Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:09
@MeTooPV

Zal allicht aan mij liggen ;) - maar bovenstaande uitleggen vind ik nog niet zo duidelijk.

Waarom de helft van de paneellengte gekozen? (aanname is vast dat dit het gemiddelde punt is waar de wind aangrijpt, oké)
Waarom 2 panelen nemen als er 4 staan? (Die hebben toch ook massa?)
Moet er niet ergens een 'sinus hellingshoek' in, omdat het oppervlak waar de wind tegenaan blaast niet de lengte (of breedte) vh paneel is, maar veel minder ivm de hellingshoek?
Waarom rekenen met winddruk(kracht) 100 kg/m2? Windkracht 12 schijnt overeen te komen met >900 kg/m2 (via google).
Hoe werken die vormfactoren en veiligheidsmarges en waar vind je die?

Voor de geïnteresseerden misschien handig uit te leggen hoe en waarom dit zo in z'n algemeenheid werkt ipv met concrete waarden. Het is immers wel belangrijke materie, dus goed te snappen wat je doet.

There's nothing moister than an oyster.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Of gewoon de achterkant en zijkanten dichtmaken. Windgevoelig oppervlak wordt dan stuk minder en FS is toch niet zo temperatuurs gevoelig. Problem solved.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
MeTooPV schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:42:
( een puntbelasting kan geen kPa zijn. )

Deze panelen (van MichielFRL) waaien helaas gewoon weg.

Maar ik zou je toch willen adviseren de constructie te verzwaren of te verankeren of een dikkere kat te nemen.
Dikkere kat _/-\o_

Panelen liggen nu bijna een jaar en hebben al diverse stormen meegemaakt. De meeste stormen kwamen uit het westen, echt oosten storm (tegen de open achterzijde) is er nog niet geweest.
Meer ballast durf ik niet aan. Het is maar een prefab schuurtje. De achterkant en zijkanten dichtmaken staat nog steeds op de planning, maar is er nog niet van gekomen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Tot nu toe staat alles nog bij ons.. ondanks een paar fikse stormen. Geen ingewikkelde berekeningen, gewoon monteurs die er aan gaan hangen en niet weggaan voordat ze tevreden zijn. ;)

Overigens las ik hier dat iemand schreef op 5 dakvlakken panelen te willen plaatsen.. kijk eens naar panelen met ingebouwde optimizers, zoals de SMART modules van JA Solar. Als je dan gewoon een dual tracker omvormer neemt, en deze module, kun je af met 1 omvormer. En alles is op paneelniveau te monitoren.

Ik had het hier toch pas over een installateur die plat CISG plaatst? Ik was onlangs bij een klant, keek uit het raam, en daar zag ik het nota bene liggen. Even aangebeld. Panelen lagen aan de noordkant van 't huis, 26x145Wp TSMC op een Omnik 4.0 omvormer. Klant werd 3400 beloofd.. maar was zelf al tevreden met 2500-2800, wat hij ook verwachtte te gaan halen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb inderdaad 5 dak vlakken.
Maar ik ga voor drie maal een sma 4000.
Heb dan 6 trackers. Is dan goedkoper als allemaal optimizers.
Zal best prima werken, maar ga de meerprijs niet terug verdienen.
Mijn dakvlakken zijn alle naar het zuiden, zuidwesten gericht.
Onder een hoek van 15 tot 45 graden.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

Ross

Live Life

Ik heb mijn varistoren vervangen. Heb er gelijk een filmpje van gemaakt voor anderen,
Heb ze besteld bij SMA.
Ze zijn speciaal verpakt in een zwart omhulsel.
Als je deze openmaakt, zit er 1 loze poot en dan een normale varistor. Maar ik kan niet vinden wat de waarden zijn en of deze met een nieuwe varistor weer werkend gemaakt kan worden.
Hoe kom ik er wachter wat het type precies is?
Link Video:

http://bit.ly/1nzboMO

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2372831/Foto%2005-09-14%2000%2041%2027.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2372831/Foto%2005-09-14%2000%2042%2022.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2372831/Foto%2005-09-14%2000%2042%2040.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Ross op 05-09-2014 00:59 ]

ola

Verwijderd

michelfrl schreeff
Meer ballast durf ik niet aan. Het is maar een prefab schuurtje.
je kan ook zo'n blokhut spanveren set gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://www.daalder.com/images/toebehoren_blokhutten/thumbs_3/tn3_spanveren.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bijzondereblokhutten.nl/images/stormverankering.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2014 07:52 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

SunshineCompany schreef op donderdag 04 september 2014 @ 21:27:
Tot nu toe staat alles nog bij ons.. ondanks een paar fikse stormen. Geen ingewikkelde berekeningen, gewoon monteurs die er aan gaan hangen en niet weggaan voordat ze tevreden zijn. ;)

Overigens las ik hier dat iemand schreef op 5 dakvlakken panelen te willen plaatsen.. kijk eens naar panelen met ingebouwde optimizers, zoals de SMART modules van JA Solar. Als je dan gewoon een dual tracker omvormer neemt, en deze module, kun je af met 1 omvormer. En alles is op paneelniveau te monitoren.
Die SMART panelen heb je ook van Trina (samenwerking met Tigo). Ik vind het zelf een erg mooi systeem en het werkt in de praktijk echt super! Qua prijs is het wel even slikken, maar dan heb je een behoorlijk goed paneel die inderdaad per stuk aangestuurd worden en te monitoren zijn en je kan inderdaad met een enkele omvormer uit de voeten. Ook erg handig dat je op afstand mee kan kijken op de installatie van de klant en ook meldingen krijgt als iets niet in de haak is (of als iemand op de grote rode knop heeft gedrukt) :+

Bijvoorbeeld op een dak met 4 dakdelen en een berg aan schaduw objecten:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/23jg32b.jpg

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:18

mb1

Ross schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 00:56:
Ik heb mijn varistoren vervangen. Heb er gelijk een filmpje van gemaakt voor anderen,
Heb ze besteld bij SMA.
Ze zijn speciaal verpakt in een zwart omhulsel.
Als je deze openmaakt, zit er 1 loze poot en dan een normale varistor. Maar ik kan niet vinden wat de waarden zijn en of deze met een nieuwe varistor weer werkend gemaakt kan worden.
Hoe kom ik er wachter wat het type precies is?
Even Googelen op 20k510 geeft bv deze link http://www.digikey.com/pr...1K101/495-4301-ND/2269682

Ongeveer €0,75 per stuk indien je er genoeg besteld ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@varistoren
Apart dat de leads zo lang zijn gehouden.
Dat komt de transient suppression niet ten goede.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

Ross

Live Life

Wat moet die loze voet eigenlijk voorstellen? Zou het niet werken zonder die?
Dus zou het voldoende zijn om een losse varistor met 2 poten in de juiste gaten te steken?
En maakt het uit welke poot in welk van de 2 gaten gaat. Dus is er een soort plus en min?

ola

• Proton_

Proton_

Team Welles

De loze aansluiting is gewoon loos nee, zie Ross in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Deze varistor heeft geen polariteit.

[ Voor 44% gewijzigd door Proton_ op 02-10-2014 16:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

S913

Abusus non tollit usum

Beetje offtopic, maar mogelijk heeft één van jullie met hetzelfde te maken gehad:

Bij mij zouden de panelen op een platte opbouw komen, die zelf weer op het oorspronkelijke platte dak gebouwd is. Ik heb echter geen/weinig gegevens over de bouwconstructie van die opbouw (is een in basis houten opbouw), maar de evt. panelenleveranciers willen wel informatie à la maximale druk per m2 en maximale puntbelasting.

Iemand enig idee wie/wat voor bedrijf zoals iets voor me zou kunnen uitvinden (als het uberhaupt uit te vinden is, zonder de originele papieren)?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 09:45
Ik heb een tijdje terug een vraag gesteld m.b.t. de werking van de Elektriciteitsmeter bij mij in de meterkast (geen slimme, wel digitaal) en zover ik mij heb laten informeren in het forum is het zo dat voor de meter alle 3 de fasen verrekend met de op dat moment opgewekte PV stroom. Dus:

Fase 1: 500W verbruik en 3000W opwekking.
Fase 2: 1200W verbruik.
Fase 3: 1000W verbruik.

Op dit moment zal de teruglever meter gaan lopen en niet de leveringsmeter toch ? Maar als ik het antwoord van Enexis lees gebeurd dit dus niet of lees ik het verkeerd :? :

"Als u op het moment 3000 Watt opwekt, en uw binneninstallatie vraagt 2700 Watt, dan zou uw teruglevertelwerken op de nieuwe meter normaliter 300 Watt teruglevering verwerken (oplopend). Dit is niet meteen zichtbaar uiteraard, als de meter niet achter de komma registreert.

Niettemin, heeft u de panelen op 1-fase aangesloten die slechts een verbruik van 500 Watt heeft. Dit houdt in dat u 2500 Watt zou teruglevering. Als dit een uur lang zou aanblijven dan heeft u 2,5 kWh teruggevoed in het net. Deze worden dan zichtbaar op de teruglevertelwerken van uw meter."

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Proton_

Proton_

Team Welles

Is dat voorbeeld specifiek voor 3 fasen? (link?)

