Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

:w Windows 8
*O* Kubuntu 14.04

Wel jammer van de Facebook App, dat was het enige onder Win8 dat ik echt actief gebruikte -O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:48
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:03:
Toch nog even...do-release-upgrade geeft No new release found? Vergeet ik iets?
12.04 LTS krijgt pas de mogelijkheid naar 14.04 LTS te upgraden als 14.04.1 uit komt, op 24 juli. Als je eerder wilt zul je dus een frisse install moeten doen.

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu alleen nog even een paar software leveranciers op de hoogte stellen dat we op 14.04 en 64 over zijn. Ben bang dat de grote spelers die ze denken te zijn (ik noem geen namen omdat Sun/Oracle ...) ook eens in de tijd komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:03:
Toch nog even...do-release-upgrade geeft No new release found? Vergeet ik iets?
Ja, zoals bij veel software wordt de auto-update functie later pas beschikbaar gesteld om de load bij release laag te houden.
Chimera schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
[...]

12.04 LTS krijgt pas de mogelijkheid naar 14.04 LTS te upgraden als 14.04.1 uit komt, op 24 juli. Als je eerder wilt zul je dus een frisse install moeten doen.
Echt niet. Gewoon aangeven dat je alle releases wilt zien, ipv alleen LTS. Als 't goed is, krijg je gelijk 14.04 als optie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mochten er hier mensen zich afvragen of instant-on het ook doet op Zenbooks wanneer je geen windows meer draait: Ja! Deksel opentrekken en direct verder werken, werkt als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik hoor er ook bij! Ik heb het net geinstalleerd. :P

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: http://pic100.picturetrail.com/VOL682/13434636/24202034/409244621.jpg

Beetje gespeeld met Widgets, straks wat leuke software uitzoeken en installeren.

Blij dat ik weer 'terug' ben bij Linux (zat een tijd aan W8 gebonden ivm specifieke hardware in mijn zenbook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yay! Net Ubuntu 14.04 geinstalleerd

Er zijn niet echt superveel nieuwe dingen bijgekomen, maar de dingen die er bij zitten werken allemaal prima.

Ook de scalings-optie is erg fijn ik heb een beeldscherm van 15,6 inch (1366 * 768) en vond de standaard scaling altijd veel te lomp :( . Ik heb hem nu op 87.5 % ingesteld en alles is nu prima :D te lezen en heb ook nog eens meer ruimte over!

Dus deze release valt me zeker niet tegen ondanks dat er geen hele grote veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Hebben jullie ook in video´s lag bij 14.0.4? Ik gebruik Adobe Flash.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je wat oudere hardware hebt en je probeert 1080p youtube te kijken, is het vragen om lag. Hardware acceleratie is ook niet functioneel als je een nVidia videokaart hebt, de kleuren kloppen dan niet meer (mensen worden smurfen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

[...]

Bash:
1
$ sudo update-manager -d

Upgrade loopt nu.. Virtueel dus erg snel gaat het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Die lag is nu voorbij, maar nu heb ik last dat hij soms crasht. Gaat dat ook voorbij :P ?

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik had net ook wat last van trage opbouw van schermen. Bleek dat ik maar 12MB Video RAM had toegewezen aan de VM. Net opgeschroefd naar 64 en het draait nu prima (kan sneller, maar genoeg)

Upgrade is prima gelopen, vooral als je uitgaat van het feit dat ik nog geneuzel had met mijn swap partitie na het vergroten van mijn root partitie vlak voor de upgrade :)

Edit: Damn, chromium is niet erg stabiel. TOch maar gewoon Firefox gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 18-04-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik dacht ook leuk...ubuntu 14.04 met xenserver 4.4
hebben zit er geen xcp-xapi toolstack meer in??

met apt-get is het niet meer te vinden eveneens met synapic

(xcp-xapi is handig om met citrix xenserver de boel te beheren.)

XL is nu de default toolstack, en niet meer te wijzigen..

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Na gisteravond wat getest te hebben met Ubuntu Gnome in Virtualbox liep ik toch tegen wat problemen aan, vermoedelijk vanwege de videodrivers van Virtualbox. Vanmiddag mijn werklaptop maar aan het updaten gezet. Dat ging tijdens het proces al mis: zwart scherm met een kruisje. O nee he.. Gekloot met de video drivers...

Reboot => alt+f2 => inloggen => apt-get -f install => reboot en.. pfew. hij doet het weer. Even de Gnome PPA's weer aangezet, en ook die geinstalleerd en het werkt perfect. Ja, de themes zijn wat vernaggeld en Gnome Extensions zijn disabled (een stel zelf handmatig de metadata.json aangepast en voila, works again)... Viel me reuze mee eigenlijk, had erger verwacht gezien de problemen welke ik eerst had met Bumblebee (die uiteindelijk nog niet aan de praat is, dus heb ik maar 2 schermen ipv 3.. (2 losse + laptop)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Mijn computer liep gek genoeg steeds vast :S , en de boosdoener? Firefox :S . Nou in ieder geval heb ik Chromium geïnstalleerd en het synchroniseert met mijn iOS-apparaten, dus toch win-win.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Equator schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:21:
[...]

Bash:
1
$ sudo update-manager -d

Upgrade loopt nu.. Virtueel dus erg snel gaat het niet ;)
offtopic:
"Grappig" dat mensen virtueel nog steeds met traag associëren...

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Room42 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:34:
[...]

offtopic:
"Grappig" dat mensen virtueel nog steeds met traag associëren...
Omdat ik beperkte resources heb toegewezen aan mijn vm is het inderdaad traag ja. Ik werk genoeg met virtualisatie om dit niet met traag te associëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb op mijn werklaptop (een Mac Pro) Fusion draaien met een Windows VM erbij, die is soms gewoon nodig voor bepaalde infra-diensten die nog niet op Mac/Safari werken bij ons. Die Fusion VM krijgt 2GB van de aanwezige 8 en gebruikt 1 (virtuele) core van de Core i5 die erin zit.

En dat werkt best prima. Mind you, ik werk er geen uren achtereen in, maar zo af en toe switchen voor wat simpele taken, je merkt er niks van dat het virtueel draait.

Mijn privé laptop is dus zoals gezegd de Zenbook, ik heb de Core i7 versie met SSD en Full-HD scherm.
Dat werkt supervlot onder Windows 8, maar dat systeem is me gewoon te beperkt en zonder touchscreen is Win8 gewoon huilen vind ik. Nu met Kubuntu begin ik langzaam de 'gaten' in functionaliteit op te vullen zoals het bitstreamen via HDMI (ben nu met XBMC aan het spelen) en het werkt minstens net zo vlot als voorheen.

Vooral het build-your-own-desktop verhaal van KDE vind ik gewoon prettig, je eigen interface en eigen 'touch' eraan geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik ben aan het overwegen om die fresh install te gaan doen op mijn home-server; ik heb nog steeds issues met filetransfer speed op mijn RAID array; en mijn huidige installatie is toch een beetje een zooitje geworden met users en tussentijdse patches.

Ik zag de BTRFS ook een paar stappen verder is in 14.04; misschien de moeite waard :). Iemand dit al getest?

Al met al een mooie release met erg veel verbeteringen welke specifiek voor home-servers erg prettig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door kjast op 19-04-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heeft iemand Gnome 3.12 al draaien op 14.04? Ik heb de PPA toegevoegd en apt-get update / apt-get dist-upgrade gedaan, Ubuntu haalt mak een paar pakketjes binnen, maar niks 3.12...

Of lees ik de info op de homepage van de PPA verkeerd :?

