebben we het hier over.
Ik heb een vlak dak, dus kan de optimale hoek (36 graden) kiezen m.b.v. de stellage of bedoel je iets anders?
Proton_ schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:13:
Met een oost/west opstelling zal je meer kWh binnenhalen. Als de strings even lang zijn kunnen ze gewoon samen op een MPP tracker van een eenvoudige omvormer.
Je bedoelt 6 panelen west en 6 panelen oost? Hmm, nooit aan gedacht (lees eigenlijk net pas de voordelen) ... Grr, nog meer mogelijkheden en materie om in me te verdiepen :/ :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet helemaal :)
Het idee is dat er, als de panelen pal zuid liggen, tussen de rijen ruimte vrij blijft (zodat ze elkaar niet in de schaduw zetten).
Met een oost/west systeem kan je de rijen in 'dakjes' met de ruggen tegen elkaar zetten.
Als je dus 12 panelen pal zuid kwijt kan met tussenruimte kan je misschien 24 panelen oost/west kwijt.

Hier komt de hogere opbrengst vandaan: iets minder kWh per paneel maar omdat je veel meer panelen hebt veel meer kWh totaal.
Omdat oost op een ander moment piekt dan west is een kleinere (ietsje goedkopere) omvormer voldoende.
Ik weet niet of het ook scheelt in montagemateriaal omdat de rug gedeeld wordt maar er is in ieder geval minder ballast nodig.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 17:40

S913

Abusus non tollit usum

Duidelijk! Dank, ik ben weer iets verder.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Rol-Co schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:13:
[...]

De hoek is bij sf ook niet heel belangrijk, nu doe je soms tijden 498W maar ze kunnen dat misschien ook op 600. :)
Als het mijn set was zou ik sf niet aftoppen, je weet nooit hoe ver ze gaan. ;)
Wrijf het er maar in... :)

Maar helemaal mee eens. SF niet aftoppen. Gewoon omvormer nemen die zo'n 20 % is over gedimensioneerd. Kijk maar in pvoutput naar mijn set vandaag. (SolarXX)

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Rol-Co schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:08:
[...]

Jawel..... Alleen die versie met water er in ;)
Worden dat heatpipes of een vlakke plaat? Ik had ook begrepen dat je met een warmtepompboiler bezig was, hoe staat het daarmee (ik weet het: zwaar off-topic :) )

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MXL

MXL

Ik heb nog een paar m2 plat dak over. Hoe zouden 4 SF 150's het doen in oost west op een steca 500. Ik heb begrepen dat met een lage hoek ze prima oost west op 1 tracker kunnen.

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:58:
[...]

Worden dat heatpipes of een vlakke plaat? Ik had ook begrepen dat je met een warmtepompboiler bezig was, hoe staat het daarmee (ik weet het: zwaar off-topic :) )
Ik ben daar nog niet uit, eigenlijk wat het meeste opbrengt op de ruimte die ik heb, de wp boiler heb ik gecanceled ivm zijn grootte, ik wil meer iets in de 200 liter range en als het kan gewoon door de zon.
Na dit verhuisproject wil ik nog wel de warmtepomp cv testen.

Waarom kom ik altijd tijd te kort......

@mxl
In september gaan we testen, ideale hoek, eens kijken wat ze echt kunnen :)

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

Joris 407 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:28:
Zouden jullie een aantal goede en prijstechnische gunstige leveranciers van pv willen delen? Ik sta ook voor de aanschaf van een set, maar lees hier steeds zeer lage prijzen per wattpiek, die ik niet haal.
Ik denk dat de prijzen per Wp hier zo laag zijn omdat het meestal gaat om zelf bij elkaar gezochte onderdelen, opsnorren van tweedehands en ook veel zelfmontage. Hier zitten een paar gezond gekke types bij elkaar hoor. Ben ook al een tijdje aan het meelezen. Zit in de oriënteringsfase en wil pas van start gaan als ik een tijdje in mijn nieuwe huis woon en dus een goed idee heb van mijn verbruik.

Een totaaloplossing van een bedrijf zal meestal wel duurder uitvallen dan de prijzen die we hier vaak voorbij zien komen.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Joris 407 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:28:
Zouden jullie een aantal goede en prijstechnische gunstige leveranciers van pv willen delen? Ik sta ook voor de aanschaf van een set, maar lees hier steeds zeer lage prijzen per wattpiek, die ik niet haal.
Hier een site met installateurs per provincie. om een idee te krijgen. prijzen vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant.
http://www.zonnepanelen-i...fo/zonnepanelenprijs.html

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Rol-Co schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 19:38:
[...]

Zo! Laten maken voor mijn dak. 5 mm dik RVS 30mm breed, verbindingsplaten zijn 5x40 en 80 lang.

Grote foto

Dan zitten er 5 op elke rail, komt bij mij overeen als 1 per paneel, op 1 haak kan je prima staan zonder hem te buigen met mijn gewicht van 85kg.
Maar het lijkt wel of de beugel van verzinkt staal is, dus geen RVS.
Wel heel stevige beugels. :)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

BenEco schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:56:
[...]
Hier een site met installateurs per provincie. om een idee te krijgen. prijzen vind ik persoonlijk wat aan de hoge kant.
http://www.zonnepanelen-i...fo/zonnepanelenprijs.html
Om een idee te geven, ik heb in de laatste twee weken twee offertes binnen gekregen voor een relatief klein systeem (~2000 Wp). De prijzen liggen, inclusief levering, montage, aansluiting, wasmachinescheiding en ex BTW, op €1.25 en 1.55 per Wp, waarbij de verschillen met name in merk en type van de panelen en omvormer zitten.
Grotere systemen zouden goedkoper per Wp moeten zijn lijkt me.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:41:
[...]

