Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.088.849 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29
@Oxellaar Heb jij met een bepaalde reden voor Samsung gekozen? Hoe verhoudt samsung zich tov Daikin, Panasonic en Mitsubatsu?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Bigg Balls Op airco's zit geen subsidie, ik denk dat je een ander topic bedoelt ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-07 09:45

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Speedy-Andre schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:33:
@Bigg Balls Op airco's zit geen subsidie, ik denk dat je een ander topic bedoelt ;)
Ik zie het nu, dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Anoniem: 920717 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:53:
Ik zou graag willen weten van de Daikin US bezitters of er veel gebruik wordt gemaakt van de extra functies.
Vind je ze echt een meerwaarde hebben of zeg je achteraf "die extra mogelijkheden waren niet echt nodig geweest".
Ik heb hem nu een jaar en gebruik tijdens het verwarmen continu de functies FRESH om verse lucht binnen te halen en CLEAN om de lucht te reinigen. Ik heb het idee dat dat wel enige meerwaarde heeft voor het binnenklimaat.
Ik heb weleens de functie bevochtigen geprobeerd toen de RV in de kamer erg laag was maar dat leek bijna niets te doen. Zoals iemand hier uitlegde: als de lucht droog is - en dan ook de buitenlucht - wordt het wel erg lastig om er vocht aan te onttrekken dat je naar binnen kunt halen.
Ik heb de US vooral gekozen vanwege goede prestaties, dus ook zuinigheid, en laag geluidsniveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Appie Heijn Allereerst is mijn werkgever officieel Samsung dealer.
Ik koop dus rechtstreeks bij de importeur voor een mooi prijsje.
Samsung heeft een erg goede prijs kwaliteit verhouding, sowieso maakt Samsung geen rommel.
Maar het belangrijkste punt voor mijn keuze was het geluid, binnendeel is echt fluisterstil. Ik denk zelfs de stilste op de markt.
Alle onzin als automatisch filter reiniging zit er niet op, maar zulke systemen maken het alleen maar kwetsbaar.

Bij Daikin is de prijs kwaliteit verhouding kompleet verdwenen, veel te belachelijk duur en ze kunnen ook gewoon kapot gaan. Geen merk is heilig.
Verder is er niks mis met Daikin, ik moet het zelf alleen niet hebben vanwege de hoge aanschaf en prijs van spare parts.

Panasonic heb ik geen ervaring mee, hoort volgens mij prima tussen de merken LG en Samsung. In die hoek van de wereld zijn ze niet achterlijk.

We zijn ook mitsubishi dealer, maar dat lag wat op een laag pitje. Erg goed spul, niets op aan te merken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexji
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-07 22:00
Oxellaar schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:50:
@Appie Heijn Allereerst is mijn werkgever officieel Samsung dealer.
Ik koop dus rechtstreeks bij de importeur voor een mooi prijsje.
Samsung heeft een erg goede prijs kwaliteit verhouding, sowieso maakt Samsung geen rommel.
Maar het belangrijkste punt voor mijn keuze was het geluid, binnendeel is echt fluisterstil. Ik denk zelfs de stilste op de markt.
Morgenvroeg komt er hier een bedrijf langs die Samsung als hoofdmerk voert. De prijs viel mij reuze mee alleen de geschatten uren voor installatiewerk (3x8u!) gaat natuurlijk nergens over. Als dat omlaag kan zijn ze zeer interessant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FtUapVH.png

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken tussen alle merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Oxellaar heb jij deze?
http://www.samsung-airco....andmodellen/a3050-ar7000/
Ik zal eens een prijs zoeken voor de 3,5kW variant dan kan ik hem beter vergelijken met de pana van rond de 900 euro. Uiterlijk en afmetingen zijn na geluid voor mij ook een belangrijk keuzeargument, en dat deze samsung standaard wifi heeft is ook leuk meegenomen. Zeker omdat ik hem ook zie staan in IFTTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 00:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Alexji schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:32:
[...]

Morgenvroeg komt er hier een bedrijf langs die Samsung als hoofdmerk voert. De prijs viel mij reuze mee alleen de geschatten uren voor installatiewerk (3x8u!) gaat natuurlijk nergens over. Als dat omlaag kan zijn ze zeer interessant.

[afbeelding]

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te maken tussen alle merken.
3 FTE (dus er komen 3 man bij je installeren die gelijktijdig werken en ze gaan ervanuit dat ze een volle werkdag bezig zijn) die een dag bezig zijn, daar is opzich niets vreemds aan. Bij mij deden ze het met 2 man en betaalde ik 2 FTE x 8 uur werk. Ze waren uiteindelijk 5 uur bezig met alles.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@Oxellaar bij Daikin (net als bij Samsung zoals je zelf weet) zijn de advies prijzen compleet niets zeggend. Ik heb de inkoopprijzen van zowel Daikin als Samsung gezien en zoveel* verschillen die niet bij een dealer die wel wat omzet doet. En daar zit wel een verschil, voor zover ik weet, geeft samsung al snel een flinke korting waar je bij Daikin duidelijk meer afname moet hebben.

Dan is het aan de installateur die nog wat moet verdienen. Meeste stoorde ik me aan de volle uren tegen stek tarief belasten terwijl 80% gewoon boren / leiding / elektra leggen etc is Dat hoeft imho geen 60 euro ex te kosten (waarbij er eentje 80 euro ex rekende voor alle uren! , en 60 uur rekende waar de rest op 40 uur zat)

*ik vind 20% daarin acceptabel

@Alexji kijk even goed naar de looks van de modellen. In het airco topic vind je foto's van mij uit de samsunng showroom. Ik vind ze ronduit lelijk om eerlijk te zijn anders had ik waarschijnlijk voor samsung gekozen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 29-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Ray schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:12:
@Alexji kijk even goed naar de looks van de modellen. In het airco topic vind je foto's van mij uit de samsunng showroom. Ik vind ze ronduit lelijk om eerlijk te zijn anders had ik waarschijnlijk voor samsung gekozen.
Thanks! Je herinnert je het als ik het lees wel anders :P Zover ik terug lees vond je het op zich prima units alleen hadden de showroommodellen een lelijk kleurverschil.

Als ze er Sovereign in "Het grote airconditioning topic" zo uit zien dan vind ik ze niet lelijk verder (smaken blijven natuurlijk verschillen).

En wat komt de opmerking "waarom heb je die airco nodig voor die ene week per jaar dat het warm is in Nederland" gewoon teleurstellend vaak langs over de jaren heen ;( Die hebben natuurlijk ook alleen de verwarming aan die ene week dat het vriest per jaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Alexji schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:37:
[...]
En wat komt de opmerking "waarom heb je die airco nodig voor die ene week per jaar dat het warm is in Nederland" gewoon teleurstellend vaak langs over de jaren heen ;( Die hebben natuurlijk ook alleen de verwarming aan die ene week dat het vriest per jaar >:)
Ohhh die heb ik ook al vaak gehoord. "Zonnepanelen kunnen niet uit" "Warmtepomp werkt niet in NL"
Daarop vraag ik ze wat ze betalen aan gas/elektra? Als ze het al weten dan is het vaak 180-200 euro. Ik betaal 60 euro en dat gaat binnenkort naar 20 euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn Jep, dat model heb ik hangen.

@Ray Ik ken de inkoopprijzen van daikin en dat gaat nog wel. Maar onderdelen zijn echt bizar duur, soms ruim het drievoudige van een vergelijkbaar onderdeel voor bijv een Samsung.
Ik weet dat de hoofdprint van een kleine Samsung split ongeveer 150 tot €250 ex btw kost, afhankelijk van het model of serie. Bij Daikin heb ik bedragen van €600ex voorbij zien komen van een simpel splitje.

Je komt dat tegen bij alle soorten producten, maar toch vind ik het vreemd.
Neem BMW, de auto's zelf zijn flink aan de prijs, maar onderdelen opzich zijn goedkoop vergeleken met bijvoorbeeld Honda.
En dan bedoel ik de mechanische slijtage onderdelen, elektronica is bij alle auto's flink prijzig om te vervangen.

En over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het binnendeel absoluut niet lelijk. Zelfs mijn vrouw vond hem niet lelijk.
De vormgeving is wel uniek en niet een zoals nagenoeg alle binnendelen een matwit/creme vierkant ding aan de muur.
Nu hangt hij bij mij boven en maak ik mij daar sowieso niet druk om. Maar in de woonkamer zou ik daar zwaarder aan tillen.
Een binnenunit blijft een lastig iets om te integreren in een interieur.

Dat doorberekenen van het stek tarief op alle uren is wat vreemd. Bij ons zijn de stek handelingen een los tarief en niet gekoppeld aan het uurloon.

Bij nieuwbouw/aanleg is 20% opslag nog wel redelijk, maar bij servicewerkzaamheden red je dat niet, dan zit het vaak ruim boven de 30%.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 29-05-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxellaar laat ik het zo stellen de verkleurde versie die ik zag vond ik lelijk en het feit dat afhankelijk van je plaatsing je vanaf een meter of 5 afstand vol op de bovenkant kijkt zoals bij mij het geval zou zijn.

voorlopig hoop ik geen onderdelen nodig te hebben :) want dan is een print dus nog duurder dan de complete buitenunit...

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 29-05-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray
Jij hebt minder dan 600 betaald voor de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:28:
@Ray
Jij hebt minder dan 600 betaald voor de buitenunit?
niet voor die van mij. maar je had het over een simpel splitje toch ? die zijn uit mijn hoofd rond dat bedrag. mijn 4 poorter was wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:28
Wat vinden jullie hiervan? http://ikwilnueenairco.nl/alpha-s12ftxe-120m3.html

Qua specs best wel aardig vind ik. Kwalitatief is het niet te vergelijken met de duurdere merken maar zelf twijfel ik nog over de aanschaf van een llwp en dan is dit wel aardig om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Klinkt interessant, schijnbaar een dochter of zuster van Gree. Zou hij werken met je bestaande wifi of moet je via de app inloggen op de wifi van de airco zelf en verbreek je dan de verbinding met je thuis net werk.

Verder ben ik wel benieuwd naar de SCOP bij -7 en -15, die kan ik zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 10:25

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

Net iets goedkoper zonder wifi: http://hwkoeltechniek.nl/.../alpha-s12ftxe-120m3.html

[ Voor 5% gewijzigd door Onestone op 30-05-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
Niet dat het wat uitmaakt deze en " ik wil nu een airco " is het zelfde bedrijf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Omdat ik wat kWh's over houdt van m'n zonnepanelen overweeg ik nu ook een l/l warmtepomp op de bovenverdieping, in de winter om te verwarmen ipv de gewone paneelradiatoren, maar zeker ook in de zomer om te koelen. Aangezien de binnenunit natuurlijk een gigantisch lelijk ding is zou ik het liefst op 1 plek op de bovenverdieping ophangen en daarmee dan hopelijk het geheel laten koelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit realistisch is? En krijg ik dan geen situatie waar de kamer waar hij hangt een overshoot krijgt terwijl de lucht circuleert?

Voor verwarmen is dit iets minder relevant, aangezien ik dan evt de radiatoren nog een klein beetje kan laten meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Sander schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:57:
Omdat ik wat kWh's over houdt van m'n zonnepanelen overweeg ik nu ook een l/l warmtepomp op de bovenverdieping, in de winter om te verwarmen ipv de gewone paneelradiatoren, maar zeker ook in de zomer om te koelen. Aangezien de binnenunit natuurlijk een gigantisch lelijk ding is zou ik het liefst op 1 plek op de bovenverdieping ophangen en daarmee dan hopelijk het geheel laten koelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit realistisch is? En krijg ik dan geen situatie waar de kamer waar hij hangt een overshoot krijgt terwijl de lucht circuleert?

Voor verwarmen is dit iets minder relevant, aangezien ik dan evt de radiatoren nog een klein beetje kan laten meedraaien.
Je zal over het algemeen temperatuur verschillen gaan krijgen, zelfs met een unit met meer dan genoeg vermogen. Of je dat heel erg vindt, moet je uiteraard zelf bepalen, maar heel efficiënt is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 16:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Sander schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 09:57:

Volgens mij kunnen alle binnenunits de luchtstroom wel sturen en zijn ze zwenkend in te stellen. Als je de unit bijvoorbeeld op de overloop zo ophangt dat deze in alle deuren kan blazen, dan moet dit in elke ruimte wel duidelijk merkbaar zijn. Moeten alle deuren natuurlijk wel open staan... Een exact gelijke temperatuur in alle ruimtes zal wel erg lastig worden, maar is misschien ook niet nodig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Sander vraag ik al vaker gesteld en de ervaringen verschillen enorm. Bij mijn vorige woning totaal geen succes terwijl ik nog afzuiging had gemaakt in de andere ruimtes. Bij oxxelaar werkt het wel goed dus ,,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:16:
@Sander vraag ik al vaker gesteld en de ervaringen verschillen enorm. Bij mijn vorige woning totaal geen succes terwijl ik nog afzuiging had gemaakt in de andere ruimtes. Bij oxxelaar werkt het wel goed dus ,,,,
Ja dat is dus ook beetje mijn gevoel hierbij qua succes-rate, bij familie werkte dit een aantal jaren geleden top, sterker nog daar trok de airco het hele huis flink mee omlaag in de temperaturen. Ik heb met name ook weinig zin om per kamer een unit op te moeten hangen, alhoewel ik bijv op de zuidkant kamer dat zou kunnen doen en dan de extra koeling voor de andere ruimtes meer als een bonus moet zien. Ga me eerst eens verdiepen in vermogen dat nodig zou zijn voor beide scenario's.

Bedankt voor alle snelle reacties BTW :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik heb nu wel overal een unit hangen. kost wat maar dan heb je ook per ruimte alles regelbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Sander
Temperatuurverschillen zul je altijd krijgen, maar alles binnen het comfortabele.
Dmv de luchtstroming op zwenken te zetten verspreid je de lucht vaak prima.
Als je in iedere slaapkamer een binnendeel hangt krijg je ook temperatuurverschillen.

De werking hangt natuurlijk wel af van de indeling en plaats van de unit.

