Commandline FTW | Tweakt met mate
- Hero of Time
- Registratie: Oktober 2004
- Laatst online: 24-02 22:00
There is only one Legend
En vergeet niet de driver support voor wayland en nvidia, omdat Fedora een nieuwere kernel heeft dan een Debian Trixie.desalniettemin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:14:
Fedora KDE heeft een nieuwere versie van KDE, Debian een oudere. Sommige verbeteringen in de nieuwere KDE zitten nog niet in de oudere, waardoor sommige dingen die in de nieuwe wel goed werken nog niet in de oudere versie goed werken. En xorg en wayland hebben weer hun eigen problemen.
En hij heeft nog steeds je vraag niet beantwoord.Hero of Time schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:22:
Klopt, er zijn veel verbeteringen in de nieuwere KDE tov wat er in Trixie aanwezig is. Maar als er gesproken wordt over driver problemen, heeft het niet meer te maken met de verschillen tussen Plasma 6.3 en 6.5, maar juist met Xorg vs Wayland. Want Plasma 5 werkte beter had 'ie het over.
Ik heb Fedora GNOME geprobeerd en niet meer de moeite genomen om Fedora KDE Plasma te proberen. Maar goed, ben inmiddels heel tevreden met Mint, dus problem solvedTelin schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Vraag mij af wat Fedora KDE zo anders maakt dan Debian KDE dat je er niet aan kan wennen.
Ben het wel eens met Hero, zo te horen zit jouw probleem in wel al dan niet Xorg gebruiken en niet zo zeer welke distro of DE.
- Hero of Time
There is only one Legend
Probeer het niet zo gechargeerd te brengen, dat is nergens voor nodig en lokt alleen maar flamewars uit
[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:06 ]
De versplintering, in de vorm van keuzevrijheid, is het belangrijkste argument. Niet altijd gebonden zijn aan de keuzes die Microsoft, Apple of Google voor je maken. Als je daar niet om geeft kun je het gerust bij Windows houden.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde *snip*indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:07 ]
Niet zo vatbaar voor hacks/cyberinbraak?Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde *snip*indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:07 ]
Je post komt op mij over als een poging te trollen. Misschien bedoel je dat niet zo, maar je laat wel die perceptie achter.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Waarom moeten wij tijd besteden om jou ergens van te overtuigen als jij kennelijk blij bent met windows?
[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]
Jij maakt anders ook geen beste indruk door zo het topic binnen te vliegen en de boel onder te schijten.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Wat maakt het bijvoorbeeld dat je je aan het oriënteren bent terwijl je zelf al een specifieke reden benoemd om niet over te hoeven stappen
Je hoeft namelijk niet over te stappen en voor degene die dat wel hebben gedaan zijn de redenen zeer uiteenlopend.
[ Voor 0% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]
Waarom zou iemand op GoT je moeten overtuigen een ander OS te installeren? Vooral als de toon al is dat je dik tevreden bent bij Microsoft.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:08 ]
Waarom was je aan het oriënteren dan? Blijkbaar ben je dan ook daar niet tevreden over. Maar als stabiliteit de reden is zou ik zoals hierboven aangegeven lekker bij Windows blijven. Of je koopt een macbook als je geen zin hebt in Windows.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
[ Voor 1% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:09 ]
Ach ja Windows maakt een baggerindruk op mij. Tegenwoordig staat er bijna iedere week wel een nieuwsberichtje op Tweakers dat een Windows update voor problemen zorgt of gewoon iets sloopt.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
keuze vrijheid en ieder zijn ding, mooi toch.
ALs je alleen met stabiliteit als argument kan komen heb je jezelf blijkbaar extreem weinig ingelezen wat Linux is en doet anno 2026 maar wel conclusies trekken...snap niet echt waarom wij dat voor jou zouden moeten gaan uitspellen en wat deze post toevoegt aan dit topic behalve provocatieve reacties proberen te krijgen.
[ Voor 0% gewijzigd door Cyphax op 03-02-2026 11:09 ]
Geen AI, geen geforceerde updates die je Winslop slopen, geen telemetry, CoPilot, Recall, reclames, One Drive, veel minder geheugengebruik en sneller.Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Tjonge, ik was me aan het oriënteren op Linux als vervanger voor Windows, maar ik weet het niet hoor. Wat een versplinterde [mbr]*snip*[/]indruk maakt het op mij dat Linux. Stabiliteit heeft men het over als sterk punt van Linux. Laat ik nou nog nooit enig probleem hebben gehad met Windows qua stabiliteit. Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
[mbr]
Probeer het niet zo gechargeerd te brengen, dat is nergens voor nodig en lokt alleen maar flamewars uit[/]
Maar als W11 voor jou goed werkt mooi toch
Voor mij is de belangrijkste reden dat ik het idee heb dat ik zelf de baas ben over mijn systeem. Ik draai al een tijdje op Linux behalve mijn game-pc, die durfde ik nog niet aan. Nadat deze (vanwege drukte) een tijdje had uit gestaan, moesten er een hele reeks updates geïnstalleerd worden. Hierna kon ik mijn local account om de één of andere reden niet gebruiken, ik was verplicht om met het Microsoft account in te loggen en hierna popt er ook nog allerlei Copilot en andere rommel op, dat wil ik niet !!Picaro schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:38:
Misschien nog andere argumenten om Linux te gebruiken in plaats van Windows?
Hierna gereboot met usb-stick erin en CachyOS geïnstalleerd. De games die ik speel werken allemaal en IK ben weer de baas over mijn systeem. Privé helemaal Windows vrij nu
Op laptop met Fedora geen problemen, dus daar nu (eerst?) over middels een dual-boot
:strip_exif()/f/image/XvVmB7gpOwkT10s3tp9ke9P3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn Framework 13 (AMD). Heb de taakbalk iets aangepast zodat het voor mij prettig werkt (een ding dat Windows voor mij goed doet), heb de volledige configuratie net even hier uitgeschreven: https://gist.github.com/j...8555e2065fceb77b95a864f4d
Bevalt goed! Verbazingwekkend gebruiksvriendelijk, na een leven met grotendeels Windows. Grootste pluspunten (ook inhakend hierboven op de "waarom Linux?" vraag):
- Windows 11 werd ik steeds meer zat. Hier geen opgedrongen reclame in 't startmenu of AI-dingen overal
- Volledige keuze over hoe je wil dat je OS layout eruit ziet
- Workspaces wisselen gaat 3x sneller door gewoon te scrollen met muiswiel op taakbalk (of natuurlijk swipen met touchpad, maar dat heeft Windows ook wel)
- Prettigere file browser met ingebouwd preview-functie (spatiebalk, net als op Mac). Kan met PowerToys ook, maar dan wordt het Ctrl + spatie wat toch iets minder handig is
- Integratie van notificaties en dingen als kalender in 't OS werken beter
- Search werkt supergoed! Of 't nou om apps, bestanden, karakters of smileys gaat, fantastisch
- Batterijduur aanzienlijk minder dan met Windows
Tegens: geen hibernate, dus helemaal uitschakelen en alles telkens weer opstarten
- Software installeren snap ik nog niet helemaal. Blender bijvoorbeeld: kan kiezen uit Fedora flatpak, Fedora RPM en Flathub maar GPU-acceleratie werkte pas toen ik het direct vanaf de website downloadde.
- OpenVPN vanaf m'n Synology nog niet werkend gekregen, miept over missend Server certificaat
- Scrollsnelheid van touchpad niet aan te passen in Settings
- Bij loskoppelen extern scherm springen alle open vensters naar workspace 1 ipv. waar ze stonden
Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)
Zorin OS had allerlei hardware compatibiliteit problemen met recente laptop hardware bij mij. Dat is blijkbaar omdat de meeste recente versie al op een gedateerde Ubuntu release is gebaseerd, met dito verouderde hardware support. Prima op oudere apparaten, maar niet op de nieuwste. Laatste Ubuntu release draait echter prima hier.jacobras schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:28:
Afgelopen tijd Zorin OS en Fedora geprobeerd met een live usb stick, op laptop en desktop. Zorin sluit het meest aan qua UI, maar meteen al problemen met Firefox performance door Snap en de standaardkeuze voor Brave vind ik onpasselijk. Werkte wel mooi en standaard propriëtaire drivers is handig voor de out-of-the-box ervaring. Wel wat touchpad bugs qua gestures. Deze video van ene "YouTux channel" gebaseerd op een onderzoek naar hoe verschillende distro's beheerd worden/georganiseerd zijn deed me Zorin uiteindelijk opzij schuiven.
...
Ik had echter tot voor kort ook problemen met de Firefox snap en GPU hardware acceleratie (e.g. Google earth, Ikea configurator... webGL achtige dingen)... maar met een recente update is het voorbij en werkt het vlekkeloos.
Zelf zie ik twee voordelen voor hibernate:desalniettemin schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:53:
@jacobras Geen hibernate? Ik gebruik het nooit. Ik gebruik altijd Suspend. Even enter toets klikken, even wachten tot het ontwaakt, wachtwoord ingeven en voila ik kan het gebruiken. Ik weet ook niet hoe je hibernate moet instellen, maar ik wet wel dat als je hibernate wil gebruiken je swap net zo groot moet zijn als je geheugen. Net even gezocht. Het is wel in te stellen op Fedora Gnome, maar moet wel EUFI zijn.
- als je incidenteel je laptop gebruikt, is je batterij na een paar dagen leeg.