Maar het lijkt wel of de beugel van verzinkt staal is, dus geen RVS.
Wel heel stevige beugels. :)
Het is echt rvs, wat net na 2 jaar van het dak komt.

@ prijzen

Kale systeemprijs zal tussen 1,25 - 1,50 liggen afhankelijk van de grootte. Maar als er een meterkast aanpassing moet komen of zelfs vervanging + kabel trekken naar zolder enz dan zal dat beduidend hoger liggen, dat doen de meeste pv installateurs niet zelf.
Ook lokale elektriciëns die pv leggen komen vaak duurder uit.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
tupolev141 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:42:
[...]
Ik denk dat de prijzen per Wp hier zo laag zijn omdat het meestal gaat om zelf bij elkaar gezochte onderdelen, opsnorren van tweedehands en ook veel zelfmontage. Hier zitten een paar gezond gekke types bij elkaar hoor. Ben ook al een tijdje aan het meelezen. Zit in de oriënteringsfase en wil pas van start gaan als ik een tijdje in mijn nieuwe huis woon en dus een goed idee heb van mijn verbruik.

Een totaaloplossing van een bedrijf zal meestal wel duurder uitvallen dan de prijzen die we hier vaak voorbij zien komen.
Dat zal idd de reden zijn. Veel zelf kunnen & willen doen en ook tweedehands de goede spullen weten te vinden. Vooral kun je ook besparen door zelf (deels) de installatie te doen. Moet je wel kunnen en (in veel gevallen) durven. ;)

Zelf heb ik goede ervaringen met de niet al te dure leverancier in Almere:
http://www.zonnemarkt.nl/
En toevallig stuitte ik op deze in Oss, geen ervaring mee, maar zo te zien goede prijzen - check bijv de Steca 500, die heb ik net elders voor 300 euro gezien :?
http://www.sun-solar.nl/

Maar dit is niet het uitgelezen topic voor zulke opsommingen, dus tot zover maar weer (misschien een idee voor een apart topic?).

There's nothing moister than an oyster.

• Proton_

Proton_

Team Welles

MXL schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 23:06:
Ik heb nog een paar m2 plat dak over. Hoe zouden 4 SF 150's het doen in oost west op een steca 500. Ik heb begrepen dat met een lage hoek ze prima oost west op 1 tracker kunnen.
MichielFRL in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Let op dat je als het echt koud wordt je over de max ingangsspanning komt.
Dit risico is klein (je moet -10 graden of meer hebben, lekkere instraling en stroomuitval zodat er geen belasting is) maar wel aanwezig. De gevolgen van een incidentele overspanning zijn niet duidelijk maar goed kan het niet zijn :)
Just sayin'.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
david5 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 16:45:
[...]

Jawel bv nld energie 20,95ct en 22,74ct gas 63,22 100% groen en een coöperatie zonder duure directeuren en directiebakken.
Wat je huidige prijs is maakt niet uit, tijdens het salderen streep je het tegen elkaar weg. Dus Nee!

Heb je kWh's over, bedoelend heb je/verwacht je elk jaar ruim wat kWh over te hebben, dan is het handig om te kijken wie jou het meeste terug betaald. Dus ook hier waarschijnlijk, Nee!

• MXL

MXL

Proton_ schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:51:
[...]

MichielFRL in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Let op dat je als het echt koud wordt je over de max ingangsspanning komt.
Dit risico is klein (je moet -10 graden of meer hebben, lekkere instraling en stroomuitval zodat er geen belasting is) maar wel aanwezig. De gevolgen van een incidentele overspanning zijn niet duidelijk maar goed kan het niet zijn :)
Just sayin'.
Die heeft alles op dezelfde richting. Zou je bij oostwest niet lager uitkomen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ietsje, de spanning is lang niet zo instralingsafhankelijk als de stroom.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vandaag het eerste systeem verkocht met JA modules met ingebouwde Tigo Optimizer! Gewoon op een stringomvormer. Meerprijs t.o.v. een Yingli 260Wp paneel: 7 EUR ex. BTW. Koopje.

Leuke ontwikkeling.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• MichielFRL
MXL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 17:48:
[...]

Die heeft alles op dezelfde richting. Zou je bij oostwest niet lager uitkomen?
Ze liggen op 7,5 graden, dus eigenlijk vlak, of oost-west....... Maakt allemaal niet zo heel veel uit.
Op een dag als vandaag zitten de panelen tussen 11:30 en 16:00 geregeld tegen de max van de Steca aan en dus wil ik een zwaardere omvormer omdat op de Steca teveel verloren gaat.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
SunshineCompany schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:19:
Vandaag het eerste systeem verkocht met JA modules met ingebouwde Tigo Optimizer! Gewoon op een stringomvormer. Meerprijs t.o.v. een Yingli 260Wp paneel: 7 EUR ex. BTW. Koopje.

Leuke ontwikkeling.
Wat zijn de verdere specs van die JA panelen? Prijs van Gateway en Management Unit komt daar nog bij, neem ik aan....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:41
MichielFRL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:23:
[...]

Ze liggen op 7,5 graden, dus eigenlijk vlak, of oost-west....... Maakt allemaal niet zo heel veel uit.
Op een dag als vandaag zitten de panelen tussen 11:30 en 16:00 geregeld tegen de max van de Steca aan en dus wil ik een zwaardere omvormer omdat op de Steca teveel verloren gaat.
Ik heb momenteel 4 sf165 aangesloten op een chint 1.5, als ik zo kijk kom je vaak niet echt boven de 500 uit. Ze pieken wel eens flink, maar gemiddeld zit het vaak tegen de 480-510.

Ze liggen bij mij op 3 graden momenteel. Volgende week hopelijk allemaal weer.
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is van een schans op 10 graden met 2x2 panelen in landscape
ten opzichte van 2 rijen van 2 panelen achter elkaar op een dakkapel.

Ivm de hoogte ten opzichte van de schans,kunnen de 2 rijen van 2 panelen dan wellicht op 15/20 graden?
Wat doet dat met de opbrengst? met andere woorden, welk systeem is beter?

Ik ben een systeem aan het samenstellen voor iemand.
Ben er nog niet helemaal uit.

2x2 panelen landscape ECsolar 270D op dakkapel. (schans 10 graden of 2x2 achter elkaar 15/20 graden)
5 panelen portrait ECsolar 270D op schuindak 33 graden.

SMA3000 TL vanwege 2x mpp. Ik weet het, oversized.
Volgens sunnydesignweb kan het uit, met de voltages.

Zo goed als zuiden gericht.

Edit: oplossing al gevonden. wordt een schans ivm ruimtegebrek tussen de panelen.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2014 22:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ruimtebesparing. Meer Wp op zelfde hoeveelheid m2 dak?

• MichielFRL
jantje112 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:25:
[...]

Ik heb momenteel 4 sf165 aangesloten op een chint 1.5, als ik zo kijk kom je vaak niet echt boven de 500 uit. Ze pieken wel eens flink, maar gemiddeld zit het vaak tegen de 480-510.

Ze liggen bij mij op 3 graden momenteel. Volgende week hopelijk allemaal weer.
Niet meer?
660w zou je toch geregeld moeten halen lijkt me.
Hoe heb je de 4 panelen aangesloten? In serie misschien wat te weinig ampère?

GioStyle schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:56:
Ruimtebesparing. Meer Wp op zelfde hoeveelheid m2 dak?
In beide gevallen kan ik maar 2x2 kwijt in landscape op zuid.
Mogelijk is de tussenruimte te klein bij 2x2 achter elkaar. Dat moet ik nog eens uitrekenen.

Edit: tussenruimte is maar 20 cm bij 2x2 achter elkaar. moet minimaal 70 zijn cm zijn bij 15 graden hellingshoek, zag ik.
Het wordt dus een schans.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2014 22:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jantje112
MichielFRL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:01:
[...]

Niet meer?
660w zou je toch geregeld moeten halen lijkt me.
Hoe heb je de 4 panelen aangesloten? In serie misschien wat te weinig ampère?
2 aan 2, ik heb nog een paar liggen, maar ben nog wat aan het experimenteren met de ligging en de meterkast is nog niet vervangen om ruimte te maken voor de extra groep, dus officieel zou er een kleinere omvormer moeten.

Ze pieken zeker wel eens hoger, maar ik denk dat ze toch te vlak liggen om echt op 100% te presteren. Ik zal volgende week als de wifi op de raspberry binnen is een pvoutput linkje naar je sturen. Hopelijk ergens binnenkort tijd om het oost west te leggen (8 stuks) dan gaat het allicht iets beter. Het is nu nog wat teveel hobbybob :(

in strings van 3 piekte het aardig beter, ik denk dat de omvormer niet zo goed is op het lage voltage. (160-165 volt belast) hoogste in de log van string van 3 was 535

Na het weekend is de bedoeling oost west op 10 graden, 2 maal 4, dat geeft een vmpp van rond de 320, wat precies goed is voor de chint.

@MichelFRL, waarom deel je je string niet even door 2, dat geeft een redelijke indicatie wat je mist met de andere 2? (resultaten keer 2)

[ Voor 5% gewijzigd door jantje112 op 12-08-2014 22:55 ]

• MichielFRL
jantje112 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:54:
[...]

@MichelFRL, waarom deel je je string niet even door 2, dat geeft een redelijke indicatie wat je mist met de andere 2? (resultaten keer 2)
Dat plan heb ik al een tijdje, maar het komt er niet van om het dak op te gaan.
Maar het is zeker een goed idee om te kijken wat er met 300wp gebeurt.

• jantje112
MichielFRL schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:00:
[...]

Dat plan heb ik al een tijdje, maar het komt er niet van om het dak op te gaan.
Maar het is zeker een goed idee om te kijken wat er met 300wp gebeurt.
Ik heb nog een reserve chint 1.5 liggen, als je wel eens in de buurt van meppel komt kun je die wel een keer even gebruiken om te testen. Is ook vrij makkelijk te loggen.

• Rol-Co

Rol-Co

Het heeft even geduurd door de iets wat te harde wind en wat tegenslag maar ze liggen er weer op. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a0f9200a0573ef6571699f598c91ae7d.jpg

Die gaan er voorlopig niet meer af, wat een gekloot op zo'n dak!