Edit: ik heb mijn rootpartitie op BTRFS gegooid :). Living on the edge :P

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 19-04-2014 21:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Overgestapt naar Mint. Veel stabieler en gebruikersvriendelijker.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:03:
Heeft iemand Gnome 3.12 al draaien op 14.04? Ik heb de PPA toegevoegd en apt-get update / apt-get dist-upgrade gedaan, Ubuntu haalt mak een paar pakketjes binnen, maar niks 3.12...

Of lees ik de info op de homepage van de PPA verkeerd :?

Welke ppa gebruik je? Die van UbuntuGnome? Die zal geloof ik (nog) niet werken zie http://ubuntugnome.org/gnome-3-12/. Schat pas over een maand ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Deze:

https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3

Edit: net gezien dat het deze moet zijn:

https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3-next

Zal es proberen :). Had de release notes al gecheckt, die vermeldden inderdaad duidelijk dat het Gnome 3.10 zou zijn.

Edit 2: net update/dist-upgrade gedraaid met gnome3-next, paar pakketjes erbij, niks 3.12. Zal inderdaad nog wat wachten zijn.

Het is dat Gnome hier op Debian (weer) de geest gegeven heeft, anders zat ik nog braafjes op Debian Testing :P.

[ Voor 88% gewijzigd door Borromini op 19-04-2014 21:36 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Is het dan niet zo dat je hem zelf moet builden? Om gnome 3.12 werkend te krijgen op ubuntu 14.04? Die ppa van het gnome team werkt geloof ik niet omdat die weer aan packages afhangt die niet geinclude zijn bij ubuntu 14.04. Is dus even, geloof ik, wachten tot een devver even alles compiled voor ubuntu 14.04.

De release schema van gnome sluit jammer genoeg gewoon niet aan op die van ubuntu, wel jammer naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OK. Ik ben niet zo bekend met Ubuntu en zijn PPA's, ik dacht dat dat gewoon extra repositories waren. Jammer dat compilatie (en packaging) voor Debian en afgeleiden zo'n gigantische rompslomp is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:42:
OK. Ik ben niet zo bekend met Ubuntu en zijn PPA's, ik dacht dat dat gewoon extra repositories waren. Jammer dat compilatie (en packaging) voor Debian en afgeleiden zo'n gigantische rompslomp is...
Weet het ook niet zeker. Maar meestal is het gewoon eventjes wachten. Als er iig een ppa beschikbaar komt zijn webupd8.org of omgubuntu.co.uk de eerste vaak die erover berichten met de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12345dan schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:15:
Bedoel je qua updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

14.04 even geprobeerd maar helaas nog steeds wil mijn videokaart niet installeren (Laptop) ElementaryOS installeert mijn videokaart wel gelijk zonder problemen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:03:
...
Valt tegenwoordig wel mee, wat meer dan een jaar geleden het laats een totaalfaal gehad (met arch linux)

Net een servertje overgezet van 12.04 naar 14.04, behalve wat kleine hobbels ivm dovecot en openldap is het prima gegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 19-04-2014 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

12345dan schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:15:
Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is. Als Ubuntu met een nieuwe release komt, heb je de eerste maand nog een hele zwik aan updates om de boel toch nog stabiel te krijgen omdat ze hoe dan ook de release datum willen halen. Niets final aan bij release. Is al een paar jaar zo en is gewoon niet leuk.
Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:31:
Deze:

https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3

Edit: net gezien dat het deze moet zijn:

https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3-next

Zal es proberen :). Had de release notes al gecheckt, die vermeldden inderdaad duidelijk dat het Gnome 3.10 zou zijn.

Edit 2: net update/dist-upgrade gedraaid met gnome3-next, paar pakketjes erbij, niks 3.12. Zal inderdaad nog wat wachten zijn.

Het is dat Gnome hier op Debian (weer) de geest gegeven heeft, anders zat ik nog braafjes op Debian Testing :P.
Fedora 20 heeft 3.12. En bij Debian zit-ie in Experimental. Unstable is een beetje een zooitje met de Gnome packages. Een hoop staan op 3.8, andere op 3.10 en 3.12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 23:17:
[...]

Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is.
Is Mint 16 dan niet stabiel genoeg? :P

Overigens kijk ik graag uit naar Mint 17 LTE in mei ergens. Ik tob nog of ik Kubuntu 14.04 erop gooi of toch nog wacht op Mint 17.

Wie weet hoe het staat ten aanzien van o.a. codecs en flash in Ubuntu 14.04 ten opzichte van Mint 16? VLC zit vast niet in Ubuntu 14.04. Anderzijds, VLC is vast makkelijk met apt-get erop te zetten neem ik aan, en ook flash en de codecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 23:17:
[...]

Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is. Als Ubuntu met een nieuwe release komt, heb je de eerste maand nog een hele zwik aan updates om de boel toch nog stabiel te krijgen omdat ze hoe dan ook de release datum willen halen. Niets final aan bij release. Is al een paar jaar zo en is gewoon niet leuk.
Vanwaar zo chagrijnig? Bij mij gaat stabiliteit boven nieuwe features. Dat en beveiliging maken een OS aantrekkelijk voor mij.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 23:26:
[...]

Is Mint 16 dan niet stabiel genoeg? :P
Ik maak de vergelijking met Ubuntu 14.04. Die heeft nogal wat nukkigheden, te zien in zijn topic hier.
Wie weet hoe het staat ten aanzien van o.a. codecs en flash in Ubuntu 14.04 ten opzichte van Mint 16? VLC zit vast niet in Ubuntu 14.04. Anderzijds, VLC is vast makkelijk met apt-get erop te zetten neem ik aan, en ook flash en de codecs.
Ik pak eigenlijk altijd smplayer met mplayer2. VLC is leuk, maar ik heb met wat anime al problemen gezien dat ondertiteling niet lekker gepakt werd (geen effecten, kleur of juiste plaatsing). Bij veel distro's krijg je een gstreamer-based speler. Ik zag wel bij Debian als je de Xfce4 desktop neemt, je VLC krijgt.
12345dan schreef op zondag 20 april 2014 @ 08:35:
[...]

Vanwaar zo chagrijnig? Bij mij gaat stabiliteit boven nieuwe features. Dat en beveiliging maken een OS aantrekkelijk voor mij.
Dat was niet de toon die ik wilde zetten. Ik vind gewoon dat ze bij Canonical te veel zitten te hameren op release datum halen, dan een stabiel, degelijk product uitbrengen. Lijkt heel erg op de game-industrie tegenwoordig, uitbrengen die zwik en later patchen, als de release datum maar gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik zou willen roepen dat 14.04 ook prima stabiel is, maar heb helaas toch een kernel panic gehad :P.
Was wel tijdens een game (OpenRA) dus wellicht dat het daarmee te maken had.

Verder alleen maar goede ervaringen met Kubuntu, heb de ontwikkelingen voor Linux op mijn type notebook nauwlettend gevolgd op de fora en besloten dat ik met de uitkomst van 14.04 eindelijk over zou kunnen omdat alle changes dan in de kernel gebakken waren. En dat is gelukt, hij draait zo mogelijk nog beter dan toen er nog Windows op stond, dus ik ben blij, topwerk van de *buntu devs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg Ubuntu 14.04 niet op mijn software RAID laptop geinstalleerd.