Bij mij werkt het prima, terwijl de unit niet eens zo gunstig hangt.
Het is wel zo, dat 1 centrale unit gewoon meer en wat langer werk heeft om een grote ruimte te koelen.
Maar door verschil in temperatuur van de lucht krijg je stroming, daardoor krijg je iedere ruimte comfortabel.
Het grootste voordeel is nog dat je geen geluidshinder en tocht krijgt.

En wat is lelijk? Een binnendeel is geen prachtig ding, maar een radiator is ook een lelijk ding en gewoon geaccepteerd.
Zwetend in je bed liggen is lelijker ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 31-05-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Maakt het niet een heel groot verschil of je bijvoorbeeld om 14.00 de koeling voor de nacht aanzet of om 19.00?
Mijn ervaring is dat de temperatuur zeker met langdurig verwarmen behoorlijk constant is in alle vertrekken, dat zal met langdurig koelen net zo zijn. De massa(muren/meubels) blijven op een "normale temperatuur" de enige behoorlijke invloed is de zon. Daarvoor heb je zonwering.

Ik zit zelf ook te overdenken wat ik ga doen.

Single unit
Optie 1:
Mitsubishi MSZ-SF35VE3 + MUZ-SF35VE voor 790 euro inhouse (spanje)
+Stil 19db, hoge SEER(7,2) en SCOP(4,4), goede afmetingen
- R410, is dit een nadeel tov R32?, minder strakke binnenunit

Optie 2
Panasonic KIT-TZ35-TKE voor 760 euro inhouse (spanje)
+ R32(?) stil 20db, erg strakke binnenunit
- iets lagere SEER(6,2) en SCOP(4,2)

Toch nog even een multi-split configuratie bij elkaar gezocht. Mocht mijn L/W WP in de toekomst toch eens te kort schieten dan is het toch wel lekker om een backup verwarming te hebben. Uiteraard ook leuk om in de zomer mee te koelen, beneden blijft relatief koel tov bovenverdieping dus de koelwens is iets minder urgent dan boven. Om nou straks een 3e buitenunit (2 bu's, L/W en L/L boven) te plaatsen vindt ik ook wel wat te gek gaan. Dus wellicht toch eens een multi overwegen.

Ik heb voor Samsung op deze website wel een aantal goedkope sets gevonden:
https://www.convienesempr...-2-x-ar12hsfnb-12-12.html
1370 euro (excl verzendkosten)

http://www.caldaiemurali....j050fcj-modello-2016.html
1558 (excl verzendkosten)

Daikin zit op ongeveer 1500 euro en Mitsubishi en Panasonic zitten op circa 1700-1800 euro. (allemaal excl verzendkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
@Sander

Ik heb een binnenunit op de overloop op zolder hangen. Deze blaast richting het trapgat. Op de verdieping eronder worden alle slaapkamers koel genoeg om lekker te kunnen slapen. De zolderkamer en benedenverdieping blijven ook binnen acceptabele waarden. Lees < 23 graden.

De plek waar de binnenunit uitblaast is wel merkbaar het koudste, maar ik vind het een goede oplossing voor het hele huis voor de prijs van 1 unit.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Appie Heijn
Zeker maakt dat verschil, je moet eigenlijk ook langdurig koelen om de opgeslagen warmte af te voeren, of opwarming voorkomen. Daarom draait hij hier van de middag tot de volgende ochtend vroeg met warm weer.

Volgens mij zijn het allemaal wel mooie units die je voorstelt. De Panasonic heeft alleen een iets lagere COP in verwarmen.

Wat betreft 32 vs 410, maakt weinig verschil. De warmteinhoud van beide gassen is ongeveer gelijk. 410 is nu en nog heel lang, main stream. 32 is in opkomst, maar of het echt 410 gaat vervangen is nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Beatman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 11:00:
@Sander

Ik heb een binnenunit op de overloop op zolder hangen. Deze blaast richting het trapgat. Op de verdieping eronder worden alle slaapkamers koel genoeg om lekker te kunnen slapen. De zolderkamer en benedenverdieping blijven ook binnen acceptabele waarden. Lees < 23 graden.

De plek waar de binnenunit uitblaast is wel merkbaar het koudste, maar ik vind het een goede oplossing voor het hele huis voor de prijs van 1 unit.
Zoiets heb ik ook in gedachten, wat voor capaciteit heb je daarvoor genomen? Het gaat mij ook om idd het aangenaam houden, het hoeft niet koud te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Ik heb een 3,5 kW Daikin FTXS35K. Met dit mooie weer laat ik hem wel continue aanstaan zodat de voorwerpen, muren en plafonds niet opwarmen. Even snel de boel terugkoelen hoef je niet te verwachten.

Ook het ontvochtigende effect is overal goed te merken.

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/06/IMG_4206-1024x768.jpg

In de winter ook geprobeerd te verwarmen, maar dat heeft nauwelijks effect. De warmte stijgt juist op waardoor het alleen rondom de unit warm werd. Kou zakt juist lekker naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Beatman heb jij ook een condenswater pompje bij dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Beatman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:41:

In de winter ook geprobeerd te verwarmen, maar dat heeft nauwelijks effect. De warmte stijgt juist op waardoor het alleen rondom de unit warm werd. Kou zakt juist lekker naar beneden.
Als het goed is blaast een airco omlaag als hij verwarmt, bij mij gaat dat prima (hele huis warm met 2 airco's).
Boven hangt hij in een slaapkamer dus de warmte verdwijnt niet in een trapgat.
De badkamer er tegenover is bijna net zo snel warm als de slaapkamer :)
Misschien helpt het dat ik een plat dak heb met vrij dikke isolatie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-07-2023
Ik heb vorige week iemand langs gehad voor een offerte. Ik had aangegeven voorkeur te hebben voor een Daikin, hij heeft me uiteindelijk een offerte opgesteld voor een Mitsubishi Heavy Industries. (hij zou beide doen, maar heb er maar 1 gekregen)
Ik heb het gevoel dat ik nog maar eens verder moet gaan kijken, ik krijg nu het volgende aangeboden:

Situatie: Huis uit 1906 met grote uitbouw, benedenverdieping 84 vierkante meter oppervlakte

Mitsubish SRC 71ZR-S buitendeel, SRK 71ZR-S binnendeel
(deze is A++ voor koelen en A+ voor verwarmen, SCOP 4,5, SEER 7,2)
Plaatsing in de keuken, leidingen door het plafond heen naar de buitenunit op het platte dak. Elektra buitenlangs naar het ketelhok op de 2e verdieping.
Prijs incl plaatsing 3500, verder niet gespecificeerd naar diverse posten.

Ik heb het gevoel dat dit behoorlijk aan de prijs is. Daarna vraag ik me af of een 7kW unit überhaupt wel nodig is in onze situatie. Ik heb duidelijk aangegeven dat voor ons het verwarmen de prioriteit is, het koelen is een mooie bijzaak. Vandaar ook dat ik wat teleurgesteld ben in het feit dat hij een A+ unit aanbiedt. Voor mijn gevoel probeert hij me een passende unit voor koeling van onze ruimte aan te smeren.

Daarom aan jullie de vraag: met welke unit verwarmen jullie hoeveel m2?

Toevoeging: Normaliter vewarmen we alleen de benedenverdieping en de badkamer. Mijn gedachte was eigenlijk om een WP uit te zoeken die 95% van het jaar onze warmtebehoefte dekt. In geval van ernstige kou springt de CV gewoon bij. Waarschijnlijk zouden we hem in de winter toch al 's ochtends nog even aanzetten ivm de badkamer. En in de keuken (uitbouw) ligt vloerverwarming, ik weet niet of we die gigantisch gaan missen.

[ Voor 14% gewijzigd door Carani op 31-05-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Carani was het maar zo simpel. Als je precies je vermogen wilt bepalen zal je een warmte verlies berekening moeten maken van je situatie.

overigens heb ik ook een 7KW buitenunit. met dat verschil dat er 4 binnen units opzitten die totaal 160m2 bedienen. of te wel appels en peren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
We verbruikten de afgelopen jaren gemiddeld 1200 m3 gas per jaar, de ketel staat ingesteld op max 55 graden. Koken is inductie dus het merendeel van dat verbruik is verwarming. Helpt dat in de beeldvorming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Carani schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 21:24:
We verbruikten de afgelopen jaren gemiddeld 1200 m3 gas per jaar, de ketel staat ingesteld op max 55 graden. Koken is inductie dus het merendeel van dat verbruik is verwarming. Helpt dat in de beeldvorming?
Mijn verhaal staat hier.. 1600 m3 gasverbruik teruggebracht naar 100 m3 gas en daarvoor in de plaats 1600 kWh met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Appie Heijn schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:52:
@Beatman heb jij ook een condenswater pompje bij dit systeem?
Nee, er loopt een afvoer door de muur. Komt uit op de dakpannen onder de dakkapel. Helaas moest het eerste stukje wel over de muur in verband met een draagbalk waar ik geen gat in wilde maken.

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2017/05/IMG_3676-e1496261688744-1024x768.jpg
Speedy-Andre schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:08:
[...]

Als het goed is blaast een airco omlaag als hij verwarmt, bij mij gaat dat prima (hele huis warm met 2 airco's).
Boven hangt hij in een slaapkamer dus de warmte verdwijnt niet in een trapgat.
De badkamer er tegenover is bijna net zo snel warm als de slaapkamer :)
Misschien helpt het dat ik een plat dak heb met vrij dikke isolatie.
Bij mij hangt hij op het hoogste punt in huis. Ik wilde ermee verwarmen om gas te sparen, maar dat lukte niet echt. Zonder dat het ding aan stond bleef het toch wel warm. Wel extra electra gebruikt, maar niet minder gas. Nu met een ELGA L/W lukt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woosterman
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-06 08:50
Beste mensen,

Gisteren is mijn Daikin Ururu Sarara geplaatst. Het valt mij op dat de airco een suisend geluid maakt, meteen nadat je hem aanzet. Herkent iemand dit en is dit normaal? Zelfs zonder enige airflow, in de meest stille stand, hoor je dit geluid. Het lijkt van de linkerkant vandaan te komen, daar waar de slangen door de muur gaan. Pas als de fan flink blaast dan hoor je meer geluid van de luchtverplaatsing dan van het suisende geluid.

Ik heb een kort filmpje gemaakt waarop dit te horen is. Ik zet de airco ook uit zodat goed hoorbaar is wat je hoort (of niet meer hoort) als het suisende geluid wegvalt.

http://www.youtube.com/watch?v=glx4kgEAvnc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
ZuinigeRijder schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:06:
[...]

Mijn verhaal staat hier.. 1600 m3 gasverbruik teruggebracht naar 100 m3 gas en daarvoor in de plaats 1600 kWh met de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW verwarmen.
Kijk, dat stemt hoopvol!
Wij hebben wat meer m2 woonoppervlak beneden, maar momenteel al wel een lager verbruik per graaddag dan jij van origine had, en ook de ketel al lager ingesteld staan. Ik had nog wel verder naar beneden willen proberen te reguleren (de 1200 m3 gasverbruik was met onze oude HR ketel die op 90 graden stond & geiser voor de douche, inmiddels vervangen door een HR combi), maar de koude dagen waren inmiddels op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
woosterman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:37:
Beste mensen,

Gisteren is mijn Daikin Ururu Sarara geplaatst. Het valt mij op dat de airco een suisend geluid maakt, meteen nadat je hem aanzet. Herkent iemand dit en is dit normaal? Zelfs zonder enige airflow, in de meest stille stand, hoor je dit geluid. Het lijkt van de linkerkant vandaan te komen, daar waar de slangen door de muur gaan. Pas als de fan flink blaast dan hoor je meer geluid van de luchtverplaatsing dan van het suisende geluid.

Ik heb een kort filmpje gemaakt waarop dit te horen is. Ik zet de airco ook uit zodat goed hoorbaar is wat je hoort (of niet meer hoort) als het suisende geluid wegvalt.

http://www.youtube.com/watch?v=glx4kgEAvnc
Ik denk dat dit geluid komt doordat ventileren aanstaat. Ikzelf heb ventileren bijna altijd uit staan, omdat dit meer lawaai maakt. Alleen wanneer het echt nodig is, zet ik deze stand aan. Ik heb een CO2 meter en VOC meter om te zien of ventileren nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-05-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woosterman
Ja, je hebt gelijk. Godzijdank, ik dacht al dat de airco dit geluid standaard maakte. Zoals je ziet heb ik dus nog een hoop te leren. Zowel clean als fresh stond aan. Heb hem nu zonder ventileren aan staan en dat klinkt een stuk beter. Heb nog wel clean aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

woosterman schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 22:59:
Ja, je hebt gelijk. Godzijdank, ik dacht al dat de airco dit geluid standaard maakte. Zoals je ziet heb ik dus nog een hoop te leren. Zowel clean als fresh stond aan. Heb hem nu zonder ventileren aan staan en dat klinkt een stuk beter. Heb nog wel clean aan laten staan.
Clean maakt ook een bijgeluid over het algemeen. Het is een beetje random wanneer het meer geluid maakt, maar je kan altijd nog even luisteren zonder dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb clean ook altijd aanstaan. Dit zorgt dat stofjes uit de lucht gehaald wordt. Bij mij hoor ik geen verschil wanneer dit aanstaat of niet.

Ik zie dat op de afstandsbediening deze op de fluisterstand staat. Ik heb de Daikin Ururu Sarara eigenlijk altijd op de automatische stand staan. Wanneer het temperatuurveschil groter is gaat de airco automatisch harder blazen en zachter wanneer het minder nodig is. Maar dat is natuurlijk een eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woosterman
Ja ik had hem express op de fluisterstand zodat er geen bijgeluiden te horen waren in het filmpje.

Ik had hem ook eerst op auto staan, maar ik merkte dat hij ineens begon te verwarmen toen de temp in de woonkamer daalde onder de ingestelde temperatuur van 22 graden. Dit kwam natuurlijk omdat het buiten begon af te koelen. Maar ik wil niet dat de airco straks steeds overschakelt van koelen naar verwarmen als ik hem op auto heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woosterman
War betreft de clean stand, ik hoor geen verschil in geluid als ik deze aan of uit heb staan. Misschien moet ik daar wat langer naar luisteren dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

woosterman schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:08:
Ja ik had hem express op de fluisterstand zodat er geen bijgeluiden te horen waren in het filmpje.

Ik had hem ook eerst op auto staan, maar ik merkte dat hij ineens begon te verwarmen toen de temp in de woonkamer daalde onder de ingestelde temperatuur van 22 graden. Dit kwam natuurlijk omdat het buiten begon af te koelen. Maar ik wil niet dat de airco straks steeds overschakelt van koelen naar verwarmen als ik hem op auto heb staan.
Auto is eigenlijk een beetje een stomme functie. Dan gaat hij idd de temp zelf op peil proberen te houden door te schakelen tussen verwarmen of verkoelen. De installatwurs hier gaven ook aan dat je gewoon zelf moet bepalen of je wilt koelen of verwarmen . Of je dan de fanstand op auto zet is een ander verhaal.
woosterman schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:10:
War betreft de clean stand, ik hoor geen verschil in geluid als ik deze aan of uit heb staan. Misschien moet ik daar wat langer naar luisteren dan.
Het is ook niet altijd, maar ik hoorde het wel tijdens de winter met verwarmen. Met name als hij flink stond te blazen. Maar ik heb het al weken eigenlijk niet meer gehoord

Ow, en je hebt een edit functie als je nog wat wilt aanpassen aan je post; scheelt weer een keer extra posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wat houdt de clean stand eigenlijk in, wat wordt er gecleand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:54:
Wat houdt de clean stand eigenlijk in, wat wordt er gecleand?
http://www.daikin.nl/for-.../air-conditioning/ftxm-m/

Stukje over de 'Flash Streamer'
Afbeeldingslocatie: http://comfortconnections.com/wp-content/uploads/2016/12/streamer.png

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 01-06-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Notna
Aha, plasma ionisatie. Bij Samsung heet dat MPI en maakt het geen geluid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:53:
@Notna
Aha, plasma ionisatie. Bij Samsung heet dat MPI en maakt het geen geluid :+
Nouja zoals al aangegeven; het is niet continu. Ik heb het 1 of 2 keer in de winter gehoord maar daarna eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 06:51
wizzopa schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:01:
[...]

Niet dat het wat uitmaakt deze en " ik wil nu een airco " is het zelfde bedrijf
Dit staat op hun site..

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling dat jan en alleman op deze manier een airco zelf gaan installeren.. volgens mij hanteerde mijn STEK monteur een andere methode.. 8)7

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

niet helemaal stek proof inderdaad maar voor een budget model waarbij de installatie nog duurder is dan het ding zelf gaat het op deze manier best (een poosje) goed. Er staat me ook iets bij dat onder een x aantal kilo vulling de formele eisen ook anders zijn en dit gewoon zou mogen maar dat weet Oxxellaar vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
woosterman schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 19:08:

Ik bedoelde om de snelheid van blazen op auto te hebben staan. Ik zet het ook op of koelen of verwarmen, niet op de auto verwarmen/koelen stand. In de zomer op koelen en in de winter op verwarmen. Op koelen heeft hij nog niet gestaan, heb een koel huis, dus zelfs met deze warme dagen nog niet boven de 23.5 graden geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
mightym schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:31:
[...]

Dit staat op hun site..
[video]

Lijkt mij niet helemaal de bedoeling dat jan en alleman op deze manier een airco zelf gaan installeren.. volgens mij hanteerde mijn STEK monteur een andere methode.. 8)7
Klopt, en dan met een soort van waterpomptang de wartels aan draaien.

Maar er zijn nog wel meer van deze dozen schuivers.

Officieel mogen er geen ( voorgevulde ) splits meer verkocht worden " zonder stekmonteur"

https://www.stek.nl/wette...ening-per-1-januari-2017/

https://www.stek.nl/wp-co...etabel-kg-CO2-eqGROOT.pdf

Gelukkig heb ik zelf STEK papieren en mag en kan ik alles zelfdoen, maar zonder tools gaat dat niet.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 02-06-2017 13:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mightym schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:31:
[...]

Dit staat op hun site..
[video]

Echt bizar dat dit zo de wereld in gaat, letterlijk de wereld in....

Systemen op deze manier geïnstalleerd draaien niet echt lang en sowieso slecht.
Er wordt niet afgeperst op een hoge druk en gevacumeerd. Lucht en vocht blijft achter en kans op lekkage is groot....
Vraag me af of zo'n filmpje überhaupt wel is toegestaan. Als ik het op deze manier doe, dan mag, in theorie, mijn STEK certificaat ingetrokken worden.

Gelukkig gaan voorgevulde systemen verdwijnen in de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 01-06-2017 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Ik heb in de winter Clean en Fresh beide aanstaan met de ventilator op de laagste stand en vind dit qua geluid heel acceptabel. Mijn vroegere cv-systeem was ook niet geluidloos.Maar goed, dat is subjectief natuurlijk. Stond je ventilator op een hogere stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 10:27
Ik kan via Duitse contacten erg goedkoop aan een Daikin lucht/lucht warmtepomp inclusief installatie komen. Installatie wordt gedaan door een professional van een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in koelinstallaties. Nu lees ik van alles over installatie en onderhoud door STEK gecertificeerde bedrijven. Aangezien STEK een Nederlandse stichting is, kan ik ervan uit gaan dat dit Duitse bedrijf niet STEK-gecertificeerd is. Kan iemand mij vertellen hoe ik hiermee moet omgaan? Is het wettelijk gezien überhaupt toegestaan om deze installatie uit te laten voeren door een buitenlands bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Timmetjuh schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:50:
Ik kan via Duitse contacten erg goedkoop aan een Daikin lucht/lucht warmtepomp inclusief installatie komen. Installatie wordt gedaan door een professional van een Duits bedrijf dat gespecialiseerd is in koelinstallaties. Nu lees ik van alles over installatie en onderhoud door STEK gecertificeerde bedrijven. Aangezien STEK een Nederlandse stichting is, kan ik ervan uit gaan dat dit Duitse bedrijf niet STEK-gecertificeerd is. Kan iemand mij vertellen hoe ik hiermee moet omgaan? Is het wettelijk gezien überhaupt toegestaan om deze installatie uit te laten voeren door een buitenlands bedrijf?
En als je alles laat installeren door die meneer, maar het vacuumeren laat doen door een NL bedrijf? Krijg je netjes een STEK gecertificeerd rapport daarvan en zit je snor kwa regelgeving. (Hoewel ik mij afvraag of er echt ooit iemand ana je deur gaat staan om het te verifieren. Wellicht dat het iets is voor de verzekering?)

@Oxellaar weet daar vast meer van :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Timmetjuh STEK is inderdaad een Nederlandse stichting. Maar de F-gassen verordening is in heel de EU gelijk. Dus ook de werkwijze hoort niet af te wijken in Duitsland tov Nederland.
Je kunt dus gerust een Duitse firma het werk laten uitvoeren.

F-gassen
Per 1 juli 2011 is de STEK-erkenning vervangen door het het Europees erkende bedrijfscertificaat koeltechnische sector. Doordat Koelvisie ook internationaal installatie- en onderhoudswerkzaamheden verricht, zijn we in het bezit van dit bedrijfscertificaat en voldoen daarmee aan de Europese regelgeving op het gebied van F-gassen. Alle koeltechnische monteurs van Koelvisie zijn in het bezit van een F-gassen diploma.

