Bedoel je dat je genoeg hebt met 1 unit om je huis te verwarmen en kan je buiten unit tot -20 graden blijven werken?
Verwijderd
Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:33:
Een van mijn airco's is in de nacht uit, dat gaat al 2 winters goed![]()
De buitenunit is gebouwd op extreme omstandigheden dus wat langer uit lijkt mij geen probleem.
Dat zeg ik niet, de airco boven staat aan als het nodig is, in de nacht is hij uit tenzij hij moet koelen.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:10:
Bedoel je dat je genoeg hebt met 1 unit om je huis te verwarmen en kan je buiten unit tot -20 graden blijven werken?
Overigens red ik het tot nu toe prima met 2x 3,5kW en -20 heb ik nog niet meegemaakt
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik neem aan dat als je verwarming 3 weken lang uit staat, dat het iets te koud in huis wordt. Of laat je de CV ketel de minimum temperatuur in huis regelen?mv8tekst schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:02:
Volgende week wordt het behoorlijk koud. Toevallig ga ik dan net drie weken op vakantie naar een land ergens ver weg waar het minstens 30 graden warmer is dan hier
Wat vindt een Daikin US ervan om stil te staan in zo'n vorstperiode? Kan hij gewoon uit?
Persoonlijk zou ik de Daikin gewoon 3 weken lang ingeschakeld laten, desnoods op een gewenste temperatuur van 14°C.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zou hem ook ingeschakeld laten met een setpoint van 15°C o.i.d.
Anders heb je ook kans dat de temperatuur te laag wordt en je condensatie en schimmel krijgt op koude plekken.
Anders heb je ook kans dat de temperatuur te laag wordt en je condensatie en schimmel krijgt op koude plekken.
Zijn er mensen in dit topic die meetgegevens willen delen voor een werkproject waar ik mee bezig ben? Ik werk aan een berekening om de Total Cost of Ownership (TCO) te van verschillende types warmtepompen te berekenen.
Doel is het beter inzichtelijk maken wat de werkelijke prestaties en kosten zijn, zodat er betere afwegingen gemaakt kunnen worden ipv enkel op een COP uit een brochure. Wat zoek ik:
Meetdata op uur/dag/week of maandbasis van verwarmingsystemen met warmtepomp, bijv.:
- elektrische energie verbruikt
- totale warmte geleverd
- temperatuur aanvoer verwarmingsysteem
- buitentemperatuur
- indien van toepassing, hoeveelheid sanitair warm water (SWW) geleverd
- indien van toepassing, hoeveelheid aardgas die ernaast is gebruikt
- beschrijving van het systeem, zoals oppervlakte huis, en indien mogelijk mate van isolatie etc
reacties mogen hier of via PM (gegevens worden natuurlijk ontdaan van informatie zoals adres/gebruikersnaam GoT etc)
Ik heb al wel een site gevonden die gegevens heeft die gebruikers uit Duitsland zelf invullen:
https://www.waermepumpen-...ndex.php?button=verbrauch
mochten jullie meer van dit soort bronnen weten dan hoor ik dat heel graag, bvd
Doel is het beter inzichtelijk maken wat de werkelijke prestaties en kosten zijn, zodat er betere afwegingen gemaakt kunnen worden ipv enkel op een COP uit een brochure. Wat zoek ik:
Meetdata op uur/dag/week of maandbasis van verwarmingsystemen met warmtepomp, bijv.:
- totale warmte geleverd
- buitentemperatuur
- beschrijving van het systeem, zoals oppervlakte huis, en indien mogelijk mate van isolatie etc
reacties mogen hier of via PM (gegevens worden natuurlijk ontdaan van informatie zoals adres/gebruikersnaam GoT etc)
Ik heb al wel een site gevonden die gegevens heeft die gebruikers uit Duitsland zelf invullen:
Werkproject
Bij dit soort warmtepompen kan je niet even snel de warmte afgifte of cop aflezen.
Mensen kiezen het vermogen op basis van bijv. de radiator capaciteit in huis.
Na een jaar gebruik kan je hooguit iets zeggen over het energieverbruik en that's it.
Tapwater komt uit een nog werkende cvketel of een (zonne)boiler.
Bij dit soort warmtepompen kan je niet even snel de warmte afgifte of cop aflezen.
Mensen kiezen het vermogen op basis van bijv. de radiator capaciteit in huis.
Na een jaar gebruik kan je hooguit iets zeggen over het energieverbruik en that's it.
Tapwater komt uit een nog werkende cvketel of een (zonne)boiler.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het lijkt mij lastig (zo niet onmogelijk) om de volgende gegevens te krijgen bij een lucht/lucht warmtepomp.Fr33z schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:35:
Zijn er mensen in dit topic die meetgegevens willen delen voor een werkproject waar ik mee bezig ben? Ik werk aan een berekening om de Total Cost of Ownership (TCO) te van verschillende types warmtepompen te berekenen.
- totale warmte geleverd
- buitentemperatuur
- totale warmte geleverd
Volgens mij moet je de vraag stellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Daar worden al flink wat gegevens bijgehouden.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Echo, daar heeft hij dezelfde tekst al gepost
Ik had toevallig een nare ervaring op dat vlak.mv8tekst schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:02:
Volgende week wordt het behoorlijk koud. Toevallig ga ik dan net drie weken op vakantie naar een land ergens ver weg waar het minstens 30 graden warmer is dan hier
Wat vindt een Daikin US ervan om stil te staan in zo'n vorstperiode? Kan hij gewoon uit?
Omdat warmte van de WP snel verdwijnt, koelt het hier wat sneller af dan voorheen met de CV. Laatst waren we een paar dagen weg en vroor het overdag. De CV thermostaat stond op 16 en sloeg al snel aan. Op zich geen probleem... Maar ik had de radiatoren beneden vrijwel helemaal dicht, zodat ik de CV puur voor boven soms even met de hand kon aanzetten). Nu begon de CV te draaien zonder dat die het beneden echt opwarmde en bleef dus veel draaien. Boven werd het best warm. En de gasrekening was aardig opgelopen in een paar dagen!
Mijn les: of de WP op een laag pitje aan laten en/of niet vergeten de radiatoren beneden weer te openen!
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat je niet zomaar de totaal afgeleverde hoeveelheid energie die is geleverd door een L/L warmtepomp kunt meten. Laat ik mijn vraag aanpassen:antonboonstra schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:32:
[...]
Het lijkt mij lastig (zo niet onmogelijk) om de volgende gegevens te krijgen bij een lucht/lucht warmtepomp.
- totale warmte geleverd
Volgens mij moet je de vraag stellen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2 Daar worden al flink wat gegevens bijgehouden.
zijn er mensen die gegevens hebben van het gasverbruik in hun huis over een bepaalde periode (bijv. 2014) en daarnaast het gasverbruik en elektriciteitsverbruik over een periode met warmtepomp? Wellicht is dit aan de hand van graaddagen e.d. enigzins te vergelijken.
@Speedy-Andre: heb de vraag inderdaad ook in het L/W topic gepost. Het is een project waar ik voor mijn werk mee bezig ben, vandaar werkproject
Ik kan de timer ook programmeren om de woonkamer overdag op bijv. 17 graden te brengen of te houden. Volgens mijn losse kamerthermometer is de ruimtetemperatuur als hij 's morgens aangaat momenteel ca. 15 graden. (De Daikin zelf ziet een heel andere temperatuur, maar dat is bekend.) En hem 's nachts net als altijd uit te laten gaan?ThinkPadd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:46:
Ik zou hem ook ingeschakeld laten met een setpoint van 15°C o.i.d.
Gas en radiatoren heb ik niet, dus daar is geen gevaar van te duchten
Ja.... De referentieruimte niet verwarmen en de thermostaat vragend zetten, is vragen om dit probleem natuurlijk. Het is ook niet echt best voor je ketel. Je kunt beter de thermostaat verplaatsen.sjimmie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:41:
[...]
Ik had toevallig een nare ervaring op dat vlak.
Omdat warmte van de WP snel verdwijnt, koelt het hier wat sneller af dan voorheen met de CV. Laatst waren we een paar dagen weg en vroor het overdag. De CV thermostaat stond op 16 en sloeg al snel aan. Op zich geen probleem... Maar ik had de radiatoren beneden vrijwel helemaal dicht, zodat ik de CV puur voor boven soms even met de hand kon aanzetten). Nu begon de CV te draaien zonder dat die het beneden echt opwarmde en bleef dus veel draaien. Boven werd het best warm. En de gasrekening was aardig opgelopen in een paar dagen!
Mijn les: of de WP op een laag pitje aan laten en/of niet vergeten de radiatoren beneden weer te openen!
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
In Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf kun je gegevens vinden over gasverbruik en elektriciteitsverbruik over de periode zonder en met L/L warmtepomp in mijn situatie.Fr33z schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:24:
[...]
Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat je niet zomaar de totaal afgeleverde hoeveelheid energie die is geleverd door een L/L warmtepomp kunt meten. Laat ik mijn vraag aanpassen:
zijn er mensen die gegevens hebben van het gasverbruik in hun huis over een bepaalde periode (bijv. 2014) en daarnaast het gasverbruik en elektriciteitsverbruik over een periode met warmtepomp? Wellicht is dit aan de hand van graaddagen e.d. enigzins te vergelijken.
@Speedy-Andre: heb de vraag inderdaad ook in het L/W topic gepost. Het is een project waar ik voor mijn werk mee bezig ben, vandaar werkproject
super, dankjewel. Ik ga eens even in die gegevens duikenZuinigeRijder schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:00:
[...]
In Energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf kun je gegevens vinden over gasverbruik en elektriciteitsverbruik over de periode zonder en met L/L warmtepomp in mijn situatie.
Vanaf juni 2015 een warmtepomp geïnstalleerd. De vergelijking loopt iets scheef, omdat ik met de CV ketel ook de badkamer verwarmde. Nu met de L/L warmtepomp wordt de badkamer niet verwarmd.Fr33z schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:24:
[...]
Bedankt voor je reactie. Je hebt natuurlijk gelijk dat je niet zomaar de totaal afgeleverde hoeveelheid energie die is geleverd door een L/L warmtepomp kunt meten. Laat ik mijn vraag aanpassen:
Gasverbruik | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Periode | 1 jan t/m 31 dec | 1 jan t/m 31 dec | 1 jan t/m 31 dec | 1 jan t/m 31 dec | 1 jan t/m 31 dec |
Verwarming | 764,88 m3 | 734,45 m3 | 445,56 m3 | 353,52 m3 | 13,79 m3 |
Overig | 24,12 m3 | 22,60 m3 | 17,49 m3 | 16,29 m3 | 10,28 m3 |
Totaal | 789,00 m3 | 757,06 m3 | 463,05 m3 | 369,81 m3 | 24,07 m3 |
Per gewogen graaddag | 0,242 m3/graaddag | 0,224 m3/graaddag | 0,168 m3/graaddag | 0,123 m3/graaddag | 0,005 m3/graaddag |
Aantal gewogen graaddagen | 3.163 | 3.272 | 2.652 | 2.879 | 3.051 |
Elektraverbruik | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Periode | 5 jun t/m 31 dec | 1 jan t/m 31 dec | |||
Verwarming | 237 kWh | 1070 kWh | |||
Overig | 6 kWh | 0 kWh | |||
Totaal | 243 kWh | 1070 kWh | |||
Per gewogen graaddag | 0,213 kWh/graaddag | 0,351 kWh/graaddag | |||
Aantal gewogen graaddagen | 1.108 | 3.051 |
Ik heb December 2016 totaal 473 graaddagen gehad en een verbruik van 155kWh voor verwarmen (van al dan niet 2 kamers). Hierbij is de setpoint (lees: temperatuur in de kamer gemeten) 19.7
Een vergelijkbaar jaar met 467 graaddagen was 2014, waar ik middels gas (CV) gestookt heb. Gasverbruik was toen 112.95m³. Daarbij was de setpoint (gemeten temperatuur) 19 graden.
Ik mag voor het geld voor 1m³, 3 kWh verstoken zeg maar, dus in vergelijking is dat 112.95m³ vs 338.85 kWh.
Conclusie; stoken met een l/l WP is ongeveer 2/3de goedkoper in vergelijking met gas.
Dan reken ik even niet mee dat ik 2 dagen heb moeten bijstoken in December waarbij ik op beide dagen ~2m³ (per dag) verbruikt heb. Maar het gaat om het idee
Een vergelijkbaar jaar met 467 graaddagen was 2014, waar ik middels gas (CV) gestookt heb. Gasverbruik was toen 112.95m³. Daarbij was de setpoint (gemeten temperatuur) 19 graden.
Ik mag voor het geld voor 1m³, 3 kWh verstoken zeg maar, dus in vergelijking is dat 112.95m³ vs 338.85 kWh.
Conclusie; stoken met een l/l WP is ongeveer 2/3de goedkoper in vergelijking met gas.
Dan reken ik even niet mee dat ik 2 dagen heb moeten bijstoken in December waarbij ik op beide dagen ~2m³ (per dag) verbruikt heb. Maar het gaat om het idee
Verwijderd
wat is voor mij de makkelijkste manier om ook met graaddagen te gaan werken?
ik woon in den bosch
is de winter tot nu toch frisser dan vorigjaar?
gr johan
ik woon in den bosch
gr johan
1. Meet je verbruik per dagVerwijderd schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:54:
wat is voor mij de makkelijkste manier om ook met graaddagen te gaan werken?
ik woon in den bosch
gr johan
2. Maak een account aan op mindergas.nl
3. Kijk naar het meetstation dat het dichtste bij zit en stel dat in bij je instellingen bij mindergas, tezamen met de andere vereiste instellingen (etmaaltemperatuur met name)
4. Vul de gegevens uit stap 1 in bij mindergas
5. Kijk naar het resultaat (wetende dat als er m3 staat, je eigenlijk kWh bedoelt)
En ja; vergeleken met vorig jaar zijn er ongeveer de helft minder graaddagen (meetstation Berkhout hier voor Purmerend)
Zie ook https://weerstatistieken.nl
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 12-01-2017 19:12 ]
Met dit weer trekt de Daikin US het niet.
Ik stel de temperatuur om 22.30 uur in op 18 graden zodat het niet teveel afkoelt, vind het namelijk nogal wat om hem 24/7 op 21 graden te laten draaien op fanstand 3 ('s nachts) en fanstand 4-5 overdag met de duettes open.
Ik laat 's ochtends de verwarming er bij draaien om hem een handje te helpen.
Gelukkig wordt 3 februari ons nieuwe glas geplaatst, ben echt benieuwd of het veel gaat schelen. Van dubbelglas U2.8 naar Isolatieglas U1.0.
De stofopvangbak moet elke 2 maand geleegd worden, in hoeverre doen jullie dit? Ik kan niet met krukken op een trapje staan en laat het nu zo, maar vroeg me af of dit van invloed kan zijn op de verwarmingscapaciteit.
Ik stel de temperatuur om 22.30 uur in op 18 graden zodat het niet teveel afkoelt, vind het namelijk nogal wat om hem 24/7 op 21 graden te laten draaien op fanstand 3 ('s nachts) en fanstand 4-5 overdag met de duettes open.
Gelukkig wordt 3 februari ons nieuwe glas geplaatst, ben echt benieuwd of het veel gaat schelen. Van dubbelglas U2.8 naar Isolatieglas U1.0.
De stofopvangbak moet elke 2 maand geleegd worden, in hoeverre doen jullie dit? Ik kan niet met krukken op een trapje staan en laat het nu zo, maar vroeg me af of dit van invloed kan zijn op de verwarmingscapaciteit.
Hier redden de airco's het prima, tijdens een defrost voel je het verschil goed als je nabij de airco zit
Ik heb na ruim een jaar gebruik de luchtfilters bovenin nog niet bekeken, de luchtstroom is nog als vanouds.
De gaskraan zit dicht dus ik kan hooguit uitwijken naar elektrische kacheltjes.
Vooralsnog gebruik ik er soms een in het toilet dat tegen een buitenmuur zit, de afzuiging trekt blijkbaar weinig warmte naar binnen of het vliegt er direct weer uit
.
Momenteel zit ik ook aardig in de lappenmand, ik ben al blij als ik de belangrijkste dingen in huis kan doen.
Ik heb na ruim een jaar gebruik de luchtfilters bovenin nog niet bekeken, de luchtstroom is nog als vanouds.
De gaskraan zit dicht dus ik kan hooguit uitwijken naar elektrische kacheltjes.
Vooralsnog gebruik ik er soms een in het toilet dat tegen een buitenmuur zit, de afzuiging trekt blijkbaar weinig warmte naar binnen of het vliegt er direct weer uit
Momenteel zit ik ook aardig in de lappenmand, ik ben al blij als ik de belangrijkste dingen in huis kan doen.
Ik zuig om de week de stoffilters af met de stofzuiger en haal er dan meteen even een doekje overheen. Dat is overigens geen overbodige luxe als dat ding elke dag aanstaat om te verwarmenBinnetie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:26:
Overigens had mijn FTXM het ook lastig hoor met -5 buiten. Ik heb de CV ook voor 1,5 uur aangezet. Nu houd hij het prima op temperatuur.
Opzich trekt de airco het wel om de boel warm te krijgen, maar met dit weer vliegen de defrosts mij om de oren. En dan krijg ik gezeur van de vrouw omdat het zo koud is
Nu verwarm ik alleen boven met de de WP (toch 80m2) en tot max 21 graden in de werkkamer (slaapkamer 17 / hobby kamer 19) maar ze draaien amper een paar minuten (zie ook mijn vorige postings) of het zo moet zijn geen idee maar het is wel warm. Ook amper defrosts gehad en die gaan ook binnen een paar minuten.
Wellicht is dit toch het voordeel van een MS systeem. ik heb een 7kw buitenunit die meestal dus maar amper belast is. Bij een defrost pakt hij wel alle binnenunits mee dus hij heeft snel zijn warmte naar de unit.
Wellicht is dit toch het voordeel van een MS systeem. ik heb een 7kw buitenunit die meestal dus maar amper belast is. Bij een defrost pakt hij wel alle binnenunits mee dus hij heeft snel zijn warmte naar de unit.
Je hebt meer dan genoeg capaciteit per kamer dus zo vreemd is dat niet.
Als ik hem boven op 17 zet gaat hij ook bij vorst nog pendelen terwijl hij 3 ruimtes verwarmt.
Hier was het niet te doen om in alle kamers leidingen weg te werken en ik heb maar 1 25A fase.
Als ik hem boven op 17 zet gaat hij ook bij vorst nog pendelen terwijl hij 3 ruimtes verwarmt.
Hier was het niet te doen om in alle kamers leidingen weg te werken en ik heb maar 1 25A fase.
Ja heb ik ook dan heb je veel defrosts en voel je direct koude.Notna schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:49:
[...]
Ik zuig om de week de stoffilters af met de stofzuiger en haal er dan meteen even een doekje overheen. Dat is overigens geen overbodige luxe als dat ding elke dag aanstaat om te verwarmen
Overigens had mijn FTXM het ook lastig hoor met -5 buiten. Ik heb de CV ook voor 1,5 uur aangezet. Nu houd hij het prima op temperatuur.
Opzich trekt de airco het wel om de boel warm te krijgen, maar met dit weer vliegen de defrosts mij om de oren. En dan krijg ik gezeur van de vrouw omdat het zo koud is
Zal mijn vriendin eens vragen of ze met een trapje even de boel af wil nemen. Het filter reinigt zich zelf elke 18 uur. Dat stof zal in zo'n bakje moeten vallen. Eens kijken of ik er toch bij kan komen om te kijken.
Het bakje is vrij groot. Het weinige stof dat er bij mij in valt, kan ik volgens mij wel een jaar lang opsparen.Binnetie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:16:
[...]
Ja heb ik ook dan heb je veel defrosts en voel je direct koude.
Zal mijn vriendin eens vragen of ze met een trapje even de boel af wil nemen. Het filter reinigt zich zelf elke 18 uur. Dat stof zal in zo'n bakje moeten vallen. Eens kijken of ik er toch bij kan komen om te kijken.
Er knippert bij mij nu wel het oranje lampje ten teken dat ik de Flash Streamer moet schoonspoelen.
Is dit niet logisch? Als je hem te ver terug laat zakken, dan heeft hij niet de capaciteit om het weer op temperatuur te krijgen. Je kunt dan de CV aanzetten om hem een handje te helpen, maar ben je er ook niet gewoon door de WP 's nachts ook door te laten draaien? Waarschijnlijk is dat goedkoper dan de CV mee laten helpen.Binnetie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:26:
[...]
Bij een CV-ketel heb je altijd xx kW beschikbaar, of het buiten nou +30 is of -10. Bij een warmtepomp zakt het vermogen als het buiten kouder is. Je moet je discipline op de dagen dat het hard vriest daar wat op aanpassen denk ik.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2017 14:54 ]
Dat dacht ik ook om hem 24/7 door te laten draaien. Maar hij blijft maar doorblazen en stopt nooit omdat hij nu de gewenste temperatuur niet haalt. De unit moet dus ontzettend veel werk verzetten. Je zou dan denken dat als hij 24/7 moet stampen dat hij ook veel eerder in een storing schiet wat ook weer kostbaar kan zijn of is een Daikin US geschikt om hem zo zwaar te belasten?ThinkPadd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:50:
[...]
Is dit niet logisch? Als je hem te ver terug laat zakken, dan heeft hij niet de capaciteit om het weer op temperatuur te krijgen. Je kunt dan de CV aanzetten om hem een handje te helpen, maar ben je er ook niet gewoon door de WP 's nachts ook door te laten draaien? Waarschijnlijk is dat goedkoper dan de CV mee laten helpen.
Bij een CV-ketel heb je altijd xx kW beschikbaar, of het buiten nou +30 is of -10. Bij een warmtepomp zakt het vermogen als het buiten kouder is. Je moet je discipline op de dagen dat het hard vriest daar wat op aanpassen denk ik.
@antonboonstra, hier branden nog geen lampjes. Zal eens in de handleiding kijken welke handelingen verricht moeten worden om de flash streamer te reinigen.
Doordat ie doordraait, hoeft hij juist minder te 'stampen'. Dat de ventilator doordraait, betekent niet dat hij de gewenste ruimtetemperatuur niet heeft bereikt. De warmtepomp kan modulerend regelen. Hij verwarmt daardoor net zoveel als dat er verloren gaat naar buiten (stabiele situatie).Binnetie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:16:
[...]
Dat dacht ik ook om hem 24/7 door te laten draaien. Maar hij blijft maar doorblazen en stopt nooit omdat hij nu de gewenste temperatuur niet haalt. De unit moet dus ontzettend veel werk verzetten. Je zou dan denken dat als hij 24/7 moet stampen dat hij ook veel eerder in een storing schiet wat ook weer kostbaar kan zijn of is een Daikin US geschikt om hem zo zwaar te belasten?
@antonboonstra, hier branden nog geen lampjes. Zal eens in de handleiding kijken welke handelingen verricht moeten worden om de flash streamer te reinigen.
Qua schoonmaken van de streamereenheid:

Bedankt Anton, misschien dat ik dan toch moet afstappen van de angst dat hij veel te hard moet werken en hem gewoon 24/7 nu op 21 graden moet zetten. 's Avonds en 's nachts zijn de duettes dicht en dit scheelt al wel, de temperatuur loopt dan weer op in huis.antonboonstra schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:35:
[...]
Doordat ie doordraait, hoeft hij juist minder te 'stampen'. Dat de ventilator doordraait, betekent niet dat hij de gewenste ruimtetemperatuur niet heeft bereikt. De warmtepomp kan modulerend regelen. Hij verwarmt daardoor net zoveel als dat er verloren gaat naar buiten (stabiele situatie).
Qua schoonmaken van de streamereenheid:
[afbeelding]
Ik zag het net in de handleiding. Elke 1800 uur moet hij dus gereinigd worden.
Wat bedoelen ze met 'schakel de stroomonderbreker in'? De werkschakelaar?
24/7 draaien moet zo'n apparaat prima tegen kunnen, wat denk je van airco's in serverruimtes e.d.? Die draaien ook gewoon 24/7/365. Is misschien een iets meer heavy-duty uitvoering ofzo (denk ik?), maar een huis-tuin-keuken warmtepomp moet ook prima 24/7 kunnen draaien die paar dagen per jaar dat je hem echt hard nodig hebt.
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2017 15:52 ]
Zijn die juist niet meer industrieel bedoeld? Daar speciaal voor ontworpen of heb ik dat mis?ThinkPadd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:50:
24/7 draaien moet zo'n apparaat prima tegen kunnen, wat denk je van airco's in serverruimtes e.d.? Die draaien ook gewoon 24/7/365. Is misschien een iets meer heavy-duty uitvoering ofzo (denk ik?), maar een huis-tuin-keuken warmtepomp moet ook prima 24/7 kunnen draaien die paar dagen per jaar dat je hem echt hard nodig hebt.
Ik het na heel veel puzzelen het meeste leidingwerk via de zolder kunnen laten lopen en het condens ook redelijk uit zicht (wilde niet met pompjes werken anders was het nog meer uit zicht)Speedy-Andre schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:49:
Je hebt meer dan genoeg capaciteit per kamer dus zo vreemd is dat niet.
boven hangt in totaal inderdaad 6,5 kw aan units dus dat is overbemeten.
Overigens heb ik ook een 1 fase buitenunit die max 12 amp kan trekken maar dat volgens mij nog nooit gedaan heeft. Je kan trouwens, als je in nederland woont, kostenloos van 1x 25 naar 1 x 35 als je dat wilt. dat heb ik zelf ook en nog nooit problemen gehad met mijn 16 groepen erop
Wat is jullie verbruik van de warmtepomp de afgelopen week? Vorige week viel het nog mee, maar nu gaan er best een aardig aantal kWh doorheen. Alsnog weinig als je het terug rekent naar m3 gas (ongeveer delen door 9).
* t/m 10:40 uur
Datum | kWh |
12-1-2017 | 5,4 |
13-1-2017 | 6,8 |
14-1-2017 | 8,1 |
15-1-2017 | 9,6 |
16-1-2017 | 10,8 |
17-1-2017 | 13,5 |
18-1-2017 | 13,0 |
19-1-2017* | 4,8 |
Et voila:antonboonstra schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Wat is jullie verbruik van de warmtepomp de afgelopen week? Vorige week viel het nog mee, maar nu gaan er best een aardig aantal kWh doorheen. Alsnog weinig als je het terug rekent naar m3 gas (ongeveer delen door 9).
Datum kWh 12-1-2017 5,4 13-1-2017 6,8 14-1-2017 8,1 15-1-2017 9,6 16-1-2017 10,8 17-1-2017 13,5 18-1-2017 13,0 19-1-2017 4,8

