Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:18

P_Tingen

omdat het KAN

@drielp & @duvekot : kijk, dáár heb ik iets aan. Een dezer dagen komt de afrekening binnen bij mijn zwager dus ik ben benieuwd.
als je een "slimme meter" hebt dan heb je voor terug levering ook twee meet standen.
Dat is natuurlijk ook zo. Alleen zal er op de laag-tarief terugmeter niets staan. Die is voor 's nachts en dan wek je geen stroom op. De opgewekte stroom zal dus waarschijnlijk allemaal op de hoog-terug meter staan. Hm, kan ik nog wel even checken bij hem.

... en gaat over tot de orde van de dag

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Permutor schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:00:
Vanavond kwam ik thuis en wilde de WiFi nog even instellen, maar ik zie dat de Growatt uit staat. Reageert niet op kloppen op het paneel?
Is dit normaal gedrag? Wordt alle energie uit de PV panelen gehaald?

Maar hoe kun je dan het apparaat testen, instellen, etc. in de avond?
Ja, klopt. Kloppen helpt niet, zonder stroom van de panelen istie uit.
's Avonds instellen zolang er nog genoeg licht is dus.
Noem het jammer, voordeel is dat er geen (onnodige) stroom verbruikt wordt.
Tip, als je ooit eens een firmware-update wilt doen, doe dat dan MIDDEN op de dag met nagenoeg nul kans op te weinig licht... 8)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• GH070
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2r5rx8m.jpg

Zo is mijn dak geworden. De verrichtingen zijn via de Solaredge API te volgen op PVoutput. Ik heb het Tweaker.net team al gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/p6jh3.jpg

Door de optimizers kan je zien dat de opbrengst per paneel aardig wat spreiding heeft. De panelen die achterblijven hebben meerdere bruine plekjes op de randen van de cellen. Bij navraag geeft de fabrikant aan dat dit binnen de specs valt van het productieproces.

Het eerste jaar loopt de opbrengst het snelste terug. Is dat het doorbranden van slechte aansluitingen in de cellen, met bruine plekjes tot gevolg? Hebben jullie een tip hoe het onderscheid te maken tussen normale en abnormale opbrengst?

[ Voor 43% gewijzigd door GH070 op 24-09-2014 08:25 ]

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 20:16

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

P_Tingen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 07:40:
@drielp & @duvekot : kijk, dáár heb ik iets aan. Een dezer dagen komt de afrekening binnen bij mijn zwager dus ik ben benieuwd.
[...]
Dat is natuurlijk ook zo. Alleen zal er op de laag-tarief terugmeter niets staan. Die is voor 's nachts en dan wek je geen stroom op. De opgewekte stroom zal dus waarschijnlijk allemaal op de hoog-terug meter staan. Hm, kan ik nog wel even checken bij hem.
In het weekend lever je gewoon terug tegen laag tarief. dus globaal dus 2/7 van de week

Het hoog- en laagtarief geldt voor alle andere provincies in Nederland en heeft andere tijden. Het hoogtarief geldt op werkdagen van 7.00 uur tot 23.00 uur. Het laagtarief geldt op werkdagen van 23.00 tot 7.00 uur, alle uren in het weekend en op feestdagen.

De elektriciteit van grijze stroom en groene stroom werkt in het elektriciteitsnet precies hetzelfde, je merkt geen verschil.
.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Verwijderd

@p_tingen
op jaarbasis genomen :
52 weeken a laagtarief ==> 104 dagen
feestdagen a laagtarief ==> 6 dagen

totaal 110 dagen gemiddeld dat je op laagtarief opwekt/teruglevert

dankzij de uitbreiding die ik dit jaar heb gedaan zal ik voortaan verbuiksdekkend zijn
de eindafrekening zal naar verwachting er dan zo uit gaan zien bij mij

hoogtarief -500 kwh
laagtarief + 500 khw
totaal vebruik 0 kwh

afhankelijk van de leverancier is kwestie rekenen ze met kwh die ze tegen elkaar wegstrepen of op prijs per kwh

in 1e geval is uitkomst 0 kwh oftwel 0 euro
in 2e geval is het :
-500 kwh a 21 cent is -105 euro plus vebruik van 500 kwh a 19 cent is 95 euro, eindtotaal -105 + 95 = af te rekenen -15 euro

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bijna goed, in de zomermaanden starten sommige sets al ruim voor 7u en zeker indien op oost gericht :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

dat klopt wel maar de opwek van de periode zonopkomst tot 0700 uur is marginaal
kijk ik even naar mijn eigen systeem dan zie ik een opbrengst 0,0,5 tot 0,1 kwh
vanaf 15 april start de omvormer voor 0700 , teweten op die dag 6:57 uur :z

tot pakembeet 1 september
dat is grofweg een 130 dagen hier zitten ook de nodige dagen tusen ivm bewolking / regen etc dat de omvormer pas na 0700 uur start met opwekken

zeg dat er dan 100 dagen overblijven met een opwek van 0,075 kwh gemiddeld in de tijdszone zonopkomst tot 0700 uur dan heb je idd nog een 7,5 kwh op laagtarief opgewekt

even als voorbeeld
datum zonopkomst start omvormer opwekom 7 uur
06 juni 2014 05:22 uur 06:30 uur 300 watt
oftewel op half uur tijd van 0 watt naar 300 watt

pas om 07:13 uur had ik een opwek van 0,1 kwh bereikt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2014 10:02 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-01 19:11
GH070 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 07:50:
[afbeelding]

Zo is mijn dak geworden. De verrichtingen zijn via de Solaredge API te volgen op PVoutput. Ik heb het Tweaker.net team al gevonden.

[afbeelding]

Door de optimizers kan je zien dat de opbrengst per paneel aardig wat spreiding heeft. De panelen die achterblijven hebben meerdere bruine plekjes op de randen van de cellen. Bij navraag geeft de fabrikant aan dat dit binnen de specs valt van het productieproces.

Het eerste jaar loopt de opbrengst het snelste terug. Is dat het doorbranden van slechte aansluitingen in de cellen, met bruine plekjes tot gevolg? Hebben jullie een tip hoe het onderscheid te maken tussen normale en abnormale opbrengst?
Van 2.6 tot 3.2 kWh op een dag lijkt me inderdaad een behoorlijk verschil; meer dan gangbare paneeltoleranties zouden zijn (max 5%). Is er geen sprake van schaduw of vervuiling?

Ik zou me hier wel zorgen over maken, maar misschien is het raadzaam om een iets langduriger meting te doen; bijvoorbeeld de opbrengst per paneel over een maand/jaar. Dan kan het niet aan toevallige fluctuaties op een dag liggen. Het blijft wel zaak om alleen die panelen te meten die geen schaduw hebben.

• GH070
[b]
Van 2.6 tot 3.2 kWh op een dag lijkt me inderdaad een behoorlijk verschil; meer dan gangbare paneeltoleranties zouden zijn (max 5%). Is er geen sprake van schaduw of vervuiling?

Ik zou me hier wel zorgen over maken, maar misschien is het raadzaam om een iets langduriger meting te doen; bijvoorbeeld de opbrengst per paneel over een maand/jaar. Dan kan het niet aan toevallige fluctuaties op een dag liggen. Het blijft wel zaak om alleen die panelen te meten die geen schaduw hebben.
Meten is weten.

De panelen zijn nieuw en schoongemaakt. Op de foto boven is te zien dat 2 pijpjes aan de achterkant en 1 schoorsteen aan de zijkant in de ochtend schaduw kunnen werpen op de panelen. (Dat was voor mij ook de directe aanleiding voor het kiezen van Solaredge oplossing.)

Paneel 1.1.6 heb ik echt een schaduw op zien staan. De rest van de panelen niet. Een langere periode zou meer helderheid kunnen geven. Wordt vervolgd.

Ik zie nu al dat op moeilijkere lichtomstandigheden paneel 1.1.1 veel sneller start dan de rest. vb vandaag regenachtig 1.1.1 tot nu toe 160 Wh tov gemiddeld 1610/12=135 Wh en slechtste: 1.1.2, 1.1.9 en 1.1.11 120 Wh. Dat komt neer op beste +20% en slechtste -10% tov gemiddeld.

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Hallo,

Ik heb het eindelijk voor elkaar dat de buurman zijn eik gaat kappen, dus ik kan zonnepanelen op mijn garage plaatsen. Ik loop toch wel een beetje te stoeien hoe ik hier het meeste rendement uit kan halen.

Het dak van mijn garage is 7,5 x 5,5 meter, een hellingshoek van 3 graden, pal georiënteerd op het zuidwesten en geen schaduw (als de eik is gekapt) .

Ik zit met het volgende:
Als ik de panelen op schansjes zet en ze oriënteer op het zuiden of zuidwesten, kan er niet veel op kwijt (stuk of 13). Ook met een oost-west oriëntatie blijft het bij 16 panelen.
Als ik de panelen “plat” (3 graden) leg, en het dak helemaal vul, kan ik er 23 kwijt. Het rendement per paneel zal dan een stuk minder zijn, maar het totaal is wel veel meer dan de 13 of 16 in de andere oriëntatie.
Als ik dit tabelletje bekijk (http://www.sun4ever.info/Plaatsingopjouwdak.php ) dan is het rendementverlies ten opzichte van ideaal slechts zo’n 11-12%.

Het enige nadeel zou zijn dat ik de panelen wat vaker moet schoonmaken. Dat is in mijn geval geen probleem omdat ik er van alle kanten goed bij kan.

Is dit een goed plan, of mis ik hier iets?

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46
DuikKees schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:24:
Hallo,

Ik heb het eindelijk voor elkaar dat de buurman zijn eik gaat kappen, dus ik kan zonnepanelen op mijn garage plaatsen. Ik loop toch wel een beetje te stoeien hoe ik hier het meeste rendement uit kan halen.

Het dak van mijn garage is 7,5 x 5,5 meter, een hellingshoek van 3 graden, pal georiënteerd op het zuidwesten en geen schaduw (als de eik is gekapt) .

Ik zit met het volgende:
Als ik de panelen op schansjes zet en ze oriënteer op het zuiden of zuidwesten, kan er niet veel op kwijt (stuk of 13). Ook met een oost-west oriëntatie blijft het bij 16 panelen.
Als ik de panelen “plat” (3 graden) leg, en het dak helemaal vul, kan ik er 23 kwijt. Het rendement per paneel zal dan een stuk minder zijn, maar het totaal is wel veel meer dan de 13 of 16 in de andere oriëntatie.
Als ik dit tabelletje bekijk (http://www.sun4ever.info/Plaatsingopjouwdak.php ) dan is het rendementverlies ten opzichte van ideaal slechts zo’n 11-12%.

