Ik had hetzelfde probleem gisteren of eergisteren

, weet eigenlijk niet meer of het probleem al bestond met 16.10, maar na het upgraden naar 17.04, werkte het in ieder geval nog niet zoals het moest. Heb het gisteren nog kunnen fiksen, maar je verliest er toch tijd mee die je eigenlijk niet hoeft te verliezen als het zou werken zoals het moet.
Trouwens, ben nog eens aan het distro-bouwen geslagen. Teveel moet je je daar niet bij voorstellen. Alles zelf gaan compileren zou misschien net lukken, maar 1) kost veel te veel tijd en 2) als je het goed wil doen (performance optimaliseren), moet je nog verdomd goed weten wat je doet, want sommige zaken kunnen juist je prestaties verminderen. Dat betekent dan weer dat ik mij serieus zou moeten gaan inlezen. Daar kruipt ook tijd in, en alle kernelopties van buiten leren gaat mij echt te ver

.
Dus gooi ik het over een andere boeg. Ik heb dan ook gezocht naar een aantal online artikelen (zie verder) die het proces in stappen uiteenzetten, al moet ik zeggen dat haast geen enkele 'tutorial' als ik het zo mag noemen, perfect is.
Ik heb in de loop der jaren onder andere volgende links geraadpleegd:
LiveCDCustomizationFromScratch
capink on ubuntuforum
how to build a debian live cd
Verder heb ik ook nog wel eens remastersys gebruikt. Of debian live, maar sinds men het project weggekaapt heeft van Daniel Baumann is mijn interesse daarin wat bekoeld.
Misschien zou ik de stappen die ik momenteel gebruik (in essentie 2 shell scripts) beter in een apart topic plaatsen, wat denken jullie? Momenteel gebruik ik ubuntu als basis. Ik heb vaak getwijfeld om debian als basis te nemen, maar om 2 redenen doe ik dat liever niet. Eerste reden is dat het op z'n zachtst gezegd niet eenvoudig is om een installatieprogramma aan debian toe te voegen. Ok, het blijkt mogelijk te zijn met iets als refracta-installer, maar ik gebruik liever de debian-installer, gewoon omdat die goed in elkaar zit en werkt zoals het hoort.
En nee, zo eenvoudig als 'apt-get install debian-installer' is het niet

. Tweede reden is dat de installer van ubuntu (ubiquity) voor de meesten (mij maakt het niet meer uit, heb al tientallen keren de command-line installer gebruikt) eenvoudiger is. Nadeel is dan weer dat je minstens 384 MB (of is het intussen 512) RAM nodig hebt om de ubuntu installer te kunnen gebruiken, wat een stuk meer is dan bij debian.
Zijn er mensen die interesse hebben in die shell-scripts? Enige probleem dat ik momenteel heb is dat bij het maken van het squashfs-filesysteem er een hele hoop (en dat is nog licht uitgedrukt) waarschuwingen of meldingen over het scherm rollen. Ze lijken echter niet veel invloed te hebben, want als ik de resulterende iso naar mijn usb-stick kopieer, en nadien vanaf de stick opstart, dan doet hij het wel gewoon.
Gezien nogal wat distro's momenteel gebaseerd zijn op ubuntu (o.a. Linux Mint), moet het met een beetje oefening ook mogelijk zijn om een Linux Mint iso enz. te maken.
Dus ik herhaal mijn vraag: Heeft er iemand interesse in de scripts en zo ja, open ik daarvoor best een apart topic?
Houd er wel rekening mee dat het gebruik van de scripts enige basiskennis van de command line vereist. Als je niet weet wat het 'ls' commando doet, zou ik me toch eerst wat gaan inlezen

Verder is het ook handig dat je een basiskennis hebt van linux-programma's. Ik ken er ook slechts een beperkt aantal, maar het zou jammer zijn als je er volgend jaar op uit komt dat je geen grafische user-interface te zien krijgt omdat je het pakket 'xorg' niet mee geïnstalleerd hebt.