Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.082 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
[quote]wizzopa schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:57:
Ik heb hier na 22:30 uur geen Daikin aan en geen cv op standby.

[quote]

Ik heb een kleine Daikin FTX 20J2 voor mijn hobby ruimte. Draait al 1,5 jaar maar ik krijg de timer(dag/nacht) nooit goed geprogrammeerd. Na 24 uur wordt deze gereset en moet ik hem opnieuw activeren? Het gele ledje gaat dus na 24 uur uit.
Hoe kan ik hem instellen zodat de timer actief blijft?
Is er een hidden installateurs menu?
Ik heb de bekende afstandsbediening ARC433A87,A88

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Omdat ik weet dat jullie niet vies zijn van wat statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/AC%20verbruik/ac_verbruik_11_2016.png

Best tevreden mee :Y. December kan ik pas een beetje gaan vergelijken wat ik met gas zou verbruiken, maar historisch gezien kan ik de best OK gok nemen dat het dus 1 tot 1.3m³ per 1kWh verbruik is. En dat is toch weer 2/3de van de kosten (nog afgezien van het milieuaspect)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
En wanneer deed de cv stiekem mee? O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dat was dinsdag de 29ste, voor ongeveer 40 tot 45 minuten. Verder niet meer gebruikt. Zoals je in de tabel kan zien was dat ook de koudste GET. Ik heb toen ~900 liter gas verbruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 01-12-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn logging liep in de soep (Domoticz), ik kom aan 165kWh voor 2 airco's samen met een gesloten gaskraan.
Bij vorst was het 9kWh per dag en ik ben hier tevreden mee omdat dit >100m3 gas had kunnen zijn :)
November verliep grotendeels als december vorig jaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in het geluid wat de buitenunit van een Daikin Ururu Sahara maakt, hierbij een filmpje. In de omschrijving onder het filmpje heb ik een (engelstalige) toelichting gezet.

I recorded the 'noise' of my outdoor unit (RXZ35N) while heating my home. You can hear the birds whistling, so the outdoor unit is pretty quiet.

Because the heat exchanger is colder than the outside temperature, the moist in the outside air is forming ice on the heat exchanger. Currently the unit is doing a 'defrost' cycle every 1,5 hours. You can see the melted ice under the outdoor unit.

Outside temperature was -4°C. The power consumption was around 750W, while heating my home to 18°C. At these conditions, the unit has a COP of 4.5, which means the unit is producing 750 x 4.5 = 3375 W of heat.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:15

thido

Tilburg

Zo, ook hier hang er één ;-)
Sinds gisteren een Daikin US 2.5 operationeel.
Ben erg benieuwd naar de ervaring m.b.t. comfort en het elektrische verbruik.
Unit is wel aan de kleine kant voor de ruimte waarin hij hangt maar hij hangt hier als extra verwarming samen met de stadsverwarming. Als bijkomend voordeel natuurlijk de mogelijkheid tot koelen in de zomer.
Even vogelen wat de prettigste instellingen zijn, voorlopig laten we hem maar even op de auto stand draaien.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
thido schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:33:
Unit is wel aan de kleine kant voor de ruimte waarin hij hangt maar hij hangt hier als extra verwarming samen met de stadsverwarming. Als bijkomend voordeel natuurlijk de mogelijkheid tot koelen in de zomer.
Even vogelen wat de prettigste instellingen zijn, voorlopig laten we hem maar even op de auto stand draaien.
Laat dat "even" maar weg.... zie ervaringen met de US in het topic :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10 16:15

Trebbors

Failure is no option!

Ik heb de bevochtigen stand eens langere tijd aan staan op de US. Alle mogelijke standen via de AB gebruikt maar de relatieve luchtvochtigheid komt volgens dr AB niet boven de 40%.

Wat is jullie maximaal behaalde luchtvochtigheid met gebruik van deze functie?

Via de app is het niet mogelijk om deze stand in te schakelen maar als de stand actief is dan zie je dat wel terug in de app 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hallo anton
ik heb eens gelezen op internet dat de daikin US alleen goed kan bevochtigen als er voldoende vocht in de buitenlucht zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier geven diverse meters buiten al zeker een maand rond 90% RV aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:19:
Hier geven diverse meters buiten al zeker een maand rond 90% RV aan :)
RV is relatief.... Na opwarmen van koude buitenlucht is het weer heel anders, RV gaat dan flink omlaag.

Als voorbeeld...

Buitenlucht van 5c en een RV van 90%, verwarmen naar 30c geeft een RV van 17%
Opwarmen naar 22c geeft een RV van 28%. Je ziet dat er dus heel weinig (niets) overblijft om te bevochtigen

[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 05-12-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]thido schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:33:
[/quothoe

hoe groot is de ruimte waar hij in hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:22:
[quote]thido schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:33:
[/quothoe

hoe groot is de ruimte waar hij in hangt?
Ongeveer 135m3 (woonkamer/keuken)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:00:
[...]

Ongeveer 135m3 (woonkamer/keuken)
hoe trekt hij het nu met verwarmen zonder cv erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:06:
[...]

hoe trekt hij het nu met verwarmen zonder cv erbij?
De CV, in mijn geval stadsverwarming, staat wel aan.
Heb twee radiatoren en een convector put op standje 2 staan.
Zodra de ruimte op temperatuur is gaan de radiatoren vanzelf uit en houdt de Daikin het warm.
Alleen de convector put doet een heel klein beetje mee nog (thermostaat knop zit vlak bij de vloer dus dat zal de reden zijn). Is wel zo goed als continu aan het blazen (fan stand op auto)
Heb hem op heat/humidify staan, erg comfortabele warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:22:
[...]

De CV, in mijn geval stadsverwarming, staat wel aan.
Heb twee radiatoren en een convector put op standje 2 staan.
Zodra de ruimte op temperatuur is gaan de radiatoren vanzelf uit en houdt de Daikin het warm.
Alleen de convector put doet een heel klein beetje mee nog (thermostaat knop zit vlak bij de vloer dus dat zal de reden zijn). Is wel zo goed als continu aan het blazen (fan stand op auto)
Heb hem op heat/humidify staan, erg comfortabele warmte.
trekt de daikin het zonder stadsverwarming niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:31:
[...]

trekt de daikin het zonder stadsverwarming niet?
Jawel, en hij krijgt ook nog vrij vlot warm.
Ik heb hem nu twee dagen in gebruik dus nog even testen he ;-)
Vind het wel lekker als de onderste luchtlaag in huis ook direct mee warm is en dat gaat erg vlot met behulp van de stadsverwaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 15:36
Zou dit ook kunnen werken als ontvochtiger in de winter?
Ik overweeg nu een decentrale WTW Unit, maar misschien werkt dit ook wel om vocht af te voeren uit mijn woonkamer? (Condens op de ramen)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Niet enorm (en je verwarmt niet bij ontvochtigen).
Ik heb oud en nieuw dubbel glas naast elkaar, op het oude ontstaat vocht doordat ze lek/slecht zijn waardoor het temperatuurverschil tussen buiten en binnen groot is.
Omdat ik me voorlopig geen meer nieuw glas kan veroorloven ga ik het oude.glas binnen bedekken met Tesa raamfolie, dit zorgt voor een isolerende luchtlaag waardoor er geen vocht meer op komt :)
Ik wacht nog even tot de vorst voorbij is, dan is alles droog en hecht het beter.
Dat vocht had ik met cv en nu met airco ook terwijl de RV binnen normaal is (50%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De laatste tijd met de koude periode bleef de WP in de hal beneden een beetje achter in opwarmen, ook trok ie meer vermogen.

