12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ja ik krijg via de meneer waar ik ze besteld heb 10 beugels erbij. Waarmee ik ze monteer op 15 graden. Dan kunnen de 2 rijen ook lekker dicht bij elkaar staan.Crazy- schreef op woensdag 17 september 2014 @ 14:10:
Waarmee ga je ze plaatsen? Flatfix?
Vergeet niet de aluminium profielen om de boel te koppelen en t.b.v. je ballast
http://www.google.nl/url?...7hg&bvm=bv.75558745,d.ZWU
kan je het uitrekenen allemaal! Mooi sheetje is het.
Iemand die dit kan verklaren? Ik zie dat het voltage enorm in elkaar stort door de dag heen. heeft dit puur en alleen te maken met de bewolking? Ik heb niet echt een referentie omdat ik nog niet iemand gevonden heb (in de buurt) die ook het voltage mee neemt
zie ook mijn extended data, staan voltages en ampères van beide strings
http://pvoutput.org/intra...224&sid=31823&dt=20140917
[ Voor 37% gewijzigd door Crazy- op 17-09-2014 17:06 . Reden: vraag voltage ]
Apart, bij mij varieert alleen het amperage en niet het voltage. Dat blijft gedurende de dag op min of meer dezelfde waarde. misschien de omvormer die met regelmaat een nieuw optimum zoekt?Crazy- schreef op woensdag 17 september 2014 @ 15:19:
Iemand die dit kan verklaren? Ik zie dat het voltage enorm in elkaar stort door de dag heen. heeft dit puur en alleen te maken met de bewolking? Ik heb niet echt een referentie omdat ik nog niet iemand gevonden heb (in de buurt) die ook het voltage mee neemt
zie ook mijn extended data, staan voltages en ampères van beide strings
http://pvoutput.org/intra...224&sid=31823&dt=20140917
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=4247 met gelogd voltage van de panelen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Wie weet wat hiervan de oorzaak is?
17-Sep-2014 19:33 1 10 0x80000000 Ground I high Ground current is too high A=0x0400
Vocht kan het eigenlijk niet zijn, gisteren was een uitermate droge dag ...
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Wel bij de start op 1 string een extreem laag voltage tov de andere string. Strings zijn gelijk in aantal en alles. Een omvormer herstart gaf als uitslag dat onbelast de Strings wel gelijk waren. Gek?
[ Voor 37% gewijzigd door Crazy- op 18-09-2014 19:36 ]
Verwijderd
Systeem status: J. de Bruin solar1
Status Tijdstip Aanvullende informatie
Systeem status Ok 2 minuten geleden. (18-09-2014 19:30:00)
Productie Ok Minder dan 1 dag geleden (18-09-2014)
Laatste foutmelding Normaal / hersteld 32 dagen, 2 uur en 24 minuten geleden. (17-08-2014 17:08:00) Laatste foutmelding: The measured AC voltage is out of tolerable range
Systeem status: J.de Bruin solar2
Status Tijdstip Aanvullende informatie
Systeem status Ok 7 minuten geleden. (18-09-2014 19:25:00)
Productie Ok Minder dan 1 dag geleden (18-09-2014)
Laatste foutmelding Normaal / hersteld 32 dagen, 2 uur en 24 minuten geleden. (17-08-2014 17:08:00) Laatste foutmelding: The measured AC voltage is out of tolerable range
Het ziet er normaal uit, het zal wel schaduw zijn waardoor de MPP lager gaat zitten. Was dit het oost of west dak?Crazy- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:34:
Vandaag geen voltage dips gehad. Toch extreem gevoelig voor bewolking vrees ik...
Wel bij de start op 1 string een extreem laag voltage tov de andere string. Strings zijn gelijk in aantal en alles. Een omvormer herstart gaf als uitslag dat onbelast de Strings wel gelijk waren. Gek?
[afbeelding]
Alles staat 135 graden, 20 graden hellingdatabeestje schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:09:
[...]
Het ziet er normaal uit, het zal wel schaduw zijn waardoor de MPP lager gaat zitten. Was dit het oost of west dak?
Daarom beetje.gek, geen ramp maar toch
De installateur heeft de kabels van de panelen bij elke volgende rij heen of terug laten gaan. Hierdoor zijn twee grote lussen ontstaan: rij 1-2 en rij 3-4. Ik kwam te laat om hem het kabelschema uit te leggen waarmee geen lussen ontstaan. Hij deed het altijd zo.....
Vanavond een net kabelschema gemaakt. Ga morgen in gang zetten dat hij dit herstelt. Aan het einde van de dag was hij niet meer zo vrolijk en nogal gestoofd.
Heeft iemand van jullie al ervaring met schade door grote lussen in een zonneveld en een magnetisch veld door blikseminslag?
Kijk ik ken jou Effekta 5000 niet zo goed, daar voor moet je bij Dre aankloppen, maar als ikCrazy- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:34:
Vandaag geen voltage dips gehad. Toch extreem gevoelig voor bewolking vrees ik...
[afbeelding]
zo het gedrag van de omvormer zie is het net of de omvormer toch te licht wordt belast
een daar door zo onderuit knalt bij bewolking.
Je zou eerst kunnen proberen om de master/slave dus string 1 en string 2 om te wisselen
kan nl zijn dat er panelen die op de master ( string 1 ) zitten aan gesloten met een paar panelen
in de schaduw liggen van de andere panelen.
En als dat niet helpt op de master string meer panelen aan te sluiten dan op de slave ( string 2 )
Mits dus dat de Effekta 5000 werkt met het master /slave principe.
De panelen bovenaan het dak krijgen meestal net iets meer licht dan onderaan het dak, zou dat een rol kunnen spelen. Eventueel versterkt door laagstaande zon + schaduw. Schaduw kan komen door objecten tussen je panelen en de zon, maar ook tussen je panelen en reflecterende objecten (wolken bijvoorbeeld)Crazy- schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:34:
[afbeelding]
Heb je al de nieuwste firmware? Voor de rest zou ik me er niet zo druk over maken. Hierbij een voorbeeld van de spanning en stroom van een Effekta 4200 met 11×280 Wp. Gemeten op een dag met wisselende instraling. Firmware mei 2012. Je ziet in de spanning duidelijk de regeling van de MPPT (de 'ruis' in de spanning).
