Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.091.080 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:37
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:06:
[quote]wizzopa schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:21:
[...]

Waarschijnlijk kloppen je metingen niet, of je hebt een nul op de meter huis.

Mijn huis is van1977

Mijn huis is van 1988 en ik heb een 2 tal jaar spouw isolatie laten plaatsen + zelf bij geïsoleerd op het dak. Het is nog niet perfect maar het comfort gevoel is fantastisch
Nul op de meter huis.???
Wat betekent dat?
http://www.olino.org/arti...7/nul-op-de-meter-woning/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:44

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:31:
Ik begrijp niet hoe jullie huizen op 1 nacht zo ver kunnen afkoelen. Bij mij koelt het hooguit 2 graden af in een nacht. Om thuis 16,5 graden te hebben moet het al goed vriezen (-20).
Normaal koelt mijn huis uit 64 ook niet zo sterk af. Maar als je een raam open laat staan gedurende de nacht met -1.5 buiten gaat het hard :+

Als ik alles dichthoud (incl. Ventilatieroosters) koelt het hier amper 1.5 graden af. Maar dan is de RV niet normaal meer in huis om nog maar niet te spreken van de CO2 waarde.

Met normaal ventileren daalt het iets van 2 tot 2.5 graaf als het vriest buiten.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

wizzopa schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:03:
[...]

De bevochtiging zoals Daikin deze toepast heeft ,zoals ik het maar vertaal, zijn beperkingen

Dit wordt in eerste instantie veroorzaakt door de instellingen waarbij HI een instelling geeft van 40-45% Rv echter in de stand Continues blijft hij proberen de RV omhoog te krijgen.

In tweede instantie ” hoe logisch” ben je afhankelijk van de RV van de buiten lucht als er geen vocht in zit kan de Daikin het er ook niet uithalen.

Je zal dus een ruime hoeveelheid grammen in de buiten lucht moeten hebben om dit binnen om te zetten naar een RV verhoging.

Ter illustratie:

Maar dit zal wel bekend zijn bij je

Buiten temperatuur 9 graden Rv 55% geeft 3,9 gram/m3 absoluut

Binnen temperatuur 22 graden Rv 55% geeft 9,06 gram/m3 absoluut

Je zal dus ca 6 gram/m3 meer moeten hebben om de Rv te laten stijgen dit zou dan rond de 60% uit komen.

Bron: http://www.cumulus.nl/Calculator.php

Verder heeft de bevochtiging unit een wachttijd dit heeft te maken met A: opwarmen van de totale unit en B: van het verwarming element in de bevochtiging unit.

Over bovenstaande is niets terug te vinden in welke omschrijving dan ook.
Ik denk dat je de gram/m3 moet vervangen door gr/kg 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Gasschuif schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:43:
[...]

Ik denk dat je de gram/m3 moet vervangen door gr/kg 8)
Oeps, dacht ook dat er is even wat vout gegaan. 8)7

Maar met m3 kan ook en dat geeft een naar mijn mening een betere indruk van de vocht verhouding dan gram/kg.

http://www.lenntech.nl/ca...relatieve-vochtigheid.htm

[ Voor 31% gewijzigd door wizzopa op 12-11-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik heb even wat dagen met elkaar vergeleken die ongeveer dezelfde temperatuur hadden deze maand met AC verwarmen vs CV verwarmen en ik om op ongeveer 1.0 tot 1.3m3 vs 1 kWh uit. Dan heb ik dagen genomen met een GET van tussen de 2 en 4 graden. Het stomme is dat bij warmere temperaturen de AC meer verbruiky in mijn geval, maar dat heeft er met name mee te maken dat de setpoint voor de CV altijd 18.5 was of gewoon uit gezet werd waar ik de AC nu gewoon wel aanzet op 19.5

In monetaire waarde betekent dat dus dat de AC tot 3 keer goedkoper is (ongeveer) vergeleken met gasvebruik, en dan ook nog eens in een periode dat de AC op papier niet eens zo super zuinig is. Lekker hoor :Y

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 13-11-2016 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:08:
[...]

Normaal koelt mijn huis uit 64 ook niet zo sterk af. Maar als je een raam open laat staan gedurende de nacht met -1.5 buiten gaat het hard :+

Als ik alles dichthoud (incl. Ventilatieroosters) koelt het hier amper 1.5 graden af. Maar dan is de RV niet normaal meer in huis om nog maar niet te spreken van de CO2 waarde.

Met normaal ventileren daalt het iets van 2 tot 2.5 graaf als het vriest buiten.
Bedankt, nul op de meter woning kende ik nog niet.
Bij ons is het BEN, bijna energie neutraal,...
Ja het zal zoiets zijn... ( kan altijd beter natuurlijk) qua ventilatie geeft mijn dampkap genoeg lucht, koude zakt zo naar binnen, zo veel dat ik er een mousse moet tussen steken.
Bij mij is de lucht lucht wp nu primaire verwarming, secundair laat ik mijn cv op mazout draaien om de gewenste temperatuur te krijgen. Veel comfortabeler!
Geen onnodige luchtverplaatsing of lawaai.
Ik wou eerst ook onafhankelijk van fossiele brandstof zijn maar dat is niet echt comfortabel.
Ik denk nog een 3 a 400 liter stookolie te verbruiken.
Zo blijven we zoeken naar de beste oplossingen mede dank zij forums als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Notna schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:26:
Ik heb even wat dagen met elkaar vergeleken die ongeveer dezelfde temperatuur hadden deze maand met AC verwarmen vs CV verwarmen en ik om op ongeveer 1.0 tot 1.3m3 vs 1 kWh uit. Dan heb ik dagen genomen met een GET van tussen de 2 en 4 graden. Het stomme is dat bij warmere temperaturen de AC meer verbruiky in mijn geval, maar dat heeft er met name mee te maken dat de setpoint voor de CV altijd 18.5 was of gewoon uit gezet werd waar ik de AC nu gewoon wel aanzet op 19.5

In monetaire waarde betekent dat dus dat de AC tot 3 keer goedkoper is (ongeveer) vergeleken met gasvebruik, en dan ook nog eens in een periode dat de AC op papier niet eens zo super zuinig is. Lekker hoor :Y
ik heb het verbruik niet gelogd maar weet zeker dat ik sinds de ac ook voor verwarmen gebruik ik in totaal meer ben gaan verbruiken om de simpele reden dat nu elke ruimte onafhankelijk verwarmd wordt. De woonkamer primair met vv. Normaal springt dan de cv amper meer aan maar nu blijft het dus boven overal ook comfortabel door de ac.

Voor relatief kleine ruimtes vind ik de ac ook een redelijke oplossing. Op de minimale fan stand is er weinig geluid en relatief weinig flow.

Echter de manier van verwarmen vind ik persoonlijk vele malen minder comfortabel dan vloerverwarming en zelfs als radiatoren (op lage temp) Dat komt wellicht ook omdat nog steeds de units boven maximaal een minuutje verwarmen en dan al weer uit gaan (en dat dan soms 6x of vaker per uur)

edit. vreemd genoeg is zelfs mijn gasverbruik wat hoger dan normaal. zit nu tegen de 6m3 per dag zie ik net

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 13-11-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen weet dat vloerverwarming de top is maar vergis u niet, het verbruik is ook hoger circ.pompen ed. Er moet constant gedraaid worden anders koelt de zaak gewoon af met langzame heropwarming tot gevolg.
Mijn totaal verbruik is 11 kw/h per dag voor 3 lucht lucht wp's van 1,5/2,5 en 5 kw, en deze staan 24/24, 7/7 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dat afkoelen valt hier erg mee. afgelopen nacht 2 graden in 12 uur tijd terwijl de kamerdeur open stond (bewust kan er wat warmte naar de hal toe waar nog geen vv is)

het is al eerder genoemd maar bij L/L heb ik het idee dat de ruimte zelf veel minder warmte vasthoud (nu is vv geen goed vergelijk snap ik maar bij radiatoren lijkt het ook zo te zijn)

