Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 00:46
Ik ben over op BTRFS en zoek nu een methode om automatisch een snapshot te maken voordat apt veranderingen aanbrengt aan het systeem. Dit kon vroeger via de tool apt-btrfs-snapshot maar die werkt niet meer. Er is wel een fork maar die is ook sterk verouderd.

Nu begrijp ik dat 20.04 juist apt snapshots native ondersteund. In alle artikelen daarover lees ik eigenlijk alleen over ZFS. Dit moet dan toch ook mogelijk zijn met BTRFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Jazco2nd : Waarom heb je überhaupt voor BTRFS gekozen :?

Als ik tussen BTRFS en ZFS moet kiezen dan wint ZFS dat met gemak, want langer als stabiele software verklaard t.o.v. BTRFS :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Jazco2nd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:14:
Ik ben over op BTRFS en zoek nu een methode om automatisch een snapshot te maken voordat apt veranderingen aanbrengt aan het systeem. Dit kon vroeger via de tool apt-btrfs-snapshot maar die werkt niet meer. Er is wel een fork maar die is ook sterk verouderd.

Nu begrijp ik dat 20.04 juist apt snapshots native ondersteund. In alle artikelen daarover lees ik eigenlijk alleen over ZFS. Dit moet dan toch ook mogelijk zijn met BTRFS?
http://snapper.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
nero355 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:35:
@Jazco2nd : Waarom heb je überhaupt voor BTRFS gekozen :?

Als ik tussen BTRFS en ZFS moet kiezen dan wint ZFS dat met gemak, want langer als stabiele software verklaard t.o.v. BTRFS :)
Langer als stabiel is voor mij geen goed argument. Met dat argument zou ik bij Windows op fat32 moeten blijven daar heb ik immers het langst stabiel mee gewerkt :P

Mijn onderzoek komt vooral uit Het grote zuinige server topic - deel 2
ZFS blijkt dan voor een zuinige thuisserver zonder RAID (ik gebruik SnapRAID met ext4 dataschijven, OS is alleen op BTRFS) niet zo geschikt.
Mijn systeem is dus speciaal als zuinige server gebouwd, maar ik misbruik het ook voor fotomanagement en wat andere desktop achtige dingen.

Overigens is ZFS voor mijn dataschijven helemaal geen optie omdat voor 1 filerequest alles gaat opspinnen. Mocht ik van Ext4 afwillen zou ik dus automatisch BTRFS kiezen voor deze schijven.
Thanks, ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amx

amx

Thanks, ga ik naar kijken.
Er is ook een variant van snapper voor ext4, maar oorspronkelijk geschreven voor btrfs. Ik ben zelf nog op zoek naar goede backup/snapshot oplossing. Rsnap is ook een alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door amx op 25-05-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:56:
Langer als stabiel is voor mij geen goed argument. Met dat argument zou ik bij Windows op fat32 moeten blijven daar heb ik immers het langst stabiel mee gewerkt :P
Overdrijven is ook een vak :)
Mijn onderzoek komt vooral uit Het grote zuinige server topic - deel 2
Wat specifiekere linkjes zouden wel fijn zijn ;)
ZFS blijkt dan voor een zuinige thuisserver zonder RAID (ik gebruik SnapRAID met ext4 dataschijven, OS is alleen op BTRFS) niet zo geschikt.
Mijn systeem is dus speciaal als zuinige server gebouwd, maar ik misbruik het ook voor fotomanagement en wat andere desktop achtige dingen.

Overigens is ZFS voor mijn dataschijven helemaal geen optie omdat voor 1 filerequest alles gaat opspinnen. Mocht ik van Ext4 afwillen zou ik dus automatisch BTRFS kiezen voor deze schijven.
ZFS gebruiken betekent niet gelijk dat je meerdere schijven moet combineren voor zover ik weet dus ik ben wel benieuwd wat er dan onzuiniger aan ZFS zou moeten zijn ?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:00
Heb even "een paar commando's" doorgewerkt. Helaas vermag het niet wat ik zocht.

Lang geleden heb ik een command gezien, weet niet meer hoe het heette...Was om in een mapstructuur, hardware en processen te kunnen zien. Dus je cpu en mem werd als een bestandsnaam weergegeven. Iemand?
Zeg maar je doet ls, en ziet dan ook je cpu enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
ps axjf
Met ps kun je in ieder geval een hoop. :)
Verder heb je ook meer specifiek pstree.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Cyphax

Moderator LNX
Sjah schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:34:
Heb even "een paar commando's" doorgewerkt. Helaas vermag het niet wat ik zocht.

Lang geleden heb ik een command gezien, weet niet meer hoe het heette...Was om in een mapstructuur, hardware en processen te kunnen zien. Dus je cpu en mem werd als een bestandsnaam weergegeven. Iemand?
Bedoel je
/proc
toevallig? :)
/proc/meminfo
en
/proc/cpuinfo

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Overdrijven is ook een vak :)

[...]

Wat specifiekere linkjes zouden wel fijn zijn ;)

[...]

ZFS gebruiken betekent niet gelijk dat je meerdere schijven moet combineren voor zover ik weet dus ik ben wel benieuwd wat er dan onzuiniger aan ZFS zou moeten zijn ?
Een groot nadeel in workstations van ZFS, in mijn ogen, is dat je geen schijven kan toevoegen aan vdev's.

Btrfs op een mdadm array kan je achteraf een disk toevoegen en je filesystem aanpassen aan de nieuwe omvang in place.

Uiteraard doe je dit niet zonder een backup, het kan altijd mis gaan, maar bij ZFS moet je een hele nieuwe array opbouwen dus of je moet meteen naar de backup grijpen voor een restore als je van 3 naar 4 disks gaat, of je moet meteen 4 nieuwe disks aanschaffen en de array repliceren naar de nieuwe array.

Voor een NAS is dat laatste hoe ik normaal te werk ga en geen issue, maar dat is niet hoe ik in mijn workstation te werk ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:30

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dus je cpu en mem werd als een bestandsnaam weergegeven. Iemand?
Toets dat ls eens op de prompt en druk daarna 2 keer op de TAB toets.
Als ik dat doe, dan krijg ik dit lijstje:

ls           lscpu        lsipc        lsof         lsscsi       
lsattr       lsdiff       lslocks      lspci        lsusb        
lsblk        lshw         lslogins     lspcmcia     lsw          
lsb_release  lsinitramfs  lsmod        lspgpot      lsx          

Bijvoorbeeld: lscpu laat wat zien over de CPU.

Het kan ook zijn dat je cat /proc/cpuinfo bedoelt, want in /proc vind je heel veel over het systeem in tekstbestand-formaat.

En anders bedoel je misschien glances of htop.

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 26-05-2020 14:04 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dank aawe en cyphax:

Denk dat ls /proc nog dichts in buurt kom van wat ik me kan herinneren, maar ben daar niet zeker van. Wel herken ik daar verschillende kleurtjes das goed teken. Nja ik laat het verder, zal ook wel, het is iets dat is zag jaar of 15 terug tijdens een cursus linux+. Was meer een consolecursus, die man zat louter in de console dingen te showen, zoals grep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Nu online

Dirk

Het trouwens ook zijn dat je naar de /dev map op zoek bent. Daar staan ook bestanden voor de cpu en het geheugen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarschijnlijk 'lshw'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Dirk

Denk dat de jouwes het wel ns kan zijn ja, nog steeds niet zeker, maar het zal idd wel ja. Dank.

edit: eigenlijk ben ik wel zeker dat dit em was, dus ls /dev .

[ Voor 23% gewijzigd door Sjah op 26-05-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zullen we het weer gewoon over Ubuntu hebben, ipv algemene Linux zaken die voor elke distro gelden? Dat kan altijd in een apart topic of losjes in de kroeg genoemd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 27-05-2020 19:03 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mijn van 18.04 naar 20.04 geupgrade systeem heb ik in Ansible gezet, daarna 20.04 nieuw geinstalleerd op een andere schijf en daar mijn Ansible playbook overheen gedraaid.

De vervelende probleempjes die ik na de upgrade had, lijken niet te bestaan in de verse installatie:
- Het inlogscherm ziet er compleet anders uit en gaat in de standaardinstallatie niet in stand-by als je niet inlogt (heb ik niets voor hoeven te veranderen).
- WOL werkt nu normaal (maar daarvoor ik moest wel een /etc/netplan bestand aanmaken).

Waar ik nog steeds niet aan kan wennen is dat Ubuntu de ethernetpoorten op elke machine anders noemt: op de oudste machine "gewoon" eth0, maar op nieuwere installaties kan er een mac adres in de naam zitten, of het slotnummer van een PCI kaart, als je een kaart hebt met meerdere poorten dan komt daar nog weer een volgnummer achter. Ik vond eth0 eigenlijk helemaal niet verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:21:
Waar ik nog steeds niet aan kan wennen is dat Ubuntu de ethernetpoorten op elke machine anders noemt: op de oudste machine "gewoon" eth0, maar op nieuwere installaties kan er een mac adres in de naam zitten, of het slotnummer van een PCI kaart, als je een kaart hebt met meerdere poorten dan komt daar nog weer een volgnummer achter. Ik vond eth0 eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Dat kan je slopen via de /etc/udev/rules.d/70-local-persistent-net.rules file :)

Kwestie van het een en ander een beetje omgooien en dan heb je weer lekker het oude systeem terug!
De exacte details moet ik je schuldig blijven :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Heb hier nooit antwoord op gehad...
nero355 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:07:
[...]

+1 :)

[...]

Leg eens uit wat je bedoelt :?

Je update toch via apt-get/apt en niet vanuit de applicatie zelf ?!
Dit ging over de Firefox en dat bij mij Fx meldt dat die geupdate is. Hoe jullie dan updaten? Nero (en vast anderen zeggen), dat je met apt doet, komt dat omdat jullie niet wachten tot Ubuntu de update gewoon zelf binnehengelt? Of is er iets anders dat ik totaal mis..? Hebben julie totaal geen andere mogelijkheid dan apt om de update binnen te hengelen? Hebben jullie Fx zelf ooit binnengehaald via een repo?
Zelf heb ik hem gewoon vanaf de DVD die ik gemaakt had vd iso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Laatst online: 13:10

DaFeliX

Tnet Devver
Sjah schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:44:

[...]

Dit ging over de Firefox en dat bij mij Fx meldt dat die geupdate is. Hoe jullie dan updaten? Nero (en vast anderen zeggen), dat je met apt doet, komt dat omdat jullie niet wachten tot Ubuntu de update gewoon zelf binnehengelt? Of is er iets anders dat ik totaal mis..? Hebben julie totaal geen andere mogelijkheid dan apt om de update binnen te hengelen? Hebben jullie Fx zelf ooit binnengehaald via een repo?
Zelf heb ik hem gewoon vanaf de DVD die ik gemaakt had vd iso.
Het mooie van Firefox via je packagemanager installeren (dus apt install firefox) is dat de packagemanager ervoor zorgt dat ie up-to-date en compatible is met de rest. Als je 'm via apt installeert, dan schakelt Firefox zijn 'eigen' automatische updates uit.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je domweg de TW negeert. Doe dat dus niet en maak gewoon een eigen topic aan als je antwoord wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hoe jullie dan updaten? Nero (en vast anderen zeggen), dat je met apt doet, komt dat omdat jullie niet wachten tot Ubuntu de update gewoon zelf binnehengelt? Of is er iets anders dat ik totaal mis..? Hebben julie totaal geen andere mogelijkheid dan apt om de update binnen te hengelen?
Ik zal je vraag effe legaal maken door het puur over (K)ubuntu updates te hebben :
Kubuntu 19.10
Kubuntu Updates : Terminal en GUI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uNK9aplYm8wbqWa0BBKR9xygnM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TlAtpXhTzEl6B6TooFUEsIu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaSdxrBOm44lEKrccuvtNzNwGjY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofn8RKTFJE84SuD7LAwnv9PW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmLJlbpAEWxC5SJ411-qODj3IGc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOjKuwrs2tO0UnRfDg7b1mGI.jpg?f=fotoalbum_small

Wat je op de screenshots ziet :
- GUI versie.
- Terminal versie.
- Hoe de GUI de boel automatisch weergeeft op het moment dat de Terminal klaar is, want laten we eerlijk zijn : De GUI bestuurt en weergeeft gewoon de Terminal commando's en niks anders! :)

Wel is het zo geloof ik dat de GUI meerdere dingen tegelijk doet :
- Repo's
- Maar ook flat/snap packages en dergelijken.

Sinds ik welgeteld 1 programma als snap heb laat ik die het lekker zelf uitzoeken tijdens het opstarten ervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, waarom ga je zinloos (en IMO ook aardig kansloos) eerst 'sudo su' uitvoeren om dan te gaan updaten, ipv gewoon apt-get via sudo aanroepen?

En bespaar je de volgende keer 4 tekens typen door gewoon 'apt' te gebruiken, ipv 'apt-get'. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:29:
@nero355, waarom ga je zinloos (en IMO ook aardig kansloos) eerst 'sudo su' uitvoeren om dan te gaan updaten, ipv gewoon apt-get via sudo aanroepen?
Oww... dat had ik inderdaad effe moeten verbergen om de eerdere discussie te vermijden! :P :+

Maar om je een antwoord te geven : Gewenning.
Ik ben namelijk ooit met FreeBSD 4.x/5.x begonnen en daar is het dus van :
code:
1
2
3
$ su
<wachtwoord invoeren>
#

Om root krachten te verkrijgen ;)

Oww en ik heb een hekel aan sudo O-)
En bespaar je de volgende keer 4 tekens typen door gewoon 'apt' te gebruiken, ipv 'apt-get'. :P
Soms... als ik het niet vergeet... dan gebruik ik inderdaad ook apt om zo'n fancy voortgangsbalkje onderin te krijgen 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:39:
[...]

Oww... dat had ik inderdaad effe moeten verbergen om de eerdere discussie te vermijden! :P :+
Dan had ik wel wat anders om over te 'klagen'. :+
Maar om je een antwoord te geven : Gewenning.
Ik ben namelijk ooit met FreeBSD 4.x/5.x begonnen en daar is het dus van :
code:
1
2
3
$ su
<wachtwoord invoeren>
#

Om root krachten te verkrijgen ;)

Oww en ik heb een hekel aan sudo O-)
Dan gooi je 't er af, hoef je 't ook niet meer te gebruiken. Kan je gewoon lekker 'su' doen zoals je gewend bent, of voor de eenvoud "su -c 'apt update && apt upgrade'".

Of heeft Ubuntu het een keiharde dependency gemaakt dat het bijna alles wil verwijderen als je besluit 't eraf te gooien? Ik zie ze er namelijk nog wel voor aan. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Nu online

Dirk

dirk@Westerdijk:~$ sudo apt purge sudo
[sudo] password for dirk: 
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  dconf-cli fonts-noto-unhinted ibus ibus-data ibus-gtk ibus-gtk3 kde-cli-tools-data kde-style-oxygen-qt5 kgamma5 kpeople-vcard libfakekey0
  libkf5contacts-data libkf5contacts5 libkf5pulseaudioqt2 libkf5su-data libkfontinst5 libkfontinstui5 liboxygenstyle5-5 liboxygenstyleconfig5-5 libscim8v5
  libxcb-record0 plasma-desktop-data plasma-thunderbolt python3-ibus-1.0 qml-module-org-kde-people sshfs
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.
The following packages will be REMOVED:
  kde-cli-tools* kdeconnect* kscreen* kubuntu-desktop* libkf5su-bin* libkf5su5* muon* plasma-desktop* sudo* ubuntu-minimal* veracrypt*
0 upgraded, 0 newly installed, 11 to remove and 0 not upgraded.
After this operation, 29,4 MB disk space will be freed.
Do you want to continue? [Y/n] n
Abort.
dirk@Westerdijk:~$ 
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Dirk, valt dus mee, KDE is afhankelijk van sudo, maar dat is 't dan ook wel. Ik zie de dependencies plasma-desktop > kde-cli-tools > libkf5su5 > sudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@nero355

tJa heb nog wel wat vragen, maar durf niet meer, na het (redelijk terechte) pak slaag vd mod.

Misschien open ik wel topic, of niet natuurlijk, bijna alles is wel duidelijk.

Back ontopic: zag dat Ubuntu 18.04.5 in Augustus komt, goed om te weten. Zal vast de laatste zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjah op 30-05-2020 03:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik had nog niet genoemd dat het "de muispijl doet raar" probleem dat ik op de van-18.04-naar-20.04 geupgrade versie had, weg is bij de verse install van 20.04. (grootte van de muispijl klopt soms niet, muispijl trekt een spoor)

Maar gisteren zag ik ineens dat de muispijl weer een spoor ging trekken. Nu weet ik waar het door komt: dit probleem begint op het moment dat je de desktop "zoom" mogelijkheid aanzet, maar het beeld op 100% staat.

Best wel balen dat er geen fatsoenlijk werkende desktop zoom meer in de standaard Ubuntu installatie zit.

[ Voor 12% gewijzigd door aawe mwan op 30-05-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Sjah, het is zo eenvoudig als linkje volgen, formuliertje invullen en klaar. Vraag/vragen gesteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Heren,

Nieuwkomer hier! Ik heb een Focal Fossa draaien en zou hier graag een share van mijn Android TV (Nvidia Shield) willen mounten, nu krijg ik dit echter niet voor mekaar zoals het moet.

Heb de share gemapped (via "Files") en ik zie ook de folders die er op staan maar kan hier niet naar toe. Ik krijg de melding "Failed to mount windows share: Invalid Argument" als ik de folders wil openen.

Ik heb username/wachtwoord ingevoerd (anders kom ik niet bij de eerste set folders)

Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?

Excuus... we gaan even een topic aanmaken!

[ Voor 4% gewijzigd door mfneed op 03-06-2020 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Even een topic maken zou ik doen, dat werkt beter dan vragen hierin verzamelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mfneed schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:52:
Heren,

Nieuwkomer hier! Ik heb een Focal Fossa draaien en zou hier graag een share van mijn Android TV (Nvidia Shield) willen mounten, nu krijg ik dit echter niet voor mekaar zoals het moet.

Heb de share gemapped (via "Files") en ik zie ook de folders die er op staan maar kan hier niet naar toe. Ik krijg de melding "Failed to mount windows share: Invalid Argument" als ik de folders wil openen.

Ik heb username/wachtwoord ingevoerd (anders kom ik niet bij de eerste set folders)

Hebben jullie nog tips en tricks voor mij?
Welkom! Veel plezier met Ubuntu en wat voor andere *nixen je nog wil gaan draaien in de toekomst :)

Dit is wel duidelijk een echte eigen vraag, dus je kunt dit als eigen topic openen en niet hier (zie ook de topic-warning ;) )

(ik heb overigens geen antwoord op je vraag)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

In het verleden wel veel met Linux lopen knoeien en ooit een tijdje Red Hat 9 als daily driver gebruikt. Afgelopen jaar een NUC gebruikt om weer met Linux te stoeien en een tijdje Ubuntu 18 en 19 hierop gehad. Inmiddels is deze installatie vervangen door UbuntuDDE 20.04.

Ik begreep dat er een "dingettje" was met deze desktop (Deepin), aangezien er in het verleden een koppeling was met een Chinese store. UbuntuDDE 20.04 maakt echter gebruik van de store van Ubuntu, dat zou dus niet meer spelen. In tegenstelling tot Kubuntu etc. is UbuntuDDE ook niet helemaal een "officiële" smaak. Hoe groot is de aanhang hier?

PS: zelf tot nu toe tevreden over deze smaak, vooral met een donker thema.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:38

TheFirepit

Vuurbal

Wolvganger schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:53:
In het verleden wel veel met Linux lopen knoeien en ooit een tijdje Red Hat 9 als daily driver gebruikt. Afgelopen jaar een NUC gebruikt om weer met Linux te stoeien en een tijdje Ubuntu 18 en 19 hierop gehad. Inmiddels is deze installatie vervangen door UbuntuDDE 20.04.

Ik begreep dat er een "dingettje" was met deze desktop (Deepin), aangezien er in het verleden een koppeling was met een Chinese store. UbuntuDDE 20.04 maakt echter gebruik van de store van Ubuntu, dat zou dus niet meer spelen. In tegenstelling tot Kubuntu etc. is UbuntuDDE ook niet helemaal een "officiële" smaak. Hoe groot is de aanhang hier?

PS: zelf tot nu toe tevreden over deze smaak, vooral met een donker thema.
Ik heb UbuntuDDE een tijdje geprobeerd, maar loop toch tegen vrij veel issues aan. Zo is vpnc bijvoorbeeld behoorlijk instabiel en klapt er met grote regelmaat uit. Daarnaast had ik behoorlijk wat issues met bij bluetooth headset waardoor dat ook niet lekker liep. Qua looks had ik absoluut niks te klagen, maar qua vervelende bugs wat dat betreft wel.

Inmiddels ben ik (tijdelijk) overgestapt naar Xubuntu en daar heb ik eigenlijk geen enkel probleem (behalve dat na het hebben van een conference call mijn headset niet automatisch terug gaat naar stereo waardoor de muziek daarna bagger is). Ik denk alleen niet dat ik bij de Ubuntu smaakjes blijf hangen, want die zijn naar mening toch te bloated. Ik moet een keer tijd vrijmaken om ervoor te zorgen dat ik ga switchen naar een rolling release toe.

