Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:39
nero355 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ik wil dat soort meuk helemaal niet op mijn telefoon gebruiken zolang we geen Convergence telefoons
Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt. Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo? En hoe zie je dat dan met tablet? Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:00
Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
[...]

Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt. Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo? En hoe zie je dat dan met tablet? Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...
Als ik een iPad (of andere fatsoenlijke tablet) met één kabel aan een usb-c-dock kan hangen waarna ik opeens een Linuxdistro/MacOS draai dan zou ik geweldig blij zijn.
Mijns inziens lijkt dat de beste oplossing - je device in "on the road"-modus in een tablet-/telefoongeoptimaliseerd OS en zodra je hem aansluit dan draai je een full fledged, no compromise OS (dus niet een Dex oid, want da's toch nog redelijk beperkt en gesloten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 14:10:
Mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe jij je dat convergence voorstelt.
Onder andere zo :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/7b12910b5bba526f3a7f8b8907e906d8fe46e6e9/?url=https%3A%2F%2Flinuxgizmos.com%2Ffiles%2Ffxtec_pro1x_ubuntutouch.jpg

;)
Enige poging qua software daartoe wat mij helder voor geest staat was windows 8 poging.
Canonical was de eerste met Ubuntu Touch/Phone en Convergence : https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=convergence

Microsoft deed dat i.c.m. Windows met Continuum inderdaad : https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=continuum

:)
Of vind je dat er Blackberrys achtige toestellen moeten komen ofzo?
Ik vind het sowieso jammer dat die op een bepaald moment verdwenen waren! :'(
En hoe zie je dat dan met tablet?
Want het probleem met convergence lijkt mij dat geen mens een kb of extra muis gaat aansluiten, dus ja daar ga je...
Je kent toch wel dit soort produkten : Belkin Apple Watch Lightning Charge Dock (Apple Watch) :?
(Of iets in die richting in ieder geval...)

Stel je voor dat je dan een telefoon/tablet of nu ik het toch toevallig tegenkom zelfs een horloge in/op een Dockingstation zet die aan de achterkant de volgende aansluitingen heeft :
- HDMI
- DP
- LAN
- USB in allerlei vormen

En op het moment dat ik dat doe mijn Ubuntu Touch of KDE Plasma van "Phone Mode" naar Desktop Mode gaat en ik op die manier bijvoorbeeld aan jou kan laten zien wat ik laatst heb gemaakt/tegenkwam/enz. op het moment dat ik bij jou thuis langskom of als jij mijn collega zou zijn op een andere afdeling en net als ik je telefoon als Thin Client of ondertussen gezien de ARM SoC ontwikkelingen zelfs als volwaardige Client gebruikt! ;)

Dan krijg je dus zoiets :

Afbeeldingslocatie: https://www.ginjfo.com/wp-content/uploads/2014/11/UbuntuforAndroid.jpg

:Y) 8) :*) _O_ <3

IMHO is dat ook waar we met zijn allen heen gingen met al die PDA's en iPAQ's en dergelijke modellen, maar toen kwam er een bepaald bedrijf helaas met de ellende die "apps" heet i.c.m. een zeer gesloten systeem en de concurrenten wisten niet hoe gauw ze op die "Hype Train" moesten springen, maar dan i.c.m. Google en hun Android zooi... :r

Echt zoo jammer gewoon! ;w :| :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ok, nu snap ik je veel beter. Had al gekeken en gezocht naar Ubuntu Convergence. Nee dat deel snap ik nu. Wat ik iets minder snap maar nog steeds wel ongeveer doorheb, is dat Apple in jouw ogen met hun apps fout waren. Wat is er precies zo gesloten aan? Vast wegens financien ?
tJa dat ze arrogant waren wist ik wel, ben wel ns Apple-users tegengekomen die meldden dat ze "een Apple gebruikten" ...met een aardappel bijna in hun keel. Je merkt het ook als je in Amsterdam in de Apple Store komt, je mag blij zijn dat ze jou willen helpen...

Maar nu niet over naar Apple bash, convergence is idd waarheen we zouden moeten, want ja nu word je naast een Phone verplicht om een pc te hebben, of andersom, hoe je het wilt zien. Sommigen gaan al over naar de Phone en Tablet, en dumpen de pc.
Van dat docking/oplaadstation wist ik amper, tja idd handig als je daar een paar aansluitingen hebt voor monitor en usb en NIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:52:
Wat ik iets minder snap maar nog steeds wel ongeveer doorheb, is dat Apple in jouw ogen met hun apps fout waren.

Wat is er precies zo gesloten aan?
Vast wegens financien ?
Tja, het is heel simpel : Wat heb je liever ?

- Een OS en dus ook apparaat waar jij niet geheel de baas over bent dat aan elkaar hangt met halfbakken apps zoals bij iOS en Android en je zelfs na het unlocken van de bootloader en rooten (Als dat al kan!) nog steeds niet een flexibel OS overhoudt en met allerlei beperkingen zit waar je omheen moet werken...

- Of een OS dat in feite gewoon je favoriete Linux distro (of desnoods Windows) is inclusief al je favoriete applicaties zoals je dat al jarenlang kent!

Ik denk dat de keuze voor de meeste Linux/*BSD gebruikers eigenlijk wel simpel is : De tweede optie :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-05 16:11
Kaspers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:13:
Hier mensen recentelijk overgestapt van Sway (wayland, wl-roots) naar Hyprland? En wat zijn de ervaringen? Ben van plan ergens de komende weken de stap te maken, en ben benieuwd of mensen hier me reeds voor zijn geweest. Wat voor mij voornamelijk van belang is in hoeverre screensharing stabiel werkt (middels xdg-desktop-portal-hyprland).
Inmiddels over; en best te spreken over Hyprland. In ieder geval geen crashes meer bij het verplaatsen van workspaces naar een tweede monitor, wat nog wel eens het geval is met Sway. Dat is soms schering en inslag. Van Hyprland overigens wel alle animaties uitgezet. Verder veel flexibiliteit in keybindings, vooral icm met de hyprctl client. Grouping werkt fijn en de bekende tools voor monitor configuratie zoals wdisplays en kanshi werken ook icm Hyprland zonder issues. Voor de komende tijd dus de nieuwe daily driver, na xfce, i3, dwm, bspwm en recentlijk sway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:57
Hallo Allemaal, ik heb de overstap gemaakt van Windows 11 naar Fedora 38,

alles is bijna naar wens maar 1 ding krijg ik nog niet aangepast

namelijk het gnome context menu van de rechter muis knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm1SdHnm_vkC0TI_kMeQfA5xBJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0o58MknAnVfDVomjsnhWVDh.jpg?f=user_large

Ik was al met de extension manager aan de slag gegaan maar de oplossing nog niet gevonden.

Tante google had ik ook al geraadpleegd maar daar kwam ik ook niet verder, iemand ?

[ Voor 15% gewijzigd door cazzie op 18-08-2023 18:50 ]

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hmm, geef mij dat right click menu van Fedora Gnome 44, maar eens in Ubuntu dat ook Gnome 44 heeft, maar tis een flink langere list in Ubuntu. Het is iets dat mij irriteert... ik wil van New Folder af.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 18-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:50:
Hallo Allemaal, ik heb de overstap gemaakt van Windows 11 naar Fedora 38,

[Afbeelding]

Ik was al met de extension manager aan de slag gegaan maar de oplossing nog niet gevonden.

Tante google had ik ook al geraadpleegd maar daar kwam ik ook niet verder, iemand ?
"Ik heb een probleem hier mee"... eh, wat is het probleem dan? Doet toch wat het moet doen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cazzie
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

"Ik heb een probleem hier mee"... eh, wat is het probleem dan? Doet toch wat het moet doen?
Een paar extra opties zou zeer welkom zijn zoals
: create new folder
: create new document >
: open terminal
: open with
: rename

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:15:
[...]

Dat is niet het probleem van Gnome, maar van jouw denkwijze die nog op Windows is gericht. ;) De zaken die jij noemt horen thuis in een file manager. Nautilus in jouw geval. Daar doe je bewerkingen voor bestanden en mappen. Niet op je desktop.

"Sorry, there is no sort by penis option". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Dat is niet het probleem van Gnome, maar van jouw denkwijze die nog op Windows is gericht. ;) De zaken die jij noemt horen thuis in een file manager. Nautilus in jouw geval. Daar doe je bewerkingen voor bestanden en mappen. Niet op je desktop.

"Sorry, there is no sort by penis option". :+
Het klopt dat ik een oudere verstokte windows gewoonte gebruiker ben en 1 functie is mij dierbaar namelijk
Anders blijft het straks knagen en krijg ik later wellicht spijt van mijn overstap naar de wondere wereld
die fedora linux heet.

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Welkom in de linux wereld. tJa New file, ik las ergens dat Gnome dat ook beschikbaar maakt (zoek maar), maar weet niet of dat in Nautilus is, of ook in rechtsklik op buro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Sjah schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:39:
Welkom in de linux wereld. tJa New file, ik las ergens dat Gnome dat ook beschikbaar maakt (zoek maar), maar weet niet of dat in Nautlius is, of ook in rechtsklik op buro.
Gevonden: terminal >> touch ~/Templates/Empty\ Document :9

control alt oeps deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@cazzie, als je zo'n verstokte Windows gebruiker bent, waarom heb je dan voor de Gnome desktop omgeving gekozen? Ben benieuwd naar je beweegredenen tov de andere desktop omgevingen. Fedora heeft zogeheten spins met andere DEs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Ik heb wel eens test runs gedaan met ubuntu / mint / pop.os / nobara / fedora op verschillende
hardware wat hier de tafel passeerde en door het gebrek aan kennis weer terug gevallen naar
Windows. Nu wil ik toch doorzetten en vond de customization van Gnome wel een dikke plus
en de looks van KDE / Cinnamon / MATE ietsje minder, gebaseerd op een onderbuikje gevoel.

