Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Jij vergelijkt nu Ubuntu met Debian. Maar het deel van mijn post met alle elementen die je aanhaalt ging over de op-ubuntu-gebaseerde distro's als Linux Mint, met tevens uitleg waarom ze op ubuntu zijn gebaseerd en niet op de debian.

Daarnaast, als je een windows look&feel/workflow wil hebben, dan moet je bij Debian echt wel even goed zoeken op de website naar de KDE of Cinnamon versie, lijkt me wederom een potentieel afhaakmoment (dat heeft bijv. Fedora dan weer beter voor elkaar).
Fair, ik dacht je het over Ubuntu had. Cinnamon kan je gewoon kiezen tijdens de installatie, kan niet makkelijker mijns inziens.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Ok, uit 2022, inderdaad een beetje kort door de bocht van mij om dat 3 jaar oud te noemen ;).

Maar als we nu een distro aanraden aan beginners, dan moet je wel kijken wat je nu krijgt als je die ook daadwerkelijk installeert. En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?

Bij Linux Mint kan je de nieuwere Ubuntu HWE kernels (LTS support hiervan door canonical) gewoon in een GUI selecteren en activeren. Zelfs als je laat in de Ubuntu LTS cycle zit (e.g. vlak voor uitkomen mint 23), dan kan je nog gewoon Mint 22.x installeren en simpelweg een nieuwere kernel activeren. Bij Debian zit je laat in de cycle met een kernel van ruim 2,5 jaar oud (zoals nu ook).
Nieuwere kernels zou ik niet zo snel gaan aanraden, maar ik heb de TS opgeruimd en alleen de beginnersdistro's erin gelaten.

Universeel
Ubuntu
Debian
Fedora
OpenSUSE Leap

Desktop
Linux Mint
Elementary OS (OSX vervanger)

Immutable
Fedora Silverblue

Gaming
Bazzite

Buiten dat de serverdistro's en wellicht er nog een gaming distro bij mag, prima lijstje toch? Met het hele lijstje kan je op een generieke amd64 machine gewoon direct beginnen zonder te stoeien met kernels en firmware.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:04:
[...]

Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Voor sommige distro's zijn er steeds momenten in de tijd, gegeven hun cycles, dat je met behoorlijk oude kernels/software zit, maar natuurlijk ook af en toe dat het wel wat verser is. Anderen hebben dit minder, en die lopen nooit ver achter. Dat gegeven is wel handig om mee te nemen in de vraag welke distro's je aan beginners adviseert.
Definieer de 'beginner', die zal vermoedelijk van Windows overstappen en dus geen spiksplinternieuwe machine aanschaffen. Doet diegene dat wel, is het wijs om direct Linux compatibel hardware uit te zoeken. Mijns inziens prima om een LTS kernel te draaien in dat geval.

Specifieke gevallen met bijvoorbeeld spiksplinternieuwe Nvidia kaarten daargelaten, daarvoor is Bazzite wellicht een goede optie.

[ Voor 17% gewijzigd door silverball op 07-08-2025 15:07 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:56
Eärendil schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:37:
[...]

De oude topicstart is uit 2016. Zou dus vooral iets schrijven dat over een paar jaar ook nog klopt, en niet de specifieke situatie van augustus 2025 beschrijven.
Ja, dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde. Voor sommige distro's zijn er steeds momenten in de tijd, gegeven hun cycles, dat je met behoorlijk oude kernels/software zit, maar natuurlijk ook af en toe dat het wel wat verser is. Anderen hebben dit minder, en die lopen nooit ver achter. Dat gegeven is wel handig om mee te nemen in de vraag welke distro's je aan beginners adviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 11:07
silverball schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Dan ga ik alleen bazzite plaatsen, want ik heb van de rest nog nooit gehoord :+

Anyway de consensus is dus dat de topicpost wat ontdaan mag worden van distributies voor gevorderde. Daar heb ik een start mee gemaakt. Ook ga ik wat meer duiding brengen door per distro:

Installatiegemak: 5/5
Software installeren: 5/5
Stabiliteit: 4/5
Release elke: Elke 6 maanden voor reguliere releases; LTS (Long Term Support) elke 2 jaar
Ondersteuning per release: 9 maanden voor reguliere releases; 5 jaar voor LTS-releases
Theming / customization mogelijkheden: 5/5
Elke 6 maanden regulier: Fedora. 9 maanden Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Budgie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
Biggg schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Ik zou bovenaan in het topic nog een sectie toevoegen met "Beginnersadvies" oid.
En dan daar bijvoorbeeld alleen Mint Cinnamon, Fedora workstation en Ubuntu LTS adviseren.

- Mint Cinnamon: "Windows-achtige" Desktop Environment opzet (taakbalk, startmenu, systemtray etc), zeer stabiel, distro met op-en-na grootste gebruikersgroep -> zeer geschikt voor de windows overstappers die graag dingen op dezelfde manier willen blijven doen als ze al deden.

- Fedora Workstation: meer cutting edge mbt wat Linux heeft te bieden. Rolling releases; dus sneller support voor nieuwe hardware, maar daardoor ook (mogelijk) wat minder stabiel. Open-source only, dus niet alles werkt out-of-the-box, soms moeten nog eerste closed source codecs worden geinstalleerd om bijvoorbeeld video's te kunnen afspelen. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> geschikt voor overstappers met de nieuwste hardware en/of uitbreidingsplannen, die ook ok zijn om dingen op de "Linux manier" te doen.

- Ubuntu LTS: Distro met de grootste gebruikersgroep. Zeer stabiel. Desktop Environment werkt wat anders dan bij Windows, wat in het begin onwennig kan aanvoelen. -> Geschikt voor overstappers die graag de "Linux manier" willen ervaren, maar wel stabiliteit zoeken. Of gewoon graag hetgeen hebben wat de meeste anderen ook hebben.

Ik denk dat we daarmee de kans wat vergroten dat meer lezers van dit forum proberen over te stappen, en ook de kans verkleinen dat ze een vervelende ervaring hebben (door keuzestress of een onhandig gekozen distro) en alsnog afhaken. Als iemand eenmaal een positieve Linux ervaring heeft en definitief overstapt, dan gaat ie daarna echt wel verkennen wat andere distro's en/of desktop environments te bieden hebben (of niet, en dat is dan ook prima).
@silverball Zie je hier nog iets in, of vind je dat niet nodig? Het gaat er nog niet eens zozeer om welke 3 in het lijstje staan (hoewel het vast wel duidelijk is dat ik persoonlijk Mint op 1 zou zetten haha), maar het topic beginnen met een top 3 voor beginners lijkt me wel echt iets toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

@silverball Zie je hier nog iets in, of vind je dat niet nodig? Het gaat er nog niet eens zozeer om welke 3 in het lijstje staan (hoewel het vast wel duidelijk is dat ik persoonlijk Mint op 1 zou zetten haha), maar het topic beginnen met een top 3 voor beginners lijkt me wel echt iets toevoegen.
Alle distro's in dit lijstje zijn denk ik afdoende noob-friendly. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk meer om closed-source codecs in Fedora te installeren, en closed-source repo's kunnen met een klik te worden geactiveerd.

Mint is wellicht een prima aanrader, maar dat is Ubuntu versie ook (waarom LTS? Debian Stable was toch te verouderd :P ), Zorin volgens sommige ook, Fedora ook en openSUSE denk ik ook, zeker als je iets Europees zoekt.

In principe is het wel een goed idee maar het is wel heel erg specifiek: Desktop-Windowsgebruikers die dezelfde workflow willen houden. Ik denk dat iemand die de tijd neemt om dit topic te openen, een bootable-usb te maken, hiervanaf boot voldoende skills heeft om met elke distro uit dit lijstje te kunnen werken.

Maar als meerdere mensen het een goed idee vinden voeg ik hem wel toe hoor, prima. We kunnen ook iets van een Nederlandse flowchart ontwerpen om het wat te versimpelen
  • [Heb je ervaring met Linux?]
    • NEE
      • [Moet het op MS Windows lijken?]
        • JA
          • [Mint, Zorin]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoulli
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13:44
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:18:
[...]
    • NEE
        • JA
          • [Mint, Zorin]
Om eerlijk te zijn is dat denk ik al te ver. An sich lijkt het me een leuk concept, maar voor veel Windows (of Apple) gebruikers is de stap naar Linux al vrij groot en "eng". Ik denk dat het in dat geval less-is-more is. Waarschijnlijk is een kleine voor- en nadelen opsomming per distro voldoende. Bijv:
  • Ubuntu: Stabiel, verfijnd maar niet het nieuwste van het nieuwste
  • Fedora: Vrij stabiel, het nieuwste van het nieuwste maar vergt wat meer handmatig werk
Is ook maar een idee verder hoor, begrijp dat "Vrij stabiel" vrij omslachtig is. Maar dan kun je wel weer het met het "punten systeem" doen, zoals eerder ook voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Om eerlijk te zijn is dat denk ik al te ver. An sich lijkt het me een leuk concept, maar voor veel Windows (of Apple) gebruikers is de stap naar Linux al vrij groot en "eng". Ik denk dat het in dat geval less-is-more is. Waarschijnlijk is een kleine voor- en nadelen opsomming per distro voldoende. Bijv:
  • Fedora: Vrij stabiel, het nieuwste van het nieuwste maar vergt wat meer handmatig werk
Is ook maar een idee verder hoor, begrijp dat "Vrij stabiel" vrij omslachtig is. Maar dan kun je wel weer het met het "punten systeem" doen, zoals eerder ook voorgesteld.
Ja ik snap hem, maar ik vind de uitwerking wel lastig. Het puntensysteem heb ik overigens al verwerkt in de TS, feedback wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoulli
@silverball Probleem wat ik momenteel met de TS heb is dat het zo'n brok tekst is. Ik begrijp de extra uitleg en ook zeker dat het goed is, maar een TL;DR in het begin zou denk ik al wonderen doen. De waarderingen kloppen wel aardig m.b.t. de punten tevens.

Mijn voorkeur voor een TL;DR zou zijn:
  • Categorie beginner:
  • Ubuntu: Makkelijke installatie, stabiel en duidelijk updateschema. Gemiddeld is de software wel wat ouder. [5/5]
  • Debian: Ontzettend stabiel, wat meer werk voor installatie en gebruikt vaak verouderde (maar stabiele) software. [4/5]
  • Categorie (semi-)ervaren:
  • Fedora: Makkelijke installatie, stabiel, maar cutting edge. Kan instabieler zijn met updates [4/5]
Ik denk dat het dan in een oogopslag beter leesbaar is en dan kan iemand nieuw op het topic zo naar beneden scrollen om er meer over te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
@silverball niks mis met jouw OP, die is goed.
Stelde wel een vraagteken bij de 2e post, van een user die (nu) staat als verwijderd, kortom die is weg hiero.

Die schrijft oa
Absolute Beginners
Mint, Ubuntu (Mate), Bodhi, Deepin, Elementary, PCLinuxOS, Zorin

sorry maar waarom zou Mint en Ubuntu absoluut n00bwerk zijn, das niet zo, daar was altijd wel wat naar de CLI gaan wenselijk, en tevens wiped niet iedereen zijn C: schijf ten faveure van Linux, dan is het ook alllemaal minder makkelijk. En Fedora noemt die een niveau hoger evenals Manjaro, nou dat vind ik meevallen, en Debian vindt hij ook dat iets hogere nivo. tJa niks mis met de moeite die die persoon deed voor zijn post, maar je ziet maar dat anderen het net anders zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjah op 07-08-2025 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Er is een reden he dat Debian de fundering is is voor zo ontzettend wel andere distro's. Dat is zoals je zelf ook aangeeft de basis kneitergoed in elkaar zit. Maar als Debian ècht zo kant en klaar is als jij doet voorkomen waarom zijn dan al die afsplitsingen er? Dan zou iedereen toch gewoon voor Debian gekozen hebben en niet voor Ubuntu, Mint, zorin, elementary, etc etc etc.
Van Arch heb je ook meerdere afgeleide, zoals Endeavour, Garuda, Manjaro, Archbang, etc. Waarom bestaan die dan? ;)

Debian is kant-en-klaar, maar de standaard selectie van software dat al geïnstalleerd staat is wat minder dan wat bijvoorbeeld Ubuntu of Mint doen. Wat ik nog van Ubuntu herinner, of eerder Xubuntu in mijn geval, was dat het bijvoorbeeld Abiword en Gnummeric als standaard had ipv destijds OpenOffice.org. Ook waren een aantal eenvoudige games aanwezig, muziek speler, video player, cd/dvd brandprogramma en meer. Bij Debian zal je dat niet zo snel zien. Of dat nu anders is, weet ik niet want ik doe voor m'n eigen systemen geen standaard installatie maar gebruik de Expert Install optie en sla de hele DE/software selectie over.

Maar die keuzes maakt waarom er afgeleiden zijn.
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

Ubuntu gebruikt Gnome met een handjevol plugins. De file manager is gewoon nautilus, software center is inderdaad dat snap brouwsel dat je niet wilt, 'update manager' is gewoon een standaard Gnome feature die werkt via PackageKit, non-free firmware is tegenwoordig gewoon deel van de installatiemedia bij Debian.

Jep er zijn wat hele kleine dingetjes die je wellicht met de hand zou moeten doen. Fedora vraagt of je non-free en contrib wilt enablen, bij Debian moet je dat even zelf doen.
Misschien komt het omdat ik Expert Install gebruik, maar wanneer ik m'n systeem installeer krijg ik de vraag of ik non-free wil gebruiken en of de source repositories beschikbaar moeten zijn. Bij de Stable installer krijg je ook de vraag of je stable-updates, stable-security en stable-backports wilt dmv selectievakjes. De eerste twee staan standaard aan, Backports moet je bewust aanzetten. Maar dat kan later ook altijd nog. Zet je 't aan, dan heeft het alsnog een lagere prioriteit zodat het niet als standaard geselecteerd wordt, maar pak je iets uit Backports krijgt het wel gewoon de updates daar vandaan als die er zijn (zoals de kernel, als je die uit BP pakt, krijg je ook de updates van BP).
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:50:
[...]

