Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
apt (cmdline). Overigens lijk het dat installeren via 't SC helemal niet werkt.

Verder een vrij standaard installatie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Waarom gebruiken jullie Ubuntu eigenlijk?

Ik heb weinig met de grafische opsmuk met toeters en bellen in Windows, ben een text interface lover (Emacs, Vim, Ranger, Terminal, etc) en een tinkerer. Ik werk graag vanuit de command line. Ik wil het geheel aanpassen naar m'n smaak. In Windows heb je daartoe weinig mogelijkheden.

En Emacs is aanzienlijk sneller op Linux. Waarom geen Arch? Het was teveel gedoe, dus Xubuntu, gewoon plug & play installatie, en dan terminal starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hatsieflatsie op 29-05-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan zo'n terminal fan bent, waarom dan de moeite doen om een GUI te gebruiken? Dan kan je toch meteen ubuntu server nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2016 @ 23:07:
Als je dan zo'n terminal fan bent, waarom dan de moeite doen om een GUI te gebruiken? Dan kan je toch meteen ubuntu server nemen?
Soms moet ik ook op sites komen, waarvoor ik dus Chrome nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gebruik je toch lynx, elinks of w3m :P :>

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2016 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Nope, daarin wordt een site meestal niet weergegeven zoals de sitebouwers het bedoeld hebben. En meestal hebben ze ook geen javascript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Hatsieflatsie schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:11:

Ik heb weinig met de grafische opsmuk met toeters en bellen in Windows, ben een text interface lover (Emacs, Vim, Ranger, Terminal, etc) en een tinkerer. Ik werk graag vanuit de command line. Ik wil het geheel aanpassen naar m'n smaak. In Windows heb je daartoe weinig mogelijkheden.

En Emacs is aanzienlijk sneller op Linux. Waarom geen Arch? Het was teveel gedoe, dus Xubuntu, gewoon plug & play installatie, en dan terminal starten.
Ik denk omdat het text interface lover-type-mens niet een erg veel voorkomend type is. Ik vind het ook chill om redelijk wat via de terminal te doen maar uiteindelijk vind ik 't toch fijn om een GUI te hebben. Scheelt me ook onthouden.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 16:23

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik heb een tijdje Ubuntu gedraaid met i3 en urxvt. Daardoor heb je een keyboard oriented gebruikers ervaring met een full fledge browser (in mijn geval Chrome) erbij. Vond ik echt heel lekker werken.

Zit nu op Ubuntu Mate, en heb door drukte met verbouwen en verhuizen geen tijd gehad om het weer opnieuw op te zetten, maar dat gaat zeker gebeuren. Vond het heerlijk werken, en de incidentele grafische tool deed het in i3 ook perfect.

Misschien is dat iets voor je? (of een andere tiling Window manager..)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Videopac

Rommelt wat aan.

Kan iemand me even op weg helpen met het plannen van de partities op mijn laptop (i5-6300/HD Graphics/Samsung 950 500GB SDD/16GB RAM)?

Ik heb nu 1 W10 partitie, ReFS? Ik zit te denken aan 3 partities, 100GB W10, 100GB Ubuntu en 300GB voor de data die onder beide OSsen benaderbaar moet zijn. Is dit een zinnige indeling? En welk file system kan ik het beste kiezen voor de datapartitie?

De laatste keer dat ik een bootmanager had was het met DOS 6.2 en NT4.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hatsieflatsie schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:11:

Ubuntu is veruit de meestgebruikte Linux smaak, hoewel ik inmiddels best wel een beetje thuis ben geraakt in Linux land heb ik zelf nooit echt een reden gezien om van distro te wisselen. Het royale scala aan beschikbaar how-to's voor "dingen" op Ubuntu vind ik een behoorlijk zwaarwegende pré.

Ik gebruik overigens op de PC gewoon Windows (10) (want gamer...) en vind de interface helemaal prima en een stuk minder "flashy" dan voorheen.
Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:14:
Kan iemand me even op weg helpen met het plannen van de partities op mijn laptop (i5-6300/HD Graphics/Samsung 950 500GB SDD/16GB RAM)?

Ik heb nu 1 W10 partitie, ReFS? Ik zit te denken aan 3 partities, 100GB W10, 100GB Ubuntu en 300GB voor de data die onder beide OSsen benaderbaar moet zijn. Is dit een zinnige indeling? En welk file system kan ik het beste kiezen voor de datapartitie?

NTFS kan je vanuit Linux tegenwoordig redelijk foutloos benaderen volgens mij, waarin Windows volgens mij nog altijd helemaal niets kan met ext.
Die gedeelde partitie zou ik gewoon NTFS van maken en voor Linux gebruik ik eigenlijk standaard EXT4. (maar ik geef onmiddellijk toe dat dat meer met gewoonte dan techniek te maken heeft, ik heb me simpelweg nooit verdiept in alternatieven)
simon schreef op maandag 30 mei 2016 @ 17:29:
[...]

Ik denk omdat het text interface lover-type-mens niet een erg veel voorkomend type is. Ik vind het ook chill om redelijk wat via de terminal te doen maar uiteindelijk vind ik 't toch fijn om een GUI te hebben. Scheelt me ook onthouden.
Ik denk dat veruit de meeste mensen de keuze maken tussen een terminal actie of een GUI actie laten afhangen van wat het snelst dan wel makkelijkst werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2016 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 00:29:
NTFS kan je vanuit Linux tegenwoordig redelijk foutloos benaderen volgens mij, waarin Windows volgens mij nog altijd helemaal niets kan met ext.
Er is volgens mij al jaren een windows-driver voor ext-filesystems beschikbaar. Zou mij niets verbazen als ext-onder-windows eerder beschikbaar was dan ntfs-onder-Linux.

En ja, onder Linux is het wellicht meer native beschikbaar, maar dat is denk ik meer een architectuurverschil: Linux alles aan drivers inbegrepen, Windows die veel met externe drivers oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou dan toch eerder voor NTFS kiezen op Linux, dan ext op Windows. De driver die jaren lang beschikbaar was, was oorspronkelijk geschreven voor ext2 en deed niets met het journal van ext3. Er is in de tussentijd veel verandert aan het file system waardoor de driver op Windows al maar slechter werd. Ook vernieuwingen in Windows hielpen niet in de stabiliteit van de ext driver. Het is er, maar daar is wel zo'n beetje alles mee gezegd. De noodzaak is er gewoon zo goed als niet.

Ik heb mij verder niet bezig gehouden met exFAT, maar dat is anders ook een optie om te kiezen. Zou minder foutgevoelig moeten zijn dan NTFS op Linux, maar dat is ook erg subjectief en wat je met het file system doet. Toen ik XP en Ubuntu draaide in dual boot en m'n VM images tussen beide OS'en deelde, moest ik de schijfcontrole die XP wilde uitvoeren als ik van XP terug naar XP startte afbreken, anders was ik m'n VM images mogelijk kwijt (ja, Windows sloopte z'n eigen file system 8)7). Nu kwam dat ook wel omdat Linux er gewoon veel mee had gedaan, dus Windows wist het eventjes niet meer hoe het nou precies zat en alleen in die situatie (XP > XP boot, XP > Linux > XP was geen probleem). Maar nu heb ik het ook wel over iets dat 8 jaar geleden speelde. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien je geen al te zware taken moet uitvoeren zou je ook kunnen overwegen om Windows te installeren als een virtual machine onder Linux en de VM en haar een eigen LVM partitie te geven die je ook zou kunnen benaderen wanneer de VM niet actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Windows maakt meerdere partities aan, dus een raw LVM volume geven kan werken, maar hoeft niet. En die mounten als zodanig gaat denk eerder niet werken vanwege de partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Videopac schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:14:

ReFS? Volgens mij gebruikt W10 nog steeds gewoon NTFS.