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 19-09-2014 09:34 ]
Het is een plat dak. Ik zal eens kijken welke firmware het is maar het zou de nieuwste moeten zijn. Als ik jouw grafiek ook zo zie beetje vergelijkbaar.Dre schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:42:
[...]
De panelen boven aan het dak krijgen meestal net iets meer licht dan onderaan het dak, zou dat een rol kunnen spelen. Eventueel versterkt door laagstaande zon + schaduw van objecten tussen de zon en schaduw van reflecterende objecten (wolken bijvoorbeeld).
Heb je al de nieuwste firmware? Voor de rest zou ik me er niet zo druk over maken. Hierbij een voorbeeld van de spanning en stroom van een Effekta 4200 met 11×280 Wp. Gemeten op een dag met wisselende instraling. Nieuwste firmware. Je ziet in de spanning duidelijk de regeling van de MPPT (de 'ruis' in de spanning).
[afbeelding]
Maak me er al helemaal niet meer druk om
Wel merk ik nu echt het verschil in opbrengst icm temperatuur, dat gaat hard... merkte dat met de set op de schuur niet echt 1,2,3 door alleen kWh logging.
draad 3 is verbonden met 2 en smelt door bij een overspanning als je de laatste foto bekijkt van Ross zie je de plek waar draad 3 vastzat
ceasar
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
30% meer dan wat ik betaalde voor onze 4200Wp set... Dat lijkt me een hele mooie winst voor Essentzonoskar schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 12:20:
Wat zijn de meningen over de spaarpanelen bij Essent? Ik vind ze aan de dure kant, aangezien je panelen met een soortgelijke Wp (ik zit aan 2500Wp te denken op ons dak) al gauw 1500 toto 2000 euro goedkoper kan vinden. Zijn die panelen van Essent zo goed? Of is het gewoon het gemakt wat je betaald?

Bijna op alle panelen zitten wel een aantal van die halve rondjes zoals links op de foto. Op één paneel zag ik wat op de rechter foto te zien is. Ik kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben. Vooral die dingen op de linker foto..
Wat is dit, kan dit kwaad? Moet ik contact opnemen met de installateur hierover?
[ Voor 27% gewijzigd door Crazy- op 19-09-2014 15:56 ]
Bij het googlen op wat hotspots zijn uit het antwoord hierboven, vond ik dit. Mijn conclusie (als leek op dit gebied) is inderdaad je installateur bellen.iivvvii schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:44:
Ik heb een paar dagen geleden mijn panelen schoongemaakt die sinds juni geplaatst zijn. Het viel me op dat er een aantal beschadiging lijken te zijn:
[afbeelding]
Bijna op alle panelen zitten wel een aantal van die halve rondjes zoals links op de foto. Op één paneel zag ik wat op de rechter foto te zien is. Ik kan me niet herinneren dit eerder gezien te hebben. Vooral die dingen op de linker foto..
Wat is dit, kan dit kwaad? Moet ik contact opnemen met de installateur hierover?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat " http://www.e2energie.nl/f...hadigde-zonnepanelen.html " is zowiso wel een leuke siteATS schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 16:02:
[...]
Bij het googlen op wat hotspots zijn uit het antwoord hierboven, vond ik dit. Mijn conclusie (als leek op dit gebied) is inderdaad je installateur bellen.
voor beginners (en oude rotten) om even door te spitten
Dat ziet er niet goed uit. Wat voor panelen zijn dit (merk, type bouwjaar etc.)iivvvii schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 14:44:
Ik heb een paar dagen geleden mijn panelen schoongemaakt die sinds juni geplaatst zijn. Het viel me op dat er een aantal beschadiging lijken te zijn:
[afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tijdens drukke verbouwing in onze nieuwe (bestaande bouw) huis heb ik offertes gekregen voor een pv systeem op ons dak. Er komen 12 stuks Yingli Panda,s van 200 of 215Wp. Waarschijnlijk icm met een SMA 2500 tlst omvormer. Ik vind alleen dat het voltage van de panelen (12x25V=300V) wat laag is ten opzichte van het optimum van de SMA: 400V. Kan dit beter met een andere omvormer? Zijn er omvormers van 2500Wp en een optimale spanning van ca. 300V?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Had eigenlijk 8 panelen in gedachten maar ging gister eens rekenen hoeveel ik dit jaar ga verbruiken. Tot nu to een gemiddelddag verbruik van 3.8 kWh kom ik dus op een totaal verbruik van 1387 kWh per jaar. 6 CSUN 255-60P panelen produceren volgens mij iets van 1300 kWh en daarmee heb ik mooi mijn eigen verbruik afgedekt.
Ben benieuwd.
link naar de vlb prijzen
1387? Oef, dat is alleen al mijn standby gebruik! Je woont alleen neem ik even aan?hjs schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 10:32:
Gister akkoord gegeven voor het plaatsen van 6 panelen via de Vastelastenbond (ZonIQ).
Had eigenlijk 8 panelen in gedachten maar ging gister eens rekenen hoeveel ik dit jaar ga verbruiken. Tot nu to een gemiddelddag verbruik van 3.8 kWh kom ik dus op een totaal verbruik van 1387 kWh per jaar. 6 CSUN 255-60P panelen produceren volgens mij iets van 1300 kWh en daarmee heb ik mooi mijn eigen verbruik afgedekt.
Ben benieuwd.
link naar de vlb prijzen
Wel vreemd vind ik dat je beweerd dat je Sunrise SR-M660250 panelen op je dak hebtiivvvii schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 17:02:
Volgens mij is dit het merk en type: Sunrise SR-M660250. Ze zijn dit jaar geplaatst, wat het exacte bouwjaar is weet ik niet. Het zijn geen all black panelen, als ik het type nummer google komt dit wel steeds naar voren.
wat dus mono panelen zijn, terwijl ik op de foto duidelijk poly zonnepanelen kan herkennen.
Nee met zijn tweeen.Crazy- schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 10:34:
[...]
1387? Oef, dat is alleen al mijn standby gebruik! Je woont alleen neem ik even aan?
(om het weekend met zn vieren)
Het zijn inderdaad Poly panelen. Dan is het door de leverancier verkeerd in het Solaredge monitoring systeem gezet. Dit is het serienummer: 1021DDF4-02 kan iemand daar wat aan zien?PClop schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 12:36:
[...]