Gisteren dacht ik dus even in 10 minuten de woonkamer een boost te hebben gegeven van 1,5 graad. dat was ook heel even zo totdat de ac uit ging. Daarna had de vv nog een uur nodig om het werkelijk te halen en te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de
( gevoelswarmte) bij radiatoren hoger ligt dan bij airco omdat de radiatoren langer hun warmte vasthouden en het water langzamer afkoelt.
Als je ruimte 20 graden is geeft dat een gevoel van behagen daarom is het belangrijk dat je wp constant aan blijft. Het is gewoon anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:47:
Ik denk dat de
( gevoelswarmte) bij radiatoren hoger ligt dan bij airco omdat de radiatoren langer hun warmte vasthouden en het water langzamer afkoelt.
Als je ruimte 20 graden is geeft dat een gevoel van behagen daarom is het belangrijk dat je wp constant aan blijft. Het is gewoon anders.
Convectie vs stralingswarmte is altijd al een compleet ander iets geweest. Ik vind stralingswarmte bijv. echt 4 keer niets. De convectiewarmte van de WP is daarom heerlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is ieder zijn goesting natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

let wel ik stook hier 50/35 op de cv bewust om die 'klap warmte' van hete radiatoren niet te hebben. Dat is wellicht ook weer anders.

Maar het is inderdaad erg persoonlijk. Zolang ik niet in de directe flow zit van de L/L en de ruimte dus gewoon opwarmt is het prima. Echter in grotere ruimtes is dat lastiger merk ik en heb je logischerwijs meer flow nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uw " klap warmte " kan je vermijden door de temperatuur van je cv water niet te hoog te zetten. 45 a 50 graden is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:21:
Uw " klap warmte " kan je vermijden door de temperatuur van je cv water niet te hoog te zetten. 45 a 50 graden is meer dan genoeg.
als je mijn reactie leest zie je dat ik dat dus ook doe :) ik stook 50 aanvoer en 35 retour 50/35 dus..

45 kan maar dan blijft er op sommige plekken te weinig vermogen over. 50 doet het hier al jaren prima (en met 38 graden de vloer in)

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-11-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok vergissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Weet iemand of je subsidie kan aanvragen voor de US omdat hij zo zuinig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Elsandre schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:37:
Weet iemand of je subsidie kan aanvragen voor de US omdat hij zo zuinig is?
Nee, want het is een Lucht/Lucht warmtepomp en die zijn expliciet vermeld als zijnde niet in aanmerking te komen voor subsidie bij het ISDE

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 13-11-2016 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 19:33
Ik merk hier nu dat hij op fanstand 4 de ruimte nu rond de 20 graden krijgt. Heb vandaag al 2x een defrost gehad sinds hij aan staat. Als ik hem op fanstand 3 zet zie je de temperatuur redelijk stabiel blijven.
Het is buiten ongeveer 1 graad boven 0 en het regent heel zachtjes. Als er een defrost plaatsvind dan loopt de temperatuur al snel 0,8 graad terug. Dat komt omdat we in de kamer voor de grote ramen zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Binnetie op 13-11-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Notna schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:39:
[...]

Nee, want het is een Lucht/Lucht warmtepomp en die zijn expliciet vermeld als zijnde niet in aanmerking te komen voor subsidie
Klopt, ik heb wel ergens gelezen dat iemand een betoog had gevoerd om L/L er ook in te krijgen maar dat was maanden terug. Mogelijk dat het nu expliciet vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:40:
[...]

Klopt, ik heb wel ergens gelezen dat iemand een betoog had gevoerd om L/L er ook in te krijgen maar dat was maanden terug. Mogelijk dat het nu expliciet vermeld wordt.
Dat was ik ;) (denk ik)

Ik heb er heel wat tijd ingestoken en veelvuldig met het RVO gesproken erover, omdat er een aantal l/l warmtepompen op de subsidielijst stonden (Mitsubishi Heavy Industry modellen, SRC40/50/60ZMX) ondanks de expliciete vermelding. Helaas moet dit verzoek komen vanuit de fabrikant; anders is het een gok voor de particulier om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:15:
Iedereen weet dat vloerverwarming de top is maar vergis u niet, het verbruik is ook hoger circ.pompen ed. Er moet constant gedraaid worden anders koelt de zaak gewoon af met langzame heropwarming tot gevolg.
Mijn totaal verbruik is 11 kw/h per dag voor 3 lucht lucht wp's van 1,5/2,5 en 5 kw, en deze staan 24/24, 7/7 op.
Ltv met een gesloten verdeler heeft geen pomp, mijn l/w warmtepomp heeft 1 wilo yonos pico voor het hele huis incl vvw installatie. Kan prima of je moet echt 10+ groepen hebben misschien.

Waarom 3 wp? Was 1 grotere wp met 3 binnen units niet voordeliger uitgekomen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Binnetie schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:39:
Ik merk hier nu dat hij op fanstand 4 de ruimte nu rond de 20 graden krijgt. Heb vandaag al 2x een defrost gehad sinds hij aan staat. Als ik hem op fanstand 3 zet zie je de temperatuur redelijk stabiel blijven.
Het is buiten ongeveer 1 graad boven 0 en het regent heel zachtjes. Als er een defrost plaatsvind dan loopt de temperatuur al snel 0,8 graad terug. Dat komt omdat we in de kamer voor de grote ramen zitten.
Zo'n defrost is toch een keer een minuut of 10 ? en dan heb je al zo'n terugval in ruimte temp ? Dan lijkt me inderdaad isoleren geen luxe.

edit. hier op de vv ook een pico pompje die maar een paar uur per dag draait (samen met de ketelpomp)

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 13-11-2016 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus 1 buiten unit met 3 binnen units...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weten jullie hoeveel kw/h die wp lucht / water verbruikt per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:29:
Ik heb dus 1 buiten unit met 3 binnen units...
welke combinatie van units heb je ?

daarmee bedoel ik dus merk en type :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 13-11-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:15:
Dus 1buiten unit met 3 binnen units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een
mitsubishi MXZ- E4- 83vahz met 3 binnen units MXZ - sf -compact. De hyper Heater van mitsubishi dus. Van defrost nog niets gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Binnetie schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:39:
Je ramen zullen zeker verlies geven.
Maar die 0,8 daling komt omdat er warmte van binnen wordt onttrokken om het buitendeel te ontdooien.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ray schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:47:
[...]

Zo'n defrost is toch een keer een minuut of 10 ? en dan heb je al zo'n terugval in ruimte temp ? Dan lijkt me inderdaad isoleren geen luxe.

edit. hier op de vv ook een pico pompje die maar een paar uur per dag draait (samen met de ketelpomp)
Klopt duurt ongeveer 10 minuten. Later doen hij op fanstand 4 verder ging werd het wel goed warm in huis.
De muren hebben de isolatie die er met de bouw is ingezet (1989) evenals de vloerisolatie. De enkele ramen en het dubbel glas wil ik zsm laten vervangen. Ik hoop dat dat heel veel scheelt want met 11kwh per dag is mijn overschot er binnen 3 maand doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hoeveel m2 glas gaat het om ?

Heb dus zelf net 14 m2 woonkamer / hal glas vervangen. oud was voornamelijk het oude jaren 70 dubbelglas (thermobell thermopane u = 3,8 ongeveer) en 1 deel enkelglas.

Nu zit er dubbel u = 0,9 in. Het eerste wat opvalt is een flinke verbetering in zicht en lichtbreking. Nu het kouder wordt zeer zeker ook minder koude straling als je er in de buurt (zeg vanaf een meter) komt. Maar of het echt veel gas / stroom gaat besparen betwijfel ik nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Even ter attentie: als je binnen 24h iets wilt toevoegen aan een topic, en je bent zelf de laatste die gepost heeft, dan graag je vorige bericht bewerken (knopje 'Wijzig' rechtsbovenin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb zo'n 7,5m2 in de woonkamer (dubbelglas) en 2,8m2 (enkelglas voor- en achterdeur) in ruimtes direct aansluitend op de woonkamer. Hier is het nu ook erg koud. Helemaal als je naar de wc moet.

