Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19
Versie 1.41 heeft bij input plugins Opus plugin staan (zie dat staan in het about scherm).
Heb er niks mee, dat opus, maar zou dus moeten werken. Waarom is opus interessant dan, zijn er live concerten te streamen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:33:
Raar dat ik niemand ooit over Xfce DE hoor, dat vond ik aardiger dan de korte indruk die ik van KDE heb. Zelf ben ik Gnome-adept.
Eigenlijk horen discussies over een DE in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments. Maar FYI, ik draai zelf Xfce sinds m'n begintijd met Linux. Wel een andere window manager, eerst Beryl daarna CompizFusion. In eerste instantie vanwege de leuke effecten, maar nu omdat het toch meer functionaliteit heeft dan standaard Xfwm.

Als ik moet kiezen tussen Gnome en Xfce, dan wint die laatste. Is de keus Gnome of KDE, dan is m'n voorkeur KDE. Gnome heeft mij nooit weten te interesseren en sinds versie 3 is het er niet beter op geworden, eerder slechter.
En nog iets, heb de ideale Winamp vervanger gevonden, QMMP, wat op zijn beurt XMMS destijds (2017?) heeft vervangen. Wel met de ppa installen, want de Software Center installer is helemaal ruk vwb dit programma.
Weet je zeker dat dat de 'ideale' vervanger is? Ik heb er ook eens naar gekeken (jaren geleden, dat wel) maar het loopt toch echt achter op zaken vergeleken met Audacious. Voor @Borromini is het zeker een leuke speler, want het kan opus afspelen omdat ze ffmpeg ondersteunen. Hierdoor heb je gelijk een enorme hoeveelheid aan formaten die je kan afspelen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben tevreden met MPD :p

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Hero of Time

Ja QMMP is voor mij prima. Heb Audacious een volbloed kans gegeven, maar na een maand was ik het zat.
Dingen die beter zijn zullen er zijn, weet niet meer wat, misschien (voor mij) onzin als podcast en internetradio gedoe (lees browser).

[ Voor 17% gewijzigd door Sjah op 04-08-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik luister naar een simpele stream of lokale muziek. Zoveel spannends doe ik er dus ook niet mee. Ik weet niet welk lettertype QMMP gebruikt als je de playlist inklapt, maar Audacious heeft iig nog wel eens moeite met speciale tekens, vooral als die uit een niet-westerse tekenset komen.

Ik kon iig niet echt meekomen met QMMP. Het lijkt ook niet echt onder actieve ontwikkeling te zitten. Er is een release van dit jaar, maar heb niet het idee dat het echt hard gaat vergeleken met Audacious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-05 12:38
Room42 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:58:
[...]

Laat? :? Drie maanden om de eerste bugs (na de grote release) eruit te halen en de stabiliteit te garanderen voor productie vind ik prima. Je zit toch als bedrijf niet op hete kolen te wachten tot je eindelijk kan upgraden? De vorige LTS draait nog prima, wat dat betreft.
Als je als bedrijf echt alleen de LTS volgt door policies, dan kan ik mij voorstellen dat je wel degelijk zit te springen om een nieuwe versie.

Alle versies binnen 18.04 zijn in een hoop gevallen wel aan een update toe.
Haproxy 1.8.8 met reload issues waardoor oude processen blijven staan. varnish, php nginx allemaal redelijk oude versies.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je nu echt wel naar nieuwere versies toe wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je nieuwe versies wilt van een specifieke applicatie, kan je altijd nog een upstream repo toevoegen. Desnoods ga je het zelf compileren.

Maar als serieus bedrijf ga je niet op de eerste dag je hele omgeving upgraden naar de laatste Ubuntu release, want Canonical gooit Ubuntu altijd op een vaste dag de deur uit, ongeacht de staat. Ga je dus op release dag over, dan kan je er je klok op gelijk zetten dat je direct tegen gezeik, instabiliteit en andere problemen gaat lopen.

De versies in een LTS staan in principe stil. Dat weet je wanneer je dit gaat draaien. Na een jaar loop je dus al achter. Na twee jaar zeker. Blind upgraden is niet handig. Het draait al die tijd met die specifieke versie. Heb je acute problemen dat je echt moet upgraden, dan doe je echt iets goed fout als je er niet eerder werk van hebt gemaakt.

• Sjah
Even een kleine annoyance....als je rechtsklikt op de desktop, hoelang het duurt voordat menu verschijnt. Vraag me af of dat keus is van de makers, of dat er iets mis is met mijn videokaart/drivers....(amd r7/265).
Wat ik lang noem.....nou seconde of 6. Heb wel dual monitor, en uiteraard HR-wallpapers, maar net alsof dat moet uitmaken met die GPU's van nu.

[ Voor 28% gewijzigd door Sjah op 03-09-2020 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Welke DE gebruik je? Het menu hoort nagenoeg instantaan te verschijnen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Sjah
Gnome 3.28.2 in Ubuntu 18.04.5. :) Drivers zijn vziw MESA standaard opensource die Ubuntu meegeeft.

Edit: na reboot is het nu goed, maar zal vast wel weer fout gaan, ik ga hem na de standby van vannacht bekijken.

[ Voor 84% gewijzigd door Sjah op 03-09-2020 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:21:
Even een kleine annoyance....als je rechtsklikt op de desktop, hoelang het duurt voordat menu verschijnt. Vraag me af of dat keus is van de makers, of dat er iets mis is met mijn videokaart/drivers....(amd r7/265).
Wat ik lang noem.....nou seconde of 6. Heb wel dual monitor, en uiteraard HR-wallpapers, maar net alsof dat moet uitmaken met die GPU's van nu.
Dat is zodat de Windows ME gebruikers zich thuis voelen! :+

Die had namelijk ook zoiets met het legen van de Prullenbak geloof ik :P

/Flauw, maar kon het niet laten... O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Dat klinkt gewoon meer als je RAM geheugen dat volzit of dat hij dingen uit swap moet halen ofzo?
Of data van een tragere "spinning rust" disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
20.04.1 is al zeker maand uit. Apart dat die nog niet in 18.04 gemeld wordt als zijnde optie voor upgrade.

Even afgezien dat iedereen hier het slecht idee vindt om dat te doen, en verse install adviseert..

[ Voor 42% gewijzigd door Sjah op 14-09-2020 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sjah schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:40:
20.04.1 is al zeker maand uit. Apart dat die nog niet in 18.04 gemeld wordt als zijnde optie voor upgrade.

Even afgezien dat iedereen hier het slecht idee vindt om dat te doen, en verse install adviseert..
Als ik geen heel rare dingen gedaan heb, doe ik gewoon upgrades. Maar dan wel meestal tussen halfjaar-versies. Misschien dat ik nu trouwens bij LTS blijf, doet het prima

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:40:
Ik vind het sowieso raar dat je daar totaal geen melding van krijgt en het allemaal zelf moet bijhouden of zie ik wat over het hoofd :?

Een melding van een update die in dezelfde reeks zit zou wel zo fijn zijn :
19.04 -> 19.10
20.04 -> 20.04.1
enz.

:)

En dan heb ik het uiteraard over een Desktop gebruiker dus gewoon ergens in de GUI van Discover bijvoorbeeld als het om Kubuntu gaat!
IMHO nergens voor nodig, tenzij je ineens hele gekke dingen meemaakt na de update :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:27
nero355 schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:51:
[...]