• TTMK
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09-2023
Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:16:
Het heeft even geduurd door de iets wat te harde wind en wat tegenslag maar ze liggen er weer op. :)

[afbeelding]

Nice! heb je ze zelf opgehangen ? ik ga binnenkort ook een nieuwe woning aanschaffen en wil dan ook zonnepanelen. is het gemakkelijk zelf te monteren ?

• Rol-Co

Rol-Co

TTMK schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:43:
[...]

Nice! heb je ze zelf opgehangen ? ik ga binnenkort ook een nieuwe woning aanschaffen en wil dan ook zonnepanelen. is het gemakkelijk zelf te monteren ?
Nou....dit zijn kleine paneeltjes en zijn relatief makkelijk door hun 8 kg gewicht en je kan ze door het raam aangeven, maar de normaal formaat panelen van 1,65 x 0,99 meter en 20 kg is best een hele dobber om op het dak te krijgen.
Het ligt er ook een beetje aan of je een steiger tegen de dakgoot kan krijgen, dat scheelt al een hoop, hier kan dat niet door een 1,10 uitbouw beneden.

Het is natuurlijk wel goedkoper en geeft veel voldoening als je het zelf doet, mijn rails liggen verticaal, ook wat lastiger maar met wat hulpstukken kan je weer een trap maken op het dak. (Zie foto een stukje terug).
In 2012 aangelegd, nu veranderd en blijft zo.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Tegenslag natuurlijk ! altijd.... en de hardewind is ook echt vervelend, wat zijn die dingen dan groot...
[afbeelding]
Zelfde gedacht die ik had nadat ik all 48 panelen er weer op had liggen, en de 8 nieuwe er bij ...
Tegenslagen ? Ja brekende pannen (gebakken klei-kruispannen), lekker zonnetje (30graden +).

Maar wel de voldoening iedere keer als ik een string aansloot en het werkt ! En als je aan het eind van de klus naar boven kijkt en jezelf op de schouder klopt, goed gedaan jochie maar voorlopig even niet meer -O-

@TTMK Ja is goed te doen, steiger huren is een aanrader, ook zorgen voor een goede val beveiliging, verder de filmpjes goed bestuderen en zorgen dat je alles in huis hebt en dat het klopt. Technisch is het niet ingewikkeld.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:04:
[...]

Tegenslag natuurlijk ! altijd.... en de hardewind is ook echt vervelend, wat zijn die dingen dan groot...

[...]

Zelfde gedacht die ik had nadat ik all 48 panelen er weer op had liggen, en de 8 nieuwe er bij ...
Tegenslagen ? Ja brekende pannen (gebakken klei-kruispannen), lekker zonnetje (30graden +).

Maar wel de voldoening iedere keer als ik een string aansloot en het werkt ! En als je aan het eind van de klus naar boven kijkt en jezelf op de schouder klopt, goed gedaan jochie maar voorlopig even niet meer -O-

@TTMK Ja is goed te doen, steiger huren is een aanrader, ook zorgen voor een goede val beveiliging, verder de filmpjes goed bestuderen en zorgen dat je alles in huis hebt en dat het klopt. Technisch is het niet ingewikkeld.
Exacly!

Tegenslagen zoals bij het afslijpen van de rails gewoon door de kabel van het bovenpaneel heen slijpen ;( kan je daar weer op dak een stekker aan maken.
Of 2 x kijken welke stekker waar aan moet en uiteindelijk precies 0 volt op de kabels omdat je zowel binnen als buiten de verkeerde stekkers er aan hebt, 4 opnieuw.....waarom kunnen ze niet uit elkaar?

30 graden was het niet maar gisteren een bak wind, niet heel veilig op een 8 meter hoogte, maar na het eten in de avond toch lekker door kunnen werken tot 22:00.

Ach ja, over een paar dagen lachen we er weer om, maar nog steeds respect voor die panelen leggers. _/-\o_

• TTMK
  • Laatst online: 14-09-2023
Kijk dat is goed om te horen, zat inderdaad al wat terug te bladeren en vind het enorm interessant.

Heeft ook iedereen hier een "cliënt" om het verbruik te zien, of is dit echt high end ? zijn hier standaard pakketten voor ?

zit al een tijdje dit topic te volgen maar hoog tijd om actiever mee te lezen! Echt enorm gaaf hoe jullie dit allemaal opzetten.

• Rol-Co

Rol-Co

Weet iemand wie deze middenklemmen verkoopt? Liefst in de buurt van gouda / zuid holland

Afbeeldingslocatie: http://www.solareasy.nl/shop/img_products/thumbs/100200300.jpg

Normaal in moordrecht bij de duurzame energieshop maar daar is niets meer, falliet, gestopt of wat dan ook.

Ik heb er 4 nodig.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:29:
Weet iemand wie deze middenklemmen verkoopt? Liefst in de buurt van gouda / zuid holland

[afbeelding]

Normaal in moordrecht bij de duurzame energieshop maar daar is niets meer, falliet, gestopt of wat dan ook.

Ik heb er 4 nodig.
is deze ook goed ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rol-Co

Rol-Co

Nee sorry, moet echt bovenstaande zijn, schletter systeem.

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-01 07:59

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[afbeelding]

Ik heb er 4 nodig.
Lijkt op Quick Fix van ZSD-Solar.

www.mijnzon.info

• opuntia1
Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 14:49:
[...]

Nee sorry, moet echt bovenstaande zijn, schletter systeem.
Ziet er allemaal goed uit.

