Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 06:49:
(...)

Zelfs ZFS (compressed filesystem) was simpel te installeren. Dat gebruik ik om VM's op te zetten. Snel genoeg, en het spaart meer ruimte dan NTFS compressed.
Ik heb hier al een flinke tijd niet naar gekeken, maar is het inmiddels wat straightforward?
Graag zou ik mijn hele drive ZFS maken omdat mijn krappe SSD met veel lompe Linuxpackages wel wat compressie kan gebruiken, al is het lichte compressie.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:11:
[...]

Ik heb hier al een flinke tijd niet naar gekeken, maar is het inmiddels wat straightforward?
Graag zou ik mijn hele drive ZFS maken omdat mijn krappe SSD met veel lompe Linuxpackages wel wat compressie kan gebruiken, al is het lichte compressie.
Allereerst wil ik me bij de topic starter en bij de moderator excuseren voor het in eerste instantie kapen van dit topic; dat was niet opzettelijk maar evengoed minder slim 8)7 misschien is verplaatsen een optie.

ZFS is inderdaad straightforward geworden, tenminste voor Ubuntu-achtigen. Voor Slackwarevarianten en anderen kan het best wel een gepruts worden. Yum install, gezeur met Epel enz. Dit is het riedeltje dat ik nodig had om ZFS onder Lubuntu te installeren. Eventuele zaken die je systeem mist meldt hij wel, die kan je gewoon via apt-get binnenhalen. Alles direct als root, of natuurlijk via sudo.

1. apt-get update
2. apt-add-repository ppa:zfs-native/stable
3. apt-get install ubuntu-zfs
4. zpool create -O compression=lz4 ZFS_data /dev/sdc3 <- juiste partitie kiezen!
5. chmod 777 /ZFS_data
6. zfs list

1..3 zijn duidelijk.

4. Dit zorgt dat het compressed volume via een mount point in de root verschijnt onder de naam /ZFS_data. De naam is vrij te kiezen.
/dev/sdc3 is een vrije partitie die je op wilt offeren; de compressed data wordt daarin opgeslagen. Ik heb gewoon een EXT4 partitie gemaakt op een stuk vrije ruimte, die toevallig als /dev/sdc3 verscheen. Je hoeft/kan verder niets met deze partitie; hij wordt "gekaapt" door ZFS en is dan niet meer direct vanuit Linux benaderbaar; alleen nog via het mount point. In Gparted zie je 'm als onbekend type partitie.

Om onduidelijke reden protesteert hij soms tegen de partitie die je wilt opofferen. Hij denkt dan dat die in gebruik is. Je kan forceren door achteraan de optie -f toe te voegen. Hij doet dan klakkeloos wat je zegt. Oppassen dus dat je de goede partitie kiest, anders moet je een backup terugzetten. :-(

5. Het compressed volume heeft root als eigenaar en uit pure luiheid heb ik chmod 777 /ZFS_data gedaan zodat iedereen en alles rwx permissie heeft. Anders krijg je steeds gezeur met permissies. in plaats daarvan kan je natuurlijk chown en chmod gebruiken om andere gebruikers buiten de deur te houden.

6. Controle of het gelukt is. In mijn geval kreeg ik iets soortgelijks als dit:
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT
ZFS_data 104G 77,0G 104G /ZFS_data

Het ZFS volume wordt automatisch gemount tijdens het booten.

Je complete volume te comprimeren is niet zo simpel. Want Linux kan niet van een ZFS volume booten. ZFS is namelijk een soort van device driver / extentie / module / whatever die tijdens het booten geladen wordt. Die draait dus nog niet als je boot. Dit in tegenstelling tot NTFS compressed, waar Windows wel van kan booten.

Mogelijk zou je het boot volume apart kunnen maken (niet gecomprimeerd) en de rest op een of andere manier verhuizen naar een ZFS volume. Misschien verplaatsen via hardlinks of zoiets, al zal je een deel daarvan via een andere Linux moeten doen (b.v. Live Unix of zo). Het probleem is natuurlijk dat je op een runnend systeem niet zomaar alles kan verplaatsen en dat Linux bepaalde zaken al nodig heeft voordat ZFS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Leuk, bedankt! Ik ga er een keer weer mee stoeien, al werkt het niet op de manier dat ik hoopte: gewoon booten van ZFS.
Linux kan niet van een ZFS volume booten.
Kan ZFS ook op een externe schijf, en dat ie automatisch al die mount truukjes doet? Dan is de implementatie, hoe jong ook, volwassen.
Denk aan een externe LUKS schijf. Als je die aansluit, dan worden automatisch de mappers en mounts opgezet, en wordt je om je wachtwoord gevraagd.

Tot nu toe gebruik ik voor externe schijven het liefste NTFS om compatible te zijn met (andermans) Windows-computer, maar de Linux driver ondersteunt geen compressie/encryptie. ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 05-02-2015 19:46 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Met uefi boot je (kernel en initfs) vanaf de esp, de rest van het systeem kan dan worden ingeladen. Voor compressie zou je op linux ook btrfs kunnen overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:25:
Met uefi boot je (kernel en initfs) vanaf de esp, de rest van het systeem kan dan worden ingeladen. Voor compressie zou je op linux ook btrfs kunnen overwegen...
Dat ligt er maar net aan hoe je 't opzet. M'n HTPC en werklaptop doen beide UEFI maar heb toch echt een aparte /boot met de hele grub config en initramfs images. Enige wat ik heb in m'n ESP is de bootloader, grub_x64.efi.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Klopt uiteraard, ik bedoelde meer, je kan kernel en initimage ook op de esp leggen, als die er toch is voor een eventuele voorgeschakelde payload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet je ook weer het een en ander aanpassen. De standaard scripts die worden aangeroepen bij een kernel installatie plaats alles in /boot, niet /boot/efi/EFI/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:27
Sando schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:46:
Leuk, bedankt! Ik ga er een keer weer mee stoeien, al werkt het niet op de manier dat ik hoopte: gewoon booten van ZFS.
Ik heb het zelf uiteindelijk niet gedaan, maar heb er destijds wel naar gezocht - en dit zou toch gewoon mogelijk moeten zijn?
https://github.com/zfsonlinux/pkg-zfs/wiki/HOWTO-install-Ubuntu-to-a-Native-ZFS-Root-Filesystem
(en met google kom ik nog wel meer van dat soort linkjes en HowTo's tegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds kort een nuc met volgens mij de nieuwste Ubuntu geïnstalleerd. Ik gebruik hem voornamelijk om Kodi te gebruiken.
Graag zou ik willen dat ik automatisch bij films de juiste refresh rate op mijn TV krijg. In Kodi heb ik alles goed ingesteld alleen heb ik het idee dat Ubuntu niet meewerkt. Wij kan mij helpen om Ubuntu goed in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 18:35:
Ik heb sinds kort een nuc met volgens mij de nieuwste Ubuntu geïnstalleerd. Ik gebruik hem voornamelijk om Kodi te gebruiken.
Graag zou ik willen dat ik automatisch bij films de juiste refresh rate op mijn TV krijg. In Kodi heb ik alles goed ingesteld alleen heb ik het idee dat Ubuntu niet meewerkt. Wij kan mij helpen om Ubuntu goed in te stellen?
:?
Je 'denkt' de laatste te hebben geïnstalleerd. Welke heb je nou draaien? 14.10 is de laatste.

En hoe denk je dat het zou moeten werken? Films zijn met 24 fps opgenomen, standaard wordt er 60 Hz gebruikt als refresh rate voor schermen. We hebben letterlijk 0 informatie over je hardware.

Wil je echt hulp hiermee, dan maak je een apart topic aan met alle informatie dat nodig is om je te kunnen helpen. Je probleem en de bijbehorende oplossing hoort niet hier, want het geldt ook als je Fedora, Arch of BSD draait. Hier wordt Ubuntu besproken, geen algemene problemen. Zie ook de Topic Warning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:47

arie_papa

Running on Ubuntu

Vandaag komt Vivid Vervet 15.04 uit.

