[Ervaringen] Opera 9 gereleased

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:
  • 20.887 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/4720/opera91bu.jpg
Opera haalt browser Opera 9.0 uit bètafase
De Noorse softwaremaker Opera heeft de officiële versie van de nieuwe browser Opera 9.0 geïntroduceerd. Door de veranderingen in Opera 9.0 lijkt het me niet meer dan terecht om een nieuw topic daarvoor te openen.

"We hebben hard gewerkt om het maximale uit de webbrowser te halen met verbeterde snelheid, ondersteuning van nieuwe webstandaarden en innovatieve widgets", aldus Opera-directeur Jon S. von Tetzchner.

De browser ondersteunt Javascript, css, svg en ajax en maakt gebruik van kleine programma's die naast de gewone activiteiten kunnen draaien, zogeheten widgets. Deze functies zaten ook al in de testversie die precies twee maanden geleden werd uitgebracht.

De nieuwe browser is gratis in meer dan 25 talen te downloaden voor gebruikers van onder andere Windows, Linux en de Mac.
Bron: webwereld.nl
Download
Windows: Engels
Andere versies
Nieuws
Opera Desktopteam Blog
Opera features
Opera changelogs
Opera forum
Opera wiki
Keyboard Shortcuts in Opera
Vorige delen
[Opera 7] Wat vinden we er van?
[rml][ Ervaringen] Opera 8 gereleased *[/rml]

[ Voor 20% gewijzigd door Noork op 12-03-2007 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Nog altijd mijn favoriete browser, echter wat mij betreft hadden ze nog wel e.e.a. aan bugs mogen fixen voordat ze hem final gemaakt hadden.

Maar goed, hopelijk blijven ze wekelijkse updates / previews uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik moest flashplayer opnieuw installeren voor de flash content. Maar toen dat gedaan was waren geen verdere problemen te bekennen. :) Tevreden gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
die nieuwe highlight functie is handig :D

gewoon"." intikken en dan de zoekterm en worden alle resultaten gehighlight :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-04 15:48
Pinata schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:38:

Welke zoekfunctie heb jij het over? Ik weet al langer dat je de "/" kan induwen en dan het effect krijgt waar jij het over hebt.

De variabele snelheid van animated gifs is inderdaad opgelost! _/-\o_ en het probleempje met corrupte afbeeldingen ook :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Alleen jammer dat er een bug bij is gekomen. Het CSS menu op mijn site werkt niet meer in Opera 9, nog wel in 8.54 en IE, FireFox en de rest van de browsers: http://kbv-deknipe.nl

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Opera 9 is gelukkig nog net zo snel als versie 8 :).

Twee kleine tweaks die ik altijd uitvoer voor nog wat extra snelheid:
Ga naar preferences -> advanced -> browsing:
• Loading -> verander naar Redraw instantly
• Enable Smooth scrolling -> UITvinken

Dingen die mij positief opvallen in versie 9 final tov 8.54:
Widgets: Gewoon erg leuk om mee te prutsen.
Thumbnail preview van elke site: Meesterlijk!
• Per website je preferences instellen. Tomshardware.com bekijk ik bijvoorbeeld het liefst zonder plugins, zonder java, zonder javascript en zonder animated gifs (anders word ik gek van alle bewegende content). Terwijl ik GoT wel met javascript aan bekijk. Dan kan nu automatisch :).
• Je kan zelf gemakkelijk via preferences zoekmachines toevoegen. Dit is echt zo uber handig. Na wijziging heb ik dit: Als ik got fiets intyp in de adresbalk, dan zoek ik op GoT naar fiets. g fiets zoekt op Google naar fiets, wn fiets zoekt in de Nederlandse Wikipedia naar fiets en vd fiets zoekt in de VanDale naar fiets. Dit kan je dus heel makkelijk zelf doen :). Alhoewel advanced editing nog steeds via de search.ini in je profile folder moet.
• De Acid2 test draait nu perfect. Er zijn maar zeer weinig browsers die dit goed doen!

Wat mij opvoel, maar niet positief of negatief is:
• Shortcuts zijn gewijzigd zodat ze lijken op Firefox. Voorbeeld: Nieuwe tab is nu ctrl-t, bookmark is ctrl-d, en paste 'n go is nu ctrl-b. Ookal was de oude instelling logischer, maakt de nieuwe instelling het makkelijker voor Firefox fanaten om over te stappen naar een naar mijn mening fijnere browser. Shortcuts kan je ook gewoon zelf wijzigen naar wat je wil.
Edit: Dit is te fixen met de oplossing van Geekk :)

Wat mij opviel, maar een klein beetje negatief te beoordelen is:
• Als ik terugblader in m'n pagina's dan worden pagina's opnieuw opgebouwd. Gelukkig niet zo traag als bij andere browsers, maar met Opera 8.54 stond alles er meteen. De positie op de vorige pagina blijft wel bewaard.
Edit: Ook dit is te fixen met de oplossing van Geekk :)
• Google resultaten hebben geen onderlijning. Ik heb een "report site problem" verzonden, maar ik vond het wel vreemd dat zoiets veel gebruikt als Google niet lekker werkt.

Opera 9 is echt heerlijk :9.

[ Voor 24% gewijzigd door dr snuggles op 22-06-2006 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-04 10:19

ZaZ

Tweakers abonnee

Misschien ergens in de startpost zetten dat je met
code:
1
opera:config
in je adresbalk nog een hele zooi settings kan wijzigen. :)

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand ook of je het scrollen met de middelste muisknop ook net zo kunt krijgen als onder IE en Firefox? Je kunt autoscroll in Opera wel aanzetten, maar als ik dan op de middelste muisknop druk wordt de cursor gecentreerd en gaat het allemaal wat moeizamer dan ik gewend ben (gaat bijv. pas weg als ik nog een keer op de muisknop druk).

Ik gebruik de middelste knop nl. veelvuldig om snel door lange pagina's te scrollen. Middelste muisknop indrukken, een flinke zwengel aan je muis geven en de middelste knop weer loslaten ;). Met Opera gaat dit niet fijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Palomar op 21-06-2006 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Die was er dus al een tijdje

Wel is de kleur van de resultaten in de pagina grijs geworden in 9 final. Dat terwijl ze in de beta's een fijn gekleurd kleurtje kregen, wat veel beter opviel. Iemand een idee hoe je de kleur aanpast?

[ Voor 3% gewijzigd door disheaver op 21-06-2006 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 21:51:
Weet iemand ook of je het scrollen met de middelste muisknop ook net zo kunt krijgen als onder IE en Firefox? Je kunt autoscroll in Opera wel aanzetten, maar als ik dan op de middelste muisknop druk wordt de cursor gecentreerd en gaat het allemaal wat moeizamer dan ik gewend ben (gaat bijv. pas weg als ik nog een keer op de muisknop druk).

Ik gebruik de middelste knop nl. veelvuldig om snel door lange pagina's te scrollen. Middelste muisknop indrukken, een flinke zwengel aan je muis geven en de middelste knop weer loslaten ;). Met Opera gaat dit niet fijn.
Je doel is dus snel kunnen scrollen. Met het toetsenbord kan dit natuurlijk (home, end, pgup, pgdown), maar met de muis kan het ook. Bij mij wel tenminste, net als bij FF, omdat ik een Logitech muis heb en de software heb geinstalleerd. Dus installeer de software voor je muis zou ik zeggen :).

Of bedoel je iets anders?

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 21-06-2006 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, ik had al even met mn muissoftware geexperimenteerd (Setpoint). Ik heb dit altijd op een custom setting 'middle button' staan, omdat programma's zelf wel de middle click kunnen afhandelen. Maar er staan nog 2 opties: autoscroll en universal scroll. Die werken beide alleen erg gaar (autoscroll doet hetzelfde als default opera en universal scroll geeft een ander soort cursortje die helemaal niet fijn werkt), dus daar heb ik niks aan. Ik wil liever in Opera zelf iets kunnen instellen.

En uiteraard scroll ik ook erg veel met page up, down, home, end etc. Maar ik heb zo in de loop der jaren mijn eigen browse-techniek aangeleerd en dan zijn het die kleine dingetjes (zoals een autoscroll) waar je niet meer zonder kunt. ;) (firefox ben ik ook pas gaan gebruiken toen de autoscroll-funcite geimplementeerd werd). Vandaar dat die vreemde autoscroll in Opera mij direct opviel.

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 21-06-2006 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

jschelhaas schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 21:58:
[...]

Die was er dus al een tijdje

Wel is de kleur van de resultaten in de pagina grijs geworden in 9 final. Dat terwijl ze in de beta's een fijn gekleurd kleurtje kregen, wat veel beter opviel. Iemand een idee hoe je de kleur aanpast?
Ja inderdaad...eerst was het groen en geel, nu blauw en grijs, veels te onopvallend :(

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:09

GeekK

Rag Mama Rag

wwillem schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:52:
Shortcuts zijn gewijzigd zodat ze lijken op Firefox. Voorbeeld: Nieuwe tab is nu ctrl-t, bookmark is ctrl-d, en paste 'n go is nu ctrl-b. Ookal was de oude instelling logischer, maakt de nieuwe instelling het makkelijker voor Firefox fanaten om over te stappen naar een naar mijn mening fijnere browser. Shortcuts kan je ook gewoon zelf wijzigen naar wat je wil.
Hier kun je de oude keyboard setups voor Opera 8 (Eight) en 7.5 (Seven Five) downloaden:
http://my.opera.com/Rijk/blog/show.dml/46881
Als ik terugblader in m'n pagina's dan worden pagina's opnieuw opgebouwd. Gelukkig niet zo traag als bij andere browsers, maar met Opera 8.54 stond alles er meteen. De positie op de vorige pagina blijft wel bewaard.
Zie: JavaScript and History Navigation.
The History Navigation Mode setting can be set to 1 (sets automatic mode), 2 (sets compatible mode), or 3 (sets fast mode).
opera:config#UserPrefs|HistoryNavigationMode (knippen en plakken). Deze op 3 zetten helpt wellicht.

[ Voor 10% gewijzigd door GeekK op 22-06-2006 04:20 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
leokennis schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 00:50:
[...]

Ja inderdaad...eerst was het groen en geel, nu blauw en grijs, veels te onopvallend :(
Vond juist dat groen/geel veel te opvallend.

Verder Opera al jaren mijn favoriete browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53
Alweer een jaar of twee of zo Opera gebruiker. Na een korte romance met FF toch voor Opera gegaan en weinig spijt daarvan gehad.

Er treden problemen op bij installatie van de MSI international installer bij een upgrade van 8.54 naar 9. De 8.54 die met een andere installer is geinstalleerd wordt niet goed gedeinstalleerd. Er is op het Opera Forum al een sticky over aangemaakt: http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=143841 .

Hier zijn nog wat tips voor succesvolle migratie van instellingen en email van de ene naar de andere installatie voor degenen die een schone installatie van Opera 9 doen:
http://people.opera.com/rijk/opera/cleanupgrade.html
http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/6579
http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/5321

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
GeekK schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 04:17:
[...]
Hier kun je de oude keyboard setups voor Opera 8 (Eight) en 7.5 (Seven Five) downloaden:
http://my.opera.com/Rijk/blog/show.dml/46881
De keyboard shortcuts laat ik denk ik toch maar zo. Zo kan ik wennen als ik ergens verplicht met FF moet browsen.
GeekK schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 04:17:
[...]
Zie: JavaScript and History Navigation.
[...]
opera:config#UserPrefs|HistoryNavigationMode (knippen en plakken). Deze op 3 zetten helpt wellicht.
Je bent de koning! _/-\o_ Meteen even gewijzigd en het is weer heerlijk snel terugbladeren. Bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:30
Ik hem me ook maar eens gewaagd aan Opera, maar wat me opvalt is dat de alt-sneltoetsen niet werken. :? Alt-s bijvoorbeeld voor het posten op GoT werkt gewoon niet... is dat een instelling ergens?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179986

Net zoals de eerdere versies is ook deze weer heerlijk snel (en redelijk bugloos, ik ben er in ieder geval nog geen tegen gekomen). Opera is echt een geweldige browser _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024

Hij is inderdaad handig, alleen wordt hij er nou niet bepaald sneller van. Weet iemand hoe ik het uitzet dat alle resultaten worden gehighlight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99742

Jeldert schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:49:
Alleen jammer dat er een bug bij is gekomen. Het CSS menu op mijn site werkt niet meer in Opera 9, nog wel in 8.54 en IE, FireFox en de rest van de browsers: http://kbv-deknipe.nl
http://jigsaw.w3.org/css-...ofile=css2&usermedium=all geen idee of dit de juiste css menu stylesheet is, maar probeer eerst alle css perfect te krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 99742 op 22-06-2006 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Namu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 15:15

Namu

Silver Wings Of Morning

Opera 9 op m'n windows bak draait heerlijk.. Maar flash onder opera 9 in os x werkt totaal niet...
Alleen als ik opera 9 onder rossetta draai.

----

Edit:

Gefixed. Heb uit de /Library/Internet Plug-ins directory de "Flash Player Enabler.plugin" weg gehaald. Dit is een PPC compilede plugin die niet met rosetta geopend word en dus niet werkt. Zonder dit bestand spreekt hij meteen "Flash Player.plugin" aan die wel Universal is en je flash weer werkt.

[ Voor 74% gewijzigd door Namu op 22-06-2006 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:14
Ben ook al jaren een Opera fan.
Toch mis ik nog steeds een paar kleine zaken in deze versie:

Zoekmachine beheer is al een goede start maar dit mag toch wat beter uitgewerkt worden.
Het plaatsen van <hr /> en rangschikking kan nog niet via GUI.

Rechtermuisklik op je favorieten om deze rechtstreeks te kunnen aanpassen mis ik ook.
Dat "bladwijzers beheren" is soms wat omslachtig.

De widgets en thumbnail preview doen me niet zoveel.
Aan de naam en favicon van een tabblad heb ik meer dan genoeg om te weten wat er zich achter bevindt. En aangezien ik vaak op latop zonder muis browse, gebruik ik meer ctrl+tab om te wisselen van tab.
Bij de widgets vind ik het een beetje jammer dat elke widget en nieuwe item in je startbalk wordt.
(Kan je dit aanpassen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

SysRq schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 10:40:
Ik hem me ook maar eens gewaagd aan Opera, maar wat me opvalt is dat de alt-sneltoetsen niet werken. :? Alt-s bijvoorbeeld voor het posten op GoT werkt gewoon niet... is dat een instelling ergens?
Dit gaat in Opera dmv Shift+Esc (je ziet dan een lijst met access keys), en dan de letter van de gewenste actie. Ik denk dat dit zo gedaan is opdat ze niet 'interfereren' met de gewone shortcuts, die ook alt+<letter> kunnen gebruiken.
Zie 'access keys' in Keyboard Shortcuts. De Shift+Esc shortcut kun je veranderen in Voorkeuren->Geavanceerd->Sneltoetsen.

@Mantis: zoekmachinebeheer kan inderdaad beter, vooral de rangschikking. Wat bedoel je met <hr />?
Bladwijzers bewerken vind ik ook omslachtig, hoop dat dit nog verbeterd wordt.
Wat betreft de widgets: als je rechts-klikt op een widget kun je kiezen tussen "Normaal - Altijd bovenop - Altijd onderop". Bij jou is denk ik "Normaal" geselecteerd, zo kun je zelf de widgets verbergen of tevoorschijn halen dmv de taakbalk. Bij de andere twee opties verdwijnt de widget van de taakbalk.

@wwillem: google-resultaten zijn bij mij gewoon onderlijnd. Misschien even posten in de forums. Heb je bepaalde scripts draaien oid?

[ Voor 46% gewijzigd door GeekK op 23-06-2006 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
GeekK schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 00:15:
[...]
@Mantis: zoekmachinebeheer kan inderdaad beter, vooral de rangschikking. Wat bedoel je met <hr />?
Bladwijzers bewerken vind ik ook omslachtig, hoop dat dit nog verbeterd wordt.
Wat betreft de widgets: als je rechts-klikt op een widget kun je kiezen tussen "Normaal - Altijd bovenop - Altijd onderop". Bij jou is denk ik "Normaal" geselecteerd, zo kun je zelf de widgets verbergen of tevoorschijn halen dmv de taakbalk. Bij de andere twee opties verdwijnt de widget van de taakbalk.
Met die <hr /> bedoelde ik een onderverdeling maken tussen je searchengines met een horizontale lijn er tussen.
Bedankt voor de widget-tip, ze zijn nu van m'n taakbalk verdwenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

Mantis schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 00:48:

Met die <hr /> bedoelde ik een onderverdeling maken tussen je searchengines met een horizontale lijn er tussen.
Ah :). Dit kan wel met Opsed (wordt niet meer ontwikkeld). Of dmv het editten van search.ini: verander "Has endseparator=0" in "Has endseparator=-1" bij de zoekmachine-entry waar een seperator op moet volgen.
edit: zo staat het in mijn search.ini iig. OperaWiki lijkt te suggereren dat "=1" ook kan.

Met Opsed of dmv van search.ini kun je ook de rangschikking veranderen. Maar ik verwacht toch wel dat dit ook in de UI geïmplementeerd zal worden.

[ Voor 32% gewijzigd door GeekK op 23-06-2006 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Mantis schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 23:42:
Rechtermuisklik op je favorieten om deze rechtstreeks te kunnen aanpassen mis ik ook.
Dat "bladwijzers beheren" is soms wat omslachtig.

De widgets en thumbnail preview doen me niet zoveel.
Aan de naam en favicon van een tabblad heb ik meer dan genoeg om te weten wat er zich achter bevindt. En aangezien ik vaak op latop zonder muis browse, gebruik ik meer ctrl+tab om te wisselen van tab.
bladwijzerbeheer: rechtermuis klik op een bookmark > propeties... is toch niet erg veel moeite?

thumbnail: ik weet niet wat standaard aanstaat, maar in het ctrl-tab menu kan ook thumbs weergegeven worden.
Je kunt ze voor zowel het ctrl-tab als de tabs in of uitschakelen:
opera:config#UserPrefs|UseThumbnailsinTabTooltips
(opera:config > zoeken naar thumb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
GeekK schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 00:15:
[...]
@wwillem: google-resultaten zijn bij mij gewoon onderlijnd. Misschien even posten in de forums. Heb je bepaalde scripts draaien oid?
Goed dat je het zegt. Ik draai geen scripts voor zover ik weet en verder staat alles precies hetzelfde als in Opera 8.54 waar ik wel onderlijning heb in Google.

Weet iemand hoe de onderlijning verzorgd wordt, zodat ik weet waar ik moet zoeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantis
jschelhaas schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 01:40:
[...]

bladwijzerbeheer: rechtermuis klik op een bookmark > propeties... is toch niet erg veel moeite?

thumbnail: ik weet niet wat standaard aanstaat, maar in het ctrl-tab menu kan ook thumbs weergegeven worden.
Je kunt ze voor zowel het ctrl-tab als de tabs in of uitschakelen:
opera:config#UserPrefs|UseThumbnailsinTabTooltips
(opera:config > zoeken naar thumb)
Ik bedoel natuurlijk dat je rechtstreeks rechtermuisklik kan doen op een bookmark, zonder daarvoor naar bladwijzerbeheer te moeten gaan.

Aha leuk dat je ze ook in het ctrl+tab menu kan krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 15:33
Excuses als het een N00b-vraag is (ik heb al op verschillende plekken gezocht) :) Maar kan ik het met Opera voor elkaar krijgen dat de startpagina geladen wordt met meerdere tabs tegelijk. Laten we zeggen 5 ofzo ineens. Als ik bij voorkeuren kijk dan kan ik maar 1 startpagina opgeven en in Firefox had ik er meer.

Voor de rest qua snelheid en layout werkt het erg prettig moet ik zeggen. Als iemand het weet dan alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23

nlboy

Alles kitz?

Ik heb sinds vandaag ook Opera 9. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over.
Alleen heb ik nog één ding die ik mis bij Opera en die wel bij Firefox zitten.

De 'populaire' adres die komt boven aan te staan bij het invoeren van de eerste letters. (bijvoorbeeld: Ik typ G in en krijg dan eerst got.tweakers.net en dan daarna games.fok.nl)
Is dat ook mogelijk bij Opera 9?

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door nlboy op 23-06-2006 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
nlboy schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:38:
Ik heb sinds vandaag ook Opera 9. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over.
Alleen heb ik nog één ding die ik mis bij Opera en die wel bij Firefox zitten.

De 'populaire' adres die komt boven aan te staan bij het invoeren van de eerste letters. (bijvoorbeeld: Ik typ G in en krijg dan eerst got.tweakers.net en dan daarna games.fok.nl)
Is dat ook mogelijk bij Opera 9?

Alvast bedankt! :)
Ik ben al jarenlang gebruiker van Opera en heb nog nooit van deze feature gehoord, dus het zit er standaard niet in. Zoek anders even op de Opera Community fora, best een kans dat iemand al zo'n plugin ofzo gemaakt heeft.
objectief2 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:36:
Excuses als het een N00b-vraag is (ik heb al op verschillende plekken gezocht) :) Maar kan ik het met Opera voor elkaar krijgen dat de startpagina geladen wordt met meerdere tabs tegelijk. Laten we zeggen 5 ofzo ineens. Als ik bij voorkeuren kijk dan kan ik maar 1 startpagina opgeven en in Firefox had ik er meer.

Voor de rest qua snelheid en layout werkt het erg prettig moet ik zeggen. Als iemand het weet dan alvast bedankt ;)
Jup, dit kan. Open alle pagina's die je wilt openen als je Opera opstart en ga naar File - Sessions - Save Sessions. Sla hem op als Opstarten o.i.d. Ga dan naar Tools - Preferences en kies onder tabblad General onder Startup voor 'Continue saved sessions'. Klaar!

[ Voor 45% gewijzigd door Peedy op 23-06-2006 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Laatst online: 15:33
[...]

Jup, dit kan. Open alle pagina's die je wilt openen als je Opera opstart en ga naar File - Sessions - Save Sessions. Sla hem op als Opstarten o.i.d. Ga dan naar Tools - Preferences en kies onder tabblad General onder Startup voor 'Continue saved sessions'. Klaar![/quote]

Bedankt, het werkt wel wat anders als 'normaal' maar het werkt idd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:41:
[...]

Ik ben al jarenlang gebruiker van Opera en heb nog nooit van deze feature gehoord, dus het zit er standaard niet in. Zoek anders even op de Opera Community fora, best een kans dat iemand al zo'n plugin ofzo gemaakt heeft.
Mmm...dat is jammer dat het er niet standaard in zit. Ik heb geen idee waar ik dan naar moet gaan zoeken voor die plugin. :+

Mmm....ik moet elke keer mijn logingevens invoeren bij Tweakers. :/

[ Voor 9% gewijzigd door nlboy op 23-06-2006 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06-2024
Opera 9 heeft net als IE6 nu ook de Eolas-patent-work-around geintroduceerd. Onbegrijpelijk. Ik gebruik Opera als primary browser sinds 2.12 en dit is de eerste keer dat ze zulk een achterlijke annoyance hebben toegevoegd die niet configureerbaar is en die (hier in Europa) compleet overbodig is. Het gevolg is dat je plug-ins eerst moet "activeren" alvorens je ermee kunt werken |:( Zeer vervelend.

Microsoft heeft in al haar (on)wijsheid wel een work-around gepubliceerd, maar deze behelst document.write() |:( Dat werkt dus niet eens in correct geserveerde XHTML 1.0!

Kent iemand al een permanente oplossing om van deze ongein af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Ik snap niet echt wat je bedoelt Nexxennium? Noem eens een voorbeeld? Werk al sinds maandag met 9.0 Final, maar ben nog niets vreemds op het gebied van plugins activeren tegen gekomen?

@niboy: heb er even een post over gemaakt op het Opera forum.. even kijken wat men er van zegt daar.

Ik ben trouwens helemaal verslaafd geraakt aan Torus _/-\o_ _/-\o_

@hieronder; hoogstwaarschijnlijk is dat het inderdaad, dan zijn bij mij de Google resultaten ook niet onderstreept.

[ Voor 59% gewijzigd door Peedy op 23-06-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
wwilem:

opera:config > zoeken naar underline

Neem aan deat die 2 wel aan staan?

opera:config#Link|Underline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Mantis schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:27:
[...]

Ik bedoel natuurlijk dat je rechtstreeks rechtermuisklik kan doen op een bookmark, zonder daarvoor naar bladwijzerbeheer te moeten gaan.

Ik kan gewoon rechtermuisklikken op een bladwijzer om het via properties te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
jschelhaas schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:58:
[...]

Ik kan gewoon rechtermuisklikken op een bladwijzer om het via properties te wijzigen.
Jij hebt het over het tabblad Bookmarks, welke je via F4 aanroept. Mantis heeft het over de toolbar Bookmarks, die tussen View en Widgets in zit. Hier kan je namelijk niet op rechtermuisklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 08:56

fjs

PSN: ftltc

Iemand enig idee of het mogelijk is om 'smooth scrolling' aan te zetten onder OsX?

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
opera:config, onder User Prefs, zoeken naar Smooth Scrolling, en dat aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
jschelhaas schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:56:
wwilem:
opera:config > zoeken naar underline

Neem aan deat die 2 wel aan staan?
Ja, ze staan beide aan. Maar ik kan prima leven zonder lijntjes in m'n zoekresultaten in Google. 't Ziet er misschien zelfs mooier uit :P. Bij de volgende update is het vast gefixed :).
nlboy schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:17:
[...]
Mmm....ik moet elke keer mijn logingevens invoeren bij Tweakers. :/
Heb je toevallig aangezet dat Tweakers.net geen cookie mag opslaan? Of dat nieuwe cookies moeten worden weggegooid nadat je Opera uitzet?

Mocht je graag alle cookies behalve die van Tweakers.net weg hebben, dan kun je dat op twee manieren doen. De eerste is via site preferences, de tweede houdt het volgende in: Eerst uitzetten dat nieuwe cookies worden weggegooid, opnieuw opstarten, naar t.net gaan, inloggen. Afsluiten, optie weer aanzetten, afsluiten en klaar (eerste optie is makkelijker :P).
objectief2 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 19:53:
Bedankt, het werkt wel wat anders als 'normaal' maar het werkt idd _/-\o_
Wat je ook kan doen, is al je standaard 5 sites opslaan in een map in je bookmarks en vervolgens de map een nickname geven (via properties). Bijvoorbeeld f. Elke keer als je nu in je adresbalk f intypt en op enter drukt, dan krijg je de 5 sites die je graag wilt zien. Eventueel kun je ook als startpage f instellen, wat weer hetzelfde effect heeft als jij bij FF gewend bent.

Ik gebruik de f voor alle topics waar ik in GoT in heb gereageerd. Als ik even snel wil kijken of er gereageerd is, dan typ ik in de adresbalk f en druk op enter. Met 'pgdown' of 'end' kijk ik even snel of er een nieuwe reactie is en anders sluit ik ze weer. Vind ik een stuk fijner dan de bookmark functie van GoT zelf :P.

[ Voor 89% gewijzigd door dr snuggles op 23-06-2006 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
wwillem schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:56:
Wat je ook kan doen, is al je standaard 5 sites opslaan in een map in je bookmarks en vervolgens de map een nickname geven (via properties). Bijvoorbeeld f. Elke keer als je nu in je adresbalk f intypt en op enter drukt, dan krijg je de 5 sites die je graag wilt zien. Eventueel kun je ook als startpage f instellen, wat weer hetzelfde effect heeft als jij bij FF gewend bent.
Hmm, dat is inderdaad ook een goede optie :)
Ik gebruik de f voor alle topics waar ik in GoT in heb gereageerd. Als ik even snel wil kijken of er gereageerd is, dan typ ik in de adresbalk f en druk op enter. Met 'pgdown' of 'end' kijk ik even snel of er een nieuwe reactie is en anders sluit ik ze weer. Vind ik een stuk fijner dan de bookmark functie van GoT zelf :P.
Daar hebben ze bij Opera ASA toch de Personal Bar voor bedacht? ;) Ik heb alles ingedeeld in mapjes, behalve GoT topics waar ik net in gereageerd heb, die staan er gewoon onder.
pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:44:@niboy: heb er even een post over gemaakt op het Opera forum.. even kijken wat men er van zegt daar.
Volgens mij bestaat de optie dus niet, gezien de reacties, maar men is het wel met ons eens dat de functie er moet komen :) Hopen dat het wordt opgepikt door de programmeurs :)

[ Voor 19% gewijzigd door Peedy op 23-06-2006 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 22:09:
[...]
Daar hebben ze bij Opera ASA toch de Personal Bar voor bedacht? ;) Ik heb alles ingedeeld in mapjes, behalve GoT topics waar ik net in gereageerd heb, die staan er gewoon onder.
Personal bar kost ruimte en ik wil graag met een zo leeg mogelijk scherm browsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
wwillem schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 22:24:
[...]

Personal bar kost ruimte en ik wil graag met een zo leeg mogelijk scherm browsen :)
Och, daar ben ik niet zo van :Y)
Mantis schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 13:27:
[...]

Op het forum van de Opera Community zijn het met je eens.

[ Voor 39% gewijzigd door Peedy op 23-06-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:44:
Ik snap niet echt wat je bedoelt Nexxennium? Noem eens een voorbeeld? Werk al sinds maandag met 9.0 Final, maar ben nog niets vreemds op het gebied van plugins activeren tegen gekomen?
Het ligt er maar aan hoevaak je op flash-dingen klikt. Zelf heb ik flash default uit staan, maar toch, het idee alleen al...

Voorbeeld: een flash-bannertje op webwereld. Je moet er 2x op klikken voordat hij het "doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Nexxennium schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 22:43:
[...]

Het ligt er maar aan hoevaak je op flash-dingen klikt. Zelf heb ik flash default uit staan, maar toch, het idee alleen al...

Voorbeeld: een flash-bannertje op webwereld. Je moet er 2x op klikken voordat hij het "doet".
Eolas patent. Opera heeft ook kantoren in de V.S. En om een rechtzaak i.v.m. overtreding van het Eolas patent te voorkomen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Nexxennium schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 22:43:
[...]

Oh ok, ja dat kwam ik inderdaad ook al tegen. IE heeft het sinds kort ook (of komt het doordat ik nu Flash 8 ipv 7 gebruik?) Vrij irritant inderdaad, maar het is een kwestie van wennen, net als dat ActiveX gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Er is alweer een update beschikbaar van het Opera Desktop Team: build 8505.

Edit: Let wel op, dit zijn unofficial/unsupported updates. Vrijwel altijd werken ze goed, maar je kunt er niet 100% vanuit gaan. Ik draai overigens zelf al sinds ze verkrijgbaar zijn deze weekly builds zonder problemen.

[ Voor 48% gewijzigd door Stamgastje op 24-06-2006 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:06:
[...]

Jij hebt het over het tabblad Bookmarks, welke je via F4 aanroept. Mantis heeft het over de toolbar Bookmarks, die tussen View en Widgets in zit. Hier kan je namelijk niet op rechtermuisklikken.
Ah, ik snap hem! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Stamgastje schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 23:13:
Er is alweer een update beschikbaar van het Opera Desktop Team: build 8505.
Ah, thanks. Paar bugfixjes voor dingen waar ik weinig mee doe, maar wel improved stability dus maar geinstalleerd. Overigens is deze wiki ook wel erg leuk :)

@hieronder: Bork! Bork! Bork! Bork! Bork! Bork!

[ Voor 8% gewijzigd door Peedy op 23-06-2006 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
EricJH schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 22:53:
[...]

Eolas patent. Opera heeft ook kantoren in de V.S. En om een rechtzaak i.v.m. overtreding van het Eolas patent te voorkomen......
Ja ik ken de reden wel, maar ik vind het van de zotte dat wij Europeanen weer op deze manier geconfronteerd moeten worden met het achterlijke Amerikaanse patentsysteem. En ik vind het vooral jammer dat Opera zich al op deze manier gewonnen geeft zonder slag of stoot.

Een tijd geleden gaf Opera nog de Bork-versie uit om Microsoft eens flink op de korrel te nemen. En nu dit? Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 20:44:
@niboy: heb er even een post over gemaakt op het Opera forum.. even kijken wat men er van zegt daar.
Super! Mijn Engels is niet al te best, dus mooi dat je 't even hebt gepost.
Ik hoop dat er een plugin is/komt voor die populaire links. :)

Verder vind ik 't ook jammer dat je niet zoals bij Firefox met CTRL+F (zoekfunctie) dat de browser meteen zoekt naar de match van het woord. Maar ja dat is gewoon even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Nog even een paar nuttige UserJS dingetjes van mijn kant.

UserJS, wat is het?
UserJS is een tool in Opera vergelijkbaar aan de GreaseMonkey plugin van Firefox. Hiermee kan je je eigen Javascript functies in Opera zetten, waardoor vele handige functies die niet in Opera zelf zitten beschikbaar worden. Ik zal hieronder mijn favoriete UserJS functies zetten.

UserJS, hoe installeer ik het?
In Opera <9.0 moet je het eerst nog even aanzetten. Dit doe je door een map aan te maken, bijv C:\Program Files\Opera\UserJS en dan via Tools - Preferences - Advanced - Content - JavaScript Options helemaal onderin deze directory te kiezen. Onderstaande scripts zijn in .js formaat, en deze bestandjes dien je in je userjs gespecificeerde map te plaatsen. Voor sommige scripts is een Opera restartje nodig, maar voor de meesten niet.

UserJS scripts
Osiris zijn GoT AdSense mover
Dit script heeft Osiris geschreven voor Firefox, maar ik heb hem even aangepast zodat hij onder Opera werkt. Credits voor Osiris iig :) Wat het doet; het verplaatst de AdSense balk naar ónder de Quickreply form in non-HK topics. In de HK heb je geen ads staan daar, dus veranderd er daar niets.

Opera Input Suggestion
Dit scriptje zorgt voor een AutoAanvullen schermpje bij ieder tekstvakje waar je ooit iets hebt ingevuld. Erg handig om je laatste zoekqueries bij Google weer tevoorschijn te halen.

Google Image Iframe bypasser
Dit scriptje zorgt ervoor dat je het iframepje bij Google Images automatisch overslaat en direct het plaatje krijgt waar je op klikte.

Ultimate Highlight
Met dit scriptje worden alle woorden waarop je met Google zocht in een pagina gehighlight. Vergelijkbaar met de GoT ///-functie. Bovendien kan je knoppen voor Highlight op je Personal Bar zetten zodat je naar woorden binnen een site kan zoeken die je niet met Google hebt opgezocht. Uitleg over dit alles staat op de pagina van UH zelf.

Google Suggest
Dit scriptje zet Google Suggest aan, zodat je al ziet hoeveel results je bij welk woord krijgt. Erg handig voor Google Wars ;)

Albert.nl bypass sniffer
Tot voor kort was het onmogelijk om met Opera op albert.nl te komen, aangezien ze een browsercheck hebben met een link naar de site die niet werkt. Met deze UserJS kom je automatisch op de site terecht :)

Zoom Image
Met dit scriptje kan je op individuele images inzoomen mbv een toolbar. Handúg!

Hotmail Skip Today Page
Met dit scriptje kom je automatisch in je Inbox, i.p.v. eerst nog op je Hotmail Vandaag/Today pagina.

Image Preloader
Vooral voor mensen met erg snelle verbindingen (ik heb zelf 20mbit, dus dit is uitermate relaxt) is dit superhandig. Dit scriptje preload alle afbeeldingen in de map waar minstens één afbeeldingen uit geladen wordt. Vooral voor foto's kijken in een album is dit handig, want zo kan je er lekker snel doorheen browsen (in de tijd dat jij foto #1 kijkt, laad hij #2, 3, 4, etc al in).

Veel plezier met UserJS!
nlboy schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 01:40:
[...]

Super! Mijn Engels is niet al te best, dus mooi dat je 't even hebt gepost.
Ik hoop dat er een plugin is/komt voor die populaire links. :)

Verder vind ik 't ook jammer dat je niet zoals bij Firefox met CTRL+F (zoekfunctie) dat de browser meteen zoekt naar de match van het woord. Maar ja dat is gewoon even wennen.
Daar hebben we in Opera de "." of "/" optie voor. Probeer het maar eens ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Peedy op 24-06-2006 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
pEeDy16 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 10:33:
Nog even een paar nuttige UserJS dingetjes van mijn kant.
Die quickreply & ad omdraaier is wel handig. Het omdraaien gebeurt als allerlaatste na het laden van de pagina. Het omdraaien werkt uiteraard alleen op GoT omdat dit als url is meegegeven. Maar kost het voor Opera niet extra veel tijd om te kijken welk script nu moet worden geladen voor welke pagina? Dus als je bijvoorbeeld 100 scripts hebt, dat het laden dan langzamer gaat. Of is dit niet meetbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Ik weet niet of het meetbaar is, maar ik heb zo'n 10-15 UserJS dingetjes draaien en ik merk er niets van. Ook heb ik een aantal widgets permanent draaien, maar dat neemt ook niets af aan de snelheid. Overigens geeft
code:
1
2
// @include          http://gathering.tweakers.net/forum/list_message*
// @include          https://gathering.tweakers.net/forum/list_message*
niet aan dat het alleen op GoT werkt. Deze lines zijn namelijk uitgecomment. Het enige waaraan hij ziet dat het alleen hier werkt, is de line
code:
1
if (document.getElementById('quickreply_form') && document.getElementById('adsense'))
waar hij kijkt of zowel een quickreply form als een adsense div aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

[...]

Super! _/-\o_ Bedankt.

Nu nog dat populaire adressen op een rijtje en dan hoef ik geen Firefox meer. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door nlboy op 24-06-2006 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
[...]
En "," voor zoeken naar linkjes. Wat trouwens ook handig is: Shift ingedrukt houden en dan pijltjestoetsen gebruiken om naar de verschillende links op een pagina te springen. Zo heb je je muis bijna niet meer nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Firefox 1.5 vs Opera 9 - The Complete Battle
Interessant stukje. Ik heb onderaan ook een heel stuk comment geplaatst om zijn 'annoyances' jegens Opera te ontkrachten.

[ Voor 28% gewijzigd door Peedy op 24-06-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik kom er net achter dat de Blackboard menuutjes nu ook werken >:). Deze menu's waren veranderd met naar het schijnt crappy non w3c code, maar toch werkt het nu. Mij hoor je niet klagen :D.
nlboy schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 11:49:
[...]
Nu nog dat populaire adressen op een rijtje en dan hoef ik geen Firefox meer. 8)
In de 'start bar', die tevoorschijn komt als je in je adresbalk klikt, heb je een knopje top10. Dit knopje bevat de 10 voor jou populairste websites. Dit knopje kan je via tools -> appearances -> buttons neer zetten waar je wilt. Het is niet helemaal wat je zoekt, maar het komt volgens mij in de richting :).

[ Voor 46% gewijzigd door dr snuggles op 24-06-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

wwillem schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 13:34:
[...]

In de 'start bar', die tevoorschijn komt als je in je adresbalk klikt, heb je een knopje top10. Dit knopje bevat de 10 voor jou populairste websites. Dit knopje kan je via tools -> appearances -> buttons neer zetten waar je wilt. Het is niet helemaal wat je zoekt, maar het komt volgens mij in de richting :).
Dank je wel voor de tip, maar ik wil vooral de muis links..uhh...rechts laten liggen (zo min mogelijk klikken). O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

pEeDy16 schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:34:
opera:config, onder User Prefs, zoeken naar Smooth Scrolling, en dat aanvinken.
Werkt dus niet. Kan het wel aanklikken maar volgens mij werkt smooth scrollen gewoon niet met OsX. Kan hier trouwens niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Raar. Juist onder OSX zou ik verwachten dat smooth scrolling vanwege de hardware accelleratie nog wel fijn kan zijn. Onder Windows is het echter een van de eerste dingen die bij mij eruit vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
^^ met hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

Nexxennium schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 16:11:
Raar. Juist onder OSX zou ik verwachten dat smooth scrolling vanwege de hardware accelleratie nog wel fijn kan zijn. Onder Windows is het echter een van de eerste dingen die bij mij eruit vliegen.
Zowel Safari als Firefox doet dit wel. Alleen Opera niet. Vind het ook zeer vreemd. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Nexxennium schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 23:37:
[...]

Ja ik ken de reden wel, maar ik vind het van de zotte dat wij Europeanen weer op deze manier geconfronteerd moeten worden met het achterlijke Amerikaanse patentsysteem. En ik vind het vooral jammer dat Opera zich al op deze manier gewonnen geeft zonder slag of stoot.

Een tijd geleden gaf Opera nog de Bork-versie uit om Microsoft eens flink op de korrel te nemen. En nu dit? Jammer.
Wat is Bork versie? Enlighten my world...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
EricJH schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 18:30:
[...]

Wat is Bork versie? Enlighten my world...
[google=bork opera]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wie ziet het nut van die widgets? Er staan een paar aardige tussen. Maar ik vind het beetje overbodige beeldvulling. :+

bv.
Zo`n clock ziet er leuk uit. Maar als je aan het browsen bent zie je daar toch niet steeds op. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

wwillem schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 20:52:
• Je kan zelf gemakkelijk via preferences zoekmachines toevoegen.
Ik zou supper graag altavista in me zoekbalk willen hebben maar ik krijg het niet voor me kaar om het goed te laten werken. Weet iemand welke url ik moet invullen voor altavista (http://www.altavista.com heb ik al geprobeerd maar dat werkt niet :'( .)

(BTW, hier heb ik ook last van de scol bug :'( Scrol wiel indrukken en dan naar omlaag werkt niet).

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 24-06-2006 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeekK

GeekK

Rag Mama Rag

@JC Ken: je moet een shortcut invullen als je een zoekmachine toevoegt, bv. "av". Het duurde ook even voordat ik dat doorhad (met hulp van de Opera forums). Hoop dat ze dit in de volgende versie niet verplicht maken.

String is:
code:
1
http://www.altavista.com/web/results?itag=ody&q=%s&kgs=1&kls=0
Werkt hier goed.

[ Voor 22% gewijzigd door GeekK op 24-06-2006 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik heb 2 kleine vragen:

Weet iemand hoe ik de 'Personal bar' vlak onder de address bar krijg. Ik wil em dus een positie lager slepen en dat krijg ik maar niet voor elkaar. In het menu heb ik wel de optie opties Bottom, right left enz maar ik wel hem bovenaan onder de address bar hebben!

Dan de tweede vraag als ik de eerste opera browser op start gaat hij naar mijn start pagina, als ik vervolges een 2e opera start gaat ie naar opera:blanc en ik wil dat die ook maar mijn start pagina gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

@GeekK,
Thanx, nu werkt die wel :)

Van de scrol bug heb ik trouwens geen last meer van sinds ik opera opnieuw heb gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:30:
[...]

Ik zou supper graag altavista in me zoekbalk willen hebben maar ik krijg het niet voor me kaar om het goed te laten werken. Weet iemand welke url ik moet invullen voor altavista (http://www.altavista.com heb ik al geprobeerd maar dat werkt niet :'( .)

(BTW, hier heb ik ook last van de scol bug :'( Scrol wiel indrukken en dan naar omlaag werkt niet).
Dat eerste zou met het antwoord van Geekk moeten lukken. Dat tweede kun je proberen op te lossen door software van je muisfabrikant te installeren. De Logitech muis software bijvoorbeeld, heeft ook support om automatisch te scrollen.

Edit: Aha, tis al gefixed :).

[ Voor 4% gewijzigd door dr snuggles op 24-06-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
-Skyhawk- schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:33:
Wie ziet het nut van die widgets? Er staan een paar aardige tussen. Maar ik vind het beetje overbodige beeldvulling. :+

bv.
Zo`n clock ziet er leuk uit. Maar als je aan het browsen bent zie je daar toch niet steeds op. :?
Ik zie het nut daar ook niet zo van in. Het enigste nut is dat Opera Software hier wat aan kan hebben. Dit is eigenlijk een vorm van 'user-centered innovation' zoals Eric von Hippel in zijn boek 'Democratizing Innovation' beschrijft. Gebruikers bedenken innovatieve toepassingen die eventueel door Opera kunnen worden overgenomen. Zo hebben ze een grote input van ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Je kan ook met je rechtermuisknop op een searchfield klikken en "Create search..." kiezen :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-03 20:52
Als je gegevens invult bij de Wand en je zit in 'n form krijg je een dropdown met die gegevens. (Hoe) kun je de recent in dat formulier ingevulde termen benaderen? Dit werkt bijv. bij recente zoekopdrachten in Google niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ZaZ schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 21:10:
Misschien ergens in de startpost zetten dat je met
code:
1
opera:config
in je adresbalk nog een hele zooi settings kan wijzigen. :)
Dit is trouwens ook van toepassing op FireFox (about:config)
Maar goed, de " Resume from previous state" icm " save session" mogen alle andere browers ook overnemen. Is gewoon geweldig om weer verder te kunnen gaan waar je gebleven bent.

[ Voor 34% gewijzigd door mrbullet op 25-06-2006 02:07 ]

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
guillaume schreef op zondag 25 juni 2006 @ 01:40:
Als je gegevens invult bij de Wand en je zit in 'n form krijg je een dropdown met die gegevens. (Hoe) kun je de recent in dat formulier ingevulde termen benaderen? Dit werkt bijv. bij recente zoekopdrachten in Google niet...
control + enter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs

fjs

salvador4 schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 20:51:
Ik heb 2 kleine vragen:

Weet iemand hoe ik de 'Personal bar' vlak onder de address bar krijg. Ik wil em dus een positie lager slepen en dat krijg ik maar niet voor elkaar. In het menu heb ik wel de optie opties Bottom, right left enz maar ik wel hem bovenaan onder de address bar hebben!

)
Ja zou ik ook wel willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Je kan iig een "adresinvulveld" op je main bar slepen en daar de personal bar onder zetten :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:23
Ik gebruik nu sinds een paar dagen voor het eerst Opera en ik ben aardig onder de indruk. Een aantal features vindt ik geweldig:
  • Toverstafje 0wnt echt! Zowel FireFox en IE kunnen hier nog veel van leren.
  • Downloadmanager in een tab
  • Opera is echt veel sneller dan FF, FF is slakken traag met veel extensies
  • Widgets, heb al hele leuke en handige gevonden
Enig puntje van kritiek is de RSS reader, dit doet me nog spartaans overkomen. Nieuwsgroepen gevoel krijg ik erbij. Bij FF en IE7 is dit veel beter uit gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik heb iets vreemds in Opera 9: Af en toe kan ik de tekst op een website niet selecteren.
Voorbeeldje: klik

Heeft iedereen dit, of ligt dit aan mijn installatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-03 21:42

AES

wwillem schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:08:
Ik heb iets vreemds in Opera 9: Af en toe kan ik de tekst op een website niet selecteren.

Ligt waarschijnlijk aan Opera9, want zelfde hier. Ligt iig niet aan de site.

Download-functie werkt niet echt lekker.

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:24

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Misschien zie ik iets over de hoofd, maar waar kan ik opties voor herladen vinden, Vorige kon ik zelf op button keuze maken, Nu kan dat niet volgens mij.

@AES: vertel es nader over niet lekkerlopend downloadfunctie?
@wwillem: Ja dat bug is al bekend bij Opera.

Ik werk al met Opera sinds 3.xx Dat is volgens mij in 1997/1998. Ik moet zeggen dat het alsmaar beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Zandhaas schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:43:
Misschien zie ik iets over de hoofd, maar waar kan ik opties voor herladen vinden, Vorige kon ik zelf op button keuze maken, Nu kan dat niet volgens mij.
Wat bedoel je precies met 'opties voor herladen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:24

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

wwillem schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:55:
[...]

Wat bedoel je precies met 'opties voor herladen'?
Vergeet die post maar, ik heb onderhand gevonden via rechtere muisknop. Voorheen gebruik ik zo'n button op adresbalk.

[ Voor 30% gewijzigd door Zandhaas op 25-06-2006 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
Zandhaas schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:43:
Ik werk al met Opera sinds 3.xx Dat is volgens mij in 1997/1998. Ik moet zeggen dat het alsmaar beter wordt.
Mee eens. En ik gebruik 'm ook al lang, volgens mij was versie 3.51 trouwens de eerst die ik destijds draaide. En al die tijd al tabbed browsing... Microsoft komt anno 2006 met diezelfde "innovatie".

Edit: oke, correctie: versie 4.0 was, in 2000, de eerste versie van Opera die tabs ondersteunde. Echter, Opera v3.51 had al die tijd al een MDI interface. Alle oude versies van Opera zijn hier trouwens nog te downloaden.

[ Voor 49% gewijzigd door Stamgastje op 25-06-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
Ok, misschien was ik niet helemaal duidelijk O-). Ctrl+Enter is juist voor de Wand. Mij gaat het om de dropdown menuutjes die je in een webpagina vaak krijgt bij formulieren als je daar eerder al iets hebt ingevuld. Voorbeeld (google.nl in IE):

Afbeeldingslocatie: http://guillaume.zeepost.nl/recentsearches.gif

Dit krijg ik in Opera niet voor elkaar. Als ik arrow down doe krijg ik dus alleen het lijstje van de bij de Wand ingevulde dingen (naam, adres, email etc.)

[ Voor 22% gewijzigd door guillaume op 25-06-2006 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Stamgastje schreef op zondag 25 juni 2006 @ 14:52:
[...]

Mee eens. En ik gebruik 'm ook al lang, volgens mij was versie 3.51 trouwens de eerst die ik destijds draaide. En al die tijd al tabbed browsing... Microsoft komt anno 2006 met diezelfde "innovatie".

Edit: oke, correctie: versie 4.0 was, in 2000, de eerste versie van Opera die tabs ondersteunde. Echter, Opera v3.51 had al die tijd al een MDI interface. Alle oude versies van Opera zijn hier trouwens nog te downloaden.
Opera heeft altijd al MDI gehad. Dat was ook een van de redenen dat ik Opera gebruik sinds v2.12, de eerste release :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:58
guillaume schreef op zondag 25 juni 2006 @ 15:36:
[...]

Ok, misschien was ik niet helemaal duidelijk O-). Ctrl+Enter is juist voor de Wand. Mij gaat het om de dropdown menuutjes die je in een webpagina vaak krijgt bij formulieren als je daar eerder al iets hebt ingevuld. Voorbeeld (google.nl in IE):

[afbeelding]

Dit krijg ik in Opera niet voor elkaar. Als ik arrow down doe krijg ik dus alleen het lijstje van de bij de Wand ingevulde dingen (naam, adres, email etc.)
Kan Opera zelf helaas niet. Maar is met User Javascript wel mogelijk. Je kunt het betreffende scriptje hier krijgen. (onderaan de pagina)

EDITje: Als alternatief kun je ook deze proberen. Stond trouwens ook op de vorige pagina

NB: Ik kan iedereen aanraden om het autosizer script eens te proberen. Dat zorgt er automatisch voor dat plaatjes binnen je scherm passen. (en het ziet er heel wat beter uit dan de wat korrelige zoom van FF)

[ Voor 26% gewijzigd door Ook al Bezet op 25-06-2006 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
wwillem schreef op zondag 25 juni 2006 @ 13:08:

Heb je Opera 9 over Opera geinstalleerd met de MSI internatil installer? Die deinstalleerde de Opera 8 niet goed. Er is vrijdag een geupdate installer geplaatst.

Wil je mail en settings migreren lees dan deze tips: http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/6579 en http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/5321 .

By the way lopieer nooir zomaar de profile mao van de ene naar de andere installatie maar doe als hierboven wordt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
EricJH schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:31:
[...]

Heb je Opera 9 over Opera geinstalleerd met de MSI internatil installer? Die deinstalleerde de Opera 8 niet goed. Er is vrijdag een geupdate installer geplaatst.

Wil je mail en settings migreren lees dan deze tips: http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/6579 en http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/5321 .

By the way lopieer nooir zomaar de profile mao van de ene naar de andere installatie maar doe als hierboven wordt beschreven.
Kan jij dan wel de tekst selecteren op de website die ik gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Laatst online: 14:58
EricJH schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:31:
[...]

Met 8502 krijg ik prescies hetzelfde probleem. Lijkt dus niet aan de installer te liggen (zou ook wel wat vreemd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-Kanarie
  • Laatst online: 13-04 20:15

Arie-Kanarie

Een keer wat anders

Zijn er hier ook mensen die gmailen met Opera?
Hebben jullie ook het volgende probleem: Ik tik een mail, sta met mn cursor halverwege een zin, met daarboven een witregel. Halverweg die zin pas ik een woord aan en wil dan weer naar het einde om verder te tikken. Wat doe je dan: je drukt op de END toets, wat gebeurt er dan: de cursor springt naar het einde van de vorige regel, de witregel dus.

Dit is best irri als je veel gebruik maakt van de home en end toets. Kom er net achter dat de HOME toets ook niet altijd werkt. Kan me niet herinneren dat dit bij opera 8.xx was.

Volgens mij ligt het aan gmail, want hier in de quickreply werken HOME en END wel zoals je verwacht/zoals het hoort.

Software ontwikkelen in de Achterhoek voor leuke klanten door heel Nederland? Klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
wwillem schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:34:
[...]

Kan jij dan wel de tekst selecteren op de website die ik gaf?
Neen dat lukt niet. Om de een of andere vage reden wordt in Opera 9 deze tekst als plaatje gerenderd. Klik er maar eens op en houdt de muisknop vast en beweeg dan je muis dan zie je dat het een plaatje betreft.

Er staan ook wel een knoeperd van een fout die zelf mijn oog niet ontgaat:
[b]Fragland[/b]
Hier heeft iemand BB codes gebruikt binnen HTML omgeving. Verder vind w3c validator 126 fouten in de code....

Toch een interessant gegeven wat er gebeurt in Opera. Heb de site gesubmit.
Ook al Bezet schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:36:
[...]

Met 8502 krijg ik prescies hetzelfde probleem. Lijkt dus niet aan de installer te liggen (zou ook wel wat vreemd zijn).
Probeer eens een verse installatie (wis de profile map na deinstallatie). Als je dat al gedaan hebt zet dan enkel die bestanden over die in deze tutorials staan: http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/6579 en http://my.opera.com/neeraj_deshmukh/blog/show.dml/5321. Kopieer overigens niet de opera6.ini of de hele profile map.
Arie-Kanarie schreef op zondag 25 juni 2006 @ 20:37:
Zijn er hier ook mensen die gmailen met Opera?
Hebben jullie ook het volgende probleem: Ik tik een mail, sta met mn cursor halverwege een zin, met daarboven een witregel. Halverweg die zin pas ik een woord aan en wil dan weer naar het einde om verder te tikken. Wat doe je dan: je drukt op de END toets, wat gebeurt er dan: de cursor springt naar het einde van de vorige regel, de witregel dus.

Dit is best irri als je veel gebruik maakt van de home en end toets. Kom er net achter dat de HOME toets ook niet altijd werkt. Kan me niet herinneren dat dit bij opera 8.xx was.

Volgens mij ligt het aan gmail, want hier in de quickreply werken HOME en END wel zoals je verwacht/zoals het hoort.
Ik gebruik geen GMail maar lees op de Opera forums de tip om als Firefox te maskeren.

[ Voor 58% gewijzigd door EricJH op 26-06-2006 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
Ook al Bezet schreef op zondag 25 juni 2006 @ 17:00:
[...]

Kan Opera zelf helaas niet. Maar is met User Javascript wel mogelijk. Je kunt het betreffende scriptje hier krijgen. (onderaan de pagina)

EDITje: Als alternatief kun je ook deze proberen. Stond trouwens ook op de vorige pagina

NB: Ik kan iedereen aanraden om het autosizer script eens te proberen. Dat zorgt er automatisch voor dat plaatjes binnen je scherm passen. (en het ziet er heel wat beter uit dan de wat korrelige zoom van FF)
Ah, hardstikke bedankt. Verder heb ik nog gemerkt dat de rendering van JPEG pics niet 100% is: daar waar in IE en Firefox (en iedere andere viewer) geen artifacts te zien zijn, zie ik bij Opera wél artifacts. Dit is mogelijk een progressive JPEG, weet ik niet meer uit m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Kan je een voorbeeldje daarvan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaume
Uitvergroot 300%, geopend in IE/IrfanView/Firefox/whatever:
Afbeeldingslocatie: http://guillaume.zeepost.nl/JPEGrenderOK.png

Uitvergroot 300%, geopend in Opera:
Afbeeldingslocatie: http://guillaume.zeepost.nl/JPEGrenderOpera.png

Kortom, veel meer artifacts te zien bij Opera...
Origineel

[ Voor 12% gewijzigd door guillaume op 26-06-2006 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
guillaume schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:54:
Uitvergroot 300x, geopend in IE/IrfanView/Firefox/whatever:
[afbeelding]

Uitvergroot 300x, geopend in Opera:
[afbeelding]

Origineel
Opera is dan ook een browser. Geen grafisch pakket om een jpeg te vergroten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

guillaume schreef op maandag 26 juni 2006 @ 14:54:
Uitvergroot 300x, geopend in IE/IrfanView/Firefox/whatever:
[afbeelding]

Uitvergroot 300x, geopend in Opera:
[afbeelding]

Origineel
Jup, al geven ze jpegs op 100% even goed weer.

Aan de andere kant:
GoT uitvergroot 200% Firefox 1.5:
Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/5977/got200ff7ak.th.png

GoT uitvergroot 200% Opera 9:
Afbeeldingslocatie: http://img71.imageshack.us/img71/6529/got200op8ng.th.png

Niet lullig bedoeld hoor ;) Maar ik wil er maar mee zeggen: ik heb liever een browser die goed inzoomt op HTML dan eentje die goed inzoomt op JPEGS ;)

Let er overigens niet op dat ik naar de Spice Girls luister O-)

[ Voor 4% gewijzigd door sjaakaq op 26-06-2006 16:32 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.