Die klemmen heb ik ook gebruikt.
Ik had alles van ECO-Pro uit Limburg.

• MichielFRL
jantje112 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:52:
[...]

Ik heb nog een reserve chint 1.5 liggen, als je wel eens in de buurt van meppel komt kun je die wel een keer even gebruiken om te testen. Is ook vrij makkelijk te loggen.
Omvormer is reeds besteld en onderweg.
Bedankt voor het aanbod!

[afbeelding]

Ziet er mooi uit _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 15:12:
[...]

Ziet er allemaal goed uit.

Die klemmen heb ik ook gebruikt.
Ik had alles van ECO-Pro uit Limburg.
Hmm, limburg, net wat te gek voor "even halen" maar toch bedankt voor het meedenken.

@ reactie's
Dank jullie, blij dat het weer draait, geen groot verschil waarschijnlijk maar die doorn is uit mijn oog nu.
;)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Vandaag keuze gemaakt in een stevig, doch goedkoop, frame voor mn zonnepanelen:

Stukje prototype:

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/qjrRUCojaP/8024ca18feb7f45146f1d0d0d623d119.jpg

Ik trek de buis aan de achterzijde door voor de symmetrische opstelling.
Uiteindelijk kom ik dan op 2x4 panelen, en dan x3 rijen achterelkaar.

Onder elk paneel, rechterkant van de foto, maak ik og 45 graden steunbuis.

Gemaakt van PVC Drukbuis 32mm/2,3mm
Kosten per paneel: +- € 10,- incl btw

Panelen monteer ik simpelweg met klemplaatjes, rvs schroeven en zadelklemmen op de buis.

Ballast: liggende buizen schroef ik vast op 50x50x5 tegels.

Ik twijfel nog om er eventueel beton, cement in te gieten, maar hoe dit verder met vorst etc zit weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 13-08-2014 20:48 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 18:43
MichielFRL schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 18:30:
Omvormer is reeds besteld en onderweg.
Bedankt voor het aanbod!
Welke omvormer heb je besteld (voor de 4x solar frontier?)?

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Grazy, ik zie geen foto en de link werkt ook niet. Het lijkt een plaatje van een link.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Fixed :)

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

[afbeelding]

Ik heb er 4 nodig.
Ik heb er een paar liggen die er veel op lijken. Komen bij Technea uit Leeuwarden vandaan.
Zet anders even de maatvoering erbij, dan meet ik ze ff na.

2k op west bij Pv Output

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

Nope. Plaatje werkt hier nog altijd niet.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-01 19:55
@ crazy
Ik twijfel nog om er eventueel beton, cement in te gieten, maar hoe dit verder met vorst etc zit weet ik niet.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met dat je aan de achterkant nog een hoek van 45 graden gaat maken, maar als hier windkracht 10 of meer op komt te staan dan buigt de achterste hoek compleet door. (knakt om) Ik denk dat je die windkracht wel ongeveer kunt vergelijken met een gewicht van 100Kg. Probeer maar eens in die bak te gaan liggen en kijk wat er gebeurd met de achterste steun.

Misschien dat je die tegels van 50X50 beter op de buizen kunt leggen in plaats van met beugels deze vastboren in een tegel.

Vind het wel een origineel idee :)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnefreak op 13-08-2014 21:04 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[afbeelding]

Ik heb er 4 nodig.
Deze?

http://www.bespaarbazaar....hletter-vanaf-p-3197.html

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonnefreak schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 21:02:
@ crazy

Ik weet niet wat je precies bedoeld met dat je aan de achterkant nog een hoek van 45 graden gaat maken, maar als hier windkracht 10 of meer op komt te staan dan buigt de achterste hoek compleet door. (knakt om) Ik denk dat je die windkracht wel ongeveer kunt vergelijken met een gewicht van 100Kg. Probeer maar eens in die bak te gaan liggen en kijk wat er gebeurd met de achterste steun.

Misschien dat je die tegels van 50X50 beter op de buizen kunt leggen in plaats van met beugels deze vastboren in een tegel.

Vind het wel een origineel idee :)
Ga zoals ik zei drukbuizen gebruiken. Max 16bar. (1.600.000newton/m²)
10bft is gelijk aan 660n/m²

Maar met 45 graden:

4 panelen op een rij (landscape)
Hoge kant is rechts op de foto
Tussen elke driehoek plaats ik om / en om \ 45 graden steun.

Vanaf rechtsboven richting rechtsonder het mandje zeg maar :)

Tegels vastzetten met zadelklemmen om de buis, erop leggen lijkt me gevoelig voor schuiven

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 13-08-2014 21:21 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:20:
[...]

De pieken zijn geen ramp door de traagheid van de zekering, op een zonnige dag haal je 4100Wac , en met een 238V netspanning is dat maar net 17A , dus het kan best kloppen.
Maar.......
Jij hebt 30 graden hoek, dus voorjaar, na- jaar en winter heb je geen last, als je 45 graden zou hebben kan het in het voorjaar op een zonnige dag wel eens kritiek worden.
238 Volt haal ik niet zo snel in mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/10gz7gh.png

Een 'koude' automaat moet minimaal één uur een stroom van 1,13 × Inom (18,08 A) volhouden. Een stroom van 1,45 × Inom (23,2 A) moet de automaat uitschakelen binnen een uur tijd. Alleen met PV wordt je automaat altijd even voorverwarmt ('s ochtends), dus echt koud zal die niet zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 13-08-2014 22:00 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:58:
[...]

