Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-08 19:53
Quote: Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling.

Nou deze gemiddelde gebruiker is er anders heel blij mee.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
desalniettemin schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:10:
Quote: Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling.

Nou deze gemiddelde gebruiker is er anders heel blij mee.
Omdat je de moeite nam om het te leren. Met de gemiddelde gebruiker noem ik Anita of Kees die wat willen surfen en mailen met wat facebook. Linux zal fijn werken, maar als het erop aankomt zul je toch wat kennis moeten hebben en het intellect om te weten waar en hoe je moet zoeken. Ik denk niet dat jij een gemiddelde gebruiker bent ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Omdat je de moeite nam om het te leren. Met de gemiddelde gebruiker noem ik Anita of Kees die wat willen surfen en mailen met wat facebook. Linux zal fijn werken, maar als het erop aankomt zul je toch wat kennis moeten hebben en het intellect om te weten waar en hoe je moet zoeken. Ik denk niet dat jij een gemiddelde gebruiker bent ;)
Diezelfde gebruiker snapt ook geen drol van Windows en loopt tegen dezelfde problemen aan als er daar iets fout gaat. Wat dat betreft is er echt geen verschil tussen Windows en Linux. Ik durf zelfs te zeggen dat door de centrale repository Linux makkelijker is. Mede ook omdat je niet verplicht wordt om allerlei online accounts te maken met bijbehorende eisen en geven van persoonsgegevens om de store te gebruiken.

Commandline FTW

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:03
Is het niet gewoon zo dat sommig dingen eenvoudiger zijn onder Windows en andere eenvoudige onder Linux en praktisch alles makkelijker is onder Mac Os X :Y).

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-08 19:56
Hero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Diezelfde gebruiker snapt ook geen drol van Windows en loopt tegen dezelfde problemen aan als er daar iets fout gaat. Wat dat betreft is er echt geen verschil tussen Windows en Linux. Ik durf zelfs te zeggen dat door de centrale repository Linux makkelijker is. Mede ook omdat je niet verplicht wordt om allerlei online accounts te maken met bijbehorende eisen en geven van persoonsgegevens om de store te gebruiken.
Heb windows ook geen centrale repo? Iets met Winget?

Maar ik ben het met je eens met dat Windows Linux. Als voor de mensen maar een email client en een browser client erop zit is het vaak goed!

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2026 09:43 ]

• Mark de Vaal
Bedge85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
Is het niet gewoon zo dat sommig dingen eenvoudiger zijn onder Windows en andere eenvoudige onder Linux en praktisch alles makkelijker is onder Mac Os X :Y).
Ook hier moet je vaak via homebrew of dmg files applicaties installeren omdat voor een MacOs niet alles te installeren is!

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06
Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

Ook hier moet je vaak via homebrew of dmg files applicaties installeren omdat voor een MacOs niet alles te installeren is!
Voor die mensen zou ik Zorin linux met bv. Firefox browser adviseren. Heel simpel en veilig. Je hoeft alleen op de update knop te drukken af en toe. En, zoals met de meeste Linux, is oude en/goedkope hardware goed genoeg om het vlot te laten lopen.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 20:32

L0g0ff

omg

jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Anita en kees hebben ook een Android device (linux) of Apple ios (freebsd). En daar hoor je ze ook niet over. Wat dat betreft is "Linux" eigenlijk ook niet meer dan KDE of Gnome. Het is de voorkant waar je al je dingen mee doet die je wilt doen. En heel eerlijk het zou eigenlijk ook niet meer moeten zijn. Het moet gewoon gewoon werken op een logische manier.

Ik las vandaag dit artikel: https://www.osnews.com/story/145698/microsoft-cvp-explains-why-killing-windows-legacy-code-takes-so-long/

De dag dat Microsoft besluit hun "legacy" te ditchen is de dag dat linux ineens vrij spel gaat krijgen. Want als ik als ontwikkelaar heel mijn backend moet ombouwen omdat redmond geen zin meer geeft backwards compatible te blijven waarom zou ik dan nog willen betalen voor het OS? Dan stop ik het in docker container en dan kijk je maar hoe je het aanzwengeld. Maar als Microsoft vast houdt aan het control panel van 98. Dan blijven ze heer en meester. Want eigenlijk heeft helemaal niemand zin in verandering.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Goede een steekhoudende punten, mee eens. Echter als een Windows update weer iets sloopt heb je een groter probleem dan onder Linux en zeker als je een immutable distro hebt. Zo is het onder Windows makkelijker om een virus op te lopen en zo is het onder Windows moeilijker debuggen. De benodigde kennis is onder CachyOS harder nodig dan bijvoorbeeld onder Bazzite. Mensen zien door de vele distro's niet meer welke goed voor hun is. Mensen zeggen niet voor niets dat Linux een stijle leercurve heeft. Als er iets is met het systeem moet je wel weten waar je het moet zoeken en dat zie ik mijn ouders niet kunnen, laat staan als ze aan de slag moeten met de CLI ;)

• jimh307
  • Niet online
L0g0ff schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:50:
[...]

Anita en kees hebben ook een Android device (linux) of Apple ios (freebsd). En daar hoor je ze ook niet over. Wat dat betreft is "Linux" eigenlijk ook niet meer dan KDE of Gnome. Het is de voorkant waar je al je dingen mee doet die je wilt doen. En heel eerlijk het zou eigenlijk ook niet meer moeten zijn. Het moet gewoon gewoon werken op een logische manier.

Ik las vandaag dit artikel: https://www.osnews.com/story/145698/microsoft-cvp-explains-why-killing-windows-legacy-code-takes-so-long/

De dag dat Microsoft besluit hun "legacy" te ditchen is de dag dat linux ineens vrij spel gaat krijgen. Want als ik als ontwikkelaar heel mijn backend moet ombouwen omdat redmond geen zin meer geeft backwards compatible te blijven waarom zou ik dan nog willen betalen voor het OS? Dan stop ik het in docker container en dan kijk je maar hoe je het aanzwengeld. Maar als Microsoft vast houdt aan het control panel van 98. Dan blijven ze heer en meester. Want eigenlijk heeft helemaal niemand zin in verandering.
Dat artikel zal ik straks even doornemen, Thnx (y)

• Mark de Vaal
Rixter223 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:54:
[...]

Voor die mensen zou ik Zorin linux met bv. Firefox browser adviseren. Heel simpel en veilig. Je hoeft alleen op de update knop te drukken af en toe. En, zoals met de meeste Linux, is oude en/goedkope hardware goed genoeg om het vlot te laten lopen.
Ik snap jou antwoord niet? Ik gaf een reactie waar deze reactie weer niet past! Het ging hier meer over waarom Linux en/of Windows moeilijker/makkelijk zou moet zijn.

Dan een vraag aan jou. Waarom Zorin? Waarom niet Bazzite? Alles kant en klaar. Enige app store die zij dan hebben is Bazaar en ook hier geld dan ook "af en toe op de update knop drukken".

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bedge85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
Makkelijker onder MacOS? Werkelijk? Er is een hele zwik bloat op het dock standaard aanwezig, maar wat als je nou iets anders wilt openen? Hoe doet de simpele gebruiker dat dan? Er is namelijk geen menu waar het zo vrij in staat.

Ik heb vaak genoeg met Apple te maken gehad en elke keer zit ik weer te vloeken op het systeem omdat het zo ongelooflijk omslachtig of onmogelijk is. Het window management zoals dat op Windows en Linux nog best veel mogelijkheden bied, is bij Apple compleet afwezig en hetgeen wat er wel is, is onlogisch.

Dus nee, op MacOS (het is al járen geen OSX meer!) is maar heel weinig makkelijker dan bij Windows en Linux.
jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Goede een steekhoudende punten, mee eens. Echter als een Windows update weer iets sloopt heb je een groter probleem dan onder Linux en zeker als je een immutable distro hebt. Zo is het onder Windows makkelijker om een virus op te lopen en zo is het onder Windows moeilijker debuggen.
Als je weet waar je moet zijn en zoeken, heb je bij Linux idd sneller en meer informatie over het probleem.
De benodigde kennis is onder CachyOS harder nodig dan bijvoorbeeld onder Bazzite. Mensen zien door de vele distro's niet meer welke goed voor hun is. Mensen zeggen niet voor niets dat Linux een stijle leercurve heeft.
Daarom bestaan er ook meerdere distro's. Je geeft er zelf al 2 aan met duidelijk compleet andere doelgroepen en benodigde kennisniveaus. Het is daarmee niet zo dat Linux nou altijd een stijl leercurve heeft. Het dagelijks gebruik is net zo eenvoudig als Windows. Het updaten is afhankelijk van de distro. Pas als je problemen hebt of je wilt meer weten hoe het werkt krijg je te maken met de leercurve. Een die je net zo hard op Windows hebt, met als verschil dat je bij Windows nog veel aan het klikken bent.
Als er iets is met het systeem moet je wel weten waar je het moet zoeken en dat zie ik mijn ouders niet kunnen, laat staan als ze aan de slag moeten met de CLI ;)
Dan is er voor de verkeerde distro gekozen. Zoals je je reactie begon over dat Windows Update iets heeft gesloopt, is het bij de juiste distro kinderlijk eenvoudig om weer een werkend systeem te hebben. Je kiest voor de vorige staat en je gaat weer verder. Daar hoef je niet voor in de CLI en kan je zelfs je ouders uitleggen.

Commandline FTW

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Heb windhoos ook geen centrale repo? Iets met Winget?
Dat is weer alleen via CLI en ook niet feilloos. Het is geen enkele bron dat gecontroleerd wordt voordat het beschikbaar is. Ik heb het alleen langs zien komen bij het installeren van Powershell modules, maar voor de rest niet mee gewerkt. Hoor er wel mensen over, maar of het ook net zo betrouwbaar is als de repo van je distro? Ik weet het niet.

Commandline FTW

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 21:06
Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

Ik snap jou antwoord niet? Ik gaf een reactie waar deze reactie weer niet past! Het ging hier meer over waarom Linux en/of Windows moeilijker/makkelijk zou moet zijn.

Dan een vraag aan jou. Waarom Zorin? Waarom niet Bazzite? Alles kant en klaar. Enige app store die zij dan hebben is Bazaar en ook hier geld dan ook "af en toe op de update knop drukken".
Op de verkeerde reactie geklikt zie ik nu, telefoon... |:(

Maar als je reactie op je vraag: voor echte beginners en mensen met beperkte computerkennis en interesse wordt vaak Zorin of Linux Mint aangeraden waarbij Zorin er wat gelikter en moderner uitziet en je ook nog je eigen desktop kunt kiezen bijvoorbeeld. De store geeft ook nog adviezen over windows apps als je daarop gaat zoeken.

Enige nadeel voor beginners in het algemeen met Linux vind ik dat er zoveel versies zijn dat je er duizelig van wordt als je gaat zoeken welke versie er het beste bij jouw past.

• desalniettemin
Gamen kan je ook vergeten op Mac. Je kunt wel gamen, maar niet zo als op Windows en Linux.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:36
Na maanden CachyOS op m'n laptop draai ik nu ook (sinds een week ofzo) CachyOS op m'n PC en het is een verademing.
Wat een fijne distro.

Helaas kom ik er niet vanaf om nog een Windows 11 (IoT LTSC) machine te hebben staan voor Steam Remote Play voor dat ene spel (Rust) wat ik maar niet kan spelen onder Linux.

Ik twijfel nog om dat anders te gaan doen met een KVM switch oid, maar dan is audio weer een hoop gedoe.. Het voelt wat onzinnig om Remote Play te gebruiken met een machine die direct naast de andere staat; de videocompressie is niet echt fantastisch en de delay is merkbaar helaas.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Noxious schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:55:
Na maanden CachyOS op m'n laptop draai ik nu ook (sinds een week ofzo) CachyOS op m'n PC en het is een verademing.
Wat een fijne distro.

Helaas kom ik er niet vanaf om nog een Windows 11 (IoT LTSC) machine te hebben staan voor Steam Remote Play voor dat ene spel (Rust) wat ik maar niet kan spelen onder Linux.
Rust is volgens protondb wel mogelijk op Linux, maar je moet dan EAC uitschakelen en je kan alleen op onofficiële servers spelen waar anti-cheat op uit staat. Ideaal is natuurlijk anders, het is weer de anti-cheat bagger dat het niet normaal laat werken. Want buiten dat om is er geen reden waarom het spel niet werkt.
Ik twijfel nog om dat anders te gaan doen met een KVM switch oid, maar dan is audio weer een hoop gedoe.. Het voelt wat onzinnig om Remote Play te gebruiken met een machine die direct naast de andere staat; de videocompressie is niet echt fantastisch en de delay is merkbaar helaas.
Ligt maar net aan welke KVM je neemt natuurlijk. Er zijn KVMs die ook geluid ondersteunen. HDMI en DP kunnen immers ook geluid aan. Anders moet je met tools gaan werken die audio over het netwerk kan sturen en dan met PulseAudio op Linux oppakken om af te spelen. Zag zo even snel o.a. VoiceMeter die dat zou kunnen.

Commandline FTW

• Dosio
  • Registratie: Augustus 2026
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:35:
[...]

Makkelijker onder MacOS? Werkelijk? Er is een hele zwik bloat op het dock standaard aanwezig, maar wat als je nou iets anders wilt openen? Hoe doet de simpele gebruiker dat dan? Er is namelijk geen menu waar het zo vrij in staat.

Ik heb vaak genoeg met Apple te maken gehad en elke keer zit ik weer te vloeken op het systeem omdat het zo ongelooflijk omslachtig of onmogelijk is. Het window management zoals dat op Windows en Linux nog best veel mogelijkheden bied, is bij Apple compleet afwezig en hetgeen wat er wel is, is onlogisch.

Dus nee, op MacOS (het is al járen geen OSX meer!) is maar heel weinig makkelijker dan bij Windows en Linux.
macOS is minimalistisch van opzet, dat is wennen. Vroeger nog meer dan nu. Want waar staan al je bestanden, foto's en al je applicaties? Altijd ook op 1 plek direct te vinden: de Finder. Hetzelfde heb je met Gnome, die heeft ook een minimalistisch opzet terwijl er toch alles in zit. Daar zul je dan vast ook geen fan van zijn gok ik zo. :P

Ik gebruik al jaren standaard Ubuntu, met voor het overzicht Dash to panel + Arc-menu gnome extentions. En Arc menu in de ChromeOS look, dat OS vindt ik van alles de fijnste. Verleden jaar zelfs een Chromebox gekocht O+ . Arch Linux kan daar naast op met Crostini en heeft ook Android. https://wiki.archlinux.org/title/Chrome_OS_devices/Crostini

De Google privacy instellingen zijn verder hetzelfde als met Android. Dat is voor mij geen ding.

• Noxious
Hero of Time schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:18:
[...]

Rust is volgens protondb wel mogelijk op Linux, maar je moet dan EAC uitschakelen en je kan alleen op onofficiële servers spelen waar anti-cheat op uit staat. Ideaal is natuurlijk anders, het is weer de anti-cheat bagger dat het niet normaal laat werken. Want buiten dat om is er geen reden waarom het spel niet werkt.

[...]

Ligt maar net aan welke KVM je neemt natuurlijk. Er zijn KVMs die ook geluid ondersteunen. HDMI en DP kunnen immers ook geluid aan. Anders moet je met tools gaan werken die audio over het netwerk kan sturen en dan met PulseAudio op Linux oppakken om af te spelen. Zag zo even snel o.a. VoiceMeter die dat zou kunnen.
Rust is in theorie te spelen; in de praktijk zijn er misschien twee ietwat populaire servers die onder de 30 'pop' zitten (reguliere servers hebben honderden spelers) en waar je uiteraard tegen cheaters aan loopt. Niet vergelijkbaar met de reguliere Rust ervaring. Het is inderdaad enkel de anti-cheat, en ze (Facepunch) blokkeerd het ook heel bewust helaas - veel gesprekken over gehad met de developers.

Qua geluid zijn er wel opties ja, maar mijn audio setup is wat ongebruikelijk (externe geluidskaart via USB met een boel configuratie). Dat switched toch minder makkelijk. Misschien kan ik het geluid van de 2e PC via m'n primaire geluidskaart routen in hardware, dat lijkt makkelijker.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dosio schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

macOS is minimalistisch van opzet, dat is wennen. Vroeger nog meer dan nu. Want waar staan al je bestanden, foto's en al je applicaties? Altijd ook op 1 plek direct te vinden: de Finder. Hetzelfde heb je met Gnome, die heeft ook een minimalistisch opzet terwijl er toch alles in zit. Daar zul je dan vast ook geen fan van zijn gok ik zo. :P
Ook geen fan van Gnome idd. Het starten van een programma voelt voor mij nog beperkter dan bij MacOS, want in het dash, of hoe ze dat menu ding ook maar noemen, staat niet alles wat daadwerkelijk op het systeem aanwezig is. Je moet maar net de naam weten en daar op zoeken. Waar bij Apple puur toetsenbord gebruik nagenoeg onmogelijk is, lijkt men bij Gnome allergisch voor de muis. Er is geen combinatie mogelijk om het een of ander te gebruiker net naar gelang je op dat moment wilt. Op Windows kan ik prima met alleen het toetsenbord dingen doen. Met KDE net zo. Maar ook veel met alleen de muis.

Commandline FTW

• Dosio
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

.. Waar bij Apple puur toetsenbord gebruik nagenoeg onmogelijk is, lijkt men bij Gnome allergisch voor de muis. Er is geen combinatie mogelijk om het een of ander te gebruiker net naar gelang je op dat moment wilt.
macOS staat anders bekend om de zeer uitgebreide hoeveelheid aan toetscombinaties, ook binnen applicaties. De Apple support site heeft lange lijsten staan. En dit soort van online cheatsheets zijn ook handig om mee te beginnen. Je hebt ook apps die dit gelijk laten zien.

https://computingforgeeks.com/must-know-macos-keyboard-shortcuts/

Net als met Gnome, die werkt standaard ook prima met de muis. Ik zou niet weten waar ze dan allergisch over doen. Zoek eens op mouse gestures en van alles is te tweaken. Want Gnome of KDE maakt tegenwoodig niet veel meer uit, bijna alles is aan te passen.

Het kost alleen even tijd totdat dit allemaal in je muscle memory zit.

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 31-08 14:10
Dosio schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

macOS staat anders bekend om de zeer uitgebreide hoeveelheid aan toetscombinaties, ook binnen applicaties. De Apple support site heeft lange lijsten staan. En dit soort van online cheatsheets zijn ook handig om mee te beginnen. Je hebt ook apps die dit gelijk laten zien.

Net als met Gnome, die werkt standaard ook prima met de muis. Ik zou niet weten waar ze dan allergisch over doen. Zoek eens op mouse gestures en van alles is te tweaken. Want Gnome of KDE maakt tegenwoodig niet veel meer uit, bijna alles is aan te passen.

Het zijn er gelukkig niet zoveel.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hazalnootpuur schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

En de meest gebruikelijke zijn bijna gelijk als die van Linux en Windows. Alleen CTRL vervangen door Command.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:36:
[...]

Ook geen fan van Gnome idd. Het starten van een programma voelt voor mij nog beperkter dan bij MacOS, want in het dash, of hoe ze dat menu ding ook maar noemen, staat niet alles wat daadwerkelijk op het systeem aanwezig is. Je moet maar net de naam weten en daar op zoeken. Waar bij Apple puur toetsenbord gebruik nagenoeg onmogelijk is, lijkt men bij Gnome allergisch voor de muis. Er is geen combinatie mogelijk om het een of ander te gebruiker net naar gelang je op dat moment wilt. Op Windows kan ik prima met alleen het toetsenbord dingen doen. Met KDE net zo. Maar ook veel met alleen de muis.
Nou, hun magic mouse en toetsenbord zijn verschrikkelijk. We hebben op het werk er een aantal staan en ik ga dan ook beslist nooit over. Hun 60Hz retina schermen lijken net 30Hz en vloeiendheid is er niet. Wel een zeer mooi scherp beeld alsof het gedrukt staat (zolang het beeld niet beweegt).

Nee, jimh307 houd het lekker bij zijn 360Hz scherm met Bazzite.

• Mark de Vaal
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:29:
Nee, jimh307 houd het lekker bij zijn 360Hz scherm met Bazzite.
Is dit een probleem dan? Bazzite is een mooie Distro en heeft een positieve ontwikkeling door gemaakt de afgelopen twee jaar. Ik draai dit ook op mijn HTPC.

• Dosio
  • Niet online
Hazalnootpuur schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Dat was alleen een willekeurige cheat sheet. Er zijn nog veel meer keyboard shortcuts, ook per applicatie. https://support.apple.com/nl-nl/102650 Dan heb je ook nog standaard en zelf te maken opdrachten en taken die je kunt koppelen aan keyboard shortcuts. https://www.iculture.nl/tips/alle-mac-apps-afsluiten/

In ieder geval veel te veel om allemaal te onthouden. Apple biedt veel mogelijkheden van toetsenbord combinaties.

@jimh307 Lijkt 30 Hz en niet vloeiend. Dan gaat er gewoon iets niet goed op die Mac.

[ Voor 12% gewijzigd door Dosio op 12-08-2026 16:49 ]

• jimh307
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Is dit een probleem dan? Bazzite is een mooie Distro en heeft een positieve ontwikkeling door gemaakt de afgelopen twee jaar. Ik draai dit ook op mijn HTPC.
Juist geen probleem, maar heerlijk. Verder ben ik ook erg blij met Bazzite en KDE kun je mooi naar eigen hand zetten. Mijn bureau is donkerbruin/dieprood en op de PC ook. Ik ben blijven steken in de 80er jaren met dat rood/bruin :D Verder voel ik me ook veilig in Bazzite.

@Dosio Op werk zit ik er ook achter en het beeld is 60Hz en vind ik niet vloeiend. Wellicht te verwend met 360Hz. Verder kan ik wel wat overweg met MacOS, maar voor thuis zou ik er niet aan moeten denken alleen al dat een Macintosh niet gemaakt is om op te gamen of andere grafische zware taken. We hebben ook Windows systemen en dit werkt verder prima, maar voor thuis wou ik een immutable OS en die heb ik nu :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Je hebt nu een random hit van een zoekmachine gepakt, maar in het OS zelf zijn die verre van duidelijk. Ja, in het menu zie je de toetscombinaties ervoor, maar het menu zelf met het toetsenbord openen? Geen idee. Het starten van een programma gaat nog wel via Spotlight, maar er doorheen navigeren, zoals ik dat op Windows en Linux met veel gebruik van tab kan heb ik niet als zodanig op een Mac kunnen doen.
En het is tegenwoordig niet zo'n probleem meer, maar vroeger kon je op het inlogscherm niet inloggen zonder muis. De focus stond niet standaard in het wachtwoordveld en het was echt schier on-moge-lijk om daar te komen met het toetsenbord.
Net als met Gnome, die werkt standaard ook prima met de muis.
Hier of een ander topic heb ik al eens gezegd dat wanneer je net inlogt bij Gnome, het op 'overview'/Activities weergave staat waarbij onderaan de 9 puntjes staat om het applicatiesmenu/overzicht te openen zodat je wat kan starten. Maar wanneer die weergave weg is, is het erg onduidelijk waar je moet zijn om die weer te krijgen. De 'knop' links bovenaan heeft niet het uiterlijk van een knop en lijkt eerder op een workspace indicator.

Kostte even, maar eindelijk een screenshot gevonden waar het dash/dock onderin niet zichtbaar is. Als je niet bekend bent met Gnome, waar moet je klikken voor je programma's?
Afbeeldingslocatie: https://linuxiac.com/wp-content/uploads/2025/09/gnome49-new-wallpapers-catalog.jpg
Het is niet heel intuïtief op het eerste oog.
Ik zou niet weten waar ze dan allergisch over doen. Zoek eens op mouse gestures en van alles is te tweaken. Want Gnome of KDE maakt tegenwoordig niet veel meer uit, bijna alles is aan te passen.
Er is idd een hoop aan te passen. Bij Gnome heb je allerlei extenties daarvoor nodig. Out-of-the-box is het aardig beperkt en summier. En daar heb ik het ook over, de out-of-the-box ervaring.
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:29:
[...]

Nou, hun magic mouse en toetsenbord zijn verschrikkelijk. We hebben op het werk er een aantal staan en ik ga dan ook beslist nooit over.
Ik kan de aantrekkingskracht van hun toetsenborden wel inzien, maar die magic mouse? Het is een ergonomische ramp! Het is veel te laag en klein voor mijn handen. Ik rust m'n vingers ook altijd op de knoppen, wijsvinger op de linkermuisknop, middelvinger op de scrollwiel en ringvinger op de rechtermuisknop. Dat kan niet bij de muis van Apple, in de eerste plaats omdat er geen knoppen zijn. Maar het is ook nog eens touch gedreven, dus doe je al ongemerkt dingen die je helemaal niet wilt/bedoelt.

Commandline FTW

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-08 09:28
[...]

Ik vind Gnome fantastisch, het is qua aanpasmogelijkheden echter totaal niet te vergelijken met KDE. Met libadwaita zitten thema's praktisch op slot, toetsenbordshortcuts zijn standaard ook niet allemaal eenvoudig aan te passen, daar heb je de CLI of tools als gnome-tweaks voor nodig.

Al je applicaties zijn overigens wel te vinden met de muis in Gnome. Dat is zonder zelf te organiseren alleen zo overzichtelijk als een iOS homescreen (dat is niet overzichtelijk). Ik gebruik het scherm vrijwel nooit dus heb er niet echt last van. Ik gebruik computers om dingen mee te doen met software waarvan ik weet dat ik het daarmee wil doen, niet om te kijken wat voor applicaties erop staan.

• jimh307
  • Niet online
@Hero of Time, @Jolijter zelf groot voorstander van KDE plasma DE. Ik vind die aanpasbaarheid juist heel fijn en ik kan mijn desktop zo inrichten zoals het mij dunkt. Ik vind een fijne kleurstelling belangrijk en niet dat wit op grijs of zwart. KDE is voor het systeem relatief zwaar, maar een moderne game-pc zou er geen enkele moeite mee mogen hebben. Als ik zie hoe responsief de shell is vergeleken met het logge Windows, dan is dit een heel groot pluspunt. Dolphin is vergeleken met Windows Verkenner vele malen sneller en reageert instant op input. Ik mis Windows niet.

• Dosio
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Je hebt nu een random hit van een zoekmachine gepakt, maar in het OS zelf zijn die verre van duidelijk. Ja, in het menu zie je de toetscombinaties ervoor, maar het menu zelf met het toetsenbord openen? Geen idee. Het starten van een programma gaat nog wel via Spotlight, maar er doorheen navigeren, zoals ik dat op Windows en Linux met veel gebruik van tab kan heb ik niet als zodanig op een Mac kunnen doen.
En het is tegenwoordig niet zo'n probleem meer, maar vroeger kon je op het inlogscherm niet inloggen zonder muis. De focus stond niet standaard in het wachtwoordveld en het was echt schier on-moge-lijk om daar te komen met het toetsenbord.

[...]

Hier of een ander topic heb ik al eens gezegd dat wanneer je net inlogt bij Gnome, het op 'overview'/Activities weergave staat waarbij onderaan de 9 puntjes staat om het applicatiesmenu/overzicht te openen zodat je wat kan starten. Maar wanneer die weergave weg is, is het erg onduidelijk waar je moet zijn om die weer te krijgen. De 'knop' links bovenaan heeft niet het uiterlijk van een knop en lijkt eerder op een workspace indicator.

Kostte even, maar eindelijk een screenshot gevonden waar het dash/dock onderin niet zichtbaar is. Als je niet bekend bent met Gnome, waar moet je klikken voor je programma's?
[Afbeelding]
Het is niet heel intuïtief op het eerste oog.

[...]
Als je even zoekt is bij beide alles wel te vinden aan shortcuts of in te stellen.

Mac Menubar: Command + F2

Gnome Activities: een zwiep met de muis naar linksboven voor de hot corner. Is verder in te stellen bij het Settings menu bij multitasking.

@jimh307 Ik heb nu geen Mac meer, maar ook Mac's zijn gemaakt voor de zwaarste grafische taken. Neem de Mac Studio, 18 streams in 8K met 5 stuks 8K schermen, video editing, coding, AI processing, ze zijn ervoor gemaakt.

De Magic Mouse van Apple is inderdaad een onding. Veel te plat met scherpe randen. Mij een raadsel waarom ze niet met een beter design komen. Want die daarvoor waren veel beter.

Fijnste vond ik de Pro Mouse die voor de Mighty Mouse en Magic Mouse kwam. Heerlijk eigenwijze muis net als Apple is. Geen knoppen, geen scroll wheel. Links klikken= hele muis indrukken, Rechts klikken = Control + muis indrukken, scrollen kon je vergeten. Gebruik de schuifbalken maar. Ook zo'n OS keuze went gewoon. :)

Apple Pro Mouse. En nog steeds een plaatje om te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0JoJdM6VpjZOt-DZMypOnJJap0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3bk4Knq7JDgveRI6nJ284B7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dosio op 12-08-2026 21:37 ]

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-08 09:28
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:51:
@Hero of Time, @Jolijter zelf groot voorstander van KDE plasma DE. Ik vind die aanpasbaarheid juist heel fijn en ik kan mijn desktop zo inrichten zoals het mij dunkt. Ik vind een fijne kleurstelling belangrijk en niet dat wit op grijs of zwart. KDE is voor het systeem relatief zwaar, maar een moderne game-pc zou er geen enkele moeite mee mogen hebben. Als ik zie hoe responsief de shell is vergeleken met het logge Windows, dan is dit een heel groot pluspunt. Dolphin is vergeleken met Windows Verkenner vele malen sneller en reageert instant op input. Ik mis Windows niet.
Ik vind de aanpasbaarheid in KDE verschrikkelijk en kan de eigenzinnige werking van Gnome juist waarderen. Daar heb ik me in dit topic al vaker over uitgelaten dus zal het jullie nu besparen.

• jimh307
  • Niet online
Jolijter schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:05:
[...]

Ik vind de aanpasbaarheid in KDE verschrikkelijk en kan de eigenzinnige werking van Gnome juist waarderen. Daar heb ik me in dit topic al vaker over uitgelaten dus zal het jullie nu besparen.
Daarom, smaken verschillen en voor ieder wat wils ;)

Ik heb zelfs oude achtergronden op de desktop waarvan een paar uit Windows 95 plus. Wil je eenvoud dan zit je op Gnome goed en zou ik dat lekker zo laten.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dosio schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:26:
[...]

Als je even zoekt is bij beide alles wel te vinden aan shortcuts of in te stellen.
Ja, alles is wel te vinden als je 'even zoekt'. Ik gebruik het verders te weinig om ook maar enige behoefte te hebben om shortcuts in te gaan stellen. Ik werk zo min mogelijk met MacOS.
Mac Menubar: Command + F2
Een vergelijkbare sneltoets daarvan (alt+F2) ken ik van Xfce om de application finder te starten, vergelijkbaar met Spotlight om een programma te starten. Dat die het menu opent zoals Alt op Windows en Linux wist ik niet.
Gnome Activities: een zwiep met de muis naar linksboven voor de hot corner. Is verder in te stellen bij het Settings menu bij multitasking.
Dat moet je dus ook maar net weten. Precies mijn punt. Het is op het eerste oog niet duidelijk. Op 't HBO had ik een vak webdesign. Daarvoor moesten we het boek "Don't make me think" hebben. De titel gaat niet alleen op voor sites, maar voor alles dat je visueel gebruikt. Ook applicaties en desktop omgevingen. Je zou niet moeten nadenken hoe iets werkt of waar iets zit.
De Magic Mouse van Apple is inderdaad een onding. Veel te plat met scherpe randen. Mij een raadsel waarom ze niet met een beter design komen. Want die daarvoor waren veel beter.
Omdat de echte visionair er niet meer is. Je kan Jobs een vreselijke vent vinden, een arrogante kwal, maar hij had wel een duidelijke visie.
Fijnste vond ik de Pro Mouse die voor de Mighty Mouse en Magic Mouse kwam. Heerlijk eigenwijze muis net als Apple is. Geen knoppen, geen scroll wheel. Links klikken= hele muis indrukken, Rechts klikken = Control + muis indrukken, scrollen kon je vergeten. Gebruik de schuifbalken maar. Ook zo'n OS keuze went gewoon. :)
Toen hoefde je nog niet het halve bureau over om naar de scrollbalk te gaan of deze heen en weer te bewegen. Met de resoluties van tegenwoordig is het niet zo fijn meer.
Apple Pro Mouse. En nog steeds een plaatje om te zien.

[Afbeelding]
Een muis die ik nooit heb gesnapt. Maar goed, veel dingen die Apple doet snap ik niet. :P

Commandline FTW

• desalniettemin
Gnome is meer gericht op toetsenbord gebruik. Hoeft natuurlijk niet. Extensies breken vaak na een nieuwe versie van Gnome. Gnome ontwikkelaars willen dat je het gebruikt as is.

KDE als je alles wil aanpassen. Windows uiterlijk. Stuk lichter geworden dan vroeger. Rond de 715Mb.

Maar Xfce is en blijft mijn favoriet. Fluent dark thema, want ik haat ronde hoeken en Papirus dark iccontjes:

https://i.ibb.co/LdB42bQ6/Screenshot-2026-08-13-11-13-02.png

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:15:
KDE als je alles wil aanpassen. Windows uiterlijk. Stuk lichter geworden dan vroeger. Rond de 715Mb.

Maar Xfce is en blijft mijn favoriet. Fluent dark thema, want ik haat ronde hoeken en Papirus dark iccontjes:

Hoe is de Wayland-support en gaming onder XFCE vs. KDE? Ondersteunen ze beide ook HDR?

[ Voor 14% gewijzigd door Mark de Vaal op 13-08-2026 13:55 ]

• Mark de Vaal
Extensies breken vaak na een nieuwe versie van Gnome. Gnome ontwikkelaars willen dat je het gebruikt as is.
Dat is ook vaak een kwestie van een meta bestand aanpassen en dan doet je extensie het weer.

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:24

Ghoulli

Snapt er niks van.

Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Hoe is de Wayland-support en gaming onder XFCE vs. KDE? Ondersteunen ze beide ook HDR?
Een kleine google zoektocht (twee searches) leert mij dat het antwoord op beide een gedeeltelijk ja/nee is. XFCE Wayland HDR werkt slecht, KDE Wayland HDR werkt hier en daar.

Gaming werkt gewoon, vooral als je Steam gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ghoulli op 13-08-2026 14:31 ]

• Mark de Vaal
Ghoulli schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Een kleine google zoektocht (twee searches) leert mij dat het antwoord op beide een gedeeltelijk ja/nee is.
Dan kan je beter deze topic sluiten, want alles is immers te vinden met 2 tikken in goolge search.

Ten tweede. Ik zit op mijn werk. Ik zie dit en vraag dit gewoon!

Nog iets. Ik vraag om zijn ervaring en die vind ik ook niet op google!

[ Voor 9% gewijzigd door Mark de Vaal op 13-08-2026 14:56 ]

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Wayland is nog steeds experimenteel. HDR weet ik niet. Xfce is niet zo snel qua ontwikkeling. Hoeft voor mij persoonlijk ook niet. Het is en blijft mijn favoriete desktop.

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

Wayland is nog steeds experimenteel. HDR weet ik niet. Xfce is niet zo snel qua ontwikkeling. Hoeft voor mij persoonlijk ook niet. Het is en blijft mijn favoriete desktop.
Ik zie dat GNome aardig aan de weg timmert.

Gnome vs KDE vs XFCE

• Bedge85
De ontwikkelaar van XFCE heeft recent nog een Blog post gemaakt m.b.t. voortgang Wayland in XFCE (https://www.spurint.org/journal/2026/07/llms-and-xfwl4)

• Mark de Vaal
Bedge85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:05:
De ontwikkelaar van XFCE heeft recent nog een Blog post gemaakt m.b.t. voortgang Wayland in XFCE (https://www.spurint.org/journal/2026/07/llms-and-xfwl4)
Hij heeft het alleen maar over hoe hij zij LLM's inzet en hiernin wordt maar 1 keer Wayland benoemd jammer genoeg.

• Ghoulli

Ghoulli

Snapt er niks van.

Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Dan kan je beter deze topic sluiten, want alles is immers te vinden met 2 tikken in goolge search.

Ten tweede. Ik zit op mijn werk. Ik zie dit en vraag dit gewoon!

Nog iets. Ik vraag om zijn ervaring en die vind ik ook niet op google!
Ik had vriendelijker kunnen antwoorden, mijn excuus :'( . Helpt natuurlijk niks om bijdehante opmerkingen te maken.

Om in te gaan op het onder stuk over de ervaring: Ik heb zelf een OLED display met HDR support. Ik draai CachyOS met Wayland KDE. Zoals @desalniettemin al zegt: Het is allemaal vrij experimenteel. Met XFCE heb ik geen ervaring maar ik zal die van mij met KDE delen.

De games die het supporten, krijg je het vaak met wat tweaken wel werkende. Nu heeft CachyOS veel zaken zelf al ingebakken die dit makkelijker maken, maar als je een Linux distro gebruikt die dit niet heeft zal het misschien wat meer werk kosten (YMMV). Voor HDR moet je vaak bij het opstarten van games hiervoor een, of meerdere, flags meegeven. Als je via Steam een spel wil spelen zou ik dan ook vooral protondb.com checken, hier zijn vaak mensen je al voor gegaan om dit werkend te krijgen.

Zelf heb ik het vooral aangezet toen ik Forza Horizon 6 heb gespeeld een tijdje geleden. Hiervoor was HDR te forceren via een start-up command die je bij Steam meegeeft. De "emulatielaag" Proton (daarom ook ProtonDB, niet te verwarren met Proton.me het bedrijf) wil soms wel, soms niet HDR accepteren als je het in-game aanzet.

TLDR: HDR werkt oke voor sommige games, vooral AAA-games heb ik hier goede ervaringen mee. Ik gebruik wel CachyOS (gaming georienteerd) en gebruik custom start-up commando's in Steam om dit te laten werken.

• Dosio
  • Niet online
Gnome is meer gericht op toetsenbord gebruik. Hoeft natuurlijk niet. Extensies breken vaak na een nieuwe versie van Gnome. Gnome ontwikkelaars willen dat je het gebruikt as is.

Uiteindelijk kun je Gnome, KDE, Xfce allemaal bijna hetzelfde er uit laten zien. Bij de extenties alleen even opletten dat je de juiste Gnome versie kiest.

Hier mijn desktop nu van Ubuntu 26.04 met Gnome, dash to panel, Arc menu in de ChromeOS UI en verder niets anders. Zoek de verschillen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjaN0hgHk6aY39KkYhyumCHaYoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mDK0P7VCUAnmA8sdfLhyHl1.jpg?f=fotoalbum_large

• Mark de Vaal
Ghoulli schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:30:

Ik had vriendelijker kunnen antwoorden, mijn excuus :'( . Helpt natuurlijk niks om bijdehante opmerkingen te maken.
Het is je vergeven ook vanuit mij dat ik meteen in de brand stond.
Om in te gaan op het onder stuk over de ervaring: Ik heb zelf een OLED display met HDR support. Ik draai CachyOS met Wayland KDE. Zoals @desalniettemin al zegt: Het is allemaal vrij experimenteel. Met XFCE heb ik geen ervaring maar ik zal die van mij met KDE delen.
Ook ik ben een fan van CachyOS. Alleen dat AUR issues lately ben ik daar even van weggegaan. Hun eigen AUR is goed, maar alle pakketten die ik nodig heb werken door dependencies niet goed. Ik heb een zwak voor Debian, omdat ik opgegroeid met het oude Ubuntu. Dus ik ben weer terug bij Siduction. Een Duitse Debian SID distro die bijna on par is met CachyOS. Hier heb ik Experimental packages tussen zitten zoals de laatste Mesa/vulkan drivers.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Mark de Vaal, wat is je reden om voor Siduction te gaan ipv gewoon Debian Sid? Heb de site even bekeken maar ik kan er geen uitleg vinden waar ze anders zijn of een meerwaarde hebben. Ook hun news sectie is nogal outdated, laatste bericht is van 2024.

Commandline FTW

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:01:
[...]

Ik zie dat GNome aardig aan de weg timmert.

Gnome vs KDE vs XFCE
Ik game nooit. Ik vind er geen reet aan.

• desalniettemin
Ghoulli schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

De games die het supporten, krijg je het vaak met wat tweaken wel werkende. Nu heeft CachyOS veel zaken zelf al ingebakken die dit makkelijker maken, maar als je een Linux distro gebruikt die dit niet heeft zal het misschien wat meer werk kosten (YMMV). Voor HDR moet je vaak bij het opstarten van games hiervoor een, of meerdere, flags meegeven. Als je via Steam een spel wil spelen zou ik dan ook vooral protondb.com checken, hier zijn vaak mensen je al voor gegaan om dit werkend te krijgen.

Zelf heb ik het vooral aangezet toen ik Forza Horizon 6 heb gespeeld een tijdje geleden. Hiervoor was HDR te forceren via een start-up command die je bij Steam meegeeft. De "emulatielaag" Proton (daarom ook ProtonDB, niet te verwarren met Proton.me het bedrijf) wil soms wel, soms niet HDR accepteren als je het in-game aanzet.

TLDR: HDR werkt oke voor sommige games, vooral AAA-games heb ik hier goede ervaringen mee. Ik gebruik wel CachyOS (gaming georienteerd) en gebruik custom start-up commando's in Steam om dit te laten werken.
Ik vraag me af of Steam OS HDR ondersteuning heeft. Het heeft standaard KDE desktop.

• Bedge85
@Mark de Vaal Misschien heb je interesse in Beta van Tuxedo OS. Aankondiging hier https://www.tuxedocomputers.com/en/A-new-foundation-for-TUXEDO-OS-Switching-to-Debian.tuxedo. De beta ISO nog niet kunnen vinden.

• Mark de Vaal
Bedge85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:16:
@Mark de Vaal Misschien heb je interesse in Beta van Tuxedo OS. Aankondiging hier https://www.tuxedocomputers.com/en/A-new-foundation-for-TUXEDO-OS-Switching-to-Debian.tuxedo. De beta ISO nog niet kunnen vinden.
Deze ga ik zeker proberen. Hier staat Tuxedo Control center op en dit is ook echt de enige tool die mijn Fans van mijn oude Tongfang kan regelen.

Wat ik weet is dat sommige developers van Tuxedo ook aan Siduction werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mark de Vaal op 13-08-2026 20:30 ]

• Mark de Vaal
Hero of Time schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:47:
@Mark de Vaal, wat is je reden om voor Siduction te gaan ipv gewoon Debian Sid? Heb de site even bekeken maar ik kan er geen uitleg vinden waar ze anders zijn of een meerwaarde hebben. Ook hun news sectie is nogal outdated, laatste bericht is van 2024.
Omdat ik Siduction al jaren gebruikt. Ook omdat zij een met hun eigen kernel ook meer up-to-date zijn en dat ik geen zin hen om alles in te stellen zoals snapper etc.. Ook de developers doen goed hun werk. Ik vraag een aanpassing in hun kernel aan. 6 Uur later komt er een update uit met die aanpassing. Dus heb iets meer met Siduction en wil hun een kans geven.

• Mark de Vaal
desalniettemin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:
Ik wel en daarom vind ik het belangrijk om op KDE te blijven en ik kan niet wennen aan Gnome.

• Ghoulli

Ghoulli

Snapt er niks van.

desalniettemin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:08:
[...]

Ik vraag me af of Steam OS HDR ondersteuning heeft. Het heeft standaard KDE desktop.
SteamOS heeft Gamescope. Gamescope heeft (tenminste volgens een aantal Youtube video's die ik gekeken heb over SteamOS toen de Steam Machine revealed werd) ingebouwd een goed werkende HDR support. Niet getest, en heb ook de Steam Machine niet gekocht, dus vraag me ook af of dat goed werkt.

• jimh307
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:16:
[...]

Ook ik ben een fan van CachyOS. Alleen dat AUR issues lately ben ik daar even van weggegaan. Hun eigen AUR is goed, maar alle pakketten die ik nodig heb werken door dependencies niet goed. Ik heb een zwak voor Debian, omdat ik opgegroeid met het oude Ubuntu. Dus ik ben weer terug bij Siduction. Een Duitse Debian SID distro die bijna on par is met CachyOS. Hier heb ik Experimental packages tussen zitten zoals de laatste Mesa/vulkan drivers.
CachyOS staat op mijn laptop en ik vind het een prima OS, alleen wel heel erg veel updates. Bazzite op de desktop en deze heeft een pak minder updates en gebruikt geen snapshots.

Waarom ik voor Bazzite koos op de desktop is het immutable/atomair systeem. Games moeten vooral werken en in CachyOS had ik na 2 weken al dat de Nvidia driver gebroken was. Nu ben ik redelijk qua Linux kennis, maar dat kreeg ik niet opgelost. CachyOS maakt heel veel snapshots aan en dit kan op Btrfs ernstige fragmentatie veroorzaken. CachyOS is absoluut sneller dan Bazzite en het verbruikt ook minder ruimte, echter voel ik me veiliger in Bazzite met secure boot ingeschakeld. CachyOS gaat verder prima zonder secure boot en dit ligt aan de Limine bootlauncher.

Ik had met Bazzite meteen een klik vanaf de installer al. Het was een mooie woensdagavond en het begon weer te kriebelen. Tot nu toe geen enkel probleem ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mark de Vaal schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

Omdat ik Siduction al jaren gebruikt. Ook omdat zij een met hun eigen kernel ook meer up-to-date zijn en dat ik geen zin hen om alles in te stellen zoals snapper etc.. Ook de developers doen goed hun werk. Ik vraag een aanpassing in hun kernel aan. 6 Uur later komt er een update uit met die aanpassing. Dus heb iets meer met Siduction en wil hun een kans geven.
Prima redenen. Kernel updates heb ik eigenlijk nooit echt een probleem gevonden, Sid zelf loopt redelijk mee met upstream. Nou zag ik maandag toen ik op m'n werk ging updaten dat 7.1.7 er was en zie net dat 7.1.8 een dag later gepackaged was. Toen hebben ze ook 7.2-rc7 in experimental bijgewerkt (die draai ik op m'n werk laptop).

Snapper heb ik nooit mee gewerkt. Heb het misschien eens langs zien komen toen ik door de waslijst aan packages scrollde in aptitude, maar dat was 't dan wel.

Commandline FTW

• Dosio
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:
[...]

Ik game niet veel, maar enkele wel heel intensief zoals Farming Simulator. Ik dacht dat het vrij saai spel was, maar dit is zo uitgebreid en verslavend. Je steekt er nog wat van op ook.

Een zware PC heb je niet nodig. NVidia Geforce Now is deze week uitgekomen voor Linux als Flatpak. Werkt hier inmiddels prachtig op Ubuntu 26.04. Ik speel het ook op een Chromebox, van Google kreeg ik 1 jaar gratis GeForce Now bij de aanschaf.

Heel rustgevend ook om 's-avonds op de trekker nog even een veld om gaan te ploegen. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dosio op 14-08-2026 22:02 ]

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-08 21:53
jimh307 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

CachyOS staat op mijn laptop en ik vind het een prima OS, alleen wel heel erg veel updates. Bazzite op de desktop en deze heeft een pak minder updates en gebruikt geen snapshots.

Waarom ik voor Bazzite koos op de desktop is het immutable/atomair systeem. Games moeten vooral werken en in CachyOS had ik na 2 weken al dat de Nvidia driver gebroken was. Nu ben ik redelijk qua Linux kennis, maar dat kreeg ik niet opgelost. CachyOS maakt heel veel snapshots aan en dit kan op Btrfs ernstige fragmentatie veroorzaken. CachyOS is absoluut sneller dan Bazzite en het verbruikt ook minder ruimte, echter voel ik me veiliger in Bazzite met secure boot ingeschakeld. CachyOS gaat verder prima zonder secure boot en dit ligt aan de Limine bootlauncher.

Ik had met Bazzite meteen een klik vanaf de installer al. Het was een mooie woensdagavond en het begon weer te kriebelen. Tot nu toe geen enkel probleem ;)
Secure boot is bij CachyOS ook mogelijk.

• desalniettemin
Ik zet secure boot altijd uit. En sommige distro's als Pop OS kan je niet installeren als secure boot niet uitgeschakeld is.

• jimh307
  • Niet online
Flavius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:21:
[...]

Secure boot is bij CachyOS ook mogelijk.
Dat wist ik niet. Ik zag het ook op internet. Bazzite MOK enroll gebeurt al bij de installatie en is verplicht.

• jimh307
  • Niet online
desalniettemin schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:26:
Ik zet secure boot altijd uit. En sommige distro's als Pop OS kan je niet installeren als secure boot niet uitgeschakeld is.
Eigenlijk heb je het bij Linux niet vaak nodig. Het is geen Windows. Echter neemt de dreiging ook toe bij Linux, al is dit minder gevaarlijk dan bij Windows waarbij je altijd admin bent. Je kunt met Windows ook extra veiligheid inbouwen door naar de Pro versie over te stappen. Echter is dit vrij duur en Windows wordt zeer zwaar als je alle veiligheidsopties inschakelt wat je bij Linux niet hebt omdat het totaal anders is opgebouwd.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Secure boot is ook een vereiste als je disk encryption met TPM unlocking wilt doen.

Secure boot garandeert dan dat er ook niet aan de bootloader etc gesjoemeld is.

Gevolg is wel dat ik na bios updates (die via fwupd binnen rollen) moet opstarten met de recovery key en de TPM opnieuw moet enrollen :X.

• Noxious
jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Dat wist ik niet. Ik zag het ook op internet. Bazzite MOK enroll gebeurt al bij de installatie en is verplicht.
Niet verplicht volgens mij, maar wel nice dat ze het aanbieden. Je krijgt gewoon de keuze.

• jimh307
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:22:
Secure boot is ook een vereiste als je disk encryption met TPM unlocking wilt doen.

Secure boot garandeert dan dat er ook niet aan de bootloader etc gesjoemeld is.

Gevolg is wel dat ik na bios updates (die via fwupd binnen rollen) moet opstarten met de recovery key en de TPM opnieuw moet enrollen :X.
Bazzite update zegt dat er een BIOS update is, maar installeert deze niet. Als een systeem goed werkt is een BIOS update niet nodig. Ik bedoel te zeggen dat als hardware niet veranderd je beter van het BIOS af kunt blijven.

• Noxious
jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Bazzite update zegt dat er een BIOS update is, maar installeert deze niet. Als een systeem goed werkt is een BIOS update niet nodig. Ik bedoel te zeggen dat als hardware niet veranderd je beter van het BIOS af kunt blijven.
Dat was misschien vroeger zo, maar tegenwoordig hebben bios updates een belangrijke veiligheidsfunctie met alle hardware vulnerabilities. De laatste 6 ofzo voor m'n systeem zijn allemaal security patches voor de CPU.

• RobertMe
Noxious schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:50:
[...]

Dat was misschien vroeger zo, maar tegenwoordig hebben bios updates een belangrijke veiligheidsfunctie met alle hardware vulnerabilities. De laatste 6 ofzo voor m'n systeem zijn allemaal security patches voor de CPU.
Volgens mij is dat de helft van het verhaal. Security issues in de CPU worden verholpen met microcode updates. Die microcode zit in het BIOS, maar..., het OS kan ze ook vervangen / inladen. Op Arch, en vast ook andere distros, zijn er packages voor Intel / AMD microcode. Deze installeren een bestand in /boot dat je vervolgens in de kernel cmdline kunt laten uitvoeren voordat die de initramfs start. Zo draai je dus wel de nieuwste / gepatchte microcode zonder een volledige BIOS update.

Maar uiteraard kunnen er meer redenen zijn. Geupdate secure boot signing keys bv. Die worden soms ingetrokken, of nieuwe uitgegeven (IIRC is laatst bv ook de initiële key van Microsoft verlopen?).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:22:
Hoe heb ik dan TPM unlock op m'n werklaptop terwijl ik SB uit heb staan ivm hibernate? Het is geen verplichting. Het ligt er maar net aan welke PCR registers je gebruikt.
[...]

Bazzite update zegt dat er een BIOS update is, maar installeert deze niet.
Is het echt een BIOS update of update voor de Secure Boot certificaten? Als je een pre-build hebt (HP, Dell, Lenovo, etc) kan de fabrikant BIOS updates aanbieden via fwupd, maar het is dan ook nodig dat het systeem dat opstart. Ik heb al eens gehad dat dat niet altijd goed gaat, iets voorkomt het aanpassen van de boot volgorde om de update te kunnen installeren.
Als een systeem goed werkt is een BIOS update niet nodig. Ik bedoel te zeggen dat als hardware niet veranderd je beter van het BIOS af kunt blijven.
Niet altijd zo. Zie de issues met Intel's 13th en 14th gen. En ook de AMD 7800X3D problemen. Die processoren deden het in het begin ook prima. De problemen begonnen later pas.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:18:

Is het echt een BIOS update of update voor de Secure Boot certificaten? Als je een pre-build hebt (HP, Dell, Lenovo, etc) kan de fabrikant BIOS updates aanbieden via fwupd, maar het is dan ook nodig dat het systeem dat opstart. Ik heb al eens gehad dat dat niet altijd goed gaat, iets voorkomt het aanpassen van de boot volgorde om de update te kunnen installeren.

Niet altijd zo. Zie de issues met Intel's 13th en 14th gen. En ook de AMD 7800X3D problemen. Die processoren deden het in het begin ook prima. De problemen begonnen later pas.
Sinds de laatste bios update zijn er geen problemen met de CPU. Als het al 3 jaar goed draait lijkt mij het stug dat de CPU defect zou gaan. Ik zie meer deze problemen met hoog geklokt RAM geheugen. De 7800x3d is gemaakt voor 5200 mtps en daarboven is het een overklok. Ik heb mijn RAM dan ook op 5200 mtps lopen. Er wordt hier nooit iets gedaan dat een overklok is. Onder Windows loop je meer kans op een exploit dan in Linux denk ik. Zonder root rechten maak je weinig kans het systeem te compromitteren.
edit:
Deze tekst verschijnt er dan: fwupdmgr found firmware updates, but applying these is disabled in the config. Run 'fwupdmgr update' to update firmware manually.

[ Voor 7% gewijzigd door jimh307 op 15-08-2026 23:11 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:45:
[...]

Sinds de laatste bios update zijn er geen problemen met de CPU. Als het al 3 jaar goed draait lijkt mij het stug dat de CPU defect zou gaan. Ik zie meer deze problemen met hoog geklokt RAM geheugen. De 7800x3d is gemaakt voor 5200 mtps en daarboven is het een overklok. Ik heb mijn RAM dan ook op 5200 mtps lopen. Er wordt hier nooit iets gedaan dat een overklok is. Onder Windows loop je meer kans op een exploit dan in Linux denk ik. Zonder root rechten maak je weinig kans het systeem te compromitteren.
Voor de 7800X3D was het niet een probleem van geheugencompatibiliteit of dat 'ie ontplofte omdat je het geheugen op een hogere snelheid had draaien. Zelfs op 4800 MT/s kon het stuk gaan. Dit lag volledig aan het BIOS dat voor deze CPU wat anders deed dan het zou moeten.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

Voor de 7800X3D was het niet een probleem van geheugencompatibiliteit of dat 'ie ontplofte omdat je het geheugen op een hogere snelheid had draaien. Zelfs op 4800 MT/s kon het stuk gaan. Dit lag volledig aan het BIOS dat voor deze CPU wat anders deed dan het zou moeten.
Echter is dit probleem allang opgelost, 2 jaar geleden al. Het betrof foute voltages voor de CPU zoals de 1,4 volt bug welke vooral Asus teisterde. We spreken dus over het verleden en ik heb diverse BIOS updates doorgevoerd en deze bugs zijn hier allang opgelost.

Is er een CPU bug dan zal de aanvaller eerst contact moeten hebben met het BIOS en Linux is zodanig veilig dat je wel dom moet zijn om zomaar je root permissie te geven aan een onbekend proces. Ook verwacht ik niet dat iemand plaats zal nemen achter mijn systeem en dan nog moeten ze mijn root wachtwoord weten en ook het BIOS is beschermd met een wachtwoord. Wil je als onbekende mijn BIOS in dan moet je de BIOS batterij loskoppelen en dat vergt fysiek contact met het systeem wat de kans op goedkeuring uitsluit. Gelukkig weet ik wel wat ik doe op mijn systeem en als het gaat om apps te installeren ben ik nogal paranoia. Alleen uit de originele repository en dan nog alleen hetgeen wat ik echt nodig heb. Mijn laatste besmetting met malware was op mijn PC XT 8086.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 00:16:
[...]

Echter is dit probleem allang opgelost, 2 jaar geleden al. Het betrof foute voltages voor de CPU zoals de 1,4 volt bug welke vooral Asus teisterde. We spreken dus over het verleden en ik heb diverse BIOS updates doorgevoerd en deze bugs zijn hier allang opgelost.
Het ging om je opmerking "als het systeem prima werkt, is een update niet nodig". Dat is dus gewoon niet waar. Het verleden heeft dat meerdere keren bewezen. Bugs kunnen zomaar opduiken, dus dat het vandaag prima werkt is geen enkele garantie dat het morgen ook nog doet. Dat is met harde schijven en SSDs net zo. Er zijn meerdere nieuwsberichten geweest dat SSDs opeens stoppen met werken als er een bepaalde hoeveelheid is geschreven/gelezen.
Is er een CPU bug dan zal de aanvaller eerst contact moeten hebben met het BIOS en Linux is zodanig veilig dat je wel dom moet zijn om zomaar je root permissie te geven aan een onbekend proces. Ook verwacht ik niet dat iemand plaats zal nemen achter mijn systeem en dan nog moeten ze mijn root wachtwoord weten en ook het BIOS is beschermd met een wachtwoord. Wil je als onbekende mijn BIOS in dan moet je de BIOS batterij loskoppelen en dat vergt fysiek contact met het systeem wat de kans op goedkeuring uitsluit. Gelukkig weet ik wel wat ik doe op mijn systeem en als het gaat om apps te installeren ben ik nogal paranoia. Alleen uit de originele repository en dan nog alleen hetgeen wat ik echt nodig heb. Mijn laatste besmetting met malware was op mijn PC XT 8086.
Leuk dat je alles op slot hebt met een wachtwoord. Daar heeft iemand die een security bug wil misbruiken geen oor naar. Je kan 20 sloten op je deur hebben, als de scharnieren slecht zijn heb je er alsnog niks aan. Je hoeft ook geen root rechten te geven, andere bugs kunnen dat wel doen.

De security fixes die veelal in changelogs staan bij BIOS updates gaan lang niet elke keer over toegang er tot, maar juist andere zaken die in hardware misbruikt kunnen worden. Er wordt bewust weinig informatie verschaft om kwaadwillenden niet wijzer te maken dan ze al zijn. Spectre en Meltdown waren trouwens CPU bugs die icm andere exploits remote uit te buiten waren.

Als je echt denkt dat je onkwetsbaar bent omdat je hier en daar wachtwoorden hebt ingesteld, ben je veel te naïef. Iemand die echt wil komt er heus wel in. En ik heb van meerdere mensen al gehoord dat ze o.a. hun Discord account tijdelijk kwijt waren door een infostealer. Mensen die al heel voorzichtig waren, MFA hadden, noem maar op.

Commandline FTW

• Dosio
  • Niet online
[...]

Helaas, veel te kortzichtig. Zeker met alle AI-aanvallen. Als je denkt dat je met Linux onkwetsbaar bent is dat ook niet waar. De recente grote aanvallen waren juist gericht op Linux. Zet de roze Linux bril maar af tegenwoordig.

Check gewoon de bron. BIOS updates brengen vaak ook security fixes uit, dat kun je zo terugvinden op de site van de fabrikant. Het eenvoudigste en beste is gewoon om altijd up to date te blijven. Als gevolg van de grote stijging aan aanvallen op Linux blijf ik inmiddels ook alleen bij de grote Linux OS'en. Bij voorkeur dan ook met een directe corporate backup zoals Ubuntu, Fedora en ChromeOS. Debian heeft voor mij op dit moment nog het voordeel van de twijfel door de lange historie.

De typische kleine 'hobby' Linux OS als Bazzite, CachyOS en hoe al die andere eendagsvliegen heten blijf ik ook verre van. Net zoals de AUR. Hoe leuk, zo handig of mooi ze ook zijn. Want ik heb geen idee wat die ontwikkelaars daar steeds aan loopt te knutselen. Vaak met massa's python en eigen rust code ook nog. Geen idee dan of de basis Fedora of Arch nog steeds goed op orde is.

Dit artikel is interessant leesvoer met een opsomming van eerdere Linux attacks. Voor een ransom aanval is alleen iets in je online winkelwagen gooien al genoeg voor een ransomware install. Het idee dat je met Linux zonder meer veilig bent is helaas een fabeltje.

https://www.howtogeek.com/linuxs-biggest-security-breaches-prove-its-not-immune-to-malware/

• desalniettemin
RobertMe schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Volgens mij is dat de helft van het verhaal. Security issues in de CPU worden verholpen met microcode updates. Die microcode zit in het BIOS, maar..., het OS kan ze ook vervangen / inladen. Op Arch, en vast ook andere distros, zijn er packages voor Intel / AMD microcode. Deze installeren een bestand in /boot dat je vervolgens in de kernel cmdline kunt laten uitvoeren voordat die de initramfs start. Zo draai je dus wel de nieuwste / gepatchte microcode zonder een volledige BIOS update.

Maar uiteraard kunnen er meer redenen zijn. Geupdate secure boot signing keys bv. Die worden soms ingetrokken, of nieuwe uitgegeven (IIRC is laatst bv ook de initiële key van Microsoft verlopen?).
2 maanden geleden nog geupdate via FWUPD secure boot signing keys voor mijn refurbished Dell optiplex 5050 mini.

• RobertMe
desalniettemin schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 14:45:
[...]

2 maanden geleden nog geupdate via FWUPD secure boot signing keys voor mijn refurbished Dell optiplex 5050 mini.
Jup, ik ken het ook alleen van mijn Dell werk laptop :p Maar zonder KDE Discover doe ik daar ook maar zeldzaam de firmware updates uitvoeren (omdat ik er simpelweg niet aan denk / op let).
En mijn prive Lenovo krijgt uiteraard geen updates via fwupd. En via Windows leiden ze tot een brick :X.

• jimh307
  • Niet online
@Dosio @Hero of Time Heel kort door de bocht is Windows zo slecht nog niet. Compleet geladen met talloze veiligheidsvoorzieningen zoals Core Isolation, Encryptie, Secure boot, Folder access en ga maar door alleen maar voor de malwareschrijvers die door elke verdediging heen breken zoals een wals over een zakje chips.

Natuurlijk begrijp ik jullie hints, zeker, maar het komt wel wat bombastisch over en ik ben zeker niet naïef. Ik wist niet dat het BIOS ook zo'n grote barrière had. Verder ben ik ook onder Linux niet laks en blijf ik goed nadenken eer ik software installeer net zoals ik onder Windows deed. Ik houd ook de site bij van Linuxbeveiliging en ik weet ook dat Linux je niet kan beschermen als je zelf niet weet waar je mee bezig bent. Daarbij zijn Bazzite, CachyOS, Nobara, Garuda en andere prima veilig met als top Bazzite vanwege zijn immutable opbouw. Maar goed. Wat is dan wel veilig? Ik ga toch maar denken aan ClamAV.

• desalniettemin
RobertMe schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Jup, ik ken het ook alleen van mijn Dell werk laptop :p Maar zonder KDE Discover doe ik daar ook maar zeldzaam de firmware updates uitvoeren (omdat ik er simpelweg niet aan denk / op let).
En mijn prive Lenovo krijgt uiteraard geen updates via fwupd. En via Windows leiden ze tot een brick :X.
Mijn refurbished is denk ik te oud voor firmware updates. Ik heb er dit jaar nog niet een gehad. alleen dus dat certificaat.

• Dosio
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:05:
@Dosio @Hero of Time Heel kort door de bocht is Windows zo slecht nog niet. Compleet geladen met talloze veiligheidsvoorzieningen zoals Core Isolation, Encryptie, Secure boot, Folder access en ga maar door alleen maar voor de malwareschrijvers die door elke verdediging heen breken zoals een wals over een zakje chips.

Natuurlijk begrijp ik jullie hints, zeker, maar het komt wel wat bombastisch over en ik ben zeker niet naïef. Ik wist niet dat het BIOS ook zo'n grote barrière had. Verder ben ik ook onder Linux niet laks en blijf ik goed nadenken eer ik software installeer net zoals ik onder Windows deed. Ik houd ook de site bij van Linuxbeveiliging en ik weet ook dat Linux je niet kan beschermen als je zelf niet weet waar je mee bezig bent. Daarbij zijn Bazzite, CachyOS, Nobara, Garuda en andere prima veilig met als top Bazzite vanwege zijn immutable opbouw. Maar goed. Wat is dan wel veilig? Ik ga toch maar denken aan ClamAV.
Het is een reactie op jouw eerdere stelling 'dat als hardware niet veranderd je beter van het BIOS af kunt blijven'. Het is ook te stellig gedacht dat er 'prima veilig' is of dat Bazzite is de top, omdat deze immutable is.

Helaas, veilig bestaat niet. Er is alleen veiliger, doordat er zoveel mogelijk security lagen worden aangebracht en de bron altijd te vertrouwen is. Als je niet weet wat er allemaal in Bazzite wordt aangepast aan de Fedora base zegt dat ook weinig meer. Een scanner ClamAV is een hulpmiddel, maar is alleen maar een user on demand scanner. Het scant niet continue zoals een virusscanner op Windows.

Zelf gebruik ik sinds een jaar zowel ChromeOS op een Chromebox als Ubuntu alleen voor gaming. Niet omdat ik zo'n enorme fan van Google ben, maar wat software en hardware security betreft lopen ze voorop. Het hele design van ChromeOS is opgebouwd op basis van 'zero trust' en Google is een grote professioneel bedrijf die daar bovenop zit. Windows, macOS hebben ook grote stappen gemaakt op gebied van veiligheid.

Ik zeg niet dat Linux niet veiliger kan. Als je maar weet wat je doet. Het vergt allemaal meer eigen initiatief, onderzoek en blijvende oplettenheid. Zeker bij een community distro van vrijwilligers.
The takeaway is not that Linux is the most secure OS in an absolute sense. The takeaway is that Linux gives you the tooling - through distros like Qubes, Tails, and Whonix - to build operating setups that rank among the most secure open to anyone outside a classified government context.

https://secure-os.org/articles/most-secure-linux-distros/

• jimh307
  • Niet online
Dank, je schrijven is wel behulpzaam. Bios update binnenkort doorvoeren en ik blijf lezen :)

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:46
Ik heb afgelopen dagen op mijn werkcomputer Linux geïnstalleerd. Eerst Ubuntu, want daar heb ik vroeger veel mee gedaan. Het viel me alleen tegen hoeveel ik daar nog aan moest aanpassen om het (naar mijn zin) goed werkend te krijgen. Nu heb ik Zorin OS geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat dat erg goed bevalt! Ik hou van het eenvoudige van Gnome, en Zorin geeft out of the box veel mogelijkheden om het uiterlijk aan te passen naar mijn eigen wensen. Bij Ubuntu kan dat ook, maar zit je al snel vast aan het klassieke uiterlijk van Gnome, of je moet met extensies gaan werken, maar in eerste instantie viel het me tegen hoe stabiel dat is. Ook kreeg ik op Ubuntu niet aan de praat dat ik vanuit Thunderbird bestanden bij kon voegen vanaf een NTFS-schijf, waar dat bij Zorin minder problemen opleverde. Ik ben benieuwd hoe ik dit komende tijd ga ervaren, en of het lukt om Windows zo min mogelijk of helemaal niet op te starten :) Ik heb mijn scanner en printer in elk geval al werken, daar bleef het vroeger wel eens op haken.
Het enige waar ik altijd aan moet wennen bij Linux is dat fonts een stuk minder duidelijk ogen (ook op internet). Ik heb al msttcorefonts geïnstalleerd en in Gnome Tweaks de anti-aliasing aangepast.
Voor nu is het leuk om dit uit te proberen en na lange tijd weer opnieuw te ontdekken! :)
Ik heb wel wát dingen aan het uiterlijk aangepast. Zo heb ik de bar zo getweakt als ik hem fijn vind, ik heb het Zorin-icoon voor het startmenu vervangen, en de Papirus-iconset geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aLkjvX2aOpuWEVkZS9RNiWhMgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZKYhlQre1Bk1sDMFcZBBzjyP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jakkus op 20-08-2026 09:36 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-08 23:19
Jakkus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 09:35:
Ik heb afgelopen dagen op mijn werkcomputer Linux geïnstalleerd. Eerst Ubuntu, want daar heb ik vroeger veel mee gedaan. Het viel me alleen tegen hoeveel ik daar nog aan moest aanpassen om het (naar mijn zin) goed werkend te krijgen. Nu heb ik Zorin OS geïnstalleerd, en ik moet zeggen dat dat erg goed bevalt! Ik hou van het eenvoudige van Gnome, en Zorin geeft out of the box veel mogelijkheden om het uiterlijk aan te passen naar mijn eigen wensen. Bij Ubuntu kan dat ook, maar zit je al snel vast aan het klassieke uiterlijk van Gnome, of je moet met extensies gaan werken, maar in eerste instantie viel het me tegen hoe stabiel dat is. Ook kreeg ik op Ubuntu niet aan de praat dat ik vanuit Thunderbird bestanden bij kon voegen vanaf een NTFS-schijf, waar dat bij Zorin minder problemen opleverde. Ik ben benieuwd hoe ik dit komende tijd ga ervaren, en of het lukt om Windows zo min mogelijk of helemaal niet op te starten :) Ik heb mijn scanner en printer in elk geval al werken, daar bleef het vroeger wel eens op haken.
Het enige waar ik altijd aan moet wennen bij Linux is dat fonts een stuk minder duidelijk ogen (ook op internet). Ik heb al msttcorefonts geïnstalleerd en in Gnome Tweaks de anti-aliasing aangepast.
Voor nu is het leuk om dit uit te proberen en na lange tijd weer opnieuw te ontdekken! :)
Ik heb wel wát dingen aan het uiterlijk aangepast. Zo heb ik de bar zo getweakt als ik hem fijn vind, ik heb het Zorin-icoon voor het startmenu vervangen, en de Papirus-iconset geïnstalleerd.

[Afbeelding]
Ik heb ook lang zitten kl*te om die fonts goed te krijgen. Sowieso inderdaad mscorefonts installeren en anti-aliasing aanzetten. Verder heb ik Noto Color Emoji en Twemoji geïnstalleerd voor de emoji's. Maar let op: als je generiek anti-aliasing aanzet worden de emoji's niet getoond. Dus je moet bij de emoji-fonts de bitmapmodus aanzetten voor Noto Color Emoji en Twemoj.

ik heb daar voor een .conf-bestand gemaakt in ~/.config/fontsconfig/conf.d/:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
  <match target="pattern">
    <test name="family"><string>Noto Color Emoji</string></test>
    <edit name="embeddedbitmap" mode="assign"><bool>true</bool></edit>
  </match>
  <match target="pattern">
    <test name="family"><string>Twemoji</string></test>
  </match>
</fontconfig>
Het zal vast ook anders kunnen, maar dit was voor mij de oplossing in Debian.

• Miki
  • Laatst online: 13:43
DeCo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Ik heb ook lang zitten kl*te om die fonts goed te krijgen. Sowieso inderdaad mscorefonts installeren en anti-aliasing aanzetten. Verder heb ik Noto Color Emoji en Twemoji geïnstalleerd voor de emoji's. Maar let op: als je generiek anti-aliasing aanzet worden de emoji's niet getoond. Dus je moet bij de emoji-fonts de bitmapmodus aanzetten voor Noto Color Emoji en Twemoj.

ik heb daar voor een .conf-bestand gemaakt in ~/.config/fontsconfig/conf.d/:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE fontconfig SYSTEM "fonts.dtd">
<fontconfig>
  <match target="pattern">
    <test name="family"><string>Noto Color Emoji</string></test>
  </match>
  <match target="pattern">
    <test name="family"><string>Twemoji</string></test>
  </match>
</fontconfig>
Het zal vast ook anders kunnen, maar dit was voor mij de oplossing in Debian.
Zowel Debian als Fedora zijn conservatief met font hinting daar waar Ubuntu het vaak wel op orde heeft. Afhankelijk van je paneel kan spelen met RGB of BGR indeling naast de sterkte van de hinting zelf verbetering opleveren. Let wel, dat sterkere hinting vaak leidt tot wazigere tekst in plaats van scherper.

De MS Core fonts gaan daar trouwens ook weinig aan veranderen, bepaalde websites zullen in je browser beter oogen als die nog steeds gebruik maken van oude MS fonts maar dat zal langzamerhand uitfaseren met de moderne web fonts. Je ziet ook dat bijvoorbeeld Chrome/ Chromium browsers steevast alternatieve fonts (Carlito en Caladea) meeleveren bij de installatie om het gemis op te vangen van bijvoorbeeld Calabri en Cambria. Maar MS Core fonts doen voor je eigen desktop omgeving niets in het verbeteren van hinting.

Wat trouwens ook nog wel wil helpen is uitproberen van een andere DE. KDE en Gnome (Ubuntu en Zorin o.a.) verschillen nogal op de wijze waarop ze fonts renderen. KDE lijkt veel meer op de wijze waarop Windows dat doet, dat geldt ook voor fractionele schaling. Dus een uitstapje maken kan geen kwaad om te testen hoe dat bevalt. Kubuntu bijvoorbeeld is een prima distributies om live te draaien op een USB-stickje en te zien hoe dat oogt.

• Dosio
  • Niet online

[Afbeelding]
Zorin OS is gemakkelijk maar is binnen de Linux community ook vrij controversieel omdat ze geld vragen voor alle extra's in hun 'Pro versie'. En dat ook nog eens voor iedere nieuwe versie opnieuw. Voor van alles wat je gewoon zelf kunt doen, of andere distro's ook aanbieden. Ze gebruiken namelijk dezelfde gratis standaard gnome extentions en bottles. Wel met support, alleen gaat deze niet verder dan een installatie hulp. Ze verkopen het wel mooi, Youtube staat vol met uitleg hierover.

Het is vooral het gemak. De manier waarop, ook bij de gratis versie staat mij alleen wat tegen.

Wat de fonts betreft, gebruik voor apps de Flatpaks. Zoals voor Brave, Firefox, LibreOffce. Dan heb je gelijk ook alle fonts erbij en werk je veiliger in een afgeschermde sandbox.

Flathub is hiervoor een fijne app store. https://flathub.org/en Deze zit al standaard in Zorin OS.

[ Voor 3% gewijzigd door Dosio op 20-08-2026 12:19 ]

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-08 23:19
Miki schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Zowel Debian als Fedora zijn conservatief met font hinting daar waar Ubuntu het vaak wel op orde heeft. Afhankelijk van je paneel kan spelen met RGB of BGR indeling naast de sterkte van de hinting zelf verbetering opleveren. Let wel, dat sterkere hinting vaak leidt tot wazigere tekst in plaats van scherper.

De MS Core fonts gaan daar trouwens ook weinig aan veranderen, bepaalde websites zullen in je browser beter oogen als die nog steeds gebruik maken van oude MS fonts maar dat zal langzamerhand uitfaseren met de moderne web fonts. Je ziet ook dat bijvoorbeeld Chrome/ Chromium browsers steevast alternatieve fonts (Carlito en Caladea) meeleveren bij de installatie om het gemis op te vangen van bijvoorbeeld Calabri en Cambria. Maar MS Core fonts doen voor je eigen desktop omgeving niets in het verbeteren van hinting.

Wat trouwens ook nog wel wil helpen is uitproberen van een andere DE. KDE en Gnome (Ubuntu en Zorin o.a.) verschillen nogal op de wijze waarop ze fonts renderen. KDE lijkt veel meer op de wijze waarop Windows dat doet, dat geldt ook voor fractionele schaling. Dus een uitstapje maken kan geen kwaad om te testen hoe dat bevalt. Kubuntu bijvoorbeeld is een prima distributies om live te draaien op een USB-stickje en te zien hoe dat oogt.
In tegenstelling tot anderen hier, ben ik dan weer geen fan van KDE ;)
Dat voelt wat spartaanser ofzo en ik houd van eenvoud in de UI

Wel een verhelderend font verhaal, thanks!

• Mark de Vaal
DeCo schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

In tegenstelling tot anderen hier, ben ik dan weer geen fan van KDE ;)
Dat voelt wat spartaanser ofzo en ik houd van eenvoud in de UI

Wel een verhelderend font verhaal, thanks!
Daarom zijn er ook meerdere DE's. Voor ieder wat wils dus.

• Jakkus
Dosio schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:15:
[...]

Zorin OS is gemakkelijk maar is binnen de Linux community ook vrij controversieel omdat ze geld vragen voor alle extra's in hun 'Pro versie'. En dat ook nog eens voor iedere nieuwe versie opnieuw. Voor van alles wat je gewoon zelf kunt doen, of andere distro's ook aanbieden. Ze gebruiken namelijk dezelfde gratis standaard gnome extentions en bottles. Wel met support, alleen gaat deze niet verder dan een installatie hulp. Ze verkopen het wel mooi, Youtube staat vol met uitleg hierover.

Het is vooral het gemak. De manier waarop, ook bij de gratis versie staat mij alleen wat tegen.

Wat de fonts betreft, gebruik voor apps de Flatpaks. Zoals voor Brave, Firefox, LibreOffce. Dan heb je gelijk ook alle fonts erbij en werk je veiliger in een afgeschermde sandbox.

Flathub is hiervoor een fijne app store. https://flathub.org/en Deze zit al standaard in Zorin OS.
Dat is voor mij de reden om geen Pro te nemen, volgens mij heeft die op wat extra thema´s na weinig meerwaarde. Al vind ik er zelf niets op tegen dat ze voor de Pro-versie geld vragen, zeker niet omdat je niet verplicht bent om die te nemen. Ik vind het inderdaad wel jammer dat je bij een volgende versie weer opnieuw zou moeten betalen.

Bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken!

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Jakkus
Miki schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:53:
[...]

Ik ben erachter gekomen dat het ook uitmaakt welke browser je gebruikt. Ik gebruikte eerst de Zen browser, maar toen ik per ongeluk de Brave browser opende zag ik dat de fonts er daar beter uitzien.
KDE heb ik pas ook geprobeerd, en al vind ik KDE mooi, het is het niet helemaal voor mij. Misschien omdat ik Gnome met alle commands en programma´s al zo gewend ben dat het moeilijk is om te switchen ;)

• Miki
Om mogelijk een misverstand uit de weg te helpen. Waarom ik KDE aanstipte was vanwege het feit dat KDE haar fonts anders renderd dan Gnome en dus mogelijk verlichting kan geven in de zoektocht naar scherpere fonts. Doordat de wijze meer lijkt op hoe Windows deze renderd kan dat dus prettiger zijn aangezien de meeste de Windows al kennen.

Maar dat heeft dus verder niets van doen met persoonlijke voorkeuren voor een DE, dat staat in mijn ogen daar geheel los van :)

Edit: Eigenlijk is het helemaal geen verschil tussen KDE en Gnome maar een verschil door de gebruikte toolkits QT en GTK

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 20-08-2026 17:53 ]

• Bedge85
Afgelopen week OpenBSD met XFCE desktop op een ThinkPad T440s geïnstalleerd, staat er inmiddels alweer een week op en ik merk dat er toch wel een aantal zaken zijn die mij enorm aanspreken aan dit systeem. Of het een blijvertje wordt weet ik nog niet.

OpenBSD staat bekend om zijn goede beveiliging, dat geeft wel een positief gevoel als je er wat in verdiept, maar uiteindelijk kan ik er persoonlijk niet zo heel veel over zeggen. De meeste systemen zijn wel veilig te krijgen en er zijn gewoon verschillende manieren om naar beveiliging te kijken en iedereen maakt er ook een persoonlijke afweging in.

Wat mij positief opvalt aan OpenBSD is de eenvoud, de goede documentatie, en dat documentatie van 10 jaar terug nog steeds werkt en relevant is. Linux is enorm innovatief en de ontwikkelingen gaan heel snel, OpenBSD is meer een kabbelend beekje dat elke 6 maanden een update krijgt. Een ander voordeel van OpenBSD is consistentie, er is een basis die volledig door 1 groep ontwikkelaars wordt geschreven. Bij OpenBSD is dat onder andere de kernel, de shell en alle bijbehorende tools, Xenocara (X server), en wat andere zaken zoals een webserver, mailserver, etc. Met pkg_add kun je software installeren die niet wordt gebouwd door het OpenBSD team en is vergelijkbaar met apt of dnf op Linux.

Ik wilde kijken of ik OpenBSD ook als desktop kon gebruiken. Mijn desktopvereisten zijn niet heel hoog, browser, mail en documenten scannen. Het browsen gaat grotendeels prima, Firefox of Chromium zijn gewoon beschikbaar. Waar ik wel tegenaanliep is dat streamingplatforms die DRM gebruiken zoals Disney+, Netflix en NPO Start niet werken. Er is wel een project Open Widevine maar dat heb ik niet aan de praat gekregen. Voor mail gebruik ik Proton en de Proton Mail Bridge CLI heb ik met een paar kleine aanpassingen eenvoudig kunnen bouwen (compileren) voor OpenBSD. De scanner werkt ook, de sane backend is gewoon beschikbaar voor OpenBSD. Wel was er eerst een probleem waarbij ik als normale gebruiker geen toegang had tot een device onder /dev/, ook dit was vrij eenvoudig op te lossen met wat hulp van AI.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:25
@Bedge85 Goede keus :)
Ik gebruik OpenBSD sinds versie 3.5 ofzo, al ruim 20 jaar dus. Eerst als router/firewall en inmiddels ook al heel wat jaren op de desktop. Mijn eisen zijn ook vrij bescheiden maar het bevalt mij uitstekend.

Wat je schrijft herken ik helemaal. En wat me ook goed bevalt is het update proces als er een nieuwe versie is. Eenmaal sysupdate draaien om het base OS te updaten en pkg_add -u om alle packages te updaten en klaar. Binnen een kwartier is het gedaan.

Vroeger heb ik ook veel Linux gebruikt, maar dat is niet meer mijn ding. Niet negatief bedoeld, maar het past gewoon niet bij mijn behoeften. OpenBSD fits like a glove.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:45
OpenBSD heb ik nooit geprobeerd. Wel meerdere malen serieus gespeeld met FreeBSD. Geïnstalleerd met XFCE en KDE desktop environments.

Op zich een mooi, snel en stabiel systeem. Echter, doordat het in de basis anders is dan Linux werkt het ook anders. Zie ook jouw voorbeeld van de devices. Zo mag een gewone gebruiker geen dvd-rom drive gebruiken totdat je dit in een configbestandje hebt geregeld. Zelfde geldt voor het mounten en unmounten van USB-sticks. Allemaal op te lossen, maar vind het omslachtig. Wel leerzaam en leuk als je houdt van problemen oplossen waar je tegenaan loopt. Tot op zekere hoogte natuurlijk.

Voor Steam ontbreekt een goede native client. Er zijn welk workarounds op internet te vinden waarbij met allerlei trucjes de Steam client voor Windows wordt geïnstalleerd. Leuk, maar ik wil natuurlijk geen Windows-programma's op mijn Linux/BSD. En mijn game controller kreeg ik ook niet aan de praat. Op zich niet heel erg, want Steam kreeg ik er toch al niet op.

Wat werkte wel goed op FreeBSD? De KDE desktop environment, geluidskaart, Nvidia GPU, Brother printer, Firefox, Thunderbird, KeePass, LibreOffice, VLC, Gimp en nog best veel andere software die ook onder Linux te vinden is. En het werkt allemaal lekker snappy.

Uiteindelijk heb ik wegens het gebrek aan flexibiliteit en geduld besloten om weer over te stappen op Linux. Teveel gedoe om een desktop helemaal naar mijn zin te krijgen. Ontbreken van specifieke software voor FreeBSD vond ik ook niet handig. Bijvoorbeeld een spelletje via Steam met mijn Xbox Game controller vind ik op z'n tijd wel fijn.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 20-08-2026 19:58 ]

Mijn platencollectie

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 23:50

neanderthaler

Are friends electric?

Iemand enig idee wat er zal gebeuren met de reeds in omloop zijnde chromebooks wanneer Google doorgaat met de fusie tussen Chrome OS en Android? Zal er een proces ingesteld worden waarbij Chrome OS nog even blijft bestaan maar achter de schermen men dit bewust steeds minder toepasbaar gaat maken door steeds meer mogelijkheden weg te halen, of misschien een simpele variant van hun nieuwe OS backward compatible maakt met een bepaalde reeks apparaten en deze aanbiedt voor gratis upgrade?

• Dosio
  • Niet online
neanderthaler schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:19:
Iemand enig idee wat er zal gebeuren met de reeds in omloop zijnde chromebooks wanneer Google doorgaat met de fusie tussen Chrome OS en Android? Zal er een proces ingesteld worden waarbij Chrome OS nog even blijft bestaan maar achter de schermen men dit bewust steeds minder toepasbaar gaat maken door steeds meer mogelijkheden weg te halen, of misschien een simpele variant van hun nieuwe OS backward compatible maakt met een bepaalde reeks apparaten en deze aanbiedt voor gratis upgrade?
Google heeft bevestigd dat alle modellen de gegarandeerde support met alle functies hebben en houden. Voor de nieuwere modellen is dit 10 jaar support vanaf de introductiedatum van dat model. Op de Google site staan overzichten van alle modellen.

Veel modellen waarbij de hardware het aankan kun je eventueel upgraden naar het nieuwe OS, dat maakt voor die support termijn niet uit. In 2027 komen er ook nog nieuwe Chromebooks aan. ChromeOS blijft nog lang bestaan.

https://chromeunboxed.com/google-once-again-confirms-chromebooks-arent-dead-after-googlebook-reveal/

Ik heb een Acer Chromebox CXM2 (=een mini desktop Chromebook) en die heeft nog gegarandeerde support tot juni 2035.

Waarschijnlijk kan deze ook worden geupgrade, maar dat maakt mij niet zo veel uit. Op ChromeOS heb ik nu ook Android apps, Linux apps en Gemini AI.

[ Voor 8% gewijzigd door Dosio op 21-08-2026 09:38 ]

• jimh307
  • Niet online

[Afbeelding]
Welkom bij de club Linuxgebruikers :*) Wat fonts betreft had ik het wel onder CachyOS dat het slechter was, maar op Bazzite zijn de fonts gewoon goed.

Zelf heb ik de voorkeur aan KDE en niet op Gnome. Ik vind de aanpasbaarheid van KDE helemaal geweldig. De hele moderne look van Gnome moet je liggen en van KDE vind ik het weer mooi om een ouderwets startmenu te hebben en de aanpasbaarheid van kleuren zodat ik een dieprood/bruin thema heb met dezelfde kleuren als het bureau.

Het leuke aan Linux is dat er voor ieder wat wils is en de software ook van jou is.

• Miki
Dat weet niemand eerlijk gezegd maar Google heeft geen goede trackrecord als het gaat om support op producten die naar de achtergrond worden geschoven. Ze zijn goed in abandon-ware en ook Google's begraafplaats ligt bezaaid met diensten en producten.

Het bedrijfsleven wat gebruik maakt van ChromeOS zal automatisch binnen 4 jaar overstappen naar nieuwe OS ivm afschrijving en daarmee weet je eigenlijk ook wel dat het rap zal eindigen ondanks de belofte voor langdurige support. Vermoedelijk zal het puur in leven houden worden maar reken echt niet op nieuwe features komende jaren eerder uithollen omdat de hardware te oud is.

Je kunt het nu ook blijven gebruiken totdat het gewoon niet meer gaat, geen man overboord voor nu zou ik zeggen :)

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Destijds op de oude acer chromebook van mijn vrouw solus geïnstalleerd toen google/acer support liet vallen. Ik moest daarvoor eenmalig een schroefje uit de laptop draaien. Dat gaf de BIOS (wat geen BIOS is maar iets met een konijnlogo waar ik de naam niet van weet) vrij waardoor je vrij was te installeren wat je wilde. Destijds was solus een prima alternatief. De WM budgie licht en ziet er prima uit.

Voor een beetje internetten, teams en office werkt het prima.

Dus als google het laat afweten trek je gewoon je eigen plan :)

• RobertMe
L0g0ff schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:02:
wat geen BIOS is maar iets met een konijnlogo waar ik de naam niet van weet
Was het het konijn zoals op deze pagina staat? https://www.coreboot.org/ :Y)

• L0g0ff

L0g0ff

omg

RobertMe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Was het het konijn zoals op deze pagina staat? https://www.coreboot.org/ :Y)
Haha dat was hem thanks!

• jimh307
  • Niet online
L0g0ff schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Destijds op de oude acer chromebook van mijn vrouw solus geïnstalleerd toen google/acer support liet vallen. Ik moest daarvoor eenmalig een schroefje uit de laptop draaien. Dat gaf de BIOS (wat geen BIOS is maar iets met een konijnlogo waar ik de naam niet van weet) vrij waardoor je vrij was te installeren wat je wilde. Destijds was solus een prima alternatief. De WM budgie licht en ziet er prima uit.

Voor een beetje internetten, teams en office werkt het prima.

Dus als google het laat afweten trek je gewoon je eigen plan :)
Juist. Het is een groot genot dat er zoveel distro's bestaan met voor ieder wat wils. Voor mijn ouders heb ik Ubuntu geïnstalleerd wat al jaren probleemloos draait. Ze kunnen niets per ongeluk vernachelen want ik heb hun root wachtwoord, uiteraard in goed overleg ;)

Gisteren nog een soort van discussie gehad over Linux en die persoon vond het een eenheidsworst. Nee, Windows is pas een eenheidsworst. Dat moest even landen bij die persoon. Die beste man zover gekregen dat hij ook ging kijken naar Linux. Spread the word :)

• Dosio
  • Niet online
Miki schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Dat weet niemand eerlijk gezegd maar Google heeft geen goede trackrecord als het gaat om support op producten die naar de achtergrond worden geschoven. Ze zijn goed in abandon-ware en ook Google's begraafplaats ligt bezaaid met diensten en producten.

Het bedrijfsleven wat gebruik maakt van ChromeOS zal automatisch binnen 4 jaar overstappen naar nieuwe OS ivm afschrijving en daarmee weet je eigenlijk ook wel dat het rap zal eindigen ondanks de belofte voor langdurige support. Vermoedelijk zal het puur in leven houden worden maar reken echt niet op nieuwe features komende jaren eerder uithollen omdat de hardware te oud is.

Je kunt het nu ook blijven gebruiken totdat het gewoon niet meer gaat, geen man overboord voor nu zou ik zeggen :)
De 10 jaar gegarandeerde support heeft Google ook bevestigd in een Amerikaanse rechtbank. Verder is het allemaal speculatie, tijd zal het leren. In het bedrijfsleven gaan ze wel langer mee dan 4 jaar is mijn ervaring, zeker als ze 10 jaar support hebben gekregen. Duurzaamheid en chip tekorten is ook een ding nu.

https://www.techspot.com/...urt-documents-reveal.html

Inmiddels lekken de eerste prijzen van de Googlebooks ook uit. Die zijn allemaal een flink stuk duurder, tussen de $ 1100 en $ 1400. :/
offtopic:
De Google graveyard is inderdaad wel een beruchte. Ik denk dan gelijk aan Stadia, de cloud gaming. Google dit toen wel heel netjes gecompenseerd. Ik kreeg zonder gedoe alle aanschafkosten teruggestort, van zowel de game controller set als alle games die je had gekocht. De controller kreeg ook een automatische software patch, zodat het een bluetooth controller werd. Die is hier nog steeds hier in gebruik. Nog steeds jammer, dat ze Stadia zo hebben opgedoekt, het werkte zo goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Dosio op 21-08-2026 15:02 ]

• desalniettemin
$1100 tot $1400. Daar koop ik 3 refurbished Dell of HP optiplex mini's of powerdecks voor. Linux er op en gaan.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.