Ik vind het sowieso raar dat je daar totaal geen melding van krijgt en het allemaal zelf moet bijhouden of zie ik wat over het hoofd :?
Je krijgt een melding zodra er een update beschikbaar is. Via update beheer kan je ook nog instellen of je alleen voor LTS versies meldingen krijgt of voor alle versies. Van point releases(bijvoorbeeld 20.04.1) krijg je dan weer geen melding als je al op de hoofdversie zit(20.04), maar ik geloof dat dat alleen van belang is voor nieuwe installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een melding van een update die in dezelfde reeks zit zou wel zo fijn zijn :
20.04 -> 20.04.1
enz.
Als je daar een melding voor moet krijgen, wordt Ubuntu echt kansloos ten top. Houd je de updates een beetje bij, dan zit je al vanzelf op de .1 'release'. Bij Debian is dat net zo, het is echt niet speciaal als je van 10.0 naar 10.2 gaat, of nu naar 10.5. Er verandert feitelijk niks, behalve wat bug- en security fixes. Wat schokkend zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 13:22
Dat is juist t heerlijk van Linux versus Windows. Niet meer de updated(w/r)ang maar gewoon wanneer het schikt. Mijn laptop draait manjaro, die update dagelijks en herstart dus ook frequent (lees:ik gebruik m vaak, kan net zo goed updaten). M’n smarthome en mediasystemen draaien Ubuntu server en/ proxmox met een Userver VM. Die update ik wanneer t mij schikt en ik onderhoud aan de rommelpot pleeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
[...]

Mja of het raar is weet ik niet, soms zijn de veranderingen best groot ja, zoals nieuwe kernel.
IMHO nergens voor nodig, tenzij je ineens hele gekke dingen meemaakt na de update :?
Ok, thanx je mening is genoteerd, verfrissend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De reden dat men eerder een verse install doet ipv upgraden heeft meerdere redenen:
- Upgrades falen nog wel eens en zit je met een systeem dat half/half is, mogelijk compleet gaar.
- Er blijft altijd obsolete packages en oude config achter na een upgrade en soms kan je die niet zonder risico eruit gooien.
- Nieuwe install geeft ook gelijk de gelegenheid om onnodige meuk weg te laten.

Als alles prima draait en geen overbodige software nog op staat omdat je ooit eens iets geprobeerd hebt, is een upgrade prima. Zolang je maar een goede backup hebt in geval je het eerste punt meemaakt. Makkelijk als de boel virtueel draait: snapshot maken en upgraden. Faalt het -> snapshot terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, je vergeet de belangrijkste reden:

Het zit (ons tweakers) dwars dat we een risico nemen op een niet super functionerend systeem. Zeg ik dat het tussen de oren zit...mogelijk ja.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 14-09-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 20:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Sjah schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:28:
[...]
Mja of het raar is weet ik niet, soms zijn de veranderingen best groot ja, zoals nieuwe kernel.
Een nieuwe kernel, daar heb ik in de praktijk eigenlijk nog nooit last van gehad.

Soms zit je te wachten op een nieuwe kernel, omdat je hardware hebt die met de oude kernel nog niet werkt. Maar verder is het behoorlijk probleemloos. Misschien onder water een grote verandering, maar geen impact voor de gebruiker.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
Hero of Time schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:09:
[...]

Als je daar een melding voor moet krijgen, wordt Ubuntu echt kansloos ten top. Houd je de updates een beetje bij, dan zit je al vanzelf op de .1 'release'. Bij Debian is dat net zo, het is echt niet speciaal als je van 10.0 naar 10.2 gaat, of nu naar 10.5. Er verandert feitelijk niks, behalve wat bug- en security fixes. Wat schokkend zeg...
Ubuntu het zelfde idd. De enige reden dat een "point release" gedaan wordt, is zodat je niet gelijk met een gigantische diff aan updates geconfronteerd wordt na installatie. 20.04.1 is gewoon 20.04 met de updates t/m 6 augustus erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12
mcDavid schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:19:
[...]

Ubuntu het zelfde idd. De enige reden dat een "point release" gedaan wordt, is zodat je niet gelijk met een gigantische diff aan updates geconfronteerd wordt na installatie. 20.04.1 is gewoon 20.04 met de updates t/m 6 augustus erin.
Het is wel zo dat bedrijven wachten met upgraden totdat de point release uit is. Aangezien in zo'n 1e point release de kinderziektes opgelost zijn na zo'n upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:12
Jup en het is ook zo dat ze vanaf de point-release mensen op de vorige LTS een upgrade aanbieden (mits je dat aan hebt staan uiteraard). Maar goed het blijft een arbitrair gekozen moment. Er is geen wezenlijk verschil tussen een install een week vóór of een week na de point release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:16:
Dat is juist t heerlijk van Linux versus Windows. Niet meer de updated(w/r)ang maar gewoon wanneer het schikt. Mijn laptop draait manjaro, die update dagelijks en herstart dus ook frequent (lees:ik gebruik m vaak, kan net zo goed updaten). M’n smarthome en mediasystemen draaien Ubuntu server en/ proxmox met een Userver VM. Die update ik wanneer t mij schikt en ik onderhoud aan de rommelpot pleeg.
Dezelfde houding heb ik ook als het op de rest van de serverachtigen in huis aankomt, maar ik probeer het zoveel mogelijk vanuit een "n00b Desktop gebruiker" perspectief te zien en ik denk dat die zoiets wel zouden waarderen als een stukje zekerheid zeg maar :)
Hero of Time schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:09:
Als je daar een melding voor moet krijgen, wordt Ubuntu echt kansloos ten top.
Niet zo zuur joh! :P
Houd je de updates een beetje bij, dan zit je al vanzelf op de .1 'release'. Bij Debian is dat net zo, het is echt niet speciaal als je van 10.0 naar 10.2 gaat, of nu naar 10.5. Er verandert feitelijk niks, behalve wat bug- en security fixes. Wat schokkend zeg...
Het zal wel een beetje OCD van me zijn dan dat ik zoiets graag zou willen zien ;)
bauke1994 schreef op maandag 14 september 2020 @ 18:05:
Je krijgt een melding zodra er een update beschikbaar is.
Ter info :

Ik gebruik Kubuntu die dus op KDE is gebaseerd en die gebruikt Discover voor zo'n beetje alles op het gebied van systeem en software updates ;)
Via update beheer kan je ook nog instellen of je alleen voor LTS versies meldingen krijgt of voor alle versies. Van point releases(bijvoorbeeld 20.04.1) krijg je dan weer geen melding als je al op de hoofdversie zit(20.04), maar ik geloof dat dat alleen van belang is voor nieuwe installaties.
Ik weet dan weer wel toevallig welke instellingen je bedoelt, maar die zijn vooral echt onder Ubuntu zelf aanwezig, want volledig op Gnome en dus GTK gebaseerd, waarop weer dat menu is gebaseerd :)

Kortom : Kubuntu kent die instellingen niet, tenzij je dat menu apart erbij installeert!

Zo zijn er trouwens ook een aantal PulseAudio dingetjes die niet standaard aanwezig zijn :o
Sjah schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:28:
Die krijg ik gewoon als update tussendoor dus dat zou niks uit mogen maken :?
Ok, thanx je mening is genoteerd, verfrissend.
You're welcome! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@nero355 : met nieuwe kernel bedoel ik van 5.3 naar 5.4, en niet van 5.4.0.-45 generic naar -47 generic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:15:
[...]

Het zal wel een beetje OCD van me zijn dan dat ik zoiets graag zou willen zien ;)
Dan gooi je iets van een monitoring tool er op en die kijkt naar de uitvoer van lsb-release -r of wat er in /etc/ubuntu_version staat. Als dat verandert laat het je brand-alarm afgaan en claxoneert je auto totdat je het acknowledge. En als je config goed zet, krijg je een notificatie in je desktop omgeving en een mailtje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:19:
@nero355 : met nieuwe kernel bedoel ik van 5.3 naar 5.4, en niet van 5.4.0.-45 generic naar -47 generic.
Zal er eens beter op gaan letten, maar ik zou zweren dat zoiets ook een paar keer is gebeurd...
Hero of Time schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:21:
Dan gooi je iets van een monitoring tool er op en die kijkt naar de uitvoer van lsb-release -r of wat er in /etc/ubuntu_version staat. Als dat verandert laat het je brand-alarm afgaan en claxoneert je auto totdat je het acknowledge. En als je config goed zet, krijg je een notificatie in je desktop omgeving en een mailtje. :+
_O- Dat hoeft nou ook weer niet! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Soms... één keer in de zoveel tijd... krijg ik deze error net nadat ik ben ingelogd onder Kubuntu 20.04 LTS :
KDE Wallet Error
En na een reboot lost het probleem zich vanzelf op :?