Houd het niet per dag bij maar de 17e (ongeveer koudste dag) zaten we op 9,8 kWh volgens de AB. Dit is alleen beneden verwarmen (120 m3), setpoint staat altijd op 19, al wordt het dan praktisch meestal >21 gr C.antonboonstra schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Overigens hier geen nachtverlaging oid, hij staat gewoon uit en krijgt/houdt het altijd warm, ook op zo'n dag van -7 gr C waar het hooguit misschien -3 gr C werd.
Huis is van 1996, enige aanpassing gedaan: HR++ ipv oude dubbele beglazing. Negatief voor isolatie: ventilatieroosters, kattenluik en slecht geïsoleerde bijkeuken (enkelsteens muur naar de garage

Enkele leidingen vd CV, die het boven op ca 18 gr C houdt, lopen wel onder de vloer beneden, daar lekt vast enige warmte de kamer binnen, wat vast wat vertekenend werkt. Ben benieuwd hoe het zou gaan met de CV helemaal uit, maar dat lukt nu even niet ivm kleine kinderen die het niet te koud hoeven te krijgen boven.
Onder de buitenunit ligt intussen een privé-ijsbaan als gevolg van de defrosts.
[ Voor 16% gewijzigd door zeegerd op 19-01-2017 11:59 ]
There's nothing moister than an oyster.
Verwijderd
hoe groot is jou ruimte?antonboonstra schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:45:
Datum kWh 12-1-2017 5,4 13-1-2017 6,8 14-1-2017 8,1 15-1-2017 9,6 16-1-2017 10,8 17-1-2017 13,5 18-1-2017 13,0 19-1-2017* 4,8
en op welke temp zet je de warmepomp? hoeveel uur per dag staat hij aan?
De warmtepomp gebruik ik normaal gesproken alleen voor de woonkamer + keuken wat neerkomt op 38 m2 en 95 m3. Nu heb ik trouwens ook nog de deur naar de bijkeuken (5 m2) op een kier, omdat het hier anders te koud wordt voor de vriezer.Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:15:
[...]
hoe groot is jou ruimte?
en op welke temp zet je de warmepomp? hoeveel uur per dag staat hij aan?
Ondanks dat ik alleen de benedenverdieping verwarm, trekt er ook warmte door de vloer naar de 1e verdieping. Ondanks dat het de laatste tijd dag en nacht vriest, blijft het daar een graadje of 12 denk ik (niet gemeten). Dat is voor mij genoeg op de slaapkamer.
Hij staat 24 uur per dag aan, maar 's nachts en bij afwezigheid staat ie op 15°C, wanneer ik aanwezig ben op 18°C. Volgens de ruimtethermostaat van de CV ketel is het in werkelijkheid ongeveer 1,5°C warmer (dus 16,5 en 19,5°C).
[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 19-01-2017 20:07 ]
Zozo Anton, 12 graden. Petje af, ik trek dat echt niet.
De vrouw al helemaal niet, veel te koud.
De kids slapen ook veel beter (uit) als het iets warmer is.
Ik hou het hier op de bovenverdieping 17 a 18 graden
In de nacht ongeveer 16. Als het kouder is, dan is de jongste van 5 maanden om half 6 al klaarwakker. Hoe kouder, hoe eerder ze wakker is.
Koud slapen zou gezond zijn, maar een normaal aantal uren nachtrust ook. Al lijkt me 16 graden niet overdreven warm.
Om dit te handhaven draait de warmtepomp als de houtkachel aan is.
Sinds 1 januari heeft dit 13.5kWh gekost.
In de nacht ongeveer 16. Als het kouder is, dan is de jongste van 5 maanden om half 6 al klaarwakker. Hoe kouder, hoe eerder ze wakker is.
Koud slapen zou gezond zijn, maar een normaal aantal uren nachtrust ook. Al lijkt me 16 graden niet overdreven warm.
Verwijderd
13.5 kWh per dag? Hoe zwaar is jouw installatie? Hoeveel binnen units?Oxellaar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:16:
Hier slapen de kinderen met de ramen altijd open; het is op die kamers fan de laatste dagen daar ook rond de 12 graden en ze slapen heerlijk tot 9 uur in het weekend (gaan slapen om 19.30 uur) (3/5/7 jaar oud overigens)Oxellaar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 23:16:
Bij ons op de slaapkamer is het een graad of 14. Ik slaap onder een zomerdekbed in onderbroek en mijn vrouw heeft;
1. Pyjama aan
2. Een elektrische deken aan voor we in bed gaan
3. Een zomer dekbed +fleecedeken+ 2 x winterdeken over zich heen
Als de kinderen overigens op hun kamer willen spelen, zet ik even een straalkachel aan voor 30 minuten; dan is het zo 17/18 graden. Kost 1.5kwh
Petje af voor je vrouw, maar met 14 graden hadden mijn komo koffers buiten gestaan.Notna schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:57:
[...]
Hier slapen de kinderen met de ramen altijd open; het is op die kamers fan de laatste dagen daar ook rond de 12 graden en ze slapen heerlijk tot 9 uur in het weekend (gaan slapen om 19.30 uur) (3/5/7 jaar oud overigens)
Bij ons op de slaapkamer is het een graad of 14. Ik slaap onder een zomerdekbed in onderbroek en mijn vrouw heeft;
1. Pyjama aan
Als de kinderen overigens op hun kamer willen spelen, zet ik even een straalkachel aan voor 30 minuten; dan is het zo 17/18 graden. Kost 1.5kwh
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nee, 13.5kWh sinds 1 januari, niet per dag.Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:38:
[...]
13.5 kWh per dag? Hoe zwaar is jouw installatie? Hoeveel binnen units?
Het is 1 binnendeel van 4kW.
Iedereen heeft zijn eigen comfort wens, niets mis mee.Notna schreef op zondag 22 januari 2017 @ 18:57:
[...]
Hier slapen de kinderen met de ramen altijd open; het is op die kamers fan de laatste dagen daar ook rond de 12 graden en ze slapen heerlijk tot 9 uur in het weekend (gaan slapen om 19.30 uur) (3/5/7 jaar oud overigens)
1. Pyjama aan
Straalkachels op kinderkamers begin ik niet aan, mij te gevaarlijk met ondernemende kleuters.
Ikzelf heb, toen ik een jaar of 5 was, een teddybeer proberen te bakken op een gloeilamp. Dat eindigde ook met veel rook
Iets met een vallende appel en een boom, dus ik begin er niet aan.
Ikzelf kan prima tegen kou buiten, maar in huis heb ik liever overal een beetje warmte. Ik heb de bovenverdieping zodanig geïsoleerd, dat het vrij gemakkelijk warm is te krijgen. Dus waarom in de kou zitten?
Verder is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken, dat de ideale slaap temperatuur tussen de 15 en 18 graden ligt.
Er zijn zelfs onderzoeken die 16 tot 21 graden adviseren.
Nu hecht ik niet bijzonder veel waarde aan zulke onderzoeken als je geen slaapproblemen hebt. Maar het geeft aan dat ik geen vreemde of slechte waardes aanhoud.
Ik merk sinds een paar dagen dat ik af en toe een zoemend geluid hoor als ik op bed lig 's ochtends. We hebben en dakraam op een kier staan, er schuin onder staat de buitenunit. Toen ik vanochtend het dakraam wat meer opende leek het wat erger te worden. Het was windstil misschien dat ik daardoor het unit wat hoorde maar had het nog niet eerder gehoord.
Vanochtend hoorde ik het ook beneden, dacht eerst dat het de wasmachine was die aan het centrifugeren was. Maar beneden hoor ik het ook. Het is meestal even een paar minuten aanwezig en daarna is het weer weg voor een poosje. Het is geen defrost en ook niet de flash streamer (die meer hoogfrequent).
Vanmiddag liep ik een paar keer langs de buitenunit maar daar hoorde ik niks vreemds. Misschien dat het dan binnen ook net niet zoemde.
Dit overigens op fanstand 5. Ik weet nog niet of dit ook bij andere fanstands gebeurd. Mijn vriendin hoofd het niet.
Vanochtend hoorde ik het ook beneden, dacht eerst dat het de wasmachine was die aan het centrifugeren was. Maar beneden hoor ik het ook. Het is meestal even een paar minuten aanwezig en daarna is het weer weg voor een poosje. Het is geen defrost en ook niet de flash streamer (die meer hoogfrequent).
Vanmiddag liep ik een paar keer langs de buitenunit maar daar hoorde ik niks vreemds. Misschien dat het dan binnen ook net niet zoemde.
Dit overigens op fanstand 5. Ik weet nog niet of dit ook bij andere fanstands gebeurd. Mijn vriendin hoofd het niet.
Het was ook geen aanval op je héOxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:44:
[...]
Nee, 13.5kWh sinds 1 januari, niet per dag.
Het is 1 binnendeel van 4kW.
[...]
Iedereen heeft zijn eigen comfort wens, niets mis mee.
Straalkachels op kinderkamers begin ik niet aan, mij te gevaarlijk met ondernemende kleuters.
Ikzelf heb, toen ik een jaar of 5 was, een teddybeer proberen te bakken op een gloeilamp. Dat eindigde ook met veel rook![]()
Iets met een vallende appel en een boom, dus ik begin er niet aan.
Ikzelf kan prima tegen kou buiten, maar in huis heb ik liever overal een beetje warmte. Ik heb de bovenverdieping zodanig geïsoleerd, dat het vrij gemakkelijk warm is te krijgen. Dus waarom in de kou zitten?
Verder is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken, dat de ideale slaap temperatuur tussen de 15 en 18 graden ligt.
Nu hecht ik niet bijzonder veel waarde aan zulke onderzoeken als je geen slaapproblemen hebt. Maar het geeft aan dat ik geen vreemde of slechte waardes aanhoud.
Overigens; dat kacheltje gaat alleen aan voordat ze de kamer op gaan, niet tijdens. Tijdens is mij ook te tricky hoor

