Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.081 views

Onderwerpen

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 19:33
Als deze buis niet aangesloten is zou de Daikin dan een melding geven? Ik begin namelijk een klein onderbuikgevoel te krijgen dat ik deze niet zag tijdens de installatie ervan...

Edit: Zal wel moeten want anders dan zou er ergens anders een leiding los liggen.
Frappante was dat de binnenunit van de muur gekanteld kan worden. De monteur gisteren deed dit niet, lijkt me dan juist heel moeilijk om bij de leidingen te komen. Achteraf had ik dat even tegen hem moeten zeggen want dan kan je ook veel beter isoleren.

[ Voor 28% gewijzigd door Binnetie op 17-11-2016 15:10 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-10 10:29
Binnetie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:01:
[...]

Als deze buis niet aangesloten is zou de Daikin dan een melding geven? Ik begin namelijk een klein onderbuikgevoel te krijgen dat ik deze niet zag tijdens de installatie ervan...

Edit: Zal wel moeten want anders dan zou er ergens anders een leiding los liggen.
Frappante was dat de binnenunit van de muur gekanteld kan worden. De monteur gisteren deed dit niet, lijkt me dan juist heel moeilijk om bij de leidingen te komen. Achteraf had ik dat even tegen hem moeten zeggen want dan kan je ook veel beter isoleren.
Je kunt controleren:
- zit ie vast aan de buitenunit (eenvoudig)?
- loopt ie door de afvoergoot naar de binnenunit (eenvoudig)?
- is ie gekoppeld aan de binnenunit (lastiger misschien, moet wellicht van de muur, ik gok weinig speling)?

There's nothing moister than an oyster.

• Binnetie
1 en 2 zijn eenvoudig maar red ik niet op krukken helaas. Ik moet hiervoor de border in klimmen. De aansluitingen van de leidingen op de buitenunit zitten in een hoek van 2 muren. Daar is heel lastig bij te komen door de geringe afstand van de muur. Ik zal de muurkap los moeten halen om het te zien.

Aan de andere kant, de muurgoot is 77 mm en alles ligt er strak in, zonder de humidifying hose zou het veel meer ruimte hebben.

In de handleiding staat heel mooi beschreven hoe je de binnenunit kunt laten kantelen van de muur, dat die monteur dat nou net niet gezien heeft. Je twijfelt dan direct of hij dan wel goed de leidingen heeft kunnen isoleren.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Binnetie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:20:
1 en 2 zijn eenvoudig maar red ik niet op krukken helaas. Ik moet hiervoor de border in klimmen. De aansluitingen van de leidingen op de buitenunit zitten in een hoek van 2 muren. Daar is heel lastig bij te komen door de geringe afstand van de muur. Ik zal de muurkap los moeten halen om het te zien.

Aan de andere kant, de muurgoot is 77 mm en alles ligt er strak in, zonder de humidifying hose zou het veel meer ruimte hebben.

In de handleiding staat heel mooi beschreven hoe je de binnenunit kunt laten kantelen van de muur, dat die monteur dat nou net niet gezien heeft. Je twijfelt dan direct of hij dan wel goed de leidingen heeft kunnen isoleren.
dat kantelen kan toch alleen als de koelleidingen niet aangesloten zijn ? Ik kan het hier ook maar dan trek ik alles wat niet aan de grondplaat zit mee. maar juist de koelleidingen lopen achter de grondplaat. Dus daarom kan je wel de kap er makkelijk afhalen maar nog steeds kom je dan niet fatsoenlijk bij de koelleiding. Wellicht dat de US daarin weer anders is maar het lijkt me dat er weinig te kantelen valt zodra het systeem gemonteerd is.
die extra leiding is wel een ding.. als men een US niet kent zal het niet snel in iemand opkomen dat er nog wel eens een extra aansluiting kan zijn. normaal zijn die er niet bij 99% van de AC's

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 17-11-2016 20:49 ]

• Binnetie
Ray schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:26:
[...]

dat kantelen kan toch alleen als de koelleidingen niet aangesloten zijn ? Ik kan het hier ook maar dan trek ik alles wat niet aan de grondplaat zit mee. maar juist de koelleidingen lopen achter de grondplaat. Dus daarom kan je wel de kap er makkelijk afhalen maar nog steeds kom je dan niet fatsoenlijk bij de koelleiding. Wellicht dat de US daarin weer anders is maar het lijkt me dat er weinig te kantelen valt zodra het systeem gemonteerd is.
die extra leiding is wel een ding.. als men een US niet kent zal het niet snel in iemand opkomen dat er nog wel eens een extra aansluiting kan zijn. normaal zijn die er niet bij 99% van de AC's
Dat zou best kunnen hoor, maar ik meende dat ze destijds de unit gekanteld hadden toen ze de leidingen aansloten. Anders kan je ze er bijv ook niet goed afhalen. Maar was hier toen maar deels bij.

De leidingkit die ik gekocht heb (staat op de offerte) is een kit met koelleiding, stroomkabel, condensslang en ophangbeugel. Nja kijken = weten. Zal dit weekend eens proberen of via de muurkap even kan kijken of dat iemand anders dat kan doen.

• Ray

Ray

je sluit inderdaad de leiding aan en voert ze door de muur bijvoorbeeld. zolang die leiding nog niet vast zit kan je kantelen. Steker nog je kantelt de unit in de muurplaat.

Op het moment dat je dan de leiding verder gaat monteren en vast zet aan de buitenunit tja dan zit het vast :) en kantel je dus niet meer de unit los.

de kit is een normale kit. hier zou dus echter verwachten dat er nog een extra leiding is met een grotere diameter dan de condensslang.

of was de slang zelf al lang genoeg en hebben ze hem niet langer gemaakt en zit hij in ieder geval wel buiten

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 17-11-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Oxellaar schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:22:
[...]
Ik zeg niet dat al het onderhoud direct noodzakelijk is, maar na 3 jaar kan een condensbak of afvoer al flink vervuilen.
Sowieso kan een installatiemonteur daar geen goed advies over geven. Is ook niet de persoon waar je het aan moet vragen. Het installeren en onderhouden zijn twee totaal verschillende dingen.

[...]
Hier nog even op terugkomende:

Ik kreeg vandaag een aanbod van de installateur voor een onderhoudscontract 'niveau C' voor 120 incl. BTW per jaar. Daarin zit inbegrepen:

Gratis preventief onderhoud eenmaal per jaar (excl. materiaal).

 Gratis F-gassen controle eenmaal per jaar.

 Responstijd bij storingen: binnen 7 dagen ter plaatse.

 10% korting op correctief onderhoud.

 Geen voorrijtarief bij eventuele storingen.

Wat zou jij in dit geval doen? Op zich ben ik wel van het onderhoudscontracten, maar ik zou het ook pas na 2 jaar kunnen afsluiten? Wat hebben andere mensen hier gedaan?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Lijkt mij een wassen neus. Als de koppelingen e.d. goed zijn gemonteerd dan zal je geen/nauwelijks verlies van koelgassen hebben. Ik meen dat jij ook nog gewoon een CV-ketel hebt hangen. De responstijd is dan niet interessant, als de warmtepomp er de brui aan geeft heb je immers je CV-ketel nog als backup.

Mocht je al zoiets overwegen dan zou ik het pas over 2 jaar ofzo doen inderdaad. Als je nu problemen hebt dan valt dat naar mijn idee gewoon onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:48:
Lijkt mij een wassen neus. Als de koppelingen e.d. goed zijn gemonteerd dan zal je geen/nauwelijks verlies van koelgassen hebben. Ik meen dat jij ook nog gewoon een CV-ketel hebt hangen. De responstijd is dan niet interessant, als de warmtepomp er de brui aan geeft heb je immers je CV-ketel nog als backup.

Mocht je al zoiets overwegen dan zou ik het pas over 2 jaar ofzo doen inderdaad. Als je nu problemen hebt dan valt dat naar mijn idee gewoon onder garantie.
Het idee is hoe dan ook dat ik het zelf gewoon zoveel mogelijk goed probeer te houden; regelmatig even de filters schoonmaken en indien mogelijk ook de buitenunit even goed schoonhouden met enige regelmaat (note: ik ga er ook nog een bekisting omheen maken omdat het er beter uitziet + wat extra bescherming)

Mijn eigen idee was dan ook om het gewoon 2 tot 3 jaar geen onderhoudscontract te nemen en het dan af te sluiten en meteen de boel laten controleren.

En ja; ik heb nog gewoon een CV hangen. Gedurende de wintermaanden is het dus geen probleem als er 7 dagen of meer overheen gaan. De (warme)zomer zou dan uiteraard wel wat vervelender zijn maar aan de andere kant; ik heb het ook al 30 jaar zonder overleefd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:16:
[...]

Ik kreeg vandaag een aanbod van de installateur voor een onderhoudscontract 'niveau C' voor 120 incl. BTW per jaar. Daarin zit inbegrepen:

Wat zou jij in dit geval doen? Op zich ben ik wel van het onderhoudscontracten, maar ik zou het ook pas na 2 jaar kunnen afsluiten? Wat hebben andere mensen hier gedaan?
Dat is een nette prijs vind ik. Mijn onderhoudscontract was iets meer dan 225 euro per jaar en daar krijg ik geen korting op onderhoud of voorrijkosten bij storingen. Gewoon nakijken en klaar. Eventuele materialen komen er dan nog overheen.

Ik weet niet wat niveau A en B zijn qua contract?

Met andere woorden, als ik het zou afsluiten vind ik het bedrag nog netjes. Wat ik in offerte kreeg was gewoon veel te duur. Wat ik bespaar aan gas gaat voor een groot deel er weer uit door het de onderhoudskosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 18-11-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:59:
[...]

Dat is een nette prijs vind ik. Mijn onderhoudscontract was iets meer dan 225 euro per jaar en daar krijg ik geen korting op onderhoud of voorrijkosten bij storingen. Gewoon nakijken en klaar. Eventuele materialen komen er dan nog overheen.

Ik weet niet wat niveau A en B zijn qua contract?
http://www.abo-klimaat.nl/p/4/56/service.html
Servicelevel A: Top priority

Servicelevel A heeft Top priority. Het is bedoeld voor bedrijven en instellingen die buitengewoon afhankelijk zijn van het klimaatsysteem. Het onderhoud wordt elke 6 maanden uitgevoerd. Bij storingen zijn wij binnen 4 uur ter plaatse. Binnen dit pakket is het mogelijk de garantie op onderdelen te verlengen tot 8 jaar.

Servicelevel B: Priority

Servicelevel B is bedoeld voor bedrijven en instellingen met een grotere behoefte aan continuïteit. De garantie wordt verlengd tot 5 jaar. Het onderhoud gebeurt jaarlijks en bij storingen zijn we binnen 48 uur ter plaatse.

Servicelevel C: Basic

Servicelevel C is bedoeld voor thuisgebruik en kleinere bedrijven. Het pakket bestaat uit een basisgarantie aangevuld met een onderhoudspakket waarin wij éénmaal per jaar onderhoud uitvoeren. Bij storingen zijn wij uiterlijk binnen 7 dagen ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Jaarlijkse onderhoudsbeurt van onze multisplit Toshiba is ook €120,-
Daar hoef ik geen contract voor af te sluiten, is echter wel fors duurder dan de jaarlijkse veegbeurt van onze schoorsteen a €45,-
Op de Toshiba zit 5 jaar garantie mits onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd, dit wordt bijgehouden in het dossier van onze installatie.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
UPDATE na 2 jaar verwarmen met de airco

Het zonneoverschot werd afgefikt door bijstoken van een sfeerkachel. Maar ik wou een veel groter deel gas besparen. Al snel kom je dan uit op warmtepompen op basis van water/water of lucht/water. In dit artikel staat ook:

De lucht warmtepomp is de goedkoopste warmtepomp maar eigenlijk alleen geschikt voor bijverwarming in voor en na seizoen. Het apparaat werkt wel in de winter maar bij lage temperaturen bevriest de buiten unit en wordt een verwarmingselement gebruikt om deze weer te ontdooien de COP daalt dan tot 1.0!

Echter dit is al lang niet meer waar. Nadeel van een water/water of lucht/water warmtepompen is dat je een lage temperatuur verwarming moet hebben (LTV). Dus dat betekent vloerverwarming en/of LTV radiatoren. Deze warmtepompen halen hun hoge COP bij een warmwater temperatuur van 35 graden. Dus dit is een heel grote investering wanneer je nog geen LTV hebt en ook de prijs van warmtepomp zelf komt daar bovenop. In mijn situatie niet rendabel te krijgen bij een bestaand huis, met geen vloerverwarming en klassieke radiatoren. Ondanks de huidige subsidie op warmtepompen. En voor een water/water warmtepomp moet je ook nog een grondboring (mogen) doen.

En toen kwam ik erachter dat goede airco’s ook heel goed kunnen verwarmen. En nog beter, ook bij lage temperaturen halen sommige een hoge COP, bij -15 graden Celcius een COP van 3.5! Hier een overzicht van lucht/lucht warmtepompen (airco’s):
Monosplit < 3 kW
Monosplit 3-4 kW
Monosplit 4-5 kW
Monosplit 5-6 kW
Multisplit

Belangrijk is dat je kijkt naar de verwarmingscapaciteit bij lage temperatuur en niet alleen naar een hoge SCOP. Multisplit systemen hebben een lagere SCOP, maar kan weer gunstig zijn in prijs wanneer je ook boven wil verwarmen. De kleinere systemen vallen vaak af, omdat deze wel een hoge COP hebben, maar bij lage temperaturen blijft er geen verwarmingscapaciteit over, om je huis warm te houden.

Daikin Ururu Sarara Model FTXZ35N/RXZ35N

Ben toen serieus aan het overwegen geweest de airco "Daikin Ururu Sarara" te gaan kopen voor het verwarmen, omdat ik een overschot heb aan ongeveer 300 kWh. En omdat nu allemaal met een sfeerkachel op stroom te blijven opmaken… Tja, een airco wordt nog niet veel gebruikt voor verwarming. Maar denk dat dit toch wel een veranderende trend is. Grootste nadeel van een airco is het toch aanwezige (achtergrond) geluid. De ene zal zich daar helemaal niet aan storen, een ander juist wel. Bij ander omgevingsgeluid valt het niet op, maar zonder ander geluid valt het wel op. En wil je het boven warm hebben, heb je er 2 nodig of een multisplit. Of de CV gebruiken om alleen boven te verwarmen.

Model FTXZ35N/RXZ35N heeft een SCOP van 5.73 (Verwarmingscapaciteit 5 kW) en model FTXZ50N/RXZ50N een SCOP van 5.50 (Verwarmingscapaciteit 6.3 kW) en hebben R32 als milieuvriendelijker koelmiddel.
Beide kunnen tot -20 graden hun werk doen, maar ik kan gewoon bijverwarmen met mijn HR ketel. Dus ik heb gekozen om voor de eerste te gaan. Het aantal dagen kleiner dan -5 is tegenwoordig in Nederland zeldzaam.

Voordelen "Daikin Ururu Sarara":
1. Ururu - bevochtiging zonder afzonderlijke watertoevoer
2. Sarara - ontvochtiging zonder onnodige koeling
3. Ventilatie – frisse lucht, zelfs met gesloten ramen
4. Luchtzuivering – non-stop gezuiverde en allergievrije lucht
5. Verwarmen en koelen

Verwarmingscapaciteit

Bij het kiezen van de airco moet je vooral kijken naar het verwarmingsvermogen bij lage temperaturen en niet alleen kijken naar de SCOP. Ik heb de Daikin Ururu Sarara gekozen, omdat deze een hoog verwarmingsvermogen heeft bij lage temperaturen en ook kan bevochtigen en ventileren via buitenlucht. En natuurlijk een hoge SCOP en milieuvriendelijk R32. Maar deze is wel prijzig natuurlijk. Heb geen ervaring met andere merken, maar volgens mij hebben de meesten geen bevochtiging en ventileren via buitenlucht.
De verwarmingscapaciteit van model Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N is bij een binnentemperatuur van 20 graden Celsius:
• Buitentemperatuur -15 graden Celsius: 2.23 kW (COP 3.4)
• Buitentemperatuur -10 graden Celsius: 2.71 kW (COP 3.9)
• Buitentemperatuur -5 graden Celsius: 3.19 kW (COP 4.4)
• Buitentemperatuur 0 graden Celsius: 4.32 kW (COP 4.5)
• Buitentemperatuur 5 graden Celsius: 5.00 kW (COP 5.0)
• Buitentemperatuur 10 graden Celsius: 5.45kW (COP 5.3).

Dus bij heel lage temperaturen heb ik niet genoeg aan de airco alleen. Dan zal de CV of sfeerkachel moeten bijspringen. Gelukkig is het niet zo vaak/lang zo koud. Zeker niet bij de laatste warmere winters.

Eindresultaat na installatie (November 2014)

De knop is doorgehakt en het is Daikin Ururu Sarara FTXZ35N/RXZ35N geworden. Heeft met complete installatie 2750 euro gekost bij ClimaSense. Zie de foto voor het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/fisheye.jpg

Het valt me op hoe snel de temperatuur in de woonkamer (40 m2), bijkamer (10 m2) en keuken (10 m2) 's morgens op temperatuur is. De airco gaat via een timer aan om 1 uur voor opstaan en bij opstaan is het al 19.5 graden en vrij snel daarna 20 graden. De CV ketel had in het verleden er langer voor nodig om het op te warmen.

Mijn Daikin Ururu Sarara (nominaal verwarmingscapaciteit van 5 kW) zou geschikt zijn tot 100 m3, maar kan mijn 156 m3 goed verwarmen. Nu is het wel zo de verwarmingscapaciteit achteruit gaat bij lagere temperaturen (lagere COP) en dat je dan juist meer verwarmingscapaciteit nodig hebt. Mijn huis is uit 1991 en heeft 'oud' dubbel glas, dus niet super geïsoleerd, voorlopig B label. Maar heb ruim voldoende capaciteit met de airco. En desnoods kan ik bijstoken met de CV of sfeerkachel op stroom.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/indeling.jpg

De airco wordt gebruikt voor hoofdverwarming van de benedenverdieping. Huis is een halfvrijstaand huis, bouwjaar 1991, 550 m3 inhoud, 'oud' dubbel glas, onder en boven, geen vloerverwarming, radiatoren.
Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3x4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3x4 m). Hoogte plafond 2.60 m. Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder warm dan in de kamer.
De airco staat aan de tuinzijde, en kan via de schuine blaas stand de kamer, bijkamer en keuken bereiken.
Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator snelheid op automatisch gezet.

In het begin is het even wennen aan het toch aanwezige geluid. In de fluisterstand heb je daar weinig last van, maar dan warmt de ruimte niet zo gelijkmatig op. Maar de ventilator staat nu continue op automatisch, went snel. Maar is wel persoonlijk. Koelen is meegenomen in de zomer, maar ons huis is redelijk koel en zullen de airco dan alleen maar gebruiken wanneer de temperaturen binnenshuis erg oploopt. Dat werkt fijn wanneer het nodig is of om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen. Er is nog geen 55 kWh verbruikt voor koelen in de zomer. De overhang van de Daikin Ururu Sarara is iets forser dan andere airco's, maar valt niet echt op. Maar smaken kunnen verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/binnenunit.jpg

Ik heb nog 10 cm over tussen de onderkant airco en bovenkant schuifpui, dus je hebt minimaal 30 cm nodig. Ze moeten een gat door de muur boren voor de slangen en dan moeten ze niet een (ijzeren)balk tegenkomen. Bij mij kwamen ze boven de ijzeren balk uit, de balk zat net boven de schuifpui (gat zit ongeveer in het midden van de airco).

Verwarmen bovenverdieping

Ik heb maar 1 Dakin Ururu op de benedenverdieping. De slaapkamer op de eerste verdieping is niet verwarmd en we hebben altijd het raam op de slaapkamer op kiepstand staan. Wij vinden het niet fijn als de slaapkamer verwarmd is, maar dat is persoonlijk. Probleem is wel de badkamer, want daar wil je het wel warm hebben. Wij lieten in het begin de CV ketel aanslaan 's morgens, zodat de badkamer warm is. En we hebben een straalkachel met automatische uitschakeling boven de spiegels hangen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/REER-Straalkachel-Chroom-voor-aankleedtafel-met-automatische-uitschakeling-1902-06.jpg

Uiteindelijk zijn we ook gestopt met het verwarmen van de badkamer, hal en slaapkamers van de kinderen met gas en verwarmen nog alleen met de straalkachel de badkamer, die via een timer aan/uitspringt zodat het ’s morgens niet heel koud is.

Heb de airco automatisch ingesteld om 1 uur voor opstaan aan te springen en om 23:00 uit. Staat de hele dag op 20 graden, in de kamer wordt het gek genoeg warmer (+2) dan de ingestelde temperatuur. De keuken is natuurlijk iets kouder, rond de 19 graden, maar dat is voor ons geen probleem.
Wij hebben op de gang/boven geen airco verwarming. Dit is wel iets om over na te denken. Wij hebben in de slaapkamer nooit verwarming aan, de kinderen wel. In de badkamer hebben we een straallamp. De kinderen hebben een elektrisch keramisch kacheltje (500 Watt), maar die zijn vaak niet meer thuis en zijn nu het huis uit. In de hal wordt het ook kouder, maar is voor ons niet direct een probleem. Wil je het boven ook warmer hebben is een tweede (goedkopere?) airco aan te raden of een multisplit of gewoon de CV gebruiken voor alleen boven te verwarmen. Voor dat laatste zal dan wel de thermostaat boven gehangen moeten worden.
De airco heeft een krachtige luchtstroom, aan het geluid zijn we snel gewend, maar dat is wel persoonlijk natuurlijk. Zeker als er ander geluid in de omgeving is (TV, praten) heb je er geen last van. Wanneer je het echt helemaal stil wil hebben, moet je niet aan een lucht/lucht verwarming beginnen, maar kun je beter kijken naar een lucht/water warmtepomp.