Iemand anders die hetzelfde meemaakt af en toe ?!

Verder zat ik net hierover te lezen : OneMoreThing in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"
Is dit een algemeen iets over bestaat er ook een aparte Ubuntu variant voor hetzelfde effect ?

Ik kan me herinneren dat ik vroeger... heeeel lang geleden... iets zat te knoeien met Windows Fonts in een bepaalde map overgooien naar mijn Linux/BSD installatie en dan nog het een en ander moest doen met wat commando's om zo de hele zooi door het OS te laten gebruiken, maar wat het verhaal erachter was weet ik niet meer :$ :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Vind toch verdraaid vaak dat de middenste muisknop niet werkt. En ja das vervelend, ik sluit er tabs mee af in, Firefox. En vaak zat doet die het dan weer wel, raar.
Hmm, te vroeg geblaat,. hij doet hetzelfde in W10, dan is het de muis.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjah op 17-11-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sjah schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:56:
Vind toch verdraaid vaak dat de middenste muisknop niet werkt. En ja das vervelend, ik sluit er tabs mee af in, Firefox. En vaak zat doet die het dan weer wel, raar.
In Google Docs werkt de middeslte muisknop ook niet bij copy-pasten. Heel onhandig. Gebruik dat toch vaak bij dingen naar command line. Maar van die middle mouse en close tab: YESSSS dat wist ik nogn iet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:08:
[...]

In Google Docs werkt de middeslte muisknop ook niet bij copy-pasten. Heel onhandig. Gebruik dat toch vaak bij dingen naar command line. Maar van die middle mouse en close tab: YESSSS dat wist ik nogn iet!
Oeh, kijk dan eens bij wat je kan doen ermee in je desktopomgeving zelf. Bij de een is het programma sluiten, bij de ander is het nieuwe instance openen. Net wat er default is, maar beide zou moeten kunnen.

Oh, en iets wat ik nog wel eens gebruik: middelmuisknop op de titelbalk. Duw het venster naar de achtergrond. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb gisteren een systeem omgezet van Ubuntu 16.04 naar 18.04 met de knop in de "Software Updater".

De Ubuntu upgrade heeft maar 3 instellingen verprutst:

1./etc/sysctl.confvm.swappiness=1Dit heeft toch iedereen?
2./etc/login.defsUMASK 027Weet niet meer waarom ik dit had
3./etc/ssh/sshd_config-l VERBOSELoggen van sftp bestandsnamen

debsums -ce had me al gewaarschuwd voor 1 en 2, maar zag 3 over het hoofd.
Die was dan weer gemakkelijk te vinden dankzij een *.dpkg-old bestand.

Ik vraag me af of ik de enige ben die deze instellingen gebruikt, want waarom gooit Ubuntu ze anders weg.

[ Voor 23% gewijzigd door aawe mwan op 21-11-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:53:
Ik vraag me af of ik de enige ben die deze instellingen gebruikt, want waarom gooit Ubuntu ze anders weg.
Ligt IMHO niet aan jou, maar aan Ubuntu die niet van persoonlijke instellingen kan afblijven! :/

Er is ook niks gevaarlijks of raars aan mijn touchpad instellingen, maar toch werden die na de upgrade naar 20.04 LTS op onzinnige default waardes ingesteld... 8)7 _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Intussen heb ik ook de upgrade van 18.04 naar 20.04 gedaan op die computer.

Ik werd weer geconfronteerd met dezelfde configuratie aanpassingen. Pas nu viel me op dat het eigenlijk de bedoeling zal zijn dat je je persoonlijke wijzigingen niet doet in het bestand /etc/ssh/ssh_config, maar dat je een nieuw bestand aanmaakt in de directory /etc/ssh/ssh_config.d. Zo ook met /etc/sysctl.d.

Na het removen van wat oude packages die ik toch niet gebruik, kregen ineens veel windows (onder andere de terminal) een dubbele bovenbalk. Dit bleek op te lossen door het package unity te purgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:01:
[...]

Oeh, kijk dan eens bij wat je kan doen ermee in je desktopomgeving zelf. Bij de een is het programma sluiten, bij de ander is het nieuwe instance openen. Net wat er default is, maar beide zou moeten kunnen.

Oh, en iets wat ik nog wel eens gebruik: middelmuisknop op de titelbalk. Duw het venster naar de achtergrond. :P
vooral alt+r-muis is een van mij favo key-combinaties; resizen window :P zouden meer OS'en moeten doen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:55:
[...]

vooral alt+r-muis is een van mij favo key-combinaties; resizen window :P zouden meer OS'en moeten doen
Jup, net als alt+l-muis. Beide die ik té vaak op Windows wil doen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DAMN... ik heb net iets vreselijk doms meegemaakt... ongelooflijk :

- Wilde wat shortcuts toevoegen aan mijn Application Launcher.
- Eerst getest in de Terminal : Werkt zoals verwacht!
- Vervolgens maar liefst 2 uur lang zitten prutsen en zoeken naar oplossingen en het nog niet werkend gekregen!
- Doe ik een reboot voor de grap... BAM! Het werkt gewoon! W-T-F :? Ik heb toch echt op de Save knop geramd elke keer! Waarom schrijft die dat niet goed weg ?!?!?!? -O-

Kubuntu/KDE... You... are... WEIRD!!! :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, dat is wel heel vaag. Zelf niet meegemaakt met KDE op Debian. Opnieuw inloggen had waarschijnlijk genoeg geweest ipv complete reboot, maar goed, met ssd's tegenwoordig is dat ook maar een paar seconden extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 20:07
Ik ben nu voor laptops ook over op BTRFS (icm Ubuntu Budgie). Werkt heerlijk. Maar ik besef me ineens een groot verschil tussen TimeShift obv rsync versus TimeShift obv BTRFS:

Obv rsync had ik deze excludes (temp files en persoonlijke bestanden).

"/home/username/.cache/***",
"/home/username/Documents/***",
"/home/username/Downloads/***",
"/home/username/Media/***",
"/home/username/Music/***",
"/home/username/Photos/***",
"+ /home/asterix/**",
"/root/**"

De rest van de /Home map vind ik erg belangrijk voor een snapshot want daar zitten gewoon systeem en applicatie configuratie bestanden in. Zelfs bestanden die ik met een postinstall script altijd bewerk om de gewenste UI te krijgen.

Maar als je TimeShift icm BTRFS gebruikt kan je niks excluden, alleen de gehele /Home folder (dat is immers by default een subvolume, als je tijdens een clean install BTRFS kiest).

Het probleem dat ik dan zie:
--> Als ik nu iets verpest en ik wil de snapshot van vorige week terugzetten, krijg ik ook oude versie van mijn persoonlijke bestanden! Dat is toch hartstikke ongewenst?

Verder ontzettend tevreden met BTRFS. Maar hoe ga je met dit probleem om?

edit: heb het gevonden: BTRFS subvolumes. 2 opties:

1) een enkel subvolume aanmaken, bijvoorbeeld /mnt/mydata. Mijn persoonlijke documentmappen daarheen verplaatsen en vervolgens symlinken terug naar $HOME.
2) een subvolume aanmaken voor elke persoonlijke map en de /.cache map. Dan hoef ik niet terug te symlinken..

Volgens mij is (2) de beste optie.

[ Voor 40% gewijzigd door Jazco2nd op 12-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:08:
Maar als je TimeShift icm BTRFS gebruikt kan je niks excluden, alleen de gehele /Home folder (dat is immers by default een subvolume, als je tijdens een clean install BTRFS kiest).

Het probleem dat ik dan zie:
--> Als ik nu iets verpest en ik wil de snapshot van vorige week terugzetten, krijg ik ook oude versie van mijn persoonlijke bestanden! Dat is toch hartstikke ongewenst?

Verder ontzettend tevreden met BTRFS. Maar hoe ga je met dit probleem om?
Als het een verse installatie is dan zou ik gewoon gauw de boel herinstalleren en deze keer WEL handmatig de boel partitioneren/indelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@nero355 dat is niet nodig bij BTRFS. En een SSD partitioneren doe ik ook niet graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Sjah schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:56:
Nog even terugkomend....het was idd de muis, een Razer DeathAdder nog wel. Heb nu een Roccat Kova AIMO besteld, Roccat schijnt de naam te hebben van robuuste middel muisknop/wiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik heb de Logitech M590 aangeschaft. Helaas in 20.04 en 20.10 kan deze niet reconnecten. Heb vanalles al geprobeerd. Ik moet de muis verwijderen en vervolgens opnieuw pairen.

Wat opvalt is dat bij het pairen altijd een pop-up verschijnt "de muis wil pairen, toestaan?".

Ik heb ook een Microsoft Sculpt Touch Mouse, 1x pairen (zonder pop-up!) en reconnect altijd automatisch en supersnel ook na een reboot, standby, muis uitschakelen, buiten bereik
Toch gek dat een Microsoft muis probleemloos werkt op Ubuntu maar een Logitech niet 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Jazco2nd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:54:
Ik heb de Logitech M590 aangeschaft. Helaas in 20.04 en 20.10 kan deze niet reconnecten. Heb vanalles al geprobeerd. Ik moet de muis verwijderen en vervolgens opnieuw pairen.

Wat opvalt is dat bij het pairen altijd een pop-up verschijnt "de muis wil pairen, toestaan?".

Ik heb ook een Microsoft Sculpt Touch Mouse, 1x pairen (zonder pop-up!) en reconnect altijd automatisch en supersnel ook na een reboot, standby, muis uitschakelen, buiten bereik
Toch gek dat een Microsoft muis probleemloos werkt op Ubuntu maar een Logitech niet 8)7
Totaal geen problemen hier met Logitech.

Erg handig tooltje is Solaar voor alle instellingen. Werkt voor alle Linux distro's.
https://github.com/pwr-Solaar/Solaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:42:
[...]

Totaal geen problemen hier met Logitech.

Erg handig tooltje is Solaar voor alle instellingen. Werkt voor alle Linux distro's.
https://github.com/pwr-Solaar/Solaar
Leuke tool idd, maar je hebt er bar weinig aan als je niet de unifying dongle gebruikt van ze. En waarom zou je dat eigenlijk, als je bluetooth hebt, veel van de Logitech invoerapparaten het ook ondersteunen en zo een USB poort extra beschikbaar houdt?

Ik heb zelf een MX Ergo, zo'n trackball muis. Die heb ik via bluetooth aan m'n htpc hangen. Maar het connecten duurt relatief lang en de verbinding valt ook regelmatig wel, al zie je dat dus niet aan het bt icoontje en de status zelf. De invoer wordt gewoon niet opgepakt voor minstens 10 seconden, soms tot wel een minuut of meer. Dan kan ik de aanwijzer even bewegen, maar wacht ik een paar seconden dan is het weer drama.

Dus, leuk als je die unifying dongle gebruikt. Drama en ellende als je met bluetooth wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@CR2032 heb je hetzelfde model en gebruik je Bluetooth?

@Hero of Time Bluetooth icm Ubuntu kan dus wel goed werken, gek genoeg met een Microsoft muis. Waar het precies aan ligt kan ik ook niet verklaren. Hit & miss. Vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jazco2nd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:10:
@Hero of Time Bluetooth icm Ubuntu kan dus wel goed werken, gek genoeg met een Microsoft muis. Waar het precies aan ligt kan ik ook niet verklaren. Hit & miss. Vervelend.
Simpele verklaring van twee mogelijkheden:
De firmware van Logitech is zo kut, dat bluetooth er als 'extra' bij zit, maar feitelijk disfunctioneel is.

Of hun eigen protocol met de unifying ontvanger is zo enorm veel sterker met schreeuwen dat het het bluetooth signaal wegdrukt. En dan maakt het niet uit of je dus met bluetooth verbonden bent, hun eigen meuk blijft aanwezig 'voor het geval dat'. Het praat immers beiden op de 2.4 GHz frequentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 04:59:
Nog even terugkomend....het was idd de muis, een Razer DeathAdder nog wel. Heb nu een Roccat Kova AIMO besteld, Roccat schijnt de naam te hebben van robuuste middel muisknop/wiel.
Goed om te weten, maar als je zin hebt kan je heel makkelijk die DeathAdder fixen :

- Paar Omron switches bestellen.
- Nieuwe teflon voetjes bestellen.
- Muis uit elkaar halen.
- Beetje solderen.
- Weer in elkaar zetten.

En gaaaan met die banaan! :*) :Y) 8)

Bonuspunten als je tussendoor ook nog effe die irritante coating eraf poetst die heel veel fabrikanten helaas gebruiken om je het idee te geven dat je na een tijdje aan een nieuwe muis toe bent, terwijl alleen de coating gaar is geworden! ;)

* nero355 moest effe een beetje offtopic gaan... sorry! :$ O-) O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Zelfs sinds een jaar weer Ubuntu op een laptop en naar volle tevredenheid alleen zit steeds wel vaker met de store die echt bagger is :P Laad slecht en de software die erin staat is soms ook maar meh.

Voor de rest alles werkt en alles word herkend en zeker met 8GB ram blijft alles soepel doorwerken.

Alleen zit nu wel te twijfelen of ik wel moet blijven :P Weet ook niet of er een alternatieve store is om dingen te halen of moet ik direct gaan naar een andere distro :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Touchdomex ik negeer de store want Snap. Snap versies van apps starten trager op en af en toe integreert het niet lekker (zie fora). Ik zoek gewoon de officiele ppa/repository van de app developer en voeg die toe. Ik voeg die ook gelijk toe aan een post-install script zodat als ik ooit een verse install doe, ik alleen dat script eenmalig hoef te draaien.

In enkele gevallen installeer ik de .deb direct (BleachBit bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dan wordt het tijd om naar een andere distro over te stappen die zoiets wel heeft :+

Tijd om daar eens wat tijd in te steken :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Touchdomex volgens mij zijn alle Ubuntu distros voorzien van die App Store en is er niet echt een vergelijkbaar alternatief elders. Ik gebruik zelf Ubuntu Budgie, erg licht en razendsnel, goede UI. Standaard is die Snap store er maar er zijn geen Snap versies geinstalleerd. Werkt prima.

Als je overgaat naar Debian mis je weer de laatste versies voor allerlei zaken, aangezien Debian daarin wat conservatiever is volgens mijn (drivers enzo). Dus dan kom je uit bij iets als Fedora, geen idee hoe die werkt met app stores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Volgens mij klopt dit nog steeds:

https://cialu.net/pop_os-ubuntu-without-the-snap-system/

(Mocht je aan de Ubuntu-feel willen blijven hangen) anders zou ik tijd steken in bijvoorbeeld Manjaro (user-friendly Arch) of evt Fedora idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ja neuh zit niet verknocht aan Ubuntu maar vind zelf de basis van debian wel fijn. Alleen die store wat voor mij een gemaksding is werkt zo ruk dat ik denk ja moet dus automatisch al met allemaal dingen bezig gaan om het goed te laten werken :+ Dat was juist niet de bedoeling.e

Pop trekt mij niet zo. Weet ook niet wat het is.

Wat ik prettig nu vind is dat de basis van alles gewoon direct werkt en ook prima. Daarom begon ik bij Ubuntu.

