Maar dan moet ik dus wel eerst op de een of andere manier het OS vertellen om ze alle 3 als 1 monitor te zien
Helaas heeft Nvidia en voor zover ik weet ook AMD nog geen
Surround Gaming/
Eyefinity knopje onder Linux om van 3 x Extended Monitor naar 1 x Grote Monitor Groep en andersom te gaan

Maar Xinerama is een Xorg extentie, dat gaat niet werken op Wayland.
Tot nu toe alleen X.org gebruikt dus vandaar...
Las ook recent een bericht dat van lang geleden was waar men Xinerama afraadde voor multi-monitor. Wat gek is, want juist om vensters tussen de monitoren te kunnen verplaatsen is dat nodig. Er werd daarentegen gesproken op "open het programma maar op de monitor waar je 'm nodig hebt". Lekker kortzichtig, blijkbaar nooit het idee gehad om eens wat om te gooien waar een venster staat.
Opzich niet erg onder Linux omdat je gewoon kan aangeven waar een venster moet verschijnen, hoe groot die dan mag/moet zijn en of die minimized of maximized moet zijn en nog vele andere eigenschappen
Zie dat maar eens onder Windows voor elkaar te krijgen... VERSCHRIKKELIJK IRRITANT !!!

Sjah schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:19:
Ben pas sinds 2018 over naar Ubuntu. Daarvoor heb ik al in 1999 en ook in 2004 enzo linux allang een kans gegeven, maar liep steeds stuk op de grafische zaak der dingen (en meer, je had toen geen Steam bijv.).
Het is meer dat ik er geen doel voor had, maar voor de rest vond ik het geweldig in die tijd
Toen ook begonnen met een heleboel dingen zelf hosten en via SSH werken en zo...
Dual-monitor was toen rotzooien met een config file geloof XORG, kan dat.. Nou dat was mij teveel gedoe.
Dat heet
xorg.conf en gebruikt je distro nog steeds, maar dan zonder jouw input als je X.org draait
Ik vond het vooral een uitdaging om elke muis fatsoenlijk werkend te krijgen qua eventuele extra (duim)knoppen en dergelijke, maar voor de rest was daar prima aan te wennen en had het zelfs bepaalde voordelen als je EDID net wat anders wilde hebben

Ook omdat toen (en eigenlijk nog steeds), een driverinstall handmatig doen (bij mij!) betekende dat ik na reboot linux niet meer inkwam. Nu is dat allemaal veel beter standaard, althans wel met een AMD GPU, plus ik install nooit zelf drivers, blijf daar ver van
Nvidia werkt ook wel aardig, ondanks dat hele gezeik wat ze nu een redesign van de driver heeft opgeleverd...
En Intel op de laptop werkt doet ook opzich wel wat het moet doen, maar dat was al jarenlang zo natuurlijk!
Maar goed, in die jaren 2004 wist ik niet hoe snel ik weer naar Xp moest terugrennen.
Ik vond XP echt een graf OS
Maar blijkbaar kan het nog erger als je naar 8.x/10/11 kijkt

Tegenwoordig is Linux eindelijk klaar voor groot publiek
Niks is klaar voor het grote publiek zolang ze meer dan 1 knop kunnen indrukken heb ik het idee

Misschien moet ik daar dan eens naar kijken ?!
De nog oudere (pre-Xinerama) manier is een los X11 screen voor elke monitor, maar dan kan je inderdaad niet windows verplaatsen tussen screens. Maar niemand bedoelt dat je dat moet gebruiken.
Opzich niet erg zolang je ze dus op een bepaalde monitor kan laten verschijnen

Onder Wayland is er uiteraard ook gewoon multi-monitor support, los van de bovenstaande X11-extensies. En veel beter nog, o.a. support voor heterogene monitorsetups (verschillende refresh rates / pixel densities).
In dit geval is het gewoon 3 maal zo'n ding :
Dell UltraSharp U2410 Zwart
Dus 3 maal 100% precies dezelfde monitoren
Als 3 losse monitoren werkt het prima tot nu toe, maar ik wil dus nog dit voor elkaar krijgen :
https://www.tomshardware....nity-surround,3985-4.htmlHero of Time schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:54:
Jep, stuk beter. Hoewel Xorg ook wel aparte refresh rates per monitor ondersteunde, doet Wayland het beter. Voor m'n TV had ik bijvoorbeeld maar 30 en 60 Hz mogelijk, terwijl onder Wayland ik ook nog 50 Hz kan selecteren (en dat is ook nodig, want doe ik dat niet dan krijg ik ruis door het beeld heen bij bepaalde omstandigheden).
Is dat niet een kwestie van goede/slechte EDID detectie
Het lijkt me raar dat het iets met X.org of Wayland te maken heeft in ieder geval...
En wat je zegt over pixel densities, aparte schaal per monitor is ook wel fijn.
Je 14" laptop scherm met FHD resolutie op 125% en je 21" FHD monitor op 100%. Of wat je ook maar wilt en hebt. Vind het zelfs erg fijn dat je per 5% schaal kan opgeven.
Die vrijheid krijg je bij Windows niet eens, het is tussen de 100 en 200 % met stappen van 25%.
Dat is iets wat ik inderdaad altijd best wel raar heb gevonden !!!
Maar aan de andere kant wil je daar ook niet teveel mee klooien omdat je weleens sub-optimale resultaten zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld een 3840x2160 monitor op iets anders dan 1920x1080 (die daarin prima 4:1 past) zetten

Compizfox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:54:
X11 kan op zich wel monitors met verschillende refresh rates aan, maar kan niet individueel naar verschillende monitoren VSyncen. Dat betekent in de praktijk dat je één monitor kan hebben waarnaar correct wordt ge-VSynced, maar dat je op de andere monitor(en) stuttering en/of tearing krijgt.
Als je refresh rates integer multiples zijn kan je dat nog een beetje minimaliseren, maar ideaal is anders.
Hmm... daar heb ik ook nog mee gestoeid tussen een 1280x1024 monitor en een 1920x1080 TV inderdaad

Met Wayland is de presentation van verschillende monitoren echt compleet onafhankelijk van elkaar, en kan je dus bijvoorbeeld zonder problemen een 60 Hz en een 144 Hz scherm naast elkaar hebben met perfecte tear-free, stutter-free presentation.
En zelfs multi-monitor VRR, dat kan ook niet met X11.
Dat laatste heb ik dan weer niet nodig, maar als ik dit allemaal zo eens lees dan moet ik misschien maar Wayland eens gaan verkennen