Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
We gaan 20 EC Solar 210Wp panelen plaatsen met een Growatt 4200MTL omvormer.
Op het onderste deel van het dak valt in najaar/winter/voorjaar schaduw van achterliggende bebouwing.

Kan je de 20 panelen splitsen in een groep van 8 (bovenste deel met 100% zon) en een groep van 12 panelen (onderkant dak waar soms schaduw is)?
En zoja, kan je de groep van 12 panelen dan later nog uitbereiden?

Ik begrijp de werking van meerdere trackers naast elkaar nog niet zo goed...

[ Voor 8% gewijzigd door Leader98 op 09-09-2014 22:13 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Leader98 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:12:
We gaan 20 EC Solar 210Wp panelen plaatsen met een Growatt 4200MTL omvormer.
Op het onderste deel van het dak valt in najaar/winter/voorjaar schaduw van achterliggende bebouwing.

Kan je de 20 panelen splitsen in een groep van 8 (bovenste deel met 100% zon) en een groep van 12 panelen (onderkant dak waar soms schaduw is)?
En zoja, kan je de groep van 12 panelen dan later nog uitbereiden?

Ik begrijp de werking van meerdere trackers naast elkaar nog niet zo goed...
Niet heel ideaal.........met 46V voc per paneel moet je al 2 strings parallel zetten anders ga je met 12 panelen over de 550V van de omvormer heen.
Ik vind het een vrij scheve configuratie, die 8 is eigenlijk prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
@Proton, HenkS_, Rol-Co en databeestje: bedankt voor jullie hulp

Ik heb waarschijnlijk nog een paneeltje van 185 Wp over, die wil ik gaan gebruiken. De stand alone-set van imholz was ik ook al tegen gekomen. Op zich een goede oplossing, alleen wat duur.

Hoeveel fietsen er per opgeladen moet worden is nog niet te zeggen. Ik denk dat het per dag verschilt. De meeste fietsen worden waarschijnlijk op mooie dagen verhuurd en dan kan de accu ook goed opgeladen worden. 's Winters is de fietsverhuur alleen op speciale dagen open. Een paneel extra en extra accu's kunnen natuurlijk altijd bijgeplaatst worden, mocht het toch te weinig zijn.

Even alles op een rijtje:
- laadstroom regelaar die het hoog voltage aan kan: €150, -
- één paneel van 185 Wp: €85,-
- een accu van 240 Ah: €199,-
- een 12-230 volt omvormer: €139,-

Totaal op €573,- voor het hele systeem. Het valt me niet echt tegen.

Nog één vraagje: laad een accu sneller op met een 185 Watt 45V paneel of gaat dat beter met een 185 Watt 17V paneel?

edit: ik vond net nog deze site, hier staan wat handige berekeningen op: http://preppers.nl/forum/...r-charger-het-nieuwe-goud

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 09-09-2014 23:41 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:20:
Panelen omsloten en mooi klemvast.

[afbeelding]

Iemand die een idee heeft of dit blok, ventilatie, een nadeel kan zijn ivm schaduw voor eventueel nog 2 panelen? Uiteraard gaat t dan om het paneel erachter direct. +- 30cm hoog, kan hem kwartslag draaien
[afbeelding]
Het lijkt net of je enkel de bovenste lange zijden van de panelen hebt verstevigt daar het net lijkt
of de onderste lange zijden nog gewoon doorhangen en er ook niets is te herkenen, laat je dat
zo of ben je er nog niet mee klaar. of ben ik aan een bril toe

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-01 21:17
drielp schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:49:

Nog één vraagje: laad een accu sneller op met een 185 Watt 45V paneel of gaat dat beter met een 185 Watt 17V paneel?
Laadstroom regelaar is 20A? dan kunnen er evt 2 panelen parallel aangesloten worden, zal wel wat 'aftoppen' bij zonnig weer, maar is een optie als 1 paneel te weinig is.

12-230V omvormer lijkt de 300W versie te zijn (goed voor de 240Ah accu).
Voor de zekerheid de handleiding van de fiets-lader lezen, als er een snellader wordt meegeleverd, 600Wh in 3 uur, dan is dat 200W en kan er maar 1 fiets tegelijk geladen worden, met een 'normale' fiets-lader die 4-5 uur nodig heeft zijn dat 2 fietsen (en de (volle)240Ah accu wordt ontladen tot ~50%, gunstig voor de levensduur).

De snelheid van het laden zou ongeveer gelijk moeten zijn voor 36 of 72 cell, bij gelijk wattage heeft de 72 cell de halve stroomsterkte, dus minder kabel verliezen.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

PClop schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 23:34:
[...]

Het lijkt net of je enkel de bovenste lange zijden van de panelen hebt verstevigt daar het net lijkt
of de onderste lange zijden nog gewoon doorhangen en er ook niets is te herkenen, laat je dat
zo of ben je er nog niet mee klaar. of ben ik aan een bril toe
De helft, rest van de profielen komen volgende week binnen. Dus t kan kloppen. Alleen de voorste 2 rijen zijn klaar.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

drielp schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:49:
@Proton, HenkS_, Rol-Co en databeestje: bedankt voor jullie hulp

Ik heb waarschijnlijk nog een paneeltje van 185 Wp over, die wil ik gaan gebruiken. De stand alone-set van imholz was ik ook al tegen gekomen. Op zich een goede oplossing, alleen wat duur.

Hoeveel fietsen er per opgeladen moet worden is nog niet te zeggen. Ik denk dat het per dag verschilt. De meeste fietsen worden waarschijnlijk op mooie dagen verhuurd en dan kan de accu ook goed opgeladen worden. 's Winters is de fietsverhuur alleen op speciale dagen open. Een paneel extra en extra accu's kunnen natuurlijk altijd bijgeplaatst worden, mocht het toch te weinig zijn.

Totaal op €573,- voor het hele systeem. Het valt me niet echt tegen.

edit: ik vond net nog deze site, hier staan wat handige berekeningen op: http://preppers.nl/forum/...r-charger-het-nieuwe-goud
Met een MPPT laad regelaar maakt het niet uit wat de paneel spanning precies is, als het maar hoger is dan de accu spanning. In de camper van mijn moeder heb ik deze regelaar geinstalleerd met 2x100Wp.
YouTube: EPsolar Tracer 2210 Solar Charge Controller

Nadeel van deze regelaar is dat deze beperkt is tot loodzuur accu's. Ik had specifiek de regelaars opgezocht voor de LiFePO4 accus aangezien deze normaliter bij 70% ontlading 2000 cycles mee gaan. Dat is een heel stuk beter dan "gewone" lood accu's. De prijzen van deze Lithium accu's zijn vergelijkbaar met deep cycle loodzuur accu's. (die ook 80% DoD toelaten).

Tenminste, tenzij je ergens een overbodig setje accu's uit een gsm toren op de kop kan tikken ofzo.

Edit: eBay uit Duitsland. http://www.ebay.nl/itm/Ba...lagen&hash=item258f6a4e9b

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 10-09-2014 09:40 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
migjes schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:46:
[...]

nee, levert niet op wat het kost.
ach zolang het maar niet te vaak gebeurd.
maar 850kWh/kWp vind het geen mooie score?
het kan goed zijn dat je ergens schaduw van hebt of een ander lokale beperking?
ik haal zelf maar 750kWh/kWp, maar heb wel erg veel last van schaduw (en nog een klein ander probleempje)

ik dacht ook altijd dat 950kWh/kWp wel de max zou zijn voor de stad waar ik woon (tilburg) , maar heb nu toch ook een set draaiend bij een vriend in de stad die 1080kWh/kWp per jaar doet.
12 X yingli panda 270Wp op een power-one 3.6 op 2 mpp's parallel.
(eigenlijk was het daar de bedoeling om later nog een set er bij te hangen, maar hij is nu al neggie, lol oeps)
dus als je keuze is om zoveel mogelijk stroom van je beperkte dak te halen, zou ik niet kiezen voor onder dimensioneren.
wil je zo goedkoop mogelijk, word het soms een ander verhaal.
850kWh/kWp is volgens mij een prima score voor een set die dus echt helemaal op het oosten gericht is .. Als je in SunnyDesign gaat kijken kom je veel lager uit, en ook bij PVGis ligt de score lager.
Tot nu toe hebben we niet te klagen .. en ja we hebben een zo nu en dan een beetje schaduw van twee cv pijpjes en een schoorsteen .. maar dat kan "gefixt" worden door OptiTrack aan te zetten.
Die schoorsteen kan niet weg .. en het verplaatsen van de twee CV pijpjes weegt ook niet op tegen de meer opbrengsten. Een andere pijp hebben we wel weg laten halen . waardoor we nu wel een mooi dakvlak vol hebben. Maar die moest toch aangepakt worden omdat we daar een lekkage hadden :P

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 12:42
Goemiddag,

Na maandenlang mee te hebben gelezen begint het bij mij nu toch echt te kriebelen. Ik woon in een appartementen gebouw met een groot plat dak. Afgelopen maandag heb ik van de VVE toestemming gekregen om hier panelen op te leggen.