Erg jammer is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik las gisteren dat bij een LTS do-release-upgrade pas melding geeft van een upgrade vanaf de 14.04.1-release, ergens in Juni. Zodat ze er eerst nog wat bugs kunnen uithalen :)

[edit]
En ik heb blijkbaar een pagina gemist... never mind dus :P

[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 20-04-2014 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:44:
Ik krijg Ubuntu 14.04 niet op mijn software RAID laptop geinstalleerd.

Erg jammer is dat.
Had ik je toch al uitgelegd ;).

Gewoon RAID uitschakelen en twee losse schijven gebruiken.
Je kunt dan later eventueel een LVM raid maken maar ik zou het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die 'software' RAID (99% kans dat het FakeRAID is) is alleen maar een extra risico.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 20-04-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HTT-Thalan schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:16:
Ik zou willen roepen dat 14.04 ook prima stabiel is,
Vind ik sowieso een knappe conclusie als het nog geen 3 dagen draait. Wat versta je dan onder stabiliteit vraag ik me af :+

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommigen hebben 14.04 al iets langer draaien dan 4 dagen. Ikzelf heb hem nu ongeveer 6 weken draaien (beta en nu final) en ik geef HTT-Thalan gelijk. 14.04 is al erg stabiel te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb sowieso geen slechte ervaringen met *buntu als platform, je moet meestal wel gekke dingen doen (oude packages, de betere buurman-en-buurman builds, houwtje touwtje configuraties etc) om een linux kernel gek te krijgen, veel meer dan bij de gemiddelde windows installatie (beetje brakke driver en daar gaat 'ie al).

En anders is er altijd REKSUB nog, toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwah, een beetje nuance mag wel. Ik kan me 12.04 nog herinneren. Direct na launch zaten daar nog behoorlijk wat bugs in... :-/ Nu is 12.04-3 inmiddels wel stabiel. Vandaar dat ik erg aangenaam verrast ben met de stabiliteit van 14.04 direct bij launch.
Op zich is dat wel te verklaren natuurlijk vanwege dat Unity ten tijde van 12.04 echt living-on-the-edge was. Nu, 2 jaar later is er behoorlijk gesleuteld aan Unity en is het (naar mijn mening) een erg fijne desktop omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Moet zeggen, ben intussen ook wel aardig tevreden met Unity. Ik heb nog een tijd op LXDE gedraait, maar sinds 12.10 eigenlijk default Unity. Vrouw des huizes kan er ook prima mee omgaan. Een nadeel vind ik wel dat ik Unity bijvoorbeeld niet zomaar op een Debian systeem, of Fedora systeem kan draaien. Dat maakt de schil meteen Ubuntu only en daarom krijg ik er toch wel af en toe een "restricted" gevoel bij.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Iemand al een wat 'gestabiliseerde' mening over Ubuntu 14.04 na wat langer gebruik?

Ik kijk ook erg uit naar Mint 17. Ik draai nu Linux Mint 16 Petra.

Linux Mint, die hun doelen altijd baseert op wat de gebruikers willen, gaat wellicht af van de niet-LTS releaes. Een aanzienlijk deel van de gebruikers vindt het irritant dat er elke 6 maanden een verse reinstall moet gebeuren.

Daarom worden de 3 releases na Mint 17 (Ubuntu 14.04 LTS) ook gebaseerd op 14.04, wellicht met backports.

Dit alles terzijde, ik zou graag Ubuntu op mijn Note Pro tablet willen installeren. Vziw is Complete Linux Installer tot nu toe de enige manier. Helaas kan vanwege redenen de display server niet direct op je scherm tekenen dus moet je via VNC inloggen op je eigen Ubuntu installatie, en dat gaat niet helemaal vloeiend.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Sando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:29:
Iemand al een wat 'gestabiliseerde' mening over Ubuntu 14.04 na wat langer gebruik?
nogal weinig keus als je 13.10 hebt draaien; je moet binnen nu en een aantal maanden upgraden
dus dat maar gedaan
één systeem werkt probleemloos en ander systeem zit vol irritante crash meldingen, die zal ik binnenkort dus nog een keer helemaal schoon moeten installeren
voor de rest geen wereld schokkende dingen gezien, ik ben gebruiker

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00
Een aanzienlijk deel van de gebruikers vindt het irritant dat er elke 6 maanden een verse reinstall moet gebeuren.
Dus in mint werkt een dist-upgrade niet tussen de verschillende versies? Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Mijn laptop (die ik weinig gebruik) draait 14.04, niets op aan te merken. Ik moest alleen even de auto-complete fixxen, gevolg van het behouden van een oude home directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik ben op mijn linux laptop terug naar 12.04 van 14.04 gegaan, kreeg om de een of andere reden met geen mogelijkheid mijn printers aan de praat. Als ik eens een dag de tijd heb ga ik het nog wel eens proberen maar kostte nu teveel tijd. Verder had ik weinig aan te merken op 14.04.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft iemand openssl aan een TPM gekoppeld? Ik zit eraan te denken dat op mijn nieuwe server maar te aan doen, maar wat ik zoal kan vinden is dat het aantal verbindingen per tijdseenheid nogal laag zou zijn. (~1.5c/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ah dus eigenlijk helemaal niet slecht zo recent na de release, maar ook niets opvallend nieuws onder de zon?
blouweKip schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:45:
[...]

Dus in mint werkt een dist-upgrade niet tussen de verschillende versies? Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk.
Ik weet niet of het werkt, maar het wordt afgeraden en is via de GUI iig niet mogelijk.

Uit een verzameling gebruikerservaringen blijkt dat er na een dist-upgrade vaker wel dan niet dingen kapot zijn en dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Linux Mint probeert het vereiste nerdgehalte om Linux draaiende te houden weg te halen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

begintmeta schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:23:
Heeft iemand openssl aan een TPM gekoppeld? Ik zit eraan te denken dat op mijn nieuwe server maar te aan doen, maar wat ik zoal kan vinden is dat het aantal verbindingen per tijdseenheid nogal laag zou zijn. (~1.5c/s)
Doe dat even in een ander topic. Het klinkt niet echt specifiek voor Ubuntu en hoort hier al helemaal niet (zie TW).
Sando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:17:

[...]

Ik weet niet of het werkt, maar het wordt afgeraden en is via de GUI iig niet mogelijk.

Uit een verzameling gebruikerservaringen blijkt dat er na een dist-upgrade vaker wel dan niet dingen kapot zijn en dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Linux Mint probeert het vereiste nerdgehalte om Linux draaiende te houden weg te halen.
Het zal vast werken, maar je krijgt met grote kans dezelfde rotzooi als dat je met Ubuntu krijgt. Bij de een gaat het een paar keer vlekkeloos, de ander heeft een rete instabiel systeem dat met een schone installatie is opgelost.

Als je de gebruikersvriendelijkheid van Mint wilt hebben, maar niet het constant moeten upgraden zoals met Ubuntu, is hun Debian Editie de betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Zojuist mijn desktop ook geinstalleerd met 14.04 en ik moet nog wat toevoegen:
Ze hebben de autocomplete van nautilus eindelijk weer gefixt _O_ godsamme dat scheelt me een partij irritaties zeg! Die automatische zoekdinges was echt de grootste fout ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Sando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:17:
Ah dus eigenlijk helemaal niet slecht zo recent na de release, maar ook niets opvallend nieuws onder de zon?

[...]

Ik draai al dezelfde ubuntu sinds 9.x, even een ppa-purge + een dist-upgrade is vaak voldoende, natuurlijk zijn er wel eens wat kleine problemen maar ik heb nog nooit iets "kapot" zien gaan, misschien een idee voor mint om dan rolling releases te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:22:
[...]

