Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-06 17:34
SandsOfArrakis schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:16:
Op mijn oude game laptop heb ik Linux Mint draaien. 10e gen i7, gtx1650ti, 16 gb RAM, 1 tb SSD). Mint loopt er als een speer op. Games ook.
Dito! Een 2017 iMac en het enige waar ik een beetje uitdaging had, was met geluid. Maar Steam gedownload, paar games gedownload en in één keer functioneert alles.

Onverwacht, maar prettig. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:27

L0g0ff

omg

Qua gedoe scheelt het ook veel als je leunt op flatpaks. Toevallig deze week had ik samen met een collega (zelfde blue-build image) ineens issues met reminna. Waardoor elke toets op je keyboard een ander karakter kreeg. Je kunt dan met flatpak gewoon 1 build versie terug. 1 commando 10 sec wachten (download) en het werkt weer.

Zo kun je gewoon altijd de laatste versie draaien en mocht er een keer een issue zijn (het blijft toch software) dan meteen weer terug naar de vorige versie. Dat is toch goud? :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:58
L0g0ff schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:48:
Qua gedoe scheelt het ook veel als je leunt op flatpaks. Toevallig deze week had ik samen met een collega (zelfde blue-build image) ineens issues met reminna. Waardoor elke toets op je keyboard een ander karakter kreeg. Je kunt dan met flatpak gewoon 1 build versie terug. 1 commando 10 sec wachten (download) en het werkt weer.

Zo kun je gewoon altijd de laatste versie draaien en mocht er een keer een issue zijn (het blijft toch software) dan meteen weer terug naar de vorige versie. Dat is toch goud? :)
Klinkt niet veel anders dan dat ik onder Arch met pacman de vorige versie uit het caxhe terug zet. En bij apt kun je gewoon een versie opgeven in het install (e wellicht ook update?) command. Dus ook bij andere distro's zijn er wel opties tot een package terug te draaien, ook zonder flatpak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RobertMe, nou, met apt is dat alleen mogelijk als die versie ook nog in de repo aangeboden wordt. Bestand kan er staan, maar als het niet in de metadata staat, kan je niet meer terug. Je moet dan hopen dat het nog lokaal in je cache staat, wat standaard wordt opgeruimd na een 'apt update' voor wat er niet meer in de repo wordt aangeboden.

Ik gebruik op m'n werk ook Remmina en die versie is al weken hetzelfde. Maar FreeRDP is wel bijgewerkt ondertussen van 3.10 naar 3.14 (en tussenliggende versies). Alleen met 3.10 is het stabiel, met nieuwer crasht Remmina als ik een verbinding verbreek (disconnect of logoff maakt niet uit). Had ik 3.10 niet meer in m'n lokale cache, had ik op de snapshots mirror moeten terugvallen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Een paar dagen geleden mijn nieuwe laptop binnen. Direct van Lenovo, optie zonder Windows OS meegeleverd *O* (scheelt toch weer een paar euro)

Nu heb ik zowel Zorin OS als Ubuntu geprobeerd, beiden de meest recente versie.
Zorin OS heeft zeker meer een bekende Windows feel en ziet er fris uit, maar ik ervaar toch veel bugs. WiFi adapter wordt niet herkend, kan geen helderheid aanpassen scherm, sommige windows open vreten ineens veel CPU. Dit terwijl Ubuntu gewoon prima lijkt te werken zonder problemen.

Het zijn wel zeer recente specs. Ryzen 7 AI 350 (Zen 5), 860M GPU, en 32GB. Misschien dat er toch ergens driver issues zijn met Zorin OS, en het een kwestie van tijd is tot die bugs eruit zijn. Zorin OS is immers downstream van Ubuntu.

Ga dus toch maar voor Ubuntu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:10
Bartjuh schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:10:
Een paar dagen geleden mijn nieuwe laptop binnen. Direct van Lenovo, optie zonder Windows OS meegeleverd *O* (scheelt toch weer een paar euro)

Nu heb ik zowel Zorin OS als Ubuntu geprobeerd, beiden de meest recente versie.
Zorin OS heeft zeker meer een bekende Windows feel en ziet er fris uit, maar ik ervaar toch veel bugs. WiFi adapter wordt niet herkend, kan geen helderheid aanpassen scherm, sommige windows open vreten ineens veel CPU. Dit terwijl Ubuntu gewoon prima lijkt te werken zonder problemen.

Het zijn wel zeer recente specs. Ryzen 7 AI 350 (Zen 5), 860M GPU, en 32GB. Misschien dat er toch ergens driver issues zijn met Zorin OS, en het een kwestie van tijd is tot die bugs eruit zijn. Zorin OS is immers downstream van Ubuntu.

Ga dus toch maar voor Ubuntu.
Zorin baseert hun besturingssysteem op de meest recente LTS-release van Ubuntu, maar blijft vervolgens op die Ubuntu-versie (met bijbehorende kernel) in alle minor releases van Zorin. Dat betekent dat Zorin OS 17.3, dat net een paar weken uit is, nog steeds gebruik maakt van wat voor Zorin 17.0 de meest recente LTS-release was. Dat was Ubuntu 22.04 van inmiddels drie jaar geleden. Ik weet niet waarom ze er niet voor gekozen hebben wat sneller met een Zorin 18, gebaseerd op de nieuwere Ubuntu 24.04 LTS te komen, maar daar hebben ze bij Zorin vast eigen redenen voor.

Voor een net nieuwe laptop is een besturingssysteem met een dergelijke oude kernel minder handig dan de nieuwste Ubuntu 25.04 (of de nieuwste Suse, Fedora, Arch, etc).

Als je trouwens graag een meer traditionele desktop wil dan Ubuntu biedt met Gnome, zou je een andere desktopomgeving kunnen proberen. KDE is, naar mijn idee, een minder grote overgang als je van Windows komt. Dan zou je bijvoorbeeld Kubuntu eens kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

thomas_n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 22:49:
[...]

Zorin baseert hun besturingssysteem op de meest recente LTS-release van Ubuntu, maar blijft vervolgens op die Ubuntu-versie (met bijbehorende kernel) in alle minor releases van Zorin. Dat betekent dat Zorin OS 17.3, dat net een paar weken uit is, nog steeds gebruik maakt van wat voor Zorin 17.0 de meest recente LTS-release was. Dat was Ubuntu 22.04 van inmiddels drie jaar geleden. Ik weet niet waarom ze er niet voor gekozen hebben wat sneller met een Zorin 18, gebaseerd op de nieuwere Ubuntu 24.04 LTS te komen, maar daar hebben ze bij Zorin vast eigen redenen voor.
Dat verklaart het. Dan is Zorin voorlopig ook geen optie.
Als je trouwens graag een meer traditionele desktop wil dan Ubuntu biedt met Gnome, zou je een andere desktopomgeving kunnen proberen. KDE is, naar mijn idee, een minder grote overgang als je van Windows komt. Dan zou je bijvoorbeeld Kubuntu eens kunnen testen.
Dat is wel een goed idee. Dat kan ik wel uitproberen van een USB drive. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:17
@Bartjuh Je kunt onder Zorin OS 17.3 ook een nieuwere kernelversie installeren. Voor meer informatie zie: https://forum.zorin.com/t...needs-net-connection/8813

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

pporrio schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:24:
@Bartjuh Je kunt onder Zorin OS 17.3 ook een nieuwere kernelversie installeren. Voor meer informatie zie: https://forum.zorin.com/t...needs-net-connection/8813
Thanks (y) Neem ik in overweging :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:47
Gisteren maar de stap gewaagd, en op mijn game PC Linux geïnstalleerd. Ik had al langer wifi en bluetooth problemen in Windows, en was er wel klaar mee. Ik ben nu (privé) helemaal Windows-vrij :)

De keuze is gevallen op openSUSE Tumbleweed. Ik wilde gewoon iets nieuws proberen, heb al veel gewerkt met Debian-based distro's. Ik heb toch wel even moeten stoeien met mijn Nvidia GPU. In eerste instantie kon ik alleen booten met nomodeset, maar uiteindelijk is het me toch gelukt om alles aan de praat te krijgen, al weet ik niet precies wat ik heb gedaan.

Toen kwam ik er achter dat ik een wel heel oude Samsung printer heb. En dat Samsung de (verder uitstekende) universal Linux drivers inmiddels niet meer op zijn site heeft staan, want die hebben hun printer-divisie jaren gelden al verkocht aan HP. Gelukkig bleek een hobbyist alle drivers nog te hebben bewaard, waardoor het alsnog goed is gekomen.

Ik vind Tumbleweed een heel aardige distro tot nu toe. De "Discover" applicatie (software center) is wel erg rommelig. Vaak werken de icoontjes niet (dan zie je alleen een standaard-icoontje), en bij bijv. Steam lukte het me niet om de Tumbleweed versie te installeren, want ik kon de license agreement niet accepteren...Dan maar de Flatpak. Overigens ook wel verwarrend dat je dan dezelfde applicatie 2x ziet staan in de store.

Even snel wat games geprobeerd en dat gaat gewoon prima. Tot nu toe geen rare dingen tegengekomen.

Bluetooth nog niet getest, maar wifi werkt weer perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:43
Decennia RH distro gebruiker hier en al een aantal keren me achter mijn oren gekrabd (maar hardleers ..... ?? :+ ).

Nu bij de laatste release van Fedora (42) een filmpje van iemand die meer kennis heeft dan ik.
Kan dus niet goed overzien of het nu over de top is wat hij zegt.

Graag jullie mening ...

YouTube: Fedora 42 System Audit 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Renzmeister schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:05:
Gisteren maar de stap gewaagd, en op mijn game PC Linux geïnstalleerd. Ik had al langer wifi en bluetooth problemen in Windows, en was er wel klaar mee. Ik ben nu (privé) helemaal Windows-vrij :)

De keuze is gevallen op openSUSE Tumbleweed. Ik wilde gewoon iets nieuws proberen, heb al veel gewerkt met Debian-based distro's. Ik heb toch wel even moeten stoeien met mijn Nvidia GPU. In eerste instantie kon ik alleen booten met nomodeset, maar uiteindelijk is het me toch gelukt om alles aan de praat te krijgen, al weet ik niet precies wat ik heb gedaan.

Toen kwam ik er achter dat ik een wel heel oude Samsung printer heb. En dat Samsung de (verder uitstekende) universal Linux drivers inmiddels niet meer op zijn site heeft staan, want die hebben hun printer-divisie jaren gelden al verkocht aan HP. Gelukkig bleek een hobbyist alle drivers nog te hebben bewaard, waardoor het alsnog goed is gekomen.

Ik vind Tumbleweed een heel aardige distro tot nu toe. De "Discover" applicatie (software center) is wel erg rommelig. Vaak werken de icoontjes niet (dan zie je alleen een standaard-icoontje), en bij bijv. Steam lukte het me niet om de Tumbleweed versie te installeren, want ik kon de license agreement niet accepteren...Dan maar de Flatpak. Overigens ook wel verwarrend dat je dan dezelfde applicatie 2x ziet staan in de store.

Even snel wat games geprobeerd en dat gaat gewoon prima. Tot nu toe geen rare dingen tegengekomen.

Bluetooth nog niet getest, maar wifi werkt weer perfect :)
Ah interessant, ik zit in precies dezelfde situatie, ben (prive) ook helemaal over op Linux behalve de game PC. Het is een wat oudere PC met een Nvidia GTX1070 videokaart. Ik zit nog te dubben of ik deze ga vervangen, maar bij vervanging wil ik er eigenlijk ook Linux op draaien, maar dan krijg je weer lastige keuzes welke videokaart / moederbord je het beste kunt nemen.

Ik heb op de huidige oude PC laatst een poging gedaan om van een Nobara usb-stick te booten, had de versie met Nvidia drivers genomen maar dat wilde niet booten (de versie zonder Nvidia drivers starte vreemd genoeg weer wel op).

De games die je geprobeerd hebt zijn Steam windows games die onder Proton draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:58
Jolijter schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Ventoy is erg leuk. Toch ben ik er weer vanaf gestapt, ik had hem ooit opgezet en gebruikt, wilde hem later een keer op een andere laptop gebruiken maar kreeg hem niet opgestart. Waarschijnlijk iets met keys/certificaten. Ik had in ieder geval op dat moment geen zin om dat uit te pluizen, wilde gewoon een OS installeren.
Even je secure boot uit zetten in je biuos .. die houd hem tegen ..
Daarna gewoon weer aan als je hem weer opstart naar de normale os.

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-06 21:17
ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Even je secure boot uit zetten in je biuos .. die houd hem tegen ..
Daarna gewoon weer aan als je hem weer opstart naar de normale os.
Op dat moment wordt het voor mij een principekwestie. Als het door de usb "normaal" te flashen wel met Secure Boot aan kan en met Ventoy niet, ga ik gewoon flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Jolijter schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Op dat moment wordt het voor mij een principekwestie. Als het door de usb "normaal" te flashen wel met Secure Boot aan kan en met Ventoy niet, ga ik gewoon flashen.
Ik heb hier POP OS draaien van af USB stick en dat ging ook goed zonder die bios sercure uit te zetten.
Ryzen 9 3900x 12 core RTX2070TI 32 GB ram.

Trouwen mijn oude
Intel core i5 - 6400
GA B150N Phoenix - WIFI
GTX 1660 Super
8 GB ram
Draait op Linux MINT XFCE ook zonder dat ik de bios secure moest uitzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 03-05-2025 17:55 ]

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Jef61 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Ah interessant, ik zit in precies dezelfde situatie, ben (prive) ook helemaal over op Linux behalve de game PC. Het is een wat oudere PC met een Nvidia GTX1070 videokaart. Ik zit nog te dubben of ik deze ga vervangen, maar bij vervanging wil ik er eigenlijk ook Linux op draaien, maar dan krijg je weer lastige keuzes welke videokaart / moederbord je het beste kunt nemen.

Ik heb op de huidige oude PC laatst een poging gedaan om van een Nobara usb-stick te booten, had de versie met Nvidia drivers genomen maar dat wilde niet booten (de versie zonder Nvidia drivers starte vreemd genoeg weer wel op).

De games die je geprobeerd hebt zijn Steam windows games die onder Proton draaien?
Als je POP!-OS draait daar werken de meeste steams games wel onder..
En ook de NVidia drivers zijn standaard inbegrepen.
Neem dan wel ProtonUp-Qt

Oja even een aanvulling doe dan gelijk flatpak er op. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ravw schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Ik heb hier POP OS draaien van af USB stick en dat ging ook goed zonder die bios sercure uit te zetten.
Ryzen 9 3900x 12 core RTX2070TI 32 GB ram.

Trouwen mijn oude
Intel core i5 - 6400
GA B150N Phoenix - WIFI
GTX 1660 Super
8 GB ram
Draait op Linux MINT XFCE ook zonder dat ik de bios secure moest uitzetten.
Maar dat is je gewone installatie. Er wordt gesproken over Ventoy, een tool waarmee je meerdere installatie media/distro's op een enkele stick kan zetten en je bij het opstarten kan kiezen tussen de ISOs die je erop zet. Die gaat niet helemaal lekker met Secure Boot om, omdat het geen signed boot heeft. Hierdoor faalt het de attestation van Secure Boot en start het niet of heb je ander vreemd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:52:
[...]

Maar dat is je gewone installatie. Er wordt gesproken over Ventoy, een tool waarmee je meerdere installatie media/distro's op een enkele stick kan zetten en je bij het opstarten kan kiezen tussen de ISOs die je erop zet. Die gaat niet helemaal lekker met Secure Boot om, omdat het geen signed boot heeft. Hierdoor faalt het de attestation van Secure Boot en start het niet of heb je ander vreemd gedrag.
Ja klopt die heb ik ook ....
Met heel veel OS er op.
Maar die geeft hier ook die foutmelding als je secure boot aan houd.

Deze twee had ik al geinstaleerd staan voor dat ik Ventoy had gemaakt met eigen script voor iso's updaten en andere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
Jef61 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:57:
[...]

Ik heb Left 4 Dead 2 en Two Point Museum gespeeld, beide hebben native Linux support. Ze draaien echt vlekkeloos, en misschien beeld ik het me in maar is de performance zelfs iets beter. Ik merk het volgens mij vooral bij de laadtijden.

Voor wat betreft het niet willen booten, dat kan dus met de Nvidia drivers te maken hebben. Vaak lukt booten dan wel als je in de Grub bootloader "nomodeset" aanzet. Uit mijn hoofd kan dat door in het boot menu op "e" te drukken, en een regel op te zoeken die begint met linux =. Daar voeg je dan nomodeset als flag toe. Dan boot hij in een resolutie van 640x480 en kan je gaan troubleshooten om de drivers werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Renzmeister schreef op zondag 4 mei 2025 @ 01:14:
[...]

Ik heb Left 4 Dead 2 en Two Point Museum gespeeld, beide hebben native Linux support. Ze draaien echt vlekkeloos, en misschien beeld ik het me in maar is de performance zelfs iets beter. Ik merk het volgens mij vooral bij de laadtijden.

Voor wat betreft het niet willen booten, dat kan dus met de Nvidia drivers te maken hebben. Vaak lukt booten dan wel als je in de Grub bootloader "nomodeset" aanzet. Uit mijn hoofd kan dat door in het boot menu op "e" te drukken, en een regel op te zoeken die begint met linux =. Daar voeg je dan nomodeset als flag toe. Dan boot hij in een resolutie van 640x480 en kan je gaan troubleshooten om de drivers werkend te krijgen.
Laden zou zeker sneller kunnen zijn. Onder windows heb je altijd een antivirus pakket draaien. Of native defender of third party. Beide trekken al je data door de scanner heen. Dat heeft impact op het laden. Ik denk niet dat je op je Linux systeem een antivirus pakket hebt draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Ik heb gisteren ook nog even Sea of Thieves geprobeerd via Proton. Dat liep ook prima. Ik moest wel Steam opnieuw installeren, want ik had de Flatpak geïnstalleerd en dan werkt Proton niet(?) Via de package manager (Zypper in Tumbleweed) werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Uiteindelijk toch Ubuntu geïnstalleerd in plaats van Zorin OS. Het voelt voor mij gewoon net wat beter aan.

Het meeste ging vlekkeloos (FreeCAD, Spotify, VLC, Filen). FlashPrint via deb file werkte niet goed (viewport rare artifacts), maar via een flatpack via flathub weer wel.
Veel andere draaien gewoon prima in de browser (Photopea, Linear.app, mail, zelfs Office producten).

Echter, Google Earth in de browser werkt niet in Firefox (tabblad reageert niet, maar je kun hem wel afsluiten). Chromium geïnstalleerd, daar werkt het wel, maar erg traag. Het lijkt erop dat het de CPU i.p.v. de GPU gebruikt voor rendering. CPU belasting is dan ook vrij hoog.

Wat te doen? Ik heb al geprobeerd de laatste AMD driver te installeren, dat lijkt niet te werken. Ook werkt FreeCAD dan weer wel snel, ook met grote 3D CAD modellen, dus of het nou echt aan de GPU drivers ligt?

De CPU en ingebouwde GPU zijn zeer recent (Ryzen 7 AI 350 (Zen 5) met 860M GPU), dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Daar kan het wel aan liggen. Te moderne hardware is nog geen ondersteuning voor in de kernel.
Welke ubuntu versie draai je?

Oplossing voor die situatie is verkassen naar een bleeding edge distro en dat is denk ik fedora. Echter die vereist wel wat meer kennis van Linux. Want van voorgeinstalleerde codecs en drivers zoals met ubuntu doen ze daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:
Daar kan het wel aan liggen. Te moderne hardware is nog geen ondersteuning voor in de kernel.

Oplossing voor die situatie is verkassen naar een bleeding edge distro en dat is denk ik fedora. Echter die vereist wel wat meer kennis van Linux. Want van voorgeinstalleerde codecs en drivers zoals met ubuntu doen ze daar niet aan.
De laatste. Ubuntu 25.04.

Ik heb zojuist de applicatie geínstalleerd i.p.v. de webversie vanuit de browser gebruikt, en dat werkt perfect! Super soepel. Had even gemist dat er ook gewoon een applicatie beschikbaar is voor Linux. Ik heb daardoor het idee dat misschien de WebGL implementatie voor de browsers niet helemaal in orde is voor deze GPU?

Fedora is iets dat ik nog niet aandurf. Op zich heb ik wel aanleg (zelf software ontwikkelaar), maar heb simpelweg de tijd niet om mij overal in te verdiepen met een baby van 8 maanden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Je zou de snap versies van firefox / chrome kunnen deinstalleren en de normale versie's kunnen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:44:
Je zou de snap versies van firefox / chrome kunnen deinstalleren en de normale versie's kunnen installeren.
Ooohhh, een snelle zoektocht op Reddit vertelt mij dat dit het weleens zou kunnen zijn! Er zijn wel meer issues met snap in vergelijking met deb. Dit ga ik eens uitproberen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:41
Oww, zijn we weer es aanbeland op Ubuntu's enige "zwakke punt" Snap ... :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybermage
Sjah schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:22:
Oww, zijn we weer es aanbeland op Ubuntu's enige "zwakke punt" Snap ... :r
Tja als je geen snap geneuzel wil dan moet je Linux Mint nemen.
Alleen zit je wel weer met oudere kernels.
Nu is daar ook wel een mouw aan te passen door een nieuwe te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Cybermage op 05-05-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Tja als je geen snap geneuzel wil dan moet je Linux Mint nemen.
Alleen zit je wel weer met oudere kernels.
Nu is daar ook wel een mouw aan te passen door een nieuwe te installeren.
Hij kan ook POP!_OS nemen die draait ook geen SNap maar op Flatpak + APT (klassiek) _/-\o_
Pakketformaat .flatpak + .deb
Je en mint draai ik hier ook.

maar hij zou er ook aan kunnen denken om Snap er uit te slopen en over te gaan naar Flatpak in Ubuntu

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu:
snap list

Dan verwijder je ze één voor één, bijvoorbeeld:
sudo snap remove firefox

2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen:
sudo systemctl stop snapd
sudo apt purge snapd

3 Restanten opruimen:
sudo rm -rf ~/snap
sudo rm -rf /var/snap
sudo rm -rf /var/lib/snapd
sudo rm -rf /snap
sudo rm -rf /etc/systemd/system/snapd.*

4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA):
Snap heeft zelfs Firefox vervangen, dus je moet die opnieuw installeren via Flatpak of PPA:

- Flatpak:
sudo apt install flatpak
flatpak install flathub org.mozilla.firefox

-Of via de officiële Mozilla PPA:
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa
sudo apt install firefox

;)
Maar wil je geen gedoe , Gooi Mint of POP!_OS erop

[ Voor 49% gewijzigd door ravw op 06-05-2025 04:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:50
Cybermage schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:13:

Ubuntu 25.04 draait op Linux 6.14 en daar is gewoon support voor de Ryzen 7 AI 350!

@Bartjuh Probeer eens CachyOs? Cachyos is meer geoptimaliseerd voor jou systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43
ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 04:39:
[...]

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu
2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen
3 Restanten opruimen
4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA)
Je mist nog een belangrijke stap:
5. voorkomen dat snapd opnieuw geïnstalleerd wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
# To prevent repository packages from triggering the installation of Snap,
# this file forbids snapd from being installed by APT.
# For more information: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.html

Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:31
Ik vind flatpaks net zo waardeloos als snaps. Ik kan geen files en pdf's verzenden vanuit Thunar met snap en flatpaks, ook met de de tarball trouwens niet. Kan ik wel met de MX Linux geinstalleerde Thunderbird. Er zal vast wel manieren zijn om het op te lossen, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Te dom voor ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
desalniettemin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:27:
Ik vind flatpaks net zo waardeloos als snaps. Ik kan geen files en pdf's verzenden vanuit Thunar met snap en flatpaks, ook met de de tarball trouwens niet. Kan ik wel met de MX Linux geinstalleerde Thunderbird. Er zal vast wel manieren zijn om het op te lossen, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. Te dom voor ;(
Voor Flatpak kun je bijvoorbeeld een directory delen met de Flatpak-app via:

flatpak override --filesystem=/pad/naar/map

Gebruik van alternatieven zoals xdg-open.

Aangezien MX Linux al goed werkt met je e-mailclient, kan het misschien helpen om de instellingen van de bestandsbeheerder (zoals Thunar) in MX Linux te vergelijken met die in je huidige distro (Mint of Pop!_OS). Soms zijn het net die kleine aanpassingen die het verschil maken.

Het is geen kwestie van "dom", maar meer van het vinden van de juiste configuratie in deze complexere systemen.
Iedereen die ooit met Linux heeft gewerkt, heeft wel eens dat gevoel gehad dat dingen "te moeilijk" of te verstopte opties waren.
Maar gelukkig zijn er altijd wel manieren om het te fixen!

Als je het toch niet werkend krijgt, kan je altijd de Google-groepen of forums afstruinen voor mensen die dezelfde ervaring hebben met de Snap/Flatpak-beperkingen en bestandsbeheer in jouw specifieke setup.
Welkom in de wereld van Linux :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Eärendil schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Je mist nog een belangrijke stap:
5. voorkomen dat snapd opnieuw geïnstalleerd wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cat <<EOF | sudo tee /etc/apt/preferences.d/nosnap.pref
# To prevent repository packages from triggering the installation of Snap,
# this file forbids snapd from being installed by APT.
# For more information: https://linuxmint-user-guide.readthedocs.io/en/latest/snap.html

Package: snapd
Pin: release a=*
Pin-Priority: -10
EOF
Ja die was ik vergeten maar ik draai POP OS en Mint.
Dus ik hoeft geen rekening te houden met terugkomst.
Weg is weg als die er in gezeten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:50
ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 04:39:
[...]

maar hij zou er ook aan kunnen denken om Snap er uit te slopen en over te gaan naar Flatpak in Ubuntu

1 Snap volledig verwijderen uit Ubuntu:
snap list

Dan verwijder je ze één voor één, bijvoorbeeld:
sudo snap remove firefox

2 Snapd (de Snap daemon) verwijderen:
sudo systemctl stop snapd
sudo apt purge snapd

3 Restanten opruimen:
sudo rm -rf ~/snap
sudo rm -rf /var/snap
sudo rm -rf /var/lib/snapd
sudo rm -rf /snap
sudo rm -rf /etc/systemd/system/snapd.*

4Firefox terug als .deb (Flatpak of via Mozilla PPA):
Snap heeft zelfs Firefox vervangen, dus je moet die opnieuw installeren via Flatpak of PPA:

- Flatpak:
sudo apt install flatpak
flatpak install flathub org.mozilla.firefox

-Of via de officiële Mozilla PPA:
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/ppa
sudo apt install firefox
Ik ben van mening dat als je dit moet allemaal moet gaan doen. Waarom Ubuntu gebruiken?

Er zijn genoeg distro's die met .deb werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Mark de Vaal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Ik ben van mening dat als je dit moet allemaal moet gaan doen. Waarom Ubuntu gebruiken?

Soms ben je gewent aan je eigen systeem en vind je het lekker werken dan kun je die minderen punten van je OS wel minimaliseren om een nog betere OS te krijgen.

je hoeft met linux niet vast te zitten aan 1 systeem.
Dat is het mooie er van je kun dat helemaal naar je eigen hand zetten.

Het moet niet , het kan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Mark de Vaal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Linux Mint, Ubuntu en Debian gebaseerd bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:27:
Bedoel je hiermee dat je geen optie hebt in rechtermuisknop -> Send To? Want dat is een actie en kan je zelf ook aanmaken. Dat het bij MX Linux wel werkt, is omdat de package maintainer dit al voor je heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Bedoel je hiermee dat je geen optie hebt in rechtermuisknop -> Send To? Want dat is een actie en kan je zelf ook aanmaken. Dat het bij MX Linux wel werkt, is omdat de package maintainer dit al voor je heeft gedaan.
Is het dan niet handiger om MIME-types te nemen of aan te passen ?
Het is maar een option.
Of zit ik nu de verkeerde richting te denken?

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 06-05-2025 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ravw schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Is het dan niet handiger om MIME-types te nemen of aan te passen ?
Het is maar een option.
Of zit ik nu de verkeerde richting te denken?
MIME-types is voor 'openen met', niet voor het delen van een bestand, idee als 'send to email' waarmee je mail client 'nieuw bericht' wordt geopend met het bestand als bijlage. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:29:
[...]

MIME-types is voor 'openen met', niet voor het delen van een bestand, idee als 'send to email' waarmee je mail client 'nieuw bericht' wordt geopend met het bestand als bijlage. ;)
Ja dacht ik al, zat al te twijfelen.
Het is inderdaad openen met ...

Dan moet het deze zijn.
Zorg dat Thunderbird (niet de Snap/Flatpak versie!) is geïnstalleerd via je pakketbeheer (apt bijvoorbeeld).
Dit werkt het beste met een native geïnstalleerde mailclient vanwege permissies.

Open Thunar

Ga naar Bewerken > Aangepaste acties...
Klik op + om een nieuwe actie toe te voegen
Vul in:

Naam: Verzenden naar e-mail

Beschrijving: Open een nieuw mailbericht met dit bestand als bijlage

Opdracht:

thunderbird -compose "attachment=file://%f"
Ga naar het tabblad Verschijning voorwaarden:

Bestandspatronen: * (voor alle bestanden)

Vink aan: Weergeven voor alle bestanden
Klik op OK en sluit het venster.
Klik rechts op een bestand in Thunar
Je ziet nu: Verzenden naar e-mail
Thunderbird opent direct met het bestand als bijlage in een nieuw bericht.
Anders moet je even "apt install thunderbird " dan moet die wel werken.

Nu wel de goede.

[ Voor 57% gewijzigd door ravw op 06-05-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Hero of Time schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Ik heb send to, maar dat werkt dus niet. Krijg ik een foutmelding. Iets met email recipient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@desalniettemin

Voor flatpak permissie geneuzel, check ff flatseal. Kwestie van vinkjes zetten.

Een Flatpak app is by default afgeschermd in een sandbox. Maar als je net wat meer rechten wilt uitdelen dan kun je dat eenvoudig aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door L0g0ff op 07-05-2025 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
L0g0ff schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 00:12:
@desalniettemin

Voor flatpak permissie geneuzel, check ff flatseal. Kwestie van vinkjes zetten.

Een Flatpak app is by default afgeschermd in een sandbox. Maar als je net wat meer rechten wilt uitdelen dan kun je dat eenvoudig aanpassen.
Kun jij me uitleggen hoe ik dat moet doen, maar voor de tarball en niet voor de flatpak aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

desalniettemin schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:30:
[...]

Kun jij me uitleggen hoe ik dat moet doen, maar voor de tarball en niet voor de flatpak aub?
Ik wil je graag helpen maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Flatseal is een Flatpak app waarmee je de andere Flatpak applicaties rechten en andere settings mee kunt aanpassen met een GUI. Wat bedoel je precies met tarball dan? Dat staat er toch los van?

Dit is wel een aardige howto zo te zien: https://linuxiac.com/flatseal-manage-flatpak-permissions/

[ Voor 9% gewijzigd door L0g0ff op 07-05-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit begint een onderwerp te worden voor een apart topic. Specifieke dingen qua rechten van flatpak en hoe een applicatie dat als .tar wordt aangeboden en geen enkele sandboxing bevat vallen buiten de keus van distro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Bedankt en ik weet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Hero of Time schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:30:
Dit begint een onderwerp te worden voor een apart topic. Specifieke dingen qua rechten van flatpak en hoe een applicatie dat als .tar wordt aangeboden en geen enkele sandboxing bevat vallen buiten de keus van distro.
Maar even een grapje tussen door ..

Aha, klassiek gevalletje van ‘not my /etc’ zie ik. Geen zorgen hoor, ik chroot mezelf wel uit dit topic. >:)

Ik snap je, je kunt er inderdaad wel een hele sub forom mee vol maken.
Maar een beetje luchtere onderwerpen is niet verkeerd inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 02:45
Ik draai linux mint cinnamon op mn laptop. Geen problemen mee en lekker rap om te installeren. Heb Manjaro met Steam op de gamepc die aan de tv aangesloten zit, iets meer initiele setup maar werkt ook vlekkeloos.

Nu zit ik te kijken naar distros die geschikt zijn voor vrienden en kennissen die van windows of macos willen overstappen.
Bv een oude macbook air met linux (pre M1). Daar denk ik aan popos, linux mint xfce.
Ik zag ook zorinos en elementaryos, maar voor die moet je betalen, iemand ervaring met die twee?

Heb al even geprutst met ansible om playbooks te schrijven die ook direct de nodige software installeren, mail, vivaldi browser etc.

Samengevat. Een linux distro, stabiel en makkelijk genoeg te updaten, maar licht, voor basic gebruik.

Ben alleen benauwd dat ze mss problemen heb met bepaalde drivers, vooral bij mac apparaten. Ik zal t ff testen met een usb boot.

[ Voor 7% gewijzigd door KeesFluitman op 09-05-2025 07:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 66daysinadaze
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 02:42
Sinds een week draai ik Bazzite op een partitie op m'n c:\ schijf, erg tevreden over.

Echter merk ik wel dat Steam het niet snapt dat ik mijn library op een andere schijf heb staan dan de OS schijf, hij vind hem wel, vervolgens kan ik het ook toevoegen, echter wanneer ik reboot, start het riedeltje weer opnieuw.

Afgezien van dat verder eigenlijk geen problemen. Fijne distro en werkt ontzettend snel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
KeesFluitman schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:49:
Nu zit ik te kijken naar distros die geschikt zijn voor vrienden en kennissen die van windows of macos willen overstappen.
Ik zag ook zorinos en elementaryos, maar voor die moet je betalen, iemand ervaring met die twee?
Elementary OS is ook gratis te downloaden, wanneer je als bedrag 0 dollar kiest 8)7 (dat is by design, de "Purchase" knop verandert in "Download"). Die heb ik een aantal jaren geleden op een oude MacBook gedraaid en dat ging wel prima. Zeker voor MacOS is de Pantheon DE een vergelijkbare ervaring.

Als Linux distributie voor familie en kennissen blijf ik Fedora Atomic Desktops aanbevelen, zeker wanneer ze alleen een browser en iets als LibreOffice willen gebruiken. Laatst de laptop van mijn schoonmoeder geupgrade naar de meest recente major versie van Fedora Kinoite en dat gaat zo soepel! Major upgrades vond ik altijd maar spannend wanneer ik een Debian of Ubuntu omgeving moest upgraden omdat ik bang was dat ik mijn omgeving zo had verpest dat een stap in een major upgrade zou falen. Dan deed ik liever bij voorbaat al een clean install om eventuele problemen te voorkomen. Met Fedora Atomic Desktops ben ik daar helemaal niet bang voor, het is pijnloos. Ik gebruik zelf Fedora Silverblue en dat bevalt nog steeds erg goed.

Fedora Kinoite is wat makkelijker migreren voor Windows gebruikers. Je kunt instellen dat updates automatisch worden doorgevoerd en dat flatpaks automatisch worden bijgewerkt. Major versies worden daar standaard niet mee bijgewerkt, daar moet je dan ook iets voor verzinnen of eens in de 13 maanden even langsgaan om de upgrade uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
66daysinadaze schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:41:
Sinds een week draai ik Bazzite op een partitie op m'n c:\ schijf, erg tevreden over.

Echter merk ik wel dat Steam het niet snapt dat ik mijn library op een andere schijf heb staan dan de OS schijf, hij vind hem wel, vervolgens kan ik het ook toevoegen, echter wanneer ik reboot, start het riedeltje weer opnieuw.

Afgezien van dat verder eigenlijk geen problemen. Fijne distro en werkt ontzettend snel!
Wat bedoel je ermee wanneer je zegt "hij vind hem wel, vervolgens kan ik het ook toevoegen"? Is dat vanuit je file explorer? Een schijf wordt standaard niet gemount, dat kan wel geconfigureerd worden. Dat kan bijvoorbeeld via je fstab of met systemd.

Mocht je je Steam library schijf delen met je Steam op je Windows boot, heb ik mijn twijfels of dat altijd goed zal gaan. Kijk bijvoorbeeld niet raar op wanneer het alsnog probeert alles opnieuw te downloaden en installeren in Bazzite en dat de game daarna op Windows niet meer wil opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:12
Jolijter schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Elementary OS is ook gratis te downloaden, wanneer je als bedrag 0 dollar kiest 8)7 (dat is by design, de "Purchase" knop verandert in "Download"). Die heb ik een aantal jaren geleden op een oude MacBook gedraaid en dat ging wel prima. Zeker voor MacOS is de Pantheon DE een vergelijkbare ervaring.

Als Linux distributie voor familie en kennissen blijf ik Fedora Atomic Desktops aanbevelen, zeker wanneer ze alleen een browser en iets als LibreOffice willen gebruiken. Laatst de laptop van mijn schoonmoeder geupgrade naar de meest recente major versie van Fedora Kinoite en dat gaat zo soepel! Major upgrades vond ik altijd maar spannend wanneer ik een Debian of Ubuntu omgeving moest upgraden omdat ik bang was dat ik mijn omgeving zo had verpest dat een stap in een major upgrade zou falen. Dan deed ik liever bij voorbaat al een clean install om eventuele problemen te voorkomen. Met Fedora Atomic Desktops ben ik daar helemaal niet bang voor, het is pijnloos. Ik gebruik zelf Fedora Silverblue en dat bevalt nog steeds erg goed.

Fedora Kinoite is wat makkelijker migreren voor Windows gebruikers. Je kunt instellen dat updates automatisch worden doorgevoerd en dat flatpaks automatisch worden bijgewerkt. Major versies worden daar standaard niet mee bijgewerkt, daar moet je dan ook iets voor verzinnen of eens in de 13 maanden even langsgaan om de upgrade uit te voeren.
Laatst voor het eerst een major update gedaan van Fedora Silverblue 41 naar 42. Het software centrum geeft die update weer, maar moet je dus zelf activeren.
Kwam er wel achter dat ik een printer driver had geinstalleerd en die kon niet geupdate worden. Daar krijg je echter geen terugmelding van, wat je wel krijgt als je in terminal upgrade middels:
rpm-ostree rebase fedora:fedora/42/x86_64/silverblue

Maar vervolgens nog nooit zo'n makkelijke en pijnloze major update gedaan, echt top die immutable distro's als Silverblue.

[ Voor 3% gewijzigd door Falco op 09-05-2025 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Falco schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Laatst voor het eerst een major update gedaan van Fedora Silverblue 41 naar 42. Het software centrum geeft die update weer, maar moet je dus zelf activeren.
Kwam er wel achter dat ik een printer driver had geinstalleerd en die kon niet geupdate worden. Daar krijg je echter geen terugmelding van, wat je wel krijgt als je in terminal upgrade middels:

Maar vervolgens nog nooit zo'n makkelijke en pijnloze major update gedaan, echt top die immutable distro's als Silverblue.
Was de upgrade niet doorgevoerd door die printer driver of kwam je er pas na een reboot achter dat het niet werkte en moest je rollbacken? Hoe dan ook irritant en de feedback daarover kan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 66daysinadaze
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-06 02:42
Jolijter schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Wat bedoel je ermee wanneer je zegt "hij vind hem wel, vervolgens kan ik het ook toevoegen"? Is dat vanuit je file explorer? Een schijf wordt standaard niet gemount, dat kan wel geconfigureerd worden. Dat kan bijvoorbeeld via je fstab of met systemd.

Mocht je je Steam library schijf delen met je Steam op je Windows boot, heb ik mijn twijfels of dat altijd goed zal gaan. Kijk bijvoorbeeld niet raar op wanneer het alsnog probeert alles opnieuw te downloaden en installeren in Bazzite en dat de game daarna op Windows niet meer wil opstarten.
Zal het even wat duidelijker neerzetten: De steamlibrary staat op een aparte SSD, beide windows en Bazzite maken daar gebruik van. Bazzite pakt bij boot niet automatisch die schijf waar de Steamlibrary op staat. Je kan het echter wel in de explorer aankruisen dat hij deze schijf inclusief de steamlibrary moet gebruiken. Vervolgens ziet hij alle games die op de schijf staan en deze starten ook gewoon op. Dit proces moet je wel iedere keer doen bij boot van Bazzite. Maar zo'n groot probleem vind ik het ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falco
Jolijter schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:28:
[...]

Was de upgrade niet doorgevoerd door die printer driver of kwam je er pas na een reboot achter dat het niet werkte en moest je rollbacken? Hoe dan ook irritant en de feedback daarover kan beter.
Upgrade werd niet doorgevoerd, want ik kreeg geen download+herstart optie. Het leek gewoon vast te lopen zonder feedback. Pas toen ik het in de terminal probeerde zag ik op welk pakket de upgrade vast zat. Na verwijdering ging het wel gewoon door in het software centrum.

Daar kan Fedora nog wel een beetje aan schaven, feedback geven waarom een major upgrade niet kan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 02:45
Jolijter schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Thanks. Dat ziet er idd goed uit en fedora is ook bekend om zn stabiliteit. Dankje! Zie af en toe door de bomen t bos niet meer en er is weinig te vinden dat t allemaal actueel vergelijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Ik draai linux mint cinnamon op mn laptop. Geen problemen mee en lekker rap om te installeren. Heb Manjaro met Steam op de gamepc die aan de tv aangesloten zit, iets meer initiele setup maar werkt ook vlekkeloos.

Bv een oude macbook air met linux (pre M1). Daar denk ik aan popos, linux mint xfce.

Heb al even geprutst met ansible om playbooks te schrijven die ook direct de nodige software installeren, mail, vivaldi browser etc.

Samengevat. Een linux distro, stabiel en makkelijk genoeg te updaten, maar licht, voor basic gebruik.

Ben alleen benauwd dat ze mss problemen heb met bepaalde drivers, vooral bij mac apparaten. Ik zal t ff testen met een usb boot.
Ik ben zelf sinds twee weken overgestapt op Zorin. Deze is ook gewoon gratis. De pro versie heeft weinig meerwaarde boven de gratis ‘Core’
Versie.

Voordeel van Zorin is dat heel erg Windows achtig of erg Mac achtig gemaakt kan worden en dat je minder instellingen hebt als leek om mee te prutsen dan een kde desktop omgeving. Ook staan veel codecs etc al geïnstalleerd en heb je veel Ubuntu documentatie online.

Bevalt mij tot nu toe prima, maar een immutable (zoals o.a. fedora silverblue) Linux lijkt mij ook wel interessant. Als je die kant op wil heeft opensuse eventueel nog aeon (MacBooks kunnen inderdaad nog wel eens lastig zijn met linuxondersteuning, dus dan is het mogelijk handig om met enkele verschilllend distributies te werken en ik dacht dat opensuse het redelijk goed deed op Macs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Tja alles werkt tegenwoordig vlot. Ik draai zelf naar alle tevredenheid Tuxedo op 2 laptops. Snel en stabiel. Gebasseerd op Ubuntu met KDE als desktop. Werkt ook prima met Nvidia samen.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco

Het is al voorbij gekomen, maar ik tik deze op een oude MacBook Air uit 2013. Daar draait Fedora Silverblue prima op, alleen de webcam werkte niet uit de doos maar die gebruik ik verder toch niet. Wifi driver komt uit de rpmfusion-nonfree repository. Initiële setup heb ik met een telefoon en usb tethering gedaan. Maar netwerk naar usb adapter kan natuurlijk ook.

Edit: Nog even geprutst met de MacBook Air 2013 camera, heb het aan de praat middels deze info:
https://copr.fedorainfrac...s/mulderje/intel-mac-rpms

Op deze Mac ook EndeavourOS Linux gehad, dat is zeker een aanrader maar niet zo geschikt voor beginners.

[ Voor 5% gewijzigd door Falco op 09-05-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zo even tijdelijk mijn MINT pc als hoofd pc aan het gebruiken.
De Windows 11 game PC iis even weg.

Hier de Mint pc
Cooler Master CM Storm Silencio 352 Micro
Intel core i5 - 6400
GA B150N Phoenix - WIFI
GTX 1660 Super
8 GB ram

In de Woonkamer staat nog een linux bak met POP_OS
be quiet! PURE BASE 500DX Window midi tower behuizing
Ryzen 9 3900x 12 core
Asrock x570 Phantom gaming 4
RTX 2070TI
32GB ram

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Jo3n9AGG6dB3AjMpIa_5RJHvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMZPB7wbId2damOjJINbl1v7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6U0PgAv_wllud-LFEhujtkh1yi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQawBm6qvWvLZwTmT1tFi0Mw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Fedora 42 is niet veilig volgens deze video:

YouTube: Fedora 42 System Audit 2025

[ Voor 21% gewijzigd door desalniettemin op 09-05-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:43
Heb dat ook gelezen/gemeld .... :P

Wolfram55 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Ook op het Fedora forum inmiddels ter sprake gekomen.

https://discussion.fedora...-is-fedora-42-safe/150924

Iets met veiligheid van systeemniveau wat naar applicatie niveau gaat ..... (oa)

Kan niet inschatten wat het betekend en of hij het te zwaar inschat.
Hij is absoluut geen Fedora (RH) basher. R41 was hij vol lof over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Falco schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Ik heb gisteravond ook mijn custom blue-build omgezet van label 41 naar 42. Geen centje pijn, echt fantastisch :) Maar dit heeft er natuurlijk ook alles mee te maken dat silverblue alles waar mogelijk is in containers stopt. De fundering zelf is daardoor steeds minder belangrijk en kan terug geschroefd worden naar het minimale.

KDE (Kinoite) draait bijvoorbeeld altijd de laatste versie ongeacht de onderliggende Fedora versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Wolfram55 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Heb dat ook gelezen/gemeld .... :P

Wolfram55 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"

Ook op het Fedora forum inmiddels ter sprake gekomen.

https://discussion.fedora...-is-fedora-42-safe/150924

Iets met veiligheid van systeemniveau wat naar applicatie niveau gaat ..... (oa)

Kan niet inschatten wat het betekend en of hij het te zwaar inschat.
Hij is absoluut geen Fedora (RH) basher. R41 was hij vol lof over.
Fedora KDE gebruikte hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

@Wolfram55 maar is dit niet voornamelijk een systemd probleem waar de laatste versies van Debian en Ubuntu ook mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:06:
[...]

@Wolfram55 maar is dit niet voornamelijk een systemd probleem waar de laatste versies van Debian en Ubuntu ook mee te maken hebben?
Als Debian dezelfde afweging maakt als Red Hat met Fedora, dan ja. Anders is het niet van toepassing, want het is een specifieke configuratie van systemd en de package maintainer bepaald dat.

Ik heb er niet naar gekeken wat men bij Debian doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-06 21:50
Sinds enige tijd draai ik CachyOS op een wat oudere laptop. Dat is een sterk voor-geoptimaliseerde distro gebaseerd op Arch, zonder de complexiteit van Arch. Cachy gebruik zijn eigen getweakte kernel (met optimalisaties waar ik geen verstand van heb), en je kunt een voor jouw CPU geschikte repo kiezen en dan haal je vanzelf de meest geoptimaliseerde packages binnen. De packages komen op deze laptop daarom uit een repo voor de alleroudste Zen-cpu's en ik moet zeggen ik merk echt het verschil. De laptop voelt enorm snappy aan en start ook ongelofelijk snel op. Gamers schijnen deze distro ook enorm te waarderen maar daar kan ik zelf niet over meepraten.

Bij installatie kun je uit een waslijst aan desktop managers kiezen. Ik ben als fan voor KDE gegaan en dat gaat als een mes door de boter zo soepel. Het enige minpuntje aan CachyOS vind ik is dat je niet net als met (K)ubuntu een mooie notificatie krijgt als er updates zijn. Dit moet je dus af en toe zelf checken in hun GUI tool of in een bash prompt. Maar wat niet is, kan nog komen uiteraard.

Voor de rest merk ik in het dagelijks gebruik geen verschil met Kubuntu. Alles draait als een zonnetje. Aanrader dus, zeker voor de oudere systemen maar ook met nieuwere Zen-rekenkernen kun je hier extra performance mee pakken dankzij de Ryzen repo.

Voor mijn werklaptop is deze op termijn ook interessant. Ik wil alleen eerst iets meer gevoel krijgen bij de stabiliteit van een rolling release model, want daar heb ik nog weinig ervaring mee. Zeker mijn werklaptop mag niet zomaar uitvallen door een update. Daarvoor wil ik op termijn nog in BTRFS snapshots duiken om zo met GRUB na een verkeerde update-ronde een oudere snapshot te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

watabstract schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:28:
Het enige minpuntje aan CachyOS vind ik is dat je niet net als met (K)ubuntu een mooie notificatie krijgt als er updates zijn. Dit moet je dus af en toe zelf checken in hun GUI tool of in een bash prompt.
Bij Arch heb je toch altijd updates? Dan is een notificatie alleen maar ruis.
Bij Bluefin en Aurora hebben ze de update meldingen er bewust uitgehaald. Alleen dat is het verschil dat ze in de achtergrond gewoon heel je systeem voorzien van updates en dat je bij de volgende herstart de laatste versie draait.

Wat je eventueel kan doen is zelf een update command triggeren dmv een cronjob of startup script. KDE heeft native het commando knotify5 of anders notify-send waarmee je zelf een popup berichtje kan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie met mijn Debian Unstable ook geen notificatie voor updates. Wil ik ook niet, want ik bepaal zelf wanneer ik controleer op updates. Op m'n werk doe ik elke maandagochtend updates toepassen. Als er iets stuk gaat, heb ik nog eventjes om het te corrigeren en omdat ik niet standaard de package cache opruim, heb ik altijd de vorige versies nog beschikbaar.

Heb in het begin op werk Eset antivirus voor Linux gedraaid met de Eset Agent. Die agent zat mij constant in de weg omdat het ongewenst en ongevraagd regelmatig op updates ging controleren zonder dat dit uit te zetten was. Want net op de momenten dat ik even wat wilde nakijken of extra wilde installeren kreeg ik de melding dat de package cache al in gebruik was. Minuut later was het weer beschikbaar.

Wanneer ik voor updates controleer, zie ik ook welke packages er nieuw zijn in de repo. Dit kan nieuwe software zijn, of nieuwe kernels. Hier kijk ik nog wel eens doorheen om te zien of er iets interessants is dat ik niet eerder ken. Iets wat niet kan als een systeem telkens checkt en de 'nieuw' status daarmee wist.

Dus aardig als je een notificatie krijgt, maar wanneer je iets wilt doen en het houdt je regelmatig tegen, ben je er ook wel snel klaar mee. Bovendien kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat er elke dag wel een update is wanneer je een rolling distro draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watabstract
Ik wil een notificatie omdat ik er anders simpelweg niet aan denk om te updaten. Met (k)ubuntu kun je instellen of je bijv elke dag of elke week een melding krijgt. Daar zijn ook dagelijks wel package updates te vinden. Elke dag een melding is inderdaad irritant maar dat hoeft ook helemaal niet. Daarnaast wil ik de distro tzt misschien ook wel installeren als vervanging van Ubuntu op PC's van een paar andere mensen maar die gaan al helemaal nooit aan updates denken als daar nooit een melding voor komt en dan lopen ze op termijn toch wel hopeloos achter met de security.

Ik snap dat iedereen wat anders wilt maar een optioneel tooltje zou wel handig zijn.

@L0g0ff Thanks voor de tip. Daar ga ik zeker eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een distro voor anderen gaat installeren, zou ik persoonlijk niet snel naar Arch of een afgeleide daarvan gaan. De kans dat iets niet werkt na een update is relatief groot vergeleken met een distro die meer gericht is op stabiliteit. Debian, Ubuntu en Mint hebben automatische updates mogelijk bijvoorbeeld. Fedora toont ook een melding bij updates en is vast ook in te stellen om dit automatisch toe te passen.

Omdat je nu met CachyOS al geen melding krijgt, is het voor een onbekende al helemaal geen distro om zomaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:11:
Als je een distro voor anderen gaat installeren, zou ik persoonlijk niet snel naar Arch of een afgeleide daarvan gaan. De kans dat iets niet werkt na een update is relatief groot vergeleken met een distro die meer gericht is op stabiliteit. Debian, Ubuntu en Mint hebben automatische updates mogelijk bijvoorbeeld. Fedora toont ook een melding bij updates en is vast ook in te stellen om dit automatisch toe te passen.

Omdat je nu met CachyOS al geen melding krijgt, is het voor een onbekende al helemaal geen distro om zomaar te gebruiken.
Dat is min of meer al de strekking van mijn verhaal. ;) Is een rolling release model wel stabiel genoeg (dat moet ik dus nog ervaren) en zo ja kan er dan iets van een update melding komen om deze distro beter geschikt te maken?

De duidelijke performance voordelen van dit OS tov een standaard distro zoals een ubuntu smaak vind ik in ieder geval voldoende aanleiding om dit even aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bij Arch zelf is het gewoon vrij duidelijk. Gebruik geen PackageKit (met frontend, zoals bij KDE Discover, dat Kubuntu toepast). Omdat het Arch model (bleeding edge, rolling release, ...) niet geschikt is om buiten "de package manager" (pacman dus) te doen. Je heb dan gewoon een (te) grote kans dat je belangrijke meldingen mist. Alhoewel ikzelf moet bekennen dat ik misschien al 10+ jaar periodiek een sudo pacman -Syu doe zonder eerst de Arch website te checken of er belangrijke informatie is m.b.t. (mogelijke) updates en ook niks stuk is gegaan daarmee.

V.w.b. "Arch" en stabiliteit is Manjaro waarschijnlijk / mogelijk een betere optie. Gebaseerd op Arch, maar gebruikt niet de Arch repos en loopt altijd wat achter (bij bv KDE updates heb ik al gezien dat ze maanden achter liepen bij de 6.x releases). Ik gebruik dit nu een jaar op mijn werk laptop en nog geen issues mee gehad. (Maarja, in dat jaar heb ik ook geen issues met Arch gehad op mijn PC & laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

watabstract schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Dat is min of meer al de strekking van mijn verhaal. ;) Is een rolling release model wel stabiel genoeg (dat moet ik dus nog ervaren) en zo ja kan er dan iets van een update melding komen om deze distro beter geschikt te maken?

De duidelijke performance voordelen van dit OS tov een standaard distro zoals een ubuntu smaak vind ik in ieder geval voldoende aanleiding om dit even aan te kijken.
Voor jezelf is het prima. Ik draai zelf Debian Sid/Unstable, ook rolling. Maar als ik het voor iemand anders zou regelen, dan zal het niet zo snel rolling zijn.
RobertMe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:37:
Bij Arch zelf is het gewoon vrij duidelijk. Gebruik geen PackageKit (met frontend, zoals bij KDE Discover, dat Kubuntu toepast). Omdat het Arch model (bleeding edge, rolling release, ...) niet geschikt is om buiten "de package manager" (pacman dus) te doen.
Dat vind ik juist zo gek, dat Ach zo fel tegen PackageKit is. Want het is op zichzelf geen package manager, maar een universele wrapper om de distro eigen package manager. Het zorgt ervoor dat je distro agnostisch software kan installeren, ipv zelf moeten controleren of je nou met apt, yum, dnf, zypper, yast of wat dan ook te maken hebt.

Deze houding geeft voor mij ook wel een teken dat men bij Arch erg koppig is en sommige qol zaken niet wil hebben.
V.w.b. "Arch" en stabiliteit is Manjaro waarschijnlijk / mogelijk een betere optie. Gebaseerd op Arch, maar gebruikt niet de Arch repos en loopt altijd wat achter (bij bv KDE updates heb ik al gezien dat ze maanden achter liepen bij de 6.x releases). Ik gebruik dit nu een jaar op mijn werk laptop en nog geen issues mee gehad. (Maarja, in dat jaar heb ik ook geen issues met Arch gehad op mijn PC & laptop).
Ik heb met Debian ook aardige tijd moeten wachten tot ik Plasma 6 had, maar andere updates kwamen wel gewoon vlot binnen gelukkig. Je wilt namelijk niet eenzelfde situatie krijgen als waar Fedora nu in zit:https://www.phoronix.com/news/Fedora-OpenH264-Security-Woe. In het kort, eindelijk is OpenH264 in de distro aanwezig, maar de versie bevat een hoge CVE en de bijgewerkte versie is nog steeds niet beschikbaar, o.a. vanwege ABI wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Dat vind ik juist zo gek, dat Ach zo fel tegen PackageKit is. Want het is op zichzelf geen package manager, maar een universele wrapper om de distro eigen package manager. Het zorgt ervoor dat je distro agnostisch software kan installeren, ipv zelf moeten controleren of je nou met apt, yum, dnf, zypper, yast of wat dan ook te maken hebt.

Deze houding geeft voor mij ook wel een teken dat men bij Arch erg koppig is en sommige qol zaken niet wil hebben.
En daar zit het hem juist in. Die universele wrapper zal dus op bepaalde vlakken niet compatible zijn met specifieke zaken van pacman.
Als in: hoe gaat het (wel bestaande!) PackageKit backend voor pacman om met zaken als "wil je pakket X door Y vervangen?" en "je moet een pakket hebben dat voorziet in feature A, wil je daarvoor pakket X, Y of Z installeren?". Want ik heb geen idee of PackageKit overweg kan met dit soort vragen vanuit de package manager naar de gebruiker. En Arch zal daarin ook geen default willen kiezen (in pacman zelf is zo'n lijst met mogelijke pakketten ook alfabetisch gesorteerd en niet op basis van wat de voorkeur heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RobertMe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:11:
[...]

En daar zit het hem juist in. Die universele wrapper zal dus op bepaalde vlakken niet compatible zijn met specifieke zaken van pacman.
Als in: hoe gaat het (wel bestaande!) PackageKit backend voor pacman om met zaken als "wil je pakket X door Y vervangen?" en "je moet een pakket hebben dat voorziet in feature A, wil je daarvoor pakket X, Y of Z installeren?". Want ik heb geen idee of PackageKit overweg kan met dit soort vragen vanuit de package manager naar de gebruiker. En Arch zal daarin ook geen default willen kiezen (in pacman zelf is zo'n lijst met mogelijke pakketten ook alfabetisch gesorteerd en niet op basis van wat de voorkeur heeft).
Dat klinkt als een Arch probleem. Keus is leuk en aardig, maar als je eerst 3 uur moet uitzoeken wat nou het verschil is tussen optie A en B schiet het z'n doel voorbij. Pak NTP bijvoorbeeld, op Debian is de virtual package 'time-daemon'. Hier zijn 4 opties: systemd-timesyncd, openntpd, ntpsec en chrony. Doen effectief hetzelfde maar werken net iets anders en doen ook net iets anders hun werk. De eerste keus bij Debian als je niet zelf een specifieke optie hebt geselecteerd is chrony.

Uit ervaring en onderzoek weet ik dat systemd-timesyncd het minst gewenst is, want het gaat erg slecht om met een grotere afwijking. En openntpd kan geen afwijking van een uur corrigeren uit zichzelf, daarvoor moet je het handmatig uitvoeren, dan kan 'ie het wel.

Het feit dat je bij Arch al vragen krijgt als "bij package A kan je ook nog package B en C installeren voor extra functionaliteit, welke wil je?" en gaat pas verder als je een antwoord geeft, is voor mij al een extra reden om het niet te gaan gebruiken. Ik verwacht vaste dependencies die absoluut noodzakelijk zijn en eventuele geadviseerde packages zie ik dan wel bij de omschrijving, niet tijdens installatie.

Als ik weet dat ik A, B, C en E nodig heb, moet het die gaan installeren en niet ergens tussendoor gaan vragen of ik toch niet ook D wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
Een update notificatie hoeft voor mij niet veel meer te zijn dan dat: een notificatie. Als je die dan aanklikt dan zou Cachy vanzelf naar keuze "sudo pacman -Syu" kunnen draaien in een terminal, of Octopi > "check updates" kunnen uitvoeren. In kubuntu doe ik zelf altijd even een sudo apt update ; apt upgrade als ik een update melding zie staan. Wat mij betreft hoeft de standaard package manager dus helemaal niet omzeild te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zeg ik ook niet. Er kwam alleen PackageKit ter sprake. Die gaat ook niet buiten de package manager om, die gebruikt het juist. Maar hoe pacman werkt, is blijkbaar niet compatible met PackageKit.

Zelf gebruik ik het ook niet, heb het niet eens geïnstalleerd staan.

Voor je notificaties, je zou een eigen script kunnen schrijven dat via cron of systemd timers wordt uitgevoerd en op updates controleert (en verders niks) om dan een bestand aan te maken als er updates zijn (eventueel erin zetten welke updates). Dan een tweede kan je met inotify implementeren om bij het bestaan van dit bestand een melding in je GUI te tonen. Die draait dan op de achtergrond wanneer je bent ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:04:
Maar hoe pacman werkt, is blijkbaar niet compatible met PackageKit.
Ho ho, het werkt wel. Er is een PackageKit backend dat libalpm gebruikt net zoals dat pacman dat zelf doet. Maar de Arch devs raden het gebruik er van af omdat het qua "filosofie" niet compatibel is.

Arch verwacht dat je je eigen systeem onderhoud en pacman is een hamer. Terwijl apt een volledige timmerman is. Arch gaat dus niet voor jou de keuze maken welke implementatie van een library/"feature" er geïnstalleerd wordt, die keuze moet je zelf maken. Terwijl bij Debian based systemen die keuze voor jou gemaakt wordt en je zelf input moet leveren als je wat anders wilt (je kunt naar een timmerman gaan om hem te vragen een kast te maken van bepaalde afmetingen, en je krijgt een kast naar inzicht van de timmerman. Arch geeft je het hout, de hamer en de nagels, en moet je zelf nadenken over de ruimte tussen de planken, welke bevestigingsmethode je gebruikt, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@RobertMe, ah, maar daar is bij Debian ook wel aan gedacht hoor. De standaard is wat onhandig, maar er zijn 'depends', zaken die echt nodig zijn. De 'recommends' voor geadviseerd, dat kan dus een virtueel package zijn waarbij je dan de verschillende opties hebt met een prioriteit zodat er al een keus gemaakt wordt voor je als je niet weet wat je moet nemen, maar het staat je vrij om een andere te kiezen. En dan is er nog 'Suggest', advies voor het dat beetje extra en wordt standaard niet geïnstalleerd, terwijl Recommends dat wel doet in de standaard configuratie (iets wat ik direct uitzet).

Maar de filosofie tussen beiden distro's is wel flink anders. Arch zegt "zoek het zelf maar uit" en Debian houd je meer bij het handje en beslist voor je als je het niet weet. Voor elk wat wils, de kracht van Linux, maar ook een nadeel, want het geeft meer keus en fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
Dat zeg ik ook niet. Er kwam alleen PackageKit ter sprake. Die gaat ook niet buiten de package manager om, die gebruikt het juist. Maar hoe pacman werkt, is blijkbaar niet compatible met PackageKit.

Zelf gebruik ik het ook niet, heb het niet eens geïnstalleerd staan.
Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. :P Ik wil me niet in die discussie mengen. Het gaat mij alleen maar om een melding.
Voor je notificaties, je zou een eigen script kunnen schrijven dat via cron of systemd timers wordt uitgevoerd en op updates controleert (en verders niks) om dan een bestand aan te maken als er updates zijn (eventueel erin zetten welke updates). Dan een tweede kan je met inotify implementeren om bij het bestaan van dit bestand een melding in je GUI te tonen. Die draait dan op de achtergrond wanneer je bent ingelogd.
Daar ga ik zeker een keer naar kijken. Thanks! Alleen zou het wel leuk zijn als je ook kunt doorklikken naar het daadwerkelijke update mechanisme zodat je dat niet telkens met de hand hoeft te doen. Ik ben best wel lui haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
RobertMe schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:16:
[...]

Ho ho, het werkt wel. Er is een PackageKit backend dat libalpm gebruikt net zoals dat pacman dat zelf doet. Maar de Arch devs raden het gebruik er van af omdat het qua "filosofie" niet compatibel is.

Arch verwacht dat je je eigen systeem onderhoud en pacman is een hamer. Terwijl apt een volledige timmerman is. Arch gaat dus niet voor jou de keuze maken welke implementatie van een library/"feature" er geïnstalleerd wordt, die keuze moet je zelf maken. Terwijl bij Debian based systemen die keuze voor jou gemaakt wordt en je zelf input moet leveren als je wat anders wilt (je kunt naar een timmerman gaan om hem te vragen een kast te maken van bepaalde afmetingen, en je krijgt een kast naar inzicht van de timmerman. Arch geeft je het hout, de hamer en de nagels, en moet je zelf nadenken over de ruimte tussen de planken, welke bevestigingsmethode je gebruikt, ...).
Dat is wel mooi omschreven. Om die reden zou ik niet zo snel Arch gebruiken. Ik ben gek van Linux maar ik wil ook niet teveel bezig zijn met het systeem. Ik vraag me wel af of CachyOS niet afwijkt van deze filosofie. Want ze hebben al zoveel voor de gebruiker ingeregeld van tevoren en ik weet niet of Octopi specifiek voor en door CachyOS is gemaakt maar die kan prima updates installeren en wordt ook zo beschreven door CachyOS zelf. Het zou op zich wel mooi zijn als Octopi periodiek update checks kan doen op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watabstract
Er blijkt gewoon een update notificatie te bestaan in de vorm van Octopi Notifier. Deze applicatie staat in het menu en levert na starten een icoontje op in de KDE system tray. Inmiddels heb ik de notifier toegevoegd aan automatisch te starten applicaties bij login en dat werkt gelukkig ook. Ik kan alleen geen instelling vinden hoe vaak er op updates wordt gecheckt dus het zal nog moeten blijken hoe dit in de praktijk werkt. Na een handmatige check werd het groene icoontje rood omdat er 1 update was. Deze update kon vervolgens vrij eenvoudig geinstalleerd worden via de applet.

Ik las dat Octopi ook de standaard updater is van Manjaro dus dit zou voor sommigen hier wel bekend voor moeten komen. Deze kan ik dus afvinken. Nu moet nog blijken de komende maanden hoe stabiel de hele boel blijft met toekomstige update-rondes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Flater
  • Laatst online: 05-06 12:02
Mijn vrouw gebruikt al enige tijd Ubuntu omdat die het meest op Windows lijkt en het voor haar makkelijk te bedienen is. Zelf heb ik velen jaren Windows gebruikt, maar ik ben nu aan het overstappen op Kubuntu. Ik weet nog niet of Kubuntu voor mij het juiste OS is, omdat ik best wel veel oude (alleen voor Windows geschikte) "exotische" hardware heb en die hardware wil ik kunnen blijven gebruiken. Ik besef dat mijn wens een hele grote uitdaging kan gaan worden, maar ik geef de moed niet snel op. (Ik hoop veel te kunnen leren van jullie. en het is gewoon jammer dat er maar 24 uur in een dag zit.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watabstract
Guus Flater schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:50:
Mijn vrouw gebruikt al enige tijd Ubuntu omdat die het meest op Windows lijkt en het voor haar makkelijk te bedienen is. Zelf heb ik velen jaren Windows gebruikt, maar ik ben nu aan het overstappen op Kubuntu. Ik weet nog niet of Kubuntu voor mij het juiste OS is, omdat ik best wel veel oude (alleen voor Windows geschikte) "exotische" hardware heb en die hardware wil ik kunnen blijven gebruiken. Ik besef dat mijn wens een hele grote uitdaging kan gaan worden, maar ik geef de moed niet snel op. (Ik hoop veel te kunnen leren van jullie. en het is gewoon jammer dat er maar 24 uur in een dag zit.)
Heb je al een live USB geprobeerd? Want dat is het mooie natuurlijk van Linux. Je kunt het door en door testen zonder meteen te installeren. Dan weet je meteen of alle hardware werkt. Over het algemeen biedt Linux juist goede support voor oude hardware, daar waar die met nieuwe Windows-versies nog wel eens wil verdwijnen.

Mooi dat er steeds meer interesse komt in Linux. Het OS blijft heel langzaam terrein winnen. Zelf vind ik Kubuntu de mooiste Ubuntu-smaak vanwege KDE. Van alle desktop managers is KDE toch wel het meest gelikt. Alles is goed geintegreerd en het is heel gebruikersvriendelijk. Ik heb er door de jaren heen al wat mensen blij mee gemaakt op hun laptop. Hopelijk bevalt het jou net zo goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desalniettemin
Op distrosea.com kun je distro's proberen zonder ze te installeren. Wel even inloggen voor de beste ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:41
desalniettemin schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:50:
Op distrosea.com kun je distro's proberen zonder ze te installeren. Wel even inloggen voor de beste ervaring.
Wat biedt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:40
desalniettemin schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:50:
Lijkt me alleen bijzonder lastig z'n specifieke hardware testen als 'ie die niet kan koppelen in de Linux distro's daar ;)

Een Ventoy-usb (of soortgelijk) volstouwen met verschillende distro's werkt imo het makkelijkst om te zien wat bevalt in de filosofie van de distro's en daarnaast kan je dan gewoon de hardware aansluiten om te zien of er out of the box al één en ander gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:14
Toegang tot internet.

[ Voor 7% gewijzigd door Uruk-Hai op 01-06-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Zonder inloggen kan je niets installeren op de distro die je probeert, want dan geen internetverbinding.

[ Voor 7% gewijzigd door desalniettemin op 02-06-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolijter
Na NixOS lang interessant gevonden te hebben zonder het daadwerkelijk te gebruiken heb ik gisteren voor het eerst een installatie gedaan op mijn desktop. Ik gebruik de desktop niet veel en het stond nu al een jaar ongebruikt op zolder. Ik had daar Fedora Silverblue op staan maar omdat het een Nvidia GPU heeft en ik RPM Fusion altijd irritant vind bij een major releases wilde ik wat anders.

Ik vind het prettig dat de configuratie van het hele systeem in een bestand zit waar je versiebeheer op kunt loslaten. Het gaat fundamenteel nog een stap verder dan Fedora Silverblue. Wanneer je een nieuwe "build" van je systeem maakt krijg je feedback op je configuratie.

Een ander voordeel van zo'n configuratiebestand is dat je ChatGPT erop los kunt laten om dingen voor je te regelen. Met wisselende resultaten, want het is niet altijd op de hoogte van deprecated properties.

Het is een interessant concept. Ik ben benieuwd hoe dit op termijn gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 10:08

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Guus Flater schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:50:
(K)Ubuntu is een prima keuze, zeker als je vrouw dat ook gebruikt. Als beginner is het handiger om (ongeveer) hetzelfde OS te gebruiken zodat je niet twee nieuwe systemen tegelijk hoeft te leren. (Kubuntu en Ubuntu lijken genoeg op elkaar).

Over oude en exotische hardware is natuurlijk niet veel te zeggen zonder meer informatie. Ik kan wel zeggen dat het drivermodel van Linux wat anders werkt dan Windows waardoor er /iets/ meer kans is dat zeldzame hardware werkt doordat het gebruik kan maken van een driver voor een ander apparaat met dezelfde chip. Ik wil je geen valse hoop geven, alleen de suggestie dat uitproberen altijd de moeite waard is, zelfs als de levervancier zegt Linux niet ondersteunen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus Flater
  • Laatst online: 05-06 12:02
Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor alle informatie en adviezen.
Zelf vind ik het verschil tussen Ubuntu en Kubuntu niet echt spannend. Ik moet alleen leren om de juiste "linux-termen" te gebruiken, zodat mijn vragen beter worden begrepen en ik correct kan antwoorden. En dat is best lastig na +/- 35 jaar lang hoofdzakelijk windows gebruikt te hebben. ;-)
En nu ik weet dat er nog veel meer distro's zijn, ga ik die zeker een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Guus Flater schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:28:
Zelf vind ik het verschil tussen Ubuntu en Kubuntu niet echt spannend. Ik moet alleen leren om de juiste "linux-termen" te gebruiken, zodat mijn vragen beter worden begrepen en ik correct kan antwoorden. En dat is best lastig na +/- 35 jaar lang hoofdzakelijk windows gebruikt te hebben. ;-)
En nu ik weet dat er nog veel meer distro's zijn, ga ik die zeker een keer proberen.
Ik ben geen superexpert. Maar volgens mij is Kubuntu niet veel anders dan Ubuntu met standaard de KDE omgeving.

Ik draai momenteel met veel plezier Tuxedo op een tweetal laptops. Eentje met een Intel onboard GPU. De andere met een GTX1650ti. Werken allebei prima. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Levitating
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-06 22:32
Guus Flater schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:28:
Als we het hebben over Kubuntu en Ubuntu is er ook nog Linux Mint te overwegen, die heeft mijn voorkeur omdat ik de grafische omgeving (Dekstop Environment) prettiger vindt.

Zie ook het DE draadje, aangezien het verschil tussen deze distributie (allemaal Ubuntu of Ubuntu afgeleid) vooral van de standaard grafische omgeving afhangt: De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments

Als je vrouw Ubuntu gebruikt, is het vast prettig om iets soortgelijks te gebruiken.

Qua hardware zou ik mij weinig zorgen maken, het meeste werkt tegenwoordig wel.

Wanneer je de meeste distributies installeert, start je eerst een "live USB" variant van het OS op. Dan kan je wat dingen testen voordat je de installatie begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Jolijter schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:58:
Na NixOS lang interessant gevonden te hebben zonder het daadwerkelijk te gebruiken heb ik gisteren voor het eerst een installatie gedaan op mijn desktop. Ik gebruik de desktop niet veel en het stond nu al een jaar ongebruikt op zolder. Ik had daar Fedora Silverblue op staan maar omdat het een Nvidia GPU heeft en ik RPM Fusion altijd irritant vind bij een major releases wilde ik wat anders.

Ik vind het prettig dat de configuratie van het hele systeem in een bestand zit waar je versiebeheer op kunt loslaten. Het gaat fundamenteel nog een stap verder dan Fedora Silverblue. Wanneer je een nieuwe "build" van je systeem maakt krijg je feedback op je configuratie.

Een ander voordeel van zo'n configuratiebestand is dat je ChatGPT erop los kunt laten om dingen voor je te regelen. Met wisselende resultaten, want het is niet altijd op de hoogte van deprecated properties.

Het is een interessant concept. Ik ben benieuwd hoe dit op termijn gaat bevallen.
Ik vind nixos ook een prachtig concept. Alleen liep ik zelf een beetje vast op de geregeld gebrekkige documentatie.

Mocht je silverblue mooi vinden maar dan een beetje fatsoenlijke nvidia support check dan eens bluefin. En als je het concept van nixos mooi vind dan vind je blue-build vast ook heel gaaf. Dan kun je gewoon doorstapelen op bestaande (buefin) build of vanaf de grond op iets nieuws bouwen.

Voor mij was een upgrade van Fedora 41 naar 42 niet meer dan een label omzetten in mijn build. En met de juiste aansturing kan chatgpt (of Claude met native GitHub ondersteuning) helemaal los op je build.

Leuk blue-build voorbeeld hoe krachtig dit concept is zie bijvoorbeeld: https://github.com/winblues/blue95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
L0g0ff schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 01:02:
[...]

Ik vind nixos ook een prachtig concept. Alleen liep ik zelf een beetje vast op de geregeld gebrekkige documentatie.

Mocht je silverblue mooi vinden maar dan een beetje fatsoenlijke nvidia support check dan eens bluefin. En als je het concept van nixos mooi vind dan vind je blue-build vast ook heel gaaf. Dan kun je gewoon doorstapelen op bestaande (buefin) build of vanaf de grond op iets nieuws bouwen.

Voor mij was een upgrade van Fedora 41 naar 42 niet meer dan een label omzetten in mijn build. En met de juiste aansturing kan chatgpt (of Claude met native GitHub ondersteuning) helemaal los op je build.

Leuk blue-build voorbeeld hoe krachtig dit concept is zie bijvoorbeeld: https://github.com/winblues/blue95
Thanks, mocht NixOS toch niet bevallen ga ik daar naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 12:23

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
L0g0ff schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 01:02:
[...]

Kan je met bluebuild/ universal blue/ silverblue ook zo ver gaan dat je users aanmaakt inclusief config files? Dat is een beetje wat ik miste bij silverblue & atomic oorspronkelijk, dat je op systeemniveau praktisch alles kan maar dat ik de meeste configuratie, mijn userconfiguratie, nog steeds imperatief per systeem moest gaan uitvoeren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0g0ff

L0g0ff

omg

silverball schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Kan je met bluebuild/ universal blue/ silverblue ook zo ver gaan dat je users aanmaakt inclusief config files? Dat is een beetje wat ik miste bij silverblue & atomic oorspronkelijk, dat je op systeemniveau praktisch alles kan maar dat ik de meeste configuratie, mijn userconfiguratie, nog steeds imperatief per systeem moest gaan uitvoeren.
Userconfig kun je deels pushen. Maar beter is denk ik een just file aan te maken. Dan kun je met ujust --choose selecteren wat je wil draaien. Of je pushed een just config met de user startup mee. Dat zou je zelfs elke startup/login kunnen doen. Dan kun je die in je build meenemen.

Voorbeeldje voor ujust --choose : https://github.com/L0g0ff...ustfiles%2Fkompassos.just

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.