Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste
Acties:

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Vishari Beduk schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:38:
[...]

Die G3900 ken ik, heb ik hier ook nog ergens. Toen deze lang geleden uitkwam was deze al traag.
Je kan ook bij alie een N100 mini computer kopen voor iets meer dan 150 euro. Dan heb je al een snellere met meer geheugen. En een stuk zuiniger.
Als je dan de huidige energie prijzen in de berekening mee neemt dan heb je deze in 5 jaar ofzo misschien wel terug verdient.
En een N100 kan Windows 11 op draaien ( :X , v.w.b. dit topic. In het algemeen potentieel een betere oplossing voor de daadwerkelijke gebruiker)

Edit:
Overigens heeft de N100 ook alweer een opvolger, de N150. En iets beafyer is er de N305 (en N355 als opvolger meen ik?). Waarbij de N3xx AFAIK "echte" E-cores heeft zoals een i3 / i5 / ... terwijl de N1xx een eigen core ontwerp heeft (dat intussen meen ik wel qua architectuur meer aansluit op de gewone CPUs. Ik heb zelf 2x een N5105 systeem (servertje en router) en die zijn wel daadwerkelijk crippled (bv geen AVX ondersteuning, op een CPU uit ~2020, terwijl de gewone Core processors dat al sinds ~2010 hebben).

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 22-09-2025 21:57 ]

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:16

jmk

[...]

Die G3900 ken ik, heb ik hier ook nog ergens. Toen deze lang geleden uitkwam was deze al traag.
Je kan ook bij alie een N100 mini computer kopen voor iets meer dan 150 euro. Dan heb je al een snellere met meer geheugen. En een stuk zuiniger.
Als je dan de huidige energie prijzen in de berekening mee neemt dan heb je deze in 5 jaar ofzo misschien wel terug verdient.
Ik wilde juist graag een gratis oplossing bieden voor vrienden die niet meer zelf de computer kunnen bedienen vanwege hun leeftijd. Meestal voer ik de taken wekelijks uit of zit ik samen met ze achter de computer. Dat is dan max een uurtje per week. Dus stroomkosten besparing zal nooit opwegen tegen de kosten van nieuwe hardware.

Automatische updates aanzetten lijkt me handig en timeshift ook, op de tweede interne ssd.

Dan kunnen ze er nog een jaartje of 5 tegenaan computergewijs.

Yippie kayak, other buckets!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:30
[...]

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de draaiuren van zo'n apparaat.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-10 08:40

L0g0ff

omg

Echt bizar wat dat bij vrienden en kennissen doet zo'n Windows 10 expire melding. Vandaag ook weer een maat van me blij gemaakt. KompassOS erop; openra, onlyoffice, sober en steam als flatpak erbij en klaar.

In een fractie van wat Windows aan resources trok en alles werkt meteen out-of-the-box.

Laten we nu door pakken samen dan is 2025 een keer echt het jaar van de Linux desktop :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:23
L0g0ff schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:08:
Echt bizar wat dat bij vrienden en kennissen doet zo'n Windows 10 expire melding. Vandaag ook weer een maat van me blij gemaakt. KompassOS erop; openra, onlyoffice, sober en steam als flatpak erbij en klaar.

In een fractie van wat Windows aan resources trok en alles werkt meteen out-of-the-box.

Laten we nu door pakken samen dan is 2025 een keer echt het jaar van de Linux desktop :)
Ik had nog nooit van die distro gehoord. Van hun website: "KompassOS builds upon Aurora, specifically tailored for DevOps engineers, System Administrators and Network Engineers"

Die doelgroep moet toch wel zelf Linux kunnen installeren lijkt me? :+

Maar kennelijk wordt jij blij van die distro en installeer je die ook bij vrienden. Kan je er wat meer over vertellen?

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Biggg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:39:
[...]

Ik had nog nooit van die distro gehoord. Van hun website: "KompassOS builds upon Aurora, specifically tailored for DevOps engineers, System Administrators and Network Engineers"

Die doelgroep moet toch wel zelf Linux kunnen installeren lijkt me? :+

Maar kennelijk wordt jij blij van die distro en installeer je die ook bij vrienden. Kan je er wat meer over vertellen?
Haha ja hoor. Het is een image die ik samen met een collega bouw en onderhoud. Dus helemaal afgesteld op onze eigen workflow. Afgelopen weekend stukje hyprland erbij gezet. Ik ben die nu aan het afstellen en straks hoef je alleen maar een ujust --choose te geven, je selecteert enroll-hyprland config en alles is ready to go.

Omdat je weet dat iedereen dezelfde componenten heeft kun je dus heel veel aannames doen en ondertussen leer je veel van het Universal blue (Aurora, Bluefin, Bazzite, Bluebuild) team omdat je met elkaar toffe dingen bespreekt, bouwt en code uitwisseld.

• Biggg
Voor de gamers (ben ik zelf overigens niet) en anderen die het leuk vinden om inzicht te hebben in welke distro's populair zijn onder gamers en wat de ontwikkelingen zijn:

ProtonDB houdt statistieken bij van ingeleverde reports (waar de indiener opgeeft welke distro hij gebruikt). Dit geeft een beeld van het distro gebruik onder gamers. Dit is uiteraard behoorlijk biased, oa omdat maar een kleine subset van gamers daadwerkelijk van die reports indient.

De website https://boilingsteam.com/ download met enige regelmaat die data, verwerkt die in een grafische trend analyse en geeft er vervolgens een analyse op in hun blog.

Dat is best leuk leesmateriaal. Hieronder de laatste 3 posts.
mei: https://boilingsteam.com/...e-fastest-growing-distro/
juli: https://boilingsteam.com/...ming-cachy-os-takes-over/
september: https://boilingsteam.com/cachy-os-seems-unstoppable/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j--fRCQAbfRvrR8W2-SmmsYouHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjy06tdEnoHanq5GBhKE3zFc.png?f=fotoalbum_large

Ook steam geeft data vrij middels hun Linux only sectie in de steam hardware survey - wederom sterk biased naar gamers - maar dan hebben we al 2 bronnen met cijfers van deze specifieke groep Linux desktop gebruikers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reM6r7WDJ_7rs5qduaLChirK-sI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KR6XEXfgx9WY3nFnhmONlbMQ.png?f=user_large
https://store.steampowere...e-to-Steam?platform=linux
(SteamOS Holo is overigens de Steamdeck zelf)

[ Voor 22% gewijzigd door Biggg op 24-09-2025 15:42 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Interessant. Weinig Debian om het een eigen regel te geven, die zal wel onder 'Other' geschaard zijn. Als er al Debian gebruikers data (laten) sturen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Dat cachyOS, ik had er tot 2 weken terug niet van gehoord...

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:33
Sjah schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:01:
Hier ook een CachyOS gebruiker en het is een heerlijke distro. Wel een beetje uitkijken met de AUR, maar dat heb je zelf in de hand.

• Biggg
Hero of Time schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:52:
Interessant. Weinig Debian om het een eigen regel te geven, die zal wel onder 'Other' geschaard zijn. Als er al Debian gebruikers data (laten) sturen.
Voor de duidelijkheid: dit zijn 2 losse bronnen: ProtonDB en Steam. In de protonDB bron zit debian wel in de trendanalyse.

• RobertMe
Hero of Time schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:52:
Debian stable lijkt me dan ook geen gaming distro. Juist omdat gamers vaak nieuwe (/"de nieuwste") hardware hebben en Debian stable minimaal ~half jaar achter loopt (freeze tot release). Uiteraard een prima distro voor servers of zo waar dat minder uit maakt en stabiliteit (/"weinig wijzigingen") de voorkeur heeft, maar dat het geen imago heeft onder gamers lijkt mij best logisch. En nouja, gamers is juist waar de stats vandaan komen.

Ik ben juist eerder verbaasd dat Arch zo hoog staat bij Steam. Aangezien Arch nu weer niet het imago heeft van makkelijk te installeren (en onderhouden) en het juist ook door bleeding edge vaker "dan nosig" stuk kan gaan. (Dan zou ik dus eerder een Arch afgeleide verwachten, zoals Manjaro of CachyOS). But then again, de Steam dinges hardware draait ook een Arch afgeleide op? "Dus moet dan wel prima zijn toch?".

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Biggg schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:19:
[...]

Voor de duidelijkheid: dit zijn 2 losse bronnen: ProtonDB en Steam. In de protonDB bron zit debian wel in de trendanalyse.
Ah, had eerder een blik erop geworpen, maar Debian niet direct gezien. Nu zie ik die wel bij de grafiek ding.
RobertMe schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:26:
[...]

Debian stable lijkt me dan ook geen gaming distro. Juist omdat gamers vaak nieuwe (/"de nieuwste") hardware hebben en Debian stable minimaal ~half jaar achter loopt (freeze tot release). Uiteraard een prima distro voor servers of zo waar dat minder uit maakt en stabiliteit (/"weinig wijzigingen") de voorkeur heeft, maar dat het geen imago heeft onder gamers lijkt mij best logisch. En nouja, gamers is juist waar de stats vandaan komen.
Maar Pop_OS! 22.04 staat er dan weer wel los bij. En die is nog veel ouder! Evenals Ubuntu Core 22. Vergeleken met de vorige Debian Stable is Ubuntu 24.04 wel wat nieuwer, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Het heeft nog steeds een oudere Mesa tov tussen releases zoals 24.10 en 25.04.

Debian is net zo 'gaming' gericht als de Ubuntu en derivaten die ik aanhaal. Feit is gewoon dat Debian minder populair is dan de Ubuntu afgeleide.

• RobertMe
Hero of Time schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:37:
Debian is net zo 'gaming' gericht als de Ubuntu en derivaten die ik aanhaal. Feit is gewoon dat Debian minder populair is dan de Ubuntu afgeleide.
Oh ja, in zijn algemeenheid zal dat zeer zeker waar zijn ja. Enige waar Debian (mogelijk) een groter aandeel heeft is op servers etc. Maar ook daar zal Ubuntu wel een fors marktaandeel hebben. Maar op desktop zal Ubuntu en zo zeer zeker populairder zijn / een bekendere naam zijn dan Debian.

* RobertMe heeft in een ver ver ver verleden ook wel eens een Ubuntu ISO gedraaid. Maar nu, ~20 jaar later, nog steeds geen moment gedacht om Debian op de desktop te gebruiken. Terwijl ik het dan wel op VPS / thuisserver / zelfbouw router heb draaien. Op desktop in den beginne OpenSUSE, en toen ik steeds tegen wat "probleempjes" / "vragen" aan liep en steeds op de Arch wiki uit kwam op een gegeven moment maar over gestapt. Verder nooit echt naar andere distro's gekeken.

Edit:
Stupid me. De vorige werk laptop, ~5 jaar gebruikt, heeft Kubuntu op gestaan. Huidige staat dan weer Manjaro op als "hopelijk stabieler dan Arch (/geen risico's door bleeding edge) maar wel 'Arch'" (in beide gevallen eigen keuze). En ooit in een verleden, ~10 jaar terug, bij een bedrijf gewerkt waar uberhaupt iedereen een desktop met Kubuntu had.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 24-09-2025 19:44 ]

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:07
Sjah schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:01:
Hier ook een tevreden gebruiker van CachyOS. Was regelmatig aan het distrohoppen, nieuwschierig naar weer een andere distro maar heb het idee dat dit (voorlopig) een blijvertje is. Op de NAS wel het oude vertrouwde Debian :)

• zx9r_mario
  • Laatst online: 14:05
Zorin 18 ziet er wel mooi en strak uit op een oude Macbook. Linux Mint lijkt meer oubollig.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
zx9r_mario schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:39:
Zorin 18 ziet er wel mooi en strak uit op een oude Macbook. Linux Mint lijkt meer oubollig.
Zeker, alleen erg jammer dat Zorin vanaf deze versie - net als Ubuntu - de voorrang geeft aan snaps. Je kunt er nog voor kiezen om vanuit de repo te installeren of flatpak, maar dan moet je goed opletten bij het aanklikken in Software vanuit welke repo/snapstore/flathub het programma wordt geïnstalleerd.

Wat dat betreft doet Linux Mint het m.i. beter door nog steeds de repo op de eerste plaats te zetten. En als het niet in de repo zit de flatpak-optie biedt.

Mijn platencollectie

• Biggg
zx9r_mario schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:39:
Ik zou Linux Mint niet te snel afwijzen op de look & feel. De default is idd wat oubollig, maar je kunt echt veel customizen en het is niet zo ingewikkeld. Cinnamon is niet zo uitgebreid als KDE, maar heeft wel veel meer mogelijkheden dan Gnome, MacOs of Windows 11.

Check bijvoorbeeld eens wat gebruikers posten op:
https://www.reddit.com/r/linuxmint/

Wat recente voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/vb2qz6mbsasf1.jpeg
https://www.reddit.com/r/...l_month_on_mint_cinnamon/

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/new-desktop-look-and-linux-mint-experience-v0-f90sso4q9ksf1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=00a062290410162ebd8afbabdfa0e0483cddfd45
https://www.reddit.com/r/...nd_linux_mint_experience/

Dat gezegd; als je happy bent met Zorin, ook helemaal goed natuurlijk ;)

• zx9r_mario
pporrio schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Zeker, alleen erg jammer dat Zorin vanaf deze versie - net als Ubuntu - de voorrang geeft aan snaps. Je kunt er nog voor kiezen om vanuit de repo te installeren of flatpak, maar dan moet je goed opletten bij het aanklikken in Software vanuit welke repo/snapstore/flathub het programma wordt geïnstalleerd.

Wat dat betreft doet Linux Mint het m.i. beter door nog steeds de repo op de eerste plaats te zetten. En als het niet in de repo zit de flatpak-optie biedt.
Als ik Firefox wil installeren in Zorin 18 wordt deze standaard via Flathub geïnstalleerd, kan daarnaast ook apt kiezen. Snap zie ik er niet tussen staan.

@bl00d88 Mijn daily driver is Mint :9 Zorin is out-of-the-box cleaner. Die window tiling zoals Win11 sprak me wel aan en je kunt 4 uiterlijken kiezen zoals Maccie en Windhoos met een druk op de knop.

[ Voor 11% gewijzigd door zx9r_mario op 02-10-2025 14:08 ]

• pporrio
@zx9r_mario de tiling functie is zeker mooi gedaan in de nieuwe Zorin OS 18. Ik heb de bèta geïnstalleerd zodra ik de mail hierover kreeg. Toen installeerde ik bijvoorbeeld Thunderbird vanuit Software en kreeg standaard de snapstore versie. Voorheen installeerde Zorin standaard het package vanuit de eigen repo (apt).

Dat viel me tegen omdat Zorin OS en Linux Mint juist de Ubuntu-gebaseerde distro's waren die niet als Ubuntu standaard inzetten op snap. Blijkbaar is Zorin daar nu ook vanaf gestapt en doet alleen Linux Mint hier niet meer aan mee.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 02-10-2025 16:34 ]

Mijn platencollectie

• zx9r_mario
@pporrio Ik zie 3x Thunderbird in de appstore als ik erop zoek. Apt, flatpack en snap

• pporrio
@zx9r_mario Klopt ze staan er alledrie in. Maar bij geeft hij de snapstore versie als eerste optie. Dus als je niet oplet, installeert hij die.

In Zorin OS 17 opperde hij alleen apt en flathub. Snaps kon je wel installeren, maar dat moest je bewust doen. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door pporrio op 02-10-2025 16:39 ]

Mijn platencollectie

• Sjah
Heb sinds Tb versie Snap, ontdekt dat ik die niet leuk vind, en ben sindsdien een vastgepinde tab in Firefox gaan gebruiken voor mijn yahoo mail. Mis Tb totaal niet, ik zeg het je eerlijk, heeft ook te maken met dat mail een stervende zwaan lijkt. Met welk mens mail ik nou..?

• pporrio
Even ter illustratie. Ik installeer thunderbird via apt in Zorin OS 18:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGqvJlYA-_YqpmM2A_nnh8eb-h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fzEjz0ar15h6EIGT3yAaADyU.png?f=fotoalbum_large

Oh nee! Hij gaat verdorie naar de snap store ('Installing the thunderbird snap' ) -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVWsPwWLxAWF7nxeC9JZ3OXpE8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dI6cCCgFK13WLKJUhMlK6hUs.png?f=fotoalbum_large

Heb ik dat echt goed gelezen, heeft ie nu de snap store versie van thunderbird geïnstalleerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f1YdJfAa4V2E6SAdAKz-7k1whM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJf19Gzwj5uHWY4dMZsAnvk2.png?f=fotoalbum_large

Ja dus! Hetzelfde gebeurt ook wanneer je de apt-versie via Software installeert :(

Mijn platencollectie

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:08
Is ook nog niet gefixt zie ik, want boven ronde hoeken (die ik overigens helemaal niks vind) en onder nog steeds niet.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is wat je krijgt als je Ubuntu als basis neemt en die repo's ook gebruikt. Dat Zorin 17 dat niet deed zal wel met Ubuntu 22 te maken hebben en 18 zal wel U24 gebruiken.

Dat het er ook mooier uit ziet dan Mint Cinnamon heeft puur met Gnome te maken dat ze als basis gebruiken. Het is niet heel moeilijk om mooier te zijn dan Cinnamon of Mate, die een kleurenpalet gebruiken die t/m Windows ME/2000 gebruikelijk was. Dat helpt natuurlijk niet om het aantrekkelijk te maken.

• desalniettemin
Hero of Time schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:58:
Dat is wat je krijgt als je Ubuntu als basis neemt en die repo's ook gebruikt. Dat Zorin 17 dat niet deed zal wel met Ubuntu 22 te maken hebben en 18 zal wel U24 gebruiken.

Dat het er ook mooier uit ziet dan Mint Cinnamon heeft puur met Gnome te maken dat ze als basis gebruiken. Het is niet heel moeilijk om mooier te zijn dan Cinnamon of Mate, die een kleurenpalet gebruiken die t/m Windows ME/2000 gebruikelijk was. Dat helpt natuurlijk niet om het aantrekkelijk te maken.
Ik vind het echt niet mooier dan mijn Debian Xfce met Docklike plugin, Arc dark theme en Papirus icons. Die zij ook gebruiken. Papirus dus.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Ik vind het echt niet mooier dan mijn Debian Xfce met Docklike plugin, Arc dark theme en Papirus icons. Die zij ook gebruiken. Papirus dus.
Maar daar heb je het dus al. Standaard is Xfce ook zo grijs als de jaren '90 systemen. Maar een ander thema maakt een wereld van verschil. En Papirus is een icon thema, geen GTK thema, daar heb jij Arc Dark voor.

KDE was met versie 3 en 4 ook redelijk grijs, maar het Oxygen icon thema zag er wel mooi uit. Nu met Breeze in Plasma 5 en 6 ziet het thema er goed uit, maar ik vind de iconen wat tegenvallen.

• No_BIGTECH
  • Registratie: Oktober 2025
  • Niet online
Ik heb inmiddels diverse Linux distro's geprobeerd, waaronder Q4OS, Zorin, Mint, (K)Ubuntu, Fedora en nog een paar andere. Maar eerlijk gezegd kan ik er maar niet écht aan wennen.

Er is altijd wel iets dat net anders werkt of niet direct goed functioneert. Met wat uitzoekwerk krijg ik het wel aan de praat, maar het voelt nooit zo soepel en geïntegreerd als bij Windows.

Daarnaast speelt de vormgeving voor mij ook een rol: grafisch heb ik tot nu toe geen enkele distro zo strak en gepolijst weten te krijgen als Windows.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

No_BIGTECH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:17:
Ik heb inmiddels diverse Linux distro's geprobeerd, waaronder Q4OS, Zorin, Mint, (K)Ubuntu, Fedora en nog een paar andere. Maar eerlijk gezegd kan ik er maar niet écht aan wennen.

Er is altijd wel iets dat net anders werkt of niet direct goed functioneert. Met wat uitzoekwerk krijg ik het wel aan de praat, maar het voelt nooit zo soepel en geïntegreerd als bij Windows.

Daarnaast speelt de vormgeving voor mij ook een rol: grafisch heb ik tot nu toe geen enkele distro zo strak en gepolijst weten te krijgen als Windows.
Tja, je moet er iets voor over hebben om je username na te streven.
Waar je tegenaan loopt is en combinatie van Qt en Gtk door elkaar. Daardoor krijg je het ook niet 100 procent strak.
Wat je zou kunnen doen is kiezen voor Qt of Gtk applicaties. Maar daarmee beperk je wel je keuzevrijheid omdat je de helft van de apps moet afstoten.

Je kunt wel proberen zelf de theming van Gtk en Qt op elkaar af te stemmen.

Ander ding is dat flatpaks, snaps en appimages ook extra handwerk kost als je het goed wil afstellen.

Maar Windows is sinds windows 8 ook wel rommelig geworden met metro en de oude look door elkaar.

Kijk anders eens naar ElementaryOS of misschien dat er andere distros zijn die qua theming out-of-the-box de theming beter forceren.

• RobertMe
Whut? Heeft Windows dan eindelijk "opgelost" dat er twee "configuratie schermen" zijn bv? Waarbij het oude configuratiescherm en het nieuwe Instellingen scherm uhm... een totaal ander ontwerp hebben. En dan ook echt zo anders dat GTK vs Qt erbij verbleken (zeker als je kijkt naar GTK met Qt theme vs Qt). Of de "moderne" ribbon vs de "klassieke" menu's dat volgens mij toch ook nog steeds niet consistent is. Of applicaties die denken dat ze zelf veel beter hun window decoration kunnen fixen. Waardoor dubbel klik in de "titel balk" van een browser ineens een nieuwe tab opent i.p.v. doet maximaliseren.

Als er een OS is dat een extreem inconsistent design heeft, zelfs in het OS zelf (los van applicaties die je zelf installeert dus en niet van de OS fabrikant zijn) dan is het Windows wel.

• No_BIGTECH
  • Registratie: Oktober 2025
  • Niet online
Qt, GTK-applicaties, Flatpaks, Snaps, AppImages…
Dat is precies wat ik bedoel. Na de eerste paar reacties duizelt het me al.

Ik ben een gemiddelde computergebruiker van rond de 60, geen IT’er of Linux-specialist. Om een Linux-systeem echt naar wens in te richten moet je of diep in de materie duiken, of heel veel tijd en geduld in steken.

Ik vermoed dat veel mensen (zoals ik) best zouden willen overstappen, maar gewoon niet de tijd of het geduld hebben om zich alles eigen te maken.

De grote vraag is eigenlijk: waarom kiest het overgrote deel toch voor Windows, terwijl dat systeem juist zo inconsistent kan zijn, je ervoor moet betalen, je privacy opgeeft en advertenties moet slikken?

ElementaryOS ga ik zeker proberen net als AnduinOS, ik geef het nog niet op

• RobertMe
No_BIGTECH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:19:
De grote vraag is eigenlijk: waarom kiest het overgrote deel toch voor Windows, terwijl dat systeem juist zo inconsistent kan zijn, je ervoor moet betalen, je privacy opgeeft en advertenties moet slikken?
Hoeveel consumenten kiezen er voor Windows? Als je een computer / laptop koopt staat er in 99% van de gevallen Windows op. Wil je kiezen voor geen Windows wordt het een Mac, die veel duurder is (dat de "onbewuste" keuze ook beïnvloed). Daarnaast is Windows / Microsoft ook "best wel" ingeburgerd bij bedrijven (al dan niet doordat de fabrikanten PC standaard weer met Windows leveren), dus waarom zou je als consument dan überhaupt kiezen (voor iets anders)? En "zeker nu" is Windows totaal ingeburgerd en groeit iedereen er mee op (ok, en Android of iOS misschien nog wel meer). ~25+ jaar terug had je met "keuze" wellicht nog een voet aan de grond kunnen krijgen. Immers was niemand toen bekend met een "PC" en kwam het net op. Als je dan toch iets moet leren zou (nu) Windows vs Linux vs Mac weinig uit maken. Maar toen was Linux geen (/veel minder) een optie (want veel meer problemen), en had Microsoft al leuke dealtjes met fabrikanten etc. En nu groeien kinderen met Windows (of intussen waarschijnlijk meer Android / iOS) op simpelweg omdat het de defacto standaard is en ouders / school / ... dat hebben, daar wordt dus helemaal geen keuze in gemaakt. En als die kinderen groter zijn hebben ze hetzelfde probleem als dat jij nu hebt met 60 na ~20+ jaar Windows gebruiken. Alles dat anders is is slecht/onlogisch.

• desalniettemin
Hero of Time schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Maar daar heb je het dus al. Standaard is Xfce ook zo grijs als de jaren '90 systemen. Maar een ander thema maakt een wereld van verschil. En Papirus is een icon thema, geen GTK thema, daar heb jij Arc Dark voor.

KDE was met versie 3 en 4 ook redelijk grijs, maar het Oxygen icon thema zag er wel mooi uit. Nu met Breeze in Plasma 5 en 6 ziet het thema er goed uit, maar ik vind de iconen wat tegenvallen.
Ik bedoelde dat Zorin ook Papirus icons gebruikt icm hun eigen thema.

• desalniettemin
No_BIGTECH schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:19:
Qt, GTK-applicaties, Flatpaks, Snaps, AppImages…
Dat is precies wat ik bedoel. Na de eerste paar reacties duizelt het me al.

Ik ben een gemiddelde computergebruiker van rond de 60, geen IT’er of Linux-specialist. Om een Linux-systeem echt naar wens in te richten moet je of diep in de materie duiken, of heel veel tijd en geduld in steken.

Ik vermoed dat veel mensen (zoals ik) best zouden willen overstappen, maar gewoon niet de tijd of het geduld hebben om zich alles eigen te maken.

ElementaryOS ga ik zeker proberen net als AnduinOS, ik geef het nog niet op
Ze kiezen voor Windows omdat dat met de computer of laptop kwam die ze kochten. Ze zijn dus Windows al gewend. Dan is het een stuk moeilijker om een ander OS te gebruiken.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Ik bedoelde dat Zorin ook Papirus icons gebruikt icm hun eigen thema.
Maar dat is helemaal niet waar ik op doelde. De iconen zijn alles behalve monochrome, dus hoe je de link 'grijs = icon thema' legt, snap ik niet. :S

• desalniettemin
Hero of Time schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:02:
[...]

Maar dat is helemaal niet waar ik op doelde. De iconen zijn alles behalve monochrome, dus hoe je de link 'grijs = icon thema' legt, snap ik niet. :S
Zorin gebruikt een eigen thema. Debian Xfce ook. Ik vind dat Debian Xfce met Arc dark theme en Papirus icons er net zo goed uit ziet als Zorin met hun donker thema en Papirus icons.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 23:34:
[...]

Zorin gebruikt een eigen thema. Debian Xfce ook. Ik vind dat Debian Xfce met Arc dark theme en Papirus icons er net zo goed uit ziet als Zorin met hun donker thema en Papirus icons.
Maar daar had ik het helemaal niet over. De stelling was "Zorin ziet er beter uit dan Mint", en door het antieke uiterlijk van Cinnamon en Mate is dat echt niet moeilijk.

• Sjah
RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Hoeveel consumenten kiezen er voor Windows? Als je een computer / laptop koopt staat er in 99% van de gevallen Windows op. Wil je kiezen voor geen Windows wordt het een Mac, die veel duurder is (dat de "onbewuste" keuze ook beïnvloed). Daarnaast is Windows / Microsoft ook "best wel" ingeburgerd bij bedrijven (al dan niet doordat de fabrikanten PC standaard weer met Windows leveren), dus waarom zou je als consument dan überhaupt kiezen (voor iets anders)? En "zeker nu" is Windows totaal ingeburgerd en groeit iedereen er mee op (ok, en Android of iOS misschien nog wel meer). ~25+ jaar terug had je met "keuze" wellicht nog een voet aan de grond kunnen krijgen. Immers was niemand toen bekend met een "PC" en kwam het net op. Als je dan toch iets moet leren zou (nu) Windows vs Linux vs Mac weinig uit maken. Maar toen was Linux geen (/veel minder) een optie (want veel meer problemen), en had Microsoft al leuke dealtjes met fabrikanten etc. En nu groeien kinderen met Windows (of intussen waarschijnlijk meer Android / iOS) op simpelweg omdat het de defacto standaard is en ouders / school / ... dat hebben, daar wordt dus helemaal geen keuze in gemaakt. En als die kinderen groter zijn hebben ze hetzelfde probleem als dat jij nu hebt met 60 na ~20+ jaar Windows gebruiken. Alles dat anders is is slecht/onlogisch.
Ja Ms heeft nog steeds de dealtjes met de grote fabrikanten, ook omdat bedrijven als Hp een grote partner willen, vraag me af of dat soort bedrijven het toch niet lullige Canonical (Ubuntu) zo serieus nemen. Verder zijn er zelfs admins die Linux nog te moeilijk vinden, dus dat velen het te moeilijk denken te vinden is niet zo gek, dat was het trouwens 20 jaar terug ook. Nu niet meer, wellicht moet je je zeg 2 weken even goed inlezen enzo, maar veel is allang intuitief.
Verder Apple ja, das veel te duur als puntje bij paaltje komt en de portemonnee getrokken wordt. Daarnaast... wil je Linux, das met n lampje zoeken op de site van Dell of Lenovo, nee 't is eerder een kwestie van mailen met klantenservice voordat je een offerte hebt.
Ben het matig met je eens dat 25 jaar terug er zoveel anders had kunnen zijn, toen was er ook al het kip en het ei, Win had de strijd toen al gewonnen van bijv Os2.

• RobertMe
Sjah schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:56:
Ben het matig met je eens dat 25 jaar er zoveel anders had kunnen zijn, toen was er ook al het kip en het ei, Win had de strijd toen al gewonnen van bijv Os2.
Het ging me er voornamelijk om dat als er 25 jaar terug een concurrent kwam dat er dan wel "mogelijkheden" waren. Nu sta je als concurrent al 10-0 achter omdat letterlijk iedereen (in de bewoonde wereld) bekend is met Windows. En uiteindelijk is het "allemaal hetzelfde" wat er nu is (Windows, Mac, Linux), alleen toch weer net anders en daardoor "geen Windows" waardoor "ze" het niet meer willen.

De enige manier voor een concurrent om echt voeten aan de grond te krijgen is met iets nieuws / vernieuwends. Zie Apple ;) Windows op PDAs was dikke crap. Apple heeft semi een nieuw product gemaakt met een custom besturingssysteem dat vervolgens wel voet aan de grond kreeg omdat het een nieuw/vernieuwend product is. Vervolgens heeft Google zich daar nog naast weten te nestelen. Maar "het grote Microsoft" lukte het niet (meer). Laat staan kleintjes als Nokia (MeeGo, en ok, toen niet eens klein), Jolla (Sailfish), Palm / HP / ... (WebOS). Waarbij Apple en Google eigenlijk dominant zijn geworden op "OS" gebied juist door niet te concurreren met Windows maar het OS te combineren met een nieuw product (de smartphone). Waardoor de smartphone nu dus weer een zelfde situatie is als de PC. Twee hele grote spelers en de kleineren kunnen er in grote niet tegenop als in het feit dat ze niet "compatible" genoeg zijn (app gap bv) waardoor het al vaak wordt af gedaan als "te moeilijk".

• Biggg
offtopic:
Mijn recente ervaring op mijn W11 werk laptop. Beetje onderhoud doen. Ik weet niet wat jouw definitie is van strak en gepolijst, maar W11 is in mijn ogen geen hoogvlieger. In ieder geval niet de heilige graal van maximale consistentie.

En dit zijn dan alleen nog maar de adminstratie/configuratie schermpjes. Waar Microsoft dus 100% zelf de controle op heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyX5lQmvCkZkf3wuzjjnwPNDI40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hB1XGuBwfJIYBgFjB2y8MGPY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Biggg op 09-10-2025 14:35 ]

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Biggg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:56:
[...]
offtopic:
Mijn recente ervaring op mijn W11 werk laptop. Beetje onderhoud doen. Ik weet niet wat jouw definitie is van strak en gepolijst, maar W11 is in mijn ogen geen hoogvlieger. In ieder geval niet de heilige graal van maximale consistentie.

