Ik blijf LibreOffice maar raar pakket vinden als het om talen gaat.
Je kan uren zoeken maar nergens vind je info over een vaste locatie waar je languagepacks kan downloaden of instructies daarover.
Nu weer een ander geval:
Ik installeer Ubuntu Budgie 20.10 en selecteer tijdens setup EN-GB.
Na de reboot zie ik in de settings dat ik inderdaad English (UK) heb.
Vervolgens voeg ik de LibreOffice PPA toe:
code:
1
2
| sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update |
en installeer ik LibreOffice. Ik open Writer, ga naar Tools > Settings en... ik heb English USA! Kan ook niks anders kiezen.
Hoe kan je from scratch, dus op een systeem waar nog geen LO staat, de en-GB versie op Ubuntu installeren?
EDIT:
Online lees ik dat het probleem bij meerdere mensen optreedt. Of je nou English USA of English UK Ubuntu hebt, LibreOffice kiest altijd USA. Best wel irritant en niet zo netjes.
Om vervolgens toch UK interface, spellcheck, hyphen en help te krijgen doe ik daarna:
code:
1
2
3
| sudo add-apt-repository -y ppa:libreoffice/ppa
sudo apt update
sudo apt install -y libreoffice-l10n-en-gb hunspell-en-gb hyphen-en-gb libreoffice-help-en-gb |
Daarna kan ik UK English als interface kiezen.
Bizar dat dit niet gewoon via LibreOffice instellingen te selecteren is. Iedereen wordt dus USA English door de strot geduwd.
Overigens is dit niet ongerelateerd aan Ubuntu want de LibreOffice installer kijkt wel naar je system language. Als die NL was geweest, wordt die versie geinstalleerd.
[
Voor 35% gewijzigd door
Jazco2nd op 07-01-2021 19:14
]