Wel vreemd vind ik dat je beweerd dat je Sunrise SR-M660250 panelen op je dak hebt
wat dus mono panelen zijn, terwijl ik op de foto duidelijk poly zonnepanelen kan herkennen.
Maar goed het zijn dus Poly Sunrise panelen 250 Wattpiek met de volgende symptomen...
Dat is erg netjes dan, hier komen we geen enkele dag onder de 15kWh en vaak zelfs over de 20... Ik merk overigens wel dat je vanzelf energie gaat besparen als je bezig bent met de monitoring van zonnepanelen en energieverbruik...hjs schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 14:00:
[...]
Nee met zijn tweeen.
(om het weekend met zn vieren)
Dat is veel, had ik een paar jaar terug ook, een gemiddelde van 21 kWh per dag, nu nog iets van 7,5.ik222 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 19:07:
[...]
Dat is erg netjes dan, hier komen we geen enkele dag onder de 15kWh en vaak zelfs over de 20... Ik merk overigens wel dat je vanzelf energie gaat besparen als je bezig bent met de monitoring van zonnepanelen en energieverbruik...
Als je met zijn 2e bent en beide werkt kan je een erg laag verbruik hebben als je alle sluipverbruik geminimaliseerd hebt, dus dan is die 1387 kWh niet zo gek.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Onder in beeld begint er wel een zandlopertje te lopen, maar gaat dan niet verder.
Als ik een verkeerde serial in vul dan geeft hij daar wel gelijk een fout op.
Ik heb mijn installatie nog niet helemaal compleet, maar ik heb de ac zijde aangesloten als ook net netwerk.
Chip er ingestoken en aangezet, alles checkt OK, maar krijg het niet geregistreerd als installer.
Alleendc zijde heb ik nog niet aangsloten, maar dat zou volgens mij niets uit mogen maken.
[ Voor 37% gewijzigd door 2stimpy op 20-09-2014 21:44 ]
Een standaard SF powerset, 18 x SF170-S icm een SF-WR-3000 (Stecagrid 3000)
en
6 losse SF170-S panelen icm een Growatt 1000S
Vraag is alleen hoe ik de boel het best op het dak bevestig.
De betonnen dakpannen liggen er strak op, dus ik verwacht dat er wel e.e.a. aan de dakpannen geslepen moet worden.
Iemand een advies welk merk/type dakhaak welke geschikt zou zijn?
(bij voorkeur zwart?)
Van dakbeschot tot onderkant panlat, +/- 2,5 cm
Van dakbeschot tot bovenkant panlat, +/- 5 cm
Van dakbeschot tot bovenkant pan, +/- 7 cm
Edit:
Waarom heb je niet de 24 sf set gekocht met de 3600 en dan alleen een growatt er bij, dan heb je de ideale omvormer voor de 18 panelen en gelijk 6 voor de growatt.
Dakpannen hoef je niet te slijpen, dat kleine beetje omhoog met bijv clickfit zie je toch niet meer
[ Voor 75% gewijzigd door Rol-Co op 21-09-2014 19:34 ]

Rechts zie je ons huis, met 18 stuks. Daar links van liggen nu 12 panelen.
12x Conergy Powerplus 250M Noir
Platinum 3000H omvormer
Wegens dakraam wat verschillende rijtjes gemaakt. Vijf onder, dan drie ter hoogte van de schoorsteen en naast het dakraam nog twee van twee. Zo nergens last van schaduw.
De buren daar weer naast hebben ook pas een set van 12, maar daar zie je dat de installateur gewoon standaard drie rijtjes van vier heeft gemaakt. In de ochtend hebben zij hierdoor op één paneel schaduw van de schoorsteen.
Van de week nog even de ethernet kabel voorzien van stekkertjes en de ingebouwde webserver configureren.
Tweede keer dat ik nu met Platinum omvormers werk (Diehl Ako) en ik ben er erg tevreden mee. Allemaal volledig zonder fan en zeer goede rendementen. Deze H-serie heeft een mooi kleurenscherm en ingebouwde webserver, die ik nog wel even beter ga bekijken.
Import van EVs
Onderkant panlat tot bovenkant pan is zeg 5 cm, maar wat is beter, dakhaken vastschoeven of van die losse haken die achter de panlat zitten?
Deze betonnen pannen zijn niet erg sterk, dus als die haak er teveel op rust ben ik wel bang voor gebroken pannen.
Waarom niet de sf set met 24 pannen? centenkwestie
Even uitgaande van de de prijzen van "de zon uit het oosten"
Los paneel 140 euro
Set 18 stuks 3200 ==> omvormer kost 680 euro
Set 24 stuks 4300 ==> omvormer kost 940 euro
Dus de meerprijs voor de Steca 3600 ipv de Steca 3000 is 260 euro.
Dan zou ik nog liever de Steca 3203 hebben (3 fase omvormer) die nog iets hogere voltages aan kan.
Maar zo blijf je bezig, uiteindelijk is het wel een sport om een zo kort mogelijke TVT te realiseren
Iemand een idee voor een alternatieve omvormer ipv de SMA of vinden jullie dat het voltage zo voldoende dicht bij het optimum van de omvormer ligt?Joris 407 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 21:38:
Hey,
Tijdens drukke verbouwing in onze nieuwe (bestaande bouw) huis heb ik offertes gekregen voor een pv systeem op ons dak. Er komen 12 stuks Yingli Panda,s van 200 of 215Wp. Waarschijnlijk icm met een SMA 2500 tlst omvormer. Ik vind alleen dat het voltage van de panelen (12x25V=300V) wat laag is ten opzichte van het optimum van de SMA: 400V. Kan dit beter met een andere omvormer? Zijn er omvormers van 2500Wp en een optimale spanning van ca. 300V?
[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 21-09-2014 21:10 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Ook grappig om te zien dat de Nuon een verbruik opgeeft van ~2000kWh terwijl mijn eigen meting de echte ~3000kWh laat zien zonder eigenverbruik. Toch een flink deel van het verbruik zelf meteen gecompenseerd.
Uiteindelijke stroom afrekening 21 euro
De soap is helaas nog niet tot een einde gekomen.. Ik verwacht binnenkort wel een ontknoping.Cranberry schreef op donderdag 11 september 2014 @ 08:29:
[...]
@Konehead, hoe is het afgelopen met jouw probleem? Ben benieuwd naar de ontknoping in deze soap ...
