[ervaringen] Het grote Opera Internet Suite topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Mede-auteurs:
  • GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:03

GeekK

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:35

EricJH

Anoniem: 231912

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Zopay0RxxHy5HG8Ztcgtsvh8/full.png

Presenteert Opera 12

Met Opera 12 heeft het Opera team zich vooral gefocust op hardware ondersteuning (DirectX, OpenGL en WebGL) en het ondersteunen van de nieuwste HTML5- en CSS-richtlijnen. Ook worden er een aantal onderdelen geschrapt wegens gebrek aan populariteit; Opera Unite en Widgets zijn standaard niet meer beschikbaar, en zullen vanaf Opera 13 helemaal verdwijnen.

GoT nieuws
Opera Nieuws
Vorige delen

Hardware Versnelling en WebGL

De grootste nieuwe feature van Opera 12 is hardwareversnelling. Deze is op het moment standaard uitgeschakeld wegens het niet kunnen garanderen van een vlekkeloze werking op alle hardware, voornamelijk voor wat betreft DirectX. Over het algemeen werkt hardwareversnelling via OpenGL goed. Aan OpenGL-ondersteuning werd al langer gewerkt; dit is een cross-platform graphics library, en Opera is een cross-platform browser.

Je kunt hardwareversnelling aanzetten via:
opera:config#Enable%20Hardware%20Acceleration
opera:config#Enable%20WebGL
Je kunt de volgende parameters gebruiken:
0=off, 1=auto, 2=force on.

Deze settings zouden op auto moeten staan, en alleen geforceerd als je zeker weet dat je hardware wel werkt, terwijl de autodetectie van Opera zegt van niet. Let wel, forceer incompatibele hardware en je forceert mogelijkerwijs een crash.

Je kunt hier zien of de hardwareversnelling ook aanstaat bij auto:
opera:gpu

En je kunt de API hier kiezen:
opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer
0=OpenGL, 1=DirectX

Opera Internet Suite

Opera is een Internet Suite (en browser) van het Noorse beursgenoteerde Opera Software ASA, welke sinds 1995 steeft naar een optimale internetbeleving binnen één softwarepakket.

De suite bestaat, naast de browser, uit:
  • BitTorrent client
  • RSS Reader
  • E-mail client
  • IRC chat client
  • Download Manager
  • Ad Blocker
  • Spraakbesturing
  • Webserver (Opera Unite)
  • Kladblok (Gesynchroniseerd met al je computers)
Met zoveel features is Opera altijd indrukwekkend compact geweest.
De Opera installer voor Windows is 11 MB tegenover 18 MB voor een kale Firefox.
En in Linux:
$ du -hs /usr/lib/opera/
25M	/usr/lib/opera/

$ du -hs /usr/lib/firefox/
40M	/usr/lib/firefox/

Download
Minitijdslijn
  • 2000 - Opera 5.0
  • 2005 - Opera 8.5
  • 2006 - Opera 9.1
  • 2010 - Opera 11
  • 2012 - Opera 12
Engines
  • Carakan - Javascript Engine
  • Presto - HTML Render Engine
  • Vega - Grafische Render Engine met OpenGL- en DirectX-ondersteuning

Opera, Pionier

Opera staat bekend om het uitvinden van handige features die vaak vroeger of later als algemeen geaccepteerd worden overgenomen door de rest van de browsermarkt. Tegenwoordig is het allemaal zo normaal als een menubalk, maar ooit was Opera de eerste browser met o.a.:
  • Tabs (begon in 1994 als MDI à la mIRC)
    • Tabs klonen (en geschiedenis) om terug te kunnen gaan en de huidige tab later te bekijken.
    • Tabs groeperen - nerdgedoe, sociale media, je werk; verschillende groepen voor het overzicht
    • Tabvolgorde - sluit een tab en je gaat terug naar de laatst geopende tab
  • Instant History - Vorige pagina zonder herladen
    • Rewind - In één klap terug naar de pagina waarop je begon.
  • Speed Dial (Sinds 2007, de mooiste implementatie imo is die van Safari)
  • Mouse Gestures
  • Zoekveld, zoeken vanuit adresbalk, zoekmachine shortcuts
  • Password Manager
  • Delete Private Data (2000)
  • Ad/Popup blocker
  • Sessions (tabs e.d. onthouden, of je sessie naar een andere computer sturen)
    • Crash recovery
  • Page Zooming (de hele pagina, niet alleen tekst vergroten)
  • Verregaande toegankelijkheidsopties als
    • Spatiële navigatie (volledig met het toetsenbord te besturen)
    • Spraakbesturing (in samenwerking met IBM)
  • Opera Turbo (ingebouwde proxy met hoge compressie voor snel browsen op trage verbindingen)
  • Synchronisatie met Opera Link (bookmarks, notes)
Voor details, zie: http://www.opera.com/docs/history/#facts

Daarnaast staat Opera bekend als een van de veiligste browsers. Het aantal ongepatchte veiligheidsrisico's staat met 0,01 interessant tegenover andere grote browsers als Internet Explorer (38,3), Firefox (5,77), and Safari (1,54). http://www.webdevout.net/browser-security

Waarom Opera?

Waarom Opera?
  • Compleet. De features staan bovenaan. Er is geen browser out-of-the-box zo compleet.
  • Efficiënt. Ondanks alle features is de footprint van de in C++ geschreven suite kleiner dan menig browser.
  • Aanpasbaar. Keyboard besturing, context-menu's, een knoppenbibliotheek, alles is compleet aanpasbaar.
  • Snel. Opera staat bekend als dé snelste browser op aarde. Bovendien zijn ze er altijd ook het snelst bij met bugfixes, security releases en vernieuwende functies.
  • En nog veel meer. Check zelf.
Als Opera de halve hedendaagse browser heeft gepionierd, waarom heeft het dan geen groter marktaandeel?

Opera Software heeft in het verleden wat slechte marketingkeuzes gemaakt. Vòòr versie 5 was Opera adware en trialware. Dat is not done. Ondanks dat Opera vele innovaties op haar naam heeft staan, altijd voorop loopt met standaarden, zelf een actieve rol speelt bij verschillende organisaties, opkomt voor de rechten van alle browsers en al zeker 12 jaar gratis is (dat is 4 jaar gratiser dan Firefox!), plukt ze nog steeds de vruchten uit het verleden.

Closed Source, beursgenoteerd, en toch gratis?
Opera Software ASA verdient geld met het licenseren van hun engine aan andere bedrijven die een html-renderer voor hun software zoeken, deals met zoekengines als Google voor integratie met de browser, en het winnen van rechtzaken tegen vooral Microsoft.

Bedrijven die een licentie hebben gekocht om Opera in hun software te gebruiken zijn:
  • Adobe
  • Nintendo

Add-On's

Extensies
Met extensies kun je functionaliteit aan de browser toevoegen. Er staan duizenden extensions in de Extension Database.

Voorbeelden van handige extensies:Er is een speciaal subforum voor vragen en verzoeken betreffende extensies: Forum: Opera extensions.

Themes
Themes zijn niet meer als vroeger een grafische aanpassing aan de widgets, het is nu vooral de kleur en het behang van je gehele browser wat je aanpakt. Er zijn vele kleurvolle themes beschikbaar in de database, of je kunt zelf themes maken.

Link (Sync)
Met Opera Link synchroniseer je je bookmarks, speeddial, notes, wachtwoorden (optioneel) en eventueel je laatste sessie met je laptop, telefoon en tablet.

http://www.opera.com/link/

Mail
Met het aanbod aan webbased email providers is Opera Mail niet meer zo populair als het was, maar met de ondersteuning van html-opmaak en naadloze integratie met webmail als Google Mail is het ideaal om een stukje html-code te copy-pasten mocht de webmail-GUI niet voldoen voor die ene uitgebreide mail.

Bovendien is de offline access mode nog altijd een handigheid die je zonder chromebook niet uit de webmail kunt krijgen.

http://www.opera.com/mail/

User Javascript (UserJS)
Naast User CSS voor de layout heb je ook User Javascript, waarmee je tot in den treure het gedrag van websites kunt aanpassen.
Informatie over UserJS vind je hier: vind je hier.

Resources voor UserJS:Programma's om je UserJS te beheren:
Turbo
Opera Turbo is een functie die je dataverkeer routed via een server van Opera die alles comprimeert (gemiddeld met 63%). Zo gebruik je minder netwerk, en laad je sneller! De mooiste optie is voor laptops: opera turbo schakelt zich automatisch in als het netwerk langzaam is.

http://www.opera.com/browser/turbo/

Tips

• Quicksearch toevoegen
    Rechtermuisknop op een zoekveld > zoekmachine aanmaken. Geef hem een logische letter. Typ vervolgens F2 (= adresbalk) + de letter + wat je wilt zoeken. En voila, het gebeurt!
    Tips:
    • a voor Google Afbeeldingen
    • g voor Google
    • y voor Youtube
    • maps voor Google Maps
    • i voor IMDb
    • php voor php.net, etc
  • Mouse gestures
    Instellingen -> geavanceerd -> sneltoetsen -> muisgebaren. Stel hier in wat er gebeurt als je je rechtermuisknop indrukt en je muis beweegt. Zeker voor de muisfanaten ideaal. Alles kan!
    Tip: naar rechts, naar links: wisselen van tab. Omhoog, omlaag: ga naar boven of beneden aan de pagina.
  • Inhoud blokkeren
    Reclame of gewoon irritant? Alles is te verwijderen.
    Rechtermuisknop -> inhoud blokkeren.
    Tip: Enkele afbeelding blokkeren? gebruik shift + klik. Je kunt ook handmdatig een urlfilter lijst in de profile map van Opera zetten zoals die van Fanboy of gebruik één van de Adblock extensies.
  • Sneltoetsen
    Leer de belangrijkste sneltoetsen of pas ze aan. Je kunt ook vanalles toevoegen.
  • Voorkeurenbewerker
    Door opera:config te laden kom je in de Voorkeurenbewerker. Hier kun je allerlei instellingen wijzigen die niet in de normale Voorkeuren staan. Zie voor meer info en updates deze pagina van Tamil.
  • Tabs met ongelezen content worden gemarkeerd met een bolletje of omgevouwen hoekje
    Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fVW4AUE4gf0jZK1SAkdwWlK6/full.png

Troubleshooting

Werkt iets niet? Probeer dit:
  1. Wis je cache en prive-gegevens en herstart Opera
  2. Verwijder je 'getweakte' skins, menu's, setup's, userscripts en widgets.
  3. Zet je adblocker en proxy's uit.
  4. Controleer je plug-ins via opera:plugins. Zie je dubbele plugins schakel dan één van de twee uit en herstart Opera. Let ook op verdubbeling doordat bijvoorbeeld VLC plugin een dubbele taak heeft naast bijvoorbeeld Windows Media Player, Real Player en Quicktime plugins. Met Opera 12 is het meervoudig plugin spook weer terug van weggeweest.
  5. Zet je firewall uit en controleer zijn instellingen.
  6. Upgrade naar het laatste snapshot, of juist een downgrade naar een oudere stable.
  7. Doe stap 1, sluit opera. Vergewis je ervan dat Opera niet meer loopt (even met Task Manager verifiëren), verwijder je profile\operaprefs.ini en start Opera weer op. Lees Resetting your Opera profile voor nadere uitleg.
  8. Werkt niets? verwijder alles en installeer opnieuw. Het laatste redmiddel.
Heb je andere problemen? Of ben je iets aan het zoeken? druk op F1, en alles valt hopelijk op zijn plek.

Bugs melden
Heb je een bug gevonden?
  1. Lees eerst de handleiding voor het rapporteren van bugs.
  2. Gebruik vervolgens Bug Report Wizard.
Bij problemen met specifieke sites en bij crashes:
  • Bij problemen met specifieke sites kun je ook naar Help > Probleemsite melden gaan.
  • Bij crashes zal er meestal een Crash report-dialoog verschijnen. Als je niet met gevoelige informatie bezig was, kan je dit rapport automatisch naar Opera versturen.

Screenshots

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/11ki815.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/wrjpj5.png

Credits voor de startpost Noork, GeekK, RoeAntSte en Redsandro.

[ Voor 255% gewijzigd door EricJH op 31-05-2013 01:22 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Da's een mooie topic start zowel inhoudelijk als grafisch.

Ik stel voor het volgende toe te voegen over hardwareversnelling (HWA) en WebGL:
Hardwareversnelling is op het moment standaard uitgeschakeld. Dit is gedaan vanwege problemen met het Direct X backend in Windows 7 en 8. Over het algemeen werkt hardwareversnelling via Open GL goed. Open GL werd als eerste gepubliceerd; Opera is een cross platform browser dus is het logisch eerst daarop te richten.

Je kunt hardwareversnelling aanzetten via:
opera:config#Enable%20Hardware%20Acceleration
opera:config#Enable%20WebGL
Je kunt de volgende parameters gebruiken:
0=off, 1=auto, 2=force on.
Src: http://my.opera.com/deskt.../12/hardware-acceleration

Het is ook mogelijk om te kiezen tussen Direct X en Open GL voor het geval bijvoorbeeld de Direct X rendering op jouw computer niet goed werkt. Ik weet hier niet de achtergrondsettings van. Wellicht dat iemand anders dat weet.

Het lukt mij niet de links naar de opera:config links klikbaar te maken in het bericht. Het gaat steeds fout als ik de url tag gebruik (deze voegt http: toe aan de link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:58
laat maar, domme opmerking.

Mooie topic start :)

[ Voor 121% gewijzigd door Ook al Bezet op 16-06-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ac1815
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:48
Ook al Bezet schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 10:14:
Misschien handig om ook onder het kopje Turbo vermelden dat Turbo eruit gaat :)
Heb je daar ook een bron voor? Ik heb namelijk wel gelezen dat widgets en unite eruit gaat, maar van turbo heb ik dat nog nergens gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Nee... ik heb ook geen idee waarom ik dat schreef, ik heb denk ik turbo en unite door elkaar gehaald. Ik moet ook geen dingen gaan schrijven voor ik mijn koffie heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Een erg mooie topicstart, complimenten.
Bij 12 mochten we inderdaad wel weer eens met een verse start beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Heel mooi gedaan inderdaad Redsandro. Dank. :)

[ Voor 59% gewijzigd door GeekK op 16-06-2012 14:25 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Dank. ;)

@EricJH; erb het erbij gezet, dat is wel de belangrijkste nieuwe feature ja. Ik krijg ook geen links van de operalinks, volgens mij kan dat niet met de huidige UBB van Tweakers.

offtopic:
Alle puntkomma's in deze post moeten dubbele punten zijn maar die toets werkt even niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Sando op 16-06-2012 16:29 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Sando schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 16:28:
Dank. ;)

@EricJH; erb het erbij gezet, dat is wel de belangrijkste nieuwe feature ja. Ik krijg ook geen links van de operalinks, volgens mij kan dat niet met de huidige UBB van Tweakers.

offtopic:
Alle puntkomma's in deze post moeten dubbele punten zijn maar die toets werkt even niet.
Ik heb de functie gevonden waarmee je kunt bepalen welke hardwareversnelling back end je gebruikt:
opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer (OpenGL= 0, DirectX =1).

Bron: http://www.ghacks.net/2012/06/14/opera-12-has-been-released/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt, ik heb het toegevoegd.

Ik heb je ook mede-auteur gemaakt. Je gaf aan geen tijd/vermogen te hebben in teveel input, maar je bent erg resourceful en hebt al wat tips gegeven. Als je nog eens iets hebt, kan je de TS ook direct editten.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Sando schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 21:13:
Bedankt, ik heb het toegevoegd.

Ik heb je ook mede-auteur gemaakt. Je gaf aan geen tijd/vermogen te hebben in teveel input, maar je bent erg resourceful en hebt al wat tips gegeven. Als je nog eens iets hebt, kan je de TS ook direct editten.
Dank je wel voor de eer Ik zal hier indien nodig gebruik van maken. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Opera Mini electronic assisted bike :P

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/317950_10151045338269973_1598541773_n.jpg?dl=1

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik heb twee aanpassingen gemaakt aan de topic start.

Onder Tips bij inhoud blokkeren het volgende toegevoegd:
Je kunt ook handmdatig een urlfilter lijst in de profile map van Opera zetten zoals die van Fanboy of gebruik één van de Adblock extensies
Onder troubleshooting is punt 4 is herschreven en aangevuld en leest nu als volgt:
4. Controleer je plug-ins via opera:plugins. Zie je dubbele plugins schakel dan één van de twee uit en herstart Opera. Let ook op verdubbeling doordat bijvoorbeeld VLC plugin een dubbele taak heeft naast bijvoorbeeld Windows Media Player, Real Player en Quicktime plugins. Met Opera 12 is het meervoudig plugin spook weer terug van weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb trouwens geen Preferredrenderer optie. Wel een opera:config#UserPrefs|Renderingmode. Opera 12 op Xubuntu. Kan iemand met Windows verifiëren of die optie misschien wel in de Windowsversie bestaat, of dat de naam van de optie wellicht is veranderd?

Het werkt trouwens gewoon op mijn Zotac Fusion HTPC. :) Ik moet alleen Opera nog betrappen op merkbare snelheidswinst. :/ De grote lag is namelijk javascript, een beetje raar aangezien hun engine zgn zo snel is.
quote: opera:gpu
Hardware acceleration status
Hardware acceleration - Enabled
Graphics backend - OpenGL
Blocklist version - 1.0.5

Graphics hardware and driver details
GL_VENDOR - ATI Technologies Inc.
GL_RENDERER - AMD Radeon HD 6310 Graphics
GL_VERSION - 4.2.11627 Compatibility Profile Context

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Sando schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:19:
Ik heb trouwens geen Preferredrenderer optie. Wel een opera:config#UserPrefs|Renderingmode. Opera 12 op Xubuntu. Kan iemand met Windows verifiëren of die optie misschien wel in de Windowsversie bestaat, of dat de naam van de optie wellicht is veranderd?

Het werkt trouwens gewoon op mijn Zotac Fusion HTPC. :) Ik moet alleen Opera nog betrappen op merkbare snelheidswinst. :/ De grote lag is namelijk javascript, een beetje raar aangezien hun engine zgn zo snel is.

[...]
In Windows bestaat de opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer setting. Ik heb een schone installatie van Opera 12. Ik zal een in Ubuntu 12.04 in WMware kijken maar moet daarvoor even van Win 8 naar Win 7 booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hier Debian Sid met Xfce. Die 'link' die je post voor Rendering mode wordt bij mij blauw gehighlight. Andere items doen dat niet. Vast OS specifiek zoals je al aangaf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hero Of Time schreef op zondag 17 juni 2012 @ 01:47:
Hier Debian Sid met Xfce. Die 'link' die je post voor Rendering mode wordt bij mij blauw gehighlight. Andere items doen dat niet. Vast OS specifiek zoals je al aangaf.
Zowel opmijn Opera Next en een schone Opera 12 in Ubuntu kan ik niet opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer vinden maar wel opera:config#UserPrefs|Renderingmode .

Wel vreemd zo'n verschil tussen de verschillende platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Do'h, zit ik even de verkeerde link te testen 8)7. Dan is het ook niet zo vreemd dat-ie 't doet, het is niet degene die in Windows beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Out of proces plugins zijn handiger dan gedacht! Ik had net een flash crash op youtube, en terwijl mijn hele Opera hing, kon ik via de task manager het plugin process killen. Opera zelf draaide daarna gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Laatst online: 02-04 21:32

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Gisteren was het op VT4 (binnenkort "Vier") The Recruit met een mooie Opera.
YouTube: Opera browser in The Recruit

Wist niet dat Opera ook op Hollywood OS draaide. :)

---

Opera 12 gaat in mijn ogen toch weer een beetje de foute richting uit op vlak van de GUI.
De tabs nemen meer plaats in waardoor het icoontje sneller verdwijnt en het moeilijk is om te navigeren (als poweruser):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qJgN2zlDX4YfAMyGtSpE6eTO/full.jpg
En nu is de titel-balk ook verdwenen in de versie van Linux. Iets wat ik echt mis bij elke browser. Soms wil je gewoon zien op welke pagina je zit zonder eerst te moeten scrollen en dan je draad kwijt te zijn.

Anderzijds, is het geheugengebruik sterk verbeterd, dat merk ik toch op mijn sloom systeempje waarmee ik nu werk. :)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
EricJH schreef op zondag 17 juni 2012 @ 02:00:
[...]
Zowel opmijn Opera Next en een schone Opera 12 in Ubuntu kan ik niet opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer vinden maar wel opera:config#UserPrefs|Renderingmode .
Opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer laat je kiezen tussen DirectX en OpenGL, een keuze die je op een Linux PC meestal niet hebt. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Het viel mij ook al op dat nu altijd ruimte voor het kruisje wordt gehouden op de tabs. Anders was dit volgensmij niet het geval waardoor er dus altijd meer plaats was voor de favicon.

Heb ook eens even snel een theme geïnstalleerd om te kijken met titelbalk. Zit al meteen een bug in. Ik heb de tabbalk rechts staan, normaal staat het O-menu dan (links)boven de tabs, dit is ook onder Win. al altijd zo geweest, met geïntegreerde titelbalk. Maar in de Linux versie staat de O-menu knop dan helemaal links bovenin, in de titelbalk, en niet in de tabbalk.
Ook al Bezet schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer laat je kiezen tussen DirectX en OpenGL, een keuze die je op een Linux PC meestal niet hebt. Of zie i dat verkeerd?
DirectX is inderdaad Windows only. Zal dus ook niet een keuze kunnen zijn onder Linux. (Tenzij je Opera in Wine draait, maar dan heb je ook de Windows versie :+)

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 17-06-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ook al Bezet schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:45:
[...]

Opera:config#UserPrefs|Preferredrenderer laat je kiezen tussen DirectX en OpenGL, een keuze die je op een Linux PC meestal niet hebt. Of zie ik dat verkeerd?
Oeps ja best logisch.. :P Maar wat is dan Rendermode?

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Daarmee kun je, bijvoorbeeld, small screen rendering aan zetten.
http://www.howtocreate.co.uk/operaStuff/renderingMode.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
En een eerste Opera Next snapshot:Bugfixes as we prepare for 12.01.

Dat is sneller dan ik had verwacht. Ik heb er maar een mooie schone installatie van gemaakt. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-04 16:46
Ben zelf al jaren een trouwe Opera gebruiker. Bij deze versie heb ik naast de gewone versie geupdate, ook de 64bit versie geinstalleerd. Ik was namelijk benieuwd of het wellicht nog wat sneller zou zijn. Als je de 64bit versie in de standaard \Programs\Opera path installeert worden automatisch alle preferences en bookmarks van de 32bit versie gebruikt.

Ik heb de hardware acceleration teruggezet naar default na paar crashes. Ik wacht wel totdat die feature wat stabieler wordt. De nieuwe themes zijn ook best nice, hoewel ik af en toe wat rendering bugs zie. Overall een goede update naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

IStealYourGun schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:33:
Opera 12 gaat in mijn ogen toch weer een beetje de foute richting uit op vlak van de GUI.
De tabs nemen meer plaats in waardoor het icoontje sneller verdwijnt en het moeilijk is om te navigeren (als poweruser):
[afbeelding]
En nu is de titel-balk ook verdwenen in de versie van Linux. Iets wat ik echt mis bij elke browser. Soms wil je gewoon zien op welke pagina je zit zonder eerst te moeten scrollen en dan je draad kwijt te zijn.

Anderzijds, is het geheugengebruik sterk verbeterd, dat merk ik toch op mijn sloom systeempje waarmee ik nu werk. :)
Klik eens met de rechtermuisknop op een leeg gedeelte van de tabbar en kies dan "Show Border". Voilà, je hebt je titelbalk weer. Als je geen ruimte hebt, even de menu bar aanzetten, dan heb je 't wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik vond nog een aardig stukje over Opera Memory Management in Get Better Memory Performance in Opera 12 :
As the one implementing opera:cpu (sorry about the style, I'm a core developer - graphic design has never been my main interest), I agree that it can be improved. About including memory information there, that is something I've considered but we don't have all the necessary information available to make it accurate. During the spring we have been running a research project about low overhead memory tracking together with Linköping University and that might eventually turn into something but we'll see.

Making it possible to switch to/activate the tab when it refers to a tab would also be a nice improvement and I've seen the need myself (I have about 200 tabs open and not all with unique titles).

About memory usage in general, I think that is something we can keep improving. It's always a balance with performance and memory usage and to keep one high and the other low you have to do very smart things and I don't think we've run out of smart things to do yet. :-)

One thing to realise about the current Opera memory usage policy in our desktop product is that we'll happily use memory up to a limit to make history navigation and page loading faster. It's only once we're past that limit that we really try to limit memory usage.

Since this is a rather technical post you I'll tell you how to see that limit. Open opera:memdebug and look at the first line:

In my case (with 200 tabs) it is:
Documents 680858 kB 307200 kB 221

That says that we're at 221% of the limit which means that no more memory will be spent on making my loading/history navigation fast.

As proved by the line:
Cached documents 0

If you are below that limit (especially if you are below 80%) then we'll keep pages in memory even though you left them and the surest way to free the memory is to close the tab.

The rest of opera:memdebug is kind of technical. Don't worry too much about it. Maybe someone will make an article explaining the interesting parts of it at some time though.
Directe link naar quote.

Ondergetekende krijgt soms een punthoofd van het geweeklaag over Opera's geheugengebruik door zelfbenoemde experts op de blog van Desktop Team. Het geheugen word gebruikt voor RAM caching en dat houdt Opera lekker snel en wendbaar. You get what you pay for and there is no such thing as free lunch..... :r :X :O Ik betaal daarom graag met ruim geheugengebruik zeker omdat de browser bijna altijd voorgrond draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hier een niet-expert die zich afvraagt of/hoe Opera geheugen weer kan loslaten als een andere app het nodig heeft?

Stel: Opera start.

Opera: Wow, 4GB vrij, kan ik 50 tabs + history cachen voor instant history!
Opera gebruikt 3,5GB

Dan start je Blender/Photoshop/whatever als het maar van geheugen houdt

Blender: Meh, maar 0,5GB vrij.
Blender reserveert 0,5GB geheugen + 1,5GB swap en start.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Sando schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:03:
Hier een niet-expert die zich afvraagt of/hoe Opera geheugen weer kan loslaten als een andere app het nodig heeft?
Reactie op 'Opera brengt final van browserversie 12 uit':
Je snapt er jammergenoeg weinig van. Opera gebruikt je geheugen extreem dynamisch. Op 't moment dat je geheugen hebt, dan zal Opera dat gebruiken. Want, leeg geheugen is achterlijk.

Al het Opera geheugen is gemarkeerd als niet belangrijk, gaat er dus uit op 't moment dat een andere applicatie 't nodig heeft. Daarbij doet Opera veel meer nuttigs met het geheugen dan andere browsers, waaronder het cachen van een paar "vorige pagina's", zodat je back knop zonder vertraging werkt. Windows doet precies het zelfde en OSX in mindere mate soms ook. Steeds meer applicaties werken op deze manier. De tijd van zuinig zijn met geheugen is een beetje afgelopen nu het 20 euro voor 4 of 8GB is.

Daarnaast is men eindelijk wakker geworden en heeft men gezien dat ongebruikt geheugen eigenlijk te dom voor woorden is. Je koopt toch ook geen Ferrari om 'm dan te begrenzen tot 30km/h.

Omdat Opera op deze manier werkt, is het ook de snelste en in veel gevallen de enige browser op veel platformpjes. Nintendo Wii, DS, Smartphones etc. Opera werkt als een trein met 10kb geheugen maar is ook blij met 100GB. Een browser die nadenkt, dat doet de rest niet hoor.
Weet er zelf verder weinig van (technisch), bv. hoe het met je voorbeeld van Blender precies zit. Misschien kan Sleep0rz of iemand anders daar antwoord op geven.

[ Voor 12% gewijzigd door GeekK op 21-06-2012 23:08 . Reden: reactie op Redsandro dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Sando schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:03:

Stel: Opera start.

Opera: Wow, 4GB vrij, kan ik 50 tabs + history cachen voor instant history!
Opera gebruikt 3,5GB

Dan start je Blender/Photoshop/whatever als het maar van geheugen houdt

Blender: Meh, maar 0,5GB vrij.
Blender reserveert 0,5GB geheugen + 1,5GB swap en start.
Voor zover ik het begrijp is er een agressieve geheugenreserveringsstrategie:
the current Opera memory usage policy in our desktop product is that we'll happily use memory up to a limit to make history navigation and page loading faster.
Maar ik ben geen software developer. Je ziet vaak het argument dat Opera zonder problemen RAM teruggeeft als daarom wordt gevraagd. Ik heb dat eens in actie gezien toen ik een keer een grafische applicatie startte en het geheugengebuik door Opera netjes zag aftikken in Taakbeheer.

Om het vuurtje nog even warm te houden: werkgeheugen is er om te gebruiken en als Opera dat vlotjes teruggeeft indien nodig dan klaag ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmos2warp
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Wauw die youtube extension *O*

Opera heeft nog een nieuwe status pagina toegevoegd: opera:cpu; daarop kan je zien wat het cpu verbruik van individuele tabs is.
Ik heb wel het idee dat deze versie (12) minder stabiel is dan de vorige, hij crasht bij mij sneller dan de oude versie. Maar goed ik heb ook x aantal windows open met daarin weer zoveel tabs dat je de icons niet ziet, dat doet een andere browser niet na :)

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Deze is ook wel aardig: YouWatch. Je kunt deze gewoon in combinatie met ExtendTube gebruiken.

De afgelopen dagen laadt hij af en toe niet goed op de voorpagina (misschien toch 'interferentie' met ExtendTube?). edit: zie net dat dit bij de reported issues van de vorige versie staat. Deze versie zou dat op moeten lossen, maar helemaal goed gaat dat nog niet.

[ Voor 39% gewijzigd door GeekK op 21-06-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
opera:memdebug

is ook nog zeer handig voor het geheugengebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
sambalbaj schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:23:
opera:memdebug

is ook nog zeer handig voor het geheugengebruik
Sweet. Nog niet eerder gezien.Sinds wanneer zit dat in Opera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
EricJH schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:12:
werkgeheugen is er om te gebruiken en als Opera dat vlotjes teruggeeft indien nodig dan klaag ik niet.
Nee ik ook niet, maar ik wist niet dat dat kon.
quote: GeekK's quote
Al het Opera geheugen is gemarkeerd als niet belangrijk, gaat er dus uit op 't moment dat een andere applicatie 't nodig heeft.
Dat dus. Volgens mijn zeer gebrekkige programmeerervaring heb je geen functie zovan:
Vraag aan Opera of ze even wat geheugen vrij willen geven.
of
Vertel alle draaiende apps dat je zometeen veel geheugen wilt gebruiken.

Een app (Opera) kan uiteraard wel geheugengebruik in de gaten houden, en als vrij geheugen afneemt, concluderen dat andere apps het gebruiken. Dan kan je wel opeens geheugen vrijmaken, maar dan moeten die apps dus een 2e keer kijken of er opeens meer geheugen beschikbaar is.

In mijn voorbeeld van Blender gebeurt dat dus niet. Kijk wat er is, en reserveer het.

Nogmaals, dit is slechts hoe het in mijn hoofd zit en ben gewoon benieuwd hoe het in de werkelijkheid gaat.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Sando schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:36:
Nogmaals, dit is slechts hoe het in mijn hoofd zit en ben gewoon benieuwd hoe het in de werkelijkheid gaat.
Ben ik ook benieuwd naar.

[ Voor 105% gewijzigd door GeekK op 21-06-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-04 18:56
Hebben wel weer mensen 'last' van een inconsistente melding van nieuwe email? Zowel bij versie 11 als 12 krijg ik soms wel een melding van een nieuwe mail, zoals een mail icoontje in het logo in de taakbalk, maar meestal niet.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geheugenallocatie en prioriteit gaat via het OS memory management. Als een programma aangeeft dat 't 200 MB nodig heeft, en vervolgens 3 GB wil reserveren voor 'unimportant data", dan zal het OS dat onbelangrijke zooi wegsmijten zodra een andere applicatie een gedeelte of alles wil gebruiken.

Dus in het voorbeeld van Redsandro betekend het dus dat Blender z'n volle 2 GB zou moeten krijgen uit RAM.

@Dadona:
Ik gebruik Opera Mail ook (thuis en werk), maar heb dat nog niet meegemaakt. Alleen dat de panel icoon een indicator geeft en blijft houden totdat ik van tab verander en weer terug naar mail. Maar that's it. 'T geeft netjes aan dat ik mail heb als 't ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hero Of Time schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:28:
Geheugenallocatie en prioriteit gaat via het OS memory management. Als een programma aangeeft dat 't 200 MB nodig heeft, en vervolgens 3 GB wil reserveren voor 'unimportant data", dan zal het OS dat onbelangrijke zooi wegsmijten zodra een andere applicatie een gedeelte of alles wil gebruiken.
Met wegsmijten bedoel je dat het naar de pagefile wordt verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het onbelangrijk is, kan 't daar heen, maar als de 'noswap' optie bij staat, gaat 't de garbage collector door en heb je 't gewoon niet meer. Dat is denk ik ook hoe Opera met 't geheugen om zou gaan, niet laten swappen tenzij 't echt nodig is.

Heb 't niet uitgezocht overigens, dit is hoe ik denk dat 't werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Denk jij of weet jij dat programma's bij het OS twee soorten geheugen kunnen halen, zijnde belangrijk en onbelangrijk geheugen, zodat het OS weet welk geheugen het weg mag nemen in geval van een 'aanvraag'?

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
At Hero of Time. Er word in discussies over geheugengebruik soms naar Firefox verwezen dat geheugengebruik verminderd als het geminimaliseerd word. Waarop dan het argument volgt dat dat niet nodig en FF dat enkel doet om zelfbenoemde experts het naar de zin te maken.

Los van de vraag of het voorgaande een kloppende beschrijving is van hoe beide browsers werken is mijn vraag beschrijft het bovenstaande bestaande mogelijkheden van onder Windows motorkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
EricJH schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:57:
At Hero of Time. Er word in discussies over geheugengebruik soms naar Firefox verwezen dat geheugengebruik verminderd als het geminimaliseerd word. Waarop dan het argument volgt dat dat niet nodig en FF dat enkel doet om zelfbenoemde experts het naar de zin te maken.
Opera deed dat overigens ook, als je het verborg in de systray ging het geheugengebruik altijd flink naar beneden maar dat effect lijkt een aantal versies (geen idee hoeveel eigenlijk) geleden verdwenen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ook al Bezet schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:11:
[...]

Opera deed dat overigens ook, als je het verborg in de systray ging het geheugengebruik altijd flink naar beneden maar dat effect lijkt een aantal versies (geen idee hoeveel eigenlijk) geleden verdwenen te zijn.
Inderdaad, dat deed Opera vroeger wel en nu niet meer, zelf gezien. :)

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
[...]

Dat klopt. Was dat totaal vergeten; dat is alweer een tijd geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

[...]

Dat doet die nog steeds :)

Opera 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:15:
[...]

Dat doet die nog steeds :)

Opera 12
Bij mij niet. Ik blijf 2780 MB geheugen in gebruik houden, ongeacht of 't op voorgrond staat, geminimaliseerd of in de tray zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hero Of Time schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:30:
[...]

Bij mij niet. Ik blijf 2780 MB geheugen in gebruik houden, ongeacht of 't op voorgrond staat, geminimaliseerd of in de tray zit.
Nu je het zo zegt is dat bij mij ook zo , bij het proces opera exe zie je wel een drop in verbruik van het geheugen bij minimaliseren , maar die drop zie je niet in het totaalverbruik terug. Wat opvalt is dat er een ander actief proces is bijgekomen , de Opera plugin wrapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:15:
[...]

Nu je het zo zegt is dat bij mij ook zo , bij het proces opera exe zie je wel een drop in verbruik van het geheugen bij minimaliseren , maar die drop zie je niet in het totaalverbruik terug. Wat opvalt is dat er een ander actief proces is bijgekomen , de Opera plugin wrapper :)
Nee, ik zie absoluut geen verschil in gebruik bij het Opera proces. In alle drie de gevallen bleef 't staan op 25,6% gebruik. De 2780 MB die ik aangaf was overigens wat door het systeem zelf in gebruik was, dus Opera en alle andere processen bij elkaar. Misschien dat het in Windows anders is dan met Linux, of als je minder vrij geheugen over hebt. Laptop heeft 8 GB, PC heeft 16. Dus beide nog bakken over om ook maar te denken aan opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hero Of Time schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:06:
[...]

Nee, ik zie absoluut geen verschil in gebruik bij het Opera proces. In alle drie de gevallen bleef 't staan op 25,6% gebruik. De 2780 MB die ik aangaf was overigens wat door het systeem zelf in gebruik was, dus Opera en alle andere processen bij elkaar. Misschien dat het in Windows anders is dan met Linux, of als je minder vrij geheugen over hebt. Laptop heeft 8 GB, PC heeft 16. Dus beide nog bakken over om ook maar te denken aan opschonen.
Vreemd , het verschil is best aanzienlijk te noemen , geheugenverbruik met een pagina is 36 MB en geminimaliseerd is die 6 MB .Met tien paginas geopend is het geheugenverbruik van opera 86 MB en geminimaliseerd 18 MB . Die tien paginas hebben dat geheugenverbruik van 86 MB alleen bij ververste pagina s , na een paar keer minimaliseren zakt die naar 40 MB . De pagefile staat aan en wordt volgens taakbeheer door opera gebruikt met 160MB .

XP 32 bit met twee GB ram en de page is een ssd , dat gaat snel zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Anoniem: 269504 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:15:
Wat opvalt is dat er een ander actief proces is bijgekomen , de Opera plugin wrapper :)
Oja, dat is waar ook, dat was een andere reden waarom ik voor dagelijks gebruik ben overgestapt op Chromium.
In Linux heb je dat al langer, die plugin-wrapper, en die bleef vaak op 50% cpu hangen nadat je een youtube-filmpje oid hebt gekeken.

Resource-hogger dus, en heel Opera 11 is er nooit verandering in gekomen.

In Windows heb ik dat niet, maar dat gebruik ik nog maar weinig. Daarnet zag ik dat ik 2 april voor het laatst had ingelogd. :P

Wel zonde van die quadcore, maar mijn laptop is voor een beetje devven wel veel goedkoper (lees: zuiniger).

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379471

Hebben jullie ook zo'n last met de facebook chat sinds de laatste update? Tekst die niet in maar naast het chatkader verschijnt, chat die vanzelf naarboven scrollt, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Laatst online: 16:33
Sinds de laatste update doet Adblock het niet meer Iemand anders daar ook nog last van gehad?
Naja doet het niet meer is niet geheel waar, Simpele dingen als in nieuw tab openen weigerd hij wat ik niet geheel erg vind en daarnast veel pop ups wat ik wel erg dood aan irriteer?

Net of iemand met de filters van de Extension heeft zitten te prutsen?
Meer dan een jaar geen problemen ermee gehad en ineens is het net een inhaal race aan reclame vooral op Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik een urlfilter.ini die ik een tijd geleden heb geladen van fanboy en werkt nog steeds prima. Reclame op YT zie ik nauwelijks tot niet. Ja, die banner overlay zooi, maar daar is een andere extensie weer voor :).

Verder doe ik een handmatige update zo nu en dan op sites die ik tegen kom, maar verders, haast geen probleem met reclame.

Ok, ja, sommige zie ik nu wel, maar dat is op sites waar ik zelden kom, dus boeit 't mij niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Misschien is de Adblock extensie (nog) niet helemaal compatible met Opera 12. Probeer anders de extensie eens opnieuw te installeren.

Ik gebruik ook de Fanboy urlfilter.ini die ik zo af en toe met de hand update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 24 juni 2012 @ 22:40:
[...]
haast geen probleem met reclame.
Iets met Tweakers en adblockers en moderators en voorbeeldfuncties.. >:)

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op maandag 25 juni 2012 @ 00:33:
[...]

Iets met Tweakers en adblockers en moderators en voorbeeldfuncties.. >:)
Hoezo? Wij kunnen gewoon de banners uitzetten. Geen adblocker nodig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
offtopic:
Oh, da wust ik nie. burn mislukt.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sando schreef op maandag 25 juni 2012 @ 17:10:
offtopic:
Oh, da wust ik nie. burn mislukt.
En anders hebben we nog de site prefs met 'enable content blocking' uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sando schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:37:
[...]

Oja, dat is waar ook, dat was een andere reden waarom ik voor dagelijks gebruik ben overgestapt op Chromium.
In Linux heb je dat al langer, die plugin-wrapper, en die bleef vaak op 50% cpu hangen nadat je een youtube-filmpje oid hebt gekeken.

Resource-hogger dus, en heel Opera 11 is er nooit verandering in gekomen.

In Windows heb ik dat niet, maar dat gebruik ik nog maar weinig. Daarnet zag ik dat ik 2 april voor het laatst had ingelogd. :P

Wel zonde van die quadcore, maar mijn laptop is voor een beetje devven wel veel goedkoper (lees: zuiniger).
Je hebt waarschijnlijk tip 30 niet gezien :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yKdFsH7BO9VhNWG4Z9DEjAd6/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
^ heeft er niets mee te maken ben ik bang.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dragonfly kan nu de performance van een website als tijdlijn laten zien. Het heeft Profiler:
Today we're releasing the profiler that's been in beta testing for some time now.

The profiler lets you record all events that happen on a web page, for example script compilation and reflow. When recording is stopped these events will be presented in a timeline where you can see how long each event took.

Events in the timeline can be hovered to get more information and some can be clicked. For now only style recalculation events can be clicked and will show a table of selector matching events with detailed information.

Future releases will add the possibility to profile JavaScript.
Src: Profiler lands on default path

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Opera 12 is nu 2 weken uit ongeveer. Sinds ik hem geinstalleerd heb op m'n werk (OS X) ook niet meer uitgezet. Hij heeft ongeveer 2 weken continue gedraaid zonder crashes met minimaal 30 tabs open. Normaal had ik toch minimaal 1 of 2 crashes per week. Anyway, moet wel zeggen dat Opera echt gigantisch veel geheugen reserveert heeft na 2 weken tijd. Na een tijdje wordt alles toch echt merkbaar trager. Fysiek geheugen: ongeveer 1.5-2 GB. Virtueel geheugen ging echter richting de 8 GB. Ik weet dat het niks in neemt, maar ik neem aan dat er nog steeds ergens (in het OS of het programma) een database of lookup table ofzoiets bijgehouden moet worden met alle geheugenlocaties of iets dergelijks. Anyway, nadat ik Opera opnieuw opgestart had, draaide alles weer een stuk soepeler en responsiever. Handig is dat alle tabs nog waren bewaard. Iemand anders hier last van?

Wat dat betreft zijn crashes soms ook nuttig, omdat ze een restart forceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik kijk op mijn PC met geheugengebruik en caching, zie is wel iets leuks. In mijn PC heb ik 16 GB RAM zitten, wat bij htop wordt weergegeven als 16067 MB. Normaal gebruik is 2891 MB. Opera gebruikt 5.4% van het totaal geheugen. De hoeveelheid dat gecached is door het systeem (dus niet alleen Opera, maar alles bij elkaar) is 12329 MB. Effectief heb ik nog 280 MB echt ongebruikt geheugen.

Geen wonder dat Opera zo snel is, 12 GB aan cache is behoorlijk wat. Ik weet haast wel zeker dat die cache een stuk minder zal zijn als ik Opera sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Hero Of Time schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 19:20:
Geen wonder dat Opera zo snel is, 12 GB aan cache is behoorlijk wat. Ik weet haast wel zeker dat die cache een stuk minder zal zijn als ik Opera sluit.
Als je Opera sluit wat is dan de systeemcache grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met m'n huidige uptime en het feit dat ik Opera altijd open heb, zal ik dat pas doen als ik echt moet herstarten. Ik zal het dan eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Hero Of Time schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:19:
Met m'n huidige uptime en het feit dat ik Opera altijd open heb, zal ik dat pas doen als ik echt moet herstarten. Ik zal het dan eens bekijken.
Heb je onder linux geen last van slowdowns dan? Met OS X is het echt merkbaar. OS X voelt sowieso al traag aan (met name mouse lag is erg storend), maar, maar toch beduidend langzamer naar mate Opera _lang_ draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

tarlitz schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:59:
[...]

Heb je onder linux geen last van slowdowns dan? Met OS X is het echt merkbaar. OS X voelt sowieso al traag aan (met name mouse lag is erg storend), maar, maar toch beduidend langzamer naar mate Opera _lang_ draait.
Nee, niets. Met m'n Dell laptop op 't werk (is nu vervangen voor een mbp 17" met Debian Sid) had ik ook geen last van slowdowns terwijl ik makkelijk een week draaide. Maandag aan, vrijdag uit. Tussendoor sleep zoals m'n PC, maar 't weekend trok de accu net aan en durfde de gok niet te nemen dat 't uit zou vallen zonder 'm aan de lader te moeten hangen. Toen had ik ook al 100+ tabs open zoals ik eerder poste (pagina terug, of vorig deel). En m'n email.
PC heeft maar 15 tabs ongeveer, en een veel kleiner mail archief.

Bij jou was het merkbaar, omdat je niet veel geheugen hebt. De cache is vol, gaat naar swap en dat is traag. Ik heb RAM genoeg (laptop 8, PC 16) en nu na 3 weken heeft m'n PC pas dat de cache bijna 't hele geheugen vol heeft. Maar dan nog zal 't niet de snelheid beïnvloeden. M'n 'trash' is ook niet eens zo heel vol met gesloten tabs, op m'n laptop heb ik 't veel erger gehad.

Dus, Opera en genoeg ram = gaan met die banaan. Eh, aardbei, Opera is rood :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Zou goed kunnen. :) Ik heb 8 GB RAM, waarvan vrijwel altijd 6-7 GB in actief gebruik. Opera gebruikt sowieso al ~1.5 GB en VM is ~2 GB. Misschien eens kijken of ik er nog 8 bij kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hero Of Time schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 00:37:
[...]

Dus, Opera en genoeg ram = gaan met die banaan. Eh, aardbei, Opera is rood :+.
Het heeft meer met disk iq te maken als de hoeveelheid ram , tuurlijk is het aan te raden veel ram te nemen omdat de prijs zo laag is . En meer is wel beter , maar er zit een grens aan hoe veel meer nu echt sneller is .
Als je pc solidstate drives gebruikt inplaats van een hd krijg je een disk iq met acces times op ramdisk nivau .
Met ramgebruik neemt het energiegebruik toe , met een ssd niet . In feite ontlast je de pc door geheugenmanagment te verplaatsen naar je disk . Het is goed te merken op mijn eigen pc die met 2 GB ram ddr2/sdram geheugen , wel solidstatedrives voor het os en aparte voor data en pagefile

XP en Opera in een [i]flash based syteem[/i] vliegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik merk het verschil nu iig niet meer, want de laptop en PC hebben beide een SSD waar het OS op draait, met m'n /home. Maar de Dell die ik had, had een 500 GB 7200 RPM schijf en hier merkte ik ook niets. Ja, bij het opstarten en afsluiten, maar bij het gebruik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Een nieuw speeltje voor developers van Opera: Introducing RoboHydra - Opera's open-source HTTP client test tool:
We'd like you to meet RoboHydra - a web server designed to help you test any kind of HTTP-based client. RoboHydra is easy to configure to return the responses you want, mimicking any server behaviour needed to test your clients.

Usecases include:
Testing how the client behaves when it receives a certain combination of valid (but possibly uncommon or cumbersome to reproduce) data
Being able to easily reproduce race conditions
Checking how the client behaves when the server returns Internal Server Error or invalid data
Simulating server connection latency when connecting to a real server

Take a look at the screencasts for more information on how to use RoboHydra while we're preparing some tutorial articles.

The code is Copyright 2012 Esteban Manchado Velázquez, and is released on Github under the Apache 2.0 license. Jacob Rask did all the CSS for the admin interface.

The project started at Opera as an internal tool to test some of our projects. Large parts of this code were (and still are) developed there, but as it’s pretty generic we decided to open source it. See Opera’s GitHub account for more open source goodies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hero Of Time schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 10:45:
Ik merk het verschil nu iig niet meer, want de laptop en PC hebben beide een SSD waar het OS op draait, met m'n /home. Maar de Dell die ik had, had een 500 GB 7200 RPM schijf en hier merkte ik ook niets. Ja, bij het opstarten en afsluiten, maar bij het gebruik niet.
Vreemde is als ik de pagefile uitschakel blijft het VM geheugen gewoon bestaan , nu is die pagefile vaak in mysterie gehuld .Screenshot van opera geminimaliseerd met de pagefile uitgeschakeld , en krijgt toch die VM toegewezen . Gaat hier wat fout met het os en de weergave van het VM in taakbeheer , want met een ander progje noteer ik geen writes van opera op de hd , alleen reads }:O

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pXhQEVT1ljN3UY6RG1fpNHzP/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 269504 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 10:49:
[...]

Vreemde is als ik de pagefile uitschakel blijft het VM geheugen gewoon bestaan , nu is die pagefile vaak in mysterie gehuld .Screenshot van opera geminimaliseerd met de pagefile uitgeschakeld , en krijgt toch die VM toegewezen . Gaat hier wat fout met het os en de weergave van het VM in taakbeheer , want met een ander progje noteer ik geen writes van opera op de hd , alleen reads }:O

[afbeelding]
Je hebt herstart nadat je je pagefile uit hebt gezet neem ik aan? Dan is het VM-grootte de 'cache' geheugen, het gedeelte wat wordt gebruikt als 'niet belangrijk' geheugen en dus zo vrijgegeven kan worden indien nodig.

Anders zou ik het niet weten, heb nooit gezocht op wat die VM-grootte betekent. Ik heb het wel vaak genoeg gezien en dacht bij mijzelf "dat kan niet kloppen, ik heb geen virtueel geheugen, pagefile staat uit". Maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
12.1 moet nog komen, maar er zijn alweer twee nieuwe speeltjes uit.
Opera Labs met SPDY
link
An interesting new technology appeared out of Opera Labs a few minutes ago: a build with the low-latency HTTP pipelining replacement SPDY. In short, it means faster and prioritized connections between the browser and supporting server.

Head over to the Opera Labs blog to read all about the protocol and grab the downloads while they’re still fresh.

The feedback we are interested in for this release is whether you have any performance or consistent connection issues. Please use the comment section in the Opera Labs blog post.

SPDY has already been deployed on many Google services and on Twitter. The blog post includes some information about how to make your web site SPDY ready so you can take advantage of the new performance potential.
First bite of 12.50 ‘Marlin’: Clipboard API, redesigned key event handling, -webkit- CSS, and Notification Center
link
It’s bright, warm, and sunny in Oslo. Naturally all the hardcore geeks are indoors making you the next version of Opera Next. Opera 12.50 will be codenamed ‘Marlin’ and it is starting off strong. Here are some of the highlights that are still works-in-progress: An implementation of the Clipboard API, support for some -webkit prefixed CSS properties, a redesigned keyboard event handling,and integration with Mac OS X 10.8’s Notification Center. Lets dive into it!

Clipboard API exposes the following new events: copy, cut, and paste; for text/plain and text/html content.

Opera’s keyboard event handling has been updated to DOM Events Level 3 and includes various changes to improve our compatibility in the area of key handling. See the comment from Ola about site compatibility.

As previously announced, a subset of widely used -webkit- prefixed CSS properties are now mapped to their -o- counterpart. The supported properties include -webkit-box-shadow, -webkit-transform, -webkit-transform-origin, -webkit-border-radius, -webkit-border-top-left-radius, -webkit-border-top-right-radius, -webkit-border-bottom-left-radius, -webkit-border-bottom-right-radius, -webkit-transition, -webkit-transition-delay, -webkit-transition-duration, -webkit-transition-property, and -webkit-transition-timing-function. You should, however, not rely solely on -webkit- prefixes!

Users on the yet-to-be-released Mac OS X 10.8 “Mountain Lion” will see notifications integrated into the system wide Notification Center instead of seeing notifications through Growl. Older system versions will still see notifications through Growl. Settings are available in Preferences: Advanced: Notifications as well as in System Preferences: Notification Center: Opera Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Na 35 dagen uptime gaat het dan eindelijk eens gebeuren: mijn PC gaat uit. Dat vanwege de weersverwachting aan de kust, net waar ik woon. Ik wil niet het risico lopen dat m'n PC door de bliksem uitschakelt door directe of indirecte inslag. Ik zal de waardes noteren die ik heb voor ik de boel sluit en noteren wat ze zijn na elk programma gesloten te hebben. Dan weten we wat die cache in Linux nou is met Opera :).

Morgen meer info dus. Herstart is ook wel beetje nodig, er staat een kernel update en video driver update te wachten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Opera News: Fixing Twitter Issues in Opera:
We've been hearing that a lot of people are having problems using Twitter from Opera. If you are having trouble sending tweets, replying, retweeting, or seeing what is trending - good news! We have a fix for you. Here is what you need to do to get things going again.

From the main menu, go to Help > Check for Updates. Click OK when seeing the message "You are using the latest version of Opera". This will download an updated browser JS file, with the necessary fixes.

Next, reload Twitter. If this does not solve the problem, you may have to restart Opera too.

To check whether you have the most up-to-date version which contains this fix, go to: http://www.opera.com/docs/browserjs/. The message there should say "Opera Desktop 12.00 core 2.10.289, July 17, 2012. Active patches: 218".
Had zelf ook wat problemen, kreeg geen nieuwe tweets als ik omlaag scrolde, nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Opera 12.01 staat gereed op de download servers: http://get7.opera.com/pub/opera/win/1201/ . Het is dezelfde versie als de RC2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik ben definitief over op Chromium. Eerder was het nog aarzelend en deed ik sommige dingen nog in Opera, maar inmiddels heb ik de handigheidjes maar van me af gezet.

Te vaak werkt iets niet, en te vaak duurt het ondanks bugreports imo te lang voordat het wel werkt, if ever.

Recente ergernissen:
Veel ExtJS gebaseerde sites hadden heel lang geen javascript-upload-klaar-confirmation, met niet goed functioneren als gevolg.
Facebook is/was vaak traag en sommige opties werkten niet.
Vandaag de dag werkt bijvoorbeeld web.airdroid.com niet, een tool die ik veel gebruik.
Lompe lelijke sites waar je mee te maken moet hebben (bank of webshop ofzo) werken soms niet in Opera, wel in Chromium, en dan maakt het me stiekem niet zo veel meer uit dat dat niet de schuld van Opera is.

Maar eerlijk is eerlijk, Chromium mag best een paar features van Opera jatten als je het mij vraagt. 8)

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
12.01 lost ook de recente problemen met Outlook.com (hotmail vervanger) grotendeels op. Het is nu in ieder geval te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

E-Rick

I love it :7

Ik heb erg veel last van het feit dat sinds Opera 12 de scrollbar zich anders gedraagt. In eerdere versies kon ik de scrollbar beetpakken en bijboorbeeld naar boven scrollen om een eerdere post terug te lezen. Als ik dan weer terug wilde naar waar ik begon kon ik met de muis naar links bewegen, dan sprong de pagina weer terug naar waar ik begon met scrollen.
Dat is sinds Opera 12 niet meer zo, ik kan mijn muis over het hele scherm bewegen, maar de pagina springt niet terug naar waar ik begon met scrollen. Ik moet dan weer gaan zoeken naar waar ik was en met 100 ppp is dat af en toe best vervelend.
In opera:config kan ik niets vinden dat daarmee te maken zou kunnen hebben. Weet iemand een oplossing? In 12.01 is het gedrag nog steeds zo.

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Edit: had sambalbaj's bericht nog niet gezien. Wie 12.50-builds gebruikt kan ook een browser.js-update doen (dat is ook wat er gebeurt bij een update naar 12.01).

Zie ook deze thread op de forums: New hotmail (outlook) does not work. Nog niet alles schijnt perfect te werken (bv. messenger), maar ze zijn er mee bezig en hebben ook contact met Microsoft (zie Bruce Lawsons berichten in de thread).

@Redsandro: jammer, maar wel begrijpelijk. Webshop's icm met Ideal werkt hier ook niet altijd goed, doe het dan met Chrome... Maar weet je het zeker, nu je een nachtje hebt geslapen?

[ Voor 38% gewijzigd door GeekK op 02-08-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
sambalbaj schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 14:30:
12.01 lost ook de recente problemen met Outlook.com (hotmail vervanger) grotendeels op. Het is nu in ieder geval te gebruiken.
Het is niet 12.01 maar een browserjs fix die het probleem oplost. Deze is trouwens ook uitgerold voor de 12.5 Opera Next tak.
E-Rick schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 15:11:
Ik heb erg veel last van het feit dat sinds Opera 12 de scrollbar zich anders gedraagt. In eerdere versies kon ik de scrollbar beetpakken en bijboorbeeld naar boven scrollen om een eerdere post terug te lezen. Als ik dan weer terug wilde naar waar ik begon kon ik met de muis naar links bewegen, dan sprong de pagina weer terug naar waar ik begon met scrollen.
Dat is sinds Opera 12 niet meer zo, ik kan mijn muis over het hele scherm bewegen, maar de pagina springt niet terug naar waar ik begon met scrollen. Ik moet dan weer gaan zoeken naar waar ik was en met 100 ppp is dat af en toe best vervelend.
In opera:config kan ik niets vinden dat daarmee te maken zou kunnen hebben. Weet iemand een oplossing? In 12.01 is het gedrag nog steeds zo.
Is dit één van de mouse gestures van Opera? Kijk eens of mouse gestures staan ingeschakeld onder Preferences --> Advanced --> Shortcuts.

[ Voor 57% gewijzigd door EricJH op 02-08-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
GeekK schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:37:
Maar weet je het zeker, nu je een nachtje hebt geslapen?
Ja ik weet het zeker, ik heb er namelijk twee maandjes over geslapen (eind vorige topic kondigde ik mijn overweging te switchen aan :P).

Er zijn te veel zaken waar ik me persoonlijk aan erger. Ik zal Opera wel altijd geinstalleerd houden, want heel afentoe gebruik ik het nog, sommige handigheidjes zijn niet in Chromium te doen. :)

Ik ben ook niet opeens anti-opera ofzo. Beste browser zolang je niet stelselmatig 'verkeerde' websites bezoekt. ;) Ik blijf het anderen ook adviseren omdat het een totaalpakket is. Chromium heeft meer extensies nodig om standaard aan te voelen.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

E-Rick

I love it :7

EricJH schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 18:34:
[...]
Het is niet 12.01 maar een browserjs fix die het probleem oplost. Deze is trouwens ook uitgerold voor de 12.5 Opera Next tak.

[...]
Is dit één van de mouse gestures van Opera? Kijk eens of mouse gestures staan ingeschakeld onder Preferences --> Advanced --> Shortcuts.
Natuurlijk staan gestures aan, dat is een van de redenen dat ik Opera gebruik.
Maar nee, dit is geen gesture. Het gaat erom dat wanneer ik gewoon met de linker muisknop de scrollbar vastpak en zo de pagina versleep, de pagina _niet_ terugschiet naar waar ik begon met scrollen op het moment dat ik de muis (met de linker muisknop nog steeds ingedrukt) naar links beweeg. Alle andere applicaties doen dat wel.

Maar ik zie net dat er meer mensen zijn die er last van hebben, en blijkbaar is het ook al als bug gereport:
http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=1454172
http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=1438522

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter
Snapshot: 12.50 Summer Core Update (ook op Dev News). Lange changelog. :)

[ Voor 4% gewijzigd door GeekK op 03-08-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geeft ook goed weer dat bijna alle sites van MS gigantisch brak gemaakt zijn en veel dirty fixes nodig heeft op JS gebied. Oh, en niet alleen sites van MS zijn zo hoor, veel meer zijn zo ruk geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Dank voor de link; enne wat een verhaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04 14:35
Sinds een tijdje nu gebruik aan het maken van opera en ik ben er hartstikke tevreden mee! Er is echter één puntje wat ik wel zou willen aanpassen:

Als ik een tekst selecteer en met de rechter muisknop 'search with google' selecteer opent het zoekvenster op mijn huidige tabblad. Ik wil juist (zoals in ff en chrome) dat er een nieuw tabblad opent met de zoekopdracht.

Het lijkt me dat dit ergens in opera:config valt in te stellen maar tot dusver geen geluk gehad met zoeken, weten mensen hier waar ik dit kan aanpassen?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ctrl+F12 (Preferences) --> Avanced --> Tabs --> schakel nu "Reuse current tab" uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Je kunt ook shift of control inhouden op het moment dat je op 'search with google' drukt. Met shift open je een nieuw tabblad met je zoekopdracht in de voorgrond, met control opent 'ie in de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-04 14:35
EricJH schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 18:02:
Ctrl+F12 (Preferences) --> Avanced --> Tabs --> schakel nu "Reuse current tab" uit.
Exact wat ik zocht, thanks!

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Heeft Opera by default ook een adblocker? Op deze site krijg ik een melding dat ik een adblocker zou gebruiken. Volgens mij is dit simpelweg een brakke detectie want ik heb adblock niet geïnstalleerd.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:26
Afbeeldingslocatie: http://www.maupa.nl/tweakers/oblocker.jpg

Ik heb de site trouwens direct weer verlaten. Beetje schooien om een exceptie te laten maken.
Bewijs eerst maar eens dat je dat als website waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Bedankt, elders kwam ik net een instelling tegen waar de reden zat: Op de site rechtermuisknop > edit site preferences > enable content blocking.
Het opmerkelijke is dat die site dus al begint te zeuren als die optie aanstaat, want volgens mij is die optie er alleen om daadwerkelijk 'block content...' (ook onder de rechtmuisknop) actief te laten worden. Of er moet daadwerkelijk iets automatisch geblokkeerd worden door Opera.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ooit een URL filter toegepast? Dan heb je standaard de content blocker actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Nee, het is een vrij recente installatie (in zijn geheel, inclusief Windows), waar ik alleen de 'do-not-track' feature heb ingeschakeld en heb ingesteld dat plugins alleen op aanvraag geactiveerd mogen worden.
Maar het ging mij er niet zozeer om dat de content blocker actief is, maar dat een site meteen ook denkt dat er daadwerkelijk content geblokkeerd wordt. Misschien kijkt zo'n site of een bepaalde plugin actief is, niet of bepaalde content wordt weergegeven / opgevraagd.

De CSL/OT kroeg !

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste