Wel jammer van de Facebook App, dat was het enige onder Win8 dat ik echt actief gebruikte

12.04 LTS krijgt pas de mogelijkheid naar 14.04 LTS te upgraden als 14.04.1 uit komt, op 24 juli. Als je eerder wilt zul je dus een frisse install moeten doen.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:03:
Toch nog even...do-release-upgrade geeft No new release found? Vergeet ik iets?
[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, zoals bij veel software wordt de auto-update functie later pas beschikbaar gesteld om de load bij release laag te houden.Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:03:
Toch nog even...do-release-upgrade geeft No new release found? Vergeet ik iets?
Echt niet. Gewoon aangeven dat je alle releases wilt zien, ipv alleen LTS. Als 't goed is, krijg je gelijk 14.04 als optie.Chimera schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
[...]
12.04 LTS krijgt pas de mogelijkheid naar 14.04 LTS te upgraden als 14.04.1 uit komt, op 24 juli. Als je eerder wilt zul je dus een frisse install moeten doen.
Commandline FTW | Tweakt met mate
- 12345dan
Verwijderd
- 12345dan
Chimera schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
[...]
12.04 LTS krijgt pas de mogelijkheid naar 14.04 LTS te upgraden als 14.04.1 uit komt, op 24 juli. Als je eerder wilt zul je dus een frisse install moeten doen.
1
| $ sudo update-manager -d |
- 12345dan
[ Voor 9% gewijzigd door Equator op 18-04-2014 16:04 ]
-edit-
- 12345dan
Equator schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:21:
[...]
Bash:
1 $ sudo update-manager -d
Upgrade loopt nu.. Virtueel dus erg snel gaat het niet
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Omdat ik beperkte resources heb toegewezen aan mijn vm is het inderdaad traag ja. Ik werk genoeg met virtualisatie om dit niet met traag te associërenRoom42 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:34:
[...]
offtopic:
"Grappig" dat mensen virtueel nog steeds met traag associëren...
Ik ben aan het overwegen om die fresh install te gaan doen op mijn home-server; ik heb nog steeds issues met filetransfer speed op mijn RAID array; en mijn huidige installatie is toch een beetje een zooitje geworden met users en tussentijdse patches.Chimera schreef op donderdag 17 april 2014 @ 23:30:
[ Voor 7% gewijzigd door kjast op 19-04-2014 12:35 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 19-04-2014 21:04 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
- 12345dan
Welke ppa gebruik je? Die van UbuntuGnome? Die zal geloof ik (nog) niet werken zie http://ubuntugnome.org/gnome-3-12/. Schat pas over een maand ofzo?Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:03:
Heeft iemand Gnome 3.12 al draaien op 14.04? Ik heb de PPA toegevoegd en apt-get update / apt-get dist-upgrade gedaan, Ubuntu haalt mak een paar pakketjes binnen, maar niks 3.12...
Of lees ik de info op de homepage van de PPA verkeerd
Edit: ik heb mijn rootpartitie op BTRFS gegooid. Living on the edge
[ Voor 88% gewijzigd door Borromini op 19-04-2014 21:36 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Is het dan niet zo dat je hem zelf moet builden? Om gnome 3.12 werkend te krijgen op ubuntu 14.04? Die ppa van het gnome team werkt geloof ik niet omdat die weer aan packages afhangt die niet geinclude zijn bij ubuntu 14.04. Is dus even, geloof ik, wachten tot een devver even alles compiled voor ubuntu 14.04.
Weet het ook niet zeker. Maar meestal is het gewoon eventjes wachten. Als er iig een ppa beschikbaar komt zijn webupd8.org of omgubuntu.co.uk de eerste vaak die erover berichten met de instructies.Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:42:
OK. Ik ben niet zo bekend met Ubuntu en zijn PPA's, ik dacht dat dat gewoon extra repositories waren. Jammer dat compilatie (en packaging) voor Debian en afgeleiden zo'n gigantische rompslomp is...
Verwijderd
Bedoel je qua updaten?12345dan schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:15:
Overgestapt naar Mint. Veel stabieler en gebruikersvriendelijker.
Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"
Valt tegenwoordig wel mee, wat meer dan een jaar geleden het laats een totaalfaal gehad (met arch linux)Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:03:
...
