Zynderer schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:08:
Beste allemaal,
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op zonnepanelen. Allereerst was het plan om een klein systeem op het schuurdak te leggen, maar dit levert natuurlijk niet genoeg ten opzichte van het jaargebruik van +- 4000kWh. Nu heb ik de volgende schets gemaakt voor een systeem op het dak, het dak is gericht op zuid-zuidwest:
[
afbeelding]
https://www.dropbox.com/s...lar%20Panels%201.jpg?dl=0
Onder de dakkapel is ongeveer 1,50 meter tot aan de dakgoot, hierbij leek het mij gunstig om te kiezen voor kleine 48 cells panelen van yingli uit de 48 cell panda serie (bijvoorbeeld YL215C-24b, 215 W aangeboden op enerdu.nl voor). De 225 Wp versie van deze panelen zouden natuurlijk nog gunstiger zijn, maar deze kan ik nergens te koop aangeboden vinden, iemand enig idee?
Boven de dakkapel is ongeveer 1 meter pannen, en ik ben ergens tegengekomen dat het niet verstandig is om panelen binnen 30 cm vanaf de nok te plaatsen, omdat de wind er dan makkelijker onder kan slaan. Ik heb daarom gekozen voor een kleinere hoek met bijvoorbeeld 4 Yingli Panda 275 Wp, YL275C-30b.
[
afbeelding]
https://www.dropbox.com/s...lar%20Panels%202.jpg?dl=0
Omdat er nu twee verschillende types panelen gebruikt worden, lijkt het mij gunstig om te kiezen voor optimizers van solaredge en de hele string aan een SE2200 omvormer te koppelen. Het totaal aan Wp komt namelijk uit op 6x215 + 4x275 = 2390 Wp
Wat denken jullie hier van?
dat kan wel beter lijkt mij.
op zich is het niet een probleem om in de 30 cm bij de daknok te werken.
(gewoon een paar extra haken gebruiken en het komt wel goed.)
alleen hoe wil je de haken daar ophangen. vaak moet dan de dak nok worden afgebroken en later weer op nieuw opgebouwd.
niet iedereen zijn kopje thee zal ik maar zeggen. (niet elke installateur heeft daar zin in, of je moet het zelf doen.)
lastig precies iets te zeggen met deze gegevens, maar kijk eens naar solarfrontier panelen.
(is maar een voorbeeld van een mogelijkheid.)
met SF panelen moet je al snel parallelle strings maken.
je zou er 4 boven het dakkapel kunnen hangen en 4 op het dakkapel en 4 onder het dakkapel.
voordeel van parallelle stringen is dat de richting die ze op staan niet 100% het zelfde hoeven te zijn en dat vangt ook de schaduw problemen op van de dakkapel.
dus 3 x 4 X 170Wp SF op een gewone TL omvormer van 2000W en nog geen solaredge nodig.
(met SF haal je een lager Wp aantal als met een mono paneel, maar wel meer kWh per Wp.
voor het gemak zeg ik even ongeveer 10%, dus je opbrengst is wel ongeveer +/- het zelfde als met mono.)
wil je toch meer panelen, dan zie ik zo snel alleen maar solaredge oplossingen.
met een p405 optimizer kun je dan 2x een SF paneel op hangen.
dus met 7 optimizers en 14 SF panelen ben je een aardig eind.
maar vergeet zoizo niet dat je ook nog een noord-noordoost hebt.
met parallelle stringen kun je daar ook 4 panelen ophangen of met solaredge een variabel aantal.
is maar iets minder effectief, maar als je nu voor een geringe meer prijs een iets zwaardere omvormer koopt, kun je die er altijd nog bij hangen.
de omvormer hoeft dan niet het aantal W te hebben als het aantal WP wat je ophangt.
de zon schijnt in jouw geval niet even hard op beide dak helften te gelijk.
op een solaredge se3000 makkelijk +/-4000Wp hangen op jouw dak.
voorbeeldje van mijn oost-west:
als je een beetje handig plant kun je een aardig eind komen in je gebruik.
zonder dat het echt duur word.
edit:
de YLxxxC-24b en de YLxxxC-30b kunnen gemixt worden in 1 string.
niet echt een super aanrader voor jouw dak, maar kan wel.
(ik weet ook nog een 270Wp + 210Wp combi van 158X106cm + 158x82cm.
misschien ook wel iets mee te verzinnen)
gefeliciteerd, maar pas op voor de verslaving, lol.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)