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/x/vervet-monkey-sitting-tree-uganda-17172037.jpg

Ik wacht normaal altijd een paar dagen voordat ik upgrade. Als ik zo kijk gaat er weinig veranderen ten opzichte van 14.10. systemd doet zijn intrede en verder weinig spannends zover ik het kan zien.

Blijven jullie meestal op de LTS versie zitten, of volgen jullie het halfjaarlijkse pad?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

arie_papa schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:44:
Vandaag komt Vivid Vervet 15.04 uit.

[afbeelding]

Ik wacht normaal altijd een paar dagen voordat ik upgrade. Als ik zo kijk gaat er weinig veranderen ten opzichte van 14.10. systemd doet zijn intrede en verder weinig spannends zover ik het kan zien.

Blijven jullie meestal op de LTS versie zitten, of volgen jullie het halfjaarlijkse pad?
Op mijn laptop en workstation pak ik vaak de laatste versies, maar op mijn servers blijf ik bij de LTS versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
arie_papa schreef op donderdag 23 april 2015 @ 08:44:
Ik ben sinds 14.04 op LTS gebleven, 14.10 had toch niets nieuws dat me interesseerde (sowieso bijna niets).

Zo te zien is 15.04 ook niet bijzonder dus ik blijf lekker op 14.04. Het gebruik van een supported OS is voor mij meer relevant voor patches dan nieuwe features, daarom upgrade ik mijn Macs altijd snel omdat Apple heel slecht is met security support: Er wordt maar ongeveer 1 jaar doorgegaan met support op oude versies. Terwijl nieuwe versies vaak wel een hoop stuk maken (elke keer doet Wireshark het bijv. niet meer).

Maar de 5-jaar LTS support is dus juist perfect voor mij! Dat is iets dat Ubuntu echt heel goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Zijn er ook nieuwe appversies die (nu wel) met UHD monitors om kunnen gaan?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Denk dat ik ook snel ga upgraden. Sinds 14.10 (en ook Mint geprobeert) heb ik enorm veel problemen met wireless gehad, nooit een fatsoenlijke oplossing voor kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb mijn laptopje gister geupgrade naar Xubuntu 15.04, maar heb last van deze bug:

http://askubuntu.com/ques...ngs-cause-fan-to-go-crazy

Dit is echt enorm irritant, een sensor "temp3" blijft 100 graden aangeven waardoor de fan blijft loeien. Soms lost het zichzelf op, zakt de temperatuur en wordt 'ie stil, soms na 10 minuten word ik er zo gek van dat ik 't ding maar reboot...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:48
Draaide versie 14.04 dacht ga eens upgrade naar 14.10. Krijg ik daarna 15.04 is uit :P die laatste heb ik even gemist. Dus nu weer een upgrade bezig naar 15.04.
Altijd clean installs gedaan en nu 2 upgrades ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

xdg-open ..... :N http wordt geopend via chrome en niet via firefox zoals gewenst.

xfce kent daarvoor 'prefered applications' daar staat firefox als default browser

kijk ik via gconfg, dan staat sensible-browser als url-handler voor http(s)

start ik firefox, kan ik daar aangeven dat dit de standaard browser is/wordt ...

zet ik xdg-mime op firefox.desktop, dan wordt nog steeds chrome gehatneerd voor openen van pagina waarvan opdracht komt via xdg-open

instructie bij; https://wiki.archlinux.org/index.php/Xdg-open

... iemand nog tips hoe de standaard browser voor xdg-open toch firefox wordt, en niet chrome?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Daar ben ik ook wel eens mee aan het prutsen geweest. Als ik het me goed herinner geeft http://askubuntu.com/ques...change-my-default-browser de juiste oplossing. Sommige programma's kijken daarbij expliciet naar de system-wide alternatives, en dan moet je dus de 3e optie uitvoeren.

Eventueel kan ik vanavond thuis nog wel even kijken hoe het nu precies zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Dirk op 28-05-2015 12:37 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Simpele oplossing: Chrome er gewoon aftrappen. Heb je er ook geen last meer van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:34:
Simpele oplossing: Chrome er gewoon aftrappen. Heb je er ook geen last meer van. :+
offtopic:
en zon opmerking mag ik niet plaatsen over gebruik zinloos windows :X

* himlims_ runs :+

true, maar dat is geen 'oplossing' wanneer ik ook nog F1 wil kijken op werk O-) 8)
Bash:
1
sudo update-alternatives --config x-www-browser
werkt!!

nu dual screen, ene monitor permanent in gebruik, tweede scherm voor 'monitoring' en incidenteel F1 kijken. Wanneer ik firefox 2x open, waarvan 1x fullscreen/F11, en schakel dan naar andere sessie, gaat de inhoud van fullscreen af. Start ik dan een chrome sessie, kan die wel fullscreen blijven draaien op 2e monitor :+ en klikken in firefox zonder dat er effectieve schermruimte komt te vervallen. Daarom 'moet' ik twee browsers gebruiken, want mag niet naar huis om F1 te kijken O-)
Dirk schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 12:36:
Daar ben ik ook wel eens mee aan het prutsen geweest. Als ik het me goed herinner geeft http://askubuntu.com/ques...change-my-default-browser de juiste oplossing. Sommige programma's kijken daarbij expliciet naar de system-wide alternatives, en dan moet je dus de 3e optie uitvoeren.
aha - zie je, ligt niet altijd bij de $user :+ dank je _/-\o_

/23 lol
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7pJqH820fV20ArnneeNni9uD/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Xb199HigqgxEe9ucOSj0CZ6t/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LA7spvDjGzeEECbCPlJ7c5O1/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/EnWnPc0eQRq29T9Gqjy92Yiz/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/eLpZwA25vkVr3j6XOdw9APar/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Kk2mZAaI836DJpkmoqiJu1yH/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/n1gLcRATds7jBcF23JE6lSBQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/FkDaUdPDEUDJEDmt2BTT5pjR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Jn2dp6qDjyV5n5m7vt8Aza2a/thumb.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door himlims_ op 28-05-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Een nieuwe (nu al tevreden en een beetje wegwijs) Ubuntu 14.04 gebruiker meldt zich!

Na vele jaren Windows, een beetje ervaring met OS X, en ontevreden over de UI van Windows 8 en 10, ben ik vandaag Ubuntu eens gaan proberen. In een woord: NICE!

Op een Dell 9150 Pentium D 2.8 met 4 GB DDR2 en een Crucial M500 120 GB SSD en een ASUS Xonar DG geluidskaart, loopt gesmeerd.
Fijn dat LibreOffice en Mozilla Firefox en Thunderbird voor geïnstalleerd staan, mijn favorieten.
Oi, maar nu een vervanger voor Foobar2000... Joh, Clementine voldoet hierbij aan mijn wensen.

Ik heb het nu een uurtje of 6 operationeel, ben al uitgebreid door alle instellingen gewandeld, lijkt verdraaid veel op OS X, easy dus. Ik heb nu Comodo Antivirus geïnstalleerd, helaas is NOD32 niet voor Linux beschikbaar.

En het mooiste die ouwe bak van mij had ik haast met pensioen gestuurd vanwege het hoge energieverbruik. Met dezelfde hardware is het verbruik onder Ubuntu veel minder..

Edit: ik dacht dat er een groot verschil in verbruik was. Dit blijkt maximaal 10 à 20 Watt te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door GerardVanAfoort op 21-06-2015 16:42 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

^-- volgens mij had ik dat 4-5jr geleden al in 8.04 met compiz :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:27:
[video]

^-- volgens mij had ik dat 4-5jr geleden al in 8.04 met compiz :X
Ja en meestal zijn die 3D-switchers alleen maar vertragend als je even snel alt-tab wilt doen naar het vorige venster. Wat is dat ook voor video, op 360p?

Hoe is het enthousiasme hier trouwens over Ubuntu Phone? Ik wil wel zo'n Meizu MX4 proberen maar ik heb hem nog niet mogen kopen van Meizu (met die stomme 'game').

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Room42 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:35:
[...]

