Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die denken. Hey ik wil die Ubuntu versie waar Canonical mee bezig is uittesten.
Hier de pagina van Ubuntu: https://wiki.ubuntu.com/ZestyZapus/ReleaseNotes/UbuntuGNOME
Hier de ISO's van Ubuntu 17.04 Gnome met één van de allerlaatste Gnome versies. 3.24 volgens mij: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-gnome/daily-live/current/

Kan je lekker even mee spelen in een VM. En dan pas je mening geven. :) Vergeet niet in te loggen in een sessie met Wayland hea. Je wil wel beetje genieten van moderne shit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silverball schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:13:
[...]

Ik ben daar zeker van op de hoogte. sterker nog, ik ben een trotse Gnome gebruiker.

Echter zullen alle Ubuntu gebruikers op de hoogte zijn van add-ons als "dash to dock" of überhaupt het concept van shell extensions en hoe ze geïnstalleerd worden? Ik vrees van niet. Het enige men dan tegenkomt is een leeg bureaublad.

Die leercurve hoeft niet zo hoog te zijn, maar daar zijn naar mijn mening wel een aantal extensions voor nodig. De Ubuntu gebruikers met een wat mindere aanleg voor informatica zullen daar over het algemeen niet over op de hoogte zijn.

Dan doet unity met de dock toch beter. Je weet eigenlijk meteen hoe je de browser en tekstverwerker start. In Gnome zou je toch naar de hot corner moeten zoeken. Er staat 'activiteiten', maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen voor de hand ligt.

De Windows interface is in dat opzicht minstens zo onlogisch, maar dat is er met de paplepel ingegoten.
Ben ik het niet mee eens. Mensen waren ook zo gewend aan Android interface of de iPhone / iPad en wat voor meer interfaces je allemaal hebt tegenwoordig.
Mensen zijn er bewust van geworden dat het niet enkel "windows" is wat de klok slaat qua interfacing.

Steeds meer verschillende interfaces, bij pin automaten, tankstations. Tegenwoordig en steeds meer overal touch screens met Embedded applicaties meestal gemaakt in QT natuurlijk. Waarbij je moet swipen en weet ik het. Tegenwoordig heeft elke auto een eigen user interface.

Het gaat erom dat mensen nu eindelijk gewend zijn om te "switchen" en jij onderschat dit. Helemaal de jonge generatie komt allerlei verschillende interfaces tegen. Ik schat dat de oudere generatie daar wat meer moeite mee heeft. Als je 20 jaar in Windows hebt gewerkt en buitenom daar helemaal niet interactief bezig met met compleet andere computer systemen in de wereld. En en wasmachine gehad hebt zonder scherm en touch interface bijvoorbeeld. TSJA.

De workflow van Gnome 3 is zeer krachtig. Het heeft meer de gedachte van W10 en andere moderne systemen waar gewoon een betere workflow aanwezig is dan het aloude start knop van W95.

Wat ik gewend ben op Linux is een short cut naar de terminal. En de "windows" knop is heeeeeel belangrijk in Gnome 3. Als je die niet gebruikt, dan doe je het verkeerd. De trend is, meer het keyboard gebruiken en minder de muis. Is ook gewoon beter, en makkelijker ook voor laptops. Daarom is Gnome 3 ook de beste DE voor laptops.
Switchen tussen applicaties is op geen enkele andere DE zo mooi als op Gnome 3.

Daarnaast is de Hot corner een drama in een VM. Maar op een laptop of desktop is het ineens een zegen.
Heel veel mensen begrijpen de hot corner niet. Maar wanneer je het combineerd met sleep acties met de muis zoals lappen tekst en foto's tussen applicaties op een klein laptop scherm. Dan zie je ineens de kracht er van. Probeer maar eens uit. Open twee text editors, selecteer een paar regels die je getypt hebt. Sleep die regels naar de hot corner en dan naar je andere applicatie. :) Dat is één van de voordelen van die hot corner.

Je hebt natuurlijk van die starre mensen die niet snappen dat wanneer je even iets anders aanleerd je dan een efficientere workflow aan over gaat houden. Tsja, tegen dat soort mensen heb ik dit te zeggen: Je moet het maar lekker zelf weten als je arrogant wil blijven. Ik heb geen zin om mensen hun persoonlijkheid te veranderen. Dat hadden hun ouders maar moeten bijleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mark Shuttleworth geeft in deze laatste update al meer duidelijkheid over de nieuwe richting van Ubuntu.

http://www.phoronix.com/s...ttleworth-More-G-Comments

Ubuntu zal een all-Gnome desktop gaan worden en geen eigen ontwerp. Volledig volgens de Gnome design principes. Goede zet, Gnome is niet voor niets zo populair.

Gnome 3 is er ook voor de verstokte old-school Start menu en taakbalk liefhebbers: Gnome Classic Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

CR2032 schreef op zondag 9 april 2017 @ 13:00:
Mark Shuttleworth geeft in deze laatste update al meer duidelijkheid over de nieuwe richting van Ubuntu.

http://www.phoronix.com/s...ttleworth-More-G-Comments

Ubuntu zal een all-Gnome desktop gaan worden en geen eigen ontwerp. Volledig volgens de Gnome design principes. Goede zet, Gnome is niet voor niets zo populair.

Gnome 3 is er ook voor de verstokte old-school Start menu en taakbalk liefhebbers: Gnome Classic Mode.
Interessant hoeveel haat en nijd er in oss-communities is hè.. Nog interessanter is dat dit wel schering en inslag lijkt in alles waar veel vrijwilligers zich met hart en ziel voor inzetten. Ik maak even een vergelijking met een verhaal over een wormenhotel dat een freelancecollega schreef. Ze noemde de naam van één persoon niet omdat het niet relevant was voor het verhaal (in de krant). Maar het leidde tot een enorme heisa. Volstrekt buiten alle proporties. Als je verder kijkt naar dergelijke 'goededoelengoedemensen'-werelden (waar ik oss-makers/gebruikers soms wel onder durf te rekenen ;) ), dan zie je vaak enorme hoeveelheden onmin en weigering andersdenkenden toe te staan in hún wereld. * letatcest denkt aan de tijd dat ie als verpauperde student in zijn rugby-trui-met-horizontale-streepjes met regelmaat in kraakpanden kwam voor overleg voor van alles en nog wat... aiaiai, no go. No go.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik heb een paar maanden met Gnome gewerkt maar ik vind een ouderwetse taakbalk met menu toch prettiger werken. Cinnamon vond ik wel mooi maar ik niet flexibel genoeg dus ik ben toch bij Mate uitgekomen.

Kennelijk ben ik ouderwers :x

Dit is wel een van de vele voordelen van Linux; als het je niet bevalt zoek je gewoon naar wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
jbhc schreef op maandag 10 april 2017 @ 17:41:
Ik heb een paar maanden met Gnome gewerkt maar ik vind een ouderwetse taakbalk met menu toch prettiger werken. Cinnamon vond ik wel mooi maar ik niet flexibel genoeg dus ik ben toch bij Mate uitgekomen.

Kennelijk ben ik ouderwers :x

Dit is wel een van de vele voordelen van Linux; als het je niet bevalt zoek je gewoon naar wat anders :)
Wanneer je tijdens het inloggen kiest voor Gnome Klassiek heb je direct die 'ouderwetse' taakbalk en menu terug.
En wordt onthouden bij de volgende keer inloggen. Met thema's en icon packs kun je het daarna zo mooi maken als je zelf wilt.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/w7hqxf.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:16
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen gnome classic zouden willen gebruiken. Heb dat altijd een verschrikkelijke interface gevonden.

* WernerL was fervent KDE gebruiker voordat gnome 3 shell en unity uitkwam.
Ben ondertussen zo gewend geraakt aan de dock aan de linkerkant dat ik niet meer terug wil naar een ouderwetse taakbalk.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. :-)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
WernerL schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:38:
Ik heb nooit zo goed begrepen waarom mensen gnome classic zouden willen gebruiken. Heb dat altijd een verschrikkelijke interface gevonden.

* WernerL was fervent KDE gebruiker voordat gnome 3 shell en unity uitkwam.
Ben ondertussen zo gewend geraakt aan de dock aan de linkerkant dat ik niet meer terug wil naar een ouderwetse taakbalk.

Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. :-)
Gnome Classic ziet er net zo uit als Cinnamon of Mate. Het is voor Windows gebruiker de meest vertrouwde look.
Zelf gebruik ik ook veel liever een dock. Maar ja, ik heb ook weer lang op een Mac gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou, nu dan maar geswitcht al vast naar Gnome desktop. Ik mis mijn workflow.. maar dat had ik natuurlijk ook met de overgang naar Unity.