Kan natuurlijk naar Fedora gaan. Ook niet zo'n issue. Gewoon lekker met Gnome erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Touchdomex schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:48:
Ja neuh zit niet verknocht aan Ubuntu maar vind zelf de basis van debian wel fijn. Alleen die store wat voor mij een gemaksding is werkt zo ruk dat ik denk ja moet dus automatisch al met allemaal dingen bezig gaan om het goed te laten werken :+ Dat was juist niet de bedoeling.e

Pop trekt mij niet zo. Weet ook niet wat het is.

Wat ik prettig nu vind is dat de basis van alles gewoon direct werkt en ook prima. Daarom begon ik bij Ubuntu.

Kan natuurlijk naar Fedora gaan. Ook niet zo'n issue. Gewoon lekker met Gnome erbij :P
Puur persoonlijke ervaring: Dan zou ik Manjaro als eerste proberen (KDE, Gnome en XFCE als flagships). Ik heb alleen maar geeikel met Fedora, Manjaro werkt bij mij prima, waar/hoe ik het ook installeer. Maar nogmaals, das persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Koepert schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:04:
[...]

Puur persoonlijke ervaring: Dan zou ik Manjaro als eerste proberen (KDE, Gnome en XFCE als flagships). Ik heb alleen maar geeikel met Fedora, Manjaro werkt bij mij prima, waar/hoe ik het ook installeer. Maar nogmaals, das persoonlijke ervaring.
Ja zit niet direct aan iets vast maar richting Arch is denk ik niet een stomme beslissing. Daar kan ik wel redelijk nog wat leren maar met manjaro is het wel een logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:34:
[...]

Leuke tool idd, maar je hebt er bar weinig aan als je niet de unifying dongle gebruikt van ze. En waarom zou je dat eigenlijk, als je bluetooth hebt, veel van de Logitech invoerapparaten het ook ondersteunen en zo een USB poort extra beschikbaar houdt?

Ik heb zelf een MX Ergo, zo'n trackball muis. Die heb ik via bluetooth aan m'n htpc hangen. Maar het connecten duurt relatief lang en de verbinding valt ook regelmatig wel, al zie je dat dus niet aan het bt icoontje en de status zelf. De invoer wordt gewoon niet opgepakt voor minstens 10 seconden, soms tot wel een minuut of meer. Dan kan ik de aanwijzer even bewegen, maar wacht ik een paar seconden dan is het weer drama.

Dus, leuk als je die unifying dongle gebruikt. Drama en ellende als je met bluetooth wil werken.
Solaar gebruik ik om de gevoeligheid /DPI van de muis in te stellen. Standaard staat die maar op 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:00:
Solaar gebruik ik om de gevoeligheid /DPI van de muis in te stellen. Standaard staat die maar op 3200.
Geen DPI Up/Down knoppen op je muis die dat kunnen doen :?

Of desnoods een enkele Profiles knop met in elke Profile een andere DPI Setting ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik maak mij er deels ook schuldig aan, maar zullen we het hier over alleen Ubuntu blijven hebben? Als je wat anders wilt gebruiken, ga dan babbelen in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Jazco2nd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:54:

Misschien is deze niet 'trusted'
Je kunt proberen via bluetoothctl handmatig de muis te trusten, pairen en connecten. Al vaker meegemaakt dat hij dan wel automatisch reconnect.

Een optie die ik zelf gebruik voor het reconnecten van mijn bluetooth speakers die ook niet willen autoconnecten bij het opstarten (creative T30) is een scriptje dat ik autorun bij het starten: (uiteraard mac adres achter 'connect' vervangen voor het muis mac adres). De muis moet dan al wel trusted en paired zijn.
#!/bin/bash
sleep 3
bluetoothctl << EOF
connect 00:02:3C:69:B0:AA
EOF
Opslaan als .sh file, uitvoerbaar maken en toevoegen aan de autorun van je DE.

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 17-12-2020 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Wat een drama om Ubuntu 20.10 te installeren.

- live sessie starten geeft zwart scherm;
- safe grafische mode dan maar;
- installatie breekt aan het einde af met een onherstelbare fout. Verwijst naar een bug report site waar heel veel meldingen staan vanaf april 2020 (!!). Daar de voorgestelde oplossing om met alleen open drivers en zonder updates opnieuw te proberen. Installatie loopt door.

- ik kies safe grafische mode, open drivers en minimale installatie
- Werkt! Installer installeert alleen volledige installatie zoals incl. libreoffice om daarna alles gelijk alles weer te verwijderen. Klinkt logisch? Nope.

Daarna reboot en.. weer een zwart scherm.

Ik ben geen beginner, die is dan al lang afgehaakt

- live sessie starten en chroot naar /mnt en /boot
- geen dns, handmatig in resolv.conf zetten
- apt update
- installeer met apt de nvidia drivers, met de nodige dkms foutmeldingen over kan hooks niet zetten.

- herstarten en voila 20.10 het werkt
- opnieuw nvidia drivers starten die een hele rits aan fouten herstelt

Pffft, wat een drama. Ubuntu werkt nu prachtig maar dit zou anno 2020 niet meer moeten.
Deze PC heeft Debian, Fedora, Arch en Manjaro gezien met nul installatieproblemen.
Vorige keer precies hetzelfde met 20.04 gehad en was toen afgehaakt.

Klinkt dit bekend bij meer mensen?

[ Voor 82% gewijzigd door CR2032 op 18-12-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@CR2032 als ik met mijn domme hoofd weer eens iets van AMD drivers heb geïnstalleerd... Ja, dan herken ik dat wel (in dit geval de rocm drivers ivm gebruik opencl, ging goed tot ze zichzelf updateten)

Maar ik zoek de Dell XPS 13 developer edition in Nederland op de Dell-site. Ik krijg het niet voor elkaar... Wel in België trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het lijkt soms een beetje of Ubuntu het testen op echte desktop hardware minder belangrijk vindt.
Maar op laptops testen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
letatcest schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:37:
@CR2032 als ik met mijn domme hoofd weer eens iets van AMD drivers heb geïnstalleerd... Ja, dan herken ik dat wel (in dit geval de rocm drivers ivm gebruik opencl, ging goed tot ze zichzelf updateten)

..
Ubuntu valt mij ronduit tegen. Na alle genoemde installatieproblemen werkte het uiteindelijk maar niet ideaal.
Ubuntu Gnome is teveel aangepast, Libreoffice in het Nederlands krijgen was veel gedoe en ik werd vooral niet blij van de Snap store. Te weinig vrijheid.

Ubuntu eraf, werk nu met Arch.
Installeren is even omslachtig maar het werkt allemaal direct en zonder problemen.

Het bleek dat Ubuntu ook de partitietabel had gesloopt:
GPT PMBR size mismatch (1439776 != 30031871) will be corrected by write.
The backup GPT table is not on the end of the device.

Dit is allemaal geen reclame voor Ubuntu. Jammer, ik had een stabiel en eenvoudig systeem verwacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

letatcest schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:37:
@CR2032

Maar ik zoek de Dell XPS 13 developer edition in Nederland op de Dell-site. Ik krijg het niet voor elkaar... Wel in België trouwens.
Ben er inmiddels achter: dan moet je als zakelijke klant chatten met de klantenservice. Scheelt eurootje of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CR2032 schreef op zondag 20 december 2020 @ 22:59:
Ubuntu Gnome is teveel aangepast
Ik heb ooit ergens gelezen dat men het een en ander aanpast om zo wat meer de oude gebruikers van de Unity omgeving aan te spreken, maar of dat nog steeds van toepassing is weet ik niet :)
Libreoffice in het Nederlands krijgen was veel gedoe
Ik ben juist "anti non-English software gebruiken" zeg maar dus ik heb daar nooit problemen mee :Y)
en ik werd vooral niet blij van de Snap store. Te weinig vrijheid.
Volgens mij ben je daar alles behalve de enige in dus dat kan ik heel goed begrijpen! :D
Ubuntu eraf, werk nu met Arch.
Installeren is even omslachtig maar het werkt allemaal direct en zonder problemen.

Het bleek dat Ubuntu ook de partitietabel had gesloopt:
GPT PMBR size mismatch (1439776 != 30031871) will be corrected by write.
The backup GPT table is not on the end of the device.

Dit is allemaal geen reclame voor Ubuntu. Jammer, ik had een stabiel en eenvoudig systeem verwacht!
Gelukkig is er lekker veel keuze en heb je daarom toch iets gevonden wat je wel fijn vindt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Vandaag of sinds gister voor 2 jaar nu op Linux, das heel wat voor mij als conservatief. Ben ik gek op Linux....mja maar met bedenkingen (er zijn nog steeds distro's denk ik die nog wel ns zeuren kunnen, moeilijk/vermoeiend zijn), wel ben ik gek op Ubuntu. Ubuntu 18.04 welteverstaan, ik ben conservatief en had al paar mindere dingen aan 20.04 ontdekt, dus voorlopig blijf ik lekker in 2018 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:57:

[...]

Gelukkig is er lekker veel keuze en heb je daarom toch iets gevonden wat je wel fijn vindt! d:)b
Ubuntu was een keuze uit nostalgie en omdat ik een herinstallie nodig had. Mijn goede ervaringen waren nog van Xenial Xerus. Jammer dat de stabiliteit van de release 20 hier nu zo beroerd is.

Inderdaad, keuze genoeg. Arch bevalt nog steeds prima.
Uiteindelijk is het ook Gnome, met een wat andere motor en filosofie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SASQUATxH90
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik had nog een netbookje rondliggen, waarop ik Ubuntu Budgie heb geinstalleerd. Om mijn smartphone als webcam te gebruiken, heb ik Droidcam geinstalleerd, tot nu toe geen problemen.

Zodra ik Droidcam open, wordt het icoontje in de topbar te groot weergegeven. Hierdoor neemt de topbar teveel pixels in, waardoor bovenste menu's wegvallen. Vensters verslepen met ALT+F7 is voor nu de workaround, maar dat is niet echt lekker werken.
Ik kan dit met geen mogelijkheid wijzigen, op internet ook niks te vinden.

Iemand een idee hoe dit is aan te passen?

Edit: met een simpele zoekopdracht ontdekt hoe de topbar is te verbergen :9 Dan dat maar gebruiken als oplossing (hier te vinden: https://askubuntu.com/que...-hide-ubuntu-budgie-panel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzzrcuW0MUYqyaSjjMdus2T2CG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mcxxPqN9idD8CJWzQNhjWtKK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SASQUATxH90 op 26-12-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SASQUATxH90 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:44:
Ik had nog een netbookje rondliggen, waarop ik Ubuntu Budgie heb geinstalleerd. Om mijn smartphone als webcam te gebruiken, heb ik Droidcam geinstalleerd, tot nu toe geen problemen.

Zodra ik Droidcam open, wordt het icoontje in de topbar te groot weergegeven. Hierdoor neemt de topbar teveel pixels in, waardoor bovenste menu's wegvallen. Vensters verslepen met ALT+F7 is voor nu de workaround, maar dat is niet echt lekker werken.
Ik kan dit met geen mogelijkheid wijzigen, op internet ook niks te vinden.

Iemand een idee hoe dit is aan te passen?
Dat moet je bij de developers van DroidCam als bug melden IMHO en misschien ook maar effe voor de zekerheid bij die van Ubuntu Budgie, want het is best wel raar dat een icoontje de hoogte kan overrulen van die topbar :o 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb wel eens met buggy thema's of icon packs gehad dat een icoon veel groter werd weergegeven dan de bedoeling was. Heb je dus een toolbar met opeens een 256x256 icoon erin, ipv netjes de 16x16 of 20x20 versie. Of de enige die beschikbaar is en toevallig een hoge resolutie heeft verkleind.

Kijk dus eens wat er gebeurt met de grootte als je van OS thema wisselt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:34
mag hier geen vragen neergooien zie ik net....

[ Voor 90% gewijzigd door idef1x op 28-12-2020 19:18 ]

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 10:02

Dograver

>> Insert Title Here <<

Goedemorgen wijze heren,

Lees op de achtergrond al een tijdje stiekem mee en vond het toch maar eens tijd om weer eens wat Ubuntu om te klooien en zo weer wat wijzer te worden. Je moet toch deze dagen :)

Gisteravond de bestaande 20.04.1 LTS te voorzien van de Budgie interface.
Kan persoonlijk maar niet wennen aan die Ubuntu eigen interface met die mega grote knoppen.
Moet zeggen dat ik vooral erg blij ben met het dock onderin welke gewoon erg snappy reageert, zelf op een dikke Probook 6560b uit 2011/2012.

De gedachte speelt bij mij al langer om eens te kijken hoever ik kom om Linux als mijn werk OS te gaan gebruiken. Alleen wat vooronderzoek nodig. Gebruiken published Citrix apps op het werk en die heb ik al aan de praat, echter zit ik nog met ons VOIP programma (Xelion) op Java waar ik moet uitvogelen hoe ik dat aan de praat moet krijgen. Vanuit de leverancier 0 support. Had al Iced-tea geprobeerd maar daar kreeg ik foutmeldingen. Back to the drawing board.

PSN-ID Dograver

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dograver schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:18:
Goedemorgen wijze heren,
De gedachte speelt bij mij al langer om eens te kijken hoever ik kom om Linux als mijn werk OS te gaan gebruiken. Alleen wat vooronderzoek nodig. Gebruiken published Citrix apps op het werk en die heb ik al aan de praat, echter zit ik nog met ons VOIP programma (Xelion) op Java waar ik moet uitvogelen hoe ik dat aan de praat moet krijgen. Vanuit de leverancier 0 support. Had al Icedtea geprobeerd maar daar kreeg ik foutmeldingen. Back to the drawing board.
Ja wat de meest universele optie is om hem te draaien via Wine oid :P Zeker bij zo'n app wil je eigenlijk wel dat je die stabiel kan blijven draaien :P

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 10:02

Dograver

>> Insert Title Here <<

Touchdomex schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:26:
[...]

Ja wat de meest universele optie is om hem te draaien via Wine oid :P Zeker bij zo'n app wil je eigenlijk wel dat je die stabiel kan blijven draaien :P
Ja Wine, maar dat voelt toch een beetje als valsspelen he ;)

PSN-ID Dograver

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dograver schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:28:
[...]

Ja Wine, maar dat voelt toch een beetje als valsspelen he ;)
Ja met dit soort zakelijke applicaties vind ik het niet valsspelen. Eerder noodzakelijk kwaad :+ Die dingen zijn vaak echt niet te flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Laatst online: 19:09
echter zit ik nog met ons VOIP programma (Xelion) op Java waar ik moet uitvogelen hoe ik dat aan de praat moet krijgen. Vanuit de leverancier 0 support.
Je zou wellicht kunnen kijken naar een algemeen VoIP-programma, en dat instellen met de SIP-instellingen die ook voor fysieke toestellen gebruikt worden. Als die beschikbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

echter zit ik nog met ons VOIP programma (Xelion) op Java waar ik moet uitvogelen hoe ik dat aan de praat moet krijgen. Vanuit de leverancier 0 support. Had al Icedtea geprobeerd maar daar kreeg ik foutmeldingen. Back to the drawing board.
Daar heb ik ervaring mee. Het vereist snoeihard versie 8 van Java. En dan zou je denken dat die installeren genoeg is, maar dan heb je het mis. Je moet in /usr/lib/jvm de symlink naar default-java aanpassen zodat die naar de java-8 versie verwijst. Dan pas zal iced-tea werken met Xelion.

En dan heb je 't gestart, mooi. Wil je er ook mee kunnen bellen? Dan heb je pech, want dat werkt niet. Niet als je OpenJDK gebruikt iig. Als ik namelijk een contact of telefoonnummer invul, gaat het invulveld weg en gebeurt er niets. En als ik gebeld wordt, hoort de andere partij mij niet. Dit omdat het geen geluidsapparaten vind.
Ik heb het niet getest met de Oracle Java.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik blijf LibreOffice maar raar pakket vinden als het om talen gaat.
Je kan uren zoeken maar nergens vind je info over een vaste locatie waar je languagepacks kan downloaden of instructies daarover.

Nu weer een ander geval:
Ik installeer Ubuntu Budgie 20.10 en selecteer tijdens setup EN-GB.
Na de reboot zie ik in de settings dat ik inderdaad English (UK) heb.

Vervolgens voeg ik de LibreOffice PPA toe:
code:
1
2
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update

en installeer ik LibreOffice. Ik open Writer, ga naar Tools > Settings en... ik heb English USA! Kan ook niks anders kiezen.

Hoe kan je from scratch, dus op een systeem waar nog geen LO staat, de en-GB versie op Ubuntu installeren?

EDIT:
Online lees ik dat het probleem bij meerdere mensen optreedt. Of je nou English USA of English UK Ubuntu hebt, LibreOffice kiest altijd USA. Best wel irritant en niet zo netjes.
Om vervolgens toch UK interface, spellcheck, hyphen en help te krijgen doe ik daarna:
code:
1
2
3
sudo add-apt-repository -y ppa:libreoffice/ppa
sudo apt update
sudo apt install -y libreoffice-l10n-en-gb hunspell-en-gb hyphen-en-gb libreoffice-help-en-gb

Daarna kan ik UK English als interface kiezen.
Bizar dat dit niet gewoon via LibreOffice instellingen te selecteren is. Iedereen wordt dus USA English door de strot geduwd.

Overigens is dit niet ongerelateerd aan Ubuntu want de LibreOffice installer kijkt wel naar je system language. Als die NL was geweest, wordt die versie geinstalleerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Jazco2nd op 07-01-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jazco2nd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:16:
Bizar dat dit niet gewoon via LibreOffice instellingen te selecteren is. Iedereen wordt dus USA English door de strot geduwd.

Overigens is dit niet ongerelateerd aan Ubuntu want de LibreOffice installer kijkt wel naar je system language. Als die NL was geweest, wordt die versie geinstalleerd.
Als je het over de Windows installer hebt, dan heb je een pakket dat alles van LO bevat, inclusief alle taalopties. Dat valt niet te vergelijken. Bij Linux distro's zoals Ubuntu zijn dat aparte packages. Dat is ook de reden waarom de taal en-US is, de ontwikkelaars zijn voornamelijk Amerikaans en op heel veel systemen is dat ook de standaard taal.

Het is wat gek, maar ik denk dat de keus dat men voor Amerikaans Engels kiest als standaard en niet voor Brits Engels gaan te maken zal hebben dat niet iedereen Brits Engels begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Al mijn Firefox en Pale Moon installaties hebben het volgende als preferred languages :
code:
1
2
English U.S.A.
English U.K.

En heel eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe het OS staat ingesteld of het nou Windows of Linux is, maar dat zou dan waarschijnlijk hetzelfde moeten zijn... :+

Kortom : Ik ben het wel met de LibreOffice logica eens! d:)b

/EDIT :
Jazco2nd schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:05:
@nero355 ik denk dat er minstens 1 land is die het niet met je eens is. En vast ook nog een heel continent (AU English) 😉
Trouwens, mijn punt is dat UK English compleet mist terwijl het OS (Ubuntu) UK is. In jouw browsers zijn ze beide aanwezig.
Dan kan ik ook gelijk beginnen met het terugzetten van "English (Canada)" in Firefox volgens jou! :P :+

Nee, ik vind het wel prima zo en dat was ook gelijk mijn punt : Ik denk dat je in de minderheid bent ;)

[ Voor 45% gewijzigd door nero355 op 09-01-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hero of Time schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:45:
[...]

Als je het over de Windows installer hebt, dan heb je een pakket dat alles van LO bevat, inclusief alle taalopties. Dat valt niet te vergelijken. Bij Linux distro's zoals Ubuntu zijn dat aparte packages. Dat is ook de reden waarom de taal en-US is, de ontwikkelaars zijn voornamelijk Amerikaans en op heel veel systemen is dat ook de standaard taal.

Het is wat gek, maar ik denk dat de keus dat men voor Amerikaans Engels kiest als standaard en niet voor Brits Engels gaan te maken zal hebben dat niet iedereen Brits Engels begrijpt.
Die laatste uitleg, dat argument snap ik echt helemaal niks van. Je ondersteunt meerdere talen omdat de hele wereld niet 1 taal begrijpt. De installer pakt niet US Engels by default, want op NL Ubuntu wordt NL LibreOffice geïnstalleerd.
Dat op een UK Ubuntu niet UK Engels wordt geïnstalleerd is dus gewoon een fout.

Zo zijn er wel meer fouten. Bijvoorbeeld: default opslag formaat. Je kan kiezen uit oa Transitional OOXML of Office 2003-365. Daar klopt niks van, want MS Office gebruikt juist alleen maar Transitional OOXML.

Je kan nergens Strict OOXML kiezen (de standaard). Je kiest hier dus uit B of B. Optie A mist. En dat terwijl LibreOffice juist beter Strict OOXML ondersteund, aangezien dat een echte gedocumenteerde standaard is IPV het rommeltje dat MS ervan maakt met Transitional.

@nero355 ik denk dat er minstens 1 land is die het niet met je eens is. En vast ook nog een heel continent (AU English) 😉
Trouwens, mijn punt is dat UK English compleet mist terwijl het OS (Ubuntu) UK is. In jouw browsers zijn ze beide aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 07-01-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Jazco2nd, hoe kan je mijn uitleg niet snappen? Er zijn een hele hoop mensen die 'colour' niet begrijpen, maar als er 'color' staat, ze dat wel doen. Dat noem ik, samen met de nationaliteit van de meeste LO ontwikkelaars, als reden waarom US Engels als standaard is gemaakt. Als je een andere, afwijkende taal wilt, zal je dat specifieke taalpakket moeten installeren.

Je valt nu over het feit dat je en-UK moet installeren, anders heb je en-US. Maar als je complete systeem in het Nederlands is, ga je exact hetzelfde probleem krijgen. Je moet dan ook specifiek l10n-nl installeren, anders is de UI de standaard en-US.

Vergeet ook niet dat de computer de oorsprong in de VS had. Dat zal ook een reden zijn wat en-US als standaardtaal heeft gemaakt. Ik heb ook bij Windows nooit de keus US Engels en UK Engels gezien, alleen gewoon Engels. En dat is dan weer US Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hero of Time schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:19:
@Jazco2nd, hoe kan je mijn uitleg niet snappen? Er zijn een hele hoop mensen die 'colour' niet begrijpen, maar als er 'color' staat, ze dat wel doen. Dat noem ik, samen met de nationaliteit van de meeste LO ontwikkelaars, als reden waarom US Engels als standaard is gemaakt. Als je een andere, afwijkende taal wilt, zal je dat specifieke taalpakket moeten installeren.

Je valt nu over het feit dat je en-UK moet installeren, anders heb je en-US. Maar als je complete systeem in het Nederlands is, ga je exact hetzelfde probleem krijgen. Je moet dan ook specifiek l10n-nl installeren, anders is de UI de standaard en-US.

Vergeet ook niet dat de computer de oorsprong in de VS had. Dat zal ook een reden zijn wat en-US als standaardtaal heeft gemaakt. Ik heb ook bij Windows nooit de keus US Engels en UK Engels gezien, alleen gewoon Engels. En dat is dan weer US Engels.
Omdat dat allemaal geen argumenten kunnen zijn. Ik leg reeds uit dat de LO installer eerst kijkt welke taal het systeem heeft en vervolgens die installeert. Je argumentatie gaat dus helemaal niet op.
Er is geen keuze gemaakt om default 1 taal te kiezenmaar om dit conditioneel te maken, zodat iemand die UK English gebruikt niet ineens in al zijn documenten "colour" verbetert ziet worden naar "color".

Dat je nog nooit het verschil in software hebt gezien is dan toch jouw eigen beperkte ervaring? Nu doe je aannames dat jouw ervaring dan wel standaard moeten zijn.

Ik heb op verschillende systemen altijd en-GB draaien. Van Raspberry Pi's tot Chromebooks en ja, zelfs Windows.

Dat is voor al deze systemen gewoon de default taal bij bepaalde landen (niet alleen UK). En ja, zelfs bij Ubuntu.

Ubuntu kiest bij een ander land gewoon de taal die erbij hoort, of je kan het zelf aanpassen. Sterker nog, als je een Engels land kiest, zijn alle soorten Engels by default geïnstalleerd en de versie van het land is dan default.
LO heeft ondersteuning voor alle genoemde talen en landen, en als je dus een NL Ubuntu hebt kiest hij netjes NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt het telkens over de LO installer. Die is er bij Ubuntu helemaal niet. Stop daar dus mee. Het is verwarrend en helpt absoluut niet met je punt. De Brits Engelse taaloptie is een apart pakket en dat is dat. Wil je en-GB, dan installeer je dat pakket. Klaar.

Je kan verders boos zijn wat je wilt, maar dat heeft hier geen zin. Het verandert helemaal niets aan het feit dat en-US de standaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

In LibreOffice zie ik 5 vormen van Nederlands en 5 vormen van Engels, waaronder UK en Zuidafrikaans Engels, terwijl mijn Ubuntu op Nederlands staat.

In de lijst van met apt geinstalleerde pakketten vind ik dit als mogelijke verklaring:
libreoffice-l10n-en-gb/focal-updates,focal-updates,now 1:6.4.6-0ubuntu0.20.04.1 all [installed,automatic]
libreoffice-l10n-en-za/focal-updates,focal-updates,now 1:6.4.6-0ubuntu0.20.04.1 all [installed]
libreoffice-l10n-nl/focal-updates,focal-updates,now 1:6.4.6-0ubuntu0.20.04.1 all [installed,automatic]

Dit komt gewoon uit de standaard Ubuntu repository. Heb ik niks voor hoeven te doen.
Die hunspell heb ik ook voor diverse talen. Geen idee meer hoe dat er ooit opgekomen is.

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 07-01-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 19:33
Ubuntu 20.10 hier.

Ligt het aan mij of zijn de fonts niet heel strak?

Mijn vergelijkingsmateriaal is macOS op een MacBook Pro met retina scherm dus wellicht is het gewoon geen goede vergelijking?

Ik kan het oplossen door in de displays instellingen de scale te wijzigen van 100% naar bijvoorbeeld 125%. Dan ziet het er strak uit maar dan mis ik nogal wat ruimte.

De Font Manager opties heb ik ook verkend maar echt mooie anti-aliasing krijg ik er niet uit.

Heeft het zin door te zoeken of is het simpelweg een Ubuntu/Gnome dingetje?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Heb voor het eerst sinds jaren Ubuntu weer uit de kast getrokken.

Ik zou graag mijn oude games gaan spelen uit ongeveer de jaren 1995-2005. Veel daarvan krijg ik in Windows namelijk niet meer draaiend. Nu las ik laatst over het ontstaan van Vulkan en dxvk. Ik heb een globaal idee gekregen wat het is. Echter ik kan niets anders vinden dan technische discussies die mijn linux kennis te boven gaan.

Ik was eigenlijk simpelweg op zoek naar een antwoord of Vulkan en dxvk samen met Wine de oplossing zijn om die games weer te gaan spelen.

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

uppie8374 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:20:
Heb voor het eerst sinds jaren Ubuntu weer uit de kast getrokken.

Ik zou graag mijn oude games gaan spelen uit ongeveer de jaren 1995-2005. Veel daarvan krijg ik in Windows namelijk niet meer draaiend. Nu las ik laatst over het ontstaan van Vulkan en dxvk. Ik heb een globaal idee gekregen wat het is. Echter ik kan niets anders vinden dan technische discussies die mijn linux kennis te boven gaan.

Ik was eigenlijk simpelweg op zoek naar een antwoord of Vulkan en dxvk samen met Wine de oplossing zijn om die games weer te gaan spelen.
installeer lutris of playonlinux, hoef je zelf niet te veel na te denken/uitzoeken of met handmatig met wine-prefixes te werken. succes! en trouwns steam met proton :P

voor oud(ere) games heb je meestal wel 32bit libs nodig

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 19:33
Om nog even terug te komen op mijn macOS font vraagstuk.

Ik ben uiteindelijk op de Dell site gaan kijken naar de specs van mijn scherm en kwam al snel tot de conclusie dat ik niet over een HiDPI/Retina scherm beschik.

Het betreft een 15,6 inch Full HD WVA-beeldscherm (1920 x 1080)

Met een DPI calculator heb ik berekend dat ik beschik over 141 DPI.

Vervolgens heb ik bij Apple de San Francisco fonts gedownload (https://developer.apple.com/fonts/) en in Ubuntu geïmporteerd.

Na wat tweaken in Font Manager (niet standaard geïnstalleerd) met de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xZ675LgySatQSLov-APJyzK4bs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AH1RPAzbqkyLRO28Ov0iZbUK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAiVkiBqIhUDrUBOJJqabiBR8ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wm6lc5SSL7FYYoEs3kFO5BTy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nm1-EnxA27EaLhHv4Eqvtgmx08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzqGvhYY12RYuDFBkh1zDJXy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2geXuAGQ4scxT05jClCF1jCYS3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P2ndKT4KlsoWFA31izOk4UVU.png?f=fotoalbum_large

Ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBPuzV2fHcHFND4voPQ_HLUjc2E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a1crgXoUGeg2CThe1Qk5iqmx.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij haal ik er zo het meeste uit.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:58
Probleem heeft zich vanzelf opgelost. Weer een fijne ervaring met Linux O+

Tevens excuses voor de extreme topic kick... Zag ik pas achteraf aangezien ik de zoekfunctie gebruikt heb.

[ Voor 134% gewijzigd door StopEcocide op 14-01-2025 20:51 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
4 jaar later, tja Ubuntu is niet meer hot.
Vraag me zelfs af hoelang het duurt voordat de pc helemaal is uitgestorven. Daar bedoel ik eigenlijk ook de laptop mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:44:
Vraag me zelfs af hoelang het duurt voordat de pc helemaal is uitgestorven. Daar bedoel ik eigenlijk ook de laptop mee.
Ik maak dit bericht op een desktop uit 2012 die ik in 2020 voor 300 euro heb gekocht. Uiteraard met Ubuntu er op.

Dat je weinig hoort over desktops met Ubuntu is eenvoudig te verklaren. Deze combinatie werkt altijd. Kan je gewoon gebruiken zonder iets aan het OS te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 20-05 19:47

Metro2002

Memento mori

Sjah schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:44:
Niet, pc's zullen op de werkvloer altijd gebruikt blijven worden en vlak ook pc gaming niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Metro2002 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Niet, pc's zullen op de werkvloer altijd gebruikt blijven worden en vlak ook pc gaming niet uit
Denk dat die ook daar weggaat, zodra de kb weg kan doordat spraakherkenning ooit goed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:44:
Denk dat die ook daar weggaat, zodra de kb weg kan doordat spraakherkenning ooit goed wordt.
Liever niet... :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ik sta aan jouw (oude) kant hoor, ouwe Fortran-piraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:31:
Ik sta aan jouw (oude) kant hoor, ouwe Fortran-piraat.
Daar ben ik niet oud genoeg voor : Wikipedia: Fortran
En al helemaal niet een programmeur dus dat gaat hem niet worden ;)

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!