Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.088.849 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Noord27 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
Waarom wifi; er zit toch een afstandbediening bij?
Infrarood heeft zo'n beroerd bereik....
Ik moet gaan zoeken, zou niet direct weten waar de ir afstandsbediening ligt. Gebruik hem zelden.

Wifi is gewoon geweldig makkelijk, vanmiddag om 15.00 zette ik de airco aan op 100km afstand. Om 18.00 aanzetten is veel te laat als de kids om +/-19.00 naar bed gaan.

En wifi gebruikt nagenoeg geen stroom, ik schat ongeveer 1.5watt bij mn Samsung.
En het kost sowieso niet echt meer, de 7000 series hebben standaard wifi.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 19-06-2017 18:51 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:21
Die Samsung AR7000's zijn tegen gunstige prijs te koop op EBay. Alleen een installateur vinden die niet de hoofdprijs rekent voor een normale installatie lijkt een grotere klus te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
WiFi omdat hij dus boven in het trappengat hangt, denk niet dat het ir signaal ooit aankomt als ik beneden lui in de bank hang :-)
Viel me gewoon op de er niet veel installateurs zijn met Samsung, ik zou daar graag de rede van willen weten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sorry voor de reclame, maar deze Midea is wel apart :+
Afbeeldingslocatie: https://www.av-klimaattechniek.nl/images/stories/virtuemart/product/midea-kids-star-roze.png

Ik kwam daar terecht toen ik naar een Samsung AR7000 zocht :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedy-Andre
Jammer dat het buitendeel niet roze is, dan was het echt af :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
@Speedy-Andre die ingebouwde Switsal-geur vernevelaar is echt de kers op de appelmoes :-)

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het mag dan geen topmerk zijn, maar ze zijn groot genoeg voor dit soort grappen :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:21:
Die Samsung AR7000's zijn tegen gunstige prijs te koop op EBay. Alleen een installateur vinden die niet de hoofdprijs rekent voor een normale installatie lijkt een grotere klus te zijn..
Ja ik quote mijzelf..

Iemand tips voor een installateur? Installatie zou gaan om een AR7000 Samsung.

Of een tweaker die bij wil verdienen..?

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 20-06-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Noord27 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:02:

Iemand tips voor een installateur? Installatie zou gaan om een AR7000 Samsung.

Of een tweaker die bij wil verdienen..?
Ik ben ook wel benieuwd :) . Gaat om 3 nieuwe spilt units in omgeving Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@petervanstuiven Heb waarschijnlijk iemand lokaal gevonden voor installatie. Maar dat is regio Tilburg. Rondom de hoofdstad zijn er vast een aantal te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:07

thido

Tilburg

Ik heb vorig jaar een klus aangemaakt op werkspot. Binnen een dag of twee genoeg vakmensen om uit te kiezen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Ik heb ook al een klus op werkspot staan, maar tot na 7 dagen 1 hele reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
thido schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:34:
Ik heb vorig jaar een klus aangemaakt op werkspot. Binnen een dag of twee genoeg vakmensen om uit te kiezen.
Heb ik ook gedaan. Veel foto's erbij en uitgebreide omschrijving. Aantal reactie in 10 werkdagen: nul..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dat valt tegen dan, bij mijn ging dat vrij vlot.
Uiteindelijk ook geïnstalleerd door iemand via werkspot.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Noord27 schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:34:
[...]

Heb ik ook gedaan. Veel foto's erbij en uitgebreide omschrijving. Aantal reactie in 10 werkdagen: nul..
Al op Marktplaats geprobeerd?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Notna schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 08:50:
[...]

Al op Marktplaats geprobeerd?
Daar geen add geplaatst zelf. Maar wel op een aantal advertenties gereageerd; of men contact op wil nemen. Bij een 3-tal gedaan: geen enkele reactie terug mogen ontvangen. Waarschijnlijk heeft er 1-tje mij wel geprobeerd te bellen. Maar dat was met een onbekend nummer waardoor ik niet terug kon bellen. En die belde altijd als ik aan het werk was en niet op kon nemen..

Nu dus maar via via een het proberen. Want vertrouwen heb ik niet meer in de lokale installateur, die meer als een maand deed om de elga werkend te krijgen..

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 23-06-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-07 11:40

CodeIT

Code IT

thido schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 07:34:
Was dat ook in de zomer/een warme periode?
Ik denk dat de meeste installateurs het heel druk hebben. Ik denk dat ik in september/oktober eens ga informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dat dan weer niet, oktober/november als ik me niet vergis (geplaatst op 3 december vorig jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb ze begin oktober laten installeren en eind september 2015 via via een bedrijf benaderd.
Op dit moment is iedereen druk met installaties en storingen, verkeerd moment voor extra werk dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:29
Oxellaar schreef op maandag 19 juni 2017 @ 21:16:
@Speedy-Andre
Jammer dat het buitendeel niet roze is, dan was het echt af :D
Zou je hem dan kopen? >:) hehe

Is dit van origine een Aziatisch bedrijf oid? :+
Vraag me werkelijk af hoeveel dit in NL wordt verkocht. In China kan ik het nog wel geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 18:25
Tot overmaat van ramp appte mijn vriendin afgelopen week ineens dat onze spackmuur vochtig was en de plank met leesboekjes voor de kinderen nat was en opgezet....
Blijkt de Daikin toch ergens te lekken, het vermoeden is precies op de koppeling tussen de afvoer van de Daikin en de afvoerslang naar buiten. Hetzelfde euvel als vorig jaar: Binnetie in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Toen is er uiteindelijk een andere installateur geweest om zoals ze zeiden: 'de rommel van de concullega's even op te ruimen'. Dit was eind oktober 2016 (wij koelden niet meer maar verwarmden). Helaas is het dus niet goed opgelost en heb ik contact met ze gezocht om dit op te lossen... we wachten weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hebben ze hem toen los / vd muur gehaald of toch iets isolatie rond die leiding er tussen geprutst ?

zie mijn reacties van vorig jaar daarover ....

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 25-06-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:27:
hebben ze hem toen los / vd muur gehaald of toch iets isolatie rond die leiding er tussen geprutst ?

zie mijn reacties van vorig jaar daarover ....
Ze hebben over de kale stukken leiding een soort isolatietape geplakt van 3 mm dik (geschat). Dit voelt een beetje aan als stof:

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20170625_115110_zpsh1orhnfo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20170625_115401_zpsdkk3ce8s.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20170625_115506_zpslzntfpvl.jpg
Het lijkt er op dat hij precies lekt bij het overgangspunt van de leiding naar de geribbelde buitenleiding. Mogelijk omdat het laagste punt is en het condens daar blijft staan/onvoldoende wegloopt. Ze zouden dit allemaal herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 16:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Binnetie schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:03:
[...]
Ze hebben over de kale stukken leiding een soort isolatietape geplakt van 3 mm dik (geschat). Dit voelt een beetje aan als stof:
Dat lijkt op Armaflex, wat prima geschikt is om een leiding dampdicht te isoleren.
Het lijkt er op dat hij precies lekt bij het overgangspunt van de leiding naar de geribbelde buitenleiding. Mogelijk omdat het laagste punt is en het condens daar blijft staan/onvoldoende wegloopt. Ze zouden dit allemaal herstellen.
Als je een koelleiding dampdicht wil isoleren, moet je natuurlijk niet alleen het juiste materiaal gebruiken, maar er ook voor zorgen dat er geen enkele kier is. Anders kan de lucht alsnog bij de leiding komen en hierop condenseren. Het is duidelijk te zien dat ze hieraan onvoldoende aandacht besteed hebben.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank voor de info.
Dan lijkt het mij wel zo netjes dat ze dit oplossen zodat dit niet weer voorkomt. Dan kan ik naar de Ikea nieuwe plankjes halen.
Toen er gekoeld werd was het heerlijk binnen en er liep veel condens uit de leiding naar buiten (de luchtvochtigheid was toen zo'n 70%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binnetie het lijkt nog steeds alsof er ruimte tussen de twee soorten isolatie zit. lekt het daar niet tussen ?