Eind juli is de installateur langsgeweest en hij heeft aangegeven dat op het dak alles goed moet zijn. Hij gaf aan dat de inverter vreemd reageerde (spanningsdip bij het aansluiten van de string). Zijn advies was om een jaar te wachten en daarna, met goed vergelijkingsmateriaal, opnieuw een onderzoek te starten.
Ik ben dat weekend (met het stoom uit mijn oren) in Excel gedoken. Ik heb met terugwerkende kracht een forecast gemaakt van het verwachte verbruik en dat afgezet tegen het gerealiseerde verbruik en eea verserkt met nuttige input van hier. De uitkomst zal voor hier geen verrassing zijn: mijn systeem had op basis van +/- 3 zomer maanden een performance van 8,5 paneel ipv de 12. Conclusie: een jaar wachten is niet nodig.
Mijn analyse + constateringen van de installateur zijn naar Samil verzonden. Samil heeft goed naar de gegevens geken en aangegeven dat er "iets" fout zit in mijn installatie, vermoedelijk op het dak.
Een derde expert heeft op basis van dit verhaal het advies gegeven om terug te gaan naar het dak. De installateur dient heel de string los te halen en alle panelen 1 voor 1 aan te koppelen en te meten. Door deze systematiek, kijken wat wel werkt, hopen ze het 'lek' te vinden. Eind volgende week komen ze dit doen.
Ik heb lange periode even hier niets van me laten horen. Ik ben inmiddels zonnepaneel en installateur murf. Toch wil ik mij, voordat de installateur komt, inhoudelijk weer even opladen. Ik heb de dag vrij genomen om zelf aanwezig te zijn bij dit bezoek. Zo wil ik tijdens het meten weten wat 1 zonnepaneel qua voltage geeft (verwacht 35 volt), dat vermenigvuldigen met 12 =420v => dit moet m.i het 'doel voltage' zijn van de gehele string (zonder inverter). Zijn er verder nog punten waar ik op moet letten?
Ik houd jullie op de hoogte!
Als je goed rond kijkt dan kun je die steca 3600 wel goedkoper vinden als je het toch over centenkwestie hebt.Origineel schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:55:
Waarom niet de sf set met 24 pannen? centenkwestie![]()
Even uitgaande van de de prijzen van "de zon uit het oosten"![]()
Los paneel 140 euro
Set 18 stuks 3200 ==> omvormer kost 680 euro
Set 24 stuks 4300 ==> omvormer kost 940 euro
Dus de meerprijs voor de Steca 3600 ipv de Steca 3000 is 260 euro.
www.sunsolar.nl
Wat je hier boven aangeeft is verreweg het belangrijkste, gewoon aantal panelen maal de open klemspanning of MPP spanning. De open klemspanning moet *altijd* kloppen. De mpp spanning kan afwijken bij schaduw paneel. De stroom kan afwijken als er sprake is van een stukkend paneel in de string.konehead schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:42:
[...]
Ik heb lange periode even hier niets van me laten horen. Ik ben inmiddels zonnepaneel en installateur murf. Toch wil ik mij, voordat de installateur komt, inhoudelijk weer even opladen. Ik heb de dag vrij genomen om zelf aanwezig te zijn bij dit bezoek. Zo wil ik tijdens het meten weten wat 1 zonnepaneel qua voltage geeft (verwacht 35 volt), dat vermenigvuldigen met 12 =420v => dit moet m.i het 'doel voltage' zijn van de gehele string (zonder inverter). Zijn er verder nog punten waar ik op moet letten?
Ik houd jullie op de hoogte!
Ik met Greenchoice dit jaar -600 en incl. mijn voorschot retour gebaseerd op het oude verbruik meer dan 800 euro terug.databeestje schreef op zondag 21 september 2014 @ 21:30: Uiteindelijke stroom afrekening 21 euro
Mooi gebruiken voor verdere investeringen in duurzaam leven; zonneboiler, warmtepomp.
[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 21-09-2014 23:09 ]
Import van EVs
Hij rekent terug van een sf powerset denk ik, voor 940,- zou ik 2 steca 3600 hebben.SolarKing schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:42:
[...]
Als je goed rond kijkt dan kun je die steca 3600 wel goedkoper vinden als je het toch over centenkwestie hebt.
Spuitbus zwarte verf zeg 10 euro en paar uur voor montage de zichtbare uiteinden van de rails zwart spuiten.Origineel schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:55:
Sorry, ik bedoelde met zwart meer op het railsprofiel, dakhaak zie je idd niet meer.
Is ook een mogelijke oplossing ipv full black rails
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Of zwart geanodiseerde eindklemmen en zwarte plastic dopjes op het eind van de normale rail (is installateurvriendelijker dan zwaaien met een spuitbus)zonnebaas schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:05:
[...]
Spuitbus zwarte verf zeg 10 euro en paar uur voor montage de zichtbare uiteinden van de rails zwart spuiten.
Is ook een mogelijke oplossing ipv full black rails
Klopt helemaal. Die 940 is de prijs voor de Steca 3600 incl. de bekabeling en 10 jaar garantie.Rol-Co schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:09:
[...]
Hij rekent terug van een sf powerset denk ik, voor 940,- zou ik 2 steca 3600 hebben.
Maar 2 stuks voor 940 euro? Dat klinkt wel heel erg goedkoop, waar vind ik die?
En dan nog even een algemene vraag, kun je zonder problemen een duitse (of franse of italiaanse) omvormer kopen of gaat dat niet werken?
Dat zwart spuiten is goed idee, samen met het gebruiken van zwarte eindklemmen/dopjes.
Vraag is alleen nog even, welk merk/type dakhaak moet ik hebben.
Ik zag op Engadget dat de Ikea nu ook in Nederland zonnepanelen met installatie gaat verkopen.
http://www.engadget.com/2...lar-eight-more-countries/
Schildersvak.nl:
Een omvormer met de verkeerde landcode werkt vaak wel maar de eisen aan het net zijn vaak anders waardoor hij onterecht in storing kan schieten wegens overspanning/onderspanning/frequentie buiten bereik/netimpedantie/aardweerstand.Geanodiseerd aluminium is een ondergrond waarop moeilijk een goede hechting verkregen kan worden. Door het zeer gladde, harde en glasachtige karakter van de laag is het moeilijk de ondergrond effectief te schuren. Technisch is het vaak niet mogelijk om op deze wijze de ondergrond voldoende op te ruwen. Als alternatief kan de ondergrond worden gestraald of gebeitst. Maar in de praktijk is dit vaak niet haalbaar.
