Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste
Acties:

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Na jaren op OSX gezeten te hebben ben ik sinds een paar weken nu terug op Omarchy, een opinionated distributie van Arch. Onder de kap de vertrouwde pacman, boven de kap een nette UI en een vracht aan software preinstalled... Waar ik eigenlijk niet over had nagedacht: Gezien ik eigenlijk al een paar maanden bezig ben alles over te gooien in nix flakes en eigenlijk ooit hoop geen preinstalled software meer nodig te hebben (helaas is dat vrijwel onmogelijk).

Gebruik het als mijn LLM develop box.

• kleneman
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik kwam gisteren dit tegen over Omarchy: https://マリウス.com/a-word-on-omarchy/ Dat die Hansson een onuitstaanbare kwal is, is één ding. Maar dat het zo'n zooitje is onder de motorkap is toch wel de nagel aan de doodskist.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-01 14:20
kleneman schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:55:
Ik kwam gisteren dit tegen over Omarchy: https://マリウス.com/a-word-on-omarchy/ Dat die Hansson een onuitstaanbare kwal is, is één ding. Maar dat het zo'n zooitje is onder de motorkap is toch wel de nagel aan de doodskist.
Jij zegt dat het een nagel aan de doodskist is, toch is het een hype. Dit artikel is duidelijk geschreven om enkel negatief te zijn over de persoon en de distributie, ik kan het moeilijk serieus nemen. Als je het niet wilt gebruiken is dat toch prima? Als er anderen zijn die er wel blij mee zijn, is dat toch ook prima?

• kleneman
Als jij blij bent met een krakkemikkige distro die, zoals objectief aangetoond in het artikel, aaneengeplakt is met vage shellscripts i.p.v. de Linux filosofie te volgen, dan go for it!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-01 22:59

L0g0ff

omg

kleneman schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:45:
Als jij blij bent met een krakkemikkige distro die, zoals objectief aangetoond in het artikel, aaneengeplakt is met vage shellscripts i.p.v. de Linux filosofie te volgen, dan go for it!
Uiteindelijk maakt het toch niet uit wat je draait? Al draai je linux from scratch.
Ik had ook even in die repo zitten kijken en toen ik zag hoe shell script genummerd waren had ik daar ook wel mijn bedenkingen bij.

Maar als je door die scripts te gebruiken een fancy desktop voor je kiezen krijgt waar je elke dag blij mee bent om te gebruiken lekker doen.

Je kunt daarna altijd nog een deel van die scripts gebruiken icm vanilla arch en dan ben je zelf helemaal in control.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• kleneman
Je hoeft mij niet te overtuigen of om toestemming te vragen, hoor. Als je Omarchy overweegt en je vindt de eerder gelinkte kritiek allemaal wel aanvaardbaar, dan go for it. Ik zou denken, er zijn betere distros onder de zon, ook met een fancy desktop. Waarom verkies je die dan niet?

• Jolijter
Ik vind het geen interessante distributie, ik word er niet warm of koud van hoe het dan precies in elkaar zit. Het artikel is niet objectief, dat is vooral mijn punt. Er zullen vast waarheden in staan, het is ook een boel gezwets om maar te kunnen klagen. Ik vind het onzinnig om dan nog eens uit te moeten zoeken wat persoonlijke voorkeuren van de schrijver zijn en wat daadwerkelijk brak is.

DHH maakt een omgeving die voor hem prettig lijkt te werken, deelt die met anderen, anderen worden er ook enthousiast van. Veel mensen komen samen om die omgeving prettiger te laten werken. Wat is nu het probleem? Het is niet alsof andere distributies geen brakkigheden kennen waar gebruikers wel of niet tegenaan kunnen lopen. Ik verwacht dat je voor elke distributie die er is wel zo'n klaagmuur kunt maken zoals in het door jou gelinkte artikel, zeker als je de geschiedenis in gaat duiken om te kijken hoe die distributies zijn geworden wat ze nu zijn.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-11-2025
Na veel jaren op Mac (en daarbij ook de hele Apple suite na dat ik van Android naar iOS ging) ben ik tijd geleden langzaam begonnen met een einge home server voor enkele dingen en dat beviel me best goed, dus ging opzoek naar wat betere hardware voor mijn server en de seller had ook een thinkpad te koop, dus die heb ik ook gehaald en draai daar nu Fedora workstation (vanaf vandaag geupdated naar 43) en ik ben best verrast, laatste keer dat ik Linux desktop draaide is zeker 15 jaar geleden.

Voornamelijk het gemak van flatpacks en app images. Ik ben totaal niet in de loop gebleven van alle ontwikkelingen in Linux voor desktop. Heb inmiddels ook vervanging voor sommige apps. Grootste verrassing was Joplin, zeer goede notites app en die kan ik syncen met nextcloud.
Enige waar ik nog niet een goede oplossing voor heb is een goede integratie met een mail client en een ToDo list maar wordt verder onderzocht.
Maar in het algemeen, mis ik bijna niks en durf te zeggen dat het niet hebben van imessage en een vaste whatsapp client een voordeel is voor mij, zorgt voor minder afleiding.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Luinwethion schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:20:
Na veel jaren op Mac (en daarbij ook de hele Apple suite na dat ik van Android naar iOS ging) ben ik tijd geleden langzaam begonnen met een einge home server voor enkele dingen en dat beviel me best goed, dus ging opzoek naar wat betere hardware voor mijn server en de seller had ook een thinkpad te koop, dus die heb ik ook gehaald en draai daar nu Fedora workstation (vanaf vandaag geupdated naar 43) en ik ben best verrast, laatste keer dat ik Linux desktop draaide is zeker 15 jaar geleden.

Voornamelijk het gemak van flatpacks en app images. Ik ben totaal niet in de loop gebleven van alle ontwikkelingen in Linux voor desktop. Heb inmiddels ook vervanging voor sommige apps. Grootste verrassing was Joplin, zeer goede notites app en die kan ik syncen met nextcloud.
Enige waar ik nog niet een goede oplossing voor heb is een goede integratie met een mail client en een ToDo list maar wordt verder onderzocht.
Maar in het algemeen, mis ik bijna niks en durf te zeggen dat het niet hebben van imessage en een vaste whatsapp client een voordeel is voor mij, zorgt voor minder afleiding.
Wat betreft WhatsApp gebruik ik WhatSie. Die werkt hetzelfde als WhatsApp op mijn iPhone. (Gebruikt deze volgens mij ook).

He who controls the Spice, controls the Universe.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Luinwethion schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:20:

Welkom :)
Ik los messaging (ook teams, outlook, zoho mail, etc) op met rambox.
Grote voordeel; het kan ook uit met 1 druk op de knop uit. Dus als ik klaar ben met werken of ik wil even niet lastig gevallen worden door privé berichten dan kan het uit.
Of als je voor meerdere klanten een teams omgeving hebt dan kan dat allemaal door elkaar (en ook meteen weer uit als ik klaar ben ;))

• kleneman
Jolijter schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:17:
Het artikel is niet objectief, dat is vooral mijn punt. Er zullen vast waarheden in staan ...
Ik zou zeggen, lees het artikel eens waarop je reageert, dan kun je dat met zekerheid vaststellen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar welke technische blunders er worden genoemd die volgens jou "niet objectief" zijn. Wellicht kan ik er nog wat van leren.

(Voorbeeldje wat me zelf aanging: de tekst onder het kopje "Taking security seriously?" is behoorlijk vernietigend als je security belangrijk vindt, en is ook lekker kort als je rest niet wil lezen.)

Maar als je dat allemaal hebt gelezen en op z'n technische waarde hebt beoordeeld, en je vraagt als Tweaker oprecht "wat is nu het probleem?", dan is Omarchy misschien perfect voor jou, en wens ik je er veel fijne uren mee.

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-11-2025
SandsOfArrakis schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Wat betreft WhatsApp gebruik ik WhatSie. Die werkt hetzelfde als WhatsApp op mijn iPhone. (Gebruikt deze volgens mij ook).
Ah ik zou het even kijken, voor nu voldoet de web versie nog voor de paar keer dat ik mijn telefoon niet in de buurt had. Thanks
L0g0ff schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 06:55:
[...]

Welkom :)
Ik los messaging (ook teams, outlook, zoho mail, etc) op met rambox.
Grote voordeel; het kan ook uit met 1 druk op de knop uit. Dus als ik klaar ben met werken of ik wil even niet lastig gevallen worden door privé berichten dan kan het uit.
Of als je voor meerdere klanten een teams omgeving hebt dan kan dat allemaal door elkaar (en ook meteen weer uit als ik klaar ben ;))
Oké ik kende Rambox niet, heb even gekeken en zier er interessant uit, ik zal met nog in verdiepen wat betreft hoe zit met privacy.
Ik zag dat nextcloud ook een mail client heeft, voorlopig doet bluemail zijn werk alles werkt (muv van outlook.com maar die mailbox gebruik ik amper). En ik wil niet alle emails die ik heb forwarden naar 1 mailbox (nog).

Teams draait (gelukkig) alleen op mijn werk laptop, dit houden we zo :)

---

by the way, het is nog vroeg om te zeggen maar ik merk dat Fedora 43 beter standby accu verbruik heeft, hij gaat ook sneller in suspend mode, ik merkte dat met Fedora 42 audio van videos nog enkele seconden nog afspeelde bij dichtklappen van laptop, met 43 is dat nagenoeg direct weg.