Het enige nadeel zou zijn dat ik de panelen wat vaker moet schoonmaken. Dat is in mijn geval geen probleem omdat ik er van alle kanten goed bij kan.

Hoeveel wil je gaan opwekken?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• DuikKees
Ik heb een elektrische auto, dus ik verbruik nogal wat. Ik kan zomaar tot 7000kw probleemloos terugleveren. Maar dat ga ik niet redden met 23 panelen.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

DuikKees schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:45:
Ik heb een elektrische auto, dus ik verbruik nogal wat. Ik kan zomaar tot 7000kw probleemloos terugleveren. Maar dat ga ik niet redden met 23 panelen.
Zelfs al zou je de LG 300Wp panelen nemen kom je inderdaad op een installatie van 6900Wp, dat op 3 graden...

dan zou ik kijken of je toch iets kan doen met een oost/west installatie

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• DuikKees
Crazy- schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:53:
[...]

Zelfs al zou je de LG 300Wp panelen nemen kom je inderdaad op een installatie van 6900Wp, dat op 3 graden...

dan zou ik kijken of je toch iets kan doen met een oost/west installatie
Met een oost/west kan ik er "maar" 16 kwijt.

• jantje112
  • Laatst online: 11-01 15:06
DuikKees schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:24:
Hallo,

Ik zit met het volgende:

Solar Frontier panelen op 3 graden en dan het hele dak volstouwen. Panelen zijn wel duurder, maar als je geen oost west beugels etc gaat gebruiken bespaar je daar weer op.

De SF panelen doen het relatief goed in een lage hoek.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DuikKees
Vertel eerst eens wat je bedoelt met 'meeste rendement', is dat kWh/€ of kWh/m2
Met Noordoost/Zuidwest op 10 graden kan je er ook minstens 23 kwijt :)
Heb je geen andere geschikte dakvlakken?

SF zou ik in dit geval niet doen omdat het oppervlak de beperkende factor is, dan zou ik eerder naar Sunpower of LG NeON panelen kijken.
Die wekken meer op per vierkante meter :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DuikKees
Thanks, ik zal eens naar de hoge opbrengstpanelen kijken.
Ik ga voor de lange termijn dus ik zoek de meeste kWh/m2.

Noordoost/zuidwest is toch niet interessant? Het verlies van de noordoostpanelen is zoveel, dat maken de beter geplaatste zuidwest panelen niet goed.

Helaaaas heb ik geen andere dakoppervlakken beschikbaar. De gemeente heeft de vergunning hiervoor afgewezen (gemeentelijk monument).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kijk bijvoorbeeld naar de Sunpower SPR-X21-345

en verwacht ~2x zoveel per paneel te betalen dan de 'standaard' panelen (maar dan heb je dus 345 Wp in plaats van ~250 Wp)
Heb je nog last van schaduw (lantaarnpalen, pijpjes, huizen oid)?
Waar in Nederland moeten we ongeveer denken? Tot 30km uit de kust is ZW soms beter dan pal zuid ivm de opklaringen die 's middags van zee komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2014 16:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DuikKees
Proton_ schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:22:

en verwacht ~2x zoveel per paneel te betalen dan de 'standaard' panelen (maar dan heb je dus 345 Wp in plaats van ~250 Wp)
Waar in Nederland moeten we ongeveer denken? Tot 30km uit de kust is ZW soms beter dan pal zuid ivm de opklaringen die 's middags van zee komen.
Regio Rotterdam

• miel
Ik krijg 3597 wp van 11 panelen (als het goed is..) ook vanwege ruimtegebrek ;-) (met die sunpowers inderdaad)

[ Voor 15% gewijzigd door miel op 24-09-2014 16:29 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je aan de 7,5 meter kant wat kan smokkelen met je schans kan je 5x5=25 Sunpower panelen kwijt
Je hebt dan 7.8 meter nodig, ofwel een hoek van 16 graden om onder de 7,5 meter te blijven.
Wel weer een vergunning nodig dan :)

Zou op 8625 Wp uitkomen.

• DuikKees
Proton_ schreef op woensdag 24 september 2014 @ 16:22:

Schaduw nauwelijks, een boom in de NW-hoek op zo'n 50 meter die 's avonds in de zomer wat invloed kan hebben.
Mooie panelen, maar oei, zeg maar gerust ~3x zoveel. Dat wordt even rekenen of die lange termijn niet te lang wordt.

Ook gekeken naar de SF-panelen. Ziet er ook goed uit, vooral de positieve resultaten bij lage hoeken.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 17:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Toch grappig dat je niet 1-2-3 de prijs van zo'n paneel kan vinden op internet zonder een offerte aan te vragen. Die zullen dus echt wel flink duurder zijn dan de normale panelen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• miel
zonoskar schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:10:
[...]

Toch grappig dat je niet 1-2-3 de prijs van zo'n paneel kan vinden op internet zonder een offerte aan te vragen. Die zullen dus echt wel flink duurder zijn dan de normale panelen.
Per paneel wel duurder... Maar qua opbrengst/prijs ratio zit er nauwelijks verschil in.. Als ik 17 "normale" panelen had geplaatst had ik dezelfde opbrengst gehad maar die kan ik niet kwijt...

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zonoskar schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:10:
[...]

Eerste hit google

http://www.sunpowershop.nl/zonnepanelen/sunpower.html

587,- dus, :)

Absoluut de moeite niet waard, een beetje minder met goedkope panelen en wat stroom kopen, dit is niet terug te verdienen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:39:
[...]

Eerste hit google

http://www.sunpowershop.nl/zonnepanelen/sunpower.html

587,- dus, :)

Absoluut de moeite niet waard, een beetje minder met goedkope panelen en wat stroom kopen, dit is niet terug te verdienen.
nou das geen lekker prijsje idd.
met 23 of meer solar frontier panelen ze zijn maar 1.26m lang namelijk, kom je toch ook wel op een aardige opbrengst uit. hoeveelheid ligt ook een beetje aan de hoeveelheid panelen je aan elkaar wilt koppelen en dus te gebruiken omvormer. Ze zien er in elk geval lekker strak uit vind ik zelf.

Nukezone FTW

• Proton_

Proton_

Team Welles

Op 5,5 meter bij 7,5 meter komen Solar Frontier gewoon niet lekker uit; dat wordt 4x7 of met wat smokkelen 5x6 dus maximaal 5100 Wp. Ze zullen het misschien 10% beter doen dan Panasonic HIT panelen maar daar kan je 6615 Wp van kwijt.
En als je daar ook wat mee over de randjes gaat heb je maar liefst 8575 Wp :9~

Ook leuk: BenQ 330Wp panelen; 3x7=6930Wp en dan hoef je niet over de rand.

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2014 19:45 ]

• jantje112
  • Laatst online: 11-01 15:06
Is het ondertussen niet een leuk onderwerp voor Radar, dan doet de publieke omroep ook eens wat nuttigs voor ons :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:21:
Op 5,5 meter bij 7,5 meter komen Solar Frontier gewoon niet lekker uit; dat wordt 4x7 of met wat smokkelen 5x6 dus maximaal 5100 Wp. Ze zullen het misschien 10% beter doen dan Panasonic HIT panelen maar daar kan je 6615 Wp van kwijt.
En als je daar ook wat mee over de randjes gaat heb je maar liefst 8575 Wp :9~

Ook leuk: BenQ 330Wp panelen; 3x7=6930Wp en dan hoef je niet over de rand.
E.e.a. is hier ook mooi te vergelijken
http://www.solardesigntoo...&_modules=on&compare=true

http://www.solardesigntoo...nels-modules.html?group=2

En heb geen idee of ze al ergens tekoop zijn (en betaalbaar)
http://www.pv-tech.org/pr...0_conversion_efficiencies
maar die zetten ook wel zoden aan de dijk. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 24-09-2014 23:47 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:33:
[...]

E.e.a. is hier ook mooi te vergelijken
http://www.solardesigntoo...&_modules=on&compare=true

http://www.solardesigntoo...nels-modules.html?group=2

En heb geen idee of ze al ergens tekoop zijn (en betaalbaar)
http://www.pv-tech.org/pr...0_conversion_efficiencies
maar die zetten ook wel zoden aan de dijk. 8)
Poeh, dat is ruim 6% meer rendement dan wat hier sinds eind 2010 op het dak ligt (tegen de hoofdprijs).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Hebben mensen hier ervaring met www.gebruiktezonnepanelen.com? Het ziet eruit als een droomsite voor iemand als ik: panelen voor sub-€0.50/Wp, goedkope inverters, de ideale DIY installatie voor geen geld.

Voor zover ik kan zien is die site een soort overstock van een installatiebedrijf, maar de site is beperkt in opzet (op z'n zachtst gezegd) en ziet er niet echt betrouwbaar uit.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Ik heb er panelen vandaan. Eerlijk en aardige mensen. En de panelen werken top. Productiedatum etc klopte.

Zou er niet voor terug deinsen :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• miel
Ik heb 11 Sunpower E20-s aangeschaft met een Solar Edge 3000 + P500 optimizers.... Ben eens benieuwd wat de jaaropbrengst gaat zijn.....

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
mux schreef op donderdag 25 september 2014 @ 09:40:
Hebben mensen hier ervaring met www.gebruiktezonnepanelen.com? Het ziet eruit als een droomsite voor iemand als ik: panelen voor sub-€0.50/Wp, goedkope inverters, de ideale DIY installatie voor geen geld.

Voor zover ik kan zien is die site een soort overstock van een installatiebedrijf, maar de site is beperkt in opzet (op z'n zachtst gezegd) en ziet er niet echt betrouwbaar uit.
prijsjes zijn er niet slecht.
maar niet alles is echt goedkoop, zit ook genoeg spul tussen die eigenlijk voor normale prijzen verkocht worden.

wel prettig dat het eens een keer open en bloot op het net staat, mis ik ook wel vaker.
af en toe word je wel eens moe van het vragen om offertes om de prijzen te weten.

maar zo als je ook wel weet, je kunt beter eerst een ideaal systeem voor je situatie bedenken.
en dan daar de panelen bij te zoeken.
ik zelf ben dan meestal niet zo gecharmeerd om het dan zo goedkoop mogelijk te doen.
is eigenlijk niet echt meer nodig met de huidige prijzen. (maar je hebt nog al eens vreemde uitschieters in deze markt.)

wat ben je eigenlijk van plan?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Codeoranje
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb afgelopen weekend ook een setje geplaatst . Het is een kleine test om te kijken of de panelen handel echt wel zo top is als men beweerd . bovendien spreekt het technische en onafhankelijke aspect ook wel mee . Later wil ik de set eventueel uitbreiden op het hoofddak van onze woning echter daar moet eerst nog een dakkapel op naar alle waarschijnlijkheid en ik heb geen zin om de boel dan weer aan te moeten passen .
ons hoofddak ligt enkele graden afwijkend van zuid dus de opbrengst daar zal beter zijn als die van het dakje van onze blokhut . Derhalve is dit ook een set geworden met micro omvormers .
De toegepaste set is : 4x trunsun paneel 250 WP zwart met 4x I-Energy micro omvormer . In de meterkast hangt een I-Energy monitor om via het wereld wijde web de opbrengsten te kunnen volgen .

