@mux
de klap van aanschaf, ja die komt aan.
snap ik, is ook flink.
maar je betaalt nu +/- 1875kWh * 0,225 € = 421,875 € per jaar aan elektra.
dat is na 10 jaar 4218,75 €
dus dat is ook duur.
er is niks mis met die panelen van die site, dat ten eerste.
alleen de meeste die daar staan zijn een beetje de oude modellen (met wel leuke prijsjes).
b.v. :
de
www.gebruiktezonnepanelen...tasheet/talesun-195wp.pdf
dan kun je ook deze kopen:
http://www.sun-solar.nl/i...uro-incl-btw-op-voorraad/
is iets goedkoper in €/Wp en nog wat meer Wp per paneel ook, dus minder snel plaats gebrek.
(ik kan niet zo snel schatten of dat een probleem word bij jouw, bij de meeste mensen is dat wel snel zo.)
dit type paneel wil je het liefst 10/11 stuks op een tl omvormer zetten van ongeveer 2000W.
deze vind ik dan weer wel aardig geprijst.
www.gebruiktezonnepanelen...y-powerplus-245m-260m.pdf
maar wil je de zelfde opbrengst daar uit halen dan moet je er 12/13 stuks op een tl omvormer doen van 3000W.
(of een klein beetje minder rendement uit de omvormer nemen en met een lagere V werken.)
en daar heb je deze tegen hanger voor:
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-175-euro-incl-btw/
en er staat ook nog een sanyo paneel op die site, erg leuk geprijsd alleen dan moet je er 21 kopen.
en dat is ook niet echt handig.
dus eigenlijk alleen op die site, als de panelen gebruikt zijn is de prijs wel leuk.
maar als je beperkt ruimte hebt hoeft het niet de beste beslissing voor je te zijn.
(ook dit kan ik nog niet inschatten)
schaduw, kan ik niet schatten met allen een paar woorden van jouw. (ik zie niet wat jij ziet.)
maar het is niet zomaar dat de hele opbrengst naar beneden keldert als er een paneel in de schaduw licht.
er zitten ook diodes in de panelen die het paneel uit de string gooit als hij schaduw heeft. (of een gedeelte van het paneel.)
of je kunt ook een omvormer kiezen die optitrack/mppscanning/pvsweep heeft, helpt ook tegen de schaduw.
probeer eens wat leg schema's te tekenen (sommige mensen doen dat in sketchup).
kunnen we ook mee kijken naar het schaduw probleem.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)