Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien handig om erbij te vermelden: ik kom niet van een windows systeem af ofzo, dat gebruik ik sinds wfw 3.11 al niet meer op mijn eigen systemen. Ik heb slackware gedraaid, suse, redhat, debian met gnome, kde, cde, twm en zelfs nog fvwm2 als window managers / desktop systemen, Ook in mijn werk ben ik dagelijks op een unix en/of linux in de cli aan het werk.

Het is niet dat ik niet aan de manier van werken van Unity kan wennen, dat lukt wel. Ook het uitzoeken van de applicaties die ik gebruik of wil gebruiken is geen probleem. Dat de software installer voor elk stuk software dat ik zoek me ook 3 magazines te koop aanbiedt werk ik ook wel omgeen, apt-get doet het prima 8) , maar dat Ubuntu One hoeft dan weer niet zo voor mij. Ook geen probleem, dat zetten we gewoon uit,

Die launcher ipv een programs menu kan ik ook wel mee leven (hoewel die standaard ook veel te veel online dingen opzoekt, moet ik ook nog wat uitzetten) maar als je niet weet hoe iets ook alweer heet, of als dat in 13.10 of unity anders heet dan voorheen is het soms even zoeken.

Maar ik heb het gevoel dat ik functionaliteit mis, de tweakability van een gnome of kde, waar unity geen alternatieven voor biedt (taskbar applets, kleuren en layout aanpassen, zelf applicaties als default voor een bepaald mimetype kunnen toevoegen, even een launcher voor een eigen scriptje maken met een leuk icoontje).... waarom moet dat allemaal zo dicht zitten. Waarom zijn er maar 2 lelijke thema's maar zie ik echt geen mogelijkheid om zelf een kleurtje voor een window-venster daarin aan te passen, waarom zit het zo dicht? Open, open , open, moet het zijn :+

Oh, en die screensaver, tja, ik vind het wel fijn om een diashowtje van leuke foto's te laten draaien als ik even niets met mijn laptop doe, maar blijkbaar is dat anno 2013 not done meer :P
Maar het is een mooi voorbeeld. Wat het meest knaagt is het gevoel dat ubuntu voor mij besloten heeft dat dat standaard niet meer hoeft met unity, OK, maar ook de mogelijkheid om het te doen zo brak mogelijk heeft gemaakt. (Waarom komt xscreensaver niet naar voren in de software manager als ik zoek op screensaver, maar wel een of ander programma wat ik voor US$ 2.99 kan kopen |:( )
Sowieso, heel xscreensaver installeren voor iets wat al jaren standaard in elke desktopenvironment zit, om maar af te wachten of een applicatie die direct met de x-server praat en unity wel lekker samenwerken is ook .... suboptimaal :>

Anyway. Ik ga eens kijken of ik gnome en/of kde erbij kan installeren en dan kiezen bij login, want van unity krijg ik toch teveel het gevoel dat ubuntu keuzes aan me opdringt die voor mij niet logisch zijn , en daarbij nog een even flink hun commerciele programma-, muziek- en tijdschriftennwinkel te pushen.
De stap vanaf voorheen mijn dagelijkse ubuntu 10.04 omgeving is wel erg groot, te groot denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals hij aangeeft, diashowtje. Of andere dingen. Maar in mijn geval het meest belangrijke: vergrendelen van het systeem. Hoe zou je je systeem willen vergrendelen zonder gnome-screensaver of xscreensaver? Telkens afmelden? En dan alle programma's, als je werk, weer opnieuw openen? Nee dank je.

@u_nix_we_all:
Klinkt wel heel erg als Apple met z'n OSX. Daar mag je ook niets. Kleuren kan je niet aanpassen, andere dingen zijn al voor je gekozen zonder dat je ook maar enige inspraak hebt in hoe je het echt wilt hebben en nog meer dingen (standaard scroll richting van je muis bijvoorbeeld).
Sommige dingen kan je wel doen, maar zit zo ongelooflijk verstopt, dat het niet leuk meer is. Er valt dan niet meer mee te werken. Heeft MS ook wel eens een handje van.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Hero of Time schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:27:
Maar in mijn geval het meest belangrijke: vergrendelen van het systeem. Hoe zou je je systeem willen vergrendelen zonder gnome-screensaver of xscreensaver?
Een lockscreen is toch niet hetzelfde als een screensaver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
scherm locken zit er gewoon in, inderdaad. Ik denk dat het minstens 5 jaar geleden is dat ik OOIT ergens een screensaver gezien heb, tegenwoordig gaan toch gewoon je schermen standby zodra je inactief bent? Mijn schermen gaan zelfs keihard spanningsloos dmv een arduino'tje en een script dat de screensaver-status controleert :P

En ja de hackbaarheid van Unity is inderdaad een stuk minder geworden. Of dat nou echt een nadeel is? Sja voor de doorgewinterde linuxgebruiker die gewend is een hoop zelf te prutsen, waarschijnlijk wel.

Het enige waar ik me zelf grondig aan erger en wat ook niet op een fatsoenlijke manier goed te krijgen is, is dat ze de tapbuttons verwisseld hebben (TapButton2=3) waardoor ik iedere keer een scriptje moet uitvoeren voordat ik kan middelklikken op het touchpad van mijn laptop. Maar dat heeft niets met Unity te maken, in Mint is het dezelfde ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou zeggen dat je KDE moet hebben. Gnome leeft al een tijdje met het idee dat ze Apple achterna moeten gaan met de "we know best" attitude waarbij de gebruiker zich maar heeft te schikken naar wat de programmeur heeft bedacht. Unity gaat daar nog een stapje verder in.
KDE heeft altijd al de meeste mogelijkheden geboden om de boel volgens je eigen wensen in te richten. Dat is niet voor iedereen, maar wel voor tweakers.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DevilsProphet schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:02:
[...]

Een lockscreen is toch niet hetzelfde als een screensaver?
Klopt, zie MS. Daar is een lockscreen een statig beeld, geen animatie of een scherm in standby.
mcDavid schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:18:
scherm locken zit er gewoon in, inderdaad. Ik denk dat het minstens 5 jaar geleden is dat ik OOIT ergens een screensaver gezien heb, tegenwoordig gaan toch gewoon je schermen standby zodra je inactief bent? Mijn schermen gaan zelfs keihard spanningsloos dmv een arduino'tje en een script dat de screensaver-status controleert :P
Je kan gnome-screensaver en xscreensaver instellen om het scherm voor je uit te schakelen, ipv een fancy 'screensaver' te tonen. Standaard power management wat erin zit.

Persoonlijk heb ik voor m'n computer scherm op standby, laptop doet de Star Wars screensaver met fortune-bofh tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hero of Time schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 10:43:
[...]

Klopt, zie MS. Daar is een lockscreen een statig beeld, geen animatie of een scherm in standby.

