Sando schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:11:
[...]
Ik heb hier al een flinke tijd niet naar gekeken, maar is het inmiddels wat straightforward?
Graag zou ik mijn hele drive ZFS maken omdat mijn krappe SSD met veel lompe Linuxpackages wel wat compressie kan gebruiken, al is het lichte compressie.
Allereerst wil ik me bij de topic starter en bij de moderator excuseren voor het in eerste instantie kapen van dit topic; dat was niet opzettelijk maar evengoed minder slim

misschien is verplaatsen een optie.
ZFS is inderdaad straightforward geworden, tenminste voor Ubuntu-achtigen. Voor Slackwarevarianten en anderen kan het best wel een gepruts worden. Yum install, gezeur met Epel enz. Dit is het riedeltje dat ik nodig had om ZFS onder Lubuntu te installeren. Eventuele zaken die je systeem mist meldt hij wel, die kan je gewoon via apt-get binnenhalen. Alles direct als root, of natuurlijk via sudo.
1. apt-get update
2. apt-add-repository ppa:zfs-native/stable
3. apt-get install ubuntu-zfs
4. zpool create -O compression=lz4 ZFS_data /dev/sdc3 <- juiste partitie kiezen!
5. chmod 777 /ZFS_data
6. zfs list
1..3 zijn duidelijk.
4. Dit zorgt dat het compressed volume via een mount point in de root verschijnt onder de naam /ZFS_data. De naam is vrij te kiezen.
/dev/sdc3 is een vrije partitie die je op wilt offeren; de compressed data wordt daarin opgeslagen. Ik heb gewoon een EXT4 partitie gemaakt op een stuk vrije ruimte, die toevallig als /dev/sdc3 verscheen. Je hoeft/kan verder niets met deze partitie; hij wordt "gekaapt" door ZFS en is dan niet meer direct vanuit Linux benaderbaar; alleen nog via het mount point. In Gparted zie je 'm als onbekend type partitie.
Om onduidelijke reden protesteert hij soms tegen de partitie die je wilt opofferen. Hij denkt dan dat die in gebruik is. Je kan forceren door achteraan de optie -f toe te voegen. Hij doet dan klakkeloos wat je zegt. Oppassen dus dat je de goede partitie kiest, anders moet je een backup terugzetten.
5. Het compressed volume heeft root als eigenaar en uit pure luiheid heb ik chmod 777 /ZFS_data gedaan zodat iedereen en alles rwx permissie heeft. Anders krijg je steeds gezeur met permissies. in plaats daarvan kan je natuurlijk chown en chmod gebruiken om andere gebruikers buiten de deur te houden.
6. Controle of het gelukt is. In mijn geval kreeg ik iets soortgelijks als dit:
NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT
ZFS_data 104G 77,0G 104G /ZFS_data
Het ZFS volume wordt automatisch gemount tijdens het booten.
Je complete volume te comprimeren is niet zo simpel. Want Linux kan niet van een ZFS volume booten. ZFS is namelijk een soort van device driver / extentie / module / whatever die tijdens het booten geladen wordt. Die draait dus nog niet als je boot. Dit in tegenstelling tot NTFS compressed, waar Windows wel van kan booten.
Mogelijk zou je het boot volume apart kunnen maken (niet gecomprimeerd) en de rest op een of andere manier verhuizen naar een ZFS volume. Misschien verplaatsen via hardlinks of zoiets, al zal je een deel daarvan via een andere Linux moeten doen (b.v. Live Unix of zo). Het probleem is natuurlijk dat je op een runnend systeem niet zomaar alles kan verplaatsen en dat Linux bepaalde zaken al nodig heeft voordat ZFS draait.