(Jaar)verbruik (vergelijk gas en stroom)

Quote van 28 december 2014:
Tja, het is hier afgelopen nacht erg koud geweest, -5 graden gedurende de nacht/ochtend, overdag ook beneden nul gebleven (-2), in de avond weer naar -5 en nu is het -3.5 graden onder nul.
De Daikin Ururu Sarara 3.5 kW heeft er aan moeten trekken om de 156 m3 op temperatuur kunnen houden zonder CV. Heb geen nachtverlaging toegepast, dus heeft continu de benedenverdieping op temperatuur kunnen houden. Whopping 20 kWh verbruik over 24 uur. Maar ja, dit had anders ook 18 m3 gas geweest kunnen zijn. Vannacht komt de warmte weer onze kant op, dus vannacht een 2 graden nachtverlaging. Morgen weer boven nul voorspeld. Vandaag toch ook nog 4 kW uit de paneeltjes geperst, ondanks dat ze in het begin nog helemaal onder de sneeuw zaten. Aan het eind van de dag lag er alleen nog maar sneeuw op de onderste 2 panelen.

Bij -5 graden over 24 uur heb ik dus ongeveer 20 kWh verbruikt en daarmee de temperatuur op constante temperatuur kunnen houden. Maar geeft ook al aan dat ik bijna aan het maximum verwarmingsvermogen zat. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, wanneer het nodig is kan de CV ketel bijspringen/meehelpen of mijn sfeerkachel van 1500 Watt. En het is meestal niet zo heel koud.
Je zult goed de COP waardes moeten vergelijken voor de airco voor de verschillende lage temperaturen en kijken hoeveel verwarmingsvermogen/totale capaciteit er dan nog over blijft. Met de Daikin US 3.5 kW heb ik in ieder geval meer marge en is ook efficiënter. Ik heb bewust niet het 5.0 kW model genomen, omdat die wel meer verwarmingsvermogen heeft, maar een iets lagere SCOP. Gelukkig blijkt dat met mijn B-label huis ik het warm kan houden met het 3.5 kW model.

a) Gasverbruik

2010 was een erg koud jaar, 3302 graaddagen t.o.v. 2831 in 2012. En met 0.70 m3/graaddag ook minder zuinig (hoe kouder, hoe hoger de m3/graaddag bij mij).

Via CV tuning (70 graden), kamerthermostaat een graadje lager, ton zon radiator folie en plat dak van keuken aan buitenzijde geïsoleerd heb ik het verbruik terug kunnen brengen. Maar de laatste jaren was het ook minder koud. In 2013 heb ik ook met een sfeerkacheltje bijverwarmd, dus daarom vergelijk ik ook met 2012.

Historie gas:
2010 0,77 m3/graaddag
2011 0,62 m3/graaddag
2012 0,57 m3/graaddag
2013 0,43 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)
2014 0,35 m3/graaddag (bijstoken met sfeerkachel)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/gasverbruik2011-2012.jpg

b) Stroomverbruik

Het is niet te geloven, maar het gasverbruik komt overeen met het stroomverbruik van de airco!
Normaal kan er uit 1 m3 gas 8 kWh gehaald worden. Met een SCOP van 5.73 haalt de airco uit 1 kWh echter 5.73 kWh. Het blijkt dat de HR CV ketel helemaal niet zo efficiënt is en ook meer CO2 uitstoot. Dus in plaats van rond de 1600 m3 gas gebruik ik nu 1600 kWh stroom. Stroom kost 19 eurocent per kWh, gas kost 61 eurocent per m3. Tel uit je winst. Daarnaast heb ik door verdere stroombesparingen een overschot van ongeveer 1500 kWh (dus gratis stroom), dus ondanks het extra verbruik van de airco bijna nul op de gas en elektriciteitsmeter! Hierdoor heb ik een negatieve energierekening.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/DaikinUS.1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/DaikinUS.2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/daikin/DaikinUS.3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 14-10 14:20
ZuinigeRijder schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:55:
UPDATE na 2 jaar verwarmen met de airco
Interessant leesvoer!
Een kleine verbetering, het is niet 20kW maar 20kWh. ;)

Je noemt dat je een 500Watt kachel voor de kinderen gebruikt, dat is dan wel een COP van (amper) 1.0. In hoeverre merk je dat terug op het totaalverbruik, heb je weleens gemeten hoeveel zo'n kacheltje op een koude dag/avond verstookt voor een kamertje? Ik zit zelf met 1 studerende zoon thuis, die zit dus graag op zijn kamer voor studie of lekker gamen en met nu de WP beneden heeft hij een koude kamer. Ik ben dus erg benieuwd of het handiger is om de gas CV kort puur op zijn radiator op te stoken, of dat een kacheltje beter is.

Bij ons valt het geluid van de binnenunit reuze mee omdat voorheen de radiatoren suisden. Dat hebben we nooit goed kunnen oplossen dus ten opzichte van suizende radiatoren is de airco prima. :)
Alleen vind mijn vrouw de luchtstroom erg onprettig. De binnenunit hangt bij ons halverwege de kamer, ik heb de luchtstroom nu met de schotjes in de unit naar de kant geleid waar we niet zitten. Voordeel is nagenoeg geen voelbare luchtstroom, nadeel is dat de achterkant van het huis warmer wordt dan de voorkant waar wij zitten.

Ik vraag me ook af of bij veel mensen, zoals bij ons ook, een "besparing" is ontstaan omdat eerst de CV nog wat kamertjes meeverwarmde en nu de WP alleen in de woonkamer draait...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb boven een airco omdat ik daar in de zomer wil koelen.
Hij verwarmt een paar uur per dag als ik de (bad)kamers gebruik en om het niet te ver af te laten koelen.
Vaak zie ik pendelgedrag dus hij doet het blijkbaar op z'n sloffen :)
Bij mij is nachtverlaging goed mogelijk, ik zet hem bij vorst op 17 en anders uit.

Dat je boven minder verwarmt telt ongetwijfeld mee wat het verbruik betreft, maar ook het feit dat je geen grote plas water en ijzer hoeft te verwarmen.
Als een cv maar 1 kamer verwarmt gaat hij denk ik al snel pendelen, dat lijkt me niet goed voor de cvketel ...
Je kan natuurlijk wat meer radiators boven open zetten, zo veel extra verbruik geeft dat niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
sjimmie schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:49:
[...]

Interessant leesvoer!
Een kleine verbetering, het is niet 20kW maar 20kWh. ;)
Aangepast
Je noemt dat je een 500Watt kachel voor de kinderen gebruikt, dat is dan wel een COP van (amper) 1.0. In hoeverre merk je dat terug op het totaalverbruik, heb je weleens gemeten hoeveel zo'n kacheltje op een koude dag/avond verstookt voor een kamertje? Ik zit zelf met 1 studerende zoon thuis, die zit dus graag op zijn kamer voor studie of lekker gamen en met nu de WP beneden heeft hij een koude kamer. Ik ben dus erg benieuwd of het handiger is om de gas CV kort puur op zijn radiator op te stoken, of dat een kacheltje beter is.
Je moet niet vergeten, dat de CV ook een pomp heeft die het water moet rondpompen en stroom verbruikt. En natuurlijk verlies van warmte op weg naar de radiatoren die wel verwarmd moeten worden. Maar meten is weten. 500 Watt maal 6 uur = 3 kWh = nog geen 60 eurocent. De vraag is of je die 6 uur met 1m3 gas kunt verwarmen. Wanneer je ruimschoots onder de 500 m3 gas uitkomt, heb je ook het voordeel van lagere capaciteitstarief.. Maar je moet ook naar het comfort kijken natuurlijk. Nu de kinderen op hun eigen wonen, is dit laatste voor ons geen helemaal geen probleem meer.
Bij ons valt het geluid van de binnenunit reuze mee omdat voorheen de radiatoren suisden. Dat hebben we nooit goed kunnen oplossen dus ten opzichte van suizende radiatoren is de airco prima. :)
Alleen vind mijn vrouw de luchtstroom erg onprettig. De binnenunit hangt bij ons halverwege de kamer, ik heb de luchtstroom nu met de schotjes in de unit naar de kant geleid waar we niet zitten. Voordeel is nagenoeg geen voelbare luchtstroom, nadeel is dat de achterkant van het huis warmer wordt dan de voorkant waar wij zitten.

Ik vraag me ook af of bij veel mensen, zoals bij ons ook, een "besparing" is ontstaan omdat eerst de CV nog wat kamertjes meeverwarmde en nu de WP alleen in de woonkamer draait...
Het zal zeker meehelpen, verliezen bij het rondpompen van warm water. Maar in het algemeen werden de radiatoren dichtgedraaid van ruimtes waar we bijna niet kwamen. En de leidingen heb ik ook geisoleerd waar we niet kwamen. De badkamer en wc is nu met het elektrisch verwarmen kouder, dus daar lekt nu minder warmte weg. Maar voor de WAF is altijd een warme badkamer/toilet natuurlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:16:
[...]

Beetje late reactie, maar had je vraag over het hoofd gezien.

De prijs valt me alles mee, maar de service is ook niet super.
Response tijd is behoorlijk lang, maar als er weinig storingen zijn zullen ze vast eerder komen.

Ik ben absoluut een voorstander van preventief onderhoud, maar...
Het probleem bij onderhoud is vaak.....Welke monteur krijg je over de vloer...
Verstaat hij zijn vak een beetje en controleert hij het systeem ook echt goed.
Zal hij een lichte lekkage van gassen ook ontdekken voordat je er een storing door krijgt.

Maar goed, een F-gassen controle is niet verkeerd als het netjes wordt gedaan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier dat er mensen zijn die 20. Kw/ h per 24 uur verbruiken
bij -5, is dat met 1 binnen unit van 3.5 kw, uur Sahara?
Dit lijkt mij veel...

[ Voor 98% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2016 19:07 . Reden: Doe eens selectief quoten, i.p.v. de hele lap tekst ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:21:
Dit lijkt mij veel...
Moet je daar die hele lap tekst voor kloot-quoten? 8)7

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:21:
Dit lijkt mij veel...
Hoezo veel? Ik heb met een CV ketel voldoende dagen gehad dat ik 8 tot 10 m3 per dag verbruikte. Dat staat qua energieinhoud gelijk aan zo'n 80 kWh. Met een COP van 4 kom je dus op deze waarden uit. Je moet natuurlijk niet een kWh één-op-één willen vergelijken met een m3 aardgas.