• Jolijter
kleneman schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Ik zou zeggen, lees het artikel eens waarop je reageert, dan kun je dat met zekerheid vaststellen. Ik ben in ieder geval wel benieuwd naar welke technische blunders er worden genoemd die volgens jou "niet objectief" zijn. Wellicht kan ik er nog wat van leren.

(Voorbeeldje wat me zelf aanging: de tekst onder het kopje "Taking security seriously?" is behoorlijk vernietigend als je security belangrijk vindt, en is ook lekker kort als je rest niet wil lezen.)

Maar als je dat allemaal hebt gelezen en op z'n technische waarde hebt beoordeeld, en je vraagt als Tweaker oprecht "wat is nu het probleem?", dan is Omarchy misschien perfect voor jou, en wens ik je er veel fijne uren mee.
Ok, het puntje "Taking security seriously?" bekeken. Dat ufw wel geconfigureerd is maar niet enabled is een dikke blunder. Eén commando in een nieuwe versie en het werkt wel, dus dat is snel opgelost. In plaats van daar een issue en eventueel een PR voor te maken (waarin diegene gelijk kon laten zien hoe je dat robuuster aanpakt) kiest deze schrijver ervoor om erover te klagen op een andere website. De verwachting van de schrijver was geen hardened Linux installation dus geklaag over het gebrek aan elementen daarvan is niet heel nuttig en het enige relevante lijkt dan te zijn dat Omarchy soepeler omgaat met wachtwoordsituaties. Ik weet niet waarom dat soepeler is gemaakt, het lijkt me ook niet nodig maar voor wie is dit nou een probleem? Een beetje Tweaker kiest een moeilijk wachtwoord en een doorsnee gebruiker heeft het liefst geen wachtwoord (in mijn ervaring). Er is geen documentatie over SSH, GPG en nog een paar niche maatregelen? Blijkbaar is dat voor deze schrijver heel belangrijk, waarschijnlijk is het dat voor veel andere gebruikers niet.

Verder een boel geklaag over de favoriete tools van de schrijver die niet standaard aanwezig zijn, het niet out-of-the-box ondersteunen van technologiën zoals RAID en SWAP wat voor veel anderen ogenschijnlijk geen probleem is en zo kom je op een hele lijst persoonlijke voorkeuren uit die voor de schrijver blijkbaar heel belangrijk zijn maar in de praktijk voor veel mensen niet relevant zijn.

Als je een hardened systeem zoekt is het klaarblijkelijk niet de juiste distributie. Ik vraag me af hoeveel mensen dat als eis aan hun desktop OS stellen. Ik ga het niet draaien, Arch vond ik niet per se prettig en de toevoegingen van Omarchy trekken mij ook niet. Ik hou het bij Fedora Silverblue, als ik aan een herinstallatie toe ben misschien Bluefin of een eigen blue-build variant daarvan.

• kleneman
Ik denk dat het onderliggende probleem is dat er geen visie of structuur achter de distro zit, in ieder geval niet voorbij het oppervlakkige. Dat is in ieder geval wat ik uit het artikel haal. Het lijkt het werk van een enthousiaste maar onervaren Linux-gebruiker. Dat zou verder niet zo erg zijn, ware het niet dat de maker in kwestie een bekend figuur is (met een paar grote hypers achter zich) waardoor mensen aannemen dat er goed is nagedacht over hoe de distro werkt, hoe de defaults zijn aangepast, hoe alles samenhangt.

Je kan het inderdaad allemaal zelf oplappen of aanpassen, maar ik krijg de indruk dat Omarchy juist wordt aangeboden met het idee dat je dat niet hoeft te doen.

Vandaar dat ik denk, voor de n00b is het daarom geen goede distro, en voor de ervaren hacker ook niet. Wie is dan de doelgroep?

Als laatste druppel is dan het twijfelachtige karakter van DHH, wat misschien niet voor iedereen meetelt (of juist een pluspunt kan zijn). Als ik dan naar het totaalplaatje kijk denk ik thanks, but no thanks.

Overigens, naast de klinkende argumenten in het artikel zijn er ook veel opinionated dingetjes en persoonlijke voorkeuren van de auteur, en die spreken natuurlijk ook niet iedereen aan. Dus het is ook allemaal niet zwart/wit, en als iemand lol heeft met Omarchy dan is dat prima!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:32
Jolijter schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Ik hou het bij Fedora Silverblue, als ik aan een herinstallatie toe ben misschien Bluefin of een eigen blue-build variant daarvan.
Ik zie dat jij ook Fedora Silverblue gebruikt, heb jij de upgrade naar Fedora 43 al kunnen doen? Bij mij loopt het vast op RPM fusion en blijkbaar ook broadcom wireless driver (draai Fedora 43 op een Macbook Air uit 2013...).

• Jolijter
Falco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik zie dat jij ook Fedora Silverblue gebruikt, heb jij de upgrade naar Fedora 43 al kunnen doen? Bij mij loopt het vast op RPM fusion en blijkbaar ook broadcom wireless driver (draai Fedora 43 op een Macbook Air uit 2013...).
Ik heb mijn laptop nog niet gebruikt sinds de release, zal het van het weekend eens proberen. Ik gebruik geen RPM fusion dus waarschijnlijk loop ik daar niet tegenaan. Heb jij NVidia drivers nodig waardoor je RPM fusion nodig hebt? Dat is het enige waar ik het ooit voor gebruikt heb. Volgens mij heb je ergens in de configuratie van RPM fusion een Fedora versienummer staan, mogelijk moet je die bijwerken naar 43 voordat de upgrade kan slagen?

• Falco
Jolijter schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb mijn laptop nog niet gebruikt sinds de release, zal het van het weekend eens proberen. Ik gebruik geen RPM fusion dus waarschijnlijk loop ik daar niet tegenaan. Heb jij NVidia drivers nodig waardoor je RPM fusion nodig hebt? Dat is het enige waar ik het ooit voor gebruikt heb. Volgens mij heb je ergens in de configuratie van RPM fusion een Fedora versienummer staan, mogelijk moet je die bijwerken naar 43 voordat de upgrade kan slagen?
Ik heb RPM fusion nodig omdat daar onder andere de broadcom wireless driver uitkomt voor de broadcom wifi kaart in mijn macbook air 2013.

Er is voor silverblue info hoe je met RPM fusion om moet gaan, dat heb ik keurig gedaan maar helaas toch issues. En als ik RPM fusion uitschakel, dan werkt het helaas ook niet....
https://docs.fedoraprojec...enabling_rpm_fusion_repos

Wellicht moet een en ander nog geüpdatet worden, zal het dit weekend ook nog eens opnieuw proberen.

• Falco
Wonderlijk, net weer even proberen en het gaat nu wel door lijkt, eens zien wat het wordt....

Update: En jawel, Fedora Silverblue 43 heeft nu wel gewoon geïnstalleerd. Eens kijken naar de verschillen.....

[ Voor 38% gewijzigd door Falco op 31-10-2025 14:07 ]

• Jolijter
Fedora Silverblue 43 gaat hier ook prima. Alleen een getalletje veranderen en de upgrade was weer pijnloos.

In other news, voor m'n dochter wilde ik een 13" MacBook Pro uit 2011 proberen te reanimeren om voor schoolopdrachten te gebruiken. Omdat ze daar weleens een Chromebook gebruiken wilde ik ChromeOS Flex proberen. Dat ging eigenlijk ook al zo pijnloos. Alles werkt gewoon. Mooi vlot ook voor een apparaat van 14 jaar oud. Een OS installeren is echt geen uitdaging meer tegenwoordig!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:00
Voor mij helaas de eerste Fedora KDE-upgrade (vanaf Fedora 39 of 40, weet niet meer precies welke) waar ik wel problemen had: Mijn startpaneel en wat andere willekeurige interface-elementen konden niet meer starten, en ik kreeg ook vage vastloopnotificaties direct na het inloggen.

Wel snel opgelost; bleek iets niet helemaal goed gegaan te zijn aan de Fedora-kant. Update kwam binnen een paar uur uit en Discover deed het nog wel, dus even opnieuw opgestart en alles draaide weer. Blijft gewoon een fijne distro.

[ Voor 3% gewijzigd door XpanD op 02-11-2025 19:37 ]

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:40
Ubuntu blijft maar falen met hun poging de systeem default tools te vervangen met Rust based versies:

YouTube: Multiple Vulnerabilities Found in Rust Sudo Clone in Ubuntu

Nu security issues in de Rust sudo variant :/

Het vervangen van linux systeem default tools die al jaren goed werken en veilig waren voor rust based varianten die niet volledig zijn en klaar zijn. Waar zijn ze daar mee bezig bij Ubuntu?

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:55

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ze zitten al op versie 0.2.10
nul punt versie dus, wel enigzins optimistisch
https://github.com/trifec...o-rs/releases/tag/v0.2.10

weet het niet meer

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:58
toro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:48:
Ubuntu blijft maar falen met hun poging de systeem default tools te vervangen met Rust based versies:

YouTube: Multiple Vulnerabilities Found in Rust Sudo Clone in Ubuntu

Nu security issues in de Rust sudo variant :/

Het vervangen van linux systeem default tools die al jaren goed werken en veilig waren voor rust based varianten die niet volledig zijn en klaar zijn. Waar zijn ze daar mee bezig bij Ubuntu?
Er zaten ook een aantal flinke security issues in `sudo` (non-rs) laatst, dus geen idee waarom het gek is dat een project dat hierop gebaseerd is ook security issues heeft. Sterker nog; dat er voor zoiets als sudo nu nog security issues gevonden worden lijkt me een goede reden om niet stil te staan en te kijken of een rewrite in een taal die by default wat andere problemen voorkomt iets kan opleveren.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Merethil schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:15:
[...]

Er zaten ook een aantal flinke security issues in `sudo` (non-rs) laatst, dus geen idee waarom het gek is dat een project dat hierop gebaseerd is ook security issues heeft. Sterker nog; dat er voor zoiets als sudo nu nog security issues gevonden worden lijkt me een goede reden om niet stil te staan en te kijken of een rewrite in een taal die by default wat andere problemen voorkomt iets kan opleveren.
Wat die gast verteld in dat filmpje sta ik toch wel achter.
Rust tooling is nog niet af, rust tooling is nog niet goed getest, je swapt core utils die in het verleden door de meest exotische hoepels gesprongen hebben en nu nog steeds staan als een huis.

Vandaar de snelle push? Had het er gewoon naast gezet en had mensen de keuze gegeven om naar bloeding edge te swappen.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:58
L0g0ff schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:22:
[...]

Wat die gast verteld in dat filmpje sta ik toch wel achter.
Rust tooling is nog niet af, rust tooling is nog niet goed getest, je swapt core utils die in het verleden door de meest exotische hoepels gesprongen hebben en nu nog steeds staan als een huis.

Vandaar de snelle push? Had het er gewoon naast gezet en had mensen de keuze gegeven om naar bloeding edge te swappen.
Oh ja, direct geforceerd vervangen sta ik ook niet achter maar vasthouden aan oude software omdat nieuwe niet goed kan zijn vind ik altijd wat dubieus. Ik ben dus vooral voor "probeer het te verbeteren" maar niet voor "vervang het al voor het beter is" ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Och, Debian wil op best korte termijn Rust ondersteuning in Apt voor o.a. parsen van .deb, .ar, .tar en http signature verificatie voor alle 'ports', oftewel de andere architecturen. Als dat niet gebeurt, wordt die architectuur niet meer ondersteund. Zie ook https://www.phoronix.com/news/Debian-APT-Will-Require-Rust.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Leuk topic! Heel mijn leven roep ik al dat Linux voor de server is en Windows voor de desktop. Een vriend was zo enthousiast over Bazzite Linux dat ik het ook maar eens geïnstalleerd heb op een AMD mini pc. Ik snap niet waarom Bazzite relatief onbekend is. Het ligt vast aan mij maar ik kende vooral Debian, Ubuntu en RedHat (vooral server versies gebruikt via de cli). Bazzite wordt duidelijk gemaakt door mensen met verstand van GUIs, met een passie voor games en perfectionistisch genoeg om dingen te polishen. Het voelt gewoon af, dat is niet hoe Linux normaal gesproken voelt.

Ben zo positief verrast dat ik serieus overweeg om m’n Surface Pro weg te doen en over te stappen op een laptop met Linux. Wellicht op Bazzite maar ik ben eigenlijk niet zo’n gamer, dus wellicht moet ik ook nog naar andere opties kijken. Ik hou dit topic in de gaten!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@wian Bazzite is uiteindelijk gewoon Fedora Silverblue en de UI is KDE of Gnome of Steam’s Bog Picture UI. Bazzite voegt daar enkel wat software en tweaks aan toe zodat het gelijk klaar is om mee te gamen. De basis wordt dus gemaakt door anderen.

Overigens gebruik ik het met veel plezier.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

wian schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:59:
Leuk topic! Heel mijn leven roep ik al dat Linux voor de server is en Windows voor de desktop. Een vriend was zo enthousiast over Bazzite Linux dat ik het ook maar eens geïnstalleerd heb op een AMD mini pc. Ik snap niet waarom Bazzite relatief onbekend is. Het ligt vast aan mij maar ik kende vooral Debian, Ubuntu en RedHat (vooral server versies gebruikt via de cli). Bazzite wordt duidelijk gemaakt door mensen met verstand van GUIs, met een passie voor games en perfectionistisch genoeg om dingen te polishen. Het voelt gewoon af, dat is niet hoe Linux normaal gesproken voelt.

Ben zo positief verrast dat ik serieus overweeg om m’n Surface Pro weg te doen en over te stappen op een laptop met Linux. Wellicht op Bazzite maar ik ben eigenlijk niet zo’n gamer, dus wellicht moet ik ook nog naar andere opties kijken. Ik hou dit topic in de gaten!
Bazzite heeft sinds 43 ook surface support. Of je pakt mijn build (zie signature) wij hebben een dedicated surface build met de officiële Linux surface kernel die volgens een aantal zelfs beter, sneller en met minder energie verbruik dan Bazzite dat doet.

Dit draait op Aurora. Aurora is het non-gaming Bazzite alternatief. Beide onderdeel van Universal blue community.

• Jolijter

Het ligt waarschijnlijk aan de distributies die je eerder geprobeerd hebt en hoe lang dat geleden is. Debian en Red Hat zijn niet echt gebruikersvriendelijke distributies, daarvoor moet je toch snel de documentatie in om wat zaken te regelen. Ubuntu zou wat simpeler moeten zijn maar dat was x jaar geleden ook wel anders dan tegenwoordig.

Fijn dat je nu een positieve ervaring ermee hebt! Als nu je zelf al ervaring hebt met Bazzite en via je een vriend daarover kunt sparren zou ik zeker dat blijven aanhouden als dat verder ook goed bevalt.

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
Ik snap niet waarom Bazzite relatief onbekend is.
Dit heeft te maken dat er imo betere alternatieven zijn zoals CachyOS (Arch based) of PikaOS (Debian based). Ook is Bazzite een immutable distro waardoor je bijna alles via flatpak moet installeren en flatpaks geeft wat latency in game resultaten. Je kan ook andere immutable gaming distro's proberen zoals ChimeraOS of SteamOS. Zo zie je dat er best veel gaming distro's zijn met stipt op nummer 1 CachyOS.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:37
Ik heb wel eens Arch based geprobeerd, maar ik kreeg altijd update problemen. Zoals bv perl en kan niet updaten vanwege FF Mpeg en codecs. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor Debian. Daar heb ik zulke problemen nog nooit gehad. En ik ben geen gamer. Ik vind gamen echt helemaal niks aan.

• HuggyB
  • Laatst online: 13-12-2025
Hey hallo, echt een tijdje geleden dat ik op de gathering heb gepost. Ik ben nu langzamerhand aan het overstappen van Windows en heb na wat weekendjes klooien zo waar een leuke game met gamepads werken.

Valve is lekker bezig geweest! Ik ga zeker zo'n Steam Machine kopen. Een Linux bak met vaste specs is volgens mij indirect wel heel bevordelijk voor de globale adoptie.

Heb nu naast Windows 10 (kan niet naar 11, cpu één generatie te oud) Zorin en Cachy draaien. Ik kan veel dingen zelf oplossen, daarin is zo'n online taalmodel toch wel handig, maar loop wel tegen enkele niche dingen aan lijkt het. Korte vraagjes hier of nieuwe topic?
Lezen:)
Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Voor de volledigheid zet ik nog even dat niche ding hier neer. Ik heb Secure Boot uit, maar er is een installatie die elke keer mijn Forbidden keys (dbx) vol pompte. Ik moest die legen om Linux the kunnen starten. Of mijn nvram nu echt vol was of niet is nog even de vraag (was inderdaad heel wat bitjes), maar het kon ook een bug zijn die op te lossen is door TPM uit te zetten (blijkbaar checkt Shim niet op Secure Boot, maar wel op TPM). TPM staat nu uit (had ik aangezet voor Windows 11, maar icm met cpu voldoet niet) en Linux start nu wel op. Stuk sneller ook lijkt wel.
tldr; Geen Secure Boot, toch Shim over de zeik, TPM uitgezet, fix

[ Voor 39% gewijzigd door HuggyB op 29-11-2025 13:04 ]

• zx9r_mario
  • Laatst online: 21:37
Ik heb op een Macbook Pro 13" met 8GB ram (mid 2015) Fedora 43 Gnome workstation geïnstalleerd. Alles werkt smooth, trackpad, wifi werkt out of de box. De webcam driver was vrij eenvoudig in te stellen en blijft ook werken na iedere kernel update. Met Ubuntu/Mint en de webcam had ik juist slechtere ervaringen.
Na een paar avonden mee gewerkt te hebben bevalt Fedora best goed moet ik zeggen met wat tweaking

• desalniettemin
HuggyB schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:03:
Hey hallo, echt een tijdje geleden dat ik op de gathering heb gepost. Ik ben nu langzamerhand aan het overstappen van Windows en heb na wat weekendjes klooien zo waar een leuke game met gamepads werken.

Valve is lekker bezig geweest! Ik ga zeker zo'n Steam Machine kopen. Een Linux bak met vaste specs is volgens mij indirect wel heel bevordelijk voor de globale adoptie.

Heb nu naast Windows 10 (kan niet naar 11, cpu één generatie te oud) Zorin en Cachy draaien. Ik kan veel dingen zelf oplossen, daarin is zo'n online taalmodel toch wel handig, maar loop wel tegen enkele niche dingen aan lijkt het. Korte vraagjes hier of nieuwe topic?
Lezen:)
Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

Voor de volledigheid zet ik nog even dat niche ding hier neer. Ik heb Secure Boot uit, maar er is een installatie die elke keer mijn Forbidden keys (dbx) vol pompte. Ik moest die legen om Linux the kunnen starten. Of mijn nvram nu echt vol was of niet is nog even de vraag (was inderdaad heel wat bitjes), maar het kon ook een bug zijn die op te lossen is door TPM uit te zetten (blijkbaar checkt Shim niet op Secure Boot, maar wel op TPM). TPM staat nu uit (had ik aangezet voor Windows 11, maar icm met cpu voldoet niet) en Linux start nu wel op. Stuk sneller ook lijkt wel.
tldr; Geen Secure Boot, toch Shim over de zeik, TPM uitgezet, fix
W10 LTSC?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen Windows gezien dat alleen de oude Amerikaanse TV standaard is. Heb ik ergens een nieuwsbericht gemist waardoor ik die editie niet ken? ;)

• desalniettemin
Hero of Time schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:58:
[...]

Ik heb geen Windows gezien dat alleen de oude Amerikaanse TV standaard is. Heb ik ergens een nieuwsbericht gemist waardoor ik die editie niet ken? ;)
Oeps :'( Gecorrigeerd :+

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 19:03

neanderthaler

Are friends electric?

L0g0ff schreef op maandag 17 november 2025 @ 00:17:
[...]

Bazzite heeft sinds 43 ook surface support. Of je pakt mijn build (zie signature) wij hebben een dedicated surface build met de officiële Linux surface kernel die volgens een aantal zelfs beter, sneller en met minder energie verbruik dan Bazzite dat doet.

Dit draait op Aurora. Aurora is het non-gaming Bazzite alternatief. Beide onderdeel van Universal blue community.
Je bedoelt KompassOS? Ik heb onlangs 3 surface tablets kunnen overnemen, een 12 inch Pro 3 en twee 10 inch met Atom X7 en 4GB mem, de ‘Surface 3’. De Pro 3 draait Tiny11 probleemloos voor internetten, mkv/mp4 films, youtube etc. De versies met de Atom ook wel, maar duidelijk minder vlot. Was aan het kijken voor een linux distro die weinig beslag legt op de beperkte hardware maar er toch gelikt uitziet en dezelfde multimedia mogelijkheden kan geven als de grote broer. Had gehoopt Fyde OS te kunnen gebruiken, maar die installatie loopt iedere keer vast, ook de dedicated versie voor oudere intel hardware.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

neanderthaler schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:52:
[...]

Je bedoelt KompassOS? Ik heb onlangs 3 surface tablets kunnen overnemen, een 12 inch Pro 3 en twee 10 inch met Atom X7 en 4GB mem, de ‘Surface 3’. De Pro 3 draait Tiny11 probleemloos voor internetten, mkv/mp4 films, youtube etc. De versies met de Atom ook wel, maar duidelijk minder vlot. Was aan het kijken voor een linux distro die weinig beslag legt op de beperkte hardware maar er toch gelikt uitziet en dezelfde multimedia mogelijkheden kan geven als de grote broer. Had gehoopt Fyde OS te kunnen gebruiken, maar die installatie loopt iedere keer vast, ook de dedicated versie voor oudere intel hardware.
Yes, Die bedoel idd :)

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik ben nog steeds op Linux Mint (Cinnamon). Ik ben er nog altijd héél gelukkig. Nooit problemen. Nooit gezeik. Kost niks. Verandert nooit. Precies wat ik zoek: doodsaai.

• desalniettemin
Expresso schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:11:
Ik ben nog steeds op Linux Mint (Cinnamon). Ik ben er nog altijd héél gelukkig. Nooit problemen. Nooit gezeik. Kost niks. Verandert nooit. Precies wat ik zoek: doodsaai.
Dat heb ik dus met Debian Xfce. Ik heb wel wat dingen aangepast, zoals 2e panel verwijderd en de top naar beneden gehaald. Plus thema en icoontjes veranderd. Arc dark en Papirus dark icoontjes.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-01 15:53
desalniettemin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:06:
[...]

Dat heb ik dus met Debian Xfce. Ik heb wel wat dingen aangepast, zoals 2e panel verwijderd en de top naar beneden gehaald. Plus thema en icoontjes veranderd. Arc dark en Papirus dark icoontjes.
ik ben een verstokte Arch gebruiker, maar ivm mantelzorg heb ik bij mijn moeder een wat oudere dell insiron neergezet met Debian Xfce. Ik zal die setup niet heel veel gebruiken (nog), dus ik zocht een Distro die ik een tijdje met rust kan laten. Arch heeft zo'n beetje wekelijks onderhoud nodig.
Xfce4 op Arch en Xfce4 op Debian, vrijwel hetzelfde. Moest ff zoeken hoe ik Sudo in Debian moest configureren (ga automatisch naar de Arch wiki), net ff anders tussen de twee Distro's :)...

Xfce4 goodies geeft je Xfburn, op Arch kan je dat gewoon verwijderen. Bij Debian worden dan alle goodies meegenomen.
Tevreden verder met Debian..

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@neeroeter, als je tijdens installatie van Debian geen root wachtwoord opgeeft, wordt sudo geïnstalleerd en de eerste gebruiker wordt in die groep gezet. Makkelijker kan eigenlijk niet.

Voor xfce4-goodies, de omschrijving bij Debian zegt ook dat het een meta package is. Als je de afhankelijkheden ervan op handmatige installatie zet, kan je gewoon xfburn verwijderen zonder de rest te verliezen. Of je kiest specifiek de goodies die je wilt hebben, kan ook. :P

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:58
Al eeuwen gebruik ik een MacBook Pro uit 2012 (sinds 2012) en die voldoet in principe nog steeds (SSD, 8GB en prima batterij), maar macOS wordt al tijden niet meer ondersteund en met zelfs Google Chrome niet kunnen updaten werd het wel heel treurig (en riskant). Dus na lang uitstellen maar eens met Linux aan de slag gegaan. Ik heb Debian (heb ik wel vaker gedraaid op oude hardware), Fedora en Ubuntu geprobeerd en ik werd er maar niet heel gelukkig van. Het lijkt alsof Wayland op oudere hardware gewoon niet zo lekker werkt, en het aan de praat krijgen van een 'nachtfilter' was ook veel gedoe. Toen weer uitgekomen bij Linux Mint (LMDE) en daar ben ik nu ontzettend blij mee. Google Chrome werkt grafisch vele malen beter; ik heb nog nooit zo soepel kunnen browsen op dit ding. Met behulp van AI heb ik de boel geoptimaliseerd (TLP en macfanctld geïnstalleerd etc.) en ik ben onder de indruk van hoe stabiel en snel het allemaal werkt. Wordt niet heel warm, batterijduur is ook goed, complete boot in 23 seconden etc.
Ben alleen nog niet helemaal gelukkig met de toetsenbordconfiguratie, ik moet steeds switchen tussen meerdere taalinstellingen om alle tekens te kunnen gebruiken/vinden en ze bijv. op een letter te krijgen.

• desalniettemin
Quote: Ben alleen nog niet helemaal gelukkig met de toetsenbordconfiguratie, ik moet steeds switchen tussen meerdere taalinstellingen om alle tekens te kunnen gebruiken/vinden en ze bijv. op een letter te krijgen.

Ik weet ook niet hoe ik dat moet doen. Ik gebruik daarvoor Gucharmap/Character Map op Debian Xfce. Ik sleep dan de letter naar Text to copy en dan copy/paste ik de letter. Ik gebruik Amerikaans Engels toetsenbord en ook niet Nederlands als taal. Ik vind Amerikaans Engels makkelijker als ik iets moet opzoeken, veranderen of aanpassen.

• RobertMe
  • Laatst online: 23:06
Waarschijnlijk kun je toch gewoon de US Intl layout instellen?

Ik type zelf ook met puur US (als programmeur wel zo makkelijk im niet die dead keys te hebben met het veelvuldig gebruik van de quote tekens). Nu heb ik een maand of 2 terug mijn vader "over gezet" naar Manjaro (met KDE). Die "klaagde" op gegeven moment over het niet meer kunnen typen van "puntjes op de e". En net wat gepuzzel dan het toetsenbord op US Intl gekregen. Ging, als ik nu even terug zoek, met localectl. Die heeft een X/X11 subcommando voor de keyboard layout met 3 arguments voor layout (US), model (volgens mij normaliter generic, 104? 105? geen idee hoeveel toetsen er op full size zitten) en dan variant (ik meen dan intl). Waarbij er ook genoeg subcommandos zijn om de mogelijke / ondersteunde layouts, modellen en varianten op te zoeken. En ja, ondanks dat het subcommando naar X/X11 verwijst werkt dat ook prima met Wayland bases sessies.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:38
Ik kies altijd voor "US Intl with AltGr dead keys".
Je hebt dan het voordeel van geen dead keys (makkelijk quotes kunnen typen), maar kunt voor de "puntjes op de e" wel de dead keys gebruiken door te combineren met AltGr (rechter Alt).

ë = AltGr + Shift + ", gevolgd door e

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Eärendil schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:55:
Je hebt dan het voordeel van geen dead keys (makkelijk quotes kunnen typen), maar kunt voor de "puntjes op de e" wel de dead keys gebruiken door te combineren met AltGr (rechter Alt).

Tip van de week deze :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En ë is ook sneller te typen met altgr + r. En zo heb je nog meer tekens die je met gewone dead keys niet kan typen. En met dead keys krijg je niks als je 's zou typen, iets slikt het in.

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:58
Eärendil schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:55:

Dat werkt inderdaad al een heel stuk beter! Thanks voor deze tip.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik wilde al een hele tijd van Windows 11 af op mijn mediabox die permanent aan mijn tv hangt... Vandaag maar eens de knoop doorgehakt en Linux Mint erop geknald. Dat verliep verrassend soepel. En de meegeleverde webapps manager is ideaal voor een mediabox want nu heb ik al mijn favoriete streamingdiensten zoals Deezer, Dropout en Nebula "geïnstalleerd" als webapps. Als het heel goed bevalt misschien ook de Garuda Linux (arch based) op mijn privé laptop vervangen door Mint... We shall see. Garuda bevalt op zich ook prima, maar het is gewoon een stuk bewerkelijker dan Mint vooralsnog lijkt te zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• desalniettemin
Als Mint goed bevalt dan zou ik dat blijven gebruiken en Garuda in een VM proberen. Persoonlijk vind ik het maar niks Garuda. Ik zou dan eerder voor CachyOS of Endeavour OS kiezen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Garuda is vooral... Weird. En juist daarom vind ik het leuk. Maar mijn mediabox die heb ik om achter te relaxen, dan zit ik niet te wachten op het "gedoe" dat komt kijken bij het gebruik van een oddball Arch based distro zoals Garuda.

Sowieso is linux gewoon cool, zoals je bijvoorbeeld seamless op meerdere machines tegelijk bezig kan zijn met ssh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luEcOZGGNsqXv-z1c9ijVacIU9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMaIdHk4HxoWJyI56pZnwv9o.png?f=fotoalbum_large

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik had Windows 11 alleen nog draaien op mijn gaming laptop. (Mint op mijn NUC en mijn fileserver).

Na 1,5 jaar begon de Windows installatie steeds meer kuren te krijgen. Geluid dat geregeld vervormd begon te raken of deels wegviel. In de Windows instellingen het geluid op standaard terug gezet. Toen werkte het weer even voor het feest weer van voor af aan begon.

Toen maar de knoop doorgehakt. Windows er af. Op mijn gaming laptop draait nu ook Linux Mint. Veel games gaan prima via Steam met Proton. Maar voor sommigen is het nog even sleutelen om het draaiende te krijgen.

Maar mijn favoriete games van dit moment (LOTRO, Zaccaria Pinball, Pinball FX3 en Pinball FX draaien). Voor Zaccaria moest ik wel Proton Experimental activeren. Pinball FX werkt maar draait minder soepel dan via Windows. De rest draaien als een tierelier.

Ook mijn Nvidia kaart werkt als een tierelier. In Linux ingesteld dat deze de Nvidia standaard gebruikt in plaats van de Intel Iris.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/X5HRNt5iGzES95emeilxp6me.png

Wat mij betreft is Windows hier definitief auf wiederschnitzel.

[ Voor 7% gewijzigd door SandsOfArrakis op 31-12-2025 20:18 ]

• desalniettemin
Fastfetch ipv Neofetch. Neofetch wordt niet meer ontwikkeld en Fastfetch laat ook meer info zien.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

desalniettemin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:24:
Fastfetch ipv Neofetch. Neofetch wordt niet meer ontwikkeld en Fastfetch laat ook meer info zien.
Unable to locate package fastfetch :D

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:45
Mx. Alba schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Unable to locate package fastfetch :D
Even op google zoeken hoe het moet. In mijn ogen is dat een repo toevoegen en een apt update && apt install fastfetch

• desalniettemin

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Gelukt, uiteraard :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvGU9x_N9K2-TiGnwTPosXOGRVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZWumYw3S4eFnjoxAV47WFdCs.png?f=fotoalbum_large

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Kreeg hem niet geinstalleerd. Net als diverse andere distro’s loopt het ergens tijdens de installatie verkeerd.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

neanderthaler schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:01:
[...]

Kreeg hem niet geinstalleerd. Net als diverse andere distro’s loopt het ergens tijdens de installatie verkeerd.
Mogelijk dat je in je BIOS moet aangegeven dat secureboot ook third party certificaten moet accepteren. Of je schakelt secureboot even tijdelijk helemaal uit. Tijdens de surface ISO install wordt er via mokutil een cerificate voor de surface kernel klaargezet. Wachtwoord is: universalblue en zou na de restart automatisch getriggerd moeten worden (mits third party aanstaat)

Dat zou ook verklaren waarom je allemaal installatie issues hebt met verschillende distro's op je surface apparatuur.

Maar misschien dat je wat extra informatie kan delen, een nieuw draadje kan starten (zou ik wel met een mainstream distro doen dan ;) een github issue inschieten of op een van de vele forums of discord kanalen een berichtje posten waar je precies tegenaan loopt.

Of je stuurt me een dm.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

L0g0ff schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Mogelijk dat je in je BIOS moet aangegeven dat secureboot ook third party certificaten moet accepteren. Of je schakelt secureboot even tijdelijk helemaal uit. Tijdens de surface ISO install wordt er via mokutil een cerificate voor de surface kernel klaargezet. Wachtwoord is: universalblue en zou na de restart automatisch getriggerd moeten worden (mits third party aanstaat)

Dat zou ook verklaren waarom je allemaal installatie issues hebt met verschillende distro's op je surface apparatuur.

Maar misschien dat je wat extra informatie kan delen, een nieuw draadje kan starten (zou ik wel met een mainstream distro doen dan ;) een github issue inschieten of op een van de vele forums of discord kanalen een berichtje posten waar je precies tegenaan loopt.

Of je stuurt me een dm.
Had in een helder moment gewoon een foto van de foutmelding gemaakt 😂

Heb je deze per DM gestuurd.

Even algemene linux vraag; ik ben erg gecharmeerd van de windows 11 verkenner, vooral de mogelijkheid om tabs te gebruiken en naast elkaar open te hebben staan als ware het een webbrowser. Is er voor linux (mint/cinnamon) een vergelijkbare file explorer?

• Miki
  • Laatst online: 22:42
neanderthaler schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Even algemene linux vraag; ik ben erg gecharmeerd van de windows 11 verkenner, vooral de mogelijkheid om tabs te gebruiken en naast elkaar open te hebben staan als ware het een webbrowser. Is er voor linux (mint/cinnamon) een vergelijkbare file explorer?
De standaard file explorer Nemo heeft een Split view functie (F3) en ook is er de mogelijkheid om tabs te gebruiken (ctrl + T). Kun je daar niet mee uit de voeten?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meerdere filemanagers hebben gewoon tabs. Dolphin van KDE, PCManFM die bij LXDE/LXQt zit, volgens mij zelfs Thunar van Xfce. Lijkt mij daarom vreemd als Nemo van Cinnamon dat niet zou hebben.

• Jolijter
Volgens mij is het inderdaad zoiets dat de meeste standaard Linux file explorers hadden lang voordat Windows het ook in Verkenner stopte.

• cazzie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:34
Mijn AM5 desktop heeft een dual boot met als default Fedora Gnome,
een minisforum UM690 heeft Linux Mint Debian onder de motorkap,
daarnaast nog een macbook over gezet naar LMDE en ik grote blij.

Een kennis van mij een macbook pro uit 2015 en ze merkte aan het
beesie dat het kuren begon te krijgen dus in overleg met haar LMDE
op gezet en ze is meer dan tevreden hoe haar laptop nu werkt.

Ik kan LMDE zeker aanbevelen, de desktop is simpel en basic en
je kan weer jaren genieten van je hardware.

control alt oeps deleted

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier ook een desktop computer van mijn schoonmoeder vervangen voor één met Linux Mint. Het ziet er iets oubolliger uit dan Ubuntu en Zorin vind ik, maar dat is juist wat ik wil voor haar.

Oude computer had Windows 10 en was echt super traag (10+ jaar oud, en was toen al een budget model). Linux Mint via USB stick was ook niet denderend, dus voor haar toch maar tweedehands een 5 jaar oud office computertje aangeschaft die niet meer geschikt was voor Windows 11 en er Mint opgezet (die cpu was op userbenchmark al 5x zo snel). Wel zo duurzaam :) Loopt echt als een trein, en zij had het zo door als digibeet.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

neanderthaler schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Als je uit de Norton Commander tijd bent moet je MC eens proberen, sowieso een van de beste file explorers voor Linux.

Alle proemn in n drek

• desalniettemin
@Bierkameel I use Debian too, BTW 8)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dist-upgrade naar de kersverse Mint 22.3 gedaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqolSS3h7Mpxcdijf2_m61GJbGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6il5lI5e3ni0cgOS5QGBZv2X.png?f=fotoalbum_large

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Mx. Alba schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:06:
Dist-upgrade naar de kersverse Mint 22.3 gedaan...

[Afbeelding]
Zit mint default nog steeds niet op wayland maar op x11?

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

L0g0ff schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Yep...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

[...]

Cinnamon had experimentele ondersteuning voor Wayland. Net de 9to5linux artikel gelezen waar naar wordt gelinkt vanuit het meuktracker artikel over versie 6.6, maar geen woord over Wayland. Denk dat het dus nog steeds experimenteel is.

Best vreemd eigenlijk, want Cinnamon krijgt vaker releases dan Xfce. Bij Xfce weet ik dat het wat traag gaat, maar heeft men met versie 4.20 die december 2024 (dus ruim een jaar geleden) uit kwam experimentele ondersteuning voor Wayland. Ik verwacht dat het met de volgende versie, 4.22, niet meer als experimenteel zal staan.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Daarom gebruik ik nu al een paar maand KDE, ik vond het altijd erg lelijk en was meer een Gnome gebruiker maar na wat tweaken heb ik het zoals ik het wil en op de een of andere manier lijkt tekst op KDE toch echt wat scherper, hij gaat sowieso beter om met scaling van mijn laptopscherm.

Alle proemn in n drek

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier een gloednieuwe laptop van mijn schoonvader. Nooit gebruikt. Intel 150U, 32GB, 1TB. Hij wil er Linux op, en heeft mij gevraagd om dat de regelen. Hij hoorde van een collega dat hij ook Linux draait op de computer, en met de dingen die hij hoort uit de VS wil hij ook Linux draaien.

Nu heb ik zelf ook een vrij recente laptop en hier heb ik de meest recente Ubuntu (niet LTS) op draaien. De hoofdreden was eigenlijk hardware support. Zorin OS en Mint gaven (out-of-the-box) diverse problemen op dit gebied, alsmede de laatste LTS van Ubuntu. Daarom denk ik nu ook meer aan de laatste versie van Ubuntu, al denk ik ergens dat Zorin OS misschien een betere fit zou zijn voor iemand die altijd Windows gewend is geweest en geen IT achtergrond heeft. Met Ubuntu en regulier GNOME kan ik hem daarentegen wel iets makkelijker/sneller helpen.

Lastiger is dat ik in het geval dat hij heimwee krijgt naar Windows, ik de schone Windows 11 installatie waarmee de laptop komt terug kan zetten. Hoe zouden jullie dit aanvliegen?

- Maak ik een clone van de schijf met een tooltje, en zet er dan Linux op? Krijg ik dan mogelijk problemen met TPM of Bitlockker? Of,
- Zet ik er geen gewoon Linux op, en als het niet bevalt download ik Windows 11 en installeer ik het. Pakt hij dan de licentie van een chip op het moederbord ofzo?

Ik vind echt nergens op de behuizing, doos, of documentatie over welke versie van Windows 11 dit gaat en welke licentiecode erbij hoort. Ik heb ook geen zin om in te loggen met mijn eigen Microsoft account tijdens installatie (met verplichte internetconnectie om verder te gaan)... want dan is het apparaat gelijk gekoppeld aan mijn account en gaat hij synchroniseren. Ik zie de bui alweer hangen. Blij dat ik tegenwoordig die ellende niet meer heb op Linux.

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:53
Bartjuh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:51:

- Maak ik een clone van de schijf met een tooltje, en zet er dan Linux op? Krijg ik dan mogelijk problemen met TPM of Bitlockker? Of,
- Zet ik er geen gewoon Linux op, en als het niet bevalt download ik Windows 11 en installeer ik het. Pakt hij dan de licentie van een chip op het moederbord ofzo?
De Windows key zit in je bios ingebakken, dus gewoon Linux installeren.
Bevalt het niet, Windhoos usb stick en klaar.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Andre_J schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:55:
[...]
De Windows key zit in je bios ingebakken, dus gewoon Linux installeren.
Bevalt het niet, Windhoos usb stick en klaar.
Bedankt (y) Weet ik genoeg, ga ik dat doen :)

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:38
offtopic:
En als je terug moet naar Windows kan je deze proberen: https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder
Kan krijg je een veel cleanere Windows, o.a. zonder Copilot en Microsoft-account

[ Voor 5% gewijzigd door Eärendil op 12-01-2026 21:57 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Inderdaad nog steeds default x11 maar ik zie het probleem niet zo... Het werkt toch? :) In 22.3 zijn er overigens wel alweer verbeteringen van Cinnamon voor Wayland als ik de release notes mag geloven.

• RobertMe
Mx. Alba schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:09:
[...]

Inderdaad nog steeds default x11 maar ik zie het probleem niet zo... Het werkt toch? :) In 22.3 zijn er overigens wel alweer verbeteringen van Cinnamon voor Wayland als ik de release notes mag geloven.
Het werkt, afhankelijk van de hardware?

Xorg doet volgens mij geen verschillende DPI over schermen. Leuk dus met een 13" 2240x1400 laptopscherm (doe maar 125% om leesbaar te zijn, anderen willen wellicht nog hoger) en een 24" 4K scherm (doe maar gewoon 100% want dat is zowel in formaat en resolutie gelijk aan 2x2 15" FHD laptop).

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RobertMe schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:39:
Het werkt, afhankelijk van de hardware?

Xorg doet volgens mij geen verschillende DPI over schermen. Leuk dus met een 13" 2240x1400 laptopscherm (doe maar 125% om leesbaar te zijn, anderen willen wellicht nog hoger) en een 24" 4K scherm (doe maar gewoon 100% want dat is zowel in formaat en resolutie gelijk aan 2x2 15" FHD laptop).
Dat is niet mijn use case... Mijn Mint machine hangt permanent aan mijn 65" 4K tv die op 200% staat en dat werkt perfect. Op mijn laptop waarmee ik wel regelmatig met verschillende formaten schermen werk draait Garuda Linux met KDE Plasma op Wayland.

• RobertMe
Mx. Alba schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Dat is niet mijn use case...
Maar dat stel ik ook nergens...

Je maakt een algemene opmerking over Mint. En onder Mint zullen er ook vast wel gebruikers zijn waarbij Wayland wel een voordeel zou zijn. Jouw N=1 ervaring spreekt dus niet voor de N=duizenden/miljoenem die Mint gebruiken. En in die daadwerkelijke N=... zullen er vast zijn waarbij Wayland wel voordelen heeft zoals in de use case die ik beschrijf. En ja, dat is mijn N=1 ervaring, maar zo uitzonderlijk is een mix aan schermen ook niet. Nirt zo veelvoorkomend als uberhaupt maar 1 scherm, maar de use case is er wel en Wayland geeft over het algemeen 0 nadelen en wel voordelen.

En je haalt zelfs zelf aan dat je ook een andere distro, met Wayland, gebruikt, waarom houd je daar dan niet ook vast aan X11? Wellicht omdat het stiekem toch wel voordelen heeft? ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RobertMe schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Maar dat stel ik ook nergens...

Je maakt een algemene opmerking over Mint. En onder Mint zullen er ook vast wel gebruikers zijn waarbij Wayland wel een voordeel zou zijn. Jouw N=1 ervaring spreekt dus niet voor de N=duizenden/miljoenem die Mint gebruiken. En in die daadwerkelijke N=... zullen er vast zijn waarbij Wayland wel voordelen heeft zoals in de use case die ik beschrijf. En ja, dat is mijn N=1 ervaring, maar zo uitzonderlijk is een mix aan schermen ook niet. Nirt zo veelvoorkomend als uberhaupt maar 1 scherm, maar de use case is er wel en Wayland geeft over het algemeen 0 nadelen en wel voordelen.

En je haalt zelfs zelf aan dat je ook een andere distro, met Wayland, gebruikt, waarom houd je daar dan niet ook vast aan X11? Wellicht omdat het stiekem toch wel voordelen heeft? ;)
Nee dat was puur toeval... Garuda komt standaard met KDE Plasma / Wayland... En Mint Cinnamon standaard met X11. Geen bewuste keuze maar toevallig wel de juiste keuzes voor de verschillende use cases.

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat X11 aan het verdwijnen vanuit nostalgie (in 1996 begonnen met Debian en Solaris) maar aan de andere kant is het misschien na 30 jaar ook wel tijd voor een nieuw systeem :D

• desalniettemin
Bierkameel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:36:
Daarom gebruik ik nu al een paar maand KDE, ik vond het altijd erg lelijk en was meer een Gnome gebruiker maar na wat tweaken heb ik het zoals ik het wil en op de een of andere manier lijkt tekst op KDE toch echt wat scherper, hij gaat sowieso beter om met scaling van mijn laptopscherm.
Ik gebruik Lexend font, wat een scherper font is dan Noto Sans wat KDE gebruikt. Of bedoel je tekst op websites?

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Miki schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:58:
[...]

De standaard file explorer Nemo heeft een Split view functie (F3) en ook is er de mogelijkheid om tabs te gebruiken (ctrl + T). Kun je daar niet mee uit de voeten?
Ik zal eens kijken. Het is niet zo zeer dat ik iets nodig heb, maar ik vind de windows verkenner (met de mogelijkheid tot tabs) toch wel de file manager die het best aanvoelt. Zal ook wel met gewenning te maken hebben.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:55
offtopic:
Nevermind, ik reageerde op iets heel ouds, ik zit te slapen...

[ Voor 82% gewijzigd door FireDrunk op 13-01-2026 18:37 ]

Even niets...

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb hier een gloednieuwe laptop van mijn schoonvader. Nooit gebruikt. Intel 150U, 32GB, 1TB. Hij wil er Linux op, en heeft mij gevraagd om dat de regelen. Hij hoorde van een collega dat hij ook Linux draait op de computer, en met de dingen die hij hoort uit de VS wil hij ook Linux draaien.
Klinkt als een eerste generatie Intel Core Ultra. Die is net na Ubuntu 24.04 LTS uitgekomen dacht ik. Snelle check leert dat de CPU in Q1'24 werd uitgebracht. Ubuntu 24 gebruikt kernel 6.8, dat is een stable kernel, geen longterm. Kan geen definitieve info vinden, maar denk dat processor net iets te nieuw is ervoor. Maar zou kunnen dat latere point releases dit wel doen.
Nu heb ik zelf ook een vrij recente laptop en hier heb ik de meest recente Ubuntu (niet LTS) op draaien. De hoofdreden was eigenlijk hardware support. Zorin OS en Mint gaven (out-of-the-box) diverse problemen op dit gebied, alsmede de laatste LTS van Ubuntu. Daarom denk ik nu ook meer aan de laatste versie van Ubuntu, al denk ik ergens dat Zorin OS misschien een betere fit zou zijn voor iemand die altijd Windows gewend is geweest en geen IT achtergrond heeft. Met Ubuntu en regulier GNOME kan ik hem daarentegen wel iets makkelijker/sneller helpen.

Lastiger is dat ik in het geval dat hij heimwee krijgt naar Windows, ik de schone Windows 11 installatie waarmee de laptop komt terug kan zetten. Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Ik zou een desktop omgeving aan 'm geven waar hij zich prettig bij voelt. Je kan 'm laten werken op jouw systeem met Gnome om te kijken of dat bevalt, maar het is zo enorm anders dan Windows, dat je wellicht beter een van de vele andere DE's kan pakken die meer een klassiekere omgeving geeft. KDE, Xfce, Cinnamon, Mate, LXDE/Qt, allemaal wat meer traditioneel in vergelijking. Ben je bang dat je zelf niet zo snel kan helpen met waar een bepaalde optie zit?

Ik vind echt nergens op de behuizing, doos, of documentatie over welke versie van Windows 11 dit gaat en welke licentiecode erbij hoort. Ik heb ook geen zin om in te loggen met mijn eigen Microsoft account tijdens installatie (met verplichte internetconnectie om verder te gaan)... want dan is het apparaat gelijk gekoppeld aan mijn account en gaat hij synchroniseren. Ik zie de bui alweer hangen. Blij dat ik tegenwoordig die ellende niet meer heb op Linux.
Nou zijn er omwegen om niet gelijk met een MS account in te moeten loggen, maar licentie is vaak al vooraf aan de hardware gekoppeld. Later alsnog terug naar Windows zou geen issue moeten zijn voor activatie. Maar gezien de richting en merkbaar lagere kwaliteit van Windows moet dat toch wel een uitzonderlijke situatie geven om dat te doen. Bitlocker is een encryptietechniek van Windows en gebruikt TPM om de sleutel in op te slaan, naast de herstelsleutels die je buiten het systeem bewaard. Dit gaat niet zomaar stuk en is niet gebonden aan een enkele installatie.

Zou je problemen krijgen met TPM puur en alleen omdat er een ander OS gebruikt wordt, dan heeft TPM imo geen bestaansrecht. Linux kan er namelijk ook prima gebruik van maken om LUKS (Linux disk encryptie) mee te beveiligen.

Je hebt iig een verstandige vader, inzien dat je weer eigenaar wordt van je hardware en data. d:)b

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Hero of Time schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:41:
[...]

Klinkt als een eerste generatie Intel Core Ultra. Die is net na Ubuntu 24.04 LTS uitgekomen dacht ik. Snelle check leert dat de CPU in Q1'24 werd uitgebracht. Ubuntu 24 gebruikt kernel 6.8, dat is een stable kernel, geen longterm. Kan geen definitieve info vinden, maar denk dat processor net iets te nieuw is ervoor. Maar zou kunnen dat latere point releases dit wel doen.
Ik had problemen met de originele Mint 22.1 die met de 6.8 kernel kwam met mijn NUC met 12e gen i7 CPU. Bij het afsluiten van het systeem bleef hij gewoon ongeveer 2 minuten hangen. Om vervolgens alsnog af te sluiten.

Dit heb ik toen verhelpen door in Mint de kernel naar de 6.14 serie te upgraden. Sindsdien sluit hij keurig in ongeveer 5 seconden af.

De nieuwe Mint wordt sowieso met 6.14 geleverd. Want mijn gaming laptop begon met Mint 22.2 en die had meteen 6.14.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hero of Time schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:41:
[...]
Ik heb de laatste versie, Ubuntu 25.10, geïnstalleerd. Alles werkt perfect :)

Ook bijvoorbeeld GPU hardwareversnelling in Firefox (bijv. earth.google.com). Op mijn recente AMD laptop werkt dat traag in Firefox, maar prima op Brave :? Voor die paar keer dat ik het nodig heb gebruik ik Brave (o.a. de Ikea 3D planner).
[...]
Ik zou een desktop omgeving aan 'm geven waar hij zich prettig bij voelt. Je kan 'm laten werken op jouw systeem met Gnome om te kijken of dat bevalt, maar het is zo enorm anders dan Windows, dat je wellicht beter een van de vele andere DE's kan pakken die meer een klassiekere omgeving geeft. KDE, Xfce, Cinnamon, Mate, LXDE/Qt, allemaal wat meer traditioneel in vergelijking. Ben je bang dat je zelf niet zo snel kan helpen met waar een bepaalde optie zit?
GNOME is een beetje een gokje of het hem gaat bevallen. Ik vind GNOME wat meer "polished" en hij is daar misschien wat gevoeliger voor. Ik heb er zelf ook een voorkeur voor, maar heb bijvoorbeeld Cinnamon (Linux Mint) voor mijn schoonmoeder geïnstalleerd (ook iets oudere computer).

Ik zal de opties bij andere DEs ook wel vinden, maar bij GNOME kan ik dat meer op muscle memory :)
[...]
Je hebt iig een verstandige vader, inzien dat je weer eigenaar wordt van je hardware en data. d:)b
Haha, het is mijn schoonvader, maar mijn eigen vader is wat lastiger om op Linux te krijgen omdat hij Photoshop gebruikt. Ik had hem Photopea aangeraden als alternatief, maar daar mist hij dan weer functies en met grote bestanden werkt dat minder lekker dan lokaal.

Desalniettemin merk ik dat de beginnersvriendelijke distros best geschikt zijn voor grote groepen mensen. Misschien wel juist voor de mensen die de computer slechts gebruiken voor een mailtje, browsen, tekst documentje, foto's en filmpjes bekijken, en af en toe iets printen. Ik durf inmiddels zelfs te zeggen dat zoiets als Linux Mint makkelijker is om te gebruiken dan Windows 11. In Windows wordt je doodgegooid met accounts, 365 subscriptions, CoPilot, OneDrive, onverklaarbare vertragingen, en updates die gaan draaien als je er geen zin in hebt. Ik heb menigeen zien frustreren aan die zaken.

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Bartjuh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:42:
Desalniettemin merk ik dat de beginnersvriendelijke distros best geschikt zijn voor grote groepen mensen. Misschien wel juist voor de mensen die de computer slechts gebruiken voor een mailtje, browsen, tekst documentje, foto's en filmpjes bekijken, en af en toe iets printen. Ik durf inmiddels zelfs te zeggen dat zoiets als Linux Mint makkelijker is om te gebruiken dan Windows 11. In Windows wordt je doodgegooid met accounts, 365 subscriptions, CoPilot, OneDrive, onverklaarbare vertragingen, en updates die gaan draaien als je er geen zin in hebt. Ik heb menigeen zien frustreren aan die zaken.
Dit komt denk ik omdat Linux Mint (en andere distros) zich veel meer gedragen als Windows voordat al die meuk die je noemde erbij kwamen.

Tot en met Windows 7 was ik ook een trouwe Windows aanhanger (vanaf Windows 3.11). Windows 8 werd al minder. 10 ging nog wel. Maar 11 was ik niet echt happy meer mee.

Mint zit niet in de weg. Het werkte hier grotendeels direct, op een paar kleine issues na. Die door een kernel update of een fatsoenlijke driver op te lossen waren. Het eerste heb ik hier net over gepost.

De driver was voor mijn Canon laser printer. Mint herkende hem als een HP printer. En dat wilde niet printen. Canon heeft zelf de correcte driver op hun website staan. Die gedownload en geinstalleerd en gaan met die banaan.

Maar Mint gedraagt zich niet als Windows 11. Die je alles door de strot drukt. En je het idee geeft dat Microsoft de eigenaar is van jouw computer. En niet jij. Nog afgezien van de spyware en AI meuk die MS op je loslaat.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor wat betreft Gnome vs KDE... Ik gebruik al sinds 1996 af en aan Linux, begonnen met Debian, daarna een hele tijd Ubuntu (toen dat nog een Debian based distro was en geen universum op zichzelf). Door de jaren heen regelmatig andere distro's geprobeerd en ook regelmatig KDE geprobeerd maar dat vond ik toch altijd "meh" vergeleken bij Gnome. Maar de laatste jaren begrijp ik de richting die Gnome is op gegaan niet meer dus besloot ik eens KDE Plasma te proberen in de vorm van Garuda Linux en dat beviel prima. Ik ben nu heel blij met mijn ene machine met Garuda Linux / Wayland / KDE Plasma en de andere met Linux Mint / X11 / Cinnamon.

• Telin
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:04
Blijkbaar ben ik (ook) gevoelig voor de hype en een klein weekje PikaOS KDE geprobeerd.
Was niet echt een succes te noemen. Van het eerste moment problemen met verschillende programma's.

De disconnect tussen apt/pikman in de terminal en de Pika softwaremanager (wat volgens mij gewoon Discover is) irriteerde mij ook. Wat ik via Discover had geïnstalleerd was vervolgens volgens apt/pikman in de terminal niet geïnstalleerd en andersom :?

Zit ook nog kleine dingetjes in zoals Pika software updater heeft exact dezelfde icoon in de systeembalk als Discover. Als beide dus updates vinden heb je twee dezelfde icoontjes naast elkaar staan.

Wat mijn echter nog het meeste op afknapte is stabiliteit.
Ik was het even zat om oplossingen te vinden voor mij (groeiende) lijst met issues dus ik dacht ik ga even lekker gamen, dat zou toch het hele ding van PikaOS moeten zijn... Ik speel nog steeds regelmatig LOTRO met mijn partner. Ondertussen heb ik 850+ uur speeltijd erop zitten in LOTRO onder Linux zonder enige problemen. Met PikaOS 2 crashes in iets minder dan een uur. (Mijn partner die op Linux Mint zit had de hele avond nergens last van).

Dan maar een beetje Where Winds Meet en Tainted Grail gespeeld om te kijken hoe de performance is op PikaOS. Met Mangohud verschillende data gelogd en games draaien prima maar qua performance op zijn best slechts 4% beter en vaak minder dan dat.

Dus twee avonden geleden ging ik zitten om de issues op te lossen en zat naar het lijstje met issues te kijken. En toen dacht ik eigenlijk waarom!?

Ik kan nu uren/dagen/weken spenderen en het proberen alle issues op te lossen en als dat lukt ben ik net zover als dat ik nu ben met mijn huidige distro want qua performance maakt het blijkbaar echt geen bal verschil.

Dus clonezilla aan geslingerd en mijn Debian 13 image weer terug gezet.

• desalniettemin
Good old reliable Debian. Perfect voor een niet gamer zoals ik:

https://i.ibb.co/m5FwLBB1/Screenshot-2026-01-14-08-18-18.png

• Jolijter
Mx. Alba schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:54:
Voor wat betreft Gnome vs KDE... Ik gebruik al sinds 1996 af en aan Linux, begonnen met Debian, daarna een hele tijd Ubuntu (toen dat nog een Debian based distro was en geen universum op zichzelf). Door de jaren heen regelmatig andere distro's geprobeerd en ook regelmatig KDE geprobeerd maar dat vond ik toch altijd "meh" vergeleken bij Gnome. Maar de laatste jaren begrijp ik de richting die Gnome is op gegaan niet meer dus besloot ik eens KDE Plasma te proberen in de vorm van Garuda Linux en dat beviel prima. Ik ben nu heel blij met mijn ene machine met Garuda Linux / Wayland / KDE Plasma en de andere met Linux Mint / X11 / Cinnamon.
Gnome maakt controversiële keuzes. Een van de laatste waar ik over las was de mogelijkheid om de middelmuisknop als plakken te gebruiken weg te halen. Ik zal het niet missen en gebruik Gnome nog met veel plezier.

• desalniettemin
Ik gebruik midden klik nooit. En Gnome ook niet. Zal ook wel weer een extensie voor komen denk ik.

• Falco

Probeer eens een van de atomic Fedora desktops, gebruik zelf (en bij mijn vader van 79) Fedora Silverblue en het is echt geweldig stabiel. Paar flatpaks erbij en je hebt een super stabiel systeem met fallback mocht er eens iets misgegaan.

https://fedoraproject.org/nl/atomic-desktops/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bartjuh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb de laatste versie, Ubuntu 25.10, geïnstalleerd. Alles werkt perfect :)
Precies, en die gebruikt dus een nieuwere kernel waar je dat probleem niet hebt, want CPU volledig ondersteund. Als je echt op LTS wilt blijven, zou je kunnen kijken naar de HWE kernel. In sommige gevallen krijg je die spontaan doorgedrukt zonder vraag, maar voor een desktop kan dat wel fijn zijn als je daardoor betere ondersteuning hebt van je hardware.
Ook bijvoorbeeld GPU hardwareversnelling in Firefox (bijv. earth.google.com). Op mijn recente AMD laptop werkt dat traag in Firefox, maar prima op Brave :? Voor die paar keer dat ik het nodig heb gebruik ik Brave (o.a. de Ikea 3D planner).
Heb net in een private venster van Firefox naar earth.google.com gegaan en dat ging erg vloeiend. Heb een Ryzen 7700X en RX 7900XTX. Als er een probleem zou zijn met hardware versnelling, zou de krachtpatser van een videokaart geen verschil moeten maken. Hooguit dat m'n processor een grotere snelheidsmonster is, maar dat betwijfel ik. :P
[...]

GNOME is een beetje een gokje of het hem gaat bevallen. Ik vind GNOME wat meer "polished" en hij is daar misschien wat gevoeliger voor. Ik heb er zelf ook een voorkeur voor, maar heb bijvoorbeeld Cinnamon (Linux Mint) voor mijn schoonmoeder geïnstalleerd (ook iets oudere computer).

Ik zal de opties bij andere DEs ook wel vinden, maar bij GNOME kan ik dat meer op muscle memory :)
Ik ben van Xfce overgestapt naar KDE Plasma. Beide bestaan al heel lang en dat is niet zomaar. Nou is Xfce wel echt wat meer basis dan Gnome en KDE, er is lang niet zoveel applicaties specifiek hiervoor. Maar Gnome applicaties passen an sich prima omdat Xfce de GTK toolkit gebruikt. Al is het met Gnome veel meer libadwaita tegenwoordig.
[...]

Haha, het is mijn schoonvader, maar mijn eigen vader is wat lastiger om op Linux te krijgen omdat hij Photoshop gebruikt. Ik had hem Photopea aangeraden als alternatief, maar daar mist hij dan weer functies en met grote bestanden werkt dat minder lekker dan lokaal.
Vader, schoonvader, afhankelijk van hoe goed je 't kan vinden met beide is het om het even. :P Photoshop is helaas wel eentje waar je echt gefrustreerd met Adobe moet zijn om er vanaf te stappen en daardoor tijd en moeite wilt steken in een alternatief, zelfs als niet alle functies die je gebruikt bestaan. Ik weet niet wat je vader specifiek met Photoshop doet, maar Krita is naast het standaard 'antwoord' Gimp er ook nog.
Updates is echt vreselijk op Windows. Staat eerst op de achtergrond een tijd te draaien, om daarna nog eens 10 minuten of meer bezig te zijn met de herstart om deze af te ronden. En waarom? Het principe is sinds de eerste Windows updates niet verandert: bestanden vervangen en waar nodig nieuwe dll's registreren.
SandsOfArrakis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:51:
De driver was voor mijn Canon laser printer. Mint herkende hem als een HP printer. En dat wilde niet printen. Canon heeft zelf de correcte driver op hun website staan. Die gedownload en geinstalleerd en gaan met die banaan.
Dat is wel bizar eigenlijk. Gelukkig is het best makkelijk om een andere PPD te selecteren voor je printer. Afhankelijk van welke printer je hebt hoef je niet eens naar de site van de fabrikant. CUPS gaat in de toekomst printer-specifieke PPDs/drivers ook niet meer toestaan. Bij MS zie je eenzelfde beweging, misschien zijn die twee gerelateerd. Maar het is iig een goede vooruitgang.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Telin schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:30:
De disconnect tussen apt/pikman in de terminal en de Pika softwaremanager (wat volgens mij gewoon Discover is) irriteerde mij ook. Wat ik via Discover had geïnstalleerd was vervolgens volgens apt/pikman in de terminal niet geïnstalleerd en andersom :?
Dat zou kunnen komen door de package backends die gebruikt worden. KDE Discover gebruikt voor native package management PackageKit dacht ik, maar als PikaOS hier geen ondersteuning voor bied of het is niet geïnstalleerd, kan dat er voor zorgen dat je niet de native zaken ziet. En als dependency heeft Discover ook dingen voor Flatpak, wat afhankelijk van de keuzes een harde depend is of meer een recommend. Dan installeer je iets via Discover en heb je de Flatpak te pakken. Die ga je dan niet in met de native package manager zien, want andere backend/formaat.
Zit ook nog kleine dingetjes in zoals Pika software updater heeft exact dezelfde icoon in de systeembalk als Discover. Als beide dus updates vinden heb je twee dezelfde icoontjes naast elkaar staan.
Die icoontjes zou nog wel eens met symbolic icons te maken kunnen hebben. Wordt er naar een algemene naam verwezen en krijgen ze hetzelfde icoontje. Kan fijn zijn zodat er tenminste een icoontje is ipv blanko/'no-icon' placeholder. Maar kan dus ook dit soort overlap geven.
Jolijter schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Gnome maakt controversiële keuzes. Een van de laatste waar ik over las was de mogelijkheid om de middelmuisknop als plakken te gebruiken weg te halen. Ik zal het niet missen en gebruik Gnome nog met veel plezier.
Wat ik las, is dat het optioneel blijft om het toch te kunnen blijven gebruiken, maar zal het standaard uit staan. Ik gebruik het regelmatig, stukje tekst selecteren en met de middelste muis plakken. Super handig, want je hebt hierdoor de mogelijkheid om twee dingen te plakken. Bijvoorbeeld een URL en de titel of een plaatje en bijbehorende tekst. Scheelt heen en weer wisselen, selecteren, ctrl+c en weer apart plakken.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hero of Time schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:19:
[...]
Heb net in een private venster van Firefox naar earth.google.com gegaan en dat ging erg vloeiend. Heb een Ryzen 7700X en RX 7900XTX. Als er een probleem zou zijn met hardware versnelling, zou de krachtpatser van een videokaart geen verschil moeten maken. Hooguit dat m'n processor een grotere snelheidsmonster is, maar dat betwijfel ik. :P
Huh, dit is echt té raar, maar in een private window van Firefox werkt het inderdaad perfect 8)7

Ook in een gewoon venster nu. Dacht al, dit is té raar. Blijkbaar heeft een zeer recente software update dit gefixt *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 14-01-2026 20:40 ]

• desalniettemin
@Hero of Time Vroeger werden Windows updates eerst getest voordat ze werden vrijgegeven, maar Microslop heeft het team dat dat deed ontslagen of grotendeels, dat weet ik niet meer precies en sindsdien is het een grote puinhoop met de updates. Plus het feit dat Windows helemaal niet meer zo belangrijk voor Microslop is. Dat is Office en de Cloud en nu natuurlijk AI. Copilot zit bijna overal verwerkt in Windows. Binnenkort ook in explorer. Het wordt helemaal agentic.
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.