100GB is weinig voor Windows. Met een beetje pech zit dat al vol tegen de tijd dat je al je favoriete programma's geïnstalleerd hebt. Daarentegen is 100GB gigantisch veel voor Ubuntu. 20GB ga je ook nooit vol krijgen. Misschien dus de moeite waard om dat te herverdelen.
Daarbij neem ik overigens aan dat je je documenten e.d. op de 300GB data partitie opslaat. Zo doe ik het zelf ook, mijn documents, images, downloads, etc. zijn symlinks naar een datapartitie op een HDD. Vroeger toen ik nog dualboot systemen had gebruikte ik daar een NTFS partitie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
mcDavid schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:17:
[...]

20GB ga je ook nooit vol krijgen.
20 jaar geleden kochten we een hardeschijf van 480 MB. Dat was echt gigantisch toendertijd. Mijn vader zei al: dat zal je nooit volkrijgen.

Jammer dat Tweakers geen reminder heeft, waar je jezelf over 20 jaar aan deze post kunt herinneren. In die tijd zijn webbased SQLite's op websites de 20 GB wellicht al voorbijgestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hatsieflatsie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:11:
[...]

20 jaar geleden kochten we een hardeschijf van 480 MB. Dat was echt gigantisch toendertijd. Mijn vader zei al: dat zal je nooit volkrijgen.

Jammer dat Tweakers geen reminder heeft, waar je jezelf over 20 jaar aan deze post kunt herinneren. In die tijd zijn webbased SQLite's op websites de 20 GB wellicht al voorbijgestreefd.
Als Videopack over 20 jaar nog steeds dezelfde laptop met dezelfde HDD en dezelfde partitie-indeling gebruikt, mag hij me tegen die tijd gerust op de vingers tikken.
Beetje onzin om dit aan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hatsieflatsie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 23:11:
[...]

Nee, 20 jaar geleden had je al schijven van 2 GB.

En voor Linux, in dit geval Ubuntu, is het minimale wat de installatie eist 20 GB. En dat is prima. Ik doe met m'n Debian installatie het prima met een / partitie van 10 GB (en 5,5 GB in gebruik). Ik heb alleen /home apart staan, maar dat is ook niet direct noodzakelijk, als ik alle data op een aparte partitie dump (zoals m'n downloads e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Toch is het wel eens irritant dat je een ext4 partitie onder Windows niet kunt benaderen. Laatst was ik met mn telefoon aan het rotzooien en de flashtool is alleen voor windows beschikbaar. Ik heb toch meerdere keren gehad dat ik van windows weer naar linux moest omdat ik in linux allerlei dingen had gedownload en ze alleen van linux naar een ntfs partitie kon kopiëren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

Yup dat is vervelend, maar ik zie het toch echt als een gebrek aan Windows ipv Ubuntu. Windows is het enige OS wat ik ken dat alleen zijn "eigen" filesystems ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Het is juist goed dat windows geen ext4 kennis heeft, dan kan ook geen virus naar je linux gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Ik heb wel eens gelezen dat mint minder veilig zou zijn dan ubuntu. Terwijl mint op ubuntu gebaseerd is.

Is dat nou fud uit de ubuntu community?

Het stond ergens op een blog van ubuntu. De developer zei iets in de trant van dat hij absoluut niet bankzaken online wou doen met mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:44:
Ik heb wel eens gelezen dat mint minder veilig zou zijn dan ubuntu. Terwijl mint op ubuntu gebaseerd is.

Het stond ergens op een blog van ubuntu. De developer zei iets in de trant van dat hij absoluut niet bankzaken online wou doen met mint.
Zoek even hier op GoT, dan vind je genoeg posts erover. Er is in de NOS-kroeg en in het Grote welk OS topic over gesproken. De verhalen hier nogmaals herhalen terwijl je het makkelijk kan vinden is nogal zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23

Elke linux is anders tav updates, ze hebben allen een andere beleid.
Je hebt ook linux versies die veiliger zijn, maar hierdoor oude versies van software gebruiken, het is maar wat je wilt. Bijv debian ligt achter(of voor), waardoor het veiliger is, de software is langer getest.

En bank zaken op een linux pc is 1000x veiliger dan op een windows pc.

Geldzaken op een pc doen , er is maar 1 manier die veilig is!
Een aparte pc waar je linux op zet,
dan voor je geld zaken gebruikt,
pc updaten,
je geldzaken doen,
pc afsluiten,
en nooit naar andere sites gaan,
dus kans dat er wat gebeurd is minimaal.
Dus updates, alleen naar de bank gaan, pc uitzetten, dus kans op virus is zeer klein.
Zelf heb ik thuis een sata switch, waar ik 4 hd's aan kan sluiten, hier kan ik de stroom onderbreken van de hd.
Dus ik heb 4 pc's in een pc zitten.
1 voor bank
1 voor online winkelen
1 dagelijks gebruik en veel software installeren
1 voor testen
En ik gebruik linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Hero of Time schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:32:
[...]

Zoek even hier op GoT, dan vind je genoeg posts erover. Er is in de NOS-kroeg en in het Grote welk OS topic over gesproken. De verhalen hier nogmaals herhalen terwijl je het makkelijk kan vinden is nogal zinloos.
Ik heb even gezocht en ben wat wijzer. Doch echte verhalen waren het niet. Af en toe wat extra comments van Tweakers omtrent mint.

Zit nu te flip floppen tussen Debian testing en *buntu. Ik wil het op een dell e5570 gaan draaien met skylake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Skylake, veel succes daarmee. Wat een rampen platform is dat zeg. |:( Ik weet niet wat je beter kan draaien daarvoor, maar ik prefereer Debian over Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hero of Time schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:05:
Skylake, veel succes daarmee. Wat een rampen platform is dat zeg. |:( Ik weet niet wat je beter kan draaien daarvoor, maar ik prefereer Debian over Ubuntu.
Vooral met graphics en powermanagement of zijn er ook nog andere dingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Betreffende skylake. Valve heeft nieuwe steammachines werkende op Skylake aangekondigd. Dit zou iig moeten betekenen dat er vooruitgang in zit.