Edit: ik heb mijn rootpartitie op BTRFS gegooid. Living on the edge
[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 19-04-2014 23:07 ]
Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is. Als Ubuntu met een nieuwe release komt, heb je de eerste maand nog een hele zwik aan updates om de boel toch nog stabiel te krijgen omdat ze hoe dan ook de release datum willen halen. Niets final aan bij release. Is al een paar jaar zo en is gewoon niet leuk.12345dan schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:15:
Overgestapt naar Mint. Veel stabieler en gebruikersvriendelijker.
Fedora 20 heeft 3.12. En bij Debian zit-ie in Experimental. Unstable is een beetje een zooitje met de Gnome packages. Een hoop staan op 3.8, andere op 3.10 en 3.12.Borromini schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 21:31:
Deze:
https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3
Edit: net gezien dat het deze moet zijn:
https://launchpad.net/~gnome3-team/+archive/gnome3-next
Zal es proberen. Had de release notes al gecheckt, die vermeldden inderdaad duidelijk dat het Gnome 3.10 zou zijn.
Edit 2: net update/dist-upgrade gedraaid met gnome3-next, paar pakketjes erbij, niks 3.12. Zal inderdaad nog wat wachten zijn.
Het is dat Gnome hier op Debian (weer) de geest gegeven heeft, anders zat ik nog braafjes op Debian Testing.
Verwijderd
Is Mint 16 dan niet stabiel genoeg?Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 23:17:
[...]
Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is.
Vanwaar zo chagrijnig? Bij mij gaat stabiliteit boven nieuwe features. Dat en beveiliging maken een OS aantrekkelijk voor mij.Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 23:17:
[...]
Meld dan wel even dat je Mint 13 hebt gepakt, ipv de recentere 16. Je draait dus in feite Ubuntu 12.04 en dan is logisch dat het stabieler is. Als Ubuntu met een nieuwe release komt, heb je de eerste maand nog een hele zwik aan updates om de boel toch nog stabiel te krijgen omdat ze hoe dan ook de release datum willen halen. Niets final aan bij release. Is al een paar jaar zo en is gewoon niet leuk.
- 12345dan
Ik maak de vergelijking met Ubuntu 14.04. Die heeft nogal wat nukkigheden, te zien in zijn topic hier.
Ik pak eigenlijk altijd smplayer met mplayer2. VLC is leuk, maar ik heb met wat anime al problemen gezien dat ondertiteling niet lekker gepakt werd (geen effecten, kleur of juiste plaatsing). Bij veel distro's krijg je een gstreamer-based speler. Ik zag wel bij Debian als je de Xfce4 desktop neemt, je VLC krijgt.Wie weet hoe het staat ten aanzien van o.a. codecs en flash in Ubuntu 14.04 ten opzichte van Mint 16? VLC zit vast niet in Ubuntu 14.04. Anderzijds, VLC is vast makkelijk met apt-get erop te zetten neem ik aan, en ook flash en de codecs.
Dat was niet de toon die ik wilde zetten. Ik vind gewoon dat ze bij Canonical te veel zitten te hameren op release datum halen, dan een stabiel, degelijk product uitbrengen. Lijkt heel erg op de game-industrie tegenwoordig, uitbrengen die zwik en later patchen, als de release datum maar gehaald wordt.12345dan schreef op zondag 20 april 2014 @ 08:35:
[...]
Vanwaar zo chagrijnig? Bij mij gaat stabiliteit boven nieuwe features. Dat en beveiliging maken een OS aantrekkelijk voor mij.
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 20-04-2014 09:54 ]
Had ik je toch al uitgelegdVerwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:44:
Ik krijg Ubuntu 14.04 niet op mijn software RAID laptop geinstalleerd.
Erg jammer is dat.
Vind ik sowieso een knappe conclusie als het nog geen 3 dagen draait. Wat versta je dan onder stabiliteit vraag ik me afHTT-Thalan schreef op zondag 20 april 2014 @ 09:16:
Ik zou willen roepen dat 14.04 ook prima stabiel is,
Vicariously I live while the whole world dies
Verwijderd
Verwijderd
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
nogal weinig keus als je 13.10 hebt draaien; je moet binnen nu en een aantal maanden upgradenSando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:29:
Iemand al een wat 'gestabiliseerde' mening over Ubuntu 14.04 na wat langer gebruik?
weet het niet meer
Dus in mint werkt een dist-upgrade niet tussen de verschillende versies? Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk.Een aanzienlijk deel van de gebruikers vindt het irritant dat er elke 6 maanden een verse reinstall moet gebeuren.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik weet niet of het werkt, maar het wordt afgeraden en is via de GUI iig niet mogelijk.blouweKip schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 16:45:
[...]
Dus in mint werkt een dist-upgrade niet tussen de verschillende versies? Klinkt niet echt gebruiksvriendelijk.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Doe dat even in een ander topic. Het klinkt niet echt specifiek voor Ubuntu en hoort hier al helemaal niet (zie TW).begintmeta schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:23:
Heeft iemand openssl aan een TPM gekoppeld? Ik zit eraan te denken dat op mijn nieuwe server maar te aan doen, maar wat ik zoal kan vinden is dat het aantal verbindingen per tijdseenheid nogal laag zou zijn. (~1.5c/s)
Het zal vast werken, maar je krijgt met grote kans dezelfde rotzooi als dat je met Ubuntu krijgt. Bij de een gaat het een paar keer vlekkeloos, de ander heeft een rete instabiel systeem dat met een schone installatie is opgelost.Sando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:17:
[...]
Ik weet niet of het werkt, maar het wordt afgeraden en is via de GUI iig niet mogelijk.
Uit een verzameling gebruikerservaringen blijkt dat er na een dist-upgrade vaker wel dan niet dingen kapot zijn en dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Linux Mint probeert het vereiste nerdgehalte om Linux draaiende te houden weg te halen.
Ik draai al dezelfde ubuntu sinds 9.x, even een ppa-purge + een dist-upgrade is vaak voldoende, natuurlijk zijn er wel eens wat kleine problemen maar ik heb nog nooit iets "kapot" zien gaan, misschien een idee voor mint om dan rolling releases te gaan doen?Sando schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:17:
Ah dus eigenlijk helemaal niet slecht zo recent na de release, maar ook niets opvallend nieuws onder de zon?
[...]
Ik weet niet of het werkt, maar het wordt afgeraden en is via de GUI iig niet mogelijk.
Uit een verzameling gebruikerservaringen blijkt dat er na een dist-upgrade vaker wel dan niet dingen kapot zijn en dat is niet echt gebruikersvriendelijk. Linux Mint probeert het vereiste nerdgehalte om Linux draaiende te houden weg te halen.
Dat vind ik niet, om redenen die ik al meerdere malen in dit topic heb gezet.Hero of Time schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:22:
[...]
Als je de gebruikersvriendelijkheid van Mint wilt hebben, maar niet het constant moeten upgraden zoals met Ubuntu, is hun Debian Editie de betere keus.
Dat doen ze al met de Debian versie, maar daar heb ik geen trek in. Althans, ik draai Debian op mijn MC, maar ik heb geen trek in Debian op mijn laptop.blouweKip schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:22:
[...]
Ik draai al dezelfde ubuntu sinds 9.x, even een ppa-purge + een dist-upgrade is vaak voldoende, natuurlijk zijn er wel eens wat kleine problemen maar ik heb nog nooit iets "kapot" zien gaan, misschien een idee voor mint om dan rolling releases te gaan doen?
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik zeg ook nergens dat je achterlijk bent, ik probeer alleen aan te geven dat het geen vaststaand feit is dat mensen altijd maar de windows route hoeven te nemen bij een upgrade.Sando schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 02:10:
[...]
[...]
Dat doen ze al met de Debian versie, maar daar heb ik geen trek in. Althans, ik draai Debian op mijn MC, maar ik heb geen trek in Debian op mijn laptop.
Trouwens, ik heb heel vaak dist-upgrade geprobeert, of de upgradeknop van de updatemanager. En bij mij is dat nog nooit goed gegaan. En dat komt echt niet omdat ik achterlijk ben ofzo. Ik vermoed eerder omdat ik meer packages gebruik dan jij.
Anyway, Clement (van Linux Mint) heeft de zelfde ervaring en ondersteunt dat houtjetouwtje upgraden niet, omdat we niet kunnen garanderen dat het werkt. Als iets kan, moet het werken. Dat is bij Ubuntu niet en bij Mint wel belangrijk.
Verwijderd
Excuses, het was niet mijn bedoeling je te beschuldigen.Ik zeg ook nergens dat je achterlijk bent, ik probeer alleen aan te geven dat het geen vaststaand feit is dat mensen altijd maar de windows route hoeven te nemen bij een upgrade.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Maar als je een andere variant dan Ubuntu zelf neemt, werken soms dingen als de Ubuntu softwarekraam niet. Heb ook wel eens geprobeerd standaard Ubuntu en daar Cinnamon overheen, krijg je Mint-logo enzo.mcDavid schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:47:
Cinnamon op Ubuntu heb ik ook niets dan ruzie mee gehad. Cinnamon in Mint daarentegen werkt echt super!
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Bij mij is dit werkelijk nog nooit verkeerd gegaan en ik gebruik echt bergen met applicaties, van generieke office pakketten tot 2D/3D software, remote server beheer tools, LAMP etc...Sando schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 02:10:
[...]
Trouwens, ik heb heel vaak dist-upgrade geprobeert, of de upgradeknop van de updatemanager. En bij mij is dat nog nooit goed gegaan.
Duitse benaming voor Software Center?
Ik heb gemengde ervaringen met upgrades van Ubuntu. Maar 1x is het gelukt volgens de Ubuntu manier, de andere keer heb ik 't zelf gedaan door de sources.list aan te passen en apt-get dist-upgrade uit te voeren. Andere pogingen leidde uiteindelijk toch naar een verse install.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:12:
[...]
Bij mij is dit werkelijk nog nooit verkeerd gegaan en ik gebruik echt bergen met applicaties, van generieke office pakketten tot 2D/3D software, remote server beheer tools, LAMP etc...
Verwijderd
In welke zin het "verkrachten" van de 'core' ? Zou je dit kunnen onderbouwen met feiten waaruit dit blijkt? Of is dit slechts een enkel gebruikerservaring op basis van jouw configuratie en eisen? Niet verwijtend bedoeld, ben enkel benieuwd waarom jij dit ervaart en hoe het komt dat je daar tegenaan loopt? Benoem eens de problemen, de pakketten, software, en wat jij uitvoert waardoor deze problemen naar voren komen? Ik denk zelfs als je de nodige problemen zou melden bij de community zij daar ontzettend veel waarde aan hechten, zodat dit in de toekomst kan worden verbetert. Daar is die community voor, en dat is ook de kracht van OSS.himlims_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:23:
mint blijf ik eigenwijs vinden, ze verkrachten daar te veel aan de core, waardoor bepaalde ubuntu/debian scripts en paden niet goed meer werken. Ik zie mint dan ook als een irritante kleuter (nofi)
Onderbouw dit eens goed. Waar zijn ze een kleuter? Wat doen ze zo 'gigantisch' fout dat ze de boel 'verkrachten', terwijl er duizenden gebruikers zijn die zweren bij de weg die Mint is ingeslagen tov Canonical met hun Ubuntu? Waarom zouden we de irritante, commerciële weg moeten blijven bewandelen die Ubuntu heen gaat?himlims_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:23:
mint blijf ik eigenwijs vinden, ze verkrachten daar te veel aan de core, waardoor bepaalde ubuntu/debian scripts en paden niet goed meer werken. Ik zie mint dan ook als een irritante kleuter (nofi)
Hoe zijn de .04 en .10 releases minor of major van elkander? Er is geen verschil. Wil je 't over minor hebben, dan praat je over 12.04.2 en 14.04.1. 14.10 is geen minor of major van 14.04. Dat je van .10 naar .04 nou net wat betere ervaringen hebt, zegt niets over de relatie tussen de twee.Upgrade ligt beetje aan de versie, 04 of 10, de 10 serie kan ik meestal goed upgraden naar major release, en juist de 04 geeft bij mij problemen (daar waar je tegenover gestelde zou verwachten). Bespaar meestal de problemen, en kies direct voor een schone installatie ipv upgraden.
Je kan kijken naar Spacewalk waar ik eerder over heb gehad. Dit is echter niet het juiste topic om dit te bespreken.Is er inmiddels een mooie open-source oplossing voor beheer, zoals; Red Hat Satellite of Ubuntu Landscape, maar dan distributie onafhankelijk? Kom maak uit bij webmin.
[ Voor 8% gewijzigd door letatcest op 16-06-2014 08:14 ]
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik heb geprobeerd 14.04 LTS te installeren (32bit). Via USB werkt dit niet want dan wil hij hem niet booten (ligt niet aan de usb stick, deze gebruik ik normaal altijd om Windows 7/8 mee te installeren) dus heb ik hem op DVD gebrand. Ik heb de hardeschijf leeg gemaakt en een schone installatie gemaakt (XP eraf gegooid). Ook 3th party en internet download tijdens installatie aangevinkt (via LAN verbonden omdat dat sneller is, wifi werkte ook)* NEC Versa P550
* Intel Centrino mobiele technologie
* Intel Pentium M 750 processor (1.86 Ghz, 2 MB cache, 533 Mhz FSB)
* Intel 915PM chipset (Sonoma)
* 1024 MB (2*512 MB) intern geheugen
* 80 GB harddisk, 5400 rpm
* DVD-RW (Dual layer DVD brander)
* 15" SXGA TFT monitor, resolutie 1400x1050
* ATI Mobility Radeon X300 grafische kaart, 64 Mb dedicated memory (Hyper Memory)
* Integrated intel 802.11 a/b/g wireless netwerk adapter
* onboard 10/100/1000 netwerk adapter
* onboard 56K/ v.92 modem incl. aansluitkabel
* PCMCIA slot: 1 x type II
* 4 x USB 2.0
* S-video
* Firewire IEEE 1394
* Bluetooth
* Infrarood poort
* Fingerprint security
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Maar dat kun je alleen doen wanneer het al geinstalleerd is toch? Ik kan deze optie nu nergens vinden.In GRUB menu, select Advanced options for Ubuntu, choose older kernel (not recovery mode)
[ Voor 41% gewijzigd door letatcest op 06-08-2014 14:15 ]
Wat voor file syteem?neanderthaler schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 08:18:
Afgelopen week 14.04 op mijn laptop gezet (HP6820s) omdat de Windows 7 Pro install op een of andere manier onbetrouwbaar leek. Was niet zo heel legale versie waar bij heel vaak ontzettend veel cpu- of geheugencapaciteit leek weg te worden getrokken terwijl ik bijvoorbeeld slechts een beetje aan het internetten was. Ik vermoed dat er toch iets onder de motorkap niet helmaal fris was. Virusscannes en malwarekillers vonden wel wat minder schadelijke dingen en losten die op, maar toch bleef ik er een ongemakkelijk gevoel bij hebben.
Dus laatste versie Ubuntu er op gezet, meteen Cinnamon er over heen en het thema aangepast waarbij de vensters de bestaande Ubuntu kleur zwart / donkergrijs maar dan de buttons aan de rechterkant. Startknop voorzien van Ubuntu-logo en het woord moest ik nog even over nadenken, 'Start' of 'Menu' klinkt te Windows, 'Applications' vind ik op een of andere manier weer niet passen. Heb er dus gewoon 'Ubuntu' van gemaakt. Vind trouwens dat de taalconfiguratie niet helemaal denderend is, vaak komen er nog Engelstalige meldingen of subvenstertjes etc. te voorschijn.
Ook raar trouwens dat ik de ene USB-stick of externe drive wel kan mounten, maar anderen weer niet. Waar kan dat mee te maken hebben? Is er een makkelijke optie om gewoon alles te herkennen en mounten?
Misschien eerst leren omgaan met ander OS, want het is geen windows waar alles open staat.letatcest schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:08:
Dat usb-gezeur had ik ooit lang geleden wel eens last van.....
Ik heb met regelmaat andere OS'en dan Windows gebruikt, waaronder OSX en Ubuntu, Elementary OS. Het komt er gewoon iedere keer op neer dat ik het prettigst werk met een balk onderin en linksonder de start/menuknop. En dan ook met shortcut iconen op de desktop. Dat mogen mensen van mij ouderwetsch vinden, geen probleem, maar ik heb daar het beste gevoel bij. Het uiterlijk van de desktopomgeving is voor mij gewoon heel belangrijk.letatcest schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 09:08:
Dat usb-gezeur had ik ooit lang geleden wel eens last van, vooral bij gebruik van niet 'native' *buntu-smaken (laatste probleem-desktop voor mij was jolicloud toen dat nog op 10.04 draaide of zo). Soms kon je sticks alleen mounten als root. Probeert anders eens ctrl-alt-t (terminal) en dan sudo nautilus dan krijg je een 'verkenner' in super user modus. Als ze dan wel mounten...
Heb je hetzelfde probleem zonder cinnamon? Zou dat toch eerst eens testen.
Trouwens, waarom direct cinnamon installeren terwijl je nooit Ubuntu/linux gebruikt hebt? Omdat je allemaal (oudere) posts las die unity afkraken?