Ik heb er een paar liggen die er veel op lijken. Komen bij Technea uit Leeuwarden vandaan.
Zet anders even de maatvoering erbij, dan meet ik ze ff na.
Euhh, dan moet er 1 los van dak, een 15-18mm brede U , hoogte 25-30 mm totaal? +\- 2mm.
Ja die inderdaad.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:01:
[...]
Euhh, dan moet er 1 los van dak, een 15-18mm brede U , hoogte 25-30 mm totaal? +\- 2mm.
Die 18mm is dat de maat tussen de panelen?
Ziet er mooi. En precies de maat die ik zoek...

• MichielFRL
Crazy- schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:42:

Stukje prototype:

[afbeelding]

Panelen monteer ik simpelweg met klemplaatjes, rvs schroeven en zadelklemmen op de buis.

Leuk idee.
Als je beton in de buizen giet en dit is opgedroogd dan heb je van vorst geen last meer.
weekend warrior schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:45:
[...]

Welke omvormer heb je besteld (voor de 4x solar frontier?)?
Growatt 1000s

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:01:
[...]

Totale hoogte is 30 mm
Paneel dikte vanaf 27 mm
Totale breedte 34 mm
Opening tussen panelen 20 mm
Edit: boutgat 9 mm
4 stuks op voorraad :)

2k op west bij Pv Output

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Geurt-kun schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:23:
[...]

Totale hoogte is 30 mm
Paneel dikte vanaf 27 mm
Totale breedte 34 mm
Bout maat? M6?

• Aegle
  • Laatst online: 14-01 20:59

[afbeelding]

Ik heb er 4 nodig.
Ik heb er nog 16 ongebruikt liggen. Voor 40mm panelen. Ik uiteindelijk de smallere van ClickFit gebruikt met 7mm spatie.
Als je interesse hebt wil ik morgen wel even de exacte maat opmeten en een fotootje plaatsen. Als je in de buurt van Schiedam woont mag je ze zo hebben. Anders tegen portokosten...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Geurt-kun

Geurt-kun

Boutgat 9 mm

2k op west bij Pv Output

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 22:23:
[...]

Totale hoogte is 30 mm
Paneel dikte vanaf 27 mm
Totale breedte 34 mm
Edit: boutgat 9 mm
Dat zijn de goede inderdaad! Doe je er nog wat mee?
Aegle schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:00:
[...]

Ik heb er nog 16 ongebruikt liggen. Voor 40mm panelen. Ik uiteindelijk de smallere van ClickFit gebruikt met 7mm spatie.
Als je interesse hebt wil ik morgen wel even de exacte maat opmeten en een fotootje plaatsen. Als je in de buurt van Schiedam woont mag je ze zo hebben. Anders tegen portokosten...
Mijn panelen zijn 35mm, nou heb ik me bij de aankoop laten vertellen dat een middenklem het zelfde is alleen de bout lengte verschilt, wat is de hoogte van het opstaande deel van de U?

@crazy

Ze zijn voor M8 bouten gemaakt, erg zwaar spul, M10 op de dakhaak, M8 de panelen.
Ik houd wel van "stark wark" :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
Je kunt een drukbuis die een inwendige druk van 1.600.000 niet gaan vergelijken met een windkracht van 660.
Het gaat er immers niet om of de buis een inwendige luchtdruk van 660 kan weerstaan, maar of de samengestelde constructie momenten en dwarskrachtcompensatie e.d kan opnemen.
Als een drukbuis goedkoper zou zijn dan speciaal ontwikkelde aluminium constructies, dan zouden leveranciers als clickfit toch ook datzelfde pvc gebruiken?

• Rol-Co

Rol-Co

engelbertus schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 00:01:
Je kunt een drukbuis die een inwendige druk van 1.600.000 niet gaan vergelijken met een windkracht van 660.
Het gaat er immers niet om of de buis een inwendige luchtdruk van 660 kan weerstaan, maar of de samengestelde constructie momenten en dwarskrachtcompensatie e.d kan opnemen.
Als een drukbuis goedkoper zou zijn dan speciaal ontwikkelde aluminium constructies, dan zouden leveranciers als clickfit toch ook datzelfde pvc gebruiken?
Eens!
En het is 32mm , ook niet een top formaat.

Alu rails 40x40 kost iets van 33,- voor een lengte van 6m20 , daar een doosje glijmoeren en m8 bouten bij + boormachine en je bouwt een constructie die 2x zo sterk is voor een fractie meer.