Het eindresultaat :
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.nl/community/public/album_photo/ee/10/10de_ec4e.jpg?c=d2cd

En tijdens de montage :
Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.nl/community/public/album_photo/f2/10/10e2_9edc.jpg?c=d791

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnepanelen.nl/community/public/album_photo/f0/10/10e0_ea37.jpg?c=84f9

de opbrengst is met dit weer nog niet zo wild maar dat moet je natuurlijk over een heel jaar bekijken . Ik hoop er zon 7 a 800 kwh mee op te halen per jaar .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
marcel_piet schreef op donderdag 25 september 2014 @ 12:08:
Het is een kleine test om te kijken of de panelen handel echt wel zo top is als men beweerd .
Het spijt me hoor, zo'n opmerking kan hier echt niet.

Ga je ook eerst een kleine auto kopen om te kijken of het wel echt rijd? terwijl je op de snelweg al gigantische aantallen auto's rond rijden ?????

Heb je dit forum niet door gelezen ??? Onafhankelijk rapportage van de resultaten dacht ik...
Of denk je dat alle tweakers hier verzonnen zijn door de "Zonnepanelen industrie" om jou te verleiden een product te kopen dat niet werkt? Loop je ook met een aluminium hoedje rond .....

Wat denk je dat er niet aan de "panelen Handel" kan kan kloppen ???

Wel een mooie setup trouwens :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Leuke opstelling, maar heb je niet veel last van horizonvervuiling door bomen, huizen? Ik denk dat je een vertekend beeld gaat krijgen en dat je het dus beter op je woning had kunnen leggen.

• Codeoranje
  • Laatst online: 28-11-2025
Goedemiddag wat een reactie meteen .
Wellicht is de zin wat ongelukkig gekozen maar tijdens mijn zoektocht naar een leuke set voor thuis ben ik redelijk wat aanbieders tegengekomen die maar al te rooskleurige vooruitzichten schetste over dit soort installaties. vooral de rekensommen met daarin een energieprijs van 23 tot 26 ct per kwh en prijsstijgingen van 7 % op jaarbasis wekken bij mij argwaan . verder zouden panelen 20 tot 25 jaar mee moeten gaan maar ook die garantieverklaringen zijn niets waard tot we zover zijn (mijn inziens ) want tussen garantie geven en garantie verlenen zit nog een heel verschil .
Maar goed til er niet te zwaar aan . Ik ben ervan overtuigd dat een pv panelen set de investering terugverdient maar of dat 7 of 17 jaar is laat ik nog even in het midden .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben het met je eens dat een hoop verkopende partijen, bergen met goud beloven (bijvoorbeeld door prijsstijgingen in de kWh prijs), maar er zijn er genoeg die op basis van het juiste materiaal een goede opbrengst kunnen berekenen met software (of gewoon aan de hand van de PVGIS database). Die moet je echter wel weten te vinden. Hier zitten ook behoorlijk wat kundige koppen op het gebied van PV btw ;)

• migjes
@marcel_piet
lol, moet ook niet vloeken in de kerk.

ik heb zelf een erg "slecht" presterende set.
ik scoor maar 744kWh/kWp per jaar omdat in een erg laag huis heb en ook op oost-west moet werken.
(schaduw van kerk/bomen etc...)
en toch heb ik een tvt van 7,3 jaar.
dat wel omdat ik erg scherp heb in gekocht en zelf heb gelegd, anders had ik dat ook niet gehaald.
dus het kan eigenlijk altijd wel, maar soms moet je er wel wat voor doen en flink zoeken.

je kunt een account nemen op b.v. :
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
dan kun je meteen vergelijken met anderen en heb je het wat sneller door hoeveel je set gaat doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mux

mux

99% efficient!

migjes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:38:
maar zo als je ook wel weet, je kunt beter eerst een ideaal systeem voor je situatie bedenken.
en dan daar de panelen bij te zoeken.
ik zelf ben dan meestal niet zo gecharmeerd om het dan zo goedkoop mogelijk te doen.
is eigenlijk niet echt meer nodig met de huidige prijzen. (maar je hebt nog al eens vreemde uitschieters in deze markt.)

wat ben je eigenlijk van plan?
Ik ben ondernemer (grootendeels) aan huis, en ik heb in de afgelopen 2 jaar al min of meer alles eraan gedaan om ons energieverbruik te minimaliseren. Met de komst van steeds meer noodzakelijk gereedschap (3d-printer die een groot deel van de tijd aanstaat, zwaarder computergeschut, CNC, etc.) en kostenreductie ten koste van elektriciteitsverbruik (bijv. extra vriezer voor groente en vlees) zie ik geen mogelijkheid om in de toekomst nog minder daadwerkelijk verbruik te hebben, dus mijn plan is: verbruik op den duur compenseren met zonnepanelen.

Nu ben ik voorlopig nog niet echt rijk, dus de aanschafkosten zijn nog wel een grote hobbel. Ik ben niet in de markt voor een set van €1,75/Wp incl. installatie. Installatie kan ik zelf (ik *was* gecertificeerd NEN1010'er, maar dat verleer je niet zomaar :) ). Maar als ik zie dat je bij een zaak als gebruiktezonnepanelen onder de euro per Wp voor materiaal kan komen, ook voor een kleine installatie, is dat best interessant.

We hebben in dit huis nu 1875kWh/jr verbruik. Er zijn twee bruikbare daken: 5x3m plat garagedak tussen twee rijen en met flinke beschaduwing van een berk en 5x4m bovenop het huis, ook plat, met lichte beschaduwing door twee berken. Ik heb dus meer dan voldoende ruimte, ook met beschaduwing of suboptimale oriëntatie.

Verder ben ik nog niet. Ik ben nog in de oriënterende fase, en daarbij hoort het kijken naar prijzen. Vandaar mijn eerdere vraag. Het zal nog wel een aantal maanden duren voordat de installatie er ligt, en in die tijd houd ik dit topic uiteraard in de gaten en zal ik af en toe een vraagje stellen ;)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

marcel_piet schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:06:
Goedemiddag wat een reactie meteen .
Wellicht is de zin wat ongelukkig gekozen maar tijdens mijn zoektocht naar een leuke set voor thuis ben ik redelijk wat aanbieders tegengekomen die maar al te rooskleurige vooruitzichten schetste over dit soort installaties. vooral de rekensommen met daarin een energieprijs van 23 tot 26 ct per kwh en prijsstijgingen van 7 % op jaarbasis wekken bij mij argwaan . verder zouden panelen 20 tot 25 jaar mee moeten gaan maar ook die garantieverklaringen zijn niets waard tot we zover zijn (mijn inziens ) want tussen garantie geven en garantie verlenen zit nog een heel verschil .
Maar goed til er niet te zwaar aan . Ik ben ervan overtuigd dat een pv panelen set de investering terugverdient maar of dat 7 of 17 jaar is laat ik nog even in het midden .
Ik wou dat ik nog meer ruimte had om panelen bij te plaatsen.

Met betrekking tot de garantie van de panelen hoef je jezelf niet al teveel zorgen te maken, tenzij de sealing van het paneel niet goed is gaan deze eigenlijk niet stuk. Tevens is de vermogensgarantie zoals de panelen fabrikanten deze voorstellen onzin. Dat is namelijk hetzelfde als zeggen dat je baksteen over 20 jaar nog steeds uit 80% steen bestaat.

Geteste (poly kristal) panelen van circa 30 jaar oud hadden een afname (onder test condities) van 5% tegen de oorspronkelijke waarden. Met andere woorden, de kans dat je over 30 jaar in hetzelfde huis tegen dezelfde panelen aankijkt is waarschijnlijk kleiner.

Het vervangen van panelen door een ander vergelijkbaar type, maat en IV karakteristiek is meestal niet zo'n groot probleem in het totaal plaatje, zeker met micro omvormers is dat een non-issue.

Waar je terecht je zorgen uit over de garantie is deze van de microomvormers, deze geven allen doodleuk 25 jaar garantie, maar acht ik zeker voor een actief component zeker geen gegeven. Daarnaast is voor de micro omvormers het herstellen van een defecte omvormer een prijzige gebeurtenis als deze op het dak zitten en de leverancier/installateur dit niet onder garantie voorwaarden wil doen.

De string omvormers gaan volgens de consensus van het forum circa 10 jaar mee +/- 2 jaar.

• migjes
@mux
als ondernemer heb je een btw nummer, dus aftrekken die btw >:) (kan als particulier ook.)
spul dus als bedrijfs-middel kopen.

en natuurlijk zelf leggen, ik kan haast niet iets anders verwachten van jouw.

je woont wel in een gebied waar je meer als 1000kWh/kWp zou moeten kunnen halen.
(je omschrijft alleen iets van schaduw, en dat is lastig schatten hoeveel dat doet met die paar woorden.)

een voorbeeld:
http://www.solar-trading....ss-2000W-ULX-1800HVi.html
(maar een Eversolar TL2000 kan ook natuurlijk)
en dan 10X een 250Wp poly paneel.
(ja teveel Wp op een omvormer het kan en is soms best kosten effectief.
is een persoonlijke keuze of je dat wil, maar is vaak interessanter als de goedkoopste prijs zoeken.
zelfs 12x 250Wp kan, maar ook ik vind dat er grenzen zijn, die ik nog leuk vind, er is geen vaste grens maar meer een glijdende schaal, binnen de mogelijkheden van de omvormer natuurlijk)

kleine setjes voor een 1800kWh zijn vaak wat duurder als grotere setjes.
dus waarom niet meteen in over productie gaan, en dan je huis ook wat meer elektries verwarmen.
en zo ook een lage gas rekening te hebben.
of ook kijken of je niet ergens een zonneboiler kunt leggen, en in de winter de boiler elektries op temperatuur te houden.
plan niet allen de elektra rekening, maar kijk ook naar de gas rekening. ;)

maar je hebt tijd genoeg, het seizoen begint nu wat af te lopen, in maart wil je de set wel hebben liggen om klaar te zijn voor de zomer.
maar zoizo, nu geld investeren verdiend zich na een aantal jaar lekker terug.
1x een flinke investering doet 1x pijn, elke maand dat voorschot betalen doet elke maand pijn.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:51:
@mux
als ondernemer heb je een btw nummer, dus aftrekken die btw >:) (kan als particulier ook.)
spul dus als bedrijfs-middel kopen.
Dat is natuurlijk wel heel gemakkelijk gezegd. Als je al inkomsten hebt uit een bedrijf op je eigen naam (eenmanszaak) dan worden de inkomsten uit zonnepanelen bovenop je bedrijfsresultaat geteld en hoor je er ook een administratie voor bij te houden = niet handig. Daarnaast moet je ze dan ook echt zakelijk gebruiken en niet privé. Het enige voordeel is de EIA regeling die interessant kan zijn, waardoor je de hele installatie versneld mag afschrijven.

Is dat allemaal niet van toepassing, dan zou de panelen op naam van partner zetten en daar de btw over terugvragen. Daarna briefje naar het belastingkantoor om ontheffing voor administratie aan te vragen (klein ondernemerschap regel) en je bent klaar.

• migjes
@DjVe
ja het is makkelijk gezegd.
maar ik heb het toch ook gedaan en nog voor het Fuchs-Arrest.
de directeur van mijn eenmanszaak vond het wel een leuk experiment.
allen kwam die er toen pas achter dat de feraris meter het niet registreerde en dat dus niet kon door berekenen aan zijn werknemer. (salderen voor de meter)
heeft hij maar in zijn wijsheid besloten ze in opslag (op het dak >:) ) te leggen.
(dus ja mijn bedrijf heeft dus pv panelen op de balans staan en het jaar dat ze gekocht zijn is er minder salaris aan de directeur betaald)

het helle geneuzel met het forfait bedrag is eigenlijk grote onzin en een vreemde schatting.
zover ik weet is niemand er ooit echt tegen in gegaan, de meesten zijn allang blij met de korting.
je moet eigenlijk eerst de stroom aan je zelf verkopen om er btw over te moeten af dragen.
maar het is jouw product dus waarom niet zelf de prijs bepalen of gratis weg te geven.
voor het bedrijf is het punt allang gehaald door te zeggen dat het op groene energie draait.
denk jij dat http://www.wieckse.nl/zonne-energie/zonnemeter
btw aan zich zelf berekend en dat opgeeft bij de belastingdienst?
het probleem is alleen dat mux en ik, thuis werken en dan kom je wel in een grijs gebied terecht.
net zo als een auto van de zaak, of een werk plek en andere middelen die je daar voor nodig hebt.
iemand die met elektro techniek bezig is zoals mux, moet wel apparatuur hebben om zijn bedrijfs-horizon uit te kunnen breiden, dus waarom geen pv?
(wie weet vind hij nog eens een betere omvormer uit. lol)

ik koop ook pennen om mijn rekeningen te schrijven van bedrijfs-middelen, maar ik pak geen andere pen als ik mijn boodschappen lijst schrijf.
(ook dit bericht is geschreven op een computer van het bedrijf.)

• mux

mux

99% efficient!

@migjes:

- BTW aftrekken, dat is geen gek idee. Ik geloof dat dit ook daadwerkelijk mag (je moet ofwel hard maken dat het een bedrijfsuitgave is, of er moet een wettelijke BTW-teruggaveregeling zijn, beiden zijn op zich van toepassing op mij). Dat is gauw verdiend. Hoe dan ook kan ik bewijzen dat ik actieve producten in energietechniek (zelfs in zonnepanelen) heb, dus dat ik de panelen voor R&D heb liggen. En ja, ik ben zeker van plan om ook nog eens een zelfgebouwde inverter daaraan te hangen.
- Ik heb zeker met polykristallijn weinig vertrouwen in de opbrengst van een installatie die geheel op één inverter hangt. Er is significante beschaduwing, ik denk zelfs met optimale plaatsing nog steeds een paar uur per dag dat minstens één paneel geheel beschaduwd is en productie keldert. In mijn geval zou ik heel conservatief rekenen met 7-800kWh/kWp oid. Of ik moet de buurvrouw heel erg lief gaan aankijken of ik haar kloteboom mag weghalen :P
- Het zou geweldig zijn als ik de gasrekening nog meer kan drukken en naar een kleiner capaciteitstarief kan gaan. Deze winter wordt er geëxperimenteerd met elektrische verwarming, misschien zelfs met een warmtepomp.

Dat het financieel sowieso wel loont twijfel ik niet aan. Het gaat hem echt om de 'klap' van de aanschaf, en hoe ik dat het beste kan aanpakken. Ik wil het namelijk wel in één keer goed leggen. Daarom was ik ook zo verbaasd over de prijzen bij eerdergenoemde site. Daar is het mogelijk, zeker als ik excl. BTW reken, om (ver) onder de euro per Wp terecht te komen. Puur aan panelen en inverter (ex. BTW) kom je zelfs onder de halve euro per Wp uit.

• migjes
@mux
de klap van aanschaf, ja die komt aan.
snap ik, is ook flink.
maar je betaalt nu +/- 1875kWh * 0,225 € = 421,875 € per jaar aan elektra.
dat is na 10 jaar 4218,75 €
dus dat is ook duur.

er is niks mis met die panelen van die site, dat ten eerste.
alleen de meeste die daar staan zijn een beetje de oude modellen (met wel leuke prijsjes).
b.v. :
de www.gebruiktezonnepanelen...tasheet/talesun-195wp.pdf
dan kun je ook deze kopen:
http://www.sun-solar.nl/i...uro-incl-btw-op-voorraad/
is iets goedkoper in €/Wp en nog wat meer Wp per paneel ook, dus minder snel plaats gebrek.
(ik kan niet zo snel schatten of dat een probleem word bij jouw, bij de meeste mensen is dat wel snel zo.)
dit type paneel wil je het liefst 10/11 stuks op een tl omvormer zetten van ongeveer 2000W.

deze vind ik dan weer wel aardig geprijst.
www.gebruiktezonnepanelen...y-powerplus-245m-260m.pdf
maar wil je de zelfde opbrengst daar uit halen dan moet je er 12/13 stuks op een tl omvormer doen van 3000W.
(of een klein beetje minder rendement uit de omvormer nemen en met een lagere V werken.)
en daar heb je deze tegen hanger voor:
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-175-euro-incl-btw/

en er staat ook nog een sanyo paneel op die site, erg leuk geprijsd alleen dan moet je er 21 kopen.
en dat is ook niet echt handig.

dus eigenlijk alleen op die site, als de panelen gebruikt zijn is de prijs wel leuk.
maar als je beperkt ruimte hebt hoeft het niet de beste beslissing voor je te zijn.
(ook dit kan ik nog niet inschatten)

schaduw, kan ik niet schatten met allen een paar woorden van jouw. (ik zie niet wat jij ziet.)
maar het is niet zomaar dat de hele opbrengst naar beneden keldert als er een paneel in de schaduw licht.
er zitten ook diodes in de panelen die het paneel uit de string gooit als hij schaduw heeft. (of een gedeelte van het paneel.)
of je kunt ook een omvormer kiezen die optitrack/mppscanning/pvsweep heeft, helpt ook tegen de schaduw.

probeer eens wat leg schema's te tekenen (sommige mensen doen dat in sketchup).
kunnen we ook mee kijken naar het schaduw probleem.

• mux

mux

99% efficient!

Laat ik eens gek doen, ik heb even de dSLR op een statief gegooid en gevaarlijk uit het raam gebungeld. Hier zie je op dit moment (nouja, 10 minuten geleden) de situatie op m'n dak:

[YouTube: http://youtu.be/WfZ7IOjES74]

Op dit moment - maargoed, lage zon, laat op de dag - is het halve dak beschaduwd. Het zuiden is naar 'linksachter' ten opzichte van waar de camera is. Ik gok dus, zonder enige wetenschappelijke redenen, dat dit best wel m'n productie gaat reduceren.

Het dak is L-vormig, met een groot (5x3m) rechthoekig deel en een klein (1.5x2m) uitstulpinkje eraan. Het uitstulpinkje heeft een schoorsteen en nog wat andere dingen die wel voor erg veel schaduw zorgen, dus daar ga ik voorlopig niks leggen. Op de rest passen volgens mij wel 9 panelen (3x3). En dat zou dan ook volledig voorzien in ons verbruik.

Later als ik er eens tijd voor vrijmaak zal ik wel wat betere schetsen maken.

• migjes
@mux
oke, als je nog eens maf wil doen met de dSLR, doe het dan boven mijn tuin, en zo hoog dat ik er naar kan grijpen. ;)

is me wel wat duidelijker zo.
waarschijnlijk moeten de panelen gewoon vrij plat.
niet hopen op nog wat winter opbrengst, en dan kom je een aardig eind.

je had een aardige opnamen van het dak gemaakt, was eigenlijk niet zo interessant, maar ik zag wel wat je bedoelde met de bomen, alleen niet hoe hoog ze waren.

maak maar eens een tekening, en dan kijken we verder.
een goede planning is het begin van een geslaagd project. ;)
ben benieuwd waar we op uit komen na maten er meer en betere info beschikbaar is.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Weet iemand of de regels veranderd zijn dat er voortaan CdTe panelen in Nederland toegestaan zijn?
Er zijn leveranciers die ze blijkbaar aanbieden.

www.sunsolar.nl

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:24
SolarKing schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 01:04:
Weet iemand of de regels veranderd zijn dat er voortaan CdTe panelen in Nederland toegestaan zijn?
Er zijn leveranciers die ze blijkbaar aanbieden.
Volgens Wikipedia: Restriction of Hazardous Substances Directive mogen ze verkocht en gebruikt worden (zolang ze niet 'kapot' zijn), maar bij het recyclen kan de eigenaar een probleempje hebben, zie FirstSolar.
Wanneer Beun de Haas die panelen verkoopt kan de eigenaar wel eens 'het haasje' zijn.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

HenkS_ schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 13:26:
[...]

Volgens Wikipedia: Restriction of Hazardous Substances Directive mogen ze verkocht en gebruikt worden (zolang ze niet 'kapot' zijn), maar bij het recyclen kan de eigenaar een probleempje hebben, zie FirstSolar.
Wanneer Beun de Haas die panelen verkoopt kan de eigenaar wel eens 'het haasje' zijn.
Een klant met Advanced Solar Power ASP-S2-80 modules kwam bij mij informatie vragen om deze panelen op betonvoeten te plaatsen. Nu hebben deze panelen geen frame dus lijkt me een beetje lastig om op een veilige manier vast te krijgen. Waarschijnlijk met rubber er tussen dat het kan. Ik schrok alleen dat het hier om Cadmium panelen gaat. Ik wist niet dat ze in Nederland toegepast mochten worden. Wel goedkoper dan CIS panelen maar ik vraag me af als zo'n plaat sneuvelt waar je die dan kan inleveren en of klanten zich hier wel van bewust zijn.

www.sunsolar.nl

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 19:46
Deze strijd heeft nu de politiek bereikt. In de EU wordt de”Richtlijn voor beperking gevaarlijke stoffen in elektrische- en elektronische apparatuur” herzien. Deze wet – RoHS genoemd (Restriction of the use of certain Hazardous Substances in electrical and electronic equipment) – verbied tegenwoordig onder andere het het gebruik van lood, cadmium en kwik in broodroosters, koelkasten, mobieltjes, dvd-spelers, etc. “De richtlijn zou in de toekomst voor alle elektronische apparaten en daarmee ook voor zonnepanelen moeten gelden”

Omdat er in de huidige markt geen technologie is die tijdens fabricage, gebruik en recycling net zo weinig CO2 uitstoot veroorzaakt, zou er voor CdTe-houdende dunnefilmmodules een tijdelijke, maar duurzame uitzondering moeten komen. Deze uitzondering heeft voor First Solar wel een consequentie: ze zou in 2018 opnieuw overwogen worden. Dat betekent: is er dan een firma die een cadmiumvrij alternatief op de markt heeft die geen gevaarlijke stoffen bevat en die ook nog met gelijkwaardige stroomproductie minder energie bij de fabricage nodig heeft, dan worden CdTe-halfgeleiders in zonnecellen EU-breed verboden.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01 22:29
engelbertus schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 19:52:
[...]

ok dan nogmaals.. denk aan mij :P
dan vergeet j ehet misschien minder snel
Hey Engelbertus,

Ik ben er bijna uit. Nog interesse in de yingli panda 215 Wp?

Gr Joris

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
databeestje schreef op donderdag 25 september 2014 @ 13:25:
[...]
Met betrekking tot de garantie van de panelen hoef je jezelf niet al teveel zorgen te maken, tenzij de sealing van het paneel niet goed is gaan deze eigenlijk niet stuk. Tevens is de vermogensgarantie zoals de panelen fabrikanten deze voorstellen onzin. Dat is namelijk hetzelfde als zeggen dat je baksteen over 20 jaar nog steeds uit 80% steen bestaat.

........

Waar je terecht je zorgen uit over de garantie is deze van de microomvormers, deze geven allen doodleuk 25 jaar garantie, maar acht ik zeker voor een actief component zeker geen gegeven. Daarnaast is voor de micro omvormers het herstellen van een defecte omvormer een prijzige gebeurtenis als deze op het dak zitten en de leverancier/installateur dit niet onder garantie voorwaarden wil doen.

De string omvormers gaan volgens de consensus van het forum circa 10 jaar mee +/- 2 jaar.
Wat de panelen betreft kwa levensduur twijfel ik er ook niet aan, die halen hun tijd wel.

Maat wat de omvormer aangaat tussen string of losse paneel omvormers deel ik je mening niet.
De keus heb ik hier ook gemaakt en niet om nu bij aanschaf maar naar de toekomst toe, juist omdat de panelen hun tijd wel uitzitten zal je daar geen "kosten" krijgen door storing, maar een defecte omvormer kan je gewoon op wachten. En die is dan buiten de garantie zoals altijd.
Daarom is mijn keus op de paneel omvormer gevallen (enphase) omwille van de garantie (20/25jr.) en om het feit kosten.........
Stuk zal het gaan maar 123 geld hebben liggen voor een nieuwe string omvormer is maar de vraag, zo niet staat je hele productie stil en mag je gelijk betalen een de leverancier door gebrek opwekking en geld voor de nieuwe omvormer is dan alleen nog maar minder.
Een losse omvormer mag wel stuk gaan maar je productie ligt niet stil, en heb je alle tijd om een nieuwe te halen (al dan niet garantie) en deze er weer onder te plaatsen. Kosten 125.- terwijl je verlies niet zo groot is tov een grote string omvormer.
De aanschaf is wel wat duurder maar die kosten had je al in de hand anders kwam je niet tot aanschaf, de reparatie kosten heb je nooit in de hand omdat je niet weet wanneer er wat stuk gaat en wat de kosten dan zijn, en die 125.- zijn overzichtelijke kosten, 500/1000.- is al weer andere koek. Ik heb ze niet liggen omdat de panelen er liggen om financiële redenen en dan is 500.- voor mij heel veel geld wat ik niet zo 123 heb. Je weet wel lastenverzwaring/verlichting en zo.

En bij goede monitoring/registratie weet je exact welke omvormer defect is, dat is het dak op juiste paneel los halen en vervangen.
En een ander voordeel zover ik het nu kan aanzien geven de losse omvormers met de juiste panelen eraan een leuke opbrengst tov string, vanuit een string berekening zou ik uitkomen bij mijn installatie op 1850Kwh/jr, Met gegevens van een zelfde set om mij heen en de voorlopige getallen van mijn set kom ik uit op 2000/2050Kwh/jr. tot zelfs 2100Kwh maar dan ga ik uit van uitzonderlijk goede condities. De set is dan een 2080watt/piek. En dat alles in het oosten van het land. 24-9 had ik de maand prognose (string berekening) binnen en heb dus nog wat dagen over nu.

Losse omvormers hebben echt hun voordelen, maar dan moet je wel op lange termijn kijken en niet gelijk naar de aanschafprijs nu om het zo laag mogelijk te houden. Heb je op langen termijn namelijk ook nog genoeg geld om die omvormer te vervangen. Geen enkele baan is zeker en helemaal niet als je de 45 voorbij bent.

• Rol-Co

Rol-Co

Het is net als met je wasmachine, je moet wel wat achter de hand hebben voor een vervanging, maar als het goed is kan je door je panelen gelijk je energie betalingen verlagen en die dus weg zetten voor eventueel een omvormer.

Dat vervangen en productie stil deel ik je mening niet, op een schuin dak zal je er maar een paar slechte tussen hebben, en dan ergens in de midden van de 12 panelen bijv, dan heb je nog even een klusje.
Het zou wel werken zoals jij zegt als je alle micro's binnen had gehangen of op een plat dak.

Als een string omvormer kapot gaat hang je zo een ander op en klaar, en ja de productie stopt inderdaad maar het is geen levensbehoefte.

Micro's zijn natuurlijk ook aan de prijs vanaf 12-18 panelen, 1 per 2 panelen en rond 200,- geeft natuurlijk ook 1200,- voor een 12 stuks panelen. Voor 2-8 panelen is het prima, dat is al een moeilijk segment voor string omvormers.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-01 16:58
konehead schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:38:
Sinds 8 mei 2014 heb ik ook zonnepanelen. Na bijna een maand de performance in de gaten gehouden te hebben, deel ik graag met jullie mijn ervaringen en heb ik een vraag over de performance: Ik vraag mij n.l. af of het systeem goed werkt.

Installatie:
Panelen: 12 x Bisol Mono Black BMO260WP
Vermogen: 3120 kWp
Inverter: Samil SolarRiver 3000TL
Dak situatie: 54 graden, Zuid. Volledig vrij, geen schaduw (Locatie: Zuid-Holland)
Jaarlijkse opbrengst (volgens installateur): 2652 kWh
Monitoring: Via WIFI adapter in de inverter (upload ieder 15 min de opgewekte energie naar de Samil Website).

Performance tot nu toe:
Opbrengst 8 mei 2014 t/m 31 mei 2014: 205,3 kWh
Opbrengst 1 juni 2014 t/m 7 juni 2014:61,7 kWh

Vragen over de performance
Om heel eerlijk te zijn vind ik de opwek tegenvallen. Een objectieve vergelijking heb ik niet, vandaar deze post. Gisteren was het 'panelen weer', wellicht iets te warm, maar wel een strak blauwe lucht. Ik heb een mooie parabool gemaakt (zie het plaatje hieronder). Wat mij op- en tegenvalt is dat de piek in de middag niet boven de 1850 watt uitkomt (zie plaatje hieronder). De dagopbrengst was gisteren 13.6 kWh. De beste dag tot nu toe was 16 mei 2014, met een opbrengst van 14 kWh. Qua piek opwek binnen het uur heb ik 1 keer, op een bewolkte dag met af en toe zon 2400 watt kunnen registeren, bijzonder kort. Daarna heb ik in de registratie niets meer boven de 2000 watt kunnen waarnemen.
[afbeelding]

Vraag: Wat vinden jullie van de performance van mijn systeem? Indien ik specifiekere informatie dien te geven om deze vraag te beantwoorden, laat het me gerust even weten. Alvast bedankt voor jullie reactie!

En natuurlijk een mooi overzichtsplaatje:
[afbeelding]
Allen,

Mijn opwek probleem is opgelost :P
Begin juni 2014 heb ik bovenstaande post hier geplaatst. Tussen juni en gisteren hebben diversen experts (installateur, fabrikant inverter en een derde ingehuurde expert) naar mijn probleem gekeken en heb ik mede op basis van jullie input en tips mijn installateur er van kunnen overtuigen dat ik echt een probleem had. Dank jullie wel _/-\o_

Gisteren is, voor de tweede keer, heel mijn string losgehaald en paneel voor paneel gecontroleerd. De installateur heeft van 1 paneel de stekker vervangen, en ik denk dat mijn systeem nu goed werkt.

Het oplossen van van probleem heeft heel lang geduurd. Er waren momenten dat ik echt twijfelde aan de kennis en expertise van de monteur (bijvoorbeeld: dip Voltage met en zonder inverter aan de string). Gisteren, na het vervangen van de stekker, hebben we gekeken of de voltage dip er nog steeds was. De dip was aanwezig alleen veel kleiner. Ik begrijp nu wel waarom de monteur dacht dat er een probleem was met de inverter. Achteraf blijkt dat het daadwerkelijke probleem ook in juli gevonden had kunnen worden toen ze voor de eerste keer de string los hebben gemaakt. Het was bijzonder warm weer, achteraf hadden ze misschien beter een ander moment het dak op kunnen gaan. Gisteren was het niet warm, ze namen rustig de tijd; binnen 2 uur hadden ze de foute stekker gevonden.

Vandaag:
Tot nu toe opgewekt: 3,74 kWh
Watt: ik heb zojuist een piek van 2650 Watt waargenomen (waar ik eerst maar net boven de 2000 Watt kwam)
Voltage: Vanmorgen om 09h:00: 382 Volt, loopt nu terug naar 350 volt (de zon staat er vol op)

Even afwachten hoe de rest van de dag verloopt. Het lijkt er op dat ik na bijna 6 maanden echt kan gaan genieten van mijn installatie.

• PClop
  • Niet online
@konehead

Meten is weten, tof dat het nu goed werkt.

Geen dank, we doen dat voor iedereen. ;)

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:24
Chris96 schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 20:41:
Deze strijd heeft nu de politiek bereikt. In de EU wordt de”Richtlijn voor beperking gevaarlijke stoffen in elektrische- en elektronische apparatuur” herzien. Deze wet – RoHS genoemd (Restriction of the use of certain Hazardous Substances in electrical and electronic equipment) – verbied tegenwoordig onder andere het het gebruik van lood, cadmium en kwik in broodroosters, koelkasten, mobieltjes, dvd-spelers, etc. “De richtlijn zou in de toekomst voor alle elektronische apparaten en daarmee ook voor zonnepanelen moeten gelden”

Omdat er in de huidige markt geen technologie is die tijdens fabricage, gebruik en recycling net zo weinig CO2 uitstoot veroorzaakt, zou er voor CdTe-houdende dunnefilmmodules een tijdelijke, maar duurzame uitzondering moeten komen. Deze uitzondering heeft voor First Solar wel een consequentie: ze zou in 2018 opnieuw overwogen worden. Dat betekent: is er dan een firma die een cadmiumvrij alternatief op de markt heeft die geen gevaarlijke stoffen bevat en die ook nog met gelijkwaardige stroomproductie minder energie bij de fabricage nodig heeft, dan worden CdTe-halfgeleiders in zonnecellen EU-breed verboden.
Er is hoop, al is het 'maar' een laboratorium verhaal.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

webcamjan schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 04:31:
[...]

Wat de panelen betreft kwa levensduur twijfel ik er ook niet aan, die halen hun tijd wel.

Maat wat de omvormer aangaat tussen string of losse paneel omvormers deel ik je mening niet.
De keus heb ik hier ook gemaakt en niet om nu bij aanschaf maar naar de toekomst toe, juist omdat de panelen hun tijd wel uitzitten zal je daar geen "kosten" krijgen door storing, maar een defecte omvormer kan je gewoon op wachten. En die is dan buiten de garantie zoals altijd.
Daarom is mijn keus op de paneel omvormer gevallen (enphase) omwille van de garantie (20/25jr.) en om het feit kosten.........
Garantie != Levensduur
Stuk zal het gaan maar 123 geld hebben liggen voor een nieuwe string omvormer is maar de vraag, zo niet staat je hele productie stil en mag je gelijk betalen een de leverancier door gebrek opwekking en geld voor de nieuwe omvormer is dan alleen nog maar minder.
Een losse omvormer mag wel stuk gaan maar je productie ligt niet stil, en heb je alle tijd om een nieuwe te halen (al dan niet garantie) en deze er weer onder te plaatsen. Kosten 125.- terwijl je verlies niet zo groot is tov een grote string omvormer.
De aanschaf is wel wat duurder maar die kosten had je al in de hand anders kwam je niet tot aanschaf, de reparatie kosten heb je nooit in de hand omdat je niet weet wanneer er wat stuk gaat en wat de kosten dan zijn, en die 125.- zijn overzichtelijke kosten, 500/1000.- is al weer andere koek. Ik heb ze niet liggen omdat de panelen er liggen om financiële redenen en dan is 500.- voor mij heel veel geld wat ik niet zo 123 heb. Je weet wel lastenverzwaring/verlichting en zo.
Zoals Rol-Co aangeeft, je hebt wel geld voor 10 micro omvormers, daar kan je 2 string omvormers voor kopen. Deze zijn er tegenwoordig al van 350-500 euro afhankelijk van het vermogen.

Grappig om te zien dat je de factor arbeidsloon voor vervangen volledig buiten beschouwing laat. Mensen gaan niet gratis het dak op naar mijn weten. Zorg er wel voor dat je dit met je leverancier overeen komt, dat voorkomt verrassingen.
En bij goede monitoring/registratie weet je exact welke omvormer defect is, dat is het dak op juiste paneel los halen en vervangen.
Ik wil het dak helemaal niet op om 1 omvormer van 125 euro te vervangen. Dat is 3 uur werk als het tegenzit , en de RMA is soms wel meer dan een maand zoals sommige Enecsys klanten ondervonden hebben.

Heb je een platte dak opstelling, dan gaat dit argument niet op, dan is het heel veel simpeler.
En een ander voordeel zover ik het nu kan aanzien geven de losse omvormers met de juiste panelen eraan een leuke opbrengst tov string, vanuit een string berekening zou ik uitkomen bij mijn installatie op 1850Kwh/jr, Met gegevens van een zelfde set om mij heen en de voorlopige getallen van mijn set kom ik uit op 2000/2050Kwh/jr. tot zelfs 2100Kwh maar dan ga ik uit van uitzonderlijk goede condities. De set is dan een 2080watt/piek. En dat alles in het oosten van het land. 24-9 had ik de maand prognose (string berekening) binnen en heb dus nog wat dagen over nu.
Er zijn hier een aanzienlijk aantal mensen in het forum die ook 1000kWh/kWp per jaar halen met een string omvormer, en niet eens een exotische, dit is en non-argument imho.

Wij van WC-eend ... zeggen dat je 20% meer opbrengst hebt. 20% van wat?

• dudee
  • Laatst online: 24-02-2023
Dit is de situatie: spaargeld brengt niks op als het op de bank zit en je moet er alleen belasting over betalen, je geld in een groenfonds stoppen kan, maar brengt ook niks op maar zorgt ervoor dat je ook niks hoeft te betalen.

Maar je zou ook natuurlijk zonnepanelen kunnen kopen.

Zover ik kon vinden zou je als zzp'er ook voordelen krijgen.

Het idee van geld in zonnepanelen steken in plaats van op de bank of in een fonds stoppen is dat je er na een aantal jaar ook wat winst uit haalt.

Maar hoe kom ik erachter wat ik op m'n dak moet hebben en hoeveel? En het belangerijkste wat levert het op?

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ter leering ende vermaeck:

Van de site bespaarbazaar.nl

Update BTW teruggaaf zonnepanelen voor particulieren
Lang was onduidelijk hoe lang het mogelijk zou blijven om de BTW op zonnepanelen terug te vragen. Met de publicatie van het Belastingplan 2015 is duidelijkheid geworden hoe hier in de toekomst mee wordt omgegaan.

In het Belastingplan 2015 is te lezen dat er sprake is van minder belastinginkomsten, omdat particulieren de BTW op zonnepanelen terug mogen vragen. Om de misgelopen BTW inkomsten te dekken, zal de korting op de energiebelasting voor iedereen worden verlaagd met 6,78 Euro. De heffingskorting was 318,62 Euro (exclusief btw). In 2015 zal deze korting voor alle huishoudens verlaagd worden naar 311,84 Euro.

Hiermee blijft het voor particulieren ook in 2015 mogelijk om de BTW op een investering in zonnepanelen terug te vragen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

dus omdat ik de btw heb teruggekregen van mijn aanschaf pv set moet mijn buren 6,78 euro eraan gaan meebetalen. ik ga ze gelijk even dankjewel zeggen O-)

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
databeestje schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 14:39:
[...]

Garantie != Levensduur

[...]

Zoals Rol-Co aangeeft, je hebt wel geld voor 10 micro omvormers, daar kan je 2 string omvormers voor kopen. Deze zijn er tegenwoordig al van 350-500 euro afhankelijk van het vermogen.

Grappig om te zien dat je de factor arbeidsloon voor vervangen volledig buiten beschouwing laat. Mensen gaan niet gratis het dak op naar mijn weten. Zorg er wel voor dat je dit met je leverancier overeen komt, dat voorkomt verrassingen.

[...]

Ik wil het dak helemaal niet op om 1 omvormer van 125 euro te vervangen. Dat is 3 uur werk als het tegenzit , en de RMA is soms wel meer dan een maand zoals sommige Enecsys klanten ondervonden hebben.

Heb je een platte dak opstelling, dan gaat dit argument niet op, dan is het heel veel simpeler.

[...]

Er zijn hier een aanzienlijk aantal mensen in het forum die ook 1000kWh/kWp per jaar halen met een string omvormer, en niet eens een exotische, dit is en non-argument imho.

Wij van WC-eend ... zeggen dat je 20% meer opbrengst hebt. 20% van wat?
Garantie is levensduur. helemaal mee eens daarom vertrouwen producenten zich ook en geven ze maar 5 jaar, een producent die durft te zeggen hier heb je 15 durft te zeggen wij vertrouwen ons product. Garantie zelf neem ik altijd met een korrel zout na zoveel tijd.

Ik heb het niet over 10 omvormers gehad Databeestje. En laat arbeidsloon buitenwege omdat een rekening sturen aan mezelf nogal zinloos is, je weet wel mensen die zelf kundig zijn en vervangen.
En die hoeveelheid werk dat is een half uurtje, en zeker geen 3, denk dat het voor jou persoonlijk is omdat je niet het dak opgaat, anderen doen dat wel zelf.
En dat Enecsys klanten dat weten is leuk maar geeft precies aan welke leverancier je moet geloven denk ik zelf, stel dat ze een string omvormer zouden hebben gehad en zitten ze een maand zonder. of zijn daar nooit omruil problemen mee kwa tijd.? zie het probleem met Konehead die al maanden aan het kloten is.
Waar het mij omgaat is als een omvormer stuk gaat hier na zeg 10 jaar ik die gewoon vervang en de oude weggooi, die garantie periode aandurven gaat mij niet om de tijd maar om het vertrouwen in het product.
Wat ik o.a. hier al gelezen had vertelde mij al dat ik die omvormers van Enecsys nooit zou nemen.

En hier op het forum was het altijd zo dat men nogal hardop durfde te zeggen dat als je in het oosten van het land woonde je nooit boven die 1000 zou komen (plaatje staat in de openingspost), maar dat zijn velen weer vergeten lijkt het, 8 jaar geleden moest je ook niet zeggen dat je een airco had want ojee, nu we het ineens warmtepomp noemen mag het wel en ben je goed bezig.

En waar heb ik het gehad over 20% of wc-eend.? Doel je hiermee op dat fabrikanten dat zeggen.? daar reken ik niet mee maar reken met echte opbrengsten die ik om mij heen zie met gelijke systemen. Ik heb eerder het idee dat je nogal een soort haat tegen losse omvormers hebt terwijl er genoeg hier rondlopen die ze hebben.

De aanschaf van mijn systeem heeft wel een " terug verdientijd" maar die reken ik helemaal niet, de bekostiging kwam uit een eenmalige belasting teruggaaf welke ingezet is voor lastenverlaging, ik had er ook nog 1x van op vakantie kunnen gaan omdat dat er normaal niet inzit. Kortom de panelen kosten mij niets, normaal had ik dat geld ook niet gehad dus hoef ik ook niets terug te verdienen. Ik zit niet zo op centen namelijk maar kies liever voor degelijkheid en kwaliteit en dan pas de prijs.

Ik houd me wel stil want kritiek is toch wat moeilijk aangaande losse omvormers dat blijkt wel weer. Daarom hoor je anderen er ook niet over die ze hebben, nu weet ik weer waarom.
Toedels.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Laat ook maar, het is negatief opgevat, al was dat niet de insteek.

[ Voor 94% gewijzigd door databeestje op 27-09-2014 21:48 ]

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-01 13:23
goedemorgen,

Volgende week dinsdag ga ik ook eindelijk mijn panelen op het dak zetten, lift is gehuurd, ballast tegels staan klaar, en de panelen staan ook in de berging te wachten.

Ik zit alleen te twijfelen of ik de panelen allemaal op een rij zal zetten, of 2 rijen van 4 panelen.

Ik heb aan de hand van google maps uitgerekent (met mijn geodriehoek op het scherm) dat de afstand tussen de 2 schoorstenen ong 14,1 meter is. (de zwarte lijn) 8 panelen van 1,70 breed =13,6 meter dus het zou moeten passen.

Ik was origineel van plan 2 rijen te maken (de 2 rode lijnen), maar ik begin te twijfelen wat raden jullie aan?

Ik neig zelf naar 1 rij, vanwege het hogere gezamelijke gewicht, dat lijkt me wind bestendiger.

Maar als het niet uitmaakt is misschien 2 rijen makkelijker?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/e6ccb6.jpg

Mvg Nick

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-01 20:27
duc848 schreef op zondag 28 september 2014 @ 07:32:
goedemorgen,

Volgende week dinsdag ga ik ook eindelijk mijn panelen op het dak zetten, lift is gehuurd, ballast tegels staan klaar, en de panelen staan ook in de berging te wachten.

Ik zit alleen te twijfelen of ik de panelen allemaal op een rij zal zetten, of 2 rijen van 4 panelen.

Ik heb aan de hand van google maps uitgerekent (met mijn geodriehoek op het scherm) dat de afstand tussen de 2 schoorstenen ong 14,1 meter is. (de zwarte lijn) 8 panelen van 1,70 breed =13,6 meter dus het zou moeten passen.

Ik was origineel van plan 2 rijen te maken (de 2 rode lijnen), maar ik begin te twijfelen wat raden jullie aan?

Ik neig zelf naar 1 rij, vanwege het hogere gezamelijke gewicht, dat lijkt me wind bestendiger.

[afbeelding]

Mvg Nick
Waar is het zuiden?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Rol-Co

Rol-Co

Onder op de foto, google maps is onder zuid.

Ik zou de panelen schuin zetten in 1 rij.

• duc848
nieuwe foto, het zuiden is inderdaad recht naar beneden:

dan kan ik denk ik het beste 1 rij op deze manier neerzetten?:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/rc2bzd.jpg

Dan nog 1 vraagje, ik moet bij deze opstelling 4 mc4 stekker aan de draad bevestigen/knippen. Is het aan te raden daarvoor een tang te kopen voor 30 euro op marktplaats? of kunnen die 4 stekkertjes ook wel voorzichtig met een gewone tang worden dichtgeknepen?

Mvg Nick

• MichielFRL
Rol-Co schreef op zondag 28 september 2014 @ 08:24:
[...]

Onder op de foto, google maps is onder zuid.

Ik zou de panelen schuin zetten in 1 rij.
@Rol-Co
Mits niet gedraaid klopt dat ;)

@duc848
Zoals reeds voorgesteld zou ik de panelen ook schuin zetten zodat ze keurig op het zuiden staan.
De juiste tang zorgt er voor dat de draad stevig in de mc4 stekker vast geknepen wordt. Verplicht is het gebruik van zo'n tang niet, belangrijk is dat de draad goed vast zit.

[ Voor 19% gewijzigd door MichielFRL op 28-09-2014 08:47 ]

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL

Draaien doen de meeste mensen niet, dus ging daar even van uit, gezien de schaduw op de foto. ;)

Duc848

Een mc4 tang werkt natuurlijk gewoon goed, maar met een tangetje voorzichtig dicht buigen , (lipjes over elkaar ) en dan even aansolderen zit ook super.

• duc848
Rol-Co schreef op zondag 28 september 2014 @ 09:12:
MichielFRL

Draaien doen de meeste mensen niet, dus ging daar even van uit, gezien de schaduw op de foto. ;)

Duc848

Een mc4 tang werkt natuurlijk gewoon goed, maar met een tangetje voorzichtig dicht buigen , (lipjes over elkaar ) en dan even aansolderen zit ook super.
top! ga ik het netjes dichtknijpen en voorzichtig solderen!

bedankt voor alle tips nogmaals!

• PClop
  • Niet online
duc848 schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:06:
[...]

top! ga ik het netjes dichtknijpen en voorzichtig solderen!

bedankt voor alle tips nogmaals!
En als je je dakdoorvoer voor de stroomkabels net zo maakt als op de foto hier onder,

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/DSCF0660k.jpg

dan krijgen wij hier buikpijn van het lachen, ja dus echt een pvc buisje zo door het dak en afgedicht
met bitumenkit. _O-

( ergens in mijn omgeving gespot, en nee hebben de bewoners niet zelf gedaan, maar is geinstalleerd
door cowboy profs, echt waar )
8)7 :X

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PClop schreef op zondag 28 september 2014 @ 10:36:
[...]

En als je je dakdoorvoer voor de stroomkabels net zo maakt als op de foto hier onder,

[afbeelding]

dan krijgen wij hier buikpijn van het lachen, ja dus echt een pvc buisje zo door het dak en afgedicht
met bitumenkit. _O-

( ergens in mijn omgeving gespot, en nee hebben de bewoners niet zelf gedaan, maar is geinstalleerd
door cowboy profs, echt waar )
8)7 :X
Wow. Gewoon Stootvast grijs buisje van de lokale Gamma. Dit is echt bij de beesten af. Een fatsoenlijke doorvoer is ook de kosten niet. Deze setup gaat gegarandeerd lekken naar verloop van tijd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb hem gisteren gewoon door de mechanische ventilatie naar binnen gedaan, gaat prima.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 19:08
blegh straks maar even het dak op... De gemiddelde opbrengst is sinds een half jaar wat gezakt (gemiddeld zo'n 8% minder als voorheen).
Nu bedacht ik me net dat ik de openklemspanning eens kon gaan meten. Dit kwam op ~340v in plaats van de verwachte ~380v (10 panelen YL250p-29b poly)

Beetje jammer dat ik het aansluitschema niet heb bewaard, dus nu wordt het een vrij lastig klusje vrees ik... Iemand nog ideeen hoe ik het beste de "rotte appel" kan vinden voordat ik lukraak begin met panelen los te halen? :P

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De string in het midden open maken en daar meten aan welke kant het zit, dan sluit je al de helft uit en eventueel kun je dit nog een paar keer toepassen.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Volgens mij ben je in de war met de STC en NOTC. De 340Volt is normaal.

• savale
internet4me schreef op zondag 28 september 2014 @ 12:48:
Volgens mij ben je in de war met de STC en NOTC. De 340Volt is normaal.
Volgens mij moet ik de openklemspanning hebben (ik had hem afgekoppelt van de omvormer)
Echter net het dak opgegaan en ik meet met 1 paneel ongeveer 34v dus er is in ieder geval niet één paneel die geen spanning geeft.
Ik zag ook wel dat ze erg smerig waren, dus daar heb ik maar even wat aan gedaan. 8)
De spanning is inmiddels gestegen naar ~350v dus ik denk dat het allemaal wel los loopt en dat de wat mindere opbrengst een andere oorzaak heeft.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 13:13
Op een dag zoals vandaag. Moet je inderdaad de openklemspanning hebben zoals van de NOTC en niet STC. Dat is nu ongeveer 347Volt

[ Voor 14% gewijzigd door internet4me op 28-09-2014 13:24 ]

• savale
internet4me schreef op zondag 28 september 2014 @ 13:19:
Op een dag zoals vandaag. Moet je inderdaad de openklemspanning hebben zoals van de NOTC en niet STC. Dat is nu ongeveer 348Volt
Je hebt helemaal gelijk. Yingli geeft voor dit type paneel 35,4v op. Prima dus :)

http://www.yinglisolar.co...YGE_60_Cell_Series_EN.pdf

• Proton_

Proton_

Team Welles

Even wat misverstanden wegwerken.
In C-afgeleide talen betekent '!=', 'ongelijk aan'.
En hier op het forum was het altijd zo dat men nogal hardop durfde te zeggen dat als je in het oosten van het land woonde je nooit boven die 1000 zou komen (plaatje staat in de openingspost)
Het plaatje in de openingspost slaat op de instraling, daar komt geen zonnepaneel aan te pas.
In het westen kom je dus rond de 1000kWh/m² maar voor 1000kWh heb je al snel 6m² aan panelen nodig. (Merk op dat dat neerkomt op zo'n 17% paneel rendement.)
, maar dat zijn velen weer vergeten lijkt het, 8 jaar geleden moest je ook niet zeggen dat je een airco had want ojee, nu we het ineens warmtepomp noemen mag het wel en ben je goed bezig.
Dit is verklaarbaar uit het feit dat als je in het Nederlandse klimaat een airco nodig hebt in een woning om het koel te houden, er waarschijnlijk een hoop te winnen is aan isolatie en zonwering.
Daartegenover, als je met een warmtepomp je huis warm kan houden, moet het wel goed zitten met de isolatie.
Ik houd me wel stil
Jammer, ik ben erg benieuwd naar je resultaten!
Graag zie ik dat je de critici de mond snoert met harde metingen :)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Wat is eigenlijk een redelijke prijs voor een systeem met een vermogen van ~3,4 kWp? Ik kijk bijvoorbeeld nu naar dit systeem: http://comparemysolar.nl/.../?installation_id=1548196 (€6500).

Ik zie alleen dat je ook al bijna hele 4,0 kWp systemen kan krijgen (inclusief installatie) voor zelfs 1000 euro minder, op metdezon.nl. Nu snap ik opzich best wel dat die LG panelen duurder per Wp zijn, omdat ze wat bovengemiddeld efficient (17,4%) zijn. Toch vind ik dat mooi omdat we willen voorkomen dat ons dak een mozaiek wordt: Het liefst hebben we dat het er mooi, geordend uitziet, en dat zou bijvoorbeeld kunnen met 4 rijen van 3 liggende panelen breed. Op die manier is de breedte geheel gevuld, en kunnen we 2x2 rijen neerleggen tussen de dakramen en de nok. Maar ik vind dat systeem dus nogal duur vergeleken met metdezon standaard panelen, is dat logisch of moet het goedkoper kunnen? Ik heb metdezon trouwens ook gevraagd of ze soortgelijke panelen kunnen leveren.

Overigens heb ik ook via http://www.offerteadviseur.nl een aantal offertes laten komen, maar die komen dus na het weekend.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 28-09-2014 15:58 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

16% meer voor LG in plaats van 'random paneel wat Metdezon goedkoop gescoord heeft' lijkt me niet raar.
De berekening kunnen wij niet zien trouwens.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Nouja, als je op metdezon een 3,5 kWp installatie kiest inclusief montage met monocrystallijne panelen, kom je op €1,41 per Wp, terwijl je bij dat setje die ik wilde laten zien €1,92 betaald. Dat scheelt 36%, en dat vind ik eigenlijk best veel. Ik weet trouwens niet welke omvormer bij dat LG setje komt. Ik vroeg me vooral af wat een redelijke meerprijs zou zijn, en of dat het waard is. Nu zal dat ook aan ons liggen hoeveel het uiterlijk ons waard is, maar zijn er ook nog kwalitatieve voordelen (tov 'random chinezen van metdezon')? Is het gebruikelijk dat, als ik een offerte laat maken, de prijs nog flink zakt (zeg <6000?). We zijn vooral wat aan het oriënteren, maar dit soort dingen vraag ik me af. Tussen een metdezon pakketje met 3,0 kWp en deze installateur 3,4 kWp (beiden 12 panelen met dezelfde afmetingen) zit 2000 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 28-09-2014 16:47 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 17:00:
dus omdat ik de btw heb teruggekregen van mijn aanschaf pv set moet mijn buren 6,78 euro eraan gaan meebetalen. ik ga ze gelijk even dankjewel zeggen O-)
ik zou er niet zo blij mee zin als ik jou was, je krijgt zelf ook minder.
je zou kunnen zeggen dat je dus nu zelf je korting aan het terugbetalen bent > sigaar uit eigen doos....
oftewel.. je bent genaaid.. en je buren nog een beetje meer.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-01 10:44
duc848 schreef op zondag 28 september 2014 @ 08:31:
nieuwe foto, het zuiden is inderdaad recht naar beneden:

dan kan ik denk ik het beste 1 rij op deze manier neerzetten?:
[afbeelding]

Dan nog 1 vraagje, ik moet bij deze opstelling 4 mc4 stekker aan de draad bevestigen/knippen. Is het aan te raden daarvoor een tang te kopen voor 30 euro op marktplaats? of kunnen die 4 stekkertjes ook wel voorzichtig met een gewone tang worden dichtgeknepen?

Mvg Nick
1 lange rij is wel mooi, maar twee rijen kan net zo goed, tussenruimte zat te creëren, en scheelt misschien een paar meter aansluitkabel.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-01 16:58
PClop schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:42:
@konehead

Meten is weten, tof dat het nu goed werkt.

Geen dank, we doen dat voor iedereen. ;)
Meten is inderdaad weten, Hierbij de resultaten van twee dagen. Ik denk zelf dat mijn 'probleem' is opgelost. Zijn jullie het daarmee eens?

Hierbij de resultaten van gisteren::
Totaal opgewekt: 13,67 kWh
KWh/KWp: 4,38
Voltage: Piek Voltage 382V, zakt op de dag weg naar 350
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/wv91rd.png
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/6ir0p1.png

Hierbij de resultaten van vandaag::
Totaal opgewekt: 11,11 kWh
KWh/KWp: 3,56
Voltage: Piek Voltage 370V, zakt op de dag weg naar 332
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/bg5r2p.png
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6915y8.png

Specificaties:
Dak situatie: 54 graden, Zuid. Volledig vrij, geen schaduw (Locatie: Zuid-Holland)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Afgelopen zaterdag weer een leuke set geplaatst. Combinatie van 6 x 260Wp + 3 x 310Wp EC Solar.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2014/09/20140927_6x260wp+3x310Wp-Eemnes.jpg

www.sunsolar.nl

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat past netjes, de andere orientatie in combinatie met zwarte panelen (en randen) maakt het toch rustig.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
engelbertus schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:54:
[...]

1 lange rij is wel mooi, maar twee rijen kan net zo goed, tussenruimte zat te creëren, en scheelt misschien een paar meter aansluitkabel.
Ik zou ook twee rijen doen en alle stekkers knijpen en niet solderen. Er moet hier ergens nog wel wat informatie te vinden zijn over het (bijna verwaarloosbare) verschil tussen solderen en knijpen, maar het kwam er wel op neer dat knijpen een betere verbinding met minder weerstand geeft. Krimptang is altijd wel bij iemand te lenen. (Als je in de buurt van Utrecht woont, wil ik wel even met de tang langskomen)

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• GH070
duc848 schreef op zondag 28 september 2014 @ 07:32:

[afbeelding]

Mvg Nick
Door rijen aan elkaar te verbinden in een grid wordt het windbestendiger.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 19:34
Einoël schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:35:
Ik zou ook twee rijen doen en alle stekkers knijpen en niet solderen. Er moet hier ergens nog wel wat informatie te vinden zijn over het (bijna verwaarloosbare) verschil tussen solderen en knijpen, maar het kwam er wel op neer dat knijpen een betere verbinding met minder weerstand geeft. Krimptang is altijd wel bij iemand te lenen. (Als je in de buurt van Utrecht woont, wil ik wel even met de tang langskomen)
+1. De meeste soldeer gaat ook oxideren. Hierdoor krijgt het een hogere overgangsweerstand en wordt het contact heter. Dit kan brandgevaar veroorzaken.

• Rol-Co

Rol-Co

roderickvd schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:57:
[...]

+1. De meeste soldeer gaat ook oxideren. Hierdoor krijgt het een hogere overgangsweerstand en wordt het contact heter. Dit kan brandgevaar veroorzaken.
Het maakt weinig verschil denk ik, de stekkers zijn (mits goed aangedraaid ) waterdicht dus dat oxideren is niet meer dan zonder solderen.

• PClop
  • Niet online
konehead schreef op zondag 28 september 2014 @ 17:56:
[...]

Meten is inderdaad weten, Hierbij de resultaten van twee dagen. Ik denk zelf dat mijn 'probleem' is opgelost. Zijn jullie het daarmee eens?

Hierbij de resultaten van gisteren::
Totaal opgewekt: 13,67 kWh
KWh/KWp: 4,38
Voltage: Piek Voltage 382V, zakt op de dag weg naar 350
[afbeelding]
[afbeelding]

Hierbij de resultaten van vandaag::
Totaal opgewekt: 11,11 kWh
KWh/KWp: 3,56
Voltage: Piek Voltage 370V, zakt op de dag weg naar 332
[afbeelding]
[afbeelding]

Specificaties:
Dan werkt je installatie nu beestachtig goed, want je bent vandaag geeindigd boven Rol-co :X
( die maakt ook stroom in Z-H )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/ScreenShot359k.jpg

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982

http://pvoutput.org/livet....jsp?o=gss&d=desc&tid=415

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 28-09-2014 23:55 ]

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 16:35
Even van het weekend wat paneeltjes erbij gelegd op het dak. Nu nog even wachten op de elektricien dat hij de meterkast even op orde brengt om e.e.a. aan te kunnen sluiten.

Ervoor:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4605.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4607.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4608.jpg

Erna:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4609.jpg
Zoek de 16 verschillen :P

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4611.jpg
16 stuks Yingli 255 Wp extra tov de 24 stuks ET-solar 240 Wp.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4612.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/nieuw/IMG_4615.jpg
een en ander moet nog worden aangesloten op de Steca.

Nu nog even wachten op de L/W warmtepomp en dan zijn we voorlopig weer even klaar. :P

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi om te vergelijken, sma vs stecagrid :)

• MichielFRL
Ziet er goed/mooi uit @peauke _/-\o_

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

@peauke Erg mooi zo'n dakvullende installatie.

Heb je naast die warmtepomp nog meer grote verbruikers? De opbrengst van bijna 10 kWp krijg je niet zo maar op. En hoe zit je met je E-aansluiting? Zit alles op 1 fase? Of heb je een 3-fase aansluiting en hou je geen rekening met selectiviteit?
Rol-Co schreef op maandag 29 september 2014 @ 08:46:
Mooi om te vergelijken, sma vs stecagrid :)
Steca is wel in het nadeel. De panelen hebben minder vrij zicht.

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 29-09-2014 09:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 16:35
antonboonstra schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:26:
@peauke Erg mooi zo'n dakvullende installatie.

Heb je naast die warmtepomp nog meer grote verbruikers? De opbrengst van bijna 10 kWp krijg je niet zo maar op. En hoe zit je met je E-aansluiting? Zit alles op 1 fase? Of heb je een 3-fase aansluiting en hou je geen rekening met selectiviteit?
Ik heb een 3 fase aansluiting. Heb nog gedacht om 1 nieuwe 3-fase omvormer aan te schaffen, maar de SMA is van 2012 en heb besloten dat ik dus een extra 1 fase omvormer erbij hang. Als straks 1 van de 2 het begeeft, denk ik misschien om er toch een 3 fase omvormer aan te hangen.

Ja, mbt selectiviteit hou ik denk ik dus geen rekening mee.

Ik heb inderdaad te veel aan opwekkend vermogen op het dak. Mijn huidig verbruik zit rond de 5000 kWh per jaar. Dit is met name terug te vinden in een oude vriezer (+/- 650 kWh per jaar, is nu vervangen), heel veel halogeen spotjes van tussen de 35-50W per stuk (wordt nu ook allemaal LED), pomp voor vloerverwarming (pompschakelaar aangeschaft) en sluipverkeer van +/- 150 W (in de nacht gemeten, wordt nog aangepakt middels KaKu).

Ik verwacht nu dat ik (met alle aanpassingen) rond 3000 kWh kom met huidige elektrische apparatuur en +/- 4000-4500 kWh voor de Wp aan verbruik. Dat is dan +/- 7500 kWh wat ik nodig heb, maar de volgende auto zal een PHEV of EV worden dus heb ik wat extra nodig denk ik zo. Daarnaast was het mooier om het dak vol te leggen :)
antonboonstra schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:26:
Steca is wel in het nadeel. De panelen hebben minder vrij zicht.
In de winter sowieso, maar in de lente/zomer valt dit wel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door peauke op 29-09-2014 10:14 . Reden: toevoeging ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Pagina: 1 ... 56 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.