Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Probleem met updaten Ubuntu Server 18.04LTS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-04 21:54
Hallo

Gisteren probeerde ik mijn Ubuntu Server 18.04 LTS te upgraden maar kreeg te maken met enkele foutmeldingen.
Na het uitvoeren van "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" kreeg ik deze melding:
Job for systemd-networkd.service failed because a timeout was exceeded.
See "systemctl status systemd-networkd.service" and "journalctl -xe" for details.
De progress stond op 15%.
Na lang wachten heb ik uiteindelijk een restart uitgevoerd en opnieuw proberen upgraden. Toen kreeg ik deze melding:
E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock-frontend - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), is another process using it?
Het systeem stelde voor om "sudo dpkg --configure -a" uit te voeren wat ik ook heb gedaan. Na terug even wachten leek het probleem opgelost.
Opnieuw "sudo apt update" en "sudo apt upgrade" gedaan en nu lukte wel alles.

Wat kan de oorzaak geweest zijn en wat is er eigenlijk gebeurd? Is mijn systeem nu beschadigd?

EDIT: wanneer ik "ps -aux" doe dan zie ik volgend proces:
/usr/bin/python3 /usr/share/unattended-upgrades/unattended-upgrade-shutdown --wait-for-signal
Wat moet ik doen om dit op te lossen?

Bedankt!

[Voor 9% gewijzigd door Tomovich op 11-06-2020 09:34]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 18:03

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Was dit een upgrade van 18.04 naar 20.04 of gewoon de normale updates installeren? Er lijkt nu dus niets meer mis te zijn?

Voor het laatste stukje, je vraag over het unattended-upgrade proces, dat is normaal. Kijk maar naar de package omschrijving ervan en in /etc/apt/apt.conf.d/50-unattended-upgrades. Het draait bij jou waarschijnlijk om security updates automatisch te installeren. En als het andere zaken moet doen bij het afsluiten (of herstarten), dan gaat het meer doen afhankelijk van de configuratie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Na de eerste melding had je "journalctl -xe" moeten doen om te zien wat er mis ging. Dat kan alsnog als het niet te lang geleden is.

Direct na het booten worden er automatische updates uitgevoerd (unattended-upgrades), en kun je niet tegelijkertijd apt-get upgrade draaien. Vandaar de melding "Unable to acquire the dpkg frontend lock". Terwijl je dingen uitzocht en sudo dpkg --configure -a draaide, waren de automatische updates voltooid, en daarom kreeg je die melding later niet weer.

Het lijkt erop dat unattended-upgrades nog wat wil installeren op het moment dat je de computer afsluit. Dat is het proces "unattended-upgrade-shutdown --wait-for-signal". Na een reboot gaat dat proces weg.

Ik verwacht niet dat je systeem is beschadigd.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 30-04 21:54
Excuses voor het late antwoord maar dit weekend kon ik geen tijd vrijmaken.

Was geen upgrade van 18.04 naar 20.04 maar de gewone updates binnen 18.04. Het is niet zo dat ik de ganse tijd die server in de gaten hou maar voorlopig merk ik niets op. Het is onderliggend dat ik dacht dat er misschien problemen aan het opborrelen waren.

Het feit dat ik sudo dpkg --configure -a uitgevoerd heb, heeft het probleem dan niet opgelost? Maar heeft ook geen probleem veroorzaakt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 18:03

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Omdat het geen versie upgrade was, maar de gewone updates, corrigeer ik de titel even en verander 'upgrade' naar 'update' om verwarring te voorkomen.

Er is blijkbaar bij een van de updates een herstart van een service nodig geweest en dat duurde te lang. Dat die service, of unit eigenlijk, systemd-networkd.service was, is wel een beetje gek. Nadat je het systeem een herstart hebt gegeven heeft het mogelijk nog wat op de achtergrond proberen te corrigeren, zoals hierboven door @GlowMouse is aangegeven. Als je geen uitvoer kreeg van de 'sudo dpkg --configure -a' dan is alles op de achtergrond afgerond. Kreeg je wel wat, dan is voor wat er nog niet was afgerond voor configuratie alsnog de laatste stappen doorlopen en was de staat weer 'schoon'.

Het is iets wat kan gebeuren, maar gebruikelijk is het niet. Gelukkig komt het zelden voor en is een 'dpkg --configure -a' vaak voldoende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True