Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even wat frustratie uiten: Ik probeer Ubuntu weer eens naast mijn Windowsinstallatie te installeren, maar de installer is zo ontransparant dat ik het gewoon niet aandurf! Ik heb een deel van mijn disk vrijgemaakt waarop Ubuntu zijn partities mag maken, maar de enige opties die ik krijg zijn "Install Ubuntu allongside Windows Boot Manager" en "Erase disk and install Ubuntu" of "Something else".
Fijn, ik wil dus optie 1. Maar direct de volgende knop is: Install now?! Nee! Dat wil ik niet! Ik wil eerst weten wat je gaat doen! Maar vooruit, ik doe eens wild: Install now.
Maar dan krijg ik me toch een vraag voorgeschoteld waar ik echt helemaal niks mee kan: "Write changes to disks?" "The following partitions are going to be formatted". WTF? Nee! Of nouja, misschien is dat prima, maar welke partities laat je nou met rust? Met zo weinig info kan ik toch geen gedegen besluit nemen? Wees eens duidelijk! |:(

Wat is er gebeurd met die mooie grafische weergave? :'(

Kies ik "Something else" moet ik helemaal zelf, zonder enige instructies of aanwijzingen, zelf de partities maar aan lopen maken.

Kom op, zeg! Dit kan toch wel beter, anno 2016 :(
Ik vind het echt bizar dat dit zo slecht werkt!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In de 'write changes to disk' melding staat precies wat hij doet hoor. Partitie nummer # wordt geformatteerd naar file system bla. Als # >3 dan zit je toch goed? Maar waarom zou je niet handmatig je partities willen maken? Heb je eens vrijheid, vind je 't nog niet goed. :S

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Room42 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 05:13:
Kies ik "Something else" moet ik helemaal zelf, zonder enige instructies of aanwijzingen, zelf de partities maar aan lopen maken.

De installatiewizard van Windows is in dat opzicht toch exact zo cryptisch, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Even wat frustratie uiten: Ik probeer Ubuntu weer eens naast mijn Windowsinstallatie te installeren, maar de installer is zo ontransparant dat ik het gewoon niet aandurf! Ik heb een deel van mijn disk vrijgemaakt waarop Ubuntu zijn partities mag maken, maar de enige opties die ik krijg zijn "Install Ubuntu allongside Windows Boot Manager" en "Erase disk and install Ubuntu" of "Something else".
Fijn, ik wil dus optie 1. Maar direct de volgende knop is: Install now?! Nee! Dat wil ik niet! Ik wil eerst weten wat je gaat doen! Maar vooruit, ik doe eens wild: Install now.
Maar dan krijg ik me toch een vraag voorgeschoteld waar ik echt helemaal niks mee kan: "Write changes to disks?" "The following partitions are going to be formatted". WTF? Nee! Of nouja, misschien is dat prima, maar welke partities laat je nou met rust? Met zo weinig info kan ik toch geen gedegen besluit nemen? Wees eens duidelijk! |:(

Als je zelf al met de partities aan het schuiven bent geweest, dan lijkt me toch dat het niet teveel gevraagd is dat je zelf een indeling kunt maken? De standaard "installeer naast Windows" optie is juist voor mensen die dat te moeilijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Vitualbox installeren op je win pc, dan kun je met partities en ubuntu veel oefenen, en je weet wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:06:
[...]

Als je zelf al met de partities aan het schuiven bent geweest, dan lijkt me toch dat het niet teveel gevraagd is dat je zelf een indeling kunt maken? De standaard "installeer naast Windows" optie is juist voor mensen die dat te moeilijk vinden.
Snap ik, maar dan had ik graag een totaaloverzicht gehad van de nieuwe situatie, zodat ik ook zeker weet dat de Windowspartities ongemoeid blijven.

Zelf een indeling maken: Ik ben geen expert in Linux-partities. Waarom kan de Ubuntu-installer geen advies of zelfs een voorstel geven voor de geprefereerde partitieindeling?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zijn op zich wel goeie suggesties ja. Misschien kun je ze op launchpad kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:53:
[...]

Snap ik, maar dan had ik graag een totaaloverzicht gehad van de nieuwe situatie, zodat ik ook zeker weet dat de Windowspartities ongemoeid blijven.
Die krijg je toch in de vorm van 'write these changes to disk'? Zoals ik in m'n eerste post al zei, er staat een partitienummer in de melding. Die wijst direct naar het partitienummer op de schijf. Er moeten geen wijzigingen gedaan worden aan partities 1 t/m 3, die zijn van Windows. Of hoeveel partities je ook maar hebt op de schijf naast de unallocated space.
Zelf een indeling maken: Ik ben geen expert in Linux-partities. Waarom kan de Ubuntu-installer geen advies of zelfs een voorstel geven voor de geprefereerde partitieindeling?
Je wilt aan de ene kant alle vrijheid, maar aan de andere kant geen enkele. Wat wil je nou precies? De Ubuntu installer neemt werk uit je handen maar dat wil je niet. Standaard heeft het gewoon geregeld wat er aan schijfruimte wordt toegekend aan swap, de rest is voor het OS, tenzij er voor het OS niet genoeg over zou blijven, dan wordt swap kleiner.

Wat je nu in feite zegt is dat je een kant-en-klare PC wilt, maar wel wilt beslissen wat erin komt, maar geen tijd en moeite wilt steken in het uitzoeken van de onderdelen en of alles wel compleet is en samenwerkt. Zie je welke tegenstrijdigheden je verkondigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:57:
[...]

Die krijg je toch in de vorm van 'write these changes to disk'? Zoals ik in m'n eerste post al zei, er staat een partitienummer in de melding. Die wijst direct naar het partitienummer op de schijf. Er moeten geen wijzigingen gedaan worden aan partities 1 t/m 3, die zijn van Windows. Of hoeveel partities je ook maar hebt op de schijf naast de unallocated space.
Maar dat weet ik dus niet, welke partities welk nummer krijgt. Dat weet ik niet uit mijn hoofd, dus waarom niet gebruiksvriendelijk even het volledige lijstje tonen?
[...]

Je wilt aan de ene kant alle vrijheid, maar aan de andere kant geen enkele. Wat wil je nou precies? [...]
Waar haal je dit nou toch steeds vandaan?! Hou eens op met invullen, man! :o

Wat ik eigenlijk gewoon aangeef is waarom ze niet met de tijd meegaan qua gebruiksvriendelijkheid. Okee, Windows stelt ook geen vragen maar die biedt tenminste nog een overzichtelijke partitiemanager ter beschikking. En daar kun je gewoon zeggen "Zo, installeer Windows maar op deze vrijde diskspace".