Stel dat straks een tip komt mbt DE nummerje X of Y dan ben ik best wel avontuurlijk aangelegd
om deze te installeren en deze uit te proberen aangezien je toch redelijk makkelijk kan switchen.

Zo is mijn vraag, met welke DE start jou computer elke dag op ?

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gnome is redelijk "opinionated" in dat opzicht. Bij KDE Plasma heb je een hoop meer opties en vrijheid om dingen in te stellen naar je wensen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Opinionated?

Mijn mening over die hele DE-zooi in de linuxwereld, ik vind dat er gewoon 1 DE als default moet worden gekozen en die moet gewoon goed zijn.
Bij mij is dat Gnome (die ik mager vind in de topbalk (bovenin dus ja(veel waste of space)), icm met Dock (de dash2dock Gnome-extensie) zoals je die in Ubuntu vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 22:39
En ik heb altijd al gedacht dat KDE dichter bij windows zat dan gnome. Ik gebruik dan weer LXQT, omdat het wat leaner aanvoelt, en die doet volgens mij ootb wat jij wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ougo1a0LpbXP69k3lPKKoZSELXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LWXO57zhGvMYx6DZ4ALOESUv.png?f=user_large

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruikte in den beginne Xfce. Kort erna de eye-candy van Beryl en later Compiz-Fusion gebruikt als WM met nog steeds Xfce als basis. Nu hebben m'n systemen KDE.

Standaard, out of the box, is Gnome erg beperkt in mogelijkheden en aanpasbaarheid. Met Gnome 2 was het nog wel te doen, daarna werd er steeds meer uitgekleed en moet je sommige basale dingen met extensies oplossen. Die dan weer met een update van Gnome stuk kunnen gaan totdat de extensie is bijgewerkt.

Omdat ik destijds de menu indeling op het panel onlogisch vond (applicaties en instellingen gescheiden en systeem vs user ook nog eens door elkaar) heb ik een lichte afkeur voor Gnome ontwikkeld en zal ik het zelf niet snel kiezen.

Dan heb je ook nog de distro's zelf die eventueel aanpassingen doen aan Gnome waardoor het net iets anders werkt of eruit ziet dan bij een andere distro. Dat helpt ook niet echt mee. Ik vergelijk het dan even met Android, Canonical doet met Gnome wat Samsung met Android doet. Eigen uiterlijk er overheen en het is niet direct te repliceren bij andere distro's. Ben je bijvoorbeeld net Gnome van Ubuntu gewent, pak je Fedora dan heb je weer een andere ervaring. Terwijl het dezelfde Gnome is.

Eigenlijk heb ik dat alleen met Gnome zien gebeuren, andere DE's worden niet zo grondig verbouwd eigenlijk. Zelfs KDE, in alle mogelijkheden die er zijn, zal alleen een andere standaard config zijn zonder aparte onderdelen die een andere distro niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, nogal. Dat is geen controversieel statement toch?
Mijn mening over die hele DE-zooi in de linuxwereld, ik vind dat er gewoon 1 DE als default moet worden gekozen en die moet gewoon goed zijn.
Bij mij is dat Gnome (die ik mager vind in de topbalk (bovenin dus ja(veel waste of space)), icm met Dock (de dash2dock Gnome-extensie) zoals je die in Ubuntu vindt.
Default voor wat? De meeste distros hebben een default DE.

Maar goed, jij vindt dat die default Gnome moet zijn, maar andere mensen vinden weer andere. Daarom zijn er meerdere DEs: er zijn verschillende smaken en filosofieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Compizfox schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:57:
[...]

[...]

Default voor wat? De meeste distros hebben een default DE.
Default voor de minder doorspekte Windows gebruiker, die naar Linux wil. Linux moet hen gewoon een optie bieden van " kijk eens dit is je default keuze, dit vinden we de beste" . In theorie is zo een voorgekauwde optie er niet, in praktijk is het nogal eens Ubuntu LTS met Gnome.
Misschien merk je al dat mij het nut van distro's niet helemaal duidelijk is, en denk zelfs dat het Linux klein heeft gehouden. Als de ongeinformeerde Windows user niet zoiets heeft van "aah jullie bij Linux hebben het uitgevochten, dan kan ik eens kijken"... tja ik snap hem daarin wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sjah schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 02:40:
[...]

Default voor de minder doorspekte Windows gebruiker, die naar Linux wil. Linux moet hen gewoon een optie bieden van " kijk eens dit is je default keuze, dit vinden we de beste" . In theorie is zo een voorgekauwde optie er niet, in praktijk is het nogal eens Ubuntu LTS met Gnome.
Misschien merk je al dat mij het nut van distro's niet helemaal duidelijk is, en denk zelfs dat het Linux klein heeft gehouden. Als de ongeinformeerde Windows user niet zoiets heeft van "aah jullie bij Linux hebben het uitgevochten, dan kan ik eens kijken"... tja ik snap hem daarin wel.
Dat kan niet, want zo zit GNU/Linux niet in elkaar. Het is geen één, unified OS, maar Linux is slechts een kernel. Er zijn een hoop GNU/Linux distros die dat combineren met een userland, waaronder een DE. Elke distro maakt andere keuzes daarin.

Natuurlijk bieden de meeste grote distros (zoals Ubuntu) wel een default voorgekauwde optie aan. Dat is dan toch gewoon wat je zoekt?

Het is niet zo dat er "by design" meerdere distros zijn, maar dit is simpelweg een gevolg van het feit dat Linux geen monolithisch OS is zoals FreeBSD. Het heeft echter zeker wel een voordeel: keuzevrijheid. Niet iedereen is fan van Ubuntu met Gnome. In een ecosysteem waar vrijheid speerpunt is, zal je dat altijd hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 20-08-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
Gisteren willen switchen naar KDE en dat liep niet helemaal naar wens, moest overal weer opnieuw
inloggen en dacht 'snel weer terug' naar Gnome. Blijkbaar in mijn onwetendheid de verkeerde route
genomen en zat met een kde/gnome mix en dat proberen te fixen maar dat liep niet geheel naar wens.

Nu weer terug bij Nobara en is alles weer up & running en ben ik tevreden met mijn huidige desktop.

* al doende leert men weer een beetje meer met vallen en opstaan.

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:09:
Opinionated?

Ik heb ook liever één wereldleider die alles bepaald, scheelt weer gedoe met mensen die een andere mening hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
HollowGamer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ik heb ook liever één wereldleider die alles bepaald, scheelt weer gedoe met mensen die een andere mening hebben. :)
Nou, geen type snor zeg maar, liever iets democratisch. Maar nu je het me vraagt, ik ben wel degelijk voor vorming wereldregering. Tot die tijd moeten we het hier doen met de EU, daarben ik dan ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:50:
Hallo Allemaal, ik heb de overstap gemaakt van Windows 11 naar Fedora 38
Goed zo! d:)b

[Afbeelding]

Ik zou dat soort aanpassingen proberen te vinden op een website als https://www.omgubuntu.co.uk/ bijvoorbeeld omdat ze daar heel veel GNOME aanpassingen hebben gepost sinds Unity opeens verdween en door GNOME was vervangen als standaard Ubuntu DE :)
cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:15:
Dat moet erin te modden zijn op de een of andere manier IMHO :)
Hero of Time schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:17:
Dat is niet het probleem van Gnome, maar van jouw denkwijze die nog op Windows is gericht. ;)
Heeft echt 0,0 te maken met Windows want andere DE's hebben die optie gewoon!

Onder andere je eigen favorieten KDE en Xfce >:) :P :+
De zaken die jij noemt horen thuis in een file manager. Nautilus in jouw geval. Daar doe je bewerkingen voor bestanden en mappen. Niet op je desktop.
Dat is dus echt gewoon totaal niet waar! :o
cazzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:35:
Het klopt dat ik een oudere verstokte windows gewoonte gebruiker ben en 1 functie is mij dierbaar namelijk
Anders blijft het straks knagen en krijg ik later wellicht spijt van mijn overstap naar de wondere wereld
die fedora linux heet.
Moet te fixen zijn! Krijg je echt geen spijt van! ;)

Een of andere config/JSON/XML file of iets... Komt wel goed...
cazzie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:45:
Nu wil ik toch doorzetten en vond de customization van Gnome wel een dikke plus
en de looks van KDE / Cinnamon / MATE ietsje minder, gebaseerd op een onderbuikje gevoel.
KDE heeft wel out-of-the-box de optie die je zoekt en als je het hebt over KDE vs. GNOME vergelijkingen dan wordt KDE over het algemeen als de beter aanpasbare DE gezien ;)
Stel dat straks een tip komt mbt DE nummerje X of Y dan ben ik best wel avontuurlijk aangelegd
om deze te installeren en deze uit te proberen aangezien je toch redelijk makkelijk kan switchen.
Goed zo! d:)b
Zo is mijn vraag, met welke DE start jou computer elke dag op ?
KDE :)

Maar Xfce vind ik ook leuk net als FluxBox/OpenBox eerlijk gezegd O-)

En laten we de fork van Unity genaamd Lomiri niet vergeten : https://lomiri.com/
Die draait op mijn Ubuntu Touch telefoon waar ik een dockingstation (Een echte! Geen "Hub" :P ) voor heb besteld dus over een tijdje heb ik hopelijk een eigen Convergence setup! :> O+
Jogai schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:12:
En ik heb altijd al gedacht dat KDE dichter bij windows zat dan gnome.
Samen met Cinnamon inderdaad wel het geval :)
Ik gebruik dan weer LXQT, omdat het wat leaner aanvoelt
Lightweight KDE noem ik het altijd :D
en die doet volgens mij ootb wat jij wil:

[Afbeelding]
NICE! :)

Als aanvulling daarop heb ik effe snel deze screenshot in KDE van Kubuntu 20.04 LTS gemaakt :

Kubuntu - Desktop - Create New File or Folder RMB Menu.jpeg

:*)
Sjah schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:09:
Sorry, maar dat is echt een verschrikkelijk idee! -O-
GTK applicaties vreten of het algemeen veel meer schermruimte, maar zijn in dat opzicht weer wel misschien handiger voor touchscreens :?

Daarnaast vond ik GNOME 2 en 3 maar ook iets als MATE nooit echt iets voor mij precies om de reden die je zelf ook omschrijft : Schermruimtevreters! ;)
HollowGamer schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:14:
Sjah schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:29:
Nou, geen type snor zeg maar, liever iets democratisch. Maar nu je het me vraagt, ik ben wel degelijk voor vorming wereldregering. Tot die tijd moeten we het hier doen met de EU, daarben ik dan ook voor.
Wat een enge gedachtes! :X :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ik ook van jou... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Excuses, ik was /s vergeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Laatst online: 22:39
Tsja, dat had @Sjah ook niet door denk ik. En het lijkt er op dat hij echt voor een hogere machthebber is, dus een keizer, of een Sjah zoals ze dat in persische gebieden noemden.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:49:

[...]

Heeft echt 0,0 te maken met Windows want andere DE's hebben die optie gewoon!

Onder andere je eigen favorieten KDE en Xfce >:) :P :+
Dat ze het kunnen wil niet zeggen dat het daar ook hoort. Overigens doen mijn Xfce computers geen 'New document' en 'New folder' wanneer ik met de rechtermuisknop op het bureaublad klik. ;)
[...]

Dat is dus echt gewoon totaal niet waar! :o
Je mag prima je mening hebben, zelfs als dat incorrect is. File management hoort bij een file manager. Niet op je desktop. Dat is geen file manager. Microsoft denkt echter van wel. Die hebben het ook fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:26:
Dat ze het kunnen wil niet zeggen dat het daar ook hoort.

File management hoort bij een file manager. Niet op je desktop. Dat is geen file manager.
Microsoft denkt echter van wel. Die hebben het ook fout.
Daar ben ik het opzich wel mee eens, maar ja... gebruikers hé! :X :F
Je mag prima je mening hebben, zelfs als dat incorrect is.
Die is ALTIJD CORRECT !!! >:) 8) :Y) :P
Overigens doen mijn Xfce computers geen 'New document' en 'New folder' wanneer ik met de rechtermuisknop op het bureaublad klik. ;)
Raar...

Zou zweren dat mijn Xfce installatie dat destijds ook deed... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan heb je dus nooit door de instellingen geklikt. :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:34:
[...]

Raar...

Zou zweren dat mijn Xfce installatie dat destijds ook deed... :$
Ik kan het niet checken, maar ik ben zo blij dat ze eindelijk de desktop niet meer als 'stortplaats' gebruiken bij iets als GNOME. :)

Toen ik nog in de systeembeheer werkte, was het echt niet te overzien wat mensen daar allemaal in gooide.
Wij maakten daar standaard geen backup van, maar genoeg die na een crash/malware stuff kwijt waren.

Nee, voor mij gewoon waar het hoort. Muziek = Music, Film = Video en Doc = Documents. Oh ja, nog een folder voor mijn code. :P

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:41:
Dan heb je dus nooit door de instellingen geklikt. :N
Don't ASSuME please! :N

Het is best wel lang geleden en dat heb ik destijds dus ECHT WEL gedaan! :F
HollowGamer schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:13:
Ik kan het niet checken, maar ik ben zo blij dat ze eindelijk de desktop niet meer als 'stortplaats' gebruiken bij iets als GNOME. :)
Opzich wel beter inderdaad, maar helaas denkt niet iedereen daar zo over...
Toen ik nog in de systeembeheer werkte, was het echt niet te overzien wat mensen daar allemaal in gooide.
Wij maakten daar standaard geen backup van, maar genoeg die na een crash/malware stuff kwijt waren.
Bij ons was het altijd : Niet op de File Server opgeslagen ?! Dan wordt daar ook geen Backup van gemaakt!

Dus als je de Client verpest en die wordt hergeïnstalleerd (Lees : Image teruggeplaatst) dan heb je gewoon pech gehad !! >:) :P :+
Nee, voor mij gewoon waar het hoort. Muziek = Music, Film = Video en Doc = Documents. Oh ja, nog een folder voor mijn code. :P
Onder Linux/*BSD gebruik ik opzich wel de /home/<username>/ directory voor alles, maar onder Windows heb ik eigenlijk wel veel liever een mooie D:\ partitie die ik zelf indeel voor het een en ander :)

Ik heb zelfs meerdere SSD's in gebruik voor meerdere doeleinden samen met meerdere HDD's ernaast voor verschillende Bulk Storage doeleinden en Backup van de SSD's als Backup Stap #1 zeg maar, want daarna gaat die Backup ook weer door naar een DIY NAS die meer UIT dan AAN staat :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 31-08-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Afgelopen weekend mijn PC opnieuw geïnstalleerd met Debian 12 stable. Ik koos normaliter altijd voor Gnome, maar nu wilde ik maar weer eens KDE Plasma proberen. Dus die geïnstalleerd.

Eigenlijk moet ik zeggen dat me deze DE veel beter bevalt dan Gnome, afgezien van een paar dingen die ik heb aangepast:
  1. Bestanden en mappen openen ingesteld op dubbelklik.
  2. Stuiterende app feedback bij starten uitgezet.
  3. KDE zet de verbindingssnelheid mijn netwerkkaart op 100Mb i.p.v. 1Gb, even handmatig op 1Gb gezet.
  4. Browsen door mappen op mijn NAS via SMB3.0 gaat heel traag (veel lag). Dit bleek aan Dolphin te liggen. Thunar geïnstalleerd (vind ik ook veel fijner werken) en het probleem is over.
En nu gewoon lekker werken met KDE Plasma :)

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 04-09-2023 08:57 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Puntje 3 is gek, daar heeft je DE weinig van doen. Het is iets wat NetworkManager en de driver bepalen. Als je eens in een text console inlogt (TTY 3 bijvoorbeeld, ctrl+alt+F3), en je vraagt dan je netwerkconfiguratie op, welke snelheid zie je dan? Dat zou hetzelfde moeten zijn als wanneer je in KDE zit, aangezien je daar uiteindelijk tegen NM hebt gezegd om een andere snelheid te gebruiken.

Punt 1 is ook iets wat ik gelijk wijzig en een paar keer heb moeten zoeken waar het nou precies zit. Zit in SystemSettings onder Workspace Behaviour -> General Behaviour.
Punt 2 heb ik ook een paar keer uitgezet, uiteindelijk valt het mij niet meer op, sommige programma's zijn zo snel gestart dat de animatie maar heel kort te zien is. Het kan wel eens handig zijn voor iets dat wat langer duurt voordat je iets ziet verschijnen. De launch feedback in de task list op het panel is wel iets wat ik snel uitzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
@Hero of Time Het gekke is dat ik dit nooit eerder onder Debian heb ervaren dat mijn netwerkkaart niet standaard op 1Gb stond I.c.m. KDE. Installeer ik Debian 12 met Gnome of Cinnamon als DE, staat het standaard wel goed.

In het verleden heb ik dit dus ook met Debian 11 i.c.m. KDE ervaren. Toen heb ik het in Network Manager ook handmatig op 1Gb moeten zetten.

In de console geeft ethtool aan dat de snelheid 1000Mb/s is. Maar daar heb ik 'm natuurlijk zelf op gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 04-09-2023 21:02 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik installeer al m'n systemen met alleen wat ik echt nodig heb. Thuis is dat zonder NM, want vast adres en verandert niet van plaats/netwerk. M'n laptops krijgen dan weer wel NM, puur en alleen om wifi makkelijker te maken. Nooit een NIC snelheid verschil gezien.

Schiet mij net wel iets te binnen wat ik ooit eens heb gelezen. Was meen ik een bug report waarbij iemand aangaf dat de snelheid dat door NM of de applet ervoor niet de werkelijke snelheid toonde. Het zou interessant kunnen zijn door je configuratie voor je NIC te resetten en zien wat KDE zegt vs ethtool. Als 't goed is, staat je configuratie in /etc/NetworkManager/systemconnections. Die map is alleen door root te bekijken, iig de bestanden daar. Het bestand voor je NIC verplaatsen en NM herstarten zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pporrio
Inmiddels een paar weken op mijn privécomputer gewerkt met KDE Plasma als Desktop Environment. Hoewel ik er best enthousiast over ben, heb ik toch gemengde gevoelens:

Aan de ene kant zie je aan alles dat dit echt wel een moderne DE is. Je kunt bizar veel naar eigen smaak aanpassen. Er zijn veel thema's beschikbaar, al vind ik de standaard door Debian aangepaste versie van het Breeze thema erg mooi. Ook KDE apps als Kate en Okular vind ik superprettig in gebruik.

Aan de andere kant heeft KDE Plasma ook wel aantal nadelen voor mij persoonlijk. Het begint al met het met het slash screen na inloggen dat standaard aanstaat. Ben er nog niet achter wat dit scherm voor toegevoegde functionele waarde heeft, behalve dat het 5 seconden langer duurt voordat ik mijn desktop te zien krijg. Deze zet ik dus gelijk uit na de eerste keer inloggen.

De standaard file manager Dolphin vind ik niet zo fijn werken met smb shares. Browsen binnen gedeelde mappen via smb op mijn NAS is zo langzaam. Geen idee waarom, maar installeer ik Thunar, is het wel lekker snel.

Ik ervaar ook een irritante vertraging bij het openen van applicaties. Het duurt mijns inziens te lang voordat de applicatie opent nadat ik op het icoontje heb geklikt. Met Gnome en XFCE openen applicaties vrijwel direct na aanklikken.

Van de week besloten om XFCE als DE te installeren. Ik heb 'm na installatie iets opgeleukt met een ander thema, iconset, cursors en achtergrondje.

