Berlinetta schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:17:
[...]
Ik ben de context vergeten.... Iedereen werkt gewoon op Windows en het Linux team kan gebruik maken van Linux. Want zoals nu werkte wij altijd op Windows 7 (Wat nu nog steeds gebeurd)
Ik gebruik sinds kort Linux en zit veel in terminal en Windows vind ik gewoon niks meer. Bij Windows moet ik altijd alles verbouwen en bij Linux heb ik een script om de boel in te stellen.
Ik gebruik alleen Outlook 2010 en voor de rest GitHub en andere software voor documentatie. (Ben de naam er van kwijt.)
Anno nu nog Windows 7 gebruiken is ook niet verantwoord. Over een paar maanden is dat EOL (14 januari 2020). Als je dus Windows gebruikt, dan zou je inmiddels wel op Windows 10 moeten zitten.
Linux heeft natuurlijk wel zijn nut voor mensen die specifiek werk doen. Als je de juiste hardware uitkiest die goed ondersteund wordt en je voornamelijk programmeert of netwerk- / systeembeheer doet, dan zul je er een behoorlijk eind mee komen.
Ik zeg alleen dat het voor de gemiddelde eindgebruiker die productief probeert te zijn met Office nogal een uitdaging is om net zo productief te zijn met Linux. Dit zijn mensen die trots zijn dat ze ooit een cursus Word gedaan hebben. Geen mensen die BASH of Python scripts schrijven
Overigens werk ik als programmeur met Windows 10 (Visual Studio, .NET development, SQL Server) en ik verbouw eigenlijk nooit wat aan Windows zelf. Wat moet je daar per se aan verbouwen? Ik zit juist op Linux altijd te kutten met alternatieve desktops enzovoorts.
Mijn meest succesvolle Linux desktop was eigenlijk vanilla Fedora Workstation, gewoon met Gnome. Dat werkte nog wel redelijk stabiel, maar ik moest daar wel wat dingen tweaken (zoals een Dock die altijd in beeld blijft etc).
Zodra ik van de standaard ga afwijken en XFCE of KDE ga gebruiken, dan dondert het altijd uit elkaar.
Ook al gebruik ik een "standaard" Xubuntu of Kubuntu. Maar ja, misschien ligt het wel gewoon überhaupt aan Ubuntu

Mocht ik ooit weer Linux installeren op mijn eigen computers, dan komt er gewoon Fedora op.
Voor Linux zaken gebruik ik veel WSL, zodat ik een Linux terminal op Windows 10 heb waarmee ik gewoon kan SSH-en etc. En sommige tools zijn gewoon handiger op Linux dan op Windows. In plaats van een ingewikkeld PowerShell commando in te tikken om een tekst te zoeken in een tree van source files, gebruik ik gewoon grep om in mijn bestanden in Windows te zoeken
En ik gebruik Linux ook op servers, zo heb ik ook een Nginx reverse proxy op een Debian VM draaien.
Dus ik heb niks tegen Linux in het algemeen en gebruik het ook al 20 jaar lang in 1 of andere vorm (firewalls, file servers, proxies, etc). Maar op de desktop is het nooit een enorm succes geworden bij mij.
Mijn desktop moet het namelijk gewoon doen en ik heb geen zin om daar elke keer mee te moeten klooien. Als ik voor mijn ontspanning even Netflix of YouTube wil kijken, moet dat ook gewoon werken met hardware acceleration. En niet dat dit na een browser update weer kapot is op Linux.
Dat soort dingen zijn super frustrerend.
Als Linux op de desktop net zo stabiel en vloeiend zou werken als Windows was ik allang over. Maar de realiteit is gewoon anders. En het zou enorm helpen als je net zoals op de Mac een aantal commerciële software pakketten zou hebben (Microsoft Office, Adobe, etc).
Microsoft zou hier een enorme rol in kunnen spelen, maar dat willen ze waarschijnlijk niet. Ze zeggen wel dat ze van Linux houden, maar voorlopig hebben we geen Microsoft Office voor Linux, geen Remote Desktop client voor Linux, etc.
Het enige dat er wel is, is Visual Studio Code. En dat gebruikte ik dan ook veel op Linux.
Tsja.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.