Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:09:
@Hero:
Eigenlijk zeg je dat 2 problemen die ik schoonheidsfoutjes noem, in linux ingebakken zitten, daar word ik niet vrolijk van. Is het probleem met de standby meestal een gebrek aan drivers?
Dat is geen probleem met drivers. Het is wat wispelturig waar het precies aan ligt, maar voornamelijk de kernel. En dan kan het puur aan de code liggen, maar kan ook een compile optie zijn of nog wat anders. Dat maakt het ook zo vervelend.
Maar dat wachten bij een reboot op een systeemprocess vind ik nog irritanter, misschien dat Ubuntu daar een "breek af" modus aan kan breien.
Kan je zelf in zekere zin doen door meerdere keren in korte tijd (2 seconden vziw) de drie-vinger beweging uitvoert. Dan wordt alles hard gekillt en een reboot gedaan.
Dat Ubuntu de 1e 10 mnd veel fouten maakt, ga ik dan maar meemaken met 2004.... Mijn gevoel zegt wel dat jij iemand bent die eerder negatief dan positef praat over Ubuntu, en ik denk dat dat is omdat het de grootste is in linuxland.
Ik ben wat negatief erover vanwege m'n ervaringen ermee in het verleden en de verschillende berichtgevingen na releases blijven die ervaringen actueel houden. Het upgrade proces van release naar release is bij mij te vaak afgebroken waardoor ik er geen vertrouwen in heb. Ook de staat van de distro op release dag is bedroevend.

Maar mede door die problemen heb ik wel meer kennis en ervaring opgedaan van Linux en kan ik zonder issues Debian Unstable draaien. De enkele keer dat er iets stuk gaat, iets dat sinds ik ben overgestapt nog steeds minder is dan de paar jaar dat ik Ubuntu draaide, kan ik het snel oplossen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Berlinetta schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Dat is lekker dan, want er wordt recentelijk Ubuntu gebruikt bij Dienst Uitvoering Onderwijs.
Grote kans dat dit uiteindelijk faalt.

Ik ben er helemaal voor dat overheden en andere instellingen overstappen op gratis en open source software, maar de kans dat dit goed gaat op langere termijn is vrij klein.

Dat begint bij de eindgebruikers die niks anders kennen dan Windows en Office. Die hebben in München destijds steen en been geklaagd en dat zal hier waarschijnlijk ook weer gebeuren.

LibreOffice werkt namelijk voor geen meter met bestaande Word en Excel documenten, al helemaal niet als deze wat complexer zijn met embedded tables en grafieken.

Mijn vriendin werkt vaak aan wat zwaardere documenten voor haar werk in de zorg (beoordelen van portfolio's, presentaties maken, verslagen, etc) en soms opent ze die weleens per ongeluk in LibreOffice en dan ontbreekt zo ongeveer de helft.

Dat wordt hem gewoon niet. LibreOffice is prima als je alles met LibreOffice doet, maar zodra je met andere instanties te maken krijgt met complexe Office documenten is het vrij snel einde oefening.

Tsja. Dit alleen al kan genoeg zijn om Linux adoptie de nek om te draaien.

Wat gebruiken jullie trouwens als alternatief voor Acrobat? Want mijn vriendin bewerkt ook vaak bestaande PDF documenten.

Productiviteit is alles.

Het OS is niet eens zo relevant... de software die ervoor beschikbaar is wel.

Enige reden dat Mac's wél werken is dat er gewoon Office en andere commerciële software op draait.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Overigens moet ik zeggen dat ik momenteel al 95% van mijn Office-werk op Ubuntu in Firefox via Office 365 Online doe. De webversies missen nog enkele features maar voor mijn werk is dat over het algemeen geen probleem. Voor Microsoft Teams gebruik ik een Snap package dat op basis van Electron gebouwd is. Daarmee functioneert de video meeting ook.
Toegegeven dat de dedicated clients van Office nog wel beter reageren en functioneren dan online. En LibreOffice helaas nog niet goed genoeg werkt voor MS Office-documenten, hoewel MS hier zelf ook wel verantwoordelijk voor kan zijn.

Maar mijn reis op Linux gaat mij prima af. Ik werk nu al maanden 100% op Linux op alles en, op wat corporate applicaties na, heb ik alleen maar veel plezier van mijn migratie!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:39:
Overigens moet ik zeggen dat ik momenteel al 95% van mijn Office-werk op Ubuntu in Firefox via Office 365 Online doe.
Office Online is een mooie ontwikkeling, maar nog niet volwassen genoeg voor het zwaardere werk.

Dat het werkt voor een IT-er geloof ik zomaar, documentatie is vaak toch al niet ons sterke punt, dus wat wij doen kan vaak prima in iets anders dan de traditionele desktop client.

Voor mensen die bijna de hele dag met Office werken aan documenten van 100+ pagina's per stuk is dit echter een heel ander scenario.

Die klagen vaak al over dat wispelturige Microsoft Office, laat staan de alternatieven _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:20:
[...]

Grote kans dat dit uiteindelijk faalt.

Ik ben er helemaal voor dat overheden en andere instellingen overstappen op gratis en open source software, maar de kans dat dit goed gaat op langere termijn is vrij klein.

Dat begint bij de eindgebruikers die niks anders kennen dan Windows en Office. Die hebben in München destijds steen en been geklaagd en dat zal hier waarschijnlijk ook weer gebeuren.

LibreOffice werkt namelijk voor geen meter met bestaande Word en Excel documenten, al helemaal niet als deze wat complexer zijn met embedded tables en grafieken.

Mijn vriendin werkt vaak aan wat zwaardere documenten voor haar werk in de zorg (beoordelen van portfolio's, presentaties maken, verslagen, etc) en soms opent ze die weleens per ongeluk in LibreOffice en dan ontbreekt zo ongeveer de helft.

Dat wordt hem gewoon niet. LibreOffice is prima als je alles met LibreOffice doet, maar zodra je met andere instanties te maken krijgt met complexe Office documenten is het vrij snel einde oefening.

Tsja. Dit alleen al kan genoeg zijn om Linux adoptie de nek om te draaien.

Wat gebruiken jullie trouwens als alternatief voor Acrobat? Want mijn vriendin bewerkt ook vaak bestaande PDF documenten.

Productiviteit is alles.

Het OS is niet eens zo relevant... de software die ervoor beschikbaar is wel.

Enige reden dat Mac's wél werken is dat er gewoon Office en andere commerciële software op draait.
Ik ben de context vergeten.... Iedereen werkt gewoon op Windows en het Linux team kan gebruik maken van Linux. Want zoals nu werkte wij altijd op Windows 7 (Wat nu nog steeds gebeurd)

Ik gebruik sinds kort Linux en zit veel in terminal en Windows vind ik gewoon niks meer. Bij Windows moet ik altijd alles verbouwen en bij Linux heb ik een script om de boel in te stellen.

Ik gebruik alleen Outlook 2010 en voor de rest GitHub en andere software voor documentatie. (Ben de naam er van kwijt.)

[ Voor 3% gewijzigd door Berlinetta op 18-10-2019 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
[quote]Berlinetta schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:17:
verkeerde persoon...

[ Voor 68% gewijzigd door Berlinetta op 18-10-2019 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:27
Wat dat mislukte project in Munchen betreft, dat linux eruit is gekeild, is politiek geweest. Er kwam een nieuwe bobo die zwoer bij Windows, vziw is dat DE reden.

En linux zit nou op dikke 2 procent marktaandeel als je netmarketshare ki;jkt, ooit zal het omslagpunt komen dat Ms en Adobe met sw voor linux komen. En bedrijven als IBM zullen allang bezig zijn met sw voor linux, vermoed ik

[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 18-10-2019 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Berlinetta schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:17:
[...]
Ik ben de context vergeten.... Iedereen werkt gewoon op Windows en het Linux team kan gebruik maken van Linux. Want zoals nu werkte wij altijd op Windows 7 (Wat nu nog steeds gebeurd)

Ik gebruik sinds kort Linux en zit veel in terminal en Windows vind ik gewoon niks meer. Bij Windows moet ik altijd alles verbouwen en bij Linux heb ik een script om de boel in te stellen.

Ik gebruik alleen Outlook 2010 en voor de rest GitHub en andere software voor documentatie. (Ben de naam er van kwijt.)
Anno nu nog Windows 7 gebruiken is ook niet verantwoord. Over een paar maanden is dat EOL (14 januari 2020). Als je dus Windows gebruikt, dan zou je inmiddels wel op Windows 10 moeten zitten.

Linux heeft natuurlijk wel zijn nut voor mensen die specifiek werk doen. Als je de juiste hardware uitkiest die goed ondersteund wordt en je voornamelijk programmeert of netwerk- / systeembeheer doet, dan zul je er een behoorlijk eind mee komen.

Ik zeg alleen dat het voor de gemiddelde eindgebruiker die productief probeert te zijn met Office nogal een uitdaging is om net zo productief te zijn met Linux. Dit zijn mensen die trots zijn dat ze ooit een cursus Word gedaan hebben. Geen mensen die BASH of Python scripts schrijven ;)

Overigens werk ik als programmeur met Windows 10 (Visual Studio, .NET development, SQL Server) en ik verbouw eigenlijk nooit wat aan Windows zelf. Wat moet je daar per se aan verbouwen? Ik zit juist op Linux altijd te kutten met alternatieve desktops enzovoorts.

Mijn meest succesvolle Linux desktop was eigenlijk vanilla Fedora Workstation, gewoon met Gnome. Dat werkte nog wel redelijk stabiel, maar ik moest daar wel wat dingen tweaken (zoals een Dock die altijd in beeld blijft etc).

Zodra ik van de standaard ga afwijken en XFCE of KDE ga gebruiken, dan dondert het altijd uit elkaar.

Ook al gebruik ik een "standaard" Xubuntu of Kubuntu. Maar ja, misschien ligt het wel gewoon überhaupt aan Ubuntu :P Mocht ik ooit weer Linux installeren op mijn eigen computers, dan komt er gewoon Fedora op.

Voor Linux zaken gebruik ik veel WSL, zodat ik een Linux terminal op Windows 10 heb waarmee ik gewoon kan SSH-en etc. En sommige tools zijn gewoon handiger op Linux dan op Windows. In plaats van een ingewikkeld PowerShell commando in te tikken om een tekst te zoeken in een tree van source files, gebruik ik gewoon grep om in mijn bestanden in Windows te zoeken :D

En ik gebruik Linux ook op servers, zo heb ik ook een Nginx reverse proxy op een Debian VM draaien.

Dus ik heb niks tegen Linux in het algemeen en gebruik het ook al 20 jaar lang in 1 of andere vorm (firewalls, file servers, proxies, etc). Maar op de desktop is het nooit een enorm succes geworden bij mij.

Mijn desktop moet het namelijk gewoon doen en ik heb geen zin om daar elke keer mee te moeten klooien. Als ik voor mijn ontspanning even Netflix of YouTube wil kijken, moet dat ook gewoon werken met hardware acceleration. En niet dat dit na een browser update weer kapot is op Linux.

Dat soort dingen zijn super frustrerend.

