Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Rebunted schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:46:
Ik ben al jaren een Ubuntu gebruiker (sinds 12.04). Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar ik overweeg om over te stappen naar macOS.

Ik heb daarvoor 2 redenen:
1. Het hele tweaken / customizen wat ik vroeger zo belangrijk vond, boeit mij niet zoveel meer. Qua programma's draai ik een browser, Spotify, tekstverwerker / excel en zo nu en dan Photoshop en Filezilla voor wat webdevelopment. Voor dat laatste draai ik nu altijd nog Windows 10 via VirtualBox, dat zou ik dan ook kwijt zijn (als ik Photoshop voor MacOS koop).
2. Ik heb echt het idee dat de ontwikkeling in Ubuntu stil staat en ik ben wel toe aan iets nieuws.

Zijn er hier op GoT meer mensen die de overstap hebben gemaakt van Ubuntu naar MacOS? Online zie ik het vaak de andere kant op, deze variant komt ik niet zoveel tegen.
Volgens mij zijn je punt 1 en 2 een beetje tegenstrijdig?
Toen ik in 2008 aan Ubuntu begon gingen de ontwikkelingen als een runaway train. Ik vond het geweldig, kon niet wachten en draaide vaak alvast de beta van de volgende release. En het was hard nodig ook, want er viel nogal wat te verbeteren. Maar tegenwoordig draai ik liever gewoon een LTS. Al dat tweaken hoeft voor mij ook al lang niet meer, maar het is inmiddels ook een dusdanig volwassen product dat dat ook helemaal niet meer hoeft.

Hou je natuurlijk over het argument dat de software die je wilt gebruiken er niet voor Ubuntu is. Ik neem aan dat je bekend bent met GIMP en photopea.com, maar als je toch photoshop wilt gebruiken, ja dan valt het kwartje sneller richting Mac.

Heb zelf nooit apples gebruikt dus kan je helaas niet aan hands-on ervaring helpen. Maar er zijn bij mij op het werk zat developers die het naar tevredenheid gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:18
Room42 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:36:

De hardware van een Macbook is natuurlijk wel fantastisch. Misschien dat nog eens overwegen om Linux op te zetten. :z
Beetje off-topic
Mwah, die ervaring loopt ook achteruit. Ik heb 3 MacBook Pro’s, eentje uit 2010, eentje uit 2014 en eentje uit 2018. Die uit 2010 is veruit het beste, 17 inch en onverwoestbaar. Ik heb hem ooit eens laten vallen van de bank op een houten vloer maar er zit geen deukje of krasje op. De 2014 variant was alleen nog in 15 inch en daarvan vind ik het scherm minder goed, namelijk alleen in glossy variant. De 2018 versie is de slechtste van allemaal, het superplatte toetsenbord is al twee keer vervangen en de touchbar is meer gimmick dan praktisch. Nu overgeschakeld naar een Lenovo T590. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
Mijn Ubuntu-avontuur begon in 2008 met 7.04 (Feisty Fawn). Mee geüpgraded (lees: opnieuw geïnstalleerd) naar 7.10 (Gutsy Gibbon) en 8.04 LTS ( Hardy Heron).

Man, toen moest je echt nog vrij veel instellen na installatie om alles werkend te krijgen. Ubuntu had toen nog GNOME als standaard Desktop Environment voordat ze de uitstap naar Unity maakten. Waren mooie tijden waarin ik op mijn oude AMD Athlon XP en Nvidia GeForce kaart nog veel plezier heb beleefd aan de 3D desktop kubus met Compiz Fusion :*)

In 2009 een nieuwe iMac gekocht met OS X 10.5 (Leopard). Ik was enorm gecharmeerd van de consistente GUI, de meegeleverde software (iLife).

Heb tot Yosemite met veel plezier gewerkt met het OS. Vanaf macOS 10.12 (Sierra) kon ik het OS niet meer zonder kunstgrepen (dosdude1 patch) installeren.

Ik vond de weg die Apple met Sierra was ingeslagen (meer integratie met iCloud) niet fijn meer.

Toen weer terug gegaan naar Linux in de vorm van Debian 8 (Jessie). Kon ik ook op mijn iMac installeren, blijft tenslotte een computer. Wat een verademing, wat had ik weer vrijheid over mijn computer! Al met al heb ik 10 jaar plezier gehad van de iMac en heb 'm toen verkocht.

Sinds september heb ik een HP Z2 G4 SFF workstation met Intel Xeon E2136, 32GB RAM, Nvidia GTX1650, 2 NVME SSD's. Standaard stond hier Windows 10 for Workstations op.

Daar was ik al gauw klaar mee. Ik heb Pop!_OS 19.10 erop gezet. Gebaseerd op Ubuntu 19.10, maar door System76 erg fijn getweakt. Ik werk er dagelijks mee en ben erg tevreden over de stabiliteit en snelheid. Ook werkt alles out of the box. Laatste Nvidia drivers zitten al in de iso.

Ook checkt Pop!_OS wanneer een nieuwe BIOS update beschikbaar is en je start de installatie hiervan vanuit het OS. Dat heb ik een andere Linux distro nog nooit zien doen.

Ja, ik weet dat dit het grote Ubuntu topic is, maar ik raad Ubuntu gebruikers echt aan om Pop!_OS een keer te proberen d:)b

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:19:
[...]

Volgens mij zijn je punt 1 en 2 een beetje tegenstrijdig?
Toen ik in 2008 aan Ubuntu begon gingen de ontwikkelingen als een runaway train. Ik vond het geweldig, kon niet wachten en draaide vaak alvast de beta van de volgende release. En het was hard nodig ook, want er viel nogal wat te verbeteren. Maar tegenwoordig draai ik liever gewoon een LTS. Al dat tweaken hoeft voor mij ook al lang niet meer, maar het is inmiddels ook een dusdanig volwassen product dat dat ook helemaal niet meer hoeft.

Hou je natuurlijk over het argument dat de software die je wilt gebruiken er niet voor Ubuntu is. Ik neem aan dat je bekend bent met GIMP en photopea.com, maar als je toch photoshop wilt gebruiken, ja dan valt het kwartje sneller richting Mac.

Heb zelf nooit apples gebruikt dus kan je helaas niet aan hands-on ervaring helpen. Maar er zijn bij mij op het werk zat developers die het naar tevredenheid gebruiken.
Snap je punt. Ik wil best iets nieuws proberen, maar wil niet meer veel hoeven configureren / aanpassen. Waar ik voorheen die vrijheid heel belangrijk vond (en zo tot diep in de nacht bezig kon zijn om iets specifieks voor elkaar te krijgen), heb ik daar tegenwoordig geen zin meer in. Nu weet ik dat Ubuntu tegenwoordig out-of-the-box eigenlijk prima werkbaar is, maar ik merk dat ik toch nog redelijk vaak in een terminal zit om dingen gedaan te krijgen. Misschien kom ik net zoals de andere ervaringen (dank daarvoor!) na een tijdje weer terug, maar ik wil de overstap toch eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Vaenir : Wat een verschrikkelijk toetsenbord heeft dat ding! :/

- ISO Layout.
- Pijltjestoetsen voor kabouterhandjes...

Brr... :X

* nero355 geeft zijn laptop een knuffel : https://tweakers.net/i/ek...whkcrg=/i/2000701626.jpeg O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Rebunted Ik ben benieuwd naar of je bij OS X wel je gading vindt, want ik vind Apple ook best eigenwijs in hun UI-benadering.

Ik heb op een bepaald moment zelf de omschakeling naar Debian gemaakt. Niet zo gepolijst qua looks als Ubuntu, maar ik was het ook beu om de hele tijd te pielen. Ik moest dan wel vrede nemen met wat Debian goed vond qua standaardinstellingen (ben dan ook naar GNOME 3 omgeschakeld, van XFCE / Openbox komend). Dat was even doorbijten. Maar ik heb geen omkijken naar Debian.

Het klinkt alsof je bij OS X ook wel dingen zal tegenkomen die je dwarszitten - en die ga je dan waarschijnlijk niet naar je hand kunnen zetten. Maar wie niet waagt niet wint natuurlijk :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
nero355 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 00:09:
@Vaenir : Wat een verschrikkelijk toetsenbord heeft dat ding! :/

- ISO Layout.
- Pijltjestoetsen voor kabouterhandjes...

Brr... :X

* nero355 geeft zijn laptop een knuffel : https://tweakers.net/i/ek...whkcrg=/i/2000701626.jpeg O+
Klopt, daarom heb ik ook een DIY 65% ansi mechanical keyboard. O+ Dit is mijn werklaptop, geen keuze.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
Merk dat na dag Ubuntu (18.04) aan te hebben staan, en maar 6 gig van de 16 vol is, de Firefox browser stroperig is. Herstart Fx helpt niet, herstart Ubuntu natuurlijk wel. Dit is meerdere keren al het geval geweest. Maar heel Ubuntu reageert stroperiger, dus Fx is het probleem niet denk ik.

Heb wat gevonden....weet niet of dit nodig is, memory is not full he. Merk er niks van.

[ Voor 49% gewijzigd door Sjah op 29-02-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je swap hebt, zou je denken dat het daar allemaal heen gaat. Maar kan ook een Ubuntu eigen probleem zijn. Ik heb er met Debian iig geen merkbaar issue mee. M'n HTPC heeft nu een uptime van 36 dagen, waarbij ik moet vermelden dat ik 'm in slaapstand zet.

Kijk eens wat een nieuwere Ubuntu release doet, of eventueel een andere kernel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
hier (nog) Ubuntu 18.04, momenteel alweer 3 dagen uptime en Firefox en Chromium staan hier voltijds open. Ik die niet aan slaapstand (last van de AMD reset bug en ik draai in een VM)
geen enkele problemen met stroperigheid, enkel moet ik na een week of 2 firefox en chromium opnieuw openen omdat ze beide nogal wat RAM hebben opgegeten :+ nadeel als je heel veel tabbladen open laat staan. :9

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ach, ja ik gebruik slaapstand, na een korte slaapstand is het nog niet, na nacht (soms) wel. Nouja over anderhalve maand 20.04 maar pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik gebruik nu al een aantal jaren Ubuntu, voornamelijk op mijn werk. Dat beviel echter zo goed dat ik het ook thuis ben gaan gebruiken. Eerst 12.04, toen 14.04 en nu al weer een tijdje 18.04. Ik gebruik het op mijn werk voornamelijk voor ROS (robotic operating system). Dat werkt vrij goed en stabiel.

Echter, zodra je met ietwat oudere hardware op een ietwat nieuwere Ubuntu LTS versie een CUDA omgeving voor deep learning wil opzetten, tja, dan gaat het vaak mis. Het begint al bij nVidia. Het is een enorm priegelwerkje want de versies van de graphics driver, CUDA, CDNN, Ubuntu, Python, OpenCV etc. moeten allemaal kloppen. Soms niet heel precies, maar je bent er zo een dag aan kwijt om het allemaal werkend te krijgen. En dan moet je hopen dat het zaakje na een kernel update nog werkt :+

Wat wel supermooi is zijn de velen Ubuntu-afgeleiden die je kunt vinden voor allerlei "exotische" hardware. ROS op een Raspberry Pi? Geen probleem. Dat werkt met een speciale lichte versie van Ubuntu en voor ROS is het zaakje sowieso transparant.

Al met al werk ik graag met Ubuntu, al vond ik de UI van 14.04 toch fijner werken dan 18.04. Wat dat betreft vind ik een standaardinstallatie van Linux Mint fijner werken.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

0rbit schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:22:
Echter, zodra je met ietwat oudere hardware op een ietwat nieuwere Ubuntu LTS versie een CUDA omgeving voor deep learning wil opzetten, tja, dan gaat het vaak mis. Het begint al bij nVidia. Het is een enorm priegelwerkje want de versies van de graphics driver, CUDA, CDNN, Ubuntu, Python, OpenCV etc. moeten allemaal kloppen. Soms niet heel precies, maar je bent er zo een dag aan kwijt om het allemaal werkend te krijgen. En dan moet je hopen dat het zaakje na een kernel update nog werkt :+
Zou dat niet via Docker/Snaps/Flatpack achtige manieren makkelijk te fixen zijn :?

Maak je de boel wat onafhankelijker van elkaar denk ik... Ken alle betrokken software verder niet dus kan het mis hebben... :$ :X
Al met al werk ik graag met Ubuntu, al vond ik de UI van 14.04 toch fijner werken dan 18.04. Wat dat betreft vind ik een standaardinstallatie van Linux Mint fijner werken.
Dat is gewoon een kwestie van een andere DE installeren :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
nero355 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:49:
[...]

Zou dat niet via Docker/Snaps/Flatpack achtige manieren makkelijk te fixen zijn :?

Maak je de boel wat onafhankelijker van elkaar denk ik... Ken alle betrokken software verder niet dus kan het mis hebben... :$ :X

[...]

Dat is gewoon een kwestie van een andere DE installeren :)
Ja, met bijvoorbeeld een Docker-container kun je het voor een deel oplossen. Het grootste probleem is dat je met ingebakken grafische drivers precies moet weten welke hardware er in je doelsysteem zit. Meestal (maar niet altijd) is het genoeg de architectuur van de kaart te kennen. Helaas is dit in de praktijk niet altijd het geval afhankelijk van de klant.

Een andere DE kan natuurlijk. Ik gebruik meestal Lubuntu op systemen die ik zelf beheer. Maar een systeem dat ik bij een klant neer moet zetten moet natuurlijk door de klant ook bedienbaar zijn. Ik ben al blij als klanten met vanilla Ubuntu overweg kunnen :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb onwijs zware problemen gehad bij Linux, maar ik ben er weer bovenop. Ik leef nog. (Zo erg heb ik ze bij Windows nog nooit meegemaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Sinds 2006 linux op alle pc' s.
Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ja precies ja, met een NVIDIA kaart is het wel even anders, maar goed, Ik werk niet vanaf 2006 met Linux en ik weet zeker dat er mensen problemen gehad met je Linux installeren op een computer. Ben je er nu nog steeds niet achter dat een distro Anders Kan zijn? Wat een niveau...
Volgende keer beter lezen, met je Linux.

[ Voor 41% gewijzigd door Berlinetta op 13-03-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Cyphax

Moderator LNX
Berlinetta schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:20:
Ja precies ja, met een NVIDIA kaart is het wel even anders, maar goed, Ik werk niet vanaf 2006 met Linux en ik weet zeker dat er mensen problemen gehad met je Linux installeren op een computer. Ben je er nu nog steeds niet achter dat een distro Anders Kan zijn? Wat een niveau...
Ach het is altijd YMMV, ik heb zelf ook genoeg gemengde ervaringen, zeker met Ubuntu. Meestal werkte het splash screen niet, en was het login-scherm het eerste scherm dat er uitzag zoals het hoorde. :+ Ik weet nog steeds niet waarom maar dat was bij Ubuntu echt ontzettend consistent kapot op alle machines waar ik het op installeerde, desktops en laptops. :+
Volgende keer beter lezen, met je Linux.
Maar laten we de sfeer wel een beetje gemoedelijk houden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Misschien is het idee, dat er een topic is, waarin videokaarten die problemen geven, opgesoms worden. Handig voor als je kaartje vervangen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 14:09:
Misschien is het idee, dat er een topic is, waarin videokaarten die problemen geven, opgesoms worden. Handig voor als je kaartje vervangen wil.
IMHO heeft dat geen nut, want daar wordt constant aan gewerkt en heb je te maken met Kernel en Driver versies dus wordt het al gauw een puinhoop voor zover het dat al niet is...

Vooral nVidia staat een hoop werk te wachten de komende tijd voor zover ik het goed heb begrepen op het forum van LibreELEC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 15:01:
[...]

IMHO heeft dat geen nut, want daar wordt constant aan gewerkt en heb je te maken met Kernel en Driver versies dus wordt het al gauw een puinhoop voor zover het dat al niet is...

Vooral nVidia staat een hoop werk te wachten de komende tijd voor zover ik het goed heb begrepen op het forum van LibreELEC :)
Videokaart problemen zijn zo opgelost. Er was toch iets met Ubuntu en NVIDIA?
https://www.forbes.com/si...cs-driver-less-confusing/

[ Voor 14% gewijzigd door Berlinetta op 13-03-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Ach het is altijd YMMV, ik heb zelf ook genoeg gemengde ervaringen, zeker met Ubuntu. Meestal werkte het splash screen niet, en was het login-scherm het eerste scherm dat er uitzag zoals het hoorde. :+ Ik weet nog steeds niet waarom maar dat was bij Ubuntu echt ontzettend consistent kapot op alle machines waar ik het op installeerde, desktops en laptops. :+

[...]

Maar laten we de sfeer wel een beetje gemoedelijk houden. :)
Helemaal mee eens, maar ik wel dat er beter wordt gelezen op het forum, op een gegeven moment wordt je er moe van.
Als dit al niet meer kan dan ja... Niet alleen ik, maar er zijn andere mensen die toch wel bepaalde dingen verwachten. Maar ik zal wel niet meer reageren, dat is nu wel duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@F. Scaglietti
Je gaat er hier zelf met een gestrekt been in dus je verontwaardiging is nogal onterecht.

Verder is NVidia zelfs heel lang de voorkeurs videokaart geweest voor Linux wegens redelijk fatsoenlijke drivers. Ik heb zelfs juist om die reden al 2x een laptop met een Nvidia kaart aangeschaft. Pas nu AMD ook eindelijk redelijk bezig is met de (al dan niet open source) drivers zou ik een AMD kaart overwegen.

Als je een distro zoekt die out of the box behoorlijk betrouwbaar is zou ik je aanraden om mint te proberen. En bij videokaart gerelateerde bootproblemen is de kerneloptie nomodeset vaak een (tijdelijke) oplossing.

Dat Linux lang niet altijd lekker werkt is niet de schuld van Linux maar van de hardwareboeren die zich vooral focussen op Closed Source windows drivers waardoor de linux community vaak genoodzaakt is om drivers zelf te maken door middel van reverse engineering. Eigenlijk mag het dus een klein wonder heten dat het zo goed werkt zoals het doet.

[ Voor 21% gewijzigd door jbhc op 13-03-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

In de categorie: je moet het even kwijt: ik mis wel heel erg een directe toegang tot geluidsinstellingen, eerst settings, dan sound. Heel onhandig in tijden van constant wisselen tussen microfoons, headsets, speakers... Wel blij dat (bij mij althans) alles werk. Bluetooth, usb, webcams, interne mics, externe, meerdere camera's. Maar dat geheel terzijde ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@letatcest Daar is toch wel een tooltje dan wel command-line (en dus sneltoets) voor? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@letatcest Of deze shell extension: https://extensions.gnome....nd-output-device-chooser/

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 25-03-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ah ja, nou ja, het is meer dat ik het altijd raar heb gevonden dat het uit de standaard-install verdwenen is. Toch is het wel bijzonder onpraktisch installeren hoor: https://linuxconfig.org/h...18-04-bionic-beaver-linuxoh sh... laat maar! ik meende al dat het makkelijker was, de shell-extension was niet geïnstalleerd op deze compu...

Maar dit is echt goddelijk (nou ja, overdrijven is ook een vak) maar echt, waarom is dat niet compleet standaard? Vast over nagedacht, denk ik...

(fyi voor mensen die niet snappen wat ik met gnome shell extension bedoel: eerst dit installeren: https://wiki.gnome.org/Pr...ionForChrome/Installation en dan heb je bij die extensies een mooi knopje om het automagisch te installeren, was ik even vergeten dat het zo werkte)

[ Voor 52% gewijzigd door letatcest op 25-03-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DE agnostisch pavucontrol voldoet niet? Ok, het ziet er niet helemaal 100% lekker uit in een Qt omgeving zoals KDE of LXQt, maar met de standaard Gnome interface van Ubuntu moet het toch prima doen wat je wilt?

Maar wel gek als ze niet standaard een of andere audio control panel beschikbaar hebben in Gnome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb zo'n interface gewoon in GNOME Settings, voor het geluid. In Debian Testing, GNOME 3.34. Had 'm ook gewoon in Buster trouwens, gebruik 't regelmatig om tussen koptelefoon en luidsprekers te schakelen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nee, ja zeg, waar het om gaat @Hero of Time is dat je natuurlijk allerlei tooltjes kunt aanzetten, openzetten, etc. etc., maar dat het snel switchen tussen je peripherals gewoon onhandig is, of je nou eerst pavu moet openen via je terminal, of via een andere manier, eerst settings moet openen en dan sound settings, etc. Dat is gewoon een xtra handeling. En soms staat die dan al open, maar niet in focus, of je hebt het scherm ergens verstopt, want je zit in videocall nummer 2000000 van de dag. Dan wil je gewoon direct toegang hebben met 1 klik om te fixen dat je nu wel of juist niet de mic van je webcam/headset/iets anders wil gebruiken ;)

En af en toe stoort mijn 'Dell Sound bar' ineens heel erg, static sound, loeihard, dan wil je dat ook snel kunnen switchen (nadat je op mute gedrukt hebt) en na switchen is dat static weer weg.

Nu kan ik er zo met 1 klikje bij: :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sipk3URIZuNNC-LFfyoqLsffAvM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/VtXYVj4IoVXFveJQ6wnD52C2.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw1rB4ZiwOl_W8Jt-EZa5i2gS2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8XLzS3Bz0dKrpZvggePdlhZH.png?f=fotoalbum_tile

@Borromini ik kan me herinneren dat het heel kort even ook in de interface van Ubuntu's gnome-implementatie zat dat je het rechstreeks kon bedienen, maar misschien is dat inmiddels wel 10 jaar terug of zo ;)

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 25-03-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@letatcest, uiteraard is het een stuk fijner en sneller als je het gelijk via een volume icoontje in je panel kan regelen, dan met een 'log' apart programma. :) Daarom ook een beetje m'n verbazing dat het niet standaard in Gnome aanwezig is en je weer extra extensies moet installeren.

Zelf gebruik ik geen Gnome3, maar wat ik zo hier en daar hoor en lees is er weinig echt standaard aanwezig en moet je het eigenlijk met extensies gaan uitbreiden om een degelijke DE te hebben terwijl een hoop onder basisfunctionaliteit zou vallen. Zoals dit geluid ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Even kleine zeikopmerking over iets dat beter kan in Ubuntu. Als die bijna in slaapstand gaat, krijg je "ik ga zo ik slaapstand (maar dan in Engels)". Dat gaat meestal niet weg als je met de muis even beweegt, nee dat moet je wegklikken. Slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een persistent notificatie en die zullen nooit automatisch weg gaan. En weet je zeker dat het van Ubuntu komt en niet Gnome?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Ok, en ik vind dat dus onprettig en overbodig, dat persistent (en overbodige melding).

Dat het Gnome is, zal vast, maar ik zie Ubuntu als 1 kopje koffie, daar zit ik ook niet bij van dit is de melk suiker of koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
Paar maanden geleden cold turkey van Win10 overgestapt naar Budgie na even Kubuntu geprobeerd te hebben.

Geen moment spijt gehad. Ja, er zijn functionaliteiten die helemaal niet werken (Settings>Share, desktop sharing werkt voor geen meter). Maar het werkt heerlijk.

Totdat ik het nu als mijn dagelijkse OS begin te gebruiken en ontdek dat er 1 ding erg vervelend is:

Een shortcut maken van een website (drag & drop vanuit Firefox) op de desktop of Dock.

Naar de Desktop lukt, maar er verschijnt een wit pictogram met </> erin.
Naar de Dock lukt op mijn laptop niet, moet het altijd eerst op de desktop droppen. Dan die snelkoppeling naar de Dock. Die werkt vervolgens niet meer nadat je de snelkoppeling van de Desktop verwijderd.

Op mijn PC (beide up to date, 19.10) kan ik vreemd genoeg wel rechtstreeks naar de Dock slepen.

Dat er geen icon verschijnt van de site vind ik verschrikkelijk onhandig.

Dit lijkt iets pietepeuterigs maar wordt het verschrikkelijk irritant op een gegeven moment. Ik ben erg benieuwd of er Ubuntu distributies zijn waar dit wel gewoon werkt zoals verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19
Jazco2nd schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:16:
Wordt het icoon op je desktop niet automatisch aangepast na opnieuw inloggen of een reboot?

Edit: ik gebruik zelf Pop!_OS 19.10. Daarin lukt het me überhaupt niet om een snelkoppeling vanuit de adresbalk in Firefox naar mijn desktop of dock te slepen.

Maar ja, dat is een gemodificeerde op Ubuntu gebaseerde distro.

Snelkoppeling maken voor in je dock: https://askubuntu.com/que...untu-dock-on-ubuntu-18-04

[ Voor 40% gewijzigd door pporrio op 05-04-2020 10:39 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
In 20.04 komt GDM multi-monitor support .

Na een Google wordt mij nog niet duidelijk wat dat nou precies moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op zondag 5 april 2020 @ 00:16:
Totdat ik het nu als mijn dagelijkse OS begin te gebruiken en ontdek dat er 1 ding erg vervelend is:

Een shortcut maken van een website (drag & drop vanuit Firefox) op de desktop of Dock.

Naar de Dock lukt op mijn laptop niet, moet het altijd eerst op de desktop droppen. Dan die snelkoppeling naar de Dock. Die werkt vervolgens niet meer nadat je de snelkoppeling van de Desktop verwijderd.

Op mijn PC (beide up to date, 19.10) kan ik vreemd genoeg wel rechtstreeks naar de Dock slepen.

Dat er geen icon verschijnt van de site vind ik verschrikkelijk onhandig.

Dit lijkt iets pietepeuterigs maar wordt het verschrikkelijk irritant op een gegeven moment. Ik ben erg benieuwd of er Ubuntu distributies zijn waar dit wel gewoon werkt zoals verwacht?
Volgens mij is die functionaliteit sinds enige tijd helemaal stuk onder Windows dus dat je überhaupt iets voor elkaar krijgt vind ik al een wonder! :*)

Verder vind ik het een typisch maf Internet Explorer iets om zo met je "Favorieten" om te gaan, maar als je het echt nodig hebt dan zou ik eens kijken hoe ver je kan komen met zelfgemaakte .desktop bestanden : Misschien kunnen die zoiets ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is die functionaliteit sinds enige tijd helemaal stuk onder Windows dus dat je überhaupt iets voor elkaar krijgt vind ik al een wonder! :*)

Verder vind ik het een typisch maf Internet Explorer iets om zo met je "Favorieten" om te gaan, maar als je het echt nodig hebt dan zou ik eens kijken hoe ver je kan komen met zelfgemaakte .desktop bestanden : Misschien kunnen die zoiets ?!
Wat hebben Windows en IE met Ubuntu en Budgie te maken? Er zijn genoeg dingen die in Windows niet werken en in Ubuntu (of Linux in 't algemeen) wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:36:
Wat hebben Windows en IE met Ubuntu en Budgie te maken? Er zijn genoeg dingen die in Windows niet werken en in Ubuntu (of Linux in 't algemeen) wel. ;)
- We hadden het over Firefox.
- Die functionaliteit is brak onder Firefox voor zover ik weet.
- Het bestaat alleen maar omdat het ooit in Internet Explorer kon :/
- Het is een typische Windows functionaliteit :P

Wie me niet gelooft mag het zelf opzoeken, want het kwam een tijdje geleden langs hier op GoT :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
@Jazco2nd
Ik wist niet dat zoiets uberhaupt bestond... wat versleep je dan precies naar je desktop? Ik kan het niet ontdekken...

Wat ik wel kan bedenken is dat je gewoon een .desktop file kunt maken met `exec=firefox https://tweakers.net` natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:24
nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:59:
[...]

mcDavid schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:57:
@Jazco2nd
Ik wist niet dat zoiets uberhaupt bestond... wat versleep je dan precies naar je desktop? Ik kan het niet ontdekken...

Wat ik wel kan bedenken is dat je gewoon een .desktop file kunt maken met `exec=firefox https://tweakers.net` natuurlijk.
D'n'D werkt, waarom het op de laptop werkt weet ik niet.

HET probleem is dat Firefox en Chromium beide onder Ubuntu de favicon van de site niet meegeven EN een halfgare .desktop link maken (maar daar heb ik geen last van).

@mcDavid Net zoals ik het adres naar de bookmark toolbar sleep, om een bookmark daar te creeren kan je het ook naar Dock of Desktop slepen.

Bijvoorbeeld voor Netflix, die heeft een prima website, maar als je die op de Dock plaatst zit je met dat irritante generieke icoontje.

Hier gaat de discussie verder.

Gewoon een shortcut op je desktop kunnen maken of op je Dock of Panel zou toch gewoon vrij standaard moeten zijn, je kan het voor apps, waarom niet net zo voor sites... de link met dat het ooit in IE/Windows kon DUS is het ook geimplementeerd in andere browsers.. geen idee hoe dat van toepassing is nu. We gebruiken allang websites alsof het apps zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Er zitten nog wat wat foutjes in 20.04 momenteel: https://www.phoronix.com/...untu-20.04-Early-Ice-Lake

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

En de bèta van 20.04 is er! Focal Fossa...
https://wiki.ubuntu.com/FocalFossa/ReleaseNotes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Mijn indrukken zijn overwegend erg positief, maar het software center opent automatisch de snap store en snaps blijven gewoon trage dingen. Als ik iets als KeePassXC start, duurt dat gewoon een tijdje. Ik dacht dat het opgelost was met de Gnome Calculator, maar die is nu stiekem niet als voorgeïnstalleerde snap, maar als gewone applicatie geïnstalleerd. Ook viel me op, maar dat wordt neem ik aan nog gladgestreken, dat als je een .deb-file aanklikt, dat je die niet kunt installeren zonder gdebi en zo (dus: command line) en dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Maar goed, overall: het voelt veel 'sneller' aan dan de 19.10 versie en heel veel Steam games draaien prima via Proton 5.0-5 (ook games die niet als 'werkend' aangemerkt zijn, zie ook https://www.protondb.com/ voor meer info, soms moet je wel iets aanpassen, zoals een opstartargument toevoegen).

Omdat ik Alyx ging spelen, toch Windows 10 geïnstalleerd. Het grappige is dat ik bij Windows constant bang ben iets fout te doen en zo virussen binnen te loodsen, al draait het verder prima. Wel goed eens wat langer Windows te gebruiken. De standaard-scrollinstelling van Windows vind ik prettiger bijvoorbeeld (althans, in Firefox), maar ik ben wel constant alles kwijt en mensen die Nautilus niet prettig vinden, Windows Explorer vind ik helemaal een draak, constant alles kwijt en wat een bizarre shortcuts.

Maar VR out-of-the-box zoals bij Windows, dat is helaas bij Ubuntu nog niet het geval zonder dat je eerst zelf dingen moet tweaken. Het is een sort of out-of-the-boxerig. Maar net niet helemaal en het is minder 'smooth' dan in Windows, maar dat kan liggen aan het feit dat ik geen proprietaire drivers van AMD geïnstalleerd heb, want die hassle is het me niet waard (ging VR testen in verband met toekomstige manieren van werken, bleek ineens Half Life 2 Alyx uit te zijn.. tja, dat was wel iets met neus en boter ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
letatcest schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:53:
Maar VR out-of-the-box zoals bij Windows, dat is helaas bij Ubuntu nog niet het geval zonder dat je eerst zelf dingen moet tweaken. Het is een sort of out-of-the-boxerig. Maar net niet helemaal en het is minder 'smooth' dan in Windows, maar dat kan liggen aan het feit dat ik geen proprietaire drivers van AMD geïnstalleerd heb, want die hassle is het me niet waard (ging VR testen in verband met toekomstige manieren van werken, bleek ineens Half Life 2 Alyx uit te zijn.. tja, dat was wel iets met neus en boter ;) )
Wat heb je voor set? Heb zelf m'n Rift nooit onder Linux gedraaid, lijkt me erg interessant. :)
(De Linux-support van Oculus is ooit in de ijskast gezet, en daarna vergeten. :|)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 10-04-2020 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
letatcest schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 10:53:
Mijn indrukken zijn overwegend erg positief, maar het software center opent automatisch de snap store en snaps blijven gewoon trage dingen.
Ugh, net ook weer achter gekomen ja. Heb toevallig vanochtend snapd verwijderd van mijn systeem en die paar snaps gewoon uit een apt-repo of source package geinstalleerd...

Het verschil is echt wonderbaarlijk, nooit meer snaps als het aan mij ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Cyphax schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:01:
[...]

Wat heb je voor set? Heb zelf m'n Rift nooit onder Linux gedraaid, lijkt me erg interessant. :)
(De Linux-support van Oculus is ooit in de ijskast gezet, en daarna vergeten. :|)
Ik heb onlangs een 2de hands Vive gekocht, het werkt okay-ish via Steam VR onder Ubuntu. Verder heb ik een Asus Z170 Pro Gaming, i5-6600k, 16GB en een RX560 met 4GB, officieel te laag voor Alyx, maar het draait als een zonnetje, M2 en SSD-drive. Alle hardware is wel van hoge kwaliteit, dat scheelt allicht (en Windows helemaal vers zonder opsmuk).

Nog iets waar ik niet over uit kan bij Windows: voor elke scheet moet je enorme applicaties installeren, etc. Voor een webcam, hele Razer-suite van bijna 400MB nodig, terwijl bij Linux: plug in en werken. Het constante rebooten bij een verse installatie om updates te installeren, terwijl bij Ubuntu gewoon alle updates tijdens de installatie meegenomen worden, en het niet gewoon even snel iets installeren door een 'sudo apt install [package]'. Dat dus ;)
mcDavid schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:31:
[...]

Ugh, net ook weer achter gekomen ja. Heb toevallig vanochtend snapd verwijderd van mijn systeem en die paar snaps gewoon uit een apt-repo of source package geinstalleerd...

Het verschil is echt wonderbaarlijk, nooit meer snaps als het aan mij ligt.
Ik snap (ho, pun intended) waar het vandaan komt, namelijk stand alone devices waar niet per se het onderliggende OS wordt geüpgraded, maar het is gewoon veel te heavy, ik had ook ooit wat flatpaks geïnstalleerd, maar ik weet niet meer wat mijn ervaring daarmee is. Ik ben eigenlijk vrij dol op appimages, al weet ik dat die ook hun beperkingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De enige snap applicatie die ik heb draaien is Telegram en dat is soms inderdaad echt irritant :
- Je start de applicatie op.
- De applicatie start traag op.
Of... helemaal niet, want het stomme ding gaat zichzelf zitten updaten en pas na heeeel lang wachten verschijnt die dan uiteindelijk! :F

Als je dus een bepaalde applicatie vaak gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je liever naar een native versie op zoek gaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe zit dat met je DE thema en snap packages? Want van de verschillende technieken doen er een paar hun eigen ding ipv je instellingen volgen. Leuk als standaard een licht thema wordt gebruikt en je liever donker hebt, zit je naar zo'n schijnwerper te staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@nero355 ik was alweer vergeten dat telegram ook een desktop app heeft, gebruik altijd de webapp. Maar de desktopapp is ook gewoon als binary te verkrijgen, zo te zien.

@Hero of Time volgens mij gaat dat wel goed. Of kán het iig goed gaan. De nieuwere Ubuntu-versies installeren een aantal gnome-apps (calculator, system monitor) standaard als snap, en behalve dat ze onnodig traag zijn, zien ze er niet uit de toon uit. Maar ik gebruik bijvoorbeeld PhpStorm en Spotify die sowieso niet zoveek met het system theme doen.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 10-04-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:26:
Hoe zit dat met je DE thema en snap packages? Want van de verschillende technieken doen er een paar hun eigen ding ipv je instellingen volgen. Leuk als standaard een licht thema wordt gebruikt en je liever donker hebt, zit je naar zo'n schijnwerper te staren.
Ik probeer snap/flatpack/enz. altijd zoveel mogelijk te vermijden dus geen idee hoe dat verder zit, want Telegram heeft een eigen GUI zeg maar met daarin Dark/Light/andere themes en daarvoor geldt dit dus ook :
Maar ik gebruik bijvoorbeeld PhpStorm en Spotify die sowieso niet zoveek met het system theme doen.
:)
mcDavid schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:47:
@nero355 ik was alweer vergeten dat telegram ook een desktop app heeft, gebruik altijd de webapp. Maar de desktopapp is ook gewoon als binary te verkrijgen, zo te zien.
Hmm... https://updates.tdesktop.com/tlinux/tsetup.2.0.1.tar.xz ziet er anders niet echt handig uit zo... :?

Had liever een repo gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:57:
[...]

Hmm... https://updates.tdesktop.com/tlinux/tsetup.2.0.1.tar.xz ziet er anders niet echt handig uit zo... :?

Had liever een repo gezien :)
Huh? Waarom aparte repo? Zit gewoon in de Ubuntu default: https://packages.ubuntu.com/search?keywords=telegram-desktop. 20.04 heeft zelfs de laatste versie beschikbaar, 2.0.1. Debian heeft 't ook.

Overigens is Telegram-desktop een Qt applicatie, dus logisch dat 't wat uit de toon valt in Gnome. ;)

En anders gebruik je de duif: https://packages.ubuntu.com/search?keywords=telegram-purple.

[ Voor 7% gewijzigd door Hero of Time op 10-04-2020 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:06
nero355 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:16:
De enige snap applicatie die ik heb draaien is Telegram en dat is soms inderdaad echt irritant :
- Je start de applicatie op.
- De applicatie start traag op.
Of... helemaal niet, want het stomme ding gaat zichzelf zitten updaten en pas na heeeel lang wachten verschijnt die dan uiteindelijk! :F

Als je dus een bepaalde applicatie vaak gebruikt dan kan ik me voorstellen dat je liever naar een native versie op zoek gaat! :)
Ik hoor wel meer mensen met klachten over snaps die traag opstarten, maar zelf heb ik dit eigenlijk nooit ondervonden. Misschien komt het wel door mijn nvme ssd. Het lijkt er wel op dat er aan gewerkt wordt: https://snapcraft.io/blog/snap-startup-time-improvements.
Hero of Time schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:26:
Er bestaat een speciale snap `gtk-common-themes` die standaard geïnstalleerd wordt (indien nodig veronderstel ik), die zoals de naam zegt een hele boel standaard gtk thema's bevat: https://gitlab.gnome.org/...r/snap/snapcraft.yaml#L46
Ik gebruik zelf het Arc thema en ik merk geen verschil tussen gtk snap apps en normaal geïnstalleerde apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LEDfan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:06:
[...]

Er bestaat een speciale snap `gtk-common-themes` die standaard geïnstalleerd wordt (indien nodig veronderstel ik), die zoals de naam zegt een hele boel standaard gtk thema's bevat: https://gitlab.gnome.org/...r/snap/snapcraft.yaml#L46
Ik gebruik zelf het Arc thema en ik merk geen verschil tussen gtk snap apps en normaal geïnstalleerde apps.
Dus als je eentje van Gnome-look.org hebt gedownload en in gebruik hebt genomen, evenals de icon thema's zo te zien, zal dat in de snap omgeving niet aanwezig zijn. En heb je een mismatch van uiterlijk.

Zelf gebruik ik geen Ubuntu en al helemaal geen snap packages. Dat is iets waar ik voorlopig niet aan ga beginnen. Ben gewoon nieuwsgierig hoe dat zit. Want eenheid in je omgeving is wel zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

[...]

Ik hoor wel meer mensen met klachten over snaps die traag opstarten, maar zelf heb ik dit eigenlijk nooit ondervonden. Misschien komt het wel door mijn nvme ssd. Het lijkt er wel op dat er aan gewerkt wordt: https://snapcraft.io/blog/snap-startup-time-improvements.

[...]
het maakt voor traag opstarten van bepaalde snaps praktisch niet uit of je een nvme SSD hebt of een 5400 toeren schijf, een superlicht appje als calculator moet dat niets voor uitmaken... maar goed, Spotify als snap doet het vrij goed, chromium ook, maar Keepass dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Dat artikel is een jaar oud. Ik heb niet onthouden welke versie van snapd ik had, maar mag toch aannemen dat die improvements op een Ubuntu 19.10 installatie al toegepast zijn? Het verschil is nog steeds dag en nacht. PhpStorm deed er bij mij rustig een minuut over om op te starten. Nu een seconde of 2.

Spotify altijd wel een seconde of 10-20. Nu zie ik geen waarneembare vertraging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Ik ben wel benieuwd naar Ubuntu DDE:

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Maar nog even een dingetje over Snaps, buiten het feit dat als je niet weet dat je via gdebi en de command line debs kunt installeren. Vandaag, Audacity. Standaard snap-install, a) programma ziet er al niet uit, nu helemaal niet en b) standaard leest ie dus GEEN externe of andere schijven met de permissies die standaard zo ingesteld zijn. hij neemt zelfs standaard geen audio op! Je kunt niet van mensen verwachten dat ze weten dat je op dat ene knopje 'permissions' moet klikken om daar even wat in te gaan stellen (ik had hert zelf in eerste instantie ook niet door, ik snapte vooral niet waarom ie een bepaalde file van een externe hdd niet wilde lezen). Na het juist instellen van de permissisies gaat dat dan goed, maar er is niets nada nakkes dat je er überhaupt op wijst, UI wise. (zie de prachtige screenies met schitterende 90's looks en permissies)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hOKYQNwW1gDZrWm7FWNEvWN_fE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mqFBzmYOGAOOSYAjXPSwPo4k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xqs1xcjtSMeWa7b5IQneM7oZlY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/86CLEnfX2cgNMg1pChSLR0LV.png?f=fotoalbum_tile

{overigens moet ik niet te hard zeiken, de meeste snaps starten nu echt wel veel sneller op, dus iig verbetering)

@mcDavid Audacity start als snap okay snel op, net als spotify, maar mijn ongeveer meest gebruikte programma naast firefox is keepass en dat duurt dus nog steeds lang. Het is de enige stand-alone universele wachtwoordmanger afaik en dus best een belangrijk programma...

[ Voor 11% gewijzigd door letatcest op 11-04-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Waarom dan geen KeepassXC gebruiken? Die leest ook de keepass databases en is er ook voor linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ben sinds kort ook over op keepassXC, werkt idd prettiger naar mijn mening. Maar, keepass2 zit toch ook gewoon als .deb in de repo? Heb dat nooit als snap gedraaid naar ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Deze net even in een vm gedraaid en ziet er wel heel erg gelikt uit moet ik zeggen. Draai nu in dual boot Windows 10 & Ubuntu Budgie, maar denk dat ik DDE maar eens ga draaien als deze uit beta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

pjlgt schreef op zondag 12 april 2020 @ 07:42:
Waarom dan geen KeepassXC gebruiken? Die leest ook de keepass databases en is er ook voor linux.
Ik gebruik XC, die uit de snap-store ;) Overigens is de opstarttijd wel heel veel sneller dan op 19.10, en na afsluiten en weer starten staat ie wel direct op je scherm, dat is wel nieuw in mijn herinnering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:17:
Huh? Waarom aparte repo? Zit gewoon in de Ubuntu default: https://packages.ubuntu.com/search?keywords=telegram-desktop. 20.04 heeft zelfs de laatste versie beschikbaar, 2.0.1. Debian heeft 't ook.

Overigens is Telegram-desktop een Qt applicatie, dus logisch dat 't wat uit de toon valt in Gnome. ;)

En anders gebruik je de duif: https://packages.ubuntu.com/search?keywords=telegram-purple.
Ik draai Kubuntu en dus KDE i.p.v. Gnome en ben daardoor eigenlijk een beetje illegaal in dit Topic aanwezig O-) :+

Misschien als Kubuntu 20.04 eenmaal uit is dat er het een en ander is veranderd, want tot nu toe vond ik dus alleen maar een snap versie van Telegram :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit topic is naar mijn mening voor alle smaken, dus of je nou Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu of whateverBuntu gebruikt, het past hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:59
Ik ga even mijn 'custom lightweight ubuntu 20.04' testen in een VM. Ga dit doen in een VM met een disk van 6 GB en 640 MB RAM (met 512 boot de kernel niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Daarvoor pak je toch Lubuntu...
Verleden jaar Ubuntu 18.04 niet-light geprobeerd op een 2006 lappie met 2 GB, liep kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Ik zal het eens proberen, maar Lubuntu lijkt mij toch zwaarder dan wat ik hier heb, laat straks nog iets weten...

@Sjah: Lubuntu lijkt iets zwaarder (ca. 90 MB extra geheugengebruik, ca. 2-3 GB extra schijfgebruik), niet zo heel veel, maar toch. Bovendien heb je niet de keuze met welke programma's je start, ok, je kan het aanpassen, maar ik heb het graag direct goed.

[ Voor 53% gewijzigd door LievenD op 17-04-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@LievenD Wat (en hoe) heb je aan Ubuntu gecustomized?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Wat ik gecustomized heb:
Ik heb ubuntu vooral geprobeerd lichter te maken, daarom koos ik voor het volgende:
  • Geen zwaar desktop environment zoals gnome, maar wel een lichte window manager zoals JWM (zie joewing.net
  • Enkele basis-applicaties, zoals firefox, een terminal, een tekst-editor, een paar instellingen, een zelfgekozen wallpaper, maar dus geen libreoffice of andere relatief zware programma's.
  • Wel inclusief het installatieprogramma, zodat de live-cd kan geïnstalleerd worden
De uiteindelijke image is ongeveer 1 GB groot, de standaard ubuntu 20.04 is 2,6 GB.
Ook het geheugengebruik net na opstarten ligt flink lager met een goede 200 MB, tegenover ca. 650 MB bij gnome. Uiteraard kan je het zo zwaar maken als je zelf wil, al is enige kennis van pakketten daarbij wel handig.

Hoe ik gecustomized heb:
Dat is een lang verhaal. Ik ben al enige tijd in de weer met een aantal bash-scripts die mij daarbij helpen.
Deze zijn gemaakt op basis van ervaringen uit het verleden, en ook verschillende sites die uitleggen hoe je je eigen distro kan maken, o.a. https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomizationFromScratch en https://willhaley.com/blog/custom-debian-live-environment/

Er zijn eigenlijk 2 manieren om een distro te customizen: vertrekkende van een bestaande distro, o.a. Cubic, de Custom UBuntu Iso Creator (voor meer uitleg zie o.a. https://www.techrepublic.com/article/how-to-create-a-custom-ubuntu-iso-with-cubic/) werkt via dat principe.

Probleem is dat deze manier eigenlijk enkel goed werkt voor relatief kleine wijzigingen (bijvoorbeeld ik wil een distro met VLC ipv Rythmbox). Tijdens het bouwen doe je dan apt remove rythmbox gevolgd door apt install vlc. Maar als je echt een kaal systeem wenst, schiet dit systeem te kort. Je moet erg veel zaken verwijderen, en daarbij opletten dat je geen essentiële zaken verwijderd. Doe je dat toch, dan hou je gegarandeerd een niet werkende distro over.

Daarom kies ik voor een andere manier: starten van niets (from scratch). Ik gebruik daar voor 2 bash-scripts en enkele bestanden (zoals het configuratiebestand voor jwm bijvoorbeeld, maar ook bijvoorbeeld een bestand waarin ik lijn per lijn opgeef welke deb-pakketten ik op mijn distro wil).

De scripts installeren een minimaal systeem in een chroot-omgeving (dmv debootstrap). Dan kopieer ik een aantal instellingen die ik op mijn distro wil naar die chroot omgeving. In die omgeving kan ik ook extra pakketten installeren zoals de ubuntu installer. Tot slot wordt de chroot-omgeving afgesloten en kan de distro gebouwd worden.

[ Voor 81% gewijzigd door LievenD op 17-04-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@LievenD, als het nog met de klassieke text installer komt, Ubuntu Server pakken, expert install kiezen en dan alleen base system installeren. Na afronden van de installatie heb je een non-grafische installatie die je daarna kan opbouwen met alleen de absolute vereisten voor wat je wilt.

Dat is wat ik uiteindelijk ben gaan doen, zo'n 2-3 Ubuntu releases voor ik overstapte naar Debian Unstable/Sid en dezelfde methode ben gaan hanteren. Doe niets anders meer voor m'n eigen systemen. Basis installatie is iets van 500-600 MB. Daarna komt er de GUI nog bij.

Als je uiteindelijk precies weet wat je nodig hebt, kan je dat in een preseed stoppen om je 'eigen' installer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@Hero of Time Yep, daarvoor gebruik ik ubuntu minimal. Echter, die minimal install is er nog niet voor 20.04. Vermoedelijk komt die pas enkele weken na de release.

Mijn eigen installer maken, gaat mij toch wat ver, ik gebruik liever bestaande tools zoals ubiquity (de ubuntu installer) of calamares (van debian).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die preseed, misschien moet ik daar toch maar es naar kijken. Niet dat ik Debian zo vaak installeer, maar lijkt wel de moeite km wat tijd uit te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 21:05:
@Hero of Time Yep, daarvoor gebruik ik ubuntu minimal. Echter, die minimal install is er nog niet voor 20.04. Vermoedelijk komt die pas enkele weken na de release.
Dat is alleen een installer ISO die klein is, de rest van de 'bloat' wordt alsnog gedownload als ik de omschrijving goed begrijp. Wat ik bedoel is dat het resultaat dat geïnstalleerd wordt minimaal is met echt alleen het essentiële.
Mijn eigen installer maken, gaat mij toch wat ver, ik gebruik liever bestaande tools zoals ubiquity (de ubuntu installer) of calamares (van debian).
Niet zozeer zelf maken, maar gewoon de preseed voeren. Want als je eenmaal weet welke packages je nodig hebt na een core installatie, kan je die in de preseed zetten zodat je dat de volgende keer niet weer uit hoeft te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Hero of Time schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:56:
[...]

Dat is alleen een installer ISO die klein is, de rest van de 'bloat' wordt alsnog gedownload als ik de omschrijving goed begrijp.
Ja, maar als je kiest voor een command line install (dat is één van de opties) heb je quasi hetzelfde als ubuntu server. Je hoeft niet het hele desktop environment (om het even welk dat is) te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Zie de update van 20.04 nog niet verschijnen als ik de check doe. Heb wel de iso inmiddels, maar een manier om daarmee te updaten vond ik niet, ja een manier uit 2011 die niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die update komt altijd wat later om de load op de servers te verdelen. Als je een LTS draait, zal je de update pas ergens in de zomer zien, als 20.04.1 er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Bedoel je nou dat die zelf aangeeft dat er upgrade is bij de .1? Dat geloof ik best. Maar ik heb over het met commandline zelf checken of er update is, de handleidingen die ik oa op ubuntu's site lees, geven absoluut niet aan dat dat pas zin heeft als de .1 er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ben ook over op 20.04 LTS (kom van af 16.04 LTS). Kom dus vanaf Unity en moet dus even wennen. Nu nog zien of ik weer bij mijn data kan komen.

Het ziet er in ieder geval allemaal wel een struk stakker uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nog even van mij:

Met update-manager -c -d
heb ik net "een" update gevonden.

[ Voor 30% gewijzigd door Sjah op 24-04-2020 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 22:52
Sjah schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:15:
Nog even van mij:

Met update-manager -c -d
heb ik net de update gevonden.
Ik kreeg een warning dat je dan niet de ‘echte’ versie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Doel jij op dat die in het Engels iets zegt van developers versie? Dat zag ik wel, maar negeerde het. Nu ik hem erop heb staan en kijk bij About, zie ik niks anders dan 20.04 LTS.

Mocht ik fout zitten dan verwacht ik dat een "echte" heel snel gemeld wordt. Mijn bron was... https://www.cyberciti.biz...4-lts-using-command-line/ (onderaan de pagina staat het voor desktops)

[ Voor 22% gewijzigd door Sjah op 24-04-2020 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Sjah schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:02:
Doel jij op dat die in het Engels iets zegt van developers versie? Dat zag ik wel, maar negeerde het. Nu ik hem erop heb staan en kijk bij About, zie ik niks anders dan 20.04 LTS.

Mocht ik fout zitten dan verwacht ik dat een "echte" heel snel gemeld wordt. Mijn bron was... https://www.cyberciti.biz...4-lts-using-command-line/ (onderaan de pagina staat het voor desktops)
Ja idd die melding. Ik wilde gisteren ook forceren maar dacht dat ik toen nog een soort beta achtig iets kreeg. Was even de melding vergeten. Dus ik kan gewoon upgraden, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:39
Oops. Niet goed gelezen. Ik open een nieuw topic...

[ Voor 98% gewijzigd door StopEcocide op 24-04-2020 11:50 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
StopEcocide schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:44:
Ik weet niet of het ligt aan het installeren van de nieuwste Ubuntu, maar ik heb de volgende foutmelding tijdens het opstarten met daarin 'ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol. ACPI=OFF aanvinken heeft ook geen effect.

Ik heb een MSI H81M-E34 moederbord. Bios versie 17.5 (is dit überhaupt voor het moederbord de meest actuele? Moet ik de BIOS flashen?

Alvast bedankt voor het meedenken. Ik heb uiteraard eerst zelf gezocht!
Zou je daar een eigen topic voor willen openen? :)
Ah je had het zelf al gezien, top :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cyphax op 24-04-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou even proef gedraaid met 20.04, mja iets sneller amper merkbaar.

Verder buggy.

Zonde van de verspilde ruimte door nu de mounted volumes op de Launcher te zetten, maar das heel simpel weg te krijgen.

De Files is wel een heel verschil met die nieuwe iconen, velen zullen het moderner vinden, mijn 1e indruk was : kouder.

Ga nog wel paar maanden terug naar 18.04, misschien wel langer.

[ Voor 24% gewijzigd door Sjah op 24-04-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Weet iemand of de snapificatie betekent dat alles wat in de snap-store zit, nu uit de gewone repos is verdwenen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:08
Brent schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:02:
Weet iemand of de snapificatie betekent dat alles wat in de snap-store zit, nu uit de gewone repos is verdwenen?
Zover ik weet is dat niet met alles het geval. Als een binary niet is geïnstalleerd maar wel beschikbaar is in zowel de repo's als de snap store wordt de snap installatie methode als eerste weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

bauke1994 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:04:
Zover ik weet is dat niet met alles het geval. Als een binary niet is geïnstalleerd maar wel beschikbaar is in zowel de repo's als de snap store wordt de snap installatie methode als eerste weergegeven.
Volgens mij is dat vaak zo omdat de snap versie een nieuwere versie is dan die uit de repo :?

Onder Kubuntu 19.10 moet ik daar ook af en toe effe goed op letten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:00:
Bedoel je nou dat die zelf aangeeft dat er upgrade is bij de .1? Dat geloof ik best. Maar ik heb over het met commandline zelf checken of er update is, de handleidingen die ik oa op ubuntu's site lees, geven absoluut niet aan dat dat pas zin heeft als de .1 er is.
Nee, dat lees je verkeerd. Wat ik zeg, is dat als je een LTS draait, de nieuwe pas bij .1 wordt geadverteerd. Je kan altijd handmatig draaien via de CLI.
Maar als je via CLI wilt gaan, of je draait een non-LTS zoals 19.10, dan kan het alsnog even duren (o.a. vanwege de achterstand van de mirrors).

Via de GUI zal het een paar dagen duren omdat iedereen over wil en dat op zo'n moment de servers en het netwerk het wel heel zwaar krijgen. Dus wordt het iets uitgesteld en geleidelijk aangeboden over de loop van meerdere dagen/weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Nu is het weer de vraag: Upgraden of schone installatie?

Een schone installatie is altijd beter, maar het zal er van afhangen hoe sec je huidige installatie is.

Als je veel handwerk hebt gehad aan het streamlinen en perfectionaliseren van je eigen ideale systeem, dan zal een upgrade interessanter zijn.

Bij mij ging een upgrade van 16 naar 18 vlekkeloos, maar bij een schone installatie een half jaar later kwam ik er pas achter hoeveel sneller een schone installatie opstartte ten opzichte van de geüpgradede versie.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik snap niet goed waarom ik een developer editie voorgeschoteld krijg als ik de update forceer van 19.10 naar 20.04. Ik vertrouw het niet en installeer hem niet omdat ik geen test editie wil. MAar hierboven wordt beschreven dat dit toch de 'echte' versie is? Met command sudo update-manager -c -d uiteraard.

Ben trouwens begonnen met mijn Linux trainingsdoel. Ben .NET developer maar wil nu ook Linux gaan leren. Heb een i7 Nuc gekocht met 32 gb ram 1tb en dus Ubuntu desktop. Leuke nieuwe hobby :) (hiernaast Home assistant en nog andere dockers etc erop draaien).

[ Voor 29% gewijzigd door TweakerVincent op 24-04-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TweakerVincent schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:02:
Ik snap niet goed waarom ik een developer editie voorgeschoteld krijg als ik de update forceer van 19.10 naar 20.04. Ik vertrouw het niet en installeer hem niet omdat ik geen test editie wil. MAar hierboven wordt beschreven dat dit toch de 'echte' versie is? Met command sudo update-manager -c -d uiteraard.
Die melding krijg je altijd de eerste week na release, omdat de omschrijving nog niet is aangepast die wordt aangeboden. De packages die je krijgt zijn gewoon up to date alsof je de release ISO download.
Ben trouwens begonnen met mijn Linux trainingsdoel. Ben .NET developer...
Wauw, die twee kunnen bijna niet verder van elkaar liggen. Bij .NET zit je zo goed als vast aan het Windows platform. Je kan met Mono wel iets doen op Linux, maar het is een nare, vieze oplossing dat niet eens 100% werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:34:
Wauw, die twee kunnen bijna niet verder van elkaar liggen. Bij .NET zit je zo goed als vast aan het Windows platform. Je kan met Mono wel iets doen op Linux, maar het is een nare, vieze oplossing dat niet eens 100% werkt.
Tegenwoordig heb je ook .NET Core. Hiermee kan je werken op zowel Windows, Linux als MacOS X. :)

Desalniettemin: mooie uitdaging! Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door juiced01 op 24-04-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Let op, in 20.04 is python3-certbot-nginx stuk!!

Er is wel een nasty work-around.
Zie o.a.:
https://community.letsenc...ribute-tlssni01/115831/12
https://certbot.eff.org/lets-encrypt/ubuntuother-nginx

Workaround:
https://community.letsenc...ribute-tlssni01/115831/13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hero of Time schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:34:
[...]

Die melding krijg je altijd de eerste week na release, omdat de omschrijving nog niet is aangepast die wordt aangeboden. De packages die je krijgt zijn gewoon up to date alsof je de release ISO download.

[...]

Ah super dan kan ik lekker installeren! Ja tegenwoordig met .NET Core geen probleem meer Macos en Linux.

Gaaf om weer veel nieuw te leren.
juiced01 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:52:
[...]

Tegenwoordig heb je ook .NET Core. Hiermee kan je werken op zowel Windows, Linux als MacOS X. :)

Desalniettemin: mooie uitdaging! Succes!
Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:55
Sjah schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:43:
Nou even proef gedraaid met 20.04, mja iets sneller amper merkbaar.

Verder buggy.

Zonde van de verspilde ruimte door nu de mounted volumes op de Launcher te zetten, maar das heel simpel weg te krijgen.

De Files is wel een heel verschil met die nieuwe iconen, velen zullen het moderner vinden, mijn 1e indruk was : kouder.

Ga nog wel paar maanden terug naar 18.04, misschien wel langer.
Had je een clean install gedaan of upgrade? Naar mijn ervaring heb ik altijd minder last gehad van rare bugs bij een schone installatie dan bij een upgrade. Verder is een 2 jaar lang doorontwikkelde 18.04 lts qua stabiliteit moeilijk te overtreffen denk ik. Dat was ook wel een heel goede release!

Ik wacht zelf ook nog een paar weken tot de eerste point release uitkomt en dan ga ik ook over _/-\o_

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben sinds gisteren over naar 20.04. Ik heb een geforceerde update vanuit 19.10 gedaan. Eerste indruk: weinig verschil, maar wel een paar bugs. Ik ben een simpele gebruiker. Ik gebruik m'n browser, office en Steam (met CS:GO). Ik heb een half jaar geleden Ubuntu 18.04 LTS geinstalleerd om mezelf wat meer bekend met Linux te maken. Tot zover ben ik echt super enthousiast erover! Het draait stabiel, het is leuk om mee te rommelen en gratis + open source. Ik ben er blij mee :)

De bugs die ik had gevonden waren:
- Grafische glitches in XORG. Paarse blokjes over m'n scherm die na iedere reboot ergens anders zaten. Ik begrijp niet goed waar dat door komt. Ik heb een apt reinstall xorg gedaan maar dat maakte geen verschil. In Wayland waren er geen problemen, maar daarin werken m'n Wine games niet en CS:GO ook niet goed. He tlijkt nu opgelost te zijn door de "20-intel.conf" file weg te gooien uit /usr/share/X11/xorg.conf.d . Weet iemand of dit kwaad kan? M'n PC lijkt weer super te draaien nu, zowel 2D als 3D.
- Steam startte niet op in XORG, wel in Wayland. Het lijkt nu weer te werken nadat ik bovenstaande file heb weggegooid.

Kan iemand me uitleggen of het weggooien van "20-intel.conf" een goed of slecht idee was? :p In eerste instantie had ik alle files uit /usr/share/X11/xorg.conf.d weggegooid. Geen glitches daarna meer, maar kwam er gelijk achter dat "40-libinput.conf" best belangrijk is voor toetsenbord en muis input :P Na een safe-mode ronde had ik alles weer hersteld, want ik had wel een back-up van de files gemaakt.

Al met al; dit soort rommelen vind ik juist leuk op deze machine. Ik leer er veel van. Het lijkt nu weer super te werken en ik hoop dat jullie wat expert input hierop kunnen geven.

Aanvullende informatie over m'n PC:
HP 840 G2
Intel i5-5300U
Intel Graphics 5500
16GB RAM
256GB SSD

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MainframeX schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:57:
[...]

Verder is een 2 jaar lang doorontwikkelde 18.04 lts qua stabiliteit moeilijk te overtreffen denk ik. Dat was ook wel een heel goede release!
Ben je het Intel drama vergeten dat met de 18.04 release speelde? Men moest bijna een maand wachten op een kernel update om te zorgen dat hun systeem weer fatsoenlijk werkte. Met de 17.10 release hadden ze geen problemen, andere distro's die dezelfde kernel gebruikte hadden geen issues, het was echt 100% een Ubuntu probleem. Iets dat ze bij de beta rondes hadden kunnen weten en oplossen, maar helaas, het kwam in de final versie naar voren.

Ubuntu is nooit echt 'final' en stabiel als ze deze uitbrengen. De datum staat vast en tenzij er echt iets enorm kritisch niet werkt (start helemaal niet op, GUI doet 't niet, zoiets) wordt het gewoon de deur uit geschopt en fixen ze de boel in de komende dagen/weken wel.
Het is daarom verstandiger om niet op release dag over te gaan, tenzij je toevallig een nieuw systeem gaat installeren. Wacht liever een paar weken tot maand.

Doet Red Hat het met Fedora beter IMO. Die is niet bang om de release datum op te schuiven als het niet naar wens is.
Ik wacht zelf ook nog een paar weken tot de eerste point release uitkomt en dan ga ik ook over _/-\o_
De point release komt pas in de zomer, dus ergens in juli/augustus. Dat is niet weken, maar maanden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ok tof, normaal zou ik het k*t vinden als een upgrade mislukt (gisteravond kernal panic, niet meer booten enz) maar nu juist leerzam (uiteindelijk maar een clean install geinstalleerd een gaat perfect). Merk dat ik nu erg enthousiast ben over Linux (in het verleden geprobeerd maar vond geen usecases) maar dit is echt tof! Nieuwe hobby gevonden. Zooo veel uit te zoeken :D

Nu de desktop setup even serieus maken ipv die gare 1920-1200 test monitor :).

Update: Draait nu perfect dual monitor native 4k op 32inch en 3440 ultrawide 34 inch. Prima dit

[ Voor 9% gewijzigd door TweakerVincent op 25-04-2020 14:18 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!