Mijn Situatie is als volgt, we zijn met zijn 2-en en verbruiken momenteel 1200 KWH per jaar (ik heb al aardig geinversteerd in zuinige apparaten en dergelijke). Ik heb een gas verbruik van ongeveer 250 kuub. we hebben een blok verwarming namelijk. dus ik gebruik alleen gas om te douchen en te koken.

Ik zou het liefste in ieder geval mijn eigen verbruik ruim willen compenseren met zonnepanelen, maar ik zou eventueel ook wel later er bijvoorbeeld nog 1 a 2 panelen bij willen kunnen plaatsen om een doorstroomverwarmer voor mijn cv te zetten zodat ik op gas ook iets kan minderen.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, wat voor panelen zijn aan te raden? Yingli zie ik erg veel en ook redelijk goed geprijst langskomen.

Qua omvormer heb ik een kast op mijn balkon over waar ik gemakkelijk een dedicated groep naartoe kan laten leggen. En ik zat te denken aan een Omnik 1500 tl......

Dus eigenlijk:

wat voor panelen raden jullie mij aan?

en ik wil ze het liefst zelf plaatsen met mijn neef samen die is electricien. (zijn die panelen eigenlijk een beetje te tillen een ladder op?)

Alvast bedankt!

Nick

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

duc848 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:46:
Goemiddag,

Na maandenlang mee te hebben gelezen begint het bij mij nu toch echt te kriebelen. Ik woon in een appartementen gebouw met een groot plat dak. Afgelopen maandag heb ik van de VVE toestemming gekregen om hier panelen op te leggen.

Mijn Situatie is als volgt, we zijn met zijn 2-en en verbruiken momenteel 1200 KWH per jaar (ik heb al aardig geinversteerd in zuinige apparaten en dergelijke). Ik heb een gas verbruik van ongeveer 250 kuub. we hebben een blok verwarming namelijk. dus ik gebruik alleen gas om te douchen en te koken.

Ik zou het liefste in ieder geval mijn eigen verbruik ruim willen compenseren met zonnepanelen, maar ik zou eventueel ook wel later er bijvoorbeeld nog 1 a 2 panelen bij willen kunnen plaatsen om een doorstroomverwarmer voor mijn cv te zetten zodat ik op gas ook iets kan minderen.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer, wat voor panelen zijn aan te raden? Yingli zie ik erg veel en ook redelijk goed geprijst langskomen.

Qua omvormer heb ik een kast op mijn balkon over waar ik gemakkelijk een dedicated groep naartoe kan laten leggen. En ik zat te denken aan een Omnik 1500 tl......

Dus eigenlijk:

wat voor panelen raden jullie mij aan?

en ik wil ze het liefst zelf plaatsen met mijn neef samen die is electricien. (zijn die panelen eigenlijk een beetje te tillen een ladder op?)

Alvast bedankt!

Nick
Hoeveel ruimte heb je, is wel belangrijk natuurlijk.
hoe is de ligging? Vrij zicht? schaduw etc?

Eventueel een budget kan ook meespelen.

maar als je 1200kWh hebt, dan moet je met 1400/1500Wp wegkomen. De 250m3 wil je eventueel ook afdekken met een voorverwarmer. Even rekenen wat dit qua verbruik doet op jaarbasis in kWh en even doorrekenen.

• duc848
Dat is het mooie ik heb het hele dak tot mijn beschikking, in theorie is 10% van het dak van mij, wat neerkomt op 30m2.

Ik kan de panelen volop op het zuiden zetten, en er zijn dan geen schoorstenen waar ik last van heb.

Budget daar zit ik een beetje mee, er zijn 250wp panelen van 190 euro maar ook van 250 euro per stuk, en ik wil geen "troep" kopen. omvormer eigenlijk hetzelfde verhaal een SMA omvormer vind ik prachtig maar ook wel erg prijzig..

en ik hoopte dat jullie daarin advies hadden?

groeten nick

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:28
duc848 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 14:46:
.....
.....
Nick
Als je zo'n laag Gas verbruik hebt ... krijg je dan ook het lage capaciteits tarief in rekening gebracht?
(zie dit topic: Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar)
Altijd goed om te kijken of bij lage gas verbruikers de regels wel goed gevolgd worden .... want dat gaat niet altijd goed merken we hier op tweakers..

• duc848
Thx voor de tip!

mijn huidige leverancier Essent zegt het volgende op het contract:

Capaciteitstarief t/m 10m3/uur, stand. jaarv. tot 500m3.

kost mij 116,91 per jaar.

Dus volgens mij gaat het zowaar goed!

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:49:
[...]

De helft, rest van de profielen komen volgende week binnen. Dus t kan kloppen. Alleen de voorste 2 rijen zijn klaar.
Na alle kritiek....... heb je dr een mooie installatie neergezet _/-\o_

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PClop schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:48:
[...]
Na alle kritiek....... heb je dr een mooie installatie neergezet _/-\o_
kritiek mag altijd, leert men altijd van :-) maar het leukste blijft toch dat alles bij elkaar nog geen € 2.100,- gekost heeft :9~ wel jammer dat morgen pas de meterkast aanpassing komt en ik de leidingen door het dak kan voeren, deze week toch een hoop kWh verloren gegaan :X

Tuurlijk blijft het spannend allemaal, zeker komende maanden ;-) maar heb er zeker vertrouwen in.

iemand misschien een tip of de ballast etc. enigszins te testen is?

Ik lees her en der dat een AC & DC zijde een werkschakelaar niet verplicht is.
mijn aanname is: AC heb je de in de meterkast groepschakelaar
DC hangt aan de omvormer ... en komt niet meer los (in principe) anders pas 's avonds
verstandig? of toch per string een schakelaar? Zoja, welke? (ik vind er zoveel dat ik door de bomen het bos niet zie)

[ Voor 33% gewijzigd door Crazy- op 10-09-2014 17:37 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
duc848 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:46:
Dat is het mooie ik heb het hele dak tot mijn beschikking, in theorie is 10% van het dak van mij, wat neerkomt op 30m2.

Ik kan de panelen volop op het zuiden zetten, en er zijn dan geen schoorstenen waar ik last van heb.

Budget daar zit ik een beetje mee, er zijn 250wp panelen van 190 euro maar ook van 250 euro per stuk, en ik wil geen "troep" kopen. omvormer eigenlijk hetzelfde verhaal een SMA omvormer vind ik prachtig maar ook wel erg prijzig..

groeten nick
ben zelf erg fan van solar frontier panelen geraakt, maar dat is met positie vol op zuid en zonder schaduw niet helemaal de goedkoopste oplossing (ligt beetje aan dakschanskosten), wel de groenste door het minder milieu belastende productie proces.

SF 155WP = 115e per stuk. je hebt aan 8 wel ongeveer genoeg, dan kom je richting de 1500wp
das een 2x 4 string.
omstreeks 400e voor omvormer erbij + 250 voor materiaal (ligt eraan hoe je op het dak monteerd) is 1570e ruim gerekend.

andere optie is een 250wp paneel voor 175e zoals van ZM Solar = 6 panelen =1050e
+400e (eentje met laag opstartvoltage liefst onder 100v) + 200e = 1650e

Nukezone FTW

• drielp
duc848 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:24:
Thx voor de tip!

mijn huidige leverancier Essent zegt het volgende op het contract:

Capaciteitstarief t/m 10m3/uur, stand. jaarv. tot 500m3.

kost mij 116,91 per jaar.

Dus volgens mij gaat het zowaar goed!
De €116,91 is idd het juiste tarief bij een verbruik < 500m3. Dat is al een zorg minder..

Nog even terugkomend op de zonnepanelen... als je ruimte genoeg hebt, waarom niet 10 x deze.Hier val je geen buil aan. (merkpanelen zijn niet zaligmakend, zoek maar op scheuten solar)
Met een el-cheapo platdak bevestigingsysteem (ff zoeken bij eric-pvt) en een leuke, bijpassende omvormer en bekabeling zou je voor minder €1500.- klaar kunnen zijn.

tvt 3- 4 jaar en nog stroom genoeg over voor leuke dingen die gas uitsparen :P

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:47:
[...]

De €116,91 is idd het juiste tarief bij een verbruik < 500m3. Dat is al een zorg minder..

Nog even terugkomend op de zonnepanelen... als je ruimte genoeg hebt, waarom niet 10 x deze.Hier val je geen buil aan. (merkpanelen zijn niet zaligmakend, zoek maar op scheuten solar)
Met een el-cheapo platdak bevestigingsysteem (ff zoeken bij eric-pvt) en een leuke, bijpassende omvormer en bekabeling zou je voor minder €1500.- klaar kunnen zijn.

tvt 3- 4 jaar en nog stroom genoeg over voor leuke dingen die gas uitsparen :P
Tientje meer.
http://link.marktplaats.nl/m845247676

:)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

heb daar ook 2 panelen vandaan (Risen 245wp) aardige mensen, behulpzaam en eerlijk zover ik nu ervaren heb.

kijk zeker ook even op hun website, scheelt je gauw 40% op de nieuwprijs

• drielp
En meer vermogen. Deze had ik nog niet gezien.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

drielp schreef op woensdag 10 september 2014 @ 21:47:
[...]
<>
Met een el-cheapo platdak bevestigingsysteem (ff zoeken bij eric-pvt)
<>
Ik zie geen links zo snel bij eric_pvt, zoek nog wel een el-cheapo platdak constructie. Incombinatie met panelen van een par jaar oud komt het dan weer binnen budget (ik wilde eerder aan de panelen maar had even wat geld voor andere dingen nodig en nu weer aan het sparen naast mijn minimale reserve).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

franssie schreef op woensdag 10 september 2014 @ 23:29:
[...]

Ik zie geen links zo snel bij eric_pvt, zoek nog wel een el-cheapo platdak constructie. Incombinatie met panelen van een par jaar oud komt het dan weer binnen budget (ik wilde eerder aan de panelen maar had even wat geld voor andere dingen nodig en nu weer aan het sparen naast mijn minimale reserve).
Zoiets: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Tik anders een flatfix in op MP, vind je gegarandeerd iets

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

ah dat is de zoekterm, dank!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 10 september 2014 @ 17:05:
[...]

kritiek mag altijd, leert men altijd van :-) maar het leukste blijft toch dat alles bij elkaar nog geen € 2.100,- gekost heeft :9~
Ja wrijf het er nog maar even lekker in plus nog een beetje zout in de open wond, ik vond het toen,
is 5 jaar geleden, ook een koopje zit nu all in op € 15000 voor 5.4 KWp = € 2,77/Wp :Y

• iron-fist
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
@GH070, @migjes, @duvekot & @Dutchsat,

bedankt voor jullie hulp/reacties,

De opbrengsten leken mij onrealistisch, omdat ik via eerdere aanbiedingen bijvoorbeeld bij VEH steeds op een opbrengst van rond de 2200kwh uit kwam.
Fijn dat deze opbrengst reeel lijkt.

aan het begin van deze topic staat dat uit het theoretisch model van antonboonstra en Dre blijkt dat de meerwaarde van een zwaardere omvormer gering is, aan de andere kant is het verschil in prijs ook iets van €40 euro tussen de SMA3000tl en de SMA3600tl
volgens de configurator op de site van sma is het verschil in opbrengst 35kwh/jaar.

op de stevigere bevestiging ga ik zeker aansturen.

hebben jullie de aardlek voor het pv systeem door het huis heen of langs de gevel lopen?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

PClop schreef op donderdag 11 september 2014 @ 00:22:
[...]

Ja wrijf het er nog maar even lekker in plus nog een beetje zout in de open wond, ik vond het toen,
is 5 jaar geleden, ook een koopje zit nu all in op € 15000 voor 5.4 KWp = € 2,77/Wp :Y
Dat zijn knaken ja.. maar schaf het nu aan zit je een stuk lager met nieuw. Ach zo werkt t nu eenmaal.

Lekker genieten van de goedkope stroom :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

duc848 schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:46:

groeten nick
Denk je ook even aan je verzekering? Alles wat het dak staat en niet van de VVE is, wordt dus niet opgenomen in de gemeenschappelijke opstal verzekering. Dus je dient zelf een opstalverzekering af te sluiten.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:12
konehead schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 20:36:
[...]

Ik ben op vakantie geweest, daarom was het even stil. Hierbij een status update, helaas is mijn probleem nog niet opgelost.

Rond 20 juni is de installateur langs geweest om te meten, conclusie toen was dat mijn inverter mogelijk kopt is. Er werd tot rond de 350v gemeten voor de inverter (op de werkschakelaar, zonder de inverter aan het systeem). Na zijn bezoek werd de conclusie van de installateur hier direct in twijfel getrokken.

Vandaag is de installateur (na o.m. contact gehad te hebben met Samil) wederom langs geweest. Omdat hij toch twijfel had bij z'n eerder conclusie (van eind juni) wilde hij ook op het dak kijken.

Vervolgens zijn de volgende checks gedaan:
- ieder paneel is gecontroleerd, ze gaven rond 10h:00 vanmorgen allemaal rond de 35v
- Indien de installateur op de werkschakelaar meet zien we een voltage van wederom 350v (dit zou 12 x 35v = 420 v moeten zijn)
- Voor de zekerheid is er toch een nieuwe inverter opgehangen om het verschil te zien. Conclusie: zelfde resultaat als hiervoor. Laag voltage (266v) en laag Wattage. Rond 12h:00 1400 Watt
- Omdat ik er met m'n neus opstond heb ik verzocht om met de inverter aangesloten opnieuw het voltage te meten: ipv 350v zag de installateur 260v. Hij heeft de inverter vervolgens losgekoppeld: en de meeting was er direct 350v.

Voorlopige eindconclusie:
- Op het dak is alles goed.
- de inverter lijkt ook goed
- Tussen de panelen (string) en de werkschakelaar verlies ik 70v
- Ik verlies nog meer voltage indien de inverter aan het systeem is gesloten (zonder inverter 350v en met inverter 266v)

De installateur is na deze conclusies vertrokken en komt zsm langs met een mogelijke oorzaak/oplossing.

Dankzij dit draadje kon ik de goede vragen stellen en wijzen op een aantal punten. Om heel eerlijk te zijn ben ik wel even 'lost' 8)7 Wat kan dit zijn? Het enige wat ik kan bedenken is dat er vermogensverlies is tussen de panelen en de werkschakelaar/inverter. De installateur heeft gebruik gemaakt van een kabel dikte 4. Wat denken jullie wat het kan zijn?
@Konehead, hoe is het afgelopen met jouw probleem? Ben benieuwd naar de ontknoping in deze soap ...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
iron-fist schreef op donderdag 11 september 2014 @ 05:45:
De opbrengsten leken mij onrealistisch, omdat ik via eerdere aanbiedingen bijvoorbeeld bij VEH steeds op een opbrengst van rond de 2200kwh uit kwam.
Fijn dat deze opbrengst reeel lijkt.

aan het begin van deze topic staat dat uit het theoretisch model van antonboonstra en Dre blijkt dat de meerwaarde van een zwaardere omvormer gering is, aan de andere kant is het verschil in prijs ook iets van €40 euro tussen de SMA3000tl en de SMA3600tl
volgens de configurator op de site van sma is het verschil in opbrengst 35kwh/jaar.

op de stevigere bevestiging ga ik zeker aansturen.

hebben jullie de aardlek voor het pv systeem door het huis heen of langs de gevel lopen?
opbrengsten schatten is altijd gevaarlijk en moeilijk.
maar ik zie geen enkele reden om een opbrengst lager te hebben als 1000kWh/kWp van jouw dak.
is alleen maar een keuze van de juiste omvormer voor het aantal/type panelen.
het probleem met de sma3000/3600tl is dat als je alle 14 panelen in 1 string doet de V net iets te hoog is voor de mpp en als je 2x 7 doet de V weer net iets te laag.
het doet allemaal wel werken maar dan word het lastig om over de 1000kWh/kWp te komen.
een stecagrid 3000/3600 zit dan wel in zijn mooie bereik.
vandaar dat ik die aanraad.

ja als het verschil 40 euro is snap ik niet dat mensen nog nadenken over onder dimensioneren.
verspreid de extra kosten over 10 jaar en het is maar 4 euro of 19kWh per jaar extra.
maar eigenlijk was dat niet mijn punt, je kunt de sma3600tl ook alle panelen op 1 mpp zetten.
en de andere mpp dan later gebruiken voor een leuke uitbreiding op noord of zo.
het kan allemaal en werkt ook nog.

het kan alleen nog absurder, neem je de power-one 3.0/3.6 mee in de vergelijking.
die zijn net een 300-400W zwaarder als hun sma tegen hangers, maar dan wel wat goedkoper.
de 3.6 is zelfs nog goedkoper als de sma3000tl.
dus zonder onder dimensioneren kan het dus makkelijk goedkoper 8)7 .

over bevestiging kun je veel zeggen, maar Schletter geeft op mijn dak juist weer een zwakkere constructie als wat ik nu heb met click-fit. (de plaatsten waar ik Schletter dan zou moeten vast schroeven zijn de zwakste schakel, bij mij liever aan de dak latten dan aan de geperste plaat vast maken.)
het type dak wat je hebt maakt dan meer uit voor de keuze van het materiaal.

maar ik vind dit altijd persoonlijke keuzes, het maakt mij zelf nooit zoveel uit waar mensen voor kiezen.
je moet er zelf je prettig bij voelen.

de aardlek vraag begrijp ik niet.
de ALS hangt bij mij gewoon in de meter kast >:)
en de aarde kabel gaat gewoon door de zelfde buis >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
PClop schreef op donderdag 11 september 2014 @ 00:22:
[...]

a vooruit dan even door wrijven met het zout. (wetende dat anderen bij mij dat ook kunnen, met de huidige prijzen.)

3850Wp heb ik opgehangen voor +/- 5500 euro.
omvormer voor 600 euro, die deed het wel. (was net te laat anders had ik hem voor 400 euro.)
omdat ik niet alles in 1x kon betalen heeft het me wel extra verzend kosten gekost.

de BTW had ik wel af getrokken, kon toen nog niet als particulier, maar ik heb ook eigen zaak.
en ik heb dat toen wel gewoon gedaan, de snoepsidie die er toen was heb ik wel genegeerd.
die was zo absurd lastig dat ik gewoon beter de BTW kon aftrekken en de snoepsiedie maar vaarwel te zeggen. 8)7
(pff wat hebben mensen in die tijd toch lopen klungelen met die snoepsidie)
uit eindelijk kwam ik op 1,22euro/Wp uit.

als ik de zelfde set weer terug zou hangen met de huidige prijzen dan kom ik ongeveer op 4600euro uit.
dus een 1,09euro/Wp inc BTW uit.
het is dat mijn opbrengsten zo laag zijn omdat mijn dak niet echt geschikt is.
maar de opbrengsten afgetrokken van de investering en ik kom nog steeds positief uit.
maar goed hobby's mogen geld kosten, allen deze hobby levert per ongeluk nog wat op. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 10:59:
[...]

a vooruit dan even door wrijven met het zout. (wetende dat anderen bij mij dat ook kunnen, met de huidige prijzen.)

3850Wp heb ik opgehangen voor +/- 5500 euro.
omvormer voor 600 euro, die deed het wel. (was net te laat anders had ik hem voor 400 euro.)
omdat ik niet alles in 1x kon betalen heeft het me wel extra verzend kosten gekost.

de BTW had ik wel af getrokken, kon toen nog niet als particulier, maar ik heb ook eigen zaak.
en ik heb dat toen wel gewoon gedaan, de snoepsidie die er toen was heb ik wel genegeerd.
die was zo absurd lastig dat ik gewoon beter de BTW kon aftrekken en de snoepsiedie maar vaarwel te zeggen. 8)7
(pff wat hebben mensen in die tijd toch lopen klungelen met die snoepsidie)
uit eindelijk kwam ik op 1,22euro/Wp uit.

als ik de zelfde set weer terug zou hangen met de huidige prijzen dan kom ik ongeveer op 4600euro uit.
dus een 1,09euro/Wp inc BTW uit.
het is dat mijn opbrengsten zo laag zijn omdat mijn dak niet echt geschikt is.
maar de opbrengsten afgetrokken van de investering en ik kom nog steeds positief uit.
maar goed hobby's mogen geld kosten, allen deze hobby levert per ongeluk nog wat op. :*)
Kom ik aan met +-59c/Wp 8)

mn schuurset was (helaas) wel iets duurder: 1,00euro/Wp (2x paneel, 1x DIY paneel, kWh S0 meter, kabel & raspberry pi)

• migjes
Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:36:
[...]

mn schuurset was (helaas) wel iets duurder: 1,00euro/Wp (2x paneel, 1x DIY paneel, kWh S0 meter, kabel & raspberry pi)
ja, lol dat is mooi.

wel een flink aantal zaken gekozen voor de prijs en niet de opbrengst.
ben alleen een beetje kwijt geraakt wat het nu precies is geworden?
(dingen zijn zoveel geweizicht, dat ik de draad een beetje kwijt ben.)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:48:
[...]

ja, lol dat is mooi.

wel een flink aantal zaken gekozen voor de prijs en niet de opbrengst.
ben alleen een beetje kwijt geraakt wat het nu precies is geworden?
(dingen zijn zoveel geweizicht, dat ik de draad een beetje kwijt ben.)
Uiteindelijk:

22x Flatfix 20 graden
18x ET Solar M572195 195Wp Mono ( Isc 5.75A / Voc 45.2V )
1x Effekta ES5000

Omvormer beetje zwaar in verhouding, maar qua voltage mooi in de range door de 2x 9 strings (338,85V / string) en nominaal van de omvormer is 360V. Ik heb nog ruimte voor 2 panelen, dus die moeten er eigenlijk nog bijkomen om perfect uit te komen.

Ik ga nog even spelen met de 2 strings in A + B serie te zetten op de omvormer of op de omvormer parallel te zetten om de stroom (A) iets hoger te in de omvormer te krijgen, maar weet niet wat beter is.

• migjes
@Crazy-
a toch de effecta, vind hem zelf niet zo heel tof, heb er ook eens mee zitten spelen.
de power-one deed het toch een flink stuk beter. (maar ik heb ook wel wat lastige schaduw en zo)

als ik naar mijn dak kijk, moet ik 2x 11 van die panelen gebruiken.
dan is de V tenminste op de momenten dat het echt telt als de panelen warm zijn de V op het juiste punt.
maar ik weet niet of de effecta dat aan kan? (mijn power-one wel maar die gaat tot de 600V)
als het kan zou je nog kunnen kijken of je niet een string met 11 en 9 kunt maken.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:59:
@Crazy-
a toch de effecta, vind hem zelf niet zo heel tof, heb er ook eens mee zitten spelen.
de power-one deed het toch een flink stuk beter. (maar ik heb ook wel wat lastige schaduw en zo)

dan is de V tenminste op de momenten dat het echt telt als de panelen warm zijn de V op het juiste punt.
maar ik weet niet of de effecta dat aan kan? (mijn power-one wel maar die gaat tot de 600V)
als het kan zou je nog kunnen kijken of je niet een string met 11 en 9 kunt maken.
als je bedenkt dat de omvormer me 250 euro koste incl 2 jaar garantie ... was de keuze snel gemaakt! Ik denk niet dat het verschil in 3 jaar zo groot zal zijn ;) schaduw loos en bijna zuid opstelling.

Hij kan max 500V per MPPT ingang, met -10 etc. kom ik uit op 450V ongeveer.
Voorlopig 18 panelen liggen, hij heeft helaas geen 2 panelen meer over anders had ik het direct gedaan. Maar schuur+huis = mijn jaarverbruik bijna

• migjes
Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 12:06:
[...]

als je bedenkt dat de omvormer me 250 euro koste incl 2 jaar garantie ... was de keuze snel gemaakt! Ik denk niet dat het verschil in 3 jaar zo groot zal zijn ;) schaduw loos en bijna zuid opstelling.

Hij kan max 500V per MPPT ingang, met -10 etc. kom ik uit op 450V ongeveer.
Voorlopig 18 panelen liggen, hij heeft helaas geen 2 panelen meer over anders had ik het direct gedaan. Maar schuur+huis = mijn jaarverbruik bijna
voor de prijs is het geen probleem natuurlijk.
moet je niet voor piepen, lol.
maar je bent nu nog beginner, over een paar jaar denk je er ook anders over.
het hebben van pv veranderd wel wat aan de inzicht over elektra prijzen en hoe het werkt. ;)

mijn panelen zijn erg vergelijkbaar als die van jouw.
de max die ik nu heb gezien is 480Vmpp met 10 stuks. (dat is iets meer als jouw mpp aan kan 450V)
maar dat is een speciale situatie en ik denk niet dat je dat als referentie moet gebruiken.
blijft altijd lastig om die max te berekenen, uit eindelijk gaat het om het opstarten in de ochtend.
dan meet de omvormer de V van de panelen, en zijn ze goed koud en heb je de Voc.
op dat moment besluit hij of hij wel of niet inschakelt.
eigenlijk zou ik graag de Vdc willen loggen buiten de omvormer om, het zou mij wat meer inzicht geven bij extreme omstandigheden.

nu hoef je niet met -10 te rekenen, dat is wel erg koud.
maar je blijft het probleem houden dat je niet over de 500V wil komen anders geeft de omvormer je de fout codes AL04 of AL06.
daar om heb ik ook de power-one die gaat tot de 600V (en koppelt pas af bij 630V) en de mpp gaat tot 530V.
geeft mij wat meer ruimte om te experimenteren.
zo heb ik al een keer 11 panelen geprobeerd op 1 mpp (oost).
en dat levert mij de beste resultaten op. (met 10 panelen wil hij wel eens zakken net onder de 300V.)
alleen dan moet ik mijn dakraam gaan verplaatsen, en daar heb ik eigenlijk geen zin in om te gaan doen.
hij is wel aardig versleten, dus het moet wel.
misschien komend jaar maar eens doen. (maar eigenlijk ben ik al neggie)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

@migjes

beginner inderdaad, lekker stoeien komende maanden en zien waar het schip strand. Eerst maar even lekker paar maanden gaan en kijken wat ie gaat doen in de winter

De 500V zal hij niet snel halen, als ze er uberhaupt komen met 9 panelen.

Welke panelen heb jij liggen dan?

De POne heb ik ook overwogen, de 3.6OUTD, echter deze prijsactie kon ik niet laten schieten ;)

Wat je eventueel kan doen is tussen je DC bekaling een metertje plaatsen voor de omvormer, digitaal, op een raspberry pi? Hier heb ik zelf over na zitten denken voor mijn schuurset (daar gebruik ik een micro-omvormer en kan niets meten zonder een ECU van 250 euri)

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 11-09-2014 13:55 ]

• migjes
@Crazy-
ik zou eerst een lente en een zomer afwachten. (in ieder geval een lekker lage energie rekening incasseren, lol)
niet te snel denken, o nu draait hij goed.
verschil van de lente en de zomer is best groot.
(mooiste is een heel jaar aan kijken. zodat je alle extremen hebt gehad.)

edit:
ik heb 9x STP190S-24/Ad+ en 11 x STP195S-24/Ad+
suntech.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 11-09-2014 14:05 ]

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik weet niet of ik dat kan ;-) ken mezelf haha
2 maanden terug had ik ook niet gedacht dat ik nu 4.1kWp aan PV zou hebben :$

• Powrskin
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:59:
@Crazy-

je meet toch gewoon VOC? Het wordt toch niet hoger als dat?
mooiste is toch zo hoog mogelijk bij de max range van de omvormer zitten zodat de panelen 's ochtends lekker vlot aan gaan en lang aanblijven? het gemiddelde voltage overdag zal dan ook richting het beste voltage vd omvormer gaan (zeker 100/150v minder als voc)?

Nukezone FTW

• migjes
Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:04:
Ik weet niet of ik dat kan ;-) ken mezelf haha
2 maanden terug had ik ook niet gedacht dat ik nu 4.1kWp aan PV zou hebben :$
lol, daar was ik al bang voor.
maar doe dat wel, is echt nodig voor een goed begrip van het systeem.

(zorg ook voor een logging die je DC kan zien.)
mijn panelen staan in het vorige bericht.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Powrskin schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:06:
[...]

mooiste is toch zo hoog mogelijk bij de max range van de omvormer zitten zodat de panelen 's ochtends lekker vlot aan gaan en lang aanblijven? het gemiddelde voltage overdag zal dan ook richting het beste voltage vd omvormer gaan (zeker 100/150v minder als voc)?
Je moet de temperatuur coëfficiënt niet vergeten. Meeste panelen leveren Vmp bij 25 graden
alles eronder/erboven heeft een bepaalde coef. van +- x%/C

• migjes
Powrskin schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:06:
[...]

nop.

de Voc heeft ook een temperatuur- coëfficiënt.
en die telt ook mee.

als de V hoog is of laag is, maakt geen bal uit voor het eerder opstarten of later opstarten.
(misschien een luttele seconde, maar niet meetbaar door mij)

maar helemaal gelijk heb je wel dat als je erg hoog tegen de max van de omvormer zijn V zit.
dat je dan vaak beter zit als het warm is, alleen dat is erg algemeen gezegd en niet met elke omvormer zo.
een stecagrid 3000/3600 is zo 1 uitzondering daar op b.v..
met een nieuwe sma3000tl is het ook anders, die heeft een max van 750V en de mpp gaat maar tot 500V.
dan zou ik dat toch ook niet doen.
dus algemeen is wat gevaarlijk om het zo te zeggen.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-01 09:45
migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:15:
[...]

nop.

en die telt ook mee.
Bij 9 van de 10 panelen heb je gelijk, maar bij deze niet :P

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• migjes
peauke schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:19:
[...]

Bij 9 van de 10 panelen heb je gelijk, maar bij deze niet :P
lol, ook met tigo is dat zo.
alleen de Voc word wel iets aan gepast, maar niet de Vmpp.
dus die 30% is wel iets wat overdreven(marketing) of als voorbeeld alleen zo in een bepaalde situatie.

tenminste ik denk dat je het hier over hebt:
https://support.tigoenerg...138207-Design-and-Install

en dan geeft je ook nog een 6"cel paneel als voorbeeld, dan moet je er al gouw 16 panelen koppelen om op dat soort waardes te komen, maar dan heb je al 4kWp+ en zijn hoge V omvormers al een stuk interessanter als die lage V tl omvormers. (dan kun je ook omvormers kiezen die 98% rendement halen.)
(als je nu solaredge had gezegd had je wel gelijk ;) )

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

Alleen de panelen die fabriek af met Tito optimizer komen, hebben een gelockte Voc waarde. Dus die zijn niet meer afhankelijk van temperaturen en daardoor kan je soms iets meer panelen kwijt op een string. Als je losse Tigo optimizers gebruikt heb je dat niet, aangezien het echt hardwarematig in het paneel zit verwerkt.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van een PV-installatie!

Het plan:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/t6djxz.png

Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/14xdwnr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/11wda8w.jpg

De omvormer op zolder met kWh-meter
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2j0lfyd.jpg

6 x ECSolar 210Wp + 3x ECSolar 270Wp op een PowerOne 2000.
Sinds 12.30 in bedrijf, en tot nu ongeveer 6 kWh opgewekt :)

Volgende project is natuurlijk de logging. Ik ben van plan om dat te gaan doen met een Raspberry Pi en de RS485-poort, en te loggen naar een NAS met MySQL database. Heb al een RS485 to USB stekker besteld maar aangezien die uit China moet komen duurt dat nog even voordat hij er is. Heb ik nog even tijd om te prutsen met netwerkkabels doortrekken naar zolder en de RPi alvast installeren enzo :+

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

@janpedaal zie ik nu maar 1 string binnenkomen rechts???

Wel cool, watgekoelde omvormer ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Crazy- op 11-09-2014 19:32 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 11:36:
[...]

Kan altijd goedkoper :) ik kocht 5350Wp met omvormer voor minder, alleen zonder bevestiging dus die moet er dan nog bij, het is gekkenhuis met die prijzen tegenwoordig.

Ik heb nog een effekta Dc schakelaar voor je mocht je die zoeken. Ik gebruik hem niet meer, de steca's hebben hem ingebouwd.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 19:32:
@janpedaal zie ik nu maar 1 string binnenkomen rechts???

Wel cool, watgekoelde omvormer ;)
Klopt. De verschillende types panelen kunnen in dit geval in 1 string aangezien ze opgebouwd zijn uit dezelfde cellen. Ze hebben alleen een ander aantal. De 210 wp panelen hebben 72 cellen, de 270 wp hebben er 96.
Waterkoeling staat nog niet op het programma, maar de aansluitingen heb ik lekker dicht in de buurt ja :)

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Powrskin
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:15:
[...]

nop.

en die telt ook mee.

als de V hoog is of laag is, maakt geen bal uit voor het eerder opstarten of later opstarten.
(misschien een luttele seconde, maar niet meetbaar door mij)

maar helemaal gelijk heb je wel dat als je erg hoog tegen de max van de omvormer zijn V zit.
dat je dan vaak beter zit als het warm is, alleen dat is erg algemeen gezegd en niet met elke omvormer zo.
een stecagrid 3000/3600 is zo 1 uitzondering daar op b.v..
met een nieuwe sma3000tl is het ook anders, die heeft een max van 750V en de mpp gaat maar tot 500V.
dan zou ik dat toch ook niet doen.
dus algemeen is wat gevaarlijk om het zo te zeggen.
heb niet zo lang geleden bij een oom een aantal SF panelen op het dak laten leggen met VOC 110v, met een omvormer mppt 150 tot 450v en working range 100 tot 500v. 360v perfecte voltage. strings van 4 panelen is dan dus max voltage 440v. zou in theorie toch een zeer goed gebalanceerd setje moeten zijn hoop ik? :P
zou zuur zijn als het in de winter in storing valt.
tot nu toe gaan ze als een speer.

heb ook de omvormer gekoeld met een temp gestuurde server fan, weet niet hoeveel het oplevert qua levensduur.
omvormer was nogal warm op zolder. toen de omvormer van 60c (koelribben dus intern nog wel 10c warmer) naar 40c leek het wel of er meer stroom werd opgewekt. heb het nog niet goed gemeten, heb een onbewolkte dag nodig :P

Nukezone FTW

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zo, gat in t dak en de meterkast aangepast! Komende dagen mooi weer, dus morgenvroeg hopelijk de eerstje wattjes binnen slurpen !

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/3lhBg8Ubyi/small/3709c25111641c792ba8bb7636a9e627.jpg

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:15:
Zo, gat in t dak en de meterkast aangepast! Komende dagen mooi weer, dus morgenvroeg hopelijk de eerstje wattjes binnen slurpen !

[afbeelding]
Suc6 morgen. :P

En sta er eens bij stil aan welke voortrekkers je je goedkoop setje mede te danken hebt, bv aan al die pioniers die zonder al te veel steun van vrienden collega's ( hoon gelach ) toch hun kop hebben doorgezet
en die zonnepanelen op hun daken hebben geplaatst a 500 tot1000 pleuro p/s, en bewezen dat het zoden aan de dijk zette, ja toen wou de rest ook wel.
>:)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
migjes schreef op donderdag 11 september 2014 @ 14:03:
@Crazy-
ik zou eerst een lente en een zomer afwachten. (in ieder geval een lekker lage energie rekening incasseren, lol)
niet te snel denken, o nu draait hij goed.
verschil van de lente en de zomer is best groot.
(mooiste is een heel jaar aan kijken. zodat je alle extremen hebt gehad.)

edit:
ik heb 9x STP190S-24/Ad+ en 11 x STP195S-24/Ad+
suntech.
Over extremen, wacht dan tot 20 maart 2015, dan heb je alles gehad. :)

nieuws: Duitse netbeheerders vrezen invloed zonsverduistering op energienetwerk

• migjes
Powrskin schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:13:
[...]

heb niet zo lang geleden bij een oom een aantal SF panelen op het dak laten leggen met VOC 110v, met een omvormer mppt 150 tot 450v en working range 100 tot 500v. 360v perfecte voltage. strings van 4 panelen is dan dus max voltage 440v. zou in theorie toch een zeer goed gebalanceerd setje moeten zijn hoop ik? :P
zou zuur zijn als het in de winter in storing valt.
tot nu toe gaan ze als een speer.
ik kom op 495V uit, maar met wel wat gokjes.
dus ik denk dat je het wel red.
voordeel van SF is een lagere warmte coëfficiënt, dus je hebt wat meer ruimte als met mono b.v.
heb ook de omvormer gekoeld met een temp gestuurde server fan, weet niet hoeveel het oplevert qua levensduur.
omvormer was nogal warm op zolder. toen de omvormer van 60c (koelribben dus intern nog wel 10c warmer) naar 40c leek het wel of er meer stroom werd opgewekt. heb het nog niet goed gemeten, heb een onbewolkte dag nodig :P
mijn omvormer gaat wel deraten als de temperatuur wat te hoog word.
maar ik heb het gewoon opgelost door de zolder wat koeler te maken. (gat in de isolatie gedicht)
maar dan nog de temperaturen moeten eerst over de 55 graden komen voordat hij dat gaat doen.
en bij 45 graden gaat er een ventilator aan.
maar dat is toch niet zo vaak.
maar als de ribben nu al 60 graden worden is dat wel pittig.
maar misschien kan jouw omvormer wel hogere temperaturen aan als de mijne.
wel heel extreem, _/-\o_

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
Zo, vanochtend even de mijne afgekoppeld, vandaag m bij de Stadtwerke officieel aangemeld, vanavond de laatste wijzigingen in de verdeling van de installatie maken, dan kan ie morgen weer op zn eigen groep aan het net en kan de installateur m keuren zodra ik de papierkraam binnen heb.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Powrskin
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 11:03:
[...]

ik kom op 495V uit, maar met wel wat gokjes.
dus ik denk dat je het wel red.
voordeel van SF is een lagere warmte coëfficiënt, dus je hebt wat meer ruimte als met mono b.v.

[...]

mijn omvormer gaat wel deraten als de temperatuur wat te hoog word.
maar ik heb het gewoon opgelost door de zolder wat koeler te maken. (gat in de isolatie gedicht)
maar dan nog de temperaturen moeten eerst over de 55 graden komen voordat hij dat gaat doen.
en bij 45 graden gaat er een ventilator aan.
maar dat is toch niet zo vaak.
maar als de ribben nu al 60 graden worden is dat wel pittig.
maar misschien kan jouw omvormer wel hogere temperaturen aan als de mijne.
bedankt voor je antwoord. toevallig kwam ik ook op 495v uit, dus dat zou moeten kunnen.
wat ik zo zag een paar keer is dat de omvormer gewoon direct 100w meer aangaf als opbrengst, na installeren van een koeler. Maar niet goed getest dus meer opbrengst zou ik nog niet durven zeggen, grotere levensduur jah met dit soort temperaturen lijkt me dat wel een zekerheidje.

Heb er een san ace server fan op (dat geeft serieus wind) >:) en zijn lekker stevig.
die is temp gestuurd met dit mooie stukje elektronica. kan goedkoper, maar dit is lekker makkelijk en met een kleine ombouw ziet het er ook nice uit.
http://www.ebay.nl/itm/36..._trksid=p3984.m1497.l2649

op een andere omvormer heb ik een 20cm fan zitten, maar das een sleeve bearing fan dus die gaat echt geen 10jaar mee. die hoor je helemaal niet, maar op die omvormer zit dan ook een serieus blok op
http://www.solarelectrics...y_boy/sunny-boy-2500u.jpg

alsnog ook daar in hoogzomer van 50+ naar 30 laag te krijgen.

Nukezone FTW

• duc848
Goedemorgen!

Bedankt voor de vele tips zover!

Ik ben van plan om 8 keer 230wp trini solar panelen te bestellen bij gebruikte zonnepanelen.com ik zag dat ze daar ook bevestigings materiaal hebben, en ik wilde ze in portret modus alle 8 naast elkaar hebben. Of is het beter om bijvoorbeeld 2 keer 4 in landschap te doen? De panelen komen op een plat dak volop het zuiden te staan zonder schaduw.

Verder zag ik ook dat ze daar een omvormer in de aanbieding hadden: een eversolar 1500 tl voor 199 dus dat is niet heel duur!! Alleen die kan maar Max 1800 dc hebben. En mijn set zou uitkomen op 1840. Dat is toch niet zo erg? Dan verlies ik alleen op de piek dagen ietsje?

Verder merkte iemand heel slim op over de (opstal) verzekering van de VVE. Maar omdat de panelen niet nagel/spijker vast aan het dak worden gemaakt. Had ik het idee dat ze onder mijn eigen inboedel verzekering vallen. Kan iemand dat bevestigen?

Iig alvast super bedankt voor de veel hulp en tips!!

Groeten

[ Voor 3% gewijzigd door duc848 op 13-09-2014 10:54 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31
Wattage kun je overschrijden, voltage niet. Dus alles in serie gaat het niet worden. Maar weet je zeker dat je op 1840 volt komt? Volgens mij is dat het wattage ( ja dus) en NIET het voltage!

8 panelen moeten prima op een string kunnen.

Ik zou even je verzekering bellen is per verzekeraar verschillend.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
duc848 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 06:34:
Verder zag ik ook dat ze daar een omvormer in de aanbieding hadden: een eversolar 1500 tl voor 199 dus dat is niet heel duur!!
Dat is zeker niet duur! Kan de aanbieding zo niet vinden op de site, tips?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-01 20:35
Sinds een tijdje bij mijn ouders 6x ZM solar 205wp geïnstalleerd met 2 Steca 500 omvormers gepushed tot 580 watt maximaal vermogen per omvormer. Leverde vandaag een piek van 1140 watt totaal. En op 1 omvormer zelfs even 640 watt DC , meer dan de opgegeven 215wp

http://www.fp4all.org/use...rd.php?sysid=5179&subid=1

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
Vast niet iedereen hier leest mee in het Netduino topic.
Ben aan het sleutelen geweest met het dashboard en heb wat metertjes toegevoegd en het design aangepast:D
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2w4yxb5.png
Chris96 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 16:26:
Sinds een tijdje bij mijn ouders 6x ZM solar 205wp geïnstalleerd met 2 Steca 500 omvormers gepushed tot 580 watt maximaal vermogen per omvormer. Leverde vandaag een piek van 1140 watt totaal. En op 1 omvormer zelfs even 640 watt DC , meer dan de opgegeven 215wp

http://www.fp4all.org/use...rd.php?sysid=5179&subid=1
Die fp4all push software is toch een mooie uitvinding om meer uit een Steca te persen.
Zou ook wel wat zijn in combinatie met mijn SF panelen.

[ Voor 64% gewijzigd door MichielFRL op 13-09-2014 16:33 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-01 20:35
MichielFRL schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 16:31:
Vast niet iedereen hier leest mee in het Netduino topic.
Ben aan het sleutelen geweest met het dashboard en heb wat metertjes toegevoegd en het design aangepast:D
[afbeelding]

[...]

Die fp4all push software is toch een mooie uitvinding om meer uit een Steca te persen.
Zou ook wel wat zijn in combinatie met mijn SF panelen.
Als ik het allemaal goed begrepen heb is het extra rendement 80watt (16%) met de FP4all logger.
Als je er 2 hebt 160 en dat is op jaar basis de moeite nog wel.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 16:59
duc848 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 06:34:

Verder merkte iemand heel slim op over de (opstal) verzekering van de VVE. Maar omdat de panelen niet nagel/spijker vast aan het dak worden gemaakt. Had ik het idee dat ze onder mijn eigen inboedel verzekering vallen. Kan iemand dat bevestigen?

Groeten
Bij mij werd de installatie gewoon in de VVE opstalverzekering opgenomen. Staat zelfs apart vermeld op de polis. (REAAL) :)
PV virus is hier in de wijk ook toegeslagen.
Morgen ook bij de andere buren het dak op om te meten.
Mooi toch? ;)
Ik ga alvast nadenken over de buurtbattery in 2020...

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2014 23:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• drielp
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:07:
PV virus is hier in de wijk ook toegeslagen.
Morgen ook bij de andere buren het dak op om te meten.
Mooi toch? ;)
Ik ga alvast nadenken over de buurtbattery in 2020...
Goed bezig, het wordt straks nog een soort van bijbaan..

Denkt het ook.
Niet erg, die spierpijn van het leggen verdwijnt vanzelf weer. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2014 00:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-01 11:31
Goedemorgen, graag hoor ik jullie mening over de volgende situatie....

Ik heb een "plat" dak (helling van circa 8 graden en gericht op/naar West) en zou daar graag in een gebied van 5.0m x 4.0m zonnepanelen willen neerleggen (plat op het dak dus). Er staat (buiten het gebied van 5x4) één CV pijp op het dak aan de zuid kant; verder geen schaduw en niemand die er op kijkt.

Nu zie ik zelf de volgende opties:
  1. 12 x Yingli Panda 275wp = 3300wp (in combinatie met micro-omvormers)
  2. 12 x LG Mono 265wp = 3180wp (in combinatie met micro-omvormers)
  3. 16 x Solar Frontier 170 = 2720wp (in combinatie met SolarEdge p405 en omvormer)
Kijkend naar bovenstaande getallen (en de kosten) lijkt Yingli de beste optie, ik vraag me echter af of LG misschien betere kwaliteit is en daardoor in de praktijk beter (op de lange termijn) zal presteren.
Daarnaast is er nog het (marketing)verhaal van SF; meer opbrengst in geval van minder licht en minder ideale hoek. Kan iemand dat hard maken met cijfers uit de praktijk?

Op welke opbrengst kan ik ongeveer rekenen in mijn geval van 8 graden hoek op West?

Alvast bedankt voor het meedenken en hoor het graag!!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
mindtheshark schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:48:Daarnaast is er nog het (marketing)verhaal van SF; meer opbrengst in geval van minder licht en minder ideale hoek. Kan iemand dat hard maken met cijfers uit de praktijk?

Op welke opbrengst kan ik ongeveer rekenen in mijn geval van 8 graden hoek op West?

Vergelijk heb ik niet, maar mijn SF liggen onder 7,5 graden hoek op zuid-west en met nog 1 dag te gaan heb ik 817kWh/kWp binnen gehaald het eerste jaar. Belangrijke aantekening daarbij is dat de panelen een maand of 8 lang in de schaduw liggen, zowel 's ochtends als 's avonds.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

mindtheshark schreef op zondag 14 september 2014 @ 09:48:
Goedemorgen, graag hoor ik jullie mening over de volgende situatie....

Ik heb een "plat" dak (helling van circa 8 graden en gericht op/naar West) en zou daar graag in een gebied van 5.0m x 4.0m zonnepanelen willen neerleggen (plat op het dak dus). Er staat (buiten het gebied van 5x4) één CV pijp op het dak aan de zuid kant; verder geen schaduw en niemand die er op kijkt.

Nu zie ik zelf de volgende opties:
  1. 12 x Yingli Panda 275wp = 3300wp (in combinatie met micro-omvormers)
  2. 12 x LG Mono 265wp = 3180wp (in combinatie met micro-omvormers)
  3. 16 x Solar Frontier 170 = 2720wp (in combinatie met SolarEdge p405 en omvormer)
Kijkend naar bovenstaande getallen (en de kosten) lijkt Yingli de beste optie, ik vraag me echter af of LG misschien betere kwaliteit is en daardoor in de praktijk beter (op de lange termijn) zal presteren.
Daarnaast is er nog het (marketing)verhaal van SF; meer opbrengst in geval van minder licht en minder ideale hoek. Kan iemand dat hard maken met cijfers uit de praktijk?

Zo met jouw gegevens zeker voor de sf gaan met een gewoon goede omvormer, geen optimizers of wat dan ook, dat maakt het alleen maar duur en lange tvt.
Sf heeft minder last van:
De hellings hoek
De warmte op je platte dak
De schaduw van een pijpje

Vergelijkbaar 2 systemen op zuid zonder schaduw haalt sf een hogere efficientie, maar in m2 kan je minder vermogen kwijt. In jou geval met 8 graden op een plat dak is sf de betere optie.

Eventueel nog een vergelijk al is dat lastig met pv

http://pvoutput.org/compa...p?sid=27011&sid1=9797&t=m

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 14-09-2014 10:34 ]

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Met 26° verschil in oriëntatie heb je natuurlijk altijd verschil in opbrengst...

2k op west bij Pv Output

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:29:
Met 26° verschil in oriëntatie heb je natuurlijk altijd verschil in opbrengst...
Ik heb nog verschil met mijn buurman, daarom staat er ook dat een vergelijk met pv niet erg kan. Maar punter zijn set is ook nog iets boven gemiddeld tov de rest van tweakers team. En dan is het ook nog een maand gemiddelde.
Ik vind de vergelijking niet zo slecht, het klopt wel aardig met 9,5% meer opbrengst.

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:41:
[...]

Ik heb nog verschil met mijn buurman, daarom staat er ook dat een vergelijk met pv niet erg kan. Maar punter zijn set is ook nog iets boven gemiddeld tov de rest van tweakers team. En dan is het ook nog een maand gemiddelde.
Ik vind de vergelijking niet zo slecht, het klopt wel aardig met 9,5% meer opbrengst.
Vergelijken is ook niet echt te doen vooral als sommigen er een gokkast logging aan koppelen 8)7

http://pvoutput.org/compa...21&sid1=20319&dt=20140914

let wel ik beweer niet dat bovenstaande logging van mijn teammaat niet klopt, maar het loopt niet over van vertrouwen

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:28
PClop schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:46:
[...]

Vergelijken is ook niet echt te doen vooral als sommigen er een gokkast logging aan koppelen 8)7

let wel ik beweer niet dat bovenstaande logging van mijn teammaat niet klopt, maar het loopt niet over van vertrouwen
Growatt omvormer of zo. Die geven de opgewekte kWh-tjes in tienden aan. En zo kan het dus gebeuren : in 5 minuten niet 1/10e gehaald = 0, 1/10=1200 (want 12 metingen per uur * 0.1 kWh),2/10=2400,3/10=3600 etc.

Heb zelf ook zo'n ding, ben wat aan het verzinnen om de output wel wat "netter" naar pvoutput te krijgen (steeds gemiddelde van laatste x metingen doorgeven of zo, of bij geen verschil met vorige gewoon niks doorgeven).

Whatever

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 14 september 2014 @ 13:46:
[...]

Ja sommige wel, al pik je die er vrij snel uit. Punter gebruikt een rpi en solarxx een youless, beide kloppen wel als ik het zo al een tijdje vergelijk, en ik kijk ze dagelijks.

Puur efficientie kan poly en mono gewoon niet tippen aan de cis, dat het in oppervlakte niet veel of minder scheelt daar gelaten.
Maar heb je een lage hoek, warme omgeving (plat dak) en een tikje schaduw gaat de voorkeur al snel naar de sf. Ik ben nog wel benieuwd naar de levensduur van die panelen.

Verwijderd

Vorige week 14 zonnepanelen en StecaGrid 300o laten installeren door plaatselijke installateur (Sjabbens in Diever). Het lukt hun niet om ons systeem te laten registreren via de Steca website. Ik kan e.e.a. dus niet volgen via mijn tablet/telefoon. Ik heb zelf geprobeerd te registreren, lukt niet omdat er geen portal site is bij de Steca website. Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen hoe dit moet?

• duc848
Ik vroeg me af waarom je eigenlijk zo weinig leest over de montage doormiddel van kunstof bakken? Als je daar 50 à 60 kilo aan ballast in doet dan staat het aardig sterk lijkt me?

En Er staan nu bijv op marktplaats bakken voor 5 euro per stuk.... Dat vind ik toch wel verleidelijk!

Of is het af te raden?

• Rol-Co

Rol-Co

duc848 schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:11:
Ik vroeg me af waarom je eigenlijk zo weinig leest over de montage doormiddel van kunstof bakken? Als je daar 50 à 60 kilo aan ballast in doet dan staat het aardig sterk lijkt me?

En Er staan nu bijv op marktplaats bakken voor 5 euro per stuk.... Dat vind ik toch wel verleidelijk!

Of is het af te raden?
Die bakken zijn vrij warm, weinig koeling voor de panelen.

• duc848
Oke, dat is inderdaad wel logisch, maar betekent dat heel veel verlies van rendement?

Ik ben vanplan ong. 1800wp op mijn dak te zetten.. Maar als ik door die bakken bijvoorbeeld maar 1700wp effectief overhoud zou ik daar wel mee kunnen leven.

Of de warmte echt schadelijk voor bijvoorbeeld de levensduur van de panelen?

• Rol-Co

Rol-Co

duc848 schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:50:
Oke, dat is inderdaad wel logisch, maar betekent dat heel veel verlies van rendement?

Ik ben vanplan ong. 1800wp op mijn dak te zetten.. Maar als ik door die bakken bijvoorbeeld maar 1700wp effectief overhoud zou ik daar wel mee kunnen leven.

Of de warmte echt schadelijk voor bijvoorbeeld de levensduur van de panelen?
Nee zo erg is het ook weer niet, maar de meesten gaan voor een flatfix oplossing. Als je voldoende dezelfde kan vinden werkt het prima, voordeel ook dat je grind kan gebruiken als ballast.

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 12:42
Aegle schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:51:
@ PClop: Bedankt voor de tip. Ook hier echter geen uitsluitsel over de RJ-socket. Maar....:

Zojuist prima geholpen door SolarEdge support. Gisterenmiddag een mailtje ('ticket') verstuurd. Vandaag al uitgebreide uitleg terug met als bonus extra technische documentatie, inclusief tekening met pinbezetting.

Ik ben weer blij :)

Van de week eens kijken wat er aan Sunspec uit de RS485 poort komt...
Is het nog gelukt om lokaal te loggen?

• rokas
  • Niet online
Ik heb 14 wat oudere panelen (36 cellen per paneel).
Per twee panelen in serie op een gridfit 250 omvormer (7 omvormers dus totaal).
Die leveren ik meen max 200 Watt AC.
Die gridfits werken op 34 Volt.

Ik wil overschakelen naar een nieuwe enkele nieuwe inverter.
Ik kijk naar bijv.
Omniksol 1.5K TL
Solar river 1600 TL
Eversolar TL1500

Maar wat mij opvalt dat de MPPT range dusdanig hoog ligt (voor mijn oude panelen) dat ik behoorlijk aan de onderkant zit met mijn 238 Volt als ik ze alle 14 in serie zet.
Ik kan nergens tot nu toe het rendement vinden bij deze lage spanning.
Ook denk ik dat ik bij weinig instraling veel ga verliezen door een te lage Voc.
Ik denk: dit soort moderne omvormers zijn eigenlijk niet geschikt voor deze oude panelen.

Wat denken jullie?

• Rol-Co

Rol-Co

rokas schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:36:
Ik heb 14 wat oudere panelen (36 cellen per paneel).
Per twee panelen in serie op een gridfit 250 omvormer (7 omvormers dus totaal).
Die leveren ik meen max 200 Watt AC.
Die gridfits werken op 34 Volt.

Ik wil overschakelen naar een nieuwe enkele nieuwe inverter.
Ik kijk naar bijv.
Omniksol 1.5K TL
Solar river 1600 TL
Eversolar TL1500

Maar wat mij opvalt dat de MPPT range dusdanig hoog ligt (voor mijn oude panelen) dat ik behoorlijk aan de onderkant zit met mijn 238 Volt als ik ze alle 14 in serie zet.
Ik kan nergens tot nu toe het rendement vinden bij deze lage spanning.
Ook denk ik dat ik bij weinig instraling veel ga verliezen door een te lage Voc.
Ik denk: dit soort moderne omvormers zijn eigenlijk niet geschikt voor deze oude panelen.

Wat denken jullie?
100w panelen? Met een voc van 22-23 v?
14 gaat prima toch op een omvormer die een mppt range heeft van 150-450V en start spanning van 120V?
Kan je niet meer panelen kwijt, een paar er bij liggen met bijna dezelfde spec's kan ook goed helpen.

• rokas
  • Niet online
Ik weet het niet exact, maar ik denk dat deze panelen zo'n 120 a 130 Wp zijn.
Die hebben per paneel een optimale werkspanning die rond de 17 Volt liggen.
Dus twee panelen in serie: 34 Volt en dat is precies goed voor een Gridfit 250.
Panelen er bij plaatsen is geen echte optie.
Ieder paneel levert maar 17 Volt extra op en dat zet geen zoden aan de dijk.
Daarnaast ik moet niet nog meer vermogen (Wp) er bij hebben, dan moet ik een nog grotere (duurdere) omvormer kopen.

Maar, heeft iemand een idee wat het rendement is van die omvormers bij een lage MPPT spanning?

• Rol-Co

Rol-Co

rokas schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:04:
Ik weet het niet exact, maar ik denk dat deze panelen zo'n 120 a 130 Wp zijn.
Die hebben per paneel een optimale werkspanning die rond de 17 Volt liggen.
Dus twee panelen in serie: 34 Volt en dat is precies goed voor een Gridfit 250.
Panelen er bij plaatsen is geen echte optie.
Ieder paneel levert maar 17 Volt extra op en dat zet geen zoden aan de dijk.
Daarnaast ik moet niet nog meer vermogen (Wp) er bij hebben, dan moet ik een nog grotere (duurdere) omvormer kopen.

Maar, heeft iemand een idee wat het rendement is van die omvormers bij een lage MPPT spanning?
Hoe kom je daar nou bij?
Al wil je 3000Wp aan panelen aan een 1500Wp omvormer hangen, dat geeft niks en kan gewoon. En met 36 cell (100w) gaat dat ook niet zo hard.
Ook een grotere omvormer is niet duurder maar vaak zelfs goedkoper.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 22:17

MXL

Verwijderd schreef op zondag 14 september 2014 @ 15:04:
Vorige week 14 zonnepanelen en StecaGrid 300o laten installeren door plaatselijke installateur (Sjabbens in Diever). Het lukt hun niet om ons systeem te laten registreren via de Steca website. Ik kan e.e.a. dus niet volgen via mijn tablet/telefoon. Ik heb zelf geprobeerd te registreren, lukt niet omdat er geen portal site is bij de Steca website. Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen hoe dit moet?
Check even goed of er geen cijfers of letters door elkaar zijn gehaald, kijk daarnaast ook goed of je wel of geen hoofdletters hebt gebruikt. Als je het verkeerd invoerd krijg je geen foutmelding, hij geeft simpelweg geen data door. Mijn overbuurman is er ook 3 weken mee bezig geweest, toen bleek een 1 een i te zijn