Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.092.321 views

Onderwerpen

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:31:
[...]

Toevallig heb ik sinds vorige week een stoffilterklem stuk, heb rechtstreeks met Daikin gemaild die verwezen me naar de installateur. Maar toen ik aangaf dat mijn installateur er een potje van had gemaakt (als Daikin dealer) en een andere installateur de installatie heeft nagelopen en goed heeft gemaakt gaven ze aan dat het een vervelende situatie was en dat ze mij het onderdeel rechtstreeks naar me op zouden sturen.
Met andere woorden, je kunt het even bij hun proberen als een soort van rechter. Ze vragen dan om de naam van de leverancier/installateur. Als er te vaak verontrustende zaken opduiken bij bepaalde 'dealers' dan gaat Daikin daar wel een keer mee om tafel zitten.

1 jaar garantie bestaat niet. In Nederland spreken we van een economische levensduur van een apparaat (Europa heeft voor 2 jaar gekozen, maar Nederland dus niet). Een wasmachine moet volgens de economische levensduur gewoon 5 jaar zonder problemen meegaan. Bepaalde kosten zullen naar ratio worden verrekend. Dergelijk zaken en voorbeelden staan uitgelegd op Consuwijzer.nl
Datzelfde geld ook voor een dure warmtepomp, daarvan mag je verwachten dat hij jaren prima draait. Dat is ook met een auto zo. Als daar maar 1 jaar garantie op zou zitten dan heb je als fabrikant geen vertrouwen in je spullen.

Het lastige is inderdaad dat je bepaalde dingen zelf gedaan hebt, ik heb ervoor gekozen om alles uit te besteden. Maar in mijn geval is het gewoon verprutst door een installateur en daar moet Daikin maar wat van gaan vinden. Want waarom mag een installateur het wel verprutsen en een particulier die het misschien nog wel beter doet dan een ineens niet?
Installateurs geven normaal gesproken 1 jaar all in garantie op het geleverde en dus geïnstalleerde materiaal. Die verhaalt zijn kosten weer op de fabrikant. Na dat 1e jaar gaat de garantie van de fabrikant nog door, maar normaal gesproken zijn garantie klussen niet meer voor kosten installateur.
Sowieso de uren moeten worden betaald, door wie kan een discussie worden. Maar dat is in principe niet de zorg van de installateur.
Het beste is dat de installateur bij defecten, direct de servicedienst van de fabrikant inschakelt. Dan vallen uren en materialen onder garantie.
Maar een installateur kan natuurlijk niet jarenlang de kosten voor de werkuren voor garantie op zich nemen.

En dat een fabrikant doorverwijst naar een installateur is logisch, normaal gesproken gaan we er vanuit dat die op de juiste wijze een installatie aanlegt en een storing kan lokaliseren.
Er zijn particulieren die dat ook (denken te) kunnen, maar daar gaat een fabrikant in eerste instantie natuurlijk niet vanuit.
Dat tussen haakjes is voor niemand persoonlijk bedoeld trouwens.

Ik werk veel met Samsung en die zijn vaak erg loyaal met garantie. Een ventilatormotor van het buitendeel die, bijvoorbeeld na 4 jaar kapot gaat door waterlekkage, valt gewoon onder garantie.
De werkuren vergoeden ze dan niet meer, materiaal wel. Werkuren worden door de eigenaar betaald.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wel apart dat ze komen vaststellen dat een print defect is en er niet een bij zich hebben ...
Is 2x een bezoek voordeliger?
Ik zou opnieuw een gascontract af moeten sluiten :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:37:
Wel apart dat ze komen vaststellen dat een print defect is en er niet een bij zich hebben ...
Is 2x een bezoek voordeliger?
Ik zou opnieuw een gascontract af moeten sluiten :P
Ik geloof niet dat er één installateur is die zulke onderdelen op voorraad heeft. Er zijn veel teveel verschillende types en modelvarianten. Het bouwjaar kan afwijkingen ook geven in versienummers van printen.
daarnaast komt dat printplaten al snel tussen de 200 en €700 kosten, beetje dure voorraad.

Als je een echte storing aan een warmtepomp hebt, moet je niet gek staan te kijken dat je 3 dagen in de kou zit.
Voor de warmtepomp even snel als een cv ketel gerepareerd kan worden zijn we wel een jaar of 10 verder.
Sowieso duren storingen langer, bijvoorbeeld een lekke verdamper, komt regelmatig voor. Dan ben je vaak al een paar uur aan het zoeken naar het lek. Met een beetje geluk heb je een nieuwe verdamper binnen 2 a 3 dagen. Dan moet hij weer geplaatst worden, weer een halve dag verder eer er weer warmte is.
Als het een beetje tegen zit, ben je zo een kleine week verder.
Een complexere installatie geeft ook complexere storingen...

Ik heb het voordeel dat de onderdelen van Samsung allemaal in Tilburg liggen, daar staat het DC voor alles in de hele EU. Binnen 24 uur heb ik mijn onderdelen binnen, sneller kan eigenlijk niet.

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49
Waar ik me sinds gisteren over verbaas.

Sinds ik nieuwe ruiten in huis heb (die overigens nog niet afgekit zijn). Viel me op dat wanneer het licht vriest -1 a -2 graden dat de Daikin US het aardig op temperatuur houdt in de HEAT functie op AUTO fanstand. Maar zoals gisteravond toen het hier nog zo'n 7 graden was moest ik hem op fanstand 4 zetten omdat de temperatuur in huis wat teruggelopen was (tussen 17.30 - 20.30 uur ongeveer 1,5 graad) om de ruimte weer wat bij te verwarmen.

De ruiten zijn nog niet gekit, dit geeft wel wat tocht. Maar zal dit nog veel invloed hebben?

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Over reparaties: niet helemaal hetzelfde, maar vorig jaar ging mijn Nibe warmtepompboiler kapot.
Ik heb zeker tien dagen zonder warm water gezeten (geen hr-ketel als back-up of naverwarmer). Het onderdeel moest natuurlijk besteld worden en de reparateur moest er iemand van een ander bedrijf bij halen vanwege een of andere techniek die ze zelf niet in huis hadden (er bleef iets lekken). Geen leuke ervaring, al deden ze allemaal ontzettend hun best. Gelukkig wel betaald door de verzekering want de rekening was enorm, daar koop je nu - met subsidie - zowat een nieuwe voor.
Voor mijn beide Daikin l/l-warmtepompen heb ik een onderhoudscontract en daarmee is de garantie verlengd tot 5 jaar.

• Binnetie
Laatst was er op tv een stukje over vooral met de nieuwe manieren van verwarmen dat monteurs niet kundig genoeg zijn en soms 'maar wat doen'. Ook dit gevoel heb ik gehad toen ze bij mijn Daikin kwamen.

Qua onderhoud zou ik ook een onderhoudscontract overwegen, maar die bij mij in de buurt zijn jaarlijks zo 200 euro. Mijn ketel draait al 4 jaar zonder onderhoud. Zo is je besparing snel teniet gedaan, juist door een nieuwe techniek.

Woensdag worden de ramen afgekit, ben benieuwd of ik dan nog meer merk van het verbruik. Doorgaans was het altijd zo rond de 1000W en als ik nu kijk zit iedereen zo rond de 500W.

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:36:
Laatst was er op tv een stukje over vooral met de nieuwe manieren van verwarmen dat monteurs niet kundig genoeg zijn en soms 'maar wat doen'. Ook dit gevoel heb ik gehad toen ze bij mijn Daikin kwamen.

Qua onderhoud zou ik ook een onderhoudscontract overwegen, maar die bij mij in de buurt zijn jaarlijks zo 200 euro. Mijn ketel draait al 4 jaar zonder onderhoud. Zo is je besparing snel teniet gedaan, juist door een nieuwe techniek.

Woensdag worden de ramen afgekit, ben benieuwd of ik dan nog meer merk van het verbruik. Doorgaans was het altijd zo rond de 1000W en als ik nu kijk zit iedereen zo rond de 500W.
Een warmtepomp is over 15 jaar genomen, volgens mij, ook niet echt veel goedkoper als een cv ketel.
Zeker niet als je in die 15 jaar één of twee keer een lekkere storing hebt.
Hetzelfde geld voor auto's, die worden steeds minder schadelijk qua uitstoot en steeds zuiniger.
Daardoor zit er meet en regel techniek in die kapot kan gaan en juist die dingen gaan kapot.
Rookgas recirculatiekleppen, turbo's en regeltechniek, vervuiling in de motor enz enz. Dat zorgt voor dure storingen en defecten.

Hetzelfde geld ook voor warmtepompen vs cv ketel. Een warmtepomp is zeker geen fragiel ding, maar wel kwetsbaarder dan een cv ketel.

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:03
Oxellaar schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:50:
[...]

Een warmtepomp is over 15 jaar genomen, volgens mij, ook niet echt veel goedkoper als een cv ketel.
Zeker niet als je in die 15 jaar één of twee keer een lekkere storing hebt.
Hetzelfde geld voor auto's, die worden steeds minder schadelijk qua uitstoot en steeds zuiniger.
Daardoor zit er meet en regel techniek in die kapot kan gaan en juist die dingen gaan kapot.
Rookgas recirculatiekleppen, turbo's en regeltechniek, vervuiling in de motor enz enz. Dat zorgt voor dure storingen en defecten.

Hetzelfde geld ook voor warmtepompen vs cv ketel. Een warmtepomp is zeker geen fragiel ding, maar wel kwetsbaarder dan een cv ketel.
Gezien mijn ervaring met 20 jaar aircons, kan ik deze visie wel ondersteunen. Ik denk ook dat ik in de toekomst ga kiezen voor systemen die zich in het verleden hebben bewezen met lage aanschaf kosten. Dus geen nieuw systeem met R32 er in. Vanuit een financieel perspectief heeft de aanpak van Speedy Andre toch wel wat voordelen.