Ja en meestal zijn die 3D-switchers alleen maar vertragend als je even snel alt-tab wilt doen naar het vorige venster. Wat is dat ook voor video, op 360p?

Hoe is het enthousiasme hier trouwens over Ubuntu Phone? Ik wil wel zo'n Meizu MX4 proberen maar ik heb hem nog niet mogen kopen van Meizu (met die stomme 'game').
N900 jaaren gebruikt

huidige ubuntu phones is het nog net niet; zijn afgekapte androids

kunt beter wachten tot eind van jaar, dan komt de eerste 'echte' ubuntu phone (ism canonical, speciaal voor ubuntu gebakken) die krijg ook de desktop-modus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Idd, leuk die switcher, maar Beryl had dat al en KDE heeft dat ook al sinds v4 in kwin zitten. Windows Vista had zo'n 3D weergave ook al via win/super + tab, alleen geen venster boven de switcher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Klein schopje:

Binnenkort komt 15.10 a.k.a. Willy Werewolf uit. Meestal wordt er wel een review of preview gedaan rond nieuwe incarnaties van het OS.

Nu is de grote vraag of er zaken zijn waarvan de trouwe Ubuntu-gebruiker zou zeggen: kijk daar nou ook eens naar!

De misschien nog niet bestaande Ubuntu-gebruiker zal wellicht ook nieuwsgierig zijn naar 'dingen'.

Mocht dit nou uitmonden in een ideeën-galore, dan moeten we het misschien in een apart topic onderbrengen, maar vond het Grote Ubuntu-topic er toch wel de juiste startplek voor, mede omdat dit topic bij velen waarschijnlijk wel ergens in de post-history omhoog zal komen ;)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb niet elke review gelezen, maar wordt niet elke keer heel veel verteld over de standaard Ubuntu smaak, en de aparte smaken ergens half genoemd onder het mom van 'oja, deze zijn er ook nog'. Wellicht een idee om daar wat meer aandacht aan te besteden. Bij 15.04 was KDE Plasma 5 bijvoorbeeld een grote verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
En hoe verhoudt de populaire Linux Mint distro zich tot de nieuwe releases van Ubuntu? Wat zijn de plannen?

Normaliter kwam de Linux Mint distro altijd een maand na de Ubuntu release. Volgens mij geeft Linux Mint nu voor het eerst dist-upgrades uit welke een verlenging zijn van 14.4 LTS en laten ze 14.10, 15.04 en 15.10 links liggen. Vorige maand kwam 17.2 uit. Na een upgrade van 17.0 waren er noemenswaardige verbeteringen zichtbaar, vooral in Cinnamon en het loginscreen met mooie rotating backgrounds.

In tegenstelling tot major releases kan je nu voor het eerst (sinds 17.1) ook dist-upgraden vanuit de update manager van Mint.

Omdat Linux Mint meestal doet wat gebruikers graag willen (in vrij objectieve tegenstelling tot Ubuntu) is het interessant om te zien dat Mint beter lijkt te 'zorgen' voor het uptodate houden van de LTS release dan Ubuntu zelf. Het is prettig dat je foutloos kan upgraden en niet een schone install hoeft te doen. Mint focust zich daarmee meer op de normale gebruiker die heus wel een frisse nieuwe release wil hebben maar geen zin heeft in de halfjaarlijkse release waarbij een verse install toch wordt aangeraden omdat de upgrade notoriously vaak niet lekker gaat.

Bepaalde packages krijgen wel een nieuwe versie, maar foutgevoelige upgrades zoals de kernel zijn optioneel en komen by default niet mee.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

(enigszins offtopic: op nieuw asus z170 mobo met i5 6600: ik kon niet eens de tafel ontdoen van de zooi voordat de hele install, incl. updates klaar was en ik geloof dat ik ECHT al veel te lang op een oud mobo en proc hing... afaik werkt alles fully out of the box)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27
Op mijn werk speel ik dagelijks met Ubuntu op 'mijn' ontwikkel/testbak:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5775C Boxed€ 399,89€ 399,89
1Asus Z97I-PLUS€ 144,50€ 144,50
1Lian Li PC-TU100 Zwart€ 104,79€ 104,79
1Noctua NH-L9i€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 83,90€ 83,90
1Samsung SM951 256GB€ 197,50€ 197,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 969,58

Draait (uiteraard) als een tierelier. Alleen wat kleine issues om te kunnen booten vanaf de M.2 SSD. Gaat echt als een malle; rebooten is bijna letterlijk 2 knipperen met je ogen :*)

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb zo veel computers geupgrade dat ik al veel te lang geen nieuwe compu heb geassembleerd. Maar OH wat ontzettend relaxed. Alsof het OS vliegt. Maar ook internetpagina's etc... Had ik eerder moeten doen. Aan de andere kant heb ik nu dan Skylake, daar is ook wat voor te zeggen. Hoop ik ;)

@Redsandro en @Hero of Time, ik neem jullie ideeën iig. mee. Heeft nog niet zo veel haast. Alhoewel.. tijd vliegt.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

letatcest schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 14:06:
Ik heb zo veel computers geupgrade dat ik al veel te lang geen nieuwe compu heb geassembleerd. Maar OH wat ontzettend relaxed. Alsof het OS vliegt. Maar ook internetpagina's etc... Had ik eerder moeten doen. Aan de andere kant heb ik nu dan Skylake, daar is ook wat voor te zeggen. Hoop ik ;)

@Redsandro en @Hero of Time, ik neem jullie ideeën iig. mee. Heeft nog niet zo veel haast. Alhoewel.. tijd vliegt.
Van welk systeem kom je dan om zo'n groot verschil te merken?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

eh.. een m3a78-asus mobo en een Athlon x2... Beetje overgeclockt. Weet je, met Ubuntu had ik nooit echt het gevoel heel erg traag te zijn. Games die ik speel via Steam zijn allemaal indie of vrij oud (portal 2 is grafisch het zwaarst denk ik ;) ). De videokaart was wat nieuwer, ook niet heel nieuw, maar met de huidige open source drivers van AMD ging eigenlijk alles goed (HD4850) en met 8GB Corsair draaide ook eventueel win7 in een virtueel machinetje 'best aardig'. Maar alles was 'best aardig' en schoof telkens nieuw systeem vooruit, tot ie na de vakantie 'plof' zei. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vandaag de Meizu MX4 Ubuntu Edition binnen! Eindelijk een nieuw mobiel OS. Ben nog druk aan het neuzen en ervaren en wil er nu nog geen oordeel over vellen, maar de gevoelens tot nu toe zijn gemengd. Veel web-apps, nog enigszins ongemakkelijke navigatie (voor een Android-gebruiker) :)

Is dit ook wat voor de review?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

letatcest schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:26:
Nu is de grote vraag of er zaken zijn waarvan de trouwe Ubuntu-gebruiker zou zeggen: kijk daar nou ook eens naar!

De misschien nog niet bestaande Ubuntu-gebruiker zal wellicht ook nieuwsgierig zijn naar 'dingen'.

Mocht dit nou uitmonden in een ideeën-galore, dan moeten we het misschien in een apart topic onderbrengen, maar vond het Grote Ubuntu-topic er toch wel de juiste startplek voor, mede omdat dit topic bij velen waarschijnlijk wel ergens in de post-history omhoog zal komen ;)
Wat losse gedachtes over gebieden die imho verwaarloosd worden bij reviews:

- zakelijk. Hoe integreert dit systeem in een zakelijke omgeving? Bv aanmelden bij een Windows AD domein en verbinden met Exchange.

- games. Sinds Steam is er een groot aanbod. Werkt het installeren van Steam & games naar verwachting?

- mobiles. Werkt het goed samen met mobiele telefoons en tablets? bv syncen van bestanden, het maken van backups, bluetooth, personal hotspot. (niet mijn gebied, wat verwacht een Windows/OSX gebruiker dat z'n computer met een telefoon kan?)

- sociaal. Is het mogelijk om zonder beperkingen deel te nemen aan sociale netwerken als Facebook, Snapchat, Instagram, WhatsApp, ...?

- media. Kun je gebruik maken van Youtube, Netflix, HBO, iTunes, Apple Music, Zie, Uitzending Gemist, Vimeo?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:51:
[...]

- sociaal. Is het mogelijk om zonder beperkingen deel te nemen aan sociale netwerken als Facebook, Snapchat, Instagram, WhatsApp, ...?
Serieus? Ik gebruik die dingen alleen via de browser, onafhankelijk van het OS. Windows heeft die Facebook-integratie ook laten varen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Sando schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 03:38:
Ik gebruik die dingen alleen via de browser
Dat is ook wat wordt aangeraden op mobiele OSs, aangezien de apps daar onwaarschijnlijk veel permissions vereisen en dus een aanslag zijn op je privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En men gebruikt de app massaal. Ondertussen klagen ze wel dat FB de privacy schendt en noem maar op. Maar daar gaat het hier niet over. Social media doe je gewoon via het media waar ze zijn begonnen: de website. Ik hoop van harte dat er geen speciale apps voor dat naar Linux komt, want dan ga je gegarandeerd krijgen dat andere pakketten weer afhankelijkheden daarheen gaan hebben vanwege integratie. Ik moet er niet aan denken. Je wordt nu al verplicht om PulseAudio te installeren als je een Skype call wilt kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Sando schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 03:38:

Serieus? Ik gebruik die dingen alleen via de browser, onafhankelijk van het OS. Windows heeft die Facebook-integratie ook laten varen.
Serieus dat het mogelijk een interessante toevoeging aan een review is, niet dat ik me persoonlijk afvraag hoe het zit. Het is niet echt mijn wereld en ik weet niet wat "het grote publiek" wenst of verwacht. Wel weet ik dat een hoop mensen haast niks anders doen dan facebook/whatsapp/snapchat/zeghetmaar, niet op Facebook kunnen zou een showstopper zijn. Misschien is het inmiddels vanzelfsprekend dat Facebook/etc... overal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

offtopic:
Dat is ook weer zo idd. Mensen klagen snel 'het internet doet het niet' als ze niet op facebook kunnen, terwijl er gewoon een probleem is met (het benaderen van) de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:12:
[...]

Serieus dat het mogelijk een interessante toevoeging aan een review is
Maar dat is toch niet echt relevant op een Desktop OS? Meer iets voor Android/IOS/Windows Mobile.

Op Windows/Linux/OSX gebruikt iedereen in mijn omgeving gewoon de websites voor de diensten. En tenzij er iets compleet buiten mijn referentiekader valt, wat trouwens heel goed mogelijk is, is dit net zo interessant als de vraag of google ook werkt in de nieuwe Ubuntu.

edit:

On second thought, je hebt wel een punt ja. In 12.x (?) zat ook zo'n geflopte client in het me-menu voor berichten plaatsen op Twitter/Diaspora/Facebook. Die deed het vaker niet dan wel. Na een update deed ie het weer 2 dagen en dan weer niet. Windows 8 stopte er ook mee, en die Twitter plaatjes app was ook geblokkeerd. Ik denk dat complete onbetrouwbaarheid van 3rd party integratie op elk besturingssysteem mijn interesse (en die van mijn omgeving) in non-website-social-media op desktop-os compleet heeft doen verdwijnen. En afaik de integratie zelf ook. :P

Windows heeft het geprobeerd. Ubuntu heeft het geprobeerd (en betrok zelfs meer netwerken). Allebei zijn ze ermee gestopt. OSX weet ik niet zo veel van. :)

I stand corrected.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 16-08-2015 16:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Laatst online: 20-08 22:53
Room42 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:21:
Vandaag de Meizu MX4 Ubuntu Edition binnen! Eindelijk een nieuw mobiel OS. Ben nog druk aan het neuzen en ervaren en wil er nu nog geen oordeel over vellen, maar de gevoelens tot nu toe zijn gemengd. Veel web-apps, nog enigszins ongemakkelijke navigatie (voor een Android-gebruiker) :)

Die heb ik eergisteren binnen gekregen. 8) Veel te ontdekken nog. Wel een irritant batterij probleem. Waarschijnlijk software bug en geen hardware probleem.

Ik denk eerder tijd voor Het Grote Ubuntu Touch/Phone Topic. Die is er nog niet namelijk. ;)
Zelf dacht ik er ook aan om een review te gaan schrijven. Alleen staat die mobiel niet in de lijst van Tweakers... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan voeg je 't product toe ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Room42 schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 00:21:

Trouwens, ik ben wel benieuwd naar je eigen ervaringen :)

Je kunt zelf hier: http://tweakers.net/pricewatch/addproduct/ product toevoegen. Zit wat verstopt bij de pricewatch ;)

btw, nog dank voor het aanbod hem zelf te reviewen natuurlijk!

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 21-08-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Je kunt zelf hier: http://tweakers.net/pricewatch/addproduct/ product toevoegen. Zit wat verstopt bij de pricewatch ;)
Jeetje wat verstopt inderdaad... Ik kon het in elk geval niet vinden. Bedankt, ik ga binnenkort even een product toevoegen. Of iemand moet mij al voorgeweest zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

letatcest schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 16:01:
[...]

Trouwens, ik ben wel benieuwd naar je eigen ervaringen :)

btw, nog dank voor het aanbod hem zelf te reviewen natuurlijk!
StefandeGroot schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:51:
[...]

Jeetje wat verstopt inderdaad... Ik kon het in elk geval niet vinden. Bedankt, ik ga binnenkort even een product toevoegen. Of iemand moet mij al voorgeweest zijn. ;)
Daarom is \[PW, feat] Duidelijkere product toevoegen link er ook, nu wachten tot er iets mee gedaan wordt :+
Misschien helpt het als dat topic eens door verschillende gebruikers met dezelfde klacht gekicked wordt? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Raven schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:07:
[...]

[...]

Daarom is \[PW, feat] Duidelijkere product toevoegen link er ook, nu wachten tot er iets mee gedaan wordt :+
Misschien helpt het als dat topic eens door verschillende gebruikers met dezelfde klacht gekicked wordt? :P
Zal morgen eens vragen wat de reden is achter het 'verstoppen' mogelijk omdat mensen wel erg makkelijk dachten: "hey laat ik eens iets toevoegen" ;) Maar da's slechts speculatie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefandeGroot
De beide Meizu MX4 uitvoeringen met Ubuntu Phone erop staan nu in de database. Dus ik kan binnenkort eens een review gaan schrijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@StefandeGroot * letatcest moest even het duimpje proberen ;) Maar top! Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

letatcest schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:09:
[...]

Zal morgen eens vragen wat de reden is achter het 'verstoppen' mogelijk omdat mensen wel erg makkelijk dachten: "hey laat ik eens iets toevoegen" ;) Maar da's slechts speculatie!
Al antwoord terug? :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silent785
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-08 10:18
Juist ElementaryOS geinstalleerd, draait veel soepeler dan m'n Windows 10. Ook geen last van drivers(bij windows moest je als je je smartphone verbindt en adb wil gebruiken altijd aparte drivers installeren per toestel..).

Updaten loopt ook veel beter dan op Windows(mogen ze best wel van leren), er is tenminste een duidelijke `progress indicator`.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

silent785 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:30:
Juist ElementaryOS geinstalleerd, draait veel soepeler dan m'n Windows 10. Ook geen last van drivers(bij windows moest je als je je smartphone verbindt en adb wil gebruiken altijd aparte drivers installeren per toestel..).

Updaten loopt ook veel beter dan op Windows(mogen ze best wel van leren), er is tenminste een duidelijke `progress indicator`.
Verkeerde topic :)

Elementary OS Luna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

oh, helemaal vergeten! nou... ik zal er morgen nog eens aan proberen te denken ;)

Het antwoord is vrij simpel: er is een kleine groep actieve indieners van nieuwe producten en die weten het wel te vinden. Het heeft verder geen prioriteit omdat het meeste vrij snel de db ingegooid wordt. Als iemand toch iets wil indienen, dan is de indienknop vindbaar, maar zit andere gebruikers niet in de weg.