Vooral de keus om standaard directories in Nautilus niet bovenaan te ordenen bij sorteren op naam.. dat is vast heel puristisch, maar verdomd onhandig... (zit dat in het rijtje van de ouderwetse netiquette om een e-mail onderaan te beantwoorden? De standaardinstelling van Thunderbird).

Wijzigen:

code:
1
gsettings set org.gnome.nautilus.preferences sort-directories-first true

oh.. en die lelijke icoontjes weer terug in LibreOffice... hmm..
en weer rechtsboven in een venster klikken ipv. links..

Maar.. tjessis.. ik bedoel, hoe moet je nu mensen die NIET willen googlen uitleggen hoe ze een datum moeten toevoegen aan de tijd in de balk bovenin? Ga naar instellingen en wat vind je: niks. Wat moet je doen?

code:
1
gsettings set org.gnome.desktop.interface clock-show-date true

en klaar. Direct hoor, maar waarom is iedereen zo happydepeppy over de gebruiksvriendelijkheid van Gnome 3.x?

[ Voor 34% gewijzigd door letatcest op 11-04-2017 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
letatcest schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:04:
[...] maar waarom is iedereen zo happydepeppy over de gebruiksvriendelijkheid van Gnome 3.x?
Ik heb de ijdele hoop dat ze er voor 18.04 iets van gemaakt hebben :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
letatcest schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:04:
Nou, nu dan maar geswitcht al vast naar Gnome desktop. Ik mis mijn workflow.. maar dat had ik natuurlijk ook met de overgang naar Unity.

Vooral de keus om standaard directories in Nautilus niet bovenaan te ordenen bij sorteren op naam.. dat is vast heel puristisch, maar verdomd onhandig... (zit dat in het rijtje van de ouderwetse netiquette om een e-mail onderaan te beantwoorden? De standaardinstelling van Thunderbird).

Wijzigen:

code:
1
gsettings set org.gnome.nautilus.preferences sort-directories-first true

oh.. en die lelijke icoontjes weer terug in LibreOffice... hmm..
en weer rechtsboven in een venster klikken ipv. links..

Maar.. tjessis.. ik bedoel, hoe moet je nu mensen die NIET willen googlen uitleggen hoe ze een datum moeten toevoegen aan de tijd in de balk bovenin? Ga naar instellingen en wat vind je: niks. Wat moet je doen?

code:
1
gsettings set org.gnome.desktop.interface clock-show-date true

en klaar. Direct hoor, maar waarom is iedereen zo happydepeppy over de gebruiksvriendelijkheid van Gnome 3.x?
Nautilus vind ik een drama, in Gnome 2 werkte het wel goed. Balen dat ze individuele folder settings hebben verwijderd.

Window controls kun je met behulp van dconf editor terug naar links zetten.

Overstappen op Gnome hoeft nog niet he, ook in 18.04 kun je nog gewoon Unity 7 gebruiken door het zelf te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:55
Geef KDE (Neon) ook eens een kans zou ik zeggen. Als Gnome2 vluchteling heb ik mijn draai gevonden: (heel) goede defaults, toch customizable. Persoonlijk: niet zoveel wasted space als Gnome 3, meer efficient als Unity/Gnome2. Ik heb KDE zo ingesteld dat ik een Unity-achtige zijbalk heb.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Stefan22 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:28:
[...]

Nautilus vind ik een drama, in Gnome 2 werkte het wel goed. Balen dat ze individuele folder settings hebben verwijderd.

Window controls kun je met behulp van dconf editor terug naar links zetten.

Overstappen op Gnome hoeft nog niet he, ook in 18.04 kun je nog gewoon Unity 7 gebruiken door het zelf te installeren.
truetrue, maar ik dacht: even kijken hoe het er dan mogelijk uitziet he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Room42 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:28:
[...]

Dat Canonical besluit Unity te droppen - betekend niet dat het compleet verdwijnd.

Vast een club fans die ontwikkeling op zich nemen. Toch?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:15:
[...]

Dat Canonical besluit Unity te droppen - betekend niet dat het compleet verdwijnd.

Vast een club fans die ontwikkeling op zich nemen. Toch?
Is al gedaan, zie WernerL in "Het Grote Ubuntu Topic". ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
[...]

Ze gaan er sowieso nog aan sleutelen. Ik bedoel, Ubuntu Gnome bestaat nu ook al. Als ze vanilla Gnome wouden gaan gebruiken (aka Ubuntu Gnome renamen naar Ubuntu) zouden ze daar geen jaar over hoeven te doen.

Zou me niets verbazen als er gewoon een compleet Unity theme voor Gnome komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:00
Wtf, maandagavond een hele avond liggen klooien om Lubuntu te installeren en niets lukte (probleem dat de Grub bootloader niet wou installeren).

Vandaag probeer ik opnieuw met het enige verschil dat de internetkabel inzit, installeert ie zonder enig probleem.

Kvind het maar maf dat hij ermee akkoord is om Grub wel te installeren als er internet is en anders niet; Of zou die updates binnentrekken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De installatie kan inderdaad updates binnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:25

DeTeraarist

#Boots2Asses

Maar zonder internet zou de installatie ook gewoon moeten lukken.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is Ubuntu, die gooit wel vaker buggie installers de deur uit. :X Pak je 16.10, dan heb je nog steeds de packages erin van een half jaar geleden. Die worden niet bijgewerkt namelijk. Dus als Grub bugged is voor jouw hardware en er is een zero-day update hiervoor, zit je mooi met de gebakken peren als je geen internetverbinding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:00
Hero of Time schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:55:
Het is Ubuntu, die gooit wel vaker buggie installers de deur uit. :X Pak je 16.10, dan heb je nog steeds de packages erin van een half jaar geleden. Die worden niet bijgewerkt namelijk. Dus als Grub bugged is voor jouw hardware en er is een zero-day update hiervoor, zit je mooi met de gebakken peren als je geen internetverbinding hebt.
Tijdens het googlen ben ik eropuit gekomen dat dit al sinds Ubuntu 12.04 zo was, de 12.10 zou beter moeten zijn. Je zou dus verwachten dat in editie 16.10 het wel al opgelost zou zijn :+

Nu ja, met Lubuntu heb ik een oude laptop weer nieuw leven gegeven dus das wel goed. Daarvoor draaide hij windows maar zodanig traag en slecht dat het niet werkbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

[...]

apt-get install gnome-tweak-tool :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Creepy schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:31:
[...]

apt install gnome-tweak-tool :P
FTFY. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Waarschijnlijk wordt de GNOME-sessie al standaard in Ubuntu 17.10. http://news.softpedia.com...-use-wayland-514991.shtml

Daarnaast wordt er aan gedacht geen email client meer mee te leveren: http://www.omgubuntu.co.u...0-no-email-client-default

Voor de Unity fans (onder andere ik) ook nog goed nieuws: Er is een Global Menu Extension in ontwikkeling voor de GNOME desktop: http://www.omgubuntu.co.u...ome-extension-development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb met mijn stomme hoofd toch van 16.04 geüpgraded naar 17.04... en dat was toch niet zo handig. Nou werken mijn ethernet-devices niet meer standaard out of the box (ok, is ingewikkelde oplossing die je steeds weer moet instellen: https://askubuntu.com/que...hernet-device-not-managed )

* letatcest leert het ook nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:56:
Ik heb met mijn stomme hoofd toch van 16.04 geüpgraded naar 17.04... en dat was toch niet zo handig. Nou werken mijn ethernet-devices niet meer standaard out of the box (ok, is ingewikkelde oplossing die je steeds weer moet instellen: https://askubuntu.com/que...hernet-device-not-managed )

* letatcest leert het ook nooit...
PC of laptop? In geval van PC, gewoon je config in /etc/network/interfaces zetten en heel NM vergeten. En anders een andere network manager gebruiken. Wicd bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hero of Time op 26-04-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hero of Time schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:07:
[...]

PC of laptop? In geval van PC, gewoon je config in /etc/network/interfaces zetten en heel NM vergeten. En anders een andere network manager gebruiken. Wicd bijvoorbeeld.
Nee, gaat om laptop, typte net iets te snel een rant. Maar ik heb gewoon geen tijd meer rustig uit te zoeken hoe iets moet he.. DarkTable is ook in de war door QT-dingen, nou ja, ik leer het ook nooit. Als ik weer eens tijd heb de boel maar weer terugzetten.

* letatcest gebruikt laptop niet vaak met kabel erin, wilde telefoon via usb tetheren, dan ziet ie dat als ethernetverbinding, pas daardoor viel het me op dat er iets geks met de netwerkinterfaces was...

edit: de fix is echt te simpel en het 'probleem' bestaat sinds de nieuwe networkmanager die in 16.10 zijn intrede deed. Je moet een leeg bestand aanmaken in /etc/NetworkManager/:
code:
1
sudo touch /etc/NetworkManager/conf.d/10-globally-managed-devices.conf

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 26-04-2017 10:47 . Reden: ranting zonder oplossen heeft geen zin natuurlijk! ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:59
letatcest schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:22:
[...]
Je moet een leeg bestand aanmaken in /etc/NetworkManager/:
code:
1
sudo touch /etc/NetworkManager/conf.d/10-globally-managed-devices.conf
Ik had hetzelfde probleem gisteren of eergisteren |:( , weet eigenlijk niet meer of het probleem al bestond met 16.10, maar na het upgraden naar 17.04, werkte het in ieder geval nog niet zoals het moest. Heb het gisteren nog kunnen fiksen, maar je verliest er toch tijd mee die je eigenlijk niet hoeft te verliezen als het zou werken zoals het moet.

Trouwens, ben nog eens aan het distro-bouwen geslagen. Teveel moet je je daar niet bij voorstellen. Alles zelf gaan compileren zou misschien net lukken, maar 1) kost veel te veel tijd en 2) als je het goed wil doen (performance optimaliseren), moet je nog verdomd goed weten wat je doet, want sommige zaken kunnen juist je prestaties verminderen. Dat betekent dan weer dat ik mij serieus zou moeten gaan inlezen. Daar kruipt ook tijd in, en alle kernelopties van buiten leren gaat mij echt te ver :/.

Dus gooi ik het over een andere boeg. Ik heb dan ook gezocht naar een aantal online artikelen (zie verder) die het proces in stappen uiteenzetten, al moet ik zeggen dat haast geen enkele 'tutorial' als ik het zo mag noemen, perfect is.

Ik heb in de loop der jaren onder andere volgende links geraadpleegd:
LiveCDCustomizationFromScratch
capink on ubuntuforum
how to build a debian live cd

Verder heb ik ook nog wel eens remastersys gebruikt. Of debian live, maar sinds men het project weggekaapt heeft van Daniel Baumann is mijn interesse daarin wat bekoeld.

Misschien zou ik de stappen die ik momenteel gebruik (in essentie 2 shell scripts) beter in een apart topic plaatsen, wat denken jullie? Momenteel gebruik ik ubuntu als basis. Ik heb vaak getwijfeld om debian als basis te nemen, maar om 2 redenen doe ik dat liever niet. Eerste reden is dat het op z'n zachtst gezegd niet eenvoudig is om een installatieprogramma aan debian toe te voegen. Ok, het blijkt mogelijk te zijn met iets als refracta-installer, maar ik gebruik liever de debian-installer, gewoon omdat die goed in elkaar zit en werkt zoals het hoort.

En nee, zo eenvoudig als 'apt-get install debian-installer' is het niet :( . Tweede reden is dat de installer van ubuntu (ubiquity) voor de meesten (mij maakt het niet meer uit, heb al tientallen keren de command-line installer gebruikt) eenvoudiger is. Nadeel is dan weer dat je minstens 384 MB (of is het intussen 512) RAM nodig hebt om de ubuntu installer te kunnen gebruiken, wat een stuk meer is dan bij debian.

Zijn er mensen die interesse hebben in die shell-scripts? Enige probleem dat ik momenteel heb is dat bij het maken van het squashfs-filesysteem er een hele hoop (en dat is nog licht uitgedrukt) waarschuwingen of meldingen over het scherm rollen. Ze lijken echter niet veel invloed te hebben, want als ik de resulterende iso naar mijn usb-stick kopieer, en nadien vanaf de stick opstart, dan doet hij het wel gewoon.

Gezien nogal wat distro's momenteel gebaseerd zijn op ubuntu (o.a. Linux Mint), moet het met een beetje oefening ook mogelijk zijn om een Linux Mint iso enz. te maken.

Dus ik herhaal mijn vraag: Heeft er iemand interesse in de scripts en zo ja, open ik daarvoor best een apart topic?

Houd er wel rekening mee dat het gebruik van de scripts enige basiskennis van de command line vereist. Als je niet weet wat het 'ls' commando doet, zou ik me toch eerst wat gaan inlezen ;) Verder is het ook handig dat je een basiskennis hebt van linux-programma's. Ik ken er ook slechts een beperkt aantal, maar het zou jammer zijn als je er volgend jaar op uit komt dat je geen grafische user-interface te zien krijgt omdat je het pakket 'xorg' niet mee geïnstalleerd hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
LievenD schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:40:
[...]

Dus ik herhaal mijn vraag: Heeft er iemand interesse in de scripts en zo ja, open ik daarvoor best een apart topic?

[...]
Ik vind het sowieso erg interessant om te zien wat je bedacht hebt. Is het misschien een idee om het script op Github/Bitbucket/andere VCS te zetten? Dan kun je het eventueel ook daar onderhouden en derden kunnen meedenken/meebouwen of het script ter inspiratie nemen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 10:59
Heb ze op Github gezet, onder repository ubuntudist.

Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering, maar out of the box moet het reeds mogelijk zijn om een distro te bouwen. Gebruik daarvoor liefst een partitie die niet cruciaal is. De kans dat er iets misloopt is niet zo groot, maar als het misloopt, ben je tenminste niet al je belangrijke documenten en programma's kwijt.

Let wel, momenteel wordt er standaard een 17.04 image gemaakt met amd64 architectuur.

Wil je mijn behoorlijk minimale distro nabouwen (als test) kopieer dan alle
bestanden die momenteel op github staan naar je home-directory. Met de huidige versie van de scripts moet het lukken om te krijgen wat ik momenteel draaiende heb na te bouwen (al heb ik de kleur van de scrollbars gewijzigd van lichtblauw naar oranje, om het beter te doen passen). Het resultaat is een soort minimale ubuntu met jwm als window manager die geheugengebruik en batterijniveau weergeeft in de taakbalk.

Wil je je eigen distro bouwen, dan heb je waarschijnlijk weinig aan de files .jwmrc mem0.sh en mem.sh. Je hebt dan genoeg aan de files distro1.sh, distro2.sh, packages.txt en remove.txt. Ik plan in de toekomst nog enkele kleine aanpassingen te doen, bijvoorbeeld dat je bij het starten van het script enkele vragen krijgt waarbij je de release en de architectuur kan kiezen. Als je nog vragen hebt stel gerust, ik zal antwoorden als ik tijd en goesting heb ;)

De iso zal je na het bouwen terugvinden in de map ~/work. Je kan hem eenvoudig naar je usb stick transfereren (let op: ALLES wat er voordien opstond zal gewist worden) via het volgende commando: sudo dd if=ubuntu-jwm.iso of=/dev/sdx.
Let wel, de x in het bovenstaand commando vervang je door de letter die verwijst naar je usb-stick, let op dat het niet je harde schijf is, want het is uiteraard niet de bedoeling die te wissen.

Uiteraard kan je de image ook op een DVD branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Ik zou graag een andere file manager willen gebruiken in Xubuntu 16.04.3 LTS, vanwege Thunar die nogal veel last heeft van crashes. Is een file manager van KDE (Dolphin of Konqueror) een optie, of is echt alleen een GTK gebaseerde (Nemo/Caja) verstandig (vanwege dependencies)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Stefan22 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 21:56:
Ik zou graag een andere file manager willen gebruiken in Xubuntu 16.04.3 LTS, vanwege Thunar die nogal veel last heeft van crashes. Is een file manager van KDE (Dolphin of Konqueror) een optie, of is echt alleen een GTK gebaseerde (Nemo/Caja) verstandig (vanwege dependencies)?
Thunar heb ik al heel lang , en ook bij oude xubuntu versie , vaker crashes.
Thunar blijft hangen, bij openen map, maar oplossing/overbrugging is , aan de bovenste balk van scherm, met de muis aan scherm trekken, dan gaat de goede map open, en je kunt gewoon verder.

Nemo heb ik ook gebruikt, ziet er goed uit, maar niet stabiel genoeg.

Andere file manager van kde kun je gewoon gebruiken, krusader is vaker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat Thunar crasht is niet het probleem van Xfce, dat is het probleem van Xubuntu. Ik weet niet precies wat ze doen, maar Xfce is normaal gesproken rete stabiel, maar in de handen van Canonical is het gaar. Wat je noemt, heb ik ook gehad toen ik Xubuntu draaide. Sinds ik Debian Unstable draai, heb ik geen enkel last meer van spontane crashes van Thunar of wat dan ook.

Je kan als vervanger elke file manager installeren die je wilt, maar wellicht dat je PCManFM liever hebt vanwege dependencies en fatsoenlijke integratie met GTK. Nautilus, Nemo en Caja hebben aardig wat meer dependencies omdat je er ook een deel Gnome/Cinnamon/MATE mee krijgt, zijn ook GTK terwijl Krusader (Total Commander/MC idee) en Dolphin dat niet zijn. Je kan ook een andere distro nemen om van de crashes af te komen. Net wat je wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:01:
Dat Thunar crasht is niet het probleem van Xfce, dat is het probleem van Xubuntu. Ik weet niet precies wat ze doen, maar Xfce is normaal gesproken rete stabiel, maar in de handen van Canonical is het gaar. Wat je noemt, heb ik ook gehad toen ik Xubuntu draaide. Sinds ik Debian Unstable draai, heb ik geen enkel last meer van spontane crashes van Thunar of wat dan ook.

Je kan als vervanger elke file manager installeren die je wilt, maar wellicht dat je PCManFM liever hebt vanwege dependencies en fatsoenlijke integratie met GTK. Nautilus, Nemo en Caja hebben aardig wat meer dependencies omdat je er ook een deel Gnome/Cinnamon/MATE mee krijgt, zijn ook GTK terwijl Krusader (Total Commander/MC idee) en Dolphin dat niet zijn. Je kan ook een andere distro nemen om van de crashes af te komen. Net wat je wilt. ;)
Dat zou best kunnen, heb alleen Fedora als andere distro, en dan zonder Xfce dus daar heb ik geen ervaring mee. Crashes komen vooral bij verplaatsen veel/grote bestanden. PCManFM en Nautilus ben ik geen fan van, dus denk dat ik dan toch richting Caja of Dolphin/Konqueror ga, waarvan ik de laatste 2 het fijnst vind werken. Andere distro is inderdaad ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:17:
[...]

Dat zou best kunnen, heb alleen Fedora als andere distro, en dan zonder Xfce dus daar heb ik geen ervaring mee. Crashes komen vooral bij verplaatsen veel/grote bestanden. PCManFM en Nautilus ben ik geen fan van, dus denk dat ik dan toch richting Caja of Dolphin/Konqueror ga, waarvan ik de laatste 2 het fijnst vind werken. Andere distro is inderdaad ook nog een optie.
Nautilus kan ik nog begrijpen, maar wat is mis met PCManFM? Het werkt zeer vergelijkbaar met Thunar. Caja ken ik verder niet, heel Mate en Cinnamon ben ik niet zo bekend mee omdat ik altijd fan ben geweest van Xfce. Dolphin ken ik dan weer wel omdat ik KDE heb gedraaid op een eerder werk. Werkt ook wel aardig, alleen heb je in de zijbalk extra items die ik niet nodig vond en ook niet weg kon krijgen. Konqueror als file manager schiet niet op. Het is meer een internet browser dan file browser. Wil je je bestanden mee beheren, dan moet je vervolgens alsnog Dolphin installeren (als plugin) om 'm werkbaar te maken. Kan je net zo goed direct Dolphin gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:28:
[...]

Nautilus kan ik nog begrijpen, maar wat is mis met PCManFM? Het werkt zeer vergelijkbaar met Thunar. Caja ken ik verder niet, heel Mate en Cinnamon ben ik niet zo bekend mee omdat ik altijd fan ben geweest van Xfce. Dolphin ken ik dan weer wel omdat ik KDE heb gedraaid op een eerder werk. Werkt ook wel aardig, alleen heb je in de zijbalk extra items die ik niet nodig vond en ook niet weg kon krijgen. Konqueror als file manager schiet niet op. Het is meer een internet browser dan file browser. Wil je je bestanden mee beheren, dan moet je vervolgens alsnog Dolphin installeren (als plugin) om 'm werkbaar te maken. Kan je net zo goed direct Dolphin gebruiken. ;)
Tijdje geleden al dat ik PCManFM op Lubuntu 16.04 heb gedraaid, toen had ik problemen met bestandsnamen/namen van mappen die niet volledig in beeld kwamen, Dolphin en Caja heb ik zover nog geen problemen mee gehad. Ik installeer Dolphin wel eens, maar ben bang dat dat er apart uit gaat zien in Xfce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Tijdje geleden al dat ik PCManFM op Lubuntu 16.04 heb gedraaid, toen had ik problemen met bestandsnamen/namen van mappen die niet volledig in beeld kwamen, Dolphin en Caja heb ik zover nog geen problemen mee gehad. Ik installeer Dolphin wel eens, maar ben bang dat dat er apart uit gaat zien in Xfce.
Met Thunar heb ik ook wel eens dat bestandsnamen niet volledig zichtbaar zijn. Dat heeft niets met de file manager zelf te maken, maar met de breedte van de kolom voor de bestandsnaam. ;)

Dolphin zal er zeker anders uit zien. Als je een ander Qt programma hebt zoals SMPlayer, qpdfview of VirtualBox bijvoorbeeld, dan heb je een idee hoe dat eruit ziet. Sinds Qt 5.6 even uit 't hoofd is het niet meer mogelijk om Qt programma's mee te stijlen met GTK. Dat zou er later wel weer terug moeten komen, maar nu met Qt 5.9 is dat nog steeds niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:43:
[...]

Met Thunar heb ik ook wel eens dat bestandsnamen niet volledig zichtbaar zijn. Dat heeft niets met de file manager zelf te maken, maar met de breedte van de kolom voor de bestandsnaam. ;)

Dolphin zal er zeker anders uit zien. Als je een ander Qt programma hebt zoals SMPlayer, qpdfview of VirtualBox bijvoorbeeld, dan heb je een idee hoe dat eruit ziet. Sinds Qt 5.6 even uit 't hoofd is het niet meer mogelijk om Qt programma's mee te stijlen met GTK. Dat zou er later wel weer terug moeten komen, maar nu met Qt 5.9 is dat nog steeds niet het geval.
Ah, dat wist ik niet, dacht dat het gewoon een bug van PCManFM was, had het namelijk nog nooit in een andere file manager gezien. Ben inmiddels overgestapt op KDE, Dolphin zag er namelijk niet uit in Xfce, maar dat was dus inderdaad te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:05:
[...]

Ah, dat wist ik niet, dacht dat het gewoon een bug van PCManFM was, had het namelijk nog nooit in een andere file manager gezien.
Nooit bij Thunar dat gedrag gezien, of dat je opeens een scrollbalk onderin had? Of dat de kolom na de bestandsnaam opeens meer naar rechts stond? Windows verkenner heeft hetzelfde, als de kolom niet breed genoeg is, wordt de tekst gewoon afgekapt. ;)
Ben inmiddels overgestapt op KDE, Dolphin zag er namelijk niet uit in Xfce, maar dat was dus inderdaad te verwachten.
Dat was idd te verwachten, het krijgt de standaard Qt5 stijl mee en dat kan redelijk tegenvallen. En het stomme is zelfs, als je in een KDE sessie alles hebt ingesteld voor het uiterlijk, het in Xfce niet geladen wordt. Knap vervelend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:25:
[...]

Nooit bij Thunar dat gedrag gezien, of dat je opeens een scrollbalk onderin had? Of dat de kolom na de bestandsnaam opeens meer naar rechts stond? Windows verkenner heeft hetzelfde, als de kolom niet breed genoeg is, wordt de tekst gewoon afgekapt. ;)
Ik had het in PCManFM bij de icon view, als de naam dan 2 regels in beslag nam, dan was de onderste regel maar voor de helft in beeld, klein probleempje waar ik misschien wat groters van maak, maar ik heb sowieso altijd liever Thunar (ondanks crashes) of Dolphin gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, ik heb nooit icon view gebruikt. Lijkt mij dan eerder een fout in het thema wat je gebruikt of het grid is gewoon niet groot genoeg. Maakt verders niet zo veel uit waar het aan ligt of hoe het komt. Ik heb altijd detail view, dacht dat jij dat ook gebruikte.

Zet de mijne nu net op icon view en een map met toch wel lange naam laat gewoon 4 regels (afhankelijk van de grootte van de iconen) aan tekst zien, niets valt weg. Ik houd het dan op thema. Of Xubuntu die zit te rommelen. Alweer.

Edit:
Net ook GTK thema en icon thema verandert naar wat ik op m'n systeem heb. Ook hier geen verandering van de hoeveelheid tekst dat te zien is. Ik kan er daarom niets anders van maken dat het niet aan Thunar zelf ligt als zodanig.

[ Voor 49% gewijzigd door Hero of Time op 23-08-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:55:
Ah, ik heb nooit icon view gebruikt. Lijkt mij dan eerder een fout in het thema wat je gebruikt of het grid is gewoon niet groot genoeg. Maakt verders niet zo veel uit waar het aan ligt of hoe het komt. Ik heb altijd detail view, dacht dat jij dat ook gebruikte.

Zet de mijne nu net op icon view en een map met toch wel lange naam laat gewoon 4 regels (afhankelijk van de grootte van de iconen) aan tekst zien, niets valt weg. Ik houd het dan op thema. Of Xubuntu die zit te rommelen. Alweer.

Edit:
Net ook GTK thema en icon thema verandert naar wat ik op m'n systeem heb. Ook hier geen verandering van de hoeveelheid tekst dat te zien is. Ik kan er daarom niets anders van maken dat het niet aan Thunar zelf ligt als zodanig.
Oke, dan zal het inderdaad daar aan liggen. Moet zeggen dat ik de laatste tijd wel meer detail view gebruik (Bij Thunar kan je maar een, niet per folder zoals bij Dolphin, en aangezien ik vaker detail view gebruik had ik hem daar als default op staan), maar was toch toe aan wat nieuws. 8)7

KDE leek mij toch wat zwaar voor mijn systeem, maar het is gewoon hartstikke snel, en memory usage is laag, al helemaal vergeleken met Gnome 3.24.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan22 op 23-08-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27
Ik stel hem hier even, ik heb wat gezocht maar kon niet concreet het antwoord vinden op mijn vraag. Als je (X/L)Ubuntu gebruikt en je hebt bijvoorbeeld versie 16.04.1 of 16.04.2 of je gebruikt Mint 18.1 krijg je dan ook de LTS ondersteuning? Want veel van die distro's geven een aantal jaar aan als ondersteuning bij LTS versies zoals 16.04 LTS. Maar hoe zit dat met de punt uitgaves? Stel dat je Ubuntu 16.04.2 hebt en je gaat niet upgraden zit je dan veilig? (afgezien van normale veiligheidsupdates uiteraard) Dús in het geval van Ubuntu, maakt het of uit of je tot 2021 blijft steken op 16.04, 16.04.1, 16.04.2 of wat dan ook? Of moet je echt altijd die punt uitgaves blijven upgraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@dennis_rsb, ik heb je reactie van de Kroeg maar hierheen verplaatst. Dit is een mooie vraag voor in dit topic, al horen hier, net als in de Kroeg, eigenlijk geen vragen. ;)

Elke Ubuntu TLS point releases zijn gewoon een verzameling van updates. Als je op 16.04.2 blijft zitten, voer je geen updates uit. Zo simpel is het. Je zal dus uiteindelijk geen veilig systeem meer hebben. Waarom zou je geen updates toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:27
Hero of Time schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:03:
@dennis_rsb, ik heb je reactie van de Kroeg maar hierheen verplaatst. Dit is een mooie vraag voor in dit topic, al horen hier, net als in de Kroeg, eigenlijk geen vragen. ;)

Elke Ubuntu TLS point releases zijn gewoon een verzameling van updates. Als je op 16.04.2 blijft zitten, voer je geen updates uit. Zo simpel is het. Je zal dus uiteindelijk geen veilig systeem meer hebben. Waarom zou je geen updates toepassen?
Thanks voor je reactie! Nou, ik dacht eerlijk gezegd dat de punt-versie niet uitmaakte zolang ie maar onder de major LTS versie viel. Ik stuitte wel een keer op het ubuntu nl forum op iets dat daar over ging maar dat ging over Linux Mint. Ik zal dat nog eens opzoeken, als ik het vind edit ik straks mijn post hier.

Edit: Heb hem gevonden https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95472.0;topics hier had ik het destijds gevraagd zag ik. Hier gaat het over Mint 17 en Ubuntu 14.04 maar ik ga er vanuit dat dit nog steeds geldt. Hier zegt een bekend lid op dat forum dat alle 14.04.x versies de LTS lijn volgen. Dus dat je gewoon de patches blijft krijgen. Dus de punt versies zijn vooral performance, stabiliteits en functionele upgrades.

[ Voor 19% gewijzigd door dennis_rsb op 04-10-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb hier een poosje een Ubuntu 16.04 LTS server draaien, waar ik onlangs een Adaptec 5808 raidcontroller heb bijgestoken.
Nu werkt die controller eigenlijk al meteen vanaf de eerste boot ( aacraid ), echter zit ik te denken om de build-in generic driver te vervangen door de fabrikant versie, dit vanwege mogelijkheden om remote de Adaptec Storage Manager te kunnen draaien.

Echter, gezien de 5808 al een poosje EOL is, blijkt de laatste officiële versie uit 2012 te zijn, officieel nog
voor Ubuntu 10.04 - 11.04.
Zou ik deze straffeloos kunnen installeren, of gaat mijn server daar heel boos om worden ? ;)
Er staat overigens nog geen data op de disken van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Madshark Dat zou ik inderdaad maar eerst goed testen/researchen voordat je dat in een productiemachine doet. Wat zeggen je lotgenoten ervan? Misschien op het forum van de fabrikant? En heb je geen testmachine waarop je dit kunt testen? Of mag de server downtime hebben in geval van een rollback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik denk niet dat het gaat werken. Je hebt het over een kernel module. Die moet je compileren voor de kernel die je draait. Dat is op zich nog een voordeel, als het niet werkt, kan je de vorige kernel opstarten en zo de foute module verwijderen van de kernel die je eigenlijk wilt draaien. Nadeel is daarbij wel dat als het wel werkt, je dus bij elke update de module opnieuw moet compileren anders werkt het weer niet.
En omdat je de module moet compileren zit je ook nog met kernel versies. Er is enorm veel verandert van Ubuntu 10.04/11.04 tot 16.04. Er is o.a. een nieuwere gcc versie in gebruik om te compileren. Dat kan ook een punt zijn.

Ga dus eens uitzoeken of de functionaliteit die je wilt niet al mogelijk is met de huidige driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zijn er trouwens mensen die al 17.10 gebruiken? Ik ben er eigenlijk wel over te spreken, ik mis alleen in sommige programma's het Global Menu. En de window-knoppen voor maximaliseren etc. aan de rechterzijde is gewoon niet handig met de Ubuntu Dock links...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

letatcest schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:35:
Zijn er trouwens mensen die al 17.10 gebruiken? Ik ben er eigenlijk wel over te spreken, ik mis alleen in sommige programma's het Global Menu. En de window-knoppen voor maximaliseren etc. aan de rechterzijde is gewoon niet handig met de Ubuntu Dock links...
Zelf wil ik pas upgraden op het moment dat 17.10 officieel uit komt en dat is op 19-10. That said stoort ik mij een beetje eraan dat ze hem niet releasen op 17-10. :P

Ik heb begrepen dat Gnome de quicklaunch (icoontjes bij de klok) eruit wilt slopen. Ze raden dan een addon aan waarvan de makers hebben aangegeven dat ze mogelijk de ontwikkeling ervan gaan stoppen. Dit levert momenteel nogal wat ruis op bij gebruikers,

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Auredium schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:31:
[...]

Zelf wil ik pas upgraden op het moment dat 17.10 officieel uit komt en dat is op 19-10. That said stoort ik mij een beetje eraan dat ze hem niet releasen op 17-10. :P

Ik heb begrepen dat Gnome de quicklaunch (icoontjes bij de klok) eruit wilt slopen. Ze raden dan een addon aan waarvan de makers hebben aangegeven dat ze mogelijk de ontwikkeling ervan gaan stoppen. Dit levert momenteel nogal wat ruis op bij gebruikers,
Hmm.. dat heb ik nog niet gehoord. Wel dat Canonical de icoontjes van dingen als Dropbox via een add-on rechtsboven gezet worden. De klok zit in het midden. En ik neem aan dat die add-on prima door Canonical ondersteund kan worden ;)

Die mis ik trouwens ook wel een beetje: de optie om bij de klok meer aan te geven dan alleen tijd. Ik wil ook dag, weeknr. bijvoorbeeld.

En er zijn bepaalde programma's die niet met Wayland werken, zoals Open Broadcast Software dat specifiek streams van bepaalde windows wil kunnen pakken. Dan moet je switchen naar de Xorg-versie (kan via login scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

letatcest schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:12:
[...]

Hmm.. dat heb ik nog niet gehoord. Wel dat Canonical de icoontjes van dingen als Dropbox via een add-on rechtsboven gezet worden. De klok zit in het midden. En ik neem aan dat die add-on prima door Canonical ondersteund kan worden ;)

Die mis ik trouwens ook wel een beetje: de optie om bij de klok meer aan te geven dan alleen tijd. Ik wil ook dag, weeknr. bijvoorbeeld.

En er zijn bepaalde programma's die niet met Wayland werken, zoals Open Broadcast Software dat specifiek streams van bepaalde windows wil kunnen pakken. Dan moet je switchen naar de Xorg-versie (kan via login scherm)
Het was iig de legacytray die Gnome eruit ging slopen standaard. Ik weet echter zeker dat Canonical zelf zijn eigen vervanging eroor weet op te spinnen of anders bestaande projecten ondersteund. Mark is iig hard bezig om van 18.04 LTS een dijk van een versie neer te zetten. 17.10 zit vol met verbeteringen en er is een Ubuntu Rally geweest in New York pas geleden met het oog op 18.04.

Sinds Mark in Ubuntu Phone de bijl heeft gezet heeft hij zelf weer de touwtjes over genomen bij Ubuntu als O.S. en dat valt goed te merken. Ik zal sowieso 17.10 installeren op mijn machines na release en kijk al uit naar 18.04.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Auredium schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:12:
[...]

Het was iig de legacytray die Gnome eruit ging slopen standaard. Ik weet echter zeker dat Canonical zelf zijn eigen vervanging eroor weet op te spinnen of anders bestaande projecten ondersteund. Mark is iig hard bezig om van 18.04 LTS een dijk van een versie neer te zetten. 17.10 zit vol met verbeteringen en er is een Ubuntu Rally geweest in New York pas geleden met het oog op 18.04.

Sinds Mark in Ubuntu Phone de bijl heeft gezet heeft hij zelf weer de touwtjes over genomen bij Ubuntu als O.S. en dat valt goed te merken. Ik zal sowieso 17.10 installeren op mijn machines na release en kijk al uit naar 18.04.
Aha, dat van Mark had ik nog niet doorgekregen. Ik ben erg te spreken over de Canonical-addons aan Gnome, behalve een paar kleine dingen. Naast de min-max-buttons in de windows mis ik dus het Global menu voor applicaties, een snelle toegang tot je sound-settings (moet je nu meer klikken voor doen) en een snelle toegang voor beeldscherminstellingen (dat is allemaal wat verspreid op verschillende plekken in het gnome sys. menu). En het snel toevoegen van apps die je niet installeert, maar gewoon een snelle shortcut voor wil maken in je Ubuntu dock (vroeger sleepte je de executable er gewoon in en zei je: hop, vastmaken die hap). En in sommige programma's dus dat Wayland bepaalde displays niet aan kan sturen (of beter: dat de programma's dat nog niet met Wayland kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Huh? Ubuntu gebruikt weer Gnome en Wayland? Ik heb duidelijk wat gemist. Moet misschien toch eens de moeite nemen om een recente versie te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

mcDavid schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:11:
Huh? Ubuntu gebruikt weer Gnome en Wayland? Ik heb duidelijk wat gemist. Moet misschien toch eens de moeite nemen om een recente versie te proberen.
Wayland wordt in 17.10 gestopt. Als het goed genoeg werkend te krijgen is voor 18.04 zal het daar ook in komen. Indien er nog te veel aan gewerkt moet worden gaat Wayland er voor de LTS weer uit. Op deze manier kan Canonical kijken of Wayland ver genoeg en stabiel genoeg is voor de LTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Wayland wordt in 17.10 gestopt. Als het goed genoeg werkend te krijgen is voor 18.04 zal het daar ook in komen. Indien er nog te veel aan gewerkt moet worden gaat Wayland er voor de LTS weer uit. Op deze manier kan Canonical kijken of Wayland ver genoeg en stabiel genoeg is voor de LTS.
Dat zou wel een aparte actie zijn als er geen Wayland in zit. Zo groot is de stap voor Ubuntu namelijk niet, Unity was enkel een schil bovenop Gnome. Nu ziet iedereen weer Gnome zelf in alle glorie zonder poespas.
Fedora heeft ook al een tijd Wayland standaard erbij zitten.

Alleen zo enthousiast ben ik niet echter niet over Wayland, de eigen NVIDIA-drivers kun je dan al vergeten. Iets wat je wel nodig hebt wil je echt vloeiend beeld hebben, en natuurlijk ook voor gamen met Steam.

Al die aanpassingen hoeven van mij ook niet. Gnome kan ik altijd zelf wel aanpassen met een ander thema of iconen. Al ziet het standaard er ook strak uit: https://help.gnome.org/misc/release-notes/3.26/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Deze vraag hoort in een eigen topic. Het is te uitgebreid om als kleine vraag hier kwijt te kunnen. Zie de TW. Bovendien is het niet Ubuntu specifiek.

[ Voor 82% gewijzigd door Hero of Time op 12-10-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:37
letatcest schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:12:
[...]
Je kunt met GNOME Tweaks wel het een en ander toevoegen zoals bijvoorbeeld dag en datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

OneMoreThing schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

Je kunt met GNOME Tweaks wel het een en ander toevoegen zoals bijvoorbeeld dag en datum.
ik had het inderdaad door. Trouwens, wat ik wel gek vind is dat Ubuntu Gnome er niet meer is en dat je dat makkelijk met gnome-session moet kunnen installeren (lees: de ubuntu-gnome-schil er weer afhalen), maar dat zaken als extensions niet out of the box werken (je moet dan nog chrome-gnome-shell installeren en vast nog enkele andere zaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

http://www.omgubuntu.co.u...-lts-called-bionic-beaver

18.04 gaat dus heten 'Bionic Beaver'. Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar de mascotte dan. _O-

Maar Ubuntu had altijd al een maffe naamgeving van zijn versies. Zelf dacht ik aan Barbaric Brontosaur en daarna Cursing Crab gevolgd door Defective Dodo. :P

Maar alle gekheid op een stokje. Ik ga dit weekend 17.10 op mijn testbak zetten die naast mijn TV staat. Ik vroeg mij alleen af of de Mate versie ook Wayland draait of is dit niet van toepassing omdat Mate Gnome 2.x onderliggend heeft?

Anyways 18.04 beloofd een dijk van een Ubuntu LTS te worden en ik kan niet wachten tot ie er is. Maar dit weekend dus 17.10 testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mate heeft geen Wayland support, dus kan je geen Wayland gebruiken voor Mate. ;) Staat ook in de review op Tweakers: reviews: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark - Grootste wijziging in jaren is vrij p....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Hero of Time schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:11:
Mate heeft geen Wayland support, dus kan je geen Wayland gebruiken voor Mate. ;) Staat ook in de review op Tweakers: reviews: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark - Grootste wijziging in jaren is vrij p....
Ik ging er in principe vanuit. Een deel van mij wilt Wayland echt wel zien, maar omdat sommige van mijn machine nogal 'lightweight' zijn en ik mijn systemen uniform wil houden blijf ik bij Mate die tot nu toe heel goed voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Lekker dan. Als Nvidia's nieuwste driver wordt geïnstalleerd wordt aangeraden secure boot uit te zetten. Kies je vervolgens laat secure boot aan stopt de driver installatie maar wordt de standaard videokaart op de nvidia kaart wel opgeslagen. Gevolg: geen runlevel 5 meer. Geen low graphics boot. Niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

amx schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:35:
Lekker dan. Als Nvidia's nieuwste driver wordt geïnstalleerd wordt aangeraden secure boot uit te zetten. Kies je vervolgens laat secure boot aan stopt de driver installatie maar wordt de standaard videokaart op de nvidia kaart wel opgeslagen. Gevolg: geen runlevel 5 meer. Geen low graphics boot. Niet netjes.
Runlevel 5? Wasdah? Tegenwoordig gebruiken we targets, dus bedoel je geen graphical-target meer. Doet multi-user 't nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 10:48

amx

Hero of Time schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:02:
[...]

Runlevel 5? Wasdah? Tegenwoordig gebruiken we targets, dus bedoel je geen graphical-target meer. Doet multi-user 't nog wel?
Het is inmiddels alweer gefikst, vooralsnog door terug naar HD Graphics te gaan.

Het is echter nogmaals niet netjes van Nvidia om een driver aan te bieden die het installatieproces onderbreekt als je niet akkoord bent met een keuze, en vervolgens de zaken die wel gewijzigd zijn niet terugdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

amx schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:22:
[...]

Het is inmiddels alweer gefikst, vooralsnog door terug naar HD Graphics te gaan.

Het is echter nogmaals niet netjes van Nvidia om een driver aan te bieden die het installatieproces onderbreekt als je niet akkoord bent met een keuze, en vervolgens de zaken die wel gewijzigd zijn niet terugdraait.
Als je de packages uit de Ubuntu repo hebt gebruikt, is het niet aan nVidia om dit op te lossen, maar aan Canonical/Ubuntu. Die package maintainer moet fatsoenlijke scripts schrijven die dit allemaal afhandelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
Hostname willen wijzigen op 18.04 maar elke keer na een reboot had hij de oude hostname weer terug }:|

Dit bleek uiteindelijk de oplossing:
First edit /etc/cloud/cloud.cfg and set the parameter "preserve_hostname" from "false" to "true" and then edit /etc/hostname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:55
Of, zoals t eigenlijk heurt nu, `hostnamectl set-hostname <HOSTNAME>`.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat hoort dan wel in theorie, in de praktijk wordt alsnog veelal /etc/hostname aangepast. Als dan een of ander idiote daemon die wat met 'cloud' doet dit tegenhoud zonder iets te melden of wat dan ook is gewoon van de zotte. Zoals het er staat zou zelfs je hostnamectl het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
Brent schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:03:
Of, zoals t eigenlijk heurt nu, `hostnamectl set-hostname <HOSTNAME>`.
Dat werkt inderdaad ook. Wel moet je nog steeds die /etc/cloud/cloud.cfg aanpassen omdat anders de wijziging vrolijk weer overschreven wordt na een herstart :z

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 23-05-2018 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10
Ubuntu 18.10
klik

Misschien dat er nu weer wat leven in dit topic komt.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Master FX schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:13:
[Afbeelding: Ubuntu 18.10]
klik

Misschien dat er nu weer wat leven in dit topic komt.
Ik heb het gisterenavond geïnstalleerd (geen upgrade) en voorlopig nog geen rare dingen tegengekomen. Alles werkt zeer vlot en ik vind de nieuwe set iconen een grote verbetering, ze zien er moderner uit en er zit wat meer kleur in Files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmiddag de upgrade van Kubuntu 18.04 naar 18.10 aangezet, 't proces stopte regelmatig vanwege vragen a la "wilt u de huidige versie van bestand x bewaren" die op random momenten voorbij kwamen en nu die eindelijk klaar is, start ie niet meer op. Blijft hangen bij "started wait until snapd is fully seeded" :/

* Raven laat de laptop maar even aan staan, misschien gaat ie nog door.

Lijkt trouwens op https://bugs.launchpad.net/snapd/+bug/1779872

edit: Na het eten stond ie daar nog steeds vast, powerknop kort ingedrukt: Kubuntu sluit netjes af. Start 18.10 poging 2: Hangt op "(1 of 4) a start job is running for disk manager".
Weer powerknop ingedrukt: Hangt op "(1 of 4) a start job is running for hostname service" :(

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 19-10-2018 17:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfff, iedere 3 maanden een upgrade....
Ik heb t/m 16.04 Ubuntu gebruikt. Ik ben blij dat ik nu over ben op een distro die een langere support tijd heeft. Wat een verademing...
Natuurlijk kan je met Ubuntu op LTS blijven. (iets wat ik dan ook steeds deed in mijn "ubuntu tijd") Maar het 'eindige' van een distro vind ik persoonlijk toch behoorlijk problematisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:48:
Ik heb t/m 16.04 Ubuntu gebruikt. Ik ben blij dat ik nu over ben op een distro die een langere support tijd heeft. Wat een verademing...
Natuurlijk kan je met Ubuntu op LTS blijven. (iets wat ik dan ook steeds deed in mijn "ubuntu tijd") Maar het 'eindige' van een distro vind ik persoonlijk toch behoorlijk problematisch...
Het eindige?

Overigens snap ik het 3 maanden een upgrade ook niet. Het is elke 6 maanden en als je niet zo vaak wil updaten blijf je bij de LTS

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:21:
Vanmiddag de upgrade van Kubuntu 18.04 naar 18.10 aangezet, 't proces stopte regelmatig vanwege vragen a la "wilt u de huidige versie van bestand x bewaren" die op random momenten voorbij kwamen en nu die eindelijk klaar is, start ie niet meer op. Blijft hangen bij "started wait until snapd is fully seeded" :/

* Raven laat de laptop maar even aan staan, misschien gaat ie nog door.

Lijkt trouwens op https://bugs.launchpad.net/snapd/+bug/1779872

edit: Na het eten stond ie daar nog steeds vast, powerknop kort ingedrukt: Kubuntu sluit netjes af. Start 18.10 poging 2: Hangt op "(1 of 4) a start job is running for disk manager".
Weer powerknop ingedrukt: Hangt op "(1 of 4) a start job is running for hostname service" :(
*zucht*

https://askubuntu.com/que...-after-upgrade-from-17-10
So, this turned out to be a NVidia-driver issue. I reinstalled the NVidia 390 driver, and added the lines suggested in the posts above to the /usr/share/sddm/scripts/Xsetup-file, and in the /etc/X11/xorg.conf-file, a line (Driver "nvidia") in Section "Device" was commented-out, which I enabled again. Rebooted succesfully into the GUI.
Een # weghalen loste het op, blijkbaar is om een of andere reden die optie weggecomment gedurende de upgrade.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
Iedere 6 maand en iedere 2 jaar als je de LTS gebruikt.
k heb t/m 16.04 Ubuntu gebruikt. Ik ben blij dat ik nu over ben op een distro die een langere support tijd heeft. Wat een verademing...
5 jaar support voor de LTS is net genoeg? En langer voor bedrijven die ervoor betalen.
Jij gebruikt dan een rolling release? Anders is het toch best logisch dat wanneer je niet upgradet, er ooit eens een einde komt aan de ondersteuning.
Op mijn laptop deed ik een verse installatie, maar op een desktop pc heb ik zonder problemen kunnen upgraden va, 16.04 naar 16.10, naar 17.04, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hoezo ben je van 16.04 afgestapt dan? Die wordt de komende 3 jaar nog ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Hoezo ben je van 16.04 afgestapt dan? Die wordt de komende 3 jaar nog ondersteund...
Dat is afhankelijk van waar je support op wilt:
The LTS designation applies only to specific subsets of the Ubuntu archive. The LTS may not apply to all flavours and remixes of Ubuntu. For example, for 8.04 LTS, Kubuntu chose to move to KDE 4.0 and didn't issue an LTS release. In 10.04, the Netbook Edition was not an LTS. The project will decide which flavours will be LTS and the support duration for each, early in the LTS development cycle.
Dit wil dus zeggen dat zaken in sommige secties van de repo (universe, multiverse, etc) gewoon niet bijgehouden wordt na de standaard 9 maanden van een normale release. Of je desktop omgeving, zoals het voorbeeld van KDE in 8.04.

Het is dus niet zo gek om van een LTS tijdens z'n support af te stappen. Ik heb in 't verleden Ubuntu gebruikt en zat regelmatig met PPA's te werken om maar nieuwere versies van bepaalde software te krijgen (zoals LibreOffice) omdat deze niet in de release werden toegevoegd. Dan was het of 3 maanden wachten op de volgende release of maar op de oude versie die geen updates meer krijgt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:12:
[...]

Omdat ik besloten heb met .deb te breken en over te stappen naar fedora. En dat bevalt tot op heden erg goed, ondanks dat het wennen is om met .rpm te werken. Dit is vooral omdat ik op server van Zentyal over ben gegaan naar NethServer (CentOS based)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik zoek me een ongeluk en het blijkt erg moeilijk te Googlen, dus ik beproef mijn geluk even bij jullie:

Hoe kun je in Nautilus ("Files") op Ubuntu 18.10 weer zichtbaar maken hoeveel vrije disk space er nog is op de partitie waar je op dat moment bent? Vroeger had je een status bar maar die lijkt met de noorderzon vertrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
Room42 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:10:
Ik zoek me een ongeluk en het blijkt erg moeilijk te Googlen, dus ik beproef mijn geluk even bij jullie:

Hoe kun je in Nautilus ("Files") op Ubuntu 18.10 weer zichtbaar maken hoeveel vrije disk space er nog is op de partitie waar je op dat moment bent? Vroeger had je een status bar maar die lijkt met de noorderzon vertrokken.
Als je op 'Other locations' klikt dan zie je hoeveel ruimte er nog op is op je partities. Maar misschien is dat niet exact wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Aegir81 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:07:
[...]

Als je op 'Other locations' klikt dan zie je hoeveel ruimte er nog op is op je partities. Maar misschien is dat niet exact wat je zoekt?
Ja, dat kost een extra klikje maar op zich een prima overzicht. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kan geen generiek Ubuntu topic vinden dus daarom de vraag hier. Mocht een ander topic beter passen dan hoor ik het graag.

Ik draai Ubuntu LTS 18.04 op een Ryzen systeem met AMD Vega GPU. Momenteel ondervind ik problemen in games. Op de changelog van Ubuntu 19.04 zie ik ‘support for AMD Vega’ staan. Die wil ik graag proberen om te kijken of dit het probleem op lost maar ik zou het zonde vinden een complete install te doen als dir niet hoeft.

Wat ik nu wil weten is of de nieuwe features/changes van 19.04 ook via een update in 18.04 komen of dat dit niet het geval is? Afhankelijk daarvan weet ik of het zinvol is om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:44
Vziw zit de nieuwere kernel in 19, in 18 komt die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:03:
Vziw zit de nieuwere kernel in 19, in 18 komt die niet.
Klopt, dus die wordt niet als een update toegevoegd in 18 als ik het goed begrijp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42
Je kan de kernel uit de nieuwste Ubuntu versie ook op 18.04 krijgen met een van de Hardware Enablement packages:
linux-generic-hwe-18.04 of
linux-generic-hwe-18.04-edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Aghanim schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Klopt, dus die wordt niet als een update toegevoegd in 18 als ik het goed begrijp?
Tenzij er een gruwelijke bug of security issue in een kernel zit wordt deze volgens mij nooit geupdate in een LTS versie. Dan zou je hem dus via een ander kanaal moeten binnenhalen (ppa bijv.), maar dan zit je dus niet meer geheel op de LTS versie.

Vicariously I live while the whole world dies

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42
De HWE-kernels die ik hierboven heb genoemd zitten gewoon in de standaard Ubuntu repositories

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vicarious schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:
[...]

Tenzij er een gruwelijke bug of security issue in een kernel zit wordt deze volgens mij nooit geupdate in een LTS versie. Dan zou je hem dus via een ander kanaal moeten binnenhalen (ppa bijv.), maar dan zit je dus niet meer geheel op de LTS versie.
Dan nog krijg je die kernel niet. Het zal eerder gebackport worden en in de meegeleverde kernel gepatcht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Even over de GUI van Ubuntu, die vind ik vrij goed, de Dash vooral, maar ook de Verkenner. Meer mensen die vinden dat de bovenbalk niet voldoende gebruikt wordt? Daar staat de datum, en in de hoek de icoontjes, verder niet zoveel. Van mij mag die gedeeltelijk verdwijnen, de icoontjes in de rechterbovenhoek mogen "blijven" met een mouse-over tevoorschijn komend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xfj
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 10:41

xfj

Sjah schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 17:23:
Even over de GUI van Ubuntu, die vind ik vrij goed, de Dash vooral, maar ook de Verkenner. Meer mensen die vinden dat de bovenbalk niet voldoende gebruikt wordt? Daar staat de datum, en in de hoek de icoontjes, verder niet zoveel. Van mij mag die gedeeltelijk verdwijnen, de icoontjes in de rechterbovenhoek mogen "blijven" met een mouse-over tevoorschijn komend.
https://extensions.gnome.org/extension/545/hide-top-bar/ wellicht dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dank, maar misschien voel je het al aankomen, ik zei het meer om een discussie erover te krijgen, plus ik ben meer van "het moet standaard goed zitten", ben niet zo van met dit soort dingen kloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 10:47

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
A detailed look at Ubuntu’s new experimental ZFS installer

Eens zien waar dit gaat landen... Ik ga er voorlopig nog niets mee doen, geen zin om met alphas of betas te gaan klooien, maar de mogelijkheden zien er interessant uit.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dirk schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:30:
A detailed look at Ubuntu’s new experimental ZFS installer

Eens zien waar dit gaat landen... Ik ga er voorlopig nog niets mee doen, geen zin om met alphas of betas te gaan klooien, maar de mogelijkheden zien er interessant uit.
Oh wauw, dit is zeker interessant! Zit er al een poosje over te denken mijn oude laptop (draait nog 16.10 op lvm) te herinstalleren op zfs. Maar heb er nog niet echt de tijd voor genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ben tevreden na 10 maanden 1804. Alleen zijn er wat schoonheidsfoutjes, het is allemaal niet even stabiel en dan bedoel ik niet de belangrijke stabiliiteit als crashen en programma's die ermee ophouden want das erg stabiel. Nee een reboot die blijft hangen op het eindscherm, een standby die niet wil lukken, een foutmelding die je met ok weg kan klikken, kleine dingen dus.
Zodra dit hopelijk over is met release 2004 lts volgend jaar, is Ubuntu ready for prime time in mijn ogen, waarmee ik bedoel dat ze mogen gaan zagen aan de poten van windows bij overheid en bedrijfsleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met 20.04 komen weer nieuwe dingen aan die niet altijd lekker werken. Standby is altijd al een ding geweest bij Linux. Mijn AMD PC heeft lange tijd twijfelachtige standby gehad, waarbij het dus maar de vraag was of het systeem ook echt in slaapstand ging. Zo ging het 10x achter elkaar goed, dan ging het 4x niet. Niet te voorspellen. Nu is het al geruime tijd probleemloos. M'n Intel HTPC heeft daar nooit last van gehad. En op kantoor heb ik met recente 5.2 kernels en ook met 5.3 het probleem van wakker worden.

Het hangen met afsluiten kan komen omdat er nog een taak op de achtergrond draait dat afgesloten moet worden. Soms zet systemd er een tijdslimiet bij, andere keren is er geen limiet en kan je lang wachten.

Als je het wilt hebben over een distro die de poten van MS kan zagen, zal het eerder Red Hat zijn. Dat is bewezen stabiel en heeft met nieuwe releases zelden issues. Ubuntu zit constant na elke release te klooien met stabiliteit en compatibiliteit van nieuwe hardware. Als het 10 maanden duurt voordat het bruikbaar is, is het nooit een optie voor overheden en zakelijk gebruik. Ook als je bedenkt dat er maar 5 jaar support is op het OS. Dat is bij RH toch wel wat langer. Want hoeveel overheden draaiden jaren na het stoppen van support op Windows XP nog op XP? Straks is W7 EOL en er zijn nog genoeg die echt niet over zijn op W10 en dat zie ik ook niet op korte termijn gebeuren.
Het hele ecosysteem bij overheden zit te vastgeroest. München en Barcelona tonen dat aan. Die eerste is na 2-3 jaar toch weer terug gegaan naar Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:36:
Met 20.04 komen weer nieuwe dingen aan die niet altijd lekker werken. Standby is altijd al een ding geweest bij Linux. Mijn AMD PC heeft lange tijd twijfelachtige standby gehad, waarbij het dus maar de vraag was of het systeem ook echt in slaapstand ging. Zo ging het 10x achter elkaar goed, dan ging het 4x niet. Niet te voorspellen. Nu is het al geruime tijd probleemloos. M'n Intel HTPC heeft daar nooit last van gehad. En op kantoor heb ik met recente 5.2 kernels en ook met 5.3 het probleem van wakker worden.

Het hangen met afsluiten kan komen omdat er nog een taak op de achtergrond draait dat afgesloten moet worden. Soms zet systemd er een tijdslimiet bij, andere keren is er geen limiet en kan je lang wachten.

Als je het wilt hebben over een distro die de poten van MS kan zagen, zal het eerder Red Hat zijn. Dat is bewezen stabiel en heeft met nieuwe releases zelden issues. Ubuntu zit constant na elke release te klooien met stabiliteit en compatibiliteit van nieuwe hardware. Als het 10 maanden duurt voordat het bruikbaar is, is het nooit een optie voor overheden en zakelijk gebruik. Ook als je bedenkt dat er maar 5 jaar support is op het OS. Dat is bij RH toch wel wat langer. Want hoeveel overheden draaiden jaren na het stoppen van support op Windows XP nog op XP? Straks is W7 EOL en er zijn nog genoeg die echt niet over zijn op W10 en dat zie ik ook niet op korte termijn gebeuren.
Het hele ecosysteem bij overheden zit te vastgeroest. München en Barcelona tonen dat aan. Die eerste is na 2-3 jaar toch weer terug gegaan naar Windows.
Dat is lekker dan, want er wordt recentelijk Ubuntu gebruikt bij Dienst Uitvoering Onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
@Hero:
Eigenlijk zeg je dat 2 problemen die ik schoonheidsfoutjes noem, in linux ingebakken zitten, daar word ik niet vrolijk van. Is het probleem met de standby meestal een gebrek aan drivers? Maar dat wachten bij een reboot op een systeemprocess vind ik nog irritanter, misschien dat Ubuntu daar een "breek af" modus aan kan breien.
Dat Ubuntu de 1e 10 mnd veel fouten maakt, ga ik dan maar meemaken met 2004.... Mijn gevoel zegt wel dat jij iemand bent die eerder negatief dan positef praat over Ubuntu, en ik denk dat dat is omdat het de grootste is in linuxland.
Wel ben ik met je eens dat voor zaken en overheden, een uitbreiding naar (betaald) 8 a 10 jaar gewenst is.
Pagina: 1 ... 53 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!