Dat zou inhouden dat beide telwerken (opwek en verbruik) tegelijk kunnen lopen.
Dat lijkt me verwarrend en een nadeel voor driefasenaansluitingen (als salderen er niet meer is)
Volgens mij is er geen meter die dat doet (maar ik ken ze niet zo goed). Technisch zou het wel kunnen en de wetgeving is hier natuurlijk vaag over :)

• peauke
Dit is een specifieke vraag voor 3 fasen aansluitingen.

Ik heb begrepen dat normaal alle waardes voor de teller met elkaar worden "verrekend" en dat dan de teruglevering of de leverings meter gaat lopen maar zoals Enexis schrijft zullen dus 2 tellers lopen en inderdaad nadelig voor wanneer saldering stopt.

Weet iemand of dit wettelijk mag/kan en is dit ook bij de slimme meters ?

(het is trouwens geen link alleen de tekst die ik als antwoord heb gekregen van Enexis onderstreept)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

S913 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:35:
Beetje offtopic, maar mogelijk heeft één van jullie met hetzelfde te maken gehad:

Bij mij zouden de panelen op een platte opbouw komen, die zelf weer op het oorspronkelijke platte dak gebouwd is. Ik heb echter geen/weinig gegevens over de bouwconstructie van die opbouw (is een in basis houten opbouw), maar de evt. panelenleveranciers willen wel informatie à la maximale druk per m2 en maximale puntbelasting.

Iemand enig idee wie/wat voor bedrijf zoals iets voor me zou kunnen uitvinden (als het uberhaupt uit te vinden is, zonder de originele papieren)?
Kan je nog wel iets zien van de constructie, of heb je alles netjes dichtgetimmerd? Als er nog iets zichtbaar is, kan je er een bouwkundige naar laten kijken en hem rapport op laten maken. Vak kost zoiets maar een paar tientjes.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:39
Iemand nog last van een slimme meter die sinds plaatsing alleen maar laagtarief verbruik en opwek registreert, terwijl je dubbeltarief hebt? Netbeheerder geeft te kennen dat ze met een achterstand zitten, maar ruim anderhalve maand op laagtarief zitten gaat geheid gedonder geven met energieleverancier als in 'sorry, uw meter is defect, we gaan uw verbruik schatten.' Met andere woorden: wat is wijsheid om te doen? Klacht indienen bij energieleverancier? De netbeheerder gaf ook aan dat ik het maar moest oplossen met de energieleverancier terwijl het een probleem is van de netbeheerder. 8)7

• S913

S913

Abusus non tollit usum

DjVe schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:13:
Kan je nog wel iets zien van de constructie, of heb je alles netjes dichtgetimmerd? Als er nog iets zichtbaar is, kan je er een bouwkundige naar laten kijken en hem rapport op laten maken. Vak kost zoiets maar een paar tientjes.
Het is wel helemaal dicht en afgewerkt (is overigens door de vorige bewoners gebeurd, vandaar dat ik ook weinig info heb), maar kan wel wat globale informatie halen uit de paar tekeningetjes die ik heb. Voor het geld dat jij noemt kan ik zeker zo iemand een keer laten kijken. Ik dacht meteen aan hogere kostenpost.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

GioStyle schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:28:
Iemand nog last van een slimme meter die sinds plaatsing alleen maar laagtarief verbruik en opwek registreert, terwijl je dubbeltarief hebt? Netbeheerder geeft te kennen dat ze met een achterstand zitten, maar ruim anderhalve maand op laagtarief zitten gaat geheid gedonder geven met energieleverancier als in 'sorry, uw meter is defect, we gaan uw verbruik schatten.' Met andere woorden: wat is wijsheid om te doen? Klacht indienen bij energieleverancier? De netbeheerder gaf ook aan dat ik het maar moest oplossen met de energieleverancier terwijl het een probleem is van de netbeheerder. 8)7
Juist lekker, gewoon enkel tarief ik zou vragen of het zo kan blijven.
Meld anders gewoon dat je zonnepanelen hebt dan hebben ze wel tijd voor een meterwissel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MichielFRL
peauke schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:50:
Ik heb een tijdje terug een vraag gesteld m.b.t. de werking van de Elektriciteitsmeter bij mij in de meterkast (geen slimme, wel digitaal) en zover ik mij heb laten informeren in het forum is het zo dat voor de meter alle 3 de fasen verrekend met de op dat moment opgewekte PV stroom. Dus:

Fase 1: 500W verbruik en 3000W opwekking.
Fase 2: 1200W verbruik.
Fase 3: 1000W verbruik.

Op dit moment zal de teruglever meter gaan lopen en niet de leveringsmeter toch ? Maar als ik het antwoord van Enexis lees gebeurd dit dus niet of lees ik het verkeerd :? :

"Als u op het moment 3000 Watt opwekt, en uw binneninstallatie vraagt 2700 Watt, dan zou uw teruglevertelwerken op de nieuwe meter normaliter 300 Watt teruglevering verwerken (oplopend). Dit is niet meteen zichtbaar uiteraard, als de meter niet achter de komma registreert.

Niettemin, heeft u de panelen op 1-fase aangesloten die slechts een verbruik van 500 Watt heeft. Dit houdt in dat u 2500 Watt zou teruglevering. Als dit een uur lang zou aanblijven dan heeft u 2,5 kWh teruggevoed in het net. Deze worden dan zichtbaar op de teruglevertelwerken van uw meter."
Hier staat dat er tussen de fasen gesaldeerd wordt: http://dewiki.nl/index.php/Salderen

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54
MichielFRL schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 17:17:
[...]

Hier staat dat er tussen de fasen gesaldeerd wordt: http://dewiki.nl/index.php/Salderen
En ik inmiddels voorzien van slimme meter kan dat beamen; zie letterlijk 3000watt ingevoed worden en zet dan op andere fases apparatuur aan en zie eerst de volle 3000watt opgebruikt worden tot er ingevoed wordt van het net volgens de meter. Top dus, kan zo optimaal zonnestroom opsnoepen in huis. Lukt ook prima.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2v7v77n.png

FP4all P1 logger icm met PV loggers :)

En zie hier, mooi voorbeeld:
- ochtend waterkoker + koffiezetter aan
- overdag staat wasmachine en droger tijdje aan
- 's avonds langzaam meer invoeden van het net, rond etenstijd wat kookgebeuren enzo.

Maar, gaat echt 1:1 totaal verbruik vs totaal opbrengst. Gister zo'n 8kWh zonnestroom omgezet in schone was en vaat enzo :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Dus voor als nog zijn het slimme meters. ;-)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Vandaag begonnen met dak leeghalen en exact uitmeten.

Morgen alles monteren!

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/4NO1DBr37K/small/fdc2d65fed0adba0f0944fa8d97b889e.JPG

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/HLN947fQ8c/small/d0d6230d863b611784fc065c37e90ead.JPG

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/BZQjvOCjqi/small/ec1327b83d51ec46f43786f04398bd4d.JPG

[ Voor 66% gewijzigd door Crazy- op 05-09-2014 22:20 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
@zeegerd

Voor het berekenen van de worst case moet je vooral de panelen met de meest kritische krachten te berekenen. Dat zijn per definitie de hoekpunten en randen van een zonnepanelenveld. Door de toepassing van een zonneschans reken je in het geval met de poes met een "groot" zonnepaneel in een kolom.

Daarom wordt slechts de helft genomen van het totale zonneschans in de berekening. Om de berekening gemakkelijker te maken mag je de kracht van de wind in het zwaartepunt van het paneeloppervlak laten aangrijpen, dus het midden van de totale lengte van de 2 panelen in het geval van de poes. Voor het kantelen bereken je het evenwichtspunt van momenten (kracht x arm) van de stuwdruk tegengehouden door het gewicht van de panelen en de ballast.

Voor schuiven van de panelen over het dak gaat het om de horizontale kracht van de wind en de resultante van de neerwaartse krachten van het gewicht van de constructie en de liftkracht van de wind op de panelen (=vleugel werking) en de wrijving tussen de constructie en het dak.

Uit TNO-proeven in een windturbine zijn tabellen opgesteld met welke stuwdruk je moet rekenen voor een bepaalde helling van de panelen in combinatie met een een windzone, terreinruwheid en hoogte van het dak waarop de constructie staat. De 100 kg/m^2 stuwdruk geldt voor helling 20 graden bij windkracht 12 en zekere hoogte en terreinruwheid. Wordt de hoogte kleiner en de tereinruwheid hoger doordat de constructie in de luwte van de omgeving ligt gaat de stuwdruk omlaag.

Ik heb op een Belgische website een document gevonden waarin de normen in detail worden uitgelegd.Voor open en gesloten paneelconstructies. Als je interesse hebt mail me.

@crazy
mijn dak heeft ook al zulke zebra-strepen 18 september kruipt dichterbij.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Dagje geklust vandaag!

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/5GHJ2KvuZt/small/f0c30e6e813e237964151a748c1fe42d.jpg

Wat nog rest is de AC bekabeling en dakdoorvoer. Volgende week komt de loodgieter en electricien voor de meterkast (extra groep) :)

Edit: het zijn laminaat panelen, daarom lichte kromming. Ik leg daar nog een extra profiel achter tbv stevigheid en klem ze extra

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 06-09-2014 17:02 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Crazy- schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:00:
Dagje geklust vandaag!