Vanmorgen heb ik de buitenunit maar eens meer zichtbaar gemaakt, de planten ervoor waren in de afgelopen 2 jaar fors doorgegroeid. Het resultaat is direct merkbaar, minder vermogen, sneller warm, minder ijsvorming, had ik eerder moeten doen natuurlijk. Er kan nu weer een fatsoenlijke slok lucht door.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GGW7MScl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3w7w1Rul.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Iemand die de Daikin app gebruikt i.c.m. De wifi module? Vond het eerst niet zo nodig maar nu toch wel handig :-)
Alleen het verbruik weergeven doet hij niet in de app. Wellicht een bug in de huidige versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
thido schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:16:
Iemand die de Daikin app gebruikt i.c.m. De wifi module? Vond het eerst niet zo nodig maar nu toch wel handig :-)
Alleen het verbruik weergeven doet hij niet in de app. Wellicht een bug in de huidige versie?
Hebben hier 1 Daikin Single Split en 1 Daikin Multi Split met 3 units en dan is de app super. Programmeert veel gemakkelijker dan met de afstandsbediening. Zijn wel een aantal functies die missen, maar goed daar is mee te leven.

Het vebruik van onze Single Split wordt niet in de app weergegeven. Sommige units zijn daar nou eenmaal niet op ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

zonpaneel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:38:
[...]

Hebben hier 1 Daikin Single Split en 1 Daikin Multi Split met 3 units en dan is de app super. Programmeert veel gemakkelijker dan met de afstandsbediening. Zijn wel een aantal functies die missen, maar goed daar is mee te leven.

Het vebruik van onze Single Split wordt niet in de app weergegeven. Sommige units zijn daar nou eenmaal niet op ontworpen.
Het betreft een ururu single split unit. Hij heeft een verbruiks meter aan board welke uit te lezen is via de afstandsbediening. In de app staat hij ook aangegeven onder verbruik maar als ik er dan op druk gebeurd er niets. Ik ga er eigenlijk van uit dat het dus wel zou moeten werken...
Geen big issue maar leek me wel geinig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

thido schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:52:
[...]

Het betreft een ururu single split unit. Hij heeft een verbruiks meter aan board welke uit te lezen is via de afstandsbediening. In de app staat hij ook aangegeven onder verbruik maar als ik er dan op druk gebeurd er niets. Ik ga er eigenlijk van uit dat het dus wel zou moeten werken...
Geen big issue maar leek me wel geinig ;-)
Juist, alleen de vakantiestand werkt dan weer wel. Ook vreemd is dat je bevochtigen niet kunt activeren via de app. Maar als je via de afstandsbediening kiest voor bevochtigen dan geeft de app het wel weer.
Beetje stom.

Heeft iemand van jullie nog getest met de relatieve luchtvochtigheid die de US bereikt? Hier komt deze met bevochtigen aan niet boven de 40% nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Trebbors schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:00:
[...]

Juist, alleen de vakantiestand werkt dan weer wel. Ook vreemd is dat je bevochtigen niet kunt activeren via de app. Maar als je via de afstandsbediening kiest voor bevochtigen dan geeft de app het wel weer.
Beetje stom.

Heeft iemand van jullie nog getest met de relatieve luchtvochtigheid die de US bereikt? Hier komt deze met bevochtigen aan niet boven de 40% nu.
Heb hem nu op bevochtigen staan, standje STD. Ook niet boven de 40% nu.

Ik zie in de app overigens niet dat bevochtigen aan staat (heb IOS versie).

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 06-12-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
thido schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:07:
[...]

Heb hem nu op bevochtigen staan, standje STD. Ook niet boven de 40% nu.

Ik zie in de app overigens niet dat bevochtigen aan staat (heb IOS versie).
De rv verhogen in de ruimte waar in de Daikin hangt zal echt dan pas werken als er voldoende vocht in de buiten lucht aanwezig is, en dan nog alleen in stand continu,.

Voldoende vocht wil dus zeggen meer gr/kg of gr/m3 ten opzichte van binnen ruimte.
Mischien even terug bladeren in dit topic.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 14-10 14:20
Tot nu toe valt het verbruik van mijn daikin nog steeds mee.
Als ik oktober t/m gisteren vergelijk met die periode vorig jaar, dan heb ik nu iets minder dan 2kWh per m3 vorig jaar verbruikt.
En dat terwijl er nu 860 graaddagen in zaten en vorig jaar maar 644.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 07:54
Hmm, ben eens aan het meelezen geslagen in dit forumdeel en vind het wel reuze interessant klinken allemaal. Met een beetje geluk (heb pas zonnepanelen op mijn dak liggen, dus weet niet exact hoeveel overschot ik heb) heb ik straks een overschot van ongeveer 1000/1500 kW. Nu vind ik het een goed idee om met een airco unit het huis te gaan verwarmen, echter kwam mijn vriendin met de volgende vraag / opmerking.
quote: Vriendin
Leuk dat de woonkamer en keuken opgewarmd kan worden via zo'n airco-unit, maar hoe warm je de rest van het huis op (lees studeerkamers en vooral de vloer van de badkamer)?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat doen.

Even wat gegevens, ik verbruik momenteel rond de 3500 kW aan energie en stook ongeveer 1600m3 weg aan gas (zolder isolatie is momenteel geregeld, in de zomer staat de kruipruimte en spouwisolatie op het programma, verwachting is sowieso minder gas te gaan verstoken). Heb 5100 kW op het dak liggen, hoop rond de 5000kW hier van op te wekken, misschien ietsjes minder.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:56:
[...]

De rv verhogen in de ruimte waar in de Daikin hangt zal echt dan pas werken als er voldoende vocht in de buiten lucht aanwezig is, en dan nog alleen in stand continu,.

Voldoende vocht wil dus zeggen meer gr/kg of gr/m3 ten opzichte van binnen ruimte.
hoi wizzopa...
ik zit een beetje naar jou live verbruik te kijken van je 3,5 ururu
hoe groot is jou ruimte die je ermee verwarmt?
en wat is de temperatuur van je woonkamer als je stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:28:
Hmm, ben eens aan het meelezen geslagen in dit forumdeel en vind het wel reuze interessant klinken allemaal. Met een beetje geluk (heb pas zonnepanelen op mijn dak liggen, dus weet niet exact hoeveel overschot ik heb) heb ik straks een overschot van ongeveer 1000/1500 kW. Nu vind ik het een goed idee om met een airco unit het huis te gaan verwarmen, echter kwam mijn vriendin met de volgende vraag / opmerking.

[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat doen.

Even wat gegevens, ik verbruik momenteel rond de 3500 kW aan energie en stook ongeveer 1600m3 weg aan gas (zolder isolatie is momenteel geregeld, in de zomer staat de kruipruimte en spouwisolatie op het programma, verwachting is sowieso minder gas te gaan verstoken). Heb 5100 kW op het dak liggen, hoop rond de 5000kW hier van op te wekken, misschien ietsjes minder.
Of je hangt in iedere kamer een unit, of je overdimensioneerd (echt flibk zeg maar) de units in een paar kamers en laat de deuren open staan.