Ik hen hier hierboven op aangeven van een andere user berekent want het aan kWh moet schelen. Met de duettes naar beneden merk je ook dat hij minder hoeft te werken.

Voordeel met de Daikin nu is dat ik hem bij vertrek van de verjaardag waar we waren aan heb gezet en het lekker warm was toen we na een half uurtje de kamer inliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik ken de berekening en bij mij zou het ook zo'n 240 euro per jaar aan gas moet schelen aldus de diverse sites. Echter zie ik dit momenteel nog in in mijn verbruik terug.

Maar goed ik heb dan ook geen harde cijfers met graaddagen maar een vergelijk over dezelfde periode over een aantal jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Notna schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:43:
[...]
Dat was ik ;) (denk ik)

Ik heb er heel wat tijd ingestoken en veelvuldig met het RVO gesproken erover, omdat er een aantal l/l warmtepompen op de subsidielijst stonden (Mitsubishi Heavy Industry modellen, SRC40/50/60ZMX) ondanks de expliciete vermelding. Helaas moet dit verzoek komen vanuit de fabrikant; anders is het een gok voor de particulier om het te proberen.
Nice... Heb ook een poging ondernomen, met iemand van RVO.nl gesproken en gemaild, tips gegeven maar helaas.

De argumenten op de site kloppen ook niet, nl "LWWP beter inpasbaar in bestaande verwarming" (installatie en beheer van LLWP is juist eenvoudiger en vaak zal e.e.a. net als bij LWWP ook hybride met CV blijven werken) en "men is bang dat anders 'gesubsidieerde airco's' (lees: koelapparaten) gekocht gaan worden" (wat redelijk vermeden kan worden door SCOP A+++ te eisen, maw men is wat raar bezig om een relatief dure en goed verwarmende LLWP te kopen en daar niet mee te verwarmen).

Was de contactpersoon het eigenlijk wel mee eens, idee voor subsidiëren SCOP A+++ is voorgelegd aan de brancheorganisatie, maar niets uitgekomen. Echter wat hier ook en (ik denk) voornamelijk meespeelt is het verwachte effect op de omzet (branche) en extra werk voor RVO (zit men niet echt op te wachten).

Apart dat die Mitsubishi's erbij staan; als ik het snel zie zijn dit alleen buitenunits - die in de praktijk slechts met een airco-binnendeel gecombineerd worden (?). Dan is het vreemd inderdaad.

@Groningen: voor de Groningers met aardbevingsschade die 4000 euro uit de waardevermeerderingsregeling krijgen: een LLWP is hier wél subsidiabel mits in de aanvraag/factuur de term 'warmtepomp' staat.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het wordt hier wel steeds gekker.
Gisteravond om 21.00 uur de Daikin uitgezet. Om 6 uur vannacht hoorde ik ineens wat getik. Dat zijn de verwarmingsbuizen op zolder. De CV was dus aangesprongen omdat de temperatuur beneden de 15 graden komt in de woonkamer.

Om 6.30 uur gaat de Daikin aan om te verwarmen. Om 7 toen ik beneden was het lekker warm, maar het weerstation gaf nog 17 graden aan. Als dat behaaglijk is weet je dus dat het in de badkamer koud was.

Rond 7.20 uur had ik al een defrost te pakken (buiten is het -3). Toen ik op mijn vervoer stond te wachten zag ik dat de condensleiding helemaal bevroren was met water erin. Deze zit op de buitenunit aangesloten. Deze heb ik even lost gehaald. Gelukkig wordt woensdag alles goed aangesloten door de lokale installateur.
Nu ik op het werk ben zegt mijn vriendin dat hij bijna elke 40 minuten een defrost doet. Is dat niet veel?

De offerte voor glas die ik heb gekregen was niet compleet. Vandaag maar eens de glasmaten doorgeven aan een paar glasboeren om de vaart er een beetje in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik zou hem met 'deze kou, het moet nog echt winter worden...' dan maar 24/7 laten draaien. Ik verwacht dat je dan minder last zal hebben van bevriezen omdat hij dan minder hard hoeft te werken.

hier is het echt maar een minuut of heel iets langer dat de binnenunits verwarmen en dan weer uit gaan. Het is wel warm dus tja ..

woensdag komt hier de installateur om te kijken waar het gefluit vandaan kan komen.

overigens verwacht ik dat de buiten unit in de onderplaat meerdere gaten heeft waar het water uit kan. Hier in ieder geval wel (zit ook geen slang aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Mitsubishi komt volgend jaar met een nieuwe L/L warmtepomp met R 32 als koelgas.
Spectaculaire cijfers. Als ik onderstaand artikel mag geloven.

http://elektrozine.be/ser...mp-met-nog-meer-functies/

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 14-11-2016 10:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

jammer dat er geen r32 multisplit versie is.

hoe gaat MB eigenlijk om met die ruimte detectie ? Bij daikin valt me dat enorm tegen in zoverre dat zodra hij niemand ziet hij in een soort van standby gaat. Dat vind ik zelf zeer onwenselijk (vooral in een L kamer als je om de hoek zit....) De 'ik blaas niet op je functie' kan niet zonder die standby aangezet worden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
Gasschuif schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:54:
Mitsubishi komt volgend jaar met een nieuwe L/L warmtepomp met R 32 als koelgas.
Spectaculaire cijfers. Als ik onderstaand artikel mag geloven.

http://elektrozine.be/ser...mp-met-nog-meer-functies/
Vet! Zou hij ook als l/w versie komen? Leuke upgrade volgend jaar met subsidie!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:40

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ray schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:43:
jammer dat er geen r32 multisplit versie is.
U vroeg een multi-split met R32? -> http://www.daikin.nl/prod...p?set=FTXM-M%20/%202MXM-M

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Het was een reactie van Ray op de nieuwe Mitsubishi reeks. Dat er een R32 multisplit reeks is van Daikin weet Ray denk ik wel; hij kijkt er immers iedere dag zelf naar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
r-410 of r32.
In nieuwe huis gaat ook daikin komen
2 x ftxs of ftxm en 1 keer emura
Vraag alleen nog is r-410 of r32 gebruiken prijsverschil is in principe te verwaarlozen op totaal bedragen.
Wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Pas wel op met R32 systemen. De toekomst van R32 is nog heel vaag en niemand kan garanderen dat het blijft. Zeker voor grote systemen zal het nooit gebruikt gaan worden. Men is dus al hard bezig om een alternatief voor R410a en R32 te zoeken. Dat zal er binnen een paar jaar wel zijn.

Als het gebruik van R32 laag blijft, is er in de toekomst geen enkele installateur te vinden die je systeem kan afpompen oid.
Ze gaan namelijk voor die paar gebruikers geen speciale afpomp unit aanschaffen. Ook zullen ze het koudemiddel gewoon niet op voorraad hebben.

Er zijn fabrikanten die wel systemen met R32 verkopen, maar dat is catalogus vulling.
Puur om een gelijk aanbod te hebben als de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ik kan je inderdaad uit ervaring vertellen dat het op voorraad hebben van r32 inderdaad wel een ding is. Aan de andere kant las ik dat andere fabrikanten (was dat niet panasonic?) ook volledig overgaan op r32.

bijvullen zal ook vaak niet nodig zijn en terugpompen kan bij Daikin vaak in de unit zelf (zegt men) extern afpompen is dan inderdaad weer een ander punt

voor mij was het meer dat de r32 units van Daikin er mooier uitzien dan de 410 versies en ik vorig jaar nog dacht dat r32 meer toekomstbestendig zou zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 14-11-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
hmm dat maakt er niet makkelijker op.
r32 units van Daikin zien er idd beter uit bij de style serie en hebben volgens mij ook betere functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

bij de meeste Daikin MS systemen kan je 30 meter leiding gebruiken op een standaard unit. Ik moest met 44 dus bijvullen en dan komt je era achter dat eigenlijk niemand, inclusief de service dienst van Daikin zelf! dat gas bij zich heeft.

Maar goed het wordt nu best veel verkocht en naar ik verwacht zal de verkrijgbaarheid beter worden. Het is overigens gewoon overal te koop (inclusief ebay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wereldwijd loopt niemand hart voor R32, zeker niet omdat voor grote systemen een ander koudemiddel gezocht moet worden. R32 is niet levensgevaarlijk, maar te gevaarlijk om in grote hoeveelheden in een systeem te stoppen, denk dan aan 30,40..... 70kg en nog groter.

Vandaar dat er absoluut een vervanger voor R32 en R410 komt.
Volledig overgaan op R32 kan dus helemaal niet, alleen bij kleine systemen kan het.
In sommige landen is er wettelijk ook een flinke beperking op het toepassen van R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dat vertelden ze er bij Daikin niet bij. De afdeling sales.... had heel andere verhalen. Overigens ook hoe ze monteurs die niet alle spullen voor R32 op orde hadden perfect ondersteunen. Helaas bleek dat hun eigen service dienst het niet eens heeft....

Maar goed op wat details die hopelijk zonder problemen verholpen gaan worden is het een prettig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op maandag 14 november 2016 @ 19:40:
Wereldwijd loopt niemand hart voor R32, zeker niet omdat voor grote systemen een ander koudemiddel gezocht moet worden. R32 is niet levensgevaarlijk, maar te gevaarlijk om in grote hoeveelheden in een systeem te stoppen, denk dan aan 30,40..... 70kg en nog groter.

Vandaar dat er absoluut een vervanger voor R32 en R410 komt.
Volledig overgaan op R32 kan dus helemaal niet, alleen bij kleine systemen kan het.
In sommige landen is er wettelijk ook een flinke beperking op het toepassen van R32.
Wat is een groot systeem qua inhoud?

En is het ook niet zo dat wat de "koel" boer net ken dat vreet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op maandag 14 november 2016 @ 20:16:
dat vertelden ze er bij Daikin niet bij. De afdeling sales.... had heel andere verhalen. Overigens ook hoe ze monteurs die niet alle spullen voor R32 op orde hadden perfect ondersteunen. Helaas bleek dat hun eigen service dienst het niet eens heeft....

Maar goed op wat details die hopelijk zonder problemen verholpen gaan worden is het een prettig systeem.
Je slaat de spijker op zijn kop hier.....
Daikin heeft veel tijd en geld in R32 gestoken, maar de resultaten vallen tegen. Zeker zullen zij service verlengen aan installateurs, maar zelfs zij zijn niet volledig ingespannen.
wizzopa schreef op maandag 14 november 2016 @ 21:33:
[...]

Wat is een groot systeem qua inhoud?

En is het ook niet zo dat wat de "koel" boer net ken dat vreet hij niet.
Volgens mij geef ik duidelijk aan wat ik met groot bedoel, zie de kilo's die ik noem.

Verder draait alles om geld en nuttige investeringen. Als er teveel kosten gemaakt moet worden om een kleine hoeveelheid klanten te kunnen bedienen, dan snap je wel wat er gebeurt..... Niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:26:
[...]

Je slaat de spijker op zijn kop hier.....
Daikin heeft veel tijd en geld in R32 gestoken, maar de resultaten vallen tegen. Zeker zullen zij service verlengen aan installateurs, maar zelfs zij zijn niet volledig ingespannen.
[...]

Volgens mij geef ik duidelijk aan wat ik met groot bedoel, zie de kilo's die ik noem.

Verder draait alles om geld en nuttige investeringen. Als er teveel kosten gemaakt moet worden om een kleine hoeveelheid klanten te kunnen bedienen, dan snap je wel wat er gebeurt..... Niets.
Werk je zelf wel met R32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, de systemen waar ik hoofdzakelijk mee werk zijn niet leverbaar met R32.
Het enige R32 wat ik tegenkom is de 50% in R410a

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 15-11-2016 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

is dit dan ook alleen marketing of ?

http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/happening/5288/

wist trouwens ook niet dat die overgangsperiode tm 2030 loopt. Had dus nog prima tot die tijd voor 410 kunnen kiezen.

Maar al eerder genoemd 'gevallen' voor het nieuwe design. Ach zolang er geen storing komt.... is het een prima systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 06:23:
[...]

Nee, de systemen waar ik hoofdzakelijk mee werk zijn niet leverbaar met R32.
Het enige R32 wat ik tegenkom is de 50% in R410a
Ik dacht al zo iets, waarschijnlijk hanteert je baas de gevaarzetting van R32 als argument om geen R32 aircos te verkopen.

Dat je zelf de gevaarzetting hier ook weer naar voren brengt en daar mee kopers van bv een Daikin mogelijk op andere gedachten zou kunnen brengen.

Uit het veligheidsblad https://docs.westfalen-se...ykFaB%2BpC8b9Ael2DF86KZKk

blijkt dat het wel mee valt.

Naar mijn mening is een niet goed aangesloten CV ketel gevaarlijker dan een Airco met R32.

Ook een R32 installatie zal volgens de regels van Stek en fabrikant moeten worden aan gelegd, wanneer dat gebeurt wat kan er dan fout gaan.

Een duidelijk voorbeeld is de installatie van Binnetie hoe het dus niet moet.

Het argument dat het gevaarlijk is doet mij denken aan de aanbesteding van een installatie met ammoniak NH3 van 2500 kg inhoud, vier inschrijvingen waarvan 3 het afraden om dit toe te passen, en je raad het al te gevaarlijk.

De echte rede de betreffende installateurs hadden geen ervaring met installaties van deze omvang en probeerde een alternatief lees goedkoper systeem te slijten.

[ Voor 9% gewijzigd door wizzopa op 15-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:19:
[...]

ik dacht al zo iets, waarschijnlijk hanteerd je baas de gevaarzetting van R32 als argument om geen R32 arcos te verkopen.

Dat je zelf de gevaarzetting hier ook weer naar voren brengt en daar mee kopers van bv een Daikin mogelijk op andere gedachten zou kunnen brengen.

Uit het veligheidsblad https://docs.westfalen-se...ykFaB%2BpC8b9Ael2DF86KZKk

blijkt het wel mee valt.

Naar mijn mening is een niet goed aangesloten CV ketel gevaarlijker dan een Airco met R32.
Het argument dat het gevaarlijk is doet mij denken aan de aanbesteding van een installatie met ammoniak NH3 van 2500 kg inhoud, vier inschrijvingen waarvan 3 het afraden om dit toe te passen, en je raad het al te gevaarlijk.

De echte rede de betreffende installateur hadden geen ervaring met installaties van dit voormaat.

Bij R32 zal het niet anders zijn.
Je trekt toch iets te snel conclusies. Mijn werkgever beoordeeld een installatie niet op veiligheid, dat doet de fabrikant. Ook maakt mijn werkgever zich niet druk om het soort koudemiddel, als de markt het vraagt maken we het.
En er bestaan ook simpelweg geen grote systeemen die op R32 draaien. Zelfs Daikin levert dat niet, gewoon omdat het niet is toegestaan. Wij maken hoofdzakelijk VRF systemen met een vulgewicht van tussen de 10 en 100kg.
R32 is niet levensgevaarlijk, maar duidelijk gevaarlijker dan andere middelen, zeker in grote hoeveelheden vloeibaar gas.

Verder is er ook helemaal geen lef of wat dan ook voor nodig om ook op R32 te gaan werken. De drukken en temperatuur liggen heel dicht tegen 410a aan, dus zo moeilijk is het niet.
We werken ook met 407c, wat heel anders is dan 410a, daar ligt het niet aan.

R32 is gewoon niet de ideale vervanger voor 410a, daarom komt er sowieso een ander middel wat beide vervangt.

Toen R22 vervangen moest worden, zijn er legio middelen op de markt gekomen welke na een paar jaar uitgestorven waren. Simpelweg omdat R410a de beste vervanger bleek te zijn.
Dat risico loopt R32 ook en Daikin weet dat maar al te goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:06:
[...]

Je trekt toch iets te snel conclusies. Mijn werkgever beoordeeld een installatie niet op veiligheid, dat doet de fabrikant. Ook maakt mijn werkgever zich niet druk om het soort koudemiddel, als de markt het vraagt maken we het.
En er bestaan ook simpelweg geen grote systeemen die op R32 draaien. Zelfs Daikin levert dat niet, gewoon omdat het niet is toegestaan. Wij maken hoofdzakelijk VRF systemen met een vulgewicht van tussen de 10 en 100kg.
R32 is niet levensgevaarlijk, maar duidelijk gevaarlijker dan andere middelen, zeker in grote hoeveelheden vloeibaar gas.

Verder is er ook helemaal geen lef of wat dan ook voor nodig om ook op R32 te gaan werken. De drukken en temperatuur liggen heel dicht tegen 410a aan, dus zo moeilijk is het niet.
We werken ook met 407c, wat heel anders is dan 410a, daar ligt het niet aan.

R32 is gewoon niet de ideale vervanger voor 410a, daarom komt er sowieso een ander middel wat beide vervangt.

Toen R22 vervangen moest worden, zijn er legio middelen op de markt gekomen welke na een paar jaar uitgestorven waren. Simpelweg omdat R410a de beste vervanger bleek te zijn.
Dat risico loopt R32 ook en Daikin weet dat maar al te goed.
Kijk nu klikt het al anders het gaat om de grote hoeveelheden die gevaarlijk zouden kunnen zijn en zelfs dat betwijfel ik.

LPG tanks in woon wijken om even een voorbeeld te geven.

Een scenario waar ik me wel wat bij kan voorstellen is brand met een tank van 70 liter R32 op dak of inpandig, maar dat geld dan ook weer voor ander houders met gas dus alle koemiddelen, butaan propaan Acetyleen zuurstof etc.

Vandaag Panasonic, morgen iedereen.
De Europese regelgeving CE 517/2014 verbiedt vanwege milieuredenen het gebruik van gefluoreerde gassen (F-gassen) zoals R410A. Hiervoor geldt een overgangsperiode die loopt van 2017 tot 2030.
Is dit reden te wachten? Nee. Onze inzet op innovatie wordt niet verhinderd door data.
Dit is dan ook de reden dat wij nu al met onze nieuwe generatie airconditioners komen, die gebruik maakt van het koudemiddel R32.

Dan toch maar Ammoniak ;)

[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 15-11-2016 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 11:18:
[...]

Kijk nu klikt het al anders het gaat om de grote hoeveelheden die gevaarlijk zouden kunnen zijn en zelfs dat betwijfel ik.

LPG tanks in woon wijken om even een voorbeeld te geven.
Het klinkt niet anders, ik gaf het gisteren al aan in deze post.
Een scenario waar ik me wel wat bij kan voorstellen is brand met een tank van 70 liter R32 op dak of inpandig, maar dat geld dan ook weer voor ander houders met gas dus alle koemiddelen, butaan propaan Acetyleen zuurstof etc.
Alleen R290 en R170 zijn brandbaar en mogen daardoor ook niet in grote hoeveelheden toegepast worden. Dus de koelkast en vriezer mag wel, want daar word het voor gebruikt.
Andere koudemiddelen zijn onbrandbaar, dus geen probleem. Zuurstof en acetyleen zijn geen koudemiddelen, dus kom je ook niet tegen in bijvoorbeeld een kantoorpand.
Vandaag Panasonic, morgen iedereen.
De Europese regelgeving CE 517/2014 verbiedt vanwege milieuredenen het gebruik van gefluoreerde gassen (F-gassen) zoals R410A. Hiervoor geldt een overgangsperiode die loopt van 2017 tot 2030.
Is dit reden te wachten? Nee. Onze inzet op innovatie wordt niet verhinderd door data.
Dit is dan ook de reden dat wij nu al met onze nieuwe generatie airconditioners komen, die gebruik maakt van het koudemiddel R32.

Dan toch maar Ammoniak ;)
Ja ammoniak is heel fijn..... Bij lekkage moet de hele omgeving geëvacueerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 12:47:
[...]
Het klinkt niet anders, ik gaf het gisteren al aan in deze post.

[...]
Alleen R290 en R170 zijn brandbaar en mogen daardoor ook niet in grote hoeveelheden toegepast worden. Dus de koelkast en vriezer mag wel, want daar word het voor gebruikt.
Andere koudemiddelen zijn onbrandbaar, dus geen probleem. Zuurstof en acetyleen zijn geen koudemiddelen, dus kom je ook niet tegen in bijvoorbeeld een kantoorpand.

[...]

Ja ammoniak is heel fijn..... Bij lekkage moet de hele omgeving geëvacueerd worden.
Het gaat er niet om of het al dan niet brandbaar is het zit in een tank en die ploft echt wel.

Onbekend maakt onbemind!

Ammoniak het beste koel middel wat er is naar mijn idee zeker voor grote installaties.
Daar komt bij dat er van het laswerk RVS of staal röntgenfoto's worden gemaakt.
En dat de gehele installatie van detectie is voor zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wizzopa schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:46:
[...]

Het gaat er niet om of het al dan niet brandbaar is het zit in een tank en die ploft echt wel.

Onbekend maakt onbemind!

Ammoniak het beste koel middel wat er is naar mijn idee zeker voor grote installaties.
Daar komt bij dat er van het laswerk RVS of staal röntgenfoto's worden gemaakt.
En dat de gehele installatie van detectie is voor zien.
Het koudemiddel zit niet in een tank, maar in tientallen meters leidingen door het hele gebouw. Al het vloeibare koudemiddel trekt naar het koudste punt en dat is niet waar de brand is. Een leiding zal kunnen scheuren, maar niet exploderen. Bij de scheur zal een flinke steekvlam komen.

Maar verder raad ik het kopen van een R32 systeem niet direct af, hou alleen rekening met de genoemde nadelen.

En bij mijn volgende splitje voor thuis zal ik op zoek gaan naar een ammoniak systeem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Oxellaar schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:36:
[...]

Het koudemiddel zit niet in een tank, maar in tientallen meters leidingen door het hele gebouw. Al het vloeibare koudemiddel trekt naar het koudste punt en dat is niet waar de brand is. Een leiding zal kunnen scheuren, maar niet exploderen. Bij de scheur zal een flinke steekvlam komen.

Maar verder raad ik het kopen van een R32 systeem niet direct af, hou alleen rekening met de genoemde nadelen.

En bij mijn volgende splitje voor thuis zal ik op zoek gaan naar een ammoniak systeem :+
Hij is fijn. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-10 11:08
Oxellaar schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:06:
Pas wel op met R32 systemen. De toekomst van R32 is nog heel vaag en niemand kan garanderen dat het blijft. Zeker voor grote systemen zal het nooit gebruikt gaan worden. Men is dus al hard bezig om een alternatief voor R410a en R32 te zoeken. Dat zal er binnen een paar jaar wel zijn.
R410 gaat in de phase down vanwege het grote broeikanspotentieel (akkoord van Kigali), begin in 2015, 80% minder in 2030.
http://www.modbs.co.uk/ne...phase-out_phase-down.html
het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat er dan geen grote hoeveelheden R32 systemen de EU in komen, omdat het nu het enige echte alternatief is waar iedereen naar kijkt. Mogelijke nieuwe ontwikkelingen veranderen daar niets aan, omdat het jaren duurt voordat die in grote hoeveelheden op de markt op komen. Verder hebben de Japanners al miljoenen R32 systemen de wereld in gestuurd, voornamelijk op de aziatische markt (4 miljoen alleen al door Daikin, maar ook MHI levert in Japan al tijden R32 uit). Tot slot kun je met R32 efficientere systemen bouwen, wat wel enigszins relevant is gezien het akkoord van Parijs. Ik vind je opmerkingen dan ook onterechte bangmakerij vanuit de installatie branche, of we het nu leuk vinden of niet, wetgeving zorgt ervoor dat deze systemen in grote hoeveelheden gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
robhuls schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:27:
[...]

