Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:20:
[...]

Whoot hebben ze nu al windows95 ingehaald (of kon het in 3.1 ook al :+ ).
Volgens mij had Windows 3.1 geen menubalk zoals dat, maar het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik 't heb gezien. Windows 95 zijn ze eindelijk aan het naderen, want je kan 'm namelijk nog steeds niet bovenin zetten volgens mij. :P
Wat een meuk, achja was ook al snel uitgekeken op een ubuntu install die ik ooit jaren geleden had gedaan toen unity er net in zat, want dat zo het zijn.
Ik was al direct uitgekeken op Gnome toen ik Xfce zag. De simpliciteit is gewoon heerlijk. Heb dus ook geen Unity geneuzel gehad en de ergernis die Gnome3 nu brengt heb ik ook geen last van. :P Behalve dan als ze een nieuwe versie van GTK3 uitbrengen en thema's weer naar de haaien gaan. |:(

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:29:
[...]
Ik was al direct uitgekeken op Gnome toen ik Xfce zag. De simpliciteit is gewoon heerlijk. Heb dus ook geen Unity geneuzel gehad en de ergernis die Gnome3 nu brengt heb ik ook geen last van. :P Behalve dan als ze een nieuwe versie van GTK3 uitbrengen en thema's weer naar de haaien gaan. |:(
Mjah ik doe het ook met Xfce, enerzijds simpel, anderzijds erg aanpasbaar.
Alleen denk ik dat iedereen gillend weg rent als ze het ter uitprobeer eens aangevinkt hebben tijdens bijvb een Debian install. De default config is vrij spartaans en nou niet echt een weelderig thema 8).
Wat dat betreft zou het opzich wel fijn zijn als je een aantal complete meta-configs hebt voor de DE's die er wat meer a la mint uitzien. Maar of dat is onmogelijk omdat bijvb een Debian dat niet mogelijk maakt (maintainers van DE's bijvb) of iedereen wil dan toch z'n eigen naampje, want meestal lijkt het toch in een afgeleide distro uit te monden. Zelfde lijkt te gelden voor wat je krijgt met xubuntu als ik de screenshots zo zie.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 30-07-2016 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
gekkie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:20:
[...]

Whoot hebben ze nu al windows95 ingehaald (of kon het in 3.1 ook al :+ ).
Wat een meuk, achja was ook al snel uitgekeken op een ubuntu install die ik ooit jaren geleden had gedaan toen unity er net in zat, want dat zo het zijn.
Toen Unity er net in zat, was het buggy en traag en idd irritant. Vandaag de dag werkt het gewoon supergoed en is de visie die ze ermee hadden grotendeels werkelijkheid geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:36:
[...]

Mjah ik doe het ook met Xfce, enerzijds simpel, anderzijds erg aanpasbaar.
Alleen denk ik dat iedereen gillend weg rent als ze het ter uitprobeer eens aangevinkt hebben tijdens bijvb een Debian install. De default config is vrij spartaans en nou niet echt een weelderig thema 8).
Wat dat betreft zou het opzich wel fijn zijn als je een aantal complete meta-configs hebt voor de DE's die er wat meer a la mint uitzien. Maar of dat is onmogelijk omdat bijvb een Debian dat niet mogelijk maakt (maintainers van DE's bijvb) of iedereen wil dan toch z'n eigen naampje, want meestal lijkt het toch in een afgeleide distro uit te monden. Zelfde lijkt te gelden voor wat je krijgt met xubuntu als ik de screenshots zo zie.
Ik vind het standaard Mint thema anders geen schoonheidsprijs verdienen. Het is allemaal zo grauw, saai en lichtelijk deprimerend met al dat grijs. Elk thema wat je bekijkt dat met lichte kleuren werkt is zo. Alles is maar grijs, grijs, grijs. Zie ook het standaard thema van Gnome3, Adwaita. En wat te denken van KDE, die is standaard ook meer grijs dan kleurrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Achja smaken verschillen en je hebt grijs en grijs, zelf heb ik ook vooral zwart / donkergrijs, maar goed daardoor valt alles met kleur juist des te meer op :)
Maarja het zachte windows blauw turquoise achtige ongedefinieerde kleurtje wat ze allemaal standaard hebben is ook zo wat.
Maar kleuren daar gelaten, gewoon een iconsize maatje niet bijziende enzo scheelt al wel wat om het er out-of-the-box iets beter uit te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is bij Xfce prima geregeld. Daar staat de icon size standaard op 32 volgens mij en kan je aanpassen naar wat je wilt. KDE is van het type slechtziend, die knalt het gelijk op 64 ofzo. Gnome weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Ik gebruik Ubuntu Gnome nu al een tijdje en het bevalt eigelijk prima. Dat had ik in eerste instantie nooit verwacht maar hoe langer ik het gebruik hoe meer ik het waardeer. Toen ik van de week Mint met Cinnamon even probeerde vond ik een menu eigenlijk helemaal niet zo prettig meer werken.

De enige echte aanpassing die ik in Gnome heb gemaakt is de "hot corner" uitschakelen omdat ik dit met een muis behoorlijk irritant vind.

[ Voor 25% gewijzigd door jbhc op 31-07-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

prOnorama2 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:46:
Ik draai 14.04 LTS naar tevredenheid maar onderstaande is wel een reden om te upgraden naar 16.04 :9 :

[afbeelding]

(Nu nog even kijken of ik een volledige nieuwe installatie doe: heb nu de gehele harde schijf versleuteld maar ergens gelezen dat dat snelheidsverlies kan opleveren. Mijn PC is ook al 7 jaar oud inmiddels, dus denk ik erover om gewoon een standaard installatie te doen, dat zal dan wel schoon moeten denk ik zo)
Goed idee! Ik moet bij websites en documenten toch altijd horizontaal scrollen, dit zal zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01-2023
Sinds een half jaar gebruik ik nu Ubuntu (net overgegaan op de nieuwste LTS versie) omdat ik Microsoft's data-honger niet meer zag zitten. Nu kan je mij gerust classificeren als semi-digibeet, want soms lukt het mij zelfs met instructies niet om programma's te installeren. Ook vind ik het lastig om een overzicht te houden van wat er nu allemaal op m'n computer staat. Ben daarom ook benieuwd of Ubuntu Snap het wat makkelijker kan maken voor figuren als mijzelf.

Daarbuiten ben ik heel blij met Ubuntu, des te meer omdat ik niet vaak hele ingewikkelde dingen doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sinds gisteren ben helemaal blij omdat het is gelukt om HorizonGo werkend te krijgen onder Ubuntu 16.04/FireFox. Heb vandaag lekker de F1 kunnen kijken op mijn laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 21:30
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:13:
[...]

Als je full disk encryptie hebt toegepast, kost dat marginaal snelheid. Je zou het kunnen merken, aangezien er met zo'n oud systeem meer op CPU gedaan wordt, dan een aparte chip of CPU feature voor off-loading. Wil je 't niet meer, dan is het idd een compleet nieuwe installatie.
Ja dat overweeg ik nu. Als ik eventueel een nieuwe installatie doe kan het natuurlijk ook wat anders zijn. Ben een beetje aan het spelen met live CD's van xubuntu en lubuntu en Debian maar de Debian Live CD's lopen vast bij het booten via USB (op hetzelfde geherformatteerde USB stickje startten xubuntu/lubuntu wel :? ).