Deze DE werkt zo fijn! Applicaties starten zo snel op... heerlijk! Dit verwacht ik ook van een DE, het moet niet vertragend werken, gewoon lekker snappy. Ik word eigenlijk wel heel erg blij van XFCE! *O*

Even een schermafdrukje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AROUVLfAV1dR4tlbYgnpSh45CJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svujIVBCwJ2qusqogxWbEnP3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door pporrio op 01-10-2023 14:42 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als het toch al op MacOS moest lijken dan kon je net zo goed gelijk https://elementary.io/ installeren! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
nero355 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Als het toch al op MacOS moest lijken dan kon je net zo goed gelijk https://elementary.io/ installeren! ;)
Die heb ik geprobeerd, maar word er niet echt warm van. Pantheon lijkt mijns inziens teveel op Apple qua dichtgetimmerde DE. Je kunt bijna niets aanpassen.

Dat vind ik nou precies het fijne van Debian. Je pakt het origineel en geen afgeleide distro (Elementary OS is gebaseerd op Ubuntu 22.04 LTS). Vervolgens kan ik alles naar eigen wens aanpassen. Zowel wat er qua pakketten wordt geïnstalleerd als de look and feel van de Desktop Environment. 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zeker gezien het gekozen icon thema is het wel heul erg MacOS georiënteerd. Wanneer ik naar icon thema's kijk wordt ik altijd verdrietig met de 1001 Apple clones en geen enkele die een beetje fatsoenlijk eruit ziet zonder direct op een gesloten systeem te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Hero of Time schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:28:
Zeker gezien het gekozen icon thema is het wel heul erg MacOS georiënteerd. Wanneer ik naar icon thema's kijk wordt ik altijd verdrietig met de 1001 Apple clones en geen enkele die een beetje fatsoenlijk eruit ziet zonder direct op een gesloten systeem te lijken.
Er zijn nog genoeg andere icon themes die de moeite waard zijn. Tela bijvoorbeeld en Tela-circle vind ik ook erg mooi.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Er zijn nog genoeg andere icon themes die de moeite waard zijn. Tela bijvoorbeeld en Tela-circle vind ik ook erg mooi.
Wat dan weer meer een MS feel geeft. ;) En de ronde versie is een hint naar Android vanwege de vorm. Ik vind het wat jammer als men de icoontjes voor LibreOffice meer op de O365 stijl laat lijken. Er geeft niet echt een uniekheid voor het thema zeg maar.

In het verleden heb ik Hydroxygen gebruikt, destijds van DeviantArt gehaald. Maar die is nu niet heel erg actueel meer en het had meer een GTK basis, ik gebruik nu KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Hero of Time schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:20:
[...]
In het verleden heb ik Hydroxygen gebruikt, destijds van DeviantArt gehaald. Maar die is nu niet heel erg actueel meer en het had meer een GTK basis, ik gebruik nu KDE.
Welke icon set gebruik je nu dan? De standaard Breeze icon set?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:25:
[...]

Welke icon set gebruik je nu dan? De standaard Breeze icon set?
Thuis wel, op kantoor gebruik ik Arc. Maar die vind ik eigenlijk ook niet super origineel. Wat ik bij Breeze (en andere icon sets denk ook) iets minder fijn vind is dat kleinere icoontjes monochrome en simplistisch zijn. In Dolphin bijvoorbeeld heb je alleen de rand van het map icoontje, als je het ietsjes groter maakt, wordt het wel full colour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

In alle eerlijkheid :

Dolphin en al die andere standaard File Managers/Browsers zuigen gewoon gruwelijk hard !!! :| :F

Wat dat betreft heb ik eigenlijk nog steeds niks gevonden wat zich echt goed 1:1 kan meten met Total Commander onder Windows helaas... ;(

En ik heb echt mijn best gedaan zoals je dat kan lezen in dit topic of het distro topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11
nero355 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:58:
In alle eerlijkheid :

Dolphin en al die andere standaard File Managers/Browsers zuigen gewoon gruwelijk hard !!! :| :F

Wat dat betreft heb ik eigenlijk nog steeds niks gevonden wat zich echt goed 1:1 kan meten met Total Commander onder Windows helaas... ;(

En ik heb echt mijn best gedaan zoals je dat kan lezen in dit topic of het distro topic :)
Midnight Commander al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jbhc schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:00:
Midnight Commander al eens geprobeerd?
Altijd standaard erbij geïnstalleerd als oude gebruiker van Norton Commander zijnde! ;) 8) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 09:35
nero355 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:58:
In alle eerlijkheid :

Nieuwsgierig, waarom is dat zo slecht gesteld dan? Ik gebruik Thunar of de terminal en kan volgens mij alles wat ik wil zonder problemen. Nu heb ik geen special use cases dus vraag me af waar je tegen problemen aan loopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Koepert schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:06:
Nieuwsgierig, waarom is dat zo slecht gesteld dan?
Pak eens deze ernaast : nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

En ga eens vergelijken met alle standaard File Browsers/Managers van KDE/GNOME/XFCE/enz. zou ik zeggen :)
Ik gebruik Thunar of de terminal en kan volgens mij alles wat ik wil zonder problemen.
Nu heb ik geen special use cases dus vraag me af waar je tegen problemen aan loopt :)
Ik begrijp gewoon niet waarom je als Linux Community/Developers die ongetwijfeld allemaal wel weten dat niemand iets als File Explorer van Windows echt fijn vindt precies dat onding als voorbeeld neemt i.p.v. er echt iets leuks van te maken ?!?! -O-

En dan bedoel ik niet de GUI versie van Norton Commander die bestaat uit het programma als TUI in een "Fake GUI" mode op te starten! :P

De voorbeelden die ik noem in nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" zijn niet ideaal, maar bieden mij wel het volgende :
- Een bestand bekijken/lezen door effe snel op F3 te rammen.
- Deze te bewerken door op F4 te rammen.
- Kopïeren/Verplaatsen via F5 en F6 en daarna ook een bijbehorende voortgangsbalk te weergeven!
- F8 voor het verwijderen van meuk, maar SHIFT+DEL wordt ook opgepakt.
- De Insert knop of de Spatiebalk markeert meerdere bestanden waarmee je vervolgens iets kan doen : Kopiëren/Verplaatsen/Verwijderen
- Druk ik twee keer snel op de Spatiebalk dan zie ik hoe groot een map is.
- Doe ik SHIFT+ALT+ENTER dan zie ik de grootte van alle mappen in de root of een directory waarin ik me op dat moment bevind.
- En dan heb je nog de toegang tot een (S)FTP Client en dergelijken...
- Allerlei opties om van alles met elkaar te vergelijken qua bestanden en mappen of deze simpelweg te synchroniseren!

:)

Disclaimer :
Bovenstaande opties zijn misschien niet allemaal aanwezig in de Linux tegenhangers van Total Commander maar wel de dingen die ik door de tijd heen vaak genoeg heb gebruikt om ze niet meer te willen missen onder welk OS dan ook! O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 15:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
@nero355 Zo hebben we allemaal net andere eisen en wensen. Ik doe eigenlijk al mijn file management in de shell.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:46:
@nero355 Zo hebben we allemaal net andere eisen en wensen. Ik doe eigenlijk al mijn file management in de shell.
Eens en ik ook, vooral om de handigheid erin te houden en ook een beetje vanwege het feit dat ik niet eens tegenwoordig nog echt heel veel file management doe, maar die eene keer dat ik "effe snel" iets via Dolphin doe i.c.m. een USB Stick of zo en dan weer de voortgang onduidelijk naar de Taskbar zie verdwijnen heb ik echt zoiets van : "d0h!" :F :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
Kaspers schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:13:
Hier mensen recentelijk overgestapt van Sway (wayland, wl-roots) naar Hyprland? En wat zijn de ervaringen? Ben van plan ergens de komende weken de stap te maken, en ben benieuwd of mensen hier me reeds voor zijn geweest. Wat voor mij voornamelijk van belang is in hoeverre screensharing stabiel werkt (middels xdg-desktop-portal-hyprland).
Late reactie op jouw vraag, ik geef het toe. Excuses daarvoor. Maar ik ben vorige week geswitched van i3-gaps naar Hyprland en het bevalt mij ook wel. Ik had het al eens geprobeerd rond de periode dat jij uw vraag stelde maar toen had ik teveel problemen met Wayland. Dat lijkt nu allemaal opgelost ondertussen en Hyprland bevalt mij wel. Ik ga het even blijven gebruiken als daily driver maar de laatste dagen heb ik positief ervaren.

Er is een Duitser genaamd "Stephan Raabe" die behalve zijn dotfiles deels op gitlab ook een interessant blog en zelfs Youtube filmpjes heeft met uitleg over Hyprland. Die vond ik erg interessant en leerrijk.

[ Voor 10% gewijzigd door H1MSELF1SH op 14-12-2023 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaspers
Ik ben inmiddels ook een half jaar over. Ook prima een prima ervaring tot nog toe. De hyprctl dispatchers werken echt prachtig, dus je kunt hele mooie keybindings maken. Probleem is alleen (voor zover dat een probleem is): je wilt niet meer terug naar macOS of windows, omdat het zo efficiënt en verslavend werkt. Screensharing gaat overigens ook prima, iets waar ik in m’n post van 12 april nog wat zorgen over heb gemaakt. Goed te horen dat het bij jou ook naar tevredenheid werkt @H1MSELF1SH. Kan ‘t iedereen aanbevelen, die nog op X11 zit, of graag iets meer te configureren wil hebben dan sway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
Kaspers schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:19:
Ik ben inmiddels ook een half jaar over. Ook prima een prima ervaring tot nog toe. De hyprctl dispatchers werken echt prachtig, dus je kunt hele mooie keybindings maken. Probleem is alleen (voor zover dat een probleem is): je wilt niet meer terug naar macOS of windows, omdat het zo efficiënt en verslavend werkt. Screensharing gaat overigens ook prima, iets waar ik in m’n post van 12 april nog wat zorgen over heb gemaakt. Goed te horen dat het bij jou ook naar tevredenheid werkt @H1MSELF1SH. Kan ‘t iedereen aanbevelen, die nog op X11 zit, of graag iets meer te configureren wil hebben dan sway.
Ik wou sowieso niet terug naar Windows of MacOS. Ik blijf lekker bij Gentoo. Maar of ik bij Hyprland ga blijven op lange termijn weet ik nog niet. Het is nog te vroeg om daarover te oordelen. Mijn ervaringen de laatste dagen zijn zeker wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kaspers schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:19:
Probleem is alleen (voor zover dat een probleem is): je wilt niet meer terug naar macOS of windows, omdat het zo efficiënt en verslavend werkt.
Dat probleem heb ik ook als het om telefoons gaat : Alsjeblieft geen Android of iOS meer !!! :r

Ubuntu Touch van UBports op mijn oude BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition en al helemaal op mijn huidige OnePlus 7 Pro is simpelweg een oase van rust en een puur genot qua gebruik vergeleken met het kiezen tussen de twee grote kwaden !!! HEEEERLIJK !!! :Y) <3 8) _O_ O+ d:)b :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FateTrap
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-03 21:11
nero355 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:41:
[...]