Als Linux op de desktop net zo stabiel en vloeiend zou werken als Windows was ik allang over. Maar de realiteit is gewoon anders. En het zou enorm helpen als je net zoals op de Mac een aantal commerciële software pakketten zou hebben (Microsoft Office, Adobe, etc).

Microsoft zou hier een enorme rol in kunnen spelen, maar dat willen ze waarschijnlijk niet. Ze zeggen wel dat ze van Linux houden, maar voorlopig hebben we geen Microsoft Office voor Linux, geen Remote Desktop client voor Linux, etc.

Het enige dat er wel is, is Visual Studio Code. En dat gebruikte ik dan ook veel op Linux.

Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Gisteravond laat nog snel even vanaf USB-Stick de nieuwe Ubuntu 19.10 bekeken. Ziet er best goed uit, snelheid lijkt nu op orde te zijn (beter laat dan nooit). Juist de commerciële support is voor Ubuntu best goed als je kijkt naar de rest van het distributielandschap.

Wat betreft de discussie of Linux of Ubuntu geschikt is voor je desktop thuis, dan is het maar net wat je zelf wil. Denk dat als je overtuigd bent dat het fijn is om te gebruiken en je zit niet vast aan Microsoft software of games (buiten de native games die er wel zijn) dan kan dat best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:02

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou op het werk ook linux gebruiken als het kon maar of er een volledige VS voor linux komt, ooit? Vast niet. Wel leuk om te zien dat de adoptie blijkbaar valt of staat bij Office. Ik gebruik het niet zo vaak en libreoffice zou meer dan volstaan.
Thuis heb ik alleen een game-pc met Windows. Omdat het gewoon even niet anders kan. Waarschijnlijk kan het meeste wel gewoon onder linux draaien maar de belofte van Oculus om linux te ondersteunen is tot nog toe waardeloos gebleken. Als het meezit doet de opvolger het later beter; dat wordt ws geen Oculusapparaat. Bij Valve heb ik veel meer hoop, al weet ik niet of hun Index momenteel onder linux werkt. Zo wel, dan wordt die extra interessant. Mijn laptop draait gewoon linux en dat is zo'n verademing tov dat irritante windows 10... Zodra ik dat lekker los kan laten zwaai ik 'm uit. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Lethalis schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:46:
[...]

(...)

Als Linux op de desktop net zo stabiel en vloeiend zou werken als Windows was ik allang over. Maar de realiteit is gewoon anders. En het zou enorm helpen als je net zoals op de Mac een aantal commerciële software pakketten zou hebben (Microsoft Office, Adobe, etc).

(...)

Tsja.
Hmm.. nou ja, je kunt over veel klagen, maar stabiliteit en vloeiendheid in mijn ogen dan net weer niet misschien ;)

Als ik die hele discussie zo lees, gaat het vaak over het gebruik van de basisofficepakketfeatures van MS Office. Nou is mijn werk tikken, stukken schrijven, boeken schrijven, you name it, en af en toe samenwerken in documenten. Voor mijn type werk is het gebruik van eender welk besturingssysteem niet meer relevant: alles gaat via de browser. Heel af en toe start ik LibreOffice nog op omdat ik ineens heel graag iets in een ouderwetse tekstverwerker doe, soms alleen maar omdat ik geen zin heb dat het automatisch bewaard wordt. Het grappige is dat ik niet de enige ben die dat af en toe doet, het is meer een kladje.

Maar soms kom je wel degelijk problemen tegen als je ineens geen MS Office kunt gebruiken. Zo schreef ik een boek en de uitgever deed alles in Word en dan niet lekker de laatste versie waar eigenlijk alle goede opensourcesoftware wel goed mee om kan gaan, nee een wordbestand uit het jaar kruik. Dat gaat best prima, tot het aantal pagina's echt te groot wordt, dan gaat het ineens steeds meer mis met dingen als comments en wijzigingen (overigens, ik schreef alles in Google Docs, maar die laatste slag was wat lastig). Uiteindelijk een office online abonnement genomen omdat ik gewoon geen werkende Windows-bak meer heb (dat ging overigens best goed, maar was nog handiger geweest als iedereen dan in Office 365 had gewerkt, want je moest dan alsnog de boel downloaden en in een wordfile versturen).

Lang verhaal kort: ik denk dat er tegenwoordig geen noodzaak meer is voor een offline-versie van MS Office, tenzij je met archaïsche instituten werkt. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat DUO na de Grote Omslag nog op veel werkplekken noodzaak heeft voor heel specifieke programmatuur die niet via een webbrowser draait. De enkele persoon die dat nog wel nodig heeft, zal vermoedelijk nog gewoon een Windows 10-bak hebben, maar ik ken de situatie bij DUO verder niet.

Inmiddels gebruik ik (als eindgebruiker) Linux sinds 2006 (eerst SLES) als WoW maar draaide via Wine vond ik het best (al lang niet meer relevant gelukkig ;) ) Af en toe game ik nog via Steam, maar de nieuwste AAA titels hoef ik toch niet (doen het ook steeds vaker al zonder jaren te moeten wachten).

Een grote ergernis bij Ubuntu is dat als je proprietaire drivers gebruikt het na een upgrade naar het volgende half jaar ALTIJD mis ging met de videokaart en ik altijd weer een tijd bezig was het op te lossen (het was elke keer net even een ander probleem). Overigens heb ik al een tijd geen proprietaire drivers van AMD meer gebruikt, niet meer nodig gelukkig. Maar er is niet voor niets een .-release bij elke LTS-versie.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
letatcest schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:11:
[...]
Hmm.. nou ja, je kunt over veel klagen, maar stabiliteit en vloeiendheid in mijn ogen dan net weer niet misschien ;)
Tsja, ik heb best veel ellende ermee gehad. Weliswaar vooral op Ubuntu en niet op Fedora.

Maar echt van die dingen dat op mijn laptop ineens YouTube het niet meer deed in Firefox en Chrome. Filmpjes die enorm gingen haperen en stotterend geluid. Terwijl het daarvoor altijd werkte.

Dat was gewoon na wat package updates helemaal kapot.

Op Windows blijven dit soort basale dingen wel gewoon werken :P

Enige wat ik heel vervelend blijf vinden bij Windows 10, zijn die updates waarvan het OS zelf bepaalt dat ze moeten worden geïnstalleerd (die bovendien zeer lang duren). En omdat ik mijn laptop sporadisch gebruik, heb ik daar vrijwel altijd last van als ik hem een keer pak.

Op Linux was dit veel fijner, omdat ik gewoon eerst rustig kon doen wat ik wou en daarna zelf kon beslissen of ik hem een keer bijwerkte, of dat voor een andere keer reserveerde. Terwijl bij Windows ik soms bij het afsluiten verplicht wordt updates te installeren. En dat is niet altijd handig als je even snel in 10 minuten wat wil doen en die laptop daarna weer wil opbergen.

Dit was voor mij serieus de voornaamste reden waarom ik een tijd Linux heb gedraaid op mijn laptop.

Ook omdat het niet meer de snelste is met een passmark score van 3500 ofzo. Maar ja, als Linux soms zomaar op de meest basale functies uit elkaar dondert wanneer het mij niet uitkomt, dan ben ik ook klaar ermee.

En ik heb het geld niet over voor een 15" MacBook Pro :) 13" heb ik ooit weleens gehad, maar vond ik te klein. Voor de rest wel een prima ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
[quote]Lethalis schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 07:46:
[...]
Anno nu nog Windows 7 gebruiken is ook niet verantwoord. Over een paar maanden is dat EOL (14 januari 2020). Als je dus Windows gebruikt, dan zou je inmiddels wel op Windows 10 moeten zitten.
Ik ben stagair, ik had dit allang verwacht dat er Windows 10 gedraaid zou worden. Zelf had ik mee kunnen helpen om migreren.
Linux heeft natuurlijk wel zijn nut voor mensen die specifiek werk doen. Als je de juiste hardware uitkiest die goed ondersteund wordt en je voornamelijk programmeert of netwerk- / systeembeheer doet, dan zul je er een behoorlijk eind mee komen.
Dit klopt voor mij wel, ik Linux een stuk fijner werken dan Windows zelf al heb ik meer ervaring met Windows en slechte ervaringen met Linux. MacOS is al helemaal niet te doen. Ik gebruik eigenlijk alleen maar sneltoetsen en het toetsenbord om te navigeren en dat kan ik bij Linux beter dan bij Windows 7 of MacOS.
Overigens werk ik als programmeur met Windows 10 (Visual Studio, .NET development, SQL Server) en ik verbouw eigenlijk nooit wat aan Windows zelf. Wat moet je daar per se aan verbouwen? Ik zit juist op Linux altijd te kutten met alternatieve desktops enzovoorts.
Ik bedoelde meer aan Windows 7 daar is geen WSL voor beschikbaar en heb nu even geen andere concrete voorbeelden van dingen die irritant zijn. Ik heb een script die ik gebruik, waarbij ik binnen een halfuur klaar ben met mijn omgeving. (Het langst duurt om de back-up terug te zetten en om programma's te downloaden, voor de rest wordt er niet zoveel aangepast.)
Mijn desktop moet het namelijk gewoon doen en ik heb geen zin om daar elke keer mee te moeten klooien. Als ik voor mijn ontspanning even Netflix of YouTube wil kijken, moet dat ook gewoon werken met hardware acceleration. En niet dat dit na een browser update weer kapot is op Linux.

Dat soort dingen zijn super frustrerend.

Bij mij werkt alles. Ik vind het super leuk om met Linux te werken en wil ook de Linux kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Sjah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 16:09:
Mijn gevoel zegt wel dat jij iemand bent die eerder negatief dan positef praat over Ubuntu, en ik denk dat dat is omdat het de grootste is in linuxland.
Oof, leuke beschuldegingen welke niet veel toevoegen aan z'n gelegde pijnpunten... :+
Feit is wel dat hij gelijk heeft. Ubuntu heeft vrij vaak bij hun "normale" release, dus niet de LTS releases de gewoonte van wel wat te rommelen met hun release.
Of dat slecht of goed is laat ik wel tussenbeide maargoed. Suspend e.d. blijft gewoon iets wat ik nog nooit deftig met nvidia blobs werkende heb gekregen. Altijd was er wel iets wat misloopte.

Dat ligt natuurlijk eerder aan nvidia dan aan Linux, maar toch, Red Hat is gericht naar de enterprise markt. Dat moet stabiel draaien.
Ubuntu (at least de gewone desktop versie) niet, en kan zich dus permitteren van iets meer unstable/experimental rommel te draaien. Nog niet zo erg als debian unstable of arch (of zelfs gentoo), maar toch schraal tov een enterprise distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@GuntherDW, het is ook bij de LTS releases bal. Zie toen 18.04 uit kwam. Eerste weken was er geen fatsoenlijke ondersteuning voor de laatste Intel CPUs. Terwijl een Fedora daar geen last van had. Het is ook niet zo verwonderlijk dat je bij een LTS pas de melding krijgt dat er een nieuwe release is, als de .1 uit is.

Het suspend probleem icm nVidia bij Ubuntu denk ik eerder dat het een combinatie is. Want Ubuntu doet aardig wat patches doorvoeren op de kernel. Met mijn Debian systemen thuis, die een nVidia kaart hebben en de gesloten driver gebruiken, heb ik bij m'n HTPC tot nu toe 0 issues gehad. M'n PC wel, maar waar het precies aan lag heb ik nooit kunnen achterhalen. Nu doet slaapstand het al langere tijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Ikzelf heb nooit Ubuntu als desktop distro gedraaid eigenlijk. Wel in VM maar niet als bare metal.

Ik draai nu al ~15j Gentoo als main distro eigenlijk. Ik moet wel eerlijk zijn in dat het wel al wat jaartjes geleden is dat ik deftig de standby feature geprobeerd heb, maar overall heb ik het nooit werkende gekregen.

Nudat ik na ~10j eindelijk een compleet nieuwe rig heb zou ik het eens moeten proberen eigenlijk :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Over Nvidia prop. drivers, heb zelf een AMD Pitcairn, dus MESA opensource die prima werken. Je zou zeggen dat Nvidia prop. drivers klickass zijn, ik begrjp dus dat ik he-le-maal niet verkeerd zit met mijn AMD..?

Over mijn motivatie om Win7 achter me te laten, tja uitgekeken al hield ik ervan, en Win10 lust ik niet vanwege poilcy achter data vergaren, misschien niet allemaal even bewezen praktijken, maarja, verder de push naar de login met online-account, en de push naar de cloud, tenslotte zal ik maar zwijgen over Win-update in 10.
Vergeet ik de belangrijkste, ik vind de GUI van Ubuntu veel sexier. Daarnaast prjs ik de move van Steam om er ook voor linux te zijn, als je hun gebruikersaantallen van linux ziet das erg weinig, en toch deden ze het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:27:
Over Nvidia prop. drivers, heb zelf een AMD Pitcairn, dus MESA opensource die prima werken. Je zou zeggen dat Nvidia prop. drivers klickass zijn, ik begrjp dus dat ik he-le-maal niet verkeerd zit met mijn AMD..?
Het was altijd al beter om de gesloten nVidia drivers te hebben met nVidia kaart boven AMD, maar sinds de amdgpu driver is dat langzaamaan aan het veranderen. Wat de exacte staat is tussen de twee weet ik niet (kijk daarvoor eerder op phoronix ofzo), maar met een AMD zit je tegenwoordig niet zo slecht als vroeger.
Over mijn motivatie om Win7 achter me te laten, tja uitgekeken al hield ik ervan, en Win10 lust ik niet vanwege poilcy achter data vergaren, misschien niet allemaal even bewezen praktijken, maarja, verder de push naar de login met online-account, en de push naar de cloud, tenslotte zal ik maar zwijgen over Win-update in 10.
Dat privacy gedoe is achterhaald. W7 doet het net zo, maar dan zonder opties om dingen uit te schakelen. De push naar cloud zaken is een logische stap, aangezien steeds meer en meer die kant op gaat. Wel jammer dat de opties voor lokaal dingen houden met enorm slechte contrast wordt weergegeven (lichtblauwe tekst op blauwe achtergrond bijvoorbeeld).

Ook het beleid mbt updates is een gevolg van het verleden waar veel gebruikers nooit de moeite namen het serieus bij te houden. De meer geforceerde updates nu helpt uiteindelijk iedereen om z'n systeem veilig te houden. Iig mbt op OS fouten zelf.

Je zou hetzelfde kunnen gaan zien bij Linux gebruikers. Als er niet standaard een achtergrondtaak is om updates toe te passen, zullen er veel op installatieniveau blijven zitten. En dat is jammer.
Vergeet ik de belangrijkste, ik vind de GUI van Ubuntu veel sexier. Daarnaast prjs ik de move van Steam om er ook voor linux te zijn, als je hun gebruikersaantallen van linux ziet das erg weinig, en toch deden ze het maar.
Het is zeker lovenswaardig dat Steam er voor Linux is. Qua aandeel zal het wel verwaarloosbaar zijn, maar qua harde cijfers van inkomsten is welk beetje extra pure winst. Door op een populaire distro te beginnen, heb je gelijk een enorme groep die je kan pakken. En ze zullen ook wel zien dat er langzaamaan meer mensen naar Linux stappen. Dat is alleen maar aan te moedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:26:
[...]

Het was altijd al beter om de gesloten nVidia drivers te hebben met nVidia kaart boven AMD, maar sinds de amdgpu driver is dat langzaamaan aan het veranderen. Wat de exacte staat is tussen de twee weet ik niet (kijk daarvoor eerder op phoronix ofzo), maar met een AMD zit je tegenwoordig niet zo slecht als vroeger.
De staat is dat ik geen AMD drivers meer installeer, want mijn RX 560 (al weer wat jaartjes oud) doet het verder prima met 3D-versnelling. De hoofdreden om wel AMD prop. drivers te installeren was (en is eigenlijk) dat OpenCL niet ondersteund wordt via amdgpu. Maar de hassle en problemen die de prop. drivers opleveren zijn me die extra versnelling in Darktable en dergelijke toch niet meer waard...
[...]

Het is zeker lovenswaardig dat Steam er voor Linux is. Qua aandeel zal het wel verwaarloosbaar zijn, maar qua harde cijfers van inkomsten is welk beetje extra pure winst. Door op een populaire distro te beginnen, heb je gelijk een enorme groep die je kan pakken. En ze zullen ook wel zien dat er langzaamaan meer mensen naar Linux stappen. Dat is alleen maar aan te moedigen.
Ik merk dat ik snel de knip trek als er een leuk indie-spel via steam te krijgen is. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het duurt wel lang eer Kubuntu 19.10 bij mij beschikbaar is met do-release-upgrade. Iemand enig idee hoe lang het duurt eer een dergelijke release volledig is uitgerold? Ik snap waarom men de uitrol zo uitvoert en ik weet dat ik met de schakeloptie -d de development release kan pakken, maar wil graag 100% zekerheid hebben dat de nieuwe versie beschikbaar is van Kubuntu aangezien het mijn werklaptop is en ik dus ook niet zomaar wil/kan upgraden aangezien ik wel mijn werk wil kunnen blijven doen, zonder dat ik een herinstallatie moet uitvoeren. ;)

Met schakeloptie -d ben ik namelijk bang dat er resten overblijven van test- en/of betarepo's, die ik op deze manier dus niet heb en is ook een van de redenen dat ik liever eventjes wacht. Ik vind echter wel dat 3 dagen wat lang is na een release, vandaar mijn vraag. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 20-10-2019 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met de -d optie ga je alleen maar naar de volgende codenaam toe qua repo sources. Het doet zonder -d een check of er al een 'groen licht' is gegeven en het niet meer als 'in ontwikkeling' is gemarkeerd.

Overigens zou ik als ik jou was toch eerder een maand wachten ipv vandaag nog upgraden. Laat ze eerst maar even de rotzooi die er nu gegarandeerd in zit wat opruimen. Want wil je echt de rest van de dag bezig zijn om problemen op te lossen? Het moet morgen tenslotte gewoon werken. Dat deed het afgelopen week prima, waarom zou het dat komende week niet doen als je niet upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ik heb momenteel spijt van mijn upgrade van Ubuntu19.04 naar 19.10. met een Thinkpad E585 Ryzen 2500 Vega 8 en ThinkPad 430S.

De Ryzen laptop Kan ik niet mee virtualiseren. (Hij slaat vast, ik gebruik Virt-manager.)

De T430S heb ik 6 keer opnieuw geïnstalleerd omdat mijn terminal vanaf het begin niet werkte en zelf met CTRL+ALT+F3 kon ik niet inloggen. Nu lijkt mijn T430S wel te werken. Maar ik heb nu geen idee wat ik met mijn Ryzen laptop zal doen. (Ben te lui om 19.04 erop te zetten...)

Ik ging er even vanuit dat alles werkte zeker toen er een firmware update voor mijn Ryzen laptop was en de nieuwe kernel er voor zorgde dat Ryzen worst ondersteund.

[ Voor 14% gewijzigd door Berlinetta op 22-10-2019 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 15:26:
[...]
Dat privacy gedoe is achterhaald. W7 doet het net zo, maar dan zonder opties om dingen uit te schakelen. De push naar cloud zaken is een logische stap, aangezien steeds meer en meer die kant op gaat. Wel jammer dat de opties voor lokaal dingen houden met enorm slechte contrast wordt weergegeven (lichtblauwe tekst op blauwe achtergrond bijvoorbeeld).
https://www.howtogeek.com...s-local-account-creation/

Ik vind dit soort dingen echt walgelijk. Maar goed.

De cloud zou een optie moeten zijn, geen verplichting. Privacy en controle over mijn eigen computer en data is juist dé reden om Linux te gebruiken.

Het is gewoon jammer dat mij dat nooit echt naar volle tevredenheid is gelukt op de desktop, maar ik ben het wel degelijk eens met de ethische bezwaren tegen Windows en het data hoarden ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Afgelopen maandag heb ik een tweedehands maar erg goede laptop gekocht. Een HP EliteBook 820 G3 en wil daar graag Linux in enige vorm op draaien.

Vanwege het ook gebruik willen maken van commerciële software is denk ik bij uitstek Ubuntu (in welke vorm dan ook) zeer geschikt.

Nu is alleen een vraagteken dat ik heb, met de komst van 19.10 met GNOME 3.34, blijft het systeem onder hogere load (zeggen, 1-3 VM's met KVM, Firefox met meerdere tabs, spotify aan, een terminal venster) goed werken of is het dan ook een lag-fest?

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe versie in een dergelijke workload?

[ Voor 6% gewijzigd door Daantje20 op 22-10-2019 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Daantje20 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:15:
Afgelopen maandag heb ik een tweedehands maar erg goede laptop gekocht. Een HP EliteBook 820 G3 en wil daar graag Linux in enige vorm op draaien.

Vanwege het ook gebruik willen maken van commerciële software is denk ik bij uitstek Ubuntu (in welke vorm dan ook) zeer geschikt.

Nu is alleen een vraagteken dat ik heb, met de komst van 19.10 met GNOME 3.34, blijft het systeem onder hogere load (zeggen, 1-3 VM's met KVM, Firefox met meerdere tabs, spotify aan, een terminal venster) goed werken of is het dan ook een lag-fest?

Heeft iemand al ervaring met de nieuwe versie in een dergelijke workload?
Ik heb dus problemen met KVM met ubuntu 19.10 Thinkpad E585 dus ik kan in principe niet zoveel aangezien ik heel vaak virtualiseer. Ik ben dus weer teruggegaan naar Ubuntu 19.04. Ik heb niet gezien hoeveel RAM iets gebruikt.

De problemen dat de terminal niet werkt is specifiek voor mij. Ik kwam er achter, dat als ik mijn hele home folder terugzet mijn terminal niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Daantje20, ik heb een vergelijkbare laptop (de G4 dacht ik, maar kan ook de G3 nog zijn geweest) gehad als werklaptop. Met Windows 7 erop. Mocht niks anders voor in de plaats, dus als 'oplossing' had ik er een VM met Linux in draaien. Het werkte, laten we 't daar op houden. De U-type CPU die erin zit, voor ultra super zuinig verbruik en lange accuduur, is geen snelheidsmonster. Houd hier rekening mee, mocht je eenzelfde U-type erin hebben (en die kans acht ik erg groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

@Hero of Time er staat nog Windows op, zal wel even met hyper-v kijken wat hij doet. Er zit een i5-6300U in inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, juist, die CPU. Die had ik ook. Niets meer dan een i3-6100u met turbo-boost.

Je zal geen direct vergelijkbaar beeld krijgen met Hyper-V (overigens alleen beschikbaar met W10 Pro, ent, of edu), aangezien Windows en Hyper-V minder efficiënt zijn dan Linux en Qemu, maar je ziet iig wel dat de performance wat tegen kan vallen. Zeker als je er meer dan 1 VM mee draait die elk wat van de CPU vraagt.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik met twee extra schermen zat te werken die via een USB dock waren aangesloten. Dat had voor alleen al beeld geven wat CPU nodig. En owee als er iets bewoog op 't scherm, zoals een kleine visualizer van bijvoorbeeld Audacious. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mijn Thinkpad t460s heeft ook die i5-6300u. 3 jaar als werklaptop gebruikt, nooit performance issues mee gehad (denk aan phpstorm met tyfusgrote projecten, firefox met shitloads aan tabs, en nog wat terminals en Spotify op de achtergrond idd). Weet niet wat je die vm's wilt laten doen (en hoeveel geheugen je hebt) maar zou zeggen dat dat geen probleem moet zijn. Ja, geen wonderen verwachten natuurlijk, maar het lijkt me alleszins zeer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Deze kleine laptop heeft 16GB aan RAM en een NVMe SSD van 512GB aan boord, ik verwacht ook op zijn minst bruikbaar.
Aangezien het mogelijk maar 1 VM tegelijk zal zijn, dan moet dat wel gaan lukken dus.

Heb Ubuntu 19.10 op een stick gezet, nu als er weer tijd is wat mee gaan spelen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Berlinetta schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:36:
[...]

Ik heb dus problemen met KVM met ubuntu 19.10 Thinkpad E585 dus ik kan in principe niet zoveel aangezien ik heel vaak virtualiseer. Ik ben dus weer teruggegaan naar Ubuntu 19.04. Ik heb niet gezien hoeveel RAM iets gebruikt.

De problemen dat de terminal niet werkt is specifiek voor mij. Ik kwam er achter, dat als ik mijn hele home folder terugzet mijn terminal niet meer werkt.
Kan het zijn dat er RC files die verborgen zijn mee komen met die kopie en de boel verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Daantje20 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 15:19:
[...]

Kan het zijn dat er RC files die verborgen zijn mee komen met die kopie en de boel verstoren?
Ja, een .bashrc die het verstoorde. het probleem is dat ik dit niet wist. Want ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat zou kunnen gebeuren. Want de vorige keer gebeurde dit bijvoorbeeld niet. Maar ik ben erachter en is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik weet niet wie van jullie al geüpgraded is naar 19.10, maar echt, waarom:
- een Snap van Chromium, lees: alles een deel werkt niet meer (sowieso heb ik een hekel aan snaps, dramatische integratie met je OS en ze pushen het maar door) en het duurt een eeuwigheid om te starten (overigens start Chromium sneller dan de rekenmachine...).
Mijn hoofdreden om Chromium te gebruiken is omdat in Firefox offline Google Drive niet wordt ondersteund. Dat is de enige reden dat ik nog Chromium gebruik, terwijl ik het liefst naar Firefox zou gaan, maar ja, werk he...

en als klap op de vuurpijl zijn ALLE saved passwords (voor dingen die me niet interesseren en die ik niet wil onthouden/in keepass wil gooien) pleite uit Chromium. Lekker. owwww wacht, je moet eerst weer toestaan dat ie die passwords gebruikt, niks gezegd O-)
[/endrant]

Wel iets gezegd: opgeslagen wachtwoorden kun je bekijken in je Google account, maar ze zijn niet meer vanuit je browser direct te gebruiken. Dat is dus best onhandig.

- touchpad werkt niet meer met 2 finger scrolling, al staat het nog wel aan (gelukkig werkt edge scrolling dan wel, maar dat gaat tegen al mijn normale gebruik in) 2-finger scroll uitzetten, weer aanzetten, rebooten dan werkt het weer wel. Don't ask me why.

[ Voor 79% gewijzigd door letatcest op 25-10-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
man man man, Bluetooth (met A2DP) en Ubuntu toch een Allende!
bluetooth verbinding met m'n smartfone gaat eigenlijk zonder problemen. (behalve van tel naar pc, dat gaat nog wel eens fout.)
maar m'n bluetooth headset met a2dp ondersteuning is echt een allende!
verbinding maken gaat op zich prima, maar op het moment dat er verbinding is gaat het helemaal fout, geluid gaat gewoon weg niet over de headset, in de geluidsetting zie ik de headset maar als ik m aanklik schakelt het niet over.
en op het moment dat ubuntu iets met a2dp wilt doen loopt t helemaal vast, enkel de muis blijft werken.
voordeel dat ik Ubuntu virtueel draai waardoor ik hardhandig de bluetooth controller eruit kan gooien en er weer in..
dan in terminal bluetooth service herstarten, rfkill checken, hciconfig reset / scan, pulseaudio herstarten, blueman gebruiken ipv de ingebakken instellingen scherm, etc. bijna een kwartier martelen voor een beetje geluid over een headset... damn...

Zo, deze rant moest ik even van me afschrijven, geluid werkt namelijk nu alweer prima over bluetooth headset ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally
  • Laatst online: 28-02 21:24

Scally

Ik geloof dat ie het doet?

Na ruim 1,5 jaar Ubuntu gebruikt te hebben wordt het tijd om mijn ervaringen ook maar es te delen 8)
Ik wil er geen lang verhaal van maken, maar wat betreft de stabiliteit en de footprint (weinig system resources nodig) ben ik er supertevreden over.
Heb inmiddels 3 (virtuele) servers draaien, ze krijgen regelmatig updates en via een script worden ze (alleen indien er een pending reboot is) in de nacht herstart.
GUI heb ik niet nodig, putty & webmin en ik ben blij :)

Tot zover de serverkant. Ik heb een paar keer geprobeerd ook de desktop versie te installeren en (als ik goed tel) is het maar liefst 2 of 3 keer stuk gegaan. 1x de default Ubuntu desktop en gisteren de Xubuntu desktop.
Voor de 2e keer is het me gelukt om ervoor te zorgen dat het stuk gaat. Probleem: na inloggen word je terug geworpen naar het inlogscherm. Via Ctrl-Alt-F3 via cmd inloggen is geen probleem. Maar om de GUI weer werkend te krijgen.. ik installeer het maar opnieuw.
Nou ben ik geen Windows fanboy per sé maar om Windows (10) zo snel stuk te krijgen is me nog nooit gelukt.

Dus Ubuntu als desktop gebruiken, nee bedankt. Ik hou t bij de serverkant.
Vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort dingen hebben meegemaakt. :S

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Scally schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:57:
Heb inmiddels 3 (virtuele) servers draaien, ze krijgen regelmatig updates en via een script worden ze (alleen indien er een pending reboot is) in de nacht herstart.
GUI heb ik niet nodig, putty & webmin en ik ben blij :)
Webmin? Waar heb je die voor nodig? Gelukkig geen DirectAdmin, maar van dat soort admin panels blijf ik het liefst heel ver weg.
Ik heb een paar keer geprobeerd ook de desktop versie te installeren en (als ik goed tel) is het maar liefst 2 of 3 keer stuk gegaan. 1x de default Ubuntu desktop en gisteren de Xubuntu desktop.
Voor de 2e keer is het me gelukt om ervoor te zorgen dat het stuk gaat. Probleem: na inloggen word je terug geworpen naar het inlogscherm. Via Ctrl-Alt-F3 via cmd inloggen is geen probleem. Maar om de GUI weer werkend te krijgen.. ik installeer het maar opnieuw.
De reden vind je dan altijd wel in /var/log/Xorg.0.log of $HOME/.xsession-errors.
Dus Ubuntu als desktop gebruiken, nee bedankt. Ik hou t bij de serverkant.
Vraag me af of er meer mensen zijn die dit soort dingen hebben meegemaakt. :S
Ja, vaak genoeg. Genoeg om geen Ubuntu meer op m'n desktop te gebruiken. Bij geen GUI is het 9 vd 10 keer de driver geweest bij mij of een fuckup van Ubuntu dat een update de boel sloopte. Om een dag later een update te hebben en het weer werkte. Of een vorige versie van de betreffende package herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally

Scally

Bedankt Hero. Helaas heb ik niet altijd t geduld om alles uit te willen zoeken. Ik was gisteren begonnen met 18.04 LTS om te dienen als virtuele host voor mn 3 VM's. Die draaien nu onder Windows 10 met Virtualbox.
Ik had t idee om (alleen de serverkant) helemaal af te stappen van Windows. En ja, ik draai dus Win10 als server voor m'n Ubuntu VM's. Tot mijn verbazing enigszins werkt dit behoorlijk goed en stabiel.

Ik ga nu een herinstallatie doen met 19.10. Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met Desktop ellende ;)

Edit: Vergeet ik nog te vertellen waarom ik Webmin gebruik. Omdat ik lui ben en makkelijk updates wil installeren, vrije schijfruimte wil zien, CPU gebruik en de uptime wil bekijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Scally op 30-10-2019 22:28 ]

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor updates is het handig om je een beetje te verdiepen in aptitude. Heb je ook meer controle over wat er gebeurt en wat er met eventuele config vragen moet gebeuren. CPU, geheugen en schijfruimte kan je een simpel monitoringstool voor inzetten, dan krijg je ook een alert. Maar voor dat Webmin gebruiken is nog geen slecht ding. Uptime is iets waar je op wilt geilen IMO. Leuk dat het systeem 900 dagen draait zonder reboot. Het zegt dan eerder iets over je update staat. Als je nog wel eens spontaan een reboot krijgt, kan je dat ook via een @reboot entry in cron laten loggen. :)

En desktop ellende, tja, ik heb het zo nu en dan wel eens als ik zonder controle m'n systeem herstart nadat ik een kernel update heb gehad en een major versie omhoog ga of als de nVidia driver een update krijgt en ik vergeet om te controleren of het builden en installeren van de module wel is gelukt. Dat is dan vaak snel opgelost omdat ik het al zo vaak heb gehad.

Juist tegen issues aanlopen zorgt er voor dat je meer en meer van het systeem gaat leren en begrijpen. Uiteindelijk kom je weinig issues meer tegen of is het met een paar minuten opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scally

Scally

Klopt, in het begin (en nu ook nog wel eens) SSH ik ernaartoe en dan een sudo apt-get update en sudo apt-get dist-upgrade -y. Hoe vaak ik dat al niet ingetypt heb. Goed punt trouwens wat betreft een evt. config vraag. Beter via de command line updaten dus.
En ja, toegegeven. De uptime is om op te geilen. Je bent IT geek of je bent t niet ;)
Heb ook Canonical Livepatch geïnstalleerd. Altijd handig en nog minder reboots.
Qua monitoring doe ik weinig tot niets, ik krijg wel via apticron een mail met package updates met de info die daarbij hoort. Niet dat ik dat altijd aandachtig lees.

Ongewenste reboots zijn tot nu toe nog nooit gebeurd (even afkloppen). Vandaar ook mijn grote tevredenheid.
Je hebt helemaal gelijk dat door het tegen issues aanlopen je kennis weer wordt vergroot. Waardoor t weer leuker wordt. Maar soms wil je ' even iets snel doen' , en ja kans dat er dan iets fout gaat is aardig groot.

Wat betreft de desktop zijde betreft blijf ik liever bij Windows 10 (don't ban me lol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerGroot
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-03 11:20
Vandaag eens gedoken in de Terminal van Ubuntu, macOS en Windows als amateur IT-er.

Was op mijn werk aan het kijken hoe snel ik overal een ip-adres kon oproepen op verschillende desktops. Nu ben ik in elk van deze 3 wereldjes op het oppervlak thuis. Wat mij opviel is dat mensen macOS de bom vinden, maar dat zijn vaak de niet IT-technische mensen, dus die alleen wat surfen enzo.

Maar als je wat dieper gaat in de systemen dan is het een wereld van verschil.

Mooi voorbeeld was een ip adres opzoeken.
Windows, geen probleem, cmd -> ipconfig -> direct uit te lezen
Ubuntu terminal -> ifconfig -> direct terug te vinden.
macOS -> terminal -> ifconfig -> te tering lopen zoeken aangezien alles op elkaar geramd stond.

Printer toevoegen
Ubuntu -> ip adres invoeren en klaar printen maar
Windows -> ip adres invoeren, even afwachten en gaan.
macOS -> ip adres invoeren, welke protocol? Zoeken, zoeken, zoeken.

Simpele voorbeelden, maar ik blijf alle 3 de systemen interessant vinden. Maar macOS is niet zo makkelijk als mensen doen verkopen.

Dus voor nu Ubuntu elke week wat leren, aangezien de meeste VPS-en hier stabiel op draaien.
Windows voor de werkstations elke dag weer wat leren.
macOS, als of je door 6 brandende hoepels moet springen terwijl je tegelijkertijd een trui voor je oma aan het breien bent. XD

TL;DR
Ubuntu voor de serverside
Windows voor de client side.

LOUDLABS • Google Stadia: MeneerGroot#2612

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MeneerGroot schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:04:
Vandaag eens gedoken in de Terminal van Ubuntu, macOS en Windows als amateur IT-er.

Was op mijn werk aan het kijken hoe snel ik overal een ip-adres kon oproepen op verschillende desktops. Nu ben ik in elk van deze 3 wereldjes op het oppervlak thuis. Wat mij opviel is dat mensen macOS de bom vinden, maar dat zijn vaak de niet IT-technische mensen, dus die alleen wat surfen enzo.

macOS -> terminal -> ifconfig -> te tering lopen zoeken aangezien alles op elkaar geramd stond.

Printer toevoegen

Simpele voorbeelden, maar ik blijf alle 3 de systemen interessant vinden. Maar macOS is niet zo makkelijk als mensen doen verkopen.

Dus voor nu Ubuntu elke week wat leren, aangezien de meeste VPS-en hier stabiel op draaien.
macOS, als of je door 6 brandende hoepels moet springen terwijl je tegelijkertijd een trui voor je oma aan het breien bent. XD

TL;DR
Ik gebruik hoofdzakelijk linux, dan macOS, en ook Windows (maar daar een stuk minder de terminal, heb me ook nog nooit echt in powershell en zo verdiept). Er zijn op de meeste systemen vaak meerdere wegen die naar Rome leiden. Bij de genoemde drie systemen zijn in ieder geval voor het concrete geval van het vinden van (een) IP-adres(sen) van het apparaat diverse manieren denkbaar, sommige zijn overzichtelijker dan andere.

Het kan om de hoeveelheid gegevens alvast te beperken in zo'n geval handig zijn te kunnen bepalen voor welke interface je een IP-adres zou willen weten. Voor macOS op mijn MacBook zou ik dan bijvoorbeeld ipconfig getifaddr en0 kunnen gebruiken om het IP-adres van de wireless interface te verkrijgen, maar ik zou voor IMHO redelijke overzichtelijke lijsten met nog iets meer eventueel relevante gegevens ook networksetup -getinfo Wi-Fi of ifconfig en0 of voor een totaaloverzicht bijvoorbeeld ifconfig | awk '/inet / {print $2}' kunnen gebruiken om de gewenste gegevens te verkrijgen. En er zijn ongetwijfeld nog veel andere manieren denkbaar (zeker als je eventueel aanvullende tools installeert).

Voor mij (ik ben in zekere zin een 'niet IT-technisch mens') is macOS in iedergeval een prima compromis: veel 'mainstream software' (van bijvoorbeeld MS Office over diverse bibliografische software en b.v. Capture One naar Stata...) is beschikbaar voor het OS, maar onder de motorkap is het een redelijk standaard unix-achtig systeem (dat is trouwens wel een beetje een zorgenpunt, nu macOS steeds verder van standaard-interfaces lijkt af te drijven (beweging van OpenGL richting Metal, etc)), met een comfortabele package manager (homebrew) met aardig wat beschikbare packages {en zo niet, vind ik het een makkelijk systeem om een package toe te voegen (dat vind ik bijvoorbeeld ook een voordeel van Arch, .rpm en .deb -packages kosten me vaak wat meer moeite (maar dat is waarschijnlijk omdat ik me er nog nooit zo in heb verdiept & gedaan)).

Daarom is het voor mij algemeen: server linux (mag dan ook zeker Ubuntu zijn)(of eventueel iets (heel) anders als dat zinvol (of leuk) zou zijn (ik draai bijvoorbeeld NetBSD op een systeempje), liefst met een redelijk bekende interface dan natuurlijk, dat wel), client macOS (maar: beperkte hardwarekeuze...), anders een standaard linux-distro zoals Ubuntu, of als het vanuit gebruikte software nodig zou zijn Windows.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2019 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
MeneerGroot schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:04:

Printer toevoegen

TL;DR
Ik denk dat er genoeg Mac gebruikers zijn die Homebrew gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:04:
Het kan om de hoeveelheid gegevens alvast te beperken in zo'n geval handig zijn te kunnen bepalen voor welke interface je een IP-adres zou willen weten. Voor macOS op mijn MacBook zou ik dan bijvoorbeeld ipconfig getifaddr en0 kunnen gebruiken om het IP-adres van de wireless interface te verkrijgen, maar ik zou voor IMHO redelijke overzichtelijke lijsten met nog iets meer eventueel relevante gegevens ook networksetup -getinfo Wi-Fi of ifconfig en0 of voor een totaaloverzicht bijvoorbeeld ifconfig | awk '/inet / {print $2}' kunnen gebruiken om de gewenste gegevens te verkrijgen. En er zijn ongetwijfeld nog veel andere manieren denkbaar (zeker als je eventueel aanvullende tools installeert).
Dan moet je eerst al weten wat de naam van de interface is. Dat weet je initieel niet, of het moet duidelijk staan aangegeven in Systeemvoorkeuren.
De commando's je die bij noemt moet je ook maar net weten.
Voor mij is macOS in iedergeval een prima compromis: veel 'mainstream software' is beschikbaar voor het OS, maar onder de motorkap is het een redelijk standaard unix-achtig systeem, met een comfortabele package manager (homebrew) met aardig wat beschikbare packages
Nou, Homebrew is leuk als je de enige gebruiker bent. Zodra je met meerdere gebruikers op een Mac zit, is HB ronduit kut. Ik zou het daarom niet 'comfortabel' noemen. Mede ook dat het teruggaan naar een vorige versie wel heel lastig wordt als die niet wordt aangeboden, terwijl dat bij Linux wel kan, al dan niet met iets verder zoeken op de site van je repo.
{en zo niet, vind ik het een makkelijk systeem om een package toe te voegen (dat vind ik bijvoorbeeld ook een voordeel van Arch, .rpm en .deb -packages kosten me vaak wat meer moeite (maar dat is waarschijnlijk omdat ik me er nog nooit zo in heb verdiept & gedaan)).
Ik raad je aan om toch eens te verdiepen in die package systemen. Waar je voornamelijk tegenaan loopt is het feit dat je dependencies mist en de standaard package installer (rpm/dpkg) aanroept die daar niet op controleren en de missende voor je installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hero of Time schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:30:
...
Dan moet je eerst al weten wat de naam van de interface is. Dat weet je initieel niet, of het moet duidelijk staan aangegeven in Systeemvoorkeuren.
Klopt, maar dat is bij andere systemen volgens mij niet anders. En je kan ook alle interfaces bekijken, ik moet zeggen dat ik dan macOS ifconfig niet echt onoverzichtelijker vind dan linux ifconfig, al is het eventueel wel zo dat een standaard Mac-client-configuratie meer interfaces heeft dan een standaard linux-client.
De commando's je die bij noemt moet je ook maar net weten.
Klopt natuurlijk ook, maar volgens mij is ook dat bij andere systemen niet anders. en bijvoorbeeld ipconfig of ifconfig & awk zijn toch redelijk standaard commando's (wat vaak weer verraderlijk is, zijn de kleine verschillen tussen systemen bij dezelfde commando's)
Nou, Homebrew is leuk als je de enige gebruiker bent. Zodra je met meerdere gebruikers op een Mac zit, is HB ronduit kut. Ik zou het daarom niet 'comfortabel' noemen. Mede ook dat het teruggaan naar een vorige versie wel heel lastig wordt als die niet wordt aangeboden, terwijl dat bij Linux wel kan, al dan niet met iets verder zoeken op de site van je repo.
Ik heb altijd (altijd is voor mij als niet-ITer natuurlijk wel erg beperkt, dat zal ik meteen toegeven) de regel dat de beheerder bepaalt wat wordt geïnstalleerd in systeembrede directories, users mogen eventueel wel weer wat in hun eigen homedirectories opzetten (homebrew werkt tot op zekere hoogte (het kan zeker beter, packages (zeker binary packages) zijn daar niet noodzakelijk goed voor geconfigureerd trouwens) ook met een basis in een homedirectory (dat vergt hoe dan ook meer configuratie, dat is zeker) en ook versiebeheer kan zeker beter (je kan natuurlijk wel oudere iteraties van de git gebruiken en zo, of een eigen repository opzetten, packages pinnen, of specifieke-versie-packages toevoegen aan de homebrew repository, maar dat is niet altijd handig). Met Ubuntu zul je als ik me niet vergis ook meer moeten configureren zodra je diverse gebruikers hebt die verschillende versies van packages op hetzelfde systeem moeten gebruiken, maar het kan best zijn dat ik daar niet genoeg vanaf weet.
Ik raad je aan om toch eens te verdiepen in die package systemen. Waar je voornamelijk tegenaan loopt is het feit dat je dependencies mist en de standaard package installer (rpm/dpkg) aanroept die daar niet op controleren en de missende voor je installeert.
Ik denk dat het bij mij vooral eraan ligt dat ik de structuur en syntax van de files die homebrew of pacman beter kan inpassen in wat ik al wist, ik heb op zich ook wel diverse packages gemaakt&onderhouden voor rpm en deb, maar daarbij moest ik gewoon vaker de documentatie in. Kwestie van gewenning, en voor een ander kan dat makkelijk ook omgekeerd zijn. Een kwestie van verdiepen & wennen dus inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:15:
[...]

Klopt, maar dat is bij andere systemen volgens mij niet anders. En je kan ook alle interfaces bekijken, ik moet zeggen dat ik dan macOS ifconfig niet echt onoverzichtelijker vind dan linux ifconfig, al is het eventueel wel zo dat een standaard Mac-client-configuratie meer interfaces heeft dan een standaard linux-client.
Vooral dat overzicht is zo slecht omdat er te veel pseudo-interfaces zijn. Een Mac heeft maar 1 of 2 fysieke interfaces: draad (afhankelijk van soort Mac, laptops moet je een USB ding voor hebben) en draadloos. Om dan een lijst van 10 interfaces uitgespuugd te krijgen is idioot.
[...]

Ik heb altijd (altijd is voor mij als niet-ITer natuurlijk wel erg beperkt, dat zal ik meteen toegeven) de regel dat de beheerder bepaalt wat wordt geïnstalleerd in systeembrede directories, users mogen eventueel wel weer wat in hun eigen homedirectories opzetten (homebrew werkt tot op zekere hoogte (het kan zeker beter, packages (zeker binary packages) zijn daar niet noodzakelijk goed voor geconfigureerd trouwens) ook met een basis in een homedirectory (dat vergt hoe dan ook meer configuratie, dat is zeker) en ook versiebeheer kan zeker beter (je kan natuurlijk wel oudere iteraties van de git gebruiken en zo, of een eigen repository opzetten, packages pinnen, of specifieke-versie-packages toevoegen aan de homebrew repository, maar dat is niet altijd handig). Met Ubuntu zul je als ik me niet vergis ook meer moeten configureren zodra je diverse gebruikers hebt die verschillende versies van packages op hetzelfde systeem moeten gebruiken, maar het kan best zijn dat ik daar niet genoeg vanaf weet.
Stukje wat ik met Hb heb moeten doen, werd het niet in de home directory gezet, maar /usr/local. En dan de eigenaarschap van de bestanden op die van de gebruiker. Waardoor gebruiker B er niets mee kan, want Hb doet :r, geen rechten. Dat zal je op Linux nooit krijgen met dingen die systeembreed zijn geïnstalleerd.

Wil je met meerdere gebruikers verschillende versies kunnen draaien, dan kan je snaps of appimages gebruiken.
[...]

Ik denk dat het bij mij vooral eraan ligt dat ik de structuur en syntax van de files die homebrew of pacman beter kan inpassen in wat ik al wist, ik heb op zich ook wel diverse packages gemaakt&onderhouden voor rpm en deb, maar daarbij moest ik gewoon vaker de documentatie in. Kwestie van gewenning, en voor een ander kan dat makkelijk ook omgekeerd zijn. Een kwestie van verdiepen & wennen dus inderdaad.
Nu heb je 't over zelf compileren en bouwen van packages. Dat is wat anders en vereist idd meer diepgaande kennis. Niet iets wat een 'normale' gebruiker doet. Zelfs ik doe het in principe niet. Het programma dat ik dan recentelijk ben gaan packagen heeft de benodigdheden al bij de broncode geleverd, dus het enige wat ik hoef te doen is met het dch commando een release klaar te zetten en package bouwen volgens de handleiding van Debian (is ook maar 1 commando).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
[Hero of Time schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 10:37:Vooral dat overzicht is zo slecht omdat er te veel pseudo-interfaces zijn. Een Mac heeft maar 1 of 2 fysieke interfaces
Op zich maakt dat gegeven het natuurlijk redelijk makkelijk om de interface bij het commando te specificeren (en0 voor de draadloze interface van mijn MacBook bijvoorbeeld).
... Nu heb je 't over zelf compileren en bouwen van packages. Dat is wat anders en vereist idd meer diepgaande kennis. ...
Dat bedoelde ik eerder ook, maar bij herlezen snap ik dat 'package toevoegen' inderdaad ook anders kan worden begrepen. Ik heb tot nu toe ook op elk systeem eigen packages moeten (of 'moeten') maken trouwens (bij Ubuntu wel wat minder trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Gister op distrotest stuk of 7 linux geprobeerd. Daarbij gaat het vooral om kijken wat de DE/Gui is. Nou het valt me allemaal wat tegen, voor mij is er maar 1 en dat is Ubuntu die vind ik mooi. Komt door Unity, nu is het weer gnome geworden, maar naar wat ik lees (en merk natuurlijk) is het een voor Ubuntu gepimpte gnome, met de launcher en de dash. Hopelijk blijven de launcher en de dash nog jaaren, zou nml. eeuwig teleurgesteld zijn, als we terugmoeten naar toch weer win95' achtige stuff.

Over de distro'a ik testte>>>> Gentoo, Arch, Manjaro, Fedora, CentOS, Debian..........ja allemaal prima, geloof dat ik Manjaro nog het leukst vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk dat je verschillende distro's test, maar ze komen allemaal met een standaard DE selectie. Beter is het als je zelf gaat kijken wat er beschikbaar is. En daar hebben we De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments voor. Want de keus van DE is wat beperkt, die van WM (Window Manager) is veel breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Over windows managers gesproken, is dat DE manier om glanzende window voor de terminal te krijg, en dan bedoel ik dat het zwart glanst... ?

Wil ik omdat ik teletekst client in mijn terminal gebruik, en het doffer zwart vind ik jammer. Ja we hebben het nog steeds over Ubuntu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
als je je terminal een andere achtergrondkleur wilt geven, dan open je de settings en verander je de achtergrondkleur?

Maar om hem "glanzend" te maken is de enige manier een glanzend scherm kopen vrees ik :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb ook geen idee waar @Sjah het over hebt. Een Window Manager doet puur de titelbalken zodat je de vensters kan verplaatsen. Even uitgaande dat je geen tiling WM gebruikt zoals Xmonad. De rest wordt allemaal bepaald door je thema, GTK2/3 of Qt/KDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keuvie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:18
Afhankelijk van de terminal emulator die je gebruik zou je in de ~/.Xresources kunnen instellen welke kleuren gebruikt worden.

https://wiki.archlinux.org/index.php/X_resources

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, ik heb achtergrond idd zwarter gemaakt, nu is een neturaal terminal mooi ja, voor wie niet begreep wat ik bedoelde, het was grijsachtig, dus bepaald niet mooi glanzend zwart. Heb zitten spelen en ben eruit ook voor de TT applicatie... Tx.

https://github.com/zevv/termtekst

[ Voor 21% gewijzigd door Sjah op 27-11-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Laatst online: 18-09 09:19
geenwindows schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 13:28:
man man man, Bluetooth (met A2DP) en Ubuntu toch een Allende!
bluetooth verbinding met m'n smartfone gaat eigenlijk zonder problemen. (behalve van tel naar pc, dat gaat nog wel eens fout.)
maar m'n bluetooth headset met a2dp ondersteuning is echt een allende!
verbinding maken gaat op zich prima, maar op het moment dat er verbinding is gaat het helemaal fout, geluid gaat gewoon weg niet over de headset, in de geluidsetting zie ik de headset maar als ik m aanklik schakelt het niet over.
en op het moment dat ubuntu iets met a2dp wilt doen loopt t helemaal vast, enkel de muis blijft werken.
voordeel dat ik Ubuntu virtueel draai waardoor ik hardhandig de bluetooth controller eruit kan gooien en er weer in..
dan in terminal bluetooth service herstarten, rfkill checken, hciconfig reset / scan, pulseaudio herstarten, blueman gebruiken ipv de ingebakken instellingen scherm, etc. bijna een kwartier martelen voor een beetje geluid over een headset... damn...

Zo, deze rant moest ik even van me afschrijven, geluid werkt namelijk nu alweer prima over bluetooth headset ;)
Ik draai naar alle tevredenheid Ubuntu op m'n desktop en laptop. Sinds een maand of 6 géén Windows install meer. Het werkt voortreffelijk en ik ben er mega blij mee, maar inderdaad.. Bluetooth werkt zo mega ruk op m'n XPS 13. Ik weet niet zeker of het aan het kaartje zelf ligt of aan de implementatie onder Linux, maar dat het niet fatsoenlijk werkt is duidelijk. Het enige wat ik wil is muziek luisteren via m'n Bose QC35. Onmogelijk! Pairen lukt, soms. Verbinden lukt, soms. Geluid uit die headset: 5 seconden, daarna stotteren en na een halve minuut verbreekt de verbinding. Het is niet stabiel te krijgen. Ik ben te lui om Windows te starten en te kijken om te kijken of het aan de hardware ligt. Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@stijnos1991 Welke XPS 13? Ik heb de 9350. Er gaat consequent wat mis bij het opstarten met Bluetooth (ik draai ondertussen Debian 10). Mijn workaround is het volgende in rc.local:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Reload the Bluetooth modules and the Bluetooth service. Still needed unfortunately. See
# https://lkml.org/lkml/fancy/2018/11/9/693 and a general 'Bluetooth: hci0: Failed to send firmware data (-38)'
# internet search. Suspending USB (through laptop-mode-tools or tlp) might influence this
# as well so make sure to whitelist the device ID through tlp before trying this way.
(
    sleep 10 
    systemctl stop bluetooth
    modprobe -r btusb btintel
    modprobe btusb btintel
    systemctl start bluetooth
    touch /tmp/bluetooth_restart_ok
) &

Sindsdien werkt Bluetooth zo goed als altijd zonder problemen. Ik heb er een Intel 8260AC-kaartje inzitten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
Borromini schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:28:
@stijnos1991 Welke XPS 13? Ik heb de 9350. Er gaat consequent wat mis bij het opstarten met Bluetooth (ik draai ondertussen Debian 10). Mijn workaround is het volgende in rc.local:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# Reload the Bluetooth modules and the Bluetooth service. Still needed unfortunately. See
# https://lkml.org/lkml/fancy/2018/11/9/693 and a general 'Bluetooth: hci0: Failed to send firmware data (-38)'
# internet search. Suspending USB (through laptop-mode-tools or tlp) might influence this
# as well so make sure to whitelist the device ID through tlp before trying this way.
(
    sleep 10 
    systemctl stop bluetooth
    modprobe -r btusb btintel
    modprobe btusb btintel
    systemctl start bluetooth
    touch /tmp/bluetooth_restart_ok
) &

Sindsdien werkt Bluetooth zo goed als altijd zonder problemen. Ik heb er een Intel 8260AC-kaartje inzitten.
Thanks, ga ik zo proberen. Hopelijk is dit een workaround. Ik heb nu nog de Dell BCM4350 ook in een 9350. Ik weet in ieder geval een kerstkadootje: een nieuw WiFi / Bluetooth kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Eerste wat ik gedaan heb na aanschaf was die Broadcom-rommel eruit gooien voor een Intel-kaartje.

De drivers (dus de modprobe-commando's) gaan wel verschillen voor jouw Broadcom-kaart dus dat dien je even uit te zoeken. Btusb is generiek maar btintel is dat niet.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnos1991
Bizar, het is opgelost door het volgen van deze stappen! https://wiki.archlinux.or...S_13_(9350)#Broadcom_Wifi 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21
Ben van Win10 koud overgestapt op Ubuntu Budgie (terwijl ik ook van baan wisselde en over ging op MacOS). Moet zeggen dat het erg bevalt. Het enige wat ik nog niet heb gevonden, waarvoor je in Windows vaak in het register mocht klooien is hoe je de standaard media mappen (Documents, Pictures) onder een andere folder gooit. Kan het natuurlijk wel verplaatsen met sudo maar dan is het in de Files app niet meer netjes in de bookmarks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat is precies het doel daarmee? Wil je ze op een andere (fysieke) disk plaatsen?

Wat ik wel eens deed was de betreffende folders verwijderen en in plaats daarvan symlinks maken naar de corresponderende folders op een harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Jazco2nd schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:38:
Ben van Win10 koud overgestapt op Ubuntu Budgie (terwijl ik ook van baan wisselde en over ging op MacOS). Moet zeggen dat het erg bevalt. Het enige wat ik nog niet heb gevonden, waarvoor je in Windows vaak in het register mocht klooien is hoe je de standaard media mappen (Documents, Pictures) onder een andere folder gooit. Kan het natuurlijk wel verplaatsen met sudo maar dan is het in de Files app niet meer netjes in de bookmarks..
Dan pas je de bookmarks toch aan? Je kan de bestaande bookmarks gewoon verwijderen, en nieuwe toevoegen. Hoe dat gaat verschilt misschien per file manager, in Thunar (de standaard van XFCE) klik je met de rechtermuisknop op de map, dan Send To, en dan Side Pane (Create Bookmark).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die mappen worden via XDG bepaald. Er is een config bestand wat de locatie aangeeft per taal, want als je Linux in NL hebt, is het Afbeeldingen, Documenten, etc. ipv Pictures, Documents...

Het makkelijkste is wat @mcDavid zegt, maak er een symlink van. En daar heb je geen sudo rechten voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnos1991
Jazco2nd schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:38:
Je kan /home/<user>/.config/gtk-3.0/bookmarks aanpassen. Zo verwijs ik de standaard mappen naar /home/stijn/Sync/Documenten , Afbeeldingen enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik gebruik al een poosje fscrypt. Het is ext4 native file-based encryptie, en werd aangeraden in de 18.04 release notes als alternatief voor het uitgefaseerde ecryptfs. Je moet het alleen wel zelf installeren en configureren.

Met kernel 5.4 is het volwassen. Het is vooral op zuinige hardware superieur aan de huidige full disk encryption. Waarom zou je je hele OS on the fly decrypten als je alleen je documenten en foto's wilt beschermen?

Stem mee om fscrypt te overwegen voor Ubuntu 20.04 door "this bug affects me too" te klikken in de issue tracker.

https://bugs.launchpad.ne...rce/ubiquity/+bug/1842417

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Sando Ik wil niet hoeven nadenken over wat wel en niet encrypted wordt, dus ik encrypt liever de hele disk. De overhead daarvan is tegenwoordig procentueel te verwaarlozen, imho.

Is dat wat fscrypt ook doet?

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 28-12-2019 13:19 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:16
* WernerL heeft bij zijn laatste herinstallatie luks gebruikt om mijn home-partitie te encrypten. Ik merk daar geen performance verschil mee dus zie geen reden om weer te switchen naar wat anders. Ecryptfs was naar mijn idee wel echt traag.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bovendien was er al jaren de optie om alleen je home te laten encrypten. Wat is hier dan zo uniek aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:19:
Bovendien was er al jaren de optie om alleen je home te laten encrypten. Wat is hier dan zo uniek aan?
In de bug staat dat het met 18.04 blijkbaar even weg is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:21:
[...]

In de bug staat dat het met 18.04 blijkbaar even weg is geweest.
Tijdens installatie dan, als je voor de standaard opties kiest. Maar je kan mij niet wijs maken dat je niet met 'something else' geen encrypted volumes kan maken. En anders doe je 't er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:23:
[...]

Tijdens installatie dan, als je voor de standaard opties kiest. Maar je kan mij niet wijs maken dat je niet met 'something else' geen encrypted volumes kan maken. En anders doe je 't er na.
Encrypted home is wat anders dan je home op een encrypted partition, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:24:
[...]

Encrypted home is wat anders dan je home op een encrypted partition, geloof ik.
Ligt aan je implementatie. De een is een 'full disk' encryptie op patpartitieniveau, de ander maakt 'containers' aan om je zooi in op te slaan die encrypted is. Beide is nog steeds prima te doen.

Dit 'nieuwe' systeem moet je alsnog zelf inrichten. Wat is daar dan anders aan dan na installatie het inrichten voordat deze library er was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Hero of Time Je kunt tijdens de installatie gewoon kiezen voor 'encrypt home folder'. Dat hoef je niet zelf in te richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Nee, LUKS is disk-based-encryption en fscrypt is file-based-encryption op basis van de ext4 native ingebouwde encryptiemogelijkheid. Daarmee is fscrypt het nieuwst/efficiëntst, daarom wordt het ook standaard op ChromeOS en Android gebruikt.
WernerL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:19:
Ecryptfs was naar mijn idee wel echt traag.
Dat is ook echt iets anders. eCryptFS < LUKS < fscrypt.
Room42 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:18:
ik encrypt liever de hele disk. De overhead daarvan is tegenwoordig procentueel te verwaarlozen, imho.
Op je powerhouse desktop of laptop misschien wel. Maar op hele zuinige hardware zoals Cortex en Atom is fscrypt toch weer een stuk efficiënter.
Hero of Time schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:19:
Die mogelijkheid bestaat al 2 jaar niet meer. Je kunt nu alleen nog je hele disk encrypten.
Hero of Time schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:23:
[...]

Maar je kan mij niet wijs maken dat je niet met 'something else' geen encrypted volumes kan maken. En anders doe je 't er na.
Nee dat kan niet (meer) tijdens de installatie, alleen achteraf. Niet met gemak, en niet zonder verstand van zaken. Met genoeg manuren kan je alles zelf doen. Zelfs een nieuw OS maken. Dit gaat dan ook over het installatieproces.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ook handig trouwens dat elke user encrypted directories aan kan maken op bijvoorbeeld externe media. Volgens mij heb je voor zowel ecryptfs als LUKS root-rechten nodig.
Room42 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:18:
@Sando Ik wil niet hoeven nadenken over wat wel en niet encrypted wordt, dus ik encrypt liever de hele disk.
Oja, dat kan natuurlijk, maar je mist de use-case: Met een gezin deel je soms een desktop/laptop. Je wilt dat iedereen het apparaat kan aanzetten, maar dat alleen hun home unlocked wanneer ze inloggen. Dat kan met fscrypt, net zoals je ook meerdere users op ChromeOS kan hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Sando op 28-12-2019 14:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:21
stijnos1991 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:30:
[...]

Je kan /home/<user>/.config/gtk-3.0/bookmarks aanpassen. Zo verwijs ik de standaard mappen naar /home/stijn/Sync/Documenten , Afbeeldingen enzovoorts.
Thanks, dat is nog simpeler dan symlinks :)
Al is het wel weer shell specifiek vermoed ik.. en blijven de mappen dus bestaan in de home folder.. wellicht ga ik toch over op symlinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die bookmarks worden gewoon door je filemanager bijgehouden. Hoef je echt niet speciaal dat bestand voor te bewerken. En het stopt niets wat met de XDG mappen doet, iets wat juist standaard gebruikt wordt voor documenten, downloads, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnos1991
Ik heb de DW1820A uit mijn XPS 13 vervangen voor een pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX200 (no vPro) adapter. Werkt out of the box onder Ubuntu 19.10 met kernel 5.4.7. Bluetooth problemen zijn nu verleden tijd en WiFi is snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@hierboven: ook geen probs met wifi als je uit sleep komt? Met 1804 hier wel, met een Intel AC adapter......die initialiseert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Jazco2nd Niks met je shell te maken maar wel met je GUI (GTK3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnos1991
Sjah schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:33:
@hierboven: ook geen probs met wifi als je uit sleep komt? Met 1804 hier wel, met een Intel AC adapter......die initialiseert niet.
Ja, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Gister ervaren dat de CLI toch een verdomd krachtig en gevaarlijk iets kan zijn, zeker als je voor de grap de retail AMDGPU driver gaat installen, en dan reboot. Dat ging goed, toen een uninstall commando, en tijdens reboot kwam ik linux niet meer in, tja dan heb je een gevecht met de pc en google van snel 2 uur. En dan ben ik nog ervaren...met kloten.Leerzaam is het zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 06-01-2020 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Vond het al zo vreemd dat ik sinds de kerst al geen updates meer ontving:

https://www.reddit.com/r/...urity_updates_during_the/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sjah schreef op maandag 6 januari 2020 @ 06:23:
Gister ervaren dat de CLI toch een verdomd krachtig en gevaarlijk iets kan zijn, zeker als je voor de grap de retail AMDGPU driver gaat installen, en dan reboot. Dat ging goed, toen een uninstall commando, en tijdens reboot kwam ik linux niet meer in, tja dan heb je een gevecht met de pc en google van snel 2 uur. En dan ben ik nog ervaren...met kloten.Leerzaam is het zeker.
dat verbaast me niets. Ik heb zo vaak de boel kapot gemaakt met de propriétaire divers. Vroeger schreef ik de oplossingen dan nog op mijn blog, maar dat hield ook nooit stand ;)
Als je geen dingen met OpenCL doet, hoef je niets met de gesloten drivers te doen voor zover ik weet... Bezint eer ge begint!
toro schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:26:
Vond het al zo vreemd dat ik sinds de kerst al geen updates meer ontving:

https://www.reddit.com/r/...urity_updates_during_the/
Klinkt mij een beetje als een storm en glas water. Goed voor de conspiracy-mensjes, maar verder zou ik er niet direct iets aan ophangen. Ook praktisch geen updates gehad voor Android apps, terwijl je daar normaal ook dagelijks tientallen van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Krijg bij een update aan Gnome, deze melding:

Failed to install org.freedesktop.Platform.openh264/x86_64/19.08: Error deploying: While trying to apply extra data: runtime/org.freedesktop.Platform/x86_64/19.08 not installed

Een google leert mij dat dit een persistent probleem vooralsnog is, jammer. Speelt ook bij andere distros van linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 23:16
Iemand enig idee hoe ik met VLC player media kan afspelen van m'n nas met kubuntu 18.04 lts ? (Samba share).
Alleen als het bestand lokaal staat kan ik het afspelen niet direct van de share.
Heb al van alles geprobeerd om hem de share te mounten door het volgende aan /etc/fstab toe te voegen.
code:
1
//server_ip/share_name        /mnt/share_name    cifs    username=user,password=pass,iocharset=utf8,sec=ntlm      0

Mounten op de volgende manier lukt ook niet.
code:
1
sudo mount -t cifs //naa /mnt/mointpoint -o

Via Dolphin file browser kan ik hem ook niet mounten kan alleen als root zegt ie.
Dolphin als root starten kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@ComTech, dit klinkt meer als een algemene vraag, dan een Ubuntu specifieke. Maak je even een nieuw topic hiervoor aan, zoals de TW ook al vraagt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
man man man, langzamerhand begint de verhouding tussen Ubuntu en mij toch wel meer haat dan liefde relatie te worden. ben nou al een aantal dagen bezig om m'n 2e beeldscherm werkend te krijgen met Ubuntu 18.04... al flink wat uren zitten vertoeven op Google (en dat terwijl ik standaard duckduckgo gebruik)
vind genoeg info over nvidia gebruik maar ik zelf gebruik een Vega64, diverse workarounds gedaan en nog geen succes...
het gekke is vooral dat het beeldscherm met de vega64 gewoon prima werkt onder win10...
Mocht iemand de gouden oplossing hebben dan hoor ik het graag O-)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@geenwindows
~NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!~
;)

Maar ehh... Je gooit het op Ubuntu. Ik neem aan Gnome dus. Heb je het al eens in andere distro's/DE's getest? Maar misschien wel slim om even een eigen topic te openen. Dan kun je netjes alle benodigde informatie, zoals je specs en configs kwijt. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Room42 op 24-02-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:05:
@geenwindows

[...]

;)

Maar ehh... Je gooit het op Ubuntu. Ik neem aan Gnome dus. Heb je het al eens in andere distro's/DE's getest? Maar misschien wel slim om even een eigen topic te openen. Dan kun je netjes alle benodigde informatie, zoals je specs en configs kwijt. ;)
het was meer een rant (de zoveelste) naar Ubuntu ;) maar ja het is Gnome (het is een verse intall)
en andere distro heb ik naar getest, Debian buster en stretch, maar die vinden het niet leuk om en een VM te draaien met een Vega64, geen beeld meer na install.
Ik ga nog even verder Googlen alsvoren ik een topic open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
geenwindows schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:24:
het was meer een rant (de zoveelste) naar Ubuntu ;)
Ja, ga dan lekker Windows draaien. :F :P

Ik ben met Kubuntu 19.10 erg blij, kan ik je melden. Ik kwam van Ubuntu en heb daar KDE bij geïnstalleerd maar liep toch wat tegen de restanten van mijn probeersels aan. Dus een verse install gedaan met enkel de packages die ik nodig heb en het werkt nu echt goed en stabiel.

Het enige dat me nog irriteert is dat KDE de window positions niet herstelt na powersaving van de monitoren (systeem blijft aan staan). Maar dat heb ik "opgelost" met keyboard shortcuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Room42 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:31:
[...]

Ja, ga dan lekker Windows draaien. :F :P
Niet vloeken in de kerk joh! :>
Ik ben al een beste tijd een Linux fan, en ja ik rant over Linux maar dat doe ik ook bij Windows en Apple (en andere zaken) ;)
overigens ik gebruikmisbruik Windows enkel voor experimenten en andere tests waar ik m'n daily driver (ubuntu) niet voor wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het enige dat me nog irriteert is dat KDE de window positions niet herstelt na powersaving van de monitoren (systeem blijft aan staan). Maar dat heb ik "opgelost" met keyboard shortcuts.
Dat moet dan een Kubuntu quirk zijn, want met m'n Debian Sid op werk met KDE Plasma 5.17 (en daarvoor, draai het al anderhalf jaar op kantoor, dus iets van Plasma 5.12 ofzo) geen probleem mee. Maandag start ik op, update ik de boel, herstart en pas vrijdag gaat 't weer uit. In de tussentijd gaat het op suspend als ik naar huis ga.

@geenwindows, eerste wat je in zo'n geval doet, is de DE uitsluiten en met xrander aan de gang gaan. Maar een Vega64, lijkt erop dat het niet je standaard Radeon kaart is en dat zou dan een hoop verklaren. Apart topic, dan kunnen we meedenken. O.a. mbt drivers en firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

geenwindows schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:57:
het gekke is vooral dat het beeldscherm met de vega64 gewoon prima werkt onder win10...
Mocht iemand de gouden oplossing hebben dan hoor ik het graag O-)
nVidia videokaart kopen en de VEGA reeks dumpen : Zelfs onder Windows ondersteunt AMD ze niet zoals het zou moeten dus ik kan me voorstellen dat het onder Linux helemaal huilen met de pet op is! :/

Maar misschien dat het met een Navi model ook beter zou gaan... Geen idee...
Ik ben met Kubuntu 19.10 erg blij, kan ik je melden.
Ik ook! :Y
Application Specific Window Settings helpen daar niet tegen :?

Dit zeg maar : https://userbase.kde.org/KWin_Rules_Window_Attributes

En dan per Window of per Programma :)

* nero355 is eraan verslaafd geraakt! :$ 8) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:46:
[...]

nVidia videokaart kopen en de VEGA reeks dumpen : Zelfs onder Windows ondersteunt AMD ze niet zoals het zou moeten dus ik kan me voorstellen dat het onder Linux helemaal huilen met de pet op is! :/

Maar misschien dat het met een Navi model ook beter zou gaan... Geen idee...
[...]
dat de Vega serie nou niet echt goed wordt ondersteund geloof ik zeker, de Navi serie heeft ook zijn problemen (de reset bug is daar bijvoorbeeld ook nog aanwezig) zelf onder windows krijg ik de drivers hoger dan 18.x niet werkend (zwart scherm) maar dat is hier verder offtopic.

hem dumpen zit ik al een tijdje aan te denken, enkel zit ie en een custom loop setup, even vervangen door een andere betekend ook een flinke investering waar ik momenteel niet het budget voor heb, en om hem nou te gaan vervangen puur omdat ik geen 2e scherm werkend krijg vind ik nou ook een beetje te veel van het goede :+

Ik ga eens kijken naar Kubuntu (pop!_os ziet er ook interesant uit maar ook dat is default gnome), mijn Linux ervaring is vooral met gnome en ben eigenlijk wel toe aan wat anders...

Ik ga de komende tijd eens wat meer "distro-hoppen" wie weet wat daar uit komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:11
Hero of Time schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:59:
[...]
@geenwindows, eerste wat je in zo'n geval doet, is de DE uitsluiten en met xrander aan de gang gaan.
geenwindows schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:04:
[...]
Ik ga de komende tijd eens wat meer "distro-hoppen" wie weet wat daar uit komt ;)
arandr is eventueel ook nog een optie, een grafische schil om xrander, kan wat aangenamer zijn om dingen te testen en scheelt wellicht wat distro hoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Mosaics.Ruled schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:57:
[...]

[...]

arandr is eventueel ook nog een optie, een grafische schil om xrander, kan wat aangenamer zijn om dingen te testen en scheelt wellicht wat distro hoppen.
arandr ken ik, enkel heb ik ook daar geen enkele mogelijkheid om de 2e beeldscherm actief te krijgen, 2e scherm blijft op 'diconnected' staan... Kubuntu geeft het zelfde resultaat. Ik ga nog even verder Googlen als voren ik een topic start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik ben al jaren een Ubuntu gebruiker (sinds 12.04). Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar ik overweeg om over te stappen naar macOS.

Ik heb daarvoor 2 redenen:
1. Het hele tweaken / customizen wat ik vroeger zo belangrijk vond, boeit mij niet zoveel meer. Qua programma's draai ik een browser, Spotify, tekstverwerker / excel en zo nu en dan Photoshop en Filezilla voor wat webdevelopment. Voor dat laatste draai ik nu altijd nog Windows 10 via VirtualBox, dat zou ik dan ook kwijt zijn (als ik Photoshop voor MacOS koop).
2. Ik heb echt het idee dat de ontwikkeling in Ubuntu stil staat en ik ben wel toe aan iets nieuws.

Zijn er hier op GoT meer mensen die de overstap hebben gemaakt van Ubuntu naar MacOS? Online zie ik het vaak de andere kant op, deze variant komt ik niet zoveel tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
Rebunted schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:46:

Zijn er hier op GoT meer mensen die de overstap hebben gemaakt van Ubuntu naar MacOS? Online zie ik het vaak de andere kant op, deze variant komt ik niet zoveel tegen.
Ik heb in 2010 de overstap naar MacOS gemaakt (komend vanaf 10.04 Lucid Lynx) en was het toen zat dat de grafische interface een puinhoop was. Elke applicatie had zijn eigen uiterlijk en was weinig consistent met de rest.

Uiteindelijk destijds maar de stoute schoenen aangetrokken een een MacbookPro gekocht. De GUI van MacOS was een verademing, consistent en tot in details prachtig uitgewerkt. Er zitten talloze kleine handigheidjes in MacOS die je past mist als je ze niet meer hebt. Ook de kwaliteit en hoeveelheid van beschikbare applicaties was (en is nog steeds) erg goed. Integratie met andere Apple diensten en apparaten is ook erg goed uitgewerkt (telefoon gesprekken via Macbook, Macbook ontgrendelen met Apple Watch, browsen op je Macbook en naadloos verder gaan op iPad etc.). Het was de afgelopen 10 jaar mijn daily driver.

Echter met elke nieuwe versie van MacOS werd de vrijheid die je had om dingen naar je eigen hand te zetten steeds verder ingeperkt en ontbreekt het aan echte innovatie. Dit begon me steeds meer te irriteren en daarom heb ik afgelopen januari de overstap terug gemaakt. Het bevalt me zo goed dat ik sindsdien MacOS niet meer heb aangeraakt en naar volle tevredenheid weer Ubuntu 19.10 gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
OneMoreThing schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:49:
[...] Integratie met andere Apple diensten en apparaten is ook erg goed uitgewerkt (telefoongesprekken via Macbook, Macbook ontgrendelen met Apple Watch, browsen op je Macbook en naadloos verder gaan op iPad etc.). [...]
Exact dit is wat mij altijd enorm tegengehouden heeft echt over te stappen naar een macbook. Ik vertrouw dat soort zaken gewoon niet. :o Ik wil 100% controle hebben over wat ik connect en deel. Nou ja, zoveel mogelijk. Maar bij Apple en Microsoft geloof ik gewoon niet in de goede bedoelingen.
Echter met elke nieuwe versie van MacOS werd de vrijheid die je had om dingen naar je eigen hand te zetten steeds verder ingeperkt en ontbreekt het aan echte innovatie. Dit begon me steeds meer te irriteren en daarom heb ik afgelopen januari de overstap terug gemaakt. Het bevalt me zo goed dat ik sindsdien MacOS niet meer heb aangeraakt en naar volle tevredenheid weer Ubuntu 19.10 gebruik.
Ja, daar was ik ook al bang voor. De interface is niet direct mijn ding. Wat ik wel kan begrijpen is dat de (office-) applicatie support voor MacOS X prettig is.

Ik draai nu sinds 2018 100% Linux op m'n desktop. Het was nog even zoeken naar de optimale DE maar dat is KDE geworden. Nu ben ik volledig up-to-speed en kan ik meer dan ik op Windows deed. Remmina is bijvoorbeeld ook een fantastische RDP-client, vind ik. O+

De hardware van een Macbook is natuurlijk wel fantastisch. Misschien dat nog eens overwegen om Linux op te zetten. :z

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 25-02-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Room42 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 22:36:
De hardware van een Macbook is natuurlijk wel fantastisch. Misschien dat nog eens overwegen om Linux op te zetten. :z
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JBVKqF9/A50-FEB5-A-9794-4527-B7-B2-1171-CB7-C77-AE.jpg

Werkt best goed :+
Pagina: 1 ... 54 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!