Maar je weet maar nooit, de nieuwssubmitknop is ook beter zichtbaar tegenwoordig ;)

[ Voor 47% gewijzigd door letatcest op 26-08-2015 16:30 ]

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-12-2024
StefandeGroot schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:19:
[...]

Die heb ik eergisteren binnen gekregen. 8) Veel te ontdekken nog. Wel een irritant batterij probleem. Waarschijnlijk software bug en geen hardware probleem.

Ik denk eerder tijd voor Het Grote Ubuntu Touch/Phone Topic. Die is er nog niet namelijk. ;)
Zelf dacht ik er ook aan om een review te gaan schrijven. Alleen staat die mobiel niet in de lijst van Tweakers... 8)7
Ik kijk ernaar uit! Het verbaasde me dat er hier nog weinig over geschreven is.
Ik wil wel weten hoe het verschilt tegenover een windows phone, en of ubuntu ons eindelijk dichter brengt bij de "handheld" computer.

Ik kijk zelf eerder uit naar BQ Aquaris E5 HD, 199.

Ik gebruik al 2-3 jaar ubuntu op een verouderde machine, het doet wonders, en ik ben er heel tevreden van. Maar ik wil weten hoe het qua gebruiksvriendelijkheid is.

De magie van ubuntu is wel dat het heel veel met je hardware doet, maar je moet wel die sudo's kunnen oproepen. (harry potter smiley had hier op zijn plaats geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, in de categorie 'maak een nieuwe Ubuntu installer-usb-stick', op de een of andere manier gaat dat via de eigen Opstartschijf Maken-applicatie van Ubuntu zelf altijd mis. Ik probeer het altijd weer opnieuw, maar elke keer moet ik weer uitwijken naar Unetbootin....

(en het zou ook prettig zijn als ergens heel groot staat met welke bestandsindeling de stick geformatteerd moet zijn, want dat wil ook nog wel eens niet kloppen ;) )

Maar: delen mensen deze ervaring?

En in de categorie Steam, weet iemand toevallig waarom er altijd lib.so.6 apart geïnstalleerd moet worden op 64-bitsystemen? Dat blijft me verbazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

letatcest schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:18:
En in de categorie Steam, weet iemand toevallig waarom er altijd lib.so.6 apart geïnstalleerd moet worden op 64-bitsystemen? Dat blijft me verbazen...
Dat komt omdat Steam eigenlijk een 32 bit applicatie is, dus moet je multiarch configureren. Om multiarch programma's (32 bit op je 64 bit systeem) fatsoenlijk te laten werken, moet het wel de basis librarie kunnen benaderen, dus heb je libc6:i386 nodig. Zo simpel is 't. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Hero of Time schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:43:
[...]

Dat komt omdat Steam eigenlijk een 32 bit applicatie is, dus moet je multiarch configureren. Om multiarch programma's (32 bit op je 64 bit systeem) fatsoenlijk te laten werken, moet het wel de basis librarie kunnen benaderen, dus heb je libc6:i386 nodig. Zo simpel is 't. ;)
Ja, dat snap ik, maar wat mij verbaasd is dat de installatie hiervan niet door/via steam gedaan kan worden op 64 bitsystemen. Er verschijnt keurig een popup dát het geïnstalleerd moet worden, maar voor eventueel minder ervaren gebruikers, zou dit natuurlijk een bottleneck kunnen vormen ;)
Ik bedoel: als ze de popup met info kunnen genereren, kan toch ook een installatieaanvraag ingestoken kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat ik even snel vind, is dat Steam netjes in de architectuur beschikbaar is wat je draait. Het is echter niet zo eenvoudig om een 32 bit library als dependency op te geven als je dat ook van de 64 bit versie doet. Het oproepen voor installatie kan, maar als je geen Ubuntu draait, moet je over 't algemeen zelf multiarch configureren. Daarbij moet het ook maar net je package manager kennen. De link geeft namelijk ook gewone tarballs en zal zeer waarschijnlijk gelijk zijn of zeer gelijkwaardig aan code die voor Ubuntu is. Lukraak apt-get aanroepen gaat niet echt werken op Fedora of Arch. ;)

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ach ja, daar heb je ook gewoon helemaal gelijk...ik kan me alleen voorstellen dat Ubuntu (en afgeleiden ) als snel the linux of choice is voor starters (ook omdat Steam dat zelf aanraad (deed het althans ;) ). Dus ze hadden wellicht iets meer info kunnen geven voor deze groep. Hmm.. raar. ik probeerde even in een virtual boxje dat nogmaals te doen, maar steam installeert daar wel, maar starten dan weer niet.

• Room42
  • Niet online
letatcest schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:10:
[...] ik probeerde even in een virtual boxje dat nogmaals te doen, maar steam installeert daar wel, maar starten dan weer niet.
Als je Steam vanuit een console start, krijg je meer info over wat er fout gaat. Zo vermoed ik dat hij geen ondersteunde video-drivers kan vinden, in jouw geval ;)

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
letatcest schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:10:
Ach ja, daar heb je ook gewoon helemaal gelijk...ik kan me alleen voorstellen dat Ubuntu (en afgeleiden ) als snel the linux of choice is voor starters (ook omdat Steam dat zelf aanraad (deed het althans ;) ). Dus ze hadden wellicht iets meer info kunnen geven voor deze groep. Hmm.. raar. ik probeerde even in een virtual boxje dat nogmaals te doen, maar steam installeert daar wel, maar starten dan weer niet.
Bij mij maakte het uit of ik Steam van apt of de .deb van steampowered.com installeer. Die eerste handelde alles zelf netjes af.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

Ik hoorde laatst op het Linux tech channel van Tek Syndicate op YouTube dat het installeren van steam altijd problemen geeft tenzij het via apt gedaan word, zoals Brent ook aangeeft. Zelf ook steam zo geïnstalleerd op 64bit. Werkt probleemloos

hwbot; wiLLius

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook dat je de 32 bit libc6 krijgt?

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Ik krijg helaas niks meer geupgraded/geinstalleerd/verwijderd op het moment met mijn server :(.

Weet iemand de oplossing? Ik krijg onderstaande fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
The following packages will be upgraded:                                        
  gcc-5-base libgcc1                                                            
2 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.                  
Need to get 0 B/53.5 kB of archives.                                            
After this operation, 0 B of additional disk space will be used.                
Do you want to continue? [Y/n] Y                                                

E: Waited for /usr/sbin/dpkg-preconfigure --apt || true but it wasn't there     
E: Failure running script /usr/sbin/dpkg-preconfigure --apt || true

Heb zelf dit al geprobeerd, maar helaas:
http://askubuntu.com/ques...there-each-time-i-run-apt

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Brent
Als ik me goed herinner wel, ik draai immers nooit 32bit distro's. Als ik het handmatig installeerde (Ubuntu of Fedora), moest ik idd klooien met libc libraries.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

iCy schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:01:
Ik krijg helaas niks meer geupgraded/geinstalleerd/verwijderd op het moment met mijn server :(.

Weet iemand de oplossing? Ik krijg onderstaande fout:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
The following packages will be upgraded:                                        
  gcc-5-base libgcc1                                                            
2 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 4 not upgraded.                  
Need to get 0 B/53.5 kB of archives.                                            
After this operation, 0 B of additional disk space will be used.                
Do you want to continue? [Y/n] Y                                                

E: Waited for /usr/sbin/dpkg-preconfigure --apt || true but it wasn't there     
E: Failure running script /usr/sbin/dpkg-preconfigure --apt || true

Heb zelf dit al geprobeerd, maar helaas:
http://askubuntu.com/ques...there-each-time-i-run-apt
Even een apart topic maken. Vergelijk de locatie die in je link staat met een systeem dat nog wel werkt.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

Hero of Time schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:53:
[...]

Even een apart topic maken. Vergelijk de locatie die in je link staat met een systeem dat nog wel werkt.
Solved

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
letatcest schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:18:
Trouwens, in de categorie 'maak een nieuwe Ubuntu installer-usb-stick', op de een of andere manier gaat dat via de eigen Opstartschijf Maken-applicatie van Ubuntu zelf altijd mis. Ik probeer het altijd weer opnieuw, maar elke keer moet ik weer uitwijken naar Unetbootin....

(en het zou ook prettig zijn als ergens heel groot staat met welke bestandsindeling de stick geformatteerd moet zijn, want dat wil ook nog wel eens niet kloppen ;) )

Maar: delen mensen deze ervaring?
In het verleden wel, maar tegenwoordig gebruik ik dat niet meer. Ik doe nu gewoon een
code:
1
sudo dd if=<isofile> of=/dev/<usbstick> obs=4096

Geen zorgen voor wat voor partities je op de stick moet hebben. Werkt bij mij tot nu toe feilloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sterker nog, voor sommige distro's is dat de aanbevolen methode om een bootable stick te maken. O.a. CentOS 7 moet je op die manier maken en Debian heeft dat tegenwoordig ook nodig heb ik gemerkt. IMO is het de methode die altijd werkt, ook voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Met DD moet je wel oppassen, ik heb laatst mijn data-schijf geturft door een image van een SD-kaartje per ongeluk daarheen te DD'en. :(
In Ubuntu kun je met Disks ook heel makkelijk via de GUI images naar een disk schrijven, kwam ik daarna achter.
Die installer-usb-creator (of hoe heet dat ding) heeft het voordeel dat die een gedeelte van je stick kan formatteren als persistant memory voor de live-sessie. Voor Ubuntu en afgeleiden gebruik ik eigenlijk altijd die installer-usb-disk, gaat eigenlijk altijd goed. Voor andere images gewoon DD of dus Disks (die zal onder water ook wel DD gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bedoelt UnetBootin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
En hoe vaak gebruik je die persistant memory voor een live-sessie? Een live-sessie gebruik ik alleen maar voor of recovery/rescue of installatie. Die paar extra packages die soms nodig zijn (dump/restore) kunnen prima met de live-sessie werken. Het nut van die persistant data zie ik dus niet zo, behalve dan dat je je desktop mee kan nemen op een usb-stick..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het kan handig zijn om een stick te maken die al je handige tools bevat met instellingen om systemen mee te recoveren of backups te maken zonder dat je afhankelijk bent van internet om nou net dat ene programma te kunnen gebruiken die niet is meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
idef1x schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:43:
En hoe vaak gebruik je die persistant memory voor een live-sessie? Een live-sessie gebruik ik alleen maar voor of recovery/rescue of installatie. Die paar extra packages die soms nodig zijn (dump/restore) kunnen prima met de live-sessie werken. Het nut van die persistant data zie ik dus niet zo, behalve dan dat je je desktop mee kan nemen op een usb-stick..
Dat laatste vind ik het toch een behoorlijk nuttige toepassing, waar ik ook geregeld gebruik van gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ik heb eigenlijk nooit gekeken hoe een dd het er nu eigenlijk opzet op een USB stick maar wellicht dat ie ruimte overlaat, zodate jezelf een extra partitie aan kan maken? Uiteraard is dat minder geintegreerd/makkelijk zoals de USB-installer het doet, maar als dd meer failproof is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dd schrijft gewoon 1 op 1 de image over, bit voor bit (vrij letterlijk). Een image van 800MB wordt dus een partitie van 800MB. De overige ruimte blijft ongeaddresseerd tenzij je daar zelf nog partities in aanmaakt.
Da's een ander (belangrijker) voordeel van "Startup disk creator" (zo heet'ie): Die vergroot direct de partitie én maakt hem writable, zodat je de overgebleven ruimte op de stick gewoon kunt blijven gebruiken zoals je een USB-stick normaalgesproken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Gisteravond maar de upgrade gedaan van 15.04 > 15.10.
Helaas knalde mijn pc uit tijdens het upgraden en ik eindigde met een onwerkbaar systeem.

Gelukkig was de /home wel intact, dus binnen een half uurtje was 15.10 vers geïnstalleerd.
Alles lijkt prima te werken alleen nog wat problemen met mijn cifs shares.

Deze heb ik netjes toegevoegd in /etc/fstab en met
code:
1
sudo mount -all

Worden ze netjes gemount, alleen bij het opstarten gebeurt dit niet automatisch. Toch grappig dat zo iets basaal regelmatig omver getrokken wordt. Ik kan me een paar versies terug ook zoiets herinneren dat het niet werkte. Toen moesten de credentials in een externe file opgevraagd worden, maar dat lijkt nu niet het geval aangezien bovenstaande code wel werkt.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe ziet de entry er dan uit van je cifs share? Heb je wel bij opties _netdev staan, zodat het pas probeert te mounten als het netwerk online is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hero of Time schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:34:
Hoe ziet de entry er dan uit van je cifs share? Heb je wel bij opties _netdev staan, zodat het pas probeert te mounten als het netwerk online is?
code:
1
//10.78.254.3/public  /media/netgear/public   cifs    username=username,password=password,uid=1000,_netdev,sec=ntlmv2

Zo stond het bij 15.04 ook zo ingericht (zonder _netdev), maar ik lees nu dat je beter gebruik kan maken van een credential-file, dus dat ga ik straks maar eens proberen.
Voor mij is het niet zo'n groot probleem, maar vind het wel fijn dat ik geen klagende vrouw heb omdat die niet bij de netwerkshares kan komen :)

Ik heb trouwens getest met en zonder _netdev optie, maar beide maken geen verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door arie_papa op 28-10-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan moet je maar de logs gaan raadplegen. Herstart eens en kijk hoe het er uit ziet enzo. Succes met debuggen. En kan je niet beter NFS gebruiken als je NASje dat ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Het lijkt erop dat dit een bug is/was voor systemd wat ik zo snel kan terugvinden.

Uit boot.log
code:
1
2
3
[FAILED] Failed to mount /media/netgear/public.
See 'systemctl status media-netgear-public.mount' for details.
[DEPEND] Dependency failed for Remote File Systems.

Aparte is dat bij de 2e mount (ik doe er 2 op dezelfde NAS) de [DEPEND] niet zie.

syslog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.866786] FS-Cache: Netfs 'cifs' registered for caching
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.866896] Key type cifs.spnego registered
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.866903] Key type cifs.idmap registered
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.870451] CIFS VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.870524] CIFS VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
Oct 28 07:06:32 FX-4100 kernel: [   20.870528] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -101
Oct 28 07:06:32 FX-4100 mount[765]: mount: mount //10.78.254.3/public on /media/netgear/public failed: Network is unreachable
Oct 28 07:06:32 FX-4100 mount[772]: mount: mount //10.78.254.3/private on /media/netgear/private failed: Network is unreachable
Oct 28 07:06:32 FX-4100 systemd[1]: media-netgear-public.mount: Mount process exited, code=exited status=32

En na het toevoegen van _netdev
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: Mounting /media/netgear/public...
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: Starting /etc/rc.local Compatibility...
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.683724] FS-Cache: Loaded
Oct 28 14:53:04 FX-4100 accounts-daemon[667]: started daemon version 0.6.40
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.692611] FS-Cache: Netfs 'cifs' registered for caching
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.692741] Key type cifs.spnego registered
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.692750] Key type cifs.idmap registered
Oct 28 14:53:04 FX-4100 mount[732]: mount: mount //10.78.254.3/public on /media/netgear/public failed: Network is unreachable
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.695095] CIFS VFS: Error connecting to socket. Aborting operation.
Oct 28 14:53:04 FX-4100 kernel: [   19.695160] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -101
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: Mounting /media/netgear/private...
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: media-netgear-public.mount: Mount process exited, code=exited status=32
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: Failed to mount /media/netgear/public.
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: Dependency failed for Remote File Systems.
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: remote-fs.target: Job remote-fs.target/start failed with result 'dependency'.
Oct 28 14:53:04 FX-4100 systemd[1]: media-netgear-public.mount: Unit entered failed state.

NFS kan mijn NAS op zich ook aan, maar daar zit ik weer met rechten te prutsen. Kan wel mounten, maar om een of ander reden kan ik de NAS dan alleen readonly benaderen. Ik moet er nog eens induiken.

Ik heb zojuist ook nog geprobeerd met een credential file te werken, maar dan willen de shares helemaal niet mounten ivm geen username?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie je het echt niet?
Oct 28 07:06:32 FX-4100 mount[765]: mount: mount //10.78.254.3/public on /media/netgear/public failed: Network is unreachable
Daar is je dependency. Eenmaal in GUI is je netwerk natuurlijk allang en breed online en heb je geen probleem meer.

Voor wat betreft NFS, op de NAS moet je dan wel de rechten toekennen aan een gebruiker dat overeenkomt met de UID van de gebruiker op je systeem. Dit hoeft geen bestaande gebruiker te zijn van de NAS, simpelweg een 'chown -R 1000:1000 /pad/naar/map' is genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 28-10-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 19:18:
Zie je het echt niet?

[...]

Daar is je dependency. Eenmaal in GUI is je netwerk natuurlijk allang en breed online en heb je geen probleem meer.

Voor wat betreft NFS, op de NAS moet je dan wel de rechten toekennen aan een gebruiker dat overeenkomt met de UID van de gebruiker op je systeem. Dit hoeft geen bestaande gebruiker te zijn van de NAS, simpelweg een 'chown -R 1000:1000 /pad/naar/map' is genoeg.
Hoe zit dat als dat conflicteert met wél een bestaande gebruiker op de NAS (maar niet de juiste)? (Ahoewel dit wellicht off-topic is en zelf uit te zoeken O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Hero of Time schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 19:18:
Zie je het echt niet?

[...]

Ja, het was me wel opgevallen, maar vond het raar dat _netdev niet werkte. Maar nu ik wat verder graaf blijkt dit een NFS optie te zijn, waarbij ik ook veel (oude) verhalen lees dat het voor CIFS ook werkt(e).

Na nog wat verder graven, even een tijdelijke oplossing gevonden
code:
1
noauto,x-systemd.automount

aan de opties toegevoegd in fstab. Nu wordt de boel wel 2 x in de GUI gemount, maar het is in ieder geval aanwezig zonder de CLI op te moeten starten. Scheelt weer een boze arie_mama :+
Ik zal hier eens naar kijken, normaal duik ik de NAS niet via SSH in, maar goed, zover ik overal lees is het inderdaad de enige oplossing om op je NFS-server je rechten goed te regelen. Het is een oudje (Netgear Readynas duo) dus helaas zitten die opties niet in de adminpagina. Bedankt in ieder geval voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:04:
[...]

Hoe zit dat als dat conflicteert met wél een bestaande gebruiker op de NAS (maar niet de juiste)? (Ahoewel dit wellicht off-topic is en zelf uit te zoeken O-) )
Dat geeft geen probleem. Zo kan je een NFS locatie op het ene systeem met ID 501 de gebruiker Oracle hebben, en op het andere systeem zie je dan een andere gebruiker, bijvoorbeeld nagios. Of voor normale user IDs zie jij jouw naam, maar je collega ziet die van hem. En op de server zelf kan er weer een andere staan. Het ID is uiteindelijk maar een getalletje dat door het systeem aan een gebruiker wordt gekoppeld. Het is niet zoals bij Windows dat je er niet bij kan of andere gekke dingen gebeuren. Sterker nog, bij Windows is het niet eens mogelijk om iemand die niet bekend is op het systeem rechten te geven op een share of map.
arie_papa schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:20:
[...]

Ja, het was me wel opgevallen, maar vond het raar dat _netdev niet werkte. Maar nu ik wat verder graaf blijkt dit een NFS optie te zijn, waarbij ik ook veel (oude) verhalen lees dat het voor CIFS ook werkt(e).

Na nog wat verder graven, even een tijdelijke oplossing gevonden
code:
1
noauto,x-systemd.automount

aan de opties toegevoegd in fstab. Nu wordt de boel wel 2 x in de GUI gemount, maar het is in ieder geval aanwezig zonder de CLI op te moeten starten. Scheelt weer een boze arie_mama :+

[...]

Ik zal hier eens naar kijken, normaal duik ik de NAS niet via SSH in, maar goed, zover ik overal lees is het inderdaad de enige oplossing om op je NFS-server je rechten goed te regelen. Het is een oudje (Netgear Readynas duo) dus helaas zitten die opties niet in de adminpagina. Bedankt in ieder geval voor de tip :)
Als je CIFS wilt blijven gebruiken, check dan even hoe je dit fatsoenlijk kan doen nu je over bent naar systemd. Je zou kunnen kijken wat Debian in zo'n geval doet, die draait al iets langer op systemd. Of hoe CentOS 7 dat doet. Ik vermoed dat je een bug te pakken hebt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ha mensen, het is binnenkort weer tijd voor een verse Long Term Support-version, 16.04 Xenial Xerus.

Nu zijn de reviews van de afgelopen jaren vaak breed geweest, even korte blik op alle verschillende *buntu-distro's, etc. Nu na het installeren van de eerste bèta op mijn laptop duurde het even voor ik de eerste verschillen zag, naast de traditionele wallpaper-update (overigens uitgevoerd via een upgrade-manager -d vanaf 14.04, ging goed dus).

Aan de buitenkant viel in eerste instantie alleen de integratie van Gnome softwarecentrum op en niet meer het advies om iets te 'apt-getten' maar 'apt' te gebruiken (zo'n adviesje wat je wel eens krijgt na bv. een 'apt-get upgrade' om apt-get autoclean of autoremove uit te voeren, waar nu dus alleen 'apt autoclean' staat) Op zich was me al wel eerder opgevallen dat apt-get niet meer hoefde, maar dat advies was nog niet doorgedrongen in de teksten (afaik).

Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/files/upload/Screenshot%20from%202016-03-01%2014-23-32.png

De volgende punten zijn al door diverse sites als belangrijkste veranderingen opgenomen:
  1. De 4.4-kernel (ook lts meen ik).
  2. De standaard uitgeschakelde online-zoekfuncties via dash (waar sinds 2012 controverse over was)
  3. De mogelijkheid om firmware vanuit het os zelf te upgraden met Linux Vendor Firmware Service
  4. Een nieuwe QML-based startup-usb-stick-maker (zou ie nu wel eens functionerende sticks maken?)
  5. Slepen zonder de muisknop ingedrukt te houden (misschien komt dat niet, zit nu niet achter een 16.04-bèta-pc)
  6. ZFS zit in de repo's (of misschien toch niet...: http://www.osnews.com/sto...p_ZFS_as_a_module_Or_not_ )
  7. De Unity-launcher kan naar beneden verplaatst worden (ook nog niet getest trouwens.., zie punt 5)
  8. Bij gebruik van global-menu's, het niet laten zien van menu's als de muis er niet overheen gaat
  9. Het Gnome-softwarecentrum, exit Ubuntu Software Centre
  10. De introductie van Snappy Packages in Unity 7 (snappy, onderdeel van iot-ubuntu)
Daar zit vast iets tussen waarvan jullie zeggen: duik daar eens in/voel daar eens een developer over aan de tand.
Maar er zijn ook vast andere zaken waarvan jullie zeggen: neem dat nou ook eens mee (mir, anyone ;) )

Ik ga natuurlijk uit van een volmondig 'ja!'

Een beetje afhankelijk van de voorstellen, is het misschien nodig enkele dingen niet mee te nemen.

Misschien moet dit eigenlijk een apart topic worden, maar ik ga er een beetje vanuit dat dit topic per ongeluk nog in heel veel bookmarks staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dat erover te denken om vast te upgraden naar een nightly (heel dom natuurlijk). Is het al een beetje stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Brent schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:06:
Dat erover te denken om vast te upgraden naar een nightly (heel dom natuurlijk). Is het al een beetje stabiel?
Afgezien dat ik een tijdelijke uitzondering voor een repo moest maken ivm authenticatie, ging het redelijk goed. Maar mijn laptop is vrij leeg, staat niets belangrijks op, dus als er iets mis zou gaan, ach.. een verse install + chromium + darktable (al is lensfun nog niet geupdate en nog steeds 0.28) en ik ben weer up & running ;)

Als het een bak is met veel configuratieinstellingen, bv. van remote servers, gitdingen, etc, dan zou ik misschien even wachten met een update-manager -d ;)

Ook simpele steam-games werkten nog, zoals het immer mooie vvvvvvvvvvv en cave story+

Verder geen rare crashes gehad o.i.d. Dat Gnome Software Centre is beetje vaag nog, maar dat krijgt heel snel veel updates de hele tijd. Sowieso natuurlijk veel updates.

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 01-03-2016 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vind 3, 6 de interessantste punten, de rest is vooral cosmetisch van aard of

3 omdat het installeren van firmware vanuit Linux al lang een groot probleem is. Een paar leveranciers hebben wel een oplossing maar vaak betekent dat toch booten vanaf een aparte bootdisk. Een mooie, gebruikersvriendelijke oplossing is welkom.

6 omdat Ubuntu de eerste distributie is die het volwaardig opneemt. Is dat ook gelukt? Kan een gewone gebruiker er direct mee aan de slag? Is het al verwerkt in de tools? Kan je er op installeren?

10 is op zich wel interessant maar richt zich op een nogal specifieke doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Het wordt weer LTS, interessant om te vermelden dat dit de tweede Ubuntu wordt waarop Linux Mint new policy op wordt gebaseerd. Linux Mint is, zoals je waarschijnlijk weet, een project om Ubuntu te temmen tot door consensus bepaalde grootste wensen van de community. Eén hiervan is een mix van de bleeding edge breaking updates die Ubuntu elke 6 maanden doet en een non-breaking updatepad waardoor je bij elke volgende release alleen major updates in veilige componenten als Cinnamon e.d. krijgt.
quote: Clement
There’s also an element of quality and a wish to run mature and proven software rather than to jump on brand new frameworks, techs and toolkits every 6 months.
Linux Mint, nu op 17.3, zal naar schatting een maand na de release van Ubuntu 16.04 dus Linux Mint 18.0 releasen, gebaseerd op Ubuntu 16.04.
letatcest schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:56:

[..]

• De introductie van Snappy Packages in Unity 7 (snappy, onderdeel van iot-ubuntu)
10) Misschien educatief om dit filmpje met een hoog Ubuntu-gehalte erbij te zetten.

https://goo.gl/UToJoP

[ Voor 61% gewijzigd door Sando op 02-03-2016 19:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:59:
[...]

10) Misschien educatief om dit filmpje met een hoog Ubuntu-gehalte erbij te zetten.

:o
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QSZXwpR.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Oeh puntje 6 (ZFS) zou mooi zijn.
Heb het nu alweer een tijdje draaien op de vorige LTS, weet nog dat het best nog wel wat werk was (kan ook onbekendheid van mij geweest zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Sando schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 18:59:
Het wordt weer LTS, interessant om te vermelden dat dit de tweede Ubuntu wordt waarop Linux Mint new policy op wordt gebaseerd. Linux Mint is, zoals je waarschijnlijk weet, een project om Ubuntu te temmen tot door consensus bepaalde grootste wensen van de community. Eén hiervan is een mix van de bleeding edge breaking updates die Ubuntu elke 6 maanden doet en een non-breaking updatepad waardoor je bij elke volgende release alleen major updates in veilige componenten als Cinnamon e.d. krijgt.

[...]

Linux Mint, nu op 17.3, zal naar schatting een maand na de release van Ubuntu 16.04 dus Linux Mint 18.0 releasen, gebaseerd op Ubuntu 16.04.

[...]

Ik denk dat het dan misschien beter is een maand later een Mint-review/achtergrond te maken eerlijk gezegd.

En snappy <3

@Tadream wat waren de problemen met het in gebruik nemen van ZFS dan?

[ Voor 3% gewijzigd door letatcest op 03-03-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Omdat ik toch al een tijdje aan het distro hoppen ben ga ik deze Ubuntu na de release maar eens installeren.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 14:47
@letatcest

Het standaard meeleveren van ZFS heeft te maken met licentie technische zaken.
Even googlen op ubuntu en ZFS en je kan een weekje vooruit met leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 19:02

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
letatcest schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 14:56:
Ha mensen, het is binnenkort weer tijd voor een verse Long Term Support-version, 16.04 Xenial Xerus.

[...]
fglrx wordt door Ubuntu 16.04 niet langer ondersteund, zie onder andere de linkjes van King4589 in 'nieuws: Linux-kernel 4.5 vrijgegeven met experimentele PowerPlay.... De laatste grafische kaarten van AMD (GCN 1.2) zouden goed ondersteund moeten worden door de open source drivers (amdgpu), maar bij de iets minder recente kaarten (GCN 1.1 en vooral GCN 1.0) is dat minder duidelijk. Zie Wikipedia: Graphics Core Next voor welke kaarten onder welke generatie vallen.

Ik ben dus benieuwd of je een test zou kunnen draaien waarbij de je de prestaties van kaarten van de 3 generaties vergelijkt tussen Ubuntu 15.10 of 14.04 met fglrx en Ubuntu 16.04 met amdgpu. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dirk schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:27:
[...]

fglrx wordt door Ubuntu 16.04 niet langer ondersteund, zie onder andere de linkjes van King4589 in 'nieuws: Linux-kernel 4.5 vrijgegeven met experimentele PowerPlay.... De laatste grafische kaarten van AMD (GCN 1.2) zouden goed ondersteund moeten worden door de open source drivers (amdgpu), maar bij de iets minder recente kaarten (GCN 1.1 en vooral GCN 1.0) is dat minder duidelijk. Zie Wikipedia: Graphics Core Next voor welke kaarten onder welke generatie vallen.

Ik ben dus benieuwd of je een test zou kunnen draaien waarbij de je de prestaties van kaarten van de 3 generaties vergelijkt tussen Ubuntu 15.10 of 14.04 met fglrx en Ubuntu 16.04 met amdgpu. :)
Dat zou zeker een interessante scope zijn. Er ligt hier vast wel ergens een amd-kaartje. Eens kijken hoe de hardware-guys daarover denken (vooral omdat het veel tijd kost waarschijnlijk)

Edit: Zo. Nu een weekje aan de Ubuntu Phone (op een Nexus 4 met haperend scherm helaas). Afgezien van scherm, draait de rc-proposed eigenlijk prima. Convergence werkt. En het zou helemaal mooi werken als de ontwikkelaars de optie in de webapp-container een optie hadden verwerkt dat je de user agent kon wijzigen. Die staat nu op Android 4.4 ingesteld, waardoor best veel pagina's je niet de optie geven iets anders te doen.

Je kunt door zelf een click app te maken er best omheen werken. Ondanks dat het niet moeilijk is, is het niet handig. Stel, je wil Google Docs gebruiken. Dan vraagt Docs via de interne browser als je wil editten om het downloaden van de android app. Niet omheen te komen. Als je dan zelf een click-app maakt met de juiste user agent (zeg: chrome 48 desktop) dan werkt het wel en kun je gewoon google docs gebruiken full screen in je convergence-gedoe ;)

Nou ja. Verder omdat er een baan mist van mijn scherm (de hele baan verticaal over de 'c'en 'f' heen) is het gebruik zonder toetsenbord niet altijd even handig, maar in convergence-modus is het eigenlijk best prima. In ieder geval sneller dan een ouwe netbook met Lubuntu nota bene...

Oh ja, ouwe nexus 4 liggen? Je hebt dus een SlimPort adapter nodig. MHL werkt niet.

[ Voor 32% gewijzigd door letatcest op 20-03-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

Ik heb hier gevonden dat mensen itvonline aan de praat hebben gekregen in Ubuntu met pipelight.
Kunnen zij even bevestigen dat dat nog steeds werkt, want ik krijg een error 500 als ik het probeer, en zover ik weet is pipelight wel goed werkend.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Pagina: 1 ... 49 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!