De badkamer vloer zou je ook gewoon prima elektrisch kunnen verwarmen maar dan moet je wel de vloer openbreken uiteraard.

Ik kies er persoonlijk zelf voor om de huiskamer/keuken en de masterbedroom te verwarmen met een airco. De overige kamers verwarm ik niet, tenzij ik er zit. En dan gebruik ik gewoon een straal kacheltje (verbruikt iets van 1200 tot 1600 wh afhankelijk van de stand)

Maar wellicht is een lucht/water warmtepomp een beter idee voor je. Dan kan je gewoon stoken zoals je dat doet met de CV (dus ook de vloer) maar dan gewoon met elektra van je overschot.

Zie ook: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 08-12-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

wizzopa schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:56:
[...]

58% rv buiten, 35% binnen met stand op continue. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:43:
[...]

hoi wizzopa...
ik zit een beetje naar jou live verbruik te kijken van je 3,5 ururu
hoe groot is jou ruimte die je ermee verwarmt?
en wat is de temperatuur van je woonkamer als je stookt?
John270181,

De ruimte is ca 75m3, met grote ramen voor en achter een keuken deur die direct in verbinding staat met de open keuken en dus ook de kamer.

Glas is HR++, gevel isolatie piepschuim, vloer geen, afzuiging net voldoende om het CO2 nivo onder de 800ppm te houden.

Afhankelijk van de werk tijden begin ik met 19 graden, om 16:30 naar 20 graden en om 20:00 naar 21 graden
en om 22:30 uit.

Tijden via de timer, van de week dat het onder 0 was een timer aan gemaakt dat hij om 22:31 een verlaging geeft naar 16 graden de timer van 22:30 schakel ik dan uit. Ventilatie stand auto 3D

Zo als je in de grafieken terug kan zien zit er erg veel fluctuatie in het verbruik, dat komt om dat de timers de basis zijn voor de regeling, als mijn vrouw het koud krijgt gaat gewoon de daikin een stapje harder.

Morgen ochten begint hij weer om 10:00 uur op 19 graden lekker uitslapen dus.

Ik kijk echt niet op een kWuurtje er liggen er nog zo'n 1000 in het magazijn van de Nuon tot 31 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 07:54
Notna schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:50:
[...]
Of je hangt in iedere kamer een unit, of je overdimensioneerd (echt flibk zeg maar) de units in een paar kamers en laat de deuren open staan.

De badkamer vloer zou je ook gewoon prima elektrisch kunnen verwarmen maar dan moet je wel de vloer openbreken uiteraard.

Ik kies er persoonlijk zelf voor om de huiskamer/keuken en de masterbedroom te verwarmen met een airco. De overige kamers verwarm ik niet, tenzij ik er zit. En dan gebruik ik gewoon een straal kacheltje (verbruikt iets van 1200 tot 1600 wh afhankelijk van de stand)

Maar wellicht is een lucht/water warmtepomp een beter idee voor je. Dan kan je gewoon stoken zoals je dat doet met de CV (dus ook de vloer) maar dan gewoon met elektra van je overschot.

Zie ook: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Zijn meerdere binnenunits op dezelfde buitenunit aan te sluiten of moet je dan ook meerdere buitenunits hebben?

Badkamer zit er net twee jaar in, helaas was ik toen hier allemaal niet mee bezig en liggen er gewoon leidingen door de vloer van de badkamer, de vloer eruit slopen is geen optie, althans niet goed voor de relationele sfeer in huis ;)

Lucht warmtepomp heb ik naar gekeken maar heb geen vloerverwarming in huis liggen en wel een hele mooie en nieuwe vloer... Aangezien een lucht warmtepomp de temperatuur niet zo hoog opstookt (althans dat dacht ik te lezen) moet ik eigenlijk meer radiatoren plaatsen echter heb ik niet echt ruimte voor extra radiatoren...

Verder zie ik wel voordelen van een airconditioning, vooral de schone lucht die in het huis geblazen wordt en dat het ook de luchtvochtigheid kan regelen lijkt mij handig.
Ook koelen van het huis in de zomerdagen klinkt goed!

Kamertjes verwarmen met een straalkachel klinkt trouwens prima! Zou het ook mogelijk zijn om de woonkamer en keuken op te warmen met een airconditioning en boven de douche en studeerkamer met de cv, zodat de rest van de radiatoren dicht gedraaid kunnen worden? Of is het dan qua verbruik niet echt rendabel?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Trebbors schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:59:
[...]

Volgens mij heeft oxellaar dit ook al eens behandeld

Even een aanname, 58% rv bij 0 graden heeft een vocht inhoud van 2,44 gr/kg lucht, deze hoeveelheid vocht geeft binnen bij 20 graden een rv van 16,7%.

Om binnen een rv van 55% bij 20 graden te krijgen is 5,6 gr/kg vocht in de lucht nodig , die is dus niet aanwezig in de buitenlucht.

Eigenlijk ben je aan het drogen!

Bron: http://www.lenntech.nl/ca...relatieve-vochtigheid.htm

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 08-12-2016 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Trebbors schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:59:
[...]

Waarom vind je dat vreemd? Het is relatieve luchtvochtigheid. Relatief percentage geeft aan hoeveel vocht er maximaal in de lucht kan zitten bij een bepaalde temperatuur. Warme lucht kan relatief gezien, meer vocht bevatten dan koude lucht. Eigenlijk zegt rv dus niet bijzonder veel.

Vandaag was het ongeveer 8 graden, jij geeft 58% rv op.... Als je diezelfde lucht opwarmt naar 20 graden, dan daalt de rv naar 23%.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 08-12-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 15-10 11:08
wizzopa schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:36:
[...]

Volgens mij heeft oxellaar dit ook al eens behandeld

Even een aanname, 58% rv bij 0 graden heeft een vocht inhoud van 2,44 gr/kg lucht, deze hoeveelheid vocht geeft binnen bij 20 graden een rv van 16,7%.

Om binnen een rv van 55% bij 20 graden te krijgen is 5,6 gr/kg vocht in de lucht nodig , die is dus niet aanwezig in de buitenlucht.

Eigenlijk ben je aan het drogen!

Bron: http://www.lenntech.nl/ca...relatieve-vochtigheid.htm
Ik snap alles van luchtvochtigheid, maar weinig van deze redenering. Als de ventilatiestand van de US uit staat wordt er geen lucht van buiten naar binnen verplaatst door de US. In Nederland is je huis normaliter geventileerd via kieren (jaren 80), centrale afzuiging (zo rond 2000) of een WTW (laatste tijd). De lucht die je zo van buiten haalt bevat weinig grammen water, dus na opwarming is die erg droog in de winter. Wat de US zover ik weet probeert is buiten vocht uit de lucht trekken en dat binnen weer verdampen om de luchtvochtigheid op te krikken. Als het koud is zal dat niet veel zijn, omdat het domweg lastig is vocht te onttrekken aan koude lucht.

Ik heb dat bevochtigen wel eens aan gezet, maar de gemeten vochtigheid veranderde nauwelijks na 12 uur. In mijn vorige huis heb ik wel eens een paar liter water vernevelt. De vochtigheid knalt dan omhoog maar dat is ook zo weer verdwenen, dus een paar liter water helpt blijkbaar niet. Of dat komt door ventilatie of dat het vocht in je meubels, vloer etc. verdwijnt durf ik niet te zeggen. Als ik naar mijn afzuiging kijkt doet die iets van 100m3/uur, dat is alleen al een halve liter vocht. Doe nog eens hetzelfde erbij aan tocht, winddruk op roosters etc. en je zit al op een liter vocht per uur dat je kwijt raakt. Oftewel, voor een beetje significante verhoging moet je best veel vocht naar binnen werken en dat doet de US volgens mij niet als het buiten koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robhuls schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 01:48:
[...]

Ik snap alles van luchtvochtigheid, maar weinig van deze redenering. Als de ventilatiestand van de US uit staat wordt er geen lucht van buiten naar binnen verplaatst door de US. In Nederland is je huis normaliter geventileerd via kieren (jaren 80), centrale afzuiging (zo rond 2000) of een WTW (laatste tijd). De lucht die je zo van buiten haalt bevat weinig grammen water, dus na opwarming is die erg droog in de winter. Wat de US zover ik weet probeert is buiten vocht uit de lucht trekken en dat binnen weer verdampen om de luchtvochtigheid op te krikken. Als het koud is zal dat niet veel zijn, omdat het domweg lastig is vocht te onttrekken aan koude lucht.

Ik heb dat bevochtigen wel eens aan gezet, maar de gemeten vochtigheid veranderde nauwelijks na 12 uur. In mijn vorige huis heb ik wel eens een paar liter water vernevelt. De vochtigheid knalt dan omhoog maar dat is ook zo weer verdwenen, dus een paar liter water helpt blijkbaar niet. Of dat komt door ventilatie of dat het vocht in je meubels, vloer etc. verdwijnt durf ik niet te zeggen. Als ik naar mijn afzuiging kijkt doet die iets van 100m3/uur, dat is alleen al een halve liter vocht. Doe nog eens hetzelfde erbij aan tocht, winddruk op roosters etc. en je zit al op een liter vocht per uur dat je kwijt raakt. Oftewel, voor een beetje significante verhoging moet je best veel vocht naar binnen werken en dat doet de US volgens mij niet als het buiten koud is.
Wat je hier naar voren breng is het zelfde als dat van mij, maar dan zonder cijfertjes

Onttrekken aan koude lucht, het zit er niet in, vandaar de cjfertjes omdat aan tegeven.
Ook het gegeven dat je een paar liter vocht verdampt en daar mee je rv om hoog gaat klopt.

Als je stop met de toevoer van vocht zal de rv dalen.

De daikin verdampt het vocht dat neerslaat in de buiten unit met behulp van een verwarmings element in de buiten unit, de lucht komt via de slang naar binnen, maar dan moet het wel in de buiten lucht aanwezig zijn.l

Lang verhaal kort, bevochtigen met een Daikin bij lage buiten temperaturen werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Okay heel duidelijk nu.

En bevochtigen wil je juist in de winter zodat je 'minder' hoeft te verwarmen.
Net als ontvochtigen in de zomer ook al helpt tegen het klamme gevoel.

Beetje onnodige functie/verkooppraatje van de Daikin dan die bevochtigstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 22:33:
[...]

Zijn meerdere binnenunits op dezelfde buitenunit aan te sluiten of moet je dan ook meerdere buitenunits hebben?

Badkamer zit er net twee jaar in, helaas was ik toen hier allemaal niet mee bezig en liggen er gewoon leidingen door de vloer van de badkamer, de vloer eruit slopen is geen optie, althans niet goed voor de relationele sfeer in huis ;)

Lucht warmtepomp heb ik naar gekeken maar heb geen vloerverwarming in huis liggen en wel een hele mooie en nieuwe vloer... Aangezien een lucht warmtepomp de temperatuur niet zo hoog opstookt (althans dat dacht ik te lezen) moet ik eigenlijk meer radiatoren plaatsen echter heb ik niet echt ruimte voor extra radiatoren...

Verder zie ik wel voordelen van een airconditioning, vooral de schone lucht die in het huis geblazen wordt en dat het ook de luchtvochtigheid kan regelen lijkt mij handig.
Ook koelen van het huis in de zomerdagen klinkt goed!

Kamertjes verwarmen met een straalkachel klinkt trouwens prima! Zou het ook mogelijk zijn om de woonkamer en keuken op te warmen met een airconditioning en boven de douche en studeerkamer met de cv, zodat de rest van de radiatoren dicht gedraaid kunnen worden? Of is het dan qua verbruik niet echt rendabel?
Ik geloof dat het maximum dat je aan 1 buitenunit kan hangen (voor consumenten) iets van 6 is. Maar dat ligt compleet aan het (buiten)model dat je voor ogen hebt. Let wel dat als je maar 1 buitenunit hebt, je ook maar 1 ding kan doen met alle units tegelijkertijd. Dus allemaal verwarmen, allemaal verkoelen etc. Er is geen combinatie mogelijk. Verder heb je dan natuurlijk wel dat je heel veel leidingen door je huis gaat krijgen, tenzij ze in het plafond verwerkt kunnen worden.

Waarom laat je niet gewoon een keer een bedrijf of 3 langs komen om de situatie ter plekke te aanschouwen en met ideeën te komen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Notna, je hoeft die beperking (alleen koelen of verwarmen) niet perse te hebben en ook een combinatie tussen L/L en L/W op 1 buitenunit is mogelijk.

persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat Daikin geen L/L plus L/W systeem heeft waar bijvoorbeeld Samsung dit wel kan (maar persoonlijk vind ik de huidige range binnenunits zo lelijk dat ik hiervoor niet gekozen heb)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 09-12-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Laatst online: 15-10 11:08
wizzopa schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 05:31:
[...]
Wat je hier naar voren breng is het zelfde als dat van mij, maar dan zonder cijfertjes

Onttrekken aan koude lucht, het zit er niet in, vandaar de cjfertjes omdat aan tegeven.
Ook het gegeven dat je een paar liter vocht verdampt en daar mee je rv om hoog gaat klopt.
Dan ben ik niet duidelijk geweest. Volgens mij is er geen 1:1 relatie tussen de vochtigheid buiten en binnen, omdat de lucht die door de buitenunit gaat buiten blijft en die door de binnenunit gaat binnen blijft. Als de buitenunit een beetje door blaast gaat er al snel 1 m3/s door wat ruwweg 2.5g vocht bevat. Als je die eruit zou kunnen krijgen heb je 8 kg vocht per uur en die kun je bijmengen in de lucht binnen. Dat zou voldoende zijn om 1600m3 lucht naar 50% RV te brengen, terwijl een typische ruimte maar iets van 150m3 groot is. Alleen gebeurt dat blijkbaar niet, omdat de unit geen fractie van deze hoeveelheid vocht uit de buitenlucht trekt (wat ook niet te verwachten valt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:57

Jack

MHz Matters

Ray schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:19:
persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat Daikin geen L/L plus L/W systeem heeft waar bijvoorbeeld Samsung dit wel kan (maar persoonlijk vind ik de huidige range binnenunits zo lelijk dat ik hiervoor niet gekozen heb)
Het binnendeel is een condensor en een radiaal ventilator. Op zich niet heel veel anders dan een convector met ventilatoren, zoals een Jaga met DBE. Dat is prima toe te passen als je een L/W wp hebt. En de Jaga ziet er naar mijn idee ook een stuk beter uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/z-KopPQ0ZJI/hqdefault.jpg

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robhuls schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:27:
[...]

Dan ben ik niet duidelijk geweest. Volgens mij is er geen 1:1 relatie tussen de vochtigheid buiten en binnen, omdat de lucht die door de buitenunit gaat buiten blijft en die door de binnenunit gaat binnen blijft. Als de buitenunit een beetje door blaast gaat er al snel 1 m3/s door wat ruwweg 2.5g vocht bevat. Als je die eruit zou kunnen krijgen heb je 8 kg vocht per uur en die kun je bijmengen in de lucht binnen. Dat zou voldoende zijn om 1600m3 lucht naar 50% RV te brengen, terwijl een typische ruimte maar iets van 150m3 groot is. Alleen gebeurt dat blijkbaar niet, omdat de unit geen fractie van deze hoeveelheid vocht uit de buitenlucht trekt (wat ook niet te verwachten valt).
Geeft nix samen komen we er wel uit hoor.

Voor het bevochtigen met de Daikin US komt de "bevochtigde lucht " echt uit de buiten Unit uit het deel wat boven op de buiten unit zit.

Hier in zit een extra ventilator om lucht langs een wisselwiel te blazen en verwarmings-element en een ventilator om de lucht uit het wisselwiel via de slang naar binnen te transporteren.

Deze laatst ventilator met slang wordt ook gebruikt om fresh air naar binnen te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jack schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:30:
[...]

Het binnendeel is een condensor en een radiaal ventilator. Op zich niet heel veel anders dan een convector met ventilatoren, zoals een Jaga met DBE. Dat is prima toe te passen als je een L/W wp hebt. En de Jaga ziet er naar mijn idee ook een stuk beter uit.

[afbeelding]
Ik snap niet helemaal je punt maar als je bedoeld dat kiezen voor L/W zonder L/L ook een goede optie is dan heb je in zoverre gelijk als het om verwarmen gaat. Echter als je ook wilt koelen, en vooral ontvochtigen dan kom je voor zover ik heb kunnen vinden dus op een L/L systeem uit

ik zou mijn WP dus voor L/L willen gebruiken voor koelen en voor L/W voor verwarmen. dat gaat bij Daikin niet voor consumenten toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
robhuls schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:27:
[...]

8kg/uur vocht toevoegen aan de binnenlucht....Heb je enig idee hoeveel energie je daar voor nodig hebt, je zult dat water immers moeten verdampen.

De verdampingswarmte van water bedraagt 2249 kJ/kg. 2249*8=17992
1kWh=3600kJ 17992/3600=4.99kWh

Dat gaat je Daikin warmtepomp niet reden :P Daarnaast zou het energievernietiging wezen. Omdat er eerst een grote hoeveelheid condensatiewarmte is gewonnen door het buitendeel tijdens het condenseren van die 8kg water, diezelfde 4.99kWh
Als je daarna het water weer gaat verdampen, gaat alles weer verloren ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 10-12-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:33:
[...]

8kg/uur vocht toevoegen aan de binnenlucht....Heb je enig idee hoeveel energie je daar voor nodig hebt, je zult dat water immers moeten verdampen.

De verdampingswarmte van water bedraagt 2249 kJ/kg. 2249*8=17992
1kWh=3600kJ 17992/3600=4.99kWh

Dat gaat je Daikin niet reden :P Daarnaast zou het energievernietiging wezen. Omdat er eerst een grote hoeveelheid condensatiewarmte is gewonnen door het buitendeel tijdens het condenseren van die 8kg water, diezelfde 4.99kWh
Als je daarna het water weer gaat verdampen, gaat alles weer verloren ;)
Prima uitleg zo als gewoonlijk.

Maar jammer van de :P als afsluiting van een zin waar Daikin in voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:56:
[...]

Prima uitleg zo als gewoonlijk.

Maar jammer van de :P als afsluiting van een zin waar Daikin in voor komt.
Zo beter? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Erg provocerend deze reactie een streep er door hen het bestaat niet meer haal het dan weg :'( !

Ik kan best begrijpen dat je geen pleit bezorger bent of zal worden voor Daikin daar hoef je niet mee te koop te lopen.

Topic gaat over Lucht/Lucht verwarming en niet over Daikin, Mitsubishi, Toshiba, of welk ander merk dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 10-12-2016 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:57:
[...]

Erg provocerend deze reactie een streep er door hen het bestaat niet meer haal het dan weg :'( !

Ik kan best begrijpen dat je geen pleit bezorger bent of zal worden voor Daikin daar hoef je niet mee te koop te lopen.

Topic gaat over Lucht/Lucht verwarming en niet over Daikin, Mitsubishi, Toshiba, of welk ander merk dan ook.
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, ik bedoelde dit absoluut niet provocerend of met wat voor bedoeling dan ook. Eigenlijk maak jij dat er nu wel van, maar ook dat mag.

Verder noemde ik de naam Daikin, omdat geen enkel ander merk kan bevochtigen dmv de binnenunit.
Ook heb ik helemaal niets tegen Daikin, tegendeel zelfs.

Alleen kun je er niet omheen dat, zeker gezien de prijs, er behoorlijk wat vreemde dingen gebeuren rond de regeling van de US. Afwijkende temperaturen in de app en ruimtetemperatuur, niet alle functies beschikbaar in de app en het regelgedrag zorgt ook voor de nodige vragen in het topic.
Daartegenover staat wel een ongekend hoge COP, dat moet ook gezegd worden.
Dus soms een gekscherend steekje onder water moet kunnen volgens mij, zo heb ik het altijd ook bedoeld.
Maar goed, ik zal het niet meer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Waar wizzopa op doelt, denk ik, is dat er ook al eerder een soort daikin bashing gebeurde en dat vond ik ook erg denigrerend. Alsof daikin een soort derderangs flutspul is. Er zijn inderdaad wat gekke dingen met (ook mijn) daikin maar daarmee is het nog niet zo slecht dat het als een soort zwart schaap moet worden behandeld. En dan nog koos niemand voor die gekke dingen en was er vooraf niemand die ervoor waarschuwde.

Enfin, hier draait mijn daikin lekker door, ik ga binnenkort met Stedin praten hoe het lagere capaciteitstarief " in 1 keer goed geregeld kan worden"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, ik bedoelde dit absoluut niet provocerend of met wat voor bedoeling dan ook. Eigenlijk maak jij dat er nu wel van, maar ook dat mag.

Verder noemde ik de naam Daikin, omdat geen enkel ander merk kan bevochtigen dmv de binnenunit.
Ook heb ik helemaal niets tegen Daikin, tegendeel zelfs.

Alleen kun je er niet omheen dat, zeker gezien de prijs, er behoorlijk wat vreemde dingen gebeuren rond de regeling van de US. Afwijkende temperaturen in de app en ruimtetemperatuur, niet alle functies beschikbaar in de app en het regelgedrag zorgt ook voor de nodige vragen in het topic.
Daartegenover staat wel een ongekend hoge COP, dat moet ook gezegd worden.
Dus soms een gekscherend steekje onder water moet kunnen volgens mij, zo heb ik het altijd ook bedoeld.
Maar goed, ik zal het niet meer doen ;)
Fijn deze positieve reactie, top. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

sjimmie schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:46:
Waar wizzopa op doelt, denk ik, is dat er ook al eerder een soort daikin bashing gebeurde en dat vond ik ook erg denigrerend. Alsof daikin een soort derderangs flutspul is. Er zijn inderdaad wat gekke dingen met (ook mijn) daikin maar daarmee is het nog niet zo slecht dat het als een soort zwart schaap moet worden behandeld. En dan nog koos niemand voor die gekke dingen en was er vooraf niemand die ervoor waarschuwde.