Waarschijnlijk gaat het dan een meer native Debian worden met misschien een smaakje er overheen.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 15:29

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

TheFirepit schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Qua looks had ik absoluut niks te klagen, maar qua vervelende bugs wat dat betreft wel.
Weet niet of je net als mij bent begonnen met de beta, maar na een reinstall te hebben gedaan met de final release moet ik zeggen dat hij nu fijner/stabieler werkt. Gebruik alleen geen VPN, dus kan niet vertellen of daar verbeteringen zijn aangebracht. Bluetooth moet ik nog testen met mijn nieuwe Sony WH-H910N. Staat op mijn to-do lijstje, hopelijk heb ik een betere ervaring. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Quote van de Mint fp:
Snap

We also heard your queries on the topic of snapd. This is a topic which is important to us and we already explained our position last year:

[…] as you install APT updates, Snap becomes a requirement for you to continue to use Chromium and installs itself behind your back. This breaks one of the major worries many people had when Snap was announced and a promise from its developers that it would never replace APT.

A self-installing Snap Store which overwrites part of our APT package base is a complete NO NO. It’s something we have to stop and it could mean the end of Chromium updates and access to the snap store in Linux Mint.

A year later, in the Ubuntu 20.04 package base, the Chromium package is indeed empty and acting, without your consent, as a backdoor by connecting your computer to the Ubuntu Store. Applications in this store cannot be patched, or pinned. You can’t audit them, hold them, modify them or even point snap to a different store. You’ve as much empowerment with this as if you were using proprietary software, i.e. none. This is in effect similar to a commercial proprietary solution, but with two major differences: It runs as root, and it installs itself without asking you.
Dat is toch best wel een dingetje en is voor mij een reden om Ubuntu niet eens meer te willen gebruiken.
Canonical heeft erg vreemde trekjes......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@jbhc : Beetje een vaag artikel...

Wat is er nou echt aan de hand :?

Lijkt zo op het eerste gezicht een Ubuntu iets te zijn en niet van toepassing op Kubuntu bijvoorbeeld ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:56:
@jbhc : Beetje een vaag artikel...

Wat is er nou echt aan de hand :?

Lijkt zo op het eerste gezicht een Ubuntu iets te zijn en niet van toepassing op Kubuntu bijvoorbeeld ?!
Kijk eens naar https://packages.ubuntu.com/focal/chromium-browser. En vergelijk dat dan eens met https://packages.debian.org/sid/chromium.

Wat ze doen is je laten denken dat je Chromium uit de repo haalt, maar feitelijk krijg je gewoon een traag kut snap package die je eigenlijk helemaal niet wilt. En dat is dus niet alleen bij Ubuntu, maar elke Ubuntu smaak. Het maakt dus niet uit of je Kubuntu, Mubuntu (mate), Cubuntu (Cinnamon), Xubuntu of plain Ubuntu neemt, doe een 'apt install chromium' en je krijgt snapd ipv de browser.

Ranzigheid ten top. Als ze hier mee door gaan, heb je straks alleen nog maar de kernel en een paar base libraries, de rest komt als snap package.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hmm... direct uit Kubuntu 19.10 :
# apt-cache policy chromium-browser
chromium-browser:
  Installed: (none)
  Candidate: 79.0.3945.79-0ubuntu0.19.10.2
  Version table:
     79.0.3945.79-0ubuntu0.19.10.2 500
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu eoan-updates/universe amd64 Packages
     77.0.3865.120-0ubuntu1~snap1 500
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu eoan/universe amd64 Packages

Geeft beiden aan, maar Software Center - Discover weer niet :?

APT laat echter wel het volgende zien :
chromium-browser - Transitional package - chromium-browser -> chromium snap
chromium-browser-l10n - Transitional package - chromium-browser-l10n -> chromium snap
chromium-chromedriver - Transitional package - chromium-chromedriver -> chromium snap
chromium-codecs-ffmpeg - Transitional package - chromium-codecs-ffmpeg -> chromium-ffmpeg snap
chromium-codecs-ffmpeg-extra - Transitional package - chromium-codecs-ffmpeg-extra -> chromium-ffmpeg snap

:r

Het enige dat ik niet snap is hoe je de codecs-ffmpeg-extra package zo kan aanbieden, want volgens mij gebruiken andere browsers die ook ?!

En dit vond ik ook wel vaag :
chromium-lwn4chrome - Chromium extension for making LWN.net slightly easier to read
chromium-tt-rss-notifier - Chromium extension providing toolbar button for TT-RSS installations
chromium-ublock-origin - general-purpose lightweight ads, malware, trackers blocker (Chromium)

Extensions is toch echt iets dat je vanuit je browser hoort te beheren en niet via APT :?

Gelukkig gebruik ik die ranzige browser niet! :Y)
Wat ze doen is je laten denken dat je Chromium uit de repo haalt, maar feitelijk krijg je gewoon een traag kut snap package die je eigenlijk helemaal niet wilt. En dat is dus niet alleen bij Ubuntu, maar elkeUbuntu smaak. Het maakt dus niet uit of je Kubuntu, Mubuntu (mate), Cubuntu (Cinnamon), Xubuntu of plain Ubuntu neemt, doe een 'apt install chromium' en je krijgt snapd ipv de browser.

Ranzigheid ten top. Als ze hier mee door gaan, heb je straks alleen nog maar de kernel en een paar base libraries, de rest komt als snap package.
Vooruitgang door achteruitgang inderdaad! |:( -O-

Sluit ook mooi aan bij dat artikel van laatst uit het andere Topic : https://tonsky.me/blog/disenchantment/ _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
Het ergste is dat ze achter je rug om ipv chromium snapd installeren.

Prima als ze over willen naar snap maar wees daar dan eerlijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dat hele snap-geneuzel is ook eigenlijk altijd mijn grootste kritiek in de reviews.

Ik gebruik nu overigens Pop!_OS (op laptop, desktop Ubuntu 20.04) en dat bevalt op zich goed, daar geven ze heel duidelijk aan dat je ergens een flatpak of deb van kunt downloaden (dan weer geen snaps... terwijl het wel een *buntu-afgeleide is technisch gezien). Dat is een veel nettere manier van weergeven in het software center dan wat Canonical doet.

Ik heb al vaker gevraagd aan Canonical wat ze daar nou mee willen, het blijft gewoon steeds vaag. 'We kiezen het beste' dat soort teksten. Toch zijn al die Debian-afgeleiden wel belangrijke drivers voor Desktop-Linuxjes en is het toch makkelijk om een *buntu of andere deb-afgeleide te gebruiken als je wat meer mainstreamdingen gebruikt, of wat wil gamen zonder nog moeilijk te hoeven doen (ik bedoel, Valve heeft zelfs Alyx net native uitgebracht voor Linux...) Overigens is de documentatie van Arch weer heel goed als het gaat om Steam-related dingen.

Ach. Keuzes.. Pop: fijn OSje hoor, maar een ding snap ik niet: waarom hebben ze superstandaard keyboard shortcuts gewijzigd, zoals ctrl-alt-t voor terminal is super-t en sluiten van een window is NIET alt-f4 maar super-Q.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
Over die chrome snap.....stel dat Firefox ooit snap-only wordt...

Als dat doorgaat, stap ik ooit rustig over naar Manjaro.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjah op 09-06-2020 06:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

letatcest schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:47:
Overigens is de documentatie van Arch weer heel goed als het gaat om Steam-related dingen.
Ik gebruik vaak de Arch Wiki om dingen in andere distro's te fixen! :+
Sjah schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:38:

Mja, ik wil sowieso nog een keer "De FreeBSD van Linux" proberen a.k.a. Gentoo dus mocht het straks zover komen : Hoppa! Gentoo erop! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, kijk eens naar https://packages.debian.org/sid/webext-ublock-origin dan. Debian doet het ook gewoon hoor, ublock-origin in een .deb package voor zowel FF als Chromium leveren. Heb je als gebruiker uiteindelijk weinig aan, want die uit de repo gaat snel achterlopen op upstream.
jbhc schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:14:
[...]

Het ergste is dat ze achter je rug om ipv chromium snapd installeren.

Prima als ze over willen naar snap maar wees daar dan eerlijk over.
Je krijgt ook gewoon Chromium. Je ziet het niet aan de dependencies, maar de post-install stap zal vast een 'snap install chromium' doen.
Sjah schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:38:

Ik ben jaren geleden door het hele upgrade gezeik dat voor mij maar 1x heeft gewerkt in de jaren dat ik Ubuntu gebruikte al overgestapt op Debian Unstable. Vanaf dag 1 was het stabieler dan Ubuntu in 3 maanden na release ooit was.
Dus mocht je toch bij de eenvoud van .deb willen blijven en niet extra zooi moeten compileren via AUR, kan je altijd hier nog naar kijken. Je hebt blijkbaar al genoeg aan Ubuntu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
Sinds Ubuntu 19.10 is het gedrag van sudo veranderd. Zie uitleg hier:
https://askubuntu.com/que...e-differently-since-19-10

Mijn probleem is dat ik post installatie scripts gebruik en docker-compose.
mijn docker-compose mount volumes in /home/username/docker/... en hiervoor gebruikte ik $HOME als variabele dus $HOME/docker.

$HOME gebruik ik in meer scriptjes die ik na een verse Ubuntu installatie draai, en ik verwacht dan /home/username. Niet /root.

Sinds 19.10 krijg je altijd /root door.

Hetzelfde artikel geeft als oplossing alleen maar lelijke opties:
  1. als je een commando uitvoert, dat altijd zo doen:
    code:
    1

sudo --preserve-env=HOME
  2. visudo aanpassen, wat risico's met zich meebrengt.
Ik ben erg benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Ik overweeg /home/$USER/... te gebruiken in mijn bash scripts en in docker-compose.yml, maar dat gaat natuurlijk ook niet goed, want icm sudo is de user gewoon root. Dus ik zal iets als $LOGNAME moeten gebruiken, wat volgens mij altijd de huidige admin user is die is ingelogd. Toch vind ik het geen nette oplossing.

edit:
dit lijkt de oplossing te zijn: sudo -E
dit is prima voor een bash script, dingen downloaden naar je home folder etc.

Echter kan ik mij voorstellen dat
code:
1
sudo -E docker-compose -f ~/docker/docker-compose.yml up -d

ongewenste effecten zal hebben. Wellicht toch een aparte environment variable voor docker maken in docker/.env, bijvoorbeeld USERHOME=/home/$LOGNAME

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 10-06-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
@Jazco2nd Je hebt /home toch helemaal niet nodig?
Je kan toch ~<username>/ gebruiken om in de desbetreffende directory iets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Lizard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:10:
@Jazco2nd Je hebt /home toch helemaal niet nodig?
Je kan toch ~<username>/ gebruiken om in de desbetreffende directory iets te doen?
Ik wil een environment variable gebruiken. Omdat ik deze dingen mogelijk op meer systemen ga gebruiken.

$USER is root als je sudo gebruikt. Daarom $LOGNAME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
Er zijn nog 2 eventuele mogelijkheden: het commando logname geeft ook de ingelogde gebruiker terug.
En als je sudo gebruikt is er ook nog een $SUDO_USER die gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:07
Hallo

Gisteren probeerde ik mijn Ubuntu Server 18.04 LTS te upgraden maar kreeg te maken met enkele foutmeldingen.
Na het uitvoeren van "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" kreeg ik deze melding:
Job for systemd-networkd.service failed because a timeout was exceeded.
See "systemctl status systemd-networkd.service" and "journalctl -xe" for details.
De progress stond op 15%.
Na lang wachten heb ik uiteindelijk een restart uitgevoerd en opnieuw proberen upgraden. Toen kreeg ik deze melding:
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock-frontend - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), is another process using it?
Het systeem stelde voor om "sudo dpkg --configure -a" uit te voeren wat ik ook heb gedaan. Na terug even wachten leek het probleem opgelost.
Opnieuw "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" gedaan en nu lukte wel alles.

Wat kan de oorzaak geweest zijn en wat is er eigenlijk gebeurd? Is mijn systeem nu beschadigd?

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tomovich schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:22:
Hallo

Gisteren probeerde ik mijn Ubuntu Server 18.04 LTS te upgraden maar kreeg te maken met enkele foutmeldingen.
Na het uitvoeren van "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" kreeg ik deze melding:

[...]

De progress stond op 15%.
Na lang wachten heb ik uiteindelijk een restart uitgevoerd en opnieuw proberen upgraden. Toen kreeg ik deze melding:

[...]

Het systeem stelde voor om "sudo dpkg --configure -a" uit te voeren wat ik ook heb gedaan. Na terug even wachten leek het probleem opgelost.
Opnieuw "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" gedaan en nu lukte wel alles.

Wat kan de oorzaak geweest zijn en wat is er eigenlijk gebeurd? Is mijn systeem nu beschadigd?

Bedankt!
Zou je dit even een eigen topic willen geven? Zie de topicwaarschuwing enzo. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:07
Heb hier een nieuw topic gemaakt.
Ik dacht dat alles wat Ubuntu was in dit topic mocht, sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
De Linux Mint 20 beta images staan online! *O*

https://mirrors.edge.kernel.org/linuxmint/testing/

offtopic:
Naar mijn mening on-topic, want gebaseerd op Ubuntu, meest populaire alternatief voor Ubuntu, en ooit begonnen met de tagline "Ubuntu how it should be".

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:24:

Ik ben jaren geleden door het hele upgrade gezeik dat voor mij maar 1x heeft gewerkt in de jaren dat ik Ubuntu gebruikte al overgestapt op Debian Unstable. Vanaf dag 1 was het stabieler dan Ubuntu in 3 maanden na release ooit was.
Dus mocht je toch bij de eenvoud van .deb willen blijven en niet extra zooi moeten compileren via AUR, kan je altijd hier nog naar kijken. Je hebt blijkbaar al genoeg aan Ubuntu.
Is AUR zo een rampenplan dan, en gebruik je dat zo vaak? Kwestie van uurtje of hooguit 2 inlezen lijkt me.