PS: Als iemand nog tips heeft over goede installateurs en warmtepomp bedrijven in Noord Nederland laat me het even weten.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Omdat er nog wel eens wat wordt gediscussieerd over het koudemiddel R-32, heb ik een informatief blad gevonden van Daikin over R-32. Dit heb ik ook toegevoegd aan de startpost.

[ Voor 32% gewijzigd door antonboonstra op 28-02-2017 10:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

We hebben er weer een maand opzitten. Verbruik in Feb was 161.83 kWh met 451 graaddagen. Vorig jaar in Feb waren er 448 graaddagen en had ik een verbruik van 68.62m³ aan gas voor verwarming (note: daar had ik wel een stooklijn van 18.5 graden vs 20 nu)

Nog steeds voordeliger met de L/L te verwarmen dan met de CV :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Op basis van de uitlezing van de Daikin zelf heb ik afgelopen maand 161 kWh verbruikt (zelfde als notna :*) ). Met 432 graaddagen in februari kom ik dan op 0,373 kWh/graaddag. De DIN rail kWh meter heeft in dezelfde periode 165,9 kWh gemeten, dus dat komt best aardig overeen. Heeft volgens mij voornamelijk te maken met de wifi-uitbreiding die ook een paar Watt snoept.

Vergelijk warmtepomp verbruik 2016-2017

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Hoeveel binnen units van hoeveel kw hebben jullie dan?
Mijn units verbruiken +- 15 kw/h
Per dag!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:55:
Per dag!
In mijn geval 1 x 2.0 (slaapkamer) en 1 x 3.5 (huiskamer) met een 4 kW buitenunit (FXTM) en een setpoint van 18.5 graden (wat in de praktijk 20 ~20.3 is)

Mijn hoogste dagerbruik tot nu toe is 11.23 kWh geweest, maar ik zit eerder dagelijks rond de 4 a 5 met de huidige temperaturen buiten. Die lage waar van rond de 1 die je hier beneden ziet komt gewoon door een mooie zonnige dag. Mijn huis ligt pal op het zuiden, dus als de zon er eenmaal staat hoef ik de airco alleen in de ochtend even aan te zetten en verder niet. Rest van de dag blijft de warmte wel hangen :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/AC%20verbruik/ac_verbruik_02_2017.png

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 02-03-2017 07:20 ]

Verwijderd

...En het is toch voornamelijk in de huiskamer dat je hem opzet, denk ik.
Dan is het wel te verklaren...
Ik heb er 1 in de huiskamer van 5 kw, 1 in de gang van 2.5 kw en 1 in de badkamer van 1.5 kw.
Wanneer uw setpoint 18,5 is
(unit) en 20 graden beneden dan zakt bij u de warmte???

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 00:55:
Per dag!
Ik heb 1 Daikin FTXZ35N (Ururu Sahara). De warmtepomp gebruik ik normaal gesproken alleen voor de woonkamer + keuken wat neerkomt op 38 m2 en 95 m3. Hij staat 24 uur per dag aan, maar 's nachts en bij afwezigheid staat ie op 15°C, wanneer ik aanwezig ben op 18°C. Volgens de ruimtethermostaat van de CV ketel is het in werkelijkheid ongeveer 1,5°C warmer (dus 16,5 en 19,5°C).

[ Voor 11% gewijzigd door antonboonstra op 02-03-2017 09:19 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 07:56:
...En het is toch voornamelijk in de huiskamer dat je hem opzet, denk ik.
Dan is het wel te verklaren...
Ik heb er 1 in de huiskamer van 5 kw, 1 in de gang van 2.5 kw en 1 in de badkamer van 1.5 kw.
Wanneer uw setpoint 18,5 is
(unit) en 20 graden beneden dan zakt bij u de warmte???
Heb je wel naar het screenshot gekeken wat ik gepost heb, daar staat notabena hoeveelkamers ik per dag verwarm ;) (en dat zijn er vaak 2, niet 1). Verwarmen 2 kamers = beide units aan (totaal 83m³ + 25m³ ) = , verwarmen = alleen de huiskamer. De rest van het huis is met de huidige temperaturen rond de 16 graden. Aangezien dat de slaapkamers zijn van de kinderen en ze beneden spelen, stook ik het daar niet warm. Voor de echt koude winterdagen zet ik er een straalkacheltje neer die het binnen een half uur warm heeft.

En ik snap de laatste zin niet helemaal; ik zet de AC op setpoint 18.5 . Dat is een gemeten temperatuur (midden in de kamer) van 20 ~20.3. Wat de unit ziet als temp wijkt nu eenmaal af van de gemeten temperatuur in de huiskamer. Daar blijft de kamer dan gewoon netjes op en de AC houdt het ook op die temperatuur (door 1 keer in de zoveel tijd even aan te gaan etc.). De slaapkamer zet ik vaak maar op 17, dan is het er rond de 18.5 (warm zat voor slapen )

Als de zon op het huis staat, hoef ik de AC niet eens aan te zetten en blijft de temperatuur de rest van de dag gewoon rond de 20 graden hangen op beide kamers.

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 02-03-2017 09:35 ]

Verwijderd

Dus je vraagt met de airco 20 graden en je krijgt dan 18 graden in je ruimte. ( ik dacht omgekeerd)
Jou kamers verwarm je toch niet heel de dag, ofwel...
Heb je nog andere bijkomende verwarming dan die straalkachel?

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:35:
Dus je vraagt met de airco 20 graden en je krijgt dan 18 graden in je ruimte. ( ik dacht omgekeerd)
Jou kamers verwarm je toch niet heel de dag, ofwel...
Heb je nog andere bijkomende verwarming dan die straalkachel?
Nee andersom; ik vraag 18.5 en krijg 20 ;)

En nee; ik heb een CV hangen maar die gebruik ik niet meer sinds de AC hangt

Verwijderd

Warme lucht stijgt toch?
U hebt misschien een vloer model...

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:24:
Warme lucht stijgt toch?
U hebt misschien een vloer model...
Ik snap niet helemaal wat hier niet aan te begrijpen valt :P . Ik heb gewoon een FXTM muurmodel die bovenaan de muur geplaatst is, in de hoek naast een raam. Ik zet die airco op 18.5 en de kamer temp is dan 20 ~20.3

Dat heeft niets met warme lucht te maken die stijgt of wat dan ook, maar meer gewoon dat de temperatuurmeting aan de Daikin units altijd afwijkt met de daadwerkelijke temperatuur in de kamer als je die ergens anders meet. Meestal is dat zo een 1.5 tot 2 graden.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Notna schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Ik snap niet helemaal wat hier niet aan te begrijpen valt :P . Ik heb gewoon een FXTM muurmodel die bovenaan de muur geplaatst is, in de hoek naast een raam. Ik zet die airco op 18.5 en de kamer temp is dan 20 ~20.3

Dat heeft niets met warme lucht te maken die stijgt of wat dan ook, maar meer gewoon dat de temperatuurmeting aan de Daikin units altijd afwijkt met de daadwerkelijke temperatuur in de kamer als je die ergens anders meet. Meestal is dat zo een 1.5 tot 2 graden.
Ik zet met de a.b. de temperatuur op 20 graden, ik lees op mijn Nefit Easy een temperatuur van 20,3 graden.

De binnen unit geeft via de App een temperatuur van 22 graden.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Notna

Notna

Where are you?®

wizzopa schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:06:
[...]

Ik zet met de a.b. de temperatuur op 20 graden, ik lees op mijn Nefit Easy een temperatuur van 20,3 graden.

De binnen unit geeft via de App een temperatuur van 22 graden.
Bij mij is het dus precies andersom :)

• wizzopa
Notna schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:07:
[...]

Bij mij is het dus precies andersom :)
Waar lees je de temperatuur op af de AB, heb je bij de verborgen instelling de setting bij adjust heat temp wat gewijzigd?

• Notna

Notna

Where are you?®

wizzopa schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:12:
[...]

Waar lees je de temperatuur op af de AB, heb je bij de verborgen instelling de setting bij adjust heat temp wat gewijzigd?
AFAIK kan ik dat niet doen op de AB van de FTXM. Ik set daar dus de temp op 18.5/19 en lees op 3 verschillende thermometers (iSense en 2 losse modules van $brand) daar resp. 20 ~20.5 op af.

Zou denk ik wel kunnen met de WiFi module, maar die heb ik nog niet :+

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 02-03-2017 13:16 ]

• wizzopa
Notna schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 13:15:
[...]

AFAIK kan ik dat niet doen op de AB van de FTXM. Ik set daar dus de temp op 18.5/19 en lees op 3 verschillende thermometers (iSense en 2 losse modules van $brand) daar resp. 20 ~20.5 op af.

Zou denk ik wel kunnen met de WiFi module, maar die heb ik nog niet :+
Ik heb 14 dagen terug wat vragen gesteld aan mijn installateur m.b.t. o.a. tot de regeling van de temperatuur, de antwoorden laten nog even op zich wachten , hij heeft deze ook weer door gestuurd naar Daikin.
Heb het zelf ook al eens geprobeerd om een reactie te krijgen waar je wat me kan, maar ik kom niet verder met de mannen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Ik heb die vraag direct aan een product expert gesteld van Daikin (was bij me) Conclusie is dat er structureel een afwijking is van een paar graden om de 'simpele' reden dat de lucht boven in de ruimte gemeten wordt en die kan afwijken van ander meetpunten in de ruimte...tja.. Bij mij zit er ook overal 2 tot 3 graden tussen. op AB 16 graden is 19 graden in de ruimte gemeten.