Enfin, hier draait mijn daikin lekker door, ik ga binnenkort met Stedin praten hoe het lagere capaciteitstarief " in 1 keer goed geregeld kan worden"...
Ik ben een van de mensen die mijn inziens wel terecht kritisch is op Daikin en ik vond de reactie van ook vermakelijk.

Simpel gesteld is het inderdaad gewoon een A merk met een goede kwaliteit en reputatie. Echter mijn ervaring is dat vooral Sales daar erg praat naar de R32 range. Is ook een mooie serie met goede specs. Tot dat er echt iets aan de hand is en je erachter komt dat vrijwel niemand, inclusief Daikin service zelf!, de juiste gereedschappen heeft om een probleem op te lossen. Dit terwijl toen ik nog moest kiezen Sales juist aangaf 'bij monteurs die dit nog niet op orde hebben te ondersteunen". Dat vind ik toch echt wel een minder punt. Ik ben nu dus nog steeds met mijn storing niet geholpen.

Los daarvan vind ik het toch wel apart dat ik op vrijwel elke unit (heb er 4) minimaal 2 tot 3 graden afwijking heb tijdens verwarmen en dat dit (zie ook topic) dus met korte intervallen gebeurd ipv gewoon naar het doel toe te werken in 1x. Ook het niet kunnen kiezen op een emura voor halve graden is imho niet meer van deze tijd. De 'ík blaas niet op je' functie werkt helaas ook alleen maar in combinatie met de standby. Dit is zelf niet in te stellen. allemaal valide zaken voor mijn situatie

maar goed bij mij zal het uiteindelijk vast naar behoren gaan werken maar met de kennis van nu had ik in ieder geval niet voor de R32 range gekozen maar gewoon de R410 serie genomen (die zich inmiddels wel bewezen heeft) waar iedereen wel de juiste gereedschappen voor heeft

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 10-12-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[b]Ray schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 17:28
maar goed bij mij zal het uiteindelijk vast naar behoren gaan werken maar met de kennis van nu had ik in ieder geval niet voor de R32 range gekozen maar gewoon de R410 serie genomen (die zich inmiddels wel bewezen heeft) waar iedereen wel de juiste gereedschappen voor heeft
Dat is precies waar ik op het moment tegen aanhik. Volgend jaar komt er een LL warmtepomp maar vooral de ervaring en toekomst met R32 geeft me nog wat zorgen. Maar als er een overgangsperiode tot 2030 is met R410 lijkt me onderhoud geen probleem te vormen.

Nu alleen nog een paar installateurs hier in het zuiden (Roermond) zien te vinden. Ik denk dat het een mitsubishi gaat worden omdat deze wel door bijna iedereen wordt gevoerd ipv een daikin.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 11-12-2016 20:09 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:30:
Chevy454 hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen?
Het is een open woonkamer - eetkamer - keuken in een L vorm.
Dus dat wordt grappig om te zeggen hoeveel ruimte je nodig hebt.
Ik was er net aan het denken en ik kom uit op 150m3 voor woonkamer eetkamer.
Tel dan nog maar eens 60m3 erbij voor de keuken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 19:33
Ik ben een poosje afwezig geweest door een operatie.

Inmiddels heb ik een klap op het vervangen van het glas op de begane grond van mijn huis. Wat een gedoe nog op goede fatsoenlijke offertes te krijgen.

De afgelopen tijd draaide de Daikin US prima en hield het huis lekker warm. Nu het vanacht weer tegen het vriespunt was en de temperatuur overdag ook weer overdag tegen 0 aanzit heb ik tussen 6.30 - 12.00 uur al 4 defrosts gehad. Wat is nu de verklaring dat dit zo vaak gebeurd? Is het de vochtige buitenlucht die snel bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weinig wind en vochtige lucht, hier zijn er ook defrosts hoor (2 maar) :)
Het verschil is dat ik hem op 17 zet als ik werk, dan gebeurt het niet tot hij volle bak moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
@Binnetie:
'Inmiddels heb ik een klap op het vervangen van het glas op de begane grond van mijn huis. Wat een gedoe nog op goede fatsoenlijke offertes te krijgen.'

Ik begrijp je zin over het glaswerk niet helemaal, maar als je in Drenthe woont kan ik je Tjibbe Wiersma, (zoek op Asur Glas) aanraden. Prima kerel, werkt snel en hanteert een eerlijke prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door shthpnz op 20-12-2016 22:11 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 19:33
shthpnz schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:09:
@Binnetie:
'Inmiddels heb ik een klap op het vervangen van het glas op de begane grond van mijn huis. Wat een gedoe nog op goede fatsoenlijke offertes te krijgen.'

Ik begrijp je zin over het glaswerk niet helemaal, maar als je in Drenthe woont kan ik je Tjibbe Wiersma, (zoek op Asur Glas) aanraden. Prima kerel, werkt snel en hanteert een eerlijke prijs.
Sorry voor de onduidelijkheid.

Toevallig woon ik in Drenthe. Ik bedoelde dat ik eindelijk akkoord heb kunnen geven op een offerte.
1 firma kon geen glas leveren en plaatsen met de gewenste U-waarde, eentje wilde wel leveren en plaatsen maar had pas in maart plek (toen zaten we rond half november), een ander had een offerte uitgebracht maar had vergeten de ventilatieroosters erin op te nemen. Wacht nu al 5 weken op hun nieuwe offerte. Uiteindelijk 2 offertes uit de buurt kunnen krijgen en vergeleken, hier zat 150 euro verschil in. De duurdere had een betere service vond ik en kwam alles netjes na, toen ze 200 euro konden zakken heb ik hun het maar laten doen.

Grappig dat je Tjibbe aanhaald, mijn vader deed wel eens zaken met hem toen hij nog bij een kozijnenfabriek werkte.

Ik heb een tijdje het verbruik niet bijgehouden, tot ik gisteren even op de info button drukte... 456kWh verbruik. Daar moet je 23kWh vanaf halen dat was verbruik van de zomer voordat ik die ellende kreeg met de airco. De rest is opgegaan aan verwarmen. Zo'n 15 uur per dag verwarmen naar 21 graden i.v.m.gastouder in huis.
Wanneer het 's nachts rond het vriespunt kom laat ik hem aan staan.

Het gekke blijft dat wanneer ik hem via de timer instel op fanstand 4 en verwarmen dat hij nooit uitgaat als de temperatuur is behaald. Ik vermoed dat er zoveel warmte via de ramen het huis verlaat dat hij gewoon aanblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanstand 4, dat maakt toch veel lawaai en wind?
Is dat nog aangenaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Bij verwarmen blaast mijn Daikin een heel stuk minder dan bij koelen. Fanstand 5 bij verwarmen is nog niet eens stand 3 bij koelen.