Ik kan de kinderkamers alleen warm stoken met CV overigens, of dat kacheltje. Maar aangezien ik van gas af wil en nog geen budget heb voor een L/L wp aan de achterkant, moet het maar zo even.
Nu hebben we deze winter wel sinds lange tijd weer echt koude dagen. Normaal wordt het boven niet kouder dan 15 a 16 graden zonder CV. Maar met -4/-5 's nachts gaat dat hard naar beneden....
Als je toch enigzins veilig een elektrische kachel wilt gebruiken, gebruik dan een oliegevuld exemplaar ipv lucht. Werkt wat trager maar geeft minder kans op oververhitting. Zoiets bijvoorbeeld: http://www.blokker.nl/nl/...star-olieradiator-ka-5103
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zag het ook niet als een aanvalNotna schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:42:
[...]
Het was ook geen aanval op je hé. Het was enkel om aan te geven dat Anton niet alleen is in zijn temperaturen (delen we ook nog eens dezelfde voornaam
)
Overigens; dat kacheltje gaat alleen aan voordat ze de kamer op gaan, niet tijdens. Tijdens is mij ook te tricky hoor
Ik kan de kinderkamers alleen warm stoken met CV overigens, of dat kacheltje. Maar aangezien ik van gas af wil en nog geen budget heb voor een L/L wp aan de achterkant, moet het maar zo even.
Nu hebben we deze winter wel sinds lange tijd weer echt koude dagen. Normaal wordt het boven niet kouder dan 15 a 16 graden zonder CV. Maar met -4/-5 's nachts gaat dat hard naar beneden....
Hier snort het buitendeel op 15Hz, kleine 300w en houdt zo de hele bovenverdieping op ongeveer 17 graden.
Ketel uit en beneden heerlijk warm door houtkachel.
Om niet teveel in discussie te gaan treden. De 'eis' vanuit de GGD voor de gastouderopvang van mijn vriendin is dat het boven op een kinderslaapkamer 19 graden moet zijn (winter er zomer). Nu is het soms 14-15 graden op een slaapkamer. Zomers loopt het op tot soms wel 23 graden daar.
Heb al eens gevraagd waar ze dit op baseren, maar een goede onderbouwing heb ik nog niet gehad.
Met hun 'eis' zouden alle ouders bijna een airco op de bovenverdieping moeten hebben
Heb al eens gevraagd waar ze dit op baseren, maar een goede onderbouwing heb ik nog niet gehad.
Met hun 'eis' zouden alle ouders bijna een airco op de bovenverdieping moeten hebben
OT...
Doet me hier aan denken trouwens: http://www.smithsonianmag...-of-world-war-ii-7354256/
"It was not until the late 1950s, when Dmitry reached manhood, that they first trapped animals for their meat and skins. Lacking guns and even bows, they could hunt only by digging traps or pursuing prey across the mountains until the animals collapsed from exhaustion. Dmitry built up astonishing endurance, and could hunt barefoot in winter, sometimes returning to the hut after several days, having slept in the open in 40 degrees of frost, a young elk across his shoulders."
Toen we nog geen kinderen hadden, was het een keer -17 gr C 's nachts. We stookten boven niet en sliepen met het raam open. Met m'n weinige haar had ik toen toch maar een (slaap)muts op gedaan. Verder prima en heel verfrissend.
Zou ik ook niet doen. Het zal toch meer liggen aan wie je bent/waar je vandaan komt. Er zijn mensen die in zeer koude omgevingen wonen en slapen, geen probleem. Maw, het klinkt me in de oren alsof zo'n onderzoek in de westerse wereld is gedaan.Oxellaar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:44:
[...]
Nu hecht ik niet bijzonder veel waarde aan zulke onderzoeken als je geen slaapproblemen hebt.
Doet me hier aan denken trouwens: http://www.smithsonianmag...-of-world-war-ii-7354256/
"It was not until the late 1950s, when Dmitry reached manhood, that they first trapped animals for their meat and skins. Lacking guns and even bows, they could hunt only by digging traps or pursuing prey across the mountains until the animals collapsed from exhaustion. Dmitry built up astonishing endurance, and could hunt barefoot in winter, sometimes returning to the hut after several days, having slept in the open in 40 degrees of frost, a young elk across his shoulders."
Toen we nog geen kinderen hadden, was het een keer -17 gr C 's nachts. We stookten boven niet en sliepen met het raam open. Met m'n weinige haar had ik toen toch maar een (slaap)muts op gedaan. Verder prima en heel verfrissend.

Bij onze multisplit draaien beide binnen-units overdag.
's avonds gaat bij deze temperaturen (matige vorst hier aan de Oost-grens) de binnen-unit in de woonkamer uit en gaat de speksteenkachel aan.
De binnen-unit in de aanbouw keuken draait 24 uur per dag.
's avonds gaat bij deze temperaturen (matige vorst hier aan de Oost-grens) de binnen-unit in de woonkamer uit en gaat de speksteenkachel aan.
De binnen-unit in de aanbouw keuken draait 24 uur per dag.
[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-01-2017 19:52 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Wederom een nieuw verbruiks record in januari: 373kwh gemeten met de afstandsbediening van de Daikin.
En de maand is nog niet helemaal om.
In december was het 257kwh.
Ben echt benieuwd wat het verbruik gaat doen als vrijdag de nieuwe ramen erin zitten.
Ben echt benieuwd wat het verbruik gaat doen als vrijdag de nieuwe ramen erin zitten.
ik denk dat je dat nog nog wel eens tegen kan vallen..... Ik ben dus ook van 2,8 naar 0,9 gegaan. de koudeval is absoluut verbeterd en daarmee het comfort. maar ik niet echt het idee dat ik veel energie bespaar als ik naar mijn verbruik kijk.....
Ik zit deze maand aan net geen 201 kWh, December op 155. Totaal verbruik sinds 07-10 is 490 kWh. Zal morgen even de stats draaien voor deze maandBinnetie schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:24:
Wederom een nieuw verbruiks record in januari: 373kwh gemeten met de afstandsbediening van de Daikin.

Edit: Bij deze
Note, in 2015 had ik voor januari 504 graaddagen en een verbruik van 116m³ gas voor puur verwarming. Dit jaar heb ik 584 graaddagen met een verbruik van 200,96 kWh aan elektra

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 01-02-2017 08:21 ]
Zojuist ook even de vergelijking gemaakt.
Vorig jaar januari 95m3 meer gas verbruikt dan dit jaar, tegenover nu 200kWh in de airco.
Dus 2,1kWh/m3 in de koudste maand (relatief slechtste rendement). Nog los van nu meer graaddagen.
Dat lijkt me niet slecht voor mijn instap-model Daikin.
Vorig jaar januari 95m3 meer gas verbruikt dan dit jaar, tegenover nu 200kWh in de airco.
Dus 2,1kWh/m3 in de koudste maand (relatief slechtste rendement). Nog los van nu meer graaddagen.
Dat lijkt me niet slecht voor mijn instap-model Daikin.
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 01-02-2017 19:48 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Toch wel bijzonder aangezien in dit topic (toen redelijk offtopic) een stukje ging over het verlies van warmte door de ramen heen. Je kon zeg maar de besparing op gas ook berekenen naar hoeveel watt per per m2 minder door de ramen heen ging.Ray schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 22:33:
ik denk dat je dat nog nog wel eens tegen kan vallen..... Ik ben dus ook van 2,8 naar 0,9 gegaan. de koudeval is absoluut verbeterd en daarmee het comfort. maar ik niet echt het idee dat ik veel energie bespaar als ik naar mijn verbruik kijk.....
We gaan het meemaken, hoop toch stiekem van wel. Besparing van kWh's die ik voor andere dingen kan gebruiken.
klopt die berekeningen zijn er en de diverse glassites laten maar al te graag zien hoeveel je dan bespaart. Mijn ervaring tot nu toe is dat echter niet. Wellicht ook omdat het glas de zwakste schakel was (muren vloeren plafonds waren al gedaan) en het verlies dus al met al wel meeviel.
ik moet ook zeggen dat ik van goed ventileren hou en nu veel meer roosters heb dan eerder die ik ook gebruik. dus wellicht dat daar ook 'verlies' door komt. Wat eerst door het raam verdween gaat nu wellicht door het rooster
in other news... Maandag komt er een Daikin monteur en een product specialist hier de problemen bekijken. Ik zal ze ook grondig doorvragen hoe het zit met die regelstrategie en wat daar aan te doen valt
ik moet ook zeggen dat ik van goed ventileren hou en nu veel meer roosters heb dan eerder die ik ook gebruik. dus wellicht dat daar ook 'verlies' door komt. Wat eerst door het raam verdween gaat nu wellicht door het rooster
in other news... Maandag komt er een Daikin monteur en een product specialist hier de problemen bekijken. Ik zal ze ook grondig doorvragen hoe het zit met die regelstrategie en wat daar aan te doen valt
[ Voor 44% gewijzigd door Ray op 01-02-2017 21:57 ]
Ik hoop dat er dan maandag echt een oplossing gevonden wordt! Van zulke dure spullen mag je verwachten dat het gewoon goed werkt.
Die glassites geloof ik wel, dan was ik nu rijk geweest. Maar bedoel eerder op basis van formules en de U-waarde kon je berekenen hoeveel watt aan energie/warmte doorlopend door je ramen naar buiten gaat. Bij gewoon dubbelglas is dat veel meer dan goed isolatieglas.
Anders is het erg zonde van de nieuwe ramen haha.
Als ik het nu zo schat dan kom ik zo'n 600kWh te kort van mijn overschot. Met andere woorden ik moet stroom bijkopen omdat de zonnepanelen niet voldoende opwekken. In januari wel 20,1 kWh meer met de panelen opgewekt dan januari 2016.
Is het jullie ook opgevallen dat sneeuw voor de buitenunit veel langer blijft liggen dan andere sneeuw? Grappig detail.
Die glassites geloof ik wel, dan was ik nu rijk geweest. Maar bedoel eerder op basis van formules en de U-waarde kon je berekenen hoeveel watt aan energie/warmte doorlopend door je ramen naar buiten gaat. Bij gewoon dubbelglas is dat veel meer dan goed isolatieglas.
Anders is het erg zonde van de nieuwe ramen haha.
Als ik het nu zo schat dan kom ik zo'n 600kWh te kort van mijn overschot. Met andere woorden ik moet stroom bijkopen omdat de zonnepanelen niet voldoende opwekken. In januari wel 20,1 kWh meer met de panelen opgewekt dan januari 2016.
Is het jullie ook opgevallen dat sneeuw voor de buitenunit veel langer blijft liggen dan andere sneeuw? Grappig detail.
Die 600kWh kost €100,-, reken eens uit hoe lang terugverdienen van extra panelen duurt
Zelf zit ik daar ook mee, de airco's zorgen voor zeker 1000kWh extra maar dat verdien ik al door het vervallen van de vaste gas kosten.
Zelf zit ik daar ook mee, de airco's zorgen voor zeker 1000kWh extra maar dat verdien ik al door het vervallen van de vaste gas kosten.
Vandaag zijn ze vol goede moed begonnen met de ramen vervangen. Mijn vriendin boven met de oppasskinderen. Ik beneden aan het werk. Verwarming boven aangezet. Daikin uit.
Kom ik er na 2 uur en 3 ruiten verder erachter dat ze helemaal het verkeerde glas besteld hebben...

