iron-fist schreef op donderdag 11 september 2014 @ 05:45:
De opbrengsten leken mij onrealistisch, omdat ik via eerdere aanbiedingen bijvoorbeeld bij VEH steeds op een opbrengst van rond de 2200kwh uit kwam.
Fijn dat deze opbrengst reeel lijkt.
aan het begin van deze topic staat dat uit het theoretisch model van antonboonstra en Dre blijkt dat de meerwaarde van een zwaardere omvormer gering is, aan de andere kant is het verschil in prijs ook iets van €40 euro tussen de SMA3000tl en de SMA3600tl
volgens de configurator op de site van sma is het verschil in opbrengst 35kwh/jaar.
op de stevigere bevestiging ga ik zeker aansturen.
hebben jullie de aardlek voor het pv systeem door het huis heen of langs de gevel lopen?
opbrengsten schatten is altijd gevaarlijk en moeilijk.
maar ik zie geen enkele reden om een opbrengst lager te hebben als 1000kWh/kWp van jouw dak.
is alleen maar een keuze van de juiste omvormer voor het aantal/type panelen.
het probleem met de sma3000/3600tl is dat als je alle 14 panelen in 1 string doet de V net iets te hoog is voor de mpp en als je 2x 7 doet de V weer net iets te laag.
het doet allemaal wel werken maar dan word het lastig om over de 1000kWh/kWp te komen.
een stecagrid 3000/3600 zit dan wel in zijn mooie bereik.
vandaar dat ik die aanraad.
ja als het verschil 40 euro is snap ik niet dat mensen nog nadenken over onder dimensioneren.
verspreid de extra kosten over 10 jaar en het is maar 4 euro of 19kWh per jaar extra.
maar eigenlijk was dat niet mijn punt, je kunt de sma3600tl ook alle panelen op 1 mpp zetten.
en de andere mpp dan later gebruiken voor een leuke uitbreiding op noord of zo.
het kan allemaal en werkt ook nog.
het kan alleen nog absurder, neem je de power-one 3.0/3.6 mee in de vergelijking.
die zijn net een 300-400W zwaarder als hun sma tegen hangers, maar dan wel wat goedkoper.
de 3.6 is zelfs nog goedkoper als de sma3000tl.
dus zonder onder dimensioneren kan het dus makkelijk goedkoper

.
over bevestiging kun je veel zeggen, maar Schletter geeft op mijn dak juist weer een zwakkere constructie als wat ik nu heb met click-fit. (de plaatsten waar ik Schletter dan zou moeten vast schroeven zijn de zwakste schakel, bij mij liever aan de dak latten dan aan de geperste plaat vast maken.)
het type dak wat je hebt maakt dan meer uit voor de keuze van het materiaal.
maar ik vind dit altijd persoonlijke keuzes, het maakt mij zelf nooit zoveel uit waar mensen voor kiezen.
je moet er zelf je prettig bij voelen.
de aardlek vraag begrijp ik niet.
de ALS hangt bij mij gewoon in de meter kast
en de aarde kabel gaat gewoon door de zelfde buis
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)