eerst zou je moeten weten of het condens vd leiding af afvoer is. Gooi eens water in de lekbak en kijk wat er gebeurd

persoonlijk (zie vorig jaar) ... zou ik hem terug laten pompen. ontkoppelen. los vd muur. stek koppeling er tussen uit. solderen en aansluitend goed isoleren. Dan alles luchtdicht afplakken.. eigenlijk zoals ook in de Daikin voorschriften staat dus.....
Ook die flexible buis weg. hard plastic 16mm buis leggen en alles goed verlijmen.

zo heb ik het hier ook laten doen

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 25-06-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de tips en instructies.
Wat ik niet snap is waarom er uberhaupt van deze ribbelbuis gebruikt wordt en dat de 'Daikin dealers' het op deze manier doen. De eerste installateur schuift de ribbel buis over het koppelstuk wat dus gaat lekken. De tweede doet er een soort van isolatietape overheen om het lekken te stoppen.
Waarom wordt dit niet standaard op de juiste manier gedaan? Zo kan je alsnog een keer terugkomen om het goed te doen.
Ik ga morgen contact met ze opnemen en aangeven dat ik het strikt volgens de Daikin eisen hersteld wil hebben (dit heb ik destijds ook gemeld bij ze): Volledig nalopen van de gehele installatie en herstellen conform de installatie eisen van Daikin.

@antonboonstra, ik heb even gekeken naar Armaflex, wat ik zo zie is dat het wit puntige materiaal wat om de leidingen heen zit. Het zwarte is veel minder dik, dat is een soort schuimlaagje met een soort van stoffen huid. Mocht dit wel in dunne tape te verkrijgen zijn dan heb je uiteraard gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hmm.. met een budget van maximaal €900,- ga Ik het niet redden om een split-unit van Samsung bij een NL winkel te vinden van minimaal 3.5kW met minimaal A++ label voor zowel verwarmen als koelen.

Vond wel een vergelijkbaar model van Mitsubishi binnen budget. Type ARK 35ZS-S. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binnetie die ribbelbuis kan wel maar is vaak veel slapper. Mijn ervaring is dat vooral het buitenstuk met een paar jaar door uv / kou / warm 'vergaat' Daarom heb ik die hard plastic als voorwaarde gesteld. die gaat langer mee dan de airo zelf.

tja en als het lekt dat oplossen met een stukje plakband..... 8)7 (daar bedoel ik dus de afvoerbuis mee)

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 26-06-2017 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Binnetie De zwarte isolatie is inderdaad Armaflex, prima spul dus. Al had een dubbele laag geen luxe geweest, maar wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Ray , goed om te weten. Het is erg lastig om bij die leidingen te komen, anders had ik het zelf gedaan. De kans dat je iets beschadigt aan de leidingen is aanwezig en mijn inziens hoort dit bij een degelijke afwerking niet goed te komen.
@Oxellaar, ik wacht het even af. Zal nog even foto's van de situatie maken als de airco aanstaat en hij begint te lekken. Dan heeft de installateur ook een beter beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Binnetie gooi gewoon wat water in de bak. als het dan lekt is het de condensafvoer. Lekt het dan niet maar in bedrijf wel is het condens op de koelleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray Ook op de condensafvoer kan condens ontstaan, zeker bij vochtig weer.
De eerste halve meter is meestal al voorgeisoleerd door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
ach natuurlijk. Inderdaad dat is hier ook het geval

@Binnetie ik heb hier overigens nog zo'n origineel daikin stuk liggen mocht dat nodig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:27
(offtopic) Wat een prettige manier van omgang met elkaar op dit forum. Mijn complimenten! (/offtopic)

[ Voor 3% gewijzigd door shthpnz op 26-06-2017 14:53 ]

Bj 1904; gasloos; HR++ x133; PV 9kWp; WP L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:00:
Hmm.. met een budget van maximaal €900,- ga Ik het niet redden om een split-unit van Samsung bij een NL winkel te vinden van minimaal 3.5kW met minimaal A++ label voor zowel verwarmen als koelen.

Vond wel een vergelijkbaar model van Mitsubishi binnen budget. Type ARK 35ZS-S. Iemand daar ervaring mee?
Het is een MHI, ziet er verder prima uit toch? Denk niet dat je er heel veel fout aan kan doen als ik eerlijk ben :) Als het voldoet aan je eisen (al dan niet esthetisch) zou ik er voor gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Notna

Is Mitsubishi of MHI niet aan elkaar gerelateerd? Of beter gezegd: zitten er nog verschillen tussen? Beide A merken toch? G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Noord27 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:18:
@Notna

Is Mitsubishi of MHI niet aan elkaar gerelateerd? Of beter gezegd: zitten er nog verschillen tussen? Beide A merken toch? G
Sorry, ik had even te snel gekeken. Het is een Mitsu en niet een MHI

Voor het verschil:

https://www.quora.com/Is-...-then-which-one-is-better

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Notna schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:34:
[...]

Sorry, ik had even te snel gekeken. Het is een Mitsu en niet een MHI

Voor het verschil:

https://www.quora.com/Is-...-then-which-one-is-better
Systeem is wel MHI toch?

https://www.bol.com/nl/p/...28e30e9e.1.2.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

* Notna heeft koffie nodig :')

Uiteindelijk maakt het volgens mij niet bijzonder veel uit voor de kwaliteit overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:34:
@Binnetie gooi gewoon wat water in de bak. als het dan lekt is het de condensafvoer. Lekt het dan niet maar in bedrijf wel is het condens op de koelleiding.
Waar moet het water in gegooid worden? Meen mij te herinneren dat het met een smal tuitje moest om er goed bij te komen.
De eerste keer was het bij mij beide. Doordat de leiding op het koppelstuk iets lager lag dan de rest van de leiding bleef er water in staan wat heel langzaam weglekte. Daarnaast was het ook condens op de leiding wat ging druppelen en uiteindelijk zijn weg via de onderkant van de binnenunit vond.

Hoe ziet dat originele Daikin stuk eruit als ik vragen mag? Heb er zo geen beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Oxellaar schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
Bij mij werd dat stuk isolatie er afgehaald volgens mij. Vervolgens werd het geheel ingewikkeld met een of andere tape.
Onnodig en veel te dik werd er gezegd.
Nog geen condens gezien dus zal wel prima zijn.

Edit: zal morgen eens kijken. Volgens mij zit die condensleiding niet mee ingetaped, althans niet helemaal tot mee buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 26-06-2017 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:00:
[...]

Bij mij werd dat stuk isolatie er afgehaald volgens mij. Vervolgens werd het geheel ingewikkeld met een of andere tape.
Onnodig en veel te dik werd er gezegd.
Nog geen condens gezien dus zal wel prima zijn.
Ben niet zo'n fan van zulke dingen, zeker omdat het op een onmogelijke plek zit om later bij te komen.
Vaak genoeg units van de muur moeten halen vanwege lekkage en condensatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BbwPBoJreC3W0sgMKdnPqynI/thumb.jpg
Bij mij zit er gelukkig niets achter de unit, maar goed bereikbaar in de berging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dat is gemak. Ik kon niet rechtdoor naar buiten omdat ik dan in de spouw van de muur die er haaks op staat uit kwam als ik hem binnen netjes in het midden wilde hebben (die muur loopt schuin weg). Moest dus achter de airco unit langs, naar buiten en weer terug achterlangs (maar dan aan de buitenkant).
Als je alle leidingen achter de unit langs wil laten lopen inclusief die slang voor verse lucht (daikin us) dan werd het geheel wel wat dik ja.