Als ik terugkijk dan zijn 5, 6 en 7 januari dit jaar de dagen waarop ik het meeste heb verbruikt met de warmtepomp (ook een 3,5 kW Sahara Ururu). Daarmee kwam ik ook op 20 tot 22 kWh. Over een heel jaar kom ik tussen de 1000 en 1100 kWh uit, dus zulke dagen zijn wel echt uitzonderingen.

Aanvulling: De warmtepomp gebruik ik normaal gesproken alleen voor de woonkamer + keuken wat neerkomt op 38 m2 en 95 m3. Als het boven écht koud wordt, zet ik de deur naar de hal open, zodat iets van warmte hier heen gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 26-11-2016 15:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

nogmaals hup gevraagd in mijn 'fluitende WP case"

inmiddels is de conclusie met het constant aan / uit verwarmen van telkens amper een minuut dat dit met de vraag versus vermogen wp te maken heeft. dus dit parkeren we even.

blijft het feit dat bij deellast de WP bij de WP in de buurt een fluitend geluid maakt (ook in de leidingen). We hebben weer een paar uur getest met de binnenunits een voor een aan / uit. deellast / vollast etc. Conclusie zover is dat we het niet tot 1 poort terug kunnen voeren en eigenlijk niet weten waar nu verder te zoeken.

wat er nog mogelijk is

- Daikin gebruikt verloopjes op twee poorten. deze verloopjes knellen teveel ?
- de expansieventielen werken niet goed en sluiten net te veel ?
- de hoeveelheid koudemiddel is niet goed (maar krijg je dan dit ?)
- er is iets ander mis in de unit zelf maar we hebben daar niets kunnen vinden

het probleem is dus dat de unit tijdens verwarmen een fluitend geluid maakt wat meters ver te horen is. Zet je alle units op max vermogen en de buitenunit gaat dus op volle toeren draaien is het geluid er niet. Echter zodra de vermogensvraag weer daalt is het er direct weer ongeacht welk vd 4 binnen units aan staat

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 23-11-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:46:
[...]

Als ik terugkijk dan zijn 5, 6 en 7 januari dit jaar de dagen waarop ik het meeste heb verbruikt met de warmtepomp (ook een 3,5 kW Sahara Ururu). Daarmee kwam ik ook op 20 tot 22 kWh. Over een heel jaar kom ik tussen de 1000 en 1100 kWh uit, dus zulke dagen zijn wel echt uitzonderingen.
Apart, ik kom niet verder dan 11kWh per dag en heb ook rond 1000kWh per jaar met 3,5kW airco's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:44:
[...]
Apart, ik kom niet verder dan 11kWh per dag en heb ook rond 1000kWh per jaar met 3,5kW airco's :)
Om mijn huis warm te kunnen houden, heb ik die dagen de warmtepomp wel 24h per dag aan. Misschien heb je een beter geïsoleerd huis? Of was het kouder bij mij? (temperaturen in Nederland kunnen soms flink verschillen)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:18:
[...]

Om mijn huis warm te kunnen houden, heb ik die dagen de warmtepomp wel 24h per dag aan. Misschien heb je een beter geïsoleerd huis? Of was het kouder bij mij? (temperaturen in Nederland kunnen soms flink verschillen)
Het gaat naast goede isolatie natuurlijk ook om de grote van de woning t.o.v. het vermogen van de warmtepomp. Hoe groter de woning, hoe groter het warmtepomp vermogen. Als dit te klein is gekozen kan deze inderdaad veel uren maken. Misschien heb je hier wat aan. ;)

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:46:
[...]

Hoezo veel? Ik heb met een CV ketel voldoende dagen gehad dat ik 8 tot 10 m3 per dag verbruikte. Dat staat qua energieinhoud gelijk aan zo'n 80 kWh. Met een COP van 4 kom je dus op deze waarden uit. Je moet natuurlijk niet een kWh één-op-één willen vergelijken met een m3 aardgas.

Dan hebt u maar een 60 tal dagen
verwarmd 20 kw X 60= 1200 kw/h

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 24-11-2016 08:56 . Reden: Quote-tag gefixed ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:18:
[...]

Mijn voorheen huurwoning uit 1990 heeft overal oud/lek dubbel glas, oude dakbedekking en de voegen zien er ook niet best meer uit ;w
Wel zit binnen overal gips tegenaan, misschien doet dat nog wat.
Ik verlaag op werkdagen de temperatuur en in de nacht ook, boven stook ik het minst.
Het is een tussenwoning en in januari had ik ook een paar dagen vorst met elke 2u defrosts.
In het weekend zou ik kunnen pieken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:21:
nogmaals hup gevraagd in mijn 'fluitende WP case"

inmiddels is de conclusie met het constant aan / uit verwarmen van telkens amper een minuut dat dit met de vraag versus vermogen wp te maken heeft. dus dit parkeren we even.

blijft het feit dat bij deellast de WP bij de WP in de buurt een fluitend geluid maakt (ook in de leidingen). We hebben weer een paar uur getest met de binnenunits een voor een aan / uit. deellast / vollast etc. Conclusie zover is dat we het niet tot 1 poort terug kunnen voeren en eigenlijk niet weten waar nu verder te zoeken.

wat er nog mogelijk is

- Daikin gebruikt verloopjes op twee poorten. deze verloopjes knellen teveel ?
- de expansieventielen werken niet goed en sluiten net te veel ?
- de hoeveelheid koudemiddel is niet goed (maar krijg je dan dit ?)
- er is iets ander mis in de unit zelf maar we hebben daar niets kunnen vinden

het probleem is dus dat de unit tijdens verwarmen een fluitend geluid maakt wat meters ver te horen is. Zet je alle units op max vermogen en de buitenunit gaat dus op volle toeren draaien is het geluid er niet. Echter zodra de vermogensvraag weer daalt is het er direct weer ongeacht welk vd 4 binnen units aan staat

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen ?
Vreemd probleem. Je zegt dus dat als hij hard aan het werk is dat je dan niet het geluid hoor en als hij minder hard moet werken dat het geluid dan ontstaat. Ik zou denken aan iets wat resoneert bij een bepaalde druk/snelheid.

Gek voorbeeld:
Vroeger toen ik klein was blies ik op grassprietjes tussen mijn 2 duimen in. De fout die je maakt is dat je heel hard blaast en dan geen fluit hoor. Blaas je heel zachtjes dan hoor je ook niks. Zit je er tussenin dan gaat het grassprietje 'resoneren'/trillen en dat maakt dan die fluittoon die je graag wilt hebben.

Met een bierflesje is dat ook een beetje zo. Hopelijk heb je iets aan deze gedachtegang!

Ik las iets van die lage capaciteitstarief wanneer je minder dan 500m3 gas per jaar verbruikt. Heb dit voor de zekerheid even nagevraagd bij de netbeheerder (de energieleverancier doet alleen maar de rekening opmaken). Dit scheelt voor mij namelijk 53 euro op jaarbasis als ik onder de 500m3 kom (dat is wordt heel spannend). Voor 53 euro heb ik namelijk toch weer 280kWh die ik denk ik hard nodig ga hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:26:
[...]

Vreemd probleem. Je zegt dus dat als hij hard aan het werk is dat je dan niet het geluid hoor en als hij minder hard moet werken dat het geluid dan ontstaat. Ik zou denken aan iets wat resoneert bij een bepaalde druk/snelheid.

Gek voorbeeld:
Vroeger toen ik klein was blies ik op grassprietjes tussen mijn 2 duimen in. De fout die je maakt is dat je heel hard blaast en dan geen fluit hoor. Blaas je heel zachtjes dan hoor je ook niks. Zit je er tussenin dan gaat het grassprietje 'resoneren'/trillen en dat maakt dan die fluittoon die je graag wilt hebben.

Met een bierflesje is dat ook een beetje zo. Hopelijk heb je iets aan deze gedachtegang!

Ik las iets van die lage capaciteitstarief wanneer je minder dan 500m3 gas per jaar verbruikt. Heb dit voor de zekerheid even nagevraagd bij de netbeheerder (de energieleverancier doet alleen maar de rekening opmaken). Dit scheelt voor mij namelijk 53 euro op jaarbasis als ik onder de 500m3 kom (dat is wordt heel spannend). Voor 53 euro heb ik namelijk toch weer 280kWh die ik denk ik hard nodig ga hebben :)
Let wel dat dit een jaar 'achterloopt'; je gaat pas een lager tarief betalen het jaar nadat je al minder dan 500m³ bent gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:33:
[...]

Let wel dat dit een jaar 'achterloopt'; je gaat pas een lager tarief betalen het jaar nadat je al minder dan 500m³ bent gaan gebruiken.
Bedankt voor de tip, dit zeiden ze er niet bij. Dus eigenlijk moet je 2 jaar minder dan 500m3 gebruiken. Want andersom zou vast niet kunnen: eerste jaar 450m3 en jaar erop 600m3.

Ik merk dat een graadje lager ook best wel wat invloed heeft op het verbruik. Zoals ik het nu bekijk scheelt dat ongeveer 1kWh per 15 uur bij dezelfde weersomstandigheden. In het verbruik voor volgende maand ga ik ook de temperatuur overdag eens proberen mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:56:
[...]

Bedankt voor de tip, dit zeiden ze er niet bij. Dus eigenlijk moet je 2 jaar minder dan 500m3 gebruiken. Want andersom zou vast niet kunnen: eerste jaar 450m3 en jaar erop 600m3.

Ik merk dat een graadje lager ook best wel wat invloed heeft op het verbruik. Zoals ik het nu bekijk scheelt dat ongeveer 1kWh per 15 uur bij dezelfde weersomstandigheden. In het verbruik voor volgende maand ga ik ook de temperatuur overdag eens proberen mee te nemen.
Laten we uitgaan van 3 contractjaren:

Jaar 1 verbruik je 550 m³, je zit dan nog op het oude tarief
Jaar 2 verbruik je 400m³, je zit dan nog op het oude tarief
Jaar 3 verbruik je 500m³. je zit dan niet het nieuwe tarief
Jaar 4 verbruik je 400m³, je zit dan op het oude tarief
etc.

Als je dit jaar dus 400m³ verbruikt en het jaar daarop 1000m³, dan krijg je alsnog het nieuwe. lagere, tarief.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 25-11-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat zou je denken, maar ze gaan lekker een aantal jaar middelen zodat een uitschieter in hun voordeel is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 13:26:
[...]

Gek voorbeeld:

Dat eerste is het dus 'resonantie bij bepaalde druk en snelheid' vraag is dus wat kan dit zijn ? zijn dit de ventielen ? of toch iets bij de compressor ? etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:10:
[...]

Zeg maar je hoor :)
Ik heb 1 binnenunit en 1 buitenunit (Daikin Ururu Sarara 3,5kW). Een verbruik van 13kWh over 15,5 uur (6.30 - 22.00 uur) is erg hoog te noemen.
Mijn verbruik over de afgelopen 15 dagen is 75 kWh als enige verwarming en zowat de hele dag aan van 7:00 tot 22:30 (mijn vrouw is huisvrouw) op 21/22 graden.

Ururu Sarara 5kw btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Elsandre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:42:
[...]

Mijn verbruik over de afgelopen 15 dagen is 75 kWh als enige verwarming en zowat de hele dag aan van 7:00 tot 22:30 (mijn vrouw is huisvrouw) op 21/22 graden.

Ururu Sarara 5kw btw
Mooi verbruik hoor!
Wat voor huis heb je ongeveer? Denk aan tussenwoninng/hoekwoning, bouwjaar, staat van isolatie van de spouwmuur en de vloer, soort ramen? Dit bepaalt natuurlijk veel wat betreft het verbruik (even los van het feit waar iemand woont omdat de temperatuur een paar graden kan verschillen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Binnetie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:43:
[...]

Mooi verbruik hoor!
Wat voor huis heb je ongeveer? Denk aan tussenwoninng/hoekwoning, bouwjaar, staat van isolatie van de spouwmuur en de vloer, soort ramen? Dit bepaalt natuurlijk veel wat betreft het verbruik (even los van het feit waar iemand woont omdat de temperatuur een paar graden kan verschillen).
Ik heb een tussenwoning uit 1955 150m3 woonruimte, isolatie redelijk (vloer-/dakisolatie en overal dubbel glas) en woon in de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Lees ik dat nou goed, 150m3 inhoud en niet het vloeroppervlak?
Dan is is dat huis best klein en snap ik het verbruik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Vloeroppervlak is 85m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo ik heb een Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S gekocht van de zomer.....ik ben er nu dus voor het eerst mee aan het verwarmen even de spec,s

Koelcapaciteit kW 6,3(1,2~7,1
Verwarmingscapaciteit kW 7,1(0,8~9,0)
Verwarmingscapaciteit -10 ºC kW 5,4
Pdesign cap. koelen/verwarmen kW 6,3/5,4
S.E.E.R./S.C.O.P. 7,6/4,7
jaarlijks energieverbruik kW/uur 291/1610
E.E.R./C.O.P. 3,5/4,1

ik gebruik hem voor een ruimte van 130kub

ik zal graag eens willen kijken hoe hij zich kan meten met de daikin us en de Toshiba,s van speedy andre...
gewoon het verbruik met verwarmen...
wat ik mezelf bv afvraag is.....een daikin ururu sarara is een heel zuinig systeem maar zodra het onder nul komt bij lage temp,s zakt het verwarmingsvermogen echt sterk ik.
mijn systeem geeft bij -10 gewoon nog 5,4 verwarmingsvermogen( ik heb dus overcapaciteit bij -10 en hoef mezelf dus geen zorgen te maken over te weinig power) daarom heb ik dit systeem ook uiteindelijk gekocht i.p.v de daikin us. plus het systeem koste maar goed €1999-
de daikin us 3,5 kw heeft nog maar 2,71 kw bij -10 dat is gewoon de helft van mijn systeem..
die daikin moet er dan dus max aan trekken als het goed koud is ...zal hij dan meer verbruiken dan een systeem zoals mijne....omdat mijn systeem maar een beetje van zijn vermogen hoef te leveren en lange na niet tot het uiterste hoef te gaan om het warm te krijgen?
het lijkt mij persoonlijk ook beter voor de warmte pomp als het oververmogen heeft en nooit tot max hoef te gaan i.v.m slijtage
graag jullie mening..

gr johan kuypers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:44:
[...]

Dat eerste is het dus 'resonantie bij bepaalde druk en snelheid' vraag is dus wat kan dit zijn ? zijn dit de ventielen ? of toch iets bij de compressor ? etc
Daar houdt mijn kennis verder op. Ik heb weinig verstand van de werking. Maar misschien dat je met dat voorbeeld een betere zoekrichting hebt. Ik zou alleen maar moeten gokken wat het kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
85m2 is de ruimte die je wilt verwarmen (waar de Daikin hangt)? Dan is de ruimte lager dan dan 2 meter (150:85=1,76m)

Mijn Daikun US 3.5kWh hangt in een ruimte van zo'n 50m2 oppervlakte. De muren zijn 2,20 dat is 110m3. Misschien dat de muren ook wel 2,30m hoog zijn.

Ik heb een klein halletje met 2m2 enkelglas. Die is direct beslagen als ik 10 seconden de kamerdeur open doe.
Met de juiste inhoud is het iets beter vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Binnetie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 09:51:
[...]

85m2 is de ruimte die je wilt verwarmen (waar de Daikin hangt)? Dan is de ruimte lager dan dan 2 meter (150:85=1,76m)
Daarom vroeg ik er ook naar, 150m3 is erg weinig tenzij er een heel lage vliering bij die 85m2 zit :)
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:37:
hallo ik heb een Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S gekocht van de zomer.....ik ben er nu dus voor het eerst mee aan het verwarmen even de spec,s

E.E.R./C.O.P. 3,5/4,1

ik zal graag eens willen kijken hoe hij zich kan meten met de daikin us en de Toshiba,s van speedy andre...
Ik heb pas 1 winter ervaring en ik verwarm 100m2 met 1000kWh per jaar (2 airco's samen).
Per dag had ik maximaal 11kWh met vorst.
In een wintermaand verstookte ik 150m3 gas, gemiddeld 5m3 per dag en ik denk 10m3 bij vorst overdag.
Daar zet ik graag 11kWh tegenover ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
Binnetie schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 09:51:
[...]

Mijn Daikun US 3.5kWh hangt in een ruimte van zo'n 50m2 oppervlakte. De muren zijn 2,20 dat is 110m3. Misschien dat de muren ook wel 2,30m hoog zijn.

Ik heb een klein halletje met 2m2 enkelglas. Die is direct beslagen als ik 10 seconden de kamerdeur open doe.
Met de juiste inhoud is het iets beter vergelijken.
Ik heb het verkeerd, 38m2 moet het beneden verwarmen en het is 2,75m hoog. Dus 104m3 beneden en overdag laten we de deuren naar boven open om daar ook te verwarmen. Boven is het ongeveer 36m2 oppervlakte en is 2,10 hoog, dus 76m3. Taal is het 180m3.

Boven verwarmen we bij met een olie radiator op elektra per slaapkamer die redelijk zijn warmte vast houd als het erg koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 00:37:

E.E.R./C.O.P. 3,5/4,1

wat ik mezelf bv afvraag is.....een daikin ururu sarara is een heel zuinig systeem maar zodra het onder nul komt bij lage temp,s zakt het verwarmingsvermogen echt sterk ik.
mijn systeem geeft bij -10 gewoon nog 5,4 verwarmingsvermogen( ik heb dus overcapaciteit bij -10 en hoef mezelf dus geen zorgen te maken over te weinig power) daarom heb ik dit systeem ook uiteindelijk gekocht i.p.v de daikin us. plus het systeem koste maar goed €1999-
de daikin us 3,5 kw heeft nog maar 2,71 kw bij -10 dat is gewoon de helft van mijn systeem..
die daikin moet er dan dus max aan trekken als het goed koud is ...zal hij dan meer verbruiken dan een systeem zoals mijne....omdat mijn systeem maar een beetje van zijn vermogen hoef te leveren en lange na niet tot het uiterste hoef te gaan om het warm te krijgen?
het lijkt mij persoonlijk ook beter voor de warmte pomp als het oververmogen heeft en nooit tot max hoef te gaan i.v.m slijtage
graag jullie mening..

gr johan kuypers
Je vergeet een paar dingen.
Veel eigenaren hebben ook te maken met een beslissing van de vrouw. Er zijn binnenunits waar vrouwen van gruwelen :).
Daarnaast gebruiken we de Daikin US ook voor ventileren, bevochtigen en ontvochtigen (om een goed leefklimaat te creëren). Nadeel is dat de buitenunit wel een cm of 10 hoger is. De kant van de woning waar de buitenunit hangt kom ik alleen maar als ik de auto instap.
Qua vermogen is de Mitsubishi misschien sterker (ik heb 'maar' een 3,5kWh uitvoering) en voordeliger (ook niet geheel onbelangrijk). Onze Daikin gaat op de zaak omdat voor mij het verwarmen het belangrijkste was, maar mijn vriendin wilde ook kunnen ventileren etc.
Ik ben blij dat we de boekhouder de onderbouwing aannam (dus uiteindelijk zijn we veel goedkoper uit). Nu ik langdurig ziek ben merk ik ook dat er een enorme luierlucht hangt in huis wanneer er op een dag gemiddeld 4-5 kinderen + mijn vriendin en ik in deze ruimte zitten. Normaal gesproken zit ik op het werk. Nu ventileren we flink en is de lucht veel frisser in huis.
Voorheen zette mijn vriendin een heel raam open, maar qua kindveiligheid is dat niet handig. De GGD maakt een verschil tussen eigen kinderen en kinderen van een ander :/

Nu ben ik met bovengenoemde situatie geen doornsnee gebruiker in dit geval.

Afhankelijk van de aankomende isolerende maatregelen bij mij thuis wil ik voor volgend jaar kijken naar een airco voor de bovenverdieping (op een slaapkamer moet het altijd 19 graden zijn conform de eisen van de GGD). Goede reden om deze unit ook weer zakelijk aan te schaffen. Dit hoeft geen US te zijn, een eenvoudig model Daikin of Mutsubishi volstaat ook.

Nu is het in Nederland overdag niet vaak -10 de laatste jaren, maar wat ik me wel afvraag waar het verschil dan in zit qua inzakking van de verwarmingscapaciteit tussen 2 verschillende warmtepompen. Dus bijvoorbeeld de Mitsubishi en de Daikin met een gelijkwaardig vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Elsandre schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:10:
[...]

Ik heb het verkeerd, 38m2 moet het beneden verwarmen en het is 2,75m hoog. Dus 104m3 beneden en overdag laten we de deuren naar boven open om daar ook te verwarmen. Boven is het ongeveer 36m2 oppervlakte en is 2,10 hoog, dus 76m3. Taal is het 180m3.

Boven verwarmen we bij met een olie radiator op elektra per slaapkamer die redelijk zijn warmte vast houd als het erg koud is.
Nu is het wat duidelijker. Werkt dat een beetje wanneer je de deuren open laat? Warme lucht stijgt maar zie je ook dat de temperatuur hoger of stabieler is dan wanneer je de deuren dicht zou houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Na een jaar heeft onze multisplit Toshiba 2350 kWh verbruikt.
De beide binnen units staan eigenlijk 24h per dag aan in de periode oktober t/m maart.
De woonkamer staat ingesteld op 20/21 graden en de keuken op 19 graden.
Ons gezin bestaat uit 4 personen dus er is bijna altijd wel iemand thuis.
Beide binnen units staan altijd op fluisterstand en de swingklep in een vaste stand.
Geen enkel probleem om de boel op temperatuur te houden.

Buitenunit multi-split RAS-M18UAV
verwarmingsvermogen: nominaal 5,6 kW maximaal 8,3 kW

Binnenunit keuken RAS-M07N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 2,7 kW maximaal 3,7 kW

Binnenunit kamer RAS-B16N3KV2
verwarmingsvermogen: nominaal 5,5 kW maximaal 6,9 kW

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-11-2016 14:17 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is hier nu in den bosch 3 graden onder nul
het verbruik van de Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S is gemiddeld 645watt om de woonkamer van 130kub op de 21 graden te houden....
is dat vergelijkbaar met de top airco,s van Toshiba,s en de daikin us,s?
wat verbruiken jullie airo,s als het behoorlijk koud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 23:19:
het is hier nu in den bosch 3 graden onder nul
het verbruik van de Mitsubishi Heavy Industries SRK63ZR-S is gemiddeld 645watt om de woonkamer van 130kub op de 21 graden te houden....
is dat vergelijkbaar met de top airco,s van Toshiba,s en de daikin us,s?
wat verbruiken jullie airo,s als het behoorlijk koud is?
Ik zal morgen even een overzicht hier neerzetten van mijn verbruik deze maand met een 3.5 kw + 2.0 kw model FXTM, maar op de koudste dag hier (Purmerend) was het Gemiddelde Etmaal Temperatuur 1.8 met een vebruik van 4.87 kwh om het hier 20 graden te houden in 2 kamers van totaal 100m3.

Maar opzich zegt dat nog niets; het hoogste verbruik (dat ik tot nu toe geregistreed heb) op 1 dag om 2 kamers warm te houden was 6.1 kWh terwijl de GET 4 graden was. Het waaide alleen een stuk meer op die dag, wat je gelijk in het vebruik terug ziet.

Ik heb nu sinds ik de FXTM heb (46 dagen) totaal 115 kwh verbruikt. Hiervan zijn 39 dagen verwarmen geweest (al dan niet 2 kamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Wat ik me nu afvraag, is het verbruik bij koude dagen en een hoge luchtvochtigheid/mist nu stukken hoger dan met alleen koude heldere dagen zonder mist? Mist slaat op de unit en bevriest zou je denken.

Gisteren kwam ik thuis in de mist, rond 19 uur. Het was toen zo'n 0 graden:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20161126_182611_zps8u0fohut.jpg

Vlak daarna begon een defrost. Nadeel is dat de temp dan bijna een graad terugloop en wanneer het weer op temperatuur is dat er weer een defrost komt.
Ik ben bij mijn kwh-meter in de meterkast wezen kijken en daar viel me op dat er nauwelijks verschil tussen fanstand 2 en 5 zit. Met zulk weer lijkt het me beter om niet de autofanstand te gebruiken maar gewoon zelf te bepalen. Want de autofanstand gaan bij mij niet echt harder blazen. Alleen als de lamellen van onder naar boven bewegen dan gaat hij even een stuk harder blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:16:
Wat ik me nu afvraag, is het verbruik bij koude dagen en een hoge luchtvochtigheid/mist nu stukken hoger dan met alleen koude heldere dagen zonder mist? Mist slaat op de unit en bevriest zou je denken.

Gisteren kwam ik thuis in de mist, rond 19 uur. Het was toen zo'n 0 graden:
[afbeelding]

Vlak daarna begon een defrost. Nadeel is dat de temp dan bijna een graad terugloop en wanneer het weer op temperatuur is dat er weer een defrost komt.
Ik ben bij mijn kwh-meter in de meterkast wezen kijken en daar viel me op dat er nauwelijks verschil tussen fanstand 2 en 5 zit. Met zulk weer lijkt het me beter om niet de autofanstand te gebruiken maar gewoon zelf te bepalen. Want de autofanstand gaan bij mij niet echt harder blazen. Alleen als de lamellen van onder naar boven bewegen dan gaat hij even een stuk harder blazen.
De (interne) ventilator gaat alleen maar harder draaien bij stand 5 vs 2 en daarom verbruikt het amper meer stroom. Een hogere setpoint daarentegen wel.

En ik was al een tijdje terug tot dezelfde conclusie gekomen overigens; auto is alleen handig als de temp al behaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga vanaf morgen eens flink blazen 's ochtends en daarna naar auto fanstand. Dan ben ik eerder op temperatuur en kan de autostand het overnemen. Misschien dat het verbruik dan ook minder wordt.
Nu doe ik een half uurtje op stand 5 en daarna een half uur op stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:21:
[...]

De (interne) ventilator gaat alleen maar harder draaien bij stand 5 vs 2 en daarom verbruikt het amper meer stroom. Een hogere setpoint daarentegen wel.

En ik was al een tijdje terug tot dezelfde conclusie gekomen overigens; auto is alleen handig als de temp al behaald is.
Wel vreemd dat auto fanstand zo slecht werkt. Alle systemen die ik tegenkom staan altijd op auto, zowel voor koelen als verwarmen.
Hier thuis werkt auto ook ideaal, ook bij een koude start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op zondag 27 november 2016 @ 19:06:
[...]

Wel vreemd dat auto fanstand zo slecht werkt. Alle systemen die ik tegenkom staan altijd op auto, zowel voor koelen als verwarmen.
Hier thuis werkt auto ook ideaal, ook bij een koude start.
Ik zou verwachten dat als het binnen 17 graden is en ik de setpoint op 21 zet bijv. dat de auto stand op volle toeren zou gaan draaien. Eigenlijk net wat een CV doet en dan terug moduleren naar een lager 'vermogen'.
Maar dat is dus niet het geval. Hij gaat wellicht op stand 3 of 4 blazen maar dan houdt het ook op.

Wellicht is dat een bewuste keuze, maar ik doe liever 2 x 20 minuten powermode en dan naar AUTO zodat het sneller warm is dan dat hij er op zijn dooie gemak over gaat doen. En het verschil in verbruik is nihil c.q positiever voor de handmatige route dan de AUTO stand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:11:
[...]

Ik zou verwachten dat als het binnen 17 graden is en ik de setpoint op 21 zet bijv. dat de auto stand op volle toeren zou gaan draaien. Eigenlijk net wat een CV doet en dan terug moduleren naar een lager 'vermogen'.
Maar dat is dus niet het geval. Hij gaat wellicht op stand 3 of 4 blazen maar dan houdt het ook op.

Wellicht is dat een bewuste keuze, maar ik doe liever 2 x 20 minuten powermode en dan naar AUTO zodat het sneller warm is dan dat hij er op zijn dooie gemak over gaat doen. En het verschil in verbruik is nihil c.q positiever voor de handmatige route dan de AUTO stand :)
Hier doet hij in auto wat jij zou willen......
Na inschakelen start het binnendeel rustig op, na ongeveer drie minuten gaat hij flink optoeren. Indien nodig naar vol vermogen.

Powerful is hier eigenlijk niet comfortabel, de compressor krijgt dan voor 30 minuten, 200watt extra vermogen. Afhankelijk van de buitentemperatuur is dat vrij explosief.
Voor koelen is dat wel fijn, voor verwarmen heb ik het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:11:
[...]

Dat dacht ik dus ook. Want nu moet je handmatig telkens corrigeren.Ik dacht dus ook dat het een beetje als een CV zou gaan: langzaam opstarten, aanvoelen wat het verschil is tussen actuele temperatuur en gewenste temperatuur en op basis daarvan gaan verwarmen. Eerst hard en later wat zachter.

Eigenlijk moet ik Daikin eens vragen waarom hier voor gekozen is. Want als hij nu op AUTO staat loopt de temperatuur nauwelijks op (vanaf 15 naar 21 graden).
Vanacht om 2.30 uur hoorde ik de CV-ketel opstarten. Het is dan beneden de 15 graden in huis. Dit heeft hij 's nachts nog 2x gedaan. Vreemde is dat ik er wakker van wordt ineens.
Toen we gisteren overdag niet thuis waren voelden de radiatoren ook heel iets lauw aan, met andere woorden de CV is aan geweest toen we er niet waren (van 10.30 - 21.15 uur). Met die weer zakt de temperatuur in ons huis dus onder de 15 graden.
De thermostaat blijft 16 graden geven omdat de CV dus iets verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

heb je de L/L 's nachts niet aan dan ? ik heb boven alles 24/7 aan staan (net als bij koelen) het enige wat ik verander is de temp van mijn werkkamer als ik daar ben.

Daikin heeft volgens mij inderdaad gekozen voor een 'start / stop' systeem. maar daar waren we al eerder achter toch ? Reden te meer om hem gewoon aan te laten. Scheelt een boel in comfort en ik verwacht dat het eventuele meerverbruik te verwaarlozen is. Voor mij in ieder geval wel want comfort gaat voor :)

het is hier ook nog niet kouder geweest in de woonkamer dan 18 graden na 12 uur afkoelen. maar dat zal aan de VV liggen verwacht ik....

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 28-11-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:43:
heb je de L/L 's nachts niet aan dan ? ik heb boven alles 24/7 aan staan (net als bij koelen) het enige wat ik verander is de temp van mijn werkkamer als ik daar ben.

Daikin heeft volgens mij inderdaad gekozen voor een 'start / stop' systeem. maar daar waren we al eerder achter toch ? Reden te meer om hem gewoon aan te laten. Scheelt een boel in comfort en ik verwacht dat het eventuele meerverbruik te verwaarlozen is. Voor mij in ieder geval wel want comfort gaat voor :)

het is hier ook nog niet kouder geweest in de woonkamer dan 18 graden na 12 uur afkoelen. maar dat zal aan de VV liggen verwacht ik....
Nope, ik zet het gewoon uit voor het naar slapen gaan. Wat dat betreft behandel ik het net als de CV; ik pas gewoon nachtverlaging toe en als ik meer dan 2 uur van huis ben zet ik de AC ook gewoon uit met een timer voor wanneer ik verwacht thuis te zijn (en dan ongeveer 45 minuten eerder laten starten zodat het lekker warm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

nachtverlaging is toch ook niet uit ? Ik snap dat je wellicht niet 24/7 een vaste temp neemt, dus idd nachtverlaging toepast en wellicht als je weg gaat maar helemaal uit, zodat het (te) ver af kan koelen doe je met je cv toch ook niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:43:

Nee ik had hem niet aan staan. Maar misschien moet ik dat gewoon maar eens doen. Een timer aanmaken in de app dat hij om 21.30 naar een setpoint van 17 graden gaat (dat is zo'n 15 graden gemeten) en 's ochtends vroeg weer verhogen.
Nu moet hij echt van laag komen en dan hard aan het werk met als gevolg dat er een defrost komt. Wanneer hij 1x goed warm is en dan alleen maar hoeft bij te verwarmen lijkt het me dat het verbruik dan ook minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het lijkt me sowieso wenselijk dat het ding niet als een wilde staat te toeren als dat niet nodig is. Ik heb hier nog geen enkele defrost gehad. Ik hanteer maximaal 2 graden verschil in nacht en target en dat gaat prima

alleen dat stront irritante gepiep....dat dan weer wel

overigens nu het kouder is blijft hij nog steeds hele korte periodes verwarmen. Maar het is binnen toch echt warm dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ray schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:21:
nachtverlaging is toch ook niet uit ? Ik snap dat je wellicht niet 24/7 een vaste temp neemt, dus idd nachtverlaging toepast en wellicht als je weg gaat maar helemaal uit, zodat het (te) ver af kan koelen doe je met je cv toch ook niet ?
Met de CV ging hij gewoon uit hier hoor (nou ja; setpoint naar 15, maar dat werd het in de regel nooit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat is hier ook zo, de CV laag maar het koelde niet zo ver af dat hij dan 's nachts aanging (of het moet echt heel koud zijn). Met de warmtepomp lijkt het wel iets sneller te gaan.

Ik ga het gewoon weer eens testen door hem lager te zetten en dan 24/7 aan te laten staan. Als dat uiteindelijk zuiniger in het verbruik is en minder belastend dan kies ik daar liever voor :)
Als er nieuw glas in het huis zit verwacht dat ik veel minder snel afkoelt en hij daarom ook veel minder hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
Ik heb hier na 22:30 uur geen Daikin aan en geen cv op standby.

Vanmorgen kamer temperatuur 17,4 graden.

Afhankelijk van de dag van de week start de Daikin via de klok instelling op 19 graden ventilator op auto en lamelen op 3D.

Om 16:30 uur gaat hij naar 20 graden en om 20:00 uur naar 21 graden met de zelfde ventilator instelling.

Ook ik heb een wezelijke afwijking in de weer gave van temperatuur van de Daikin en op de remote en in de app, ik lees de temperaturen af op mijn Nefit Easy, mijn Eq3 max thermostaat, en een losse thermo/ hygrometer deze meters vallen bnnen 0,2 graden.

Waar de Daikin zijn info vandaan haalt om de juiste temperatuur te maken is mij niet duidelijk, of zit er een bug in het omzetten van de meting van binnen unit naar remote en app.

De ventilatie gaat ook harder draaien als er een temperatuur wijziging is, maar ook weer langzamer als de temperatuur bereikt is.

Mijn vrouw en ik vinden het prima zo.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 28-11-2016 11:13 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik denk dat het ook allemaal afhankelijk is van de isolatie.

Mijn binnenunit hangt 50 cm naast een raam. Wanneer je goede ruiten hebt dan koelt het minder snel af en zou je hem 's nachts uit kunnen doen. Wanneer je 'mindere' ramen hebt of slechte spouwmuurisolatie dan zou je kunnen overwegen om hem dus 24/7 te laten draaien met een lagere setpoint.

Dit is ook afhankelijk van de te verwarmen hoeveel m3 in de ruimte. Het maakt denk ik nogal een verschil als je 80m3 of 120m3 moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
NOS.nl: Vannacht wordt het heel koud, en dat zijn we niet meer gewend
Porren we de warmtepomp nog even wat extra op vandaag ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Ik heb 'm vanmiddag even flink opgestookt, zodat ik rechtstreeks op zonnestroom kon verwarmen. Het huis koelt alleen hard af bij koude nachten, dus waarschijnlijk laat ik 'm vannacht (op verlaagde temperatuur) doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik laat hem in de huiskamer op 17 staan en hij houdt het boven een beetje op peil.
In de slaapkamer blijft hij uit, want hij gaat lopen pendelen met klep open/dicht geluidjes die ik niet wil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik twijfel nog wel of ik wellicht beter morgenochtend met de gas-CV kan gaan stoken.
De kans bestaat dat onze (goedkope uitvoering) Daikin het niet gaat trekken en dan overbodig veel stroom verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
sjimmie schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:20:
Ik twijfel nog wel of ik wellicht beter morgenochtend met de gas-CV kan gaan stoken.
De kans bestaat dat onze (goedkope uitvoering) Daikin het niet gaat trekken en dan overbodig veel stroom verbruikt...
Ik zou het gewoon proberen. Dan weet je ook een beetje de grenzen van zijn capaciteit. Op stroom lijkt simpel gezegd goedkoper dan op gas te stoken, ook al wordt het heel koud.
Ik laat hem wel draaien maar op een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op maandag 28 november 2016 @ 16:20:
welke type daikin heb je en hoe groot is de ruimte die je ermee gaat verwarmen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:01:
[...]

welke type daikin heb je en hoe groot is de ruimte die je ermee gaat verwarmen als ik vragen mag?
sjimmie in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" (uiteindelijk iets van een kleine 100m3

Hij heeft een Daikin Comfort FTX35J3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het is duidelijk dat we mijn unit leeg gaan halen en alles opnieuw koppelen in de hoop dat dit het gepiep zal laten verdwijnen..

dan kom je op het punt dat je dus R32 terug moet gaan pompen. Daikin geeft niet thuis en niemand te vinden die de juiste spullen heeft.

weet iemand hier wellicht een installateur die dit kan uitvoeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:01:
[...]

Zoals binnetie al had gevonden een ftx35j3 op een kleine 100m3 beneden.
De unit draait nu een kleine 2 maanden en ik weet inmiddels dat de lagere buitentemperaturen een flinke impact hebben. Bijv een defrost om 18:25 en nu weer (19:10). En het duurt best lang voordat het goed op temperatuur komt hier (wat zo'n defrost niet bepaald beter maakt).
Morgen is de vrouw de hele dag thuis. Dan mag het best comfortabel zijn voor haar. En ik ben er dan niet om vanalles handmatig te gaan regelen als het niet comfortabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:01:
het is duidelijk dat we mijn unit leeg gaan halen en alles opnieuw koppelen in de hoop dat dit het gepiep zal laten verdwijnen..

dan kom je op het punt dat je dus R32 terug moet gaan pompen. Daikin geeft niet thuis en niemand te vinden die de juiste spullen heeft.

Ik weet wel iemand, maar weet niet of het voor jou interessant is. Woont net over de grens bij Coevorden. Heeft apparatuur voor R32. Stuur me anders even een PM. Mocht je heel ver daar vandaan wonen kan ik me voorstellen dat het niet interessant is.

Wat ik nu weer raar vind: vanmiddag even opgestookt naar 21 graden op de AB (fanstand 4). Binnenunit is niet uitgegaan, maar de temp in de kamer liep al op naar 20.1 graden.
Ik denk ik zet hem op 20 graden op de AB. Dan zal hij wel uitgaan tot hij bij het bereiken van een lagere temperatuur en dan weer gaan verwarmen. Maar niks is minder waar. Hij blijft blazen en het wordt langzaamaan kouder.

Wat is hier nu verklaring voor? Ik zou dit verwachten wanneer hij in de modus AUTO staat, maar hij staat op HEAT.
Nu tijdens het typen gaat de unit uit ivm een defrost.

Gaat de unit bij jullie uit zodra je een lagere setpoint instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb wel gemerkt dat een wijziging vaak pas een aantal minuten later actief lijkt te worden.
Zo zette ik de temperatuur begin van de avond een graad hoger en hij begon pas een aantal monuten later harder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als je huis naar 15 graden afkoelt bij een beetje vorst dan snap ik dat hij aan blijft :)
Toen ik rond 10u vertrok en hem op 17 zette ging hij uit.
Om 14u begon hij een keer met pendelen tot de timer 20 graden vroeg.
Defrosts heb ik nog niet gehad met nu 2 graden vorst en 77%RV (-4 op de windmeter die 3m hoog staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
sjimmie schreef op maandag 28 november 2016 @ 19:52:
Ik heb wel gemerkt dat een wijziging vaak pas een aantal minuten later actief lijkt te worden.
Zo zette ik de temperatuur begin van de avond een graad hoger en hij begon pas een aantal monuten later harder te werken.
Dat klopt, dat duurt even. Maar had hem al een half uur daarvoor op 1 graad lager gezet.
Nu na de defrost gaat hij weer verder. Misschien dat hij 'denkt' om minder te verwarmen zodat de temperatuur langzaam zakt in plaats van uit te gaan waardoor de temp met dit weer snel zakt en minder aangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Aangezien ze bij mij een R32 unit hebben geïnstalleerd neem ik aan dat ze de juiste spullen hebben; je kan het allicht proberen bij de toko waar ik mijn installatie heb laten doen:

ABO-Klimaat te Soest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Trebbors

Failure is no option!

Volgens mij kun je dmv een schakeling op de buitenunit het gas terugpompen van binnen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Trebbors schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:02:
Volgens mij kun je dmv een schakeling op de buitenunit het gas terugpompen van binnen naar buiten.
klopt maar je hebt daar wel R32 gereedschap voor nodig schijnt. Of bedoel je dat de buitenunit het zelf eruit kan pompen en je alleen een fles nodig hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Trebbors

Failure is no option!

Ray schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:36:
[...]

klopt maar je hebt daar wel R32 gereedschap voor nodig schijnt. Of bedoel je dat de buitenunit het zelf eruit kan pompen en je alleen een fles nodig hebt ?
Bij een nieuwe unit zit het gas toch ook in de buitenunit en niet los in een fles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De timer zorgde er net voor dat de binnenunit om 21.30 naar 17 graden ging als setpoint en ging toen ook uit. Eens kijken wat hij vannacht verbruikt en daarna overdag. Hij hoeft immers minder werk te verrichten overdag.
Wel een nieuwe record vandaag, van 6.30 - 21.30 13.1 kWh verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Trebbors schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:43:
[...]

Bij een nieuwe unit zit het gas toch ook in de buitenunit en niet los in een fles?
klopt maar nu moet het wel in een fles omdat we het voor de zekerheid na willen wegen. Dus we willen niet in de unit zelf terug pompen, wat inderdaad kan, maar extern in een fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie

Hier nog even op terugkomend. Als ik kijk waar je woont zou je kunnen vragen bij Climasense. Die zitten een uur bij je vandaan en doen ook R32 installaties. Koelplan zit nog iets dichterbij in Hengelo (hebben meerdere vestigingen). Comfortklimaat doet het ook maar zitten in Zeeland. Er zijn er vast nog meer maar van deze weet ik dat ze R32 installaties doen.
Hopelijk heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Binnetie schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:46:

Wel een nieuwe record vandaag, van 6.30 - 21.30 13.1 kWh verstookt.
Haha je huis is echt goed lek >:)
Incl. de nacht (1x start van 10 min om 4u gezien) heb ik beneden al 5,3kWh verbruikt :>
We doen eens gek, die 2kWh van boven mag er bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Lekker eigenwijs geweest en gewoon de AC uitgezet om 22.30 gisteravond.

Temperatuur was toen 19.2. Blijkbaar is het vannacht tot 06.20 teruggelopen naar 15.4 (ventilatieroosters stonden vol open :+ ) en is de AC toen gaan stoken.

Het is nu, een uur later 17.6 binnen en hij verbruikt ongeveer 850 wh (tot nu toe 900 watt verbruikt, dus dat klopt wel). Je merkt wel dat het -4 is buiten; normaal verbruikt hij ruim de helft op deze stand (19 graden, stand 5 fan)

Zal zo wel een defrost aankomen, de unit buiten was aardig bevroren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

vannacht ook zowaar een defrost gehad (denk ik) hoorde een binnenunit andere geluiden maken alsof die bevroor en uit de leidingen klonk een ander geluid. was maar een seconde of 30 trouwens en daarna weer stil.

Op dit moment lopen 3 units tegelijk. moet niet gekker worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op maandag 28 november 2016 @ 21:56:
[...]

Hier nog even op terugkomend. Als ik kijk waar je woont zou je kunnen vragen bij Climasense. Die zitten een uur bij je vandaan en doen ook R32 installaties. Koelplan zit nog iets dichterbij in Hengelo (hebben meerdere vestigingen). Comfortklimaat doet het ook maar zitten in Zeeland. Er zijn er vast nog meer maar van deze weet ik dat ze R32 installaties doen.
Hopelijk heb je er iets aan.
Bedankt voor het meedenken! de meeste die wel R32 units verkopen hebben helaas niet alle spullen ervoor. Mijn monteur heeft ook het meeste wel maar dus niet de juiste pomp.

Koelplan heb ik al even benaderd maar ik weet dat zij bijvoorbeeld ook het koelmiddel zelf al niet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb net toch maar even de CV voor een 45 minuten aangezet aangezien de AC bleef hangen op 18.5 en hij het toch wel erg moeilijk kreeg (nog afgezien van het feit dat het huis en sich best wel fris is met -4 buiten :D )

Gelukkig meteen de CV kunnen testen; die werkt nog prima :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor het meedenken! de meeste die wel R32 units verkopen hebben helaas niet alle spullen ervoor. Mijn monteur heeft ook het meeste wel maar dus niet de juiste pomp.

Koelplan heb ik al even benaderd maar ik weet dat zij bijvoorbeeld ook het koelmiddel zelf al niet hebben
De Koelplan monteur zei tegen mij dat ze wel R32 hadden (maar deze man kan ook niet alles weten natuurlijk). Ik vroeg dit namelijk i.v.m. het onderhoud als er in de toekomst eens iets moet worden bijgevuld.
Climasense doet ook aan onderhoud en daar zit neem ik aan ook het bijvullen bij mocht het nodig zijn? Dat geldt ook voor de andere aanbieders die ook onderhoud aanbieden.

Zal wel mooi zijn, koop je een nieuwe auto bij de dealer maar moet je voor het onderhoud naar een universele garage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Speedy-Andre schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:05:
[...]

Haha je huis is echt goed lek >:)
Incl. de nacht (1x start van 10 min om 4u gezien) heb ik beneden al 5,3kWh verbruikt :>
We doen eens gek, die 2kWh van boven mag er bij :)
Ik ga er echt vanuit dat het door de ramen komt. En het enkel glas in de voordeur.Anders is het niet leuk meer :) Kan wel eens met een warmtecamera gaan kijken waar het echt koud is.

Het gekke is dat de verlaging naar 17 graden van 21.30 tot 6.30 en het onderhouden van de temperatuur vannacht maar 2kWh gekost heeft. Nu is hij alsnog aan het verwarmen naar zo'n 20 graden. Dat kost wat moeite maar op fanstand 3 gaat dit gestaag naar boven (los van de defrosts die er af en toe zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier begon hij om 2u vannacht te pendelen bij 19 graden en het werd 18 graden met 17 ingesteld.
Met dat pendelen ben ik wel blij, weinig verbruik en je hebt geen defrosts.
Hij stookt ongeveer 1/3 van de tijd met 500W, eerst 2x per uur en dat oplopend naar 4x tot de timer 20 zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:03:
[...]

De Koelplan monteur zei tegen mij dat ze wel R32 hadden (maar deze man kan ook niet alles weten natuurlijk). Ik vroeg dit namelijk i.v.m. het onderhoud als er in de toekomst eens iets moet worden bijgevuld.
Climasense doet ook aan onderhoud en daar zit neem ik aan ook het bijvullen bij mocht het nodig zijn? Dat geldt ook voor de andere aanbieders die ook onderhoud aanbieden.

Zal wel mooi zijn, koop je een nieuwe auto bij de dealer maar moet je voor het onderhoud naar een universele garage :)
Het punt is ook niet bijvullen. Dan heb je enkel het gas nodig wat overal wel te koop is.

Als echter leeg wilt pompen heb je een speciale pomp nodig. En daar zit nu dus het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:11:
[...]

Het punt is ook niet bijvullen. Dan heb je enkel het gas nodig wat overal wel te koop is.

Als echter leeg wilt pompen heb je een speciale pomp nodig. En daar zit nu dus het probleem
Oke, dat wist ik niet. Mijn excuses.

Ik merk nu iets geks in het verwarmen. Setpoint is 20 graden op de afstandsbediening. De Daikin staat op auto horizontaal en verticaal sweepen (niet 3D). De temperatuur loopt binnen inmiddels op tot 20 graden op het weerstation. De Daikin geeft aan dat hij op 22 graden zit, maar slaat niet af.

Er zit een afwijking tussen de setpoint en wat het weerstation meet, maar nu lijkt het wel omgedraaid. Je zou verwachten dat de Daikin afslaat wanneer hij de gewenste temperatuur behaald, ook als je een handmatige fanstand hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 15:02:
[...]

Ik merk nu iets geks in het verwarmen. Setpoint is 20 graden op de afstandsbediening. De Daikin staat op auto horizontaal en verticaal sweepen (niet 3D). De temperatuur loopt binnen inmiddels op tot 20 graden op het weerstation. De Daikin geeft aan dat hij op 22 graden zit, maar slaat niet af.

Er zit een afwijking tussen de setpoint en wat het weerstation meet, maar nu lijkt het wel omgedraaid. Je zou verwachten dat de Daikin afslaat wanneer hij de gewenste temperatuur behaald, ook als je een handmatige fanstand hebt toch?
Ook ik heb een wezelijke afwijking in de weer gave van temperatuur van de Daikin en op de remote en in de app, ik lees de temperaturen af op mijn Nefit Easy, mijn Eq3 max thermostaat, en een losse thermo/ hygrometer deze meters vallen bnnen 0,2 graden.

Waar de Daikin zijn info vandaan haalt om de juiste temperatuur te maken is mij niet duidelijk, of zit er een bug in het omzetten van de meting van binnen unit naar remote en app.

Mijn Nefit Easy geeft 19,5, buiten 0,6, Eq3 Max 19,5, Daikin App 22 buiten 2, Remote 21 buiten 2

Instelling 19 graden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een afwijking heb ik ook op mijn Daikin niet-ururu.
Bij mij wordt het niet op de remote weergegeven, maar via de url van de onofficiële Daikin API merk ik het al.
Ik stel hem via de API of via de eenvoudige IR remote, of via de app, in op 18 graden en dan wordt het 20.
De temperatuur die de daikin zelf meet bekijk ik dan nieteens want ik ga er al vanuit dat die niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sjimmie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:45:
Een afwijking heb ik ook op mijn Daikin niet-ururu.
Bij mij wordt het niet op de remote weergegeven, maar via de url van de onofficiële Daikin API merk ik het al.
Ik stel hem via de API of via de eenvoudige IR remote, of via de app, in op 18 graden en dan wordt het 20.
De temperatuur die de daikin zelf meet bekijk ik dan nieteens want ik ga er al vanuit dat die niet klopt.
Ik kijk er ook niet meer naar, zou het een bug zijn in de omzetting van de meetwaarden.

De binnen unit heeft een vast meet punt laten we zeggen hardware matig/ analoog verbonden, wat in de app en de remote weer gegeven wordt zal toch op een of andere manier van analoog naar digitaal omgezet moeten worden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Wel bijzonder want er zat er ongeveer 1 graad verschillen tussen Daikin en weerstation. Nu lijkt hij door te verwarmen omdat setpoint 20 graden is en het weerstation over de 20 graden heen gaat (voorheen 19 graden).

Voorheen:
Daikin setpoint op AB: 20 graden
Daikin temp: 22 graden
Weerstation: 19 graden
Thermostaat: 21 graden

Nu dus:
Weerstation: 20 graden
Thermostaat: 19 graden

Afslaan doet de binnenunit niet, neem toch aan dat als je temperatuur haalt je dan stopt met verwarmen. Nu blijft hij verwarmen en mijn inziens onnodig energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Binnetie schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:56:
Wel bijzonder want er zat er ongeveer 1 graad verschillen tussen Daikin en weerstation. Nu lijkt hij door te verwarmen omdat setpoint 20 graden is en het weerstation over de 20 graden heen gaat (voorheen 19 graden).

Voorheen:
Weerstation: 19 graden
Thermostaat: 21 graden

Nu dus:
Weerstation: 20 graden
Thermostaat: 19 graden

Afslaan doet de binnenunit niet, neem toch aan dat als je temperatuur haalt je dan stopt met verwarmen. Nu blijft hij verwarmen en mijn inziens onnodig energie verbruiken.
Ik zelf denk dat de temperatuur 2 graden boven het setpoint zal moeten komen wil de Daikin stoppen.
En dat is dan niet de temperatuur die je aflees op de remote of in da app.

Starten en stoppen kost meer energie als rustig laten draaien.

Kijk even in de grafiek om 20:40 het resultaat van 2 minuten setpoint verlagen van 21 naar 19 graden, de unit gaat uit en daarna weer aan op 21 graden.

Vanmorgen start om 7:15 1830 watt, http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 29-11-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Waarom zou dat 2 graden zijn denk je?
Misschien dat ik toch nog eens ga spelen met adjust heat temp. Deze staat nu op STD, maar zet ik dan op -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa ik vind het fijn dat je jou live verbruik heb gepost...dan kan ik het verbruik van jou daikin 3,5 een beetje vergelijken met mijn eigen wp.....hoe het gaat als het vanavond goed koud word.....
eerlijk is eerlijk die daikin ururu sara is wel een zuinig systeem hoor als ik jou verbruik zo zie....
ik ga het vergelijken met mijn eigen systeem vanavond

als ik mij mhi airco zet op 22graden dan word het in huis 20 graden........als ik een temperatuurmeter op dezelfde hoogte zet als mijn wandunit dan geeft hij daar ook precies de 22graden aan....het lijkt mij normaal dat de temp 2,5 meter lager.....2graden mider is omdat warme lucht opstijgt...
Pagina: 1 ... 35 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2