Vaak is het land (en dus de eisen) wel te resetten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
in tegendeel juist in de landen om ons heen is de regelgeving aangaande terugvoeden net iets ruimer als in nederland bijvmaar de eisen aan het net zijn vaak anders waardoor hij onterecht in storing kan schieten wegens overspanning/onderspanning/frequentie buiten
ik heb zelf in juni met mijn omvormer gehad dat deze iedere keer in storing ging als de zon doorbrak.
uit onderzoek bleek dat de Vmax de 250v ( max terug te voeden V in nederland ) overschreed.
als test heb ik de omvormer toen landcode belgie gezet. daar mag je namelijk tot max 260V gaan daar is het namelijk verhoogt ivm de vele zonnepanelen sets die pieken genereren.
na een tijdje monitoren geconstateerd dat mijn Vmax niet hoger komt gaat dan 250,9 maar was dus wel voldoende om de omvormer in storing te laten gaan.
nu ingesteld op landcode belgie en een Vmax van 251V sindsdien juist geen problemen meer
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Jouw link betreft geanodiseerd aluminium. Gewoon blank, onbehandeld aluminium is eenvoudiger.Proton_ schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:07:
Aluminium spuiten, buiten hangen en dan verwachten dat het 10+ jaar zwart blijft: dat gaat je teleur stellen.
Schildersvak.nl:
Import van EVs
Zijn de profielen dan soms onbehandeld? Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen geanodiseerd gezien (van mijn eigen profielen weet ik het zeker, verder niet speciaal op gelet).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zie het zo snel niet, maar dit is de uk link toch?zonoskar schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:27:
Ben benieuwd wat de Ikea panelen gaan kosten.
http://www.ikea.com/gb/en/campaigns/solar-panels.html
In ieder geval zo'n family pasje aanvragen
[ Voor 8% gewijzigd door hjs op 22-09-2014 15:06 ]
Mocht dat niet kunnen is duitsland iedergeval geen probleem.
Mijn beide steca komen uit duitsland en staan gewoon op nederland ingesteld.
7200 euro voor 3.36 kWp is niet mis .....
Volgens Hanergy kan ik op 125 m2 slechts 3.84 kW ... ligt nu 14kWp (geen typo)
[ Voor 49% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-09-2014 17:59 . Reden: prijs, berekening ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Een voorbeeldjeOrigineel schreef op maandag 22 september 2014 @ 13:48:
[...]
Klopt helemaal. Die 940 is de prijs voor de Steca 3600 incl. de bekabeling en 10 jaar garantie.
Maar 2 stuks voor 940 euro? Dat klinkt wel heel erg goedkoop, waar vind ik die?![]()
En dan nog even een algemene vraag, kun je zonder problemen een duitse (of franse of italiaanse) omvormer kopen of gaat dat niet werken?
Dat zwart spuiten is goed idee, samen met het gebruiken van zwarte eindklemmen/dopjes.
Vraag is alleen nog even, welk merk/type dakhaak moet ik hebben.
http://www.ebay.de/itm/32..._trksid=p3984.m1435.l2649
X2 =
Edit:
Een nog lopende
http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item1e921c0cef
[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 22-09-2014 18:52 ]
Als ik het zo zie.... schofterig duurTristan schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:34:
Ik ben totaal niet thuis in zonnepanelen. Zijn de IKEA zonnepanelen iets om naar uit te kijken of zijn ze totaal niet interessant?
Lees eerst dit topic dan maar door....Tristan schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:34:
Ik ben totaal niet thuis in zonnepanelen. Zijn de IKEA zonnepanelen iets om naar uit te kijken of zijn ze totaal niet interessant?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Leuk als je veel dak hebt en teveel geld ......Tristan schreef op maandag 22 september 2014 @ 19:34:
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Dus de IKEA aanbieding eerst afwachten en niet blind kopen, gewoon even wachten tot de details wel bekend zijn en dan wordt het in dit topic vast wel gefileerd geanalyseerd
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Alternatief zijn Sunpower X21 panelen... en dan 11 stuks.. zou rond de 3400 kw/h op moeten leveren en met een SolarEdge SE3500 omvormer er tussen (met optimizers per paneel) is er nog wat meer uit te pompen..
Prijs/opbrengst/garantie technisch neig ik naar de Sunpowers.....
Iemand andere ervaringen? Lees hier dat Sunpower nogal "premium" is.....
(situatie: plat dak van de garage, op het zuiden, geen schaduw/gebouwen/enz...)
[ Voor 6% gewijzigd door miel op 22-09-2014 22:48 ]
Lage hoek oost-west zonder schaduw is zeker 700kWh/kWp.
Het hangt er een beetje vanaf hoe vrij het dak is met uitstekende dingen, soms komt het een of het ander gewoon niet uit.
De standaard gehanteerde 700 kWh/kWp is m.i. al lang achterhaald.databeestje schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:58:
Zeker als de ruimte wat krapper is loont het wel om voor iets meer premium te gaan. Een andere optie is oost-west met goedkope panelen, misschien kan je dan netto meer kwijt.
Lage hoek oost-west zonder schaduw is zeker 700kWh/kWp.
Het hangt er een beetje vanaf hoe vrij het dak is met uitstekende dingen, soms komt het een of het ander gewoon niet uit.
Ik haal met goede poly's, 15 graden hellinghoek en een fors ondergedimensioneerde omvormer met 1 mpp tracker met gemak meer dan 900 kWh/kWp in het zuidoosten van het land.
http://pvoutput.org/aggre...d=22845&sid=20728&v=0&t=m
3x zoveel betalen alleen al aan de sunpowerpanelen voor ongeveer 1/5 meer opbrengst?miel schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:46:
Prijs/opbrengst/garantie technisch neig ik naar de Sunpowers.....
TVT van 15 jaar ipv 5 jaar?
Over 5 jaar zijn er veel betere panelen verkrijgbaar dan de sunpowers van nu en zijn je huidige panelen al afbetaald....
M.a.w. je kan in de TVT van de sunpowers, nog twee keer andere panelen aanschaffen voor hetzelfde geld.
Denk er nog eens even over na, zou ik zeggen....