Omdat Debian relatief oude kernels en software versies gebruikt.
Ubuntu (Canonical) voegt daar nieuwere kernel versies, drivers en software versies aan toe, compleet getest en langdurig gesupport. Dat is een enorme effort.
Dat 'compleet getest' is nog geen garantie voor de stabiliteit van de distro. :P Release data staan in steen gebeiteld en problemen die op dat moment er nog zijn, worden in de weken erna opgelost. Mede daardoor wordt er altijd aangeraden om voor LTS releases te wachten op de .1 release die een paar maanden later komt.

Het traject van Debian Stable is dat het vanaf een uitgave van Stable de boel in Unstable komt, daar zo'n 1,5 tot 2 weken 'bakt' om dan als er geen breaking issues zijn, automatisch naar Testing vloeit. Dat gaat zo door tot ze tevreden zijn en het bevriezingstraject starten. Eerst een soft-freeze, updates worden minder vaak toegepast, major versie changes moeten een goede reden hebben om door te komen. Daarna is de hard-freeze, waarbij alle release critical bugs en issues worden opgelost. Of zo veel mogelijk. Er is een acceptatiegrens mbt aantal en ernst van issues om de release als klaar te markeren.

Canonical werkt met Ubuntu met een veel kortere freeze periode, vooral voor de tussen releases. Met de LTS zal het iets langer zijn om een hogere stabiliteit bij release te kunnen waarborgen, maar zal nooit het niveau van Debian hebben. Voor lange tijd werd de staat van Debian Testing gepakt als basis voor de volgende Ubuntu release en die polijsten. Er was vroeger ook geen nieuwere kernels beschikbaar in LTS, dat is pas relatief recent mogelijk via de HWE versies. Daarvoor moest je zelf de packages van hun mainline repo downloaden. Ik weet niet of het een functionele apt repo was, ik ging destijds met m'n browser naar de site en downloadde de .deb en installeerde die met dpkg. Dat is gelukkig nu een stuk gebruiksvriendelijker.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
Daarnaast is Ubuntu populair op de desktop geworden in een tijd dat Debian echt nog moeilijk te installeren was en Ubuntu een mooie grafische user interface hiervoor had. En feit dan blijft dat de Debian stable nog steeds 3 jaar oude kernels en software packages gebruikt en Ubuntu recentere versies.
Er is een grafische installer van Debian, maar doorloopt in feite dezelfde stappen als de text-based installer. Die is eigenlijk niet heel veel verandert door de jaren heen. Wanneer je Ubuntu Server gaat installeren, heb je in principe de Debian installer. Althans, dat was iig nog zo toen er al een fancy grafische installer en live omgeving was voor de desktop.
Daarnaast, als je een windows look&feel/workflow wil hebben, dan moet je bij Debian echt wel even goed zoeken op de website naar de KDE of Cinnamon versie, lijkt me wederom een potentieel afhaakmoment (dat heeft bijv. Fedora dan weer beter voor elkaar).
Het is ook helemaal niet gek dat je goed moet zoeken. Wanneer je de netinstall gebruikt, wordt er namelijk gewoon gevraagd welke DE je wilt en heb je niet 10 verschillende installers voor elke desktop omgeving. Dat vind ik eigenlijk een betere oplossing, want je wordt niet bij voorbaat al last gevallen met welke smaak je wilt hebben en dan direct beperkt wordt tot die versie om te installeren.

Zou je een multi-installer USB stick maken met iets als Ventoy, heb je niet een 32 GB stick nodig om alle smaken van Ubuntu beschikbaar te hebben.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:22:
En nieuwere kernels gebruiken in Debian 12, is dat een klik in een GUI, of een (voor beginners iets te spannend) terminal feestje?
Als je tijdens installatie niet de keus hebt gemaakt om Backports aan te zetten, is het idd een paar klikken in een GUI. Met Synaptic en vast ook KDE Discover en Gnome Software kan je de sources aanpassen en repo's aan en uitzetten. Vinkje bij Backports, apply en klaar.
Bij Linux Mint kan je de nieuwere Ubuntu HWE kernels (LTS support hiervan door canonical) gewoon in een GUI selecteren en activeren. Zelfs als je laat in de Ubuntu LTS cycle zit (e.g. vlak voor uitkomen mint 23), dan kan je nog gewoon Mint 22.x installeren en simpelweg een nieuwere kernel activeren. Bij Debian zit je laat in de cycle met een kernel van ruim 2,5 jaar oud (zoals nu ook).
Als je dus Backports activeert, heb je niet eens een aparte package voor de nieuwere kernel. Bij Ubuntu en Mint is dat wel het geval. Verwarrend voor de gebruiker, moet je nou linux-image pakken, linux-image-hwe, linux-image-rt, anders? Nee, met Debian Backports heb je gewoon een extra versie die je kan markeren voor installeren van de kernel en andere software. Je moet idd wel weten dat er een andere versie is, maar dat zou in de GUI getoond moeten worden. Markeer die en je zal elke nieuwe kernel die in Backports komt krijgen. Zo ook voor de firmware packages en andere software.

Kijk ik even naar LibreOffice, dan is in Bookworm versie 7.4.7 beschikbaar. Relatief oud idd. Maar Backports heeft 25.2.3. Dezelfde versie die in Trixie zit. En de kernel denk je dan? Standaard is het 6.1.140, een LTS kernel. En Backports heeft de meest recente LTS kernel, 6.12.33. Trixie komt met 6.12.38.
Oh, en kernel 6.1.147 is van 2 weken geleden. 6.1.140 in Bookworm is van 22 mei dit jaar. Noem je dat 2,5 jaar oud?

Het is dus niet meer zo dat Debian antieke software bevat. Voor de desktop is er prima meer up to date versies beschikbaar via Backports. En voor servers wil je juist stabiliteit en is het fijn dat ze security fixes backporten naar de versie die bij release van Stable zat. Zo heb je de stabiliteit van niet veranderende ABIs en APIs en toch de veiligheid van de meest recente versie. En niet elke CVE die na de release wordt gevonden is van toepassing op de versie die Debian beschikbaar stelt, want het kan net zo goed in een functie zitten die 3 versies later is geïntroduceerd. Nieuwer is niet per definitie veiliger. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:04:

[...]

Misschien komt het omdat ik Expert Install gebruik, maar wanneer ik m'n systeem installeer krijg ik de vraag of ik non-free wil gebruiken en of de source repositories beschikbaar moeten zijn. Bij de Stable installer krijg je ook de vraag of je stable-updates, stable-security en stable-backports wilt dmv selectievakjes. De eerste twee staan standaard aan, Backports moet je bewust aanzetten. Maar dat kan later ook altijd nog. Zet je 't aan, dan heeft het alsnog een lagere prioriteit zodat het niet als standaard geselecteerd wordt, maar pak je iets uit Backports krijgt het wel gewoon de updates daar vandaan als die er zijn (zoals de kernel, als je die uit BP pakt, krijg je ook de updates van BP).
Daar doelde ik ook op, maar non-free firmware zit dus ook in de standaard ISO's nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:23
@Hero of Time
Endeavour, Garuda, Manjaro, Archbang, etc. Waarom bestaan die dan? ;)
Om dezelfde reden als waarom er zoveel Debian based distro's zijn.
Omdat die ook allemaal een stukje configuratie "pijn" wegnemen.

Bij mijn ouders zou ik Manjaro nog wel durven deployen. Maar vanilla Arch voor zijn lang zal zijn leven niet ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
Hero of Time schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 23:04:
[...]. En Backports heeft de meest recente LTS kernel, 6.12.33. Trixie komt met 6.13.38.
Trixie uiteraard ook met LTS kernel, dus 6.12.38 i.p.v. 6.13.38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-09 23:01
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Laten we dan ook een verklarende woordenlijst erbij zetten want stabiel is wat ambigu, zeker voor beginners. Als je leest dat je een stabiel of een minder stabiel (instabiel?) systeem kunt hebben is de keuze toch vrij duidelijk? Nu gaat "stabiel" bij distributies volgens mij voornamelijk over de termijn waarop ze op major versies van software zitten, wat in theorie een stabiel systeem moet opleveren maar het niet garandeert. Zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Kun je niet 2 secties maken in de start post. 1 voor overstappers. Daarin benoem je alleen mint, Ubuntu en zorin. Ik zou immutable niet eens voorstellem omdat dit een wat andere denkwijze nodig heeft dan de standaard distro's.

En de 2e sectie voor mensen die eens wat anders wil proberen. Ik zou je vingers niet branden aan een puntensysteem. Gewoon heel kort benoemen wat de voor en nadelen zijn van een distro. Uiteindelijk gaan mensen toch ook zelf wel op onderzoek uit. Misschien ook distrowatch benoemen oid.

En dan uiteraard starten met wat linux en bsd inhouden, waarom opensource belangrijk is en waar je rekening mee moet houden bij overstappen. En vooral ook hoe het komt dat er zoveel distro's zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:18:
[...]

Maar als meerdere mensen het een goed idee vinden voeg ik hem wel toe hoor, prima. We kunnen ook iets van een Nederlandse flowchart ontwerpen om het wat te versimpelen
    • NEE
        • JA
          • [Mint, Zorin]
Ghoulli schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:46:
@silverball Probleem wat ik momenteel met de TS heb is dat het zo'n brok tekst is. Ik begrijp de extra uitleg en ook zeker dat het goed is, maar een TL;DR in het begin zou denk ik al wonderen doen. De waarderingen kloppen wel aardig m.b.t. de punten tevens.

Mijn voorkeur voor een TL;DR zou zijn:
  • Categorie beginner:
  • Ubuntu: Makkelijke installatie, stabiel en duidelijk updateschema. Gemiddeld is de software wel wat ouder. [5/5]
  • Debian: Ontzettend stabiel, wat meer werk voor installatie en gebruikt vaak verouderde (maar stabiele) software. [4/5]
  • Categorie (semi-)ervaren:
  • Fedora: Makkelijke installatie, stabiel, maar cutting edge. Kan instabieler zijn met updates [4/5]
Ik denk dat het dan in een oogopslag beter leesbaar is en dan kan iemand nieuw op het topic zo naar beneden scrollen om er meer over te lezen.
L0g0ff schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
Kun je niet 2 secties maken in de start post. 1 voor overstappers. Daarin benoem je alleen mint, Ubuntu en zorin. Ik zou immutable niet eens voorstellem omdat dit een wat andere denkwijze nodig heeft dan de standaard distro's.

En de 2e sectie voor mensen die eens wat anders wil proberen. Ik zou je vingers niet branden aan een puntensysteem. Gewoon heel kort benoemen wat de voor en nadelen zijn van een distro. Uiteindelijk gaan mensen toch ook zelf wel op onderzoek uit. Misschien ook distrowatch benoemen oid.

En dan uiteraard starten met wat linux en bsd inhouden, waarom opensource belangrijk is en waar je rekening mee moet houden bij overstappen. En vooral ook hoe het komt dat er zoveel distro's zijn ;)
Ik vind dit allemaal ook goede voorstellen en het zit in dezelfde richting van wat ik zelf ook heb voorgesteld.

Doel is dan: de echte nieuwkomer in het topic niet overspoelen met teveel potentiele keuzes en veel leeswerk, maar max 3 distro's adviseren met wat hoogover beschrijving van wat de verschillen zijn, zonder complex jargon. Dingen zoals "afgeleid van Ubuntu" of "fork van Gnome" is voor de echte nieuwkomer natuurlijk niet echt veelzeggend of relevant.

Welke 3 komen er dan in het lijstje? Tja, dat blijkt in dit topic ingewikkeld, iedereen stelt 3 anderen voor. Ik zie in de recente posts wel veel Mint, Ubuntu, Fedora, Debian, Zorin, OpenSuse en Elementary genoemd worden voor beginners. Dus dat lijkt dan de longlist die terug moet naar 3. Misschien kunnen we beter discussieren over welke er beter niet de top 3 moet staan (en waarom), dan welke 3 het wel moeten zijn. En dan vervolgens iedere zoveel tijd evalueren of - met alle ontwikkelingen - dit nog steeds de top 3 is die de tweakers op dit forum zouden aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:39
Als we het hebben over 'windows overstappers', dan is het volgens mij belangrijker om verschillen aan te geven tussen verschillende Desktop Environment dan verschillen tussen distributies (mits je een beetje bij de bekendere beginnersdistro's begint en niet al te exotisch gaat), en te kijken welke distro out-of-the-box goed werkt.

Dat was in ieder geval wat voor mij het verschil maakte een half jaar geleden. ik wilde eigenlijk graag Opensuse, maar daar werkte iets niet helemaal lekker (volgens mij was het bluetooth of zoiets), dus dan gekeken naar Mint, Ubuntu, Fedora (Gnome en KDE) en Zorin. Uiteindelijk Zorin gekozen omdat de driefinger gestures daar gewoon het beste werkten. Bij KDE was dit lastig en bij Mint reageerde mijn touchpad-gestures minder precies (geen idee waarom, ik heb behoorlijk lopen spelen met instellingen, maar kreeg het gewoon niet fijn werken.

Ook heeft Zorin het voordeel dat je makkelijk kan switchen tussen Gnome en een Windows-achtige interface. In eerste instantie vond ik Gnome erg interessant, maar ik merkte dat ik er minder productief mee was. Ik heb het twee maanden geprobeerd, maar merkte dat ik werkdeadlines bijna miste omdat ik gewoon minder efficiënt werkte voor mijn brein. Het kan best zijn dat dit tijdelijk is, maar ik heb kinderen dus geen tijd om te wennen. Dan is het wel fijn dat je gewoon kan switchen van interface en niet een nieuwe installatie moet doen.

Inmiddels ben ik wat verder in mijn Linux carrière en zit ik ook naar KDE te kijken (want vind ik mooier en inmiddels zijn de three-finger gestures beter out-of-the-box daar). Tegelijkertijd heb ik nu geen tijd en zin om over te stappen, dus ik kijk het nog wel even aan (volgend jaar werken andere distros misschien wel beter voor mij, het is verleidelijk om te distro-hoppen, maar ik wil eerst de basis wat beter leren).

Overigens werd als nadeel genoemd van Zorin dat de kernel verouderd is omdat het op Ubuntu 22.04 gebaseerd is. Ik denk dat dat voor veel overstappers niet heel belangrijk is zolang het werkt op je hardware (is dus mogelijk anders als je een gloednieuwe computer hebt). De upgrade cyclus is dezelfde als die van Ubuntu LTS (en ik denk ook Mint), alleen loopt het ongeveer een jaar achter. Maar voor een simpele dagelijkse gebruiker is dat niet zo belangrijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pascoa341 op 08-08-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:33

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

pascoa341 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:04:
Als we het hebben over 'windows overstappers', dan is het volgens mij belangrijker om verschillen aan te geven tussen verschillende Desktop Environment dan verschillen tussen distributies (mits je een beetje bij de bekendere beginnersdistro's begint en niet al te exotisch gaat), en te kijken welke distro out-of-the-box goed werkt.

Dat was in ieder geval wat voor mij het verschil maakte een half jaar geleden. ik wilde eigenlijk graag Opensuse, maar daar werkte iets niet helemaal lekker (volgens mij was het bluetooth of zoiets), dus dan gekeken naar Mint, Ubuntu, Fedora (Gnome en KDE) en Zorin. Uiteindelijk Zorin gekozen omdat de driefinger gestures daar gewoon het beste werkten. Bij KDE was dit lastig en bij Mint reageerde mijn touchpad-gestures minder precies (geen idee waarom, ik heb behoorlijk lopen spelen met instellingen, maar kreeg het gewoon niet fijn werken.

Ook heeft Zorin het voordeel dat je makkelijk kan switchen tussen Gnome en een Windows-achtige interface. In eerste instantie vond ik Gnome erg interessant, maar ik merkte dat ik er minder productief mee was. Ik heb het twee maanden geprobeerd, maar merkte dat ik werkdeadlines bijna miste omdat ik gewoon minder efficiënt werkte voor mijn brein. Het kan best zijn dat dit tijdelijk is, maar ik heb kinderen dus geen tijd om te wennen. Dan is het wel fijn dat je gewoon kan switchen van interface en niet een nieuwe installatie moet doen.

Inmiddels ben ik wat verder in mijn Linux carrière en zit ik ook naar KDE te kijken (want vind ik mooier en inmiddels zijn de three-finger gestures beter out-of-the-box daar). Tegelijkertijd heb ik nu geen tijd en zin om over te stappen, dus ik kijk het nog wel even aan (volgend jaar werken andere distros misschien wel beter voor mij, het is verleidelijk om te distro-hoppen, maar ik wil eerst de basis wat beter leren).

Overigens werd als nadeel genoemd van Zorin dat de kernel verouderd is omdat het op Ubuntu 22.04 gebaseerd is. Ik denk dat dat voor veel overstappers niet heel belangrijk is zolang het werkt op je hardware (is dus mogelijk anders als je een gloednieuwe computer hebt). De upgrade cyclus is dezelfde als die van Ubuntu LTS (en ik denk ook Mint), alleen loopt het ongeveer een jaar achter. Maar voor een simpele dagelijkse gebruiker is dat niet zo belangrijk.
Mint draait hier ook niet op de nieuwste kernel, maar alles werkt gewoon. 6.8.0.71 generic. Volgens mij zitten we al op iets van 6.15 of zo. Ik heb een poosje met OpenSUSE Tumbleweed gedraaid. Die had wel vrijwel dagelijks een kernel update.

Ik kon geen verschil ontdekken op mijn 2 jaar oude NUC.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin

KDE komt straks met een eigen distro. Is nu als testversie te gebruiken:

https://kde.org/linux/install/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
desalniettemin schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:44:
[...]

KDE komt straks met een eigen distro. Is nu als testversie te gebruiken:

https://kde.org/linux/install/
KDE had toch al een eigen distributie? KDE neon

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
KDE Linux is een nieuwe distributie, geen doorontwikkeling van KDE Neon:
Differences from KDE neon/Prior art
KDE neon was KDE's first version of a self-made OS. It fulfills the "distributed by KDE" requirement, but fails on the reliability angle due to the Ubuntu LTS base that ironically becomes unstable because it needs to be tinkered with to get Plasma to build on it, breaking the LTS promise. It is built on fairly old technology and requires a lot of packaging busywork — both of which are non-goals of KDE Linux.
https://community.kde.org/KDE_Linux#Background_information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eärendil schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 00:20:
[...]

Trixie uiteraard ook met LTS kernel, dus 6.12.38 i.p.v. 6.13.38
Goed gespot, was een typo uiteraard. Aangepast. :) Er is geen 6.13.38, zo ver komt een normale kernel branch niet.
L0g0ff schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:38:
Ik zou een iets uitgebreidere lijst maken voor beginners dan 3 distro's die in de basis hetzelfde zijn. Want de drie die je noemt is dan eerder 'welke opties wil je bij deze specifieke auto' en geef je niet eens toe dat er andere modellen zijn, laat staan merken.
Puntensysteem zou ik idd ook niet doen. Iets als 'eenvoud van installatie' is erg persoonlijk. Wat voor de een 8/10 makkelijk is, is voor een ander wellicht al 8/10 moeilijk.
Biggg schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:30:
Welke 3 komen er dan in het lijstje? Tja, dat blijkt in dit topic ingewikkeld, iedereen stelt 3 anderen voor. Ik zie in de recente posts wel veel Mint, Ubuntu, Fedora, Debian, Zorin, OpenSuse en Elementary genoemd worden voor beginners. Dus dat lijkt dan de longlist die terug moet naar 3. Misschien kunnen we beter discussieren over welke er beter niet de top 3 moet staan (en waarom), dan welke 3 het wel moeten zijn. En dan vervolgens iedere zoveel tijd evalueren of - met alle ontwikkelingen - dit nog steeds de top 3 is die de tweakers op dit forum zouden aanraden.
Een shortlist is prima, maar "het bekijken waard" met nog een paar opties is dan ook wel handig. De primaire lijst zou dan Mint, Ubuntu en Fedora/Opensuse kunnen zijn, met 'noemenswaardige alternatieven' dan OpenSuse/Fedora (net wat in de primaire lijst staat), Elementary, Zorin en eventueel Debian met in een zin per optie wat de zaken zijn om rekening mee te houden of waar ze anders in zijn. Zoals hierboven ook al benoemd, je wilt niet de opties te veel beperken.
Daar is al een topic voor: De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments. Die bestaat juist omdat dit topic over de distro's zelf gaan en hoe die onderling juist verschillen. Met het overzicht van de desktop omgeving kan je daarna een keus maken voor de distro, want niet elke distro heeft elke DE.
Dit soort details zijn imo wel belangrijk om te noemen, zodat mensen niet een distro pakken zoals Zorin met een relatief nieuwe laptop. Want Ubuntu 22.04 zal niet zo snel met een Ryzen AI of Intel Core Ultra overweg kunnen zonder HWE kernel en de nVidia 40-series en AMD 7000-series videokaarten zullen ook minder werken (als ze al werken) door verouderde Mesa libraries. Dat maakt Zorin al een slechte keus.
pporrio schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Niet helemaal dus. Dat is in principe Kubuntu met hun eigen upstream versie. Toen ze Plasma 6 uit brachten, was er een heel specifieke bug die nergens voor kwam behalve op Neon. En dat had te maken met de beperkingen van de oudere libraries die er bij geleverd waren. Plasma 6 was vorig jaar in februari uitgebracht. KDE Neon had Ubuntu 22.04 als basis. Niet zo heel gek dus dat er vreemde issues naar voren kwamen die je bij distro's die zelf Plasma 6 aanboden niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
pporrio schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Nee, want dat is gebaseerd op Ubuntu LTS 22. Nadeel van neon is nieuwste KDE versies, maar gebaseerd op oudere Ubuntu wat voor problemen zorgt. Ben ik inmiddels achtergekomen toen ik het upgrade naar Plasma 6 wat een totale ramp was, want bijna niets deed het nog. Daarom ben ik toen naar MX Linux Xfce gegaan, want ik vond achteraf KDE toch tegen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Beste tweakers,

We hebben een tweede hands laptop gekocht zonder een OS.
Nu wil ik hier Linux opzetten alleen zit ik met de vraag welke versie.

Zelf heb ik Debian gebruikt in het verleden maar ik begrijp dat er ook een Mint Linux.en Ubuntu is. Ik zie even door de bomen het bos niet.

De laptop gaat gebruikt worden door gebruikers zonder Linux ervaring voor mails, document typen, Excel, internetten etc.

Voor het office pakket zat ik te denken aan Libre Office .

Vraag:
Welke Linux kan ik het beste erop zetten?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 12:06
Linux Mint is imho de meest makkelijke Linux om te bedienen voor Windows gebruikers.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
tj.jackel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:35:
Beste tweakers,

We hebben een tweede hands laptop gekocht zonder een OS.
Nu wil ik hier Linux opzetten alleen zit ik met de vraag welke versie.

Zelf heb ik Debian gebruikt in het verleden maar ik begrijp dat er ook een Mint Linux.en Ubuntu is. Ik zie even door de bomen het bos niet.

De laptop gaat gebruikt worden door gebruikers zonder Linux ervaring voor mails, document typen, Excel, internetten etc.

Vraag:

Alvast bedankt.
Hoi @tj.jackel, we hebben een algemeen topic voor deze vraag, ik heb je vraag en de reactie daar even heen verplaatst.

Mint en Ubuntu zijn afgeleid van Debian. Dus als je Debian kent, dan is dat wel gunstig. Ik ben ook geneigd Linux Mint aan te raden. Volgens mij is dat voor mensen die Windows gewend zijn inderdaad niet al te anders, al geldt dat denk ik ook wel voor KDE. Libre Office zit er volgens mij ook wel al bij standaard.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
tj.jackel schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:35:

Vraag:
Ik zou ook voor Linux Mint gaan in jouw geval. Gewoon de standaard cinnamon versie.

[ Voor 26% gewijzigd door Biggg op 10-08-2025 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 12:51
Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:05
Ook ik heb een 'oude' Windows 10 laptop die ik wil blijven gebruiken en om zo eens met Linux kennis te maken. Ik heb de openingspost gelezen en de laatste pagina hier (met de discussie over wat een leek nodig zou hebben voor info).

Ik ben een volledige leek. Ik weet alleen van het bestaan van linux en dat er dus veel distro's zijn en die ook een visuele vorm hebben om alles aan te sturen (de DE). Een stroomschema of iets dergelijkse (met eventuele aandachtspunten) zou voor mij wel een handige hulp zijn. Al denk ik dat ik met huidige openingspost ook al veel vragen beantwoord zijn. Een how-to voor een eerste installlatie zou ook wel handig zijn (wellicht is die er al wel, maar dan hoor ik graag waar ik die kan vinden).

In ieder geval bedankt voor alle info, zo begin ik niet helemaal op 0.

En op basis van de posts boven mij ga ik ook op zoek naar een manier om Mint te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
Paulus73 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:39:

En op basis van de posts boven mij ga ik ook op zoek naar een manier om Mint te installeren.
Heel hoogover is dat een kwestie van Mint op een usb stick zetten, booten vanaf de usb stick en dan het installatieprogramma volgen. Niet vergeten een backup van je data te maken.

Youtube staat vol met video's met meer details over hoe je bovenstaande doet.
Bijvoorbeeld:
https://m.youtube.com/wat...SaW5zdGFsbCBsaW51eCBtaW50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ook ik heb een 'oude' Windows 10 laptop die ik wil blijven gebruiken en om zo eens met Linux kennis te maken. Ik heb de openingspost gelezen en de laatste pagina hier (met de discussie over wat een leek nodig zou hebben voor info).

Ik ben een volledige leek. Ik weet alleen van het bestaan van linux en dat er dus veel distro's zijn en die ook een visuele vorm hebben om alles aan te sturen (de DE). Een stroomschema of iets dergelijkse (met eventuele aandachtspunten) zou voor mij wel een handige hulp zijn. Al denk ik dat ik met huidige openingspost ook al veel vragen beantwoord zijn. Een how-to voor een eerste installlatie zou ook wel handig zijn (wellicht is die er al wel, maar dan hoor ik graag waar ik die kan vinden).

In ieder geval bedankt voor alle info, zo begin ik niet helemaal op 0.

Het is heel simpel om met Rufus een bootable USB stick te maken. Kies je favoriete versie van Mint

Vergeet niet een backup van je data te maken. Overigens kun je vanaf de USB stick met de live versie spelen en kijken of het wat voor je is voor je besluit Windows eraf te vegen.

De installatie van Mint kan je rechtstreeks vanuit de live versie starten. (Shortcut op de desktop). Het geheel wijst zich grotendeels vanzelf.

[ Voor 5% gewijzigd door SandsOfArrakis op 11-08-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Laatst online: 00:06
Ik ben gisteren met mijn PC overgestapt van Debian 12 naar Debian 13 en vandaag met de laptop. Bij beiden ging het niet helemaal goed en raakte ik het beeld kwijt. Bij de PC kreeg ik 'm ook niet meer goed, dus dat was een beetje gokken (kon nog wel iets zien) of mij om input gevraagd werd. Bij de Laptop ging ook het beeld op zwart en had ik alleen nog m'n muis pointer. Maar met de melding die ik bij de PC kreeg heb ik wel het beeld op de laptop weer teruggekregen. Op de PC wat meer werk gehad om het goed werkend te krijgen dan op de Laptop. Uiteindelijk bij beiden gelukt :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nES9BM1-uhXRyn8gvHWuwQEr-14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMZgKysqYmc1ePBGGYPchMcD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOv0rMrhIUEheiRu__5Bi617euU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waeJlvOfwnOrhb79wSmr85Cc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Villager op 11-08-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een how-to voor een eerste installlatie zou ook wel handig zijn (wellicht is die er al wel, maar dan hoor ik graag waar ik die kan vinden).
Dat is niet echt te doen, ook met de aanwezigheid van Youtube waar je hele video's kan vinden hierover. Wel altijd bijzonder dat mensen vragen om een handleiding van Linux installatie, maar schijnbaar geen enkel problemen hebben met die van Windows. Beide spreken voor zich. Op de site van de distro staat ook eigenlijk altijd wel instructies hoe je de installatiemedia maakt.
Villager schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:00:
Ik ben gisteren met mijn PC overgestapt van Debian 12 naar Debian 13 en vandaag met de laptop. Bij beiden ging het niet helemaal goed en raakte ik het beeld kwijt. Bij de PC kreeg ik 'm ook niet meer goed, dus dat was een beetje gokken (kon nog wel iets zien) of mij om input gevraagd werd. Bij de Laptop ging ook het beeld op zwart en had ik alleen nog m'n muis pointer. Maar met de melding die ik bij de PC kreeg heb ik wel het beeld op de laptop weer teruggekregen. Op de PC wat meer werk gehad om het goed werkend te krijgen dan op de Laptop. Uiteindelijk bij beiden gelukt :-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi om te horen dat het is gelukt. Dit is idd een dingetje als je via de GUI het hele upgrade proces uitvoert en niks doet terwijl het bezig is. Je screensaver/locker gaat dan af of doet wat geks met dit als gevolg. In de upgrade instructies staat als 't goed is ook om het bij voorkeur buiten de GUI te doen, specifiek voor dit soort situaties.

