Hmm. ik dacht dat ik een lang verhaal had gepost, maar blijkbaar niet gesubmit vanochtend..
Ik vind het jammer dat Ubuntu Phone/Touch/Tablet/Hoehetookheet verdwijnt. Hiermee is toch een stuk opensourcesoftware weg dat m.i. van groot belang is binnen het huidige geweld van
closing in your customers. Maar dat het zou stoppen, dat voelde ik de laatste tijd al een tijdje aan: de RC-Proposed channel van mijn Nexus 4 werd al een tijd niet meer van updates voorzien
Toch bleef het me verbazen wat er gebeurde als je Unity 8 met convergenge op een grote monitor gebruikte via de eigenlijk al oeroude Nexus 4. Alleen het momentum voor dit OS op een telefoon was eigenlijk al weg na het mislukken van de crowdfundingactie op indiegogo drie (of al weer vier?) jaar geleden.
Daarnaast bleef het te traag: het openen van slechts het systeemscherm duurde al veel te lang. Ook bleef het uiterlijk net te, tja, oubollig.
Toch was het makkelijk om via Clicks, later via Snaps, eigen programma's toe te voegen en applicaties te bouwen. Maar het gemis van belangrijke applicaties, zoals WhatsApp, is dan toch niet overbrugbaar, ondanks dat W.App wel werkte in een browser, was het natuurlijk van de zotte dat je dan alsnog een andere telefoon met Android of iOS-WhatsApp moest draaien om het te kunnen gebruiken... De (oss-wise-begrijpelijke) keuze om Android APK's niet toe te staan of te laten draaien op het OS was misschien ook niet zo handig.
Unity. Tja, zoals velen: eerst verguisd, al snel toch opgepakt en gebruik het nu sinds de netbookversie (denk ik?). Daarna ook op de echte desktop. Tijdje Gnome 3.x geprobeerd, maar miste te veel.
Het ge-emmer tussen Mir en Wayland heeft me altijd verbaasd. Ik heb er nooit een - in mijn ogen - goed artikel over gelezen waarin de mensen die echt de beslissingen nemen aan het woord kwamen. Wilde dat zelf ooit nog schrijven, maar kreeg niet de juiste mensen aan de lijn en dan blijf je hangen in een 'welles-niettus-wij-zijn-beter'-verhaal. De gebruikelijke Ubuntu-verklaring is dat ze uit Wayland stapten omdat het niet snel genoeg ging voor hun eigen wensen m.b.t. convergence en daar zal zeker een kern van waarheid inzitten.
Voorts zijn er toch miljoenen mensen die de Ubuntu-desktop gebruiken en afaik ook vaak gewoon met Unity. Dat daar het geld niet verdiend wordt, dat lijkt me ook wel helder. Maar goed, wellicht wordt Gnome in de toekomst door deze move alleen maar mooier en beter. Het is koffiedik kijken.