Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.856 views

Verwijderd

Kan de mijne niet vinden of lees ik er overheen

26E7 Iskra E72F(D) 1992

of er zit een fout in de lijst want ik kan hem wel vinden met het jaartal 2013

dan ben ik bang dat ie afgekeurd is

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:39:
[...]

de 210Wp is een paneel met 6X12 cellen.
en de 270wp is een paneel met 8X12 cellen. (hij heeft gewoon 1 diode extra met 2 rijen van 12 cellen)
en ja dat kun je combineren de 270Wp is gewoon een 1 1/3 210Wp paneel met zelfde IV curve.
3x 270wp is het zelfde als 4x 210Wp.

maar de 310Wp is een 6X12 cellen en de 260Wp is een 6X10 cellen en dus een andere IV curve.
toevallig licht de A wel erg dicht bij elkaar, maar de opbouw van de panelen liggen wel erg ver uit elkaar.
betwijfel het of je die wel rendabel met elkaar kunt combineren. :?
(let op het woordje rendabel is belangrijk, als je het bij elkaar in een string hangt zal het gewoon werken.
maar hoe goed zal het het doen op jaar basis.)
De 310Wp EC solar en de 260Wp EC solar bestaan uit exact dezelfde cellen. Bij de ene zitten er 72 in serie en bij de andere 60. De stroom is hetzelfde dus waarom zouden die niet in 1 serie kunnen? Je doet eigenlijk niks anders dan allemaal dezelfde cellen in 1 serie zetten. Spanning telt op, stroom is hetzelfde.

www.sunsolar.nl

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Voor de ervaringsdeskundigen heb ik een vraag welke omvormer in dit geval het beste gebruikt kan worden. Het gaat hier om 24x SF-170 panelen met een totale Wp van 4080. Probleem zit hier bij paneel P7 en P10 die vanaf 13:00 pas volledig in de zon komen te liggen (de rest ligt op het zuiden, vrij van schaduw)

Mijn voorkeur gaat alsnog uit naar een SolarEdge SE4000 met 12x P405, maar is wellicht niet de goedkoopste oplossing. Alternatief is volgens mij een Stecagrid 4200 met 4 strings van 6 panelen. Of misschien een omvormer met 2 trackers en 3 strings van 7(!) op tracker 1 en 1x3 op tracker 2 (kan dat?)

Ik probeer me een beetje in te lezen, maar ongetwijfeld dat jullie hier een uitgesproken mening over hebben.

Afbeeldingslocatie: http://home.vdtoorn.nl/Tweakers.Richardt_Straat.NN.Zonnepanelen.Layout_241004_01.jpg

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
richardt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:13:
Voor de ervaringsdeskundigen heb ik een vraag welke omvormer in dit geval het beste gebruikt kan worden. Het gaat hier om 24x SF-170 panelen met een totale Wp van 4080. Probleem zit hier bij paneel P7 en P10 die vanaf 13:00 pas volledig in de zon komen te liggen (de rest ligt op het zuiden, vrij van schaduw)

Mijn voorkeur gaat alsnog uit naar een SolarEdge SE4000 met 12x P405, maar is wellicht niet de goedkoopste oplossing. Alternatief is volgens mij een Stecagrid 4200 met 4 strings van 6 panelen. Of misschien een omvormer met 2 trackers en 3 strings van 7(!) op tracker 1 en 1x3 op tracker 2 (kan dat?)

Ik probeer me een beetje in te lezen, maar ongetwijfeld dat jullie hier een uitgesproken mening over hebben.

[afbeelding]
P7 en P10 weglaten of op aparte (micro-)omvormer (Steca300/500 ofzo). Schaduw op je systeem is niet goed voor je rendement.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 01:01:
[...]

P7 en P10 weglaten of op aparte (micro-)omvormer (Steca300/500 ofzo). Schaduw op je systeem is niet goed voor je rendement.
Zeker weten dat er niet meer schaduw valt? Is je ligging pal-zuid?

Ook een Enecsys duo is een simpele micro omvormer voor 7 en 10. Ik denk at als daar schaduw valt er wel meer schaduw van toepassing is?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
En de ruimte rechts van je dakkapel? Niet te gebruiken?

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
richardt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 00:13:Of misschien een omvormer met 2 trackers en 3 strings van 7(!) op tracker 1 en 1x3 op tracker 2 (kan dat?)
Dat zou kunnen op een Fronius Symo 4.5-3-M, maar dat is wel een 3 fasen omvormer.
http://www.fronius.com/cp...xsl/83_28702_ENG_HTML.htm

• richardt
Ja, allemaal goede vragen. Ik ben er vrij zeker van dat alleen 7 en 10 in de schaduw liggen. De foto vertekent wat, want P1 t/m P4 liggen boven de dakkapel en hebben daar geen last van. De onderste 2 rijen P11 t/m P24 liggen te laag, en P5 t/m P9 te ver weg. Het is overigens maar een hele kleine dakkapel, 1.5m breed x 1m hoog.

Ik heb verder nog ruimte zat voor meer panelen, de rij pannen boven de dakkapel, boven op het platte dak van de dakkapel, aan de rechterkant, en nog wat meer. Zie deze link voor een heatmap:
http://viewer.zonatlas.nl/p/214903/R2RPDCC6/

Vanwege esthetische redenen wil ik graag P1 en P7 monteren, het past namelijk precies. Als ik meer vermogensvraag heb (warmtepomp?) dan ga ik wel uitbreiden.

Ik twijfel ook of een Steca 500 voor P1 en P7 inderdaad een goede oplossing is. Dan moet ik echter monitoren op de slimme meter ofzo (of hoe lees je die Steca's af)?

Daarnaast zijn dit geen mono of poly panelen, maar CIS die een (veel) hogere schaduw tolerantie hebben. volgens de website:
Efficiency reduction of maximum power from an irradiance of 1,000 W/m2 to 200 W/m2 at 25 °C (77°F) is typically 2.0%. The standard deviation for the reduction of efficiency is 1.9%.
Is er overigens iemand die SolarEdge heeft aangeschaft vanwege het hogere gadget gehalte??

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

richardt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:01:

Daarnaast zijn dit geen mono of poly panelen, maar CIS die een (veel) hogere schaduw tolerantie hebben. volgens de website:

[...]

Is er overigens iemand die SolarEdge heeft aangeschaft vanwege het hogere gadget gehalte??
Dat betekend niet dat SolarFrontier panelen geen last hebben van een verminderd effect als ze in de schaduw liggen. Ik zou ze ook los koppelen.

Datzelfde geldt ook voor optimizers van bijvoorbeeld SE. Waarom zou je die plaatsen? Met uitzondering van P7 en P10 ligt alles schaduwvrij.

Sluit die P7 en P10 gewoon aan op een losse omvormer en de rest lekker in verschillende strings op een grotere omvormer

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-12-2025
richardt schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 10:01:
Vanwege esthetische redenen wil ik graag P1 en P7 monteren, het past namelijk precies. Als ik meer vermogensvraag heb (warmtepomp?) dan ga ik wel uitbreiden.
De esthetische reden snap ik op zich wel, maar dan zou ik P7 en P10 in ieder geval apart aansluiten. Voor 24 panelen op de grote omvormer zou ik dan meteen nog wat panelen boven de dakkapel plaatsen. Voor het sjieke zouden dat er dan drie moeten zijn. Hou je er drie over voor micro omvormers.

• richardt
Als ik P7 en P10 op een Steca 500 zet, dan hou ik nog 22 panelen over en die passen niet lekker in een string configuratie (2x11 gaat niet vanwege te hoge spanning). Dan dus P4+P7+P10, en 3 strings van 7. Is inderdaad een mogelijkheid.

SolarEdge heeft/had bij mij de voorkeur vanwege een langere garantie, naar het schijnt een minder complexe omvormer, betere verhuis/verkoopbaarheid en iets leukere monitoring (niet per se in die volgorde). Echter de meerkosten liggen op 700 Euro (zo'n 2 jaar terugverdientijd)

@DjVe: natuurlijk hebben CIS panelen last van verminderd effect.

@itchin: ik zat al met 4080Wp (3800kWh?) boven mijn jaarverbruik, dus extra panelen zijn niet echt rendabel. Daarnaast kun je die drie extra panelen boven de dakkapel alleen zien in het uiterste hoekje van de tuin...Dus fase 2.

@twixx: de enecsys duo is geen mogelijkheid want heeft 'maar' een maximum DC spanning van 54V

[ Voor 5% gewijzigd door richardt op 25-10-2014 13:13 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De panelen naast de dakkapel komen in de schaduw, maar ook de rij daar onder van af de dakkapel in de zomer.
Des te hoger de zon gaat de punt schaduw (die je krijgt van de dakkapel) naar beneden en tot de hoek/rand van je dak.
De goedkoop efficiëntste manier is daar 6 panelen in 1 string te leggen en de rest op de overige 3 strings op een steca 4200, zonder optimizers enz.

Maar
Als het mijn dak was zou ik over de hele breedte van het huis bij de nok beginnen en naar beneden leggen tot aan de dakkapel (18st) en er nog wat er onder (6st) maar er naast gewoon mijden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien interessant om te weten, er loopt momenteel een veiling in België van zonnepanelen, omvormers, bevestigingsmaterieel en warmtepompen.

Verwijderd

Sinds 1 week heb ik 15 X 250Wp (3750Wp) panelen op mijn dak icm de Growatt 3000 MTL.
Dak licht volledig op het zuiden zonder enige schaduw op 26 graden.
Ik heb voor het aangaan van de koop een aantal offertes opgevraagd waarin ik aangaf dat ik een compleet systeem wilde met 15 panelen, compleet geïnstalleerd.
De keuze voor de Growatt 3000 MTL omvormer kwam bij mijn keuze van 15 panelen automatisch als geadviseerde omvomer in de offerte.
Aangezien ik niet heel veel verstand van stroom en opbrengst heb komt bij mij het gevoel op nu het eenmaal is geïnstalleerd dat ik misschien toch een te licht omvormer heb ontvangen om het maximale aantal kWh uit de 3750Wp panelen te halen.
Is mijn gevoel juist? Heb ik een te lichte omvormer, of maakt dat niet zo veel uit? Had ik niet beter de 3600 MTL kunnen aanschaffen? Zo ja, hoeveel levert dat voordeel op jaarbasis dan op?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, tenslotte kan ik nu nog terug om de omvormer te ruilen als ik dat kan onderbouwen.
Graag jullie advies.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:52:
Sinds 1 week heb ik 15 X 250Wp (3750Wp) panelen op mijn dak icm de Growatt 3000 MTL.
Ik heb voor het aangaan van de koop een aantal offertes opgevraagd waarin ik aangaf dat ik een compleet systeem wilde met 15 panelen, compleet geïnstalleerd.
De keuze voor de Growatt 3000 MTL omvormer kwam bij mijn keuze van 15 panelen automatisch als geadviseerde omvomer in de offerte.
Aangezien ik niet heel veel verstand van stroom en opbrengst heb komt bij mij het gevoel op nu het eenmaal is geïnstalleerd dat ik misschien toch een te licht omvormer heb ontvangen om het maximale aantal kWh uit de 3750Wp panelen te halen.
Is mijn gevoel juist? Heb ik een te lichte omvormer, of maakt dat niet zo veel uit? Had ik niet beter de 3600 MTL kunnen aanschaffen? Zo ja, hoeveel levert dat voordeel op jaarbasis dan op?
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren, tenslotte kan ik nu nog terug om de omvormer te ruilen als ik dat kan onderbouwen.
Graag jullie advies.
Voor een ideale zuiddak zou ik dat een te lichte omvormer vinden. Dat is ruim meer dan 20% onderdimensionering. Beter de 3600 nemen.

www.sunsolar.nl

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@SolarKing
Dex76 wil het graag kunnen onderbouwen naar zijn leverancier. Dus hij wil weten waarom jij het een te lichte omvormer vind.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 25-10-2014 20:00 ]

Verwijderd

omdat >0,8Wh/Wp eigenlijk heel gewoon is in nederland
0,88 is redelijk gemiddeld bij de blauwe hoek (ton) over 10 jaar
en hoger is ook heel normaal.

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Ligt eraan hoe vaak je last hebt van "aftoppen". Als dit af en toe is heb je niet veel last van verlies. Ligt er ook aan waar je zit, aan de kust meer last van aftoppen, in limburg minder.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

De growatt 3000 MTL zou ik om laten ruilen.
Simpelweg omdat er in de handleiding, pagina 2 staat, max DC power 3200 watt.

Zou voor mij al een goede reden zijn, om het niet te accepteren als ze daar 3750 wp op aansluiten.
Wat voor merk en type panelen zijn het? Misschien is het toegestane DC voltage ook nog wel te hoog, als alles in 1 string zit. Het aantal strings kun je controleren, hoeveel dc kabels zijn er op de omvormer aangesloten?
2 dc kabels (meestal zwart/rood)= 1 string. 4 dc kabels= 2 stringen.
Maar of het DC voltage werkelijk te hoog is, kunnen we pas bepalen als we de gegevens van je zonnepanelen hebben.

Verders ga je zeker aftoppen op de goede dagen, met zo een ideaal dak op zuid zonder schaduw.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2014 22:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:34
Het is me gelukt om de gemeente zover te krijgen dat de boom voor mijn huis wordt verwijderd. Deze geeft in het voor- en najaar schaduw op de onderste panelen. Zoals op onderstaande foto te zien is, heb ik nog een stuk dak over voor wat extra PV. Dak ligt op ZZW en de dakhoek is 38 graden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/46978249/IMAG0261_kl.jpg

Ik zit te denken aan een systeem met max. 600 W input, zodat ik dit op een bestaande groep kan invoeren en geen extra omvormer hoef te plaatsen. Ik heb in dit topic en andere topics al wel een aantal configuraties gezien, maar ben er nog niet uit wat het gaat worden. Ik zit te denken aan een Enecsys micro omvormer SMI-480W-60 DUO met twee panelen van 250-270 Wp.
Het plan is om in het voorjaar de knoop door te hakken, maar ik wil me alvast oriënteren op de opties, type panelen etc. Ik sta open voor jullie tips ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 16:52:
Graag jullie advies.
Ook mijn dak staat op het zuiden onder een hoek van 35 graden ik heb hier op 12 x 270 watt panelen 3240Watt totaal liggen hier wilde ze me ook een 3000 watt omvormer bij aanbieden deze heb ik niet geaccepteerd omdat er bij mij op het dak nog ruimte is voor 6 extra panelen ik heb nu een 5000 watt omvormer.
Nu blijkt dat ik in de lente/zomer nagenoeg constant rond de 3300 watt zat, afgelezen van de omvormer ik heb zelfs pieken gehad van 3700 watt dus hoe komen ze er op 8)7 dat een 3000 watt omvormer voldoende zou zijn.
Ik zou eerlijk gezegt gewoon voor een 4000Watt omvormer gaan

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hansvk schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:05:
Het is me gelukt om de gemeente zover te krijgen dat de boom voor mijn huis wordt verwijderd. Deze geeft in het voor- en najaar schaduw op de onderste panelen. Zoals op onderstaande foto te zien is, heb ik nog een stuk dak over voor wat extra PV. Dak ligt op ZZW en de dakhoek is 38 graden.

[afbeelding]

Ik zit te denken aan een systeem met max. 600 W input, zodat ik dit op een bestaande groep kan invoeren en geen extra omvormer hoef te plaatsen. Ik heb in dit topic en andere topics al wel een aantal configuraties gezien, maar ben er nog niet uit wat het gaat worden. Ik zit te denken aan een Enecsys micro omvormer SMI-480W-60 DUO met twee panelen van 250-270 Wp.
Het plan is om in het voorjaar de knoop door te hakken, maar ik wil me alvast oriënteren op de opties, type panelen etc. Ik sta open voor jullie tips ;)
Dat is ook voor het eerst dat ik hoor dan een gemeente een boom verwijderd alleen vanwege klachten over schaduw op zonnepanelen. Bij de meeste gemeenten is dat geen goede reden of had je andere redenen aangevoerd dat de boom weg moet?

Een leuke set zou 3 panelen van 195Wp/200Wp/210Wp op een Stecagrid 500 zijn voor zo op het stopcontact.

www.sunsolar.nl

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
Inderdaad, heb ik hier ook geprobeerd omdat ik last heb van een hoge boom.. maar de gemeente Apeldoorn is blijkbaar niet groen genoeg, ziet geen reden om de boom te kortwieken of zelfs maar weg te halen :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Rol-Co

Rol-Co

cacofant schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 05:21:
Inderdaad, heb ik hier ook geprobeerd omdat ik last heb van een hoge boom.. maar de gemeente Apeldoorn is blijkbaar niet groen genoeg, ziet geen reden om de boom te kortwieken of zelfs maar weg te halen :-(
Niet groen genoeg om een boom weg te halen? 8)7

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Uitermate treurig dat een boom verwijderd wordt i.v.m. de zonnepanelen van een derde. Verstening van bebouwd gebied is een concreet probleem met allerlei (milieu)nadelen. Het weghalen van bomen voor dit soort doeleinden is dus een soort van tragedy of the commons.

Ik woon in een 'laan' met bomen en toen er een keer te fanatiek is gesnoeid waren de nadelen al direct duidelijk. Bomen zijn namelijk uitstekende zonwering.

Dat gezegd hebbende vind ik het niet erg dat een bewoner in het blok achter me zijn tweetal bomen een paar weken geleden heeft ingekort. Die dingen waren zo hoog dat vanuit de top je over de bomen in het park heenkeek. Nu kunnen ze weer een paar decennia mee.

In het geval hierboven zou je evengoed kunnen stellen dat de dakdoorvoeren verwijderd moeten worden t.b.v. PV.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 26-10-2014 08:18 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rukapul schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 08:12:
Uitermate treurig dat een boom verwijderd wordt i.v.m. de zonnepanelen van een derde. Verstening van bebouwd gebied is een concreet probleem met allerlei (milieu)nadelen. Het weghalen van bomen voor dit soort doeleinden is dus een soort van tragedy of the commons.

Ik woon in een 'laan' met bomen en toen er een keer te fanatiek is gesnoeid waren de nadelen al direct duidelijk. Bomen zijn namelijk uitstekende zonwering.

Dat gezegd hebbende vind ik het niet erg dat een bewoner in het blok achter me zijn tweetal bomen een paar weken geleden heeft ingekort. Die dingen waren zo hoog dat vanuit de top je over de bomen in het park heenkeek. Nu kunnen ze weer een paar decennia mee.

In het geval hierboven zou je evengoed kunnen stellen dat de dakdoorvoeren verwijderd moeten worden t.b.v. PV.
Los daarvan vraag ik me wel af, wat levert meer CO² besparing op, die boom laten staan of de PV panelen het zonlicht laten omzetten in stroom zodat die mensen geen stroomverbruik meer hebben.

Vraag me af of die berekening al eens is gemaakt, wat een boom op jaarbasis doet met de lucht...

Ik heb zelf een nieuwbouwwoning in een nieuwbouwwijk dus ik ken het fenomeen van weinig bomen. Wel heb ik in mijn tuin 3 boompjes staan, die worden niet hoger dan het huis zodat ik groen heb en tegelijkertijd nooit schaduw op de panelen kan krijgen. Beste van beide werelden, maar vraag me wel af wat zo'n boompje nu werkelijk 'produceert' aan zuurstof tegenover CO² opname.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 26-10-2014 08:56 ]

• hansvk
  • Laatst online: 15:34
De gemeente verwijdert in principe geen bomen ivm zonnepanelen. De boom voor mijn huis drukt al jaren de bestrating omhoog. Verder is de boom niet beeldbepalend en is deze volgens de gemeente op den duur toch niet te handhaven door het kleine plantvak. Daarom kan hij nu weg.

Overigens heb ik in de tuin al meer dan voldoende gecompenseerd :-)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• twixx
  • Niet online
Vanmorgen, terwijl een whopping 27 Watt van de micro inverters van het dak komt eens in de data van m'n micro inverters aan het graven.

Systeem:
1x Enecsys Single
1x Enecsys Duo
3x Yingli 270 Wp op 200 Azimuth, 20 graden tilt

Resultaat 1e 8 maanden:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/chart-single-duo.png

Opvallend wat mij betreft dat duo het zoveel beter lijkt te doen dan de single. Ik zal eens kijken wat het resultaat als ik ze in maart wissel. (de single en de duo; dan kan ik ze over 1 jr vergelijken)

Augustus moet ik nog even onderzoeken, daar is de stroom 3 weken van de monitor afgeweest; dat kan de rare dip in de stats verklaren.

Situatie
De 3 panelen
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-10-26%2010.28.47.jpg

Uitzicht 'links'
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-10-26%2010.29.01.jpg

Uitzicht 'voor'
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-10-26%2010.28.40.jpg
Afstand is zo'n 20 meter tot de gevel van de woning naast ons.

Het rechterpaneel is de single.

[ Voor 24% gewijzigd door twixx op 26-10-2014 10:37 ]

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb begrepen dat je zonnepanelen beter niet kan schoonmaken met kraanwater vanwege het achterblijven van kalkresten e.d.

maar nou vroeg ik mij af of je je 'glazen' wel kunt lappen met zo een WindowVac apparaat, bijv van karcher.
Hiermee wordt het water direct weer opgezogen.

Iemand die dit al doet?

• AcIDeR
  • Laatst online: 10:50
Mijn vriendin lapt de ramen hier altijd op de ouderwetse manier zonder sporen van kalk?

Zo'n Kärcher lijkt me dus overbodig?

• twixx
  • Niet online
basanca schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:29:
Ik heb begrepen dat je zonnepanelen beter niet kan schoonmaken met kraanwater vanwege het achterblijven van kalkresten e.d.

maar nou vroeg ik mij af of je je 'glazen' wel kunt lappen met zo een WindowVac apparaat, bijv van karcher.
Wat is erger? Kalk of vuil? In ons geval het vuil (zand + uitwerpselen van vogels). Als ik naar de douchewand kijk, voordat hij schoongemaakt is, zie ik wel dat er kalk in het water zit.

Of je neemt zoals mkleinman een ontkalker :)

Ik denk zolang het paneel nat onder de wisser vandaan komt, zichtbaar of niet goed zichtbaar, er kalk achter blijft.
AcIDeR schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:43:
Mijn vriendin lapt de ramen hier altijd op de ouderwetse manier zonder sporen van kalk?

Zo'n Kärcher lijkt me dus overbodig?
Ik 'was' iedere morgen de douchewand met water uit de kraan; na een week is het toch wel goed zichtbaar. Maar ik gebruik dan ook geen trekker wat je vaak bij ramenlappen wel ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door twixx op 26-10-2014 11:59 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
twixx schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:57:
[...]

Wat is erger? Kalk of vuil? In ons geval het vuil (zand + uitwerpselen van vogels). Als ik naar de douchewand kijk, voordat hij schoongemaakt is, zie ik wel dat er kalk in het water zit.

Of je neemt zoals mkleinman een ontkalker :)

Ik denk zolang het paneel nat onder de wisser vandaan komt, zichtbaar of niet goed zichtbaar, er kalk achter blijft.

[...]

Ik 'was' iedere morgen de douchewand met water uit de kraan; na een week is het toch wel goed zichtbaar. Maar ik gebruik dan ook geen trekker wat je vaak bij ramenlappen wel ziet.
Zeker droog trekken ( of zemen idm ) ik doe dat al wat jaren met een verlengde vloertrekker en telescoopautoborstel met slang aansluiting, ik zie ook na bijna 6 jaar geen kalkzweem op het glas
van de panelen als deze weer droog zijn. ;)

En ja dus, met gewoon kraanwater..

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0214.JPG

Verwijderd

basanca schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 11:29:

Iemand die dit al doet?
Gewoon NIET schoonmaken en regen zijn werk laten doen. Mijn panelen liggen nu 2 jaar. Na 1,5 jaar een keer schoongemaakt. Meer/minder opbrengst tov 1e jaar: GEEN!.

• GioStyle
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 14:40:
[...]

Gewoon NIET schoonmaken en regen zijn werk laten doen. Mijn panelen liggen nu 2 jaar. Na 1,5 jaar een keer schoongemaakt. Meeropbrengst tov 1e jaar: GEEN!.
Ik weet niet waar jij woont, maar van regen worden mijn panelen niet schoon in ieder geval.

Verwijderd

ik gebruik regenwater en een scheutje dreft om de gore nederlandse vette fijnstof neerslag eraf te krijgen.
ik zie dat ook op de tuintafel, nederland heeft echt teerneerslag, de hovenier waarschuwde zelfs voor mijn eik en de blaadjes, dat kinderen dat niet in hun mond moeten stoppen, daar is het echt geconcentreerd in de herfst.
op lichtgekleirde autos zie je het ook al, zo smerig is .nl geworden, in ieder geval in mijn woonplaats, alkmaar.
de keuze voor goedkoop is een vieze keuze.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik zou niet je nek riskeren om panelen schoon te maken. Vooral als het zo'n moeilijk bereikbare schuindak is. De meeropbrengst van schoonmaken valt meestal flink tegen en het loont ook niet om er een schoonmaakbedrijf voor in te huren. Op platdak met panelen onder lage hellingshoek (lager dan 15 graden) kan het wel lonen om 1x per jaar een keer schoon te maken. Het vuil kan zich onderaan bij de aluminium rand ophopen en daarmee een randje van de onderste cellen bedekken. Hoeveel opbrengst het kost weet ik niet.

Voor kalkvrij water kun je ook een regenton toepassen. Onze kamerplanten groeien er ook prima van.

www.sunsolar.nl

• snameroc
  • Laatst online: 06:53
twixx schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 10:13:
Vanmorgen, terwijl een whopping 27 Watt van de micro inverters van het dak komt eens in de data van m'n micro inverters aan het graven.

Systeem:
1x Enecsys Single
1x Enecsys Duo
3x Yingli 270 Wp op 200 Azimuth, 20 graden tilt

Resultaat 1e 8 maanden:
[afbeelding]

Opvallend wat mij betreft dat duo het zoveel beter lijkt te doen dan de single. Ik zal eens kijken wat het resultaat als ik ze in maart wissel. (de single en de duo; dan kan ik ze over 1 jr vergelijken)

Augustus moet ik nog even onderzoeken, daar is de stroom 3 weken van de monitor afgeweest; dat kan de rare dip in de stats verklaren.

Situatie
De 3 panelen
[afbeelding]

Uitzicht 'links'
[afbeelding]

Uitzicht 'voor'
[afbeelding]
Afstand is zo'n 20 meter tot de gevel van de woning naast ons.

Het rechterpaneel is de single.
Ik heb hier ook de duo's en de singles van Enecsys naast elkaar.
Sterker nog ik heb 2 duo's omdat bij de aanschaf van het laatste paneel de single niet meer leverbaar was voor de oude gateway ontvanger.
Zelfs die duo met één paneel doet het in mijn ogen beter dan de singles met een paneel.
Ik zit dan ook te overwegen om een van de panelen welke op een single zit bij op de half belaste duo te zetten.
Mijn conclusie is dat de duo's een beter rendement hebben.
Een extra paneel past helaas niet meer zonder veel schaduw van mijn dakplantaan.

johan

snameroc

• DuikKees
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09-2023
Die Enecsys Duo heeft toch te weinig capaciteit voor 2 270wp panelen? Of gaat dat goed in de praktijk?

• twixx
  • Niet online
DuikKees schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 21:50:
Die Enecsys Duo heeft toch te weinig capaciteit voor 2 270wp panelen? Of gaat dat goed in de praktijk?
Met een tilt van 20 graden lijkt dat aspect heel goed te gaan.

• Andre1973
  • Laatst online: 10-01 22:19

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een gezamelijke + of - bij het aansluiten van verschillende strings?
Ik wil graag 2 strings naar een omvormer brengen, maar dat is over een redelijke afstand, en nu lijk het volgens mij geen kwaad te kunnen als ik de Plus in dit geval samen neem en de min gesplist naar de omvomer breng.
Bij de omvormer zal ik dan een Y stekker plaatsen om alle 2 de plussen aan te sluiten op de omvormer (heeft 2 mpp trackers) graag een reactie.
Ik wil t graag wten omdat een extra draad er later bij trekken wel veel werk is. We gaan werken met 6 mm2, dat zou zeker voldoende moeten zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb nu een 48 tal zonnepanelen op mijn dak voor een tweetal jaar, en heb ze eigenlijk nog nooit schoongemaakt omdat ze een beetje moeilijk liggen, zou dit echt veel verschil maken, want anders zou ik daar eens werk van moeten maken.

• twixx
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:20:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een gezamelijke + of - bij het aansluiten van verschillende strings?
..
Ik wil t graag wten omdat een extra draad er later bij trekken wel veel werk is. We gaan werken met 6 mm2, dat zou zeker voldoende moeten zijn.
Hoeveel Ampère gaat er totaal door het DC systeem? Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor 4 kabels zodat het aparte, loskoppelbare, strings zijn.

• snameroc
  • Laatst online: 06:53
twixx schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:16:
[...]

Met een tilt van 20 graden lijkt dat aspect heel goed te gaan.
Mijn panelen zijn 250 watt en ondwr 5 graden.
Het is zelden dat de 480watt van de duo gehaalt wordt maar dat vind ik niet erg zoals gezegt is het afgegeven vermogen per paneel hogeger dan bij een single inverter.

Johan

snameroc

• Andre1973

Andre1973

twixx schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:26:
[...]

Hoeveel Ampère gaat er totaal door het DC systeem? Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor 4 kabels zodat het aparte, loskoppelbare, strings zijn.
Dat valt wel mee, minder dan 10A. is met aantal parallelle strings SF panelen, hoge spanning dus lage stroom.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

S913

Abusus non tollit usum

Nog een vraagje over aansluiting op het stroomnet binnen: ik heb in de ruimte waar de omvormer komt een aantal stopcontacten waarvan er 1 geheel in zijn eentje op een groep zit. Daar zou de omvormer op aangesloten kunnen worden.
Maar ik neem aan niet gewoon met een stekker? Als je op google't op zonnepanelen en stopcontact dan kom je vooral kleinere mobiele systemen tegen die je wel gewoon met een stekker aansluit ...

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

Verwijderd

baal baal :( :(
volgens de meest recente lijst is mijn landys Gyr ferrraris in 2014 afgekeurt.
ik ga maar even de methode van horen zien en zwijgen gebruiken mbt die brief van stedin over my prescious metertje

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

S913 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:00:
Nog een vraagje over aansluiting op het stroomnet binnen: ik heb in de ruimte waar de omvormer komt een aantal stopcontacten waarvan er 1 geheel in zijn eentje op een groep zit. Daar zou de omvormer op aangesloten kunnen worden.
Maar ik neem aan niet gewoon met een stekker? Als je op google't op zonnepanelen en stopcontact dan kom je vooral kleinere mobiele systemen tegen die je wel gewoon met een stekker aansluit ...
Stopcontact verwijderen en eroverheen een werkschakelaar of lasdoos plaatsen. Vanaf de schakelaar met ymvk kabel naar je omvormer. Geen idee hoeveel panelen je op het dak gaat leggen, maar let vanaf +/- 14 panelen even op de kabeldikte (ook de aders zie al in het stopcontact zitten).

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:22
Moet de + niet altijd haar eigen verbinding hebben en de - delen?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:24:
baal baal :( :(
volgens de meest recente lijst is mijn landys Gyr ferrraris in 2014 afgekeurt.
ik ga maar even de methode van horen zien en zwijgen gebruiken mbt die brief van stedin over my prescious metertje
Die van mij is reeds in 2006 afgekeurd.. Nog steeds niets gehoord. Maar vrees dat zodra een meteropnemer is langs geweest ik het bokje ben.... Dan zal die wel "plots" vervangen moeten worden, zonder dat dit elders in mijn straat gebeurd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
Diezelfde meteropnemer die melding maakte van missende verzegeling... tot tweemaal toe in verschillende jaren... waarna er wel contact met me opgenomen zou worden voor een herverzegeling? :+

De druk via de leveranciers neemt wel iets toe nu m'n panelen toch structureel meer op lijken te leveren dan gepland en het verbruik iets gedaald is.

Een dilemma van een hele andere orde is dat men in de buurt bezig is collectief het dak te vernieuwen. Dat zou inhouden dat als ik mee wil doen de panelen die ik er met veel moeite op heb gelegd er weer af en op zouden moeten :|

[ Voor 50% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2014 09:23 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Bij mij juist andersom; had al een digitale meter en heb zelf om een slim ding gevraagd louter omdat ik er dan zelf ook nog wat aan heb. Schoonmoeder heeft een terugdraaiende ferraris, dus die kreeg al de tip om er vooral niets mee te doen en de panelen ook niet te melden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

DjVe schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:28:
Stopcontact verwijderen en eroverheen een werkschakelaar of lasdoos plaatsen. Vanaf de schakelaar met ymvk kabel naar je omvormer. Geen idee hoeveel panelen je op het dak gaat leggen, maar let vanaf +/- 14 panelen even op de kabeldikte (ook de aders zie al in het stopcontact zitten).
Duidelijk, thnx. Het lijkt er op dat het 11 panelen gaan worden.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
S913 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:00:
ben het met DjVe eens, lees die eerst.

hang je een steca 500/ soladin 600 op, dan kun je gewoon met flexibele kabel van de bouwmarkt werken.
heeft wel nadelen: als iemand in huis denkt dat de stofzuiger wel even op dat stopcontact kanen daar na per ongeluk de stekker op de verkeerde stopcontact aan sluit, dan loopt de logging misschien wel in de soep. (of nog erger hij word vergeten terug te stoppen. opbrengst verlies!)

word het iets meer in de richting van een 1000-2500W omvormer.
dan wil je geen standaard bouwmarkt kabel gebruiken, maar iets wat geschikt is voor een wasmachine/frietpan.
en dan moet je zeker op gaan letten dat het niet per ongeluk in de verkeerde stopcontakt kan komen!
het moet dan zo vast zitten dat dat nooit kan gebeuren ook niet door een idioot (fool proof).
dit kan voorkomen worden door een ander type stekker te gebruiken b.v. CEE of vast zitten met een werkschakelaar.

over de 2500W tot 3600W, dan zeker eens kijken naar DjVe zijn oplossing.
er is ook wel flexibele kabel te krijgen voor dit soort zaken tot zelfs nog veel meer, maar die word dan snel duur.

dat als richtlijnen, ze zijn niet hard maar meer een ongeveer.
belangrijkste is: dat niemand het zonder technische kennis per ongeluk verkeert kan aansluiten!
of je nu met een werkschakelaar wil werken of een CE stekker of gewone stekker maakt niet zoveel uit.
ik zelf heb gewoon een kabel van de groepenkast rechtstreeks op de omvormer.
wil ik werken aan de omvormer dan: groep uit en kast op slot.
is niet de netste manier, maar zo heb ik geen enkele koppeling en altijd een goede verbinding.
wil je flexibele kabel koppelen aan gewone kabel, denk wel dat je dan hulsjes nodig hebt op de flexibele kabel.

eigenlijk is het gewoon gezond verstand gebruiken, zodat het nooit verkeert kan komen te zitten.
en dan komt het wel goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

ik had tot heden het ook nog niet gemeld bij terugleveren.nl
oorspronkelijk vebruik was 4500 kwh op jaarbasis na mijn 1e pv set was mijn vebruik slechts 1500 kwh

nu met de uitbreiding op dak woonhuis was me vebruik
hoogtarief -20 laagtarief 1100 ( set is van juni )

en juist door die negatieve hoogvebruik gingen de alarmbellen rinkelen en werd stedin wakker

• migjes
SolarKing schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 23:05:
[...]

De 310Wp EC solar en de 260Wp EC solar bestaan uit exact dezelfde cellen. Bij de ene zitten er 72 in serie en bij de andere 60. De stroom is hetzelfde dus waarom zouden die niet in 1 serie kunnen? Je doet eigenlijk niks anders dan allemaal dezelfde cellen in 1 serie zetten. Spanning telt op, stroom is hetzelfde.
oke toch de 310Wp EC solar en de 260Wp EC solar.
wist niet of je die bedoelde. ;)
er staat bij EC niet veel over in de datascheet en kon het er niet uit hallen of ze nu wel het zelfde ingedeeld waren of niet.
alleen de indeling 6X10 en 6X12 deed mij even twijfelen.
(het help erg als je er 1 in je hand hebt en hem kunt zien hoe hij is opgebouwd., of ervaring met het spul)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

iemand hier ervaring met https://www.slimmemeterportal.nl in combinatie met zonnepanelen ?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:32:
iemand hier ervaring met https://www.slimmemeterportal.nl in combinatie met zonnepanelen ?
Ja ik!
Is wel leuk, ook de gratis versie geeft je goede inzichten.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:32:
Ja, gaat goed....:-) enige nadeel is dat je je data niet kunt downloaden (niet op dag niveau in een keer voor een hele periode, maar goed....)

Maar verder werkt het prima!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Verwijderd

gezien dat me ferraris dit jaar volgens de meest recente lijst is afgekeurt en stedin nu loopt te jengelen lijkt me dit wel aardig alternatief om t goed bij te houden.

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
Slimmemeterportal werkt inderdaad erg goed, ook de gratis versie.
Gebruik het vaak, al was het alleen maar om de opwekking grafisch terug te zien (leuke negatieve staafdiagrammen).

Tesla Model 3 RWD (2023)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Er zijn wat meer offertes binnen en heb zelf ook het 1 en ander uitegezocht

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Voorstel 1 -  3640Wp / Schuindak        

14x Yingli Solar YL-260C-30b B+B Mono Black
1x OmnikSol 3.0K-TL2 incl. WiFi 1
1x ClickFit bevestingsmateriaal schuindak
Montage

Subtotaal excl. BTW:    4.591,46 EUR
Totaal incl. BTW:   5.429,66 EUR

Euro/WP:    1,49 EUR

Voorstel 2 – 1040Wp / platdak     
Yingli Solar YL-260C-30b B+B Mono Black
OmnikSol 1.0K-TL incl. WiFi
FlatFit bevestingsmateriaal platdak 
Montage

Subtotaal excl. BTW:    1.597,68 EUR
Totaal incl. BTW:   1.912,19 EUR

Euro/WP:    1,84 EUR

Totaal 7.100,- EUR incl. BTW. voor 4680Wp

De meerprijs met JA Solar 260Wp incl. Tigo optimizer en dan 1x Omink 4.0k-tl2 wifi geeft een meerprijs van EUR 125,- incl. btw. (Resultaat 1,57Euro/WP)

Dit zijn mijn inziens betere voorstellen dan eerst van +- 8700 euro.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vraag me af wat het nut is van offertes. Je kan toch gewoon op verschillende websites in de webshop je panelen en omvormers bestellen? Dan weet je meteen wat het kost. Het aansluiten en monteren kun je dan wellicht uitbesteden aan een elektricien. Zo ben ik iig van plan het te doen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:09:
Ik vraag me af wat het nut is van offertes. Je kan toch gewoon op verschillende websites in de webshop je panelen en omvormers bestellen? Dan weet je meteen wat het kost. Het aansluiten en monteren kun je dan wellicht uitbesteden aan een elektricien. Zo ben ik iig van plan het te doen.
zoals ik al zei : offertes laten opstellen & zelf geshopt :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:09:
Vaak krijg je toch andere prijzen met offertes dan wat er in de webshop van dezelfde winkel staat. Je hebt iig de mogelijkheid tot onderhandeling.