Hier gaat de airco wel met flinke tussenpozen uit bij verwarmen. Lamellen blijven wel openstaan maar er komt geen warmte meer uit en ik hoor de buitenunit ook niet meer. Die veroorzaakt namelijk een vervelende brom. De enige oplossing daarvoor blijkt verzwaren met tegels.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Hier blijft hij bij het verwarmen eigenlijk altijd wel blazen, als het op temperatuur is wel iets zachter.
De lucht die eruit komt is dan ook minder warm (Daikin US 2.5).

Vanwege de vorm van de ruimte waar hij hangt (en waar wij zitten) staat hij nu op een vaste stand zowel horizontaal als verticaal.

Hangt er vanaf 3 december en heeft nu 107kWh verbruikt.
De stadsverwarming word boven soms nog gebruikt maar gaat beneden niet meer aan.
Het gebruik ervan is wel erg wisselend hier, soms hele dagen aan en andere alleen in de avond.
Zal straks wel veel meer gebruikt gaan worden (verwachten een kleine begin februari).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prettige feestdagen, iedereen hier op het forum.

• Notna

Notna

Where are you?®

De mist en de huidige temperaturen zijn niet heel erg fijn voor de aircos mbt defrosts ; sinds de airco hier aanstaat rond ongeveer 9 uur heb ik al 4 defrosts gehad :X

Zodra de airco ontdooid is, bevriest hij weer binnen mum van tijd :')

• Pixelmagic
  • Laatst online: 16-10 17:09

Pixelmagic

Ubergeek

Notna schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:07:
De mist en de huidige temperaturen zijn niet heel erg fijn voor de aircos mbt defrosts ; sinds de airco hier aanstaat rond ongeveer 9 uur heb ik al 4 defrosts gehad :X

Zodra de airco ontdooid is, bevriest hij weer binnen mum van tijd :')
Herkenbaar, heb de vrouw maar gevraagd om bij koud en vochtig weer de houtkachel op te stoken >:)

PVoutput van mijn 4950Wp

• Notna

Notna

Where are you?®

Pixelmagic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
[...]

Herkenbaar, heb de vrouw maar gevraagd om bij koud en vochtig weer de houtkachel op te stoken >:)
Nouja ik heb nog een CV hangen; dus die heb ik maar aangezet om te helpen met dit weer. Komt gelukkig niet heel vaak voor :)

• wizzopa
Grootebroek,

Vanaf middernacht 24:00 uur tot nu toe een verbruik van 10,7 kWh en 9x defrost, maar wel de kamer netjes op 20 graden.

Is het overschot aan kWh toch nog ergens goed voor

• Oxellaar
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
[...]

Hier net de eerste defrost van de winter gehad, dikke mist en -1.

Zodra hier de houtkachel aan gaat, gaat boven de warmtepomp juist aan ;)

• thido

thido

Tilburg

Hier volgen de defrosts in rap tempo elkaar op.
Dikke mist en -3 is geen goede combi voor de (onder bemeten) Daikin US.
Eigenlijk de CV mee aanzetten, het koelt rap af als hij geen warme lucht blaast.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb elke 3 uur een defrost met de hele dag mist, valt best mee :)
De temperatuur is wat ik heb ingesteld, wel doe ik het gordijn naar de hal dicht anders gaat het trager.
Wel leuk om te zien is dat het opgenomen vermogen snel toeneemt als er een defrost aan komt (piek).
Het verbruik is rond 500W dus het loopt lekker op :P

• Pixelmagic
  • Laatst online: 16-10 17:09

Pixelmagic

Ubergeek

Oxellaar schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:09:
[...]

Hier net de eerste defrost van de winter gehad, dikke mist en -1.

Zodra hier de houtkachel aan gaat, gaat boven de warmtepomp juist aan ;)
We hebben er tussen 8 en half 11 drie gehad, toen is de houtkachel maar aangezet ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Hier is het vannacht -6 graden geweest. De Daikin US aan laten staan. Op mijn netatmo kan ik op de geluidsmeter zien wanneer de Daikin US een defrost doet. Ongeveer ieder uur een defrost. De temperatuur was in de kamer toch iets teruggelopen, dus heb nu even de sfeerkachel (1800 Watt bij hoogste stand) erbij aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Van 0:00 - 17:30 uur 11x een defrost en 8,6 kWh verbruikt. Dat is dus ongeveer om de 1,5 uur een defrost bij mistig weer en temperaturen net onder het vriespunt.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 30-12-2016 18:58 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Wilde net de meterstand doorgeven van de stadsverwarming, lukte niet...
Kreeg de melding: de stand wijkt teveel af van wat we verwachten.
Doet dus wel lekker mee zo'n warmtepomp :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Zo, dit staat wel even wat beter:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/p960x960/15724519_10210513940661364_7050323420747486944_o.jpg?oh=0ce33126e974c283af1a6cac732e2fe8&oe=5923BE54

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15800664_10210513940861369_5743593021293908298_o.jpg?oh=7999c05f17c7d6b949e334b1cc113152&oe=58E5AC83

Ben benieuwd of het nog gaat helpen tegen defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 15:56:
Zo, dit staat wel even wat beter:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben benieuwd of het nog gaat helpen tegen defrosts.
Waarom denk je dat je minder defrosten zal krijgen?
Als dat werkelijk zo zal zijn, dan is het een teken dat er recirculatie onder de omkasting is.
Verse lucht bevat vocht, dus zal aanvriezen. Als er recirculatie plaats vindt, dan zal de lucht droger zijn en dus minder ijsvorming geven. Alleen is recirculatie lucht kouder en geeft dus flink verlies, ook geeft het een flinke belasting voor de compressor.

Wel kan een kast eventueel wat regen tegenhouden, dat scheelt wel in het aantal defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het ziet er zoiezo netter uit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:49:
[...]

Waarom denk je dat je minder defrosten zal krijgen?
Als dat werkelijk zo zal zijn, dan is het een teken dat er recirculatie onder de omkasting is.
Verse lucht bevat vocht, dus zal aanvriezen. Als er recirculatie plaats vindt, dan zal de lucht droger zijn en dus minder ijsvorming geven. Alleen is recirculatie lucht kouder en geeft dus flink verlies, ook geeft het een flinke belasting voor de compressor.

Wel kan een kast eventueel wat regen tegenhouden, dat scheelt wel in het aantal defrosten.
Met name vanwege het laatste ;) . Maar verder is het gewoon met name voor de looks :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 31-12-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 18:36:
[...]

Met name vanwege het laatste ;) . Maar verder is het gewoon met name voor de looks :)
Ziet er zeker beter uit, heb zelf ook zoiets eromheen gemaakt.

Ik weet niet of je de buitentemperatuur uit kunt lezen.
Als die teveel zakt als je aanzet op verwarmen, dan weet je dat je recirculatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 19:20:
[...]

Ziet er zeker beter uit, heb zelf ook zoiets eromheen gemaakt.

Ik weet niet of je de buitentemperatuur uit kunt lezen.
Als die teveel zakt als je aanzet op verwarmen, dan weet je dat je recirculatie hebt.
Hmmm, ik zie op die FTXM wel een sensor (denk ik) zitten op de buitenunit, maar die zal alleen maar uit te lezen zijn met een WiFi module.

Die staat nog op de verlanglijst overigens. Houtje touwtje oplossing zou zijn om de buiten tem meter die ik los heb in de bekisting te hangen en te zien wat er gebeurt.

Edit; even opgezocht; kan idd met de WiFi controller zien. Maar die heb ik nu nog niet :+

Hij is nu wel in de aanbieding bij Climasense (van 86 voor 70)

Maar ik denk niet dat er recirculatie plaatsvindt hoor; er zit meer open ruimte in dan degene die online, kant en klaar verkocht wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 31-12-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Notna schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:08:
[...]

Hmmm, ik zie op die FTXM wel een sensor (denk ik) zitten op de buitenunit, maar die zal alleen maar uit te lezen zijn met een WiFi module.
Kan ook via de afstandsbediening. Twee keer op de info-toets geeft buitentemperatuur.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

update inzake mijn fluitende buitenunit.

vandaag alle koppelingen op de unit (standaard daikin) vervangen door gesoldeerde flare stek koppelingen.

het meeste geluid is weg!

maarja, het meeste ... Het 'aanlopende v snaar' is vrijwel helemaal weg. Echter nu komt het achterliggende probleem naar voren. Een constante hoge fluittoon uit de unit zelf. Het lijkt nog het meeste op coil whine. Het vervelende is dat het een dermate frequentie heeft dat veel mensen (inclusief mijzelf aan 1 oor) het al niet zullen horen. Voor de geen die het echter wel hoort is het imho super irritant. Dus we zijn er helaas nog niet.

Mocht iemand een idee hebben waar dit geluid vandaan kan komen hoor ik het graag!

schema op blz 25

https://drive.google.com/...zaXJMNFE/view?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 02-01-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:41:

vandaag alle koppelingen op de unit (standaard daikin) vervangen door gesoldeerde flare stek koppelingen.

maarja, het meeste ... Het 'aanlopende v snaar' is vrijwel helemaal weg. Echter nu komt het achterliggende probleem naar voren. Een constante hoge fluittoon uit de unit zelf. Het lijkt nog het meeste op coil whine. Het vervelende is dat het een dermate frequentie heeft dat veel mensen (inclusief mijzelf aan 1 oor) het al niet zullen horen. Voor de geen die het echter wel hoort is het imho super irritant. Dus we zijn er helaas nog niet.

Mocht iemand een idee hebben waar dit geluid vandaan kan komen hoor ik het graag!
Frequentie regelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

zou dan het geluid niet moeten veranderen als de belasting veranderd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je het aantal defrosts van de US ergens terugvinden via de afstandsbediening of de app? Of tellen jullie deze zelf?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

cyberstalker schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 20:55:
[...]

Kan ook via de afstandsbediening. Twee keer op de info-toets geeft buitentemperatuur.
De FXTM heeft niet zo een hippe remote als een US en dus is er geen info knop ;).

Zal toch echt een WiFi module daarvoor moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ray schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:21:
[...]

Beetje flauw, maar in het schema zie ik diverse geluiddempers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
--Erik-- schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:31:
Kun je het aantal defrosts van de US ergens terugvinden via de afstandsbediening of de app? Of tellen jullie deze zelf?
http://pvoutput.org/intra...0327&dt=20161230&gs=0&m=0

Hier zijn ze zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Ray schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:21:
[...]

Dat zou ik verwachten, maar uit je reactie zou ik afleiden dat dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:41:

schema op blz 25

https://drive.google.com/...zaXJMNFE/view?usp=sharing
Jammer dat het nog niet is opgelost.

Is Daikin zelf er al eens bij geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op maandag 2 januari 2017 @ 21:43:
[...]

Jammer dat het nog niet is opgelost.

Is Daikin zelf er al eens bij geweest?
Dat gaat nu inderdaad de volgende stap worden. Echter ik verwacht daar niet heel veel van. Mijn monteur is bevriend met een Daikin service monteur die normaal voor zulke zaken op pad moet en ze hebben al heel wat overleg gehad. Ik verwacht dat er toch ergens in de unit iets niet goed zit en dat vervangen de enige juiste optie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Speedy-Andre schreef op maandag 2 januari 2017 @ 19:52:
[...]

Beetje flauw, maar in het schema zie ik diverse geluiddempers :+
Yep en mijn kennis is niet genoeg om te weten of wellicht zo'n demper juist het probleem kan veroorzaken, of er nog een paar extra in zouden moeten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-10 10:29
Even ter vergelijking.

Beneden maakt & houdt de Daikin US het prima warm, zelfs enige dagen geleden met ca -7 gr C in de ochtend en waar het eind vd dag ca -3 gr C was. Vanaf installatie, ca juni (dus incl koeling) heeft ie zo'n 430 kWh verbruikt volgens de afstandsbediening (heb helaas geen nauwkeuriger meting maar gezien eerdere meldingen zal het redelijk betrouwbaar zijn).

Maar: in december hebben we het boven warm gehouden (ca 18 gr C) met de CV. Verbruik was (incl douchen en koken) 98 m3 gas. Stel 80 m3 was voor verwarming. Dat is al >>600 kWh input in één maand.

Is dat niet veel gasverbruik trouwens en/of is de Daikin enorm zuinig? Ik kan verder lastig vergelijken ivm gebruik van de houtkachel in het verleden (ie is de deur uit) en kouder verwarmen boven.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
zeegerd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:51:
Stel 80 m3 was voor verwarming. Dat is al >>600 kWh input in één maand.
Is dat niet veel gasverbruik trouwens en/of is de Daikin enorm zuinig?
Waarom zou 80m3 staan voor >>600kWh? Dan zou je een COP van iets meer dan 1 hebben...
Hier verbruikt de daikin grofweg 2-3kWh ten opzichte van voorheen een m3. Een COP van bijna 4 dus.

[ Voor 40% gewijzigd door sjimmie op 09-01-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
430kWh sinds juni is toch heel netjes?
Als de cv relatief veel tapwater heeft gemaakt is het rendement een stuk lager.
Eventueel kan je dat achterhalen door het gasverbruik in de zomermaanden te vergelijken.
Mijn ervaring is dat de airco met koelen zuiniger is dan met verwarmen, hier gemiddeld 1kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-10 10:29
sjimmie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:35:
[...]
Waarom zou 80m3 staan voor >>600kWh? Dan zou je een COP van iets meer dan 1 hebben...
Hier verbruikt de daikin grofweg 2-3kWh ten opzichte van voorheen een m3. Een COP van bijna 4 dus.
Qua energie-inhoud staat 80 m3 gas gelijk aan >> 600 kWh. Uiteraard is het antwoord (ook) dat de COP van de LLWP mooi is in de praktijk, ik vond alleen het gasverbruik voor m'n gevoel hoog.

Inderdaad @Speedy-Andre, dat verbruik is heel netjes. Laagste maandverbruik (zomer) was ca 15-20 m3 gas. Dus er wordt flink wat energie in verwarmen gestopt vergeleken met de warmtepomp.

Zoals nota bene de vrouw al zei: we moeten boven eigenlijk ook maar een LLWP hebben. De WAF is hier misschien hoger dan de SCOP. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Volgende week wordt het behoorlijk koud. Toevallig ga ik dan net drie weken op vakantie naar een land ergens ver weg waar het minstens 30 graden warmer is dan hier :)
Wat vindt een Daikin US ervan om stil te staan in zo'n vorstperiode? Kan hij gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een van mijn airco's is in de nacht uit, dat gaat al 2 winters goed :)
De buitenunit is gebouwd op extreme omstandigheden dus wat langer uit lijkt mij geen probleem.

Pagina: 1 ... 36 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2