Onder de motorkap is GhostBSD gelijkaardiger aan macOS (dan elementaryOS). Aangezien macOS meer code deelt met BSD dan met Linux.

Als je plank of een ander dock installeert dan lijkt GhostBSD ook even sterk op macOS (als elementaryOS).

Maar ook zonder wijzigingen zijn er in GhostBSD UI elementen van macOS aanwezig wat je in onderstaande screenshot kunt zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLZ2Lxc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

FateTrap schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:58:
Onder de motorkap is GhostBSD gelijkaardiger aan macOS (dan elementaryOS). Aangezien macOS meer code deelt met BSD dan met Linux.

Als je plank of een ander dock installeert dan lijkt GhostBSD ook even sterk op macOS (als elementaryOS).
Het ging niet om de Kernel waarvan ik het verhaal ook wel ken, maar puur wat je OOTB te zien krijgt na de installatie van de distro of als je hem als Live Boot omgeving gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:40
Verwijderd. Excuus :)

[ Voor 99% gewijzigd door desalniettemin op 20-01-2024 08:59 . Reden: ik mis verwijder optie, dus dan op deze manier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@desalniettemin

Maak effe wat screenshots voor ons :)

Zoals je het omschrijft heb ik het idee dat je ergens wat opmaak gedoe kan wijzigen om het te fixen, maar misschien zit ik er gruwelijk naast ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:40
@nero355 Laat maar zitten. Ik snap er nu geen hout meer van, maar op een of andere manier is global theme Fluent dark verwijderd, terwijl ik zeker weet dat ik dat niet gedaan heb. Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05 16:28
Goedenavond.

Dit gaat niet over een DE, maar is vragen voor ondersteuning. Daar is dit topic niet voor.

[ Voor 71% gewijzigd door Hero of Time op 14-04-2024 20:52 . Reden: off-topic, vragen voor ondersteuning gaan in een apart topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzie
De Nobara 40 linux iso is nog niet offieel uit.

https://nobaraproject.org/download-nobara/

Wel is het al mogelijk om via de terminal naar Nobara 40 te upgraden

> sudo dnf install dnf-plugin-system-upgrade -y

> sudo dnf system-upgrade download --releasever=40 -y

> sudo dnf system-upgrade reboot

control alt oeps deleted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:34

Toshirou

Vinyl Surfer

Toen ik begon met Linux, ten tijden van KDE 3.5 en Mandrake Linux toen was het voor het mij altijd de regel KDE eraf en Gnome erop. Dat was zoveel overzichtelijker. De sobere uitstraling en indeling was eenvoudiger en vooral directer om dagelijks mee te werken. Maar jaren later, toen ineens Gnome2 best wel verouderd werd ben ik gaan kijken naar MATE, maar sinds enige tijd draai ik nu KDE Plasma 5 en dit is zoveel aangenamer.

Het is niet meer het samengeraapte circus wat KDE ooit was. Alles is gestroomlijnder en door de grote mogelijkheid om alles van a-tot-z aan te passen, heb ik inmiddels mijn draai er wel in gevonden. Al dan met hulp van de dock "Plank", gezien ik dagelijks werk op MacOs, is dit voor mij wel een must have om mijn workflow optimaal te houden.

Al dan merk ik dat XFCE ook aangenaam werkt, gezien mijn vader dit dagelijks op zijn laptop gebruikt. Al dan wel met enige aanpassingen die ik heb gemaakt om het voor hem zo eenvoudig mogelijk te houden. Al kan hij hier nu perfect mee werken.

Voor mijn vader als mezelf heb ik Linux Mint geïnstalleerd. Zeer fijne distro om mee te werken en out-of-the-box al veel vooraf goed ingesteld, dus dat scheelt weer, al tweak ik toch altijd later alles weer naar elkaar eigen voorkeuren, maar dat is altijd de stap erna 😉.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vanavond eventjes Enlightenment geprobeerd omdat ik wat GPU bugs heb met full screen en multi-monitor (zie o.a. freedesktop gitlab issues 2870 en 2466). Ik heb alleen KDE Plasma 6. Omdat het alleen bij Wayland gebeurt dacht ik 'eventjes' een andere WM te testen.

Nou, dat is dus echt ronduit bagger. Eerste keer inloggen, wizard met wat vraagjes over de opzet. Dat is op zich best netjes. Daarna moet het de desktop tonen. Gebeurde de eerste keer niet. Of het duurde ontiegelijk lang dat ik al de boel hard gekilld had en een reboot deed. Config verwijdert en opnieuw geprobeerd. Leek wat beter te gaan, na een minuut wachten toch uiteindelijk de deskop. En maar 1 monitor actief. Wat ik ook probeerde, het leek m'n andere monitor niet te zien of willen actieveren.

Paar keer uitloggen en proberen om weer in te loggen gaf uiteindelijk gewoon zwarte schermen. Was ik ingelogd en had ik de desktop, ging het na een paar minuten idle alsnog op zwart en niet meer reageren.

Ruim 1,5 uur verspilt aan iets wat niet eens werkt. |:(

• Kaspers
Zijn er al tweakers die de COSMIC desktop hebben uitgeprobeerd? Hij zit nog in een alpha en is nog verre van af, maar ben benieuwd wat het gaat brengen. Het wordt op termijn de default desktop van Pop!_OS (waar nu nog gebruik wordt gemaakt van een aangepaste Gnome desktop. Cosmic is volledig geschreven in Rust, bevat standaard een 'auto-tiling'-window manager en is relatief licht in termen van resourcegebruik. Ik had al meteen issues bij het configureren van m'n eigen keybindings, dus laat 't nog even links liggen. Weet nog niet of het voor mij arch+hyprland gaat vervangen, maar mooie ontwikkeling vind ik het wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-05 09:35
Kaspers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:37:
Zijn er al tweakers die de COSMIC desktop hebben uitgeprobeerd? Hij zit nog in een alpha en is nog verre van af, maar ben benieuwd wat het gaat brengen. Het wordt op termijn de default desktop van Pop!_OS (waar nu nog gebruik wordt gemaakt van een aangepaste Gnome desktop. Cosmic is volledig geschreven in Rust, bevat standaard een 'auto-tiling'-window manager en is relatief ligt in termen van resourcegebruik. Ik had al meteen issues bij het configureren van m'n eigen keybindings, dus laat 't nog even links liggen. Weet nog niet of het voor mij arch+hyprland gaat vervangen, maar mooie ontwikkeling vind ik het wel!
Ik heb het ook geprobeerd, vind de styling erg nice, maar het openen van de settings zorgde al dat die app crashte dus ik laat het ook ff (toegegeven, ik heb nu sddm+kde, daar heb ik het letterlijk bovenop geinstalleerd en zowel sddm als de cosmic greeter geprobeerd, dus er zal vast iets ' beter' kunnen van mij kant), maar ben wel erg geinteresseerd.

• nero355

nero355

Kaspers schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:37:
Zijn er al tweakers die de COSMIC desktop hebben uitgeprobeerd?

Het wordt op termijn de default desktop van Pop!_OS (waar nu nog gebruik wordt gemaakt van een aangepaste Gnome desktop).
De zoveelste GNOME/MacOS variant wat mij betreft en dus sowieso niet interessant, tenzij ik opeens een Gaming Laptop heb en daarvoor een Linux distro nodig heb die out-of-the-box het switchen tussen de iGPU en Externe GPU goed ondersteunt, want dat is namelijk hun Core Business : https://system76.com/ :)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 06:54

L0g0ff

omg

Ik vind een tiling wm ook echt onwijs tof. Ik mis dat ook echt in mijn zakelijke Windows omgevingen. Ik ben ook heel benieuwd wat cosmic gaat doen tussen nu en een jaar of anderhalf. Ik hoop echt dat het een killer wm gaat worden.

Ik ben alleen bang omdat het geen gtk of qt is dat de visuele integratie nooit helemaal smooth gaat zijn. Maar ik hoop dat ik dat mis heb ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:06
Hero of Time schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:24:
Vanavond eventjes Enlightenment geprobeerd omdat ik wat GPU bugs heb met full screen en multi-monitor (zie o.a. freedesktop gitlab issues 2870 en 2466). Ik heb alleen KDE Plasma 6. Omdat het alleen bij Wayland gebeurt dacht ik 'eventjes' een andere WM te testen.
Heb je Enlightenment getest op Wayland? Ik zou het eerst proberen op X, en dan nog. Het werkt fundamenteel anders dan de meeste andere WM, en ik kon er ruim 10 jaar geleden ook mijn draai niet meteen in vinden, maar dat het helemaal niet werkte, herinner ik me niet.

Wat ik wel met succes geprobeerd heb als WM is JWM (Joe's Window Manager, www.joewing.net), maar dat was ook op X, met Wayland geen ervaring. JWM heeft één xml configuratiebestand, dat je standaard vindt in /etc/jwm/system.jwmrc, maar het is de bedoeling dat je dat bestand kopieert naar je home-directory als .jwmrc en daar aanpassingen doet.

