Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.088.638 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ray
Omdat het lijd tot onnodig hoog energieverbruik.
Waarom zou ik, bijvoorbeeld de bovenverdieping koelen als ik op een warme dag weg ben? Onderweg naar huis zet ik de koeling aan en thuisgekomen kunnen de kinderen naar bed in een heerlijke slaapkamer.

Verder ben ik van mening dat op zulke apparatuur altijd een bediening op afstand hoort te zitten. Al was het maar dat ik hem vanuit de achtertuin aan kan zetten, gemak dient de mens.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 23-04-2017 17:21 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Zijn er goede vergelijkingen tussen modellen die goed presteren wanneer het buiten echt koud is? Dus die bij zeg maar -10 een bepaalde SCOP-waarde hebben en een bepaald percentage behouden van het verwarmingsvermogen bij -10C? Leuk als je een 5kW model koopt en er dan achter komt dat die bij -10C nog maar 2kW vermogen over heeft. Dat kan ik niet terug vinden in de openingspost.

Zit te overwegen om onze elga te gaan ondersteunen met een lucht-lucht warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Dochter wil vooral koelen, verwarmen is bijzaak, ik zit dus eigenlijk in het verkeerde topic hier :) Het wordt alsnog een multisplit voor 2 slaapkamers.
Even verder gespeurd naar HiSense en Midea, deze zien er behoorlijk goed uit qua zuinigheid en geluid. Iemand die iets weet over deze merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@mv8tekst
Je zit zeker niet in het verkeerde topic, het topic mist wat in de titel. L/W topic heeft wel een juiste titel. Terwijl L/L het meest geschikt is voor koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Oxellaar ik heb het niet gemeten maar is het niet simpelweg zo dat als je zoals in jou voorbeeld niet thuis bent en je laat de temp oplopen om die daarna terug te koelen je grofweg evenveel energie verbruikt als het gelijkmatig koelen over die periode ? Afhankelijk van isolatie etc zal daar wellicht niet een volledige regel in zitten maar bij verwarmen werkt het toch ook min of meer op die manier ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

BenEco schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:56:
[...]

?, Samsung Crystal 3,5Kw bij -10 3790W verwarming. In verhouding tot 9kW. :)

[...]

De Samsung Crystal had standaard WiFi aan boord maar ook voor de slaapkamer wel lekker hoor en zeker geen enorme onzin, vanuit je luie stoel of op afstand (buiten de deur) in/uit schakelen is wel comfortabel, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur en je weet tenslotte nooit wat het weer doet. :)
Ik mis een woord of wat in mijn relaas. Ik bedoelde te zeggen dat ik het in mijn situatie, een WiFi module voor boven onzinnig vind. Ik werk vanuit huis en ben in de regel door mijn kinderen nooit later thuis dan 21.00 uur. Ik hecht er meer waarde aan om de huiskamer op afstand te kunnen bedienen (waar ik 75% van mijn tijd doorbreng) dan in de slaapkamer, welke in het ergste geval binnen een 30 minuten op temperatuur is. En aangezien je praktisch nooit direct van thuiskomst je bed in duikt (tenzij dronken :+ )....

Maar wellicht dat ik van mening verander als ik eenmaal zo een module beneden heb hangen ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:07:
@Oxellaar ik heb het niet gemeten maar is het niet simpelweg zo dat als je zoals in jou voorbeeld niet thuis bent en je laat de temp oplopen om die daarna terug te koelen je grofweg evenveel energie verbruikt als het gelijkmatig koelen over die periode ? Afhankelijk van isolatie etc zal daar wellicht niet een volledige regel in zitten maar bij verwarmen werkt het toch ook min of meer op die manier ?
Bij bijvoorbeeld vloerverwarming/koeling is dat wel zo. Bij een traag systeem, waar veel massa gekoeld of verwarmd moet worden, daar heeft het uitschakelen in de nacht of bij afwezigheid weinig nut.
En zeker speelt isolatie daarbij ook een rol.

Bij luchtverwarming is dat heel anders, dat werkt super snel en kan dus heel makkelijk naar het juiste setpoint.
Bij koelen ligt het weer anders dan bij verwarmen. In een Nederlands klimaat zul je binnen, maximaal een graad of 7 willen zakken tov buiten. In de winter, met verwarmen, is dat verschil veel groter.
Dan is het makkelijk 20 graden verschil tussen binnen en buiten.
Koelen kost dus veel minder energie dan verwarmen. Kijk maar naar het verschil in seizoensrendementen van je unit (SEER en SCOP)

Ikzelf koel bij aanwezigheid in een warme periode ook ongeveer 24/7. Als er een hele dag niemand thuis is gaat hij gewoon uit. Sowieso gooi ik hem uit op de dag dat het weer omslaat naar kouder, dan ventileer ik wel overdreven om de warmte kwijt te raken. En als dat alles vanaf iedere denkbare plek kan, dan vind ik dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de titel ontbreekt koelen omdat je dat juist verwacht met een airco :)
Ik kan als mede-auteur de titel niet aanpassen.
De cop en het vermogen bij een bepaalde temperatuur in een lijst zetten wordt lastig, dan zou je van alle airco's de (service)manual moeten gaan doorspitten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:27:
In de titel ontbreekt koelen omdat je dat juist verwacht met een airco :)
Ik kan als mede-auteur de titel niet aanpassen.
De cop en het vermogen bij een bepaalde temperatuur in een lijst zetten wordt lastig, dan zou je van alle airco's de (service)manual moeten gaan doorspitten.
Maak anders even een TS aan en/of stuur een DM naar de modjes van dit subforum? Is zo gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

is er ook een 'het grote airco topic' daar gaat het voornamelijk over koelen. Wellicht dat daarom hier koelen weggehaald is ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Noord27 schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:30:
Zijn er goede vergelijkingen tussen modellen die goed presteren wanneer het buiten echt koud is? Dus die bij zeg maar -10 een bepaalde SCOP-waarde hebben en een bepaald percentage behouden van het verwarmingsvermogen bij -10C? Leuk als je een 5kW model koopt en er dan achter komt dat die bij -10C nog maar 2kW vermogen over heeft. Dat kan ik niet terug vinden in de openingspost.

Zit te overwegen om onze elga te gaan ondersteunen met een lucht-lucht warmtepomp.
Een SCOP waarde is niet bij een bepaalde buitentemperatuur, maar juist een gemiddelde waarde van voorgedefinieerde buitentemperaturen. Je bedoelt een COP waarde bij -10°C.

Overschat niet het belang van deze situatie. Hoeveel uren is het in de afgelopen 3 jaar echt -10°C of kouder geweest? Hoeveel uren hiervan was het nacht, waarop je dus (over het algemeen) geen 21°C in huis hoeft te hebben. De paar uren (?) die hierbij nog overblijven heb je iets vermogen te kort. Bij een beetje redelijke isolatie, is je huis niet gelijk koud, maar koelt deze langzaam af. Hoe erg is het dat je huis die paar uren geen 21°C is, maar 19°C? En is een oplossing met een aanvullend elektrisch kacheltje dan geen betere oplossing?

Edit: Zojuist even bij het KNMI gekeken. Bij weerstation Eelde is de minimum temperatuur in de afgelopen 4 jaar (1 apr. 2013 t/m 1 apr. 2017) niet één keer -10°C of lager geweest! De temperatuur is maar op 4 dagen lager dan -8°C geweest en maar op 1 dag is de gemiddelde temperatuur lager dan -5°C geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 24-04-2017 09:12 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@antonboonstra

Duidelijk verhaal. Waar ik op doelde was dat in onze situatie de verwarmingsmodus van de een lucht-lucht alleen gebruikt gaat worden als de elga het niet trekt. En dat is vanaf circa -5 graden pas.