Moet hem eigenlijk eens een paar uur flink laten koelen maar we hebben hem vrijwel nooit aan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

thido schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:23:
Dat is gemak. Ik kon niet rechtdoor naar buiten omdat ik dan in de spouw van de muur die er haaks op staat uit kwam als ik hem binnen netjes in het midden wilde hebben (die muur loopt schuin weg). Moest dus achter de airco unit langs, naar buiten en weer terug achterlangs (maar dan aan de buitenkant).
Als je alle leidingen achter de unit langs wil laten lopen inclusief die slang voor verse lucht (daikin us) dan werd het geheel wel wat dik ja.

Moet hem eigenlijk eens een paar uur flink laten koelen maar we hebben hem vrijwel nooit aan daarvoor.
Edit: toch nog even gekeken.
Enkel de leidingen voor koelmiddel lopen achter de unit langs. De slang voor lucht toevoer en de slang voor vocht afvoer zitten aan de andere kant bevestigd en gaan direct naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Grr, ik erger me een beetje heel veel aan de subsidie warboel bij RVO, een bedrijf kan gewoon de kosten van een airco aftrekken, zelfs in woningen :(

http://www.rvo.nl/sites/d...20Energielijst%202017.pdf

Op pagina 19 punt c staat het met een cop van >=4,0 ;w

Btw, dit bedrijf meldde dat particulieren subsidie op airco's kunnen krijgen, na mijn mailtje is de tekst aangepast :+

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-06-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Dubbel :N

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 27-06-2017 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:17:
Grr, ik erger me een beetje heel veel aan de subsidie warboel bij RVO, een bedrijf kan gewoon de kosten van een airco aftrekken, zelfs in woningen :(

http://www.rvo.nl/sites/d...20Energielijst%202017.pdf

Op pagina 19 punt c staat het met een cop van >=4,0 ;w

Btw, dit bedrijf meldde dat particulieren subsidie op airco's kunnen krijgen, na mijn mailtje is de tekst aangepast :+
Je kan altijd een KvK nummer bemachtigen en op die manier het claimen. Tenzij er andere voorwaarden zijn die dat niet mogelijk maken.

KvK inschijving kost je de kop niet.

Maar het blijft raar dat dit niet gewoon voor particulieren onder de duurzame investerings regeling valt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Uhm... Wie gelooft er dat de subsidie voor een beter milieu is??
Ik niet iig, het is gewoon een beetje economie spekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:32:
Uhm... Wie gelooft er dat de subsidie voor een beter milieu is??
Ik niet iig, het is gewoon een beetje economie spekken...
Oh die illusie heb ik niet hoor. Maar als we dan toch aan economie spekken doe; doet het dat geloofwaardig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 16:09
Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar lees dat hier ook mensen zijn die met 1 of 2 airco's hun (zeer goed) geïsoleerde woning verwarmen, zelf ga ik binnenkort mijn huis ingrijpend na-isoleren met nieuwe kunststof kozijnen en 3 dubbelglas, muren RC5, vloer RC4, zolder RC6,5 + balans WTW in het hele huis. (subsidie aanvraag heb ik 3 maanden geleden gedaan)

Betreft een tussenwoning en heb de muren en het dak al geïsoleerd en gebruik ~500m3 gas per jaar.

Ik ben ook naar warmte pompen aan het kijken maar W-L warmte pompen zijn vrij prijzig en reageren traag een L-L lijkt even efficiënt/efficiënter te zijn en natuurlijk beter te koelen en stukken goedkoper.
Waarbij -10 en zelfs tot -15 nog geclaimd wordt dat ze nog kunnen blijven verwarmen.

Helaas kom ik alleen de COP van de standaard 7 graden buiten/20 graden binnen tegen maar niet de plots/grafieken/tabellen die ik wel bij W-L warmte pompen vind.
Zijn er mensen die van de populaire ultra zuinige L-L warmte pompen COP specificaties hebben gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Lennart_1337 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:32:
Ik heb nog niet het hele topic gelezen maar lees dat hier ook mensen zijn die met 1 of 2 airco's hun (zeer goed) geïsoleerde woning verwarmen, zelf ga ik binnenkort mijn huis ingrijpend na-isoleren met nieuwe kunststof kozijnen en 3 dubbelglas, muren RC5, vloer RC4, zolder RC6,5 + balans WTW in het hele huis. (subsidie aanvraag heb ik 3 maanden geleden gedaan)

Betreft een tussenwoning en heb de muren en het dak al geïsoleerd en gebruik ~500m3 gas per jaar.

Ik ben ook naar warmte pompen aan het kijken maar W-L warmte pompen zijn vrij prijzig en reageren traag een L-L lijkt even efficiënt/efficiënter te zijn en natuurlijk beter te koelen en stukken goedkoper.
Waarbij -10 en zelfs tot -15 nog geclaimd wordt dat ze nog kunnen blijven verwarmen.

Helaas kom ik alleen de COP van de standaard 7 graden buiten/20 graden binnen tegen maar niet de plots/grafieken/tabellen die ik wel bij W-L warmte pompen vind.
Zijn er mensen die van de populaire ultra zuinige L-L warmte pompen COP specificaties hebben gevonden?
Die COP is er niet, omdat je niet accuraat kan meten wat de output is van de input. Je kan een grove schatting doen, maar daar houdt het ook bij op. Bij een L/W kan dat weer wel, daarom vind je daar wel de gegevens van. Tenminste, dat is wat ik mij er van kan herinneren. Deze discussie is al eens eerder geweest in dit topic namelijk.

Maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat stoken met een L/L warmtepomp bijna 2/3de goedkoper is dan met gas. Ik verbruikte voorheen met gas in December ~0.252 m³ per gewogen graaddag. Dat was met de L/L 0.33 kWh per gewogen graaddag. Als we puur op kosten kijken mag ik 3 kWh verstoken per m³ gas consumptie.

Als ik extrapoleer van Oktober tot Oktober, zit ik op een verbruik van 180m³ gas en ~4500 kWh electra. Hiervan zal 850 (tot nu toe is het 786, waarvan 720 voor verwarmen is) kWh debet zijn aan verwarmen én verkoelen met de airco. Vorig contract jaar zat ik op 500m³ / 3300 kWh

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 28-06-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb hier al eerder wat over gepost en nu wordt het wat serieuzer :X
In een ruimte waar ik regelmatig werk blijkt een plafond airco unit een lekkende verdamper te hebben.
Het systeem bevat normaal gesproken 21kg R410a en er is vandaag na controle maar 7kg uitgehaald ;w
Dat betekent dat er 14kg in korte tijd is weggelekt in een ruimte van 8x8m 8)7
De ventilatie in deze ruimte werkt beroerd dus ik verwacht niet dat het spul snel die ruimte uit is gegaan.
Sinds het buiten warmer werd functioneerde de airco in het hele pand steeds slechter dus ik denk dat het zeker al enkele maanden lekt en misschien wel langer.
Ik vraag me af of mijn aanhoudend slechte slaap en de algemene zwakheid hier mee te maken kan hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Die COP is er niet, omdat je niet accuraat kan meten wat de output is van de input. Je kan een grove schatting doen, maar daar houdt het ook bij op. Bij een L/W kan dat weer wel, daarom vind je daar wel de gegevens van. Tenminste, dat is wat ik mij er van kan herinneren. Deze discussie is al eens eerder geweest in dit topic namelijk.
Natuurlijk is bij L/L ook de COP te meten, zelfs op ongeveer dezelfde wijze als bij W/L

Ik ken de formule niet uit mn hoofd, maar even kort door de bocht.

Oppervlakte uitblaas opening, luchtsnelheid in m/s geeft m3/h luchtverplaatsing. dT toe en afvoerlucht, met correctiefactor voor koeling onder dauwpunt. Je dRV van toe en afvoer dus. Met die gegevens heb je het afgegeven vermogen van een binnendeel.

Vaak geven fabrikanten de m3 luchtverplaatsing per fanstand al op in de specs, dus hoef je geen luchtsnelheid te meten enzo.

@Speedy-Andre
Hoppa... Daar gaat weer ruim 45ton CO2, ter vergelijking dan...

14kg in een paar maanden merk je niets van. Met je neus boven een glas cola is schadelijker verwacht ik.
R410a is zwaarder dan lucht en zal naar de vloer zakken. En 410 is niet giftig oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
We hebben afvoer putjes omdat we met water werken, daar gaat het dus heen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Natuurlijk is bij L/L ook de COP te meten, zelfs op ongeveer dezelfde wijze als bij W/L

Ik ken de formule niet uit mn hoofd, maar even kort door de bocht.

Oppervlakte uitblaas opening, luchtsnelheid in m/s geeft m3/h luchtverplaatsing. dT toe en afvoerlucht, met correctiefactor voor koeling onder dauwpunt. Je dRV van toe en afvoer dus. Met die gegevens heb je het afgegeven vermogen van een binnendeel.

Vaak geven fabrikanten de m3 luchtverplaatsing per fanstand al op in de specs, dus hoef je geen luchtsnelheid te meten enzo.

@Speedy-Andre
Hoppa... Daar gaat weer ruim 45ton CO2, ter vergelijking dan...

14kg in een paar maanden merk je niets van. Met je neus boven een glas cola is schadelijker verwacht ik.
R410a is zwaarder dan lucht en zal naar de vloer zakken. En 410 is niet giftig oid.
Hmm, dan heb ik het verkeerd onthouden uit eerdere discussies, mea culpa :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 14:54:
We hebben afvoer putjes omdat we met water werken, daar gaat het dus heen? :+
Zal wel meevallen, luchtdicht bouwen staat nog in de kinderschoenen ;)

Veel mensen hebben al jarenlang een aardgaslek in bijvoorbeeld de keuken. Ook dat adem je in en krijg je niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Ik gebruikte voorheen 1600 m3 gas, voordat ik de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW aanschafte, nu nog maar 100 m3 voor SWW.

Zie deze post die de COP van deze airco beschrijft:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0riv9iejemepq5t/calculationtable.jpg?raw=1

Bij een binnentemperatuur van 20 graden is de COP (vollast?) bij bepaalde buitentemperatuur:
-15 buiten   COP 3.4
-10 buiten   COP 3.9
-5 buiten     COP 4.4
0 buiten	   COP 4.5
+5 buiten	   COP 5.0
+10 buiten  COP 5.3

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 28-06-2017 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online

Heel ruw (want je kunt er van alles op afdingen en het hangt erg van je opzet af): L/L is beter in koelen en L/W beter in verwarmen. Pas op met vergelijken COP: bij L/L is SCOP gebruikelijk en dan lijkt de COP heel hoog. L/W gaat meestal probleemloos tot -20, bij L/L daalt het afgegeven vermogen heel sterk bij erg lage temperaturen (bij L/W's zit meestal een elektrisch element ingebouwd dat het water kan bijverwarmen indien nodig, bij L/L is zoiets niet voorhanden). Op L/W zit stevige subsidie (bij L/L niets). Een L/W setup kan daarmee een stuk goedkoper worden dan een L/L opzet, maar dat hangt er ook van af of je veel installatiewerk moet laten doen en je wel of niet veel zelf doet. Een L/W kun je van begin tot eind in principe zelf. Bij L/L heb je in ieder geval een STEK/F-gassen monteur nodig. Verder hangt het er van af wat voor warmte je prettig vind. Bij L/L is er een forse luchtstroom nodig bij verwarmen (veel meer dan bij koelen). Bij L/W kun je voor vloer/plafond/wandverwarming kiezen of radiatoren of convectoren of fan coils. Let ook op dat in grotere L/L installaties met meerdere units je COP stevig omlaag gaat als je alles met één buitenunit wilt doen. Multi-split niet doen voor ruimtes die je maar af en toe verwarmt. Denk verder na over SWW. Een L/W kan wel een boiler (voor)verwarmen, een L/L niet. Je kunt ook een warmtepomp boiler naast L/L nemen. Ook L/W met L/L combineren is een optie. (L/W 'basis'verwarming, L/L snel opwarmen). Standaard rekensom uit praktijkervaringen bij L/W is 1000m3gas=2000kWh (incl. SWW, wat een stuk minder efficiënt is dan verwarmen).

[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 28-06-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
@Notna @ZuinigeRijder Bedankt voor jullie ervaringen verbruik en COP cijfers!
Het verbruik blijkt uit jullie cijfers erg gunstig en als ZuinigeRijder zelfs zijn grotere half vrijstaande woning die minder goed geïsoleerd is warm kan houden met alleen de airco bij -5 dan mag dit bij mij ook geen probleem zijn. Ondertussen ook ervaring met nog koudere dagen/nachten?

Ik lees overal dat warmte pompen en ook airco's zuiniger worden als ze terug moduleren, bij de COP tabel heb je al vollast gezet, dus deze kan bij deellast nog veel gunstiger worden?, jammer dat die cijfers niet bekend zijn.

Je overweging om voor de 3,5kw model te gaan ipv de 5kw versie is de betere COP, maar zou er ook wat voor te zeggen kunnen zijn dat de 5kw versie misschien teruggemoduleerd op 3,5kw misschien nog zuiniger is?

Zijn er ook mensen die een balans-WTW in combinatatie met een L-L warmtepomp gebruiken?
Ben namelijk benieuwd hoe goed de warmte daarmee door het huis verdeeld wordt als ik op 1 verdieping de airco hang.

@joostmaas Bedankt voor je overwegingen, de keuze tussen L-W en L-L blijft idd lastig, ik heb op dit moment ook geen vloer verwarming maar twijfel er wel aan om dit in de toekomst aan te leggen en dan is een W-L weer ideaal maar dan moet er wel water rondgepompt worden.

SWW is idd. ook een hoofdpijn punt, er komt ook een douche WTW maar ooit moet die gasketel weg, is uit 2010 en als die kapot is wil ik geen nieuwe ophangen, dus het moet wel toekomst bestendig worden.
Dat kan met een aparte wamtepomp boiler opgevangen worden, daar moet ik mij ook verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Lennart_1337 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 00:57:
@Notna @ZuinigeRijder Bedankt voor jullie ervaringen verbruik en COP cijfers!
Het verbruik blijkt uit jullie cijfers erg gunstig en als ZuinigeRijder zelfs zijn grotere half vrijstaande woning die minder goed geïsoleerd is warm kan houden met alleen de airco bij -5 dan mag dit bij mij ook geen probleem zijn. Ondertussen ook ervaring met nog koudere dagen/nachten?
Met de koude winter van -10 graden heb ik het toch nog warm gehouden, maar dan moest de airco wel 24 uur aanstaan. En daarnaast, een elektrisch kacheltje erbij voor als het dan toch niet toereikend is voor die paar koude dagen is ook een optie.
Ik lees overal dat warmte pompen en ook airco's zuiniger worden als ze terug moduleren, bij de COP tabel heb je al vollast gezet, dus deze kan bij deellast nog veel gunstiger worden?, jammer dat die cijfers niet bekend zijn.