Een elektricien zal het niet monteren lijkt me, maar goed je kan natuurlijk daar apart iemand voor zoeken. Maar wat is het voordeel dat los willen doen?

@Crazy: ik zit op 1.10€/Wp excl btw, 1.50 lijkt me nog wat hoog dus.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Aikon schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:46:
[...]

Vaak krijg je toch andere prijzen met offertes dan wat er in de webshop van dezelfde winkel staat. Je hebt iig de mogelijkheid tot onderhandeling.

Een elektricien zal het niet monteren lijkt me, maar goed je kan natuurlijk daar apart iemand voor zoeken. Maar wat is het voordeel dat los willen doen?

@Crazy: ik zit op 1.10€/Wp excl btw, 1.50 lijkt me nog wat hoog dus.
1,49 is incl btw, dus 1,26 (schuin) 1,54 (plat) excl. BTW

1,10 excl. mag ik vragen waar?

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05-2025
Vandaag gebeld met Liander. Het blijkt dat alleen onze gasmeter afgekeurd is en vervangen moet worden. Zij stellen dan de slimme meters voor en vervangen dan meteen de elektrameter. Na wat gediscussieer blijkt dat je ook kan kiezen om de gasmeter alleen te laten vervangen. Je krijgt dan geen slimme gasmeter (deze bestaat ook niet!!) en de gasmeter wordt dan vervangen voor een traditionele meter.

Ferrarismeter kan dan blijven zitten :)

Wat ons betreft is dat akkoord, haha zolang die oude draaischijf maar blijft zittten

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:22
petervanstuiven schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:57:Je krijgt dan geen slimme gasmeter (deze bestaat ook niet!!) en de gasmeter wordt dan vervangen voor een traditionele meter.
Slimme gasmeter is een groot woord, maar het ding is wel elektronisch en wordt aangesloten op de slimme elektriciteitsmeter, krijgt ook de voeding uit de slimme elektriciteitsmeter.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 22-12-2025
petervanstuiven schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:57:
Vandaag gebeld met Liander. Het blijkt dat alleen onze gasmeter afgekeurd is en vervangen moet worden. Zij stellen dan de slimme meters voor en vervangen dan meteen de elektrameter. Na wat gediscussieer blijkt dat je ook kan kiezen om de gasmeter alleen te laten vervangen. Je krijgt dan geen slimme gasmeter (deze bestaat ook niet!!) en de gasmeter wordt dan vervangen voor een traditionele meter.

Ferrarismeter kan dan blijven zitten :)

Wat ons betreft is dat akkoord, haha zolang die oude draaischijf maar blijft zittten
mijn gasmeter stuurt toch echt draadloos zijn standen door aan de electriciteitsmeter, ik kan ook de gasmeter stand per uur uitlezen via P1

• NiGeLaToR
  • Nu online
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:40:
[...]

mijn gasmeter stuurt toch echt draadloos zijn standen door aan de electriciteitsmeter, ik kan ook de gasmeter stand per uur uitlezen via P1
Zit bij mij een draadje tussen, maar als de afstand te groot is, dan maken ze 't draadloos.

Overigens heel cool om via P1 logger gas + electra + (in mijn geval) opwekking tegen elkaar weg te zetten. Zie nu haarfijn hoeveel kWh we 'over hebben' en hoeveel m3 aan gas een douchebeurtje is bijvoorbeeld. Ben er stiekem erg blij mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• twixx
  • Niet online
snameroc schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 22:35:
[...]

Mijn panelen zijn 250 watt en ondwr 5 graden.
Het is zelden dat de 480watt van de duo gehaalt wordt maar dat vind ik niet erg zoals gezegt is het afgegeven vermogen per paneel hogeger dan bij een single inverter.

Johan
Ik heb even naar m'n record dates gekeken en ik kom niet in de buurt van 450 Watt AC met 2x 270 Wp. Had trouwens wel wat aftopping verwacht, maar het is niet zichtbaar in de grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/chart-record-date.png

De plaatje is de optelsom van 1 single en 1 duo, totaal 675 Watt AC.
NiGeLaToR schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:43:
[...]
Overigens heel cool om via P1 logger gas + electra + (in mijn geval) opwekking tegen elkaar weg te zetten. Zie nu haarfijn hoeveel kWh we 'over hebben' en hoeveel m3 aan gas een douchebeurtje is bijvoorbeeld. Ben er stiekem erg blij mee.
Die van mij is draadloos.

Maar ik ben niet zo onder de indruk van het gasloggen, resolutie is bij mij 1 puls per uur. Ik heb er wel ongeveer uit kunnen aflezen wat het verbruik per douchebeurt is maar niet zo exact als ik zou hopen.

De gasstanden automatisch naar mindergas.nl sturen is dan wel weer erg easy zo.

[ Voor 32% gewijzigd door twixx op 27-10-2014 19:55 ]

• Andre1973

Andre1973

S913 schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:31:
[...]

Duidelijk, thnx. Het lijkt er op dat het 11 panelen gaan worden.
Zoek eens op zonneverdeler.

http://www02.abb.com/glob...ductleaflet_ZV16_NLlr.pdf ABB heeft een standaard kastje, maar kan je ook zelf samenstellen.
Komt er op neer dat je een WCD er af haalt die ooit voor een bijvoorbeeld wasmachine was bedoeld, (dus 1 groep met 1 WCD) daar gaat dat kastje op, op de bestaande bedrading komt een hoofdschakelaar, en 2 B16 automaten.
Het idee is dat er dan nooit meer dan 16 A kan lopen door bekabeling in huis door bekabeling die er niet vor bedoeld is omdat er en stroom van de PV komt en van het net. beperken dus tot 16 A AC. dat kan ook best 4000 Wp omvormer zijn. kijk goed wat er in de spec. staat van de omvomer.

• Tasma
  • Laatst online: 09-01 19:07
Kogel is door de kerk, tussen nu en snel ligt er hier 4740WP op het dak geleverd door iemand die ik hier ook vaak zie. Yay! Zuiver zuid, deel platdak (3060wp platdak) op hosola smart 3000 en 1680WP met hosola 1600op scheve dak van de zolder. Beide omvormers komen in de bijkeuken netjes naast elkaar, verdeeld over 2 fasen.

• Andre1973

Andre1973

MichielFRL schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:59:
Moet de + niet altijd haar eigen verbinding hebben en de - delen?
Tja dat was dus de vraag, we kwamen er vandaag achter door te meten dat bij deze omvomer de 4 - contacten allemaal aan elkaar liggen en de 4 + contacten per 2 aan elkaar zitten ,en dat bij de ene set van 2 + aansluitingen "1" staat en bij de andere een "2" (gaat vast over de MPP tracker), We hebben dus wat aangepast en nu de - gedeeld en de + gescheiden gehouden. scheelde toch wel heel veel kabel. en gezien de bescheiden stroom die er door die 6 mm2 heen gaat, moet dat goed kunnen.

dank voor de input.

• twixx
  • Niet online
Tasma schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 21:05:
Kogel is door de kerk, tussen nu en snel ligt er hier 4740WP op het dak geleverd door iemand die ik hier ook vaak zie. Yay! Zuiver zuid, deel platdak (3060wp platdak) op hosola smart 3000 en 1680WP met hosola 1600op scheve dak van de zolder. Beide omvormers komen in de bijkeuken netjes naast elkaar, verdeeld over 2 fasen.
Van harte! Lekker grote start set. Foto's?

Waarom koos je voor de Hosola? Nooit van gehoord.

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
DjVe schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 08:28:Stopcontact verwijderen en eroverheen een werkschakelaar of lasdoos plaatsen. Vanaf de schakelaar met ymvk kabel naar je omvormer. Geen idee hoeveel panelen je op het dak gaat leggen, maar let vanaf +/- 14 panelen even op de kabeldikte (ook de aders zie al in het stopcontact zitten).
Bedenk wel dat je op deze manier geen aardlek beveiliging meer hebt voor de stroom die de panelen leveren. Ik zou er op zijn minst een aardlekschakelaar of aardlekautomaat tussen zetten, of alternatief deze groep in de meterkast voor de aardlekschakelaar aansluiten.

• Tasma
  • Laatst online: 09-01 19:07
twixx schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 07:50:
[...]

Van harte! Lekker grote start set. Foto's?

Waarom koos je voor de Hosola? Nooit van gehoord.
Moet nog geleverd worden, daarna zelf plaatsen. Hosola is een chinees merk, 10 jaar garantie en ze doen het erg netjes qua specificaties. Zie ook http://sinovoltaics.com/s...erters-hosola-new-energy/ Dat tezamen met een leuke prijs was voor mij genoeg reden. De gehele set is binnen 4,2 jaar terug verdiend (kleine subsidie vanuit werk, en btw terug vragen). Met duurdere omvormers had dat een stuk langer geduurd en ik wil ze voor 2020 terugverdiend hebben i.v.m. mogelijke aanpassing aan saldering na 2020.

Plus ze hebben stock wifi :)

Ben benieuwd, zal mijn ervaringen hier bijhouden (positief en negatief).

De set is groter dan ons verbruik, maar ik wou altijd al de garage verwarmen in de winter (klus vaak) en dat ga ik nu mooi electrisch doen en er komt een IR paneel (nog te kopen) in 2 van de slaapkamers om zodoende niet het hele huis met gas warm te stoken voor die 2 kamers die veel gebruikt worden. Terugleveren verder dan je verbruik is een beetje jammer, dan gebruik ik het liever om m3's gas te besparen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hallo forumleden , heb even een vraag nl
Ik ben in het bezit van een aeg omvormer 2800
nu heb ik daarop 9 panelen à 300 wp aangesloten
Wetende dat je niet altijd aan je piek vermogen komt , hoeveel panelen of wp
kan ik nog op de omvormer aansluiten zonder dat het problemen oplevert ....

Graag jullie reactie .

Hoi!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09-2025

roelbb

knorretje

EWK schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:57:

Graag jullie reactie .
geen een. Als je op een zonnige frisse dag vol vermogen draait rond de middag (zonnekracht het grootst), dan zit je aan de max van de omvormer.

correct me if im wrong..

roelbb

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Ik kreeg onderstaande praktijk ervaring van iemand, die mij even deed twijfelen aan mijn begrip van de materie (en misschien ligt het daar ook wel aan):
15 panelen van 255wp. Deze zouden ongeveer 3250 - 3400 kwh op moeten kunnen brengen maar hebben inmiddels ruim 4000 kwh (in net nog geen jaar)
En ik weet dat diegene een SMA Solar SB3000 TL-21 heeft.

Betekent dit niet dat zowel de panelen als omvormer ver boven hun specs performen?

~ H.P. Lovecraft

Verwijderd

correct me if im wrong..
graag 8) 8)

9*300 is 2700 WP totaal met je tollerantie er nog bij

op een mooie zonnige dag worden je panelen warm en gaat je productie omlaag

je max zal dan liggen op bijv 2400watt met genoemde 9 panelen

echter juist in het voorjaar/najaar als het bewolkt/.zonnig/bewolkt / zonnig is

dan zijn de panelen kouder en breekt de zon door
dan zie je pieken voorbij komen van 2900 watt miscchien zelfs wel 3000watt bij genoemde 9 panelen
dit is echter voor korte duur dan zakt t weer

op 15-06-2014 bijv deden mij 8*250wp panelen een piek van 2183watt aan de AC zijde wegzetten.
kijkend naar efficiency en eigen vebruik omvormer is dit aan de DC zijde ( panelen zijde) zelfs een piek van bijna 2300 watt

in genoemde situatie zou je mijn inziens nog wel 2 panelen bij kunnen leggen
dat zit je op die zonnige dagen dichter bij t max van je omvormer
levert de panelen meer dan je omvormer aankan word t afgetopt.

@S913
Betekent dit niet dat zowel de panelen als omvormer ver boven hun specs performen?[
je kreeg van iemand genoemd resultaat . wat is de lokatie ,orientatie ???

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2014 12:16 ]

• migjes
EWK schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:57:

Graag jullie reactie .
gevaarlijke vraag die je hier stelt >:)
(kunnen oneindig lange discussie door ontstaan hier.)

wil je iedere W uit de panelen op vangen dan moet je 1 paneel los koppelen van de omvormer.
er kan goed meer W komen uit de panelen in het voorjaar als ze koud zijn als Wp die ze hebben.
(de natuur is veel grilliger als wat een datascheet kan vertellen.
STP word uit gedrukt in 1000W instralling en dat kan soms best oplopen tot de 1150W instraling.
ook de standaard temperatuur kan lager zijn als 25 graden b.v.)

normaal ga ik uit van een max van 30% extra Wp op de ,max W van een omvormer als de max.
zo dat je ook leuke opbrengst hebt in de zomer als het warm is (en dus een lagere W).

cijfers van antonboonstra geven zelfs aan dat een 50% extra nog kan.
maar dan begin ik ook op mijn hoofd te krabben of ik dat zelf nog wel zou willen.
(je moet er dan wel tegen kunnen dat je soms je omvormer op de max ziet staan.
niet iedereen kan daar tegen.)

een omvormer heeft in principe geen max aantal Wp.
maar wel een max aantal V (en in mindere mate ook een max A, maar dan moet je heel veel onderdimensioneren.)
dus je wil er wel voor zorgen dat de max V (ook als het koud is) niet boven de max van de omvormer uit komt.

dus zoek de max V van je omvormer op.
en om het simpel te houden, vul het eens in bij sunnydesign. (is niet voor jouw omvormer maar geeft wel de cijfers die je zoekt.)
dan weet je de V die je panelen leveren bij koud weer.

edit:
omdat swapevent het ook op opgeeft.
mijn 1900Wp heeft piekjes van 2098W. (en de omvormer doet max 2000W per mpp)
maar als ik alles terug reken kan ik ook 2600Wp op de 2000W mpp hangen zonder echt problemen op jaar rendement.
geen probleem, graag zelfs (net als swapevent, lol)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-10-2014 12:21 ]

• migjes
S913 schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:07:
Ik kreeg onderstaande praktijk ervaring van iemand, die mij even deed twijfelen aan mijn begrip van de materie (en misschien ligt het daar ook wel aan):

[...]

En ik weet dat diegene een SMA Solar SB3000 TL-21 heeft.

Betekent dit niet dat zowel de panelen als omvormer ver boven hun specs performen?
ik zou zeggen niet teveel twijfelen.
dat is nergens goed voor. >:)

er zijn mensen die halen meer als 1200kWh/kWp per jaar. (de basterds, hoewel ik het ze ook gewoon gun hoor.)
dat zijn dan meestal wel de kust streken.
dus 15X 255Wp levert die mensen een 4590 kWh op per jaar.

in mijn stad(tilburg) is de hoogste nu 1080kWh/kWp per jaar.

helaas krijg je voor overschotten geen 22ct per kWh, maar meer iets rond de 8ct per kWh (kolenfooi).
dat verdiend niet lekker terug natuurlijk.
maar echt een ramp is dat nu ook weer niet.
koop gewoon een elektra kacheltje voor een paar 10tjes en je hebt het zo af gefakkelt.
dan bespaar je ook meteen wat gas.
(mooier is natuurlijk als je dat met een warmte pomp doet, dan gaat het overschot ongeveer 2 tot 3 langer mee en bespaar je nog meer gas.)

Verwijderd

kijk hier eens even als voorbeeld
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=576
4kw systeem doet bijna 5000 kwh op jaarbais

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:50

databeestje

Von PrutsHausen

Grrr, er is iets mis met de west string van mijn installatie. Op een dag met diffuse instraling heeft deze een veel te lage spanning. Zowel de MPP als de open klemspanning in de ochtend en avond blijven achter.

Zelfs met een beetje directe instraling blijft deze achter bij de oost string. Teruggerekend kom ik uit bij 30 Vmpp in plaats van ~36 Volt. De oost string blijft vrijwel de gehele dag met diffuse instraling op een 35 Volt Mpp/paneel zitten, de west string is op momenten 25Vmpp/paneel.

De vraag is dus even waar een groot deel van de spanning blijft, ik had verwacht dat deze met de mist van vandaag grotendeels gelijk zou moeten zijn. Vandaag heb ik de string iets korter gemaakt naar 6 panelen maar ook nu blijft deze sterk achter. Ik verwachte 6 x 36Vmpp ~= 216 Volt, maar ik zie nu maar 129 Volt MPP, dat is aan de onderkant van wat de omvormer kan (125).

Zou een slechte stekker dit kunnen veroorzaken? Al zou ik verwachten dat bij een grotere stroom hier veel te veel vermogen in omgezet zou worden. Ik kan me slecht voorstellen dat er 2 panelen kapot zijn, maar niets is onmogelijk.

Verwijderd

ligt er een kabel met connector toevallig in een plasje water ofzo?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vanaf vandaag zijn de Hanergy panelen toch te koop bij de Ikea Haarlem?
Is er al meer info, vind zo niet veel.

(nee, geen intresse. Gewoon nieuwsgierig ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door hjs op 28-10-2014 13:34 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:50

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:29:
ligt er een kabel met connector toevallig in een plasje water ofzo?
Neen, dat zou niet moeten kunnen, het is een schuin dak installatie. De plat dak panelen zij nu niet aangesloten, dus uitgesloten. Daarnaast verwachte ik dat de omvormer wel een melding zou geven (SMA 3000TL-21) of de 30mA aardlek in de meterkast uit zou gaan.

De panelen liggen op het oosten onder 40 graden dakhoek.

Ik kwam er achter doordat ik afgelopen weekend bij de dakgoot moest zijn, hiervoor heb ik een paneel verschoven en weer teruggeschoven. Daarna ben ik de logging gaan inspecteren en zag ik dat deze string spanning zo laag was.

Toen ben ik verder gaan zoeken en zag ik dat deze in september ook al dit gedrag af en toe vertoonde, maar het verdween bij directe instraling. In oktober lijkt het effect veel dramatischer te zijn en een duidelijke toename van de spanningsval. Het lijkt dus voornamelijk een probleem te zijn bij dagen met diffuus licht. Als ik aankomend weekend thuis ben zal ik eens de voltmeter aan de stekker zetten voor de open klemspanning.

Ik zou bij een slechte stekker verwachten dat deze zich als een lamp zou gedragen, maar dan zou het snel over zijn ;)

Nou ja, het zou dus in de string van 6 panelen moeten zitten. De panelen ogen in ieder geval schoon.

Verwijderd

even hier gekeken vmp is 30.34V bij mijn 250wp panelen
8 panelen hobbelen tussen de 225V en 235V zo over de dag gezien

bij me andere set
string van 9 panelen Vmp is 30 is max 270V
de string hobbelt zo grofweg rond de 250V

de 2e string van 9 panelen zit ietsje lager zo 245 volt gemiddeld

wat nog zou kunnen is dat er een connector aan de onderkant zit als laagste punt,
dauwvorming zoals vanmorgen verzameld zich op laagste punt voordat het eraf druppelt
als daar toevallig een connector zit dan hoopt t zich op

even een zijsprongetje
ik heb hier vroeger een verlichtingsset aan me schuur gehad ( idee kerstverlichting ) maar dan hele jaar
deze deed t altijd goed behalve deze tijd van t jaar snelle afkoeling en smorgens wat mistig , was zeker garantie voor een discoachtig effect het eerste half uur savonds als tie aansprong .

later kwam ik er eachter dat die set wel geschikt was voor kortstondig buitengebruik maar niet het zogenoemde allyear buitengebruik. dat leverde vochtissues op.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
Zijn er meer mensen die met samenzonneenergie.nl hebben meegedaan in eerdere jaren? Gisteren naar een informatieavond geweest en het ziet er op zich allemaal redelijk uit. Heb alleen een 'moeilijk' dak. Ik heb mogelijk in de winter hinder van mijn buurman doordat we allebei een dwarskap hebben. Ik heb me laten vertellen dat je dan het beste met twee strings (hoog/laag) of power optimizers (50/paneel) kan werken om de efficiëntie niet te hard te slopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:35
Crazy- schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:56:
[...]

1,49 is incl btw, dus 1,26 (schuin) 1,54 (plat) excl. BTW

1,10 excl. mag ik vragen waar?
Met een beetje "creatief" zoeken kom ik voor 18 stuks panelen (260 WP) JA solar met Tigo optimizers incl. Omniksol omvormers en bevestigingsmateriaal, excl. montage op een WP prijs van +/- € 1,20 incl. BTW / € 1,= excl. BTW.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• EWK
  • Niet online

EWK

[quote]EWK schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:57:

Graag jullie reactie .

Dank iedereen voor de reacties !
Ik weet al heel wat meer .... ;)

Hoi!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

peauke schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:00:
[...]Met een beetje "creatief" zoeken kom ik voor 18 stuks panelen (260 WP) JA solar met Tigo optimizers incl. Omniksol omvormers en bevestigingsmateriaal, excl. montage op een WP prijs van +/- € 1,20 incl. BTW / € 1,= excl. BTW.
dat zit dan redelijk in lijn. Bij een installatie van rond 6000 euro maakt 'een paar 100' ook niet echt uit. (2 a 3%) er dient namelijk ook stukje service etc bij te zitten door de leverancier etc.

• Rol-Co

Rol-Co

Voor de liefhebbers
Take it wile its hot :)

http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item3cea532e5c

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 10:19
Tja, als je in de buurt van München woont misschien ...

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Ooit van "de Post" gehoord??!! O-) :X

[ Voor 14% gewijzigd door paulv1973 op 28-10-2014 20:13 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• EWK
  • Niet online

EWK

Moet je nagaan , 2 jaar terug kostte de aeg pv 2800 nog €800
Nu € 400.........

Hoi!

• GeneralNL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-01 10:19
Het blijft een kunst hé, lezen...
Versand nach:
Nur Abholung
Moet ik het ook nog even voor je vertalen?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ja, omvormer koopjes zijn leuk. Je scoort voor weinig geld hier en daar mooie omvormers van fatsoenlijke bedrijven. Ligt hier ondertussen in elk vermogen wel wat leuks op de plank.. van 2000 tot 5500 Watt. Ook nog 8 van die Steca's. Wel singletracker, maar ach.

Vanaf volgende week ongeveer 20 Tigo systemen plaatsen, achter elkaar door.

Verder 't http://www.sgze.nl/ waar we nu druk mee zijn. Ook leuk initiatief. Fatsoenlijke partijen, stukje zekerheid voor de klant.

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 28-10-2014 20:35 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

GeneralNL schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:33:
[...]

Het blijft een kunst hé, lezen...

[...]

Moet ik het ook nog even voor je vertalen?
Hmmm.... Ik zie het nergens staan.... Datte...: "Nur Abholung"
Ik zie wel een knopje "Frage stellen".

Zou niet de eerste keer zijn dat iemand het wel gewoon verstuurd.
Daarbij wordt het verkocht door een bedrijf.
Die sturen meestal gewoon op.
Ach,... Waar bemoei ik me ook weer mee :z

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

SunshineCompany schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:33:
Ja, omvormer koopjes zijn leuk. Je scoort voor weinig geld hier en daar mooie omvormers van fatsoenlijke bedrijven. Ligt hier ondertussen in elk vermogen wel wat leuks op de plank.. van 2000 tot 5500 Watt. Ook nog 8 van die Steca's. Wel singletracker, maar ach.

Vanaf volgende week ongeveer 20 Tigo systemen plaatsen, achter elkaar door.

Verder 't http://www.sgze.nl/ waar we nu druk mee zijn. Ook leuk initiatief. Fatsoenlijke partijen, stukje zekerheid voor de klant.
Er waren tot vandaag nog 142 tigo optimizers tekoop voor weinig, had iets voor jou geweest, of zijn die enkele minder goed dan de dubbele.
Ik heb ook een extra omvormertje op de plank, altijd handig voor nood en voor levensduur 14-20 jaar onder de pannen, lijkt me voldoende.

Pagina: 1 ... 61 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.