Multimonitor vind ik sowieso wat moeilijker op linux, geen idee waar dat aan ligt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:50:
[...]

Heb je Enlightenment getest op Wayland? Ik zou het eerst proberen op X, en dan nog. Het werkt fundamenteel anders dan de meeste andere WM, en ik kon er ruim 10 jaar geleden ook mijn draai niet meteen in vinden, maar dat het helemaal niet werkte, herinner ik me niet.
De eerste keer dat ik Enlightenment startte, was toevallig op X. Dat ging dus al niet helemaal geweldig met na de 'getting started' wizard geen beeld. Daarna pas naar Wayland, waarbij het dus na het wissen van de config wel goed ging, maar niet veel beter werd.
Multimonitor vind ik sowieso wat moeilijker op linux, geen idee waar dat aan ligt.
Ooit in den beginne was het wel wat lastiger voor mij, want ik draaide Xfce en had toen nog niet echt een goede monitor manager. Dat kwam later pas fatsoenlijk. Nu draai ik KDE en gaat fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:09:
Ooit in den beginne was het wel wat lastiger voor mij, want ik draaide Xfce en had toen nog niet echt een goede monitor manager. Dat kwam later pas fatsoenlijk. Nu draai ik KDE en gaat fantastisch.
Enig idee hoe ik van 3 x 1920x1200 met één click naar 5760x1200 zou kunnen gaan :?

Of moet je dan nog steeds met xinerama gaan klooien ?!

Dat is echt het laatste puzzelstukje waar ik nog een keer wat voor moet verzinnen en dan is mijn "Linux Desktop Experience" wel compleet denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, gewoon je 3 schermen op de juiste resolutie zetten? Maar Xinerama is een Xorg extentie, dat gaat niet werken op Wayland. Las ook recent een bericht dat van lang geleden was waar men Xinerama afraadde voor multi-monitor. Wat gek is, want juist om vensters tussen de monitoren te kunnen verplaatsen is dat nodig. Er werd daarentegen gesproken op "open het programma maar op de monitor waar je 'm nodig hebt". Lekker kortzichtig, blijkbaar nooit het idee gehad om eens wat om te gooien waar een venster staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:09:
[...]

Ben pas sinds 2018 over naar Ubuntu. Daarvoor heb ik al in 1999 en ook in 2004 enzo linux allang een kans gegeven, maar liep steeds stuk op de grafische zaak der dingen (en meer, je had toen geen Steam bijv.). Dual-monitor was toen rotzooien met een config file geloof XORG, kan dat.. Nou dat was mij teveel gedoe. Ook omdat toen (en eigenlijk nog steeds), een driverinstall handmatig doen (bij mij!) betekende dat ik na reboot linux niet meer inkwam. Nu is dat allemaal veel beter standaard, althans wel met een AMD GPU, plus ik install nooit zelf drivers, blijf daar ver van

Maar goed, in die jaren 2004 wist ik niet hoe snel ik weer naar Xp moest terugrennen. Tegenwoordig is Linux eindelijk klaar voor groot publiek, en het groeit sinds paar jaar ook beetje substantieel. Het is een understatement dat dat altijd zeer langzaam ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:02:
@nero355, gewoon je 3 schermen op de juiste resolutie zetten? Maar Xinerama is een Xorg extentie, dat gaat niet werken op Wayland. Las ook recent een bericht dat van lang geleden was waar men Xinerama afraadde voor multi-monitor. Wat gek is, want juist om vensters tussen de monitoren te kunnen verplaatsen is dat nodig. Er werd daarentegen gesproken op "open het programma maar op de monitor waar je 'm nodig hebt". Lekker kortzichtig, blijkbaar nooit het idee gehad om eens wat om te gooien waar een venster staat.
Zelfs voor X11 is Xinerama (al heel lang) outdated. Tegenwoordig doe je multi-monitor onder X11 met RandR, wat het o.a. beter mogelijk maakt monitors te hotpluggen.

De nog oudere (pre-Xinerama) manier is een los X11 screen voor elke monitor, maar dan kan je inderdaad niet windows verplaatsen tussen screens. Maar niemand bedoelt dat je dat moet gebruiken.

Onder Wayland is er uiteraard ook gewoon multi-monitor support, los van de bovenstaande X11-extensies. En veel beter nog, o.a. support voor heterogene monitorsetups (verschillende refresh rates / pixel densities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:14:
De nog oudere (pre-Xinerama) manier is een los X11 screen voor elke monitor, maar dan kan je inderdaad niet windows verplaatsen tussen screens. Maar niemand bedoelt dat je dat moet gebruiken.
Nou, dat is wel wat die comment bedoelde. Was wel al iets van 15-20 jaar oud comment.
Onder Wayland is er uiteraard ook gewoon multi-monitor support, los van de bovenstaande X11-extensies. En veel beter nog, o.a. support voor heterogene monitorsetups (verschillende refresh rates / pixel densities).
Jep, stuk beter. Hoewel Xorg ook wel aparte refresh rates per monitor ondersteunde, doet Wayland het beter. Voor m'n TV had ik bijvoorbeeld maar 30 en 60 Hz mogelijk, terwijl onder Wayland ik ook nog 50 Hz kan selecteren (en dat is ook nodig, want doe ik dat niet dan krijg ik ruis door het beeld heen bij bepaalde omstandigheden).

En wat je zegt over pixel densities, aparte schaal per monitor is ook wel fijn. Je 14" laptop scherm met FHD resolutie op 125% en je 21" FHD monitor op 100%. Of wat je ook maar wilt en hebt. Vind het zelfs erg fijn dat je per 5% schaal kan opgeven. Die vrijheid krijg je bij Windows niet eens, het is tussen de 100 en 200 % met stappen van 25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hero of Time schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:54:
[...]

Nou, dat is wel wat die comment bedoelde. Was wel al iets van 15-20 jaar oud comment.
Ah, van zo'n oude comment zou het kunnen. Ik zie nu dat ik over de "van lang geleden" in je vorige comment heen heb gelezen ;)
[...]

Jep, stuk beter. Hoewel Xorg ook wel aparte refresh rates per monitor ondersteunde, doet Wayland het beter. Voor m'n TV had ik bijvoorbeeld maar 30 en 60 Hz mogelijk, terwijl onder Wayland ik ook nog 50 Hz kan selecteren (en dat is ook nodig, want doe ik dat niet dan krijg ik ruis door het beeld heen bij bepaalde omstandigheden).
X11 kan op zich wel monitors met verschillende refresh rates aan, maar kan niet individueel naar verschillende monitoren VSyncen. Dat betekent in de praktijk dat je één monitor kan hebben waarnaar correct wordt ge-VSynced, maar dat je op de andere monitor(en) stuttering en/of tearing krijgt.

Als je refresh rates integer multiples zijn kan je dat nog een beetje minimaliseren, maar ideaal is anders. Met Wayland is de presentation van verschillende monitoren echt compleet onafhankelijk van elkaar, en kan je dus bijvoorbeeld zonder problemen een 60 Hz en een 144 Hz scherm naast elkaar hebben met perfecte tear-free, stutter-free presentation. En zelfs multi-monitor VRR, dat kan ook niet met X11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:02:
Gewoon je 3 schermen op de juiste resolutie zetten?
Maar dan moet ik dus wel eerst op de een of andere manier het OS vertellen om ze alle 3 als 1 monitor te zien :?

Helaas heeft Nvidia en voor zover ik weet ook AMD nog geen Surround Gaming/Eyefinity knopje onder Linux om van 3 x Extended Monitor naar 1 x Grote Monitor Groep en andersom te gaan :)
Maar Xinerama is een Xorg extentie, dat gaat niet werken op Wayland.
Tot nu toe alleen X.org gebruikt dus vandaar...
Las ook recent een bericht dat van lang geleden was waar men Xinerama afraadde voor multi-monitor. Wat gek is, want juist om vensters tussen de monitoren te kunnen verplaatsen is dat nodig. Er werd daarentegen gesproken op "open het programma maar op de monitor waar je 'm nodig hebt". Lekker kortzichtig, blijkbaar nooit het idee gehad om eens wat om te gooien waar een venster staat.
Opzich niet erg onder Linux omdat je gewoon kan aangeven waar een venster moet verschijnen, hoe groot die dan mag/moet zijn en of die minimized of maximized moet zijn en nog vele andere eigenschappen :*)

Zie dat maar eens onder Windows voor elkaar te krijgen... VERSCHRIKKELIJK IRRITANT !!! :r
Sjah schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:19:
Ben pas sinds 2018 over naar Ubuntu. Daarvoor heb ik al in 1999 en ook in 2004 enzo linux allang een kans gegeven, maar liep steeds stuk op de grafische zaak der dingen (en meer, je had toen geen Steam bijv.).
Het is meer dat ik er geen doel voor had, maar voor de rest vond ik het geweldig in die tijd :)

Toen ook begonnen met een heleboel dingen zelf hosten en via SSH werken en zo...
Dual-monitor was toen rotzooien met een config file geloof XORG, kan dat.. Nou dat was mij teveel gedoe.
Dat heet xorg.conf en gebruikt je distro nog steeds, maar dan zonder jouw input als je X.org draait :P

Ik vond het vooral een uitdaging om elke muis fatsoenlijk werkend te krijgen qua eventuele extra (duim)knoppen en dergelijke, maar voor de rest was daar prima aan te wennen en had het zelfs bepaalde voordelen als je EDID net wat anders wilde hebben :*)
Ook omdat toen (en eigenlijk nog steeds), een driverinstall handmatig doen (bij mij!) betekende dat ik na reboot linux niet meer inkwam. Nu is dat allemaal veel beter standaard, althans wel met een AMD GPU, plus ik install nooit zelf drivers, blijf daar ver van
Nvidia werkt ook wel aardig, ondanks dat hele gezeik wat ze nu een redesign van de driver heeft opgeleverd...

En Intel op de laptop werkt doet ook opzich wel wat het moet doen, maar dat was al jarenlang zo natuurlijk!
Maar goed, in die jaren 2004 wist ik niet hoe snel ik weer naar Xp moest terugrennen.
Ik vond XP echt een graf OS :r

Maar blijkbaar kan het nog erger als je naar 8.x/10/11 kijkt :X :| :F :+
Tegenwoordig is Linux eindelijk klaar voor groot publiek
Niks is klaar voor het grote publiek zolang ze meer dan 1 knop kunnen indrukken heb ik het idee :+
Compizfox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:14:
Zelfs voor X11 is Xinerama (al heel lang) outdated. Tegenwoordig doe je multi-monitor onder X11 met RandR, wat het o.a. beter mogelijk maakt monitors te hotpluggen.
Misschien moet ik daar dan eens naar kijken ?!
Opzich niet erg zolang je ze dus op een bepaalde monitor kan laten verschijnen :)
In dit geval is het gewoon 3 maal zo'n ding : Dell UltraSharp U2410 Zwart
Dus 3 maal 100% precies dezelfde monitoren :)

Als 3 losse monitoren werkt het prima tot nu toe, maar ik wil dus nog dit voor elkaar krijgen : https://www.tomshardware....nity-surround,3985-4.html
Hero of Time schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:54:
Is dat niet een kwestie van goede/slechte EDID detectie :?

Het lijkt me raar dat het iets met X.org of Wayland te maken heeft in ieder geval...
En wat je zegt over pixel densities, aparte schaal per monitor is ook wel fijn.

Je 14" laptop scherm met FHD resolutie op 125% en je 21" FHD monitor op 100%. Of wat je ook maar wilt en hebt. Vind het zelfs erg fijn dat je per 5% schaal kan opgeven.
Die vrijheid krijg je bij Windows niet eens, het is tussen de 100 en 200 % met stappen van 25%.
Dat is iets wat ik inderdaad altijd best wel raar heb gevonden !!! 8)7

Maar aan de andere kant wil je daar ook niet teveel mee klooien omdat je weleens sub-optimale resultaten zou kunnen krijgen, bijvoorbeeld een 3840x2160 monitor op iets anders dan 1920x1080 (die daarin prima 4:1 past) zetten :?
Compizfox schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:54:
X11 kan op zich wel monitors met verschillende refresh rates aan, maar kan niet individueel naar verschillende monitoren VSyncen. Dat betekent in de praktijk dat je één monitor kan hebben waarnaar correct wordt ge-VSynced, maar dat je op de andere monitor(en) stuttering en/of tearing krijgt.

Als je refresh rates integer multiples zijn kan je dat nog een beetje minimaliseren, maar ideaal is anders.
Hmm... daar heb ik ook nog mee gestoeid tussen een 1280x1024 monitor en een 1920x1080 TV inderdaad :-(
Met Wayland is de presentation van verschillende monitoren echt compleet onafhankelijk van elkaar, en kan je dus bijvoorbeeld zonder problemen een 60 Hz en een 144 Hz scherm naast elkaar hebben met perfecte tear-free, stutter-free presentation.
En zelfs multi-monitor VRR, dat kan ook niet met X11.
Dat laatste heb ik dan weer niet nodig, maar als ik dit allemaal zo eens lees dan moet ik misschien maar Wayland eens gaan verkennen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:47:
[...]

Opzich niet erg onder Linux omdat je gewoon kan aangeven waar een venster moet verschijnen, hoe groot die dan mag/moet zijn en of die minimized of maximized moet zijn en nog vele andere eigenschappen :*)

Zie dat maar eens onder Windows voor elkaar te krijgen... VERSCHRIKKELIJK IRRITANT !!! :r

[...]

Opzich niet erg zolang je ze dus op een bepaalde monitor kan laten verschijnen :)
Wat er bij de comment werd bedoelt is dat je het programma dus in de tweede X sessie startte. Je muis kon wel tussen je sessies/monitoren vrij bewegen, maar de programma's dus niet.
[...]

Ik vond XP echt een graf OS :r

Maar blijkbaar kan het nog erger als je naar 8.x/10/11 kijkt :X :| :F :+
Ben je niet in de war met Vista ipv XP? Want ondanks het wat kinderlijke standaard thema was XP echt fatsoenlijk en prima mee te werken.
[...]

Is dat niet een kwestie van goede/slechte EDID detectie :?

Het lijkt me raar dat het iets met X.org of Wayland te maken heeft in ieder geval...
Het ligt 100% aan Wayland. Want met Xorg heb ik nergens last van. Maar met Plasma 5 had ik dit probleem ook niet als ik Wayland koos als sessie. En ik heb een receiver tussen zitten (die ondertussen is vervangen, probleem is er nog steeds), dus wat de tv doorstuurt zou niet direct een ding moeten zijn. Ik merk verders het verschil niet, want de tv doet alleen media, geen games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 15 september 2024 @ 01:04:
Wat er bij de comment werd bedoelt is dat je het programma dus in de tweede X sessie startte. Je muis kon wel tussen je sessies/monitoren vrij bewegen, maar de programma's dus niet.
Configure Special Application Settings -> Desktop -> Apply Initially -> Hier kies je dan de juiste Sessie en Desktop

Was dus ook geen optie ?!
Ben je niet in de war met Vista ipv XP?
Vista Beta was geweldig snel, maar wat ze daarna hebben gesloopt om het zo sloom te maken was een beetje jammer... -O-

Vista en 7 hadden IMHO het beste Start Menu van allemaal en Aero is/was ook AWESOME!!! d:)b
Want ondanks het wat kinderlijke standaard thema was XP echt fatsoenlijk en prima mee te werken.
Voor een heleboel dingen moest je echt serieus klooien op het moment dat je de Multimedia kant op ging vanwege DXVA vs. DXVA2/Missende Codecs en Splitters/MCE Remote bediening/enz. :F

En laten we eerlijk zijn : Toen had de 64-bits versie eigenlijk al de standaard moeten zijn, maar om de een of andere reden zaten de meesten van ons nog steeds met de 32-bits versie te klooien... ;w
En ik heb een receiver tussen zitten (die ondertussen is vervangen, probleem is er nog steeds), dus wat de tv doorstuurt zou niet direct een ding moeten zijn.
Volgens mij maakt dat wel degelijk uit hoor, want het moet natuurlijk niet zo zijn dat je 3840x2160 naar je setup stuurt terwijl je TV maar 1920x1080 aan kan om maar wat te noemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:40:
[...]

Configure Special Application Settings -> Desktop -> Apply Initially -> Hier kies je dan de juiste Sessie en Desktop

Was dus ook geen optie ?!
Bestond dat toen al, 15-20 jaar geleden? Net in m'n KDE gekeken en 'session' staat er niet bij als eigenschap.
[...]

Vista Beta was geweldig snel, maar wat ze daarna hebben gesloopt om het zo sloom te maken was een beetje jammer... -O-

Vista en 7 hadden IMHO het beste Start Menu van allemaal en Aero is/was ook AWESOME!!! d:)b
Wat een doorontwikkeling was van het XP menu. Vond persoonlijk die van Vista en nieuwer eigenlijk slechter dan die van XP en ouder.
[...]

Voor een heleboel dingen moest je echt serieus klooien op het moment dat je de Multimedia kant op ging vanwege DXVA vs. DXVA2/Missende Codecs en Splitters/MCE Remote bediening/enz. :F

En laten we eerlijk zijn : Toen had de 64-bits versie eigenlijk al de standaard moeten zijn, maar om de een of andere reden zaten de meesten van ons nog steeds met de 32-bits versie te klooien... ;w
Te veel 32-bit only systemen nog in de omloop in die tijd. Er werden zelfs nog 32 bit cpu's gemaakt.
[...]

Volgens mij maakt dat wel degelijk uit hoor, want het moet natuurlijk niet zo zijn dat je 3840x2160 naar je setup stuurt terwijl je TV maar 1920x1080 aan kan om maar wat te noemen :D
Dat is omdat de receiver de resolutie van de TV ziet en z'n eigen EDID stuurt met de gewenste resolutie. Ik verwacht geen EDID van m'n TV door m'n receiver heen. Ik zie namelijk helemaal geen LG in de schermidentificatie, maar nu m'n Denon. Eerder Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Sinds vandaag een vreemd gevolg in EndeavourOS met KDE Plasma: rechtsklikken is nu ineens kopiëren, zoals dat is in de terminal, maar nu overal in de interface. Ik vind er niets van terug in de settings om het uit te schakelen, maar ik vind online ook niets terug erover dat het in de nieuwe kernel zit ofzo.

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
Ik wil richting Linux, maar gebruik vrij veel 3-vingerige gestures op het touchpad. Ik heb al behoorlijk wat distros en desktopomgevingen in virtual machine geprobeerd, maar finger gestures werkt daar eigenlijk nooit echt lekker. Volgens mij is Cinnamon de enige desktopomgeving die dit 'out of the box' heeft. Ik heb geen zin om veel moeite te doen (kinderen + werk = geen vrije tijd meer om met OS'en te prutsen als het niet hoeft).Hoe zit dit met de andere DO's hebben die dit inmiddels al betervoor elkaar?

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:01
pascoa341 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:51:
Ik wil richting Linux, maar gebruik vrij veel 3-vingerige gestures op het touchpad. Ik heb al behoorlijk wat distros en desktopomgevingen in virtual machine geprobeerd, maar finger gestures werkt daar eigenlijk nooit echt lekker. Volgens mij is Cinnamon de enige desktopomgeving die dit 'out of the box' heeft. Ik heb geen zin om veel moeite te doen (kinderen + werk = geen vrije tijd meer om met OS'en te prutsen als het niet hoeft).Hoe zit dit met de andere DO's hebben die dit inmiddels al betervoor elkaar?
En Gnome? Volgens mij staan zij ook bekend om goede gestures?

• pascoa341
Mark de Vaal schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:29:
[...]