[afbeelding]

Wat nog rest is de AC bekabeling en dakdoorvoer. Volgende week komt de loodgieter en electricien voor de meterkast (extra groep) :)

Edit: het zijn laminaat panelen, daarom lichte kromming. Ik leg daar nog een extra profiel achter tbv stevigheid en klem ze extra
Als ik jou was zou ik maandag het dierenasiel maar bellen of ze wat katten over hebben 200 stuks of zo
want dit gaat goed fout, bij de eerst de beste harde wind vliegen de panelen onder je klemmen vandaan
daar helpen ook extra klemmen niet, je zult alle lange zijden moeten verstevigen met hoek profielen
voor een slordige 5 a 600 euro en daar dan weer een klem systeem voor verzinnen, tenzij je
alu U profielen gaat gebruiken die mooi om de paneel heen klemmen dan heb je kans dat het mee valt
met een stormpje |:( maar ik vrees het ergste

Vb http://www.aluminiumopmaat.nl/aluminium-profielen.html

• GH070
@crazy

Ben het eens met PCIop. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zulke doorgebogen panelen gezien. De stijfheid van deze panelen is zo gering dat het onverantwoord lijkt deze panelen op deze manier in te klemmen. Het lijkt wel of ze als een soort ramen ingesloten horen te worden in een sponning. Die wrikken zichzelf waarschijnlijk los als de wind hier goed op staat of worden bedekt met een laag sneeuw en wind.

Ik raad je aan de installatiehandleiding van deze panelen te raadplegen. Boven en onder opsluiten met u-profielen zal waarschijnlijk nodig zijn zoals PCIop al aangeeft. De achterzijde afsluiten voorkomt dat ze gemakkelijk wegwaaien en is waarschijnlijk al gebeurd door de ballast of achterplaat die flatfix voorschrijft.

Zelfs panelen die 5400 Pa sneeuwbelasting aankunnen, kunnen maar de helft van deze belasting aan als ze alleen op de lange zijde worden ingeklemd. Succes met het uitzoeken en aanpassen van de constructie.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Heb er vanuit t midden keihard aangetrokken en gerukt maar met geen mogelijkheid er tussen uit gekregen

Anyway, ja er komen u profielen onder en boven bij, heb ik ook al!

Edit: 5-600€?? Ik was nog geen 130 euro kwijt voor alle u profielen (20x30x20x3, 2x 5m en 8x 4mtr)

[ Voor 23% gewijzigd door Crazy- op 07-09-2014 09:22 ]

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
@crazy

Ben benieuwd of je deze panelen zonder kader uberhaupt goed kan fixeren in deze opstelling. Deze panelen zijn bedoeld om op te gaan in een constructie en niet om op schansen te bevestigen. (Vermoed dan ook dat je deze 2ehands voor een prikkie op de kop hebt getikt). Als dit los komt tijdens een storm heb je levensgrote vliegende messen die de straat onveilig maakt. Moet er niet aan denken dat je daar dan in de buurt loopt. Denk dat de verzekering ook wel eens moeilijk kan gaan doen, wanneer dat schade gaat maken, immers onjuiste montage.

[ Voor 7% gewijzigd door bassa21 op 07-09-2014 09:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op zondag 07 september 2014 @ 08:23:
Heb er vanuit t midden keihard aangetrokken en gerukt maar met geen mogelijkheid er tussen uit gekregen

Edit: 5-600€?? Ik was nog geen 130 euro kwijt voor alle u profielen (20x30x20x3, 2x 5m en 8x 4mtr)
Waarom laminaat panelen? :/ Die zijn toch voor ronde daken, caravans, boten, enz waar ze volledig ondersteund zijn? Krijg je op deze manier geen cel breuk, die cellen zijn niet zo dik namelijk dus als je die panelen blijft buigen (wind).

Dan zou ik ze eerder op watervast mdf plakken en dan monteren op steunen, niet heel gunstig voor de warmte maar lijkt me wel steviger dan dit.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
[b][message=42843045,noline]Rol-Co schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:59[/

Dan zou ik ze eerder op watervast mdf plakken en dan monteren op steunen, niet heel gunstig voor de warmte maar lijkt me wel steviger dan dit.
Op zich zou dat een oplossing kunnen zijn, alleen zul je dan echter multiplex (30mm) of iets dergelijks moeten gebruiken, watervast mdf voor buiten, weer en wind, gaat het niet worden.

Wel prijzig want dan zit je voor een beetje plaat al snel op de 60 euro per m2, dus per paneel zit je dan op zo een 100 euro.

• Rol-Co

Rol-Co

30 is misschien wat dik, 18 geeft al voldoende stevigheid denk ik, alleen heb je het aluminium randje waar de klem achter haakt dan niet dus zal anders moeten.
Dat het dan weer duur word zal de reden zijn dat de panelen goedkoper zijn.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op zondag 07 september 2014 @ 10:45:
30 is misschien wat dik, 18 geeft al voldoende stevigheid denk ik, alleen heb je het aluminium randje waar de klem achter haakt dan niet dus zal anders moeten.
Dat het dan weer duur word zal de reden zijn dat de panelen goedkoper zijn.
Heb een testje gedaan, alu u + hoek profiel om het paneel, muurvast en stevig. Hierdoor creëer onder en boven over de volle lengte van 5 panelen een alu frame. Over de lengte (korte zijde) is er verder geen buiging mogelijk door de 4 klemmen rondom.

Alleen de u profielen komen komende week pas binnen, dus kon niet afmonteren. Kost de kop niet.

Had er rekening mee gehouden, in overleg met de verkoper.

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 07-09-2014 10:54 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Blijft toch altijd link zoiets, als jij denkt dat je rustig kan slapen als het buiten windkracht 9 is is het prima, maar ik zou niet geheel relaxed slapen.

Ik heb bij een kennis vergelijkbare (wel gewone) panelen geplaatst op plat dak en ook deze hoogte maar heb van rvs ter plaatse steunen gelast op dak met 125 kg aan ballast per paneel. ( 1.65x0.80m )
Dat is beter voor mijn gemoedsrust. :)

• Vaevictis_
  • Laatst online: 15-01 11:02
Interessant, ik zit bij Greenchoice en lees hier dat ze tot -1000kWh extra mag salderen.

Ik zit nu op een jaarverbruik van 3100kWh dus zou tot 4100kWh mogen opwekken om te salderen.
Kan iemand dit bevestigen?

Kreeg ook nog mail van ze met het volgende bericht:

Zonnekorting
Met uw keuze voor kortingsgarantie bij Greenchoice ontvangt u gegarandeerd een korting van 0,25 eurocent per kilowattuur stroom ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij uw korting naar 0,50 eurocent per kilowattuur.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ballast is niet het probleem. Elke console ligt in het grind, daarboven heb ik extra 2 tegels gelegd.

Achterzijde zoals t hoort, 5,5 tegels per paneel (volledig dicht hierdoor)

Totaal iets van 1000kg aan tegels. Dmv flatfix berekening tool kom ik hiermee ruim op >12bft wind.

Onderling heb ik de rijen ook verbonden.

Ik slaap er nidt minder om qua ballast. De panelen liggen straks ook rondom klem en gesloten in een u profiel.. meer kan je niet meer doen. (Tja dwars door het dak...)

• Rol-Co

Rol-Co

Vaevictis_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:32:
Interessant, ik zit bij Greenchoice en lees hier dat ze tot -1000kWh extra mag salderen.

Ik zit nu op een jaarverbruik van 3100kWh dus zou tot 4100kWh mogen opwekken om te salderen.
Kan iemand dit bevestigen?

Kreeg ook nog mail van ze met het volgende bericht:

Zonnekorting
Met uw keuze voor kortingsgarantie bij Greenchoice ontvangt u gegarandeerd een korting van 0,25 eurocent per kilowattuur stroom ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij uw korting naar 0,50 eurocent per kilowattuur.
Ja slim he, als je panelen hebt krijg je korting, dus als je in de min terecht komt na salderen krijg je ook 0,25 minder voor je kWh. Ik had liever gehad dat het 5,- duurder werd per kWh.

-1000 salderen mag inderdaad, maar als je rond de 2-300 in de min uitkomt veranderen ze jouw opgegeven standen zo dat je op 0 uit komt en ze dus niets uitbetalen, in de hoop waarschijnlijk dat je volgend jaar meer verbruikt of zo, geen idee.

Kortom, het maakt allemaal geen zier uit wat je doet, ze rommelen maar wat.
;w

• Vaevictis_
Rol-Co schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:18:
[...]

Ja slim he, als je panelen hebt krijg je korting, dus als je in de min terecht komt na salderen krijg je ook 0,25 minder voor je kWh. Ik had liever gehad dat het 5,- duurder werd per kWh.

-1000 salderen mag inderdaad, maar als je rond de 2-300 in de min uitkomt veranderen ze jouw opgegeven standen zo dat je op 0 uit komt en ze dus niets uitbetalen, in de hoop waarschijnlijk dat je volgend jaar meer verbruikt of zo, geen idee.

;w
Mensen die niet hun gehele verbruik opwekken hebben er wel iets aan.

Als ze niet tot -1000 salderen waarom bieden ze het dan aan? Ik zou het best willen doen alleen al om de break even punt naar voren te halen. Ik zit nu op 7,9 jaar dus ben niet voor 2020 al op break even.

• Rol-Co

Rol-Co

Vaevictis_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:26:
[...]

Mensen die niet hun gehele verbruik opwekken hebben er wel iets aan.

Als ze niet tot -1000 salderen waarom bieden ze het dan aan? Ik zou het best willen doen alleen al om de break even punt naar voren te halen. Ik zit nu op 7,9 jaar dus ben niet voor 2020 al op break even.
Peanuts imho, ook als je niet je hele verbruik opwekt, kijk liever naar het gas, met 0,64 - 0,65 cent niet de goedkoopste.

• Vaevictis_
Rol-Co schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:44:
[...]

Peanuts imho, ook als je niet je hele verbruik opwekt, kijk liever naar het gas, met 0,64 - 0,65 cent niet de goedkoopste.
Gas heb ik niet, zit vast aan stadsverwarming. :( Hij doet het altijd, maar die prijzen zijn echt buitsporig. We betalen bijna 200 per jaar aan vastrecht voor een warmtewisselaar die inmiddels al 13 jaar oud is. Volgens mij kosten die dingen zo'n 1500 euro. Dus kassa voor Eneco. Klap op de vuurpijl is dat in de warmtewet staat dat je verplicht bent om zo'n apparaat te huren.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Crazy- schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:00:
Dagje geklust vandaag!

[afbeelding]

dit lijken me indak panelen, dus panelen waar je de dakpannen vervangt voor panelen. Dit kan niet goed gaan als je het mij vraagt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co

Rol-Co

Vaevictis_ schreef op zondag 07 september 2014 @ 14:07:
[...]

Gas heb ik niet, zit vast aan stadsverwarming. :( Hij doet het altijd, maar die prijzen zijn echt buitsporig. We betalen bijna 200 per jaar aan vastrecht voor een warmtewisselaar die inmiddels al 13 jaar oud is. Volgens mij kosten die dingen zo'n 1500 euro. Dus kassa voor Eneco. Klap op de vuurpijl is dat in de warmtewet staat dat je verplicht bent om zo'n apparaat te huren.
Ik weet niks van stadsverwarming maar ik hoor altijd dat het duur/lastig is, vergeet niet dat een gewone gasaansluiting ook niet gratis is, ook transportkosten, meterhuur, vastrecht, aanschaf cv ketel, onderhoud er aan.
Is het verschil dan nog zo groot denk ik dan.

Maar is wel erg oftopic O-)

Om even op de panelen terug te komen, gooi het dak gewoon vol, in de min of niet, let een beetje op de aanschafprijs i.v.m de tvt en schrijf het spul af over 10 jaar.

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 07 september 2014 @ 08:23:

Mbt dat bedrag had ik een andere montage methode in gedachten, maar goed je was er al op voorbereid
d:)b
met U en hoek profielen, en met wat Rol-co al zei, ik zou ze zo niet laten "hangen" ivm cel breuk :N

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
Heb jij al bij de leverancier van de stadsverwarming al een verzoek tot ontbinding ingediend? Eneco bijvoorbeeld werkt hier aan mee. Er zal dan wel een offerte komen voor de verwijdering van de installatie.

Waar staat de afnameplicht in de warmtewet genoemd, zie hier niets over staan?

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/
[...]

• GioStyle
En dan? Voortaan met koud water douchen? ;)

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zondag 07 september 2014 @ 18:22:
En dan? Voortaan met koud water douchen? ;)
Doorstromertje + andere douchekop.
;)

Afgelopen weekend bij de buren zonnepanelen geinstalleerd.
5x ECSolar 270 Wp onder de dakkapel.
4x ECSolar 270 Wp op de dakkapel met betonvoeten op 7 graden.

Onderling verbonden voor de zekerheid met een rvs hoekrail.
Maar denk niet dat ze er ooit af zullen waaien. Lekker zwaar.
Oh ja. Hosola Bright 2500 MTL omvormer met 2x mppt.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/wty4r7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2nvjud.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GioStyle
Nice! Wat voor beugel is dat? Van beton?
Dat zijn "beton-voeten" geleverd door sun-solar.
Compleet met de M8- gaten voor de bevestiging van de panelen. Rvs hoek is niet standaard.
RVS hoeklijn had ik erop gezet met de gedachte nog beugels te maken naar het schuindak toe.
Maar dat is niet nodig denk ik. Lage hoek en ruim onder de nok van het dak.
Mooi systeem wel en lekker stevig.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/9rubv4.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2014 21:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb aan de zijkant een garage tegen het huis staan met een platdak van drie meter breed.
Hierop ga ik panelen plaatsen in een schans opstelling naar het huis toe ( geen schaduw ).
Dus twee panelen achter elkaar onder een hoek van 20 graden ( dan zit ik op ongeveer drie meter breed ).
Bij de dakrand op 0 cm hoogte beginnend, en tegen mijn huis met 1,20 meter hoog eindigend.
Zou het problemen geven bij bouw en woning toezicht, als ik de zijkanten dicht metsel in plaats van bv hout, trespa o.i.d.?
Ik maak er dan wel tocht gaten in voor koele lucht.
Vindt het beter passen bij het huis, en geen onderhoud nodig.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• PClop
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:25:
Afgelopen weekend bij de buren zonnepanelen geinstalleerd.
5x ECSolar 270 Wp onder de dakkapel.
4x ECSolar 270 Wp op de dakkapel met betonvoeten op 7 graden.

Onderling verbonden voor de zekerheid met een rvs hoekrail.
Maar denk niet dat ze er ooit af zullen waaien. Lekker zwaar.
Oh ja. Hosola Bright 2500 MTL omvormer met 2x mppt.

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes en gelikt ;)

Maar heb net even de specs. van die Hosola Bright 2500 MTL door gespit en die vult wel
mooi een gat in de markt mbt kleine omvormer met 2 MPPT, ze hebben zelfs ook nog
een 2 Kw uitvoering met 2 MPPT dat is gewoon gaaf, met mijn eigen opstelling zit ik nl vast
aan minimaal 3 x MPPT ( kleine schans plus een grote schans 5.4Kw ) en als ik dat kan verdelen
over 4 x MPPT dan......... *O* , helaas schiet mijn tvt dan weer omlaag omhoog -O-

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:18

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

[... over Greenchoice]

Kan zijn, bij mij hebben ze de -1000 grens apart toegepast op hoog- en laagtarief. Mij hoor je niet klagen >:)

Ja, ik lever bij warme winters veel terug, bij koude winters moeten de warmtelinten in waterleiding en riool aan, dan gaat er snel 25 kWh per dag extra doorheen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
Tip:
Meldpunt warmtewet
Wordt uw woning verwarmd met stadsverwarming, blokverwarming of een warmtepomp, of is uw woning onderdeel van een Vereniging van Eigenaren? Dan valt u per 1 januari 2014 mogelijk onder de Warmtewet.

De Warmtewet moet ervoor zorgen dat huishoudens die zijn aangesloten op stadsverwarming of een andere collectieve warmtevoorziening, net zoveel betalen voor de levering van warmte als consumenten met een cv-ketel. Vereniging Eigen Huis vindt dat er veel schort aan deze wet.
https://www.eigenhuis.nl/...paren/warmtewet/meldpunt/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
[...]

;w
Voorwaarde voor salderen van de extra opgewekte stroom boven je eigen verbruik is dat je een slimme meter laat plaatsen (1000kWh meen ik op de Greenchoice site te hebben gelezen).

Info op http://www.greenchoice.nl...zon/terugleververgoeding:

Uitzondering netto terugleveren
Bij een klant die teruglevert met een analoge meter gaan we er van uit dat de klant niet meer produceert dan zelf nodig heeft. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering daarom afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait. Wilt u uw analoge meter houden en toch afrekenen op het werkelijke negatieve verbruik, geef dan uw standen door met het verzoek op werkelijke standen af te rekenen.

Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening. Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.
.

Info op http://www.greenchoice.nl...ken/energie-terugleveren:

Margeregel
Sommige huishoudens leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken en energiebelasting (REB) betalen, maar dit in een later jaar netto terugleveren en niet terugkrijgen. Deze teruglevering wordt in de jaren daarna dan weer rechtgetrokken met het verbruik. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.

Kortom, je verkoopt je ziel voor 1000 kwartjes per jaar en zodra de terugleververgoeding op de schop gaat ben je de sigaar...

Of je met enig bellen/mailen ook die extra saldering erdoor krijgt terwijl je nog een draaischijfmeter gebruikt zal de toekomst leren (vanaf woensdag ben ik energieproducent ipv consument).

[ Voor 52% gewijzigd door Leader98 op 08-09-2014 11:42 ]

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Leader98 schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:24:
[...]

