Ik ben nu voor laptops ook over op BTRFS (icm Ubuntu Budgie). Werkt heerlijk. Maar ik besef me ineens een groot verschil tussen TimeShift obv rsync versus TimeShift obv BTRFS:
Obv rsync had ik deze excludes (temp files en persoonlijke bestanden).
"/home/username/.cache/***",
"/home/username/Documents/***",
"/home/username/Downloads/***",
"/home/username/Media/***",
"/home/username/Music/***",
"/home/username/Photos/***",
"+ /home/asterix/**",
"/root/**"
De rest van de /Home map vind ik erg belangrijk voor een snapshot want daar zitten gewoon systeem en applicatie configuratie bestanden in. Zelfs bestanden die ik met een postinstall script altijd bewerk om de gewenste UI te krijgen.
Maar als je TimeShift icm BTRFS gebruikt kan je niks excluden, alleen de gehele /Home folder (dat is immers by default een subvolume, als je tijdens een clean install BTRFS kiest).
Het probleem dat ik dan zie:
--> Als ik nu iets verpest en ik wil de snapshot van vorige week terugzetten, krijg ik ook oude versie van mijn persoonlijke bestanden! Dat is toch hartstikke ongewenst?
Verder ontzettend tevreden met BTRFS. Maar hoe ga je met dit probleem om?
edit: heb het gevonden: BTRFS subvolumes. 2 opties:
1) een enkel subvolume aanmaken, bijvoorbeeld /mnt/mydata. Mijn persoonlijke documentmappen daarheen verplaatsen en vervolgens symlinken terug naar $HOME.
2) een subvolume aanmaken voor elke persoonlijke map en de /.cache map. Dan hoef ik niet terug te symlinken..
Volgens mij is (2) de beste optie.
[
Voor 40% gewijzigd door
Jazco2nd op 12-12-2020 15:27
]