En wat bedoel je met je laatste zin, of ben ik nu achterdochtig?

Maar goed, ik begrijp van jou dat Debian nooit de kant opgaat van Chrome (danwel Fx) in snapvorm-only...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Is AUR zo een rampenplan dan, en gebruik je dat zo vaak? Kwestie van uurtje of hooguit 2 inlezen lijkt me.
Heb het nooit gebruikt. Arch nooit aangeraakt. Maar wat ik zo hier en daar op het Arch forum en hun wiki zie en begrijp wat AUR is, is het niets meer dan een source tarball en compile instructies middels een script. Feitelijk ben je dus aan het compileren en heb je allerlei compile dependencies nodig.
Als ik het verkeerd heb begrepen en het binaries zijn ipv dat je zelf moet compilen, hoor ik dat graag. :)
En wat bedoel je met je laatste zin, of ben ik nu achterdochtig?
Eerder achterdochtig. Ik doelde er meer op dat je nu met Ubuntu prima uit de voeten kan, dus de uitgebreide selectie aan mogelijkheden en software van Arch met AUR is niet direct een vereiste voor je dagelijkse bezigheden.
Maar goed, ik begrijp van jou dat Debian nooit de kant opgaat van Chrome (danwel Fx) in snapvorm-only...
Ik zit zelf niet in de Debian community, dus die garantie kan ik je niet geven. Wel ben ik wat meer bekend met de filosofie achter Debian en die is wat strakker dan die van Canonical voor Ubuntu. Ik verwacht daarom dat ze geen packages in de repo gaan vervangen voor snap versies. Deze zullen eerder uit de repo worden verwijdert.

Debian is volledig community driven en is afhankelijk van package maintainers. Mensen die vaak de software zelf gebruiken en er een zekere trots uit halen door de software te compileren, dan het werk afschuiven op een andere, 'onbetrouwbare' partij.

Je moet een Linux distro kunnen vertrouwen. De enige manier hoe je dat kan, is door het hele traject inzichtelijk te hebben. Snap packages zijn al gecompileerd en ik weet niet hoe je kan zien met welke opties e.d. deze zijn gemaakt. Want welke garantie heb je dat een snap package geen terugbelfunctie heeft en informatie over gebruik doorstuurt naar een server? En welke garantie heb je dat een update niet de rest van je omgeving sloopt? Kan je terug naar de vorige versie?
Redelijk wat vragen richting snap over de betrouwbaarheid en garanties voor je systeem. Vragen die niet makkelijk zijn te beantwoorden. Terwijl dat voor een distro zelf wel makkelijk te beantwoorden moeten zijn.

Maar dat is mijn mening. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeekK
  • Laatst online: 16:49

GeekK

Rag Mama Rag

Hero of Time schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Als ik het verkeerd heb begrepen en het binaries zijn ipv dat je zelf moet compilen, hoor ik dat graag. :)
Kan allebei, er zijn ook genoeg binaries, bv alle pakketten met '-bin', maar ook Vivaldi, om een voorbeeld te noemen.

Sorry dat ik in jou plaats antwoord, @Sjah...

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sjah schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Dat hangt ervan af hoeveel tijd je erin wil steken. Als een pakket met X afhankelijkheden je nekhaar overeind doet staan, dan is AUR de perfecte oplossing. Maar dat gaat wel bakken tijd vreten en dat zal met de regelmaat van de klok dingen overhoop halen. Als je 't alleen gebruikt omdat pakket X niet in de Arch-repo's zelf zit, dan kan het best meevallen. Maar je kan het zo gek niet bedenken of variant X, Y, Z etc. zit wel in AUR. Dat kan snel een straatje zonder eind worden.

Hoe meer controle, hoe meer tijd je eraan dient te besteden. Da's de hele reden waarom ik van Arch naar Debian ben overgestapt: omdat je op de duur meer bezig was met je systeem op orde te houden dan met het te gebruiken. Zijn er dingen die me storen aan Debian? Best wel. Maar ik wil een bruikbaar systeem met een minimum aan onderhoud, dus dat neem ik er met plezier bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 14-06-2020 15:12 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@ 3 reacties boven mij:

Weet niet of dit het topic is om daar over door te bomen. Wel heb ik het idee dat linux-distros vooral gaan over welke packagemanager je wilt (lees:welk gemak/veligheid), ik bedoel ze hebben allemaal een linuxkernel.

ik open wel even nieuw topic...

[ Voor 31% gewijzigd door Sjah op 14-06-2020 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
nero355 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:39:
Mja, ik wil sowieso nog een keer "De FreeBSD van Linux" proberen a.k.a. Gentoo dus mocht het straks zover komen : Hoppa! Gentoo erop! :Y)
Indien je het geinstalleerd hebt, welkom (terug) en leuk om nieuw volk te zien bij Gentoo.
Een van de laatste distro's waar je de keuze hebt om niet in heel de systemd hell mee te gaan maar ze gewoon je eigen keuze laten *O*

Weet wel dat Gentoo van nu ook een stuk anders is dan een jaar of 10 a 15 geleden. Het is veel lastiger om een draaiende Gentoo systeem zo hard te verneuken dat het niet meer op te lossen is. Portage is veel volwassener te noemen dan toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Laat? :? Drie maanden om de eerste bugs (na de grote release) eruit te halen en de stabiliteit te garanderen voor productie vind ik prima. Je zit toch als bedrijf niet op hete kolen te wachten tot je eindelijk kan upgraden? De vorige LTS draait nog prima, wat dat betreft.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja, maar eerder werd ergens Juni als normaal voor de .1 genoemd. Daarnaast vind ik van eind April tot half/eind Juni wachten voor de private-user lang genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo laat is het nou ook weer niet. Ik weet niet beter dan dat het altijd zo rond augustus kwam. Voor het idee, 18.04.1 kwam op 30 juli uit en Ubuntu 16.04.1 op 28 juli. Hoe je dan komt op juni is wel interessant om te weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Waarom is dat interessant? Omdat jij degeen was die liep te roepen dat je het nooit voor JuNi moet verwachten die .1? Nou alsjeblieft. :o

Kom, blijkbaar is het dus Juli, nou klaar ermee. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Sjah op 29-06-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dus...

Toen was het ineens bijna Juli en ik dacht heel simpel : Laat ik mijn Kubuntu 19.10 installatie eens naar 20.04 LTS updaten!

Maar...

Was dat effe een slecht plan! :D :P

Het resultaat was het volgende :
- Alle applicaties ineens niet meer in Dark Mode/Theme.
- Cantata en mpd verdwenen en vervangen door de draak die Elisa heet en eruit ziet als een crappy Electron app met amper settings/instellingen! :o
Het automatisch opstarten van mpd in user mode wat ik had ingesteld is dus ook weg... :'(
- Een System Tray die ineens allerlei extra icons heeft waar ik niet om vroeg en zelfs de notificaties van Discover (Updates) niet meer verwijderbaar zijn :?
- Af en toe heb ik een vertraging als ik het systeem afsluit.
- Gedrag van mijn touchpad moest ik effe opnieuw instellen, want die deed af en toe ook raar.
- Mijn pulseaudio-dlna installatie is ook verwijderd.
Geen ramp, maar toch... doe eens niet!
- Nog wat dingetjes die ik effe vergeten ben :$

Maar er is ook een positieve kant aan dit hele verhaal : Telegram is nu native beschikbaar naast de oude snap optie! _O- :+

Deze hele ervaring was dus niet bepaald fijn en misschien heeft @Hero of Time toch wel een punt met zijn "Installeer toch gewoon Debian Testing!" theorie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@nero355
Nou, ik ga mijn tanden misschien binnenkort ns in Debian zetten. En dan met Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:31:
- Af en toe heb ik een vertraging als ik het systeem afsluit.
"A stop job is running for Session c2 of user ..." toevallig?

https://unix.stackexchang...king-too-long-to-shutdown

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raven schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:49:
[...]

"A stop job is running for Session c2 of user ..." toevallig?

https://unix.stackexchang...king-too-long-to-shutdown
Dat is een probleem van systemd, niet specifiek van Ubuntu. Ik heb het met m'n Debian ook wel eens. Meest frustrerende is als er geen tijdlimiet is voor het wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aaah systemd O+ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Dat is een probleem van systemd, niet specifiek van Ubuntu. Ik heb het met m'n Debian ook wel eens. Meest frustrerende is als er geen tijdlimiet is voor het wachten. :(
Niet van het proces dat niet afgesloten wil worden? Ik heb namelijk exact hetzelfde als die link, dus ook Ubuntu LXDE en pcmanfm als proces dat na 90s wachten gekilled wordt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Raven schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Niet van het proces dat niet afgesloten wil worden? Ik heb namelijk exact hetzelfde als die link, dus ook Ubuntu LXDE en pcmanfm als proces dat na 90s wachten gekilled wordt.
Nee, ander proces. Nooit duidelijk welke precies, gewoon 'a stop job'. Ik heb nooit verder gekeken in de logs, want ik forceer het na 2 minuten wachten. Of eerder, net naar gelang m'n gemoedstoestand.

Het is iig iets dat niet specifiek aan Ubuntu of LXDE te wijten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Nee, het is echt heel maf :
- Power Off clicken.
- Vervolgens verschijnt de zwarte overlay met daarop Power Off/Restart/enz.
- Ik click dan nogmaals op Power Off.
- Vervolgens staat ik weer naar mijn Desktop waarop je niks kan doen en lijkt alles effe bevroren, maar heb ik het systeem wel een keer via CTRL+ALT+DEL weten te rebooten op zo'n moment 8)7 :+
Hero of Time schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:28:
Inderdaad vreselijk irritant! :(

Gelukkig gebeurt het niet al te vaak en is er meestal wel een timer aanwezig, maar op de een of andere manier gebeurt het altijd als het effe niet uitkomt! |:(

Maar goed... nog steeds sneller dan Windows nadat je Windows Update hebt gedraaid! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@hierboven...

Ja de CTRL Alt Del werkt wel, maar moet dacht ik supersnel 3x achter mekaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:10:
@hierboven...

Je moet het minstens 7 keer binnen 2 seconden doen om precies te zijn. Dat is iig wat je te zien krijgt als je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dan was dat vroeger onder OS/2 toch handiger: gewoon een keer de linker en de rechter muisknop tegelijk indrukken en 10 seconden later kwam (bijna) elke blokkering vrij.

Zit er ergens tegenwoordig nog een functie onder "2 muisknoppen" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Hero of Time ik kirjg niks te zien...??

@aawe mwan nog met Os2 gewerkt, wauw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:10:
@hierboven...

Twee keer was genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

En alt-sysrq-reisub dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Nu online

Dirk

Sysrq is op Ubuntu standaard grotendeels uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

reisub :?

Ik ken heel wat legacy knoppen, maar die is nieuw! :P

/EDIT :
letatcest schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:39:
Ah, nee, ja, het is dus: <ALT> <SysRq> ingedrukt houden en dan achtereenvolgens REISUB intikken. Weet nooit of je dan ook <SHIFT> moet indrukken, hangt van je toetsenbord af geloof ik. Maar het is een soort 'magic key' om toch altijd nog te kunnen resetten, ook als alles berzerk is.
Op die fiets! Thnx! :)

[ Voor 51% gewijzigd door nero355 op 02-07-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:31:
[...]

reisub :?

Ik ken heel wat legacy knoppen, maar die is nieuw! :P
Ah, nee, ja, het is dus: <ALT> <SysRq> ingedrukt houden en dan achtereenvolgens REISUB intikken. Weet nooit of je dan ook <SHIFT> moet indrukken, hangt van je toetsenbord af geloof ik. Maar het is een soort 'magic key' om toch altijd nog te kunnen resetten, ook als alles berzerk is.

edit: het is een toets (sysrq) uit het verre verleden om altijd nog iets te kunnen doen. Wikipedia: Magic SysRq key :)

[ Voor 16% gewijzigd door letatcest op 02-07-2020 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie je wel de melding dat het systeem wacht op een taak of dat ook niet? Anders zou het nog mogelijkerwijs kunnen komen omdat dat bericht óf direct uit zicht komt omdat 't systeem al is afgesloten óf omdat 'quiet' als kernel parameter is meegegeven en het daarom niet toont. Iets wat ik zelf altijd direct uitzet, de opties 'quiet splash'. Was vroeger handig om te zien als het ergens wat langer over deed bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Heb splash aangezet, merk het wel als het zich weer es voordoet. Ja soms zag ik wel dat die op een taak wachtte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
letatcest schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Ah, nee, ja, het is dus: <ALT> <SysRq> ingedrukt houden en dan achtereenvolgens REISUB intikken.
Volgens mij gewoon "SUB" en werken "REI" al (heel) lang niet meer. Geen shift nodig.

B is reboot. SU is om je bestanden veilig te stellen.

emergency Sync
Unmount
reBoot

Geef S en U ook even een seconde de tijd voordat je de volgende ingedrukt, of houd je hdd-led in de gaten.

edit:
Dirk schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:37:
Sysrq is op Ubuntu standaard grotendeels uitgeschakeld.
Dat is het misschien. :) Maar S en U werken altijd wel, daarna op reset drukken als B niet werkt.
edit:

Op mijn laptop staat geen sysRq knop maar werkt het alsnog met Alt Gr + Fn + Pause. Gebruik het helaas nog vaak. Eigenlijk is het gewoon een reboot als je console of videokaart vastloopt, maar het voorkomt schade aan je actieve bestanden aanzienlijk.

[ Voor 56% gewijzigd door Sando op 02-07-2020 21:19 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@Sando

Tx SUB werkt op Ubuntu, en je tip van Alt en Fn en PS is ook prima op mijn moderne kb zonder sysRq. Je komt bijna handen tekort haha.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 02-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dirk
  • Nu online

Dirk

Ik heb even gekeken, maar dit is de standaard instelling op Ubuntu:
$ cat /etc/sysctl.d/10-magic-sysrq.conf 
# The magic SysRq key enables certain keyboard combinations to be
# interpreted by the kernel to help with debugging. The kernel will respond
# to these keys regardless of the current running applications.
#
# In general, the magic SysRq key is not needed for the average Ubuntu
# system, and having it enabled by default can lead to security issues on
# the console such as being able to dump memory or to kill arbitrary
# processes including the running screen lock.
#
# Here is the list of possible values:
#   0 - disable sysrq completely
#   1 - enable all functions of sysrq
#  >1 - enable certain functions by adding up the following values:
#          2 - enable control of console logging level
#          4 - enable control of keyboard (SAK, unraw)
#          8 - enable debugging dumps of processes etc.
#         16 - enable sync command
#         32 - enable remount read-only
#         64 - enable signalling of processes (term, kill, oom-kill)
#        128 - allow reboot/poweroff
#        256 - allow nicing of all RT tasks
#
#   For example, to enable both control of console logging level and
#   debugging dumps of processes: kernel.sysrq = 10
#
kernel.sysrq = 176
Je kunt dus alleen sync, remount readonly en reboot. De overige commando's staan standaard uit omdat je daarmee beveiligingen zoals lockscreens kunt slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Heb even overgeschakeld naar Wayland, en dat lijkt sneller met de browser, en niet weinig ook, heb het over videootjes in Firefox. Maarja, ik ken dat, dat kan heel goed psychologisch zijn.
En wat ik dan raar vind, nu ik op Wayland zit, dat Google Earth zegt dat die op x.org zit............maar Wayland was toch totale vervanger van x.org..., nja het zal allemaal wel.

[ Voor 32% gewijzigd door Sjah op 09-07-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met welke DE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Gnome/Ubuntu 18.04.4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien moet ik het er ook nog maar es op wagen, met Debian Testing hier, met Skylake...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De programma's die je gebruikt moeten ook echt Wayland ondersteunen. Doen ze dat niet, zoals blijkbaar Google Earth, dan zal er gebruik gemaakt worden van de koppeling om X11 programma's in een Wayland sessie te tonen. Beetje vergelijkbaar met de nVidia Optimus techniek door een programma via optirun op de nVidia videokaart te laten werken.

Gnome en KDE zijn een aardig eind, maar lang niet alles werkt native met Wayland. Moet zelf ook eerlijk zeggen dat ik zelf nog helemaal niet met Wayland heb gewerkt. Misschien iets om komende week eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
tJa weet niet wat ik hiervan moet vinden... https://www.forbes.com/si...nux-flutter/#1bf797ec2dbd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Embrace, Extend, Extinguish: the Mountain View way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

De google graveyard even negerend, wat is er om niet leuk aan te vinden: cross compatibele apps voor Mac, iOS, Android, en Linux. Wat Snap, AppImage, en Flatpak beoogden, kan met de hoeveelheid geld en 'pull' van Google in 1 klap realiteit worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

amx schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:19:
De google graveyard even negerend, wat is er om niet leuk aan te vinden: cross compatibele apps
Op het moment dat men het heeft over apps op een normale desktop of laptop dan moet ik al gelijk meteen kotsen! :r

Daarnaast mag Google hun troep van mij houden en hoef ik hun Electron zooi niet op mijn PC of laptop te hebben en al helemaal niet op een server! :/

Kortom : Ik zie steeds meer reden om Ubuntu te dumpen op deze manier, want naast alle nadelen heeft het ook heel veel weg van
Borromini schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:07:
Embrace, Extend, Extinguish: the Mountain View way.
inderdaad! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

nero355 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:21:
[...]

Op het moment dat men het heeft over apps op een normale desktop of laptop dan moet ik al gelijk meteen kotsen! :r

Daarnaast mag Google hun troep van mij houden en hoef ik hun Electron zooi niet op mijn PC of laptop te hebben en al helemaal niet op een server! :/

Kortom : Ik zie steeds meer reden om Ubuntu te dumpen op deze manier, want naast alle nadelen heeft het ook heel veel weg van

[...]

inderdaad! :X
Wauw, een heleboel emotie (hoe durven ze: apps, pschaw!), al dan niet terecht. Zie helaas geen rationele argumenten.

Zodra ontwikkelaars een verdienmodel gaan zien in deze taal en Windows gaan overslaan is dit toch alleen maar goed voor de Linux community? (Weet niet of dit olie op het vuur gooien is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Nou ik vind wijzen op de apps als zijnde "verkleutering van de pc" nogal rationeel. Ja dat is mijn uitleg, welke uitleg zoek je er anders achter?

[ Voor 27% gewijzigd door Sjah op 11-07-2020 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

amx schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:16:
Wauw, een heleboel emotie (hoe durven ze: apps, pschaw!), al dan niet terecht. Zie helaas geen rationele argumenten.
Het is de zoveelste variant van Wikipedia: Dumbing down maar blijkbaar kan dat heel veel mensen helaas helemaal niks schelen... :/
Zodra ontwikkelaars een verdienmodel gaan zien in deze taal en Windows gaan overslaan is dit toch alleen maar goed voor de Linux community? (Weet niet of dit olie op het vuur gooien is)
Ja, echt geweldig man! Dan kan krijgen we ook dit soort troep onder Linux te zien : nieuws: Fout in Facebook-sdk liet iOS-apps waaronder Spotify en Tinder crashen d:)b _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx

amx

nero355 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Het is de zoveelste variant van Wikipedia: Dumbing down maar blijkbaar kan dat heel veel mensen helaas helemaal niks schelen... :/
Ik zie het een beetje als de kleren van de keizer.
Dat kan zowel voor dumbing down gelden als BTW I use Arch fanatici. Op zich wel een valide statement dit keer. Het staat vind ik wel los van waarom flutter/cross compatibele software een voorbeeld van dumbing down is, waar je aanvankelijk op reageerde met je afkeer van het woord app.
[...]

Ja, echt geweldig man! Dan kan krijgen we ook dit soort troep onder Linux te zien : nieuws: Fout in Facebook-sdk liet iOS-apps waaronder Spotify en Tinder crashen d:)b _O-
Dan installeer je die troep toch niet? Of ben je bang voor een herhaling van het Chromium/snap drama. Of is dit tegenstrijdig met elkaar?

In het voorbeeld dat je aanhaalt, had pihole dit trouwens makkelijk kunnen afvangen (gewoon alle Facebook crap blokkeren). Denk ook dat de vergelijking cross compatibiliteit en openstellen van een OS voor een programmeertaal mank gaat vanwege de hoge mate van portabiliteit. Zit de Facebook sdk niet in de Spotify apt package?

Hoeveel makkelijker wordt het nu om populaire software in Linux te starten, serieus? Dat vind ik de interessantere vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
Geinig dat er meer mensen een enorme hekel aan apps hebben (net zoals insta waarschijnlijk).

Ik vind Canonical maar een rare toko. Ooit was het veelbelovend maar keer op keer luisteren ze niet naar de community en komen ze weer met een of ander vaag project.

Wanneer bedrijven zoals Google of MS zich met Linux willen gaan bemoeien wordt ik altijd een beetje achterdochtig. Die bedrijven zijn er in de basis op uit om met hun software geld te verdienen aan consumenten. Iets wat volgens mij niet goed samen gaat met de gedachte achter Linux / Open Source.

Een van de weinige bedrijven die het op dat vlak qua verdienmodel wel goed voor elkaar heeft is RedHat.
Pagina: 1 ... 57 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!