Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35
MainframeX schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:57:
[...]

Had je een clean install gedaan of upgrade? Naar mijn ervaring heb ik altijd minder last gehad van rare bugs bij een schone installatie dan bij een upgrade. Verder is een 2 jaar lang doorontwikkelde 18.04 lts qua stabiliteit moeilijk te overtreffen denk ik. Dat was ook wel een heel goede release!

Ik wacht zelf ook nog een paar weken tot de eerste point release uitkomt en dan ga ik ook over _/-\o_
Een upgrade. Heb eea veranderd aan 1804 als newbie, en om dat allemaal opnieuw uit te vinden... nja misschien moet dat maar een keer. Heb er wel van geleerd, werd gedwongen om Rhytmbox te gebruiken en die is best oke. Verder heb ik nu terug in 18.04 (die heerlijk draait, en kernel 5.3 heeft met point release 4) het Communityheme installt, dat zorgt al voor veel verandering/modernisering . Verder merkte ik gelijk in 20.04 dat ik (de shortcut van) rechtsklikken op buroblad en daar terminal miste.

Even een vraag over de snapificering: waarom vindt men het zo nadrujkkelijk aanwezig, in software center was het toch alllang? Waar vind je het verder dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 25-04-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:00:
[...]

Het is daarom verstandiger om niet op release dag over te gaan, tenzij je toevallig een nieuw systeem gaat installeren. Wacht liever een paar weken tot maand.
Het is voor de afweging misschien wel interessant om mee te nemen dat de upgrade naar een point release weinig problemen met zich meebrengt, terwijl de schone installatie van een nieuwe major release wel aan te raden is tegenover een upgrade van bijvoorbeeld 18.04.

Dus als je tijd en zin hebt om nu een schone installatie te doen maar vewacht in de zomer weer meer aan het werk te moeten of om een andere reden minder tijd te hebben, dan is het wel ideaal om nu een schone installatie te doen, ookal wordt de installatie pas als 'af' beschouwd in de eerste point release.

šŸ‡ŖšŸ‡ŗ Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:30
[...]

Ben je het Intel drama vergeten dat met de 18.04 release speelde? Men moest bijna een maand wachten op een kernel update om te zorgen dat hun systeem weer fatsoenlijk werkte. Met de 17.10 release hadden ze geen problemen, andere distro's die dezelfde kernel gebruikte hadden geen issues, het was echt 100% een Ubuntu probleem. Iets dat ze bij de beta rondes hadden kunnen weten en oplossen, maar helaas, het kwam in de final versie naar voren.
Niks van gemerkt. Maar ik geloof je direct hoor. Ik draai 18.04 nu denk ik zo'n anderhalf, bijna 2 jaar en het is bijna zo stabiel dat het saai is.
Ubuntu is nooit echt 'final' en stabiel als ze deze uitbrengen. De datum staat vast en tenzij er echt iets enorm kritisch niet werkt (start helemaal niet op, GUI doet 't niet, zoiets) wordt het gewoon de deur uit geschopt en fixen ze de boel in de komende dagen/weken wel.
Het is daarom verstandiger om niet op release dag over te gaan, tenzij je toevallig een nieuw systeem gaat installeren. Wacht liever een paar weken tot maand.
Dat beeld herken ik wel. Ik heb de laatste 2 jaar een Thinkpad met docking station gehad en sporadisch gedoe gehad ermee. Als ik dan een oudere kernel ging draaien was het probleem weer weg en was de regressie 1 Ć” 2 kernel releases later weer gefixed. Mijn buurman draaide op een zelfde systeem weer Fedora en had ook er ook problemen mee, maar dan weer anders dan de problemen die ik ondervond.
Doet Red Hat het met Fedora beter IMO. Die is niet bang om de release datum op te schuiven als het niet naar wens is.
Redhat/CentOS/Fedora leveren DE's ook zoveel mogelijk stock. De stock gnome3 theme vind ik dan ook echt niet om aan te zien, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Verder komt Ubuntu op mij over als een veel completere desktop distro waar veel aandacht besteed wordt aan visuele consistentie.

[...]
De point release komt pas in de zomer, dus ergens in juli/augustus. Dat is niet weken, maar maanden. ;)
Ik ga daar denk ik geen geduld voor op kunnen brengen denk ik :X

Sjah schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:30:
[...]

Een upgrade. Heb eea veranderd aan 1804 als newbie, en om dat allemaal opnieuw uit te vinden... nja misschien moet dat maar een keer. Heb er wel van geleerd, werd gedwongen om Rhytmbox te gebruiken en die is best oke. Verder heb ik nu terug in 18.04 (die heerlijk draait, en kernel 5.3 heeft met point release 4) het Communityheme installt, dat zorgt al voor veel verandering/modernisering . Verder merkte ik gelijk in 20.04 dat ik (de shortcut van) rechtsklikken op buroblad en daar terminal miste.
Wat betreft het opnieuw uitzoeken van hoe dingen moeten met nieuwe installaties; Ik zou gewoon uitzoeken waar dat soort dingen opgeslagen worden en dat in een script proberen weg te zetten. Scheelt je een pak werk met opnieuw instellen bij een nieuwe installatie en je hebt ook gelijk inzichtelijk hoe iets ook alweer werkt.
Even een vraag over de snapificering: waarom vindt men het zo nadrujkkelijk aanwezig, in software center was het toch alllang? Waar vind je het verder dan?
Het opstarten van snaps duurt gewoon veel langer dan apps uit deb packages. Het blijft omstreden en ik denk dat wel langer een punt ter discussie zal blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door MainframeX op 25-04-2020 15:29 . Reden: tweaks ]

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EƤrendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Sjah schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:30:
[...]
Ik had Chromium geĆÆnstalleerd in 18.04, gewoon uit de repository als .deb. Snapd had ik handmatig verwijderd.
Na de upgrade naar 20.04 was het .deb-package was vervangen door een transitional package dat de installatie afdwong van snapd met Chromium als snap. :(

Misschien toch meer eens naar Debian Testing of Unstable kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door EƤrendil op 25-04-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ooh, dan zal dat de reden zijn dat Chromium laaaaang laadt voordat ik hem zie komen in 18.04.

Nouja ik gebruik Fx, die is wel snel gestart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ook ff 20.04 geinstalleerd om mee te prutsen, ziet er strak uit.

Helaas is er sinds 1999 niets verandert en nog steeds geen hardware acceleratie in de browser voor oa Youtube waardoor de accu van mn laptop 2 keer zo snel leegloopt in vergelijking met Windows en het ding als een gek staat te blazen door de software decoding.
Het is 2020, dit moet toch geen rocket science zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik draai nu default GNOME desktop en wil plasma proberen (KDE plasma desktop). Ik lees verschillende meningen. Kan ik veilig gewoon deze ernaast installeren of gaat dat problemen opleveren? Ik lees op sommige sites dat het rare bugs kan veroorzaken terwijl andere weer schrijven dat het gewoon kan?

Nu met 20.04 is het mss nog niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:43:
Ik draai nu default GNOME desktop en wil plasma proberen (KDE plasma desktop).
Ik heb dit inmiddels gedaan. Het kan, maar niet zonder haken of ogen. Zo past KDE bijvoorbeeld je GTK themes aan zodat GTK apps er KDE-achtig uitzien. Als je dan weer terugschakelt naar Gnome ziet het er allemaal wat anders uit dan origineel. Ook rommelt KDE met de scaling settings van (sommige) GTK apps.

Aangezien dit soort wijzigingen gebruiker-specifiek zijn kun je eventueel een tweede gebruiker aanmaken en die gebruiken om KDE veilig te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
NielsFL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:54:
[...]

Ik heb dit inmiddels gedaan. Het kan, maar niet zonder haken of ogen. Zo past KDE bijvoorbeeld je GTK themes aan zodat GTK apps er KDE-achtig uitzien. Als je dan weer terugschakelt naar Gnome ziet het er allemaal wat anders uit dan origineel. Ook rommelt KDE met de scaling settings van (sommige) GTK apps.

Aangezien dit soort wijzigingen gebruiker-specifiek zijn kun je eventueel een tweede gebruiker aanmaken en die gebruiken om KDE veilig te proberen.
thanks daar was ik bang voor idd. Is het dan wel mogelijk compleet te veranderen zonder dual desktop? OF moet je dan alles opnieuw installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:05:
[...]
thanks daar was ik bang voor idd. Is het dan wel mogelijk compleet te veranderen zonder dual desktop? OF moet je dan alles opnieuw installeren?
Als je dat wil kun je de Gnome packages allemaal verwijderen en er Kubuntu van maken. Maar dat is wel handwerk.

Dit is een oude pagina, dus je kunt de boel niet meer copy&pasten, maar de essentie is nog steeds hetzelfde: https://help.ubuntu.com/community/PureKDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:05:
[...]

Zelf heb ik mijn eerste "productie"-installatie (dus de eerste die ik echt dagelijks ging gebruiken), toch een beetje gebruikt om de boel nog een beetje te ervaren om zo de optimale configuratie te ontdekken. Ik heb dezelfde route gelopen: Vanuit Ubuntu kubuntu-deskop (sudo apt install kubuntu-desktop) erbij geĆÆnstalleerd. Dat heeft een hele tijd goed gedraaid maar vooral in games draaide het uiteindelijk niet optimaal. Dat zal wel met teveel spelen/testen/rommelen met drivers en libraries te maken gehad hebben.

Toen een verse (minimal) install gedaan vanaf de Kubuntu-ISO en nu draait het vlekkeloos.

Qua home heb ik een backup gemaakt en slechts selectief configuraties (zoals m'n .zsh_history en verschillende zaken in ~/.config/) teruggezet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:16

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb de eerste upgrade van 18.04 naar 20.04 uitgevoerd op een PC die ik al bijna "leeg" gemaakt had; eigenlijk voor een verse installatie, maar waarom niet de upgrade eerst uitproberen?

Het upgradeproces klaagde over:
  • gebroken dependencies
    Zonder aan te geven waar het over gaat. Ik heb Brave (browser) en Olive (videobewerking) verwijderd, een aantal "mate" libraries en een niet-Ubuntu Wifi driver (nodig omdat WiFi niet meer werkte in de eerste versies van 18.04)
  • upgraden naar een pre-release versie
    Hierop brak het proces af nadat het probleem met de dependencies (blijkbaar) opgelost was.
  • mijn systeem kan de snap store niet bereiken
    Het bleek dat de snap store gisterenmiddag gewoon down was en dat gebeurt blijkbaar regelmatig. Op de site staat dat de server 97% beschikbaar was, maar ik betwijfel of hij dat wel haalt.
Het opnieuw opstarten na de installatie duurde veel langer dan normaal, maar werkte uiteindelijk wel.
Dan de problemen met de nieuwe versie:
  • Op een gegeven moment zag ik een scherm met het Gigabyte logo (mijn moederbord) en het Ubuntu logo; erg jammer dat programmeurs hun tijd en moeite verspillen aan dit soort roekeloze flauwekul.
  • WOL werkt niet meer: soms wordt de PC wakker maar loopt hij vast met piepjes uit de luidspreker, maar meestal wordt hij gewoon niet wakker en moet ik de knop indrukken;
  • Het scherm stond vast op 1024Ɨ768 en er was ook geen andere resolutie te kiezen, ik moest nvidia software (die wel de upgrade doorgekomen was) verwijderen om dit op te lossen;
  • Het scherm locken met toetscombinatie Super-L werkt niet meer;
  • De muispijl is super klein, alleen in sommige applicaties of als je klikt wordt hij de ingestelde grootte (niet als je inlogt met "Ubuntu on Wayland", wel met "Ubuntu");
  • F10 om htop te verlaten staat nog wel op het scherm, maar werkt niet meer.
Ik wacht even een paar updates af, voordat ik ga kijken of er nog meer bugs zijn waar ik last van heb.

[ Voor 6% gewijzigd door aawe mwan op 26-04-2020 15:17 ]

ā€žIk kan ook ICT, want heel moeilijk is dit nietā€

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Kreeg vandaag een update van de distro-info-data package binnen. Met daarin de opvolger van 20.04:

code:
1
2
3
4
...
19.10,Eoan Ermine,eoan,2019-04-18,2019-10-17,2020-07-17
20.04 LTS,Focal Fossa,focal,2019-10-17,2020-04-23,2025-04-23,2025-04-23,2030-04-23
20.10,Groovy Gorilla,groovy,2020-04-23,2020-10-22,2021-07-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bierkameel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:36:

Helaas is er sinds 1999 niets verandert en nog steeds geen hardware acceleratie in de browser voor oa Youtube waardoor de accu van mn laptop 2 keer zo snel leegloopt in vergelijking met Windows en het ding als een gek staat te blazen door de software decoding.
Hier wordt al jaren over geklaagd. De libraries zijn er, namelijk libva en vdpau, maar er wordt gewoon geen moeite in gestoken. Er is wel ergens een PPA met een aangepaste build van Chromium waar libva gebruikt wordt, maar daar heb je als Firefox gebruiker niets aan.
NielsFL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:54:
[...]

Het is heel erg afhankelijk of je ook iets in de GTK instellingen doet via Systemsettings van KDE. Je kan die module ook gewoon verwijderen.

Wat het overigens doet, is de instellingen in .gtkrc schrijven in je home map en in .config. Dat overruled de instellingen van je GTK-based omgeving, dus gooi die weg en je hebt je normale instellingen weer.

Op m'n PC op kantoor heb ik naast KDE, m'n dagelijkse omgeving, ook Xfce geĆÆnstalleerd en laat bij het inloggen van KDE de settingsdaemon van Xfce starten. Zodoende heb ik het GTK thema e.d. wat ik heb ingesteld bij Xfce ook in KDE.

Op m'n laptop heb ik hetzelfde, zonder een werkelijke Xfce sessie beschikbaar, en dat heeft voor de muisaanwijzer een grappig effect. In KDE heb ik een blauwe aanwijzer ingesteld, bij Xfce een rode. Je zou dan verwachten dat bij GTK programma's de rode zichtbaar zou zijn, maar nee, zelfs op de desktop van KDE is de rode zichtbaar. In programma's de blauwe, maar op de titelbalk, kwin dus, is deze weer rood.

@aawe mwan, dat F10 afsluiten voor htop niet werkt, kan komen door de instellingen van je terminal. Veel terminal emulators hebben F10 staan voor het oproepen/activeren van de menubalk. Als je dat eerst niet had uitgeschakeld is dit het standaard gedrag. Had je het wel uit staan, dan is die setting verandert sinds de nieuwe versie en wordt het niet meer gerespecteerd, dus opnieuw instellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Firefox Nightlies hebben wel hardwareacceleratie - met een klein beetje extra werk:

Ik haal de nightlies hier: https://launchpad.net/~ub...daily/+archive/ubuntu/ppa

Vervolgens zet ik deze twee opties aan in about:config:
  • widget.wayland-dmabuf-vaapi.enabled
  • gfx.webrender.all
Installeer ik de h264ify plugin om Youtube te forceren h.264 te gebruiken: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/h264ify/

En dan start ik Firefox: MOZ_ENABLE_WAYLAND=1 firefox-trunk

(Voor zover nog niet duidelijk - ik gebruik dus Wayland, niet Xorg.)

Als je Firefox met logging start kun je controleren of het ook echt werkt:

MOZ_LOG="PlatformDecoderModule:5" MOZ_ENABLE_WAYLAND=1 firefox-trunk

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
...
[Child 627620: MediaPDecoder #2]: D/PlatformDecoderModule Initialising VA-API FFmpeg decoder
[Child 627620: MediaPDecoder #1]: D/PlatformDecoderModule FFmpeg init successful.
...
[AVHWDeviceContext @ 0x7f808bb2e540] VAAPI driver: Mesa Gallium driver 20.0.4 for AMD Radeon RX 5700 XT (NAVI10, DRM 3.36.0, 5.6.3-050603-lowlatenc
y, LLVM 9.0.1).
...
[Child 627620: MediaPDecoder #2]: D/PlatformDecoderModule VA-API FFmpeg init successful
...
Child 627620: MediaPDecoder #1]: D/PlatformDecoderModule Choosing FFmpeg pixel format for VA-API video decoding.
[Child 627620: MediaPDecoder #1]: D/PlatformDecoderModule Requesting pixel format VAAPI_VLD
...
[Child 627620: MediaPDecoder #2]: D/PlatformDecoderModule Got one VAAPI frame output with pts=0 dts=0 duration=40000 opaque=-9223372036854775808
...
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wat betreft het opnieuw uitzoeken van hoe dingen moeten met nieuwe installaties; Ik zou gewoon uitzoeken waar dat soort dingen opgeslagen worden en dat in een script proberen weg te zetten. Scheelt je een pak werk met opnieuw instellen bij een nieuwe installatie en je hebt ook gelijk inzichtelijk hoe iets ook alweer werkt.
Nou zo gewoon is dat niet voor mij, maar zal ns tutorial zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Doet Red Hat het met Fedora beter IMO. Die is niet bang om de release datum op te schuiven als het niet naar wens is.
MainframeX schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:16:
Dat beeld herken ik wel. Ik heb de laatste 2 jaar een Thinkpad met docking station gehad en sporadisch gedoe gehad ermee. Als ik dan een oudere kernel ging draaien was het probleem weer weg en was de regressie 1 Ć” 2 kernel releases later weer gefixed. Mijn buurman draaide op een zelfde systeem weer Fedora en had ook er ook problemen mee, maar dan weer anders dan de problemen die ik ondervond.

Redhat/CentOS/Fedora leveren DE's ook zoveel mogelijk stock. De stock gnome3 theme vind ik dan ook echt niet om aan te zien, maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk. Verder komt Ubuntu op mij over als een veel completere desktop distro waar veel aandacht besteed wordt aan visuele consistentie.
Leuk nieuws wat dat betreft : https://nl.hardware.info/...t-fedora-linuxdistributie *O*
TweakerVincent schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 14:05:
Nu de desktop setup even serieus maken ipv die gare 1920-1200 test monitor :)
* nero355 zijn 3x 1920x1200 setup een knuffel geeft :$ :(:) O+
Bierkameel schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 19:36:

Heb je helemaal gelijk in, maar in 1999 hadden we nog rare dingen zoals DivX en zo en deed de GPU geen bal dus dat het 1999 was lijkt me sterk! :+

Pas sinds de ATi HD2000 generatie kwamen dingen als H.264 en zo ter sprake geloof ik en dat was ergens in 2007 of later zelfs... ;)
Daarnaast komen nu steeds meer codecs op komst die voorlopig niet eens via de GPU decodeerbaar zijn, maar wel steeds meer door YouTube/Netflix/enz. worden gebruikt dus de discussie over de meerwaarde ervan is nu ook op een slecht moment beland! :-(
NielsFL schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:16:
Firefox Nightlies hebben wel hardwareacceleratie - met een klein beetje extra werk:

Ik haal de nightlies hier: https://launchpad.net/~ub...daily/+archive/ubuntu/ppa

Vervolgens zet ik deze twee opties aan in about:config:
  • widget.wayland-dmabuf-vaapi.enabled
  • gfx.webrender.all
Installeer ik de h264ify plugin om Youtube te forceren h.264 te gebruiken: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/h264ify/

En dan start ik Firefox: MOZ_ENABLE_WAYLAND=1 firefox-trunk

(Voor zover nog niet duidelijk - ik gebruik dus Wayland, niet Xorg.)

Als je Firefox met logging start kun je controleren of het ook echt werkt:

MOZ_LOG="PlatformDecoderModule:5" MOZ_ENABLE_WAYLAND=1 firefox-trunk
Dus er is ook geen fix voor X.org gebruikers :?

Je tutorial bewijst ook wat ik al schreef : H.264/H.265 zijn op het web steeds meer aan het verdwijnen... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Die gaat toch over hetzelfde? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ook 20.04 geĆÆnstalleerd op mijn main ssd deze morgen.

De andere ssd draait nog vorige versie van Ubuntu.

Merk weinig verschil tussen beide buiten dat ik mijn 2de scherm maar niet aan de praat krijg. Das geen probleem met vorige versie wat wel bizar is.. Wel opvallend dat het niet werkt van mijn addon geforce videokaart. De apu van amd werkt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Room42 schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:14:
Die gaat toch over hetzelfde? :?
He made a joke and it went right past you! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
NielsFL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:12:
[...]

Als je dat wil kun je de Gnome packages allemaal verwijderen en er Kubuntu van maken. Maar dat is wel handwerk.

Dit is een oude pagina, dus je kunt de boel niet meer copy&pasten, maar de essentie is nog steeds hetzelfde: https://help.ubuntu.com/community/PureKDE
Ik ga het even anders aanpakken. Teveel riscio op mijn nuc 'productie' setup. Nu dus alles virtueel met forks om features te testen. Kan dan simpel met snapshots terug en/of clones.

Kan teveel gesloopt worden :D dus op mijn Mac mini verder. Nuc dan als productie beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Omdat ik meerdere computers in huis heb kan ik een computer (HP 820 G3) dedicated toewijzen aan Ubuntu. Ik heb voor Kubuntu gekozen en ben tot nu toe erg onder de indruk van KDE.

Daarnaast ben ik van mening dat de snap een mooie uitkomst is, maar wel voor specifieke en vooral commerciële software. Voordeel van Kubuntu is dat Discover niet "snap'ed" is en Muon (sypaptic) standaard mee is geïnstalleerd. Gebruik de volgende applicaties als snap:
- Discord
- Pycharm community
- Spotify

Gebruik de laptop voor onder andere discord met vrienden, ik probeer mij Python eigen te maken, voor mezelf bepaald dat Linux dan de beste optie is. Ik weet dat dit ook op andere systemen prima kan.
Fijne is wel dat een LTS release dus een 1x per 2 jaar installatie betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik promoot Lu- of Xubuntu altijd graag als lekker lichte distro's voor ouwe bakkies, maar ik had afgelopen weekend de vraag of ik dat op twee oude Vista-laptops wilde zetten (op ruime fysieke afstand) maar ik geloof dat ik niet meer gewend ben dat er geen ssd's of m2-drives in laptops zitten en geen extra geheugen.. omfg wat traag allemaal (als het eenmaal gestart is, wel okay). Zelfs mijn oudste Eee pc (2008) is sneller dan die apparaten omdat ik daar ooit een snellere m2 + extra geheugen in gezet heb en mijn andere een SSD (een EasyNote uit 2010). Die laatste staat standaard op kantoor als louter office-computer en dat doet het prima voor normale taken, met normale Ubuntu (ik geef toe, met ook wat extra reepjes intern geheugen, nu 8GB).

Ik denk dat ik voortaan disclaimers in ga bouwen ;)

/einde rant

En ja, heel ergerlijk dat hardwareversnelling (niet) goed werkt in browsers!

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
letatcest schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:41:
Ik promoot Lu- of Xubuntu altijd graag als lekker lichte distro's voor ouwe bakkies, maar ik had afgelopen weekend de vraag of ik dat op twee oude Vista-laptops wilde zetten (op ruime fysieke afstand) maar ik geloof dat ik niet meer gewend ben dat er geen ssd's of m2-drives in laptops zitten en geen extra geheugen.. omfg wat traag allemaal (als het eenmaal gestart is, wel okay). Zelfs mijn oudste Eee pc (2008) is sneller dan die apparaten omdat ik daar ooit een snellere m2 + extra geheugen in gezet heb en mijn andere een SSD (een EasyNote uit 2010). Die laatste staat standaard op kantoor als louter office-computer en dat doet het prima voor normale taken, met normale Ubuntu (ik geef toe, met ook wat extra reepjes intern geheugen, nu 8GB).

/einde rant

En ja, heel ergerlijk dat hardwareversnelling (niet) goed werkt in browsers!
Laatst vroeg een kennis of ik een bejaarde machine (like yours) opnieuw wilde installeren. Begin daar echt niet meer aan. Oude troep. Geadviseerd de laptop (waar xp nog op stond) in de vuilnisbak oid te gooien.

Tijdverspilling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

TweakerVincent schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:47:
[...]

Laatst vroeg een kennis of ik een bejaarde machine (like yours) opnieuw wilde installeren. Begin daar echt niet meer aan. Oude troep. Geadviseerd de laptop (waar xp nog op stond) in de vuilnisbak oid te gooien.

Tijdverspilling
Helemaal mee eens, als het je eigen oude meuk is, prima, je weet wat je ermee gedaan hebt en dat je het (waarschijnlijk) goed hebt onderhouden en misschien eens geüpgraded hebt, maar meuk van anderen.. pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

letatcest schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:41:

/einde rant
Over wat voor systeem hebben we het dan :?

Ik heb hier i3 350/370M laptops uit 2010 met Seagate SSHD's erin en dat is best wel goed te doen i.c.m. Windows 7 met maar 4 GB RAM en eigenlijk wil ik die nog dit jaar naar Kubuntu of zo omzetten :)
TweakerVincent schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:47:

Tijdverspilling
Windows XP :?

Damn... Dat moet echt oud zijn! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:23:
[...]

Over wat voor systeem hebben we het dan :?

Ik heb hier i3 350/370M laptops uit 2010 met Seagate SSHD's erin en dat is best wel goed te doen i.c.m. Windows 7 met maar 4 GB RAM en eigenlijk wil ik die nog dit jaar naar Kubuntu of zo omzetten :)

[...]

Windows XP :?

Damn... Dat moet echt oud zijn! :D
Ja :D. No way dat ik moeite wil steken in dat soort systemen. Zowieso doe ik geen installaties enzo meer voor kennissen. Heb wel wat beters te doen (die tijd is gelukkig voorbij dat 20 mensen p week mij belde, maar daar is al een topic over))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Klein klachtje over Ubuntu (1804), en de MESA drivers voor AMD.

Heb een r7 265, werk prrrima met dual monitor op de 2 DVI's. Nu sloot ik mijn flatscreen Tv aan op de HDMI, en Ubuntu raakt ervan in de war. Het begint met opstarten, daar stuurt die 2 schermen aan, en helaas is het login scherm daar niet bij. Nu zullen jullie je afvragen stuurt die kaart dan niet 3 schermen aan, nou helaas niet.... hij kan dan wel 3 aansluitingen hebben hij doet er maximaal 2 tegelijk. Nou in Ubuntu lukt het me niet om het Tv-scherm aan te zetten ...... laat staan in mirror modus krijgen(voor een film afspelen). Helaas moet ik hier melden dat naar Win7 gaan de oplossing is, die kan er wel mee omgaan. Best kans dat het goed gaat als ik de 2e monitor er fysiek afhaal, maar nogmaals W7 doet het wel goed zonder die omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:46:

Heb een r7 265, werk prrrima met dual monitor op de 2 DVI's. Nu sloot ik mijn flatscreen Tv aan op de HDMI, en Ubuntu raakt ervan in de war. Het begint met opstarten, daar stuurt die 2 schermen aan, en helaas is het login scherm daar niet bij. Nu zullen jullie je afvragen stuurt die kaart dan niet 3 schermen aan, nou helaas niet.... hij kan dan wel 3 aansluitingen hebben hij doet er maximaal 2 tegelijk. Nou in Ubuntu lukt het me niet om het Tv-scherm aan te zetten ...... laat staan in mirror modus krijgen(voor een film afspelen). Helaas moet ik hier melden dat naar Win7 gaan de oplossing is, die kan er wel mee omgaan. Best kans dat het goed gaat als ik de 2e monitor er fysiek afhaal, maar nogmaals W7 doet het wel goed zonder die omweg.
Windows 7 lijkt mij niet verstandig. Je zou Pop OS kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Misschien ga ik Pop! maar eens installeren dit weekend op mijn laptop, heb nota bene een System76 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:44
letatcest schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:29:
Misschien ga ik Pop! maar eens installeren dit weekend op mijn laptop, heb nota bene een System76 ;)
Staat dit niet standaard op hun hardware dan?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

pporrio schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:49:
[...]

Staat dit niet standaard op hun hardware dan?
Toen ik mijn laptop kocht nog niet, in december 2016 al weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Scaglietti, je komt met Pop aan. Mijn reactie: hoezo, hebben die dan iets "gepimpt" aan de driver dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 21:56

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zo mijn Packard Bell laptop uit 2011 afgestoft. Bleek er ruimte te zijn voor 2 harde schijven. Dus een 240 gb SSD gekocht en die naast de bestaande 750 gb HD ingebouwd.

Ubuntu 20.04 LTS erop gezet en gaan met die banaan :) /home op de oude HD gezet. Rest op de SSD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYmtKC-60O4tQTnoUSH-bFdAa7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxLK1FenVMp4QhHMmVpZFMZU.png?f=user_large

Hij loopt als een speer :) Linux kan echt een uitkomst zijn voor oudere computers.

[ Voor 9% gewijzigd door SandsOfArrakis op 01-05-2020 12:44 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:46:

Dat is eigenlijk wel in meerdere opzichten raar, want sinds de HD5000 serie van ATi/AMD zou elk model gewoon 3 schermen tegelijk aan moeten kunnen sturen, tenzij het een of ander instapmodelletje betreft en daar valt een R7 265 niet echt onder naar mijn mening, maar het kan natuurlijk per uitvoering verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Dat is eigenlijk wel in meerdere opzichten raar, want sinds de HD5000 serie van ATi/AMD zou elk model gewoon 3 schermen tegelijk aan moeten kunnen sturen, tenzij het een of ander instapmodelletje betreft en daar valt een R7 265 niet echt onder naar mijn mening, maar het kan natuurlijk per uitvoering verschillen :)
[offtopic] Klopt, ik heb hem niet voor 3 schermen gekocht, maar las het ook dat die TEGELIJK 3 kan aansturen. Maarja, dus niet. Of het moet wel werken bij het geval ik de Displayport gebruik, icm met de HDMI en 1x DVI. Nouja boeiuh! Nee het was met 155 euro geen goedkoop dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31
In Kubuntu 19.10 kan ik nog steeds niet upgraden naar 20.04 als ik een do-release-upgrade draai. Meer mensen last van? Zijn de devs van Kubuntu traag of ligt dit aan mij? Ik dacht dat ik ondertussen wel naar 20.04 zou kunnen. :+
werner@werner-desktop ~
% sudo do-release-upgrade
[sudo] password for werner:
Checking for a new Ubuntu release
No new release found.

[ Voor 46% gewijzigd door WernerL op 01-05-2020 20:58 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:35:
[offtopic] Klopt, ik heb hem niet voor 3 schermen gekocht, maar las het ook dat die TEGELIJK 3 kan aansturen. Maarja, dus niet. Of het moet wel werken bij het geval ik de Displayport gebruik, icm met de HDMI en 1x DVI. Nouja boeiuh! Nee het was met 155 euro geen goedkoop dingetje.
Oww... dat klopt inderdaad!

Zo moest ik op mijn HD5870 en R9 290X destijds 2x DVI en 1x DP gebruiken voor 3x 1920x1200 weergave :)

1x DVI, 1x HDMI, 1x DP zou inderdaad ook wel moeten kunnen.
WernerL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:56:
In Kubuntu 19.10 kan ik nog steeds niet upgraden naar 20.04 als ik een do-release-upgrade draai. Meer mensen last van? Zijn de devs van Kubuntu traag of ligt dit aan mij? Ik dacht dat ik ondertussen wel naar 20.04 zou kunnen. :+
Ik denk omdat je van non-LTS naar LTS gaat dat je wat meer ervoor moet doen :?

De instructies staan al online in ieder geval : https://help.ubuntu.com/community/FocalUpgrades/Kubuntu :)

[ Voor 31% gewijzigd door nero355 op 01-05-2020 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

WernerL schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:56:

[...]
Ik heb Kubuntu 20.04 vers geĆÆnstalleerd, ik had gisteren een crash van Plasma, geen idee waarom. Ik heb wel wat extra zaken draaien op de achtergrond, waaronder Synology sync app en enpass. Ook nog anydesk. Kan allemaal schuldig zijn. Kan ook zijn dat het gewoon nog niet 100 procent stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Ik heb vandaag maar gewoon een upgrade gedraaid met de -d flag. Toen kreeg ik wel ineens 20.04. Lijkt hier tot zover nog prima stabiel te draaien. Maar had sowieso geen issues onder 19.10 dus hopelijk blijft dat zo.

Alleen krunner komt niet meer naar voren met alt-spatie. Eens zien waar dat dan door komt.

[ Voor 17% gewijzigd door WernerL op 02-05-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

WernerL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:01:
Ik heb vandaag maar gewoon een upgrade gedraaid met de -d flag. Toen kreeg ik wel ineens 20.04. Lijkt hier tot zover nog prima stabiel te draaien. Maar had sowieso geen issues onder 19.10 dus hopelijk blijft dat zo.
NICE! d:)b
Alleen krunner komt niet meer naar voren met alt-spatie. Eens zien waar dat dan door komt.
En ALT+F2 doet het wel of ook niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Alt-F2 doet hier niet veel. Ik heb via system settings de shortcuts gewijzigd. alt-spatie stond gekoppeld aan 'run command'. Ik heb daar de shortcut weggehaald en op krunner gezet. Nu werkt het weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

WernerL schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:41:
Alt-F2 doet hier niet veel. Ik heb via system settings de shortcuts gewijzigd. alt-spatie stond gekoppeld aan 'run command'. Ik heb daar de shortcut weggehaald en op krunner gezet. Nu werkt het weer. :)
Dat is raar... :/

In Kubuntu 19.10 doen beide toetsencombinaties namelijk hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een probleem dat ik had bij de upgrade naar 18.04, is teruggekomen bij de upgrade naar 20.04, namelijk dat het systeem in de slaapstand gaat als er op het fysieke toetsenbord niemand inlogt.

Dus als ik via SSH ingelogd ben, gaat hij gewoon slapen. Vreemd dat verder niemand hier last van heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door aawe mwan op 03-05-2020 15:47 ]

ā€žIk kan ook ICT, want heel moeilijk is dit nietā€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je een server draait, heb je vaak geen power management zaken die hiervoor zorgt, dus als je dat wel hebt, 'doe je het verkeerd'.

Wat let je om de power management zaken niet gewoon er af te trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Iemand al uitgevonden hoe je een volume dat is gemount in 20.04.......kan laten zien op de desktop ?
In 18.04 gaat dat vanzelf, in 20.04 constateerde ik dat die het wel laat zien, maar helaas op de Dock...die ruimte kan ik wel beter gebruiken. Weet al hoe je dat weghaalt, wil weten hoe je ze op de desktop laat verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sjah schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:31:
Iemand al uitgevonden hoe je een volume dat is gemount in 20.04.......kan laten zien op de desktop ?
In 18.04 gaat dat vanzelf, in 20.04 constateerde ik dat die het wel laat zien, maar helaas op de Dock...die ruimte kan ik wel beter gebruiken. Weet al hoe je dat weghaalt, wil weten hoe je ze op de desktop laat verschijnen.
Ik weet het niet, het is al een tijd zo dat Gnome 3.x technisch gezien geen desktop heeft in de ouderwetsche zin van het woord. Je kunt er dus niks op kwijt. Canonical heeft dat aangepast, waardoor je er bepaalde dingen wel op kunt laten zien, maar het is zeg maar niet 'van harte'. Daarom is het gedrag op de desktop ook zo vreemd. Het is geen directory zeg maar. Geen zin er nu op te googlen ;)

-------------------------

Net Pop! geĆÆnstalleerd op mijn laptop en het voelt heel soepel. Hij installeert standaard alleen het minimale, was binnen 2 minuten geĆÆnstalleerd (van een snelle foto-sd-kaart). Net voor het eerst Steam Big Picture mode met Wii U Pro controller gebruikt. Best leuk eigenlijk. Nooit eerder bedacht dat te checken overigens, maar ging nu even checken hoe ie het met 4k displays doet. Dat scaling voelt iets minder goed dan bij de 'standaard' ubunut, weet niet waarom nog, misschien zie ik iets over het hoofd,

Wat ik erg tof vind, is de 'tile windows' option. Gooit ie alle windows die je hebt op een virtuele desktop naast elkaar. Wordt ook ineens het gebruik van je extra desktops veel logischer. Wel zijn er wat shortcuts anders waar ik nog aan wennen moet geloof ik.

edit: zet 'tile windows' uit als je een game speelt. Adviesje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:25

duderuud

Sliden is koel

UbuntuDDE 20.04 LTS final is ook uit: https://ubuntudde.com/blo...4-lts-final-release-note/

Ik heb de beta gedraaid en dat was veelbelovend...de final ben ik nu aan het installeren.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

letatcest schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:52:
Ik weet het niet, het is al een tijd zo dat Gnome 3.x technisch gezien geen desktop heeft in de ouderwetsche zin van het woord. Je kunt er dus niks op kwijt. Canonical heeft dat aangepast, waardoor je er bepaalde dingen wel op kunt laten zien, maar het is zeg maar niet 'van harte'. Daarom is het gedrag op de desktop ook zo vreemd. Het is geen directory zeg maar. Geen zin er nu op te googlen ;)
Is dat de reden dat je in KDE kan kiezen tussen de Desktop als Desktop of als Directory weergeven :?

Dit zeg maar :
Kubuntu - Folder View or Desktop View
Want je kan in Desktop Mode inderdaad geen files of directories aanmaken :)
Net voor het eerst Steam Big Picture mode met Wii U Pro controller gebruikt. Best leuk eigenlijk. Nooit eerder bedacht dat te checken overigens, maar ging nu even checken hoe ie het met 4k displays doet. Dat scaling voelt iets minder goed dan bij de 'standaard' ubunut, weet niet waarom nog, misschien zie ik iets over het hoofd.
Wat moet ik me daarbij voorstellen :?

Klinkt wel interessant! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

nero355 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Is dat de reden dat je in KDE kan kiezen tussen de Desktop als Desktop of als Directory weergeven :?

Dit zeg maar :
[Afbeelding: Kubuntu - Folder View or Desktop View]
Want je kan in Desktop Mode inderdaad geen files of directories aanmaken :)

[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen :?

Klinkt wel interessant! :)
Meer info over Gnome desktop: https://www.omgubuntu.co....esktop-icons-removed-3-28

Steam is gamingplatform van Valve en paar jaar terug bouwde Valve z'n eigen gameconsole die draaide op een Debian-ondergrond volgens mij. Zo'n console moet natuurlijk ook gewoon op een TV werken en dan heb je big picture mode nodig, plus controllers. Nou ja, dat werkt dus vrij goed out of the box met de meeste controllers, blijkbaar ook de Wii Pro en dat had ik neit verwacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Het is echt een Apple Desktop alternatief als ze zo doorgaan! _O-
Steam is gamingplatform van Valve en paar jaar terug bouwde Valve z'n eigen gameconsole die draaide op een Debian-ondergrond volgens mij. Zo'n console moet natuurlijk ook gewoon op een TV werken en dan heb je big picture mode nodig, plus controllers.
Dat wist ik wel na een jaar of 20 of zo Steam te hebben gebruikt :+
Nou ja, dat werkt dus vrij goed out of the box met de meeste controllers, blijkbaar ook de Wii Pro en dat had ik niet verwacht ;)
De reden dat ik het vroeg is omdat ik hier nog de Wiimote's heb van de eerste Wii dus ik dacht misschien kan ik die ook gebruiken ;)

Daarnaast had je het ook over scaling dus ik dacht misschien gebruik je de nieuwe Wii<whatever it's name is> als een tweede monitor of zo :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

nero355 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:31:
[...]

[...]

Dat wist ik wel na een jaar of 20 of zo Steam te hebben gebruikt :+

[...]

De reden dat ik het vroeg is omdat ik hier nog de Wiimote's heb van de eerste Wii dus ik dacht misschien kan ik die ook gebruiken ;)

Daarnaast had je het ook over scaling dus ik dacht misschien gebruik je de nieuwe Wii<whatever it's name is> als een tweede monitor of zo :D
Oh! Nou ja, 20 jaar lijkt me lang, 17 jaar daarentegen ;)
Ik denk dat je ook gewone wii-motes kunt koppelen trouwens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Absoluut niet, bij Apple kan je nog gewoon bestanden op je bureaublad dumpen en daar zien staan. :P

Daarbij is de window management op Apple echt diep en diep triest. Het hele ecosysteem is gebonden op de muis en grafische pracht, je kan er echter feitelijk geen klap mee.
[...]

WiiMotes en ProControllers, ook die van de WiiU, kan je gewoon gebruiken in Linux. Ik heb nog een paar packages geĆÆnstalleerd staan hiervoor, maar is blijkbaar niet meer nodig, want ze staan als 'obsolete/local' in aptitude, oftewel, niet meer in de repo te vinden. Blijkbaar zit het in de kernel nu.
De WiiU gamepad bedoel je? Is niet te koppelen/gebruiken, dat gebruikt namelijk een eigen communicatiemethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:31:
Absoluut niet, bij Apple kan je nog gewoon bestanden op je bureaublad dumpen en daar zien staan. :P

Daarbij is de window management op Apple echt diep en diep triest. Het hele ecosysteem is gebonden op de muis en grafische pracht, je kan er echter feitelijk geen klap mee.
Bedoelde meer de "Our way or the highway!" houding van de developers van Gnome 3.x.x ;)
WiiMotes en ProControllers, ook die van de WiiU, kan je gewoon gebruiken in Linux. Ik heb nog een paar packages geĆÆnstalleerd staan hiervoor, maar is blijkbaar niet meer nodig, want ze staan als 'obsolete/local' in aptitude, oftewel, niet meer in de repo te vinden. Blijkbaar zit het in de kernel nu.

De WiiU gamepad bedoel je? Is niet te koppelen/gebruiken, dat gebruikt namelijk een eigen communicatiemethode.
Duidelijk! Thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Tx, hmmm voor 18.04 werkt desktop icons nog, das Gnome 3.28. Ook al zegt jouw artikel dat het al met 3.28 slot is, is dat niet zo.

Met 20.04 werkt het niet wat ik zag (das Gnome 3.36), maar in jouw link staat een optie.... zelf niet geprobeerd maar zou moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sjah schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 01:18:
[...]

Tx, hmmm voor 18.04 werkt desktop icons nog, das Gnome 3.28. Ook al zegt jouw artikel dat het al met 3.28 slot is, is dat niet zo.

Met 20.04 werkt het niet wat ik zag (das Gnome 3.36), maar in jouw link staat een optie.... zelf niet geprobeerd maar zou moeten werken.
Canonical had een workaround gemaakt zodat niet iedereen zich helemaal lost voelde, dit was toen de reden schreef ik ooit:
Om toch het bureaublad te kunnen blijven gebruiken voor het neergooien van allerhande bestanden, gebruikt Bionic Beaver een combinatie van Gnome 3.28 voor alles, behalve Nautilus; daar gebruikt het nog 3.26. In 3.28 is het namelijk niet meer mogelijk om via een work-around bestanden op de desktop te zetten en om overstappers van 16.04 direct op te zadelen met een lege desktop leek de ontwikkelaars niet zo'n goed idee.
reviews: Ubuntu 18.04 LTS - Een nieuwe start

Ik moet zeggen dat ik mijn desktop al jaren niet meer gebruik voor zooi, het scheelt vooral zoeken omdat je niet meer alles gewoon neergooit ;) Nu gooi ik alles neer in Downloads en als ik het echt nodig heb, moet ik het van mijzelf in mijn Stack-drive zetten. Scheelt een hoop met per ongeluk dingen kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Even over Ubuntu en Firefox, jammer dat na update Fx zegt "ik ga herstarten", en dat je erop drukt, en hij dicht gaat, maar niet heropent. We hadden het hierboven al over Gnome, dit zal ook wel Gnome zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:53:
[...]

Bedoelde meer de "Our way or the highway!" houding van de developers van Gnome 3.x.x ;)
Ah, op die manier. Zo kan je het ook bekijken. Ik zie Apple meer als "jij hoeft niet na te denken, dat is namelijk te moeilijk voor je en daarom hebben wij dat al voor je gedaan. Wij hebben beslist (bepalen) dat je het op deze manier doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

letatcest schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:15:
Ik moet zeggen dat ik mijn desktop al jaren niet meer gebruik voor zooi, het scheelt vooral zoeken omdat je niet meer alles gewoon neergooit ;) Nu gooi ik alles neer in Downloads en als ik het echt nodig heb, moet ik het van mijzelf in mijn Stack-drive zetten. Scheelt een hoop met per ongeluk dingen kwijtraken.
+1 :)

Sinds de Windows 7 Beta wist ik het al : Geen zooi meer op mijn Desktop! Lekker clean! 8) :Y)

En dankzij het "Start Menu" van KDE kan dat daar ook prima! d:)b
Sjah schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:11:
Even over Ubuntu en Firefox, jammer dat na update Fx zegt "ik ga herstarten", en dat je erop drukt, en hij dicht gaat, maar niet heropent. We hadden het hierboven al over Gnome, dit zal ook wel Gnome zijn.
Leg eens uit wat je bedoelt :?

Je update toch via apt-get/apt en niet vanuit de applicatie zelf ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
nero355 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:07:
[...]

[...]

Leg eens uit wat je bedoelt :?

Je update toch via apt-get/apt en niet vanuit de applicatie zelf ?!
Leg jij eens uit, ben ik geneigd te antwoorden. Maar ok, in Ubuntu update Fx vanzelf voor wat ik merk. dus snap niet wat ik in de console moet doen dan... Fx zit standaard in Ubuntu, en heb ik uiteraard nooit met apt installd.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 08-05-2020 00:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 00:11:
Leg jij eens uit, ben ik geneigd te antwoorden.
Was niet zo bedoeld natuurlijk :)

Maar bij deze : Wil je please please please PRETTY PLEASE uitleggen wat je dan precies meemaakt ? O+ :>
Maar ok, in Ubuntu update Fx vanzelf voor wat ik merk. dus snap niet wat ik in de console moet doen dan... Fx zit standaard in Ubuntu, en heb ik uiteraard nooit met apt installd.
Dat is best wel maf... Zou eigenlijk niet mogen!

Niet toevallig een snap versie die geinstalleerd is tijdens de installatie i.p.v. een versie uit de Ubuntu repo :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Heb je ooit met Win firefox update gezien dat firefox OPEENS meldt dat die herstart moet worden wegens update...? Nou dat!
En in Windows sluit die af en start die weer op, bij mij in Ubuntu sluit die af en vervolgens start die niet meer op, en moet ik op de icoon klikken. Ik maak dus niet mee dat er iets kapot is, ik maak mee dat ik op die icoon moet klikken, terwijl die beweert dat die zelf gaat herstarten.

Wat ik weet, is het geen snap, net gekeken, en daar staat source: local. Zweer het je heb echt niet met dat @#$$^&$@#$% snap-model Fx installd.

edit: 2e reden om ervan uit te gaan dat het geen snap is: Firefox start snel op, sneller dan in Windows , en Chromium die ik wel had in snapvorm ging retetraag (inmiddels heb ik repo-versie die snel is). Vandaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjah op 08-05-2020 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
@Sjah Ik heb die tekst (in het Engels staat er bij mij "restart required") altijd opgevat als "jij moet Firefox herstarten". Misschien dat de Nederlandse vertaling meer de indruk wekt dat hij zichzelf herstart.

Ik wist eigenlijk ook niet dat Firefox in Windows vanzelf herstart zonder dat je op de knop drukt.

Is het echt een probleem, of gewoon net ander gedrag in Linux vergeleken met Windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
thomas_n schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:15:
Ik wist eigenlijk ook niet dat Firefox in Windows vanzelf herstart zonder dat je op de knop drukt.
Doet ie volgens mij ook niet; 'k heb dat nog nooit gezien. Firefox kon zichzelf vroeger wel heel goed vanzelf, eh, afsluiten. :+
In mijn ervaringen met Firefox op Windows moet je zelf op herstarten drukken. De Firefox-versies die ik in Linux altijd gebruik updaten zichzelf helemaal niet maar gaan via de packagemanager in de distros die ik tot nog toe heb gebruikt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@hierboven:

ok, ik praat chinees blijbaar...>> je moet wel op de herstart knop drukken, maar dan herstart die dus niet, maar sluit af. Daarna moet je op de Firefox-icoon (op je Launcher/Dock) drukken om Firefox dus op te starten. In Windows moet je ook op herstarten drukken, en daar herstart die ook daadwerkelijk.

Probleem is het niet nee, tuurlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 08-05-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sjah schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:41:
@hierboven:

ok, ik praat chinees blijbaar...>> je moet wel op de herstart knop drukken, maar dan herstart die dus niet, maar sluit af. Daarna moet je op de Firefox-icoon (op je Launcher/Dock) drukken om Firefox dus op te starten. In Windows moet je ook op herstarten drukken, en daar herstart die ook daadwerkelijk.

Probleem is het niet nee, tuurlijk niet.
Ik had het ook gezien, inderdaad. Overigens ook op KDE, geloof ik. Lijkt een Linux-dingetje. Nou werk ik sowieso met meerdere Firefox-profielen (tegelijk) dus ik vind het wel fijn dat ik hem zelf op moet starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
@Sjah ligt het aan mij, of kom je disproportioneel geĆÆrriteerd over? :*

Ik wacht nog even op Linux Mint 20. Ziet er wat minder flashy uit, maar elke keer probeer* ik weer Ubuntu/Gnome3 of Pop!_OS, want ik wil zo graag een OS gebruiken met een grotere userbase, commerciƫle backing, simpelweg betere afbeeldingen in de installers en andere tools, en/of gewoon omdat System76 het Apple onder de Linux-fanboys is.

Echter kan ik er maar niet aan wennen. Gnome 3 niet, en dat blinde gevoel wat ik bij de file manager van Pop!_OS heb niet.

*) Ik wacht altijd tot iemand een Vagrant-box heeft gemaakt, zodat ik met ƩƩn commando een virtuele machine kan maken. Bijvoorbeeld:
code:
1
mkdir -p tranchung/PopOS-2004-x64 && cd $_ && vagrant init $_ && vagrant up

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 08-05-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
@ hierboven:

Nee, dat ik nors kan overkomen weet ik. Maar dat ik zeg " praat ik Chinees" zou een beetje doordenker niet moeten afschrikken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik kan je ervaring niet herkennen @Sjah. Van de week het pc'tje naast mij bijgewerkt terwijl Firefox nog draaide (is wel Firefox ESR, niet mainline, maar dat maakt an sich niet zo veel uit). Niks geen melding over dat het herstart moest worden. Of een knop die mij dat liet doen. Wat ik wel had was dat ik mij even afvroeg waarom de pagina niet laadde. Tja, dat is dus een teken, witte pagina die niets doet. :P

Op Windows heb ik 't wel gezien, maar eigenlijk altijd via het 'about' venster. In andere gevallen een pagina met de melding dat het herstart moet worden.

Maar goed, dat is eigenlijk allemaal meer voor het Firefox ervaringen topic in CSA. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
@Sjah Ja, ik begreep dat je dat bedoelde. Kennelijk werkt dat op Windows net anders dan in Linux. Meer is er denk ik niet over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sando schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:08:
Ik wacht nog even op Linux Mint 20. Ziet er wat minder flashy uit
Zo flashy vind ik de meeste DE's niet, tenzij je echt ineens naar iets van http://www.enlightenment.org/ overspringt dat volgens mij altijd al heel gelikt probeerde eruit te zien en vaak een beetje Apple's Mac OS nadeed :?
maar elke keer probeer* ik weer Ubuntu/Gnome3 of Pop!_OS, want ik wil zo graag een OS gebruiken met een grotere userbase, commerciƫle backing, simpelweg betere afbeeldingen in de installers en andere tools, en/of gewoon omdat System76 het Apple onder de Linux-fanboys is.

Echter kan ik er maar niet aan wennen. Gnome 3 niet, en dat blinde gevoel wat ik bij de file manager van Pop!_OS heb niet.
Ik zal Gnome ook nooit echt fijn vinden dus ik begrijp je helemaal! d:)b
*) Ik wacht altijd tot iemand een Vagrant-box heeft gemaakt, zodat ik met ƩƩn commando een virtuele machine kan maken. Bijvoorbeeld:
code:
1
mkdir -p tranchung/PopOS-2004-x64 && cd $_ && vagrant init $_ && vagrant up
Die kende ik nog niet dus een snelle search gaf dit als resultaat :

- https://www.vagrantup.com/intro/index.html
- https://www.vagrantup.com/intro/getting-started/index.html

Soort Docker Repository systeem voor VM's die draaien onder alle bekende VM systemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
duderuud schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:16:
UbuntuDDE 20.04 LTS final is ook uit: https://ubuntudde.com/blo...4-lts-final-release-note/

Ik heb de beta gedraaid en dat was veelbelovend...de final ben ik nu aan het installeren.
Hoe bevalt hij?

Ik heb hem ook net gedl en wil ook wel eens proberen. Eerst via USB want ik blijf maar verschillende versies van Linux installeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sphinkx schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:34:
Hoe bevalt hij?

Ik heb hem ook net gedl en wil ook wel eens proberen. Eerst via USB want ik blijf maar verschillende versies van Linux installeren...
Tja, waar ben je naar op zoek :?

Is het geen idee dat je gewoon ƩƩn distributie neemt en daar meerdere DE's installeert ??

Je kan dan voordat je inlogt kiezen waarmee je verder wilt gaan : KDE/Gnome/Xfce/Fluxbox of zelfs Kodi gewoon :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:06:
[...]

Die kende ik nog niet dus een snelle search gaf dit als resultaat :

- https://www.vagrantup.com/intro/index.html
- https://www.vagrantup.com/intro/getting-started/index.html

Soort Docker Repository systeem voor VM's die draaien onder alle bekende VM systemen :?
Vagrant is eigenlijk de voorloper van Docker, vanuit developer oogpunt. Je kan heel precies een VM provisionen zodat het op je server lijkt. Hij kan verschillende virtuele providers gebruiken. Wij gebruikten dit vroeger ook op het werk.

Die one-liner maakt eigenlijk misbruik van Vagrant door een nieuwe VM te maken in de "VirtualBox" provider, zonder verder enig provisioning script. Het gevolg is dat je dan direct een up and running virtuele machine hebt (en per conventie is de user en het wachtwoord altijd "vagrant")

Dus na dat commando open je VirtualBox en je virtuele machine staat klaar.

Uiteraard kan je zelf een .ISO downloaden, nieuwe VM maken, hardware configureren, installatie doorlopen, etc. But ain't nobody got time for that. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
Ik schrik een beetje van de gebruiksonvriendelijkheid van LibreOffice, ik gebruik Ubuntu Budgie 19.10:

1. Office fonts
Vol goede moed wilde ik volledig erop over. Maar ik had wel de bekende Office fonts nodig (ook Calibri etc). Het heeft mij heel wat uitzoekwerk gekost maar ik heb nu een bash script dat uit 3 bronnen de fonts haalt, installeert en alle tijdelijke bestanden die hiervoor nodig waren wist.

2. NL language pack (UI, spellchecker)
Nergens in Writer of in de documentatie is te vinden hoe je hieraan komt. De Extensies site laat dictionaries zien maar zoeken op "Dutch" levert 0 resultaten!
Uiteindelijk hier een download gevonden, door te Googlen (alleen zichtbaar op de desktop site, niet als je op mobiel kijkt!):
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/

Helaas falen die drie .deb bestanden. Mogelijk omdat ik nog op versie 6.3 zat. Dus eerst 6.4 geĆÆnstalleerd (door de ppa toe te voegen) Nog falen die 3 NL debs.

Handmatige installatie van LO 6.4 gedaan door de hele bende te downloaden en dpkg -i *.deb te doen, daarna die drie .debs wƩl kunnen installeren.. heeft het geen enkel effect. Ik kan nog steeds niet NL kiezen voor de UI en er is ook geen NL dictionary beschikbaar.

Dat er geen duidelijk proces is om aan andere talen te komen, dat het onduidelijke proces nergens is gedocumenteerd en dat ik vervolgens gedwongen wordt te updaten.. (handmatig) en het vervolgens nog niet werkt.. ongelooflijk.

Ik ben in korte tijd groot fan van Ubuntu geworden maar LibreOffice stelt zo wel teleur zeg.

Het is mij dus nog steeds niet gelukt om NL UI en NL spellchecker te krijgen.. heb hier wel een avondje aan besteed inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:01

Dirk

Coƶrdinator frontpagemoderatie
Volgt het niet gewoon de systeemtaal? Waar heb je Ubuntu zelf op ingesteld staan? Ik heb een menu-item voor Language support, waar ik gewoon Nederlands en Engels aangevinkt heb staan.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Canonical heeft meegewerkt aan het linux subsysteem in W10. Toen hadden ze misschien moeten eisen dat Ms Office voor linux er kwam. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 11-05-2020 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
Jazco2nd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:39:
Ik schrik een beetje van de gebruiksonvriendelijkheid van LibreOffice, ik gebruik Ubuntu Budgie 19.10:

1. Office fonts
Vol goede moed wilde ik volledig erop over. Maar ik had wel de bekende Office fonts nodig (ook Calibri etc). Het heeft mij heel wat uitzoekwerk gekost maar ik heb nu een bash script dat uit 3 bronnen de fonts haalt, installeert en alle tijdelijke bestanden die hiervoor nodig waren wist.

2. NL language pack (UI, spellchecker)
Nergens in Writer of in de documentatie is te vinden hoe je hieraan komt. De Extensies site laat dictionaries zien maar zoeken op "Dutch" levert 0 resultaten!
Uiteindelijk hier een download gevonden, door te Googlen (alleen zichtbaar op de desktop site, niet als je op mobiel kijkt!):
https://nl.libreoffice.org/download/libreoffice-fris/

Helaas falen die drie .deb bestanden. Mogelijk omdat ik nog op versie 6.3 zat. Dus eerst 6.4 geĆÆnstalleerd (door de ppa toe te voegen) Nog falen die 3 NL debs.

Handmatige installatie van LO 6.4 gedaan door de hele bende te downloaden en dpkg -i *.deb te doen, daarna die drie .debs wƩl kunnen installeren.. heeft het geen enkel effect. Ik kan nog steeds niet NL kiezen voor de UI en er is ook geen NL dictionary beschikbaar.

Dat er geen duidelijk proces is om aan andere talen te komen, dat het onduidelijke proces nergens is gedocumenteerd en dat ik vervolgens gedwongen wordt te updaten.. (handmatig) en het vervolgens nog niet werkt.. ongelooflijk.

Ik ben in korte tijd groot fan van Ubuntu geworden maar LibreOffice stelt zo wel teleur zeg.

Het is mij dus nog steeds niet gelukt om NL UI en NL spellchecker te krijgen.. heb hier wel een avondje aan besteed inmiddels.
Ik begrijp welk probleem je hebt, maar herken dit totaal niet.

(Disclaimer: Ubuntu Server met Ubuntu 20.04 als Desktop-core)

Ubuntu via menu Instellingen - Regio & Taal / Region & Languages ingesteld op NL en dit Systeembreed laten doorvoeren.

Via deze link MS Fonts geĆÆnstalleerd: https://www.pcworld.com/a...-linux-office-suites.html

Dat zijn de enige twee dingen die ik heb hoeven doen om dit te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Jazco2nd schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:39:

(...)
Heel apart. Ik geef toe dat de manier om andere woordenboeken etc. in te stellen bij LibreOffice soms onduidelijk is door die website, maar volgens mij heb je dat helemaal niet nodig als je settings --> language support ook NL instelt, volgens mij gaat het dan allemaal automatisch.

En Microsoft core fonts:
[code]sudo apt install ttf-mscorefonts-installer[/]

edit: I lied: daar zit Calibri niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door letatcest op 11-05-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Koepert @letatcest
Ik wil mijn OS in het Engels houden. Maar ik heb dit geprobeerd Ubuntu >Settings >Language & Region op NL gezet. Sessie herstart en LibreOffice is gewoon in het Engels nog steeds. Bovendien kan ik mij ook niet voorstellen dat Ubuntu dan ineens language packs en spellingscontrole voor LibreOffice gaat installeren. Dus dat had je dan al geinstalleerd eerder vermoed ik.

@letatcest
In LibreOffice heb ik de optie voor een andere GUI taal nieteens, kan alleen English (USA) kiezen.
Dus ik moet wel googlen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f1KdG9f/Screenshot-from-2020-05-11-15-43-36.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tLvwh4r/Screenshot-from-2020-05-11-15-42-08.png

De spellchecker bevat wel een linkje "more dictionaries online..." maar dan kom je hier:
https://extensions.libreoffice.org/dictionaries/
En daar staat geen Dutch of NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
@Jazco2nd beide punten lijken me distributieproblemen, dus iets waarvoor je eerst naar Ubuntu moet kijken en niet direct naar LibreOffice. Dat is dus ook anders dan bij Windows en een omslag die je moet maken als je "volledig over" wilt. MS fonts installeren is/was vaak lastig vanwege licenties, dus daarvoor blijven enkele extra stappen waarschijnlijk nodig, maar language packs moeten er gewoon zijn volgens https://wiki.ubuntu.com/LibreOffice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
Raynman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:48:
@Jazco2nd beide punten lijken me distributieproblemen, dus iets waarvoor je eerst naar Ubuntu moet kijken en niet direct naar LibreOffice. Dat is dus ook anders dan bij Windows en een omslag die je moet maken als je "volledig over" wilt. MS fonts installeren is/was vaak lastig vanwege licenties, dus daarvoor blijven enkele extra stappen waarschijnlijk nodig, maar language packs moeten er gewoon zijn volgens https://wiki.ubuntu.com/LibreOffice.
Dank, dit was de oplossing! Die pagina kon ik helaas niet zelf vinden.. stom.
code:
1
sudo apt-get install libreoffice-l10n-nl myspell-nl hyphen-nl libreoffice-help-nl

mythes wordt ook genoemd maar de nl versie daarvan bestaat niet. Waarschijnlijk ook niet van toepassing voor NL.

Zo simpel uiteindelijk!

edit:
@Koepert @letatcest
Dit script voert precies uit wat in het linkje van letatcest staat, incl Powerpointviewer uit internetarchive halen en weer verwijderen. Handig als onderdeel van een post-Ubuntu installatie script.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 11-05-2020 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Jazco2nd, je had de TW gemist, je vraag is tevens niet Ubuntu specifiek. Volgende keer apart topic maken hiervoor.

Dat gezegd hebbende, LibreOffice maakt voor spellingscontrole gebruik van hunspell. Dus het enige wat je hoefde te doen was hunspell-nl installeren en je hebt 't beschikbaar.
Ja, je moet het maar net weten, maar als je gaat zoeken met je favo zoekmachine kom je vanzelf genoeg resultaten tegen die naar hunspell wijzen. Hele oude resultaten verwijzen naar myspell, wat je nu ook geĆÆnstalleerd hebt, maar die packages zijn ondertussen virtueel en zijn eigenlijk het hunspell equivalent.

Oh, en voor woordafbrekingen moet je hyphen-nl hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op maandag 11 mei 2020 @ 00:31:
Canonical heeft meegewerkt aan het linux subsysteem in W10. Toen hadden ze misschien moeten eisen dat Ms Office voor linux er kwam. ;)
De Mac versie bestaat al een tijdje en ik geloof dat de Linux versie ook onderweg is, maar dat het nog wel lang zal duren voordat die er is! :)

Het artikel waar het in stond kan ik alleen niet vinden op het moment }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Met respect, maar als zoiets Tweakers FP niet haalt, dan zal het wel een gerucht (op zijn best) zijn.
Had je artikel wel willen lezen.... }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
@Sjah geen Word, Excel, Powerpoint etc (hoewel daar wel webversies voor zijn bij je Office 365 abo), maar wel een klein lichtpuntje:

https://techcommunity.mic...ble-on-linux/ba-p/1056267

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet niet of je oprecht blij moet zijn met MS Teams op Linux, of überhaupt MS Teams zelfs. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ms Ceo's moet je niet blij mee zijn ;)
Teams geeft mensen een keus, als je Gates-hater bent kan je altijd alles van Ms weigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:05:
Ik weet niet of je oprecht blij moet zijn met MS Teams op Linux, of überhaupt MS Teams zelfs. :/
Sommige mensen zeggen dat ze best willen overstappen naar Linux, maar dat ze worden tegengehouden door Steam, Office, en/of goede grafische tools.

Dus wat dat betreft is dit misschien wel het begin van een goede ontwikkeling. Steam ondersteunt al 77% van de top 100 meest populaire spellen op Linux. En dan Affinity of Adobe nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Autocad is ook wel een gewilde. Weet het uitputtende lijstje niet..

Dat zou users opleveren ja.

Of je een 19-jarige aan zijn verstand krijgt dat games oke werken met Linux, zal die tegenwerpen dat het niet native is in Steam. Dat dat niks uitmaakt krijg je er met geen tang in denk ik.
Net zoals een 59-jarige amper wil aannemen dat het allemaal best wel werkt met Linux, die zal 't misschien ooit eens installt hebben in 2005, en dat trauma (van 3 uur ervaring), nog niet vergeten zijn.

Het omslagpunt komt ooit, maar wanneer dan, dat Linux laatste 10 jaar van 1 naar 2 procent is gegroeid noem ik nog niet momentum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Grappig met Teams, trouwens, is dat ik de community snap-versie fijner vindt dan die van Microsoft zelf. Het enige is dat de MS-versie wel meerdere camera's in beeld heeft waar de snap alleen de actief sprekende persoon toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik gebruik de we versie van Teams, werkt prima met screen sharing, geldt trouwens ook voor Discord.

Ik installeer deze apps liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:34
Zijn er meer mensen die sinds een update naar 20.04 problemen hebben met audio?

- GT530 Nvidia card (theoretisch video dus)
- i5 2500 proc.
- HP Pavilion Pro Beats Audio weet ikveelwat maar 2011 meuk dus
Ubuntu Server met Ubuntu Desktop GUI. (lees; Ubuntu Desktop erover geinstalleerd)

Problemen:

Audio werkt niet. Niet in de OUT plug van de pc, niet in de Headphone plug van de pc.

- Pulseaudio en ALSA meerdere malen herstart/geherinstalleerd.

SOMS levert
code:
1
sudo alsa force-reload

audio op. Vaak niet. Als ik de HDMI4 uitgang selecteer (Die door de GT530 aangestuurd zou worden) werkt het soms, bij selecteren van Analoog stereo (of duplex) werkt het soms, maar vaker loopt ook (bijvoorbeeld Youtube) vast. De NVIDIA heeft zowel met Nouveau als met NVIDIA deze problemen. Hij lijkt op nouveau vooral door de hda-intel driver aangestuurd te worden, dus wellicht dat de combi audio/video ergens mank gaat.

Nog suggesties? Met autoinstall al de meeste drivers geinstalleerd. Denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Heb zelf daarover ooit, zeg dik jaar terug topic over geopend, dat gezeur met audio. Misschien moeten we daar maar "gezeur met Ubuntu audio" van maken..

Heb sinds mijn laatste install nooit meer problemen dat ik moet reloaden, das nog steeds 1804. Ben dan ook zuinig op die install en heb em gebackupped.

Heb jij niet zoveel aan...maar bij mij was het opeens dus bingo en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Koepert schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:15:
Zijn er meer mensen die sinds een update naar 20.04 problemen hebben met audio?
Nee, dus maak even een apart topic aan zodat we je kunnen helpen. Dit is een discussie topic om over Ubuntu te babbelen, geen stel-hier-al-je-vragen topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Berlinetta schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:47:
Ik gebruik de we versie van Teams, werkt prima met screen sharing, geldt trouwens ook voor Discord.

Ik installeer deze apps liever niet.
Discord is niks anders dan Electron spyware troep dus ik geef je groot gelijk wat dat betreft! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
https://www.forbes.com/si...ng-increase/#7b4d4bfc3ccd

Jammer dat niet duidelijk is hoeveel mensen door het thuiszitten nu de moeite hebben genomen om over te stappen. Denk dat bijna alles kantoormensen is dat thuis al Ubuntu erop had staan. Blijft de vraag dat, als ze ms Office moeten doen, hoe doe je dat in Ubuntu...

[ Voor 47% gewijzigd door Sjah op 18-05-2020 01:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Webbased Office gebruiken? Zelfs op mijn Windows werk pc pak ik de office web apps, ondanks dat ik ook het pakket geĆÆnstalleerd heb staan. Werkt gewoon prima voor veel office werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op maandag 18 mei 2020 @ 01:01:
https://www.forbes.com/si...ng-increase/#7b4d4bfc3ccd

Jammer dat niet duidelijk is hoeveel mensen door het thuiszitten nu de moeite hebben genomen om over te stappen. Denk dat bijna alles kantoormensen is dat thuis al Ubuntu erop had staan. Blijft de vraag dat, als ze ms Office moeten doen, hoe doe je dat in Ubuntu...
Ik twijfel altijd flink aan dat soort onderzoeken eerlijk gezegd : Hoe is het onderzoek gedaan ? Zijn alle gebruikers niet stiekem Dual Boot gebruikers of zijn ze na een tijdje afgehaakt ? Enz. enz... :)

En voor zo'n bekende website hebben ze wel echt een vreselijk irritant design zeg : Scroll te ver naar beneden en je zit ineens ongevraagd in een ander artikel! 8)7

Americans... :F

Pagina: 1 ... 56 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!