Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.085 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zonoskar schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:42:
Wij krijgen een dak met Deze stalen dakplaten. Is het makkelijk daar PV panelen op te monteren? Liefst zo vlak mogelijk.
Dat kan je beter aan de leverancier van het dak vragen, ook t.b.v de garantie van het dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonoskar schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:42:
Wij krijgen een dak met Deze stalen dakplaten. Is het makkelijk daar PV panelen op te monteren? Liefst zo vlak mogelijk.
Dan zou ik niet voor de "standaard" panelen gaan.
Maar voor zoiets. of dit.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2014 23:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

@zonoskar
ik heb op het woonhuis ook deze dakplaten liggen.

het is geen enkel probleem om hier zonnepanelen om te laten monteren.
men gebruikt hiervoor stokschroeven om vervolgens de rails op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Anoniem: 239318 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 07:11:
@zonoskar
ik heb op het woonhuis ook deze dakplaten liggen.

het is geen enkel probleem om hier zonnepanelen om te laten monteren.
men gebruikt hiervoor stokschroeven om vervolgens de rails op te monteren.
Maar de leverancier trekt dan zijn handen af van de garantie.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nope
deze dakplaatpanelen worden ook gewoon met schroeven gemonteerd in de latten , als er 1 schroef uitgehald word en daar een stokschroef voor in de plaats komt met dezelfde afdichting door een erkend bedrijf dan is er niets aan de hand en behoud je gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Anoniem: 239318 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 10:21:
nope
deze dakplaatpanelen worden ook gewoon met schroeven gemonteerd in de latten , als er 1 schroef uitgehald word en daar een stokschroef voor in de plaats komt met dezelfde afdichting door een erkend bedrijf dan is er niets aan de hand en behoud je gewoon garantie.
Maar je komt nooit uit met de gaten voor je rails.
Dus je zult nieuwe gaten moeten maken.
Als ik dan dat dak heb gelegd, geef ik geen garantie op werk van anderen.
En zo denkt het bedrijf dat die platen monteert er over, denk ik.....
Of je moet rails dubbel monteren natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 20-10-2014 12:20 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lijkt mij niet zo'n probleem , als je conform de richtlijnen van de fabrikant van die dakplaten er een stokschroef in schroeft met de juiste afdingsringen etc dan mag dat echt geen probleem zijn

waarom zou dit wel een probleem zijn en bijvoorbeeld
over een jaar een extra ontluchtingsgat aanleggen niet
of waarom als je dakpannen hebt is t ook geen probleem als je dakhaken merk x gebruikt
offtopic uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10

DjVe

Hatsaflats!

Bij dat soort daken heb je toch geen schroefverbinding? Ik zou gewoon calzip flensen gebruiken van Clickfit. Dan klem je de rails dus vast op de flensen en heb je geen schroefgaten in je dak. Heb het al vaker gebruikt en gaat perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je zet dit soort dakpanplaten juist vast met schroeven , onderste rij om de "pan" de overlappende lag iedere "pan"

Afbeeldingslocatie: http://www.dakpanplaat.info/images/Stanacol%20Dakpanplaat%20Dakpanplaten%20tengels.jpg

ipv een normale schroef kan daar dus prima een stokschroef in
ter verduideliking mbt de schroeven

Afbeeldingslocatie: http://www.dakpanplaat.info/images/hoeaantrekken.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 20-10-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dat is hier volgens mij niet het geval, anders was het inderdaad gewoon stokschroeven met afsluitende ring gebruiken. Het gaat om dit soort daken:

Afbeeldingslocatie: http://www.ruukkidak.nl/~/media/Images/Ruukkiroofs/Products/Classic/Classic_0003.jpg?w=470

Er staat ook bij:
Classic C geeft een prachtig plat oppervlak met verborgen bevestigingen en omgezette onderkant, waardoor het nog eleganter en mooier afgewerkt wordt.

Dit hoogwaardige stalen dak ziet eruit als traditioneel gefelst dakwerk voorzien van een Pural Mat coating.
Dus je zal toch echt met klemmen moeten werken.

Edit: Het hangt er ook vanaf hoe hoog/breed die felsen zijn. Als die namelijk erg breed/plat zijn, dan kan je er geen klemmen voor krijgen en moet je er wel in gaan schroeven. In dat geval heeft Wurth er mooie klemmen voor, waar direct rails aan vast zit.

[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 20-10-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
De Clickfit klemmen zijn waarschijnlijk alleen echt toepasbaar bij Calzip daken, omdat de naadverbinding soort van opstaande richel is met een bolvormige top/naadverbinding.
Nu zijn de Clickfit klemmen identiek aan S-5! versies, dus kijk eens bij S-5 (USA) op de site of je dak daarbij staat vwb de naadverbinding. Vermoedelijk zoals eerder aangegeven kan je leverancier/aannemer je verdere details verstrekken over het type dak dat je hebt.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

pa3fat schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:27:
De Clickfit klemmen zijn waarschijnlijk alleen echt toepasbaar bij Calzip daken, omdat de naadverbinding soort van opstaande richel is met een bolvormige top/naadverbinding.
Nu zijn de Clickfit klemmen identiek aan S-5! versies, dus kijk eens bij S-5 (USA) op de site of je dak daarbij staat vwb de naadverbinding. Vermoedelijk zoals eerder aangegeven kan je leverancier/aannemer je verdere details verstrekken over het type dak dat je hebt.
Ze hebben ook plattere klemmen zonder die rondingen (heb ze wel eens besteld). Goedkoop is het overigens niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Heb ze zelf destijds gevonden via Ebay.de, prijs was toen prima :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Leuke discussie :) Ik heb de leverancier gevraagd hoe het moet. Nog geen antwoord terug.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:01
Dat lijkt op een klassiek zinken roevendak. Toevallig iets wat wij ook overwogen; maar onze PV leverancier gaf aan daar niet aan te willen beginnen.

Het *kan* natuurlijk wel, maar ik persoonlijk zag er geen heil in om aan iets te beginnen waarvan het van meet af aan al duidelijk is dat er wel eens iets niet goed zou kunnen gaan. Als je alleen al ziet hoe vaak gewone daken lekkage vertonen, en dan zit er nog geen 1 extra schroefje in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Zink heeft als nadeel dat het nog behoorlijk werkt als het warm wordt. Dat hoeft geen probleem te zijn als je kleine losstaande vlakken maakt met een paar mm verschil. Wij hebben al meerdere installaties geplaatst met de calzip flensen van Clickfit en vakjes van 4 panelen gemaakt. Dat werkt prima, omdat het dak dan nog wat ruimte heeft om te bewegen, zonder dat de PV er aan loopt te trekken.

Zoals ik eerder al aan gaf is de maat van de flens wel heel belangrijk, dus let daar heel goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:46

S913

Abusus non tollit usum

Ik ben momenteel met een partij bezig om panelen te laten plaatsen op mijn platte dak. Probleem is dat ik van hun geen echte tekening krijg, alleen maar hoe ze panelen op mijn dak willen leggen.

Nou heb ik onderstaande tekening (op schaal en klikbaar) gemaakt n.a.v. hun beschrijving, echter zou ik graag jullie mening horen over deze opstelling.

Opmerkingen vooraf:
  1. het is één dak, maar op de tekening heb ik een stuk er tussen uit gelaten, want daar zitten dakkoepels en kan je toch niets.
  2. Alle panelen zouden in een hoek van 20 graden komen
  3. Links is het zuiden, dus die kant is de lage kant van de opstelling
  4. Die rondjes aan de rechterkant zijn verschillende pijpjes en daardoor kan je niet helemaal naar de dakrand.
Ik heb er zelf een aantal bedenkingen bij:
  • De afstand tussen de 2x2 rijen portrait onder in de tekening is wel erg weinig (van begin paneel tot begin paneel) is 262cm, terwijl online rekentools daar minimaal 381cm aanraden.
  • De grijze randen boven/links/rechts is een opstaande rand van +/- 7-8cm ... dus ivm schaduw (met name buiten de zomer periode) kan ik ze niet helemaal tegen de rand zetten.
  • Afstand 1x3 landscape panelen naar de bovendakrand is minimaal, je moet toch minimaal de hoogte van je opstelling van de rand wegblijven?
  • Sowieso die 1x3 ligt erg krap tussen de dakrand en een dakkoepel. Probleem is dat dicht bij de rand en de koepel het bitumen van de dakbedekking in een ronding omhoog gaat en ik wil daar geen stellage op laten drukken om te voorkomen dat hij er doorheen drukt.
  • Plus kan ik überhaupt wel zo simpel bijv. 3x de lange kant van een paneel bij elkaar optellen of zit er ruimte tussen de panelen waardoor de 3x1 sowieso in de lengte nog breder wordt?
Hopelijk kunnen jullie wat gerust stellen en van tips voorzien :)

Daklayout

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind de afstanden tussen de panelen wel erg krap hoor, vooral die portret 2 x 2 opstelling horen tussen de panelen zeker 2 meter te hebben (op 20 graden). Daarnaast voldoet dit totaal niet aan bouwvoorschriften (ik ga er even vanuit dat alle zijdes onbebouwd zijn). Waarom draai je de panelen niet een kwartslag en laat je geen oost-west opstelling leggen? Dan kan je bovenin al 5 rijen maken van 2 (of misschien wel 3) en onderin desnoods doortrekken.