Dit schrijft een internationaal installerend bedrijf op zijn website

[ Voor 51% gewijzigd door Oxellaar op 06-06-2017 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-06 10:27
Oxellaar schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:29:
@Timmetjuh STEK is inderdaad een Nederlandse stichting. Maar de F-gassen verordening is in heel de EU gelijk. Dus ook de werkwijze hoort niet af te wijken in Duitsland tov Nederland.
Je kunt dus gerust een Duitse firma het werk laten uitvoeren.

F-gassen
Per 1 juli 2011 is de STEK-erkenning vervangen door het het Europees erkende bedrijfscertificaat koeltechnische sector. Doordat Koelvisie ook internationaal installatie- en onderhoudswerkzaamheden verricht, zijn we in het bezit van dit bedrijfscertificaat en voldoen daarmee aan de Europese regelgeving op het gebied van F-gassen. Alle koeltechnische monteurs van Koelvisie zijn in het bezit van een F-gassen diploma.

Dit schrijft een internationaal installerend bedrijf op zijn website
Duidelijk, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:52:
[...]
En als je alles laat installeren door die meneer, maar het vacuumeren laat doen door een NL bedrijf? Krijg je netjes een STEK gecertificeerd rapport daarvan en zit je snor kwa regelgeving. (Hoewel ik mij afvraag of er echt ooit iemand ana je deur gaat staan om het te verifieren. Wellicht dat het iets is voor de verzekering?)
Ik heb m'n Daikin wel laten monteren door een bedrijf wat F-gassen gecertificeerd is, maar heb nooit een rapport daarvan gezien of gekregen... :X

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 10:46
antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:22:
[...]

Ik heb m'n Daikin wel laten monteren door een bedrijf wat F-gassen gecertificeerd is, maar heb nooit een rapport daarvan gezien of gekregen... :X
Zie: http://keepitkoel.nl/uplo...bedrijfscertificering.png

;)

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Ik dacht dat Notna bedoelde dat je specifiek voor je eigen warmtepomp een installatierapport krijgt waaruit blijkt dat deze door een gecertificeerd bedrijf is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:18:
[...]

Ik dacht dat Notna bedoelde dat je specifiek voor je eigen warmtepomp een installatierapport krijgt waaruit blijkt dat deze door een gecertificeerd bedrijf is geïnstalleerd.
Nou ja dat heb ik wel gekregen, alsmede de waardes waarop de boel op druk staat, welk vulmiddel etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:18:
[...]

Dat hoor je ook te krijgen, alleen is de controle nagenoeg 0.
Zeker bij particulieren komt controle nooit voor. Bij grotere installaties kan de RMD bij de jaarlijkse controlere om de logboeken en onderhoudsrapporten vragen.

Maar ook bij kleine installaties hoort een ingevuld stek formulier.
Totale hoeveelheid koudemiddel, fles nummers, afpers raport, hoogste en laagste gemeten druk en temperatuur enz.. hoort netjes ingevuld te worden. Als dat gemeten is, dan pas weet je of een installatie goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

-

[ Voor 122% gewijzigd door Ray op 06-06-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Ik begin een beetje moedeloos te raken met het zoeken naar een goede l/l installatie (omgeving Zwolle).

Veel bedrijven reageren niet of zeer traag. De paar die langs zijn gekomen komen vaak niet met wat er gevraagd was of het is naar mijn mening veel te duur (hier kan ik fout zitten natuurlijk!).

Het gaat om de volgende situatie: plattegrond foto's

Mijn verwachting was dit dit makkelijk onder de € 4.000 te doen moet zijn (multi-split van een topmerk á 4kW buiten, binnenunit woonkamer 3,5kW, slaapkamer 2,5kW of minder)

De enige tot nog toe onder de € 4.000 (en topmerk) was ClimaSense maar ook daar gaat de communicatie met horten en stoten, volgens mij zit er namelijk een aantal dingen niet bij die prijs in.

Moet ik mij maar gaan neerleggen bij zulke bedragen? :) Ik wil het zo graag bij één bedrijf allemaal regelen en niet een klusje hier en daar.

Anders zweet ik deze zomer nog even door en probeer het in de herfst weer.

Misschien spreek ik net de verkeerde bedrijven aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwetje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 19:31
Sjors81 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:39:

Qua specs best wel aardig vind ik. Kwalitatief is het niet te vergelijken met de duurdere merken maar zelf twijfel ik nog over de aanschaf van een llwp en dan is dit wel aardig om te proberen.
Ik overwoog zelf om hier een airco te bestellen en ben even wat door gaan klikken om te kijken met welk bedrijf ik te maken zou hebben.
In google gezocht naar Cooper&hunter kwam ik uit bij http://cooperenhunter.nl/contact met hetzelfde magazijn adres als ikwilnueenairco (en erg gelijkende site). Echter op google maps staat daar een ander adres opgegeven: Luzernevlinder 20, Zwolle. Bij zoeken op dit adres in google kom ik o.a. een faillisementsuitspraak tegen van een eerder bedrijf wat met airco's handelde: klik. Verder lijkt het een woonwagen locatie te zijn.
Ik denk ik geef het even mee aan degenen die het overwegen hier te bestellen, ik trek verder geen conclusies 8). Zelf zoek ik wel even verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexji
Douwetje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:05:
[...]

Bij zoeken op dit adres in google kom ik o.a. een faillisementsuitspraak tegen van een eerder bedrijf wat met airco's handelde: klik.
Volgens de vrouw die de curator heeft gesproken was slechts sprake
van één kastje, dat de curator mocht komen ophalen, waarbij aangegeven werd dat de moeder niet
‘zou zeggen hoe de curator er weer uit zou komen’, hetgeen desgevraagd moest worden opgevat als
een bedreiging.
Wow _O-

[ Voor 31% gewijzigd door Alexji op 06-06-2017 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Alexji vraag anders Koelplan eens. Ze waren hier net te laat (had hun naam pas later gekregen) anders had ik hun de opdracht gegeven. Nette prijzen en eventueel wat korting als je zelf meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Failliet verklaard door een niet betaalde rekening van €1213,20 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Alexji http://www.airco-performance.nl/ familie van klimavisie.nl
Goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Sjors81 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:39:

Of via bol.com 8)7

https://www.bol.com/nl/p/...81/?suggestionType=browse

Met 4 meter leiding pakket. :Y

https://www.bol.com/nl/v/...0235498796#seller_ratings

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 09-06-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:21
Mensen nog tips voor een goede installateur regio midden-Brabant (Tilburg) voor de installatie van een lucht-lucht WP? Willen er eentje uit Spanje over laten komen (Daikin FTXM35-M).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@AUijtdehaag

Klopt. Maar een L/L zou meerdere vliegen in 1 klap vangen. Koelt veel sneller als L/W + lokaal (woonkamer, 1e verdieping is stuk koeler) en kan meteen verwarmen als de elga het niet alleen meer trekt. Blijft er alleen nog een simpele boiler (elektrisch of wp) over om SV eruit te wippen.