Vond dit wel een interessante visie op cinnamon
http://www.techrepublic.c...acement-for-ubuntu-unity/
Nou ja, het kan soms wel handig zijn, maar als je gewoon een OS voor dagelijks gebruik hebt, dan wil je niet steeds iets apart moeten mounten, toch? Voor mij toch wel een soort van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Ik weet dat er technisch gezien geen gulden middenweg is, maar als je dingen wil beschermen, dan moet je ze maar op een typemachine schrijvenjan99999 schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:23:
[...]
Misschien eerst leren omgaan met ander OS, want het is geen windows waar alles open staat.
En ja het kan soms lastig zijn.
oh, dat had ik er niet zo uit begrepen. Ben zo langzamerhand zolang niet meer linksonder geweest, dat ik het verleerd ben geloof ikneanderthaler schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 12:48:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ga een en ander dit weekend even uitproberen.
[...]
Ik heb met regelmaat andere OS'en dan Windows gebruikt, waaronder OSX en Ubuntu, Elementary OS. Het komt er gewoon iedere keer op neer dat ik het prettigst werk met een balk onderin en linksonder de start/menuknop. En dan ook met shortcut iconen op de desktop. Dat mogen mensen van mij ouderwetsch vinden, geen probleem, maar ik heb daar het beste gevoel bij. Het uiterlijk van de desktopomgeving is voor mij gewoon heel belangrijk.
Kan vermelden dat het uitstekend werkt op Arch.mcDavid schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 14:28:
Als je Cinnamon wilt gebruiken zou ik gewoon voor Mint kiezen. Heb ik betere ervaring mee dan cinnamon op Ubuntu.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 01-02-2015 10:02 ]
Verwijderd
Verwijderd
Welke AMD A10 APU?Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:42:
@jan99999
Dank voor je reactie. De hardware is een Gigabyte GA-F2A88XM-D3H bord met een AMD A10 quadcore en 32 GB RAM, 2400 MHz GSkill. On-board AMD video.
Wat betreft de videokaart: op internet vind ik meerdere meldingen over problemen zoals ik had. Zoals jij al dacht is het een vrij nieuwe videokaart en de drivers ervoor zijn kennelijk nog niet bijgewerkt. Helaas staat er niets op de kaart, dus mogelijk is het een Chinese kloon van een echte Nvidea.
Het is me bekend wat ZFS is. Ik gebruik het alleen vanwege de handige compress optie:
sudo apt-get install ubuntu-zfs
sudo zpool create -O compression=lz4 ZFS_data /dev/sdc2 <- juiste partitie kiezen!
ZFS_data is een willekeurige naam waaronder de gecomprimeerde partitie (hier /dev/sdc2) in / verschijnt.
Data die in directory ZFS_data wordt gezet, wordt dan gecomprimeerd. In mijn geval, neemt 154 GB aan VM´s 104 GB echte ruimte in beslag.
Dank voor de tip over Chrome, ik ga die installeren. Alhoewel ik Google en Microsoft graag buiten de deur wil houdenVoor de rest red ik me wel, jben arenlang Unix systeembeheerder geweest. Gaat wel lukken.
De hoeveelheid geheugen is voor ZFS. Hoe meer je hebt, hoe beter het presteert. Heb hier eens gelezen dat per TB je 1 GB aan geheugen moet hebben om 't een beetje te laten performen. Met 32 GB aan RAM heb je voorlopig genoeg om uit te kunnen breiden.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:37:
[...]
Welke AMD A10 APU?
En hoezo heb je 32 GB RAM voor nodig?
Verwijderd
De APU is een A10-5800K die ik heb vastgepind op 4,2 GHz. Hij wordt dan niet te warm, ook al omdat ik er een Scythe Mugen 4 koeler op heb gezet. En geforceerde luchtkoeling voor de VRM's, de North Bridge en het geheugen. Dat onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet, en beter te koud dan te heet.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:37:
[...]
Welke AMD A10 APU?
En hoezo heb je 32 GB RAM voor nodig?
Verwijderd
WTF,dat is well veel zeg!!Hero of Time schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:57:
[...]
De hoeveelheid geheugen is voor ZFS. Hoe meer je hebt, hoe beter het presteert. Heb hier eens gelezen dat per TB je 1 GB aan geheugen moet hebben om 't een beetje te laten performen. Met 32 GB aan RAM heb je voorlopig genoeg om uit te kunnen breiden.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq