6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
De helft van die 3-fase omvormer bespaar je al door de aanschaf tegenover 3 losse omvormers, maar goed. Ook al nagedacht hoe je dan op een veilige manier al die DC bekabeling gaat wegwerken? Kan je niet beter gewoon alles door micro omvormers laten aansturen? Heb je gelijk een systeem wat modulair vervangbaar is tegen geringe kosten.patrickvanvalen schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:46:
Ik wil geen drie fasen omvormer. Als die uit valt heb ik helemaal niets meer.
Plus dat het een fiks bedrag is als die vervangen moet worden.
Heb nu een tuinhuis met twee dak vlakken van ongeveer onder 12 graden op zuid en noord.
Aan beide kanten passen 6 panelen.
Voor de rest een pannen dak op zuid onder 45 graden 17 panelen, pannen dak onder 23 graden op west 16 panelen, golfplaten dak onder 12 graden met 6 panelen.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo?
Is jfy suntwins 4000 tl vergelijkbaar met sma sunnyboy? Wat zijn de verschillen?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:46:
zoiets kan natuurlijk ook op 7 graden
Leveren zulke platte systemen geen probleem op met het zelf-reinigende vermogen?Trunks81 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 18:56:
Zo dit weekend ook ff bezig geweest mijn eerste set op schuur gelegd
Of ga je dan een paar keer per jaar het dak op om ze schoon te maken?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Zo'n 50 optimizers zijn ook niet bepaald goedkoop. Is ook al vaker besproken hier op het forum. Prima als je last van schaduw hebt, anders wordt het te duur.
Prijs verschil van sma en jfy is ongeveer 400 euri ( maal drie, in mijn geval) , dus wel de moeite.
Maar ik kan nergens vinden of het rendement van de jfy bij spanningen rond de 170 volt nog boven de 92 procent zit. Bij sma is dat wel het geval. Die hebben ook mooie software die dat voor je berekend.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ze worden uiteraard wel vuiler en er blijft wel wat water op staan bij een regenbui.sjimmie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:38:
[...]
[...]
Leveren zulke platte systemen geen probleem op met het zelf-reinigende vermogen?
Ik ga dan ook regelmatig het dak op, met een karcher die ook zeep spuit. Gebruik daarbij geen hoge druk in ieder geval. Kan prima het dak opkomen, via mijn dakraam aan de (gladde) noord kant.
Ik krijg het nog druk met panelen reinigen. De buren links van mij hebben sinds een maand zonnepanelen.
De buren rechts van mij, ben ik nu nieuwe panelen aan het installeren. Als het op houdt met regenenen
Anoniem: 361841
Ik heb een probleem mbt een omvormer SMA17000TL waarop 3 strings zitten met elk 24 panelen ETSolar poly 235Wp. Volgens de calculatietool van SMA mag er indd 3 strings met 24 panelen op deze omvormer (dit heb ik nog geverifieerd telefonisch met SMA) . Nu kreeg ik de opmerking van de klant dat de opbrengsten achterbleven.tov de andere omvormers en ben ik gaan kijken. Nu zie ik tot mijn verbazing dat er van de 3 strings 2 uitgevallen waren. De omvormer is gewoon blijven werken zonder storingsmelding omdat de string B1 waar de omv zich mee aangeschakeld gewoon bleef werken. Nu ben ik op de strings zelf gaan meten en ja ook fysiek losgekoppeld van de omvormer.Nu mat ik geen enkele spanning uit de 2 strings dus dit duid op een defect. in paneel of bekabeling.
Nu heb ik de defecte panelen gevonden en zie duidelijke verbranding/versmeltingsverschijnselen op de deksel van de aansluitbox..Deze panelen zijn er tussen uit gehaald en hebben we onderzocht. nu lijkt er slecht contact te zitten in het aansluitbox (draad is verbrand) Wij hebben hierop contact gezocht met onze leverancier en die zegt nu dat het een installatiefout is aangezien er maar 21 panelen op mochten zitten. Schijnbaar staat er in de handleiding van alle panelen (Renesola, ETsolar)dat er rekening mee moet worden gehouden met een factor 125%. Ze rekenen met een Voc van 37,08v dus dat wil zeggen 37,08x24x1,25=1112,40 V dit is wel de STC waarde..dus ideale omstandigheden. Volgens ons word deze spanning nooit bereikt als ik alleen al meet op een string (die wel werkt) van 24 panelen kom ik rond de 800V en dat kan volgens ons ook best kloppen. 24x37=888v maar dan heb je nog de afwijkingen mbt de azimut en dakhelling nou als ik deze ruim aan hou dan zit deze volgens het instralingsdiagram op 90% dus 888x0.9=799,2V. SMA(tool) zegt het kan...Ik zeg het kan..alleen de leverancier geeft niet thuis. Het gaat in totaal 4 panelen op 4 aparte strings en deze waren weer verdeeld over 3 verschillende omvormers. De defecte panelen zaten dus niet bij elkaar in een stirng. Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze materie.
hartelijk dank alvast
Dus je strings zijn 6 + 6 + 17 + 16 + 6 = 51 panelen.patrickvanvalen schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:46:
Heb nu een tuinhuis met twee dak vlakken van ongeveer onder 12 graden op zuid en noord.
Voor de rest een pannen dak op zuid onder 45 graden 17 panelen, pannen dak onder 23 graden op west 16 panelen, golfplaten dak onder 12 graden met 6 panelen.
Ik neem aan dat de string van 17 gesplitst wordt in 8+9.
De omvormer kan misschien 13 panelen aan (max 500V open klemspanning bij -10), liefst 12. De string van 16 moet dus ook gesplitst worden in 8+8.
Dan heb je dus 7 strings...
Nu kan je verschillende oriëntaties wel parallel zetten mits hetzelfde aantal panelen, maar dan loop je weer tegen de max 13A van de omvormer aan, twee strings op vol vermogen is waarschijnlijk 16A+ (hoeveel Wp zijn je panelen?).
6+6 van het tuinhuis werkt waarschijnlijk wel aardig.
Al met al vind ik het, los van het omzettingsrendement, geen topcombinatie paneel-omvormer voor deze situatie, al gaat het wel werken voor niet te veel geld.
Het lijkt me wel een drama met DC bekabeling worden zo (arbeid!), misschien dat je met 4 verschillende omvormers de boel een stuk eenvoudiger maakt.
Microomvormers met 1 grote omvormer is ook een voor de hand liggende vereenvoudiging.
Een ander, niet té duur alternatief dat afhankelijk van de dakmaten heel goed of heel slecht uitkomt is om overal (veelvouden van) strings van 4 Solar Frontier panelen te leggen en die allemaal parallel aan één omvormer te knopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Laten we de datasheet erbij pakken; is dit hem?Anoniem: 361841 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:53:
Nu heb ik de defecte panelen gevonden en zie duidelijke verbranding/versmeltingsverschijnselen op de deksel van de aansluitbox..Deze panelen zijn er tussen uit gehaald en hebben we onderzocht. nu lijkt er slecht contact te zitten in het aansluitbox (draad is verbrand) Wij hebben hierop contact gezocht met onze leverancier en die zegt nu dat het een installatiefout is aangezien er maar 21 panelen op mochten zitten. Schijnbaar staat er in de handleiding van alle panelen (Renesola, ETsolar)dat er rekening mee moet worden gehouden met een factor 125%.
Temperatuurcoëfficient van Voc is -0.34% per graad temperatuurstijging.
Bij 20 graden paneeltemperatuur is Voc 37.08, bij -10 is dat dus -30K * -0.34%/K=10.2% hoger=> Voc-10 wordt 41.17V=> stringspanning kan oplopen tot 987V in het voorjaar.
125% lijkt me erg conservatief.
Laatste grafiek op de laatste pagina: Voc vs irradiance: bijna geen afhankelijkheid tussen instraling en open klemspanning. De derating die je toepast is dus onterecht.Ze rekenen met een Voc van 37,08v dus dat wil zeggen 37,08x24x1,25=1112,40 V dit is wel de STC waarde..dus ideale omstandigheden. Volgens ons word deze spanning nooit bereikt als ik alleen al meet op een string (die wel werkt) van 24 panelen kom ik rond de 800V en dat kan volgens ons ook best kloppen. 24x37=888v maar dan heb je nog de afwijkingen mbt de azimut en dakhelling nou als ik deze ruim aan hou dan zit deze volgens het instralingsdiagram op 90% dus 888x0.9=799,2V.
Waarschijnlijk waren de panelen warmer dan 20 graden tijdens de meting.
Mijn mening: als installateur had je mijn sommetjes ook moeten kunnen makenSMA(tool) zegt het kan...Ik zeg het kan..alleen de leverancier geeft niet thuis. Het gaat in totaal 4 panelen op 4 aparte strings en deze waren weer verdeeld over 3 verschillende omvormers. De defecte panelen zaten dus niet bij elkaar in een stirng. Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze materie.
hartelijk dank alvast
Het is onwaarschijnlijk dat er meer dan 1kV in het systeem geweest is; een fabricagefout is waarschijnlijker.
Als de theorie van overspanning correct is moeten de defecte panelen aan een einde van de string zitten, daar is de spanning het hoogst. Klopt dat?
Heb je foto's?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ga dan maar voor sma Sunnyboy 4000tl 21, want die kan tot 15a verdragen.
Dc bekabeling ligt er al. Was wat meer werk, maar dat heb ik er wel voor over.
Ik wil met deze installatie ook gaan verwarmen, dus ik wl zo veel mogelijk panelen kwijt.
Verder moet het er ook een beetje appetijtelijk uit zien.
Het worden all black panelen van amerisolar AS-6M30.
Bevestigings systeem is eigen fabricage ( naar inspiratie van mede bouwers).
Foto's gaan zeker volgen als eea gerealiseerd is.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Op noord zal er niet veel stroom gaan lopen dus zuid+noord zit altijd wel onder de 13A.
Hoeveel Wp per paneel?
De SMA 4000 TL heeft weer het nadeel van de minimale MPP DC spanning van 175 V; zodra je panelen een beetje warm worden (en je hangt ze tenslotte in de zon) zal het tuinhuisje daar onder duiken.
Daar past een aparte, kleine omvormer (zoals de SB 1700 of 1600TL als je graag SMA wil) beter.
Andere Optie:patrickvanvalen schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:46:
Ik wil geen drie fasen omvormer. Als die uit valt heb ik helemaal niets meer.
Plus dat het een fiks bedrag is als die vervangen moet worden.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo?
Is jfy suntwins 4000 tl vergelijkbaar met sma sunnyboy? Wat zijn de verschillen?
Het tuinhuis met 6+6 op een SMA SB3000TL-20. Heeft 1mpp maar kan wel tot 17A...
Dan de 17 panelen op 1 of verdelen over 2 strings van een SMA SB4000TL-21. Mag max 18 (60cells) panelen per string Voc =750V
en op een 2e SMA SB4000TL-21 de 16 panelen van west de 1e string en de 6 panelen van Zuid op de 2e string...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Anoniem: 361841
[...]
Laten we de datasheet erbij pakken; is dit hem?
* Klopt helemaal dit is de bewuste datasheet.
enz.
* Is de berekening van het totale spanning niet iets lager of maak ik een fout?
Bij 20 graden paneeltemperatuur is de Voc 37.08, bij -10 is dat dus -30c x -0.34%/C=10.2% hoger=> Voc bij -10 wordt dan 40.86V=> stringspanning kan oplopen tot 981V in het voorjaar voor in 24 panelen.Ik neem aan dat die -10 een aanname is voor de gem. temp in het voorjaar?
Laatste grafiek op de laatste pagina: Voc vs irradiance: bijna geen afhankelijkheid tussen instraling en open klemspanning. De derating die je toepast is dus onterecht.
*Hierin heb je gelijk
Het is onwaarschijnlijk dat er meer dan 1kV in het systeem geweest is; een fabricagefout is waarschijnlijker.
Als de theorie van overspanning correct is moeten de defecte panelen aan een einde van de string zitten, daar is de spanning het hoogst. Klopt dat?
* nee deze panelen zitten ergens midden in de string.(zie legplan pdf) De leverancier gaat zich vastbijten aan de 125% regel die in de handleiding staat van ET-Solar ik citeer:"Short-circuit current and open-circuit voltages should be multiplied by a factor of 1.25
when determining component voltage ratings, conductor ampacity, fuse sizes and size of
controls connected to the module or system output. An additional multiplying factor of
125 percent (80 percent de-rating) may be applicable."
Heb je foto's?
* jazeker zie links
https://www.dropbox.com/s...sluiting%20dicht.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...6pf/aansluitkast.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...ia9/dakoverzicht.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/0v282s1c2g43epu/legplan.pdf?dl=0
hartelijk dank voor je reactie alvast
-10 wordt meestal in Nederland genomen als worst case; in Februari kan het nog flink vriezen bij een heldere lucht, zeker vlak na zonsopkomst.Anoniem: 361841 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:02:
.Ik neem aan dat die -10 een aanname is voor de gem. temp in het voorjaar?
Het idee van de veiligheidsmarge van 25% is dat je ook bij extreme omstandigheden niet over de ratings heen gaat.* nee deze panelen zitten ergens midden in de string.(zie legplan pdf) De leverancier gaat zich vastbijten aan de 125% regel die in de handleiding staat van ET-Solar ik citeer:"Short-circuit current and open-circuit voltages should be multiplied by a factor of 1.25
when determining component voltage ratings, conductor ampacity, fuse sizes and size of
controls connected to the module or system output. An additional multiplying factor of
125 percent (80 percent de-rating) may be applicable."
Tenzij bij de garantievoorwaarden staat dat de installatie 80% derating moet hebben, denk ik dat zij aan moeten tonen of aannemelijk maken dat de installatie over de kV (of andere limiet zoals 20A stroom) is geweest.
Die is wel stuk ja. Als je de foto wat kleiner maakt kan je 'm hier toevoegen als plaatje, url veranderen naar ...?dl=1. Misschien dat iemand kan bevestigen dat dit gewoon oververhitting is (door slecht contact)? Ik zie geen sporen van overslag oid wat ik zou verwachten bij overspanning, maar ik ben maar een amateur
Doorslag door te hoge spanning geeft vergaande verkoolde plastic delen tussen de geleider en aarde.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Dit lijkt mij ook idd eerder oververhitting door een slechte connectie dan een door/overslagspanning, echterWoudseHoeve schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:06:
Volgens mij zal doorslag door te hoge spanningen geen gesmolten plastic tot gevolg hebben. Dit is duidelijk een resultaat van een te hoge overgangs-weerstand waardoor de boel is gaan smelten. Fabricagefout dus. Net als die panelen van die failliete Nederlandse fabrikant. Je hebt gelukkig geen brand, Andere panelen van dezelfde batch kunnen mogelijk hetzelfde probleem hebben/krijgen.
Doorslag door te hoge spanning geeft vergaande verkoolde plastic delen tussen de geleider en aarde.
draagt de hoge spanning wel bij aan het instand houden van die slechte verbinding en daar mee de hitte
ontwikkeling !
Het is de stroom ( P= I2R ) die de warmte ontwikkeld samen met de weerstand van het slechte contact. Als resultaat zal je een spanning kunnen meten over het contact, maar dat heeft verder niets met de spanningen en de rest van het systeem te maken.PClop schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:09:
[...]
Dit lijkt mij ook idd eerder oververhitting door een slechte connectie dan een door/overslagspanning, echter
draagt de hoge spanning wel bij aan het instand houden van die slechte verbinding en daar mee de hitte
ontwikkeling !
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Dus als ik een verwarmingselement aansluit op 12V, krijg ik dezelfde warmte ontwikkeling als bij 1200VWoudseHoeve schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:16:
[...]
Het is de stroom ( P= I2R ) die de warmte ontwikkeld samen met de weerstand van het slechte contact. Als resultaat zal je een spanning kunnen meten over het contact, maar dat heeft verder niets met de spanningen en de rest van het systeem te maken.
Leuk ga ik meteen proberen.
( dat slecht kontakt met kool aanslag is niet anders dan een verwarmings element )
Nee je hebt mijn uitleg niet goed gelezen. Daarnaast zijn zonnepanelen stroombronnen, dus bij een slecht contact met een verhoogde weerstand zal de stroom constant blijven en de spanning variëren met de weerstand. Zoals hier al vaak vermeld is de instaling op een paneel verantwoordelijk voor de stroom die gaat lopen, de spanning is vrij constant in het MPP.PClop schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:28:
[...]
Dus als ik een verwarmingselement aansluit op 12V, krijg ik dezelfde warmte ontwikkeling als bij 1200V
Leuk ga ik meteen proberen.
( dat slecht kontakt met kool aanslag is niet anders dan een verwarmings element )
Je sluit dus geen 1000V aan op een slecht contact, je stuurt er 7 Ampere doorheen of iets minder. De spanning over het slechte contact zal bepaald worden door de formule U = I x R. Hoe hoger de stroom hoe hoger de spanning en het vermogen (warmte).
Elementaire natuurkunde.
Is het niet zo dat als de spanning boven 1000V zou komen de omvormer in beveiliging springt en sowieso er helemaal geen stroom zal lopen? En als er wel stroom gaat lopen dan zal de belaste spanning meteen een heel stuk lager liggen.
De fabrikant moet maar eens bewijzen dat de spanning boven de max 1000V spanning van hun eigen datasheet is gekomen. Je zou de logfiles van de omvormers kunnen laten zien dat spanning niet boven 1000V is geweest.
Wel een hele vervelende situatie als installateur voor je omdat er kans is dat er bij meer panelen dit kan gaan gebeuren. De klant zal natuurlijk eisen dit goed en veilig op te lossen en zal verder weinig boodschap hebben dat je leverancier geen thuis geeft.
www.sunsolar.nl
Begreep juist dat ze onder deze hoek nog iets of wat reinigend waren, anders word gewoon vaker schuur met karcher.sjimmie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:38:
[...]
[...]
Leveren zulke platte systemen geen probleem op met het zelf-reinigende vermogen?
Set bestaat uit 6* Wiosun 225 wp met een eversolar tl1500. Dit weekend ga ik er nog 3* Wiosun 225 worden bij leggen nadeel daarvan is mag gelijk een andere omvormer hangen. Tl2000.
Komt de tvt niet ten goede maarja. Alles komt bij gebruikte zonnepanelen vandaan.
Dacht dat mpp start spanning van een sunnyboy 4000tl-21 150 volt is?
En het gaan in ieder geval drie stuks sma omvormers worden.
Waarvan 2 maal een sunnyboy 4000tl-21
De derde moet ik nog bepalen, maar heeft niet direct haast.
Voordat alle panelen gemonteerd zijn zal het wel eind november zijn.
Duurt eerst nog enkele weken voordat alles geleverd wordt.
Yep ik :-)david5 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 06:16:
Heeft er ook iemand ervaring met Cisg dunne film panelen?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Met 150V wordt de omvormer wakker maar doet hij nog niet veel; daar heb je de MPPT voor nodig. Volgens de datasheet die ik gezien heb werkt die van 175 V – 500 V.patrickvanvalen schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:13:
Dacht dat mpp start spanning van een sunnyboy 4000tl-21 150 volt is?
Misschien dat het in de praktijk anders werkt..
Typisch geval van verbranding door een niet goed aangedraaide verbinding in de fabriek.Anoniem: 361841 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:02:
Proton_ schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:33:
Heb je foto's?
* jazeker zie links
https://www.dropbox.com/s...sluiting%20dicht.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...6pf/aansluitkast.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...ia9/dakoverzicht.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/0v282s1c2g43epu/legplan.pdf?dl=0
hartelijk dank voor je reactie alvast
Daarmee krijg je warmteontwikkeling, meer weerstand en tot slot en verbranding. Ik heb honderden van dit soort problemen meegemaakt in werkschakelaars en schakelkasten. Dit lijkt er heel veel op. Gewoon garantie dus. (imho)
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En hoe bevallen ze qua rendement? En hoe lang liggen ze er al?
Anoniem: 239318
even naar mijn meterstanden boekje gekeken
Datum 25-03-2013 stand hoogtarief 65824
Datum 10-10-2014 stand hoogtarief 65824
na 564 dagen verschil lees vebruik 0 kwh
Dat lijkt me idd een goed idee. Alleen al omdat een Steca500 stil is.MichielFRL schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 16:30:
[...]
4x SF155/160/170 net wat goedkoop te krijgen is op een Steca 500.
Mijn SF liggen op een vegelijkbare plek. Zomers draait het als een tierelier, zodra de zon lager begint te staan duurt het lang voordat de panelen op de berging wakker worden.
Ik heb 600wp aan SF150 op een Steca 500, helling 7,5 graden op het zuidwesten. Jaaropbrengst 492kWh.
Ik heb geen ruimte om 4 SF panelen naast elkaar te plaatsen. Daarom denk ik aan een 2x2 schans opstelling, maar vraag me af of dat dan in portrait of landscape zou moeten zijn.
Bij laag staande zon heb ik veel last van schaduw. Dit was bijv vanmorgen om 11:30uur: https://dl.dropboxusercon...20panelen/Clipboard01.jpg. Ik lees dat SF panelen goed overweg kunnen met schaduw over de breedte van het paneel. Dus dat pleit voor een portrait opstelling, maar daarbij liggen de onderste panelen juist sowieso langer in de schaduw.
Zou er een (merkbaar) verschil zijn in opbrengst tussen een 2x2 schans in portrait of in landscape?
hangt er vanaf hoe de schaduw erop komtZou er een (merkbaar) verschil zijn in opbrengst tussen een 2x2 schans in portrait of in landscape?
Verschil in opbrengst tussen portrait of landscape zal er niet zoveel zijn. De panelen zijn in de lengte maar 25cm langer.jurk738 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:03:
[...]
Dat lijkt me idd een goed idee. Alleen al omdat een Steca500 stil is.
Ik heb geen ruimte om 4 SF panelen naast elkaar te plaatsen. Daarom denk ik aan een 2x2 schans opstelling, maar vraag me af of dat dan in portrait of landscape zou moeten zijn.
Bij laag staande zon heb ik veel last van schaduw. Dit was bijv vanmorgen om 11:30uur: https://dl.dropboxusercon...20panelen/Clipboard01.jpg. Ik lees dat SF panelen goed overweg kunnen met schaduw over de breedte van het paneel. Dus dat pleit voor een portrait opstelling, maar daarbij liggen de onderste panelen juist sowieso langer in de schaduw.
Zou er een (merkbaar) verschil zijn in opbrengst tussen een 2x2 schans in portrait of in landscape?
Je gaat toch 2 stringen maken. Doe je de onderste 2 bij elkaar en de bovenste 2 bij elkaar.
Onze kat vindt het leuk om op de schans te gaan zitten en ik zie geen verschil op het moment dat hij er vanaf gaat.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Schaduw schuift langs de pijl over het hele schuurdak. (Klopt niet 100% maar grotendeels wel.)Anoniem: 239318 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:22:
[...]
hangt er vanaf hoe de schaduw erop komt
https://dl.dropboxusercon...0panelen/Presentatie1.jpg
Twee strings? Moet ik die dan parallel op de Steca aansluiten mbv 2 MC4 spliters? (Mijn andere set heeft gewoon alle panelen in serie per aansluiting op de omvormer.)MichielFRL schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:45:
[...]
Je gaat toch 2 stringen maken. Doe je de onderste 2 bij elkaar en de bovenste 2 bij elkaar.
Ja je moet een MC4 splitter gebruiken. SF panelen hebben een veel hoger voltage en 4x SF is einde Steca500.jurk738 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:05:
[...]
Twee strings? Moet ik die dan parallel op de Steca aansluiten mbv 2 MC4 spliters? (Mijn andere set heeft gewoon alle panelen in serie per aansluiting op de omvormer.)
Hoe wil je de schans plaatsen? In dezelfde richting als de pijl?jurk738 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 13:47:
[...]
Schaduw schuift langs de pijl over het hele schuurdak. (Klopt niet 100% maar grotendeels wel.)
https://dl.dropboxusercon...0panelen/Presentatie1.jpg
Ja, met de panelen evenwijdig aan de schaduwrand. Lijkt me het meest logisch toch?MichielFRL schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 14:07:
[...]
Hoe wil je de schans plaatsen? In dezelfde richting als de pijl?
Ondertussen zit ik te kijken naar mogelijkheden om een schans neer te zetten. Houd me aanbevolen voor zelfbouw tips.
Hangt er natuurlijk vanaf waar de zon het grootste gedeelte van de dag vandaan komt. Als de kant van de schaduw het zuiden is, kan je misschien meer opbrengst pakken als je de schans op het westen maakt omdat je later op de dag geen last meer hebt van schaduw?jurk738 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:04:
[...]
Ja, met de panelen evenwijdig aan de schaduwrand. Lijkt me het meest logisch toch?
Ondertussen zit ik te kijken naar mogelijkheden om een schans neer te zetten. Houd me aanbevolen voor zelfbouw tips.
Dit is mijn schans:

Zuid is hier denk ik het handigste, maar dat kan ik later nog wel precies bekijken. Ik heb ruimte om evt wat te draaien.MichielFRL schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:10:
[...]
Hangt er natuurlijk vanaf waar de zon het grootste gedeelte van de dag vandaan komt. Als de kant van de schaduw het zuiden is, kan je misschien meer opbrengst pakken als je de schans op het westen maakt omdat je later op de dag geen last meer hebt van schaduw?
Dit is mijn schans:
[afbeelding]
Dank voor de foto's (met kat). Die had ik hier al eens voorbij zien komen. Heb even terug gelezen, maar kan niet 123 vinden hoe je de panelen aan het houten frame hebt bevestigd. Ik zie geen klemmen. Hoe heb je de panelen bevestigd?
Nice!
Met stokbouten. Niks zichtbaar aan bevestiging. Wel een precies werkje om de stokbouten alle vier op de juiste plaats te krijgen (met het indraaien gaan ze snel een beetje scheef), maar dit vond ik de mooiste oplossing.jurk738 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:41:
[...]
Heb even terug gelezen, maar kan niet 123 vinden hoe je de panelen aan het houten frame hebt bevestigd. Ik zie geen klemmen. Hoe heb je de panelen bevestigd?

Sinds eind juni dit jaar, iets meer dan 900kwh gedaan tot nu toe. Heb er 15 liggen. Verbaasd me vooral hoeveel ze nog opwekken bij diffuus lichtdavid5 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:43:
[...]
En hoe bevallen ze qua rendement? En hoe lang liggen ze er al?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Vertel eens, welke panelen heb je precies en hoe opgesteld?cacofant schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:05:
[...]
Sinds eind juni dit jaar, iets meer dan 900kwh gedaan tot nu toe. Heb er 15 liggen. Verbaasd me vooral hoeveel ze nog opwekken bij diffuus licht
Kijk! Raam er uit en vol panelen, ik zeg erg goed bezig!AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:24:
Was een mooie duurzaamheidsdag vandaag.
Morgen weer eens wat paneeltjes leggen bij de (andere) buren.
Het dakraam er maar uit gehaald, scheelt weer 2 panelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mooi gedaan door die uiteinden en de onderste rail nog helemaal zwart te spuiten.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
www.sunsolar.nl
Ik heb 15 panelen Solar Frontier 165Wp, orientatie zuid-nog wat (zie plaatje, schotel hangt op het zuiden).MichielFRL schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:32:
[...]
Vertel eens, welke panelen heb je precies en hoe opgesteld?
Met een Growatt 2500 MTL omvormer.

Tesla Model 3 RWD (2023)
Inderdaad. Als de leverancier ze ook nou eens in het zwart geanodiseerd leverde....SolarKing schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 18:31:
[...]
Mooi gedaan door die uiteinden en de onderste rail nog helemaal zwart te spuiten.
Heel mooi projectje weer in ieder geval. En dakje weer mooi(er) gevuld met 1580 x 1060 panelen.
Komt net wat beter uit.
@rol-co:
Zo hoort het he?
Ze hebben onlangs een nieuwe dakkapel aan de noordkant. Dus weg ermee met dat dakraam.
Scheelt ook weer een hoop warmte in de zomer wat er tegen gehouden wordt, zo een zonnepaneel(scherm).
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-10-2014 00:48 ]
Jij hebt in je rijtje nu al wat personen met pv, hebben jullie allemaal dezelfde materialen? Ik doel dan op panelen en omvormer combi, super om iets te vergelijken namelijk.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 23:46:
[...]
Inderdaad. Als de leverancier ze ook nou eens in het zwart geanodiseerd leverde....![]()
Heel mooi projectje weer in ieder geval. En dakje weer mooi(er) gevuld met 1580 x 1060 panelen.
Komt net wat beter uit.
@rol-co:
Zo hoort het he?
Ze hebben onlangs een nieuwe dakkapel aan de noordkant. Dus weg ermee met dat dakraam.
Scheelt ook weer een hoop warmte in de zomer wat er tegen gehouden wordt, zo een zonnepaneel(scherm).
Mazzel dat die dk op noord zit, anders had je knap last gehad.
Ik krijg ze hier niet zo gek voor panelen, het rendeert niet zeggen ze

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 11-10-2014 07:59 ]
Op het schuurdakje zie ook nog mogelijkheden...AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 17:24:
[afbeelding]
[afbeelding]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Buur1, 5x 270wp ECSolar schuindak 33 graden, 4x 270 wp ECsolar platdak 4,4 graden, Hosola 2500MTL
Ik, 14x 245wp Senersun schuindak 33 graden, SMA 4000 tl
Buur2, 14 x 270wp ECSolar schuindak, 33 graden, Hosola 3680MTL
Dus redelijk wat verschillen, maar dat maakt het wel interessant. We gaan allemaal op pvoutput loggen.
Merk nu al goed dat de zon lager komt te staan, dat buur1 een stuk minder opwekt ivm de 4,4 graden ligging van de 4 panelen.
Buur2, zou qua performance vergelijkbaar moeten zijn, met mij.
Ik zit er over na te denken om mijn panelen te vervangen (al na 2 jaar) voor dezelfde als buur2. Ziet er beter uit, qua dakvulling en meer opbrengst. Voorlopig nog een stroomoverschot, tot de warmtepomp is aangesloten...
Goed dat er nog mensen nadenken voordat ze een dakkapel plaatsen.
Op noord is veel koeler in de zomer natuurlijk op zolder. En de zonnepanelen houden de hitte tegen.
Heb je ze al eens een tvt calculatie voorgeschotelt? Buur2 zit op 4 jaar en 3 maanden. Dat was de bekende doorgehakte knoop wss.
@Aegle
Daar schijnt de zon niet in de wintermaanden ivm schaduw van huizen, helaas.
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2014 22:39 . Reden: Hellingshoek van het platdak gecorrigeerd ]
Misschien zijn Amorphous silicon (A-Si) panelen een goede oplossing voor het schuurtje.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:45:@Aegle
Helaas weinig te vinden over dit type panelen, wel over de techniek, maar niet wat betreft opbrengst.
Dat is een mooie mix , ik ben benieuwd of die 3 dakhoek 33 graden nog grote verschillen gaan doen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 08:45:
@rol-co:
Buur1, 5x 270wp ECSolar schuindak 33 graden, 4x 270 wp ECsolar platdak 7 graden, Hosola 2500MTL
Ik, 14x 245wp Senersun schuindak 33 graden, SMA 4000 tl
Buur2, 14 x 270wp ECSolar schuindak, 33 graden, Hosola 3680MTL
Dus redelijk wat verschillen, maar dat maakt het wel interessant. We gaan allemaal op pvoutput loggen.
Merk nu al goed dat de zon lager komt te staan, dat buur1 een stuk minder opwekt ivm de 7 graden ligging van de 4 panelen.
Buur2, zou qua performance vergelijkbaar moeten zijn, met mij.
Ik zit er over na te denken om mijn panelen te vervangen (al na 2 jaar) voor dezelfde als buur2. Ziet er beter uit, qua dakvulling en meer opbrengst. Voorlopig nog een stroomoverschot, tot de warmtepomp is aangesloten...
Goed dat er nog mensen nadenken voordat ze een dakkapel plaatsen.
Op noord is veel koeler in de zomer natuurlijk op zolder. En de zonnepanelen houden de hitte tegen.
Heb je ze al eens een tvt calculatie voorgeschotelt? Buur2 zit op 4 jaar en 3 maanden. Dat was de bekende doorgehakte knoop wss.
@Aegle
Voorrekenen tvt ? Nou ik denk dat hij als oud algemeen dir. Best kan rekenen. Maar het hoeft niet hoor, ik vind het prima.
Het zal wel net als mijn werkgevers zijn, voldoende pesos en bang dat als veel mensen straks pv heeft de regering een leuke regeling gaat verzinnen of terug draaien, net als met de kleine zuinige auto's.
Gek genoeg zijn er verder op wel buren die het graag willen, dat gaven ze aan, maar er gebeurd niets, gek toch ? Het is een rij van 10 pal zuid.
10x 250Wp ZN-Shine monocrystalline zwart met een Omnik 2K-TL met wi-fi. Dit voor 2765 euro ex btw incl montage (1.10€/Wp)
Dit bij metdezon.nl die momenteel nog 15% korting geeft ivm een inkoopactie, wat toch wel een erg interessante prijs geeft mi.
Ik weet niet wat de richting van je panelen wordt, maar ik heb 10x240 Wp op een 2k omvormer gericht op het oosten. Hierbij haal ik soms al het maximale van de omvormer. Als jouw panelen op het zuiden gericht zijn is het misschien verstandig om een ietsje grotere omvormer te kiezen, zeker als dit bijna geen prijsverschil oplevert.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:17:
Mag ik zo brutaal zijn om nog wat laatste-moment-advies te vragen? Na diverse offertes te hebben doorgenomen de laatste tijd ben ik voornemens om nu met deze akkoord te gaan:
10x 250Wp ZN-Shine monocrystalline zwart met een Omnik 2K-TL met wi-fi. Dit voor 2765 euro ex btw incl montage (1.10€/Wp)
Dit bij metdezon.nl die momenteel nog 15% korting geeft ivm een inkoopactie, wat toch wel een erg interessante prijs geeft mi.
De andere optie bij deze leverancier is een 3KL-TL2, zit gelijk ook 10jaar garantie op.
Of zou de 2.5K-TL2-S met max 2800 watt (of de 3K-TL2-S met 3250 watt evt) een betere keuze zijn als deze leverbaar is? Dan niet qua kostprijs, maar qua vermogen?
Het lijkt me sowieso dat de TL2 te preferen is boven de TL?
[ Voor 68% gewijzigd door Aikon op 11-10-2014 15:48 ]
Oost-west opstelling i.v.m plat dak. DHZ, waarschijnlijk enkel plat dak, op mijn gewone dak zit een verhoogde nok maar zou er nog 3 panelen kwijt kunnen. Dak van de garage etc heeft Oost, Zuid, West vrij uitzicht met geen schaduwen op ons dak. Ben benieuwd naar de offertes.
Ik wil dit één van mijn toekomst projecten van maken, maar als bovenstaande niet kan dan zet ik het vast uit m'n hoofd
Whoeps, verkeerde topic!
[ Voor 5% gewijzigd door Gamerkoe op 11-10-2014 19:04 ]
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
Waarom niet de Hosola Smart 2500 TL? €20 goedkoper en 10 jaar garantie.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:17:
10x 250Wp ZN-Shine monocrystalline zwart met een Omnik 2K-TL met wi-fi.
https://www.zonnepanelen....ola-smart-2200tl-562.html
Lekker verwarrend die website. In de kop staan veel meer merken/fabrikanten genoemd dan onder het kopje voorwaarden.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:24:
In eerste instantie omdat Hosola geen onderdeel is van de inkoopactie: https://www.zoncollectief.nl/inschrijven/26
Je set komt op het oosten. De zonnestand is dan nog niet optimaal, dus waarschijnlijk valt het "piekjes" mislopen wel mee.
ZnShine panelen staan ook niet onder de voorwaarden, maar Trunsun.
Klopt de offerte wel?
Mijn Oost-West opstelling draait ook op een Hosola Bright 2500 MTL (zie een aantal posts terug). Omvormer ziet er goed uit en de installatie is makkelijk met de schroefbare MC4 connectoren. De software is ook meer dan prima evenals reacties vanuit support.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:35:
Ja, ik zie nu dat Hosola boven wel staat en onder niet. Ik kan echt weinig testen vinden van omvormers, alleen één die enkel de efficiëntie mee, ook belangrijk, maar niet zaligmakend.
Net even de voorwaarden bekeken, je moet je inschrijven voor die inkoopactie en inschrijfkosten betalen waarmee je aan hun vast zit en nog maar moet afwachten of de hele actie door gaat.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:17:Dit bij metdezon.nl die momenteel nog 15% korting geeft ivm een inkoopactie, wat toch wel een erg interessante prijs geeft mi.
En of die 15% nog weer van je offerte af gaat betwijfel ik, want de panelen in je offerte zitten niet in de actie (ander merk).
Persoonlijk zou ik vrij willen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Origineel op 12-10-2014 10:15 ]
Super gedaan kerel.
Mooi gedaan en geluk met het weer vanochtend
Hier is het voor de zoveelste dag achter elkaar mistig
Met panelen op het oosten is dit inderdaad prima, ik zie bij mezelf ook bijna geen aftopping.Aikon schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 19:43:
Dank je, een eerdere offerte is aangepast met de korting, dus ik mag aannemen dat het klopt. Ik ga ze wel even bellen maandag en vragen of ze de 2K-TL2 kunnen leveren die heeft ook 10 jaar garantie en kan 2300 (ipv 2200) watt aan, nou die paar korte momenten dat ik wellicht daaroverheen ga vind ik gescheren hoor. De installatie is toch al aan de zeer ruime kant voor mijn verbruik.
Heb een Solaredge omvormer hangen met Optimizers er tussen. Als ik het aantal Watt per paneel bekijk, zie ik redelijke verschillen... Zonder de omvormers, was er dan steeds het aantal Watt van het paneel (van de 11) wat het minste opbracht genomen? Of zie ik dat verkeerd?
Tot nu toe erg tevreden, de teller voor vandaag staat nu op 7,3 kw/h (3600WP...)
Keurig! Zo zien we het graagAUijtdehaag schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:06:
Nog even het eindresultaat van 3 dagen afzien op het linkerdak.![]()
Mooi zonnig begin van de dag vandaag.![]()
[afbeelding]
Mooi gedaan ...AUijtdehaag schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 11:06:
Nog even het eindresultaat van 3 dagen afzien op het linkerdak.![]()
Mooi zonnig begin van de dag vandaag.![]()
[afbeelding]
en wanneer gaat dat mooie garage dak vol
Je kunt je garagedak verhuren aan de buren.AUijtdehaag schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:51:
Dank voor de complimenten.
Garagedak voorlopig maar niet, met een overschot van 1500 kWh op de ferraris van de laatste 2 jaar.
www.sunsolar.nl
Ik snap je vraag niet helemaal.miel schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:01:
Even kijken of ik het goed begrijp...
Heb een Solaredge omvormer hangen met Optimizers er tussen. Als ik het aantal Watt per paneel bekijk, zie ik redelijke verschillen... Zonder de omvormers, was er dan steeds het aantal Watt van het paneel (van de 11) wat het minste opbracht genomen? Of zie ik dat verkeerd?
Tot nu toe erg tevreden, de teller voor vandaag staat nu op 7,3 kw/h (3600WP...)
Ja, er kunnen verschillen zitten tussen de verschillende panelen. Uitgaande van hetzelfde merk&type panelen zal dit verschil echter hooguit een paar procent mogen zijn (bij gelijke oriëntatie, hellingshoek en geen schaduw).
Als je de actuele opbrengst per paneel bekijkt, moet je je wel realiseren dat de omvormers maar eens in de zoveel tijd hun gegevens sturen naar de omvormer, die het op zijn beurt eens per paar minuten upload naar SolarEdge. In geval van wisselende bewolking, kun je dus grote verschillen zien.
Betrouwbaarder is het om bijv. per dag of per week de totale opbrengst in die betreffende periode te vergelijken. Daar mag dan niet al te veel verschil in zitten (tenzij het ene paneel bijv. meer last heeft van schaduw dan het andere, of bijv. onder een andere hoek en oriëntatie ligt).
Heb je hier iets aan?
Je bedoeld denk ik 'zonder de optimizers' ipv 'zonder de omvormers'. Wat ik er van weet: ja, alle panelen brengen zonder optimizers zoveel op als het paneel wat het minste opbrengt.miel schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 15:01:
Even kijken of ik het goed begrijp...
idd, je hebt gelijk..... ik bedoelde zonder de optimizers....Aikon schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 10:49:
[...]
Je bedoeld denk ik 'zonder de optimizers' ipv 'zonder de omvormers'. Wat ik er van weet: ja, alle panelen brengen zonder optimizers zoveel op als het paneel wat het minste opbrengt.
In dat geval scheelt het best veel om eerlijk te zijn..... Goede keuze voor de Optimizers dus!
Is dit nou gewoon BS, want volgens mij is de TL2 nog niet eens leverbaar, iemand hier informatie over?
De reden zou BS kunnen zijn, maar het staat vast dat ze hem niet gaan leveren. De uitkomst is dus hetzelfdeAikon schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 15:14:
Bericht van de zonnepaneelboer: "De Omnik 2K-TL2 gaan wij niet leveren. Uit testen van ons is gebleken dat deze omvormer niet aan verwachting voldoet."
Is dit nou gewoon BS, want volgens mij is de TL2 nog niet eens leverbaar, iemand hier informatie over?
Edit: Ik zal nog even in logging forum plaatsen.. Excuses
[ Voor 14% gewijzigd door Gamerkoe op 13-10-2014 21:31 ]
20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output
http://pvoutput.org/ladder.jspGamerkoe schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 21:30:
Zijn er mensen uit Haaksbergen die hun logging publiekelijk stellen? Ik zou graag wat referentie materiaal zoeken zodat ik kan kijken hoe mijn systeem het doet ten opzichte van anderen..
Edit: Ik zal nog even in logging forum plaatsen.. Excuses
Vul bij find: 7482 in en.....et voila
Ik heb een account daar, krijg het alleen niet voor elkaar.
Heb ook een webaccount bij fronius
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Data logging topic?groxgrox schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 23:54:
Hoe kan ik een galvo 3.1.1 laten uploaden naar pvoutput?
Ik heb een account daar, krijg het alleen niet voor elkaar.
Heb ook een webaccount bij fronius
Datalogging: PV systemen
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
http://www.steca.de/data/...rid_coolcept_software.zip
geen changelog helaas.
Nu heb ik op de dakkapel ruimte voor 2 in portrait geplaatste panelen.
(max lengte 2 m x breedte 1 m) Geen schaduw van bomen en dak doorvoeren.
Deze kunnen in een hoek van 20 tot 45 graden worden gezet. Richting ZW.
Ik dacht zelf aan een zo hoog mogelijk WP vermogen, bv 2x 310wp, maar hoe kom je dan uit met de omvormer. En is dat wel een juiste gedachte gang met alle nieuwe ontwikkelingen met thinfilms.
Het schuur dak is ook nog vrij, 5,40 x 2 meter. Daar kan ik de 230 vac groep beschikbaar.
Alleen in de winter is daar schaduw vorming van de rij huizen die er 15 meter van afstaan.
Mijn gevoel is om hier ook gewoon het hoogste wp neer te leggen. bv 6 x een paneel van 1650 x 995mm (portraite 3 + 3 op een schans) langezijde is richting ZW
kijk niet teveel naar het aantal Wp, maar naar het aantal Wp/m2.
leuk als een paneel 310Wp heeft maar als hij dan 200X100cm(155Wp/m2) is dan is een paneel met 270Wp van 166X100cm(168Wp/m2) een stuk interessanter.
helaas is het met thinfilm de Wp/m2 meestal een stuk lager.
is een beetje het zwakke punt van dat soort panelen, maar schrijf ze nog niet zomaar af, misschien is er wel iets mee te verzinnen. ze hebben ook sterke punten.
panelen zoals sanyo/sunpower(of benq) hebben vrijwel de meeste Wp/m2, maar zijn erg prijzig.
ik kan aan de hand van je gegevens (te summier helaas.) niet zo snel iets verzinnen.
dus ik geef je een voorbeeld wat je nog moet aanpassen zodat het ook past.
een voorbeeld met solarfrontier 170Wp(thinfilm).
stel er passen 4 panelen op het dakkapel op ZW.
dan kunnen er ook 4 panelen op NO
de 2 stringen moeten dan parallel op een omvormer. (vanwege de verschillende richting, en anders word de V te hoog.)
dan heb je 8x170Wp= 1360Wp
en dit kan zonder problemen op een 1000W tl omvormer. de verschillende richting zullen er wel voor zorgen dat je de 1000W nooit haalt
waarschijnlijk is dit goedkoper als 3x een sunpower paneel te gebruiken
maar dat moet je zelf uit rekenen.
als je toevallig ook nog 4 panelen onder het dakkapel op kunt hangen.
zou je ook voor 12X170Wp kunnen gaan met een 1500W omvormer.
misschien moet je andere panelen gebruiken of micro omvormers/optimizers etc.. etc..
maar daar is meer info voor nodig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 15-10-2014 20:15 . Reden: Foto kleiner ]
nu op de 15e van oktober 127 kwh behaald, en dan dankzij een beetje uitbreiding
Klopt die hoeveelheid WP die je hebt staan in je signature? Ik had gisteren namelijk 9,1 kw/h met "maar" 3600 WP.... Maar hadden wel een redelijk zonnige dag in het Zuiden gisteren.....Anoniem: 239318 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 06:49:
gister toch nog 10,3 kwh opgewekt. mooi om te zien vorig jaar in oktober 129kwh totaal
nu op de 15e van oktober 127 kwh behaald, en dan dankzij een beetje uitbreiding
(Heb mijn systeem nog geen week dus zoek voor mezelf nog naar referentie kaders...)
ja dit is correctKlopt die hoeveelheid WP die je hebt staan in je signature?
echter de 4320 wp systeem ligt op de schuur hellings 11 graden en nu in de loop van de middag reeds in de schaduw door een flat hier 40m verderop
het 2000wp systeem ligt op woonhuis onder een hoek van 45 gr orientatie is bij beide systemen wel gelijk.
mede door die flat en de lage hellingshoek je ze dat het 2000wp systeem op deze dagen gelijk of zelfs meer oplevert dan het 4320 wp systeem
kijk hier maar even
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860
vanaf 10 juni 2014 is het systeem uitgebreid
oude situatie zonnige dag

nieuwe situatie zonnige dag 4 dagen later

Zie dit nu pas.MichielFRL schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 15:46:
[...]
Met stokbouten. Niks zichtbaar aan bevestiging. Wel een precies werkje om de stokbouten alle vier op de juiste plaats te krijgen (met het indraaien gaan ze snel een beetje scheef), maar dit vond ik de mooiste oplossing.
[afbeelding]
Hier ben ik ook in geïnteresseerd.
Is het niet makkelijker om draadeinden M8 (RVS) te gebruiken waarbij je gaten van zeg 10 mm boor in de tuinpalen?
Anoniem: 319231
ik heb een uitdaging en wil graag jullie mening weten of dit nodig en/of verstandig is.
De huidige situatie is als volgt; alles zit aangesloten op een SMA1600TL-10
6x195Wp Umpp 24.2 V
Impp 8.06 A
Uoc 30.85 V
Isc 8.45 A
3x230Wp Umpp 28,65 V
Impp 8.03 A
Uoc 36.39 V
Isc 8.48 A
1x250Wp Umpp 30.1 V
Impp 8.3 A
Uoc 37.2 V
Isc 8.87 A
Totaal 2115Wp, Umpp totaal =261,24V
Vanaf half oktober tot eind februari last van schaduw vanaf 11.00uur tot 13.30uur op de 6x195Wp panelen door een paar bomen. De rest van de dag liggen ze schaduw vrij.
Nu is mijn vraag, gaat dit mij in het voorjaar en zomer veel Kwh-tje kosten i.v.m. met aftoppen van de SMA1600TL of moet ik gaan kijken naar een;
SMA2100TL
Vermogen DC max 2200Wp
Max ingangsspanning 600VDC
Mppt bereik 200-480V
of een
SMA SB2500TLST-21
Vermogen DC max 2650Wp
Max ingangsspanning 750VDC
Mppt bereik 180-500V
Schaduwbeheer door OptiTrac Global Peak
Want ik heb nog ruimte voor eentje van 250Wp, die wil ik er eigenlijk nog bijleggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 319231 op 19-10-2014 09:45 ]
En de 3x230Wp + 2x250 Wp op een tweede omvormer een 1300 of zo, is ook veel 2de hands te koopt.
-Scheelt in de schaduw problemen met de 6x195, die trekken dan de rest niet naar beneden.
-Verschillen in Impp tussen de verschillende panelen vallen dan ook weg.
-De nieuwe omvormer is goedkoper als die twee die jij noemt.
-Spreiding kans op defecte omvormer ....
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 19-10-2014 10:17 . Reden: Typo ]
Anoniem: 319231
.
Heb nu als volgt gedaan; 6x195Wp op de SMA1200TL,
3x230 + 1x250Wp op een Growatt 1000TL, en op het platte dak van de woning 5x285Wp op de SMA1600TL.
De Growatt 1000 had ik nog op de plank liggen en deze maar weer van stal gehaald
Op de Growatt komt t.z.t. nog 250Wp bij en dan zit ik aan mijn max. meer ruimte heb ik niet.
De teveel opgewekt energie ga ik gebruiken om de woonkamer elektrisch verwarmen om zo het gas verbruik te verminderen.
Montage rail is +/- 3,3 cm. Montagebeugel heb ik niet, alleen dak-haken, maar ik schat een cm of 5.a.d.s schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:26:
Kan iemand me vertellen hoeveel ruimte er onder een clickfit montage rails zit, als je hem met de clickfit montagebeugel op een vlakke ondergrond schroeft. En hoe dik is de montage rails zelf?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.