En als ik het me goed herinner, kon je vroeger de installer de partities laten instellen en daarna met de GUI de partities nog aanpassen, indien gewenst. Die functionaliteit is er uitgesloopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Room42 op 06-04-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:01:
[...]
Maar dat weet ik dus niet, welke partities welk nummer krijgt. Dat weet ik niet uit mijn hoofd, dus waarom niet gebruiksvriendelijk even het volledige lijstje tonen?
Je zegt zelf dat je ruimte hebt gemaakt, dus weet je ook hoeveel partities je al hebt, toch?
[...]

Waar haal je dit nou toch steeds vandaan?! Hou eens op met invullen, man! :o
Hier dan, je spreekt jezelf tegen:
Je krijgt te zien welke partities hij wil maken en formatteren, maar je weet niet welke partities hij nou heeft gemaakt en gaat formatteren? Ik bestel een patatje met maar weet niet of ik een patatje met krijg.
Room42 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:53:
Totaaloverzicht krijg je niet, maar wel wat er verandert. Is dat niet genoeg? Bij Windows zie je toch ook niet wat er op de schijf verandert als je vrije ruimte selecteerd en zegt 'installeer hier'? Het is niet duidelijk of er nou 1, 2 of meer partities worden gemaakt. Pas als Windows helemaal klaar is met installeren en je kan inloggen kan je het pas weer opvragen.
Wat ik eigenlijk gewoon aangeef is waarom ze niet met de tijd meegaan qua gebruiksvriendelijkheid. Okee, Windows stelt ook geen vragen maar die biedt tenminste nog een overzichtelijke partitiemanager ter beschikking. En daar kun je gewoon zeggen "Zo, installeer Windows maar op deze vrijde diskspace".
Het is toch al heel gebruikersvriendelijk dat Ubuntu zich netjes naast Windows zet en je de keus geeft bij het opstarten van de computer welk OS je nou wilt? Daar kan MS met Windows nog een puntje aan zuigen. Als je al Linux hebt, krijg je na het installeren van Windows geen keuze scherm of je niet toevallig misschien mogelijk Linux wilt starten.

Als je zegt 'install alongside' en je hebt geen ruimte beschikbaar, pas DAN kan je gaan klagen omdat je niet direct ziet waar hij de ruimte vandaan gaat halen. Zolang er genoeg beschikbare ruimte op de schijf is voor nieuwe partities wordt dat door Ubuntu gebruikt.

Maar als je echt zo doodsbang bent, dan installeer je toch Ubuntu in een VM? Of repliceer je de omgeving in een VM? Of nog mooier, maak je eerst een volledige image van je harde schijf en als 't resultaat jou niet bevalt, zet je die terug.

* Hero of Time weet 't ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:16:
[...]

Je zegt zelf dat je ruimte hebt gemaakt, dus weet je ook hoeveel partities je al hebt, toch?
[...]
Hier dan, je spreekt jezelf tegen:
Onzin, ik geef daar alleen aan dat ik volledige informatie wil zodat ik gedegen kan bepalen of het voorgestelde inderdaad is wat ik wil.
Totaaloverzicht krijg je niet, maar wel wat er verandert. Is dat niet genoeg?
Dat staat er niet. Er staat alleen dat er twee partities geformatteerd worden. Als er nou nog zou staan dat er twee nieuwe partities toegevoegd worden en geformatteerd...
Bij Windows zie je toch ook niet wat er op de schijf verandert als je vrije ruimte selecteerd en zegt 'installeer hier'? Het is niet duidelijk of er nou 1, 2 of meer partities worden gemaakt. Pas als Windows helemaal klaar is met installeren en je kan inloggen kan je het pas weer opvragen.
Wat Windows precies toevoegt is op dat moment niet relevant, het gaat erom dat je duidelijk kunt zien dat je oude partities er nog staan en onaangetast blijven.
Maar als je echt zo doodsbang bent, dan installeer je toch Ubuntu in een VM? Of repliceer je de omgeving in een VM? Of nog mooier, maak je eerst een volledige image van je harde schijf en als 't resultaat jou niet bevalt, zet je die terug.
Dat is allemaal onnodige overhead als de installer gewoon duidelijk kan zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

En hoe precies dat de Windows installatie dat anders? Die kan niet eens partities resizen tijdens de installatie, alleen verwijderen. Daarnaast overschrijft Windows altijd de bootloader waardoor bestaande andere besturingssystemen niet meer kunnen opstarten.

De partitiemanager van Ubuntu is stukken uitgebreider en duidelijker wat dat betreft.

Maar als je totaal niks van partitietabellen af weet is het misschien beter om er niet aan te zitten en een WUBI installatie uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:56:
[...]

En hoe precies dat de Windows installatie dat anders? Die kan niet eens partities resizen tijdens de installatie, alleen verwijderen. Daarnaast overschrijft Windows altijd de bootloader waardoor bestaande andere besturingssystemen niet meer kunnen opstarten.

De partitiemanager van Ubuntu is stukken uitgebreider en duidelijker wat dat betreft.
Wat ik dus vooral bedoel is dat:
- De installer, bij de automatische installatie (naast Windows), een beter overzicht moet geven met wat hij precies gaat doen.
- De installer, bij de handmatige optie (zelf partitioneren), een standaard partitieindeling voor kan stellen.

Beide een kleine moeite (lijkt me) en het wordt er een stuk gebruiksvriendelijker van.
Maar als je totaal niks van partitietabellen af weet is het misschien beter om er niet aan te zitten en een WUBI installatie uit te voeren.
Volgens mij is dat niet wat Ubuntu adviseert. Die prijst gewoon hun installer aan, dus de gemiddelde gebruiker zal die ook kiezen. :Y)

