Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ah, moet je nagaan hoe lang ik er al niet naar gekeken heb. Maar Epiphany lijkt mij niet de juiste opvolger, want in Debian Stable zit beide. Dat de een de ander vervangen heeft kan, maar niet overgegaan naar. Midori had namelijk niets met Gnome te maken, behalve dat het toevallig GTK gebruikt. En dat doet Xfce nou net ook.

Spekkies | Commandline FTW

• g4wx3
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18-04 15:54
Volgende maand komt er weer een nieuwe ubuntu!

Als ik me niet vergis zijn ze vorig jaar begonnen met wayland, net als fedora.
Fedora had ik wel getest, maar dat ging niet goed op mijn laptop (HP 8530) met een nvidea (Fx770).
Ik kan deze wel nog swappen naar een ati 3650, maar dat had ik toen niet getest.

Ik moest zo snel mogelijk aan de slag, en ben verder gegaan met windows.
De winter komt eraan, en ik wil terug oppikken waar ik was.
Nog steeds met dezelfde oude laptop..

Maar welk OS?
Bedoeling is vooral ontwikkeling, voor de Raspberry Pi, en ook opnieuw een beetje voor arduino.
Volgend jaar herbegin ik ook met Java (nu met eclipse ipv netbeans, om makkelijker te starten voor android)
Ik zit nu volop in webontwikkeling php.

Daarnaast is een goed office pakket is een must. LibreOffice eindelijk met een ribon, of WPS office (maar hoe zuiver is dat?)
Chrome/chromium blijf ik een heel aangename webbrowser vinden. Firefox zal nooit meer echt wennen vrees ik.

Last but not least... virtualisatie. VMWare brengt wel eens mijn systeem in de war, virtualbox gaat dat enigzins, maar lijkt trager? Ik gebruik dat niet voor gaming (doe ik niet eigenlijk), enkel wat Access-dingen.

Welk OS? Mijn oud-leraar (Red Hat Certified Linux Engineer) was overtuigd Fedora-gebruiker.
Op internet vind je dan weer veel meer ubuntu.
Linux leren, daar heb ik echter nog niet echt tijd voor, dus troubleshooting in de console, liefst zo min mogelijk! (of moet ik er nu echt mijn windows-gewoontes afleren, en de console oproepen, zelfs voor een gewone installatie van bijvoorbeeld vmware?)
Andere problemen, extern scherm via HDMI dat niet wilt werken, geluid dat niet meekomt...

En hoe zit dat met drivers, om het geluid om te leiden over HDMI op mijn laptop?
Algemeen, hoe zit het tegenwoordig met power management op laptops?

g4wx3 wijzigde deze reactie 19-09-2018 12:21 (4%)

http://www.softfocus.be/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@g4wx3, er is veel verbeterd de laatste jaren. Voor geluid hebben we al een tijd PulseAudio. In het begin een drama, nu valt het prima mee te werken en doet HDMI audio prima.

Elke distro heeft zo z'n voor en nadelen. Als je niet zoveel wilt doen in het begin, is Ubuntu LTS of Linux Mint de betere keus. Zeker als je al weinig ervaring hebt is het overstappen op Ubuntu met Wayland niet de meest handige keus omdat veel informatie die je online vind gaat om zaken met Xorg. Fedora werkt aardig, maar loopt vaak erg voorop met software en kan ook wat rare dingen doen die je niet direct wilt.

Voor virtualisatie zou ik toch echt naar VirtualBox gaan. Heeft het minste gedoe met kernel modules en de performance is prima voor wat standaard Office zaken.

Het is wel aan te raden om langzaamaan meer met de commandline te gaan werken. Puur om er wat meer handigheid in te krijgen mocht het nodig zijn.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:40

Cyphax

Moderator NOS
g4wx3 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:19:
Volgende maand komt er weer een nieuwe ubuntu!
Ik denk dat Ubuntu ook wel een goede keus is, misschien zelfs XUbuntu (ik ben wel fan van Xfce), heb ik wel goede ervaringen mee.
Algemeen, hoe zit het tegenwoordig met power management op laptops?
Op mijn Thinkpad (X230) doet mijn Linuxinstallatie (niet Ubuntu maar wel Linux) het eigenlijk gewoon perfect maar het hangt misschien van de hardware af.
Qua virtualisatie; ik gebruik zelf altijd (ook) virtualbox ervoor, en dat werkt voor mij prima.

Saved by the buoyancy of citrus

• deregtx
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 01-04 22:02
Hallo, Kan ik met een AMD Ryzen 2400g, Chrome OS goed draaien? Ik kan er helaas niks over vinden. Anders moet ik aan alternatieven gaan denken.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:57
deregtx schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:06:
Hallo, Kan ik met een AMD Ryzen 2400g, Chrome OS goed draaien? Ik kan er helaas niks over vinden. Anders moet ik aan alternatieven gaan denken.
ChromeOS zal het waarschijnlijk niet gaan worden, eerder Cloudready ;)
Anyway ChromeOS en ChromiumOS zijn gemaakt om op lichte hardware te kunnen draaien dus op jouw hardware gaat het wel goed komen. Je kunt via Cloudready een USB live installatie kit downloaden, dan kun jezelf aanschouwen of het lekker werkt. Handleidingen zijn er ook op die site te vinden trouwens.

• deregtx
Miki schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 19:11:
[...]

ChromeOS zal het waarschijnlijk niet gaan worden, eerder Cloudready ;)
Anyway ChromeOS en ChromiumOS zijn gemaakt om op lichte hardware te kunnen draaien dus op jouw hardware gaat het wel goed komen. Je kunt via Cloudready een USB live installatie kit downloaden, dan kun jezelf aanschouwen of het lekker werkt. Handleidingen zijn er ook op die site te vinden trouwens.
Ja maar wordt Vega graphics ondersteund?
Lijkt me ook interessant om Android apps/games op Chrome OS te draaien.

• Miki
  • Laatst online: 21:57
deregtx schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:38:
[...]

Sorry maar ik denk dat je je nog even moet inlezen over de materie. Wat je namelijk wil is onmogelijk.

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
deregtx schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:38:
[...]

ChromeOS, met ondersteuning voor Android en Linux apps, is zover ik weet alleen beschikbaar voor Chromebooks. CloudReady is er ook nog, maar dat heeft geen ondersteuning voor Android/Linux apps.

• deregtx
Stefan22 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:47:
[...]

ChromeOS, met ondersteuning voor Android en Linux apps, is zover ik weet alleen beschikbaar voor Chromebooks. CloudReady is er ook nog, maar dat heeft geen ondersteuning voor Android/Linux apps.
Ok jammer dat ze alleen Chromebooks ondersteunen. Misschien wordt in de toekomst meer hardware ondersteund.

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:37
Hallo,

Ik wil mijn laptop(lenovo T470) dual boot maken, door tweede ssd met linux er in stoppen.(of misscien toch een VM)
Ik heb in het verleden Debian en Ubuntu gebruikt. Maar bij beide loop ik vaak tegen het probleem aan dat package niet in de repo zitten, met als gevolg dat je allemaal kunst grepen moet doen om het toch geïnstalleerd te krijgen. En dat heeft er bij mij al meerder keren in geresulteerd dat apt-get compleet gebroken is geworden.

Ik gebruik Linux voornamelijk voor hobby projectjes, die nogal uit een lopen. Van python, gcc tot web maar ook programma als Vivado.

Zo mijn vraag is:
Welke Linux distro zijn het meest up to date qua repo maar wel geschikt voor dagelijks gebruik? (mijn voorkeur is Debian based)

Best Marc

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Welke software wil je dan hebben dat het niet bij Debian en Ubuntu in de repo zit? Ze hebben erg veel software, dus geef eens een voorbeeld. En kan je ook uitleggen wat je in het verleden hebt gedaan om je systeem om zeep te helpen?

Je zou anders naar iets als Manjaro kunnen kijken. Is effectief Arch en je hebt daarom de beschikking over AUR, waar ook veel in staat.

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:37
Hero of Time schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:33:
Welke software wil je dan hebben dat het niet bij Debian en Ubuntu in de repo zit? Ze hebben erg veel software, dus geef eens een voorbeeld. En kan je ook uitleggen wat je in het verleden hebt gedaan om je systeem om zeep te helpen?
Ik weet zo niet meer welke software het om ging(vaak van die github projectjes), maar het was vaak iets van:
Om dit package te gebruiken moet je package x met versie y hebben, die dan niet in standaard repo zit. Soms wel in de nightly, en dan voeg die toe. Maar dan heb je mix van nightly and stable wat vaak niet beter maakt.

In het kort: het zal vast te ver komen zijn(en dat probeer ik ook, en gelukkige gebeurt het ook minder dan eens in een jaar), maar de ervaring leer dat ik het op bepaald moment verpruts. Dus dat wil ik het zoveel mogelijk ver komen.
Hero of Time schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:33:
Je zou anders naar iets als Manjaro kunnen kijken. Is effectief Arch en je hebt daarom de beschikking over AUR, waar ook veel in staat.
Manjaro klinkt in dat opzicht wel als goed oplossing. Ik zal eens VM opzetten, om te kijken of het bevalt.

Bedankt Marc

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-04 15:20

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Even een positieve ervaring delen die ik vandaag had met Fedora 28. Ben van Nvidia naar AMD gegaan wat videokaart betreft.
Zonder verdere voorzorg heb ik de GT 710 uit de pc gehaald en de RX 550 er in gezet. En daarna de pc ingeschakeld. En wat zie ik? Juist een inlog scherm! En na inloggen was wel duidelijk dat wayland actief is. Verder heb ik daarna de rpm’s van de Nvidia driver verwijderd en klaar.
Ik weet niet of dat met elke distributie zo gladjes gaat maar ben wel erg tevreden zo. Moet nog even verder kijken hoe het een en ander werkt.

My 2ct

Mobiel: Xiaomi Mi A2 Lite - PC: Intel Core i5 4670, 16GB DDR3-1600, XFX RX 550 2GB, Samsung 850 EVO 250GB, Crucial MX500 250GB, Gigabyte GA-Z97-D3H

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Sinds Xorg/Xserver zelf gaat zoeken naar modules, zelfs als je een apart stukje xorg.conf maakt om bijvoorbeeld de nVidia driver te gebruiken, wordt het veranderen een stuk fijner. :)

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
@Daantje20 Je gebruikt nu dus Wayland en geen Xorg? Dan heb je zeker alleen de open source driver?

De NVIDA-dramatiek was bij mij de reden om te vertrekken bij Fedora 28. Hoewel ik het verder een fijne distro vond, Fedora 27 of de eerdere dan wel te verstaan.

Meerdere keren geprobeerd. Fedora was vaker niet dan wel te starten met de propierity drivers van NVIDIA. Met wat voor route dan ook, die van RPMFusion, repo van Fedora Nvidia, if-not-true-then-false, Negativo of die van NVIDIA zelf. Altijd uiteindelijk een zwart scherm.

Ik gebruik nu al even Arch en daar 0 problemen met NVIDIA mee. Wel een pacman hook voor wat meer zekerheid.

Wanneer ik een nieuwe PC nodig heb dan twijfel ik wel of AMD nu beter is dan NVIDIA onder Linux. Benieuwd hoe deze switch je verder bevalt.

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-04 15:20

Daantje20

Je moet leven om te leren.

@CR2032 Blijkbaar was het toch X11 wat er draaide en geen wayland.
En omdat ik er nog niet veel mee had gedaan heb ik maar opnieuw geïnstalleerd. Tot nu toe werkt de opensource AMD driver amdgpu erg goed. Je mist alleen het splashscreen. Wil alleen nog even kijken hoe games draaien. Verder is het allemaal erg soepel en “tear” vrij.
Daarnaast blijkt dat flatpak erg goed werkt. Applicaties die zo zijn geïnstalleerd zijn vlot met starten.

Mobiel: Xiaomi Mi A2 Lite - PC: Intel Core i5 4670, 16GB DDR3-1600, XFX RX 550 2GB, Samsung 850 EVO 250GB, Crucial MX500 250GB, Gigabyte GA-Z97-D3H

• CR2032
  • Niet online
Daantje20 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:47:
@CR2032 Blijkbaar was het toch X11 wat er draaide en geen wayland.
En omdat ik er nog niet veel mee had gedaan heb ik maar opnieuw geïnstalleerd. Tot nu toe werkt de opensource AMD driver amdgpu erg goed. Je mist alleen het splashscreen. Wil alleen nog even kijken hoe games draaien. Verder is het allemaal erg soepel en “tear” vrij.
Daarnaast blijkt dat flatpak erg goed werkt. Applicaties die zo zijn geïnstalleerd zijn vlot met starten.
De open source driver nouveau werkt voor NVIDIA ook prima. Tot je een game speelt op Steam, dan gaat het schokkerig traag in scherm opbouw. De gesloten drivers zijn dan een must. Het is gewoon jammer dat Fedora niet genoeg aandacht besteed aan de implementatie en het testen van gesloten drivers.

Tot nu toe blijven gesloten video drivers wel een serieus punt om mee te nemen bij de keuze welk Linux OS je kiest.

CR2032 wijzigde deze reactie 14-10-2018 23:01 (9%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

CR2032 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:00:
Tot nu toe blijven gesloten video drivers wel een serieus punt om mee te nemen bij de keuze welk Linux OS je kiest.
Kwaliteit en stabiliteit anders ook. Paar jaar geleden was de Intel driver anders erg onstabiel. Zeker als je KDE draaide had je om de haverklap gezeik. Ik zit nu op de modesetting driver die is ingebouwd en gaat tot nu toe nog goed, terwijl ik met nVidia juist wat gezeik had (ik verdenk eerder de kaart dan de driver, omdat zowel de legacy-340 als nouveau problemen gaf en ik thuis nergens last van heb).

Edit:
Ter verduidelijking, ik had 't over m'n werk pc waarbij ik nu op de iGPU zit. De aparte nVidia is eruit gehaald vanwege de issues.

Hero of Time wijzigde deze reactie 15-10-2018 19:24 (10%)

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Ik draai zelf Ubuntu/Mate 18.04 met nvidia-390 en alles werkt tot nu toe gewoon goed.

2018 MBP 15"/iPhone XR/iPad Pro/Galaxy S10/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro

• Ronnie N
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-04 18:51
Na jaren Debian en Ubuntu gebruikt te hebben op de desktop heb ik besloten dat ik toch wel eens naar een rolling release wil. Nu zat ik zelf te denken aan Manjaro, Solus of openSUSE. Maar kan niet zo heel goed kiezen.

Ik zou graag een redelijk krachtige pakketmanager hebben. (APT, wat een uitvinding, vooral op servers)
Een leuke community die je kan helpen bij problemen is ook wel handig.

Iemand advies?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@Ronnie N, Debian Testing bekeken? Is je vertrouwde apt en toch rolling. Enige vereiste is dat je 'testing' in je sources.list zet ipv momenteel 'buster'.

• Ronnie N
Hero of Time schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:44:
@Ronnie N, Debian Testing bekeken? Is je vertrouwde apt en toch rolling. Enige vereiste is dat je 'testing' in je sources.list zet ipv momenteel 'buster'.
Ja over zitten denken, maar wil ook wel eens iets nieuws proberen. Eigenlijk nooit iets anders gebruikt dan Debian of afgeleiden en ben wel benieuwd naar die ervaring.

Bedankt voor de suggestie in iedergeval!

Ronnie N wijzigde deze reactie 17-10-2018 15:47 (4%)

• FRidh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-04 20:22
Ronnie N schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:33:
Na jaren Debian en Ubuntu gebruikt te hebben op de desktop heb ik besloten dat ik toch wel eens naar een rolling release wil. Nu zat ik zelf te denken aan Manjaro, Solus of openSUSE. Maar kan niet zo heel goed kiezen.
NixOS Unstable is rolling en heeft grofweg evenveel pakketten als de AUR van Arch.
Ik zou graag een redelijk krachtige pakketmanager hebben. (APT, wat een uitvinding, vooral op servers)

Iemand advies?
Nix is ietsjes krachtiger dan zeg een APT. Het vergt wel relatief veel tijd, interesse en doorzettingsvermogen om het te leren, maar zodra je de motivate achter Nix begrijpt en er mee om kan gaan wil je niet meer anders. De community is behulpzaam maar wel klein. De documentatie is over het algemeen wel minder.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-04 17:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Uit een andere hoek, niet rolling maar wel zeer bij de tijd: Fedora al eens bekeken?
Ik vind hem op de desktop heel prettig. De upgrades gaan ook heel soepel.

Ultraman wijzigde deze reactie 17-10-2018 17:47 (41%)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Ronnie N
FRidh schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:26:
[...]

NixOS Unstable is rolling en heeft grofweg evenveel pakketten als de AUR van Arch.

[...]

Nix is ietsjes krachtiger dan zeg een APT. Het vergt wel relatief veel tijd, interesse en doorzettingsvermogen om het te leren, maar zodra je de motivate achter Nix begrijpt en er mee om kan gaan wil je niet meer anders. De community is behulpzaam maar wel klein. De documentatie is over het algemeen wel minder.
Ja ik had wel eens van Nix gehoort, maar weet niet of ik op dit moment daar de tijd voor op kan brengen, het blijft een hobby en veel tijd in het onderhouden van een besturingsysteem heb ik niet. (Daarom ook nog nooit een BSD gedraait)

Misschien dat ik gewoon maar wat ga uit proberen, Fedora wel eens geprobeert, geen grote fan... :+

Bedankt voor de hulp, ik zal wel even laten weten waar de keuze uiteindelijk op gevallen is!

• CR2032
  • Niet online
@Ronnie N Wanneer je iets nieuws wilt proberen en ervaring hebt probeer eens Arch.
Installeren is niet moeilijk en je hebt daarna alle vrijheid van rolling. De wiki van Arch is de beste die ik ken.

Pacman is een krachtige pakketmanager en yay voor nog veel meer applicaties vanuit de AUR. NVIDIA zit al op 410.57 en het draait allemaal stabiel. Rolling is niet heel spannend als je Timeshift gebruikt. Dan kun je je systeem restoren in enkele minuten, ideaal.

• boerenlater
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:20

Iemand advies?
Solus iets voor je?
Ik ben zeer tevreden, veel meer dan ik was over Ubuntu 17.10
Eopkg heet de packetmanager, en deze dagen is er niet zo veel wat er niet meer in zit en mocht je een pakket hebben dat niet beschikbaar is kan je dat altijd op het forum aangeven.

Ik gebruik het met Budgie als DE.
Stukken sneller en minder resources vretend dan Gnome.
https://www.reddit.com/r/SolusProject/

• Ronnie N
CR2032 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:05:
@Ronnie N Wanneer je iets nieuws wilt proberen en ervaring hebt probeer eens Arch.
Installeren is niet moeilijk en je hebt daarna alle vrijheid van rolling. De wiki van Arch is de beste die ik ken.

Pacman is een krachtige pakketmanager en yay voor nog veel meer applicaties vanuit de AUR. NVIDIA zit al op 410.57 en het draait allemaal stabiel. Rolling is niet heel spannend als je Timeshift gebruikt. Dan kun je je systeem restoren in enkele minuten, ideaal.
Ik heb nu Manjaro geinstaleert, omdat ik inderdaad wilde kijken hoe Pacman en yay mij bevielen en niet te veel tijd kwijt wilde zijn aan een instalatie, en ik moet zeggen, ik ben verrast, de documentatie is top en je bent binnen 10 minuten bekend met de basis functies.

De AUR is echt heerlijk, van alles beschikbaar en vaak nieuwe versies. Niet dat ik heel veel exotische pakketen gebruik, maar toch fijn dat het er is.

Ik kijk het nog even aan, maar waarschijnlijk blijf ik bij Manjaro of stap ik over naar Arch.

Over Solus ben ik nog een beetje huiverig: het is nieuw en ik weet niet of het wel zo robuust is, misschien ook maar eens proberen in een VM ofzo.

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:55
Ik wil langzaam uit de Apple bubble stappen waarin ik momenteel zit en ik ben nu aan het oriënteren op een distro. De nadruk ligt met name op mijn werk als webdeveloper. Ik werk met verschillende Jetbrains producten, Docker, nodeJS, php, python.

Ik ben erg geneigd om meteen Ubuntu te gaan installeren. Dit omdat ik behoorlijk wat ervaring heb met Ubuntu server.

Linux Manjaro lijkt mij ook erg interessant aangezien het een nieuw avontuur voor mij is aangezien ik 0 ervaring heb met Arch Linux. Echter lees ik net zoveel positieve als negatieve dingen over deze distro. Een stabiele werk omgeving is toch wel een must waardoor ik het niet meteen aandurf.

Aan de andere kant lijkt Debian ook een voor de hand liggende keuze aangezien ik al gewend ben aan de infrastructuur door Ubuntu. Plus dat er geen bedrijf als Canonical achter zit vind ik toch ook wel prettig.

Qua wensen kan ik volgens mij wel elke distro kiezen maar zijn hier nog tips om mij een richting in te sturen? Want ik twijfel nog best wel tussen de aangegeven 3. Ik sta ook zeker open voor tips voor andere distro's.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je zou kunnen kijken naar ElementaryOS. Dat heeft qua uiterlijk veel gemeen met Apple, maar de onderliggende basis is Ubuntu LTS. Dat maakt het voor de UI overgang wat toegankelijker, al kan je met wat aanpassingen aan Gnome e.a. ook al snel een OSX feel krijgen, mocht je dat willen.

• 7unkrat
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 11:30

Iemand advies?
Ik heb vandaag Manjaro zonder problemen op een MacBook Air uit 2010 gezet met XFCE en later GNOME. GNOME vind ik kwam look en feel wat prettiger er uit zien. Maar ik moet het nog even goed testen. Ubuntu was iig een hell op MacBook. Ik mis alleen de APT commando's die ik van Ubuntu gewend ben.

YOUTUBE || TWITCH

• Dimitrip
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21:55
Vaenir schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:07:
I///
Ik ben erg geneigd om meteen Ubuntu te gaan installeren. Dit omdat ik behoorlijk wat ervaring heb met Ubuntu server.

Linux Manjaro lijkt mij ook erg interessant aangezien het een nieuw avontuur voor mij is aangezien ik 0 ervaring heb met Arch Linux. Echter lees ik net zoveel positieve als negatieve dingen over deze distro. Een stabiele werk omgeving is toch wel een must waardoor ik het niet meteen aandurf.

Aan de andere kant lijkt Debian ook een voor de hand liggende keuze aangezien ik al gewend ben aan de infrastructuur door Ubuntu. Plus dat er geen bedrijf als Canonical achter zit vind ik toch ook wel prettig.
/////
Ik heb een tijd ARCH gedraaid op 2 laptops (een lenovo T520 en X230). ARCH heeft een erg goed gedocumenteerde wiki pagina en als je googelt op arch + vraag dan kom je vaak op een goed antwoord uit. Het is ook build from scratch en steeds laatste nieuwe versies. Het is daarom meer een unstable distro dan bvb Debian.
Ik heb bvb Nvidia Optimus werkende gekregen onder ARCH maar niet onder Debian. Volgens mij komt dat omdat je bij ARCH echt alles zelf moet doen (tip Lifehacker: Build a Killer Customized Arch Linux Installation (and Learn All About Linux in the Process)) en dus niets opgedrongen krijgt dat later kan zorgen voor conflicten. Het is ook, subjectief denk ik, vlotter dan Debian.
Qua crashes heb ik geluk gehad. Heb het 2 jaar gedraaid op die laptops, schat ik, zonder grote problemen.

Recent ben ik teruggekeerd naar Debian (Kali en Debian) omdat ik meer de commando's uit het hoofd wou eten en niet telkens moest opzoeken. Vroeger had ik al Debian en Ubuntu en daar ken ik al wat commando's van uit het hoofd (zonder te moeten spieken).

Als je tijd en geduld hebt en rekening houdt met crashes en herinstallaties is ARCH een aanrader. Een herinstallatie (basis) duurt max 1u, dus als je alles op een andere partitie / schijf hebt staan is dat snel opgelost. Ik vond het alleszins leuk om alles zelf in de handen te hebben

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 18-04 19:49
@Vaenir Ik kan je Linux Mint met de Cinnamon desktopomgeving ook ten zeerste aanraden. Een eitje om te installeren en je hoeft daarna eigenlijk niets extra's meer te doen.

Een zeer compleet systeem waar standaard al veel inzit en heel eenvoudig via softwarebeheer extra programma's zijn toe te voegen. Daarnaast ziet het er mijns inziens ook erg mooi uit.

Mijn platencollectie

• TwingyTwingy
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 28-02 22:26
Hallo,

Ik heb thuis nog een oude Toshiba Satellite A100-510 staan. CPU van 1.4 ghz, 120GB SSD, 2GB RAM aan boord.

Tot voor kort stond hier Windows 10 Home op geïnstalleerd. Maar de laatste twee grote updates lukten niet meer en uiteindelijk raakte de hele boel corrupt. Deze laptop gebruik ik primair alleen om te verbinden naar mijn Thuis-VPN en via extern bureaublad te verbinden met een thuis PC. Dat werkte altijd prima, maar nu krijg ik Windows met geen mogelijkheid meer geïnstalleerd. Ongetwijfeld zullen de drivers niet meer compatibel zijn.

Wat ik zoek:
- Een (zeer) lichtgewicht OS waarmee ik via openVPN een Extern-bureaublad sessie kan opstarten.
- Meer eigenlijk niet. Het automatisch starten van de OpenVPN verbinding en daarna een extern-bureaublad sessie zou mooi zijn.

Wat ik al heb gedaan:
Ik heb ChromeOS en PhoenixOS zonder succes proberen te installeren. Linux Mint heb ik er al eens eerder op gehad en dat werkte wel. Ik ben nu vooral zoekende wat het beste is om te installeren.

Iemand ideeën?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@TwingyTwingy, Debian Stable met Xfce desktop omgeving, NetworkManager met de OpenVPN plugin en Remmina voor RDP. Dan zou je VPN automatisch verbinding moeten maken als je netwerkverbinding/internet hebt. Enige wat je dan nog moet doen is je RDP starten.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:40

Cyphax

Moderator NOS
Eens met @Hero of Time en dan heb je zelfs nog best wel ruime keus als het gaat om DE. Xfce is imho ronduit een uitstekende keus maar als je eigenlijk alleen maar een thin client wil maken kan je nog wel wat verder gaan met lichtgewichte desktopomgevingen.

Saved by the buoyancy of citrus

• TwingyTwingy
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 28-02 22:26
Dank voor de reacties. Eigenlijk maak ik er in dat geval een Thin-client laptop van. Nog meer suggesties qua Linux-distro? Dan probeer ik gewoon meerdere uit, om de voor mij prettigste te kiezen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Er zijn dacht ik zelfs distro's die speciaal daarop richten*. Zo uit m'n hoofd ken ik ze niet, maar wellicht dat je bij distrowatch nog wat kan vinden. Let er dan wel even op dat deze op de wat grotere distro's zijn gebaseerd, dat maakt het onderhoud en levensvatbaarheid wat makkelijker. :)

* Let ook extra op of er ondersteuning is voor VPN. Niet elke hiervan zal dat hebben omdat het vaak bij interne netwerken wordt ingezet en dan heb je geen VPN nodig.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:37

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

TwingyTwingy schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:30:
Hallo,

Ik heb thuis nog een oude Toshiba Satellite A100-510 staan. CPU van 1.4 ghz, 120GB SSD, 2GB RAM aan boord.

Tot voor kort stond hier Windows 10 Home op geïnstalleerd. Maar de laatste twee grote updates lukten niet meer en uiteindelijk raakte de hele boel corrupt. Deze laptop gebruik ik primair alleen om te verbinden naar mijn Thuis-VPN en via extern bureaublad te verbinden met een thuis PC. Dat werkte altijd prima, maar nu krijg ik Windows met geen mogelijkheid meer geïnstalleerd. Ongetwijfeld zullen de drivers niet meer compatibel zijn.

Wat ik zoek:
- Een (zeer) lichtgewicht OS waarmee ik via openVPN een Extern-bureaublad sessie kan opstarten.
- Meer eigenlijk niet. Het automatisch starten van de OpenVPN verbinding en daarna een extern-bureaublad sessie zou mooi zijn.

Wat ik al heb gedaan:
Ik heb ChromeOS en PhoenixOS zonder succes proberen te installeren. Linux Mint heb ik er al eens eerder op gehad en dat werkte wel. Ik ben nu vooral zoekende wat het beste is om te installeren.

Iemand ideeën?
Als het geld mag kosten is dit misschien iets voor je:
https://www.igel.com/desktop-converter-udc/

Dacht dat het niet heel duur was en in basis is het een Linux distrotje met precies wat jij aan geeft. Al twijfel ik even over OpenVPN. (Ik ken de UDC, maar niet alle specs.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Ben ik de enige die soms een beetje gek wordt van Ubuntu?

Heb op een servertje Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd en wou even de hostname wijzigen, blijkt er 1 of andere cloud config op te staan die je moet aanpassen, zodat de nieuwe hostname ook daadwerkelijk wordt opgeslagen.

Vervolgens wou ik naar de netwerkinstellingen kijken, draait er netplan op.

Het is niet meer echt het Linux dat ik ken :P En ook niet KISS.

Installeer nu Debian in een VM om te kijken of dat meer bevalt :+

Update
Eerste indruk van Debian (sinds lange tijd) is erg goed moet ik zeggen. Zeker voor een server is het een lekker cleane setup zo. Start snel op en verbruikt amper 40MB geheugen :D Nog wel even sudo geïnstalleerd, omdat ik daar wel erg aan gewend ben. Hmm.

Lethalis wijzigde deze reactie 05-01-2019 13:59 (22%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• ElMacaroni
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15:48
Hero of Time schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:58:
Er zijn dacht ik zelfs distro's die speciaal daarop richten*. Zo uit m'n hoofd ken ik ze niet, maar wellicht dat je bij distrowatch nog wat kan vinden. Let er dan wel even op dat deze op de wat grotere distro's zijn gebaseerd, dat maakt het onderhoud en levensvatbaarheid wat makkelijker. :)

* Let ook extra op of er ondersteuning is voor VPN. Niet elke hiervan zal dat hebben omdat het vaak bij interne netwerken wordt ingezet en dan heb je geen VPN nodig.
Thinstation? De config bevat van alles voor OpenVPN
http://thinstation.source.../thinstation.conf.example

SE2200+14xSF170S

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dat is een optie, mits je natuurlijk OVPN hebt. ;)
Lethalis schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:32:
Ben ik de enige die soms een beetje gek wordt van Ubuntu?
Jaren geleden al, toen de upgrade na de 3e keer weer mislukte en een clean install nodig was om de volgende release te draaien. :P
Heb op een servertje Ubuntu 18.04 LTS geïnstalleerd en wou even de hostname wijzigen, blijkt er 1 of andere cloud config op te staan die je moet aanpassen, zodat de nieuwe hostname ook daadwerkelijk wordt opgeslagen.

Vervolgens wou ik naar de netwerkinstellingen kijken, draait er netplan op.
Om die redenen wil ik het niet meer beheren. Ze doen zoveel rare dingen, dat je er met je jarenlange ervaring met de basis distro's er niet meer normaal mee kan werken als beheerder zijnde. Elke LTS is er weer iets.
Installeer nu Debian in een VM om te kijken of dat meer bevalt :+

Update
Eerste indruk van Debian (sinds lange tijd) is erg goed moet ik zeggen. Zeker voor een server is het een lekker cleane setup zo. Start snel op en verbruikt amper 40MB geheugen :D Nog wel even sudo geïnstalleerd, omdat ik daar wel erg aan gewend ben. Hmm.
Je zal heel blij worden van Debian. Je krijgt tijdens installatie trouwens de vraag om een root wachtwoord in te stellen. Doe je dat niet, dan wordt sudo automatisch geïnstalleerd en krijgt de gebruiker die je aanmaakt standaard die rechten. :)

Ik verwacht trouwens over een paar maanden dat Buster stable wordt. Tussen maart en mei waarschijnlijk, als je het verleden bekijkt. Stretch was iets later, in juni pas (aldus https://wiki.debian.org/DebianReleases). Je zou al naar Buster kunnen gaan, dan zit je gelijk op Stable als deze uitkomt en hoef je niet te upgraden (wat overigens itt Ubuntu wel altijd werkt).

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:09:
[...]
Je zal heel blij worden van Debian. Je krijgt tijdens installatie trouwens de vraag om een root wachtwoord in te stellen. Doe je dat niet, dan wordt sudo automatisch geïnstalleerd en krijgt de gebruiker die je aanmaakt standaard die rechten. :)
Mooi, dat ga ik bij de volgende install testen :)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Lethalis schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:32:

Update
Je kan ineens Buster installeren als je wil, al bestaat de kans dat daar nog wat bugjes in sluipen voor het stabiel verklaard wordt (als alles goed gaat over een dik halfjaar, afgaande op hoe het bij Jessie en Stretch liep).

Ik heb hier in ieder geval al mijn x86-systemen van Stretch naar Buster omgeschakeld :P.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Lethalis
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:17:
[...]

Je kan ineens Buster installeren als je wil, al bestaat de kans dat daar nog wat bugjes in sluipen voor het stabiel verklaard wordt (als alles goed gaat over een dik halfjaar, afgaande op hoe het bij Jessie en Stretch liep).

Ik heb hier in ieder geval al mijn x86-systemen van Stretch naar Buster omgeschakeld :P.
Mja ik hoef geen cutting edge systeem, maar gewoon iets dat rock solid is :) Dus upgraden kan altijd nog :P

Het is in eerste instantie voor een backup server die als rsync target zal dienen. Behalve SSH en rsync draait er niks op.

Ik ben iig blij dat ik niet de enige ben die zich ergert aan Ubuntu :) Ik leerde FreeBSD en Slackware Linux in 1999 en 2000 vooral. Daarna tijd Debian gebruikt. Dit alles voor diverse toepassingen op mijn eerste baan (met name firewalls en file / print servers).

Maar sinds 2003 vooral Windows gebruikt, omdat ik voor mijn werk Visual Studio nodig heb en destijds mezelf nog moest bewijzen (dus ook thuis veel geprogrammeerd).

Vanaf dat moment wel af en toe met Linux gespeeld, maar niks serieus gedaan, dus gewoon casual Ubuntu of Fedora geïnstalleerd.

Het afgelopen jaar ben ik Linux weer voor serieuze zaken gaan gebruiken, ook voor servers op mijn werk (reverse proxies en Docker hosts) en sowieso ook thuis (Samba). Maar natuurlijk "op safe" gespeeld met Ubuntu LTS.

En de hele tijd liep ik met zo'n gevoel rond dat "Linux" een steeds ondoorzichtiger rommeltje begint te worden.

Maar goed, Debian voelt weer als vanouds :) Ik zie wat migraties in mijn toekomst :+

Ik ben op een persoonlijke missie het aantal Windows servers op mijn werk te beperken. Ze worden altijd heel enthousiast aangeschaft, maar er wordt vervolgens veel te lang mee doorgedraaid (Windows server 2008 kan anno nu echt niet meer |:( het aantal malware incidenten neemt gestaag toe).

Met .Net Core en SQL Server voor Linux heeft Microsoft ons de mogelijkheid gegeven om Linux ook echt als applicatieserver te gebruiken voor .Net.

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:42
Zoek een distro voor mijn (had al lang dood moeten zijn) Ibm thinpad laptop uit 06. Specs, enige goeie is de 2 GB, de rest is minder, Pentium-mobile (geloof Dothan), 40 GB langzame hdd, een intel onboard videochipje (ook daar, als mijn geheugen me niet verlaat, 845/840gme).
Ben inmiddels handig met ubuntu lts, en wil dat wel weer, maar toen ik dat 2 jaar terug probeerde, ging die huilen dat cpu iets miste qua specs. Nouja, als dat zo is, zal ik misschien naar oude versie van, een distro toe, maarja wat is dan het nut (lees veligheid).

Sjah wijzigde deze reactie 13-01-2019 02:22 (5%)

Specs

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

De meeste distro's zijn 32 bit aan het uitfaseren. Ik vermoed dat jouw processor 32 bit is?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En wat het miste is waarschijnlijk PAE. Die vereiste is denk niet verandert. Misschien dat Debian het nog niet vereist, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voor echt LTS zou je nog naar CentOS kunnen kijken, via de alternative downloads kan je nog de i386 versie krijgen. Maar ook hier, geen idee of PAE vereist is.

• Sjah
Klopt pae is waar het om ging. rare is dat wiki zegt dat pae wel op de Dothan zat, alleen tja die distro in 2016 lustte mijn cpu niet.

Denk dat ik eruit ben... Lubuntu

Sjah wijzigde deze reactie 13-01-2019 06:53 (23%)

Specs

• GeekK
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:31

GeekK

Rag Mama Rag

Manjaro heeft ook een 32-bits versie (non-PAE).

Heb zelf geen verstand van PAE/non-PAE, maar deze post zegt dat het alleen belangrijk is wanneer je RAM meer dan 4GB is.

edit: kernel 4.19.15 is wel PAE...

GeekK wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:08 (32%)

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

GeekK schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:03:
Manjaro heeft ook een 32-bits versie (non-PAE).

Heb zelf geen verstand van PAE/non-PAE, maar deze post zegt dat het alleen belangrijk is wanneer je RAM meer dan 4GB is.
Je kan beter Wikipedia: Physical Address Extension erbij pakken voor wat het is. ;) Heel simpel en gechargeerd is het een 'hack' om te zorgen dat je met een 32 bits besturingssysteem toch meer dan 4 GB geheugen kan alloceren en gebruiken. Het is iets wat je CPU moet ondersteunen, zelfs als het OS dit niet eens zal gebruiken (omdat je bijvoorbeeld maar max 2 GB kan plaatsen).

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

@Hero of Time Dat had ik ook begrepen uit de manjaro-post en een vluchtig lezen van de wiki...

GeekK wijzigde deze reactie 14-01-2019 17:43 (75%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik speel een klein beetje vals, want wat PAE is en waar het gebruikt voor wordt wist ik al voor ik het wiki artikel had opgezocht. :P Heb er jaren geleden al eens mee te maken gehad namelijk.

• Sjah
Heb ik nou te vluchtig gelezen, die link, want ik zie geen pae staan, maarja je zal gelijk hebben. Over Manjaro, ja ik heb er goede dingen over gelezen , maar waar ik " nee laat maar, het is weer slordige linux-time -momentje" van krijg, dat ze niet weten tot wanneer die versie ondersteund wordt.

Specs

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Sjah schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:54:
Heb ik nou te vluchtig gelezen, die link, want ik zie geen pae staan
Nee, je hebt niet te vluchtig gelezen, maar ik concludeerde uit mijn tweede link dat de kernel non-PAE is. En ja, over de ondersteuning zijn ze erg vaag.

edit: kernel 4.19.15 is wel PAE...

GeekK wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:07 (21%)

• syl765
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-04 11:31
@Lethalis
Nee je bent absoluut niet de enige die niet meer lekker overweg kan met Ubuntu. Wij hebben hier op de zaak ook te maken met Ubuntu. Het kan niet de bedoeling dat je google nodig hebt om een hostnaam te wijzigen. We krijgen ook steeds meer het gevoel dat Ubuntu niet af is. Er word een datum gezet en op die datum releasen we, of het nu allemaal werkt of niet. Ook netplan had voor mij niet gehoeven, en zo zijn er vele zaken die het voorheen altijd gewoon deden zoals je het verwacht. Nu moet je blijkbaar een heel nieuw OS leren kennen bij iedere update. Gelukkig hebben we ook FreeBSD. Na een update kun je nog gewoon je hostname wijzigen in een text file en je ip adres zetten in een normale text file, werkt ifconfig nog en kun je nog steeds alles m.b.t je netwerk instellen zonder dat je miitool, ethtool of ifenslave nodig hebt om te zien op welke snelheid je netwerk kaart gekoppeld is of als je een bond wil maken. Nee Ubuntu is een aflopende zaak voor ons.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@syl765, dat is precies de reden waarom ik ook liever geen Ubuntu meer heb. Elke LTS moet je opnieuw leren. Wat je met de vorige aan trucjes had, werkt niet meer omdat ze het leuk vonden om wat nieuws te bedenken, wat maar half werkt. En releases worden idd ongeacht de staat de deur uit geschopt. Toen Skylake er was, moest men ook een paar weken wachten op meerdere kernel updates voordat het fatsoenlijk werkte. Het voelt telkens als een 'net niet' distro.

• syl765
@Hero of Time
Inderdaad, ik vind het wel jammer want Ubuntu was een mooi OS. Maar inderdaad te veel zaken die niet meer lekker werken of half geïmplementeerd zijn. Ik ben in het algemeen wat minder positief over Linux dan een paar jaar terug. Het lijkt wel dat de grote jongens hun zaken doordrukken of men het nu wil of niet. Systemd is daar een mooi voorbeeld van. Het idee is prima, de uitvoering laat echter te wensen over, en ondanks alle weerstand is het toch doorgedrongen binnen alle grote distro's. Maar goed de toekomst zal het leren.

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
syl765 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:40:
@Hero of Time
Inderdaad, ik vind het wel jammer want Ubuntu was een mooi OS. Maar inderdaad te veel zaken die niet meer lekker werken of half geïmplementeerd zijn. Ik ben in het algemeen wat minder positief over Linux dan een paar jaar terug. Het lijkt wel dat de grote jongens hun zaken doordrukken of men het nu wil of niet. Systemd is daar een mooi voorbeeld van. Het idee is prima, de uitvoering laat echter te wensen over, en ondanks alle weerstand is het toch doorgedrongen binnen alle grote distro's. Maar goed de toekomst zal het leren.
Kan je mij aangeven wat precies verkeerd is aan systemd?

Verder is er meer dan Ubuntu, en ziet de toekomst van Linux juist rooskleurig uit met ChromeOS voor de massa en gaming wrappers die steeds beter gaan presteren. Zelfs Microsoft heeft Linux omarmt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

foxgamer2019 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:54:
[...]

Kan je mij aangeven wat precies verkeerd is aan systemd?
Online vind je genoeg argumenten waarom systemd zuigt. Maar een kleine greep uit de vele redenen:
- binaire logfiles
- hardnekkige dependencies, lastig om een alternatief te gebruiken (gnome vereist systemd bijvoorbeeld)
- het is van dezelfde ontwikkelaar die ons pulseaudio bracht
- het is Linux only, dus niet cross-platform naar *BSD
- een init systeem hoort 1 ding te doen, dat doet systemd niet, het wil alles doen

Dat zijn de paar die ik zo even kan bedenken. Er zijn er veel meer dan dit. Maar het bemoeit zich met alles. Service beheer/init, mounting, temp files opruimen, logging, DNS, NTP. Op de eerste na zijn het allemaal zaken die een init systeem niet hoeft te doen. Daar heb je andere zaken voor. Logging moet systemd niet doen, daar heb je o.a. rsyslog voor.

• foxgamer2019
  • Niet online
@Hero of Time Er zijn genoeg alternatieven voor systemd (zoals OpenRC), zelf zou ik niet graag wil teruggaan in de tijd waarbij ik allemaal losse deps & services moet installeren om bv. even een connectie te maken met het internet of de tijd te syncen.

Ook in de door jou genoemde opsomming zijn er redenen waarom juist voor systemd is gekozen:
- Wat is precies fout in deze aanpak? Je kunt nog altijd grep, tail, etc. gebruiken met pipe. Text-bestanden kunnen ook corrupt raken en zijn al helemaal niet te herstellen.
- Dat is omdat ConsoleKit niet meer werd onderhouden en systemd als enige goed alternatief uit de bus kwam. Verder kun je prima GNOME draaien zonder systemd:
https://www.quora.com/Why-does-GNOME-3-require-systemd
https://wiki.gentoo.org/wiki/GNOME/GNOME_Without_systemd
- Wat is er precies mis met Pulseaudio? Zonder pulse liep geluid op Linux nog jaren achter. Je kunt ALSA prima gebruiken, maar vergist je niet hoe moeilijk het is om daar meerdere streams tegelijk voor elkaar te krijgen. Tevens is Pulseaudio zoveel jaren verder en zijn de meeste problemen in het verleden opgelost. Pipewire zou wel in de toekomst deze lib kunnen vervangen, maar dat duurt nog wel even gok ik.
- Waarom moet het cross-platform zijn met BSD? Het lijkt me juist logisch dat deze verschillen aangezien BSD toch anders in elkaar zit dan Linux. Verder lijken mij de ontwikkelaars van BSD niet echt geïnteresseerd in systemd, aangezien zij vooral nog leunen op init-scripts.
- Waarom kan één init systeem niet 'alles' doen? Het kan toch prima logging, networking, authenticatie(-opzetten), filesystems mounten, etc. doen. Waarom zou dit moeten worden overgelaten aan weer andere libs/services? Door wie zou die taak anders gedaan moeten worden?

Al die zaken die je noemt kun je prima masken. Veder lijkt het mij logisch dat een init systeem de logging bijhoudt aangezien daemons hun status daarmee kunnen doorgeven aan de logger zonder te weten welke er in gebruik is.

Ik word een beetje moe van al dat systemd gebashed. Er zijn genoeg alternatieven, als je die beter vindt gebruik je deze en stopt men met zeuren over systemd (+ op zijn maker).

• syl765
Toen ik begon met Linux (Redhat 4 era) hoorde je vooral geluiden dat het lastig was om tegen windows op te boxen.
Alle software was alleen voor windows was een veel gehoorde klacht uit het linux kamp. Men zou meer opensource gericht moeten ontwikkelen enz. Nu Linux heel wat meer momentum heeft zie je langzaam dat er steeds meer Linux only zaken worden ontwikkeld, systemd is er daar 1 van. Vanwege bovengenoemde reden niet haalbaar voor BSD's, SmartOS en solaris afgeleide. Gnome is afhankelijk van systemd en daarom ook bijna niet meer te porten naar een non linux OS. Dit vind ik dus erg zorgelijk. Ik denk dat dit voornamelijk komt doordat Linux niet meer van de gewone man is maar word geleid door de grote jongens zoals RedHat/IBM enz.
Systemd is bijna een compleet OS om je OS aan te sturen. Ik hoop echt dat Linux weer een meer opensource mindset gaat ontwikkelen en dat men inziet dat Linux niet het enige OS is op deze aardkloot. Juist in de tijd dat men crossplatform ontwikkelde zag je in alle kampen vooruitgang. Nu moet er veel tijd gestoken worden in het porten en dat is zonde.

syl765 wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:11 (7%)

• foxgamer2019
  • Niet online
@syl765 Is dat een probleem van Linux of GNOME? Er is een reden waarom GNOME die systemd dep. gebruikt. Het staat gebruikers vrij om GNOME te patchen en die los van systemd te maken. Kijk je voor de grap ook even naar de functionaliteiten die je dan mist?

Verder zijn er genoeg voordelen van het gebruik van systemd, o.a. system hardening.
En ja, die zaken zijn doorgaans opgenomen in de kernel (cgroups).

Verder is het onzin dat Linux enkel van de groten mannen zouden zijn. Ik draai bv. Arch Linux en daar kan ik kiezen en instellen wat ik wil. Er zijn genoeg andere distributies en technology buiten de grootheden die jij opnoemt. Kan je een voorbeeld noemen waarom je afhankelijk bent van die twee?

foxgamer2019 wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:20 (6%)

• syl765
Als men het idee achter systemd anders had geïmplementeerd door bijvoorbeeld rekening te houden met andere UNIX like OSes dan hadden we er allemaal van kunnen profiteren. Maar er word gekozen voor een oplossing waar ook in de linux wereld zelf niet heel veel support voor was. Er zijn niet voor niets een hoop mensen opgestapt bij bijvoorbeeld Debian. Dit komt omdat een Redhat dit implementeerd, vele distro's volgen of moeten wel volgen omdat men niet de man power heeft om heel afwijkend van de basis distro verder te gaan. Gnome gebruikt het waardoor je als gnome based distro wel moet overstappen op systemd omdat je het anders niet meer kunt gebruiken. En zo drukt een RedHat zijn zaken er doorheen. En ik ben niet tegen een systemd alleen is het naar mijn mening veel te veel code voor wat het doen moet, services starten en stoppen en zorgen dat een deamon blijft draaien.

Zaken worden nodeloos complex.
Bijvoorbeeld het veranderen van een hostnaam.
Normaal een kwestie van je config file aanpassen rebooten en het werkt.
Nu hostnamectl set-hostname nieuwe-hostname En er dan na een reboot achterkomen dat je hostnaam nog niet verandert is doordat je in de file /etc/cloud/cloud.cfg preserve_hostname: false moet veranderen in preserve_hostname: true.
Sorry hoor maar als we voor alles een ctl commando gaan krijgen dan word het nodeloos ingewikkeld. Helemaal als je dan toch nog ergens een file moet gaan aanpassen om je wijziging na een reboot te behouden.

Maar goed het is zoals het is en de toekomst zal het leren.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

foxgamer2019 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:19:
@syl765 Is dat een probleem van Linux of GNOME? Er is een reden waarom GNOME die systemd dep. gebruikt.
Nee, die is er niet. Een desktop omgeving heeft geen kloot te maken met een init systeem. Init start services, dat is Xserver of Wayland. Niet je desktop sessie. Wat zou Gnome moeten starten via een init systeem dat het niet via je session startup kan doen?
Het staat gebruikers vrij om GNOME te patchen en die los van systemd te maken.
En dan komt er een nieuwe versie van Gnome en werkt je patch weer niet om geen systemd afhankelijkheid te hebben. Je krijgt ook geen support van upstream en als je bugs meld, wordt er gewezen op het feit dat je geen systemd gebruikt en wordt je melding gesloten. Zelfs als je een valide bug hebt die ook op een systemd systeem voorkomt.
Ik word een beetje moe van al dat systemd gebashed.
Niemand verplicht je om het te lezen. Gewoon doorscrollen als je 't niet wilt lezen. :z En je hoeft ook niet te reageren op zulke posts natuurlijk. ;)

• begintmeta
  • Niet online
Die reden is er wel, maar of iedereen het een goede reden vindt....

• fdenys
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 16-02 21:59
Dat "gevoel" van Ubuntu en afgeleiden dat herken ik ook.
Onlangs "ontdekte: ik Linux MX, een Debian Stretch distributie met sysvinit, dus systemd niet (default) geactiveerd.

Een supersnel en stabiel systeem voor nieuwe of wat oudere pc's met een aantal unieke tools die Debian / MX overigens ook heel toegankelijk maakt voor beginners.
Maar gevorderden en tweakers kunnen er natuurlijk ook alle kanten mee op.

Het is dan ook behoorlijk snel groeiend, voor wat het waard is, heeft het sinds de laatste weken nu de eerste plaats op Distrowatch.

Ik vind het een echte aanrader, is ook goed te testen op een persistent (3.0) USB stick .

• desalniettemin
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 31-03 14:17
@fdenys: MX Linux is inderdaad erg goed. Runwiththedolphin en de MX team hebben echt een stabiel, snel en ziet er ook nog eens goed uit distro afgeleverd. Was mijn nummer 2 na Peppermint, wat ik sinds 2017 gebruik.

• Jogai
  • Laatst online: 18-04 21:48
Familie wil op een oude laptop de kids wat laten doen. Ik heb geadviseerd om het allemaal web-based te houden. Zelf heb ik voor dat doel chrome os (via cloudready) op een laptop gezet en dat is prima voor de kids. Maar de laptop die ik nu onderhanden heb is een Mobiele Sempron met 512 mb ram. Antix draait er redelijk op, maar qua DE zou ik liever iets hebben dat op Chrome OS of windows lijkt. Iemand een idee welke distro+DE combinatie goed zou kunnen zijn?

Andere vraag, sommige distros vermelden dat ze de 3.x kernel gebruiken voor oude systemen. Heeft dat echt een prestatievoordeel?

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Distro is heel divers mogelijk. DE is de meeste winst te behalen. Xfce en LXDE zijn goede kandidaten hiervoor. Maar persoonlijk zou ik systemen met 512 MB geheugen niet meer gebruiken. Het maakt niet uit hoe licht de DE is, je zal toch een beetje moderne browser nodig hebben en die zuipt tegenwoordig al snel dat. Het gaat dan flink swappen en dat komt de performance natuurlijk niet ten goede.

Dat er een 3.x kernel wordt gebruikt klinkt leuk, en er kan potentieel een voordeel zijn voor performance omdat nieuwere zaken die niet voor de hardware nodig is mogelijk alsnog geladen worden. Maar het belangrijkste waar ik aan zou denken is dat je een kernel draait die effectief niet meer upstream onderhouden wordt. Dat wil je liever niet. Je moet dan iets als CentOS oid nemen, waar een groot bedrijf of community achter zit die patches weten te cherry-picken en backporten.

• desalniettemin
LXDE verdwijnt in 2020 @Hero of Time

desalniettemin wijzigde deze reactie 06-03-2019 20:21 (26%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dan pak je LXQt, ook goed. ;)

• desalniettemin
Ik gebruik Peppermint 9 Respin en de ontwerper ervan vindt Lxqt waardeloos, dus dat gaat het niet worden ;)

• FightingFalcon
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:26
Ik zou graag beginnen spelen met Linux en kijken hoe ik deze kan inzetten als primiair systeem en Windows meer en meer secundair gaan beschouwen.

Ik heb een basis Linux kennis en ben op zoek naar welke distro ik het beste zou gebruiken. Het hoeft voor mij niet allemaal kant en klaar te zijn, ik wil zeker wat experimenteren en trachten dingen zelf op te zetten.

Ik twijfel momenteel tussen wat gekende distro's zoals Ubuntu, Suse, Fedora, CentOS ...

Maar misschien is een Debian of Gentoo ook wel iets zodat ik zelf wat zaken kan opzetten

Ik wil ten volle de grafische capaciteiten gebruiken. Het systeem zal draaien op een I7 8700K, 32GB RAM, Evo 870 M2 SSD en GTX 1080 ...

Alle tips zijn welkom

• Yarisken
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:38
FightingFalcon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:47:
Ik zou graag beginnen spelen met Linux en kijken hoe ik deze kan inzetten als primiair systeem en Windows meer en meer secundair gaan beschouwen.

Ik heb een basis Linux kennis en ben op zoek naar welke distro ik het beste zou gebruiken. Het hoeft voor mij niet allemaal kant en klaar te zijn, ik wil zeker wat experimenteren en trachten dingen zelf op te zetten.

Ik twijfel momenteel tussen wat gekende distro's zoals Ubuntu, Suse, Fedora, CentOS ...

Maar misschien is een Debian of Gentoo ook wel iets zodat ik zelf wat zaken kan opzetten

Ik wil ten volle de grafische capaciteiten gebruiken. Het systeem zal draaien op een I7 8700K, 32GB RAM, Evo 870 M2 SSD en GTX 1080 ...

Alle tips zijn welkom
Op mijn laptop gebruik ik linux mint al een 2-tal jaar. Heel tevreden van. Ik kom , gewoon gebruik, zelden iets tegen.
Servers gebruik ik centos.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

@FightingFalcon, heb je eerst al (flink) gespeeld met Linux in een virtuele machine? Ik raad je aan daar te beginnen zodat je de basisprincipes leert kennen zonder je Windows mogelijk om zeep te helpen als je per ongeluk iets verkeerd doet.

Het is dan ook makkelijker om verschillende distro's te proberen om zo tot je eindbeslissing te komen die je als primair wilt draaien op je systeem.

• FightingFalcon
Hero of Time schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:53:
@FightingFalcon, heb je eerst al (flink) gespeeld met Linux in een virtuele machine? Ik raad je aan daar te beginnen zodat je de basisprincipes leert kennen zonder je Windows mogelijk om zeep te helpen als je per ongeluk iets verkeerd doet.

Het is dan ook makkelijker om verschillende distro's te proberen om zo tot je eindbeslissing te komen die je als primair wilt draaien op je systeem.
Ik heb al redelijk veek gespeeld in vm's met zowel Debian, Ubuntu, Opensuse enz. Mijn Windows om zeep helpen heb ik geen schrik voor, deze draait op een aparte disk en mits het vermijderen van GRUB en aanpassen van bootrec draait deze terug zonder problemen. Heb ik al ettelijke keren gedaan ook.

Ik wil nu echt eens de kracht van mijn systeem ten volle inzetten om deftig aan de slag te gaan.

Als ik op DistroWatch ga kijken dan zie ik eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer.

Als Windowmanager denk ik aan Gnome aangezien dit volgens mij op gebied van 3D en geliktheid toch wel de top is. De meeste ervaring heb ik met de Debian varianten.

Omdat ik de laatste tijd toch wat minder positief lees over Ubuntu twijfel ik wat, ander had het zowiezo een Ubuntu geworden.

Mijn vraag is eerder, is Debian de way to go met een Gnome desktop, of zijn er andere distro's die bv sterker staan in package beheer (al vind ik apt wel lekker werken)

En aangezien ik zelf IT-er ben (Enterprise Architect, dus iets minder hands on-) heb ik niet zozeer schrik om zaken stuk te maken ... ik repareer ze dan wel :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Persoonlijk ben ik meer voor Xfce en/of KDE dan Gnome. Die vind ik gewoon niet prettig. Maar meer info erover en welke je moet nemen kan je beter in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments vragen. ;)

Ubuntu ben ik zelf ook niet zo te spreken over. Ben daarom jaren geleden al naar Debian Unstable gestapt en zit daar nog met volle tevredenheid op.

• FightingFalcon
Hero of Time schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:11:
Persoonlijk ben ik meer voor Xfce en/of KDE dan Gnome. Die vind ik gewoon niet prettig. Maar meer info erover en welke je moet nemen kan je beter in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments vragen. ;)

Ubuntu ben ik zelf ook niet zo te spreken over. Ben daarom jaren geleden al naar Debian Unstable gestapt en zit daar nog met volle tevredenheid op.
Dan gaan we terug naar Debian gaan :-) BEdankt voor de tip rond de Desktop Environments topic, deze ga ik eens doorspitten ...

• Jogai
  • Laatst online: 18-04 21:48
Met LXQt stijgt het geheugen gebruik naar 180 MB, en dan heb ik nog geen applicatie geopend. Dus ik zal je andere advies ter harte nemen en het hele ding maar links laten liggen...

@FightingFalcon Zelf vind ik Manjaro erg fijn. Voor info kan je terug vallen op de arch wiki die echt heel uitgebreid is. Verschillende DE's zijn vrij makkelijk uit te proberen. MX Linux hoor ik ook goede berichten over. Staan op nr 1 & 2 bij distrowatch zie ik nu net.

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

• desalniettemin
LXQt is volgens mij nog beta.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Met versie 0.14.0 (iig in de Debian Testing/Unstable repo) zou ik toch wat anders denken. ;)

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:44
FightingFalcon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:02:
[...]

<KNIP>

En aangezien ik zelf IT-er ben (Enterprise Architect, dus iets minder hands on-) heb ik niet zozeer schrik om zaken stuk te maken ... ik repareer ze dan wel :-)
Leuk heb je lijstje eens doorgelezen. Zou eens kijken naar fedora.

• desalniettemin
Zolang er nog geen versie 1 is, vind ik het meer beta ;)

• xfj
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 03-04 08:17
Hallo iedereen! Fedora is geweldig, maar de mirror is so tergend langzaam, en ze willen het niet veranderen. Het lijkt me een beetje een dood einde om hier mee verder te gaan. Ik ben niet zo'n fan van Ubuntu, maar het is wellicht toch nodig de stap te maken..

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 13:59

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

FightingFalcon schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:02:
[...]

Ik heb al redelijk veek gespeeld in vm's met zowel Debian, Ubuntu, Opensuse enz. Mijn Windows om zeep helpen heb ik geen schrik voor, deze draait op een aparte disk en mits het vermijderen van GRUB en aanpassen van bootrec draait deze terug zonder problemen. Heb ik al ettelijke keren gedaan ook.

Ik wil nu echt eens de kracht van mijn systeem ten volle inzetten om deftig aan de slag te gaan.

Als ik op DistroWatch ga kijken dan zie ik eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer.

Als Windowmanager denk ik aan Gnome aangezien dit volgens mij op gebied van 3D en geliktheid toch wel de top is. De meeste ervaring heb ik met de Debian varianten.

Omdat ik de laatste tijd toch wat minder positief lees over Ubuntu twijfel ik wat, ander had het zowiezo een Ubuntu geworden.

Mijn vraag is eerder, is Debian de way to go met een Gnome desktop, of zijn er andere distro's die bv sterker staan in package beheer (al vind ik apt wel lekker werken)

Ik heb diverse DE's en meerdere distro's geprobeerd, maar ik kom altijd terug op Linux Mint met de Cinnamon desktop. Ziet er goed uit en werkt erg prettig. En als je Windows gewend bent dan vind je zo je weg.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

xfj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:21:
Hallo iedereen! Fedora is geweldig, maar de mirror is so tergend langzaam, en ze willen het niet veranderen. Het lijkt me een beetje een dood einde om hier mee verder te gaan. Ik ben niet zo'n fan van Ubuntu, maar het is wellicht toch nodig de stap te maken..

[Afbeelding]
Gewoon een andere mirror in /etc/yum.repos.d zetten. Standaard wordt er gezocht naar de 'snelste' mirror. Gebaseerd op ping response vziw.

• xfj
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 03-04 08:17
Hero of Time schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:54:
[...]

Gewoon een andere mirror in /etc/yum.repos.d zetten. Standaard wordt er gezocht naar de 'snelste' mirror. Gebaseerd op ping response vziw.
Yep. Ik heb alleen echt een hekel aan al die kleine aanpassingen, het stapelt op. Zelfs Arch mirrors zijn makkelijker dan dat! (curl -o /etc/pacman.d/mirrorlist "https://www.archlinux.org/mirrorlist/?country=NL&protocol=https&ip_version=6") Ik ben zo meer bezig met al die kleine problemen met Fedora dan dat ik het OS gebruik. :/

• Kaspers
  • Laatst online: 16-04 14:03
xfj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:18:
Ik ben zo meer bezig met al die kleine problemen met Fedora dan dat ik het OS gebruik. :/
Kun je er nog een paar noemen? Ik draai Fedora al een tijdje als main desktop OS, en moet zetten dat ik er erg gecharmeerd van ben. Ik maak overigens geen gebruik van de standaard DE en WM, maar gebruik lightdm icm i3.

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online

gas0line

Joomla specialist

Kaspers schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Kun je er nog een paar noemen? Ik draai Fedora al een tijdje als main desktop OS, en moet zetten dat ik er erg gecharmeerd van ben. Ik maak overigens geen gebruik van de standaard DE en WM, maar gebruik lightdm icm i3.
Gebruik ook al jaren Fedora (XFCE) erg tevreden over, behalve dan dat mijn Kdenlive om een of andere manier gebrioken is na een kernel update week geleden.

Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say. E. Snowden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 14:05

[Afbeelding]
Staat
code:
1
fastestmirror=true

in je /etc/dnf/dnf.conf?

"Vroeger" had ik altijd de "yum-plugin-fastestmirror" geïnstalleerd, maar die is nu standaard onderdeel van DNF.
Wat ik wel altijd doe:
code:
1
dnf clean all; dnf update

om er zeker van te zijn dat alle "oude" fastest mirrors echt weg zijn.

Blog | Tech Blog

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Alleen leeg je daarmee je complete cache, dus ook je package informatie cache. Ipv alleen een diff op te halen van wat er nieuw is sinds laatste check, haal je alles binnen. Dat kan uiteindelijk weer trager zijn, dus houd hier rekening mee.

• Cybermage2you
tja is waar je voor kiest heb zelf altijd ruzie in ubuntu met apt. Bij fedora komen de pakketen temminste zonder kleerschuren aan. Goed dan gaat het wat langzamer.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Cybermage2you schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:05:
[...]

tja is waar je voor kiest heb zelf altijd ruzie in ubuntu met apt. Bij fedora komen de pakketen temminste zonder kleerschuren aan. Goed dan gaat het wat langzamer.
Vreemd. Ben benieuwd wat je zoal doet met apt om ze halfbakken binnen te hengelen en dan ook nog eens de checksum verificatie door te komen. In de eerste jaren van m'n Linux carrière had ik weinig grote probleem met Ubuntu (behalve het upgraden dan) en zeker geen issue met kapotte packages. Nu met Debian heb ik nog geen nieuwe installatie hoeven doen.

• Cybermage2you
Hero of Time schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:11:
[...]

Vreemd. Ben benieuwd wat je zoal doet met apt om ze halfbakken binnen te hengelen en dan ook nog eens de checksum verificatie door te komen. In de eerste jaren van m'n Linux carrière had ik weinig grote probleem met Ubuntu (behalve het upgraden dan) en zeker geen issue met kapotte packages. Nu met Debian heb ik nog geen nieuwe installatie hoeven doen.
Mijn ervaring is dat vaak bij upgraden van pakketen of distro bij apt toch dingen stuk gaan of bestanden worden overschreven of andere leuke errors.
BIj fedora flink zitten knutselen maar iets wat ze goed voorelkaar hebben is dnf dat is echt niet kapot te krijgen ivm foutgevoeligheid van apt. _/-\o_
Enige nadeel wat ik aan fedora vind is dat de pakket beschikbaarhheid iets minder is als met apt maar draai tegenwoordig mijn hand niet meer om een software te compileren. 8)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Cybermage2you schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:23:
[...]

Mijn ervaring is dat vaak bij upgraden van pakketen of distro bij apt toch dingen stuk gaan of bestanden worden overschreven of andere leuke errors.
BIj fedora flink zitten knutselen maar iets wat ze goed voorelkaar hebben is dnf dat is echt niet kapot te krijgen ivm foutgevoeligheid van apt. _/-\o_
Ah, je hebt het over upgrades. Daar moet je niet apt of dpkg de schuld van geven. Ubuntu doet het nou eenmaal op een wat aparte manier. Debian upgrade namelijk prima. De paar systemen die ik naar een nieuwe release heb gebracht, was het alleen met de overstap naar systemd eventjes spannend, maar dat ging uiteindelijk ook gewoon vlekkeloos.

Fedora start een aparte omgeving op om het systeem te upgraden. Er zit dan geen ander proces 'in de weg', want het is geen running upgrade zoals dat bij Ubuntu en Debian gebeurt. Bij Fedora wordt er eigenlijk gewoon een nieuwe installatie over de huidige gezet en alles wat niet in de nieuwe release zit, wordt verwijdert. Dat kan dus ook je speciale package zijn voor een stuk software dat je los hebt draaien.
Enige nadeel wat ik aan fedora vind is dat de pakket beschikbaarhheid iets minder is als met apt maar draai tegenwoordig mijn hand niet meer om een software te compileren. 8)
Daar zijn repo's zoals rpmfusion voor, maar het is nog steeds een stuk minder dan wat er standaard in Debian beschikbaar is (en bijna 1-op-1 overgenomen door Ubuntu).

• Cybermage2you
Hero of Time schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:31:
Fedora start een aparte omgeving op om het systeem te upgraden. Er zit dan geen ander proces 'in de weg', want het is geen running upgrade zoals dat bij Ubuntu en Debian gebeurt. Bij Fedora wordt er eigenlijk gewoon een nieuwe installatie over de huidige gezet en alles wat niet in de nieuwe release zit, wordt verwijdert. Dat kan dus ook je speciale package zijn voor een stuk software dat je los hebt draaien.
Installeer alles wat los en vast zit in fedora maar krijg het gewoon niet stuk en/of ervaar geen verwijdering van pakketjes of overschrijven van files. Vind het gewoon irritant dat een apt niet kan draaien omdat er weer eens wat in de weg zit. Moet je eerst het process weer afschieten alvorens je verder kan gaan. Dat wil ik dus NIET.
Heb inderdaad begrepen dat debian wel beter met zaken omgaat en minder dingen stuk gaan maar ivm dnf vind ik apt gewoon echt de mindere package manager als snelheid niet het isue is.
Hero of Time schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:31:
Daar zijn repo's zoals rpmfusion voor, maar het is nog steeds een stuk minder dan wat er standaard in Debian beschikbaar is (en bijna 1-op-1 overgenomen door Ubuntu).
Klopt heb hier ook een berg repo's geinstallerd. Het is ook de enige distro die fatsoenlijk met nvidia drivers icm met kernel updates omgaat zonder dat het systeem stuk gaat.
Ondanks dat ik een hoop repo's heb is het toch wat minder pakketen beschikbaar dan onder debian maar goed tot nu toe kan ik daar een mouw aan passen.

Kort resumerend vind ik fedora tot nu toe een distributie met de beste combinatie tusssen bleeding edge en stabliteit. Enige nadeel is dat er geen commerciele support opzit als met redhat want anders zou het voor het bedrijfsleven echt een winnaar zijn. Nu weet ik wel dat regelmatig een snapshot van fedora ingezet word als volgende versie van redhat en vervolgens als weer een langdurige LTS door het leven te gaat O+

Cybermage2you wijzigde deze reactie 01-04-2019 20:48 (4%)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Cybermage2you schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:45:
[...]

Installeer alles wat los en vast zit in fedora maar krijg het gewoon niet stuk en/of ervaar geen verwijdering van pakketjes of overschrijven van files. Vind het gewoon irritant dat een apt niet kan draaien omdat er weer eens wat in de weg zit. Moet je eerst het process weer afschieten alvorens je verder kan gaan. Dat wil ik dus NIET.
Heb inderdaad begrepen dat debian wel beter met zaken omgaat en minder dingen stuk gaan maar ivm dnf vind ik apt gewoon echt de mindere package manager als snelheid niet het isue is.
Ik lees een hoop (ongegronde) frustratie en haat richting apt. Feitelijk doet apt alleen maar dpkg aansturen. En wat er met dpkg stuk kan gaan als het onderbroken wordt, kan ook met dnf/rpm gebeuren. Ik heb echt maar weinig dingen stuk zien gaat met dpkg. Het klakkeloos overschrijven van bestanden, meestal configuratie, zie ik juist met dpkg zelden gebeuren. Er wordt bij mij altijd gevraagd wat ik wil doen, terwijl ik al meer dan eens op een CentOS machine m'n configuratie kon gaan herstellen omdat het was overschreven met de meegeleverde versie.

Zelf vind ik dnf/yum juist frustrerend traag met stappen die veel te lang duren voor wat het eigenlijk doet. 'Eventjes' updaten of iets installeren zit er niet in en dat is best jammer voor een toch best robuust systeem.
[...]

Klopt heb hier ook een berg repo's geinstallerd. Het is ook de enige distro die fatsoenlijk met nvidia drivers icm met kernel updates omgaat zonder dat het systeem stuk gaat.
Ik heb hier juist meer mensen met issues met nVidia drivers en Fedora gezien, dan Ubuntu en derivaten. Ook met Debian heb ik geen enkel probleem. Recentelijk heb ik moeten overschakelen naar de legacy driver, omdat mijn videokaart niet meer door de huidige versie werd ondersteund. Kreeg daar netjes een melding van en de installatie werd ervan afgebroken. Kon zo overstappen naar de laatste legacy versie die mijn videokaart wel ondersteund. Reboot, niets aan de hand.
Kort resumerend vind ik fedora tot nu toe een distributie met de beste combinatie tusssen bleeding edge en stabliteit. Enige nadeel is dat er geen commerciële support opzit als met redhat want anders zou het voor het bedrijfsleven echt een winnaar zijn.
Fedora is prima in te zetten voor het bedrijfsleven. Het kan namelijk prima beheert worden via Satellite.

Zelf gebruik ik Debian Sid. Relatief bleeding edge (sommige dingen lopen nog iets achter vergeleken met Fedora) en 'rolling release', dus geen upgrades die mogelijk de mist in kunnen gaan.

En anderen kiezen liever iets als Arch of Manjaro. Ieder z'n voorkeur en dat is het mooie van Linux. Vind je A niet bij je passen, dan probeer je B.
Nu weet ik wel dat regelmatig een snapshot van fedora ingezet word als volgende versie van redhat en vervolgens als weer een langdurige LTS door het leven te gaat O+
Die regelmaat valt ook wel wat tegen hoor. Tussen RH 5 en 6 zat niet zo heel lang, net als tussen 6 en 7. We zijn nu 5 jaar verder en RH 8 begint pas ergens vorm te krijgen.

• Cybermage2you
Hero of Time schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:52:
[...]

Ik lees een hoop (ongegronde) frustratie en haat richting apt. Feitelijk doet apt alleen maar dpkg aansturen. En wat er met dpkg stuk kan gaan als het onderbroken wordt, kan ook met dnf/rpm gebeuren. Ik heb echt maar weinig dingen stuk zien gaat met dpkg. Het klakkeloos overschrijven van bestanden, meestal configuratie, zie ik juist met dpkg zelden gebeuren. Er wordt bij mij altijd gevraagd wat ik wil doen, terwijl ik al meer dan eens op een CentOS machine m'n configuratie kon gaan herstellen omdat het was overschreven met de meegeleverde versie.
Wat ik wil zeggen dat ik op dit moment nog geen "Specialist" in linux (update) systemen ben echter frustratie is niet het juiste woord denk ik. Denk dat ik nu op "gevorderd" ben maar alles doorgronden van linux gaat niet zomaar even dat gaat wel komen daarvoor heb ik tijd nodig. Verbaas me meer met wat ik tot nu toe ben tegengekomen. Wat ik dus ook doe met (dagelijks) updaten/upgraden etc met fedora op mijn werkstation en mindere mate met redhat in kvm ik krijg het tot nu toe niet stuk. Een goed werkend systeem daarvoor is echt belangrijk en wat voor mij een van de druppels om te kijken naar linux en van windows af te stappen. Regelmatig had ik isue's had die als beginner waar ubuntu is bedoeld is toen niet kon oplossen. Dat nam zelfs zodanige vormen aan dat ik bijna linux de hoek in wilde gooien. Nu heb ik ubuntu als referentie draaien in KVM dus afschrijven doe ik het zeker niet. Het kan best zijn met de kennis en in de toekomst ga opdoen die ik nu heb dan ga ik apt zeker weer eens kans ga geven. Maar concentreer me nu op redhat/fedora omdat ik daar mijn brood mee wil gaan verdienen in de toekomst wil daar dus alles van weten op dit moment. Maar zelfs met het bovenstaande gezegt heb ik liever een update systeem die langzamer is die me brengt waar ik moet wezen dan eentje die snel is en waar ik elke keer isue's moet gaan fixen.
Ik heb hier juist meer mensen met issues met nVidia drivers en Fedora gezien, dan Ubuntu en derivaten. Ook met Debian heb ik geen enkel probleem. Recentelijk heb ik moeten overschakelen naar de legacy driver, omdat mijn videokaart niet meer door de huidige versie werd ondersteund. Kreeg daar netjes een melding van en de installatie werd ervan afgebroken. Kon zo overstappen naar de laatste legacy versie die mijn videokaart wel ondersteund. Reboot, niets aan de hand.
Kan maar ben met je eens dat ook met redhat / centos isue's zijn met het upgraden van nvidia drivers en elke keer terug blijven komen als je dus een kernel update krijgt. Op servers is dat geen isue omdat je toch geen videokaart power nodig hebt. Mocht dat wel het geval zijn dan regel je het in KVM wel via een PCI passtrough. Op workstations heb ik met fedora heb ik geen isue's als je koppeld aan de juiste repo. Ik doe kwa updaten alles wat los en vast zit en gaat niet stuk. Mijn verwachting is en hopelijk krijg ik gelijk als ik naar fedora 30 ga dat ik ook geen isue's ga krijgen maar je weet het nooit.
Fedora is prima in te zetten voor het bedrijfsleven. Het kan namelijk prima beheert worden via Satellite.

Zelf gebruik ik Debian Sid. Relatief bleeding edge (sommige dingen lopen nog iets achter vergeleken met Fedora) en 'rolling release', dus geen upgrades die mogelijk de mist in kunnen gaan.

En anderen kiezen liever iets als Arch of Manjaro. Ieder z'n voorkeur en dat is het mooie van Linux. Vind je A niet bij je passen, dan probeer je B.
Mooi dat je me daar op wijst ga ik zeker naar kijken Satelite. Heb ook al gekeken naar Arc en Manjaro maar dat paste gewoon niet bij mij. Die sluit ik ook in de toekomst niet uit. Eerst een redhat / fedora doorgronden om redenen die ik al eerst heb genoemd.
Die regelmaat valt ook wel wat tegen hoor. Tussen RH 5 en 6 zat niet zo heel lang, net als tussen 6 en 7. We zijn nu 5 jaar verder en RH 8 begint pas ergens vorm te krijgen.
Prima die regelmaat zoals met windows waar je ze elke versie weer omgooien. Ook een druppel die mij heeft besloten naar linux te gaan kijken.
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True