Als je de gebruikersvriendelijkheid van Mint wilt hebben, maar niet het constant moeten upgraden zoals met Ubuntu, is hun Debian Editie de betere keus.
Dat vind ik niet, om redenen die ik al meerdere malen in dit topic heb gezet.

Dan is het nieuwe plan van van Clement (3 releases op LTS) een beter idee. Maar dat die wel dist-upgradable zouden zijn is slechts geruchten.
blouweKip schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:22:
[...]

Ik draai al dezelfde ubuntu sinds 9.x, even een ppa-purge + een dist-upgrade is vaak voldoende, natuurlijk zijn er wel eens wat kleine problemen maar ik heb nog nooit iets "kapot" zien gaan, misschien een idee voor mint om dan rolling releases te gaan doen?
Dat doen ze al met de Debian versie, maar daar heb ik geen trek in. Althans, ik draai Debian op mijn MC, maar ik heb geen trek in Debian op mijn laptop.

Trouwens, ik heb heel vaak dist-upgrade geprobeert, of de upgradeknop van de updatemanager. En bij mij is dat nog nooit goed gegaan. En dat komt echt niet omdat ik achterlijk ben ofzo. Ik vermoed eerder omdat ik meer packages gebruik dan jij.

Anyway, Clement (van Linux Mint) heeft de zelfde ervaring en ondersteunt dat houtjetouwtje upgraden niet, omdat we niet kunnen garanderen dat het werkt. Als iets kan, moet het werken. Dat is bij Ubuntu niet en bij Mint wel belangrijk.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Sando schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 02:10:
[...]

[...]

Dat doen ze al met de Debian versie, maar daar heb ik geen trek in. Althans, ik draai Debian op mijn MC, maar ik heb geen trek in Debian op mijn laptop.

Trouwens, ik heb heel vaak dist-upgrade geprobeert, of de upgradeknop van de updatemanager. En bij mij is dat nog nooit goed gegaan. En dat komt echt niet omdat ik achterlijk ben ofzo. Ik vermoed eerder omdat ik meer packages gebruik dan jij.

Anyway, Clement (van Linux Mint) heeft de zelfde ervaring en ondersteunt dat houtjetouwtje upgraden niet, omdat we niet kunnen garanderen dat het werkt. Als iets kan, moet het werken. Dat is bij Ubuntu niet en bij Mint wel belangrijk.
Ik zeg ook nergens dat je achterlijk bent, ik probeer alleen aan te geven dat het geen vaststaand feit is dat mensen altijd maar de windows route hoeven te nemen bij een upgrade.
Vanzelfsprekend ben ik ook wel eens ergens tegenaan gelopen, maar echter nooit iets wat niet snel op te lossen was (iig vele malen sneller dan een herinstall).
Bij ubuntu heb ik altijd zonder pijn kunnen upgraden en dan gebruik ik heel wat software uit allerlei ppa's, en bouw en installeer met enige regelmaat mn eigen packages.
Een niet tech-savy gebruiker zal zeker niet al teveel extern spul met dependency problemen gebruiken dus die zou al helemaal geen last mogen hebben met een dist-upgrade op ubuntu en op mint (wat redelijk conservatief is kwa packages) al helemaal geen problemen mogen hebben.

Overigens kom ik op ubuntu wel meer dependency issues tegen af en toe dan op debian, maar niets wat met een apt-get -f install en wat common sense niet op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het toch voor mekaar gekregen om Ubuntu 14.04 op mijn Raid laptop te zetten.

Ik moest wel de Raid-array uitzetten en toen pas installeerde die.

Een weekje ben ik er nu elke dag op , Windows nog niet nodig gehad.

Alleen voor mijn spellen , muziek en video bewerking heb ik Windows nog nodig.

Mijn grootste klacht over Windows 8 en eerdere versies is het falende update proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik zeg ook nergens dat je achterlijk bent, ik probeer alleen aan te geven dat het geen vaststaand feit is dat mensen altijd maar de windows route hoeven te nemen bij een upgrade.
Excuses, het was niet mijn bedoeling je te beschuldigen. :D
Ik bedoel dat het met de beste intenties weinig garanties biedt, en derhalve door Mint uit de Mint-experience is gehaald. Kan waarschijnlijk via de terminal alsnog geforceerd worden.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

Gisteren 14.04 x86 op oude laptop gezet en nightly build van Cinnamon er over heen. Was geen succes.

Ga Cubuntu weer proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Cinnamon op Ubuntu heb ik ook niets dan ruzie mee gehad. Cinnamon in Mint daarentegen werkt echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

mcDavid schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:47:
Cinnamon op Ubuntu heb ik ook niets dan ruzie mee gehad. Cinnamon in Mint daarentegen werkt echt super!
Maar als je een andere variant dan Ubuntu zelf neemt, werken soms dingen als de Ubuntu softwarekraam niet. Heb ook wel eens geprobeerd standaard Ubuntu en daar Cinnamon overheen, krijg je Mint-logo enzo.

Wat ook grappig was; Elementary OS en daar Cinnamon overheen installeren. Gaat best aardig en rap als de brandweer! Alleen weer softwarekraam niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Softwarekraam :? :X

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 02:10:
[...]
Trouwens, ik heb heel vaak dist-upgrade geprobeert, of de upgradeknop van de updatemanager. En bij mij is dat nog nooit goed gegaan.
Bij mij is dit werkelijk nog nooit verkeerd gegaan en ik gebruik echt bergen met applicaties, van generieke office pakketten tot 2D/3D software, remote server beheer tools, LAMP etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Duitse benaming voor Software Center?
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:12:
[...]

Bij mij is dit werkelijk nog nooit verkeerd gegaan en ik gebruik echt bergen met applicaties, van generieke office pakketten tot 2D/3D software, remote server beheer tools, LAMP etc...
Ik heb gemengde ervaringen met upgrades van Ubuntu. Maar 1x is het gelukt volgens de Ubuntu manier, de andere keer heb ik 't zelf gedaan door de sources.list aan te passen en apt-get dist-upgrade uit te voeren. Andere pogingen leidde uiteindelijk toch naar een verse install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mint blijf ik eigenwijs vinden, ze verkrachten daar te veel aan de core, waardoor bepaalde ubuntu/debian scripts en paden niet goed meer werken. Ik zie mint dan ook als een irritante kleuter (nofi)

Upgrade ligt beetje aan de versie, 04 of 10, de 10 serie kan ik meestal goed upgraden naar major release, en juist de 04 geeft bij mij problemen (daar waar je tegenover gestelde zou verwachten). Bespaar meestal de problemen, en kies direct voor een schone installatie ipv upgraden.

Is er inmiddels een mooie open-source oplossing voor beheer, zoals; Red Hat Satellite of Ubuntu Landscape, maar dan distributie onafhankelijk? Kom maak uit bij webmin.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

himlims_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:23:
mint blijf ik eigenwijs vinden, ze verkrachten daar te veel aan de core, waardoor bepaalde ubuntu/debian scripts en paden niet goed meer werken. Ik zie mint dan ook als een irritante kleuter (nofi)
In welke zin het "verkrachten" van de 'core' ? Zou je dit kunnen onderbouwen met feiten waaruit dit blijkt? Of is dit slechts een enkel gebruikerservaring op basis van jouw configuratie en eisen? Niet verwijtend bedoeld, ben enkel benieuwd waarom jij dit ervaart en hoe het komt dat je daar tegenaan loopt? Benoem eens de problemen, de pakketten, software, en wat jij uitvoert waardoor deze problemen naar voren komen? Ik denk zelfs als je de nodige problemen zou melden bij de community zij daar ontzettend veel waarde aan hechten, zodat dit in de toekomst kan worden verbetert. Daar is die community voor, en dat is ook de kracht van OSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

himlims_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:23:
Onderbouw dit eens goed. Waar zijn ze een kleuter? Wat doen ze zo 'gigantisch' fout dat ze de boel 'verkrachten', terwijl er duizenden gebruikers zijn die zweren bij de weg die Mint is ingeslagen tov Canonical met hun Ubuntu? Waarom zouden we de irritante, commerciële weg moeten blijven bewandelen die Ubuntu heen gaat?
Upgrade ligt beetje aan de versie, 04 of 10, de 10 serie kan ik meestal goed upgraden naar major release, en juist de 04 geeft bij mij problemen (daar waar je tegenover gestelde zou verwachten). Bespaar meestal de problemen, en kies direct voor een schone installatie ipv upgraden.
Hoe zijn de .04 en .10 releases minor of major van elkander? Er is geen verschil. Wil je 't over minor hebben, dan praat je over 12.04.2 en 14.04.1. 14.10 is geen minor of major van 14.04. Dat je van .10 naar .04 nou net wat betere ervaringen hebt, zegt niets over de relatie tussen de twee.
Is er inmiddels een mooie open-source oplossing voor beheer, zoals; Red Hat Satellite of Ubuntu Landscape, maar dan distributie onafhankelijk? Kom maak uit bij webmin.
Je kan kijken naar Spacewalk waar ik eerder over heb gehad. Dit is echter niet het juiste topic om dit te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik weet niet wie er allemaal Copy is gaan gebruiken na het sluiten van U1, maar het indicator-probleem lijkt opgelost:

http://ubuntuforums.org/s...4&p=13043274#post13043274

[quote]Re: Copy.com indicator problem with Ubuntu 14.04
I've debugged this issue a little, and it's not actually a copy bug.
But a libdbusmenu issue, that might happen also with other indicators (see bug #1086563)

If you're brave enough you might want to try the fix by compiling by yourself my libdbusmenu (using the --with-gtk=2 configure flag, if you need it only for copy)

Quick instructions, that will fix your CopyAgent:
Code:

bzr branch lp:~3v1n0/libdbusmenu/really-recreate-menu libdbusmenu
cd libdbusmenu
sudo apt-get build-dep libdbusmenu-gtk4
./autogen.sh --with-gtk=2
make install DESTDIR=$PWD/install
sudo cp install/usr/local/lib/libdbusmenu-gtk.so.* $SAME_DIRECTORY_WHERE_YOUR_CopyAgent_IS[/quote]

Ik geloof dat het probleem ergens in de afgelopen 4 dagen is opgelost.. Weet niet precies wat er ge-update is van uit Ubuntu, maar ik heb een keurige indicator sinds kort.

[ Voor 8% gewijzigd door letatcest op 16-06-2014 08:14 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik wil op mijn oude beestje Ubuntu installeren omdat Windows XP al niet echt soepel meer loopt en ook niet meer ondersteund wordt. Het gaat om een Nec P550, dit zijn de specs
* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
Ik heb geprobeerd 14.04 LTS te installeren (32bit). Via USB werkt dit niet want dan wil hij hem niet booten (ligt niet aan de usb stick, deze gebruik ik normaal altijd om Windows 7/8 mee te installeren) dus heb ik hem op DVD gebrand. Ik heb de hardeschijf leeg gemaakt en een schone installatie gemaakt (XP eraf gegooid). Ook 3th party en internet download tijdens installatie aangevinkt (via LAN verbonden omdat dat sneller is, wifi werkte ook)
Maar hij start niet op. De enige manier hoe ik hem opgestart krijg is door op shift te drukken om geavanceerde opties voor Ubuntu te krijgen. En dan moet ik Ubuntu with Linux 3.13 (recovery mode) kiezen en vervolgens gewoon resume. Dan start hij wel op.

Vervolgens heb ik alles gedaan wat op deze pagina staat:
http://howtoubuntu.org/th...-ubuntu-14-04-trusty-tahr
Maar dat hielp ook niet voor het opstarten.
Omdat de interface wat traag werkte vermoedde ik dat het aan de graphics drivers lag. Dus deze heb ik geprobeerd te updaten/vernieuwen/iets, weet niet meer precies wat ik gedaan heb maar hij boot nu dus helemaal niet meer haha. (Ik kom nog wel in recovery menu, maar ondanks menig terminal pogingen kom ik niet meer in Ubuntu zelf) Dus ik zal waarschijnlijk toch weer een complete nieuwe installatie moeten doen.

Maar om tot een conclusie te komen in dit verhaal.
Wat doe ik fout?
Wat kan ik beter doen?
Kan ik beter een andere versie van Ubuntu nemen?
Hoe kan ik het beste mijn drivers updaten (of de juiste kiezen) (voornamelijk grafische drivers denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aan je videokaart zal 't niet al te snel liggen, maar eerder de hele desktop omgeving. Ubuntu zelf is met z'n Unity toch net even een stapje te ver voor een X300. Beste kan je Xubuntu of Lubuntu nemen (mijn persoonlijke voorkeur is Xfce, maar doe wat je zelf prettig vind). Een update van de video driver zal je niet veel helpen, de open source driver krijgt alleen nog maar extra's voor huidige kaarten en de gesloten fglrx driver kan je wel vergeten, legacy versie of normaal.

Als je geen beeld krijgt tijdens 't starten, maar opeens een loginscherm krijgt, komt dat hoogstwaarschijnlijk van Plymouth. Dat genereert zo'n 'mooi' splash scherm om het opstarten aantrekkelijker te maken voor 't oog. Ik heb liever tekst voorbij scrollen, dan zie ik tenminste dat er iets gebeurt (hoewel dat op m'n HTPC met UEFI geen zin heeft, voordat er iets reageert voor tekst mag ik al aanmelden :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Zelf ben ik een fervent gebruiker van Xubuntu geworden na het overstappen van Ubuntu van GNOME naar Unity.
Xfce is, zeker sinds 14.04, een waardig concurrent geworden van GNOME en Unity.
Probeer het eens. Mijn laptop van 8 jaar oud draait het ook nog steeds vlotjes.

Zelf ben ik overigens ook geen voorstander van splash screens tijdens boot en halt. Doe mij naar dmesg.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Maar hoe intuïtief is Xfce? Ik vond het altijd nogal spartaans en daar kan ik echt niet tegen. Dat ik me de hele tijd moet ergeren omdat ik ergens 10x moet klikken om 1 taak te voltooien, of juist ergens niet kan klikken terwijl je er bijna bent (zoals Windows 8 het voor mekaar krijgt dat je niet meer met rechts op een netwerkverbinding kan klikken om de eigenschappen en/of status op te vragen :r Je moet dan eerst naar het network center |:( 5 clicks die in 2 hadden gekund).
Hoe is dat in Xfce?

Maar goed, ik ben erg gevoelig voor slecht UI design ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet het even doorhebben, maar er was bij Gnome2 genoeg wat mij gigantisch stoorde dat ik na een first look dat ik er alleen mee kan werken als 't niet voor dagelijks gebruik is. Met Gnome3 is het nog meer drama geworden, instellingen die je had heb je opeens niet meer of zit op een compleet andere plek.

Xfce moet je even doorhebben, maar eenmaal gewend, oh wat heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
Xfce, xubuntu is heerlijk.
Gebruik het al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

... en dan heb je ook nog Lubuntu met Lxde...