Kan ik dan beter opteren voor een 3kW of een 5kW model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Noord27 schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:32:
@antonboonstra

Duidelijk verhaal. Waar ik op doelde was dat in onze situatie de verwarmingsmodus van de een lucht-lucht alleen gebruikt gaat worden als de elga het niet trekt. En dat is vanaf circa -5 graden pas.

Kan ik dan beter opteren voor een 3kW of een 5kW model?
Ligt er uiteraard aan hoeveel kW je extra nodig hebt in die omstandigheden. Bij -10°C buiten en 20°C binnen, is dit de capaciteit van de volgende modellen:

FTXS25K + RXS25K (Daikin Style): 1,52 kW
MUZ-FH25VE (Mitsubishi): 1,92 kW
FTXZ25NV1B + RXZ25NV1B (Ururu Sarara): 1,95 kW
FTXS35K + RXS35K (Daikin Style): 2,17 kW
MUZ-FH35VE (Mitsubishi): 2,40 kW
FTXZ35NV1B + RXZ35NV1B (Ururu Sarara): 2,71 kW
FTXS42K + RXS42K (Daikin Style): 2,93 kW
FTXZ50NV1B + RXZ50NV1B (Ururu Sarara): 3,42 kW
MUZ-FH50VE (Mitsubishi): 3,60 kW

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 24-04-2017 12:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ururu Sahara? _O-

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zo'n Ururu van 3.5kW houdt dus nog 2.7kW over bij -10. Kijk, dat zijn prima waardes! Meteen ook wel stevig aan de prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 24-04-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Dat is voor het eerst dat ik zie dat het helemaal geen Sahara is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@antonboonstra

Welk model zou jou voorkeur hebben? Een net wat betere COP schiet de prijs meteen aardig omhoog. En helaas geldt ISDE alleen voor lucht-water systemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Noord27 schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:48:
Zo'n Ururu van 3.5kW houdt dus nog 2.7kW over bij -10. Kijk, dat zijn prima waardes! Meteen ook wel stevig aan de prijs.
Als je geen behoefte hebt aan bevochtiging en ventilatie, dan is deze iets betaalbaarder. Slechts een iets lager rendement en 2,4 kW verwarming bij -10°C buiten en 21°C binnen.

Liever Daikin? Dan is deze ook nog een aardige: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html Alleen heb ik hiervan niet de specs hoeveel verwarming deze levert bij -10°C. Zal in de buurt van de Mitsubishi zitten denk ik (2,4kW).

[ Voor 47% gewijzigd door antonboonstra op 24-04-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
antonboonstra schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:52:
[...]

Dat is voor het eerst dat ik zie dat het helemaal geen Sahara is :+
Suc6 dan met de tabel in de startpost :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
antonboonstra schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:57:
[...]

Als je geen behoefte hebt aan bevochtiging en ventilatie, dan is deze iets betaalbaarder. Slechts een iets lager rendement en 2,4 kW verwarming bij -10°C buiten en 21°C binnen.

Liever Daikin? Dan is deze ook nog een aardige: http://www.climasense.nl/...w-100m3-bluevolution.html Alleen heb ik hiervan niet de specs hoeveel verwarming deze levert bij -10°C. Zal in de buurt van de Mitsubishi zitten denk ik (2,4kW).
Bevochtiging is niet van toepassing. Ventialtie is wellicht wel handig. Hebben alleen bepaalde modellen die functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:47
Noord27 schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:40:
[...]

Bevochtiging is niet van toepassing. Ventialtie is wellicht wel handig. Hebben alleen bepaalde modellen die functie?
Volgens mij heeft alleen de US ook ventilatie. NB: het debiet hiervan is nogal gering (als je het vergelijkt met wat het Bouwbesluit 'wil' / gezond is) en het maakt toch ook wel wat extra herrie.

@antonboonstra Mooi, die cijfers van de verwarmingscap bij -10 gr C, kunnen we goed vergelijken. De (S)COP ernaast zou nog mooi zijn voor een indicatie van de zuinigheid. Ik kan zulke cijfers nauwelijks vinden. Wat ik vaak vind in de specs: min/nom/max verwarmingscapaciteit en Pdesign. Ik weet niet of deze vergelijkbaar zijn zoals jouw cijfers.

Die min/nom/max vermogens gelden vast onder zekere (welke.. / onderling vergelijkbare?) omstandigheden. Kan ik zo niet vinden.

Pdesign klinkt (voor mij) anders dan wat het betekent, als ik het goed zeg: het gevraagde verwarmingsvermogen bij (in Nederland) -10 gr C, dat een fabrikant zelf kiest en zo mede de SCOP bepaalt. Kortom, het kan goed zijn dat het geleverde vermogen minder is dan gevraagd (al bij hogere temperaturen dan bij -10 gr C). Het apparaat moet dan elektrisch bijschakelen, al dan niet denkbeeldig (COP=1 --> SCOP daalt). Dus kiest men Pdesign 'hoger', dan zal de SCOP 'lager' zijn.

Misschien kan iemand deze begrippen nog iets verduidelijken, ELI5-stijl? ;)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Ik zoek een airco voor de bijverwarming en wil het op z'n efficiënts gebruiken. Zijn er airco's die kunnen uitschakelen bij een bepaalde onderwaarde van de buitentemperatuur, bijvoorbeeld 0 graden? Dan zou de cv het automatisch kunnen overnemen als ik die net iets koeler instel.

Ik heb nu een offerte voor een Fuji LUCA, 2,5kw voor 1070euro of 3,5kw voor 1200euro inclusief installatie. Is dat een beetje marktconform of zou ik beter voor een merk/model met een hogere Cop kunnen gaan? De binnenwand units van Fuji zijn wel erg fraai, maar een Cop van 4.0 is relatief laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Nu ik de Daikin Ururu Sarara twee en een half jaar heb (sinds november 2014), even een vergelijking, inclusief de gemiddelde temperatuur per maand.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pysz51bvw0v96gz/aircoverbruik201704.png?raw=1

Na de onderhoudsbeurt per 8 maart is te zien dat het verbruik teruggelopen is (23% minderverbruik), ondanks ongeveer gelijke gemiddelde temperatuur in april. In de koude maand januari heb ik veel meer verbruikt (41%), maar was dan ook veel kouder, dus lagere COP. Maar in februari heb ik ook meer verbruikt, terwijl het juist warmer was t.o.v. voorgaande jaren (23% meerverbruik per graaddag).

en hier het totaalverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/m4o2iulv2cxpjy7/aircoverbruik201704totaal.png?raw=1

We zullen zien wat het komende winter geeft.......

[ Voor 18% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-05-2017 07:26 . Reden: Dropbox links werken nu anders als vroeger, geen verbetering ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat plaatje werkt niet, is hij niet publiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
antonboonstra schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:57:
[...]

Waarom kost die Daikin Bluevolution in NL €1365,- en in Spanje minder als €800,-?

https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html

Volgens specificatie doet de FTXM35M bij -10C nog 2,5kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 03-05-2017 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:52:
Dat plaatje werkt niet, is hij niet publiek?
Aangepast, zou nu wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:07:
[...]

Waarom kost die Daikin Bluevolution in NL €1365,- en in Spanje minder als €800,-?

https://www.instaladorate...ed/539-daikin-txm35m.html

Volgens specificatie doet de FTXM35M bij -10C nog 2,5kW.
Dat is de trend met die dingen. Prijzen in NL zijn inkoop ook best aardig maar dan moet je wel de juiste weg weten te vinden anders betaal je dus ruim meer zoals je zelf ook ziet. Ook in spanje wordt er nog gewoon aan verdiend zal je begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ray schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:08:
[...]

Dat is de trend met die dingen. Prijzen in NL zijn inkoop ook best aardig maar dan moet je wel de juiste weg weten te vinden anders betaal je dus ruim meer zoals je zelf ook ziet. Ook in spanje wordt er nog gewoon aan verdiend zal je begrijpen
Hey Ray,

Weet jij de 'juiste' weg om in NL te bewandelen voor een Daikin; of kun je mij die kant op wijzen? Deze Bluevolution modellen spreken mij persoonlijk erg aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 03-05-2017 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:20:
[...]

Hey Ray,

Weet jij de 'juiste' weg om in NL te bewandelen voor een Daikin; of kun je mij die kant op wijzen? Deze Bluevolution modellen spreken mij persoonlijk erg aan.
lang zoeken is mijn ervaring... Verschil tussen aanbieders was bij mij op een complete multi installatie ruim 5000 euro.

Of probeer iemand te vinden die hem zonder te leveren (en koop hem in spanje) wil installeren. of voor een single split zoals deze doe het zelf met een plug and play leiding pakket. Dat is niet de mooiste oplossing maar bespaard je zoveel dat het mijn inziens de moeite waard is

edit. ik heb zelf ook die serie en na 'enig' gezeik (zie topic) loopt het nu perfect

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 03-05-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Ray Waar heb je hem zelf dan uiteindelijk gekocht? Want om nu opnieuw te gaan zoeken als de weg reeds eerder bewandeld is (je geeft het zelf aan) is niet logisch.

Hmm... zal eens dit topic verder doorspitten over jou ervaringen met deze product serie.

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 03-05-2017 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:46:
@Ray Waar heb je hem zelf dan uiteindelijk gekocht? Want om nu opnieuw te gaan zoeken als de weg reeds eerder bewandeld is (je geeft het zelf aan) is niet logisch.

Hmm... zal eens dit topic verder doorspitten over jou ervaringen met deze product serie.
Mijn monteur doet geen Daikin meer..... Er is nog wat bespreekbaar wellicht :) ze zitten in Nijmegen dus ook redelijk in jou regio

Ik had ook een goede ervaring met Koelplan. die stond op mijn tweede keuze.

edit. let wel dat de eindprijs zeker niet alles zeggend is imho. de kwaliteit van de gebruikte overige materialen en de mate van afwerking (en de tijd die dit kan kosten) zijn behoorlijk prijsbepalende factoren

[ Voor 24% gewijzigd door Ray op 03-05-2017 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:46:

Ik heb thuis een FXTM 35 en 20 hangen (Daikin R32 serie dus), dus als je specifieke fotos/ervaringen/whatever nodig hebt; vraag maar raak ;). Gekocht en geïnstalleerd door ABO Klimaat te Soest overigens (prima ervaring mee, op wat administratieve slordigheden na wat bijna geen naam mag hebben)

(Ik geloof dat @Ray en ik de enige 2, die actief zijn in dit topic, die R32 materiaal van Daikin hebben)

Ik lul uit mijn nek :Y

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 03-05-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:13:
(Ik geloof dat @Ray en ik de enige 2, die actief zijn in dit topic, die R32 materiaal van Daikin hebben)
Daikin Ururu Sarara heeft ook R32 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ZuinigeRijder schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:28:
[...]

Daikin Ururu Sarara heeft ook R32 :9
Aangepast :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:19:
Nu ik de Daikin Ururu Sarara twee en een half jaar heb (sinds november 2014), even een vergelijking, inclusief de gemiddelde temperatuur per maand.

[afbeelding]

Na de onderhoudsbeurt per 8 maart is te zien dat het verbruik teruggelopen is (23% minderverbruik), ondanks ongeveer gelijke gemiddelde temperatuur in april. In de koude maand januari heb ik veel meer verbruikt (41%), maar was dan ook veel kouder, dus lagere COP. Maar in februari heb ik ook meer verbruikt, terwijl het juist warmer was t.o.v. voorgaande jaren (23% meerverbruik per graaddag).

en hier het totaalverbruik:

[afbeelding]

We zullen zien wat het komende winter geeft.......
Leuk zo'n overzicht. Heb zelf ook iet geknutseld met mijn Plugwise data. Hier 2 Mitsu en 1 Daikin
Locatie Berkel en Rodenrijs

Toont het zelfde karakter, 2014: 327 kWh 2015:918 kWh 2016:1173 kWh 2017: 750 kWh

Over de gehele periode 3920 kWh, vind ik nog wel meevallen :) In dit huis 23 jaar geleden begonnen met een dikke 3000 M3 gas. Wel een houtkachel hier, dat verstoord het beeld wel een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oEYekWb.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TrmLyS9.png

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 03-05-2017 10:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Notna schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:13:
[...]

Ik heb thuis een FXTM 35 en 20 hangen (Daikin R32 serie dus), dus als je specifieke fotos/ervaringen/whatever nodig hebt; vraag maar raak ;). Gekocht en geïnstalleerd door ABO Klimaat te Soest overigens (prima ervaring mee, op wat administratieve slordigheden na wat bijna geen naam mag hebben)

Ik lul uit mijn nek :Y
Geeft niet hoor, ik heb ook een Daikin weleens waar geen multi maar wel een online grafiek voor het verbruik.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Met betrekking tot de openingspost: er staan richtprijzen achter elk model vermeld. Maar waar komen die prijzen vandaan? Zijn dit prijzen van uitsluitend NL winkels?

Aangezien het in mijn geval een lucht-lucht WP zou kunnen worden als aanvulling wanneer de elga het niet trekt is er maar een klein vermogen nodig. Maar dan natuurlijk wel een relatief zuinig model: zeg maar minimaal COP van 5. Dus minimaal A+++. Of anders zeer dicht tegen een theoretische COP van 5 aan. Het moet toch lang mee gaan waardoor ik sterke voorkeur voor een A-merk heb als Daikin.

De voorkeur voor lucht-lucht ipv een 2e lucht-water systeem is de veel betere koelmogelijkheid.

@Ray Wie was jou eerste keuze dan?

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 03-05-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 06-07 21:09

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:28:
Met betrekking tot de openingspost: er staan richtprijzen achter elk model vermeld. Maar waar komen die prijzen vandaan? Zijn dit prijzen van uitsluitend NL winkels?

Aangezien het in mijn geval een lucht-lucht WP zou kunnen worden als aanvulling wanneer de elga het niet trekt is er maar een klein vermogen nodig. Maar dan natuurlijk wel een relatief zuinig model: zeg maar minimaal COP van 5. Dus minimaal A+++. Of anders zeer dicht tegen een theoretische COP van 5 aan. Het moet toch lang mee gaan waardoor ik sterke voorkeur voor een A-merk heb als Daikin.

De voorkeur voor lucht-lucht ipv een 2e lucht-water systeem is de veel betere koelmogelijkheid.

@Ray Wie was jou eerste keuze dan?
Waarom valt je keuze op een l/l wp dan? En niet op een (standalone)pelletkachel oid. Puur vanwege de koelmogelijkheden?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Atomic2005 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:55:
[...]

Waarom valt je keuze op een l/l wp dan? En niet op een (standalone)pelletkachel oid. Puur vanwege de koelmogelijkheden?
Voor een aantal redenen:

- we gaan nog stroom over houden hoogst waarschijnlijk door het opwekken met zonnepalen, vrijwel 'gratis' koeling en verwarming dus
- een A-merk pelletkachel is duurder als een A-merk lucht-lucht WP
- pelletkachel verbruikt stiekem aardig wat pellets die stiekem nog aardig wat geld kosten
- pellets moet je droog op kunnen slaan
- pellets liefst met afname van minimaal 1000kg > ruimte nodig
- er zou een dubbelwandige RVS buis tot boven de nok van het huis moeten komen. Die zijn zeer prijzig.
- opstelling pelletkachel zeer beperkt in onze situatie. lucht-lucht WP kan vrijwel overal komen hangen. Flexibeler.
- schoonmaken pelletkachel, bijvullen, schoonmaken rookkanaal (1x per 2 jaar nodig voor brandverzekering door erkend veger)
- lucht-water WP icm een de reeds aanwezige elga kan wel, maar omslachtig met veel leidingen en 3-weg kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Niemand toevallig ervaring met de Toshiba Daiseikai serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Noord27 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:45:
Zie startpost, ik heb er 2 met nu 2 winters ervaring :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Speedy-Andre Helemaal er overheen gelezen dat je er 2 hebt. De 3,5kW variant toch? Ik mag daaruit opmaken dat je tevreden over deze units bent?

Ik haal specifiek even dit model aan, omdat het overal qua specificaties goed tot zeer goed in scoort tegen een gunstige prijs. Het kleinste model zou in mijn geval volstaan als aanvulling op een elga (verwarming) en voor koeling lijkt mij elk model airco al een stuk beter als een ventilator..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet een adres waar je 2,5kW voor iets meer dan €1200 thuisbezorgd krijgt :)
Met de Daiseikai serie gaat er zo goed als niets verkeerd en hij maakt de specs waar.
Hij is stil (buiten ook) maar je hoort binnen de kleppen wel bewegen als hij stopt of start met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Speedy-Andre Ik zie de 2,5kW voor ruim onder de €1000,- te koop in BE. Welk adres bedoel je? Voor €965,- is hij bij de zuiderburen te verkrijgen. Voor mij 3 uurtjes heen en weer rijden met beschikbare bus van mijn werkgever..

http://www.airco-ropa.be/node/488

Kleppen hoor je volgens mij bij elke L/L WP als ze volledige slag moeten maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 05-05-2017 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat was in Duitsland en incl. vervoer naar NL van €80, leuk dat het nog goedkoper kan :)
Toen ik twee 3,5kW modellen kocht had ik ze voor <€2400 in huis, dat redt die Belg niet.
Overigens bestelde ik toen de 2,5kW voor boven maar ik ontving een 3,5kW O-)
Achteraf gezien is dat geen probleem want koelen met een plat dak gaat sneller met meer capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Speedy-Andre Zou graag je adresje uit Duitsland verkrijgen hoor. Inmiddels weer een periode verder en wellicht zijn ze ook in DE in prijs gezakt. DM maar even?

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 05-05-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 21:45
Dat adresje mag je mij ook wel even via een dm sturen. Vind het wel interessant klinken allemaal!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:38
Noord27 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:45:
hier ook 2 winters ervaring, werkt prima. inderdaad je hoort de kleppen maar went snel.
@Speedy-Andre heb jij al een onderhoudsbeurt laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33
@Speedy-Andre: ik wil dat adresje ook wel hebben. Al ga ik deze zomer ook naar spanje met de auto, dus ik zou hem daar ook vandaan mee kunnen nemen. Vooraf prijzen vergelijken lijkt me wel slim !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als @Speedy-Andre verder geen commercieel belang bij dat bedrijf heeft dan is er niks op tegen om de naam/website hier gewoon te posten. Dat voorkomt een hoop offtopic "Ik ook, ik ook!" posts ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Niks commercieels, Marke-klima was destijds de voordeligste en het contact is gewoon Nederlands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gisteravond was er ism. Vaillant een webinar over warmtepompen. Heb hem helaas gemist, maar je kunt hem hier terugkijken zie ik. Wel even registreren.
In dit webinar gaan we in op ‘alle’ vragen die u daarbij zou kunnen hebben. Zoals:
  • Hoe werkt een warmtepomp eigenlijk?
  • Wat voor soorten warmtepompen zijn er?
  • Wat is een hybride systeem?
  • Wat zijn er voor subsidies mogelijk?
  • Waaraan moet mijn (bestaande of nieuwbouw) woning voldoen om geschikt te zijn voor een warmtepomp?
  • Hoe berekent de installateur de juiste warmtepomp voor mijn huis?
  • Aan welke aanvullende installaties moet/kan ik denken (zonne-energie, wtw-installatie)?
Dit webinar is speciaal bedoeld voor particulieren, die zich oriënteren op een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Eens iets anders, maar zeker niet onbelangrijk:
Op het werk heb ik al langere tijd last van verschijnselen als duizeligheid, (spier)zwakte en hoofdpijn.
Nu ging ik eens zoeken naar de gezondheids risico's van R410a en daar schrok ik aardig van :o
Op het werk is een klein lab waar een airco continu draait om het daar rond 19 graden te houden.
Volgens het bedrijf is er een gescheiden ventilatie systeem dus eventueel vrijkomend gas (of what ever vrij kan komen) zou afgevoerd moeten worden.
Nu is mijn ervaring dat als een paar collega's een vette hap in die ruimte opwarmen (magnetron) dat die lucht er zo een halve dag blijft hangen als ik geen raam open gooi.

Dit is een lijstje met enge dingen die blootstelling aan R410a schijnt te kunnen veroorzaken:
(Amerikaans forum dus veel hoeft niet letterlijk te kloppen :9 )

watery eyes (a little)
slurred speech
excitability (I'd say this more like easy to get angry, attack mode, yell at kids)
chemical smells on the clothing or breath (absolutely, and in sweat in arm pits we could smell it)
lack of coordination
agitation
nausea and vomiting
lethargy
muscle weakness
depressed reflexes (absolutely)
loss of sensation (we had dullness of sensation, not total loss)
unconsciousness (yes, wife blacked out)
loss of strength or coordination
irritability
lung damage (hope not)
nerve damage (for sure, hope it heals)
brain damage (for sure, hope it heals)
decreased mental status
difficult, labored breathing (you wake up out of breath)
irregular heartbeat
loss of consciousness
from http://www.healthline.com...erant-poisoning#overview1

Maar toch, een flink deel van deze lijst wordt her en der genoemd :/
Mijn remedie is voorlopig extra ventileren op het werk (ramen open) en thuis doe ik dat al constant.
Is er een manier om vast te stellen (meten) dat er R410a of een ander type gas ontsnapt afgezien van een lektest?
Hoe lang duurt het voor je er last van krijgt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Een beetje een doorsnee ventilatiesysteem in Nederland ventileert 1 l/sm2 (liter per seconde en vierkante meter) (bij mechanische ventilatie). Dat wil zeggen bij 2,5m hoogte ongeveer 1,5x per uur alle lucht verversen. In een Air-co zit orde grootte 2kg R410a. Als dat gedurende 10.000uur weglekt dan moet die Air-co dus om het half jaar bijgevuld worden (die F-gassen monteur zou dan toch wel argwanend moeten worden). 2.000gram / 10.000u = 0,2gr/u en als het ventilatiesysteem nou eens 1x per uur ververst, dan mag jij inschatten hoeveel lucht er bij jou op het werk in het gebouw zit en daar die 0,2gr over verdelen en inschatten of dat een risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het lab is iets van 8x6m en 2,65m hoog, de enige deur sluit tot aan de drempel.
Het pand staat op een haven terrein in A'dam West waar de lucht m.i. standaard al niet erg fris is :9
Als de ventilatie daar slecht functioneert zijn er misschien meer indicatoren voor.

Ik lees idd vaak dat er zeker in huis installaties zo weinig Rxxx in zit dat het niet schadelijk kan zijn.
De oorzaak van mijn kwaaltjes kan van iets anders komen, maar wat ik veel lees is dat een tekort aan zuurstof door welke oorzaak dan ook een rol kan spelen.
Blijkbaar kan lekkend gas de plaats van zuurstof innemen en zou ik me daar eens op kunnen richten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 15:53
Speedy-Andre schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:52:
Dat was in Duitsland en incl. vervoer naar NL van €80, leuk dat het nog goedkoper kan :)
Toen ik twee 3,5kW modellen kocht had ik ze voor <€2400 in huis, dat redt die Belg niet.
Overigens bestelde ik toen de 2,5kW voor boven maar ik ontving een 3,5kW O-)
Achteraf gezien is dat geen probleem want koelen met een plat dak gaat sneller met meer capaciteit.
In de UK betaal je voor de 3,5kW Daiseikai £1055 (+/-1250€) en voor de 2,5kW versie 999£ (1180€). Verzending naar Nederland kost je 80£. Ik heb hier destijds mijn 3,5 Daikin Emura voor nog geen 1000€ gekocht (toen incl. verz. voor 1125€ thuis). Wel verschepen via een Forwarder aangezien ze niet direct naar Nederland verzenden. Maar qua kosten scheelt dat weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:52
Voor mijn zolder met een oppervlakte van 80 vierkante meter (voor snookertafel) wil ik een airco aanschaffen. Overal zie ik vermogens, maar nergens de grootte van de ruimte die ze aankunnen. Logisch want de verliezen zijn voor elke ruimte anders.

Kunnen jullie op basis van ervaring mij adviseren welke capaciteit ik nodig heb? Mijn huis is vorig jaar gebouwd, isolatie is zeer goed Rc is 6+. Ik zat zelf te denken aan de daikin sarara 5kW. Ook ivm ontvochtigen, bevochtigen verwarmen en koelen. Dan ben ik in de zomer en winter meteen klaar. Aflopen winter is het zonder verwarming nooit kouder geweest dan 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik denk dat 5 kw totale overkill is met die isolatie. Overigens staat bij de meeste wel hoeveel m3 ze normaal aankunnen maar zoals je zelf al stelt zegt dit niet zo heel veel. Ik verwacht dat je met een 3,5 kw ruim voldoende hebt.

lees dit topic even door ivm ontvochtigen etc en of een sarara wel gaat doen wat je verwacht of dat een 'normele' serie ook prima voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

@PolderPloer!
Rc=6 betekent dus een verlies U= 0,17W/m2K.
Zolder oppervlak van 80m2 komt overeen met een dak en zijmuren oppervlak van in totaal, zeg eens, 145m2. Warmteverlies bij -10* C buiten en 18* C binnen: 690W
Tel daarbij een beetje extra verlies door ramen/kozijnen/ventilatie en dan is het nog steeds niets :+

Als het afgelopen winter al niet kouder werd dan 15* C is dat ook een teken dat je maar zeer weinig verwarmingscapaciteit nodig hebt.

[Specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:01:

Hoe lang duurt het voor je er last van krijgt?
Je krijgt geen last, totaal niet.

Ik heb wel eens een lekkage gevonden in een systeem wat in 3 maanden tijd 35kg R410a in een vrij kleine kantoorruimte had gelekt. Niemand die het ooit gemerkt heeft.

Koudemiddelen zijn wel erg gevaarlijk als ze weglekken tijdens brand. Bij hoge temperaturen valt de chemische verbinding uiteen en komt er erg gevaarlijk gas vrij.
Vergelijkbaar met de werking van blusgas in serverruimtes, ook levensgevaarlijk.
Paul C schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 16:21:
Als dat gedurende 10.000uur weglekt dan moet die Air-co dus om het half jaar bijgevuld worden (die F-gassen monteur zou dan toch wel argwanend moeten worden).
Zeker moet hij argwanend worden, hij is zelfs in overtreding ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 13-05-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Goed om te zien dat het risico bij lekkages erg klein is en zeker met goede ventilatie :)
De kwaaltjes duren al langer dan ik airco's heb of werk met een actieve airco in de ruimte.
Momenteel let ik op of de airco thuis niet gaat verwarmen ondanks dat het warm genoeg is, blijkbaar start hij toch wel en slaat even later weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 10:02
Ik ben wellicht van plan een daikin emura aan te schaffen. Ik zie dat het verschil tussen ern 2,5/3,5 en een 5kw met name jn het geluid zit. 19 om 32 db, naar mijn idee wel een groot verschil. Ik heb inmiddels ons huis flink geisoleerd en lees dat iemand met een kamer van 45m2 al uit kon met een 2,5kw. Nog meer ervaringsdeskundigen? Mijn verstand zegt dat een wp minder geluid maakt als die overgedimensioneerd is en bij een te kleine juist continue full power moet en dus ook meer geluid maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb exact die overweging gemaakt in een ruimte van 55m2 met 14m2 glas > mijn woonkamer. Ik heb de 3,5 emura en die is ruim voldoende gebleken. Juist vanwege het lagere aantal db heb ik deze ook gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
Ben aan het kijken om over te stappen op een ll ter vervanging van mijn mazout ketel.

Huidige verbruik een dikke 2500l... (geen HR ketel)
Ik heb mij eens bezig gehouden om deze thread voor een groot stuk te lezen.
Ien merk dat de meesten een ururu sarara hebben, nu vroeg ik mij af of er ook mensen zijn die ervaring hebben met panasonic toestellen?

Namelijk:
http://www.aircon.panason...arge-vz-inverter-r32-gas/
Deze zit in specs net iets boven de sarara (SEER/SCOP 10.5/6.2) met een heating capacity van 5kW bij -7°.
afmetingen van indoor unit zijn ook vergelijkbaar. (groot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ziet er wel goed uit, in Italië al een prijs gezien van 860 euro naar verkopen ze deze ook in nl of België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-07 14:39
PolderPloer! schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 10:00:
Voor mijn zolder met een oppervlakte van 80 vierkante meter (voor snookertafel) wil ik een airco aanschaffen. Overal zie ik vermogens, maar nergens de grootte van de ruimte die ze aankunnen. Logisch want de verliezen zijn voor elke ruimte anders.

Kunnen jullie op basis van ervaring mij adviseren welke capaciteit ik nodig heb? Mijn huis is vorig jaar gebouwd, isolatie is zeer goed Rc is 6+. Ik zat zelf te denken aan de daikin sarara 5kW. Ook ivm ontvochtigen, bevochtigen verwarmen en koelen. Dan ben ik in de zomer en winter meteen klaar. Aflopen winter is het zonder verwarming nooit kouder geweest dan 15 graden.
heb je daar geen vv voor de w/w wp? Bij mij werkt dat voor de zolder redelijk, zolder wordt het wel het warmst in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik smijt er even <1kWh tegenaan om wat koeler te kunnen slapen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:52
jerh schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 23:08:
[...]

heb je daar geen vv voor de w/w wp? Bij mij werkt dat voor de zolder redelijk, zolder wordt het wel het warmst in huis.
Nee expres niet gedaan, zoals je zelf stelt het werkt redelijk, maar ik wil dat het goed werkt :)

Ook Rv is belangrijk voor m'n snookertafel, daarom ga ik voor een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:47
Markprinsen schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 22:43:
Ziet er wel goed uit, in Italië al een prijs gezien van 860 euro naar verkopen ze deze ook in nl of België?
Heb je het over de Panasonic?

https://www.convienesempr...ter-p-c-a-a-gas-r-32.html

De 3,5kW-versie heeft een SCOP van 5,9 en kost >2000 euro, zoals je ziet.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
@zeegerd oef, fiks aan de prijs ondanks de hoge SCOP. Ik had alleen een prijs van de binnen unit gezien. Scuzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devpartner
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10-2021
zeegerd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:43:
[...]

Heb je het over de Panasonic?

https://www.convienesempr...ter-p-c-a-a-gas-r-32.html

De 3,5kW-versie heeft een SCOP van 5,9 en kost >2000 euro, zoals je ziet.
De 2.5kW -versie haalt bij -7 nog een verwarmvermogen (op papier) van 5kW (bijna 2x die van de ururu sarara 3.5kW).
Lijkt me dat deze in het winter het net wat vlotter zou trekken en dus ook wel zuiniger zou kunnen zijn in de winter (vermits hij waarschijnlijk kan draaien op deellast voor gelijkaardig vermogen).
Dus volgens mij brengt dit wel op als je ook in de winter op enkel de airco wil lopen.
(of interpreteer ik het vermogen met last verkeerd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Da's toch niet heel bijzonder, zoek bij andere merken naar Nordic modellen die ook geoptimaliseerd zijn voor verwarmen.
Waarschijnlijk is het koelen dan iets minder zuinig.
Overigens zie ik dat er soms warmte elementen worden gebruikt om te voorkomen dat delen van de buiten-unit bevriezen (slecht voor de cop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedy-Andre Denk je dat een half bevroren buitendeel goed voor de COP is?
Nordic modellen zou ik niet snel nemen voor ons zachte klimaat. De afmetingen van de wisselaar in het buitendeel bepalen grotendeels het vermogen/COP. Bij Nordic modellen zal een zwaardere compressor zorgen voor een gelijk vermogen bij extreme kou.

Een weekje wat mindere COP is jammer, maar merk je weinig van over een jaarverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik zag dat de genoemde Panasonic een Nordic model is, daarom verwees ik er naar :)
Van die extra verwarming heb ik geen details, dat las ik ergens toen ik naar Nordic zocht.
Verder zou ik er ook niet voor kiezen, bij Toshiba is Nordic een Daiseikai 6 serie en ik heb een 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:03
Ben zelf ook in de markt voor een L/L systeem. Zie mijn post Alexji in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Ik zat zelf te zoeken naar een Daikin systeem (2MXM40M + FTXM35M/FTXM20M) maar een van de bedrijven raadde mij juist weer Midea aan wat volgens hem dezelfde prestaties kon leveren voor een lagere prijs. Hij kon overigens ook gewoon Daikin doen als ik dat echt wou.

Van Daikin had ik tot 2 weken geleden ook nog nooit gehoord, zover ik kan vinden staat Daikin qua kwaliteit & betrouwbaarheid toch een stapje boven Midea.

Die Daikin werkt met R32, de Midea Mission die ik bekeek is R410a / 2088. Midea A++, Daikin A+++

Wil gewoon A-merk spul in huis hebben, volgens mij heb ik mijn eigen vraag al beantwoord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Alexji schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:37:
Ben zelf ook in de markt voor een L/L systeem. Zie mijn post Alexji in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Ik zat zelf te zoeken naar een Daikin systeem (2MXM40M + FTXM35M/FTXM20M) maar een van de bedrijven raadde mij juist weer Midea aan wat volgens hem dezelfde prestaties kon leveren voor een lagere prijs. Hij kon overigens ook gewoon Daikin doen als ik dat echt wou.

Van Daikin had ik tot 2 weken geleden ook nog nooit gehoord, zover ik kan vinden staat Daikin qua kwaliteit & betrouwbaarheid toch een stapje boven Midea.

Die Daikin werkt met R32, de Midea Mission die ik bekeek is R410a / 2088. Midea A++, Daikin A+++

Wil gewoon A-merk spul in huis hebben, volgens mij heb ik mijn eigen vraag al beantwoord :+
Midea op dezelfde hoogte zetten als Daikin? Wait wut?

:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:03
Notna schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:39:
[...]

Midea op dezelfde hoogte zetten als Daikin? Wait wut?

:')
Ja dat idee had ik ook al. Helemaal aangezien het voor mij erg belangrijk is dat die buitenunit zo stil mogelijk is i.v.m. VvE gezeur (niet dat ik dat verwacht, gaat allemaal schappelijk hier).

Ook vond hij dat de buitenunit altijd beide binnenunits op vol vermogen moet kunnen draaien. Terwijl voor mij dat niet belangrijk is, als de airco voor de slaapkamer 30m-1u begint voordat ik ga slapen heeft die makkelijk die hele kamer koel. Bij verwarmen in de winter is dat ook niet relevant, heb nóóit de verwarming aan op de slaapkamer.

Goed, de man komt dinsdagavond even vrijblijvend kijken. Dat mag natuurlijk altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ervaring leert dat je eerder veel te veel vermogen hebt en daardoor juist met verwarmen slecht kan 'moduleren' mijn Daikin is 6,7 kw koelen en er mag voor 11 kw aan units op. Je kan zelfs een master aanwijzen die indien nodig het volle vermogen kan vragen als dat nodig is.

los van een rammelende lamel die ik nu aan het zoeken ben (ja het zou ook eens helemaal klaar zijn...) is een Daikin inderdaad fluisterstil in het gebruik. Anders had hij hier ook niet gehangen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Alexji schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 15:37:

Sla Midea aub heel snel over. Het is absoluut een C-merk, totaal niet te vergelijken met Daikin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Vanaf 10-11-2016 hebben wij een Ururu Sahara 5kw als hoofdverwarming beneden in een ruimte van 100m3.
Perfect ding (ook omdat mijn vrouw hooikoorts heeft), enige punt waarmee ik zit is dat beneden de -5/-10 graden het toch wel wat fris word in huis en hij de 21 graden niet altijd kan behouden. maar met een dekentje s'avonds op de bank en een lekkere trui is dat ook wel zo opgelost.
Daarbij heeft hij minder dan 962 kWh verbruikt over de 193 dagen dat hij gebruikt wordt dus gemiddeld 5 kWh per dag.

Wilde dit even delen nu het weer warmer is en wij hiermee de eerste koude seizoenen hebben overbrugd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Elsandre op 22-05-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Fijne gebruikservaringen! Wel apart dat 5kw je 100m3 nauwelijks bij kan houden. Hoe is je isolatie geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-10-2024
Markprinsen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:57:
Fijne gebruikservaringen! Wel apart dat 5kw je 100m3 nauwelijks bij kan houden. Hoe is je isolatie geregeld?
Dank je wel! :)
De isolatie is nog ons verbeterpuntje:

Wij hebben:
Dubbel glas
10cm glaswol onder vloer

Wat beter kan:
Gevelisolatie
nog piepschuimplaten onder het glaswol bij de vloer voor betere isolatie

Wat niet helpt:
Kattenluikje dat altijd wel wat kou binnenlaat (ook al hangt er een gordijn voor.)

Denk er wel om dat het 5 kw+ is bij een temperatuur van 0 graden.
Tussen de -15 en -5 is het tussen de 3-4kw, want hij kan minder warmte uit de lucht halen, zie plaatje in de post die Paul C heeft gepost:
Paul C schreef op zondag 22 maart 2015 @ 14:09:
[...]

Dit zijn de maximum vermogens (en bijbehorende COP) bij een gegeven temperatuur en model:
[afbeelding]
Eerst hebben wij 2320 Wp zonnepanelen geplaatst, volgende stap wordt gevel/vloerisolatie, daarna zonnecollectoren met een warm waterboiler.
Maar de investering van de Daikin met de zonnepanelen zorgen ervoor dat het budget even op is hiervoor.
De piepschuim platen voor in de vloer zijn niet zo duur dus misschien dat we dat nog doen deze zomer.

[ Voor 44% gewijzigd door Elsandre op 22-05-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

Vandaag voor het eerst,sinds dat hij er hangt, de airco stand van de daikin us eens geprobeerd. Dat werkt als een tierelier zeg, lekker fris :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:41
Ik ben mij aan het oriënteren voor één of meerdere airco units, we hebben 3 slaapkamers welke wel wat koeling kunnen gebruiken. Ik heb al een forse panasonic LW buitenunit. Dus liefst max 1 buitenunit erbij. Mits iemand mij kan vertellen dat 2x2 aan te raden valt over 1x4.
Slaapkamers zijn 12m2 ongeveer.
Indien de mogelijkheid er toch is denk ik dat ik ook maar een unit in de woonkamer hang.

De airco zal in de winter ook voor verwarming zorgen op de slaap/studeerkamers. Die moeten nu 24/7 verwarmd worden in de winter ivm de combi radiatoren en 30-35gr aanvoer wat wel werkt maar niet ideaal is.

Heeft iemand nog tips tricks qua uitvoering en of merken? Ik ben van plan om de boel grotendeels zelf op te hangen en aan te sluiten op het gasgedeelte na om de kosten wat te drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 27-05-2017 11:35 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

lees mijn verhaal hier door zou ik zeggen. Ik heb een 4 poorter hangen die nu heerlijk zijn werk doet. Koelen is perfect met een MS. over verwarmen in mijn situatie ben ik minder te spreken. Echter of je dat oplost met 2 x 2 is maar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn Begint het toch te kriebelen met dit weer? ;)

Maar multisplit heeft wel een behoorlijk nadeel qua rendement, een single heeft een hoger rendement.
Dat komt omdat het minimale vermogen van een multi buitendeel hoger ligt dan het minimale vermogen van één binnendeel.
Aangezien de compressor toch zijn minimale hoeveelheid koudemiddel rond moet pompen, is er ook doorstroming over de binnendelen die uit staan. In principe is dat verlies.
Soms is dit hoorbaar met een licht borrelend geluid uit de binnendelen.

Maar als je hem vaak met meerdere binnendelen gelijktijdig laat draaien is het verlies minder.

En heb je ook daadwerkelijk in iedere slaapkamer een unit nodig? Is de ruimte wel groot genoeg zodat de unit niet uitblaast over het bed.
Kun je niet één binnendeel wat centraal hangen op de verdieping, voor koelen werkt dat prima.
Voor verwarmen wat minder, maar je moet dan de kamerdeuren open houden.
Verwarmen doe je hoofdzakelijk wanneer je in de slaapkamer zit, koelen doe je het meeste voordat je in de slaapkamer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:52
Appie Heijn schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 11:34:
Ik ben mij aan het oriënteren voor één of meerdere airco units, we hebben 3 slaapkamers welke wel wat koeling kunnen gebruiken. Ik heb al een forse panasonic LW buitenunit. Dus liefst max 1 buitenunit erbij. Mits iemand mij kan vertellen dat 2x2 aan te raden valt over 1x4.
Slaapkamers zijn 12m2 ongeveer.
Indien de mogelijkheid er toch is denk ik dat ik ook maar een unit in de woonkamer hang.

De airco zal in de winter ook voor verwarming zorgen op de slaap/studeerkamers. Die moeten nu 24/7 verwarmd worden in de winter ivm de combi radiatoren en 30-35gr aanvoer wat wel werkt maar niet ideaal is.

Heeft iemand nog tips tricks qua uitvoering en of merken? Ik ben van plan om de boel grotendeels zelf op te hangen en aan te sluiten op het gasgedeelte na om de kosten wat te drukken.
Ik heb toevallig afgelopen maandag een airco geplaatst (zaterdag ervoor besteld, maandag geleverd en op een avondje geplaatst :) ) en de installateur kreeg het nog voor elkaar om hem woensdag voor me aan te sluiten!
Ik heb een 2,5 kW unit in onze slaapkamer hangen (20m^2) en met de deuren open houdt deze onze bovenverdieping heerlijk koel (4 slaapkamers en overloop + hal boven en beneden). Met deze hitte zet ik hem rond 12.00u aan en laat hem dan draaien totdat de buitentemperatuur onder de 20 graden duikt of 'snachts in de allerlaagste (niet hoorbare) stand. In de slaapkamers is het dan nooit warmer dan 21-22 graden. Dit had ik jaren eerder moeten doen..
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij een heel goed geisoleerde woning hebben (2007, maar toen gebouwd volgens hogere isolatienormen). Verder hebben wij rondom rolluiken, die staan met deze temperaturen bijna helemaal dicht.

In de nachtstand gebruikt de airco overigens maar iets van 200-300 Watt.. dat is al bijna net zoveel als de WTW unit die voluit draait.. dat deed ik voorheen als nachtkoeling.. dit is vele malen effectiever!

Ik heb ook gekeken naar een multisplit, maar dat is per unit net zo duur als single split. Wellicht dat ik in een later stadium nog een airco op de beganegrond plaats. Plek zat op het platte dak van de garage en de buitenunits van daikin zijn in dit formaat zo stil dat plaatsing op het platte dak absoluut geen probleem is. Ik zou hem zelfs op een dakkapel recht boven mijn slaapkamer durven plaatsen.

NB de monteur die bij mij het gasgedeelte kwam aansluiten (vroeg daar overigens nog goed geld voor..) begreep niet waarom ik het plaatsen zelf deed, hij beweerde dat het qua prijs bijna niets zou uitmaken.. Dat moet ik nog zien, maar het is wellicht een goed plan om dit toch even te checken alvorens je de werkzaamheden start.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
mightym schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:10:
[...]

NB de monteur die bij mij het gasgedeelte kwam aansluiten (vroeg daar overigens nog goed geld voor..) begreep niet waarom ik het plaatsen zelf deed, hij beweerde dat het qua prijs bijna niets zou uitmaken.. Dat moet ik nog zien, maar het is wellicht een goed plan om dit toch even te checken alvorens je de werkzaamheden start.
Het hangt van de situatie af maar het zal idd niet meer dan een uurtje extra kosten.
Zelf ben je er wellicht langer mee bezig omdat je het niet dagelijks doet.
Bij mijn eigen voorbereiding kwam er wel wat maatwerk bij kijken, het montage materiaal regelde ik zelf.

Het klopt dat een centraal geplaatste airco meerdere kamers kan koelen of verwarmen met open deuren.
Daarbij is een multi-split buiten-unit vaak te zwaar als je 1 of 2 binnen-units laat werken en je zit met de leidingen door het huis heen ipv alleen door een muur.
Omdat ik snel last heb van welk geluid dan ook laat ik hem in de nacht niet draaien, met name het bewegen van de kleppen als hij stopt of start stoort me in de slaap maar het geruis niet.
Koelen kost trouwens erg weinig stroom met een kleine split, 1kWh haal ik vaak niet eens :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedy-Andre stopt de fan bij jouw dan tijdens koelen?
Hier blijft hij doordraaien. Ik gebruik trouwens niet de auto fan stand, maar eigenlijk altijd stand 2 of 3.
De worp is dan wat verder, in mijn geval werkt het beter dan op auto.

Qua elektra kost het idd bijzonder weinig. Gisteren 0.9kwh vandaag zit ik op 1.2, zal ergens op 2kwh uitkomen vandaag.

En dat terwijl juist het verwachte verbruik mensen er van weerhoudt om een airco aan te schaffen. Iedereen denkt dat het energie vreet.
Waarschijnlijk komt dat door die belachelijke mobiele airco's, dat is weggegooid geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Oxellaar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:12:
Hier blijft hij doordraaien. Ik gebruik trouwens niet de auto fan stand, maar eigenlijk altijd stand 2 of 3.

Qua elektra kost het idd bijzonder weinig. Gisteren 0.9kwh vandaag zit ik op 1.2, zal ergens op 2kwh uitkomen vandaag.

En dat terwijl juist het verwachte verbruik mensen er van weerhoudt om een airco aan te schaffen. Iedereen denkt dat het energie vreet.
Waarschijnlijk komt dat door die belachelijke mobiele airco's, dat is weggegooid geld
De fan draait door om hem te drogen maar de klepstand zet hij horizontaal (bijna dicht).
Is de temperatuur in de kamer hoger dan start hij weer en gaat de klep verder open.
De auto stand werkt prima, eerst bijna volle bak en dan bouwt hij de toeren af.
Zet ik hem op stil dan heb ik minder toeren en is hij langer bezig.
Ik denk dat het totale kostenplaatje incl. installatie (en het aanzicht) mensen ervan weerhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:12:

Ben aangenaam verrast door het verbruik. Mensen denken idd dat je er kWh's doorheen gooit maar meer dan 2 a 3 kWh voor een hele dag is het niet.

Des te beter oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 920717

Ik zou graag willen weten van de Daikin US bezitters of er veel gebruik wordt gemaakt van de extra functies.
Vind je ze echt een meerwaarde hebben of zeg je achteraf "die extra mogelijkheden waren niet echt nodig geweest".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Anoniem: 920717 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:53:
Ik zou graag willen weten van de Daikin US bezitters of er veel gebruik wordt gemaakt van de extra functies.
Vind je ze echt een meerwaarde hebben of zeg je achteraf "die extra mogelijkheden waren niet echt nodig geweest".
Ik heb een US 3,5 kW sinds september 2015 in de woonkamer en ik gebruik de extra functies eigenlijk nooit. Wat dat betreft had ik eigenlijk een goedkopere versie kunnen kopen. Wat wel een pluspunt is, is dat hij enorm zuinig is. Ik weet niet of andere modellen net zo zuinig zijn.

Overigens is het automatisch schoonmaken van het filter erg makkelijk, misschien is hij daarom wel zo zuinig. Bovendien hoef ik nu niet regelmatig eraan te denken om het filter schoon te maken, en aangezien ik er ook mee verwarm (combiketel doet hier alleen nog warm water) maakt hij heel wat uren.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

robkds schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:22:
[...]

Ik heb een US 3,5 kW sinds september 2015 in de woonkamer en ik gebruik de extra functies eigenlijk nooit. Wat dat betreft had ik eigenlijk een goedkopere versie kunnen kopen. Wat wel een pluspunt is, is dat hij enorm zuinig is. Ik weet niet of andere modellen net zo zuinig zijn.

Overigens is het automatisch schoonmaken van het filter erg makkelijk, misschien is hij daarom wel zo zuinig. Bovendien hoef ik nu niet regelmatig eraan te denken om het filter schoon te maken, en aangezien ik er ook mee verwarm (combiketel doet hier alleen nog warm water) maakt hij heel wat uren.
Dan nog; ik zuig die filters iedere 2 weken af als ik het huis stofzuig. Is even 2 of 3 keer doen en het zit wel in je ritme hoor.

Moet alleen eens even een bus persslucht kopen bij de Action en even de koelvinnen uitblazen. Ik ga er wel met de stofzuiger overheen, maar je komt er nooit helemaal goed tussen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Laatst online: 16:47
Heel stuk van het topic gelezen maar ik blijf een vraag hebben.

Wat als je in een huurwoning woont, waarbij een HR CV ketel staat waarvan het onderhoud betaald wordt door de verhuurder. Is het dan nog steeds rendabeler om te verwarmen met een airco, die eigenlijk aangeschaft wordt voor het koelen?

De airco moet je namelijk zelf onderhouden, en zal meer slijten door hem ook te gebruiken om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 08:41
Oxellaar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:53:
@Appie Heijn Begint het toch te kriebelen met dit weer? ;)

Maar multisplit heeft wel een behoorlijk nadeel qua rendement, een single heeft een hoger rendement.
......
Kun je niet één binnendeel wat centraal hangen op de verdieping, voor koelen werkt dat prima.
Voor verwarmen wat minder, maar je moet dan de kamerdeuren open houden.
Verwarmen doe je hoofdzakelijk wanneer je in de slaapkamer zit, koelen doe je het meeste voordat je in de slaapkamer bent.
Zeker, kriebelen in de zin van zweten ;) vanacht geen last gehad. Heerlijk onder de plu aan het water geslapen.

Kostentechnisch is een multisplit ook minder interessant behalve als je daadwerkelijk die units echt nodig bent. Bij nader inzien is één unit op de overloop nog niet eens zo gek. Verwarmen is bijzaak en het is nog wel te doen zoals het nu is.
mightym schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:10:
[...]
Ik heb een 2,5 kW unit in onze slaapkamer hangen (20m^2) en met de deuren open houdt deze onze bovenverdieping heerlijk koel (4 slaapkamers en overloop + hal boven en beneden). Met deze hitte zet ik hem rond 12.00u aan en laat hem dan draaien totdat de buitentemperatuur onder de 20 graden duikt of 'snachts in de allerlaagste (niet hoorbare) stand. In de slaapkamers is het dan nooit warmer dan 21-22 graden. Dit had ik jaren eerder moeten doen..
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij een heel goed geisoleerde woning hebben (2007, maar toen gebouwd volgens hogere isolatienormen). Verder hebben wij rondom rolluiken, die staan met deze temperaturen bijna helemaal dicht.

Ik denk dat ik één van de klimaatjongens bij ons op het werk even ga vragen voor de installatie. Ze doen normaal gesproken winkels.

Ok nu de volgende uitdaging, ik heb uitgerekend dat het om 90-100m3 gaat. Volgens de vuistregel kom ik dan op een 3,5kW uit voor koeling.De binnenunit komt dan boven het trapsgat waar ik zonder halsbrekende toeren niet meer makkelijk bij kom na installatie. Dus qua eigen schoonmaakfunctie wellicht wel een argument om voor een bepaald model te gaan.

Nou heb ik zo maar even wat optie's gezocht:
Daikin FTXP35K / RXP35K 3,5kW 1100 euro (NL)
Daikin FTXM35 / RXM35M 1365 euro (NL) 999 euro (ES)
Panasonic KIT-TZ35-TKE 927 euro(NL) 664 euro (ES)
Panasonic KIT-E12-QKE 880 euro(FR)
Fujitsu ASYG 12 LUCA 1022 euro (NL)
Mitsubishi MSZ-EF35VE3W + MUZ-EF35VE 1119,96 euro (FR)

Zijn er nog specifieke voordelen aan bepaalde modellen/merken? Een lage onderhoudsinterval is voor mij wel belangrijk en een mooie strakke binnenunit van <900mm breed ivm WAF. Aantal draaiuren zal vrij beperkt zijn tov jullie denk ik omdat ik op dit moment sowieso nog de radiatoren moet gebruiken ivm waterinhoud van het LW WP systeem. Op den duur maar eens kijken voor een buffervatje.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn
Bij mij heeft hij afgelopen jaar 500uur gedraaid, toen voor de eerste keer het filter schoongemaakt. Het was nog niet eens zo bijzonder vuil.
Ook hier hangt hij in het trapgat en erg makkelijk kom ik er niet meer bij.
Het voordeel is wel dat bij de Samsung het filter bovenop de unit zit, je hoeft niet eerst een kap weg te halen.
Je pakt het er zo vanaf.

Ik spoel dan direct de verdamper en condensbak door met wat water en gooi een reinigingstablet in de condensbak.
Meer doe ik er niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:45
Oxellaar schreef op zondag 28 mei 2017 @ 19:34:
@Appie Heijn
Ik spoel dan direct de verdamper en condensbak door met wat water en gooi een reinigingstablet in de condensbak.
Wat doet dat precies ? heb je een link om zoiets te bestellen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:56

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Door de bomen zie ik het bos niet meer... Onze nieuwbouwwoning wordt opgeleverd met een Intergas CW5 ketel en zonnepanelen om de EPC waarde te behalen.

Nu overweeg ik om als extra nog een warmte lucht pomp te laten installeren mits de subsidie de installatie niet te duur maakt.

Nu zie ik zoveel systemen, merken en dergelijke waardoor ik niet meer weet wat handig is. Ik zie twee opties, en systeem icm een passende CV ketel of een systeem welke op de bestaande ketel kan.

Wil niet teveel uitgeven en kijken wat kan met de subsidie er bij. Iemand suggesties qua merken/typen? Zelf zat ik te kijken naar Nefit enviline

[ Voor 3% gewijzigd door Bigg Balls op 28-05-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hannibal2206 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:09:
[...]

Wat doet dat precies ? heb je een link om zoiets te bestellen ?
De verdamper is bij mij nog helemaal schoon, maar uit voorzorg gebruik ik Duct Cleaner van Innotec. Dit product is niet 100% bedoeld voor airco's, maar er is niets beters te krijgen.
De echte goedwerkende verdamper reinigers zijn sinds dit jaar verbonden ivm biocide.
Nederland als eerste in de EU, de rest volgt binnenkort.
Voorkom dus vervuiling van de verdamper.
Voor auto airco's wordt dit verbod nog een probleem, echt goed schoonmaken kan nu (nog) niet.

De tablet in de condensbak voorkomt algengroei en slijmerige rommel in de bak en afvoer. Die lossen langzaam op in het condenswater.
De tabletten zijn van Protreat, te koop bij de vakhandel......

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 28-05-2017 23:33 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2