Net even een discussie over Snappackages gevolgt welke nu dus gaat uitvloeien over meerdere distro's. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Linux moet open source blijven maar eenheid in de backend maakt het voor grote bedrijven makkelijker en dus goedkoper om een overstap naar Linux te proberen. Samen met de komst van Steam, Vulcan en de Unreal engine 4 denk ik dat er best veel goed is gebeurd en aan het gebeuren is voor Linux als werkbaar commercieel platform voor de grotere reuzen in de software en gamesmarkt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Broadwell heeft er ook last van, maar firmware om HDMI audio te laten werken. Verder, ehm, geen idee. Ik heb zelf geen Skylake systeem. Mijn werklaptop is nog Broadwell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:16:
Net even een discussie over Snappackages gevolgt welke nu dus gaat uitvloeien over meerdere distro's. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Linux moet open source blijven maar eenheid in de backend maakt het voor grote bedrijven makkelijker en dus goedkoper om een overstap naar Linux te proberen. Samen met de komst van Steam, Vulcan en de Unreal engine 4 denk ik dat er best veel goed is gebeurd en aan het gebeuren is voor Linux als werkbaar commercieel platform voor de grotere reuzen in de software en gamesmarkt.
Je gaat dan min of meer op het ms windows model over, waarbij packages alle dependencies en dus ook hun eigen kopie van libraries meeleveren. Waarmee je dus weer afhankelijk wordt van iedere individuele upstream / bedrijf om security updates te verzorgen. Dus alle moeite die nu door distro's in packaging en security wordt gestoken ga je daar mee missen.
Het is vooral anders, heeft voordelen, maar dus ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

gekkie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Je gaat dan min of meer op het ms windows model over, waarbij packages alle dependencies en dus ook hun eigen kopie van libraries meeleveren. Waarmee je dus weer afhankelijk wordt van iedere individuele upstream / bedrijf om security updates te verzorgen. Dus alle moeite die nu door distro's in packaging en security wordt gestoken ga je daar mee missen.
Dat is ook wat aan het gebeuren is. 'Men' heeft besloten in productieland dat het gemakkelijke is om via Snap te werken e.d. dan via het oude systeem van Linux. Het klinkt cue maar ik denk dat het gewoon een probleem is wat zo wordt opgelost omdat Linux een groei aan het doormaken is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gekkie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 11:12:
[...]

Ik heb hier regelmatig vastlopers met m'n touchpad (muis nog niet getest) met m'n Skylake XPS 13, kernel 4.5 en 4.6 - Debian Testing. Ik blijf voorlopig nog even op 4.4 dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 15-06-2016 12:49 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Auredium schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:38:
[...]
Dat is ook wat aan het gebeuren is. 'Men' heeft besloten in productieland dat het gemakkelijke is om via Snap te werken e.d. dan via het oude systeem van Linux. Het klinkt cue maar ik denk dat het gewoon een probleem is wat zo wordt opgelost omdat Linux een groei aan het doormaken is.
Dat is de vraag .. bij windows zag je deels weer het omgekeerde met pogingen tot iets wat een packagemanager moet benaderen.

Op zich werd dat soort meuk bij linux toch al min of meer standaard onder /opt/ gekwakt ?

Maar goed een probleem van software fabrikanten opgelost .. een probleem voor de systeembeheerder is geschapen, kortom zoals altijd worden er geen problemen "opgelost", maar slechts verplaatst.

(en voor sommige dingen kan het best prima zijn, maar ik heb persoonlijk liever dan 95% van m'n systeem als congruent geheel wordt ontwikkeld en managen van security inclusief.) Dus het liefst gepackaged door een distro, met eventueel een uitzondering voor een snap / docker ding voor non FOSS spul.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 15-06-2016 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Borromini schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:44:
[...]
Ik heb hier regelmatig vastlopers met m'n touchpad (muis nog niet getest) met m'n Skylake XPS 13, kernel 4.5 en 4.6 - Debian Testing. Ik blijf voorlopig nog even op 4.4 dus...
Al is het dan de vraag of dat echt aan chipset / proc. vast hangt en niet aan de driver meuk van de touchpad leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Borromini schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:44:
[...]

Dat kan ook gewoon driver issues in die kernel zijn. Als ik 4.5 draai, doet m'n laptop niet meer normaal suspenden en gaat het plots uit, terwijl mijn PC en HTPC geen probleem hebben. Kernel 4.6 op m'n laptop geeft weer video problemen met 3 schermen, waarbij 1 scherm zwart wordt, maar wel 'bruikbaar' is (als in, vensters komen er, de muis komt er, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik meen me te herinneren dat ik er een fix voor zag langskomen een paar weken geleden, maar ik heb het probleem nog steeds: dubbelklik op een .deb en hij installeert de dependencies niet. Iemand anders ook nog steeds dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:53:
Ik meen me te herinneren dat ik er een fix voor zag langskomen een paar weken geleden, maar ik heb het probleem nog steeds: dubbelklik op een .deb en hij installeert de dependencies niet. Iemand anders ook nog steeds dit probleem?
Wordt het SC gebruikt, of Gdebi? Groot verschil namelijk, want Gdebi moet deps checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
SC (standaard), en ik meen dat die fix daarvoor was. Bizar dat Ubuntu de standaardinstallatiemethode zo lang kapot laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

gekkie schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:06:
[...]

Het is dan ook in de markt gezet om naast het 'reguliere systeem' te staan en het niet te vervangen. Daarnaast beweert men dat alle applicaties gesandboxed draaien, dat kan eventueel wat veiligheidsrisico's wegwerken.

Leuk als een bedrijf zonder veel moeite een Linux cliënt op de markt wilt brengen, voor de rest lijkt het mij handiger, slimmer, makkelijker om overige software gewoon uit een repo te halen. En gewoon de snap daemon niet te installeren mocht de distributie het niet standaard meeleveren.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is terecht en geen FUD van Ubuntu. Ik gebruik geen Ubuntu en vind ook dat Mint maar riskant bezig is.
Mint kiest voor gebruikersvriendelijkheid en stop alle energie daar in, security krijgt geen aandacht. Het is IMHO geen toeval dat ze recent zij gehacked maar het is een gevolg van een algehele behandeling van veiligheid (of het gebrek daar aan).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Is iemand er trouwens al achter hoe het de bedoeling is dat je als leek je software-updates installeert in Ubuntu 16.4? Je krijgt wel zo'n notificatie en daarna ram ik altijd maar even apt-get upgrade in de terminal, maar je zou zeggen dat ze daar ook een klik-procedure voor moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Ik heb een pricewatch: Dell Latitude E5570-J992X met Skylake.

Deze laptop is Ubuntu certified:
http://www.ubuntu.com/certification/hardware/201507-18696/

Mijn laptop draait momenteel Ubuntu 16.04 mate sausje met kernel 4.4.0-24-generic.

Ik ben nog geen spannende dingen tegengekomen dan alleen dat de fanspeed niet word getoond met sensors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Linux carbon 4.4.0-24-generic #43-Ubuntu SMP Wed Jun 8 19:27:37 UTC 2016 x86_64

cpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
temp1:        +25.0°C  (crit = +107.0°C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Physical id 0:  +35.0°C  (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0:         +32.0°C  (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:         +32.0°C  (high = +100.0°C, crit = +100.0°C)

dell_smm-virtual-0
Adapter: Virtual device
Processor Fan:    0 RPM
CPU:            +34.0°C  
Ambient:        +32.0°C  
SODIMM:         +31.0°C  
Other:          +29.0°C

Ik vermoed dat de fan het wel doet. Bij wat zwaarder load heb ik CPU temps gezien van 61°C en kort daarna zag ik hem snel zakken qua temps toen de load minder werd. Deze laptop is sowieso uber stil qua fan geluid dus het zeer lastig om het echt zeker te weten. Zal de bodemplaat vd week er afschroeven om er zeker van te zijn dat de fan ook daadwerkelijk werkt.

