Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij mag je per fase 4500W invoeren op 3 maal 25A. Selectiviteit kan je zelfs behouden door 25A achter de hoofdschakelaar te plaatsen. Het is gewoon een kwestie van de juiste automaat pakken met de juiste karakteristieken.

Je kan die tweede omvormer natuurlijk ook op een andere fase hangen :)

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 16:35
De huidige omvormer (SMA 5000 TL-21) is nu afgezekerd op 20A (een Hager MJN 520 C20). Nog geen problemen mee gehad.

De andere omvormer zal inderdaad op een ander fase aangesloten worden met 16A automaat (MKS 516 B16). Of moeten we hier toch een 20A automaat nemen :? . De elektricien zal het wel weten. :)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt de 3600 van Steca hangen? Dan is 16A afdoende. Vergeet niet dat een automaat meer dan doorgeven dan die 16A, als dat maar niet voor een langere periode is. Dat is eigenlijk ook de reden waarom men als vuistregel 2 stappen tussen de automaten houdt, zodat je automatisch selectiviteit hebt, zonder dat je na moet denken over je materiaal. Maar als je een hele vlotte 20A achter een normale of trage 25A automaat hebt hangen, dan is je aansluiting ook gewoon keurig op orde :)

Lees dit maar eens: http://zonneenergie.eu/selectiviteit-zonnepanelen/

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 19:34
antonboonstra schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:26:
Steca is wel in het nadeel. De panelen hebben minder vrij zicht.
Uit interesse: waarom? Steca noemt het geen OptiTrac, maar doet ook om de zoveel minuten een volledige scan om niet in schaduwplekken te "hangen". Ik dacht om de 5 of 6 minuten. Of bedoel je wat anders?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

roderickvd schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:23:
[...]
Uit interesse: waarom? Steca noemt het geen OptiTrac, maar doet ook om de zoveel minuten een volledige scan om niet in schaduwplekken te "hangen". Ik dacht om de 5 of 6 minuten. Of bedoel je wat anders?
Met vrij zicht bedoel ik geen (plaatselijke) schaduw, maar echt vrij zicht op de hemelkoepel. Naast direct zonlicht, wil je ook zoveel mogelijk diffuus licht opvangen. Onderstaand plaatje geeft het wellicht duidelijk weer en Siderea heeft er een artikel over geschreven.
Vrij zicht zonnepanelen

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• roderickvd
antonboonstra schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:47:
Met vrij zicht bedoel ik geen (plaatselijke) schaduw, maar echt vrij zicht op de hemelkoepel. Naast direct zonlicht, wil je ook zoveel mogelijk diffuus licht opvangen. Onderstaand plaatje geeft het wellicht duidelijk weer en Siderea heeft er een artikel over geschreven.
[afbeelding]
Ah, je bedoelt dat de string die op de Steca komt in het nadeel is. Ik snap 'm.

In hoeverre is het in zo'n situatie interessant om de DC-zijde te verdelen over beide omvormers? Ik stel me voor dat dit problemen oplevert als één omvormer later of helemaal niet inschakelt. De spanning kan dan boven de specs van een enkele omvormer komen. Toch dacht ik hier wel eens over gelezen te hebben?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
roderickvd schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:54:
[...]

Ah, je bedoelt dat de string die op de Steca komt in het nadeel is. Ik snap 'm.

In hoeverre is het in zo'n situatie interessant om de DC-zijde te verdelen over beide omvormers? Ik stel me voor dat dit problemen oplevert als één omvormer later of helemaal niet inschakelt. De spanning kan dan boven de specs van een enkele omvormer komen. Toch dacht ik hier wel eens over gelezen te hebben?
wil je vergelijken dan hoeven de panelen niet verdeeld te worden over de 2 omvormers.
maar wel de verhouding tussen panelen "hoog op dak" en "laag op dak" goed verdeeld te worden.

bij anton kun je wel het verschil zien ;)
tussen hoog en laag:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 08:15
Vraagje, zijn er hier ook mensen die een overspanningsbeveiliging hebben in hun meterkast? Of die ervaring hiermee hebben?
Mijn werd vandaag medegedeeld door de installateur om toch 1 erin te zetten om de spanningspieken bij het schakelen van bv je led verlichting in huis op te vangen (en indirect bliksem inslag). De Enecsys micro omvormers kunnen hier slecht tegen. Hij liet me een paar open gedraaide micro omvormers zien waarbij eea was doorgebrand. Ben na dit verhaal wel voornemens om er 1 in te laten zetten, hij adviseerde me deze: EMAT overspanningsbeveiliging 2P

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DjVe schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:56:
Je hebt de 3600 van Steca hangen? Dan is 16A afdoende. Vergeet niet dat een automaat meer dan doorgeven dan die 16A, als dat maar niet voor een langere periode is. Dat is eigenlijk ook de reden waarom men als vuistregel 2 stappen tussen de automaten houdt, zodat je automatisch selectiviteit hebt, zonder dat je na moet denken over je materiaal. Maar als je een hele vlotte 20A achter een normale of trage 25A automaat hebt hangen, dan is je aansluiting ook gewoon keurig op orde :)

Lees dit maar eens: http://zonneenergie.eu/selectiviteit-zonnepanelen/
Selectiviteit is niet verplicht. Het mooiste is om moderne hoofdautomaten te hebben. Daarvoor hoef je geen netbeheerder voor langs te laten komen maar kun je zelf weer aanzetten.
Er zijn situaties bij kleine bedrijven die 3 x 25A hoofdaansluiting hebben en 15kW omvormer met zonnepanelen hebben hangen. Geen selectiviteit. Maar om nu een ombouw en dure capaciteitstarief van 3 x 35A te gaan betalen is zonde van het geld. De jaarlijkse capaciteitstariefkosten zijn bijna 3x zo hoog.

Dat max 5000W mag invoeden per fase in Nederland wist ik niet. (Voor België wist ik dat wel)
Zelf had ik in mijn oude woning met 1 fase 40A hoofdaansluiting 6500W aan omvormers aangesloten.(8000Wp) Een 3-fase aanleggen was niet mogelijk omdat de kabels er niet voor aanwezig waren. De netbeheerder vroeg toen meer dan 1200 euro om kabels voor 3-fase naar mijn woning aan te leggen. Daar heb ik toen voor bedankt. De netbeheerder wist dat er meer dan 5000W op de fase stond vanwege 2 SDE regelingen maar nooit iets van gezegd dat niet was toegestaan. Nu heb ik de oude 185Wp Kingsun panelen meegenomen naar mijn nieuwe woning. Zagen er nog prima uit. Alleen de witte stippen tussen de cellen wat geliger geworden maar heeft geen invloed op de opbrengst. Ik merk ook niks van aftakeling na 6 jaar maar ze waren wel een stuk goedkoper dan europese panelen die iedereen toen maar aanraadde. Met die lage stroomprijs levert die SDE subsidie ook nog steeds lekker op. Mocht ik gewoon meenemen naar mijn nieuwe woning.

www.sunsolar.nl

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

pielle007 schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:25:
Vraagje, zijn er hier ook mensen die een overspanningsbeveiliging hebben in hun meterkast? Of die ervaring hiermee hebben?
Mijn werd vandaag medegedeeld door de installateur om toch 1 erin te zetten om de spanningspieken bij het schakelen van bv je led verlichting in huis op te vangen (en indirect bliksem inslag). De Enecsys micro omvormers kunnen hier slecht tegen. Hij liet me een paar open gedraaide micro omvormers zien waarbij eea was doorgebrand. Ben na dit verhaal wel voornemens om er 1 in te laten zetten, hij adviseerde me deze: EMAT overspanningsbeveiliging 2P
Ik heb er 1 in mijn woning aangelegd al was die toch wel een stuk duurder dan die in de link.
Het is om mijn aparatuur te beschermen tegen blikseminslag in de straat. Dat het spanningspieken opvangt bij het schakelen van Ledverlichting heb ik nog nooit van gehoord.

www.sunsolar.nl

• pielle007
SolarKing schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:13:
[...]

Ik heb er 1 in mijn woning aangelegd al was die toch wel een stuk duurder dan die in de link.
Het is om mijn aparatuur te beschermen tegen blikseminslag in de straat. Dat het spanningspieken opvangt bij het schakelen van Ledverlichting heb ik nog nooit van gehoord.
OK... Internet staat er anders wel vol mee... Spannings pieken inschakelen led verlichting of tl verlichting... Lijk me sowieso wel handig om dit te installeren om risico's te verkleinen voor die paar tientjes

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

SolarKing schreef op maandag 29 september 2014 @ 14:50:
[...]

Selectiviteit is niet verplicht. Het mooiste is om moderne hoofdautomaten te hebben. Daarvoor hoef je geen netbeheerder voor langs te laten komen maar kun je zelf weer aanzetten.
Er zijn situaties bij kleine bedrijven die 3 x 25A hoofdaansluiting hebben en 15kW omvormer met zonnepanelen hebben hangen. Geen selectiviteit. Maar om nu een ombouw en dure capaciteitstarief van 3 x 35A te gaan betalen is zonde van het geld. De jaarlijkse capaciteitstariefkosten zijn bijna 3x zo hoog.
Ik dacht dat selectiviteit wel verplicht was? Maar goed, ik vind het wel zo netjes dat een PV-installatie niet de gehele aansluiting eruit laat knallen. Anders kan ik toch wat boze telefoontjes verwachten :P

En een 15kW systeem op 3 maal 25 kan nog steeds selectief zijn hoor :) Je kan prima een 3 maal 25A automaat voor een 3 maal 25A hoofdaansluing plaatsen met behoud van selectiviteit. Je hebt dan alleen wel iemand nodig die er verstand van heeft :)
Dat max 5000W mag invoeden per fase in Nederland wist ik niet. (Voor België wist ik dat wel)
Zelf had ik in mijn oude woning met 1 fase 40A hoofdaansluiting 6500W aan omvormers aangesloten.(8000Wp) Een 3-fase aanleggen was niet mogelijk omdat de kabels er niet voor aanwezig waren. De netbeheerder vroeg toen meer dan 1200 euro om kabels voor 3-fase naar mijn woning aan te leggen. Daar heb ik toen voor bedankt. De netbeheerder wist dat er meer dan 5000W op de fase stond vanwege 2 SDE regelingen maar nooit iets van gezegd dat niet was toegestaan. Nu heb ik de oude 185Wp Kingsun panelen meegenomen naar mijn nieuwe woning. Zagen er nog prima uit. Alleen de witte stippen tussen de cellen wat geliger geworden maar heeft geen invloed op de opbrengst. Ik merk ook niks van aftakeling na 6 jaar maar ze waren wel een stuk goedkoper dan europese panelen die iedereen toen maar aanraadde. Met die lage stroomprijs levert die SDE subsidie ook nog steeds lekker op. Mocht ik gewoon meenemen naar mijn nieuwe woning.
Als je een 3-fase aansluing hebt, mag je maximaal 4500 5000W invoeren per fase wegens het balans van de aansluiting. Kom je daar boven, dan kan je beter een 3-fase omvormer pakken of twee kleinere omvormers op twee fases zetten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

pielle007 schreef op maandag 29 september 2014 @ 15:46:
OK... Internet staat er anders wel vol mee... Spannings pieken inschakelen led verlichting of tl verlichting...
Een beetje offtopic hier, maar kan je een voorbeeld geven?
Een spanningspiek wordt veroorzaakt door een statische ontlading of inductieve belasting en een ledlamp is dat niet. Een oude TL ballast wel.
Als micro-omvormers niet tegen een (normaal) vuil net kunnen zou dat me wel tegen vallen.

Zo'n apparaat kan natuurlijk nooit kwaad, al vind ik het typisch dat er geen gegevens bij staan waar de beveiliging precies tegen beschermt (stijgtijden, pulsenergie etc).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• pielle007
Proton_ schreef op maandag 29 september 2014 @ 16:34:
[...]

Een beetje offtopic hier, maar kan je een voorbeeld geven?
Een spanningspiek wordt veroorzaakt door een statische ontlading of inductieve belasting en een ledlamp is dat niet. Een oude TL ballast wel.
Als micro-omvormers niet tegen een (normaal) vuil net kunnen zou dat me wel tegen vallen.

Zo'n apparaat kan natuurlijk nooit kwaad, al vind ik het typisch dat er geen gegevens bij staan waar de beveiliging precies tegen beschermt (stijgtijden, pulsenergie etc).
Even google op led spanningspiek. off topic is t niet denk ik wanneer t onderdeel is van je installatie. Ik heb er geen kaas van gegeten verder. Ik werd er alleen attent opgemaakt. Mss dat hier mensen zijn die t kunnen bevestigen of ontkrachten

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

antonboonstra schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:47:
[...]

[afbeelding]
Het zal best iets schelen maar de panelen zijn ook niet het zelfde, maar een mooier vergelijk dan dit heb ik nog niet gezien.....jij?
>:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
Ik meen dat selectiviteit niet van toepassing is omdat de zonnepanelen installatie geen verbruiker is.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:46
Weet iemand zo uit zijn hoofd welk merk zonnepanelen heeft 1580 x 808 x 45 en dan met meer dan 200wp.

Ik zoek specifiek deze maat omdat ik voor kennissen 4 panelen ga vervangen, en alleen deze maat past op de opstelling die nu in gebruik is. Grotere constructie is niet mogelijk,

1580 is echt een vaste maat. 808 zou iets hoger kunnen eventueel.
Mijn eigen research kwam uit op: AMP Solar Panel Serie 260W 1580 x 1062 x 45

Iemand bekend met dit merk? Of heeft wellicht een andere goede optie. Want 1062 hoog is al eigenlijk iets te hoog.

• Rol-Co

Rol-Co

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Ligt PVOUTPUT.ORG eruit?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

• Rol-Co

Rol-Co

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Chris96 schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:47:
Weet iemand zo uit zijn hoofd welk merk zonnepanelen heeft 1580 x 808 x 45 en dan met meer dan 200wp.

Ik zoek specifiek deze maat omdat ik voor kennissen 4 panelen ga vervangen, en alleen deze maat past op de opstelling die nu in gebruik is. Grotere constructie is niet mogelijk,

Iemand bekend met dit merk? Of heeft wellicht een andere goede optie. Want 1062 hoog is al eigenlijk iets te hoog.
Is een standaard maat, linkje met 200wp voorbeeld https://www.zonnepanelen.nl/panelen.html
(zullen zeker meer zonnepanelen 1580 x 808 x 45 op het web zijn. :) )

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 29-09-2014 22:48 ]

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Ok ligt het niet aan mijn verbinding hier.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-01 04:16
Mijn dak afmeting zal nagenoeg vergelijkbaar zijn met het dak van onderstaande afbeeldingen. Incl. dakraampje. Zou je de panelen nog iets naar de rand op kunnen schuiven om er een extra rij bij te kunnen plaatsen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7FPH84V.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6UiQowP.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Tristan op 29-09-2014 22:37 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Tristan schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:34:
Mijn dak afmeting zal nagenoeg vergelijkbaar zijn met het dak van onderstaande afbeeldingen. Incl. dakraampje. Zou je de panelen nog iets naar de rand op kunnen schuiven om er een extra rij bij te kunnen plaatsen?

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik denk dat het net moet kunnen. Even breedte dak opmeten, dan weet je het zeker. Links van dakraam had ook nog een paneel gekund.

www.sunsolar.nl

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

[afbeelding]
[afbeelding]
Dit zou krap moeten passen,

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/Geen%20titel%202.jpg

Bij toepassen van 8 x 250Wp plus 4 x 300Wp en 6 x 150Wp krijg je dan 4.1 KWp op je dak.

( maar het is moeilijk schatten omdat de nok niet goed zichtbaar is )

• Tristan
SolarKing schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:06:
[...]

Ik denk dat het net moet kunnen. Even breedte dak opmeten, dan weet je het zeker. Links van dakraam had ook nog een paneel gekund.
Het duurt nog wel even voordat ik mijn eigen dak kan meten :+
PClop schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:13:
[...]

[afbeelding]

Bij toepassen van 8 x 250Wp plus 4 x 300Wp en 6 x 150Wp krijg je dan 4.1 KWp op je dak.

4.1KWp is niet verkeerd, maar het ziet er niet uit zo :X

• PClop
  • Niet online
Tristan schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:22:
[...]

Het duurt nog wel even voordat ik mijn eigen dak kan meten :+

[...]

Alles went, ik heb hier al erger gezien en dan vind ik mijn brouwsel nog zo slecht nie ;)

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Tristan schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 00:22:
[...]

Je ziet het toch niet, in ieder geval ik kijk ook niet elke dag op mijn dak :+

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 16:35
Even een vraagje mbt het toepassen van zonnepanelen in verschillende hellingshoeken op een omvormer met 1 mppt.

Mijn schoonbroer wil dus 14 stuks panelen plaatsen waarbij 6 stuks op het plat dak komen en de overig op een licht hellend, +/- 15-20 gr (bitumen) dak komen. In eerst instantie kwamen alle panelen op de platte daken maar hij wil nu waarschijnlijk alles op het hoge dak plaatsen.

Mijn vraag wat zijn de conseqienties als je dus bijv. 6 panelen op 20 gr plaatst en 8 panelen op 35-40 gr. plaatst op een omvormer met maar 1 mppt (deze is al aangekocht evenzeer de flatfix 20 gr.)

Ter illustratie een sketchup afbeelding van de situatie (alles komt dan op het hoge dak).

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/dak%20CenE%20%28607%20x%20392%29.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/zonnepanelen/dak%20CenE2%20%28607%20x%20392%29.jpg

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Chris96 schreef op maandag 29 september 2014 @ 21:47:

Trina heeft de QuadMax lijn en die gaan tot 215 Wp met die afmetingen.

http://www.trinasolar.com...08_datasheet_SEP_2013.pdf

• Tristan
MeltedForest schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:00:
[...]

Je ziet het toch niet, in ieder geval ik kijk ook niet elke dag op mijn dak :+
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Misschien dat het went inderdaad maar mede doordat die panelen een andere kleur zijn dan de omliggende dakpannen valt het op.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:36
[...]

[afbeelding]

De combinatie van 8 x 250 Wp aan de randen en een rij 300 Wp in het midden vindt ik nog wel wat hebben. Ik zou wel het patroon ook naast het dakraam doorzetten met 1x 300 Wp en 1x 250Wp. Dan heb je 3750 Wp en een mooier dak. Overigen sweet ik niet of deze panelen ook al in het zwart te krijgen zijn. Maar dat zou ik zeker toepassen. Zoals je op de foto's ziet, kan je vanuit de tuin juist heel goed het dak zien.

• Tristan
MeTooPV schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 09:23:
[...]

De combinatie van 8 x 250 Wp aan de randen en een rij 300 Wp in het midden vindt ik nog wel wat hebben. Ik zou wel het patroon ook naast het dakraam doorzetten met 1x 300 Wp en 1x 250Wp. Dan heb je 3750 Wp en een mooier dak. Overigen sweet ik niet of deze panelen ook al in het zwart te krijgen zijn. Maar dat zou ik zeker toepassen. Zoals je op de foto's ziet, kan je vanuit de tuin juist heel goed het dak zien.
Ik denk dat ik zelf ook de aluminium profielen donker blauwe/zwart zou verven omdat ook juist die zal afsteken tegen het dak.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

peauke schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:03:
Even een vraagje mbt het toepassen van zonnepanelen in verschillende hellingshoeken op een omvormer met 1 mppt.

Mijn schoonbroer wil dus 14 stuks panelen plaatsen waarbij 6 stuks op het plat dak komen en de overig op een licht hellend, +/- 15-20 gr (bitumen) dak komen. In eerst instantie kwamen alle panelen op de platte daken maar hij wil nu waarschijnlijk alles op het hoge dak plaatsen.

Mijn vraag wat zijn de conseqienties als je dus bijv. 6 panelen op 20 gr plaatst en 8 panelen op 35-40 gr. plaatst op een omvormer met maar 1 mppt (deze is al aangekocht evenzeer de flatfix 20 gr.)

Ter illustratie een sketchup afbeelding van de situatie (alles komt dan op het hoge dak).

[afbeelding]

[afbeelding]
Mijn ervaring hier mee is dat dit niet goed gaat en het je de nodige opbrengst kost. Ik heb 2 panelen die onder 10 graden staan ten opzichte van de andere panelen die onder 40 graden liggen. Dit gaat duidelijk ten koste van de opbrengst.

databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 14:23
Misschien een rare vraag maar zou het mogelijk kunnen zijn dat het afgegeven vermogen van de omvormer omhoog gaat als er een veel gebruiker wordt ingeschakeld?

ik heb sinds een paar dagen 4000Wp op het dak liggen met een growatt omvormer. deze zit beneden op een eigen groep in de meterkast aangesloten. Het zou toeval kunnen zijn maar ik heb vandaag 3 keer gewassen (machine staat naast de omvormer) en tot 3 keer toe viel me op dat het afgegeven vermogen van 600W naar 1200W schoot en hoger vlak nadat ik de was aanzette.

Is dit toeval en schoof gewoon een wolkje aan de kant of zou het zin hebben om dit verder te testen?

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 08:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Zou het kunnen dat veelgebruikers het voltage verlagen en dat de omvormer dan meer energie kwijt kan? Het lijkt me een procentenkwestie (als het al geen promilles zijn), dus die verdubbeling verklaar je daar niet mee.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
@MarcoL1978
nop, daar moet de omvormer niks van merken.

maar om je gerust te stellen.
probeer het eens met een stabieler gebruikend zwaar apparaat.
zoals een waterkoker(koffiezet apparaat is ook waterkoker.) of elektrische oven/gril etc.....
(een wasmachine gebruikt de eerste x minuten nog geen verwarming en heeft dan een laag gebruik.
pas als de verwarmings-element aan gaat wil hij naar de 2000W gaan.
je weet niet hoeveel hij gebruikt op welk moment zonder een meter er aan te hangen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

[afbeelding]

Waarom blauwe panelen nemen? Op die zwarte pannen kun je beter zwarte panelen nemen.
Kun je 260Wp, 310Wp en 155Wp EC Solar panelen nemen bijvoorbeeld.
Ik zou zelf voor 310Wp in portrait kiezen. De kleur en hoogte van het dak lijkt een beetje op een oude project van ons in de Reeshof in Tilburg.
Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/uploads/2013/07/zon_klein.jpg

www.sunsolar.nl

• MarcoL1978
Goede tip, ik zal het morgen wel eens testen met de stofzuiger (is de vrouw ook weer blij).

Net nog terug gekeken naar de grafieken en ik heb vandaag 3 dikke pieken staan net als de wasmachine draait... het blijft raar.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:57

[afbeelding]
[afbeelding]
Is er geen regelgeving die zegt dat zonnepanelen op een hoekwoning zoals in jouw situatie een bepaalde afstand moeten hebben van de rand?

3kwp pvoutput

• PClop
  • Niet online
SolarKing schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:51:
[...]

Waarom blauwe panelen nemen? Op die zwarte pannen kun je beter zwarte panelen nemen.
Ik zou zelf voor 310Wp in portrait kiezen. De kleur en hoogte van het dak lijkt een beetje op een oude project van ons in de Reeshof in Tilburg.
[afbeelding]
Idd totaal uitgevoert met zwarte panelen wordt het al veel minder storend.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

morpheus schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 17:30:
[...]

Is er geen regelgeving die zegt dat zonnepanelen op een hoekwoning zoals in jouw situatie een bepaalde afstand moeten hebben van de rand?
Nee. Je mag van rand tot rand vullen. Er is wel een regel dat panelen niet mogen uitsteken en evenwijdig met schuine dak mee moeten lopen.

www.sunsolar.nl

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Serieus, je maakt wat mee als je hier en daar wat info inwint bij de diverse leveranciers.

Over mijn vraag over een bepaald oost-west montagesysteem kreeg ik het volgende antwoord:

"Wat bedoel je juist met oost-west montagemateriaal? Op een plat dak kunnen de panelen naar de gewenste richting geplaatst worden. Hier staat de link naar de handleiding van het montagemateriaal: Valkbox plat"

Met hun ruime ervaring: "Al 12 jaar maken zonnesystemen deel uit van een breed scala aan producten, ondertussen onze firma jaarlijks 160 000 zonnepanelen (40 MW) in heel Europa." weten ze dus niet wat een oost-west systeem is :-(

Deze leverancier is bij mij afgeschreven......

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Laat mijn "oudste maatje" me in de steek?

Shell ACN3000E paneeltje (72 cel, 100 Wp) van pak hem beet 14 jaar oud.
Optisch ziet hij er goed uit, geen delaminatie, geen vervuiling.
De MPPT spanning op de omvormer was vanmiddag om 16:30 rond de 33 Volt
De opbrengst was maar 2 Watt (AC gemeten), van het weekeind bij sterkere instraling was het 11 Watt.

Aan de omvormer lijkt het niet te liggen want sluit ik andere paneel aan (ook met 72 cellen maar wel een beetje hogere Wp waarde) op dezelfde omvormer dan schiet hij richting 60 Watt (gemeten op zelfde tijdstip met dezelfde instraling van de zon) en de MPPT spanning is dan ook rond de 33 Volt.

Het enige wat ik nu kan verzinnen om op het verschil in kortsluitstroom te meten, op het paneel en vlak bij de omvormer, dan kan ik slechte contacten uitsluiten in de bekabeling.

Iemand nog een ander idee wat hier mogelijk aan de hand is?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

rokas schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 19:07:
Laat mijn "oudste maatje" me in de steek?

Shell ACN3000E paneeltje (72 cel, 100 Wp) van pak hem beet 14 jaar oud.
Optisch ziet hij er goed uit, geen delaminatie, geen vervuiling.
De MPPT spanning op de omvormer was vanmiddag om 16:30 rond de 33 Volt
De opbrengst was maar 2 Watt (AC gemeten), van het weekeind bij sterkere instraling was het 11 Watt.

Aan de omvormer lijkt het niet te liggen want sluit ik andere paneel aan (ook met 72 cellen maar wel een beetje hogere Wp waarde) op dezelfde omvormer dan schiet hij richting 60 Watt (gemeten op zelfde tijdstip met dezelfde instraling van de zon) en de MPPT spanning is dan ook rond de 33 Volt.

Het enige wat ik nu kan verzinnen om op het verschil in kortsluitstroom te meten, op het paneel en vlak bij de omvormer, dan kan ik slechte contacten uitsluiten in de bekabeling.

Iemand nog een ander idee wat hier mogelijk aan de hand is?
Misschien is er intern bedrading doorgebrand, dan kun je nog wel spanning krijgen maar komt er geen vermogen meer door. De diodes zullen het niet zijn, tenzij deze er maar 1 heeft, maar dat lijkt me sterk,

Misschien de junctionbox even losmaken en vóór de diodes meten als dat lukt en de kortsluitweerstand opmeten. Let wel op dat je een meter moet gebruiken die dat aankan. De meesten gaan wel tot 10A, maar sommige maar 2 en dan knapt de zekering van je multimeter er uit.

• Tristan
SolarKing schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:51:
[...]

[afbeelding]
Kijk, zwarte panelen zonder aluminium frame ziet er al een stuk fraaier uit!

Verwijderd

MIjn ouders waren er bijna uit :) ,..... BIJNA! :(

Gisteren CV-monteur op bezoek gehad, en die adviseerde nog 1,5 jaar te wachten met zonnepanelen, want tegen die tijd zijn er 500-750 WP panelen op de markt voor een gelijke prijs als de huidige 300 WP 8)7

De eerste van deze nieuwe generatie komt al over 5-8 maanden op de markt, heb ik nou zitten :z of is het waarschijnlijk dat de innovaties die de afgelopen jaren met enkele :'( procenten per jaar verliepen opeens een sprong van 80% gaan maken? |:(

}:O -shit, of werkelijkheid?

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
MarcoL1978 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 16:53:
Goede tip, ik zal het morgen wel eens testen met de stofzuiger (is de vrouw ook weer blij).

Net nog terug gekeken naar de grafieken en ik heb vandaag 3 dikke pieken staan net als de wasmachine draait... het blijft raar.
Kijk je naar de grafieken op de growatt logging site of bijvoorbeeld pvoutput?
Wat zegt het display op je growatt zelf op zo'n moment?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:39:
MIjn ouders waren er bijna uit :) ,..... BIJNA! :(

Gisteren CV-monteur op bezoek gehad, en die adviseerde nog 1,5 jaar te wachten met zonnepanelen, want tegen die tijd zijn er 500-750 WP panelen op de markt voor een gelijke prijs als de huidige 300 WP 8)7

De eerste van deze nieuwe generatie komt al over 5-8 maanden op de markt, heb ik nou zitten :z of is het waarschijnlijk dat de innovaties die de afgelopen jaren met enkele :'( procenten per jaar verliepen opeens een sprong van 80% gaan maken? |:(

}:O -shit, of werkelijkheid?
CV monteur = gas
CV monteur ≠ elektra

De huidige materialen die worden gebruikt voor zonnepanelen, silicium, zit wel redelijk aan de hoge kant al qua opbrengst. Verwacht de eerste 5 jaar geen 750 Wp panelen, tenzij je de huidige panelen 2 keer zo groot maakt

[ Voor 13% gewijzigd door looyenss op 01-10-2014 09:55 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Je zou er nog een vergelijking aan kunnen hangen als je het wat verder uitwerkt.
Zonnepanelen ≠ gascvmonteur :)

Zou wel eens een linkje willen zien waar die CV-monteur zijn info vandaan haalt.
Er komen altijd betere panelen uit, maar zo ook met nieuwe computers aanschaffen.
Ga je wachten, wacht je eindeloos.

Ik zeg, volgooien dat dak. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
AUijtdehaag schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 10:01:
Je zou er nog een vergelijking aan kunnen hangen als je het wat verder uitwerkt.
Zonnepanelen ≠ gascvmonteur :)

Zou wel eens een linkje willen zien waar die CV-monteur zijn info vandaan haalt.
Er komen altijd betere panelen uit, maar zo ook met nieuwe computers aanschaffen.
Ga je wachten, wacht je eindeloos.

Ik zeg, volgooien dat dak. ;)
Precies. paar maanden geleden de installatie van 14 jaar oud vervangen. Iedereen zei 14 jaar geleden dat ik moest wachten, en dat zeggen ze nu weer. Ik heb alleen mooi wel mijn nieuwe installatie met een deel van de opbrengst van mijn oude kunnen betalen, en hou nog over.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
Tijdje terug een artikel gelezen (heb al zitten Googlen, maar kan het niet vinden) dat dunne film panelen de toekomst zijn, o.a. vanwege milieu aspecten en beschikbaarheid grondstoffen.
Ontwikkelingen betreft rendement zitten in een stijgende lijn terwijl productiekosten dalen.

Kijk naar amorf zonnepanelen. Eigenlijk is die techniek veel mooier en simpeler. Nu alleen nog het rendement omhoog.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• MarcoL1978
sjimmie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 09:53:
[...]

Kijk je naar de grafieken op de growatt logging site of bijvoorbeeld pvoutput?
Wat zegt het display op je growatt zelf op zo'n moment?
Ik keek op het display van de omvormer zelf, later zag ik deze pieken ook terug op de site.

Vandaag al 3 keer een test gedaan met een stofzuiger op het zelfde stopcontact als de wasmachine zit en er gebeurt niets. Ik vermoed dus dat het dan toch stom toeval is geweest of dat de zon aan mijn wasmachine gekoppeld zit...

• sjimmie
MarcoL1978 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:06:
[...]

Ik keek op het display van de omvormer zelf, later zag ik deze pieken ook terug op de site.

Vandaag al 3 keer een test gedaan met een stofzuiger op het zelfde stopcontact als de wasmachine zit en er gebeurt niets. Ik vermoed dus dat het dan toch stom toeval is geweest of dat de zon aan mijn wasmachine gekoppeld zit...
Oke, toch nog even doorvragen: zit je omvormer met zo'n speciale splitter op de wasmachine-aansluiting? En wat deed de netspanning op de momenten dat er wel zo'n groot verschil optrad?
Ik kan me voorstellen dat de omvormer z'n vermogen niet kwijt kan doordat bijvoorbeeld de netspanning te hoog dreigt te worden. En dat zou bijv kunnen komen door een lange of matige kabel naar je omvormer. De draaiende wasmachine zou dan kunnen helpen door de boel te belasten.
(en momenteel zal het opgewekte vermogen niet zo heel hoog zijn)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sjimmie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Oke, toch nog even doorvragen: zit je omvormer met zo'n speciale splitter op de wasmachine-aansluiting? En wat deed de netspanning op de momenten dat er wel zo'n groot verschil optrad?
Ik kan me voorstellen dat de omvormer z'n vermogen niet kwijt kan doordat bijvoorbeeld de netspanning te hoog dreigt te worden. En dat zou bijv kunnen komen door een lange of matige kabel naar je omvormer. De draaiende wasmachine zou dan kunnen helpen door de boel te belasten.
Maar in dat geval zal de omvormer toch zijn spanning gaan verhogen, zodat hij dat vermogen wel kwijt kan, tot hij op een punt komt dat het volgens de NL standaard niet meer mag (meen 251V). In dat geval zal de omvormer uit moeten springen en opnieuw moeten starten. Of zit ik er nu compleet naast?

• sjimmie
DjVe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:10:
[...]

Maar in dat geval zal de omvormer toch zijn spanning gaan verhogen, zodat hij dat vermogen wel kwijt kan, tot hij op een punt komt dat het volgens de NL standaard niet meer mag (meen 251V). In dat geval zal de omvormer uit moeten springen en opnieuw moeten starten. Of zit ik er nu compleet naast?
Of een growatt uitgaat of zijn vermogen beperkt, weet ik niet.
Wellicht gaat ie dus niet uit, maar beperkt ie zijn vermogen gewoon door niet verder te stijgen.

• MarcoL1978
sjimmie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Nee, de kabels van de omvormer gaan door naar de meterkast met een eigen groep en zelfs andere aardlek dan de wasmachine.
Toen ik gisteren de wasmachine aanzette schoot hij van ongeveer 600 naar 1200W, op dit moment met volle zon zit hij ook op 2000 en hoger.

Zou ik dan meer naar het voltage moeten kijken op de omvormer?

• sjimmie
MarcoL1978 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:42:
[...]

Nee, de kabels van de omvormer gaan door naar de meterkast met een eigen groep en zelfs andere aardlek dan de wasmachine.
Toen ik gisteren de wasmachine aanzette schoot hij van ongeveer 600 naar 1200W, op dit moment met volle zon zit hij ook op 2000 en hoger.

Als hij nu zonder gekke dingen al 2kW doet dan zal er toch niets aan de hand zijn.
Dat met die wasmachine zal dan toeval zijn geweest...

Verwijderd

vorige maand mijn meterstanden doorgegeven ivm einde contract op dat moment variabel tarief
vandaag de standen doorgegeven ivm de jaarafrekening
meneer de standen van vandaag zijn lager als die van vorige maand O-) O-)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sjimmie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:14:
[...]

Of een growatt uitgaat of zijn vermogen beperkt, weet ik niet.
Wellicht gaat ie dus niet uit, maar beperkt ie zijn vermogen gewoon door niet verder te stijgen.
Dat klinkt logisch ja.

We hebben zelf wel eens te maken gehad met een woning waar 5kWp op lag, maar waar overdag niets gebruikt werd (muv het standby verbruik van de woning zelf). Die woning lag al vrij ver van de bewoonde kern en had al een iets hoger voltage dan een normale woning (schommelde ergens tussen de 235 en 238 als ik me niet vergis). Daar gebeurde het regelmatig dat om 12:00 op maximaal vermogen de omvormer uit klapte en daarna weer opstartte, omdat hij al snel tegen de grens van de maximale spanning aan liep. Dan kan je wel bij de netbeheerder gaan aankloppen, maar die willen natuurlijk ook geen snars voor je doen. In dat geval heb je maar twee opties: of meer overdag gaan gebruiken (wasmachine/droger op de timer) of de maximale AC spanning van de omvormer aanpassen. Dat laatste mag volgens mij niet zonder tussenkomst van de netbeheerder, maar het was wel grappig als je de omvormer op Italiaans zette, hij zonder problemen door liep. Het gaf in ieder geval wel de juiste bevestiging van het probleem, :+

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:11
Netbeheerder om die reden al gebeld; mijn AEG gaat ook wel eens uit sinds de halve straat PV heeft.
De marge is +/- 10% op 230v dus pas boven de 253v komen ze in actie. Je inverters zou in NL dus dat als waarde moeten hebben, om binnen de grid specs te blijven. Als ik merk dat het hoger wordt komen ze het fixen, maar vooralsnog blijft het bij pieken van 250v zover ik heb kunnen zien.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• roderickvd
MarcoL1978 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 12:42:
[...]

Wat voor omvormer is dit? En doet hij het kortstondig bij het inschakelen van een groot vermogen, of blijft het aangegeven vermogen dan hoog?

Bij het inschakelen van een motor krijg je kortstondig een cosinus phi verschuiving, waardoor het schijnbare vermogen toeneemt. Maar je omvormer hoort het werkelijke vermogen weer te geven. Dat zou het dus kunnen verklaren, en het zou niet netjes zijn.

• pielle007
roderickvd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:27:
[...]

Wat voor omvormer is dit? En doet hij het kortstondig bij het inschakelen van een groot vermogen, of blijft het aangegeven vermogen dan hoog?

Bij het inschakelen van een motor krijg je kortstondig een cosinus phi verschuiving, waardoor het schijnbare vermogen toeneemt. Maar je omvormer hoort het werkelijke vermogen weer te geven. Dat zou het dus kunnen verklaren, en het zou niet netjes zijn.
Kan dit een reden zijn om een overspanningsbeveiliging te gebruiken?
(had de vraag reeds eerder gesteld pielle007 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" )

[ Voor 5% gewijzigd door pielle007 op 01-10-2014 15:50 ]

• roderickvd
pielle007 schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:49:
Kan dit een reden zijn om een overspanningsbeveiliging te gebruiken?
(had de vraag reeds eerder gesteld pielle007 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" )
Ik las je post en ben het eens met het antwoord dat al gegeven was: niet nodig. Bovendien dekt elke inboedelverzekering al tegen blikseminslag. Enige dat je dan mist zijn je dagen met opbrengst totdat je een vervangende omvormer of set krijgt. Je moet wel een monsteropbrengst hebben wil dat echt relevant zijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn hier perongeluk ook nog mensen die in Frankrijk wonen en zonnepanelen hebben? Mijn ouders wonen in het zuiden van Frankrijk, en hebben zojuist iemand langs gehad over zonnepanelen: Waar het op neer zou komen is dat 15% van de opbrengst voor eigen gebruik is, 85% om terug te verkopen aan het EDF. Waar je niet verdrietig van wordt gezien de 28 cent per kWh die daarvoor betaald wordt (20 jaar gegarandeerd). Zuiden van Frankrijk heeft natuurlijk een hoop zon, en ook nog eens een dak wat goed geschikt zou zijn ervoor.

Enige detail: Voor het geheel zouden de kosten op dichter bij de 5 dan de 4 euro per Watt-piek uitkomen, wat mij, met wat googlen, heel erg prijzig lijkt. Dus ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee had in Frankrijk.

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20

Doi

Korte vraag voor de mensen die al langer panelen hebben. De productie van de maand september hoe verhoud die zich tot andere maanden? Kun je stellen dat wat je in September opwekt een 12 de deel is of is hoger of lager?

Heb sinds 4 september panelen en heb daarmee een beeld van wat de opbrengst van die maand is geweest. Reken dit door naar een jaaropbrengst dan valt me dat wat tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Doi op 01-10-2014 17:39 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Doi schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:37:
Korte vraag voor de mensen die al langer panelen hebben. De productie van de maand september hoe verhoud die zich tot andere maanden? Kun je stellen dat wat je in September opwekt een 12 de deel is of is hoger of lager?

Heb sinds 4 september panelen en heb daarmee een beeld van wat de opbrengst van die maand is geweest. Reken dit door naar een jaaropbrengst dan valt me dat wat tegen.
Van 4 september t/m 30 september zo'n 8,4% van mijn jaaropbrengst opgebracht. Dat is dus (heel toevallig) zo'n 12e deel van de jaaropbrengst. In wat voor opstelling staan jouw panelen (orientatie en hellingshoek). Dit is van invloed op de verdeling per jaar (platter=meer in de zomer, steiler=meer in de winter)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Rol-Co

Rol-Co

Sissors schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:16:
Zijn hier perongeluk ook nog mensen die in Frankrijk wonen en zonnepanelen hebben? Mijn ouders wonen in het zuiden van Frankrijk, en hebben zojuist iemand langs gehad over zonnepanelen: Waar het op neer zou komen is dat 15% van de opbrengst voor eigen gebruik is, 85% om terug te verkopen aan het EDF. Waar je niet verdrietig van wordt gezien de 28 cent per kWh die daarvoor betaald wordt (20 jaar gegarandeerd). Zuiden van Frankrijk heeft natuurlijk een hoop zon, en ook nog eens een dak wat goed geschikt zou zijn ervoor.

Enige detail: Voor het geheel zouden de kosten op dichter bij de 5 dan de 4 euro per Watt-piek uitkomen, wat mij, met wat googlen, heel erg prijzig lijkt. Dus ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee had in Frankrijk.
Ik heb wel iemand die mijn 2e set gekocht heeft en die draait nu vrolijk in Frankrijk, dus als ze slim zijn kopen ze het hier a 1,20 per Wp en brengen het daar.

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Doi schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:37:

In het opbrengst-topic kun je heel veel ervaringscijfers terugvinden: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Het is natuurlijk altijd afhankelijk van ligging/wanneer wel/geen schaduw / hoek etc etc.
Of gebruik de PVgis calculator om verwachtingscijfers te berekenen: http://photovoltaic-software.com/pvgis.php

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Sissors schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:16:
Ik weet van vrienden van mij dat het gewoon heel prijzig is omdat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen anders mag je niet terug verkopen. Anders hadden die vrienden van mij ook wel hier gekocht en daar gelegd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20

Doi

antonboonstra schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:50:
[...]

Van 4 september t/m 30 september zo'n 8,4% van mijn jaaropbrengst opgebracht. Dat is dus (heel toevallig) zo'n 12e deel van de jaaropbrengst. In wat voor opstelling staan jouw panelen (orientatie en hellingshoek). Dit is van invloed op de verdeling per jaar (platter=meer in de zomer, steiler=meer in de winter)
Hallo Anton bedankt voor je reactie.

Mijn setje ligt op 10 graden hellingshoek op een plat dat in de bebouwing. Dus dan klopt mijn aanname wel aardig. Bovendien heb ik nog boom die in het najaar om gaat en nu voor veel schaduw zorgt.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vandaag voor 't eerst groter systeem met SF170 gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Mb4OLMBjENg/VCwBxwHX_gI/AAAAAAAAs1w/ok7SCU1LSec/s512/IMG-20141001-WA0001.jpg

Op een ABB 5.8 omvormer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

@NiGeLaToR ik heb daar laatst ook al een en ander over geschreven
max toegestaneterugvoeding in nederland is 250V
in belgie is deze juist van wege de vele pv sets verhoogt naar max 260V

ik had problemen ook omdat er nu meer pv sets in de omgeving zijn
in 1e instantie landcode op belgie gezet max Vac op 255 V gezet

na 2 weken bleek dat de omvormer bij pieken maximaal op 250.9 V uitkomt dus maxVac teruggezet op 251V

hierdoor geen storingen meer landcode staat nog wel op belgie anders kan je namelijk niet de waarde boven die 250 instellen met landcode NL

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe groot is nu de kans dat je draaischijfmeter niet terug kan draaien?

Heb alleen deze foto even voorhanden
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/294icg6.jpg

Moet nu ja of nee kiezen bij Liander vwb vervanging
Indien u bij deze aanvraag kiest voor het behouden van uw Ferraris meter dan kunt u achteraf alsnog een slimme meter aanvragen echter zijn er dan kosten aan verbonden. De kosten bedragen € 67,76 (alleen elektriciteitsmeter) of € 72,60 (elektriciteits- en gasmeter).

[ Voor 50% gewijzigd door hjs op 02-10-2014 10:10 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je kan hem eerst houden, en kijken of hij achteruit draait (grote kans), let wel op dat ook de cijfers daadwerkelijk aftellen. Zo niet, dan vervang je 'm.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46
Enexis gaf bij mij aan dat de teruglevering niet geijkt was en ik kreeg dus gratis een slimme meter..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

miel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:18:
Enexis gaf bij mij aan dat de teruglevering niet geijkt was en ik kreeg dus gratis een slimme meter..
Klopt wat ze zeggen, alleen is het weinig relevant, want vooruit doet 'ie 't ook prima. Maargoed. Vroeg of laat krijg je toch een slimme meter.

• hjs
  • Niet online

hjs

miel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:18:
Als ik nu aangeef dat ik een slimme meter wil is het gratis.
Zeg ik nu nee en het blijkt dat het toch niet werkt kost het me

Ik hou nu lekker die draaimeter, die draait hopelijk terug en geen kans op administratie fouten bij het verwerken van verschillende meterstanden.

• sjimmie
hjs schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:34:
[...]
Als ik nu aangeef dat ik een slimme meter wil is het gratis.
Zeg ik nu nee en het blijkt dat het toch niet werkt kost het me
Volgens mij heb je een aantal maanden de tijd om te reageren. Dus even wachten op een zonnige dag, alles uit behalve je omvormer en kijken of je meter goed werkt. Zo ja, klaar, zo nee, gratis andere meter aanvragen.

• hjs
  • Niet online

hjs

sjimmie schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:41:
[...]

Volgens mij heb je een aantal maanden de tijd om te reageren.
Helaas :P
Binnen 14 dagen reageren.
Wilt u uiterlijk binnen 14 dagen de aanvullende gegevens aan ons retourneren? Als wij na 14 dagen nog geen reactie van u hebben ontvangen, komt de aanvraaghelaas te vervallen. U kunt dan uiteraard een nieuw verzoek tot saldering indienen.
De panelen liggen vast niet binnen 14 dagen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 02-10-2014 10:46 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 08:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Salderen is toch een recht waar je niet om hoeft te verzoeken?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Zynderer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie advies voor een klein systeem op een schuurdak van 4 bij 2 meter, zonder directe schaduw en panelen gericht op het zuiden. Mijn oog was gevallen op de nieuwe X21 panelen van sunpower, is het het waard om deze hoog rendement panelen aan te schaffen voor een dergelijk klein systeem?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zynderer schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:49:
Beste allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie advies voor een klein systeem op een schuurdak van 4 bij 2 meter, zonder directe schaduw en panelen gericht op het zuiden. Mijn oog was gevallen op de nieuwe X21 panelen van sunpower, is het het waard om deze hoog rendement panelen aan te schaffen voor een dergelijk klein systeem?
Nee. LG300 kan wellicht net, op schansje. 4 stuks, op Omnik 1.0. Anders YL275.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:59:
Vandaag voor 't eerst groter systeem met SF170 gelegd.

[afbeelding]

Op een ABB 5.8 omvormer.
Dat ziet er heel fraai uit :)
Maar ik zie dat de panelen tot aan de rand van het dak gelegd zijn terwijl ik overal lees dat je uit de rand van het dak moet blijven.
Nemen jullie dan nog extra maatregelen om problemen te voorkomen?

Ik stel deze vraag omdat ik zelf namelijk ook in deze situatie kom, ik wil namelijk ook over de volle breedte dezelfde panelen plaatsen (in portrait stand).

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, het was wat krapjes. Het is een laag dak, tussen bomen gelegen, ver weg van de kust. Dus qua windbelasting maak ik me geen zorgen. We zetten standaard een dubbele dakhaak aan het eind van het profiel, dat gaat dus nergens meer heen.

• pielle007
Voor de zekerheid en op advies van de mijn installateur (op zijn beurt weer op advies van Enecsys) om de omvormers te beschermen tegen spanningspieken, zojuist dan toch een overspanningsbeveiliging geplaatst. Voor de 4 tientjes kan ik me geen buil vallen denk ik, het is een Emat 2P die volgens de webwinkel van een kwalitatief A merk is waarop 60 maanden garantie wordt gegeven. Geeft mij iig wat meer rust ;)

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2yxew0m.jpg

• MarcoL1978
roderickvd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:27:
[...]

Rond het aanzetten van de vaatwasser heb ik ook weer even een piek gehad, dit haal ik dan uit de logging (geen idee hoe ik dit makkelijk in een tabel krijg hier):
Vpv1(V) Ipv1(A) Ppv1(W) Vpv2(V) Ipv2(A) Ppv2(W) Ppv(W) VacR(V) Pac(W)
217.3 3.0 648.8 193.0 3.0 584.1 1232.9 231.5 1150.2
229.2 5.0 1193.5 227.4 4.9 1154.7 2348.2 233.4 2234.6
229.2 5.4 1268.3 239.2 5.2 1247.6 2515.9 232.5 2400.2
228.0 5.5 1288.9 224.4 5.6 1272.5 2561.4 233.4 2445.7
237.5 4.9 1178.5 229.8 5.0 1160.2 2338.7 233.4 2229.9
239.8 5.0 1217.8 245.8 4.8 1203.9 2421.7 234.4 2309.8
239.8 3.9 960.6 249.3 3.7 947.4 1908.0 232.5 1806.1
211.4 3.5 773.9 258.2 3.1 802.4 1576.3 232.5 1486.0
218.5 2.6 581.3 251.1 2.3 585.0 1166.3 232.5 1086.5
235.7 2.1 521.2 236.3 2.2 513.5 1034.7 231.5 958.8
245.2 2.1 511.2 245.8 1.9 500.0 1011.2 231.5 935.8
241.6 1.4 362.4 241.6 1.4 346.0 708.4 232.5 646.0
237.5 1.5 375.9 235.7 1.5 353.9 729.8 231.5 670.6
239.2 1.5 367.8 236.3 1.4 347.9 715.7 231.5 657.5
238.1 1.6 389.5 237.5 1.6 366.6 756.1 232.5 697.7
235.7 1.6 387.1 241.6 1.5 362.7 749.8 232.5 690.1
241.6 1.5 382.9 228.6 1.6 357.3 740.2 232.5 681.9

Het is een Growatt 3600MTL met 2 MPP trackers, de 16 250Wp panelen zijn hier over verdeeld. Het Voltage zie ik hier dik over de 230 heen schieten, is dit dan een probleem?

De bewolking trok wel weer weg rond dit tijdstip, dus het kan wederom weer toeval zijn...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Probeer het eens te reproduceren op een mooie zonnige dag zonder bewolking, dan kan je dat in ieder geval uitsluiten. Dat je spanning over de 230V springt is normaal, de omvormer moet iets meer druk zetten om zijn vermogen die kant op te duwen en dat doe je door de spanning vanuit de omvormer te verhogen.

Verwijderd

Zynderer schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:49:
Beste allemaal,

4 bij 2 kunnen precies 4 grote Suntech's (285Wp van marktplaats) op. Dan heb 1140Wp aan panelen, klein omvormertje erop en je bent klaar. Alleen qua voltage kom je wat laag uit, dus dat wordt wat speuren naar een geschikte omvormer. :)

Een Nari 1000TL zou volgens mij goed passen als (goedkoper) alternatief voor de Omnik. Deze mist alleen wel standaard WiFi.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2014 14:36 ]

Verwijderd

als dit werkelijkheid zou zijn dat je omvormer spontaan meer gaat leveren als je een wasmachine of vaatwasser aanzet dan zou ik wel weten ( tijdschakelaar wasmachine aan uit om de 10min )

maar zonder gekheid
dit is gewoon toeval

• MarcoL1978
DjVe schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:11:
Probeer het eens te reproduceren op een mooie zonnige dag zonder bewolking
.

Dan moet ik wachten tot juli volgend jaar 8)7

Ik ga er voor nu maar vanuit dat alles correct werkt, een degelijke meting zit er voorlopig toch nog niet in. ALs het weer constanter is zal ik het weer eens in de gaten gaan houden.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:17:
[...]

4 bij 2 kunnen precies 4 grote Suntech's (285Wp van marktplaats) op. Dan heb 1140Wp aan panelen, klein omvormertje erop en je bent klaar. Alleen qua voltage kom je wat laag uit, dus dat wordt wat speuren naar een geschikte omvormer. :)

Een Nari 1000TL zou volgens mij goed passen als (goedkoper) alternatief voor de Omnik. Deze mist alleen wel standaard WiFi.
Of meteen 4 x 310Wp EC solar nemen dan. Afstand tussen panelen en dakrand is wel heel krap.
Growatt 1000s omvormer kan toegepast worden.

www.sunsolar.nl

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MarcoL1978 schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 14:39:
[...]
.

Dan moet ik wachten tot juli volgend jaar 8)7

Ik ga er voor nu maar vanuit dat alles correct werkt, een degelijke meting zit er voorlopig toch nog niet in. ALs het weer constanter is zal ik het weer eens in de gaten gaan houden.
Ik denk ook dat het toeval is hoor, maar je kan het ook prima testen op een mooie winterse dag. Als het maar (even) onbewolkt is.

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2025

Ross

Live Life

ceasar_w schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:40:
Ik had hier ook een defecte varistor maar dat draad 3 een loze verbinding is klopt volgens mij niet
draad 3 is verbonden met 2 en smelt door bij een overspanning als je de laatste foto bekijkt van Ross zie je de plek waar draad 3 vastzat

ceasar
Je hebt helemaal gelijk. Heb net een hele gecheckt, daar was de 3e verbonden met de 2e...
Waar het voor dient is mij een raadsel eerlijk gezegd.

ola

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan zat ik er helemaal naast :X

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

Heeft er hier iemand tips voor betrouwbare en bekwame, maar liefst niet té dure leveranciers/installateurs die in de regio Gouda werken? Ik heb een wat lastig dak waar ook al een zonnecollector op staat, dus ik zoek echt iemand die goed advies kan geven wat hier de beste optie is...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:04
Tip: plaats hier een foto. Gratis, (zeer) deskundig en onafhankelijk advies ;)
Daarna kun je leveranciers gaan zoeken.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

OK, ook een optie natuurlijk. Ik wil dit weekend eens het dak op om e.e.a. te meten, maar dit zijn de foto's die al on line staan:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals je ziet is het een huis met een dak met negatieve hoeken: het is in het midden het laagste, in plaats van het hoogste.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Rol-Co

Rol-Co

ATS schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 17:24:
Heeft er hier iemand tips voor betrouwbare en bekwame, maar liefst niet té dure leveranciers/installateurs die in de regio Gouda werken? Ik heb een wat lastig dak waar ook al een zonnecollector op staat, dus ik zoek echt iemand die goed advies kan geven wat hier de beste optie is...
Hey stadsgenoot :)
Er zijn geen panelen leggers in gouda, alleen bedrijfjes die het er bij doen, maar voor een leverancier ben je niet gebonden aan de plaats zelf natuurlijk.

Verwijderd

als ik via streetvieuw kijk krijg ik het idee dat de zon vanaf de straatkant komt,
in dat geval schans op de achterste helft en eventueel op je schuur achter nog panelen leggen
Pagina: 1 ... 57 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.