[...]

Je kan gnome-screensaver en xscreensaver instellen om het scherm voor je uit te schakelen, ipv een fancy 'screensaver' te tonen. Standaard power management wat erin zit.

Persoonlijk heb ik voor m'n computer scherm op standby, laptop doet de Star Wars screensaver met fortune-bofh tekst.
Gnome-screensaver wordt ook gebruikt om het scherm uit te schakelen. Alleen die cheesy animaties om te voorkomen dat je CRT inbrand die we in 1995 allemaal helemaal geweldig vonden, die zitten er niet meer (standaard) in.

Rare keus overigens, juist op een laptop wil je zou gauw mogelijk het scherm zwart hebben om de accu te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mcDavid schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:02:
Rare keus overigens, juist op een laptop wil je zou gauw mogelijk het scherm zwart uit hebben om de accu te sparen.
FTFY ;) Een zwart scherm heeft nog steeds z'n backlight aan wat stroom vreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:02:
[...]

Rare keus overigens, juist op een laptop wil je zou gauw mogelijk het scherm zwart hebben om de accu te sparen.
Wat Hero zegt, en bovendien, dit is weer zo'n aanname waarbij alle users op één hoop gegooid worden. Er zijn users waarvan de laptop eigenlijk permanent aan de stekker hangt, en daarvoor geldt die aanname gewoon niet.
Juist door zulke aannames te doen, en andere mogelijkheden uit te sluiten, is Ubuntu met unity de verkeerde kant op aan het gaan.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 23 december 2013 @ 23:38:
Ik zou zeggen dat je KDE moet hebben. Gnome leeft al een tijdje met het idee dat ze Apple achterna moeten gaan met de "we know best" attitude waarbij de gebruiker zich maar heeft te schikken naar wat de programmeur heeft bedacht. Unity gaat daar nog een stapje verder in.
KDE heeft altijd al de meeste mogelijkheden geboden om de boel volgens je eigen wensen in te richten. Dat is niet voor iedereen, maar wel voor tweakers.
Tijd voor een update.
Ik heb nu een flink aantal opties bekeken. Ik ben begonnen met de gnome-classic desktop. Dat helpt niet veel, onderliggend is gnome gestript van veel mogelijkheden, en ik liep dus tegen dezelfde issues aan. Toen kwam ik MATE tegen, dat klinkt als waar ik naar op zoek ben. Maar de intergratie met ubuntu 13.10 is nog niet optimaal. Ik heb MATE geïnstalleerd door hun ppa toe te voegen, dat ging verder probleemloos.
Toen KDE geprobeerd. Weer door hem toe te voegen, dus geen verse installatie. Misschien was dat laatste beter geweest, want nu had ik hier en daar wel wat problemen, bijv met geluid en volumeregeling, brightness, en power instellingen. Af en toe wat crash reports mbt wat libs waar ik de naam niet eens van kende of onthouden heb :p. Ook vond ik ondanks de strakke 4.1 desktop, dat het bij veel instellingen en opties wat chaotisch overkwam. Ik wilde graag veel mogelijkheden, maar het voelde voor mij niet logisch aan,
Vervolgens ook xfce4 (Xubuntu) erbij gezet, en dat voelde meteen erg goed aan. Genoeg hackability, maar alles voelt logisch en netjes geintergreerd aan, zonder teveel clutter.

Wat wel mooi is van ubuntu is dat ik dit allemaal heb kunnen proberen zonder steeds te hoeven herinstalleren (debian packaging en apt ftw), maar ik heb nu wel een systeem wat een enorme overload aan default packages voor elke desktop-omgeving aan boord heeft, dus ik ga straks maar eens een nieuwe installatie van Xubuntu doen, want het ziet er naar uit dat xfce4 en ik dikke vriendjes gaan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Gooi ook Cinnamon nog even in de mix ;) Moet zeggen dat 't bij mij op Ubuntu niet goed werkte maar heb nu Mint op mijn laptop geinstalleerd en dat werkt erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Oh, dat zal ik ook nog eens bekijken, dan moet ik dat even van een live image doen, maar ben nu al bezig met Xubuntu install. En een beetje kerst vieren straks ook nog :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xubuntu is helemaal nieuw voor mij, dus het is flink wennen en experimenteren. Na gisteren alle video, geluid, internet en Flash aan de praat gekregen te hebben en de nodige programma's geïnstalleerd te hebben via het Software Center is het vandaag tijd om uit te zoeken hoe ik zelf een gedownloade tar.gz kan installeren. Om te oefenen probeer ik OpenOffice te installeren.

Ik heb eerst de GDebi Package Installer geïnstalleerd. Vervolgens heb ik de tar.gz die ik gedownload heb van de site gedecomprimeerd naar /tmp. Vervolgens heb ik in de GDebi Package Installer een .deb geopend uit de /tmp/en-US/DEBS map, maar dan krijg ik een Error: Dependency is not satisfiable: openoffice-core01-foutmelding. Na wat trial and error blijkt /tmp/en-US/DEBS/desktop-integration/openoffice4.0-debian-menus_4.0-9714_all.deb wel te werken en pruttelt Xubuntu wat, totdat ik een melding krijg dat de operatie geslaagd is.

Ik dacht dat ik de boel nu geïnstalleerd had, maar ik kan met de beste wil nergens OpenOffice vinden of opstarten. Via alt + F2 vind ik niets, evenmin in de menu's. Heb ik het goed gedaan? Zo ja, waar vind ik OpenOffice en zo nee, wat moet ik dan doen? Volgens mij ben ik een heel eind gekomen, maar ik zou nu wel een duwtje in de goede richting kunnen gebruiken

Let wel dat het mij niet om dit specifieke pakket te doen is, maar om te snappen hoe ik losse downloads installeer. De hele Linuxmanier van denken is me nog een beetje vreemd, maar dat probeer ik dus te veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik probeer juist alijd zoveel mogelijk de juiste .deb packages te vinden, maar aparte software installeer ik ook wel eens, maar ik doe dat dan niet door er eerst een .deb van te maken, maar door het onder een aparte directory neer te zetten, door bij make de juiste prefix op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:19:
Ik probeer juist alijd zoveel mogelijk de juiste .deb packages te vinden, maar aparte software installeer ik ook wel eens, maar ik doe dat dan niet door er eerst een .deb van te maken, maar door het onder een aparte directory neer te zetten, door bij make de juiste prefix op te geven.
Ik snap niet zo goed wat je zegt, ik merk dat ik op het vlak van fundamenteel begrip hoe het systeem in elkaar steekt nog bar weinig weet. Zou je het in Jip en Janneketaal kunnen proberen? Ik dacht juist dat ik nu dus via de tar.gz-download de juiste .deb packages/dependencies had gevonden en die geïnstalleerd had.

Daarnaast, praktisch gezien - wat moet ik anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:30:
[...]

Ik snap niet zo goed wat je zegt, ik merk dat ik op het vlak van fundamenteel begrip hoe het systeem in elkaar steekt nog bar weinig weet. Zou je het in Jip en Janneketaal kunnen proberen? Ik dacht juist dat ik nu dus via de tar.gz-download de juiste .deb packages/dependencies had gevonden en die geïnstalleerd had.

Daarnaast, praktisch gezien - wat moet ik anders doen?
De normale manier van software installeren met apt-get, synaptic, aptitude of de software installatie gui, werkt met repositories van binary packages. Daarbij kan het systeem controleren op dependencies etc, een heel goed systeem om er voor te zorgen dat alles blijft werken, een van de sterke punten van ubuntu/debian.

Als je dus software toe wilt voegen is het het beste om daarvan gebruik te maken, bijvoorbeeld door een ppa (kanaal voor distributie) toe te voegen aan je apt-sources.
Als dat niet kan en je kunt wel een .deb package los vinden, kun je van daaruit direct de binary installeren en wordt ook gekeken of alle dependencies kloppen. Maar omdat er geen repository is die updates kan leveren, kan het zijn dat bij updates van andere packages het niet meer werkt. Dan zul je een nieuwe .deb moeten vinden en die installeren.

Als je een tar.gz bestand hebt, heb je meestal source, dus moet je zelf de binaries maken (compileren met make), dan heb je dus verder zelf de keus hoe je het op je systeem zet. Ik kies er dan voor om het ergens te installeren apart van alles.
Probleem bij dit process is vaak de afhankelijkheden zelf uit moeten zoeken, en de juiste developmentpackes moet installeren.
Als je dan dingen update kan het sowieso stuk gaan, maar omdat je deze software steeds opnieuw kunt compileren tegen geupdate libraries kun je dat dan handmatig weer werkend maken.

Als je een tar.gz met binaries hebt, moet je maar hopen dat daar geen afhankelijheden inzitten, dat is lastig met updates, dus die gebruik ik zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er zijn ruwweg drie stromen:

- source
- binary source
- repositories

De source is iets ouderwets, maar nog wel steeds beschikbaar. Je kunt de source van een applicatie zelf bouwen, met de opties die je zelf wenst op jouw systeem. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en zult zelf in de gaten moeten houden wanneer er updates zijn.
Rolling release-systemen maken veelal gebruik van source bestanden, of van afgeleiden.

Binary sources zijn vaak al "gebouwd" maar nog niet geïnstalleerd. Je bent zelf verantwoordelijk om de afhankelijkheden te zoeken en te installeren. Soms noodzakelijk, maar zeker af te raden.

Repositories. Dit is de moderne linux distributie. Verschillende distributies hanteren verschillende systemen, en Debian hanteert het aptitude of apt-get systeem. De sources worden gebouwd en getest om vervolgens in een repository te worden aangeboden. Jij kunt er vervolgens voor kiezen om de applicatie te installeren.

Wil je software installeren, dan zoek je eerst in de repository. Is het daar niet beschikbaar, dan zoek je naar een pre-build of voorbereid pakket. Is dat ook niet aanwezig, dan pak je de source en ga je zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:09:
Xubuntu is helemaal nieuw voor mij, dus het is flink wennen en experimenteren. Na gisteren alle video, geluid, internet en Flash aan de praat gekregen te hebben en de nodige programma's geïnstalleerd te hebben via het Software Center is het vandaag tijd om uit te zoeken hoe ik zelf een gedownloade tar.gz kan installeren. Om te oefenen probeer ik OpenOffice te installeren.
Niet de beste keus, maar goed. OpenOffice heeft te veel dependencies onderling om dat te testen. Beter had je Skype ofzo kunnen pakken. Krijg je ook nog met het leuke geval multiarch te maken :P. Opera browser is dan wellicht de beste keus die ik even zo kan bedenken.
Ik heb eerst de GDebi Package Installer geïnstalleerd. Vervolgens heb ik de tar.gz die ik gedownload heb van de site gedecomprimeerd naar /tmp. Vervolgens heb ik in de GDebi Package Installer een .deb geopend uit de /tmp/en-US/DEBS map, maar dan krijg ik een Error: Dependency is not satisfiable: openoffice-core01-foutmelding. Na wat trial and error blijkt /tmp/en-US/DEBS/desktop-integration/openoffice4.0-debian-menus_4.0-9714_all.deb wel te werken en pruttelt Xubuntu wat, totdat ik een melding krijg dat de operatie geslaagd is.
Te veel dependencies. Dat is het eerste probleem. Om zoiets te kunnen installeren, waar alle dependencies van elkaar in een en dezelfde map staan, is de commandline een betere optie, omdat je daarmee meerdere .deb bestanden tegelijk kan opgeven. Bijvoorbeeld als je alles wilt installeren, of je verplaatst dat wat je denkt te willen hebben in een losse map, kan je 't hiermee doen:
dpkg -i *.deb

Er zal dan in de lijst van packages die geselecteerd zijn gezocht worden naar de dependencies van elkaar, om daarna te klagen over dependencies die je uit de repo moet halen, zoals libraries.
Hoe dat werkt met gdebi op de commandline (als je dubbelklikt krijg je gdebi-gtk) weet ik niet, ik gebruik 't al een paar jaar niet meer.
Ik dacht dat ik de boel nu geïnstalleerd had, maar ik kan met de beste wil nergens OpenOffice vinden of opstarten. Via alt + F2 vind ik niets, evenmin in de menu's. Heb ik het goed gedaan? Zo ja, waar vind ik OpenOffice en zo nee, wat moet ik dan doen? Volgens mij ben ik een heel eind gekomen, maar ik zou nu wel een duwtje in de goede richting kunnen gebruiken
Kijk eens in /opt/. Grote kans dat je daar je binaries vind. De reden dat de rest het niet kan vinden, is omdat de default search path /usr/ is. /opt/ wordt helemaal nergens opgegeven, tenzij je dat zelf toevoegd. Je kan dit achterhalen door een .deb bestand te openen met een archiveringsprogramma zoals xarchiver. In de .deb vind je twee andere archieven, waarvan je control.tar.gz kan overslaan. In data.tar.xz staat alles wat je moet hebben.
Let wel dat het mij niet om dit specifieke pakket te doen is, maar om te snappen hoe ik losse downloads installeer. De hele Linuxmanier van denken is me nog een beetje vreemd, maar dat probeer ik dus te veranderen :)
Zoals DAzN al uitlegt pak je in principe de repo als primaire bron. Wil je verder kijken naar hoe het werkt door een .deb handmatig te installeren, neem dan geen complex programma zoals OpenOffice. De hele chain is een ramp om als rookie te bekijken.

Dat je met gdebi werkt is wel een goede, want die kijkt en fixt zelf de dependencies waar mogelijk, net zoals dat met 'yum localinstall' zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik heb SSH werkend gekregen.

Wanneer ik elders ben, wil ik nog altijd via SSH toegang krijgen tot m'n systeem. Maar om stroom te besparen, zou ik m'n machine op soft-standby willen zetten. Dus naast de monitoren uit, ook de machine op standby. Maar nog altijd toeganglijk via SSH? Suspend/hibernate/sleep worden hem dus niet. Weet iemand nog een ander optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Wake on Lan instellen en dan ook zorgen dat dat werkt buiten je eigen netwerk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Het lastige is dat je je magic packet niet met een wachtwoord kunt beveiligen. :P Dus je moet zeker even een vreemde poort mappen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Minuscuul vraagje:

Ik zou een update willen voorbereiden van mijn server en ben opzoek naar beta 2 van 12.04 LTS, maar kan deze nergens vinden (de server editie), iemand weet waar je het kan vinden?

Ik kom niet verder dan: http://cdimage.ubuntu.com/releases/12.04.4/release/

edit: Found (I think): http://releases.ubuntu.com/12.04/
Edit, edit: 12.04 zoeken we dus niet. -_-

[ Voor 15% gewijzigd door IStealYourGun op 27-03-2014 17:10 ]

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zijn er hier ook mensen die *buntu gebruiken op een Zenbook (Prime) laptop?

Tot nu toe terughoudend geweest met linux hierop vanwege de gebrekkige ondersteuning voor de relatief lastige hardware hierin, maar ik zit met smart te wachten op 14.04 waarin het meeste opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik zou zeggen probeer even een daily, zo lang duurt het niet meer voordat 14.04 uitkomt, meestal zijn de daily's al wel behoorlijk bruikbaar een maand voor de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Beta 2 gisterenavond gevonden met een beetje hulp van IRC; http://releases.ubuntu.com/trusty/

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Beta 2 draait als een zonnetje.

Wel erg jammer van deze aankondiging vandaag:

Ubuntu One stopt ermee per 1 juni

Op zich maakt het natuurlijk niet zo veel uit in welke cloud je iets opslaat, maar ik was erg tevreden met het gemak dat je /Documents gewoon gebackupd wordt zonder verder gedoe..

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik vind het erg vreemd nieuws. Naar mijn idee was Ubuntu One juist een mooie basis voor het hele convergence-verhaal van Canonical: al je data, instellingen en contacten mooi en geïntereerd gesynchorniseerd over je verschillende Ubuntu-apparaten. De contacten waren er intussen al een tijdje uit, maar ik had eigenlijk nog wel verwacht dat die op wat voor manier dan ook wel terug zouden komen naar UO.

Vanuit bedrijfstechnisch perspectief is het wel iets logischer. Dit is ongeveer het laatste moment waarop ze het er nog kunnen stoppen: nu is het nog uit Ubuntu Touch te halen/houden zonder dat het daar al een te belangrijke functie heeft. Daarnaast vermoed ik dat het niet bepaald een winstgevend onderdeel van het bedrijf was en dat zal ook zwaar meewegen.

Al met al wel jammer. Ik vond het, hoewel niet altijd even stabiel en snel, best een fijne dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

RoelandO schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:27:
Ik vind het erg vreemd nieuws. Naar mijn idee was Ubuntu One juist een mooie basis voor het hele convergence-verhaal van Canonical: al je data, instellingen en contacten mooi en geïntereerd gesynchorniseerd over je verschillende Ubuntu-apparaten. De contacten waren er intussen al een tijdje uit, maar ik had eigenlijk nog wel verwacht dat die op wat voor manier dan ook wel terug zouden komen naar UO.

Vanuit bedrijfstechnisch perspectief is het wel iets logischer. Dit is ongeveer het laatste moment waarop ze het er nog kunnen stoppen: nu is het nog uit Ubuntu Touch te halen/houden zonder dat het daar al een te belangrijke functie heeft. Daarnaast vermoed ik dat het niet bepaald een winstgevend onderdeel van het bedrijf was en dat zal ook zwaar meewegen.

Al met al wel jammer. Ik vond het, hoewel niet altijd even stabiel en snel, best een fijne dienst.
Merk nu al dat het jammer is: ik heb een aantal programma's waarvan ik de /home/myname/.appname/ laat synchroniseren op verschillende *buntu-computers. Dat wordt dus lastig met al die andere diensten...

Welke integreert het best? Dropbox ben ik bang voor? Hoe zit het met Copy? Google Docs heeft nog steeds geen goede client voor linux afaik (en is sowieso wat erg eigenzinnig soms.. ideaal als cloud voor al die online google apps, maar niet voor offline programma's heb ik het gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
letatcest schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:28:
[...]
Merk nu al dat het jammer is: ik heb een aantal programma's waarvan ik de /home/myname/.appname/ laat synchroniseren op verschillende *buntu-computers. Dat wordt dus lastig met al die andere diensten...

Welke integreert het best? Dropbox ben ik bang voor? Hoe zit het met Copy? Google Docs heeft nog steeds geen goede client voor linux afaik (en is sowieso wat erg eigenzinnig soms.. ideaal als cloud voor al die online google apps, maar niet voor offline programma's heb ik het gevoel)
Zo gebruikte ik het inderdaad ook, bijvoorbeeld om je sitemanager.xml van FileZilla eenvoudig te syncen tussen meerdere computers.

Ik ben ook erg benieuwd naar een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NASje thuis met OwnCloud oid en het intern daar mee laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt op Copy, en je kan nu nog snel veel gratis ruimte krijgen met 5GB per referal.

Redsandro's Rants: Copy.com in Linux, cloud storage voor nerds

Op de zelfde manier als ik in dat artikel aangeef hoe je je wachtwoord in je keyring kunt zetten om het zonder te hardcoden in je scripts te gebruiken, heb ik nu ook een encrypted share.

Ik heb /home/local/Documents.unlocked/ gemount als ecryptfs-share met de key in de keyring op /home/local/Documents.unlocked/. Vervolgens heb ik een symlink naar die unlocked staan in mijn Copy directory. Die wordt vervolgens gesynct in de cloud.

Dat doe ik op al mijn computers, en al mijn documenten zijn gedeeld en encrypted in de cloud (want clouds moet je natuurlijk niet met je documenten vertrouwen).

edit:

Waarom /home/local? Je kan geen ecryptfs mounten binnen je eigen home, omdat home al (als je verstandig bent) encrypted is (met ecryptfs) en ecryptfs weigert te mounten op een andere ecryptfs-mount.

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 02-04-2014 22:01 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Fijn blog Redsandro, precies wat ik zocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt copy.com onder US wetgeving? (IE: Patriot Act) Want in dat geval moet ik toch wat verder zoeken. Ik ben aan het kijken bij younited (in Finland en gehost door F-Secure) Maar ben er nog niet over uit of dat hem gaat worden. Misschien toch maar eens owncloud op mijn ubuntu server gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:28:
Valt copy.com onder US wetgeving? (IE: Patriot Act) Want in dat geval moet ik toch wat verder zoeken. Ik ben aan het kijken bij younited (in Finland en gehost door F-Secure) Maar ben er nog niet over uit of dat hem gaat worden. Misschien toch maar eens owncloud op mijn ubuntu server gaan zetten.
Als het niet in de USA staat dan valt het onder de NSA en dat is eigenlijk erger dan the Patriot Act. Ga er gewoon uit dat alles wat je in de cloud steekt, ook kan worden gelezen door een 3e partij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tja, ik heb ook gebruik gemaakt van de Ubuntu One functionaliteit alhoewel dit wel de nodige problemen opleverde met het benaderen ervan soms. Ik vind het jammer dat het weg gaat maar echt compleet noodzakelijk was het niet. De auto-sync was echter wel enorm handig tussen verschillende Ubuntu-powered apparaten. Maar ik denk dat ik geen cloudstorage meer ga gebruiken want zo nodeig was het hier niet.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59

neanderthaler

Are friends electric?

Kwam deze tegen; CUBUNTU.

Afbeeldingslocatie: http://www.cubuntu.fr/cubuntu/+/cubuntucinnamon1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.linuxscreenshots.org/screenshots/scaled/Cubuntu%2014.04%20LTS%20v162/20.jpg

Dus Ubuntu met Cinnamon, maar dan niet via Linux Mint. Prima skinnable dus. Want ik wil graag weer eens aan de slag met Linux en dan is Ubuntu eigenlijk het handigst vanwege het eigen software/app systeem enzo. Alleen de standaardGUI vind ik zo gruwelijk lelijk met al dat paars enzo. Om maar over Unity te zwijgen.

Helaas gaat er bij installatie steeds iets verkeerd waardoor alles in het Frans is. En nu zag ik ergens op internet iets staan om dit simpel te wijzigen vanuit de GUI, alleen is dat bijzonder onhandig als dat vanuit het Frans moet :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu, dus alle Ubuntu-apps werken ook gewoon op Mint. En Mint heeft ook gewoon een software "store"/installer (die was er trouwens zelfs de eerste ermee, en dat voorbeeld is later gevolgd door andere distro's).
In ieder geval vind ik Cinnamon wel de beste DE, dus dat is zeker een goede keuze :).

[ Voor 18% gewijzigd door Chris7 op 07-04-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:33
Ik heb de afgelopen week Linux Mint 16 ontdekt na een artikel erover te lezen. Leek me wel wat om deels mijn W7 te vervangen op mijn verouderende laptop.
Eerst wat getest op USB-stick, daarna echt geïnstalleerd op een grotere usb, maar dat werkte te traag.

Sinds gisteren een dual boot met W7 lopen, maar heb wel gekozen voor Mint 13 omdat dit de LTS-versie is tot 2017. Start is wel wat minder goed, het installeren van Chrome lukt al niet... :F
Terwijl dat tijdens de testperiode (Mint16) wel probleemloos verliep.

Aangezien ik een totale Linuxnoob ben, moet ik het probleem nog wat verder Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Drwho1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:55:
Ik heb de afgelopen week Linux Mint 16 ontdekt na een artikel erover te lezen. Leek me wel wat om deels mijn W7 te vervangen op mijn verouderende laptop.
Eerst wat getest op USB-stick, daarna echt geïnstalleerd op een grotere usb, maar dat werkte te traag.

Sinds gisteren een dual boot met W7 lopen, maar heb wel gekozen voor Mint 13 omdat dit de LTS-versie is tot 2017. Start is wel wat minder goed, het installeren van Chrome lukt al niet... :F
Terwijl dat tijdens de testperiode (Mint16) wel probleemloos verliep.

Aangezien ik een totale Linuxnoob ben, moet ik het probleem nog wat verder Googlen.
Heb je installatie gedaan via Ubuntu software center?

Afbeeldingslocatie: http://forums.linuxmint.com/download/file.php?id=13487&sid=f25084559cda795c06b75e33396f4eb5&mode=view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
neanderthaler schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 10:57:
[...]

Heb je installatie gedaan via Ubuntu software center?

[afbeelding]
Nope, ken ik (nog) niet. Gewoon rechtstreekse download en dan met pakket installer uitgevoerd.
Straks eens zoeken naar die Ubuntu installer en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De reden dat 't niet lekker ging, komt omdat je dependencies mist. De package die je gedownload hebt zal wel nieuwere versies van libraries vereisen. Maar waarom zou je Chrome pakken, ipv Chromium en de pepperflashplugin-nonfree er apart bij? Heb je hetzelfde, zonder extra spul van Google en je ziet praktisch geen verschil. Plus dat je updates direct van je distro krijgt (hoewel je bij Chrome de Google repo bij krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Drwho1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:44:
[...]

Nope, ken ik (nog) niet. Gewoon rechtstreekse download en dan met pakket installer uitgevoerd.
Mint heeft niet de Ubuntu software center maar MintInstall, in Cinnamon staat die standaard al 'gepind' links in het startmenu (en als je een andere DE hebt is die vast te vinden via het betreffende menu). Daarin kun je met één klik de meeste software installeren en hoef je je geen zorgen te maken over of je de goede versie hebt gedownload :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Chris7 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 13:19:
[...]

Mint heeft niet de Ubuntu software center maar MintInstall, in Cinnamon staat die standaard al 'gepind' links in het startmenu (en als je een andere DE hebt is die vast te vinden via het betreffende menu). Daarin kun je met één klik de meeste software installeren en hoef je je geen zorgen te maken over of je de goede versie hebt gedownload :).
Ik heb inderdaad zo'n softwarebibliotheek gevonden, lijkt vrij hard op je screenshot maar is niet exact hetzelfde. Handig, dat wel. Gewoon door de categorieën browsen en op 'install' klikken waarna de rest automatisch verloopt.
Hero of Time schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:43:
De reden dat 't niet lekker ging, komt omdat je dependencies mist. De package die je gedownload hebt zal wel nieuwere versies van libraries vereisen. Maar waarom zou je Chrome pakken, ipv Chromium en de pepperflashplugin-nonfree er apart bij? Heb je hetzelfde, zonder extra spul van Google en je ziet praktisch geen verschil. Plus dat je updates direct van je distro krijgt (hoewel je bij Chrome de Google repo bij krijgt).
Heb inderdaad Chromium geïnstalleerd, mij was het nog niet bekend. Op't eerste zicht inderdaad hetzelfde op wat kleurtjes na, loopt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
[...]

Toevallig heb ik gisteren ook nog een Mint installatie gedaan (mijn buurman had nog XP, en die wilde dat linux ook wel eens proberen)
In dat MintInstall heb ik gezocht naar chromium, en daar kwamen allerlei plugins, extra's etc. naar boven, maar niet het pakket chromium-browser. Wel chromium-browser-32bit , maar aangezien het een 64-bit installatie was, leek me dat niet de juiste.
Toen vanuit de cli met apt-get gedaan, en daar kon ik wel het pakket chromium-browser installeren.

Ik heb met ubuntu zelf (dus niet mint) soortgelijke dingen gezien bij het gebruik van die software installer. Ben er ook niet van overtuigd dat dat ding erg bruikbaar is voor linux-beginners. Als je al niet weet hoe het pakket heet dat je zoekt (en als leek heb je geen idee hoe al die software heet) , is het best lastig daar dingen in te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

[...]

Ik kan me herinneren in Elementary OS gewoon Ubuntu software center te kunnen downloaden en die gewoon te hebben gebruikt....

Dus waarom zou dat niet in Mint kunnen? Is toch ook gewoon iets aangepaste Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
neanderthaler schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:36:
[...]

Ik kan me herinneren in Elementary OS gewoon Ubuntu software center te kunnen downloaden en die gewoon te hebben gebruikt....

Dus waarom zou dat niet in Mint kunnen? Is toch ook gewoon iets aangepaste Ubuntu?
Dat zal vast wel kunnen, maar waarom wil je dat? Mint draait sowieso al alle Ubuntu-programma's en die staan dus ook gewoon in hun installatietool. En Ubuntu Software Center is niet echt heel veel beter of mooier dan MintInstall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 17:30
Drwho1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 11:44:
[...]

Wat bij mij vaak werkt als het niet via de software installer werkt:

Open terminal typ
1- sudo dpkg -i (nog niet op enter drukken)
2- Bestand er heen slepen (dus de .deb bestand in de terminal slepen
3. Aanhalings tekens weg halen (of gewoon direct path invoeren mag ook)
4. Dan enter.

Daarnaast heb je ook nog Chromium, die moet wel gewoon werken van uit het software center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 17:30
Hero of Time schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:43:
Plus Chrome heeft bij de vensterknoppen zoals minimaliseren anders dan alle andere vensters. Vind ik zelf niet zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nazlive schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:43:
[...]

Wat bij mij vaak werkt als het niet via de software installer werkt:

Open terminal typ
1- sudo dpkg -i (nog niet op enter drukken)
2- Bestand er heen slepen (dus de .deb bestand in de terminal slepen
3. Aanhalings tekens weg halen (of gewoon direct path invoeren mag ook)
4. Dan enter.

Daarnaast heb je ook nog Chromium, die moet wel gewoon werken van uit het software center.
Beter is om gdebi te gebruiken. Ook als je dubbelklikt op een .deb bestand, zou gdebi-gtk moeten starten om het pakket te installeren. Voordeel hiervan is dat dependencies gelijk afgehandeld worden. Anders heb je namelijk dat je programma niet werkt, of dat-ie bij de eerst volgende systeemupdate wordt verwijdert omdat-ie broken is.
Nazlive schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:44:
[...]

Plus Chrome heeft bij de vensterknoppen zoals minimaliseren anders dan alle andere vensters. Vind ik zelf niet zo mooi.
Hoe het in Chrome werkt weet ik niet, maar Chromium heeft de optie om de Window Manager titelbalk te laten zien of niet. Standaard staat deze op verbergen en heb je precies hetzelfde als Chrome. Het zou mij daarom niet verbazen als Chrome eenzelfde optie heeft om te voldoen aan de eis van integratie met het OS. Dat moeten ze bij OSX tenslotte ook en zo heel moeilijk is het niet te maken. Bij Windows lapt zelfs MS de integratie met het OS aan hun laars, zie namelijk Office sinds 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36

Goner

What can I do you for ?

Gisteren ook geprobeerd Ubuntu (13.10) te installeren van een DVD bij een magazine.
Was geen succes ; 1e poging liep vast bij aanmelden voor Ubuntu One en 2e leverde vlak voor einde een 'installer crash' op, pop-up beloofde dan na close een bug-report kon worden gemaakt, maar helaas, hing als een huis.

Toen maar Mint16 geïnstalleerd. had van de DVD al de live versies bekeken en vond Mint eigenlijk fijner, maar toch eerst Ubuntu geprobeerd (omdat die 'groter' is).
Achteraf gezien wel blij met Mint, geeft me wat meer dat oude Linux gevoel ; dat Unity spreekt me niet echt aan.
Draai nu dual-boot Windows XP (inderdaad) en Mint 16 (was voorheen Mandriva, heb jaren Mandrake/Mandriva gedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 03:29

Arrogant

S.F.W.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Of gewoon even linkje naar nieuws: Canonical sluit Ubuntu One-cloudopslagdienst

Ik vond U1 altijd al een beetje traag en gebruikte het als supplement op Dropbox.

Maar inmiddels heb ik al gratis een halve terabyte bij Copy. Dus ik gebruik Dropbox ook steeds minder.
Redsandro's Rants: Copy.com in Linux, cloud storage voor nerds

[ Voor 51% gewijzigd door Sando op 14-04-2014 16:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar goed, het was ter info voor Goner in "Het Grote Ubuntu Topic".

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:36

Goner

What can I do you for ?

Vraag me af of het stoppen van Ubuntu One (per 1 juli) de oorzaak was van mijn installatie-problemen.
Ik kreeg nl wel een 'finish your registration' e-mail zag ik later :

Welcome to your new Ubuntu One account.
You can log in right away and start using your new account.

en in dezelfde minuut een mededeling dat U1 Filesync ging stoppen ...

We are sorry to notify you that we will be shutting down the Ubuntu One file services, effective 1 June 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Laatst online: 19-09 12:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mja, ik denk dat Ubuntu 13.10 is gekoppeld aan Ubuntu One voor de installatie en dat is wel een slordigheidsfoutje. Je O.S installatie afhankelijk maken van een online dienst. That said doet MS bijna hetzelfde met Windows 8 en Google natuurlijk met Android alhoewel die zonder online vermogen wel nog de OS installatie laten doorgaan. :P

Gelukkig komt overmorgen de nieuwe LTS uit waarbij dit probleem niet meer naar voren komt. Ongelukkigerwijs moet je dan wel de startup bugs voor lief nemen die opduiken.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

De LTS doet het hier al een tijdje prima.

Wat ik me wel afvraag: de Dash in Unity is echt werkelijk zo ontzettend traaaaaaag. Niet zozeer met de laptop en een SSD, maar wel op de (oudere) desktop met een HDD...

Als ik er voor het eerst van de dag op klik (na uitgestaan te hebben) moet mijn HDD eerst > 30 seconden ratelen voordat ik uberhaupt iets kan. Eigenlijk is het snelst CTRL-ALT-T --> applicatienaam [enter].

Nog iets anders, Ubuntu zet tijdens een upgrade altijd de externe packages uit. Prima, ik weet dat ik ze weet aan moet zetten. Maar in veel gevallen, zoals nu met dropbox en spotify, hebben die in eerste instantie nog geen pad voor de nieuwe distributie. Zijn daar praktische workarounds voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Auredium schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:24:
Mja, ik denk dat Ubuntu 13.10 is gekoppeld aan Ubuntu One voor de installatie en dat is wel een slordigheidsfoutje. Je O.S installatie afhankelijk maken van een online dienst. That said doet MS bijna hetzelfde met Windows 8 en Google natuurlijk met Android alhoewel die zonder online vermogen wel nog de OS installatie laten doorgaan. :P
:? misschien dat die mogelijkheid erin zit maar absoluut niet als verplichting. Ik kan me nieteens herinneren uberhaupt zoiets gezien te hebben bij de installatie van 13.10, maar misschien heb ik het gewoon heel snel weggeklikt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubey
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Rubey

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Iemand die weet hoe ik in ubuntu kan zorgen dat mijn 2 beeldschermen als 1 groot beeldscherm gezien worden? heb al bij displays gekeken maar hier is geen optie voor, ook op internet kwam ik twinview tegen maar dit nvidia systemen en dit heb ik niet. Het namelijk de bedoeling om chromium over 2 volledige monitoren te laten zien in fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rubey schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:45:
Iemand die weet hoe ik in ubuntu kan zorgen dat mijn 2 beeldschermen als 1 groot beeldscherm gezien worden? heb al bij displays gekeken maar hier is geen optie voor, ook op internet kwam ik twinview tegen maar dit nvidia systemen en dit heb ik niet. Het namelijk de bedoeling om chromium over 2 volledige monitoren te laten zien in fullscreen.
http://askubuntu.com/ques...monitors-when-in-twinview

of

http://askubuntu.com/ques...indow-across-two-monitors

[ Voor 7% gewijzigd door Chip. op 15-04-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Rubey schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:45:
Grappig, die feature wilde ik juist zo snel mogelijk kwijt zijn toen ik jaren geleden met linux begon, wat vond ik dát irritant :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand de link geven voor de download van 14.04 als die beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat dacht je van gewoon de site van Ubuntu? Je hebt lui en lui natuurlijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:59:
Wat dacht je van gewoon de site van Ubuntu? Je hebt lui en lui natuurlijk :P.
Meestal met Ubuntu releases wordt de link sneller hier gepost , zelfs voor die op ubuntu.com staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ik heb 2 jaar gewacht, die paar uur extra kunnen er dan ook nog wel bij :P.

Overigens denk ik dat ik voor Kubuntu ga op mijn Zenbook (Asus UX31A).
Heb ze beide even kort proefgereden op een live installatie en Kubuntu gaat nét iets lekkerder om (meer opties ook in de config) met de multi-touchpad die daarin zit. Ook kan ik maar niet wennen aan die launcher van Ubuntu, ik vind hem écht niet mooi.

[ Voor 67% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-04-2014 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:10:

Overigens denk ik dat ik voor Kubuntu ga op mijn Zenbook (Asus UX31A).
Heb ze beide even kort proefgereden op een live installatie en Kubuntu gaat nét iets lekkerder om (meer opties ook in de config) met de multi-touchpad die daarin zit. Ook kan ik maar niet wennen aan die launcher van Ubuntu, ik vind hem écht niet mooi.
Klopt , even geduld hebben nog.

Er vallen inderdaad genoeg Linux distro's te proberen.

Ik ga Ubuntu installeren op een Acer laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 07:11:
Kan iemand de link geven voor de download van 14.04 als die beschikbaar is?
Dat is echt het toppunt van luiheid zeg! Je weet toch wel waar de ISO's worden gezet? F5 je een DoS block op hun FTP en klaar. Zo heel lastig is 't niet om de locatie te achterhalen, het is altijd hetzelfde, alleen de versienummer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:10:
Sja vroeger moest ik ook altijd als allereerste de nieuwste versie hebben. Tegenwoordig wacht ik gewoon een weekje, is het weer lekker rustig op de servers en als er echt nog rare dingen gevonden zijn, zijn die dan meestal alweer gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:40:
[...]

Dat is echt het toppunt van luiheid zeg! Je weet toch wel waar de ISO's worden gezet? F5 je een DoS block op hun FTP en klaar. Zo heel lastig is 't niet om de locatie te achterhalen, het is altijd hetzelfde, alleen de versienummer veranderen.
Ik zit al een paar jaar in dit topic en elke keer post er een snelle Tweaker als eerste een downloadlink van de nieuwe release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:44:
[...]

Ik zit al een paar jaar in dit topic en elke keer post er een snelle Tweaker als eerste een downloadlink van de nieuwe release.
Dan weet je toch waar de ISO altijd wordt neergezet? De server verandert niet, alleen de release naam. Wat houd je tegen om die pagina alvast te openen? En als je 'm echt nu al wilt draaien, dan installeer je toch de huidige laatste release en update je de packages? Heb je hetzelfde.

* Hero of Time snapt het hele probleem niet zo om de ISO op de exacte seconde te hebben dat 't beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hero of Time schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:02:
[...]

Dan weet je toch waar de ISO altijd wordt neergezet? De server verandert niet, alleen de release naam. Wat houd je tegen om die pagina alvast te openen? En als je 'm echt nu al wilt draaien, dan installeer je toch de huidige laatste release en update je de packages? Heb je hetzelfde.

* Hero of Time snapt het hele probleem niet zo om de ISO op de exacte seconde te hebben dat 't beschikbaar komt.
Ik denk dat het vergelijkbaar is met mensen die voor de Mediamarkt kamperen om als eerste een nieuwe WoW Expansion te kopen :+.

al moet ik bekennen dat ik toch al een paar keer ge-F5'd heb op de Kubuntu website O-)

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-04-2014 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Waarschijnlijk komt ie 14:04 uit.
http://www.timeanddate.co...=136&msg=Ubuntu+14.04+LTS

[ Voor 82% gewijzigd door FREAKJAM op 17-04-2014 12:04 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zal vast geen CEST zijn, want dan zijn ze wat laat met uploaden, als je 'm al gelijk op de mirrors zou kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero of Time schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:59:
Zal vast geen CEST zijn, want dan zijn ze wat laat met uploaden, als je 'm al gelijk op de mirrors zou kunnen zien.
Op de betreffende site staat London time.

Aangezien ze daar een uurtje achterlopen is dat hier dus om 15:04 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Laatst online: 17:50

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik weet niet zeker of dit de final builds zijn, maar hier kun je 14.04 wellicht downloaden. (timestamps zijn ook van vandaag, dus ik denk het wel!). Het betreft wel een niet-officiele mirror volgens Twitter.

[ Voor 51% gewijzigd door FREAKJAM op 17-04-2014 14:12 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lies! De frontpage van de Ubuntu website zegt hier niks over! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:49:
[...]

Lies! De frontpage van de Ubuntu website zegt hier niks over! :+
Duurt altijd langer voordat het op de FrontPage staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:14

Zalmanman

So long,

Ik heb de .torrent mee weten te pakken voordat RIP Ubuntu servers. Met zo'n 6 minuten is hij binnen en dan kan ik gaan spelen! Eens zien of Unity me nu wel bevalt. Na Cinnamon is Unity toch wel wat anders.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bij Kubuntu lukt het me niet overigens, kom via het aanpassen van de URL wel in de "Trusty" map maar de 'release' folder is nog schrikbarend leeg....
Zalmanman schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:58:
Na Cinnamon is Unity toch wel wat anders.
Ja, Unity na Cinnamon is als cola na het tandenpoetsen, smaakt nergens naar :P.
Ik heb het serieuze kansen gegeven maar ik kan er gewoon echt niet aan wennen, vind het lelijk en niet makkelijk werken.

[ Voor 54% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-04-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:14

Zalmanman

So long,

Het is voor op een laptop dus misschien gaat het wennen makkelijker dan een desktop - touchpad en zo. Geen idee of die redenatie gegrond is, ik zie wel. In ieder geval blijft Mint hier als een betrouwbaar beessie doorwerken op mijn desktop, dus die vervang ik wel tegen de tijd dat Petra d'r opvolger fatsoenlijk aangekleed is :+

FWIW: Ik werk al sinds 8.04 met Ubuntu. Wat een veranderingen sindsdien eigenlijk.
*gooit 8.04 nog eens in een VM*

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Vreemd, ondertussen staan op de site zelf de images beschikbaar, maar op de frontpage nog steeds niks.
Je zou toch denken dat ze zoiets klaar hebben staan en met een druk op de knop online zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tja ik heb in GR ook een melding gemaakt (sowieso was het beter geweest als ze het artikel hadden achtergehouden tot de distro ook echt beschikbaar was).
Maar ik typ dit nu vanaf een 14.04 LTS TT :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb em nu op mijn laptop staan.

Lekker snel werkt alles , vooral omdat er een SSD in de laptop zit.

Hoe installeer je em trouwens op een laptop met RAID erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Tenzij het echte RAID is (wat ik niet verwacht aan te treffen in een laptop) kun je een software RAID via LVM doen maar anders gewoon niet.

Wel jammer dat de Kubuntu ISO nog niet online staat ;(.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-04-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:48
Alle ISO's die nu te downloaden zijn zijn nog steeds de daily builds, en zoals elke nacht was er vannacht ook een. Dus tenzij die goed bevonden is (zoals bij Windows ook gebeurt, ze wijzen een build aan als dé RTM) is er nog niks final.

Lekker nog even wachten op de officiële announcement dus.

Hier nog even voor de volledigheid de MD5's van de daily builds van vandaag. Ben benieuwd of dat inderdaad nog veranderd als de daadwerkelijke final is aangekondigd:

code:
1
2
3
4
5
6
0bc7243aacd5f80f8110dcf3165dffd0 *ubuntu-14.04-desktop-amd64+mac.iso
dccff28314d9ae4ed262cfc6f35e5153 *ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso
c4d4d037d7d0a05e8f526d18aa25fb5e *ubuntu-14.04-desktop-i386.iso
5174d847970b88e0749995b6525b4b7a *ubuntu-14.04-server-amd64+mac.iso
01545fa976c8367b4f0d59169ac4866c *ubuntu-14.04-server-amd64.iso
08d25bf879e353686a974b7b14ae7d81 *ubuntu-14.04-server-i386.iso

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Chimera schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:09:
Alle ISO's die nu te downloaden zijn zijn nog steeds de daily builds, en zoals elke nacht was er vannacht ook een. Dus tenzij die goed bevonden is (zoals bij Windows ook gebeurt, ze wijzen een build aan als dé RTM) is er nog niks final.

Lekker nog even wachten op de officiële announcement dus.

Hier nog even voor de volledigheid de MD5's van de daily builds van vandaag. Ben benieuwd of dat inderdaad nog veranderd als de daadwerkelijke final is aangekondigd:

code:
1
2
3
4
5
6
0bc7243aacd5f80f8110dcf3165dffd0 *ubuntu-14.04-desktop-amd64+mac.iso
dccff28314d9ae4ed262cfc6f35e5153 *ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso
c4d4d037d7d0a05e8f526d18aa25fb5e *ubuntu-14.04-desktop-i386.iso
5174d847970b88e0749995b6525b4b7a *ubuntu-14.04-server-amd64+mac.iso
01545fa976c8367b4f0d59169ac4866c *ubuntu-14.04-server-amd64.iso
08d25bf879e353686a974b7b14ae7d81 *ubuntu-14.04-server-i386.iso
Zeker? Want hier staat wel een soort van officiele aankondiging:

https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
HTT-Thalan schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:12:
[...]

Zeker? Want hier staat wel een soort van officiele aankondiging:

https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseNotes
Just my luck, toen ik op verzenden drukte en m'n mail checkte had ik de e-mail van de officiele announce list in m'n mailbox.

Heb even de MD5SUMS ververst maar die zijn gelijk, blijkbaar zijn de hashes hierboven dus van de final final LTS :)

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 15:29
Kan ik eindelijk de upload van mijn 100/100 fibre lijntje eens nuttig inzetten. Ben flink aan het seeden. Nog geen alternatieven (gnome, kubuntu of xubuntu), maar die zullen ook wel spoedig verschijnen toch?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik mag het hopen! Unity komt er bij mij niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
Zijn nog wat probleempjes met de/sommige mirrors lees ik in #ubuntu-release (Freenode IRC), http://cdimage.ubuntu.com/ is redelijk leeg (ook Ubuntu zelf)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

code:
1
2
3
4
5
6
franssie@franssie-ThinkPad-X220:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Description:    Ubuntu 14.04 LTS
Release:    14.04
Codename:   trusty

en de Beta2 was bij de torrent die ik downloadde uit de naam, lijkt me goed toch?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Yes! Kubuntu site is bijgewerkt! Downloading :-)))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

http://www.ubuntu.com/download/desktop laat nu ook 14.04 LTS zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Is een do-release-upgrade niet meteen beschikbaar op een 12.04 LTS?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

never mind 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xubuntu images zijn nu ook beschikbaar :).

* Borromini torrent binnentrekt

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch nog even...do-release-upgrade geeft No new release found? Vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien wat geduld oefenen gewoon? Normaal gezien komt ook de LTS als mogelijkheid, zowel in de GUI als CLI.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1 ... 47 ... 59 Laatste

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!