Het scherm wat je kreeg, met de tekst 'run loginctl unlock-session 3' heb ik ook wel eens gehad na hibernate/sleep. Iets om in gedachte te houden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hero of Time schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:12:
maar schijnbaar geen enkel problemen hebben met die van Windows.
Je bent er mee bekend dat als je een computer / laptop koopt dat Windows dan gewoon voorgeinstalleerd is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Je bent er mee bekend dat als je een computer / laptop koopt dat Windows dan gewoon voorgeinstalleerd is? :P
Ja, en mensen hebben blijkbaar geen moeite om Windows opnieuw te installeren als de schijf stuk gaat of een grotere erin wordt gezet ter vervanging van die er al in zit (laptops bijvoorbeeld).

Maar ook met zelf bouw is dat geen issue, maar Linux "is te moeilijk". 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Hero of Time op 11-08-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Debian 13 Xfce geinstalleerd gisteren. Ik heb de live versie iso gedownload, want die heeft de Calmares installer, vind ik een fijner installatieproces dan met de Debian installer, maar de CEST tijd klopt niet. Die is 2 uur later. De UTC tijd klopt wel, maar die gebruikt Amsterdam/Europe niet. Debian 12 had dit probleem ook al. Debian 11 had dit niet.
Voorbeeld:
timedatectl
Local time: Do 2021-04-08 14:25:04 CEST
Universal time: Do 2021-04-08 12:25:04 UTC
RTC time: Do 2021-04-08 12:25:04
Time zone: Europe/Berlin (CEST, +0200)

Ik heb uiteindelijk dit in de terminal ingevoerd: timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Kreeg ik een waarschuwing dat deze manier niet goed was ivm met zomer en wintertijd, maar het heeft wel mijn probleem opgelost, want nu wordt wel de correcte tijd weergegeven, ook na een herstart. Je kan het ook handmatig veranderen in de terminal, maar dan wordt het weer fout weergegeven na een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

desalniettemin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:59:
Debian 13 Xfce geinstalleerd gisteren. Ik heb de live versie iso gedownload, want die heeft de Calmares installer, vind ik een fijner installatieproces dan met de Debian installer, maar de CEST tijd klopt niet. Die is 2 uur later. De UTC tijd klopt wel, maar die gebruikt Amsterdam/Europe niet. Debian 12 had dit probleem ook al. Debian 11 had dit niet.
Voorbeeld:
timedatectl
Local time: Do 2021-04-08 14:25:04 CEST
Universal time: Do 2021-04-08 12:25:04 UTC
RTC time: Do 2021-04-08 12:25:04
Time zone: Europe/Berlin (CEST, +0200)

Ik heb uiteindelijk dit in de terminal ingevoerd: timedatectl set-local-rtc 1 --adjust-system-clock
Kreeg ik een waarschuwing dat deze manier niet goed was ivm met zomer en wintertijd, maar het heeft wel mijn probleem opgelost, want nu wordt wel de correcte tijd weergegeven, ook na een herstart. Je kan het ook handmatig veranderen in de terminal, maar dan wordt het weer fout weergegeven na een herstart.
Ik had hetzelfde euvel met dual boot Linux Mint en Windows 11. Mint gaf de tijd goed aan, Windows liep twee uur achter. In Windows handmatig de tijd synchroniseren en het bleef bij de tijd. Totdat ik Linux weer opstarte.

Nu met alleen Linux op mijn NUC is het geen probleem. Met voorheen alleen Windows overigens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
SandsOfArrakis schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Ik had hetzelfde euvel met dual boot Linux Mint en Windows 11. Mint gaf de tijd goed aan, Windows liep twee uur achter. In Windows handmatig de tijd synchroniseren en het bleef bij de tijd. Totdat ik Linux weer opstarte.
Dat is niet echt een probleem, maar simpelweg een incompatibiliteit. Windows gaat er van uit dat de hardware klok in lokale tijd is, Linux gaat uit van UTC. Waarbij het gebruik van de lokale tijd sowieso maar raar is (zie tijdzone verhaal dus, CET vs CEST zal Windows dus de hardware klok moeten bijstellen, Linux niet). Met een registry aanpassing kun je Windows ook op basis van UTC als hardware klok laten werken en gaat dat gewoon goed. (Geen idee of Linux andersom ook overweg kan met een hardware klok in local time, maar IMO dus ook niet van belang omdat RTC correct(er) is/voelt voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb het inmiddels opgelost na het nodige zoekwerk. Alles in nu ook gesynchroniseerd. Was het eerst niet:

Local time: di 2025-08-12 17:53:34 CEST
Universal time: di 2025-08-12 15:53:34 UTC
RTC time: di 2025-08-12 15:53:34
Time zone: Europe/Amsterdam (CEST, +0200)
System clock synchronized: yes
NTP service: active
RTC in local TZ: no

https://hatchjs.com/unit-...esyncd-service-not-found/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Dat is niet echt een probleem, maar simpelweg een incompatibiliteit. Windows gaat er van uit dat de hardware klok in lokale tijd is, Linux gaat uit van UTC. Waarbij het gebruik van de lokale tijd sowieso maar raar is (zie tijdzone verhaal dus, CET vs CEST zal Windows dus de hardware klok moeten bijstellen, Linux niet). Met een registry aanpassing kun je Windows ook op basis van UTC als hardware klok laten werken en gaat dat gewoon goed. (Geen idee of Linux andersom ook overweg kan met een hardware klok in local time, maar IMO dus ook niet van belang omdat RTC correct(er) is/voelt voor mij).
Windows past idd de hardware klok aan. Linux zet deze in UTC en doet z'n eigen offset nav de tijdzone. Wanneer je naar het BIOS gaat, zal de klok bij een Windows systeem 'goed' staan, de tijd die voor die tijdzone van toepassing is, en bij een Linux systeem dus afwijken nav de UTC offset van je tijdzone.
desalniettemin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:54:
Ik heb het inmiddels opgelost na het nodige zoekwerk. Alles in nu ook gesynchroniseerd. Was het eerst niet:

Local time: di 2025-08-12 17:53:34 CEST
Universal time: di 2025-08-12 15:53:34 UTC
RTC time: di 2025-08-12 15:53:34
NTP service: active

https://hatchjs.com/unit-...esyncd-service-not-found/
Er is dus in feite niks verandert op 2 dingen na: het jaar staat nu wél op 2025 ipv 2021 en je bent 'opeens' 2 uur later in de tijd. Omdat je tijd ruim 4 jaar achter liep, is het niet heel gek dat het niet meer klopt. De offset is juist, alles was zoals je zou verwachten en ging goed vanuit Linux gezien vs de hardware klok. Alleen stond de hardware klok dus niet op de juiste dag en jaar.

Ik heb overigens een keer systemd-timesyncd gebruikt, maar was er niet tevreden over. Dacht dat het m'n pc was, of laptop van de zaak, maar iets ging niet helemaal lekker met het bijhouden van de tijd. Vond online ook ergens een bericht dat timesyncd niet echt in staat was om een grote correctie toe te passen, zeg direct de tijd 1-2 uur aanpassen als je van Windows kwam. Het kan alleen de klok iets sneller of langzamer laten lopen om uiteindelijk bij de juiste tijd aan te komen.

Een andere NTP client zoals Chrony, openntp, etc. kunnen dat wel. Op m'n pc gebruik ik openntpd. Die kan alleen grote stappen maken van een uur of meer als je het handmatig aanroep om een sync uit te voeren. Voor de rest doet het gewoon z'n ding op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Hero of Time Nee, het voorbeeld dat ik liet zien was niet van mij. Was ter illustratie. Het rare is dat dit alleen met Debian gebeurt. Meer gebruikers schijnen er last van te hebben. Vanaf versie 12. 11 had dit probleem niet en trouwens alle distro's die geinstalleerd heb ook niet. Enfin het is opgelost, dus het zal verder wel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 12-08-2025 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:51:
@Hero of Time Nee, het voorbeeld dat ik liet zien was niet van mij. Was ter illustratie. Het rare is dat dit alleen met Debian gebeurt. Meer gebruikers schijnen er last van te hebben. Vanaf versie 12. 11 had dit probleem niet en trouwens alle distro's die geinstalleerd heb ook niet. Enfin het is opgelost, dus het zal verder wel ;)
Toch apart dat je, ondanks de juiste tijden, het idee had dat het niet goed was. Dit is bij mij een paar seconden geleden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
$)>  timedatectl 
               Local time: Wed 2025-08-13 20:19:25 CEST
           Universal time: Wed 2025-08-13 18:19:25 UTC
                 RTC time: Wed 2025-08-13 18:19:26
              NTP service: n/a

Ik gebruik dus openntpd, daarom dat 'NTP service' op 'n/a' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ik heb mijn systemen een update naar Trixie gegeven (en sommige vers geinstalleerd, want dat kwam toch goed uit). Overal gaat dat goed, behalve de machines met nvidia gpu's. apt install nvidia-driver levert een rits Failed to start *service op. Een aantal nvidia gerelateerd, een dkms, en systemd-modules-load.service. Ik vind in de logs fouten als:

Failed to insert module nvidia_drm
en
Error running install command 'modprobe nvidia ; modprobe -i nvidia-current-modeset ' for module nvidia_modeset: retcode 1

Met bookworm leverde apt install nvidia-driver precies wat je denkt. Ook is het issue niet dat de gpus te oud zijn voor de driver (ik heb op 1 van de systemen onder ubuntu een nieuwer driver gedraaid). Er gaat dus iets mis in de config. Ik zie echter niemand met dezelfde meldingen. Iemand een idee? De systemen zijn helemaal vers, dus ik heb niets zelf geconfigged.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Brent, dat hoort eigenlijk in een eigen topic. Dubbelcheck of je linux-headers-amd64 hebt e.d. Bij https://bugs.debian.org/c...ble;package=nvidia-driver zie ik niet direct bug reports erover, maar voor de zekerheid, je hebt wel non-free-firmware toegevoegd/aan staan als sectie voor apt?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
non free firmware staat idd aan. De headers komen niet mee, maar de install lijkt wel goed te gaan, apt geeft geen fouten. Kan het nog eens met handmatige geinstalleerde headers doen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, headers zijn verplicht, het bevat de bestanden om kernel modules te kunnen maken. Zonder gebeurt er bar weinig. Net zoals je development packages moet hebben om iets van source te kunnen compilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Jolijter schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:17:
@toro De source van de Flathub website, zowel de frontend als de backend, zijn open source. Flatpak is open source. De packages op Flathub worden door middel van configuratiebestanden geïnstalleerd, deze staan ook op GitHub.

Voordat je met Flatpak een applicatie installeert kun je het manifest controleren.
Ik ben verder hier ingaan zoeken omdat ik privacy wise de USA steeds minder begin te vertrouwen.

De daadwerkelijk flatpak's van de meest populaire flatpak's staan niet op GitHub maar staan op de servers gehost door flathub zelf.

Ik pak de meest populaire flatpak's er even bij:

code:
1
2
3
4
5
6
flatpak list
Name                                               Application ID                                    Version                              Branch                 Installation
Firefox                                            org.mozilla.firefox                               141.0.3                              stable                 system
Brave                                              com.brave.Browser                                 1.81.135                             stable                 system
Vivaldi                                             com.vivaldi.Vivaldi                               7.5.3735.62                          stable                 system
LibreWolf                                         io.gitlab.librewolf-community                     141.0.3-1                            stable                 system

Eerder kon je met flatpak remote-info flathub package-name zien waar de install URL zich bevond. Dat staat daar niet meer tussen. Dat stond dan op blanco regel tussen Sdk en Commit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
flatpak remote-info flathub org.mozilla.firefox

Firefox - Fast, Private & Safe Web Browser

ID: org.mozilla.firefox
       Ref: app/org.mozilla.firefox/x86_64/stable
      Arch: x86_64
    Branch: stable
   Version: 141.0.3
   License: MPL-2.0
Collection: org.flathub.Stable
  Download: 111,2 MB
 Installed: 294,0 MB
   Runtime: org.freedesktop.Platform/x86_64/24.08
       Sdk: org.freedesktop.Sdk/x86_64/24.08

Commit: 271e026c410fc2b80582a11266863ba69a2d7b407f73299aa6b5adac8eaabffe
    Parent: b37a095bd9d514dae72a8a13627de12d06ca6d32a5bc37838102bdf4cc14e8e0
   Subject: Export org.mozilla.firefox
      Date: 2025-08-07 12:37:46 +0000

Maar met:
code:
1
2
3
flatpak remotes --show-details
Name    Title   URL                          Collection ID Subset Filter Priority Options … … Homepage             Icon
flathub Flathub https://dl.flathub.org/repo/ -             -      -      1        system  … … https://flathub.org/ https://dl.flathub.org/repo/logo.svg

Tevens word daar ook op gehost de Freedesktop SDK's die zo'n beetje veel, al dan niet alle flatpak's gebruiken.

Die repo serveert de flatpak's via het wereldwijde Fastly netwerk.
code:
1
2
3
host dl.flathub.org
dl.flathub.org is an alias for dualstack.n.sni.global.fastly.net.
dualstack.n.sni.global.fastly.net has address 151.101.37.91

De eigenaar van Flathub is Red Hat. Met wat omwegen kom je eerst bij de Freedesktop.org organisatie wat compleet in handen is van Red Hat. De organisatie die d.m.v. Red Hat medewerkers het Xlibre project gebanned hadden aldaar om hun eigen wayland te pushen.

Waarom is dit een privacy probleem? Omdat Red Hat niet langer te vertrouwen is doordat het nu IBM is. Het is een Amerikaans bedrijf wat aan de grillen van de Amerikaanse regel en wetgeving is onderworpen. De Amerikaanse politiek zich telkens meer en meer mengt in big tech en software. Kijk alleen maar naar al die politieke poppetjes die nu in de Mozilla raad zitten en de browser veranderd hebben tot een datamining tool.

Er is geen controle mogelijk op de beschikbaar gestelde binaries binnen in de flatpak's. Als daar aan gesleuteld is hebben eindgebruikers daar geen zicht en weet van dat mogelijk hun privacy in het geding is. Flatpak gebruikers weten hoogstwaarschijnlijk hier niet van als men flathub gebruikt.

Veel van ons gebruiken Linux, *BSD Unix omdat het zo zalig is. Maar ook om de privacy (en rust) dat het bied ten opzichte van Big Tech OS'en. Als gebruikers Flatpak gebruiken moeten ze rekening houden met het volgende:

Een Linux gebruiker heeft bijvoorbeeld een (EU) distro uitgekozen of Debian. Men heeft enige verwachting dat men iets van privacy kan verwachten bij het gebruik van die distro en de daarbij behorende packages repository's horend bij die distro. In het algemeen kan men verwachten dat de packages of source van packages in de bijbehorende repository's veilig is van malware of andere privacy problemen.

Op het moment dat de eindgebruiker externe binaries binnen gaat halen en draaien of externe source code binnenhaalt om te compilen en gaat draaien, is dat niet iets langer dat gegarandeerd is. Er is op dat moment geen zicht meer of de code die binnen is gehaald is vrij is van malware of mogelijke privacy ingrijpende dingen.

Hetzelfde geld voor het gebruik van flatpak in combinatie met Flathub. Er is geen zicht op wat er met de code is gedaan voor dat het bij de eindgebruikers terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoulli
@toro en nu? Geen flatpaks meer gebruiken? Het blijft een lastig verhaal. Snap gebruiken wordt afgeraden want ja, Snap is van Canonical (al gebruik ik zelf graag Ubuntu want het werkt uitstekend). Nu blijkt Flatpak dus ook niet ideaal te zijn. Wat blijft er dan over? Zelf alle programma's compilen? Of moet ik dan ook oppassen voor libraries van 3e partijen die misschien ook Amerikaans zijn?

Ik probeer privacy op de voorgrond te houden maar het word wel moeilijk zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Ghoulli schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:06:
@toro en nu? Geen flatpaks meer gebruiken? Het blijft een lastig verhaal. Snap gebruiken wordt afgeraden want ja, Snap is van Canonical (al gebruik ik zelf graag Ubuntu want het werkt uitstekend). Nu blijkt Flatpak dus ook niet ideaal te zijn. Wat blijft er dan over? Zelf alle programma's compilen? Of moet ik dan ook oppassen voor libraries van 3e partijen die misschien ook Amerikaans zijn?

Ik probeer privacy op de voorgrond te houden maar het word wel moeilijk zo...
Geen idee. Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik ben ook zoekende.

Ik doe alleen een waarneming en deel die, ik ben er ook niet blij mee @Ghoulli :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoulli
Niks tegen jou verder hoor, gevalletje don't shoot the messenger. Helaas dat het ons zo lastig gemaakt word. Voordat we te ver off-topic gaan houd ik het hier ook bij. Toch erg bedankt voor het uitzoeken ervan @toro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
@toro maar stel je zou het gentoo model overnemen en alles compileren van source dan heb je nog steeds geen garantie dat er vanuit een supply chain iets in de source code gestopt is waar je geen weet van hebt.

Je gaat namelijk niet letter voor letter de broncode doorlezen voordat je gaat compileren.

Ik denk nog steeds dat je beter redhat kunt draaien dan Microsoft. Juist omdat het allemaal te controleren is.

En als redhat 1x een streek uithaalt en aantoonbaar (want alles is te controleren) een backdoor pushed dan is het ook direct afgelopen met ze.

Je kunt de lijn nog verder doortrekken en zeggen dat GitHub evil is want van Microsoft en dus VS. Dan worden de opties ineens wel echt heel dun en denk ik dat we langzaam beter kunnen naar een offline bestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:56:
... en de browser veranderd hebben tot een datamining tool.
Het is iig nog volledig opt-out mogelijk itt Google Chrome en MS Edge waar het duidelijk is dat privacy niet bestaat. ;)
Linux gebruiker heeft bijvoorbeeld een .. distro uitgekozen of Debian.
Dus Debian noem je geen distro? ;)
Hetzelfde geld voor het gebruik van flatpak in combinatie met Flathub. Er is geen zicht op wat er met de code is gedaan voor dat het bij de eindgebruikers terecht komt.
Voor datzelfde geld ook Docker containers e.d. Je gebruikt een pre-build image zoals php+nginx, maar hoe weet je dat het ook precies is wat je zou krijgen als je zelf de packages van source compileert waar de container op gebaseerd is?

Paranoia gaat heel ver als je daar allemaal aan moet denken en bang bent dat er wat ongewenst in zit. Je zal met die gedachte geen enkel systeem meer kunnen gebruiken, geen plaats meer bezoeken of je data wordt al gebruikt. Deze vorm van wantrouwen is niet geschikt voor dit forum, daar zijn andere plekken voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:14:
[...]

Voor datzelfde geld ook Docker containers e.d. Je gebruikt een pre-build image zoals php+nginx, maar hoe weet je dat het ook precies is wat je zou krijgen als je zelf de packages van source compileert waar de container op gebaseerd is?
Het mooie bij Docker is is dat het is opgebouwd uit layers en je van elke layer precies de stap kunt zien op basis van welk commando (COPY / RUN / ... incl arguments waaronder bij RUN dus het exacte shell commando dat wordt uitgevoerd). Het aantal mogelijke "gaten" is daarbij dan in ieder geval gereduceerder.
En uiteraard is het in principe een stuk makkelijker om een Dockerfile te downloaden en valideren en zelf een docker build doen. Dan weet je sowieso welke "externe" bestanden er gebruikt worden (die met een COPY er in worden gekopieerd) en kun je ook downloads valideren (of RUN curl/wget/... vervangen door een COPY en het bestand zelf vooraf downloaden en valideren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Doe mij maar de .debs op Debian. Flatpaks vind ik niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gisteren iemand online geholpen met Steam installeren op Fedora. Had 't eerst via Flatpak gedaan, maar Steam wilde niet eens starten. |:( Instructies van Fedora Docs uitgevoerd, hierin wordt rpmfusion toegevoegd als repo en gaan. Tijdens het zoeken naar andere oplossingen zag ik meer en meer mensen die problemen hebben met Flatpaks, zoals dus niet kunnen starten ivm static permissions op /home oid, maar ook niet buiten je /home kunnen om een andere game library locatie toe te voegen.

Het idee is leuk en aardig, maar voor de simpele gebruiker die net overstapt naar Linux, is dit niet echt gebruiksvriendelijk. Die zullen na een uur aankloten en fout na fout tegenkomen weer terug rennen naar Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff
Hero of Time schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:31:
Gisteren iemand online geholpen met Steam installeren op Fedora. Had 't eerst via Flatpak gedaan, maar Steam wilde niet eens starten. |:( Instructies van Fedora Docs uitgevoerd, hierin wordt rpmfusion toegevoegd als repo en gaan. Tijdens het zoeken naar andere oplossingen zag ik meer en meer mensen die problemen hebben met Flatpaks, zoals dus niet kunnen starten ivm static permissions op /home oid, maar ook niet buiten je /home kunnen om een andere game library locatie toe te voegen.

Het idee is leuk en aardig, maar voor de simpele gebruiker die net overstapt naar Linux, is dit niet echt gebruiksvriendelijk. Die zullen na een uur aankloten en fout na fout tegenkomen weer terug rennen naar Windows.
Ik denk dat vanilla Fedora ook geen goede keus is voor een beginnende Linux gebruiker. Die is standaard veel te strikt. Verder is flathub volgens mij niet de default maar pushed Fedora zijn eigen flatpak repo. Kies je voor een optimized Fedora variant dan kijkt die wel naar flathub, heb je een optimized kernel en werkt je nvidia kaart direct zonder gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat vanilla Fedora ook geen goede keus is voor een beginnende Linux gebruiker. Die is standaard veel te strikt. Verder is flathub volgens mij niet de default maar pushed Fedora zijn eigen flatpak repo.
Deze persoon is gelukkig niet bang om wat met de terminal te doen, dus dat scheelt. En echt nieuw ook niet, met ervaring met Mint op een Mac. Maar dat je een andere flatpak repo krijgt helpt ook niet echt met het vinden van info voor als je tegen problemen aan loopt. Al helemaal als dus ogenschijnlijk hetzelfde package ander gedrag vertoond.
Kies je voor een optimized Fedora variant dan kijkt die wel naar flathub, heb je een optimized kernel en werkt je nvidia kaart direct zonder gedoe.
Scheelt dat de persoon die ik hielp, een AMD heeft. Die zat eerder naar Netrunner te kijken, een distro gebaseerd op Debian Stable met KDE als standaard DE. Maar wat de meerwaarde is, kon ik niet op de site vinden. De meest recente release van hun, Netrunner 25, is van februari en heeft daardoor Plasma 5.27. Gaf aan dat de huidige Debian Stable dan een betere keus is, dan een distro die eerder dit jaar een release had met een basis van 2 jaar oud.

Maar goed, we gaan het wel merken verders. Het is zelfs gelukt om een aparte schijf te formatteren en mounten. Met ook nog het herstellen van het opstarten, want een typo in fstab zorgde voor emergency mode. Ging herstarten na het aanpassen voordat we het hadden getest. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
  • Laatst online: 13:58
Inmiddels terug van vakantie en met de laptop van m'n ouders voor me ben ik begonnen met Fedora Kiniote op hun Lenovo Ideapad 520. De installatie ging vlot, zoals verwacht. Via Flathub heb ik wat extra applicaties geïnstalleerd. Ik loop tegen twee dingen aan. Het eerste is dat de fingerprint-lezer het niet doet, maar dat is niet aan Fedora of welke Linux distro dan ook te wijten, dit specifieke Synaptics apparaat wordt helaas niet ondersteund door fprintd. Er schijnt wel een project te zijn op Github dat Windows drivers kan gebruiken maar zo'n ramp is dit ook niet.

Wat ik lastiger vind, is het concept werken met Flatpaks op een immutable OS. Ik gebruik zelf al jaren Duplicati voor backups op m'n NAS. Ik heb dit ook jaren gebruikt op Macs en op Windows machines van familie. Helaas is er nog geen flatpak voor Duplicati, dit staat op hun backlog. Er zijn meer alternatieven, maar in dit geval heb ik Kopia met Rclone kunnen gebruiken. Ik heb er een aantal backups mee kunnen maken. Kopia werkt met het concept van een "policy" waarbij je ook geplande backups mee kunt maken. Daar moet Kopia dus wel actief voor zijn. Een systemd unit kan vermoedelijk niet, dus op een andere manier zou Kopia gestart moeten worden bij inloggen. Dat heb ik wel aangezet in KDE, maar dit werkt dus niet. M.a.w. ik kan beginnen met een workaround voor een workaround te maken, maar daar wacht ik nog maar even mee. Mijn ervaring is dat dit soort oplossingen op termijn een keer omvallen.

Ik heb openSUSE Aeon daarna geprobeerd, maar dat is echt nog niet klaar voor het grote publiek. Dat zeggen ze zelf ook, maar Nederlands als taal is schijnbaar niet mogelijk en Aeon in huidige staat wil je schijf versleutelen. Als je laptop geen TPM2 ondersteunt (en dat doet ie niet, want anders waren mijn ouders naar Windows 11 gegaan) dan is de fallback-optie van Aeon dat je een wachtwoord moet invoeren om te kunnen booten, waarna je opnieuw een wachtwoord in kunt voeren om in te loggen met een account.

Ik heb een USB-stick nu klaar liggen voor Linux Mint 22 en dit gaat 'm waarschijnlijk wel worden voor m'n ouders. Ik heb in Aeon nu Gnome gezien en dat wijkt wel af van gebruikersinteractie in Windows of met KDE. Ik verwacht dat ze met Cinnamon de minst steile leercurve zullen ervaren omdat linksonder het vertrekpunt zit om te kiezen wat ze willen doen en rechtsonder zien ze de klok en meldingen. Met Linux Mint kan ik ook opnieuw Duplicati in gebruik nemen (of Kopia moet hier wel met een systemd unit kunnen starten) maar mij lijkt een immutable/atomic distro voor mijzelf (en m'n ouders) nog even een stap te ver. Nederlandstalige interface is een must.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Mint goede keuze, want Cinnamon heeft een beetje de vertrouwde Windows look waardoor het makkelijker wennen is voor iemand nieuw met Linux.

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 17-08-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
D43m0n schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:01:

Wat ik lastiger vind, is het concept werken met Flatpaks op een immutable OS. Ik gebruik zelf al jaren Duplicati voor backups op m'n NAS. Ik heb dit ook jaren gebruikt op Macs en op Windows machines van familie. Helaas is er nog geen flatpak voor Duplicati, dit staat op hun backlog. Er zijn meer alternatieven, maar in dit geval heb ik Kopia met Rclone kunnen gebruiken. Ik heb er een aantal backups mee kunnen maken. Kopia werkt met het concept van een "policy" waarbij je ook geplande backups mee kunt maken. Daar moet Kopia dus wel actief voor zijn. Een systemd unit kan vermoedelijk niet, dus op een andere manier zou Kopia gestart moeten worden bij inloggen. Dat heb ik wel aangezet in KDE, maar dit werkt dus niet. M.a.w. ik kan beginnen met een workaround voor een workaround te maken, maar daar wacht ik nog maar even mee. Mijn ervaring is dat dit soort oplossingen op termijn een keer omvallen.
User applications zijn inderdaad even een omschakeling in een immutable OS. Ik ken zelf Duplicati niet, maar met rpm-ostree kun je ook applicaties "layeren" op je OS image. Standaard kun je daar dezelfde RPM applicaties mee installeren als dat je op een normale Fedora installatie kunt installeren. Kijk naar `rpm-ostree install` voor meer informatie. Omdat er bij elke wijziging een nieuw image wordt gemaakt zie je normaal gesproken pas na een reboot de nieuwe applicatie, maar met de --apply-live of kortweg -A option zie je die in de meeste gevallen gelijk.

Een andere optie is om het in een toolbox te draaien,

Het is ook prima mogelijk om systemd units te maken in Fedora Kinoite, dat gebruik ik zelf ook.

Als je denkt dat Linux Mint een betere match is moet je natuurlijk vooral daarvoor gaan d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door Jolijter op 17-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff
Ik wilde deze even met jullie delen. Dit is een lijstje met Fedora Immutable images die gebouwd zijn met Blue-Build.

https://bb-directory.github.io/

De komende tijd zal deze lijst verder worden uitgebreid.

Het mooie van deze manier van werken is dat je echt kan leren van elkaar hoe je OS is opgebouwd. Het is een beetje zoals NixOS dat bijvoorbeeld ook doet. Veel van deze images zijn echt instap klaar zonder dat je nog moet gaan zitten rommelen om dingen voor elkaar te krijgen.

Aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:27
L0g0ff schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:56:
Ik wilde deze even met jullie delen. Dit is een lijstje met Fedora Immutable images die gebouwd zijn met Blue-Build.

Het mooie van deze manier van werken is dat je echt kan leren van elkaar hoe je OS is opgebouwd. Het is een beetje zoals NixOS dat bijvoorbeeld ook doet. Veel van deze images zijn echt instap klaar zonder dat je nog moet gaan zitten rommelen om dingen voor elkaar te krijgen.

Ik mis meteen 1 grote Blue based distro. Bazzite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:57
L0g0ff schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:56:

Geinig, er is zelfs een build voor de ThinkPad T480S, die heb ik ook! Maar die draait vooralsnog EndeavourOS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Mark de Vaal schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik mis meteen 1 grote Blue based distro. Bazzite!
Ja 3 grote. Bazzite, Bluefin en Aurora ;)

Maar de grap is dat die eigenlijk geen bluebuild gebruiken. Die trappen een docker container af en doen alles zelf.

Helaas is de bluebuild documentatie op sommige vlakken soms nog wat matig en zit er af en toe nog wel een bugje in. Maar de snelheid van het team daar hoe ze soms acteren daar kan kan menig enterprise nog wat van leren.

Het mooie van deze lijst is dat je heel veel kunt opsteken hoe andere mensen hun image in elkaar hebben gezet. Dat gaat weer bijdragen aan de software zelf en de documentatie.

Het is echt een mooi project.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21
Heb van de week Aurora geïnstalleerd op de pc van mijn schoonvader. Wat mij betreft is het automatisch updaten echt een pre.
De printer toevoegen was helaas een heel gedoe, scanner ging juist probleemloos.

Wat ik mij nog wel afvraag weet iemand een immutable auto updating distributie waarbij het mogelijk is een OEM installatie te doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Deze week de onderdelen van een nieuwe pc binnengekregen, vanavond komt de GPU nog (maar de iGPU werkt wel prima :) ). Daarbij de sprong naar Linux gewaagd (na ~ 8 jaar MacOS). ~10-15 jaar geleden al wel een paar keer Ubuntu geprobeerd maar toen liep ik steeds vast en was ik er ook steeds snel klaar mee. Sinds een paar jaar goede ervaring met de Steam Deck, maar daar heb ik niet veel meer dan gamen via Steam en Emudeck op gedaan.

Nu Bazzite geinstalleerd en het gaat allemaal erg makkelijk. Zowel Gnome als KDE geprobeerd, KDE bevalt mij daarbij het beste met hoe ik werk (gelukkig kan je met rebase makkelijk even beiden proberen). Nog niet tegen problemen met de immutible kern aangelopen, waar ik tegen een grens liep (comfyui installeren) was het makkelijk opgelost met Distroshelf.

Tot nu toe dus erg positief, het voelt vaak nog een stuk doordachter dan op MacOS tegenwoordig. Linux heeft echt grote stappen gemaakt naar mijn beleving, in die 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Het wordt steeds beter. En niet alles wat niet goed werkt op Linux is de schuld van Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
svenk91 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:42:
Deze week de onderdelen van een nieuwe pc binnengekregen, vanavond komt de GPU nog (maar de iGPU werkt wel prima :) ). Daarbij de sprong naar Linux gewaagd (na ~ 8 jaar MacOS). ~10-15 jaar geleden al wel een paar keer Ubuntu geprobeerd maar toen liep ik steeds vast en was ik er ook steeds snel klaar mee. Sinds een paar jaar goede ervaring met de Steam Deck, maar daar heb ik niet veel meer dan gamen via Steam en Emudeck op gedaan.

Nu Bazzite geinstalleerd en het gaat allemaal erg makkelijk. Zowel Gnome als KDE geprobeerd, KDE bevalt mij daarbij het beste met hoe ik werk (gelukkig kan je met rebase makkelijk even beiden proberen). Nog niet tegen problemen met de immutible kern aangelopen, waar ik tegen een grens liep (comfyui installeren) was het makkelijk opgelost met Distroshelf.

Tot nu toe dus erg positief, het voelt vaak nog een stuk doordachter dan op MacOS tegenwoordig. Linux heeft echt grote stappen gemaakt naar mijn beleving, in die 10 jaar.
Weet wel dat rebase naar een andere window manager officieel unsupported is. Just saying ;)

Maar fijn om te te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
DVX73 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:49:
Heb van de week Aurora geïnstalleerd op de pc van mijn schoonvader. Wat mij betreft is het automatisch updaten echt een pre.
De printer toevoegen was helaas een heel gedoe, scanner ging juist probleemloos.

Wat ik mij nog wel afvraag weet iemand een immutable auto updating distributie waarbij het mogelijk is een OEM installatie te doen?
Dat ligt een beetje aan de printer. Als je printer IPP ondersteund dan werkt het allemaal meteen. Maar laatst wilde ik ook een printer van het werk installeren en toen heb ik via distrobox cups op cups moeten stapelen van het host systeem omdat je geen drivers kunt installeren op een immutable systeem. Ik had die drivers kunnen injecteren in mijn bluebuild maar ik haat printers met een passie dus drivers komen er niet in ;)

Mocht je willen weten hoe ik het opgelost heb check dan deze just file

https://github.com/L0g0ff...2Finstall_cups_canon.just

Wat bedoel je eigenlijk met een OEM installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
L0g0ff schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:29:
[...]

Weet wel dat rebase naar een andere window manager officieel unsupported is. Just saying ;)

Maar fijn om te te lezen :)
Ik las het idd, maar het zou vooral issue opleveren bij geïnstalleerde zaken en die had ik nog nauwelijks. In de praktijk was de enige issue dat je je instellingen en andere door de app opgeslagen gegevens kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:21
L0g0ff schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:36:
[...]

Dat ligt een beetje aan de printer. Als je printer IPP ondersteund dan werkt het allemaal meteen. Maar laatst wilde ik ook een printer van het werk installeren en toen heb ik via distrobox cups op cups moeten stapelen van het host systeem omdat je geen drivers kunt installeren op een immutable systeem. Ik had die drivers kunnen injecteren in mijn bluebuild maar ik haat printers met een passie dus drivers komen er niet in ;)

Mocht je willen weten hoe ik het opgelost heb check dan deze just file

https://github.com/L0g0ff...2Finstall_cups_canon.just

Wat bedoel je eigenlijk met een OEM installatie?
o.a. Ubuntu heeft die optie .
Met de installatie wordt geen gebruiker aangemaak, wel is het mogelijk aanpassingen te doen.
Met de eerste keer opstarten wordt gevraagd gebruiker aan te maken en taalinstellingen in te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Na een lange haat en liefde verhouding Debian weer eens een kans gegeven met een verse installatie op de desktop. Na lange tijd Ubuntu, Arch en Fedora hebben gebruikt.

Voorlopige conclusie: Debian 13 stable werk gelljk prachtig op de Asus NUC 14, geen enkel probleem. Blij verrast gezien eerdere ervaringen.

Wel een paar eigenaardigheden. Zo start Debian standaard niet op in quiet splash mode op zoals bij andere distro's. Met drive encryptie ziet dat er bij iedere boot allemaal clunky en gedateerd uit. Dat moet je zelf maar in de grub config aanpassen. Je krijgt dan wel gelijk een fraai Debian 13 splash screen. Waarom niet gelijk standaard?

Verder gebruikt Debian 13 bij een verse install nog steeds niet het debian.sources formaat, hoewel aanbevolen, waarom niet gelijk als standaard. Maar dit zijn kleinigheden.

Debian 13 Stable + Flatpak voor bij de tijd blijvende applicaties = een pracht van een OS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik zet de sources repo altijd uit, want die heb je toch helemaal niet nodig dacht ik? Of is Debian sources wat anders? Flatpask gebruik ik niet, want nemen veel te veel schijfruimte in.

[ Voor 38% gewijzigd door desalniettemin op 24-08-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
desalniettemin schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:29:
Ik zet de sources repo altijd uit, want die heb je toch helemaal niet nodig dacht ik? Of is Debian sources wat anders?
Ik neem aan dat @Corrigan de sources.list file(s) bedoelt. Oftewel: /etc/apt/sources.list en /etc/apt/sources.list.d/*.list. Dat zijn de bestanden waar apt zijn repositories vandaan tovert. En die bestanden zijn nu "legacy" en er is een nieuw bestandsformaat voor in de plaats gekomen. De upgrade guide (Bookworm naar Trixie) raad ook aan om de bestanden "te herschrijven" naar het nieuwe formaat. Maar ikzelf had toevallig afgelopen week ook een nieuwe installatie gedaan, en daarin staan dus (alleen) de "legacy" bestanden. Dus enerzijds raden ze aan het nieuwe formaat te gebruiken, maar tegelijkertijd bevat een nieuwe installatie nog altijd het oude formaat. Nu snap ik vanuit het standpunt van backwards compat dat je bij een upgrade zelf iets moet doen, maar dat een clean install niet het nieuwe format gebruikt is wel... raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:32:
[...]

Ik neem aan dat @Corrigan de sources.list file(s) bedoelt. Oftewel: /etc/apt/sources.list en /etc/apt/sources.list.d/*.list. Dat zijn de bestanden waar apt zijn repositories vandaan tovert. En die bestanden zijn nu "legacy" en er is een nieuw bestandsformaat voor in de plaats gekomen. De upgrade guide (Bookworm naar Trixie) raad ook aan om de bestanden "te herschrijven" naar het nieuwe formaat. Maar ikzelf had toevallig afgelopen week ook een nieuwe installatie gedaan, en daarin staan dus (alleen) de "legacy" bestanden. Dus enerzijds raden ze aan het nieuwe formaat te gebruiken, maar tegelijkertijd bevat een nieuwe installatie nog altijd het oude formaat. Nu snap ik vanuit het standpunt van backwards compat dat je bij een upgrade zelf iets moet doen, maar dat een clean install niet het nieuwe format gebruikt is wel... raar.
Klopt, het nieuwere deb822-style format. Volgens Debian zou dit nu de standaard zijn, maar blijkbaar nog niet voor bij een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Aha bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:37
Vraag me af hoeveel van de grote distros ingang hebben in bedrijfsleven. Weet van RHEL en Ubuntu dat ze goeie ondersteuning voor bedrijven bieden, maar vraag me af hoe dat zit met een Linux Mint, Arch etc. Of leven ze nagenoeg allemaal van 't support leveren aan de bedrijven/overheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Zou het niet weten, maar volgens mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
Sjah schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:33:
Vraag me af hoeveel van de grote distros ingang hebben in bedrijfsleven. Weet van RHEL en Ubuntu dat ze goeie ondersteuning voor bedrijven bieden, maar vraag me af hoe dat zit met een Linux Mint, Arch etc. Of leven ze nagenoeg allemaal van 't support leveren aan de bedrijven/overheid?
Volgens mij hebben al die community-driven distro's geen eigen ingang in het bedrijfsleven. Dat gezegd zijn er vast wel onafhankelijke bedrijven die support leveren aan bedrijven op een aantal van de community-driven distro's (zoals Debian).

De uitzonderingen zijn volgens mij RedHat, Suse, Cannonical (Ubuntu) en Oracle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Van het weekend toch moeten ingrijpen bij de Fedora Kinoite installatie van mijn schoonmoeder, al weet ik niet in hoeverre het aan Kinoite lag of aan Fedora zelf of nog iets anders. Ze belde dat ze geen internet meer had. Laptop paar keer opnieuw opgestart, router gereset, bleef het niet doen. Ze heeft een functietoets om wifi aan en uit te schakelen en die bleef op oranje (uit-stand). Uitendelijk een `rpm-ostree rollback` gedaan om terug te rollen naar de vorige versie, misschien lag het wel aan een driver oid. Ja hoor, wifi deed het weer. Voor de zekerheid gelijk een update naar de meest recente versie gedaan en de wifi bleef werken... Versie van 8 augustus deed het, versie van 14 augustus was stuk en versie van 29 augustus deed het weer.

In ieder geval, ik had zonder `rpm-ostree rollback` niet zomaar geweten hoe ik dit had moeten debuggen en fixen zonder internet. Nu was het een halfuurtje, het grootste gedeelte daarvan wachtend op herstarts/updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Is Fedora wel zo'n slimme keuze voor je schoonmoeder? Het is toch een distro met veel en snelle releases met het nieuwste van het nieuwste? En daarmee veel risico met zich mee brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:57
Bartjuh schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:30:
Is Fedora wel zo'n slimme keuze voor je schoonmoeder? Het is toch een distro met veel en snelle releases met het nieuwste van het nieuwste? En daarmee veel risico met zich mee brengt.
Ik gebruik Fedora Silverblue voor mijn vader (79) en dat gaat vooralsnog fantastisch, hij is altijd up-to-date en in geval van nood kan je dus roll back doen. Meeste programma's die hij gebruikt als Flatpak toegevoegd, dus ook daar weinig verstoring van OS. Ik vind het juist iets voor de (schoon) moeder/vader eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Bartjuh schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:30:
Verder bevalt het supergoed vanwege de automatische updates en juist de genoemde rollback functie. Voor mij is het ook makkelijker dat ze regelmatig kleine wijzigingen heeft waar ze zichzelf mee redt dan dat ik bij een major release een fragiele update procedure moet doorgaan en haar opnieuw moet leren de computer te gebruiken.

"veel risico" is relatief. Het is niet alsof Fedora een soort wilde westen is qua updates die niet getest zijn oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In de gebruikelijke, non-immutable versies heb je ook nog 'dnf undo' of vergelijkbaar. Te zien via 'dnf history' voor wat er is verandert en dan kan je een history nummer opgeven om terug te draaien. Je zou hiermee ook een tussen item kunnen terugdraaien, als die niet een conflict heeft met een nieuwere regel in de history. Dus stel dat item 9 een nieuwe kernel is en 10 is je GUI update, kan je de kernel terugdraaien zonder je GUI ook een versie terug te zetten.

Heb er niet veel mee gedaan overigens, weet alleen dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Voor Bluefin zijn er ook builds op basis van centos stream die ook immutable zijn. Die basis blijft veel langer hetzelfde. Deze versie zit eigenlijk tussen de Fedora bleeding en redhat stable.

Dan heb je ook nog de zogenaamde gts releases. Dit is Fedora -1. Die zitten nu op 41.

Dan kun je ook altijd nog een eigen build bouwen (bluebuild) en die maar 1x in de week updaten bijvoorbeeld. Je bent dan helemaal vrij welke fundering je pakt en zo kun je doorstapelen. Die flatpaks updaten zichzelf toch in de achtergrond.

Als ik mijn ouders op een immutable zou zetten dan zou ik ook zelf een build maken. Voordeel is dat je ook meteen een pakket of config file kan pushen ;)

Zo heb ik ook recent een eigen Surface versie gebouwd omdat universal blue aangegeven had te stoppen met dedicated Surface en Asus builds. In die surface build zit de "officiële" Surface-linux kernel. Dan blijven die apparaten ook gewoon werken als in oktober Fedora 42 uitkomt en support dan vervalt.

Overigens las ik dat bazzite vorige week besloten had wel surface en Asus gaan blijven supporten. Die nemen nu alle surface patches mee in hun mainstream build.

Afijn mijn punt; het is niet ingewikkeld om een eigen build te maken om een hoop gedoe te voorkomen haha.

• Veelstekel
  • Laatst online: 09:37
Welke distro raden jullie mij aan?

Primaire vragen
• Om wat voor systeem gaat het?
Laptop HP Elitebook 840G2
i5-5300
16Gb geheugen
230Gb SSD

• Wat ben je van plan met het systeem?
2e lightweight laptop als desktop.
Browsen (Liefst firefox met al mijn add-ons)
Films kijken (Youtube en via de NAS)
Verder nice to haves:
- Office 365 (mag via het web, maar wel integratie om documenten te openen)
- Google Play Apps (Android Apps dus)
- Simpele spellen (Steam, Gog, Epic)
- Een "werkbaar" ecosysteem, dus vanaf een "store" applicaties installeren / deinstalleren

• Wil je iets dat out-of-the-box/klik-klik-klaar werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Beide is prima! Maar het moet wel "clean" zijn er werken.

• Heb je liever recentere software (en drivers!) of ga je puur voor stabiliteit?
Mag ook beiden, experimenteel mag; mits het werkt ;-)

Secundaire vragen (optioneel)
• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
FydeOS

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?

Windows 10 - Geen updates

Windows 11 - Niet supported; door processor. (Wellicht ga ik hier weer naar terug)

FydeOs 19 Legacy - Ge-wel-dig! Werkte prima had eigenlijk alles wat ik wilde met Linux Subsytem voor Docker, Android Subsystem voor Google play. Optioneel Google Account
Maar:
Office 365 koppeling had Fyde Os 20 nodig; deze werkte niet niet goed op de laptop (touchpad werkte niet goed, Android subsystem installeerde niet goed). FydeOS 20 wordt niet ondersteund op mijn 5e generatie Intel :(

QubesOS:
Leuk concept! Ik hou van de segmentering
Maar:
Youtube 1080p kijken was niet te doen (geen Hardware versnelling)
Na slaap modus deed het toetsen bord het niet meer goed voor het invoeren van mijn wachtwoord.

Hackintosh:
https://github.com/KAnggara75/Hackintosh
https://www.reddit.com/r/...g_on_hp_elitebook_840_g2/
Ik kreeg het zelf niet aan de praat :( Maar ik ga nog een poging wagen

Linux Mint
Eerste poging booten: System reset (boot loop)
EFI utigeschakeld en opnieuw geinstalleerd: Helemaal niks meer
Bios naar default; nieuwe installatie. Ja hij start!
Tor Browser installatie vanuit de Appstore: 1.9GB downloaden aan dependencies! En start niet op
Tor Browser verwijderen verwijderd maar een deel; maar niet alle extra dependencies.
Tor Browser via torproject.org; start prima op maar simpel slepen naar het shortcut menu er onder werkt niet. Uiteindelijk panel per ongeluk verwijderd en startmenu in het geheel weg :(
Steam: Doom 3 geprobeerd; werkte niet. Andere proton versie geselecteerd daarna werkte deze wel.
Waydroid geprobeerd; eerst nieuwe sessie met Wayland moeten starten (Experimental!); Waydroid --> Zwart scherm doet niks

• Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
Nee

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Veelstekel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:41:

Primaire vragen
i5-5300
16Gb geheugen
230Gb SSD

Verder nice to haves:
- Een "werkbaar" ecosysteem, dus vanaf een "store" applicaties installeren / deinstalleren
MS365 ga je buiten de browser nergens native kunnen draaien. Er zijn alleen desktop versies voor Windows en MacOS. De 'apps' voor Android zijn ook beperkt in functionaliteit.
Welke Android apps zou je willen draaien en doe je dat nu ook met Windows?
Voor simpele spellen is Epic eigenlijk al kansloos, die launcher is een drama. Heb gehoord dat het op Windows al 'meh' is, met Linux is het dan al helemaal feest.
Het noemen van een 'store' systeem is grappig, want het hele principe van Linux is al sinds de oudheid via repositories. Oftewel, een centrale plek waar je je software en updates krijgt. Het is niet zoals bij Windows en MacOS met een enorme versplintering en zoektocht naar de download knop op websites. Zeker op Windows is de store praktisch leeg.
FydeOS
De vraag is voor DE, niet distro. ;) Even gekeken wat FydeOS zou zijn en lijkt meer op een fork van ChromeOS/Flex. Andere distro's zoals Fedora, Debian, Ubuntu, OpenSuse zullen niet deze desktop omgeving hebben, dus specifiek 'FydeOS' noemen beperkt je tot dit systeem. Kijk dus even naar andere, zoals Gnome, KDE, Hyprland, etc.

Windows 11 - Niet supported; door processor. (Wellicht ga ik hier weer naar terug)
Met 16 GB heb je voldoende geheugen, maar voor de rest zal je niet blij zijn met Windows op je oude hardware. Te veel dingen die op de achtergrond draaien om een degelijke ervaring te houden. Je zal dat merken bij meerdere dingen, games draaien wellicht niet lekker of zullen duidelijke stutters hebben.
FydeOs 19 Legacy - Ge-wel-dig! Werkte prima had eigenlijk alles wat ik wilde met Linux Subsytem voor Docker, Android Subsystem voor Google play. Optioneel Google Account
Maar:
Office 365 koppeling had Fyde Os 20 nodig; deze werkte niet niet goed op de laptop (touchpad werkte niet goed, Android subsystem installeerde niet goed). FydeOS 20 wordt niet ondersteund op mijn 5e generatie Intel :(
Klinkt dus als een Windows situatie: wat wél werkt krijgt geen updates meer en wat je nog als extra wilt wordt niet meer ondersteund voor je hardware.
Hackintosh:
Wil je echt jezelf zo enorm beperken met een gesloten ecosysteem dat nergens meer ondersteund wordt en driekwart van wat je wilt al niet kan? Linux software? Vergeet het maar. Android? Kansloos. Games? Succes daarmee.
Linux Mint
Tor Browser installatie vanuit de Appstore: 1.9GB downloaden aan dependencies! En start niet op
Tor Browser verwijderen verwijderd maar een deel; maar niet alle extra dependencies.
Tor Browser via torproject.org; start prima op maar simpel slepen naar het shortcut menu er onder werkt niet. Uiteindelijk panel per ongeluk verwijderd en startmenu in het geheel weg :(
Je bent nog niet bekend met het feit dat een snelkoppeling een 'launcher' heet en als widget op panels geplaatst wordt. Wil je het in het applicatiemenu hebben, dan moet je een .desktop bestand aanmaken in $HOME/.local/share/applications/. Sleur & Pleur is niet hoe het werkt, dat kan zelfs op Windows fout gaat (verplaatsen van .exe ipv snelkoppeling maken).
Nee
Bijzondere opmerking met je herhalende wenst om MS365 software aan de praat te krijgen. ;) Als je echt niet vast zit, trap het er dan uit en gebruik LibreOffice.

• L0g0ff
Veelstekel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:41:

Primaire vragen
i5-5300
16Gb geheugen
230Gb SSD

Verder nice to haves:

• Wil je iets dat out-of-the-box/klik-klik-klaar werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen?
Beide is prima! Maar het moet wel "clean" zijn er werken.

• Heb je liever recentere software (en drivers!) of ga je puur voor stabiliteit?
Mag ook beiden, experimenteel mag; mits het werkt ;-)

FydeOS

Maar:

QubesOS:
Leuk concept! Ik hou van de segmentering
Maar:
Youtube 1080p kijken was niet te doen (geen Hardware versnelling)
Na slaap modus deed het toetsen bord het niet meer goed voor het invoeren van mijn wachtwoord.

Hackintosh:

Linux Mint
Steam: Doom 3 geprobeerd; werkte niet. Andere proton versie geselecteerd daarna werkte deze wel.
Waydroid geprobeerd; eerst nieuwe sessie met Wayland moeten starten (Experimental!); Waydroid --> Zwart scherm doet niks

Nee
Bazzite. Out of the box goed algemene hardware support.

Waydroid voor android (als begrijp ik niet helemaal het nut van android apps als je ook gewoon native apps kan draaien).

OnlyOffice (zit in bazaar dat is je app Store). Is een prima alternatief als je ms office gewend bent.

Out-of-the-box steam, lutris etc gaming support.

Distrobox voor alles wat je wil wat wat niet native draait.

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:27
L0g0ff schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:24:
[...]

Bazzite. Out of the box goed algemene hardware support.

Waydroid voor android (als begrijp ik niet helemaal het nut van android apps als je ook gewoon native apps kan draaien).

OnlyOffice (zit in bazaar dat is je app Store). Is een prima alternatief als je ms office gewend bent.

Out-of-the-box steam, lutris etc gaming support.

Distrobox voor alles wat je wil wat wat niet native draait.
Waarom geen Nobara of CachyOS? Voor gaming is Cachy toch echt nummer 1 op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
Hero of Time schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:59:
[...]
MS365 ga je buiten de browser nergens native kunnen draaien. Er zijn alleen desktop versies voor Windows en MacOS. De 'apps' voor Android zijn ook beperkt in functionaliteit.
Ik heb een Office 365 family abonnement die ik graag zou willen gebruiken. Een webversie is echter ook voldoende, maar wel graag met integratie als ik op een "Office"-bestand dubbel klik. De andere desktop PCs thuis zijn allemaal Windows, als mijn zoon dus iets maakt met Word op de "gamepc" wil ik dit graag op deze laptop kunnen printen etc.

Wellicht dat dit zou werken? "Office365WebDesktop Snap."
https://askubuntu.com/que...ike-a-desktop-application
Welke Android apps zou je willen draaien en doe je dat nu ook met Windows?
Goede vraag; ik heb Google Play Pass; dus de mogelijkheid om spelletjes etc met de playpass te installeren zoals Return to Monkey Island, Professor Layton etc is fijn. Ik snap dat er ook "PC"-versies van zijn maar om dit weer extra aan te schaffen. Verder vooral apps die je ook als PWA's kunt gebruiken (Netflix, NLZiet, Bankier apps etc.). En Keepass2Android met Onedrive integratie.
Maar, inderdaad ik gebruik dit niet met Windows; ik heb even BlueStacks geprobeerd maar dat voelde wat klunky aan. De Keepass versie van Windows heeft met plugins wel Onedrive integratie ik moet nog uitzoeken of zoiets ook voor Linux is.
Voor simpele spellen is Epic eigenlijk al kansloos, die launcher is een drama. Heb gehoord dat het op Windows al 'meh' is, met Linux is het dan al helemaal feest.
Epic game store is ook geen must; dan strepen we die af ;-)
Het noemen van een 'store' systeem is grappig, want het hele principe van Linux is al sinds de oudheid via repositories. Oftewel, een centrale plek waar je je software en updates krijgt. Het is niet zoals bij Windows en MacOS met een enorme versplintering en zoektocht naar de download knop op websites. Zeker op Windows is de store praktisch leeg.
Mijn ervaring van de Linux store is dat het een samenraapsel is van applicaties die niet goed samen werken. Dus andere interfaces (Gnome, KDE, native X). Zaken die veel dependencies ophalen (Tor Browser), Zaken die wel installeren maar neit werken (Tor Browser). Zaken waar in de comments staat wat je nog als root erbij moet installeren in de Command Line (Steam). Ik heb altijd het gevoel dat ik na 6 maanden het beste weer een schone installatie kan doen omdat er zo veel achterblijft.
Voor Windows gebruik ik UniGetUI, dat bevalt me wel goed.
Voor Mac gebruik ik homebrew; ook deze lijkt wel aardig te werken.

[quote]
[...]
De vraag is voor DE, niet distro. ;) Even gekeken wat FydeOS zou zijn en lijkt meer op een fork van ChromeOS/Flex. Andere distro's zoals Fedora, Debian, Ubuntu, OpenSuse zullen niet deze desktop omgeving hebben, dus specifiek 'FydeOS' noemen beperkt je tot dit systeem. Kijk dus even naar andere, zoals Gnome, KDE, Hyprland, etc.
[/quote[
Ah... Dan heb ik geen voorkeur; hoewel ik de standaard desktop van Ubuntu er m.i. niet uitziet. Mint desktop ziet er standaard prima uit.
[...]

Met 16 GB heb je voldoende geheugen, maar voor de rest zal je niet blij zijn met Windows op je oude hardware. Te veel dingen die op de achtergrond draaien om een degelijke ervaring te houden. Je zal dat merken bij meerdere dingen, games draaien wellicht niet lekker of zullen duidelijke stutters hebben.
Ok, dan strepen we die af.
[...]
Klinkt dus als een Windows situatie: wat wél werkt krijgt geen updates meer en wat je nog als extra wilt wordt niet meer ondersteund voor je hardware.
Klopt helemaal, als FydeOs 19 ondersteund zou blijven voor mijn laptop was dat mijn keuze geweest.
[...]
Wil je echt jezelf zo enorm beperken met een gesloten ecosysteem dat nergens meer ondersteund wordt en driekwart van wat je wilt al niet kan? Linux software? Vergeet het maar. Android? Kansloos. Games? Succes daarmee.
Tja met Mac is mijn grootste probleem weer de upgrades. Mocht het werken dan heb je kans dat bij iedere update het systeem weer totaal gebricked is door alle custom Kexts etc. Linux software niet echt nodig op de Mac (Docker desktop draait er prima op, voor alles wat ik wil).
[...]

Je bent nog niet bekend met het feit dat een snelkoppeling een 'launcher' heet en als widget op panels geplaatst wordt. Wil je het in het applicatiemenu hebben, dan moet je een .desktop bestand aanmaken in $HOME/.local/share/applications/. Sleur & Pleur is niet hoe het werkt, dat kan zelfs op Windows fout gaat (verplaatsen van .exe ipv snelkoppeling maken).
Klopt; Enig suggestie hoe ik mijn startmenu weer terug krijg? Momenteel is mijn snelste optie om het wederom opnieuw te installeren. Precies wat je hier beschrijft is niet echt intuitief. Maar misschien moet ik daar dan tijd in investeren.
[...]
Bijzondere opmerking met je herhalende wenst om MS365 software aan de praat te krijgen. ;) Als je echt niet vast zit, trap het er dan uit en gebruik LibreOffice.
Nou ja, ik zit niet aan de native versie vast ;-) Als de snelkoppelingen met Office 365 Web goed werken ben ik ook al te vreden.

Bedankt iig voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veelstekel
Btw mbt tot Bazzite, Nobara of CachyOs:

Misschien dat ik wat onduidelijk was ;-)
Maar ik ben niet op zoek naar een distro specifiek voor games. Games zijn een nice to have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Veelstekel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:55:

[...]

Voor de epic en gog winkels is de heroic games launcher hier een grote favoriet.

Het gaat natuurlijk niet helpen bij spellen met heel strikte anti-cheat (als fortnite), maar verder werkt heroic naar mijn (on)bescheiden mening zelfs prettiger dan steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter

In mijn ervaring draait de Epic Game Store en de games in mijn library prima via Lutris. Dat is op Fedora Silverblue, maar dat zou verder niet zoveel moeten uitmaken.
Veelstekel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:57:
Btw mbt tot Bazzite, Nobara of CachyOs:

Misschien dat ik wat onduidelijk was ;-)
Maar ik ben niet op zoek naar een distro specifiek voor games. Games zijn een nice to have.
Dat is wel wat verwarrend omdat je het net nog een gamepc noemt. Verder zijn distro's specifiek voor games ook prima voor algemeen gebruik. Het idee is dat ze wat minder hoofdpijn geven wanneer je dan daadwerkelijk games wilt spelen. Met die insteek zou je ze dus niet zomaar moeten wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
AnonymousGerbil schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:37:
[...]

Voor de epic en gog winkels is de heroic games launcher hier een grote favoriet.

Het gaat natuurlijk niet helpen bij spellen met heel strikte anti-cheat (als fortnite), maar verder werkt heroic naar mijn (on)bescheiden mening zelfs prettiger dan steam.
Ik gebruik onder Debian 13 ook Heroic Games Launcher. Het is ook mogelijk om vanuit deze launcher een game toe te voegen aan je Steam Library als je (zoals ik) de rest van je games in Steam hebt staan. 8)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Ik heb een Office 365 family abonnement die ik graag zou willen gebruiken. Een webversie is echter ook voldoende, maar wel graag met integratie als ik op een "Office"-bestand dubbel klik. De andere desktop PCs thuis zijn allemaal Windows, als mijn zoon dus iets maakt met Word op de "gamepc" wil ik dit graag op deze laptop kunnen printen etc.

Wellicht dat dit zou werken? "Office365WebDesktop Snap."
https://askubuntu.com/que...ike-a-desktop-application
Eigenlijk gaat niks werken dat de webversie aanbied om lokale bestanden te bewerken. Om het document van je zoon te openen en bewerken moet dat via Onedrive en O365 online gaan. Maar diezelfde O365 web kan geen lokaal documentje openen of opslaan.

Vergelijk het met een kinderzitje (document) in de auto (Office web). Dat zitje kan je uit de auto halen en naar binnen brengen. En ook weer naar buiten in de auto plaatsen. Maar je kan niet de gehele auto even in huis halen (al proberen sommige mensen dat wel :+ ).

Dus denk ook even wáár je de documenten wilt hebben om te kunnen openen/bewerken.
[...]

Goede vraag; ik heb Google Play Pass; dus de mogelijkheid om spelletjes etc met de playpass te installeren zoals Return to Monkey Island, Professor Layton etc is fijn. Ik snap dat er ook "PC"-versies van zijn maar om dit weer extra aan te schaffen. Verder vooral apps die je ook als PWA's kunt gebruiken (Netflix, NLZiet, Bankier apps etc.). En Keepass2Android met Onedrive integratie.
Ik weet niet of het zinvol is om de overhead van Android er bij te hebben op een toch al oud systeem dat geen snelheidsrecords haalt. En met iets als https://support.google.co...210?hl=en&msgid=239276944 is het de vraag of je Play Pass wel op pc kan gebruiken.
Maar, inderdaad ik gebruik dit niet met Windows; ik heb even BlueStacks geprobeerd maar dat voelde wat klunky aan. De Keepass versie van Windows heeft met plugins wel Onedrive integratie ik moet nog uitzoeken of zoiets ook voor Linux is.
Ik zag toevallig KeePass databank delen met verschillende devices langs komen. Er zitten wellicht wat haken en ogen aan de directe sync met OneDrive en andere cloud opslag. Maar je kan op Linux natuurlijk gewoon de OneDrive sync client installeren, zorgen dat het bestand altijd lokaal beschikbaar is en met bijvoorbeeld KeepassXC werken. Want de 'oudere' Keepass en Keepass2 laten qua looks nogal te wensen over zeg maar. En functioneel is het op Linux ook niet heel best vergeleken met XC.
[...]

Minder kopzorgen is beter. Men geeft hierboven wel aan dat het aan de praat te krijgen is, maar als het mogelijk is het helemaal niet nodig te hebben is dat beter.
[...]

Mijn ervaring van de Linux store is dat het een samenraapsel is van applicaties die niet goed samen werken. Dus andere interfaces (Gnome, KDE, native X). Zaken die veel dependencies ophalen (Tor Browser), Zaken die wel installeren maar neit werken (Tor Browser). Zaken waar in de comments staat wat je nog als root erbij moet installeren in de Command Line (Steam). Ik heb altijd het gevoel dat ik na 6 maanden het beste weer een schone installatie kan doen omdat er zo veel achterblijft.
Voor Windows gebruik ik UniGetUI, dat bevalt me wel goed.
Linux heeft niet echt een store zoals je op mobiel kent. Er is Flathub en Snapcraft. Beide bieden software aan als totaalpakket en heeft z'n voor- en nadelen.

Als je alleen kijkt naar de gebruikelijke repositories, dan heb je idd te maken met dependencies van pakketten. En afhankelijk van welke toolkit deze gebruikt en welke je al geïnstalleerd hebt voor je desktop omgeving kan het inderdaad zijn dat je een paar of enkele tientallen extra packages nodig hebt. Maar kijk er ook van de andere kant eens naar. Als je bijvoorbeeld een Flatpak of Snap package download, heeft die zo'n beetje alle dependencies erin zitten. Dat maakt ze ook gelijk een stuk groter. Tenzij er onder water intelligent omgegaan wordt hiermee, kan je dus de GTK toolkit meerdere keren op je systeem hebben, met ook nog eens verschillende versies naar gelang de packages de libraries bijwerken.

Je noemt 2x Tor Browser als iets met issues en geeft Linux de schuld. Iets zegt mij dat het eerder een probleem van het pakket zelf is.
Voor Mac gebruik ik homebrew; ook deze lijkt wel aardig te werken.
Ik heb zakelijk gezien wat Homebrew doet. Het is voor sommige een noodzaak, maar het hele principe en opzet vind ik vergeleken met de filosofie van repositories een walgelijke, ranzige bende dat niet multi-user vriendelijk is.
[...]

Ah... Dan heb ik geen voorkeur; hoewel ik de standaard desktop van Ubuntu er m.i. niet uitziet. Mint desktop ziet er standaard prima uit.
Ubuntu en Fedora gebruiken standaard Gnome, maar er zijn andere smaken beschikbaar die een andere DE bieden, zoals KDE of Xfce. Mint gebruikt dan weer standaard Cinnamon en bied een tweede optie met Mate. Beide zijn aardig vergelijkbaar, maar hebben best een oud uiterlijk met de grijze kleurenset. Kijk eens in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor een idee van welke DEs er zijn en hoe ze er ongeveer eruit zien (met thema's zien ze er anders uit en sommige hebben uitgebreide aanpasmogelijkheden waardoor de layouts in screenshots kunnen afwijken).
[...]

Tja met Mac is mijn grootste probleem weer de upgrades. Mocht het werken dan heb je kans dat bij iedere update het systeem weer totaal gebricked is door alle custom Kexts etc. Linux software niet echt nodig op de Mac (Docker desktop draait er prima op, voor alles wat ik wil).
Waarom heb je dat dan genoemd als alternatief? En dan ook nog eens aangeven dat je nog een poging gaat wagen nadat de eerste was mislukt. Klinkt eerder dat je al de keus hebt gemaakt het helemaal niet als optie te zien. Ik zou MacOS zelf al niet eens als optie beschouwen als je al niet hun hardware hebt en dan nog wil ik het persoonlijk niet gebruiken.
[...]

Klopt; Enig suggestie hoe ik mijn startmenu weer terug krijg? Momenteel is mijn snelste optie om het wederom opnieuw te installeren. Precies wat je hier beschrijft is niet echt intuitief. Maar misschien moet ik daar dan tijd in investeren.
Als de knop zelf weg is, zou je die widget weer terug moeten kunnen zetten op het panel door het panel aan te passen. Maar ik ben niet bekend met Cinnamon en Mate om precies te weten wat je moet doen. Was het nou KDE of Xfce, dan wel.
[...]

Nou ja, ik zit niet aan de native versie vast ;-) Als de snelkoppelingen met Office 365 Web goed werken ben ik ook al te vreden.
Er zal dus geen native optie zijn om die twee te koppelen tenzij je dus puur op web blijft. Omdat dit meer een systeem is voor 'er bij' en je andere systemen in huis Windows draaien, zou ik het voor dit systeem opzij zetten als functionele eis. Om 'even snel' wat te doen is web prima, voor uitgebreid een boek schrijven lijkt het mij wat minder geschikt als er betere alternatieven in huis aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Mark de Vaal schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:49:
[...]

Waarom geen Nobara of CachyOS? Voor gaming is Cachy toch echt nummer 1 op dit moment.
Vooral omdat ik ervaring heb met bazzite (en niet met die andere 2) en kan vertellen dat het super goed werkt voor deze use case. Daarnaast ben ik pro-immutable. Dat is zo fijn en stabiel dat ik het iedereen aan kan raden ;) het is een iets andere werkwijze maar daardoor blijft je basis altijd stabiel. Bij alle andere desktop OS'en verzin ik altijd weer een nieuwe use case waardoor heel mijn systeem weer op zijn kop staat na een half jaar en ik echt niet meer weet waar repo x, git clone versie y of npm/deb/rpm pakketje z voor is.

Nu zit iedere use case in een container en ben ik "uitgespeeld" drop ik de container en alles blijft schoon. Denk ik de volgende keer weer dezelfde usecase snel te willen opstarten dan maak ik een just file aan en kan ik met ujust --choose direct starten wat ik de vorige keer bij elkaar heb zitten hacken.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Hero of Time schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:31:

Steam is wel een speciale. Ik heb m zelf gewoon via de website gedownload na issues met het importeren van "non-steam games" in de flatpak versie. Ook Fedora, trouwens.

Yes, but no.

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:43
Misschien dan toch beter een gaming distro kiezen. Op Pop OS kon ik Steam (deb) gewoon installeren uit de shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

108rogar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:43:
Misschien dan toch beter een gaming distro kiezen. Op Pop OS kon ik Steam (deb) gewoon installeren uit de shop.
Nah, Debian heeft Steam ook gewoon in de repo zitten en is verre van een game georiënteerde distro. Dit heeft meer te maken met de Flatpak versie en mogelijk de Fedora eigen hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

108rogar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:43:
Mint heeft via de repo Steam aan boord. Werkt hier prima.

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.