En Gnome? Volgens mij staan zij ook bekend om goede gestures?
Bij mijn weten is het bij Gnome (zoals wel meer dingen) redelijk dichtgetimmerd en moet je een apart plugin downloaden/gebruiken om zelf je gestures in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zag dit artikel op Phoronix: libinput 3 Finger Dragging, ik weet niet of het precies is wat jij zoekt.
Dus het lijkt nog niet in libinput te zitten waardoor elke distro dat niet standaard ondersteund.

• nero355

nero355

Ik wil richting Linux, maar gebruik vrij veel 3-vingerige gestures op het touchpad.

Ik heb al behoorlijk wat distros en desktopomgevingen in virtual machine geprobeerd, maar finger gestures werkt daar eigenlijk nooit echt lekker.
Is een VM überhaupt wel een handige manier om dat te testen denk ik dan :?

Gebruik je iets van S.P.I.C.E. of helemaal niet ?!
Hoe zit dit met de andere DO's hebben die dit inmiddels al betervoor elkaar?
KDE onder een ondertussen bijna EOL Kubuntu 20.04 LTS heeft het voor een paar dingen aan boord, maar wat wil je daarmee doen precies ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een VM is idd niet de manier om dit soort dingen te testen, want de hardware wordt daar nagedaan en is zelden een touchpad met uitgebreide opties. Beter pak je een live omgeving van een distro en start je daar mee op. Kan op m'n huidige systeem niet controleren wat KDE zoal aan mogelijkheden heeft, want geen touchpad. Maar er zijn wel mogelijkheden voor gebaren.

Ik kwam laatst per ongeluk achter een functie in KDE die ik erg miste tov Compiz Fusion. Ik ken de desktop zoom en bij KDE is dat met het toetsenbord via super +/- te doen. Maar ik wilde dat graag met de muis ook kunnen. Dat kan dus blijkbaar met ctrl+super+scrollwiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
vDorst schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik zag dit artikel op Phoronix: libinput 3 Finger Dragging, ik weet niet of het precies is wat jij zoekt.
Hero of Time schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:07:

Een VM is idd niet de manier om dit soort dingen te testen, want de hardware wordt daar nagedaan en is zelden een touchpad met uitgebreide opties. Beter pak je een live omgeving van een distro en start je daar mee op. Kan op m'n huidige systeem niet controleren wat KDE zoal aan mogelijkheden heeft, want geen touchpad. Maar er zijn wel mogelijkheden voor gebaren.
nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Is een VM überhaupt wel een handige manier om dat te testen denk ik dan :?

KDE onder een ondertussen bijna EOL Kubuntu 20.04 LTS heeft het voor een paar dingen aan boord, maar wat wil je daarmee doen precies ?!
Dank! Het klopt dat dit niet lukt via de virtualmachine. Ik ga dus maar eens een KDE distro op een flash drive zetten (Opensuse of Tuxedo denk ik). Op zich wil ik niets bijzonders doen, bedienen van spotify en volume en ook drag and drop, maar die had ik al uit mijn hoofd gezet - tof dat ze daarmee bezig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die dingen kan je vast ook wel via sneltoetsen regelen. Een gebaar op je touchpad is vast wat sneller, maar je hoeft met een toetsenbord iig niet bang te zijn dat een vinger niet goed geregistreerd wordt of dat er spontaan gedacht wordt dat je een gebaar maakte terwijl dat niet de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

pascoa341 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:37:
Op zich wil ik niets bijzonders doen, bedienen van spotify en volume en ook drag and drop, maar die had ik al uit mijn hoofd gezet - tof dat ze daarmee bezig zijn!
Kijk uit met bepaalde wensen voor Spotify hebben, want dat is Electron zooi dus een veredelde webpagina in een eigen venstertje gepresenteerd alsof het een echt programma is :r

En zo zijn er nog een heleboel andere programma's vandaag de dag helaas dus goed opletten met wat je precies gebruikt !! ;)

Verder heeeeel erg 110% dit =>
Hero of Time schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:47:
Die dingen kan je vast ook wel via sneltoetsen regelen.

Een gebaar op je touchpad is vast wat sneller, maar je hoeft met een toetsenbord iig niet bang te zijn dat een vinger niet goed geregistreerd wordt of dat er spontaan gedacht wordt dat je een gebaar maakte terwijl dat niet de bedoeling was.
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23

DaFeliX

Tnet Devver
pascoa341 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Dank! Het klopt dat dit niet lukt via de virtualmachine. Ik ga dus maar eens een KDE distro op een flash drive zetten (Opensuse of Tuxedo denk ik). Op zich wil ik niets bijzonders doen, bedienen van spotify en volume en ook drag and drop, maar die had ik al uit mijn hoofd gezet - tof dat ze daarmee bezig zijn!
Spotify ondersteund gewoon netjes MPRIS, dus aansturen/uitlezen via dbus is mogelijk; waarschijnlijk kun je daarvoor een bestaande applicatie voor gebruiken.
nero355 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Kijk uit met bepaalde wensen voor Spotify hebben, want dat is Electron zooi dus een veredelde webpagina in een eigen venstertje gepresenteerd alsof het een echt programma is :r

[...]
Ik begrijp dit niet? Dat er Electron wordt gebruikt maakt toch niets uit? Wat maakt dit dan minder "echt"? Is Tcl/tk of Qt dan ook niet echt? Want ook dan moet je zelf nadenken over dingen zoals MPRIS.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DaFeliX schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Ik begrijp dit niet? Dat er Electron wordt gebruikt maakt toch niets uit? Wat maakt dit dan minder "echt"? Is Tcl/tk of Qt dan ook niet echt? Want ook dan moet je zelf nadenken over dingen zoals MPRIS.
Hij bedoelt dat itt een programma geschreven in Qt of Tcl/tk een fatsoenlijke applicatie is en geen wrapper om een internetpagina. Want dan kan je net zo goed het via de browser gebruiken.

Heb je bijvoorbeeld eens het package van Discord bekeken? Driekwart bestaat uit libraries die je al op je systeem hebt, maar ouder zijn en bekende bugs (laat staan security issues) bevatten. En welk voordeel heb je dan om 200 MB duplicate, oudere zooi te hebben? Push-to-talk zonder dat het venster focus moet hebben.

Voor Spotify is er eigenlijk al geen voordeel, want o.a. Firefox is ook prima in staat om op je multimediatoetsen te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23

DaFeliX

Tnet Devver
Hero of Time schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Hij bedoelt dat itt een programma geschreven in Qt of Tcl/tk een fatsoenlijke applicatie is en geen wrapper om een internetpagina. Want dan kan je net zo goed het via de browser gebruiken.

Heb je bijvoorbeeld eens het package van Discord bekeken? Driekwart bestaat uit libraries die je al op je systeem hebt, maar ouder zijn en bekende bugs (laat staan security issues) bevatten. En welk voordeel heb je dan om 200 MB duplicate, oudere zooi te hebben? Push-to-talk zonder dat het venster focus moet hebben.

Voor Spotify is er eigenlijk al geen voordeel, want o.a. Firefox is ook prima in staat om op je multimediatoetsen te reageren.
Ik heb een beetje moeite met "fatsoenlijke applicatie" tov een Electroprogramma. Ik snap niet zo goed waarom het feit dat Electron gebruikt wordt, het dáárom een slechte applicatie moet zijn. Je kunt prima goede applicaties maken obv Electron, net zo goed dat je met Qt slechte programma's kunt maken.

En misschien kun je legio voorbeelden geven van slechte Electronprogramma's, ik heb moeite met "Electron? Het kan dus niets zijn!" uitspraak met een kotsemotie ernaast. Of de insinuatie dat een Electronapplicatie niet echt is.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HTML5 maakt het mogelijk om web-based applicaties te maken en electron maakt er in feite een progressive webapp van. Juist hetgeen waar :r op van toepassing is, iig in mijn ogen, is het packagen van zo'n webapp. Op m'n vorige werk gebruikten we Slack en dat is ook zo'n app. Een update van glibc zorgde ervoor dat de meegeleverde libelectron :r deed. Terwijl de versie die in de repo beschikbaar was een veel betere keus had geweest en 0 problemen zou hebben gegeven.

Persoonlijk heb ik geen probleem met webapplicaties, mits het maar fatsoenlijk gepackaged wordt. Maar het gross er van is gewoon een ranzig samen geraapte bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Appimage, flatpak en snap lossen dat allemaal op. En als het echt niet anders kan boxboddy/distrobox.

Eigenlijk wil je dat ook waar mogelijk. Apps in isolated omgeving draaien. Geen afhankelijkheden.

Maar ik ben dan ook silverblue/bluefin/aurora fan en dan is die denkwijze een must ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, niet helemaal. AppImage, Snap en Flatpack hebben zoals je zegt alle dependencies in zich, maar dat is ook gelijk een probleem. 10 van die dingen met OpenSSL betekent gelijk alle 10 moeten bijwerken als er een security issue is met OpenSSL. Met gelijk daarbij de vraag óf en wanneer die update dan komt. Het kost onnodig meer bandbreedte om het bij te werken dan wanneer er van de library van het systeem gebruik wordt gemaakt.

Wij hebben uiteraard prima breedband internet hier, dus wat is nou 2,5 MB vs 250 MB downloaden, maar dat is niet overal in de wereld zo.

Er zijn voor- en nadelen en hoewel de sandbox en totaliteit van benodigdheden een voordeel is, is die totaliteit ook gelijk een nadeel in een security oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Met je je bandbreedte punt ben ik het wel eens. Maar voor wat betreft de dependencies; dat is eigenlijk alleen echt een probleem wanneer het om inkomende poorten betreft. De meeste desktop apps hebben geen inkomende poorten nodig. Tuurlijk kunnen er dan nog steeds kwetsbaarheden inzitten maar gezien het in een sandbox zit maak ik me daar over het algemeen niet zo heel druk over. Gewoon een beetje op letten waar je op klikt maar dat is redelijk 101 ;)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste