Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ben ook zeer te spreken over Tigo, hetzij op papierSunshineCompany schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:16:
Ze zitten tegenwoordig in de panelen, die optimizers.. bij JA. En dan is 't sowieso goedkoop! Binnenkort nog wel een x wat losse nodig, heb nog flink wat 'restjes' panelen, kun je mooi op een plat dak opmaken in combi met optimizers. Nu nog iemand zo gek weten te vinden dat hij 7 verschillende merken op z'n dak wil..
Vind t zover interessant dat je vrije keuze omvormer hebt itt SolarEdge.
Maar wat nu de voor/tegens verder tussen tigo em se is vind ik niet, behalve een meerprijs a 10-15% van SE.
Ps: als die panelen in de weg liggen, heb nog een schuurdak vrij
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 28-10-2014 21:46 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Lees wel dat de invalshoek er weinig toe doet bij dunne film, maar niet hoe veel precies.
Geen ervaring met verticaal, wel met bijna horizontaal.Aikon schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:48:
Heeft er iemand eigenlijk ervaring met dunne film panelen verticaal monteren? Ik zou er namelijk makkelijk 12 kwijt kunnen op een blinde muur op het zuiden. Het voordeel is dat ze een hoger rendement zouden hebben dan op het oosten (wat dus gewoon gelijk in de kosten scheelt), en dat ik ze kan schoonmaken, wat anders heel lastig wordt, wat ook een hoger rendement geeft.
Lees wel dat de invalshoek er weinig toe doet bij dunne film, maar niet hoe veel precies.
Kan goed merken dat de opbrengst zomers onder een hoek van 7,5 graden super is, maar nu de zon laag staat op een heldere dag als vandaag halen de panelen maar 35% van het maximum.
Ter vergelijking, mono panelen op zuid onder een hoek van 20 graden haalden vandaag 55% van het maximum.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Misschien heb ik interesse, mits je ze optimaal kunt laten werken voor een goede prijs en aanvullen met meer panelen, zodat ik op 12 of 15 uitkom. Je mag altijd een voorstel doenSunshineCompany schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:16:
Ze zitten tegenwoordig in de panelen, die optimizers.. bij JA. En dan is 't sowieso goedkoop! Binnenkort nog wel een x wat losse nodig, heb nog flink wat 'restjes' panelen, kun je mooi op een plat dak opmaken in combi met optimizers. Nu nog iemand zo gek weten te vinden dat hij 7 verschillende merken op z'n dak wil..
Ik heb intussen 2 offerte's liggen, de eerste via zon zoekt dak: 9 panelen a +-3000 euro incl montage.
Zelf dacht ik dat er wel meer op zouden kunnen.
Een ander bedrijf heeft gekeken en komt op 12 panelen uit, of zelfs 15 als ik het dak van de uitbouw meeneem. Ik heb misschien wel schaduwmanagement nodig, omdat ik ook een zonnewarmte collector op het dak heb, die (in de winter vooral) wat schaduw geeft.
Zeker als ik de uitbouw mee zou nemen is dit nodig, aangezien dat dak op sommige momenten in de schaduw komt te liggen.
De prijs van deze offerte was dan naar mijn idee wel weer erg hoog (een dikke 11.000euro) en dat is voor ons helaas geen optie. Ben aan de twijfel of ik het toch zelf ga doen. Of samen met de buren, die ook wel interesse hebben (en de buurman is erg handig en heeft de juiste gereedschappen via zijn bedrijf).
Als ik kijk naar losse pakketen (zonder montage) zou het via zonnemarkt.nl wel interessant zijn.
Dan kom ik, als ik het samen met de buren doe, uit tussen de 3000 en 4000 euro per huis (afhankelijk van type omvormer). Dan hebben we het over 24 panelen, 2 omvormers.
Of misschien nemen we dan meteen de uitbouw mee, als we nog een leuke deal kunnen maken voor totaal 27 panelen. Het gaat om een plat dak overigens, hieronder een schets.
Wellicht als ik samen met de buren doe, kan er per dak een paneel extra bij, door de middenruimte te delen, indien dat toegestaan is.

Edit:
Ideaal zou het een van onderstaande systemen worden, indien de buren mee in zee gaan:
* 27 x 250 Wp panalen.
* Voor 27 panelen: montagemateriaal voor plat dak (landscape)
* SolarEdge SE3500 + 15 x P-300 Power Optimizer (voor mijn huis)
* SolarEdge SE3000 + 12 x P-300 Power Optimizer (voor de buren)
* Benodigde bekabeling
Deze variant indien de prijs hoger is dan we momenteel kwijt kunnen, en dan kunnen we later nog 3 panelen toevoegen op de uitbouw:
* 24 x 250 Wp panelen
* Voor 24 panelen: montagemateriaal voor plat dak (landscape)
* SolarEdge SE3500 + 12 x P-300 Power Optimizer (voor mijn huis)
* SolarEdge SE3000 + 12 x P-300 Power Optimizer (voor de buren)
* Benodigde bekabeling
Meningen, tips?
Ik twijfel vooral of het SolarEdge systeem in mijn situatie het extra geld waard is.
Ik kan ook de panelen die in de schaduw vallen op een aparte string plaatsen, of evt daar een micro omvormer gebruiken. Ik weet niet hoeveel extra efficiëntie ik met de SolarEdge zou krijgen, is dat +- 1000 euro extra waard (per systeem)?
[ Voor 21% gewijzigd door Mud.Starrr op 29-10-2014 01:55 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Er zijn wel wat verschillen als ik het zo zie.Crazy- schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:45:
[...]
Ben ook zeer te spreken over Tigo, hetzij op papiernog geen live ervaring
Vind t zover interessant dat je vrije keuze omvormer hebt itt SolarEdge.
Maar wat nu de voor/tegens verder tussen tigo em se is vind ik niet, behalve een meerprijs a 10-15% van SE.
SolarEdge optimizers gaan tot nog lagere voltages dan Tigo. (vanaf 5V al) Handig als er rijen cellen uitvallen en daarmee de spanning naar beneden gaat.
SolarEdge optimizers geeft elke paneel een eigen MPPT, Tigo niet. (daardoor SolarEdge duurder) SolarEdge haalt ook een iets hogere rendement dan Tigo.
SolarEdge communiceert via de DC kabels, Tigo gaat draadloos (kan storingen opleveren zoals achter metalen platen) De communicatie tussen SolarEdge optimizers gaat continu, bij Tigo met tussenpozen.
De SolarEdge optimizers en omvormer zijn op elkaar afgestemd. De omvormer zit daardoor bijna altijd op zijn optimale 350V.
SolarEdge monitoring portal is gratis. Bij Tigo moet er volgens mij voor een abbonement betaald worden.(ik weet niet of nog steeds zo is, ik verkoop geen Tigo's)
Bij een defecte SolarEdge optimizer krijgt de installateur een vergoeding om die gratis om te wisselen op dak of je kan SolarEdge zelf gratis een gecertificeerde monteur laten sturen. Bij Tigo weet ik niet of ze daarvoor betalen.
De installateur kan alle SolarEdge systemen van zijn klanten volgen en contact opnemen als er een storing is mocht de klant het zelf niet in de gaten hebben. SolarEdge kan service op afstand verlenen en rechtstreeks communiceren met de omvormer voor eventuele updates, storingen oplossen enz.
Hier vond ik een verhaal over verschil tussen SolarEdge en Tigo.
http://matter2energy.word...mizers-tigo-vs-solaredge/
Als je een paneel neemt met ingebouwde Tigo zit je wel altijd aan Tigo vast. Je kan zo'n paneel niet meer ergens anders voor gebruiken en zult altijd een Tigo Management Unit en Gateway nodig hebben. Zonder die 2 heb je niks aan zo'n paneel.
www.sunsolar.nl
- wired vs wireless
Wired is inderdaad betrouwbaarder echter het andere heeft zich wel bewezen (kan niets negatiefs vinden)
- mppt of niet
Een performance verschil hierdoor kan ik in meegaan. Helaas zijn harde cijfers hierin lastig te meten + is dat geen 10/14%
De gratis monitoring is inderdaad een goed punt. Tigo ia basis gratis, premium is 80 dollarcent per paneel per jaar. Dus een tientje per jaar met een standaard huis installatie.
Stuk service level solaredge is erg interessant. Maar geldt dat ook voor de ingebouwde optimizers? Dan ben je weer afhankelijk van paneel merk.
Omvormer zit je wel weer vast aan SE.
Tja al met al denk ik dat het een overweging is. Wellicht nu de panelen met ingebouwde SE komen het prijs technisch.wat daalt.
stel dat je 12 panelen op je dak hebt en in de namiddag/avond valt er schaduw op 1 hooguit 2 panelen. Kun je dan ook alleen optimizers aansluiten op die 2 panelen of moeten alle panelen dan optimizers krijgen?
Of is het misschien zelfs beter om dan voor 10 panelen (met misschien 2 op een micro omvormer ernaast) te gaan of toch 12 met 'de juiste' omvormer?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
De voorstanders van de Tigo apparatuur roemen het omdat het minder storingsgevoelig zou moeten zijn, omdat er minder materiaal gebruikt wordt, klopt dat?
Als je dan voor alle panelen optimizers aanschaft ben je misschien een paar honderd euro meer kwijt. Met bijvoorbeeld SE zou je dat er uit moeten halen door de optimale schaduwmanagement die zelfs op wolkniveau plaatsvindt.
Correct me if im wrong
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Durf ik niet direct antwoord op te geven. Maar mij lijkt dit een non argument.Juncto schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 09:12:
@Crazy @Solarking
De voorstanders van de Tigo apparatuur roemen het omdat het minder storingsgevoelig zou moeten zijn, omdat er minder materiaal gebruikt wordt, klopt dat?
Totaal:
27 panelen, montagemateriaal voor plat dak en bekabeling en klemmen enzo.
SE3500 (ons) + SE3000 (buren) en 27 optimizers.
€8390 incl btw. (bizar als je dat vergelijkt met de eerdere offerte voor 15 panelen a €11.000+)
Grof berekend betekend dat:
€ 4.605 incl btw voor ons, voor 15 panelen + SE systeem en alle benodigdheden (behalve beton tegels voor verzwaren).
€3884 incl btw voor de buren, 12 panelen + SE systeem en alle benodigdheden (behalve beton tegels voor verzwaren).
Neem ik de uitbouw niet mee, komt het neer op:
€4005 voor ons (12 panelen op een SE 3500, met mogelijkheid voor latere uitbreiding).
€3884 buren (12 panelen op SE 3000)
Dat is al een stuk aantrekkelijker dan vorige offerte's. Ongeveer €0.82 /wp.
Iemand nog gedachten hierover?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ik heb welleens een verhaal gehoord op een platdak dat de metalen zijplaten of achterplaat verwijderd moest worden omdat anders geen goede verbinding was met de Tigo's.Crazy- schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 07:39:
Sorry, ik had de punten inderdaad even moeten noemen die ik had.
- wired vs wireless
Wired is inderdaad betrouwbaarder echter het andere heeft zich wel bewezen (kan niets negatiefs vinden)
www.sunsolar.nl
De gateway ligt op het dak en klem je achter je middelste paneel. Bereik is echt goed, ook met objecten. Bij wat grotere daken/systemen kan je desnoods een tweede gateway gebruiken.SolarKing schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:39:
[...]
Ik heb welleens een verhaal gehoord op een platdak dat de metalen zijplaten of achterplaat verwijderd moest worden omdat anders geen goede verbinding was met de Tigo's.
Uhm hoe bedoel je dit?Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 08:36:
met 10 panelen maak je je string weer kleiner,
2 optimizers moet kunnen
10 panelen gewoon aan elkaar aansluiten en dan de overige 2 met optimizers op dezelfde string? Als er dan schaduw op een 'optimizer paneel' valt zorgt de optimizer ervoor dat de opbrengst op dat moment niet in elkaar stort toch?
Aangezien er waarschijnlijk maar 2 panelen last van schaduw zullen hebben zijn optimizers toch onzin voor de overige panelen?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ah, dan heb ik niks gezegd. Krijg je op zo'n gateway trouwens ook 25 jaar garantie?DjVe schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:55:
[...]
De gateway ligt op het dak en klem je achter je middelste paneel. Bereik is echt goed, ook met objecten. Bij wat grotere daken/systemen kan je desnoods een tweede gateway gebruiken.
Je kan beter voor die 2 panelen micro omvormers gebruiken en geen optimizers.PASware schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 12:56:
[...]
Uhm hoe bedoel je dit?
10 panelen gewoon aan elkaar aansluiten en dan de overige 2 met optimizers op dezelfde string? Als er dan schaduw op een 'optimizer paneel' valt zorgt de optimizer ervoor dat de opbrengst op dat moment niet in elkaar stort toch?
Aangezien er waarschijnlijk maar 2 panelen last van schaduw zullen hebben zijn optimizers toch onzin voor de overige panelen?
[ Voor 42% gewijzigd door SolarKing op 29-10-2014 13:06 ]
www.sunsolar.nl
zie hier details: http://www.tigoenergy.com...anty_final_03.28.2014.pdfSolarKing schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:02:
[...]
Ah, dan heb ik niks gezegd. Krijg je op zo'n gateway trouwens ook 25 jaar garantie?[...]
http://www.tigoenergy.com...gateway_-_12-18-13__0.pdf
Net in de gelegenheid geweest om even de multimeter eraan te hangen. De panelen die ik heb zijn 200Wp panelen met 72 - 5 inch cellen, de MPP spanning is dus grofweg 36 Volt per stuk, de open klemspanning is 42 Volt per stuk.Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:48:
even hier gekeken vmp is 30.34V bij mijn 250wp panelen
8 panelen hobbelen tussen de 225V en 235V zo over de dag gezien
bij me andere set
string van 9 panelen Vmp is 30 is max 270V
de string hobbelt zo grofweg rond de 250V
de 2e string van 9 panelen zit ietsje lager zo 245 volt gemiddeld
wat nog zou kunnen is dat er een connector aan de onderkant zit als laagste punt,
dauwvorming zoals vanmorgen verzameld zich op laagste punt voordat het eraf druppelt
als daar toevallig een connector zit dan hoopt t zich op
De 2 panelen boven op de dakkapel geven 84 Volt, netjes zoals ik het verwacht.
De 6 stuks van het schuine dak zitten op 209 Volt (ipv 252), dat komt neer op bijna 35 Volt per stuk. Dat betekent dus dat deze string "belast" wordt. Iets in de string gedraagt zich als een verbruiker waardoor de gehele string naar beneden getrokken wordt. Dat is heel erg raar, dit zou dus betekenen dat er zich een hoge weerstand bevindt tussen de + en -. Laag genoeg om de spanning naar MPP te krijgen, maar hoog genoeg om nergens licht te geven.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er misschien 1 paneel lastig zou doen, maar het lijkt er meer op dat de hele string een probleem heeft. Nou zit 1 van de string aansluitingen redelijk dichtbij vanuit het dakraam, eens kijken of ik daar bij kan.
Edit: Net even de multimeter daar aan de aansluiting gehangen, en met iets minder instraling was de spanning al naar 160 Volt open klem gezakt. Ik weet niet wat het is, maar het gedraagt zich als een belasting. De MPP spanning bleef dan op circa 120 Volt steken.
Zomaar een hypothese, zou de MPP sweep en het langdurig activeren van de bypass diodes ervoor zorgen dat deze kapot gaan? Zodra er meer instraling is zie ik een duidelijk hogere MPP en open klemspanning, maar als ik de meetwaarden zou moeten geloven is het verlies in de richting van circa 30-40 Watt wat er plaats vindt.
Dit jaar wordt het misschien wat lastig om de panelen van het dak te krijgen, de winter maanden heeft toch niet veel opbrengst. In het nieuwe jaar maar even zien wat er aan de hand is.
[ Voor 19% gewijzigd door databeestje op 29-10-2014 16:27 ]
Als ik het goed lees dus maar 5 jaar garantie op de Gateway? Dat is dan weer jammer. Gateway stuk geen Tigo meer en het dak op om te gaan vervangen. Zal voor die management unit ook wel gelden.
Met SolarEdge is het dan beter geregeld. Standaard 25 jaar op optimizers en 12 jaar op omvormer.(tegen bijbetaling ook 20 jaar of 25 jaar garantie te krijgen) Geen gateways of management units nodig.
www.sunsolar.nl
Volgens de site designer van solaredge kan ik er geen 12e paneel (330 wp)meer bij leggen... Maar wat ik hier lees heb ik dan alleen in de zomermaanden last van underperformance... Of is het erger?
Dank voor je reactie. Hoe presteren ze tov je andere panelen? Ben wel erg benieuwd naar het aantal kWh/m2MichielFRL schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:53:
[...]
Geen ervaring met verticaal, wel met bijna horizontaal.
Kan goed merken dat de opbrengst zomers onder een hoek van 7,5 graden super is, maar nu de zon laag staat op een heldere dag als vandaag halen de panelen maar 35% van het maximum.
Ter vergelijking, mono panelen op zuid onder een hoek van 20 graden haalden vandaag 55% van het maximum.
Verwijderd
Apart idd. Ik moet gelijk denken aan lekspanning. Kijk eens wat en of er spanning staat op zijkant paneel of bijv montagerails. Het is bekend dat bij sommige omvormers de panelen apart geaard dienen te worden. De spanning op je rails meten kan je zo vanuit dakraam doen
Het Solar Frontier setje op de berging onder een hoek van 7,5 graden is mijn eerste setje en die ligt nu ruim een jaar. Het mono setje op het platte dak onder een hoek van 20 graden heb ik pas sinds half juni, dus ik heb nog niet heel veel vergelijk.Aikon schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 19:37:
[...]
Dank voor je reactie. Hoe presteren ze tov je andere panelen? Ben wel erg benieuwd naar het aantal kWh/m2
Wel heeft de SF-set het in juli super gedaan met een kWh/kWp verhouding van 148,12 terwijl de mono-set 138,85 haalde.
In de overige maanden doet tot nu toe de mono-set het beter, maar dat komt omdat zodra de zon lager staat de SF-set erg veel last van schaduw heeft.
Maar wat is wijsheid, nu een set aanschaffen in de periode dat de opbrengst beperkt is, of een half jaar wachten en hopen op lagere prijzen?
Verwijderd
qua instralingshoek,
ook als er van de winter sneeuw valt glijd deze er lekker makkelijk af.
of de prijzen nog verder gaan dalen tja dan kan je van t voorjaar ook nog wel wachten tot t najaar 2015 misschien zijn ze dan nog wel verder gedaalt maar uiteindelijk heb je dan inmiddels vanwege die prijsdaling een jaar lang wel de volle mep voor je stroom betaald
wel even andere opmerking, gezien de 60gr hoek, als je offertes gaat opvragen vraag dan ook naar de garantie bij deze hellingshoek. heb al verschillende leveranciers gezien die niet verder gaan dan maximaal 50gr hoek
Welke garantie bedoel je dan? Wat is er zo problematisch voor leveranciers aan zo grotehellingshoek?
De installateurs zitten nu allicht met een vrij lege agenda en mogelijk nog wat voorraad waar ze om dezelfde reden vanaf willen. Als het straks weer mooi weer is is iedereen weer druk en moet je weer aansluiten in de rij.gnaggnag schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 09:13:
Ook ik heb interesse in de aanschaf van zonnepanelen. Bij een hellingshoek van 60 graden op het ZO wil ik voor een opbrengst van 3700 KWh gaan.
Maar wat is wijsheid, nu een set aanschaffen in de periode dat de opbrengst beperkt is, of een half jaar wachten en hopen op lagere prijzen?
Mijn dakschild ligt op 237 graden op het kompas, iets tussen ZW en W in met een helling van ~41 graden. Hart op hart tussen de nokken is ongeveer 6 meter. Als ik reken met 16 graden minimale instraling, dan kan ik de bovenste 2 tot 2,5 meter gebruiken.
Als voorbeeld, het gaat om het linkerschild van het rechterhuis.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Kan je precies 2 rijtjes van 10 SF in portrait kwijtSeñor Sjon schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 09:53:Mijn dakschild ligt op 237 graden op het kompas, iets tussen ZW en W in met een helling van ~41 graden. Hart op hart tussen de nokken is ongeveer 6 meter. Als ik reken met 16 graden minimale instraling, dan kan ik de bovenste 2 tot 2,5 meter gebruiken.
Mocht de onderste rij net een klein beetje in de schaduw komen dan zal de schade nog wel meevallen.
Verwijderd
dit omdat de panelen dan teveel "hangen"aan de haken ipv door eigen gewicht ook op t dak liggen als t ware.
of dit nu een serieus argument is van de leveranciers of niet kan ik niet beoordelen maar beter vooraf duidelijkheid als achteraf geze....k
samen koop acties, vind het vaak veel geschreeuw en weinig wol.
zeldzaam als het word nagerekend dat je goedkoper uit komt.
de korting van het samen kopen is meestal al lang op met de marketing die ze daar voor gebruiken.
weten wat je wil en daar gericht offertes op aanvragen is vaak verstandiger en goedkoper.
ik vind je dak trouwens helemaal niet "moeilijk", is eigenlijk gewoon leggen.
mijn dak en dat van mkleinman zijn een stuk moeilijker.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
http://graphs.familie-kleinman.nl/ (http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=293)
jouw dak zal al snel meer doen als dat van ons.
dus je hoeft niet teveel te twijfelen.
nu nog weten wat je wil.
ik maak even een voorbeeld van wat b.v. mogelijk is.
men nemen een power-one 3.0 als omvormer, die doet 3300W max met 2x een mpp van 2000W.
je hangt zo hoog mogelijk 6X dure sunpower panelen op van 330Wp en hangt die op mpp1.
daar onder hang je "goedkope" 250Wp panelen laten we ook 6 stuks zeggen er onder op mpp2.
die panelen hebben dan maar wat meer last van schaduw.
nu kun je ook nog een extra string van de goedkope panelen parallel op de 2de mpp hangen en die doe je op n/o.
dit moet dan het zelfde aantal en soort zijn.
dus totaal heb je dan: 12X250Wp + 6x330Wp = 4980Wp op een 3300W omvormer.
klinkt als een heftige onder dimensionering, maar dat is het niet vanwege de verschillende richtingen en schaduw en dan is het nog best kosten effectief.
(mkleinman en ik doen ongeveer 750kWh/kWp, jij zult beter doen maar dit lever al een +3700kWh op)
losse gegevens waar je rekening mee wil houden. (maar niet zomaar belangrijk zijn, is ook te negeren)
een gewoon mono/poly paneel heeft diodes om schaduw op te vangen.
zorg dus dat de panelen de juiste oriëntatie hebben op je dak zodat de diodes hun werk kunnen doen.
(zeer waarschijnlijk komt dit neer op panelen in landscape in jouw geval.)
met SF werkt dit iets anders. (vraag dat even aan Proton_.)
je kunt 2 stingen maken op 1 mpp parallel, maar dan wil je beide stringen even lang hebben en van de zelfde panelen.
er zijn ook omvormers met 3x een mpp, handig voor mensen die zelf leggen.
lastig voor als je offertes wil vragen, niet veel leveranciers die ze willen leveren.
dus mogelijkheden genoeg, die nog best kosten effectief zijn.
probeer eens wat in te tekenen, dan rekenen we wel mee hier en kun je zeer gericht een offerte gaan vragen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
1
2
| --xx-- ---x-- |
Er zit ook nog een VELUX raampje en een dakdoorvoer van de CV in. Met 9 panelen zit ik ongeveer vanaf iets onder de nok tot de helft van het dakschild.
Ik zie op jouw voorbeelden een onbelemmerd dak, mijn dakschild zit tussen de twee woningen in en krijgt toch aardig wat schaduw bij lager staande zon. Die van Kleinman is mijn situatie ook. Alleen doordat ik iets meer op ZW lig, is mijn grote dak op ONO. En dat is nou geen topper.
Die samenkoop actie zei al dat ze niet de goedkoopste zijn. Meer het geregel zonder gezeik met 10 jaar volledige garantie op alles. Vorig jaar was het iig 3k voor 9 panelen van 250 Wp. Ben benieuwd wat het dit jaar wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 30-10-2014 11:09 ]
Dit weekend nog maar weer een keer het dak op voor wat betere metingen (en e.e.a. deze keer wel opschrijven) om te kijken wat er precies wel en niet gaat passen... Wel een apart dak trouwens: (flauwe) negatieve hoek van de dakvlakken (laagste punt in het midden) én al een zonnecollector er schuin op...
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Over de daadwerkelijke plaatsing had ik een vraag die niet helemaal duidelijk beantwoord werd en moest worden beoordeeld door een technisch persoon, maar dat zou pas definitief worden na koop. Goed, ben gekke henkie ook niet, maar ik dacht ik schiet em hier dan even erin.
Het huis is 5,3m breed dus in portretstand kunnen er in principe 5 panelen naast elkaar op het dak. We hadden berekend dat er in totaal zo'n 10 panelen zouden moeten komen zodat het behoorlijk energieneutraal zou worden. Prima. Maar we weten nu eigenlijk al 95% zeker dat we een dakkapel nog willen op de zuidkant van de woning en om daar dan nu panelen te plaatsen en later te verhuizen... Het kan, maar het leek ons makkelijker om er vooraf rekening mee te houden zodat bij plaatsing er geen complicaties optreden met kabels en weet ik wat.
Dus ik zou willen uitvallen naar de uitbouw. Echter er werd gezegd, je kan niet op 1 omvormer (wel een duurdere) 2 groepen panelen aansluiten die onder een andere hoek liggen. Dat zou in ieder geval niet slim zijn omdat het ten koste gaat van je opbrengst. Want, een serieel geschakeld systeem betekent dat alle panelen werken volgens de zwakst presterende. De hoek van het dak is 48 graden, een hoop maar tis toch echt zo, en de uitbouw zou op standaard zeg 30 graden komen dan is de hoek van de uitbouw uiteindelijk idealer en zou dus meer stroom op kunnen leveren als je deze groep apart op de omvormer zet. Echter werd verteld dat het prijsverschil tussen de 2 omvormers er bijna niet uitgehaald wordt als je 5 panelen op 48 graden zet en 5 panelen op 30 graden. Idealiter zouden ze dus het beste allemaal op dak geplaatst moeten worden (betekent verhuizen bij plaatsen dakkapel) omdat je dan met de goedkopere omvormer kan werken.
Maar volgens mij is mijn volgende "denkwijze" prima en maakt het compleet geen zak uit qua opbrengst tussen 5 dak / 5 uitbouw of 10 dak. Stel dat het dak namelijk de mindere opbrengst levert en er voor zorgt dat de gunstigere panelen op de uitbouw op hetzelfde niveau werken als het dak, dan maakt het toch ook niet uit of die 5 van de uitbouw uiteindelijk OOK op het dak liggen? Dan werken toch allen panelen OOK op de sterkte van die van het dak? Je kan je afvragen of de panelen op de uitbouw misschien niet eerder "uit de zon" liggen, maar dit speelt denk ik vooral in de winter wat meer, maar ook dan geldt dat dit alleen bij echt zon zon geldt en voornamelijk in de late uurtjes omdat we huizen op een ruime afstand hebben staan, gemiddeld zo'n 30m, dus bij echt hele lage zon zon ( dus echt zonneschijn ) heb je misschien iets mindere opbrengst wat mij marginaal lijkt op de totale opbrengst van de installatie. Want ze werken natuurlijk ook bij licht en bij laagstaande zon valt er natuurlijk nog prima licht op de panelen op de uitbouw.
Zit ik er compleet naast of heb ik gewoon gelijk
lol, op de foto van mij zie je niet dat mijn huis ongeveer 8 meter lager is als de achterburen (op oost en op west)
ook heb ik elke keer een flinke schaduw op oost van de kerk + toren en op west van grote bomen.
dus ik heb zoizo al meer schaduw als jij.
maar het is geen wedstrijdje wie de meeste schaduw heeft, lol.
probeer het eens te cad kunsten, maakt het allemaal duidelijker voor ons waar we het over hebben.
probeer eens deze panelen type om te kijken wat het handigste past:
www.sun-solar.nl/index.ph...-paneel-125euro-incl-btw/
http://www.sun-solar.nl/i...uro-incl-btw-op-voorraad/
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
en deze als een beetje de meestgebruikte maat:
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-199-euro-incl-btw/
vooral de SF panelen hebben leuke mogelijkheden (korte stringen parallel)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hij hangt hier in de garage, maar ik hoor hem echt niet........ nu heb ik nog geen voorjaar meegemaakt, maar is me totaal nog niet opgevallen dat er ook maar iets van geluid vandaan komt...a.d.s schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:27:
Hoe is de geluidsproductie van de SolarEdge inverters, met name de SE3000? In de datasheet staat maximaal 50 dBA, maar dat lijkt me al behoorlijk veel. En wat voor soort geluid is het, gebrom, gezoem of gefluit? De inverter zou bij mij op zolder komen te hangen, vlak naast een open trap, dus het is wel belangrijk dat er niet al te veel herrie van af komt.
je ben geen gekke henkie, maar het verhaal is wel iets ingewikkelder.
greenloan of niet to greenloan , ja geld lenen kost gewoon geld.
je kunt met cijfers elke vierkante cirkel recht praten.
het is gewoon niet mijn ding, liever zelf betalen want dan is iedere kWh te minste winst.
(zo duur is het nu eigenlijk ook weer niet.
en als je het niet kunt betalen, moet je het eigenlijk ook niet doen.)
normaal raad ik aan als je 2 verschillende hoeken hebt, dat je dan een omvormer nodig hebt met 2x een mpp.
of je maakt 2 stringen die je parallel zet als tussen oplossing.
maar als je een string maakt met maar 5 panelen, dan word de V wat laag voor de omvormer.
en als je die dan 2x parallel maakt heb je wel een erg hoge A voor veel omvormers.
dit is dan wel weer op te lossen door panelen te gebruiken die 5" cellen hebben, b.v:
maar je bent niet de eerste die hier met dit verhaal aankomt van een dakkapel.
laat ik je waarschuwen, naar een paar keer een lage energie rekening te hebben gehad, verbleekt het vooruitzicht van een dakkapel (je prioriteit verplaatst).
pv is gewoon erg verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer.
Heb ook de SE3000. Tijdens productie hoor ik hem totaal niet. Alleen bij in- en uitschakelen hoor je 'm schakelen.a.d.s schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:27:
Hoe is de geluidsproductie van de SolarEdge inverters, met name de SE3000? In de datasheet staat maximaal 50 dBA, maar dat lijkt me al behoorlijk veel. En wat voor soort geluid is het, gebrom, gezoem of gefluit? De inverter zou bij mij op zolder komen te hangen, vlak naast een open trap, dus het is wel belangrijk dat er niet al te veel herrie van af komt.
Er zit sowieso geen fan in die herrie kan maken.
Ik heb de SE3000 en bij mij is het een zacht zoemend geluid, wat hoorbaar is als je dicht bij de omvormer staat.a.d.s schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:27:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
OK, mooi. Ik heb inmiddels een iets nieuwere datasheet gevonden, en daar staat opeens in: Noise < 25 dBA. Kennelijk was die 50 dBA fout.miel schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:46:
Hij hangt hier in de garage, maar ik hoor hem echt niet........ nu heb ik nog geen voorjaar meegemaakt, maar is me totaal nog niet opgevallen dat er ook maar iets van geluid vandaan komt...
Die "< 50 dBA" geldt voor een 3 fasen inverter van SE.a.d.s schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:12:
[...]
OK, mooi. Ik heb inmiddels een iets nieuwere datasheet gevonden, en daar staat opeens in: Noise < 25 dBA. Kennelijk was die 50 dBA fout.
Het verhaal ging ook meer om of het kon of niet en niet zozeer de lening. Geld lenen kost idd geld, maar ik was niet van plan om er de geplande tijd over te doen om af te betalen. Maar dat is een ander verhaal en voor ieder een eigen afweging en keuze.migjes schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:54:
@orange.x
je ben geen gekke henkie, maar het verhaal is wel iets ingewikkelder.
greenloan of niet to greenloan , ja geld lenen kost gewoon geld.
je kunt met cijfers elke vierkante cirkel recht praten.![]()
het is gewoon niet mijn ding, liever zelf betalen want dan is iedere kWh te minste winst.
(zo duur is het nu eigenlijk ook weer niet.
en als je het niet kunt betalen, moet je het eigenlijk ook niet doen.)
normaal raad ik aan als je 2 verschillende hoeken hebt, dat je dan een omvormer nodig hebt met 2x een mpp.
of je maakt 2 stringen die je parallel zet als tussen oplossing.
maar als je een string maakt met maar 5 panelen, dan word de V wat laag voor de omvormer.
en als je die dan 2x parallel maakt heb je wel een erg hoge A voor veel omvormers.
dit is dan wel weer op te lossen door panelen te gebruiken die 5" cellen hebben, b.v:
maar je bent niet de eerste die hier met dit verhaal aankomt van een dakkapel.
laat ik je waarschuwen, naar een paar keer een lage energie rekening te hebben gehad, verbleekt het vooruitzicht van een dakkapel (je prioriteit verplaatst).
pv is gewoon erg verslavend, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer.
Maar 1 string van 10 panelen die onder verschillende hoek liggen is niet mogelijk dan? Is het probleem van de lengte van de kabel tussen de 5 op het dak en uitbouw een probleem? Ik denk dan altijd stroom is stroom.
De gebruikte onderdelen zouden de volgende worden:
Panelen: https://mijnhuisduurzaam....lack-dm-260-m156-60-b-ok/
Omvormer: https://mijnhuisduurzaam....y-sb2500tlst-21-omvormer/
In de 3-fasen omvormer zit afaik ook een fan. Dat verklaart een hoopOrigineel schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:15:
[...]
Die "< 50 dBA" geldt voor een 3 fasen inverter van SE.
Databeestje zegt, niet doen. Ik heb ervaring met een string onder verschillende hoeken, dit gaat niet goed.orange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:26:
[...]
Maar 1 string van 10 panelen die onder verschillende hoek liggen is niet mogelijk dan? Is het probleem van de lengte van de kabel tussen de 5 op het dak en uitbouw een probleem? Ik denk dan altijd stroom is stroom.
De panelen zijn stroombronnen, de spanning is nagenoeg constant, enkel de stroom veranderd. Het probleem is dus dat de panelen met minder "licht" de stroom van de andere 5 knijpen en dus een redelijk verlies geven.
Met die eigenschap in het achterhoofd kan je wel zonder problemen 2 strings parallel zetten, dit is geen probleem. Hier verlies je niet noemenswaardige opbrengst mee.
Voor de prijs van de SMA kan je ook gewoon 2 omvormers van 1 of 1.5 kW ophangen, die sluiten ook goed bij de stringspanning aan. Ben je bij een stukke omvormer ook niet meteen alle opbrengst kwijt.
als je alle panelen in 1 string hangt met 2 verschillende hoeken, dan heeft de mpp een probleem om het juiste punt te vinden.orange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 12:26:
[...]
knip (dit moet je echt helemaal zelf weten, heb ik geen mening over, lol)
de helft van de panelen heeft dan een hogere W als de andere helft dus de omvormer haalt uit geen enkel paneel het maximum. (misschien gaat het wel als het verschil niet al te groot is, maar ik wil het niet aanraden op het forum, als je zin hebt om te experimenteren ga gerust je gang. ik geef je allen niet veel kans.lol databeestje schrijft al sneller als ik.)
oplosbaar door stringen parallel te zetten of een omvormer met 2x een mpp (micro omvormer of optimizers kan natuurlijk ook.)
alleen met de gekozen panelen heb je als het warm is maar 25V x 5 = 125V en dat is wel erg krap op de startspanning en zeker een stuk onder de mpp spanning van 180V.
met parallelle stringen haal je met die panelen een 8,3A X 2 = 16,6A terwijl de omvormer niet hoger gaat als 15A. je komt dan met warm weer niet boven de +/-1900W uit.
dit is oplosbaar met de panelen die ik je eerder gaf. (paneel met 5"cellen)
die doen 49V met 5,9A.
wat in de praktijk (met hogere temperaturen) ongeveer 36V X 5 = 180V en dan 2x parallel een +/-11,8A geeft.
maar je zou eens kunnen kijken of micro omvormers of optimizers niet jouw weg zijn.
dan heeft ieder paneel zijn eigen mpp en maakt hoek en richting niet meer uit.
niet echt goedkoop, maar geeft je heel veel vrijheid met wat je er mee gaat doen.
zeker eens goed nadenken of je wel een dakkapel wil (of dat het dakkapel niet op de noord kant kan).
je zult de eerste niet zijn hier wiens gedachten veranderd binnen een jaar.
(ik heb het hier al vele malen langs horen komen.)
(een alternatieve omvormer waar je ook naar kunt kijken.
http://www.solar-trading....41/PVI-3.0-TL-OUTD-S.html
de startspanning is helemaal terug te schroeven naar 90V en gaat wat hoger met de A.
probeer eens wat de http://stringtool.power-one.com/ zegt?
maar voor 10 panelen vind ik deze omvormer wel iets te zwaar, maar werkt wel.)
edit:
ik sluit mij verder ook aan bij databeestje zijn verhaal.
is alleen een andere weg naar een oplossing.
er zijn altijd meerdere oplossingen voor 1 probleem.
Maar bedankt voor de informatie zover. Op zich moet het werken met 2 omvormers dan misschien wel beter zijn en qua prijs zal het voor mij niet zoveel uitmaken omdat het een all-in prijs is, ongeacht de installatie. Dus mochten er 2 nodig zijn omdat mijn wens is ze zo neer te leggen dan regelen ze dat maar. Maar ik ga gewoon het liefste voor 5x portret op uitbouw en 5x portret op het dak zodat er nog gewoon ruimte is voor een dakkapel. En of die er dan ooit nog komt weet ik niet, maar ik wil er nu in ieder geval rekening mee houden dat deze er wel komt.
De andere situatie is als je er geen rekening mee houdt is dat je dus 10 panelen in 2 rijen van 5 krijgt, mocht de dakkapel dan wel geplaatst worden dan zullen de 5 van de onderste rij verplaatst moeten worden naar 3 onder de dakkapel en 2 op de dakkapel. Iets dat in principe ook wel moet kunnen alleen weet ik niet wat me dat gaat kosten op dat moment. Dat verplaatsen kan je dan weer zien als een verlies op de totale opbrengst. Maargoed, misschien is dat te verwaarlozen... Ik denk dat ik het gewoon aan de technische meneer over ga laten en dan gaan we het meemaken!
Nog even terugkomend: als ik de gegevens van de omvormer bekijk is er 1 ingang waar wel 2 strings op aangesloten kunnen worden, dus dan heb je toch 10x25V = 250V en boven de minimale van 180V van de omvormer? Ook is de max DC stroom per string 15A, of bedoelen ze daar meer de ingang dan misschien?
Zie: https://mijnhuisduurzaam....B3000TLST-21-Omvormer.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 30-10-2014 14:10 ]
nop er kunnen dan wel 2 stringen aangesloten worden, maar dan zijn ze wel parallel.orange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 13:55:
Nog even terugkomend: als ik de gegevens van de omvormer bekijk is er 1 ingang waar wel 2 strings op aangesloten kunnen worden, dus dan heb je toch 10x25V = 250V en boven de minimale van 180V van de omvormer? Ook is de max DC stroom per string 15A, of bedoelen ze daar meer de ingang dan misschien?
Zie: https://mijnhuisduurzaam....B3000TLST-21-Omvormer.pdf
dus maar een 125V met 2x de A.
K, die sizing tool heeft geen DMEGC panelen erin zitten helaas.migjes schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:15:
[...]
nop er kunnen dan wel 2 stringen aangesloten worden, maar dan zijn ze wel parallel.
dus maar een 125V met 2x de A.
gebruik voor het gemak maar Yingli Solar YL260C-30b panelen, dat is bijna het zelfde paneel.orange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:17:
[...]
K, die sizing tool heeft geen DMEGC panelen erin zitten helaas.
(zit dichtbij genoeg.)
omvormer was maar een voorbeeldje hoor, zijn vast nog meer oplossingen.
(de leverancier die je aangeeft heeft ook solaredge, dat zijn optimizers, dus mpp's per paneel.
is wat duurder maar misschien ook wel leuk voor jouw, kun je 1 of 2 extra panelen later bij plaatsen op je noord dakkapel of iets anders verzinnen)
mijnhuisduurzaam.nl is niet de leverancier hoormigjes schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:28:
[...]
gebruik voor het gemak maar Yingli Solar YL260C-30b panelen, dat is bijna het zelfde paneel.
(zit dichtbij genoeg.)
omvormer was maar een voorbeeldje hoor, zijn vast nog meer oplossingen.
(de leverancier die je aangeeft heeft ook solaredge, dat zijn optimizers, dus mpp's per paneel.
is wat duurder maar misschien ook wel leuk voor jouw, kun je 1 of 2 extra panelen later bij plaatsen op je noord dakkapel of iets anders verzinnen)
Ik ga nog maar eens even informeren!
Is het probleem opgelost als voor deze omvormer gekozen wordt:
SMA SB3000 https://mijnhuisduurzaam....-SB5000TL-21-Omvormer.pdf
Lijkt er trouwens op dat de panelen boven de 30V zijn en niet 25V. Zou dus 150V worden.
Dan zou je dus 2 strings krijgen van ieder 150V x 8,44A x 2 strings = 2532W maximaal. Er vanuitgaande dat de 150V werkbaar is per MPP. Wat ik nog niet snap is dat je 2 "minimale waardes" hebt qua spanning, een MPP en een gewone minimale DC spanning / start DC spanning. De minimale DC is 125V en start 150V, geldt dit voor de volledige installatie? En het MPP spanningsbereik is per "string" in mijn geval. En daarvan moet dus de minimale waarde eigenlijk boven de 175V zitten.
Dan zou het dus niet werken idd.
Ik zal eens informeren naar de optimizers. Ziet er inderdaad ook nog wel goed uit, en qua prijs zit het in totaal ook niet gek ver van de SMA af als je een omvormer + 10 optimizers neemt.Crazy- schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:51:
overweeg eens optimizers of micro inverters.
[ Voor 48% gewijzigd door orange.x op 30-10-2014 14:59 ]
je MPPT zal niet werken, je zegt het zelf al eigenlijkorange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:30:
[...]
mijnhuisduurzaam.nl is niet de leverancier hoorDaar stond in ieder geval meer informatie over wat er uiteindelijk komt, als in wat aangeraden is gezien de ligging etc. Maar ze gaan er misschien vanuit dat alles gewoon op het dak moet komen terwijl ik duidelijk aangegeven heb dat ik het liefst ook gebruik wil maken van de uitbouw vanwege die eventuele dakkapel
Ik ga nog maar eens even informeren!
Is het probleem opgelost als voor deze omvormer gekozen wordt:
SMA SB3000 https://mijnhuisduurzaam....-SB5000TL-21-Omvormer.pdf
Of zit je dan met de panelen nog steeds te laag vanwege de 125V per 5 panelen en het MPP-spanningsbereik van minimaal 175V? Begin het te begrijpen volgens mij hah
Lijkt er trouwens op dat de panelen boven de 30V zijn en niet 25V. Zou dus 150V worden.
dit is ten nadele van de opbrengst
overweeg eens optimizers of micro inverters.
jep je panelen geven 30Vmpp maar dat is als ze 25 graden zijn.
op dak kan het een stuk heter worden als ze vol in de zon hangen, en dan zakt de V naar beneden.
panelen met 5"cellen en die grote zitten rond de 50Vmpp, vandaar dat ik die gaf als oplossing.
en nu crazy ook zegt, kijk zeker eens naar optimizers of micro's.
geeft je alle vrijheid. (en ja dat is niet veel duurder als een sma, duhuuu sma is gewoon duur.)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
ik heb dit wel eens gezien, maar kan het niet 1,2,3 meer vinden. Was een normaal PV paneel met daaronder Heatpipes oidzonoskar schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:19:
Zijn er nog geen watergekoelde PV panelen? Zo combineer je een zonneboiler met PV. Lijkt me ideaal, of niet?
naja, in ieder geval zoiets wat je roept
http://www.solimpeks.com/pv-t-hybrid-collectors/
hybrid panels
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 30-10-2014 15:22 ]
die zijn er.zonoskar schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:19:
Zijn er nog geen watergekoelde PV panelen? Zo combineer je een zonneboiler met PV. Lijkt me ideaal, of niet?
voorbeeld:
http://www.solardirekt24.de/hybridkollektoren.html
theorie klinkt ideaal, maar praktijk is het wat lastiger.
een zonneboiler wil graag temperaturen van 90 graden halen, en dat hebben de pv cellen weer liever niet.
(maar dat hoeft niemand niemand te weer houden om ze te gebruiken.)
Met strings van 5-6 Solar Frontier SF170 zit je rond de 400-500V, daar weten de meeste omvormers wel raad mee.
5" panelen zijn natuurlijk ook een optie.
Watergekoelde PV panelen zijn alleen leuk met een warmtepomp, hartje zomer een celtemperatuur van 15 graden
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Qua installatie zal er nu ipv SMA gebruik gemaakt gaan worden van SolarEdge, dus met optimizers en een SolarEdge omvormer die de installatie aankan, een 3000 lijkt me omdat een 2200 maar tot max 2400 gaat en er 2600 aan panelen komt te liggen. Zorgen zijn nu wel weg en we gaan het hele traject in gang zetten. Ben beneiuwd
Als je met het extra elektrische vermogen die pomp kan laten draaien én dan nog vrij veel extra vermogen over hebt, dan is dat wellicht best leuk. Anders vraag me af of het qua kosten wel uit kan. Wellicht in Spanje wel, waar je veel meer hete dagen hebt dan hier...Proton_ schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:24:
Watergekoelde PV panelen zijn alleen leuk met een warmtepomp, hartje zomer een celtemperatuur van 15 graden
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
De verschillen in spanning van de panelen heeft meer met de productie techniek te maken. De meeste panelen worden tegenwoordig van 6 inch wafers gesneden, dat in een paneel van 160x100cm is een ~250Wp paneel van 30 Volt met 8 Ampere.orange.x schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:46:
Zijn die verschillen in V tussen verschillende merken nou specifiek voor- of nadelig? Of is het gewoon een gevalletje het ene merk vliegt het aan op manier zus en het andere op manier zo? Uiteindelijk is het een rekensom om tot een aantal Watt te komen, namelijk V x A, dus hogere V is lagere A op het moment dat je over dezelfde opbrengst praat. Maar is dan minder A voordeliger ofzo? Zou toch niet zo gek veel uitmaken?
Qua installatie zal er nu ipv SMA gebruik gemaakt gaan worden van SolarEdge, dus met optimizers en een SolarEdge omvormer die de installatie aankan, een 3000 lijkt me omdat een 2200 maar tot max 2400 gaat en er 2600 aan panelen komt te liggen. Zorgen zijn nu wel weg en we gaan het hele traject in gang zetten. Ben beneiuwdEn het biedt nu met SolarEdge later ook de mogelijkheid om inderdaad nog een paar panelen erbij te leggen.
De panelen die migjes noemt hebben 5 inch cellen, maar meer stuks, dus een hogere spanning per/m2. Bijvoorbeeld 96 stuks in 160x100cm voor een spanning van bijna 50 Volt.
De Solar frontier panelen zijn dunne film panelen, deze hebben een spanning van circa 80 volt MPP per stuk, met 4 stuks in serie kom je al aan de veel gebruikte 300+ Volt MPP spanning welke de meeste omvormers gebruiken.
Die 300 Volt komt een beetje bij de 12x250Wp ~ 3000 Watt ~= 360 Volt MPP vandaan. Sommige omvormers kunnen duidelijk hoger zoals de Stecagrid 3000 of Kostal Piko, hier kan je dus makkelijk 2x6 SF parallel op zetten.
Schaduw op het blauwe dak op 21 december, 21 maart/september en 21 juni: Eigenlijk nog een progje vinden die het fatsoenlijk uit kan rekenen.

En wat indelingen voor op het dak. Prijzen en opwekking volgens opgave van SamenZonneennergie. De schaduwplekken lijken een aardige verliespost.
Voor een zonneboiler zullen ze niet heel geschikt zijn, maar voor bijvoorbeeld zwembadverwarming weer ideaal. Dat water wil je niet warmer dan een graad of 30 hebben.migjes schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 15:23:
[...]
die zijn er.
voorbeeld:
http://www.solardirekt24.de/hybridkollektoren.html
theorie klinkt ideaal, maar praktijk is het wat lastiger.
een zonneboiler wil graag temperaturen van 90 graden halen, en dat hebben de pv cellen weer liever niet.
(maar dat hoeft niemand niemand te weer houden om ze te gebruiken.)
Hoeveel kWh wil je het liefst opwekken eigenlijk?
Ik heb geen specifiek doel voor ogen, als het maar goed rendabel is. Ik ben van het geen gezeik principe en ga zelf het dak niet op.
Die 330 panelen die ik langs zie komen zijn leuk, maar qua kosten niet erg rendabel.
Verwijderd
Verwijderd
bij een optimer sluit je de zonnepaneel aan op een optimizer en al die optimizers gaan in 1 string naar de omvormer
bij een micro inverter heeft ieder paneel zijn eigen inverter.
gezien dat je vrij veel last van schaduw hebt zelfs in juni heb je slechtst 4 uur midden op de dag vol de zon erop. kan je beter ieder paneel waar wel zon op staat maximaal laten werken
als dmv optimizers de schaduw panelen bij laten trekken
een optimizer scoort in jou situatie niet afdoende juist vanwege die schuine schaduwvlakken .
de correctie is maar beperkt van een optimezer
Als je zo'n investering gaat doen zou ik ook serieus kijken of het pijpje een paar dakpannen te verplaatsen is. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor zoveel mogelijk panelen in dezelfde orientatie (ipv landschape en portrait mixen). Ik zou ook landschape en portrait op 1 string niet mixen.Jack schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 00:10:
@ Senor Sjon, als je het CV pijpje verplaats naar de noordzijde, kan je er bij optie 1 nog een paneel extra kwijt.
Hoeveel kWh wil je het liefst opwekken eigenlijk?
Nog een mening: als je ze portrait zet zou ik de bovenste rij wel op 1 string zetten maar als je er (later) landscape onder gaat zetten dan op micro.
Uit je tekening haal ik niet wat het vierkantje vlakje is met een kruis erin. Het rondje is denk ik een afvoer?
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
er word gevraagd hoeveel je wil opwekken?
(is toch wel belangrijk als het rendabel wil hebben. voor overschotten krijg je maar kolen fooi (8ct) in plaats van het volle pont (22ct))
swapevent verteld al het verhaal van optimizers/micro's, cool.
is voor mij alleen de laatste optie waar ik naar grijp, probeer altijd eerst andere methodes.
de maanden november - december - januari - februari je mag dan wel schaduw hebben in die maanden.
maar opbrengsten zijn dan zo laag dat het niet erg is dat je wat verlies hebt, dus met die maanden moet je geen rekening houden.
(als ik de website lees van SamenZonneennergie begind het mij al te jeuken op bepaalde plaatsen.
vraag a.u.b ook op andere plaatsen offertes op, al is het maar om te vergelijken.
maar dan moet je al wel weten wat je wil gaan doen.)
als ik het goed begrijp?
kijk je op dit moment naar mono panelen?
die hebben diodes in het paneel zitten, om als er schaduw is een gedeelte of zelfs heel het paneel uit te kunnen schakelen.
in jouw leg plan van 8 panelen, dan liggen de panelen goed met de diodes.
onthou die vast
ik zie veel mogelijkheden voor je dak. (vind hem helemaal niet moeilijk.)
als het mijn dak zou zijn:
power-one 3.6 (is geschikt voor 3,8-4kW) met op het zuidelijkste gedeelte 12X 250Wp panelen (op de methode waar jij er 8 gebruikt).
de power-one ondersteund ook mppscanning om schaduw op te vangen.(bij sma heet dat optitrack, of pvsweep bij andere merken.)
dan heb je nog een mpp over en kun je er nog een eens een 12 bij hangen op de andere dak helft.
dus ja 6kWp op een 4kW omvormer.
doordat je zoveel Wp aan 1 omvormer kunt hangen, word het erg snel kosten effectief.
dan ga je al aardig naar de +4500kWh per jaar toe.
dan heb je nog leuk de plek over voor een zonneboiler rond het raam en pijpje.
met een warmtepomp(lucht/water) er bij kun je aardig bouwen naar een huis met 0 op de rekening. (ook voor gas)
zie je hier toch steeds meer gebeuren. (ik ben zelf al aardig op weg om dat ook te gaan doen.)
nog mooier, in een KWO installatieKilling Time schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 23:55:
[...]
Voor een zonneboiler zullen ze niet heel geschikt zijn, maar voor bijvoorbeeld zwembadverwarming weer ideaal. Dat water wil je niet warmer dan een graad of 30 hebben.
(Koude Warmte Opslag)
met een warmte pomp (water/water) in de winter je huis verwarmen.
en in de zomer je bron verwarmen met die panelen om de bron te vernieuwen.
er draaien een paar van dat soort installaties in Nederland zo.
maar niet echt geschikt voor een woonhuis, meer voor kantoren.
(zit er zelf wel aan te denken om dit toch ook op mijn Eigenhuis te gaan doen.
ondanks het slechte rendement.
niet echt kosten effectief, maar wel leuk en tweakerig.)
Het vierkantje met het kruis is een Velux dakraam van 0,7x0,9 (grofweg 2x3 pannen).twixx schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:31:
[...]
Als je zo'n investering gaat doen zou ik ook serieus kijken of het pijpje een paar dakpannen te verplaatsen is. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor zoveel mogelijk panelen in dezelfde orientatie (ipv landschape en portrait mixen). Ik zou ook landschape en portrait op 1 string niet mixen.
Nog een mening: als je ze portrait zet zou ik de bovenste rij wel op 1 string zetten maar als je er (later) landscape onder gaat zetten dan op micro.
Uit je tekening haal ik niet wat het vierkantje vlakje is met een kruis erin. Het rondje is denk ik een afvoer?
Het rondje is de CV-afvoer. De ketel hangt er recht onder. Ding is ooit al eens verplaatst, want ik heb op een ander plek een dichtgepurd gat zitten. Alleen is het duurder om een ketel uit 2005 te verplaatsen dan om een nieuwe te kopen en die elders op te hangen. Maar daar win ik op dit moment niet zoveel mee. Dan ben je zo weer 1.000 euro verder.
Ik gebruik nu 4.600 kWh energie per jaar (2 pers + 1 kind) en neig naar het 'vullen' van het westdak. Panelen vind ik nog steeds lelijk op bestaande daken en daar zie je ze niet.
Punt is, ik bekijk het op rendement basis, niet op basis van opgewekt vermogen. De 300 W panelen zijn leuk voor de opbrengst in energie, maar die 20% meeropbrengst kost in de regel tot 50% meer. Dat is niet erg rendabel.
Dat diodes in de lengte liggen had ik al achter, vandaar het idee ook met de horizontale ligging.
We zijn ook nog steeds in dubio of we dit huis helemaal gaan upgraden (praat je al zomaar over 80-100k voor alles) of dat we op den duur een nieuwe woning kopen/bouwen waar alles veel meer geïntegreerd is en veel makkelijker optimaal te krijgen. Dan zitten de panelen bv. gewoon tussen de pannen i.p.v. erop en valt een dakraam gewoon binnen het stramien van de panelen. Voor nu zag ik die actie weer langskomen waardoor ik getriggerd werd er weer over na te denken. Het is heel moeilijk om concrete, potentiële opbrengsten te vinden zodra er ook maar een belemmering is.
WKO begin ik niet aan. Daarvoor moet je ook koeling hebben anders is je bron binnen een jaar of 5-10 verpest (bevroren). En dan kan jij het nog wel goed doen, als je buren in dezelfde laag zitten te rommelen, dan ben je snel gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2014 11:05 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2014 11:10 ]
ik kom al over de 740kWh/kWp.
600kWh/kWp is echt te laag.
met de juiste set haal jij makkelijk de 800kWh/kWp.
(denk aan mppscanning/optitrack of optimizeres/micros
en aan goede vulling van de V op de omvormer dus als voorbeeld 12 panelen gebruiken per string.)
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 31-10-2014 11:16 ]
Verwijderd
als ik goed naar het plaatje kijk dan zit je op een zuidzuidwest orientatie
oftewel de zon komt in de zomermaanden eigenlijk eerst op je andere dakhelft
heb helaas geen maten maar als ik uitga dat van voorkant tot achterkant 7 meter lengte is
dan zou ik het volgende doen
op iedere dakhelft 10 panelen leggen in LandScape uitvoering
oftewel 4 panelen horizontaal zo dicht mogelijk in de nok
nog 1 rij van 4 panelen eronder
en op de uiteinden voor en achter nog 1 paneel dan kanje mooi in t midden die cv pijp vrij houden
dan heb je in totaal 20 panelen liggen in 2 strings van 10panelen
bij 250wp panelen kom je dan uit op 5000wp maar gezien je daksituatie op 3800 a 4000 kwh
lol, dan zeg je hetzelfde als ik.
(alleen gebruik jij er dan 10 en ik 12)
vertel senor sjon ook eens wat jouw opbrengsten zijn.
voordat hij die 600kWh/kWp gaat geloven jouw dak is ook slechter als de zijne.
@senor sjon
dat WKO verhaal was niet voor jouw bedoeld he.
je mag dan een Magnificent bastard zijn, maar het forum draait niet voor jouw alleen, lol.
[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 31-10-2014 11:25 ]
Verwijderd
oftwel 694 kwh/kWp
set bestaat uit 2 strings van 9 panelen a 240wp
ik had er meer uit kunnen halen als er niet hiernaast zo 'n dikke flat stond waar de zon zo achter duikt
op me woonhuis staat sinds juni 8 panelen in het model zoals ik net aangaf
deze staan hoger dus minder last van de flat en in een hoek van 45 gr ipv 11
orientatie is ook zzw
opbrengst sinds 10 juni jongstleden tot nu
928 kwh is 464 kwh/kWp maar slechts op een periode van 5 maanden dus vertekend beeld
2.250*.74*.21=350 euro. Dat komt meer in de richting.
Op het eerste plaatje staan de maten van het dak. Het westschild is 12 pannen lang (ca. 4 meter). Het oostschild is 13 pannen (4,3m) en loopt na een sprong van ~2,5m door naar 24 pannen (8 m) tot de goot op een meter of 2.5 van de grond. Dak is gevel tot gevel 9,4 meter lang, met een klein overstekje kom je op ~9,6 meter. Je moet iets van 20cm van de randen en nok blijven, dus effectief heb je dan 9,2
Derde paneeltje had ik nog niet aan gedacht. Levert die nog wat op of is dat voornamelijk een fieldtest met inverters e.d.
Verwijderd
4 panelen landscape is 6m70 bij elkaar gevel tot gevel is bij jou 9,4 meter dus kan je in t middnen mooi stukje vrij houden voor die cvpijp etc
die 2 onderste paneeltjes wat ik noemde had ik hier eigenlijk ook moeten doen. ik dacht dat is niet voldoende maar in de praktijk blijk dat het wel zou werken omdat de zon er overheen draait 1st links daarna rechts
Aangezien ik aan de kust woon, is het strengste windgebied van toepassing.
[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2014 11:44 ]
hoe dicht aan de kust woon je?Señor Sjon schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:41:
Het plaatje rechtsboven is overigens noordgericht. Dus het zit op WZW ongeveer.
Aangezien ik aan de kust woon, is het strengste windgebied van toepassing.
ben je echt een Magnificent bastard?, kust gebieden hebben betere temperaturen voor pv en meer zon uren.
opbrengsten zijn daar een stuk hoger, waar het in mijn stad een 1050kWh/kWp al aardig lastig is.
doen die gebieden daar meer als 1200kWh/kWp (bij perfecte ligging natuurlijk)
Die ondertitel heb ik op één van de crewfora 'verdiend', daar wijd ik niet over uit.
[ Voor 47% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2014 11:59 ]
Wat dacht je 9x SF170 in portrait zo hoog mogelijk in de nok aan beide zijden van het dak?
Je hebt dan 3Kwp liggen en volgens SMA Sunny Design zal dat +/- 1800Kwh gaan opbrengen.
Voordeel van SF is dat gedeeltelijke schaduw op een paneel minder effect heeft.
Dat alles in setjes van 3 parallel op een 2,5K of 3K omvormer aansluiten.
Met 3kWp zit ik toch weer op maar 60% efficiëntie?
tel maar een 50-100kWh/kWp bij de verwachting als extra op vanwege de lokatie.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 11:59:
10 autominuutjes van het strand, Zuid-Hollandse eilanden.
Die ondertitel heb ik op één van de crewfora 'verdiend', daar wijd ik niet over uit.![]()
zo slecht is het dak toch niet.
MichielFRL geeft je al de solarfrontier optie.
niet allen de panelen kunnen beter tegen schaduw, maar ook moet je stringen parallel maken.
en elke parallelle string (mits goed ingedeeld) geeft je een extra beveiliging tegen schaduw.
is zeker een weg waar je eens over na moet denken.
(nadeel is dat je er meer ruimte voor nodig hebt ongeveer 10%, maar je hebt plek zat.
opbrengst per Wp is dan wel weer 10% hoger.)
probeer eens een indeling te maken met die maten van panelen.
http://www.solar-frontier.com/eng/
lol, ik zal het er verder niet meer over hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 31-10-2014 12:19 ]
41 graden hoek, WZW orientatie, en dan dat dak van de buren er pal tegenaan-- kijk eens goed naar die schaduwplaatjes. Echt niet meer dan 700 kWh/kWp maximaal, schat ik zo.
Optimizers kunnen misschien wat helpen, maar je kunt geen wonderen verwachten als hele rijen panelen in de schaduw liggen. Daarnaast werkt dit kostenverhogend.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar weet waar je aan begint in financiele zin. (Ik ben er zelf wel aan begonnen met een TVT van 12 jaar en een 700 kWh/kWp situatie, maar dat had ik vantevoren wel redelijk helder.)
hier een nog slechter dak.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=293
en hier de opbrengsten:
http://graphs.familie-kleinman.nl/2013/2013.html
(kijk vooral naar de solarmax, dat is de grote set.)
het huis heeft een dak nog meer naar oost-west, dus lagere opbrengst.
en staat een heel stuk verder van de kust dus lagere opbrengst.
en is ook niet echt geoptimaliseerd voor hoge opbrengsten per Wp, eerder geoptimaliseerd voor veel Wp daardoor is de kWh/kWp wat laag.
maar je kunt het hem ook zelf vragen, komt hier regelmatig langs.
(de gast voormalig bekend als flitspaal, lol)
Eigenlijk blijft de basisvraag, welk model kan rekenen met het % schaduw gedurende de tijd. Sketchup kan namelijk wel de plaatjes genereren, daar moeten toch ook waardes uit te toveren zijn? De hele zonnepanelen sector buitelt over elkaar met informatie (ik heb me ook door het Sunnyprogramma heengeworsteld) en er is bizar veel keuze. Maar een vraag als dit geeft toch wat discussie.
Toch heeft hij een verwachtingswaarde die redelijk overeenkomt met de gerealiseerde waarde. Is dat ervaring na zoveel jaar de installatie op het dak of wist ie dat van tevoren?
het beste model wat je kunt verzinnen is helaas panelen op dak leggen en loggen wat het doet.
om iets te berekenen moet je ook weten wat voor weer het word het komend jaar, en dat weet zelfs het knmi niet.
het beste wat ik weet te vinden is http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
en dan een schaduw file toevoegen.
maar wat je ook berekend of verzint je moet aannames en schattingen maken en dat maakt de marge zo groot dat ik het altijd erg onzinnig vind om er te veel tijd in te steken.
(als je er zin in hebt moet je het gewoon doen, natuurlijk)
Heb iig dakhelling van 45gr met een oriëntatie 170 graden. I.v.m. dwarskappen valt m'n onderste rij m.n. in de winter in de schaduw van het dak van de buren.
Heb 2 rijen in landscape. Bovenste rij bevat 4 panelen en de onderste rij 5.
Ik woon in 't midden van 't land.
Set draait vanaf januari 2013. Resultaat over afgelopen 12 maanden is 2100kWh uit 2295 kWp (dus ruim 900kWh/kWp).
Maak gebruik van SolarEdge optimizers.
[ Voor 14% gewijzigd door Cranberry op 31-10-2014 13:27 ]
ik denk dat de verwachting komt uit ervaring met zijn eigen dak.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:36:
Toch heeft hij een verwachtingswaarde die redelijk overeenkomt met de gerealiseerde waarde. Is dat ervaring na zoveel jaar de installatie op het dak of wist ie dat van tevoren?
maar je kunt er een dm aan wagen (is een aardige gast, heeft ook hele leuke cijfers van zijn zonneboiler)
mkleinman
hij is nu bezig met zijn laatste aan winst de warmtepomp.
ik heb mijn set berekend aan de hand van zijn dak gegevens.
zo dat ik niet de zelfde foute maakte als die hij heeft gemaakt, waardoor ik een stuk hoger uit kom als hij.
als hij alles weer over zou moeten doen zou hij het waarschijnlijk anders doen.
maar ja dat hoort er soms gewoon bij. (ben hem er wel dankbaar voor)
Die heb ik al eens gedraaid zonder schaduw. Daar komt het volgende uit per kWpmigjes schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:43:
@Señor Sjon
het beste model wat je kunt verzinnen is helaas panelen op dak leggen en loggen wat het doet.
om iets te berekenen moet je ook weten wat voor weer het word het komend jaar, en dat weet zelfs het knmi niet.
het beste wat ik weet te vinden is http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
en dan een schaduw file toevoegen.
maar wat je ook berekend of verzint je moet aannames en schattingen maken en dat maakt de marge zo groot dat ik het altijd erg onzinnig vind om er te veel tijd in te steken.
(als je er zin in hebt moet je het gewoon doen, natuurlijk)
Effectief:
ONO: 622
WZW: 888
Natuurlijk snap ik dat het weer de bepalende factor is. Het valt me alleen tegen dat op basis van de gemiddelde weergegevens ook niet de omliggende schaduw meegenomen wordt. We hebben overal statistiek van tegenwoordig
het zijn teveel variabele om een goed cijfer te kunnen berekenen, helaas.Señor Sjon schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 13:28:
[...]
Die heb ik al eens gedraaid zonder schaduw. Daar komt het volgende uit per kWp
Effectief:
ONO: 622
WZW: 888
Natuurlijk snap ik dat het weer de bepalende factor is. Het valt me alleen tegen dat op basis van de gemiddelde weergegevens ook niet de omliggende schaduw meegenomen wordt. We hebben overal statistiek van tegenwoordig
velen voor je hebben hun tanden er in gezet (en dan nog niet eens de domste tweakers) en hebben het uit eindelijk opgegeven.
b.v. een setje op een plat dak op zuid wat erg plat ligt.
als dan de maanden juni/juli meer bewolking hebben dat jaar doet de set het slecht.
maar hebben die maanden net 2 weken een hitte golf doet hij het weer erg goed.
kust gebieden doen het dan erg lekker als er een fris zee windje over de panelen waait en ze goed af koelen.
dit soort variabelen zijn niet in een formule te vangen, de natuur is gewoon te grillig.
(eric-pvt heeft het ook wel eens over een effect van weerkaatsing van uit de zee met bepaalde bewolking.
vond ik nog een moeilijke om die goed te schatten wat dat nu precies inhoud.)
In feite ga ik ervan uit dat de bovenste rij 95% van de tijd uit de schaduw zit. De rijen eronder wellicht 70%?
Dus 890*.95=846; 890*.07=623. Per 250W paneel dus 212 op een bovenrij en 156 op een rij eronder.
4x 212+ 6x156 = 1.784 kWh = 375 euro besparing. Met 8 tot 10 jaar tvt zit het op 3.000 tot 3.750 euro.
Zit ik nu te conservatief of te optimistisch?
Dan is stap twee de boel optimaliseren, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar optimizers vanwege de verloop in schaduw over dag op de hoeken en het feit dat daar geen ecaps inzitten.
mijn set is wat lastig te berekenen, die is oost-west.
pvgis geeft aan een 1380kWh op jaarbasis per kant dus 2760 per jaar.
dit is zonder schaduw van kerk,huizen en bomen die ik eigenlijk ook nog heb.
werkelijk doe ik:

(rode lijn is lang lopende kWh/kWp en de stippel lijn is per maand genomen.)
of ongeveer 744kWh/kWp dus 2860 kWh per jaar.
ik schrijf een heel stuk van de hogere opbrengst op het feit dat ik bijna een perfecte V heb voor de omvormer. dus een hoog rendement haal onder zelfs de slechtste omstandigheden.
mijn omvormer zakt onder de 96% rendement als hij minder als 235W van de panelen krijgt.
maar omdat ik flink meer Wp heb als wat de omvormer als W kan leveren blijf ik altijd boven die waarde ook als het bewolkt is (als het bewolkt is dan maakt de richting van de panelen een stuk minder uit, er is dan difuse licht).
normaal noemen we dat onder dimensioneren van de omvormer, maar ik heb oost-west daar door krijg je zo iets op een mooie dag:

en zo blijf ik makkelijk de 3000W van mijn omvormer met teveel Wp.
(de omvormer doet max een 3300W, maar boven de 3000W zakt het rendement.)
ik denk dat je niet teveel moet berekenen op je TVT
ik snap het wel, je wil een beetje zekerheid, maar na een half jaar ben je de kosten alweer vergeten en doe je alleen maar met smart wachten op de afrekening
(bij de meeste mensen slaat dan het pv virus helemaal toe, en willen ze uit breiden schaduw of geen schaduw..
pv is verslavend, begin er niet aan voor je het weet betaal je helemaal geen stroom rekening meer
hou hier maar vast rekening mee.)
optimaliseren:
je kunt werken met iets van optimizers of micro's.
kijk eens naar solaredge/tigo of in de start post voor micro's.
maar je kunt het ook makkelijk af zonder. (dan raad ik wel solarfrontier panelen aan.)
maar lees vanavond wel even cranbery zijn set. (kan wel eens interessant zijn, maar weet die set niet meer uit mijn hoofd)
Sorry migjes, maar daar zie ik dus 540 kWh/kWp gemiddeld voor de hele zwik. De situatie scheelt volgens mij niet eens zo heel veel met die van Sjon. Ok, de kust, 4 graden minder helling en een iets betere orientatie wellicht. Ik ben niet overtuigd dat dat +250 kWh/kWp zou opleveren.migjes schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:34:
@Terpen Tijn
hier een nog slechter dak.
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=293
en hier de opbrengsten:
http://graphs.familie-kleinman.nl/2013/2013.html
(kijk vooral naar de solarmax, dat is de grote set.)
het huis heeft een dak nog meer naar oost-west, dus lagere opbrengst.
en staat een heel stuk verder van de kust dus lagere opbrengst.
en is ook niet echt geoptimaliseerd voor hoge opbrengsten per Wp, eerder geoptimaliseerd voor veel Wp daardoor is de kWh/kWp wat laag.
maar je kunt het hem ook zelf vragen, komt hier regelmatig langs.
(de gast voormalig bekend als flitspaal, lol)
Vanuit mijn eigen set gerekend: ik zou op basis van orientatie en helling etc, zo'n 800 kWh/kWp mogen verwachten. Nu staat er bij ons ook een buurhuis. Die staat echter wel op ~6 meter horizontale afstand (ipv 0 meter zoals bij Sjon), en dan nog iets van 1-2 meter ten noorden van de onze. Verder is er geen bespeurbare schaduw.
Mijn set komt dan uit op een kleine 700 kWh/kWp: 100 verlies dus (12.5%), vnl. door die schaduw. Gezien de 0 meter afstand bij Sjon zou dat voor hem nog meer moeten zijn. Perfect inschatten is onmogelijk, maar ik zie hem straks echt geen 800+ scoren zonder optimizers.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.