UPDATE na 2 jaar verwarmen met de airco
Het zonneoverschot werd afgefikt door bijstoken van een sfeerkachel. Maar ik wou een veel groter deel gas besparen. Al snel kom je dan
uit op warmtepompen op basis van water/water of lucht/water. In dit artikel staat ook:
De lucht warmtepomp is de goedkoopste warmtepomp maar eigenlijk alleen geschikt voor bijverwarming in voor en na seizoen. Het apparaat werkt wel in de winter maar bij lage temperaturen bevriest de buiten unit en wordt een verwarmingselement gebruikt om deze weer te ontdooien de COP daalt dan tot 1.0!
Echter dit is al lang niet meer waar. Nadeel van een water/water of lucht/water warmtepompen is dat je een lage temperatuur verwarming moet hebben (LTV). Dus dat betekent vloerverwarming en/of LTV radiatoren. Deze warmtepompen halen hun hoge COP bij een warmwater temperatuur van 35 graden. Dus dit is een heel grote investering wanneer je nog geen LTV hebt en ook de prijs van warmtepomp zelf komt daar bovenop. In mijn situatie niet rendabel te krijgen bij een bestaand huis, met geen vloerverwarming en klassieke radiatoren. Ondanks de huidige subsidie op warmtepompen. En voor een water/water warmtepomp moet je ook nog een grondboring (mogen) doen.
En toen kwam ik erachter dat
goede airco’s ook heel goed kunnen verwarmen. En nog beter, ook bij lage temperaturen halen sommige een hoge COP, bij -15 graden Celcius een COP van 3.5! Hier een overzicht van lucht/lucht warmtepompen (airco’s):
•
Monosplit < 3 kW
•
Monosplit 3-4 kW
•
Monosplit 4-5 kW
•
Monosplit 5-6 kW
•
Multisplit
Belangrijk is dat je kijkt naar de verwarmingscapaciteit bij lage temperatuur en niet alleen naar een hoge SCOP. Multisplit systemen hebben een lagere SCOP, maar kan weer gunstig zijn in prijs wanneer je ook boven wil verwarmen. De kleinere systemen vallen vaak af, omdat deze wel een hoge COP hebben, maar bij lage temperaturen blijft er geen verwarmingscapaciteit over, om je huis warm te houden.
Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N
Ben toen serieus aan het overwegen geweest de airco "Daikin Ururu Sarara" te gaan kopen voor het verwarmen, omdat ik een overschot heb aan ongeveer 300 kWh. En omdat nu allemaal met een sfeerkachel op stroom te blijven opmaken… Tja, een airco wordt nog niet veel gebruikt voor verwarming. Maar denk dat dit toch wel een veranderende trend is. Grootste nadeel van een airco is het toch aanwezige (achtergrond) geluid. De ene zal zich daar helemaal niet aan storen, een ander juist wel. Bij ander omgevingsgeluid valt het niet op, maar zonder ander geluid valt het wel op. En wil je het boven warm hebben, heb je er 2 nodig of een multisplit. Of de CV gebruiken om alleen boven te verwarmen.
Model FTXZ35N/RXZ35N heeft een SCOP van 5.73 (Verwarmingscapaciteit 5 kW) en model FTXZ50N/RXZ50N een SCOP van 5.50 (Verwarmingscapaciteit 6.3 kW) en hebben R32 als milieuvriendelijker koelmiddel.
Beide kunnen tot -20 graden hun werk doen, maar ik kan gewoon bijverwarmen met mijn HR ketel. Dus ik heb gekozen om voor de eerste te gaan. Het aantal dagen kleiner dan -5 is tegenwoordig in Nederland zeldzaam.
Voordelen "Daikin Ururu Sarara":
1. Ururu - bevochtiging zonder afzonderlijke watertoevoer
2. Sarara - ontvochtiging zonder onnodige koeling
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
5. Verwarmen en koelen
Verwarmingscapaciteit
Bij het kiezen van de airco moet je vooral kijken naar het verwarmingsvermogen bij lage temperaturen en niet alleen kijken naar de SCOP. Ik heb de Daikin Ururu Sarara gekozen, omdat deze een hoog verwarmingsvermogen heeft bij lage temperaturen en ook kan bevochtigen en ventileren via buitenlucht. En natuurlijk een hoge SCOP en milieuvriendelijk R32. Maar deze is wel prijzig natuurlijk. Heb geen ervaring met andere merken, maar volgens mij hebben de meesten geen bevochtiging en ventileren via buitenlucht.
De verwarmingscapaciteit van model Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N is bij een binnentemperatuur van 20 graden Celsius:
• Buitentemperatuur -15 graden Celsius: 2.23 kW (COP 3.4)
• Buitentemperatuur -10 graden Celsius: 2.71 kW (COP 3.9)
• Buitentemperatuur -5 graden Celsius: 3.19 kW (COP 4.4)
• Buitentemperatuur 0 graden Celsius: 4.32 kW (COP 4.5)
• Buitentemperatuur 5 graden Celsius: 5.00 kW (COP 5.0)
• Buitentemperatuur 10 graden Celsius: 5.45kW (COP 5.3).
Dus bij heel lage temperaturen heb ik niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV of sfeerkachel moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.
Eindresultaat na installatie (November 2014)
De knop is doorgehakt en het is Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N geworden. Heeft met complete installatie 2750 euro gekost bij ClimaSense. Zie de foto voor het resultaat.
Het valt me op hoe snel de temperatuur in de woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2) 's morgens op temperatuur is. De airco gaat via een timer aan om 1 uur voor opstaan en bij opstaan is het al 19.5 graden en vrij snel daarna 20 graden. De CV ketel had in het verleden er langer voor nodig om het op te warmen.
Mijn Daikin Ururu Sarara (nominaal verwarmingscapaciteit van 5 kW) zou geschikt zijn tot 100 m3, maar kan mijn 156 m3 goed verwarmen. Nu is het wel zo de verwarmingscapaciteit achteruit gaat bij lagere temperaturen (lagere COP) en dat je dan juist meer verwarmingscapaciteit nodig hebt. Mijn huis is uit 1991 en heeft 'oud' dubbel glas, dus niet super geïsoleerd, voorlopig B label. Maar heb ruim voldoende capaciteit met de airco. En desnoods kan ik bijstoken met de CV of sfeerkachel op stroom.
De airco wordt gebruikt voor hoofdverwarming van de benedenverdieping. Huis is een halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 550 m3 inhoud, 'oud' dubbel glas, onder en boven, geen vloerverwarming, radiatoren.
Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3x4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3x4 m). Hoogte plafond 2.60 m. Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder warm dan in de kamer.
De airco staat aan de tuinzijde, en kan via de schuine blaas stand de kamer, bijkamer en keuken bereiken.
Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator snelheid op automatisch gezet.
In het begin is het even wennen aan het toch aanwezige geluid. In de fluisterstand heb je daar weinig last van, maar dan warmt de ruimte niet zo gelijkmatig op. Maar de ventilator staat nu continue op automatisch, went snel. Maar is wel persoonlijk. Koelen is meegenomen in de zomer, maar ons huis is redelijk koel en zullen de airco dan alleen maar gebruiken wanneer de temperaturen binnenshuis erg oploopt. Dat werkt fijn wanneer het nodig is of om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Er is nog geen 55 kWh verbruikt voor koelen in de zomer. De overhang van de Daikin Ururu Sarara is iets forser dan andere airco's, maar valt niet echt op. Maar smaken kunnen verschillen.
Ik heb nog 10 cm over tussen de onderkant airco en bovenkant schuifpui, dus je hebt minimaal 30 cm nodig. Ze moeten een gat door de muur boren voor de slangen en dan moeten ze niet een (ijzeren)balk tegenkomen. Bij mij kwamen ze boven de ijzeren balk uit, de balk zat net boven de schuifpui (gat zit ongeveer in het midden van de airco).
Verwarmen bovenverdieping
Ik heb maar 1 Dakin Ururu op de benedenverdieping. De slaapkamer op de eerste verdieping is niet verwarmd en we hebben altijd het raam op de slaapkamer op kiepstand staan. Wij vinden het niet fijn als de slaapkamer verwarmd is, maar dat is persoonlijk. Probleem is wel de badkamer, want daar wil je het wel warm hebben. Wij lieten in het begin de CV ketel aanslaan 's morgens, zodat de badkamer warm is. En we hebben een straalkachel met automatische uitschakeling boven de spiegels hangen.
Uiteindelijk zijn we ook gestopt met het verwarmen van de badkamer, hal en slaapkamers van de kinderen met gas en verwarmen nog alleen met de straalkachel de badkamer, die via een timer aan/uitspringt zodat het ’s morgens niet heel koud is.
Heb de airco automatisch ingesteld om 1 uur voor opstaan aan te springen en om 23:00 uit. Staat de hele dag op 20 graden, in de kamer wordt het gek genoeg warmer (+2) dan de ingestelde temperatuur. De keuken is natuurlijk iets kouder, rond de 19 graden, maar dat is voor ons geen probleem.
Wij hebben op de gang/boven geen airco verwarming. Dit is wel iets om over na te denken. Wij hebben in de slaapkamer nooit verwarming aan, de kinderen wel. In de badkamer hebben we een straallamp. De kinderen hebben een elektrisch keramisch kacheltje (500 Watt), maar die zijn vaak niet meer thuis en zijn nu het huis uit. In de hal wordt het ook kouder, maar is voor ons niet direct een probleem. Wil je het boven ook warmer hebben is een tweede (goedkopere?) airco aan te raden of een multisplit of gewoon de CV gebruiken voor alleen boven te verwarmen. Voor dat laatste zal dan wel de thermostaat boven gehangen moeten worden.
De airco heeft een krachtige luchtstroom, aan het geluid zijn we snel gewend, maar dat is wel persoonlijk natuurlijk. Zeker als er ander geluid in de omgeving is (TV, praten) heb je er geen last van. Wanneer je het echt helemaal stil wil hebben, moet je niet aan een lucht/lucht verwarming beginnen, maar kun je beter kijken naar een lucht/water warmtepomp.
(Jaar)verbruik (vergelijk gas en stroom)
Quote van 28 december 2014:
Tja, het is hier afgelopen nacht erg koud geweest, -5 graden gedurende de nacht/ochtend, overdag ook beneden nul gebleven (-2), in de avond weer naar -5 en nu is het -3.5 graden onder nul.
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er aan moeten trekken om de 156 m3 op temperatuur kunnen houden zonder CV. Heb geen nachtverlaging toegepast, dus heeft continu de benedenverdieping op temperatuur kunnen houden. Whopping 20 kWh verbruik over 24 uur. Maar ja, dit had anders ook 18 m3 gas geweest kunnen zijn. Vannacht komt de warmte weer onze kant op, dus vannacht een 2 graden nachtverlaging. Morgen weer boven nul voorspeld. Vandaag toch ook nog 4 kW uit de paneeltjes geperst, ondanks dat ze in het begin nog helemaal onder de sneeuw zaten. Aan het eind van de dag lag er alleen nog maar sneeuw op de onderste 2 panelen.
Bij -5 graden over 24 uur heb ik dus ongeveer 20 kWh verbruikt en daarmee de temperatuur op constante temperatuur kunnen houden. Maar geeft ook al aan dat ik bijna aan het maximum verwarmingsvermogen zat. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, wanneer het nodig is kan de CV ketel bijspringen/meehelpen of mijn sfeerkachel van 1500 Watt. En het is meestal niet zo heel koud.
Je zult goed de COP waardes moeten vergelijken voor de airco voor de verschillende lage temperaturen en kijken hoeveel verwarmingsvermogen/totale capaciteit er dan nog over blijft. Met de Daikin US 3.5 kW heb ik in ieder geval meer marge en is ook efficiënter. Ik heb bewust niet het 5.0 kW model genomen, omdat die wel meer verwarmingsvermogen heeft, maar een iets lagere SCOP. Gelukkig blijkt dat met mijn B-label huis ik het warm kan houden met het 3.5 kW model.
a) Gasverbruik
2010 was een erg koud jaar, 3302 graaddagen t.o.v. 2831 in 2012. En met 0.70 m3/graaddag ook minder zuinig (hoe kouder, hoe hoger de m3/graaddag bij mij).
Via CV tuning (70 graden), kamerthermostaat een graadje lager, ton zon radiator folie en plat dak van keuken aan buitenzijde geïsoleerd heb ik het verbruik terug kunnen brengen. Maar de laatste jaren was het ook minder koud. In 2013 heb ik ook met een sfeerkacheltje bijverwarmd, dus daarom vergelijk ik ook met 2012.
Historie gas:
2010 0,77 m3/graaddag
2011 0,62 m3/graaddag
2012 0,57 m3/graaddag
2013 0,43 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)
2014 0,35 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)
b) Stroomverbruik
Het is niet te geloven, maar het gasverbruik komt overeen met het stroomverbruik van de airco!
Normaal kan er uit 1 m3 gas 8 kWh gehaald worden. Met een SCOP van 5.73 haalt de airco uit 1 kWh echter 5.73 kWh.
Het blijkt dat de HR CV ketel helemaal niet zo efficiënt is en ook meer CO2 uitstoot. Dus in plaats van rond de 1600 m3 gas gebruik ik nu 1600 kWh stroom. Stroom kost 19 eurocent per kWh, gas kost 61 eurocent per m3. Tel uit je winst. Daarnaast heb ik door verdere stroombesparingen een overschot van ongeveer 1500 kWh (dus gratis stroom), dus ondanks het extra verbruik van de airco bijna nul op de gas en elektriciteitsmeter! Hierdoor heb ik een negatieve energierekening.