Lijkt mij beter, uiteindelijk als dit te licht blijkt te zijn is het weggegooid geld, op een stukje voor je afvoer na. :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Crazy- schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:42:

Stukje prototype:

[afbeelding]

ik ben nog niet blij met het idee, maar een open blik op het verhaal.
dit moet je niet doen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/conatruktie%20niet%20stijf.jpg
dit is al een stuk beter. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/conatruktie%20stijf.jpg
dat is een schoor en moet je op het horizontale vlak ook nog een keer doen.

daarna moet je hem nog wel verstevigen.
mooiste is als je iets kunt verzinnen met wat ijzerdraad er door heen en dan vol gieten met beton.
hoewel het geen beton hoeft te zijn, er komt toch geen water bij dus gips kan ook al.
of wat dacht je van egaline?
(alleen de volgorde van bouwen en gieten, daar moet ik toch wel even over na denken, lastig.
en om goed te gieten heb je een trilplaat nodig etc...(oke ik heb al eens een tril plaat gemaakt met een decopeer zaag, maar dat was een stuk kleiner object))

ik zit op 60 euro aan buis en tussen stukjes voor 4 panelen.
ik gok zo snel +/-20 euro aan egaline + ijzerdraad. (maar dat kan misschien wel wat goedkoper)
dus een 20 euro per paneel en dan nog stukjes om te bevestigen etc....
ik heb nog moeite met het idee dat dit goedkoper is als gewoon alu gebruiken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Migjes
Soms is zelfs alu nog duurder dan rvs, ik heb toen platdak steunen laten zetten voor 20 panelen en wilde dat in aluminium doen, doordat aluminium slap is moet je naar een dusdanige dikte dat 2 mm rvs plaat al sterker is. En uiteindelijk alles laten maken in rvs, iets van 20-25 steunen en gezet met gaten er in gestanst voor 200,-
Ik heb ze nog liggen, prima voor 100w paneeltjes op een plat dak.

Crazy
Ik weet niet waar je woont maar mocht je iets willen maken (of andere tweakers) in rvs geef dan kraan & roos in bodegraven eens een belletje, met een tekening in de hand kom je een heel eind daar voor een redelijke prijs, er zijn al meer tweakers geweest voor dakhaken, steunen enz.

Verder geen belang in dit bedrijf, puur voor info @ tweakers.

• migjes
@Rol-Co
ben het helemaal met je eens.
ik heb in tilburg er een ander adres voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:59:
[...]

Dat zijn de goede inderdaad! Doe je er nog wat mee?
Jij mag ze hebben van me.
Doe maar een DM met je telefoon nummer. Dan bel ik je later vandaag.

2k op west bij Pv Output

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10593124_10153057698699554_7598355446212247434_n.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Mooi werk!

Hoe lang doen jullie gemiddeld over een installatie van die grote? Huur je dan ook extra mensen en personeel in?

• mrmrmr
  • Niet online
@migjes

In de commerciële "dome" (oost/west) producten die ik ken is het middenpunt een enkele staander met twee steunen voor de panelen aan weerszijden. Het paneel wordt met een klem bevestigd.

Het is goed om op de bevestiging te letten, want daar gaat het vaak mis (zie foto's van weggewaaide installaties). Met nam de bevestiging aan de rails en van de panelen aan de steunen. Daar is kwaliteitverschil in te ontdekken.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

databeestje schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:46:
[...]

Mooi werk!

Hoe lang doen jullie gemiddeld over een installatie van die grote? Huur je dan ook extra mensen en personeel in?
Dit leggen we in een week. 1 team (3 man) van onszelf (huisinstallateur), 3 'handjes' van de eigenaar van het pand. Kabelgoten lagen er al in, de rest gebeurt dus in 5 dagen. Had 1500 meter kabel meegegeven.. was te weinig. Gaat dus ongeveer 2km kabel in (6mm2).

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Prachtig, hoe dat schaapje de boel nog even inspecteert.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:23:
Prachtig, hoe dat schaapje de boel nog even inspecteert.
Is dat geen koe? Oeps, brilletje niet op...

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 14-08-2014 11:28 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

leuke duits aandoende bedrijvigheid hier...
http://www.solarnrg.nl/zo...nnegrond/nog-meer-panelen
het is nu bijna vol.
breekland is een mislukt bedrijventerrein, precies tussen hans en eric in, de zeg maar 1100kWh/kWp area
achter breekland liggen nog een paar sde projecten van de grootste categorie.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2014 11:52 ]

• migjes
mrmrmr schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:54:
@migjes

In de commerciële "dome" (oost/west) producten die ik ken is het middenpunt een enkele staander met twee steunen voor de panelen aan weerszijden. Het paneel wordt met een klem bevestigd.

Het is goed om op de bevestiging te letten, want daar gaat het vaak mis (zie foto's van weggewaaide installaties). Met nam de bevestiging aan de rails en van de panelen aan de steunen. Daar is kwaliteitverschil in te ontdekken.
(heb je gezien met welke materialen crazzy wil gaan werken, verklaart wel iets van het antwoord. :*) )

het maakt wel uit of je landscape of portraat werkt.
in landscape mag ik mijn panelen gewoon aan het uiteinde steunen (80cm uit elkaar)
maar in portrait moet ik volgens de specs van de panelen een stuk meer naar het midden steunen. (steunen 166cm uit elkaar is te veel volgens fabrikant,maar kan natuurlijk verschillen per fabrikant)

maar ja daar na moet crazzy ook nog iets verzinnen om de panelen vast te maken. :?
(ik zie het allemaal ook nog niet zo zonnig in, maar wie ben ik om er over te oordelen.)

• opuntia1
Ziet er prachtig uit.
Maar ik zie schaduw.
Dus niet op het zuiden?
Of was het heel vroeg toen de foto genomen werd?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zit hier een bedrijf die met een dunne film paneel plat op het dak (0 graden!) een rendement belooft van 1050 kWh/kWp. In Twente dus.

Is dat realistisch?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

opuntia1 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:07:
[...]

Ziet er prachtig uit.
Maar ik zie schaduw.
Dus niet op het zuiden?
Of was het heel vroeg toen de foto genomen werd?
Uurtje of 11, zuid-west dak. Maar draait op +/- 930 kWh/kWp ;) Mooi vlak, Yingli monos + SMA = altijd goed, en west-NL helpt ook mee.

• opuntia1
SunshineCompany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:08:
Zit hier een bedrijf die met een dunne film paneel plat op het dak (0 graden!) een rendement belooft van 1050 kWh/kWp. In Twente dus.

Is dat realistisch?
Wie maakt die panelen schoon?
Alles blijft er op liggen.
Sahara zand, sneeuw enz.

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 14-08-2014 12:59 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

opuntia1 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:57:
[...]

Wie maakt die panelen schoon?
Alles blijft er op liggen.
Sahara zand, sneeuw enz.
Nouja, ook dat.

Hiermee adverteren ze dus (vergelijkbaar systeem):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/10482470_747094482013430_1076916071769314285_n.jpg

Dunne film van TSMC, en dat moet dan 1050 kWh/kWp gaan draaien (even de bomen weggedacht, dak is redelijk schaduwvrij).

Denken jullie dat een plat CIGS systeem 1050 kWh/kWp gaat halen?

Verwijderd

is dat dat systeem in schoorl ? (nh)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, giethoorn volgens mij.

Verwijderd

nou dan is het echt helemaal onzin
gierhoorn is platdak 80% van wat je mag verwachten van de ideale opstelling, om 1000 te halen, moet dat eerst maar eens uit de hemel komen,
en dat komt het daar al niet, en de huidige techniek is 20% paneel omzetting, en max 98% omvormer, dus de systeemverliezen komen daar nog bij.

ik denk dat het eerder iets van 600kWh/kWp moet zijn vooral diffuus licht,
in de getoonde opstelling gaat het albedo ook al verloren door obstakels.
Wikipedia: Albedo

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2014 18:30 ]

• MichielFRL
SunshineCompany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 13:38:
Denken jullie dat een plat CIGS systeem 1050 kWh/kWp gaat halen?
Mijn SF staan met nog een maand te gaan op 733kWh/kWp.
Plat of 7,5 graden zal niet veel uitmaken met SF.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MichielFRL schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:03:
[...]

Mijn SF staan met nog een maand te gaan op 733kWh/kWp.
Plat of 7,5 graden zal niet veel uitmaken met SF.
Dus plat met CIGS doet ongeveer 800kWh/kWp. Maximaal.

Wij verliezen hier in de omgeving dus offertes omdat er een of andere pannenkoek met goedkope dunnefilm op goedkope omvormers mensen rendementen beloofd die in praktijk zelden tot nooit gehaald gaan worden. Wordt ik echt pissig om af en toe.

Goed, dit maakt me dan wel weer blij.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10342895_10153058336299554_5415757447655524335_n.jpg?oh=55ab4f96075eb98685638f3ef679214b&oe=54703D95

En deze is vandaag ook live gegaan. Canadian Solar op een Voltwerk omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-dqvHd4BbmF8/U-y4D-0TcoI/AAAAAAAApnQ/GawU7iW1FYg/s512/IMG-20140814-WA0009.jpg

Bouwvak weer voorbij! Gedaan met de rust.. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door SunshineCompany op 14-08-2014 19:38 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SunshineCompany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:31:
[...]

Wij verliezen hier in de omgeving dus offertes omdat er een of andere pannenkoek met goedkope dunnefilm op goedkope omvormers mensen rendementen beloofd die in praktijk zelden tot nooit gehaald gaan worden. Wordt ik echt pissig om af en toe.

Goed, dit maakt me dan wel weer blij.
[afbeelding]

En deze is vandaag ook live gegaan. Canadian Solar op een Voltwerk omvormer.
[afbeelding]

Bouwvak weer voorbij! Gedaan met de rust.. ;)
Dat zijn weer mooie systemen. Wat voor totaal vermogen heb je nu ondertussen weggezet?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

revolution-nl schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:50:
[...]

Dat zijn weer mooie systemen. Wat voor totaal vermogen heb je nu ondertussen weggezet?
Ongeveer 11.500 panelen, vanaf begin 2010.

Van die panelen zijn er nog 0 kapot gegaan, behalve door bliksem. Verder heeft 2-3% van de systemen een keer een nieuwe omvormer gekregen.

Verwijderd

das in het slechste geval bij 200Wp dus al 2,3 miljoen Wp

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gemiddeld zeker 240Wp, opbrengst gemiddeld zeker 850kWh/kWp.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:55
SunshineCompany schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 19:31:
[...]

Valt me sowieso op dat er nogal wat wordt geroeptoeterd in offertes; op die manier kun je elke tvt fantaseren.
Dunne film kan een mooie oplossing zijn voor onhandig georienteerde daken, maar heeft juist een wat lagere wp/m2 dus weer niet handig voor waar je weinig ruimte en wel zon hebt.

Viel me overigens ook op dat inmiddels elke installateur, van badkranen tot metselaar, PV erbij doet. Laatste ronde hier in de buurt kwamen gewoon offertes voorbij die qua stringvoltages niet op aangeboden inverter konden passen etc. Top.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MXL

MXL

Ik had in de offerte aanvraag een installateur die het verschil tussen ampères en voltage niet wist. Grootte nadeel is dat er op dit moment veel sub optimale systemen gelevert worden die gewoon zo'n 10% minder leveren dan zou kunnen.