Installateurs geven normaal gesproken 1 jaar all in garantie op het geleverde en dus geïnstalleerde materiaal. Die verhaalt zijn kosten weer op de fabrikant. Na dat 1e jaar gaat de garantie van de fabrikant nog door, maar normaal gesproken zijn garantie klussen niet meer voor kosten installateur.Binnetie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:31:
[...]
Toevallig heb ik sinds vorige week een stoffilterklem stuk, heb rechtstreeks met Daikin gemaild die verwezen me naar de installateur. Maar toen ik aangaf dat mijn installateur er een potje van had gemaakt (als Daikin dealer) en een andere installateur de installatie heeft nagelopen en goed heeft gemaakt gaven ze aan dat het een vervelende situatie was en dat ze mij het onderdeel rechtstreeks naar me op zouden sturen.
Met andere woorden, je kunt het even bij hun proberen als een soort van rechter. Ze vragen dan om de naam van de leverancier/installateur. Als er te vaak verontrustende zaken opduiken bij bepaalde 'dealers' dan gaat Daikin daar wel een keer mee om tafel zitten.
1 jaar garantie bestaat niet. In Nederland spreken we van een economische levensduur van een apparaat (Europa heeft voor 2 jaar gekozen, maar Nederland dus niet). Een wasmachine moet volgens de economische levensduur gewoon 5 jaar zonder problemen meegaan. Bepaalde kosten zullen naar ratio worden verrekend. Dergelijk zaken en voorbeelden staan uitgelegd op Consuwijzer.nl
Datzelfde geld ook voor een dure warmtepomp, daarvan mag je verwachten dat hij jaren prima draait. Dat is ook met een auto zo. Als daar maar 1 jaar garantie op zou zitten dan heb je als fabrikant geen vertrouwen in je spullen.
Het lastige is inderdaad dat je bepaalde dingen zelf gedaan hebt, ik heb ervoor gekozen om alles uit te besteden. Maar in mijn geval is het gewoon verprutst door een installateur en daar moet Daikin maar wat van gaan vinden. Want waarom mag een installateur het wel verprutsen en een particulier die het misschien nog wel beter doet dan een ineens niet?
Sowieso de uren moeten worden betaald, door wie kan een discussie worden. Maar dat is in principe niet de zorg van de installateur.
Het beste is dat de installateur bij defecten, direct de servicedienst van de fabrikant inschakelt. Dan vallen uren en materialen onder garantie.
Maar een installateur kan natuurlijk niet jarenlang de kosten voor de werkuren voor garantie op zich nemen.
En dat een fabrikant doorverwijst naar een installateur is logisch, normaal gesproken gaan we er vanuit dat die op de juiste wijze een installatie aanlegt en een storing kan lokaliseren.
Er zijn particulieren die dat ook (denken te) kunnen, maar daar gaat een fabrikant in eerste instantie natuurlijk niet vanuit.
Dat tussen haakjes is voor niemand persoonlijk bedoeld trouwens.
Ik werk veel met Samsung en die zijn vaak erg loyaal met garantie. Een ventilatormotor van het buitendeel die, bijvoorbeeld na 4 jaar kapot gaat door waterlekkage, valt gewoon onder garantie.
De werkuren vergoeden ze dan niet meer, materiaal wel. Werkuren worden door de eigenaar betaald.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond