Precies, en die gebruikt dus een nieuwere kernel waar je dat probleem niet hebt, want CPU volledig ondersteund. Als je echt op LTS wilt blijven, zou je kunnen kijken naar de HWE kernel. In sommige gevallen krijg je die spontaan doorgedrukt zonder vraag, maar voor een desktop kan dat wel fijn zijn als je daardoor betere ondersteuning hebt van je hardware.
Ook bijvoorbeeld GPU hardwareversnelling in Firefox (bijv. earth.google.com). Op mijn recente AMD laptop werkt dat traag in Firefox, maar prima op Brave

Voor die paar keer dat ik het nodig heb gebruik ik Brave (o.a. de Ikea 3D planner).
Heb net in een private venster van Firefox naar earth.google.com gegaan en dat ging erg vloeiend. Heb een Ryzen 7700X en RX 7900XTX. Als er een probleem zou zijn met hardware versnelling, zou de krachtpatser van een videokaart geen verschil moeten maken. Hooguit dat m'n processor een grotere snelheidsmonster is, maar dat betwijfel ik.

[...]
GNOME is een beetje een gokje of het hem gaat bevallen. Ik vind GNOME wat meer "polished" en hij is daar misschien wat gevoeliger voor. Ik heb er zelf ook een voorkeur voor, maar heb bijvoorbeeld Cinnamon (Linux Mint) voor mijn schoonmoeder geïnstalleerd (ook iets oudere computer).
Ik zal de opties bij andere DEs ook wel vinden, maar bij GNOME kan ik dat meer op muscle memory

Ik ben van Xfce overgestapt naar KDE Plasma. Beide bestaan al heel lang en dat is niet zomaar. Nou is Xfce wel echt wat meer basis dan Gnome en KDE, er is lang niet zoveel applicaties specifiek hiervoor. Maar Gnome applicaties passen an sich prima omdat Xfce de GTK toolkit gebruikt. Al is het met Gnome veel meer libadwaita tegenwoordig.
[...]
Haha, het is mijn schoonvader, maar mijn eigen vader is wat lastiger om op Linux te krijgen omdat hij Photoshop gebruikt. Ik had hem Photopea aangeraden als alternatief, maar daar mist hij dan weer functies en met grote bestanden werkt dat minder lekker dan lokaal.
Vader, schoonvader, afhankelijk van hoe goed je 't kan vinden met beide is het om het even.

Photoshop is helaas wel eentje waar je echt gefrustreerd met Adobe moet zijn om er vanaf te stappen en daardoor tijd en moeite wilt steken in een alternatief, zelfs als niet alle functies die je gebruikt bestaan. Ik weet niet wat je vader specifiek met Photoshop doet, maar Krita is naast het standaard 'antwoord' Gimp er ook nog.
Desalniettemin merk ik dat de beginnersvriendelijke distros best geschikt zijn voor grote groepen mensen. Misschien wel juist voor de mensen die de computer slechts gebruiken voor een mailtje, browsen, tekst documentje, foto's en filmpjes bekijken, en af en toe iets printen. Ik durf inmiddels zelfs te zeggen dat zoiets als Linux Mint makkelijker is om te gebruiken dan Windows 11. In Windows wordt je doodgegooid met accounts, 365 subscriptions, CoPilot, OneDrive, onverklaarbare vertragingen, en updates die gaan draaien als je er geen zin in hebt. Ik heb menigeen zien frustreren aan die zaken.
Updates is echt vreselijk op Windows. Staat eerst op de achtergrond een tijd te draaien, om daarna nog eens 10 minuten of meer bezig te zijn met de herstart om deze af te ronden. En waarom? Het principe is sinds de eerste Windows updates niet verandert: bestanden vervangen en waar nodig nieuwe dll's registreren.
Dat is wel bizar eigenlijk. Gelukkig is het best makkelijk om een andere PPD te selecteren voor je printer. Afhankelijk van welke printer je hebt hoef je niet eens naar de site van de fabrikant. CUPS gaat in de toekomst printer-specifieke PPDs/drivers ook niet meer toestaan. Bij MS zie je eenzelfde beweging, misschien zijn die twee gerelateerd. Maar het is iig een goede vooruitgang.