Voorwaarde voor salderen is dat je een slimme meter laat plaatsen (meen ik op de Greenchoice site te hebben gelezen).
Dat hebben er meer op de site gehad en er weer af moeten halen.
Ze mogen je namelijk niet dwingen tot een slimme meter en ze zijn wel verplicht om te salderen.
Een paar maanden geleden nog zelf contact daarover gehad met E-ON. Die hadden het zo op de site gezet en het er weer af moeten halen. Toen ik ze erover belden gaven ze toe dat ze altijd moesten salderen.

(Salderen dan wel binnen de algemene regels van het salderen.)

EDIT: je moet wel een "geschikte" meter hebben en dat is een rekbaar begrip en zeker niet altijd een slimme meter...

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 08-09-2014 11:36 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Rol-Co

Rol-Co

Daarom vind ik het 0 verbruik ook niet erg en heb ik er niet over gebeld, ik rook die 1 MW wel op van de winter met de warmtepomp.
Scheelt weer gas. :)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
sjimmie schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:29:
[...]

Dat hebben er meer op de site gehad en er weer af moeten halen.
Ze mogen je namelijk niet dwingen tot een slimme meter en ze zijn wel verplicht om te salderen.
Een paar maanden geleden nog zelf contact daarover gehad met E-ON. Die hadden het zo op de site gezet en het er weer af moeten halen. Toen ik ze erover belden gaven ze toe dat ze altijd moesten salderen.

(Salderen dan wel binnen de algemene regels van het salderen.)

EDIT: je moet wel een "geschikte" meter hebben en dat is een rekbaar begrip en zeker niet altijd een slimme meter...
Bij GC :
De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.

Dus alleen voor de Marge regel heb je een digitale meter nodig.

Het voordeel is dat GC bij een hooglaag tarief de waarde saldeert en niet de kWh ! (ook te lezen op de site)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:42:
[...]

Bij GC :
De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.

Dus alleen voor de Marge regel heb je een digitale meter nodig.

Het voordeel is dat GC bij een hooglaag tarief de waarde saldeert en niet de kWh ! (ook te lezen op de site)
Ik had dit (eerste GC) jaar ca. 1800kWh netto teruggeleverd, krijg ik allemaal netjes uitbetaald. Mooi geld om te investeren in een warmtepomp zodat ik volgend jaar niet meer zoveel teruglever.

Import van EVs

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
AUijtdehaag schreef op zondag 07 september 2014 @ 21:41:
Dat zijn "beton-voeten" geleverd door sun-solar.
Compleet met de M8- gaten voor de bevestiging van de panelen. Rvs hoek is niet standaard.
RVS hoeklijn had ik erop gezet met de gedachte nog beugels te maken naar het schuindak toe.
Maar dat is niet nodig denk ik. Lage hoek en ruim onder de nok van het dak.
Mooi systeem wel en lekker stevig.

[afbeelding]
Deze dubbele voet zie ik niet in hun webshop terug, wel mooie oplossing om lekker veel panelen kwijt te kunnen. Als ik de solar-bears bij mijn schoonouders vervang door dit, of een O-W opstelling kan er nog meer op :P

Import van EVs

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic (en andere DED topics) en zit er nu zelf aan te denken om zonnepanelen te gaan plaatsen.

De situatie is als volgt.
orientatie voor de panelen is ZZO.
Onder het dakkapel heb ik ongeveer 150cm ruimte voor panelen (afstand onderste dakpan tot aan loodslab dakkapel). hoek 45 graden de breedte is +/- 5.80 meter.
Op het dakkapel zou ik ook eventueel panelen kwijt kunnen opervlakte 1.60X 4.00 meter.

Ik heb een loze leiding (5/8 buis) vanaf de zolder naar de kelder liggen.
Hierbij zat ik te denken om de omvormer in de kelder neer te zetten zodat hij beter zijn warmte kwijt kan (ipv in de kast op de zolder)(kelder is een droge ruimte).
Ikzelf dat te denken aan solar frontier panelen (5 onder het dakkapel en 3 of 4 op het dakkapel).

nu heb ik alleen een paar vragen.
Wat is het effect van cis panelen onder 2 verschillende hoeken op 1 string ( 1 string ivm het plaatsen van omvormer in kelder en de hoeveelheid kabels door de 5/8 buis).
Of is het mogelijk/toegestaan om 2 paren door een 5/8 buis te doen?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is af te raden om verschillende oriëntaties in serie te zetten.
Parallel is geen probleem, mits de strings even lang zijn.
Je zult hoe dan ook moeite hebben om een omvormer te vinden die 8 á 9 SF panelen in serie lust (open klemspanning is dan meer dan 1 kV), dus ik zou een omvormer met 2 MPP trackers zoeken.

2 paren DC bekabeling door 1 buis is volgens mij geen probleem

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:27:
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic (en andere DED topics) en zit er nu zelf aan te denken om zonnepanelen te gaan plaatsen.

De situatie is als volgt.
orientatie voor de panelen is ZZO.
Onder het dakkapel heb ik ongeveer 150cm ruimte voor panelen (afstand onderste dakpan tot aan loodslab dakkapel). hoek 45 graden de breedte is +/- 5.80 meter.
Op het dakkapel zou ik ook eventueel panelen kwijt kunnen opervlakte 1.60X 4.00 meter.

Ik heb een loze leiding (5/8 buis) vanaf de zolder naar de kelder liggen.
Hierbij zat ik te denken om de omvormer in de kelder neer te zetten zodat hij beter zijn warmte kwijt kan (ipv in de kast op de zolder)(kelder is een droge ruimte).
Ikzelf dat te denken aan solar frontier panelen (5 onder het dakkapel en 3 of 4 op het dakkapel).

nu heb ik alleen een paar vragen.
Wat is het effect van cis panelen onder 2 verschillende hoeken op 1 string ( 1 string ivm het plaatsen van omvormer in kelder en de hoeveelheid kabels door de 5/8 buis).
Of is het mogelijk/toegestaan om 2 paren door een 5/8 buis te doen?
In serie zetten kan met een lagere opbrengst ( hoe groter het hoek verschil hoe groter het verlies)
Parallel zetten kan best maar dan moet je wel hetzelfde aantallen in de strings hebben 2x4 dus.

Je kan dan beter twee kleine omvormers nemen, dan heb je geen serie of parallel problemen.
De kabel naar de kelder kan je een 4x4mm2 vmvl voor nemen. Ik weet niet wat de regeltjes daarvoor zijn.

Waarom wil je cis panelen ? met poly's of mono's kan je meer opwek vermogen kwijt op dezelfde oppervlak, ook zijn er meer formaten panelen.
Op 5.8 kan je makkelijk 5x250Wp kwijt. ( er zijn panelen die korter zijn als 1.65m )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

update: de boel is over de volle paneel breedte onder & boven vast geklemd mbv aluminium U + L profielen. dit gaat zeker de stormen overleven, paneel zit muurvast en buigt ook niet meer door door.

ik zit nog met 1 klein puntje waar ik achter kwam na het plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/Dkf1qVY46Y/small/9b94608166d84251a1020ae076ada2a0.jpg

ik heb de boel verdeeld over 1x3 en 3x5 panelen
op bovenstaande foto zie je waarom de achterste rij 1x3 heb gedaan

nu twijfel ik of er alsnog 2 panelen bij kan plaatsen hier. (beter voor de strings & omvormer en 400Wp erbij)
de foto heb ik gemaakt om 11:13 (08/09/2014)

het betreft hier de mechanische ventilatie. Deze kan ik nog een kwartslag draaien
stel... dat ik dat doe en er komt op 1 paneel gegarandeerd over het jaar gezien, schaduw.

is dat interessant om te doen mbv een optimizer of puur gokken op de bypass diode?
grond-afstand tussen de rijen is 95cm (gemeten vanuit bovenkant paneel, 90 graden naar beneden, voorkant paneel achterste rij)

Edit: voor de puristen onder ons: nee de tegels liggen nog niet op hun plek ;) moet de boel nog aansluiten en stukje duktape is voor de loodgieter ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 08-09-2014 16:58 ]

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2025
WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:55:
[...]

In serie zetten kan met een lagere opbrengst ( hoe groter het hoek verschil hoe groter het verlies)
Parallel zetten kan best maar dan moet je wel hetzelfde aantallen in de strings hebben 2x4 dus.

Je kan dan beter twee kleine omvormers nemen, dan heb je geen serie of parallel problemen.
De kabel naar de kelder kan je een 4x4mm2 vmvl voor nemen. Ik weet niet wat de regeltjes daarvoor zijn.

Waarom wil je cis panelen ? met poly's of mono's kan je meer opwek vermogen kwijt op dezelfde oppervlak, ook zijn er meer formaten panelen.
Op 5.8 kan je makkelijk 5x250Wp kwijt. ( er zijn panelen die korter zijn als 1.65m )
CIS panelen vanwege hun uiterlijk. Maar dit brengt mij gelijk op het idee als ik toch twee strings + omvormer kan aanleggen ik ook twee verschillende type panelen kan gebruiken.
Onder het dakkapel CIS (straatkant) en op het dakkapel Mono/poly (deze zie je toch niet liggen vanaf de straat kant).

Ik betwijfel alleen of ik 4 X 4mm2 mag doorvoeren in een 16mm/ 5/8 buis?

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
eddebever schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:11:
Geen idee of het mag, maar ik betwijfel of je het er in krijgt.
Helemaal als er een paar bochten in zitten.....

• Rol-Co

Rol-Co

eddebever schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:11:
[...]

CIS panelen vanwege hun uiterlijk. Maar dit brengt mij gelijk op het idee als ik toch twee strings + omvormer kan aanleggen ik ook twee verschillende type panelen kan gebruiken.
Onder het dakkapel CIS (straatkant) en op het dakkapel Mono/poly (deze zie je toch niet liggen vanaf de straat kant).

Die omvormer lekker boven hangen, warmte heb je niet met zo'n klein vermogen, verlies heb je wel met die lange DC kabels.
4x sf 170 op een growatt 1000
4x 250-270 mono op een growatt 1000 of 2 micro omvormers 500

2,5 kwadraadje naar de meterkast en klaar.

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:37:
[...]

Die omvormer lekker boven hangen, warmte heb je niet met zo'n klein vermogen, verlies heb je wel met die lange DC kabels.
4x sf 170 op een growatt 1000
4x 250-270 mono op een growatt 1000 of 2 micro omvormers 500

2,5 kwadraadje naar de meterkast en klaar.
De verbinding met de laagste spanning geeft het hoogste verlies (bij gelijke kabel doorsnede)
De verbinding met de kleinste kabel doorsnede geeft het hoogste verlies (bij gelijke spanning)

Het nadeel van kleinere omvormers is vaak wel een lager rendement .... dus meer warmte., maar in de kelder wil ook niet zo'n straal kachel. Goede ventilatie is belangrijk.

• iron-fist
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Hallo tweakers,

ik ben het hele forum al dagen aan het napluizen om op die manier tot een goed systeem te komen.

Nu heb ik een aanbieding gehad en ben ik benieuwd naar jullie mening.
ik hoop dat ik op de juiste topic zit en dat jullie mij kunnen/ willen helpen.

ik heb een hoekwoning met pannendag aan de rand van zwolle. ik denk dat ik als ik het zou meten niet in windcategorie 3 zou vallen, want het waait hier vaak heel hard.
ligging:
- GPS coördinaten: 52°32°39 Noord, 6°2°23 Oost
- Oriëntatie ten opzichte van het zuiden: -17°
- Hellingshoek van het dak ± 40°
- er zijn geen dingen in de omgeving die schaduw op mijn dak geven.
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/zonneplan/houses/0031774-1408713650.jpg

de panelen zijn:
Trina 260 Wp All Black
volgens de verkoper kan ik er 14 kwijt op mijn dak.
hij schat de opbrengst op 3388kwh/jaar, maar dat lijkt mij wat onrealistisch.
mijn jaarverbruik is ongeveer 3800kwh. mijn aansluiting is 3x25

qua omvormer kan ik kiezen uit
SMA 3000TL-21
of de
Zeversolar TL3000

Mijn eerste voorkeur zou uit gaan naar de sma, maar die is wel duurder en ik vraag mij af of de 3000tl-21 de opbrengst wel aan kan.

De seversolar lijkt ook goed, maar mijn eventuele garantie verhalen in china lijkt me heel ingewikkeld.

wat betreft bevestigingsmateriaal kan ik niet heel veel vinden op de site, zit daar veel verschil tussen?

alvast bedankt voor het mee lezen/ denken

• GioStyle
Op plat dak van huis van pak em beet 8/9 meter hoog:

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/08/Betonvoet-10-graden-1.jpg

10x EC Solar (21kg per stuk) met 12 van deze voeten (24kg per stuk) in een oost-west opstelling in provincie Utrecht bebouwde kom. Genoeg ballast? Dan zit ik op 50kg per paneel.

Op de schuren heb ik 6x EC Solar (21kg per stuk) + aluminium frame op 15 graden zuidopstelling (50kg) + betontegels als ballast (totaal 360kg), dan zit ik op bijna 90kg per paneel.

Hmm.. Niet echt van overtuigd, maar het is wel een verdomd mooie oplossing eigenlijk... .

• MichielFRL
GioStyle schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:49:
10x EC Solar (21kg per stuk) met 12 van deze voeten (24kg per stuk) in een oost-west opstelling in provincie Utrecht bebouwde kom. Genoeg ballast? Dan zit ik op 50kg per paneel.
Met oost-west heb je weinig ballast nodig ;)

• Rol-Co

Rol-Co

4x sf = 360v 2A
4xmono = 140v 8A

Max 1800W dus 8A op de AC aansluiting, eventueel zou de sf set gelijk in het stopcontact kunnen zelfs.

Ik zou wel eens willen zien wat het verschil in verlies is van beide op 25m.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:53:
4x sf = 360v 2A
4xmono = 140v 8A

Max 1800W dus 8A op de AC aansluiting, eventueel zou de sf set gelijk in het stopcontact kunnen zelfs.

DC in je stopcontact? :-)

• Rol-Co

Rol-Co

Lol nee, er zit wel een omvormer tussen hoop ik, maar de 4 sf panelen zouden zonder eigen groep kunnen.
Op een steca bijv, of een growatt 1000 maar dat is al weer grijs gebied.

• GH070
@iron-first

Ik kan met opgegeven GPS coordinaten je huis niet vinden op googlemaps... De luchtfoto laat wel veel open terrein om je woning zien terwijl het een onderdeel is van een groot obstakel. Dat maakt net als bij mijn woning, dat je met een hogere windbelasting hebt rekening te houden, dan die je krijgt bij zonder nadenken de parameters in de rekentools van de montagefabrikanten invullen. De wind perst zich als het ware om jouw woning heen waardoor de windbelasting veel hoger is.

Ik heb zelf een plat dak waar ik met ballast fundatie de panelen op de plek ga houden vanaf 18 september. Woudsehoeve, die regelmatig is te lezen in dit forum, heeft een schuin dak in een buitengebied met 14kWp aan zonnepanelen op het dak in een ingenieus stringplan. Hij kan vast tips geven voor jouw situatie.

Je ligging en hoek tov het zuiden zijn zeer gunstig. De aanbieder rekent met 0,93 kWh/j per Wp. Wat maakt dat getal voor jouw onrealistisch?

• peauke
Heeft iemand enige ervaring met PV smart modules bijv. JA solar smart panels JAP6(TG)

Zijn dit eigenlijk PV panelen met optimizers zoals Solaredge maar dan geïntegreerd in de junctionbox zodat elk paneel afzonderlijk werkt in een serie (string). Ideaal met systemen waarin verschillende oriëntaties, dakvlakken en schaduw komen.

Verder staat er in documentatie dat de stringsize vergroot kan worden met 30%. Wat moet ik mij hierbij voorstellen, volgens mij ben je toch gebonden aan de V en A waardes van de panelen in de serie i.r.t. de specificaties van de toegepaste omvormer of zie ik dat verkeerd ?
Edit: heb het al gevonden waarom dit is.

[ Voor 3% gewijzigd door peauke op 09-09-2014 09:26 ]

• eddebever
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2025
WoudseHoeve schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:30:
[...]

De verbinding met de laagste spanning geeft het hoogste verlies (bij gelijke kabel doorsnede)
De verbinding met de kleinste kabel doorsnede geeft het hoogste verlies (bij gelijke spanning)

Het nadeel van kleinere omvormers is vaak wel een lager rendement .... dus meer warmte., maar in de kelder wil ook niet zo'n straal kachel. Goede ventilatie is belangrijk.
Die kachel(s) op zolder wil ik dus voorkomen. want de omvormers komen dan in een opbergkast te hangen. In de kelder heb ik genoeg ruimte en koeling vanuit de grond/betonnen muur en ventilatie.
Rol-Co schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:53:
4x sf = 360v 2A
4xmono = 140v 8A

Ik heb online even snel een berekening gemaakt (DC):
http://zonneenergie.eu/ze...abelverlies-zonnepanelen/
Kabeldikte = 2.5mm
Kabellengte paneel --> omvormer 25 meter
4x SF = verlies van 0.2 % max en op jaarbasis 0.09%
4x mono = verlies van 1,91 % max en op jaarbasis 0.84%
Hier moet natuurlijk ook nog het stuk tussen de meterkast en de omvormer worden meegenomen (2 meter AC)

en als de omvormer op zolder komt te staan (AC):
kabellengte 20 meter 2.5mm2 (5 meter nodig om op het dak te komen)
maximale kabelverlies 0.91% en op jaarbasis 0.40%.

nu is ook te zien dat een hogere spanning veel minder verlies geeft dan een lage spanning.
Het is gunstiger voor de mono's om de omvormer op de zolder te hangen.
Het is gunstiger voor de SF om de omvormer in de kelder te hangen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
iron-fist schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:46:
Hallo tweakers,

ik ben het hele forum al dagen aan het napluizen om op die manier tot een goed systeem te komen.

Nu heb ik een aanbieding gehad en ben ik benieuwd naar jullie mening.
ik hoop dat ik op de juiste topic zit en dat jullie mij kunnen/ willen helpen.

ik heb een hoekwoning met pannendag aan de rand van zwolle. ik denk dat ik als ik het zou meten niet in windcategorie 3 zou vallen, want het waait hier vaak heel hard.
ligging:
- GPS coördinaten: 52°32°39 Noord, 6°2°23 Oost
- Oriëntatie ten opzichte van het zuiden: -17°
- Hellingshoek van het dak ± 40°
- er zijn geen dingen in de omgeving die schaduw op mijn dak geven.
[afbeelding]

de panelen zijn:
Trina 260 Wp All Black
volgens de verkoper kan ik er 14 kwijt op mijn dak.
hij schat de opbrengst op 3388kwh/jaar, maar dat lijkt mij wat onrealistisch.
mijn jaarverbruik is ongeveer 3800kwh. mijn aansluiting is 3x25

SMA 3000TL-21
of de
Zeversolar TL3000

Mijn eerste voorkeur zou uit gaan naar de sma, maar die is wel duurder en ik vraag mij af of de 3000tl-21 de opbrengst wel aan kan.

De seversolar lijkt ook goed, maar mijn eventuele garantie verhalen in china lijkt me heel ingewikkeld.

wat betreft bevestigingsmateriaal kan ik niet heel veel vinden op de site, zit daar veel verschil tussen?

alvast bedankt voor het mee lezen/ denken
ik zou niet zo snel voor die 2 omvormers kiezen, maar het kan wel.
eerder eens kijken naar een stecagrid 3000 of 3600.
hoger rendement en met 14 van die panelen zit je eigenlijk erg leuk in het bereik van de omvormer.
(in ieder geval beter als met die 2 tl omvormers.)

een 3000W omvormer kan best goed werken met 30% meer Wp.
dat noemen we onder dimensioneren en is niet echt een probleem.
er zijn maar best weinig momenten dat het echt verlies geeft.
(maar zie dit wel als persoonlijke keuze of een economische keuze.
zelf vind ik dat nooit zo interessant, je moet de meer prijs toch uit spreiden over 10 jaar.
en ik vind het zelf leuker als ik ook de piekjes opvang en die niet verloren laat gaan.)

vind de schatting van 3388kwh/jaar niet onrealistisch. (netjes geschat, iets marge gehouden voor zich zelf ;) )
sterker nog als je de stecagrid3600 gebruikt dan verwacht ik zelfs meer als 3500kWh.
(ik durf dan weer net niet te zeggen dat je dan over de 3600kWh/jaar heen gaat.
maar als je dat volgend jaar meld, dan sta ik daar niet van te kijken.
het is alleen altijd erg gevaarlijk om te schatten.)

een optie voor de leut:
neem een sma3600tl (of andere omvormer met 2x mpp), hang daar de 14 panelen aan die je nu plant.
geniet een paar jaar van de opbrengst. (erg belangrijk dat genieten.)
hou de winst van de panelen apart.
en voor de winst koop je dan nog wat panelen bij, die je op noord hangt.
dan heb je zoveel stroom dan kun je iets gaan verzinnen om je huis elektrische te verwarmen zodat je ook een lage gas rekening hebt.
deze optie geef ik je, omdat het pv virus kan toeslaan bij mensen.
pv is een verslavende hobby, begin er niet aan voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer. >:)

edit:
foutje verbeterd, er staat nu tl in plaats van tlst.
thanks duvekot. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
migjes schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:58:
[...]
een optie voor de leut:
neem een sma3600tlst (of andere omvormer met 2x mpp), hang daar de 14 panelen aan die je nu plant.
Migjes ...

natuurlijk geen 3600tlst ... maar een gewone tl ... de st staat voor single tracker .. en heeft dus maar 1 mpp :)

Wij hebben 2 3600tl's .. met 4320Wp per omvormer in elk 2 strings ( 8 en 8 ... en 10 en 6) .. en nog nooit een afkapping gehad (ligt op 90 graden oost 20 graden helling) .. en we halen 850kWh/kWp
Enige "uitval" is 2 keer per jaar een "te hoge AC spannings melding" als we de 253V bereiken .. ik vermoed dat we op de zelfde fase zitten in te voeden als de buren 2 huizen verderop .. en tegen over ons

[ Voor 34% gewijzigd door duvekot op 09-09-2014 12:32 ]

• migjes
duvekot schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 12:16:
[...]
Wij hebben 2 3600tl's .. met 4320Wp per omvormer in elk 2 strings ( 8 en 8 ... en 10 en 6) .. en nog nooit een afkapping gehad (ligt op 90 graden oost 20 graden helling) .. en we halen 850kWh/kWp
vreemd, ik heb 1900Wp op oost en 45 graden.
in het voorjaar haal ik toch wel eens iets meer als 2000W (omvormer stopt theoretisch op 2000W per mpp.)
max is 2098W, mischien zit er wel meer in maar dat weet ik niet.
maar economisch interessant zijn die opbrengsten niet, maar als je geen sma gebruikt maakt de prijs van de omvormer niet zoveel meer uit, lol.
wat zijn die sma's duur.
Enige "uitval" is 2 keer per jaar een "te hoge AC spannings melding" als we de 253V bereiken .. ik vermoed dat we op de zelfde fase zitten in te voeden als de buren 2 huizen verderop .. en tegen over ons
al gekeken of je een dikkere kabel kunt leggen naar de omvormer?
kan net 1 of 2V schelen als de kabel lang is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben op zoek naar een autonoom zonnesysteem om fiets accu's op te laden. Een kennis van mij heeft een fietsverhuur en krijgt binnenkort een aantal elektrische fietsen. De porto-cabins waar ze de fietsen stalt is helaas niet voorzien van een vaste stroom aansluiting om de accu's op te laden. en is ook lastig te realiseren. De kabel moet dan onder een straat door en de gemeente werkt niet echt mee.

Ze heeft echter wel de mogelijkheid om een aantal PV-panelen op de porto-cabins te plaatsen. Ik ben op zoek geweest naar een eenvoudig PV-setje, maar de meeste autonome systemen met een beetje vermogen zijn redelijk duur. En die zijn vrijwel altijd uitgevoerd met laag voltage 36 cels panelen, die zijn tweedehands niet zo dik gezaaid. Nieuw kan wel, helaas heeft ze daar het geld niet voor.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om met een 72-cels zonnepaneel en een spanningsregelaar een aantal accu's op te laden om de elektrische fietsen op te laden? En dan met name de vraag, welke spanningsregelaar is geschikt voor de relatief hoge ingangsspanning tot 45 volt? De 72 cels panelen namelijk zijn een stuk goedkoper dan de 36 cels versie en het vermogen is ook een stuk hoger, de accu's zouden dan een stuk sneller vol moeten zijn.

Als het voor mijzelf zou zijn, durf ik een experiment wel aan. Bij een ander durf ik toch minder risico's te nemen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
migjes schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:01:
[...]

vreemd, ik heb 1900Wp op oost en 45 graden.
in het voorjaar haal ik toch wel eens iets meer als 2000W (omvormer stopt theoretisch op 2000W per mpp.)
max is 2098W, mischien zit er wel meer in maar dat weet ik niet.
maar economisch interessant zijn die opbrengsten niet, maar als je geen sma gebruikt maakt de prijs van de omvormer niet zoveel meer uit, lol.
wat zijn die sma's duur.

[...]

al gekeken of je een dikkere kabel kunt leggen naar de omvormer?
kan net 1 of 2V schelen als de kabel lang is.
Er ligt al 4mm naar beide omvormers (dus 2 eigen kabels met elk 4mm op de 3 aders)... was eerst 2.5 maar dat werd toch wel erg warm en was ook niet afgesproken in de offerte.

ik denk dat 6mm net iets te veel wordt ..(en past niet echt in de kabelgoot langs de trap richting de meterkast)

het draait nu een 1.5 jaar .. en maar een paar keer gehad .. en dan alleen als we echt een goede dag draaien met mooi strak blauwe lucht en lage temperatuur en veel zon (begin Juni dus)

en wat het extra oplevert? ... vast minder dan de kosten van een nieuwe kabel :P

• Pollievn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-01 12:40
Ik heb een stecagrid 2010+ welke steeds in dc-ac bescherming actief springt iemand een idee waar het probleem zit?

• migjes
duvekot schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:16:
[...]

Er ligt al 4mm naar beide omvormers (dus 2 eigen kabels met elk 4mm op de 3 aders)... was eerst 2.5 maar dat werd toch wel erg warm en was ook niet afgesproken in de offerte.

ik denk dat 6mm net iets te veel wordt ..(en past niet echt in de kabelgoot langs de trap richting de meterkast)

het draait nu een 1.5 jaar .. en maar een paar keer gehad .. en dan alleen als we echt een goede dag draaien met mooi strak blauwe lucht en lage temperatuur en veel zon (begin Juni dus)

en wat het extra oplevert? ... vast minder dan de kosten van een nieuwe kabel :P
nee, levert niet op wat het kost.
ach zolang het maar niet te vaak gebeurd.
maar 850kWh/kWp vind het geen mooie score?
het kan goed zijn dat je ergens schaduw van hebt of een ander lokale beperking?
ik haal zelf maar 750kWh/kWp, maar heb wel erg veel last van schaduw (en nog een klein ander probleempje)

ik dacht ook altijd dat 950kWh/kWp wel de max zou zijn voor de stad waar ik woon (tilburg) , maar heb nu toch ook een set draaiend bij een vriend in de stad die 1080kWh/kWp per jaar doet.
12 X yingli panda 270Wp op een power-one 3.6 op 2 mpp's parallel.
(eigenlijk was het daar de bedoeling om later nog een set er bij te hangen, maar hij is nu al neggie, lol oeps)
dus als je keuze is om zoveel mogelijk stroom van je beperkte dak te halen, zou ik niet kiezen voor onder dimensioneren.
wil je zo goedkoop mogelijk, word het soms een ander verhaal.

• Proton_

Proton_

Team Welles

drielp schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:08:
Nu is mijn vraag: is het mogelijk om met een 72-cels zonnepaneel en een spanningsregelaar een aantal accu's op te laden om de elektrische fietsen op te laden? En dan met name de vraag, welke spanningsregelaar is geschikt voor de relatief hoge ingangsspanning tot 45 volt? De 72 cels panelen namelijk zijn een stuk goedkoper dan de 36 cels versie en het vermogen is ook een stuk hoger, de accu's zouden dan een stuk sneller vol moeten zijn.

Als het voor mijzelf zou zijn, durf ik een experiment wel aan. Bij een ander durf ik toch minder risico's te nemen.
Heb je een energiebudget ("In de winter 6 fietsen met een 200Wh accu opladen") en geldbudget?

http://www.imholz-zonnepa.../Stand_alone_set_1_5.aspx
maar dan de halve prijs?

Misschien kan je alleen de laadregelaar/inverter kopen en zelf accu's + panelen regelen, maar goede accu's zijn duur.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-01 21:17

Voor een laadregelaar zou je hier kunnen kijken: ivt-hirschau.de
Wanneer "een aantal fietsen" opgeladen moeten worden is de 20-30A waarschijnlijk de beste keus voor een aantal parallel aangesloten panelen.

Een 24V accu systeem heeft (meestal) een hoger rendement, 2 * 240Ah accuweb.nl zouden hier bij passen, en zijn op €€/Ah redelijk goedkoop.

De fietsen hebben al een 230V lader, een 24Vdc->230Vac omvormer maakt het verhaal compleet, maar of dit een sinus omvormer of een gemodificeerde sinus kan zijn weet ik niet.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik ben op zoek naar een autonoom zonnesysteem om fiets accu's op te laden. Een kennis van mij heeft een fietsverhuur en krijgt binnenkort een aantal elektrische fietsen. De porto-cabins waar ze de fietsen stalt is helaas niet voorzien van een vaste stroom aansluiting om de accu's op te laden. en is ook lastig te realiseren. De kabel moet dan onder een straat door en de gemeente werkt niet echt mee.

Ze heeft echter wel de mogelijkheid om een aantal PV-panelen op de porto-cabins te plaatsen. Ik ben op zoek geweest naar een eenvoudig PV-setje, maar de meeste autonome systemen met een beetje vermogen zijn redelijk duur. En die zijn vrijwel altijd uitgevoerd met laag voltage 36 cels panelen, die zijn tweedehands niet zo dik gezaaid. Nieuw kan wel, helaas heeft ze daar het geld niet voor.

Al op ebay.de gekeken, 36 cell panelen, laadregelaars en omvormers te over, voor elk budget.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Panelen omsloten en mooi klemvast.

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/tQhH2yye9E/small/167208ec2bea24ea0eb151b8dd50c4f4.jpg

Iemand die een idee heeft of dit blok, ventilatie, een nadeel kan zijn ivm schaduw voor eventueel nog 2 panelen? Uiteraard gaat t dan om het paneel erachter direct. +- 30cm hoog, kan hem kwartslag draaien
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/5GszQZ0ICU/small/bb284da54047b02b57bc8e8e445b22fb.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy- op 09-09-2014 18:29 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Niet meer dan de panelen ervoor zo te zien.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:42:
Niet meer dan de panelen ervoor zo te zien.
Hoe bedoel je dit precies?

Het gaat uiteraard om de lege ruimte aan de linkerkant

[ Voor 13% gewijzigd door Crazy- op 09-09-2014 19:04 ]

• S913

S913

Abusus non tollit usum

DjVe schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 15:13:
Aargh, ben via de panelen-man bij een constructeur gekomen voor de maximale belasting en puntbelasting en heb een prijsopgave gevraagd mocht de oorspronkelijk aannemer er niet uitkomen: offerte kan liggen tussen € 160,00 tot € 320,00 exclusief BTW, exclusief eventuele bezichtiging ter plaatse, exclusief eventueel archief onderzoek bij gemeente ... :/

Hoop dat de aannemer nog info vindt morgen.

~ H.P. Lovecraft

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-12-2025
Als de prijs van Zeversolar goed is zou ik deze nemen. Zeversolar is een dochter van SMA. Zeversolar heb ik zelf ook. Stille converter, hoge opbrengst, wordt bijna niet warm, goed voor een lange levensduur.

Bevestiging zou ik schroefbare dakhaken nemen zoals van Schletter.

[quote]iron-fist schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:46:
Hallo tweakers,

Nu heb ik een aanbieding gehad en ben ik benieuwd naar jullie mening. ..........

SMA 3000TL-21
of de
Zeversolar TL3000

......

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:58:
[...]

Hoe bedoel je dit precies?

Het gaat uiteraard om de lege ruimte aan de linkerkant
De panelen voor die ontluchting zijn hoger dan de ontluchting dus geven verder schaduw, het lijkt me dat het prima staat.
Dus daar achter kan je gewoon panelen zetten.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 19:36:
[...]

De panelen voor die ontluchting zijn hoger dan de ontluchting dus geven verder schaduw, het lijkt me dat het prima staat.
Dus daar achter kan je gewoon panelen zetten.
Ja inderdaad, steekt wel wat verder uit. Daarom mijn twijfel.

Afstand tussen panelen is H(oogte) paneel *3, (wat resulteerd in 100cm. men adviseert 2 tot 2,4. Dus zou geen schaduw problemen moeten geven.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:12
@Crazy-: en als er onverhoopt toch 'n keer schaduw van de ontluchting op de panelen valt, dan is dat op een moment dat de opbrengst toch al minimaal is als ik het zo inschat. Geen reden tot zorg dus zoals Rol-Co al aangaf

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Cranberry schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 20:09:
@Crazy-: en als er onverhoopt toch 'n keer schaduw van de ontluchting op de panelen valt, dan is dat op een moment dat de opbrengst toch al minimaal is als ik het zo inschat. Geen reden tot zorg dus zoals Rol-Co al aangaf
Wat reken- en dom nadenkwerk kwam ik inderdaad ook op die conclusie ;)

Eens kijken of ik er nog 2 kan bemachtigen of dat ik mijn schuurset er neerzet.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:57:
[...]

Al op ebay.de gekeken, 36 cell panelen, laadregelaars en omvormers te over, voor elk budget.
Hij geeft aan dat het hier expliciet gaat om 72 cel panelen, die staan o.a. op marktplaats.

Voor de fiets accu's moet je even weten om welk type het gaat, Lion of LifePo4.

De ene is 3,7 volt per cel, de ander 3,2 Volt per cel. Voor beide typen kan je tegenwoordig al laders krijgen. Ik weet alleen niet of deze verschillende stroom pluggen hebben, anders laad dat tot bijzonder vlambare situaties.

Hier is bijvoorbeeld een MPPT charge controller met 2 accu aansluitingen en display voor Lithium accu's.
http://www.ebay.nl/itm/Du...Solar&hash=item3a89478eac

En nog een 2e variant waar ook versies voor LiOn accus vermeldt worden.
http://www.ebay.nl/itm/Wa...ain_0&hash=item3f3ca67733

Het risico bestaat natuurlijk dat een LiFePO4 lader een11,1 Volt LiOn accu ziet als een 12,8 volt LiFePO4 accu en zal proberen naar 14,4 Volt te brengen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meeste fietsen worden met passende 230V lader geregeld, vandaar de (sinus)omvormer :)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Aha, dat was me niet helemaal duidelijk, ik dacht het hier ging om het rechtstreeks aansluiten van de fiets accu's zonder een 230 volt lader. Abuis.

Hoe dan ook, de bovenstaande laad regelaars kunnen beiden LiFePO4 accu's laden met de gebruikelijk 200 en 250Wp respectievelijk 72 en 60 cel panelen in een 12/24 Volt accu bank.

12 Volt 40Ah ~= 480Wh kost 350 euro, free shipping.
http://www.aliexpress.com...or-E-bike/1655021855.html

Regelaar is pittig geprijsd met 160 euro, al ben je al snel meer dan 100 euro kwijt voor een fatsoenlijke MPPT regelaar, het scheelt toch snel 20-30% opbrengst.

200 Watt panelen stonden laatst op MP voor 85 euro p/s geloof ik. Heb je dan genoeg? Dan nog een knappe sinus omvormer, die grappen lopen dan toch snel tegen de 1000 euro. Valt me toch telkens weer tegen.
Pagina: 1 ... 53 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.