Zo, maar nu heb ik wel genoeg gezeken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Metro2002 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:56:
Volgens mij raad Ubuntu WUBI af en ondersteunen ze 't zelfs niet meer. Het zou mij niet verbazen als het met UEFI niet eens werkt.
Room42 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:14:
[...]
Wat ik dus vooral bedoel is dat:
- De installer, bij de automatische installatie (naast Windows), een beter overzicht moet geven met wat hij precies gaat doen.
Dat is met de optie toch duidelijk? Het installeer Ubuntu naast Windows. Hoe en wat maakt voor de gebruiker dan toch niet uit, als het maar werkt?
- De installer, bij de handmatige optie (zelf partitioneren), een standaard partitieindeling voor kan stellen.
Je vraagt om een 'expert' optie, maar wilt toch bij de hand genomen worden. Mjah, een knop toevoegen om een indeling te maken die je dan zelf weer ombouwt, omdat je het stom vind dat er geen aparte /home wordt gemaakt, of te groot/klein zou geen slecht idee zijn (echt, ik meen 't serieus).
Beide een kleine moeite (lijkt me) en het wordt er een stuk gebruiksvriendelijker van.
De eerste optie zou het niet erg gebruiksvriendelijk maken, want mensen raken in de war. Die weten niet wat het betekend en vinden het eng enzo. De tweede kan wel. Ik dacht dat Ubuntu dat ook deed, maar kan het ook mis hebben. Het is al even geleden dat ik Ubuntu heb gebruikt en kan 't verwarren met de CentOS en Fedora installatie. Die heeft dat iig wel als optie.
Zo, maar nu heb ik wel genoeg gezeken :o
Gelukkig, want als je verder zou gaan, had ik je Ubuntu afgeraden. Totaal ongebruiksvriendelijk en uitermate ongeschikt voor nieuwe Linux gebruikers. Veel te moeilijk allemaal. Arch is dan een veel betere keus.
Toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Holy fuck, dit heeft echt totaal geen zin met jou! :o Je blijft me maar dingen in de mond te leggen (jij vraagt, jij wilt, bla bla). In plaats van dat je vraagt wat ik bedoel, doe jij maar gewoon aannames. En dan een beetje denigrerend lopen doen. Laat maar joh, jij hebt gelijk! 8)7 ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Even een poging wagen om je stelling stap voor stap onderuit te halen.
Even wat frustratie uiten: Ik probeer Ubuntu weer eens naast mijn Windowsinstallatie te installeren, maar de installer is zo ontransparant dat ik het gewoon niet aandurf!
Moh how zeg!
Ik heb een deel van mijn disk vrijgemaakt waarop Ubuntu zijn partities mag maken, maar de enige opties die ik krijg zijn "Install Ubuntu allongside Windows Boot Manager" en "Erase disk and install Ubuntu" of "Something else".
Dat kan kloppen. Een beetje zoals deze screenshot?:
Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-sP4XHj0Lr9A/VS-ScO0G5UI/AAAAAAAAB1I/RvaSP9ueLAw/s1600/2015-04-16%2B13_36_20-.png
(link: http://2.bp.blogspot.com/...015-04-16%2B13_36_20-.png)
Dus je hebt dit nooit gezien? Raar.
Waarom wil je weten wat er gebeurt als je net daarvoor hebt besloten om het uit handen te geven? Denk je dat de installer zich zal misdragen als jij het niet hebt nagekeken?
Geen idee, ik dacht dat die er altijd was.
Als je ervoor kiest om het zelf te doen, dan word je geacht het zelf te *kunnen* doen. Dat is toch niet zot? Het is volgens mij onmogelijk voor Canonical om in de beperkte wizard een noob volledig te kunnen opleiden zodat die alleen nog de juiste keuzes maakt. De info die je moet kennen om de juiste keuzes te maken in 'something else' is simpelweg te veel.
Het werkt niet slechter dan de installer van andere OS's, of is dat je punt niet? Indien niet, wat verwacht je dan eigenlijk van een gratis OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

En als ik het me goed herinner, kon je vroeger de installer de partities laten instellen en daarna met de GUI de partities nog aanpassen, indien gewenst. Die functionaliteit is er uitgesloopt.
Dat kan nog steeds hoor. Volgens mij is het gewoon een stukje Gparted wat in de installer zit, wat behoorlijk veel functioneler is dan de Windows partitioneertools. En je kunt vooraf of achteraf ook met Gparted wijzigingen doen.

Verder zou ik iedereen willen vragen wat minder aanvallend te reageren en jou om niet direct in de verdediging te schieten. Ik neem aan dat iedereen je gewoon goed bedoeld probeert te wijzen op functionaliteit die je misschien gemist hebt. Het komt alleen al snel wat bot over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:37
Iedereen hier heeft gelijk!

Punt is simpel: als iemand (bijv. Evanescent) een userinterface niet duidelijk vindt, dan is dat *voor hem/haar* niet duidelijk. Dan kan dat voor veel anderen (Hero of Time, IveGotARuddyGun) wel duidelijk zijn, maar daarmee verandert de (on)duidelijkheid voor Evanescent nog niet.
(en als je moet uitleggen waarom iets WEL duidelijk is, dan is het dus duidelijk niet duidelijk...)

En dan is het aan de designer(s) van de userinterface om daar wel of niet wat aan te doen. Als Evanescent de enige in de hele wereld is, dan zal er niets gebeuren. Als er duizenden anderen zijn, wellicht wel...

[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 07-04-2016 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
Het lijkt erop dat 16.04 uit is:

http://releases.ubuntu.com/xenial/

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

De ISO's zijn te downloaden inderdaad, maar upgraden kan nog niet via do-release-upgrade.
# do-release-upgrade
Checking for a new Ubuntu release
No new release found
Ik update vanaf 15.10 server, dus er zou een upgrade moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dubbeldrank op 21-04-2016 15:15 ]

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Weet iemand hoelang het normaal duurt voordat Ubuntu Mate RPi editie ook op 16.04 zit? Draai nu de 16.04 Beta2 op mijn Pi3, maar als ik naar de site ga staat daar alleen nog de Beta2.

Edit:
Hmm via apt-get update/upgrade krijg ik al een zooi binnen, oa php7, dus lijkt erop dat daar de repo wel up to date is :)

[ Voor 26% gewijzigd door arie_papa op 21-04-2016 15:26 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat iedereen wil upgraden, dus de do-release-upgrade zal nog geen nieuwe release zien om de storm van verkeer te beperken. De eerste paar dagen wordt de ISO flink veel gedownload, repo's worden geraakt met mensen die gaan updaten e.d. Plus, je wilt eigenlijk niet op dag 1 al gelijk over, zeker als je 't als server draait. De eerste maand krijg je toch altijd nog een hele zwik aan updates omdat de release weer eens half af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Hero of Time schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:32:
Houd er rekening mee dat iedereen wil upgraden, dus de do-release-upgrade zal nog geen nieuwe release zien om de storm van verkeer te beperken. De eerste paar dagen wordt de ISO flink veel gedownload, repo's worden geraakt met mensen die gaan updaten e.d. Plus, je wilt eigenlijk niet op dag 1 al gelijk over, zeker als je 't als server draait. De eerste maand krijg je toch altijd nog een hele zwik aan updates omdat de release weer eens half af is.
De toevoeging -"d" deed het wel. Hij upgrade dan alsnog naar de final. Maar op dag 1 updaten vind ik geen probleem, ik heb een image gemaakt en zie wel hoe het gaat. Het is maar een thuisserver. :)

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo ben nieuw tot ubuntu, ik installeer deze encrypted, stel een wachtwoord in.
Installaie is volbracht, wil rebooten, en deze pakt mijn wachtwoord niet aan... Heeft dit te maken met toetsenbord instellingen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dubbeldrank schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:35:
[...]

De toevoeging -"d" deed het wel. Hij upgrade dan alsnog naar de final. Maar op dag 1 updaten vind ik geen probleem, ik heb een image gemaakt en zie wel hoe het gaat. Het is maar een thuisserver. :)
With ^, laptop heeft ~2GB aan files gedownload en doet nu een poging Kubuntu 15.10 bij te werken :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:12
Mooi moment om goed gebruik te maken van mijn 500Mbit KPN glasvezel verbinding. Lekker images aan het seeden!

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Zo, ik dacht "ff" ubuntu gnome downloaden maar ik zie nu dat ik 2(!) uur geduld moet hebben :X

/edit: Torrent gaat een stuk beter :)

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 21-04-2016 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:12
Graag gedaan :D

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Reservoir_Dog schreef op donderdag 21 april 2016 @ 17:28:
Hallo ben nieuw tot ubuntu, ik installeer deze encrypted, stel een wachtwoord in.
Installaie is volbracht, wil rebooten, en deze pakt mijn wachtwoord niet aan... Heeft dit te maken met toetsenbord instellingen ofzo?
Niemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ongeduldig en niet kunnen lezen? Wat staat er nou in de topicwarning?

Dit is en blijft een forum. Wil je real-time antwoord, dan ga je naar IRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jbhc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:28:
Zo, ik dacht "ff" ubuntu gnome downloaden maar ik zie nu dat ik 2(!) uur geduld moet hebben :X

Ik heb de gewone Ubuntu gedownload, ging me prima af met iets van 2,5 MB/s. Dat was vroeger wel anders als je op de launch date zelf probeerde te downloaden.

Ga denk ik ook Ubuntu-Gnome eens proberen als 2e desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ik heb nog geen mening kunnen vormen maar de eerste indruk is goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jbhc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:28:

2 uur?! :X Kubuntu 15.10 had met do-release-upgrade -d hier nog geen 2 minuten nodig om de 2GB aan files binnen te halen en dan werd de maximale bandbreedte ook nog eens verre van volledig benut :+

Nou had ik die in alle rust door laten gaan met upgraden toen ik weg was, gaat dat stuk eigenwijs wachten bij een vraag of ik een config file wil laten vervangen en ik was niet in de buurt om op y te drukken |:( Inmiddels is ie klaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 21-04-2016 23:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat updaten doe ik eigenlijk nooit. Gaf vroeger nog wel eens problemen en kon uren duren. Nieuwe installatie is in 10 minuten klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in eerste instantie een update gedaan. Dat werkte prima, maar uiteindelijk heb ik toch een volledig verse install gedaan en /home terug gezet.
Als ik Xenial vergelijk met Trusty, dan voelt Xenial veel minder log aan.
Wel missen er nog best veel packages in software centre. (shop tegenwoordig geloof ik) Xchat heeft nog geen package in de Xenial repo.
Het draait bij mij op een Lenovo Thinkpad E540 met i5 en 8GB geheugen. Ik heb nog geen SSD erin, dus ik verwacht nog een flinke performance boost zodra die er ook in zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Xchat wordt niet meer onderhouden. Je kan 'm onder de naam xchat-gnome vinden, maar die versie is een Git snapshot uit 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah... ok... thnx. Tijd voor een nieuwe client dus. Hexchat is het eerste 'slachtoffer'
Ik zie dat er een redelijk eenvoudige manier is om Xchat settings over te zetten naar Hexchat: http://hexchat.readthedoc...te-my-settings-from-xchat

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:25:
Dat updaten doe ik eigenlijk nooit. Gaf vroeger nog wel eens problemen en kon uren duren. Nieuwe installatie is in 10 minuten klaar.
Same here eigenlijk. Wordt sowieso bij een aantal distro's ook als aanbeveling meegegeven (o.a. Mint). Zeker als je je home op een aparte partitie knalt is dit super makkelijk.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Hero of Time schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:40:
[...]

Ongeduldig en niet kunnen lezen? Wat staat er nou in de topicwarning?

Dit is en blijft een forum. Wil je real-time antwoord, dan ga je naar IRC.
Geen probleem, heb het zelf al gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vicarious schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 09:40:
[...]

Same here eigenlijk. Wordt sowieso bij een aantal distro's ook als aanbeveling meegegeven (o.a. Mint). Zeker als je je home op een aparte partitie knalt is dit super makkelijk.
Ik moet zelf even kijken wat ik ga doen... Ik draai nu nog kubuntu 15.10, maar ik kamp regelmatig met vastlopers... Tenminste, een echte vastloper is het niet, maar load gaat door het plafond waardoor de laptop super traag wordt... Wat die extreem hoge load (als ik het al kan uitlezen, praten we over 10 of hoger op een quad-core i5) veroorzaakt, kan ik maar niet achterhalen...

Aan de hardware lijkt het niet te liggen (de bewuste laptop draait vrolijk uren stabiel onder Win7, ook met maximale belasting en de harddisk is fout-vrij), dus ik vrees dat er in m'n kubuntu installatie ergens een foutje is geslopen...

Dus een verse install en settings uit m'n home-map halen lijkt nu even de meest handige optie...

Of hebben jullie een andere suggestie?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geeft een programma als top niet aan wat de load veroorzaakt?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Raven schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:09:
Geeft een programma als top niet aan wat de load veroorzaakt?
Als ik top al geopend krijg (vaak kan ik alleen nog de muispointer bewegen, maar reageert de laptop verder nergens op...), dan word ik daar niet echt wijs uit... Dat is sowieso altijd wel een dingetje, een hoge load is zelden goed te traceren... Ik vermoed dat schrijf/lees acties naar de harddisk de oorzaak zijn, maar mijn laptop heeft geen hdd-led en de schijf zelf is te stil om te horen... In de logs kan ik ook geen fouten terug vinden.

Maar het voelt een beetje alsof het werkgeheugen volloopt en hij niet meer kan swappen, terwijl, als ik daar de kans voor krijg het te controleren, het swap geheugen nooit echt gevuld raakt en ik dus niet tegen een te kort op dat vlak loop... En zelfs dan nog, ik heb ooit (onbedoeld) zonder swap gedraaid en zelfs dan bleef hij nog reageren, werd het alleen traag. Niet dat hij helemaal niet meer reageerde...

Om het nog wat extra bijzonder te maken. Dit gebeurd alleen de eerste keer op een dag dat ik de laptop start. Na een half uur ongeveer (ligt eraan hoe intensief ik hem gebruik) wordt hij traag en reageert op een gegeven moment niet meer. Een harde reset is het enige wat nog helpt. Maar na die reset blijft hij de rest van de dag wel goed draaien... Het lijkt dus een service te zijn die één keer per dag draait, maar welke...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
Dat lijkt inderdaad op RAM dat volledig volloopt.
Als je een iets mooiere top wil om naar te kijken kan je ook "htop" installeren.

http://hisham.hm/htop/
Daarin is het ook iets makkelijker om te zien wat voor ram usage er is als je de kleurtjes aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Deepbass909, ook voor jou geldt, nieuw topic. En check dan ook even of je Akonadi niet staat te flippen, mijne doet dat ook af en toe. Verders, Kubuntu krijgt geen liefde, dus, wat weerhoud je ervan om OpenSuSE te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:52:
Deepbass909, ook voor jou geldt, nieuw topic. En check dan ook even of je Akonadi niet staat te flippen, mijne doet dat ook af en toe. Verders, Kubuntu krijgt geen liefde, dus, wat weerhoud je ervan om OpenSuSE te draaien?
Excuus, het was niet de bedoeling hier een hele vragensessie te creëren, ik was slechts hardop aan het denken of het een volledige her-install m'n probleem zou oplossen of dat ik gewoon ging upgraden.

Akonadi heeft in het verleden bij mij ook wel problemen veroorzaakt, dus dat is wel een goede.

Overigens weer houdt de package manager van OpenSUSE mij ervan om het te installeren. Er is veel aan te merken op (k)ubuntu, maar het werkt gewoon lekker makkelijk en eerlijk is eerlijk dat er nou eenmaal meer .dep packages te vinden zijn dan .rpm (is mijn ervaring tenminste)...

Maar wellicht dat dit wel weer een mooi moment is om te switchen... Als ik de tijd en zin ervoor kan vinden...
GuntherDW schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:46:
Dat lijkt inderdaad op RAM dat volledig volloopt.
Als je een iets mooiere top wil om naar te kijken kan je ook "htop" installeren.

http://hisham.hm/htop/
Daarin is het ook iets makkelijker om te zien wat voor ram usage er is als je de kleurtjes aanzet.
Ook voor htop geldt dat ik wel in een terminal moet komen op het moment dat hij flipt ;) Aangezien dat zelfs maar zelden lukt (alt-F1 doet op zo'n moment bijvoorbeeld ook niks...)

[ Voor 25% gewijzigd door deepbass909 op 22-04-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
deepbass909 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:06:
Wat die extreem hoge load (als ik het al kan uitlezen, praten we over 10 of hoger op een quad-core i5) veroorzaakt, kan ik maar niet achterhalen...
[mierenneuker modus]De i5 op laptop (met suffix U) is geen quadcore, maar duo core, met hyperthreading waardoor het als een quadcore gedraagt. [/mierenneuker modus off]

[ Voor 21% gewijzigd door Hatsieflatsie op 22-04-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

deepbass909 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:18:
[...]

Als ik top al geopend krijg (vaak kan ik alleen nog de muispointer bewegen, maar reageert de laptop verder nergens op...)
Ctrl+alt+F1 ook niet?

edit:
deepbass909 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:08:
(alt-F1 doet op zo'n moment bijvoorbeeld ook niks...)
Ik dacht dat de control er bij moest.

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 22-04-2016 14:22 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 13:52:
Kubuntu krijgt geen liefde, dus, wat weerhoud je ervan om OpenSuSE te draaien?
KDE op OpenSuse krijgt volgens mij niet meer of minder aandacht dan Kubuntu. Als je bij Ubuntu blijft, heb je nog altijd de Neon optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:23:
[...]

KDE op OpenSuse krijgt volgens mij niet meer of minder aandacht dan Kubuntu. Als je bij Ubuntu blijft, heb je nog altijd de Neon optie.
Nee, SuSE heeft de focus op KDE, dus als er iets liefde geeft aan KDE, dan zijn zij het wel. De maintainers van Kubuntu laten nog wel eens wat te wensen over.
[...]

Excuus, het was niet de bedoeling hier een hele vragensessie te creëren, ik was slechts hardop aan het denken of het een volledige her-install m'n probleem zou oplossen of dat ik gewoon ging upgraden.

Akonadi heeft in het verleden bij mij ook wel problemen veroorzaakt, dus dat is wel een goede.
Houd er rekening mee dat een fout in je user database ook vage dingen kan veroorzaken. Aangezien KDE nogal veel met Akonadi doet en dat allerlei zooi in een database frot, is het een idee om naar een andere DE te gaan kijken als je 't eens zat bent dat er onbekende dingen staan te flippen. Ik heb met Xfce4 bijvoorbeeld nooit ergens last van gehad.
Overigens weer houdt de package manager van OpenSUSE mij ervan om het te installeren.
Volgens mij is er niet veel te klagen over Yast2 c.q. Zypper.
Er is veel aan te merken op (k)ubuntu, maar het werkt gewoon lekker makkelijk en eerlijk is eerlijk dat er nou eenmaal meer .dep packages te vinden zijn dan .rpm (is mijn ervaring tenminste)...
Nou, ik kan anders wel heel erg weinig .dep bestanden vinden die bruikbaar zijn. Geef mij maar .deb. :+
Maar wellicht dat dit wel weer een mooi moment is om te switchen... Als ik de tijd en zin ervoor kan vinden...
Het is altijd een goed moment om te switchen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
[...]

Ook voor htop geldt dat ik wel in een terminal moet komen op het moment dat hij flipt ;) Aangezien dat zelfs maar zelden lukt (alt-F1 doet op zo'n moment bijvoorbeeld ook niks...)
Dan laat je een terminal open op "always on top" en kijk je nu en dan wat er CPU/RAM ligt te snoepen he :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:36:
[...]

Nee, SuSE heeft de focus op KDE,
OpenSuse is Gnome-first sinds KDE4. Ja, ze zijn officieel DE agnostisch, maar Gnome is al jaaaaren de default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
jbhc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:49:
Ik heb nog geen mening kunnen vormen maar de eerste indruk is goed. :)
Na een avondje spelen en tweaken ben ik toch wel blij verrast met Ubuntu Gnome. Ik vind het een mooie distro en het draait erg soepel en stabiel. Vooralsnog ben ik erg tevreden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 16:00:
[...]

OpenSuse is Gnome-first sinds KDE4. Ja, ze zijn officieel DE agnostisch, maar Gnome is al jaaaaren de default.
Owja? Net OpenSuSE Leap gedownload en de standaard selectie bij de installer is toch echt KDE. Je kan Gnome kiezen, maar als je voor next, next, finish gaat, heb je gewoon KDE. Hoe kom je er bij dat Gnome de default is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:07:
[...]

Owja? Net OpenSuSE Leap gedownload en de standaard selectie bij de installer is toch echt KDE. Je kan Gnome kiezen, maar als je voor next, next, finish gaat, heb je gewoon KDE. Hoe kom je er bij dat Gnome de default is geworden?
De LiveCDs hadden dat, maar ik zie ze niet meer dus misschien herinner ik t me verkeerd. Maar voor KDE vinden velen toch Kubuntu nog de beste keus voor een KDE distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:07:
[...]

Dacht ik ook! Vaak zie je dat distros een voorkeurs DE hebben. Ubuntu = Unity, Mint = Cinnamon, Fedora=Gnome, openSuse = KDE. Tuurlijk kun je ook Cinnamon op Fedora zetten, enzovoorts, maar dit zijn de DEs die van die distros de meeste aandacht lijken te krijgen.

Wat nog niemand genoemd heeft is de bijzondere aandacht voor fonts die Ubuntu (en ook Mint) geeft. En dat zeg ik als niet-Ubuntu gebruiker. maar eh... _/-\o_ super doen ze dat. Ze tweaken de fonts zodat ze er prima uitzien. Beetje OSX-achtig, dus wat vettig zeg maar.

Op andere distros (werk zelf meest met Arch) kun je dat wel bereiken, maar met meer werk. De Infinality Bundle is daarin een handig hulpmiddel. Kun je zelfs per applicatie instellen _/-\o_ Maar Ubuntu heeft dus vanzelf al een mooie font rendering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brent schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:14:
[...]

De LiveCDs hadden dat, maar ik zie ze niet meer dus misschien herinner ik t me verkeerd. Maar voor KDE vinden velen toch Kubuntu nog de beste keus voor een KDE distro.
Er is juist hier of in het Kroeg topic juist gezegd dat Kubuntu geen enkele aandacht meer krijgt. Het zou juist bedroevend gesteld zijn met de support vanuit Canonical.

Maar Debian of Fedora zijn anders ook prima geschikt voor KDE, al is Fedora meer Gnome gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:46:
[...]

Wat nog niemand genoemd heeft is de bijzondere aandacht voor fonts die Ubuntu (en ook Mint) geeft. En dat zeg ik als niet-Ubuntu gebruiker. maar eh... _/-\o_ super doen ze dat. Ze tweaken de fonts zodat ze er prima uitzien. Beetje OSX-achtig, dus wat vettig zeg maar.

Op andere distros (werk zelf meest met Arch) kun je dat wel bereiken, maar met meer werk. De Infinality Bundle is daarin een handig hulpmiddel. Kun je zelfs per applicatie instellen _/-\o_ Maar Ubuntu heeft dus vanzelf al een mooie font rendering :)
Ik gebruik de Ubuntu fonts ook best vaak in eigen werk, vind ze best wel nice. Redelijk strak maar toch een licht speels tintje. En gezien ze open licenced zijn kun je ze ook overal voor toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mcDavid - en ze gaan nog verder dan hun"eigen" font. Kijk maar eens hoe een zelfde font er uitziet bij Ubuntu versus bijvoorbeeld Fedora. Bij Ubuntu is het nét even gelikter en strakker, vaak. Ze hebben een bepaalde antialiassing en subpixel-rendering ingesteld en - let op - ze hebben dus de individuele fonts getweakt, dus de OpenType bestanden met de definities van fonts, aangepast op hun rendering.

Als je daarmee wil spelen, kun je best Infinality gebruiken, daar horen dus ook getweakte fonts bij, en je kan kiezen voor alles van OSX/Ubuntu rendering (mooi maar - vooral OSX- in wezen te vet) tot Windows rendering (scherp, maar eigenlijk 'te mager'). Zelf vind ik de Ubuntu rendering nog net wat te vet, maar mooier dan Windows (die is te scherp) of OSX (te dik). Mierennneuken, jazeker, maar je zit ook uren achter zo'n scherm, toch?

Edit: het mooie van specifiek het Ubuntu font (ontworpen door de Deense designer Dalton Maag) vind ik dat het ook op klein formaat goed leesbaar blijft. En, zoals mcDavid zegt, strak maar ook speels. Ik vind hem eigenlijk te standaard, maar voor de terminal heb ik geen betere letter gevonden dan Ubuntu Mono!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2016 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Laatst online: 09:28
Gisteren ubuntu 16.04 en gnome ubuntu 16.04 geprobeerd te installeren.
Dit is helaas niet gelukt. Ik krijg bij de live boot al te maken dat compiz continue crashed.
Ook na direct installeren krijg ik dit.

Specs:
i7 skylake
nvidia 970

Heb nu maar gnome ubuntu 15.10 geinstalleerd en daar werkt wel alles naar behoren.
Ik gok dat het te maken heeft met de nvidia drivers in combinatie met skylake processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Gisteren tegen een probleem aangelopen; Na het installeren van de Nvidia drivers eindigde ik met een zwart scherm. Heb dit ook niet meer op een fatsoenlijke manier op kunnen lossen. Gelukkig heb ik binnen 10min en verste instalatie er op staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Er schijnen veel problemen met Intel Skylake onder Ubuntu 16.04 te zijn, waar dat niet het geval was met Ubuntu 15.10. Check de nieuws van andere sites maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sowieso gaat Intel niet echt de goede kant op. Als je HDMI audio wilt gebruiken heb je weer non-free firmware nodig. Collega heeft een laptop van werk met Skylake en de zorgt voor een kernel panic icm de Dell e-port replicator plus als er een extern scherm wordt aangesloten. En zo heb je nog meer gezeur met de Skylake architectuur icm Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Kernel 4.4 werkt hier (Debian Testing) netjes met Skylake, maar 4.5 wordt mijn XPS 13 niet zo vrolijk van :(. Blijkt een bekende bug te zijn met i915 waardoor scherm begint te flikkeren e.d. Ben zelf terug naar 4.4, die draait over 't algemeen lekker stabiel.

[ Voor 39% gewijzigd door Borromini op 24-04-2016 12:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 14:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteren ook maar eens de upgrade aangeslingerd van 15.10 > 16.04.
Ging vlekkeloos. Systeem draait zonder problemen :)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
arie_papa schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:07:
Gisteren ook maar eens de upgrade aangeslingerd van 15.10 > 16.04.
Ging vlekkeloos. Systeem draait zonder problemen :)
Voor desktops is het niet zo'n probleem, die zitten toch aan een stekker. ;)
Het is vooral de powermanagement van 16.04 voor laptops die in problemen komt met Skylake architectuur (CPU stroomverbruik verdriedubbelt, en trekt volop stroom terwijl de laptop slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:13
Zijn er al mensen die Unity 8 en Mir hebben draaien op Ubuntu 16.04? Wat zijn je ervaringen? Is het een beetje werkbaar? Is de preview stabiel?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Ik gebruik autokey, een tool om je toetsen te remappen.

De configuratie heb ik symlinked naar Dropbox, zodat m'n mappings op alle systemen hetzelfde is.

Nu zie ik dat bij bepaalde toetscombinaties iets verkeerd gaat binnen autokey (de mapping werkt overigens goed,daar niet van), er een log geschreven wordt naar autokey.log:

2016-04-24 18:23:47,500 INFO - service - Matched hotkey phrase/script with prompt=False

Dit synct elke keer met Dropbox, elke keer als ik dat toets indruk. En ik gebruik die logs toch niet, dus ik zou de write acces voor dat log uit willen schakelen, zodat er niks meer naar dat log geschreven wordt. Weet iemand hoe ik dat kan doen? Chmod -w heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
mss chmod a-w op het bestand, niet de symlink?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
Gedaan, hielp niet. Een of ander proces van autokey blijft logs in /home/ikke/.config/autokey/autokey.log schrijven.