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 11-06-2017 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Op een (ventilatie)warmtepompboiler zit dit jaar 1000 euro subsidie. Handig als je mechanische ventilatie hebt en de warmte niet onbenut naar buiten wilt laten vliegen. En stuk efficiënter dan een gewone boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verandert de subsidie voor een WP boiler niet vanaf 1 juli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
Het was vorig jaar 500 euro en dit jaar 1000 en voor zover ik weet verandert deze nu niet.
Voor l/w-wp wordt het basisbedrag 1000 euro met een verhoging per kW vermogen, dus minder wordt het m.i. sowieso niet. Ik weet niet of deze tot de l/w-wp wordt gerekend of als afzonderlijke categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 18:25
Binnetie schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:20:

Ik heb Daikin een e-mail gestuurd met de foto's van het afgebroken schanierpunt met het verzoek of ze 2 nieuwe oranje filterklemmen willen leveren. Doordat ik op krukken liep heb ik de stofbak etc nog nooit aangeraakt dus ik kan het niet kapot gemaakt hebben :)

Ben er ook achter waarom het allemaal niet lekker pastte:
[afbeelding]
De schroefjes zaten er ook niet fijn in, scheef geschroefd. Geen wonder dat het dan niet fijn past en ze kracht gaan zetten.
Even mezelf quoten over dit probleem vanaf begin februari.
Ik heb dus een afgebroken stoffilterklem. Hierdoor wil het linker stoffilter niet draaien om zelf te reinigen. Een eenvoudig onderdeeltje met een lange tijd van inmiddels bijna 4,5 maand.
Ik ben helemaal klaar en overweeg juridische stappen.

Ik heb voor mijn vakantie ergens begin mij nog gevraagd wat de status van het te bestellen onderdeeltje is en dat ik het bedroevend vind hoe slecht hun service is. Ik ben blij dat ze geen auto's maken. Moet je potverdorie 4,5 maand rondrijden met een defecte ruitenwisser arm (stel dat allen de fabrikant die kan leveren). Ik heb na dit mailtje 0 reactie gehad...

De installatie staat nu bijna een jaar en heeft 3 weken goed gedraaid. Iedereen wijst maar een beetje naar elkaar en wie blijft met de gebakken peren zitten? Precies de consument. Niemand neemt zijn verantwoording om die onderdeeltje te leveren of om eens goed met de hand op tafel te slaan.
Dan moet het maar harder gespeeld worden.
Ik overweeg om de koop ongedaan te maken en te kiezen voor een ander merk, waar service wel hoog in het vaandel staat. Maar ze zijn EN duur EN een service waar de honden geen brood van lusten. Zelfs de installateurs (dealers) hebben nog geen antwoord op het te bestellen onderdeel.

Heb veel bedrijven meegemaakt die fouten maakten of langzaam waren in oplossen van problemen met dit spant echt wel de kroon.

Heeft er iemand ervaring met een bedrijf welke op prepaidbasis rechtsbijstand verleend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
Dotje goeie lijm?
Je hebt gelijk dat dit geen goede beurt is van Daikin. En goed dat je er achterheen ging.

Maar ik zou mijn humeur niet 4,5 maand laten bepalen door de slechte service van anderen. En advocaten helpen qua zielerust ook niet echt.

Dan zou ik het gewoon fijn zelf oplossen. En als het onderdeel dan toch geleverd wordt, prima :)

[ Voor 90% gewijzigd door shthpnz op 14-06-2017 22:03 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binnetie ik snap je punt maar aangezien dit een belang is van nog een 10 euro ? is er niemand die dit voor je op gaat pakken of je mag gewoon per uur een jurist betalen. Wordt het een duur onderdeel.

ik moet zeggen dat als je binnen Daikin eenmaal de juiste persoon te pakken hebt heb echt wel opgepakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Jullie hebben aan de ene kant gelijk. Maar vanaf juni 2016 heb ik al ellende met dit apparaat. In de weken dat hij draaide ging het goed hoor. Een kundig opgestelde brief kan soms al wonderen doen.
Vooral nu het weer warmer wordt (we zijn net terug van vakantie) zou je hem ook willen gebruiken om te koelen.
Misschien is het wel een heel rigoureuze stap, maar wat moet je anders als er totaal geen gehoor gegeven wordt.
Ik zie het nog heel even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:09
Hoe zit het met de subsidie op de warmtepomp als je hem volgend jaar (2018) pas gaat installeren? Je moet hem 3 maanden na aanschaf geinstalleerd op hebben, of heb ik dit verkeerd begrepen?

We zitten nog in het vergunningstraject en ik verwacht dat we eind dit jaar, maar waarschijnlijk begin volgend jaar pas beginnen met de bouw. De kans is groot dat de pomp in maart nog niet is geinstalleerd. Is het dan gewoon pech hebben als de subsidie er niet meer is in 2018?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

rspoe schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:40:
Hoe zit het met de subsidie op de warmtepomp als je hem volgend jaar (2018) pas gaat installeren? Je moet hem 3 maanden na aanschaf geinstalleerd op hebben, of heb ik dit verkeerd begrepen?

We zitten nog in het vergunningstraject en ik verwacht dat we eind dit jaar, maar waarschijnlijk begin volgend jaar pas beginnen met de bouw. De kans is groot dat de pomp in maart nog niet is geinstalleerd. Is het dan gewoon pech hebben als de subsidie er niet meer is in 2018?
Er zit geen subsidie op het gebruik van een L/L warmtepomp. Daarvoor moet je naar de buren voor een L/W warmtepomp ;)

Maar om antwoord op je vraag te geven:

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

'Nieuwbouw: Wie vraagt aan'

Als ik dat goed lees moet je kunnen bewijzen (bij nacontrole) dat het apparaaat in bedrijf is. Je kan het risico nemen door het aan te schaffen en vervolgens niet te installeren, maar dat lijkt mij niet handig.

As such: wachten tot het wél geïnstalleerd kan worden en hopen dat de subsidie er dan nog is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Notna schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:43:
[...]

Er zit geen subsidie op het gebruik van een L/L warmtepomp. Daarvoor moet je naar de buren voor een L/W warmtepomp ;)

Maar om antwoord op je vraag te geven:

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

'Nieuwbouw: Wie vraagt aan'

Als ik dat goed lees moet je kunnen bewijzen (bij nacontrole) dat het apparaaat in bedrijf is. Je kan het risico nemen door het aan te schaffen en vervolgens niet te installeren, maar dat lijkt mij niet handig.

As such: wachten tot het wél geïnstalleerd kan worden en hopen dat de subsidie er dan nog is :)
Oeps foute topic. Het gaat inderdaad om een lucht/warmte pomp :X

Het is nu natuurlijk interessant om een warmtepomp aan te schaffen vanwege de 2700 euro subsidie. Ik wil hem sowieso gaan installeren maar dan zou ik hem dus voor het einde van 2017 aan moeten schaffen zodat ik de 2700 terug kan krijgen, dat is een beetje het verhaal. Met die winst kunnen we toch weer een groot deel vloerverwarming aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

rspoe schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:49:
[...]

Oeps foute topic. Het gaat inderdaad om een lucht/warmte water warmtepomp :X

Het is nu natuurlijk interessant om een warmtepomp aan te schaffen vanwege de 2700 euro subsidie. Ik wil hem sowieso gaan installeren maar dan zou ik hem dus voor het einde van 2017 aan moeten schaffen zodat ik de 2700 terug kan krijgen, dat is een beetje het verhaal. Met die winst kunnen we toch weer een groot deel vloerverwarming aanleggen :)
FTFY ;)

De kans dat ze het controleren is laag, maar de vraag is maar net of je het risico wilt nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:21:
Jullie hebben aan de ene kant gelijk. Maar vanaf juni 2016 heb ik al ellende met dit apparaat. In de weken dat hij draaide ging het goed hoor. Een kundig opgestelde brief kan soms al wonderen doen.
Vooral nu het weer warmer wordt (we zijn net terug van vakantie) zou je hem ook willen gebruiken om te koelen.
Misschien is het wel een heel rigoureuze stap, maar wat moet je anders als er totaal geen gehoor gegeven wordt.
Ik zie het nog heel even aan.
Waarom kan je nu niet koelen dan ?

ik koel al enkele weken maar dat terzijde...

ontbinding op een kapot 'nietszeggend' onderdeel gaat hem ook niet worden kan ik je nu al vertellen. bel anders daikin zelf nog een keer en kijk hoever je komt

feitelijk moet natuurlijk gewoon je installateur dat ding leveren maar gezien je verhaal hiervoor zal die je niet meer van dienst zijn vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Notna schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:38:
[...]

FTFY ;)

De kans dat ze het controleren is laag, maar de vraag is maar net of je het risico wilt nemen ;)
8)7

Ja inderdaad. Ik zal het eens overleggen met mijn 'aannemer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De nieuwe installateur, die ik benaderd heb voor een keer onderhoud bood aan om het onderdeel ook te regelen. Maar dit lukt hun dus ook niet.
Koelen kan wel gewoon, maar de filters reinigen niet automatisch meer, sterker nog toen het automatisch reinigen aan stond werd het stofbakje aan de rechterkant wel gevuld maar bleef deze leeg aan de linkerkant en lag daar juist een hele dikke laag stof op de filters.
Wordt de koel- of verwarmingscapaciteit echt minder wanneer er veel stof ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Notna schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Ik kocht zonnepanelen met subsidie en dat is toch echt achteraf gecontroleerd met luchtfoto's :P
Een L/W wp checken zal met een huisbezoek moeten, foto's .zijn denk ik makkelijk te manipuleren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:27:
De nieuwe installateur, die ik benaderd heb voor een keer onderhoud bood aan om het onderdeel ook te regelen. Maar dit lukt hun dus ook niet.
Koelen kan wel gewoon, maar de filters reinigen niet automatisch meer, sterker nog toen het automatisch reinigen aan stond werd het stofbakje aan de rechterkant wel gevuld maar bleef deze leeg aan de linkerkant en lag daar juist een hele dikke laag stof op de filters.
Afhankelijk van HOE stoffig: denk het wel.

Ik zuig mijn filters handmatig iedere 2 weken even met de stofzuiger. Zo gedaan, maar er zit toch altijd wel een dun laagje stof op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Binnetie schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:27:
Er gaat minder lucht over de verdamper, dus minder vermogen. Terwijl de compressor wel harder moet werken, de gewenste ruimtetemperatuur word immers lastiger gehaald.

Ik ben sowieso geen fan van deze automatische dingen, het is vrij kwetsbaar...zoals je weet.
En je moet de filters toch nog eens in de zoveel tijd echt goed schoonmaken met wat water en een sopje.
Hier krijg ik via de app een melding dat het ingestelde aantal draaiuren is overschreden en maak ik het filter schoon. 10 minuten werk en dat eens in de 700uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Hallo allemaal,

Ondertussen een groot gedeelte van dit topic doorgelezen. Wat een boel kennis en ervaring is op het forum er en heb ik er ondertussen ook wat van opgedaan :)

Onze zonnepanelen hebben een beetje over (en we hebben nog een plekje gevonden voor 2 stuks :+ ) en met deze warmte is een beetje koeling meegenomen. We willen dus graag l/l warmtepompen, sterker nog deze hebben we reeds besteld. 3 Samsung spilt unit 2,5kw met 3*3050-AR7000 binnen-units :) De keuze voor Samsung: WIFI standaard, AR70000 is erg stil, redelijk prijs met een goede reputatie en een redelijk hoge COP.

In de woonkamer (55m2) komt er een voor een beetje koeling en in het voor- en najaar een beetje bijverwarming. Het hoofdverwarmingsdeel is onze houtkachel. Op gas valt niet zo veel meer te besparen (200m3) _/-\o_
In de slaapkamer(18m2) voor koeling, hier is het nu na een paar dagen zon erop (gehele dag) 27 graden.
Op de werkkamer (25m2) voor koeling en verwarming.

We hebben nog wel diverse vragen.

In de slaapkamer komt deze aan de buitenmuur, echter willen we niet rillen in het bed 8)7 Ik heb al gelezen dat je goed op moet letten waar de binnenunit wordt opgehangen. Nu hebben we helaas niet veel keus. Alleen aan de buitenmuur is een optie. We zouden de unit echter wel “naast” het bed kunnen hangen in plaats van er echt boven. Geeft dat een beter resultaat/comfort?

Langs de buitenkant gaat 2 leidingsets omhoog. Het leek ons het mooiste om dit in één koker te doen. Past dit in een leidingkoker van 65*90? Koelleidingen zijn 1/4 en 3/8.

Ondertussen ook gelezen dat een slechte montage erg vervelende gevolgen kan hebben. De eenvoudige zaken willen we zelf uitvoeren, maar de montage van koelleiding en het inbedrijf stellen willen we goed laten uitvoeren. Goedkoop is hierbij niet de hoofddoelstelling :O , maar wel goed (Gesoldeerde koppelingen, goed afpersen en goed vacumeren). Weten jullie een bedrijf of persoon welke dit in de omgeving Weesp (tussen Hilversum en Amsterdam) kan voor de 3 Samsung units?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
Valt me op dat er niet zo veel installateurs Samsung hebben
Mitsubishi en Daikin komen veel vaker voor
Wat zou daar de rede van zijn
Wij willen er 1 in het trappenhuis hangen en het lijkt mij daarom handig dat je met wifi dat ding aan kan sturen, is dat ook echt handig of stel je hem toch maar 1x in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Waarom wifi; er zit toch een afstandbediening bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wifi zorgt voor extra verbruik als de airco niet werkt, al is het wel leuk om een airco op afstand aan te laten gaan zodat de temperatuur bereikt is als je thuis komt.
Met IR kan dat ook als je een beetje handig bent :)
Zo verbruiken mijn Toshiba`s maar 1W in stand-by en gaat een IR zender even aan om de airco te bedienen.
Vervolgens kan ik aan het verbruik en de temperatuur op afstand zien of alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Wifi hebben we voor het gemak. Op 3 verschillende etage komt een unit en om eea aan te zetten of te wijzigen willen we liever niet de etages af :)

Natuurlijk iets meer verbruik, maar dat zo over een jaar niet bijzonder veel zijn. Het meerverbruik voor airco zal toch echt hoger zijn 8) . Comfort en gemak heeft een prijs :+
Pagina: 1 ... 40 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2