Ook ben ik er achter dat een MS systeem niet geschikt is voor verwarmen van kleine ruimte als er niet minstens 1 hoofdruimte / grote ruimte mee doet zoals bij mij

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:10

thido

Tilburg

Ik zie hier dat het ook erg afhangt van wat je de binnenunit laat doen met zijn lamellen.
Als hij hier in een vaste stand staat (na enig proberen) op heat en auto word het daar waar wij zitten ongeveer een halve graad warmer dan ingesteld. De binnenunit geeft dan een hogere temperatuur aan via de app (1 á 2 graden warmer), zal er wel mee te maken hebben dat die aan het plafond meet. Op een gegeven moment vind je toch wel een stand die je bevalt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Tele
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:01:
Ook ben ik er achter dat een MS systeem niet geschikt is voor verwarmen van kleine ruimte als er niet minstens 1 hoofdruimte / grote ruimte mee doet zoals bij mij
MS als in Multi Split? Wat is de technische uitleg hierover? :)

• Ray

Ray

Tele schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:14:
[...]
MS als in Multi Split? Wat is de technische uitleg hierover? :)
het zelfde idee als pendelen bij een cv. Je hebt te veel minimaal vermogen zodat de binnenunits, indien er maar een vraag heeft, niet meer kunnen 'modeleren'. In mijn geval is de onderwaarde grofweg 2,4 kw wat al meer is dan 1 standaard binnen unit. dit geeft dus in mijn geval een doorlopend aan / uit regel gedrag

tel daarnaast het zogenaamde 'bleeding' naar de overige units mee en het verbruik wordt er niet beter op.

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 02-03-2017 22:24 ]

• Tele
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:18:
[...]

het zelfde idee als pendelen bij een cv. Je hebt te veel minimaal vermogen zodat de binnenunits, indien er maar een vraag heeft, niet meer kunnen 'modeleren'. In mijn geval is de onderwaarde grofweg 2,4 kw wat al meer is dan 1 standaard binnen unit
Ja, nu je het zo zegt klinkt dat eigenlijk wel logisch. Dan kan het in sommige gevallen handiger te zijn om twee losse sets dan een multisplit te nemen. Zoals slaapkamers en woonkamer/keuken; slaapkamer koelen in de zomer en huiskamer/keuken verwarmen in de winter betekent dat je de buitenunitcapaciteit niet volledig zal benutten. Goed punt idd :)

• Ray

Ray

zolang je maar meer benut dan de onderwaarde is het geen punt. Maar ik verwarm mijn woonkamer met vloerverwarming dus die unit is alleen voor koelen in de zomer.

daarom stel ik ook dat je afhankelijk van je opstelling rekening kan houden met de onderwaarde

in de zomer is het geen punt van dan staan alle units 24/7 aan en is er altijd wel vraag bij warm weer

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 22:18:
[...]

het zelfde idee als pendelen bij een cv. Je hebt te veel minimaal vermogen zodat de binnenunits, indien er maar een vraag heeft, niet meer kunnen 'modeleren'. In mijn geval is de onderwaarde grofweg 2,4 kw wat al meer is dan 1 standaard binnen unit. dit geeft dus in mijn geval een doorlopend aan / uit regel gedrag

tel daarnaast het zogenaamde 'bleeding' naar de overige units mee en het verbruik wordt er niet beter op.
Klopt helemaal, grote VRF systemen hebben dit probleem ook bij lage vraag van een klein aantal binnendelen. Het minimale (condensatie)vermogen is van het buitendeel is te hoog.
Daar kan bleeding zelfs voor geluidsoverlast zorgen, denk bijvoorbeeld aan hotelkamers. De binnendelen kunnen licht gaan borrelen door uitkoken, of condenseren van koudemiddel.

Heb jij ook "last" van geluid, of valt het mee?

Over je vloerverwarming....

Je wilt perse je vloerverwarming blijven gebruiken, logisch. Er bestaan thermostaten van Danfoss die de vloer op temperatuur houden dmv een ir meting.
Je gaat dan de vloer als bijverwarming gebruiken en bijvoorbeeld je warmtepomp als hoofdverwarming.
Wij gebruiken deze methode vrij vaak voor kantoren en het werkt prima.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 02-03-2017 22:51 ]

• Ray

Ray

@Oxxelaar, het geluid van de bleeding valt mee. Je hoort wellicht de casing iets zetten door vewarmen / afkoelen / (soms iets brommen)in de woonkamer maar meer niet. De andere 3 units staan gewoon 'aan' dus daar valt dan wat warme lucht uit.

Als ik de VV als bijverwarming ga gebruiken krijg ik daar last van pendelen gezien mijn minimale cv vermogen van 7kw. bovendien vind ik in de basis l/l verwarming helemaal niet prettig. Het is dat ik dus boven daar minimaal hinder van ondervind maar verder wil ik het ook niet. Het is puur een stukje extra comfort vanwege de eigen thermostaat per ruimte, en het hangt er toch....

Daikin heeft de knoop doorgehakt overigens ze voor zover nu bekend komen ze zelf de buitenunit omwisselen en de binnenunit repareren (ze denken daar aan de lagers) zal blij zijn als dat alles achter de rug is

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 31-10 06:06
Vandaag is mijn Daikin eindelijk gemaakt :) Na 3 weken eindelijk weer een warme aanbouw.

Daikin heeft de printplaat onder garantie geleverd, en deze is vandaag door de installateur geplaatst. Toch allemaal netjes geregeld. Ik kan mijn installateur van harte aanbevelen: Art2Cool in Hengelo (Martin Wanningen).

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

• Binnetie
Naar aanleiding van mijn kapotte stofklemhouder: Binnetie in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" heb ik een update.
De melding is van 3 februari. Inmiddels al wat mailtjes uitgewisseld met Daikin omdat ze een foto willen hebben van het type/model etc.

Vandaag maar eens gevraagd wat de status is van dit onderdeel:
In reactie op onderstaande moet ik u helaas mededelen dat de bestelde parts nog niet op korte termijn leverbaar zullen zijn.
Naar verwachting gaat dit nog enkele maanden duren ….

Ik heb reeds een bespoediging voor u aangevraagd en zodra ik hier bericht op heb krijgt u van mij een update.
Een paar maanden? Mijn god, neem toch aan dat ze wel spare parts hebben liggen? Met een 3D printer print je nog sneller zo'n onderdeel :). Zou nu ook de gehele productie stil liggen omdat ze geen onderdelen meer hebben?
Ik vind dit echt bedroevend, nu kan ik best af en toe even de filters met de stofzuiger schoonmaken. Maar als er een automatisch reinigen functie erop zit, dan wil je ook dat deze werkt indien je deze wilt gebruiken.

Als ik komende zomer een airco voor boven neem/overweeg dan wordt het in elk geval geen Daikin. Je betaald goud en je krijgt stront.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 07-03-2017 15:12 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:11:
Naar aanleiding van mijn kapotte stofklemhouder: Binnetie in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" heb ik een update.
De melding is van 3 februari. Inmiddels al wat mailtjes uitgewisseld met Daikin omdat ze een foto willen hebben van het type/model etc.

Vandaag maar eens gevraagd wat de status is van dit onderdeel:

[...]

Een paar maanden? Mijn god, neem toch aan dat ze wel spare parts hebben liggen? Met een 3D printer print je nog sneller zo'n onderdeel :). Zou nu ook de gehele productie stil liggen omdat ze geen onderdelen meer hebben?
Ik vind dit echt bedroevend, nu kan ik best af en toe even de filters met de stofzuiger schoonmaken. Maar als er een automatisch reinigen functie erop zit, dan wil je ook dat deze werkt indien je deze wilt gebruiken.

Als ik komende zomer een airco voor boven neem/overweeg dan wordt het in elk geval geen Daikin. Je betaald goud en je krijgt stront.
Ik heb wel meer verhalen gehoord over dat Daikin nogal vervelend is met onderdelen op voorraad houden c.q onderdelen vervangen.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:49
iemand ervaring met het merk dimstal uit duitsland ?
https://www.simando24.de/...er-Split-Klimageraet.html

deze bieden vrij goedkopen midea lucht/lucht warmtepompen aan.

Ik vraag me vooral af hoe stil deze buitenunit is ivm bv een mitsubishi ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Mijn Toshiba doet buiten 48-49dB, de Midea wel 60dB!
Elke 3dB ervaar je als 2x meer geluid dus reken maar uit :9
Er is wel een factor 2 prijsverschil en de situatie buiten is niet onbelangrijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmiddag zijn tijdens een onderhoud beurt de standaard kunststof balken van mijn woonkamer WP vervangen door fix-it foot rubber dempers. Tevens 4 nieuwe trilling dempers eronder.
Dit vanwege een brommend geluid tijdens de defrost cycles deze winter. Hopelijk is dit nu verholpen
De unit staat nu super verend opgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hr5O6Zfl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ei1KoVql.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gbSnEjGl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QWcu6m6l.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 14-03-2017 19:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Wodan89
Ziet er degelijk uit!

Iemand enig idee hoeveel voordeel een elektronisch expansie ventiel heeft bij een lucht lucht warmtepomp ivm een vast capillair? De meeste goedkopere airco,s ook met inverter hebben een vast capillair

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan zo'n ventiel toch niet even toevoegen zonder aansturing door de bestaande regeling?
Hoe wil je dat hij gaat werken?