R410 gaat in de phase down vanwege het grote broeikanspotentieel (akkoord van Kigali), begin in 2015, 80% minder in 2030.
het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat er dan geen grote hoeveelheden R32 systemen de EU in komen, omdat het nu het enige echte alternatief is waar iedereen naar kijkt. Mogelijke nieuwe ontwikkelingen veranderen daar niets aan, omdat het jaren duurt voordat die in grote hoeveelheden op de markt op komen. Verder hebben de Japanners al miljoenen R32 systemen de wereld in gestuurd, voornamelijk op de aziatische markt (4 miljoen alleen al door Daikin, maar ook MHI levert in Japan al tijden R32 uit). Tot slot kun je met R32 efficientere systemen bouwen, wat wel enigszins relevant is gezien het akkoord van Parijs. Ik vind je opmerkingen dan ook onterechte bangmakerij vanuit de installatie branche, of we het nu leuk vinden of niet, wetgeving zorgt ervoor dat deze systemen in grote hoeveelheden gaan komen.
Prima verwoord. :)

Leuk artikel geeft precies aan waar het om gaat.
Prima koelmiddel R32.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 15-11-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
robhuls schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:27:
[...]

Ik zeg dit niet vanuit mijn achtergrond vanuit de installatiebranche, absoluut niet.
Ikzelf of het bedrijf waar ik werk hebben niets tegen een nieuw koudemiddel, laat maar komen.
Zeker niet tegen R32, wat niet veel afwijkt van 410.
Ook ik zou er graag mee willen werken, iets nieuws is altijd welkom.
Al valt de werkelijke winst R32 vs 410 wel mee, 4 tot 5%

Verder is het niet van belang wat in Japan wel en niet mag of kan. In de EU is er nog in veel landen een flinke beperking op het gebruik van R32, Nederland is daar niet eens de lastigste qua wetgeving.
In Frankrijk en ik dacht Spanje zijn ze daar best streng in. Ik kan het artikel niet meer vinden helaas, maar ik dacht dat in Spanje max 2.5kg in een split systeem mocht zitten, in een monoblock weer flink meer.

Ik heb deze info van fabrikanten zelf, die zien ook de nadelen van R32.

En misschien gaat R32 het wel redden, maar 2030 is nog heel ver weg.
En zoek voor de gein eens de gigantische lijst met ooit ontwikkelde koudemiddelen op en kijk dan eens welke er uiteindelijk echt mainstream zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
http://www.koudecentraal....ek/2A%20Koudemiddelen.pdf

Deze misschien, is wel een hele oude.

Nieuwe poging nieuwe kans.

Wikipedia: List of refrigerants

http://www.acrjournal.uk/...32-will-make-a-difference

[ Voor 56% gewijzigd door wizzopa op 16-11-2016 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, die was het niet. Het was sowieso in het Engels en ging nagenoeg alleen over R32.

Edit:

Nee die ook niet.

Die lijst is trouwens wat ik bedoelde met het grote aantal verschillende koudemiddelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Oxellaar op 16-11-2016 06:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Vandaag is mijn Daikin dan eindelijk officieel goed geïnstalleerd.
Koelleidingen geïsoleerd, condensslang goed aangesloten, werkschakelaar buiten vervangen. De condensafvoerleiding buiten geïsoleerd (witte slang dat nu mooi zwart is en niet opvalt in de border).
Vooral het isoleren van de koelleidingen was een flink klusje omdat het zoals eerder door iemand opgemerkt is, erg lastig is om bij die leidingen te komen, ook voorzichtig werken om de leidingen niet te beschadigen.

Al met al is de beste man toch nog een kleine 3,5 uur met een paar telefoontjes tussendoor bezig geweest.

En dat allemaal voor 642 eu excl. BTW (wat ik gelukkig niet hoef te betalen) :) Destijds met de installatie waren ze met 2 man na 2 uur alweer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@Binnetie: Fijn dat het eindelijk geregeld is, kan je deze malheur achter je laten.

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe L/W 16kW; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Nou inderdaad!

Ik merk alleen nu (maar kan ook tussen de oren zitten). Dat hij nu warmer blaast en het dus warmer wordt. Mijn vriendin is al van 22 graden (setpoint op AB) naar 20 graden gegaan.

Misschien dat door de ongeisoleerde leiding (2x en stuk van 20cm) de warmte afgifte op een verkeerde plek is en daardoor zijn interne tempsensor in de war is?

Mijn record aan verbruik was 14 november met 13kWh toen was het -3 's ochtends. Een gisteren toen het wat zachter weer was is er 'maar' 6kWh doorgegaan. Misschien dat dit ook invloed had op het verbruik. In elk geval blijf ik de plannen voor HR++ glas in elk geval doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:55:
Nou inderdaad!

Ik merk alleen nu (maar kan ook tussen de oren zitten). Dat hij nu warmer blaast en het dus warmer wordt. Mijn vriendin is al van 22 graden (setpoint op AB) naar 20 graden gegaan.

Misschien dat door de ongeisoleerde leiding (2x en stuk van 20cm) de warmte afgifte op een verkeerde plek is en daardoor zijn interne tempsensor in de war is?

Mijn record aan verbruik was 14 november met 13kWh toen was het -3 's ochtends. Een gisteren toen het wat zachter weer was is er 'maar' 6kWh doorgegaan. Misschien dat dit ook invloed had op het verbruik. In elk geval blijf ik de plannen voor HR++ glas in elk geval doorzetten.
Mag ik vragen hoeveel binnen units u hebt en aantal kw' s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:55:
Nou inderdaad!

Ik heb gisteren ook ruim de helft maar verbruikt door het zachte weer buiten. Vandaag is hij alleen een half uurtje in de ochtend aan geweest om de koude lucht wat te verwarmen maar verder staat hij tot nu toe enkel op ontvochtigen.

Met 11 graden buiten hoef je ook niet zo bijzonder veel bij te stoken om het goed warm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:07:
[...]

Mag ik vragen hoeveel binnen units u hebt en aantal kw' s?
Zeg maar je hoor :)
Ik heb 1 binnenunit en 1 buitenunit (Daikin Ururu Sarara 3,5kW). Een verbruik van 13kWh over 15,5 uur (6.30 - 22.00 uur) is erg hoog te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja toch een hoog verbruik vind ik, hoe zwaar is je buiten unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:10:
[...]

Ik heb gisteren ook ruim de helft maar verbruikt door het zachte weer buiten. Vandaag is hij alleen een half uurtje in de ochtend aan geweest om de koude lucht wat te verwarmen maar verder staat hij tot nu toe enkel op ontvochtigen.

Met 11 graden buiten hoef je ook niet zo bijzonder veel bij te stoken om het goed warm te krijgen.
Ik dacht dat ontvochtigen gelijk staat met koelen... of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:19:
[...]

Ik dacht dat ontvochtigen gelijk staat met koelen... of niet?
Ontvochtigen is eigenlijk koelen op het laagst mogelijke pitje inderdaad. Maar aangezien het hier 19.5 graad binnen is, maakt dat niet zo heel erg uit. Als het teveel afkoelt zet ik het uit en loopt de temp vanzelf wel weer omhoog. Huis op het zuiden is wel handig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Notna schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:25:
[...]

Ontvochtigen is eigenlijk koelen op het laagst mogelijke pitje inderdaad. Maar aangezien het hier 19.5 graad binnen is, maakt dat niet zo heel erg uit. Als het teveel afkoelt zet ik het uit en loopt de temp vanzelf wel weer omhoog. Huis op het zuiden is wel handig :+
Voor het drogen zal de Daikin Ururu Sarara verwarmen en koel ter gelijke tijd.

YouTube: Daikin Ururu Sarara - Unieke alleskunner - ClimaSense Airconditionin...

Vanaf 2:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

wizzopa schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:17:
[...]

YouTube: Daikin Ururu Sarara - Unieke alleskunner - ClimaSense Airconditionin...

Voor de FXTM is het gewoon airco verkoelen op het laagste pitje ;) De functie zegt wel dat het probeert de temperatuur op peil te houden maar dat is gewoon niet mogelijk met hoe ontvochtigen werkt op deze unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind 19.5 toch echt het minimum om een aangenaam klimaat te hebben... En zuidelijke oriëntatie? Geen zon is geen zon! Liever 20.5, ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:35:
Ik vind 19.5 toch echt het minimum om een aangenaam klimaat te hebben... En zuidelijke oriëntatie? Geen zon is geen zon! Liever 20.5, ja?
Nee? Hoewel temperatuur persoonlijk is, moeten mijn vrouw en ik er niet aan denken om met 20.5 verwarmde lucht te moeten zitten :X

19.5 houden we het hier in de 'koudere' maanden en dan zitten we vaak gewoon in een shirt op de bank. Vandaag heeft hier heerlijk de zon vol op de voorkant gestaan, wat gewoon gratis verwarmen is. Is nu zelfs opgelopen naar 20 graden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:17:
Ja toch een hoog verbruik vind ik, hoe zwaar is je buiten unit?
In gewicht of vermogen? Vermogen is 3,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
wizzopa schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:17:
[...]

Nu ik ook alle functies kan gebruiken vroeg ik me af hoe de AUTO modus dan werkt. De handleiding is even niet te vinden op de site.
DRY is dus koelen en verwarmen tegelijkertijd, in die modus kan ik geen temperatuur instellen.
Maar AUTO gaat bevochtigen indien de luchtvochtigheid te laag is en ontvochtigen als de luchtvochtigheid te hoog is? Niet automatisch ventileren denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 16-11-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwarmen en koelen zijn 2 verschillende bewerkingen.
Indien men ontvochtigd is dit hetzelfde principe als koelen
( lucht wordt gekoeld en afgevoerd) Normaal blijft de temperatuur gelijk bij ontvochtigen maar indien het gebeurt over een langere periode koelt de omgeving toch af.
Zo kan je met 2, 3, of 4 units niet en koelen en verwarmen.
Ofwel allemaal koelen of allemaal verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor de info.
Hij heeft hier nu 2 uur op DRY gestaan, maar het weerstation geeft nog steeds een luchtvochtigheid van 61% aan. De temperatuur bleef wel constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:17:
Verwarmen en koelen zijn 2 verschillende bewerkingen.
Indien men ontvochtigd is dit hetzelfde principe als koelen
( lucht wordt gekoeld en afgevoerd) Normaal blijft de temperatuur gelijk bij ontvochtigen maar indien het gebeurt over een langere periode koelt de omgeving toch af.
Zo kan je met 2, 3, of 4 units niet en koelen en verwarmen.
Ofwel allemaal koelen of allemaal verwarmen.
Ik denk dat je Binnetie verkeerd begrijpt.
Een multi-split kan inderdaad niet gelijktijdig koelen en verwarmen.

Wat hij bedoeld is dat tijdens DRY de verdamper in het binnendeel half verwarmt en half koelt.
Eerst word de lucht wat opgewarmd en direct daarna weer afgekoeld, hierdoor krijg je condensatie op de koude verdamper en blaast het binnendeel gedroogde lucht uit. De ruimtetemperatuur zal dus nagenoeg gelijk blijven
Dit kan trouwens alleen als het binnendeel ook een eigen expansieventiel heeft, dat is alleen bij geavanceerde modellen zo.

Simpele modellen, met alleen een expansieventiel in het buitendeel, zullen in DRY alleen licht koelen.
Ook de fan zal heel langzaam draaien, hierdoor krijgt de lucht langer de tijd om vocht af te staan aan de verdamper. Door de lage fan stand zal er minimaal gekoeld worden, maar een kleine afkoeling van de ruimte ontkom je niet aan.

Wat je vooral merkt is dat de gevoelstemperatuur ook erg zakt doordat de lucht droger is. De koeling van je lichaam, dmv zweet, werkt veel beter bij een lage luchtvochtigheid, hierdoor lijkt het koeler.
Tijdens niet al te warme maar redelijk vochtige dagen, is DRY een zuinigere manier van koelen dan de echte COOL modus. DRY modus gebruikt niet bijzonder veel energie, terwijl het de gevoelstemperatuur flink kan laten dalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 16-11-2016 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Oxellaar schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:25:
[...]

Wat hij bedoeld is dat tijdens DRY de verdamper in het binnendeel half verwarmt en half koelt.
Eerst word de lucht wat opgewarmd en direct daarna weer afgekoeld, hierdoor krijg je condensatie op de koude verdamper en blaast het binnendeel gedroogde lucht uit. De ruimtetemperatuur zal dus nagenoeg gelijk blijven

Dit kan trouwens alleen als het binnendeel ook een eigen expansieventiel heeft, dat is alleen bij geavanceerde modellen zo.
Simpele modellen, met alleen een expansieventiel in het buitendeel, zullen in DRY alleen licht koelen.
Ook de fan zal heel langzaam draaien, hierdoor krijgt de lucht langer de tijd om vocht af te staan aan de verdamper. Door de lage fan stand zal er minimaal gekoeld worden, maar een kleine afkoeling van de ruimte ontkom je niet aan.

Wat je vooral merkt is dat de gevoelstemperatuur ook erg zakt doordat de lucht droger is. De koeling van je lichaam, dmv zweet, werkt veel beter bij een lage luchtvochtigheid, hierdoor lijkt het koeler.
Tijdens niet al te warme maar redelijk vochtige dagen, is DRY een zuinigere manier van koelen dan de echte COOL modus. DRY modus gebruikt niet bijzonder veel energie, terwijl het de gevoelstemperatuur flink kan laten dalen.
De FXTM verbruikt tijdens DRY ongeveer 75w continu vs 150+ tijdens koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Oxellaar en Notna, bedankt voor de goede info. Vandaag heb ik maar 3kWh gebruikt. In de 3 uur dat de monteur bezig was stond de verwarming aan.

Ik was even bang dat een US hetzelfde kan als een eenvoudig model. Wat ik nog niet begrijp is dat de luchtvochtigheid nu niet daalt.

Waar ik blij mee ben is de ventilatie, als de kids met volle luiers rondrennen en je zoals vandaag met 2 volwassenen en 5 kids op 50m2 zit dan is het fijn dat je na een uurtje op de ventilatie stand weer een fris huis hebt.

In DRY stand voel je een beetje koele lucht wat met de temperatuur van vandaag niet hinderlijk is maar wel zuiniger. Wat zal de AUTO stand dan verbruiken als hij een combinatie van functies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:25:
[...]

Technisch juist dus...
Mijn model in de living is er een van 5 kw.
Als ik die op ontvochtigen zet voel je ogenblikkelijk het verschil.
Als je na 2 a 3 uur geen verschil merkt is het toestel misschien te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Of het zuiniger is hangt af van de standen er gebruikt worden in de AUTO stand.
Vaak zit DRY daar niet bij, meestal is het alleen wisselen tussen koelen en verwarmen. Dus het handhaven van een bepaalde ruimtetemperatuur.

Mijn Samsung heeft wel een bepaalde modus die koelen en drogen combineert.
Dmv koelen en drogen wordt er naar een behaaglijke luchtvochtigheid gestreefd.
Ik dacht rond de 50%. Je kunt in die stand (D'light cool) geen gewenst temperatuur instellen.

• zeegerd
Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:15:
Wat ik nog niet begrijp is dat de luchtvochtigheid nu niet daalt.
Daikin US:

Koelen -> zal ontvochtigen, dit gebeurt sowieso.
Verwarmen -> kan bevochtigen, dit is een aparte functie.

Variant:
Ontvochtigen = 'koelen light', zoals iemand hierboven hierboven net al zei eigenlijk. Het apparaat probeert allicht de temperatuur ongeveer gelijk te houden, maar dit is lastig. Warmere lucht kan meer vocht bevatten; dus bij het koelen zal dit condenseren in het apparaat, dus in de zomer: condenswaterafvoer. En in de winter: de verwarmde lucht kan voorzien worden van wat meer vocht (mits dit uit de buitenlucht gehaald kan worden, maar dat is lastig omdat er al weinig vocht in zit).

Op dit moment ben je aan het verwarmen, dus tegelijk ontvochtigen klinkt niet logisch omdat het apparaat daarbij tegelijk moet koelen. De RV zal vermoedelijk ergens 40-60% zijn, wat best aardig is om in te verblijven; iets hogere luchtvochtigheid bij relatief lage (winter)temperaturen wordt juist als prettiger ervaren.

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgr/relatieve_vochtigheid_2_behaaglijk_www_dryfast_nl_www_trotec_com.gif

• Binnetie
zeegerd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:54:
[...]

Daikin US:

Koelen -> zal ontvochtigen, dit gebeurt sowieso.
Verwarmen -> kan bevochtigen, dit is een aparte functie.

Variant:
Ontvochtigen = 'koelen light', zoals iemand hierboven hierboven net al zei eigenlijk. Het apparaat probeert allicht de temperatuur ongeveer gelijk te houden, maar dit is lastig. Warmere lucht kan meer vocht bevatten; dus bij het koelen zal dit condenseren in het apparaat, dus in de zomer: condenswaterafvoer. En in de winter: de verwarmde lucht kan voorzien worden van wat meer vocht (mits dit uit de buitenlucht gehaald kan worden, maar dat is lastig omdat er al weinig vocht in zit).

Op dit moment ben je aan het verwarmen, dus tegelijk ontvochtigen klinkt niet logisch omdat het apparaat daarbij tegelijk moet koelen. De RV zal vermoedelijk ergens 40-60% zijn, wat best aardig is om in te verblijven; iets hogere luchtvochtigheid bij relatief lage (winter)temperaturen wordt juist als prettiger ervaren.

[afbeelding]
Ik was van mening dat de RV tussen de 45 en 55% moest zijn. Op zich is er met 60% ook niks mis. De US geeft waardes tussen de 45 en 50% aan, welke het beter aangeeft weet ik niet. Het voelt in elk geval goed aan en klopt volgens het schema.

• ThinkPad
Binnetie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:15:
[...]
Waar ik blij mee ben is de ventilatie, als de kids met volle luiers rondrennen en je zoals vandaag met 2 volwassenen en 5 kids op 50m2 zit dan is het fijn dat je na een uurtje op de ventilatie stand weer een fris huis hebt.
[...]
Eigenlijk is dat ook wel vreemd. De ventilatie-stand van de Daikin is niets meer dan het rondblazen van de lucht toch? Met mechanische ventilatie zuig je af naar buiten, maar met de Daikin wordt er niets afgezogen toch?

Ik heb een aantal berichten over welke temperatuur je fijn vind, korte broeken etc. verwijderd. Probeer het een beetje ontopic te houden. Dat jij je woning liever op 20 graden hebt dan 19 graden is totaal niet boeiend :X

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2016 11:52 ]

• Binnetie
ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:51:
[...]

Eigenlijk is dat ook wel vreemd. De ventilatie-stand van de Daikin is niets meer dan het rondblazen van de lucht toch?

Met mechanische ventilatie zuig je af naar buiten, maar met de Daikin wordt er niets afgezogen toch?
Tot gisteren dacht ik dus dat hij bij ventileren de lucht naar buiten zoog en warme lucht naar binnenblies. Maar heb het dus verkeerd gehad. De Daikin blaast droge lucht naar binnen om de luchtvochtigheid te laten zaken. Tenminste zo heb ik het nu in mijn hoofd.

De mechanische ventilatie thuis zuigt de lucht inderdaad weg uit de ruimte (zoals ook bij de badkamer gebeurd).

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

Eigenlijk is dat ook wel vreemd. De ventilatie-stand van de Daikin is niets meer dan het rondblazen van de lucht toch? Met mechanische ventilatie zuig je af naar buiten, maar met de Daikin wordt er niets afgezogen toch?

[mbr]Ik heb een aantal berichten over welke temperatuur je fijn vind, korte broeken etc. verwijderd. Probeer het een beetje ontopic te houden. Dat jij je woning liever op 20 graden hebt dan 19 graden is totaal niet boeiend :X[/mbr]
Ok :')

OT: Bij de FXTM versie heb je ook een 'ioniserende filter' die je kan aanzetten (CLEAN/ Flash Streamer) welke als 'marketing functie' heeft dat het onaangename luchtjes filtert uit de lucht. Ik neem aan dat dit ook op de Daikin US zit en dat kan je dus prima aanzetten tijdens de ventilatie stand. Ik heb het eigenlijk standaard aanstaan onder het mom van 'baad het niet dan schaad het niet'; ik heb 2 mensen in huis die stofmijtallergie hebben, dus alle extras helpen (of het nou werkt of niet laat ik in het midden)

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
OT: Bij de FXTM versie heb je ook een 'ioniserende filter' die je kan aanzetten (CLEAN/ Flash Streamer) welke als 'marketing functie' heeft dat het onaangename luchtjes filtert uit de lucht. Ik neem aan dat dit ook op de Daikin US zit en dat kan je dus prima aanzetten tijdens de ventilatie stand. Ik heb het eigenlijk standaard aanstaan onder het mom van 'baad het niet dan schaad het niet'; ik heb 2 mensen in huis die stofmijtallergie hebben, dus alle extras helpen (of het nou werkt of niet laat ik in het midden)
Hoi Notna,

Mag ik nog iets vragen: begreep eerder dat jij een FXTM multisplit systeem hebt.
Als je één unit laat verwarmen en een andere unit laat ventileren (NIET ontvochtigen)
krijg je dan ook een melding dat ventileren en verwarmen niet samengaat?
(oranje knipperend lampje op de ventilerende unit)

• Notna

Notna

Where are you?®

zonpaneel schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:17:
[...]

Hoi Notna,

Mag ik nog iets vragen: begreep eerder dat jij een FXTM multisplit systeem hebt.
Als je één unit laat verwarmen en een andere unit laat ventileren (NIET ontvochtigen)
krijg je dan ook een melding dat ventileren en verwarmen niet samengaat?
(oranje knipperend lampje op de ventilerende unit)
Nog niet geprobeerd, maar het lijkt mij sterk dat dit niet samen kan. Immers is het ventileren gewoon mogelijk zonder gebruik van de buitenunit; de ventilator in de binnenunit gaat blazen en dat is het ongeveer. Ik zal het even testen

Edit: Ha, dat werkt inderdaad niet. Vaag...

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 17-11-2016 12:22 ]

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Vind ik ook vaag inderdaad :)

• zeegerd
[...]

:X[/mbr]
Nee, hij zuigt verse lucht aan van buiten via de buitenunit. Dit geeft wat extra geluid trouwens. Voordeel is eventueel dat de lucht voorverwarmd is ipv als koude tocht via een ventilatierooster naar binnen gaat.

• ThinkPad
zeegerd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:58:
[...]

Nee, hij zuigt verse lucht aan van buiten via de buitenunit. Dit geeft wat extra geluid trouwens. Voordeel is eventueel dat de lucht voorverwarmd is ipv als koude tocht via een ventilatierooster naar binnen gaat.
Loopt er dan een extra buis naar buiten? Ik dacht dat er alleen twee koelleidingen, een stroomkabel en de condensafvoerleiding door het gat in de muur liepen?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 17-11-2016 13:44 ]

• zeegerd
ThinkPadd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:43:
[...]

Loopt er dan een extra buis naar buiten? Ik dacht dat er alleen twee koelleidingen, een stroomkabel en de condensafvoerleiding door het gat in de muur liepen?
Ja... en inderdaad een extra buis. In de installatiehandleiding genoemd: humidifying hose, omdat ie (ook) voor bevochtiging wordt gebruikt. Zie bijv in:

http://pure-electric.com....ion%20manuals_English.pdf

• ThinkPad
Ik zie het inderdaad. Weer wat geleerd :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hgusu3tBPoQPinZ7sTaqghZO/full.png
Pagina: 1 ... 34 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2