Mijn vermoeden isdat chmod a-w de huidige user z'n schrijfrechten ontneemt. Is er ook een mogelijkheid om zelfs de root de schrijfrechten op een bestand te ontnemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Hatsieflatsie op 24-04-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja volgens mij kan dat met chattr +i <path/to/filename>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:57
Hmm heeft kubuntu 16.04 iets raars ofzo? De installer crashed elke keer als ik deze probeer te installeren in VirtualBox of KVM. Lubuntu,Xubuntu en Ubuntu gaan gewoon goed. Ook OpenSuse Tumbleweed met KDE (default) gaat goed.
Geeft mij niet echt vertrouwen om het weer eens met Kubuntu te proberen, nadat ik bij 15.10 maar vanwege instabiliteit naar xubuntu ben gegaan.

Afijn de upgrade van xubuntu 15.10 naar 16.04 ging verder wel vlekkeloos, alhoewel ik nu wel van tijd tot tijd de melding krijg dat xubuntu een probleem heeft gedetecteerd...moet nog even precies kijken waarover die zeurt, maar lijkt verder geen impact op de werking te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Op welk moment crashed ie precies?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat klinkt haast als een corrupte ISO dan een fout in de installer. Het is idd ook wel handig om te weten wanneer de crash gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Alle ISO's zijn met torrent gedownload van de officiele links, dus zou zo zeggen dat daar dan geen corruptie in kan zitten?
Hoe dan ook nadat ik de KDE desktop krijg, click ik op install Kubuntu 16.04 en dan verbruikt ie 100% CPU voor een aantal minuten en dan de melding dat de installer crashde (en bij een andere poging bleef ie op 100% CPU voor ruim een half uur zonder vooruitgang voordat ik hem maar gekilled heb). Ik krijg niet eens de partitionering te zien e.d.
Ik zal de ISO maar eens zonder torrent binnenhalen dan voor de zekerheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je kan met behulp van https://raylin.wordpress....5-sha-1-checksum-utility/ de hash laten bepalen, om te checken of de iso wel goed is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Of je tikt onder linux gewoon : sha256sum <file> in ;)
Die klopt overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woops :$

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

GuntherDW schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:51:
[...]

Dan laat je een terminal open op "always on top" en kijk je nu en dan wat er CPU/RAM ligt te snoepen he :P.
Ik ben toch eens gaan testen dit weekend, en bij toeval, vlak voor hij weer bevroor, kon ik met free zien dat zowel het fysieke geheugen als de swap compleet vol zaten :X

Ik dacht bovendien de swap ruim bemeten te hebben, maar het was 4GB fysiek en 4GB swap. De swap is nu verhoogd tot 8GB, dus nu maar even kijken welk effect dit heeft. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Hero of Time schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:46:
[...]

Er is juist hier of in het Kroeg topic juist gezegd dat Kubuntu geen enkele aandacht meer krijgt. Het zou juist bedroevend gesteld zijn met de support vanuit Canonical.

Maar Debian of Fedora zijn anders ook prima geschikt voor KDE, al is Fedora meer Gnome gericht.
Op zich draait KDE prima onder Ubuntu, de meeste problemen zijn sowieso upstream punten en niet dingen die Canonical gaat oplossen. Op mijn probleempje na, draait KDE ook prima op m'n laptop. In het verleden heb ik ook wel Unity en Gnome geprobeerd, maar ik kan daar maar niet aan wennen en kreeg bepaalde zaken gewoon niet lekker ingericht (hotkeys vond ik bijv. een drama...)

Sinds dit weekend heb ik ook de update naar 16.04 gedaan. Er scheen een hickup halverwege te zijn (ik kreeg een melding dat er fouten waren opgetreden, maar niet welke), maar het draait nu weer lekker stabiel en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

deepbass909 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:02:
[...]

Ik ben toch eens gaan testen dit weekend, en bij toeval, vlak voor hij weer bevroor, kon ik met free zien dat zowel het fysieke geheugen als de swap compleet vol zaten :X

Ik dacht bovendien de swap ruim bemeten te hebben, maar het was 4GB fysiek en 4GB swap. De swap is nu verhoogd tot 8GB, dus nu maar even kijken welk effect dit heeft. Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
En heb je ook gezien waarom zowel RAM als swap vol waren gelopen? App met geheugenlek?
Maar nu weet je iig welke richting je het moet zoeken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 25-04-2016 13:07 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Raven schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:07:
[...]

En heb je ook gezien waarom zowel RAM als swap vol waren gelopen? App met geheugenlek?
Maar nu weet je iig welke richting je het moet zoeken :)
Chrome in combinatie met flash (I know...) lijken de boosdoeners. Als ik op tijd merk dat de boel traag begint te worden en ik krijg Chrome gesloten, is het doorgaans ook opgelost. Verder ben ik er nog niet echt in gedoken en gaat het ook wat ver voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
http://www.wilderssecurit...long-term-support.385386/

Ubuntu 16.04 LTS blijkt kwetsbaar te zijn, ondanks long term support

[ Voor 25% gewijzigd door Hatsieflatsie op 25-04-2016 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Die gaat niet over wat Ubuntu meeleverd maar over wat je erbij kunt installeren zoals VLC en Wireshark. Er wordt vooral gepraat over dat veel van de pakketen slechts 9 maanden of geen gespecificeerde supporttijd erbij hebben staan. Echter is dit niet iets waar Canonicle direct over gaat, ook valt dit goed zelf op te lossen.

Beetje vertekend beeld dus om meteen te roepen 'de nieuwe Ubuntu is onveilig' en zo de potentiele suggestie op te roepen dat Ubuntu als distri slecht is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals ik 't las, is dat er een package is dat al 4! jaar problemen heeft. In de tussentijd is deze 'upstream' bij Debian allang gefixt. Maar bij Ubuntu dus niet, terwijl het een kleine moeite is. Het maakt dan niet uit of het in main zit, of in universe of multiverse of wat dan ook.

Dat ze 5 jaar support geven op wat er in main zit is ook niet duidelijk op de website. Ze adverteren groot met "5 jaar support" e.d., maar alle haken en ogen moet je gaan uitzoeken. Zelfde als de kleine lettertjes in contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
deepbass909 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:10:
[...]

Chrome in combinatie met flash (I know...) lijken de boosdoeners. Als ik op tijd merk dat de boel traag begint te worden en ik krijg Chrome gesloten, is het doorgaans ook opgelost. Verder ben ik er nog niet echt in gedoken en gaat het ook wat ver voor hier.
4GB ram en flash is inderdaad een dikke zever. Check met shift+esc in een chrome browser maar eens na welke tabs het meeste ram verslurpen.
Mijn 2de pc is m'n oude setup met ook maar 4GB ram. Die wordt voornamelijk maar gebruikt als mediaspeler e.d. voor in slaap te vallen, maar ook wel vaak voor wat te surfen als ik in bed lig.
Als ik op youtube zit en wat tabjes open zie je inderdaad dat ram verbruik omhoog gaan als een malle.
Als ik m'n swap uitzet zijn 2 (!!) youtube tabjes al voldoende voor de RAM vol te laten slibben.
Best dus maar eens wat meer lightweight browsers gaan nemen, of genoegen nemen met andere browsers :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GuntherDW schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:08:
Als ik op youtube zit en wat tabjes open zie je inderdaad dat ram verbruik omhoog gaan als een malle.
Als ik m'n swap uitzet zijn 2 (!!) youtube tabjes al voldoende voor de RAM vol te laten slibben.
Best dus maar eens wat meer lightweight browsers gaan nemen, of genoegen nemen met andere browsers :P.
Maar staat Youtube dan op Flash of html5 ingesteld? YouTube: YouTube

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard zou YT nu HTML5 moeten doen als je browser het aan kan. Het lijkt mij dus erg sterk dat Chrome naar Flash gaat terwijl het prima in staat is om alles van YT in HTML5 weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
Jah, inderdaad, op YT zie ik als ik chrome gebruik amper nog de flash speler eigenlijk, maar ram usage wordt er niet minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Chrome is sowieso een geheugenvreter. Ik heb alleen met Konqueror eens een geheugenlek gehad en dat was met de standaard KHTML engine en de Owncloud webinterface. Ik heb ook Webkit beschikbaar in Konqueror, die gebruiken geeft geen problemen, dus heb ik die maar als default backend ingesteld.
Verder heb ik met KDE eigenlijk geen enkel probleem met geheugenlekken of wat dan ook. Eigenlijk zelden tot nooit last van. Alleen dat m'n browser na verloop van tijd veel aan het gebruiken is, maar dat is ook logisch als je 'm dagen lang laat draaien zonder opnieuw te starten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sprak gister iemand op IRC (#ubuntu channel) en die verwonderde zich waarom er geen https verbinding gebruikt wordt voor het downloaden van de ISO images. Misschien een hoog gehalte alu hoedje, maar in theorie kan er een mitm aanval plaatsvinden en een besmette ISO geleverd worden ipv een officiele. (de hashes kunnen ook 'fout kloppend' geleverd worden zo)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, in deze tijd met allerlei security issues e.d. is het helemaal niet zo gek om te verwachten dat een bedrijf zoals Canonical de ISO via HTTPS aanbied. Debian doet het ook niet, maar Fedora haal je dan weer wel via een beveiligde verbinding binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ze publiceren de hash, die kan je zelf even checken. Ik vermoed dat ze niet genoeg hardware hebben om een miljoen downloads x hele iso x encryptie vloeiend aan te bieden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die hash vervolgens op een http site staat kan die een false positive geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 09:30:
Ik sprak gister iemand op IRC (#ubuntu channel) en die verwonderde zich waarom er geen https verbinding gebruikt wordt voor het downloaden van de ISO images. Misschien een hoog gehalte alu hoedje, maar in theorie kan er een mitm aanval plaatsvinden en een besmette ISO geleverd worden ipv een officiele. (de hashes kunnen ook 'fout kloppend' geleverd worden zo)
Hoezo alu hoedje? Volgens mij is dit recentelijk bij Mint nog gebeurd. Als die website gehackt wordt is het ook een kleine moeite om gelijk de hash even te updaten naar de hash die is gegenereerd op de besmette ISO.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hero of Time schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:28:
Chrome is sowieso een geheugenvreter. Ik heb alleen met Konqueror eens een geheugenlek gehad en dat was met de standaard KHTML engine en de Owncloud webinterface. Ik heb ook Webkit beschikbaar in Konqueror, die gebruiken geeft geen problemen, dus heb ik die maar als default backend ingesteld.
Verder heb ik met KDE eigenlijk geen enkel probleem met geheugenlekken of wat dan ook. Eigenlijk zelden tot nooit last van. Alleen dat m'n browser na verloop van tijd veel aan het gebruiken is, maar dat is ook logisch als je 'm dagen lang laat draaien zonder opnieuw te starten. :P
Als ik Chromium niet gebruik, draait m'n laptop inderdaad retestabiel. En op zich zou 4GB voldoende moeten zijn, bij normaal gebruik wordt m'n swap niet eens aangesproken. Het is ook pas sinds een half jaar of zo dat het spontaan fout gaat.
GuntherDW schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:08:
[...]

4GB ram en flash is inderdaad een dikke zever. Check met shift+esc in een chrome browser maar eens na welke tabs het meeste ram verslurpen.
Mijn 2de pc is m'n oude setup met ook maar 4GB ram. Die wordt voornamelijk maar gebruikt als mediaspeler e.d. voor in slaap te vallen, maar ook wel vaak voor wat te surfen als ik in bed lig.
Shift-esc kende ik nog niet, maar is een goede! Ik ga eens opletten.

Een andere browser zou kunnen, maar dan ga ik de cross-platform functionaliteit van Chrome wel missen (nu heb ik gewoon 1 set bookmarks op m'n thuis pc, werk en telefoon en dat bevalt me wel...). Bovendien bezoek ik nog weleens dermate antieke sites dat die zonder flash niet werken en daar gaat hij bij veel lightweight browsers dus ook gelijk fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
deepbass909 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:08:

Een andere browser zou kunnen, maar dan ga ik de cross-platform functionaliteit van Chrome wel missen (nu heb ik gewoon 1 set bookmarks op m'n thuis pc, werk en telefoon en dat bevalt me wel...). Bovendien bezoek ik nog weleens dermate antieke sites dat die zonder flash niet werken en daar gaat hij bij veel lightweight browsers dus ook gelijk fout...
Firefox werkt cross-platform anders bijzonder goed en is open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Je kan ze allemaal eens proberen, chromium, google-chrome, google-chrome-beta en google-chrome-unstable. Je zou ook al je extensies kunnen weggooien, kijken of het dan wel goed gaat.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
jbhc schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 18:44:
[...]

Firefox werkt cross-platform anders bijzonder goed en is open source.
Idd, zeker op een systeem met minder werkgeheugen lijkt Firefox me een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Nu twee weekjes op Ubuntu 16.04, en het valt me op dat als ik een nieuw gui-programma installeer, ik moet herstarten voordat ik hem tegenkom in het startmenu of kan vinden onder openen-met. Via de cmdline werkt ie wel direct. Iemand anders hetzelfde opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb wel eens zoiets meegemaakt, onder Ubuntu 15.04 dacht ik, maar met hetzelfde programma (Spotify) ging het onder Kubuntu juist meteen goed.

Ik dacht doen dat het aan de desktopomgeving lag.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 13-05-2016 14:58 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Installeer je 'm via Ubuntu Software Center of met apt of Synaptic? Zou kunnen dat het Ubuntu Dash van Unity z'n cache moet bijwerken en dat bij elke login doet? Want moet je echt herstart of is gewoon opnieuw aanmelden genoeg?

Pagina: 1 ... 50 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!