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2014 03:37 ]
Aparte aantallen, 11 en 15 panelen. Met zo'n rechthoekige garage (neem ik aan) kom je toch eerder uit op bijv 2 rijen van 6 naast elkaar (of een schans met de twee rijen direct achter elkaar: nooit last van elkaars schaduw). Met 7*165 cm zit je net onder je max breedte, maar dan vergeet je de dakrandmarges (bewust?miel schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:46:
Vandaag een lang en goed gesprek met een aanbieder van zonnepanelen gehad. Uitgebreid systemen vergeleken, maar met de ruimte die ik heb (11,60 bij 3,40 op een plat dak) zou ik 15 panelen "standaard"(JA Solar, type JAP6-60-260) moeten plaatsen om rond de 3200 kw/h op te wekken....
Alternatief zijn Sunpower X21 panelen... en dan 11 stuks.. zou rond de 3400 kw/h op moeten leveren en met een SolarEdge SE3500 omvormer er tussen (met optimizers per paneel) is er nog wat meer uit te pompen..
Qua A- en B-merken, tja, de garanties zijn toch eigenlijk allemaal vergelijkbaar heden ten dage? Zou persoonlijk niet al te veel waarde aan een topmerk hechten als dat veel duurder is.
Optimizers: als je hier op het forum leest zou je dat niet moeten doen, als je toch al geen schaduw hebt.
There's nothing moister than an oyster.
11 is een rij van 6 en een van 5... Met marges aan de dakrand...
Prijsverschil viel mij iig reuze mee... Bruto 20%.. Netto na btw teruggaaf zal het wat minder zijn
Aha, dus zo doet meneer datRol-Co schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:48:
[...]
Een voorbeeldje
http://www.ebay.de/itm/32..._trksid=p3984.m1435.l2649
X2 =
Edit:
Een nog lopende
http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item1e921c0cef
Dat scheelt inderdaad aanzienlijk met een die als Steca gelabeld is.
Uit een reactie op de frontpage:zonoskar schreef op maandag 22 september 2014 @ 14:27:
Ben benieuwd wat de Ikea panelen gaan kosten.
"€2,16/Wp. Best prijzig."
Aanbieding 1 met SMA:
10 x Trina 270 met SMA 2100TL, totaalprijs (incl montage en BTW, excl. monitoring): € 4.100,=
Aanbieding 2:
10 x Trina 270 met Goodwe 3000SS: totaalprijs (incl. montage, BTW en monitoring): € 3.930,=
Aanbieding 3 (2.500 Wp):
10 x Poly 250 met Goodwe 2000SS: totaalprijs (incl. montage, BTW en monitoring): € 3.500,=
Ik heb een huis met tuin pal op het zuiden. Wel is er een dakkapel van de buren die S'morgens voor een schaduwdriekhoek op het dak zorgt. De installateur zegt dat hij die panelen er wel omheen kan leggen. Dat ziet er dan als volgt uit:

- Welke aanbieding zou ik het beste kunnen nemen? (ik wil graag zo'n kort mogelijk terugverdientijd)
- Heb ik nog SolareEdge optimizers nodig? De prijs ligt dan een stukje hoger! (icm. aanbieding 2: € 4700,-
[ Voor 5% gewijzigd door tomic op 23-09-2014 09:11 ]
Toch maar een weblog?
Kweenie hoor, maar dit is toch niet zo heel moeilijk? Aanbiedingen zijn redelijk vergelijkbaar, dus zet ze allemaal in Excel en laat die oplopend sorteren op eindbedrag. Ik heb dat alvast even voor je gedaan en volgens Excel geeft optie 3 je de kortste tvt.tomic schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:59:
Ik ben van plan om een installatie van +/- 2700wp te laten verzorgen. We hebben nl. een verbruik van 2400 kwh ongeveer. Ik heb 3 aanbiedingen gekregen:
Aanbieding 1 met SMA:
10 x Trina 270 met SMA 2100TL, totaalprijs (incl montage en BTW, excl. monitoring): € 4.100,=
Aanbieding 2:
10 x Trina 270 met Goodwe 3000SS: totaalprijs (incl. montage, BTW en monitoring): € 3.930,=
Aanbieding 3 (2.500 Wp):
10 x Poly 250 met Goodwe 2000SS: totaalprijs (incl. montage, BTW en monitoring): € 3.500,=
Ik heb een huis met tuin pal op het zuiden. Wel is er een dakkapel van de buren die S'morgens voor een schaduwdriekhoek op het dak zorgt. De installateur zegt dat hij die panelen er wel omheen kan leggen. Dat ziet er dan als volgt uit:
[afbeelding]
- Welke aanbieding zou ik het beste kunnen nemen? (ik wil graag zo'n kort mogelijk terugverdientijd)
- Heb ik nog SolareEdge optimizers nodig? De prijs ligt dan een stukje hoger! (icm. aanbieding 2: € 4700,-
Zelf heb ik meer naar het esthetische aspect gekeken dan naar de tvt. Zo heb ik zelf zwarte panelen op mijn dak omdat ik ze niet erg opvallend wil hebben. Bovendien met microconverters omdat ik geen omvormer in huis wil. Dat zijn eigen wensen die de prijs opstuwen. Je moet je eigen afweging maken of je dat wil of niet. Ik wilde het wel; zodra de panelen betaald zijn, voel je niks meer van het bedrag en heb je alleen nog de panelen zelf. Dan heb ik liever mooie dan lelijke. De Trina's zijn zwart volgens mij en de poly's blauw. Persoonlijk zou ik dan voor optie 2 gaan, ook al kost die meer. Maar dat is een kwestie van smaak.
En die 800 euro extra voor optimizers ga je volgens mij nooit terugverdienen.
... en gaat over tot de orde van de dag
Aanbieding 2 zonder optimizers.tomic schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:59:
Ik ben van plan om een installatie van +/- 2700wp te laten verzorgen. We hebben nl. een verbruik van 2400 kwh ongeveer. Ik heb 3 aanbiedingen gekregen:
Aanbieding 1 met SMA:
Aanbieding 2:
Aanbieding 3 (2.500 Wp):
[afbeelding]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
zou niet voor optimizers gaan (of je moet later nog willen bij plaatsen op noord?tomic schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:59:
Aanbieding 1 met SMA:
Aanbieding 2:
Aanbieding 3 (2.500 Wp):
[afbeelding]
dat kan ook)
als ik zo kijk kan het wel wat slimmer of efficiënter.
je zou ook dit soort panelen kunnen gebruiken.