- als je laptop in suspend staat en de batterij is leeg, gaat je systeem onderuit (of wordt misschien nog wel netjes down gebracht), maar alle open tabs, docs enz. enz. zijn dan weg.
Zelf werkt de suspendmodus nu goed, maar ik moest wel de nodige toeren uithalen om ervoor te zorgen dat in suspend mode the ethernet-adapter en wifi-adapter ook echt uit gingen. Toen ik Linux Mint net had geïnstalleerd, was iedere ochtend m'n accu leeg als 'ie de avond ervoor niet zo goed als vol was voordat ik 'm in slaapstand zette.
Overigens had ik recent een Windows 11 laptop waar de wifi-adapter ook actief blijft tijdens slaapstand, waardoor de accu ook iedere keer leeg was na een dag.
- Hero of Time
There is only one Legend
Wat betreft je OpenVPN, je moet natuurlijk wel de documentatie volgen. Het werkt met certificaten en je moet beide kanten hebben om fatsoenlijk een verbinding te kunnen maken. Mis je 1 helft, dan werkt het natuurlijk niet. Maar waarom geen Wireguard?
@desalniettemin, voor hibernate is UEFI geen harde eis, tenzij men dat bij Fedora heeft aangepast. Maar standaard dus niet. Swap wordt geadviseerd om minstens net zo groot te zijn als je RAM, maar als je minder geheugen gebruikt kan je met wat mazzel er mee weg komen. Ik heb het nooit geprobeerd, op systemen waar ik hibernate wilde hebben had ik minstens net zo veel swap.
Ik zou ook sleep gebruiken als dat ook echt zou werken op m'n werklaptop. Maar helaas, het systeem wordt half wakker kort na slaapstand of wordt weer helemaal wakker wanneer ik het scherm dicht doe. Ik gebruik daarom maar hibernate, dan weet ik zeker dat m'n accu niet na 22:00 leeg is en m'n werk foetsie. Dell Latitude 5440 mocht je je dat afvragen.
Tsja, dit was mijn lijstje van dingen die in eerste instantie in Windows wel werkten en in Fedora nietHero of Time schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:10:
@jacobras, zet eens Secure Boot uit, dan zal hibernate waarschijnlijk wel beschikbaar komen. Online vind je genoeg informatie hierover.
Wat betreft je OpenVPN, je moet natuurlijk wel de documentatie volgen. Het werkt met certificaten en je moet beide kanten hebben om fatsoenlijk een verbinding te kunnen maken. Mis je 1 helft, dan werkt het natuurlijk niet. Maar waarom geen Wireguard?
Wat betreft Secure Boot: ik dual boot Windows en Framework raadt expliciet af om dan Secure Boot uit te zetten dus dat doe ik liever niet.
@Hero of Time Ik heb 16G RAM en een 2G swap. Je kunt ook geen swap gebruiken, maar het advies is ook al heb je 64G geheugen om altijd iets van swap in te stellen, want de kernel gebruikt het. Ook al heb je meer dan genoeg geheugen. Dit advies is van Alan Pope aka Popie.
- Hero of Time
There is only one Legend
Waar staat het dan zo nadrukkelijk? Wat letterlijk direct op de plek waar je heen linkt staat er namelijk dit:jacobras schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:37:
Wat betreft Secure Boot: ik dual boot Windows en Framework raadt expliciet af om dan Secure Boot uit te zetten dus dat doe ik liever niet.
Optioneel en volledig persoonlijke keus. Niks geen "het moet aan" of wat dan ook. Ook Windows heeft het niet nodig, alleen tijdens installatie wordt er naar gekeken en dat is 't. BF6 heeft het als eis, maar dat is toch een BS game met onzin requirements.Secure Boot is optional: Enabling secure boot is completely optional and not necessary for normal operation, it's a personal choice
Ging mij er meer om als uitleg waarom je geen hibernate hebt.
Heb eerder systemen gehad met genoeg geheugen en een beetje swap, maar toen ik na al die tijd geen swap gebruik zag tenzij m'n geheugen ook echt vol begon te lopen, heb ik het eigenlijk niet meer op desktops. Heb m'n systeem eens vast zien lopen toen 't geheugen vol was, maar een swap zou dat niet voorkomen, vol is gewoonweg vol, dus als iets na 32 GB RAM nog 8 GB wil terwijl je maar een swap van 2 GB hebt, gaat het systeem ook gewoon dood.desalniettemin schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:59:
@Hero of Time Ik heb 16G RAM en een 2G swap. Je kunt ook geen swap gebruiken, maar het advies is ook al heb je 64G geheugen om altijd iets van swap in te stellen, want de kernel gebruikt het. Ook al heb je meer dan genoeg geheugen. Dit advies is van Alan Pope aka Popie.
Iets daaronder:Hero of Time schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
[...]
Waar staat het dan zo nadrukkelijk? Wat letterlijk direct op de plek waar je heen linkt staat er namelijk dit:
[...]
:strip_exif()/f/image/MfF0bNjod8vmra0rLy9vS8EE.png?f=user_large)
Goed om te wetenHero of Time schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:25:
Optioneel en volledig persoonlijke keus. Niks geen "het moet aan" of wat dan ook. Ook Windows heeft het niet nodig, alleen tijdens installatie wordt er naar gekeken en dat is 't. BF6 heeft het als eis, maar dat is toch een BS game met onzin requirements.
- Hero of Time
There is only one Legend
Bijkomend voordeel: Windows gaat niet spontaan je schijf versleutelen met bitlocker of wat er ook in non-pro zit zonder je te informeren, zodat je de recovery key kan opslaan. Want gegarandeerd dat er eens gezeik komt, je niet meer in Windows komt, data wilt uitlezen maar tegen encryptie aan loopt en je kan fluiten naar je data omdat je geen idee had dat het was toegepast.jacobras schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:27:
[...]
Iets daaronder:
[Afbeelding]
[...]
Goed om te weten
Heb op m'n werk overigens via WDS Windows 11 geïnstalleerd zonder problemen terwijl SB uit stond. Was geen enkel probleem en kwam er pas achter toen bitlocker niet automatisch wilde activeren ondanks beleid.
Ik wilde graag, net als op Windows, een oplaadlimiet voor mijn laptop kunnen instellen. Dat kan via de terminal, maar ik heb Claude er een GUI bij laten maken, en dat werkt nog perfect ook. Daarna ook nog een GUI laten maken om de RGB te kunnen instellen en ook dat werkt. Nu heb ik helemaal het gevoel dat ik niets meer mis van Windows.
![]() | ![]() |
Ik had een 2e mini pc waar ik een en ander op kon testen. Ik wou perce Freecad, BambuStudio, OrcaSlicer en een outlook mailbox kunnen draaien.
Dit ging uiteindelijk via een AppImage en gebruik Gear Lever om ze in t menu te plaatsen.
Ik heb niet zoveel (nog) met Gnome, dus wou Cinnamon of KDE.
De volgende distro's getest:
- Mint
- Debian
- OpenSuse
(In deze volgorde)
Op Mint werkte eigenlijk alles wel, installatie ging vlekkeloos, maar ik ben niet zo gecharmeerd van Cinnamon.
Vervolgens Debian. KDE bevalt me veel beter. Debian heeft wel wat meer manuele installatie nodig, zoals netwerk. Helaas kreeg ik een van de AppImages niet aan t werk, Freecad wou niet meespelen.
Dus maar OpenSuse erop gezet, snelle installatie en alle AppImages werken uiteindelijk.
En natuurlijk helemaal prima dat deze uit Duitsland komt.
Uiteindelijk deze versie op mijn PC gezet.
Uitdaging: OneDrive, alles wat ik heb staat daar op (naast mijn volle Nas). Dus op zoek naar een alternatief, dat is uiteindelijk IceDrive geworden. Nu alles aan het overhevelen (nog 10 uur te gaan).
Ik ben zeer (vooralsnog) zeer tevreden met OpenSuse. Maar wellicht dat ik nog eens overstap naar Debian als ik FreeCad aan de praat krijg. Ik ga dit nog eens testen op de reserve PC.
Ik heb overigens de gehele installatie op een andere HD gedaan, zodat ik af en toe nog terug kan voor wat werkgerelateerd spul.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 07-02-2026 20:10 ]
Ik gebruik Ubuntu, dus dat is wel anders, maar ik heb zowel OneDrive and Google Drive gewoon toegankelijk in files. Door online accounts toe te voegen.rinkel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
...
Uitdaging: OneDrive, alles wat ik heb staat daar op (naast mijn volle Nas). Dus op zoek naar een alternatief, dat is uiteindelijk IceDrive geworden. Nu alles aan het overhevelen (nog 10 uur te gaan).
Ook weer Ubuntu natuurlijk, maar FreeCAD werkt hier perfect. Ik gebruik het veelal ook voor 3D printen, maar gebruik FlashPrint (Flatpack) als slicer (Flashforge printer).Ik ben zeer (vooralsnog) zeer tevreden met OpenSuse. Maar wellicht dat ik nog eens overstap naar Debian als ik FreeCad aan de praat krijg. Ik ga dit nog eens testen op de reserve PC.
- Hero of Time
There is only one Legend
Voor FreeCAD via AppImage klinkt als het ontbreken van dependencies. Makkelijk te achterhalen door het via de terminal te starten.
Zo ben ik er inderdaad achter gekomen. Na het installeren van die dependencies werkt het nu.Hero of Time schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:16:
Installeren van 'online accounts' is een Gnome dingetje en werkt dus niet zomaar in andere desktop omgevingen zoals KDE.
Voor FreeCAD via AppImage klinkt als het ontbreken van dependencies. Makkelijk te achterhalen door het via de terminal te starten.
Ik ga Debian even testen nog, maar ik denk dat ik bij OpenSuse blijf.
Voor outlook gebruik ik nu Prospect Mail, zolang ik daar nog mail ontvang.
Edit
Ik heb net nogmaals met Thunderbird geprobeerd. Ik kreeg een foutmelding, maar toch op "Done geklikt"... en zowaar, het werkt gewoon.
[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 07-02-2026 22:55 ]
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik heb een Minisforum u760slim en was in de veronderstelling dat er geen wifi op zat. Windows vond nooit wat. Blijkt onder Linux er wel degelijk een wifi chip in te zitten :´)
Zero compensation
Nu nog bekijken welke ik ga gebruiken.
Ik heb inmiddels Freecad en Bambu Studio via flathub gevonden. Dus die gaan mee in de updates.
Ik was na 2 jaar CachyOS ook weer rond an het snuffelen. OpenSuse, Siduction (Debian SID als OS) etc. met verschillend desktops, maar op 1 of andere manier als je een Arch Distro gewend ben kan je er niet van weg blijven. It just works for me. Dus maar weer CachyOS met KDE erop gezet.rinkel schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
Ik ben ook maar eens aan het overstappen.
Ik had een 2e mini pc waar ik een en ander op kon testen. Ik wou perce Freecad, BambuStudio, OrcaSlicer en een outlook mailbox kunnen draaien.
Dit ging uiteindelijk via een AppImage en gebruik Gear Lever om ze in t menu te plaatsen.
Ik heb niet zoveel (nog) met Gnome, dus wou Cinnamon of KDE.
De volgende distro's getest:
- Mint
- Debian
- OpenSuse
(In deze volgorde)
Op Mint werkte eigenlijk alles wel, installatie ging vlekkeloos, maar ik ben niet zo gecharmeerd van Cinnamon.
Vervolgens Debian. KDE bevalt me veel beter. Debian heeft wel wat meer manuele installatie nodig, zoals netwerk. Helaas kreeg ik een van de AppImages niet aan t werk, Freecad wou niet meespelen.
Dus maar OpenSuse erop gezet, snelle installatie en alle AppImages werken uiteindelijk.
En natuurlijk helemaal prima dat deze uit Duitsland komt.
Uiteindelijk deze versie op mijn PC gezet.
Freecad kan je als Appimage of als Flatpak installeren. Mijn voorkeur is Flatpak. Anders een appimage met gearlever gebruiken.Ik ben zeer (vooralsnog) zeer tevreden met OpenSuse. Maar wellicht dat ik nog eens overstap naar Debian als ik FreeCad aan de praat krijg. Ik ga dit nog eens testen op de reserve PC.
[ Voor 12% gewijzigd door desalniettemin op 08-02-2026 19:26 ]
Ik ben nog een beetje zoekende,desalniettemin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:25:
@rinkel Welke opensuse? Stabiel of Tumbleweed?
Ik had eerst Mint, daarna openSuse Tumbleweed, daarna Debian, en nu ga ik voor Leap.
De reden is een stabiele variant, en het feit dat deze uit europa komt.
Lukt me nu alleen even niet om een bootable versie van Leap te maken gek genoeg (Impression).
Inmiddels ook een andere tool gebruikt, helaas. Misschien dat de ISO niet goed is. Ik heb nu een andere mirror.
[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 08-02-2026 20:53 ]
Wat ik merkte is dat openSUSE iso's niet lekker werken met tools zoals Ventoy. Probeerde het via een iso met Ventoy te installeren maar lipe tegen allemaal vage problemen. De iso "gewoon" op een usb drive gezet en het werkte prima zonder enige problemen.
Uiteindelijke gelukt, ik typ dit op Leap.
Alles draait weer, voor een paar toepassingen had ik flatpak repo nodig, ook gelukt.
Snap lukt alleen via de terminal, niet in Discover. Dit werkte wel op Debian.
Snap had ik nodig voor een oudere applicatie die nergens anders te vinden is.
Ik wil gewoon een goed werkend systeem, had in het verleden niet-LTS versies gehad, maar ik ben niet thuis genoeg in Linux om veel zaken te repereren als t fout gaat.
Waarschijnlijk heb je een plugin nodig voor Discoverer. Geen idee of dat bestaat voor OpenSUSE. Anders zul je het inderdaad via de command line moeten doen.
[ Voor 51% gewijzigd door pporrio op 08-02-2026 23:44 ]
Afgelopen zomer een paar weken aan het hobby'en geweest met Fedora+KDE, maar veel gedoe gehad om m'n OBS virtual webcam aan de praat te krijgen (V4L2 kernel modules moeten compilen die bij updates weer omvallen, enz - die uit de repositories werkten niet goed, enz). En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).
Ik draai wel alweer even CachyOS met Cosmic op m'n laptop en dat is een heerlijk snelle en stabiele combinatie.
Maar voor een volledige werkstation switch houden helaas Teams en Rust (de game) mij nog tegen.
Check anders even rambox. Voor o.a. teams en outlook is dat echt goud. Screen sharing werkt gewoon.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
Ik zit helaas nog even primair op Windows (11 IoT LTSC danwel). Ik gebruik al wel een jaar of 25 Linux hier en daar, maar vooral aan de serverkant. Zo nu en dan een paar maanden op de desktop totdat iets mij weer terug forceerd.
Afgelopen zomer een paar weken aan het hobby'en geweest met Fedora+KDE, maar veel gedoe gehad om m'n OBS virtual webcam aan de praat te krijgen (V4L2 kernel modules moeten compilen die bij updates weer omvallen, enz - die uit de repositories werkten niet goed, enz). En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).
Ik draai wel alweer even CachyOS met Cosmic op m'n laptop en dat is een heerlijk snelle en stabiele combinatie.
Maar voor een volledige werkstation switch houden helaas Teams en Rust (de game) mij nog tegen.
De reden is dat rambox een built-in chromium heeft en dat het eigenlijk gewoon verkapte browser is. Maar er zitten wat optimaisaties in dat het "gewoon" werkt allemaal. Ook onder wayland.
Snap geprobeerd toe te voegen aan Discover via de knop add snap in Discover -> Instellingen?rinkel schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:11:
De images waren ook prima, ik had iets vreemds in mn bios, bootsequence stond goed, maar bios wou de USB stick niet herkennen.
Uiteindelijke gelukt, ik typ dit op Leap.
Alles draait weer, voor een paar toepassingen had ik flatpak repo nodig, ook gelukt.
Snap lukt alleen via de terminal, niet in Discover. Dit werkte wel op Debian.
Snap had ik nodig voor een oudere applicatie die nergens anders te vinden is.
Ik wil gewoon een goed werkend systeem, had in het verleden niet-LTS versies gehad, maar ik ben niet thuis genoeg in Linux om veel zaken te repereren als t fout gaat.
Ik weet dat die er zit in Discover op openSUSE tumbleweed en Slowroll. Ik ben zwaar anti snap dus ik ga er zelf niet op klikken
Oh dit had ik ook met CachyOS op m'n laptop - turns out dat Ventoy gebruiken in een andere boot mode hielp: https://www.ventoy.net/en/doc_secondary_boot_menu.htmlTelin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:06:
Ik zit nu open openSUSE Slowroll. Nog steeds rolling maar dan minder snel dan Tumbleweed maar nog steeds veel meer up to date dan Leap.
Wat ik merkte is dat openSUSE iso's niet lekker werken met tools zoals Ventoy. Probeerde het via een iso met Ventoy te installeren maar lipe tegen allemaal vage problemen. De iso "gewoon" op een usb drive gezet en het werkte prima zonder enige problemen.
@L0g0ff thanks die ga ik even onthouden
De GUI vond ik wel fijn vergeleken met Ubuntu etc niet zoveel bloatware, maar zonder audio heb ik er niet veel aan. Ga straks maar eens CachyOS installeren.
Als de audio het bij Mint wel doet dan is het ook op te lossen voor Pop OS. Zowel Mint als Pop OS gebruiken Ubuntu LTS als basis.Silence schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:55:
Gisteren naar Pop OS gegaan alles ingesteld en geinstalleerd kom ik er achter dat de audio het niet doet op dat specifieke laptop model. Alles van ChatGPT en internet geprobeerd niks werkte.
De GUI vond ik wel fijn vergeleken met Ubuntu etc niet zoveel bloatware, maar zonder audio heb ik er niet veel aan. Ga straks maar eens Mint installeren.
Ik heb het nu via de commandline kunnen installeren.pporrio schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:37:
@rinkel heb je snapd geïnstalleerd? Zie: https://snapcraft.io/install/snapd/opensuse
Waarschijnlijk heb je een plugin nodig voor Discoverer. Geen idee of dat bestaat voor OpenSUSE. Anders zul je het inderdaad via de command line moeten doen.
Die heb ik nog niet gevonden, maar via de commandline kunnen installeren.Telin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:38:
[...]
Snap geprobeerd toe te voegen aan Discover via de knop add snap in Discover -> Instellingen?
Ik weet dat die er zit in Discover op openSUSE tumbleweed en Slowroll. Ik ben zwaar anti snap dus ik ga er zelf niet op klikken
Ik hoor vaker negatieve dingen over snap, wat is daar mee hand?
Ik heb overigens maar 1 applicatie via snap gedaan, omdat ik deze nergens anders kon vinden.
Edit,
Ah, ik lees dat snap vaak slechter presteert en Ubuntu sneaky snap apps installeert
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 09-02-2026 15:33 ]
Voor zover ik weet zijn er geen snap apps die sneaky zijn. Het is wel zo dat niet iedereen blij is met snap op zich.rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:16:
Ah, ik lees dat snap vaak slechter presteert en Ubuntu sneaky snap apps installeert
Ook het updaten van snap apps ging/gaat niet altijd even soepel.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.Telin schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:06:
Ik zit nu open openSUSE Slowroll. Nog steeds rolling maar dan minder snel dan Tumbleweed maar nog steeds veel meer up to date dan Leap.
Toch weer een nieuwe install doen dus... Zo blijf je distro's swappen...
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.
Heel erg platgeslagen zou je moeten kunnen "upgraden" vanaf Leap of "downgraden" van Tumbleweed door de repos aan te passen en een vendor change toe te passen (toe te laten).rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
Ik zag dat er een upgrade pad is van Leap naar Slowroll, maar ik denk dat ik gewoon schoon begin.
Persoonlijk was Tumbleweed een test dingetje voor mij en had ik het ondertussen dusdanig verbouwd dat het voor mij makkelijker en sneller was om gewoon een schone installatie Slowroll eroverheen te zetten.
Sneaky zal nog wel meevallen.rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:16:
Edit,
Wat mij persoonlijk tegenstaat aan snaps is dat het closed source is dat oneerlijk gepushed wordt. (Software center doet op het eerste gezicht het voorkomen als of er alleen een snap versie beschikbaar is terwijl ook native of flatpak versie beschikbaar zijn)
snapd, waarom zou ik een deamon continue moeten hebben draaien op de achtergrond om een programmatje te kunnen gebruiken?
snaps kunnen met een eigen systemd-service komen die blijven draaien op de achtergrond ook al ben je gestopt met het gebruiken van de snap.
flatpaks gebruiken wat ze nodig hebben wanneer je het gebruikt en vereisen geen deamon en systemd-services die continue op de achtergrond draaien.
Misschien moet je eens Winhance proberen om Winslop 11 te ontbloaten.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
Ik zit helaas nog even primair op Windows (11 IoT LTSC danwel). Ik gebruik al wel een jaar of 25 Linux hier en daar, maar vooral aan de serverkant. Zo nu en dan een paar maanden op de desktop totdat iets mij weer terug forceerd.
Voordeel van opensuse is dat het BRTFS gebruikt, dan maakt het automatisch snapshots. Maak je iets kapot na een update bv, dan kan je terug naar een snapshot en wachten tot de update gefixt is.rinkel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Dit lijkt me een goed compromis.
De specificaties voor snap pakketjes is open source alleen de server gedeelte niet waarop de snap pakketten worden aangeboden is closed source. En de specifieke daemon die op de achtergrond draait zorgt er ook voor dat alle snap pakketten worden bijgewerkt zodra dat kan.Telin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:08:
[...]
Sneaky zal nog wel meevallen.
Wat mij persoonlijk tegenstaat aan snaps is dat het closed source is dat oneerlijk gepushed wordt. (Software center doet op het eerste gezicht het voorkomen als of er alleen een snap versie beschikbaar is terwijl ook native of flatpak versie beschikbaar zijn)
snapd, waarom zou ik een deamon continue moeten hebben draaien op de achtergrond om een programmatje te kunnen gebruiken?
snaps kunnen met een eigen systemd-service komen die blijven draaien op de achtergrond ook al ben je gestopt met het gebruiken van de snap.
flatpaks gebruiken wat ze nodig hebben wanneer je het gebruikt en vereisen geen deamon en systemd-services die continue op de achtergrond draaien.
Is het zaligmakend, nou nee en ergens vind ik het zonde dat Canonical weer eens moet afwijken van community terwijl het in mijn ogen beter zou zijn om alle resources gezamenlijk in te zetten. Maar eerlijk snap werkt anno 2026 toch best goed terwijl dat wel eens anders is geweest.
- Hero of Time
There is only one Legend
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 00:09:
En flinke problemen met screen sharing in Teams (werkte nog niet echt lekker met Wayland en een community made Teams package - en vanuit de browser (Firefox) helemaal niet goed - XWayland enz nodig).
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.Vishari Beduk schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:52:
[...]
Voor zover ik weet zijn er geen snap apps die sneaky zijn. Het is wel zo dat niet iedereen blij is met snap op zich.
Ook het updaten van snap apps ging/gaat niet altijd even soepel.
Ik zie het niet als sneaky, het is officieel Canonical beleid.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
Het 'sneaky' is dat als je 'apt install <programma>' doet, je alsnog de snap versie krijgt omdat Canonical het heeft vervangen voor een klein scriptje dat niks anders doet dan 'snap install <programma>'. Als je niet de omschrijving leest, verwacht je dus de 'gewone' versie te krijgen, maar dat krijg je niet.
Zo voeren gewoon hun beleid uit om zoveel mogelijk om te zetten naar snap.
En als je geen snap wilt dan kan je maar beter weg blijven van Ubuntu (maar dat doen de meeste hier toch wel
Overigens heb ik hier twee pc's met Ubuntu en twee met Fedora. En op Ubuntu pc's krijg ik opvallend regelmatig een melding dat er weer iets gecrashed is en of ik dan een report wil sturen.
while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done
Daar heb ik niet echt last van - ik gebruik al IoT LTSC dus er zit al geen rommel in. Ik gebruik Windhawk voor wat kleine aanpassingen (kleine oldskool taskbar, andere klok layout, rounded corners uit).desalniettemin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Misschien moet je eens Winhance proberen om Winslop 11 te ontbloaten.
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
[...]
Op m'n werk zitten we ook aan Teams. Ik hád een apart package en add-on voor Firefox om PWAs te kunnen draaien met Firefox, maar dat werkte uiteindelijk ook niet super. O.a. 1-op-1 voice gesprekken deden moeilijk terwijl een meeting met meerdere geen probleem was. Uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en Teams als PWA toegepast. Dit werkt eigenlijk uitstekend. Enige 'nadeel' is dat als je links aanklikt, die in een apart Chromium venster geopend worden ipv je standaard browser, maar dat is te verwachten. Voor de rest is het als standaard Teams, voeg je na het starten een audio apparaat toe zoals een bluetooth headset, dan kan het nog wel eens moeite hebben die daadwerkelijk te gebruiken, zelfs al kan je 'm selecteren.
Scherm delen heb ik geen problemen mee gehad. Hele monitor of specifiek venster, beide werkt.
- Hero of Time
There is only one Legend
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:35:
[...]
Ah dat is nog eens de moeite waard om te proberen. Ik gebruik liever geen Chromium-gebaseerde browsers maar voor Teams/werk wel een uitzondering te maken. Het lastigste vind ik dat ik liever helemaal geen browsers heb met een werk-sessie; browsers voelen toch kwetsbaarder dan een dedicated applicatie, ook al is het maar een Electron- of vergelijkbaar schilletje er omheen; omdat je er nooit onbekende links mee zal openen.
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.Hero of Time schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:27:
[...]
Ik heb ook liever geen IE 2.0 browsers, maar we zitten hier helaas mee opgescheept. Voor de rest is het voor mij 100% Firefox. Persoonlijk heb ik het juist niet zo op 'apps' die niks meer zijn dan een schil om de site. Discord is net zo en heb die in een tab tussen m'n andere pagina's open. De aparte app doet naar mijn mening veel te veel, beetje kijken wat Steam zoal doet om je activiteit ongevraagd kenbaar te maken.Of op je telefoon lastig vallen met notificaties. Ik kijk wel wanneer ík daar tijd voor maak en wil.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
[ Voor 1% gewijzigd door Noxious op 09-02-2026 22:20 . Reden: Linkje gemaakt ]
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Wanneer ik wat meer tijd heb moet ik hier eens wat verder induiken.
Zypper is al niet de snelste en als dan ook nog eens de mirros(?) niet meewerken wordt het toch wel zeer merkbaar langzamer dan andere distros.
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.Miki schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Als de audio het bij Mint wel doet dan is het ook op te lossen voor Pop OS. Zowel Mint als Pop OS gebruiken Ubuntu LTS als basis.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Verder wil ik makkelijk kunnen gamen, vooral via Steam.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
https://tweakers.net/gallery/657508/inventaris/
Verder ben ik behoorlijk tech savy maar heb nog amper tot geen Linux ervaring.
Een fijne browser en LibreOffice is overal wel beschikbaar, dus dat zit wel goed. Qua 'end user' merk je minder verschil tussen distro's en meer tussen desktop environments / window managers. Ik vind het nieuwe Cosmic erg prettig tot nu toe, maar er zijn nog wat ruwe randjes. De twee grote zijn KDE (Windows-like) en Gnome. En er zijn tientallen anderen - iets om naar hartelust mee te experimenteren wat er fijn voeltSo_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Ik wil graag een desktop experience waar ik ook een goede browser en LibreOffice op kan installeren.
Ik heb een nieuwe self-build computer met een 5070ti GPU & AMD Ryzen 7800X3D CPU:
Qua gaming maakt de distro meer uit. Bazzite, CachyOS, Manjaro, Pop_OS! en wat andere focussen daar meer op dan bijv. een Debian. Sommige hebben speciale Nvidia-versies om te downloaden, maar meestal ontkom je er niet aan om achteraf alsnog de proprietary drivers te installeren (al is daar usually een behulpzaam tooltje voor).
90+% van de ervaring wordt bepaald door de DE. Bijna alle DE's zijn voor alle/meeste distros wel beschikbaar.So_Surreal schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
Ik wil binnenkort ook graag overstappen naar Linux, maar weet nog niet precies welke distro.
Uiteindelijk zijn alle distros Linux, wat de ene distro kan, kan een andere distro ook alleen het beginpunt verschilt per distro en de hoeveelheid moeite die je moet doen om uiteindelijk tot het zelfde eindpunt te komen.
"Gaming" distros hebben packages zoals Steam en nVidia drivers geïnstalleerd OOB, dat is het gemak van een "gaming" distro, qua performance maakt het uiteindelijk echt zeer weinig tot niets uit, daar zou ik je dus zeker niet op blindstaren.
Persoonlijk raad ik altijd iemand die nieuw is in de wereld van Linux een van de grote mainline distros aan. Simpelweg omdat daar de grootste communities omheen gevormd zijn en de meeste en beste documentatie online te vinden is mocht je tegen problem aanlopen.
PikaOS vind ik echt een perfect voorbeeld hierin. Stabiliteit is al twijfelachtig vergeleken met de gevestigde grote distros en officiële PikaOS support is volledig en alleen op Discord te vinden... Discord het programma waar je (straks) een ID voor moet overleggen om überhaupt een account te hebben. Dat is voor mij persoonlijk al genoeg reden om PikaOS niet te gebruiken (alleen maar stabiliteit problemen en qua performance maakt het echt geen bal verschil) en je zit vast aan Discord om in contact te komen met het PikaOS team voor support. Ik zou dan ook zeker PikaOS niet aanraden voor een beginner.
Debian, Fedora, Mint of openSUSE en plak daar de DE tegenaan die je persoonlijk het meeste aanstaat.
Ik vermoed dat CachyOS een recentere kernel meelevert dan wat PopOS gebruikt. Maar los hiervan, als CachyOS voor je werkt dan ook niet moeilijker maken dan het is. Je hoeft niet getrouwd te zijn met een distributieSilence schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Ben er echt uren mee bezig geweest met chatgpt maar niet opgelost, Nu CachyOS met Cosmic (waarom ik popOS wilde) en daar werkt alles wel gelijk.
- Hero of Time
There is only one Legend
Noxious schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:13:
[...]
Fair, daar is ook wat voor te zeggen. Meestal zorgt die 'schil' wel voor een iets meer native-like ervaring.
Voor Discord gebruik ik Vesktop als alternatieve client/schil inderdaad - aanrader.
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Tja, het heet niet voor niets slowroll.Telin schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:47:
Gisteren nog een beetje zitten knoeien met mirrors maar download snelheid werd er niet echt better op.
Nieuwe Slowroll monthly snapshot is beschikbaar, 1.2GiB download ging met 2-5 MiB/sec... een 600 MiB update in Tumbleweed werd binnengehaald met 60-70 MiB/sec.
Ah opvallend, ik heb er juist minder problemen mee; maar ik gebruik het dan ook onder WindowsHero of Time schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:09:
[...]offtopic:
Heb ik 10 minuten gebruikt en direct weer van m'n systeem en $HOME gepurged. De 'extratjes' die het heeft kan je ook via userscript krijgen (en vond ik nou niet echt zinvol) en het faalde net zo hard met het delen van audio als met Firefox, dus compleet kansloos en nutteloos voor waar ik het wilde gebruiken. De eigen Discord app doet wel gewoon audio tijdens scherm/applicatie delen, al is het alles van het systeem en niet alleen het geselecteerde programma.
Ik kreeg te maken met een library drama, veroorzaakt door wxWidgets en Packman.
Het blijkt dat deze libraries gebruiken uit de enterprise editie. Gevolg: niet meer te updaten. Uiteindelijk gevonden welke apps deze libs gebruiken en na de-install werkte het updaten weer, maar kwam weer terug na install.
Debian heeft hier geen last van. Dezelfde apps draaien prima en updaten gaat goed.
Dat is dus het grote probleem met OpenSuse. Echt een hele goede distro die te kort wordt gedaan door de beschikbare repositories en beperkte maintainers. Zolang je binnen de standaard repositories blijft gaat het goed maar oh wee als je gebruikt maakt van Packman of andere 3rd party repositories, dan kun je erop wachten dat er wat stuk gaat. Het wordt uiteindelijk wel gefixed maar met een rolling distro is het gewoon bloed irritant. Gelukkig kun je wel snel een image terugzetten waardoor je wel weer verder kan.rinkel schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:08:
Ik ben uiteindelijk weer van openSuse naar Debian.
Ik kreeg te maken met een library drama, veroorzaakt door wxWidgets en Packman.
Het blijkt dat deze libraries gebruiken uit de enterprise editie. Gevolg: niet meer te updaten. Uiteindelijk gevonden welke apps deze libs gebruiken en na de-install werkte het updaten weer, maar kwam weer terug na install.
Debian heeft hier geen last van. Dezelfde apps draaien prima en updaten gaat goed.
Deels ook inherent aan een rolling distro vind ik. Arch en afgeleiden heeft met zo goed af en toe problemen met packages die out of sync raken.
Ik had wellicht beter bij Leap kunnen blijven ipv slowroll.
Stomme is echter dat ik meldingen kreeg dat er libraries gebruikt werden van de enterprise editie, ik denk dat bepaalde libraries voorbehouden waren aan die versie, wat niet mocht en dus liep de boel vast.
Debian werkt tot nu toe helemaal goed, zonder problemen, al mn applicaties draaien goed nu.
Ik gebruik bijvoorbeeld xrdp, dat kreeg ik niet werkend op openSuse, bleef een foutmelding geven in systemctl. Bij Debian gaat dat gewoon in 1x goed.
Dat had ik dus met Tumbleweed. Elke keer codec errors en ffmpeg error, waardoor ik dus niet kon updaten. Daarom Debian Xfce. Alles werkt gewoon.Miki schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:24:
[...]
Dat is dus het grote probleem met OpenSuse. Echt een hele goede distro die te kort wordt gedaan door de beschikbare repositories en beperkte maintainers. Zolang je binnen de standaard repositories blijft gaat het goed maar oh wee als je gebruikt maakt van Packman of andere 3rd party repositories, dan kun je erop wachten dat er wat stuk gaat. Het wordt uiteindelijk wel gefixed maar met een rolling distro is het gewoon bloed irritant. Gelukkig kun je wel snel een image terugzetten waardoor je wel weer verder kan.
Ja die ffmpeg zat ook goed in de weg steeds.desalniettemin schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:51:
[...]
Dat had ik dus met Tumbleweed. Elke keer codec errors en ffmpeg error, waardoor ik dus niet kon updaten. Daarom Debian Xfce. Alles werkt gewoon.
Nu nog steeds alles ok.
Ik heb wel KDE.
Na jarenlang CentOS gebruikt te hebben voor hosting, was ik klaar met het upstream gebeuren van Red Hat en regelmatige onverklaarbare vastlopers van één van m'n VPS'en. Overgestapt naar Ubuntu en dat beviel direct prima. Stabiel, geen gezeur, alles werkt.
Dus de keuze voor Ubuntu voor desktop was dan ook snel gemaakt. Dual boot met W11 ernaast, maar al snel Ubuntu als default startup ingesteld. Mijn ontwikkelomgeving ingericht. Ik ontwikkel voornamelijk in .NET. Voor mijn eigen privé projecten in PHP. De nodige tools ingeïnstalleerd, zowel deb's als via snap (Jetbrains IDE's, remote desktop, database manager, met pijn en moeite GIMP begrijpen, en zo nog wel meer alternatieven onderzocht en bekeken, etc), de bal is helemaal rond. Op één tool na (oud Windows gedrocht, helaas wel nodig) kan ik alles doen.
Ik heb nog geprobeerd om MSSQL te installeren, omdat dat een eitje was in WSL, maar nu dagenlang heb lopen klooien om het aan de praat te krijgen: zonder succes. Waarom? OS is identiek met WSL, en toch werkt het niet op desktop en in WSL als een zonnetje. Nahja.. ik maak wel een dev-db online aan ipv. lokaal. So be it..
Gedurende anderhalve week geen W11 meer aangeraakt! Even wennen hier en daar, maar het voelt lekker.. zo kan het dus ook.
Tot op een zeker moment Jetbrains Rider niet meer wilde opstarten.. okay, reboot.. het start weer op. Soms wel, soms weer niet. PHPStorm startte nu ook niet meer op. DataGrip weigerde dienst.. alles van Jetbrains? Huh? Vreemd. Eens de Jetbrains Toolbox proberen. Kreeg ik niet aan de praat. Niets van Jetbrains werkt meer. Alles geprobeerd, logs geven niets tot zeer weinig prijs als "IDE initialized" en dat was het dan.. verwijderd, opnieuw installeren, niks.
Dus nu zit ik weer terug op Windows. En deze ervaring heb ik elke keer weer. Ik geef het een kans, en installeer alles volgens het boekje. Ik doe geen gekke tweaks of dergelijke fratsen. Out of the box. En dan nóg stuit ik op den duur op problemen. En elke keer weer denk ik, dat je het toch écht héél erg zou moeten willen om een tevreden Linux gebruiker te zijn. MacOS heeft dit niet, Windows heeft dit niet, Linux stelt me elke keer weer teleur. En elke keer leg ik de bal bij mezelf, maar als ik dit topic zo eens doorlees, ben ik blijkbaar niet de enige die op issues stuit.
Zo komt Linux toch nooit goed van de grond bij een gemiddelde desktop-gebruiker, of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok? Ligt het aan Ubuntu met haar snaps? Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen.. is Debian dan de oplossing? Lees daar goede dingen over. Kortom, ik wil gewoon er mee kunnen werken en niet continu met het OS bezig zijn, zoals ik dat ook niet doe met MacOS of Windows.
Maar ligt het nu aan de apps van Jetbrains of aan Linux in algemene zin of aan Ubuntu Linux?DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Ik dacht, ik probeer het weer eens een keer.
Na jarenlang CentOS gebruikt te hebben voor hosting, was ik klaar met het upstream gebeuren van Red Hat en regelmatige onverklaarbare vastlopers van één van m'n VPS'en. Overgestapt naar Ubuntu en dat beviel direct prima. Stabiel, geen gezeur, alles werkt.
Dus de keuze voor Ubuntu voor desktop was dan ook snel gemaakt. Dual boot met W11 ernaast, maar al snel Ubuntu als default startup ingesteld. Mijn ontwikkelomgeving ingericht. Ik ontwikkel voornamelijk in .NET. Voor mijn eigen privé projecten in PHP. De nodige tools ingeïnstalleerd, zowel deb's als via snap (Jetbrains IDE's, remote desktop, database manager, met pijn en moeite GIMP begrijpen, en zo nog wel meer alternatieven onderzocht en bekeken, etc), de bal is helemaal rond. Op één tool na (oud Windows gedrocht, helaas wel nodig) kan ik alles doen.
Ik heb nog geprobeerd om MSSQL te installeren, omdat dat een eitje was in WSL, maar nu dagenlang heb lopen klooien om het aan de praat te krijgen: zonder succes. Waarom? OS is identiek met WSL, en toch werkt het niet op desktop en in WSL als een zonnetje. Nahja.. ik maak wel een dev-db online aan ipv. lokaal. So be it..
Gedurende anderhalve week geen W11 meer aangeraakt! Even wennen hier en daar, maar het voelt lekker.. zo kan het dus ook.
Tot op een zeker moment Jetbrains Rider niet meer wilde opstarten.. okay, reboot.. het start weer op. Soms wel, soms weer niet. PHPStorm startte nu ook niet meer op. DataGrip weigerde dienst.. alles van Jetbrains? Huh? Vreemd. Eens de Jetbrains Toolbox proberen. Kreeg ik niet aan de praat. Niets van Jetbrains werkt meer. Alles geprobeerd, logs geven niets tot zeer weinig prijs als "IDE initialized" en dat was het dan.. verwijderd, opnieuw installeren, niks.
Dus nu zit ik weer terug op Windows. En deze ervaring heb ik elke keer weer. Ik geef het een kans, en installeer alles volgens het boekje. Ik doe geen gekke tweaks of dergelijke fratsen. Out of the box. En dan nóg stuit ik op den duur op problemen. En elke keer weer denk ik, dat je het toch écht héél erg zou moeten willen om een tevreden Linux gebruiker te zijn. MacOS heeft dit niet, Windows heeft dit niet, Linux stelt me elke keer weer teleur. En elke keer leg ik de bal bij mezelf, maar als ik dit topic zo eens doorlees, ben ik blijkbaar niet de enige die op issues stuit.
Zo komt Linux toch nooit goed van de grond bij een gemiddelde desktop-gebruiker, of gooi ik nu een knuppel in het hoenderhok? Ligt het aan Ubuntu met haar snaps? Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen.. is Debian dan de oplossing? Lees daar goede dingen over. Kortom, ik wil gewoon er mee kunnen werken en niet continu met het OS bezig zijn, zoals ik dat ook niet doe met MacOS of Windows.
Snaps geven soms wel problemen (en soms werkt het juist wel makkelijker).DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Ik heb ook .NET SDK in een Ubuntu distro in WSL geïnstalleerd (voor werk heb ik een Windows laptop). Eerst wilde ik een voorgestelde sh script runnen, leek niet te werken. Zag dat het op snap stond, via snap (met --classic confinement), maar problemen met compileren. Uiteindelijk gewoon apt install net-sdk-8.0 (of zoiets, even uit mijn hoofd) en het werkt perfect.
Het is ook wel dat dingen soms anders werken en je de weg niet kent in Linux. Je komt net als ik van decennia Windows. Zo wilde ik bijvoorbeeld een battery limiet instellen. In Windows zou ik een tooltje hebben gedownload van de laptopfabrikant. In Linux een aantal tooltjes geprobeerd, maar veel problemen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je met een commando op een Lenovo laptop "conservation mode" kunt aanzetten vanuit de terminal en het werkt direct. Ik heb voor de lol een klein bash scriptje gemaakt en kan gewoon "bat on/off" doen om het aan of uit te zetten in de terminal. Zonder iets te hoeven installeren.
ik vermoed Ubuntu.Miki schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Maar ligt het nu aan de apps van Jetbrains of aan Linux in algemene zin of aan Ubuntu Linux?
MSSQL krijg ik ook al niet aan de praat (waarom wel in WSL?) en de software van Jetbrains stopt spontaan. Jetbrains draait op JVM, eigenlijk op elk OS dus hetzelfde.
Ja, ik denk inderdaad dat ik straks maar eens Debian ga proberen en zo ver mogelijk van snap vandaan probeer te blijven. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik weet dat het hier en daar wat behelpen is of anders werkt, maar dat is niet erg. Dingen wennen snel. Om maar in de kerk te vloeken.. Windows (of MacOS) is dan wel een verademing hoor. Dat is ook wat ik bij een Linux distro hoop te ervaren, al is het maar bij benadering. Maar kom niet met gekke dingen, die ineens niet meer werken.. dan ben ik sjaak afhaak. Het voelt allemaal nog erg spartaans en wild west. Anno 2026 zou dat niet meer hoeven, denk ik dan.. al is er al wel veel verbeterd afgelopen jaren, het gaat alleen nog te langzaam.Bartjuh schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Snaps geven soms wel problemen (en soms werkt het juist wel makkelijker).
Ik heb ook .NET SDK in een Ubuntu distro in WSL geïnstalleerd (voor werk heb ik een Windows laptop). Eerst wilde ik een voorgestelde sh script runnen, leek niet te werken. Zag dat het op snap stond, via snap (met --classic confinement), maar problemen met compileren. Uiteindelijk gewoon apt install net-sdk-8.0 (of zoiets, even uit mijn hoofd) en het werkt perfect.
Het is ook wel dat dingen soms anders werken en je de weg niet kent in Linux. Je komt net als ik van decennia Windows. Zo wilde ik bijvoorbeeld een battery limiet instellen. In Windows zou ik een tooltje hebben gedownload van de laptopfabrikant. In Linux een aantal tooltjes geprobeerd, maar veel problemen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat je met een commando op een Lenovo laptop "conservation mode" kunt aanzetten vanuit de terminal en het werkt direct. Ik heb voor de lol een klein bash scriptje gemaakt en kan gewoon "bat on/off" doen om het aan of uit te zetten in de terminal. Zonder iets te hoeven installeren.
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk. In het verleden goede ervaringen gehad met Arch, maar dat viel bij de laatste poging ook tegen.
Wel blij met CachyOS op m'n laptop tegenwoordig
Had ik het maar eerder gedaan. Ik moet zeggen dat het net wat vlotter werkt allemaal en ben er zeer tevreden over.
Bij Ubuntu kreeg ik ook vaak last van rare meldingen: "system problem detected", op verschillende toestellen zelfs.
Heb ook even Mint geprobeerd, maar filemanagement (backups en dergelijke) verliepen daar om één of ander reden heel moeizaam mee. Traag, haperingen, ....
Bij Fedora eigenlijk nog niets tegengekomen wat me tegensteekt. Het grootste struikelblok blijft games voor mij, maar daar wordt flink aan gewerkt dus daar gaan we de komende jaren nog grote sprongen in zien.
Op basis van wat je allemaal noemt qua activiteiten zie ik niet echt een "gemiddelde desktop-gebruiker"....DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Ik moet die misschien binnenkort toch ook maar eens proberen. Enerzijds al jaaren tevreden met Arch (ok soms 'breaking changes/updates' maar weinig echte issues) en diens vrijheid, anderszijds doordat ik momenteel installaties heb staan van:Noxious schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
Ik heb heel wat jaren Ubuntu gedraaid op laptops enz., maar dat is mij de afgelopen jaren ook tegengevallen. De eigen(wijze) route van Canonical is niet altijd even compatibel, en afhankelijk van het (open-source) project houden ze daar bewust juist wel of juist geen rekening mee.
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk. In het verleden goede ervaringen gehad met Arch, maar dat viel bij de laatste poging ook tegen.
Wel blij met CachyOS op m'n laptop tegenwoordigbloedsnel en het verbruikt flink minder batterij dan Windows op dezelfde laptop (en hij is een stuk stiller!).
- Cosmic DE,
- KDE
- GNOME
- Niri
- MangoWC
- labwc
- Cinnamon
- Hyprland
is mn laptop een beeeetje vervuild en zou een reinstall geen slecht idee zijn qua opschoning. Terug naar alleen Niri + DankMaterialShell & MangoWC + NoctaliaShell en ik vind het wel prima.
Enige is dat die laatste 2 nu ook prima draaien en het dus vooral tussen mn oren denk ik zit. Per DE/WM is de hoeveelheid bloat nu ook weer niet zo groot (in Diskspace)..
Ik kan 'm wel aanraden jaKoepert schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:58:
[...]
Ik moet die misschien binnenkort toch ook maar eens proberen. Enerzijds al jaaren tevreden met Arch (ok soms 'breaking changes/updates' maar weinig echte issues) en diens vrijheid, anderszijds doordat ik momenteel installaties heb staan van:
- Cosmic DE,
- KDE
- GNOME
- Niri
- MangoWC
- labwc
- Cinnamon
- Hyprland
is mn laptop een beeeetje vervuild en zou een reinstall geen slecht idee zijn qua opschoning. Terug naar alleen Niri + DankMaterialShell & MangoWC + NoctaliaShell en ik vind het wel prima.
Enige is dat die laatste 2 nu ook prima draaien en het dus vooral tussen mn oren denk ik zit. Per DE/WM is de hoeveelheid bloat nu ook weer niet zo groot (in Diskspace)..
Wat mij vooral verbaasde is het performanceverschil. M'n laptop is al wat ouder (11th gen Intel) en onder Windows 11 draaide de fan praktisch continue, helemaal als je iets deed als een YouTube filmpje kijken. Dat gedrag is totaal veranderd, en hij is meestal stil totdat ik echt iets zwaarders opstart.
Ik gebruik op m'n laptop Cosmic en hoewel er duidelijk nog wel ruwe randjes zijn is dat al best een fijne DE, en alle rare Lenovo hotkeys werken out of the box. Maar CachyOS geeft je tijdens de installatie een mooi lijstje opties: https://wiki.cachyos.org/installation/desktop_environments/
Fedora heeft ook zo zijn uitdagingen kan ik je vertellen. Ik vind bijvoorbeeld hun definitie van vrije software soms iets te strikt genomen. Naast media codecs ben je bijvoorbeeld voor Intel GPU afhankelijk van een 3rd party repository om bijvoorbeeld de Intel media driver om te zetten voor hardware decodering. Vervolgens heb je rondom versie upgrades altijd even een uitdaging om te wachten totdat alles weer up 2 date is om een probleemloze upgrade door te maken.Sanghelios schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:18:
Na 20 jaar Ubuntu ben ik bij Fedora terechtgekomen.
Had ik het maar eerder gedaan. Ik moet zeggen dat het net wat vlotter werkt allemaal en ben er zeer tevreden over.
Bij Ubuntu kreeg ik ook vaak last van rare meldingen: "system problem detected", op verschillende toestellen zelfs.
Heb ook even Mint geprobeerd, maar filemanagement (backups en dergelijke) verliepen daar om één of ander reden heel moeizaam mee. Traag, haperingen, ....
Bij Fedora eigenlijk nog niets tegengekomen wat me tegensteekt. Het grootste struikelblok blijft games voor mij, maar daar wordt flink aan gewerkt dus daar gaan we de komende jaren nog grote sprongen in zien.
Maar goed, iedere distro heeft wel zo zijn uitdagingen.
Journalctl -fDeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Start je applicatie en kijk wat je log zegt.
In windows kun je het ook hebben dat je applicatie ineens niet meer werkt. Ook dan moet je eventvwr in of erger nog met procmon aan de gang. Maar ik ben het met je eens dat je core utils gewoon moeten werken.
Verder zou je eens kunnen kijken naar aurora-dx daar zitten alle dev tools al in. Of zie mijn sig als je echt iets zoekt waar gewoon werkt.
Jetbrains utils kun dan je gewoon ophalen met ujust --choose. Selecteer install jetbrains en klaar.
Voor sql gewoon de docker of devcontainer variant pakken. 1 oneliner en het draait gewoon. Altijd.
Vandaag even zitten kijken naar openai codex cli. Bij mijn collega met windows moet je eerst npm installeren. Daarna codex cli installeren, daarna sandbox aanmaken. En heel de tijd draaiende fans omdat docker en wsl voor zijn python devwerk in devcontainers eigenlijk helemaal niet lekker gaat.
Bij mij op mijn laptop: brew install codex, starten en klaar. Daarna heb ik hem maar gewoon als ujust toegevoegd. Dan is het de volgende keer ujust --choose kies codex en klaar.
Ik snap dat je snel geneigd bent terug te gaan naar windows (heb zelf ook jaren gehopt). Maar mogelijk heb je al meer dan 20 jaar ervaring met windows. Dan zul je heel even moeten investeren in tijd om een soort gelijke of betere ervaring met linux te krijgen.
- Hero of Time
There is only one Legend
Ergens is dat met Windows ook keihard het geval. Updates worden tegenwoordig de deur uit gesmeten en 'oops, something went wrong'. Kijk maar naar de afgelopen paar maanden, hotfix na hotfix en bij de problemen die met januari kwamen, was er een hotfix dat maar een deel van de problemen oploste.DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:00:
Je brengt toch niets op de markt, als het maar half werkt? Ik probeer dit te begrijpen..
Maar ook dat men al meer dan 15 jaar bezig is met het uitfaseren van het Configuratiescherm. Is nog steeds niet af terwijl de eerste stappen met Windows 8 waren gezet.
Met games zie je wat vergelijkbaars. Grote studio's die een triple-A budget hebben gooien een grote naam in early access, draait matig en na een tijd is de release. Die draait vervolgens slechter dan de beta. Dan vraag je je ook af, wat is daar mis gegaan?
Het is dus niet uniek dat iets uitgebracht wordt dat maar half werkt. Ook met softwarepakketten dat op meerdere besturingssystemen wordt aangeboden zie je verschil. Op de ene is het super: stabiel, snel en werkt gewoon. Op de andere is het een trage bende dat regelmatig crasht. En dat is niet altijd op Windows goed en Linux slecht, ook andersom gebeurt dat het op Windows onverklaarbaar troep is.
Dat is idd wat vreemd. Je zou idd verwachten dat het eenzelfde omgeving is, WSL met Ubuntu vs Ubuntu op je fysieke systeem. Toch kan MS net wat anders doen met de WSL omgeving aan configuratie of wat anders waardoor het beter werkt dan vanilla Ubuntu. Op je fysieke systeem zou je de logs even moeten bekijken wat er mis gaat met MSSQL.DeCo schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:29:
[...]
ik vermoed Ubuntu.
MSSQL krijg ik ook al niet aan de praat (waarom wel in WSL?)
Nou, dat zal je nog vies tegen kunnen vallen. JVM is niet altijd gelijk aan JVM. Je hebt meerdere versies, bij Linux distro's nog eventuele eigen patches en je zit eigenlijk altijd wel met OpenJDK. Op Windows zou het nog kunnen dat je met Oracle Java te maken hebt en dat kan toch net iets anders reageren/werken. OracleJVM != OpenJDK JVM.en de software van Jetbrains stopt spontaan. Jetbrains draait op JVM, eigenlijk op elk OS dus hetzelfde.
En dan heb ik het nog niet eens over de mega fuckup van Apple met een update (MacOS 14.4) waardoor Java niet meer POSIX compliant was en alle IDEs die op Java draaide, dus ook Jetbrains IDEs, crashte en niet meer functioneerde.
Debian Stable zal wat fijner voelen tov Ubuntu als je constant Snaps gebruikt op Ubuntu. Verders zou het in theorie niet veel anders moeten zijn. Wel bevat Trixie nieuwere software dan Ubuntu LTS, want waar Trixie vorig jaar uit kwam, is Ubuntu 24.04 LTS alweer uit 2024. Nog een paar maanden en dan is er een nieuwe LTS, 26.04.Ja, ik denk inderdaad dat ik straks maar eens Debian ga proberen en zo ver mogelijk van snap vandaan probeer te blijven. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik weet dat het hier en daar wat behelpen is of anders werkt, maar dat is niet erg. Dingen wennen snel.
Maar met Debian zal je wel een paar dingen zelf moeten doen wat bij Ubuntu al voor je is gedaan. Onder andere non-free-firmware voor je wifi, bluetooth en videokaart. Er is geen helper programma aanwezig die vraagt of je de ontbrekende zaken wilt installeren.
Overigens wil ik je wel waarschuwen dat wat betreft MS software op Debian het ook niet altijd geweldig is. Op m'n werklaptop heb ik Debian Sid draaien en heb de MS repo toegevoegd voor Trixie en eerder ook Bookworm (omdat ik het langer draai dan Trixie stable is). Heb hier ook MS Powershell op staan. Echter is Powershell niet te installeren door ontbrekende dependencies, het kijkt heel mooi naar verschillende versies van libicu, maar niet naar de versie die in Trixie (Stable dus) en Sid aanwezig is. De laatste release is 7.5.4 van oktober 2025. Je zou toch verwachten dat met een release van Trixie in augustus, 2 maanden daarvoor, dat men toch wel builds zou hebben hiervoor. Maar helaas.
De repository die MS voor Bookworm en ouder aanbied is ook onbruikbaar, want de signing key gebruikt een verouderde methode en wordt vanaf deze maand geweigerd. Dit is iets wat met Trixie is geïntroduceerd. Microsoft heeft wel een nieuwer key die compatible is, maar die wordt dus niet gebruikt voor de packages die voor Bookworm zijn.
Microsoft draagt veel bij, zowel qua code als financieel, aan Linux, hun hele Azure omgeving is puur Linux onder water. Maar de manier waarop ze met hun packages en repositories hiervoor om gaan is best slecht. We zijn nu een half jaar na de release van Trixie en er missen nog steeds meerdere pakketten die hierop te installeren zijn. Iets wat ze niet laten gebeuren voor een nieuwe Ubuntu LTS, dat is over 't algemeen binnen 3 maanden wel geregeld.
Gelukkig is Debian Sid/Unstable minder snel/vaak kapot als vroeger. Het gebeurt nog wel eens, maar ik heb het niet veel meegemaakt en eigenlijk nooit op zo'n manier dat het niet op te lossen was. Er zijn wel momenten geweest dat er een grote transitie was, zoals time64 en daarvoor was er ook nog een grote (weet alleen even niet meer precies met wat, libc of iets in die richting), waarbij je eigenlijk op dat moment wat terughoudend moet zijn met updaten. Zou je net op dat moment instappen met een nieuwe installatie, dan kan dat nog best pijn doen en kan je beter wachten. Spring je er wel in, dan is het belangrijk om wat meer te weten over packages en dependencies. En uiteraard niet klakkeloos alle updates willen toepassen, maar juist heel selectief zijn tijdens zo'n transitie.Noxious schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:52:
Debian lang prettig gevonden maar het voelde vaak wat verouderd als je wat wil gamen - en op een unstable branch/versie soms net iets te vaak stuk.
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.desalniettemin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:15:
Gisteravond ineens weer een total freeze of Debian. Ik ga maar eens Brave zonder hardware acceleration proberen. Eens kijken of dat helpt, want dit is al de derde keer dat niets meer werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 18-02-2026 13:55 ]
- Hero of Time
There is only one Legend
Je hebt non-free-firmware tegenwoordig wel standaard beschikbaar (vroeger moest je zelf non-free aanzetten). Als je een AMD videokaart hebt, is de firmware voldoende, anders heb je sowieso geen beeld. Voor Intel maakt het dacht ik al niet echt uit of het is met ARC anders. In geval van Nvidia heb je gelijk, daar moet je wél de aparte driver installeren, anders zit je op nouveau.Miki schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.
Houd je ook ergens je geheugengebruik in de gaten? Het zou kunnen dat je hele systeem vastloopt omdat je simpelweg te maken hebt met een memory leak. Het hebben van swap stelt het alleen maar uit, het voorkomt het niet.desalniettemin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:15:
Gisteravond ineens weer een total freeze of Debian. Ik ga maar eens Brave zonder hardware acceleration proberen. Eens kijken of dat helpt, want dit is al de derde keer dat niets meer werkt.
De paar keer dat ik namelijk zonder geheugen zat, liep bij mij de boel ook vast en zag ik het lampje van de hdd activiteit branden. Als ik snel genoeg was, kon ik nog via een TTY of ssh inloggen en het betreffende proces killen. Mijn muisaanwijzer kon ik overigens nog wel bewegen.
Ik weet niet eens hoe ik dat moet doen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal automatisch gaat tijdens installatie. Ik heb zo'n total freeze met andere distro's ook al eens gehad. Peppermint, Pop OS.Miki schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:
[...]
Weet je zeker dat je hardware acceleratie hebt aangezet in Debian door gebruik te maken van de non-free repository icm juiste videokaart drivers? Standaard worden de generieke drivers gebruikt waar die ondersteuning niet of half bakken in zit en dat vaak het geval is met distributies waar ze strikte definities hanteren rondom vrije software.
@Hero of Time Ik heb 16G met 2G swap en check regelmatig met HTOP het geheugengebruik en het komt nooit boven de 6G uit.
Anders even memtest86 draaien. En als alles goed is daarna even een stresstest op je videokaart.desalniettemin schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:15:
[...]
Ik weet niet eens hoe ik dat moet doen. Ik ga ervan uit dat dat allemaal automatisch gaat tijdens installatie. Ik heb zo'n total freeze met andere distro's ook al eens gehad. Peppermint, Pop OS.
@Hero of Time Ik heb 16G met 2G swap en check regelmatig met HTOP het geheugengebruik en het komt nooit boven de 6G uit.
Mogelijk is het hardware related.
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.Hero of Time schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:34:
[...]
Debian Stable zal wat fijner voelen tov Ubuntu als je constant Snaps gebruikt op Ubuntu. Verders zou het in theorie niet veel anders moeten zijn. Wel bevat Trixie nieuwere software dan Ubuntu LTS, want waar Trixie vorig jaar uit kwam, is Ubuntu 24.04 LTS alweer uit 2024. Nog een paar maanden en dan is er een nieuwe LTS, 26.04.
Maar met Debian zal je wel een paar dingen zelf moeten doen wat bij Ubuntu al voor je is gedaan. Onder andere non-free-firmware voor je wifi, bluetooth en videokaart. Er is geen helper programma aanwezig die vraagt of je de ontbrekende zaken wilt installeren.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen. Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft. Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Bluetooth (oortjes, Microsoft Arc Mouse en toetsenbord) werken prima en wifi volle bak. Dus ik heb de non-free repos nog even links laten liggen.. niet nodig voor zover.
Welke desktop?DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen. Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft. Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Bluetooth (oortjes, Microsoft Arc Mouse en toetsenbord) werken prima en wifi volle bak. Dus ik heb de non-free repos nog even links laten liggen.. niet nodig voor zover.
- Hero of Time
There is only one Legend
Dat maakt bij een memory leak weinig uit. Ik heb 32 GB in m'n systeem (en geen swap). Ik hoef echter maar een paar minuten de dev tools open te hebben op een live kanaal van Twitch en het geheugen is binnen korte tijd vol. Leuk dat ik gemiddeld genomen nooit boven de 60% gebruik kom, met 1 actie kan het zomaar anders zijn. Dat is ook waarom ik m'n hdd led van de behuizing noem. Als die uit blijft wanneer jij een freeze hebt, is geheugen vol wel uitgesloten.desalniettemin schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:15:
Fijn om te horen. Er is echt een hoop voor je geregeld bij Debian met o.a. webservers zodat het praktisch direct werkt zonder veel extra werk.DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Ik heb nu Debian 13 (Trixie) geïnstalleerd en het voelt meteen als bijna een warm bad. Het voelt vlotter aan, stabieler, alles wat ik installeer werkt ook meteen.. het is bijna een verademing in tegenstelling tot Ubuntu.
De hele bende van Jetbrains, webserver (Apache / Nginx) ingericht, eigen ontwikkelde Blazor applicaties nu ook lokaal draaien en via Nginx naar de browser gebracht via diverse hostnames (niet persé nodig, kan ook gewoon zonder Nginx en hostnames) en de hele bende, waar mijn web developers hartje sneller van gaat kloppen.
Dat is dus een van de dingen die ik bedoel. Als je namelijk op Azure een Linux machine wilt met MSSQL, ben je al beperkt in je opties. MS en Canonical hebben een samenwerking. Dat zie je al aan de standaard distro bij WSL, je moet zelf een andere opgeven zoals Debian of Fedora, anders krijg je dus Ubuntu.Alleen MSSQL heb ik niet geïnstalleerd, dat wordt wel op Ubuntu ondersteund maar over Debian wordt geen woord gerept bij Microsoft.
Je zou kunnen overwegen om MSSQL in een Ubuntu container te draaien. Hoewel je juist met Ubuntu wat gedoe had en het niet wilde werken, maar met WSL had je wel succes. Plus, een pre-build container hoef je niet zelf te gaan debuggen waarom de boel niet start, dat is aan degene die 'm maakt en aanbied. Enige wat je moet regelen is persistent storage via een volume.
Vraag mij dan eigenlijk af wat ProtonVPN anders doet op Ubuntu vs Debian om split-tunnel niet te hebben. Want Debian kan dat ook gewoon prima aan. Misschien omdat ze meer met Netplan of systemd-networkd doen op Ubuntu en bij Debian is het NetworkManager en ifupdown (klassiek /etc/network/interfaces), al heb je de mogelijkheid om andere netwerk management te gebruiken als je wilt.Verder zie je wat kleine verschillen.. ProtonVPN bijvoorbeeld heeft split tunneling op Ubuntu, maar niet in Debian. Er zijn ergere dingen in de wereld.
Er is een verschil tussen non-free en non-free-firmware.De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo.
Dat het bij Ubuntu niet vlot werkte in de browser kan weer een dingetje zijn van Snap. Programma's daarin zouden alle afhankelijkheden moeten hebben en Snap zelf zou dan eventuele systeem libraries moeten aanroepen voor ontbrekende zaken. Maar als er geen hardware versnelling gedetecteerd wordt zal die ook niet gebruikt gaan worden. Een call dat faalt omdat Snap het niet juist doet en hoppa, traagheid alom.
Dat had ik ook op Ubuntu! Alles WebGL in Firefox, Google Earth, Ikea planner (Pax/Billy), ThreeJS achtige dingen. Allemaal onwerkbaar traag. Dit terwijl het in Brave prima snel ging. Een relatief recente update van Firefox (vermoed ik) heeft dit verholpen, want ik heb er geen last meer van tegenwoordig op Ubuntu.DeCo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:09:
[...]
...
De videokaart-driver heb ik gelaten voor wat het is. Deze werkt snel in Trixie in tegenstelling tot Ubuntu. Ik weet niet waar dat aan ligt. Een simpele test door in Google Maps snel in- en uitzoomen.. dat haperde in Ubuntu als een malle en in Debian gewoon smooth (ik heb een Dell XPS 9520 met een RTX 3050 erin). Ik speel geen games, dus helemaal goed zo....
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
/f/image/kmSF7EqjCgQDyAcd94Z9t3Lp.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KmUCwAWsF20RCF8svjlZDC8M.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/GCQ2i4SA8t9hYqNmlNoWohzF.png?f=fotoalbum_large)