L0g0ff schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:43:
[...]
Er is een reden he dat Debian de fundering is is voor zo ontzettend wel andere distro's. Dat is zoals je zelf ook aangeeft de basis kneitergoed in elkaar zit. Maar als Debian ècht zo kant en klaar is als jij doet voorkomen waarom zijn dan al die afsplitsingen er? Dan zou iedereen toch gewoon voor Debian gekozen hebben en niet voor Ubuntu, Mint, zorin, elementary, etc etc etc.
Van Arch heb je ook meerdere afgeleide, zoals Endeavour, Garuda, Manjaro, Archbang, etc. Waarom bestaan die dan?
Debian is kant-en-klaar, maar de standaard selectie van software dat al geïnstalleerd staat is wat minder dan wat bijvoorbeeld Ubuntu of Mint doen. Wat ik nog van Ubuntu herinner, of eerder Xubuntu in mijn geval, was dat het bijvoorbeeld Abiword en Gnummeric als standaard had ipv destijds OpenOffice.org. Ook waren een aantal eenvoudige games aanwezig, muziek speler, video player, cd/dvd brandprogramma en meer. Bij Debian zal je dat niet zo snel zien. Of dat nu anders is, weet ik niet want ik doe voor m'n eigen systemen geen standaard installatie maar gebruik de Expert Install optie en sla de hele DE/software selectie over.
Maar die keuzes maakt waarom er afgeleiden zijn.
silverball schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:09:
[...]
Ubuntu gebruikt Gnome met een handjevol plugins. De file manager is gewoon nautilus, software center is inderdaad dat snap brouwsel dat je niet wilt, 'update manager' is gewoon een standaard Gnome feature die werkt via PackageKit, non-free firmware is tegenwoordig gewoon deel van de installatiemedia bij Debian.
Jep er zijn wat hele kleine dingetjes die je wellicht met de hand zou moeten doen. Fedora vraagt of je non-free en contrib wilt enablen, bij Debian moet je dat even zelf doen.
Misschien komt het omdat ik Expert Install gebruik, maar wanneer ik m'n systeem installeer krijg ik de vraag of ik non-free wil gebruiken en of de source repositories beschikbaar moeten zijn. Bij de Stable installer krijg je ook de vraag of je stable-updates, stable-security en stable-backports wilt dmv selectievakjes. De eerste twee staan standaard aan, Backports moet je bewust aanzetten. Maar dat kan later ook altijd nog. Zet je 't aan, dan heeft het alsnog een lagere prioriteit zodat het niet als standaard geselecteerd wordt, maar pak je iets uit Backports krijgt het wel gewoon de updates daar vandaan als die er zijn (zoals de kernel, als je die uit BP pakt, krijg je ook de updates van BP).
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:50:
[...]
Omdat Debian relatief oude kernels en software versies gebruikt.
Ubuntu (Canonical) voegt daar nieuwere kernel versies, drivers en software versies aan toe, compleet getest en langdurig gesupport. Dat is een enorme effort.
Dat 'compleet getest' is nog geen garantie voor de stabiliteit van de distro.

Release data staan in steen gebeiteld en problemen die op dat moment er nog zijn, worden in de weken erna opgelost. Mede daardoor wordt er altijd aangeraden om voor LTS releases te wachten op de .1 release die een paar maanden later komt.
Het traject van Debian Stable is dat het vanaf een uitgave van Stable de boel in Unstable komt, daar zo'n 1,5 tot 2 weken 'bakt' om dan als er geen breaking issues zijn, automatisch naar Testing vloeit. Dat gaat zo door tot ze tevreden zijn en het bevriezingstraject starten. Eerst een soft-freeze, updates worden minder vaak toegepast, major versie changes moeten een goede reden hebben om door te komen. Daarna is de hard-freeze, waarbij alle release critical bugs en issues worden opgelost. Of zo veel mogelijk. Er is een acceptatiegrens mbt aantal en ernst van issues om de release als klaar te markeren.
Canonical werkt met Ubuntu met een veel kortere freeze periode, vooral voor de tussen releases. Met de LTS zal het iets langer zijn om een hogere stabiliteit bij release te kunnen waarborgen, maar zal nooit het niveau van Debian hebben. Voor lange tijd werd de staat van Debian Testing gepakt als basis voor de volgende Ubuntu release en die polijsten. Er was vroeger ook geen nieuwere kernels beschikbaar in LTS, dat is pas relatief recent mogelijk via de HWE versies. Daarvoor moest je zelf de packages van hun mainline repo downloaden. Ik weet niet of het een functionele apt repo was, ik ging destijds met m'n browser naar de site en downloadde de .deb en installeerde die met dpkg. Dat is gelukkig nu een stuk gebruiksvriendelijker.
Biggg schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:55:
Daarnaast is Ubuntu populair op de desktop geworden in een tijd dat Debian echt nog moeilijk te installeren was en Ubuntu een mooie grafische user interface hiervoor had. En feit dan blijft dat de Debian stable nog steeds 3 jaar oude kernels en software packages gebruikt en Ubuntu recentere versies.
Er is een grafische installer van Debian, maar doorloopt in feite dezelfde stappen als de text-based installer. Die is eigenlijk niet heel veel verandert door de jaren heen. Wanneer je Ubuntu Server gaat installeren, heb je in principe de Debian installer. Althans, dat was iig nog zo toen er al een fancy grafische installer en live omgeving was voor de desktop.
Daarnaast, als je een windows look&feel/workflow wil hebben, dan moet je bij Debian echt wel even goed zoeken op de website naar de KDE of Cinnamon versie, lijkt me wederom een potentieel afhaakmoment (dat heeft bijv. Fedora dan weer beter voor elkaar).
Het is ook helemaal niet gek dat je goed moet zoeken. Wanneer je de netinstall gebruikt, wordt er namelijk gewoon gevraagd welke DE je wilt en heb je niet 10 verschillende installers voor elke desktop omgeving. Dat vind ik eigenlijk een betere oplossing, want je wordt niet bij voorbaat al last gevallen met welke smaak je wilt hebben en dan direct beperkt wordt tot die versie om te installeren.
Zou je een multi-installer USB stick maken met iets als Ventoy, heb je niet een 32 GB stick nodig om alle smaken van Ubuntu beschikbaar te hebben.
Als je tijdens installatie niet de keus hebt gemaakt om Backports aan te zetten, is het idd een paar klikken in een GUI. Met Synaptic en vast ook KDE Discover en Gnome Software kan je de sources aanpassen en repo's aan en uitzetten. Vinkje bij Backports, apply en klaar.
Bij Linux Mint kan je de nieuwere Ubuntu HWE kernels (LTS support hiervan door canonical) gewoon in een GUI selecteren en activeren. Zelfs als je laat in de Ubuntu LTS cycle zit (e.g. vlak voor uitkomen mint 23), dan kan je nog gewoon Mint 22.x installeren en simpelweg een nieuwere kernel activeren. Bij Debian zit je laat in de cycle met een kernel van ruim 2,5 jaar oud (zoals nu ook).
Als je dus Backports activeert, heb je niet eens een aparte package voor de nieuwere kernel. Bij Ubuntu en Mint is dat wel het geval. Verwarrend voor de gebruiker, moet je nou linux-image pakken, linux-image-hwe, linux-image-rt, anders? Nee, met Debian Backports heb je gewoon een extra versie die je kan markeren voor installeren van de kernel en andere software. Je moet idd wel weten dat er een andere versie is, maar dat zou in de GUI getoond moeten worden. Markeer die en je zal elke nieuwe kernel die in Backports komt krijgen. Zo ook voor de firmware packages en andere software.
Kijk ik even naar LibreOffice, dan is in Bookworm versie 7.4.7 beschikbaar. Relatief oud idd. Maar Backports heeft 25.2.3. Dezelfde versie die in Trixie zit. En de kernel denk je dan? Standaard is het 6.1.140, een LTS kernel. En Backports heeft de meest recente LTS kernel, 6.12.33. Trixie komt met 6.12.38.
Oh, en kernel 6.1.147 is van 2 weken geleden. 6.1.140 in Bookworm is van 22 mei dit jaar. Noem je dat 2,5 jaar oud?
Het is dus niet meer zo dat Debian antieke software bevat. Voor de desktop is er prima meer up to date versies beschikbaar via Backports. En voor servers wil je juist stabiliteit en is het fijn dat ze security fixes backporten naar de versie die bij release van Stable zat. Zo heb je de stabiliteit van niet veranderende ABIs en APIs en toch de veiligheid van de meest recente versie. En niet elke CVE die na de release wordt gevonden is van toepassing op de versie die Debian beschikbaar stelt, want het kan net zo goed in een functie zitten die 3 versies later is geïntroduceerd. Nieuwer is niet per definitie veiliger.