En het is ook niet veel sneller dan regular Arch.Corrigan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:17:
[...]
Let wel dat CachyOS geen Arch is, het is alleen Arch based. Net zoals Manjaro. CachyOS gebruikt eigen software repositories, eigen kernels met eigen aanpassingen en software. Ik heb CachyOS ook wel eens geprobeerd, maar vond het veel te veel aanpassingen van de standaard applicaties en extra's hebben. Mij te veel en onoverzichtelijk.
Geef mij maar vanila Arch, voor het 'echte' Arch gevoel van alleen installeren wat je zelf nodig hebt. Less is more. Je kunt van Arch zelf ook CachyOS maken. Voor zoek de verschillen.https://petertech210.wixsite.com/peter-tech/post/transform-your-arch-linux-into-cachyos
Niet? Ik dacht juist dat die kernel helemaal optimized was met allemaal low latancy tweaks voor max performance. Je ziet die cachyos kernel op sommige andere distributies ook terugkomen.desalniettemin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:15:
[...]
En het is ook niet veel sneller dan regular Arch.
edit:
Ow wacht, je schrijft niet veel sneller ;)
Ow wacht, je schrijft niet veel sneller ;)
[ Voor 9% gewijzigd door L0g0ff op 04-06-2026 20:49 ]
Laatst Pop!_OS voor het eerst geïnstalleerd met als DE de nieuwe COSMIC.
Voor gaming is Pop!_OS al lang mijn favoriete distro. Ideaal dat ze een aparte ISO hebben met gelijk NVIDIA support. COSMIC werkt en ziet het er verfrissend mooi uit, met veel mogelijkheden om te tweaken zoals veel kleur opties.
Een van de standaard instellingen Creamy is ook al prachtig. Weer eens wat anders dan alles donker.
Voor gaming is Pop!_OS al lang mijn favoriete distro. Ideaal dat ze een aparte ISO hebben met gelijk NVIDIA support. COSMIC werkt en ziet het er verfrissend mooi uit, met veel mogelijkheden om te tweaken zoals veel kleur opties.
Een van de standaard instellingen Creamy is ook al prachtig. Weer eens wat anders dan alles donker.
Het is ook niet sneller dan Debian 13 Trixie.desalniettemin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:15:
[...]
En het is ook niet veel sneller dan regular Arch.
99.99% van de "gaming" distro hype is gebakken lucht. Ja "gaming" distros komen met veel software pre-installed wat voor sommige handig KAN zijn, persoonlijk houd ik niet van die bloat en bepaal ik zelf wel wat ik installeer. Qua puur raw performance doet een "gaming" distro het niet noemenswaardig beter dan een "normale" distro.
Ach ergens is het wel humor om te lezen overal dat op dit moment CachyOS de smaak van de maand is, waar Bazzite het was voor dat en Fedora daarvoor. Ben benieuwd welke distro de volgende hype wordt en opeens "beter" is dan alle andere distros bij elkaar opgeteld.
Heeft wel een beetje weg van mijn desktop qua kleuren.Corrigan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:40:
Laatst Pop!_OS voor het eerst geïnstalleerd met als DE de nieuwe COSMIC.
Voor gaming is Pop!_OS al lang mijn favoriete distro. Ideaal dat ze een aparte ISO hebben met gelijk NVIDIA support. COSMIC werkt en ziet het er verfrissend mooi uit, met veel mogelijkheden om te tweaken zoals veel kleur opties.
Een van de standaard instellingen Creamy is ook al prachtig. Weer eens wat anders dan alles donker.![]()
[Afbeelding]
He who controls the Spice, controls the Universe.
CachyOS heeft 30 GB nodig!? Is het niet stiekem Windows? Ik vind dat eigenlijk absurd veel voor een Linux install. M'n eigen / is niet eens 30 GB (28 GB volgens dfCorrigan schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:24:
[...]
CachyOS ISO is een netinstall, het haalt nog veel meer online binnen. De ISO grootte zegt niet zoveel. In totaal heeft CachyOS 30 GB nodig voor de base install.
Commandline FTW
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar ze raden minimaal 20GB aan voor /Hero of Time schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:16:
[...]
CachyOS heeft 30 GB nodig!? Is het niet stiekem Windows? Ik vind dat eigenlijk absurd veel voor een Linux install. M'n eigen / is niet eens 30 GB (28 GB volgens df) met nog 25% vrij, wat ik met een apt clean kan uitbreiden naar ~60% vrij. Hoe kan Cachy zo enorm veel meer nodig hebben?
De minimale installatie (afhankelijk van gekozen desktop) is zo'n 8GB.
Mijn Trixie Xfce is snel genoeg. Alles opent meteen als ik er op klik.Telin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:08:
[...]
Het is ook niet sneller dan Debian 13 Trixie.![]()
99.99% van de "gaming" distro hype is gebakken lucht. Ja "gaming" distros komen met veel software pre-installed wat voor sommige handig KAN zijn, persoonlijk houd ik niet van die bloat en bepaal ik zelf wel wat ik installeer. Qua puur raw performance doet een "gaming" distro het niet noemenswaardig beter dan een "normale" distro.
Ach ergens is het wel humor om te lezen overal dat op dit moment CachyOS de smaak van de maand is, waar Bazzite het was voor dat en Fedora daarvoor. Ben benieuwd welke distro de volgende hype wordt en opeens "beter" is dan alle andere distros bij elkaar opgeteld.
Wat mijn bevinding is dat voor gaming geoptimaliseerde distributies t.o.v. stable/LTS distibuties:
- Nieuwere en/of aangepaste kernels draaien;
- Beschikken over de laatste NVIDIA/AMD/Mesa/Vulkan drivers en Proton-versies;
- Eigen optimalisaties hebben doorgevoerd;
- Laatste versies van applicaties als Steam, Lutris en Heroic, etc. zijn voorgeïnstalleerd.
In benchmarks van phoronix is cachyos zeker wel sneller, zo is LLVM compileren 30 seconden sneller t.o.v. Fedora. Dat vind ik toch al vrij significant. Het is ook niet enkel de kernel, maar ook compiler flags voor elke package. Het zal in de praktijk afhangen van jouw situatie, maar er zijn genoeg mensen die hun systeem zwaar (parallel) belasten waar dit een verschil kan maken.L0g0ff schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Niet? Ik dacht juist dat die kernel helemaal optimized was met allemaal low latancy tweaks voor max performance. Je ziet die cachyos kernel op sommige andere distributies ook terugkomen.edit:
Ow wacht, je schrijft niet veel sneller ;)
Hoe kom jij hier in godsnaam bij?? Legio aan benchmarks die anders zeggen dan wat jij doet! Soms denk ik zelfs dat jij gebakke lucht ben!Telin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:08:
[...]
Het is ook niet sneller dan Debian 13 Trixie.![]()
99.99% van de "gaming" distro hype is gebakken lucht. Ja "gaming" distros komen met veel software pre-installed wat voor sommige handig KAN zijn, persoonlijk houd ik niet van die bloat en bepaal ik zelf wel wat ik installeer. Qua puur raw performance doet een "gaming" distro het niet noemenswaardig beter dan een "normale" distro.
Ach ergens is het wel humor om te lezen overal dat op dit moment CachyOS de smaak van de maand is, waar Bazzite het was voor dat en Fedora daarvoor. Ben benieuwd welke distro de volgende hype wordt en opeens "beter" is dan alle andere distros bij elkaar opgeteld.
Je mag het best vriendelijker verwoorden.
[ Voor 6% gewijzigd door Hero of Time op 05-06-2026 09:19 ]
Dat is al een heel verschil.Noxious schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 02:51:
[...]
Ik weet niet waar dat vandaan komt, maar ze raden minimaal 20GB aan voor /
De minimale installatie (afhankelijk van gekozen desktop) is zo'n 8GB.
Voor Linux verwacht ik dat de extra ruimte is voor cache, logs en wat je nog gaat installeren bovenop de standaard installatie. Canonical doet dat ook al met Ubuntu, als je op een schijf van 15 GB wil installeren, weigert 'ie ook.
Commandline FTW
Let wel dat die "bloat" het systeem niet trager maken en met multi terabyte opslag mag dat geen issue zijn. Je kunt verwijderen en aanpassen wat je goeddunkt en ik zie hier het probleem niet zoTelin schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:08:
[...]
Het is ook niet sneller dan Debian 13 Trixie.![]()
99.99% van de "gaming" distro hype is gebakken lucht. Ja "gaming" distros komen met veel software pre-installed wat voor sommige handig KAN zijn, persoonlijk houd ik niet van die bloat en bepaal ik zelf wel wat ik installeer. Qua puur raw performance doet een "gaming" distro het niet noemenswaardig beter dan een "normale" distro.
Ach ergens is het wel humor om te lezen overal dat op dit moment CachyOS de smaak van de maand is, waar Bazzite het was voor dat en Fedora daarvoor. Ben benieuwd welke distro de volgende hype wordt en opeens "beter" is dan alle andere distros bij elkaar opgeteld.
Ik snap je opmerking ergens wel. Een bepaalde distro moet je smaak zijn en nu is CachyOS aan de beurt. Geen enkele distro is 'beter' dan de ander, maar alleen anders. Daarom zijn er ook zoveel smaken.
Het is maar net wat voor jezelf belangrijker is. CachyOS past bijna alles aan zodat het weinig meer heeft van Arch en de hele filosofie daarachter. Het wordt ook wel distro-creep genoemd. De performance verschilen zijn in de dagelijke praktijk ook niet heel merkbaar, alleen op sommige punten. Hetzelfde kun je ook wel bijna bereiken met op andere distro's met x86-64-v3/v4.LEDfan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:53:
[...]
In benchmarks van phoronix is cachyos zeker wel sneller, zo is LLVM compileren 30 seconden sneller t.o.v. Fedora. Dat vind ik toch al vrij significant. Het is ook niet enkel de kernel, maar ook compiler flags voor elke package. Het zal in de praktijk afhangen van jouw situatie, maar er zijn genoeg mensen die hun systeem zwaar (parallel) belasten waar dit een verschil kan maken.
Ik heb CachuOS ook eens uit nieuwsgierigheid geprobeerd maar ik vond het helemaal niks en heb het er snel weer afgegooid. Vond het allemaal veel te experimenteel met teveel ditjes en datjes aan tools. En teveel onduidelijkheid over alle aanpassingen.
Op de Arch community fora ben je ook niet welkom voor support van Arch based distro's zoals CachyOS. Omdat er daar zoveel van alles is verbouwd dat er bar weinig meer over is van pure Arch.
Ik ben veel meer fan van 'the Arch way'. Ieder zijn keuze.
Arch’s “design” is minimal and upstream‑faithful by intention, offering maximum transparency and no distro-specific pacman changes, which matters if you want a pristine Arch experience. If you value upstream purity, learning the system, or absolute compatibility with Arch workflows, run vanilla Arch.
https://factually.co/fact-checks/electronics-tech/cachyos-vs-arch-with-cachy-kernel-benchmarks-setup-guide-d09afc
Sinds kort over op openSUSE Tumbleweed. Een nieuwe favoriet ontdekt, naast Fedora. 
Van een van de oudste Linux distro makers uit Europa. Tumbleweed is al lange tijd een van de meest stabiele rolling distro's die er bestaat.
Ik ben flink onder de indruk, heel professioneel met weinig tierelantijnen. Het lost voor mij gelijk een heleboel issues goed op die ik eerst wel had met Arch. Het is nog steeds rolling, leading edge, maar dan goed getest, stabiel en met weinig eigen beheer. Gelijk standaard al met met systemd snapper, SELinux, Yast, Secure Boot, Gnome 50, kernel 7, etc. Met heel fijn direct snapper in het systemd bootmenu, zodat je altijd met 1 klik terug kun en back in business. Ideaal.
De guided installatie geeft veel opties. Mijn system root is nu voor het eerst btrfs + subvolumes, met LVM, snapper, LUKS. En /home is xfs.
Het bijzondere aan Tumbleweed is dat je altijd werkt met snapshots en niet meer met losse package updates. Al die snapshots worden vooraf eerst getest en gefixed, als package, als snapshot en voor het hele systeem en dat ook geautomatiseerd met openQA. Zypper package manager is even wennen, je doet dus alleen een zypper dist-upgrade, ofwel zypper dup. Op het dev dashboard kun je zien wat er binnenkort uit 'Factory' komt.
https://factory-dashboard.opensuse.org/
Hier een mooi overzicht van de meest stabiele rolling distro's:
https://linuxblog.io/linux-rolling-release-distros/
De nieuwe variant openSUSE Slowroll is ook interessant. Dat is Tumbleweed met minder vaak upgrades en wel direct securty en bug fixes. Deze is alleen nog in beta status. Je kunt onderling ook switchen tussen Tumbleweed en Slowroll met een migratie applicatie.

https://en.opensuse.org/Portal:Slowroll
Van een van de oudste Linux distro makers uit Europa. Tumbleweed is al lange tijd een van de meest stabiele rolling distro's die er bestaat.
Ik ben flink onder de indruk, heel professioneel met weinig tierelantijnen. Het lost voor mij gelijk een heleboel issues goed op die ik eerst wel had met Arch. Het is nog steeds rolling, leading edge, maar dan goed getest, stabiel en met weinig eigen beheer. Gelijk standaard al met met systemd snapper, SELinux, Yast, Secure Boot, Gnome 50, kernel 7, etc. Met heel fijn direct snapper in het systemd bootmenu, zodat je altijd met 1 klik terug kun en back in business. Ideaal.
De guided installatie geeft veel opties. Mijn system root is nu voor het eerst btrfs + subvolumes, met LVM, snapper, LUKS. En /home is xfs.
Het bijzondere aan Tumbleweed is dat je altijd werkt met snapshots en niet meer met losse package updates. Al die snapshots worden vooraf eerst getest en gefixed, als package, als snapshot en voor het hele systeem en dat ook geautomatiseerd met openQA. Zypper package manager is even wennen, je doet dus alleen een zypper dist-upgrade, ofwel zypper dup. Op het dev dashboard kun je zien wat er binnenkort uit 'Factory' komt.
https://factory-dashboard.opensuse.org/
Hier een mooi overzicht van de meest stabiele rolling distro's:
https://linuxblog.io/linux-rolling-release-distros/
De nieuwe variant openSUSE Slowroll is ook interessant. Dat is Tumbleweed met minder vaak upgrades en wel direct securty en bug fixes. Deze is alleen nog in beta status. Je kunt onderling ook switchen tussen Tumbleweed en Slowroll met een migratie applicatie.

https://en.opensuse.org/Portal:Slowroll
[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 12-06-2026 18:45 ]
@CR2032, wat is de reden om ook nog eens LVM te gebruiken als je al btrfs met subvolumes hebt?
Commandline FTW
Ik heb Tumbleweed een tijdje gebruikt, KDE desktop, maar ik kreeg ffmpeg en codecs errors waardoor ik niet kon updaten, dus weer verwijderd. Gebruik nu Debian 13 Xfce. Heb ik dat soort update errors nog nooit gehad.
Ik zou nu niet echt zeggen minder vaak... als ik iedere dag een "sudo zypper ref && sudo zypper dup" uitvoer heb ik minstens 5 van de 7 dagen per week wel meerdere updates. Alleen de grote versie update komt maar eenmaal per maand.CR2032 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:36:
Dat is Tumbleweed met minder vaak upgrades en wel direct securty en bug fixes.
SlowRoll mag dan "beta" zijn (is het al heel lang) maar ik werkt daar weinig van, al die tijd dat ik het nu gebruikt echt 0.0 issues.
@desalniettemin Codecs had je dan waarschijnljk via 3rd pary OPI en Packman repository. Ik heb ze nog niet gemist, default players werken gewoon. En anders met flatpak.
Een volume group met LVM logical volumes voor swap, home en root. Met subvolumes voor var, opt, snapshots, etc.
Dat is de aanbevolen installatie. Ik dacht laat ik die eens volgen.Hero of Time schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:51:
@CR2032, wat is de reden om ook nog eens LVM te gebruiken als je al btrfs met subvolumes hebt?
Een volume group met LVM logical volumes voor swap, home en root. Met subvolumes voor var, opt, snapshots, etc.
[ Voor 18% gewijzigd door CR2032 op 12-06-2026 20:04 ]
Bedoel je dat je voor bepaalde aankoppelpunten LVM gebruikt en niet over het hele volume? Ik las wel dat LVM in conflict kan komen met Btrfs.CR2032 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:59:
@desalniettemin Codecs had je dan waarschijnljk via 3rd pary OPI en Packman repository. Ik heb ze nog niet gemist, default players werken gewoon. En anders met flatpak.
[...]
Dat is de aanbevolen installatie. Ik dacht laat ik die eens volgen.![]()
Een volume group met LVM logical volumes voor swap, home en root. Met subvolumes voor var, opt, snapshots, etc.
[Afbeelding]
Bijzonder dat dat aanbevolen is. LVM kan snapshots doen, btrfs kan snapshots doen, heb je straks snapshots van snapshots.CR2032 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:59:
[...]
Dat is de aanbevolen installatie. Ik dacht laat ik die eens volgen.![]()
Een volume group met LVM logical volumes voor swap, home en root. Met subvolumes voor var, opt, snapshots, etc.
[Afbeelding]
Overigens staat er nog een fout in de screenshot. 'Increase swap for suspend', dat is niet echt zinvol want suspend gebruikt geen swap. Hibernate echter wel, maar daar hebben ze het niet over.
Commandline FTW
@CR2032 Ik zit ook alweer enkele maanden op OpenSUSE Tumbleweed met KDE Plasma en ben hier ook erg tevreden over. Echt positief verrast.
Zat voorheen altijd op Debian stable met af en toe een uitstapje naar een andere distributie. Heb veel geprobeerd: Arch, MX Linux, Ubuntu, Linux Mint, Zorin OS, Endeavour OS, Elementary OS, Fedora en nog meer. Maar ik kwam toen altijd weer uit bij Debian stable. Er was altijd wel wat waardoor de andere distributies net niet lekker genoeg werkten voor mij.
Maar OpenSUSE staat nu al enkele maanden naar volle tevredenheid te draaien. Zeer stabiel voor een rolling release.
@desalniettemin Ik heb er verder geen extra repositories (bv. Packman en OPI) in gebruik. Is ook niet nodig. De flatpaks van VLC en Handbrake geven me alle codecs die ik nodig heb. Daarmee blijft het ook hartstikke stabiel. Misschien ook voor jou leuk om weer eens een keer te proberen i.c.m. Xfce of KDE Plasma (laatste versie is echt heel goed!). De nieuwere kernel en packages en toch lekker stabiel.
Zat voorheen altijd op Debian stable met af en toe een uitstapje naar een andere distributie. Heb veel geprobeerd: Arch, MX Linux, Ubuntu, Linux Mint, Zorin OS, Endeavour OS, Elementary OS, Fedora en nog meer. Maar ik kwam toen altijd weer uit bij Debian stable. Er was altijd wel wat waardoor de andere distributies net niet lekker genoeg werkten voor mij.
Maar OpenSUSE staat nu al enkele maanden naar volle tevredenheid te draaien. Zeer stabiel voor een rolling release.
@desalniettemin Ik heb er verder geen extra repositories (bv. Packman en OPI) in gebruik. Is ook niet nodig. De flatpaks van VLC en Handbrake geven me alle codecs die ik nodig heb. Daarmee blijft het ook hartstikke stabiel. Misschien ook voor jou leuk om weer eens een keer te proberen i.c.m. Xfce of KDE Plasma (laatste versie is echt heel goed!). De nieuwere kernel en packages en toch lekker stabiel.
[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 13-06-2026 11:07 ]
Op welke manier proberen/testen jullie de distro's? Als (op dit moment nog) Windows gebruiker heb distros live via USB en internet bekeken of als vm. Echter om het als je dagelijkse OS te testen lijkt mij een dual boot de beste optie?
Hoe doen jullie dit met het instellen/configureren van de benodigde apps op een nieuwe distro? Dat lijkt me relatief veel werk (als ik kijk naar mijn Windows + apps config) om continue te doen bij een nieuw distro zeker als je dit een maandje zou gebruiken.
Hoe doen jullie dit met het instellen/configureren van de benodigde apps op een nieuwe distro? Dat lijkt me relatief veel werk (als ik kijk naar mijn Windows + apps config) om continue te doen bij een nieuw distro zeker als je dit een maandje zou gebruiken.
Het voordeel van LVM is dat alle volumes in dezelfde encrypted container zit. Je hoeft maar 1 keer een wachtwoord in te geven en bent meer flexibel. Btrfs en LVM zitten elkaar niet in de weg. Tumbleweed is bloedsnel met grote hoeveelheid data vanaf een USB-C drive. Zo snel heb ik nog niet eerder gezien. https://www.baeldung.com/linux/btrfs-lvmHero of Time schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:29:
[...]
Bijzonder dat dat aanbevolen is. LVM kan snapshots doen, btrfs kan snapshots doen, heb je straks snapshots van snapshots.
Overigens staat er nog een fout in de screenshot. 'Increase swap for suspend', dat is niet echt zinvol want suspend gebruikt geen swap. Hibernate echter wel, maar daar hebben ze het niet over.
De installer op de screenshot heeft geen fout. Je hebt Suspend to RAM en Suspend to Disk wat ook wel Hibernate heet.
https://linuxvox.com/blog/linux-suspend-process/
@pporrio Heel herkenbaar. Ik heb ook van alles geprobeerd. Hiervoor een tijd Fedora, Debian, Arch, PopOS, nog vroeger Mandrake, Mandriva. Ooit met Linux begonnen met SuSE zo rond 1999. Toen je nog Linux in een doos kocht met 6 CD's met een dik handboek van bijna 500 pagina's.
Die doos vond ik laatst nog terug. Ik ben weer terug bij SuSE.
SuSE Linux 6.3
- KDE 1.1.2
- GNOME 1.0.5
- Linux kernel 2.2.13
Dual boot is de goedkoopste optie (let wel op dat je je fastboot in windows uitzet). Dedicated disk is de veiligste optie. Live cd zou ik niet doen. Dat is leuk voor een beetje look en feel (als je een exotische window manager wil testen) maar voor echt gebruik wil je gewoon een installatie doen.Oesie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
Op welke manier proberen/testen jullie de distro's? Als (op dit moment nog) Windows gebruiker heb distros live via USB en internet bekeken of als vm. Echter om het als je dagelijkse OS te testen lijkt mij een dual boot de beste optie?
Hoe doen jullie dit met het instellen/configureren van de benodigde apps op een nieuwe distro? Dat lijkt me relatief veel werk (als ik kijk naar mijn Windows + apps config) om continue te doen bij een nieuw distro zeker als je dit een maandje zou gebruiken.
Als je echt Linux wil gaan gebruiken dan zou ik windows compleet wissen en vervangen door linux. Gewoon in het diepe springen. Dat forceert je het te gaan gebruiken. Schuurt een beetje en doet soms wel een beetje pijn in het begin maar je gaat het meer en meer waarderen.
Begin met een mainstream en gebruiksvriendelijke distro. En mogelijk dat je na een paar maanden toch iets anders wil gaan proberen (dat gevoel blijft trouwens
/edit
Overigens gebruik ik met distrobox alle distributies door elkaar. Als er alleen een deb package is dan maak ik via distroshelf een nieuwe Debian box en dan kan ik package x installeren en dat werkt dan native (ook met GUI) naar mijn host systeem. Ben ik er klaar mee dan wis ik de box en daardoor blijft mijn systeem ook schoon.
[ Voor 10% gewijzigd door L0g0ff op 13-06-2026 12:08 ]
Geen dual boot. Dan ga je toch snel steeds weer terug naar Windows en duurt het langer om Linux te leren kennen of ga je weer terug want vertrouwd. Begin met zoiets als Ubuntu, Manjaro, Linux Mint of openSUSE Leap.Oesie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:51:
Op welke manier proberen/testen jullie de distro's? Als (op dit moment nog) Windows gebruiker heb distros live via USB en internet bekeken of als vm. Echter om het als je dagelijkse OS te testen lijkt mij een dual boot de beste optie?
Hoe doen jullie dit met het instellen/configureren van de benodigde apps op een nieuwe distro? Dat lijkt me relatief veel werk (als ik kijk naar mijn Windows + apps config) om continue te doen bij een nieuw distro zeker als je dit een maandje zou gebruiken.
En kies om te beginnen als desktop werkomgeving Gnome (minimalisch) of KDE, Cinnamon (uitgebreid). En let niet veel op het uiterlijk van die werkomgeving, dat kun je bij iedere distro later wel aanpassen.
Handig is om een tekstdocument bij te houden met alle linux commando's, zodat je die steeds opnieuw kunt gebruiken. Dat kun je ook automatiseren in een linux bash script.
[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 13-06-2026 12:26 ]
Ik weet dat je met LVM in LUKS maar 1 wachtwoord nodig hebt, dat gebruik ik op m'n werklaptop. Ik heb dan geen ervaring met btrfs, maar had verwacht dat het met subvolumes op dezelfde manier werkt als LVM. Er is 1 volume dat je versleuteld en daar binnen heb je je subvolumes.CR2032 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:56:
[...]
Het voordeel van LVM is dat alle volumes in dezelfde encrypted container zit. Je hoeft maar 1 keer een wachtwoord in te geven en bent meer flexibel. Btrfs en LVM zitten elkaar niet in de weg.
Er wordt niet gespecificeerd wélke suspend het is, daar val ik over. Standaard is suspend namelijk suspend to RAM. Zie ook wat systemctl suspend doet. Als ik het heb over een voertuig met 2 wielen, weet jij dan om welke het gaat?De installer op de screenshot heeft geen fout. Je hebt Suspend to RAM en Suspend to Disk wat ook wel Hibernate heet.
Commandline FTW
Wie weet. Voorlopig bevalt Debian 13 Xfce uitstekend.pporrio schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:16:
@CR2032 Ik zit ook alweer enkele maanden op OpenSUSE Tumbleweed met KDE Plasma en ben hier ook erg tevreden over. Echt positief verrast.
Zat voorheen altijd op Debian stable met af en toe een uitstapje naar een andere distributie. Heb veel geprobeerd: Arch, MX Linux, Ubuntu, Linux Mint, Zorin OS, Endeavour OS, Elementary OS, Fedora en nog meer. Maar ik kwam toen altijd weer uit bij Debian stable. Er was altijd wel wat waardoor de andere distributies net niet lekker genoeg werkten voor mij.
Maar OpenSUSE staat nu al enkele maanden naar volle tevredenheid te draaien. Zeer stabiel voor een rolling release.
@desalniettemin Ik heb er verder geen extra repositories (bv. Packman en OPI) in gebruik. Is ook niet nodig. De flatpaks van VLC en Handbrake geven me alle codecs die ik nodig heb. Daarmee blijft het ook hartstikke stabiel. Misschien ook voor jou leuk om weer eens een keer te proberen i.c.m. Xfce of KDE Plasma (laatste versie is echt heel goed!). De nieuwere kernel en packages en toch lekker stabiel.
Betere optie dan dual boot is een ssd met Windows en een met Linux. Op distrosea.com kun je distro's proberen zonder te installeren. Wel even inloggen, anders geen internet.
[ Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 13-06-2026 13:15 ]
Tja, de openSUSE Tumbleweed installer vraagt dit bij de disk partitioning van de Swap. Logisch toch dat het dan over suspend-to-disk gaat.Hero of Time schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:49:
[...]
[...]
Er wordt niet gespecificeerd wélke suspend het is, daar val ik over. Standaard is suspend namelijk suspend to RAM. Zie ook wat systemctl suspend doet. Als ik het heb over een voertuig met 2 wielen, weet jij dan om welke het gaat?
Wat minder logisch aan Tumbleweed is was in het begin Firewalld. Ik wilde even snel een VPN-killswitch bash script maken. Niet zo eenvoudig, ChatGPT en Copilot kwamen er ook niet uit. Uiteindelijk is het wel gelukt met wat gepuzzel voor een enable/disable script met NetworkManager. Firewalld werkt daarna dan best logisch en is geavanceerder dan iptables / ufw met de zones.
Ik merk steeds meer aan Tumbleweed dat het overduidelijke Enterprise roots heeft. Net zoals Fedora met Red Hat.
Tumbleweed voelde direct vanaf het begin heel smooth en professioneel aan met de 'Software und System-Entwicklung' / SUSE roots.
En hoe doen jullie het met de installatie en configuratie van alle apps? Bij iedere distro alles weer opnieuw?
Dat ligt eraan. Als ik dezelfde (soort) distributie opnieuw installeer dan behoud ik mijn aparte homepartitie en koppel die in de installatie opnieuw aan op /home zonder de bestanden te verwijderen.Oesie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:30:
En hoe doen jullie het met de installatie en configuratie van alle apps? Bij iedere distro alles weer opnieuw?
Als ik een hele andere soort distributie Installeer bijvoorbeeld van Arch-gebaseerde naar een Debian-gebaseerde distributie, of van stable naar rolling of andersom, dan wis ik de bestaande homepartitie tijdens de installatie.
Theoretisch zou het goed moeten gaan als je de bestaande homepartitie behoudt tussen verschillende Linux-distributies, maar ik heb wel eens problemen gehad wanneer de ene distributie veel nieuwere versies heeft van applicaties en/of desktop environment. In dat geval wis ik de bestaande homepartitie.
Inmiddels heb ik ook veel handigheid gekregen in het snel terugzetten van instellingen. Sommige programma's zoals FileZilla, Thunderbird, Firefox kun ik met een paar bewaarde config files op de NAS of door met een account in te loggen makkelijk weer instellen.
[ Voor 16% gewijzigd door pporrio op 14-06-2026 00:02 ]
Als je nu echt met alle verschillende tooling op linux wil spelen dan kun je ook kijken naar NixOS. Dan heb je een config file waar je alles aan en uit kan zetten. Sway, Hyprland, KDE, GNOME, Cinnamon, Budgie, etc etc. Alles zit erin. Config file aanpassen, herstart en je kunt er mee aan de gang.Oesie schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:30:
En hoe doen jullie het met de installatie en configuratie van alle apps? Bij iedere distro alles weer opnieuw?
Misschien niet de netste, maar vaak doe ik het volgende:pporrio schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:48:
[...]
Dat ligt eraan. Als ik dezelfde (soort) distributie opnieuw installeer dan behoud ik mijn aparte homepartitie en koppel die in de installatie opnieuw aan op /home zonder de bestanden te verwijderen.
Als ik een hele andere soort distributie Installeer bijvoorbeeld van Arch-gebaseerde naar een Debian-gebaseerde distributie, of van stable naar rolling of andersom, dan wis ik de bestaande homepartitie tijdens de installatie.
Theoretisch zou het goed moeten gaan als je de bestaande homepartitie behoudt tussen verschillende Linux-distributies, maar ik heb wel eens problemen gehad wanneer de ene distributie veel nieuwere versies heeft van applicaties en/of desktop environment. In dat geval wis ik de bestaande homepartitie.
Inmiddels heb ik ook veel handigheid gekregen in het snel terugzetten van instellingen. Sommige programma's zoals FileZilla, Thunderbird, Firefox kun ik met een paar bewaarde config files op de NAS of door met een account in te loggen makkelijk weer instellen.
- Stel mn .config-files veilig remote
- Installeer nieuwe distro + alle apps die ik wil, kopieer .config terug.
- Start app vanaf terminal (voor logging)
- Fix errors occuring (missing deps, etc)
KompassOS zag er mooi uit, maar liep op een gegeven moment vaker vast. Ik sluit niet uit dat de hardware van de betreffende tablet gewoon niet krachtig genoeg is. Ik besloot om er weet Tiny11 (of BlissOS) op te zetten en na verwijderen van de partities kan ik geen nieuwe partitie aanmaken omdat de windows installer het SSD station helemaal niet meer ziet. Ook in schijfbeheer in dat blokkenschema is het station onzichtbaar, alleen het USB station is zichtbaar en die heb ik per ongeluk ook al eens gewistneanderthaler schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:24:
[...]
Ik had KompassOS al eens geprobeerd, maar die kreeg ik er ook niet op. Misschien ook nog een keer op de Ventoy stick zetten en nog eens een poging wagen.
Iemand een tip over hoe dit te herstellen? Ik heb Hiren's rescuedisk al op stick gezet en geprobeerd maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd. Hopelijk is de SSD niet overleden.
@neanderthaler De SSD is mogelijk in frozen state. Zoek met Google of Copilot hoe dit op te lossen.
An SSD in a frozen state means the drive has activated a security lock that prevents any low‑level changes—especially Secure Erase commands. This is intentional: it protects the SSD from unauthorized wiping or tampering
An SSD in a frozen state means the drive has activated a security lock that prevents any low‑level changes—especially Secure Erase commands. This is intentional: it protects the SSD from unauthorized wiping or tampering
[ Voor 59% gewijzigd door Smartphoney op 15-06-2026 20:38 ]
Bedankt voor de tip 👍🏻Smartphoney schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:31:
@neanderthaler De SSD is mogelijk in frozen state. Zoek met Google of Copilot hoe dit op te lossen.
An SSD in a frozen state means the drive has activated a security lock that prevents any low‑level changes—especially Secure Erase commands. This is intentional: it protects the SSD from unauthorized wiping or tampering
Ik heb het ooit met een Samsung SSD gehad. In mijn aantekeningen van weleer heb ik staan:
Oplossing SSD Frozen State (security freeze lock). PC in slaapstand brengen, dan weer uit slaapstand opwekken, probleem opgelost. Problem with SSD is caused by an over protective BIOS. Going into sleep mode and then coming back will trick the bios into releasing the frozen state.
Volgens Copilot zijn er meerdere oplossingen, maar de text is nogal lang en het lukt me niet om het in z'n geheel te kopiëren. De samenvatting luidt:
An SSD in a frozen state is not broken—it’s simply locked for security reasons. The quickest fixes are:
- Power cycle the system
- Hot‑swap the SSD’s power cable
- Remove BIOS passwords
- Try secure erase on another PC
Bij mij werd de SSD ook niet meer herkend door Schijfbeheer. En ook niet door Samsung Magician. Maar wel door de Intel Rapid Storage Technology-software. Volgens deze was de SSD vergrendeld en met een wachtwoord beveiligd.neanderthaler schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:18:
[...]
... omdat de windows installer het SSD station helemaal niet meer ziet. Ook in schijfbeheer in dat blokkenschema is het station onzichtbaar ...
'k vraag me wel af of dit geen driver gerelateerd probleem is. Een SSD mag niet zomaar op slot gaan en hier werkt mijn SSD probleemloos. Dit zou toch ook het geval moeten wezen op eender setupSmartphoney schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:24:
[...]
Bij mij werd de SSD ook niet meer herkend door Schijfbeheer. En ook niet door Samsung Magician. Maar wel door de Intel Rapid Storage Technology-software. Volgens deze was de SSD vergrendeld en met een wachtwoord beveiligd.
Het fijne weet ik er ook niet van. Bij mij trad het probleem op tijdens installatie van Windows 7 Ultimate. Windows Setup kwam met de melding: ‘Kan Windows niet op de geselecteerde locatie installeren. Fout 0x80300024. Samsung Magician gaf aan dat de SSD zich in een Frozen State bevond. Als je Internet of YouTube er op na slaat, schijnt het toch echt om een bestaand fenomeen te gaan.jimh307 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:47:
[...]
'k vraag me wel af of dit geen driver gerelateerd probleem is. Een SSD mag niet zomaar op slot gaan en hier werkt mijn SSD probleemloos. Dit zou toch ook het geval moeten wezen op eender setup
Mocht je hulp nodig hebben check dan even discord, github of stuur me een DM. Help graag mee om te kijken waar de root cause zit. Verder is een journalctl -f altijd een goed idee bij vreemd gedrag ongeacht de distro.neanderthaler schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:18:
[...]
KompassOS zag er mooi uit, maar liep op een gegeven moment vaker vast. Ik sluit niet uit dat de hardware van de betreffende tablet gewoon niet krachtig genoeg is.
Bij mij geeft hij dus niet eens een foutmelding. De schijf is gewoon helemaal weggetoverd. In het blokkenschema van schijfbeheer laat hij alleen de windows PE Hiren stick zien met zijn 2 partities.Smartphoney schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:20:
[...]
Het fijne weet ik er ook niet van. Bij mij trad het probleem op tijdens installatie van Windows 7 Ultimate. Windows Setup kwam met de melding: ‘Kan Windows niet op de geselecteerde locatie installeren. Fout 0x80300024. Samsung Magician gaf aan dat de SSD zich in een Frozen State bevond. Als je Internet of YouTube er op na slaat, schijnt het toch echt om een bestaand fenomeen te gaan.
Nu kan ik me herinneren in de Win11 installatie, de bestaande linux partities op de SSD allemaal verwijderd te hebben om zodoende daarna de schijf weer opnieuw als 1 disk te formatteren. Dat verwijderen ging prima, alleen verdween daarna de schijf in zijn geheel dus geen unallocated 64gb om opnieuw mee te beginnen. Daarna was hij in de prompt met diskpart nog wel te zien en toen las ik ergens dat ik nog kon proberen de schijf mbt of gpt te maken. Volgens mij heb ik dat toen ook gedaan en daarna was hij in diskpart ook verdwenen.
De Surface 3 heeft een heel beperkte BIOS, slechts 1 scherm waar je wat basic dingen kunt wijzigen zoals de boot volgorde en TPM/secure boot. Die laatste staan natuurlijk uit.
Was het maar zo’n feest dat ik er nog in kon. Ik had hem al gewist om er weer Tiny11 op te zetten (aangezien dat de enige distro was die vloeiend ging) maar zelf de SSD heb weggetoverd in al mijn n00bheidL0g0ff schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:59:
[...]
Mocht je hulp nodig hebben check dan even discord, github of stuur me een DM. Help graag mee om te kijken waar de root cause zit. Verder is een journalctl -f altijd een goed idee bij vreemd gedrag ongeacht de distro.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik een android x86 kan installeren op een USB stick om die vanaf stick te draaien en zo alsnog films op de achterbank te kunnen laten zien
Windows 11 kan helemaal niet overweg met Linux partities. Als je een Linux bootable stick maakt ziet Windows heel de stick niet meer. Ook ziet Windows 11 de FAT32 bootpartitie niet en zijn alle volumes verborgen. Windows installeren op een Linux systeem kan een hele uitdaging zijn (niet dat ik dat zou willen). Dit is inherent aan de beveiliging van Linux. Ook omdat de kernel zich daar bevindt en andere mensen er zomaar mee kunnen klooien. Booten vanaf USB kan prima en zeker als je daar ook films op zet.Nu kan ik me herinneren in de Win11 installatie, de bestaande linux partities op de SSD allemaal verwijderd te hebben om zodoende daarna de schijf weer opnieuw als 1 disk te formatteren. Dat verwijderen ging prima, alleen verdween daarna de schijf in zijn geheel dus geen unallocated 64gb om opnieuw mee te beginnen.
Hoezo kan een ander OS geen partitietabellen lezen als het de filesystems op de partities niet ondersteund? Plug ik een schijf bij Windows in dat Linux partities heeft, dan zie ik de partities prima met grootte, het denkt alleen dat het raw of unallocated is. Die kan je alsnog gewoon verwijderen en nieuwe partities maken als je wilt.jimh307 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:44:
[...]
Windows 11 kan helemaal niet overweg met Linux partities. Als je een Linux bootable stick maakt ziet Windows heel de stick niet meer. Ook ziet Windows 11 de FAT32 bootpartitie niet en zijn alle volumes verborgen. Windows installeren op een Linux systeem kan een hele uitdaging zijn (niet dat ik dat zou willen). Dit is inherent aan de beveiliging van Linux. Ook omdat de kernel zich daar bevindt en andere mensen er zomaar mee kunnen klooien. Booten vanaf USB kan prima en zeker als je daar ook films op zet.
Zou anders lekker zijn, heb je een schijf die je niet meer direct gebruikt en wil je dat met Windows herinzetten, is de schijf spontaan compleet nutteloos geworden.
Commandline FTW
Dat is wat ik hier ervaren heb en wat ik heb begrepen. Als ik een Windows 11 USB erin steek en alle BIOS settings goed installeer ziet Windows geen SSD. Alleen om even te verifiëren of dat wat ik geleerd heb klopte. Ook als ik een Linux USB drive in een Windows 11 systeem steek ziet Windows helemaal niets. Dit heb ik getest op zowel de laptop als vaste PC. (wel met CachyOS).Hero of Time schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Hoezo kan een ander OS geen partitietabellen lezen als het de filesystems op de partities niet ondersteund? Plug ik een schijf bij Windows in dat Linux partities heeft, dan zie ik de partities prima met grootte, het denkt alleen dat het raw of unallocated is. Die kan je alsnog gewoon verwijderen en nieuwe partities maken als je wilt.
Zou anders lekker zijn, heb je een schijf die je niet meer direct gebruikt en wil je dat met Windows herinzetten, is de schijf spontaan compleet nutteloos geworden.
En daarbij staat de kernel op de Liminepartitie en kun je daar dan zomaar bij komen. Leg me dan alsjeblieft uit wat er verkeerd staat op beide systemen? Ik zal de USB morgen eens proberen op het werk.
Verder verbaasde het mij ook enigszins. Mijn UEFI heb ik ook beveiligd met een wachtwoord zodat niemand het systeem in kan; ook niet via het BIOS.
@jimh307, als de hele disk onzichtbaar is en zelfs niet in schijfbeheer, is die disk goed stuk. In alle andere gevallen zie je gewoon de partities met grootte, alleen kan je die niet uitlezen. Maar wel verwijderen of formatteren.
Zoals gezegd, in de partitietabel staat de informatie over de partities mbt hoe veel en hoe groot, start en einde ervan en de file system identifier. Dit is universeel, Windows, Linux, Mac, BSD, Solaris, zelfs freaking DOS kan dit gewoon uitlezen. Moet ook wel, anders kan je pc helemaal niet opstarten als het niks van de schijf kan lezen. Hoe verklaar je anders dat partitioneringstools die buiten je geïnstalleerde OS werken, zoals vroeger Partition Magic, of tegenwoordig (G)Parted, de boel kunnen zien? En imaging software zoals Macrium Reflect zien wat er te backuppen is?
Voor het idee, hier een internet voorbeeld van Linux partities op dezelfde schijf als Windows, dual boot met zelfde disk dus:

Als Windows niks er van zou snappen, zou óf de hele schijf dus vernacheld zijn en Windows niet meer te starten, óf het zou een groot stuk blanco zien.
Ik spreek ook uit ervaring, tientallen jaren ervan. Niet een eenmalige situatie met defecte schijf of een die door een beveiligingsoptie op slot is gegaan.
Zoals gezegd, in de partitietabel staat de informatie over de partities mbt hoe veel en hoe groot, start en einde ervan en de file system identifier. Dit is universeel, Windows, Linux, Mac, BSD, Solaris, zelfs freaking DOS kan dit gewoon uitlezen. Moet ook wel, anders kan je pc helemaal niet opstarten als het niks van de schijf kan lezen. Hoe verklaar je anders dat partitioneringstools die buiten je geïnstalleerde OS werken, zoals vroeger Partition Magic, of tegenwoordig (G)Parted, de boel kunnen zien? En imaging software zoals Macrium Reflect zien wat er te backuppen is?
Voor het idee, hier een internet voorbeeld van Linux partities op dezelfde schijf als Windows, dual boot met zelfde disk dus:

Als Windows niks er van zou snappen, zou óf de hele schijf dus vernacheld zijn en Windows niet meer te starten, óf het zou een groot stuk blanco zien.
Ik spreek ook uit ervaring, tientallen jaren ervan. Niet een eenmalige situatie met defecte schijf of een die door een beveiligingsoptie op slot is gegaan.
Commandline FTW
Ik denk dat we hiermee een potentiële dader nader zijn. Het is niet dat ik Windows zou installeren, maar omdat de usb stick ook al niet zichtbaar meer was na het erop zetten van cachyos. Voor de rest werkt het opslagapparaat prima. De smart ziet er goed uit en de ssd is snel. Het lijkt me sterk dat het apparaat stuk zou zijn.Hero of Time schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:08:
...
Voor het idee, hier een internet voorbeeld van Linux partities op dezelfde schijf als Windows, dual boot met zelfde disk dus:
[Afbeelding]
Als Windows niks er van zou snappen, zou óf de hele schijf dus vernacheld zijn en Windows niet meer te starten, óf het zou een groot stuk blanco zien.
Ik spreek ook uit ervaring, tientallen jaren ervan. Niet een eenmalige situatie met defecte schijf of een die door een beveiligingsoptie op slot is gegaan.
Wat in me opkomt is: maakt het uit of je media creation tool gebruikt of balena etcher voor W11 op usb te zetten (iso is genuine)? Wat is het voordeel van het op slot zitten van de ssd? Zijn er voordelen of moet ik het unlocken?
[ Voor 27% gewijzigd door jimh307 op 17-06-2026 21:06 . Reden: Opmaak ]
Keek je in verkenner of schijfbeheer? Want het is logisch dat 'ie niet meer in verkenner staat, er is geen schijfletter toegewezen. Schijfbeheer moet 'm gewoon nog tonen. En apparaatbeheer ook. Tenzij de al de opdracht is gegeven om 'm veilig te verwijderen, dan is het niets meer dan logisch dat je 'm nergens meer ziet.jimh307 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:47:
[...]
Ik denk dat we hiermee een potentiële dader nader zijn. Het is niet dat ik Windows zou installeren, maar omdat de usb stick ook al niet zichtbaar meer was na het erop zetten van cachyos. Voor de rest werkt het opslagapparaat prima. De smart ziet er goed uit en de ssd is snel. Het lijkt me sterk dat het apparaat stuk zou zijn.
MCT is toch wel de aanbevolen methode volgens MS. Met Rufus kan je nog iets aanpassen. Balena Etcher is een wat simpelere disk image writer tool. Met Linux heb ik óf dd gebruikt, óf de betreffende, 100% gevalideerde iso erop uitgepakt (met mogelijk weer een melding dat install.wim te groot is). Maar dat de installer niks ziet komt overeen met een corrupte installer. De gebruikte ISO kan dus al corrupt zijn. Heb ik járen geleden al gezien met Windows 7, kreeg je doodleuk de melding om een driver te laden om de schijven te kunnen detecteren. Dat is het antieke 'press F6 to load driver from floppy' van XP om SATA te kunnen gebruiken.Wat in me opkomt is: maakt het uit of je media creation tool gebruikt of balena etcher voor W11 op usb te zetten (iso is genuine)?
Er was een heel gesprek hier over dit fenomeen geweest. Maar dat is dan eerder dat de disk read-only wordt, waardoor je er niks mee kan qua veranderingen. Maar je ziet 'm nog wel. Als jij 'm niet ziet, kijk dan eens of het BIOS/UEFI 'm wel ziet. Daar ook niet, dan stuk. Daar wel, dan is er dus wat anders aan de hand.Wat is het voordeel van het op slot zitten van de ssd? Zijn er voordelen of moet ik het unlocken?
Ziet er prima uit toch? 2 partities, een FAT32 stukje en de rest is btrfs met subvolumes (die subvolumes zie je niet als partities, dat is een feature van het file system, net zoals je dat met LVM ook niet los ziet als partities).
Commandline FTW
Dan staat de ssd inderdaad op slot (doet cachyos dit zelf?). Het is geen probleem want ik blijf toch bij linux en een ding is duidelijk en dat is dat cachy en w11 elkaar niet mogen. Het bios ziet de ssd gewoon en ziet ook limine.MCT is toch wel de aanbevolen methode volgens MS. Met Rufus kan je nog iets aanpassen. Balena Etcher is een wat simpelere disk image writer tool. Met Linux heb ik óf dd gebruikt, óf de betreffende, 100% gevalideerde iso erop uitgepakt (met mogelijk weer een melding dat install.wim te groot is). Maar dat de installer niks ziet komt overeen met een corrupte installer. De gebruikte ISO kan dus al corrupt zijn. Heb ik járen geleden al gezien met Windows 7, kreeg je doodleuk de melding om een driver te laden om de schijven te kunnen detecteren. Dat is het antieke 'press F6 to load driver from floppy' van XP om SATA te kunnen gebruiken.
...
Er was een heel gesprek hier over dit fenomeen geweest. Maar dat is dan eerder dat de disk read-only wordt, waardoor je er niks mee kan qua veranderingen. Maar je ziet 'm nog wel. Als jij 'm niet ziet, kijk dan eens of het BIOS/UEFI 'm wel ziet. Daar ook niet, dan stuk. Daar wel, dan is er dus wat anders aan de hand.
Er staat nu CachyOS op? En werkt gewoon? Dan is er niks mis met de schijf en is je Windows installer gewoon compleet gaar. Dat is de enige verklaring voor hetgeen je ziet. Ik heb zelf namelijk nog nooit gezien dat een SSD zomaar op slot of wat dan ook raakt, tenzij er een flinke firmware bug geraakt wordt, maar dan kan je er sowieso praktisch niks meer mee.jimh307 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:42:
[...]
Dan staat de ssd inderdaad op slot (doet cachyos dit zelf?). Het is geen probleem want ik blijf toch bij linux en een ding is duidelijk en dat is dat cachy en w11 elkaar niet mogen. Het bios ziet de ssd gewoon en ziet ook limine.
Commandline FTW
Windows sloopt je Linux partitie is mij altijd verteld. Daarom als je de mogelijkheid hebt Windows op de ene disk, Linux OS op een andere.jimh307 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:44:
[...]
Windows 11 kan helemaal niet overweg met Linux partities. Als je een Linux bootable stick maakt ziet Windows heel de stick niet meer. Ook ziet Windows 11 de FAT32 bootpartitie niet en zijn alle volumes verborgen. Windows installeren op een Linux systeem kan een hele uitdaging zijn (niet dat ik dat zou willen). Dit is inherent aan de beveiliging van Linux. Ook omdat de kernel zich daar bevindt en andere mensen er zomaar mee kunnen klooien. Booten vanaf USB kan prima en zeker als je daar ook films op zet.
Het enige wat Windows hier wel eens gesloopt heeft is Grub. Maar de Linux partities of het systeem zelf nooit.desalniettemin schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:04:
[...]
Windows sloopt je Linux partitie is mij altijd verteld. Daarom als je de mogelijkheid hebt Windows op de ene disk, Linux OS op een andere.
He who controls the Spice, controls the Universe.
ThnxHero of Time schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:26:
[...]
Er staat nu CachyOS op? En werkt gewoon? Dan is er niks mis met de schijf en is je Windows installer gewoon compleet gaar. Dat is de enige verklaring voor hetgeen je ziet. Ik heb zelf namelijk nog nooit gezien dat een SSD zomaar op slot of wat dan ook raakt, tenzij er een flinke firmware bug geraakt wordt, maar dan kan je er sowieso praktisch niks meer mee.
Kijk, zoals ik eerder al zei, zodra de installer om een driver gaat vragen, weet je gewoon dat de installer naar de klote is. Dat was vroeger al een probleem en daar is niks aan verandert. Het is al voldoende om een anti-virus te draaien om dit gezeik te krijgen. Als je een ISO download en die wilt gebruiken, moet je de hash van de ISO verifiëren. Dan weet je iig dat de bron in orde is, daarna is het of het schrijven wel goed gaat en de stick nog degelijk functioneert.jimh307 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:58:
[...]
ThnxNu is Windows van zichzelf al gaar, maar ik snap wat je bedoeld. CachyOS doet het verder prima en ik zal me er niet druk over maken. Windows 11 setup vroeg om een driver en welke driver het bedoeld is mij onduidelijk. Het kan ook nog iets zijn in het BIOS wat ik over het hoofd zie. Ik zal het laten rusten want verder niet zo belangrijk.
Commandline FTW
Het gaat om een nieuwe stick van 32 GB. Ik heb de Windows 11 ISO via Balena Etcher op de stick gezet en Balena zei dat de ISO mogelijk niet bootable is, maar het startte wel op. Misschien doet de Windows media creation tool het beter. Het opstarten van de Linux live ISO via deze stick gaat wel prima. Ik laat het verder rusten en mijn aversie tegen Windows groeit gestaag verder want een hoop dingen die Linux heeft zijn beter als de Windows variant. In de vakantie heb ik veel tijd en ga ik er achteraan om Uplay werkend te krijgen. Heeft geen haast want ik vermaak me prima met TW3 en CP77 en als ik Assassin's Creed weer wil oppakken zal ik me er eens echt in verdiepen. Voor nu, druk op de zaakHero of Time schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:19:
[...]
Kijk, zoals ik eerder al zei, zodra de installer om een driver gaat vragen, weet je gewoon dat de installer naar de klote is. Dat was vroeger al een probleem en daar is niks aan verandert. Het is al voldoende om een anti-virus te draaien om dit gezeik te krijgen. Als je een ISO download en die wilt gebruiken, moet je de hash van de ISO verifiëren. Dan weet je iig dat de bron in orde is, daarna is het of het schrijven wel goed gaat en de stick nog degelijk functioneert.
Windows 11 ondersteunt al even EXT4 Linux partities hoor.jimh307 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:44:
[...]
Windows 11 kan helemaal niet overweg met Linux partities. Als je een Linux bootable stick maakt ziet Windows heel de stick niet meer. Ook ziet Windows 11 de FAT32 bootpartitie niet en zijn alle volumes verborgen. Windows installeren op een Linux systeem kan een hele uitdaging zijn (niet dat ik dat zou willen). Dit is inherent aan de beveiliging van Linux. Ook omdat de kernel zich daar bevindt en andere mensen er zomaar mee kunnen klooien. Booten vanaf USB kan prima en zeker als je daar ook films op zet.
https://windowsreport.com/ext4-windows-11/
[ Voor 12% gewijzigd door Corrigan op 18-06-2026 16:45 ]
https://forum.zorin.com/t/balena-etcher-problems/1160jimh307 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:33:
[...]
Het gaat om een nieuwe stick van 32 GB. Ik heb de Windows 11 ISO via Balena Etcher op de stick gezet en Balena zei dat de ISO mogelijk niet bootable is, maar het startte wel op. Misschien doet de Windows media creation tool het beter. Het opstarten van de Linux live ISO via deze stick gaat wel prima. Ik laat het verder rusten en mijn aversie tegen Windows groeit gestaag verder want een hoop dingen die Linux heeft zijn beter als de Windows variant. In de vakantie heb ik veel tijd en ga ik er achteraan om Uplay werkend te krijgen. Heeft geen haast want ik vermaak me prima met TW3 en CP77 en als ik Assassin's Creed weer wil oppakken zal ik me er eens echt in verdiepen. Voor nu, druk op de zaak
Zit met de gedachte te spelen om Ubuntu ns een tijdje af te zweren, en dan Fedora een kans te geven. Iets zegt me dat er amper verschil inzit...
Hier een mooi artikel van Foss, zie link. Verder is Fedora gelinkt aan IBM (VS) en Ubuntu aan Canonical (GB).Sjah schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:49:
Zit met de gedachte te spelen om Ubuntu ns een tijdje af te zweren, en dan Fedora een kans te geven. Iets zegt me dat er amper verschil inzit...
https://itsfoss.com/ubuntu-vs-fedora/
Mja, ze schrijven I tried to “Reclaim space” using Fedora’s installer, but it didn’t do the trick.....maar zeggen niet waarover ze het nu echt hebben.Rixter223 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:06:
[...]
Hier een mooi artikel van Foss, zie link. Verder is Fedora gelinkt aan IBM (VS) en Ubuntu aan Canonical (GB).
https://itsfoss.com/ubuntu-vs-fedora/
Thnx
Zullen we nu weer verder gaan naar gesprekken over distro's of andere toffe images
Fedora is anders, maar tegenwoordig weer ook zo instapvriendelijk dat het goed geschikt is voor iedereen. Went best snel. De manier van distro upgrade is wel anders en superieur aan die van Ubuntu / Debian. Verschil is dat je met Fedora een meer puur vanilla Linux krijgt en niet met al het gedram van Ubuntu met eigenwijze keuzes. Zoals Snaps en andere dingen waar je minder eenvoudig van af kunt wijken. Fedora is daarin zoveel vriendelijker om je eigen keuzes te kunnen maken.Sjah schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:49:
Zit met de gedachte te spelen om Ubuntu ns een tijdje af te zweren, en dan Fedora een kans te geven. Iets zegt me dat er amper verschil inzit...
Zoals de keuze uit 5 verschillede Atomic Immutable Desktops. Voor de veiligheid en stabiliteit werk je dan containerized en in read only mode. Dat geeft nog meer verschil met Ubuntu.
Wil je eens wat anders dan kan openSuse Tumbleweed ook interessant zijn als een betrouwbare rolling distro. Dat is wel wat meer wennen, want doet dingen soms echt anders.
Als je fedora immutable overweegt kijk dan eens naar bluefin (gnome) of aurora (KDE) Zeker de dx veries. Dan heb je al het toffe van fedora maar dan helemaal instapklaar.Sjah schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:49:
Zit met de gedachte te spelen om Ubuntu ns een tijdje af te zweren, en dan Fedora een kans te geven. Iets zegt me dat er amper verschil inzit...
Dit filmpje is van die dude van Universal blue is een beetje crappy kwaliteit maar wel goed verhaal.
Waarom gamers de Linux desktop op de kaart gaan zetten.
YouTube: Gamers are going to save Open Source
Toch mijn desktop even terug gezet naar W11 omdat het mij absoluut niet lukt om Ubisoft Connect werkend te krijgen. Onder W11 werkt het wel. Op de laptop zal Linux gewoon blijven bestaan want voor de laptop is het ideaal. Een opstartbare USB stick maken ging onder Ventoy helmaal goed. Ik speel 3 assassin's creed titels, maar niet getreurd; ik heb de smaak te pakken en zal ooit terug gaan, maar die stomme launchers...
Welke precies, want een hele hoop staan als gold en silver op https://www.protondb.com/search?q=assassin%27s%20creed.
Commandline FTW
Ik denk wellicht dat Bazzite hier beter in is. Ik heb het geprobeerd onder Faugus, Heroic en Lutris. De launcher startte één keer op en daarna alleen een wit scherm. Ik heb diverse protonversies geprobeerd. Ook CP77 startte niet meer op na een update van cachyos. Ik laat het even zo en ik zal me weer oriënteren naar een andere distro. Op de laptop dezelfde update van cachyos, maar Skyrim bleef het gewoon doen. Op de laptop laat ik cachyos gewoon staan want dat werkt voorbeeldig. Wellicht iets teveel gehaast om de desktop ook te voorzien van cachyos. Aan de ene kant fijn dat onder W11 het wel goed werkt, maar het waarom zit me wat dwars.Hero of Time schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:53:
Welke precies, want een hele hoop staan als gold en silver op https://www.protondb.com/search?q=assassin%27s%20creed.
edit:
Gaf ik het te snel op of is mijn kennis over Linux erg matig? Ik heb een liefde/haat relatie met Windows, maar hé, alles werkt meteen. Toch weer ontopic en doorlezen over een andere distro. Voorlopig laat ik Windows staan. Sorry voor de offtopic berichten allemaal, was niet verkeerd bedoeld, maar enthousiasme nam het over. Gelukkig kan ik verder tinkeren op de laptop en is Linux niet helemaal verdwenen hier.
Gaf ik het te snel op of is mijn kennis over Linux erg matig? Ik heb een liefde/haat relatie met Windows, maar hé, alles werkt meteen. Toch weer ontopic en doorlezen over een andere distro. Voorlopig laat ik Windows staan. Sorry voor de offtopic berichten allemaal, was niet verkeerd bedoeld, maar enthousiasme nam het over. Gelukkig kan ik verder tinkeren op de laptop en is Linux niet helemaal verdwenen hier.
[ Voor 42% gewijzigd door jimh307 op 19-06-2026 18:51 ]
Niet te snel opgeven, Linux leer je vooral met vallen en daarna weer opstaan. Begin de volgende keer eens met een generieke Linux distro, dat is gemakkelijk troubleshooten dan met CachyOS of Bazzite waar zoveel al is aangepast dat het veel lastiger online zoeken is.jimh307 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:38:
[...]
Ik denk wellicht dat Bazzite hier beter in is. Ik heb het geprobeerd onder Faugus, Heroic en Lutris. De launcher startte één keer op en daarna alleen een wit scherm. Ik heb diverse protonversies geprobeerd. Ook CP77 startte niet meer op na een update van cachyos. Ik laat het even zo en ik zal me weer oriënteren naar een andere distro. Op de laptop dezelfde update van cachyos, maar Skyrim bleef het gewoon doen. Op de laptop laat ik cachyos gewoon staan want dat werkt voorbeeldig. Wellicht iets teveel gehaast om de desktop ook te voorzien van cachyos. Aan de ene kant fijn dat onder W11 het wel goed werkt, maar het waarom zit me wat dwars.edit:
Gaf ik het te snel op of is mijn kennis over Linux erg matig? Ik heb een liefde/haat relatie met Windows, maar hé, alles werkt meteen. Toch weer ontopic en doorlezen over een andere distro. Voorlopig laat ik Windows staan. Sorry voor de offtopic berichten allemaal, was niet verkeerd bedoeld, maar enthousiasme nam het over. Gelukkig kan ik verder tinkeren op de laptop en is Linux niet helemaal verdwenen hier.
Fedora Workstation, openSuse Tumbleweed of Ubuntu. En weer door.
Maar als je voor Ubuntu gaat, pak dan Steam van de site en niet uit wat voor andere direct beschikbare methode dan ook. De Snap versie heeft bekende issues als je library buiten je $HOME staat, Flatpak versie is ook niet geweldig van wat ik heb gehoord, maar de .deb van de site heeft de minste issues.
Commandline FTW
bookmarkedHero of Time schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:53:
Maar als je voor Ubuntu gaat, pak dan Steam van de site en niet uit wat voor andere direct beschikbare methode dan ook. De Snap versie heeft bekende issues als je library buiten je $HOME staat, Flatpak versie is ook niet geweldig van wat ik heb gehoord, maar de .deb van de site heeft de minste issues.
Deze neem ik mee op de verlanglijst en voorlopig ga ik me rustig inlezen op Linux. Dit moet je maar net weten en als ik wil tinkeren dan heb ik de gaming-laptop ook nog paraat liggen. Die staat ook met Limine en Btrfs. Die SSD heeft er meer moeite mee dan die van mijn desktop. De SSD in de laptop is budgetspul en dat wil niet zo hard vergeleken met de Samsung 980pro (2TB).
Ik zeg niet dat budgetspul slecht zou zijn want dat zijn ze niet. Als je voor een klein prijsje een SSD moet fabriceren moet je concessies doen en vaak is dat in snelheid.
@Corrigan Bedankt voor deze aardige woorden. Het avontuur moet even landen en houd ik het even bij de laptop. Opgeven zal ik zeker niet, kost even tijd.
Toch Ubuntu denk ik. CachyOS is mij toch te pittig als het erop aan komt. Dit voelt wel een beetje als een nederlaag. Zal in de zomervakantie me eens helemaal richten op Ubuntu. Eerst in dualboot. Ruimte heb ik meer dan genoeg.Hero of Time schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:53:
Maar als je voor Ubuntu gaat, pak dan Steam van de site en niet uit wat voor andere direct beschikbare methode dan ook. De Snap versie heeft bekende issues als je library buiten je $HOME staat, Flatpak versie is ook niet geweldig van wat ik heb gehoord, maar de .deb van de site heeft de minste issues.
[ Voor 29% gewijzigd door jimh307 op 19-06-2026 20:41 ]
Mijn Dell XPS 9520 was altijd nogal aan het blazen dat vond ik toch wel een ding worden. Zelfs bij normaal gebruik zat ie van zich af te blazen.
Heb er Claude op losgelaten.. of anders gezegd, Claude heeft mij geholpen met de configuratie. Door steeds op advies van Claude wat aan te passen of toe te voegen en diagnose-resultaten te delen, wist ie mij de juist kant op de duwen. Doet Claude toch weer erg goed, moet ik eerlijk bekennen.
Wat bleek nou? Debian Gnome zat continu 100% te duwen op die NVIDIA kaart, waardoor de fans van die GPU altijd stonden te blazen. De GPU is hybride (Intel Xe/NVIDIA), bij normale desktoptaken kan ie prima Intel aanspreken (in mijn geval 99% van de tijd, als het niet meer is). Nu draait ie lekker op de zuinige Intel en pas op de momenten dat het echt moet, zet ie NVIDIA in. Kostte me wel een avondje configureren, maar het was toch best een gezellige sessie zo met Claude. De laptop is eindelijk net zo stil als in Windows, de temperatuur blijft mooi onder controle (rond de 50-60 graden).. dikke prima!
Heb er Claude op losgelaten.. of anders gezegd, Claude heeft mij geholpen met de configuratie. Door steeds op advies van Claude wat aan te passen of toe te voegen en diagnose-resultaten te delen, wist ie mij de juist kant op de duwen. Doet Claude toch weer erg goed, moet ik eerlijk bekennen.
Wat bleek nou? Debian Gnome zat continu 100% te duwen op die NVIDIA kaart, waardoor de fans van die GPU altijd stonden te blazen. De GPU is hybride (Intel Xe/NVIDIA), bij normale desktoptaken kan ie prima Intel aanspreken (in mijn geval 99% van de tijd, als het niet meer is). Nu draait ie lekker op de zuinige Intel en pas op de momenten dat het echt moet, zet ie NVIDIA in. Kostte me wel een avondje configureren, maar het was toch best een gezellige sessie zo met Claude. De laptop is eindelijk net zo stil als in Windows, de temperatuur blijft mooi onder controle (rond de 50-60 graden).. dikke prima!
Heb je claude code het zelf laten doen op je systeem of heb je via de webinterface heel de tijd zitten copy/pasten?DeCo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:05:
Mijn Dell XPS 9520 was altijd nogal aan het blazen dat vond ik toch wel een ding worden. Zelfs bij normaal gebruik zat ie van zich af te blazen.
Heb er Claude op losgelaten.. of anders gezegd, Claude heeft mij geholpen met de configuratie. Door steeds op advies van Claude wat aan te passen of toe te voegen en diagnose-resultaten te delen, wist ie mij de juist kant op de duwen. Doet Claude toch weer erg goed, moet ik eerlijk bekennen.
Wat bleek nou? Debian Gnome zat continu 100% te duwen op die NVIDIA kaart, waardoor de fans van die GPU altijd stonden te blazen. De GPU is hybride (Intel Xe/NVIDIA), bij normale desktoptaken kan ie prima Intel aanspreken (in mijn geval 99% van de tijd, als het niet meer is). Nu draait ie lekker op de zuinige Intel en pas op de momenten dat het echt moet, zet ie NVIDIA in. Kostte me wel een avondje configureren, maar het was toch best een gezellige sessie zo met Claude. De laptop is eindelijk net zo stil als in Windows, de temperatuur blijft mooi onder controle (rond de 50-60 graden).. dikke prima!
Ik gebruik Claude code ook heel veel voor debugging. Dat werkt super. Het enige wat ik heel de dag doe is op enter drukken en een beetje bijsturen (ik hou toch wel graag controle) zelfs nutanix clusters en Windows machines (via ssh) beheer ik op deze manier vanaf mijn eigen host.
Via de webinterface, gratiesch en voor nix. Elke stap copy/paste heen en terug, zodat ik precies kan zien wat welke wegen hij bewandelt en bij twijfel ik zelf kan bijsturen. Liever geen AI in het OS laten wroeten ;-)L0g0ff schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 05:21:
[...]
Heb je claude code het zelf laten doen op je systeem of heb je via de webinterface heel de tijd zitten copy/pasten?
Ik gebruik Claude code ook heel veel voor debugging. Dat werkt super. Het enige wat ik heel de dag doe is op enter drukken en een beetje bijsturen (ik hou toch wel graag controle) zelfs nutanix clusters en Windows machines (via ssh) beheer ik op deze manier vanaf mijn eigen host.
Ik houd het ook graag onder controle, maar de hele dag door zitten prompten zou ik niet trekken hoor. Hij mag me assisteren, niet meer dan dat.
Wat waren dan o.a. de commando's/acties die je hebt uitgevoerd? Ontbrak er een package? Iets van sysctl aangepast?
Commandline FTW
ik zal het proberen samen te vatten..Hero of Time schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:35:
Wat waren dan o.a. de commando's/acties die je hebt uitgevoerd? Ontbrak er een package? Iets van sysctl aangepast?
Er was een verkeerde driver geïnstalleerd (Nouveau ipv. NVIDIA. Nouveau heeft geen power management voor Ampere (GA107) mobile GPU, waardoor de RTX3050 altijd volle bak stond te draaien. De Intel Xe werd nooit aangesproken.
Dus stap #1 was de juiste driver installeren. Maar daar kom je nog niet mee weg.. er diende ook tal van configuraties aangepast/toegevoegd moeten worden voor power management. Dus de desktop draait nu op Intel Xe en Nvidia wordt aangesproken wanneer dat nodig is. Zo werkt dat -volgens mij- in Windows ook zo.
Runtime power management
- Added options nvidia NVreg_DynamicPowerManagement=0x02 (fine-grained PM)
- Added options nvidia NVreg_PreserveVideoMemoryAllocations=1
- Added udev rule to set power/control=auto on the GPU PCI device
- Enabled nvidia-hibernate, nvidia-resume, nvidia-suspend systemd services
Wayland session
- Diagnosed GDM's 61-gdm.rules udev rule silently blocking Wayland — it requires all of: nvidia-sleep.sh, nvidia systemd suspend/resume services, and PreserveVideoMemoryAllocations=1
- Set Session=gnome-wayland in /var/lib/AccountsService/users/********
- Result: GNOME now runs under Wayland, Intel Xe iGPU drives the display, Nvidia GPU only touched on-demand via PRIME offload
End state for GPU
- Driver: nvidia 550.163.01, modeset active, Wayland session
- Idle power draw: 3–4W in P8 state (vs. uncontrolled draw under nouveau)
- Runtime D3 status: Enabled (fine-grained) confirmed
- Full PCI D3cold suspend not achievable — gnome-shell/Mutter keeps a persistent video memory allocation open by design; a structural GNOME+Nvidia+Wayland limitation, not a misconfiguration
- Confirmed EC firmware ignores manual fan override via i8kutils/dell_smm_hwmon — write path is locked on this BIOS revision
- libsmbios-bin (Dell thermal mode switching) not packaged for Debian Trixie
- This is a known Dell limitation on modern XPS units — Windows gets quieter behavior via undocumented proprietary ACPI/WMI calls that no open tool replicates
Maak je het jezelf niet te ingewikkeld? In de NVIDIA settings heb ik de optie NVIDIA on-demand staan. Voor bepaalde applicaties kun je ook nog een flag plaatsen.DeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:28:
[...]
ik zal het proberen samen te vatten..
Er was een verkeerde driver geïnstalleerd (Nouveau ipv. NVIDIA. Nouveau heeft geen power management voor Ampere (GA107) mobile GPU, waardoor de RTX3050 altijd volle bak stond te draaien. De Intel Xe werd nooit aangesproken.
Dus stap #1 was de juiste driver installeren. Maar daar kom je nog niet mee weg.. er diende ook tal van configuraties aangepast/toegevoegd moeten worden voor power management. Dus de desktop draait nu op Intel Xe en Nvidia wordt aangesproken wanneer dat nodig is. Zo werkt dat -volgens mij- in Windows ook zo.
Runtime power managementMaar dan zit Wayland in de weg..
- Added options nvidia NVreg_DynamicPowerManagement=0x02 (fine-grained PM)
- Added options nvidia NVreg_PreserveVideoMemoryAllocations=1
- Added udev rule to set power/control=auto on the GPU PCI device
- Enabled nvidia-hibernate, nvidia-resume, nvidia-suspend systemd services
Wayland sessionNog wat tests gedaan en geconcludeerd dat niet alles op te lossen is (beperking, geen misconfiguratie). Wel heb ik in de BIOS de Thermal setting nog aangepast, al maakt dat in mijn beleving voor performance vs verbruik niet veel uit,
- Diagnosed GDM's 61-gdm.rules udev rule silently blocking Wayland — it requires all of: nvidia-sleep.sh, nvidia systemd suspend/resume services, and PreserveVideoMemoryAllocations=1
- Set Session=gnome-wayland in /var/lib/AccountsService/users/********
- Result: GNOME now runs under Wayland, Intel Xe iGPU drives the display, Nvidia GPU only touched on-demand via PRIME offload
End state for GPUFan curve investigation
- Driver: nvidia 550.163.01, modeset active, Wayland session
- Idle power draw: 3–4W in P8 state (vs. uncontrolled draw under nouveau)
- Runtime D3 status: Enabled (fine-grained) confirmed
- Full PCI D3cold suspend not achievable — gnome-shell/Mutter keeps a persistent video memory allocation open by design; a structural GNOME+Nvidia+Wayland limitation, not a misconfiguration
- Confirmed EC firmware ignores manual fan override via i8kutils/dell_smm_hwmon — write path is locked on this BIOS revision
- libsmbios-bin (Dell thermal mode switching) not packaged for Debian Trixie
- This is a known Dell limitation on modern XPS units — Windows gets quieter behavior via undocumented proprietary ACPI/WMI calls that no open tool replicates
Dat de open source nouveau driver wordt geinstalleerd is vaak standaard in verband met het distro beleid van niet open source software.
https://www.binarytides.com/install-nvidia-drivers-on-kubuntu-23-04/
Ik zit op Debian 13 GNOME en maak gebruik van Wayland. Ik heb ooit eens een poging gedaan om de drivers van NVIDIA zelf te downloaden, maar dat liep op niks uit. Nu heb ik wel Nvidia settings, maar die gaan lang niet zo ver als bij jou blijkbaar.CR2032 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:57:
[...]
Maak je het jezelf niet te ingewikkeld? In de NVIDIA settings heb ik de optie NVIDIA on-demand staan. Voor bepaalde applicaties kun je ook nog een flag plaatsen.
Dat de open source nouveau driver wordt geinstalleerd is vaak standaard in verband met het distro beleid van niet open source software.
https://www.binarytides.com/install-nvidia-drivers-on-kubuntu-23-04/
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door DeCo op 24-06-2026 15:27 ]
Ik ben op zoek naar een lightweight linux distro met minimale onderhoud om dedicated virtualDSM te draaien in docker. (https://github.com/vdsm/virtual-dsm).
Hierbij will ik fysieke schijven als passthrough doorgeven.
Een webinterface zou een nice to have zijn.
Zou dietpi een goede optie zijn?
Hierbij will ik fysieke schijven als passthrough doorgeven.
Een webinterface zou een nice to have zijn.
Zou dietpi een goede optie zijn?
Enable force composition pipeline en disable allow flipping tegen screen tearing in Nvidia settings, mocht je daar last van hebben.
Als je een raspberry pi draaid heb je de volgende opties: Raspberry Pi os Lite en voor de gevorderden zou almalinux kunnen pakken. Dan begin je met een kale basis en dan kun je de pakketjes installeren die je nodig hebt en heb je geen overbodige zut.Veelstekel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een lightweight linux distro met minimale onderhoud om dedicated virtualDSM te draaien in docker. (https://github.com/vdsm/virtual-dsm).
Hierbij will ik fysieke schijven als passthrough doorgeven.
Een webinterface zou een nice to have zijn.
Zou dietpi een goede optie zijn?
Bedankt! Ik wil het niet draaien op Raspberry Pi (daar was ik niet duidelijk in); ik heb nog een desktop over met voldoende geheugen (24gb) etc.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een OS met een Webinterface voor het draaien van docker images. Reden dat het licht moet zijn, is het onderhoud. Ik wil in een webinterface op "update" klikken zo af en toe ;-)
Een soort Unraid met mogelijkheid om Docker apps te installeren uit een 'store' is ideaal. Maar dan dus iets zonder licentie. Ook heb ik de NAS mogelijkheden van Unraid niet nodig.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een OS met een Webinterface voor het draaien van docker images. Reden dat het licht moet zijn, is het onderhoud. Ik wil in een webinterface op "update" klikken zo af en toe ;-)
Een soort Unraid met mogelijkheid om Docker apps te installeren uit een 'store' is ideaal. Maar dan dus iets zonder licentie. Ook heb ik de NAS mogelijkheden van Unraid niet nodig.
MetDeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Ik zit op Debian 13 GNOME en maak gebruik van Wayland. Ik heb ooit eens een poging gedaan om de drivers van NVIDIA zelf te downloaden, maar dat liep op niks uit. Nu heb ik wel Nvidia settings, maar die gaan lang niet zo ver als bij jou blijkbaar.
[Afbeelding]
sudo nvidia-settings
je begon zelf over Dietpi en die draaid alleen op raspberrry pi :) Maar dan is het even simpeler. Je pakt Almalinux en dan bij het kopje Minimal Install / Standard. Dan krijg een Linux met een ontzettende smalle footprint en installeer je alleen de extra pakketjes die je nodig hebt erbij. Wil je een nog een GUI erbij dan installeer je cockpit erbij. Andere optie is een desktop distributie te gaan draaien met bijv docker desktop erop. Dat neemt wel meer resources in beslag maar dan heb je gewenste mogelijkheden dat je af en toe op update hoeft te klikken.Veelstekel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
Bedankt! Ik wil het niet draaien op Raspberry Pi (daar was ik niet duidelijk in); ik heb nog een desktop over met voldoende geheugen (24gb) etc.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een OS met een Webinterface voor het draaien van docker images. Reden dat het licht moet zijn, is het onderhoud. Ik wil in een webinterface op "update" klikken zo af en toe ;-)
Een soort Unraid met mogelijkheid om Docker apps te installeren uit een 'store' is ideaal. Maar dan dus iets zonder licentie. Ook heb ik de NAS mogelijkheden van Unraid niet nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door Cybermage op 24-06-2026 16:39 ]
Ga ik proberen; thanks!
Btw Dietpi draait niet alleen op een Raspberry PI (https://dietpi.com/#download), vandaar mijn vraag ;-)
Btw Dietpi draait niet alleen op een Raspberry PI (https://dietpi.com/#download), vandaar mijn vraag ;-)
Dan zie ik nog steeds hetzelfdeMark de Vaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:31:
[...]
Metvoeg je meer rechten toe aan je nvidia settings.sudo nvidia-settings
Debian stable met webmin of portainer als je alleen je container beheer met een webinterface wil doen.Veelstekel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:38:
Ik ben op zoek naar een lightweight linux distro met minimale onderhoud om dedicated virtualDSM te draaien in docker. (https://github.com/vdsm/virtual-dsm).
Hierbij will ik fysieke schijven als passthrough doorgeven.
Een webinterface zou een nice to have zijn.
Zou dietpi een goede optie zijn?
Of ucore is ook heel gaaf. Maar dan moet je wel herstarten voor updates omdat het immutable is.
En Proxmox doet niet wat je zou willen? Lean Debian Stable die containers kan draaien en niet alleen voor VMs is. Beheer is via webinterface.Veelstekel schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:23:
Bedankt! Ik wil het niet draaien op Raspberry Pi (daar was ik niet duidelijk in); ik heb nog een desktop over met voldoende geheugen (24gb) etc.
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een OS met een Webinterface voor het draaien van docker images. Reden dat het licht moet zijn, is het onderhoud. Ik wil in een webinterface op "update" klikken zo af en toe ;-)
Een soort Unraid met mogelijkheid om Docker apps te installeren uit een 'store' is ideaal. Maar dan dus iets zonder licentie. Ook heb ik de NAS mogelijkheden van Unraid niet nodig.
Met Debian kan je 't beste 't uit de repo halen, scheelt een berg kopzorgen en gezeik. Overigens wel heel gek dat je apart ook nog dit moest doen:DeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Ik zit op Debian 13 GNOME en maak gebruik van Wayland. Ik heb ooit eens een poging gedaan om de drivers van NVIDIA zelf te downloaden, maar dat liep op niks uit. Nu heb ik wel Nvidia settings, maar die gaan lang niet zo ver als bij jou blijkbaar.
[Afbeelding]
Standaard is Wayland al de go-to voor Gnome en met Gnome 49 bestaat er helemaal geen X11 sessie meer. Bovendien is het een selectie bij het inloggen.Set Session=gnome-wayland in /var/lib/AccountsService/users/....
Dat je heel summiere settings hebt, zal waarschijnlijk komen omdat je het nog op de Intel GPU start. Sowieso is Nvidia+Wayland nog steeds kut.
Al met al, best gek dat je nog zo veel moest doen voor degelijk power management. Geeft gewoon aan hoe kut gesloten hardware is.
Commandline FTW
Nadat ik de nieuwe drivers via die repo binnengehaald had (dat was de eerste actie), schakelde hij over naar X11. En ook Claude ging er van uit dat je bij het inloggen inderdaad die selectie kon maken.. maar helaas.. dat tandwieltje rechtsonder had ik niet.Hero of Time schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:31:
[...]
Met Debian kan je 't beste 't uit de repo halen, scheelt een berg kopzorgen en gezeik. Overigens wel heel gek dat je apart ook nog dit moest doen:
[...]
Standaard is Wayland al de go-to voor Gnome en met Gnome 49 bestaat er helemaal geen X11 sessie meer. Bovendien is het een selectie bij het inloggen.
Dat je heel summiere settings hebt, zal waarschijnlijk komen omdat je het nog op de Intel GPU start. Sowieso is Nvidia+Wayland nog steeds kut.
Al met al, best gek dat je nog zo veel moest doen voor degelijk power management. Geeft gewoon aan hoe kut gesloten hardware is.
Dus moest dat ook nog eerst even toegevoegd worden, zodat Gnome geselecteerd kon worden bij inloggen. Pas toen ging het de goede kant op..
Ja, nouja.. gek? Ja, misschien wel. Al weten we allemaal dat Nvidia en Linux niet lekker samen gaan. Claude zegt zelf dat Windows gebruikmaakt van ondocumenteerde settings. Gelukkig kun je in Linux best ver komen
Gek omdat ik dit niet van Debian had verwacht. Dit moeten ze voor een zeer specifieke reden doen of het is toch iets wat in de Nvidia driver zit omdat, nouja, Nvidia gewoon incompetent is met hun vibecoding prut dat ze tegenwoordig produceren. Kijk maar naar de staat van de drivers sinds de 50-series.DeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Nadat ik de nieuwe drivers via die repo binnengehaald had (dat was de eerste actie), schakelde hij over naar X11. En ook Claude ging er van uit dat je bij het inloggen inderdaad die selectie kon maken.. maar helaas.. dat tandwieltje rechtsonder had ik niet.
Dus moest dat ook nog eerst even toegevoegd worden, zodat Gnome geselecteerd kon worden bij inloggen. Pas toen ging het de goede kant op..
Ja, nouja.. gek? Ja, misschien wel. Al weten we allemaal dat Nvidia en Linux niet lekker samen gaan.
En Nvidia en Linux niet lekker samen, mja, ik heb AMD's fglrx driver meegemaakt....
Commandline FTW
Ergens is het een vals spel. Dat Nvidia en Linux niet lekker gaan ligt niet aan Linux. Het ligt aan beleid. Het is waar dat je met AMD meer kans(compatibility) hebt dat een betreffende titel wel goed draait. Ik lees toch wel het eea over hdr problemen en problemen met hogere resolutie (kijkt naar jou, Bazzite). Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun Nvidia kaart inruilen voor een AMD exemplaar omwille naar Linux over te gaan. Nvidia heeft stevige troeven als het gaat om dlss en raytracing. Je wordt bijna gedwongen om Windows te gebruiken voor wat betreft gaming.DeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:45:
[...]
Nadat ik de nieuwe drivers via die repo binnengehaald had (dat was de eerste actie), schakelde hij over naar X11. En ook Claude ging er van uit dat je bij het inloggen inderdaad die selectie kon maken.. maar helaas.. dat tandwieltje rechtsonder had ik niet.
Dus moest dat ook nog eerst even toegevoegd worden, zodat Gnome geselecteerd kon worden bij inloggen. Pas toen ging het de goede kant op..
Ja, nouja.. gek? Ja, misschien wel. Al weten we allemaal dat Nvidia en Linux niet lekker samen gaan. Claude zegt zelf dat Windows gebruikmaakt van ondocumenteerde settings. Gelukkig kun je in Linux best ver komen
Onder Windows net zo. Ik heb wel het eea meegemaakt met diverse Nvidiadrivers. Zeker niet nieuw. Ik dacht dat de Nvidia app een bron was van problemen. Ik gebruik deze dan ook niet en alleen de kale driver. Je kunt zowat alles afstellen in de game zelf.Hero of Time schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:50:
[...]
Gek omdat ik dit niet van Debian had verwacht. Dit moeten ze voor een zeer specifieke reden doen of het is toch iets wat in de Nvidia driver zit omdat, nouja, Nvidia gewoon incompetent is met hun vibecoding prut dat ze tegenwoordig produceren. Kijk maar naar de staat van de drivers sinds de 50-series.
En Nvidia en Linux niet lekker samen, mja, ik heb AMD's fglrx driver meegemaakt....
Het is niet zozeer Linux maar bepaalde Linux distro's die niet lekker samengaan met Nvidia. Al is veel verbeterd de laatste tijd met nu ook de open source modules van NVidia.DeCo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:45:
Ja, nouja.. gek? Ja, misschien wel. Al weten we allemaal dat Nvidia en Linux niet lekker samen gaan. Claude zegt zelf dat Windows gebruikmaakt van ondocumenteerde settings. Gelukkig kun je in Linux best ver komen
Zo werkt bijvoorbeeld openSuse voorbeeldig met NVidia omdat de devs daar goed werk van hebben gemaakt. Met eigen duidelijke instructies en NVidia repo's voor Leap, Tumbleweed en Slowroll. En verder ook voor Aeon, Kalpa en Micro.
https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
Hetzelfde geldt voor Pop!-OS met hiervoor een aparte NVidia installatie ISO.
Het heeft mij nog nooit tegengehouden om NVidia te nemen met Linux.
Het boeit me ook niet zo veel, hoor. Het is meer dat ik nu eindelijk wat meer rust aan de oren heb met die fans. Daar ging het mij om. Ik doe niets met games.. kan prima leven zonder die GPU.CR2032 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Het is niet zozeer Linux maar bepaalde Linux distro's die niet lekker samengaan met Nvidia. Al is veel verbeterd de laatste tijd met nu ook de open source modules van NVidia.
Zo werkt bijvoorbeeld openSuse voorbeeldig met NVidia omdat de devs daar goed werk van hebben gemaakt. Met eigen duidelijke instructies en NVidia repo's voor Leap, Tumbleweed en Slowroll. En verder ook voor Aeon, Kalpa en Micro.
https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
Hetzelfde geldt voor Pop!-OS met hiervoor een aparte NVidia installatie ISO.
Het heeft mij nog nooit tegengehouden om NVidia te nemen met Linux.
Het is vooral Wayland en Nvidia die niet goed samen gaan. Met X11 gaat beter. Ik heb overigens geen Nvidia. Intel HD Graphics 630 GPU. Ik game toch niet.
Je mist watdesalniettemin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:22:
Het is vooral Wayland en Nvidia die niet goed samen gaan. Met X11 gaat beter. Ik heb overigens geen Nvidia. Intel HD Graphics 630 GPU. Ik game toch niet.
Windows is al 9 jaar niet meer gebruikt door mij en dat blijft ook zo
Je hebt groot gelijkdesalniettemin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
Windows is al 9 jaar niet meer gebruikt door mij en dat blijft ook zo
Dat ligt niet aan de distro of AMD, maar aan de HDMI consortium:jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:28:
Ik lees toch wel het eea over hdr problemen en problemen met hogere resolutie (kijkt naar jou, Bazzite).
https://arstechnica.com/g...n-source-hdmi-2-1-driver/
https://gitlab.freedesktop.org/drm/amd/-/issues/1417
AMD wordt verboden om HDR en hoge refresh te implementeren in de Linux driver, want owjee, open source, dat mag niet!!11 Stel je voor dat je de specificaties volgt en implementeert, maar de manier waarop volledig openbaar maakt.
Ik heb ondertussen wel gewoon 120 Hz en HDR met m'n TV, dus er moet iets verandert zijn sinds die berichten, maar het principe is gewoon walgelijk.
Mijn punt was eigenlijk ook aan de Windows driver gericht.jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Onder Windows net zo. Ik heb wel het eea meegemaakt met diverse Nvidiadrivers. Zeker niet nieuw. Ik dacht dat de Nvidia app een bron was van problemen. Ik gebruik deze dan ook niet en alleen de kale driver. Je kunt zowat alles afstellen in de game zelf.
De kernel module is open source, maar het echte werk is nog net zo gesloten dat het eigenlijk geen bal uit maakt. Waardoor Nvidia nog steeds jaren achterloopt met Wayland support. Het enige wat verandert is, is dat er minder gezeik is met DKMS en het bouwen van de kernel module, omdat het nu makkelijk is om deze compatible te houden. Maar alleen met de current driver, heb je een oudere kaart dan zit je nog steeds met de nukkigheden en reverse engineering dat nodig is om de legacy driver dat je kaart ondersteund te laten werken met hedendaagse kernels.CR2032 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Het is niet zozeer Linux maar bepaalde Linux distro's die niet lekker samengaan met Nvidia. Al is veel verbeterd de laatste tijd met nu ook de open source modules van NVidia.
Commandline FTW
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.