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
dan 4 stuks boven het dakraam.
naast het dakraam een zonnecollector (zodat je ook minder gas gebruikt. zet er dan ook meteen een elektriesch verwarmings element in voor de winter maanden en je kunt de overschotten effectief affakkelen
en dan onder het dakraam kunnen er dan nog makkelijk 6 van die panelen.
een andere optie die je ook nog kunt bekijken.
dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
en dit paneel:
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-165-euro-incl-btw/
kunnen gemixt worden in 1 string. (zijn vast meer merken die dit kunnen, heb alleen niet zo snel een beter voorbeeld.)
dan kun je een nog hogere opbrengst van het dak halen zodat je nog meer gas kunt besparen.
edit:
met een voorbeeltje:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Tenzij er nog mensen met andere meningen zijn?
Toch maar een weblog?
Verwijderd
is toch 3 panelen meer
6 dakpannen vs 7 dakpannen. Misschien net niet breed genoeg?Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:31:
kan t niet goed zien maar kunnen die 2 rijen boven t raam ook niet landscape liggen en dan naast t raam ook 1 landscape
is toch 3 panelen meer
de maten worden over het algemeen bepaalt door de techniek die word gebruikt.zonoskar schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:07:
Is er eigenlijk een reden waarom er geen standaard maat is voor de panelen? Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis en de meest voorkomende maat is 165x99cm. Maar je ziet ook panelen die 100cm breed zijn, of 106cm. Ik wil me niet beperken tot 1 soort paneel, maar wel het dak een beetje afstemmen zodat heel de breedte vol ligt. Beetje moeilijk met allemaal verschillende maten
zo heb je met 5"cellen mono vaak panelen van 165X82 of 165X106.
en met 6" cellen zijn ze dan 164X99 of 133X99
en dat kan dan weer in verschillende frames worden uitgevoerd waar door je wat afwijkingen tussen merken krijgt.
en dunne film is dan weer een hele andere maat.
maar als je een huis gaat bouwen, zou ik eerder naar mooi kijken.
vind dit ook wel iets hebben:
Huis in "eco-wijk", apparatuur vervangen
maar als je rond zoekt, kun je ook panelen vinden die half doorzichtig zijn b.v.
geeft ook een gaaf effect op zolder.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat bedoelen ze precies met slagschaduw?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
dan gaat je vermogen op en neer
bijv geen schaduw 3000 watt opbrengst
schaduw komt links onder opbrengst 2500 watt
maar die waaiert over je panelen heen dus het ene paneel gaat omlaag qua opbrengst en het andere paneel in de zelfde string omhoog
Maar ook dakkapellen, schoorsteenpijpjes, bomen... alles wat een schaduw werpt op je panelen op enig moment van de dag moet je meenemen in je PV-ontwerp. Er zijn genoeg voorbeelden in dit topic langsgekomen van slecht ontworpen installaties, waarbij een schaduw op een deel van de panelen de opbrengst van het hele systeem verpest.Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:51:
wat ze bedoelen is dat bijv de schaduw van de wieken van een windmolen over je zonnepanelen heen waaiert iedere keer
dan gaat je vermogen op en neer
bijv geen schaduw 3000 watt opbrengst
schaduw komt links onder opbrengst 2500 watt
maar die waaiert over je panelen heen dus het ene paneel gaat omlaag qua opbrengst en het andere paneel in de zelfde string omhoog
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Verwijderd
hier een mooi voorbeeld van slagschaduw op je dak door een windmolen
kan je nagaan wat dit met je panelen doet
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik heb een offerte ontvangen (op aanvraag) en ik ben benieuwd naar de ervaringen met dit bedrijf. Op mij komt het goed over, communicatie verloopt vlot en de firma komt eerlijk over in het verhaal.
Het is een voorbeeld , de mijne zijn beide steca gelabeldOrigineel schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:32:
[...]
Aha, dus zo doet meneer dat![]()
Dat scheelt inderdaad aanzienlijk met een die als Steca gelabeld is.
Panelen bij mij zitten op zuid-zuidwest hoek voor een dakkapel (moet toegeven iets ochtendschadum daarvan)...
Crazy- schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 10:34:
[...]
1387? Oef, dat is alleen al mijn standby gebruik! Je woont alleen neem ik even aan?
can you read my mind?
Daar gaf ik dan ook antwoord opVerwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:06:
klopt maar de vraag was in dit geval wat is slagschaduw
...
Niet alleen bij windmolens, maar bij ieder object dat een schaduw werpt op een ander object (of de grond) is er sprake van slagschaduw.
Bewegende slagschaduw kan als hinderlijk worden ervaren en daarom komt het in het windturbinedebat vaak naar voren, maar voor PV-systemen is reguliere slagschaduw even vervelend.
Zie ook Wikipedia:
[/schoolmeestermodus]Een slagschaduw (ook schim) is de schaduw die een object werpt op een ondergrond of een ander voorwerp. Dit kan bijvoorbeeld een lantaarnpaal zijn, die een schaduw werpt op een muur. Naast slagschaduw kent men ook eigen schaduw (dit is de niet belichte kant van een voorwerp). De suggestie van schaduw is in de beeldende kunst een belangrijk beeldend middel om de werkelijkheid plastisch weer te geven.
Meer specifiek wordt, als gesproken wordt over een slagschaduw, gedoeld op de slagschaduw van een windmolen, zoals een klassieke molen of een windturbine. In dat geval is sprake van een bewegende slagschaduw.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Gaslicht.com zegt:
Zelf zegt Oxxio ze op hun site:Tot 5000 kWh: het kale leveringstarief conform contract
Vanaf 5000 kWh: 70% van de kale leveringsprijs conform contract
Maar dus geen woord over dubbele telwerken. Ervaringen hier?De teruggeleverde stroom tot de salderingsgrens wordt uitbetaald tegen je leveringstarief en wordt verrekend met je jaarrekening. De salderingsgrens is de hoeveelheid energie die je energiebedrijf leverde. Die grens is daarom voor iedereen anders. Je vindt jouw salderingsgrens (de geleverde hoeveelheid energie) terug op je jaarrekening. Hoe werkt dit voor jou? Een rekenvoorbeeld: Oxxio leverde je 3.500 kWh. Je zonnepanelen leveren 2.000 kWh en daarvan gebruikte je zelf 1.000 kWh. Je leverde dan 1.000 kWh terug aan het energienet. Je salderingsgrens in dit rekenvoorbeeld is 3.500 kWh, daarom moet je nog voor (3.500 – 1.000 kWh) 2.500 kWh betalen.