Op mijn oude netbookje en nog wat andere oude bakkies (zo langzamerhand allemaal weg) heb ik Lubuntu geïnstalleerd, omdat dat toen net wat snappier aanvoelde dan Xfce. Als ik een beetje google op performance lxde vs xfce dan lijkt het idd. zo dat lxde wat sneller draait op oude bakkies. Echter, al die vergelijkingen zijn ook uit het jaar kruik (nou ja, 2010/12).

Enige ding was dat op mijn netbook na de 14.04 upgrade de network indicators en zo weg waren. Dat soort dingen kun je dan door op de taakbalk te klikken met rechts, weer toevoegen. Zo'n systeem was ik niet meer gewend hoor ;-)

Dat gezegd hebbende, ubuntu (linux, any flavour) is natuurlijk ook gewoon vallen en opstaan. Fouten maken en daarvan leren. Ken weinig mensen die zelf hun windows-installatie doen en als ze dat zouden doen (op b.v. exotische hardware), zou ook dat een zooitje worden (zelfs met w8.1 denk ik?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Oke ik zal eens naar die twee kijken. Ik heb zelf weinig ervaring met het installeren van linux systemen, maar dat zal uiteindelijk wel moeten lukken denk/hoop ik zo. Alleen zal de laptop gebruikt worden door mijn ma, en die heeft dus zegmaar geen ervaring met linux. Is er dan nog een bepaalde voorkeur tussen Xubuntu en Lubuntu qua gebruikersgemak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je stelt 't eenmalig in, daarna heb je alleen de update manager die je doorklikt en verders gewoon launchers op je desktop en/of panel. Die klikt ze dan aan voor mail en browsen. Hoeveel anders is dat vergeleken met Windows? In de basisfuncties zijn Lxde en Xfce gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik krijg Lubuntu 14.04.1 niet eens als livecd werkend.
Wanneer ik uitproberen zonder installatie doe krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/166em4h.jpg
En wanneer ik probeer te installeren krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2w1vziw.jpg

ik kwam wel dit tegen op google:
In GRUB menu, select Advanced options for Ubuntu, choose older kernel (not recovery mode)
Maar dat kun je alleen doen wanneer het al geinstalleerd is toch? Ik kan deze optie nu nergens vinden.

Kan ik beter een oudere versie proberen of zou het daar niet aan moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Weet niet zeker hoor, maar heeft het wellicht hier mee te maken: http://zo0ok.com/techfindings/archives/1098

(en eigenlijk verdient dit een eigen topic lijkt me ;) )

Trouwens.. iets zegt me dat het ook aan een slechte DVD-speler/brander kan liggen. Die dingen hebben niet een heel lange levensduur.. de mijne leest nog maar de helft van de dvd's zo ongeveer (als ie ze leest zijn ze iig. goed ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door letatcest op 06-08-2014 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De universe repo wordt soms nogal teleurtellend up to date (mbt security-issues) gehouden IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Even een klein *schopje*

Ik heb er sinds kort last van dat alle installaties besluiten dat de 'dead key' instelling genegeerd wordt. Nu moet ik eerst op het tobootje in de werkbalk klikken, US International with dead keys selecteren en dan doet ie het pas weer goed... terwijl het thans mijn enige toetsenbordinstelling is...

en dat is verdomd irritant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nooit last van gehad toen ik XUbuntu draaide. Ook nu met Debian geen last van dat-ie van m'n US International (AltGr Dead Keys) valt. Het gebruikt de systeem standaard en via dpkg-reconfigure keyboard-configuration heb ik die ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ook nooit last van inderdaad. Al had ik laatst wel dat er op één of andere manier een andere toetsenbord-indeling dan AltGr Deadkeys geïnstalleerd was (zal wel ergens op geklikt hebben) waardoor ik af-en-toe onbedoeld wisselde. Duurde even voordat ik er achter was wat er aan de hand was, maar het was snel opgelost door die andere indeling te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Afgelopen week 14.04 op mijn laptop gezet (HP6820s) omdat de Windows 7 Pro install op een of andere manier onbetrouwbaar leek. Was niet zo heel legale versie waar bij heel vaak ontzettend veel cpu- of geheugencapaciteit leek weg te worden getrokken terwijl ik bijvoorbeeld slechts een beetje aan het internetten was. Ik vermoed dat er toch iets onder de motorkap niet helmaal fris was. Virusscannes en malwarekillers vonden wel wat minder schadelijke dingen en losten die op, maar toch bleef ik er een ongemakkelijk gevoel bij hebben.

Dus laatste versie Ubuntu er op gezet, meteen Cinnamon er over heen en het thema aangepast waarbij de vensters de bestaande Ubuntu kleur zwart / donkergrijs maar dan de buttons aan de rechterkant. Startknop voorzien van Ubuntu-logo en het woord moest ik nog even over nadenken, 'Start' of 'Menu' klinkt te Windows, 'Applications' vind ik op een of andere manier weer niet passen. Heb er dus gewoon 'Ubuntu' van gemaakt. Vind trouwens dat de taalconfiguratie niet helemaal denderend is, vaak komen er nog Engelstalige meldingen of subvenstertjes etc. te voorschijn.

Ook raar trouwens dat ik de ene USB-stick of externe drive wel kan mounten, maar anderen weer niet. Waar kan dat mee te maken hebben? Is er een makkelijke optie om gewoon alles te herkennen en mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dat usb-gezeur had ik ooit lang geleden wel eens last van, vooral bij gebruik van niet 'native' *buntu-smaken (laatste probleem-desktop voor mij was jolicloud toen dat nog op 10.04 draaide of zo). Soms kon je sticks alleen mounten als root. Probeert anders eens ctrl-alt-t (terminal) en dan sudo nautilus dan krijg je een 'verkenner' in super user modus. Als ze dan wel mounten...

Heb je hetzelfde probleem zonder cinnamon? Zou dat toch eerst eens testen.

Trouwens, waarom direct cinnamon installeren terwijl je nooit Ubuntu/linux gebruikt hebt? Omdat je allemaal (oudere) posts las die unity afkraken?

Vond dit wel een interessante visie op cinnamon
http://www.techrepublic.c...acement-for-ubuntu-unity/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
neanderthaler schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 08:18:
Afgelopen week 14.04 op mijn laptop gezet (HP6820s) omdat de Windows 7 Pro install op een of andere manier onbetrouwbaar leek. Was niet zo heel legale versie waar bij heel vaak ontzettend veel cpu- of geheugencapaciteit leek weg te worden getrokken terwijl ik bijvoorbeeld slechts een beetje aan het internetten was. Ik vermoed dat er toch iets onder de motorkap niet helmaal fris was. Virusscannes en malwarekillers vonden wel wat minder schadelijke dingen en losten die op, maar toch bleef ik er een ongemakkelijk gevoel bij hebben.

Dus laatste versie Ubuntu er op gezet, meteen Cinnamon er over heen en het thema aangepast waarbij de vensters de bestaande Ubuntu kleur zwart / donkergrijs maar dan de buttons aan de rechterkant. Startknop voorzien van Ubuntu-logo en het woord moest ik nog even over nadenken, 'Start' of 'Menu' klinkt te Windows, 'Applications' vind ik op een of andere manier weer niet passen. Heb er dus gewoon 'Ubuntu' van gemaakt. Vind trouwens dat de taalconfiguratie niet helemaal denderend is, vaak komen er nog Engelstalige meldingen of subvenstertjes etc. te voorschijn.

Ook raar trouwens dat ik de ene USB-stick of externe drive wel kan mounten, maar anderen weer niet. Waar kan dat mee te maken hebben? Is er een makkelijke optie om gewoon alles te herkennen en mounten?
Wat voor file syteem?
waar heb je de usb geformateerd?

Is gewoon een rechten probleem, je weet wel veiliheid.

Rechten van files veranderen naar gebruiker of ook andere gebruikers toegang geven.

Of bij ntfs, ntfs configurator proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
letatcest schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:08:
Dat usb-gezeur had ik ooit lang geleden wel eens last van.....
Misschien eerst leren omgaan met ander OS, want het is geen windows waar alles open staat.
En ja het kan soms lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ga een en ander dit weekend even uitproberen.
letatcest schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:08:
Dat usb-gezeur had ik ooit lang geleden wel eens last van, vooral bij gebruik van niet 'native' *buntu-smaken (laatste probleem-desktop voor mij was jolicloud toen dat nog op 10.04 draaide of zo). Soms kon je sticks alleen mounten als root. Probeert anders eens ctrl-alt-t (terminal) en dan sudo nautilus dan krijg je een 'verkenner' in super user modus. Als ze dan wel mounten...

Heb je hetzelfde probleem zonder cinnamon? Zou dat toch eerst eens testen.

Trouwens, waarom direct cinnamon installeren terwijl je nooit Ubuntu/linux gebruikt hebt? Omdat je allemaal (oudere) posts las die unity afkraken?

Vond dit wel een interessante visie op cinnamon
http://www.techrepublic.c...acement-for-ubuntu-unity/
Ik heb met regelmaat andere OS'en dan Windows gebruikt, waaronder OSX en Ubuntu, Elementary OS. Het komt er gewoon iedere keer op neer dat ik het prettigst werk met een balk onderin en linksonder de start/menuknop. En dan ook met shortcut iconen op de desktop. Dat mogen mensen van mij ouderwetsch vinden, geen probleem, maar ik heb daar het beste gevoel bij. Het uiterlijk van de desktopomgeving is voor mij gewoon heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

jan99999 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:23:
[...]

Misschien eerst leren omgaan met ander OS, want het is geen windows waar alles open staat.
En ja het kan soms lastig zijn.
Nou ja, het kan soms wel handig zijn, maar als je gewoon een OS voor dagelijks gebruik hebt, dan wil je niet steeds iets apart moeten mounten, toch? Voor mij toch wel een soort van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Ik weet dat er technisch gezien geen gulden middenweg is, maar als je dingen wil beschermen, dan moet je ze maar op een typemachine schrijven ;)
neanderthaler schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:48:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ga een en ander dit weekend even uitproberen.

[...]

Ik heb met regelmaat andere OS'en dan Windows gebruikt, waaronder OSX en Ubuntu, Elementary OS. Het komt er gewoon iedere keer op neer dat ik het prettigst werk met een balk onderin en linksonder de start/menuknop. En dan ook met shortcut iconen op de desktop. Dat mogen mensen van mij ouderwetsch vinden, geen probleem, maar ik heb daar het beste gevoel bij. Het uiterlijk van de desktopomgeving is voor mij gewoon heel belangrijk.
oh, dat had ik er niet zo uit begrepen. Ben zo langzamerhand zolang niet meer linksonder geweest, dat ik het verleerd ben geloof ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je Cinnamon wilt gebruiken zou ik gewoon voor Mint kiezen. Heb ik betere ervaring mee dan cinnamon op Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mcDavid schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:28:
Als je Cinnamon wilt gebruiken zou ik gewoon voor Mint kiezen. Heb ik betere ervaring mee dan cinnamon op Ubuntu.
Kan vermelden dat het uitstekend werkt op Arch. :) (maar dat is offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lange tijd maar weer eens gekeken hoe de distro's ervoor staan. Vroeger heb ik met SCO Unix gewerkt, dus Linux lijkt me wel leuk. Ik heb diverse distro's geprobeerd, maar bijna zonder uitzondering hebben ze problemen met mijn Nvidea videokaart. Type weet ik niet meer, een budget kaart met 2 GB videogeheugen. Sommigen zetten de ventilator van de kaart op vol vermogen. Dat is een standaard-bug in de Nvidea driver. Anderen weigeren zelfs te installeren op deze kaart. Windows XP/7/8.1 hebben er geen moeite mee. Van ellende heb ik de kaart er maar uit gegooid en draai nu op de on-board AMD video.

Onder andere CentOS, Suse en VectorLinux geprobeerd, en diverse Ubuntu varianten. Grafisch wel mooi, maar de ene mist dit, de andere dat. Bovendien zijn ze stuk voor stuk traag.

Uiteindelijk heb ik "mijn" ideale distro gevonden. Lubuntu. Simpel te installeren, standaard toegang tot meerdere repositories zonder dat je eerst met Sudo moet klooien. Lubuntu doet me een beetje denken aan Windows XP in de 'performance' mode, dus kale windows zonder animatie, een OS zonder veel toeters en bellen dat gewoon werkt.

Bovendien vind ik Lubuntu gevoelsmatig sneller dan alle anderen. Vermoedelijk omdat hij door de simpele GUI het beeld flitsend snel opbouwt. Dat kan een optische illusie zijn, maar voor mij telt het mee. Hij voelt gewoon snel aan. Sudo, apt etc. werken gewoon zonder crashes en vooral zonder gezeur over software die hij mist. In tegenstelling tot sommige anderen heeft Lubuntu de kernel headers en sources standaard aan boord, zodat je b.v. bij het installeren van VMWare Player weinig gezeur krijgt. Probeer dat eens met VectorLinux. Eindeloos zoeken en dan de headers van een of andere wazige site plukken.

Sommige distro's hebben niet eens NTFS support, dat moet je dan zelf installeren. Lubuntu is simpel, maar erg compleet. Zelfs ZFS (compressed filesystem) was simpel te installeren. Dat gebruik ik om VM's op te zetten. Snel genoeg, en het spaart meer ruimte dan NTFS compressed. Ook PlayOnLinux (front-end voor Wine) werkt goed; Microsoft Office 2010 installeerde feilloos en probleemloos. De scherm layout ziet er dan beter uit dan bij andere Linuxvarianten.

Backups maken was even lastig. Handmatig tar cvf... is het enige dat betrouwbaar werkt. Ik had LuckyBackup geprobeerd, in de default instellingen. Toen ik een restore deed zag ik plotseling WinSxS voorbij komen. Alarm! Bleek dat hij voor de restore eerst een delete van 'alles' doet. Hij gaat /mnt langs en sloopt alle volumes leeg die hij tegenkomt. Dus ook mijn Windows drives. Snel Reset ingedrukt en dan maar repareren. Wat een zooi. Ik gebruik nu Macrium Reflect (onder Windows of via een boot CD/USB). Die herkent alles t/m EXT4 en gaat automatisch over op sector-by-sector backup voor partities die hij niet herkent. zoals de ZFS partitie. Macrium Reflect is gratis, erg goed en betrouwbaar.

Voor degenen die Microsoft de deur uit willen doen en een Linux zoeken die simpel, compleet en stabiel is zonder eindeloos Sudo gepruts, lijkt me Lubuntu een topklasse OS. Ik wil geen andere meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Aan Smok18650,
Linux en de software die je kunt gebruiken, hier moet je tijd voor nemen, want je zult het moeten leren, net als je voor windows vroeger tijd hebt genomen.

Nvidia heeft normaal de beste drivers voor linux, ook intel is erg goed. Jammer dat je niet je hardware weet.
Normaal kun je bij "additionele hardware" je drivers zien die geinstalleerd zijn, en welke je nog kunt installeren.
Voor nvidia heb je de fabrieks driver(die zou het snelste moeten zijn), en de nouveau driver, dit is de open source driver, die altijd werkt, ook als nvidia geen nieuwe driver maakt voor oude hardware.
Indien je hier de fabrieks driver kiest dan zou je videokaart snel moeten zijn.
Wat hier nog kan spelen is, te nieuwe hardware, dan is er nog geen driver.
Of je hebt toevallig hardware die met deze versie van linux probleem heeft, en misschien volgende versie wel weer goed is.

Lubuntu, kubuntu, ubuntu en xubuntu, zijn onderhouds precies hetzelfde tav software, enigste is het grafische scherm voor je is anders, en daar zit snelheid verschil in, zeker als je hardware niet voldoet.
Smok18650 je geeft helemaal geen hardware lijst!

Backup in linux, daar zijn veel programma's in de software centrum.
Dus tijd erin duwen en proberen.
Bijv rsync of via grsync(grafisch). En ook het terug zetten proberen, en wel op een andere plaats dan het origineel, voor als het mis gaat.

Ntfs hebben de ubuntu family denk ik toch erin zitten.
ZFS heeft niet direct met comprest file system te maken, dit kun je wel aanzetten in ZFS, maar ZFS is veel meer. ZFS komt van Sun Microsystems, bsd heeft een eigen ZFS gemaakt, en nu heeft linux dit ook. Zoek maar eens op youtube uitleg over ZFS, daar kun je veel mee doen.
(continuous integrity checking and automatic repair, with RAID-Z, dit is het grote voordeel tav backup).

Voor spellen probeer steam eens, is er ook voor linux.

Met clonezilla kun je met linux een bit by bit copy maken.
Met kaspersky bootable virusscanner , een bootable cd, die in linux loopt, dan kun je via internet updaten, dan je gehele pc scannen, windows en linux, en deze is gratis.

In linux installeren,
schijf/schijven, in het engels diks, dan kun je partities maken, images mounten(iso, img etc), hd testen, smart uitlezen.
Gparted is ook handig.
Gufw, grafische firewall, dan alle inkomende blokkeren, meer hoeft niet op dit moment.
Firefox plugin installeren, adblock en noscript, is veiliger, en reclame verdwijnt.
Sommige websites hebben problemen met flash, dan chrome installeren(niet chromium), bij google de installer downloaden, hier wordt de flash auto geupdate tot laatste versie, en de sites klagen dan niet.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 01-02-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jan99999

Dank voor je reactie. De hardware is een Gigabyte GA-F2A88XM-D3H bord met een AMD A10 quadcore en 32 GB RAM, 2400 MHz GSkill. On-board AMD video.

Wat betreft de videokaart: op internet vind ik meerdere meldingen over problemen zoals ik had. Zoals jij al dacht is het een vrij nieuwe videokaart en de drivers ervoor zijn kennelijk nog niet bijgewerkt. Helaas staat er niets op de kaart, dus mogelijk is het een Chinese kloon van een echte Nvidea.

Het is me bekend wat ZFS is. Ik gebruik het alleen vanwege de handige compress optie:

sudo apt-get install ubuntu-zfs
sudo zpool create -O compression=lz4 ZFS_data /dev/sdc2 <- juiste partitie kiezen!

ZFS_data is een willekeurige naam waaronder de gecomprimeerde partitie (hier /dev/sdc2) in / verschijnt.
Data die in directory ZFS_data wordt gezet, wordt dan gecomprimeerd. In mijn geval, neemt 154 GB aan VM´s 104 GB echte ruimte in beslag.

Dank voor de tip over Chrome, ik ga die installeren. Alhoewel ik Google en Microsoft graag buiten de deur wil houden :) Voor de rest red ik me wel, jben arenlang Unix systeembeheerder geweest. Gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mocht je nog meer problemen of vragen hebben die niet direct hier horen, maak dan even een apart topic aan :).

Als je Google buiten de deur wilt houden, dan kan je ook Chromium installeren icm pepperflashplugin-nonfree. Gebruik je liever Firefox of een andere browser dat niet overweg kan met Pepperflash, dan kan je altijd nog de ppa toevoegen van Webupd8 en Freshplayer installeren icm de pepperflashplugin-nonfree package.

Ik gebruik 'm op m'n Debian systemen (moet wel de libpulse0 versie dependency 'hacken', anders is dpkg over z'n zeik) en werkt prima. Ideaal als je met VMWare ESXi werkt. Chrome stuurt namelijk geen ctrl naar de console die je overneemt, waardoor je dus een ping kan starten die je niet meer kan stoppen via ctrl+c. Dat werkt in FF wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:42:
@jan99999

Dank voor je reactie. De hardware is een Gigabyte GA-F2A88XM-D3H bord met een AMD A10 quadcore en 32 GB RAM, 2400 MHz GSkill. On-board AMD video.

Wat betreft de videokaart: op internet vind ik meerdere meldingen over problemen zoals ik had. Zoals jij al dacht is het een vrij nieuwe videokaart en de drivers ervoor zijn kennelijk nog niet bijgewerkt. Helaas staat er niets op de kaart, dus mogelijk is het een Chinese kloon van een echte Nvidea.

Het is me bekend wat ZFS is. Ik gebruik het alleen vanwege de handige compress optie:

sudo apt-get install ubuntu-zfs
sudo zpool create -O compression=lz4 ZFS_data /dev/sdc2 <- juiste partitie kiezen!

ZFS_data is een willekeurige naam waaronder de gecomprimeerde partitie (hier /dev/sdc2) in / verschijnt.
Data die in directory ZFS_data wordt gezet, wordt dan gecomprimeerd. In mijn geval, neemt 154 GB aan VM´s 104 GB echte ruimte in beslag.

Dank voor de tip over Chrome, ik ga die installeren. Alhoewel ik Google en Microsoft graag buiten de deur wil houden :) Voor de rest red ik me wel, jben arenlang Unix systeembeheerder geweest. Gaat wel lukken.
Welke AMD A10 APU?

En hoezo heb je 32 GB RAM voor nodig? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:37:
[...]

Welke AMD A10 APU?

De hoeveelheid geheugen is voor ZFS. Hoe meer je hebt, hoe beter het presteert. Heb hier eens gelezen dat per TB je 1 GB aan geheugen moet hebben om 't een beetje te laten performen. Met 32 GB aan RAM heb je voorlopig genoeg om uit te kunnen breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:37:
[...]

Welke AMD A10 APU?

De APU is een A10-5800K die ik heb vastgepind op 4,2 GHz. Hij wordt dan niet te warm, ook al omdat ik er een Scythe Mugen 4 koeler op heb gezet. En geforceerde luchtkoeling voor de VRM's, de North Bridge en het geheugen. Dat onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet, en beter te koud dan te heet.

Hoeveel RAM voor ZFS nodig is weet ik niet, maar teveel RAM kan je nooit hebben. Die 32 GB RAM had ik eerder gekocht, toen ik nog met Windows 8.1 en Hyper-V aan het prutsen was. Als je een handjevol VM's in de lucht hebt dan is veel RAM wel handig.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:57:
[...]

De hoeveelheid geheugen is voor ZFS. Hoe meer je hebt, hoe beter het presteert. Heb hier eens gelezen dat per TB je 1 GB aan geheugen moet hebben om 't een beetje te laten performen. Met 32 GB aan RAM heb je voorlopig genoeg om uit te kunnen breiden.
WTF,dat is well veel zeg!! :o :D
Pagina: 1 ... 48 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!