Op de desktop gaat bazzite-gnome-nvidia ook mooi. De GTX 1060 werd direct goed geconfigureerd, mijn Thrustmaster T150 werkte ook gelijk met Force Feedback. Twee zaken waar ik met NixOS en Fedora een tijdje voor heb moeten stoeien.
Bazzite is prima inderdaad. Het is vooral mooi omdat Linux verder gaat waar Windows ondersteuning dreigt te stoppen en het is ook een prachtig OS. CachyOS doet het ook goed, maar is een rolling release wat niet altijd fijn is. Voor de meeste eenvoud is Bazzite meer dan prima.Jolijter schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:31:
Op de desktop gaat bazzite-gnome-nvidia ook mooi. De GTX 1060 werd direct goed geconfigureerd, mijn Thrustmaster T150 werkte ook gelijk met Force Feedback. Twee zaken waar ik met NixOS en Fedora een tijdje voor heb moeten stoeien.
Hier op de desktop staat Windows 11. Op mijn 6 jaar oude gamelaptop (rtx3060, intel 11800H, 16 GB) heb ik CachyOS gezet en het apparaat loopt er lekker op. Het nadeel van CachyOS is dat je het makkelijk kunt 'slopen' en je verstand moet hebben van bootmanagers om deze goed op te zetten. CachyOS is sneller dan Bazzite, maar daardoor niet de eerste keus. Bazzite is stabieler en meer foolproof.
Ik ben dan ook benieuwd hoe het je gaat bevallenIk had als test mijn laptop met Fedora Silverblue laten rebasen op bazzite-gnome-nvidia (de 1050TI kan die ook gebruiken). Dat ging prima! Omdat het allebei Gnome is heb je ook geen vreemde DE configuratie conflicten. Super om geen RPM Fusion meer nodig te hebben voor NVidia drivers. Ik ga nog even verder spelen met wat Bazzite allemaal te bieden heeft bovenop Silverblue.
Ik merk dat eenvoud voor mij steeds belangrijker wordt. Met drie kleine kinderen wil ik in de beperkte vrije tijd die ik heb vooral doen wat ik graag wil doen (zoals even een game spelen), en tinkeren met een OS is niet meer waar ik energie van krijg.jimh307 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Bazzite is prima inderdaad. Het is vooral mooi omdat Linux verder gaat waar Windows ondersteuning dreigt te stoppen en het is ook een prachtig OS. CachyOS doet het ook goed, maar is een rolling release wat niet altijd fijn is. Voor de meeste eenvoud is Bazzite meer dan prima.
Hier op de desktop staat Windows 11. Op mijn 6 jaar oude gamelaptop (rtx3060, intel 11800H, 16 GB) heb ik CachyOS gezet en het apparaat loopt er lekker op. Het nadeel van CachyOS is dat je het makkelijk kunt 'slopen' en je verstand moet hebben van bootmanagers om deze goed op te zetten. CachyOS is sneller dan Bazzite, maar daardoor niet de eerste keus. Bazzite is stabieler en meer foolproof.
[...]
Ik ben dan ook benieuwd hoe het je gaat bevallenLaat het ons wel weten.
Bazzite doet dat voor mij heel goed. Ik was al langer van rpm-ostree gecharmeerd vanwege het immutable aspect en het inzicht dat het geeft in de configuratie van mijn OS, het gebruikersgemak dat Bazzite daar bovenop legt is echt fascinerend. Toen ik in 2008 begon met het gebruik van Linux had ik niet verwacht dat het zo eenvoudig zou worden.
Linux gaat inderdaad met de tijd mee en Bazzite laat dit mooi zien. Met weinig tijd voor tinkeren heb je een goede keus gemaakt.
Ik ben nu ook Bazzite aan het verkennen via dualboot. Het begon weer te kriebelen, maar de eerste uren zitten er op. Wat me direct opvalt is het geluid. Eerder benoemd, maar nu weer dat zelfde verschil net zoals toen in CachyOS. Omdat ik wel aan aantal uur per dag muziek afspeel moet het wel goed zijn en ik weet niet wat Windows verkeerd doet, maar aan de boxen ligt het niet. Linux doet het dus goed (Edifier S3000pro over USB). Dit is een zwaar wegend feit voor mij.Jolijter schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:31:
Hier 1 TB aan ruimte voor Bazzite wat genoeg moet zijn. Tot nu toe gaat het voorspoedig en ik denk dat ik meer uren in Bazzite zal zitten dan in Windows
Waarom niet terug naar Cachy op de desktop?
- Nu geen rolling release wat foutgevoeliger is met 'NVIDIA-cachyoskernel'.
- De Bazzite Portal is een goudmijn zie ik al. Kan nog goed van pas komen.
- Naadloos secureboot en UEFI support.
- Immutable en minder BTRFS snapshots.
Leuk! rpm-ostree is wel even wennen zodra je buiten de Bazaar en Bazzite Portal moet kijken hoor, verkijk je daar niet op. Zolang het op Flathub staat gaat het allemaal voorspoedig, zodra je wat anders nodig hebt moet je goed gaan kijken wat de betere oplossing is: layeren of Distrobox (oid) gebruiken.jimh307 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:31:
[...]
Ik ben nu ook Bazzite aan het verkennen via dualboot. Het begon weer te kriebelen, maar de eerste uren zitten er op. Wat me direct opvalt is het geluid. Eerder benoemd, maar nu weer dat zelfde verschil net zoals toen in CachyOS. Omdat ik wel aan aantal uur per dag muziek afspeel moet het wel goed zijn en ik weet niet wat Windows verkeerd doet, maar aan de boxen ligt het niet. Linux doet het dus goed (Edifier S3000pro over USB). Dit is een zwaar wegend feit voor mij.
Hier 1 TB aan ruimte voor Bazzite wat genoeg moet zijn. Tot nu toe gaat het voorspoedig en ik denk dat ik meer uren in Bazzite zal zitten dan in Windows![]()
Waarom niet terug naar Cachy op de desktop?
- Nu geen rolling release wat foutgevoeliger is met 'NVIDIA-cachyoskernel'.
- De Bazzite Portal is een goudmijn zie ik al. Kan nog goed van pas komen.
- Naadloos secureboot en UEFI support.
- Immutable en minder BTRFS snapshots.
Wat betreft audio in Windows kan ik dat ook wel beamen. Ik heb geen goede setup maar enkel een Dell soundbar die aan het scherm past, ook daar merk ik dat met Windows het volume erg dramatisch gaat. 2/100 is een acceptabel niveau, alles daarboven gaat snel veel te hard bijvoorbeeld. In Linux is het volume dan wel weer goed, laag is laag en hoog is hoog.
[ Voor 11% gewijzigd door Jolijter op 22-07-2026 23:00 ]
Flatpak gebruik ik niet, want met flatpak Thunderbird kan ik geen bestanden of pdf's versturen vanuit Thunar. Lukt wel met de .deb.
Het strengere data-toegangsmodel van flatpaks zou voor mij juist een reden zijn om het wél te gebruiken. Bij vertrouwen in de aanbieder van de flatpak kan toegang tot je data alsnog verleend worden mbv een simpel tooltje als flatseal.desalniettemin schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:22:
Flatpak gebruik ik niet, want met flatpak Thunderbird kan ik geen bestanden of pdf's versturen vanuit Thunar. Lukt wel met de .deb.
Indien ik geïnteresseerd was in de diarree van de duivel had ik mijn vraag wel direct aan een llm gesteld.
Als het niet perse hoeft dan zou ik rpm-ostree niet gebruiken. Probeer waar het kan eerst te kijken naar alternatieven zoals brew, flatpak, distrobox en docker.Jolijter schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:58:
[...]
Leuk! rpm-ostree is wel even wennen zodra je buiten de Bazaar en Bazzite Portal moet kijken hoor, verkijk je daar niet op. Zolang het op Flathub staat gaat het allemaal voorspoedig, zodra je wat anders nodig hebt moet je goed gaan kijken wat de betere oplossing is: layeren of Distrobox (oid) gebruiken.
Wat betreft audio in Windows kan ik dat ook wel beamen. Ik heb geen goede setup maar enkel een Dell soundbar die aan het scherm past, ook daar merk ik dat met Windows het volume erg dramatisch gaat. 2/100 is een acceptabel niveau, alles daarboven gaat snel veel te hard bijvoorbeeld. In Linux is het volume dan wel weer goed, laag is laag en hoog is hoog.
https://docs.getaurora.dev/guides/software
rpm-ostree
[...]
Layering RPM packages to the host like a traditional Linux operating system comes with major downsides such as:If you absolutely need to layer packages on your host, read the guide from our friends over at Bazzite here.
- High potential for broken upgrades due to dependency issues.
- Slower updates due to adding an extra layer to the deployment.
Je hebt natuurlijk gelijk, ik probeerde vooral te benadrukken dat de "reguliere" methodes die je op het internet kunt vinden meestal niet 1-op-1 toe te passen zijn.L0g0ff schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:11:
[...]
Als het niet perse hoeft dan zou ik rpm-ostree niet gebruiken. Probeer waar het kan eerst te kijken naar alternatieven zoals brew, flatpak, distrobox en docker.
https://docs.getaurora.dev/guides/software
[...]
En, hoe bevalt Bazzite jou? Hier gaat het nog steeds goed. Heb nu 2 games geïnstalleerd staan en het werkt prima. Ik heb over Bazzite een beter gevoel dan met CachyOS. CachyOS is sneller met opstarten en kost minder RAM, maar Bazzite voelt meer 'af'. Niet elk uur updates en wat eenvoudige in gebruik. Het immutable-systeem van Bazzite bevalt me goed. Moeilijk om per ongeluk de zaak te slopen en ondersteund secureboot (MOK keys).Jolijter schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:46:
[...]
Je hebt natuurlijk gelijk, ik probeerde vooral te benadrukken dat de "reguliere" methodes die je op het internet kunt vinden meestal niet 1-op-1 toe te passen zijn.
Wat me opvalt is dat Bazzite geen snapshots maakt. De lijst in Btrfs-progs is leeg en bij CachyOS is die lijst zeer lang en maakt bij elke verandering een snapshot. CachyOS ging prima op Limine en in Bazzite zit je vast aan Grub.
Is het verstandig om manual snapshots te maken en hoe ga je ernaar terug? Limine kon het zelfstandig, maar in Grub blijkbaar niet. Ik heb Ostree 0 en 1 en hij start altijd op met 0 wat ook de bedoeling is. Bazzite zit nu op Fedora 44. Ik vermoed dat Bazzite echt puur gemaakt is om op te gamen. Cyberpunk crasht niet zoals op CachyOS en loopt lekker
Wat ik heb begrepen hoe Bazzite werkt, is dat ze een A/B partitieschema hanteren. Dat wil zeggen dat wanneer je een update hebt, een van de twee wordt bijgewerkt en die wordt dan aangemerkt om te starten. Lukt dat niet, dan wordt de andere, hopelijk nog werkende, gestart als een 'last known good'. Bazzite is immers immutable, je zit niet zomaar eventjes aan je OS te sleutelen. Software die je installeert staat hier buiten, waarschijnlijk flatpaks.jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:17:
[...]
Is het verstandig om manual snapshots te maken en hoe ga je ernaar terug? Limine kon het zelfstandig, maar in Grub blijkbaar niet. Ik heb Ostree 0 en 1 en hij start altijd op met 0 wat ook de bedoeling is. Bazzite zit nu op Fedora 44. Ik vermoed dat Bazzite echt puur gemaakt is om op te gamen. Cyberpunk crasht niet zoals op CachyOS en loopt lekker
Er is dus geen noodzaak voor snapshots, want je hebt altijd een vorige versie beschikbaar die nog kon starten. Gaat er toch wat mis, dan is het waarschijnlijk zo ernstig stuk dat zelfs een snapshot het niet zou voorkomen of kan herstellen. Bovendien is een herinstallatie ook zo gedaan, je persoonlijke data staat tenslotte ook buiten het OS zelf.
Commandline FTW
Klopt. Rpm-ostree update zet de laatste versie klaar voor je boot. Heb je issues dan kun je met grub gewoon de vorige versie selecteren en dan heb je weer een draaiend systeem. Als dat gebeurt doe je er goed aan je werkende werkende versie te pinnen zodat die niet meer opgeruimd automatisch.Hero of Time schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Wat ik heb begrepen hoe Bazzite werkt, is dat ze een A/B partitieschema hanteren. Dat wil zeggen dat wanneer je een update hebt, een van de twee wordt bijgewerkt en die wordt dan aangemerkt om te starten. Lukt dat niet, dan wordt de andere, hopelijk nog werkende, gestart als een 'last known good'. Bazzite is immers immutable, je zit niet zomaar eventjes aan je OS te sleutelen. Software die je installeert staat hier buiten, waarschijnlijk flatpaks.
Er is dus geen noodzaak voor snapshots, want je hebt altijd een vorige versie beschikbaar die nog kon starten. Gaat er toch wat mis, dan is het waarschijnlijk zo ernstig stuk dat zelfs een snapshot het niet zou voorkomen of kan herstellen. Bovendien is een herinstallatie ook zo gedaan, je persoonlijke data staat tenslotte ook buiten het OS zelf.
Verder werkt rpm-ostree met layers dus als je een update ophaalt dan haal je alle diff chunks op tussen jouw draaiende versie en de nieuwe versie. Alles layers staan dus op je computer.
Het mooie is dat alle builds elke keer van 0 worden opgebouwd op github. Dus in het geval van bazzite is het: github action, haal kinoite image op, voeg al je drivers en software en configs toe, rechunk je image en zet de chunks klaar op github. Dit is volledig te tracen door iedereen dus geen geheimen.
Wanneer een endpoint dan verbinding maakt met rpm-ostree dan maak je verbinding met github en haal je alle diffs op. Die zet die dan klaar op je systeem als boot/mount en bij de volgende reboot veranderd staat alles klaar.
Juist doordat elke keer er een volledige build loopt op github kun je redelijk zeker van zijn dat het ook wel werkt op een endpoint. Je image heeft namelijk al helemaal gedraaid op github.
Tot nu toe heb ik bij het zelf builden pas 1x meegemaakt dat ik de network stack gesloopt had en de build wel succesvol was. Ik had toen een change gemaakt in network manager en pas bij de boot bleek dat heel de network stack gesloopt was en er geen network connectie meer kon worden gemaakt.
Dan ben je blij dat wen reboot en een wissel via grub dit meteen weer terug draait.
Dank je wel voor deze leerzame postHero of Time schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:50:
[...]
Ik heb geen flauw idee. Voor mij is XFS het meest exotische file system dat ik gebruik.jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Dank je wel voor deze leerzame postIk heb nog geen snapshots aangemaakt en weer een zorg minder. Volumes met heel veel snapshots zoals in CachyOS kunnen excessieve fragmentatie ontwikkelen als het wordt verwaarloosd. Theoretisch zou Btrfs wel goed te defragmenteren zijn als het geen snapshots bevat. Kan dit kloppen? Ik vraag dit omdat os-tree niet afhankelijk is van Btrfs?
Commandline FTW
Ik moet wel vermelden dat ik bestandssystemen en alles met dataopslag interessant vind. Ik vind het leuk om dit soort dingen uit te diepen en heel veel erover lezen. Ext staat hier op rood. Zowel de laptop als desktop hadden moeite met Ext4. Daarbij is Btrfs far better on SSD's omdat het weinig schrijft, checksums maakt en dedup heeft.Hero of Time schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:54:
[...]
Ik heb geen flauw idee. Voor mij is XFS het meest exotische file system dat ik gebruik.In de bijna 20 jaar dat ik Linux draai (op het HBO met Ubuntu Feisty Fawn begonnen, 7.04) heb ik altijd op ext gezeten, eerst ext3, daarna toen het beschikbaar was ext4. M'n 10 TB hdd is XFS, maar had ik net zo goed ook ext4 kunnen maken.
Ik vind het zo prachtig te zien hoe Linux staande blijft tussen de gigant uit Redmond met hun agressieve campagnevoering. Windows is overal en hiermee wil ik zeggen dat ik echt respect heb hoe Linux het doet. Het is echt volwassen en Windows heeft wat te duchtten. En dan zijn we er nog niet. Het heeft veel voordelen en als je weet wat je doet is het zeer veilig. Jij bent de baas over jouw computer en niet Microsoft.
Voor mij is het de ondergaande zon die Windows heet, bijna onder.
Ik heb het je nog nooit gevraagd, maar waarom heb je zo'n aversie tegen Windows? Voor mij is de reden omdat het geluid in Windows niet goed is. Ik heb goede speakers staan en onder Windows is het een soort onbalans tussen beide speakers en luisterde het niet lekker. Onder Linux nergens last van en ik heb het geluid nog nooit zo goed gehoord. Balans staat goed en zelfs met de bootable Linux image herkend hij mijn speakers welke over USB gaan. Ik heb in Windows alles geprobeerd, ook andere drivers, maar het haalt niets uit. Even de balans bijregelen is zo gedaan, maar toch gaf mijn rechter speaker haast geen hoge tonen. Onder Linux is het puur genieten van muziekdesalniettemin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
Windows is al 9 jaar niet meer gebruikt door mij en dat blijft ook zo
Het enigste waar ik nog achteraan moet is Ubisoft Connect. Ik heb 3 titels die deze launcher nodig hebben en mocht het echt niet lukken (het moet werken want staat op Protondb) dan lijdt ik hooguit 180 euro verlies wat beduidend minder is dan de 600 euro voor de speakers.
Windows gaat eraf en zal ook niet meer geïnstalleerd worden.
Ik heb sinds kort een steam machine met 2 ubisoft games. Rayman Legends (de oudere versie) en AS: Black Flag (de nieuwe versie). Ik heb de games gekocht via steam en bij het starten van de game, start deze zelf volautomatisch ubisoft connect op.jimh307 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:12:
[...]
Ik heb het je nog nooit gevraagd, maar waarom heb je zo'n aversie tegen Windows? Voor mij is de reden omdat het geluid in Windows niet goed is. Ik heb goede speakers staan en onder Windows is het een soort onbalans tussen beide speakers en luisterde het niet lekker. Onder Linux nergens last van en ik heb het geluid nog nooit zo goed gehoord. Balans staat goed en zelfs met de bootable Linux image herkend hij mijn speakers welke over USB gaan. Ik heb in Windows alles geprobeerd, ook andere drivers, maar het haalt niets uit. Even de balans bijregelen is zo gedaan, maar toch gaf mijn rechter speaker haast geen hoge tonen. Onder Linux is het puur genieten van muziek![]()
Het enigste waar ik nog achteraan moet is Ubisoft Connect. Ik heb 3 titels die deze launcher nodig hebben en mocht het echt niet lukken (het moet werken want staat op Protondb) dan lijdt ik hooguit 180 euro verlies wat beduidend minder is dan de 600 euro voor de speakers.
Als je de game niet via steam heb gekocht. Heb je dit al geprobeerd via Heroic? https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher/wiki/How-to-install-Ubisoft-Connect-on-Linux-and-Mac
Volgens mij was/is dat een issue in CachyOS want daar kreeg Steam Uplay niet werkend wat ik ook probeerde. Nu speel ik eerst andere games die o.o.b. prima werken. Verder ben ik me erin aan het verdiepen. Het moet volgens mij geen rocket science te zijn. Wellicht ben ik nog zo ver om dit te begrijpen, maar ik ben geen persoon die zich erbij neerlegt. Het moet mogelijk zijn, vandaar het vele inlezen.L0g0ff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:38:
[...]
Ik heb sinds kort een steam machine met 2 ubisoft games. Rayman Legends (de oudere versie) en AS: Black Flag (de nieuwe versie). Ik heb de games gekocht via steam en bij het starten van de game, start deze zelf volautomatisch ubisoft connect op.
Als je de game niet via steam heb gekocht. Heb je dit al geprobeerd via Heroic? https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher/wiki/How-to-install-Ubisoft-Connect-on-Linux-and-Mac
Ik hou van de Linux opzet. Ik heb helemaal geen zorgen met Bazzite.
In 2017 na een update wou mijn HP Sleekbook niet meer opstarten en wat ik ook deed na zoeken online, niets werkte. Het startte niet op. Aangezien ik altijd al eens Linux wilde proberen, besloot ik eerst hulp te vragen in het tweakers forum hoe een iso op een usb-stick te branden en hoe in de BIOS te komen. Ik koos voor Peppermint 8, waarom weet ik niet meer, misschien was het de naam. Ik volgde de stappen om Peppermint te installeren, deed een reboot en het startte op. Ik was verbaasd hoe makkelijk en hoe snel het installeerde, maakt het me eigen en de rest is geschiedenis. Windows van tegenwoordig is Windows niet meer. Na W7 is het alleen maar bergafwaarts gegaan door de reclame, spyware en de updates nachtmerrie. Debian 13 Xfce als distro.jimh307 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:12:
[...]
Ik heb het je nog nooit gevraagd, maar waarom heb je zo'n aversie tegen Windows? Voor mij is de reden omdat het geluid in Windows niet goed is. Ik heb goede speakers staan en onder Windows is het een soort onbalans tussen beide speakers en luisterde het niet lekker. Onder Linux nergens last van en ik heb het geluid nog nooit zo goed gehoord. Balans staat goed en zelfs met de bootable Linux image herkend hij mijn speakers welke over USB gaan. Ik heb in Windows alles geprobeerd, ook andere drivers, maar het haalt niets uit. Even de balans bijregelen is zo gedaan, maar toch gaf mijn rechter speaker haast geen hoge tonen. Onder Linux is het puur genieten van muziek![]()
Bloatware, reclames en tracking zijn Windows' eigen. Buiten de geluidsissues in Windows om vind ik Windows niet meteen verkeerd, maar in Linux voel ik me meer 'thuis' omdat zowat alles naar eigen hand te zetten is. Linux is zo clean als jij je wenst en ik vind de genoegdoening van het zelf afstellen van dingen ook leukdesalniettemin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:06:
[...]
In 2017 na een update wou mijn HP Sleekbook niet meer opstarten en wat ik ook deed na zoeken online, niets werkte. Het startte niet op. Aangezien ik altijd al eens Linux wilde proberen, besloot ik eerst hulp te vragen in het tweakers forum hoe een iso op een usb-stick te branden en hoe in de BIOS te komen. Ik koos voor Peppermint 8, waarom weet ik niet meer, misschien was het de naam. Ik volgde de stappen om Peppermint te installeren, deed een reboot en het startte op. Ik was verbaasd hoe makkelijk en hoe snel het installeerde, maakt het me eigen en de rest is geschiedenis. Windows van tegenwoordig is Windows niet meer. Na W7 is het alleen maar bergafwaarts gegaan door de reclame, spyware en de updates nachtmerrie. Debian 13 Xfce als distro.
Je kan het tenminste zelf aanpassen zonder zoiets als uxtheme patcher nodig te hebben. Plus geen register, ik gebruikte overigens nooit een registeropschoner maar een register defragger, of defragger, maar het in Windows aanwezige opschoontool.jimh307 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Bloatware, reclames en tracking zijn Windows' eigen. Buiten de geluidsissues in Windows om vind ik Windows niet meteen verkeerd, maar in Linux voel ik me meer 'thuis' omdat zowat alles naar eigen hand te zetten is. Linux is zo clean als jij je wenst en ik vind de genoegdoening van het zelf afstellen van dingen ook leuk
Vergeet de implementatie van Co-pilot niet en alle telemtery processen niet. Windows voelt zwaar. Ik heb prive alleen maar Linux of Mac en voor werk Windows. Ik ben altijd weer blij dat ik weer achter mijn eigen machines kan zitten.jimh307 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Bloatware, reclames en tracking zijn Windows' eigen. Buiten de geluidsissues in Windows om vind ik Windows niet meteen verkeerd, maar in Linux voel ik me meer 'thuis' omdat zowat alles naar eigen hand te zetten is. Linux is zo clean als jij je wenst en ik vind de genoegdoening van het zelf afstellen van dingen ook leuk
Op windows blijven maar processen hangen zoals een notepad dat 30 seconden nodig heeft om op te starten.
Na installatie en diverse herstarts gebruikt het al iets van 3.5G aan geheugen. Mijn Debian Xfce na herstart, 645MB. Peppermint 8, mijn allereerste Linux distro, zelfs maar 415MB.
[ Voor 6% gewijzigd door desalniettemin op 27-07-2026 15:16 ]
@Mark de Vaal Nog frappanter is hoe fetched/accelerated Windows is. Je hebt een deftige NVMe SSD nodig om het vlot te laten starten en de veiligheid van het OS is niet zo sterk dan die van Linux en Windows moet op miljoenen systemen kunnen draaien. Hun succes is ook hun zwakheid. Malware voor Windows is talrijk. Je hebt heel wat toepassingen nodig om echt veilig te zijn zoals: core isolation, controlled folder access, virusscanner en encryptie. Ik had core isolation uit staan en gebruikte geen encryptie puur dat het behoorlijk merkbaar was op mijn redelijk high-end systeem. En daarbij mag Armory crate samen met iCue niet ontbreken. Zoals Gijs van Redux gaming ooit zei dat hij op een bepaald systeem 6 verschillende pakketten nodig had om alle RGB features in het systeem aan te passen. Tel je dit bij mekaar op dan zie je welke wissel een veilige Windows op je systeem trekt.... Vandaar dat Linux vooral voordeel heeft op mid-range systemen. Linux heeft het allemaal niet nodig en kan daardoor licht van opzet blijven. Linux is ongeveer net zo snel als mijn door en door getweakte Windows installatie, maar dan zonder al die aanpassingen. Punt is dus dat Linux zijn beveiliging zeer goed op orde heeft en ik niet meer bang ben voor silent data corruption. Btrfs kent scrubbing en als een bestand een bitflip heeft klopt de checksum niet meer en zet ik het terug vanuit mijn back-up. NTFS is hier namelijk niet immuun voor. Btrfs scrub gaat hier met netto 5 GB per seconde. NTFS haalde die snelheden nog niet bijna. Onder Linux kan de SSD zijn volle potentie kwijt.
@desalniettemin Het geheugengebruik vergeleken met Windows en Bazzite is ongeveer gelijk, maar daar tel ik wel een runnende Steamclient bij op en Spotify. Dus 4 a 5 GB in gebruik en erg is dit niet want ik heb 32 GB aan geheugen. Ik denk dat Linux ook prima overweg kan met 16 GB voor gaming
@desalniettemin Het geheugengebruik vergeleken met Windows en Bazzite is ongeveer gelijk, maar daar tel ik wel een runnende Steamclient bij op en Spotify. Dus 4 a 5 GB in gebruik en erg is dit niet want ik heb 32 GB aan geheugen. Ik denk dat Linux ook prima overweg kan met 16 GB voor gaming
Heh, gaarheid van Windows blijft ook altijd terug keren. De VM op m'n werklaptop was vrijdag al van slag, vandaag niet kunnen herstellen. Repair bootloop. Eerst een restore point proberen te herstellen, te weinig schijfruimte. Met gparted vergroten, onbekende fout met dezelfde actie. De last-known-good staat is dus ook lekker stuk. Actie dat dit veroorzaakte? Windows Update. Hele OS compleet onbruikbaar, moet een herinstallatie krijgen.
Had dit met Linux gebeurt, dan was het met een chroot zo opgelost, als het met een boot naar single user al niet voldoende zou zijn. En gaat het ook echt niet stuk als er nog 'maar' 2 GB aan vrije schijfruimte is.
Had dit met Linux gebeurt, dan was het met een chroot zo opgelost, als het met een boot naar single user al niet voldoende zou zijn. En gaat het ook echt niet stuk als er nog 'maar' 2 GB aan vrije schijfruimte is.
Commandline FTW
Tja, Windows updates...je hebt geluk of pech ermee, maar het ergste is dat mensen vanzelf 'n keer aan de beurt zijn. Microsoft probeert het in te dekken door online installatie uit te rollen. Uiteraard handig, maar niet goed 'waarom' het zo moet.
Wat ik al zei is dat het voor miljoenen verschillende systemen moet werken en dit is ook hun zwakheid. Het wordt een grote puinbak aan 'erfenissen' uit het verleden te laten zitten. Windows 12 gaat dit echt niet oplossen en Windows 11 is al een aantal jaren oud en ze krijgen het nog niet helemaal goed. Ik kan me voorstellen dat mensen huiverig worden van Windows update en de talloze app updates in de store. We weten allemaal dat Windows update traag is en geen garantie biedt voor een verder soepele werking.
Doe maar eens Windows update op minimale systeemspecs en je avond is al besloten. Linux? Paar minuten als het lang is.
Wat ik al zei is dat het voor miljoenen verschillende systemen moet werken en dit is ook hun zwakheid. Het wordt een grote puinbak aan 'erfenissen' uit het verleden te laten zitten. Windows 12 gaat dit echt niet oplossen en Windows 11 is al een aantal jaren oud en ze krijgen het nog niet helemaal goed. Ik kan me voorstellen dat mensen huiverig worden van Windows update en de talloze app updates in de store. We weten allemaal dat Windows update traag is en geen garantie biedt voor een verder soepele werking.
Doe maar eens Windows update op minimale systeemspecs en je avond is al besloten. Linux? Paar minuten als het lang is.
@jimh307 Ik game zelf nooit, maar ik zou dan toch wel 32G willen ipv 16G, want sommige games schijnen nogal veel geheugen nodig te hebben dacht ik?
Ik denk dat het op dit moment wel mee zal vallen. Op 4K met alles open voor de meest depending titels kan 16 GB te weinig zijn, maar met 16 GB redt je het nog wel met iets lagere settings. Maar het klopt dat je beter 32 GB kan hebben als dit te veroorloven is. Met 32 GB kun je van alles open laten staan en meteen gaan gamen zonder zorgen, maar met 16 GB lukt het ook als je alle overbodige programma's afsluit.desalniettemin schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:07:
@jimh307 Ik game zelf nooit, maar ik zou dan toch wel 32G willen ipv 16G, want sommige games schijnen nogal veel geheugen nodig te hebben dacht ik?
Als je simulatiespellen als Cities Skylines of MS Flight Simulator speelt mag je er gerust nog meer dan 32GB inproppen.
[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 28-07-2026 14:45 ]
Nu noem je ook titels die behoefte hebben aan een top tier systeem, maar veruit de meeste games draaien prima op 16 GBpporrio schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:45:
Als je simulatiespellen als Cities Skylines of MS Flight Simulator speelt mag je er gerust nog meer dan 32GB inproppen.
Satisfactory doet het prima met <16 GB geheugen, totdat je echt een fabriek hebt. Dan schijnt zelfs 128 GB niet voldoende te zijn (zoek eens op 'BLAndrew575 ficsmas'). 
En een beetje een
en
momentje met de VM op m'n werk. Heb 'm maar opnieuw laten instellen met behoud bestanden. Domain join was er na die riedel nog, maar de programma's waren weg. Prima. Draai Windows Update voor de update van deze maand, foutcode en wil niet installeren. Met dism een /restorehealth uitvoeren hangt op 69,7%. Wat een kansloos OS is het eigenlijk ook.
En een beetje een
Commandline FTW
Secure boot issue misschien door auto update van je certificaten? Je hoort her en der meer issues op het moment.Hero of Time schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:42:
Satisfactory doet het prima met <16 GB geheugen, totdat je echt een fabriek hebt. Dan schijnt zelfs 128 GB niet voldoende te zijn (zoek eens op 'BLAndrew575 ficsmas').
En een beetje eenen
momentje met de VM op m'n werk. Heb 'm maar opnieuw laten instellen met behoud bestanden. Domain join was er na die riedel nog, maar de programma's waren weg. Prima. Draai Windows Update voor de update van deze maand, foutcode en wil niet installeren. Met dism een /restorehealth uitvoeren hangt op 69,7%. Wat een kansloos OS is het eigenlijk ook.
En wat ik het vervelende vind van Windows; Als ik ergens voor betaal dan wil ik ook dat het werkt. Maar als je een windows 2016 server hebt dan kan het zo 60+ min duren om zijn updates te verwerken met een beetje pech.
Dan lees je dat je dat met dism kan fixen door die diffs allemaal op te ruimen maar dan faalt dat weer halverwege met unknown errors.
Dan denk je... laat maar weer voor nu. Die bakken moeten toch vervangen worden.
Maar ondertussen zit je wel 1x per maand in tot laat in avond uren alles te patchen hertarten wat niet overdag kan of in HA staat.
Daar in tegen is een linux bak gemiddeld genomen in 3 min bijgewerkt inclusief herstart. En daar betaal je niet eens voor.
Meh, eerste paar hits op de foutcode had het niet over SB. Het is toch een test ding, hooguit de KVM drivers even naar de host halen zodat ik ze niet weer hoef op te zoeken, dan kan ik 'm zelfs helemaal nuken.L0g0ff schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:27:
[...]
Secure boot issue misschien door auto update van je certificaten? Je hoort her en der meer issues op het moment.
Daar was het antwoord van MS al jaren 'stap maar over naar 2019' en ze verdommen het proces te fixen in Server 2016. Migreer of probeer een in-place upgrade.En wat ik het vervelende vind van Windows; Als ik ergens voor betaal dan wil ik ook dat het werkt. Maar als je een windows 2016 server hebt dan kan het zo 60+ min duren om zijn updates te verwerken met een beetje pech.
Commandline FTW
Lekker goedkoop argument van Microsoft. Het is net wat @L0g0ff schrijft dat je wel een product wilt dat werk en al helemaal als je ervoor betaald hebt.Hero of Time schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:41:
Daar was het antwoord van MS al jaren 'stap maar over naar 2019' en ze verdommen het proces te fixen in Server 2016. Migreer of probeer een in-place upgrade.
Dan kies ik toch voor crowdsourcing zoals Linux en niet voor betaald en door een bedrijf onderhouden. Linux is met liefde gemaakt en Windows om het geld. Microsoft heeft geluk dat zijn aanhang zo groot is en Linux is veel kleiner, maar zo zie je weer dat steeds meer mensen overstappen naar het mooie Linux. Ze verlengen niet voor niets de support voor W10 want ze weten dat veel klanten anders over zullen stappen. Ze sneaky zijn ze wel.
Elke tweede dinsdag van de maand om 19:30 uur komen de maandelijkse updates die weer voor veel mensen dingen zullen slopen. Wat veel mensen niet weten is dat Windows op NTFS zeer veel schrijft en NTFS geen CoW filesystem is. Btrfs met Linux schrijft in orde van tientallen keren minder data naar de SSD.
Mjah, technisch gezien is er niks stuk aan het update proces van Server 2016. Het werkt. Het doet z'n ding. En qua support voor W10, dat is niet voor de consument, maar voor zakelijke omgevingen. W10 is de laatste 32 bit Windows en er zijn enorm veel (embedded) systemen dat hier nog op draaien.
Overigens is qua omvang/install base Linux enorm veel groter dan Windows. MS zou willen dat ze zoveel installs hadden, maar dat is door het oneindige backwards compatibility niet mogelijk. Dat is ook de reden waarom de minimale nodige schijfruimte >50 GB is tegenwoordig. Linux past nog op een diskette, bij wijze van spreke. Zie maar alle embedded apparaatjes, routers, switches, etc. Die hebben echt geen storage van gigabytes. En werken ook prima met een read-only medium.
Maar we dwalen eigenlijk iets te ver af. M'n ene opmerking heeft iets meer teweeg gebracht dan de bedoeling was en ik stopte zelf ook niet. Bad moderator.
Overigens is qua omvang/install base Linux enorm veel groter dan Windows. MS zou willen dat ze zoveel installs hadden, maar dat is door het oneindige backwards compatibility niet mogelijk. Dat is ook de reden waarom de minimale nodige schijfruimte >50 GB is tegenwoordig. Linux past nog op een diskette, bij wijze van spreke. Zie maar alle embedded apparaatjes, routers, switches, etc. Die hebben echt geen storage van gigabytes. En werken ook prima met een read-only medium.
Maar we dwalen eigenlijk iets te ver af. M'n ene opmerking heeft iets meer teweeg gebracht dan de bedoeling was en ik stopte zelf ook niet. Bad moderator.
Commandline FTW
Totaal menselijk. Het is ook een heel interessant onderwerp. Je praat hier toch over hetgeen waar mensen uren per dag naar kijken; hun desktop.Hero of Time schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:50:
To be ontopic:
Ik zal proberen een punt te maken welke distro het beste is als mensen van Windows komen. Niet iedereen is even technisch en hoe verhoudt Ubuntu het tegen CachyOS, Bazzite, Garuda of Fedora tegen Debian?
Welke distro zou het beste wezen voor mensen die eenvoud, betrouwbaarheid en (h)erkenning willen? We moeten hier mensen proberen over te halen om voor Linux te gaan
Wat als 32-bit noodzaak is?
Ook interessant is hoe diverse distro's zich met elkaar verhouden
Ik ben vanuit Windows direct overgestapt op Linux Mint en het voelt superprima. Het was even een klusje om alles netjes ingesteld te krijgen, maar dat was ook omdat ik wat specifieke dingetjes wilde met hoe m'n schijven gemount werden enzo. Ik denk dat, als je het gewoon installeert en gebruikt zoals het wordt aangeboden, je nooit tegen moeilijkheden aanloopt. Wat dat betreft zou ik het ook aan oudere mensen aanbevelen.jimh307 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:26:
[...]
Totaal menselijk. Het is ook een heel interessant onderwerp. Je praat hier toch over hetgeen waar mensen uren per dag naar kijken; hun desktop.
To be ontopic:
Ik zal proberen een punt te maken welke distro het beste is als mensen van Windows komen. Niet iedereen is even technisch en hoe verhoudt Ubuntu het tegen CachyOS, Bazzite, Garuda of Fedora tegen Debian?
Welke distro zou het beste wezen voor mensen die eenvoud, betrouwbaarheid en (h)erkenning willen? We moeten hier mensen proberen over te halen om voor Linux te gaanWe weten allemaal wat Windows wel en niet is, maar ik vind het interessant waar mensen na Windows toe verhuizen. Wat komt er kijken bij een adaptatie van Linux en waar zullen mensen tegenaan lopen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze visie zich verhoudt naar het volk dat eenvoud, herkenning en betrouwbaarheid wenst?
Wat als 32-bit noodzaak is?
Ook interessant is hoe diverse distro's zich met elkaar verhouden
(Misschien wel met de updates op automatisch, want je leest vaak dat je zelf moet kijken of je dingen wil updaten, maar welke newbie heeft daar nou genoeg verstand van?)
Ik heb de laatste weken de verschillende smaken van Mint 22 en Ubuntu 24/26 uitgeprobeerd op mijn nieuwe analyse-laptop; ik ben een langdurig Windows gebruiker (en werk er gewoon nog op op) die heel goed zijn weg weet op Windows.
De standaard Ubuntu Gnome-based desktop vind ik helemaal niks. XFCE4 werkt OK, maar heb uiteindelijk voor de Kubuntu desktop gekozen. Meer overhead maar voor iemand die van Windows komt, imo het makkelijkste en beter in te stellen om te werken zoals men in Windows doet.
Ubuntu 26.04 LTS gaf me wat problemen met stabiliteit, sommige programma's die ik gebruik crashten (zoals Docker), als ik het zo zag in de error reports lag het aan de X11 compatibiliteit. Dus toch maar terug naar Ubuntu 24.04 met Kubuntu-desktop, en dat draait nu lekker soepel
De standaard Ubuntu Gnome-based desktop vind ik helemaal niks. XFCE4 werkt OK, maar heb uiteindelijk voor de Kubuntu desktop gekozen. Meer overhead maar voor iemand die van Windows komt, imo het makkelijkste en beter in te stellen om te werken zoals men in Windows doet.
Ubuntu 26.04 LTS gaf me wat problemen met stabiliteit, sommige programma's die ik gebruik crashten (zoals Docker), als ik het zo zag in de error reports lag het aan de X11 compatibiliteit. Dus toch maar terug naar Ubuntu 24.04 met Kubuntu-desktop, en dat draait nu lekker soepel
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 29-07-2026 01:42 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Mijn schoonmoeder is een complete digitbeet en redt zich prima met Fedora Kinoite wat wel wat op Windows 10 lijkt. Ik zou nu voor Aurora zijn gegaan, dat heeft het wat betere QoL instellingen out of the box vind ik.jimh307 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:26:
[...]
Welke distro zou het beste wezen voor mensen die eenvoud, betrouwbaarheid en (h)erkenning willen?
Verder gaan we geen antwoord krijgen op deze vraag. Er zijn veel teveel variabelen. Voor first-timers zal een stap-voor-stap handleiding die ze bij de hand neemt een vereiste zijn. Hoe comfortabeler je bent met het installeren van een OS, hoe groter de mogelijkheden worden.
[ Voor 18% gewijzigd door Jolijter op 29-07-2026 10:10 ]
Voor mijn ouders koos ik voor Ubuntu omdat deze distro ook gebruiksvriendelijk is. Hun hadden issues met Windows 11 en ze vonden het een traag OS. Ook omdat ze 'n virus hadden opgelopen, gekozen voor Linux en al 2 jaar malware vrij.
Arch is toch meer voor de techneut en dit is door de jaren heen veel beter geworden (Bazzite portal) en zie je de CLI nog amper. Vroeger was dit geheel anders en was Linux voor de technisch onderlegd persoon.
Mijn allereerste aanraking met Linux was met Mandrake. Ik kocht het in de winkel en probeerde het uit. Mandrake had de kiem gelegd voor nu. In Mandrake liep ik vrij snel vast en lag het te verstoffen. Linux is heel veel vriendelijker geworden en online heb je een schat aan informatie die destijds ontbrak. Een paar jaar daarna probeerde ik Ubuntu en deze heb ik 'n jaar draaiende gehouden
Arch is toch meer voor de techneut en dit is door de jaren heen veel beter geworden (Bazzite portal) en zie je de CLI nog amper. Vroeger was dit geheel anders en was Linux voor de technisch onderlegd persoon.
Mijn allereerste aanraking met Linux was met Mandrake. Ik kocht het in de winkel en probeerde het uit. Mandrake had de kiem gelegd voor nu. In Mandrake liep ik vrij snel vast en lag het te verstoffen. Linux is heel veel vriendelijker geworden en online heb je een schat aan informatie die destijds ontbrak. Een paar jaar daarna probeerde ik Ubuntu en deze heb ik 'n jaar draaiende gehouden
Als je geen rolling OS wilt, maar iets dat in de buurt komt, OpenSuse Leap Slowroll:
Een rollende release die iets achterblijft bij Tumbleweed voor meer stabiliteit en minder verrassingen. Ipv dagelijkse updates, maandelijkse. Met snapshots. Breekt een update je Slowroll, reboot en kies een eerder ingesteld snapshot en je kunt het weer gebruiken.
@jimh307 Mandrake heet tegenwoordig OpenMandriva.
Een rollende release die iets achterblijft bij Tumbleweed voor meer stabiliteit en minder verrassingen. Ipv dagelijkse updates, maandelijkse. Met snapshots. Breekt een update je Slowroll, reboot en kies een eerder ingesteld snapshot en je kunt het weer gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 29-07-2026 15:15 ]
Dan vraag ik me wel af hoe belangrijk updates zijn bij een veilig OS. Natuurlijk is updaten goed, maar dit hoeft 'denk ik' niet zo vaak. Bij Bazzite zit de Nvidia driver in het OS verweven en is ook niet handmatig bij te werken. Dit kan men zien als nadeel, maar de kans dat een losse videodriver breekt (zoals ik in CachyOS ervaren heb) is veel groter dan een driver die synchroon loopt met de kernel. Ik voel me wel veilig met een immutable systeem. Nu draai ik Bazzite precies een week en ik heb nog geen rare dingen geziendesalniettemin schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:12:
Als je geen rolling OS wilt, maar iets dat in de buurt komt, OpenSuse Leap Slowroll:
OpenMandriva... Ga ik even op zoeken, thnx. Niet dat ik overstap, maar ben wel benieuwd wat het is geworden met mijn allereerste Linuxervaring
Bij Slowrol krijg je ook gewoon dagelijks updates aangeboden.desalniettemin schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:12:
Maandelijks krijg je de grote(re) versie upgrade maar daar tussen zit nog gerust een paar honderd updates als je dagelijks updates.
Paar honderd PER DAG!? HOLY F'ING SHIT dat is abnormaal hoor. Als ik zie hoeveel packages ik geïnstalleerd heb, zou dat betekenen dat alles in de tijd van een week minstens 2x vervangen is. De hoeveelheid kernel updates van de afgelopen paar weken voor RHEL/Rocky/Alma 9 vind ik al bizar.
Zelf draai ik Debian Sid, thuis en op 't werk. Op m'n werk update ik elke week en de ene keer heb ik 80 updates, de andere keer kan het 300+ zijn, net afhankelijk of KDE er bij zit of niet. Ik moet er niet aan denken dat ik die hoeveelheden elke dag zou hebben. Dan is er echt iets grandioos mis en schijt het systeem bij elke commit een nieuw package er uit.
Zelf draai ik Debian Sid, thuis en op 't werk. Op m'n werk update ik elke week en de ene keer heb ik 80 updates, de andere keer kan het 300+ zijn, net afhankelijk of KDE er bij zit of niet. Ik moet er niet aan denken dat ik die hoeveelheden elke dag zou hebben. Dan is er echt iets grandioos mis en schijt het systeem bij elke commit een nieuw package er uit.
Commandline FTW
Sit is hetzelfde als bij Debian SID. Elke dag honderden is echt heel erg overdreven.Hero of Time schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:47:
Paar honderd PER DAG!? HOLY F'ING SHIT dat is abnormaal hoor. Als ik zie hoeveel packages ik geïnstalleerd heb, zou dat betekenen dat alles in de tijd van een week minstens 2x vervangen is. De hoeveelheid kernel updates van de afgelopen paar weken voor RHEL/Rocky/Alma 9 vind ik al bizar.
Gisteren had ik er 367 omdat ik 1.5 week niet had geupdate.
Ik bedoelde te zeggen een paar honderd updates tussen de maandelijkse grote versie update, dus niet honderden per dag maar honderden in een tijd van ~4 weken.
Ik kom van Fedora af dus ik ben wel gewend aan veel updates. Aantal updates vind ik niet zo erg, vind het wel jammer/vreemd dat zypper op Slowroll zo traag is in vergelijking met zypper op Tumbleweed.
Ik bedoelde te zeggen een paar honderd updates tussen de maandelijkse grote versie update, dus niet honderden per dag maar honderden in een tijd van ~4 weken.
Ik kom van Fedora af dus ik ben wel gewend aan veel updates. Aantal updates vind ik niet zo erg, vind het wel jammer/vreemd dat zypper op Slowroll zo traag is in vergelijking met zypper op Tumbleweed.
Is niet extreem en zeker niet als je veel pakketten hebt. Als ik CachyOS op de laptop 2 weken niet gebruik zijn het er ook meer dan 100, maar de tijd die het kost om ze te installeren is een fractie qua tijd dan een Windows update. 2 minuten zou al lang zijn. Bazzite heeft minder updates als ik de lijst van homebrew doorneem.Telin schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:01:
Gisteren had ik er 367 omdat ik 1.5 week niet had geupdate.
Zijn op zich ook niet veel maar in vergelijking met Tumbleweed is het niet echt veel minder wat je wel zou verwachten van Slowroll.jimh307 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:12:
[...]
Is niet extreem en zeker niet als je veel pakketten hebt. Als ik CachyOS op de laptop 2 weken niet gebruik zijn het er ook meer dan 100, maar de tijd die het kost om ze te installeren is een fractie qua tijd dan een Windows update. 2 minuten zou al lang zijn. Bazzite heeft minder updates als ik de lijst van homebrew doorneem.
CachyOS (op laptop) lust er wel pap van en Bazzite (desktop) heeft veel minder updates. Het updatesysteem van Linux zit veel efficiënter in mekaar vergeleken met Windows. Windows is dan ook een log en groot besturingssysteem met vele beveiligingsfuncties en het is rommelig. Ik vind om die reden dan niet te vergelijken. Linux pakt het gewoon heel anders aan. Het is veilig zonder virusscanner en als je weet wat je doet compromitteer je Linux niet makkelijk. Windows doet dus afweren en heeft een zwaar schild; Linux voorkomt dit en kan daardoor licht blijven.Telin schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:03:
[...]
Zijn op zich ook niet veel maar in vergelijking met Tumbleweed is het niet echt veel minder wat je wel zou verwachten van Slowroll.
Hierdoor is het makkelijker om een systeem te updaten. Windows moet dingen open breken om te kunnen injecteren en het moet op miljoenen verschillende configuraties draaien en alles zo makkelijk mogelijk te maken. Ik vind dat Linux en Windows niet op elkaar lijken. Je kunt het dan ook niet goed vergelijken.
Sorry hoor maar ik begrijp je betoog niet.jimh307 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:19:
[...]
CachyOS (op laptop) lust er wel pap van en Bazzite (desktop) heeft veel minder updates. Het updatesysteem van Linux zit veel efficiënter in mekaar vergeleken met Windows. Windows is dan ook een log en groot besturingssysteem met vele beveiligingsfuncties en het is rommelig. Ik vind om die reden dan niet te vergelijken. Linux pakt het gewoon heel anders aan. Het is veilig zonder virusscanner en als je weet wat je doet compromitteer je Linux niet makkelijk. Windows doet dus afweren en heeft een zwaar schild; Linux voorkomt dit en kan daardoor licht blijven.
Hierdoor is het makkelijker om een systeem te updaten. Windows moet dingen open breken om te kunnen injecteren en het moet op miljoenen verschillende configuraties draaien en alles zo makkelijk mogelijk te maken. Ik vind dat Linux en Windows niet op elkaar lijken. Je kunt het dan ook niet goed vergelijken.
Mijn reactie ging en gaat over aantal updates van Slowroll in vergelijking met Tumbleweed. Ik heb niet Windows update met Linux updates vergeleken, al is Linux updates uiteraard vele malen beter.
Handig hoor met Tumbleweed, Slowroll die snapshots, maar dan breng je je OS terug naar de voor de update versie, dan zit je toch met een onveilig OS
Maar wel een die werkt, itt een niet-werkende bijgewerkte versie. Daar gaat het namelijk juist om met die snapshots, dat je terug kan in geval de boel in duigen valt en niet meer werkt.desalniettemin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:46:
Handig hoor met Tumbleweed, Slowroll die snapshots, maar dan breng je je OS terug naar de voor de update versie, dan zit je toch met een onveilig OS
Commandline FTW
@desalniettemin Daarnaast is niet elke beveiligingslek een groot probleem of (eenvoudig) uit te buiten. Op de Front-Page staan vaak de ernstig beveiligingslekken die bijvoorbeeld op afstand privilege escalation kunnen veroorzaken of een remote shell kunnen starten. Maar wanneer bijvoorbeeld curl een specifiek lek heeft met het Gopher protocol dan wordt dit lek wel gedicht en komt deze update ook bij jou binnen als beveiligingsupdate maar je hebt nooit echt gevaar gelopen.
Voor de meeste desktops is de browser de grootste aanvalsvector, het is dan ook belangrijk om deze altijd bijgewerkt te houden. Afhankelijk van hoe je je computer gebruikt en of deze bijvoorbeeld ook verbonden wordt met publieke netwerken zijn er verschillende afwegingen over wat een relevant beveiligingslek is of niet.
In de basis ben ik het overigens wel met je eens dat het belangrijk is om software met beveiligingslekken bij te werken. Maar niet elke beveiligingslek in de software is direct een probleem. Daarnaast zijn beveiligingslekken niet de enige manier waarop system gecompromitteerd kunnen worden, recent zijn er veel supply chain attacks in het nieuws zoals bij NPM package manager en Arch User Repository (AUR) .
Voor de meeste desktops is de browser de grootste aanvalsvector, het is dan ook belangrijk om deze altijd bijgewerkt te houden. Afhankelijk van hoe je je computer gebruikt en of deze bijvoorbeeld ook verbonden wordt met publieke netwerken zijn er verschillende afwegingen over wat een relevant beveiligingslek is of niet.
In de basis ben ik het overigens wel met je eens dat het belangrijk is om software met beveiligingslekken bij te werken. Maar niet elke beveiligingslek in de software is direct een probleem. Daarnaast zijn beveiligingslekken niet de enige manier waarop system gecompromitteerd kunnen worden, recent zijn er veel supply chain attacks in het nieuws zoals bij NPM package manager en Arch User Repository (AUR) .
Ik heb Tumbleweed gebruikt, maar ffmpeg en codec errors waardoor het niet wou updaten. Gewist en Debian geinstalleerd. Nooit zulke update problemen gehad. AUR is vragen om problemen en ik zou het als ik Arch zou gebruiken nooit gebruiken.
Dan moet je al tegen serieuze problemen aan gelopen zijn. In mijn ogen is Linux een antwoord op Windows en is het apart vergeleken met Windows. Nu ben ik een vrij eenvoudige gebruiker en Bazzite werkt geweldig voor hier, maar alle benodigde software werkt hier. De vraag is wat jij belangrijk vindt. Linux staat voor 'uitproberen'. Wat voor de een werkt werkt niet voor iemand anders. Vandaar dat het vele distro's heeft.desalniettemin schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 22:41:
Ik heb Tumbleweed gebruikt, maar ffmpeg en codec errors waardoor het niet wou updaten. Gewist en Debian geinstalleerd. Nooit zulke update problemen gehad. AUR is vragen om problemen en ik zou het als ik Arch zou gebruiken nooit gebruiken.
Hier gaat het om gamen en productie. Beide werken onder Linux en het lot van mijn systeem is besproken en blijft Linux. Less is more hier. Voor het werk is het bewerken van documenten mandatory en dat doet het prima. Ik ben een vrij eenvoudige gebruiker. Ik geef om Linux; het idee erachter.
Wat Arch User Repositories betreft vind ik dit heel erg. Malware haalt het bloed onder je nagels vandaan en Linux heeft hier een betere weerstand tegen; mits je de kennis hebt om het goed te gebruiken. Hier blijft het een op Fedora gerichte installatie. Naast gamen kun je in Bazzite zoveel meer en ik heb eindelijk het idee dat mijn hardware goed gebruikt wordt. Laat je niet verslaan en ga vooral niet naar Windows; je zult van een koude kermis thuis komen.
@desalniettemin Had je voor die codecs de Packman repository ingeschakeld? Die loopt vaak achter met de updates van Tumbleweed waardoor er problemen kunnen optreden. Je krijgt daar vooraf wel een melding (met de gevolgen) van te zien wanneer je een update van het systeem doet. Dan kun je deze nog afbreken totdat de Packman repository weer in sync is met die van Tumbleweed.
Inmiddels heb je de repository niet meer nodig. Ik draai nu al een halfjaar met alleen de standaard Tumbleweed repository ingeschakeld. Met de installatie van VLC en Handbrake ben ik nog geen ontbrekende codecs tegengekomen.
Inmiddels heb je de repository niet meer nodig. Ik draai nu al een halfjaar met alleen de standaard Tumbleweed repository ingeschakeld. Met de installatie van VLC en Handbrake ben ik nog geen ontbrekende codecs tegengekomen.
@pporrio Kun je dit probleem met codecs uit de Packman repository ook niet oplossen door over te stappen op slowroll?
@Bedge85 Wellicht, maar ik weet eerlijk gezegd niet in hoeverre de Packman repository in sync is met de slowroll repository. Want dat veroorzaakt het probleem. De pakketten in de repository van openSUSE zijn nieuwer dan die van de Packman repository. Als je dan - ondanks de waarschuwing - toch de update voortzet, krijg je een mengelmoes van verschillende versies van packages die van elkaar afhankelijk zijn en krijg je problemen.
Het kan nog veel eenvoudiger, je kunt namelijk kiezen om de Packman essential te kiezen in plaats van de gehele repository. Dan ben je echt wel van de meeste ellende af die je normaliter vroeg of laat wel met Packman tegen gaat komen.Bedge85 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:58:
@pporrio Kun je dit probleem met codecs uit de Packman repository ook niet oplossen door over te stappen op slowroll?
Zie ook: https://en.opensuse.org/S...from_Packman_repositories
Tenzij je codec loos door het leven wilt gaan niet. Enige andere optie is gebruik maken van bijvoorbeeld VLC maar dat is niet zaligmakend met name voor webbrowser waar filmpjes in afgespeeld worden.pporrio schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:14:
@Miki Eens. Maar het is de vraag of je de Packman repository überhaupt nog nodig hebt. Ik heb 'm niet gemist het afgelopen halfjaar. En ik heb veel videobestanden in allerlei bestandsformaten en met allerlei verschillende codecs.
Toen ik opi installeerde in de terminal installeerde dat volgens mij ook meteen Packman, als ik mij goed kan herinneren. Oh dus toch als je VLC installeerd dan heb je meteen alle codecs? Debian bevalt me verder prima, dus dat blijf ik gebruiken.pporrio schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:20:
@desalniettemin Had je voor die codecs de Packman repository ingeschakeld? Die loopt vaak achter met de updates van Tumbleweed waardoor er problemen kunnen optreden. Je krijgt daar vooraf wel een melding (met de gevolgen) van te zien wanneer je een update van het systeem doet. Dan kun je deze nog afbreken totdat de Packman repository weer in sync is met die van Tumbleweed.
Bedankt aan anderen voor de tips.
VLC is fantastisch. Ik gebruik het al jaren en het speelt alles af wat je hem geeft. Zelf losse .vob bestanden gaan meteen goed waar Windows media player deze bestanden niet slikt. Deze losse .vob bestanden zijn van een film die ik vroeger gemaakt heb. Als je mediabestanden hebt die erg zacht zijn opgenomen kan VLC deze versterken door hogere volumes te kiezendesalniettemin schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:26:
[...]
Toen ik opi installeerde in de terminal installeerde dat volgens mij ook meteen Packman, als ik mij goed kan herinneren. Oh dus toch als je VLC installeerd dan heb je meteen alle codecs? Debian bevalt me verder prima, dus dat blijf ik gebruiken.
Bedankt aan anderen voor de tips.
Er is een niet gelieerde repo voor Debian beschikbaar voor meer codec/multimedia gerichte packages: deb-multimedia.org. Die had ik vroeger toegevoegd omdat o.a. Kodi en Audacious eerder updates kreeg of een betere plugin package had, maar eigenlijk heb ik die al lange tijd niet meer in gebruik. De standaard gstreamer en libav packages hebben wel meer codecs ingeschakeld die men bij Debian uit laat omdat het niet in lijn is met hun richtlijnen, maar ik mis het niet.
Overigens vind ik het wel een beetje gek dat je bij OpenSuse packages kan updaten als de afhankelijkheden niet volledig voldoen. Als ik bij Debian bijvoorbeeld Firefox zou willen updaten en het heeft een nieuwe libavcodec versie nodig, kan ik 'm niet updaten totdat die dependency er is. Zit er in de standaard repo een versie en bij deb-multimedia eentje, dan kan er een conflict ontstaan en gaat apt een suggestie doen om het conflict op te lossen. Dat kan dan de deb-multimedia verwijderen om de standaard repo versie te installeren of FF houden op de huidige versie en niet updaten.
Heeft Suse met Zypper/Yast niet eenzelfde systeem? Ik heb verders geen OpenSuse gedraaid, dus heb geen idee hoe dat werkt.
Overigens vind ik het wel een beetje gek dat je bij OpenSuse packages kan updaten als de afhankelijkheden niet volledig voldoen. Als ik bij Debian bijvoorbeeld Firefox zou willen updaten en het heeft een nieuwe libavcodec versie nodig, kan ik 'm niet updaten totdat die dependency er is. Zit er in de standaard repo een versie en bij deb-multimedia eentje, dan kan er een conflict ontstaan en gaat apt een suggestie doen om het conflict op te lossen. Dat kan dan de deb-multimedia verwijderen om de standaard repo versie te installeren of FF houden op de huidige versie en niet updaten.
Heeft Suse met Zypper/Yast niet eenzelfde systeem? Ik heb verders geen OpenSuse gedraaid, dus heb geen idee hoe dat werkt.
Commandline FTW
@Hero of Time Je krijgt er een melding van in openSUSE. Voorbeeld:
Als je dan de verkeerde optie kiest, kun je problemen krijgen.~> sudo zypper dup
[sudo] password for root:
Loading repository data...
Reading installed packages...
Warning: You are about to do a distribution upgrade with all enabled repositories. Make sure these repositories are compatible before you continue. See 'man zypper' for more information about this command.
Computing distribution upgrade...
14 Problems:
Problem: 1: problem with the installed Mesa-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 2: problem with the installed Mesa-dri-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 3: problem with the installed Mesa-gallium-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 4: problem with the installed Mesa-libEGL1-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 5: problem with the installed Mesa-libGL1-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 6: problem with the installed Mesa-libva-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 7: problem with the installed Mesa-vulkan-device-select-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 8: problem with the installed libOSMesa8-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 9: problem with the installed libgbm1-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 10: problem with the installed libvdpau_r600-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 11: problem with the installed libvdpau_radeonsi-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 12: problem with the installed libvulkan_lvp-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 13: problem with the installed libvulkan_radeon-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Problem: 14: the installed calibre-8.2.1-1.1.x86_64 requires 'libQt6Gui.so.6(Qt_6.8.2_PRIVATE_API)(64bit)', but this requirement cannot be provided
deleted providers: libQt6Gui6-6.8.2-3.2.x86_64
Problem: 1: problem with the installed Mesa-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Solution 1: install Mesa-25.0.3-412.1.x86_64 from vendor openSUSE
replacing Mesa-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64 from vendor http://packman.links2linux.de
Solution 2: keep obsolete Mesa-25.0.3-1699.415.pm.1.x86_64
Choose from above solutions by number or skip, retry or cancel [1/2/s/r/c/d/?] (c):
Ik gebruik alleen de codecs die geinstalleerd worden als ik Debian installeer. Werken prima voor mij.Hero of Time schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:17:
Er is een niet gelieerde repo voor Debian beschikbaar voor meer codec/multimedia gerichte packages: deb-multimedia.org. Die had ik vroeger toegevoegd omdat o.a. Kodi en Audacious eerder updates kreeg of een betere plugin package had, maar eigenlijk heb ik die al lange tijd niet meer in gebruik. De standaard gstreamer en libav packages hebben wel meer codecs ingeschakeld die men bij Debian uit laat omdat het niet in lijn is met hun richtlijnen, maar ik mis het niet.
Bijzonder dat het je door kan laten gaan met een 'foute' keuze. Ook wel gek wat je moet intypen voor de keuzes, de letters komen niet overeen met de opties retry/skip/cancel. Bij apt krijg je potentieel meerdere oplossingen, als je de eerste niet accepteert wordt er een volgende voorgesteld als dat mogelijk is. En anders breekt 'ie af. Het is wat dat betreft meer 'foolproof'.pporrio schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:29:
@Hero of Time Je krijgt er een melding van in openSUSE. Voorbeeld:
[...]
Als je dan de verkeerde optie kiest, kun je problemen krijgen.
Idem, heb de meerwaarde in de tijd dat ik deb-multimedia gebruikte niet gezien voor codecs. Heb mpv, yt-dlp, Audacious en Kodi, elk hebben hun afhankelijkheden genoemd voor de libavcodec zaken of gstreamer equivalent en dat is 't. Het wordt waarschijnlijk pas een ding als je meer obscure formaten van vroeger wilt afspelen.desalniettemin schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:30:
[...]
Ik gebruik alleen de codecs die geinstalleerd worden als ik Debian installeer. Werken prima voor mij.
Overigens is er nog de libavcodec-extra package met een paar extra codecs, genoemd in de omschrijving. Bij het automatisch selecteren van dependencies heeft deze logischerwijs een lagere prioriteit.
Commandline FTW
To vrij recent was apt niet 'foolproof'. Maar nadat Linus Sebastian zijn installatie op deze manier brak is er veel commotie ontstaan waardoor apt is aangepast en dit soort situaties niet meer mogelijk zouden moeten zijn.Hero of Time schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:48:
[...]
Bijzonder dat het je door kan laten gaan met een 'foute' keuze. Ook wel gek wat je moet intypen voor de keuzes, de letters komen niet overeen met de opties retry/skip/cancel. Bij apt krijg je potentieel meerdere oplossingen, als je de eerste niet accepteert wordt er een volgende voorgesteld als dat mogelijk is. En anders breekt 'ie af. Het is wat dat betreft meer 'foolproof'.
[...]
Idem, heb de meerwaarde in de tijd dat ik deb-multimedia gebruikte niet gezien voor codecs. Heb mpv, yt-dlp, Audacious en Kodi, elk hebben hun afhankelijkheden genoemd voor de libavcodec zaken of gstreamer equivalent en dat is 't. Het wordt waarschijnlijk pas een ding als je meer obscure formaten van vroeger wilt afspelen.
Overigens is er nog de libavcodec-extra package met een paar extra codecs, genoemd in de omschrijving. Bij het automatisch selecteren van dependencies heeft deze logischerwijs een lagere prioriteit.
Als je overigens video op pauze zet en goed leest, dan zie je ook dat apt waarschuwt dat apt mogelijk een destructieve handeling aan het uitvoeren is. De waarschuwing valt alleen niet zo erg op.
@Bedge85 Een van de redenen dat ik liever een immutable distro heb. Moeilijker om het defect te krijgen en uitgebreide herstelmogelijkheden. Klein voordeel is dat je telkens weer iets leert en als je opnieuw mag inrichten leer je daar ook van. Ook installeer ik alleen van de main repository en geen pakketten in het wild.
En dan terwijl je niet exact weet wat je doet toch “Yes, do as I say!” typen.WARNING: The following essential packages will be removed.
This should NOT be done unless you know exactly what you are doing!
[…]
You are about to do something potentially harmful.To continue type in the phrase "Yes, do as I say!"
Die snapte ik dus ook niet. Je wordt gewaarschuwd en dan toch Yes, do as I sayEärendil schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:53:
[...]
En dan terwijl je niet exact weet wat je doet toch “Yes, do as I say!” typen.
Zoals hierboven al is gezegd, apt is daar wel erg duidelijk in hoor, dat je de exacte zin moet intypen. Als je dan zo'n domme "tech" YT'er bent zoals Linus en het zonder nadenken over wat de woorden nou betekenen intypt, vraag je er ook gewoon om. Hij zou zelfs op een knop drukken waar met grote letters bij staat "druk hier voor een aambeeld op je voet" en dan verbaast zijn dat z'n voet verbrijzeld is.Bedge85 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:43:
[...]
To vrij recent was apt niet 'foolproof'. Maar nadat Linus Sebastian zijn installatie op deze manier brak is er veel commotie ontstaan waardoor apt is aangepast en dit soort situaties niet meer mogelijk zouden moeten zijn.
Als je overigens video op pauze zet en goed leest, dan zie je ook dat apt waarschuwt dat apt mogelijk een destructieve handeling aan het uitvoeren is. De waarschuwing valt alleen niet zo erg op.
Die waarschuwing die apt geeft voor destructieve gevolgen is niet 'vrij recent' toegevoegd, maar bestaat al heul lang. Op het moment dat je een vitaal package wilt verwijderen, zoals de kernel meta-package of libc6, krijg je deze melding. Zelfs als je de huidig gestarte kernel wilt verwijderen krijg je de vraag of je wel echt door wilt gaan omdat het systeem mogelijk niet meer start. Echter is dat een ja/nee vraag, want als je een andere kernel hebt, is het geen probleem (denk aan de situatie dat je de huidige verwijdert, omdat een nieuwere net is geïnstalleerd).
Commandline FTW
De aanpassingen waar ik naar verwees, maar niet benoemde zit in apt 2.3.12.
apt (2.3.12) unstable; urgency=medium
The solver will no longer try to remove Essential or Protected packages, any dependency problem that would need such a solution will have to be resolved manually.
The "Yes, do as I say" prompt for removing essential packages has been replaced by an error message. The appropriate command-line option needs to be used instead.
Thank you to Linus Tech Tips and System76 for bringing this issue to our attention.
Een verandering omdat het gezegde over common sense weer eens voldaan is. Er moet een idioot iets grandioos slopen en hard roepen dat het stom en idioot is, terwijl met een beetje nadenken al voorkomen kan worden. * Hero of Time mompelt iets met gevecht en het universum.
Commandline FTW
Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling. Als je met de CLI aan de gang gaat en je hebt er geen verstand van dan kan het goed misgaan. Updaten in Linux gaat snel, maar vele weten niet dat je soms kunt bijlezen in de terminal en dat zou ik zeker doen. Het is belangrijke informatie en dan moet je het begrijpen en dat zie ik de gemiddelde gebruiker niet doen. Dat is ze te technisch. Ik heb in het verleden ook installaties onbewust om zeep geholpen dus ik weet waar ik het over heb. Vandaar schreef ik eerder in dit topic dat ik wel zou willen weten wat ik invoer in de terminal en de werking ervan begrijpen.Hero of Time schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:20:
[...]
Zoals hierboven al is gezegd, apt is daar wel erg duidelijk in hoor, dat je de exacte zin moet intypen. Als je dan zo'n domme "tech" YT'er bent zoals Linus en het zonder nadenken over wat de woorden nou betekenen intypt, vraag je er ook gewoon om. Hij zou zelfs op een knop drukken waar met grote letters bij staat "druk hier voor een aambeeld op je voet" en dan verbaast zijn dat z'n voet verbrijzeld is.
Die waarschuwing die apt geeft voor destructieve gevolgen is niet 'vrij recent' toegevoegd, maar bestaat al heul lang. Op het moment dat je een vitaal package wilt verwijderen, zoals de kernel meta-package of libc6, krijg je deze melding. Zelfs als je de huidig gestarte kernel wilt verwijderen krijg je de vraag of je wel echt door wilt gaan omdat het systeem mogelijk niet meer start. Echter is dat een ja/nee vraag, want als je een andere kernel hebt, is het geen probleem (denk aan de situatie dat je de huidige verwijdert, omdat een nieuwere net is geïnstalleerd).
@jimh307 Misschien ben je dan wel geïnteresseerd in https://explainshell.com/.
Daarom zet ik dus nooit -y achter sudo apt update && sudo apt upgrade. Ik lees altijd eerst wat het precies gaat installeren. Voor de zekerheid.jimh307 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:21:
[...]
Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling. Als je met de CLI aan de gang gaat en je hebt er geen verstand van dan kan het goed misgaan. Updaten in Linux gaat snel, maar vele weten niet dat je soms kunt bijlezen in de terminal en dat zou ik zeker doen. Het is belangrijke informatie en dan moet je het begrijpen en dat zie ik de gemiddelde gebruiker niet doen. Dat is ze te technisch. Ik heb in het verleden ook installaties onbewust om zeep geholpen dus ik weet waar ik het over heb. Vandaar schreef ik eerder in dit topic dat ik wel zou willen weten wat ik invoer in de terminal en de werking ervan begrijpen.
Jup. Maar blind een 'tooltje' voor Windows dat je ergens hebt gedownload uitvoeren kan net zo gevaarlijk zijn.jimh307 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:21:
[...]
Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling. Als je met de CLI aan de gang gaat en je hebt er geen verstand van dan kan het goed misgaan.
Wanneer ik updates toepas, zie ik wel de stappen die het uitvoert maar het is zelden nuttig om te volgen. Het toont puur wat het doet, zoals 'unpacking bla <versie nieuw over versie oud>' en 'setting up $package'. Ik heb zelfs bug reports langs zien komen van meldingen die verschijnen waarbij er zelfs staat dat het niet erg is. Als het zo onbelangrijk of normaal is, toon het dan niet was de klacht bij de reports. Of dat er zaken getoond worden die helemaal niet getoond horen te worden.Updaten in Linux gaat snel, maar vele weten niet dat je soms kunt bijlezen in de terminal en dat zou ik zeker doen. Het is belangrijke informatie en dan moet je het begrijpen en dat zie ik de gemiddelde gebruiker niet doen. Dat is ze te technisch. Ik heb in het verleden ook installaties onbewust om zeep geholpen dus ik weet waar ik het over heb. Vandaar schreef ik eerder in dit topic dat ik wel zou willen weten wat ik invoer in de terminal en de werking ervan begrijpen.
Vroeger gebruikte ik synaptic package manager, een GUI dat in principe hetzelfde kan als aptitude: repo info updaten, packages markeren voor installatie/upgrade/verwijdering, etc. Het toont dan een klein venster met een voortgangsbalk, maar eronder kan je de terminal uitvoer open klappen en bekijken als je wilt. Het laat meer zien als je het wilt, maar verbergt het standaard omdat het niet altijd nodig of zinvol is. Prima voor een eenvoudige gebruiker. Maar het programma zelf kan voor zo'n gebruiker best imponerend en moeilijk in gebruik zijn als je het vergelijkt met Gnome Software of KDE's Discover.
Commandline FTW
@Hero of Time Vooral CachyOS wil de release notes tonen in CLI zelf. In Bazzite nog niet gezien. Verder neem ik wel aan dat het updaten minder risico's bevat dan Windows. In Bazzite zul je niet veel in de terminal zijn want Bazzite Portal kent al een heleboel fixes zonder de CLI te zien. Iedere distro doet het op zijn eigen manier en dat maakt Linux mooi en soms uitdagend
Quote: Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling.
Nou deze gemiddelde gebruiker is er anders heel blij mee.
Omdat je de moeite nam om het te leren. Met de gemiddelde gebruiker noem ik Anita of Kees die wat willen surfen en mailen met wat facebook. Linux zal fijn werken, maar als het erop aankomt zul je toch wat kennis moeten hebben en het intellect om te weten waar en hoe je moet zoeken. Ik denk niet dat jij een gemiddelde gebruiker bentdesalniettemin schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:10:
Quote: Dat maakt Linux minder geschikt voor de gemiddelde gebruiker, maar meer bedoeld voor de liefhebber of enthousiasteling.
Diezelfde gebruiker snapt ook geen drol van Windows en loopt tegen dezelfde problemen aan als er daar iets fout gaat. Wat dat betreft is er echt geen verschil tussen Windows en Linux. Ik durf zelfs te zeggen dat door de centrale repository Linux makkelijker is. Mede ook omdat je niet verplicht wordt om allerlei online accounts te maken met bijbehorende eisen en geven van persoonsgegevens om de store te gebruiken.jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Omdat je de moeite nam om het te leren. Met de gemiddelde gebruiker noem ik Anita of Kees die wat willen surfen en mailen met wat facebook. Linux zal fijn werken, maar als het erop aankomt zul je toch wat kennis moeten hebben en het intellect om te weten waar en hoe je moet zoeken. Ik denk niet dat jij een gemiddelde gebruiker bent
Commandline FTW
Is het niet gewoon zo dat sommig dingen eenvoudiger zijn onder Windows en andere eenvoudige onder Linux en praktisch alles makkelijker is onder Mac Os X
.
Heb windows ook geen centrale repo? Iets met Winget?Hero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Diezelfde gebruiker snapt ook geen drol van Windows en loopt tegen dezelfde problemen aan als er daar iets fout gaat. Wat dat betreft is er echt geen verschil tussen Windows en Linux. Ik durf zelfs te zeggen dat door de centrale repository Linux makkelijker is. Mede ook omdat je niet verplicht wordt om allerlei online accounts te maken met bijbehorende eisen en geven van persoonsgegevens om de store te gebruiken.
Maar ik ben het met je eens met dat Windows Linux. Als voor de mensen maar een email client en een browser client erop zit is het vaak goed!
[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 10-08-2026 09:43 ]
Ook hier moet je vaak via homebrew of dmg files applicaties installeren omdat voor een MacOs niet alles te installeren is!Bedge85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
Is het niet gewoon zo dat sommig dingen eenvoudiger zijn onder Windows en andere eenvoudige onder Linux en praktisch alles makkelijker is onder Mac Os X.
Voor die mensen zou ik Zorin linux met bv. Firefox browser adviseren. Heel simpel en veilig. Je hoeft alleen op de update knop te drukken af en toe. En, zoals met de meeste Linux, is oude en/goedkope hardware goed genoeg om het vlot te laten lopen.Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:17:
[...]
Ook hier moet je vaak via homebrew of dmg files applicaties installeren omdat voor een MacOs niet alles te installeren is!
Anita en kees hebben ook een Android device (linux) of Apple ios (freebsd). En daar hoor je ze ook niet over. Wat dat betreft is "Linux" eigenlijk ook niet meer dan KDE of Gnome. Het is de voorkant waar je al je dingen mee doet die je wilt doen. En heel eerlijk het zou eigenlijk ook niet meer moeten zijn. Het moet gewoon gewoon werken op een logische manier.jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Omdat je de moeite nam om het te leren. Met de gemiddelde gebruiker noem ik Anita of Kees die wat willen surfen en mailen met wat facebook. Linux zal fijn werken, maar als het erop aankomt zul je toch wat kennis moeten hebben en het intellect om te weten waar en hoe je moet zoeken. Ik denk niet dat jij een gemiddelde gebruiker bent
Ik las vandaag dit artikel: https://www.osnews.com/story/145698/microsoft-cvp-explains-why-killing-windows-legacy-code-takes-so-long/
De dag dat Microsoft besluit hun "legacy" te ditchen is de dag dat linux ineens vrij spel gaat krijgen. Want als ik als ontwikkelaar heel mijn backend moet ombouwen omdat redmond geen zin meer geeft backwards compatible te blijven waarom zou ik dan nog willen betalen voor het OS? Dan stop ik het in docker container en dan kijk je maar hoe je het aanzwengeld. Maar als Microsoft vast houdt aan het control panel van 98. Dan blijven ze heer en meester. Want eigenlijk heeft helemaal niemand zin in verandering.
Goede een steekhoudende punten, mee eens. Echter als een Windows update weer iets sloopt heb je een groter probleem dan onder Linux en zeker als je een immutable distro hebt. Zo is het onder Windows makkelijker om een virus op te lopen en zo is het onder Windows moeilijker debuggen. De benodigde kennis is onder CachyOS harder nodig dan bijvoorbeeld onder Bazzite. Mensen zien door de vele distro's niet meer welke goed voor hun is. Mensen zeggen niet voor niets dat Linux een stijle leercurve heeft. Als er iets is met het systeem moet je wel weten waar je het moet zoeken en dat zie ik mijn ouders niet kunnen, laat staan als ze aan de slag moeten met de CLIHero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:09:
[...]
Diezelfde gebruiker snapt ook geen drol van Windows en loopt tegen dezelfde problemen aan als er daar iets fout gaat. Wat dat betreft is er echt geen verschil tussen Windows en Linux. Ik durf zelfs te zeggen dat door de centrale repository Linux makkelijker is. Mede ook omdat je niet verplicht wordt om allerlei online accounts te maken met bijbehorende eisen en geven van persoonsgegevens om de store te gebruiken.
Dat artikel zal ik straks even doornemen, ThnxL0g0ff schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:50:
[...]
Anita en kees hebben ook een Android device (linux) of Apple ios (freebsd). En daar hoor je ze ook niet over. Wat dat betreft is "Linux" eigenlijk ook niet meer dan KDE of Gnome. Het is de voorkant waar je al je dingen mee doet die je wilt doen. En heel eerlijk het zou eigenlijk ook niet meer moeten zijn. Het moet gewoon gewoon werken op een logische manier.
Ik las vandaag dit artikel: https://www.osnews.com/story/145698/microsoft-cvp-explains-why-killing-windows-legacy-code-takes-so-long/
De dag dat Microsoft besluit hun "legacy" te ditchen is de dag dat linux ineens vrij spel gaat krijgen. Want als ik als ontwikkelaar heel mijn backend moet ombouwen omdat redmond geen zin meer geeft backwards compatible te blijven waarom zou ik dan nog willen betalen voor het OS? Dan stop ik het in docker container en dan kijk je maar hoe je het aanzwengeld. Maar als Microsoft vast houdt aan het control panel van 98. Dan blijven ze heer en meester. Want eigenlijk heeft helemaal niemand zin in verandering.
Ik snap jou antwoord niet? Ik gaf een reactie waar deze reactie weer niet past! Het ging hier meer over waarom Linux en/of Windows moeilijker/makkelijk zou moet zijn.Rixter223 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:54:
[...]
Voor die mensen zou ik Zorin linux met bv. Firefox browser adviseren. Heel simpel en veilig. Je hoeft alleen op de update knop te drukken af en toe. En, zoals met de meeste Linux, is oude en/goedkope hardware goed genoeg om het vlot te laten lopen.
Dan een vraag aan jou. Waarom Zorin? Waarom niet Bazzite? Alles kant en klaar. Enige app store die zij dan hebben is Bazaar en ook hier geld dan ook "af en toe op de update knop drukken".
Makkelijker onder MacOS? Werkelijk? Er is een hele zwik bloat op het dock standaard aanwezig, maar wat als je nou iets anders wilt openen? Hoe doet de simpele gebruiker dat dan? Er is namelijk geen menu waar het zo vrij in staat.Bedge85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
Is het niet gewoon zo dat sommig dingen eenvoudiger zijn onder Windows en andere eenvoudige onder Linux en praktisch alles makkelijker is onder Mac Os X.
Ik heb vaak genoeg met Apple te maken gehad en elke keer zit ik weer te vloeken op het systeem omdat het zo ongelooflijk omslachtig of onmogelijk is. Het window management zoals dat op Windows en Linux nog best veel mogelijkheden bied, is bij Apple compleet afwezig en hetgeen wat er wel is, is onlogisch.
Dus nee, op MacOS (het is al járen geen OSX meer!) is maar heel weinig makkelijker dan bij Windows en Linux.
Als je weet waar je moet zijn en zoeken, heb je bij Linux idd sneller en meer informatie over het probleem.jimh307 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:54:
[...]
Goede een steekhoudende punten, mee eens. Echter als een Windows update weer iets sloopt heb je een groter probleem dan onder Linux en zeker als je een immutable distro hebt. Zo is het onder Windows makkelijker om een virus op te lopen en zo is het onder Windows moeilijker debuggen.
Daarom bestaan er ook meerdere distro's. Je geeft er zelf al 2 aan met duidelijk compleet andere doelgroepen en benodigde kennisniveaus. Het is daarmee niet zo dat Linux nou altijd een stijl leercurve heeft. Het dagelijks gebruik is net zo eenvoudig als Windows. Het updaten is afhankelijk van de distro. Pas als je problemen hebt of je wilt meer weten hoe het werkt krijg je te maken met de leercurve. Een die je net zo hard op Windows hebt, met als verschil dat je bij Windows nog veel aan het klikken bent.De benodigde kennis is onder CachyOS harder nodig dan bijvoorbeeld onder Bazzite. Mensen zien door de vele distro's niet meer welke goed voor hun is. Mensen zeggen niet voor niets dat Linux een stijle leercurve heeft.
Dan is er voor de verkeerde distro gekozen. Zoals je je reactie begon over dat Windows Update iets heeft gesloopt, is het bij de juiste distro kinderlijk eenvoudig om weer een werkend systeem te hebben. Je kiest voor de vorige staat en je gaat weer verder. Daar hoef je niet voor in de CLI en kan je zelfs je ouders uitleggen.Als er iets is met het systeem moet je wel weten waar je het moet zoeken en dat zie ik mijn ouders niet kunnen, laat staan als ze aan de slag moeten met de CLI
Commandline FTW
Dat is weer alleen via CLI en ook niet feilloos. Het is geen enkele bron dat gecontroleerd wordt voordat het beschikbaar is. Ik heb het alleen langs zien komen bij het installeren van Powershell modules, maar voor de rest niet mee gewerkt. Hoor er wel mensen over, maar of het ook net zo betrouwbaar is als de repo van je distro? Ik weet het niet.Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:13:
[...]
Heb windhoos ook geen centrale repo? Iets met Winget?
Commandline FTW
Op de verkeerde reactie geklikt zie ik nu, telefoon...Mark de Vaal schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:10:
[...]
Ik snap jou antwoord niet? Ik gaf een reactie waar deze reactie weer niet past! Het ging hier meer over waarom Linux en/of Windows moeilijker/makkelijk zou moet zijn.
Dan een vraag aan jou. Waarom Zorin? Waarom niet Bazzite? Alles kant en klaar. Enige app store die zij dan hebben is Bazaar en ook hier geld dan ook "af en toe op de update knop drukken".
Maar als je reactie op je vraag: voor echte beginners en mensen met beperkte computerkennis en interesse wordt vaak Zorin of Linux Mint aangeraden waarbij Zorin er wat gelikter en moderner uitziet en je ook nog je eigen desktop kunt kiezen bijvoorbeeld. De store geeft ook nog adviezen over windows apps als je daarop gaat zoeken.
Enige nadeel voor beginners in het algemeen met Linux vind ik dat er zoveel versies zijn dat je er duizelig van wordt als je gaat zoeken welke versie er het beste bij jouw past.
Gamen kan je ook vergeten op Mac. Je kunt wel gamen, maar niet zo als op Windows en Linux.
Na maanden CachyOS op m'n laptop draai ik nu ook (sinds een week ofzo) CachyOS op m'n PC en het is een verademing.
Wat een fijne distro.
Helaas kom ik er niet vanaf om nog een Windows 11 (IoT LTSC) machine te hebben staan voor Steam Remote Play voor dat ene spel (Rust) wat ik maar niet kan spelen onder Linux.
Ik twijfel nog om dat anders te gaan doen met een KVM switch oid, maar dan is audio weer een hoop gedoe.. Het voelt wat onzinnig om Remote Play te gebruiken met een machine die direct naast de andere staat; de videocompressie is niet echt fantastisch en de delay is merkbaar helaas.
Wat een fijne distro.
Helaas kom ik er niet vanaf om nog een Windows 11 (IoT LTSC) machine te hebben staan voor Steam Remote Play voor dat ene spel (Rust) wat ik maar niet kan spelen onder Linux.
Ik twijfel nog om dat anders te gaan doen met een KVM switch oid, maar dan is audio weer een hoop gedoe.. Het voelt wat onzinnig om Remote Play te gebruiken met een machine die direct naast de andere staat; de videocompressie is niet echt fantastisch en de delay is merkbaar helaas.
Rust is volgens protondb wel mogelijk op Linux, maar je moet dan EAC uitschakelen en je kan alleen op onofficiële servers spelen waar anti-cheat op uit staat. Ideaal is natuurlijk anders, het is weer de anti-cheat bagger dat het niet normaal laat werken. Want buiten dat om is er geen reden waarom het spel niet werkt.Noxious schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:55:
Na maanden CachyOS op m'n laptop draai ik nu ook (sinds een week ofzo) CachyOS op m'n PC en het is een verademing.
Wat een fijne distro.
Ligt maar net aan welke KVM je neemt natuurlijk. Er zijn KVMs die ook geluid ondersteunen. HDMI en DP kunnen immers ook geluid aan. Anders moet je met tools gaan werken die audio over het netwerk kan sturen en dan met PulseAudio op Linux oppakken om af te spelen. Zag zo even snel o.a. VoiceMeter die dat zou kunnen.Ik twijfel nog om dat anders te gaan doen met een KVM switch oid, maar dan is audio weer een hoop gedoe.. Het voelt wat onzinnig om Remote Play te gebruiken met een machine die direct naast de andere staat; de videocompressie is niet echt fantastisch en de delay is merkbaar helaas.
Commandline FTW
macOS is minimalistisch van opzet, dat is wennen. Vroeger nog meer dan nu. Want waar staan al je bestanden, foto's en al je applicaties? Altijd ook op 1 plek direct te vinden: de Finder. Hetzelfde heb je met Gnome, die heeft ook een minimalistisch opzet terwijl er toch alles in zit. Daar zul je dan vast ook geen fan van zijn gok ik zo.Hero of Time schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 21:35:
[...]
Makkelijker onder MacOS? Werkelijk? Er is een hele zwik bloat op het dock standaard aanwezig, maar wat als je nou iets anders wilt openen? Hoe doet de simpele gebruiker dat dan? Er is namelijk geen menu waar het zo vrij in staat.
Ik heb vaak genoeg met Apple te maken gehad en elke keer zit ik weer te vloeken op het systeem omdat het zo ongelooflijk omslachtig of onmogelijk is. Het window management zoals dat op Windows en Linux nog best veel mogelijkheden bied, is bij Apple compleet afwezig en hetgeen wat er wel is, is onlogisch.
Dus nee, op MacOS (het is al járen geen OSX meer!) is maar heel weinig makkelijker dan bij Windows en Linux.
Ik gebruik al jaren standaard Ubuntu, met voor het overzicht Dash to panel + Arc-menu gnome extentions. En Arc menu in de ChromeOS look, dat OS vindt ik van alles de fijnste. Verleden jaar zelfs een Chromebox gekocht
De Google privacy instellingen zijn verder hetzelfde als met Android. Dat is voor mij geen ding.
Rust is in theorie te spelen; in de praktijk zijn er misschien twee ietwat populaire servers die onder de 30 'pop' zitten (reguliere servers hebben honderden spelers) en waar je uiteraard tegen cheaters aan loopt. Niet vergelijkbaar met de reguliere Rust ervaring. Het is inderdaad enkel de anti-cheat, en ze (Facepunch) blokkeerd het ook heel bewust helaas - veel gesprekken over gehad met de developers.Hero of Time schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 19:18:
[...]
Rust is volgens protondb wel mogelijk op Linux, maar je moet dan EAC uitschakelen en je kan alleen op onofficiële servers spelen waar anti-cheat op uit staat. Ideaal is natuurlijk anders, het is weer de anti-cheat bagger dat het niet normaal laat werken. Want buiten dat om is er geen reden waarom het spel niet werkt.
[...]
Ligt maar net aan welke KVM je neemt natuurlijk. Er zijn KVMs die ook geluid ondersteunen. HDMI en DP kunnen immers ook geluid aan. Anders moet je met tools gaan werken die audio over het netwerk kan sturen en dan met PulseAudio op Linux oppakken om af te spelen. Zag zo even snel o.a. VoiceMeter die dat zou kunnen.
Qua geluid zijn er wel opties ja, maar mijn audio setup is wat ongebruikelijk (externe geluidskaart via USB met een boel configuratie). Dat switched toch minder makkelijk. Misschien kan ik het geluid van de 2e PC via m'n primaire geluidskaart routen in hardware, dat lijkt makkelijker.
Ook geen fan van Gnome idd. Het starten van een programma voelt voor mij nog beperkter dan bij MacOS, want in het dash, of hoe ze dat menu ding ook maar noemen, staat niet alles wat daadwerkelijk op het systeem aanwezig is. Je moet maar net de naam weten en daar op zoeken. Waar bij Apple puur toetsenbord gebruik nagenoeg onmogelijk is, lijkt men bij Gnome allergisch voor de muis. Er is geen combinatie mogelijk om het een of ander te gebruiker net naar gelang je op dat moment wilt. Op Windows kan ik prima met alleen het toetsenbord dingen doen. Met KDE net zo. Maar ook veel met alleen de muis.Dosio schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:59:
[...]
macOS is minimalistisch van opzet, dat is wennen. Vroeger nog meer dan nu. Want waar staan al je bestanden, foto's en al je applicaties? Altijd ook op 1 plek direct te vinden: de Finder. Hetzelfde heb je met Gnome, die heeft ook een minimalistisch opzet terwijl er toch alles in zit. Daar zul je dan vast ook geen fan van zijn gok ik zo.
Commandline FTW
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.