Leverde je meer stroom terug dan je zelf verbruikte, dan ontvang je een terugleververgoeding. Hier geldt ook weer de salderingsgrens. Het geld wordt op je rekening gestort en je ontvangt een creditnota. Wat betekent dit voor jou? Een voorbeeld: Oxxio leverde je 500 kWh. Je zonnepanelen leverden 2.200 kWh op en daarvan gebruikte je zelf 1.000 kWh. Je leverde dan 1.200 kWh terug aan het energienet. Je salderingsgrens in dit voorbeeld is 500 kWh. Je ontvangt over (1.200 – 500 kWh) 700 kWh een terugleververgoeding.
[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 23-09-2014 15:45 ]
Hij heeft een hoog/laag tarief. De vraag is dus even tegen welke van deze twee zijn PV-opbrengst wordt weggestreept.drielp schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:23:
Salderen gaat per aansluiting, niet per telwerk. Hier ook twee telwerken, maar dan wel een ferraris.
Als dat de vraag is, dan is het naar mijn mening tijd om over te stappen naar een leverancier die wel transparant is....P_Tingen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:28:
[...]
Hij heeft een hoog/laag tarief. De vraag is dus even tegen welke van deze twee zijn PV-opbrengst wordt weggestreept.
Verwijderd
de wet maakt geen onderscheid in 1 of 100 telwerken, enkel het recht tot salderen.
dit recht omvat alleen je eigen verbruik ongeacht welk telwerk.
wat je verbruikt mag je salderen. <punt uit>
Is dit normaal gedrag? Wordt alle energie uit de PV panelen gehaald?
Of heb ik te maken met een defect en kan ik beter gaan bellen?
Het manual stelt:
7.3 Shutdown mode
During periods of little or no sunlight, Inverter automatically stops running. In this mode, Inverter does not take any power from the grid. The display and LED's on the front panel do not work.
Maar hoe kun je dan het apparaat testen, instellen, etc. in de avond?
[ Voor 29% gewijzigd door Permutor op 23-09-2014 21:05 . Reden: Info manual toegevoegd ]
* Crazy- mompelt iets over logica / energiebesparing ..
[ Voor 20% gewijzigd door Crazy- op 23-09-2014 21:05 ]
Een grote bouwlamp opzetten dan maar ;-)
ik heb nog een 500Watt bouwlamp voor je, nieuwe in de verpakking! kopen?Permutor schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:06:
Thx Crazy-
Een grote bouwlamp opzetten dan maar ;-)
Wel alle $^#&^@#&! Wat nou, "wat je verbruikt mag je salderen"? Hoe dan?Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:59:
een goede leverancier saldeert door op laag conform de wet
de wet maakt geen onderscheid in 1 of 100 telwerken, enkel het recht tot salderen.
dit recht omvat alleen je eigen verbruik ongeacht welk telwerk.
wat je verbruikt mag je salderen. <punt uit>
Stel ik heb deze versimpelde situatie (ik negeer even echte prijzen, vastrecht en btw)
1) op mijn lage teller een verbruik van 3000 kWh. Lage stroom kost 10 cent per kWh
2) op mijn hoge teller een verbruik van 2000 kWh. Hoge stroom kost 20 cent per kWh
3) teruggeleverd aan stroom in totaal 1000 kWh
Zonder teruglevering is mijn rekening:
3000 x 0,10 + 2000 x 0,20 = 300 + 400 = 700 euro
Als mijn teruglevering tegen HOOG tarief wordt verrekend is mijn rekening:
3000 x 0,10 + (2000 - 1000) x 0,20 = 300 + 200 = 500 euro
Als mijn teruglevering tegen LAAG tarief wordt verrekend is mijn rekening:
(3000 - 1000) x 0,10 + 2000 x 0,20 = 200 + 400 = 600 euro
Het maakt dus wel degelijk verschil tegen welk tarief de PV wordt verrekend.
Een mailtje naar de leverancier geeft waarschijnlijk wat meer duidelijkheid in de gebruikte methode. De site-info is te simpel, succes.
Maar ook je terug levering wordt netjes verdeeld over hoog en laag door je meter. Als je een ferraris meter hebt dan gebeurt dat automatisch .... als je een "slimme meter" hebt dan heb je voor terug levering ook twee meet standen.P_Tingen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:22:
[...]
Wel alle $^#&^@#&! Wat nou, "wat je verbruikt mag je salderen"? Hoe dan?
Stel ik heb deze versimpelde situatie (ik negeer even echte prijzen, vastrecht en btw)
1) op mijn lage teller een verbruik van 3000 kWh. Lage stroom kost 10 cent per kWh
2) op mijn hoge teller een verbruik van 2000 kWh. Hoge stroom kost 20 cent per kWh
3) teruggeleverd aan stroom in totaal 1000 kWh
Zonder teruglevering is mijn rekening:
3000 x 0,10 + 2000 x 0,20 = 300 + 400 = 700 euro
Als mijn teruglevering tegen HOOG tarief wordt verrekend is mijn rekening:
3000 x 0,10 + (2000 - 1000) x 0,20 = 300 + 200 = 500 euro
Als mijn teruglevering tegen LAAG tarief wordt verrekend is mijn rekening:
(3000 - 1000) x 0,10 + 2000 x 0,20 = 200 + 400 = 600 euro
Het maakt dus wel degelijk verschil tegen welk tarief de PV wordt verrekend.
Dus punt 3 zou dus gesplits moeten worden in punt 3 voor bijvoorbeeld 700kWh op hoog (veel overdag opgewekt en punt 4 voor 300kWh op laag (voornamelijk weekend opwek) dan kan je prima bepalen wat het resultaat is.
In jou hypothetische voorbeeld zit je opwek bij lange na niet in de buurt van je verbruik .. maar als dat wel is dan gaat het bijna zeker zo zijn dan hoog negatief gaat lopen .. en laag positief .. en dan klopt het weer wat eric-pvt zegt ... door salderen van het "overschot" op hoog naar het "tekort" op laag .. en dan kijken wat er overblijft.
Ik hoop dat het nu duidelijk is .. maar salderen blijft altijd een bijzonder punt.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.