Denk dat ik "gewoon" bij Ubuntu blijf mede met het oog op de toekomst: reviews: Ubuntu Convergence: mobiel Ubuntu met desktopfunctionaliteit Het zou prachtig zijn als ik over een paar jaar Ubuntu ook soepel op een smartphone kan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Debian is niet echt "state of the art" dus heeft met "moderne" dingen zoals opstarten vanaf usb nog wel eens moeite :X

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 31-07-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jbhc schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:41:
Debian is niet echt "state of the art" dus heeft met "moderne" dingen zoals opstarten vanaf usb nog wel eens moeite :X
Oh? Wheezy, Squeeze en Jessie doen het anders prima vanaf USB. Dat een live omgeving het niet lekker doet kan door de hardware waar je het op draait komen, maar kan ook een corrupte download zijn geweest of gare stick.

Op m'n vorige werk heb ik m'n laptop zelf geïnstalleerd via USB, er zat geen optisch station meer in. Werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik meen me te herinneren dat ik anders ook grote moeite had om Debian via de USB geïnstalleerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke installer had je gebruikt? De normale of de netinstall? Ik gebruik namelijk altijd de netinstall. Dat kan een verschil zijn, tussen de packages van de USB stick halen, of van 't web en alleen de installer componenten laden van de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Nou ik heb de Debian live versie ( debian-live-8.5.0-amd64-cinnamon-desktop.iso ) via USB aan de praat gekregen, waarschijnlijk was UNetbootin de schuldige (had ik dus gebruikt :X )
Please note, that Debian advises not using "unetbootin" for this task. It can cause difficult-to-diagnose problems with booting and installing, so is not recommended.
https://www.debian.org/CD/faq/#write-usb

dd if=<file> of=<device> werkte wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, met CentOS 7 is het net zo en Fedora doet het volgens mij ook niet met Unetbootin. Dit heeft zeer waarschijnlijk met UEFI te maken. De ISO bevat een tweede (verborgen) partitie voor UEFI boot en Unetbootin pakt alleen de ISO uit en zet deze op de stick, waarbij het eventueel nog een boot record maakt in de MBR, meer niet eigenlijk. Het loopt erg achter voor hedendaagse techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
In mijn geval lag het denk ik niet aan UEFI want mijn pre-2010 mobo heeft nog een ouderwets AWARD BIOS, maar het was mij inderdaad opgevallen dat volgens de "dd methode" een verborgen partitie op de USB stick is geplaatst terwijl dat bij gebruik van UNetbootin niet het geval was.

Ik heb trouwens bij een speurtocht naar USB sticks achter in een la een oude 256 Mb stick gevonden en daar PuppyLinux Tahrpup64 op gezet: schattig hoor en imponerend wat men in 230 Mb aan programma's heeft weten te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
itsyaboy schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:00:
Sinds een half jaar gebruik ik nu Ubuntu (net overgegaan op de nieuwste LTS versie) omdat ik Microsoft's data-honger niet meer zag zitten. Nu kan je mij gerust classificeren als semi-digibeet, want soms lukt het mij zelfs met instructies niet om programma's te installeren. Ook vind ik het lastig om een overzicht te houden van wat er nu allemaal op m'n computer staat. Ben daarom ook benieuwd of Ubuntu Snap het wat makkelijker kan maken voor figuren als mijzelf.

Daarbuiten ben ik heel blij met Ubuntu, des te meer omdat ik niet vaak hele ingewikkelde dingen doe.
Vergeet niet dat je een cursus Windows van 20 jaar hebt gedaan. Het zal wat tijd en ervaring kosten voordat alles duidelijk en logisch is.

Heeft Ubuntu nog synaptic? Ze hadden die er ooit uitgehaald. Even sudo apt install synaptic en met dat programma is het al een stuk inzichtelijker wat er op je computer staat geinstalleerd.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

prOnorama2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:32:
Ik heb trouwens bij een speurtocht naar USB sticks achter in een la een oude 256 Mb stick gevonden en daar PuppyLinux Tahrpup64 op gezet: schattig hoor en imponerend wat men in 230 Mb aan programma's heeft weten te persen.
Een stickje van 32MB, wist niet dat die nog bestonden :P
prOnorama2 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 00:49:
Nou ik heb de Debian live versie ( debian-live-8.5.0-amd64-cinnamon-desktop.iso ) via USB aan de praat gekregen, waarschijnlijk was UNetbootin de schuldige (had ik dus gebruikt :X )
Daarom gebruik ik een pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart , daar heb je dat soort problemen niet mee :P Gewoon iso erheen kopiëren, mounten en booten maar :D

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
Sando schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 13:59:
[...]

Vergeet niet dat je een cursus Windows van 20 jaar hebt gedaan. Het zal wat tijd en ervaring kosten voordat alles duidelijk en logisch is.

Heeft Ubuntu nog synaptic? Ze hadden die er ooit uitgehaald. Even sudo apt install synaptic en met dat programma is het al een stuk inzichtelijker wat er op je computer staat geinstalleerd.
Bedankt voor je aardige woorden. Ik ga inderdaad stug door! Zal ook eens kijken naar synaptic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hoe serieus moet ik deze video nemen? YouTube: Linux Crashes, Files Gone, Now What?

Al z'n bestanden zijn verwijderd, maar verder lees ik nergens iets terug over deze bug, dus lijkt het me dat hij de enige persoon is die er last van heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefan22 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:13:
Hoe serieus moet ik deze video nemen? YouTube: Linux Crashes, Files Gone, Now What?

Al z'n bestanden zijn verwijderd, maar verder lees ik nergens iets terug over deze bug, dus lijkt het me dat hij de enige persoon is die er last van heeft gehad.
Wat een irritant figuur. Na twee minuten hing deze gast mij al mijlenver de strot uit. Hoog hij doet het niet gehalte. Tuurlijk kan er iets mis gaan maar in de 16 jaar dat ik Linux op de desktop gebruik is mij dit nog nooit overkomen. Waarschijnlijk gevalletje PEBKAC .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07

Blokker_1999

Full steam ahead

En als er iets misgaat is het belangrijk om correct te handellen. Die gast heeft daarna vermoedelijk een clean install gedaan en dan een utility gebruikt om heel zijn HDD af te scannen (hoe kunnen de recup folders anders op zijn desktop staan?). Vermoedelijk had enige troubleshooting en degelijke recovery (testdisk anyone?) veel kunnen voorkomen. Ik geloof nooit dat een upgrade/update van Ubuntu zal vrijgegeven worden indien deze in staat is je /home folder of heel je HDD om zeep te helpen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik hoor ook alleen maar horse doodoo van 'm. Hij gebruikt Xfce en heeft het over een bug in de file manager dat dit gedrag kan veroorzaken? Werkelijk, een bug in Thunar die zo catastrofaal is? De bug waar hij het over heeft is van Nautilus en is puur cosmetisch, het laat niet alle data zien terwijl het er wel is. Dat kan je controleren door de map in een terminal te openen of gewoon een andere file manager te gebruiken.

Hij heeft ook aan dat hij 2000 nogwat redenen heeft om Windows te gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat hij gewoon dat moet doen en niet gaan zeiken op Linux omdat hij gewoon niet met een systeem overweg kan. Pure onkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Het lijkt mij dus ook sterk dat er een update wordt vrijgegeven die alles verwijderd. Ik heb er verder niks over gelezen, alleen de video van deze persoon gezien. Daarnaast heb ik zelf ook nog nooit zoiets meegemaakt.

Ben net overgestapt van Xubuntu 14.04 naar 16.04.1 en ben tegen 1 probleem aangelopen. Als ik xubuntu-restricted-extras installeer, worden de fonts niet gedownload omdat de toegang is geweigerd. Hetzelfde had ik met Ubuntu 16.04. Iemand een idee waar dit door komt? Ik ben akkoord gegaan met de EULA.

[ Voor 41% gewijzigd door Stefan22 op 21-08-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor die gast is het gewoon N=1. 1 persoon heeft een probleem, waarschijnlijk door z'n eigen fuckup en nu moet iedereen maar bij Ubuntu vandaan blijven. Onzin dus.

Voor je fonts, die worden van een externe bron gedownload en die geeft een 403. Lijkt er dus op dat een van de packages die wordt meegenomen met de meta-package xubuntu-restricted-extras een bug heeft. Eerste waar ik aan denk gezien de dependencies is de Flash Player plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Dit is een installatie voor de officiële uitgave, zie datum.
ik gebruik zelf xubuntu en het werkt zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:27:
Voor je fonts, die worden van een externe bron gedownload en die geeft een 403. Lijkt er dus op dat een van de packages die wordt meegenomen met de meta-package xubuntu-restricted-extras een bug heeft. Eerste waar ik aan denk gezien de dependencies is de Flash Player plugin.
Oke. Ik ben die fonts nu niet nodig ofzo, maar het viel mij op tijdens het installeren van xubuntu-restricted-extras via de terminal.

En software updates in 16.04. Ik heb het via de update manager gedaan. Maar ik heb ook nog 3 updates in Gnome Software. Het is dus niet zo dat ik alle updates in 1 keer met 1 van de 2 kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 18:46:
En software updates in 16.04. Ik heb het via de update manager gedaan. Maar ik heb ook nog 3 updates in Gnome Software. Het is dus niet zo dat ik alle updates in 1 keer met 1 van de 2 kan installeren?
Dat zou wel moeten gebeuren. Kan zijn dat ze hun eigen cache bijhouden en dan kan het scheef lopen totdat die bijgewerkt is. Als je er zeker van wilt zijn dat je alle update te pakken hebt, gebruik je de command line:
apt update && apt full-upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:25:
[...]

Dat zou wel moeten gebeuren. Kan zijn dat ze hun eigen cache bijhouden en dan kan het scheef lopen totdat die bijgewerkt is. Als je er zeker van wilt zijn dat je alle update te pakken hebt, gebruik je de command line:
apt update && apt full-upgrade
Oke, misschien dat het dan inderdaad daar aan ligt. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Dat font probleem is behoorlijk irritant. Heb m hier ook. Bij mij kwam het na een installatie van pipe-light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Video met GTK en Qt apps draaiend op Unity 8.

YouTube: Ubuntu 16.10 Unity 8 / Mir - Current State

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
16.10 is uit!

Release notes en artikel op Tnet.

Nog steeds geen Unity 8... Hoe lang wachten we daar nou al op?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hoe zit het met AMD kaarten in combinatie met Ubuntu 14.04.5 LTS? Kan je daar op nog een beetje gamen? Gezien 16.04 alleen met opensource drivers werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:46:
Hoe zit het met AMD kaarten in combinatie met Ubuntu 14.04.5 LTS? Kan je daar op nog een beetje gamen? Gezien 16.04 alleen met opensource drivers werkt.
Ligt in z'n geheel aan de kaart die je hebt. Met 14.04 kan je geen klap als je een RX480 hebt, want zowel de radeon driver alsmede de fglrx driver doen het er niet mee. En zit je dus vast aan de VESA driver zonder 3D acceleratie. ;)

En 16.04 en nieuwer hebben de amdgpu driver, in zekere zin de opvolger van fglrx. Tijd om je eens bij te lezen op dit vlak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:12:
[...]

Ligt in z'n geheel aan de kaart die je hebt. Met 14.04 kan je geen klap als je een RX480 hebt, want zowel de radeon driver alsmede de fglrx driver doen het er niet mee. En zit je dus vast aan de VESA driver zonder 3D acceleratie. ;)

En 16.04 en nieuwer hebben de amdgpu driver, in zekere zin de opvolger van fglrx. Tijd om je eens bij te lezen op dit vlak. ;)
RX480 niet omdat hij niet ondersteund wordt in fglrx en ook niet meer geüpdatet wordt? Ik doelde meer op een Radeon kaart uit 2011/2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, dan moet je even kijken onder welke generatie die bekent staat en dat even verifiëren bij de pagina over de amdgpu driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 23:11

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Een dergelijk oude kaart zal nog geen GCN-architectuur hebben, en wordt dan niet ondersteund door de AMDGPU(-PRO)-driver. De (open source) Radeon driver voor dergelijke oude kaarten is echter wel goed ontwikkeld, zodat de performance daarvan heel behoorlijk is.

Voor de ondersteuning van AMDGPU-PRO, zie http://support.amd.com/en...2%80%93Release-Notes.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door Dirk op 31-10-2016 12:54 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Inderdaad, HD 6000 wordt niet door AMDGPU ondersteund, alleen nieuwere kaarten.

Maar in Ubuntu 14.04 is de Fglrx driver toch nog aanwezig? (Moet je wel 14.04 installeren, als je schone installatie 14.04.5 doet krijg je Xorg van 16.04). En ik neem aan dat de HD 6000 serie door die Fglrx driver wordt ondersteund? En hetzelfde in Debian 8?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefan22 op 31-10-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Waarom zou je voor zo'n simpel kaartje nog moeite gaan doen met fglrx? Het verschil met de standaard Radeon driver zul je nauwelijks merken...

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Ik dacht dat een HD6000 serie kaart hogere FPS met games zou halen in Ubuntu 14.04 met de fglrx driver, dan in Ubuntu 16.04 met de opensource driver. Een game als Euro Truck Simulator 2 via Steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Test het eens met glxgears of gewoon met het spel. Er is niets dat je tegenhoud om beide te testen of samen op 1 schijf te hebben als dualboot. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
edit: laat maar

[ Voor 91% gewijzigd door itsyaboy op 01-11-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:34:
Test het eens met glxgears of gewoon met het spel. Er is niets dat je tegenhoud om beide te testen of samen op 1 schijf te hebben als dualboot. ;)
Heb het getest, Ubuntu 12.04.5 met fglrx en Ubuntu 16.04.1 met opensource drivers. Bij gewoon gebruik was er niet veel verschil, maar bij gamen ging het op Ubuntu 12.04.5 toch wel iets beter, de FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Stefan22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:17:
[...]

Heb het getest, Ubuntu 12.04.5 met fglrx en Ubuntu 16.04.1 met opensource drivers. Bij gewoon gebruik was er niet veel verschil, maar bij gamen ging het op Ubuntu 12.04.5 toch wel iets beter, de FPS.
Waarom heb je nu met een nog oudere release getest die zo goed als eol is? Nu heb je nog geen fatsoenlijk beeld vanwege een hele oude gesloten driver. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Stefan22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 12:17:
bij gamen ging het op Ubuntu 12.04.5 toch wel iets beter, de FPS.
49 vs 51 FPS?
20 vs 60 FPS?

Hoe groot is het verschil?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:12:
[...]

49 vs 51 FPS?
20 vs 60 FPS?

Hoe groot is het verschil?
Een groot verschil was het niet, maar toch wel merkbaar. Exacte cijfers heb ik niet, want het is mij niet gelukt om ETS2 de FPS te laten zien. Daarnaast was de CPU mogelijk een bottleneck, maar ik had geen andere HW om te testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 11:41

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, is het niet een poll-tijd? Als in:

Poll: Van 16.04 naar 16.10 gegaan?
Ja
Nee
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=397816&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Zelf heb ik niet de behoefte gehad één van de drie *buntu-bakkies te upgraden naar 16.10. Er was m.i. ook niet zo veel reden om dat wel te doen. Ik heb een systeem nodig dat 'gewoon werkt'. Zijn er mensen die wel geüpgraded hebben en hadden die daar dan een specifieke reden voor?

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:11

Lye

letatcest schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:27:
Trouwens, is het niet een poll-tijd? Als in:

Poll: Van 16.04 naar 16.10 gegaan?
Ja
Nee
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Zelf heb ik niet de behoefte gehad één van de drie *buntu-bakkies te upgraden naar 16.10. Er was m.i. ook niet zo veel reden om dat wel te doen. Ik heb een systeem nodig dat 'gewoon werkt'. Zijn er mensen die wel geüpgraded hebben en hadden die daar dan een specifieke reden voor?
Ik gebruik sowieso alleen LTS versies, ik ben dus van 14.04 naar 16.04 gegaan en de eerstvolgende versie zal waarschijnlijk 18.04 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Ubuntu 11.10 Oneiric Ocelot was de laatste tussenversie die ik als main OS heb gebruikt, daarna eigenlijk alleen maar LTS versies. En nu de tussenversies maar 9 maanden ondersteuning hebben (11.10 had nog 18 maanden) gebruik ik de tussenversies al helemaal niet meer. Zeer tevreden met 16.04.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mja ik heb tegenwoordig ook niet meer het idee dat ik wat mis als ik die halfjaarlijkse updates oversla. Wat mij betreft zou het ook niet bezwaarlijk meer zijn als ze die oktoberupdates helemaal schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Er is een nieuwe officiële afgeleide van Ubuntu, Ubuntu Budgie: http://news.softpedia.com...buntu-flavor-510062.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben eens benieuwd, gebruikt er hier nog iemand Ubuntu Touch/Phone? Ik heb vanavond mijn Meizu MX4 Ubuntu Edition weer eens gestart en netjes geupdate, maar ik merk dat ik er eigenlijk nog steeds precies niks mee kan. Wat is jullie ervaring, nu?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik zou nog steeds een Ubuntu Phone willen overwegen, maar als ik het goed heb zijn die al tijden niet meer leverbaar.

Wat bedoel je met dat je er zo goed als niets mee kan? Dat er nog minder apps voor beschikbaar zijn dan voor Windows Phone?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Room42 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 01:38:
Ik ben eens benieuwd, gebruikt er hier nog iemand Ubuntu Touch/Phone? Ik heb vanavond mijn Meizu MX4 Ubuntu Edition weer eens gestart en netjes geupdate, maar ik merk dat ik er eigenlijk nog steeds precies niks mee kan. Wat is jullie ervaring, nu?
Ik gebruik het op mijn oude Nexus 4 die ik als tweede tel heb. Het jammere is dat die telefoon eigenlijk alleen nog maar goed kan bellen omdat het scherm deels niet meer werkt (ziet er puntgaaf uit, maar zonder één baan is het net niet handig ;) )

Vind het redelijk indrukwekkend wat je - als je hem via bt met een toetsenbord en muis verbindt en via slimport met monitor - uit een telefoon van 4 jaar oud kunt persen met Unity 8 (ik gebruik de rc-proposed builds).

Maar steeds meer goede web-apps accepteren niet meer dat je een telefoonbrowser gebruikt. Als je naar Google Drive gaat, wil ie drive voor Android installeren. Nu kun je wel een workaround maken met een snap, maar dat is niet voor jan-met-de-pet weggelegd.

Ik ben bang dat de all-power van Android (en een klein beetje iPhone) te groot is om nog te eisen dat iedereen goede web-apps (als in: html5-inbrowser-apps) blijft/gaat bouwen. Ubuntu Phone draait nota bene deels Android, enige kans op overleven is denk ik toch Android-apps toestaan (zoals Sailfish, Fairphone en nog wat dingen doen).

Anders gaat het:
Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/6/5013/5455776236_5e68861a84_n.jpgOxford University Museum of Natural History ... dodo - dead apparently. by Barry W., on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik had weer behoefte aan een prive-laptop omdat een tijdje geleden de beveiliging van mijn zakelijke laptop was verbeterd met een lokale firewall en proxy... Ideaal voor de beveiliging natuurlijk maar daardoor was hij prive opeens een stuk minder bruikbaar. (Prive gebruik is wel toegestaan zolang het het zakelijk gebruik niet in de weg zit, er geen warez op worden geinstalleerd, en zover het systeem het toelaat - maar er werd dus opeens veel minder toegelaten.)

Nou had ik nog een oude Lenovo ThinkPad T500 met 2GB RAM in de kast staan en daar maar eens Ubuntu op gegooid ipv Windows 7 om te zien of dat zou voldoen. Bleek alleen heeeeel erg traaaaag maar nog wel net bruikbaar zolang ik alleen Firefox open had, maar hij ging bij het minste of het geringste aan het swappen en dat was echt killing natuurlijk. Vandaag viel er opeens 2x 2GB RAMmetjes gratis in mijn schoot dus ik heb net de palm rest eens van de T500 af gesloopt, de 2 1GB-reepjes eruit gehaald en vervangen door die 2 2GB-reepjes. Wereld van verschil! Ook daarna even de swap opgerekt van 2GB naar 6GB. Nu is het opeens een zeer goed bruikbaar systeempje, ondanks dat hij al bijna 7 jaar oud is. Lekkere ragbak zo. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2 GB zou op zich al voldoende moeten zijn. Maar Firefox is niet de zuinigste browser, evenals de standaard UI van Ubuntu. Had je Xfce gedraaid, dan was het swappen een stuk later begonnen. :)

Het is leuk dat Ubuntu (en Linux in 't algemeen) zo veel mogelijk cached, maar als het de helft van je RAM ook nog eens vult met services die je niet eens gebruikt is dat nut ook ver te zoeken. Cache maakt de boel sneller, maar moet je natuurlijk wel RAM beschikbaar hebben daarvoor en niet door nutteloze zaken in gebruik zijn. Een bloated interface valt daar IMO ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nu met 4GB erin heb ik zelfs als ik van alles en nog wat open heb, ook met de standaard bloated interface, zo'n 40% van het geheugen over. Ruim voldoende denk ik zo. En meteen ook de verklaring waarom hij met 2GB steeds aan het swappen was. :D

Alleen jammer dat ik mijn aaifoon niet kan synchen...

[ Voor 10% gewijzigd door Mx. Alba op 02-01-2017 22:46 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hero of Time schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:40:
2 GB zou op zich al voldoende moeten zijn. Maar Firefox is niet de zuinigste browser, evenals de standaard UI van Ubuntu. Had je Xfce gedraaid, dan was het swappen een stuk later begonnen. :)
Ehm, Firefox is *juist* zo'n beetje de zuinigste browser qua geheugen. Maar moderne webbrowsers (/websites) hebben nou eenmaal een hoop geheugen nodig.
Het is leuk dat Ubuntu (en Linux in 't algemeen) zo veel mogelijk cached, maar als het de helft van je RAM ook nog eens vult met services die je niet eens gebruikt is dat nut ook ver te zoeken. Cache maakt de boel sneller, maar moet je natuurlijk wel RAM beschikbaar hebben daarvoor en niet door nutteloze zaken in gebruik zijn. Een bloated interface valt daar IMO ook onder.
Swapping zou er juist voor moeten zorgen dat er geheugen vrij gemaakt wordt voor caching, door nauwelijks gebruikt toegewezen geheugen naar de swap partitie te verplaatsen.
Mx. Alba schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:45:
Nu met 4GB erin heb ik zelfs als ik van alles en nog wat open heb, ook met de standaard bloated interface, zo'n 40% van het geheugen over. Ruim voldoende denk ik zo. En meteen ook de verklaring waarom hij met 2GB steeds aan het swappen was. :D
4gb is tegenwoordig idd wel een beetje het minimum waarmee je wilt werken ja. Een SSD helpt ook flink om dat soort oude systemen nieuw leven in te blazen. Uiteindelijk komt het toch gewoon op de hardware aan, een ander OS maakt trage hardware niet magisch sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:00:
[...]
Ehm, Firefox is *juist* zo'n beetje de zuinigste browser qua geheugen. Maar moderne webbrowsers (/websites) hebben nou eenmaal een hoop geheugen nodig.
Wat minder grote browsers zoals Midori gebruiken anders vers gestart nog steeds minder dan FF. ;) Maar als je 't vergelijkt met Chrome/Chromium, dan ja, FF is dan zuiniger.
[...]

Swapping zou er juist voor moeten zorgen dat er geheugen vrij gemaakt wordt voor caching, door nauwelijks gebruikt toegewezen geheugen naar de swap partitie te verplaatsen.
Ja, maar zoals ik zeg, het heeft weinig zin als 60%+ wordt gebruikt door nutteloze services die blijven draaien maar je eigenlijk helemaal niet gebruikt. Dan gaat je systeem dus al heel snel swappen omdat die nutteloze meuk draait. Is het er niet, dan gaat het systeem pas later swappen omdat er juist nog genoeg RAM beschikbaar is om te kunnen cachen naast de applicaties die je draait.

Als Firefox schoon gestart al 250 MB gebruikt, heb je dus al 12% van je 2 GB te pakken. Pakt je interface een GB en die nutteloze services ook nog eens 300 MB dan heb je in principe geen ruimte om een fatsoenlijke cache op te bouwen en gaat het systeem swappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Ik draai Xubuntu 16.04 op een laptop van 10 jaar oud. En dual-core 1.8GHz en 2GB aan RAM.
Het ding was niet vooruit te branden, totdat ik de 5400rpm HDD verving door een afgedankte 80GB x25 van Intel. Sindsdien zit ik weer met plezier achter de laptop.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die net als ik ubuntu desktop voor hun homeserver gebruiken?

Heb dit een tijdje teruggeinstalleerd met als doel die computer zowel als werkplek als homeserver te gebruiken, zodat de andere twee laptops vrij zijn voor ega en kids als ik werk. Stond hiervoor Open Media Vault op wat ook prima beviel.

Erg benieuwd hoe iedereen het dan ingericht heeft, heb zelf een basis installatie met rechten zover mogelijk beperkt. Wil nog wat services zoals plex verplaatsen naar containers voor extra security zonder te veel overhead. moet me daar nog wat in verdiepen wat de voor en nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 20:59
Ik heb even een vraag waar ik niet meer uit kom. Ik gebruik Linux Mint 18, maar omdat die gebaseerd is op Ubuntu vraag ik het hier even.

Ik heb een AMD Radeon RX 470 grafische kaart.

Ik heb de propertiary drivers van de AMD website geplukt en die krijg ik werkend. AMDGPU-PRO is dat volgens mij.

Nu begrijp ik dat er ook open source drivers zijn. Welke driver moet ik nu gebruiken?

De informatie die ik er over kan vinden is voor een nieuwkomer vaak verwarrend en/of outdated. Veel websites zeggen dat AMD stopt met proprietary drivers, maar toch kon ik de proprietary driver installeren voor mijn kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Lennyz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:03:
Ik heb even een vraag waar ik niet meer uit kom. Ik gebruik Linux Mint 18, maar omdat die gebaseerd is op Ubuntu vraag ik het hier even.
En toen las je:
Let op:
~NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!~
...en toen dacht je: Ja, dit is de plek!?

Ik heb de propertiary drivers van de AMD website geplukt en die krijg ik werkend. AMDGPU-PRO is dat volgens mij.

Nu begrijp ik dat er ook open source drivers zijn. Welke driver moet ik nu gebruiken?

De informatie die ik er over kan vinden is voor een nieuwkomer vaak verwarrend en/of outdated. Veel websites zeggen dat AMD stopt met proprietary drivers, maar toch kon ik de proprietary driver installeren voor mijn kaart.
Je moet helemaal niets, gebruik gewoon wat je zelf het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Lennyz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:03:

impressive!!!

in het kort; lekker de propiritaire meuk gebruiken - id is in de meeste gevallen het snelste.

speel je veel via wine, dan KAN de opensource een interresantere optie zijn, en kun je geburik maken van galeo3d (een soort 1:1 vertaling van dx instructies)

maar .... speel je vervolgens een native linux game, is die niet vooruit te branden want je hebt de open-source drivers.

in mijn beleving kun je beste de gesloten drivers van de fabrikant hanteren.

congrats met amd driver installatie :X :+ honest!

//edit; check dit 7" tiny laptopje

http://forum.gpd.hk/t77-a-very-tiny-laptop-7-inch

vergelijkbare specs als surface 3 alleen madurodam-display

7-inch IPS touch display
Intel Atom x7-Z8700 (quad-core @ 1.6GHz)
4GB of RAM
128GB of storage
1x USB Type-C
1x USB 3.0
Mini HDMI Out
MicroSD Card slot
Courage jack (“headphone port”)
7000 mAh battery

[ Voor 15% gewijzigd door himlims_ op 09-01-2017 10:45 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Laatst online: 20:59
mcDavid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:15:
[...]

En toen las je:

[...]

...en toen dacht je: Ja, dit is de plek!?

[...]

Je moet helemaal niets, gebruik gewoon wat je zelf het beste bevalt.
Niet gezien :+ Ook totaal niet verwacht aangezien dit dan zo'n beetje het enige grote topic van [vul-onderwerp-in] waar geen vragen gesteld mogen worden.
himlims_ schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:21:
[...]

impressive!!!

in het kort; lekker de propiritaire meuk gebruiken - id is in de meeste gevallen het snelste.

speel je veel via wine, dan KAN de opensource een interresantere optie zijn, en kun je geburik maken van galeo3d (een soort 1:1 vertaling van dx instructies)

maar .... speel je vervolgens een native linux game, is die niet vooruit te branden want je hebt de open-source drivers.

in mijn beleving kun je beste de gesloten drivers van de fabrikant hanteren.
Ok dank je voor de uitleg. Hoe gaat dit dan in de toekomst? Zijn dan alleen de opensource drivers relevant of blijft AMD toch de propertaire drivers ontwikkelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Deze zag ik niet zo snel aankomen... http://www.omgubuntu.co.u...p-gnome-desktop-not-unity

Ik vond Unity 7 toch wel fijn werken, en Unity 8 begon in recente video's net ergens op te lijken...

Maar ik denk dat ze wel wat aanpassingen aan GNOME gaan doen, anders is het wel een hele grote verandering ten opzichte van Ubuntu 16.04. Wie weet dat ze eigen extensions gaan maken om het gebruiksvriendelijker te maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Stefan22 op 05-04-2017 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, wat heet grote verandering tov. Kijk eens toen ze Unity introduceerde. Dat was pas een grote verandering. Van Unity naar standaard Gnome3 valt dan wel erg mee als je het vergelijkt met de overgang van Gnome2 naar Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
Onverwachte wending, maar niet onbegrijpelijk. Zit er iemand op te wachten op een "one Ubuntu for all"? Willen we niet gewoon allemaal een uitstekende desktop experience?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht eventjes dat het een 1 april grap was. Wat een verbetering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik word hier persoonlijk alleen maar vrolijk van omdat ik van mening ben dat GNOME lekkerder werkt dan Unity. Aan de andere kant kan ik ook wel snappen dat mensen het jammer vinden en er versteld van staan. Maar naast het usability gebeuren (want sommige mensen moeten nu (weer) een nieuwe DE leren gebruiken) denk ik ook dat het goed is voor Ubuntu.

Ik heb liever dat Canonical tijd steekt in dingen waar veel mensen gebruik van willen maken en waar ze ook (relatief) uniek in zijn dan in yet another desktop environment. Nu was het idee met unity om convergence mogelijk te maken en opzich zou het ook wel fancy zijn, maar ik vraag mij oprecht af hoeveel mensen er gebruik van zouden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
Ubuntu Touch was al in maintenance mode gezet (of zoiets), geen nieuwe toestellen, dan valt al een groot deel van het convergence weg. Wat heeft het dan van zin om wel verder te gaan met Unity8 op de desktop, als het toch niet meer één wordt met de telefoon/tablet. Mir had ook niet echt support van anderen, werkte niet in VirtualBox, geen drivers compatibel.

Ik zelf vond Unity lekkerder werken, maar GNOME vind ik ook niet verkeerd. Ik ben benieuwd als er gewoon een standaard GNOME komt, of met wat aanpassingen. En waarom pas bij Ubuntu 18.04 en niet bij 17.10?

Toch vond ik Unity8 de laatste paar weken er best wel goed uit zien vergeleken met een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Het is inderdaad raar om het er bij 18.04 in te gooien, dat is toch weer een LTS. Nu zou het geen invloed moeten hebben op de stabiliteit van het systeem, maar LTSen zijn voor stabiliteit en niet om veel nieuwe pakketten er in te gooien. Naja, we zien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Prima keuze, de mankrachten achter unity/ MIR kunnen ze vast beter inzetten, zeker nu Ubuntu Phone weggevallen is.

Ook is het dubbel. Stel je voor dat alle mankracht die nu praktisch weggegooid is is geïnvesteerd in Gnome en Wayland! Het ecosysteem had dan minder gefragmenteerd geweest dan nu. Wellicht sterker.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athius
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 01:00
Ik zal de Unity HUD erg missen (vooral bij GIMP of andere software die ik vaak gebruik, maar nog niet zo vaak dat ik alle shortcuts uit mijn hoofd ken) maar verder vallen alle voordelen van Unity t.o.v gnome shell op te vangen met extensies (Ik vind het - op mijn wat kleine laptop - fijn dat Unity een stuk efficiënter omgaat met schermruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wel verrassend nieuws, maar ik snap de redenen achter dit besluit. Canonical heeft gewoon iets te veel hooi op de vork genomen en het is knap dat ze deze beslissing maken, in plaats van geld en mankracht te blijven investeren.

Zelf gebruik ik ook Unity, omdat er wat zaken zijn die toch echt prettiger zijn dan bij Gnome, zoals menu's in de topbar, kleinere window balken en indicators in de topbar. Dit valt overigens vaak wel op te lossen met wat extensions, maar defaults hebben wel mijn voorkeur.

Gnome naast Unity installeren zorgt bij mij voor problemen, dus binnenkort maar eens Ubuntu Gnome op mijn laptop installeren. Voor de desktop weet ik het nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Laatst online: 22:52
Vind het bizar dat tweakers geen nieuwsbericht hierover plaatst maar wel dat leage of legends iets nieuws krijgt....

Het is erg jammer dat unity verdwijnt maar kijk zelf heel erg uit naar hoe ze gnome weer gaan implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Qua Linux is dan voor mij het cirkeltje rond. Uiteraard had de eerste Debian die ik gebruikte een klassieke X interface maar al vrij snel daarna kwam Gnome om de hoek. KDE heb ik nooit naar gekeken. En nu komen we dus weer terug bij Gnome. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Ryatzu, astu: nieuws: Canonical stopt met Unity, Convergence en Ubuntu voor smartphones. :)

Mij persoonlijk maakt het niets uit, ik blijf toch lekker bij Xfce zitten. Die verandert niet zo snel. Ze zijn nu nog steeds rustig bezig met de integratie naar GTK3. Het meeste zit nog steeds gewoon op GTK2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Jammer, maar begrijpelijk. Unity werkt erg goed en ik was ook erg enthousiast over het Convergence plan, maar het had idd al jaren geleden van de grond moeten komen om echt wat te worden. En inzetten op een paard dat niet vooruit te branden is, moet je op een gegeven moment gewoon mee stoppen natuurlijk.

Zou wel mooi zijn als ze nog een Unity-theme voor GNOME maken. Dat zit er wel in, anders konden ze natuurlijk per direct Ubuntu Gnome omdopen in Ubuntu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Persoonlijk heb/had ik helemaal niets met Unity (xfce *O*) vind het wel opmerkelijke move; zo veel tijd/resources, en toch afstapen van 'hun kindje'.

Unity had wel aantal leuke features, metname de progressie balk op icoon van app vond ik een leuke feature. Maar qua usability is het niet voor mij; wil simpel (start)menutje ala win98 :+ en weinig toeters.

Dat gezegd te hebben, keek ik erg uit naar converse (samen met vele andere) nu dat niet meer gaat komen ... vind wel jammer. (ik wil een nieuwe N900 van nokia - nog altijd DE telefoon)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik draai zelf Ubuntu Mate.
Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk ooit een hekel heb gehad aan Unity. Zelfs niet de Unity toen deze nog niet en buggy was. Sterker nog op mijn Windows werkplek heb ik mijn startbalk nog in 'Unity stand' staan omdat ik het gewoon het fijnst vind. Ik draai echter Mate omdat sommige van mijn computersystemen junkyard achtige kwaliteit hebben en Unity ze wellicht te veel push.

Ik heb natuurlijk wel verschillende vragen. Komt er een fork van Unity?
Wat is het lot van desktops zoals Ubuntu Mate nu Canonical terug gaat naar Gnome?

Ik zag Unity nooit echt als een slecht desktop project. Maar ik denkd at we wel mogen stellen dat Unity voor Canonical onderdeel was tot unificatie als voorbereiding op de Ubuntu foon (voor een deel). Nu de Ubuntu foon dood en begraven is (helaas overigens) is de Unity interface schijnbaar ook niet nodig.

Ik moet overigens zeggen dat qua interface ik de Gnome van Mate het fijnst vind om mee te werken. De interface van Windows 10 vind ik het minst productief om mee te werken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

Ubuntu Mate blijft gewoon bestaansrecht houden natuurlijk. Mate is een fork van Gnome 2. Ubuntu gaat Gnome 3 gebruiken.

Ubuntu Gnome zal wellicht stoppen te bestaan.

Wa Doede Nou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

-ko- schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:02:
Ubuntu Gnome zal wellicht stoppen te bestaan.
Nee, Ubuntu houd op te bestaan en Ubuntu Gnome wordt hernoemd naar Ubuntu. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hmm. ik dacht dat ik een lang verhaal had gepost, maar blijkbaar niet gesubmit vanochtend..

Ik vind het jammer dat Ubuntu Phone/Touch/Tablet/Hoehetookheet verdwijnt. Hiermee is toch een stuk opensourcesoftware weg dat m.i. van groot belang is binnen het huidige geweld van closing in your customers. Maar dat het zou stoppen, dat voelde ik de laatste tijd al een tijdje aan: de RC-Proposed channel van mijn Nexus 4 werd al een tijd niet meer van updates voorzien :/

Toch bleef het me verbazen wat er gebeurde als je Unity 8 met convergenge op een grote monitor gebruikte via de eigenlijk al oeroude Nexus 4. Alleen het momentum voor dit OS op een telefoon was eigenlijk al weg na het mislukken van de crowdfundingactie op indiegogo drie (of al weer vier?) jaar geleden.

Daarnaast bleef het te traag: het openen van slechts het systeemscherm duurde al veel te lang. Ook bleef het uiterlijk net te, tja, oubollig.

Toch was het makkelijk om via Clicks, later via Snaps, eigen programma's toe te voegen en applicaties te bouwen. Maar het gemis van belangrijke applicaties, zoals WhatsApp, is dan toch niet overbrugbaar, ondanks dat W.App wel werkte in een browser, was het natuurlijk van de zotte dat je dan alsnog een andere telefoon met Android of iOS-WhatsApp moest draaien om het te kunnen gebruiken... De (oss-wise-begrijpelijke) keuze om Android APK's niet toe te staan of te laten draaien op het OS was misschien ook niet zo handig.

Unity. Tja, zoals velen: eerst verguisd, al snel toch opgepakt en gebruik het nu sinds de netbookversie (denk ik?). Daarna ook op de echte desktop. Tijdje Gnome 3.x geprobeerd, maar miste te veel.

Het ge-emmer tussen Mir en Wayland heeft me altijd verbaasd. Ik heb er nooit een - in mijn ogen - goed artikel over gelezen waarin de mensen die echt de beslissingen nemen aan het woord kwamen. Wilde dat zelf ooit nog schrijven, maar kreeg niet de juiste mensen aan de lijn en dan blijf je hangen in een 'welles-niettus-wij-zijn-beter'-verhaal. De gebruikelijke Ubuntu-verklaring is dat ze uit Wayland stapten omdat het niet snel genoeg ging voor hun eigen wensen m.b.t. convergence en daar zal zeker een kern van waarheid inzitten.

Voorts zijn er toch miljoenen mensen die de Ubuntu-desktop gebruiken en afaik ook vaak gewoon met Unity. Dat daar het geld niet verdiend wordt, dat lijkt me ook wel helder. Maar goed, wellicht wordt Gnome in de toekomst door deze move alleen maar mooier en beter. Het is koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ook met verbazing gelezen dat Unity geditched wordt. Als gebruiker van het eerste uur (vanaf 11.04 gebruik ik Unity) vind ik Unity by far de meest gebruiksvriendelijke interface. Echt jammer dat dit nu richting /dev/null gaat.
Ik denk er nu hard over om over te stappen naar KDE Plasma en meteen maar OpenSuSE te gaan gebruiken. Als er dan toch een andere DE gekozen moet gaan worden, dan maar meteen voor de looks gaan. Ik ben benieuwd hoe een RPM based distro me gaat bevallen na al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
Ik vind het ook erg jammer. Unity heb ik ook jaren als een erg prettige DE ervaren. Jammer dat ze er helemaal mee gaan stoppen.

Ik hoop stiekem dat unity nog voor 18.04 geport wordt, was met gnome 2 ook gebeurd dus waarom niet. :P

Zit ondertussen te twijfelen of ik dan toch naar gnome 3 shell zal gaan of toch ook KDE. KDE ziet er namelijk erg goed uit tegenwoordig.

//edit
En er is een fork gemaakt van unity8. Hopelijk wordt het wat. :-)
https://github.com/unity8org/unity8org

[ Voor 13% gewijzigd door WernerL op 06-04-2017 19:51 ]

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Persoonlijk ben ik een fervent Cinnamon (Gnome 3 fork) gebruiker en sinds de dash geheel van Ubuntu afgestapt. Maar ik keek wel uit naar de ontwikkelingen van Ubuntu Phone en dan met name Convergence.

Ik wilde graag Ubuntu/Convergence op mijn telefoon, maar dan een fork/port/custom rom waardoor het wel gewoon Android apps zou ondersteunen. Dat zal nu niet snel meer gebeuren.

We hebben nog MaruOS, maar dat loopt technisch gezien al behoorlijk achter op Ubuntu Convergence. Zo werkt het maar op een zeer beperkt aantal toestellen en moet het via MHL in plaats van draadloos wat Ubuntu toch vrij netjes aan de praat had.

Ik hoop dan ook dat bepaalde functionaliteit toch een doorstart kan maken door liefhebbers/vrijwilligers.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Mark Shuttleworth:
"We will invest in Ubuntu GNOME with the intent of delivering a fantastic all-GNOME desktop. We're helping the Ubuntu GNOME team, not creating something different or competitive with that effort. While I am passionate about the design ideas in Unity, and hope GNOME may be more open to them now, I think we should respect the GNOME design leadership by delivering GNOME the way GNOME wants it delivered.

Our role in that, as usual, will be to make sure that upgrades, integration, security, performance and the full experience are fantastic."

Google+

Dat kan weleens betekenen dat ze gewoon stock gnome shell gaan meeleveren, dat lijkt me toch een beetje een steile leercurve hebben, en kan weleens nog meer mensen wegjagen :/

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Er zijn ondertussen 2 initiatieven om unity8 te forken. Ubports en unity8org. Er schijnt vandaag een online meeting te zijn geweest met beide partijen voor een eventuele samenwerking, maar het lijkt erop dat ubports vooral wil focussen op het porten naar mobiele devices terwijl unity8org hoofdzakelijk een goede desktop ervaring wil bieden (en mir wil porten naar wayland).

Er is een poll voor de nieuwe naam voor de geïnteresseerde :+

commUnity lijkt tot nu toe het populairst te zijn als naam voor de port van unity8org.
http://www.strawpoll.me/12696619/r

Ik heb mezelf aangemeld voor de mailinglist van unity8org om het een beetje te kunnen volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
WernerL schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:41:
commUnity lijkt tot nu toe het populairst te zijn als naam voor de port van unity8org.
http://www.strawpoll.me/12696619/r
Als iedereen nu even Librety stemt, dan hebben we straks een beetje een normale naam in lijn met alle andere projecten die geforked zijn van hun commerciële overlords. Afbeeldingslocatie: https://assets-cdn.github.com/images/icons/emoji/unicode/1f44d.png

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:36:
...

Dat kan weleens betekenen dat ze gewoon stock gnome shell gaan meeleveren, dat lijkt me toch een beetje een steile leercurve hebben, en kan weleens nog meer mensen wegjagen :/
Gnome shell een steile leercurve? Welnee, Gnome is zo gemakkelijk aan te passen met extensions.

Zoals de extension Application menu. Voila, heel eenvoudig heb je dan een old-school Start menu in Gnome. Veel van die extensions worden standaard al meegeleverd, zoals in Fedora.

Al heb ik zelf veel liever een Dock dan een Start menu. Daar is ook een extension voor: Dash to Dock.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/tL0fB.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Sando schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:34:
[...]

Als iedereen nu even Librety stemt, dan hebben we straks een beetje een normale naam in lijn met alle andere projecten die geforked zijn van hun commerciële overlords. [afbeelding]
Je wens is uitgekomen, Librety staat ineens met 92 stemmen op 1 _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
WernerL schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:46:
[...]

Je wens is uitgekomen, Librety staat ineens met 92 stemmen op 1 _O-
Wut, hij stond net nog laag. Anyway, was van korte duur. Yunit staat met 100 weer bovenaan.

Ik snap Librety, maar waarom is Yunit zo populair?

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 07-04-2017 22:53 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

CR2032 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:21:
[...]

Gnome shell een steile leercurve? Welnee, Gnome is zo gemakkelijk aan te passen met extensions.
Ik ben daar zeker van op de hoogte. sterker nog, ik ben een trotse Gnome gebruiker.

Echter zullen alle Ubuntu gebruikers op de hoogte zijn van add-ons als "dash to dock" of überhaupt het concept van shell extensions en hoe ze geïnstalleerd worden? Ik vrees van niet. Het enige men dan tegenkomt is een leeg bureaublad.

Die leercurve hoeft niet zo hoog te zijn, maar daar zijn naar mijn mening wel een aantal extensions voor nodig. De Ubuntu gebruikers met een wat mindere aanleg voor informatica zullen daar over het algemeen niet over op de hoogte zijn.

Dan doet unity met de dock toch beter. Je weet eigenlijk meteen hoe je de browser en tekstverwerker start. In Gnome zou je toch naar de hot corner moeten zoeken. Er staat 'activiteiten', maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen voor de hand ligt.

De Windows interface is in dat opzicht minstens zo onlogisch, maar dat is er met de paplepel ingegoten.

[ Voor 39% gewijzigd door silverball op 07-04-2017 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:13:
[...]

Ik ben daar zeker van op de hoogte. sterker nog, ik ben een trotse Gnome gebruiker.

Echter zullen alle Ubuntu gebruikers op de hoogte zijn van add-ons als "dash to dock" of überhaupt het concept van shell extensions en hoe ze geïnstalleerd worden? Ik vrees van niet. Het enige men dan tegenkomt is een leeg bureaublad.

Die leercurve hoeft niet zo hoog te zijn, maar daar zijn naar mijn mening wel een aantal extensions voor nodig. De Ubuntu gebruikers met een wat mindere aanleg voor informatica zullen daar over het algemeen niet over op de hoogte zijn.

Dan doet unity met de dock toch beter. Je weet eigenlijk meteen hoe je de browser en tekstverwerker start. In Gnome zou je toch naar de hot corner moeten zoeken. Er staat 'activiteiten', maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen voor de hand ligt.

De Windows interface is in dat opzicht minstens zo onlogisch, maar dat is er met de paplepel ingegoten.
Wie zegt dat Ubuntu een kale GNOME gaat leveren? Misschien leveren ze die extensies wel out of the box mee. Tenminste dat lijkt mij logisch.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zal wel als recommended staan op GNOME standard. Ik zou zeggen, installeer gnubuntu, dan zie je wat je krijgt en hoeft er niet gespeculeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Hero of Time schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:59:
Zal wel als recommended staan op GNOME standard. Ik zou zeggen, installeer gnubuntu, dan zie je wat je krijgt en hoeft er niet gespeculeerd te worden.
Ik installeerde ubuntu-gnome-desktop net even in de standaard Ubuntu 16.10. Deze extensies zijn geïnstalleerd maar niet geactiveerd:
  • AlternateTab
  • Applications Menu
  • Auto Move Windows
  • Launch New instance
  • Native Window Placement
  • Places status indicator
  • Removable Drive Menu
  • Screenshot Windows Sizer
  • User Themes
  • Window List
  • windowNavigator
  • Workspace Indicator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
De port van Unity gaat Yunit heten. -O- Klinkt als een naam voor een Linux init script. :')
Librety heeft zijn plek op 1 niet kunnen behouden helaas.

Pagina: 1 ... 52 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!