Je overweging om voor de 3,5kw model te gaan ipv de 5kw versie is de betere COP, maar zou er ook wat voor te zeggen kunnen zijn dat de 5kw versie misschien teruggemoduleerd op 3,5kw misschien nog zuiniger is?
De 5 kW heeft een lagere SCOP inderdaad, maar meer verwarmingsvermogen bij zeer koude temperaturen. Ik heb gekozen voor het 3.5 kW model, omdat het in Nederland toch veel minder vaak lang koud is en de globale temperaturen gaan alleen maar stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:43:

De 5 kW heeft een lagere SCOP inderdaad, maar meer verwarmingsvermogen bij zeer koude temperaturen. Ik heb gekozen voor het 3.5 kW model, omdat het in Nederland toch veel minder vaak lang koud is en de globale temperaturen gaan alleen maar stijgen.
Omdat in ons geval de L/L WP een aanvulling gaat zijn in de echt koude dagen, wanneer de L/W Elga het niet alleen trekt, zou een 2.5kW model moeten voldoen. Voor koeling zou het fijn zijn als hij alleen de woonkamer wat omlaag kan brengen qua temperatuur. De ontvochtiging doet ook veel voor het gevoel.

Mij valt op dat er bij L/W behoorlijk op capaciteit gehamerd wordt ivm een zo hoog mogelijk rendement halen. Dat zie ik bij L/L eigenlijk nergens terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:43:
Op zich waar, maar het hangt ook af waar je in NL woont (en in stad of platteland) en hoe je woont (appartement of vrijstaand). Dat de gemiddelde temperatuur stijgt wil niet zeggen dat de extremen minder groot worden (sterker nog: met de klimaatverandering lijkt de kans op extremen juist groter te worden). In 2012 was het nog plaatselijk -22,8 (in een behoorlijk deel van NL beneden de -20)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 10:46
joostmaas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:29:
[...]
In 2012 was het nog plaatselijk -22,8 (in een behoorlijk deel van NL beneden de -20)...
Juist, dat was die winter toen we nog geen kinderen hadden, we met de ramen open sliepen en ik uit pure noodzaak een slaapmuts droeg. ;) Ben wel benieuwd wat onze Daikin dan zou doen. Niet erg veel vrees ik. We hebben dan nog een CV, mocht het nodig zijn. Vorige winter was de koudste dag ca -5 gr C en hij hield 't zonder probleem warm.

Vlakbij, in Meerstad/Groningen bouwt men gasloos en de belofte is dat de warmtepompen daar de vastgestelde temperaturen halen/behouden tot -10 gr C buitentemp. De elektrische kacheltjes en warme truien gaan wellicht uit het vet als het eens flink kouder wordt.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
zeegerd schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:55:
[...]
de belofte is dat de warmtepompen daar de vastgestelde temperaturen halen/behouden tot -10 gr C buitentemp.
Die -10 is ook de norm voor capaciteit voor cv installaties (ik meen bij windkracht 3 en binnen 20 graden), dus ik denk dat dit ook de bouwkundige norm is waaraan men moet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Al een tijdje heeft Mitsubishi L/L units met "hyper heating". (Met een Z in de type aanduiding.)
Deze leveren tot -15 hun nominale vermogen.

http://www.mitsubishi-ele.../Hyper-Heating-Technology

Zelf heb ik dat niet, maar hier hangen er ook 3. Totaal vermogen 3,5+3,5+2,5= 9,5 kW
Alweer een tijdje zonder gas aansluiting.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 29-06-2017 14:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 30-06 20:15
Ik snap niet zo goed dat mensen op die extreme gebeurtenissen blijven hameren???

Dit is de verdeling van temperaturen in NL:
Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/WP-bereik-weer.png

-10C is echt een freak event.

Daar komt nog bij dat de laagste temperaturen in Nederland altijd samenvallen met een heldere hemel, want dan kan de aarde afkoelen door straling. Een heldere hemel betekend dus dat het overdag zonnig is en weer sterk opwarmt. 's Nachts een paar uur heel koud en overdag weer warm, dat wordt in iedere redelijk tot goed geïsoleerde woning opgevangen door de thermische massa. Etmaal gemiddelde temperaturen zeggen dus veel meer dan 1-uur extreme waardes.

Ik heb in november 2016 een warmtepomp geïnstalleerd die het tot +2C aankan. Dat was een bewuste keuze en de CV installatie dient als back-up. Praktijk: Als het vriest draait de WP vol vermogen en koelt het huis heel langzaam af, ongeveer 1C per 36 uur (afhankelijk van hoe koud het is). De oplossing is dan om de CV een half uurtje aan te zetten en de temperatuur terug te verhogen naar 22C (=gewenste comfort temperatuur). De gebruiker heeft daar geen zin in en het is afgelopen winter niet lang genoeg koud geweest dat het echt oncomfortabel werd. (Voor de duidelijkheid: de gebruiker heeft zelf de back-up verwarming van de CV uitgeschakeld door de CV-thermostaat omlaag te zetten en is daar blij mee.)

De reden dat dit werkt, is omdat de woning redelijk goed geïsoleerd is en dus de deficiëntie bij lage temperaturen klein is ten opzichte van de thermische massa (=langzaam afkoelen). Daarnaast zorgt de regeling ervoor dat als de temperatuur overdag omhoog schiet dat de warmtepomp vol gas blijft geven en gebruik maakt van de hogere efficiëntie om thermische massa weer op te laden. Dus als de temperatuur overdag even lekker oploopt, dan is de achterstand weer weggewerkt.

Mijn mening:
Als je een ontzettend luxe paard bent en absoluut altijd het maximale comfort wilt, dan moet je grote WP kopen die tot -10C in de warmtevraag van je hele woning kan voorzien of een automatisch back-up systeem maken (CV-ketel die automatisch bijspringt bijvoorbeeld). Als je het echter acceptabel vindt om heel soms zelf een back-up verwarming in te schakelen en geen CV als back-up hebt/wilt, dan kun je vaak grof geld besparen door je WP conservatief te dimensioneren op -2C.

Edit:
WAF van back-up verwarming
Misschien ook wel belangrijk om te vermelden dat de juiste vormen van back-up verwarming een heel hoge WAF hebben. Zelf heb ik geen WP in mijn woning, maar toch schakel ik 's winters met enige regelmaat de back-up verwarming in, puur om punten te scoren:
"Schat het is guur weer, zal ik eens gezellig een paar kaarsen aansteken!" :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Paul C op 29-06-2017 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:36

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Om even in te haken op @Paul C
Ik snap ook al die "overkill verhalen" hier niet, voor die paar dagen zet je toch een klein kacheltje aan?
Zelf heb ik ook nog een houtkachel, bij forse koude trekt hij het alleen in de woonkamer.
Op het toilet een platte E radiator aan de muur, werkt prima, geen waf klachten.
Heb wel de toko in de afgelopen 23 jaar flink ge-upgrade qua isolatie totdat ik onder de c.a. 600 m3 gas zat.

Termijn bedrag aan de energieboer nul, en 195 euro terug (lees een kleine 1000 kWh over)
Voelt heel goed... :) Als moeders het koud heeft geef ik er nog een klappie bij. :P

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik ben wel beperkt door maar 1 fase die met 35A gezekerd is, ook hier een elektrisch kacheltje in het toilet dat via domotica voeding krijgt.
Misschien ietwat overdreven want de laagste stand van 750W volstaat.
In de huiskamer heb ik een sierhaardje extra van 2kW die alleen aan gaat voor de led vlammetjes :P
De laatste 2 winters redde ik het prima, het enige dat hindert is de beslagen ruiten van het lekke dubbelglas :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Paul C schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:36:
Ik snap niet zo goed dat mensen op die extreme gebeurtenissen blijven hameren???
Ik ben juist verbaasd dat men er nogal eens van uit lijkt uit te gaan dat het zelden meer echt koud gaat worden. Laatste winters waren erg zacht, maar dus nog niet zo heel lang geleden toch een echt ander verhaal. En ook deze winter plaatselijk een paar fors koude nachten. Dat red je echt niet met even een straalkacheltje erbij voor een doorsnee huis. Bij keuze van een verwarmingssysteem lijkt me het logisch om uit te gaan van de te verwachten laagst voorkomende temperaturen, ook al komen die niet zo vaak voor. En dan is -10 in grote delen van NL nog steeds een valide uitgangspunt. Een WP die tot lage temperaturen z'n vermogen blijft houden is dan een prima oplossing. Een al bestaande backup-cv en een kleinere WP is ook zeker een oplossing. Maar die CV moet dan ooit worden vervangen en we willen toch ook van het gas af (reken het vastrecht even mee...). Een nieuwe CV of andere backup methoden kosten ook geld en een iets grotere WP is dan waarschijnlijk een kosteneffectieve oplossing. Maar het is allemaal natuurlijk een keuze en van vele factoren afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gasschuif schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:25:
Om even in te haken op @Paul C
Ik snap ook al die "overkill verhalen" hier niet, voor die paar dagen zet je toch een klein kacheltje aan?
Zelf heb ik ook nog een houtkachel, bij forse koude trekt hij het alleen in de woonkamer.
Op het toilet een platte E radiator aan de muur, werkt prima, geen waf klachten.
Heb wel de toko in de afgelopen 23 jaar flink ge-upgrade qua isolatie totdat ik onder de c.a. 600 m3 gas zat.

Termijn bedrag aan de energieboer nul, en 195 euro terug (lees een kleine 1000 kWh over)
Voelt heel goed... :) Als moeders het koud heeft geef ik er nog een klappie bij. :P
Ik geef je echt geen ongelijk, alleen accepteren niet veel mensen een e kachel aan de muur.
Dat kost wat tijd, over 10 jaar zijn we het waarschijnlijk gewend en is het normaal.

Pas in Goes in een flinke nieuwbouwwoning geweest, staat in een compleet gasloze wijk.
Een wijk met een paar honderd woningen totaal gasloos, geweldig!

Begane grond heeft vloerverwarming met als verwarming een Techneco Loria van 4kW incl 190L SWW
De verdieping heeft op iedere slaapkamer en de badkamer een 1kW elektrische kachel en totaal geen cv.
Die 5 kacheltjes en de warmtepomp is ruim voldoende.
Het is een Zweedse woning, hout skelet en vrij kleine ramen.

Aan de zuidkant een groot plat dak van garage en uitbouw van woonkamer, met daarop 25 stuks PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
joostmaas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Ik ben juist verbaasd dat men er nogal eens van uit lijkt uit te gaan dat het zelden meer echt koud gaat worden. Laatste winters waren erg zacht, maar dus nog niet zo heel lang geleden toch een echt ander verhaal. En ook deze winter plaatselijk een paar fors koude nachten. Dat red je echt niet met even een straalkacheltje erbij voor een doorsnee huis. Bij keuze van een verwarmingssysteem lijkt me het logisch om uit te gaan van de te verwachten laagst voorkomende temperaturen, ook al komen die niet zo vaak voor. En dan is -10 in grote delen van NL nog steeds een valide uitgangspunt. Een WP die tot lage temperaturen z'n vermogen blijft houden is dan een prima oplossing. Een al bestaande backup-cv en een kleinere WP is ook zeker een oplossing. Maar die CV moet dan ooit worden vervangen en we willen toch ook van het gas af (reken het vastrecht even mee...). Een nieuwe CV of andere backup methoden kosten ook geld en een iets grotere WP is dan waarschijnlijk een kosteneffectieve oplossing. Maar het is allemaal natuurlijk een keuze en van vele factoren afhankelijk.
Ik zou ook zeker voor een warmtepomp kiezen die blijft functioneren tot -10C en als die ook zijn capaciteit behoud tot die temperatuur, dan is dat nog mooier. Echter, hij hoeft niet voldoende capaciteit te hebben tot -10C. Tot -2C voldoende capaciteit is plenty.

-10C vs -2C is maar 8/22 (of 4/11) meer capaciteit. Dus als je bij -2C uitkan met een 3kW WP, dan kun je tot -10C met 1,1kW back-up (1,1kW is 4/11 deel van 3kW). En als je 1/3 capaciteit verliest bij -10C, dan kun je nog steeds uit de voeten met een simpel 2,1kW kacheltje voor dat ene extreme freak event eens in de zoveel jaar.

Ik heb er nu de tijd niet voor, moet gaan slapen, maar ik daag je uit om voor jouw lokale KNMI station de etmaal gemiddelde temperaturen van de laatste 30 jaar (ofzo) op te zoeken en te kijken hoe vaak die onder de -10C is gedoken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Paul C schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:08:
[...]

Ik zou ook zeker voor een warmtepomp kiezen die blijft functioneren tot -10C en als die ook zijn capaciteit behoud tot die temperatuur, dan is dat nog mooier. Echter, hij hoeft niet voldoende capaciteit te hebben tot -10C. Tot -2C voldoende capaciteit is plenty.

-10C vs -2C is maar 8/22 (of 4/11) meer capaciteit. Dus als je bij -2C uitkan met een 3kW WP, dan kun je tot -10C met 1,1kW back-up (1,1kW is 4/11 deel van 3kW). En als je 1/3 capaciteit verliest bij -10C, dan kun je nog steeds uit de voeten met een simpel 2,1kW kacheltje voor dat ene extreme freak event eens in de zoveel jaar.

Ik heb er nu de tijd niet voor, moet gaan slapen, maar ik daag je uit om voor jouw lokale KNMI station de etmaal gemiddelde temperaturen van de laatste 30 jaar (ofzo) op te zoeken en te kijken hoe vaak die onder de -10C is gedoken!
https://weerstatistieken.nl/

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:47
[...]

Zoek december 2008 januari 2009 eens op. Begin december zat ik in Zuid-Afrika en toen ik eind december terugkwam, waren bij ons de kanalen dichtgevroren. En "bij ons" ligt in de Kempen. Lekkere zandgrond, warmer in zomer en kouder in de winter.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Niets mis met een E-kacheltje als het ooit nog enorm koud zou worden in hartje winter. Of een keer een echte trui aan in plaats van een t-shirt in huis. Isolatie doet enorm veel om niet meteen naar de minima te kijken voor je L/L WP.

;)

[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 30-06-2017 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
[...]

Indertijd die statistieken uitgebreid bekeken, en het was toch een behoorlijk aantal malen onder/in de buurt van de -10, maar inderdaad niet heel vaak. Een 'freak event' is het echter zeer zeker niet, zeker als je -8 neemt ipv -10. Stevig onder de -2 komt het elke winter een redelijk aantal dagen. Jij noemt 3kW en daarmee is al duidelijk dat we in een heel andere situatie zitten, wat de verschillende insteek ook wel verklaart. Ik heb ook bij -2 denk ik al snel zo'n 8kW nodig en dan wordt het verhaal met elektrische kacheltjes bij -10, of realistischer -5, al heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor een wp is niet alleen de temperatuur belangrijk, met mist rond 0 graden functioneert een wp ronduit belabberd door de vele defrosts :)
In het L/W wp topic staan hier genoeg voorbeelden van, een airco doet het onder zulke omstandigheden nog relatief goed ondanks dat er warmte aan het huis wordt onttrokken.
Ik heb 2 airco's waardoor het effect op de binnen temperatuur niet enorm is, toch merk je het heel goed als de warme lucht opeens niet meer de kamer binnen stroomt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 940235

Snip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 03-07-2017 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit, vooral airco's hier :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 940235

snip

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 03-07-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Nog een keer de vraag stellen in het verkeerde topic lijkt me geen zin hebben. Je moet bij de buren in het lucht/water warmtepomp topic zijn.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Vraagje over de Daikin Sarara/Ururu, welke aansluitingen lopen er van binnen naar buiten?
Koelaanvoer, koelafvoer, datakabel voor de communicatie, maar ook leidingen voor het vocht?, want hij kan ook bevochtigen en ontvochtigen en dat moet ergens heen gaan of vandaan komen?

Is het ook een mogelijkheid om de binnenunit tegen een binnenmuur te hangen?, ik vraag me namelijk af of de leidingen en isolatie wel netjes weg te werken valt richting de buitenmuur zonder een grote koof te hoeven maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij heeft toch ook een ventilatie buis die het geheel nog groter maaktr?
Bij koelen voer je vocht af door een buisje dat het best aflopend geplaatst wordt.
Verder zit er een meeraderig snoer tussen de units voor de netvoeding en data.
Ik heb met een 'normale' airco al een gat van 7cm door de muur.
Bevochtigen moet je niet te veel van verwachten, is de buitenlucht droog dan houdt het op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv8tekst
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07-2021
Klopt, bevochtigen doet niet veel, ik vroeg me al af of het ding kapot was, toen ik het ooit probeerde. Met moeite een paar procentjes RV erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Lennart_1337 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:01:
Is het ook een mogelijkheid om de binnenunit tegen een binnenmuur te hangen?, ik vraag me namelijk af of de leidingen en isolatie wel netjes weg te werken valt richting de buitenmuur zonder een grote koof te hoeven maken.
Ik heb dit gedaan. Ik heb de aanschaf van mijn warmtepomp samen laten vallen met andere verbouwingswerkzaamheden. Ik heb toen eerst sleuven in de muur gemaakt en daardoor de leidingen gelegd. Daarna is de muur opnieuw gestuckt. Je ziet de leidingen nu nergens meer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Wat is de diameter van de leidingen die je hebt ingefreest? (bij benadering)
Klopt het dat er ook een ventilatie buis is zoals @Speedy-Andre opmerkt, heb je die ook in kunnen vrezen?

Wel jammer dat die bevochtiging functie niet heel erg helpt maar het word dan iig niet droger binnen door het aircogebruik zoals ik het begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Er zijn uiteindelijk vier buizen die ik heb ingefreesd. Eentje is de condensafvoer, dat is een klein plastic buisje met een diameter van +- 2 cm. Daarnaast natuurlijk de leidingen voor het koelmiddel, die zijn niet zo heel groot, maar met isolatie erbij moet je toch al gauw denken aan zo'n 4 tot 6 cm denk ik. De ventilatiebuis is het grootst. Uit mijn hoofd schat ik zo'n 8 cm.

Het hangt alweer bijna twee jaar ondertussen dus heel precies weet ik het ook niet meer. Het was i.i.g. een hele klus om alles goed te krijgen, het moest diep geoneg in de muur zodat de stucadoor genoeg overhad om het nog af te strijken. Enige reden dat ik dit gedaan heb was dat ik aan de achterkant van het huis een schuin dak heb (en daar dus niet aan de buitenmuur kon hangen).

Qua bevochtigen: Dat werkt inderdaad niet erg goed. Zeker als het buiten erg koud is wordt het binnen toch nog erg droog. Koude lucht kan nou een keer weinig vocht bevatten. Dan wordt het toch nog steeds gewoon droger binnen door het opwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door cyberstalker op 03-07-2017 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Lennart_1337
Het drogen van de lucht in koelbedrijf is veel sterker dan het bevochtigen kan compenseren.

Het is trouwens een fabeltje dat airco's de lucht veel te droog maken. Tenminste, bij normaal gebruik. Als je de gewenste temperatuur op een normale waarde zet, ongeveer 22 a 23 graden dus. Dan zal de rv ongeveer bij 50% blijven steken, perfect comfortabel dus. De temperatuur van de verdamper is namelijk +/-11c, bij 23 graden @50 %rv ligt het dauwpunt ongeveer op 11 graden. Lager dan 50 komt het dus niet.

Ga je de airco op 16 graden instellen, dan zal de verdamper van de airco zakken naar een temperatuur vlak boven 0.
De rv zal dan zakken naar ongeveer 25% en dat is oncomfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Na precies 5 maand kan ik zeggen dat afgelopen vrijdag mijn stoffilterhouder bezorgt is! Daarna werd ik gebeld door de oorspronkelijk installateur dat ze onderdelen hadden ontvangen en niet wisten dat dit speelde. Dat klopt omdat uiteindelijk een lokale installateur de installatie heeft nagelopen en heeft hersteld.

Op laatst genoemde is het nog even wachten i.v.m. de condensproblemen:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/IMG_20170630_072618_zpshssanwnu.jpg
Ik zag later dat op een ander plek ook nog druppels kwamen. Dit proces gaat ook door als de binnenunit uitstaat, vermoedelijk omdat de leiding daar op een laag punt zit en er daardoor condens blijft staan in de leiding. Buiten zie ik wel wat condenswater weglopen. Dat werkt goed, maar aan de koppeling zullen ze wat moeten doen.

Over het drogen van de lucht gesproken. Ik had vrijdag de condensafvoerslang buiten in een emmer gehangen. En de Daikin aangezet op 'Dry', de luchtvochtigheid was toen 76% na 2 uur aangestaan te hebben was de luchtvochtigheid 75% (ondertussen een keer naar 72% gezakt). Dat schoot niet op.
Toen ik koos voor 'Dry cooling' en de fansnelheid op AUTO zette zakte de luchtvochtigheid wel een stuk, naar 68%.
Dat lijkt me nog wat te hoog, verder ging hij ook niet. De binnenunit sloeg dan af om later weer verder te gaan waarschijnlijk omdat hij dan de ingestelde temperatuur van 22 graden heeft behaald. Ik kan in de settings geen optie vinden om de vochtigheid iets aan te passen. De Daikin met ongeveer 5-10% afwijking en ik dacht dat je de afwijking kon verkleinen door dit aan te passen.

Welk programma en settings werkt bij jullie het beste om de luchtvochtigheid te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:40:
Na precies 5 maand kan ik zeggen dat afgelopen vrijdag mijn stoffilterhouder bezorgt is! Daarna werd ik gebeld door de oorspronkelijk installateur dat ze onderdelen hadden ontvangen en niet wisten dat dit speelde. Dat klopt omdat uiteindelijk een lokale installateur de installatie heeft nagelopen en heeft hersteld.

[afbeelding]
Ik zag later dat op een ander plek ook nog druppels kwamen. Dit proces gaat ook door als de binnenunit uitstaat, vermoedelijk omdat de leiding daar op een laag punt zit en er daardoor condens blijft staan in de leiding. Buiten zie ik wel wat condenswater weglopen. Dat werkt goed, maar aan de koppeling zullen ze wat moeten doen.

Over het drogen van de lucht gesproken. Ik had vrijdag de condensafvoerslang buiten in een emmer gehangen. En de Daikin aangezet op 'Dry', de luchtvochtigheid was toen 76% na 2 uur aangestaan te hebben was de luchtvochtigheid 75% (ondertussen een keer naar 72% gezakt). Dat schoot niet op.
Toen ik koos voor 'Dry cooling' en de fansnelheid op AUTO zette zakte de luchtvochtigheid wel een stuk, naar 68%.
Dat lijkt me nog wat te hoog, verder ging hij ook niet. De binnenunit sloeg dan af om later weer verder te gaan waarschijnlijk omdat hij dan de ingestelde temperatuur van 22 graden heeft behaald. Ik kan in de settings geen optie vinden om de vochtigheid iets aan te passen. De Daikin met ongeveer 5-10% afwijking en ik dacht dat je de afwijking kon verkleinen door dit aan te passen.

Welk programma en settings werkt bij jullie het beste om de luchtvochtigheid te verlagen?
Afbeeldingslocatie: http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/03/its-something-rage-face.png

Mbt ontvochtigen: voor mijn FXTM werkt eigenlijk alleen koelen het beste. Maar het nadeel daarvan is dat je dan ook echt moet gaan afkoelen. De ontvochtig functie is eigenlijk de airco stand op zijn allerlaagst aan hebben heb ik het idee en werkt maar voor een paar %, zelfs in de erg natte dagen van het jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 03-07-2017 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat idee heb ik dus ook. 75% is erg vochtig, dat komt dan door het slecht weer van afgelopen week. Je merkt dit ook binnen. Vanochtend was het gezakt naar 58% dat is veel aangenamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Binnetie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:40:

[afbeelding]

Ken je het Mollier Diagram?:
Afbeeldingslocatie: http://www.bbhum.nl/wp-content/uploads/2012/11/Mollier.jpg

Als ik jou was zou ik niet teveel op percentages focussen, maar gewoon op je gevoel van comfort afgaan.

Hoe dan ook: als je van 76%RV@25C daalt naar 72%RV@22C, dan is dat een flinke daling van de absoute vochtigheid. Namelijk van ruim 15g/kg naar ~12g/kg. Dat zou je ook buiten in die emmer moeten kunnen zien. Ik heb een keer getest bij >80%RV@30C en toen kwam ik aan >3kg/u condens uit een 3,5kW unit.

De relatieve vochtigheid laten zakken is vrij lastig en lukt alleen als je langere tijd ontvochtigd. Dat komt omdat de bulk van het vocht in de constructie zit. Bij 70%RV moet je denken aan ongeveer 5%-vol vocht in je muren en vloeren. Ter illustratie: Als je muren 10cm dik zijn dan is dat 5l/m^2 muur oppervlak. Als je dat vergelijkt met lucht waar je het hebt over ordegrote 12g/kg (en een kg lucht is ~800l), dan snap je waarom het zo lastig is de RV te laten zakken. Al het vocht wat jij uit de lucht haalt wordt direct aangevuld met het vocht uit de constructie.

Dan heb je ook nog het feit dat de WP koelt tot de gewenste temperatuur bereikt is. Als er niet meer gekoeld hoeft te worden, dan wordt er ook niet ontvochtigd. Dus met dit weer kun je niet heel veel ontvochtigen. Sommige WP's hebben wel de mogelijkheid om "alleen" te ontvochtigen, maar dat werkt dan door om en om te verwarmen en dan weer te koelen. Dus alle warmte die verloren gaat tijdens het koelen wordt even later weer naar binnen gepompt om te zorgen dat het niet koud wordt. Rete inefficiënt. Dan kun je beter een ontvochtiger gebruiken die de warmte niet naar buiten brengt, maar gewoon terug in de ruimte blaast. (Dat doen alle serieuze ontvochtigers dus ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mooie informatie. Dank!
Ik zag in de emmer denk ik een 300ML wat er in een uur was uitgedruppeld. Ik zal eens gaan kijken naar een maatbeker. Op zich wel leuk om het eens te zien.
Voor je gevoel voelt het een stuk fijner als er een beetje koeling is. Maar dit is dus heel persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Binnetie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 16:36:
Ik zag in de emmer denk ik een 300ML
Dat is geen emmer maar een zwembad :+

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-07-2017 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik begin te vermoeden dat ik een pech batch heb vd ftxm 20 M. Uit het niets rammelt nu ook de unit op de slaapkamer...tak ...tak...tak.... alsof er iets tegen de rol aan komt. zo begon het op mijn werkkamer ook en binnen een paar weken was het net een ratel.

ik heb geen idee waarom dit spontaan ontstaat en zit eigenlijk ook niet te wachten om de unit weer als geheel te vervangen.

Iemand die dit bekend voor komt of wellicht een idee wat het kan zijn zodat ik een deel reparatie kan laten doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb bij mijn Itho Ecofan zo iets gehad, er bleek een sensortje aan een draad tegen het blad aan te komen.
Dit ontstond in de loop van de tijd en ik denk door trilling van de motor ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Speedy-Andre schreef op maandag 3 juli 2017 @ 20:00:
Ik heb bij mijn Itho Ecofan zo iets gehad, er bleek een sensortje aan een draad tegen het blad aan te komen.
Dit onststond in de loop van de tijd en ik denk door trilling van de motor ...
zoiets heb ik ook al zitten denken maar ik zie totaal niets. Nu kan ik er ook niet goed bij zonder het hele ding uit elkaar te halen om eerlijk te zijn.

er moeten honderden zo niet (tien) duizenden van deze units in omloop zijn maar niemand weet ergens van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik heb met mijn Ururu ook wel eens een raar geluid gehad. Dat gebeurde dan na het uitzetten, wanneer de unit het filter ging reinigen. Bij dat proces wordt het filter gedraaid langs de borsteltjes om het stof in de stofbak te verzamelen.

Wat er precies mis was weet ik niet, waarschijnlijk zat het filter niet helemaal goed want toen ik het filter opnieuw had geplaatst was het ineens helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nog even een update met betrekking van de lekkage. Dit is destijds 'hersteld' door de installateur. Toch geven ze nu aan dat ze geen garantie hierop verlenen omdat de unit niet door hun is geïnstalleerd. Nee, maar juist hun expertise heb ik gevraagd om alles na te lopen en confom de installatie normen te herstellen. Het verhelpen van de lekkage was er 1 van.
Ze willen wel langskomen maar tegen betaling, de eerste mogelijkheid is in week 34... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:07:
Nog even een update met betrekking van de lekkage. Dit is destijds 'hersteld' door de installateur. Toch geven ze nu aan dat ze geen garantie hierop verlenen omdat de unit niet door hun is geïnstalleerd. Nee, maar juist hun expertise heb ik gevraagd om alles na te lopen en confom de installatie normen te herstellen. Het verhelpen van de lekkage was er 1 van.
Ze willen wel langskomen maar tegen betaling, de eerste mogelijkheid is in week 34... |:(
Dat is in 8 weken? :')

Je hebt wel extreme pech hé, niet te filmen :X

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2