Voordelen: geen schaduwverlies, minder ballast nodig, onzichtbaar, meer plaats = win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@S913

Het is beter als je toch het gehele dak (en omgeving) op de tekening zet. Ondanks dat er pijpen of koepels zijn, kunnen die worden omzeild door de achterkant van een paneel ernaar te laten wijzen. De hoogte van de obstakels is belangrijk. Zo heb ik panelen over een ontluchtingspijp heen liggen, dat past er net onder.

De afmetingen van die panelen zijn vreemd. Om welke panelen gaat het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

mrmrmr schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 00:42:
Het is beter als je toch het gehele dak (en omgeving) op de tekening zet. Ondanks dat er pijpen of koepels zijn, kunnen die worden omzeild door de achterkant van een paneel ernaar te laten wijzen. De hoogte van de obstakels is belangrijk. Zo heb ik panelen over een ontluchtingspijp heen liggen, dat past er net onder.

De afmetingen van die panelen zijn vreemd. Om welke panelen gaat het precies?
Sorry ik was inderdaad niet helemaal duidelijk: de panelen zijn standaard 166x100 (Sunerg 260p), maar waar het paneel aan de hoge kant eindigt, loopt de stellage schuin af (niet recht naar beneden, zie hier). Vandaar de vreemde 117 en 187 maten. Ik heb ze zo getekend omdat ik de oppervlakte wilde laten zie die ze op het dak hebben (en dus waar je rekening moet houden bij de rand, koepels en pijpjes.

Even een ruwe schets (heb hier dit teken software even niet tot mijn beschikking en heb ook de precies maten van de koepels niet) wat er tussen die 2 delen van mijn vorige tekening zit:
Editted dak

Omgeving: West, zuid en oost geheel vrij (geen bomen of andere schaduw). West, zuid en oost gaan buiten die grijze rand direct naar beneden, het is nl. een opbouw op een platdak en dus aan die 3 kanten val je naar beneden ;) Noord zit meteen de opbouw van mijn buurman aan vast.
DjVe schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:02:
Ik vind de afstanden tussen de panelen wel erg krap hoor, vooral die portret 2 x 2 opstelling horen tussen de panelen zeker 2 meter te hebben (op 20 graden).
Zie 1ste plaatje hierboven, de linker 2x rij eindigt dus niet precies waar het blauwe vlak eindigt, het hoogste punt van dat paneel ligt ongeveer 17cm naar links, maar dan nog zit er tussen dat hoogste punt en het begin van de rechter 2x rij inderdaad niet veel ruimte. Dat is ook het wat ik in mijn oorspronkelijke tekening wilde aangeven: ze rekening meestal met 381cm tussen begin (laagste punt) van beide panelen, maar dat is bij deze opzet maar 262cm. Vandaar ook mijn twijfels en mijn vraag naar jullie mening.
Daarnaast voldoet dit totaal niet aan bouwvoorschriften (ik ga er even vanuit dat alle zijdes onbebouwd zijn).
Ik had begrepen dat de afstand tot de rand (dus in mijn gevalt west, zuid en oost) minimaal de hoogte van het hoogte van het paneel moet zijn? Of ben ik verkeerd ingelicht? Sowieso aan alle kanten zit een opstaande rand.
Waarom draai je de panelen niet een kwartslag en laat je geen oost-west opstelling leggen? Dan kan je bovenin al 5 rijen maken van 2 (of misschien wel 3) en onderin desnoods doortrekken.

Voordelen: geen schaduwverlies, minder ballast nodig, onzichtbaar, meer plaats = win!
Oost-west is inderdaad wel kort ter sprake geweest, maar aangezien ik een geheel vrije zuidkant heb en ik even niet zo snel zie hoe ik veel meer panelen neer zou kunnen leggen op die manier (bovenin kan ik volgens mij maar 4 rijen kwijt (2 oost, 2 west) en onderin 2 rijen (1 oost, 1 west).
Ik weet niet of ik met 1 paneel op deze manier (dus 12 in w-o opstelling), een beter rendement heb dan 11 (of misschien 10 als die 2x2 echt niet pas) vol op het zuiden.
Welke graden hoek leg je die w-o panelen eigenlijk?
  • Schaduw verlies kan ik me dus voorstellen, al is mijn uitzicht op op west, zuid en oost dus helemaal vrij. Maar de vraag is of ik schaduw van de panelen zelf wel kan voorkomen.
  • Balast is inderdaad een voordeel
  • Onzichtbaar .. zeker die landscape opstellingen zijn maar 35 cm hoog ... dan op een 3de etage en een overhoorde dakrand, maar het sowieso al niet erg zichtbaar.
  • Meer plaats, ik zie dus max 12 panelen in w-o opstelling, of ligt dat aan mij?
Dank voor het meedenken, ik zit hier redelijk mee in mijn maag, omdat ik het gevoel krijg dat de verkopende partij er makkelijker over denkt dan ik ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als ik het goed begrijp heb je in de breedte 470 cm. Dat zijn dus 2 panelen oost/west x 510 cm diep = 10 stuks totaal. Onderin kan je hetzelfde doen maar heb je 280 cm diep, dus 4 panelen totaal. Dan heb je totaal dus 14 panelen.

Als je die op een omvormer zet met een dubbele MPP tracker (7 oost, 7 west) op 13 graden (clickfit fusion). Dan zal dat systeem per jaar met 260 Wp panelen rond de 2.985 kWh opwekken. Dat is best behoorlijk hoor!

Het is zo zonde om panelen op het zuiden te zetten en ze vervolgens in hun eigen schaduw te laten staan. Naast het feit dat het lastig is om exact uit te rekenen wat je verlies is, betwijfel ik of dit een hoger rendement is dan een oost-west opstelling die optimaal ligt.

Je kan ook een paneel kiezen met andere afmetingen of zelf gaan kijken naar een Solar Frontier CIS paneel. In dat geval krijg je er dan 3 op een rij met 5 diep (bovenste deel) en onderin nog eens 6. Dan zit je in totaal op 21 x 170 = 3.570 Wp. De SF panelen zullen iets beter presteren, maar op een lage hoek is dat verschil slechts een paar %. Qua opbrengst dus vrij vergelijkbaar, echter zal het waarschijnlijk wel iets duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

DjVe schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 17:38:
Als ik het goed begrijp heb je in de breedte 470 cm. Dat zijn dus 2 panelen oost/west x 510 cm diep = 10 stuks totaal.
Die 510cm is erg krap, daarom durf ik daar niet te veel te plaatsen, om 2 redenen:
  • De grijze rand is ergens tussen de 10-15 cm hoog, dus als ik aan de oostkant te dicht op die rand zit, heb ik daar al redelijk snel schaduw van op in onderkant van het paneel. Ook die koepels zijn redelijk hoog, ik ben sowieso bang dat de eerste 2 panelen die naár de koepels gericht zijn, al redelijk snel last van schaduw van die koepels hebben.
  • Het bitumen van het platte dak loop onder die grijze rand met "bolling" (kan het even niet anders omschrijven) omhoog. In die holte zit niets, die is dus ook enigszins in te drukken. Daar kan ik de stellage dus niet opzetten, dan prik ik mogelijk door het bitumen. Dus daarvoor moet ik ook aan alle kanten (want hetzelfde principe geldt voor de rand rond de koepels) al minimaal 10 cm uit de kant blijven.
Plus jij had het over bouwvoorschriften in je vorige post, heb jij daar wat meer info over? Ik neem aan dat je bedoelde de afstand tot de rand van het dak?
Voor het bovenste deel is de breedte trouwens 437cm ivm die pijpjes rechts.
Als je die op een omvormer zet met een dubbele MPP tracker (7 oost, 7 west) op 13 graden (clickfit fusion). Dan zal dat systeem per jaar met 260 Wp panelen rond de 2.985 kWh opwekken. Dat is best behoorlijk hoor!
Da's zeker netjes. Betreffende partij geeft een (volgens hun) conservatieve opbrengst op van die 11 panelen uit mijn oorspronkelijke plaatje op 20 graden van ongeveer 2.519 kWh.

Het is echt een enorm gepuzzel, zeker als je er zelf niet 100% in zit en uit gaat van expertise van zo'n partij en je toch bedenkingen krijgt bij het voorgestelde :/

[edit] Realiseer me net dat ik reken met 100mm breedte van een paneel en dat klopt wel, maar dat is als ze plat op het dak liggen ... Schuin is 1 rij natuurlijk minder breed ... * S913 pakt zijn oude wiskundeboek .. Ow, scheelt 3 cm ongeveer bij 13 raden :P

[ Voor 6% gewijzigd door S913 op 21-10-2014 21:44 ]

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:00
opuntia1 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 19:19:
[...]

Zie dit nu pas.
Hier ben ik ook in geïnteresseerd.
Is het niet makkelijker om draadeinden M8 (RVS) te gebruiken waarbij je gaten van zeg 10 mm boor in de tuinpalen?
Dat kan ook, maar dan zie je aan de onderkant van de houtenbalk een moer met een ring zitten.
Ik vind dit wel een mooie oplossing. Niks zichtbaar.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

migjes schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 14:07:
@ATS79
kijk niet teveel naar het aantal Wp, maar naar het aantal Wp/m2.
l
Nee, kijk naar het kWh per jaar per m2. Dunne film doet per Wp vaak wat meer.. dus die factor moet je ook meenemen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

S913 schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:21:
[...]

Die 510cm is erg krap, daarom durf ik daar niet te veel te plaatsen, om 2 redenen:
  • De grijze rand is ergens tussen de 10-15 cm hoog, dus als ik aan de oostkant te dicht op die rand zit, heb ik daar al redelijk snel schaduw van op in onderkant van het paneel. Ook die koepels zijn redelijk hoog, ik ben sowieso bang dat de eerste 2 panelen die naár de koepels gericht zijn, al redelijk snel last van schaduw van die koepels hebben.
  • Het bitumen van het platte dak loop onder die grijze rand met "bolling" (kan het even niet anders omschrijven) omhoog. In die holte zit niets, die is dus ook enigszins in te drukken. Daar kan ik de stellage dus niet opzetten, dan prik ik mogelijk door het bitumen. Dus daarvoor moet ik ook aan alle kanten (want hetzelfde principe geldt voor de rand rond de koepels) al minimaal 10 cm uit de kant blijven.
Plus jij had het over bouwvoorschriften in je vorige post, heb jij daar wat meer info over? Ik neem aan dat je bedoelde de afstand tot de rand van het dak?
Voor het bovenste deel is de breedte trouwens 437cm ivm die pijpjes rechts.

[...]

Da's zeker netjes. Betreffende partij geeft een (volgens hun) conservatieve opbrengst op van die 11 panelen uit mijn oorspronkelijke plaatje op 20 graden van ongeveer 2.519 kWh.

Het is echt een enorm gepuzzel, zeker als je er zelf niet 100% in zit en uit gaat van expertise van zo'n partij en je toch bedenkingen krijgt bij het voorgestelde :/

[edit] Realiseer me net dat ik reken met 100mm breedte van een paneel en dat klopt wel, maar dat is als ze plat op het dak liggen ... Schuin is 1 rij natuurlijk minder breed ... * S913 pakt zijn oude wiskundeboek .. Ow, scheelt 3 cm ongeveer bij 13 raden :P
Met bouwvoorschriften, doel ik inderdaad op de afstanden tot de randen. Dus de hoogte van de installatie moet je uit de onbebouwde randen blijven. Tot schaduwval van de randen en dakraam, daar kan ik weinig over zeggen, maar een paneel ligt natuurlijk niet direct op het dak, maar enkele cm hoger. Als je dan ook nog een paar cm uit de rand/koepel blijft, zou dat wellicht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

S913 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:34:
Ik ben momenteel met een partij bezig om panelen te laten plaatsen op mijn platte dak. Probleem is dat ik van hun geen echte tekening krijg, alleen maar hoe ze panelen op mijn dak willen leggen.

Nou heb ik onderstaande tekening (op schaal en klikbaar) gemaakt n.a.v. hun beschrijving, echter zou ik graag jullie mening horen over deze opstelling.

Opmerkingen vooraf:
  1. het is één dak, maar op de tekening heb ik een stuk er tussen uit gelaten, want daar zitten dakkoepels en kan je toch niets.
  2. Alle panelen zouden in een hoek van 20 graden komen
  3. Links is het zuiden, dus die kant is de lage kant van de opstelling
  4. Die rondjes aan de rechterkant zijn verschillende pijpjes en daardoor kan je niet helemaal naar de dakrand.
Ik heb er zelf een aantal bedenkingen bij:
  • De afstand tussen de 2x2 rijen portrait onder in de tekening is wel erg weinig (van begin paneel tot begin paneel) is 262cm, terwijl online rekentools daar minimaal 381cm aanraden.
  • De grijze randen boven/links/rechts is een opstaande rand van +/- 7-8cm ... dus ivm schaduw (met name buiten de zomer periode) kan ik ze niet helemaal tegen de rand zetten.
  • Afstand 1x3 landscape panelen naar de bovendakrand is minimaal, je moet toch minimaal de hoogte van je opstelling van de rand wegblijven?
  • Sowieso die 1x3 ligt erg krap tussen de dakrand en een dakkoepel. Probleem is dat dicht bij de rand en de koepel het bitumen van de dakbedekking in een ronding omhoog gaat en ik wil daar geen stellage op laten drukken om te voorkomen dat hij er doorheen drukt.
  • Plus kan ik überhaupt wel zo simpel bijv. 3x de lange kant van een paneel bij elkaar optellen of zit er ruimte tussen de panelen waardoor de 3x1 sowieso in de lengte nog breder wordt?
Hopelijk kunnen jullie wat gerust stellen en van tips voorzien :)

[afbeelding]
2 oplossingen; lagere hoek, of een maatwerkframe cq. zonneschans:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-25c5c883PKk/Uefztr2BchI/AAAAAAAARzc/8mr5KTUP4V0/s720/Panelen-3.jpg

Vooral als je de panelen landscape op zo'n schans legt zijn ze goed betaalbaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Zo'n schans is inderdaad interessant ... maar ik ben dit avontuur aangegaan met mijn buurman, dus als ik zo'n schans ga neerleggen op mijn dak, dan ontneem ik hem volgens mij een groot deel van zijn dak als het gaat om plaatsen van panelen.

Maar toch uit nieuwsgierigheid, wat is die hoek van die schans, wat de platte afmetingen op het dak en hoe hoog op het hoogste punt?
En omdat het één groot vlak wordt, heeft dat nog impact op de hoeveelheid ballast?

@DjVe: ok duidelijk.

~ H.P. Lovecraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Crazy-

Best life ever

Mijn vader wil ook PV en heeft (lokaal) offerte aangevraagd en dit was het resultaat:

Schijndak (225 / 32 graden)

14 stuks JA Solar 265 Wp Mono Black panelen
1x Omnik Omniksol 3.0K
1x bevestigingsmateriaal (schuindak)
1x installatie

€ 5.999,34 incl. btw

Voorgeschoteld: gemiddeld circa 3.025 kWh opleveren

platdak 225 / 20 (in mijn ogen kunnen deze meer richting het zuiden)

4x ReneSola Virtus II 250Wp Poly panelen
1x Omnik Omniksol 1.0K
1x bevestigingsmateriaal (schuindak)
1x installatie

€ 2.645,98 incl. btw

totaal: € 8.654,32 -> 2,27 euro/Wp

Ze bieden ook een optie aan met SolarEdge, echter heeft hij geen informatie hierover verder ontvangen qua details. Meerprijs is dan 600 euro en ze geven aan dat het 4400kWh oplevert itt 3800kWh op jaarbasis.

Eerlijk gezegd vind ik deze overpriced + ik begrijp niet waarom ze verschillende panelen doen (behalve het zwart gedeelte dan)

wat is jullie mening? Ik wil het voor dit geld ook wel leveren :-)

Zelf heb ik geschat dat hij ook weg kan komen met +- 24 Solar Frontier 170S panelen. (schuin+plat) en heb je gelijkwaardige opbrengst (4080Wp > +- 0,85 = 3500kWh

De prijs voor de panelen kom je rond de 3250,- uit. Dan hebben we nog 5.500 euro over voor montage & omvormer(s)...

Gek idee of ben ik gek?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
Holy macaroni wat een hoge prijs, zou snel meer offertes opvragen! Dat moet volgens mij wel kunnen voor max € 1,50/wp.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 18-06 22:11
Ik heb net nog voor een kennis een offerte van 1.19 Eur/Wp laten maken :
Een 6750kWp systeem, allblack, 250Wp, SMA STP 6000TL20, Clickfit schuin dak.
Zonder installatie, dat kost ongeveer 0.15 tot 0.20 Euro/Wp

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:40:
Ik heb net nog voor een kennis een offerte van 1.19 Eur/Wp laten maken :
Een 6750kWp systeem, allblack, 250Wp, SMA STP 6000TL20, Clickfit schuin dak.
Zonder installatie, dat kost ongeveer 0.15 tot 0.20 Euro/Wp
mag ik vragen waar?

installatie gaan 'we' waarschijnlijk zelf doen, wil ik even met hem overleggen.

maar inderdaad 2,30 tegen 1,50 is een groot verscihl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
Als je de installatie zelf gaat doen, lukt het ook nog wel voor onder de € 1.00/wp, maar dan wel heel goed zoeken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PASware schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:46:
Als je de installatie zelf gaat doen, lukt het ook nog wel voor onder de € 1.00/wp, maar dan wel heel goed zoeken.
Ligt ook aan het merk omvormer, panelen en montage materiaal.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:07:
[...]Ligt ook aan het merk omvormer, panelen en montage materiaal.
Zeker, het gaat er ook niet om op de euro/wp te komen, maar 1,50 is een goede en nette prijs
ik ga eens op onderzoek uit... dit kan beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 14:55:
[...]
Zeker, het gaat er ook niet om op de euro/wp te komen, maar 1,50 is een goede en nette prijs
ik ga eens op onderzoek uit... dit kan beter :)
Ik heb je een bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Heb onderhand wat DM-tjes ontvangen

Ik ben nu zelf maar even aan het shoppen gegaan en zo 'website af' prijzen kom ik voor 14x270Wp + 4kWp omvormer onder de 3700 euro.

Hoe moet ik de verhouding JA Solar zien t.o.v. andere merken? Dit om uiteraard wel vergelijkbaar materiaal neer te leggen t.o.v. JA Solar.

Waar ik nog wel even mee zit bevestigingsmateriaal

- rail systeem maar dan ZWART > iemand een tip?
- welke dakhaken (hoeveelheid)

Eind- & tussenklemmen kan ik wel berekenen

opstelling zal worden:

2x rij van 4 (portrait) (4m breed)
4x rij van 2 (portrait) (2m breed)

ofwel 6 rijen = 12 rails (2 per rij)

+ platdak 2x 2 landscape
- wellicht is een schans een optie, maar 20 graden schans is vrij fors denk ik

Eens zien of ik mn schoonvader kan overtuigen met eigen voorstel ;) ofwel tips zijn welkom! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 22-10-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
De rails zie je alleen op de uiteinden. Gewoon een spuitbus mat zwart, wel goed ontvetten en droog maken.
Ik zweer bij Clickfit ... met twee haken op de uiteinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:12:
De rails zie je alleen op de uiteinden. Gewoon een spuitbus mat zwart, wel goed ontvetten en droog maken.
Ik zweer bij Clickfit ... met twee haken op de uiteinden.
heb ze gevonden :) http://www.zonnemarkt.nl/clickfit-montagerail-zwart.html
zal eens kijken wat de eindprijs hiermee doet

2 haken op uiteinden? op een lengte van 4 meter niet wat krap?

ik zou eigenlijk kiezen voor 4 meter rail = 4 haken
2 meter rail = 3 haken (puur om het midden te steunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:19:
[...]

heb ze gevonden :) http://www.zonnemarkt.nl/clickfit-montagerail-zwart.html
zal eens kijken wat de eindprijs hiermee doet

Ja natuurlijk, ik bedoelde altijd een haak extra op het eind ..... maar 1 haak per meter + 2 op de uiteinden is het minimum, ik heb er 2 per meter dacht ik.

Volgens mij zullen de uiteinden van die rails na het zagen ? ook blank worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:40
DjVe schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:20:
Dat is hier volgens mij niet het geval, anders was het inderdaad gewoon stokschroeven met afsluitende ring gebruiken. Het gaat om dit soort daken:

[afbeelding]

Er staat ook bij:

[...]

Dus je zal toch echt met klemmen moeten werken.

Edit: Het hangt er ook vanaf hoe hoog/breed die felsen zijn. Als die namelijk erg breed/plat zijn, dan kan je er geen klemmen voor krijgen en moet je er wel in gaan schroeven. In dat geval heeft Wurth er mooie klemmen voor, waar direct rails aan vast zit.
Zo'n dak heb ik ook - met panelen erop. Guus geregeld, met idd prima passende klemmen. Wel even nadenken of je dak het aankan, anders komen de panelen met dak en al naar beneden bij storm ;)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als je 4 panelen op een plat dak erbij wilt, en niet afhankelijk wilt zijn van SolarEdge, zou ik JA Solar met ingebouwde Tigo optimizers pakken. Heb je voor kleine meerprijs een compleet geoptimaliseerd systeem, en kun je er elke omvormer opzetten.

En JA is een prima fatsoenlijk merk. Ik zou me meer druk maken om de omvormer. Liever niet Chinees, maar wel de 10 jaar garantie. Als je dan toch voor optimizers in de panelen, kun je daar mooi bijv. een Diehl Ako 4300 voor pakken (18 panelen x 260Wp), die hebben - momenteel - nog 10 jaar garantie.

Wij monteren midden november de eerste systemen met ingebouwde Tigo optimizers in de panelen. Combinatie van 14 schuin, 4 plat, JA Solar SMART module 260Wp, management-unit van Tigo, 2x gateway van Tigo (1 per dakvlak), Diehl Ako 4300Wp omvormer, montage, UTP, meterkast, etc. etc., BTW teruggaaf geregeld, monitoring ingesteld, EUR 7.500 inc. BTW. Is wél lokaal.

En m'n Diehl Ako's zijn bijna op, nieuwen hebben weer 5 jaar garantie - helaas. Maargoed, dan pakken we bijv. een Delta. Omdat je toch technisch een hoogstaand systeem bouwt met Tigo, kun je extreem simpele omvormers pakken.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-tA4YE12i8gc/VCRfqSlJIRI/AAAAAAAAsnI/E22QjGbPpLM/s512/IMAG1269.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-CODVFxOqnpg/VCRfrpk7ViI/AAAAAAAAsnU/RZHuBpVOh7k/s800/IMAG1270.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-dyql3mxYM94/VCRfu-FkZJI/AAAAAAAAsn4/1wt8QonP42Q/s800/IMAG1273.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door SunshineCompany op 22-10-2014 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verder; schansjes hebben in praktijk op 't zuiden ongeveer een rendement van 900kWh/kWp, je mist ongeveer 10% door de lage hoek, maar je kunt 30 tot 50% meer paneel kwijt. Qua ballast is het veel lichter, want veel minder windvang. En je kan ze ook nog dicht maken als je wilt:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-NSExZ8bpJXs/UtQncRgb1JI/AAAAAAAAb74/hGHjVW4WpuU/s720/DSC09863.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 23:04
Tigo rules. Mooie plaatjes/voorbeelden, SSC!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ sunshine company
Wat ik me dan afvraag:
Wat is er mis met chinees? Korte tvt tijden is ook een doorslaggevende factor. En Hosola geeft ook 10 jaar garantie op de omvormer. Waarom duurder maken dan nodig? Ik ga er niet van uit dat iemand zijn installatie 25 jaar wil laten liggen, de techniek staat niet stil. Ik denk persoonlijk dat ik na 5-10 jaar zeker al aan iets "nieuws" toe ben.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb nu zo'n 10 installaties gedaan met Tigo maximizers (Trina Smart). Werkt inderdaad voortreffelijk. Het inregelen kost even wat tijd, maar als het draait, draait het goed. Monitoring vind ik wat onoverzichtelijk en je moet het echt even uitleggen, maar alles zit erop. Qua omvormer gebruik ik dan liever een fatsoenlijke chinees om de kosten wat te drukken, dan een dure Duitser met geavanceerde opties die je niet gebruikt :)

Ben alleen nog wat aan het zoeken hoe je die omvormer ook aan de Tito MMU kan hangen. Dan kan ik het hele systeem op afstand uitlezen en is het verschil in opbrengst (verliezen omvormer) ook inzichtelijk. Ik weet dat het mogelijk is, maar na mijn eerste contact met Tigo liep het op niets uit ;)

[ Voor 25% gewijzigd door DjVe op 22-10-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik ga zeker ook de Tigo's meenemen. Ziet er interessant uit! (Buiten het feit dat ik zelf bij geen schaduw momenten niet zo'n voorstander ben van optimizers/micro-omvormers) speelt in deze situatie toch 1 paneel mee met schaduw (begin van de middag/schoorsteen)

tekening volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:14
Crazy- schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:22:
Ik ga zeker ook de Tigo's meenemen. Ziet er interessant uit! (Buiten het feit dat ik zelf bij geen schaduw momenten niet zo'n voorstander ben van optimizers/micro-omvormers) speelt in deze situatie toch 1 paneel mee met schaduw (begin van de middag/schoorsteen)
Bij 1 paneel met schaduw kun je ook overwegen deze weg te laten, of op een micro omvormer aan te sluiten. Weeg de meerprijs van optimizers gerust af tegen de alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

itchin schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:31:
[...]Bij 1 paneel met schaduw kun je ook overwegen deze weg te laten, of op een micro omvormer aan te sluiten. Weeg de meerprijs van optimizers gerust af tegen de alternatieven.
Ik twijfel ook over dat ene paneel. Maar houd nu alle opties open.
Evenzo twijfel ik over de onderste 2 panelen, welke vrij laag t.o.v.. de grond komen en, volgens mij, redelijk snel schaduw last gaan krijgen in de winter van de huizen aan de overkant van de straat.

morgen maar schets maken :) maakt het duidelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:32:
@ sunshine company
Wat ik me dan afvraag:
Wat is er mis met chinees? Korte tvt tijden is ook een doorslaggevende factor. En Hosola geeft ook 10 jaar garantie op de omvormer. Waarom duurder maken dan nodig? Ik ga er niet van uit dat iemand zijn installatie 25 jaar wil laten liggen, de techniek staat niet stil. Ik denk persoonlijk dat ik na 5-10 jaar zeker al aan iets "nieuws" toe ben.
Daar zet ik mijn twijfels bij. Het zou zo maar kunnen gaan dat de technologie in zonnepanelen zo snel gaat dat stroom spot goedkoop wordt, zeker op tijden dat mijn panelen ook opleveren.. Zo goedkoop dat zelf panelen leggen om de oude te "verbeteren" helemaal niet meer interessant zal zijn. Ook dat is een mogelijkheid. Dan blijft wel liggen wat ik heb liggen, maar ga ik zeker niet bij leggen.

Toekomst voorstellen is eigenlijk onmogelijk. Iedereen gaat dan bijna altijd uit van de huidige lijnen en trekt dat door. Terwijl meestal er iets komt dat niemand voor rekening heeft gehouden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik deel ook heel sterk die visie dat je niet in de toekomst kan kijken.
Echter kan het ook de andere kant op gaan. Stroom wordt duurder, vanwege duurzame investeringen van de overheid en vermeende kosten.
Onlangs is er weer een prijsverlaging aangekondigd voor de stroom, echter de belasting gooit men weer omhoog.
In duitsland is de stroom ook duurder dan in nederland ondanks het stroomoverschot. (bron zou ik op moeten zoeken)
Het kan dus alle kanten opgaan.
In mijn visie, wil je blijvende individuele onafhankelijkheid, moet je investeren, in bijvoorbeeld opslag en voldoende capaciteit opwek in de wintermaanden.
Maar dit is het zonnepanelen forum, dit gaat verder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 22:51:
Ik deel ook heel sterk die visie dat je niet in de toekomst kan kijken.
Echter kan het ook de andere kant op gaan. Stroom wordt duurder, vanwege duurzame investeringen van de overheid en vermeende kosten.
Onlangs is er weer een prijsverlaging aangekondigd voor de stroom, echter de belasting gooit men weer omhoog.
In duitsland is de stroom ook duurder dan in nederland ondanks het stroomoverschot. (bron zou ik op moeten zoeken)
Het kan dus alle kanten opgaan.
In mijn visie, wil je blijvende individuele onafhankelijkheid, moet je investeren, in bijvoorbeeld opslag en voldoende capaciteit opwek in de wintermaanden.
Maar dit is het zonnepanelen forum, dit gaat verder dan dat.
Vast... maar die belasting komen ze toch wel op een of andere manier bij je halen hoor...
Nu is even stroom een leuk medium ervoor, maar net zo makkelijk veranderen ze dat weer zodra groene stroom echt succesvol wordt.

Maar het ging me vooral om jou constatering dat je de panelen toch niet 25 jaar laat liggen want.......
Die vond ik wat de makkelijk en te nadrukkelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ho-wat? Hohohosolar!

Waarom klein Chinees als je voor dezelfde prijs groot-niet-Chinees kan krijgen? Delta bijv. Stuk degelijker qua bedrijf en omvormer dan Hihahosolar en de rest. En ook 10 jaar garantie.

En SMA vind ik ondertussen qua prijs/kwaliteit verhouding niet geweldig. Dan liever een Fronius met 10 jaar garantie.. of een Delta met 10 jaar garantie. Of een Diehl met 10 jaar garantie.

En over 10 jaar gaan mijn 255Wp's er af, en komen die 385's er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Crazy- schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 17:19:

Op de site van clickfit kun je uitrekenen wat je precies nodig hebt.

http://clickfit.nl/nl/clickfit-calculator/
123click >:) O-) :*) :+

Ik heb geen enkele ervaring met clickfit, maar ik heb er toch wel wat bedenkingen bij.
Als je speelt met die calculator dan kun je de windbestedingheid aanpassen, dit geeft als resultaat dat het aantal dakhaken wijzigt.
Maar uiteindelijk hangen al die dakhaken dan aan dezelfde 2 panlatten....dus dan is dat de zwakste schakel.
Ik zou verwachten dat als de windbestendigheid omhoog moet, ze 3 montagerails gebruiken ipv 2 en zo ook dakhaken aan een 3e panlat hangen. Want dat lijkt me veel sterker.

Als ik het zelf zou maken zou ik dakhaken willen hebben die je op het dakbeschot vastschroeft (arbeidsintensief), ipv haken aan een panlat (wat snel werkt).

Nogmaals, ik heb geen enkele ervaring met dakhaken, bovenstaande is gewoon mijn gedachtegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik heb hier even (snel) situatie schets gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/BIvbRuaWFb/5d52f81e260002d15f9a514a9b86de79.png

Ik twijfel over het paneel rechtsboven i.v.m. schaduw

Edit:

panelen gerekend van 165x100 portrait
totaal breedte: +- 420cm * 300cm
smalle breedte: +- 220cm

onderkant dakraam tot aan bovenste dakgoot: +- 300cm
nok t/m onderste blauwe lijn +- 8,50 meter (Deze lijn is ivm toekomstige carport)

oh en uiteraard gaat dat pijpje naar de zijkant van de muur ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Crazy- op 23-10-2014 11:29 . Reden: maten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Crazy- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:04:

[afbeelding]

Lijkt erop dat je daar ook wel 20x SF kwijt kan (alles onder het dakraam).
Alle panelen in landscape en dan bovenaan 3 rijtjes van 4 en op het smallere stuk 4 rijtjes van 2.
20x SF170 + bijvoorbeeld een Omnik 3K zit je op +/- €4.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou dat paneel weg laten. Het ziet er sowieso niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Crazy

Kun je er ook maten van het dak bij zetten? Mogelijkheden genoeg...
Dakraam eruit en naar de andere kant?
Kortere en bredere zonnepanelen? 1580 x 1060 ipv 1640 x 992
Ik zie nog veel meer ruimte op het dak onderaan? Met 2 strings ((2x mppt omvormer) van bijv. 270 WP ECsolar (~50V per paneel) vallen de schaduwproblemen wel mee denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MichielFRL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:22:
[...]

Lijkt erop dat je daar ook wel 20x SF kwijt kan (alles onder het dakraam).
Alle panelen in landscape en dan bovenaan 3 rijtjes van 4 en op het smallere stuk 4 rijtjes van 2.
20x SF170 + bijvoorbeeld een Omnik 3K zit je op +/- €4.000.
3x4 stuks

is 3,00*5,04 (landscape) meter of 3,78m*4,00m (portrait)

ik zal eens de meetlint er langs gaan leggen of dat zou passen, maar met 20*170Wp kom ik uit op 3400Wp (*0,9 of ivm beter difuus 0,95?) en dat is dan een fors minder dan 4320Wp (*0,9=3888kWh)welke gewenst is. Ik vraag me dan ook echt af of SF hier dan geschikt is ivm de beperkingen

Het dakraam verplaatsen is helaas geen optie, tenmisnte .. dan zou hij hem meer naar de schoorsteen moeten plaatsen en dan is dat probleem opgelost *idee*

dan krijg je

1x 2 panelen
2x 4 panelen
3x 2 panelen (of 4x 2, maar die onderste rij komt dan ERG laag te zitten imho)

het is nog wat puzzelen en ik ga nog even vanuit het dakraam exactere maten meten. .. dit is mij teveel giswerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Crazy- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:36:
[...]
ik zal eens de meetlint er langs gaan leggen of dat zou passen, maar met 20*170Wp kom ik uit op 3400Wp (*0,9 of ivm beter difuus 0,95?) en dat is dan een fors minder dan 4320Wp (*0,9=3888kWh)welke gewenst is. Ik vraag me dan ook echt af of SF hier dan geschikt is ivm de beperkingen
Voor SF kan je als de panelen op zuid liggen wel 1:1 aanhouden. Omvormer vooral niet te licht kiezen!

Je kan er aan weerskanten van het dakraam nog 1 doen, maar optisch is dat wat ik voorstelde veel mooier. 20x SF ziet er optisch denk ik wel erg mooi uit.

500kWh kan je misschien veel makkelijker besparen dan je denkt. LED i.p.v. halogeen spotjes bijvoorbeeld. Besparen is altijd goedkoper dan opwekken.
Heb je nu inzicht in je energieverbruik? +/- 4.000 kWh per jaar is vrij veel namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MichielFRL op 23-10-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MichielFRL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:41:
[...]Je kan er aan weerskanten van het dakraam nog 1 doen, maar optisch is dat wat ik voorstelde veel mooier.
500kWh kan je misschien veel makkelijker besparen dan je denkt. LED i.p.v. halogeen spotjes bijvoorbeeld. Besparen is altijd goedkoper dan opwekken.
Heb je nu inzicht in je energieverbruik? +/- 4.000 kWh per jaar is vrij veel namelijk.
ter info dit betreft niet voor mij, maar voor mijn schoonvader.
huidige verbruik ligt rond de 5.000kWh en dit zal absoluut dalen. maar safe zitten is wel zo handig. Dus richting de 3.5~4MWh is wel nodig (opbrengst)

Moeten niet vergeten dat er bovenop de nok nog 4 panelen bij kunnen (platdak) dus daar kunnen we nog 1000Wp kwijt op 200 graden ZZW / 20 graden hoek.

hier rekening mee houdende is het inderdaad een mooi idee om te gaan voor 20*SF170 + 4*x270Wp (=4480Wp ~4MWh) mits we 3x 4 kwijt kunnen op het bovenste gedeelte van het dak.

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 23-10-2014 16:44 . Reden: oeps ... GWh? doe maar MWh! :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Crazy- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:49:
Moeten niet vergeten dat er bovenop de nok nog 4 panelen bij kunnen (platdak) dus daar kunnen we nog 1000Wp kwijt op 200 graden ZZW / 20 graden hoek.
Je kan op het platte dak ook een rij diagonaal neerzetten, precies op zuid.
Of een oost-west opstelling maken met 2e hands panelen voor een prikkie (die staan toch uit het zicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

DjVe schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:00:
Ik heb nu zo'n 10 installaties gedaan met Tigo maximizers (Trina Smart). Werkt inderdaad voortreffelijk. Het inregelen kost even wat tijd, maar als het draait, draait het goed. Monitoring vind ik wat onoverzichtelijk en je moet het echt even uitleggen, maar alles zit erop. Qua omvormer gebruik ik dan liever een fatsoenlijke chinees om de kosten wat te drukken, dan een dure Duitser met geavanceerde opties die je niet gebruikt :)
Waarom zou je geen SolarEdge toepassen? Al heel wat installaties mee gedaan. Werkt voortreffelijk, makkelijk in te regelen, signalen optimizers gaan via de DC kabels, internetverbinding gaat automatisch en ik kan al mijn klanten in 1 overzicht volgen of er storingen zijn. Monitoring is in 1 opslag duidelijk welke panelen goed leveren en welke minder. Verder zitten er lange fabrieksgaranties op en de portal is gratis. Voor elke type zonnepaneel is wel een optimizer tegenwoordig. Uitbreiden ook simpel, optimizer erbij, pairing en klaar.

Er zit weinig meerwaarde meer aan een dure Duitser. Tegenwoordig zijn prima chinese omvormers te krijgen. Elke groothandel bied ze tegenwoordig ook aan. Ik merk dat de service bij een dure duitse merk zoals SMA ook steeds moeizamer gaat en wie gaat er nog flink extra betalen voor 10 jaar garantie? Daar kun je 2 chinese omvormers voor kopen.
SunshineCompany schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:35:
Ho-wat? Hohohosolar!

Waarom klein Chinees als je voor dezelfde prijs groot-niet-Chinees kan krijgen? Delta bijv. Stuk degelijker qua bedrijf en omvormer dan Hihahosolar en de rest. En ook 10 jaar garantie.
Als ik op de sticker kijk van de 3-fase omvormers van Delta staat er ook made in China op.
De 1-fase omvormers van Delta zijn allemaal Trafo omvormers, produceren geluid, lastige logging met zo'n gateway, iets minder rendement en geen dual MPPT. Ze zijn voor veel situaties dus gewoon niet geschikt. Ze moeten eerst maar eens met 1-fase TL omvormers komen en het liefst met een logger ingebouwd dan zo'n aparte gateway op een stopcontact.
Geef mij die Hosola maar, goed rendement, stil, makkelijke logging via solarmanpv, licht in gewicht, vooraf ingesteld op Nederland en goedkoop. Zelfs op Photon scoorden de dual MPPT versie "very good".

[ Voor 25% gewijzigd door SolarKing op 23-10-2014 18:10 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bewuste keuze vooral de keuzevrijheid in omvormers zonder verlies van garantie en de combinatie tussen panelen/optimizers vanuit dezelfde leverancier spreken me aan. Er zitten nog best veel verschillen in de techniek, maar de werking is inderdaad vrijwel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:05

paulv1973

16.730Wattpiek

Garantie hebben is nog geen garantie krijgen.
Ik heb al bij meerdere chinese maar ook duitse merken mails gestuurd met vragen over vanalles en nog wat.
Nog niet eens zozeer over garantie.
Vaak krijg je niet eens een reactie...
Persoonlijk doe ik alles met SMA. '
Vandaag een mailtje de deur uit is morgen reactie.
Geeft mij toch een fijner gevoel.
Daarbij is SMA ( de dure duitser) ook aan leuke prijzen te krijgen.
Je moet alleen wat meer zoeken...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dus de omvormer liever niet chinees maar de panelen uit china is geen probleem? 8)7 maak je berekening gewoon op 10 jaar levensduur, net als alle andere apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Rol-Co schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:02:
Dus de omvormer liever niet chinees maar de panelen uit china is geen probleem? 8)7 maak je berekening gewoon op 10 jaar levensduur, net als alle andere apparaten in huis.
Haalt bij mij herrineringen op met een zelfde soort discusie toen ik 6 jaar geleden goedkope chinese panelen verkocht en dat hier door sommigen zwaar werd afgeraden want duits is beter, bankeble enz enz. Mijn chinese Kingsun panelen doen het nog prima en hebben zichzelf al terug verdient terwijl de dure duitse panelen nog heel wat jaren moeten doorgaan.
De Kingsun 185Wp panelen van mijn vorige woning hebben een mooie plek gekregen op platdak van mijn nieuwe loods pal op zuid. Kunnen ze weer jaren flink aan de bak het milieu en mijn portemonne een dienst bewijzen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja daarom, bijna al dat spul komt toch uit china of wat, puur arbeidsloon kwestie, ook de onderdelen in die duitse komen uit china.
Prima, dus blijft alleen het stukje service nog wat het verschil maakt, maar ook daar hebben sommige o.a ik prima ervaring mee. (Growatt en effekta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Crazy- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:04:

[afbeelding]

Edit:

panelen gerekend van 165x100 portrait
totaal breedte: +- 420cm * 300cm
smalle breedte: +- 220cm

onderkant dakraam tot aan bovenste dakgoot: +- 300cm
nok t/m onderste blauwe lijn +- 8,50 meter (Deze lijn is ivm toekomstige carport)

Klopt de breedte wel?
4,20m is wel erg smal voor een rijtjes huis.

Edit:
Uitgaande van deze maten kan je
- aan weerskanten van het dakraam 1 kwijt
- 8 in portrait eronder op het stuk van 4,2m breed en 3m hoog
- 8 in portrait op het smalle stuk van 2,4m breed en 5,5m hoog

18 stuks dus 3060wp

[ Voor 14% gewijzigd door MichielFRL op 23-10-2014 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 20:23:
[...]

Klopt de breedte wel?
4,20m is wel erg smal voor een rijtjes huis.
En op 4m20 ben je met 4x100cm + klem gelijk aan de max, en niet zoals tekening. Bij het raam is het ook net aan, een velux is 1m20 + 3 paneel van 1m en klemmen, 4m24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Vandaag een kleine analyse gemaakt van m'n 2 solar sets. Wat je goed kunt zien is het verschil tussen de micro-inverters (tuinsolar II) en m'n string-inverter (tuinsolar I).

Facts
Tuinsolar I
Panelen: 6x Yingli 265 Wp (jan-2013)
Inverter: SBA 1300 TL
Azimuth: 200
Tilt: 20 graden

Tuinsolar II
Panelen: 3x Yingli 270 Wp (jan-2014)
Inverter: Enecsys (single + duo)
Azimuth: 200
Tilt: 20 graden

De panelen liggen in 1 rij naast elkaar en hebben vrijzicht, geen schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-03-16%2015.30.01.jpg

Resultaat

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202014-10-23%20om%2021.14.15.png

Mijn conclusie: de micro-inverters doen het tenminste 7% beter (ik het verschil in paneel-Wp gecorrigeerd.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202014-10-23%20om%2021.16.48.png

Wat denken jullie; de juiste conclusie?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
twixx schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:17:
Efficiency van de SMA set ligt hoger volgens je tabel.
Dus op basis van de tabel is het niet de juiste conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:21:
[...]

Efficiency van de SMA set ligt hoger volgens je tabel.
Dus op basis van de tabel is het niet de juiste conclusie.
Titel stond verkeerd in het tabelletje; aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twixx schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:17:
Als je het helemaal goed wilt doen moet je 3 panelen wisselen voor een jaar, dan nog een keer de andere 3 (om een slecht paneel uit te sluiten) en dan daar een gemiddelde uit halen.

Komt ook bij dat die sma een beetje gedateerde techniek heeft gok ik, ik zou er niet van op kijken dat als je er een chint 1,5 aan hangt je al een kleiner verschil hebt, zo niet andersom.

Edit:
Zo te zien kan je met firmware 4.50 een lagere startspanning verkrijgen, ook mppt werk voltage kan lager.

http://www.sma-benelux.co...1300tl-1600tl-2100tl.html
Onder gegevens

Er van uit gaand dat je 6x35v hebt zit je met 210v aan de lage kant waardoor je nog maar net 90% eu rendement haalt.
http://www.solarclarity.n...-1300TL-1600TL-2100TL.pdf

Onder rendement.

Dat kan ook een aardig verschil geven op jaar basis.

[ Voor 33% gewijzigd door Rol-Co op 23-10-2014 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:33:
[...]
Als je het helemaal goed wilt doen moet je 3 panelen wisselen voor een jaar, dan nog een keer de andere 3 (om een slecht paneel uit te sluiten) en dan daar een gemiddelde uit halen.
Dat wil ik wel overwegen om te doen. In januari liggen ze er precies 1 jaar; dat zou een mooi wissel moment zijn.
Zo te zien kan je met firmware 4.50 een lagere startspanning verkrijgen, ook mppt werk voltage kan lager.

Onder gegevens
Er van uit gaand dat je 6x35v hebt zit je met 210v aan de lage kant waardoor je nog maar net 90% eu rendement haalt.
Hmm.. dank! Dit is interessant.

Volgens de specs is Umpp 31V en Uoc 39V. Dan kom ik op 186 Volt.

Via m'n (top) leverancier heb ik een keer een piggyback gehad om van 1.300 Watt 1.350 Watt te maken; toen niet naar de fw gekeken. Morgen als hij wakker is meteen kijken welke versie ik heb!

PS volgens mij is meer panelen geen optie op de 1300 TL om de spanning te verhogen want in mei is aftoppen soms zichtbaar in de grafiekjes. (1.590 Wp op 1.350 Watt inverter = 0,85 powerfactor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee meer panelen heeft geen nut, alhoewel....met slechter weer wel, je overall rendement word beter en meer opbrengst uiteraard.
Waarom niet het hele zooitje op 1 omvormer dan, 1300 er uit en alle 9 op een steca 2300 bijv met dan ongeveer 300V.
Ik heb gemerkt met dit soort oudere omvormers dat ze gemaakt zijn voor de oudere poly panelen van die tijd, hoger voltage met minder watt, dan komt het totaal beter uit, ga je daar nieuwere mono aan hangen zit je altijd laag in voltage met al teveel vermogen en zakt het rendement als een baksteen. De effekta heeft dat ook bijv.
Maar dat zijn mijn 2 centen /ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 20:40:
[...]En op 4m20 ben je met 4x100cm + klem gelijk aan de max, en niet zoals tekening. Bij het raam is het ook net aan, een velux is 1m20 + 3 paneel van 1m en klemmen, 4m24?
helaas maar die 4m20 klopt inderdaad. De tekening is ook even een krappe schets, maar past wel zoals getekend.

SF170s panelen en dan 3x4 stuks onder het dakraam past niet, ik zit tot aan de dakgoot op max 3m70 en SF heeft toch echt 3x1m30 nodig in portrait.

weinig keuze dus verder dan eerste opzet met 166*99 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Crazy- schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:34:
[...]

helaas maar die 4m20 klopt inderdaad. De tekening is ook even een krappe schets, maar past wel zoals getekend.

SF170s panelen en dan 3x4 stuks onder het dakraam past niet, ik zit tot aan de dakgoot op max 3m70 en SF heeft toch echt 3x1m30 nodig in portrait.

weinig keuze dus verder dan eerste opzet met 166*99 panelen.
Bij die 3,70m zou je 1 rij van 4 x 310Wp + 1 rij van 4 x 260Wp onder elkaar kunnen plaatsen.
310Wp is 1956*992 en 260Wp is 1640*992
De rest van dak vullen met 1640*992. Totaal 3840Wp full black.
Je zou dan het hele systeem in 1 string op een Stecagrid 3600 kunnen aansluiten. Lekker efficiënt in de spanning en ook nog eens een duitse omvormer.. >:)
Prijs zit zo rond de 4100 euro incl btw. Komen alleen nog installatie en meterkastaanpassingskosten bij.

[ Voor 9% gewijzigd door SolarKing op 24-10-2014 01:31 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 18-06 17:09
SolarKing schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 01:01:
[...]

Bij die 3,70m zou je 1 rij van 4 x 310Wp + 1 rij van 4 x 260Wp onder elkaar kunnen plaatsen.
310Wp is 1956*992 en 260Wp is 1640*992
De rest van dak vullen met 1640*992. Totaal 3840Wp full black.
Je zou dan het hele systeem in 1 string op een Stecagrid 3600 kunnen aansluiten. Lekker efficiënt in de spanning en ook nog eens een duitse omvormer.. >:)
Prijs zit zo rond de 4100 euro incl btw. Komen alleen nog installatie en meterkastaanpassingskosten bij.
nu weet ik dat je een combinatie panelen mogelijkheid hebt van:
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-165-euro-incl-btw/
en
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/

maar ik zie op je site geen mogelijkheid tot combineren van een 310Wp met 260Wp?
welke panelen heb je daar voor in gedachten?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319231

migjes schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:22:
[...]

nu weet ik dat je een combinatie panelen mogelijkheid hebt van:
http://www.sun-solar.nl/i...n-voor-165-euro-incl-btw/
en
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/

maar ik zie op je site geen mogelijkheid tot combineren van een 310Wp met 260Wp?
welke panelen heb je daar voor in gedachten?
dit kan goed, want de stroomsterkte van biede panelen is na genoeg gelijk....
Imp = 5.45A om Imp = 5,49A, dus je zult weinig verlies hebben bij het 270Wp paneel

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 319231 op 24-10-2014 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 319231 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:48:
[...]

dit kan goed, want de stroomsterkte van biede panelen is na genoeg gelijk....
Imp = 5.45 A om Imp = 5,49 A
duuhuu, dat schrijf ik ook.
geef een voorbeeld van panelen die je kunt combineren.
de vraag was kun jij dit ook met een 260Wp paneel en een 310Wp?
(ik ben nog geen combi mogelijkheid tegen gekomen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

310Wp is 8,44 / 8,75A
260Wp is 8.45 / 8,85A

(even op hun site gekeken)
de 270Wp daarentegen is wel 5A dus die valt dan wel af.

heb verder net een prijs voor JA Solar + Tigo ingebouwd, 270Wp (210)
dat klinkt erg interessant. 14 op het schuine, 4 bovenop, leuke set & mooi Tigo spul

Twijfel even over de omvormer, maar een Omnik 4.0k-tl2 zal denk ik beste aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Even een vraagje. Wij hebben sinds een maand of 4 een PV-systeem. Afgelopen maand de meterstanden doorgegeven en sinds dien krijgen wij brieven dat onze meter moet worden vervangen voor een slimme meer. Wij hebben nu nog zo een mooie draaischijf :)

Deze ferrarismeter zouden wij graag willen behouden. Volgens Liander valt onze meter onder een afgekeurd exemplaar (te controleren op verispect) en moeten zij hem uitwisselen.
In hoe verre zijn wij verplicht om hier medewerking aan te geven?

Het is overigens wel opvallend dat onze buren deze brieven niet krijgen. En dat Liander beweert dat als de meter niet wordt uitgewisseld zij de stroom zullen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 21:33:
[...]

Dat kan ook een aardig verschil geven op jaar basis.
Het is zulk rotweer buiten dat er net genoeg stroom van het dak komt om het LCD aan te laten gaan :) Helaas firmware versie 4.22 :(

Heb ik wel weer wat te doen binnenkort :D

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-10-24%2013.20.56.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-10-24%2013.21.08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

petervanstuiven schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:22:
Even een vraagje. Wij hebben sinds een maand of 4 een PV-systeem. Afgelopen maand de meterstanden doorgegeven en sinds dien krijgen wij brieven dat onze meter moet worden vervangen voor een slimme meer. Wij hebben nu nog zo een mooie draaischijf :)

Deze ferrarismeter zouden wij graag willen behouden. Volgens Liander valt onze meter onder een afgekeurd exemplaar (te controleren op verispect) en moeten zij hem uitwisselen.

Het is overigens wel opvallend dat onze buren deze brieven niet krijgen. En dat Liander beweert dat als de meter niet wordt uitgewisseld zij de stroom zullen afsluiten.
zoek het typenummer op en kijk even of het inderdaad een afgekeurd model is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Hier is het ook al niet best
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2qum3c0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Crazy- schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:21:
310Wp is 8,44 / 8,75A
260Wp is 8.45 / 8,85A

(even op hun site gekeken)
de 270Wp daarentegen is wel 5A dus die valt dan wel af.
de 210Wp is een paneel met 6X12 cellen.
en de 270wp is een paneel met 8X12 cellen. (hij heeft gewoon 1 diode extra met 2 rijen van 12 cellen)
en ja dat kun je combineren de 270Wp is gewoon een 1 1/3 210Wp paneel met zelfde IV curve.
3x 270wp is het zelfde als 4x 210Wp.

maar de 310Wp is een 6X12 cellen en de 260Wp is een 6X10 cellen en dus een andere IV curve.
toevallig licht de A wel erg dicht bij elkaar, maar de opbouw van de panelen liggen wel erg ver uit elkaar.
betwijfel het of je die wel rendabel met elkaar kunt combineren. :?
(let op het woordje rendabel is belangrijk, als je het bij elkaar in een string hangt zal het gewoon werken.
maar hoe goed zal het het doen op jaar basis.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 24-10-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@petervanstuiven
even wat dingen op een rijtje
liander moet schriftelijk aantonen dat de meter in kwestie is afgekeurt conform de regulie keuringsregels voor dit merk/type meter

ten 2e
En dat Liander beweert dat als de meter niet wordt uitgewisseld zij de stroom zullen afsluiten.
dit is een dom dreigement van ze ,wettelijk is bepaald dat men niet mag afsluiten

indien ze aankomen dat de meter niet is afgekeurt maar niet geijkt voor teruglevering dan is dat volstrekte onzin. pasgeleden heb ik nog een linkje hier gepost met de richtlijnen aangaande t weigeren van een slimme meter.

ze proberen je ook te overbluffen met nu eenmalig kans op gratis slimme meter
maar het is nog geen verplichting anno vandaag die slimme meter dus gewoon lekker weigeren dat ding
en eerst met wetsnummers etc de bewijsvoering bij hun leggen

liander verwijst naar de site van verispect
stukje van hun site
Alle meters uit de afgekeurde populatie moeten dan binnen 1,5 jaar zijn vervangen door goed werkende meters
hoe vaak hoor je wel niet dat een meter al 5 jr verlopen is en als je dan navraag doet ja moet u zelf betalen want dit is nog niet ingeplant

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 24-10-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

migjes schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:39:
[...]

de 210Wp is een paneel met 6X12 cellen.
en de 270wp is een paneel met 8X12 cellen. (hij heeft gewoon 1 diode extra met 2 rijen van 12 cellen)
en ja dat kun je combineren de 270Wp is gewoon een 1 1/3 210Wp paneel met zelfde IV curve.
3x 270wp is het zelfde als 4x 210Wp.
Eensch
maar de 310Wp is een 6X12 cellen en de 260Wp is een 6X10 cellen en dus een andere IV curve.
toevallig licht de A wel erg dicht bij elkaar, maar de opbouw van de panelen liggen wel erg ver uit elkaar.
betwijfel het of je die wel rendabel met elkaar kunt combineren. :?
(let op het woordje rendabel is belangrijk, als je het bij elkaar in een string hangt zal het gewoon werken.
maar hoe goed zal het het doen op jaar basis.)
Ook eensch. Maar inderdaad: rendabel combineren? Ik zal hier eens de IV Curve naast elkaar leggen en berekenen, is een uitdaging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb zelf ook zo'n brief gekregen van steden weliswaar
echter mijn meter is nog niet afgekeurt dus deze blijft gewoon lekker hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
Onze meter is:

132F
Schlumberger
G13X(d)

Deze komt wel voor in de lijst van verispect, echter van bouwjaar 1981 en meter bij ons is van 1983.

@swapevent, ik had dat stukje vorige maand gelezen en zal daat nog even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
petervanstuiven schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:22:

Goed nakijken of de meter echt afgekeurd is of dat het bluf is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Alle draaischijf meters worden toch omgeruild komende jaren.
Ik snap niet waar mensen zich zo druk over kunnen maken.
Gewoon laten omruilen voor een slimmemeter, P1-poort gaan loggen en have fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@michielFRL
het gaat om de manier van verrekenen, de draaischijf meter telt gewoon simpelweg terug
wat nu verreken ,

met een slimme meter moet je maar afwachten of ze alles goed uitlezen en bij de eindafrekening daadwerkelijk vebruik min opwek(teruglever ) hebben gedaan

helaas gaat dat nog steeds regelmatig fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

petervanstuiven schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:06:
Onze meter is:

132F
Schlumberger
G13X(d)

Deze komt wel voor in de lijst van verispect, echter van bouwjaar 1981 en meter bij ons is van 1983.

@swapevent, ik had dat stukje vorige maand gelezen en zal daat nog even doen
volgens dit document, blad 10:

http://www.westlandsolar....1-01_afkeur_kWhmeters.pdf

is hij inderdaad afgekeurd en mogen ze hem vervangen. // correct me if im wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet uit 1983 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Oeps, overheen gelezen inderdaad! Ik heb niets gezegd, lekker houden dat ding =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Hier de nieuwe lijst

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

petervanstuiven in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
ouch liander is wel erg ontspoort zeg....ik heb die gekkigheid met ze met vastrecht na het plaatsen van een warmtepomp op pv, na jaren sarren op de ferraris nu ook op de gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
Gelukkig staat onze meter ook niet op de nieuwe lijst :)

Vandaag ook een brief ontvangen waarin Liander al even een afspraak heeft gemaakt om de meters te wisselen (op 6 november). Terwijl in de eerste brief stond dat wij contact moesten opnemen om een afspraak te maken.

Liander is inderdaad lekker bezig. Over het gas verbruik hebben wij al eerder gezeur gehad. Wij gebruiken zo een 200-300m3 en dat vinden ze te weinig. (Wij koken op elekatra en stoken voornamelijk op hout).

Maandag maar eens even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hmm, mijn L&G feraris staat er nu ook tussen. :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 60 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.