Ik had de laptop even getest met de Dell Windows 10 pro software en daar werkte alles goed. Ook de dockingstation werkte goed daarmee, alleen direct na wipe/install van Ubuntu kaal zonder te updaten ging dat mis. Nu heb ik alle laatste updates binnen, misschien dat het nu beter gaat. Moet ik nog testen.

Basic dingen als Suspend, Wifi, Bluetooth werken allemaal.

Naast het dockingstation verhaal en de fanspeed, wat zou ik nog meer kunnen testen wat problemen gaf met Skylake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
mcDavid schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:30:
Is iemand er trouwens al achter hoe het de bedoeling is dat je als leek je software-updates installeert in Ubuntu 16.4? Je krijgt wel zo'n notificatie en daarna ram ik altijd maar even apt-get upgrade in de terminal, maar je zou zeggen dat ze daar ook een klik-procedure voor moeten hebben...
Ik weet niet welke Ubuntu flavor jij gebruikt, maar Software Updater is de GUI variant van apt-get update && apt-get upgrade simpel gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ohja zie nu dat die er nog steeds wel in zit. Maar je moet 'm dus maar zelf opzoeken... zou verwachten dat er ergens een icoontje rechtsbovenin verschijnt waar je op kunt klikken als er updates zijn of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Dit wist je niet mcDavid?

Je gebruikt als ik je posts zo lees in dit topic al jaren Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vind het een rare ontwerpkeuze van Ubuntu 16.4. Daar wou ik het over hebben. Niet over hoe ik nu moet updaten, daar kom ik echt wel uit hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
toro schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:50:
Dit wist je niet mcDavid?

Je gebruikt als ik je posts zo lees in dit topic al jaren Ubuntu :)
Dat je geen knopje meer krijgt "klik hier om up te daten" is anders nieuw sinds 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Brent schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:23:
[...]

Dat je geen knopje meer krijgt "klik hier om up te daten" is anders nieuw sinds 3 maanden.
ik had Ubuntu al even niet meer gebruikt, dat wist ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 18:15:
Ik heb een pricewatch: Dell Latitude E5570-J992X met Skylake.

Deze laptop is Ubuntu certified:
http://www.ubuntu.com/certification/hardware/201507-18696/

Ik had de laptop even getest met de Dell Windows 10 pro software en daar werkte alles goed. Ook de dockingstation werkte goed daarmee, alleen direct na wipe/install van Ubuntu kaal zonder te updaten ging dat mis. Nu heb ik alle laatste updates binnen, misschien dat het nu beter gaat. Moet ik nog testen.

Basic dingen als Suspend, Wifi, Bluetooth werken allemaal.

Naast het dockingstation verhaal en de fanspeed, wat zou ik nog meer kunnen testen wat problemen gaf met Skylake?
Wat heb je van het docking station getest? Alleen erin zetten of ook met een extern scherm aangesloten? Want dat laatste zorgde bij m'n collega met Debian Testing voor een kernel panic met kernel 4.4 (minor versie weet ik even niet meer). Het laatste wat hij nog zag, was iets over power management met GPU voltage.

Mijn Broadwell laptop (met Debian Unstable) heeft last van hangen/crashes als het opeens meerdere schermen moet gaan aansturen. Start ik op met alle schermen al aangesloten, dan is er niets aan de hand, maar sluit ik daarna een scherm aan, met of zonder gebruik van dockingstation dan hangt de hele laptop zodra het z'n config wil toepassen.

Kan je ook met het docking station testen wat het met extra schermen doet en je alle schermen met 'dpms force off' naar slaapstand gooit? Als ze terug komen, kunnen ze gaan knipperen (telkens opnieuw signaal oppakken, alsof de verbinding instabiel is). 1 of meerdere schermen maakt niet uit, maar met 2 is de kans uiteraard groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Het dockingstation verhaal met 2 externe schermen gaat goed zolang je de laptop maar niet in de suspend stand doet :-(

Doe je dat wel dan crasht de laptop.

Dpms was niet geïnstalleerd maar dit was wel een duidelijk genoeg test :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:53:
Het dockingstation verhaal met 2 externe schermen gaat goed zolang je de laptop maar niet in de suspend stand doet :-(
Doe je dat wel dan crasht de laptop.
Hmm, mijn laptop wil niet suspenden met kernel 4.5, ongeacht hoeveel schermen er aan hangt. 4.4 doet het prima. Moet de CPU dan zijn. Of GPU.
Dpms was niet geïnstalleerd maar dit was wel een duidelijk genoeg test :/
Hoezo is dpms niet geïnstalleerd? Het is onderdeel van X. 8)7 Doe maar eens het volgende:
xset dpms force off

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Juist, kuch, was dus wel aanwezig, dpms :$

Ik heb het nog niet getest met schermen rechtstreeks aan de laptop, ga ik morgen doen. Ik ben nieuwsgierig.

Is wel zo fijn om minstens 1 externe scherm aan je laptop te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Het volgende werkt bij mij rechtstreeks op de laptop zonder dockingstation.

1 scherm via de hdmi port (zonder hdmi audio jammer genoeg).
1 scherm via de svga port.

Achter elkaar:
code:
1
xset dpms force off

doen gaan de schermen uit en komen de schermen weer normaal terug zonder problemen.

Suspend/wake een paar keer achter elkaar gedaan alles blijft goed, hier ben ik best wel blij mee :)

Ik heb het laptop scherm (Laptop eDP1) in de Monitor preferences uitgezet en onder power management wanneer op prik spanning wanneer de klep dicht is niets te doen.

Dit geeft voor mij een werkbare situatie met Ubuntu 16.04.

Iemand nog ideeën om Skylake nog meer te (stress) testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Dat is inderdaad grotendeels FUD gebaseerd op één vinkje radiobutton.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 17:28:
[...]

Dat is terecht en geen FUD van Ubuntu. Ik gebruik geen Ubuntu en vind ook dat Mint maar riskant bezig is.
Mint kiest voor gebruikersvriendelijkheid en stop alle energie daar in, security krijgt geen aandacht.
Die ongenuanceerde uitspraak heeft ook een gevaarlijk FUD-gehalte van iemand die het zelf niet gebruikt.

Ik gebruik tegenwoordig bijna exclusief Mint. Ik begon met een beetje Mint 14, en vanaf mint 17 ben ik het eigenlijk fulltime gaan gebruiken voor werk waar ik een laptop wil hebben die gewoon moet werken. Nu staat mint op al mijn 'desktop' computers/laptops. Pas de BETA van Mint 18 Cinnamon geïnstalleerd, de Mint-y-dark theme is erg netjes.

Verder gebruik ik CentOS op de meeste servers, en Debian voor hobbyprojectjes waar ik het leuk vind om heleboel tijd te verspillen aan problemen en zaken die niet lekker werken en trage principiële open source varianten van drivers.

Mijn punt is: Het enige verschil in updatebeleid tussen Ubuntu en Mint is dat Mint zogenaamde "categorie 5 updates" - de updates die het grootste risico hebben om je OS kapot te maken zodat ie niet meer kan booten (en ja dat gebeurt, meermalig, mijn collega is er om overgestapt op OSX) - standaard niet te selecteren/installeren bij een update.

Mint heeft twee belangrijke eigenschappen waardoor het het op 3 na populairste systeem is: Het moet gewoon werken, en er wordt naar de community geluisterd.

Ubuntu pusht liever kort-geteste fixes op kritische systeemcomponenten met als risico dat Ubuntu niet meer boot en moeders en dochters nooit meer Linux willen gebruiken. Mint heeft liever dat de boel gewoon blijft werken totdat één of andere nerd die updates expliciet komt installeren.

Debian loopt liever onhandig achteruit als een kat met een theedoek op zijn kop zolang ze maar uit principe geen 'tainted code' hoeven te gebruiken. Mint heeft liever dat je een productieve dag hebt.

Dan nog is het belangrijk om te weten dat dit alleen voor GUI-mensen geldt. Als je gewoon in de terminal een apt upgrade of apt-get upgrade doet, dan gebeurt het zelfde als in Ubuntu (behalve die SSD-killer "install recommended packages", die is in Mint ook opt-in ipv opt-out).

Een heel product boycotten en zeggen dat je "er nog geen bankzaken op durft te doen" omdat je te beroerd bent om een vinkje radiobutton te klikken is wel degelijk FUD.

edit:

Het was altijd een setting in de opties, maar in Mint 18 staat het heel prominent in de update manager:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VUHxPuK.png

edit:

Voorbeeld van update manager met updates, categorie 5 is bij bovenstaande instelling standaard uitgevinkt, maar je kan ze alsnog aanvinken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0NCs1PU.png

Waarom is hexchat bijvoorbeeld categorie 3? Omdat het uit de getdeb repo komt. Een nieuwere versie die bij Debian nog in testing of unstable staat. Als ik de getdeb repo uitzet, dan komt ie van de Ubuntu repo, en is het categorie 1. Wel een oudere versie. Getdeb heb ik trouwens zelf toegevoegd. Standaard heb je alleen packages van Ubuntu of Linux Mint. En die zijn meestal categorie 1, 4 of 5.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y6h7LSw.png

[ Voor 15% gewijzigd door Sando op 18-06-2016 01:37 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:15

Theimon

Snapte!?

Sando schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 01:19:
Pas de BETA van Mint 18 Cinnamon geïnstalleerd, de Mint-y-dark theme is erg netjes.
Is dit voor nu alleen nog mogelijk door een clean install, of hebben ze ook al een mogelijkheid om een bestaande 17.3 te upgraden? Ik krijg er namelijk niks over gevonden.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Theimon schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 06:50:
[...]

Is dit voor nu alleen nog mogelijk door een clean install, of hebben ze ook al een mogelijkheid om een bestaande 17.3 te upgraden? Ik krijg er namelijk niks over gevonden.
Upgrade is nog niet mogelijk. Zodra de stable release uit is, kun je wel updaten. http://blog.linuxmint.com/?p=3035

Je kunt na een schone Mint 18 beta install, deze wel upgraden naar de stable trouwens. Draai nu zelf trouwens een weekje de beta en werkt prima tot op heden. Nog niets vreemds tegen gekomen of crashes gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Jammer is dat. Ik wil best naar de beta, maar ik heb geen zin in een clean install. Dan wachten we nog ff, stable zou niet al te lang meer duren geloof ik.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:51:
Het volgende werkt bij mij rechtstreeks op de laptop zonder dockingstation.
Daar krijg ik dus juist de problemen mee, in 1 situatie na.
1 scherm via de hdmi port (zonder hdmi audio jammer genoeg).
1 scherm via de svga port.

Achter elkaar:
code:
1
xset dpms force off

doen gaan de schermen uit en komen de schermen weer normaal terug zonder problemen.
Dat zal ook prima gaan. Het scherm flikkeren is alleen als je een docking station gebruikt. Maar dit is ook bekend bij Dell en een firmware update zou dat hebben opgelost, wat bij mij met de laatste BIOS en andere firmware die erbij kwam dus niet opgelost had. Mogelijk is het bij jouw Skylake systeem niet van toepassing.

HDMI audio is, zoals ik eerder zei, afhankelijk van de firmware. Je moet iets van firmware-intel-sound installeren hiervoor. Zou er al op moeten staan trouwens. Anders moet je via pavucontrol je audio device veranderen.
Suspend/wake een paar keer achter elkaar gedaan alles blijft goed, hier ben ik best wel blij mee :)
Nice.
Ik heb het laptop scherm (Laptop eDP1) in de Monitor preferences uitgezet en onder power management wanneer op prik spanning wanneer de klep dicht is niets te doen.
Ik had met mijn laptop dus niets opgegeven voor scherm dicht. Ik deed m'n HDMI receiver uit, klapte het scherm dicht en toen ik 'm weer open deed en de receiver aan, liep de laptop vast.
Dit kan natuurlijk ook een Debian ding zijn. Ubuntu patcht redelijk veel in de kernel waar Debian wat terughoudender in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Theimon schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:52:
Jammer is dat. Ik wil best naar de beta, maar ik heb geen zin in een clean install. Dan wachten we nog ff, stable zou niet al te lang meer duren geloof ik.
Het wordt wel door iedereen (en mij) afgeraden om een major upgrade (in dit geval van 17 naar 18) te doen.
Naar mijn ervaring kom je iedere keer weer kleine foutjes tegen waarvan je een vervelend gevoel krijgt over en de schuld geeft aan de nieuwe release.

Bij een schone installatie merk je dan dat alles toch perfect werkt.

Het beste kan je je home op een andere partitie zetten en die partitie kiezen als home (en _niet_ formatteren) tijdens te installatie, en vervolgens als nieuwe user de zelfde username met het zelfde wachtwoord opgeven. Je systempartitie wel gewoon formatteren tijdens de installatie.

Dan ben je in ieder geval al je user settings niet kwijt. Alleen eventuele aanpassingen aan het systeem.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Mwoah, dat is in voorgaande jaren ook prima gegaan. Home staat al heel lang op een aparte partitie (door schade en schande wordt men wijs ;)) Dus de upgrade gaat er gewoon overheen, net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Met Ubuntu MATE 16.04 had ik toch wel wat problemen met de Dell Latitude E5570. Dockingstation en video acceleratie gaf problemen enz.

Vandaag heb ik Ubuntu 16.04 geïnstalleerd om te zien hoe dat zou gaan.

Dit is raar, alles werkt out of the box zoals men zegt. Ook de HDMI audio en alles qua dockingstation werkt zonder te crashen. Video acceleratie werkt super zelfs. Full HD 60fps youtube gaat perfect op zowel de externe schermen via het dockingstation als op de laptop zelf.

Wat is het verschil eigenlijk tussen Ubuntu MATE 16.04 en Ubuntu 16.04 qua drivers? Hoort dat niet hetzelfde te zijn in de base? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er hoort ook geen verschil te zijn, anders dan de standaard selectie aan packages voor je dekstop omgeving. Alles wordt in principe via de kernel gedaan en die is niet opeens anders tussen de twee smaken van dezelfde release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Hero of Time schreef op maandag 20 juni 2016 @ 08:31:
Er hoort ook geen verschil te zijn, anders dan de standaard selectie aan packages voor je dekstop omgeving. Alles wordt in principe via de kernel gedaan en die is niet opeens anders tussen de twee smaken van dezelfde release.
Dat zou je denken en verwachten inderdaad.

Er zit blijkbaar toch wel wat verschil in, raar. Ik had vrijwel hetzelfde gedaan qua installatie.

Install -> update -> gebruiken.

Met Ubuntu 16.04 MATE had de laptop problemen, met Ubuntu 16.04 geen problemen.

Ik snap er niets meer van 8)7

Ik ken Ubuntu (en de verschillende sausjes) sinds het begin van Ubuntu al. Blijkbaar zitten er in stock Ubuntu toch wat extra qua drivers, anders kan ik het echt niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drivers zitten in de kernel, dus dat kan niet. Firmware, misschien. Maar ook dat zou dan heel vreemd zijn dat het 'opeens' zoveel invloed heeft. Daarbij betwijfel ik of de Ubuntu-desktop-* meta-packages andere firmware dependencies hebben. Dat wordt met een bovenliggende meta-package afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
toro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Met Ubuntu 16.04 MATE had de laptop problemen, met Ubuntu 16.04 geen problemen.

Ik snap er niets meer van 8)7

Ik ken Ubuntu (en de verschillende sausjes) sinds het begin van Ubuntu al. Blijkbaar zitten er in stock Ubuntu toch wat extra qua drivers, anders kan ik het echt niet verklaren.
Als ik het even heel dramatisch zeg, dan is MATE een beetje slepen aan een dood paard. Gnome 2 (waarvan MATE een fork is) is erg oud en vooral gebouwd op hoe het landschap er 10 jaar geleden uitzag.

GNOME (3.x dus) gaat mee met de huidige ontwikkelingen. Ik vermoed dat daar toch ergens een oorzaak te vinden is.

MATE en Cinnamon hebben allebei dezelfde doelstelling: Ageren tegen de onproductieve minimalistische eye-candy interface van GNOME 3. Maar ze pakken het verschillend aan. MATE doet het door GNOME 2 te forken (dead end), Cinnamon doet het door GNOME 3 te forken (meegaan met de techniek van upstream).

Ergo: Als GNOME je niet bevalt maar MATE is buggy, probeer dan eens Cinnamon.

Ik weet niet of er een dedicated Ubuntu spice voor is, maar Linux Mint 18 Cinnamon is ook gewoon Ubuntu 16.04.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Hero of Time schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:24:
Drivers zitten in de kernel, dus dat kan niet. Firmware, misschien. Maar ook dat zou dan heel vreemd zijn dat het 'opeens' zoveel invloed heeft. Daarbij betwijfel ik of de Ubuntu-desktop-* meta-packages andere firmware dependencies hebben. Dat wordt met een bovenliggende meta-package afgehandeld.
Jij had toch een collega met Dell/Skylake problemen met een dockinstation?

Probeer daar eens stock Ubuntu 16.04, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
toro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Vergeet niet om ook
code:
1
sudo dist-upgrade
te doen na installatie van 16.04. Daar zitten ook patches voor Skylake bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:36:
[...]

Denk niet dat dat gaat lukken. Naast het feit dat mijn dagen hier geteld zijn, is hij prima tevreden met Debian Testing. En hij gebruikt momenteel geen docking station, juist vanwege de problemen die hij had. Nu hij op kernel 4.6 werkt heeft hij het niet opnieuw getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Hatsieflatsie schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:17:
[...]

Vergeet niet om ook
code:
1
sudo dist-upgrade
te doen na installatie van 16.04. Daar zitten ook patches voor Skylake bij.
Hoe wist jij dat daar ook patches voor Skylake tussen zat? Heb je een link misschien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 16:04:
[...]

Hoe wist jij dat daar ook patches voor Skylake tussen zat? Heb je een link misschien? :)
Na een verse installatie zijn er altijd updates beschikbaar. Meestal ook van de kernel en die bevat die patches. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
Hero of Time schreef op maandag 20 juni 2016 @ 19:57:
[...]

Na een verse installatie zijn er altijd updates beschikbaar. Meestal ook van de kernel en die bevat die patches. ;)
Ja dat snap ik. Ik had alleen nog geen dist-upgrade gedaan na de installatie en vroeg mij af of hij dacht/wist dat er achter de dist-upgrade skylake patches zaten te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

toro schreef op maandag 20 juni 2016 @ 20:27:
[...]

Ja dat snap ik. Ik had alleen nog geen dist-upgrade gedaan na de installatie en vroeg mij af of hij dacht/wist dat er achter de dist-upgrade skylake patches zaten te wachten :)
Als je een normale apt-get upgrade uitvoert, worden nieuwe dependencies niet meegenomen, dat komt pas als je een dist-upgrade uitvoert. Dus een nieuwe kernel krijg je niet zonder dist-upgrade te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Zeer slechte ervaring met Kubuntu 16.04. Na de installatie kreeg ik na het inloggen meteen een melding dat KDE niet gestart kon worden, omdat er shell onderdelen ontbraken. Dit heb ik opgelost met: sudo apt-get install kubuntu-desktop. Maar om die te installeren (wat moet, anders kan KDE niet starten), moet kde-l10n-nl worden verwijderd, wat volgens mij dan weer de oorzaak is van Dolphin die in het Engels is ingesteld. Daarnaast werkt de driver manager ook niet, en blijft die constant gegevens aan het verzamelen zonder ook maar iets te doen.

Hoe kunnen bugs als deze nog in de final van 16.04 LTS!! zitten?

Hopelijk is dit met de nieuwe ISO van 16.04.1 later dit jaar opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan22 op 25-06-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elke Ubuntu release wordt op de opgegeven datum als 'final' gemarkeerd en je kan 'm downloaden, maar er zitten nog redelijk veel bugs in het geheel. Dat is ook de reden waarom veel mensen een of twee maanden wachten met upgraden en dat je van de ene LTS naar de andere pas een melding krijgt als de .1 release ervan beschikbaar is gemaakt.

Als je een nieuwe installatie doet is het altijd goed om dan nog even alle updates toe te passen. Als je een 'apt-get dist-upgrade' had uitgevoerd, ipv alleen een 'apt-get install kubuntu-desktop', dan had je alles bijgewerkt, ipv alleen die metapackage en eventuele dependencies.

Voor je taal ding, alle packages met de naam l10n zijn localisatieonderdelen. Die verwijderen zorgt ervoor dat je de standaard taal krijgt, en dat is Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:38:
Elke Ubuntu release wordt op de opgegeven datum als 'final' gemarkeerd en je kan 'm downloaden, maar er zitten nog redelijk veel bugs in het geheel. Dat is ook de reden waarom veel mensen een of twee maanden wachten met upgraden en dat je van de ene LTS naar de andere pas een melding krijgt als de .1 release ervan beschikbaar is gemaakt.

Als je een nieuwe installatie doet is het altijd goed om dan nog even alle updates toe te passen. Als je een 'apt-get dist-upgrade' had uitgevoerd, ipv alleen een 'apt-get install kubuntu-desktop', dan had je alles bijgewerkt, ipv alleen die metapackage en eventuele dependencies.

Voor je taal ding, alle packages met de naam l10n zijn localisatieonderdelen. Die verwijderen zorgt ervoor dat je de standaard taal krijgt, en dat is Engels.
Ja ik had dat ergens anders ook al gelezen, dat Ubuntu 14.04 gebruikers pas een upgrade melding krijgen bij 16.04.1, maar bedankt voor duidelijkheid :)

Over dat taal ding, het lijkt me toch niet de bedoeling dat als kubuntu-desktop bijgewerkt wordt, het taalpakket vervolgens verwijderd wordt? En als ik later het taalkpakket weer wil installeren, moet kubuntu-desktop opnieuw verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check dan de informatie van het package. Nu heb je kubuntu-desktop geïnstalleerd, maar misschien is het eigenlijk een andere. Werk de package lijst bij en kijk met Muon of Synaptic naar de dependencies e.d. Daarbij, kubuntu-desktop is niet nodig eigenlijk. Het is maar een meta-package om de KDE omgeving te geven via dependencies. Als er iets in verandert, wordt dat automatisch meegenomen, maar dat gebeurt in principe niet binnenin een release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Linux Mint Cinnamon 18 final is gereleased! *O*

De upgrade van beta naar rtm is dit keer simpeler dan ooit. Gewoon alle updates installeren. En samba verwijderen (de server). Die was altijd standaard geïnstalleerd, maar blijkt een seconde aan het opstarten toe te voegen terwijl is gebleken dat de meeste mensen die server niet (meer) gebruiken.

Cinnamon is een listening-to-the-peoples-wishes fork van Gnome 3, en zorgt voor een meer klassieke desktop-ervaring terwijl wel gebruik wordt gemaakt van upstream ontwikkelingen die het systeem efficiënter maken.

Linux Mint 18 is gebaseerd op Ubuntu 16.04 LTS. Linux Mint slaat non-LTS over omdat de gemiddelde gebruiker niet zit te wachten op releases met een korte shelf-life, en komt dus de komende 18 maanden met 18.1 t/m 18.3 gebaseerd op Ubuntu 16.04.1 t/m 16.04.3.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ontvang net een DVD met Ubuntu 16.05 , geen idee of het een drukfout is of een unieke release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:16:
Ik ontvang net een DVD met Ubuntu 16.05 , geen idee of het een drukfout is of een unieke release.
Ik kreeg hem ook, ik hoop eigenlijk dat het een drukfout is, ik heb niet zoveel vertrouwen in een door linuxmag geproduceerde versie. Al kan je waarschijnlijk weinig verkeerd doen bij het maken van een eigen installatie cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gotiniens schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:26:
[...]

Ik kreeg hem ook, ik hoop eigenlijk dat het een drukfout is, ik heb niet zoveel vertrouwen in een door linuxmag geproduceerde versie. Al kan je waarschijnlijk weinig verkeerd doen bij het maken van een eigen installatie cd.
Ken je de Linux Mint ISO nog die een paar dagen beschikbaar was? ;)

Gewoon een dd image maken en die vergelijken met de ISO. Maarja, dat zal waarschijnlijk weer niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je loopt geen enkel risico. Kijk maar even bij de Warranty Disclaimer. Daar staat dat ze altijd alle schade vergoeden.
RESHIFT DIGITAL (....) WILL IN ANY CASE BE LIABLE FOR ANY (...) DAMGES, (...) INCLUDING WITHOUT LIMITATIONS (...) EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF THOSE DAMAGES.
En dat is geen kwestie van "handig" knippen van mij, dat is echt wat staat.

Ik heb ze net even gebeld en ze bevestigen dat die DVD echt door hun is gemaakt, inclusief deze "aanpassingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefan22 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 14:16:
Zeer slechte ervaring met Kubuntu 16.04. Na de installatie kreeg ik na het inloggen meteen een melding dat KDE niet gestart kon worden, omdat er shell onderdelen ontbraken. Dit heb ik opgelost met: sudo apt-get install kubuntu-desktop. Maar om die te installeren (wat moet, anders kan KDE niet starten), moet kde-l10n-nl worden verwijderd, wat volgens mij dan weer de oorzaak is van Dolphin die in het Engels is ingesteld. Daarnaast werkt de driver manager ook niet, en blijft die constant gegevens aan het verzamelen zonder ook maar iets te doen.

Hoe kunnen bugs als deze nog in de final van 16.04 LTS!! zitten?

Hopelijk is dit met de nieuwe ISO van 16.04.1 later dit jaar opgelost.
Ik herken dit ook, eigenlijk bij iedere upgrade naar een hogere versie komen er konijnen uit hoeden die je liever niet hebt. Het taalprobleem is sindskort wel opgelost, dus je kunt nu zonder versieconflicten de KDE NL taalondersteuning installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
--knip-- verkeerd topic dus

[ Voor 102% gewijzigd door Madshark op 12-07-2016 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Heb je het balkje boven het reactievenster niet gezien?
~NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Madshark schreef op maandag 11 juli 2016 @ 17:35:
Hopelijk stel ik de vraag in het goede topic.
Wat hierboven dus al is gezegd en duidelijk in de TW staat: nee, verkeerde topic. Dit hoort in een eigen topic, waar je zelf ook moeite toont, want driekwart van je vragen is met een paar minuten op Google al te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 00:23:
[...]

Wat hierboven dus al is gezegd en duidelijk in de TW staat: nee, verkeerde topic. Dit hoort in een eigen topic, waar je zelf ook moeite toont, want driekwart van je vragen is met een paar minuten op Google al te vinden.
Ik zal hiervoor dan een eigen topic openen, ik heb blijkbaar de topicwarning over het hoofd gezien.
Als driekwart van mijn vragen via Google al te vinden was, dan had ik ze hier überhaupt niet gesteld |:(
Zoeken is het probleem niet, de ruis die je terugkrijgt vanwege verschillende versies, distro's, builds etc. maakt het lastig om nu een goede zekerheid uit te halen, diverse forumposts/sites spreken namelijk elkaar lijnrecht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Madshark schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 03:24:
[...]

Ik zal hiervoor dan een eigen topic openen, ik heb blijkbaar de topicwarning over het hoofd gezien.
Best knap, want hij valt echt op boven de Quick Reply.
Als driekwart van mijn vragen via Google al te vinden was, dan had ik ze hier überhaupt niet gesteld |:(
Zoeken is het probleem niet, de ruis die je terugkrijgt vanwege verschillende versies, distro's, builds etc. maakt het lastig om nu een goede zekerheid uit te halen, diverse forumposts/sites spreken namelijk elkaar lijnrecht tegen.
Zeg dan op z'n minst waar je op hebt gezocht, wat je terug kreeg aan resultaten en waarom deze niet voldeden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Lunduke en Whatnot hadden een interview met een Ubuntu Tablet developer wat erg interessant was. veel informatie over de werking en de toekomstige ontwikkelingen. De voorspelling van de devver dat snap binnen zes maanden erin is geplaatst. Het 54 minuten durende interview is op youtube terug te vinden op het kanaal van Lunduke. (ik kan hem vanuit mijn huidige locatie even niet linken)

Must see informatie. Ben sinds de video erg hoopvol en positief over de ontwikkelingen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan bij deze de video:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Super humor. de nieuwe episode van Linux Weekly Daily wednesday had het ook over de video van Lunduke en Whatknot en maakte de opmerking dat het een pilot kon zijn voor meer Linux georienteerde podcast vanuit Lunduke en Whatknot. Spontaan de video geliked omdat meer goede Linux podcasts gewoonweg nodig zijn. :P (ookal heb ik letterlijk dagelijks uren aan podcasts om te verslinden)

Ik denk dat Snap integratie in Ubuntu Touch echt wel een verschil uitmaakt. Linux Unplugged had het gisteren erover hoe Canonical een meeting had met verschillende belangrijke mensen van andere distributies voor goede integratie van Snap te krijgen. Toen werd de opmerking gemaakt dat er weinig ruchtbaarheid aan werd gegeven terwijl normaal Canonical altijd wordt afgeschilderd als een bedrijf welke niet veel doet samenwerken met de rest van de Linux community. Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. ALS Snaps groot word dan betekend dit ook instant dat de cataloges voor Ubuntu tablets (en uiteindelijk ook 'Linux' tablets heel groot wordt.

Als ik nu vergelijk met pakweg acht jaar geleden ben ik vooralsnog blij met de groei van Linux. Er zijn nog heel veel mensen die Windows gebruiken; op kantoren en voor te gamen. Maar dat grote eiland van windowshegemonie is aan de randen zeker afgebrokkeld de afgelopen jaren. Deels komt die afbrokkeling door Microsoft die de boot miste met mobile en deels komt het door domme fouten zoals de Windows interface aanpassen en het doorvoeren van privacy brekende maatregels of geforceerde upgrades (you know the one).
Als kanttekening wil ik opmerken dat ik Android en Chromebooks niet als Linux zie ookal draaien ze onderhuids erop. Wel zie ik in dat die systemen veel dichter bij linux staan als Windows. ook kijk ik met scheve ogen naar de poging van Microsoft om Windows 'linux software compatible' te maken. Ik vermeod echter dat MS te weinig momentem heeft op de 'nieuwe' markt zoals mobile om verschil te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Zijn er mensen die de NVidia driver werkend hebben gekregen op hun laptop? Ik krijg het hier met geen mogenlijkheid werkend en begin me behoorlijk te irriteren aan de tearing met de megeleverde opensource videodrivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je niet toevallig Optimus in je laptop zitten? Maak anders een apart topic aan waar je dan nog de moeite neemt op je laptop specs te noemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
De optimus opmerking zette me eindelijk op het goede spoor.
Kennelijk wil de login-manager niet werken met de Nvidia driver. Dit commando direct na de installatie van de driver zorgt ervoor dat de voorkeur op de intel driver staat en de boel nu eindelijk werkt:

code:
1
sudo prime-select intel

Wel bijzonder slecht dat dit nog steeds niet gerepareerd is.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 24-07-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geef nVidia de schuld daarvoor. Er is nog steeds niet veel documentatie bij hun vandaan gekomen hiervoor. Het is ook niet gek dat Linus Torvalds de middelvinger opsteekt naar nVidia. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Toch is het jammer.

Ik heb speciaal voor Linux een laptop gekocht met Nvidia GPU.
AMD is volgens de berichten helemaal een ramp en intel GPU's zijn gewoon niet zo snel.

Jammer dat zowel Nvidia als AMD het vertikken om goede ondersteuning te leveren.

Eigenlijk is het te gek voor woorden dat je bijna verplicht wordt om Windows te gebruiken om je hardware optimaal te kunnen benutten.

[ Voor 21% gewijzigd door jbhc op 24-07-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, er is anders goed werk geleverd met de amdgpu driver. Sterker nog, in Ubuntu 16.04 en Debian Testing is de gesloten AMD driver niet meer beschikbaar. AMD is ermee gestopt. De precieze staat van de driver, performance en mogelijkheden weet ik niet, ik heb geen AMD videokaart in gebruik. Ik heb vanwege de relatief goede gesloten nVdidia driver voor nVidia gekozen voor m'n PC en HTPC. Van Intel dacht ik altijd dat het goed was, al is de hardware niet super snel, maar m'n laatste ervaringen met de video chip in de Broadwell en Skylake CPU's, iig van laptops, heb ik daar nu mijn bedenkingen bij. Voorlopig blijf ik maar bij nVidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Laatst online: 18-09 21:30
Ik draai 14.04 LTS naar tevredenheid maar onderstaande is wel een reden om te upgraden naar 16.04 :9 :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dkl2aqC.gif

(Nu nog even kijken of ik een volledige nieuwe installatie doe: heb nu de gehele harde schijf versleuteld maar ergens gelezen dat dat snelheidsverlies kan opleveren. Mijn PC is ook al 7 jaar oud inmiddels, dus denk ik erover om gewoon een standaard installatie te doen, dat zal dan wel schoon moeten denk ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
prOnorama2 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:46:
Ik draai 14.04 LTS naar tevredenheid maar onderstaande is wel een reden om te upgraden naar 16.04 :9 :

[afbeelding]
Erhmm een paneltje van positie wisselen is de major feature :+ ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

prOnorama2 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:46:
(Nu nog even kijken of ik een volledige nieuwe installatie doe: heb nu de gehele harde schijf versleuteld maar ergens gelezen dat dat snelheidsverlies kan opleveren. Mijn PC is ook al 7 jaar oud inmiddels, dus denk ik erover om gewoon een standaard installatie te doen, dat zal dan wel schoon moeten denk ik zo)
Als je full disk encryptie hebt toegepast, kost dat marginaal snelheid. Je zou het kunnen merken, aangezien er met zo'n oud systeem meer op CPU gedaan wordt, dan een aparte chip of CPU feature voor off-loading. Wil je 't niet meer, dan is het idd een compleet nieuwe installatie.
gekkie schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:22:
[...]

Erhmm een paneltje van positie wisselen is de major feature :+ ?!?
Geloof het of niet, maar dat is idd sinds de versie van Unity in 16.04. Ervoor was het gewoonweg niet mogelijk om het 'dock' onderin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 01:13:
[...]
Geloof het of niet, maar dat is idd sinds de versie van Unity in 16.04. Ervoor was het gewoonweg niet mogelijk om het 'dock' onderin te zetten.
Whoot hebben ze nu al windows95 ingehaald (of kon het in 3.1 ook al :+ ).
Wat een meuk, achja was ook al snel uitgekeken op een ubuntu install die ik ooit jaren geleden had gedaan toen unity er net in zat, want dat zo het zijn.
Pagina: 1 ... 51 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!