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:04:

Iemand enig idee hoeveel voordeel een elektronisch expansie ventiel heeft bij een lucht lucht warmtepomp ivm een vast capillair? De meeste goedkopere airco,s ook met inverter hebben een vast capillair
Ik kan het voordeel niet in getallen uitdrukken, maar een vast expansieventiel is veel minder precies.
Je oververhitting zal veel groter zijn en altijd een vaste waarde van 6 tot 10K. Men bakt een grotere veiligheid in, om vloeistof naar de compressor te voorkomen.
Dat betekend dus dat niet de volledige verdamper benut word.
Bij een elektronisch ventiel is de oververhitting slechts 1 tot 2K.

Ook is temperatuur regelen veel comfortabeler met een elektronisch exp ventiel

Welke hele goedkope systemen bedoel je trouwens?

• Wodan89
Oxellaar schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 06:54:
[...]

Ik kan het voordeel niet in getallen uitdrukken, maar een vast expansieventiel is veel minder precies.
Je oververhitting zal veel groter zijn en altijd een vaste waarde van 6 tot 10K. Men bakt een grotere veiligheid in, om vloeistof naar de compressor te voorkomen.
Dat betekend dus dat niet de volledige verdamper benut word.
Bij een elektronisch ventiel is de oververhitting slechts 1 tot 2K.

Ook is temperatuur regelen veel comfortabeler met een elektronisch exp ventiel

Welke hele goedkope systemen bedoel je trouwens?
Met goedkopere systemen bedoel ik bv maxicool, cooper & hunter , gree enz.

als je hier de service handleidingen door spit zie je dat deze allemaal een vast capilair hebben.
sommige hebben dan wel een 1 richtings ventiel met parallel daar aan een ander capillair. ( voor verwarmen )
Echter als je bij een Mitsubishi, dakin enz. zie je dat deze bijna allemaal een electronisch expansie ventiel toepassen?

als ik je dus hier correct begrijp betekend het dus dat het deellast redement redelijk vergroot word ?

ik heb gisteren deze besteld voor 450e incl verzenden ( met electronisch expansie ventiel )
( via ebay als veiling )
is deze dan echt zoveel beter als bv

http://hwkoeltechniek.nl/...09ftxe-90m3-met-wifi.html
Deze heeft ook een vast capillair

Verwijderd

ga je hem zelf instaleren en in bedrijf zetten?

• Wodan89
Verwijderd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:29:
ga je hem zelf instaleren en in bedrijf zetten?
Zelf installeren tot de koppeling.
Dan een kennis met een koeltechnisch bedrijf hem laten vacumeren en aansluiten. :)

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:06:
[...]

Met goedkopere systemen bedoel ik bv maxicool, cooper & hunter , gree enz.

als je hier de service handleidingen door spit zie je dat deze allemaal een vast capilair hebben.
sommige hebben dan wel een 1 richtings ventiel met parallel daar aan een ander capillair. ( voor verwarmen )
Echter als je bij een Mitsubishi, dakin enz. zie je dat deze bijna allemaal een electronisch expansie ventiel toepassen?

als ik je dus hier correct begrijp betekend het dus dat het deellast redement redelijk vergroot word ?

ik heb gisteren deze besteld voor 450e incl verzenden ( met electronisch expansie ventiel )
( via ebay als veiling )
is deze dan echt zoveel beter als bv

http://hwkoeltechniek.nl/...09ftxe-90m3-met-wifi.html
Deze heeft ook een vast capillair
Beide merken zeggen mij heel weinig.
Dus welke beter is kan ik weinig van zeggen, een EEV maakt een unit niet direct beter.

Moet eerlijk zeggen dat ik bij storingen aan zulke "budgetmachines" er op zn hoogst een klein uurtje tijd in stak. Meestal eindigde het in afgeschreven. Ze zijn niet gemaakt om te repareren.

Verwijderd

Gasschuif schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:07:
Vanmiddag zijn tijdens een onderhoud beurt de standaard kunststof balken van mijn woonkamer WP vervangen door fix-it foot rubber dempers. Tevens 4 nieuwe trilling dempers eronder.
Dit vanwege een brommend geluid tijdens de defrost cycles deze winter. Hopelijk is dit nu verholpen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
waar heb je die mooie rubbers aangeschaft en wat was de prijs?
zal ze zelf ook graag aanschaften voor mijn mhi airco

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 01:44:
[...]

Misschien via zijn installateur, maar iig zijn ze hier te krijgen:

http://www.aircovent.nl/p...it-foot-opstellingsbalken

http://www.aircodump.nl/big-foot-fix-it-foot-1000

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 01:44:
[...]

De prijs is c.a. 28 euro, maar @Notna was mij voor en heeft al wat linkjes geplaatst. ;)
Vooral de trillingsdemper steunen tussen de unit zelf en de balk zijn erg soepel en stukken beter als de oude, die waren na 3 jaar bedrijf toch wel wat harder geworden.

Probleem was ook de forse ijsplaat onder de unit na een paar dagen matige vorst en veel bevroren defrost water. Hij stond eerder op de bitumen, maar nu op de tegels, welke ook weer op rubber tegeldragers liggen. Door al het ijs kwamen de trillingen toch in het houten dak, hopelijk nu niet meer komende winter.
Ook heb ik nu c.a. 7 cm meer hoogte i.v.m. de ijsvorming eronder.
Ben blij dat ik wat overlengte leiding bij de unit heb bedongen tijdens de montage, kun je achteraf makkelijk nog wat schuiven... :)

Door het wat hoger plaatsen van de unit ietsje meer schaduw in de winter op een paneel, gelukkig SE hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 16-03-2017 11:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Wodan89
Vandaag de midea ( dimstal ) unit ontvangen.
geen Elektronisch expansie ventiel...

de komende tijd eens kijken of hij wel goed werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Wodan89 op 20-03-2017 15:24 ]

• stroomisgratis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-11-2023

stroomisgratis

5000Wp, daikin

De winter is bijna achter de rug en we zijn er gasloos goed doorgekomen.
De verwarming bij ons gebeurt in de woonruimtes en hal met ururu's (lucht-lucht warmtepompen).
In andere ruimtes met infraroodpanelen.

Voorheen hadden we een jaarverbruik 1800m3 gas en 4500 kWh per jaar.
Nu is dit 8500 kWh elektrisch per jaar.
In vergelijking tot lucht-water warmtepompen en vloerverwarming circa 50 % minder kWh-verbruik. :)

Voor verwarming hebben we de afgelopen 12 maanden in totaal 3200 kWh verbruik gehad met Daikin Ururu's.
In januari was er het hoogste verbruik met de 4 ururu's, samen 750 kWh.
Januari had circa 525 graaddagen. Dat zou met gas circa 0,6 * 525 = 315 m3 gas zijn geweest.
Daarmee is de COP van de daikin's in januari 315 m3 * 9 / 750 kWh = 3,78.
(hierbij gerekend met 1 m3 gas = 9 kWh).
Over het hele jaar was de COP van de daikin's rond de 5.

Tapwater:
Voor tapwater hebben we een warmtepomp boiler.
Gemiddeld verbruikt deze 2,5 kWh per dag.

[ Voor 21% gewijzigd door stroomisgratis op 02-04-2017 00:34 ]

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Toevoeging: helaas hier ook een defecte print gehad in een 3,5 kW ururu (foutcode U0 en F3).
Diagnose, onderdeel bestellen en reparatie duurt meerdere weken.

Ik hoop dat daikin spoedig inziet dat er iets mis is met de inverter 8).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Is de Eldom een split-unit?
Ik heb die ook overwogen omdat de boiler redelijk klein is maar er zat in 2016 geen subsidie op.
Met een gewone boiler kost het meer stroom en hij is relatief snel warm.
Na wat crashes van de kWh tellers mis ik het exacte verbruik van mijn airco's, >1000kWh per jaar is het wel.

• sjimmie
  • Laatst online: 07-11 14:13
Hier is met de budget-Daikin in het (bijna) afgelopen verwarmingsseizoen ongeveer 350m3 gas vervangen door 600kWh. Zeg 64ct/m3 en dankzij een zonnepanelen-overschot 10ct/kWh. Dat is een besparing van 164 euro, nog los van de overgang naar het lagere capaciteitstarief (scheelt nog eens 47 euro).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14
stroomisgratis schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:40:
De winter is bijna achter de rug en we zijn er gasloos all-electric goed doorgekomen.
De verwarming bij ons gebeurt in de woonruimtes en hal met ururu's (lucht-lucht warmtepompeb).
In andere ruimtes met infraroodpanelen.

Voorheen hadden we een jaarverbruik 1800m3 .. 2000m3 gas en 4500 kWh per jaar.
Nu all-electric 8500 kWh elektrisch per jaar.
In vergelijking tot lucht-water warmtepompen en vloerverwarming circa 50 % minder kWh-verbruik. :)

Voor verwarming hebben we de afgelopen 12 maanden in totaal 3200 kWh verbruik gehad met 4 ururu's.
In januari was er het hoogste verbruik met de 4 ururu's, samen 750 kWh.
Januari had circa 525 graaddagen. Dat zou met gas circa 0,6 * 525 = 315 m3 gas zijn geweest.
Daarmee is de COP van de daikin's in januari 315 m3 * 9 / 750 kWh = 3,78.
(hierbij gerekend met 1 m3 gas = 9 kWh).
Over het hele jaar was de COP van de daikin's rond de 5.

Tapwater:
Voor tapwater hangt hier een Eldom warmtepomp boiler.
Gemiddeld verbruikt deze 2 kWh per dag en tijdens de winterdagen 3 kWh per dag.
De boiler heeft als warmtepomp een hogere COP (ongeveer 2,5 tot 3).
Echter vanwege de wekelijkse leginonella bestrijding is de COP 2 vanwege het verwarmingselement die van 55 C naar 65 C stookt.
Op vochtige vorstdagen lukt het niet om de defrost goed uit te voeren. Dan draait de Eldom meer dan 8 uur.
Leuk om te lezen! Vraagje, over wat voor type en grootte vd woning hebben we het over? Wat is de capaciteit van de wpb?

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

Sjors81 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:38[/message]:[/b]
[...]
Leuk om te lezen! Vraagje, over wat voor type en grootte vd woning hebben we het over?
hoekhuis, woonkamer 48 m2, keuken 19 m2.

[ Voor 103% gewijzigd door stroomisgratis op 02-04-2017 00:31 ]

• stroomisgratis

stroomisgratis

5000Wp, daikin

aanvulling op de wpb:

Dit is een 150 liter split unit "Eldom tapwater warmtepomp".

[ Voor 88% gewijzigd door stroomisgratis op 02-04-2017 00:32 ]

• mv8tekst
Voor wie het leuk vindt: mijn gasloze jarenzeventigwoning met o.a twee Daikin lucht-luchtwarmtepompen en een ventilatiewarmtepompboiler.

3 à 4 bewoners, veel isolatiemaatregelen, twee jaar gasloos
Jaarverbruik Daikin US 3,5 kW huiskamer, stookdagen gemiddeld 14-16 uur: 1165 kWh
Jaarverbruik warmtepompboiler: 928 kWh (incl. badkamerverbouwing en 10 dagen uitval)
Jaarverbruik Daikin zolder (huurder met werkweek buitenshuis): ca. 300 kWh
Jaaropbrengst zonnestroom ca. 4000 kWh

De ventilatiewarmtepompboiler (Nibe F120) onttrekt warmte aan de afgevoerde ventilatielucht en heeft dus geen buitenunit. Hij heeft geen elektrisch element en doet alles met de warmtepompfunctie, ook het antilegionellaprogramma, hij staat dan gewoon wat langer te 'warmtepompen'. Vermogen is dan ook niet meer dan 400 W en een aparte groep is niet nodig. Het boilervat is 150 liter, we hebben zelfs met de ecostand nog nooit zonder warm water gezeten. Een spaardouchekop kost bijna niks en helpt enorm. De stilstandsverliezen zijn wel een dingetje, ik heb de koppelingen en het vat extra geïsoleerd, maar dan nog. Maar ja, je moet wat, in een gasloze woning,

[ Voor 83% gewijzigd door mv8tekst op 27-03-2017 23:36 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Leuk om te lezen met bijna 1 op1 dezelfde overwegingen als ik maakte, de wpboiler kwam er niet.
Hier kan het nog beter als ik het oude dubbel glas vervang, maar het blijft duur om alles te doen :/

• woosterman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:27
Beste mensen,

Ik ben mij nu al een tijdje aan het kijken welke airco ik het beste kan aanschaffen om mijn woning te koelen en verwarmen. Ik was op zoek naar een airco die energiezuinig en stil is. Ik zat eerst te kijken naar Mitsibishu maar kwam later de Ururu Sarara tegen. Niet alleen is de Ururu zeer energiezuinig, maar ook stil en kan deze ventileren en bevochtigen.

Uiteindelijk heb ik een drietal lokale Daikin dealers gebeld die vervolgens bij mij langs zijn gekomen om te praten over de mogelijkheden. Bij twee van de drie dealers kreeg ik direct een goed gevoel. Ze dachten met me mee, wilde me niks aansmeren en namen uitgebreid de tijd (1,5 uur) om de woning na te kijken en de voors en tegens te bespreken. Het derde bedrijf laat ik nu even buiten beschouwing. Dit bedrijf kwam heel zakelijk op me over en was binnen een kwartier weer weg. Ook had hij het niet eens over de diverse modellen, hier moest ik zelf over beginnen. Daarnaast kreeg ik van hen uiteindelijk de duurste offerte.

Eigenlijk raadde beide bedrijven de Ururu af. Ze gaven aan dat dit vooral interessant is als je last van astma hebt of copd patient bent. Daarnaast gaven ze aan dat de Ururu veel duurder is dan de andere modellen en dat er goedkopere alternatieven zijn om te bevochtigen of te ventileren. Ook schijnt de Ururu helemaal niet zo stil te zijn door de extra functies. Maar goed, uiteindelijk heb ik wel een offerte opgevraagd van de Ururu.

Beide mannen gaven aan dat je voor verwarmen wel een zwaardere unit nodig hebt, dus beide bedrijven adviseerden de 5kw versie te nemen. Nadat ik de offertes had ontvangen, ben ik nog wat gaan googlen en kwam ik dit 150 pagina tellende topic tegen. Inmiddels heb ik al enkele uren gespendeerd aan het doorlezen van dit topic. Ik zit nu met een aantal vragen.

Allereerst zal ik even mijn situatie schetsen:
Ik woon in een stenen bungalow van 60m2. Ik wil 1 unit ophangen in de woonkamer. De woonkamer is ongeveer 25m2 en 65m3. Er is een open doorgang naar een kleine gang waar vervolgens ook mijn slaapkamer zit. Ik heb de deur van slaapkamer altijd open. De andere (kleine) ruimtes zijn altijd gesloten. In totaal zou er iets meer dan 100m3 zijn die de airco zou moeten verwarmen. In mijn slaapkamer hoeft het niet heel erg goed opgewarmd te worden. Ik heb een open haard en gaskachels dus indien buitentemp te laag is zou ik deze bij kunnen schakelen. Voor mij is een stille airco van groot belang. Uiteraard maakt een airco altijd geluid, maar des te minder des te beter. Ik heb enkel glas in de woonkamer dat over pak hem beet twee jaar vervangen zal worden.

Als ik het forum er op na sla lijkt een 5kw versie behoorlijke overkill in mijn situatie. Zou ik niet beter af zijn met een 3,5kw airco? Maar dan over geluid. Ik lees toch veel reacties over het geluid dat het bevochtigen en ventileren produceert. Ik twijfel dus heel erg of ik niet gewoon een airco moet aanschaffen zonder deze functies. Nu zag ik toevallig dat er ook een nieuwe airco van Mitsubishi op de markt komt deze maand, de MSZ-LN. Het lijkt er op dat deze ook kan ventileren, weet dit echter niet zeker. Ook weet ik niet wanneer deze airco verkrijgbaar is. Maar ook de msz-fh50va lijkt me een prima airco en ook stukken goedkoper dan de ururu (maar ook minder zuinig).

Wil iemand mij advies geven en/of uit eigen ervaring aangeven hoe het nu zit met geluid ed?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Geluid is heel persoonlijk, ik stel daar hoge eisen aan maar je zal toch wat geluid moeten accepteren.
Een grotere airco heeft ook voordelen, veel airco`s kunnen minder vermogen leveren in de stille stand en als je die vaak gebruikt dan is een beetje extra vermogen geen overbodige luxe.
De zuinigheid neemt wel af als je de stille stand gebruikt, maar comfort is meestal niet gratis :9
Ventileren met een airco zou ik alleen overwegen als er geen andere mogelijkheden zijn zoals raamroosters.
Ga je later toch het glas vernieuwen dan kan je dit meenemen.
Wat ik van mijn airco's jammer vind is dat je de motor van de luchtuitlaat goed hoort, als de temperatuur bereikt is bewegen de kleppen naar de ruststand en hoor je wat gesis.
Ik ben er nu wel aan gewend, als ik slaap gaat de airco in de slaapkamer uit.

• mv8tekst
De extra functies van de US maken inderdaad wat meer geluid.
Ik heb doorlopend de functie Fresh air en luchtreiniging aanstaan met de fan op lage stand. Ik ervaar dit geluidsniveau niet als storend (ik had hiervoor een pelletkachel die aanzienlijk meer geluid maakte). Ook een cv-systeem is niet geluidloos, je hoort altijd wel wat geluid van de circulatie. Zet je ze op de stand High dan is het inderdaad een stuk lawaaiiger.
Bevochtigen is een beetje bedrieglijk, zoals iemand in deze draad ergens uitlegde: als je wilt bevochtigen terwijl de buitenlucht droog is kun je daar per definitie nauwelijks vocht aan onttrekken. Dit is goed hoorbaar.
De functies luchtreiniging en frisse lucht hebben wel degelijk nut, al hangt dat ook af van wat je verder voor voorzieningen hebt voor ventilatie. Mijn streven is zo min mogelijk (warme) lucht aan het huis te onttrekken en daarom gebruik ik deze functies.
Als je aangeeft in welke regio je woont is er misschien wel iemand bij wie je thuis kunt gaan luisteren. Bij mij in Eindhoven ben je welkom.

Verder zou ik éérst de ramen vervangen door HR++-glas, hierdoor zal de warmtevraag zover dalen dat je aan een 3.5 kW genoeg hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door mv8tekst op 02-04-2017 14:41 ]

• woosterman
Bedankt voor de response zover. Ik woon zelf in een klein gehucht tussen Apeldoorn en Zwolle. Eindhoven ligt dus niet echt om de hoek. Maar mocht ik nou echt blijven twijfelen en er niemand hier in de buurt woont waar ik eventueel langs kan gaan, dan wil ik best een stukje rijden hoor.

Ik weet dat het eigenlijk het beste is om mijn enkel glas eerst te vervangen in de woonkamer, maar als ik dat ga doen dan wil ik meteen ook meteen overstappen op kunstof kozijnen en de rest van de woning ook meteen meenemen (behalve slaapkamer en voordeur, daar zit wel dubbelglas in). Maar al met al wordt dat best een prijzig geheel waar ik nu het geld niet voor heb. Ik wil wel alvast een airco aanschaffen zodat het in de zomer lekker koel is en ik toch nog enigszins bespaar in de winter. En ik word gek van het getik van mijn gaskachels, maar daar zal ik met het warmer wordende weer minder last van hebben de komende tijd.

Verder heb ik alleen ventilatieroosters in mijn slaapkamer en wel een afzuigsysteem in badkamer, woonkamer en wc, maar die zuigt geen verse lucht aan en maakt overigens een hoop herrie.

Nog even iets anders, ik ben redelijk geschrokken van de prijzen van die lokale Daikin dealers. Ik heb offertes van de daikin us 5kw die ongeveer tussen de 3400 en 3800 euro zitten, all inclusive. Ik weet dat een tent als Climasense misschien voordeliger is, maar ik wil best iets meer betalen voor een installateur om de hoek, ook vanwege het onderhoud. Ik ga zelf niet knutselen overigens, dat laat ik liever aan een vakman over. De dealers die hier zijn langsgeweest gaven aan dat ze met 1 man toch wel een hele dag bezig zijn en dat ze vaak zien dat "dozenschuivers" de boel afraffelen en/of ook niet kwalitatief hoogstaand materiaal gebruiken.

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 22:17
Check even de prijzen bij aircovoordeel. Zit in Zwolle en ik heb er goede ervaring mee. De 5kw US kost 2900 inclusief montage

Eventueel kun je de FTXS overwegen. Heb ik zelf.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

• woosterman
Aircovoordeel was een van de eerste bedrijven die ik destijds tegenkwam. Inderdaad een stuk goedkoper, al is €2900 met een standaardmontage met 3m leiding. Ik heb iets van 6 meter nodig. Daar zal nog wat meer bij komen aangezien ze ook aangeven de airco leiding netjes af te werken tegen geringe meerprijs. Wellicht zijn er nog meer kosten die er bovenop komen. Zeg dat er dan nog €100 ofzo bovenop de prijs komt dan ben je voor €3000 klaar ongeveer. Scheelt nog wel zo'n €400, maar ik wil nog wel proberen om de prijs bij een van de lokale dealers met €200 naar beneden te krijgen. Als het verschil rond de €200 is dan kies ik voor een dealer om de hoek. Zo niet, dan ga ik verder kijken.

Hoe zit het met onderhoud bij aircovoordeel? Wat kost dit ongeveer jaarlijks een check? Rekenen ze ook voorrijkosten / km vergoeding bij storingen?

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 22:17
Geen ervaring met dat laatste

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

• mv8tekst
Als je toch al weet dat je t.z.t. de isolatie gaat verbeteren zou ik voor de 3,5 kW gaan. Misschien dat ie het af en toe niet trekt, dan gebruik je alsnog de gaskachel, maar hoe vaak wordt het nou echt heel koud? In het voor- en naseizoen zal ie het waarschijnlijk makkelijk aankunnen.
Ik heb voor de Daikin US gekozen (90 m3 huiskamer, 3.5 kW, redelijk goede isolatie) vanwege het lage geluidsniveau en de goede prestaties qua verwarmen. Als je met iets minder prestatie genoegen neemt en de extra functies voor jou geen meerwaarde hebben kun je voor 'een klasse minder' gaan, een iets lagere SCOP. Daikin heeft een uitgebreide range. Kan best een hoop geld schelen en dat telt op dit moment voor jou. Al is het de vraag of je op de lange duur niet toch goedkoper uit bent met de allerzuinigste. Op zolder heb ik 'een klasse minder' Daikin hangen en ook die voldoet uitstekend.

[ Voor 3% gewijzigd door mv8tekst op 02-04-2017 21:05 ]

• Ray

Ray

update 'for whom i may concern...'

vandaag was dan de dag dat Daikin het langlopende probleem op ging lossen door units te vervangen. Iedereen paraat. Defecte unit afpompen en afkoppelen. Nieuwe uit de doos, flink tillen en hij staat op de rubbers..nou ja enigszins krom op de rubbers...nog eens goed kijken.... jawel hele unit is ontzet :( onder de compressor is de bodemplaat net een kreukelzone

nu dus WP loos en volgende week komt nummer 3. Ik mag toch hopen dat het dan een keer goed gaat komen

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray
Erg lullig allemaal, maar dat gebeurt nogal eens. Wat van ver komt, heeft wel eens een deukje.
Schrale troost natuurlijk.

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op maandag 3 april 2017 @ 21:53:
@Ray
Erg lullig allemaal, maar dat gebeurt nogal eens. Wat van ver komt, heeft wel eens een deukje.
Schrale troost natuurlijk.
een deukje had ik mee kunnen leven maar zoals het er uit zag stond de compressor er nu scheef in. mogelijk zelfs schade aan de interne leidingen. Kap gescheurd, deksel ontzet etc hopen dat de volgende wel heel hier naar toe komt

Verwijderd

woosterman schreef op zondag 2 april 2017 @ 17:17:
Aircovoordeel was een van de eerste bedrijven die ik destijds tegenkwam. Inderdaad een stuk goedkoper, al is €2900 met een standaardmontage met 3m leiding. Ik heb iets van 6 meter nodig. Daar zal nog wat meer bij komen aangezien ze ook aangeven de airco leiding netjes af te werken tegen geringe meerprijs. Wellicht zijn er nog meer kosten die er bovenop komen. Zeg dat er dan nog €100 ofzo bovenop de prijs komt dan ben je voor €3000 klaar ongeveer. Scheelt nog wel zo'n €400, maar ik wil nog wel proberen om de prijs bij een van de lokale dealers met €200 naar beneden te krijgen. Als het verschil rond de €200 is dan kies ik voor een dealer om de hoek. Zo niet, dan ga ik verder kijken.

Hoe zit het met onderhoud bij aircovoordeel? Wat kost dit ongeveer jaarlijks een check? Rekenen ze ook voorrijkosten / km vergoeding bij storingen?
ik heb zelf mijn MHI 6.3 kw bij aircovoordeel gekocht.
was 400euro goedkoper dan andere zaken.
de garantie is 5jaar op de onderdelen en het eerste jaar op voorrijkosten en arbeid.
het onderhoud kost 100euro per jaar en is verplicht voor de 5jaar garantie.
mocht er wat stuk gaan tussen het 2e en 5e jaar dan betaal je alleen max 100euro voorrijkosten en arbeid.
ik vind het een goed bedrijf en netjes met montage.
ze zeggen zelf een goed netwerk van zzp,ers te hebben en dat iedere storing binnen 2a3 dagen is opgelost.
400euro goedkoper dan de andere bedrijven ik verwacht niet dat mijn systeem 4x stuk gaat binnen 5jaar dus het lijkt mij een goede deal voor de prijs.

• Ray

Ray

'Daikin fluit > the end <'

woensdag is buiten unit nr 3 geplaatst en YES nu werkt alles zoals het zou moeten. Het enige geluid is de grote fan en af en toe hoor je de compressor. Geen 'krijt over schoolbord' en overige geluiden meer.

Nu besef je pas hoe mooi en discreet zo'n unit zijn werk kan doen.

• Binnetie
Ray schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 11:14:
'Daikin fluit > the end <'

woensdag is buiten unit nr 3 geplaatst en YES nu werkt alles zoals het zou moeten. Het enige geluid is de grote fan en af en toe hoor je de compressor. Geen 'krijt over schoolbord' en overige geluiden meer.

Nu besef je pas hoe mooi en discreet zo'n unit zijn werk kan doen.
Fijn dat het is opgelost Ray! Het kost ontzettend veel geduld maar eindelijk dan toch optimaal genieten!

Ik wacht nog steeds op mijn filterklem (ben inmiddels de echte naam vergeten). Was ik Aircovoordeel maar eerder tegengekomen. Iets verder weg dan Koelplan maar zijn een stuk goedkoper met onderhoud als ik dat zo lees. Voor hun 25 minuten rijden naar mijn huis.
Ik ga ze deze week eens bellen om te kijken wat onderhoud kost en of zij misschien wel kamelen hebben om sneller aan mijn onderdeeltje te komen. Vind 100 euro beter klinken dan 230 euro.

Vanochted stond de Daikin te verwarmen, vergeten uit te zetten. Niet viel me op dat hij in 2,5 uur al 2,3kWh had verbruikt (hiervan staat hij een uurtje op fanstand 5 te verwarmen). Met deze dagen zit hij met 15-16 uur verwarmen op zo'n 4,5kWh per dag.
Met andere woorden ik twijfel toch nog steeds om hem geen 24/7 aan te laten staan en eventueel vanaf 21 uur een graadje lager te zetten op AUTO fanstand.
Zijn er meer die hem 24/7 aan laten staan?

• Ray

Ray

zoals al eerder gesteld heb ik hem altijd 24/7 aanstaan. Met dien verstande dat in de 'verwarm' periode de woonkamer niet mee doet en met koelen staan alle 4 units altijd aan op een fixed temp

• Binnetie
Waarmee verwarm je de woonkamer dan? Koelen heb ik nog niet gedaan, maar dat gaan we deze zomer meemaken of dit wenselijk is.
Het wordt met name boven warm maar daar hebben we geen airco. De woonkamer zit zomers rond de 25 graden. Hoe dit met de nieuwe ruiten gaat worden is nog even afwachten.

• Ray

Ray

in de woonkamer heb ik vloerverwarming gewoon op gas. Helaas heeft Daikin (nog) geen combinatie beschikbaar waar zowel L/L als L/W op mogelijk is anders had ik daar wellicht voor gekozen. Enkel L/W is voor mij geen optie omdat ik de prestaties van L\L wil tijdens koelen

• Binnetie
Ik ga hem van de week eens testen met 24/7 aan. Dat scheelt het hoge verbruik een paar uur per dag. Dinsdag en woensdag wordt er vorst verwacht.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan toch met de timer aan een kleine nachtverlaging doen?
De nacht tot 8u is het koudst, dan koelt het huis het meeste af.
Deze dagen staat de airco boven uit (de zon helpt genoeg) en er trekt warmte van beneden naar boven.
De airco beneden in de nacht aan laten doe ik niet, hij hangt onder mijn slaapkamer en die warmt via de vloer aardig op.
Ik heb nu nog maar 3kWh per dag nodig, ook met vorst terwijl bijna overal oud/lek dubbel glas zit :)
In de winter merk ik dat het meest als het overdag koud en bewolkt is, dan blijft de airco beneden in de nacht op 17 draaien.

• wizzopa
Ik heb de instelling van de timer in gesteld dat hij altijd om 22:30 uit gaat, met deze buiten temperaturen gaat hij aan wanneer daar de behoeft toe is, dat was zaterdag om 16:30 zondag om 14:00.

Verbruik resp. 1.764kWh buiten 10 graden en 2.422kWh buiten 10 graden

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik laat ook via de timer dagelijks automatisch de Daikin Ururu Sarara om 5:00 uur aanspringen en om 22:00 uitspringen. Nachtverlaging helpt zeker in het verbruik, omdat het in de nacht kouder is dan overdag.

Afgelopen winter had ik een 30% meerverbruik per graaddag dan voorgaande 2 jaren. En bij lage buitentemperaturen had de Daikin het merkbaar moeilijker dan voorgaande jaren. Het was wel kouder dan voorgaande jaren natuurlijk. In maart heb ik een onderhoudsbeurt laten doen door climasense. De binnenunit en buitenunit leken op het eerste oog niet vuil. Ook zat er weinig stof in de binnenunit, flashstreamer was niet vies, ondanks dat we 2 honden hebben. Voordat de buitenunit schoongemaakt werd (en nadat de binnenunit al schoongemaakt was), werd de uitblaastemperatuur van de binnenunit gemeten bij stand 30 graden. Deze was 48 graden Celsius. Nadat de buitenunit gereinigd was, was de uitblaastemperatuur 4 graden warmen, 52 graden Celsius. Dat dit schoonmaken zo een verschil kan maken.

Nu, na iets meer dan 1 maand kan ik zeggen dat de het verbruik nu 25% beter is dan de 2 afgelopen jaren in plaats van 30% slechter. Dus de onderhoudsbeurt heeft een positief effect gehad. Komende winter zullen we weer merken of de onderhoudsbeurt het verbruik verminderd heeft.

• Ray

Ray

Ik vraag me dan af wat ze doen bij zo'n beurt. Voor zover ik weet (even los van druk controle etc) is het van belang dat de units inderdaad hun lamellen zo schoon mogelijk hebben. Echter dat dit het verbruik zo kan beinvloeden is nieuw voor me, er van uitgaande dat dit de reden moet zijn

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ray schreef op maandag 17 april 2017 @ 18:06:
Ik vraag me dan af wat ze doen bij zo'n beurt. Voor zover ik weet (even los van druk controle etc) is het van belang dat de units inderdaad hun lamellen zo schoon mogelijk hebben. Echter dat dit het verbruik zo kan beinvloeden is nieuw voor me, er van uitgaande dat dit de reden moet zijn
Verdamper ontvetten en desinfecteren. Ik stond ook verbaasd dat dit zo een groot effect had. Dacht eigenlijk dat er iets anders aan de hand zou zijn.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15

Seafarer

XXX

Ray schreef op maandag 17 april 2017 @ 12:22:
in de woonkamer heb ik vloerverwarming gewoon op gas. Helaas heeft Daikin (nog) geen combinatie beschikbaar waar zowel L/L als L/W op mogelijk is anders had ik daar wellicht voor gekozen. Enkel L/W is voor mij geen optie omdat ik de prestaties van L\L wil tijdens koelen
Als meelezer snap ik dat niet helemaal. Net zoals: vloerverwarming is langzaam.

Waarom heeft niemand naast zijn vloerverwarming een briza of iets dergelijks?

Zie http://www.jagapro.nl/sit...oduct/downloads/Briza.pdf als voorbeeld.

Ik heb er een hangen maar deze blijft als ik later vloerverwarming neem. Je hebt een soort bom aan warmte als je de cv aanzet. En dan is 45 graden water al heet genoeg. Nacht verlaging: geen probleem in een zucht heb je weer warme lucht.

Afgezien van de prijs, is er een reden dat niemand dit heeft? Want ik ben er van overtuigd dat er ook een bom van kou uit kan komen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Ray

Ray

even snel gekeken en los van een aantal praktische overwegingen lijkt het erop dat deze units niet kunnen ontvochtigen. En dat is juist waarom L/L koeling zo prettig is , naast de lagere temps natuurlijk

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15

Seafarer

XXX

Ray schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:40:
even snel gekeken en los van een aantal praktische overwegingen lijkt het erop dat deze units niet kunnen ontvochtigen. En dat is juist waarom L/L koeling zo prettig is , naast de lagere temps natuurlijk
Ook dat snap ik niet.

Als de unit van binnen kouder is dan de lucht die erdoor heengaat dan zal water uit de lucht condenseren.
Dus ontvochtigen.
De echte koeluitvoering heeft zijn warmtewisselaar ook anders hangen, zodat water er makkelijk uitstroomt.
Bakje en slangetje zijn ook aanwezig. Als ik de gebruiksaanwijzing goed door lees.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Ray

Ray

via de link die je gaf vond ik zo snel geen info over waterafvoer maar het zal dus kunnen. Daarmee wordt het dus feitelijk imho een soort van WP wand / vloer unit die ipv koudemiddel op water werkt. De totale regeling zou ik me in moeten verdiepen hoe je dat per ruimte gaat aanpakken en dan ook nog eens hoe je dat gaat koppelen aan een WP.

dat terwijl cv en 'standaard' airco / wp 'plug and play' is in de meeste gevallen. Daarnaast als ik voor mezelf praat had ik net een nieuwe cv aangeschaft.

feitelijk kom je met jou voorbeeld in het L/W topic terecht waar deze unit prima in thuis zal horen. eigenlijk is dat hier niet het geval.

hier dus Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 17-04-2017 22:52 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@ZuinigeRijder
Vervuiling op de verdamper en ook filters, zorgt zeker voor minder afgifte, maar die 30% zou ik toch ergens anders zoeken. Tenminste, als de verdamper niet extreem vervuild was.

Die temperatuurstijging in de uit stromende lucht moet wel bij een gelijke condensatiedruk gemeten wor
den. Is dat ook gedaan? Als het goed is staan er drukken en temperaturen op je stek formulier.

Tussen 48 en 52 graden, zit namelijk 2.75bar drukverschil. Als dat drukverschil er ook daadwerkelijk was tijdens de meting, dan is die 4 graden verschil daar aan toe te schrijven en niet aan vervuiling.

Ik vind 4 graden namelijk behoorlijk veel.
Verder lijkt de vulling van het koudemiddel wel in orde, 52 graden haal je niet zomaar.

@Ray
Een Jaga Briza kan wel koelen onder het dauwpunt, condensbak is voorbereid.
Je kunt wel je rekening plunderen, die dingen zijn erg duur. Verder werkt het fantastisch icm koelen en verwarmen.

Hier ligt trouwens een L/W warmtepomp te wachten in de schuur om geïnstalleerd te worden. Heb geen vloerverwarming en wil in de toekomst dus mijn afgifte systeem meer LTV gaan maken. Al kom ik nu het jaar al rond met 50c water.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 17-04-2017 23:21 ]

• Binnetie
Oxellaar schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:12:
@ZuinigeRijder
Vervuiling op de verdamper en ook filters, zorgt zeker voor minder afgifte, maar die 30% zou ik toch ergens anders zoeken. Tenminste, als de verdamper niet extreem vervuild was.

Die temperatuurstijging in de uit stromende lucht moet wel bij een gelijke condensatiedruk gemeten wor
den. Is dat ook gedaan? Als het goed is staan er drukken en temperaturen op je stek formulier.

Tussen 48 en 52 graden, zit namelijk 2.75bar drukverschil. Als dat drukverschil er ook daadwerkelijk was tijdens de meting, dan is die 4 graden verschil daar aan toe te schrijven en niet aan vervuiling.

Ik vind 4 graden namelijk behoorlijk veel.
Verder lijkt de vulling van het koudemiddel wel in orde, 52 graden haal je niet zomaar.

@Ray
Een Jaga Briza kan wel koelen onder het dauwpunt, condensbak is voorbereid.
Je kunt wel je rekening plunderen, die dingen zijn erg duur. Verder werkt het fantastisch icm koelen en verwarmen.

Hier ligt trouwens een L/W warmtepomp te wachten in de schuur om geïnstalleerd te worden. Heb geen vloerverwarming en wil in de toekomst dus mijn afgifte systeem meer LTV gaan maken. Al kom ik nu het jaar al rond met 50c water.
Zie hier als consument maar eens achter te komen. Je wilt een zo optimaal en zuinig mogelijk apparaat die goed zijn werk kan doen. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat gedegen onderhoud nodig is om zo geen onnodig verlies in capaciteit te krijgen. Bij de installatie zie je hier verder niks van terug. Geen formulieren of wat dan ook.

Ik heb daarom eens met Aircovoordeel gebeld, ben netjes ter woord gestaan en veel informatie gekregen.
Ze werken niet met een onderhoudscontract (als het apparaat niet bij hun vandaan komt), maar ik kan wel onderhoud op afroep laten doen.
De prijs is 119 euro voor een Daikin US, wanneer de installatie door hun geplaatst is dan betalen mensen vaak 100 euro.
Ze adviseren onderhoud 1x in de 2 jaar te doen, maar Daikin wil i.v.m. de 5 jaar garantie wel zien dat er elk jaar onderhoud gedaan is de installatie.

Het onderdeeltje wat bij mij afgebroken is vond hij vreemd dat er een levertijd van een paar maand op zat. Doorgaans hebben zij de meeste onderdelen binnen een week binnen. Ik had contact met Daikin via de dealer ingang.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heeft iemand hier ervaring met HiSense inverters/airco's?

Ik wil onze woonkamer (40m2, 3 meter hoge plafonds, HR++ ramen en spouwmuurisolatie) voorzien van een dergelijke pomp omdat ik dan de rest van mijn woning LTV kan verwarmen met de vloerverwarming die daar ligt.

Mijn oog is gevallen op deze: http://www.aircodump.nl/a...n/hisense-as-18-iris.html

WiFi is voor mij een vereiste (of nou ja, die van mijn vriendin) naast een redelijke stille binnenunit en voldoende vermogen (5-6 kw). De unit gaat met name worden gebruikt als verwarming, ventilatie en ontvochtiger. Tips/ervaringen?

• Binnetie
ZuinigeRijder schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:03:
Ik laat ook via de timer dagelijks automatisch de Daikin Ururu Sarara om 5:00 uur aanspringen en om 22:00 uitspringen. Nachtverlaging helpt zeker in het verbruik, omdat het in de nacht kouder is dan overdag.

Afgelopen winter had ik een 30% meerverbruik per graaddag dan voorgaande 2 jaren. En bij lage buitentemperaturen had de Daikin het merkbaar moeilijker dan voorgaande jaren. Het was wel kouder dan voorgaande jaren natuurlijk. In maart heb ik een onderhoudsbeurt laten doen door climasense. De binnenunit en buitenunit leken op het eerste oog niet vuil. Ook zat er weinig stof in de binnenunit, flashstreamer was niet vies, ondanks dat we 2 honden hebben. Voordat de buitenunit schoongemaakt werd (en nadat de binnenunit al schoongemaakt was), werd de uitblaastemperatuur van de binnenunit gemeten bij stand 30 graden. Deze was 48 graden Celsius. Nadat de buitenunit gereinigd was, was de uitblaastemperatuur 4 graden warmen, 52 graden Celsius. Dat dit schoonmaken zo een verschil kan maken.

Nu, na iets meer dan 1 maand kan ik zeggen dat de het verbruik nu 25% beter is dan de 2 afgelopen jaren in plaats van 30% slechter. Dus de onderhoudsbeurt heeft een positief effect gehad. Komende winter zullen we weer merken of de onderhoudsbeurt het verbruik verminderd heeft.
Ik zag laatst het filmpje in dit topic van een monteur die met een stoomreiniger de binnenunit schoonmaakte.
Nu heeft de Lidl een leuke stoomreiniger in de aanbieding voor €19,99. Misschien handig voor de mensen die zelf de unit van binnen willen reinigen/desinfecteren. Ik weet zo uit mijn hoofd niet of je makkelijk bij de verdamper kunt komen van een Daikin US?
Je ziet dat er veel vuil vanaf komt.

Vanaf 3.50:

• mv8tekst
Ik ben een tevreden Daikin US-bezitter en zoek nu voor mijn dochter een lowbudgetapparaat dat eveneens kan verwarmen en koelen en relatief veel waar biedt voor zijn lage prijs. Welke springen eruit in de klasse A+ of A++?

[ Voor 65% gewijzigd door mv8tekst op 19-04-2017 16:27 ]

• Ray

Ray

is een standaard serie Daikin dan geen idee ? die single splitjes uit de 'oude' 410 serie heb je voor pallet prijzen bij diverse aanbieders

Verwijderd

Markprinsen schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:07:
Heeft iemand hier ervaring met HiSense inverters/airco's?

Ik wil onze woonkamer (40m2, 3 meter hoge plafonds, HR++ ramen en spouwmuurisolatie) voorzien van een dergelijke pomp omdat ik dan de rest van mijn woning LTV kan verwarmen met de vloerverwarming die daar ligt.

Mijn oog is gevallen op deze: http://www.aircodump.nl/a...n/hisense-as-18-iris.html

WiFi is voor mij een vereiste (of nou ja, die van mijn vriendin) naast een redelijke stille binnenunit en voldoende vermogen (5-6 kw). De unit gaat met name worden gebruikt als verwarming, ventilatie en ontvochtiger. Tips/ervaringen?
ik heb zelf deze https://www.aircovoordeel...-srk63zr-s?category_id=14

zonder wifi maar koelt en verwarmt zeer goed zelfs bij min 8 afgelopen winter
de prijs is inc montage maar zonder montage zal hij ergens rond de 1400 euro kosten
5jaar garantie en echt zeer stil binnen en buiten.
ik wou zelf eerst ook perse wifi maar hier verwarmd en koelt hij de ruimte binnen 15min
bij min 10 heeft hij nog een vermogen van 5,4 kw dat doen er niet veel na

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2017 01:29 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 19:28
mv8tekst schreef op woensdag 19 april 2017 @ 15:49:
Ik ben een tevreden Daikin US-bezitter en zoek nu voor mijn dochter een lowbudgetapparaat dat eveneens kan verwarmen en koelen en relatief veel waar biedt voor zijn lage prijs. Welke springen eruit in de klasse A+ of A++?
Wil je/ze per se ook een Daikin? En met welke capaciteit? (ik kies 3,5 kW koelvermogen) En prijs max?

Bijv, deze met R32: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html

(of als je avontuurlijk bent aangelegd, voordeliger in Spanje - https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html )

Anders deze Mitsubishi? http://www.klimaatwereld....watt-airconditioning.html

Beide SCOP A+++ (5,1) maar als je verder kijkt uiteraard met een duidelijk minder verwarmingsvermogen dan je Daikin US.

There's nothing moister than an oyster.

• Notna

Notna

Where are you?®

zeegerd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:34:
[...]

Wil je/ze per se ook een Daikin? En met welke capaciteit? (ik kies 3,5 kW koelvermogen) En prijs max?

Bijv, deze met R32: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html

(of als je avontuurlijk bent aangelegd, voordeliger in Spanje - https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html )

Anders deze Mitsubishi? http://www.klimaatwereld....watt-airconditioning.html

Beide SCOP A+++ (5,1) maar als je verder kijkt uiteraard met een duidelijk minder verwarmingsvermogen dan je Daikin US.
Ik heb zelf één van deze met een 20 versie op een 4 kW buitenunit en ben er erg tevreden over :Y. Volgende maand even een WiFi module scoren voor de unit beneden. Boven is het enorme onzin om te doen, maar de huiskamer is het toch wel praktisch (denk ik)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 20-04-2017 09:28 ]

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-11 21:46
Markprinsen schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:07:

Het plaatje heeft het over wifi direct, zou even vragen of dit aangemeld kan worden op je eigen wifi of dat je elke keer moet switchen naar wifi wat de binnenunit uitzend.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-11 11:54
Gasschuif schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:07:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze opstelling gebruik ik nu ook voor een lucht-water opstelling van een Elga. Werkt idd erg goed!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 april 2017 @ 01:26:
[...]

ik heb zelf deze https://www.aircovoordeel...-srk63zr-s?category_id=14

zonder wifi maar koelt en verwarmt zeer goed zelfs bij min 8 afgelopen winter
de prijs is inc montage maar zonder montage zal hij ergens rond de 1400 euro kosten
5jaar garantie en echt zeer stil binnen en buiten.
ik wou zelf eerst ook perse wifi maar hier verwarmd en koelt hij de ruimte binnen 15min
bij min 10 heeft hij nog een vermogen van 5,4 kw dat doen er niet veel na
?, Samsung Crystal 3,5Kw bij -10 3790W verwarming. In verhouding tot 9kW. :)
Notna schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:02:
[...]

Ik heb zelf één van deze met een 20 versie op een 4 kW buitenunit en ben er erg tevreden over :Y. Volgende maand even een WiFi module scoren voor de unit beneden. Boven is het enorme onzin om te doen, maar de huiskamer is het toch wel praktisch (denk ik)
De Samsung Crystal had standaard WiFi aan boord maar ook voor de slaapkamer wel lekker hoor en zeker geen enorme onzin, vanuit je luie stoel of op afstand (buiten de deur) in/uit schakelen is wel comfortabel, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur en je weet tenslotte nooit wat het weer doet. :)

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd
Zo'n grote degradatie bij -10 is juist enorm veel. Van 9kW valt hij terug naar 5.4, dat is 40% minder.
Mijn Samsung A3050-AR7000 van 4kW valt "maar" 20% terug bij -10.
En heeft ook standaard wifi aan boord, ook voor een bovenverdieping erg makkelijk.

Even ter vergelijking, de 8kW versie van de mijne valt slechts 13% terug bij -10.
Dus ik denk dat veel meer airco's het beter doen dan degene die jij noemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 23-04-2017 14:11 ]

• Ray

Ray

ik snap het nut van de wifi ook niet helemaal. Mijn woonkamer unit heeft het en het enige wat wel 'leuk' is dat ik buiten de deur dus de temperatuur kan zien die de buiten unit meet / hoe warm het dus bij huis is. Verder staan alle 3 bovenunits (en onder) gewoon 24/7 op een fixed temperatuur dus wat het weer ook doet maakt dan niet uit :)
Pagina: 1 ... 38 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2