De U-waarde schijnt hetzelfde te zijn, maar geen thermische spacer erin. De vertegenwoordiger van het geleverde merk 'zou mij wel even ompraten'. Later hoor ik via de glaszetters dat hij mij zou mailen met bewijzen etc. Na een uur is er nog niet gemaild. Ik ga spijt krijgen als ik elke dag naar het verkeerd geleverd glas moet komen. Kunnen we beter nu stoppen dan over een week.
Niks verkeerd over de glaszetters. Die kunnen er niks aan doen. Maar even goed over nadenken wat ik ga doen.
Nu alles uit staat heb ik mooi tijd om de streamereenheid te reinigen. Toevallig begon daar de oranje led gistermiddag van te branden. Dan heeft de Daikin er al 1800 draaiuren opzitten.
Edit: Alles eens gereinigd, wat viel me nu op? Er lag een heel dik pak stof op de filters, terwijl automatisch filter reinigen aan staat. Ik maakte de klep open en zag dat het oranje filter raampje niet hoorde te zitten zoals hij volgens de handleiding hoort te zitten. Met andere woorden, het automatisch reinigen heeft niet gewerkt. In de stofbak zat ik ook amper stof... leuk zo'n airco servicemonteur. Als de streamereenheid weer droog is zal ik eens testen of het reinig werkt. De 2 filterraampjes zien er wel erg fragiel uit. Ik vermoed dat er wat afgebroken is door de monteur een paar maand terug, maar goed zal eerst weer eens testen.
Toch even beter bekijken en er is wel iets afgebroken door de monteur. De stoffilter links draait niet rond en hapert omdat hij niet goed wordt vastgehouden:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dUJuhG1rrUs]

In het midden hoort alles in elkaar te zitten lijkt me. Zal weer eens gaan bellen om zo'n oranje filterraam klem te krijgen.
Kom ik er na 2 uur en 3 ruiten verder erachter dat ze helemaal het verkeerde glas besteld hebben...

De U-waarde schijnt hetzelfde te zijn, maar geen thermische spacer erin. De vertegenwoordiger van het geleverde merk 'zou mij wel even ompraten'. Later hoor ik via de glaszetters dat hij mij zou mailen met bewijzen etc. Na een uur is er nog niet gemaild. Ik ga spijt krijgen als ik elke dag naar het verkeerd geleverd glas moet komen. Kunnen we beter nu stoppen dan over een week.
Niks verkeerd over de glaszetters. Die kunnen er niks aan doen. Maar even goed over nadenken wat ik ga doen.
Nu alles uit staat heb ik mooi tijd om de streamereenheid te reinigen. Toevallig begon daar de oranje led gistermiddag van te branden. Dan heeft de Daikin er al 1800 draaiuren opzitten.
Edit: Alles eens gereinigd, wat viel me nu op? Er lag een heel dik pak stof op de filters, terwijl automatisch filter reinigen aan staat. Ik maakte de klep open en zag dat het oranje filter raampje niet hoorde te zitten zoals hij volgens de handleiding hoort te zitten. Met andere woorden, het automatisch reinigen heeft niet gewerkt. In de stofbak zat ik ook amper stof... leuk zo'n airco servicemonteur. Als de streamereenheid weer droog is zal ik eens testen of het reinig werkt. De 2 filterraampjes zien er wel erg fragiel uit. Ik vermoed dat er wat afgebroken is door de monteur een paar maand terug, maar goed zal eerst weer eens testen.
Toch even beter bekijken en er is wel iets afgebroken door de monteur. De stoffilter links draait niet rond en hapert omdat hij niet goed wordt vastgehouden:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dUJuhG1rrUs]

In het midden hoort alles in elkaar te zitten lijkt me. Zal weer eens gaan bellen om zo'n oranje filterraam klem te krijgen.
[ Voor 40% gewijzigd door Binnetie op 04-02-2017 14:32 ]
@Binnetje: je hebt inderdaad veel malheur. Succes!
Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s
je lijkt mij wel na te doen... Hier zat ook het glas er bijna allemaal in toen ik er achter kwam dat het ook verkeerd geleverd was. coating op de verkeerde plek (zie een ander topic)
ik ben nu nog steeds helaas niet klaar want de van de tweede levering zijn er behoorlijk wat met schade. die moeten dus nog een keer.....
ik ben nu nog steeds helaas niet klaar want de van de tweede levering zijn er behoorlijk wat met schade. die moeten dus nog een keer.....
Ja ray ik loop aardig in jou voetsporen haha.
Ik moet van de week maar laten weten wat ik wil. Misschien dat ik het ook zo laat en dan een flinke korting vraag. Want het kost mij ook geld als ze terug moeten komen en mijn vriendin weer alle oppaskindjes moet afzeggen. Hoe je het went of keert, er is iets verkeerds gegaan want al zou ik het juiste glas gekregen hebben dan zaten er geen thermische spacers in die ik wel besteld had.
De temperatuur blijft langer hangen merk ik (koelt maar een beetje af), maar waar ik nog steeds niet bij kan is dat wanneer ik hem instel op 19 graden en hem even op fanstand 4 of 5 zet dat hij dan niet gewoon afslaat als de temperatuur behaald is. Hij blijft maar blazen. Hebben anderen dit ook? Ik mis hier een stuk intelligentie, zelfs een CV-ketel moduleert.
Gisteravond leek het even dat toen het lekker warm was en ik hem 1 graad lager zette, (puur voor de test) dat hij juist kouder ging blazen om de temp te laten zakken. Hij zou dan gewoon uit moeten gaan als je zuinig wilt zijn qua energieverbruik.
Ik moet van de week maar laten weten wat ik wil. Misschien dat ik het ook zo laat en dan een flinke korting vraag. Want het kost mij ook geld als ze terug moeten komen en mijn vriendin weer alle oppaskindjes moet afzeggen. Hoe je het went of keert, er is iets verkeerds gegaan want al zou ik het juiste glas gekregen hebben dan zaten er geen thermische spacers in die ik wel besteld had.
De temperatuur blijft langer hangen merk ik (koelt maar een beetje af), maar waar ik nog steeds niet bij kan is dat wanneer ik hem instel op 19 graden en hem even op fanstand 4 of 5 zet dat hij dan niet gewoon afslaat als de temperatuur behaald is. Hij blijft maar blazen. Hebben anderen dit ook? Ik mis hier een stuk intelligentie, zelfs een CV-ketel moduleert.
Gisteravond leek het even dat toen het lekker warm was en ik hem 1 graad lager zette, (puur voor de test) dat hij juist kouder ging blazen om de temp te laten zakken. Hij zou dan gewoon uit moeten gaan als je zuinig wilt zijn qua energieverbruik.
Verwijderd
Deze winter de L/L nagenoeg niet aangehad.Temperatuur slaapkamer rond de 12 graden.Gewoon de inventum deken aan 15 minuten voor het in bed gaan en daarna op stand 2 a 3.Verbruik voor een nacht per deken circa 170W..( gemeten op display van deken)En lekker warm.
die flinke korting kon nog wel eens tegenvallen.. Ze hebben mij niet eens een voorstel willen doen. Ik had dus glas besteld van U = 0.9 en kreeg dus door de verkeerke coating plek u = 1.0. Alles is gewoon opgehaald en in de glasbak geflikkerd....
dat wil dus zeggen nadat we het er eerst weer uit hebben moeten halen trouwens..ben nu nog in discussie over de finale afhandeling
dat wil dus zeggen nadat we het er eerst weer uit hebben moeten halen trouwens..ben nu nog in discussie over de finale afhandeling
[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 05-02-2017 11:55 ]
Bij mij gaven ze aan: als je perse de andere ruiten wil (St Gobain Ecoclear HR++) dan moeten we die gewoon omwisselen want wij hebben geen zin in gezeur. Ik heb nu Pilkington Optifloat 5mm met Optitherm S1 4mm met de normale spacer (argon vulling, coating op zijde 3).
In de offerte had ik beide ruiten gevraagd om te kijken wat het prijsverschil was, maar ik had duidelijk vermeld dat ik met TGI-spacer wilde.
Prijs in de offerte was hetzelfde voor beide soorten glas. Ik heb zwart op wit staan dat ik voor de Ecoclear gegaan ben. In de papieren van de glaszetters stond ook dat ze dat besteld hadden. Toch vreemd dat er een heel ander merk geleverd wordt.
Gelukkig heb ik nog niks betaald, ik denk dat ik er met mijn leverancier wel uitkom. Ze willen tenslotte ook nog graag de bovenverdieping van nieuw glas voorzien en de buitenkant van mijn huis schilderen.
Ik heb Daikin een e-mail gestuurd met de foto's van het afgebroken schanierpunt met het verzoek of ze 2 nieuwe oranje filterklemmen willen leveren. Doordat ik op krukken liep heb ik de stofbak etc nog nooit aangeraakt dus ik kan het niet kapot gemaakt hebben
Ben er ook achter waarom het allemaal niet lekker pastte:

De schroefjes zaten er ook niet fijn in, scheef geschroefd. Geen wonder dat het dan niet fijn past en ze kracht gaan zetten.
In de offerte had ik beide ruiten gevraagd om te kijken wat het prijsverschil was, maar ik had duidelijk vermeld dat ik met TGI-spacer wilde.
Prijs in de offerte was hetzelfde voor beide soorten glas. Ik heb zwart op wit staan dat ik voor de Ecoclear gegaan ben. In de papieren van de glaszetters stond ook dat ze dat besteld hadden. Toch vreemd dat er een heel ander merk geleverd wordt.
Gelukkig heb ik nog niks betaald, ik denk dat ik er met mijn leverancier wel uitkom. Ze willen tenslotte ook nog graag de bovenverdieping van nieuw glas voorzien en de buitenkant van mijn huis schilderen.
Ik heb Daikin een e-mail gestuurd met de foto's van het afgebroken schanierpunt met het verzoek of ze 2 nieuwe oranje filterklemmen willen leveren. Doordat ik op krukken liep heb ik de stofbak etc nog nooit aangeraakt dus ik kan het niet kapot gemaakt hebben
Ben er ook achter waarom het allemaal niet lekker pastte:

De schroefjes zaten er ook niet fijn in, scheef geschroefd. Geen wonder dat het dan niet fijn past en ze kracht gaan zetten.
aha dat is wel heel anders inderdaad. hadden ze geleverd met TGI spaces wat het nog daaraantoe geweest...
positie 3 is wel vreemd overigens voor normaal HR++ daar zou je positie 2 verwachten (de spouw kant van de dikste ruit in dit geval) Bij mij zat het dus op positie 2 en 3 terwijl dit 2 en 4 moest zijn. 3 is sowieso een rare plek voor een coating
positie 3 is wel vreemd overigens voor normaal HR++ daar zou je positie 2 verwachten (de spouw kant van de dikste ruit in dit geval) Bij mij zat het dus op positie 2 en 3 terwijl dit 2 en 4 moest zijn. 3 is sowieso een rare plek voor een coating
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24027&sid=30327Binnetie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:21:
Ja ray ik loop aardig in jou voetsporen haha.
Werkt hier netjes op 19 graden van 10:20 tot 19:00 uur daarna naar 21 graden tot 22:30 uur.
Ventilator auto, lamelen 3D.
In het afgelopen jaar dat hij hier hangt heb ik nog niet mee gemaakt dat hij uit gaat.
Dat gebeurde alleen als je het setpoint 2 graden lager instel dan heersende ruimte temperatuur.
Verbruik over 12 maanden 1154 kWh.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Bij het Ecoclear glas zit het ook op positie 3. De spouwkant van de binnenruit zeg maar.Ray schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:19:
aha dat is wel heel anders inderdaad. hadden ze geleverd met TGI spaces wat het nog daaraantoe geweest...
Ik moet nog maar even goed nadenken wat ik ga doen.
Ik ben nu al blij dat ik op de autostand het huis warm kan houden, maar ik had verwacht dat als je hem op stand 5 zet om even snel op te warmen 's ochtends dat hij zou afslaan als de temperatuur bereikt is.
Nu nog monitoren wat het verbruik gaat doen.
Mijn Toshiba's stoppen wel met blazen als de temperatuur bereikt is met de fan op automatisch.
Dat werkt het best met alleen verwarmen of koelen, als je die 2 ook op automatisch zet dan blazen ze langer door om te bepalen wat ze moeten doen en dan is alleen ventileren een van de mogelijkheden.
Dat vind ik niet prettig omdat de blaassnelheid dan regelmatig varieert en vaak hoger is.
Dat werkt het best met alleen verwarmen of koelen, als je die 2 ook op automatisch zet dan blazen ze langer door om te bepalen wat ze moeten doen en dan is alleen ventileren een van de mogelijkheden.
Dat vind ik niet prettig omdat de blaassnelheid dan regelmatig varieert en vaak hoger is.
Dus in principe slaan ze alleen af als de temperatuur 2 graden lager wordt ingesteld.
Ik heb adjust heattemp op -1 gezet (stond op standaard) om eens te kijken wat dit doet. Ben al heel blij dat hij nu veel rustiger zijn werk doet. Ik heb namelijk wel eens gehad dat hij ineens stopte met verwarmen. Er kwam toen geen defrost ofzo. Dus ergens had hij bepaald dat er voldoende verwarmt is.
Ik gebruik op dit moment alleen de HEAT functie, niet de AUTO stand.
Ik heb adjust heattemp op -1 gezet (stond op standaard) om eens te kijken wat dit doet. Ben al heel blij dat hij nu veel rustiger zijn werk doet. Ik heb namelijk wel eens gehad dat hij ineens stopte met verwarmen. Er kwam toen geen defrost ofzo. Dus ergens had hij bepaald dat er voldoende verwarmt is.
Ik gebruik op dit moment alleen de HEAT functie, niet de AUTO stand.
...Off-Topic...
NB: achteraf zou ik juist geen zonwerend glas hebben besteld, als ik had geweten hoe weinig effect dit heeft. Zonwering aan de buitenkant is gewoon het beste (screens of rolluiken), terwijl je in de winter juist kunt profiteren van gratis (meer) zonwarmte als je geen zonwerend glas hebt.
Ergste was echter dat de leverancier aanraadde om de plafond(gips)platen met Polymax te bevestigen op het oorspronkelijke plafond (dwz, gelijmde houten tengels op oorspronkelijke beton, gipsplaten met schroeven op de tengels). Die tengels kwamen langzaam los op den duur terwijl ons zoontje eronder lag. Had gemoeten met flinke bouten in het eigenlijke plafond, was onze latere conclusie.
Ongelofelijke prutsers heb je erbij.
...On-Topic...
Veel pech ook met de Daikin heb je.
Die raampjes zijn inderdaad fragiel, bij ons was er ook ergens iets afgebroken, dat ging wel erg snel. Volgens mij wel zonder functionele gevolgen. Ik zal ook eens filter en opvangbak gaan checken. Klinkt alsof dat altijd wel goed werkt bij ons.
Typisch. Wij hadden voor een dakkapel zonwerende beglazing besteld. Kregen de indruk dat het erg warm was toen de zomer echt aanbrak. Leverancier gevraagd, eerst geen antwoord, intussen de fabrikant maar gevraagd: nee, zit normaal HR++ in. Dit doorgestuurd aan leverancier, akkoord, vergissing, nieuw glas besteld, blijkt dit flink te groot te zijn. Alles weer terug, twee weken later alsnog het juiste glas erin. Ongelofelijk hoeveel er mis gaat in de installatie/bouwbranche.Binnetie schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:13:
Kom ik er na 2 uur en 3 ruiten verder erachter dat ze helemaal het verkeerde glas besteld hebben...![]()
![]()
NB: achteraf zou ik juist geen zonwerend glas hebben besteld, als ik had geweten hoe weinig effect dit heeft. Zonwering aan de buitenkant is gewoon het beste (screens of rolluiken), terwijl je in de winter juist kunt profiteren van gratis (meer) zonwarmte als je geen zonwerend glas hebt.
Ergste was echter dat de leverancier aanraadde om de plafond(gips)platen met Polymax te bevestigen op het oorspronkelijke plafond (dwz, gelijmde houten tengels op oorspronkelijke beton, gipsplaten met schroeven op de tengels). Die tengels kwamen langzaam los op den duur terwijl ons zoontje eronder lag. Had gemoeten met flinke bouten in het eigenlijke plafond, was onze latere conclusie.
Ongelofelijke prutsers heb je erbij.
...On-Topic...
Veel pech ook met de Daikin heb je.
zojuist Daikin op bezoek gehad en ook hun conclusie is dat het geluid uit de buitenunit er niet hoort te zijn. Echter we gaan er niet achter komen wat het is. Moet nog formeel bericht krijgen maar het zal een vervangende unit worden zoals het er nu uit ziet. Voor de binnenunit wordt nog een oplossing gezocht.
edit. best mooi om te zien hoeveel er uit te lezen valt trouwens. vooral bij zo'n multisplit heb je veel informatie beschikbaar. Conclusie is overigens dat regel technisch alles prima werkt. Echter bij verwarmen in lage belasting zit er een geluid in van een remmende trein op staal...
edit. best mooi om te zien hoeveel er uit te lezen valt trouwens. vooral bij zo'n multisplit heb je veel informatie beschikbaar. Conclusie is overigens dat regel technisch alles prima werkt. Echter bij verwarmen in lage belasting zit er een geluid in van een remmende trein op staal...
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 06-02-2017 19:53 ]
Hebben mensen met een Daikin en de 'Flash Streamer' optie aan ook last dat het soms een snerpend geluid maakt als deze aanstaat?
Ik had eigenlijk die optie altijd aanstaan, maar er komt steeds een raar geluid uit de binnenunit. Als ik de optie uitzet, is het geluid direct weg. Ik weet dus dat het daar aan ligt iig....
Ik had eigenlijk die optie altijd aanstaan, maar er komt steeds een raar geluid uit de binnenunit. Als ik de optie uitzet, is het geluid direct weg. Ik weet dus dat het daar aan ligt iig....
Ja klopt heb ik ook. Toevallig heb ik hem vorige week gereinigd (na 1800 draaiuren). Het lijkt minder te zijn nu, misschien dat het komt omdat er toch wat stof op de streamer zat (als dat het kleine zwarte blokje is die je er zo uit kunt halen).Notna schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:47:
Hebben mensen met een Daikin en de 'Flash Streamer' optie aan ook last dat het soms een snerpend geluid maakt als deze aanstaat?
Fijn dat ze de boel vervangen. Het traject duurt altijd zo lang. Ben inmiddels bijna een week verder en Daikin is niet echt snel met het opsturen van mijn defecte filterhouders, ze verwijzen je eerst naar de installateur. Als ik daar op moet wachten...Ray schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:27:
zojuist Daikin op bezoek gehad en ook hun conclusie is dat het geluid uit de buitenunit er niet hoort te zijn. Echter we gaan er niet achter komen wat het is. Moet nog formeel bericht krijgen maar het zal een vervangende unit worden zoals het er nu uit ziet. Voor de binnenunit wordt nog een oplossing gezocht.
Heb je meegekeken met de Daikin monteur? Wat zijn deze nu anders dan de gewone dealer-monteurs?
Het is idd een zwart blok met een blauw-achtige mesh filter er in (met een hele moeilijke fancy naam die mij even ontgaatBinnetie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:02:
[...]
Ja klopt heb ik ook. Toevallig heb ik hem vorige week gereinigd (na 1800 draaiuren). Het lijkt minder te zijn nu, misschien dat het komt omdat er toch wat stof op de streamer zat (als dat het kleine zwarte blokje is die je er zo uit kunt halen).
Ik zal het dit weekend eens schoonmaken, kijken of dat het beter maakt. Anders gaat dat gewoon uit. Het is een dermate vervelende toonhoogte dat ik het overal doorheen hoor (het is bij een hoge airflow ook minder dan bij een lage airflow)
Daar heb ik mij ook aan gestoord. Maar later vergeet je het. Het klopt dat je hem bij een hoge airflow minder hoort. Met mijn vorige ramen zou hij nu de hele dag op stand 4-5 moeten staan. Dan hoor je hem bijna niet neeNotna schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:04:
[...]
Het is idd een zwart blok met een blauw-achtige mesh filter er in (met een hele moeilijke fancy naam die mij even ontgaat)
Ik zal het dit weekend eens schoonmaken, kijken of dat het beter maakt. Anders gaat dat gewoon uit. Het is een dermate vervelende toonhoogte dat ik het overal doorheen hoor (het is bij een hoge airflow ook minder dan bij een lage airflow)
Het verbruikt lijkt ook een stuk minder. Records van 18kWh op een dag (24 uur, 's nachts 2 graden lager inegsteld) heb ik niet meer, tot nu toe blijf ik net beneden de 10kWh.
Gisteren mijn top tot nu toe gehaald : 10.65 kWh voor het verwarmen van 2 kamers. Blijft mij verbazen hoe weinig die units verbruiken als je het vergelijkt met standaard gasverbruikBinnetie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:09:
[...]
Daar heb ik mij ook aan gestoord. Maar later vergeet je het. Het klopt dat je hem bij een hoge airflow minder hoort. Met mijn vorige ramen zou hij nu de hele dag op stand 4-5 moeten staan. Dan hoor je hem bijna niet nee, nu staat hij op AUTO fanstand en hoor ik het bijna ook niet meer.
Het verbruikt lijkt ook een stuk minder. Records van 18kWh op een dag (24 uur, 's nachts 2 graden lager inegsteld) heb ik niet meer, tot nu toe blijf ik net beneden de 10kWh.

Nou ja er moet nog officieel een onderzoek afgerond. dat kan ook nog maar zo twee weken duren. Dan krijgt mijn installateur bericht en waarschijnlijk leveren ze dan dus een nieuwe unit die hij zelf weer op moet hangen. Het was puur een bezoek om geen gezeur met garantie te krijgen.Binnetie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:04:
[...]
Fijn dat ze de boel vervangen. Het traject duurt altijd zo lang. Ben inmiddels bijna een week verder en Daikin is niet echt snel met het opsturen van mijn defecte filterhouders, ze verwijzen je eerst naar de installateur. Als ik daar op moet wachten...
Heb je meegekeken met de Daikin monteur? Wat zijn deze nu anders dan de gewone dealer-monteurs?
De Daikin monteur zag deze unit ook voor het eerst... en had nog nooit gewerkt aan een R32 model voor 'thuis' ik was meer proefkonijn voor een dossier mochten er voor dit type nog vaker problemen zijn....
Ik ben wel wat wijzer geworden naar mijn idee inzake het pendel gedrag zoals ik het maar noem. Wat ik zelf al dacht heeft de buitenunit (net als een cv) een minimaal vermogen wat zo rond de 2,2KW zit. En daar gaat het 'mis' Als naar mijn idee bvalleen mijn werkkamer vraagt dan krijgt hij dus direct die aanvoer. De unit zelf is ook ongeveer max 2,2 dus daar valt niets meer te moduleren. Omdat er direct vollop warme lucht komt raakt de sensor 'in de war' die meet direct een stijgng en denkt dat de ruimte op temp is. En schakelt dus weer uit.
ik verwacht ook gezien mijn verbruik dat de cop hierdoor enorm laag is
[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 10-02-2017 10:42 ]
Welke had jij al weer eens hangen aan buitendeel ?Notna schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:12:
[...]
Gisteren mijn top tot nu toe gehaald : 10.65 kWh voor het verwarmen van 2 kamers. Blijft mij verbazen hoe weinig die units verbruiken als je het vergelijkt met standaard gasverbruik
2MXM40 met FTXM 20 + 35 binnendelenRay schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:49:
[...]
Welke had jij al weer eens hangen aan buitendeel ?
Daar zal je dan inderdaad geen probleem hebben met de onderwaarde verwacht ik. Blijft hij bij jou dus wel gewoon rustig doorgaan achter elkaar ? dus niet aan / uit ?
het zal ook zijn omdat ik de woonkamer unit niet gebruik. de vraag is dus telkens maar vrij beperkt
[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 10-02-2017 14:53 ]
Het varieert; op dagen zoals dit met -4 buiten blijft hij gewoon continu blazen, met soms even een uit pauze van wellicht 5 minuten. Daarna gaat hij gewoon weer aan.Ray schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:52:
[...]
Daar zal je dan inderdaad geen probleem hebben met de onderwaarde verwacht ik. Blijft hij bij jou dus wel gewoon rustig doorgaan achter elkaar ? dus niet aan / uit ?
het zal ook zijn omdat ik de woonkamer unit niet gebruik. de vraag is dus telkens maar vrij beperkt
Op dagen dat het ~10 graden buiten is, gaat hij vaker uit, maar dan ook met langere tussenpozen.
ok dat vind ik al behoorlijk stabiel 
hier gaat hij misschien een minuut of twee aan om dan weer een paar minuten uit te gaan en dit herhaalt zich dan doorlopend...
hier gaat hij misschien een minuut of twee aan om dan weer een paar minuten uit te gaan en dit herhaalt zich dan doorlopend...
Sinds vorige week vrijdag is mijn Daikin Ururu Sarara 5 kW defect
. Vrijdag ochtend kwam ik beneden en toen stonden de lamellen van de Daikin open, maar deed de Daikin verder niets. De aardlekautomaat waarop de Daikin (separaat) aangesloten is bleek er door te zijn gegaan.
Nadat ik de aardlekautomaat weer ingeschakeld had ging de Daikin aan, maar naar enkele seconden klapte de aardlekautomaat weer. Na wat testen bleek dat de storing in de buitenunit zit. Fan only gaat namelijk wel goed, maar zodra je Auto / Heat / Cool inschakelt en de buitenunit aan het werk moet klapt de aardlekautomaat meteen weer. Ook even getest op een andere groep met een ouderwetse smeltzekering, en die klapt ook meteen (niet de aardlekschakelaar, maar de smeltzekering zelf, harde sluiting dus).
Vrijdag contact gehad met de leverancier Climasense, en zij gaven aan dat ik eerst contact moest opnemen met de lokale installateur die de Daikin voor mij geinstalleerd heeft. Met als toevoeging dat mijn lokale installateur de garantie zou hebben overgenomen door de Daikin te installeren...
De installateur die de Daikin aangesloten heeft is hier geweest, en heeft het probleem weten te elimineren tot de compressor of de besturingsplaat van de Daikin. Koudemiddel is nog op niveau.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke storing?
Vandaag heb ik Climasense nog niet weten te bereiken. Op de website van Climasense lees ik echter dat zij slechts 1 jaar fabrieksgarantie op onderdelen geven als de Daikin niet door Climasense geinstalleerd is. Ik heb de Daikin in oktober 2015 bij Climasense gekocht, dus ongeveer 16 maanden geleden. Al deze tijd heeft de Daikin zonder problemen gefunctioneerd, en is er verder niets mee gebeurd.
Heeft iemand ervaring met de garantie van Climasense? Volgens mij heb ik recht op een goed product, en mag ik van een apparaat van ruim Eur 2.500 verwachten dat deze toch zeker 16 maanden meegaat?
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Volgens de website van Daikin bedraagt de garantie overigens 2 jaar.
https://standbyme.daikin.nl/nl/faq
Nogmaals: ik heb Climasense nog niet weer weten te bereiken, maar ben wel benieuwd naar mijn rechten en ervaringen met de garantie bij Climasense.
Nadat ik de aardlekautomaat weer ingeschakeld had ging de Daikin aan, maar naar enkele seconden klapte de aardlekautomaat weer. Na wat testen bleek dat de storing in de buitenunit zit. Fan only gaat namelijk wel goed, maar zodra je Auto / Heat / Cool inschakelt en de buitenunit aan het werk moet klapt de aardlekautomaat meteen weer. Ook even getest op een andere groep met een ouderwetse smeltzekering, en die klapt ook meteen (niet de aardlekschakelaar, maar de smeltzekering zelf, harde sluiting dus).
Vrijdag contact gehad met de leverancier Climasense, en zij gaven aan dat ik eerst contact moest opnemen met de lokale installateur die de Daikin voor mij geinstalleerd heeft. Met als toevoeging dat mijn lokale installateur de garantie zou hebben overgenomen door de Daikin te installeren...
De installateur die de Daikin aangesloten heeft is hier geweest, en heeft het probleem weten te elimineren tot de compressor of de besturingsplaat van de Daikin. Koudemiddel is nog op niveau.
Vandaag heb ik Climasense nog niet weten te bereiken. Op de website van Climasense lees ik echter dat zij slechts 1 jaar fabrieksgarantie op onderdelen geven als de Daikin niet door Climasense geinstalleerd is. Ik heb de Daikin in oktober 2015 bij Climasense gekocht, dus ongeveer 16 maanden geleden. Al deze tijd heeft de Daikin zonder problemen gefunctioneerd, en is er verder niets mee gebeurd.
Heeft iemand ervaring met de garantie van Climasense? Volgens mij heb ik recht op een goed product, en mag ik van een apparaat van ruim Eur 2.500 verwachten dat deze toch zeker 16 maanden meegaat?
Nogmaals: ik heb Climasense nog niet weer weten te bereiken, maar ben wel benieuwd naar mijn rechten en ervaringen met de garantie bij Climasense.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
je garantie moet je krijgen van je eigen installateur. feitelijk heb je niets met climasense te maken. Schijnbaar kon je installateur niet direct bij Daikin bestellen en heeft daar een 'tussenstop' gemaakt echter maakt dat voor jou niet uit
Is dat zo? Ik heb de Daikin bij Climasense gekocht, de installatie grotendeels zelf gedaan, en alleen het F-gassen gedeelte door een lokale gecertificeerde installateur laten doen. De installateur die alleen het F-gassen gedeelte aangesloten heeft verwijst mij (naar het mij lijkt terecht
) naar Climasense.
Maar daarmee blijft de hoofdvraag onbeantwoord: heb ik recht op garantie? En zo ja, bij wie moet ik de garantie claimen?
Nogmaals: de Daikin heeft 16 maanden goed gefunctioneerd, en is nu zonder aanwijsbare reden defect. Dit zou toch niet moeten kunnen bij een apparaat van Eur 2.500.
Maar daarmee blijft de hoofdvraag onbeantwoord: heb ik recht op garantie? En zo ja, bij wie moet ik de garantie claimen?
Nogmaals: de Daikin heeft 16 maanden goed gefunctioneerd, en is nu zonder aanwijsbare reden defect. Dit zou toch niet moeten kunnen bij een apparaat van Eur 2.500.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Boerenverstand;Zubadan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:07:
Is dat zo? Ik heb de Daikin bij Climasense gekocht, de installatie grotendeels zelf gedaan, en alleen het F-gassen gedeelte door een lokale gecertificeerde installateur laten doen. De installateur die alleen het F-gassen gedeelte aangesloten heeft verwijst mij (naar het mij lijkt terecht) naar Climasense.
Je hebt als consument recht op 1 jaar garantie. Die garantie ligt bij de leverancier (Climasense) die het weer mag uitvechten met Daikin indien het een productiefout is en/of op een onderdeel voor garantie valt.
Alleen als bewezen kan worden dat er op een ondeugelijke manier is gewerkt danwel is geïnstalleerd wat een defect tot gevolg heeft gehad, kan je fluiten naar je garantie OF je installateur moet aanwijsbaar schuldig zijn. Maar als de compressor of een printplaat op spontaan opgeeft, lijkt mij dat je gewoon garantie van Climasense moet krijgen. Of ze het nu zelf wel of niet installeren. Installatiekosten is een 2de uiteraard.
Enige lastige is dus wel of het een productiefout is of niet. Maar je mag volgens mij er wel van uit gaan dat een dermate dure airco het langer volhoudt dan 16 maanden.
Maar wederom: IANAL
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 13-02-2017 19:19 ]
Dat haalde ik niet uit je eerste post. Daar leek het dat je installateur het toestel geleverd had. In dit geval ligt het dus iets complexer. Als je een juist opleverrapport hebt, want dat is een eis van Daikin (hoewel dat ook weer naar climasense niet uitmaakt) moet er weinig aan de hand zijn. Je garantie moet nu inderdaad van climasense komen. Echter de kosten van het vervangen komen voor jou rekening, onderdelen onder garantieZubadan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:07:
Is dat zo? Ik heb de Daikin bij Climasense gekocht, de installatie grotendeels zelf gedaan, en alleen het F-gassen gedeelte door een lokale gecertificeerde installateur laten doen. De installateur die alleen het F-gassen gedeelte aangesloten heeft verwijst mij (naar het mij lijkt terecht) naar Climasense.
staat me bij dat op de compressor 5 jaar garantie zit meen ik ergens gelezen te hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 13-02-2017 19:23 ]
Beste Tweakers, Met veel interresse heb ik dit forum doorgespit. Net een huis gekocht met een Brink B40 hetelucht verwarming die moet worden vervangen. De weg vooruit is gas er uit en electrisch er in. Dus L/L of L/W is mijn inzien de weg vooruit.
In dit forum wordt veel aandacht besteed aan hoe de warmte pompen performen en gas besparen maar er is weining info beschikbaar mbt het onderhoud en de kosten die daar mee gepaard specifiek op de lange termijn. Waarschijnlijk om dat hier nog weinig ervaring mee is.
De reden waarom ik dit opbreng is dat ik de laatste 20 jaar in het verre en midden-oosten heb gewoont en bijzonder veel ervaring heb met aircons en het onderhoud wat daar mee gemoeid is.
Mijn ervaring is dat ik met een huis met veel binnen en buiten units toch wel elk half jaar een monteur over de vloer had om eea te repareren. Of compressors die moesten worden vervangen, of ventilatoren die kapot waren, of er was weer koelmiddel weggelekt. De binnen units moesten elk jaar schoon worden gemaakt (filters deed ik zelf) maar de condensor zat verstop met stof. Condens leidingen die verstopt raakten wat weer water overlast veroorzaakte (dus plaats nooit een condensor boven electrische apparaten).
Deze bovenstaande ervaring maakt mij een beetje huivering om volledig op L/L of L/W over te stappen.
Graag jullie ervaring mbt onderhoud op lange termijn mbt deze units.
In dit forum wordt veel aandacht besteed aan hoe de warmte pompen performen en gas besparen maar er is weining info beschikbaar mbt het onderhoud en de kosten die daar mee gepaard specifiek op de lange termijn. Waarschijnlijk om dat hier nog weinig ervaring mee is.
De reden waarom ik dit opbreng is dat ik de laatste 20 jaar in het verre en midden-oosten heb gewoont en bijzonder veel ervaring heb met aircons en het onderhoud wat daar mee gemoeid is.
Mijn ervaring is dat ik met een huis met veel binnen en buiten units toch wel elk half jaar een monteur over de vloer had om eea te repareren. Of compressors die moesten worden vervangen, of ventilatoren die kapot waren, of er was weer koelmiddel weggelekt. De binnen units moesten elk jaar schoon worden gemaakt (filters deed ik zelf) maar de condensor zat verstop met stof. Condens leidingen die verstopt raakten wat weer water overlast veroorzaakte (dus plaats nooit een condensor boven electrische apparaten).
Deze bovenstaande ervaring maakt mij een beetje huivering om volledig op L/L of L/W over te stappen.
Graag jullie ervaring mbt onderhoud op lange termijn mbt deze units.
Ik vraag me inmiddels af wat de anderen anders doen dan ik om problemen met een airco te krijgen
Hier draaien er 2 langer dan 16 maanden en dat voor de prijs van 1 Daikin US
Lekkage geen last van, ijsbaan onder de airco nooit gezien enz.
Mocht er ooit iets gebeuren dan zit ik ook met een leverancier die de installatie niet heeft verzorgd.
Ik weet wel dat Toshiba een stuk minder moeilijk doet met garantie en mijn installateur heeft Toshiba zo ongeveer als huismerk (maar hij was bijna 2x duurder dan mijn leverancier).
Misschien valt de vervuiling bij mij mee omdat ik alleen ben, een heel gezin zal ongetwijfeld meer stof produceren dat overal in gaat zitten.
De airco beneden doet wat verwarmen betreft het meeste werk, boven staat hij een dagdeel aan maar daar koel ik weer vaker.
Als ik zie wat er allemaal fout kan gaan met een L/W warmtepomp dan zou ik die niet direct aanbevelen.
Een van de dingetjes is dat het systeem best complex in elkaar zit, zeker als er cv ondersteuning is.
Ook blijkt dat installateurs er weinig ervaring mee hebben, dat is met airco's wel anders.
Hier draaien er 2 langer dan 16 maanden en dat voor de prijs van 1 Daikin US

Mocht er ooit iets gebeuren dan zit ik ook met een leverancier die de installatie niet heeft verzorgd.
Ik weet wel dat Toshiba een stuk minder moeilijk doet met garantie en mijn installateur heeft Toshiba zo ongeveer als huismerk (maar hij was bijna 2x duurder dan mijn leverancier).
Misschien valt de vervuiling bij mij mee omdat ik alleen ben, een heel gezin zal ongetwijfeld meer stof produceren dat overal in gaat zitten.
De airco beneden doet wat verwarmen betreft het meeste werk, boven staat hij een dagdeel aan maar daar koel ik weer vaker.
Als ik zie wat er allemaal fout kan gaan met een L/W warmtepomp dan zou ik die niet direct aanbevelen.
Een van de dingetjes is dat het systeem best complex in elkaar zit, zeker als er cv ondersteuning is.
Ook blijkt dat installateurs er weinig ervaring mee hebben, dat is met airco's wel anders.
Die blijf je er maar ingooien heSpeedy-Andre schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:20:
Ik vraag me inmiddels af wat de anderen anders doen dan ik om problemen met een airco te krijgen![]()
Hier draaien er 2 langer dan 16 maanden en dat voor de prijs van 1 Daikin US![]()
Ik heb de AC nu sinds oktober hangen en eigenlijk heb ik er geen technische problemen mee. Werkt zoals het moet, alleen zet ik mijn vraagtekens bij de regelstrategie die Daikin gekozen heeft. Ik zou liever willen dat het zich meer gedroeg als ene modulerende CV dan een aan/uit CV. Maar dat is misschien ook een kwestie van wennen.
Dat je geen ijsbaan onder je unit hebt is niet iets wat goed of slecht is; als de buitenunit een defrost doet, komt er gewoon water uit die unit lopen. Als het koud genoeg is én het water niet weg kan, bevriest dat gewoon. Niets meer, niets minder
Ben wel nog steeds aan het twijfelen of ik een onderhoudscontract moet afsluiten. Ik maak de stoffilters om de 2 weken even schoon met de stofzuiger en loop dan ook meteen de machines na, maar verder dan dat heb ik niet echt een idee dat ik iets zelf kan doen, wat een monteur wellicht wél doet met de juiste apparatuur.
Sorry, ik kan het niet laten
Zo doet zomaar een bedrijf het onderhoud:

Zo doet zomaar een bedrijf het onderhoud:
Alles, op de lekkage na is op zich prima zelf te doen. Ik heb zelf ook een stoomreiniger, en de middeltjes die ze gebruiken (ontvetter, antibacteriële spray etc.) zijn ook gewoon prima te krijgen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:12:
Sorry, ik kan het niet laten![]()
Zo doet een zomaar een bedrijf het onderhoud:
[video]
Na de koude periode maar eens de boel goed schoonmaken (buiten ook) en kijken hoe en wat.
1- Het blijft nog steeds moeilijk om in te schatten wat de kosten zullen zijn na de garantie periode van een installatie tussen 5-15 jaar. Op basis van mijn ervaring in het buitenland kan dat behoorlijk oplopen (zelfs al heb je een jaarlijks onderhouds contract).
Vraag: Is er iemand in dit forum die daar ervaring mee heeft?
2 - Technisch gezien is the WP met R32 (COP 5 vs COP 4 tov R104) de way forward, maar praktisch gezien is dat op dit moment maar de vraag. Zelfs de verkopende bedrijven van R32 WPs hebben problemen met het geven van support.
3 - Op basis van bovenstaande punten kun je dan misschien vanuit een financieel perspectief beter voor de oplossing van Speedy Andre kiezen.
4 - L/W WPs wel subsidie - L/L WPs geen subsidie dat is weer een plus voor L/W WP
5 - Wat voor mij byzonder zwaar weegt is ook de WAF en het geluid, wat weer in het voordeel van Daikin is.
Vraag: Kan iemand mij een bedrijf aanbevelen in het Noorden van het land (Friesland- Groningen - Drente).
Vraag: Is er iemand in dit forum die daar ervaring mee heeft?
2 - Technisch gezien is the WP met R32 (COP 5 vs COP 4 tov R104) de way forward, maar praktisch gezien is dat op dit moment maar de vraag. Zelfs de verkopende bedrijven van R32 WPs hebben problemen met het geven van support.
3 - Op basis van bovenstaande punten kun je dan misschien vanuit een financieel perspectief beter voor de oplossing van Speedy Andre kiezen.
4 - L/W WPs wel subsidie - L/L WPs geen subsidie dat is weer een plus voor L/W WP
5 - Wat voor mij byzonder zwaar weegt is ook de WAF en het geluid, wat weer in het voordeel van Daikin is.
Vraag: Kan iemand mij een bedrijf aanbevelen in het Noorden van het land (Friesland- Groningen - Drente).
Dat cop verhaal is niet juist, mijn Toshiba 's zitten heel dicht bij een Daikin US met R32 en ook bij Daikin verschilt de cop niet zo veel tussen R32 en R410 bij het zelfde model.
Het belangrijkste verschil is dat R32 minder milieubelastend is, maar het is niet duidelijk of het R410 volledig gaat vervangen omdat er mogelijk nog andere varianten gaan komen.
Met een airco zit je nog wel met SWW, dat zal je op een andere manier moeten maken zoals een wpboiler.
Het belangrijkste verschil is dat R32 minder milieubelastend is, maar het is niet duidelijk of het R410 volledig gaat vervangen omdat er mogelijk nog andere varianten gaan komen.
Met een airco zit je nog wel met SWW, dat zal je op een andere manier moeten maken zoals een wpboiler.
Lijkt op een defecte print van inverter of DC motor van ventilator in buitendeel. Compressor kan ook, maar verwacht van niet, die gaan zelden kapot.Zubadan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:44:
Sinds vorige week vrijdag is mijn Daikin Ururu Sarara 5 kW defect. Vrijdag ochtend kwam ik beneden en toen stonden de lamellen van de Daikin open, maar deed de Daikin verder niets. De aardlekautomaat waarop de Daikin (separaat) aangesloten is bleek er door te zijn gegaan.
En veroorzaken ook meestal geen aardlek storing.
Hoop wel dat je garantie kunt regelen, want je kunt behoorlijk schrikken van de prijzen van spare party bij Daikin.
Je garantie kan nog lastig worden, want climasense verkoopt een apparaat wat niet geïnstalleerd is. Daarna gaan er particulieren of bedrijven mee aan de gang. Dat maakt het allemaal niet makkelijker. Maar naar mijn idee neemt een installateur de garantie niet over zodra hij het apparaat installeert.
Toevallig heb ik sinds vorige week een stoffilterklem stuk, heb rechtstreeks met Daikin gemaild die verwezen me naar de installateur. Maar toen ik aangaf dat mijn installateur er een potje van had gemaakt (als Daikin dealer) en een andere installateur de installatie heeft nagelopen en goed heeft gemaakt gaven ze aan dat het een vervelende situatie was en dat ze mij het onderdeel rechtstreeks naar me op zouden sturen.Zubadan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:44:
Sinds vorige week vrijdag is mijn Daikin Ururu Sarara 5 kW defect. Vrijdag ochtend kwam ik beneden en toen stonden de lamellen van de Daikin open, maar deed de Daikin verder niets. De aardlekautomaat waarop de Daikin (separaat) aangesloten is bleek er door te zijn gegaan.
Met andere woorden, je kunt het even bij hun proberen als een soort van rechter. Ze vragen dan om de naam van de leverancier/installateur. Als er te vaak verontrustende zaken opduiken bij bepaalde 'dealers' dan gaat Daikin daar wel een keer mee om tafel zitten.
1 jaar garantie bestaat niet. In Nederland spreken we van een economische levensduur van een apparaat (Europa heeft voor 2 jaar gekozen, maar Nederland dus niet). Een wasmachine moet volgens de economische levensduur gewoon 5 jaar zonder problemen meegaan. Bepaalde kosten zullen naar ratio worden verrekend. Dergelijk zaken en voorbeelden staan uitgelegd op Consuwijzer.nl
Datzelfde geld ook voor een dure warmtepomp, daarvan mag je verwachten dat hij jaren prima draait. Dat is ook met een auto zo. Als daar maar 1 jaar garantie op zou zitten dan heb je als fabrikant geen vertrouwen in je spullen.
Het lastige is inderdaad dat je bepaalde dingen zelf gedaan hebt, ik heb ervoor gekozen om alles uit te besteden. Maar in mijn geval is het gewoon verprutst door een installateur en daar moet Daikin maar wat van gaan vinden. Want waarom mag een installateur het wel verprutsen en een particulier die het misschien nog wel beter doet dan een ineens niet?
Ik heb exact(!) hetzelfde probleem met mijn Daikin Ururu Sarara 5kw, ook zo'n 16 maanden oud nu... Ook harde sluiting in de buitenunit, eigenlijk van het ene op het andere moment, door mij niet bekende oorzaak. De temperatuur was toen ongeveer 1 graad boven nul, op een (toen) koude dag met aardig wat defrosts. Maar daar moet zo'n unit tegenkunnen.Zubadan schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:44:
De installateur is langsgeweest en geeft aan dat dit geen normaal defect is voor zo'n relatief nieuwe unit. Ze hebben de buitenunit opengehaald, en wat kabels losgehaald (naar de fan, de compressor, de spoel (?), en nog wat hoogvoltage onderdelen). Maar probleem niet kunnen verhelpen, dus doorgespeeld naar ServiceNed (reparatie afdeling van Daikin). Daar is een monteur voor langsgeweest die min of meer tot dezelfde conclusie kwam: printplaat defect, of compressor vastgelopen. Case bij Daikin aangemaakt, voor het vervangen van onderdelen. Binnenkort komen ze langs om de printplaat van de buitenunit te vervangen....
Ik moet zeggen dat het wel allemaal netjes verloopt en dat er nog niet echt is gesproken of dit binnen de garantietermijn valt. Daikin lijkt me coulant daarin, want ook de service monteur geeft aan dat zo'n unit bij normaal gebruik toch een jaar of 10 mee dient te gaan. En ook voor het vervangen van de printplaat is niet genoemd dat er kosten buiten de garantie vallen.
Dus ik ben benieuwd, als je hem een paar weken (!) mist dan merk je pas weer hoe hard je gasverbruik ineens stijgt, en hoe fijn het is als zo'n apparaat gewoon naar behoren werkt.
@Zubadan: Succes met de verder afhandeling van dit probleem!
Bedankt voor de reacties tot zover! Ik ben nog in overleg met de leverancier en de installateur en zal de uitkomst hier melden.
@richardt: ik hoor graag of het probleem met het vervangen van de printplaat verholpen is.
@richardt: ik hoor graag of het probleem met het vervangen van de printplaat verholpen is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2