En dit zijn dan alleen nog maar de adminstratie/configuratie schermpjes. Waar Microsoft dus 100% zelf de controle op heeft.
[Afbeelding]
Deze afbeelding verdient een plek op de frontpage :)

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Biggg schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:56:
[...]
offtopic:

Ik denk dat ik nu ongeveer 20 jaar met linux bezig ben, en 15 jaar volledig op Fedora (af en toe windows voor een game). Het laat voor mij goed zien hoe 'je weet niet beter' werkt. Toen ik nog volledig op windows werkte viel het me nooit op. Maar nu stoor ik me elke keer dat ik voor mijn werk windows moet opstarten. Nu ben ik ook enorm verliefd op Gnome (ik probeer soms wat anders, maar kom altijd terug) en dat is misschien nog wel wat meer rigide dan MacOS in vormgeving. Maar ik krijg hier echt een agressie aanval van. ;)

Jezus saves and takes half damage.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:12
Ik heb nu een media pc bij mijn televisie staan waarop Windows 10 draait, maar die support loopt ten einde. Nu wil ik over op Linux als OS. Echter loop ik er tegen aan dat ik nog geen fatsoenlijke Bluray speler gevonden heb voor Linux.
Ik heb eerst Linux Mint geprobeerd, maar dat beeld is blokkerig en onwerkbaar op de tv. Ubuntu werkt wel goed op de TV en kan het zelfs zo instellen dat de randen goed worden weergegeven. Echter als ik de app store open vind ik zo niks waar ik Blurays (gekochte) goed kan afspelen.
Zijn er voor Linux kant en klare distro's waar dat goed op werkt?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47
LordSinclair schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:38:
Ik heb nu een media pc bij mijn televisie staan waarop Windows 10 draait, maar die support loopt ten einde. Nu wil ik over op Linux als OS. Echter loop ik er tegen aan dat ik nog geen fatsoenlijke Bluray speler gevonden heb voor Linux.
Ik heb eerst Linux Mint geprobeerd, maar dat beeld is blokkerig en onwerkbaar op de tv. Ubuntu werkt wel goed op de TV en kan het zelfs zo instellen dat de randen goed worden weergegeven. Echter als ik de app store open vind ik zo niks waar ik Blurays (gekochte) goed kan afspelen.
Zijn er voor Linux kant en klare distro's waar dat goed op werkt?
LibreElec met Kodi, dan wel Kodi op Ubuntu/ Linux Mint.

Meer info LibreElec: https://wiki.libreelec.tv/
Kodi: https://kodi.tv/

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 14-10-2025 08:47 ]

• pporrio
Gistermiddag toch maar weer Zorin OS 18 geïnstalleerd op mijn PC. Ik ben erg gevoelig voor de aangepaste GNOME-omgeving merk ik. Er zitten echt hele fijne functionaliteiten in die nog wat verder gaan dan enkel wat GNOME-extensies installeren. Zo werkt de nieuwe tiling functionaliteit erg prettig en kun je zelf ook nieuwe tiling lay-out definiëren. En het ziet er gewoon erg mooi uit vind ik. 8)

Ik heb wel wat onhebbelijkheden die er standaard inzitten aangepast. Te beginnen met snapd, dat wil ik er echt uit hebben (zie mijn eerdere post over snap-versie installeren vanuit de snapstore terwijl je het apt commando gebruikt). Dus het volgende gedaan (met dank aan de volgende bron):

Controleren of er onderdelen via snap zijn geïnstalleerd. Vanuit een fresh Zorin OS 18 installatie is dit niet het geval:
code:
1
snap list

output:
No snaps are installed yet. Try 'snap install hello-world'.
Snapd daemon verwijderen
code:
1
sudo systemctl stop snapd

output:
Warning: Stopping snapd.service, but it can still be activated by:
snapd.socket
code:
1
sudo systemctl disable snapd

Ottput:
Removed /etc/systemd/system/multi-user.target.wants/snapd.service.
code:
1
sudo systemctl mask snapd

Output:
Created symlink /etc/systemd/system/snapd.service → /dev/null.
code:
1
sudo apt purge snapd -y

Output:
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
snapd*
...
Removing snapd state
code:
1
sudo apt-mark hold snapd

Output:
snapd set on hold.
Om te voorkomen dat de snap-installatie wordt getriggerd:
code:
1
2
3
4
5
sudo cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF

Wat mappen gerelateerd aan snap verwijderen:
code:
1
2
3
4
rm -rf ~/snap
sudo rm -rf /snap
sudo rm -rf /var/snap
sudo rm -rf /var/lib/snapd

Dan nog specifiek voor mezelf de PPA van Mozilla toegevoegd, omdat ik graag Thunderbird en Firefox-esr wil installeren:
code:
1
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa

Bestandje aanmaken en vullen zodat de Mozilla PPA voorrang krijgt t.o.v. de snap versie van Thunderbird:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
echo '
Package: *
Pin: release o=LP-PPA-mozillateam
Pin-Priority: 1001

Package: thunderbird
Pin: version 2:1snap*
Pin-Priority: -1
' | sudo tee /etc/apt/preferences.d/thunderbird

En daarna kunnen we Thunderbird en Firefox-esr installeren vanuit de PPA:
code:
1
sudo apt install thunderbird firefox-esr

DONE *O*

[ Voor 6% gewijzigd door pporrio op 15-10-2025 14:15 ]

Mijn platencollectie

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
RobertMe schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:31:
[...]

Hoeveel consumenten kiezen er voor Windows? Als je een computer / laptop koopt staat er in 99% van de gevallen Windows op. .....
Ja, dat dus. Ik heb in het verleden wel Linux gebruikt. Op een gegeven moment een HP laptop met Windows 10 gekocht voor privégebruik. Daarnaast heb ik een laptop van de zaak met Windows (nu W11). Dan is het gemakzucht om dat te blijven gebruiken. En vergeet niet dat veel consumenten die 10 jaar geleden nog een PC/laptop hadden, nu alleen nog maar een smartphone en/of een tablet gebruiken. Voor het meeste consumentengebruik is dat tegenwoordig voldoende. Ik heb zelf een Samsung Tab S10 Ultra waar ik vrijwel alles op kan doen.

Toch heb ik soms een laptop nodig, bijvoorbeel omdat ik als motorrijder mijn navigatiesysteem of mijn communicatiesysteem wil updaten. Daar heb ik dan specifieke software voor nodig die ik onder Windows moet installeren. Mijn zakelijke laptop laat dit - terecht - niet toe. Mijn privé laptop heeft Windows 10 en is niet geschikt voor Windows 11. En ik ga hier geen andere laptop voor aanschaffen. Dat betekent dat ik toch maar weer eens Linux (waarschijnlijk Ubuntu) ga installeren en de genoemde software met Wine kan draaien. Wat ik nog wel even moet uitzoeken: mijn laptop heeft een touchscreen, geen idee of Ubuntu dat inmiddels ook ondersteund.

• RobertMe
coenox schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:01:
Wat ik nog wel even moet uitzoeken: mijn laptop heeft een touchscreen, geen idee of Ubuntu dat inmiddels ook ondersteund.
Ik draai Arch op een Windows based Asus Transformer. En daarop werkt een touchscreen. En helemaal vroeger werkte iets als een Nokia N9 ook al met een touchscreen :p (en MeeGo dat daarop draaide was ook gewoon een volledige Linux stack incl. UI gemaakt in Qt net zoals KDE al al die jaren in Qt wordt gemaakt).

De vraag die je moet stellen is dus of Linux met het touchscreen in dat specifieke apparaat overweg kan. En of Canonical weer niet eens een keer iets customs verzonnen heeft waardoor het niet meer werkt maar op elke andere distro wel.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Cyphax

Moderator LNX
coenox schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:01:
[...]

Ja, dat dus. Ik heb in het verleden wel Linux gebruikt. Op een gegeven moment een HP laptop met Windows 10 gekocht voor privégebruik. Daarnaast heb ik een laptop van de zaak met Windows (nu W11). Dan is het gemakzucht om dat te blijven gebruiken. En vergeet niet dat veel consumenten die 10 jaar geleden nog een PC/laptop hadden, nu alleen nog maar een smartphone en/of een tablet gebruiken. Voor het meeste consumentengebruik is dat tegenwoordig voldoende. Ik heb zelf een Samsung Tab S10 Ultra waar ik vrijwel alles op kan doen.

Toch heb ik soms een laptop nodig, bijvoorbeel omdat ik als motorrijder mijn navigatiesysteem of mijn communicatiesysteem wil updaten. Daar heb ik dan specifieke software voor nodig die ik onder Windows moet installeren. Mijn zakelijke laptop laat dit - terecht - niet toe. Mijn privé laptop heeft Windows 10 en is niet geschikt voor Windows 11. En ik ga hier geen andere laptop voor aanschaffen. Dat betekent dat ik toch maar weer eens Linux (waarschijnlijk Ubuntu) ga installeren en de genoemde software met Wine kan draaien. Wat ik nog wel even moet uitzoeken: mijn laptop heeft een touchscreen, geen idee of Ubuntu dat inmiddels ook ondersteund.
Misschien is Winboat (https://www.winboat.app) de moeite van het proberen waard. Touch screens kunnen op zich wel, er zijn niet zo heel veel DE's die daar een beetje voor gemaakt zijn. Gnome vond ik nog niet zo verkeerd.

Saved by the buoyancy of citrus

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als de software via Wine zou werken, is dat uiteraard de betere optie. Maar communiceren met bepaalde hardware kan wel een dingetje zijn. Heul vroegâh, toen je nog geen OTA had voor Apple apparaten en je iTunes moest gebruiken, werkte dat niet, terwijl iTunes wel via Wine aan de praat te krijgen was.

Het is dus even de vraag hoe het programma met de navigatie communiceert en of dit lekker vertaald in Wine.

• pporrio
Nog even een update voor wat betreft Zorin OS 18:

De look and feel is wat mij betreft superieur aan die van Linux Mint (22.2):
  • De aangepaste GNOME-desktopomgeving doet veel moderner aan dan Cinnamon: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4EAiXno92j46vWaW0mdo2MxukU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6gj36NJ5bi00owgbnneXZTXx.png?f=user_large
  • Eenvoudig te wisselen tussen verschillende desktop-indelingen (Windows-like, Touch, Windows List-like en GNOME Shell like): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9H6irHSuOySd-30u7FqM6uk8XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GtJ7iPFDdseoL67FYCFK3kd1.png?f=fotoalbum_large

Wanneer je de betaalde pro-versie aanschaft (€47,99) krijg je er nog 8 desktop-indelingen bij (macOS-like, Windows 11-like, Windows Classic-like, ChromeOS-like, Compact panel, Ubuntu-like, Elementary OS-like en Linux Mint-like): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhkb3IxuU0S-PEQ3UrjaoDjealI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxMh9tv5zolihCYfgWPcUW0Y.png?f=fotoalbum_large

Dit naast dat je recht hebt op support en het ontwikkelteam van Zorin steunt.
  • Eenvoudig programma's installeren (vanuit eigen repo, Flathub en (helaas) Snap Store.
  • Hulp bij het installeren van Windows-executables (via Wine) en geeft Linux alternatieven.
Is het dan allemaal koek en ei? Nee, er zijn voor mij nog een aantal zaken in die verbeterd kunnen worden in Zorin OS:
  • Het welkomstscherm mag wat uitgebreider om nieuwe gebruikers beter op weg te helpen. Hier doet Linux Mint (22.2) het absoluut beter met tevens uitleg over en direct linken naar: instellen van een back-up, systeem en software updates, systeeminstellingen, extra stuurprogramma's en activeren van de firewall.
  • Koppelingen naar Snap Store wanneer je via apt een programma installeert (zie mijn eerdere post en oplossing).
  • De keuze om Brave als de standaard browser te installeren i.p.v. Firefox.
Maar ondanks deze nadelen denk ik dat een beginnende Linux-gebruiker zijn weg beter kan vinden in Zorin OS. Dit geldt ook voor de overstappende gebruiker vanuit een Windows-omgeving. Het wisselen tussen verschillende desktop-indelingen draagt hier zeker aan bij. Hoewel de standaard indeling (Windows-like) al zeer intuïtief is.

[ Voor 13% gewijzigd door pporrio op 17-10-2025 14:42 ]

Mijn platencollectie

• desalniettemin
Taskbar met ronde hoeken. Nee dank U. Alles moet tegenwoordig blijkbaar ronde hoeken hebben. Bah! Firefox Nightly op mijn Pixel 6 ook al.

• pporrio
desalniettemin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:57:
Taskbar met ronde hoeken. Nee dank U. Alles moet tegenwoordig blijkbaar ronde hoeken hebben. Bah! Firefox Nightly op mijn Pixel 6 ook al.
Tja, ik kan het wel waarderen. Ieder z'n meug nietwaar? ;)
Ik kan bijvoorbeeld weer niet tegen dark mode. Zou rustiger voor je ogen moeten zijn, maar ik moet erg veel moeite doen om het te kunnen lezen. Dus standaard een licht thema voor mij. :)

Mijn platencollectie

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:57:
Geef het een paar jaar, dan is alles weer vierkant. Om dan nog wat jaar later weer alles rond te maken. Deze ontwerpkeuzes komen elke keer terug. XP, Vista en deels 7 hadden afgeronde titelbalken, Met 8 werd het vierkant en nu met 11 komt het afronden weer terug.

• desalniettemin
pporrio schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:10:
[...]

Tja, ik kan het wel waarderen. Ieder z'n meug nietwaar? ;)
Ik kan bijvoorbeeld weer niet tegen dark mode. Zou rustiger voor je ogen moeten zijn, maar ik moet erg veel moeite doen om het te kunnen lezen. Dus standaard een licht thema voor mij. :)
Ik gebruik Arc dark op Debian 13 Xfce. Dark maar niet te. Prima te doen dus.

@Hero of Time We gaan het zien. Gelukkig werkt Arc dark thema nog met Debian. Geen ronde hoeken te zien.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:57:
@Hero of Time We gaan het zien. Gelukkig werkt Arc dark thema nog met Debian. Geen ronde hoeken te zien.
Het is niet zozeer of een thema werkt met een specifieke distro, maar of het met de GTK/Qt/Plasma versie werkt. Genoeg thema's die namelijk stuk gingen met GTK 3.20 en sindsdien is het ook al meerdere keren gebeurt.

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:40:
[...]

Het is niet zozeer of een thema werkt met een specifieke distro, maar of het met de GTK/Qt/Plasma versie werkt. Genoeg thema's die namelijk stuk gingen met GTK 3.20 en sindsdien is het ook al meerdere keren gebeurt.
GTK thema gebruiken met QT op KDE dat gaat niet goed. KDE met Firefox heeft wel de goede window controls, Xfce met Firefox niet. Thunderbird ook.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:43:
[...]

GTK thema gebruiken met QT op KDE dat gaat niet goed. KDE met Firefox heeft wel de goede window controls, Xfce met Firefox niet. Thunderbird ook.
Ik heb het over thema's in het algemeen. Er zijn immers ook KDE Plasma thema's en eentje van 5 jaar geleden werkt niet op Plasma 6.

Dat van Firefox en Thunderbird komt door Client Side Decorations. KDE doet hier wat anders dan wanneer je een GTK omgeving zoals Gnome en Xfce draait. Wil je het in Xfce 'fatsoenlijk' hebben dan moet je gtk3-nocsd (met de dependency libgtk3-nocsd) installeren.

• Jolijter
Hero of Time schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

Geef het een paar jaar, dan is alles weer vierkant. Om dan nog wat jaar later weer alles rond te maken. Deze ontwerpkeuzes komen elke keer terug. XP, Vista en deels 7 hadden afgeronde titelbalken, Met 8 werd het vierkant en nu met 11 komt het afronden weer terug.
Ik kan de afwisseling wel waarderen.

• desalniettemin
Hero of Time schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ik heb het over thema's in het algemeen. Er zijn immers ook KDE Plasma thema's en eentje van 5 jaar geleden werkt niet op Plasma 6.

Dat van Firefox en Thunderbird komt door Client Side Decorations. KDE doet hier wat anders dan wanneer je een GTK omgeving zoals Gnome en Xfce draait. Wil je het in Xfce 'fatsoenlijk' hebben dan moet je gtk3-nocsd (met de dependency libgtk3-nocsd) installeren.
Vanaf Firefox 140 CSD is veranderd daarom gebruikt het mijn thema niet meer. Ik zal er aan moeten wennen. Blijf het ook jammer vinden dat Fx en Viaplay maar micro freezes blijven geven, terwijl Brave dit nooit doet. Ik snap nog steeds niet waarom en ook niet hoe het op te lossen.

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:59
Na op school eens 2 jaar Ubuntu gedraaid te hebben (2015-2016) ben ik nu weer terug bij LInux. De weg die Windows inslaat sta ik niet achter. Ik game wel wat op Epic en Steam. Mijn laptop is een Asus TUF FA607PI met 7845 HX en RTX 4070.

Ik heb Nobara een paar dagen geprobeerd, maar daar had ik problemen met power profiles. Fans gingen onmiddelijk richting 5000-6000 rpm en na een paar minuten gamen dropte de CPU naar 0.5 GHz en temperaturen bleven rond de 95 graden. ROG control (Linux versie van Ghelper) wat aanpassen lukte niet helemaal.

Dan overgeschakeld naar Bazzite. Daar had ik dat probleem pas na een 10 minuten gamen, maar dan zakte de CPU ook weer naar 0.5 GHz en eveneens de temperaturen naar 65-70 graden (met luide fans). Tot ik een Reddit post zag waarin iemand met ca dezelfde setup zonder iGPU geen problemen had. iGPU in BIOS disabled en nu heb ik helemaal niks problemen meer. Fans blijven in de standaard profielen ook stil, power mooi verdeeld en performance is top.

Ik game en browse zowat 50/50, zouden er andere distro's zijn die de moeite waard zijn om te proberen? Applicaties installeren op Bazzite is niet altijd makkelijk heb ik al ondervonden, maar tot zover werkt alles wel goed.
EDIT: momenteel Bazzite met GNOME interface, vind ik net wat fijner :)
Dacht ook aan PikaOS, Catchy OS, POP OS,...

[ Voor 3% gewijzigd door deSenna24 op 20-10-2025 11:39 ]

• Jolijter
deSenna24 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:37:
Na op school eens 2 jaar Ubuntu gedraaid te hebben (2015-2016) ben ik nu weer terug bij LInux. De weg die Windows inslaat sta ik niet achter. Ik game wel wat op Epic en Steam. Mijn laptop is een Asus TUF FA607PI met 7845 HX en RTX 4070.

Ik heb Nobara een paar dagen geprobeerd, maar daar had ik problemen met power profiles. Fans gingen onmiddelijk richting 5000-6000 rpm en na een paar minuten gamen dropte de CPU naar 0.5 GHz en temperaturen bleven rond de 95 graden. ROG control (Linux versie van Ghelper) wat aanpassen lukte niet helemaal.

Dan overgeschakeld naar Bazzite. Daar had ik dat probleem pas na een 10 minuten gamen, maar dan zakte de CPU ook weer naar 0.5 GHz en eveneens de temperaturen naar 65-70 graden (met luide fans). Tot ik een Reddit post zag waarin iemand met ca dezelfde setup zonder iGPU geen problemen had. iGPU in BIOS disabled en nu heb ik helemaal niks problemen meer. Fans blijven in de standaard profielen ook stil, power mooi verdeeld en performance is top.

Ik game en browse zowat 50/50, zouden er andere distro's zijn die de moeite waard zijn om te proberen? Applicaties installeren op Bazzite is niet altijd makkelijk heb ik al ondervonden, maar tot zover werkt alles wel goed.
Voor mij klinkt dat alsof je aan het gamen was op de iGPU ipv je RTX 4070. Waren het games waar je dat verschil zou moeten merken in gameplay?

Wat vind je niet makkelijk aan het installeren van applicaties in Bazzite? Idealiter gebruik je daar Flathub om applicaties te installeren via de Store. Steam kan sowieso vanaf Flathub en Epic kan bijvoorbeeld via Lutris of Bottles. Ik kan me voorstellen dat je daar ROG Control niet kon vinden en dat via de terminal moest installeren.

• deSenna24
Jolijter schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Voor mij klinkt dat alsof je aan het gamen was op de iGPU ipv je RTX 4070. Waren het games waar je dat verschil zou moeten merken in gameplay?

Wat vind je niet makkelijk aan het installeren van applicaties in Bazzite? Idealiter gebruik je daar Flathub om applicaties te installeren via de Store. Steam kan sowieso vanaf Flathub en Epic kan bijvoorbeeld via Lutris of Bottles. Ik kan me voorstellen dat je daar ROG Control niet kon vinden en dat via de terminal moest installeren.
Bij Digimon Story Time Stranger bijvoorbeeld zat ik de eerste minuten aan een vaste 165 fps met alles op maxed, in wat monitoring software zag ik ook de 4070 gebruikt. Eens de problemen optreden zakte de frequentie van de 4070 ook naar 600 MHz, zowel op balanced als performance profielen. Zelfde probleem met Borderlands 3. Als ik meteen de benchmark start zat ik aan een 70-90 fps, daarna rond de 10. CPU springt dan ook even van 0.5 GHz naar 1 of 1.5 GHz en dan weer terug naar beneden, dat merk je ook aan gameplay. Nu met iGPU disabled geen problemen.

Ik vind het wat lastiger om iets te installeren wat niet via die Bazaar verloopt. Ik wil bijvoorbeeld nog Forticlient installeren, maar die is niet meer gratis te gebruiken. OpenFortiVPN is via CLI, dan liever een GUI. OpenFortiGUI kreeg ik niet geïnstalleerd. Die zijn allebei niet via Bazaar te vinden. Nu ga ik toch in de toekomst gezien Forticlient niet meer gratis is nog overstappen op iets anders.

Met Lutris kon ik niet inloggen op Epic, daar heb ik nu Heroic launcher voor. Lutris gaf na de 2FA een return foutmelding. Heroic werkt perfect.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Ik ben zelf Universal blue/Bazzite fan. Dus ik zou daar lekker blijven plakken. Dat werkt gewoon :)
Maar als ik zelf zou wisselen zou ik naar cachyos kijken. Met name vanwege de kernel optimalisaties (al weet ik dat een deel van de patches ook in Bazzite kernel zitten).
Maar alles wat je wilt staat toch in bazaar (app store)? En als het er niet inzit dan staat het vaak wel in brew. En anders als appimage.

Ik zou iig zelf niet gaan layeren met rpm-ostree. Dan kun je beter kijken maar bluebuild.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@deSenna24, voor FortiVPN, kijk even of je NetworkManager-fortisslvpn-gnome kan toevoegen aan je image. Dan heb je de Fortinet SSL VPN client in NetworkManager beschikbaar. Bij een conventionele distro is dat zo gedaan, maar immutable distro's als Bazzite maakt dat wat lastiger.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

deSenna24 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Bij Digimon Story Time Stranger bijvoorbeeld zat ik de eerste minuten aan een vaste 165 fps met alles op maxed, in wat monitoring software zag ik ook de 4070 gebruikt. Eens de problemen optreden zakte de frequentie van de 4070 ook naar 600 MHz, zowel op balanced als performance profielen. Zelfde probleem met Borderlands 3. Als ik meteen de benchmark start zat ik aan een 70-90 fps, daarna rond de 10. CPU springt dan ook even van 0.5 GHz naar 1 of 1.5 GHz en dan weer terug naar beneden, dat merk je ook aan gameplay. Nu met iGPU disabled geen problemen.

Ik vind het wat lastiger om iets te installeren wat niet via die Bazaar verloopt. Ik wil bijvoorbeeld nog Forticlient installeren, maar die is niet meer gratis te gebruiken. OpenFortiVPN is via CLI, dan liever een GUI. OpenFortiGUI kreeg ik niet geïnstalleerd. Die zijn allebei niet via Bazaar te vinden. Nu ga ik toch in de toekomst gezien Forticlient niet meer gratis is nog overstappen op iets anders.

Met Lutris kon ik niet inloggen op Epic, daar heb ik nu Heroic launcher voor. Lutris gaf na de 2FA een return foutmelding. Heroic werkt perfect.
Fortigate cliënt werkte volgens mij ook niet goed in fedora 42 vanilla.

Ik heb dit een beetje lame opgelost door via VMM een Ubuntu 22.04 machine aan te maken. Daar installeer ik dan de fortigate in.

Ik sla vervolgen een ssh tunnel door mijn vm heen. Reminna ondersteund die ssh tunnel out-of-the-box.

En ik heb ook een script op mijn vm en op mijn host waarmee ik een aantal VPN routes door de vm heen trek. En zelfs een DNS script die per omgeving de DNS resolving kan doen.

Wat een een voordeel is van deze manier van werken is dat ik meerdere tunnels tegelijk open kan hebben staan. Terwijl iedereen die VPN op zijn host systeem zet maar 1 VPN kan hebben tegelijk.

• deSenna24
L0g0ff schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Ik ben zelf Universal blue/Bazzite fan. Dus ik zou daar lekker blijven plakken. Dat werkt gewoon :)
Maar als ik zelf zou wisselen zou ik naar cachyos kijken. Met name vanwege de kernel optimalisaties (al weet ik dat een deel van de patches ook in Bazzite kernel zitten).
Maar alles wat je wilt staat toch in bazaar (app store)? En als het er niet inzit dan staat het vaak wel in brew. En anders als appimage.

Ik zou iig zelf niet gaan layeren met rpm-ostree. Dan kun je beter kijken maar bluebuild.
Ga ik dan eens wat uitpluizen, toen in der tijd was er voor elke applicatie wel een guide voor Ubuntu te vinden, dat maakt het bij Bazzite nu iets lastiger.

• deSenna24
Hero of Time schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 21:17:
@deSenna24, voor FortiVPN, kijk even of je NetworkManager-fortisslvpn-gnome kan toevoegen aan je image. Dan heb je de Fortinet SSL VPN client in NetworkManager beschikbaar. Bij een conventionele distro is dat zo gedaan, maar immutable distro's als Bazzite maakt dat wat lastiger.
Straks eens zoeken :) ik gebruik het nu niet zo vaak, voornamelijk om eens foto's naar mijn NAS te sturen of te browsen, dat doe ik dan ook dikwijls op mijn smartphone zelf. VPN heb ik sowieso nodig als ik mijn Fortigate vervang, een Unifi Cloud Gateway Fiber lijkt een goeie optie, dan hoef ik ook niet meer met docker te knoeien op mijn NAS om die controller te draaien. Alleen nog wat uitzoeken hoe ik mijn policies kan overzetten (gasten wifi beperken, vlans,...).

• deSenna24
L0g0ff schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 00:26:
[...]

Fortigate cliënt werkte volgens mij ook niet goed in fedora 42 vanilla.

Ik heb dit een beetje lame opgelost door via VMM een Ubuntu 22.04 machine aan te maken. Daar installeer ik dan de fortigate in.

Ik sla vervolgen een ssh tunnel door mijn vm heen. Reminna ondersteund die ssh tunnel out-of-the-box.

En ik heb ook een script op mijn vm en op mijn host waarmee ik een aantal VPN routes door de vm heen trek. En zelfs een DNS script die per omgeving de DNS resolving kan doen.

Wat een een voordeel is van deze manier van werken is dat ik meerdere tunnels tegelijk open kan hebben staan. Terwijl iedereen die VPN op zijn host systeem zet maar 1 VPN kan hebben tegelijk.
Dat gaat al vrij ver voor wat thuisgebruik :*) wel interessant dat het zo werkt

• L0g0ff

L0g0ff

omg

deSenna24 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Dat gaat al vrij ver voor wat thuisgebruik :*) wel interessant dat het zo werkt
Check anders even tailscale. Dat zit standaard al in Bazzite en werkt echt heel fijn. Ik weet niet wat voor NAS je hebt maar vaak is er wel een tailscale add-on voor te activeren. Kun je hem meteen als exit node gebruiken als je een keer ergens zit waar je het netwerk niet vertrouwd of waar je beperkt wordt vanwege blokkades.

Kun je activeren door:

ujust enable-tailscale

• deSenna24
L0g0ff schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:07:
[...]

Check anders even tailscale. Dat zit standaard al in Bazzite en werkt echt heel fijn. Ik weet niet wat voor NAS je hebt maar vaak is er wel een tailscale add-on voor te activeren. Kun je hem meteen als exit node gebruiken als je een keer ergens zit waar je het netwerk niet vertrouwd of waar je beperkt wordt vanwege blokkades.

Kun je activeren door:

ujust enable-tailscale
Vorig jaar een upgrade gedaan naar een QNAP (TS 473A), daarop draait dan een docker image (linuxserver/docker-unifi-network-application). Daar zijn 2 containers voor nodig. Draait zeer snel maar de controller upgraden is wat lastiger, samen met het einde van gratis Forticlient VPN wil ik toch meer en meer mijn Fortigate vervangen :)
Tailscale lijkt wel veel te kunnen, kan ik straks ook eens opzoeken. Die zal ongetwijfeld wel een SSL VPN naar Unifi ondersteunen. Komen misschien nog deals met black friday, zo niet misschien eind dit jaar/begin 2026 upgraden. In ieder geval wel eens proberen met de Fortigate.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

deSenna24 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:25:
[...]

Vorig jaar een upgrade gedaan naar een QNAP (TS 473A), daarop draait dan een docker image (linuxserver/docker-unifi-network-application). Daar zijn 2 containers voor nodig. Draait zeer snel maar de controller upgraden is wat lastiger, samen met het einde van gratis Forticlient VPN wil ik toch meer en meer mijn Fortigate vervangen :)
Tailscale lijkt wel veel te kunnen, kan ik straks ook eens opzoeken. Die zal ongetwijfeld wel een SSL VPN naar Unifi ondersteunen. Komen misschien nog deals met black friday, zo niet misschien eind dit jaar/begin 2026 upgraden. In ieder geval wel eens proberen met de Fortigate.
De kracht van tailscale zit hem in de zero touch. Het is echt installeren, inloggen klaar.
Daarna kun je alle apparaten met elkaar verbinden. Er hoeft geen poort voor open gezet te worden. Omdat elk apparaat een 100.x.x.x adres krijgt kan alles prima gerouteerd worden over het internet.
Vanwege het mesh/p2p systeem zal de verbinding binnen je eigen netwerk ook niet over het internet gaan maar gewoon binnen je LAN blijven.
Ik geloof tot 3 users gratis (onbeperkt aantal devices). Daarna moet je betalen.
Autorisatie verloopt via een eigen bestaande IDP.

• mikeya
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-10 21:53

mikeya

:o

Zelf ben ik ook na bijna 15 jaar weer terug bij Linux. Ik ben dus eigenlijk weer opnieuw een beginner.
Mijn eerste poging was met Linux Mint, maar het lukte mij niet goed om Steam op de juiste manier draaiende te krijgen. Veel games die ik wilde spelen deden het niet, niet goed of moest ik allerlei trucjes toepassen.

Daarna CachyOS geïnstalleerd en alles werkte meteen. Als dat niet gelukt was had ik Bazzite nog geprobeerd, maar voor nu ben ik wel tevreden met het feit dat het gewoon werkt.

Mike,

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het blijft toch best bijzonder dat verschillende distro's zo'n enorm verschil in ervaring kan geven voor hetzelfde programma. In dit geval dus Steam dat bij Mint, een distro dat juist zo gebruiksvriendelijk mogelijk wil zijn met 'it just works', een suboptimale ervaring oplevert.

Dit geeft maar weer aan waarom er meerdere distro's bestaan. Wat bij de een niet werkt, zou zomaar bij de ander feilloos kunnen werken.

• Sjah
tJa waar die verering van Linux Mint vandaan komt..? Heb het zelf ooit 2x een kans gegeven,. liet me in de steek bij install als dat de muis niet werkte. dan heb je het snel gehad. Maar ik lees ook... anderen die geen geluk ermee hebben, en dan heb ik het niet over newbies. tJa weet niet hoe groot aandeel ze hebben van Linux, zal denk ik 15% zijn, maar das een gok.

• desalniettemin
Sjah schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 00:15:
tJa waar die verering van Linux Mint vandaan komt..? Heb het zelf ooit 2x een kans gegeven,. liet me in de steek bij install als dat de muis niet werkte. dan heb je het snel gehad. Maar ik lees ook... anderen die geen geluk ermee hebben, en dan heb ik het niet over newbies. tJa weet niet hoe groot aandeel ze hebben van Linux, zal denk ik 15% zijn, maar das een gok.
En toch is Mint in mijn bescheiden mening nog steeds een van de beste opties voor iemand die van Windows komt. Of Zorin OS. Omdat ze beide een Windows look en feel hebben. Maar er zijn er ook zoals bv Mattscreative die zeggen dat Mint rotzooi is en Arch, CachyOS of Pika OS aanbeveelt met als argument je bent niet dom en Linux is niet moeilijk en Linux moet je leren. Joe Collins en Switched to Linux zijn echte Linux Mint fans. Het verschilt dus nog al wat er wordt aanbevolen. Maar als je overstapt naar Linux dan moet je je gewoon eerst goed inlezen, want Linux werkt anders.

• Biggg
Ik ben ook oprecht nieuwsgierig waar het verschil in ervaring dan vandaan komt. Net name op technisch vlak, zoals niet-werkende hardware. Waarom zou een muis op de ene distro wel werken en op de andere niet?

Hier thuis draai ik op 4 machines Mint en ik herken de problemen die anderen zouden hebben echt totaal niet.

Voor mij is het een prettig en stabiel (in de zin van geen veranderingen, of updates die iets stuk maken) OS, waar een aantal zaken zoals update management, file browser, GUI consistentie, software management, settings configuratie management en flexibiliteit/tweakability van de DE gewoon prima geregeld zijn. Beetje saai misschien, maar dat is eigenlijk precies wat ik wil van een OS. Het moet gewoon werken en me niet al te veel in weg zitten. Mijn daily driver staat 24/7 aan, heeft alleen een reboot nodig als er een kernel update is en dat stel ik met regelmaat een maandje uit.

En ik kom van MacOS (prive) af en gebruik dagelijks W11 op mijn zakelijke laptop. Ik heb destijds bewust voor Mint gekozen bij aanschaf van een nieuwe machine omdat ik het veel fijner vond werken dan MacOs/W10. En ik word nog steeds altijd weer blij als ik achter een Mint machine zit. Dat gezegd heb ik geen recente ervaring met andere distro's als daily driver, maar ik voel ook geen enkele behoefte om te gaan zoeken naar iets potentieel beters. Waarom mensen het als "rotzooi" weg zetten, ik begrijp het niet. Het lijkt me toch op z'n minst erg overdreven.

• pporrio
Precies, Linux Mint is in mijn ervaring ook een meer dan prima distributie. Lekker stabiel en een goede hardware ondersteuning vanuit de Ubuntu-basis. Out of the box geïnstalleerd is het enkel wat finetunen.

Hetzelfde geldt overigens voor Zorin OS, die dezelfde Ubuntu-basis heeft als Linux Mint.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 27-10-2025 17:41 ]

Mijn platencollectie

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn enige probleem met Mint is het wiel opnieuw uitvinden voor al reeds aanwezige zaken in de distro waar het op gebaseerd is. Paar jaar geleden kwam ik er dus achter dat als je 'apt' aanroept, je niet /usr/bin/apt gebruikt, maar hun eigen 'wrapper' in /usr/local/bin/apt. Dat soort zaken vind ik dan weer onnodig, een vreemde keus en geeft mij een nare smaak.

Dat het geen Snap gebruikt zoals Ubuntu en software dat Ubuntu wel via Snap oplost (zoals Firefox) apart weer wordt gepackaged bij Mint is dan weer een plus. Al heb ik dat alleen van horen/zeggen hier, niet zelf geprobeerd of gecontroleerd op waarheid.

Als idee is Mint prima. Bij de uitwerking in een aantal gevallen worden er vreemde keuzes gemaakt waar je terecht je bedenkingen bij mag hebben.

• pporrio
@Hero of Time Linux Mint gebruikt inderdaad geen Snap. Dat is 1 van de dingen waarover ze het oneens zijn ten opzichte van de Ubuntu-basis.

De eigen Python wrapper voor apt die Linux Mint gebruikt is voornamelijk om apt eenvoudiger te maken (why?), maar ook omdat Ubuntu de binary aangepast zou hebben.

Voor de laatste reden/bewering heb ik helaas geen bron kunnen vinden, los van een post op Reddit.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 27-10-2025 20:09 ]

Mijn platencollectie

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die Python wrapper heb ik eens een blik in geworpen. Kon echt niet direct zien wat men nou probeert op te lossen, want uiteindelijk leek het er op dat de argumenten die je geeft gewoon 1-op-1 doorgegeven werd naar de werkelijke apt.

Lang geleden toen ik nog Ubuntu gebruikte had Canonical het voor elkaar gekregen om Aptitude te slopen. Zonder argumenten krijg je een ncurses interface en daar zag ik elk package dubbel. Eenmaal zonder omschrijving of wat dan ook en een keer met. Als je die zonder markeerde voor installeren ging het helemaal over de zuiger met broken/conflicts. Geen idee of die rare weergave kwam door eventuele aanpassingen aan Aptitude of dat hun repo data gewoon vaag was.

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 10:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Het enige minpunt waar ik met Mint tegen aan liep was dat het afsluiten van mijn NUC bijna 2 minuten duurde. Het bleef gewoon bijna twee minuten hangen voordat het systeem alsnog afsloot. Je zag toen ineens razendsnel een scherm met meldingen voorbij komen en toen werd de computer alsnog afgesloten.

Dit euvel had ik met iedere 6.8.x kernel. Nadat ik de kernel had gewijzigd naar 6.14.x schakelt de NUC na ongeveer 5 seconden uit. Zoals het hoort. De NUC zelf is een van de laatste Intels met een 12th gen i7 CPU en 32 gb RAM aan boord.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Na jaren op OSX gezeten te hebben ben ik sinds een paar weken nu terug op Omarchy, een opinionated distributie van Arch. Onder de kap de vertrouwde pacman, boven de kap een nette UI en een vracht aan software preinstalled... Waar ik eigenlijk niet over had nagedacht: Gezien ik eigenlijk al een paar maanden bezig ben alles over te gooien in nix flakes en eigenlijk ooit hoop geen preinstalled software meer nodig te hebben (helaas is dat vrijwel onmogelijk).

Gebruik het als mijn LLM develop box.

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-10 16:20
Ik kwam gisteren dit tegen over Omarchy: https://マリウス.com/a-word-on-omarchy/ Dat die Hansson een onuitstaanbare kwal is, is één ding. Maar dat het zo'n zooitje is onder de motorkap is toch wel de nagel aan de doodskist.

• Jolijter
kleneman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:55:
Ik kwam gisteren dit tegen over Omarchy: https://マリウス.com/a-word-on-omarchy/ Dat die Hansson een onuitstaanbare kwal is, is één ding. Maar dat het zo'n zooitje is onder de motorkap is toch wel de nagel aan de doodskist.
Jij zegt dat het een nagel aan de doodskist is, toch is het een hype. Dit artikel is duidelijk geschreven om enkel negatief te zijn over de persoon en de distributie, ik kan het moeilijk serieus nemen. Als je het niet wilt gebruiken is dat toch prima? Als er anderen zijn die er wel blij mee zijn, is dat toch ook prima?

• kleneman
Als jij blij bent met een krakkemikkige distro die, zoals objectief aangetoond in het artikel, aaneengeplakt is met vage shellscripts i.p.v. de Linux filosofie te volgen, dan go for it!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

kleneman schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:45:
Als jij blij bent met een krakkemikkige distro die, zoals objectief aangetoond in het artikel, aaneengeplakt is met vage shellscripts i.p.v. de Linux filosofie te volgen, dan go for it!
Uiteindelijk maakt het toch niet uit wat je draait? Al draai je linux from scratch.
Ik had ook even in die repo zitten kijken en toen ik zag hoe shell script genummerd waren had ik daar ook wel mijn bedenkingen bij.

Maar als je door die scripts te gebruiken een fancy desktop voor je kiezen krijgt waar je elke dag blij mee bent om te gebruiken lekker doen.

Je kunt daarna altijd nog een deel van die scripts gebruiken icm vanilla arch en dan ben je zelf helemaal in control.

• kleneman
Je hoeft mij niet te overtuigen of om toestemming te vragen, hoor. Als je Omarchy overweegt en je vindt de eerder gelinkte kritiek allemaal wel aanvaardbaar, dan go for it. Ik zou denken, er zijn betere distros onder de zon, ook met een fancy desktop. Waarom verkies je die dan niet?

• Jolijter
Ik vind het geen interessante distributie, ik word er niet warm of koud van hoe het dan precies in elkaar zit. Het artikel is niet objectief, dat is vooral mijn punt. Er zullen vast waarheden in staan, het is ook een boel gezwets om maar te kunnen klagen. Ik vind het onzinnig om dan nog eens uit te moeten zoeken wat persoonlijke voorkeuren van de schrijver zijn en wat daadwerkelijk brak is.

DHH maakt een omgeving die voor hem prettig lijkt te werken, deelt die met anderen, anderen worden er ook enthousiast van. Veel mensen komen samen om die omgeving prettiger te laten werken. Wat is nu het probleem? Het is niet alsof andere distributies geen brakkigheden kennen waar gebruikers wel of niet tegenaan kunnen lopen. Ik verwacht dat je voor elke distributie die er is wel zo'n klaagmuur kunt maken zoals in het door jou gelinkte artikel, zeker als je de geschiedenis in gaat duiken om te kijken hoe die distributies zijn geworden wat ze nu zijn.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10 14:15
Na veel jaren op Mac (en daarbij ook de hele Apple suite na dat ik van Android naar iOS ging) ben ik tijd geleden langzaam begonnen met een einge home server voor enkele dingen en dat beviel me best goed, dus ging opzoek naar wat betere hardware voor mijn server en de seller had ook een thinkpad te koop, dus die heb ik ook gehaald en draai daar nu Fedora workstation (vanaf vandaag geupdated naar 43) en ik ben best verrast, laatste keer dat ik Linux desktop draaide is zeker 15 jaar geleden.

Voornamelijk het gemak van flatpacks en app images. Ik ben totaal niet in de loop gebleven van alle ontwikkelingen in Linux voor desktop. Heb inmiddels ook vervanging voor sommige apps. Grootste verrassing was Joplin, zeer goede notites app en die kan ik syncen met nextcloud.
Enige waar ik nog niet een goede oplossing voor heb is een goede integratie met een mail client en een ToDo list maar wordt verder onderzocht.
Maar in het algemeen, mis ik bijna niks en durf te zeggen dat het niet hebben van imessage en een vaste whatsapp client een voordeel is voor mij, zorgt voor minder afleiding.

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 10:12

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Luinwethion schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:20:
Na veel jaren op Mac (en daarbij ook de hele Apple suite na dat ik van Android naar iOS ging) ben ik tijd geleden langzaam begonnen met een einge home server voor enkele dingen en dat beviel me best goed, dus ging opzoek naar wat betere hardware voor mijn server en de seller had ook een thinkpad te koop, dus die heb ik ook gehaald en draai daar nu Fedora workstation (vanaf vandaag geupdated naar 43) en ik ben best verrast, laatste keer dat ik Linux desktop draaide is zeker 15 jaar geleden.

Voornamelijk het gemak van flatpacks en app images. Ik ben totaal niet in de loop gebleven van alle ontwikkelingen in Linux voor desktop. Heb inmiddels ook vervanging voor sommige apps. Grootste verrassing was Joplin, zeer goede notites app en die kan ik syncen met nextcloud.
Enige waar ik nog niet een goede oplossing voor heb is een goede integratie met een mail client en een ToDo list maar wordt verder onderzocht.
Maar in het algemeen, mis ik bijna niks en durf te zeggen dat het niet hebben van imessage en een vaste whatsapp client een voordeel is voor mij, zorgt voor minder afleiding.
Wat betreft WhatsApp gebruik ik WhatSie. Die werkt hetzelfde als WhatsApp op mijn iPhone. (Gebruikt deze volgens mij ook).

He who controls the Spice, controls the Universe.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Luinwethion schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:20:

Welkom :)
Ik los messaging (ook teams, outlook, zoho mail, etc) op met rambox.
Grote voordeel; het kan ook uit met 1 druk op de knop uit. Dus als ik klaar ben met werken of ik wil even niet lastig gevallen worden door privé berichten dan kan het uit.
Of als je voor meerdere klanten een teams omgeving hebt dan kan dat allemaal door elkaar (en ook meteen weer uit als ik klaar ben ;))

• kleneman
Jolijter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:17:
Het artikel is niet objectief, dat is vooral mijn punt. Er zullen vast waarheden in staan ...
Ik zou zeggen, lees het artikel eens waarop je reageert, dan kun je dat met zekerheid vaststellen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar welke technische blunders er worden genoemd die volgens jou "niet objectief" zijn. Wellicht kan ik er nog wat van leren.

(Voorbeeldje wat me zelf aanging: de tekst onder het kopje "Taking security seriously?" is behoorlijk vernietigend als je security belangrijk vindt, en is ook lekker kort als je rest niet wil lezen.)

Maar als je dat allemaal hebt gelezen en op z'n technische waarde hebt beoordeeld, en je vraagt als Tweaker oprecht "wat is nu het probleem?", dan is Omarchy misschien perfect voor jou, en wens ik je er veel fijne uren mee.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10 14:15
SandsOfArrakis schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Wat betreft WhatsApp gebruik ik WhatSie. Die werkt hetzelfde als WhatsApp op mijn iPhone. (Gebruikt deze volgens mij ook).
Ah ik zou het even kijken, voor nu voldoet de web versie nog voor de paar keer dat ik mijn telefoon niet in de buurt had. Thanks
L0g0ff schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:55:
[...]

Welkom :)
Ik los messaging (ook teams, outlook, zoho mail, etc) op met rambox.
Grote voordeel; het kan ook uit met 1 druk op de knop uit. Dus als ik klaar ben met werken of ik wil even niet lastig gevallen worden door privé berichten dan kan het uit.
Of als je voor meerdere klanten een teams omgeving hebt dan kan dat allemaal door elkaar (en ook meteen weer uit als ik klaar ben ;))
Oké ik kende Rambox niet, heb even gekeken en zier er interessant uit, ik zal met nog in verdiepen wat betreft hoe zit met privacy.
Ik zag dat nextcloud ook een mail client heeft, voorlopig doet bluemail zijn werk alles werkt (muv van outlook.com maar die mailbox gebruik ik amper). En ik wil niet alle emails die ik heb forwarden naar 1 mailbox (nog).

Teams draait (gelukkig) alleen op mijn werk laptop, dit houden we zo :)

---

by the way, het is nog vroeg om te zeggen maar ik merk dat Fedora 43 beter standby accu verbruik heeft, hij gaat ook sneller in suspend mode, ik merkte dat met Fedora 42 audio van videos nog enkele seconden nog afspeelde bij dichtklappen van laptop, met 43 is dat nagenoeg direct weg.

• Jolijter
kleneman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Ik zou zeggen, lees het artikel eens waarop je reageert, dan kun je dat met zekerheid vaststellen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar welke technische blunders er worden genoemd die volgens jou "niet objectief" zijn. Wellicht kan ik er nog wat van leren.

(Voorbeeldje wat me zelf aanging: de tekst onder het kopje "Taking security seriously?" is behoorlijk vernietigend als je security belangrijk vindt, en is ook lekker kort als je rest niet wil lezen.)

Maar als je dat allemaal hebt gelezen en op z'n technische waarde hebt beoordeeld, en je vraagt als Tweaker oprecht "wat is nu het probleem?", dan is Omarchy misschien perfect voor jou, en wens ik je er veel fijne uren mee.
Ok, het puntje "Taking security seriously?" bekeken. Dat ufw wel geconfigureerd is maar niet enabled is een dikke blunder. Eén commando in een nieuwe versie en het werkt wel, dus dat is snel opgelost. In plaats van daar een issue en eventueel een PR voor te maken (waarin diegene gelijk kon laten zien hoe je dat robuuster aanpakt) kiest deze schrijver ervoor om erover te klagen op een andere website. De verwachting van de schrijver was geen hardened Linux installation dus geklaag over het gebrek aan elementen daarvan is niet heel nuttig en het enige relevante lijkt dan te zijn dat Omarchy soepeler omgaat met wachtwoordsituaties. Ik weet niet waarom dat soepeler is gemaakt, het lijkt me ook niet nodig maar voor wie is dit nou een probleem? Een beetje Tweaker kiest een moeilijk wachtwoord en een doorsnee gebruiker heeft het liefst geen wachtwoord (in mijn ervaring). Er is geen documentatie over SSH, GPG en nog een paar niche maatregelen? Blijkbaar is dat voor deze schrijver heel belangrijk, waarschijnlijk is het dat voor veel andere gebruikers niet.

Verder een boel geklaag over de favoriete tools van de schrijver die niet standaard aanwezig zijn, het niet out-of-the-box ondersteunen van technologiën zoals RAID en SWAP wat voor veel anderen ogenschijnlijk geen probleem is en zo kom je op een hele lijst persoonlijke voorkeuren uit die voor de schrijver blijkbaar heel belangrijk zijn maar in de praktijk voor veel mensen niet relevant zijn.

Als je een hardened systeem zoekt is het klaarblijkelijk niet de juiste distributie. Ik vraag me af hoeveel mensen dat als eis aan hun desktop OS stellen. Ik ga het niet draaien, Arch vond ik niet per se prettig en de toevoegingen van Omarchy trekken mij ook niet. Ik hou het bij Fedora Silverblue, als ik aan een herinstallatie toe ben misschien Bluefin of een eigen blue-build variant daarvan.

• kleneman
Ik denk dat het onderliggende probleem is dat er geen visie of structuur achter de distro zit, in ieder geval niet voorbij het oppervlakkige. Dat is in ieder geval wat ik uit het artikel haal. Het lijkt het werk van een enthousiaste maar onervaren Linux-gebruiker. Dat zou verder niet zo erg zijn, ware het niet dat de maker in kwestie een bekend figuur is (met een paar grote hypers achter zich) waardoor mensen aannemen dat er goed is nagedacht over hoe de distro werkt, hoe de defaults zijn aangepast, hoe alles samenhangt.

Je kan het inderdaad allemaal zelf oplappen of aanpassen, maar ik krijg de indruk dat Omarchy juist wordt aangeboden met het idee dat je dat niet hoeft te doen.

Vandaar dat ik denk, voor de n00b is het daarom geen goede distro, en voor de ervaren hacker ook niet. Wie is dan de doelgroep?

Als laatste druppel is dan het twijfelachtige karakter van DHH, wat misschien niet voor iedereen meetelt (of juist een pluspunt kan zijn). Als ik dan naar het totaalplaatje kijk denk ik thanks, but no thanks.

Overigens, naast de klinkende argumenten in het artikel zijn er ook veel opinionated dingetjes en persoonlijke voorkeuren van de auteur, en die spreken natuurlijk ook niet iedereen aan. Dus het is ook allemaal niet zwart/wit, en als iemand lol heeft met Omarchy dan is dat prima!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:52
Jolijter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Ik hou het bij Fedora Silverblue, als ik aan een herinstallatie toe ben misschien Bluefin of een eigen blue-build variant daarvan.
Ik zie dat jij ook Fedora Silverblue gebruikt, heb jij de upgrade naar Fedora 43 al kunnen doen? Bij mij loopt het vast op RPM fusion en blijkbaar ook broadcom wireless driver (draai Fedora 43 op een Macbook Air uit 2013...).

• Jolijter
Falco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik zie dat jij ook Fedora Silverblue gebruikt, heb jij de upgrade naar Fedora 43 al kunnen doen? Bij mij loopt het vast op RPM fusion en blijkbaar ook broadcom wireless driver (draai Fedora 43 op een Macbook Air uit 2013...).
Ik heb mijn laptop nog niet gebruikt sinds de release, zal het van het weekend eens proberen. Ik gebruik geen RPM fusion dus waarschijnlijk loop ik daar niet tegenaan. Heb jij NVidia drivers nodig waardoor je RPM fusion nodig hebt? Dat is het enige waar ik het ooit voor gebruikt heb. Volgens mij heb je ergens in de configuratie van RPM fusion een Fedora versienummer staan, mogelijk moet je die bijwerken naar 43 voordat de upgrade kan slagen?

• Falco
Jolijter schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb mijn laptop nog niet gebruikt sinds de release, zal het van het weekend eens proberen. Ik gebruik geen RPM fusion dus waarschijnlijk loop ik daar niet tegenaan. Heb jij NVidia drivers nodig waardoor je RPM fusion nodig hebt? Dat is het enige waar ik het ooit voor gebruikt heb. Volgens mij heb je ergens in de configuratie van RPM fusion een Fedora versienummer staan, mogelijk moet je die bijwerken naar 43 voordat de upgrade kan slagen?
Ik heb RPM fusion nodig omdat daar onder andere de broadcom wireless driver uitkomt voor de broadcom wifi kaart in mijn macbook air 2013.

Er is voor silverblue info hoe je met RPM fusion om moet gaan, dat heb ik keurig gedaan maar helaas toch issues. En als ik RPM fusion uitschakel, dan werkt het helaas ook niet....
https://docs.fedoraprojec...enabling_rpm_fusion_repos

Wellicht moet een en ander nog geüpdatet worden, zal het dit weekend ook nog eens opnieuw proberen.

• Falco
Wonderlijk, net weer even proberen en het gaat nu wel door lijkt, eens zien wat het wordt....

Update: En jawel, Fedora Silverblue 43 heeft nu wel gewoon geïnstalleerd. Eens kijken naar de verschillen.....

[ Voor 38% gewijzigd door Falco op 31-10-2025 14:07 ]

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.